Geen tips, alleen dat ik het heel mooie vloeren vind!
-
[ Voor 99% gewijzigd door Thijskoman op 21-02-2022 22:38 ]
Oh het gips gaat t niet over, dat heb ik zelf gedaan (en ja ook klossen erin getikt maar daarna ook onderlangs de balkjes gezet omdat dat toch steviger is voor t gips), maar om het feit dat de kolommen niet in de menie oid zitten. Ik ben bang dat dat issues met corrosie gaat geven over X jaren, en de mening van mn aannemer vertrouw ik even niet op aangezien die wel meer zaken web probeert te lachen.bazzzzzz schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 21:29:
[...]
Ik ben geen expert maar bij mij ziet het er ook zo uit. Wel hebben we houten klossen in de balk geslagen en daar de gipsplaat aan bevestigd. Dat scheelt 2cm dikte. Qua brandveiligheid moet er dubbel gipsplaat toegepast worden in de meeste draagconstructies dacht ik.
Het is netter om het wel te doen, de meerprijs qua materiaal is minimaal, maar op zich kan het nauwelijks kwaad. Ik heb hier net de onbehandelde lateien in mijn jaren '30 huis in de muur gezien en die zijn na dik 80 jaar nog pico bello.
Ook al staat je kolom in het buitenblad, de spouw zou netjes droog moeten zijn en voldoende ventilatie moeten hebben. De kans op serieuze roest is daarmee te verwaarlozen.
Aan die kolommen wordt meestal nog gelast, dus op die plekken staat het sowieso niet netjes meer in de menie.
Ook al staat je kolom in het buitenblad, de spouw zou netjes droog moeten zijn en voldoende ventilatie moeten hebben. De kans op serieuze roest is daarmee te verwaarlozen.
Aan die kolommen wordt meestal nog gelast, dus op die plekken staat het sowieso niet netjes meer in de menie.
- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -
Ik moet straks een dekvloer eruit halen in onze nieuwe woning. Volgens de huidige bewoners ligt er slechts 3/4 cm aan dekvloer op een betonnen ribcassettevloer. Hierover ligt een laag plavuizen vanaf de bouw (1986).
In de dekvloer ligt een tyleenslang geslingerd wat functioneert als een soort vloerverwarming, wat cv leidingen en een gasleiding. Dat moet er allemaal uit omdat we nieuwe vloerverwarming en dekvloer willen gaan leggen.
Welk gewicht breekhamer is hiervoor aan te raden? Bij de bouwmarkten kan ik kiezen uit 6, 11 of 18. Ik neig een beetje naar 11 kg. Want dat heb ik ergens gelezen, maar kan ik niet weer terugvinden. Het gaat om ongeveer 40m2.
In de dekvloer ligt een tyleenslang geslingerd wat functioneert als een soort vloerverwarming, wat cv leidingen en een gasleiding. Dat moet er allemaal uit omdat we nieuwe vloerverwarming en dekvloer willen gaan leggen.
Welk gewicht breekhamer is hiervoor aan te raden? Bij de bouwmarkten kan ik kiezen uit 6, 11 of 18. Ik neig een beetje naar 11 kg. Want dat heb ik ergens gelezen, maar kan ik niet weer terugvinden. Het gaat om ongeveer 40m2.
Voor het verwijderen van de plavuizen/tegels uit onze woning heb ik een 11kg variant geleend en dat ging prima. Maar om daar nou een dekvloer mee te gaan lopen breken, nee, hoe zwaarder hoe beter zou ik zeggen. Dus ik zou gewoon een 'wegwerp' variant kopen en niet een Makita of Bosch blauw.S-te-fan schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 14:20:
Ik moet straks een dekvloer eruit halen in onze nieuwe woning. Volgens de huidige bewoners ligt er slechts 3/4 cm aan dekvloer op een betonnen ribcassettevloer. Hierover ligt een laag plavuizen vanaf de bouw (1986).
Als je de vloerverwarming laat frezen mag al dat leidingwerk lekker blijven zitten, daar gaat de frees doorheen als boter. (Moeten de leidingen natuurlijk niet meer in gebruik zijn.) De frees kan zelfs gewoon door je plavuizen heen, of de plavuizen weg en dan de boel puur glad maken voor het frezen wanneer hoogte een issue is.S-te-fan schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 14:20:
De dekvloer gaat eruit, inclusief het leidingwerk wat erin ligt, dat is inmiddels besloten.phYzar schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 16:02:
[...]
Als je de vloerverwarming laat frezen mag al dat leidingwerk lekker blijven zitten, daar gaat de frees doorheen als boter. (Moeten de leidingen natuurlijk niet meer in gebruik zijn.) De frees kan zelfs gewoon door je plavuizen heen, of de plavuizen weg en dan de boel puur glad maken voor het frezen wanneer hoogte een issue is.
Alleen nog de vraag naar ervaring of dat met een 11kg breekhamer gaat lukken, want de 18kg is vrij schaars in de nabij gelegen bouwmarkten.
Jfwiet schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 15:31:
[...]
Heb voor nu een 18kg gereserveerd met vlakke beitel. Zal ongetwijfeld goedkomen. Hoeft ook geen 100% vlakke ijsbaan te worden.
Het was een foutje op de website. De eerstvolgende reserveringsmogelijkheid stond bij alle apparaten op 31 augustus 2022. Dat klopte inderdaad niet
Voor het verwijderen van de plavuizen/tegels uit onze woning heb ik een 11kg variant geleend en dat ging prima. Maar om daar nou een dekvloer mee te gaan lopen breken, nee, hoe zwaarder hoe beter zou ik zeggen. Dus ik zou gewoon een 'wegwerp' variant kopen en niet een Makita of Bosch blauw.
[ Voor 33% gewijzigd door S-te-fan op 31-08-2021 16:34 ]
Voldoende vaak je schuurblad wisselen en inderdaad in het midden beginnen om gevoel te krijgen. Dat scheelt je je stucwerk. De randjes zou ik met een kleine schuurmachine met draaiend blad doen, daarmee krijgt je praktisch geen schuurkrassen die je mogelijk met zo’n driehoekje of vlakschuurmachine wel krijgt.NDF82 schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 22:11:
Ik heb onbehandeld parket op mijn zolder gelegd. Dit ga ik behandelen met een lak die ook op de trap zit: Pura Natura van Hesse.
Iemand do's and don'ts? Schuren ga ik doen met een woodboy.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Verder erg mooie vloer. Waarom lakken ipv olie?
Bestel er dan 1 online (of wil je gaan huren)? Zo'n sloophamer gebruik je een goede week en dan gaat hij een hoop stof verzamelen (6KJ sloophamer ligt op zolder onder een dikke laag stof en mijn zwager van wie hij is heeft hem ook niet nodig gehad de afgelopen 2 jaar haha). Het fenomeen boorhamer bestaat ook, hopelijk had je daar niet je zinnen op gezet want zoiets is echt 100x te zwaar voor een gaatje boren in de muur.S-te-fan schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 16:05:
[...]
De dekvloer gaat eruit, inclusief het leidingwerk wat erin ligt, dat is inmiddels besloten.
Alleen nog de vraag naar ervaring of dat met een 11kg breekhamer gaat lukken, want de 18kg is vrij schaars in de nabij gelegen bouwmarkten.
[...]
Het wordt huren, familie en omgeving heeft zo'n ding niet liggen of in de nabije toekomst nodig.Jfwiet schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 21:23:
[...]
Bestel er dan 1 online (of wil je gaan huren)? Zo'n sloophamer gebruik je een goede week en dan gaat hij een hoop stof verzamelen (6KJ sloophamer ligt op zolder onder een dikke laag stof en mijn zwager van wie hij is heeft hem ook niet nodig gehad de afgelopen 2 jaar haha). Het fenomeen boorhamer bestaat ook, hopelijk had je daar niet je zinnen op gezet want zoiets is echt 100x te zwaar voor een gaatje boren in de muur.
Bij de blauwe bouwmarkt is het een 18kg Bosch GSH 16-28
Lijkt me prima voor de klus, beetje vlak over de betonplaat heen en hopelijk springt 't dan zo los. En wellicht is er met de tyleenleiding die er nu kriskras doorheen ligt ook nog wat los te trekken.
Hoop met toch wel 3 dagen de hele vloer (45m2) eruit te hebben. Voordeel is dat op de begane grond alleen de trap en de achterwand van de meterkast blijft staan. Dus geen gedoe rondom de binnenmuren.
Hoop dat je goede knie bescherming en zit kussen hebt.S-te-fan schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 21:50:
[...]
Het wordt huren, familie en omgeving heeft zo'n ding niet liggen of in de nabije toekomst nodig.
Bij de blauwe bouwmarkt is het een 18kg Bosch GSH 16-28
Lijkt me prima voor de klus, beetje vlak over de betonplaat heen en hopelijk springt 't dan zo los. En wellicht is er met de tyleenleiding die er nu kriskras doorheen ligt ook nog wat los te trekken.
Hoop met toch wel 3 dagen de hele vloer (45m2) eruit te hebben. Voordeel is dat op de begane grond alleen de trap en de achterwand van de meterkast blijft staan. Dus geen gedoe rondom de binnenmuren.
PSN: Flix20-NL
Omdat?Flix20 schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 22:49:
[...]
Hoop dat je goede knie bescherming en zit kussen hebt.
Thijskoman schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 23:17:
[...]
Heb je eerder met een woodboy gewerkt? Zo niet zou ik om te beginnen ergens in het midden van de ruimte 'oefenen' met het aanzetten van het apparaat, anders is de kans aanwezig dat je hem zo tegen de muur aan kachelt. Hij kan er namelijk nogal vandoor schieten bij het aanschakelen, moet je even doorhebben.
Het geheel ziet er trouwens nu al retestrak uit.
OK, nu vind ik het wel wat spannender worden :-) Een draaiende schuurmachine heb ik nog niet, maar ben aan het investeren in gereedschap. Is dit wat je bedoelt?koentjuh schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 16:16:
[...]
Voldoende vaak je schuurblad wisselen en inderdaad in het midden beginnen om gevoel te krijgen. Dat scheelt je je stucwerk. De randjes zou ik met een kleine schuurmachine met draaiend blad doen, daarmee krijgt je praktisch geen schuurkrassen die je mogelijk met zo’n driehoekje of vlakschuurmachine wel krijgt.
https://www.toolmax.nl/ma...sXkL4NqSeCLgaAp5kEALw_wcB
We vinden olie weliswaar iets mooier, maar lak is praktischer omdat het erg vergevingsgezind is qua morsen e.d. Daarnaast ligt er beneden ook al een lak van Bona, op de trap Pura Natura en als ik dan boven en op zolder ga oliën wordt het zo'n kermis ;-)koentjuh schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 16:16:
[...]
Verder erg mooie vloer. Waarom lakken ipv olie?
[ Voor 5% gewijzigd door NDF82 op 01-09-2021 08:01 ]
Pentium 233MHz MMX + Diamond Monster 3D 3DFX Voodoo II
Ja zoiets ja. Als je in regio Utrecht woont mag je de mijne wel lenen :-). Voordeel daarvan is dat die dingen zoveel rotaties hebben dat je altijd strak glad schuurt. Onze vloerenman gaf die tip. Maar verder is het allemaal niet zo spannend hoor.NDF82 schreef op woensdag 1 september 2021 @ 08:00:
[...]
[...]
OK, nu vind ik het wel wat spannender worden :-) Een draaiende schuurmachine heb ik nog niet, maar ben aan het investeren in gereedschap. Is dit wat je bedoelt?
https://www.toolmax.nl/ma...sXkL4NqSeCLgaAp5kEALw_wcB
[...]
We vinden olie weliswaar iets mooier, maar lak is praktischer omdat het erg vergevingsgezind is qua morsen e.d. Daarnaast ligt er beneden ook al een lak van Bona, op de trap Pura Natura en als ik dan boven en op zolder ga oliën wordt het zo'n kermis ;-)
Ben je bekend met het eerst Logen en daarna Zepen van je houten vloer? Wellicht ook nog een optie.NDF82 schreef op woensdag 1 september 2021 @ 08:00:
We vinden olie weliswaar iets mooier, maar lak is praktischer omdat het erg vergevingsgezind is qua morsen e.d. Daarnaast ligt er beneden ook al een lak van Bona, op de trap Pura Natura en als ik dan boven en op zolder ga oliën wordt het zo'n kermis ;-)
-
[ Voor 99% gewijzigd door Thijskoman op 21-02-2022 22:37 ]
Ben de fundering aan t isoleren in navolging van @mkleinman
Fundering isoleren aan de buitenkant, welk materiaal?
:strip_exif()/f/image/uP4hh2S5XEvUlseGNk8rUYiz.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu werd me ook duidelijk waar ik in de winter eens een muis in zag verdwijnen.
:strip_exif()/f/image/PgwFwLXwNiY1QuhaVavSWO65.jpg?f=fotoalbum_large)
Er zitten 3 van dit soort groeven. Een aan elke kant en 1 in t midden (2 bandjes). Alle 3 opgevuld met n kit.
Kan ik dat, ivm met doorknagen door de muizen, dichten met Weber vloer reparatie ? Of moet dit flexibel blijven ivm met uitzetten (wat ik "vrees" ) ?
Of knagen muizen die kit niet door? En welke kit dan te gebruiken?
Een ander puntje .
Die 2 betonnen bandjes (noem ik ze maar even) die die gleuven maken zijn neem ik aan massief?
Daar zou dan dus geen spouw in zitten.
Ik merk dat deze kant van de woning veel kouder blijft (Noorden) dan de andere kant.
Ook grenst direct aan deze muur/fundering/band een convectorput en deze wordt in de winter erg koud onderin. In de kruipruimte is deze al extra met eps geisoleerd meer het effect is laag vandaar.
De put inmiddels met pir opnieuw geïsoleerd maar het lijkt erop dat het geen erg grote invloed heeft (constant gemeten met ds18b20)
Isolatie was schuimrubber :
:strip_exif()/f/image/EFq9SnY4oD53Ms2jcUhlOMPV.jpg?f=fotoalbum_large)
En nu :
:strip_exif()/f/image/BSvaxEUUhPRN8lsUPl64w3gw.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit moet toch een behoorlijk effect hebben uiteindelijk. Veel meer is er niet te doen iig.
:strip_exif()/f/image/uP4hh2S5XEvUlseGNk8rUYiz.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/PgwFwLXwNiY1QuhaVavSWO65.jpg?f=fotoalbum_large)
Er zitten 3 van dit soort groeven. Een aan elke kant en 1 in t midden (2 bandjes). Alle 3 opgevuld met n kit.
Kan ik dat, ivm met doorknagen door de muizen, dichten met Weber vloer reparatie ? Of moet dit flexibel blijven ivm met uitzetten (wat ik "vrees" ) ?
Een ander puntje .
Die 2 betonnen bandjes (noem ik ze maar even) die die gleuven maken zijn neem ik aan massief?
Ik merk dat deze kant van de woning veel kouder blijft (Noorden) dan de andere kant.
Ook grenst direct aan deze muur/fundering/band een convectorput en deze wordt in de winter erg koud onderin. In de kruipruimte is deze al extra met eps geisoleerd meer het effect is laag vandaar.
De put inmiddels met pir opnieuw geïsoleerd maar het lijkt erop dat het geen erg grote invloed heeft (constant gemeten met ds18b20)
:strip_exif()/f/image/EFq9SnY4oD53Ms2jcUhlOMPV.jpg?f=fotoalbum_large)
En nu :
:strip_exif()/f/image/BSvaxEUUhPRN8lsUPl64w3gw.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit moet toch een behoorlijk effect hebben uiteindelijk. Veel meer is er niet te doen iig.
Als het gat breed genoeg is zou je een 'stootvoegrooster' of 'bijenvanger' erin kunnen zetten en die afkitten? Die roostertjes zijn ook te koop van metaal dus dat moet dan een pittige muis zijn haha.Wolfram55 schreef op woensdag 1 september 2021 @ 11:42:
Even een korte vraag. Ik ga binnenkort beginnen met een tussenwand op zolder. Deze ga ik bouwen doormiddel van een houten constructie van balken van 50x100mm (volgens bouwonline netto maat 45 x 95 mm) en gipsplaaten van 2600x600mm.
De balkenmaat heb ik nodig omdat de tussenwand gaat aansluiten op een bestaande wand van 126mm dik.
Nu wil ik de tussenwand isoleren en moet ik kiezen tussen isolatieplaten van 100mm of 90mm dikte. Welke kan ik dan het beste kiezen?
En even dubbelcheck; 45mm dikte van de balk is prima om de gipsplaten op te bevestigen toch (bij de balken midden in de constructie zullen er dus 2 platen aan bevestigd worden)?
De balkenmaat heb ik nodig omdat de tussenwand gaat aansluiten op een bestaande wand van 126mm dik.
Nu wil ik de tussenwand isoleren en moet ik kiezen tussen isolatieplaten van 100mm of 90mm dikte. Welke kan ik dan het beste kiezen?
En even dubbelcheck; 45mm dikte van de balk is prima om de gipsplaten op te bevestigen toch (bij de balken midden in de constructie zullen er dus 2 platen aan bevestigd worden)?
Misschien dat dit werkt?Wolfram55 schreef op woensdag 1 september 2021 @ 11:42:
https://www.allestegenong...-sorkil-muisstop-kit.html
Is de convector put nu nog breed genoeg voor de goede werking?Wolfram55 schreef op woensdag 1 september 2021 @ 11:42:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Een ander puntje .
[Afbeelding]
En nu :
[Afbeelding]
Mocht de put erg small geworden zijn dan is het een idee om een T16 convector erin te leggen. Smaller dan de T20 die je nu hebt maar wel dubbele hoogte.
Dat isoleren van buiten gaat zeker helpen. Ik heb hetzelfde probleem dat beton loopt zo naar binnen toe. Een eersteklas koude brug.
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.
Zijn mooie dingetje maar ik maak t liever gewoon helemaal dichtJfwiet schreef op woensdag 1 september 2021 @ 12:40:
Als het gat breed genoeg is zou je een 'stootvoegrooster' of 'bijenvanger' erin kunnen zetten en die afkitten?
Dat is idd wel een mooie oplossing .... Maar Weber vloer repair is hier al voor t grijpen dus dat heeft de voorkeurDr Pro schreef op woensdag 1 september 2021 @ 13:22:
Misschien dat dit werkt?
Hij is idd iets smaller geworden maar de afmetingen waren ook niet zoals de fabrikant voorschreef (te breed). Daarom bestaat hij ook niet meer denk ik. Schuimrubber als isolatie ..... de boefjes. Er ook nog maar een beetje in gefrommeld ook.Seafarer schreef op woensdag 1 september 2021 @ 18:05:
Is de convector put nu nog breed genoeg voor de goede werking?
Convector 150 mm breed moest een poort onder van 120mm hoog hebben en een 120 poort breed aan de zijkant. Die is nu min 100mm.
Maar ik ben daar niet zo bang voor. Er hangt in dezelfde lus een T22 radiator van 2200W en ik forceer de put met (jou wel bekent) schoorsteentjes
Plus dat de warmtecamera al behoorlijk warmte registreerde zonder schoorsteentjes.
Dat hoor ik graagDat isoleren van buiten gaat zeker helpen. Ik heb hetzelfde probleem dat beton loopt zo naar binnen toe. Een eersteklas koude brug.
Kort nadat ik de put had geïsoleerd was de temperatuur onderin de put lager dan in de kruipruimte ....
Dan moet t van buitenkomen ...... !!
Dat stuk beton zit idd strak tegen de buitenkant van de mantel van de convectorput. Dat zonderspouw ..... pffff
Moet idd uit maken isoleren buiten.
Kan helaas niet dat hele broodje over de volle hoogte isoleren omdat er n gedeelte boven de tegels steekt.
Maar dat is niet alleen bij woningen met een convectorput. Dit principe hebben alle woningen .... met schuifpui dat (?).
Als dit niet werkt en/of extra comfort oplevert (en ander stookgedrag oplevert) gaat er volgend jaar ofzo vloerverwarming in. Maar dat is ook een behoorlijke klus/uitgave.
Heb nu stap voor stap alles afgevinkt vlg mij. Dit is de laatste klus.
Hij is idd iets smaller geworden maar de afmetingen waren ook niet zoals de fabrikant voorschreef (te breed). Daarom bestaat hij ook niet meer denk ik. Schuimrubber als isolatie ..... de boefjes. Er ook nog maar een beetje in gefrommeld ook.
Convector 150 mm breed moest een poort onder van 120mm hoog hebben en een 120 poort breed aan de zijkant. Die is nu min 100mm.
Maar ik ben daar niet zo bang voor. Er hangt in dezelfde lus een T22 radiator van 2200W en ik forceer de put met (jou wel bekent) schoorsteentjes![]()
Plus dat de warmtecamera al behoorlijk warmte registreerde zonder schoorsteentjes.
Staat op de to do lijst. Maar ik heb wel aan de binnenzijde de vloer tussen put en kozijn eruit gehaald. Alles goed afgekit en een laagje ondervloer met aluminium folie eronder gelegd. Dit scheelde al veel. (was in ieder geval makkelijk te doen).[...]
Dat hoor ik graag. Heb jij t al geïsoleerd dan ?
Geluidsisolatie bedoel je? Dan kun je ze beter iets dunner kiezen. Geluids is moeilijk te isoleren, en dubbele dikte steenwol heeft uiteindelijk beperkt effect.crimby schreef op woensdag 1 september 2021 @ 13:18:
Even een korte vraag. Ik ga binnenkort beginnen met een tussenwand op zolder. Deze ga ik bouwen doormiddel van een houten constructie van balken van 50x100mm (volgens bouwonline netto maat 45 x 95 mm) en gipsplaaten van 2600x600mm.
Maar je hebt serieus tussenruimte, dus als je echt goede isolatie wilt kun je proberen beide wanden van elkaar te ontkoppelen. Awel, zie dit stukje in deze thread en de reacties eromheen
Zwartoog in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6"
Ik ben nog bezig met die ontkoppelde methode. Het is wel veel meer werk. Kan ook nog niet zeggen of het naar wens werkt, wacht al maanden op een aannemer voor het plaatsen van deuren in de wand
Ik heb een balkdikte van 75 mm, en daarop om-en-om balkjes van 44x44. Bij een hoogte van 3 meter beweegt de muur wel een beetje mee als je er tegenaan beukt (was ik ook voor gewaarschuwd), maar een hufterproofe muur was sowieso niet het plan.
In jouw bredere muur zou je ook 75 mm kunnen aanhouden als binnenmaat, en dan dubbele laag gipsplaten (of nog beter gipsvezelplaten) doen voor extra massa.
Zou iemand hier enig idee hebben hoe ik deze flenskoppeling muurvast kan monteren? Hij hoeft niet meer los te kunnen. Zowel de as (10mm) als de koppeling zijn verchroomd. Standaard klem je de koppeling met twee M4 stelschroefjes, maar die blijken niet genoeg grip te hebben voor mijn toepassing.
Chroomlaag verwijderen en lassen? Door en door een gat boren, tappen en er een boutje door doen?
Misschien weet iemand hier een alternatief.
Chroomlaag verwijderen en lassen? Door en door een gat boren, tappen en er een boutje door doen?
:strip_exif()/f/image/ELDhwzWIxoqeWNE3d9Ytpe6y.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb 75mm overwogen, maar dat werd hier op Tweakers toch niet altijd aangeraden of nja nuttig.Zwartoog schreef op woensdag 1 september 2021 @ 20:12:
[...]
Geluidsisolatie bedoel je? Dan kun je ze beter iets dunner kiezen. Geluids is moeilijk te isoleren, en dubbele dikte steenwol heeft uiteindelijk beperkt effect.
Maar je hebt serieus tussenruimte, dus als je echt goede isolatie wilt kun je proberen beide wanden van elkaar te ontkoppelen. Awel, zie dit stukje in deze thread en de reacties eromheen
Zwartoog in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6"
Ik ben nog bezig met die ontkoppelde methode. Het is wel veel meer werk. Kan ook nog niet zeggen of het naar wens werkt, wacht al maanden op een aannemer voor het plaatsen van deuren in de wand
Ik heb een balkdikte van 75 mm, en daarop om-en-om balkjes van 44x44. Bij een hoogte van 3 meter beweegt de muur wel een beetje mee als je er tegenaan beukt (was ik ook voor gewaarschuwd), maar een hufterproofe muur was sowieso niet het plan.
In jouw bredere muur zou je ook 75 mm kunnen aanhouden als binnenmaat, en dan dubbele laag gipsplaten (of nog beter gipsvezelplaten) doen voor extra massa.
Je alternatief zie ik helemaal niet zitten, want ben geen hele ervaren klusser hehe.
Qua isolatie verwacht ik niet perse een geluidsdichte kamer, maar gewoon wat extra isolatie. De wand wordt aan een bestaande wand aangesloten, daar kan ik toch niks extra’s doen qua isolatie.
[ Voor 6% gewijzigd door crimby op 01-09-2021 21:05 ]
Kun je een klein tipje van de sluier oplichten wat je aan het doen bent? Misschien komen er nog betere ideeën.Want gaat hij axiaal of radiaal los?vegboy schreef op woensdag 1 september 2021 @ 21:00:
Zou iemand hier enig idee hebben hoe ik deze flenskoppeling muurvast kan monteren? Hij hoeft niet meer los te kunnen. Zowel de as (10mm) als de koppeling zijn verchroomd. Standaard klem je de koppeling met twee M4 stelschroefjes, maar die blijken niet genoeg grip te hebben voor mijn toepassing.
[Afbeelding]
Lassen kan sterk zijn, maar het wordt er niet mooier op.
Inderdaad dwars er doorheen boren en dan boutje met zelf borg moertje?
Super belangrijk: kierdichting. Zorg dat onderdelen die tegen elkaar liggen/staan aansluiten luchtdicht gekit zijn.crimby schreef op woensdag 1 september 2021 @ 21:03:
[...]
Ik heb 75mm overwogen, maar dat werd hier op Tweakers toch niet altijd aangeraden of nja nuttig.
Je alternatief zie ik helemaal niet zitten, want ben geen hele ervaren klusser hehe.
Qua isolatie verwacht ik niet perse een geluidsdichte kamer, maar gewoon wat extra isolatie. De wand wordt aan een bestaande wand aangesloten, daar kan ik toch niks extra’s doen qua isolatie.
Kan gewoon silicone of die overschilderbare kit zijn.
Edit: google maar eens op kierdichting.
[ Voor 3% gewijzigd door Seafarer op 01-09-2021 21:18 ]
Het wordt een kleine draaibank.Seafarer schreef op woensdag 1 september 2021 @ 21:07:
[...]
Kun je een klein tipje van de sluier oplichten wat je aan het doen bent? Misschien komen er nog betere ideeën.Want gaat hij axiaal of radiaal los?
Lassen kan sterk zijn, maar het wordt er niet mooier op.
Inderdaad dwars er doorheen boren en dan boutje met zelf borg moertje?
Juist, de as gaat draaien en de flens moet met de as mee draaien. Nu is het zo dat de flens gaat slijpen. De as gaat draaien maar de flens niet. Op de flens monteer ik weer een ander onderdeel.
Door en door boren gaat ook nog een uitdaging worden zonder kolomboor
De flens is dan te vergelijken met de klauwplaat van een "echte draaibank"?vegboy schreef op woensdag 1 september 2021 @ 21:12:
[...]
Het wordt een kleine draaibank.
Juist, de as gaat draaien en de flens moet met de as mee draaien. Nu is het zo dat de flens gaat slijpen. De as gaat draaien maar de flens niet. Op de flens monteer ik weer een ander onderdeel.
Door en door boren gaat ook nog een uitdaging worden zonder kolomboor
De echte klauwplaat komt op de flens. Die montage is geen probleem omdat ik de 4 gaten van de flens kan gebruiken. Deze opbouw maak ik aan twee kanten. Het werkstuk hoeft er alleen maar tussen te blijven. Alles gaat prima, alleen die flens slipt op de as.Seafarer schreef op woensdag 1 september 2021 @ 21:17:
[...]
De flens is dan te vergelijken met de klauwplaat van een "echte draaibank"?
Ik snap hem.vegboy schreef op woensdag 1 september 2021 @ 21:21:
[...]
De echte klauwplaat komt op de flens. Die montage is geen probleem omdat ik de 4 gaten van de flens kan gebruiken. Deze opbouw maak ik aan twee kanten. Het werkstuk hoeft er alleen maar tussen te blijven. Alles gaat prima, alleen die flens slipt op de as.
Alleen ik zal wel iets teveel focussen op 0.025mm rondloop.
Met lassen trekt alles krom, moet je ook weer nabewerken.
Ik zou de flens uitlijnen en desnoods met de hand boren. Eerst klein beginnen met boren en dan groter boren.
Boutje 6 niet met 6,5 boren want dan heb je teveel ruimte.
Als het geboorde gat niet zuiver op het hard zit is minder belangrijk. Als je flens maar op de juiste plaats blijft zitten.
Of een klempassing spanbus of klembus blijft mooi op het as center zitten.
Even denken: je hoeft niet door te boren, maar een paar mm.
En loctite 660 is je vriend...

Wise enough to play the fool
Spleet vulling 0.5 mm volgens de specs.teacher schreef op woensdag 1 september 2021 @ 21:40:
Even denken: je hoeft niet door te boren, maar een paar mm.
Zou ook wel eens een goede oplossing kunnen zijn.
Bedoelen jullie dat een paar milimeter in de as boren genoeg is als ik de reeds aanwezige M4 stelschroefjes gebruik?
[ Voor 6% gewijzigd door vegboy op 01-09-2021 22:11 ]
N.a.v.; PD2JK in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6"
Gefixt.
De E15 fout blijft nu weg.
:strip_exif()/f/image/rBxTX1TVZ1DzojXbdXbSdnL7.jpg?f=fotoalbum_large)
Het 'slangetje' is de silicone ring die nu onzichtbaar tussen het blik en het pomphuis zit.
Ongelooflijk, een een ring+schroefjes+draadje voor 30 euro....
Gefixt.
De E15 fout blijft nu weg.
:strip_exif()/f/image/rBxTX1TVZ1DzojXbdXbSdnL7.jpg?f=fotoalbum_large)
Het 'slangetje' is de silicone ring die nu onzichtbaar tussen het blik en het pomphuis zit.
Ongelooflijk, een een ring+schroefjes+draadje voor 30 euro....
[ Voor 7% gewijzigd door PD2JK op 02-09-2021 11:13 ]
Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$
Kan ook nog, een beetje een puntje erin boren. Maar dan zou ik wel schroefjes met een puntje nemen.vegboy schreef op woensdag 1 september 2021 @ 22:06:
Bedoelen jullie dat een paar milimeter in de as boren genoeg is als ik de reeds aanwezige M4 stelschroefjes gebruik?
Dat vreet zich goed vast.
Yes, en borgen met loctite 660 (en de activator gebruiken), ook de schroefjes.vegboy schreef op woensdag 1 september 2021 @ 22:06:
[ Voor 7% gewijzigd door teacher op 01-09-2021 23:21 ]
Ik heb even wat advies nodig.
Onlangs heb ik mijn huis verkocht en woon ik nu samen met mijn vriendin in haar huis, omdat we met zijn tweeën zijn hadden we wat meer kastruimte nodig.
Het is weliswaar voor tijdelijk aangezien ook haar huis in de verkoop gaat en we een ander huis gaan kopen.
Affijn, ik had onlangs al een kastenwand uitgetekend in Sketchup.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Dfvy1INlVsgDDHvZqwjUX518.jpg?f=user_large)
Komen gewoon greepjes op, niet ingetekend.
Nou is het een oud huurhuis met zijn zeer verfijnde afwerking, dus om de kast te kunnen plaatsen moest er eerst een muur/plafond plint vanaf die een of andere randdebiel er een plint opgeplakt.
Bij het loszagen met de multitool is bij het plafond helaas een stuk stucwerk losgekomen:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Fmt9FCtvh7x3LVGKQxRXyMOp.jpg?f=user_large)
Zoals op de 'tekening' te zien dekt de kast het meeste af, maar een stuk stucwerk zal herstel moeten worden.
Nu is mijn vraag, welke stuc moet ik hiervoor kopen?
Ik zat zelf te denken aan Knauf Betoncontact als voorstrijkmiddel, en Knauf Roodband als stuc ?
Of is er een kant en klaar gips, wat nog makkelijker is natuurlijk.
Onlangs heb ik mijn huis verkocht en woon ik nu samen met mijn vriendin in haar huis, omdat we met zijn tweeën zijn hadden we wat meer kastruimte nodig.
Het is weliswaar voor tijdelijk aangezien ook haar huis in de verkoop gaat en we een ander huis gaan kopen.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Dfvy1INlVsgDDHvZqwjUX518.jpg?f=user_large)
Nou is het een oud huurhuis met zijn zeer verfijnde afwerking, dus om de kast te kunnen plaatsen moest er eerst een muur/plafond plint vanaf die een of andere randdebiel er een plint opgeplakt.
Bij het loszagen met de multitool is bij het plafond helaas een stuk stucwerk losgekomen:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Fmt9FCtvh7x3LVGKQxRXyMOp.jpg?f=user_large)
Zoals op de 'tekening' te zien dekt de kast het meeste af, maar een stuk stucwerk zal herstel moeten worden.
Ik zat zelf te denken aan Knauf Betoncontact als voorstrijkmiddel, en Knauf Roodband als stuc ?
Knauf Fix & Finish is je vriend hier!FabianGTI schreef op donderdag 2 september 2021 @ 08:54:
Onlangs heb ik mijn huis verkocht en woon ik nu samen met mijn vriendin in haar huis, omdat we met zijn tweeën zijn hadden we wat meer kastruimte nodig.![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
HEb je ook in kant en klare emmer van 1kg. Zal meer dan zat zijn.
PSN: Flix20-NL
Inderdaad, ik gebruik ook altijd F&F voor dit soort ongelukjes. Wel altijd voorstrijken.Flix20 schreef op donderdag 2 september 2021 @ 09:03:
[...]
Knauf Fix & Finish is je vriend hier!
When life gives you lemons, start a battery factory
Knauf heeft ook stucpasta, hier een muurtje mee strak te gemaakt. Werkte best fijn.FabianGTI schreef op donderdag 2 september 2021 @ 08:54:
Onlangs heb ik mijn huis verkocht en woon ik nu samen met mijn vriendin in haar huis, omdat we met zijn tweeën zijn hadden we wat meer kastruimte nodig.![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Awesome
Okee dus ik hoef me geen zorgen te maken? Spouwmuur wil ik wel nog laten isoleren, gok voor de vochtwering dan het beste parels gebruiken om zeker te zijn.Asteroid9 schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 10:10:
Het is netter om het wel te doen, de meerprijs qua materiaal is minimaal, maar op zich kan het nauwelijks kwaad. Ik heb hier net de onbehandelde lateien in mijn jaren '30 huis in de muur gezien en die zijn na dik 80 jaar nog pico bello.
Fill en Finish bedoel je dan neem ik aan? Fix en finish hard uit zodra het met water in aanraking komt.Flix20 schreef op donderdag 2 september 2021 @ 09:03:
[...]
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Buigvraagje. Ik wil de leidingen naar mijn Jaga T16 radiatoren zo veel mogelijk uit het zicht maken. Daarom wil ik gebruik maken van de wandmontageset en de leidingen door de muur naar de radiator toe brengen.
De leiding komt in de muur 'vanaf onder' en is 16mm Uponor. De wand waar de leiding doorheen komt is 40mm PIR + 12,5mm gips, dus totaal 52,5mm dik.
Ik kan niet vinden wat de kortste bocht is die ik met Uponor mag buigen. Weet iemand of ik met een buigijzer of -veer een 90 graden bocht kan maken die in de wand past, of moet ik een knietje persen?
De leiding komt in de muur 'vanaf onder' en is 16mm Uponor. De wand waar de leiding doorheen komt is 40mm PIR + 12,5mm gips, dus totaal 52,5mm dik.
Ik kan niet vinden wat de kortste bocht is die ik met Uponor mag buigen. Weet iemand of ik met een buigijzer of -veer een 90 graden bocht kan maken die in de wand past, of moet ik een knietje persen?
Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.
Het klinkt alsof je, jezelf heel erg weinig speel ruimte geeft om met sleutels de boel vast/los te draaien maar ook de werking van de convectie die je om radiators hebt gaat verminderen.EMP schreef op donderdag 2 september 2021 @ 09:45:
Buigvraagje. Ik wil de leidingen naar mijn Jaga T16 radiatoren zo veel mogelijk uit het zicht maken. Daarom wil ik gebruik maken van de wandmontageset en de leidingen door de muur naar de radiator toe brengen.
De buigradius zou ik zelf niet te ver / te kort maken de flow heeft impact op de werking maar die kan je vinden welke (flexibele) pijp je gebruikt
Ik neem aan dat als je uit het zicht/koofjes gaat doen je ze ook isoleert ? zou zonder zijn als je daar warmte verliest .
Tja vanalles
alternatief voor de knaufFabianGTI schreef op donderdag 2 september 2021 @ 08:54:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Den Braven in "kit vorm"
https://www.denbraven.com...laten/zwaluw-stuc-o-seal/
Wat heeft hoe de leidingen lopen te maken met de werking van de convectievso schreef op donderdag 2 september 2021 @ 09:54:
[...]
Het klinkt alsof je, jezelf heel erg weinig speel ruimte geeft om met sleutels de boel vast/los te draaien maar ook de werking van de convectie die je om radiators hebt gaat verminderen.![]()
De buigradius zou ik zelf niet te ver / te kort maken de flow heeft impact op de werking maar die kan je vinden welke (flexibele) pijp je gebruikt
Ik neem aan dat als je uit het zicht/koofjes gaat doen je ze ook isoleert ? zou zonder zijn als je daar warmte verliest .
De Jaga's komen gewoon strak tegen de muur (volgens montagevoorschrift) maar ik wil de leidingen niet uit de grond laten komen maar uit de muur, zodat bijvoorbeeld de stofzuiger er vrij onderdoor kan (en ik vind het mooier
Update: AH! Buigradius is het magische woord
Ik zal de leiding in de muur pas vastzetten zodra de radiator hangt, dus heb bij montage wat speling naar voren/achteren.
[ Voor 12% gewijzigd door EMP op 02-09-2021 10:23 ]
Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.
Niet geschikt voor buitenshuis .....Dr Pro schreef op woensdag 1 september 2021 @ 13:22:
Misschien dat dit werkt?
klinkt als .. wil niet zeggen "het is zo"EMP schreef op donderdag 2 september 2021 @ 10:08:
Wat heeft hoe de leidingen lopen te maken met de werking van de convectie![]()
De Jaga's komen gewoon strak tegen de muur (volgens montagevoorschrift) maar ik wil de leidingen niet uit de grond laten komen maar uit de muur, zodat bijvoorbeeld de stofzuiger er vrij onderdoor kan (en ik vind het mooier).
Als het aan mij ligt zou ik liever gaan voor elektrische radiatoren .. maar kosten versus baten is een cv installatie toch wellicht voordeliger
FYI ik sta op het punt mijn hele leidingwerk in huis eruit te slopen (dikwandig) en te vervangen door flexibele variant
Mijn enige echte opmerking met je wens is: zorg dat je werkruimte hebt om een steeksleutel oid te gebruiken om de boel vast/los te maken
Tja vanalles
Ik gebruik Roodband van Knauf alleen als er nog iets overheen gaat (tegels, behang). Om de een of andere reden krijg ik het niet strak genoeg om er alleen overheen te verven. De korrel van 1 mm is te grof - imo.
Ik zou idd voor een kant en klare finish pasta gaan. Gewoon klein emmertje. Zoek er ook een hechtprimer bij, want het is niet voor niets losgekomen. Pak stanleymes, snij voorbij de rand je stucwerk in en steek het tot je nieuwe rand af. Primer erop. Drogen, stucpasta aanbrengen, afstrijken met een vochtig plamuurmes. Even wachten en voordat het droogdroog is, met een natte fijne spons er een beetje structuur in deppen.FabianGTI schreef op donderdag 2 september 2021 @ 08:54:
knauf finishpasta, of renoband zijn je vrienden..

Roodband, schuren, verven, schuren, verven. En evt nog een laag vef.Jolke schreef op donderdag 2 september 2021 @ 10:54:
Ik gebruik Roodband van Knauf alleen als er nog iets overheen gaat (tegels, behang). Om de een of andere reden krijg ik het niet strak genoeg om er alleen overheen te verven. De korrel van 1 mm is te grof - imo.
Top, dankjewel!teacher schreef op donderdag 2 september 2021 @ 11:18:
[...]
Ik zou idd voor een kant en klare finish pasta gaan. Gewoon klein emmertje. Zoek er ook een hechtprimer bij, want het is niet voor niets losgekomen. Pak stanleymes, snij voorbij de rand je stucwerk in en steek het tot je nieuwe rand af. Primer erop. Drogen, stucpasta aanbrengen, afstrijken met een vochtig plamuurmes. Even wachten en voordat het droogdroog is, met een natte fijne spons er een beetje structuur in deppen.
knauf finishpasta, of renoband zijn je vrienden..
Even kijken waar ik de kant en klare finish haal, die hebben ze zo te zien niet bij de lokale bouwmarkt, misschien maar even bij Pont Meyer of Raab Karcher kijken?
Zo te zien heeft de Gamma voornamelijk Gyproc.
Klinkt goed, weet je zo ook een winkel die het in 1kg verkoopt, ik kom voornamelijk 20kg tegen of 25kg in aanmaakvariant?Flix20 schreef op donderdag 2 september 2021 @ 09:03:
[...]
Van Knauf is er ook Stucpasta, daar kan je tzelfde mee bereiken en dat is in kant-en-klare emmers vanaf 5 kg te koop.FabianGTI schreef op donderdag 2 september 2021 @ 13:09:
[...]
Klinkt goed, weet je zo ook een winkel die het in 1kg verkoopt, ik kom voornamelijk 20kg tegen of 25kg in aanmaakvariant?
Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly
Iemand tips voor betaalbare houtverf op waterbasis voor binnen of bestaat dat niet?
Action?Megalomania schreef op donderdag 2 september 2021 @ 17:42:
Iemand tips voor betaalbare houtverf op waterbasis voor binnen of bestaat dat niet?
Bedoel je goedkoop? ActionMegalomania schreef op donderdag 2 september 2021 @ 17:42:
Of bedoel je goede prijs/kwaliteit verhouding?
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Wat is betaalbaar?Megalomania schreef op donderdag 2 september 2021 @ 17:42:
Bij iedere DIY-store kun je houtverf in de aanbieding vinden elke week.
Beiden. Kwestie van goed op de verfpot kijken waar die vandaan komt. Heb hier Action verf die er al 10 jaar op zit.Cyberpope schreef op donderdag 2 september 2021 @ 18:14:
[...]
Bedoel je goedkoop? Action
Of bedoel je goede prijs/kwaliteit verhouding?
Ik zat ook bij action te kijken. Lees in het topic ook wel goeie verhalen maar ook wel minder na een paar jaar. Ze hebben alleen geen grondverf op waterbasis lijkt het. Het wordt altijd afgeraden om terpentine basis met waterbasis te mengen toch?
:strip_exif()/f/image/XZkrZijHuFDDD7uaUTs63JU8.jpg?f=fotoalbum_large)
Project lintzaag ligt zo goed als helemaal, gedemonteerd ét ál, op de aanhanger en gaat spoedig naar de zandstraler/spuiter. Moet alleen nog een kek kleurtje kiezen.
Ondertussen is er dus flink ruimte vrijgekomen in de werkplaats. Ik heb o.a. een 'metaalhoek' aangelegd (vloeistoffen, sleutels etc) om aan de voertuigen te werken. Zeker omdat ik net de hele grasmaaier uit en in elkaar heb gehad + de motor een grote beurt heb gegeven is dat toch wel handig.
Terwijl de lintzaag weggaat werk ik aan de werkplaats zelf. De ruimte zelf is ongeveer 11 bij 6 meter, en het plafond is in drie secties verdeeld door 2 H-liggers. De derde sectie is echter leeg, en daar kijk je dus tegen de nok aan. Die hoogte heb ik niet nodig, dus dat ga ik doortrekken:
:strip_exif()/f/image/gVvUhCuVQmmKmcolhii9HRkb.jpg?f=fotoalbum_large)
8 stuks gebruikte balken, kopmaat 21x7 en 4m of langer. Zodra die erin hangen kan ik een nieuwe trap gaan bouwen (de oude is gammel, te laag en te smal) naar de zolder zodat ik er ook veilig met grotere voorwerpen naar boven kan lopen. Ook de afzuiging (de HBM300 profi) zal dan naar zolder verhuizen en dan kan ik leidingen daarvoor gaan trekken
Zelf ben ik er geen fan van. Verkleurd snel en gezien mijn tijd kostbaarder is als de verf doe ik het niet meer.Megalomania schreef op donderdag 2 september 2021 @ 18:50:
Ik zat ook bij action te kijken. Lees in het topic ook wel goeie verhalen maar ook wel minder na een paar jaar. Ze hebben alleen geen grondverf op waterbasis lijkt het. Het wordt altijd afgeraden om terpentine basis met waterbasis te mengen toch?
En je mag waterbasis en tepentinebasis proberen te mengen.... Maar bedenk dan even dat je olie en water wil mengen. En ga na hoe succesvol dat meestal is.
Of te wel.. Niet doen.
Als je bedoeld overschilderen (na goed drogen!). Waterbasis over terpentinebasis gaat vaak wel goed, andersom is een stuk meer risicovol (gaat vaak fout).
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Waarom vraag je dan naar goedkope verf als je vervolgens hoge(re) eisen hebt als levensduur. Mosschien even je vraag verduidelijken. Want iedereen zoekt de beste kwaliteit tegen bodemprijs.Megalomania schreef op donderdag 2 september 2021 @ 18:50:
Neon paars, gewoon omdat het kan.HTT-Thalan schreef op donderdag 2 september 2021 @ 19:03:
[Afbeelding]
Project lintzaag ligt zo goed als helemaal, gedemonteerd ét ál, op de aanhanger en gaat spoedig naar de zandstraler/spuiter. Moet alleen nog een kek kleurtje kiezen.
Heb ik ook aan gedacht
Je leeft maar een keer en denk maar zo, als je dood bent zet je vrouw de boel te koop voor het bedrag (dat ze denkt) dat jij er aan uit gegeven hebt.HTT-Thalan schreef op donderdag 2 september 2021 @ 19:56:
[...]
Heb ik ook aan gedacht. En knaloranje, brandweerrood... maar ook 'gewoon' zwart of van dat voor-de-oorlog groen. Ik dénk niet dat deze zaag ooit nog door mij verkocht gaat worden maar je weet niet hoe het leven loopt, moet ik rekening houden met een ander? Of wil iedereen wel zo'n vette lintzaag ongeacht de kleur? Ik weet het niet
.
Da's waarWoody179 schreef op donderdag 2 september 2021 @ 20:02:
[...]
Je leeft maar een keer en denk maar zo, als je dood bent zet je vrouw de boel te koop voor het bedrag (dat ze denkt) dat jij er aan uit gegeven hebt.![]()
Weer een opdrachtje afgerond welke misschien als inspiratie kan dienen voor sommigen hier. Lees de laatste tijd vaker (in het Gereedschapstopic) dat men niet weet waar ze die ellendige afkortzaag toch op moeten bergen. Nou, gewoon lekker in een lomp verrijdbaar meubel zetten natuurlijk, hoef je niks op te ruimen

@HTT-Thalan
Dan zou ik knaloranje doen.. een beetje Hollandse glorie kan geen kwaad in je werkplaats!
Graag veel tussentijdse foto’s plaatsen van het zandstralen etc., leuk om de vordering te zien!
Dan zou ik knaloranje doen.. een beetje Hollandse glorie kan geen kwaad in je werkplaats!
Graag veel tussentijdse foto’s plaatsen van het zandstralen etc., leuk om de vordering te zien!
[ Voor 40% gewijzigd door Ethiron op 02-09-2021 20:40 ]
Het lijkt wel "Engine Enamel" het groen voor machines en scheepsdiesels.HTT-Thalan schreef op donderdag 2 september 2021 @ 19:56:
[...]
Heb ik ook aan gedacht. En knaloranje, brandweerrood... maar ook 'gewoon' zwart of van dat voor-de-oorlog groen. Ik dénk niet dat deze zaag ooit nog door mij verkocht gaat worden maar je weet niet hoe het leven loopt, moet ik rekening houden met een ander? Of wil iedereen wel zo'n vette lintzaag ongeacht de kleur? Ik weet het niet
.
Fantastisch! Zit al tijden met die vraag.Twijfels schreef op donderdag 2 september 2021 @ 20:31:
Weer een opdrachtje afgerond welke misschien als inspiratie kan dienen voor sommigen hier. Lees de laatste tijd vaker (in het Gereedschapstopic) dat men niet weet waar ze die ellendige afkortzaag toch op moeten bergen. Nou, gewoon lekker in een lomp verrijdbaar meubel zetten natuurlijk, hoef je niks op te ruimen
Waar laat je vervolgens zo'n verrijdbaar meubel?
In de klusschuur die je met behulp van o.a. het verrijdbare meubel in elkaar hebt gebeund natuurlijkAdam1980 schreef op donderdag 2 september 2021 @ 21:28:
[...]
Fantastisch! Zit al tijden met die vraag.
En tot die tijd gewoon stallen in de woonkamer denk ik dan maar
Klinkt goed! ik zal je idee hier thuis 's met de eindbaas bespreken. Ik houd je op de hoogte!Twijfels schreef op donderdag 2 september 2021 @ 21:33:
[...]
In de klusschuur die je met behulp van o.a. het verrijdbare meubel in elkaar hebt gebeund natuurlijk![]()
En tot die tijd gewoon stallen in de woonkamer denk ik dan maar
Tip: soms kun je beter achteraf vergiffenis vragen dan vooraf toestemmingAdam1980 schreef op donderdag 2 september 2021 @ 21:37:
[...]
Klinkt goed! ik zal je idee hier thuis 's met de eindbaas bespreken. Ik houd je op de hoogte!

@HTT-Thalan die zaag verdient gewoon hamerslag verf natuurlijk. Die is er in meerder kleuren: https://www.hamerslagverf.nl/hamerslag-verf
Gezien de leeftijd van dat ding zou ik voor machinegroen of koperrood gaan. Oceaanblauw of hemelsblauw kan ook, maar alleen als je voor de rest Makitaspul hebt.
Maar eigenlijk hoort ie gewoon zwart te blijven imho, daar is ie oud genoeg voor. Zoals Henry Ford ooit zei: "je kunt alle kleuren kiezen, zolang het maar zwart is".
Gezien de leeftijd van dat ding zou ik voor machinegroen of koperrood gaan. Oceaanblauw of hemelsblauw kan ook, maar alleen als je voor de rest Makitaspul hebt.
Maar eigenlijk hoort ie gewoon zwart te blijven imho, daar is ie oud genoeg voor. Zoals Henry Ford ooit zei: "je kunt alle kleuren kiezen, zolang het maar zwart is".
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Overal, er zitten wielen onderAdam1980 schreef op donderdag 2 september 2021 @ 21:28:
[...]
Fantastisch! Zit al tijden met die vraag.

Het stralen en spuiten besteed ik uit, maar ik heb keuze inderdaad.The Eagle schreef op donderdag 2 september 2021 @ 22:11:
@HTT-Thalan die zaag verdient gewoon hamerslag verf natuurlijk. Die is er in meerder kleuren: https://www.hamerslagverf.nl/hamerslag-verf
ral 5020 oceaanblauw is een mooie blauw/groene machinekleur waar je een stuk minder snel op uitgekeken raakt dan machinegroen. (makitablauwgroen)
Ral 2004 of 2005 oranje is ook een machinekleur (hele oude makita oranje)
combi vaste delen donkere kleur en bewegende delen felle kleur is ook altijd mooi.
maar met hamerslag paars ben je wel de eindbaas
combi vaste delen donkere kleur en bewegende delen felle kleur is ook altijd mooi.
Afgelopen week druk bezig geweest met het aanleggen van alle water en CV leidingen in de woning. Ik heb behoorlijk de tijd genomen om mij er in te verdiepen en alles uit te tekenen. Vanaf de meter is alles nieuw. Het waterbedrijf is langs geweest en was erg complimenteus over de aanleg van alles. Dus dat was errrrrrrg fijn! Het was voor mij de eerste keer om met pers en kunststof te werk maar dat is erg goed bevallen. In totaal 110 meter 16mm en 20 meter 25mm gebruikt. Dit is voor koud en warm water en CV op 1 verdieping. De rest kan na realisatie van de dakopbouw.
Hier wat foto’s:
:strip_exif()/f/image/52o5OIpM0fK4PZrJ7GgMwYJ6.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/GG9dj7rhPumlaXu6BX6BLdT6.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/1ml7ZFqhwHdLVSoV5hMtKYaI.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Ni0zGvA5VQK6cB5roLbx7qy0.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/bDtaREeF4aIwUpCvNpz3IXeW.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier wat foto’s:
:strip_exif()/f/image/52o5OIpM0fK4PZrJ7GgMwYJ6.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/GG9dj7rhPumlaXu6BX6BLdT6.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Ni0zGvA5VQK6cB5roLbx7qy0.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/bDtaREeF4aIwUpCvNpz3IXeW.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Q3X6GAkJj3R5NByJlKP0xVF4.jpg?f=fotoalbum_large)
Nice! Lekker bezig. Test je ook nog op lekkages onder druk, of hoe werkt dat?colvano schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 08:18:
Afgelopen week druk bezig geweest met het aanleggen van alle water en CV leidingen in de woning. Ik heb behoorlijk de tijd genomen om mij er in te verdiepen en alles uit te tekenen. Vanaf de meter is alles nieuw. Het waterbedrijf is langs geweest en was erg complimenteus over de aanleg van alles. Dus dat was errrrrrrg fijn! Het was voor mij de eerste keer om met pers en kunststof te werk maar dat is erg goed bevallen. In totaal 110 meter 16mm en 20 meter 25mm gebruikt. Dit is voor koud en warm water en CV op 1 verdieping. De rest kan na realisatie van de dakopbouw.
Hier wat foto’s:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb de koud waterleiding onder druk gezet en geen enkele lekkage. Deze heeft namelijk twee koppelingen onder de vloer. Warm en CV loopt onder de vloer zonder koppelingen. Dus als het daar al lekt zal het allemaal boven de vloer zijn en later te verhelpen. De vloer ga ik nu dus gewoon dichtmaken. Het was wel een hele puzzel om 15 meter cv leiding naar de radiatoren aan de voorzijde van de woning uit één stuk te maken onder de vloer door maar het is gelukt!Mania-92 schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 08:24:
[...]
Nice! Lekker bezig. Test je ook nog op lekkages onder druk, of hoe werkt dat?
Ook gas loopt onder de vloer naar de CV ketel en is uiteraard uit één stuk en in mantelbuis.
[ Voor 3% gewijzigd door colvano op 03-09-2021 08:28 ]
Behalve dan dat Ford dat nooit gezegd heeft en er wel degelijk andere kleuren bestonden.The Eagle schreef op donderdag 2 september 2021 @ 22:11:
Dat ouderwetse oranje lijkt me ook heel vet inderdaad... en dan een combi met zwarte delen - er zit ook een hoop zwart op de machine. Er moet nog wel een hout ombouw omheen komen uiteindelijk (veiligheid enzo) maar die kan ik uiteraard ook zwart maken.Lochnes schreef op donderdag 2 september 2021 @ 23:34:
ral 5020 oceaanblauw is een mooie blauw/groene machinekleur waar je een stuk minder snel op uitgekeken raakt dan machinegroen. (makitablauwgroen)
Maar ik zie de meeste stemmen binnenkomen voor paars dus?
netjes maaruhcolvano schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 08:18:
Hier wat foto’s:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
- welke (flexibele) leiding & koppeling heb je gebruikt (merk en type)
- pers gereedschap gehuurd/geleent ? en wat is je gebruiks ervaring
Ik wil dit in deze maand oid ook gaan doen en do's en dont's zijn dan wel erg waardevol
leuke fotoblog
Tja vanalles
is donkergrijs met gifgroen nog een optie?HTT-Thalan schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 09:44:
[...]
Dat ouderwetse oranje lijkt me ook heel vet inderdaad... en dan een combi met zwarte delen - er zit ook een hoop zwart op de machine. Er moet nog wel een hout ombouw omheen komen uiteindelijk (veiligheid enzo) maar die kan ik uiteraard ook zwart maken.
Maar ik zie de meeste stemmen binnenkomen voor paars dus?.
Ik heb alles van Uponor gebruikt. Ik heb gewerkt met perskoppelingen. Bij de warmteservice heb een dag een pers gehuurd (€30/dag). RTM was ook een mogelijkheid maar ik wilde twee T stukken hebben van 25/16/25 voor het toilet en de keuken. Deze zijn niet beschikbaar in RTM.vso schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 09:44:
[...]
netjes maaruh
Ik wil dit in deze maand oid ook gaan doen en do's en dont's zijn dan wel erg waardevol![]()
leuke fotoblogthx
Persen is eenvoudig om te doen. Zoek op YouTube gewoon even wat filmpjes op en het kan niet fout gaan. Wees gewoon voorzichtig met vingers etc.
Hoofdleiding alles 25mm en aftakking keuken en toilet 16mm.
Aandachtspunten zijn het isoleren van Cv leidingen en niet isoleren van warmwater. Verder goed alles plannen om hotspots te voorkomen. Het laatste wat je wil is een legionella gevoelig systeem. Voor de 16mm leidingen heb ik 20mm geboord en voor de 25mm met 30mm. De bochten heb ik wat ruimer gelegd om eventuele werking op te vangen.
Gebruik buigveren! Het zou zonde zijn om de leiding te knikken.
Zelf heb ik de uponor kniptang, ontbramer en buigveren aangeschaft. Dit zodat ik alles kon voorbereiden en alleen nog hoefde te persen.
Mooi, maar waarom ga je door de balken terwijl je er zo te zien ook onderlangs had kunnen gaan?colvano schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 08:18:
Hier wat foto’s:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik meen tenminste een flinke ruimte te zien op deze foto:
Knal oranje, ik hou persoonlijk wel van een beetje opvallende kleuren. Ook voor de veiligheid goedHTT-Thalan schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 09:44:
Dat ouderwetse oranje lijkt me ook heel vet inderdaad... en dan een combi met zwarte delen - er zit ook een hoop zwart op de machine. Er moet nog wel een hout ombouw omheen komen uiteindelijk (veiligheid enzo) maar die kan ik uiteraard ook zwart maken.
Moet het dan ook in een systainer passen?
Ik ben er één keer onderdoor gegaan zoals je kunt zien. Dit om de bocht te kunnen maken. Op de andere plekken lijkt ruimte te zijn maar daar lopen de plafondbalken van de onderburen te dicht bij de vloerbalken. Dat is gevoelig voor het knikken van de leidingen en gewoon niet aan te leggen. Tevens zou het jammer zijn als de onderburen een lamp ophangen en in mijn leiding zitten met de schroef. Ik heb alle leidingen minimaal 6 cm onder de bovenkant van de vloerbalken gemaakt. Vloerdelen schroef ik vast met 60mm schroeven dus zit ik altijd veilig.Wolly schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 09:59:
[...]
Mooi, maar waarom ga je door de balken terwijl je er zo te zien ook onderlangs had kunnen gaan?
Ik meen tenminste een flinke ruimte te zien op deze foto:
[Afbeelding]
@Seafarer .... allWolfram55 schreef op woensdag 1 september 2021 @ 11:42:
Een ander puntje .
Even een correctie van een eerdere uitspraak mijnerzijds wat betreft wat betreft de "bandjes".
Deze bandjes zijn dus zgn Vebo 60x300 delen, als ik de tekeningen goed interpreteer.
Je ziet hierop dat ze niet massief zijn (althans zoals ik dacht) en er wel degelijk isolatie achter zit.
Op de afbeelding zien we 2 gedeeltes. Een met een schuifpui (links) en een met, denk ik een gewoon kozijn (rechts).
Op de tekening van de schuifpui (linkse deel) zien we de isolatie niet benoemd maar op de tekening rechts wel, nl Isover Mupan Rc=2.5.
Beide tekeningen zien er gelijk uit dus dus ik nee maan dat er isolatie achter het Vebo-blok op de linkse tekening zit.
/f/image/yQWx8O4EqQjaAcki39ELzEWY.png?f=fotoalbum_large)
Misschien kun je kijken of de spuiter nog restjes lak heeft waar hij vanaf moet? (parelmoer, candy, of andere gekke kleuren) Dan bespaar je misschien ook nog wel een paar euro op de kosten.HTT-Thalan schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 09:44:
[...]
Ik ga mijn vooroorlogse zaag niet in festool schema spuiten, no way
. Dat oranje met zwart trekt mij óók, eerlijk gezegd. Ik zou hamerslag paars zeker aandurven, maar ik denk dat ik me er aan ga storen na verloop van tijd.
Ik twijfel ook nog een beetje omdat ik écht van het oude gereedschap ben, dat vind ik supertof om te hebben, en die waren (zeker in dit formaat) niet oranje. Aan de andere kant, dit is 2021. Als ik 100 jaar oud materiaal opnieuw inzet en restaureer mag dat best een beetje metro zijn. Ik heb niks meer te bewijzen en als ik er maar blij van word...
Ik twijfel ook nog een beetje omdat ik écht van het oude gereedschap ben, dat vind ik supertof om te hebben, en die waren (zeker in dit formaat) niet oranje. Aan de andere kant, dit is 2021. Als ik 100 jaar oud materiaal opnieuw inzet en restaureer mag dat best een beetje metro zijn. Ik heb niks meer te bewijzen en als ik er maar blij van word...
thx ! voor je feedbacklcolvano schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 09:58:
[...]
Ik heb alles van Uponor gebruikt. Ik heb gewerkt met perskoppelingen. Bij de warmteservice heb een dag een pers gehuurd (€30/dag). RTM was ook een mogelijkheid maar ik wilde twee T stukken hebben van 25/16/25 voor het toilet en de keuken. Deze zijn niet beschikbaar in RTM.
Persen is eenvoudig om te doen. Zoek op YouTube gewoon even wat filmpjes op en het kan niet fout gaan. Wees gewoon voorzichtig met vingers etc.
Hoofdleiding alles 25mm en aftakking keuken en toilet 16mm.
Aandachtspunten zijn het isoleren van Cv leidingen en niet isoleren van warmwater. Verder goed alles plannen om hotspots te voorkomen. Het laatste wat je wil is een legionella gevoelig systeem. Voor de 16mm leidingen heb ik 20mm geboord en voor de 25mm met 30mm. De bochten heb ik wat ruimer gelegd om eventuele werking op te vangen.
Gebruik buigveren! Het zou zonde zijn om de leiding te knikken.
Zelf heb ik de uponor kniptang, ontbramer en buigveren aangeschaft. Dit zodat ik alles kon voorbereiden en alleen nog hoefde te persen.
Tja vanalles
Goede vraag, ik ga deze maand ook nieuwe CV leidingen aanleggen en ben ook wel benieuwd of er verder nog ervaringen zijn.vso schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 09:44:
[...]
netjes maaruh
Ik wil dit in deze maand oid ook gaan doen en do's en dont's zijn dan wel erg waardevol![]()
leuke fotoblogthx
Ik denk eraan om voor koppelingen en leidingen van heima24.de te gaan. Die zijn een stuk goedkoper dan Uponor, Wavin of Henco en naar wat ik kan vinden is de kwaliteit prima (word geproduceerd door pipetec). Van het prijsverschil kan ik dan makkelijk hun handperstang kopen.
Heeft er iemand ervaring met dit systeem? En is zo een handperstang goed genoeg voor +- 30 koppelingen (voor 26, 20 en 16mm) of kan ik beter een accu-tang huren ergens?
ik ga zelf denk ik voor geisoleerde uponor Uni plus buis liefst met rood/blauw 32-36mm (hoofdleiding) omdat die buis 99,9% achter wanden oid verdwijnt aftakkingen naar de radiatoren word met 16-20mm gedaanErwin94 schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 10:48:
[...]
Goede vraag, ik ga deze maand ook nieuwe CV leidingen aanleggen en ben ook wel benieuwd of er verder nog ervaringen zijn.
Ik denk eraan om voor koppelingen en leidingen van heima24.de te gaan. Die zijn een stuk goedkoper dan Uponor, Wavin of Henco en naar wat ik kan vinden is de kwaliteit prima (word geproduceerd door pipetec). Van het prijsverschil kan ik dan makkelijk hun handperstang kopen.
Heeft er iemand ervaring met dit systeem? En is zo een handperstang goed genoeg voor +- 30 koppelingen (voor 26, 20 en 16mm) of kan ik beter een accu-tang huren ergens?
Een elektrisch aparaat wat voor je afperst zet hopenlijk de juiste kracht de huur zal me roesten.
100,- voor 1 aparaat wat je 1x gebrukt (30-100 koppelingen) .. en daarna in de schuur ligt te verroesten ..
versus 30 - 84(boels) euro per dag
Tja betreft besparen/goedkopere meuk ... weetje ik hoop in dit huis nog zo'n ~10 jaar door te brengen zoiezo gaat dit "project" geld besparen en je hoeft niet te betalen voor het merk UPONOR omdat ze een OVERschot hebben aan kantoor personeel. maar dat gezegd ..
inovatieve goeie producten waar je 10-20 jaar lekkage vrij gaat zitten en die in/achter/onder de muur verdwijnen (lees de koppelingen) zijn dan wel een investering waard.
@colvano waarom zou je btw een warmwaterleiding niet willen isoleren . legionella onstaat niet zomaar en 99,999999% vermijd je door normaal gebruik .. bv je wast je dagelijks / spoelt de leidingen even door na vakantie .. (geen aanval oid)
Om dit wat nader toe te lichten: een (zeer) goed geisoleerde warmwater leiding kan je de water temp van 70-80 graden (aanvoer) naar 50-60 terugschroeven het meeste verlies van warmte zit in mijn beleving in het transport naar de kraan toe ...
In een vorig huis hadden we je bad/douche gebruikte en we zetten "even" de kraan uit (bv inzepen/shampoo oid) dan was het water al steenkoud .. (thermostaat kraan is aanwezig) dus dat is geen pretje .. Na isoleren v.d leiding is dit verleden tijd .. zelfs het terugschroeven van de water temperatuur had een geen effect in belevings ervaring maar wel in het gas verbruik
ik zou zelfs maximum isolatie die je toe kan passen om je cv buizen (die toch uit het zicht zijn) te plaatsen
Ter info isolatie aanbrengen word vaak gezien als een het dichten van een gat .. maar in werkelijkheid is het een vertraging .. hoe dikker/hoe groter de vertraging en dat betaalt zich snel terug
Tja vanalles
@colvano goed bezig, dankbaar werk!
Hoe houd je de waterafsluiter naast het toilet bereikbaar als de ombouw er omheen zit? Met een gat dat je afdekt met een kapje?
Hoe houd je de waterafsluiter naast het toilet bereikbaar als de ombouw er omheen zit? Met een gat dat je afdekt met een kapje?
Dank! Zeker dankbaar en een flinke besparing om het zelf te doen. Ook is het lang wachten op een loodgieter en kleine kans dat die het doet zoals ik wil. Zelf ben ik toch wat kritischer.Ethiron schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 12:49:
@colvano goed bezig, dankbaar werk!
Ik maak een plank bovenop de ombouw. Deze rust gewoon op de balkjes van het frame en kan ik dus zo wegschuiven. In nood kan ik dan met mijn hand er wel bij van bovenaf. Ik moet zeggen dat deze er vooral voor deze fase zit nu ik nog met het toilet aan de gang moet. Dan kan ik het water er op laten zitten en toch gewoon klussen aan het toilet.
Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5
Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5
Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/