@Foxhill volgens mij valt door je harde eis van een trekfunctie alles behalve Festool af. Ik weet in ieder geval geen ander merk die dat maakt/levert. Kans is groot dat Festool er dus een patent op heeft
Misschien begrijp ik het niet goed, maar volgens mij hebben alle bekende merken modellen met glij stangen. Of is een trekfunctie wat anders?Twijfels schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 13:56:
@Foxhill volgens mij valt door je harde eis van een trekfunctie alles behalve Festool af. Ik weet in ieder geval geen ander merk die dat maakt/levert. Kans is groot dat Festool er dus een patent op heeft
Ik moet leren lezen

[ Voor 15% gewijzigd door Nivado op 02-11-2021 14:08 ]
In ieder geval de Bosch UK 333 heeft het. Dus ik hoop meer merken?Twijfels schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 13:56:
Die tafel voldoet verder aan al mijn wensen. Ik vind alleen de zaagtafels van Bosch wat onnauwkeurig en 'kunststof' aanvoelen. Bosch is verder een prima merk, dus ik weet niet of die verwachting van mij wel klopt. Ik hoop in ieder geval nog op een alternatief.
Afkortzaag =/= zaagtafel.Nivado schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 13:59:
[...]
Misschien begrijp ik het niet goed, maar volgens mij hebben alle bekende merken modellen met glij stangen. Of is een trekfunctie wat anders?
De CS 70 waar hij het over heeft is een zaagtafel
Trekfunctie is dat je de zaag kunt trekken in plaats van het werkstuk te duwen.Nivado schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 13:59:
[...]
Misschien begrijp ik het niet goed, maar volgens mij hebben alle bekende merken modellen met glij stangen. Of is een trekfunctie wat anders?
UK 333 is Metabo zie ik? Wist niet van het bestaan af.Foxhill schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 14:01:
[...]
In ieder geval de Bosch UK 333 heeft het. Dus ik hoop meer merken?
Die tafel voldoet verder aan al mijn wensen. Ik vind alleen de zaagtafels van Bosch wat onnauwkeurig en 'kunststof' aanvoelen. Bosch is verder een prima merk, dus ik weet niet of die verwachting van mij wel klopt. Ik hoop in ieder geval nog op een alternatief.
Bosch groen moet je van weg blijven, Bosch Blauw heeft met de GTS 10 XC wel een goede zaagtafel, maar zonder trekfunctie.
Inderdaad, Bosch groen liever niet. En inderdaad, typenummer UK 333 hoort bij Metabo, maar deze zaag is niet meer te vinden.Twijfels schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 14:04:
[...]
UK 333 is Metabo zie ik? Wist niet van het bestaan af.
Bosch groen moet je van weg blijven, Bosch Blauw heeft met de GTS 10 XC wel een goede zaagtafel, maar zonder trekfunctie.
De Mafell Erika heeft ook de trek-functionaliteit. Maar budget-technisch schiet je daar niet veel mee op t.o.v. Festool...Foxhill schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 15:13:
[...]
Inderdaad, Bosch groen liever niet. En inderdaad, typenummer UK 333 hoort bij Metabo, maar deze zaag is niet meer te vinden.
Even crossposten omdat het ook gereedschap is
.
HTT-Thalan in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6"
HTT-Thalan in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6"
Deze bevalt mij ook super goed:
Ksger T12 Soldeerstation Iron Tips STM32 V2.01 Oled Diy Kits FX9501 Handvat Elektrische Gereedschap Lassen Tips Temperatuur Controller
https://a.aliexpress.com/_vn1QmI
Ksger T12 Soldeerstation Iron Tips STM32 V2.01 Oled Diy Kits FX9501 Handvat Elektrische Gereedschap Lassen Tips Temperatuur Controller
https://a.aliexpress.com/_vn1QmI
I can see clearly now, the brain is gone...
Ik ben voor het verbouwen van onze badkamer, en zeer binnenkort ook de badkamer bij een familielid, op zoek naar een goede, betaalbare waterzaag. Budget ligt rond de €250,-. Ik ben Marktplaats ook al aan het bekijken maar het aanbod is erg summier.
Momenteel ben ik in het bezit van een Einhell tegelsnijmachine welke ik gebruikt heb voor het tegelen van ons toilet, maar daar ben ik zeer ontevreden over, vandaar de zoektocht naar een waterzaag.
Momenteel ben ik in het bezit van een Einhell tegelsnijmachine welke ik gebruikt heb voor het tegelen van ons toilet, maar daar ben ik zeer ontevreden over, vandaar de zoektocht naar een waterzaag.
"The desire to bring something into the world that didn't exist, is one of the most important human desires there is. We are inventors, and we are explorers." - Adam Savage
https://www.toolstation.nl/triton-twx7-workcentre/p63638
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8AFw7p0RgJyBQ7Vi19ChAxjv.jpg?f=user_large)
Nu met de 15% korting bij Toolstation, overweeg ik alsnog die tafel te kopen (ik heb al de freestafel module ervoor: https://www.toolstation.n...-freestafel-module/p62694)
Ik vind het nog steeds veel geld. Maar ik heb nu een aantal handgrepen aan frontjes gefreesd en merk dat ik die freestafel toch wel erg prettig vind. Dus in zn eigen tafel plaatsen (die ik ook voor andere dingen kan gebruiken) is toch wel prettig.
Hebben jullie een idee of de festool hoek-aanslag voor de invalzaag (die van de festool mft tafel), hier ook op gemonteerd kan worden? Ik kan namelijk niet een eigen triton oplossing hiervoor vinden, terwijl het me wel een mooie aanvulling lijkt.
Anders neig ik naar de MFT tafel: Kost nog meer en vergt wat ge-hobby om die triton module erin te krijgen, maar het is misschien dan toch nog de flexibelere optie
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8AFw7p0RgJyBQ7Vi19ChAxjv.jpg?f=user_large)
Nu met de 15% korting bij Toolstation, overweeg ik alsnog die tafel te kopen (ik heb al de freestafel module ervoor: https://www.toolstation.n...-freestafel-module/p62694)
Ik vind het nog steeds veel geld. Maar ik heb nu een aantal handgrepen aan frontjes gefreesd en merk dat ik die freestafel toch wel erg prettig vind. Dus in zn eigen tafel plaatsen (die ik ook voor andere dingen kan gebruiken) is toch wel prettig.
Hebben jullie een idee of de festool hoek-aanslag voor de invalzaag (die van de festool mft tafel), hier ook op gemonteerd kan worden? Ik kan namelijk niet een eigen triton oplossing hiervoor vinden, terwijl het me wel een mooie aanvulling lijkt.
Anders neig ik naar de MFT tafel: Kost nog meer en vergt wat ge-hobby om die triton module erin te krijgen, maar het is misschien dan toch nog de flexibelere optie
Die Einhell is meer een tegelslijper/tegelzaag dan een tegelsnijder. Kijk eens naar de tegelsnijders van bijvoorbeeld Rubi, die werken wezenlijk anders, en ik geloof dat veel mensen daar toch hele positieve ervaringen mee hebben.RevellNL schreef op woensdag 3 november 2021 @ 11:17:
Ik ben voor het verbouwen van onze badkamer, en zeer binnenkort ook de badkamer bij een familielid, op zoek naar een goede, betaalbare waterzaag. Budget ligt rond de €250,-. Ik ben Marktplaats ook al aan het bekijken maar het aanbod is erg summier.
It's time to play the music, it's time to light the lights
Wie weet hier de handigste stofzuiger adapter voor trouwens?
Ik heb een Bosch GEX40-150 (super fijn ding), met een 19mm aansluiting, en een Starmix AS AR-1232 EH+ (lijkt EOL, geen handige link beschikbaar) met 35mm slang.
De bosch heeft dan ook nog eens van die gekke ribbels op de aansluiting. Iemand enig idee wat handig is? Bosch geeft zelf in de handleiding aan om 19mm slang te gebruiken maar om nu die slang telkens te verwisselen lijkt me ook niet erg handig.
Hier zie ik wel een slang/adapter, maar geen idee welke het is?
Ik heb een Bosch GEX40-150 (super fijn ding), met een 19mm aansluiting, en een Starmix AS AR-1232 EH+ (lijkt EOL, geen handige link beschikbaar) met 35mm slang.
De bosch heeft dan ook nog eens van die gekke ribbels op de aansluiting. Iemand enig idee wat handig is? Bosch geeft zelf in de handleiding aan om 19mm slang te gebruiken maar om nu die slang telkens te verwisselen lijkt me ook niet erg handig.

[ Voor 30% gewijzigd door big bang op 03-11-2021 12:02 ]
Lijkt op deze: https://www.toolnation.nl...voor-vc2512l-vc3011l.htmlbig bang schreef op woensdag 3 november 2021 @ 11:59:
[Afbeelding]
Ik gebruik deze zelf ook op mijn Rotex125 met een VC2512L. Wordt wel op de slang geklikt, dus je moet kijken of je dat ook hebt op jouw slang.
[ Voor 4% gewijzigd door herofruit op 03-11-2021 12:10 ]
Hallo forumleden,
Ik heb een vraag over het zagen van stroken/plinten van keramische tegels.
Het formaat van de tegels is 150 bij 20 cm waarvan ik over de lengte plinten wil zagen.
Ik zie online de tafels voornamelijk tot 100 cm gaan (soms 120). Ik wil de zaagtafel huren, dus niet kopen.
Houd dit in dat ik genoodzaakt ben om ze te slijpen?
Met vriendelijke groet
Het formaat van de tegels is 150 bij 20 cm waarvan ik over de lengte plinten wil zagen.
Ik zie online de tafels voornamelijk tot 100 cm gaan (soms 120). Ik wil de zaagtafel huren, dus niet kopen.
Met vriendelijke groet
[ Voor 5% gewijzigd door Geneuzel op 03-11-2021 12:19 ]
Halverwege omdraaien, als dat mogelijk is?Geneuzel schreef op woensdag 3 november 2021 @ 12:18:
Hallo forumleden,
Met vriendelijke groet
Of gewoon op zon zaagtafel model?
[ Voor 3% gewijzigd door 6killer op 03-11-2021 12:31 ]
Misschien is het laten snijden/slijpen van de tegels wel goedkoper, i.p.v. het zelf te doen. Op Google kan je ongetwijfeld veel tegelzagerijen/slijperijen/snijderijen vinden.Geneuzel schreef op woensdag 3 november 2021 @ 12:18:
Hallo forumleden,
Met vriendelijke groet
big bang schreef op woensdag 3 november 2021 @ 11:59:
[Afbeelding]
Die Makita adapter lijkt veel op deze van Starmix. Die van Starmix draai je gewoon op de slang, geen klik voor nodig.herofruit schreef op woensdag 3 november 2021 @ 12:08:
Lijkt op deze: https://www.toolnation.nl...voor-vc2512l-vc3011l.html
Ik gebruik deze zelf ook op mijn Rotex125 met een VC2512L. Wordt wel op de slang geklikt, dus je moet kijken of je dat ook hebt op jouw slang.
Maar die past volgens mij op een 25mm aansluiting, zoals die Rotex neem ik aan ook heeft. Ik denk dat die GEX met 19mm niet heel goed gaat passen. Tenzij die 19mm op de binnenmaat slaat? In dat geval zal het waarschijnlijk wel passen.
Waarom geen tegelsnijder? Dat werkt zoveel sneller en fijner. En zonder rommel, die zet je gewoon in de badkamer of in een kamer een naast en je kan daar snijden.RevellNL schreef op woensdag 3 november 2021 @ 11:17:
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
You snooze, you loozeRaymond schreef op woensdag 3 november 2021 @ 11:25:
[Afbeelding]
Uitverkocht, dus is niet meer relevant. Jammer.
Hè? Er staat bij mij dat er nog 6 beschikbaar zijn.. Ow wacht dat zijn de modules, de tafel zijn opRaymond schreef op woensdag 3 november 2021 @ 14:33:
[...]
Uitverkocht, dus is niet meer relevant. Jammer.

Hoe bevalt de module trouwens? Ik was van plan mijn tra001 met een kreg plaat in te bouwen...
[ Voor 25% gewijzigd door big bang op 03-11-2021 14:38 ]
Die module is fijn. Ik heb er een tra001 onder. Mooie gladde plaat en prima geleider erop.
Nu is het alleen zo'n losse plaat, ik wil dat wat beter inbouwen.
Nu is het alleen zo'n losse plaat, ik wil dat wat beter inbouwen.
big bang schreef op woensdag 3 november 2021 @ 11:35:
[...]
Die Einhell is meer een tegelslijper/tegelzaag dan een tegelsnijder. Kijk eens naar de tegelsnijders van bijvoorbeeld Rubi, die werken wezenlijk anders, en ik geloof dat veel mensen daar toch hele positieve ervaringen mee hebben.
Het zijn vrij dikke hexagonale vloertegels welke ik hoekjes af moet zagen, in mijn ervaring is dit met een tegelsnijder bijna niet te doen. Rechthoekige wandtegels gaan daar prima mee inderdaad.Makrolon schreef op woensdag 3 november 2021 @ 13:22:
[...]
Waarom geen tegelsnijder? Dat werkt zoveel sneller en fijner. En zonder rommel, die zet je gewoon in de badkamer of in een kamer een naast en je kan daar snijden.
"The desire to bring something into the world that didn't exist, is one of the most important human desires there is. We are inventors, and we are explorers." - Adam Savage
Zou zo'n tafel niet redelijk gammel aanvoelen als je er met een beetje kracht je werkstukken overheen duwt? Ik vind het erg veel geld voor een relatief simpel tafeltje en er zit nul gewicht in zo'n ding waardoor ik zou verwachten dat je die hele tafel opzij duwt bij het frezen, maar ik kan het fout hebben.Raymond schreef op woensdag 3 november 2021 @ 11:25:
[Afbeelding]
Ik gebruik hem nu circa 1 1/2 jaar en heb hier nog nooit last van gehad....het is opzich best een stevig en stabiel ding...plaat is ook lekker glad zodat je werkstuk soepel erover glijdtTwijfels schreef op woensdag 3 november 2021 @ 17:02:
[...]
Zou zo'n tafel niet redelijk gammel aanvoelen als je er met een beetje kracht je werkstukken overheen duwt? Ik vind het erg veel geld voor een relatief simpel tafeltje en er zit nul gewicht in zo'n ding waardoor ik zou verwachten dat je die hele tafel opzij duwt bij het frezen, maar ik kan het fout hebben.
Dat lijkt me vergelijkbaar met een festool mft.Twijfels schreef op woensdag 3 november 2021 @ 17:02:
[...]
Zou zo'n tafel niet redelijk gammel aanvoelen als je er met een beetje kracht je werkstukken overheen duwt? Ik vind het erg veel geld voor een relatief simpel tafeltje en er zit nul gewicht in zo'n ding waardoor ik zou verwachten dat je die hele tafel opzij duwt bij het frezen, maar ik kan het fout hebben.
Het is geen stationaire freestafel idd. Maar dat wil ik ook helemaal niet
En die freesmodule ligt nu op 2 balkjes die op schragen liggen. Dus ik ga er alsnog best op vooruit
Dan zou ik t zelf gewoon met de slijptol doen. Mooi dun diamant schijfje voor tegels er in, gaat perfect.RevellNL schreef op woensdag 3 november 2021 @ 16:42:
[...]
[...]
Het zijn vrij dikke hexagonale vloertegels welke ik hoekjes af moet zagen, in mijn ervaring is dit met een tegelsnijder bijna niet te doen. Rechthoekige wandtegels gaan daar prima mee inderdaad.
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
De mensen die in ons huis overal getegeld hebben, hebben dit alleen met een tegelsnijder en een slijptol gedaan. Ook voor 20x120 tegels in de lengte, bv. Ik zou het dus gewoon proberen met een slijptol, met een goed blaadje voor tegels. Als het niet perfect recht is, normaalgesproken komt het toch onder een plint, dus dat zou je niet meer zien naderhand.RevellNL schreef op woensdag 3 november 2021 @ 16:42:
Het zijn vrij dikke hexagonale vloertegels welke ik hoekjes af moet zagen, in mijn ervaring is dit met een tegelsnijder bijna niet te doen. Rechthoekige wandtegels gaan daar prima mee inderdaad.
https://www.lidl.nl/p/par...kruislijnlaser/p100312705
Ik zag deze groene kruislijnlaser (met 360 horizontaal) + statief voor €70 bij de lidl in het schap liggen. Iemand ervaringen mee?
Ik zag deze groene kruislijnlaser (met 360 horizontaal) + statief voor €70 bij de lidl in het schap liggen. Iemand ervaringen mee?
[ Voor 5% gewijzigd door Illusion op 04-11-2021 10:13 ]
Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.
0,4mm/m is niet heel nauwkeurig, 15m is niet spectaculair, maar voor dit geld kun je je echt geen buil vallen.
Voor binnengebruik perfectIllusion schreef op donderdag 4 november 2021 @ 10:12:
Prima laser voor de prijs. En omdat je met een laser geen zwaar werk doet, zal ie ook lang genoeg mee gaan.Illusion schreef op donderdag 4 november 2021 @ 10:12:
Mwah, een blauwe bosch doet ook 0,3 mm/m hoor. Tis meer de vraag of de goedkope ook daadwerkelijk die precisie haalt.big bang schreef op donderdag 4 november 2021 @ 10:19:
0,4mm/m is niet heel nauwkeurig, 15m is niet spectaculair, maar voor dit geld kun je je echt geen buil vallen.
Alleen de hele dure van bosch doen 0,2mm/m.
[ Voor 6% gewijzigd door Navi op 04-11-2021 20:09 ]
Dat is op 5 meter de volle 2 millimeter. De laserlijn is al dikker. Volgens mij is 95% van alle vloeren, plafonds,... niet zo nauwkeurigbig bang schreef op donderdag 4 november 2021 @ 10:19:
Zelfs een Hilti van meer dan €1000 zit nog op 0,3.Navi schreef op donderdag 4 november 2021 @ 20:07:
[...]
Mwah, een blauwe bosch doet ook 0,3 mm/m hoor. Tis meer de vraag of de goedkope ook daadwerkelijk die precisie haalt.
Makita heeft er trouwens een paar (groen en rood) die 0,1mm/m tolerantie hebben. Zit je ook op €1000+
Ik heb m gehad maar teruggestuurd want defect. Maar daar is Lidl goed in dus die buil val je je er niet aan.
Inderdaad. Menig kamer houd wel op bij 5meter. En de afwijking die je over 5meter kan hebben zie je niet terug.Matthis schreef op donderdag 4 november 2021 @ 20:14:
[...]
Dat is op 5 meter de volle 2 millimeter. De laserlijn is al dikker. Volgens mij is 95% van alle vloeren, plafonds,... niet zo nauwkeurig
Naar mijn idee prima spul dus
Deze is 2 mm/10m (0,2mm/m) voor €144 als je 2x nauwkeuriger wil (en 2x zo duur).
Werk er al jaren mee, toen kosten ze nog €350.De loodlijn is superhandig vaak, bv met een lamp in het midden van een tafel ophangen of lampen bevestigen en dit op de grond uitzetten ivm gewenst lichtschijnsel/patroon.
Heb je geen loodlijnfunctie nodig dan is er ook een uitvoering voor €120 met 2mm/10m.
Andere Top lasers hebben een nauwkeurigheid van 3mm/10m, hoger dan menig merk-laser en leuker betaalbaar.
Zoals @barry86 ook al zegt, die 2 mm/5m van de Lidl vind je niet terug, bovendien hebben alle gewone waterpassen ook die afwijking (of meer) en daar hoor je nooit iemand over dat je hele dure moet kopen.
En menig (nieuwbouw)woningbezitter had gewild dat de bouwers er minstens een hadden gehad met 5mm/5m als je de afwijkingen door snelbouw tegenwoordig ziet.
Enige wat je moet onthouden is dat je in het midden van de lijn aftekent, die lijn wordt op afstand iets breder bij de goedkopere lasers.
Werk er al jaren mee, toen kosten ze nog €350.De loodlijn is superhandig vaak, bv met een lamp in het midden van een tafel ophangen of lampen bevestigen en dit op de grond uitzetten ivm gewenst lichtschijnsel/patroon.
Heb je geen loodlijnfunctie nodig dan is er ook een uitvoering voor €120 met 2mm/10m.
Andere Top lasers hebben een nauwkeurigheid van 3mm/10m, hoger dan menig merk-laser en leuker betaalbaar.
Zoals @barry86 ook al zegt, die 2 mm/5m van de Lidl vind je niet terug, bovendien hebben alle gewone waterpassen ook die afwijking (of meer) en daar hoor je nooit iemand over dat je hele dure moet kopen.
En menig (nieuwbouw)woningbezitter had gewild dat de bouwers er minstens een hadden gehad met 5mm/5m als je de afwijkingen door snelbouw tegenwoordig ziet.
Enige wat je moet onthouden is dat je in het midden van de lijn aftekent, die lijn wordt op afstand iets breder bij de goedkopere lasers.
[ Voor 30% gewijzigd door Teijgetje op 05-11-2021 21:10 ]
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.
15% korting bij toolstation (va 150,-).
https://www.toolstation.n...m=Links&utm_source=kelkoo
Best aardig, mocht je wat nodig hebben.
[ Voor 11% gewijzigd door lp77 op 05-11-2021 08:50 ]
Overweeg een Festool RTS 400 Req als eerste schuurmachine voor wat grotere klussen (kozijnen, deuren, trap, etc.). Waar op te letten bij een 2ehands aanschaf?
- tweakduke
- Registratie: December 2001
- Laatst online: 23:24
Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
/u/42776/crop6501d346786db_cropped.png?f=community)
Voor de volgende keer dat mag in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic Aangezien het daar al een paar keer gepost is laat ik hem voor deze keer hier staanlp77 schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 08:49:
15% korting bij toolstation (va 150,-).
Wat is het voordeel tov een snijder?RevellNL schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 09:20:
Gisteravond tóch een tegelzaag opgehaald, kwam een mooie aanbieiding op MP tegen.
[Afbeelding]
Of'ie er goed uitziet en keertje laten lopen. Voor het prijsverschil nieuw-tweedehands zou ik niet aan tweedehands beginnen om eerlijk te zijn.rockerpoet schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 09:59:
Overweeg een Festool RTS 400 Req als eerste schuurmachine voor wat grotere klussen (kozijnen, deuren, trap, etc.). Waar op te letten bij een 2ehands aanschaf?
De rts is rechthoekig. Fijn voor oppervlaktes(deuren), maar niet echt voor hoekjes (kozijnen).
Het is een kleine vlakschuurmachine, dus verwacht geen flinke afname. Als je je deuren en trappen wilt kaalschuren, moet je op zoek naar een excenter. Als je ze alleen voor het schilderen wilt opschuren, is het een perfect ding.
Klopt allemaal, ik doelde er meer op dat men niet moet verwachten een top machine aan te schaffen voor een budget prijs; maar ik denk absoluut dat dit een hele strakke prijs is voor de Lidl. In het sub €100 segment ken ik geen betere deal.Navi schreef op donderdag 4 november 2021 @ 20:07:
[...]
Mwah, een blauwe bosch doet ook 0,3 mm/m hoor. Tis meer de vraag of de goedkope ook daadwerkelijk die precisie haalt.
Ok, thanks. Goed om te weten dat dat topic ook bestaat.tweakduke schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 10:06:
[...]
Voor de volgende keer dat mag in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic Aangezien het daar al een paar keer gepost is laat ik hem voor deze keer hier staan
Inderdaad kijk of hij soepel looptrockerpoet schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 09:59:
Hoe is de staat van de zool?
Als het niet heel goedkoop is zou ik ook een nette systainer (tloc is in mijn geval een harde eis, ik heb 1 old skool model en dat is k*t) willen
Zit er een nette plugit bij?
Ik moet hoekjes snijden van ~10mm dikke keramieken hexagonale tegels, dat is mij voorheen met een snijder nog niet (goed) gelukt. En daarbij is deze is ook te gebruiken bij b.v. tuintegels waarvoor er ook een project in het verschiet ligt.
Is inderdaad een goed punt.Raymond schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 10:29:
Of'ie er goed uitziet en keertje laten lopen. Voor het prijsverschil nieuw-tweedehands zou ik niet aan tweedehands beginnen om eerlijk te zijn.
Als ik de reviews mag geloven is de RTS ook prima geschikt voor (rechthoekige) hoeken. Ik weet dat een excenter beter is voor kaalschuren maar moet ergens beginnenDe rts is rechthoekig. Fijn voor oppervlaktes(deuren), maar niet echt voor hoekjes (kozijnen).
Het is een kleine vlakschuurmachine, dus verwacht geen flinke afname. Als je je deuren en trappen wilt kaalschuren, moet je op zoek naar een excenter. Als je ze alleen voor het schilderen wilt opschuren, is het een perfect ding.
Ik heb vorige week bij Toolnation een DTM52 besteld, maar levering laat op zich wachten. Viel mij op dat er veel in backorder is als het gaat om gereedschap. Hoe is jullie ervaring daarmee atm?
|>
Ik vind een vlakschuurmachine inderdaad ook wel goed geschikt voor de rechte hoeken. Werkte voor mij heel goed op de trap, in ieder geval. Enige dat ik me voor kan stellen is dat een delta schuurmachine misschien wat makkelijker te hanteren is bij kozijnen, waar je weinig contact oppervlak heb voor een vlakschuurmachine (of uberhaupt).rockerpoet schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 12:40:
Als ik de reviews mag geloven is de RTS ook prima geschikt voor (rechthoekige) hoeken. Ik weet dat een excenter beter is voor kaalschuren maar moet ergens beginnen
Zoek dit topic even door op Toolnation, dan weet je genoeg denk ik.simon schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 12:51:
Ik heb vorige week bij Toolnation een DTM52 besteld, maar levering laat op zich wachten. Viel mij op dat er veel in backorder is als het gaat om gereedschap. Hoe is jullie ervaring daarmee atm?
Mja, ik heb bij alle partijen gekeken, overal is Makita gereedschap op de backorderNivado schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 13:19:
[...]
Zoek dit topic even door op Toolnation, dan weet je genoeg denk ik.
|>
Die laser bevalt dus wel? Kwalitatief een beetje oke? Heb nu een rode DeWalt en hoewel dat een fijne laser is, wil ik liever een groene laser. Zit nu vaak te klooien als het een beetje licht is.Teijgetje schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 08:35:
Deze is 2 mm/10m (0,2mm/m) voor €144 als je 2x nauwkeuriger wil (en 2x zo duur).
Zoals @barry86 ook al zegt, die 2 mm/5m van de Lidl vind je niet terug, bovendien hebben alle gewone waterpassen ook die afwijking en daar hoor je nooit iemand over dat je hele dure moet kopen.
Ik heb er laatst een bij Toolmax besteld en die werd dezelfde avond nog geleverd. Zelfde met m'n nieuwe slijptol.simon schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 12:51:
Ja, er zijn wat voorraadproblemen in het algemeen door o.a. Corona (productievertraging en levering via groot transport gaat moeizaam), maar Toolnation is altijd slecht met leveren.
Ze liegen over hun voorraden. Ze zijn er vaag over of claimen iets op voorraad te hebben en moeten het dan eigenlijk nog bestellen. En als het dan moeilijk leverbaar is zit jij te wachten.
Andere webshops zijn vaak duidelijker/eerlijker over levertijden.
Volgende keer gewoon ergens anders bestellen. Ook al is iets overal moeilijk te krijgen, zit je bij andere webshops beter. Ook qua communicatie, makkelijk annuleren, etc.
Voor het wisselen van de wielen van mijn auto heb ik zo'n nep Makita slagmoersleutel besteld bij Ali. Het is de Drillpro KDW9422. Ik wist niet eens dat er zoveel van dat gereedschap te koop was dat compatible is met het 18V LXT platform.Frost_Azimov schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 14:26:
[...]
Dat was mijn overweging toen ik voor Makita koos. Makita heeft zo'n beetje alles wat je kunt verzinnen voor zijn 18V accus. Verder zijn zowel de accu's als 'nep-makita's ' bij ali spotgoedkoop aan te schaffen.
Tuurlijk, een echte makita is beter; dus voor het spul wat ik vaak gebruik: accuboor, decoupeer zaag, cirkelzaag, stofzuiger, kantenmaaier; heb ik het echte merk. Voor dingetjes 'voor de fun': hand frees, blower, repicro zaag, ketting zaag, impact wrench etc. etc. heb ik de 'neppers' van een paar tientjes.
alles werkt op een stuk of 6 accus, sommige echte sommige neppers (met wisselend success ;-)
Ik ben echt positief verrast. Zondagavond besteld en vandaag kwam de body binnen met DHL vanuit Tjechie. Voor een totaalbedrag van 26,55€

OK hij zal de geadverteerde 520NM niet halen, maar als je wielbouten netjes met een momentsleutel zijn aangedraaid ergens tot 150NM dan zal ie ze prima los moeten trekken.
@Frost_Azimov dit is idd perfect voor gereedschap dat je maar af en toe gebruikt. Welke andere apparaten heb je en bevallen die goed? Is de bouwkwaliteit vergelijkbaar met deze Drillpro slagmoersleutel?
@Framoes
Ja, een TOP laser.
Toen ik hem kocht was de behuizing nog rood. (is hij nog steeds
)
Gekocht als complete (samengestelde) set met een multifunctioneel statief(zat toen geen magnetic lift bij), handontvanger(vorige versie) en extra houder(de oude uitvoering) zodat je makkelijk horizontaal en verticaal kunt richten met een draaiwieltje. Vooral op afstand is dat anders erg lastig, 3mm naar links 15 meter verderop is bijv. nauwelijks verplaatsen op het statief, met een wieltje lukt dat. De meegeleverde beugel bij de laser schroef je op de Fat Max.
Een statief dat je ook tussen vloer en plafond kan klemmen geeft soms minder trilling dan een statief dat alleen staat, bv bij een houten vloer waar op gelopen wordt.
Helaas te vaak laten vallen maar werkt nog perfect, helaas doet de transportvergrendeling het daardoor niet meer.
Maar een van de beste aankopen ooit, zou niet meer zonder willen.
Was toen iets van €600+ kwijt.
Ja, een TOP laser.
Toen ik hem kocht was de behuizing nog rood. (is hij nog steeds
Gekocht als complete (samengestelde) set met een multifunctioneel statief(zat toen geen magnetic lift bij), handontvanger(vorige versie) en extra houder(de oude uitvoering) zodat je makkelijk horizontaal en verticaal kunt richten met een draaiwieltje. Vooral op afstand is dat anders erg lastig, 3mm naar links 15 meter verderop is bijv. nauwelijks verplaatsen op het statief, met een wieltje lukt dat. De meegeleverde beugel bij de laser schroef je op de Fat Max.
Een statief dat je ook tussen vloer en plafond kan klemmen geeft soms minder trilling dan een statief dat alleen staat, bv bij een houten vloer waar op gelopen wordt.
Helaas te vaak laten vallen maar werkt nog perfect, helaas doet de transportvergrendeling het daardoor niet meer.
Maar een van de beste aankopen ooit, zou niet meer zonder willen.
Was toen iets van €600+ kwijt.
[ Voor 3% gewijzigd door Teijgetje op 05-11-2021 22:52 ]
Welke sleutels heb je uiteindelijk nodig gehad voor je espressomachine? Zat ook ff naar die van mij te kijken omdat de mushroom laatst stuk was. Deze wil ik wat vaker los gaan halen om te checken of er kalk op zit en schoon te maken. Met een schuifmaat gemeten dat je waarschijnlijk een 22 en 36 nodig bent? Ik heb ook zo'n Stahlwille 13/17 set die t/m 22 gaat. Wil er dus nog een losse 36(?) bij kopen. Voor dat geld heb je ook een Knipex sleuteltang.Boudewijn schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 23:55:
Op jullie advies de stahlwille set gekocht. Alleraardigst, netjes afgewerkt hoewel de wera Joker ringratels wel luxer aanvoelen. (Wat dikker, meer reliëf, gesatineerd aanvoelend staal).
Vandaag meteen gebruikt bij de revisie van mijn espressomachine.
[Afbeelding]
[ Voor 19% gewijzigd door Ypuh op 05-11-2021 20:34 ]
Ik heb het inderdaad met een 32 gedaan meen ik, en die sleuteltang (nou ja die met blauw-rood handvat). Ging prima maar wel duur voor enkele keren gebruik. De sleuteltang gebruik ik vaker, de steeksleutels minder vaak.Ypuh schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 20:29:
[...]
Welke sleutels heb je uiteindelijk nodig gehad voor je espressomachine? Zat ook ff naar die van mij te kijken omdat de mushroom laatst stuk was. Deze wil ik wat vaker los gaan halen om te checken of er kalk op zit en schoon te maken. Met een schuifmaat gemeten dat je waarschijnlijk een 22 en 36 nodig bent? Ik heb ook zo'n Stahlwille 13/17 set die t/m 22 gaat. Wil er dus nog een losse 36(?) bij kopen. Voor dat geld heb je ook een Knipex sleuteltang.
Wil je dat ik morgen ff meet?
Oh nee, bedankt. Dat had ik zelf al even gedaan. Kom terwijl ik het schreef tot de realisatie dat ik de 22 al heb en een losse 36 ringsteeksleutel van Stahlwille wel heel duur is. Zo'n Knipex 250mm sleuteltang is dan een veel bruikbaarder alternatief is (heb al een kleinere variant).Boudewijn schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 20:49:
[...]
Ik heb het inderdaad met een 32 gedaan meen ik, en die sleuteltang (nou ja die met blauw-rood handvat). Ging prima maar wel duur voor enkele keren gebruik. De sleuteltang gebruik ik vaker, de steeksleutels minder vaak.
Wil je dat ik morgen ff meet?
Waren er verder nog gekke maten waar je tegenaan liep? Die bovenop de mushroom zijn de 2 grootste zo te zien.
Neuh eigenlijk niets geks.
Deze sleuteltang had voldaan:
https://www.amazon.nl/gp/..._asin_title?ie=UTF8&psc=1
Die stahlwille set heb ik van MP gehaald. Mijn gewone steekringsleutelset is wat dikkig en minder groot (wera joker, ringratel-set). Prima om wat meer spul te hebben liggen
.
Let aub wel even op dat mijn VBM E61 groep nog wel eens af wil wijken van andere. Wellicht ook van de jouwe (of de jouwe ook
).
Deze sleuteltang had voldaan:
https://www.amazon.nl/gp/..._asin_title?ie=UTF8&psc=1
Die stahlwille set heb ik van MP gehaald. Mijn gewone steekringsleutelset is wat dikkig en minder groot (wera joker, ringratel-set). Prima om wat meer spul te hebben liggen
Let aub wel even op dat mijn VBM E61 groep nog wel eens af wil wijken van andere. Wellicht ook van de jouwe (of de jouwe ook
[ Voor 17% gewijzigd door Boudewijn op 05-11-2021 23:42 ]
Ik noemde de meeste al, ik koop ook wel dingetjes waarvan ik nog niet eens weet of ik er veel aan zal hebben, om uit te proberen zeg maar. Soms heb ik mazzel en is het gelijk al prima, zoals de blower, haakse slijper en kettingzaag, en soms leer ik dat iets erg handig blijkt, zodat ik de 'echte' koop om er meer (en meestal ook vooral preciezer) mee te werken. Dat laatste was het geval van de cirkelzaag.JPS schreef op vrijdag 5 november 2021 @ 17:14:
[...]
@Frost_Azimov dit is idd perfect voor gereedschap dat je maar af en toe gebruikt. Welke andere apparaten heb je en bevallen die goed? Is de bouwkwaliteit vergelijkbaar met deze Drillpro slagmoersleutel?
De bouwkwaliteit is eigenlijk verbazend goed, maar Makita is beter, met name als je precies wilt werken. Tot nu toe doet alles het nog. Met accu's heb ik wel in het verleden een paar gehad die de geest gaven, duidelijk mindere kwaliteit dan de Makita's, maar veel veel goedkoper, en sommige blijven het prima doen. Beetje wisselend success daar, hoewel ik het idee heb dat de laatste tijd de kwaliteit verbeterd.
[ Voor 15% gewijzigd door Frost_Azimov op 06-11-2021 00:46 ]
Die kettingzaag ziet er wel uit als speelgoed. Kan me ook niet voorstellen dat ie met 1x 18V accu door 15-20 cm stammen heen zaagt, of vergis ik me? Voor 100€ lijkt me een AC snoerkettingzaag dan logischer.Frost_Azimov schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 00:41:
[...]
Ik noemde de meeste al, ik koop ook wel dingetjes waarvan ik nog niet eens weet of ik er veel aan zal hebben, om uit te proberen zeg maar. Soms heb ik mazzel en is het gelijk al prima, zoals de blower, haakse slijper en kettingzaag, en soms leer ik dat iets erg handig blijkt, zodat ik de 'echte' koop om er meer (en meestal ook vooral preciezer) mee te werken. Dat laatste was het geval van de cirkelzaag.
De bouwkwaliteit is eigenlijk verbazend goed, maar Makita is beter, met name als je precies wilt werken. Tot nu toe doet alles het nog. Met accu's heb ik wel in het verleden een paar gehad die de geest gaven, duidelijk mindere kwaliteit dan de Makita's, maar veel veel goedkoper, en sommige blijven het prima doen. Beetje wisselend success daar, hoewel ik het idee heb dat de laatste tijd de kwaliteit verbeterd.
Recipro, blazer en haakse slijper hebben minder power nodig dus mogelijk wel interessant.
Ik zie een kettingzaag en dan met name de ketting wel als een apparaat waarbij veiligheid aandacht moet krijgen. Meer dan een bladblazer of accuboormachine ofzo.
Kopen jullie echt zo'n ding op ali en dergelijke?
Ja eens, veiligheid een extra reden om die kettingzaag over te slaan. Gaat sneller wat mis mee dan met een bladblazerBoudewijn schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 10:00:
Ik zie een kettingzaag en dan met name de ketting wel als een apparaat waarbij veiligheid aandacht moet krijgen. Meer dan een bladblazer of accuboormachine ofzo.
Of de ketting van zo'n chinese kettingzaag gevaarlijker is weet ik niet. Maar zonodig vervang je voor een paar euro de ketting door een betere. Ik vraag me eerder af hoe het zit met de andere (veiligheids)voorzieningen van de zaag zelf (werking kettingrem etc).
Verder is bij een kettingzaag de gebruiker zelf verreweg de grootste risicofactor. Als je dat beperkt door allerlei beschermende kleding etc, dan valt het extra risico van een mindere kettingzaag wel mee.
Zelf ben ik sowieso minder fan van kettingzagen op accu. Is vooral gevoelsmatig: een benzinezaag doet niets als de motor uit is. En het lawaai van de zaag herinnert je er constant aan. Ook een electrische zaag waarvan de stekker uit het stopcontact is doet niets. Om dezelfde mate van beveiliging te krijgen zou je de accu moeten verwijderen maar in de praktijk doe ik dat nooit.
Verder is bij een kettingzaag de gebruiker zelf verreweg de grootste risicofactor. Als je dat beperkt door allerlei beschermende kleding etc, dan valt het extra risico van een mindere kettingzaag wel mee.
Zelf ben ik sowieso minder fan van kettingzagen op accu. Is vooral gevoelsmatig: een benzinezaag doet niets als de motor uit is. En het lawaai van de zaag herinnert je er constant aan. Ook een electrische zaag waarvan de stekker uit het stopcontact is doet niets. Om dezelfde mate van beveiliging te krijgen zou je de accu moeten verwijderen maar in de praktijk doe ik dat nooit.
...
De machine hangt aan een brug hetgeen maakt dat een groter formaat er niet tussen past.6killer schreef op woensdag 3 november 2021 @ 12:29:
[...]
Halverwege omdraaien, als dat mogelijk is?
Of gewoon op zon zaagtafel model?
Ik ben nog geen kwalitatief goede zaagtafel (in de verhuur) tegen gekomen.-
Goed idee! Dit ga ik doen.herofruit schreef op woensdag 3 november 2021 @ 12:37:
[...]
Misschien is het laten snijden/slijpen van de tegels wel goedkoper, i.p.v. het zelf te doen. Op Google kan je ongetwijfeld veel tegelzagerijen/slijperijen/snijderijen vinden.
Eens. Qua ketting, ik zou niet graag bij een brekende ketting staan.inhico schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 10:48:
Of de ketting van zo'n chinese kettingzaag gevaarlijker is weet ik niet. Maar zonodig vervang je voor een paar euro de ketting door een betere. Ik vraag me eerder af hoe het zit met de andere (veiligheids)voorzieningen van de zaag zelf (werking kettingrem etc).
Mindere zaag is prima maar ik heb genoeg filmpjes gezien van goedkope ali netstroomvoedingen om te weten hoeveel beveiliging sommige fabrikanten weglaten omdat het 5 cent scheelt om daar geen netspanningsapparatuur te bestellen. Bij een kettingzaag en dingen als metaalkwaliteit heb ik daar minder verstand van.Verder is bij een kettingzaag de gebruiker zelf verreweg de grootste risicofactor. Als je dat beperkt door allerlei beschermende kleding etc, dan valt het extra risico van een mindere kettingzaag wel mee.
Een black and decker/vonroc/ferm/skil/<ander goedkoop merk> zou in ieder geval nog wat keurmerken moeten hebben (inc aansprakelijkheid bij ongevallen veroorzaakt door gebreken vanuut fabrikant) . Die merken zou ik eerder als "minder merk" nemen dan een ali-model.
Ik heb trouwens een alleraardigst schaafje om kantjes te breken binnen van ali. Stuk zwaarder dan je zou verwachten en daarom ook wel degelijk gebouwd. Had er een van 20€ waar wel wat op af te dingen valt maar deze is echt prima. Morgen ff foto's maken. (Dit soort spul koop ik er dan wel weer)
Ik heb een huis gekocht dat compleet vervallen is . Al het schilderwerk heeft heel lang geen aandacht gehad en moet geheel kaal worden gemaakt aan de buitenkant. Jaren dertig dus veel kozijnen, overstek dakgoten etc
Als ik filmpjes van de rotex 150 bekijk lijkt dat best een peulenschil ? Hij vliegt over geverfd hout heen. Ik heb al een dts 400 en een midi en ken festool dus al wel.
Was wel benieuwd wat jullie hebben/ ervaring is . Of kan ik beter voor iets anders kijken ? Geld speelt in die zin geen rol. Afbranden kan ook natuurlijk maar dit leek mij sneller , gemakkelijker en milieu vriendelijker.
Ps. Mijn huidige huis heb ik ook opnieuw geverfd en geschuurd , veel delen ook kaal met m’n makita maar nu wil ik snelle stappen kunnen maken en het geld dat ik bespaar aan inhuren van mensen kan ik gemakkelijk aan gereedschap besteden.
Als ik filmpjes van de rotex 150 bekijk lijkt dat best een peulenschil ? Hij vliegt over geverfd hout heen. Ik heb al een dts 400 en een midi en ken festool dus al wel.
Was wel benieuwd wat jullie hebben/ ervaring is . Of kan ik beter voor iets anders kijken ? Geld speelt in die zin geen rol. Afbranden kan ook natuurlijk maar dit leek mij sneller , gemakkelijker en milieu vriendelijker.
Ps. Mijn huidige huis heb ik ook opnieuw geverfd en geschuurd , veel delen ook kaal met m’n makita maar nu wil ik snelle stappen kunnen maken en het geld dat ik bespaar aan inhuren van mensen kan ik gemakkelijk aan gereedschap besteden.
[ Voor 16% gewijzigd door Waypoint op 06-11-2021 15:02 ]
Hallo vriend!Waypoint schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 15:01:
Ik heb een huis gekocht dat compleet vervallen is . Al het schilderwerk heeft heel lang geen aandacht gehad en moet geheel kaal worden gemaakt aan de buitenkant. Jaren dertig dus veel kozijnen, overstek dakgoten etc
Daarom hebben veel accu zagen ook nog gewoon een elektronische aan/uit knop en/of een combinatie van fysieke knoppen en triggers die je moet indrukken voor er iets gebeurt. Waarbij die aan/uit knop bij Makita bijvoorbeeld vrij vlot automatisch uitschakelt als ie niet gebruikt wordt. En de kettingrem er op zetten helpt natuurlijk ook tegen ongewenst inschakelen. Die zaag van Ali die eerder gelinkt werd heeft zo te zien overigens geen kettingrem, dus dat alleen al is een reden er met een hele grote boog omheen te lopen.inhico schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 10:48:
Tijdens onderhoud (schoonmaken, slijpen van de ketting etc) haal ik bij mijn accuzagen wel altijd eerst de accu’s er af om ongelukken te voorkomen.
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
@Waypoint ik heb de Bosch professional get 75-150. Die heeft net als de festool directe aandrijving en daarmee gaat schuren stukken sneller dan met een normale excenter, en helemaal sneller dan met een vlak- of deltaschuurmachine. Er zijn diverse filmpjes te vinden waar de Bosch en de Festool vergeleken worden.
Ik heb ook zitten kijken naar de rotex maar de Bosch incl. L-boxx stond vorige maand voor €312 op Amazon, daar kon ik geen nee tegen zeggen.
Ik heb ook zitten kijken naar de rotex maar de Bosch incl. L-boxx stond vorige maand voor €312 op Amazon, daar kon ik geen nee tegen zeggen.
Thnx goede tip , zal er eens naar kijken ! Ik heb wel lichte voorkeur voor festool vanuit het 1 systeem gedachte , zeker met stofafzuiging. Maar ik zal eens kijken!Waaj schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 15:28:
@Waypoint ik heb de Bosch professional get 75-150. Die heeft net als de festool directe aandrijving en daarmee gaat schuren stukken sneller dan met een normale excenter, en helemaal sneller dan met een vlak- of deltaschuurmachine. Er zijn diverse filmpjes te vinden waar de Bosch en de Festool vergeleken worden.
Ik heb zowel een Rotex 125 als een DTS. De rotex is geen precisiegereedschap. Voor tafelbladen is een Rotex ideaal. Voor hoeken, kleine vlakken etc pak ik de delta, ook al gaat het iets langzamer. Met de zware stand op de Rotex vliegt het verf er vanaf, zeker, maar lever je in op gelijkmatigheid. En bij kozijnen wil je wel dat het vlak is.Waypoint schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 15:01:
Ik zou goed ontvetten, dan je DTS pakken, groffe korrel (Abranet schuurpapier + stofzuiger is goud waard!), vervolgens het hout vullen waar nodig en tot slot nog keer met een fijne korrel op de DTS.
Mocht je toch een Rotex kopen, op marktplaats heb je “Tools by Mike” en hij verkoopt prima kwaliteit (gereviseerde) tweedehands Festool producten tegen acceptabele bedragen. Er staat nu ook een Rotex150 op voor €380, zonder systainer.
Koop wel een Rotex150 en geen 125. Laatstgenoemde is toch wat minder stabiel! Heb ik wel een beetje spijt van.
[ Voor 10% gewijzigd door herofruit op 06-11-2021 16:34 ]
dat snap ik voor dat geld. Een rotex150 is gewoon twee keer zo duur. Dat kan een keuze wel beïnvloedenWaaj schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 15:28:

offtopic:
de rotex is wel heel fijne machine overigens
de rotex is wel heel fijne machine overigens
Die Bosch past gewoon op de slang van mijn festool stofafzuigingWaypoint schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 16:00:
[...]
Thnx goede tip , zal er eens naar kijken ! Ik heb wel lichte voorkeur voor festool vanuit het 1 systeem gedachte , zeker met stofafzuiging. Maar ik zal eens kijken!
[...]
ik zou gebrek aan plugit en systainer irritanter vinden tbhWaaj schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 16:48:
[...]
Die Bosch past gewoon op de slang van mijn festool stofafzuiging
Vraagje, waar kopen jullie verbruiksartikelen zoals schuurpapier?
Ik heb nu voor de 125mm excenter een stapeltje liggen via ecotools, niet duur en voor zover ik kan merken niets mis mee. Voor de (binnenkort te leveren) 150mm excenter zat ik daar ook te kijken maar het ziet er naar uit dat ecotools voor de diameter-gat combinatie die ik zoek allen korrel 40 en daarna 150 of 180 heeft. Dat is een wat groot gat dus ik zoek 80, 120 en en bijv voorkeur 240/300..
Ik heb nu voor de 125mm excenter een stapeltje liggen via ecotools, niet duur en voor zover ik kan merken niets mis mee. Voor de (binnenkort te leveren) 150mm excenter zat ik daar ook te kijken maar het ziet er naar uit dat ecotools voor de diameter-gat combinatie die ik zoek allen korrel 40 en daarna 150 of 180 heeft. Dat is een wat groot gat dus ik zoek 80, 120 en en bijv voorkeur 240/300..
And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust
Klopt ziet er kut uit, maar is echt prima. Overigens had ik speciaal de link erbij gedaan omdat deze twee accu's gebruikt. Ik heb ook een benzine kettingzaag, en die gebruik ik nu niet meer.JPS schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 09:48:
[...]
Die kettingzaag ziet er wel uit als speelgoed. Kan me ook niet voorstellen dat ie met 1x 18V accu door 15-20 cm stammen heen zaagt, of vergis ik me? Voor 100€ lijkt me een AC snoerkettingzaag dan logischer.
Recipro, blazer en haakse slijper hebben minder power nodig dus mogelijk wel interessant.
Klopt, een ketingzaag is in potentie gevaarlijk, maar dat geld net zo goed voor de benzine variant zoals jij ook al aangeeft. Ik kijk ook altijd erg goed uit als ik met een frees of tafelzaag aan de slag ga. Met de kettingzaag ben ik idd extra voorzichtig: de accu's gaan er pas op als ik 'm gebruik, en er af als dat niet zo is.inhico schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 10:48:
(ik heb nog al mijn vingers)
Mja, ieder z’n eigen keus natuurlijk, maar dan geef ik toch liever 100 euro meer uit voor een originele Makita. Met kettingrem, 20m/s kettingsnelheid ipv 12m/s, Oregon zwaard en ketting en bescherming tegen het overbelasten van je accu’s.Frost_Azimov schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 20:43:
[...]
Klopt ziet er kut uit, maar is echt prima. Overigens had ik speciaal de link erbij gedaan omdat deze twee accu's gebruikt. Ik heb ook een benzine kettingzaag, en die gebruik ik nu niet meer.
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Ik denk dat een lakfrees je grootste vriend dan gaat zijn.Waypoint schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 15:01:
Origineel van Metabo, inmiddels natuurlijk ook imitatie
Daar kan echt niets tegen op.
Let op dat de imitaties vaak niet zo mooi af te stellen zijn als de Metabo. Je wil natuurlijk maar 0,1 - 0,3 mm tegelijk afschaven om zo min mogelijk schuurwerk te hebben daarna. Dat gaat al rap genoeg.
Beetje naschuren klaar.
[ Voor 7% gewijzigd door Teijgetje op 07-11-2021 09:19 ]
snap ik hoor, en jij gebruikt dan zo'n zaag vast meer dan ik, maar ik kocht deze voor 96 euro, terwijl de makita rond de 260 euro kost. En zo vaak gebruik ik 'm niet.Orion84 schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 21:29:
[...]
Mja, ieder z’n eigen keus natuurlijk, maar dan geef ik toch liever 100 euro meer uit voor een originele Makita. Met kettingrem, 20m/s kettingsnelheid ipv 12m/s, Oregon zwaard en ketting en bescherming tegen het overbelasten van je accu’s.
Daar ging de originele conversatie ook over: wat ben je bereid te betalen voor iets wat je niet vaak gebruikt. Mocht nu blijken dat ik ineens veel meer aan het kettingzagen sla, dan zal ik zeker ook die Makita kopen.
Gewoon van Festool. Bij toolmax/mastertools/toolnation (hebben veel maar levertijden zijn ruj) /bouwmaat (als het snel moet)Pixeltje schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 20:28:
Vraagje, waar kopen jullie verbruiksartikelen zoals schuurpapier?
Zeker met afzuiging gewoon heel goede standtijd en zoveel papier verbruik ik nou ook niet.
Interessant ! Bizar om te zien hoe snel dat gaat zeg. Maar werkt zoiets nou ook goed voor je overstek kaal te maken en ook je kozijnen ? Kan mij voorstellen dat het voor kozijnen het toch vrij smal is en bij een overstek is het hout lang niet altijd vlak bij die oude huizen. Heb jij daar toevallig ervaring mee?Teijgetje schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 23:28:
[...]
Ik denk dat een lakfrees je grootste vriend dan gaat zijn.
Origineel van Metabo, inmiddels natuurlijk ook imitatie
Daar kan echt niets tegen op.
Let op dat de imitaties vaak niet zo mooi af te stellen zijn als de Metabo. Je wil natuurlijk maar een halve-kwart mm tegelijk afschaven om zo min mogelijk schuurwerk te hebben daarna. Dat gaat al rap genoeg.
[YouTube: Fräsen statt schleifen.MOV]
Beetje naschuren klaar.
Ik heb nog nooit met een lakfrees gewerkt maar in het filmpje is de ondergrond ook niet vlak zo te zien.Waypoint schreef op zondag 7 november 2021 @ 07:45:
[...]
Interessant ! Bizar om te zien hoe snel dat gaat zeg. Maar werkt zoiets nou ook goed voor je overstek kaal te maken en ook je kozijnen ? Kan mij voorstellen dat het voor kozijnen het toch vrij smal is en bij een overstek is het hout lang niet altijd vlak bij die oude huizen. Heb jij daar toevallig ervaring mee?
Een alternatief is om naar je lokale schildersbedrijf te gaan en te vragen hoe zij dat doen, die hebben voor alle soorten ondergronden een machine of werkwijze die goed werkt
[ Voor 14% gewijzigd door Pixeltje op 07-11-2021 08:39 ]
And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust
@Waypoint
Nee, ik heb er geen ervaring mee. Ik zit nog steeds op een klus te wachten die aanschaf rechtvaardigt.
Ben wel overtuigd van gebruik, vooral bij verfrenovaties waar je terug wil tot op schoon hout, Je freest weg waar je bij kan en wat overblijft is voor een klein schuurmachientje te behappen.
Maar er staan genoeg filmpjes op YouTube met voorbeelden en uitleg.
Je stelt hem zo af dat hij de kant niet freest zodat je tegen de plint kan frezen. Of randjes profiel.
Ik denk dat het op handigheid en gewenning aankomt, net als je met een schuurmachine als leek meer schade kan doen dan je wil als je hem niet onder controle hebt.
Dit is nog wel een leuke : vergeleken met de eerder aanbevolen Rotex.
Nee, ik heb er geen ervaring mee. Ik zit nog steeds op een klus te wachten die aanschaf rechtvaardigt.
Ben wel overtuigd van gebruik, vooral bij verfrenovaties waar je terug wil tot op schoon hout, Je freest weg waar je bij kan en wat overblijft is voor een klein schuurmachientje te behappen.
Maar er staan genoeg filmpjes op YouTube met voorbeelden en uitleg.
Je stelt hem zo af dat hij de kant niet freest zodat je tegen de plint kan frezen. Of randjes profiel.
Ik denk dat het op handigheid en gewenning aankomt, net als je met een schuurmachine als leek meer schade kan doen dan je wil als je hem niet onder controle hebt.
Dit is nog wel een leuke : vergeleken met de eerder aanbevolen Rotex.
[ Voor 13% gewijzigd door Teijgetje op 07-11-2021 09:14 ]
De DUC252 is ruim onder de 200 te vinden, met de grotere modellen is denk ik appels met peren vergelijken, de BL Makitas zullen veel sterker zijn.Frost_Azimov schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 23:50:
[...]
snap ik hoor, en jij gebruikt dan zo'n zaag vast meer dan ik, maar ik kocht deze voor 96 euro, terwijl de makita rond de 260 euro kost. En zo vaak gebruik ik 'm niet.
Daar ging de originele conversatie ook over: wat ben je bereid te betalen voor iets wat je niet vaak gebruikt. Mocht nu blijken dat ik ineens veel meer aan het kettingzagen sla, dan zal ik zeker ook die Makita kopen.
Zit er wel een kickback (inertia) rem op?
Vanwege budget ben ik afgestapt van zaagtafel met trekfunctie en heb ik mijn oude cirkelzaag en afkortzaag vervangen voor Makita SP6000J1X en LS1018LN. Over beide positieve berichten gelezen in dit topic. En alles wat ik al van Makita heb ben ik zeer tevreden over.Foxhill schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 13:51:
Na wat meelezen en zoeken in dit topic een vraag aan jullie. Ik heb zelf gezocht, maar met name trekfunctie is slecht aangegeven/zoekbaar in shops.
Mijn afkortzaag is versleten en ik miste wat mogelijkheden, daarom zoek ik nu een zaagtafel. Ik heb eens met een Festool CS70 gewerkt en wat een geweldig ding is dat. Maar die is mij te duur en de CS50 heeft me een wat te kleine zaagdiepte. Kent iemand een zaagtafel meer in de prijsklasse van Metabo/Makita die kwa functies in de buurt komt van de CS70?
Eisen:
- Trekfunctie
- Hulpstukken om in hoeken te zagen
- Redelijk verplaatsbaar / passend in grote stationwagen
- Rond de €300-600, mag evt. jong gebruikt indien kwaliteitsmerk
Wensen:
- Redelijke zaagdiepte (verstek nog een klein balkje kunnen zagen)
- Ik heb veel Makita, en zou graag een Makita/Metabo/Dewalt/etc. nemen. Ik zou niet graag een HBM/Einhell/etc. nemen.
- Ik geloof dat bij Festool de zaag van de tafel afgenomen kan worden om als invalzaag te gebruiken. Dat zou perfect zijn maar ik verwacht dat dit niet lukt (dus geen eis).
Bij Coolblue zijn ze in de war met de SP6000J1 en SP6000J1X en bijbehorende foto’s. Daardoor ben ik nog even in afwachting van de geleiderail en dus of het nou scherp geprijsd (met tas), of niet scherp is (zonder rail maar met tas voor rail

Heeft iemand ervaring met de DUB361Z. Is hij krachtig genoeg om in een voortuin van maar 30m2 wel wat bladeren uit struiken te blazen? Ziet er namelijk iel uit.
[ Voor 11% gewijzigd door Foxhill op 07-11-2021 09:55 ]
Ik heb wel eens met een lakfrees gewerkt maar die dingen vragen wel een hoop oefening voor je er geen puinhoop van maakt. Iets verkeerd duwen of een keer extra over je ondergrond gaan en je hebt een mooie sleuf in je materiaal. En bij de zijkanten van het materiaal oppassen dat de randen niet afbreken. Een goede excenter als een rotex is wat dat betreft veel vergevingsgezinder.
Een lakfrees is denk ik wel ideaal als je oude keiharde laklagen moet verwijderen.
Een lakfrees is denk ik wel ideaal als je oude keiharde laklagen moet verwijderen.
Dat idee had ik ook en ben daarom voor de DUB362Z gegaan. Mijn ervaring met 'krachtig genoeg' is dat het vooral ligt aan het type blad in je tuin. Als alle blaadjes losliggen dan is het geen probleem en heb je 'm zo schoon. Maar als het natte bladeren zijn dan 'plakt' alles, is het wat zwaarder en is het fijner om wat meer vermogen te hebben. Vraag je meer vermogen dan zou ik een stapje groter gaan en anders is de DUB361Z prima voor die 30m2. Het fijne van de 362 vind ik dat je de blaassnelheden (1 t/m 6) vast kunt zetten terwijl dat bij de 361 alleen maar 'high' of 'low' is.Foxhill schreef op zondag 7 november 2021 @ 09:09:
[...]
Heeft iemand ervaring met de DUB361Z. Is hij krachtig genoeg om in een voortuin van maar 30m2 wel wat bladeren uit struiken te blazen? Ziet er namelijk iel uit.
edit: De DUB362Z is bij Hornbach €136,13 met Laagste Prijsgarantie (zonder accu's en lader).
[ Voor 19% gewijzigd door Odeklontje op 07-11-2021 13:39 . Reden: Pricewatch toevoeging ]
Heeft iemand een advies voor een goede blader hakselaar, liefst natuurlijk niet eentje die de wereld kost?
Probleem wat ik heb, een redelijk grote achtertuin (200m²) een grote beukenboom erin en wat bomen op de gemeente grond erachter. Het is weer herfst, de blaadjes vallen en 2 GFT-bakken zijn niet meer genoeg om alles erin te harken.
Liefst zou ik ze even door een hakselaar halen zodat het wat efficiënter in de GFT-bak past. Alle huis- tuin- keuken hakselaars hebben allemaal een vulopening ter grote van een brievenbus. Wat geen doen is om een aantal kuub bladeren doorheen te jagen.
Probleem wat ik heb, een redelijk grote achtertuin (200m²) een grote beukenboom erin en wat bomen op de gemeente grond erachter. Het is weer herfst, de blaadjes vallen en 2 GFT-bakken zijn niet meer genoeg om alles erin te harken.
Liefst zou ik ze even door een hakselaar halen zodat het wat efficiënter in de GFT-bak past. Alle huis- tuin- keuken hakselaars hebben allemaal een vulopening ter grote van een brievenbus. Wat geen doen is om een aantal kuub bladeren doorheen te jagen.
Hakselaar voor bladeren of ook (beuken)takken? Ik had er ook eentje voor een viertal leilindes die elk jaar meer dan twee GFT's vullen inclusief de takken. Door de sleuf ter grootte van een brievenbus passen toch wel de meeste taken, afhankelijk van de doorsnede natuurlijk. Bladeren was geen doen en ben maar weer handmatig alles in stukken gaan knippen omdat ik meer tijd kwijt was met de hakselaar ontstoppen.sweetdude schreef op zondag 7 november 2021 @ 12:39:
Heeft iemand een advies voor een goede blader hakselaar, liefst natuurlijk niet eentje die de wereld kost?
Waar je op moet letten is de conditie van je materiaal (takken en bladeren). Het beste is als alles lekker droog is en dat het 'knakt', dus geen vochtige bladeren en sappige takken. Wat je anders krijgt is dat de tak zich als een schoenveter om de hakselaar heen draait. En sappige bladeren moet je goed aandrukken tot de hakselaar ze pakt/aangrijpt om te vermorzelen. Je moet de bladeren soms goed aandrukken met een tak. Kortom allemaal gedoe en ik heb grote spijt gehad van mijn aankoop, die dingen waren nogal aan de prijs een aantal jaren geleden (en is weer retour).
Met de ervaring die ik heb zou ik eens kijken of je een hakselaar ergens kunt huren om te proberen. Mocht het je bevallen weet je precies waar je op moet letten bij een aankoop, want echt goeie zijn best prijzig. En daar zou ik zeker niet op besparen mocht je een investering doen want het is vrij zwaar werk. De investering is een besparing van je rug en andere gewrichten denk ik maar zo. Je kan toch snel een hele dag bezig zijn dus goed (tuin)gereedschap is echt het halve werk.
Andere optie is om wat af te spreken met die lui van de gemeente. Die hebben vaak wel zo'n dikke versnipperaar op de aanhanger voor zware klussen. Als ze het stuk van de gemeente aanpakken kan je altijd even vragen of je je bladeren door de versnipperaar mag halen als ze klaar zijn terwijl je ze op een kop koffie trakteert ofzo. Aangezien je ook bladeren hun bomen in je tuin hebt lijkt het mij wel een goeie deal.
Als je de ruimte hebt voor een aanhanger kun je beter daarin investeren. Alles inladen en naar de vuilstort brengen.......sweetdude schreef op zondag 7 november 2021 @ 12:39:
Bedankt voor de tips. Het gaat bij mij alleen om de bladeren.Odeklontje schreef op zondag 7 november 2021 @ 14:07:
[...]
Hakselaar voor bladeren of ook (beuken)takken? Ik had er ook eentje voor een viertal leilindes die elk jaar meer dan twee GFT's vullen inclusief de takken. Door de sleuf ter grootte van een brievenbus passen toch wel de meeste taken, afhankelijk van de doorsnede natuurlijk. Bladeren was geen doen en ben maar weer handmatig alles in stukken gaan knippen omdat ik meer tijd kwijt was met de hakselaar ontstoppen.
Waar je op moet letten is de conditie van je materiaal (takken en bladeren). Het beste is als alles lekker droog is en dat het 'knakt', dus geen vochtige bladeren en sappige takken. Wat je anders krijgt is dat de tak zich als een schoenveter om de hakselaar heen draait. En sappige bladeren moet je goed aandrukken tot de hakselaar ze pakt/aangrijpt om te vermorzelen. Je moet de bladeren soms goed aandrukken met een tak. Kortom allemaal gedoe en ik heb grote spijt gehad van mijn aankoop, die dingen waren nogal aan de prijs een aantal jaren geleden (en is weer retour).
Met de ervaring die ik heb zou ik eens kijken of je een hakselaar ergens kunt huren om te proberen. Mocht het je bevallen weet je precies waar je op moet letten bij een aankoop, want echt goeie zijn best prijzig. En daar zou ik zeker niet op besparen mocht je een investering doen want het is vrij zwaar werk. De investering is een besparing van je rug en andere gewrichten denk ik maar zo. Je kan toch snel een hele dag bezig zijn dus goed (tuin)gereedschap is echt het halve werk.
Andere optie is om wat af te spreken met die lui van de gemeente. Die hebben vaak wel zo'n dikke versnipperaar op de aanhanger voor zware klussen. Als ze het stuk van de gemeente aanpakken kan je altijd even vragen of je je bladeren door de versnipperaar mag halen als ze klaar zijn terwijl je ze op een kop koffie trakteert ofzo. Aangezien je ook bladeren hun bomen in je tuin hebt, lijkt het mij wel een goeie deal.
De oplossing die ik nu heb, is om het wekelijks bij elkaar te harken en in de GFT-Bak te proppen. Als het niet meer past dan doe ik het rest gedeelte in een bladkorf die ik dan jaarlijks opzet (stukje oude sierdraad die ik in een cirkel zet) Het is ook allemaal een beetje afhankelijk van het weer. Soms komt alles tegelijk als er al vrij vroeg in het seizoen nachtvorst is. Soms duurt het wat langer.
De gemeente hier doet niet echt veel aan groen onderhoud, ze huren externe bedrijven in die dan met blazers langskomen en een tractor met grote zuiger. Ik heb ze al eens gevraagd maar buiten de koffie weg drinken doen ze vrij weinig.

Ik denk dat ik dan maar bij mijn huidige manier van werken blijf. dat is te doen.
Zo te horen is dat inderdaad het meest verstandig. De kosten van een hakselaar wegen niet op tegen de baten. Een beetje blad achterlaten voor de egeltjes is natuurlijk ook goed om te doen.sweetdude schreef op zondag 7 november 2021 @ 14:48:
[...]
Ik denk dat ik dan maar bij mijn huidige manier van werken blijf. dat is te doen.
De Ali kettingzaag heeft zelfs een knopje om de trigger ingedrukt te houden, "easy to keep working"!Orion84 schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 15:22:
[...]
Daarom hebben veel accu zagen ook nog gewoon een elektronische aan/uit knop en/of een combinatie van fysieke knoppen en triggers die je moet indrukken voor er iets gebeurt. Waarbij die aan/uit knop bij Makita bijvoorbeeld vrij vlot automatisch uitschakelt als ie niet gebruikt wordt.
[...]

Over hakselaars gesproken, je hebt modellen met meer een soort 'pletter', die heeft twee rollen die tegen elkaar in draaien. Draait op vrij lage toeren en plet/trekt de takken kapot. Ben zelf niet zo'n fan van een dergelijke variant. Je hebt ook een variant met een ronddraaiend mes erin, die draait op veel hogere toeren en hakt netjes je takken in stukjes. Dat gaat een stuk beter en kun je tenminste een beetje doorwerken.
Heb nog nooit gehoord dat iemand afgevallen bladeren in zo'n ding gooide trouwens.
In mijn gemeente kun je het bladafval overigens in korven gooien die door de gemeente tijdens de herfstperiode in diverse wijken worden gezet. Of ééns in de zoveel tijd gratis afvoeren naar de afvalstort.
En gewoon een cheapo bladzuiger? Die versnipperen de bladeren meestal ook gelijk.sweetdude schreef op zondag 7 november 2021 @ 14:48:
[...]
Bedankt voor de tips. Het gaat bij mij alleen om de bladeren.
De oplossing die ik nu heb, is om het wekelijks bij elkaar te harken en in de GFT-Bak te proppen. Als het niet meer past dan doe ik het rest gedeelte in een bladkorf die ik dan jaarlijks opzet (stukje oude sierdraad die ik in een cirkel zet) Het is ook allemaal een beetje afhankelijk van het weer. Soms komt alles tegelijk als er al vrij vroeg in het seizoen nachtvorst is. Soms duurt het wat langer.
De gemeente hier doet niet echt veel aan groen onderhoud, ze huren externe bedrijven in die dan met blazers langskomen en een tractor met grote zuiger. Ik heb ze al eens gevraagd maar buiten de koffie weg drinken doen ze vrij weinig.
Awesome
Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen
Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen
Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).