Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19:26

sjirafje

No inspirational quotes here

Dat ziet er inderdaad niet slecht uit. En hij is een heel stuk compacter dan z'n grotere broertjes.

Grr, nou wil ik er ook een :(
Ik zet hem op mijn 11.11 / black friday lijst :+

[ Voor 16% gewijzigd door sjirafje op 28-10-2021 13:56 ]

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldermalsen
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01:30
Alleen de Parkside slagmoersleutels zowel groen als zwart zijn nergens te vinden. Ben nu op marktplaats aan het kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silmaril8
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
geldermalsen schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 13:54:
Alleen de Parkside slagmoersleutels zowel groen als zwart zijn nergens te vinden. Ben nu op marktplaats aan het kijken.
In Belgie is de 180Nm groene Parkside te koop: https://www.lidl.be/p/nl-...-20-li-a1-20-v/p100331896
Maar dat is dus wel de slagschroevendraaier en niet de slagmoersleutel.

[ Voor 8% gewijzigd door silmaril8 op 28-10-2021 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldermalsen
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01:30
Helaas zat al te kijken de zwarte is ook nergens meer te krijgen. Zouden deze en de slagmoersleutels op korte termijn weer te bestellen zijn denken jullie?

Ik moet aankomende van 6 auto's de wielen wisselen, geen zin om dat nogmaals met de hand te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:28
Deze machines werken op de 2 en 4ah accus, maar mijn ervaring is dat de kracht bij een volle 2ah nog altijd minder is dan een 4ah.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 07:56
@silmaril8
Die pro van Lidl is eigenlijk veel te sterk voor autowielen. Zeker met vastschroeven moet je voorzichtig zijn.
De normale is echt sterk genoeg. De pro wordt getest met vrachtwagenwielen en tractorwielen die met 750Nm vast zitten. Wat met een volle nieuwe accu prima gaat.
Autowielen zitten echt niet zo vast. 125 Nm is vast zat.
Voor vastgeroeste bouten of moeren over een geroest draadeind heen draaien heb je wel die kracht nodig.
Maar als je dus niet uitkijkt dan breekt de bout gewoon af bij die Pro.

Wat hij trouwens doet in het filmpje, een losse bout met de machine er in draaien, zou ik zelf nooit doen. Gaat hij scheef dan sla je hem mooi vast en heb je een rot schroefdraad. Bouten en moeren draai je doorgaans een gang of twee er op zodat je weet dat ze goed zitten.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Nog niet eerder gezien of van gehoord (ik ben ook geen vakman wat dat betreft) maar het ziet er wel ontzettend makkelijk uit. In ieder geval beter dan 2 streepjes zetten, liniaal recht leggen, vastzetten en maar hopen dat je recht zaagt...

Dit wordt wel een item voor op mijn verlanglijstje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

sypie schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 06:56:
[...]
Nog niet eerder gezien of van gehoord (ik ben ook geen vakman wat dat betreft) maar het ziet er wel ontzettend makkelijk uit. In ieder geval beter dan 2 streepjes zetten, liniaal recht leggen, vastzetten en maar hopen dat je recht zaagt...

Dit wordt wel een item voor op mijn verlanglijstje.
Ja ik gebruikte hiervoor vaak mijn speedsquare. Die leg je op het werkstuk en dan de geleider ertegen.
Echter doordat de geleider (intentioneel) veel wrijving tov je plaat heeft moet je wel echt zeker weten dat hij strak tegen die speedsquare aanligt. Zeker als je de speedsquare dan echt strak op de plaat legt is het best lastig om de geleider daar weer strak tegenaan te leggen.

Ik heb ook een fence en raildogs, maar met beperkte ruimte is dat vaak net niet handig (en de dogs moeten iets losgeraaid worden, zodat de geleider omhoog kan na elke zaagsnede, en dan weer vice versa bij een nieuwe snede).

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18:26
Ik vind het ook een mooi ding, maar tering jantje wat een prijs. Ik denk wel dat ik de CNC eens op een blok alu los ga laten (al hoeft die van mij alleen met bosch/mafell compatibel te zijn).

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

big bang schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 10:25:
Ik vind het ook een mooi ding, maar tering jantje wat een prijs. Ik denk wel dat ik de CNC eens op een blok alu los ga laten (al hoeft die van mij alleen met bosch/mafell compatibel te zijn).
Ja duur ding. Volgens mij niet eens zo duur om te maken. Weegt wel veel en claimt heel nauwkeurig te zijn

Als ik alleen mafell had had ik deze gekozen:
https://www.gereedschappr...-verstekaanslag-f-wa.html
goedkoper en je kunt ook andere hoeken zagen. (Kan ook weer onnauwkeurigheid met zich meebrengen...)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Teijgetje
De dubbele bouwlamp van de Aldi die vandaag in de aanbieding ging is iets beter dan de oude.
Deze geeft 10.000 lumen (2x 5000) ipv 9000 en heeft per lamp een dimmer die schakelt van ca1/3 tot vol schat ik.

Zeker een aanrader. Bij mijn Aldi stond er nog maar één om half negen.

En dat was eigenlijk wel genoeg, de oude met 9000 lumen verlicht in zijn eentje/tweetje een fabriekshal van 400 m² . Dus twee van die setjes is genoeg om vrijwel alles in een zee van daglicht te zetten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eMyBNf6uhARxJVBliCWP1epeC-M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KviWdDBZjLqyn3RVhDHhwezs.jpg?f=fotoalbum_large
Een vergelijkingsfoto is lastig, de "donkere" foto is zonder flits genomen door mijn Huawei terwijl het echt stikdonker was en je geen hand voor ogen zag. Het lichtschijnsel komt van een straatlantaarn 50 meter verderop, hier lijkt het wel dag buiten terwijl ook de ramen donker waren zoals te zien is op de andere foto`s, en de rode schakelaars waren slechts twee rode stipjes in het donker en het enige dat je zag.
Belachelijke kwaliteit camera. ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8lae5OaqUtjyu3_UbuJem2E8WsA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DL47BMMRH27F054BjRC7SmwR.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lva9FHxfHcVIWCZknMBCdam-B3M=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qPucOl8KScN49yxFGmA9H3SV.jpg?f=fotoalbum_tile

Gelijk maar een werklichtje meegenomen, zo'n klein oplaadbaar lampje dat 1000/550 lumen geeft, 10 W, met 3 uur gebruiksduur, en tevens powerbank, is ook wel handig.

[ Voor 3% gewijzigd door Teijgetje op 30-10-2021 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Boudewijn schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 12:23:
Ja duur ding. Volgens mij niet eens zo duur om te maken. Weegt wel veel en claimt heel nauwkeurig te zijn

goedkoper en je kunt ook andere hoeken zagen. (Kan ook weer onnauwkeurigheid met zich meebrengen...)
Ik heb zo'n verstekaanslag, ooit samen in een set met rails, verlengstuk, en klemmen gekocht, scheelt toch weer aardig in de prijs. Werkt op 90 graden in ieder geval heel goed, gewoon tegen werkstuk aanleggen op de markering en zagen maar. Veel makkelijker dan een speedsquare, en betrouwbaarder dan gewoon een losse rail.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

henkie196 schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 11:37:
[...]

Ik heb zo'n verstekaanslag, ooit samen in een set met rails, verlengstuk, en klemmen gekocht, scheelt toch weer aardig in de prijs. Werkt op 90 graden in ieder geval heel goed, gewoon tegen werkstuk aanleggen op de markering en zagen maar. Veel makkelijker dan een speedsquare, en betrouwbaarder dan gewoon een losse rail.
ja geloof ik wel. Heb dus net ook een alleen-maar-haakse-aanslag gekocht. Werkt als een trein :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
Boudewijn schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 12:23:
[...]

Groot prijsverschil met de bosch ook weer... Ik heb ooit een 160cm mafell rail bij de invalzaag gekocht, en verder de accessoires van Bosch. Werken net zo goed en toch telkens net wat goedkoper

[ Voor 11% gewijzigd door big bang op 30-10-2021 11:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pizzacabonara
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13-12-2024

pizzacabonara

It's a put on..

colvano schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 19:46:
Hierbij even een ervaring om te delen. Voor mijn verbouwing moet ik best wat blokkenlijm, tegellijm en gips mengen. Met de boormachine was dit altijd prutsen dus gezocht naar een mixer. Wat een verschil!! Voor dat geld ga ik echt nooit meer terug naar een boormachine voor het mixen.

[Afbeelding]

Er zijn vast een aantal goede mixers voor deze prijs te vinden. Ik ben erg tevreden over deze. Wellicht dat het iemand helpt in een zoektocht naar een mixer.

Aantal positieve punten:
  • Soft start
  • Traploos te regelen snelheid met duim tijdens mixen
  • Eenvoudig demonteren en in opbergzak te bewaren
“Negatieve punten”
  • Luidruchtig (elke mixer waarschijnlijk)
  • Wat lomp voor kleine handen, lastig de knoppen te bedienen
Je sloopt je boormachines ook niet meer. _/-\o_

Poah dikke Massey.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

big bang schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 11:43:
[...]

Groot prijsverschil met de bosch ook weer... Ik heb ooit een 160cm mafell rail bij de invalzaag gekocht, en verder de accessoires van Bosch. Werken net zo goed en toch telkens net wat goedkoper
Yup. Het is exacte dezelfde, maar andere lettertjes. Tsja.

Ik houd van duur gereedschap maar hier zou ik wel twijfelen. Bij de zaagjes zit er wel echt verschil in.

Straks eens de ct-f i stofzuiger afstandsbediening maar eens uitproberen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
Boudewijn schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 11:52:
[...]

Ik houd van duur gereedschap maar hier zou ik wel twijfelen. Bij de zaagjes zit er wel echt verschil in.
Ik houd van goed gereedschap. De kleur is mij echter ondergeschikt. Zaagbladen voor de mt55cc heb ik inderdaad ook van Mafell, niet van bosch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje

sjirafje

Teijgetje schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 09:58:
[...]

Gelijk maar een werklichtje meegenomen, zo'n klein oplaadbaar lampje dat 1000/550 lumen geeft, 10 W, met 3 uur gebruiksduur, en tevens powerbank, is ook wel handig.
Ik heb de oude versie daarvan (met vierkante led). Afbeeldingslocatie: https://images.folders.eu/image/upload/h_9999,w_350,fl_lossy,q_auto,f_auto,c_limit/v1553357529/live/promobutler/articles/2019/03/23/50908/lightzone-oplaadbare-ledwerklamp-aldi-5090840.jpg
Echt een super handig ding als je even snel ergens licht nodig hebt, geen gedoe met (verleng)snoeren. Ook op halve kracht geeft hij echt nog een goed bruikbare hoeveelheid licht (en gaat lekker lang mee). De batterij is redelijk eenvoudig te vervangen mocht deze in de toekomst versleten zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door sjirafje op 30-10-2021 12:45 ]

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
@sjirafje
En nu maar €19,99.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
De dubbele bouwlamp van de Aldi die vandaag in de aanbieding ging is iets beter dan de oude.
Is dat landelijk, of alleen in het westen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjirafje

sjirafje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

big bang schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 11:55:
[...]

Ik houd van goed gereedschap. De kleur is mij echter ondergeschikt. Zaagbladen voor de mt55cc heb ik inderdaad ook van Mafell, niet van bosch.
Ik doelde op de decoupeerzaagjes , die had ik meebesteld met de rail square. Die zijn echt substantieel duurder dan de rest :P

Zaagbladen die ik veel gebruik zijn gewoon nog de originele van Mafell/Festool. Binnenkort maar eens kijken naar slijtage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lp77
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 27-02 17:02
Deze geeft 10.000 lumen (2x 5000) ipv 9000 en heeft per lamp een dimmer die schakelt van ca1/3 tot vol schat ik.
Hoeveel vermogen lusten deze bouwleds?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lp77
Nog een ander vraagje. Elke week dat ik door de Lidl loop wordt ik aangetrokken door de performance lijn accuboor/schroevendraaier. En elke keer neem ik mij voor om toch te gaan voor een actie van Makita, blauwe Bosch of Milwaukee en een accuboor met slagschroevendraaier. Ik zal hem veel gaan gebruiken als mijn huis wordt opgeleverd.

Wat is wijs?
- 2 stuks Parkside kopen en klaar zijn of dubbel zoveel geld uitgeven aan premium?
- 1 Parkside en 1 premium (zonder slagschroevendraaier)

Wat is de meerwaarde van een slagschroevendraaier?

Is de parkside echt zo goed? Heb af en tie mijn bedenkingen bij consumentenbond tests.

[ Voor 7% gewijzigd door lp77 op 30-10-2021 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:41
@lp77 Dat hangt van de werkzaamheden af. Soms heb ik 4-5 schroefmachines 'nodig' om iets te bouwen.
1 houtboor
2 verzinken
3 kruiskop schroef
4 inbus boutjes
5 steenboor voor tussenwandjes???

Dan kan je wel eindeloos bitjes en boortjes wisselen, maar bij een verbouwing waar je alleen in de weekenden tijd hebt is elke seconde winst. Ook bij het ophangen van gipsplaten kan het fijn zijn dat er twee man tegelijk kan schroeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twijfels
  • Laatst online: 15:04
lp77 schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 19:24:
Nog een ander vraagje. Elke week dat ik door de Lidl loop wordt ik aangetrokken door de performance lijn accuboor/schroevendraaier. En elke keer neem ik mij voor om toch te gaan voor een actie van Makita, blauwe Bosch of Milwaukee en een accuboor met slagschroevendraaier. Ik zal hem veel gaan gebruiken als mijn huis wordt opgeleverd.

Wat is wijs?
- 2 stuks Parkside kopen en klaar zijn of dubbel zoveel geld uitgeven aan premium?
- 1 Parkside en 1 premium (zonder slagschroevendraaier)

Wat is de meerwaarde van een slagschroevendraaier?

Is de parkside echt zo goed? Heb af en tie mijn bedenkingen bij consumentenbond tests.
Tja mijn idee bij Parkside blijft dat het leuk is voor de hobby, maar duurzaamheid zal niet geweldig zijn. Ik lees en hoor toch wel regelmatig dat iemand (bijna) klaar is met een klus en de machine de geest geeft. Leuk dat je dan geld terug krijgt onder garantie en gratis een machine hebt kunnen gebruiken. Maar als dat net op zaterdag om 17:01 uur gebeurd en je tot maandag moet wachten tot je iets kunt regelen is het de minderprijs naar mijn mening toch niet waard ;)

Qua prestaties op zichzelf zal je het verschil vermoedelijk niet heel erg merken. Op duurzaamheid wel. Ben je van plan om de komende jaren toch met grotere regelmaat iets te klussen in/om huis dan zou ik toch iets meer geld uitgeven.

Voordeel van premium is ook dat ze over 15 jaar waarschijnlijk nog accu's maken voor de huidige machines. Bij Parkside geloof ik daar niet in, mag je complete set nieuwe machines gaan kopen.

Slagschroevendraaier geeft geen kracht op de polsen, het maakt een takkeherrie maar verder werken ze echt super fijn. Ondanks de grote hoeveelheid kracht vind ik ze ook nog eens veel beter te doseren dan een gewone accuboor. Een gewone accuboor is overigens wel universeler (ook boren, verzinkboren etc).

[ Voor 8% gewijzigd door Twijfels op 30-10-2021 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lp77
Misschien is een combi dan nog niet zo’n slecht idee. Eén premium en een parkside voor erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lp77
Led bouwlamp van de aldi is wss dezelfde als bij HBM

https://www.hbm-machines....0yPAHwEAQYAiABEgLtSfD_BwE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 10:28
Heeft iemand ervaring met een cirkelzaag van parkside?

Ik leen nu een de Metabo ksap 18 cirkelzaag van mijn broertje en ik merk dat de zaag vast slaat als ik bijna bij het einde ben van een plank. De Metabo heeft geen spouwmes en ik denk dat daardoor komt. De twee zaag helften gaan naar elkaar toe staan waardoor de zaag teveel weerstand ondervindt en dus vast slaat.

Ik gebruik de cirkelzaag voor wat simpele huis tuin en keuken dingen zoals schutting planken op maat maken.

Weten jullie of de parkside cirkelzagen zo'n spouwmes hebben? Ik kan er niks over vinden in de website of in de handleidingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juiced01
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:32
vortexnl1982 schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 20:52:

Ik leen nu een de Metabo ksap 18 cirkelzaag van mijn broertje en ik merk dat de zaag vast slaat als ik bijna bij het einde ben van een plank. De Metabo heeft geen spouwmes en ik denk dat daardoor komt. De twee zaag helften gaan naar elkaar toe staan waardoor de zaag teveel weerstand ondervindt en dus vast slaat.

Ik gebruik de cirkelzaag voor wat simpele huis tuin en keuken dingen zoals schutting planken op maat maken.

Weten jullie of de parkside cirkelzagen zo'n spouwmes hebben? Ik kan er niks over vinden in de website of in de handleidingen.
kan je er geen advies over geven. Maar een tip: ze hebben ook een invalzaag met lineaal.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Teijgetje
Nee, het lijkt misschien dezelfde als bij HBM maar hij verschilt op een paar puntjes. ;)
  • HBM = 4000 Lumen vs Aldi= 5000 Lumen per lamp.
  • HBM = 2 x 50 Watt vs Aldi is 2 x 55 Watt.
  • HBM heeft geen stopcontact achterop vs Aldi wel dat tot 3580 Watt belastbaar is.
  • HBM is aan/uit (met stekker/geen schakelaar) vs Aldi heeft per lamp een dimmerschakelaar om de lichtsterkte aan te passen of maar één lamp aan te doen. De lamp van de Aldi kan dus in het stopcontact blijven met het licht uit zodat het stopcontact achterop de lamp gewoon gebruikt kan blijven .
  • HBM heeft een schroefaansluiting op het statief vs Aldi een klemaansluiting (klik vast/klik los)
  • HBM heeft 2 m snoer (? maar ziet er kort uit) vs Aldi heeft 5 m snoer.
  • HBM heeft een groot led-oppervlak terwijl de leds van de Aldi op ca 5 cm x 5 cm geconcentreerd zijn.
  • HBM geeft 1 jaar garantie zover ik kan vinden vs de Aldi geeft 3 jaar garantie.
  • En belangrijkst misschien wel voor schilderwerkzaamheden:
    De HBM heeft kleur 6500K en de Aldi is 5000K (met kleurindex CRI/Ra =90)
    6500K is de kleur koel wit, 5000K is veel neutraler wit waardoor getoonde kleuren beter op hun kleur bij daglicht lijken door de CRI/Ra90. 5000K lijkt ook meer licht te geven bij hetzelfde aantal Lumen dan 6500K omdat het neutraler is.
  • De doos is anders van Lightzone, meer fullcolor met alle info, die overigens ook in de uitgebreide Nederlandstalige handleiding staan. Die van HBM is voornamelijk wit met rood.
Die van de Aldi is dus een veel betere sterkere en veelzijdigere lamp.

[ Voor 9% gewijzigd door Teijgetje op 30-10-2021 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Ik heb hier ook wel wat parkside spul.
Een sloophamer een tweetal toerengeregelde slijptollen 125mm een hamerboor en nog een multitool.

De sloophamer voldoet prima alleen zijn de beitels wat aan de zachte kant.

Slijptollen zijn ook prima vooral de toerenregeling is prettig, maar als ik echt met h-balken en dik spul aan de gang ga pak ik liever de Bosch of de metabo.

De hamerboor doet zijn werk prima alleen is de boorkop gesmolten.
Zat een kunstof ring in welke de sds boren moest ontkoppelen deze vervangen voor een messing ring en werkt weer prima. ( 30 gaten rond 25 in 15 cm beton was te gek voor parkside)

De multitool.. wat een schijtherrie heeft dat ding moet je echt oorkappen bij op.
Mijn Bosch is een stuk stiller.
Maar de parkside doet zijn werk wel.

Tot zover mijn ervaringen met parkside.

Voor het echte werk pak ik liever merkspul...
Maar voor de zo nu en dan hobby kan parkside er prima mee door.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
juiced01 schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 21:18:
[...]
kan je er geen advies over geven. Maar een tip: ze hebben ook een invalzaag met lineaal.
Wat is het voordeel van een invalzaag? En heeft die zaag ook een spouwmes?

Ik heb ook verschillend parkside gereedschap en voor standaard werk voldoet het prima. Het ging mij meer om de vraag of de cirkelzaag van parkside zo'n spouwmes heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:09
vortexnl1982 schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 22:14:
[...]

Instelbaar in diepte + graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
bottom line schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 22:22:
[...]

Instelbaar in diepte + graden.
Dat heeft de Metabo ook die ik heb geleend.

Hoe zagen jullie normaal met een cirkelzaag? Ik leg nu de schutting planken van drie meter op 3 plankjes op de grond zodat het recht ligt. 2 plankjes liggen waar ik wil zagen en de andere ligt aan het uiteinde. Zo blijft de plank recht en stabiel liggen.

Als ik op deze manier zaag loopt de zaag altijd vast als ik bijna op het einde van de plank ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
vortexnl1982 schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 22:26:
[...]

Dat heeft de Metabo ook die ik heb geleend.

Hoe zagen jullie normaal met een cirkelzaag? Ik leg nu de schutting planken van drie meter op 3 plankjes op de grond zodat het recht ligt. 2 plankjes liggen waar ik wil zagen en de andere ligt aan het uiteinde. Zo blijft de plank recht en stabiel liggen.

Als ik op deze manier zaag loopt de zaag altijd vast als ik bijna op het einde van de plank ben.
Ik doe dat met een afkortzaag.
Met een gewone circelzaag druk je de plank naar voren waardoor hij begin te knijpen en je zaag vastloopt.
Je kunt dit tegen gaan door de plank wat aan te trekken als je bijna door de plank heen bent en dan net genoeg om niet te knijpen..

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18:11
Parkside invalzaag bevalt mij goed. Alleen de lineaal is ergens iets fout gegaan waardoor ik hem niet meer in elkaar geschoven kreeg. Met wat meer overtuiging is het wel gelukt, zit alleen nu voor altijd vast :+
Zaagt er iig niet minder om ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 20:33
vortexnl1982 schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 22:14:
[...]

Ik heb ook verschillend parkside gereedschap en voor standaard werk voldoet het prima. Het ging mij meer om de vraag of de cirkelzaag van parkside zo'n spouwmes heeft.
De meeste invalzagen hebben geen spouwmes. Volgens mij maar een of 2 merken die t wel hebben.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
Ronald.42 schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 22:40:
[...]

Ik doe dat met een afkortzaag.
Met een gewone circelzaag druk je de plank naar voren waardoor hij begin te knijpen en je zaag vastloopt.
Je kunt dit tegen gaan door de plank wat aan te trekken als je bijna door de plank heen bent en dan net genoeg om niet te knijpen..
Hier doen ze dat toch ook met een normale cirkelzaag :

https://www.youtube.com/watch?v=Ia6fTil0JrI

Ik snap even niet wat ik fout doe dan.. Wat bedoel je met de plank wat aan te trekken ? Het gedeelte wat is gezaagd iets uit elkaar trekken zodat die delen niet tegen elkaar aan gaan staan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colvano
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-04 09:32
Teijgetje schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 21:43:
[...]

Nee, het lijkt misschien dezelfde als bij HBM maar hij verschilt op een paar puntjes. ;)
  • HBM heeft geen stopcontact achterop vs Aldi wel dat tot 3580 Watt belastbaar is.
  • HBM is aan/uit (met stekker/geen schakelaar) vs Aldi heeft per lamp een dimmerschakelaar om de lichtsterkte aan te passen of maar één lamp aan te doen. De lamp van de Aldi kan dus in het stopcontact blijven met het licht uit zodat het stopcontact achterop de lamp gewoon gebruikt kan blijven .
  • HBM heeft een schroefaansluiting op het statief vs Aldi een klemaansluiting (klik vast/klik los)
  • HBM heeft een groot led-oppervlak terwijl de leds van de Aldi op ca 5 cm x 5 cm geconcentreerd zijn.
  • HBM geeft 1 jaar garantie zover ik kan vinden vs de Aldi geeft 3 jaar garantie.
    6500K is de kleur koel wit, 5000K is veel neutraler wit waardoor getoonde kleuren beter op hun kleur bij daglicht lijken door de CRI/Ra90. 5000K lijkt ook meer licht te geven bij hetzelfde aantal Lumen dan 6500K omdat het neutraler is.
  • De doos is anders van Lightzone, meer fullcolor met alle info, die overigens ook in de uitgebreide Nederlandstalige handleiding staan. Die van HBM is voornamelijk wit met rood.
Ik heb de lamp van HBM. Moet zeggen dat het een erg fijne lamp is voor de prijs. De lichtopbrengst is zeer groot en de lamp voelt degelijk aan. De Aldi lamp heb ik niet dus kan ik niet veel over zeggen.

De driepoot met schroefdraad maakt m ook bruikbaar voor bijvoorbeeld lasers e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
@colvano
Ik zeg ook niet dat de HBM lamp slecht is. ;)
Alleen dat de Aldi lamp veel meer Bang voor dezelfde Bucks is en dat ze hooguit deels qua vorm met elkaar te vergelijken zijn.

[ Voor 24% gewijzigd door Teijgetje op 31-10-2021 01:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colvano
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-04 09:32
Teijgetje schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 01:34:
@colvano
Ik zeg ook niet dat de HBM lamp slecht is. ;)
Alleen dat de Aldi lamp veel meer Bang voor dezelfde Bucks is en dat ze hooguit deels qua vorm met elkaar te vergelijken zijn.
Dat zeg ik ook niet dat jij dat hebt gezegd, lol.

Was alleen om even aan te geven dat de HBM een prima koop is mocht de andere niet beschikbaar zijn of iemand de voorkeur heeft niet bij de Aldi te shoppen voor gereedschap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
vortexnl1982 schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 23:41:
[...]

Ik snap even niet wat ik fout doe dan.. Wat bedoel je met de plank wat aan te trekken ? Het gedeelte wat is gezaagd iets uit elkaar trekken zodat die delen niet tegen elkaar aan gaan staan ?
In dat filmpje zagen ze een stukje van een grote plaat af dat stukje blijf mooi op zijn plek.
Jij zaagt planken van 3 meter af op 1.50 of 1.80 denk ik?
Je druk als het ware op de plaats van je zaagsnede de plank iets vooruit maar de uiteinden blijven liggen waardoor je zaag klem komt te zitten.
Als je nu zorgt dat je de plank op de plaats van de snede iets naar je toe trekt tijdens het zagen dan gaat de zaagsnede iets open staan en klemt er niks.

Al heb je soms ook wel eens een plank waar zoveel spanning inzit dat de snede gewoon dicht trekt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:14
vortexnl1982 schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 23:41:
[...]

Volgens mij moet je dat 3e balkje gewoon laten en het reststuk als het ware een stukje moet laten vallen. Dan blijft de zaagsnede op jouw uiteindelijke plank goed.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:10

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Nieuw cirkelzaagje besteld :). Levering in de komende weken.

Afbeeldingslocatie: https://www.mima.de/out/pictures/master/product/1/jet_tischkreissaege_jts-600xl-t.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 20:36
vortexnl1982 schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 20:52:
ja,zo goedkoop dat ik hem niet kon laten liggen.
alles wat eruitziet als staal is blik, de verstelschroefjes zijn blik met plastic waarvan het plastic afbreekt en je er niks meer mee kan.
heeft een spouwmes. Doordat alles van zacht blik is onmogelijk recht mee te zagen.
Desondanks veel gebruikt. totdat ik een keer een festool ts55 van iemand vasthad, toen de parkside in de emmer geflikkerd en met heel beel plezier het tienvoudige uitgegeven voor een goeie tool.

tis dus niet wat, zelfs niet voor dat geld. koop een instap makita met dezelfde specs als die parkside voor 100 euro : https://www.gereedschapce...rVu8tqpB8D7MaAqo_EALw_wcB

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Lastig te zien, hij zit verstopt in de tafel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lp77
[...]

Ok, bedankt voor je uitgebreide antwoord. Aldi heeft zeker geen webshop. Dus kopen in de winkel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Dus twee van die setjes is genoeg om vrijwel alles in een zee van daglicht te zetten.
ik heb er toevallig 2 gekocht, die zee van licht kan ik beamen. O-)
lp77 schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 19:19:
[...]

Hoeveel vermogen lusten deze bouwleds?
55watt per lamp (dus 110Watt per set)

edit ik zie dat ik spuit 11 ben.. :+

Zal niet makkelijk zijn ze nog te pakken te krijgen, de winkels hebben er allemaal maar een paar op voorraad gehad. (volgens het personeel)

[ Voor 16% gewijzigd door twain4me op 31-10-2021 11:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Teijgetje schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 21:27:
@sloth
Ik heb er lang voor moeten wachten, en elke week de folder door moeten scrollen.......... heb vorig jaar voor 25 20 euro een set ledlampen op statief gekocht bij de Aldi. Superlampen, helemaal toen voor de helft van de normale prijs.
Zijn op rek te gebruiken dat weer simpel op het statief geklikt kan, ze hebben twee lichtstanden, 5m snoer en een stopkontakt (3500W max) achterop. En RA =90. En voor binnen of buiten bruikbaar.

Ze zijn in week 43 weer in de aanbieding voor 49,99, vanaf 30 september (pdf blz 25).

Laat er twee voor mij over. ;)
Inmiddels de Aldi bouwlamp in bezit. Wat een bak licht! Ook erg rustige, neutrale kleurtemperatuur. Erg tevreden dus over! :D
Dankjewel voor de tip @Teijgetje en @Raymond om je ervaringen te delen. Ik had zelf nooit aan Aldi gedacht voor een goede bouwlamp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:53
Nu we het toch over bouwlampen hebben....
heeft iemand ervaring met de: Makita NLADML810?

https://mastertools.nl/pr...dy?variant=40138656252089

Hij lijkt me wel handig maar als iemand hier is die hem heeft en wat gebruikservaring kan delen, dan graag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
akatar schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 13:05:
Nu we het toch over bouwlampen hebben....
heeft iemand ervaring met de: Makita NLADML810?

https://mastertools.nl/pr...dy?variant=40138656252089

Hij lijkt me wel handig maar als iemand hier is die hem heeft en wat gebruikservaring kan delen, dan graag.
Grappig ding maar vergis je niet dat ding is echt huge!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d8qZyV8-g9e-d4yPkvz3-B7cVls=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8DpHNciSHrjbxbh7kI3nGUlV.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E1GbTqH36LQU8wtlFsERi77Teqc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/X8sYaqpRcAgLI6QHgwFOg0uH.jpg?f=user_large

Het lijkt zon schattig ding maar is bijna 80cm hoog hahaha

[ Voor 44% gewijzigd door Navi op 31-10-2021 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:53
@Navi
Dat weet ik,dat lijkt me ook het grootste voordeel, gewoon ergens heen gooien zonder gesleep met een statief oid.
Ik heb ook een led van festool, en ook dat statief gebruik ik eigenlijk nooit, staat gewoon op de grond of op een kistje ofzo
https://www.festool.nl/pr...wstraler/576402---duo-set

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koekstra
  • Niet online
sloth schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 11:08:
[...]

Inmiddels de Aldi bouwlamp in bezit. Wat een bak licht! Ook erg rustige, neutrale kleurtemperatuur. Erg tevreden dus over! :D
Dankjewel voor de tip @Teijgetje en @Raymond om je ervaringen te delen. Ik had zelf nooit aan Aldi gedacht voor een goede bouwlamp.
Hier ook een nieuwe eigenaar! Lag er net gelukkig nog één ergens onderin een bak te slingeren :9

Ik was net in de markt voor een extra lamp voor tijdens mijn verbouwing. Dacht eerst aan een lichtslang, maar die zijn voor wat langere stukken ook niet super voordelig. Deze dubbele lamp kwam dus als geroepen. Vanavond eens even neerplempem :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
Lochnes schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 08:05:
[...]

ja,zo goedkoop dat ik hem niet kon laten liggen.
alles wat eruitziet als staal is blik, de verstelschroefjes zijn blik met plastic waarvan het plastic afbreekt en je er niks meer mee kan.
heeft een spouwmes. Doordat alles van zacht blik is onmogelijk recht mee te zagen.
Desondanks veel gebruikt. totdat ik een keer een festool ts55 van iemand vasthad, toen de parkside in de emmer geflikkerd en met heel beel plezier het tienvoudige uitgegeven voor een goeie tool.

tis dus niet wat, zelfs niet voor dat geld. koop een instap makita met dezelfde specs als die parkside voor 100 euro : https://www.gereedschapce...rVu8tqpB8D7MaAqo_EALw_wcB
Dat is een mooie prijs. De Makita heeft geen spouwmes? Ik zie niks in de handleiding erover..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:00

JB

Cédric roelt!

Iemand tips mbt soldeerbout? Ik heb hier een Weller 25W maar die mist toch echt wel power vaak.

Nu hoef ik geen dure profi set maar wil wel graag beetje kwaliteit.

Contrast is nogal groot kijkende naar een Amazon “Waxrhyed”;

WaxRhyed Soldeerboutset, 60 W, met instelbare temperatuur, aan/uit-schakelaar, 5 soldeerpunten, soldeerboutstandaard en soldeerdraad voor elektrisch werken en huishoudelijk gebruik https://www.amazon.de/dp/...lt_i_A4BZACS6SEGWKK3C3KBG

Voor 12,99 euro ben je de man…

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 20:40
JB schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 20:36:
Iemand tips mbt soldeerbout? Ik heb hier een Weller 25W maar die mist toch echt wel power vaak.

Contrast is nogal groot kijkende naar een Amazon “Waxrhyed”;

WaxRhyed Soldeerboutset, 60 W, met instelbare temperatuur, aan/uit-schakelaar, 5 soldeerpunten, soldeerboutstandaard en soldeerdraad voor elektrisch werken en huishoudelijk gebruik https://www.amazon.de/dp/...lt_i_A4BZACS6SEGWKK3C3KBG

Voor 12,99 euro ben je de man…
Dat is echt een ouderwetse soldeerbout met analoge gok temperatuur regeling zonder sensor.
Verwarming element zit in het handvat en moet via geleiding doorgegeven worden aan de punt (duurt lang)

Deze schijnt erg goed te zijn.
Digitale temperatuur regeling met sensor in de punt. Verwarming elementen in de punt, en is heel snel op temperatuur)
Moet wel een accu of voeding aan.
Maar vind het persoonlijk een pluspunt dat hij ook op de Makita 18v accu kan als ik in de auto bezig ben.
https://www.eleshop.nl/ts100.html

[ Voor 15% gewijzigd door FRANQ op 31-10-2021 21:40 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002

Vliegvlug

Flight Simple

JB schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 20:36:

[…]
Ik heb zelf een Miniware TS100 en vind het een erg fijn ding.

Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/H535405342f184311a47a963cf2d30e58h/Original-TS100-65W-Mini-Electric-Soldering-Iron-Station-Adjustable-Temperature-Digital-Display-with-Solder-Tip-24V.jpg
Supersnel op temperatuur en ook heel makkelijk mobiel te gebruiken door een gereedschapsaccu te gebruiken als stroombron.

Er zijn adapters voor allerlei verschillende accu merken:
Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/H23b5e8e14c8d4923ad5a6261575c9ef1z/18V-Li-ion-Battery-Power-Mount-Connector-Adapter-Dock-Holder-14-awg-Wires-For-Makita-Bosch.jpg
Als je daar een XT60 connector aan soldeert kan je de mobiele kabel gebruiken die bij de soldeerbout wordt geleverd. (staat linksonder op de foto van de soldeerbout)

En er is ook custom firmware voor, zelf niet geprobeerd overigens.
Kan mogelijk handig zijn door een ondergrens in te stellen voor accu voltage zodat deze niet te ver ontlaadt, dat heeft de standaard firmware dacht ik niet.

Zie dat @FRANQ dezelfde tip geeft! ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Vliegvlug op 31-10-2021 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 20:40
Vliegvlug schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 21:39:
[...]

Zie dat @FRANQ dezelfde tip geeft! ;)
Ben wel blij met je post, want ik wil hem nog kopen linkje van de Makita adapter en kabel scheelt weer zoeken voor mij. :)

Had al tijd terug advies gekregen over deze in dit topic. Maar nog niet aan kopen toegekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

@FRANQ @Vliegvlug dank heren! Zeker de toevoeging om deze dingen met Makita accu te kunnen gebruiken, vind ik een mooie :) Ik ga hier naar kijken.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002

Vliegvlug

Flight Simple

FRANQ schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 22:04:
[...]

Ben wel blij met je post, want ik wil hem nog kopen linkje van de Makita adapter en kabel scheelt weer zoeken voor mij. :)
Ik zou de bout ook bij NovelLife op Ali kopen en niet bij eleshop aangezien je er bij NovelLife wel een voeding bij krijgt en bij eleshop niet.
Is ook wel een fijne voeding. Ik heb destijds nog best lopen zoeken waar de bout te kopen maar voordeel van deze voeding is dat die een siliconen kabel heeft waardoor hij erg soepel is en bovendien niet smelt wanneer je ‘m per ongeluk met de soldeerbout raakt.
Is wel een groot voordeel tov bijv. een laptopvoeding die ik eigenlijk eerst wilde gebruiken aangezien ik daar nog een paar oude van had liggen.

Daarbij is het ook een shop die betrouwbaar overkomt en waar al veel reviews en sales van zijn.

Bij NovelLife kan je de bout ook gewoon uit de EU laten bezorgen dus ook geen gedoe met import heffingen.

Ik heb daar toen ook wat extra soldeerpunten bij besteld en een tasje.
Neem dan wel het Novellife tasje en niet de originele, die is zo klein dat je punt eraf moet halen wil hij passen en je kan er verder ook niets meer bij in doen. Bij die andere past de laadkabel en extra punten.
Dit spul kan je helaas niet uit de EU laten komen en weet ook niet hoeveel gedoe dat nu is want ik heb dit nog allemaal ruim voor het opheffen van de import vrijstelling aangeschaft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18:47

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

[...]

Mooi overzicht, maar je hebt er één nogal belangrijk foutje in staan. 6500K is juist daglicht, maar vinden wij in de regel onaangenaam als kunstlicht en 5000K wordt als prettiger beschouwd. Kleuren bij 6500K komen juist dichter bij de kleuren in daglicht (mits de CRI in orde is).

CRI/Ra90 is, ongeacht kleurtemperatuur, veel belangrijker wat betreft kleurechtheid. Hoe hoger de CRI (max is 100, gelijk aan zonlicht) hoe vollediger het lichtspectrum is van de lamp en beter kleurverschillen te zien zijn. Halogeenlampen (traditionele bouwlampen) hebben overigens een CRI van 100 bij 3200K.

Over lampen gesproken, de Lidl heeft weer een lamp in de aanbieding die ik echt als een superaankoop tot nu toe beschouw, namelijk deze:
Afbeeldingslocatie: https://www.lidl.nl/media/7c1bc27cd9f8f137b8d21d917a8572f0.jpeg

Vooral dat hij in een basisstation aan de muur gemonteerd kan worden, die de lamp altijd opgeladen houdt.

Ik heb hem in m'n garage hangen en hij is eigenlijk in korte tijd naar de standaard lamp gegaan die ik met klussen pak. Lichtopbrengst is behoorlijk en hij gaat ook vrij lang mee op een volle lading. De 2 alternatieve modi (UV en spot) hadden van mij alleen niet gehoeven. De UV is sowieso eigenlijk nutteloos (met heel veel moeite kan je iets zien oplichten) en voor de spot-functie is de lichtopbrengst van die led te laag.

Grootste nadelen zijn dat je die alternatieve modi langs moet bij uitschakelen en dat de lichtsterkte niet geregeld kan worden.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:28
deepbass909 schreef op maandag 1 november 2021 @ 00:02:
[...]

Mooi overzicht, maar je hebt er één nogal belangrijk foutje in staan. 6500K is juist daglicht, maar vinden wij in de regel onaangenaam als kunstlicht en 5000K wordt als prettiger beschouwd. Kleuren bij 6500K komen juist dichter bij de kleuren in daglicht (mits de CRI in orde is).

CRI/Ra90 is, ongeacht kleurtemperatuur, veel belangrijker wat betreft kleurechtheid. Hoe hoger de CRI (max is 100, gelijk aan zonlicht) hoe vollediger het lichtspectrum is van de lamp en beter kleurverschillen te zien zijn. Halogeenlampen (traditionele bouwlampen) hebben overigens een CRI van 100 bij 3200K.

Over lampen gesproken, de Lidl heeft weer een lamp in de aanbieding die ik echt als een superaankoop tot nu toe beschouw, namelijk deze:
[Afbeelding]

Vooral dat hij in een basisstation aan de muur gemonteerd kan worden, die de lamp altijd opgeladen houdt.

Ik heb hem in m'n garage hangen en hij is eigenlijk in korte tijd naar de standaard lamp gegaan die ik met klussen pak. Lichtopbrengst is behoorlijk en hij gaat ook vrij lang mee op een volle lading. De 2 alternatieve modi (UV en spot) hadden van mij alleen niet gehoeven. De UV is sowieso eigenlijk nutteloos (met heel veel moeite kan je iets zien oplichten) en voor de spot-functie is de lichtopbrengst van die led te laag.

Grootste nadelen zijn dat je die alternatieve modi langs moet bij uitschakelen en dat de lichtsterkte niet geregeld kan worden.
deze is ook wel interessant en met meer lumen:
https://www.lidl.nl/p/par...pbare-werklamp/p100330187
Afbeeldingslocatie: https://www.lidl.nl/media/e2431cf428da3362a5a9ff1e2d15f741.jpeg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Vliegvlug schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 23:05:
[...]

Ik zou de bout ook bij NovelLife op Ali kopen en niet bij eleshop aangezien je er bij NovelLife wel een voeding bij krijgt en bij eleshop niet.
Is ook wel een fijne voeding. Ik heb destijds nog best lopen zoeken waar de bout te kopen maar voordeel van deze voeding is dat die een siliconen kabel heeft waardoor hij erg soepel is en bovendien niet smelt wanneer je ‘m per ongeluk met de soldeerbout raakt.
Is wel een groot voordeel tov bijv. een laptopvoeding die ik eigenlijk eerst wilde gebruiken aangezien ik daar nog een paar oude van had liggen.

Daarbij is het ook een shop die betrouwbaar overkomt en waar al veel reviews en sales van zijn.

Bij NovelLife kan je de bout ook gewoon uit de EU laten bezorgen dus ook geen gedoe met import heffingen.

Ik heb daar toen ook wat extra soldeerpunten bij besteld en een tasje.
Neem dan wel het Novellife tasje en niet de originele, die is zo klein dat je punt eraf moet halen wil hij passen en je kan er verder ook niets meer bij in doen. Bij die andere past de laadkabel en extra punten.
Dit spul kan je helaas niet uit de EU laten komen en weet ook niet hoeveel gedoe dat nu is want ik heb dit nog allemaal ruim voor het opheffen van de import vrijstelling aangeschaft.
Zojuist besteld bij Ali. Hopelijk komend weekend geleverd via Duitsland (verjaardag), ben benieuwd :)

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:07
[...]
De UV is sowieso eigenlijk nutteloos
[...]
Bij het sleutelen aan de auto kun je het leidingwerk van je airco bij langs gaan. Als hij gevuld is met een tracer kleurstof dan kun je lekkages opsporen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• checkdiz
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online
Binnenkort een badkamer tegelen. 3 muren 60x60 tegels en 1 kant 20x80 tegels.
Nou zag ik dat Makita een diamantsnijder 18v in het assortiment heeft, en omdat ik al een railsysteem heb, leek dit mij wel een handige tool om de tegels te snijden.
Heeft hier iemand ervaring mee, en is het de moeite waard? Ik heb wel al een tegelsnijder voor grote tegels, maar wellicht dat zo'n diamantsnijder meerwaarde biedt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gyRhjmFohVD75aRcsVgI7fJw-Eo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OIqpsryt7WR2IqsYjt6rrKMO.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheCrius
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16:45
checkdiz schreef op maandag 1 november 2021 @ 09:12:
Denk dat het best goed werkt, alleen mijn eerste gedachte bij een incidentele klus is 'huren', tenzij je meer klussen in het verschiet hebt. :*)

Falling down is how we grow. Staying down is how we die. --Brian Vaszily

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Navi
  • Niet online
checkdiz schreef op maandag 1 november 2021 @ 09:12:
Nou zag ik dat Makita een diamantsnijder 18v in het assortiment heeft, en omdat ik al een railsysteem heb, leek dit mij wel een handige tool om de tegels te snijden.
Heeft hier iemand ervaring mee, en is het de moeite waard? Ik heb wel al een tegelsnijder voor grote tegels, maar wellicht dat zo'n diamantsnijder meerwaarde biedt.
[Afbeelding]
Lange stukken recht doe je met de tegelsnijder, klein en precies met een slijptol met goeie schijf. Zou niet weten waar je een cirkelzaagachtig apparaat voor nodig zou hebben met tegelen?

Stofafzuiging gaat er wel beter op zo te zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
Ik denk dat dit meer bedoelt is voor hoekjes e.d. alle tegelzetters die ik ken gebruiken een tegelsnijder.
Daarnaast zie ik niet hoe dit apparaat op een rail gaat passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18:20

Pixeltje

Woo-woohoo!

Een vraagje over een kantenfrees; ik heb een mooie Bosch GMF 1600CE, top apparaat maar als 'kantenfrees' door zijn formaat niet zo geschikt. een kantenfreesje erbij zou wel erg handig zijn en dus ben ik op zoek. Bosch heeft een GKF600 in het programma, op snoer en volgens de plaatjes met een kantelvoet erbij. het is me alleen niet duidelijk of die ook in de doos zit als je er eentje koopt.

Makita heeft de welbekende RT0700 en een vergelijkbare uitvoering op accu, de DRT50ZJX9. Die laatste is een volledige complete set met alles erbij wat je nodig kan hebben (en meer, want als plunge zou ik de bosch gebruiken).

Wie heeft ervaring met deze machines en wat zou een overweging zijn om voor de Bosch of juist de Makita te gaan. Vanwege het (relatief) geringe prijsverschil zou ik bij Makita voor de accu-versie gaan, accu's heb ik al dus dat is een probleem.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
@Pixeltje Om mij zelf te quoten:
Nivado schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 21:43:
[...]
Ik heb de Makita DRT50ZJX2. Ik ben er heel content mee. Ik frees met name kanten, maar heel soms gebruik ik hem ook als bovenfrees en ook dat doet hij prima. Ik merk soms wel dat hij niet overbeten is qua power (met name in hardhout) maar ik heb absoluut geen spijt dat ik geen OF1010 o.i.d. heb gekocht. Ik ben juist heel blij dat hij licht en draadloos is. Als je gewoon rustig freest, heb je geen last van vermogenstekort.
Ik heb ook geprobeerd het stof af te zuigen, maar dat werkt voor geen meter, dus het argument dat je toch een slang hebt, en het snoer dus niet in de weg zit gaat w.m.b. niet op. Als ik nu weer voor de keuze zou staan, zou ik hem zo weer kopen.
Ik heb dus 3 voeten, waarvan ik de kantelvoet nog nooit gebruikt heb. De stof afzuiging is vooral waardeloos, omdat de buitendiameter van de aansluiting vrijwel even groot is als de buitendiameter van mijn slang, ca. 36mm dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Nivado schreef op maandag 1 november 2021 @ 10:22:
@Pixeltje Om mij zelf te quoten:

[...]

Ik heb dus 3 voeten, waarvan ik de kantelvoet nog nooit gebruikt heb. De stof afzuiging is vooral waardeloos, omdat de buitendiameter van de aansluiting vrijwel even groot is als de buitendiameter van mijn slang, ca. 36mm dus.
Thanks. Waarom is de diameter van de stofafzuiging het probleem? Omdat de slang er niet lekker op past bedoel je dan?

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
Je hebt helemaal deels gelijk. >:)

Alleen geeft de HBM geen CRI/Ra waarde, stellen dat de 6500K dus beter natuurgetrouwer licht geeft dan een 5000K / Ra90, is, zoals je ook al zegt, geheel subjectief omdat de Ra niets met de kleurtemperatuur van doen heeft.
En juist die CRI/Ra bepalend is.
Zoals ik ook al linkte, bij een Ra van 90-100 heb je een uitstekende/de beste kleurweergave vergeleken met daglicht, en in die categorie valt de Aldi lamp.
Met in acht neming natuurlijk dat de CRI/Ra gebaseerd is op slechts 8 kleuren (R1-R8) en R9-R15 buiten beschouwing blijven en dus best iets af kunnen wijken (bv rood).

Bij een 6500K / Ra90 lamp om mee te vergelijken had ik je wel 100% gelijk gegeven. ;)
Al blijft dan dat onze ogen 5000K prefereren boven 6500K.
Helaas doet HBM niet aan CRI/Ra waarden voor hun lampen, en die voor diverse werkzaamheden toch echt een USP zijn ongeacht de relatieve daglichtkleur 5000K-6500K.

Imo kun je de Aldi-lamp hooguit vergelijken met 2 van deze van HBM, ook 5000Lm, 6000K, en naar zij opgeven een CRI waarde die dicht in de buurt komt van daglicht. Hoeveel dat is, is gokken, want 80-90 geeft ook een goede weergave maar niet een uitstekende.
Het statief is dan weliswaar een stuk hoger en hij is "dimbaarder", maar je mist de makkelijke kliksluiting op het statief , de mogelijkheid de lamp op de grond staand overal op te kunnen richten en het stopcontact.

Maar voor zo'n setje van HBM heb je 6 setjes van de Aldi en twee kratjes bier. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivado
Pixeltje schreef op maandag 1 november 2021 @ 10:31:
[...]

Thanks. Waarom is de diameter van de stofafzuiging het probleem? Omdat de slang er niet lekker op past bedoel je dan?
Ik kan de slang er tegenaan duwen, maar als ik hem loslaat valt hij weer op de grond. hij past er niet in en er niet over. Het zijn zeg maar twee mannetjes, van de zelfde maat. Bij al mijn andere gereedschap kan mijn slang er gewoon in, of, in het geval van de Festool schuurmachines, er over. Bij de frees moet ik blijkbaar een verloop gebruiken o.i.d. Terwijl als ze hem iets groter gemaakt hadden, het gewoon had gepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• checkdiz
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online
Navi schreef op maandag 1 november 2021 @ 09:42:
[...]

Lange stukken recht doe je met de tegelsnijder, klein en precies met een slijptol met goeie schijf. Zou niet weten waar je een cirkelzaagachtig apparaat voor nodig zou hebben met tegelen?

Stofafzuiging gaat er wel beter op zo te zien.
Met een adapter past hij op de rails van mijn invalzaag, en omdat ik vorige keer met tegelen een paar keer wat hoekjes niet netjes vond gaan met de tegelsnijder, dacht ik aan zoiets.

Maar ik denk dat ik het gewoon bij een tegelsnijder ga houden :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
@checkdiz
Een tegelzaagmachine waarbij de tegel ligt en de zaag beweegt is inderdaad failsafe wbt de hoekjes als je langzaam zaagt of het oppervlak op de kant vast iets inzaagt. Je hebt wel een watergekoelde zaag nodig, al is het maar tegen het fijnstof.
Mijn laatste klus betrof dikke gres tegels met 4 weken levertijd waarbij, na het veranderen van de manier van aanbrengen door de opdrachtgever, ik exact genoeg tegels had en dus geen enkele fout kon maken.
Ik had steensverband plaatjes aangeleverd gekregen wat ze wilden maar ze moesten toch recht boven elkaar :X , door de verdeling kom je dan haast op een dubbel zo groot snijverlies met grote tegels. En uiteraard is de klant koning, ik maak het voor hen.

En natuurlijk kan je simpel verstekhoeken zagen zodat je geen strips nodig hebt.

Maar heb je genoeg snijverlies gerekend dan kan je een iets schuin wegbrekende rand best meerekenen, vaak kun je een verkeerd gebroken tegel ook weer ergens anders kleiner gebruiken. Of komt daar in de hoek een andere tegel tegenaan zodat je het niet ziet in de hoek/kitrand.

Persoonlijk zaag ik als het snijverlies minimaal moet zijn of de tegels erg duur zijn.

[ Voor 18% gewijzigd door Teijgetje op 01-11-2021 11:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Navi
  • Niet online
Pixeltje schreef op maandag 1 november 2021 @ 09:57:
Een vraagje over een kantenfrees; ik heb een mooie Bosch GMF 1600CE, top apparaat maar als 'kantenfrees' door zijn formaat niet zo geschikt. een kantenfreesje erbij zou wel erg handig zijn en dus ben ik op zoek. Bosch heeft een GKF600 in het programma, op snoer en volgens de plaatjes met een kantelvoet erbij. het is me alleen niet duidelijk of die ook in de doos zit als je er eentje koopt.

Makita heeft de welbekende RT0700 en een vergelijkbare uitvoering op accu, de DRT50ZJX9. Die laatste is een volledige complete set met alles erbij wat je nodig kan hebben (en meer, want als plunge zou ik de bosch gebruiken).

Wie heeft ervaring met deze machines en wat zou een overweging zijn om voor de Bosch of juist de Makita te gaan. Vanwege het (relatief) geringe prijsverschil zou ik bij Makita voor de accu-versie gaan, accu's heb ik al dus dat is een probleem.
Bosch heeft ook nog een klein accumodelletje op 12v, de GKF 12V-8:
https://www.bosch-profess...ucts/gkf-12v-8-06016B0002

Waarschijnlijk niet echt een beest voor veel werk, maar wel heel compact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
Ik ben aan het twijfelen over een schaaf machine. Mijn hard en Makita accu fetish zeggen me dat ik een DKP181ZJ moet kopen. Maar deze is al gelijk € 250,- Dan krijg ik er in januari waarschijnlijk wel een gratis accu bij, maar ik wil nog een paar accu machines gaan kopen, en ik heb al meer dan genoeg accu's. Bovendien wil ik hem aan de stofzuiger hangen, dus is een snoer geen issue.
Maar wat moet ik dan wel kopen? Ik heb geen idee wat goede schaven zijn, en welke goede value for money bieden. Ik verwacht hem niet veel te gaan gebruiken. Ik heb op korte termijn alleen een tafel die geschaafd moet worden en dakbekleding die recht afgekort moet worden om gelijk te komen met het plafond van de nieuwe dakkapel (dat hangt iets hoger, nu steken de planken aan de onderzijde uit).

Ik heb er een paar gevonden:

Triton TRPUL
Gaat tot 3mm diep, maar geen idee wat de instellings trapjes zijn. Verder weet ik niet wat ik (kwalitatief) van Triton kan/mag verwachten. Ook vraag ik me af of er een stofzuiger verloop bij zit (wel een stofzak iig) Zal uiteindelijk ca. 101 eurokosten wegens de 15% korting vanaf € 150,- (ik koop er wel iets bij voor € 30,-)

Hikoki P20SF
Gaat maar tot 12,6mm diep, ook hier geen idee wat ik er van moet verwachten, zit hier een stofzuiger verloop bij? is ca. € 10,- goedkoper dan de triton, maar komt maar half zo diep.

Makita M1901
Gaat tot 2mm diep, budget model van Makita, zelfde prijs als de Triton. Zit een stofzuig adapter bij.

Makita DKP180zj
Gaat tot 2mm diep, is niet BL maar wel op accu :9 maar wel weer € 170,-

Heeft iemand ervaring met een van deze frezen, of juist met een andere die je mij kan aanbevelen? Hoeveel schaaf diepte heb je nodig voor het schaven van een tafel? (voor het dak is meer fijner, maar ik kan er ook vaker over heen gaan natuurlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Navi schreef op maandag 1 november 2021 @ 11:50:
[...]

Bosch heeft ook nog een klein accumodelletje op 12v, de GKF 12V-8:
https://www.bosch-profess...ucts/gkf-12v-8-06016B0002

Waarschijnlijk niet echt een beest voor veel werk, maar wel heel compact.
True, ik heb een 12v 2Ah accu voor in clicky maar was eigenlijk niet van plan om ook dat accuplatform verder uit te breiden. Zit nu op Bosch 18V systeem, Makita 18V en dus 1 bosch 12v, niet perse behoefte aan meer diversiteit.. Aangezien Bosch geen 18v kantenfrees maakt (lees je mee Robert? :+ ) kom ik dan snel op de makita uit.

De GKF600 is ook al afgevallen want die heeft geen toereninstelling, uit of 30k rpm en niets ertussenin zo te lezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19:42
Nivado schreef op maandag 1 november 2021 @ 11:52:
Ik ben aan het twijfelen over een schaaf machine. Mijn hard en Makita accu fetish zeggen me dat ik een DKP181ZJ moet kopen. Maar deze is al gelijk € 250,-

Makita DKP180zj
Ik heb de DKP180ZJ en die werkt prima voor mij. Brushless zorgt vooral voor langere runtime mja je bent nooit echt uren aan het schaven dus is geen issue voor mij. En veel belangrijker Scott Brown heeft hem ook :9 .

Grootste praktische verschil is de maximale sponningdiepte vanwege het motorhuis kan de DKP180ZJ maar een 9 mm sponning schaven en de brushless variant tot 25 mm omdat de motor kleiner is en dus niet in de weg zit. Als je veel sponningen gaat doen dan kan dat een overweging zijn.

Let wel bij beide modellen moet je de stofzuigadapter en/of stofzak er wel nog los bijkopen.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
Ik ben aan het twijfelen over een schaaf machine. Mijn hard en Makita accu fetish zeggen me dat ik een DKP181ZJ moet kopen. Maar deze is al gelijk € 250,- Dan krijg ik er in januari waarschijnlijk wel een gratis accu bij, maar ik wil nog een paar accu machines gaan kopen, en ik heb al meer dan genoeg accu's. Bovendien wil ik hem aan de stofzuiger hangen, dus is een snoer geen issue.
Maar wat moet ik dan wel kopen? Ik heb geen idee wat goede schaven zijn, en welke goede value for money bieden. Ik verwacht hem niet veel te gaan gebruiken. Ik heb op korte termijn alleen een tafel die geschaafd moet worden en dakbekleding die recht afgekort moet worden om gelijk te komen met het plafond van de nieuwe dakkapel (dat hangt iets hoger, nu steken de planken aan de onderzijde uit).

Triton TRPUL
Gaat tot 3mm diep, maar geen idee wat de instellings trapjes zijn. Verder weet ik niet wat ik (kwalitatief) van Triton kan/mag verwachten. Ook vraag ik me af of er een stofzuiger verloop bij zit (wel een stofzak iig) Zal uiteindelijk ca. 101 eurokosten wegens de 15% korting vanaf € 150,- (ik koop er wel iets bij voor € 30,-)

Hikoki P20SF
Gaat maar tot 1,6mm diep, ook hier geen idee wat ik er van moet verwachten, zit hier een stofzuiger verloop bij? is ca. € 10,- goedkoper dan de triton, maar komt maar half zo diep.

Makita M1901
Gaat tot 2mm diep, budget model van Makita, zelfde prijs als de Triton. Zit een stofzuig adapter bij.

Makita DKP180zj

Heeft iemand ervaring met een van deze frezen, of juist met een andere die je mij kan aanbevelen? Hoeveel schaaf diepte heb je nodig voor het schaven van een tafel? (voor het dak is meer fijner, maar ik kan er ook vaker over heen gaan natuurlijk).
Ik vind zojuist ook een Parkside Schaafmachine choices choices...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Navi
  • Niet online

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18:47

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

ThinkPadd schreef op maandag 1 november 2021 @ 08:58:
[...]

Bij het sleutelen aan de auto kun je het leidingwerk van je airco bij langs gaan. Als hij gevuld is met een tracer kleurstof dan kun je lekkages opsporen :)
Klopt, alleen is hij zo zwak dat je echt de garage moet verduisteren wil je iets zien oplichten. Ik heb genoeg tracer kleurstof gemorst bij het demonteren van de airco in de cabrio, maar er licht niks op met die UV-stand.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
Die doet het helaas niet op Makita accu's ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Worra
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 02-06 12:12
Navi schreef op zondag 31 oktober 2021 @ 14:12:
[...]

Grappig ding maar vergis je niet dat ding is echt huge!

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Het lijkt zon schattig ding maar is bijna 80cm hoog hahaha
Geen ervaring met die van Makita. Wel met deze bouwlamp. Vooral handig met schilderen, die ronde lamp vult de hele ruimte met egaal licht. Overigens is die Makita wel heel veel duurder dan het Eurolux model.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Det
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-05 23:48

Det

Nivado schreef op maandag 1 november 2021 @ 11:52
Hikoki P20SF
Gaat maar tot 1,6mm diep, ook hier geen idee wat ik er van moet verwachten, zit hier een stofzuiger verloop bij? is ca. € 10,- goedkoper dan de triton, maar komt maar half zo diep.

Ik heb de Hikoki. Ik kom van een Towa L-100 (zie onder) en ik ben dik tevreden met de Hikoki. Ik had een betere schaafmachine nodig om wat nieuwe draairamen en een achterdeur in bestaande kozijnen op maat te maken. Dat lukte prima. De diepte instelling bleek betrouwbaar (dus 0,2 mm instellen nam ook 0,2 mm af) en het ding is handzaam en sterk zat voor de geringe dieptes meranti die ik er mee schaafde. De diepte instelknop geeft trouwens 2,6mm aan ipv 1,6 zoals je schrijft. De specs van Hornbach zeggen ook 2,6.
Het schuifje achterop de zool waardoor je 'm gewoon neer kunt zetten terwijl ie uitloopt is erg handig. En ook het klipje om het snoer naar de zijkant te leiden werkte verrassend goed, het snoer bleef niet steeds op de hoek van het werkstuk haken.
Minder is de stofafzuiging. Er zit een adapter bij, je moet dan een schroef uit de machine draaien, de gewone uitlaat er af pakken en de adapter op leggen en met de schroef vastzetten. Nadeel is dat je dan weer een flinke extra klont aan de zijkant van de machine hebt, en dat de adapter geschikt is voor een 52mm stofzuiger aansluiting. Mijn bouwzuigertje past daar niet op...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KCQAMqoWztClQ05JFrUGjM2bztI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qphHYF1E2lyiHOycuO5dfTo6.jpg?f=fotoalbum_large

Jammer dat ze het zo gemaakt hebben want in de gewone uitlaat past feitelijk een gewoon mondstuk van een stofzuiger, maar de laatste 40% van de ronding ontbreekt waardoor ie er direct weer uitvalt.

De Towa L-100... m'n zoon bracht 'm mee en hij ziet er geweldig vintage uit 8) maar wat een rampending. Eerst de beitels laten slijpen, dat kostte toch wel serieus geld en installeren en uitlijnen is echt een ramp (voor de Hikoki zouden beitels trouwens voor niet te veel te krijgen zijn en vervangen vrij simpel). De Towa heeft een aan/uit schakelaar zoals m'n oma zaliger 'm op d'r 1970's schemerlamp had. In de praktijk betekend dat dat je enigszins gedachteloos de stekker in het stopcontact stopt en het ding gelijk begint te loeien :( Ben me echt een paar keer rot geschrokken (de Hikoki heeft een prima veiligheid op de schakelaar). Verder was de diepte instelling waardeloos, stofafzuiging onmogelijk en maakte die nóg meer herrie dan de Hikoki.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badkuip
  • Registratie: December 2002
  • Nu online
Ik heb kortgeleden een excentrische schuurmachine gekocht. Een Metabo SXE 3150.
De zool is 150mm groot en heeft 14 gaten, 8 aan de buitenkant, 6 aan de binnenkant.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CaDQRU4pzwYhB5yLjnpL3s-Z6F0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Kpx4Jr6d1CZTpiFKGB3heZVM.jpg?f=fotoalbum_large

Het is voor het eerst dat ik zo'n machine in handen heb. Moet ik nu schuurpapier kopen met precies 14 gaten? Of werkt schuurpapier met 13, 15 of met 17 gaten ook goed?
Want dan kan ik misschien wel eens het verkeerde apparaat gekocht hebben, schuurpapier met 14 gaten kan ik eigenlijk niet vinden.

Graag jullie advies.

[ Voor 22% gewijzigd door badkuip op 01-11-2021 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 20:27
badkuip schreef op maandag 1 november 2021 @ 20:40:
De zool is 150mm groot en heeft 14 gaten, 8 aan de buitenkant, 6 aan de binnenkant.
[Afbeelding]

Het is voor het eerst dat ik zo'n machine in handen heb. Moet ik nu schuurpapier kopen met precies 14 gaten? Of werkt schuurpapier met 13, 15 of met 17 gaten ook goed?
Want dan kan ik misschien wel eens het verkeerde apparaat gekocht hebben, schuurpapier met 14 gaten kan ik eigenlijk niet vinden.

Graag jullie advies.
Gewoon schuurpapier kopen met en diameter van 150 mm. Dan komt het sowieso goed. Dit wordt internationaal ook wel aangeduid met 6 inch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badkuip
  • Nu online
@PolderPloer! Hoe werkt dat met die gaatjes dan? Moeten de gaatjes in het schuurpapier niet precies op dezelfde plek zitten als op de schuurzool?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
  • Laatst online: 15:04
badkuip schreef op maandag 1 november 2021 @ 20:48:
@PolderPloer! Hoe werkt dat met die gaatjes dan? Moeten de gaatjes in het schuurpapier niet precies op dezelfde plek zitten als op de schuurzool?
Een snelle google op 150mm schuurpapier laat zien dat er tig soorten te vinden zijn die overeenkomen met dit gatenpatroon. Meer gaten in het schuurpapier dan in de zool kan ook (Festool 150mm bijv.).

Gaten moeten inderdaad wel (liefst volledig) overeenkomen, anders zuigt je niks af.

Andere optie is (abra)net schuurpapier, daar zitten geen gaten in.

[ Voor 5% gewijzigd door Twijfels op 01-11-2021 20:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolderPloer!
badkuip schreef op maandag 1 november 2021 @ 20:48:
Ja dat is het beste, maar 100% overeenkomen hoeft niet. De gaatjes zorgen voor afvoer van het zaagsel. Er staan op youtube diverse filmpjes met recensies over schuurpapier en wat het beste is.

Ik heb zelf gewoon een aantal doosjes (met verschillend aantal korrels) van Bosch gehaald bij de hornbach. Kost je net zoveel als de schuurmachine bij elkaar, maar ben je voor jaren gereed.

korrel 60 = grof --> verf afhalen, grof werk, veel verwijderen
korrel 80 = ook grof, maar meer standaard om te starten bij ruw hout, zelf merk ik het verschil met 60 niet echt.
korrel 120 = mooie start richting verfen
korrel 180 = mooie fijne afwerking
korrel 220 = bijvoorbeeld voor snijplanken e.d.

blijft altijd een beetje persoonlijk wat je fijn vind en ook afhankelijk van houtsoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthis
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08-06 21:33
PolderPloer! schreef op maandag 1 november 2021 @ 20:52:
[...]

Ja dat is het beste, maar 100% overeenkomen hoeft niet. De gaatjes zorgen voor afvoer van het zaagsel. Er staan op youtube diverse filmpjes met recensies over schuurpapier en wat het beste is.

Ik heb zelf gewoon een aantal doosjes (met verschillend aantal korrels) van Bosch gehaald bij de hornbach. Kost je net zoveel als de schuurmachine bij elkaar, maar ben je voor jaren gereed.

korrel 60 = grof --> verf afhalen, grof werk, veel verwijderen
korrel 80 = ook grof, maar meer standaard om te starten bij ruw hout, zelf merk ik het verschil met 60 niet echt.
korrel 120 = mooie start richting verfen
korrel 180 = mooie fijne afwerking
korrel 220 = bijvoorbeeld voor snijplanken e.d.

blijft altijd een beetje persoonlijk wat je fijn vind en ook afhankelijk van houtsoort.
Jij schuurt duidelijk graag. Begin eens met korrel 40 en werk dan omhoog. 80 is nog veel te fijn om ruw hout een eerste maal op te schuren of veel materiaal af te nemen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
Matthis schreef op maandag 1 november 2021 @ 21:11:
[...]

Jij schuurt duidelijk graag. Begin eens met korrel 40 en werk dan omhoog. 80 is nog veel te fijn om ruw hout een eerste maal op te schuren of veel materiaal af te nemen ;)
Dat kan ook, maar met een excentrische schuurmachine gaat het ook erg snel. Nogmaals het is een beetje persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badkuip
  • Nu online
@PolderPloer! @Twijfels bedankt voor de tips. Ik het bij de Ecotools deze besteld, korrel 100. Als het bevalt dan koop ik later nog wel grover of fijner schuurpapier extra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 6killer
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:23
[Afbeelding]

Graag jullie advies.
Diamter + stansvorm: 150 mm en GLS 47. Maar die kleine gaten zitten daar niet in, weet niet of er nog een print van is.
badkuip schreef op maandag 1 november 2021 @ 21:30:
@PolderPloer! @Twijfels bedankt voor de tips. Ik het bij de Ecotools deze besteld, korrel 100. Als het bevalt dan koop ik later nog wel grover of fijner schuurpapier extra.
Dit is GLS 51. Zal wel werken maar geen optimale afzuiging.

[ Voor 16% gewijzigd door 6killer op 01-11-2021 21:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 03-06 21:26

Triton TRPUL

Hikoki P20SF

Makita M1901

Makita DKP180zj

Ik heb zelf een Makita 1100. Wel een redelijk lompe machine, maar dat het ontwerp amper is gewijzigd na al die jaren betekent ook dat het blijkbaar wel goed zit. En onverwoestbaar. Gaan voor minder dan €100 op Marktplaats.

De DKP180 hoor ik niets dan goeie verhalen over. Schijnt een hele fijne schaafmachine te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
[Afbeelding]

Graag jullie advies.
Zonder m'n schuurmachine er bij te pakken, lijkt dit patroon erg op die van m'n excenter. Het zijn 15 gaten, niet 14, je vergeet het gat in het midden. Ik heb in ieder geval 15-gats schuurpapier, en dat werkt uitstekend.

/edit
Vergelijk bv. dit 15-gats schuurpapier met je eigen schuurmachine:

Afbeeldingslocatie: https://www.nonpaints.com/media/mf_webp/jpg/media/catalog/product/cache/5c462209641c493e8b11362149a0e638/f/i/finixa_schuurschijven_red_150mm_met_15_gaten.webp

[ Voor 12% gewijzigd door henkie196 op 02-11-2021 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 17:41
Na wat meelezen en zoeken in dit topic een vraag aan jullie. Ik heb zelf gezocht, maar met name trekfunctie is slecht aangegeven/zoekbaar in shops.

Mijn afkortzaag is versleten en ik miste wat mogelijkheden, daarom zoek ik nu een zaagtafel. Ik heb eens met een Festool CS70 gewerkt en wat een geweldig ding is dat. Maar die is mij te duur en de CS50 heeft me een wat te kleine zaagdiepte. Kent iemand een zaagtafel meer in de prijsklasse van Metabo/Makita die kwa functies in de buurt komt van de CS70?

Eisen:
- Trekfunctie
- Hulpstukken om in hoeken te zagen
- Redelijk verplaatsbaar / passend in grote stationwagen
- Rond de €300-600, mag evt. jong gebruikt indien kwaliteitsmerk

Wensen:
- Redelijke zaagdiepte (verstek nog een klein balkje kunnen zagen)
- Ik heb veel Makita, en zou graag een Makita/Metabo/Dewalt/etc. nemen. Ik zou niet graag een HBM/Einhell/etc. nemen.
- Ik geloof dat bij Festool de zaag van de tafel afgenomen kan worden om als invalzaag te gebruiken. Dat zou perfect zijn maar ik verwacht dat dit niet lukt (dus geen eis).

[ Voor 27% gewijzigd door Foxhill op 02-11-2021 13:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nivado
Davidshadow13 schreef op maandag 1 november 2021 @ 13:00:
[...]

Ik heb de DKP180ZJ en die werkt prima voor mij. Brushless zorgt vooral voor langere runtime mja je bent nooit echt uren aan het schaven dus is geen issue voor mij. En veel belangrijker Scott Brown heeft hem ook :9 .

Grootste praktische verschil is de maximale sponningdiepte vanwege het motorhuis kan de DKP180ZJ maar een 9 mm sponning schaven en de brushless variant tot 25 mm omdat de motor kleiner is en dus niet in de weg zit. Als je veel sponningen gaat doen dan kan dat een overweging zijn.

Let wel bij beide modellen moet je de stofzuigadapter en/of stofzak er wel nog los bijkopen.
Det schreef op maandag 1 november 2021 @ 20:39:
[...]

Ik heb de Hikoki. Ik kom van een Towa L-100 (zie onder) en ik ben dik tevreden met de Hikoki. Ik had een betere schaafmachine nodig om wat nieuwe draairamen en een achterdeur in bestaande kozijnen op maat te maken. Dat lukte prima. De diepte instelling bleek betrouwbaar (dus 0,2 mm instellen nam ook 0,2 mm af) en het ding is handzaam en sterk zat voor de geringe dieptes meranti die ik er mee schaafde. De diepte instelknop geeft trouwens 2,6mm aan ipv 1,6 zoals je schrijft. De specs van Hornbach zeggen ook 2,6.
Het schuifje achterop de zool waardoor je 'm gewoon neer kunt zetten terwijl ie uitloopt is erg handig. En ook het klipje om het snoer naar de zijkant te leiden werkte verrassend goed, het snoer bleef niet steeds op de hoek van het werkstuk haken.
Minder is de stofafzuiging. Er zit een adapter bij, je moet dan een schroef uit de machine draaien, de gewone uitlaat er af pakken en de adapter op leggen en met de schroef vastzetten. Nadeel is dat je dan weer een flinke extra klont aan de zijkant van de machine hebt, en dat de adapter geschikt is voor een 52mm stofzuiger aansluiting. Mijn bouwzuigertje past daar niet op...

[Afbeelding]

Jammer dat ze het zo gemaakt hebben want in de gewone uitlaat past feitelijk een gewoon mondstuk van een stofzuiger, maar de laatste 40% van de ronding ontbreekt waardoor ie er direct weer uitvalt.

De Towa L-100... m'n zoon bracht 'm mee en hij ziet er geweldig vintage uit 8) maar wat een rampending. Eerst de beitels laten slijpen, dat kostte toch wel serieus geld en installeren en uitlijnen is echt een ramp (voor de Hikoki zouden beitels trouwens voor niet te veel te krijgen zijn en vervangen vrij simpel). De Towa heeft een aan/uit schakelaar zoals m'n oma zaliger 'm op d'r 1970's schemerlamp had. In de praktijk betekend dat dat je enigszins gedachteloos de stekker in het stopcontact stopt en het ding gelijk begint te loeien :( Ben me echt een paar keer rot geschrokken (de Hikoki heeft een prima veiligheid op de schakelaar). Verder was de diepte instelling waardeloos, stofafzuiging onmogelijk en maakte die nóg meer herrie dan de Hikoki.
Framoes schreef op maandag 1 november 2021 @ 22:58:
[...]

Ik heb zelf een Makita 1100. Wel een redelijk lompe machine, maar dat het ontwerp amper is gewijzigd na al die jaren betekent ook dat het blijkbaar wel goed zit. En onverwoestbaar. Gaan voor minder dan €100 op Marktplaats.

De DKP180 hoor ik niets dan goeie verhalen over. Schijnt een hele fijne schaafmachine te zijn.
Bedankt voor jullie input, dit wordt zeer gewaardeerd!
@Det Je hebt helemaal gelijk wat betreft de 2.6mm, dit had ik verkeerd onthouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
@Foxhill Dewalt heeft momenteel een €50/€100 cashback actie (deels op afkortzagen), die volgens mij te combineren is met de 15% korting op alles van toolstation. Meer info in t kortingstopic. Mogelijk maakt dat de keuze wat makkelijker...

Ik ben geen grote dewalt fan, maar hun afkortzagen schijnen behoorlijk goed te zijn.

Pagina: 1 ... 67 ... 250 Laatste

Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen

Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).