Nou hier zijn we alweer verder met slopen. De schoorsteen steunde dus niet op de openhaard maar hangt gewoon in die twee hoekprofielen, gok met een plaat in de spouw waardoor de druk verdeeld wordt over een groot deel van de binnenmuur.
Was nog wel even spannend, de situatie was dus zo dat er twee hoekprofielen uit de binnenmuur kwamen waar de schoorsteen op staat. We dachten even dat die profielen niet genoeg zouden zijn om de schoorsteen te dragen, dus hadden we onder die twee hoekprofielen nog één hoekprofiel gezet. Deze met twee dikke balken vastgeslagen tussen de vloer zodat die schoorsteen niet in kon storten.
Enfin tijdens het slopen verstapte ik me, kwam tegen zo’n balk aan en het hoekprofiel waar die twee andere incl schoorsteen (dachten we) op rustte kwam dus naar beneden. Gelukkig niet op mij geland maar we een gat in de parketvloer, krijg je met een profiel van 160x15x10.
Bleek dat de schoorsteen gewoon prima blijft hangen in die profielen

. Toen kwamen we dus tot de conclusie dat ze die schoorsteen waarschijnlijk zo hebben gemaakt en vervolgens de haard er onder gebouwd hebben. Er zat nog zo’n rookkanaal steen onder die profielen, die weer op de haard leunde.
En wat is zo’n haard zwaar zeg, de tering. Dan heb ik het nog niet eens over hoe ze die openhaard hier gemaakt hebben. 15cm beton met betonstaal, bizar veel baksteen enz…
Manmanman. Lijkt wel een wo2 bunker.