[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 127 ... 466 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:34
Tjark schreef op donderdag 22 april 2021 @ 08:05:
[...]

2 redenen: ik had bij de opgang van de trap al een loze schakelaar in een duoraam zitten, en ik wil niet ergens op een muur (weer) een knop die totaal niet bij alle andere schakelaars in huis past.

Ik zat nog te denken om bv een Ikea button te halen en open te maken om de wipschakelaar via een eigengemaakte wip-naar-puls omzetter aan te sluiten, maar de Philips Wall Switch werkt gewoon zeker met hue én in 5 minuten :)

Je kan btw door vaker achterelkaar 'm aan/uit te zetten, switchen tussen scenes.
Ah, klinkt logisch :) , en goed om te weten dat je met die wall switch je schakelaar 'slimmer' maakt dan alleen aan/uit.

PS: Als je nog meer hue-ervaringen of vragen hebt is er natuurlijk ook het enorme "Hue-topic":
[Philips Hue] Ervaringen & discussie - Deel 4 .. Leuk om te lezen wat mensen daar zoal voor oplossingen en ideeën hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20:19
Ik wilde komend weekend buiten wat kozijnen gaan schilderen. Echter wordt het niet heel warm dit weekend.
In het datasheet van mijn verf staat het volgende:
Verwerkingstemperatuur: 5-30°C.
Relatieve luchtvochtigheid: maximaal 85%

De verwachte nachttemperatuur dit weekend is rond het vriespunt. Nu is laten drogen niet direct verwerken maar kan mij wel voorstellen dat het dan ook niet meer droogt. Kan ik dus beter even wachten tot het wat warmer is buiten?

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:38
Goofyduck384 schreef op woensdag 21 april 2021 @ 16:21:
Ik heb een trampoline voor m’n kids gekocht (2,44m doorsnede), die ik nu wil ingraven. Echter kwam er nu achter dat grond afvoeren best prijzig is.
Hoe doen anderen dit? Ik kan geen grond in mijn eigen tuin kwijt en een container huren voor dat kleine beetje grond vind ik zonde.. ergens illegaal droppen zit er in mijn wijk ook niet echt in (ook niet echt netjes )

Zijn er nog andere opties? Heb nog even gedacht aan marktplaats, maar geen idee of mensen aarde komen ophalen.. ik moet dit wel eerst weten voor ik aan het uitgravend begin... denk aan zo’n 2 m doorsnede en 60 cm diep in het midden.
Zoals anderen al zeiden, het makkelijkste is iemand vinden op Marktplaats die het komt ophalen.
2e optie is een aanhangertje regelen en zelf afvoeren naar milieustraat/grondbank. De eerste x kuub per jaar is vaak gratis bij de milieustraat.

3e optie als je qua volume niet aan een container komt zijn losse (1m3) big bags. De meeste sierbestratings- en grondverzetbedrijven kunnen lege big bags bij je droppen (je kan ze ook zelf even leeg bij ze afhalen met de auto) en daarna weer laten ophalen. Als je niet moeilijk doet over de planning valt er vaak nog wel wat te regelen met de vrachtkosten ook als ze toch al in de buurt moeten zijn. Zo ben ik zelf voor <100 euro van 2,5 kuub afgekomen, keurig weggetakeld uit de voortuin.
LordSinclair schreef op donderdag 22 april 2021 @ 11:30:
Ik wilde komend weekend buiten wat kozijnen gaan schilderen. Echter wordt het niet heel warm dit weekend.
In het datasheet van mijn verf staat het volgende:
Verwerkingstemperatuur: 5-30°C.
Relatieve luchtvochtigheid: maximaal 85%

De verwachte nachttemperatuur dit weekend is rond het vriespunt. Nu is laten drogen niet direct verwerken maar kan mij wel voorstellen dat het dan ook niet meer droogt. Kan ik dus beter even wachten tot het wat warmer is buiten?
Ik zit met hetzelfde en wacht toch nog maar even (ga vast verder met schuren en polyesteren van andere deuren en kozijnen). Als je echt niet kan of wilt wachten breng dan je verf aan tegen het einde van de ochtend, dan is het warm genoeg en kan de boel iig nog redelijk opdrogen overdag.

[ Voor 23% gewijzigd door RonJ op 22-04-2021 13:30 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

newtastyland schreef op woensdag 21 april 2021 @ 20:56:
[...]

Omdat er kieren ontstaan zijn door krimp dacht ik dat het goed zou zijn om een nieuwe laag er op aan te brengen?
Geen idee of schilderen daarvoor gaat helpen. Denk van niet. Maar wie weet weet iemand anders in dit topic dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Ik heb wat grote schroeven die ingedraaid zijn in hout die al gegrond is. Waar kan ik het beste mee vullen om daarna te lakken?
- plamuur
- acrylaat kit
- 2 componenten hout vuller
...

De schroef kop is z'n 1 cm en zit er tussen 0.25-0.5 cm diep ingeschroefd.

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Ik heb een huis uit begin jaren 50, en ben bezig één van de kamers op de eerste verdieping te renoveren, te beginnen met de vloer. Ik ben van plan deze tot de balkenlaag leeg te halen. Ik heb al even kunnen kijken en ik zie dat er voor een overspanning van 4 meter, balken van 7x17cm worden gebruikt. Naar huidige maatstaven is dat volgens de balkenschuif wat mager.

Ik ben het volgende van plan:
  • Oude groef/tong latten verwijderen
  • Bestaande balken opklampen met 38x170 (dat levert dus balken van 144x170 op)
  • Loze ruimte tussen balken opvullen met isolatiewol
  • Underlayment 21mm platen vastschroeven bovenop de balken
Ik heb geen ruimte in de hoogte, dus ik moet wel in de breedte werken met de balken. Ik wil zoveel als mogelijk geluid vermijden, door de klankkast en de matige ondervloer onder het laminaat (ongeschikt voor houten constructievloeren) is het nu erg gehorig. Voordeel van het opklampen is dat ik alles meteen mooi kan uitvlakken.

Logisch plan wat jullie betreft?

Open item:

Ik wil de vloer zo dicht mogelijk hebben, maar het is denk ik niet verstandig de underlayment strak tegen de wanden te plaatsen ivm werking. Hoe kan ik dat het beste oplossen?

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jannibal23
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:15
Klinkt als een plan.

Volgens mij heb je van die rollen wandisolatie van een paar cm hoog (bijvoorbeeld Miofoam Randstrook S 8mm 0,15x50m). Zou je rondom tegen de muren kunnen plaatsen en daarbinnen dan je underlayment. Fermacell nog overwogen ipv underlayment? Geen idee of dat beter is dan isolatiewol + underlayment. Nog mooier is isolatiewol + Fermacell wellicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15-09 14:08
De afgelopen week ben ik begonnen met het vernieuwen van de tuin.

Stap 1: elektra in tuin aanbrengen.
Daarvoor heb ik een aantal sleuven in de keukenwand moeten frezen (resultaat: ondergesneeuwde benedenverdieping ondanks ik mezelf, dacht ik, hermisch had ingesloten).
Nu ben ik één sleuf per ongeluk vergeten, maar de toko is alweer schoongemaakt. Ik heb ook een multitool met zo'n tegelblad (https://www.amazon.nl/Fei...id=pla-420861113420&psc=1)

De wand bestaat uit ca. 1,5 cm gips en daarna cellenbeton.

Met behulp van multitool en stofafzuiging zou ik dan de laatste sleuf willen trekken om zo het stoffen te beperken.

Hebben jullie enig idee of dat straks gaat lukken of sta ik dan over 2 dagen nog te zagen met de multitool? De sleuf is ca. 2,0m lang en moeten bus twee banen naast elkaar worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 17:07
BP14 schreef op woensdag 21 april 2021 @ 20:42:
Mijn wc bril zit aan 1 kant los. Iemand enig idee of dit te repareren is ?
Losse scharnieren voor een wc bril zijn bij de bouwmarkt te koop; zijn verschillende soorten en maten dus ik weet niet of jouw model erbij zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Jannibal23 schreef op donderdag 22 april 2021 @ 14:19:
Klinkt als een plan.

Volgens mij heb je van die rollen wandisolatie van een paar cm hoog (bijvoorbeeld Miofoam Randstrook S 8mm 0,15x50m). Zou je rondom tegen de muren kunnen plaatsen en daarbinnen dan je underlayment. Fermacell nog overwogen ipv underlayment? Geen idee of dat beter is dan isolatiewol + underlayment. Nog mooier is isolatiewol + Fermacell wellicht?
De rollen wandisolatie is een goed idee, daar ga ik naar kijken.

Fermacell heb ik naar gekeken, maar dat kan ik niet in plaats van underlayment doen. Het moet altijd er bovenop en kost me minimaal 2cm extra in de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colvano
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 30-08 09:38
FirePuma142 schreef op donderdag 22 april 2021 @ 13:46:
Ik heb een huis uit begin jaren 50, en ben bezig één van de kamers op de eerste verdieping te renoveren, te beginnen met de vloer. Ik ben van plan deze tot de balkenlaag leeg te halen. Ik heb al even kunnen kijken en ik zie dat er voor een overspanning van 4 meter, balken van 7x17cm worden gebruikt. Naar huidige maatstaven is dat volgens de balkenschuif wat mager.

Ik ben het volgende van plan:
  • Oude groef/tong latten verwijderen
  • Bestaande balken opklampen met 38x170 (dat levert dus balken van 144x170 op)
  • Loze ruimte tussen balken opvullen met isolatiewol
  • Underlayment 21mm platen vastschroeven bovenop de balken
Ik heb geen ruimte in de hoogte, dus ik moet wel in de breedte werken met de balken. Ik wil zoveel als mogelijk geluid vermijden, door de klankkast en de matige ondervloer onder het laminaat (ongeschikt voor houten constructievloeren) is het nu erg gehorig. Voordeel van het opklampen is dat ik alles meteen mooi kan uitvlakken.

Logisch plan wat jullie betreft?

Open item:

Ik wil de vloer zo dicht mogelijk hebben, maar het is denk ik niet verstandig de underlayment strak tegen de wanden te plaatsen ivm werking. Hoe kan ik dat het beste oplossen?
Wat is de h.o.h. van de vloerbalken?

Ik ben onze verbouwing aan het plannen en dat is nu 180x80mm balken met h.o.h. van 65 cm. Ik ben van plan er nu balken ertussen plaatsen van 175x75mm waardoor h.o.h. van 30 cm ontstaat. Dit is een overspanning van 360cm en volgens Reppel voldoende sterk om een lewis vloer te plaatsen met vloerverwarming. Dit zal dus ook stijf genoeg zijn om gewoon af te werken met underlayment. Gewoon even mijn gedachten rondom dit onderwerp, wellicht geeft het ideeën.

Vastzetten aan de wand ga ik doen met dergelijke dragers:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lMwvB6ykFBbSAYID38kweWACjRc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/fq9pJhexrmcU4iKa6RwhPBEv.jpg?f=user_large

[ Voor 7% gewijzigd door colvano op 22-04-2021 18:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

colvano schreef op donderdag 22 april 2021 @ 17:55:
[...]

Wat is de h.o.h. van de vloerbalken?
58 centimeter.
Ik ben onze verbouwing aan het plannen en dat is nu 180x80mm balken met h.o.h. van 65 cm. Ik ben van plan er nu balken ertussen plaatsen van 175x75mm waardoor h.o.h. van 30 cm ontstaat. Dit is een overspanning van 360cm en volgens Reppel voldoende sterk om een lewis vloer te plaatsen met vloerverwarming. Dit zal dus ook stijf genoeg zijn om gewoon af te werken met underlayment. Gewoon even mijn gedachten rondom dit onderwerp, wellicht geeft het ideeën.

Vastzetten aan de wand ga ik doen met dergelijke dragers:
[Afbeelding]
Heb ik ook over nagedacht, maar ik krijg niet eenvoudig balken van dat lengteformaat naar boven. Nu is dat ook wel op te lossen met een gordinglas, maar het betekent ook dat ik alsnog moet gaan uitvlakken. Met het opklampen sla ik twee vliegen in één klap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frontysco
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15-09 07:34
Gekke vraag misschien...

De schotten op zolder, met name het luik. Is een MDF plaats, wat gebeurt er als ik deze aan de achterzijde volzet met spuitpur?

Ik heb namelijk nog een bus over, en zolders zijn nooit super geïsoleerd (bij stevige wind voel ik uit de schotten. Ik heb de aanhechting dak/muur al volgezet :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robje1244
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:09
Heeft iemand ervaring met het maken van een eiken buiten tafel?

Ik wil zelf een tafel gaan maken zoals in onderstaande foto alleen dan van eiken balken (kan er goedkoop aan komen)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mjQJHCPfqER8EgITvAcoPFetur8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vp15ENfAsL8468HIju9Epfaw.jpg?f=fotoalbum_large

Stappenplannen:

- Balken laten schaven en op maat zagen.
- Alle Balken voorzien van een beits laagje
- Balken neerleggen en verbinden met RVS hoeklijnen. In de hoeklijnen zitten slobgaten zodat het hout kan werken. Eventueel leg ik ze verdiept zodat je ze zeker niet ziet.
- Stalen poten er onder schroeven en omdraaien.

Schroeven zijn van RVS zodat het niet zwart uitslaat in het eiken hout.

Iemand nog tips/opmerkingen waar ik rekening mee moet houden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:05

Pixeltje

Woo-woohoo!

Robje1244 schreef op donderdag 22 april 2021 @ 21:43:

Ik wil zelf een tafel gaan maken zoals in onderstaande foto alleen dan van eiken balken (kan er goedkoop aan komen)

[Afbeelding]

Stappenplannen:

- Balken neerleggen en verbinden met RVS hoeklijnen. In de hoeklijnen zitten slobgaten zodat het hout kan werken. Eventueel leg ik ze verdiept zodat je ze zeker niet ziet.

Mooi project! Let even op hoe ‘om’ je de balken legt om schotelen te voorkomen, dan heb je lang plezier van je tafel.

Altijd voorboren overigens, zeker bij rvs want je draait je schroeven halverwege al kapot anders.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15-09 12:33

[Afbeelding]

Stappenplannen:

Let op met het gebruik van RVS en eiken:

"Wovar levert speciale RVS schroeven voor looizuurhoudende houtsoorten. Voorbeelden hiervan zijn Eiken, Garapa, Red Cedar en Kapur. Deze duurzame houtsoorten bevatten extreme looizuren die rvs 410 schroeven en verzinkte schroeven aantasten" (https://www.wovar.nl/rvs-schroeven-voor-eiken-en-garapa/)

Toevallig heb ik zojuist alles besteld om zo'n tafel met Ipe planken te maken. Ik heb verzinkte stalen poten besteld om ze buiten te gebruiken, ik vertrouw de standaard poedercoating niet. Gezien Ipe zeer stabiel is, en ik balken van 4cm dik ga gebruiken, weet ik nog niet of ik ze met een profiel ga verbinden, los van bij de poten zelf...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
FRANQ schreef op woensdag 21 april 2021 @ 20:19:
Lekker bezig met het plaatsen van een tuinhuis bij een kennis.

Plaatjes onderin de palen ingefreest.
Zo een goede 8mm "gewonnen"
[Afbeelding]
Nice! Is die te koop?
Ik zat met hetzelfde “probleem” en heb dit gebeund;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ztFKVYAw65W7tEP_5OK1k1eSqx0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LpMlFUtx1kYJiBrFI3kMOAa8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sluca
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 05-11-2024
Hallo, ik zou graag een bidet aanschaffen om op mijn bestaand toilet te installeren. Iets zoals dit: https://www.bol.com/nl/p/...ocialshare_pdp_androidapp. Het probleem: mijn toilet staat niet in de badkamer maar is apart en daar is geen stopcontact. Het is een huurhuis en gaten boren (door tegels dan nog) zie ik absoluut niet zitten. Misschien is het een heel domme vraag maar ik vraag me af of er toch een manier is om dit te fiksen zonder ingrijpende maatregelen? Ik denk aan een power supply of iets dergelijks. Wat anderen daarvan vinden maakt me niet veel uit en eventueel een batterij geregeld moeten opladen of zo ook niet, als het maar werkt. Alleen ken ik van elektriciteit ook niets dus als ik opzoek wat het bidet verbruikt dan heb ik nog altijd geen idee wat voor supply dan nodig zou zijn... Ik voeg een foto toe met de specs van het bidet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xCI6LohZBHQD3kOiT_Eh5PPRK6U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UWBaAVxwhTdE0RuQ2mkeoH43.jpg?f=fotoalbum_large
Dank julie wel alvast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colvano
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 30-08 09:38
sluca schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 03:33:
Hallo, ik zou graag een bidet aanschaffen om op mijn bestaand toilet te installeren. Iets zoals dit: https://www.bol.com/nl/p/...ocialshare_pdp_androidapp. Het probleem: mijn toilet staat niet in de badkamer maar is apart en daar is geen stopcontact. Het is een huurhuis en gaten boren (door tegels dan nog) zie ik absoluut niet zitten. Misschien is het een heel domme vraag maar ik vraag me af of er toch een manier is om dit te fiksen zonder ingrijpende maatregelen? Ik denk aan een power supply of iets dergelijks. Wat anderen daarvan vinden maakt me niet veel uit en eventueel een batterij geregeld moeten opladen of zo ook niet, als het maar werkt. Alleen ken ik van elektriciteit ook niets dus als ik opzoek wat het bidet verbruikt dan heb ik nog altijd geen idee wat voor supply dan nodig zou zijn... Ik voeg een foto toe met de specs van het bidet:
[Afbeelding]
Dank julie wel alvast.
Je hebt neem ik aan licht in het toilet. Van de doos in het plafond kan je dan toch “netjes” met een kabelgootje stroom richting het toilet brengen. Stopcontact maken en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sluca
colvano schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 06:32:
[...]

Je hebt neem ik aan licht in het toilet. Van de doos in het plafond kan je dan toch “netjes” met een kabelgootje stroom richting het toilet brengen. Stopcontact maken en klaar.
Dank je wel maar dat kan ik totaal niet 😅.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12-09 15:40
sluca schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 10:34:
[...]

Ik denk dat je hier een hoop irritatie kan voorkomen door gewoon aan te geven dat je eigenlijk al bepaald hebt wat je wilt doen, alleen zoek je nog even bevestiging of dat een goed idee is.
In dat geval, vertel dan even concreet wat je wil doen.

De suggestie van @colvano is namelijk een hele goede maar die sla je meteen dood door te zeggen dat je dat niet kan.

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16:38
Ik wil mijn buitenmuur voegen en moet ook wat stenen eruit halen en opnieuw plaatsen ivm schoonmaken spouw.

Nu is er 'metselmortel' en 'voegmortel'. Wat is het verschil? Kan je met metselmortel niet voegen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15-09 13:50
@sluca zit je dan niet in het verkeerde topic? Dit is een topic voor DIY en klussende tweakers...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:30

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Hallo, ik zou graag een bidet aanschaffen om op mijn bestaand toilet te installeren. Iets zoals dit: https://www.bol.com/nl/p/...ocialshare_pdp_androidapp.
Dat ding trekt 800W, dat zet je niet zomaar op een batterijtje.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:29
sluca schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 10:34:
[...]

Want je kunt geen schroevendraaier vasthouden :? :?
Vanuit het lichtpunt 3 draadjes aankoppelen in een kabelgoot richting je toilet, daar zet je er een opbouw stopcontact aan.

Is nu niet echt een moeilijke klus, anders vraag je familie/vrienden om te helpen of huur je een elektricien in, klusje van niks dit.

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:05

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Dat verbruikt flink wat(t) stroom, ik zou er niet aan beginnen met een accu en omvormer.
Maar goed, als jij dat wilt:
https://www.kabeldirect.n...92CxN6Lb_KswaAhKAEALw_wcB
https://online-accu.nl/Ba...EZhlCFEaCJ0saAtGREALw_wcB
https://www.cvanderhoek.n...BEON2AJAO7yYaAnocEALw_wcB

voor slechts 400 euro aan onderdelen ben je klaar joh 8)7 En dan moet je minstens elke week laden.
(Deze combinatie houdt het maximaal een uur vol, elke keer als je m gebruikt staat ie 5 minuten aan?, wellicht houdt ie het water wel warm, dan moet je hem waarschijnlijk 2x per dag laden, of meerdere/grotere accus kopen.) Let ook op het gewicht van zo'n accu, want 36 kilo verplaats je niet heel makkelijk...

Ik zou gewoon een kabeltje vanuit de lamp (laten) trekken..
[Afbeelding]
Dank julie wel alvast.

[ Voor 6% gewijzigd door prein2 op 23-04-2021 10:58 ]

PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:02

BrZ

prein2 schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 10:53:
Dat verbruikt flink wat(t) stroom, ik zou er niet aan beginnen met een accu en omvormer.
Maar goed, als jij dat wilt:
https://www.kabeldirect.n...92CxN6Lb_KswaAhKAEALw_wcB
https://online-accu.nl/Ba...EZhlCFEaCJ0saAtGREALw_wcB
https://www.cvanderhoek.n...BEON2AJAO7yYaAnocEALw_wcB

voor slechts 400 euro aan onderdelen ben je klaar joh 8)7 En dan moet je minstens elke week laden.

Ik zou gewoon een kabeltje vanuit de lamp (laten) trekken..

[...]
Ik zat aan hetzelfde te denken, en om een of andere reden vind ik het idee dat iemand naar de wc gaat met een auto accu in 1 hand en een omvormer in de andere hilarisch 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15-09 11:50

Tjark

DON'T PANIC

@sluca out of the box denkende: huurhuis, zal er wrs geen fantastische lamp hangen in de wc, maar zo'n bolletje... doe dan lekker dit:

https://nl.aliexpress.com/item/4000117290229.html
Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/H0dae96c7796c4164bdee296b3534017ay/AC100-240V-4A-E27-Abs-Eu-Plug-Connector-Accessoires-Led-Lamp-Adapter-Lamphouder-Base-Schroef-Light.jpg_Q90.jpg_.webp
Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/Hf1b207855bd5462a918e1564b7529303c/AC100-240V-4A-E27-Abs-Eu-Plug-Connector-Accessoires-Led-Lamp-Adapter-Lamphouder-Base-Schroef-Light.jpg_Q90.jpg_.webp

Kun je daar een stekker in pluggen :P

[ Voor 18% gewijzigd door Tjark op 23-04-2021 10:59 ]

*insert signature here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Uh, is dat een ding in NL? In BE mag dat dus helemaal niet. Lichtkringen worden aangelegd met 1.5mm2 en die mogen niet op hetzelfde circuit als stopcontacten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-09 11:00

EMP

Krulloos!

Tjark schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 10:58:
@sluca out of the box denkende: huurhuis, zal er wrs geen fantastische lamp hangen in de wc, maar zo'n bolletje... doe dan lekker dit:

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Wauw, ik wist niet eens dat dat bestond. Klinkt als een oplossing waarbij na verloop van tijd vanzelf de badkamer en het bidet helemaal zonder stroom verwarmd worden :o (vlam!)

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15-09 13:50
Slonzo schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 10:59:
[...]

Uh, is dat een ding in NL? In BE mag dat dus helemaal niet. Lichtkringen worden aangelegd met 1.5mm2 en die mogen niet op hetzelfde circuit als stopcontacten.
Zo'n 'diefje' is niet ideaal, maar kan wel.
Vroeger gebruikte men die vaak omdat er in een kamer vaak maar 1 stroompunt was, namelijk een plafondlamp.

Afbeeldingslocatie: https://www.dbnl.org/tekst/lint011tech04_01/lint011tech04ill0012.gif

[ Voor 10% gewijzigd door CappieL op 23-04-2021 11:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik zou zoiets waar 230V opstaat niet van Ali kopen, als het al toegestaan is.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sluca
Bedankt, iedereen. Ik ben absoluut geen klusser en als het over elektriciteit gaat durf ik dat al helemaal niet. Het idee zelf is wel interessant want dan zijn er geen ingrijpende maatregelen nodig maar nu begrijp ik van Slonzo dat het hier in België niet mag? Da’s jammer want door m’n tegels boren ging ik noch zelf doen noch door iemand anders maar een kabelgoot met een stopcontact had k wel door iemand anders kunnen laten doen 😔. Uit de reacties begrijp ik wel dat het met een accu echt geen doen is. Dank u wel, allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-09 13:31

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

[...]

Dat lukt alleen (veilig) als er ook aarde beschikbaar is bij dat lichtpunt en dat is meestal niet het geval. Deze bril aansluiten zonder aarding is onverstandig.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Gizz schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 11:32:
[...]

Dat lukt alleen (veilig) als er ook aarde beschikbaar is bij dat lichtpunt en dat is meestal niet het geval. Deze bril aansluiten zonder aarding is onverstandig.
:? is dat in België dan het geval of bij huizen voor een bepaald bouwjaar?
Hier zit bij elk lichtpunt een aardedraad, veel lampen hebben ook gewoon een aansluiting voor aardedraad.
Wat ook logisch is aangezien veel lampen ook ijzer hebben in de bevestiging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matthis
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13-06 13:45
Slonzo schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 10:59:
[...]

Als ik me het Arei goed herinner, mag dit wel maar dan moet je 2,5mm gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-09 13:31

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Martinusz schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 11:37:
[...]

:? is dat in België dan het geval of bij huizen voor een bepaald bouwjaar?
Geen idee, ik kom niet uit België :P

In mijn Nederlandse woning die begin jaren 90 gerenoveerd is (woningbouw) heb ik geen aarde bij de lichtpunten. Mijn ouders met een jaren 70 woning ook niet. Diverse huizen van vrienden waar ik geklust heb ook niet. Bij recente woningen mag ik hopen dat er niet beknibbeld is op de aanleg van aarde.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herofruit
  • Laatst online: 03-07-2023

[Afbeelding]

Stappenplannen:

2 kleine tips:

Verwerk 2 of 3 ingefreesde metalen C-profielen aan de onderkant van je balken om kromtrekken te voorkomen. Eventueel met wat ruimte zoals bij je slobgat.
Gebruik voor het vastzetten van de poot en C-profielen altijd rampamoeren (Threaded Inserts).

4800wp zuid - pvoutput.org

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SjorsC
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 27-08 08:54
Tjark schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 10:58:

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Zullen we in dat geval ook gelijk een afspraak maken in Beverwijk? :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• herofruit
  • Laatst online: 03-07-2023
Hier een paar lekkere klusdagen gehad ter voorbereiding op de nieuwe keuken. Dekvloer in de keuken er deels uitgebroken (hoogteverschil na weghalen wandje) en gelijk twee sleuven vanaf de meterkast met resp. 2 en 3 groepen getrokken richting enerzijds het nieuwe spoelgedeelte (Quooker en VW) en anderzijds de kastenwand (2x Oven + rest). Ook bij het spoelgedeelte nieuwe afvoer gemaakt en wateraansluitingen aangelegd. En tot slot de oude keuken in stukken gezaagd en een 2-breed keukenblokje op de toekomstige spoelplek neergezet..

En dat alles zonder kruipruimte :'(

Wel vervelend dat in die sleuven (circa 15cm breed) het EPS niet mooi weg te snijden was. Heb niet zo'n warm mes dat ze daar altijd voor gebruiken.. Hoe dan ook, nu liggen de leidingen op de betonvloer, opgevuld met zand, daar op maat gesneden XPS platen bovenop. Nu even goed indikken en dan kan de zandcement dekvloer er terug op.

Volgende week: Zandcement dekvloer storten, WCD's kastenwand aansluiten, spots in het plafond voorbereiden, oude ventilatiegaten dichten..... Het lijstje is nog zo lang! :/

4800wp zuid - pvoutput.org

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkjanvdkolk
  • Laatst online: 14-09 17:32
MWDKing schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 10:41:
Ik wil mijn buitenmuur voegen en moet ook wat stenen eruit halen en opnieuw plaatsen ivm schoonmaken spouw.

Nu is er 'metselmortel' en 'voegmortel'. Wat is het verschil? Kan je met metselmortel niet voegen?
Met metselmortel voegen lukt misschien wel, maar de vraag is of het mooi wordt. Volgens mij zijn de verhoudingen van cement en zand anders, waarbij voegmortel (volgens mij) schraler is. Dat laatste weet ik niet zeker. In ieder geval houd je voegmortel droger dan metselmortel.

Tip; koop een zak cement en een zak (zilver)zand en test vooraf met verschillende verhoudingen zodat je voegmortel matcht met het overige voegwerk. De verhouding heeft invloed op de kleur en structuur. Evt. kun je met kalk, wit cement of andere kleuren zand de juiste kleur maken. De algemene verhoudingen zijn makkelijk te vinden; https://www.google.com/se...&sourceid=chrome&ie=UTF-8

[ Voor 16% gewijzigd door henkjanvdkolk op 23-04-2021 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:04
sluca schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 11:11:
Bedankt, iedereen. Ik ben absoluut geen klusser en als het over elektriciteit gaat durf ik dat al helemaal niet. Het idee zelf is wel interessant want dan zijn er geen ingrijpende maatregelen nodig maar nu begrijp ik van Slonzo dat het hier in België niet mag? Da’s jammer want door m’n tegels boren ging ik noch zelf doen noch door iemand anders maar een kabelgoot met een stopcontact had k wel door iemand anders kunnen laten doen 😔. Uit de reacties begrijp ik wel dat het met een accu echt geen doen is. Dank u wel, allemaal.
Ik zou, als je zelf geen kennis hebt van elektra etc. kiezen uit 2 opties:

- Het niet doen.

- Het laten doen door een professional en daar voor betalen.

In de regel zal een verhuurder het niet erg vinden als je verbeteringen aanbrengt in een woning. Wil je dat zeker weten? Bel ze dan even op.

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkjanvdkolk
1nsane schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 13:13:
[...]

Ik zou, als je zelf geen kennis hebt van elektra etc. kiezen uit 2 opties:

- Het niet doen.

- Het laten doen door een professional en daar voor betalen.

In de regel zal een verhuurder het niet erg vinden als je verbeteringen aanbrengt in een woning. Wil je dat zeker weten? Bel ze dan even op.
Inderdaad. En je zit (waarschijnlijk ook in België) met aansprakelijkheid wanneer er door een ondeugdelijk uitgevoerde installatie brand o.i.d. ontstaat. Ik ben geen doemdenker, maar dat zijn risico's die niet gering zijn gezien de gevolgen die het kan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed-oorklep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16:25
Weet iemand of er een manier is om te checken hoe lang een latei is die in de muur ligt?

We will hier namelijk een raam in de gevel vervangen voor openslaande deuren maar de raam is daarvoor eigenlijk te smal.
Nu zie ik op de originele bouwtekingen een latei ingetekend staan die veel langer is dan het raam.
Ik durf er niet zo goed vanuit te gaan dat alles precies klopt met de tekening (uit 1976), en wegbreken en zien wat er gebeurd is ook niet echt een optie.

Enige optie die ik me nu zou kunnen bedenken is stucwerk wegkappen om te kijken maar misschien zijn er nog andere minder destructieve manieren?

flickr iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DuDePrOdUcTiOnS
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-08 16:51
@ed-oorklep Volgens mij zit er wel iets van betonijzer in als het een betonlatei is. Dan zou je met een detector kunnen kijken tot hoe ver je metaal ziet. Maar één en ander is natuurlijk wel afhankelijk van de rest van de constructie

www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed-oorklep
Dat kan ik inderdaad 's proberen ja, het zouden gewapende beton lateien moeten zijn.

flickr iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
  • Laatst online: 15-09 12:33
herofruit schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 11:52:
[...]
Gebruik voor het vastzetten van de poot en C-profielen altijd rampamoeren (Threaded Inserts).
Ik zou dit niet perse aanraden, mijn ervaring met rampamoeren en hardhout is niet heel gelukkig, zeker de standaard van de bouwmarkt zijn veel te grof voor hardhout. Beter kan je dan een goede schroef gebruiken met een flinke kop of een extra ring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghostbuilder
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 19-04-2024
Momenteel ben ik bezig op zolder met een muurtje bouwen. Waarbij ik nu ben gekomen bij het deurkozijn. Ik had nog een oud aluminium kozijn + opdekdeur staan die ik hiervoor ga gebruiken.

Deze kozijnen klem je dus aan door een inbusbout aan te draaien. Echter merk ik dat ik een onderdeel mis (zie foto). Volgens mij hoort er achter het grijze plaatje een contra-moer te zitten, want het klemmen werkt nu ook niet.

Als ik zoek op google krijg ik niet echt hits. Zelf denk denk zelf dat er zoiets achter moet. https://m.dutch.alibaba.c...language=dutch&redirect=1. Of zit ik hier helemaal verkeerd te denken?

Iemand ideeën?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qmc788Cf-XsDyXanzCUu8PVQcmk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cUYl0AjhZdD4CULd9K16RIU8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aVc9qyiOyES8B0wsJ3kW_0xmJGM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LDu67ayVKnEYtvCqjlNM5Zwn.jpg?f=fotoalbum_large

Als ik het kan bedenken, kan ik het maken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkjanvdkolk
DuDePrOdUcTiOnS schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 16:11:
@ed-oorklep Volgens mij zit er wel iets van betonijzer in als het een betonlatei is. Dan zou je met een detector kunnen kijken tot hoe ver je metaal ziet. Maar één en ander is natuurlijk wel afhankelijk van de rest van de constructie
Dit inderdaad eerst proberen. Als dat niet lukt kun je met een klein steenboortje (zonder hameren of kloppen) om de 20 cm een klein gaatje in het stucwerk boren. Beton geeft niet mee, baksteen een beetje, kalkzandsteen wat meer en gips... En je kunt uit de kleur van het boorstof misschien ook e.e.a. afleiden. Gaatjes kun je daarna weer bijwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:57
Ik ben op zolder bezig om knieschotten te maken. 80% van de wanden ging er soepeltjes. Standaard Storemax materiaal gebruikt. Rail onder een balk monteren die rondom loopt op zolder. Wieltjes op de houten platen en de geleiderstrip op de vloer vastmaken. Nu komt de uitdaging.

De WTW kanalen lopen in twee hoekjes super onhandig waardoor de werking van hierboven geen optie is. De WTW pijp zit precies onder de houten balk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WYmfQwI15_031By_-4oBIbOauEg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VgtYjxW0Tr5IMFVQfa0aKheW.jpg?f=fotoalbum_large

Nu dacht ik er eerst aan om boven de balk in de dakplaten schuine clips te gebruiken.
Zodat de met die clips een houten lat/balk kan plaatsen om de rail onder te zetten. Echter vraag ik mij sterk af of ik wel mag/kan boren in die dakplaten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R3ZLWKWmq-EvvazlNDyB4SLXksc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/rhAsFFXhuVTkvfXa54llVXlO.jpg?f=user_large
Ik gok dat die van binnen piepschuim bevatten en daarom niet echt sterk genoeg om de rail aan op te hangen. Delen jullie deze mening?

Als bovenstaande inderdaad niet zo handig plan is. Hebben jullie nog ideeën of suggesties hoe die buis en hoek wel netjes weg te werken?

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martinusz
GAEvakYD schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 20:51:
Ik ben op zolder bezig om knieschotten te maken. 80% van de wanden ging er soepeltjes. Standaard Storemax materiaal gebruikt. Rail onder een balk monteren die rondom loopt op zolder. Wieltjes op de houten platen en de geleiderstrip op de vloer vastmaken. Nu komt de uitdaging.

De WTW kanalen lopen in twee hoekjes super onhandig waardoor de werking van hierboven geen optie is. De WTW pijp zit precies onder de houten balk.
[Afbeelding]

Nu dacht ik er eerst aan om boven de balk in de dakplaten schuine clips te gebruiken.
Zodat de met die clips een houten lat/balk kan plaatsen om de rail onder te zetten. Echter vraag ik mij sterk af of ik wel mag/kan boren in die dakplaten.
[Afbeelding]
Ik gok dat die van binnen piepschuim bevatten en daarom niet echt sterk genoeg om de rail aan op te hangen. Delen jullie deze mening?

Als bovenstaande inderdaad niet zo handig plan is. Hebben jullie nog ideeën of suggesties hoe die buis en hoek wel netjes weg te werken?
De balk zelf opdikken zodat je voorbij die buis komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Laatst online: 21:06

breinonline

Are you afraid to be known?

Martinusz schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 20:55:
[...]

Dat. Of een balk langs de hele bovenzijde ondersteund met staanders die je aan de vloer bevestigd. Ik heb het bij mijn vorige huis ook zo gedaan omdat de constructie in 45 jaar al wat was gaan hangen en ik het niet vertrouwde daar nog meer gewicht aan te hangen.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Laatst online: 21:57
Martinusz schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 20:55:
[...]

breinonline schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 21:25:
[...]

Dat. Of een balk langs de hele bovenzijde ondersteund met staanders die je aan de vloer bevestigd. Ik heb het bij mijn vorige huis ook zo gedaan omdat de constructie in 45 jaar al wat was gaan hangen en ik het niet vertrouwde daar nog meer gewicht aan te hangen.
Thanks. Goede tip. Ik ga morgen eens meten hoeveel ik de balk moet oppikken om voorbij de buis te komen.

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nvermen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 25-08 19:56
Matthis schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 11:38:
[...]

Als ik me het Arei goed herinner, mag dit wel maar dan moet je 2,5mm gebruiken
Correct, gemengde kring mag, mits deze 2.5mm² draadsectie heeft, en afgezekerd is op 16A :)
Gizz schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 11:32:
[...]

In Belgie is het toch al enige tijd verplicht dat elke aansluitpunt (WCD of lichtpunt) van een aarding voorzien is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed-oorklep
henkjanvdkolk schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 20:48:
[...]

Dit inderdaad eerst proberen. Als dat niet lukt kun je met een klein steenboortje (zonder hameren of kloppen) om de 20 cm een klein gaatje in het stucwerk boren. Beton geeft niet mee, baksteen een beetje, kalkzandsteen wat meer en gips... En je kunt uit de kleur van het boorstof misschien ook e.e.a. afleiden. Gaatjes kun je daarna weer bijwerken.
das ook een goede, top ideeen waar ik nog niet aan had gedacht, bedankt allebei!

flickr iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:13

bonzz.netninja

Niente baffi

Ik wilde misschien een houten laptop voor onze dochter maken. Die ziet papa natuurlijk ook de hele tijd met dat ding dus die wil er nu zelf ook 1. Prima

Gewoon 2 plankjes triplex, beetje krijtverf erop, en klaar. Maar laptopscharnieren, die blijven altijd mooi staan in een bepaalde hoek. Hoe zal ik dat eens doen? Een pianoscharnier klapt door...

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
bonzz.netninja schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 09:28:
Ik wilde misschien een houten laptop voor onze dochter maken. Die ziet papa natuurlijk ook de hele tijd met dat ding dus die wil er nu zelf ook 1. Prima

Gewoon 2 plankjes triplex, beetje krijtverf erop, en klaar. Maar laptopscharnieren, die blijven altijd mooi staan in een bepaalde hoek. Hoe zal ik dat eens doen? Een pianoscharnier klapt door...
Ik denk dat het magische woord frictie scharnier is :)

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Of de onderkant een stukje door laten steken, en het deksel ook, waarna ze elkaar raken als het scherm pakweg 100 graden open staat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/czGbg59I6SqT6cMc8DU2kvrKcs0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EQrjURIjctvPIcUWva2mbsYX.png?f=fotoalbum_large
Kun je infrezen. Of een dikke plaat voor de "body" en dan een dunner plaatje waar je ook het toetsenbord van maakt er bovenop, en daar dan ook de scharniertjes op vastschroeven.

Voor de vingertjes is een frictiescharnier denk ik wel veiliger.

[ Voor 70% gewijzigd door _ferry_ op 24-04-2021 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:53
GAEvakYD schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 22:58:
[...]

[...]

Thanks. Goede tip. Ik ga morgen eens meten hoeveel ik de balk moet oppikken om voorbij de buis te komen.
Anders gewoon een extra balk bevestigen op dezelfde manier als de huidige? Maar dan een stukje naar voren natuurlijk.

Het zou mij denk ik wel gaan storen dat deze deurtjes dan hoger zijn dan de rest van je deurtjes. :+ Maar ja, daar doe je niet zo veel meer aan.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:34
Xander schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 10:12:
[...]

Anders gewoon een extra balk bevestigen op dezelfde manier als de huidige? Maar dan een stukje naar voren natuurlijk.

Het zou mij denk ik wel gaan storen dat deze deurtjes dan hoger zijn dan de rest van je deurtjes. :+ Maar ja, daar doe je niet zo veel meer aan.
Dat ligt eraan hoe dik je die balk maakt die je ervoor zet :9 .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Laatst online: 17:13

bonzz.netninja

Niente baffi

_ferry_ schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 09:35:
Of de onderkant een stukje door laten steken, en het deksel ook, waarna ze elkaar raken als het scherm pakweg 100 graden open staat.
[Afbeelding]
Kun je infrezen. Of een dikke plaat voor de "body" en dan een dunner plaatje waar je ook het toetsenbord van maakt er bovenop, en daar dan ook de scharniertjes op vastschroeven.

Voor de vingertjes is een frictiescharnier denk ik wel veiliger.
Oja zou kunnen. Ik vrees alleen voor de lompheid bij het spelen, want dat dunne triplex is ook niet zo heel stevig. Frictiescharnier kende ik niet, nu wel! Dank!

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 22:56
Ik heb eindelijk de sleutels van ons nieuwbouwhuis. Het grote werk laat ik doen (badkamers/toilet/stucen). Maar ik wil zelf wat stopcontactjes verleggen en wat stopcontacten bijplaatsen.

Nu wil ik een extra stopcontact voor de Quooker in de keuken. Er zit een HSB wandje met wat giplsplaten er tegenaan :

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/44w3ycb/Capture.jpg

Hoe aan te pakken ?

De giplsplaten heb ik al verwijderd. Daar zitten mdf (?) platen weer achter met wat doorzichtig plastic er tegenaan geniet.

Ik dacht zelf :

> Zeil verwijderen.
> MDF platen verwijderen (zijn wel grote platen en schroeven zijn niet zo makkelijk toegankelijk).
> Gaatje boren in balken.
> Met een slijptol in de wand een doorvoer maken voor de flexibele buis naar de dubbele stopcontact
> Flexibele buis doorvoeren
> Kabel erin + aan elkaar knopen.
> Gips inbouwdoosje.

etc.

Of is het niet verstandig om aan die HSB wand te zitten maar een opbouw buis plaatsen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:05

Pixeltje

Woo-woohoo!

vortexnl1982 schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 21:40:
Ik heb eindelijk de sleutels van ons nieuwbouwhuis. Het grote werk laat ik doen (badkamers/toilet/stucen). Maar ik wil zelf wat stopcontactjes verleggen en wat stopcontacten bijplaatsen.

Nu wil ik een extra stopcontact voor de Quooker in de keuken. Er zit een HSB wandje met wat giplsplaten er tegenaan :

[Afbeelding]

Hoe aan te pakken ?

De giplsplaten heb ik al verwijderd. Daar zitten mdf (?) platen weer achter met wat doorzichtig plastic er tegenaan geniet.

Ik dacht zelf :

> Zeil verwijderen.
> MDF platen verwijderen (zijn wel grote platen en schroeven zijn niet zo makkelijk toegankelijk).
> Gaatje boren in balken.
> Met een slijptol in de wand een doorvoer maken voor de flexibele buis naar de dubbele stopcontact
> Flexibele buis doorvoeren
> Kabel erin + aan elkaar knopen.
> Gips inbouwdoosje.

etc.

Of is het niet verstandig om aan die HSB wand te zitten maar een opbouw buis plaatsen ?
Dat hangt een beetje af van hoe je keuken er uit ziet; normaal gesproken zit er wat ruimte tussen de achterwand van de kastjes en de muur waar de kasten tegenaan staan, als dat het geval is kun je opbouw plaatsen en sparingen zagen in de wanden van de kastjes achter de achterwand waar de leiding dan kan lopen. Zie je nooit en stuk makkelijker dan je hsb wand demonteren.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
Pixeltje schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 21:45:
[...]

Dat hangt een beetje af van hoe je keuken er uit ziet; normaal gesproken zit er wat ruimte tussen de achterwand van de kastjes en de muur waar de kasten tegenaan staan, als dat het geval is kun je opbouw plaatsen en sparingen zagen in de wanden van de kastjes achter de achterwand waar de leiding dan kan lopen. Zie je nooit en stuk makkelijker dan je hsb wand demonteren.
Zat ook al aan opbouw te denken ivm lostrekken van al die hsb wand lostrekken..

De keuken komt daar tegen de wand en het keukenblad is 70 cm diep. Dus in principe plek zat.

Dan maak ik gewoon een sleuf in de linkerwand met flexbile slang die dan uitkomt op de hsb wand. Dan moet de stucer er maar een beetje langs stucen ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:31

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

@vortexnl1982 dat stopcontact waarvan je wilt doorlussen, is dat een vrije groep? Wat zit er verder op. De Quooker heeft een vrij hoge aansluitwaarde.

Hier ook 70 cm diep blad op de keuken (die half juli komt). Moet ook wat leidingen verleggen en elektra voorbereiden, ideaal dat dat lekker opbouw kan zijn allemaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Pixeltje schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 21:45:
[...]

Als je de opbouw tot een centimeter of 15 van de vloer doet valt het achter de plint en onder de kastjes waardoor je niet hoeft te zagen.
Beekforel schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 22:12:
@vortexnl1982 dat stopcontact waarvan je wilt doorlussen, is dat een vrije groep? Wat zit er verder op. De Quooker heeft een vrij hoge aansluitwaarde.
Ik zou daar inderdaad een aparte groep voor gebruiken.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vortexnl1982
Die stopcontacten links zitten op een aparte groep waar voor de rest niks aan hangt. Dus dat kan wel uit.

Ik denk dat opbouw inderdaad wel beter is. Onder bij de plint is ook wel een goed idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaceMarine
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 26-08 22:16
Heren,

even een vraag, ik ben van plan een kattenafscheiding te maken, een beetje volgens dit idee :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/afwDDRxAvnrUFXBtibaG471d82k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yC7QGvRZnyeb4abEt8xB3HBc.jpg?f=fotoalbum_large

Alleen wil ik dit met een lager op de schutting maken, met een diameter 8 staf erin die ik dan in het midden van een bamboepaal wil plaatsen. probleem is echter dat een bamboepaal hol is dus ik zat er aan te denken de uiteinden vol te spuiten met Purschuim, maar dit wordt niet hard genoeg naar mijn mening dus ik wil het eigenlijk goed laten uitharden met iets maar ik weet nog niet precies waarmee. Hebben jullie een idee waar ik dit dus netjes mee kan afwerken?

Wil je meer info, laat het weten!

nope geen signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12-09 16:38
SpaceMarine schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 23:05:
Heren,

even een vraag, ik ben van plan een kattenafscheiding te maken, een beetje volgens dit idee :
[Afbeelding]

Alleen wil ik dit met een lager op de schutting maken, met een diameter 8 staf erin die ik dan in het midden van een bamboepaal wil plaatsen. probleem is echter dat een bamboepaal hol is dus ik zat er aan te denken de uiteinden vol te spuiten met Purschuim, maar dit wordt niet hard genoeg naar mijn mening dus ik wil het eigenlijk goed laten uitharden met iets maar ik weet nog niet precies waarmee. Hebben jullie een idee waar ik dit dus netjes mee kan afwerken?

Geen idee wat het gewicht is wat er aan hangt, maar gezien bamboe hol is, zou je dan geen hollewand pluggen kunnen gebruiken? :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• newtastyland
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:48
vortexnl1982 schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 22:21:
Die stopcontacten links zitten op een aparte groep waar voor de rest niks aan hangt. Dus dat kan wel uit.

Ik denk dat opbouw inderdaad wel beter is. Onder bij de plint is ook wel een goed idee.
Tosti-ijzer (en nog een los apparaat) + quooker kan te veel zijn voor een groep lijkt me

Voor een paar tientjes koop je bij quooker een energieverdeler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
newtastyland schreef op zondag 25 april 2021 @ 09:45:
[...]

Tosti-ijzer (en nog een los apparaat) + quooker kan te veel zijn voor een groep lijkt me

Voor een paar tientjes koop je bij quooker een energieverdeler
Dat is wel een goeie. Daar zou wel eens een tosti ijzer en koffieautomaat op kunnen worden aangesloten.

Dan gaan we voor de verdeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

vortexnl1982 schreef op zondag 25 april 2021 @ 10:30:
[...]

Dat is wel een goeie. Daar zou wel eens een tosti ijzer en koffieautomaat op kunnen worden aangesloten.

Dan gaan we voor de verdeler.
Of je boord naar de kruipruimte en legt een extra groep aan? Dat is relatief weinig werk, gat boren, buisje er in, kabel er door en even kruipen.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
SpaceMarine schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 23:05:
Heren,

[Afbeelding]

Mss zoiets?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ooZqloGDF0R5q5gz0pPxAQHXwbc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/q0VqmGWX4O0cxkNwQcqUPxEp.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterEagle
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21:49
Een vraagje, ik heb een (niet in gebruik zijnde) schoorsteenmantel afgewerkt met hout en gipsplaten. Nu wil ik de naden afplakken met zelfklevende gaasband. De rechte stukken gaan nog wel, al moet ik de zelfklevende gaasband echt bizar strak afstrijken met een plamuurmes alvorens het vast blijft plakken.

De hoeken echter, waar de gaasband dus een 90graden hoek moet maken zijn niet te doen, zodra ik de voorkant strak afstrijk blijft het zitten, tot ik de hoek om ga dan komt het aan de voorkant weer gewoon los.

Doe ik iets verkeerd? Of is het gewoon ellende spul wat ik gebruik? (Of wellicht een verkeerde levering ofzo)

Ik gebruik Fermacell Gaasband AK 60mm

edit: Inmiddels op andere websites reviews gevonden over deze tape dat de kleefkracht echt bijzonder gering is. Heeft iemand een goede aanrader voor zelfklevende gaasband?

[ Voor 11% gewijzigd door MisterEagle op 25-04-2021 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkjanvdkolk
MisterEagle schreef op zondag 25 april 2021 @ 14:14:
Een vraagje, ik heb een (niet in gebruik zijnde) schoorsteenmantel afgewerkt met hout en gipsplaten. Nu wil ik de naden afplakken met zelfklevende gaasband. De rechte stukken gaan nog wel, al moet ik de zelfklevende gaasband echt bizar strak afstrijken met een plamuurmes alvorens het vast blijft plakken.

De hoeken echter, waar de gaasband dus een 90graden hoek moet maken zijn niet te doen, zodra ik de voorkant strak afstrijk blijft het zitten, tot ik de hoek om ga dan komt het aan de voorkant weer gewoon los.

Doe ik iets verkeerd? Of is het gewoon ellende spul wat ik gebruik? (Of wellicht een verkeerde levering ofzo)

Ik gebruik Fermacell Gaasband AK 60mm

edit: Inmiddels op andere websites reviews gevonden over deze tape dat de kleefkracht echt bijzonder gering is. Heeft iemand een goede aanrader voor zelfklevende gaasband?
Geen tip voor beter klevend gaasband, ik heb dezelfde ervaringen. Maar wil je op de buitenhoeken geen hoekbeschermers hebben? Geeft een mooie strakke hoek.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.webshopapp.com/shops/177617/files/144176795/890x820x1/stuc-hoekbeschermer-dunpleister-300cm.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterEagle
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21:49
henkjanvdkolk schreef op zondag 25 april 2021 @ 14:31:
[...]

Geen tip voor beter klevend gaasband, ik heb dezelfde ervaringen. Maar wil je op de buitenhoeken geen hoekbeschermers hebben? Geeft een mooie strakke hoek.

[Afbeelding]
Ik hoop het strak genoeg te krijgen om gewoon te kunnen sauzen ipv stuken maar zal het zeker in mn achterhoofd houden, bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
Devil schreef op zondag 25 april 2021 @ 13:41:
[...]

Of je boord naar de kruipruimte en legt een extra groep aan? Dat is relatief weinig werk, gat boren, buisje er in, kabel er door en even kruipen.
Hoe weet ik waar de waterleidingen + afvoer naartoe lopen ? Ik boor liever daar doorheen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

vortexnl1982 schreef op zondag 25 april 2021 @ 22:21:
[...]

Hoe weet ik waar de waterleidingen + afvoer naartoe lopen ? Ik boor liever daar doorheen....
Als je foto’s van de bouw hebt dan weet je het zeker en anders zit daar inderdaad een risico in. Het is vaak wel te beredeneren op basis van de andere leidingen, kranen ed.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19:28
henkjanvdkolk schreef op zondag 25 april 2021 @ 14:31:
[...]

[Afbeelding]
+1 voor deze. Vooral als je er vaak langs gaat, dan breekt er nog wel eens een stukje af.
Om de hoek mooi glad te krijgen, kan ik een schaaf aanraden. (geen idee hoe dingen heten, maar het lijkt op een Parmezaanse kaasschaaf)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Jolke schreef op maandag 26 april 2021 @ 08:20:
[...]

+1 voor deze. Vooral als je er vaak langs gaat, dan breekt er nog wel eens een stukje af.
Om de hoek mooi glad te krijgen, kan ik een schaaf aanraden. (geen idee hoe dingen heten, maar het lijkt op een Parmezaanse kaasschaaf)
Zou een papieren (metaalversterkt) of PVC profiel nemen, werkt makkelijker en hoeft bij beschadiging niet compleet vervangen te worden.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:03

Wokschotel

Op 6 wielen

Mijn wederhelft klaagde over de schoenen die overal rondslingerden. Dus daar verzinnen we een oplossing voor:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5lI58Wd3ztB2Nk0hkX-WjHSIUxk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fw4xk1Uj83JsVs9mk3QdymZO.jpg?f=fotoalbum_large

De islam kan uw vrijheid schaden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15-09 14:28

dragonhaertt

@_'.'

Wokschotel schreef op maandag 26 april 2021 @ 10:10:
Mijn wederhelft klaagde over de schoenen die overal rondslingerden. Dus daar verzinnen we een oplossing voor:

[Afbeelding]
Leuk design! Past goed met al die schoenen.

Maar onafgewerkt(?) OSB platen?
Over smaak valt niet te twisten, maar waarom niet multiplex met edge banding (houtlook) of melamine platen?
OSB verven is ook niet heel makkelijk. En misschien ben je bewust voor deze look gegaan, maar zonder contrastmateriaal vind ik het niet echt mooi.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TrekDr0p
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15-09 13:35

TrekDr0p

QR niet scannen

Mijn vrouw en kinderen willen graag konijnen in de tuin.
Na langzoeken naar een goed formaat ren en vorm van mijn tuin toch maar besloten om zelf een ren te bouwen.

Even met revit een opzet gemaakt met de form en afmetingen die ik heb bedacht in onze tuin.
Deur opening is nu ongeveer 60cm breed.
En er komen nog balken overdwars zodat daar makkelijker het nertsengaas aan vastgemaakt kan worden :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K9suajqFPKlPwXQ7DGqGUWl4E7g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rrUDSaoMMAaPESes8VAn8WMx.png?f=fotoalbum_large

Ik ga geïmpregneerde palen gebruiken van 44x44mm, en hij wordt 150x440x100cm.
Ik wil frame secties gaan maken en die gewoon met schroeven vast maken, en dan ze aan elkaar bevestigen door middel van moeren en bouten, zodat hij ook weer makkelijk te slopen is als hij ooit verkocht moet worden.
Ik heb 4 verstekklemmen zodat ik de frames mooi haaks kan bouwen.
Hij komt gewoon op stoeptegels te staan, en aangezien onze tuin op het noorden zit zal hij veel schaduw vangen.
Wat raden jullie mij aan om hem te behandelen?
Gewoon beitsen?
En om te zorgen dat de bodembalken niet gaan wegrotten, hebben jullie daar nog een tip voor?
Of is om de 2 jaar opnieuw beitsen genoeg?

Zaterdag wordt het hout geleverd en nertsengaas komt woensdag binnen.
Hopelijk kan ik zaterdag alle balken op maat zagen, ligt eraan hoe laat het geleverd wordt, en zondag hem in elkaar zetten.

Balken: €150
Nertsengaas: €60
Schroeven: €15
Bouten en moeren: €25
Totaal: €250

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:03

Wokschotel

Op 6 wielen

dragonhaertt schreef op maandag 26 april 2021 @ 10:22:
[...]

Leuk design! Past goed met al die schoenen.

Maar onafgewerkt(?) OSB platen?
Over smaak valt niet te twisten, maar waarom niet multiplex met edge banding (houtlook) of melamine platen?
OSB verven is ook niet heel makkelijk. En misschien ben je bewust voor deze look gegaan, maar zonder contrastmateriaal vind ik het niet echt mooi.
Mijn wederhelft wilde persé onafgewerkt OSB. Ik vind het ook niet zo heel fraai, maar ach, een nieuwe versie in ander materiaal is zo gemaakt als we deze beu zijn.

De islam kan uw vrijheid schaden

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Crazy-
  • Laatst online: 15-09 07:58

Crazy-

Best life ever

TrekDr0p schreef op maandag 26 april 2021 @ 10:31:
Na langzoeken naar een goed formaat ren en vorm van mijn tuin toch maar besloten om zelf een ren te bouwen.

Even met revit een opzet gemaakt met de form en afmetingen die ik heb bedacht in onze tuin.
En er komen nog balken overdwars zodat daar makkelijker het nertsengaas aan vastgemaakt kan worden :)

[Afbeelding]

Ik wil frame secties gaan maken en die gewoon met schroeven vast maken, en dan ze aan elkaar bevestigen door middel van moeren en bouten, zodat hij ook weer makkelijk te slopen is als hij ooit verkocht moet worden.
Hij komt gewoon op stoeptegels te staan, en aangezien onze tuin op het noorden zit zal hij veel schaduw vangen.
Gewoon beitsen?
En om te zorgen dat de bodembalken niet gaan wegrotten, hebben jullie daar nog een tip voor?

Hopelijk kan ik zaterdag alle balken op maat zagen, ligt eraan hoe laat het geleverd wordt, en zondag hem in elkaar zetten.

pas op met geïmpregneerd hout. Dit is giftig voor konijnen!
Je dient het hout dan volledig te voorzijn van (anti-knaag) hoekprofielen zodat ze niet kunnen knagen aan het hout! Anders heb je binnen no-time nieuwe konijnen nodig...
Geschikte houtsoorten voor een konijnenhok

Kies de materialen voor je konijnenhok met zorg uit. Als het eenmaal staat is het niet handig om weer iets aan te passen. De houtsoorten die geschikt zijn voor een konijnenhok zijn onderandere betonplex, hardhout, beuk, berk en kastanjehout. Er zijn ook een aantal houtsoorten die wel gebruikt kunnen worden, maar waarmee je wel moet oppassen. Vuren bijvoorbeeld is een houtsoort die veel verkocht wordt in bouwmarkten. Dit kun je wel gebruiken bij de bouw, het is echter wel naaldbomenhout (fijnspar). Het hout zelf is niet giftig, maar ook niet aan te raden als de konijnen er veel aan kunnen knagen omdat eventuele hars en olieën die in het hout aanwezig kunnen zijn wel schadelijk zijn. Gebruik dus voldoende anti-knaagstrips en/of monteer gaas aan de binnenkanten van het hout zodat de konijnen er niet aan kunnen knagen. Controleer ook heel goed of er geen hars aan of op zit. Dat is namelijk wel giftig voor konijnen. Ook veel bouwpakket konijnenhokken zijn gemaakt van sparrenbomen, omdat dit bomen zijn die snel groeien. Ook grenenhout kom je veel tegen in bouwmarkten. Dat is een verzamelnaam voor een aantal dennensoorten. Voor grenen geldt eigenlijk hetzelfde als voor vuren. Tegenwoordig is het in om producten te maken van pallethout. Pallethout is echter in veel gevallen behandeld met chemische stoffen om rotting en ongedierte tegen te gaan. Wij adviseren om geen pallethout te gebruiken bij het maken van een konijnenhok. Bewerkt of onbewerkt hout
Alle houtsoorten die buiten gebruikt worden moeten wel gebeitst of geschilderd worden om bestand te zijn tegen het weer en tegen het vocht dat in het hok komt door bijv. de urine van je konijn. Natte verf en beits is giftig, nadat het is opgedroogd en de ruimte geventileerd is, is het niet meer giftig. Kies bij voorkeur wel verf of beits op waterbasis. Geimpregneerd hout gebruiken kan wel, maar let daarbij wel goed op: impregnant is de minst gezonde keuze. Het mag voor mensen niet voor niets alleen als tuinhout gebruikt worden en niet in huis, er komen giftige dampen vanaf. Gebruik je geimpregneerd hout voor een frame van een ren, en zorg je dat er niet aan geknaagd kan worden, dan zou je het kunnen gebruiken. Maar voor het nachthok adviseren wij om ander materiaal te kiezen. Maak het gaas vast aan de binnenzijde van het hout om knaagplekken te voorkomen en/of maak gebruik van anti-knaagstrips om hout te beschermen, en als je vurenhout, grenenhout of geimpregneerd hout gebruikt voor je konijnenhok. Materialen voor de bodem van een konijnenhok
Bron: https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnenhok-zelf-maken

Vergeet ook niet de nachthokken etc.

[ Voor 40% gewijzigd door Crazy- op 26-04-2021 11:20 ]

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

[Afbeelding]

Gewoon beitsen?

Die bouten en moeren kosten nu al meer dan de verkoopwaarde over 4 jaar ben ik bang. Daarnaast zou het veel minder werk zijn om te bouwen als je het niet-demontabel maakt. Dan is het gewoon een kwestie van verticale staanders tegen een ligger aan schroeven met 70 x 4mm schroeven.

Rot voorkom je vooral door het hout niet in het water te laten rusten. Dus als je hardhouten of kunststof blokjes van 5mm tot 10mm onder de ligger plaatst, dan ligt die niet meer in het water dat op de tegels blijft liggen. Ik ben echter geen konijnenexpert, dus ik weet niet of dat de konijnen dat niet motiveert om er door te knagen.

[ Voor 7% gewijzigd door -DarkShadow- op 26-04-2021 11:30 ]

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CvP_tweakers
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 15:40

[Afbeelding]

Gewoon beitsen?

Wij hebben ze van deze rekken. Met tie-rips in elkaar gezet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FmWvd3RAUumxg4uPAq-NLRVV0sg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Ia0iDePwMXfjLQY713kFBgDr.png?f=user_large

Gasloos sinds nov. 2019, 10,5 Kwp, Fronius Symo GEN 24 10 plus, Zonneboiler Wolf BSP 800 + 4x Topson F3-1, CV-Houtkachel Walltherm, Renault Zoe R135 Intens 50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrekDr0p

TrekDr0p

QR niet scannen

Crazy- schreef op maandag 26 april 2021 @ 11:18:
[...]

pas op met geïmpregneerd hout. Dit is giftig voor konijnen!
Je dient het hout dan volledig te voorzijn van (anti-knaag) hoekprofielen zodat ze niet kunnen knagen aan het hout! Anders heb je binnen no-time nieuwe konijnen nodig...
Ik heb al hoekprofiel in huis van nog een oud projectje, had iets te veel lengtes besteld en moet nu goed uitkomen om dat te kunnen plaatsen.
[...]
Bron: https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnenhok-zelf-maken

Vergeet ook niet de nachthokken etc.
Nachthok komt hier gewoon in te staan, die mag vrouwlief en kinderen uitzoeken :)
-DarkShadow- schreef op maandag 26 april 2021 @ 11:24:
[...]

Die bouten en moeren kosten nu al meer dan de verkoopwaarde over 4 jaar ben ik bang. Daarnaast zou het veel minder werk zijn om te bouwen als je het niet-demontabel maakt. Dan is het gewoon een kwestie van verticale staanders tegen een ligger aan schroeven met 70 x 4mm schroeven.
Ik ga ook alles vastmaken met 70x4 schroeven, ik ga alleen de losse stukken(10 stuks) vastmaken aan elkaar met bouten en moeren, 20 moeren en bouten zijn niet zo duur :)
Rot voorkom je vooral door het hout niet in het water te laten rusten. Dus als je hardhouten of kunststof blokjes van 5mm tot 10mm onder de ligger plaatst, dan ligt die niet meer in het water dat op de tegels blijft liggen. Ik ben echter geen konijnenexpert, dus ik weet niet of dat de konijnen dat niet motiveert om er door te knagen.
Er zal sowieso wel wat plaatjes onder moeten om hem goed recht en stabiel te zetten, dus zal even kijken waar ik wat kunststof strip vandaan kan halen om hem 5/10mm van de vloer te houden.
CvP_tweakers schreef op maandag 26 april 2021 @ 11:28:
[...]

Wij hebben ze van deze rekken. Met tie-rips in elkaar gezet.
[Afbeelding]
Dit is ook een handige super low budget manier, maar vrouwlief wilde echt een houten frame dus dan doen we dat maar.
Zij gaat ook over de financiën :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Laatst online: 15-09 07:58

Crazy-

Best life ever

TrekDr0p schreef op maandag 26 april 2021 @ 11:43:
[...]

Ik heb al hoekprofiel in huis van nog een oud projectje, had iets te veel lengtes besteld en moet nu goed uitkomen om dat te kunnen plaatsen.

[...]

Nachthok komt hier gewoon in te staan, die mag vrouwlief en kinderen uitzoeken :)

[...]

Ik ga ook alles vastmaken met 70x4 schroeven, ik ga alleen de losse stukken(10 stuks) vastmaken aan elkaar met bouten en moeren, 20 moeren en bouten zijn niet zo duur :)

[...]

Er zal sowieso wel wat plaatjes onder moeten om hem goed recht en stabiel te zetten, dus zal even kijken waar ik wat kunststof strip vandaan kan halen om hem 5/10mm van de vloer te houden.

[...]

Dit is ook een handige super low budget manier, maar vrouwlief wilde echt een houten frame dus dan doen we dat maar.
Zij gaat ook over de financiën :+
Hoe ga je de bodem doen? Ik zou 20cm onder de grond een laag tegels (of gaas) aanbrengen zodat ze niet weg graven. Want je konijn zit in no-time bij de buren 🐇

Oh wacht je hem Volledig op tegels? Dus ook het gedeelte waar ze rennen en doen? Mag hopen van niet?

[ Voor 4% gewijzigd door Crazy- op 26-04-2021 12:16 ]

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TrekDr0p

TrekDr0p

QR niet scannen

Crazy- schreef op maandag 26 april 2021 @ 12:14:
[...]

Hoe ga je de bodem doen? Ik zou 20cm onder de grond een laag tegels (of gaas) aanbrengen zodat ze niet weg graven. Want je konijn zit in no-time bij de buren 🐇

Oh wacht je hem Volledig op tegels? Dus ook het gedeelte waar ze rennen en doen? Mag hopen van niet?
Ze krijgen ook nog een zandbakje binnen, en we gaan waarschijnlijk nog iets op de bodemleggen zodat ze wat zachter lopen, al zijn tegels wel goed voor hun nagels.
En als we thuis zijn en in de tuin zitten dan kunnen ze ook door de tuin huppelen en daar is genoeg gras om lekker te kauwen en rennen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jannibal23
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:15
Goedkope tip: zaag/knip een oude plastic snijplank in stukken die je onder je balken doet.

Ik heb dit voorjaar met Douglas hout en watergedragen tuinbeits (Ceta) een hok plus ren in elkaar gezet.

Laten lopen op tegels is juist handig volgens mij, hoef je geen nagels te knippen van die beesten.

Tip wist ik tot voorkort ook niet: konijnen zijn met een beetje oefenen een soort van zindelijk te maken, scheelt je een boel opruimwerk als ze hun behoeften op een vaste plek doen.

Genoeg konijnen, het is hier verdorie geen bunnybunch :P

[ Voor 10% gewijzigd door Jannibal23 op 26-04-2021 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrekDr0p

TrekDr0p

QR niet scannen

Jannibal23 schreef op maandag 26 april 2021 @ 13:45:
Goedkope tip: zaag/knip een oude plastic snijplank in stukken die je onder je balken doet.

Ik heb dit voorjaar met Douglas hout en watergedragen tuinbeits (Ceta) een hok plus ren in elkaar gezet.

Laten lopen op tegels is juist handig volgens mij, hoef je geen nagels te knippen van die beesten.

Tip wist ik tot voorkort ook niet: konijnen zijn met een beetje oefenen een soort van zindelijk te maken, scheelt je een boel opruimwerk als ze hun behoeften op een vaste plek doen.

Genoeg konijnen, het is hier verdorie geen bunnybunch :P
Thnx voor de tip, ik heb alleen geen oude snijplanken :+
En ja ik was ook van plan om water gedragen tuinbeits te gebruiken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SamPatterson
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12-08 11:17
TrekDr0p schreef op maandag 26 april 2021 @ 14:10:
[...]

Thnx voor de tip, ik heb alleen geen oude snijplanken :+
En ja ik was ook van plan om water gedragen tuinbeits te gebruiken.
Koop er n aantal bij de action

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DynamicDreams
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05-09 15:36
Ik moet twee radiatoren demonteren i.v.m. de stukadoor die binnenkort begint. Ik wil de boel zodanig demonteren dat eventueel andere radiatoren het gewoon blijven doen. Alle radiatoren lopen naar een verdeler onder de trap, dus ze staan niet in serie.

Radiator 1:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6j_ztxfmNL2Z7_f4vBh6XdolHwE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oFcnjjuJr416hEdD31B5H6La.jpg?f=fotoalbum_large

Bij radiator 1 heb ik de indruk dat dit een 'onderblok is'. Klopt het dat ik deze eenvoudig kan afsluiten?

Radiator 2
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/By8rhcRwPTny6I0N97E3QiWSOUo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z9bQzMdADmBP6gXGWWiu0d4d.jpg?f=fotoalbum_large

Bij radiator 2 zit voor zover ik kan zien geen onderblok. Klopt mijn aanname dat ik om deze af te sluiten het nodige aan afsluitdoppen/ringen moet scoren bij de bouwmarkt? Hoe weet ik wat voor soort ik nodig heb? Is hier een standaard voor?

12x JA Solar 375 Wp op oost-west met Goodwe GW3600D-NS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:21
@DynamicDreams Radiator 1 is een onderblok met afsluiter, dopje eraf en dichtdraaien.

Radiator 2 lijkt me een Jaga onderblok. Als je de buitenmantel van de radiator eraf haalt kom je als het goed is een afsluiter tegen, onderblok kan je afkoppelen van de radiator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DynamicDreams
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05-09 15:36
_JGC_ schreef op maandag 26 april 2021 @ 14:45:
@DynamicDreams Radiator 1 is een onderblok met afsluiter, dopje eraf en dichtdraaien.

Radiator 2 lijkt me een Jaga onderblok. Als je de buitenmantel van de radiator eraf haalt kom je als het goed is een afsluiter tegen, onderblok kan je afkoppelen van de radiator.
Radiator 2 is inderdaad een Jaga. Ik zal 'm eens zijn jas uitdoen. Bedankt!

12x JA Solar 375 Wp op oost-west met Goodwe GW3600D-NS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:03
Ik dacht even in mijn kenniskring te informeren naar iemand die spachtelputz kan realiseren in onze nieuwe woning.. is dat nou werkelijk zo ouderwets? We hebben het ook in ons huidige huis uit 2005 op muren en plafonds!

Ik vind het juist ideaal. Als een kind er met een stift overheen gaat dan poets je wat weg en smeer je er gewoon wat verf overheen.. bij een vlakke muur is dat onmogelijk, dat kan je nooit meer zo makkelijk repareren... Ik wilde juist iets makkelijks wat er gewoon 20 jaar op kan zitten :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Bestaat nog gewoon maar niet iedere kalkklodderaar kan het. Wij hebben het vorig jaar ook gewoon laten aanbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

President schreef op maandag 26 april 2021 @ 17:15:
Ik dacht even in mijn kenniskring te informeren naar iemand die spachtelputz kan realiseren in onze nieuwe woning.. is dat nou werkelijk zo ouderwets? We hebben het ook in ons huidige huis uit 2005 op muren en plafonds!

Ik vind het juist ideaal. Als een kind er met een stift overheen gaat dan poets je wat weg en smeer je er gewoon wat verf overheen.. bij een vlakke muur is dat onmogelijk, dat kan je nooit meer zo makkelijk repareren... Ik wilde juist iets makkelijks wat er gewoon 20 jaar op kan zitten :-(
Heel grof spachtelputz, je weet wel, waar je je aan open haalt, is volgens mij wel een beetje uit. Heel fijn spachtelputz, dus met een korrel van 1mm of zelfs nog kleiner kan wat mij betreft nog prima.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkjanvdkolk
President schreef op maandag 26 april 2021 @ 17:15:

Is wellicht wat minder gangbaar, maar ik vind putz met fijne korrel ook prachtig. Het licht breekt veel mooier, vooral met donkere kleuren. Overigens ook prima zelf te doen, niet bijzonder zwaar. Koop wel een goed merk.

[ Voor 4% gewijzigd door henkjanvdkolk op 26-04-2021 18:28 ]

Pagina: 1 ... 127 ... 466 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/