PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
Super, veel dank. Dan ga ik vanmiddag even klussen.Xander schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 11:13:
[...]
Ja, mits de koppeling niet door een lompe boer is aangedraaid is alles te hergebruiken behalve de knelring. Deze zijn gewoon los te koop.
Maakt op zich niet veel uit voor mijn vraagstuk denk ikJT schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 10:58:
[...]
Ik ben wel benieuwd hoe je tot de conclusie komt dat het water niet uit je afvoer komt maar "uit het plafond"? Als het uit je afvoer komt lijkt het mij dat het uiteindelijk ook uit je plafond komt?
Float like a butterfly, sting like a bee.
Enfin, ik heb twee Lundia stompe binnendeuren gekocht bij de Gamma, zelf schanierkrozingen te maken en zelf een slot te plaatsen, uitsparing voor het slot zit er al in.
Op basis van het filmpje en wat ik verder lees, denk ik de volgende stappen te moeten nemen
1. Oude deur eruit.
2. Oude scharnieren uit kozijn halen
3. Nieuwe scharnieren in kozijn plaatsen
4. Nieuwe deur op maat zagen met cirkelzaag
5. Schanierkrozingen frezen
6. Deur arm schaven aan slotkant.
7. Deur terugplaatsen en extra arm schaven, indien nodig.
8. Deur verven
9. Slot plaatsen
10. Deur definitief plaatsen
Is dit een handige volgorde zo?
Nu vraag ik me af hoe ik de deur het handigste op maat kan zagen en hoe ik het handigste de plaats van de kroningen kan bepalen. De ene op internet legt de oude deur bovenop de nieuwe deur, legt de slotgaten gelijk en neemt de maten van de oude deur over op de nieuwe deur. De ander doet dit niet en meet het deurkozijn na voor de maat van de deur en zet de deur in het kozijn om zo de krozingen af te tekenen.
Wat is handig?
Btw, ik heb bij de Gamma een linker en een rechterdeur besteld maar kan geen verschil ontdekken tussen beide. Bestaat het überhaupt wel, stompe linker en rechterdeuren, terwijl er niet eens krozingen zijn gezet?
Het enige wat mij opvalt is dat de randjes/kantjes aan de slotgatzijde verschillend zijn.
Dit is bij beide deuren hetzelfde.
Zie foto.
:strip_exif()/f/image/wubGlOfOWo9WRAwBACsoNzNa.jpg?f=fotoalbum_large)
Een deur arm schaven doe je pas als dat echt nodig is, 8,5 van de 10x is dat niet nodig. Doe dat dus niet al vooraf maar pas als je een mm nodig hebt achteraf. Zijn deur is al arm af fabriek, ik heb normaal gewoon rechte kanten als ik een deur koop.badkuip schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 13:14:
6. Deur arm schaven aan slotkant.
7. Deur terugplaatsen en extra arm schaven, indien nodig.
Is dit een handige volgorde zo?
Nu vraag ik me af hoe ik de deur het handigste op maat kan zagen en hoe ik het handigste de plaats van de kroningen kan bepalen.
Op maat zagen doe je met een liniaal met cirkelzaag. Zaag eerst de breedte, dan de bovenkant, en dan de onderkant. Dan blijft bij profieldeuren de rand gelijk en de onderrand is vaak breder zodat je er wat af kan zagen. Zaag de deur liever eerst iets langer zodat je met passen de exacte boven en onderhoek over kan nemen en er dus nog wat vanaf kan zagen.
Neem je het over van de oude deur dan neem je oude fouten ook over.
De scharnieren overnemen doe ik door de deur in het kozijn te zetten, op de exact goede hoogte, met de scharnieren óf aan de deur, óf aan het kozijn. Dat past in het kozijn. Als je nu met een stanleymes kleine keepjes zet onder en boven het scharnier dan heb je de exacte plek. Met potlood heb je nog steeds iets mogelijke afwijking.
Tijdelijk op hoogte zetten doe je met uitvulplaatjes.
Zaag alle naast elkaar staande deuren op dezelfde manier en zorg dat alles lijnt. Niets irritanter dan dat de middenbalken niet gelijk lopen.
[ Voor 3% gewijzigd door Teijgetje op 20-03-2021 13:56 ]
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.
Zet even een winkelhaak op de zijkant. De kant van de scharnieren zal netjes 90graden zijn, waarschijnlijk is de kant van het slot niet helemaal 90graden, zodat de deur makkelijk dicht valt en niet tegen het kozijn aan komt. Dat is althans bij mijn Svedex stompe deuren het geval.badkuip schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 13:14:
Btw, ik heb bij de Gamma een linker en een rechterdeur besteld maar kan geen verschil ontdekken tussen beide. Bestaat het überhaupt wel, stompe linker en rechterdeuren, terwijl er niet eens krozingen zijn gezet?
Het enige wat mij opvalt is dat de randjes/kantjes aan de slotgatzijde verschillend zijn.
Dit is bij beide deuren hetzelfde.
Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB
Heb ik gedaan, lijkt gewoon 90 graden te zijn.SlinkingAnt schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 14:26:
[...]
Zet even een winkelhaak op de zijkant. De kant van de scharnieren zal netjes 90graden zijn, waarschijnlijk is de kant van het slot niet helemaal 90graden, zodat de deur makkelijk dicht valt en niet tegen het kozijn aan komt. Dat is althans bij mijn Svedex stompe deuren het geval.
Mijn linker en rechter deur zien er dus hetzelfde uit, volgens mij is er niets linksig of rechtsig aan mijn deuren...
Morgen nog even dat steengaas wegslijpen en dan is één kant in elk geval gedaan.
Nu is een onderdeel ervan dat het blad uitgeklapt kan worden. En overal wordt gebruik gemaakt van pianoscharnieren. Maar ik vraag me iets af.
Is de maat waaronder een pianoscharnier wordt verkocht de dichtgeklapte of de opengeklapte?
Dus een scharnier van 25mm, kan ik die gebruiken om twee platen van 12mm op elkaar te laten scharnieren?
Daarnaast zie ik alleen pianoscharnieren van 3.5m online. Heeft iemand een idee waar ik zo'n scharnier gewoon op kan halen? Bij de Gamma, Karwei en Praxis zie ik ze niet.
edit: Laat maar ik heb het gevonden
[ Voor 21% gewijzigd door Jelte op 20-03-2021 17:33 ]
Ik wilde wel eens oefenen - oa door inkepingen te maken om balken in elkaar te schuiven.
Met de zaagtafel gaat dat echt heerlijk, halve hoogte instellen en schuiven euh zagen maar.
Ontwerp volledig uit het hoofd gedaan; qua maatvoering zelfde als kapotte bank ivm hergebruik kussens. Verder een A5 velletje voor wat notities en reken werk
Na het bouwpakket helemaal op maat gezaagd te hebben was het tijd voor impregneer. Eerste 3x Sigma VS-X; daarna met 2x Sigma DS TX. Beide licht eiken. Resultaat (klei) is mooi!
Momenteel ben ik de zit & rug planken aan het beitsen met de DS. Voor het eind resultaat nog even geduld dus ;-)
Tevens twee hulpstukken gemaakt om straks de katten parallel en met dezelfde onderlinge afstand te kunnen monteren en vlak aan de voorzijde
leer punten
- Ander zaagblad gebruiken (ipv 24T gelijk een 60T/5°negatief gekocht)
- impregneer met meer druk aanbrengen ivm anders te dik en druppels als gevolg (opgedroogd).
- balken altijd aan beide zijde zagen ivm betere afwerking
- een geleider & lengte blokkade realiseren voor afkortzaag ... zodat alles even lang is altijd 🥺
- een goede werkbank realiseren; gebruik een veel te kleine/lage tafel.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - gasloos
Dat valt wel mee; dankzij het volledig impregneren en beitsen. (Ik behandel het hout met 6 lagen (3 om 3)). Waarbij de laatste keer ik ga doen als alles klaar isSethro schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 18:23:
Gelukkig mag je het over 2-3 jaar weer opnieuw doen want dat is het vuren buiten wel vergaan 😂
Behandeld vurenhout kan zo tot wel 15 jaar meegaan.
[ Voor 12% gewijzigd door Crazy- op 20-03-2021 18:48 ]
12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - gasloos
Ik heb een stuk van ~1m2 waar ik rond de 6mm moet aanbrengen op gips, kan ik wel een zak "MP75 2mm" kopen of roodband maar dat is een beetje zonde.
Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl
Dat kan prima.
Dat dacht ik ook, maar begon te twijfelen omdat er bij MP75 staat dat er toeslagstoffen in zitten zodat grotere laagdiktes mogelijk zijn. Dan gokken we het er maar op. Zit enorm veel bindmiddel in F&F dus leek mij ook goed te moeten kunnen gaan.
Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl
Mijn ervaring is dat het geen problemen geeft of scheurt. Ook iets dikker niet.
Moet je grote gaten vullen of dikke lagen doen dan is er wel veel goedkoper gips te koop om te gebruiken dan F&F.
Dus voor jouw metertje op 6 mm hoef je je echt niet druk te maken of iets anders te gaan kopen als je het al hebt staan.
Voor grote gaten en/of dikke lagen mix ik inderdaad nog wel eens bv roodband er bij, 1 op 1, voor de bindmiddelen/vulling, als ik dat heb staan.
/f/image/8ruxCikiN17w4VJ5coa5MdUg.png?f=fotoalbum_large)
Tot mijn verbazing zag ik onderstaande na het verwijderen van de aftimmering en het behang. Het zichtbare hout was alleen ter bevestiging van de aftimmering. Dit heeft geen enkele constructieve betekenis. De horizontale plank hangt los en door.
:strip_exif()/f/image/M3HhUhPhCkOiX0G4sevhRrmG.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu is bij mij het idee ontstaan dat een balk ontbreekt om de doorbraak te ondersteunen. Iemand met meer kennis van zulke zaken die dit kan bevestigen/ontkrachten?
Als de balk inderdaad aanwezig moet zijn en ontbreekt, is dit dan de verborgen gebrek waar ik de verkoper (erfgenamen) van in kennis dien te stellen?
Edit: bonus sloopfoto
:strip_exif()/f/image/hsfRTZ6UtzgsWmYWNML0N6S0.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 14% gewijzigd door colvano op 20-03-2021 22:53 ]
Hoe lopen de draagbalken precies? Lopen die haaks op de toog en lopen ze door? Stoppen ze boven de toog en ligt er aan de andere kant een nieuwe balk dan weer? En weet je zeker dat het een draag muur is? Wat is het materiaal boven de toog? Steen/ metselwerk /Beton/ afgetimmerd met gips?colvano schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 22:49:
Even een vraag voor mijn gemoedsrust. Wij zijn in onze nieuwe woning aan het slopen. Het betreft een jaren 30 woning waar in het verleden een doorbraak is gemaakt om een grotere woonkamer te creëren. De doorbraak was met hout afgewerkt, zie foto hieronder. Mijn inschatting was dat er onder het houtwerk een balk zou lopen ter ondersteuning. De doorbraak betreft een draagmuur. Boven de muur zit alleen het dak. Dakbalken rusten op de muur. De plafonds aan beide zijde zijn nog origineel riet met kalk.
[Afbeelding]
Tot mijn verbazing zag ik onderstaande na het verwijderen van de aftimmering en het behang. Het zichtbare hout was alleen ter bevestiging van de aftimmering. Dit heeft geen enkele constructieve betekenis. De horizontale plank hangt los en door.
[Afbeelding]
Nu is bij mij het idee ontstaan dat een balk ontbreekt om de doorbraak te ondersteunen. Iemand met meer kennis van zulke zaken die dit kan bevestigen/ontkrachten?
Als de balk inderdaad aanwezig moet zijn en ontbreekt, is dit dan de verborgen gebrek waar ik de verkoper (erfgenamen) van in kennis dien te stellen?![]()
Edit: bonus sloopfoto
[Afbeelding]
Vind lastig beoordelen zonder dat ik kan zien wat boven het plafond zit.
Wat je ook vaak kunt doen in het gemeente archief oude bouwtekeningen opvragen. Heb ik bij ons jaren 30 woning ook gedaan. Bij twijfel, even een constructeur laten bekijken.
Geborgen gebreken blijft lastig aantoonbaar. Dan moet je kunnen bewijzen dat de oud bewoning dit zo gemaakt heeft... en dat is best lastig.
Het is denk ik relatief simpel om een balk/latei aan te brengen in die doorgang. Alleen even de juiste sterkte (laten) berekenen.
Dat zijn een hoop goede vragen!Passie-m schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 23:07:
[...]
Hoe lopen de draagbalken precies? Lopen die haaks op de toog en lopen ze door? Stoppen ze boven de toog en ligt er aan de andere kant een nieuwe balk dan weer? En weet je zeker dat het een draag muur is? Wat is het materiaal boven de toog? Steen/ metselwerk /Beton/ afgetimmerd met gips?
Wat je ook vaak kunt doen in het gemeente archief oude bouwtekeningen opvragen. Heb ik bij ons jaren 30 woning ook gedaan. Bij twijfel, even een constructeur laten bekijken.
Geborgen gebreken blijft lastig aantoonbaar. Dan moet je kunnen bewijzen dat de oud bewoning dit zo gemaakt heeft... en dat is best lastig.
De bouwtekening heb ik toevallig (toog geel gemarkeerd):
:strip_exif()/f/image/RSlJjkBSYkJe09l4KDUiZaD4.jpg?f=fotoalbum_large)
Het plafond moet ik nog openmaken daar maar het achterste gedeelte heb ik het plafond reeds verwijderd. De plafondbalken lopen inderdaad haaks op de toog. De overspanning aan beide kanten van de toog is 3,60 meter (edit: links 4 meter en rechts 3,6 meter). Ik kan met niet zo goed voorstellen dat er balken van 7,60+ meter over de woning liggen.
Voor zover ik kon zien is de muur van kalkzandsteen bakstenen met daarover stuc.
Als er een balk hoort te zitten zal ik eens contact opnemen met mijn rechtsbijstand. Ik weet niet hoe dat precies zit met aansprakelijkheid maar volgens mij gaat dat best wel ver.Beekforel schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 23:14:
Sowieso als er sprake is van erfgenamen heb je waarschijnlijk ook een niet-bewoners clausule?
Het is denk ik relatief simpel om een balk/latei aan te brengen in die doorgang. Alleen even de juiste sterkte (laten) berekenen.
Gelukkig gaan we volledig renoveren en opbouwen dus een klusje extra is geen ramp.
De opbouw van het plafond/dak is als volgt:Passie-m schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 23:07:
[...]
Hoe lopen de draagbalken precies? Lopen die haaks op de toog en lopen ze door? Stoppen ze boven de toog en ligt er aan de andere kant een nieuwe balk dan weer? En weet je zeker dat het een draag muur is? Wat is het materiaal boven de toog? Steen/ metselwerk /Beton/ afgetimmerd met gips?
:strip_exif()/f/image/QnBqemiihRisSHxp6AVgTZzt.jpg?f=fotoalbum_large)
De onderste balk is waar het plafond aan hangt en de bovenste voor de dakconstructie. Dit is in een andere kamer maar zal 99% zeker zelfde zijn.
[ Voor 90% gewijzigd door ppatrick op 21-03-2021 00:01 ]
Heb je de plank al weggehaald? Kijk je dan tegen losse stenen aan? Kan het me haast niet voorstellen, een latei kan prima weggestuct zijn. Als het los metselwerk is, dan zou ik hier zeker een (gewapende beton)latei in plaatsen ja. Even paar stempels onder de balken aan beide kanten, en beuken maarcolvano schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 22:49:
[Afbeelding]
Op de tekening lijken de balken inderdaad door te lopen, maar gok dat het 2 gedeeltes zijn. Die op de muur naast elkaar liggen.
/f/image/dqAK8kD5fy1cMm9muHjqcXsl.png?f=fotoalbum_large)
De reden dat ik het vraag is dat er enorm veel tocht tussen de vloer doorkomt: namelijk tussen het riet van het plafond van de 1st etage en de vloerbalk van de 2e etage. Het dak is hoogst waarschijnlijk (net zoals op de vliering) enkel dakbeschot, laten en pannen. Net zoals op de vliering waait het gewoon tussen de planken van het dakbeschot heen. Ik zou het dus graag luchtdicht maken en isoleren.
Je zou verwachten dat het dak symmetrisch is dus het knieschot niet nodig heeft. Het enige verschil is het balkon aan de achterzijde, dus het zou kunnen dat het dak daarom af steunt op het knieschot, maar is dat gebruikelijk?
![]() | ![]() |
Ik zal dat nog eens goed gaan bekijken. Er bestaan meer soorten latei dan ik wist. Ik had echt een houten, stalen of beton balk verwacht die goed zichtbaar zou zijn.Bakema schreef op zondag 21 maart 2021 @ 07:03:
[...]
Heb je de plank al weggehaald? Kijk je dan tegen losse stenen aan? Kan het me haast niet voorstellen, een latei kan prima weggestuct zijn. Als het los metselwerk is, dan zou ik hier zeker een (gewapende beton)latei in plaatsen ja. Even paar stempels onder de balken aan beide kanten, en beuken maar![]()
Op de tekening lijken de balken inderdaad door te lopen, maar gok dat het 2 gedeeltes zijn. Die op de muur naast elkaar liggen.
Daar zat ik ook aan te denken. Heb deze wel eens in het echt gezien waarbij ik ook dacht; 'hoe blijft dit overeind?'colvano schreef op zondag 21 maart 2021 @ 10:00:
[...]
Ik zal dat nog eens goed gaan bekijken. Er bestaan meer soorten latei dan ik wist. Ik had echt een houten, stalen of beton balk verwacht die goed zichtbaar zou zijn.
https://www.joostdevree.nl/shtmls/staltonlatei.shtml
Ha! Zo een latei ben ik ook al tegengekomen in de woning. Heel bijzonderhenkjanvdkolk schreef op zondag 21 maart 2021 @ 10:25:
[...]
Daar zat ik ook aan te denken. Heb deze wel eens in het echt gezien waarbij ik ook dacht; 'hoe blijft dit overeind?'
Je kan ook op beiden kanten een stalen balk laten steunen van 2 aan elkaar gelaste hoek profielen. Dan krijg je dus een T vorm maar dan ondersteboven. Het verticale deel kan je dan in de dakbalken verzinken en de balken leunen dan op het horizontale deel van je T.colvano schreef op zondag 21 maart 2021 @ 11:10:
[...]
Ha! Zo een latei ben ik ook al tegengekomen in de woning. Heel bijzonder
Het grote voordeel hier van is, is dat je je plafond helemaal vlak kan krijgen en je een doorlopend plafond kan maken zonder verlaging.
Hoop dat de uitleg te volgen is. Onlangs bij een vriend aangebracht tussen keuken en woonkamer met het zelfde doel, vlak plafond.
Heb 2 bedrijven over de vloer gehad, waarvan de één zegt dat ie niet kan garanderen dat een nieuw rolluik ook niet kleppert, en de ander had het bij hun rolluiken nog niet meegemaakt dat ze klepperden. Weet dus niet zo goed wat ik daar mee aan moet.
Zijn er meer mensen met rolluiken, van zulk formaat, en de ervaringen daarmee?
Ik heb zelf door het hele huis rolluiken ook in de dakkapel 2 stuks van 2 meter. Afhankelijk van de wind bewegen rolluiken zeker als je ze niet volledig dicht doet. Er zit altijd wat beweging en speling in dus dat wordt een kwestie van gewenning. Hoe erg dat het is, verschilt natuurlijk met de windrichting en kracht. En is als je de ramen open hebt erger te horen als dat je ze dicht hebt.Barada schreef op zondag 21 maart 2021 @ 11:45:
Op onze dakkapel van 3,5 meter zit een (elektrisch) rolluik. Deze kleppert best behoorlijk als de wind uit een bepaalde richting komt. Dicht doen maakt het iets minder maar ook dan is het niet te voorkomen. Nu willen we de dakkapel laten renoveren, naar alles kunststof. Ik zou wel graag weer een rolluik willen, voornamelijk voor de isolerende functie (op zolder best handig, ook omdat het in de toekomst onze slaapkamer wordt). Maar dat klepperen is echt rete-irritant.
Heb 2 bedrijven over de vloer gehad, waarvan de één zegt dat ie niet kan garanderen dat een nieuw rolluik ook niet kleppert, en de ander had het bij hun rolluiken nog niet meegemaakt dat ze klepperden. Weet dus niet zo goed wat ik daar mee aan moet.
Zijn er meer mensen met rolluiken, van zulk formaat, en de ervaringen daarmee?
Verplaats je bij dit soort dingen ook in de schoenen van de verkoper(s). Het huis van je ouders wordt verkocht, een doorbraak die mogelijk al voor je geboorte of door vorige bewoners is uitgevoerd wordt je plots aansprakelijk voor gehouden.colvano schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 23:17:
[...]
Als er een balk hoort te zitten zal ik eens contact opnemen met mijn rechtsbijstand. Ik weet niet hoe dat precies zit met aansprakelijkheid maar volgens mij gaat dat best wel ver.
Gelukkig gaan we volledig renoveren en opbouwen dus een klusje extra is geen ramp.
Ik denk dat dit eerlijk gezegd weinig tot geen kans heeft.
Ja het was verborgen maar ook niet bewust achtergehouden, na al die jaren heeft het huis ook geen schade erdoor opgelopen. Is het nodig om extra te verstevigen, mogelijk wel. Is het noodzakelijk, mogelijk niet en houd het de komende jaren ook nog.
Zoals je zelf zegt is het onderdeel van een groter klus project. Dit is meer voor de post onvoorzien in je klus budget.
Dat eerste stukje maakt mij eerlijk gezegd niet zoveel uit. Aansprakelijk is aansprakelijk.sweetdude schreef op zondag 21 maart 2021 @ 12:52:
[...]
Verplaats je bij dit soort dingen ook in de schoenen van de verkoper(s). Het huis van je ouders wordt verkocht, een doorbraak die mogelijk al voor je geboorte of door vorige bewoners is uitgevoerd wordt je plots aansprakelijk voor gehouden.
Ik denk dat dit eerlijk gezegd weinig tot geen kans heeft.
Ja het was verborgen maar ook niet bewust achtergehouden, na al die jaren heeft het huis ook geen schade erdoor opgelopen. Is het nodig om extra te verstevigen, mogelijk wel. Is het noodzakelijk, mogelijk niet en houd het de komende jaren ook nog.
Zoals je zelf zegt is het onderdeel van een groter klus project. Dit is meer voor de post onvoorzien in je klus budget.
Ik denk dat het echter meevalt maar ik zal het nog eens goed gaan bekijken en dan eventueel een oplossing zoeken.
Heb recent ook een heel jaren 30 huis verbouwd en je komt altijd bouwkundig wat minder goede dingen tegen bij zo’n oud huis.
Maar succes met de verbouwing! Ziet eruit als een mooi project
[ Voor 98% gewijzigd door koentjuh op 21-03-2021 13:04 ]
Ik ben het eens met sweetdude, maar als inleving geen rol speelt, heb je wel voldaan aan je onderzoeksplicht? Indien nee dan houdt het sowieso heel snel op.colvano schreef op zondag 21 maart 2021 @ 12:54:
[...]
Dat eerste stukje maakt mij eerlijk gezegd niet zoveel uit. Aansprakelijk is aansprakelijk.
Ik denk dat het echter meevalt maar ik zal het nog eens goed gaan bekijken en dan eventueel een oplossing zoeken.
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning
Geen idee waar ik aan moet draaien en wil niet zomaar iets gaan doen. Deur heeft 3 scharnieren.
Bijgaand de foto's van het bovenste scharnier.
:strip_exif()/f/image/vTYah1pGpm9UjSBTYe33ydiC.jpg?f=fotoalbum_medium)
Onderkant scharnier.
:strip_exif()/f/image/5oJDyiTkTFOA26uIpTTNUZhh.jpg?f=fotoalbum_medium)
Iets meer overzicht.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hd0ZYXXEfsYznRugi5TVmn4o.jpg?f=user_large)
Basement Bios ---- Exo-S
Anoniem: 1441478
Ik denk dat er echt wel een latel zit maar dat ie weggesmeerd is. Ik zou echt heel goed gaan kijken voordat ik rechtsbijstand zou inschakelen.colvano schreef op zondag 21 maart 2021 @ 12:54:
[...]
Dat eerste stukje maakt mij eerlijk gezegd niet zoveel uit. Aansprakelijk is aansprakelijk.
Ik zou zelf de bovenste en middelste scharnier de security inbus (te zien op foto 1) een beetje los draaien en kijken of er dan speling ontstaat waarbij de deur kan kantelen van of juist naar de bovenste scharnier toe. Of anders is het een boutje om de kap aan de andere zijde van de deur vast te houden en als dat kapje er eenmaal af is je de stelmechanisme ziet?Mystikal schreef op zondag 21 maart 2021 @ 14:23:
Iemand verstand van Rehau kunstof deur? Deze loopt tegen het kozijn aan, waardoor het sluiten moeilijk gaat. Bovenkant van de deur moet dus 3mm meer richting scharnier.
Geen idee waar ik aan moet draaien en wil niet zomaar iets gaan doen. Deur heeft 3 scharnieren.
Ik vind dit interessant en ben erop gaan googelen en vond oa dit: YouTube: Kunststof deur sluit niet horizontaal verschuiven
Een andere manier om je deur te verstellen is dit: YouTube: Kunststof deur sluit niet -- verticaal verschuiven
[ Voor 32% gewijzigd door Anoniem: 1441478 op 21-03-2021 15:04 ]
Ik verwacht het ook wel. Rechtsbijstand is een laatste redmiddel uiteraard en niet de insteek. Meer “wat als”.Anoniem: 1441478 schreef op zondag 21 maart 2021 @ 14:30:
[...]
Ik denk dat er echt wel een latel zit maar dat ie weggesmeerd is. Ik zou echt heel goed gaan kijken voordat ik rechtsbijstand zou inschakelen.
Ik zal er met de aannemer/architect even naar kijken.
Redelijkheid is natuurlijk altijd belangrijk. Maar een woning is uiteindelijk een hele zakelijke transactie. Zoals ik aansprakelijk ben voor mijn verkochte woning, is ook een ander dat. Ik verken het laatste redmiddel slechts mocht het nodig zijn.JT schreef op zondag 21 maart 2021 @ 13:04:
[...]
Ik ben het eens met sweetdude, maar als inleving geen rol speelt, heb je wel voldaan aan je onderzoeksplicht? Indien nee dan houdt het sowieso heel snel op.
[ Voor 95% gewijzigd door Millie-ano op 21-03-2021 15:44 ]
Maar nu mijn vraag?colvano schreef op zondag 21 maart 2021 @ 14:51:
[...]
Redelijkheid is natuurlijk altijd belangrijk. Maar een woning is uiteindelijk een hele zakelijke transactie. Zoals ik aansprakelijk ben voor mijn verkochte woning, is ook een ander dat. Ik verken het laatste redmiddel slechts mocht het nodig zijn.
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning
Zeker aan de onderzoeksplicht voldaan; bouwtekeningen, bouwkundige keuring, inspectie en navraag naar de staat van het pand.
Hoe zie je dat voor je? Hij loopt rond met een breekijzer en moker vlak voor de aankoop en sloopt hier en daar wat om te kijken wat erachter zit? Er zat bij de aankoop betimmering en behang rondom de doorbraak.
Wordt met Murfor gedaan.henkjanvdkolk schreef op zondag 21 maart 2021 @ 10:25:
[...]
Daar zat ik ook aan te denken. Heb deze wel eens in het echt gezien waarbij ik ook dacht; 'hoe blijft dit overeind?'
http://www.werklust-leens...werk/Mufor%20brochure.pdf
Daarom zou ik eerst wat stucwerk & plafond weghalen en kijken wat er precies zit. Kan prima een stalen balk zitten of zoiets als gewapend metselwerk bijvoorbeeld.
zou niet direct een rechtsbijstand inzetten nee.
Zoals bijvoorbeeld deze scheurtjes, met daaronder wat deukjes van een sleutelbos.
Ik heb zelf nog 2-component staalplamuur (ook voor hout), maar dat vind ik echt een crime om mee te werken. En ik heb Alabastine Kneedbaar Hout (wit), dat is volgens mij meer voor grote beschadigingen in hout.
:strip_exif()/f/image/vgl8nZlPKlSX5XgyJsNVhpgz.jpg?f=fotoalbum_large)
Kan denk ik ook met lakplamuur. Dit kan op schilderwerk. Is voor echt hele fijne krasjes en deukjes.M-ThijZ schreef op zondag 21 maart 2021 @ 16:58:
Welk soort plamuur gebruiken jullie om kleine oneffenheden in het hout weg te werken voor het schilderen?
Zoals bijvoorbeeld deze scheurtjes, met daaronder wat deukjes van een sleutelbos.
Ik heb zelf nog 2-component staalplamuur (ook voor hout), maar dat vind ik echt een crime om mee te werken. En ik heb Alabastine Kneedbaar Hout (wit), dat is volgens mij meer voor grote beschadigingen in hout.
[Afbeelding]
Zelf ben ik erg weg van Repair Care Dry Flex Super Finish SF. Smeert ook heerlijk voor bij reparatie dingen. En schuurt ook fijn weg.
:strip_exif()/f/image/CQGAOicCaGQsLju1u7Wlbl6W.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/2tZZV1SfC68aPM1SbwPKBe82.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/OmHGC6zMoWYUMuKJRVa8Jrju.jpg?f=fotoalbum_large)
Inspiratie: YouTube: Folding Sawhorses | STEP BY STEP with limited tools
Ziet er goed uit, ze kwamen me al bekend voor op de foto.
Ben trouw volger van Steve Ramsey
Het huis is nooit ingestort en er is ook geen instortingsgevaar (voordat je ging slopen in ieder geval niet) dus je beroepen op een verborgen gebrek lijkt mij een kansloze missie, rechtsbijstand in willen schakelen voor iets waar overigens niks mis mee is een kansloze actie.colvano schreef op zondag 21 maart 2021 @ 12:54:
[...]
Waarom deze toon?D.deJong schreef op zondag 21 maart 2021 @ 18:18:
[...]
Het huis is nooit ingestort en er is ook geen instortingsgevaar (voordat je ging slopen in ieder geval niet) dus je beroepen op een verborgen gebrek lijkt mij een kansloze missie, rechtsbijstand in willen schakelen voor iets waar overigens niks mis mee is een kansloze actie.
Als, zal moeten blijken, een latei ontbreekt waar deze constructief wel vereist is, dan is het een verborgen gebrek. Pas dan komt de vraag op wie aansprakelijk is. Als de aansprakelijkheid mogelijk bij de verkoper ligt dan zal ik dat voorleggen aan de rechtsbijstand. Lijkt mij een logisch verloop. Dat iets niet ingestort is, zegt niet dat het nooit zal gebeuren.
Hoe oud was de woning precies? En hoelang heeft het gewoon gefunctioneerd voordat jij ging slopen?colvano schreef op zondag 21 maart 2021 @ 18:25:
[...]
Waarom deze toon?
Als, zal moeten blijken, een latei ontbreekt waar deze constructief wel vereist is, dan is het een verborgen gebrek. Pas dan komt de vraag op wie aansprakelijk is. Als de aansprakelijkheid mogelijk bij de verkoper ligt dan zal ik dat voorleggen aan de rechtsbijstand. Lijkt mij een logisch verloop. Dat iets niet ingestort is, zegt niet dat het nooit zal gebeuren.
Het is geen toon, ik vindt dat als je als koper een oud huis koopt waar niks aan mankeerde je ook niet ineens tijdens het sloopwerk kan gaan piepen via de rechtsbijstand over een latei die er heel misschien niet zit maar hoogstwaarschijnlijk gewoon wel.
Constructieve eisen van 10tallen jaren geleden komen niet overeen met de huidige.
[ Voor 4% gewijzigd door D.deJong op 21-03-2021 18:33 ]
Wettelijk gezien moet de vorig eigenaar het bewust geheim hebben gehouden. 95% zeker dat die vorige eigenaar hier ook (al lang) niets (meer) vanaf wist en dan valt het niet onder een verborgen gebrek.
Kans dat je dit gaat winnen is heeeeel klein en eerlijk gezegd ook echt niet de moeite. Een latei of stalen balk heb je voor 100 a 200 euro dus waar hebben we het over met een project van tientallen duizenden euro's.
Zie het als een (kleine) tegenvaller, los het op en ga lekker verder.
Die vragen zijn mijn inziens niet relevant. De enige vragen die er toe doen:D.deJong schreef op zondag 21 maart 2021 @ 18:32:
[...]
Hoe oud was de woning precies? En hoelang heeft het gewoon gefunctioneerd voordat jij ging slopen?
Het is geen toon, ik vindt dat als je als koper een oud huis koopt waar niks aan mankeerde je ook niet ineens tijdens het sloopwerk kan gaan piepen via de rechtsbijstand over een latei die er heel misschien niet zit maar hoogstwaarschijnlijk gewoon wel.
Constructieve eisen van 10tallen jaren geleden komen niet overeen met de huidige.
- Zit er een latei? Ja, klaar
- Nee -> Moet er een latei? Nee, klaar
- Ja -> Wie is aansprakelijk?
:strip_exif()/f/image/Gy4oYULowxtTkYYRcrtTCv2J.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/8fR8UASYhjQk73EYJWobrY65.jpg?f=fotoalbum_large)
Het is maar 2 meter van de grond maar toch best koud als het zo hard waait. Veel heen weer kruipen en timmeren dus.
:strip_exif()/f/image/ByCg03f6n8gocVynQetj4yQo.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/kly5mG2XB1ch6Vg03xFbHEfg.jpg?f=fotoalbum_large)
Binnen word het al best gezellig.
:strip_exif()/f/image/6AewsBob5GRMfmueLDE9G7CX.jpg?f=fotoalbum_large)
Het ging best langzaam dus de waterdichte liner is er uiteindelijk niet meer op gekomen. Ik moet nog regels maken zodat de liner niet vlak maar geribbeld word (blijft de grond beter liggen) en ik heb ondertussen geleerd dat ik met deze hellingshoek het grind/split weg kan laten, er zal ook zonder aparte laag voldoende drainage zijn. Scheelt weer gedoe en gewicht. Ik twijfel wel of ik nog een laagje worteldoek moet gebruiken, kunnen wortels van bloemen en gras door vijverliner heen groeien? Het is vrij dik spul...
Ik maak latten net binnen de rand van het dak om de liner overheen te vouwen, en daarna boeidelen geheel rondom. Zodra dat er zit ga ik de dakrand in de afwerking zetten en zodra droog gelijk beginnen met aanplanten. Laatste stap zal zijn de zijkanden aftimmeren. Gezien de hoeveelheid hout die overschiet pas ik het plan (wederom) aan. De binnenkant ga ik niet aftimmeren, balken blijven 'bloot'. De metalen hoekjes gaan dus ook allemaal weg en worden vervangen door balken die ik nog over heb.
Voor nu toch maar weer zeil erover tegen de motregen
:strip_exif()/f/image/6AewsBob5GRMfmueLDE9G7CX.jpg?f=fotoalbum_large)
En dit is het uitzicht voor nu. Even uitpuffen met een drankje.
:strip_exif()/f/image/DSgFXK1OBzk7qRUL5ay9401B.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 5% gewijzigd door HTT-Thalan op 21-03-2021 18:42 ]
Ben ik met je eens hoor! Het is meer even de theoretische kant verkennen mocht het nodig zijn. Ik verwacht toch een latei te gaan vinden en het anders eenvoudig te kunnen oplossen in de verbouwing. Mocht het complexer zijn is het toch fijn je mogelijkheden vast verkend te hebben. Alles maar aannemen als risico koper is ook iets te makkelijk vind ik.Wabs schreef op zondag 21 maart 2021 @ 18:35:
Los van de discussie of het wel of niet redelijk is...
Wettelijk gezien moet de vorig eigenaar het bewust geheim hebben gehouden. 95% zeker dat die vorige eigenaar hier ook (al lang) niets (meer) vanaf wist en dan valt het niet onder een verborgen gebrek.
Kans dat je dit gaat winnen is heeeeel klein en eerlijk gezegd ook echt niet de moeite. Een latei of stalen balk heb je voor 100 a 200 euro dus waar hebben we het over met een project van tientallen duizenden euro's.
Zie het als een (kleine) tegenvaller, los het op en ga lekker verder.
Een vriend van mijn broertje had ook een huis gekocht. Bleek er bij een doorbraak de stalen balk op 2 tijdelijke steunpalen stondcolvano schreef op zondag 21 maart 2021 @ 18:37:
[...]
Die vragen zijn mijn inziens niet relevant. De enige vragen die er toe doen:Of de woning nou 5 of 500 jaar oud is doet er dan niet toe. De doorbraak is later toegevoegd en een aanpassing geweest. En als blijkt dat het wel moet en ik zelf aansprakelijk ben, dan is dat prima. Als iemand anders echter aansprakelijk is dan zal die met een oplossing moeten komen.
- Zit er een latei? Ja, klaar
- Nee -> Moet er een latei? Nee, klaar
- Ja -> Wie is aansprakelijk?

Die waren ook helemaal niet bestand voor dat gewicht. En hadden ze mooi een koof van gips omheen gemaakt... toen hij de woning ging verbouwen de de koof ging slopen kwamen ze hier dus achter. Om een lang verhaal, kort te houden. Hij kon er niks tegen maken. Omdat hij nooit kon aantonen dat de bewoner dit zelf had gedaan... dus dan sta je al.
Zou gewoon uitzoeken zit er een latei, nee. Laat het desnoods bekijken door een constructeur. Die ziet het zo. En kost je misschien paar honderd euro. Maar dan weet je tenminste dat het goed zit.
Aantonen kan je het niet, of hun moeten het toegeven... maar geef je weinig kans
Lastige is natuurlijk dat ook al heb je gelijk, vindt maar eens de persoon die verantwoordelijk is... De aannemer van 90 jaar terug? Een van de afgelopen 4 a 5 bewoners? Een andere aannemer? Niemand gaat het natuurlijk van de daken roepen.colvano schreef op zondag 21 maart 2021 @ 18:38:
[...]
Ben ik met je eens hoor! Het is meer even de theoretische kant verkennen mocht het nodig zijn. Ik verwacht toch een latei te gaan vinden en het anders eenvoudig te kunnen oplossen in de verbouwing. Mocht het complexer zijn is het toch fijn je mogelijkheden vast verkend te hebben. Alles maar aannemen als risico koper is ook iets te makkelijk vind ik.
Verborgen gebrek is meer bedoeld voor het bewust verstoppen van een gebrek. Dus mooi nieuw hout over een rotte constructie heen schroeven om te doen alsof iets in top staat is. Dat soort dingen. Recent bewust verstopt.
Bedankt voor de reactie! Mocht het inderdaad ontbreken dan is het een redelijk vergelijkbare casus. Mijn inschatting was ook al dat verhalen op vorige eigenaar dan lastig is. Net zoals @Wabs ook beschrijft. We kunnen bij het ontbreken van de latei ook kiezen om de hele doorbraak te vergroten waardoor je beter met de ruimte kunt spelen.Passie-m schreef op zondag 21 maart 2021 @ 18:43:
[...]
Een vriend van mijn broertje had ook een huis gekocht. Bleek er bij een doorbraak de stalen balk op 2 tijdelijke steunpalen stond![]()
Die waren ook helemaal niet bestand voor dat gewicht. En hadden ze mooi een koof van gips omheen gemaakt... toen hij de woning ging verbouwen de de koof ging slopen kwamen ze hier dus achter. Om een lang verhaal, kort te houden. Hij kon er niks tegen maken. Omdat hij nooit kon aantonen dat de bewoner dit zelf had gedaan... dus dan sta je al.
Zou gewoon uitzoeken zit er een latei, nee. Laat het desnoods bekijken door een constructeur. Die ziet het zo. En kost je misschien paar honderd euro. Maar dan weet je tenminste dat het goed zit.
Aantonen kan je het niet, of hun moeten het toegeven... maar geef je weinig kans
Eerst maar eens op onderzoek uit als ik weer in de woning ben.
Helemaal top. Gelukt!Anoniem: 1441478 schreef op zondag 21 maart 2021 @ 14:46:
[...]
Ik zou zelf de bovenste en middelste scharnier de security inbus (te zien op foto 1) een beetje los draaien en kijken of er dan speling ontstaat waarbij de deur kan kantelen van of juist naar de bovenste scharnier toe. Of anders is het een boutje om de kap aan de andere zijde van de deur vast te houden en als dat kapje er eenmaal af is je de stelmechanisme ziet?
Ik vind dit interessant en ben erop gaan googelen en vond oa dit: YouTube: Kunststof deur sluit niet horizontaal verschuiven
Een andere manier om je deur te verstellen is dit: YouTube: Kunststof deur sluit niet -- verticaal verschuiven
Nog een aanvullende vraag. Nu bij het sluiten van de laatste 15cm voel je een weerstand dat de deur weer open wil. Iemand nog een suggestie hoe dat komt?
Basement Bios ---- Exo-S
Lijkt mij dat je te ver bent gegaan met het verstellen van de scharnier, hij klemt nu tegen de kozijn aan wat jij als weerstand voelt en dat de deur weer open wilt gaan? Was het misschien een idee om niet de bovenste scharnier te verstellen maar juist de onderste?Mystikal schreef op zondag 21 maart 2021 @ 19:14:
[...]
Helemaal top. Gelukt!
Nog een aanvullende vraag. Nu bij het sluiten van de laatste 15cm voel je een weerstand dat de deur weer open wil. Iemand nog een suggestie hoe dat komt?
Ik heb beiden gedaan (of eigenlijk alle 3). Onderste meer naar buiten gezet en bovenste meer naar binnen. Zodat alles wat mooier in lijn was. Zal morgen nog wel eens kijken. Maar zou niet weten hoe je dat oplost, zonder dat het niet weer aanloop?Anoniem: 1441478 schreef op zondag 21 maart 2021 @ 19:42:
[...]
Lijkt mij dat je te ver bent gegaan met het verstellen van de scharnier, hij klemt nu tegen de kozijn aan wat jij als weerstand voelt en dat de deur weer open wilt gaan? Was het misschien een idee om niet de bovenste scharnier te verstellen maar juist de onderste?
Basement Bios ---- Exo-S
Iets te ver indraaien is genoeg voor die zogenaamde weerstand die je voelt (herken echt wat je bedoelt want dat is mij een tijdje geleden ook overkomen) maar misschien is je kozijn gewoon niet waterpas meer en kan je deur niet perfect recht hangen zonder te klemmen. Je zou goed moeten kijken of 1 van de staanders verzakt is en of het allemaal nog wel waterpas is en de breedte van zowel de deur en kozijn overal gelijk is.Mystikal schreef op zondag 21 maart 2021 @ 19:46:
[...]
Ik heb beiden gedaan (of eigenlijk alle 3). Onderste meer naar buiten gezet en bovenste meer naar binnen. Zodat alles wat mooier in lijn was. Zal morgen nog wel eens kijken. Maar zou niet weten hoe je dat oplost, zonder dat het niet weer aanloop?
Denk dat je een beetje moet spelen met afstellen en goed blijven kijken wat er dan gebeurd en dan heb je vanzelf door wat de oplossing is.
Wat hout op maat zagen en infrezen:

de makkelijkere helft is af:

verder met de 2e helft:

en hij is in gebruik:

helaas wel paar kleine slordig heden erin geslopen, zo zijn de pocket hole gaten bij 2 stukjes aan de verkeerde kant geboord....maar ach het is maar voor in de trapkast.....in ieder geval nu voldoende opbergruimte zonder dat alles er elke keer uitvalt....volgende project wordt een maat kastje in de zelfde stijl voor onder de traptreden...
Heb je dat met die triton freestafel gedaan? Hoe bevalt die?breagor schreef op maandag 22 maart 2021 @ 08:35:
zaten al tijden de klooien met een lullig rekje in de trapkast voor de schoonmaak spullen....dus van het weekend maar aan de knutsel om er een kast op maat voor te maken:
Wat hout op maat zagen en infrezen:
idd met de triton twx7 tafel met de frees module...ik heb de triton MOF001 frees erin zitten....Raymond schreef op maandag 22 maart 2021 @ 09:08:
[...]
Heb je dat met die triton freestafel gedaan? Hoe bevalt die?
Hij bevalt me op zich prima...doet zijn werk zonder problemen, is makkelijk te bedienen, en portable....de nauwkeurigheid van de freesmodule is echter natuurlijk niet van het Incra nivo,maar voldoet zeker wel voor eeen hobbybob zoals ik.
Verder zijn er wat onhandigheden zoals dat de boven verstelling niet handig is te gebruiken als het afzuigkapje op de fence zit, is het snoer wat kort, en de inlegplaatjes bij de freesopening moet ik inmiddels een keer weer verstellen omdat ze niet meer 100% vlak liggen met de tafel, maar goed dat is voor het eerst in een jaar.
Vooralsnog gebruik hem met plezier....
Ik overweeg van dunne stalen golfplaten, slaan of ingraven, maar misschien zijn er andere opties die beter/sneller/goedkoper zijn?
[ Voor 39% gewijzigd door rockerpoet op 22-03-2021 11:13 ]
Je kunt ook iets doen met gratis tegels (stapelen of ingraven) van Marktplaats.rockerpoet schreef op maandag 22 maart 2021 @ 11:06:
In mijn tuin wil ik een eenvoudige grondkering +/m 7m breed aanbrengen om zo'n 30cm grondverzakking tegen te gaan. Het geheel komt uit het zicht dus esthetisch niet relevant.
Ik overweeg van dunne stalen golfplaten, slaan of ingraven, maar misschien zijn er andere opties die beter/sneller/goedkoper zijn?
Gasloos sinds nov. 2019, 10,5 Kwp, Fronius Symo GEN 24 10 plus, Zonneboiler Wolf BSP 800 + 4x Topson F3-1, CV-Houtkachel Walltherm, Renault Zoe R135 Intens 50
Heb nog wel een klein stapeltje grindtegels liggen, maar hebben die voldoende lengte (zijn 60-40 tegels) om als grondkering te fungeren?CvP_tweakers schreef op maandag 22 maart 2021 @ 11:31:
[...]
Je kunt ook iets doen met gratis tegels (stapelen of ingraven) van Marktplaats.

Heb hier recent de tuin rondom voorzien van 5cm dik gerecyclede azobe damwanden. Kostte rond de €35 /m² damwandplank, wat mij reuze meeviel.
Gasloos sinds september 2024 - Itho Amber 65 - 7830Wp APSystems DS3L
Ik betwijfel of 60cm voldoende is om 30cm grond te keren. Ervan uitgaande dat je de tegel rechtop zet.rockerpoet schreef op maandag 22 maart 2021 @ 11:46:
[...]
Heb nog wel een klein stapeltje grindtegels liggen, maar hebben die voldoende lengte (zijn 60-40 tegels) om als grondkering te fungeren?
En anders kan je betonklinkers stapelen/metselen. Zo hebben wij een border voor onze kruidentuin.
Betonklinker in de maat 21*10.5*6cm geeft ongeveer 200 stenen (5st/m1, 5 lagen, 7m lengte en 10% knipverlies). Met 45 st/m2 (standaard gelegd) heb je dus 5m2 stenen nodig.
Zijn die balken wel sterk genoeg om die schoonmaakflessen en doekjes te houden? ;-)
Mooie werkplaats, wat voor ondergrond gebruik je daar?
LOL :-) Ja hoor die balkjes (44*44) zijn daar prima voor, better safe than sorry :-) Ik wilde eerst iets dunnere gebruiken, maar dat vond ik wat minder mooi...houd wel van wat robuustere uitstraling.Wimploo schreef op maandag 22 maart 2021 @ 12:54:
[...]
Zijn die balken wel sterk genoeg om die schoonmaakflessen en doekjes te houden? ;-)
Mooie werkplaats, wat voor ondergrond gebruik je daar?
Die ondergrond zijn van die foam tegels (oa bij HBM), matig tevreden over....als je met zware objecten gaat schuiven (bijv. de gereedschapskar) dan willen ze nog wel wat gaan bollen....maar ja ik was te cheap voor PVC tegels....wellicht later als ik groot ben
Inmiddels heb ik antwoord van de gemeente. Er is helaas ook hier niet veel informatie te halen, maar ik heb het volgende gekregen:EMP schreef op maandag 1 maart 2021 @ 10:04:
Ik ben op zoek naar waar de rioolbuizen van mijn huis uit 1925 liggen. Er zijn geen bouwtekeningen en er zijn geen gelijke huizen in de straat waarmee ik zou kunnen vergelijken. Dit is wat ik weet:
/f/image/XBlw8QmsiAkvMvmNZOqhc356.png?f=fotoalbum_large)
Mijn huis is hier nummer 21, even draaien t.o.v. vorige tekening (let op de erker
Heeft iemand ervaring met dit soort kaarten of jargon? Ik kan hier zelf geen nuttige informatie uithalen, maar als er een aanwijzing in zit welke mij meer kan vertellen over waar ik het beste kan beginnen met graven zou mij dat enorm helpen.
Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.
De vraag is wat je ermee van plan bent.EMP schreef op maandag 22 maart 2021 @ 13:23:
[...]
Inmiddels heb ik antwoord van de gemeente. Er is helaas ook hier niet veel informatie te halen, maar ik heb het volgende gekregen:
[Afbeelding]
Mijn huis is hier nummer 21, even draaien t.o.v. vorige tekening (let op de erker). De ambtenaar vertelde er het volgende bij: "Op de aangegeven locatie wordt de hoofdriolering weergegeven dit betreft een gemengd stelsel, de huisaansluiting(en) voor uw perceel is bij ons niet bekend."
Heeft iemand ervaring met dit soort kaarten of jargon? Ik kan hier zelf geen nuttige informatie uithalen, maar als er een aanwijzing in zit welke mij meer kan vertellen over waar ik het beste kan beginnen met graven zou mij dat enorm helpen.
Graven kan altijd. Ik zou dan beginnen bij de voorste hwa. Regenpijp.
Maar als je er niets mee wilt s het zonde om de tuin om te ploegen. Je kunt ook zo'n rioolbedrijf laten komen. Die gaan ergens (wc, hwa) met een slang/ding in en kunnen 'm dan bovengronds volgen.
Met een uurtje weten ze dan wss wel een hoop en dat zal je de kop niet kosten.
Als je zelf een metaaldetector hebt zou je het ook kunnen proberen door er een stalen veer in te duwen en die proberen te volgen.
Succes en hou ons op de hoogte!!
Gasloos sinds nov. 2019, 10,5 Kwp, Fronius Symo GEN 24 10 plus, Zonneboiler Wolf BSP 800 + 4x Topson F3-1, CV-Houtkachel Walltherm, Renault Zoe R135 Intens 50
Ik tag @Tomatoman even. Als die bestek van tunnelbuizen kan lezen lukt dit hem ook vastEMP schreef op maandag 22 maart 2021 @ 13:23:
[...]
Inmiddels heb ik antwoord van de gemeente. Er is helaas ook hier niet veel informatie te halen, maar ik heb het volgende gekregen:
[Afbeelding]
Mijn huis is hier nummer 21, even draaien t.o.v. vorige tekening (let op de erker). De ambtenaar vertelde er het volgende bij: "Op de aangegeven locatie wordt de hoofdriolering weergegeven dit betreft een gemengd stelsel, de huisaansluiting(en) voor uw perceel is bij ons niet bekend."
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
De gemeente is verplicht de huisaansluiting te leveren mits deze aanwezig is. Er is dus een reële kans dat je met een klicmelding niets opschiet.
Heb je bij het archief al gevraagd naar bouwtekeningen?
Ik weet niet of je een kruipruimte onder je huis hebt, maar anders kan je daar misschien zien waar de leiding loopt (?)
Een andere optie is misschien om een grondradar te huren? Ik heb alleen geen idee wat zoiets kost.
[ Voor 3% gewijzigd door perslucht op 22-03-2021 13:51 ]
De gemeente heeft geen bouwtekeningen, alleen de woonkamer heeft een kruipruimte maar de riolering ligt (99% zeker) onder de gang of langs het huis aan de gangkant.perslucht schreef op maandag 22 maart 2021 @ 13:50:
@EMP De huisaansluitingen zijn op te vragen via Klic (oriëntatieverzoek)
De gemeente is verplicht de huisaansluiting te leveren mits deze aanwezig is. Er is dus een reële kans dat je met een klicmelding niets opschiet.
Heb je bij het archief al gevraagd naar bouwtekeningen?
Ik weet niet of je een kruipruimte onder je huis hebt, maar anders kan je daar misschien zien waar de leiding loopt (?)
Een andere optie is misschien om een grondradar te huren? Ik heb alleen geen idee wat zoiets kost.
Ik heb geen metaaldetector, en de bekende aansluitingen heb ik in gequote post beschreven.
Handige tips over hoe ik de riolering zou kunnen vinden anders dan graven (en betaalbaar
Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.
Sometimes you need to plan for coincidence
Vertaling: We weten het niet, hebben er geen gegevens over en willen het ook niet uitzoeken.EMP schreef op maandag 22 maart 2021 @ 13:23:
O'ja Wel is het zodanig oud, dat alles via 1 buis gaat.
[ Voor 6% gewijzigd door Cyberpope op 22-03-2021 14:37 ]
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Zal best solide zijn maar vind het iets te veel werk voor iets wat ook uit het zicht is. Een kennis van mij heeft nog enkele stalen golfplaten/keerwanden liggen, ik ga het daarmee proberen.loeberce schreef op maandag 22 maart 2021 @ 12:23:
[...]
Ik betwijfel of 60cm voldoende is om 30cm grond te keren. Ervan uitgaande dat je de tegel rechtop zet.
En anders kan je betonklinkers stapelen/metselen. Zo hebben wij een border voor onze kruidentuin.
Betonklinker in de maat 21*10.5*6cm geeft ongeveer 200 stenen (5st/m1, 5 lagen, 7m lengte en 10% knipverlies). Met 45 st/m2 (standaard gelegd) heb je dus 5m2 stenen nodig.
Gemeente heeft geen info, wel is duidelijk dat de gemeente weinig doet aan riool onderhoud ei buizen uit 1948 zijn echt wel op. Want je nog kan na vragen bij de ambtenaar is of ze een video inspectie van het hoofdriool hebben. Dan kan je op basis van de inlaat kijken vanaf waar de riolering loopt.EMP schreef op maandag 22 maart 2021 @ 13:23:
[...]
Ik zou bij de regenpijp beginnen met graven en dan voor de gevel langs. Dan kom je hem vanzelf tegen.
Verwacht als het huis zo oud is dat er ook nog wel ergens een septictank zit.
Het kan zijn dat de tekeningen uit het bouwarchief van jouw gemeente naar een regionaal archief zijn gegaan. Hier in Nijmegen en omgeving zijn de oude tekeningen (voor 1970 ofzo) bij het regionaal archief, de nieuwere bij de omgevingsdienst ODRN (Omgevingsdienst Regio Nijmegen). Mogelijk heeft er in jouw woonplaats ook zoiets plaatsgevonden.EMP schreef op maandag 22 maart 2021 @ 13:23:
[...]
[Afbeelding]
Zie post hierboven van @LocoMarc Ik zou het archief eens vragen. Die hebben bouwtekeningen en bestekken die terug gaan tot de late middeleeuwen.
Ik bedoel een grondradar. Dat is iets anders dan een metaaldetectorIk heb geen metaaldetector, en de bekende aansluitingen heb ik in gequote post beschreven.
[ Voor 4% gewijzigd door perslucht op 22-03-2021 16:19 ]
:strip_exif()/f/image/3rAxgjEbQ4UNQQIffIOMyk2y.jpg?f=fotoalbum_large)
De aannemer zegt 'jammer joh, niet mijn probleem, ligt aan de ondergrond, los zelf maar 'op'. Afgezien van het juridische geëmmer met ingebreke stellingen enzo, hoe fixen we dit? Wat vermoedelijk is gebeurd is dat er tijdens het drogen wat spanningen zijn ontstaan en daarmee de hoek iets op gaan krullen. Er is in de hoek immers minder massa om het geheel in de steenwol oplegstrook te drukken. Dat merk je ook want de hoek veert. Overigens zet je de hoek voor het storten normaal met een knelllat vast (aldus de Lewis instructies) maar die is vakkundig door de 'vakman' verwijderd voor t storten...
Mij lijkt dat de hoek ruim uitbikken en opnieuw storten t beste is. Officieel moet de vloer zweven/los liggen ivm vloerverwarming maar ik overweeg om die hoeken met twee schroeven alsnog vast te zetten in de onderliggende balk.
Ik vermoed wel dat die dakkapellen afsteunen op het knieschot. Zou het kwaad kunnen een vierkant gat te maken naast de dakkapel om zo toegang te krijgen tot de ruimte erachter?
Megalomania schreef op zondag 21 maart 2021 @ 09:21:
Ik vraag me af wat de constructieve waarde is van het bakstenen knieschot onder het dak. Het is een jaren 30 huis en op de bouwtekeningen staat het knieschot al aangegeven, echter alleen aan de achterkant van het huis. Het knieschot steunt af op een vloerbalk.
[Afbeelding]
De reden dat ik het vraag is dat er enorm veel tocht tussen de vloer doorkomt: namelijk tussen het riet van het plafond van de 1st etage en de vloerbalk van de 2e etage. Het dak is hoogst waarschijnlijk (net zoals op de vliering) enkel dakbeschot, laten en pannen. Net zoals op de vliering waait het gewoon tussen de planken van het dakbeschot heen. Ik zou het dus graag luchtdicht maken en isoleren.
Je zou verwachten dat het dak symmetrisch is dus het knieschot niet nodig heeft. Het enige verschil is het balkon aan de achterzijde, dus het zou kunnen dat het dak daarom af steunt op het knieschot, maar is dat gebruikelijk?
[Afbeelding] [Afbeelding]
[ Voor 4% gewijzigd door Megalomania op 23-03-2021 07:52 ]
:strip_exif()/f/image/h20xQ0S944J2Y5IWl2KgQAfS.jpg?f=fotoalbum_large)
De buizen van zolder komen ook beneden in onze garage uit, waar we een garage, bijkeuken (met cv) en een pain cave maken. De garage zelf blijft buiten het beschermd volume, daar komt ventilatie via roosters.
:strip_exif()/f/image/ErWaE05fkWyWfIwzhPaAST8R.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/XfmsGD3YEdLsaEGbn77aipqs.jpg?f=fotoalbum_large)
Er toch voor gekozen om onze stalen kozijnen te vervangen door hardhouten varianten... Dus daar ben ik ook mooi zoet mee. Straks dus mooie stompe deuren ipv. opdek. Veel van onze binnenmuren zijn van drijfsteen, wat als voordeel heeft dat ze zacht zijn, dus het gat groter maken is geen probleem. Maar dat ze zo zacht zijn is ook meteen het nadeel... damn wat een rotspul! Gelukkig geeft een lading purschuim wel weer wat stevigheid aan de muur. Ik spuit de ruimte tussen de vloer boven en de bovenkant van de muurtjes ook helemaal vol met pur, echt een wereld van verschil qua stevigheid.
:strip_exif()/f/image/VqTzdGZFujAjkrg6Otv5jKm9.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat is nou een zin die ik nooit had verwacht te lezenTranze schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 08:43:
Gelukkig geeft een lading purschuim wel weer wat stevigheid aan de muur.
Goed bezig! Wat mij opvalt is dat de ventilatiebuizen geribbeld zijn, terwijl je doorgaans bij dat soort buizen het liefst gladde buizen wil om ongewenste wervelingen te voorkomen. Kan jij daar wat meer over zeggen? Ik neem aan dat de leverancier daar wel een idee bij heeft.Tranze schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 08:43:
Onze Orcon HRC 400 opgehangen, samen met twee Hybalans verdeelboxen. Het hele huis hebben we volgestopt, met ondertussen, 20 buizen. Ik maak er een ombouw omheen en om de buizen boven het trapgat komt een koof. Dat was helaas de enige route om aan de andere kant van het huis te komen... je moet af en toe wat consessies doen bij een renovatie.
[Afbeelding]
De buizen van zolder komen ook beneden in onze garage uit, waar we een garage, bijkeuken (met cv) en een pain cave maken. De garage zelf blijft buiten het beschermd volume, daar komt ventilatie via roosters.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Er toch voor gekozen om onze stalen kozijnen te vervangen door hardhouten varianten... Dus daar ben ik ook mooi zoet mee. Straks dus mooie stompe deuren ipv. opdek. Veel van onze binnenmuren zijn van drijfsteen, wat als voordeel heeft dat ze zacht zijn, dus het gat groter maken is geen probleem. Maar dat ze zo zacht zijn is ook meteen het nadeel... damn wat een rotspul! Gelukkig geeft een lading purschuim wel weer wat stevigheid aan de muur. Ik spuit de ruimte tussen de vloer boven en de bovenkant van de muurtjes ook helemaal vol met pur, echt een wereld van verschil qua stevigheid.
[Afbeelding]
Groot genoeg voor 2 hoofdletters
[ Voor 14% gewijzigd door ThinkPad op 23-03-2021 08:56 ]
Zoals die in 50 tinten grijs, of?Tranze schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 08:43:
De buizen van zolder komen ook beneden in onze garage uit, waar we (...) een pain cave maken.
Sometimes you need to plan for coincidence
Wat kan ik het beste gebruiken op de MDF randen hiervoor? Specifieke randsealers hebben een kleur...
Zelfs als niemand me gelooft, ben ik de koning in mijn hoofd....
Thanks, het is door en door zwart MDF. Dan ga ik het zonder proberen en alleen de lakloeberce schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 09:35:
Dan moet je door-en-door zwart MDF gebruiken. Dan hoef je niets te doen aan de randen qua kleur. Als het om sealen tegen vocht gaat dan weet ik het ook niet.
Zelfs als niemand me gelooft, ben ik de koning in mijn hoofd....
Ik heb een bureau en diverse planken gemaakt van dat spul. Het werkt erg fijn en als je de randen netjes schuurt en daarna behandeld met matte, transparante lak. Dat houdt erg goed. Ik heb wel de kopse kanten van de mdf een trap fijner geschuurd dan de oppervlakte (240 voor het blad en 320 voor de kopse kant).Dzine schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 09:39:
[...]
Thanks, het is door en door zwart MDF. Dan ga ik het zonder proberen en alleen de lak
And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust
Ik zit met de volgende vragen:
1. Volstaat een enkele drager om het overhangende deel te ondersteunen?
2. Welke maat dwarsliggers zijn tenminste nodig voor een overspanning van ongeveer 1,5m (rekening houdend met de 14cm ruimte tot aan onderkant deur)?
3. Dragende deel met palen in de grond of wellicht iets met betonnen poeren en schroefdraad zodat e.e.a. goed stelbaar is?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/H87rdEuAsBu3iB78Mj160k2h.jpg?f=user_large)
[ Voor 3% gewijzigd door rockerpoet op 23-03-2021 13:28 ]
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5
Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/