[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 130 ... 450 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10:59
bbbrumbrum schreef op zondag 2 mei 2021 @ 02:25:
[...]

Houtvezel isolatie en dubbele laag gipsvezel of zware persing gips. Tussen de lagen acoustische kit zoals GreenGlue.

Maar het beste zijn 2 losse wanden met luchtspouw.
Luchtspouw heb ik ook overwogen, alleen worden wanden snel erg dik. Of werkt zoiets ook, dus de balken om-en-om zetten?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pOkhthcKhVPeK3IZr69RWZm7kgo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OvUbFbmgAYgdOULARQtGYMrN.jpg?f=fotoalbum_large

Je hebt dan ten minste 20 mm lucht tussen de wanden.

Volgens jou is enige vulling met isolatiemateriaal niet nodig op deze manier?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Impry
  • Laatst online: 20-05 15:32

Impry

Rallymedia.nl

Biatch schreef op zondag 2 mei 2021 @ 09:10:
[...]

Heb je wel gipsband gebruikt voor de naden? Ik kan het op de foto niet zien
Ja, zit er in. Op 1 plek onvoldoende gedekt door gipsplaatvuller, dus daar zie je mooie ruitjes er doorheen komen :D :X
Maar dat is nog wel na te bewerken.

Maar conclusie dus voor de volgende 3 kamers. Of veel tijd reserveren voor het glad maken van AK platen.
Of RK platen en dan de naden afkitten met acrylaatkit.

Rallymedia op YouTube - Rallymedia Facebook

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 15:46
Zwartoog schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 23:27:
Ik ben op zolder bezig twee tienerkamers te maken, en ben aan het dubben wat ik het best kan doen qua geluidsisolatie.

Ik heb steenwolplaten van 50 en 75 mm. Qua vergelijkbare dikte kan ik dus:
1) wand maken van 75 mm
2) wand maken van 50 mm + extra laag gipsplaten aan beide kanten
3) alleen 50 mm, zonder extra gipsplaten

Voor verdere afwerking heb ik al gipsvezelplaat in huis. Dat is al behoorlijk zwaar, dus ik weet niet of een extra laag "gewone" gipsplaten nog zoden aan de dijk zet. Idem met toegevoegde waarde van 25 mm extra steenwol voor geluidsreductie.

Iemand advies?
Waarom wil je geluidsisolatie?
Ze kunnen hun muziek ook iets zachter zetten, of hun bed iets van de muur af halen als hun vriend(in) blijft "slapen".

Maar de wand zoals je hebt geschetst met de dwars geplaatste balkjes en 20mm luchtspouw zou ik niet doen ik had zo'n wand staan tegen de achterkant van een kastenwand om 3 cm ruimte te winnen, maar de wand bleef altijd een beetje beweging houden.

Nu is die wand vervangen door een wand van H.O.H 30cm 120*38mm balkhout (zo konden de ventilatie buizen naar beneden er mooi door) gevuld met steenwol en beide zijden afgeschroefd met 9mm multiplex en een laag 12mm gipsplaten per kant.
Hier komt geen geluid doorheen, het geluid horen wij altijd via de gang.
En de muur is mega solide.

Maar als er een tiener ligt die hyper sensitief is en aan de andere kant slaapt een nieuwe Martin Garrix, dan is een volledig geluidsgeisoleerde studio wel aan te raden ja.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mrlten
  • Registratie: Februari 2005
  • Nu online

Mrlten

Premium Deluxe Plus

FRANQ schreef op zondag 2 mei 2021 @ 10:03:
[...]
Ze kunnen hun muziek ook iets zachter zetten, of hun bed iets van de muur af halen als hun vriend(in) blijft "slapen".
Misschien is @Zwartoog nogal 'actief' met mevrouw Zwartoog en hebben de kinderen geklaagd :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:14

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Ik twijfel een beetje, als ik een nieuw plafond en wand maak (renovatie) met 4AK gipsplaten en dat afsmeer kan ik dat dan in de latex zetten en een strak resultaat behalen, of is het beter om nog een stuclaag over het gips aan te laten brengen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
[...]

Maar de wand zoals je hebt geschetst met de dwars geplaatste balkjes en 20mm luchtspouw zou ik niet doen ik had zo'n wand staan tegen de achterkant van een kastenwand om 3 cm ruimte te winnen, maar de wand bleef altijd een beetje beweging houden.

Nu is die wand vervangen door een wand van H.O.H 30cm 120*38mm balkhout (zo konden de ventilatie buizen naar beneden er mooi door) gevuld met steenwol en beide zijden afgeschroefd met 9mm multiplex en een laag 12mm gipsplaten per kant.
Hier komt geen geluid doorheen, het geluid horen wij altijd via de gang.
En de muur is mega solide.

Maar als er een tiener ligt die hyper sensitief is en aan de andere kant slaapt een nieuwe Martin Garrix, dan is een volledig geluidsgeisoleerde studio wel aan te raden ja.
Het is inderdaad een combi van een geluidsgevoelige puber die zeg maar "niet op tijd gaat slapen" 😉 en een jonger broertje wat vroeger naar bed gaat en behoorlijk hyper kan gamen. Daarnaast draagt het geluid van online meetings best ver.

Dus een beetje op zoek naar de maximale geluidsreductie met een ~10 cm wand.
Mrlten schreef op zondag 2 mei 2021 @ 10:13:
[...]

Misschien is @Zwartoog nogal 'actief' met mevrouw Zwartoog en hebben de kinderen geklaagd :+
Nah, die voorzetwand naar de buren staat reeds :P Hoewel vooral omdat zij aangelegen de badkamer hebben, en er geen spouw zit in de mandelige muur. Hier 20 mm luchtspouw + 50 mm steenwol + 12,5 mm gipsvezel. Werkt het? Geen idee, we slapen er nog niet :9

[ Voor 14% gewijzigd door Zwartoog op 02-05-2021 10:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marc1111
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12-05 21:30
Zwartoog schreef op zondag 2 mei 2021 @ 09:18:
[...]

Luchtspouw heb ik ook overwogen, alleen worden wanden snel erg dik. Of werkt zoiets ook, dus de balken om-en-om zetten?
[Afbeelding]

Tijdens een bouwkundige keuring van een te kopen woning werd ons getipt het op die manier te doen, maar dan met een dubbele gipsvezelplaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:00
Beekforel schreef op zondag 2 mei 2021 @ 10:25:
Ik twijfel een beetje, als ik een nieuw plafond en wand maak (renovatie) met 4AK gipsplaten en dat afsmeer kan ik dat dan in de latex zetten en een strak resultaat behalen, of is het beter om nog een stuclaag over het gips aan te laten brengen?
Als je de randen 3x afsmeert kan je ze na voorstrijken in principe verven.

Wat wel veel gedaan wordt is dat er over de hele plaat een filmlaagje gips wordt aangebracht.

Ik heb zelf alle wanden met 1~2mm fix&finish gestuct. Dat is net ff wat strakker als je strijklicht hebt.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-05 19:36
@Zwartoog
Kijk voor de lol eens naar een aantal filmpjes van deze youtuber:
YouTube: Home RenoVision DIY

Is een Canadees, dus daar maken ze uitsluiten muurtjes van hout en gips :P

Erg belangrijk is om alles kieren dicht te krijgen. Hiervoor kan je bijvoorbeeld compriband gebruiken. Die plak je op de balken die je op de grond legt.
Verder werkt steenwol erg goed als geluidsisolatie, zeker in combinatie met zware gipsplaten.
Maar zolang je een standaard tussenmuurtje maakt zal je altijd geluid blijven horen, tenzij je echt exotische dingen gaat doen met soort bitumen (extra massa) tegen je muren.

Oja, als je een wand gaat maken van hout, kijk dan voor de lol eens naar Laminated veneer Lumber (LVL):
https://www.gamma.nl/asso...l-39x69mm-270cm/p/B620604
Is kaarsrecht en ook zwaarder dan normaal vurenhout, wat goed is voor extra geluidsdemping.
Maar het zal vooral een hoop frustratie schelen om een rechte wand te krijgen.

[ Voor 21% gewijzigd door chrisborst op 02-05-2021 11:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
chrisborst schreef op zondag 2 mei 2021 @ 11:11:
@Zwartoog

Erg belangrijk is om alles kieren dicht te krijgen. Hiervoor kan je bijvoorbeeld compriband gebruiken. Die plak je op de balken die je op de grond legt.
Verder werkt steenwol erg goed als geluidsisolatie, zeker in combinatie met zware gipsplaten.
Maar zolang je een standaard tussenmuurtje maakt zal je altijd geluid blijven horen, tenzij je echt exotische dingen gaat doen met soort bitumen (extra massa) tegen je muren.
Hij maakt het -samen met vancouver carpenter- het er altijd frustrerend eenvoudig uit zien..

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

LED-Maniak schreef op zondag 2 mei 2021 @ 11:10:
[...]

Als je de randen 3x afsmeert kan je ze na voorstrijken in principe verven.

Wat wel veel gedaan wordt is dat er over de hele plaat een filmlaagje gips wordt aangebracht.

Ik heb zelf alle wanden met 1~2mm fix&finish gestuct. Dat is net ff wat strakker als je strijklicht hebt.
Dat denk ik dus ook. Ik kan echter zelf niet stucen dus vandaar m'n twijfel. Uitbesteden geeft een mooi resultaat maar kost ook weer wat natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:52
Hier gebruiken we overigens Uniflott om die 4AK platen dicht te smeren. Smeren, schuren, weer smeren, schuren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Zwartoog schreef op zondag 2 mei 2021 @ 09:18:
[...]

[Afbeelding]

Zelfs 10mm is al genoeg, het gaat er om dat die balk van de ene wand kan "veren" zonder die beweging door te geven aan de andere wand. Maar je zit wel met een hoop staanders die je moet gaan monteren. Extra snijwerk qua isolatie etc.

Maar met 70mm balken/studs en een dubbele laag gyproc/gips aan 1 kant, waarbij de naden elkaar overlappen zodat er een solide massa ontstaat zonder kieren. En natuurlijk isolatie tussenin, kom je denk ik ook een heel eind.
Er kan dan glaswol voor geluidsdemping in (acoustifit bijv) of van die matten van gerecyclede spijkerbroeken (metisse oid). Alleen zijn die fors duurder per m2. Voor een wandje van een slaapkamer niet zo'n ramp, vooral omdat je echt flink wilt dempen. Maar ik had iets van 25m2 nodig (2 slaapkamerplafonds, isolatie naar de zolderkamer, niet veel herrie) en dan vond ik het wel prijzig worden.
Hier over de gipsplaat met AK rand met unflott+band afgewerkt, daarna 1x primer (karwei merk, voordelig en al wit, minder zuigende werking van je latex) en 2x latex (monodek revolution). Alleen met een geoefend oog kun je nog uitvogelen waar de naden lopen.

[ Voor 21% gewijzigd door _ferry_ op 02-05-2021 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THxZ0NE
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-05 22:21
Aurum schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 11:34:
@THxZ0NE
Heb je bij de juiste temperatuur geschilderd?

Omdat je aangeeft dat het met tinner iets beter word, kan het zijn dat je te koud aan het schilderen bent? met een te hoge viscositeit in je verf kan de verf wat moeite hebben om mooi uit te vloeien, en als je dan extra lucht "er in kwast" (dat is met een roller vaak nog veel erger) dan krijg je last van bubbeltjes die dan niet netjes uitvloeien.

En hoe heb je de ondergrond ontvet?

Aangezien je zelf al hebt geprobeerd om het op te lossen met een Anti-siliconen additief gok ik dat je weet dat je met iets van kraters of fish eye te maken hebt als ik het zo in schat. Als je met kraters te maken hebt terwijl je nog nat aan het schilderen bent is het meestal iets van vet,olie,wax of siliconen wat ervoor zorgt dat de verf niet in 1 nette laag kan vloeien. dit kan op de ondergrond zitten, maar ook op je kwast. Als je je kwast vervolgens in de pot doopt dan zit je de hele pot te "besmetten".
Gisteren een testsessie gehad, hierbij m'n bevindingen, ik hoop dat ik er nu uit ben.

Ik schilder overigens tussen de 13-20 graden. Temperatuur van de afgelopen 3 weken. Niet direct in de zon. De verf staat in de woonkamer waardoor de viscositeit prima is. Niet meer het stroperige zoals ik eerst had.

Ik heb een 1.5 liter blik van 2 jaar oud. De kwasten heb ik al een paar weken in de kwastenreiniger (de parel eco) staan omdat ze daar lekker soepel in blijven. Ik heb in het verleden direct uit het 1.5 liter blik geschilderd met 2 goede meesterhand kwasten. Daarna terug in het blik met kwastenreiniger.

Ik heb nu ook 1 liter blik waarbij ik niet met een kwast in ben geweest. Dit is een nieuw blik waarbij ik voor de testsessie papieren bekertjes gebruik om te testen.

Het testoppervlak is een stuk kozijn dat ontvet is met st Marc en ammoniak verdunning.

Nu lijkt het zo te zijn dat als ik met een nieuwe kwast, direct uit de verpakking, de sample van het 1 liter blik gebruik het minimaal tot 0 is qua bubbeltjes. Op de achterkant van glad karton geeft het nog steeds bubbeltjes.

Als ik uit het nieuwe blik een sample neem, een oude kwast die in terpetine schoon is gemaakt en daarna met groene zeep. Goed uitgespoeld en weer in terpetine en daarna uit de nieuwe sample schilder. Dan is het resultaat qua bubbeltjes een stuk minder maar nog wel aanwezig.

Kortom.. ik hoop dat ik de nieuwe kwasten schoon kan maken in terpetine zonder dat ik de bubbeltjes krijg. En daarna weer opnieuw kan gebruiken. Voor nu heb ik m'n oude kwasten weg gegooid en de kwastenreiniger ga ik niet meer gebruiken. Alleen nog terpetine dus.

Nu heb ik voorgenomen om kozijnen op de benedenverdieping met het nieuwe blik en alleen nieuwe kwasten te schilderen. Kozijnen op de bovenverdieping ga ik uit het 1.5 liter lik doen met nieuwe kwasten. Overigens had de Avis Siliconen verwijderaar weinig tot geen zichtbaar effect. De bubbeltjes leken ook al in de kwast te zitten als ik de oude kwast door de verf haalde.

Ik zeg steeds bubbeltjes omdat als ik met een kleine loep kijk dan zie ik dat het een soort bel is met een spiegel/kleur tint. Dit komt een beetje overeen met een plas water en olie erin zoals je weleens ziet op straat.

Ik hoop dat dit de oplossing is.. wellicht is deze verf gewoon enorm gevoelig voor andere stoffen. Een test met de verf in een bekertje en een scheut kwastenreiniger, terpetine en water heeft tot gevolg een bobbelige sxhilderlaag maar niet enorm veel meer.

Overigens.. schilderen uit het blik ga ik niet meer doen. Afgeleerd. Ik heb nu een verzetblik. En ik had een nieuwe kwast (Copenhagen Gold) geprobeerd van de Action, dat schildert wel echt lekker en niet duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Trouwens, ik moet een houten poort+kozijn monteren aan betonnen schuttingpaal.
Daar zitten 2 gaten in voor het afhangen van de schermen. Maar dat is alleen bovenaan en onderaan. Zou dat voldoende zijn, of is het beter om het kozijn met slagpluggen in de paal vast te zetten.
Ben een klein beetje huiverig, wil natuurlijk niet dat door de kracht van het boren, of de plug zelf, er barsten in het beton ontstaan. Of de wapening doorboor. En dan is het monteren met de bestaande gaten natuurlijk een stuk veiliger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Beekforel schreef op zondag 2 mei 2021 @ 11:16:
[...]

Dat denk ik dus ook. Ik kan echter zelf niet stucen dus vandaar m'n twijfel. Uitbesteden geeft een mooi resultaat maar kost ook weer wat natuurlijk.
Als je fill&finish gebruikt dan is het echt geen rocket science hoor. Je ondergrond is in principe al super glad, dus je hoeft alleen even een filmlaagje te smeren met een breed spacmes. Je kan het zelfs met water verdunnen zodat het langer en makkelijker verwerkbaar is.

Stucen en gladsmeren zijn twee hele verschillende dingen.

Maar zeker met veel strijklicht zou ik minimaal proberen brede banen te trekken naast de naad.

[ Voor 14% gewijzigd door LED-Maniak op 02-05-2021 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Ok dat geeft mij wel wat vertouwen @LED-Maniak. Misschien toch maar proberen dan.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:45
Dit weekend het gat gegraven voor de aanbouw. Gravertje gehuurd, mijn zwager heeft een kieper, mijn zus een auto om ervoor te zetten en het zand mocht ik bij de buren neergooien dus daar kwam ik makkelijk van af :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iOBizteLDwLS5H99YeXnDAI6AWc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R7AGdyjjpaeKM7S8JLCxyxfD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwartoog
Wow, zoveel (verschillende) ideeën ;)
chrisborst schreef op zondag 2 mei 2021 @ 11:11:
@Zwartoog

Oja, als je een wand gaat maken van hout, kijk dan voor de lol eens naar Laminated veneer Lumber (LVL):
https://www.gamma.nl/asso...l-39x69mm-270cm/p/B620604
Is kaarsrecht en ook zwaarder dan normaal vurenhout, wat goed is voor extra geluidsdemping.
Maar het zal vooral een hoop frustratie schelen om een rechte wand te krijgen.
Die heb ik vaker bekeken, goed om er nog eens doorheen te lopen. Compriband heb ik nog liggen idd.

Deze schept ideeën:
YouTube: Practical Soundproofing for Your DIY Renovations

Mijn voornaamste twijfel was idd of 75 mm steenwol iets toevoegt tov 50 mm. Is natuurlijk eenvoudig te proberen om een paar platen tegen elkaar aan te zetten met een boxje erin, dus dat ga ik volgende week eens doen :) Ik heb alleen geen gipsplaten over.

Aan het eind van die video geeft hij als ultieme methode de "om-en-om" plaatsing van balken om beide wanden verder te scheiden. Misschien die gewoon proberen :)

Alleen:
[...]
:/

Misschien toch proberen met die LVL balken: zijn volgens mij idd harde rechte balken. De hoogte van de muur wordt zo'n 310 cm.
_ferry_ schreef op zondag 2 mei 2021 @ 11:41:
[...]
Zelfs 10mm is al genoeg, het gaat er om dat die balk van de ene wand kan "veren" zonder die beweging door te geven aan de andere wand. Maar je zit wel met een hoop staanders die je moet gaan monteren. Extra snijwerk qua isolatie etc.
Goed dat je het zegt, ik had me nog niet gerealiseerd dat ik 2x zoveel staanders nodig ga hebben :D Daar wordt zo'n wand vanzelf zwaar van... Qua isolatie hint die Home Revision-Canadees dat je die ertussen kunt weven, ofwel de isolatie mag wel "contact" maken met beiden kanten van de wand. Dat scheelt weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr3000
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 13-05 14:47
Voor mijn nieuwe bureau heb ik een plank op maat laten zagen van Notenhout. Deze was onbewerkt dus gisteren geschuurd met 120 en daarna met 320. Eerste poging wat een matte pu coating (advies van de bouwhof) maar dit sloeg helemaal lelijk en wit uit. Wederom geschuurd en nu een "Cetabever Binnen Beits - Deur, Kozijn & Meubel - Transparant - Noten" er op gegooid met een roller (had het eerst gedaan met kwast maar kreeg allemaal vlekken en strepen) Dus wederom alles weg geschuurd met 60, 120 daarna weer 320.

Hij is nu erg donker gekleurd opzich heel mooi. maar benieuwd naar de volgende stap. Als bureau is dit voldoende of moet ik hem nu nog met een blanke lak aflakken. of kan ik het hier bij laten.

Zocht eigelijk danish oil met daarna een blanke lak als coating. zag hier voorbeelden van maar kon dit gister nergens kopen (praxis, gamma enz)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Laatst online: 11:04
decipherer schreef op zondag 2 mei 2021 @ 22:42:
Dit weekend het gat gegraven voor de aanbouw. Gravertje gehuurd, mijn zwager heeft een kieper, mijn zus een auto om ervoor te zetten en het zand mocht ik bij de buren neergooien dus daar kwam ik makkelijk van af :)

[Afbeelding]
Wist je dat die PVC buis daar lag, of ben je die voorzichtig tegengekomen? :+

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:11
Wel twee keer afsmeren: één keer om te vullen, dat klinkt wat in en dan nog een finisher laag erover. Eventueel wat naschuren met schuurgaas of zo'n schuim blokje. Ik gebruik zelf Fill & Finish light en papierband. Dat levert mooi resultaat op.
De juiste techniek is belangrijk om het netjes glad te krijgen zonder dat je enorm veel moet nabewerken. De YouTube filmpjes van Dobbit en Vitalie geven goede uitleg over hoe je het doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:02

EMP

Krulloos!

Zwartoog schreef op maandag 3 mei 2021 @ 00:11:
Wow, zoveel (verschillende) ideeën ;)
Isolatie kost vooral ruimte. Een superdunne muur die ook goed isoleert ga je nooit krijgen. Het is mij niet duidelijk hoe hoog geluidsisolatie een prioriteit it.

Mijn broer heeft kortgeleden op zolder de wand tussen twee kamers (die in de toekomst de kamers voor de kinderen zullen worden) gebouwd door twee losse 5cm metalstud wandjes op te trekken met een cm ruimte ertussen. Gevuld met steenwol (zwaar) en afgewerkt met normale gipsplaten (er hoeft niets bijzonder-zwaars aan gehangen te worden, en zo wel, dan zijn de metalstuds zo weer gevonden).

Doordat het losse wanden zijn isoleert het contactgeluid goed en de steenwol vulling en afwerking houden de rest tegen. Netto resultaat is dus zo'n 13 cm muur. Wil je een smaller muurtje, prima, maar dat wordt inleveren op geluidsisolatie, of, wanneer je zo'n constructie doet als je eerder tekende op deze pagina, een hoop geklooi om ze ook écht los van elkaar te maken. Ik zie nog niet hoe je dit bijvoorbeeld boven en onder los van elkaar wilt doen...

Als de de ruimte hebt zou ik de paar centimeters opgeven en de wanden los van elkaar bouwen. Metalstud is goedkoop en kaarsrecht, dus ook nog eens erg fijn om mee te bouwen.

[ Voor 3% gewijzigd door EMP op 03-05-2021 10:37 ]

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
Ik heb hier op zolder wandjes gemaakt o.b.v. een houten frame:
- Fermacell 1cm - 4.5cm steenwol - Fermacell 1cm.

Dat isoleert echt goed hoor. Wasmachine en WPB die ook op zolder staan aan de andere kant van de wandjes hoor ik niet.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP

EMP

Krulloos!

CurlyMo schreef op maandag 3 mei 2021 @ 10:34:
Ik heb hier op zolder wandjes gemaakt met o.b.v. een houten frame:
- Fermacell 1cm - 4.5cm steenwol - Fermacell 1cm.

Dat isoleert echt goed hoor. Wasmachine en WPB die ook op zolder staan aan de andere kant van de wandjes hoor ik niet.
Zo ga ik de wanden op mijn eerste verdieping ook maken :*) Alleen contactgeluid gaat hier wel doorheen. Bij mij is dat geen issue want ik verwacht door de indeling geen contactgeluid, maar als je dat wel verwacht (bijvoorbeeld door bed of speelplek bij de muur) dan zou ik het zeker los van elkaar maken.

My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
EMP schreef op maandag 3 mei 2021 @ 10:36:
[...]

Zo ga ik de wanden op mijn eerste verdieping ook maken :*) Alleen contactgeluid gaat hier wel doorheen. Bij mij is dat geen issue want ik verwacht door de indeling geen contactgeluid, maar als je dat wel verwacht (bijvoorbeeld door bed of speelplek bij de muur) dan zou ik het zeker los van elkaar maken.
Klopt, hier ook geen contactgeluid buiten de deuren.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12:54
mr3000 schreef op maandag 3 mei 2021 @ 07:21:
Voor mijn nieuwe bureau heb ik een plank op maat laten zagen van Notenhout. Deze was onbewerkt dus gisteren geschuurd met 120 en daarna met 320. Eerste poging wat een matte pu coating (advies van de bouwhof) maar dit sloeg helemaal lelijk en wit uit. Wederom geschuurd en nu een "Cetabever Binnen Beits - Deur, Kozijn & Meubel - Transparant - Noten" er op gegooid met een roller (had het eerst gedaan met kwast maar kreeg allemaal vlekken en strepen) Dus wederom alles weg geschuurd met 60, 120 daarna weer 320.

Hij is nu erg donker gekleurd opzich heel mooi. maar benieuwd naar de volgende stap. Als bureau is dit voldoende of moet ik hem nu nog met een blanke lak aflakken. of kan ik het hier bij laten.

Zocht eigelijk danish oil met daarna een blanke lak als coating. zag hier voorbeelden van maar kon dit gister nergens kopen (praxis, gamma enz)
Danish oil is imho ideaal, daarmee krijg je de diepte van olie in je hout, en zit er ook een deel PU lak in wat het beschermt.

Bij een bureau zou ik wel overwegen om er nog een beschermende laag overheen te doen, je zit er toch veel aan met je polsen en handen, krassen door toetsenbord en andere dingen, dan is het wel fijn als je het ook makkelijk kan schoonmaken. Je zou ook nog kunnen kijken naar Hardwax Olie, da's lastig aan te brengen maar geeft wel een erg mooi en natuurlijk resultaat:

YouTube: How to Apply OSMO PolyX Oil

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:45
Hmmbob schreef op maandag 3 mei 2021 @ 09:08:
[...]

Wist je dat die PVC buis daar lag, of ben je die voorzichtig tegengekomen? :+
Ik wist dat daar wat moest liggen, die hele hoek heb ik daarom eerst voorzichtig met de hand uitgegraven. Die buis is hemelwaterafvoer, maar er ligt ook nog een rioleringbuis. En dan nog water, gas en 2 keer stroom naar de garage. Gas en stroom ben ik nog niet tegen gekomen, mogelijk dat die dichter bij het huis lopen. Daar is het niet helemaal zo diep uitgegraven, omdat de fundering van het huis minder diep ligt. Gas heb ik wel afgesloten btw :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16:22
Ik ben van plan om een mooie eiken wandplank aan de muur te hangen in de keuken. Er zal maximaal 20kg op komen te staan inclusief plank denk ik. De plank zal ca. 90x30 cm worden. Enig idee hoe ik deze het beste kan gaan hangen?

De systeempjes van de lokale bouwmarkt ben ik allemaal niet zo kapot van. Hangt snel af en voelt kwetsbaar aan. Vriend van mij had laatst nog ene gehangen en die wiebelde al bij het neerleggen van een scheermes...

Ik ben nu aan het denk om een aantal draadeinden rond 16 in de muur te bevestigen met chemische lijm (ca. 5 à 6 cm) en dan de plank te voorzien van gaten en hem erin te schuiven. In de plank dan gaten van ongeveer 15cm. Mogelijk een dotje kit in het gat om eventuele horizontale beweging weg te nemen.

Ben benieuwd wat jullie hiervan denken of hebben jullie wellicht andere ideeën? Het idee is wel om het nog enigszins demontabel te maken zonder de halve muur te moeten afbreken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
EMP schreef op maandag 3 mei 2021 @ 10:30:
[...]
... wanneer je zo'n constructie doet als je eerder tekende op deze pagina, een hoop geklooi om ze ook écht los van elkaar te maken. Ik zie nog niet hoe je dit bijvoorbeeld boven en onder los van elkaar wilt doen...

Als de de ruimte hebt zou ik de paar centimeters opgeven en de wanden los van elkaar bouwen. Metalstud is goedkoop en kaarsrecht, dus ook nog eens erg fijn om mee te bouwen.
Dat is ideaal, alleen staan beide wanden natuurlijk nooit helemaal los van elkaar. Misschien dat je in een betonnen ruimte de wanden nagenoeg kunt ontkoppelen. Dat gaat me hier met houten vloeren op balken nooit lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-05 19:36
mr3000 schreef op maandag 3 mei 2021 @ 07:21:

Ik zou kijken of je er iets van botenlak of trappenlak op kan smeren. Een bureau krijgt een hoop te verduren. Het is niet voor niks dat een blad vaak van melamine is gemaakt. Dus ik zou gaan voor iets op olie/wax basis wat je regelmatig gemakkelijk kan bijwerken óf een toplaag die enorm duurzaam is, zoals een botenlak.
Het een en ander is natuurlijk ook afhankelijk hoe jij je bureau (mis)bruikt.
Ik eet en drink vaak achter mijn bureau en zit er veel achter, dus echt hout is erg onpraktisch voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP

EMP

Krulloos!

Zwartoog schreef op maandag 3 mei 2021 @ 12:45:
[...]

Dat is ideaal, alleen staan beide wanden natuurlijk nooit helemaal los van elkaar. Misschien dat je in een betonnen ruimte de wanden nagenoeg kunt ontkoppelen. Dat gaat me hier met houten vloeren op balken nooit lukken.
Nee, met een betonnen vloer gaat dat een stuk beter inderdaad ;)

Maar in hoeverre ben je nou bang voor contactgeluid? Als het 'gewone' demping is is een goed afgesloten wand met steenwol al een hele goede optie (zie ook de ervaring van @CurlyMo) en het bespaart je een hoop moeite.

My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-05 14:59
chrisborst schreef op maandag 3 mei 2021 @ 12:52:
[...]

Ik zou kijken of je er iets van botenlak of trappenlak op kan smeren. Een bureau krijgt een hoop te verduren. Het is niet voor niks dat een blad vaak van melamine is gemaakt. Dus ik zou gaan voor iets op olie/wax basis wat je regelmatig gemakkelijk kan bijwerken óf een toplaag die enorm duurzaam is, zoals een botenlak.
Het een en ander is natuurlijk ook afhankelijk hoe jij je bureau (mis)bruikt.
Ik eet en drink vaak achter mijn bureau en zit er veel achter, dus echt hout is erg onpraktisch voor mij.
Bootlak is niet hard genoeg. Traplak is dan beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Blindbevestiging met een hoekplank gaat niet lukken of wel?

Dus z'n driehoekige plank die je in een hoek schuift.

(tenminst ik kom er in mijn hoofd niet uit).

[ Voor 17% gewijzigd door Cyberpope op 03-05-2021 14:09 ]

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• louzy82
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:48
Krijnemans schreef op maandag 3 mei 2021 @ 12:22:
Ik ben van plan om een mooie eiken wandplank aan de muur te hangen in de keuken. Er zal maximaal 20kg op komen te staan inclusief plank denk ik. De plank zal ca. 90x30 cm worden. Enig idee hoe ik deze het beste kan gaan hangen?

De systeempjes van de lokale bouwmarkt ben ik allemaal niet zo kapot van. Hangt snel af en voelt kwetsbaar aan. Vriend van mij had laatst nog ene gehangen en die wiebelde al bij het neerleggen van een scheermes...

Ik ben nu aan het denk om een aantal draadeinden rond 16 in de muur te bevestigen met chemische lijm (ca. 5 à 6 cm) en dan de plank te voorzien van gaten en hem erin te schuiven. In de plank dan gaten van ongeveer 15cm. Mogelijk een dotje kit in het gat om eventuele horizontale beweging weg te nemen.

Ben benieuwd wat jullie hiervan denken of hebben jullie wellicht andere ideeën? Het idee is wel om het nog enigszins demontabel te maken zonder de halve muur te moeten afbreken..
Mij lijkt deze methode, die eerder hier voorbij is gekomen wel leuk om eens te proberen, echter heb ik het dus nog niet zelf geprobeerd.

Louzy#2475

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Niet online
Wij hebben in ons nieuwbouw huis een optie genomen om in onze bijkeuken ook een wasbak te plaatsen. Wij hebben nu bij Ikea de spullen besteld, maar kan zelf niet goed vinden hoe ik op de de 12mm koperen leidingen een hoekstop kraan krijg die op de muur aansluit.

Ik heb al een aantal bedrijven opgebeld om dit klusje te doen, maar niemand wilt komen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g3TzG2T1RLNhXBhP-LHwze2cgCo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4iHuK9P9rUpzwOebo6zpFjf3.jpg?f=fotoalbum_large

Wij hebben de volgende kraan gekocht die 2 G3/8 aansluitingen heeft:

https://www.ikea.com/nl/n...vrij-staalkleur-00455161/

Het volgende kraantje komt in de buurt, maar de aansluiting voor de keukenkraan moet dan met buitendraad zijn ipv de moer.

https://www.toolstation.nl/schell-hoekregelkraan/p19156

Iemand die hier ervaring mee heeft of een oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:04

Wuursj

want worst is al bezet

- beter lezen -

[ Voor 94% gewijzigd door Wuursj op 03-05-2021 14:30 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
louzy82 schreef op maandag 3 mei 2021 @ 14:09:
[...]

Mij lijkt deze methode, die eerder hier voorbij is gekomen wel leuk om eens te proberen, echter heb ik het dus nog niet zelf geprobeerd.
Die oplossing heb ik zelf inderdaad als eens toegepast.. Alleen toen had ik de stiften ook met houtlijm vastgezet om alle beweging eruit te halen.. Ben blij dat de nieuwe huurders het wilde behouden :+ Eraf halen was nog wel een klusje geweest.

Blijft toch een mooie oplossing.. Zeker met de schroefjes aan de onderzijde nog!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotto
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16:10
kiddyl schreef op maandag 3 mei 2021 @ 14:25:
Wij hebben in ons nieuwbouw huis een optie genomen om in onze bijkeuken ook een wasbak te plaatsen. Wij hebben nu bij Ikea de spullen besteld, maar kan zelf niet goed vinden hoe ik op de de 12mm koperen leidingen een hoekstop kraan krijg die op de muur aansluit.

Ik heb al een aantal bedrijven opgebeld om dit klusje te doen, maar niemand wilt komen.

[Afbeelding]

Het volgende kraantje komt in de buurt, maar de aansluiting voor de keukenkraan moet dan met buitendraad zijn ipv de moer.

water afsluiten, emmer onder de twee koperen leidingen, leiding afdoen met pijpsnijder en afbramen, hoekstopkraan bevestigen.

https://www.warmteservice...5?origin=Search%20Results

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Niet online
Kapotto schreef op maandag 3 mei 2021 @ 14:46:
[...]

water afsluiten, emmer onder de twee koperen leidingen, leiding afdoen met pijpsnijder en afbramen, hoekstopkraan bevestigen.

https://www.warmteservice...5?origin=Search%20Results
Wij hebben helaas geen draad om deze kraan op aan te sluiten. Voor onze keuken heeft de aannemer wel de juiste aansluitingen gemaakt voor de genoemde hoekstopkraan en voor onze bijkeuken had ik niet gedacht dat het niet standaard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15:28
kiddyl schreef op maandag 3 mei 2021 @ 14:48:
[...]

Wij hebben helaas geen draad om deze kraan op aan te sluiten. Voor onze keuken heeft de aannemer wel de juiste aansluitingen gemaakt voor de genoemde hoekstopkraan en voor onze bijkeuken had ik niet gedacht dat het niet standaard is.
Je zou een hoekstopkraan met knelkoppeling kunnen gebruiken?

Edit: zoiets dus
https://www.toolstation.n...EnBBfxoIT1e8aAsg0EALw_wcB

[ Voor 24% gewijzigd door DonJunior op 03-05-2021 14:53 ]

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Niet online
Ik kan niet de juiste hoekstopkraan vinden. Degene die ik link heeft een knelkoppeling, maar vervolgens de verkeerde aansluiting voor de keukenkraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotto
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16:10
kiddyl schreef op maandag 3 mei 2021 @ 14:53:
Ik kan niet de juiste hoekstopkraan vinden. Degene die ik link heeft een knelkoppeling, maar vervolgens de verkeerde aansluiting voor de keukenkraan.
ik had ook de verkeerde gepost, mijn excuses daarvoor. De maat die je zoekt is lastig te vinden (bijna onmogelijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Niet online
Tijdens de bouw heb ik vluchtig gekeken naar beschikbare hoekstopkranen en er waren er zoveel dat ik dacht dat het makkelijk op te lossen was.

Als ik de volgende gebruik kan ik de keukenkraan aansluiten, maar dan heb ik niet de mogelijkheid om de watertoevoer bij de wasbak af te sluiten. Dit is mijn noodoplossing als ik niks kan vinden:

https://www.gamma.nl/asso...aad-12-mm-x-3-8/p/B793708

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
kiddyl schreef op maandag 3 mei 2021 @ 14:53:
https://www.badkamerwinke...knel-3-8-x12mm-kiwa-70413

Maar als je hier toch de 'moer' vanaf draait kan je dan niet de kraan eroverheen draaien?
Anders zou je met verloopstukje kunnen werken wellicht?

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Niet online
Een verloop is misschien wel een idee. Dan kan ik volgens mij het volgende gebruiken:

https://www.toolstation.nl/bpe-hoekstopkraan/p86106

+

https://www.toolstation.n...ing-dubbele-nippel/p72218

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Asteroid9
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Asteroid9

General Failure

Wel een ongelooflijk lompe oplossing vanuit de bouw zeg, eigenlijk schandalig!

Hier hebben ze gewoon 2 buizen omgeslagen en dichtgeknepen, prima als zeer tijdelijke fix bij een renovatie maar niet bij nieuwbouw!
Ze hadden gewoon netjes 2 muurplaten moeten monteren, maar kennelijk mocht het weer niks kosten....

Die hoekstopkraan zoals hierboven gepost past op zich wel, alleen even kijken of je 12mm of 15mm knel nodig hebt. Hoogstwaarschijnlijk is het 15mm.

Eentje als deze past dan wel:
https://www.bouwmaat.nl/s...m-x-38/product/0000729273

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog

[Afbeelding]

Let wel: dit is mogelijk een zachtkoperen buis. Als je gaat knellen, dan moet daar eerst een steunhuls in anders gaat het lekken.

Tenminste, het lijkt me een zachtkoperen (Wicu/Hetcu) buis gezien de mantel die ik nog net in het stucwerk zie. Wellicht dat meer ervaren pijpenzetters hier meer over kunnen zeggen.

Het is, wat @Asteroid9 zegt, behoorlijk lomp opgelost, op meerdere punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Niet online
Onze koperen buizen zijn 12mm, maar dan zal het volgende moeten passen:

https://www.bouwmaat.nl/s...8-knel/product/0000729272

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Niet online
Ik vind het nu na wat uitzoekwerk ook een lompe oplossing. Het maken van een draadfitting had niet heel veel meer gekost en als we de vraag hadden gekregen die optie ook zeker meegenomen / betaald. Nu was het onwetendheid van ons.

Volgende keer als we nog een huis bouwen incl hoekstopkraan opnemen zoals in de keuken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-05 08:26
Deze is niet leverbaar bij Bol helaas. Iemand een idee waar dat papieren voegband te krijgen is? Ik krijg voornamelijk Belgische bouwmarkten in de zoekresultaten, maar dat is wel een eind rijden :P

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Nou, het is eidelijk zo ver... Ik zie er al een half jaar tegenop, maar nou moeten de vensters en deuren toch echt kaal geschuurd en behandeld worden ;w De vorige eigenaars hebben de boel volledig laten gaan, onderhoud stond niet in hun woordenboek, dit is de erbarmelijke staat waarin wij gekocht hebben:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/lFnjbHol.jpg

Hier en daar ook een boel plak van velcrostrips (denk ik?) en gaten in de kozijnen...

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/cRIWgJ0l.jpg

Eerst de gaten maar eens aangepakt. Even het boeltje wat schoonmaken, uitboren, douwels erin lijmen, vlak zagen en opschuren:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/UzN8pdml.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/WlvLSRhl.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/rFqWNWGl.jpg

In de haast vergeten van de nerven van de douwels uit te lijnen :'(
Maar goed, tenzij je ernaar op zoek gaat, zal je dat niet zien na de behandeling.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/rmRBuTKl.jpg

Een uurtje schrapen en schuren later:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/8r5Nb2zl.jpg

Ook dit cadeautje ontdekt:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/4bjN9Kgl.jpg

Het afschrapen/schuren gaat sneller dan verwacht, maar duurt toch nog erg lang...
Ik denk dat ik de houten kruisen uit de vensters ga halen en die los bewerken. Ze zitten gewoon vast getacked met 1 nageltje aan elke rand van de latjes. De siliconenkit waarmee ze afgekit zijn is toch aan vervanging toe, en tenzij je engelengeduld hebt hou je die sowieso niet onbeschadigd bij het afschrapen. Dan kan ik de boel er evengoed uithalen, wordt makkelijker om kaal te zetten en de aanwezige siliconenkit weg te halen.

Of lijkt jullie dat niet zo'n strak plan? Feedback en tips zeker welkom :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

1 raam erachter? Dan houtenkruizen eruit en weg laten :P

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Heeft een van jullie ervaring met het plaatsen van nieuw glas en opdeklatten? Mij valt op dat de stel blokjes die ik heb dieper zijn dan het glas. Wat ik nu dus doe is een centimeter over de hele breedte er afhalen (van het stel blokje). Anders steekt het stel blokje uit en kan de glaslat er niet op .

Of Heb je dan speciale stel blokjes nodig ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:48

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@kiddyl Is https://www.hornbach.nl/s...room/8534206/artikel.html niks? Het zijn de juiste maten, maar je krijgt er geen mooie knop bij ;)

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@NoepZor Wij hebben ook altijd moeite om de juiste variant in Nederland te vinden. Wij gebruiken altijd een van een soort glasvezel, uit Polen: https://allegro.pl/oferta...elina-50mm-25m-9655550617

Geen idee waarom dit nergens te verkrijgen is want het werkt een stuk fijner dan al het andere normale gaas.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Donald
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21-05 22:42

[Afbeelding]

Goede timing! Dit heb ik ook, al was de bouw bij mij 45 jaar geleden.

Let op dat bij de kraan van de bouwmaat bij alle andere winkels (behalve toolstation) knel 12 x knel 10 heet (op basis van EAN). Plaatje van de bouwmaat lijkt daar ook op.
Rimco schreef op maandag 3 mei 2021 @ 19:27:
@kiddyl Is https://www.hornbach.nl/s...room/8534206/artikel.html niks? Het zijn de juiste maten, maar je krijgt er geen mooie knop bij ;)
Die ga ik halen.
Waypoint schreef op maandag 3 mei 2021 @ 19:13:
Heeft een van jullie ervaring met het plaatsen van nieuw glas en opdeklatten? Mij valt op dat de stel blokjes die ik heb dieper zijn dan het glas. Wat ik nu dus doe is een centimeter over de hele breedte er afhalen (van het stel blokje). Anders steekt het stel blokje uit en kan de glaslat er niet op .

Gewoon afzagen, het is maar een plastic plaatje. Zolang de ruit maar ondersteund wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09:03
NoepZor schreef op maandag 3 mei 2021 @ 16:14:
[...]

Iemand een idee waar dat papieren voegband te krijgen is?
Bouwmaat, Hornbach, en de doorsnee bouwmaterialenhandel.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Teijgetje schreef op maandag 3 mei 2021 @ 19:47:
[...]

helaas HB heeft het niet of je moet goed zoeken mijn filiaal had het in elk geval niet ik kon alleen bij Bouwmaat terecht ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09:03
Rimco schreef op maandag 3 mei 2021 @ 19:35:
[...]

@NoepZor Wij hebben ook altijd moeite om de juiste variant in Nederland te vinden. Wij gebruiken altijd een van een soort glasvezel, uit Polen: https://allegro.pl/oferta...elina-50mm-25m-9655550617

Geen idee waarom dit nergens te verkrijgen is want het werkt een stuk fijner dan al het andere normale gaas.
Maar dat gebruik je niet voor binnenhoeken of buitenhoeken toch? Papierband is voorgerild om te kunnen vouwen.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:36
Wilde nog een paar bakken boven de werkbank, voornamelijk voor tijdelijke opslag, om tijdens het klussen de werkbank lekker leeg te kunnen houden. Had na het maken van knieschotten nog wat plaatmateriaal over en zie hier. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mHQYPbhl1SZla7pJ6b7kjET6Wqo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eqhZl7MtKBTj72lVZva8wSaM.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i-h_f48XBOaf6bgHzYnUkyYtzSg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NckRMIhiq2wGazo4uE3952Mb.jpg?f=fotoalbum_tile

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Dank allemaal voor de reacties!
Teijgetje schreef op maandag 3 mei 2021 @ 19:47:
[...]

Op de bouwmaat site kan ik het inderdaad vinden, die zit hier in de buurt (vlak bij kantoor zelfs). En de Sikkens Alpha Projecttex is daar schappelijk geprijsd, die ook maar meenemen dan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rimco

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Teijgetje schreef op maandag 3 mei 2021 @ 20:12:
[...]

Maar dat gebruik je niet voor binnenhoeken of buitenhoeken toch? Papierband is voorgerild om te kunnen vouwen.
Buitenhoeken met de metalen profielen en dan de band enkel om deze te verbinden met de rest van het stucwerk. Binnenhoeken doen we er ook gewoon mee, want je kan het in principe prima vouwen. Samen met voegenfit (knauf) en later fix&finish hebben we nog nooit scheuren gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Ik ben druk bezig met het slopen van de keuken en er zal een hoop aan de electra gewijzigd moeten worden.

Op dit moment heb ik maar 4 groepen op 1 fase in huis.. Dat is niet naar de huidige standaard.
Dus moet er een plan komen!
- Zolder(CV ketel, centrale afzuiging) evt waterpomp/airco(drie fase?)
- eerste verdieping 2x slaapkamers + gang + badkamer
- Huiskamer + pomp vloerverwarming
- Keuken - inductieplaat 1
- Keuken - inductieplaat 2
- Keuken - combimagnetron
- Keuken - vaatwasmachine
- Keuken - koelkast, waterkoker, afzuigkap
- Keuken - verlichting keuken, hal, toilet, bijkeuken, schuur, buitenlamp
- Bijkeuken - wasmachine/droger
Er zitten hier vast mensen die al veel meer ervaren hierin zijne dit al eens hebben gedaan.
Ik kom zo op 10 groepen.

Klopt het zo een beetje? Of kan ik er ergens groepen af snoepen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 15:12

A13X

Dude

A13X wandplanken in de badkamer

En daar heb ik deze plankdragers voor gebruikt

Zitten nu geklemd, maar kost aardig wat kracht om ze los te trekken en bewegen pas met wat kracht erop zetten.

Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanSavelkoul
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 17-04-2024
LED-Maniak schreef op maandag 3 mei 2021 @ 22:36:
Ik ben druk bezig met het slopen van de keuken en er zal een hoop aan de electra gewijzigd moeten worden.

Op dit moment heb ik maar 4 groepen op 1 fase in huis.. Dat is niet naar de huidige standaard.

[...]

Er zitten hier vast mensen die al veel meer ervaren hierin zijne dit al eens hebben gedaan.
Ik kom zo op 10 groepen.

Ik ben ook druk aan het plannen en denken over de volledige elektra in mijn nieuwe woning.
Voor de ventilatie kan ik je meegeven dat je die volledig wilt kunnen uitschakelen vanuit bijvoorbeeld je meterkast.
En zo kan ik nog een miljoen zaken bedenken, maar dit is ene die me meteen te binnen schiet bovenaan je lijstje, aangezien je meerdere zaken op diezelfde groep wil zetten.
Wat overigens gewoon kan, maar dat ding spanningsloos maken zonder de zolder op te hoeven is wel handig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog

[...]

Ik kom zo op 10 groepen.

Ha, mijn keuken heeft ook al 5 groepen, zo goed als de helft van heel het huis :P

Ipv 2 kookplaatgroepen zou ik een krachgroep nemen (tenminste, ik neem aan dat dit geen 2 losse kookplaatsen zijn?). Ofwel één 19 mm pijp naar je fornuis. En dan een 3-faseaansluiting.

Verder mag de aardlekautomaat voor je netwerkcentrum natuurlijk niet ontbreken als tweaker 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Zwartoog schreef op maandag 3 mei 2021 @ 23:52:
[...]

Ha, mijn keuken heeft ook al 5 groepen, zo goed als de helft van heel het huis :P

Ipv 2 kookplaatgroepen zou ik een krachgroep nemen (tenminste, ik neem aan dat dit geen 2 losse kookplaatsen zijn?). Ofwel één 19 mm pijp naar je fornuis. En dan een 3-faseaansluiting.

Verder mag de aardlekautomaat voor je netwerkcentrum natuurlijk niet ontbreken als tweaker 8)
Naar mijn weten heb ik nog geen 3 fase liggen, dus ik wil gaan voor een groepenkast die op 1 en 3 fase kan draaien voor de toekomst. Dan komt er één kookgroep die met twee automaten werkt en dan inderdaad door één 19mm buis. Er is nog ruimte om dit later te vervangen voor een krachtgroep(en zelf nog een krachtgroep voor warmtepomp)

Je wilt natuurlijk zoveel mogelijk losse groepen zoals geopperd met de afzuiging, maar de kast moet wel in de gang hangen als opbouw dus een zee van ruimte heb ik ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
LED-Maniak schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 00:03:
[...]

Naar mijn weten heb ik nog geen 3 fase liggen, dus ik wil gaan voor een groepenkast die op 1 en 3 fase kan draaien voor de toekomst. Dan komt er één kookgroep die met twee automaten werkt en dan inderdaad door één 19mm buis. Er is nog ruimte om dit later te vervangen voor een krachtgroep(en zelf nog een krachtgroep voor warmtepomp)
Officiëel mag je niet 2 groepen door één buis trekken. Waarom niet nu al overstappen op 3 fasen? Hoef je later ook geen componenten in je groepenkast te vervangen.

EDIT: zorg er ook voor dat je de juiste fase- en nuldraadcombinatie aansluit, anders werkt je automaat niet zeker.
Je wilt natuurlijk zoveel mogelijk losse groepen zoals geopperd met de afzuiging, maar de kast moet wel in de gang hangen als opbouw dus een zee van ruimte heb ik ook niet.
Ik ken het, bij mij hangt hij achter de deur, zondet kast. Ik heb er 12 leidingen naartoe kunnen trekken. 8 omhoog, en nog 4 oude van opzij:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QugeVwcl86IdbQuUPByV7qkT89o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UkAGw2SNnLFxuBl25UBwc1kh.jpg?f=fotoalbum_large

Is nu weggestuct, dus je ziet alleen de kast hangen (op de hoofd- en aardkabel na). De kast zit qua bedrading wel goed vol, hoewel nog niet alle leidingen zijn gebruikt...

[ Voor 3% gewijzigd door Zwartoog op 04-05-2021 07:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:36
LED-Maniak schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 00:03:
[...]

Afzuiging apart lijkt mij dan weer niet zo belangrijk. Die ene keer per jaar dat je die misschien uit zet... Ik heb een normale stekker op m'n afzuiging, dus daar zit gewoon een zwave schakelaar op :+ (maar das vooral voor het energieverbruik).

Als je de mogelijkheid hebt, zou ik alle tuin WCD / buitenverlichting op een aparte aardlekautomaat zetten. Mocht daar dan een keer ergens iets mis zijn, heb je daar in de rest van je huis geen last van.

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Zwartoog schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 07:51:
[...]

Officiëel mag je niet 2 groepen door één buis trekken. Waarom niet nu al overstappen op 3 fasen? Hoef je later ook geen componenten in je groepenkast te vervangen.
Omdat het nu nog niet nodig is. De groepenkast heeft alle componenten om op 3 fase te kunnen draaien alleen is er maar een aangesloten. Enige wat er dan ooit veranderd zal moeten worden is de slimme meter.

2 groepen in een buis voor een kookgroep mag naar mijn weten wel? Tenminste dat lees ik overal online.
Ik ken het, bij mij hangt hij achter de deur, zondet kast. Ik heb er 12 leidingen naartoe kunnen trekken. 8 omhoog, en nog 4 oude van opzij:
[Afbeelding]

Is nu weggestuct, dus je ziet alleen de kast hangen (op de hoofd- en aardkabel na). De kast zit qua bedrading wel goed vol, hoewel nog niet alle leidingen zijn gebruikt...
Lekker veel buizen! Zo moet het er ook uit gaan zien ja, haha.
GermanPivo schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 08:05:
[...]
Als je de mogelijkheid hebt, zou ik alle tuin WCD / buitenverlichting op een aparte aardlekautomaat zetten. Mocht daar dan een keer ergens iets mis zijn, heb je daar in de rest van je huis geen last van.
Dat is wel een goed punt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Asteroid9
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Asteroid9

General Failure

LED-Maniak schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 08:38:
[...]

Omdat het nu nog niet nodig is. De groepenkast heeft alle componenten om op 3 fase te kunnen draaien alleen is er maar een aangesloten. Enige wat er dan ooit veranderd zal moeten worden is de slimme meter.

2 groepen in een buis voor een kookgroep mag naar mijn weten wel? Tenminste dat lees ik overal online.
Ja hoor, dat mag gewoon.

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Impry

Impry

Rallymedia.nl

Afbeeldingslocatie: https://cdn.webshopapp.com/shops/87300/files/245376866/450x450x1/blauberg-sileo-150mm-met-nalooptimer-en-bewegingss.jpg

Ik ben me aan het oriënteren op een ventilator voor in het toilet.
Mijn wens is als volgt:
  • Je loopt het toilet in
  • Lamp gaat automatisch aan dmv bewegingsmelder
  • Lekker zitten
  • Doorspoelen en naar buiten
  • Lamp gaat uit ivm ontbreken beweging
  • Ventilator gaat aan voor x aantal minuten
De afbeelding hierboven is de Sileo 150IR, deze komt het dichtste in de buurt met een standaard product.
Deze heeft namelijk een vertraagde start van max. 2 minuten na binnenkomst obv IR bewegingsmelder en kan een x aantal minuten nalopen.
Het enige 'nadeel' is hier dat je standaard na 2 minuten een startende ventilator hebt. Daarnaast is € 190,- best geld voor een ventilator.

Omdat elektra (dus ook de lamp die op bewegingsmelder gaat) toch helemaal nieuw wordt aangelegd vroeg ik mij af of dit niet anders kan. Iemand goede ideeën hiervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

LED-Maniak schreef op zondag 2 mei 2021 @ 11:10:
[...]

LED-Maniak schreef op zondag 2 mei 2021 @ 12:26:
[...]
Als je fill&finish gebruikt dan is het echt geen rocket science hoor.
Bedoel je nu Fill&Finish (smeerklare pot, iets duurder) of Fix&Finish (poeder dat je zelf nog moet mengen, iets goedkoper)?

Ik heb zelf alleen de eerste gebruikt (=heerlijk product voor het strak maken van gipsvezel) maar ben benieuwd naar de tweede.

[ Voor 5% gewijzigd door Wuursj op 04-05-2021 09:27 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Ik kom zo op 10 groepen.

Ik zou dan sowieso 12 groepen doen. 3x aardlekschakelaar met ieder 4 groepen (=de max). Die kan je dan straks ieder aan 1 fase hangen. 12x1 fase groepen is ook zo'n beetje de standaard bij nieuwbouw.

Overigens kwam ik ook van 4 groepen. En eindigde moeiteloos op 18 x1 fase groepen, naast de 3 fase kookplaat voor een all-eletric huis. Warmptepomp en wp boiler nemen samen al 3 groepen in en 2 setjes zonnepanelen erbij (alamats) maakt 5. Nog eens 5 voor de keuken en het gaat hard, daar daar op zich nog wel wat samen te voegen. Maar als je de oude regel van " >2kw apparaat = eigen groep" hanteert, gaat het hard.

[ Voor 23% gewijzigd door Wuursj op 04-05-2021 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Laatst online: 16:32
Waypoint schreef op maandag 3 mei 2021 @ 19:13:

Stelblokjes zijn er in verschillende maten, dikte maar ook diepte maten. Meest standaard is volgens mij 20 -24 mm. Voor dunnere of dikkere glaspakketten heb je andere stelblokjes.
Afzagen moet geen probleem zijn. Het is maar kunststof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Wuursj schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 09:14:
[...]

[...]

Bedoel je nu Fill&Finish (smeerklare pot, iets duurder) of Fix&Finish (poeder dat je zelf nog moet mengen, iets goedkoper)?

Ik heb zelf alleen de eerste gebruikt (=heerlijk product voor het strak maken van gipsvezel) maar ben benieuwd naar de tweede.
Fill&Finish. In de 20kg emmers. Werkt prachtig en is lang te bewerken. Zeker mooi voor gipsplaat naden of een structuur muurtje glad maken.

Fix&Finish in de zak gebruik je eerder voor dikkere lagen. Moet je snel verwerken maar wel stuk goedkoper dan fill en finish.
Wuursj schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 09:23:
[...]

Ik zou dan sowieso 12 groepen doen. 3x aardlekschakelaar met ieder 4 groepen (=de max). Die kan je dan straks ieder aan 1 fase hangen. 12x1 fase groepen is ook zo'n beetje de standaard bij nieuwbouw.

Overigens kwam ik ook van 4 groepen. En eindigde moeiteloos op 18 x1 fase groepen, naast de 3 fase kookplaat voor een all-eletric huis. Warmptepomp en wp boiler nemen samen al 3 groepen in en 2 setjes zonnepanelen erbij (alamats) maakt 5. Nog eens 5 voor de keuken en het gaat hard, daar daar op zich nog wel wat samen te voegen. Maar als je de oude regel van " >2kw apparaat = eigen groep" hanteert, gaat het hard.
Het is een standaard kast van eaton. Uit te breiden tot totaal 12 groepen. Ik wil nog twee posities vrij houden om andere modules in de toekomst in te steken. Zonde om nu twee groepen er ongebruikt in te steken en dan te vervangen voor bijvoorbeeld een krachtgroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dracothetm
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 01-02 20:01
Mede klussers ik heb een vraag waar ik graag jullie mening over hoor.Ik ben momenteel bezigmet het proberente bedenken hoe ik mijn werkbank zal maken. Ik twijfel alleen wat een handige diepte en hoogte maat is voor een werk bank. voor nu zat ik zelf te denken aan 1 meter hoog (bovenkant werkblad) en 70cm diep. De hoogte heb ik gekeken naar aanleiding wat voor mij als goede werk hoogte aanvoelt. De diepte is veel meer een open optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 00:44

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Impry schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 09:10:
[Afbeelding]

Mijn wens is als volgt:
  • Je loopt het toilet in
  • Lekker zitten
De afbeelding hierboven is de Sileo 150IR, deze komt het dichtste in de buurt met een standaard product.
Deze heeft namelijk een vertraagde start van max. 2 minuten na binnenkomst obv IR bewegingsmelder en kan een x aantal minuten nalopen.
Het enige 'nadeel' is hier dat je standaard na 2 minuten een startende ventilator hebt. Daarnaast is € 190,- best geld voor een ventilator.

Omdat elektra (dus ook de lamp die op bewegingsmelder gaat) toch helemaal nieuw wordt aangelegd vroeg ik mij af of dit niet anders kan. Iemand goede ideeën hiervoor?
Probleem van zo'n ding met een IR sensor is dat ie qua locatie mog wel eens hoog wil zitten, waardoor de sensor niks ziet. Of over je heen kijkt als je op de pot zit. Mijn ouders hadden namelijk exact dat issue.
Uiteindelijk een normale fan met naloopvertraging gekocht die je met een extra schakelaar (dubbele schakelaar ipv enkele lichtknop) bedient. Als jij toch de hele electra opnieuw laat doen, lijkt dat me de meest failsafe optie :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Impry schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 09:10:
[Afbeelding]

Mijn wens is als volgt:
  • Je loopt het toilet in
  • Lekker zitten

Vraag 1: waarom wil je dat de ventilator pas na een bepaalde tijd start?
Vraag 2: de gelinkte ventilator heeft toch alleen een nalooptimer, maar geen vertraagde start?

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
NoepZor schreef op maandag 3 mei 2021 @ 21:35:
Dank allemaal voor de reacties!

[...]

Op de bouwmaat site kan ik het inderdaad vinden, die zit hier in de buurt (vlak bij kantoor zelfs). En de Sikkens Alpha Projecttex is daar schappelijk geprijsd, die ook maar meenemen dan :)
De bouwmaat bedient momenteel alleen bedrijven en geen particulieren.. dus de zoektocht continues. Ik had wel iets gevonden maar die vragen een tientje voor een rol en een tientje verzendkosten. Dat gaat me een beetje gek als je ziet dat een rolletje 3,50 kost bij de bouwmaat. Misschien toch maar kitten dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

NoepZor schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 10:40:
[...]

De bouwmaat bedient momenteel alleen bedrijven en geen particulieren.. dus de zoektocht continues. Ik had wel iets gevonden maar die vragen een tientje voor een rol en een tientje verzendkosten. Dat gaat me een beetje gek als je ziet dat een rolletje 3,50 kost bij de bouwmaat. Misschien toch maar kitten dan.
misschien gek gezegd maar je hebt 3 opties ..

- google naar het product (webshop bv) en bestelt het .. :)
- of je pakt AK gipsplaten .. en gewoon "gaas" vulling

ik heb gewoon F&F gepakt en gestuckt ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Laatst online: 15:17

bonzz.netninja

Niente baffi

NoepZor schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 10:40:
[...]

Met je bouweninnederland pas kun je als consument prima terecht bij de bouwmaat. (ook al zeggen ze van niet)

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• newtastyland
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14:25

Met een leren riem?
https://duckduckgo.com/?t...agonplanken.jpg&ia=images

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
vso schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 10:59:
[...]

misschien gek gezegd maar je hebt 3 opties ..

- google naar het product (webshop bv) en bestelt het .. :)
- of je pakt AK gipsplaten .. en gewoon "gaas" vulling

ik heb gewoon F&F gepakt en gestuckt ..
Ik heb AK gipsplaten en de verticale naden zijn ook dichtgezet met gaasband en uniflott. Daarna een deel afgefilmd met F&F en een deel met finishpasta. Alleen zit ik dus met de aansluiting van schuine deel op vals plafond. Ik ben bang dat dat met gaasband niet echt strak te krijgen is, papier is wat beter op maat te vouwen. Googlen heb ik wel gedaan, maar het is vaak en veel meters en "duur" vanwege de verzendkosten. Dat is gewoon irritant, omdat het dus gewoon voor 1/5e van de prijs in de buurt op voorraad ligt...
bonzz.netninja schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 11:02:
[...]

Met je bouweninnederland pas kun je als consument prima terecht bij de bouwmaat. (ook al zeggen ze van niet)
Die ken ik niet :) maar eens uitzoeken wat dat precies inhoudt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
bonzz.netninja schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 11:02:
[...]

Bij onze bouwmaat controleren ze of je echt een bedrijf bent of een particulier met een bouwmaat pas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

LED-Maniak schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 11:10:
[...]

Bij onze bouwmaat controleren ze of je echt een bedrijf bent of een particulier met een bouwmaat pas.
De boutmaat in utrecht en de bouwmaat in leiden niet iig.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 00:44

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Dat doen ze dus omdat bouwmaat tot nader order gesloten is voor particulieren via bouweninnederland :)
Beetje zelfde effect als de makro voor particulieren, iets met een lockdown enzo. Komt wel weer, maar mog even niet dus ;)
Zie ook https://www.bouwmaat.nl/coronavirus ze zijn open, maar alleen voor professionals.

Aanmelding kon via https://www.zelfbouwinned...en-en-gereedschap/koop-je

[ Voor 34% gewijzigd door The Eagle op 04-05-2021 11:15 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
bonzz.netninja schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 11:12:
[...]

Ik had wel al gemerkt dat er in de weekenden wel een beveiliger/controleur stond maar doordeweeks rond een rustig uur kan je zo naar binnen.
NoepZor schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 11:10:
[...]

Ik heb AK gipsplaten en de verticale naden zijn ook dichtgezet met gaasband en uniflott. Daarna een deel afgefilmd met F&F en een deel met finishpasta. Alleen zit ik dus met de aansluiting van schuine deel op vals plafond. Ik ben bang dat dat met gaasband niet echt strak te krijgen is, papier is wat beter op maat te vouwen. Googlen heb ik wel gedaan, maar het is vaak en veel meters en "duur" vanwege de verzendkosten. Dat is gewoon irritant, omdat het dus gewoon voor 1/5e van de prijs in de buurt op voorraad ligt...

[...]

Ik wil best wat rolletjes voor je halen en opsturen alleen verzendkosten zijn zo'n 5 euro dus voor een rolletje niet interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
LED-Maniak schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 11:16:
[...]

Ik had wel al gemerkt dat er in de weekenden wel een beveiliger/controleur stond maar doordeweeks rond een rustig uur kan je zo naar binnen.
[...]

Ik wil best wat rolletjes voor je halen en opsturen alleen verzendkosten zijn zo'n 5 euro dus voor een rolletje niet interessant.
Dank voor het aanbod, maar dan is het net zo handig dat ik het gewoon ergens bestel idd :) Maar gewoon vaag dat dat spul zo slecht verkrijgbaar is. Bij onze zuiderburen kun je het gewoon bij de Gamma / Hubo / Brico achtigen kopen. ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Papieren voegband is natuurlijk wel een veel grotere kunst om goed te doen dan een gaasband of metalen strip. Denk dat weinig particulieren zin hebben om het te leren goed te doen. Heeft mij ook een paar rolletjes gekost voordat ik het echt netjes en strak kon.

Er zijn natuurlijk wel alternatieven voor de overgangen in binnenhoeken, zoals de hoek insnijden en vullen met acrylkit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:11
NoepZor schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 11:10:
[...]

[...]

Ik heb die schuine overgang wel dichtgezet met gaasband en fix en Finish. Met wat geduld en 2 lagen is dat goed te krijgen hoor.

K to the KillaZ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:32

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Ik heb een paar maanden terug wandplanken opgehangen (230x22x4) die kwamen kant en klaar van zaagfabriek.com, met deze blinde ankers:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ScHy_NdmLnQsQH20z3x_YUCW8wo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/fi4R9M624z4lI43gHUvTNlxv.png?f=user_large
https://www.zaagfabriek.c...erstelling-wandplank.html

Goede ervaringen mee, bevestigen ging makkelijk en ze zijn op een aantal manieren te stellen.

Nu zijn jouw planken wel wat dieper, dus wellicht dat dit systeem daar niet toereikend voor is. En ik had het voordeel dat ze aan een betonnen muur van mijn appartement kwamen te hangen, dat is ook nog wel iets om rekening mee te houden.

Als je zelf wilt gaan klussen met je draadeind oplossing: bedenk vooraf ook even of je de tools en skills hebt om netjes recht te boren, zowel in de planken als in de muur.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impry

Impry

Rallymedia.nl

The Eagle schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 10:24:
[...]
Probleem van zo'n ding met een IR sensor is dat ie qua locatie mog wel eens hoog wil zitten, waardoor de sensor niks ziet. Of over je heen kijkt als je op de pot zit. Mijn ouders hadden namelijk exact dat issue.
Uiteindelijk een normale fan met naloopvertraging gekocht die je met een extra schakelaar (dubbele schakelaar ipv enkele lichtknop) bedient. Als jij toch de hele electra opnieuw laat doen, lijkt dat me de meest failsafe optie :)
Dat is ook niet handig inderdaad.
De extra schakelaar noemde de elektricien ook al, een voordehand liggende optie, maar dan voelt het ook als zo'n 'ik-stink-zet-hem-nu-maar-aan-knop'. En daarnaast gaat het licht sowieso op sensor.

Stel dat ik dan ga voor de versie zonder IR, dus eentje die normaal gesproken reageert op de lichtknop. Is dat dan te combineren met een lichtsensor voor de lamp? Of werkt dat alleen met een fysieke lichtknop?
bartvl schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 10:30:
[...]
Vraag 1: waarom wil je dat de ventilator pas na een bepaalde tijd start?
Vraag 2: de gelinkte ventilator heeft toch alleen een nalooptimer, maar geen vertraagde start?
1: Zolang ik op de toilet ben hoeft hij geen herrie te maken wat mij betreft.
2. Op de site staat het er inderdaad niet duidelijk bij, in de handleiding vind je dit mooie tabelletje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M6SMktGG_cZ8tn6UcCHDl1P-bJI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DpJBhUHCq0ffmosLek3x4Dbk.png?f=user_large

[ Voor 7% gewijzigd door Impry op 04-05-2021 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterEagle
  • Registratie: Juli 2010
bonzz.netninja schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 11:12:
[...]

Den Bosch ook niet

Aanvulling,

Afgelopen weekend de dakkapel eindelijk kunnen bekleden met gipsplaten, hiervoor ook AK platen gepakt, maar wat een drama is dat zelfklevende gaasband zeg. Degene die ik heb plakt echt voor geen meter. Die van Knauf lijkt iets beter te zijn maar moet direct worden afgesmeerd, anders komt die net zo goed naar beneden.

Ik lees veel mensen over papier, maar hoe werkt dat dan? eerst een laagje jointfiller erop, dan papier erin drukken, glad strijken en weer een laagje er over heen?

[ Voor 55% gewijzigd door MisterEagle op 04-05-2021 12:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

MisterEagle schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 12:20:
[...]

Den Bosch ook niet

Aanvulling,

Afgelopen weekend de dakkapel eindelijk kunnen bekleden met gipsplaten, hiervoor ook AK platen gepakt, maar wat een drama is dat zelfklevende gaasband zeg. Degene die ik heb plakt echt voor geen meter. Die van Knauf lijkt iets beter te zijn maar moet direct worden afgesmeerd, anders komt die net zo goed naar beneden.

Ik lees veel mensen over papier, maar hoe werkt dat dan? eerst een laagje jointfiller erop, dan papier erin drukken, glad strijken en weer een laagje er over heen?
Dat zag ik ze idd doen op de filmpjes die ik zag

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik zal ook eens wat posten ;)
Op zolder de nis met cv-ketel en ventilatiebox voorzien van een muurtje met deur.

Deurtje zelf gemaakt met mdf en vuren latten. Ik blijf dat mdf naar spul vinden :/
Ook de plinten zo'n beetje zelfde gemaakt als bestaand, gelukkig had ik nog wat verf over.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/6Y6stDD/IMG-4470.jpg
(Ventilatie gaat overigens via een andere muur)

To do: goedkope lamp met bewegingssensor opzoeken om binnen in het 'hokje' op te hangen.

[ Voor 3% gewijzigd door Cheesy op 04-05-2021 14:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
Cheesy schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 13:47:
Ik zal ook eens wat posten ;)
Op zolder de nis met cv-ketel en ventilatiebox voorzien van een muurtje met deur.

Deurtje zelf gemaakt met mdf en vuren latten. Ik blijf dat mdf naar spul vinden :/
Ook de plinten zo'n beetje zelfde gemaakt als bestaand, gelukkig had ik nog wat verf over.

[Afbeelding]
(Ventilatie gaat overigens via een andere muur)

To do: goedkope lamp met bewegingssensor opzoeken om binnen in het 'hokje' op te hangen.
Heel tof.. maar heb je ook foto's voor?? Want anders geloof ik er natuurlijk geen zak van.. ;)

*sowieso

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
DonJunior schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 13:48:
[...]

Heel tof.. maar heb je ook foto's voor?? Want anders geloof ik er natuurlijk geen zak van.. ;)
Haha dankje. Ik moest even zoeken maar toch nog een plaatje gevonden
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/t3ggbPn/IMG-3641.jpg
Die rommel was tijdelijk btw.
Pagina: 1 ... 130 ... 450 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/