[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 128 ... 469 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:13
PaT schreef op maandag 26 april 2021 @ 17:50:
[...]

Heel grof spachtelputz, je weet wel, waar je je aan open haalt, is volgens mij wel een beetje uit. Heel fijn spachtelputz, dus met een korrel van 1mm of zelfs nog kleiner kan wat mij betreft nog prima.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_HZSHGTAcqGkzydzFk6J3gIyuiM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zj9s7N348xJFDWs2AC4mp5St.jpg?f=fotoalbum_large

Dit hebben we nu, is dat grof of fijn? Is wel keer goed overheen geschilderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

President schreef op maandag 26 april 2021 @ 18:52:
[...]

[Afbeelding]

Dit hebben wij, dit is een korrel van 1mm.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2ZILNiMDGDzekeLWwyJbNcmZTG8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uhKsVTrQyZ27cMbsMtvL0TsV.jpg?f=fotoalbum_large

Maar vooral bestellen wat je zelf mooi vindt!

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:04

The Eagle

I wear my sunglasses at night

President schreef op maandag 26 april 2021 @ 18:52:
[...]

[Afbeelding]

Dat lijkt me meer granol dan spachtelputz eerlijk gezegd.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:43

de Peer

under peer review

The Eagle schreef op maandag 26 april 2021 @ 19:17:
[...]

Dit hieronder is granol, daar lijkt het juist totaal niet op vind ik. Bij spachtelputz zie je de korrels erg goed.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9xweHzzWFftsOj1SeaoORR2yD_o=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3vrSlBTP8f4BzL1BTz6EW5i2.jpg?f=user_large

[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 26-04-2021 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
The Eagle schreef op maandag 26 april 2021 @ 19:17:
[...]

Is overheen geverfd door mijn pa toen we in dit huis gingen wonen, paar lagen als ik het mij goed herinner.

Wil uiteraard niet dat mijn zoontjes zich schaven als ze tegen de muur lopen!

Nu maar kijken of ik een bedrijf of zzp'er kan vinden :-/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Hier korrel 0,8 gebruikt en zelf gedaan in samenwerking met een stucadoor. Je zal eens een stucadoor kunnen vragen, ga er vanuit dat de meeste dat ook wel doen.

Was zwaar zat een heel huis doen, schouder heeft flink zeer gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
plaspvd schreef op maandag 26 april 2021 @ 20:35:
Hier korrel 0,8 gebruikt en zelf gedaan in samenwerking met een stucadoor. Je zal eens een stucadoor kunnen vragen, ga er vanuit dat de meeste dat ook wel doen.

Was zwaar zat een heel huis doen, schouder heeft flink zeer gedaan.
Dat is niks voor mij om te doen, waar jouw schouder flink zeer deed zal mijn arm er waarschijnlijk af liggen >:)

Het gaat mij er niet eens om dat ik spachtelputz wil... Maar, ik wil absoluut geen gladde muur. Ik wil niet dat ik boos wordt op mijn kind omdat er een deukje in de muur zit. Ik wil dat als mijn kind per ongeluk met stift een lijn op de muur heeft gemaakt ik gewoon een emmer verf van zolder kan pakken en over dat lijntje heen kan verven...

Dan is alleen spachtelputz toch 'hufterproof'?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NRJ020
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:58
@President misschien is renovlies nog een optie voor je? Volgens mij net wat sterker dan een glad gestuckte muur.

Itho Amber 95 + WPV-H 240L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTM
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:31

UTM

Iemand een handige tip c.q. oplossing? :) Ben met een tuinpoort (eigenlijk inritpoort) bezig en zit met een uitdaging. Tussen de duim en heng zit speling van een mm of 1/2. Hierdoor hangt de heng (1.20 meter) niet waterpas. Nu kan ik dat oplossen met/op het hout, maar is er een andere oplossing om de heng standaard al waterpas te krijgen? De heng is gemaakt voor een duim van 16mm, welke de duim is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Het zijn niet van die verstelbare units? Dan zou ik zeggen, een flinke klap op de bovenste heng,of een stelplaatje achter de onderste duim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Det
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-10 21:01

Det

_ferry_ schreef op maandag 26 april 2021 @ 21:50:
Het zijn niet van die verstelbare units? Dan zou ik zeggen, een flinke klap op de bovenste heng,of een stelplaatje achter de onderste duim.
Precies! Of de bovenste duim een beetje inhakken of de onderste heng een flinke klap de andere kant op. Of de paal een beetje achterover zetten.
Hou er rekening mee dat het hek dan waarschijnlijk wel open gaat vallen omdat de scharnierpunten niet meer in 1 lijn staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTM

UTM

@_ferry_ en @Det, dank voor de reacties! :)
Ik vermoed echter dat ik het niet helemaal goed heb uitgelegd. Op dit moment is de duim gemonteerd in de opgemetselde kolom. Toevallig kreeg ik de hengen vandaag binnen en bij het proberen viel op dat (even de voor mij makkelijke uitleg :P) wanneer het vrouwtje (heng) over het mannetje (duim) wordt geschoven, er tussen duim en aansluiting heng speling zit. Daardoor kantelt de heng iets omlaag (en schuift de andere kant van de heng iets omhoog) en daardoor hangt ie dus niet waterpas.
Zo iets duidelijker? Of zit ik er helemaal naast en kan ik simpelweg met jullie antwoorden aan de slag? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Det

Det

Dus de heng is 120cm lang en de losse heng hangt wat naar beneden? Lijkt me niet zo'n punt, dit is natuurlijk een heel simpele constructie dus er zal altijd een beetje speling in zitten. Dat beeld zal versterkt worden door de lengte van de heng.
Als je de heng over de duim hangt kun je 'm dan echt axiaal, dus naar de kolom toe en er vanaf, op en neer drukken? Als die speling niet meer is dan een paar tiende millimeter zou ik de heng gewoon op de poort monteren en de zaak afhangen. Als de poort echt zichtbaar gaat hangen kun je altijd nog de trucs van _ferry_ en/of mij toepassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:29
Ik ben van plan morgen betonnen dorpels te gaan storten op een buiten muur bij wijze van muurafdekkers. Ik heb de bekisting al tegen de muur aan maar her en der best wat kieren en spleten tussen de bekisting en bestaande voegen.

Nu vroeg ik me af, als ik het beton niet al te nat maak of het me dan niet wegloopt tussen deze kieren en voegen. Punt is wel dat ik het nog wil natrillen na verwerking.

Ik streef eigenlijk dezelfde vochtigheid na als metsel mortel, daar heb ik niet echt de indruk van dat het wegloopt zodra het aangebracht wordt. Dat loopt hoogstens weg door druk van bovenaf.

Alternatief is toch al wat specie aan te brengen op de punten om voor een afdichting te zorgen en daarna pas de betonmortel te storten. Iemand tips?

Daarnaast kreeg ik nog het advies over deze lengte enkele dilatatie voegen aan te brengen, is dat noodzakelijk? Ik gebruik weber beamix super sterk eco, c30 beton met zwarte kleurstof

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dsmT_MSTaYmcyjpZ_4NDruz-u4M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IaAPCbGEO1NVFAHsf5eHCWx8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tJ6f0n8jH6G6Be8hpgqmUyrDk0s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ptaRQxaKkVzLcO0D2VjKeJ0C.jpg?f=fotoalbum_large

discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20:53

Pixeltje

Woo-woohoo!

loewie1984 schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 00:01:
Ik ben van plan morgen betonnen dorpels te gaan storten op een buiten muur bij wijze van muurafdekkers. Ik heb de bekisting al tegen de muur aan maar her en der best wat kieren en spleten tussen de bekisting en bestaande voegen.

Nu vroeg ik me af, als ik het beton niet al te nat maak of het me dan niet wegloopt tussen deze kieren en voegen. Punt is wel dat ik het nog wil natrillen na verwerking.

Ik streef eigenlijk dezelfde vochtigheid na als metsel mortel, daar heb ik niet echt de indruk van dat het wegloopt zodra het aangebracht wordt. Dat loopt hoogstens weg door druk van bovenaf.

Alternatief is toch al wat specie aan te brengen op de punten om voor een afdichting te zorgen en daarna pas de betonmortel te storten. Iemand tips?

Daarnaast kreeg ik nog het advies over deze lengte enkele dilatatie voegen aan te brengen, is dat noodzakelijk? Ik gebruik weber beamix super sterk eco, c30 beton met zwarte kleurstof

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zou inderdaad dilateren, je hebt weinig hoogte maar wel veel lengte, alleen al door temperatuursverschillen wil die afdekker uitzetten of krimpen, vroeg of laat wordt dat lelijk. Ik kan de lengte niet helemaal goed inschatten maar elke 2 meter is niet gek.

Voor bij de voegen en andere kieren; de niet zichtzijde gewoon dichtzetten met wat je voorhanden hebt, hoef je daar tijdens het storten niet aan te denken. De zichtzijde kun je eerst wat droge mortel op de gaten boetseren, die trekt wel aan terwijl je met de rest bezig bent.

[ Voor 7% gewijzigd door Pixeltje op 27-04-2021 07:55 ]

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:28

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Zijn hier ervaringen met geluidswerend maken van een plafond? Er zit nu 9 mm gips op, met diverse "gaten". Hierdoor redelijk veel geluid wat naar boven lekt. Ik vraag mij af of het veel helpt om hier speciale geluidsisolerende gipsplaten te gebruiken, en zo ja welke dan? Siniat? Fermacell? Knauf silentboard?

Het gaat om de keuken en erboven zit onze slaapkamer. Het is houtskeletbouw. Als ik het plafond ga vervangen zal ik ook het isolatiemateriaal erboven vernieuwen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:19

_Arthur

blub

Beekforel schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 08:18:
Het gaat om de keuken en erboven zit onze slaapkamer. Het is houtskeletbouw. Als ik het plafond ga vervangen zal ik ook het isolatiemateriaal erboven vernieuwen.
Tussenruimtes van het plafond helemaal vol stoppen met glas- of steenwol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GodDamage
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12-10 09:47
Zijn hier ervaringen met geluidswerend maken van een plafond? Er zit nu 9 mm gips op, met diverse "gaten". Hierdoor redelijk veel geluid wat naar boven lekt. Ik vraag mij af of het veel helpt om hier speciale geluidsisolerende gipsplaten te gebruiken, en zo ja welke dan? Siniat? Fermacell? Knauf silentboard?

Belangrijkste is luchtdicht maken; als er geen lucht doorheen kan dan kan er ook geen/minder geluid doorheen. Tenminste dat geldt voor de hoge tonen. Voor de lagere geluiden helpt massa. 12,5 mm plaat helpt al meer dan 9 mm. Eventueel een dubbele laag gips kan ook.

Je zit wel met het feit dat een gemiddeld keukenplafond vol zit met inbouwspots. Dat zijn doorboringen en geluidslekken. Als je genoeg hoogte hebt kun je er een verlaagd plafond onder hangen en daarin de spotjes plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

@GodDamage daar zeg je wat inderdaad, ik heb zo'n 10 spots beoogd. En hoogte heb ik helaas te weinig, het is maar ~220 cm hoog helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:07

Steenwol/glaswol en 12.5mm gips.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Er zijn blijkbaar speciale inbouwbehuizingen voor inbouwspots om het gat van de ledspot luchtdicht af te sluiten.

Wordt een duur plafond maar wel hopelijk heeft het effect. :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
Beekforel schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 09:28:
Er zijn blijkbaar speciale inbouwbehuizingen voor inbouwspots om het gat van de ledspot luchtdicht af te sluiten.

Wordt een duur plafond maar wel hopelijk heeft het effect. :9
Kan je de spot dan niet net zo goed vastkitten/dichtkitten? Het is niet alsof je LED vaak hoeft te vervangen.

Of de spot gewoon onder het steenwol/glaswol met de bedrading laten lopen.

[ Voor 7% gewijzigd door LED-Maniak op 27-04-2021 09:35 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digilb
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:18
Ik ben iemand met 2 linkerhanden, maar wil toch de uitdaging aangaan met hulp van de community :-)
Op de zolder van ons huis uit ca. 1972 is namelijk nog een stuk muur met het oorspronkelijke bouwbeton. Dat willen we netjes afwerken door zelf te stuccen (stucen?) en iets van een koof om de leidingen heen te bouwen.

Stuccen begint natuurlijk met een zo vlak mogelijke muur. In onze muur (die grenst aan de buren) zitten echter 5 schroeven zonder normale kop. Mijn vragen:
  • Wat zijn dit voor schroeven?
  • Zijn ze belangrijk of kan ik ze er uit halen?
  • En hoe moet dat dan: met een speciaal soort schroevendraaier, een ijzerzaagje of een slijptol?
Een paar foto's van de situatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0SyCjeBiLbA4Ez6e7ONRwdN30B0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vSBcuGEaTrQ1gS2yhr7Urjrv.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2RcVw81ODUE4moCfbqUrpdgY2GM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dLZ2LGchHp08Mk0dVduRV8f2.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HYMARLi0HbqFPLMH4nKLxvQi2A4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zj1y5A5nXMAGy0jfpBrz1wCK.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MlkxSuWCwVpJcm4zDktlHISRo_s=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZDoqeU4kZ7bgguf91Ag4YnaB.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rr9Qh75G5CLb-q80C1fBdTC6TWQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1MQnUKPKN63LB07QiPU2iEjS.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Liepen daar eerst leidingen? Ziet er uit als een bout voor een beugel.

Dat stukje muur kan je wel glad krijgen met een zakje fix en finish.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scofield
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12-10 15:51
Het lijken op bevesrigingspennen voor beugels. Deze zijn er ws ingeslagen. Met een nijptang proberen ze eruit te wrikken

Nu mijn korte verfvraag voor buitenwerk, met welke overschilderbare kit vullen we kiertjes tussen staand en liggend houtwerk voordat er afgelakt gaat worden?

[ Voor 40% gewijzigd door scofield op 27-04-2021 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Det

Det

Of de klauw van een klauwhamer eronder. Of een (kleine) koevoet. Ik zou beginnen met degene die het meest uitsteekt. Als je die er eenmaal uit hebt kun je goed kijken of ie echt ingeslagen of toch geschroefd is. Ik denk idd ingeslagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digilb
  • Laatst online: 21:18
Dus geen schroeven die noodzakelijk zijn voor de muurconstructie, goed om te weten!
Ik vermoed dat er inderdaad leidingen hebben gelegen. Onze CV-ketel hangt in het trapgat, terwijl hij bij de buren op de overloop staat. Dat lijkt een ruimtewinner, maar de vorige bewoners hebben er heel veel buizen voor moeten verleggen & verlengen om dit mogelijk te maken.

Het glad te maken gedeelte is trouwens groter dan alleen dit stukje. We hebben iets van 6 vierkante meter oorspronkelijke bouwmuur; en de rest van de muur (tot aan de nok) is ook niet echt mooi meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scofield
  • Laatst online: 12-10 15:51
Ketel in het trapgat is anno 2021 niet meer toegestaan volgens arbo norm. Ik zou er iig geen onderhoud of reparatie aan uitvoeren, maar dit terzijde.

[ Voor 4% gewijzigd door scofield op 27-04-2021 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexi
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-10 22:32
President schreef op maandag 26 april 2021 @ 17:15:
Ik dacht even in mijn kenniskring te informeren naar iemand die spachtelputz kan realiseren in onze nieuwe woning.. is dat nou werkelijk zo ouderwets? We hebben het ook in ons huidige huis uit 2005 op muren en plafonds!

Ik vind het juist ideaal. Als een kind er met een stift overheen gaat dan poets je wat weg en smeer je er gewoon wat verf overheen.. bij een vlakke muur is dat onmogelijk, dat kan je nooit meer zo makkelijk repareren... Ik wilde juist iets makkelijks wat er gewoon 20 jaar op kan zitten :-(
Vlakke muren zijn prima te repareren, als je maar de juiste verf erop zet. Wij hebben krijtverf van "Painting the past". Als er een kras, stift, tomatensoep of whatever op de muur zit dan pak ik een vochtig schuursponsje en schuur dit zo weg. Je moet uiteraard wel 2 goede lagen erop zetten, anders heb je geen "bodem" om te schuren. Ik heb al wel gemerkt dat goedkopere "krijtverf" niet zo goed werkt, in de hal hebben we bezuinigd en daar heb ik spijt van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghostbuilder
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 19-04-2024
Ghostbuilder schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 18:29:
Momenteel ben ik bezig op zolder met een muurtje bouwen. Waarbij ik nu ben gekomen bij het deurkozijn. Ik had nog een oud aluminium kozijn + opdekdeur staan die ik hiervoor ga gebruiken.

Deze kozijnen klem je dus aan door een inbusbout aan te draaien. Echter merk ik dat ik een onderdeel mis (zie foto). Volgens mij hoort er achter het grijze plaatje een contra-moer te zitten, want het klemmen werkt nu ook niet.

Als ik zoek op google krijg ik niet echt hits. Zelf denk denk zelf dat er zoiets achter moet. https://m.dutch.alibaba.c...language=dutch&redirect=1. Of zit ik hier helemaal verkeerd te denken?

Iemand ideeën?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bump.

Iemand enig idee?

Als ik het kan bedenken, kan ik het maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:23
digilb schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 10:20:
Dus geen schroeven die noodzakelijk zijn voor de muurconstructie, goed om te weten!
Ik vermoed dat er inderdaad leidingen hebben gelegen. Onze CV-ketel hangt in het trapgat, terwijl hij bij de buren op de overloop staat. Dat lijkt een ruimtewinner, maar de vorige bewoners hebben er heel veel buizen voor moeten verleggen & verlengen om dit mogelijk te maken.

Het glad te maken gedeelte is trouwens groter dan alleen dit stukje. We hebben iets van 6 vierkante meter oorspronkelijke bouwmuur; en de rest van de muur (tot aan de nok) is ook niet echt mooi meer.
Nope, dat zijn een soort spijkers. Ik heb er hier in huis ook al veel van weggehaald. Nijptang werkte in mijn geval nauwelijks. De spijker is 3-4 cm lang. Flinke klap link/rechts en boven/onder met een hamer geven. Dan ontstaat er meestal een gat van een paar cm, maar die krijg je dan weer makkelijk dicht gestuct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTM

UTM

Det schreef op maandag 26 april 2021 @ 22:24:
Dus de heng is 120cm lang en de losse heng hangt wat naar beneden? Lijkt me niet zo'n punt, dit is natuurlijk een heel simpele constructie dus er zal altijd een beetje speling in zitten. Dat beeld zal versterkt worden door de lengte van de heng.
Als je de heng over de duim hangt kun je 'm dan echt axiaal, dus naar de kolom toe en er vanaf, op en neer drukken? Als die speling niet meer is dan een paar tiende millimeter zou ik de heng gewoon op de poort monteren en de zaak afhangen. Als de poort echt zichtbaar gaat hangen kun je altijd nog de trucs van _ferry_ en/of mij toepassen.
Dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sarlo
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-10 10:51
Heeft er iemand hier toevallig een idee wat voor soort bakstenen dit zijn en waar ze eventueel te koop zijn (+-50 stuks)?

Het huis is gebouwd in 1941.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S3rqhbMuYxV3QOqlWOZWv65bZ-E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TlHSIaV0qx8AAApzJjz6Ivzk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20:53

Pixeltje

Woo-woohoo!

Kun je er niet een moer op krijgen om te proberen? Het lijkt mij namelijk ook dat achter die ‘vleugels’ iets moet om de klembeweging te maken. Anders bouwmaat proberen, die verkopen de kleminrichting wellicht los.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

sarlo schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 12:48:
Heeft er iemand hier toevallig een idee wat voor soort bakstenen dit zijn en waar ze eventueel te koop zijn (+-50 stuks)?

[Afbeelding]
Bijzondere stenen zeg... Nog nooit gezien. Maar denk dat je meer succes hebt als je een professionele baksteenverkoper benaderd. Steenhandel Guerds bijv.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-10 12:07

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

sarlo schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 12:48:

[Afbeelding]
Bakstenen gezocht!
Daar vraagt iemand naar soortgelijke stenen.
Je zou eens contact op kunnen nemen met Wienerberger of Byland, al denk ik niet dat ze erg hard gaan lopen voor dergelijk kleine aantallen.
Mocht je van archeologie houden: Duik eens het gemeentelijk bouwarchief in. Wellicht dat er een aannemer vermeld staat op de tekeningen of is er een soort van bestek aanwezig waarin de stenen vermeld staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SamPatterson
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12-08 11:17
President schreef op maandag 26 april 2021 @ 20:44:
[...]

Dat is niks voor mij om te doen, waar jouw schouder flink zeer deed zal mijn arm er waarschijnlijk af liggen >:)

Het gaat mij er niet eens om dat ik spachtelputz wil... Maar, ik wil absoluut geen gladde muur. Ik wil niet dat ik boos wordt op mijn kind omdat er een deukje in de muur zit. Ik wil dat als mijn kind per ongeluk met stift een lijn op de muur heeft gemaakt ik gewoon een emmer verf van zolder kan pakken en over dat lijntje heen kan verven...

Dan is alleen spachtelputz toch 'hufterproof'?
Tip: In ons vorige huis hadden we ook spachtelputz. Destijds raadde de stukadoor ons aan om vlekken te verwijderen met n microvezeldoekje. Als je pluisjes van die stukgetrokken doekjes in je muur wil vooral doen. Wat wel heel goed hielp was kokendheet water en een tandenborstel. Dat werkte geweldig. In echt hardnekkige gevallen kun je HG sierpleisterreiniger proberen, alvorens je met de verf in de weer gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanSavelkoul
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 17-04-2024
Iemand ervaring met het vervangen van de veren van een garagepoort?
Is een oud type kantelpoort en die gaat nogal zwaar omhoog.

Helaas pas volgende week een foto, maar men kent ze wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickysedai
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:50

rickysedai

Whoop whoop

JohanSavelkoul schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 20:27:

Niet direct een antwoord op je vraag, maar een goede vriend van me had de onfortuinlijke ervaring dat zo’n veer knapte en terugschoot in zijn gezicht. Dat was een heftige en langdurige revalidatie. Sindsdien loop ik met een grote boog om die veren heen!!

Leg de lat laag, dan ben je altijd succesvol!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

JohanSavelkoul schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 20:27:

Ik heb dat @#€! ding hier net vervangen, maar toen we onze woning kregen rolde hij ook van geen kanten. Ik heb toen de wieltjes gesmeerd die in de geleiders lopen en daarna ging hij letterlijk met 1 vinger omhoog.

Als die veer zelf echt lam is, dan moet je inderdaad opletten bij demontage. Dus in gesloten toestand (ontspannen stand) losmaken. Doe je dat met de deur open, dan staan de veren strak en kan je zoals je hierboven leest enge dingen overkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkjanvdkolk
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18:21
rickysedai schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 20:36:
[...]

Niet direct een antwoord op je vraag, maar een goede vriend van me had de onfortuinlijke ervaring dat zo’n veer knapte en terugschoot in zijn gezicht. Dat was een heftige en langdurige revalidatie. Sindsdien loop ik met een grote boog om die veren heen!!
Zou er daarom soms een stuk pvc-pijp omheen zitten? Zo zie ik dat tenminste bij die van mijn vader. Heb me altijd afgevraagd waarom dat precies was.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

henkjanvdkolk schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 20:44:
[...]

Zou er daarom soms een stuk pvc-pijp omheen zitten? Zo zie ik dat tenminste bij die van mijn vader. Heb me altijd afgevraagd waarom dat precies was.
Dat zal eerder zijn om te voorkomen dat er vingertjes tussen komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanSavelkoul
rickysedai schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 20:36:
[...]

Prima antwoord hoor haha.
Zijn wel de dingen waar je op moeten letten natuurlijk.

En de kosten van zoiets, waar te bestellen?
Echt volledig leek op dat gebied.
Waarschijnlijk wil ik de poort uiteindelijk gewoon laten vervangen voor zo'n sectionaalpoort, maar aangezien dat niet even binnen een uurtje ofzo klaar is, lijkt me veren wisselen een goeie tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllInOneNerd
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 17-11-2021
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Vond je de opmerking van mij of iemand relevant of heeft het je geholpen? Laat een duimpje achter als teken van waardering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 11-10 20:04
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllInOneNerd
Members only:

Vond je de opmerking van mij of iemand relevant of heeft het je geholpen? Laat een duimpje achter als teken van waardering.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henkjanvdkolk
Members only:

[ Voor 38% gewijzigd door henkjanvdkolk op 27-04-2021 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllInOneNerd
Goede tip! Had ik nog helemaal niet aan gedacht. Ik neem aan dat ik dan voor in de muur keilbouten met zo'n bout met oog eraan moet gebruiken en in het schuurtje ook stevige schroeven moet gebruiken? Ik kan me voorstellen dat over zo'n grote afstand de krachten aardig groot kunnen zijn om het mooi strak te spannen.

Kan ik dan de matten het beste met kleine ijzerdraadjes aan de staaldraden bevestigen?

En er komt er tijd dat er wat meer budget is om haaks op de schutting een afscheiding te maken van een meter of 3 zodat er een soort 'gezellig hoekje' ontstaat. Kan ik dan op die plek waar die extra afscheiding komt alsnog beter een paal in de grond slaan en vanaf beide kanten een draad daar naar toe spannen, en dan vanaf die paal dan die 3 meter verder gaat meer draad spannen naar een tweede paal?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Det

Det

JohanSavelkoul schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 20:54:
[...]
En de kosten van zoiets, waar te bestellen?
Echt volledig leek op dat gebied.
Waarschijnlijk wil ik de poort uiteindelijk gewoon laten vervangen voor zo'n sectionaalpoort, maar aangezien dat niet even binnen een uurtje ofzo klaar is, lijkt me veren wisselen een goeie tijdelijke oplossing.
Ik zou toch echt die veren niet zomaar vervangen. Die veerkarakteristiek veranderd normaal gesproken niet zomaar na een paar jaar. Ik zou echt even smeren. Ik heb zelf geen ervaring met zo'n ding, wel met een sectionaal deur, ik neem aan dat de basis hetzelfde is. Dus geleiderail schoonmaken, rollers smeren met een spuitbus wit lithiumvet (b.v. die van WD40). Draaipunten smeren met datzelfde lithiumvet. Eventuele andere bewegende delen ook op die manier. Ik zou geen vet in de geleiderail smeren, hooguit siliconenspray als je dat wil.

Ik noem WD40, maar ik bedoel daarmee uitdrukkelijk niet de normale WD40 die je overal ziet, die is alleen geschikt om een beetje schoon te maken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Laatst online: 10-10 14:13
Nou hier zijn we alweer verder met slopen. De schoorsteen steunde dus niet op de openhaard maar hangt gewoon in die twee hoekprofielen, gok met een plaat in de spouw waardoor de druk verdeeld wordt over een groot deel van de binnenmuur.

Was nog wel even spannend, de situatie was dus zo dat er twee hoekprofielen uit de binnenmuur kwamen waar de schoorsteen op staat. We dachten even dat die profielen niet genoeg zouden zijn om de schoorsteen te dragen, dus hadden we onder die twee hoekprofielen nog één hoekprofiel gezet. Deze met twee dikke balken vastgeslagen tussen de vloer zodat die schoorsteen niet in kon storten.

Enfin tijdens het slopen verstapte ik me, kwam tegen zo’n balk aan en het hoekprofiel waar die twee andere incl schoorsteen (dachten we) op rustte kwam dus naar beneden. Gelukkig niet op mij geland maar we een gat in de parketvloer, krijg je met een profiel van 160x15x10.

Bleek dat de schoorsteen gewoon prima blijft hangen in die profielen :X. Toen kwamen we dus tot de conclusie dat ze die schoorsteen waarschijnlijk zo hebben gemaakt en vervolgens de haard er onder gebouwd hebben. Er zat nog zo’n rookkanaal steen onder die profielen, die weer op de haard leunde.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2r5pUmK_RJifgzy_5FWc0gm3ggQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zPQtxBF79EFlNgCwwHtwQZSO.jpg?f=fotoalbum_large

En wat is zo’n haard zwaar zeg, de tering. Dan heb ik het nog niet eens over hoe ze die openhaard hier gemaakt hebben. 15cm beton met betonstaal, bizar veel baksteen enz…

Manmanman. Lijkt wel een wo2 bunker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanSavelkoul
Det schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 21:26:
[...]

Ik zou toch echt die veren niet zomaar vervangen. Die veerkarakteristiek veranderd normaal gesproken niet zomaar na een paar jaar. Ik zou echt even smeren. Ik heb zelf geen ervaring met zo'n ding, wel met een sectionaal deur, ik neem aan dat de basis hetzelfde is. Dus geleiderail schoonmaken, rollers smeren met een spuitbus wit lithiumvet (b.v. die van WD40). Draaipunten smeren met datzelfde lithiumvet. Eventuele andere bewegende delen ook op die manier. Ik zou geen vet in de geleiderail smeren, hooguit siliconenspray als je dat wil.

Ik noem WD40, maar ik bedoel daarmee uitdrukkelijk niet de normale WD40 die je overal ziet, die is alleen geschikt om een beetje schoon te maken.
Dan ga ik daar eens mee beginnen.
De poort is van best een oud type kantelsysteem, dus hij zal iets ouder zijn dan een paar jaar, wellicht een jaar of 50, maar even alles schoonmaken en smeren, waarom niet, kost "niks".
Ga ik doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MijnCommentaar
  • Laatst online: 21:24
De_Bastaard schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 21:34:
Nou hier zijn we alweer verder met slopen. De schoorsteen steunde dus niet op de openhaard maar hangt gewoon in die twee hoekprofielen, gok met een plaat in de spouw waardoor de druk verdeeld wordt over een groot deel van de binnenmuur.

Was nog wel even spannend, de situatie was dus zo dat er twee hoekprofielen uit de binnenmuur kwamen waar de schoorsteen op staat. We dachten even dat die profielen niet genoeg zouden zijn om de schoorsteen te dragen, dus hadden we onder die twee hoekprofielen nog één hoekprofiel gezet. Deze met twee dikke balken vastgeslagen tussen de vloer zodat die schoorsteen niet in kon storten.

Enfin tijdens het slopen verstapte ik me, kwam tegen zo’n balk aan en het hoekprofiel waar die twee andere incl schoorsteen (dachten we) op rustte kwam dus naar beneden. Gelukkig niet op mij geland maar we een gat in de parketvloer, krijg je met een profiel van 160x15x10.

Bleek dat de schoorsteen gewoon prima blijft hangen in die profielen :X. Toen kwamen we dus tot de conclusie dat ze die schoorsteen waarschijnlijk zo hebben gemaakt en vervolgens de haard er onder gebouwd hebben. Er zat nog zo’n rookkanaal steen onder die profielen, die weer op de haard leunde.

[Afbeelding]

En wat is zo’n haard zwaar zeg, de tering. Dan heb ik het nog niet eens over hoe ze die openhaard hier gemaakt hebben. 15cm beton met betonstaal, bizar veel baksteen enz…

Manmanman. Lijkt wel een wo2 bunker.
Niet slim om de schoorsteen niet eerst te ondersteunen, je zou niet de eerste zijn waar die helemaal naar beneden komt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
MijnCommentaar schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 21:40:
[...]

Niet slim om de schoorsteen niet eerst te ondersteunen, je zou niet de eerste zijn waar die helemaal naar beneden komt
Zoals ik in mijn verhaal probeerde toe te lichten hebben we dat dus wél gedaan. Eerst een stuk vrij gekapt onder die uitstekende hoekprofielen. Daarna over dwars nog een hoekprofiel van 160x10x15 eronder gezet, deze met twee grote balken vast gezet op de grond en met een wig nog verder vastgeslagen.

Daarna pas gaan breken en we hadden dus het idee dat de hele schoorsteen er op zou gaan steunen op het moment dat we gingen breken.

Ik verstapte me, kwam tegen een van die balken aan die viel om ...

Als daar die schoorsteen op was gaan leunen dan was er echt geen beweging in die steun gekomen imo

[ Voor 6% gewijzigd door De_Bastaard op 27-04-2021 21:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkjanvdkolk
AllInOneNerd schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 21:25:
[...]

Goede tip! Had ik nog helemaal niet aan gedacht. Ik neem aan dat ik dan voor in de muur keilbouten met zo'n bout met oog eraan moet gebruiken en in het schuurtje ook stevige schroeven moet gebruiken? Ik kan me voorstellen dat over zo'n grote afstand de krachten aardig groot kunnen zijn om het mooi strak te spannen.

Kan ik dan de matten het beste met kleine ijzerdraadjes aan de staaldraden bevestigen?

En er komt er tijd dat er wat meer budget is om haaks op de schutting een afscheiding te maken van een meter of 3 zodat er een soort 'gezellig hoekje' ontstaat. Kan ik dan op die plek waar die extra afscheiding komt alsnog beter een paal in de grond slaan en vanaf beide kanten een draad daar naar toe spannen, en dan vanaf die paal dan die 3 meter verder gaat meer draad spannen naar een tweede paal?
Ik zou eerder chemische ankers gebruiken. Bijvoorbeeld Fischer FIS VS. Een keilbout zet uit in de opening en daardoor kan een baksteen barsten. Een chemisch anker doet dat niet.

Als het schuurtje van hout is, kun je daar misschien beter door een balk boren en een draadoog met bout en stevige carrosseriering gebruiken.

Palen halverwege kan, voorkomt het doorzakken van de draad. Overigens kun je best vlak naast een bestaande afscheiding met de grondboor gaten boren. Gewoon een beetje ruimer en schuin boren. Paal waterpas op de plek zetten en er schoon zand omheen spoelen met een gieter. Water laten wegzakken, en dan ben je een heel eind. Wel voldoende diep zetten. Evt pak je nu al dat gezellige hoekje mee met de staaldraad en rietmatten of klimplanten(!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllInOneNerd
henkjanvdkolk schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 21:56:
[...]

Ik zou eerder chemische ankers gebruiken. Bijvoorbeeld Fischer FIS VS. Een keilbout zet uit in de opening en daardoor kan een baksteen barsten. Een chemisch anker doet dat niet.

Als het schuurtje van hout is, kun je daar misschien beter door een balk boren en een draadoog met bout en stevige carrosseriering gebruiken.

Palen halverwege kan, voorkomt het doorzakken van de draad. Overigens kun je best vlak naast een bestaande afscheiding met de grondboor gaten boren. Gewoon een beetje ruimer en schuin boren. Paal waterpas op de plek zetten en er schoon zand omheen spoelen met een gieter. Water laten wegzakken, en dan ben je een heel eind. Wel voldoende diep zetten. Evt pak je nu al dat gezellige hoekje mee met de staaldraad en rietmatten of klimplanten(!)
Top advies. Echter, de paal die aan het eind van het gezellige hoekje komt, trek ik die niet schuin als ik de draden aan span? En elke draaddikte/type draad raad je aan? Volgens mij hoeft het draad niet veel te houden want ik de matten hangen niet echt aan de kabel volgens mij. Ik ben nu bij Staalkabel Stunter aan het kijken, genoeg opties in ieder geval :). Dus een direct linkje naar type kabel zeg ik ook geen nee tegen.

Is het ook nog raadzaam om de kabel om de paar meter (stiekem' tegen een schutting paal te maken of eventueel klapperen van de hele constructie tegen te gaan of is dat geen issue?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkjanvdkolk
AllInOneNerd schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 22:04:
[...]

Top advies. Echter, de paal die aan het eind van het gezellige hoekje komt, trek ik die niet schuin als ik de draden aan span? En elke draaddikte/type draad raad je aan? Volgens mij hoeft het draad niet veel te houden want ik de matten hangen niet echt aan de kabel volgens mij. Ik ben nu bij Staalkabel Stunter aan het kijken, genoeg opties in ieder geval :). Dus een direct linkje naar type kabel zeg ik ook geen nee tegen.

Is het ook nog raadzaam om de kabel om de paar meter (stiekem' tegen een schutting paal te maken of eventueel klapperen van de hele constructie tegen te gaan of is dat geen issue?
Paal kun je het beste schoren, denk ik. Dus de paal met een andere paal diagonaal geplaatst ondersteunen, in de trekrichting van de kabel. Hetzelfde geldt natuurlijk voor de paal 'halverwege'.

Draaddikte weet ik zo niet. Zou naar een ijzerwarenzaak gaan. Daar je verhaal uitleggen en met hun ervaring kunnen ze je vast goed helpen. Of je belt de webshop.

Rietmatten vastzetten met tyraps of verzinkt binddraad.

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josshem
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12-10 14:42
Ik wil over enkele weken ook een pergola gaan bouwen van douglas hout, deze wordt bevestigd aan de gevel van de woning en bedekt met rietmatten. Overspanning lengte: 4.20 meter, overspanning breedte 4.25.

Enige bijzonderheid is dat ik deze ook ~1x per jaar wil gebruiken om een ladder op te zetten, dus ik wil ook een afneembare MDF plaat gebruiken om een dek te maken wanneer nodig.

wat ik nu in gedachten heb:

2 staanders 15x15 op betonpoeren
liggers lengterichting 7x25cm (8x) om de ~60cm
liggers uiteinde breedte 7x25cm (2x)

Wat is handig voor de liggers overdwars qua houtverbinding? Kan ik hier om de 60cm wat dunnere balken gebruiken en deze plat op de liggers in de lengterichting monteren?

[ Voor 4% gewijzigd door josshem op 28-04-2021 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Laatst online: 20:43
Niet helemaal 'klussende tweaker' maar ik kon geen beter topic vinden. Er is wel een 'grote schoonmaaktopic' maar die is nooit echt tot leven gekomen en om die uit 2017 nu een 'kick' te geven vond ik ook zo wat.. dus toch even hier:

Wie heeft er tips met betrekking tot schoonmaken/afnemen van stucwerk? Als ik het met zo'n geel doekje of met een sponsje probeer blijven er al snel gekleurde vezels achter wat alles alleen maar erger lijkt te maken. Opschuren kan ook maar dan verdwijnt ook de kleurlaag (ral 9010) natuurlijk. Last resort (en enige échte goede optie) is wellicht gewoon latex eroverheen, maar misschien heeft iemand nog een tussenweg? Het gaat dan met name om bijvoorbeeld grijze strepen waar een stofzuiger tegen muur heeft gestaan, of vieze plekken naast het lichtknopje, etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breinonline
  • Laatst online: 05:47

breinonline

Are you afraid to be known?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:37
@Valorian Mijn vrouw gebruikt een normale witte gom (voor potlood weg te gommen). Werkt hier ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
  • Laatst online: 11-10 20:09
Witte spons werkt ook wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GloriX
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
je kan ook nog wit schuurmiddel(JIF/CIF proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 19:52
In plaats van spons of doekje een borstel gebruiken; dan blijft er in ieder geval niet aan het stucwerk hangen.
Met een zachte borstel beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartV
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-10 13:37
Valorian schreef op woensdag 28 april 2021 @ 10:06:
Niet helemaal 'klussende tweaker' maar ik kon geen beter topic vinden. Er is wel een 'grote schoonmaaktopic' maar die is nooit echt tot leven gekomen en om die uit 2017 nu een 'kick' te geven vond ik ook zo wat.. dus toch even hier:

Wie heeft er tips met betrekking tot schoonmaken/afnemen van stucwerk? Als ik het met zo'n geel doekje of met een sponsje probeer blijven er al snel gekleurde vezels achter wat alles alleen maar erger lijkt te maken. Opschuren kan ook maar dan verdwijnt ook de kleurlaag (ral 9010) natuurlijk. Last resort (en enige échte goede optie) is wellicht gewoon latex eroverheen, maar misschien heeft iemand nog een tussenweg? Het gaat dan met name om bijvoorbeeld grijze strepen waar een stofzuiger tegen muur heeft gestaan, of vieze plekken naast het lichtknopje, etc.
Een afwasborstel en combinatie met (onverdunde) blue wonder heeft bij mij de meeste vlekken nog laten verdwijnen.

I think I've got the hang of it now... :w :q :wq :wq! ^d X exit X Q :quitbye CtrlAltDel ~~q :~q logout save/quit :!QUIT ^[zz ^[ZZ ZZZZ ^H ^@ ^L ^[c ^# ^E ^X ^I ^T ? help helpquit ^D ^d ^C ^c helpexit ?Quit ?q ^Kx /QY sync halt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:09
Valorian schreef op woensdag 28 april 2021 @ 10:06:

Mijn moeder spoot het vroeger af met water en chloor, in zo'n tuinspuitpompding. Needless to say, we hadden wel plavuizen, je vloer moet er wel tegen kunnen.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Laatst online: 20:43
Wild Chocolate schreef op woensdag 28 april 2021 @ 13:11:
[...]

Mijn moeder spoot het vroeger af met water en chloor, in zo'n tuinspuitpompding. Needless to say, we hadden wel plavuizen, je vloer moet er wel tegen kunnen.
Haha ik heb hier een hoop nuttige tups gezien nav mijn vraag. Maar die van jou laat ik toch echt even links liggen. 😊 Los van hoe het reageert op de vloer is chloor namelijk zeer slecht voor je luchtwegen en kan ik mij ook zo voorstellen dat het ook niet echt bepaald goednis voor he stucwerk. Al is het verdund met water allemaal wellicht wel te overzien. Volgens mij is het ook wel echt iets van vroeger om zoveel en zulke heftige schoonmaakmiddelen te gebruiken. Hier thuis doe ik volgens mij al 20 jaar met dezelfde flessen chloor en ammoniak. Vorig jaar nog spijt gehad dat ik eens wc-een-blauw gebruikte in de badkamer en het chrome van mijn douche gesloopt heb... Nope, heftiger dan alllesreiniger heoft van mij niet meer zo nodig 😶

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinze
  • Laatst online: 09-10 08:33
Wij willen binnenkort de bijkeuken van 3 bij 2 meter (opnieuw) isoleren. Het is hier altijd +/- 10 graden kouder dan in de woonkamer en afgelopen winter was het er soms maar amper boven nul. In de zomer hebben we uiteraard hetzelfde probleem maar dan omgekeerd. Nu zitten er momenteel latten van 2 cm tegen de muur met daarachter een laagje glaswol afgedekt met gipsplaten. In hoerverre is deze isolatie effectief? Wat voor "rd waarde" zal dit geven?

Zelf zat ik te denken om de bijkeuken helemaal te strippen en als volgt te isoleren:
- 50mm PIR platen (rd 2.27) op de wanden afgewerkt met gipsplaten
- Het plafond is nu niet geisoleerd, hier wil ik 20cm steenwol tussen de balken aanbrengen en afwerken met gips.
- Op de betonvloer houten latten leggen, daarop dampfolie, groene platen en vervolgens laminaat. Dit om optrekkend vocht tegen te gaan.

Het hoeft uiteraard niet zo warm te zijn als de woonkamer het mag best een paar graden schelen, we hebben de deur toch altijd dicht.

Verder zitten de houten latten vast met iets van (roestige) schroeven/pluggen. Ik dacht in eerste instantie dat dit inbus is maar hiermee draai ik ze er niet uit. Hebben jullie enig idee wat dit is? Met een hamer en koevoet sloop ik ze er wel uit, maar als er een makkelijkere manier is scheelt dat wel een hoop tijd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JPC1y9i1Io_PhC1Ffv6LURQVfMs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/IWcLMvXOPsyj0dFRWL7Hle5z.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prakka
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:38
Vinze schreef op woensdag 28 april 2021 @ 14:04:
Wij willen binnenkort de bijkeuken van 3 bij 2 meter (opnieuw) isoleren. Het is hier altijd +/- 10 graden kouder dan in de woonkamer en afgelopen winter was het er soms maar amper boven nul. In de zomer hebben we uiteraard hetzelfde probleem maar dan omgekeerd. Nu zitten er momenteel latten van 2 cm tegen de muur met daarachter een laagje glaswol afgedekt met gipsplaten. In hoerverre is deze isolatie effectief? Wat voor "rd waarde" zal dit geven?

Zelf zat ik te denken om de bijkeuken helemaal te strippen en als volgt te isoleren:
- Het plafond is nu niet geisoleerd, hier wil ik 20cm steenwol tussen de balken aanbrengen en afwerken met gips.
- Op de betonvloer houten latten leggen, daarop dampfolie, groene platen en vervolgens laminaat. Dit om optrekkend vocht tegen te gaan.

Het hoeft uiteraard niet zo warm te zijn als de woonkamer het mag best een paar graden schelen, we hebben de deur toch altijd dicht.

Verder zitten de houten latten vast met iets van (roestige) schroeven/pluggen. Ik dacht in eerste instantie dat dit inbus is maar hiermee draai ik ze er niet uit. Hebben jullie enig idee wat dit is? Met een hamer en koevoet sloop ik ze er wel uit, maar als er een makkelijkere manier is scheelt dat wel een hoop tijd.

[Afbeelding]
Lijkt op een slaghuls.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fx500
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09-10 16:58
Vinze schreef op woensdag 28 april 2021 @ 14:04:

[Afbeelding]
https://www.bouwmaat.nl/f...-stuks/product/0000570071

Spanhuls inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinze
  • Laatst online: 09-10 08:33
@prakka @fx500 Bedankt! Geen nette manier om die dingen te verwijderen dus. Dan sla ik ze wel stuk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fx500
Helaas niet inderdaad.

Als je nog wilt uitrekenen hoe het beste te isoleren dan is deze tool wel handig.
https://www.ubakus.com/nl/rc-waarde-calculator/?

De huidige situatie zal iets doen. Maar PIR is echt veel beter.
Er was ook een topic over isolatie maar ben 'm even kwijt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

fx500 schreef op woensdag 28 april 2021 @ 14:55:
Helaas niet inderdaad.

Als je nog wilt uitrekenen hoe het beste te isoleren dan is deze tool wel handig.
https://www.ubakus.com/nl/rc-waarde-calculator/?

De huidige situatie zal iets doen. Maar PIR is echt veel beter.
Er was ook een topic over isolatie maar ben 'm even kwijt...
Bedoel je dit topic?
(Woon)Zolder dak Isoleren, beste methodiek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fx500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbnl
  • Laatst online: 21:19
Vandaag wat rabatdelen binnen gekregen voor het maken van een schutting. Het gaat om hardhout kapur. Nu zijn sommige planken mooi netjes egaal/schoon. Maar een flink aantal zitten vol vlekken, het lijken zowel watervlekken als looivlekken? Volgens het bedrijf waar ik ze gekocht heb zal het op den duur wegtrekken. Iemand hier ervaring mee? Twijfel nu tussen terugsturen of eventueel opschuren en in de olie zetten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_vxdyvJieo9KnM4sFNZIPSZc600=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k6P5DCUnbU9f4BI5UFsp7rBQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TnVltTwNhRW7rjwm1elJaxrimRE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/liyARNCB2gZY43wiBwYydQ8A.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-QJDMRD11GJimeUbmQOFP1Uzd20=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oMpOJ5IGPWHzYKfSEBxMiu2a.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Oeps, verkeerde topic. Verplaatst naar PaT in "Het grote tuinen, balkons en plantentopic"

[ Voor 168% gewijzigd door PaT op 28-04-2021 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fried
  • Laatst online: 09-10 09:35
We zijn voornemens om wat kamers op te knappen met een vers likje verf e.d. heb daarvoor een tweetal vragen:

in de woonkamer hebben we glasvezelbehang op de wanden. op een plek waar net 2 betonplaten samenkomen zie je een scheurtje in de latex. zie foto. ik vraag me af hoe dit voor te behandelen, we verwachten een donkere (blauw of groen) kleur op de muur te doen en willen eigenlijk overal het behang intact laten. dat zit er nog goed op (5jr). zou het voldoende zijn om dit aan te smeren met een elastisch vulmiddel?

in de keuken hebben we naast de RVS achterwand bij onze kookplaat een strook behandeld met sealer van 'painting the past'. dit mocht niet baten. er zijn toch wat vetvlekjes ontstaan op deze muur. ik neem aan dat we dit ook moeten voorbehandelen voordat we er overheen verven. is daarna een schrobvaste latex voldoende voor de keuken?

welke schrobvaste muurverf raden jullie aan? Sigma pearl clean is aardig aan de prijs...

op het toilet hebben we nu boven de tegelwand stuc gespoten (is zo opgeleverd bij de bouw). hier zit naast de luchtafzuiging ook een scheur. ik heb de wanden straks het liefst strak en ook in een donkere kleur. ik dacht zelf aan:
- scheur iets wegsteken waar dit los zit, vullen met (flex)vuller
- vervolgens wand met alabastine muurglad rollen en gladstrijken. indien nodig 2x.
- primen
- verven.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cNrYDatSbk9Y_QjZDEztxB2xu9Y=/x800/filters:strip_exif()/f/image/UssgVjynV41IuhtArTycBP8s.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-GaQ59mbE6IZJEZZiPnxkmhEmow=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Ejzo1ma05rdyAvcd7EqyJ5zo.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aHj__IUOFV-kCpx_fx6Hea1zWo0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FZlJCtnTi1T2OTgW6ysB6YKP.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u4oo_BVc0p6OJpkxhgXdyGKa9hw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/USDs6mTSQf1OuPs7KhbTxlAu.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

PaT schreef op woensdag 28 april 2021 @ 16:22:
Afgelopen maandag is onze berging/overkapping afgekomen. Op Koningsdag heb ik even snel wat 50x50 tegels in het bergingsdeel gelegd zodat we die kunnen gebruiken tot de definitieve bestrating komt.

Volgende week komen de zonnepanelen op het dak, maar we zijn er nu al helemaal blij mee.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Op de voorgrond de drie poeren die ik onverwacht tegen kwam bij het bouwrijp maken van de grond :(

Wat ik mij afvroeg, wij hadden het idee om de bestrating gewoon onder het gebouwtje door te leggen. Is dat gebruikelijk of 'moet' je opsluitbanden onder je wandjes plaatsen? Hoe wordt dat doorgaans gedaan?
mijn schuur is 7x3 (vergelijkbaar met die van jou)

ik zou zeker wel composiet "balk".... (naam ff kwijt) tussen je "vloer" en hout .. wegens rot

Voor de schuur heb ik een 20cm dikke EPS 120 laag begraven als fundering dan 20cm zand .. ingesloten met beton branden die onderling met een beetje cement "vast' gemaakt zijn .. en daarboven op stenen waarop de schuur rust ..
de afwatering v.d schuur zit buiten deze "fundering" en tijdens het ingraven heb ik ook een dikke "worst" gelegd met geodoek gevuld met grind..)

Zo kan het zand niet uit de "bak" lopen .. en water kan toch weg tussen de tegels --> zand --> platen door .. maar meeste zal buiten de bak blijven hopenlijk :)

ps ik heb van te voren wel een riool buis begraven van de fundering huis (kruipruimte) naar schuur (secundaire meterkast) ... alleen achteraf had ik beter de stroom en netwerk kabels direct mee kunnen leggen .. ;) ... extra tip .. ik heb 3 "aderparen" .. 1 voor verlichting, 1 voor "apparaten" en 1x voor "teruggeleverde stroom"

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

@vso, dat is wel een heel degelijke fundering. Aan die eps ga ik hier niet beginnen. Van zakkingen heb ik relatief weinig last.

Die composiet stroken zat ik ook naar te kijken. Nu zitten aan de onderzijde hardhouten latten, dus die kunnen er ook wel even tegenaan voordat ze weggerot zijn.

Wat betreft de elektra en riolering ligt de hemelwatafvoer al klaar op 3 meter van de blokhut. Verder gaat er een 5x4mm2 kabel dadelijk vanaf mijn meterkast via de fundering richting berging. Daar komt het in een groepenkastje waar ik de boel ook kan verdelen voor zonnepanelen, verlichting en eventueel een terrasheater mocht ik die ooit willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 01:04

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Fried schreef op woensdag 28 april 2021 @ 16:24:
We zijn voornemens om wat kamers op te knappen met een vers likje verf e.d. heb daarvoor een tweetal vragen:
Dit lijkt alles bij elkaar onze situatie wel. Inclusief wat er in specifieke plaatsen op de muren zit en mee gebeurt :D
in de woonkamer hebben we glasvezelbehang op de wanden. op een plek waar net 2 betonplaten samenkomen zie je een scheurtje in de latex. zie foto. ik vraag me af hoe dit voor te behandelen, we verwachten een donkere (blauw of groen) kleur op de muur te doen en willen eigenlijk overal het behang intact laten. dat zit er nog goed op (5jr). zou het voldoende zijn om dit aan te smeren met een elastisch vulmiddel?
Volgens mij heb jij renovlies en geen glasvezel ;) Maar ik denk niet dat ie dat red. Ik zag laatst op YT een filmpje over het repareren van glasvezelbehang. Wil ik hier ook nog eens proberen. Moet je zo goed als helemaal dicht kunnen krijgen
in de keuken hebben we naast de RVS achterwand bij onze kookplaat een strook behandeld met sealer van 'painting the past'. dit mocht niet baten. er zijn toch wat vetvlekjes ontstaan op deze muur. ik neem aan dat we dit ook moeten voorbehandelen voordat we er overheen verven. is daarna een schrobvaste latex voldoende voor de keuken?

welke schrobvaste muurverf raden jullie aan? Sigma pearl clean is aardig aan de prijs...
In de keuken hebben wij van die speciale verf voor keuken en badkamer van alabastine. Werkt prima, veeg je alles zo af. Kost de wereld niet iirc. maar het zit er ook al jaren op.
op het toilet hebben we nu boven de tegelwand stuc gespoten (is zo opgeleverd bij de bouw). hier zit naast de luchtafzuiging ook een scheur. ik heb de wanden straks het liefst strak en ook in een donkere kleur. ik dacht zelf aan:
- vervolgens wand met alabastine muurglad rollen en gladstrijken. indien nodig 2x.
- primen
- verven.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Muur in de wc: is dat daadwerkelijk stuc of toevallig gewoon structuurverf? Gezien de wand kan het ook dat laatste zijn namelijk; die toiletten zijn tussenmuren en met voorstrijk en een structuurverfje krijg je het zelfde effect. Als het idd structuurverf is zou beetje openen, plamuren en weer dichtsmeren met diezelfde structuurverf ook moeten kunnen :)
Anders idd stucreparatiespul kopen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

PaT schreef op woensdag 28 april 2021 @ 16:52:
@vso, dat is wel een heel degelijke fundering. Aan die eps ga ik hier niet beginnen. Van zakkingen heb ik relatief weinig last.

Die composiet stroken zat ik ook naar te kijken. Nu zitten aan de onderzijde hardhouten latten, dus die kunnen er ook wel even tegenaan voordat ze weggerot zijn.

Wat betreft de elektra en riolering ligt de hemelwatafvoer al klaar op 3 meter van de blokhut. Verder gaat er een 5x4mm2 kabel dadelijk vanaf mijn meterkast via de fundering richting berging. Daar komt het in een groepenkastje waar ik de boel ook kan verdelen voor zonnepanelen, verlichting en eventueel een terrasheater mocht ik die ooit willen.
Mijn tuin ligt op een oude rivier locatie oid .. en ik heb wel verzakkingen en drassige grond ..

Mijn verhaal tja .. doe ermee wat je wilt .. imho is er een keer over nadenken beter dan achteraf "wist ik het maar" .. of je het wel / niet doet dat is een ander verhaal.

Een hoofd reden om "extra" kabels te leggen is, is veiligheid de zekering in de tuin is lager afgezekert 10ma ipv 30ma in de meterkast .. dat is wel nuttig voor je zwembad/tuin verlichting inverband met kids ..
Maar ik wil niet dat als ik bv terrasverwarmer / zaagtafel oid aanslinger dat die eruitklapt
En ja ik kan aftakken maar vind het wel fijn dat dingen "apart" lopen.. en toch zat ruimte in de schakelkast ..

ik zou wel die composiet doen .. je wil niet gaan mutsen achteraf .. nu kan je nog met een paar krikken oid paar cm oplichten . en eronder schuiven ..

Heb je betonploerten onder je hoeken staan ? er zijn speciale stormveren die als de wind eronder slaat de boel weer naar beneden trekken.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:37

BrZ

Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Was gisteren wat in de tuin bezig, en bemerkte dat de hemelwater afvoer aan de achterkant eigenlijk gewoon een pijp is die de grond in afwatert.
Weliswaar een soort putje gemetseld van wat stenen waar het dan in loopt, met een houten dekseltje er op. maar het zorgt dus wel voor extra veel water rond de fundering enzo. Deden ze dat vroeger vaker zo? Nota bene 3 a 4 meter verder zit een afvoer van een berging, neig zelf om hem daar op aan te sluiten voordat mijn vriendin de boel vol met planten heeft gezet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fried
  • Laatst online: 09-10 09:35
The Eagle schreef op woensdag 28 april 2021 @ 17:05:
[...]

Dit lijkt alles bij elkaar onze situatie wel. Inclusief wat er in specifieke plaatsen op de muren zit en mee gebeurt :D

[...]

Volgens mij heb jij renovlies en geen glasvezel ;) Maar ik denk niet dat ie dat red. Ik zag laatst op YT een filmpje over het repareren van glasvezelbehang. Wil ik hier ook nog eens proberen. Moet je zo goed als helemaal dicht kunnen krijgen

[...]

In de keuken hebben wij van die speciale verf voor keuken en badkamer van alabastine. Werkt prima, veeg je alles zo af. Kost de wereld niet iirc. maar het zit er ook al jaren op.

[...]

Muur in de wc: is dat daadwerkelijk stuc of toevallig gewoon structuurverf? Gezien de wand kan het ook dat laatste zijn namelijk; die toiletten zijn tussenmuren en met voorstrijk en een structuurverfje krijg je het zelfde effect. Als het idd structuurverf is zou beetje openen, plamuren en weer dichtsmeren met diezelfde structuurverf ook moeten kunnen :)
Anders idd stucreparatiespul kopen.
Die muur op het toilet is echt stucwerk. Gespoten, net als de plafonds.

Die naad in de woonkamer komen dus 2 betonplaten (prefab) samen. ik verwacht dat de werking er wel een heel eind uit is na ruim 5jr. de 'scheur' lijkt vooral in de latexlaag te zitten.
Zou dit te fixen zijn door een snede te maken precies over die scheur heen, en de boel weer dicht te spuiten met wat flexibele kit?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• De_Bastaard
Inmiddels wat meer opgeruimd!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iXX6vJj4ijrVDZtMOAChc7UIMvY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d0pEPg5CWhlQiaif9SfoXAVe.jpg?f=fotoalbum_large

Binnenkort nieuw kozijn er in en dat soort fratsen. Muur links nog opknappen, yadayada

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethiron
  • Registratie: November 2016
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

_ferry_ schreef op woensdag 28 april 2021 @ 20:15:
Was gisteren wat in de tuin bezig, en bemerkte dat de hemelwater afvoer aan de achterkant eigenlijk gewoon een pijp is die de grond in afwatert.
Weliswaar een soort putje gemetseld van wat stenen waar het dan in loopt, met een houten dekseltje er op. maar het zorgt dus wel voor extra veel water rond de fundering enzo. Deden ze dat vroeger vaker zo? Nota bene 3 a 4 meter verder zit een afvoer van een berging, neig zelf om hem daar op aan te sluiten voordat mijn vriendin de boel vol met planten heeft gezet :P
Ik weet er het fijne niet van, maar weet wel dat hemelwaterafvoer en riolering tegenwoordig gescheiden moet zijn. Dus zou me daar iig even verdiepen voordat je hem klakkeloos daarop aansluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Ethiron schreef op woensdag 28 april 2021 @ 21:12:
[...]

Ik weet er het fijne niet van, maar weet wel dat hemelwaterafvoer en riolering tegenwoordig gescheiden moet zijn. Dus zou me daar iig even verdiepen voordat je hem klakkeloos daarop aansluit.
ligt meestal aan de gemeente .. maar vooruit plannen is wel handig ..

@_ferry_ vergeet niet de zwanenhals als je hem op de riool aansluit ..
En het kan ook zijn dat je buis gewoon afgebroken is ... en het andere deel verzakt / volgelopen is met zand ..

als je er aan begint zorg wel dat je in de gelegenheid bent onderdelen te halen

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ethiron schreef op woensdag 28 april 2021 @ 21:12:
[...]

Oh niet helemaal duidelijk, maar de afvoer van de berging is dus ook een hemelwater afvoer, waarvan de leiding door mijn tuin loopt.

De huidige buis is zeker niet afgebroken, maar misschien wel moedwillig zo gemaakt door een vorige bewoner ofzo. Snap de logica niet dat het ene dak wel aangesloten zit qua afvoer, en het andere niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuaro
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 06-10 15:40
Iemand tips voor het netjes afwerken van boorgaten in tegels (in de douche). Onze douche is kapot en wil deze gaan vervangen. Helaas geen tegels over dus zal de oude gaten zo netjes en vooral waterdicht moeten afwerken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:54
Ik heb er siliconenkit met een kleurtje in gedaan.

Boorstof opvangen (om erin te smeren) heeft vaak geen zin, aangezien wandtegels vaak niet massief zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkjanvdkolk
Raymond schreef op woensdag 28 april 2021 @ 22:26:
Ik heb er siliconenkit met een kleurtje in gedaan.

Boorstof opvangen (om erin te smeren) heeft vaak geen zin, aangezien wandtegels vaak niet massief zijn.
Hier hetzelfde, is best netjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CvP_tweakers
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 09-10 21:44
vso schreef op woensdag 28 april 2021 @ 16:37:
[...]

extra tip .. ik heb 3 "aderparen" .. 1 voor verlichting, 1 voor "apparaten" en 1x voor "teruggeleverde stroom"
Waarom apart voor terugleveren??

Gasloos sinds nov. 2019, 10,5 Kwp, Fronius Symo GEN 24 10 plus, Zonneboiler Wolf BSP 800 + 4x Topson F3-1, CV-Houtkachel Walltherm, Renault Zoe R135 Intens 50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Omdat mijn PV installatie op het dak ook met een aparte kabel naar mijn meterkast loopt,
En Misschien dat ik in huis via een powerbank oid in de schuur een gedeelte off-grid trek ?

ga ik het ooit benutten weet ik niet .. het ligt klaar indien nodig

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Dat deden ze vroeger vaker zo. Bij mijn vorige huurhuis had ik zo'n put, en toen het huis waar ik nu woon gebouwd werd (1973) had elk huis zo'n put. Bij ons staat er een uitbouw bovenop en zijn de HWA aangesloten op het riool, maar als ik had mogen kiezen had ik liever infiltratiekratten gehad. Voor de fundering is het niet zo'n probleem, als je een houten fundering hebt is het zelfs juist fijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Laatst online: 09-10 17:08
Tehh schreef op donderdag 29 april 2021 @ 10:56:
[...]

Dat deden ze vroeger vaker zo. Bij mijn vorige huurhuis had ik zo'n put, en toen het huis waar ik nu woon gebouwd werd (1973) had elk huis zo'n put. Bij ons staat er een uitbouw bovenop en zijn de HWA aangesloten op het riool, maar als ik had mogen kiezen had ik liever infiltratiekratten gehad. Voor de fundering is het niet zo'n probleem, als je een houten fundering hebt is het zelfs juist fijn ;)
En het is natuurlijk altijd beter om regenwater in de grond te laten zakken en het niet via het riool af te voeren. Bij ons in de stad krijg je zelfs subsidie als je je HWA loskoppelt van het riool. ;)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Wetterhahn
  • Laatst online: 11-10 22:35
Hier recent ongeveer hetzelfde meegemaakt. Ik kwam er achter dat mijn putje aan de achterkant van het huis, waar ook de regenpijp van het dak op uitkomt, niet aangesloten was op de overige afvoer / riolering. Hierdoor spoelde water onder een tegel weg, en leek er ook water in de kruipruimte te komen.

Situatie zoals het was, met een regenpijp die uitkomt op een putje dat dus los gezet was, en niet aangesloten was.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ctesKbrHZZLcZcHw67-1-Wm2780=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yqwB0hiWqeSdVynoxwC9tuq0.jpg?f=user_large

De 'bak' daaronder. Hier kwam het putje dus van boven op uit. Je ziet naar links de afvoer richting riool, en van onder komt de afvoer uit de tuin aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f32ececqQMjr51H3BIvH2S-X_kk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/p9HMyDAnpshPvuaGQHvz8wQX.jpg?f=user_large

Ik heb het opgelost met een tussenstuk, en wat extra buis. Tussenstuk heb ik zelf gemaakt uit twee normale 90 graden bochten, ze zijn ook online te koop maar alleen voor de hoofdprijs met lange levertijd. De regenpijp is nu direct aangesloten. Geen putje meer daar, die was ook niet nodig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B6HDRy6uyNx69wHr8iOKD0m--TU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zPYnR5MvX8d1mAkR1AiSt1Qz.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wetterhahn
  • Laatst online: 11-10 22:35
dreamscape schreef op donderdag 29 april 2021 @ 11:26:
[...]

En het is natuurlijk altijd beter om regenwater in de grond te laten zakken en het niet via het riool af te voeren. Bij ons in de stad krijg je zelfs subsidie als je je HWA loskoppelt van het riool. ;)
Helemaal eens dat het beter is om de HWA af te koppelen. Maar deze opzet, en waarschijnlijk die van @_ferry_ lijkt me niet daarop gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Wetterhahn schreef op donderdag 29 april 2021 @ 11:29:
[...]

Hier recent ongeveer hetzelfde meegemaakt. Ik kwam er achter dat mijn putje aan de achterkant van het huis, waar ook de regenpijp van het dak op uitkomt, niet aangesloten was op de overige afvoer / riolering. Hierdoor spoelde water onder een tegel weg, en leek er ook water in de kruipruimte te komen.

Situatie zoals het was, met een regenpijp die uitkomt op een putje dat dus los gezet was, en niet aangesloten was.

[Afbeelding]

De 'bak' daaronder. Hier kwam het putje dus van boven op uit. Je ziet naar links de afvoer richting riool, en van onder komt de afvoer uit de tuin aan.

[Afbeelding]

Ik heb het opgelost met een tussenstuk, en wat extra buis. Tussenstuk heb ik zelf gemaakt uit twee normale 90 graden bochten, ze zijn ook online te koop maar alleen voor de hoofdprijs met lange levertijd. De regenpijp is nu direct aangesloten. Geen putje meer daar, die was ook niet nodig.

[Afbeelding]
Ja, erg vergelijkbaar, misschien zit er ergens onderin wel een buis, maar dan met centimeters aan grond/compost/groenafval er op. Op een druilerige dag als vandaag staat er een laagje water in. En dan hoor je het water kletteren.

Moet toch nog eens in de kruipruimte zijn, om wat kabels door te leggen, zal dan ook eens kijken of het daar opvallend veel natter is. Maar als ik in de grond afwater doe ik dat liever verder naar achteren in de tuin, daar waar de planten groeien. Niet onder het terras en langs de fundering. Grondwaterstand is hier al vrij hoog merkte ik toen ik begon te graven voor de schutting.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:45
Wetterhahn schreef op donderdag 29 april 2021 @ 11:29:
[...]

[..]

Ik heb het opgelost met een tussenstuk, en wat extra buis. Tussenstuk heb ik zelf gemaakt uit twee normale 90 graden bochten, ze zijn ook online te koop maar alleen voor de hoofdprijs met lange levertijd. De regenpijp is nu direct aangesloten. [..]

[Afbeelding]
Zie hier de echte Tweakers.. Hulde!!

*sowieso

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• breagor
  • Laatst online: 18:57
gister en vandaag mijn tafel voor het zagen van plaat materiaal met de invalzaag wat geoptimaliseerd

Het was een simpel frame op 2 schragen:

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/jqNCc4ZG/20210227-140430.jpg

nu een extra onderkast en wat frames gemaakt, hierdoor meer werkblad ruimte en meer opberg ruimte!

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/VNpLBJMf/20210429-125311.jpg

de frames zijn afneembaar en verschuifbaar, dus ook nog eens wat meer flexibiliteit bij het zagen.....much better this way :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-08 10:41
Fried schreef op woensdag 28 april 2021 @ 16:24:
- primen
- verven.
Het lastige is de structuur op de muur, bij reparaties kan je die moeilijk herstellen. Ik had vergelijkbare scheuren in mijn muren, maar die zijn allemaal glad gestuct :) wat ik heb gedaan is met een verfkrabber de scheur uitgekrabt, tot ongeveer een halve centimeter diep. Op die manier ontstaat er een brede V-groef, en die maak je omdat het nieuwe materiaal hier goed op kan hechten.

Vervolgens heb ik met gips het gat opgevuld. Gips kost geel drol, en je moet ongeveer de consistentie van pindakaas hebben. Je moet de muur voorbehandelen om te voorkomen dat de muur het vocht uit de gips trekt. Anders krijg je uitgedroogd gips, en niet uitgehard gips. Dit kan door de muur even nat te maken, of je kan voorstrijk gebruiken. Hierna kan het gips erop, dit maak je netjes met een plamuurmes. Wellicht heb je enkele lagen nodig omdat gips altijd wat krimpt.

Je hebt ook spac-repair van Alabastine, daar heb ik ooit een keer mee gewerkt. Het voordeel van dit spul is dat je goed de structuur van de muur na kan bootsen door met een natte kwast te stempelen op de filler. Wellicht kan je eerst de V-groef maken, en daarna met spac-repair aan de slag?

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Pagina: 1 ... 128 ... 469 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/