Aurum schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 11:34:
@
THxZ0NE
Heb je bij de juiste temperatuur geschilderd?
Omdat je aangeeft dat het met tinner iets beter word, kan het zijn dat je te koud aan het schilderen bent? met een te hoge viscositeit in je verf kan de verf wat moeite hebben om mooi uit te vloeien, en als je dan extra lucht "er in kwast" (dat is met een roller vaak nog veel erger) dan krijg je last van bubbeltjes die dan niet netjes uitvloeien.
En hoe heb je de ondergrond ontvet?
Aangezien je zelf al hebt geprobeerd om het op te lossen met een Anti-siliconen additief gok ik dat je weet dat je met iets van kraters of fish eye te maken hebt als ik het zo in schat. Als je met kraters te maken hebt terwijl je nog nat aan het schilderen bent is het meestal iets van vet,olie,wax of siliconen wat ervoor zorgt dat de verf niet in 1 nette laag kan vloeien. dit kan op de ondergrond zitten, maar ook op je kwast. Als je je kwast vervolgens in de pot doopt dan zit je de hele pot te "besmetten".
Gisteren een testsessie gehad, hierbij m'n bevindingen, ik hoop dat ik er nu uit ben.
Ik schilder overigens tussen de 13-20 graden. Temperatuur van de afgelopen 3 weken. Niet direct in de zon. De verf staat in de woonkamer waardoor de viscositeit prima is. Niet meer het stroperige zoals ik eerst had.
Ik heb een 1.5 liter blik van 2 jaar oud. De kwasten heb ik al een paar weken in de kwastenreiniger (de parel eco) staan omdat ze daar lekker soepel in blijven. Ik heb in het verleden direct uit het 1.5 liter blik geschilderd met 2 goede meesterhand kwasten. Daarna terug in het blik met kwastenreiniger.
Ik heb nu ook 1 liter blik waarbij ik niet met een kwast in ben geweest. Dit is een nieuw blik waarbij ik voor de testsessie papieren bekertjes gebruik om te testen.
Het testoppervlak is een stuk kozijn dat ontvet is met st Marc en ammoniak verdunning.
Nu lijkt het zo te zijn dat als ik met een nieuwe kwast, direct uit de verpakking, de sample van het 1 liter blik gebruik het minimaal tot 0 is qua bubbeltjes. Op de achterkant van glad karton geeft het nog steeds bubbeltjes.
Als ik uit het nieuwe blik een sample neem, een oude kwast die in terpetine schoon is gemaakt en daarna met groene zeep. Goed uitgespoeld en weer in terpetine en daarna uit de nieuwe sample schilder. Dan is het resultaat qua bubbeltjes een stuk minder maar nog wel aanwezig.
Kortom.. ik hoop dat ik de nieuwe kwasten schoon kan maken in terpetine zonder dat ik de bubbeltjes krijg. En daarna weer opnieuw kan gebruiken. Voor nu heb ik m'n oude kwasten weg gegooid en de kwastenreiniger ga ik niet meer gebruiken. Alleen nog terpetine dus.
Nu heb ik voorgenomen om kozijnen op de benedenverdieping met het nieuwe blik en alleen nieuwe kwasten te schilderen. Kozijnen op de bovenverdieping ga ik uit het 1.5 liter lik doen met nieuwe kwasten. Overigens had de Avis Siliconen verwijderaar weinig tot geen zichtbaar effect. De bubbeltjes leken ook al in de kwast te zitten als ik de oude kwast door de verf haalde.
Ik zeg steeds bubbeltjes omdat als ik met een kleine loep kijk dan zie ik dat het een soort bel is met een spiegel/kleur tint. Dit komt een beetje overeen met een plas water en olie erin zoals je weleens ziet op straat.
Ik hoop dat dit de oplossing is.. wellicht is deze verf gewoon enorm gevoelig voor andere stoffen. Een test met de verf in een bekertje en een scheut kwastenreiniger, terpetine en water heeft tot gevolg een bobbelige sxhilderlaag maar niet enorm veel meer.
Overigens.. schilderen uit het blik ga ik niet meer doen. Afgeleerd. Ik heb nu een verzetblik. En ik had een nieuwe kwast (Copenhagen Gold) geprobeerd van de Action, dat schildert wel echt lekker en niet duur.