Toon posts:

[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 161 162 163 Laatste
Acties:

• A13X
  • Registratie: november 2015
  • Laatst online: 23:29

A13X

ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

t14wo schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 22:32:
Ik wil voor in de gang kastdeuren gaan maken die van vloer tot plafond komen. Het moeten simpele deuren worden van 260 hoog en 50 breed die zwart worden geverfd (rollen of spuiten).

Nu ben ik op zoek naar het juiste materiaal hiervoor. Keuze uit MDF of Multiplex lijkt mij het meest logische. MDF lijkt mij door mogelijk kromtrekken het minst geschikt. Het is ook maar een smalle deur die gevoelsmatig makkelijk gaat torderen.

Mij lijkt Multiplex het meest geschikt. Eventueel kan ik multiplex met een toplaag van eikenhout nemen, zodat het uiterlijk mooi past bij de eikenhouten vloer.

Iemand ideeen of suggesties?
Hechthout deur (platen)? Gaan tot zeker 310cm.

The tweaker formaldehyde known as Raym09

• Zwartoog
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 23:54
RevellNL schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 16:21:
Ik ben bezig met het verbouwen van een van de slaapkamers naar een badkamer. Boven deze verdieping zit momenteel de zolderverdieping welke nu nog slecht geisoleerd is maar in januari komt hier een dakopbouw over de gehele breedte en zal dus ook alle isolatie e.d aangepakt worden. De laag tussen de twee verdiepingen bestaat uit een houten balklaag.

Nu vraag ik me af of ik dampfolie moet plaatsen achter de groene gipsplaten van het plafond in de badkamer of niet. Ik kan er vrij weinig tot geen informatie over vinden. Ik wil er ook een laag rockwool tussen doen ter geluidsdemping.
Zou niet nodig moeten zijn, aangezien er boven en onder dezelfde temperatuur heerst (nou ja, straks dan). Dan heb je geen condensatie. Maar een badkamer is vochtiger, ook al zuig je af, zeker als je mensen hebt die een uur kunnen douchen. Zonder isolatie tussen de balken is het in ieder geval geen probleem (zo bestaan er talloze badkamers in oude woningen). Maar met isolatie durf ik het ook niet 100% zeker te zeggen dat het niet nodig gaat zijn...

• t14wo
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 23:24
A13X schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 23:59:
[...]

Hechthout deur (platen)? Gaan tot zeker 310cm.
Als ik daarop zoek, zie ik vooral multiplex achtige producten. Alternatief is de deuren 250 maken en een plint van 10cm.
Jannibal23 schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 23:50:
[...]

Standaard maat gaat tot 250cm van multiplex, dus 260 kan nog wel eens lastig worden. Populieren multiplex is wel mooi materiaal vind ik zelf. Licht van kleur en gewicht. Let wel op kwaliteitsverschil tussen de ene partij en een andere.
Ja dat zag ik inderdaad ook. Dat wordt het toch 250 deur en een plint.

Bedankt!

• TheCrius
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 22:40
Flinke klus zo te zien! Je lijkt vrij diep te starten? Waarom is dit?

Falling down is how we grow. Staying down is how we die. --Brian Vaszily

• KillaZ
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 16:41
DuDePrOdUcTiOnS schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 23:38:
Schuur-update:
Ik merk al dat het handig is dat ik geen eigen topic aanmaak want ik ben vrij laks met updates. :p

Nadat het beton hard genoeg was heb ik materiaal in de put laten zetten met de kraan om niet steeds de ladder op en af te moeten om weer een steentje te pakken.
[Afbeelding]

Toen met de laser alles uitgezet:
[Afbeelding]

Toen de profielen stellen en de eerste stenen leggen:
[Afbeelding]

Metsel, metsel en nog eens metsel:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Tussendoor wat specie maken:
[Afbeelding]

En wat steentjes sjouwen:
[Afbeelding]

En gelukkig regent het ook zo nu en dan nog eens... :(
[Afbeelding]

Toen was het materiaal bijna op, dus even weer de hulptroepen ingeschakeld:
[Afbeelding]

Nu zijn mijn vakantiedagen voor de rest van het jaar zo goed als op dus ik zal in de avonduren en weekenden bezig moeten, dus ik hoop dat het weer de komende tijd nog wel een beetje meezit.. :p

Gelukkig kan mijn vader tussendoor ook nog het een en ander doen (hij heeft bijna de hele muur aan de huis-kant gemetseld). Dit weekend hopelijk de buitenmuur afmaken zodat we aan de binnenmuur kunnen beginnen en ik kan gaan nadenken over de betonvloer. Ook moet ik bezig gaan met de leidingen die doorgevoerd moeten gaan worden vanuit huis.
Spot de Hultafors driehoek! :+

K to the KillaZ

• Daikirai
  • Registratie: oktober 2008
  • Laatst online: 21:45
Teijgetje schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 22:13:
@Daikirai
Het schuimbeton wordt 50 cm dik begrijp ik. Er is al lichtgewicht schuimbeton vanaf 400kg/m³.
Ik neem aan helemaal los van de kanten met schuim, schuimbeton barst meestal. Vandaar een dekvloer die wel heel blijft.
50cm inderdaad!
Je advies zou dus zijn randisolatie over de gehele hoogte? Heb ik dan geen extra kans op verzakking oid?

Hier wat meer info/vraag mbt fundering etc.
Ik weet niet of je pvc in gaat storten? Dat gaat meestal stuk. Afvoeren moeten imo van gelast PP zijn.
Zorg dat je leidingen niet kunnen gaan drijven.
Bedenk dat je nooit meer ergens bij kan en zorg voor extra kokers zodat je eventueel nog extra leidingen kan trekken.
Idee is om een stuk of 2-3 'loze' kokers vanuit de kelder te leggen inderdaad, pvc is dus geen optie in deze?
PP is in feite een rioleringsbuis?
spoiler:
Schuimbeton schuimt door runderbloed (vroeger dan toen er nog geen synthetisch schuimmiddel was), maar dan wel even belangrijk om te vragen hoe jouw beton schuimt. ;)
Haha luguber .. }:O

• Andrehj
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 22:19
DuDePrOdUcTiOnS schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 23:38:
Dit weekend hopelijk de buitenmuur afmaken zodat we aan de binnenmuur kunnen beginnen
Huh? Is dat niet een vreemde volgorde? Normaliter metsel je toch eerst de binnenmuur, daar bevestig je de isolatie op, en daarna komt de buitenmuur. Hoe ga je de isolatie bevestigen op de binnenmuur als de buitenmuur al staat?

• Zwartoog
Daikirai schreef op woensdag 15 september 2021 @ 09:30:
[...]
pvc is dus geen optie in deze?
Let er in ieder geval op dat PP en PE (PVC) niet met elkaar te verlijmen zijn.

Hoe het verder moet in de kruipruimte weet ik niet, dus ik hou het bij het delen van deze valkuil :)

• XeNeRgY
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online
Ik heb een plafond dat met spack gespoten is. Nu is dat plafond onlangs met een strook van 30cm verlengd en glad gestuct. Het is de bedoeling dat het plafond nu (zoveel mogelijk) 1 geheel wordt. Het idee is om:
- de strook met grove structuurverf te verven
- het totale plafond opnieuw wit te verven om te zorgen dat het geheel exact dezelfde kleur heeft

Is dit de juiste aanpak of is het beter om het totale plafond met structuurverf te verven? Ik ben dan bang dat het spack deel te veel structuur heeft vergeleken met het strookje.

• Bezulba
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 21:12

Bezulba

Formerly known as Eendje

XeNeRgY schreef op woensdag 15 september 2021 @ 09:59:
Ik heb een plafond dat met spack gespoten is. Nu is dat plafond onlangs met een strook van 30cm verlengd en glad gestuct. Het is de bedoeling dat het plafond nu (zoveel mogelijk) 1 geheel wordt. Het idee is om:
- het totale plafond opnieuw wit te verven om te zorgen dat het geheel exact dezelfde kleur heeft

Is dit de juiste aanpak of is het beter om het totale plafond met structuurverf te verven? Ik ben dan bang dat het spack deel te veel structuur heeft vergeleken met het strookje.
Ik ben geen DIY'er, maar volgens mij blijf je altijd een verschil zien tussen 2 stukken die niet tegelijk zijn geverfd, aan de andere kant, de ondergrond is ook niet gelijk, dus je zal altijd verschil zien en dan valt het waarschijnlijk totaal niet op dat de kleur ook niet exact gelijk is.

blup

• bonzz.netninja
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 16:57

bonzz.netninja

Product Manager

XeNeRgY schreef op woensdag 15 september 2021 @ 09:59:

Je zou kunnen proberen met spack uit een spuitbus die 30cm ook te spacken, alvorens je gaat schilderen. Ik heb wel goede ervaringen met het repareren van stukjes kapotte spack met die spuitbussen. Het verschil tussen structuurverf en spack is wel groot volgens mij.

[Voor 4% gewijzigd door bonzz.netninja op 15-09-2021 10:05]

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Tussen neus en lippen door nieuwsbrief

• XeNeRgY
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online
Ik heb geen ervaring met structuurverf dus het is voor mij inderdaad onzeker in hoeverre het er hetzelfde uitziet als spack. Alternatief is inderdaad de spack spuitbus te gebruiken.

• Den_S85
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 21:36
Andrehj schreef op woensdag 15 september 2021 @ 09:33:
[...]

Huh? Is dat niet een vreemde volgorde? Normaliter metsel je toch eerst de binnenmuur, daar bevestig je de isolatie op, en daarna komt de buitenmuur. Hoe ga je de isolatie bevestigen op de binnenmuur als de buitenmuur al staat?
Eens! Heb wel wat twijfels of dit helemaal goed gaat,

Normaal gesproken is het binnenmuur, isolatie (met anders aan binnenmuur vast), spouw en dan buitenmuur. De binnen en buitenmuur zijn middels de anders ook aan elkaar verbonden, wordt het een stuk steviger van dan twee "losse" wanden.

Maar ik laat me graag overtuigen van mijn ongelijk :)

• Teijgetje
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 22:57
Daikirai schreef op woensdag 15 september 2021 @ 09:30:
[...]

50cm inderdaad!
Je advies zou dus zijn randisolatie over de gehele hoogte? Heb ik dan geen extra kans op verzakking oid?

Idee is om een stuk of 2-3 'loze' kokers vanuit de kelder te leggen inderdaad, pvc is dus geen optie in deze?
Ik zou dat zeker even overleggen met de vloerstorter. Wel of geen randisolatie, beton en schuimbeton werken anders, er moet imo ergens wat ruimte zijn. Of de bouwfolie waar je een waterdichte bak mee maakt genoeg is vraag ik me af.
Mijn ervaring is dat het in een paar grote stukken barst die weliswaar gewoon blijven liggen. Stort je het aan omdat de grond onder het huis (nog) inklinkt dan zou ik zeker voor een ankering zorgen zodat het blijft hangen.
Maar vandaar PP, dat is slagvast.
Zet loze kokers wel goed vast, die gaan drijven, beste is vol water maar dat is niet altijd mogelijk.

Maar wellicht zijn tegenwoordig een aantal problemen niet meer van toepassing.

[Voor 3% gewijzigd door Teijgetje op 15-09-2021 11:43]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

• zonoskar
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 21:17

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Den_S85 schreef op woensdag 15 september 2021 @ 11:04:
[...]

Eens! Heb wel wat twijfels of dit helemaal goed gaat,

Normaal gesproken is het binnenmuur, isolatie (met anders aan binnenmuur vast), spouw en dan buitenmuur. De binnen en buitenmuur zijn middels de anders ook aan elkaar verbonden, wordt het een stuk steviger van dan twee "losse" wanden.

Maar ik laat me graag overtuigen van mijn ongelijk :)
Misschien komt er geen isolatie?

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output.

• checkdiz
  • Registratie: maart 2011
  • Niet online
Wij moesten bij het storten ook de deuren dichthouden tijdens het drogen, om te voorkomen dat er katten zouden sneuvelen. Die zouden gek zijn op de lucht, op het pas gestortte beton afkomen en dan.. nouja je snapt em.

• Daikirai
Zwartoog schreef op woensdag 15 september 2021 @ 09:55:
[...]

Let er in ieder geval op dat PP en PE (PVC) niet met elkaar te verlijmen zijn.

Hoe het verder moet in de kruipruimte weet ik niet, dus ik hou het bij het delen van deze valkuil :)
Niet dat ik dit direct van plan was, maar dit lijkt inmiddels wel te kunnen?

• jasperj
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 21:24
We hebben een nieuwe vloer die dunner is dan de vloer die we hiervoor hadden. De zijpanelen van de keuken zweven daardoor boven de vloer. Volgens mij bestaan er van die profielen die je aan de onderkant op de vloer over het zijpaneel kan schuiven waardoor de kier is afgewerkt. Heb al zitten speuren maar kan ze niet vinden. Hoe noem je zoiets?

• Pixeltje
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 21:08

Pixeltje

Woo-woohoo!

Jannibal23 schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 23:50:
[...]

Standaard maat gaat tot 250cm van multiplex, dus 260 kan nog wel eens lastig worden. Populieren multiplex is wel mooi materiaal vind ik zelf. Licht van kleur en gewicht. Let wel op kwaliteitsverschil tussen de ene partij en een andere.
Multiplex komt in langere platen dan 244/250 hoor, 3050mm is ook een handelsmaat.

Zu Risiken und Nebenwirkungen fragen Sie ihren Arzt oder Apotheker

• Zwartoog
Daikirai schreef op woensdag 15 september 2021 @ 13:43:
[...]

Niet dat ik dit direct van plan was, maar dit lijkt inmiddels wel te kunnen?
Jaja, dan mag jij kijken waar je die lijm kunt vinden ;) Als het echt moet, kan het, maar je moet wel specifieke spullen hebben.

• RevellNL
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 21:31
Zwartoog schreef op woensdag 15 september 2021 @ 14:41:
[...]

Jaja, dan mag jij kijken waar je die lijm kunt vinden ;)
Kitcentrum: https://www.kitcentrum.nl...-lijm-pp1-acralock-p:2168 :X

"The desire to bring something into the world that didn't exist, is one of the most important human desires there is. We are inventors, and we are explorers." - Adam Savage

• K-Jay
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 15:45

K-Jay

Klaas Jan

jasperj schreef op woensdag 15 september 2021 @ 14:06:
We hebben een nieuwe vloer die dunner is dan de vloer die we hiervoor hadden. De zijpanelen van de keuken zweven daardoor boven de vloer. Volgens mij bestaan er van die profielen die je aan de onderkant op de vloer over het zijpaneel kan schuiven waardoor de kier is afgewerkt. Heb al zitten speuren maar kan ze niet vinden. Hoe noem je zoiets?
Keukenplintprofiel?

Beter remmen=sneller racen: loadcellmod

• DuDePrOdUcTiOnS
  • Laatst online: 23:05
TheCrius schreef op woensdag 15 september 2021 @ 09:15:
[...]

Flinke klus zo te zien! Je lijkt vrij diep te starten? Waarom is dit?
Dit is de diepte waarop het vaste zand ligt.. :) De bovenkant van de betonvloer is 4 steenlagen boven de hoogte die de muur op dit moment heeft.
KillaZ schreef op woensdag 15 september 2021 @ 09:17:
[...]

Spot de Hultafors driehoek! :+
:*) ik drink geen Jup, dus je moet wat he
Andrehj schreef op woensdag 15 september 2021 @ 09:33:
[...]

Normaal wel idd, maar dit is de fundering en ik kan er alleen van binnenuit bij. Op de binnenmuur komt de betonvloer te liggen, hierop komt de houtskelet draagconstructie. De buitenmuur komt dan op de, ja eh, buitenmuur dus hè.. :p
Hier komt geen isolatie tussen omdat het toch alleen om de kruipruimte gaat. De muren worden onderling gekoppeld voor de stevigheid. In de houtskeletwand komt uiteraard wel isolatie, uiteindelijk denk ik dat de schuur beter geïsoleerd s dan mijn huis :p

[Voor 4% gewijzigd door DuDePrOdUcTiOnS op 15-09-2021 21:22]

www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me

• jasperj
Dank maar heb nog niet gevonden wat ik zoek.

• FabianGTI
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 21:38
jasperj schreef op donderdag 16 september 2021 @ 11:11:
[...]

Dank maar heb nog niet gevonden wat ik zoek.
Bedoel je een dweilstrip?

• joost1112
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 16:39
of plintprofiel

• --HYPER--392
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 20:08

--HYPER--392

Powered by Fiat

Do not pray for easy lives. Pray to be stronger men.

• Bakema
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 20:55
Je bedoelt denk ik een soort u profiel maar dan ook met een dichte voorkant. Die zoek ik ook nog steeds namelijk :+ zelfde probleem hier, bij mijn vorige keuken zat er eentje op, plastic met rvs look was netjes. zal de keukenboer eens vragen of die ze kunnen leveren. Bouwmarkten enzo kan ik ze niet vinden…

• jasperj
Bakema schreef op donderdag 16 september 2021 @ 21:37:
Je bedoelt denk ik een soort u profiel maar dan ook met een dichte voorkant. Die zoek ik ook nog steeds namelijk :+ zelfde probleem hier, bij mijn vorige keuken zat er eentje op, plastic met rvs look was netjes. zal de keukenboer eens vragen of die ze kunnen leveren. Bouwmarkten enzo kan ik ze niet vinden…
Yes dit inderdaad. Ik heb ze wel is van rvs gezien.

• Bakema
  • Laatst online: 20:55
Zit te zoeken op mijn oude keukenmerk; https://top-shelf.de/nl/p...e-uwa16-in-193-alpinweiss

Daar hebben ze het over een ‘wangschoen’. Kan ze zo 123 nog niet online vinden, maar de keukenboer kan er vast 1 bestellen

• Teijgetje
@jasperj
Mocht je er niet uitkomen.
Er is alu U-profiel van 22x22x22x2, daarvan is de binnenkant 18 mm.
Van 10x20x10x2, 15x20x15x2 en 20x20x20x2 is de binnenkant 16 mm.
Er is ook U-profiel van 1,5 mm dik.
Ligt er dus aan hoe dik je zijwanden zijn en hoe hoog de kier is welke je nodig hebt

Met wat net zaag- en vijl-werk buig je daar een lipje omhoog zodat je voorkant gesloten is.
En dat kan je in alle kleuren schilderen.
Transparante kit gebruiken om te bevestigen, vlekken gelijk verwijderen met wasbenzine.

Als je iets langer besteld dan nodig kun je oefenen met dat lipje.

[Voor 7% gewijzigd door Teijgetje op 16-09-2021 22:49]

• Roy
  • Registratie: juni 1999
  • Laatst online: 22:29

Roy

Hobbies?

Update over de bouw van de schommel: hij staat :)

Uiteindelijk de 20cm x 20cm palen eerst in de rubber seal gezet. Aan de zijkanten enkele hoekijzers op een halve meter van de onderkant gezet, daarna de palen ongeveer 110cm in de grond en het gat opgevuld met 100kg snelbeton per paal. De palen steken nu nog 2,5 meter boven de grond uit. Daarna de ligger (3,5 meter) erop gelegd (die is best zwaar... ;) ) en deze met 3 tellerkopschroeven van 300mm per kant vastgezet. Als laatste de schoren (15cm x 15cm) geplaats en die ook met tellerkopschroeven vastgezet. Nu nog even wachten tot het gras gegroeid is.

Dit gaat nergens meer heen 8)

Inderdaad...

• Fugitive2008
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 17-09 22:11
Bij het verwijderen van de linoleum vloer is er op twee plekken ook een stukje egaliseer mee eruit gekomen. Heeft er iemand tips hoe ik dit het beste kan opvullen? Er komt een laminaatvloer met ondervloer overheen.

[Voor 13% gewijzigd door Fugitive2008 op 17-09-2021 09:33]

• Jolke
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 14:27
Roy schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 09:22:
[...]

Nu nog even wachten tot het gras gegroeid is.

[...]
Geen rubberen tegels? * Jolke rent. :+

• big bang
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 17:13
Altijd fijn dat als iemand zijn huisolifant in die schommel zet dat ‘ie dat dan ook blijft staan. :P

It's time to play the music, it's time to light the lights

• perspectivebass
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 22:23
big bang schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 11:16:
Altijd fijn dat als iemand zijn huisolifant in die schommel zet dat ‘ie dat dan ook blijft staan. :P
Zo noem je je schoonmoeder toch niet? :+

• herofruit
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 17:49
Wij waren op zoek naar een mooie lattenwand, maar alle kant en klare oplossingen waren ons te recht-toe-recht-aan. Daarom zelf aan de slag gegaan.

Grenen latten, op alle hoeken afgerond (ook de achterkant) met behulp van de DIY freestafel van een vriend en geimproviseerde outfeed tafel.
Osmo decorwax kleur cognac (zowel verdund als onverdund om verschillende dekkingen te krijgen).
Raamwerk met een french-cleat bevestigingsmethode, zodat je het uit de nis kan tillen (er komen later nog scharnieren in).
Firetdoek tussen de latten en het framewerk.
Alles latten op een OSB plaat uitgelegd met 6mm deuvels er tussen voor de juiste spacing en vanaf de achterkant gespijkerd.

Het eindresultaat:

4800wp zuid - pvoutput.org

• just_lars91
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 21:44
Vanwege een verbouwing van de WC's en de badkamer die nu bij ons bezig is, zit ik nog met een vraag over de ventilatie. Ik woon in een typisch jaren 70 hoekhuis (2 verdiepingen, 123m2) zonder mechanische ventilatie.
Bij de wc op de begane grond loopt er een ventilatieschacht recht omhoog. Zover ik kan zien en bedenken gaat deze schacht omhoog richting het dak. Kan dit kloppen?
Voorheen zat hier een ventilator op aangesloten. Het werkte prima, maar die ventilator maakt wel een hoop geluid.

De badkamer heeft het altijd gedaan zonder een vorm van elektrische ventilatie. Het raam in de badkamer ventileert op zich al genoeg. In de badkamer is er wel een buis aanwezig welke ook via het plafond naar het dak gaat. Die buis is bereikbaar op zolder. Mijn vrouw heeft liever geen elektrische ventilatie in de badkamer, omdat die op de WC zoveel geluid maakt.

Ik zat te denken om het dan maar gelijk goed aan te pakken en een buisventilator erop aan te sluiten.
Hier heb je legio verschillende opties in, maar ik heb mijn oog laten vallen op de Itho Daalderop. En ik kan dan bij een volgende verbouwing van de zolder het afvoerkanaal van de WC hierop aansluiten.

Is zo'n buisventilator het waard of kan ik beter kijken naar een stille plafondventilator?

• TGEN
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 20-09 11:02

TGEN

Hmmmx_

just_lars91 schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 12:06:
Vanwege een verbouwing van de WC's en de badkamer die nu bij ons bezig is, zit ik nog met een vraag over de ventilatie. Ik woon in een typisch jaren 70 hoekhuis (2 verdiepingen, 123m2) zonder mechanische ventilatie.
Bij de wc op de begane grond loopt er een ventilatieschacht recht omhoog. Zover ik kan zien en bedenken gaat deze schacht omhoog richting het dak. Kan dit kloppen?
Voorheen zat hier een ventilator op aangesloten. Het werkte prima, maar die ventilator maakt wel een hoop geluid.

De badkamer heeft het altijd gedaan zonder een vorm van elektrische ventilatie. Het raam in de badkamer ventileert op zich al genoeg. In de badkamer is er wel een buis aanwezig welke ook via het plafond naar het dak gaat. Die buis is bereikbaar op zolder. Mijn vrouw heeft liever geen elektrische ventilatie in de badkamer, omdat die op de WC zoveel geluid maakt.

Ik zat te denken om het dan maar gelijk goed aan te pakken en een buisventilator erop aan te sluiten.
Hier heb je legio verschillende opties in, maar ik heb mijn oog laten vallen op de Itho Daalderop. En ik kan dan bij een volgende verbouwing van de zolder het afvoerkanaal van de WC hierop aansluiten.

Is zo'n buisventilator het waard of kan ik beter kijken naar een stille plafondventilator?
Ikzelf heb in een vergelijkbare situatie ook gekozen voor de Itho Daalderop CVE ECO-S, aangesloten op zowel de badkamer als het toilet beneden via 125mm ventilatiebuizen (spirobuis), aangesloten op de ventilatieunit middels flexibele geluiddempingsbuizen (https://www.ventilatieland.nl/flexibele-geluiddemper). De ventilatieunit staat op de zolder. Een langere flexibele geluiddempingsbuis geeft meer demping natuurlijk, maar is mogelijk lastiger te plaatsen ivm beschikbare ruimte (cq. afstand tot aansluiting afvoerventiel in het plafond van de badkamer, bijvoorbeeld). Ik ben hier iig tevreden over het geluidsniveau, maar je moet wel accepteren dat de ventilatie harder gaat draaien op het moment dat deze een te hoog luchtvochtigheidsgehalte meet (dan wel te hoog CO2-percentage). Ook dan is het echter lang niet zo opvallend als een plafondventilator zoals in de oude situatie die je omschrijft; deze boxen zijn van zichzelf al een stuk stiller en staan op grotere afstand van het afvoerpunt.

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

• herofruit
TGEN schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 12:25:
[...]

Ikzelf heb in een vergelijkbare situatie ook gekozen voor de Itho Daalderop CVE ECO-S, aangesloten op zowel de badkamer als het toilet beneden via 125mm ventilatiebuizen (spirobuis), aangesloten op de ventilatieunit middels flexibele geluiddempingsbuizen (https://www.ventilatieland.nl/flexibele-geluiddemper). De ventilatieunit staat op de zolder. Een langere flexibele geluiddempingsbuis geeft meer demping natuurlijk, maar is mogelijk lastiger te plaatsen ivm beschikbare ruimte (cq. afstand tot aansluiting afvoerventiel in het plafond van de badkamer, bijvoorbeeld). Ik ben hier iig tevreden over het geluidsniveau, maar je moet wel accepteren dat de ventilatie harder gaat draaien op het moment dat deze een te hoog luchtvochtigheidsgehalte meet (dan wel te hoog CO2-percentage). Ook dan is het echter lang niet zo opvallend als een plafondventilator zoals in de oude situatie die je omschrijft; deze boxen zijn van zichzelf al een stuk stiller en staan op grotere afstand van het afvoerpunt.
Precies dit. Ik heb ook een Itho Daalderop CVE eco genomen, maar dan zonder CO2 Sensor. Had ik wel moeten doen omdat we een bio-ethanol haard hebben in de woonkamer. Nu ben ik haast verplicht om de €180 kostende uitbreiding te kopen. Let er dus goed op @just_lars91 welke versie je neemt.
Ook zonder geluidsdempende buis vind ik het geluid meer dan acceptabel.

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Product Manager

herofruit schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 11:35:
Wij waren op zoek naar een mooie lattenwand, maar alle kant en klare oplossingen waren ons te recht-toe-recht-aan. Daarom zelf aan de slag gegaan.

Grenen latten, op alle hoeken afgerond (ook de achterkant) met behulp van de DIY freestafel van een vriend en geimproviseerde outfeed tafel.
Osmo decorwax kleur cognac (zowel verdund als onverdund om verschillende dekkingen te krijgen).
Raamwerk met een french-cleat bevestigingsmethode, zodat je het uit de nis kan tillen (er komen later nog scharnieren in).
Firetdoek tussen de latten en het framewerk.
Alles latten op een OSB plaat uitgelegd met 6mm deuvels er tussen voor de juiste spacing en vanaf de achterkant gespijkerd.

Het eindresultaat:

[Afbeelding]

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Heel mooi gedaan! Waar heb je de frees voor gebruikt? kanten?

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Tussen neus en lippen door nieuwsbrief

• loeberce
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 16:04
bonzz.netninja schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 13:53:
[...]

Heel mooi gedaan! Waar heb je de frees voor gebruikt? kanten?
Staat toch dat hij een DIY freestafel heeft gebruikt? Zelfs met foto.....

Moet ik zelf ook beter lezen: voor het afronden dus.

[Voor 9% gewijzigd door loeberce op 17-09-2021 14:53]

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Product Manager

loeberce schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 14:26:
[...]

Staat toch dat hij een DIY freestafel heeft gebruikt? Zelfs met foto.....
Ja het blijk er te staan (afgerond) maar jij leest ook niet goed :+

• colvano
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 23:17
colvano schreef op zondag 30 mei 2021 @ 13:33:
[...]

Het lijkt toch dat het groene hout een constructieve functie had, bewust of onbewust :9 Dit was toch wel even spannend toen het gebeurde.

Het onderste deel vertoond na het weghalen van de bovenste schroef direct een scheur:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Voor nu maar even snel gestut met de beschikbare materialen. Morgen even contact met de aannemer zoeken om te kijken wat slim is. Ik neig zelf naar een stalen balk om het helemaal open te maken. Ik vertrouw dit totaal niet.
Vandaag een definitieve oplossing voor de instabiele doorbraak gemaakt.

Een IPE 220 met staanders. Veel stabieler dan dit kan het niet worden! De ligger is zo dik omdat er nog een verdieping bovenop gezet gaat worden. De doorbraak is 380cm breed.

• pirke
  • Laatst online: 22:05
Ik heb zelf een speelhuis gebouwd met daaronder een zandbak. Nu wilde ik nog een deksel erop, dus heb een mooi houten scharnierend deksel gemaakt dat in het midden open gaat en naar links en rechts open klapt. Vanwege de palen van het huisje gaan ze maar 90 graden open, wat prima is. So far so good.

Ik loop echter tegen 2 zaken aan:
- het deksel is zwaar
- ik wil voorkomen dat het naar beneden valt op spelende kinderen

Het eerste punt is niet zo erg, een volwassenen kan hem makkelijk open en dicht doen. Echter het tweede punt is nog een dingetje. Ik kan hem in de open stand wel met een schuifje ofzo vergrendelen, maar dat krijgen de kinderen natuurlijk ook ontgrendeld waardoor hij alsnog naar beneden kan donderen. In combinatie met het gewicht is dat geen fijn idee.

Ik zoek dus een veilige oplossing.

Wat ik bedacht had:
- hangslot op het schuifje, is zo'n gedoe elke keer
- takel/lier met katrol waardoor je actief moet draaien om hem omlaag te krijgen. Wellicht kunnen de kinderen het dan zelf ook bedienen
- katrol met contragewicht, zo gebalanceerd dat hij bij +/- 30 graden open in balans is
- houten deksel er weer afhalen en vervangen door een zeil, of geen scharnierend deksel maar iets dat je er af moet schuiven

Allemaal geen ideale oplossingen... Heeft iemand hier een beter idee?

Zie hier het huisje. De linker zandbakdeksel zit er op, rechts zit nog los.

[Voor 14% gewijzigd door pirke op 17-09-2021 18:12]

De Belangrijkste Toespraak Die Je Ooit Zal Horen

• Twijfels
  • Laatst online: 22:08
pirke schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 18:07:
Ik heb zelf een speelhuis gebouwd met daaronder een zandbak. Nu wilde ik nog een deksel erop, dus heb een mooi houten scharnierend deksel gemaakt dat in het midden open gaat en naar links en rechts open klapt. Vanwege de palen van het huisje gaan ze maar 90 graden open, wat prima is. So far so good.

- het deksel is zwaar

Het eerste punt is niet zo erg, een volwassenen kan hem makkelijk open en dicht doen. Echter het tweede punt is nog een dingetje. Ik kan hem in de open stand wel met een schuifje ofzo vergrendelen, maar dat krijgen de kinderen natuurlijk ook ontgrendeld waardoor hij alsnog naar beneden kan donderen. In combinatie met het gewicht is dat geen fijn idee.

Wat ik bedacht had:
- takel/lier met katrol waardoor je actief moet draaien om hem omlaag te krijgen. Wellicht kunnen de kinderen het dan zelf ook bedienen
- katrol met contragewicht, zo gebalanceerd dat hij bij +/- 30 graden open in balans is
- houten deksel er weer afhalen en vervangen door een zeil, of geen scharnierend deksel maar iets dat je er af moet schuiven

[Afbeelding]
Gasveren? :)

• pirke
:) Ik denk niet dat die soepel blijven lopen met al dat zand

• -d-
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 21:58
Ik ga (als DIY noob) een simpele (open) kledingkast voor mijn zoontje maken, zoiets als dit, maar dan met dubbele rij vakken. Materiaal wordt 18mm Multiplex.

Ik wil de planken met plankdragers doen, en heb hier voor dit hulpmiddel gevonden. Lijkt allemaal redelijk eenvoudig. Nou zijn de pinnetjes van de plankdragers 8 MM diep, en ik wil bij een van de (18mm) wanden dus aan beide kanten die gaten boren. Dan zit je dus op 2 x 8 = 16 mm op 18 mm plaatmateriaal. Is het dan verstandiger om gewoon het gat helemaal door te boren, omdat er toch een 'stop' zit op die drager (en zo is het ook zeker symetrisch)?

• akatar
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 20:40

- het deksel is zwaar

Wat ik bedacht had:

[Afbeelding]
Geen schanieren maar een lint (band) alle plankjes los vanelkaar met een ruime lint verbinden )zoals de lattenbodem van een bed.

• MJV
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 22:54
@pirke een schuifje (zonder hangslot) is misschien toch wel een aanvaardbaar 'risico'? Of anders het ontwerp aanpassen, d.w.z de kleppen smaller maken zodat ze 180 graden open gaan? Is misschien wel zonde, want het is een prachtig huisje zo!

• Boudewijn
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

akatar schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 19:03:
[...]

Geen schanieren maar een lint (band) alle plankjes los vanelkaar met een ruime lint verbinden )zoals de lattenbodem van een bed.
Mooie oplossing :)

Ik ben verslaafd aan koken. Volg me op https://www.kookjunk.nl

• Bezulba
  • Laatst online: 21:12

Bezulba

Formerly known as Eendje

MJV schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 19:10:
@pirke een schuifje (zonder hangslot) is misschien toch wel een aanvaardbaar 'risico'? Of anders het ontwerp aanpassen, d.w.z de kleppen smaller maken zodat ze 180 graden open gaan? Is misschien wel zonde, want het is een prachtig huisje zo!
of 2 extra scharnierende delen per kant. Die vouw je naar binnen en dan het geheel tussen de palen door tot op de grond.

blup

• pirke
@MJV thx :) Zelf ontworpen, super stevig, alles vooraf in Fusion 360 getekend, alleen de deksel had ik vooraf niet echt over nagedacht...

@akatar Dat is inderdaad een mogelijke oplossing. Iets vergelijkbaars had ik zelf zojuist ook bedacht maar dan met extra scharnieren. Dan gaat het de hoogte niet in en is er ook geen risico dat het op de kinderen valt. Kwestie van de kruishengen vervangen inderdaad.

@Bezulba Het tussen de palen doorvouwen is geen optie, dan rust het nergens op als het deksel dicht is. De palen zitten aan de binnenkant vd liggende balken waar het geheel op rust. Of je moet de zijflappen weer vergrendelen zodat het maar 1 kant op scharniert, maar steviger wordt het daar niet van volgens mij, en het dicht doen wordt een stuk complexer.

[Voor 31% gewijzigd door pirke op 17-09-2021 19:41]

• PaT
  • Registratie: april 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

- het deksel is zwaar

Wat ik bedacht had:

[Afbeelding]
Je 'fout' is dat je het scharnierend gemaakt. Hier bestaat het deksel uit 3 losse en goed te hanteren delen die als ze willen spelen netjes aan de kant kunnen worden gezet. Werkt echt prima

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

• Jannibal23
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 00:15
Onze zandbakdeksel zit met 2 telescopische raamuitzetters vast en dat werkt prima. Geen last van zand. Niet de goedkoopste oplossing maar wel eenvoudig.

• pirke
PaT schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 19:39:
[...]

Je'fout' is dat je het scharnierend hebt gemaakt. Hier bestaat het deksel uit 3 losse en goed te hanteren delen die als ze willen spelen netjes aan de kant kunnen worden gezet. Werkt echt prima
Dat is inderdaad ook nog het overwegen waard. Scharnierend leek me makkelijk, dan zit je niet met deksel(s) te slepen elke keer, vooral als de kinderen het zelf kunnen bedienen op een of andere manier. Maar losse delen is wellicht beter dan wat ik nu heb :)

• Goofyduck384
  • Laatst online: 21:52

- het deksel is zwaar

Wat ik bedacht had:

[Afbeelding]
Oplossing 1: klep in de breedte iets inkorten, zodat hij tussen de staanders door kan en dus verder open kan?
Oplossing 2: een haakje en ringetje aan de klep en de staander monteren, zodat je die in elkaar doet als hij open staat (zoals ook bij een buitendeur vaak het geval is)?

• pirke
Jannibal23 schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 19:47:
Onze zandbakdeksel zit met 2 telescopische raamuitzetters vast en dat werkt prima. Geen last van zand. Niet de goedkoopste oplossing maar wel eenvoudig.
Heb je een foto?

• Jannibal23
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 00:15

• rooot
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 00:44
Schuifje vergrendelen met een splitpen?

• kalashnikov789
  • Registratie: augustus 2021
  • Laatst online: 21:16
Hier heb ik een oog aan de binnenkant van het deksel gemaakt en aan de paal een stukje ketting met musketonhaak, die krijgen de kinderen nog niet los :)

• JT
  • Laatst online: 23:13

JT

VETAK y0

colvano schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 18:04:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Een IPE 220 met staanders. Veel stabieler dan dit kan het niet worden! De ligger is zo dik omdat er nog een verdieping bovenop gezet gaat worden. De doorbraak is 380cm breed.
Mooi. Wat kan zoiets grofweg hebben aan gewicht? Ik snap dat het afhangt van de verdeling van het gewicht en hoe ver het van de staanders is, maar grofweg.

• JT
  • Laatst online: 23:13

JT

VETAK y0

Fugitive2008 schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 09:32:
Bij het verwijderen van de linoleum vloer is er op twee plekken ook een stukje egaliseer mee eruit gekomen. Heeft er iemand tips hoe ik dit het beste kan opvullen? Er komt een laminaatvloer met ondervloer overheen.
Zeker met nieuwe ondervloer zou ik niet al te moeilijk doen en gewoon vuller erin doen. Voorop gesteld, IANAVL (I am not a vloerenlegger ;) ). Maar naar mijn weten wordt egaliseer gebruikt als vulmidden om het egaal te krijgen en is het voordeel dat het makkelijk vloeit en zelfs enigszins nivelleert. Voor een klein stukje heb je beide eigenschappen niet nodig. Ik zou er lekker een vuller in doen (kijk even bij een winkel wat ze hebben en wat je denkt dat het beste past), liever tikje te dik dan te weinig, gelijk met egalisatielaag schuren en niet meer druk om maken.

• MJV
@pirke weet niet of dit is wat @Bezulba bedoelde, maar ik heb hier een ontwerp met twee scharnieren per klep, die kunnen worden uitgeklapt tot bankjes. Nadelen die ik na afloop ondervond waren wel: kindervingertjes kunnen tussen de planken komen (dat is gelukkig maar één keer gebeurd, zonder veel erg ;)), en de zandbak blijft niet droog, omdat er natuurlijk water tussen de kieren heenkomt.

• colvano
JT schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 20:13:
[...]

Mooi. Wat kan zoiets grofweg hebben aan gewicht? Ik snap dat het afhangt van de verdeling van het gewicht en hoe ver het van de staanders is, maar grofweg.
Hier een overzicht van Limtrade:

Dit zijn de berekeningen, kan ik niet echt wijs uit worden ;)

• badkuip
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 21:55
(jarig!)
In het verleden heb ik hier wel eens een vraag gesteld over het schilderen van mijn schuurtje en over het verleggen van de elektra richting de schuur. Die klussen zijn gedaan en de stratenmakers zijn langs geweest waardoor ik nu blij ben met mijn nieuwe tuin.

Zoals te zien is, is de schutting links aan vervanging toe. Ik heb de kant en klare schuttingpanelen van de Gamma bekeken maar daar werd ik niet blij van. Ik zou dan uitkomen op 3,5 paneel o.i.d. omdat ik een andere lengte heb. Ook is er bij die panelen nog steeds veel doorkijk. Ik wil dus zelf iets maken. Het gaat om 3-4 meter schutting. Ik zou zelf iets willen maken van verticale planken (zoals nu), waarbij de bovenkant recht is en waarbij er minder doorkijk is naar de buren.
Ik weet alleen niet wat voor soort hout ik hiervoor het beste kan gebruiken. Het hoeft niet het goedkoopste zijn en hoeft ook niet het duurste te zijn en ik heb er geen moeite mee om het ieder jaar of iedere 2 jaar te beitsen. Zou ik dan met douglas aan de slag moeten? Of zou dat overdone zijn? Andere houtsoort misschien?

Ook valt mij op dat het hout steeds duurder is geworden in de afgelopen maanden 😥😥

• decipherer
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 23:57
colvano schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 18:04:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Goed bezig! Maar is dat dan niet nog steeds zwaar overkill? Mijn doorbraak had een vergelijkbare lengte, daar lag een betonnen vloer op en stonden 2 verdiepingen op (eerste verdieping + zolder). Daar lag een HEA160 in. Dat was ook gewoon zo berekend door een constructiebureau.

Hoe moet ik dat zien, nog een verdieping er bovenop? Komt (of staat) er recht boven die balk nog een muur?

• MJV
badkuip schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 20:49:
In het verleden heb ik hier wel eens een vraag gesteld over het schilderen van mijn schuurtje en over het verleggen van de elektra richting de schuur. Die klussen zijn gedaan en de stratenmakers zijn langs geweest waardoor ik nu blij ben met mijn nieuwe tuin.

[Afbeelding]

Zoals te zien is, is de schutting links aan vervanging toe. Ik heb de kant en klare schuttingpanelen van de Gamma bekeken maar daar werd ik niet blij van. Ik zou dan uitkomen op 3,5 paneel o.i.d. omdat ik een andere lengte heb. Ook is er bij die panelen nog steeds veel doorkijk. Ik wil dus zelf iets maken. Het gaat om 3-4 meter schutting. Ik zou zelf iets willen maken van verticale planken (zoals nu), waarbij de bovenkant recht is en waarbij er minder doorkijk is naar de buren.
Ik weet alleen niet wat voor soort hout ik hiervoor het beste kan gebruiken. Het hoeft niet het goedkoopste zijn en hoeft ook niet het duurste te zijn en ik heb er geen moeite mee om het ieder jaar of iedere 2 jaar te beitsen. Zou ik dan met douglas aan de slag moeten? Of zou dat overdone zijn? Andere houtsoort misschien?

Ook valt mij op dat het hout steeds duurder is geworden in de afgelopen maanden 😥😥
De keuze is grofweg geimpregneerd grenen (of vuren, maar dat wordt minder verkocht, en is ook minder duurzaam); dat is het hout dat door het impregneren een groene kleur heeft, óf Douglas. Douglas hoeft ook weer niet zoveel duurder te zijn dan geimpregneerd grenen, en het is sowieso een stuk betaalbaarder dan tropisch hardhout, want het groeit gewoon in Europa. Als je iets duurzaams (en moois) neer wil zetten is een combinatie tussen Douglas planken met 'echte' hardhouten palen het overwegen waard. Kijk eens bij een echte houthandel in de buurt, daar is de kwaliteit van het hout sowieso beter. Of online, bijv. Gadero?

-edit-
Dit is nog wel een geinig filmpje met wat schuttingideën zo te zien: YouTube: #125 Lariks douglas schaaldelen schutting

(En nee ik heb geen aandelen Gadero ;)).

[Voor 5% gewijzigd door MJV op 17-09-2021 21:09]

• colvano
decipherer schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 20:54:
[...]

Goed bezig! Maar is dat dan niet nog steeds zwaar overkill? Mijn doorbraak had een vergelijkbare lengte, daar lag een betonnen vloer op en stonden 2 verdiepingen op (eerste verdieping + zolder). Daar lag een HEA160 in. Dat was ook gewoon zo berekend door een constructiebureau.

Hoe moet ik dat zien, nog een verdieping er bovenop? Komt (of staat) er recht boven die balk nog een muur?
Het lijkt mij ook behoorlijk zwaar uitgevoerd, maar maakt opzich niet zoveel uit. De balk ligt niet in de weg. Er komt een dakopbouw. Boven de balk komt een dragende wand te staan. Allemaal niet zo heel veel bijzonders.

• Wuursj
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 22:39

Wuursj

want worst is al bezet

herofruit schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 13:34:
[...]

Precies dit. Ik heb ook een Itho Daalderop CVE eco genomen, maar dan zonder CO2 Sensor. Had ik wel moeten doen omdat we een bio-ethanol haard hebben in de woonkamer. Nu ben ik haast verplicht om de €180 kostende uitbreiding te kopen. Let er dus goed op @just_lars91 welke versie je neemt.
Ook zonder geluidsdempende buis vind ik het geluid meer dan acceptabel.
Mijn Itho WTW was ook zonder Co2 sensoren. Die heb ik voor gemiddeld ~40 euro per stuk op marktplaats gekocht, nieuw in doos. Staan er regelmatig op omdat ze worden meegeleverd bij sommige kits en sommige mensen doen er niks mee. Ik heb zo alle slaapkamers en woonkamer voorzien voor ~200 euro.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• Fugitive2008
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 17-09 22:11
JT schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 20:21:
[...]

Zeker met nieuwe ondervloer zou ik niet al te moeilijk doen en gewoon vuller erin doen. Voorop gesteld, IANAVL (I am not a vloerenlegger ;) ). Maar naar mijn weten wordt egaliseer gebruikt als vulmidden om het egaal te krijgen en is het voordeel dat het makkelijk vloeit en zelfs enigszins nivelleert. Voor een klein stukje heb je beide eigenschappen niet nodig. Ik zou er lekker een vuller in doen (kijk even bij een winkel wat ze hebben en wat je denkt dat het beste past), liever tikje te dik dan te weinig, gelijk met egalisatielaag schuren en niet meer druk om maken.
Mag ik u bedanken voor uw antwoord🙂. Ik beredeneerde ongeveer hetzelfde met 't laminaat wat eroverheen komt incl ondervloer. Heb er nu vuller 'in' gedaan en dat schuur ik morgenvroeg even glad. 't kan nergens heen en zal niet snel vergruizen ofzo. Benieuwd hoe 't laminaat leggen me af gaat.

• Jeltel
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online
Ik ben op zoek naar een fijne Japanse handzaag/trekzaag. Liefst tweezijdig, zodat ik wat te kiezen heb.
Heeft iemand tips voor een merk /winkel?

• vonkkie
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 23:34
@pirke

Iets van een balk die je tussen de 2 deksels zet en dan vast haakt

• HTT-Thalan
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 22:00

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Jeltel schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 21:19:
Ik ben op zoek naar een fijne Japanse handzaag/trekzaag. Liefst tweezijdig, zodat ik wat te kiezen heb.
Heeft iemand tips voor een merk /winkel?
Baptist in Arnhem. Topzaak met fijne spullen.

• Lieuwe15
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 22:33
decipherer schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 20:54:
[...]

Let wel dat een ipe220 "maar" 15% stijver is dan een hea160.
Het zal wellicht overkill zijn, maar de berekening is niet geheel duidelijk.

• nokiaan958GB
  • Niet online
just_lars91 schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 12:06:

Mechanisch ventileren is verstandig al is wtw nog beter. Bij gewone mechanische ventilatie moet je huis over ventilatieroosters beschikken. De betere ventilatieboxen zijn co2 en vochtgestuurd

• pirke
MJV schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 20:31:
@pirke weet niet of dit is wat @Bezulba bedoelde, maar ik heb hier een ontwerp met twee scharnieren per klep, die kunnen worden uitgeklapt tot bankjes. Nadelen die ik na afloop ondervond waren wel: kindervingertjes kunnen tussen de planken komen (dat is gelukkig maar één keer gebeurd, zonder veel erg ;)), en de zandbak blijft niet droog, omdat er natuurlijk water tussen de kieren heenkomt.

[Afbeelding][Afbeelding]
Volgens mij bedoelde hij dat de voor- en achterkant ook scharnieren, zodat het geheel (als je het naar links/rechts klapt) wel weer tussen de palen door past, zodat het deksel niet open hoeft blijven te staan. Dat was ook al ooit door m'n hoofd gegaan maar leek me niet praktisch bij het open en dicht doen.

Op zich voel ik wel iets om elke losse plank te laten scharnieren, al dan niet via een lint (spanband ofzo) ipv echte scharnieren. Dan blijft alles laag vanwege het harmonica vouw effect. Het kost zo'n 10cm ruimte aan beide kanten, dat is wel een nadeel. In principe is de zandbak 160x160, maar omdat de palen aan de binnenkant zitten blijft daar met deksel 140x160 van over. Met harmonica deksel is dat nog maar 120x160.

Het geheel in 3 losse deksels opdelen is op zich ook geen verkeerd idee. Minder technisch vernuft, maar een hele praktische oplossing waarbij de volle ruimte vd zandbak gebruikt kan worden.

Ik slaap er nog een nachtje over.

Een andere oplossing (die het niet gaat worden) is om het hele deksel omhoog te liften. Dus niet twee losse delen, maar 1 geheel dat omhoog gaat. Niet praktisch, wel geinig. Met genoeg katrollen kunnen de kinderen het zelf bedienen. Of een wormwiel overbrengen, zodat het nooit zomaar zakt.

• decipherer
Lieuwe15 schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 22:34:
[...]

Let wel dat een ipe220 "maar" 15% stijver is dan een hea160.
Het zal wellicht overkill zijn, maar de berekening is niet geheel duidelijk.
Goede toevoeging, ik had het niet opgezocht, maar gevoelsmatig had ik wel verwacht dat het meer zou schelen dan 15%

• colvano
decipherer schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 07:52:
[...]

Goede toevoeging, ik had het niet opgezocht, maar gevoelsmatig had ik wel verwacht dat het meer zou schelen dan 15%
In de hoogte had ik voldoende ruimte maar in de breedte niet. De kolom staat tegen een enkelsteens muur van 11cm aan. Anders had ik ook liever een HEA erin gehad.

Het viel mij erg mee om de balk te plaatsen. Er waren twee profs en ik hielp mee. Met z’n drieën hadden we m er zo op liggen. Toch is zo een balk wel 100kg.

• decipherer
colvano schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 07:58:
[...]

In de hoogte had ik voldoende ruimte maar in de breedte niet. De kolom staat tegen een enkelsteens muur van 11cm aan. Anders had ik ook liever een HEA erin gehad.

Het viel mij erg mee om de balk te plaatsen. Er waren twee profs en ik hielp mee. Met z’n drieën hadden we m er zo op liggen. Toch is zo een balk wel 100kg.
Dat had ik nog wel bedacht toen ik het schreef inderdaad, als je voldoende ruimte In de hoogte hebt is dit een mooie oplossing. Ik had niet zo veel ruimte in de hoogte, dus kwam die HEA160 beter uit. Anyway, goed opgelost zo, succes met de volgende klussen!

• herofruit
Wuursj schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 21:15:
[...]

Mijn Itho WTW was ook zonder Co2 sensoren. Die heb ik voor gemiddeld ~40 euro per stuk op marktplaats gekocht, nieuw in doos. Staan er regelmatig op omdat ze worden meegeleverd bij sommige kits en sommige mensen doen er niks mee. Ik heb zo alle slaapkamers en woonkamer voorzien voor ~200 euro.
Perfect, ik zie het idd.. Hoef in principe maar 1 kamer te doen, maar het scheelt een slok op een borrel. Thanks!

• amauer
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 20:58
pirke schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 19:32:
@MJV thx :) Zelf ontworpen, super stevig, alles vooraf in Fusion 360 getekend, alleen de deksel had ik vooraf niet echt over nagedacht...

@akatar Dat is inderdaad een mogelijke oplossing. Iets vergelijkbaars had ik zelf zojuist ook bedacht maar dan met extra scharnieren. Dan gaat het de hoogte niet in en is er ook geen risico dat het op de kinderen valt. Kwestie van de kruishengen vervangen inderdaad.

@Bezulba Het tussen de palen doorvouwen is geen optie, dan rust het nergens op als het deksel dicht is. De palen zitten aan de binnenkant vd liggende balken waar het geheel op rust. Of je moet de zijflappen weer vergrendelen zodat het maar 1 kant op scharniert, maar steviger wordt het daar niet van volgens mij, en het dicht doen wordt een stuk complexer.
Wat je ook kan doen is extra scharnieren toevoegen zodat je een drieluik krijgt. Als je hem opvouwt dan staan de eerste twee delen omhoog (tegen elkaar aan) en dienen als rugleuning. Het derde deel blijft horizontaal liggen en is daardoor een bankje. Die hoeft in principe niet erg breed te zijn (zodat de opening van de zandbak niet veel kleiner gaat worden).

Zoals @mjv al had gepost dus 8)7

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Product Manager

Klusvraagje bij het plaatsen van dubbelglas. De gecoate kant, moet die aan de binnenkant (warme zijde, binnen) of aan de buitenkant (koude zijde, buiten).

https://www.glasmaatje.nl...er-dit-is-de-gecoate-ruit hier staat binnenkant
https://www.isolatieglaswijzer.nl/hr-plus-glas/ Hier staat buitenkant

:|

• Teijgetje
@bonzz.netninja
Wat voor coating?

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Product Manager

Goede vraag, geen idee :) Er zit een sticker op: "deze kant heeft een coating". Heb hem nu maar aan de binnenzijde geplaatst. Zal wel goed zijn, dat lees ik het meeste :)

Het effect van die extra HR plaat onder de lichtkoepel is trouwens echt wel lekker. Ik merkte het meteen afgelopen dagen toen er een proefopstelling lag.

[Voor 50% gewijzigd door bonzz.netninja op 19-09-2021 13:02]

• Teijgetje
En bij de leverancier is daar ook niets over te vinden?

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Product Manager

Teijgetje schreef op zondag 19 september 2021 @ 12:56:
En bij de leverancier is daar ook niets over te vinden?
Ik heb de ruit via via

• PaT
  • Registratie: april 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Voor wat het waard is, toen men bij mij nieuw HR++ glas plaatsten, zaten er stickers met 'deze kant binnen' op. Ik ga er dan ook vanuit dat de kant met de sticker de binnenzijde moet zijn.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

• DropjesLover
  • Registratie: november 2004

DropjesLover

Dit dus ->

5 dagen werken waarvan één dag hulp van schoonvader, mn vrouw en een dagje 2 vrienden...
Beplating verwijderd, oude 10cm glaswol er uit, 16cm PIRplaten er in gezet en afgepurt. Nu nog klimaatfolie en de beplating terugschroeven.

Dak met 3 schuine wanden, 98 stuks (120x60) totaa. Andere kant met dakkapel hadden we al gedaan, door onverwacht 4 oostblokkers beschikbaar (prima lui)

En al een tijd drupte water van onder de dakgoot omkasting.
Met de PIRplaten heb ik ook een dakdoorvoer er uit getrokken, folie dicht getaped en dakpan teruggelegd en ff hier naar gekeken.

Schuren, schoonmaken, aluminium plak bitumen reparatie er op, klaar.
Het type klusje dat ik beter al jaren geleden had moeten doen, nu heeft er een redelijke tijd water achter die omkasting gestaan en de constructie iets aangetast...

[Voor 8% gewijzigd door DropjesLover op 20-09-2021 07:46]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• freakstar
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 22:19
bonzz.netninja schreef op zondag 19 september 2021 @ 12:45:
[...]

Goede vraag, geen idee :) Er zit een sticker op: "deze kant heeft een coating". Heb hem nu maar aan de binnenzijde geplaatst. Zal wel goed zijn, dat lees ik het meeste :)
[Afbeelding]

Het effect van die extra HR plaat onder de lichtkoepel is trouwens echt wel lekker. Ik merkte het meteen afgelopen dagen toen er een proefopstelling lag.
Slim, ik heb ook een koepel en die is in de zomer te warm en in de winter te koud. Maar levert deze constructie geen gedoe met/door condens op?

• Den_S85
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 21:36
DropjesLover schreef op zondag 19 september 2021 @ 19:45:
Nu nog klimaatfolie en de beplanting terugschroeven.
Tip van flip, hier niet melden dat je je plantjes onder dat super geïsoleerde dak gaat zetten O-)

Serieus: ziet er uit als een beste bak werk! Netjes gedaan.

[Voor 10% gewijzigd door Den_S85 op 19-09-2021 20:06]

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Product Manager

freakstar schreef op zondag 19 september 2021 @ 19:48:
[...]

Slim, ik heb ook een koepel en die is in de zomer te warm en in de winter te koud. Maar levert deze constructie geen gedoe met/door condens op?
Ik denk dat het meevalt en het is ook niet helemaal luchtdicht trouwens. Zitten nog kiertjes tussen die latten waar hij opligt en de muur. Die kan ik ook niet dichtmaken anders kan ik de latten niet makkelijk verwijderen als ik de ruit ga schoonmaken.
We gaan het zien. En vriend heeft het ook en daar werkt het kei goed.

• LA-384
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 21:51
Kleine vraag over houtbeits.

Ik wil de overkapping opnieuw gaan verven en vraag me af wat ik daar het beste voor kan gebruiken.
Aangezien klussen geen hobby van me is, hoop ik voor een aantal jaren klaar te zijn.

Op dit moment zit er al een (paar) la(a)g(en) grey-wash beits op, maar daar ben ik niet tevreden over, in die zin dat er elk jaar een donkere aanslag op komt en dat schoonmaken er van niet eenvoudig is door de vrij ruwe structuur van het hout.

Mijn oog is daarom gevallen op een beter dekkende beits die reiniging hopelijk wat eenvoudiger maakt, of beter nog, niet nodig maakt. Mijn vader had het over Remmers Induline dw-610 en hier op het forum las ik over Jotun Demidekk Ultimate Tackfarg.

Beiden lijken kwalitatief aanzienlijk beter te zijn dan wat er nu op zit, maar ergens zit ik een beetje met de prijs in mijn maag (natuurlijk valt het per jaar nog wel mee, maar het is een fors bedrag). Kijkende naar de infosheet aangaande verbruik en benodigd aantal lagen, zou ik voor enkel de binnenkant van de overkapping met Remmers zo'n €100-350,- kwijt zijn (Remmers zegt 50-150ml/m2/laag 2á3 lagen) en met Jotun zo'n €300-380,- (Jotun zegt 80-100ml/m2/laag 2 lagen). Aangezien de binnenkant van de overkapping (plafond) eigenlijk geen zonlicht of weersinvloeden kent, vraag ik me af of een dergelijke kwaliteitsbeits wel "nodig" is en of een goedkopere beits niet net zo goed kan zijn in die situatie. De delen die wél onderhevig zijn aan zon en weersinvloeden zou ik dan evt alsnog met die beits kunnen verven. Dat oppervlak is aanzienlijk minder.

Indien het toch beter is voor een dergelijke kwaliteitsbeits te gaan, kan ik beide gewoon gebruiken over de bestaande beitslaag (na opschuren en reinigen uiteraard)? Jotun geeft aan dat het kan, maar Remmers geeft alleen aan 'Vuil, vet en losse, oude verflagen volledig verwijderen'

[Voor 11% gewijzigd door LA-384 op 19-09-2021 22:28]

Het grote subwoofer topic | PV: 4050wp zw | Fuji X-T20 ~ 12mm f2 ~ 35mm f2 ~ 80mm macro ~ 18-55 ~ 50-140 ~ 50-230

• Industrial_Life
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 19-09 23:48
Ik heb onlangs mijn hele huis gestript en een verbouwing gedaan. Ik heb ook alle roosters eruit getrokken en weggegooid, deze waren vies en lelijk. Ik heb een half jaar geleden alles opgevuld met bubbelplastic om tocht te voorkomen. :+
Nu de verbouwing ten einde is, heb ik nog allemaal gaten in het huis maar ik zou niet precies weten wat voor type rooster ik moet hebben of hoe het precies heet wat ik zoek, ik heb bij Duco gekeken maar ik kwam er niet uit. Ik wil het mooi RVS of 9016 aan de binnenkant. Iemand tips op wat ik kan zoeken? Het vorige systeem klikte als het ware in de lade een paar cm en kon ik de hoeveelheid lucht regelen.
Nog een foto gevonden van voor de verbouwing van een andere kamer in het huis:

[Voor 17% gewijzigd door Industrial_Life op 19-09-2021 22:38]

-

• nokiaan958GB
  • Niet online
DropjesLover schreef op zondag 19 september 2021 @ 19:45:
5 dagen werken waarvan één dag hulp van schoonvader, mn vrouw en een dagje 2 vrienden...
Beplating verwijderd, oude 10cm glaswol er uit, 16cm PIRplaten er in gezet en afgepurt. Nu nog klimaatfolie en de beplanting terugschroeven.

[Afbeelding]
Dak met 3 schuine wanden, 98 stuks (120x60) totaa. Andere kant met dakkapel hadden we al gedaan, door onverwacht 4 oostblokkers beschikbaar (prima lui)

En al een tijd drupte water van onder de dakgoot omkasting.
Met de PIRplaten heb ik ook een dakdoorvoer er uit getrokken, folie dicht getaped en dakpan teruggelegd en ff hier naar gekeken.
[Afbeelding][Afbeelding]

Schuren, schoonmaken, aluminium plak bitumen reparatie er op, klaar.
Keurig gedaan _/-\o_
Ik heb de uitstekende pur afgesneden en daarna met alutape afgeplakt.
Waarom ga je klimaatfolie gebruiken?

• DropjesLover
  • Registratie: november 2004

DropjesLover

Dit dus ->

nokiaan958GB schreef op zondag 19 september 2021 @ 22:35:
[...]

Keurig gedaan _/-\o_
Ik heb de uitstekende pur afgesneden en daarna met alutape afgeplakt.
Waarom ga je klimaatfolie gebruiken?
Pur afsnijden moet inderdaad nog.
Tsja, dat folie. Ikzelf vind ook dat de combinatie PIR platen en PUR luchtdicht is, en het overgebleven volume lucht te klein voor damp/vochtproblemen. Maar het is wel hoe het hoort en relatief snel gedaan.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• Daikirai
Voor onze 'restauratie' woning laten wij over enkele weken nieuwe (zwarte aluminium) kozijnen plaatsen.
De gevel is ook toe aan een grondige reiniging, wellicht verstandig om dit te laten doen alvorens de kozijnen gezet worden lijkt me. Of heeft dit weinig invloed?

(klimop etc is inmiddels al weg)

Ik ben ook wel erg benieuwd in hoeverre de kleur gaat veranderen, denk dat het in 60 jaar niet gedaan is..

Als ik stukjes afgebroken steen zie heeft het ongeveer deze (gelige) kleur:

Dan nog de keuze of het waard is direct te impregneren..

• breinonline
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 21:46

breinonline

Are you afraid to be known?

Daikirai schreef op zondag 19 september 2021 @ 23:21:
Voor onze 'restauratie' woning laten wij over enkele weken nieuwe (zwarte aluminium) kozijnen plaatsen.
De gevel is ook toe aan een grondige reiniging, wellicht verstandig om dit te laten doen alvorens de kozijnen gezet worden lijkt me. Of heeft dit weinig invloed?

[Afbeelding]
(klimop etc is inmiddels al weg)

Ik ben ook wel erg benieuwd in hoeverre de kleur gaat veranderen, denk dat het in 60 jaar niet gedaan is..

Als ik stukjes afgebroken steen zie heeft het ongeveer deze (gelige) kleur:
[Afbeelding]

Dan nog de keuze of het waard is direct te impregneren..
Ze redden dat schoonmaken in principe zonder je nieuwe kozijnen te beschadigen. Of de kozijnenboer het redt om de stenen niet te beschadigen is ook de vraag. Ik zou denk ik eerst de kozijnen laten plaatsen. Bij os jaren 70 huis scheelde het schoonmaken destijds een stuk in kleur (ook gelige steen). Wij hebben het direct laten impregneren, je laat immers een beschermlaagje verwijderen en de stenen liggen ook al tientallen jaren.

"For I dipt into the future, far as the human eye could see;
Saw the vision of the world, and all the wonder that would be..." -Alfred Tennyson.

• Deef_K
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 22:37
Ligt een beetje aan de soort reiniging die ze willen gaan hanteren. Bij zandstralen zou ik eerste gevel doen. Bij hogedruk/stoomreinigen zou het mij niet uitmaken.

Wel even impregneren na het reinigen.

• Kees_B
  • Registratie: mei 2006
Gezien ik een binnendeurkozijn in een houten wand wil plaatsen heb ik afstandschroeven gekocht bij Toolstation. Bij levering blijken deze echter geen voldraad te hebben zoals op het plaatje staat. Ik betwijfel of deze nu wel bruikbaar zijn, want de gladde stift is net zo dik als buitenkant draad. Draad zit over ongeveer 40 mm. Zouden jullie ze er in rossen of toch wat anders zoeken? Ik heb namelijk geen ervaring met deze schroeven.

Het kozijn is 67 / 50 mm dik. De stelruimte is ca. 6 mm en het regelwerk erachter is ca. 44 mm dik.

[Voor 3% gewijzigd door Kees_B op 20-09-2021 07:44]

🅟🅥 🅞🅤🅣🅟🅤🅣

Pagina: 1 ... 161 162 163 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee