[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 158 ... 466 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badkuip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 04:18
Heeft er iemand hier ervaring met het plaatsen van een grindput of infiltratieput?
Ik wil iets hebben voor de afvoer van het buitenkraantje bij de achterdeur en tevens voor de afvoer van het kleine balkonnetje boven de achterdeur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YAmyIdlccwbALKhWVqrZ64JlNkA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cNb6q3YfBzGX4KCcC1OfWbMI.jpg?f=fotoalbum_large

De foto is een paar jaar oud en inmiddels heb ik regenpijp (40mm-50mm) gemaakt van het balkon, langs de gevel (rechts langs de buitendeur) naar beneden. Zie ook de situatie bij de buren links. De afvoer komt nu uit op de straat met als gevolg dat het regenwater nu net als het gemorste kraanwater over de straat loopt. Daar wil ik dus een afvoer voor hebben.

Ik zat dus te denken aan een zinkput of infiltratieput omdat ik op die plek geen rioolaansluiting heb. Maar wat is een goed systeem? Ik ben zelf deze tegengekomen en hier op Tweakers hebben sommigen het over een Hydroblob.
Is de een handiger of beter dan de andere? En zouden deze het regenwater wat op het balkon komt en het beetje gemorste kraanwater kunnen opvangen?
Daarnaast moet ik rekening houden met het feit dat deze put tegen de achtergevel en tegen de kruipruimte aan geplaatst wordt. Ik ben in de afdeling vocht en afvoer nog niet goed thuis dus ik weet niet of zo’n put problemen op gaat leveren met vocht in de kruipruimte.

Alle advies is welkom!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Olympialooping
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 24-12-2024
Teijgetje schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 18:09:
@perspectivebass
Als je makkelijk wil dan heeft de Doe-het-zelf-dump in Goirle prachtige eiken tafelbladen voor weinig.
Ook boomstambladen met ronde boomkanten.

De 40 mm dikke bladen zijn imo haast te geef. >:)

Knappe potensets hebben ze ook, van simpel tot stoer.

[...]

Dat kan prima met RK (stucplaatjes of geïmpregneerde gewone), alleen moet je 3-6 mm ruimte houden tussen de platen die je, nadat je gaasband 10 cm hebt aangebracht vult met uniflott. En dan de naden liefst op hout zodat je met de uniflott er in persen de kanten rondom vult. Dan pakt de uniflott beide platen vast en barst het nooit meer.
Als je perst en er komen bobbeltjes terug door het gaasband dan zit de naad vol.
Werk netjes en maak de naden glad, met water sproeien en afmessen, als de uniflott net hard is, anders moet je wat dikker afsmeren om het glad/naadloos te krijgen daarna. Gewoon glad smeren met een breed spackmes.

Ik heb net een heel huis gerepareerd met AK platen waar de stukadoor (van een duur aannemersbedrijf) een 5 cm gaasbandje over de naden geplakt had en vervolgens de wanden en plafonds afgewerkt had met alleen gewoon gips zonder de naden te vullen. Dus gewoon vlak getrokken, haastwerk.
Gevolg overal scheuren en toen ik ging kijken/schrapen waarom, je kunt een scheur alleen repareren door de scheur open te maken en goed te vullen, bleek de naad achter het gaasband vrijwel overal gewoon open te zijn. 8)7
Bovendien bleek na de wanden en muren spuiten dat de AK-naden niet ver genoeg uitgevlakt waren, met bepaalde lichtval kun je de platen herkennen doordat de naden "hol" zijn.

Naar mijn mening barsten naden die je tegen elkaar zet altijd.
Laat dus altijd een klein naadje, dat werkt ook makkelijker, want niet zo precies en een (paar) mm groter vult makkelijker, en vul dit met Uniflott. En gebruik breed gaasband.
Welke platen je ook gebruikt, dan heb je gegarandeerd geen barsten later.

Over de elektricien zullen we het maar niet hebben, de stopkontakten en schakelaars bleken op veel punten gewoon te zweven in veel te groot uitgehakte gaten van dozen die 3 cm achter de wand zaten. :X :(
Ik had mijn plafonds met rk stucplaten gemaakt en inderdaad overal een schroefdikte ruimte tussen de ronde kanten gelaten. Het eerste wat de stuccadoor deed was vloeken want nu waa het voor hem meer werk. Hij deed ook overal gaas overheen, maar zonder het verder af te vullen vooraf. Nu, 6 jaar later zit het er allemaal nog erg strak tegenaan zonder ook maar 1 scheurtje, en dat in een nieuwbouw huis. Weet niet hoe hij het gedaan heeft, maar ben er blij mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• choman
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08:57
Olympialooping schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 21:59:
[...]

Ik had mijn plafonds met rk stucplaten gemaakt en inderdaad overal een schroefdikte ruimte tussen de ronde kanten gelaten. Het eerste wat de stuccadoor deed was vloeken want nu waa het voor hem meer werk. Hij deed ook overal gaas overheen, maar zonder het verder af te vullen vooraf. Nu, 6 jaar later zit het er allemaal nog erg strak tegenaan zonder ook maar 1 scheurtje, en dat in een nieuwbouw huis. Weet niet hoe hij het gedaan heeft, maar ben er blij mee!
Als je RK stucplaten gebruikt hoef je geen ruimte er tussen te laten, zeker als je alles in wildverband vast maakt. De stucadoor smeert het dicht en plakt een gaasje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:59

Seafarer

XXX

badkuip schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 21:15:
Heeft er iemand hier ervaring met het plaatsen van een grindput of infiltratieput?
Ik wil iets hebben voor de afvoer van het buitenkraantje bij de achterdeur en tevens voor de afvoer van het kleine balkonnetje boven de achterdeur.

[Afbeelding]

De foto is een paar jaar oud en inmiddels heb ik regenpijp (40mm-50mm) gemaakt van het balkon, langs de gevel (rechts langs de buitendeur) naar beneden. Zie ook de situatie bij de buren links. De afvoer komt nu uit op de straat met als gevolg dat het regenwater nu net als het gemorste kraanwater over de straat loopt. Daar wil ik dus een afvoer voor hebben.

Ik zat dus te denken aan een zinkput of infiltratieput omdat ik op die plek geen rioolaansluiting heb. Maar wat is een goed systeem? Ik ben zelf deze tegengekomen en hier op Tweakers hebben sommigen het over een Hydroblob.
Is de een handiger of beter dan de andere? En zouden deze het regenwater wat op het balkon komt en het beetje gemorste kraanwater kunnen opvangen?
Daarnaast moet ik rekening houden met het feit dat deze put tegen de achtergevel en tegen de kruipruimte aan geplaatst wordt. Ik ben in de afdeling vocht en afvoer nog niet goed thuis dus ik weet niet of zo’n put problemen op gaat leveren met vocht in de kruipruimte.

Alle advies is welkom!
Hier ligt continue 3000 ltr. gemiddeld onder de vloer. Gouda.
Infiltreren doen we hier niet, het zakt zo de grond in. :)

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

badkuip schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 21:15:

[Afbeelding]

Alle advies is welkom!
je kan het doen,

ik zou het zo doen van maaiveld --> naar beneden
- terras (bestrating) hier langs een regengoot ..neerleggen
- 5 a 10cm zand (kan je nog later ophogen)
- eps-120 platen - 2m (L) x 1m(B) x 10cm dik
- 5cm zand
- Grind/stenen/infiltratie kratten in geo-doek gewikkeld hoe groter de oppervlakte en hoe meer water je weg kan laten stromen de grond in ..

Als je dit onder je fundering van je huis neerlegt .. (lees lager dan de fundering) zal het ook niet echt je kuipruimte instromen.

stenen/grind kan je wellicht gratis afhalen en zolang je het "gesloten" pakjes maakt met een laagje zand als "gewicht" .. kan je oneindig stapelen/tegen elkaar aan leggen.

Het gewonnen zand/aarde kan je gebruiken om de tuin eventueel op te hogen ..

tuin ervoor
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/KJZ4e88.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/FGLcoiK.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/v4G6U6J.jpg

Tuin erna
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/g3d9peG.jpg

ik kan 5 minuten na heftige regenbui-en gewoon op sokken door de tuin rondbanjeren .. zonder dat ik natte voeten krijg .

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaenir
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 06-10-2023
Ik ben een slaapkamer van onze jaren 70 woning in idem ditto stijl aan het opknappen. Plafond bestond nog uit gipsplaten en de bovenkant van de muren was rondom nog afgewerkt met plinten. Alles weggehaald, gerepareerd, gestuct, nieuwe sleuven gefreesd voor extra (verlaagde) stopcontacten.

Ik zit nu alleen met de vraag hoe ik dit (of liever waarmee ik dit) ga voorstrijken om het later weer in de latex te zetten? De wand bestaat nu dus grotendeels uit latex verf en verder gerepareerde delen met roodband. Oftewel zuigend en niet zuigend. Helaas geen speciaalzaken in de regio waar ik om advies kan vragen en online kom ik er ook niet echt uit. Kan iemand mij hier misschien in de juiste richting sturen?

[ Voor 21% gewijzigd door Vaenir op 25-08-2021 01:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CvP_tweakers
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 10:28
vso schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 23:12:
[...]

je kan het doen,

- 5cm zand
- Grind/stenen/infiltratie kratten in geo-doek gewikkeld hoe groter de oppervlakte en hoe meer water je weg kan laten stromen de grond in ..
Wat is de functie/noodzaak om eps in de tuin te gebruiken??

Volgens mij kun je dat gewoon weglaten uit het lijstje.
Scheelt weer een hoop plastic/rotzooi in de tuin!

Gasloos sinds nov. 2019, 10,5 Kwp, Fronius Symo GEN 24 10 plus, Zonneboiler Wolf BSP 800 + 4x Topson F3-1, CV-Houtkachel Walltherm, Renault Zoe R135 Intens 50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Vaenir schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 00:57:
Ik ben een slaapkamer van onze jaren 70 woning in idem ditto stijl aan het opknappen. Plafond bestond nog uit gipsplaten en de bovenkant van de muren was rondom nog afgewerkt met plinten. Alles weggehaald, gerepareerd, gestuct, nieuwe sleuven gefreesd voor extra (verlaagde) stopcontacten.

Ik zit nu alleen met de vraag hoe ik dit (of liever waarmee ik dit) ga voorstrijken om het later weer in de latex te zetten? De wand bestaat nu dus grotendeels uit latex verf en verder gerepareerde delen met roodband. Oftewel zuigend en niet zuigend. Helaas geen speciaalzaken in de regio waar ik om advies kan vragen en online kom ik er ook niet echt uit. Kan iemand mij hier misschien in de juiste richting sturen?
Het is toch vooral de bedoeling om van die zuigende ondergrond een niet-zuigende ondergrond te maken? Logischerwijs zou ik dan denken: zuigende ondergrond voorstrijken, niet zuigende zo laten en daarna 2 lagen latex erover.

Ideaal ding trouwens he, dat IKEA-krukje :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
@Teijgetje en @LED-Maniak bedankt voor de toelichting. Ik ben in twijfel gebracht omdat we een aantal jaren geleden 4 slaapkamers hebben laten stucen en de plafonds met spack hebben gespoten. De stukadoor wilde toen dat ik op de plafonds AK-gipsplaten monteerde. Misschien dat het voor spack spuiten niet uitmaakt wat de ondergrond is qua naden?

De stukadoor die nu dit plafond glad komt stucen (dus geen spack!) geeft aan 'doe maar stucplaten'. Die lijken vrijwel alleen beschikbaar in RK dus ik ben nu geneigd deze gipsplaat stuc te nemen. Het zou alleen lullig zijn als uiteindelijk de verkeerde platen op het plafond zitten. De stukadoor is nog op vakantie dus even overleggen lukt nu niet.

Uitgaande van jullie advies zou dat prima kunnen maar als het veel eenvoudiger en qua resultaat veel beter is om toch AK te monteren dan kan ik die keuze nu nog maken.

[ Voor 9% gewijzigd door Aghanim op 25-08-2021 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaenir
sOid schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 09:15:
[...]

Het is toch vooral de bedoeling om van die zuigende ondergrond een niet-zuigende ondergrond te maken? Logischerwijs zou ik dan denken: zuigende ondergrond voorstrijken, niet zuigende zo laten en daarna 2 lagen latex erover.

Ideaal ding trouwens he, dat IKEA-krukje :+
Perfect om een plafond mee te stucen _O- Het zuigende deel alleen in de voorstrijk zetten was ook het eerste dat ik dacht. Ik ben alleen bang dat ik straks een (hoogte) verschil ga zien in het eindresultaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Vaenir schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 09:44:
[...]

Perfect om een plafond mee te stucen _O- Het zuigende deel alleen in de voorstrijk zetten was ook het eerste dat ik dacht. Ik ben alleen bang dat ik straks een (hoogte) verschil ga zien in het eindresultaat?
Verf heeft nauwelijks tot geen egaliserend vermogen dus als je dat hoogteverschil nu al merkt moet je dat eerst oplossen. Ik zie niet zo hoe het daadwerkelijk voorstrijken/latexen kan leiden tot hoogteverschil in het eindresultaat. Hoe zie je dat voor je?

Hoe is het nu als je er een rei/lange waterpas tegen houdt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaenir
sOid schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 09:52:
[...]

Verf heeft nauwelijks tot geen egaliserend vermogen dus als je dat hoogteverschil nu al merkt moet je dat eerst oplossen. Ik zie niet zo hoe het daadwerkelijk voorstrijken/latexen kan leiden tot hoogteverschil in het eindresultaat. Hoe zie je dat voor je?

Hoe is het nu als je er een rei/lange waterpas tegen houdt?
De sleuven zijn naadloos gerepareerd. Dus als de voorstrijk geen egaliserend vermogen heeft zou dat dus perfect zijn.

Ik had het idee dat de Knauf Stuc Primer die ik gebruikt heb voor het stucwerk een soort laagje eroverheen zet? Vandaar mijn verwarring/angst dat ik straks verschil ga zien bij de volgende laag voorstrijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Vaenir schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 10:04:
[...]

De sleuven zijn naadloos gerepareerd. Dus als de voorstrijk geen egaliserend vermogen heeft zou dat dus perfect zijn.

Ik had het idee dat de Knauf Stuc Primer die ik gebruikt heb voor het stucwerk een soort laagje eroverheen zet? Vandaar mijn verwarring/angst dat ik straks verschil ga zien bij de volgende laag voorstrijk.
Ah ik denk dat ik je verwarring snap. Stucprimer is iets anders dan latex voorstrijk. Laatstgenoemde is zo dun als water en trekt echt in de ondergrond. Droogt ook heel snel daardoor. Edit: oppassen voor druppelen bij aanbrengen van voorstrijk. Omdat het zo dun is, is het netjes verwerken ervan wat lastig (vind ik iig).

Let er wel op dat je stucwerk goed droog is voor je bezig gaat! En altijd eerst even proberen op onopvallend plekje, als je geen haast hebt ;)

[ Voor 8% gewijzigd door sOid op 25-08-2021 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaenir
sOid schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 10:09:
[...]

Ah ik denk dat ik je verwarring snap. Stucprimer is iets anders dan latex voorstrijk. Laatstgenoemde is zo dun als water en trekt echt in de ondergrond. Droogt ook heel snel daardoor. Edit: oppassen voor druppelen bij aanbrengen van voorstrijk. Omdat het zo dun is, is het netjes verwerken ervan wat lastig (vind ik iig).

Let er wel op dat je stucwerk goed droog is voor je bezig gaat! En altijd eerst even proberen op onopvallend plekje, als je geen haast hebt ;)
Ah thanks voor de heads up! d:)b Ik heb super veel moeite gestoken om het naadloos te repareren met naderhand nog een dun laagje Knauf Fix en Finish. Zou het zonde vinden dat al dit werk verloren gaat door (in dit geval mijn verwarring met) voorstrijk.

Dan ga ik nu maar eens opzoek naar een goede Wijzonol of Sikkens voorstrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menno van Rijn
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 09:42
Wij gaan hier verbouwen. De huidige laminaatvloer gaat er uit en er komt vloerverwarming en PVC voor terug. Nu willen wij de kruipruimte gaan isoleren. Twee partijen over de vloer geweest. 1 adviseert met IsoSpray HFO tegen de onderkant van de vloer aan te brengen, en de ander parels op de bodem.

Heeft iemand ervaring wat het beste in deze situatie werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renzzie
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14-09 19:58
Menno van Rijn schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 10:24:
Wij gaan hier verbouwen. De huidige laminaatvloer gaat er uit en er komt vloerverwarming en PVC voor terug. Nu willen wij de kruipruimte gaan isoleren. Twee partijen over de vloer geweest. 1 adviseert met IsoSpray HFO tegen de onderkant van de vloer aan te brengen, en de ander parels op de bodem.

Isospray is neem ik aan een andere naam voor 'milieuvriendelijke' PUR?
Zo ja, dan werkt dat beter. Zeker als je vloerverwarming doet, want dan blijft de warmte opgesloten in je vloer.
Met parels op de bodem heb je altijd nog een koude luchtlaag zitten tussen vloer en isolatie.
Heb ook verschillende keren gelezen dat veel vaklui niet in de parels gaan als er bijv. lekkage is. Dat is dus ook nog iets om in gedachten te houden.

We hebben het hier overigens opgelost door een zeil te laten spannen over de grond voor optrekkend vocht.
Tegen de vloer aan hebben we isolatiefolie laten aanbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranze
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-09 14:31

Die parels zijn bodemisolatie. Daarmee hou je vocht tegen dat uit de bodem komt, omdat het condenseert tussen de parels. Dat is iets anders dan vloerisolatie. Omdat bij vloerisolatie het isolatiemateriaal tegen de vloer aan zit, is er geen direct contact meer tussen de koude lucht in de kruipruimte en de vloer. Het effect van het isolatiemateriaal is daarom groter dan bij bodemisolatie.

Wij hebben chips op de bodem (vorige bewoner, lijkt niet erg effectief) en sinds gisteren Quadfoam 500 tegen de vloer aan zitten. Bijkomend voordeel, meteen al het leidingwerk extra geisoleerd :9

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ioYA55XF7nRe0FW9pZ0h9QEQ7W8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BmC9TcFjguMppNJxT7pE6BpI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badkuip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 04:18
vso schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 23:12:
[...]

je kan het doen,

- 5cm zand

Als je dit onder je fundering van je huis neerlegt .. (lees lager dan de fundering) zal het ook niet echt je kuipruimte instromen.

stenen/grind kan je wellicht gratis afhalen en zolang je het "gesloten" pakjes maakt met een laagje zand als "gewicht" .. kan je oneindig stapelen/tegen elkaar aan leggen.

Het gewonnen zand/aarde kan je gebruiken om de tuin eventueel op te hogen ..

tuin ervoor
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Tuin erna
[Afbeelding]

ik kan 5 minuten na heftige regenbui-en gewoon op sokken door de tuin rondbanjeren .. zonder dat ik natte voeten krijg .
Dit lijkt me wat teveel van het goede. Ik hoef alleen maar het regenwater wat op het balkon staat af te wateren (oppervlakte balkon 1-2 m2) en het water bij het buitenkraantje. Dakgoot van het huis zit bij de buren aangesloten op het riool...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G.Scholtens
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
Iemand tips om 2 bouten uit het plafond te verwijderen zonder kop?
Onze gordijn roede zat vast met 2 dikke bouten (steigerbuis etc) dus zwaar gewicht.
Maar vanochtend bleek gedeelte naar beneden gekomen te zijn, door dat de kop van de bouten was afgebroken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neomess
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-09 13:05

Neomess

neomess.nl

G.Scholtens schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 11:05:
Onze gordijn roede zat vast met 2 dikke bouten (steigerbuis etc) dus zwaar gewicht.
Maar vanochtend bleek gedeelte naar beneden gekomen te zijn, door dat de kop van de bouten was afgebroken.
Is er nog een gedeelte van de bout zichtbaar? Genoeg om twee moeren op elkaar vast te draaien en zo het geheel los te draaien?

Intel Core i5-6400 | Gigabyte GA-B150M-D3H | Gigabyte GV-R939G1 GAMING-8GD | Codegen 4U-500 | Scythe Mugen 2 Rev. B | Crucial Ballistix Sport BLS2C4G4D240FSA | Cooler Master GM G550M | Crucial M500 2,5" 240GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Menno van Rijn
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 09:42
Tranze schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 10:39:
[...]

Die parels zijn bodemisolatie. Daarmee hou je vocht tegen dat uit de bodem komt, omdat het condenseert tussen de parels. Dat is iets anders dan vloerisolatie. Omdat bij vloerisolatie het isolatiemateriaal tegen de vloer aan zit, is er geen direct contact meer tussen de koude lucht in de kruipruimte en de vloer. Het effect van het isolatiemateriaal is daarom groter dan bij bodemisolatie.

Wij hebben chips op de bodem (vorige bewoner, lijkt niet erg effectief) en sinds gisteren Quadfoam 500 tegen de vloer aan zitten. Bijkomend voordeel, meteen al het leidingwerk extra geisoleerd :9

[Afbeelding]
De vloerisolatie lijkt mij ook beter dan de bodem. De persoon gaf aan dat je dan de lucht tussen vloer en bodem verwarmt en dat je dan deze warmte vasthoud. Vloerisolatie lijkt mij dan veel beter. Mijn kruipruimte hoeft niet dezelfde temperatuur te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G.Scholtens
  • Nu online
Neomess schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 11:14:
[...]

Is er nog een gedeelte van de bout zichtbaar? Genoeg om twee moeren op elkaar vast te draaien en zo het geheel los te draaien?
Gehele bout is zichtbaar, maar dus in het plafond zonder kop. Dus grip heb ik al niet.
Uitboren misschien een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-09 20:51
Als er nog ca 1cm uit het plafond steekt lukt het vaak wel met een griptang.
Maar je geeft ook wel erg weinig informatie....
  • Wat is het materiaal van het plafond?
  • Waar zit de bout in? (Plastic of stalen plug, hout?)
  • Hoe ver steekt de bout nog uit?
  • Diameter van de bout?
  • Wat voor schroefdraad (metrisch of houtdraad)?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 09:40
G.Scholtens schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 11:15:
[...]

Gehele bout is zichtbaar, maar dus in het plafond zonder kop. Dus grip heb ik al niet.
Als de hele bout zichtbaar is, dan kan je er toch 2 moertjes op draaien? Als je dan (van onderaf gezien) de bovenste van de 2 als 'grippunt' pakt met een moersleutel/ steeksleutel, dan kan je net zo draaien alsof er een kop aan zit.
De ene moer 'loopt vast' tegen de ander aan en kan niet verder meer draaien.

Als je helemaal geen stuk bout meer hebt waarop je moeren kan draaien, dan is uitboren misschien inderdaad de beste optie. Of je slijpt er een kruis in (of een enkele streep) waarna je met een schroevendraaier aan de slag kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neomess

Neomess

neomess.nl

G.Scholtens schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 11:15:
[...]

Even snel op mijn werk gezocht zonder geluid, maar volgens mij is dit een optie als er nog genoeg draad beschikbaar is: YouTube: Draadeind afgebroken! deze verwijderen hoe dit zelf gemakkelijk te doen

Intel Core i5-6400 | Gigabyte GA-B150M-D3H | Gigabyte GV-R939G1 GAMING-8GD | Codegen 4U-500 | Scythe Mugen 2 Rev. B | Crucial Ballistix Sport BLS2C4G4D240FSA | Cooler Master GM G550M | Crucial M500 2,5" 240GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G.Scholtens
  • Nu online
Andrehj schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 11:19:
[...]

Als er nog ca 1cm uit het plafond steekt lukt het vaak wel met een griptang.
Maar je geeft ook wel erg weinig informatie....
  • Wat is het materiaal van het plafond?
  • Waar zit de bout in? (Plastic of stalen plug, hout?)
  • Hoe ver steekt de bout nog uit?
  • Diameter van de bout?
  • Wat voor schroefdraad (metrisch of houtdraad)?
Materiaal plafond - beton
Bout zit in plastic plug
Voorzover ik vanochtend kon zien, steekt er niks meer uit waar ik grip op zou kunnen hebben.

Volgens mij een 8 of 10mm bout

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:20

bonzz.netninja

Niente baffi

Ik zou nooit aan de PUR gaan. Het is vies spul en kan allergische reacties opwekken. Ik hoorde een verhaal van iemand die had PUR als isolatie, bleek super allergisch en de pur was slecht weer te verwijderen. Zit je dan in je onwoonbare woning en de tent verkopen is ook opeens een stuk lastiger.
https://wetenschap.infonu...ie-door-pur-isolatie.html

PUR is gewoon vies spul en er zijn volgens mij betere gezondere manier van isolatie van je vloer.

[ Voor 13% gewijzigd door bonzz.netninja op 25-08-2021 11:26 ]

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neomess

Neomess

neomess.nl

G.Scholtens schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 11:21:
[...]

Materiaal plafond - beton
Bout zit in plastic plug
Voorzover ik vanochtend kon zien, steekt er niks meer uit waar ik grip op zou kunnen hebben.

Volgens mij een 8 of 10mm bout
Als het een gladde bout is zonder schroefdraad zou je ook kunnen kijken om hem iets bij te vijlen zodat er twee vlakke kanten ontstaan waar je een griptang/waterpomp tang/etc op kan zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G.Scholtens
  • Nu online
Neomess schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 11:32:
[...]

Als het een gladde bout is zonder schroefdraad zou je ook kunnen kijken om hem iets bij te vijlen zodat er twee vlakke kanten ontstaan waar je een griptang/waterpomp tang/etc op kan zetten
Kan er nooit bij met een vijl. Zal vanavond kijken, hopen dat uitboren ofzo lukt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 14-09 21:33
Menno van Rijn schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 11:14:
[...]

De vloerisolatie lijkt mij ook beter dan de bodem. De persoon gaf aan dat je dan de lucht tussen vloer en bodem verwarmt en dat je dan deze warmte vasthoud. Vloerisolatie lijkt mij dan veel beter. Mijn kruipruimte hoeft niet dezelfde temperatuur te zijn.
Haha en als je dan je kruipruimte ventileert, wat wel zou moeten, blaas je die heerlijke warme lucht er gewoon weer uit.
Pur is overigens ook echt naar spul als je ooit nog iets aan je leidingen/afvoeren of elektra wil veranderen. Onze buren hebben het ook gedaan en die lui spuiten echt alles er finaal onder. Daarnaast zit op het ene punt een laag van tientallen cm's op andere plekken halen ze de 5cm nog niet. Als je kruipruimte een beetje toegankelijk is zou ik zelf met platen aan de slag gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jichem
G.Scholtens schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 11:51:
[...]

Kan er nooit bij met een vijl. Zal vanavond kijken, hopen dat uitboren ofzo lukt
Heb je een dremel/multitool? dan kan je er een sleufje in maken en vervolgens met een schroevendraaier en uit draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomson7
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 08:28
Beetje uitboren en dan een linkse tap gebruiken om de bout er uit te draaien.
(Zoiets dus: https://www.toolstation.nl/schroefverwijderaar-set/p51010)

Gleuf er in slijpen en met een platte schroevendraaier proberen kan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjorsC
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 27-08 08:54

Bodemisolatie zou ik niet doen.
Hierbij warmt je kruipruimte alsnog op, en deze "luchtlaag" wil je eigenlijk ventileren met buiten

Zelf ben ik voor PIF Isolatie gegaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G.Scholtens
  • Nu online
jichem schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 12:02:
[...]

Heb je een dremel/multitool? dan kan je er een sleufje in maken en vervolgens met een schroevendraaier en uit draaien.
Geen dremel, wel multitool. Dus dat kan ik nog proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
jichem schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 12:01:
[...]

Haha en als je dan je kruipruimte ventileert, wat wel zou moeten, blaas je die heerlijke warme lucht er gewoon weer uit.
Pur is overigens ook echt naar spul als je ooit nog iets aan je leidingen/afvoeren of elektra wil veranderen. Onze buren hebben het ook gedaan en die lui spuiten echt alles er finaal onder. Daarnaast zit op het ene punt een laag van tientallen cm's op andere plekken halen ze de 5cm nog niet. Als je kruipruimte een beetje toegankelijk is zou ik zelf met platen aan de slag gaan.
Wat voor platen zou jij gebruiken dan? En hoe doe je dat met leidingen?

Ben me ook aan het verdiepen in vloerisolatie. Ene bedrijf raadt pur aan, andere bedrijf van die tonzon-achtige folie... Mijn voorkeur gaat ook niet uit naar pur, vanwege de redenen die jij al aanhaalt. Maar tonzon folie is ook discutabel.

Heb wel een vrij droge kruipruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
sOid schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 12:37:
[...]

Wat voor platen zou jij gebruiken dan? En hoe doe je dat met leidingen?

Ben me ook aan het verdiepen in vloerisolatie. Ene bedrijf raadt pur aan, andere bedrijf van die tonzon-achtige folie... Mijn voorkeur gaat ook niet uit naar pur, vanwege de redenen die jij al aanhaalt. Maar tonzon folie is ook discutabel.

Heb wel een vrij droge kruipruimte.
Ik heb zelf EPS gebruikt, maar PIR zou ook kunnen.

Mijn werkwijze was de leidingen in buisisolatie (ook elektra/koud water) , de eerste laag EPS daar strak tegen aan plaatsen, daarna kieren daar purren. Dan tweede laag EPS er overheen (op deze laag heb ik het verloop van deze leidingen getekend en er in geschreven wat er onder loopt) Dus in de tekening van een leiding schreef ik bijvoorbeeld "koud waterleiding keuken" of " krachtgroep oven". Elektra had ik wel in een pvc lopen en daar omheen van die buis isolatie. Als je er dan bij moet snij je het pur los en trek je de isolatie er om weg.

Als ze de kruipruimte vol purren spuiten ze alles in en heb je geen idee wat waar ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
jichem schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 13:28:
[...]

Ik heb zelf EPS gebruikt, maar PIR zou ook kunnen.

Mijn werkwijze was de leidingen in buisisolatie (ook elektra/koud water) , de eerste laag EPS daar strak tegen aan plaatsen, daarna kieren daar purren. Dan tweede laag EPS er overheen (op deze laag heb ik het verloop van deze leidingen getekend en er in geschreven wat er onder loopt) Dus in de tekening van een leiding schreef ik bijvoorbeeld "koud waterleiding keuken" of " krachtgroep oven". Elektra had ik wel in een pvc lopen en daar omheen van die buis isolatie. Als je er dan bij moet snij je het pur los en trek je de isolatie er om weg.

Als ze de kruipruimte vol purren spuiten ze alles in en heb je geen idee wat waar ligt.
Slim om het op die manier te doen! Welke diktes EPS heb je gebruikt? En waarmee heb je het bevestigd/verlijmd? Heb wel een pokkehekel aan werken met EPS. Statische meuk.

[ Voor 5% gewijzigd door sOid op 25-08-2021 13:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jichem
sOid schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 13:41:
[...]

Slim om het op die manier te doen! Welke diktes EPS heb je gebruikt? En waarmee heb je het bevestigd/verlijmd? Heb wel een pokkehekel aan werken met EPS. Statische meuk.
Ik heb er 2x 8 cm onder geplakt. (vrij redelijk geprijst bij de praxis te halen)
Montage heb ik gedaan met den braven montage kit a 2.5 euro de tube.
Voordeel vond ik zelf dat het relatief goedkoop is, ongeveer €5.50 m2 (voor 16cm) en heel goed tegen vocht kan. De randen heb ik met een klein rupsje pur bekleed en zo goed tegen elkaar gedrukt.

Het snijden van de EPS heb ik met een zelf gemaakte brand tafel gedaan, komt geen kruimel EPS bij vrij. Materiaalkosten 20 euro ongeveer. Uiteindelijk bij onze woning (10x6) ongeveer 1000 euro kwijt voor rd van 4.3
edit: (kan eventueel een schetsje maken van de eps brander indien gewenst)

[ Voor 3% gewijzigd door jichem op 25-08-2021 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
jichem schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 14:02:
[...]

Ik heb er 2x 8 cm onder geplakt. (vrij redelijk geprijst bij de praxis te halen)
Montage heb ik gedaan met den braven montage kit a 2.5 euro de tube.
Voordeel vond ik zelf dat het relatief goedkoop is, ongeveer €5.50 m2 (voor 16cm) en heel goed tegen vocht kan. De randen heb ik met een klein rupsje pur bekleed en zo goed tegen elkaar gedrukt.

Het snijden van de EPS heb ik met een zelf gemaakte brand tafel gedaan, komt geen kruimel EPS bij vrij. Materiaalkosten 20 euro ongeveer. Uiteindelijk bij onze woning (10x6) ongeveer 1000 euro kwijt voor rd van 4.3
edit: (kan eventueel een schetsje maken van de eps brander indien gewenst)
Klinkt goed! Begrijp echter dat EPS wordt afgeraden bij houten vloeren. Mijn beganegrondvloer bestaat deels uit een houten constructievloer en een kleiner deel uit beton. En ook nog een deel kelder, maar dat is sowieso niet te isoleren (in mijn geval). Het zijn wel redelijk gescheiden compartimenten dus ik kan eenvoudig voor het betonnen deel ander spul gebruiken dan voor het houten deel.

Ben wel benieuwd naar schetsje van die EPS-brander ja, mocht dat niet teveel werk zijn!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jichem
sOid schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 14:38:
[...]

Klinkt goed! Begrijp echter dat EPS wordt afgeraden bij houten vloeren. Mijn beganegrondvloer bestaat deels uit een houten constructievloer en een kleiner deel uit beton. En ook nog een deel kelder, maar dat is sowieso niet te isoleren (in mijn geval). Het zijn wel redelijk gescheiden compartimenten dus ik kan eenvoudig voor het betonnen deel ander spul gebruiken dan voor het houten deel.

Ben wel benieuwd naar schetsje van die EPS-brander ja, mocht dat niet teveel werk zijn!
Ik denk dat je met hout vooral op moet letten dat het niet gaat rotten. Dat zal met PUR precies het zelfde zijn daar het allebei geen vocht doorlaat.

Ik heb even snel een kwaliteitsschetsje gemaakt :9

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Y1f5NUPsDaLb78TXatIJCbfIYU=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/FBiBbixD24uO93feI0WRyons.png?f=fotoalbum_small

Het is een houten plaat met een figuurzaag achtige arm er boven (even kijken naar de grootte hiervan ivm lengte van de platen eps. Bovenaan de arm en onder de plaat (uiteraard een gat in de plaat) Plaats je een schroefoogje waar je een weerstandsdraadje door kan laten lopen. Onder de plaat verbind je deze met een veertje (kies er wel 1 die stroom geleidt). De bovenkant van de weerstandsdraad verbind je met de + (of min) en de onderkant met de min. Op die draadjes sluit je een 5v voeding aan, die stop je in het stopcontact en 5 sec later kan je door de EPS heen snijden. Overigens kan je beter een instelbare voeding gebruiken, iets meer voltage betekent sneller snijden, te veel voltage laat het draad doorsmelten. Beetje spelen tot de sweet spot.

Doe het wel buiten, liefst met een kapje op, het meurt wel wat.

[ Voor 56% gewijzigd door jichem op 25-08-2021 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 10:24
@Vaenir
Let op met voorstrijk dat je geen druppels hebt maar alles uitrolt.
De opgedroogde zakkers en druppel aan het eind zijn vaak zichtbaar op een gladde wand na het latexen omdat ze dikker zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Teijgetje op 25-08-2021 14:46 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

sOid schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 14:38:
[...]

EPS nooit over de balklaag trekken want dan sluit je alles op.
EPS tussen de balken strak tegen de vloer kan wel. En laat het onderste deel van de balk laag ongeveer 3 cm vrij. Dan kan alles blijven ademen.

Deze oplossing is door meerdere Tweakers gebruikt. Ik kan het alleen niet terug vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
Seafarer schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 14:52:
[...]

EPS tussen de balken strak tegen de vloer kan wel. En laat het onderste deel van de balk laag ongeveer 3 cm vrij. Dan kan alles blijven ademen.

Deze oplossing is door meerdere Tweakers gebruikt. Ik kan het alleen niet terug vinden.
Vermoedelijk in het grote isoleer je kruipruimte topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
jichem schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 14:39:
[...]

Ik denk dat je met hout vooral op moet letten dat het niet gaat rotten. Dat zal met PUR precies het zelfde zijn daar het allebei geen vocht doorlaat.

Ik heb even snel een kwaliteitsschetsje gemaakt :9

[Afbeelding]

Het is een houten plaat met een figuurzaag achtige arm er boven (even kijken naar de grootte hiervan ivm lengte van de platen eps. Bovenaan de arm en onder de plaat (uiteraard een gat in de plaat) Plaats je een schroefoogje waar je een weerstandsdraadje door kan laten lopen. Onder de plaat verbind je deze met een veertje (kies er wel 1 die stroom geleidt). De bovenkant van de weerstandsdraad verbind je met de + (of min) en de onderkant met de min. Op die draadjes sluit je een 5v voeding aan, die stop je in het stopcontact en 5 sec later kan je door de EPS heen snijden. Overigens kan je beter een instelbare voeding gebruiken, iets meer voltage betekent sneller snijden, te veel voltage laat het draad doorsmelten. Beetje spelen tot de sweet spot.

Doe het wel buiten, liefst met een kapje op, het meurt wel wat.
Haha, briljant! Zie meteen een versie voor me zoals bij een afkortzaag, met een draad de zelfde lengte als een van die platen :p Ga ik onthouden dit.

Edit: overigens, wat me nog niet helemaal duidelijk is: is dit apparaat nou statisch en duw je de plaat er doorheen of blijft de plaat juist liggen?
[...]

Dank, goed om te weten. Ga het over een tijdje 's echt goed onderzoeken. Wordt een projectje voor volgend jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jichem
Je drukt de eps plaat over de mdf plaat heen. Als je een gladde balk pakt die je aan de rechterkant met lijmklemmen vast zet kan je hem daar langs drukken als een soort langsgeleider. De snedes zijn netter dan die uit de fabriek!
edit: Zie het als een zaagtafel, met een draad ipv een zaagblad.

[ Voor 12% gewijzigd door jichem op 25-08-2021 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10:15
Menno van Rijn schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 11:14:
[...]

Beiden hebben een andere toepassing. Wij hebben bodemisolatie omdat de kruipruimte vochtig was en bleef ondanks ventilatie (zeg maar, toegangsluiken open). Dat is voor de houten vloer en balken sowieso niet wenselijk. EPS-parels hadden direct effect.

Vloerisolatie is inderdaad puur om je vloer zelf te isoleren. Daar was bij ons sowieso geen ruimte meer voor. Wij moeten het hebben van een 10 cm stilstaande luchtlaag. We moeten de eerste winter nog krijgen om te zien hoe goed het werkt :P

Als je geen vochtproblemen in je kruipruimte hebt en in combinatie met beton en vloerverwarming, dan lijkt mij vloerisolatie inderdaad de logische zet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-09 21:48
Meer en veel info over de kruipruimte discussie in Kruipruimte vloer (na-)isoleren

[ Voor 32% gewijzigd door Hmmbob op 25-08-2021 22:24 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

CvP_tweakers schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 09:00:
[...]

Wat is de functie/noodzaak om eps in de tuin te gebruiken??

Volgens mij kun je dat gewoon weglaten uit het lijstje.
Scheelt weer een hoop plastic/rotzooi in de tuin!
tegen verzakking .. mijn tuin lag 5 cm hoger dan dat van de buren .. (duh) want tuin opnieuw gedaan .. imiddels is na 5 jaar verschil 10 tot 12cm verschil ..

die grote platen voorkomt ook dat je terras ongelijk gaat liggen als verzakkingen hebt wegens wegvloei-end zand in je grindkoffer of kruipruimte .

Tja vanalles

• G.Scholtens
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G1AGSU3wNXSvykoIRRM1gfjdt2k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YZnesqr46DjaXWT0TOmfrV1P.jpg?f=fotoalbum_large

Hierbij even snel van de bouten in plafond kunnen maken. Met multi tool lukt het niet om gleuf diep genoeg te krijgen. Met tang totaal geen beweging. Uitboren ook geen effect. Denk beste gewoon af flexen en dicht plamuren. En gaten paar cm opzij doen?

• darklord007
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:58
[...]

zou je dit ook aanraden voor onze garage? Deze is op dit moment ongeisoleerd. Ik wil eigelijk nie teen heel dicht plafond gaan maken aangezien het al niet al te hoog is..

Van de buitenkant zou het beste zijn, maar er ligt nu ingebrande kiezel op en ben bang dat als ik die ga verwijderen ik het hele dak moet vernieuwen |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

darklord007 schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 11:00:
[...]

zou je dit ook aanraden voor onze garage? Deze is op dit moment ongeisoleerd. Ik wil eigelijk nie teen heel dicht plafond gaan maken aangezien het al niet al te hoog is..

Van de buitenkant zou het beste zijn, maar er ligt nu ingebrande kiezel op en ben bang dat als ik die ga verwijderen ik het hele dak moet vernieuwen |:(
Inderdaad, ongeveer zelfde verhaal. Bitumen is 100% vocht dicht dus vocht kan daar nooit weg.
De balken 3 tot 5 cm onbedekt laten geeft de constructie de ruimte om uit te ademen.

Blijf wel ventileren.Want bij klussen in de winter in je garage met alle openingen lekker dicht om de warmte binnen te houden zorgt ervoor dat al je adem vocht blijft hangen.

En vocht verdrijven met warmte gaat niet maar dat wisten we al.

• 1337aldi
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14-09 10:36
Ik moet voordat de keukenboer komt installeren nog muurplaten + stopkraantjes fixen. Normaal ben ik van de oude soldeer garde, maar het gaat hier om nieuwbouw, meerlagenbuis dus.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9BRGHyO0CZ7EgBEIDv5_CjxvFLU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IRSANaKb82IoTTNBNjvpIPjy.jpg?f=fotoalbum_large
Nu vraag ik mij af, wat voor systeem moet ik gebruiken? Dit is voorlopig het enigste waterklusje, dus wil ik het kwa aanschaf gereedschap beperkt houden.

Ik heb het idee dat onderaan de buis een pers verlengstuk is gebruikt. De eindstop is een push-fit? Het lijkt op de Henco Vision serie. Kan deze eindstop nog gedemonteerd worden, of kan ik deze er beter af knippen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 14-09 22:24

The Eagle

I wear my sunglasses at night

G.Scholtens schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 10:34:
[Afbeelding]

Hierbij even snel van de bouten in plafond kunnen maken. Met multi tool lukt het niet om gleuf diep genoeg te krijgen. Met tang totaal geen beweging. Uitboren ook geen effect. Denk beste gewoon af flexen en dicht plamuren. En gaten paar cm opzij doen?
Als je toch moet afsmeren, waarom dan niet met een slijptol een gleuf maken, er uit draaien en dan afsmeren? Zijn ze er uit ook :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cavalera125
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-09 19:56
Binnenkort ga ik een tuinhuisje / fietsenschuurtje maken van douglas hout. Wanden worden niet geisoleerd. Dak wil ik opbouwen met underlayment, epdm, sedum. Helpt het sedumdak qua isolatie ook tegen condensvorming en schimmel van de dakplaten? Of is het beter alsnog tussen de underlayment en epdm een dunnen pirplaat aan te brengen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Cavalera125 schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 07:47:
Binnenkort ga ik een tuinhuisje / fietsenschuurtje maken van douglas hout. Wanden worden niet geisoleerd. Dak wil ik opbouwen met underlayment, epdm, sedum. Helpt het sedumdak qua isolatie ook tegen condensvorming en schimmel van de dakplaten? Of is het beter alsnog tussen de underlayment en epdm een dunnen pirplaat aan te brengen?
Ventileren. Blijft noodzakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acidd91
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14-09 21:18
Over ventileren gesproken: ik ben op zoek naar een ventiel voor de mechanische ventilatie (125 mm diameter) die inbouw is, in plaats van opbouw. Onze keukenkastjes lopen tot het plafond, en steeds met openen van het kastje komt de deur tegen het ventiel aan. Er is zo'n 8 mm ruimte tussen bovenkant deurtje en plafond, heeft een van jullie tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Laatst online: 09:56

breinonline

Are you afraid to be known?

acidd91 schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 10:14:
Over ventileren gesproken: ik ben op zoek naar een ventiel voor de mechanische ventilatie (125 mm diameter) die inbouw is, in plaats van opbouw. Onze keukenkastjes lopen tot het plafond, en steeds met openen van het kastje komt de deur tegen het ventiel aan. Er is zo'n 8 mm ruimte tussen bovenkant deurtje en plafond, heeft een van jullie tips?
Ik waag te betwijfelen of dat bestaat. Als je de materiaaldikte eraf haalt hou je nagenoeg geen ruimte over om lucht te laten stromen.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Zelf een randje eraf vijlen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
@acidd91 Je krijgt dan dit soort dingen: https://www.vandennest.be...-125mm-aluminium-ral-9010

Je zult die dus op een andere plek moeten regelen omdat het op het ventiel/rooster zelf niet kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jfwiet
  • Laatst online: 10:55
Dit klinkt echt als iets wat je zou kunnen 3d-printen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acidd91
  • Laatst online: 14-09 21:18
Seafarer schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 13:03:
[...]

Zelf een randje eraf vijlen?
Dat is de makkelijkste optie, ga ik eens proberen. Dank voor de andere suggesties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethnocentrix
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:12

Ethnocentrix

Rijkserkend prutser

1337aldi schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 21:16:
Ik moet voordat de keukenboer komt installeren nog muurplaten + stopkraantjes fixen. Normaal ben ik van de oude soldeer garde, maar het gaat hier om nieuwbouw, meerlagenbuis dus.
[Afbeelding]
Nu vraag ik mij af, wat voor systeem moet ik gebruiken? Dit is voorlopig het enigste waterklusje, dus wil ik het kwa aanschaf gereedschap beperkt houden.

Ik heb het idee dat onderaan de buis een pers verlengstuk is gebruikt. De eindstop is een push-fit? Het lijkt op de Henco Vision serie. Kan deze eindstop nog gedemonteerd worden, of kan ik deze er beter af knippen?
Heb je een betere foto van die koppeling onderaan de buis?

You know you're an engineer if you have no life & can prove it mathematically.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RevellNL
  • Laatst online: 30-08 10:30
Ik ga een nieuwe badkamervloer maken met behulp van Lewis platen, deze komen op een houten balklaag te liggen. Nu vraag ik me alleen af hoe ik hier het frame van een inbouwtoilet het beste op kan plaatsen. Doe ik dit gewoon bovenop de betonvloer wanneer deze erop ligt? Gaat dat goed met de geringe vloerdikte die je dan tot je beschikking hebt?

[ Voor 12% gewijzigd door RevellNL op 27-08-2021 14:50 ]

"The desire to bring something into the world that didn't exist, is one of the most important human desires there is. We are inventors, and we are explorers." - Adam Savage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• microcuts
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 14-09 17:44
Is het "aanschuinen" van PVC buis zoals hier beschreven noodzakelijk bij het verlijmen? Wat gebruiken jullie voor het ontbramen en/of aanschuinen van PVC? De aanbevolen "aanschuiner" van Griffon is nogal aan de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NRJ020
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08:12
1337aldi schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 21:16:
[Afbeelding]

Lijkt erg op speedfit. Verkrijgbaar bij hornbach o.a.
Als het dat is kun je de stop er afhalen door de onderkant in te drukken. Daarna eventueel te hergebruiken.

Itho Amber 95 + WPV-H 240L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthis
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13-06 13:45
microcuts schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 15:41:
Is het "aanschuinen" van PVC buis zoals hier beschreven noodzakelijk bij het verlijmen? Wat gebruiken jullie voor het ontbramen en/of aanschuinen van PVC? De aanbevolen "aanschuiner" van Griffon is nogal aan de prijs.
Een platte vijl voor beiden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

RevellNL schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 14:49:
Ik ga een nieuwe badkamervloer maken met behulp van Lewis platen, deze komen op een houten balklaag te liggen. Nu vraag ik me alleen af hoe ik hier het frame van een inbouwtoilet het beste op kan plaatsen. Doe ik dit gewoon bovenop de betonvloer wanneer deze erop ligt? Gaat dat goed met de geringe vloerdikte die je dan tot je beschikking hebt?
Bouten dwars door de vloer?

Niet dat ik iedere week een toilet installeer. :)

Maar de onderste bouten worden heel hoog belast op koppel. Ik leg tegen de muur (in de hoek van muur en vloer) een flinke hoeklijn en op de hoeklijn weer twee hoeklijnen haaks erop die precies tegen het frame komen. Heel veel belasting komt nu ook op de muur terecht.
Of iets met draadeinden zodat je het precies kan afstellen.

Ik heb te vaak gezien dat de onderkant van het frame beweegt als je op de pot gaat zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 13-09 23:15
Niet noodzakelijk, ergste 'ontbramen' kan je ook gewoon met je hand doen zonder gereedschap als je handschoenen aanhebt. Een gewone houtzaag zaagt fijn en recht, een ijzerzaag heeft een veel schonere zaagsnede maar je gaat sneller scheef.

Schoonmaken is ook niet perse nodig.

Belangrijkste is beide onderdelen goed insmeren met lijm en de fitting helemaal over de buis schuiven tot het aanslagpunt (niet gaan smokkelen) Oftewel, zoveel mogelijk lijmoppervlakte.

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Ik wil de wand op de foto hieronder namaken. Zouden jullie metalstuds als frame aanraden voor de gipsplaten of toch houten balken/latten gebruiken? Ik heb nog nooit met metalstuds gewerkt en weet niet hoe stevig het staat als het zwevend wordt gebruikt in plaats van vast aan het plafond wordt gemonteerd. De wand moet wel blijven staan op een romantische zondag ochtend :+

Afbeeldingslocatie: https://www.inrichting-huis.com/wp-content/afbeeldingen/walk-in-closet-achter-bed.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door Aghanim op 27-08-2021 16:02 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Aghanim schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 16:01:
Ik wil de wand op de foto hieronder namaken. Zouden jullie metalstuds als frame aanraden voor de gipsplaten of toch houten balken/latten gebruiken? Ik heb nog nooit met metalstuds gewerkt en weet niet hoe stevig het staat als het zwevend wordt gebruikt in plaats van vast aan het plafond wordt gemonteerd. De wand moet wel blijven staan op een romantische zondag ochtend :+

[Afbeelding]
Ik zou maar blokken gaan lijmen. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ghostbuilder
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 19-04-2024

[Afbeelding]
Ik zou om zoiets te maken niet met metal studs gaan werken. Ik heb een muurtje boven gemaakt met studs. Dit gaf pas stevigheid toen de gipsplaten er tegenaan zaten en boven en onder vast zat.

Ik acht hout ook niet echt stevig (gevoelsmatig) met enkelzijdige inklemming. Persoonlijk zou ik hier gibon blokken voor gebruiken. Ook wel ytomg genoemd. Maar dat zou ik doen.

Als ik het kan bedenken, kan ik het maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hk12nl
  • Registratie: Mei 2004
Iemand ervaring met verwarming in een geïsoleerde garage?

Situatie; nieuwbouwwoning uit 2019 met garage van 6x3 meter.. Garage zit aan het huis vast en is te benaderen via de hal. Vorige jaar de garage geïsoleerd (metalstut, isolatie en OSB platen). Dit scheelt al enorm maar bij flinke kou blijft het natuurlijk een opzichzelfstaand ‘gebouw’ waar verder geen warmte in komt.

Ik wil graag een verwarming ophangen om de temperatuur behaaglijk te houden in de wintermaanden (minimaal graad of 15).

Ik kom tot onderstaande opties:
https://www.groenehoedduu...ektrische-verwarming.html

of

https://www.ts24.nl/produ...0-Watt-LCD-Display-Timer/

Het liefst hang ik hem op zo dicht mogelijk tegen de muur. Dus ik neig naar optie 1. Echter schijn olie langer en beter warm te blijven en dit kan dus voordeliger zijn.

Wellicht dat iemand ook voor deze keuze gestaan heeft of misschien andere ervaringen?

©2004

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Birkin
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07:40
hk12nl schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 19:39:

Situatie; nieuwbouwwoning uit 2019 met garage van 6x3 meter.. Garage zit aan het huis vast en is te benaderen via de hal. Vorige jaar de garage geïsoleerd (metalstut, isolatie en OSB platen). Dit scheelt al enorm maar bij flinke kou blijft het natuurlijk een opzichzelfstaand ‘gebouw’ waar verder geen warmte in komt.
....
Je zegt dat de garage aan het huis vast zit. Is het dan niet mogelijk de cv-leiding naar je schuur te krijgen en een gewone radiator op te hangen?
Dit is qua rendement een stuk voordeliger volgens mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Laatst online: 14-09 20:51

Ik wil graag een verwarming ophangen om de temperatuur behaaglijk te houden in de wintermaanden (minimaal graad of 15).

of

Beide zijn een prima manier om een erg hoge elektriciteitsrekening te krijgen... Zeker ook omdat je tot 15 graden wilt verwarmen en niet alleen de garage vorstvrij wilt houden.
De beste manier (zoals hierboven reeds vermeld) is gewoon een radiator met thermostaatkraan ophangen en die aan je CV hangen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online

[Afbeelding]
ik zou zo iets pakken: https://www.hornbach.nl/s...0-mm/4639674/artikel.html

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:55

MJV

Schuurpapier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

of

Het liefst hang ik hem op zo dicht mogelijk tegen de muur. Dus ik neig naar optie 1. Echter schijn olie langer en beter warm te blijven en dit kan dus voordeliger zijn.

Wellicht dat iemand ook voor deze keuze gestaan heeft of misschien andere ervaringen?
Ik heb zelf een olie radiator. Ook 2,5 kW Veel comfortabeler dan iets met een ventilator. En dat beetje straling is zeker lekker.

Ongeiisoleerde garage.

Edit: Die opmerkingen over een radiator zou ik direct doen. Want bij mij zie je in de sneeuw de grondkabel liggen als de kachel aanstaat. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Seafarer op 27-08-2021 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

RevellNL schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 14:49:
Ik heb het al jaren zitten op die manier , waarom zou het niet blijven zitten ?
De meeste trekkrachten zitten in de muur waaraan je het toch ook bevestigd ?

Ik ging er vanuit dat op de grond voor bedoeld is tegen het verschuiven tav de afvoerpijp en de horizontale bevestiging aan de gevel is tegen het kantelen. Die moet vooral goed vastzitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10-09 20:37
Waypoint schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 00:45:
[...]

Ik heb het al jaren zitten op die manier , waarom zou het niet blijven zitten ?
De meeste trekkrachten zitten in de muur waaraan je het toch ook bevestigd ?

Ik ging er vanuit dat op de grond voor bedoeld is tegen het verschuiven tav de afvoerpijp en de horizontale bevestiging aan de gevel is tegen het kantelen. Die moet vooral goed vastzitten.
Precies, hangt meer dan dat het staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• handige_harrie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-09 13:29

handige_harrie

Kill Bill Vol.1

Wat is het beste/juiste middel om een piepende metaal-op-hout verbinding te smeren?

M'n peuterdochter met looprek klinkt meer als een orc met een stormram :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 08:12
handige_harrie schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 14:49:
Wat is het beste/juiste middel om een piepende metaal-op-hout verbinding te smeren?

M'n peuterdochter met looprek klinkt meer als een orc met een stormram :X
Ik zou viltjes onder het looprek doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• handige_harrie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-09 13:29

handige_harrie

Kill Bill Vol.1

:) Het zijn houten wielen met een rubberbandje tegen slip, herrie en krassen, dus dat is het probleem niet. Het is het metalen asje van elk wiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

In dat geval kan kaartvet een optie zijn. Op het hout wrijven en hout neemt het een beetje op.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 14-09 22:24

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Zoiets idd. Wat ik ook nog wel eens gedaan heb is wat plakband om het asje heen gedraaid. Gewoon paar keer er omheen. Slijt wel maar gaat een hoop tegen.
Meest ideaal zou een plastic busje met lagers oid zijn, maar ga die maar eens vinden in die maat.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockerpoet
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 14-09 22:34
Heb een deel van een vrijstaande metalstud wand met 12.5mm gips bekleed. Dit voelt ietwat gammel aan. Ik overweeg de wand met 2 lagen gips te bekleden of 1 laag osb (horizontaal) en 1 laag gips verticaal. Wat is beter?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breinonline
  • Laatst online: 09:56

breinonline

Are you afraid to be known?

Je wilt vooral massa hebben denk ik. Ik zou fermacell overwegen.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranze
  • Laatst online: 14-09 14:31
@Teijgetje Je adviseerde mij Eurocol 705. Ik heb Eurocol 709 gevonden voor 27,50 per 25kg. Beide zijn flexibel. Waarom zou ik die niet pakken in plaats van de Eurocol 705? Volgens mij is het verschil dat 705 wel geschikt is voor buiten en 709 niet? Maar aangezien ik binnen ga tegelen lijkt me dat geen probleem.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ohZ2jealcu9PzWOC0Esi_3fb75I=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ZZrldumJDTgxt4bGElMvMyus.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:35
rockerpoet schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 21:55:
Heb een deel van een vrijstaande metalstud wand met 12.5mm gips bekleed. Dit voelt ietwat gammel aan. Ik overweeg de wand met 2 lagen gips te bekleden of 1 laag osb (horizontaal) en 1 laag gips verticaal. Wat is beter?
Er wordt nog wel eens twee lagen gips gedaan die 50% verschoven zijn ten opzichte van elkaar.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Ghostbuilder schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 16:46:
[...] Persoonlijk zou ik hier gibon blokken voor gebruiken. Ook wel ytomg genoemd. [...]
Meer een post voor de goede orde der zaken ;)

*gibo
*ytong

En nee, gibo wordt niet 'ook wel' ytong genoemd. Gibo is de afkorting van gipsblok(ken) en Ytong is een merknaam gasbeton. Gibo en Ytong/gasbeton zijn toch echt twee verschillende producten met verschillende eigenschappen...

[ Voor 22% gewijzigd door Harrie_ op 30-08-2021 07:34 ]

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
@Tranze
Ik gebruik de 705 omdat deze ook waterdicht is, dat is 709 niet.
Niet bij stilgestaan dat jij dat niet nodig hebt.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:04

Bezulba

Formerly known as Eendje

Harrie_ schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 07:33:
[...]

Meer een post voor de goede orde der zaken ;)

*gibo
*ytong

En nee, gibo wordt niet 'ook wel' ytong genoemd. Gibo is de afkorting van gipsblok(ken) en Ytong is een merknaam gasbeton. Gibo en Ytong/gasbeton zijn toch echt twee verschillende producten met verschillende eigenschappen...
het zijn blokken
die je stapelt
als lego
allemaal hetzelfde!

;)

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12-09 17:50
Bezulba schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 08:54:
[...]

het zijn blokken
die je stapelt
als lego
allemaal hetzelfde!

;)
Niet helemaal
Gibo is een normaal legoblokje en na het stapelen klaar om bijv te behangen,
Ytong zijn technisch lego blokjes (dus met gaatjes) en moet je eerste nog stuccen.
En net zoals met technisch lego wordt je bouwwerk wat sterker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockerpoet
breinonline schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 05:59:
Je wilt vooral massa hebben denk ik. Ik zou fermacell overwegen.
Nou ik wil vooral dat de gehele wand iets stabieler wordt. Is daar juist massa voor nodig? Fermacell is ongeveer drie keer duurder dan gipsplaat.

Overigens wordt het gips gestuct, vandaar dat een stabiele wand gewenst is.

[ Voor 10% gewijzigd door rockerpoet op 30-08-2021 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockerpoet
LED-Maniak schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 07:25:
[...]

Er wordt nog wel eens twee lagen gips gedaan die 50% verschoven zijn ten opzichte van elkaar.
Ok, heb ik dan niet twee keer zoveel verticale studs nodig? Je krijgt immers om de 30cm een overgang bij 60cm brede gipsplaat. Kan de eerste laag niet beter horizontaal gemonteerd worden en de tweede verticaal?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jfwiet
  • Laatst online: 10:55

[Afbeelding]
Even als toevoeging voor anderen hier; als je gipsblokken gaat doen.

Wij hebben houten hekjes vervangen rond de trappen met gipsblokken en uit veiligheid hebben we rvs draadeind gekocht en een paar lange boren. Het draadeind in de vloer geboord en zeker 40cm laten uitsteken en daar de gipsblokken overheen gezet. En het is allemaal vast gezet met lijm, niet met speciale ankers ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 10:00

[Afbeelding]
Ik zou een houten frame neerzetten die je aan de vloer schroeft.
Goedkope optie: bekleden met MDF en dan renovlies/glasvlies erop en schilderen.

Iets duurdere optie:
Deze tenminste aan een kant met multiplex bekleden (9mm is zat) en dan rondom gipsplaten.
Door de multiplex plaat zit er enorm veel verband in je muur.
Zeker als je overal nog een streep lijm tussen doet.

Voordeel houtbouw is dat het veel eenvoudiger is, en je makkelijk leidingen kan wegwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 02-09 20:33

mark-k

AKA markkNL

Even een stomme vraag aangezine ik gewoon aan het twijfelen ben door de rest vd kwaliteit van mijn aannemer. In mijn huis is een dragende muur vervangen voor een staalportaal, zie foto. De balken zijn allebei netjes in de menie gezet, echter de kolommen zijn voor zover ik zie gewoon onbehandeld staal (is dit zo, had geen betere foto van dichtbij momenteel). Kan dit zo? Of mag dit normaal gesproken niet en moet dit ook tegen corrosie behandeld worden? Links staat in het binnenblad van de spouwmuur (muur volledig weg daar dus direct contact met de spouw), rechts in de woonkamer/keuken. Inmiddels is het ook afgewerkt met gips, maar het zit me gewoon niet lekker aangezien de aannemer van andere zaken ook n beetje n zooitje gemaakt heeft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZIOrWPyexbU4Xaav0T_GQDKYEis=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ImU4htFYibzuJ35hK5DWZuKr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hk12nl
  • Registratie: Mei 2004
Birkin schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 19:46:
[...]

Je zegt dat de garage aan het huis vast zit. Is het dan niet mogelijk de cv-leiding naar je schuur te krijgen en een gewone radiator op te hangen?
Dit is qua rendement een stuk voordeliger volgens mij.
Ja klopt. Dit is echter meer werk ivm vloerverwarming en fundering waar we doorheen moeten. Maar ik ga hierover nog even nadenken.
Andrehj schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 20:56:
[...]

Beide zijn een prima manier om een erg hoge elektriciteitsrekening te krijgen... Zeker ook omdat je tot 15 graden wilt verwarmen en niet alleen de garage vorstvrij wilt houden.
De beste manier (zoals hierboven reeds vermeld) is gewoon een radiator met thermostaatkraan ophangen en die aan je CV hangen.
Duidelijk. Thx.
Seafarer schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 22:32:
[...]

Ik heb zelf een olie radiator. Ook 2,5 kW Veel comfortabeler dan iets met een ventilator. En dat beetje straling is zeker lekker.

Ongeiisoleerde garage.

Edit: Die opmerkingen over een radiator zou ik direct doen. Want bij mij zie je in de sneeuw de grondkabel liggen als de kachel aanstaat. ;)
Ook een duidelijk verhaal! d:)b

©2004

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzzzzz
  • Registratie: Januari 2007
mark-k schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 16:29:
Even een stomme vraag aangezine ik gewoon aan het twijfelen ben door de rest vd kwaliteit van mijn aannemer. In mijn huis is een dragende muur vervangen voor een staalportaal, zie foto. De balken zijn allebei netjes in de menie gezet, echter de kolommen zijn voor zover ik zie gewoon onbehandeld staal (is dit zo, had geen betere foto van dichtbij momenteel). Kan dit zo? Of mag dit normaal gesproken niet en moet dit ook tegen corrosie behandeld worden? Links staat in het binnenblad van de spouwmuur (muur volledig weg daar dus direct contact met de spouw), rechts in de woonkamer/keuken. Inmiddels is het ook afgewerkt met gips, maar het zit me gewoon niet lekker aangezien de aannemer van andere zaken ook n beetje n zooitje gemaakt heeft.

[Afbeelding]
Ik ben geen expert maar bij mij ziet het er ook zo uit. Wel hebben we houten klossen in de balk geslagen en daar de gipsplaat aan bevestigd. Dat scheelt 2cm dikte. Qua brandveiligheid moet er dubbel gipsplaat toegepast worden in de meeste draagconstructies dacht ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NDF82
  • Laatst online: 13-09 08:30

NDF82

Doomed Space Marine

Ik heb onbehandeld parket op mijn zolder gelegd. Dit ga ik behandelen met een lak die ook op de trap zit: Pura Natura van Hesse.

Iemand do's and don'ts? Schuren ga ik doen met een woodboy.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oY27v6sezQQ5QUtINt6hD976G18=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gqsRJm5B4GocWgR9VLoE9NPJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8UW1EZzhjwOxJAiN424QniCDUDE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YvADOEQwEDdtBNGpnULkfsfX.jpg?f=fotoalbum_large

Pentium 233MHz MMX + Diamond Monster 3D 3DFX Voodoo II

Pagina: 1 ... 158 ... 466 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/