@
Roy Misschien mosterd na de maaltijd, maar dit is hoe ik het een paar maanden geleden heb aangepakt. Wellicht steek je nog iets op van waar ik de mist in ben gegaan
Ik heb een 15x15 douglas paal ruim 70cm in de grond gezet, met aan beide kanten schoren van dezelfde dikte die ook 70cm de grond in zijn gegaan.
Ben begonnen met het zagen van een uitsparing in de paal, om daarin een 7,5x20 douglas balk te kunnen leggen:
Aan beide kanten met de invalzaag zo ver mogelijk ingezaagd, en de rest met de handzaag en beitel gedaan. Dat was nog best een klus bij elkaar, ik heb daar alles bij elkaar toch wel een uur of 2 over gedaan om het mooi en netjes te krijgen.
Vervolgens de schoren op 45 graden afgezaagd en alles tot 10cm boven de grond in 3 lagen rubberseal gezet. Daarna met een malletje de twee schoren een stukje ingeboord met een forstnerboor. Ik had namelijk nog 2 slotbouten liggen van ruim 20cm waarmee ik de schoren aan de paal wilde verbinden.
Om het te monteren heb ik alles plat op de grond gelegd en vastgezet met klemmen, en heb ik met een slangenboor van 60cm vanaf de ene kant getracht recht naar de andere kant te boren. Dat was wel echt een kwestie van tegen beter weten in, want dat ging natuurlijk helemaal niet goed. Uit de hand boor je over zo'n afstand op het oog niet op een paar mm nauwkeurig. Tenminste, ik duidelijk niet.
Bij 1 van de boorgaten heb ik nog een beetje kunnen corrigeren, bij de andere zat ik er echt ver naast.
En daarmee kwam meteen de tweede domme fout om de hoek: de slotbouten waren M10, en mijn slangenboor heeft een doorsnede van 12mm. Die speling is niet erg als je het goed aandraait, maar met zo'n opening heeft de slotbout natuurlijk niks om zich in vast te bijten bij het aandraaien van de moeren
Ik had voor het monteren van de balk in de paal een stuk RVS draadeind gekocht van 1 meter, dat ik op 2 stukken van 50cm had afgezaagd. Uiteindelijk besloten dat 1 draadeind voor dat doeleinde ook wel genoeg was, en ik heb het resterende stuk doormidden geslepen en dat er maar doorheen geslagen en aan beide kanten met moeren vastgezet.
Met een hamer past alles, maar zeker niet van harte. Ook dit heeft me uiteindelijk een hoop moeite gekost, en het is niet naar mijn zin, maar ik zag ook niet hoe ik het makkelijk nog netjes kon corrigeren.
(Overigens, de schoren zitten aan de achterkant ook nog met een
verbindingsplaat en 12 M8 bouten vast aan de paal. Heb daar geen foto van, maar het zijn dus niet alleen de twee draadeindes die alles bij elkaar houden.)
Nu ik wist hoe breed het allemaal was en ik de paal + schoren een beetje op z'n plek kon manouvreren kon ik gaan graven. Ik wilde het hout op tegels hebben om verzakken tegen te gaan. Nou, dat heb ik geweten. De eerste 20cm ging nog wel, maar daarna begon de ellende. Ik heb er 4 avonden over gedaan om de resterende 55cm diepte uit te graven over een oppervlakte van 220x65cm. De onhandige positie langs de schutting hielp ook niet mee.
Daarna een zandbedje erin en de tegels erop, en toen kon ik het houtwerk erin laten zakken. Dat viel nog niet mee om in je eentje te doen aangezien het bij elkaar een dikke 95 kg woog. Met een paar latten en paaltjes in de grond kon ik het hele gevaarte verder waterpas stellen.
De volgende stap was het erop leggen van de balk, om daarmee te bepalen hoe hoog ik de balkdrager aan de garage moest monteren. Met twee ladders en een geimprovideerde staander heb ik ook dat klusje in m'n eentje kunnen klaren. Een helpend handje was makkelijk geweest, maar op een gegeven moment wil je het gewoon af hebben en sta je 's avonds om 22.30 nog in het schemerdonker op niet arbotechnisch verantwoorde wijze met een balk op je schouder op een ladder te hannesen.
Het ding zit dus hiermee aan de garage vast:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WYQOKGIILRacR2zY2o0wVF0t.jpg?f=user_large)
De boorgaten kwamen precies verkeerd uit (ik had liever volledig in steen geboord i.p.v. halverwege de voegen, maar de pluggen en bouten zitten er muurvast in, dus ik verwacht daar geen problemen.
De dry fit ziet er dan zo uit:
Het gat vervolgens dicht gegooid in lagen van 5-10cm waarbij ik iedere laag weer steeds stevig heb aangestampt en met wat water heb laten inklinken. De balk heb ik daarna in de balkdrager vastgeschroefd en toen restte alleen nog de bevestiging op de paal. Die heb ik op twee manieren vastgezet:
eerst door met de slangenboor van bovenaf recht naar beneden door de balk en de paal te boren. Het 50cm draadeind heb ik daar toen met Polymax ingelijmd, en vervolgens bovenop vastgedraaid.
En ook heb ik met 4 slotbouten van voor naar achter alles nog vastgezet. Ik had gelukkig ook nog een kortere slangenboor van 10mm dus dat ging dik keer prima met de M10 slotbouten.
Mijn lesje van niet recht kunnen boren over zo'n afstand had ik natuurlijk nog niet helemaal geleerd, dus waar de achterkant er redelijk netjes uitziet zit het aan de voorkant flink scheef

(liever had ik van de voorkant geboord, maar ik ben rechts en kon er vanaf de achterkant veel beter bij).
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GY4Lin3EwkP55dDvRKmAAcu9.jpg?f=user_large)
Achterkant
Voorkant
Tot slot nog 4 nieuwe schommelhaken erin gedraaid en toen was het met het ophangen van de schommels eindelijk klaar:
De schommel staat muurvast in de grond, zonder snelbeton dus. De enige flex tijdens het schommelen is van het hout zelf.