In december had ik bij mijn moeder onder de noemer vooruitgang voor de verwarming de hal gesloopt en de steenstrips uit de jaren 70 naar container verbannen. Toen had ik stalen CV leidingen gebogen (enkel stuk van 6 meter), voorzien van mantelbuis en in de muur gefreesd. Allemaal voor een radiator in de woonkamer.
In maart kwam de stukadoor en die heeft alles weggestukt, je ziet er dus niks van. Precies zoals ik het bedacht had.
Afgelopen weekend heb ik daar een nieuwe radiator ophangen en daarvoor ook weer leidingen gemaakt en de bende geschilderd.
Het escaleerde een beetje. Ik begon met de radiator ophangen. De beugels bleken te kort (verkeerd geleverd). Toen dacht ik, toen mijn moeder de nieuwe beugels ging halen: "ik kan best even die gestukte muren schuren". Dat was zo gedaan, dus toen moeders gebeld of ze even voorstrijk mee kon nemen. Op sommige stukken was die muur namelijk 4cm dik gestukt.
Toen dus maar even alles voorgestreken met de gedachte dat dat maar gedaan was. Eerste laag verdween als sneeuw voor de zon dus nog maar twee lagen daarna erop. Toen dacht ik: "Als jij nou s verf haalt dan schilder ik wel even achter die radiator (die nog niet hing) zodat we straks als we de benedenverdieping helemaal gaan schilderen, dat alvast gedaan is".
Ik bedacht me en belde mijn moeder of ze ook nog even plafondverf mee kon nemen. Dus toen maar die hele hal geschilderd en t plafond ook. Meteen een gat dat daar al 30 jaar zat dicht gemaakt en weggeschilderd.
Toen kwam ik bij de trap, tja. Nu stoppen ziet er ook niet uit.
Dus maar de leuning eraf getrokken en vrolijk door gegaan.
Toen kwam ik boven bij de overloop aan... Dus daar ook maar nieuwe verf in mijn bakjes gedaan en die ook maar meegepakt. Daarna had ik nog wat plafondverf over en ik vond t zonde om weg te gooien. Daarmee nog het plafonnetje van het toilet gedaan dat nu ook weer stralend wit is.
Vervolgens weer alles terug gehangen, wcd's schakelaars, trapleuning, spiegels, schilderijen en uiteindelijk die radiator terug gehangen.
Waarbij ik dit kunstwerk achter de gordijnen gemaakt heb.
Super handig de aanvoerleiding tegen de retourleiding tegen de muur uit laten komen. Er zat daar n soort van grote wokkel die nog 20 cm naar voren toe kwam. Nu dus deze fly-under. Veel minder ruimte en aangezien het gordijn ervoor hangt en de vorige oplossing ook al 30 jaar zo hing was dat prima.
Dit was de laatste radiator want nu heb ik door het hele huis alle oude (50+ jaar) rotzooi vervangen voor type 22 radiatoren (7stuks) aan de achterkant voorzien van radiatorfolie en bijna overal thermostatische kranen.
Beetje uit de hand gelopen. Nu moet ik nog even hoge plinten er tegenaan knallen. Dan is het echt helemaal af. Moeders was wel erg blij. De laatste schilderbeurt was blijkbaar 16 jaar geleden door mijn vader gedaan.
[
Voor 9% gewijzigd door
zwahiel op 30-04-2021 09:51
]
Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020