Ben ik de enige bij wie het soms ongewild iets uit de hand loopt?
Ik had een fijn lasapparaatje, een Lincoln Invertec 145-S.
Last elektrodes tot 3,5 mm heel makkelijk, max 145A, kan eventueel als Lift-Tig gebruikt worden met de juiste toorts en is ook te gebruiken gevoed door een aggregaat.
En licht en handzaam, alles incl elektroden paste in een groentekrat.
Alleen die slak altijd.
Of hele dunne plaatjes.
Dus maar eens gekeken op Marktplaats of daar wat leuks voorbij kwam.
Natuurlijk is daar zat te vinden aan MIG, TIG, MMA(elektroden) of flux (gasgevulde draad/MIG zonder gas).
Uiteindelijk een beetje gevallen voor een 1x gebruikt (dus nog nieuw) multilasapparaat, al vond ik hem eigenlijk te duur.
En was dus blij toen hij er niet meer op stond.
Toen hij toch weer in de zoekresultaten voorbijkwam toch maar een bod gedaan van 35 onder de vraagprijs (€190 onder de nieuwprijs).
Daar mocht ik hem voor ophalen.
Het betreft een
Stamos S-Migma-250-IGBT.
Deze last zowel MIG/MAG, TIG, MMA (elektroden) en gasgevulde (flux)draad op spoel zonder lasgas.
Werkcyclus is 60% op 250 A en 100% voor 190A, met alle lasprocessen.
Last draad tot 0,8 mm op 5 kg spoel en elektroden tot 5 mm.
De bijgeleverde massa en elekrodenkabel zijn belachelijk kort, maar daar heb ik zelf 5 meter uitvoeringen van.
De MIG-kabel is maar 1,75 meter, wat lang genoeg is als je aluminium wil lassen maar kort als je rondom een auto o.i.d bezig bent. Jammer dat de kabel een vaste aansluiting heeft ipv een connector.
De TIG-kabel is 3,7 m lang, en het is wel jammer dat je geen aluminium kan TIG lassen omdat de spanning niet op omgedraaid (naar AC) kan daarvoor (kwam ik later achter).
Dus dan ben je klaar denk je......weggooigasflesje menggas 2,2 L op 100 bar (220L) (a € 52) en een reduceerventieltje en gaan.
Die optie was goedkoper dan 1 liter flesjes a 60 bar (60 liter a ca €21)
Beetje spelen, is tenslotte allemaal nieuw, en lekker een lasklusje doen.
10 minuten later lastte dat ding voor geen meter meer.
Alle instellingen geprobeerd maar werd alleen maar slechter. Had nog nooit zulke slechte lassen geproduceerd.
Tot je als beginnend MIGger maar eens het gas checkt en dat schoon op blijkt te zijn.
Na een beetje zoek en rekenwerk bleek dat je met ca 7L/min je maar een half uurtje kan lassen voor je gas op is.
Dus als je 20 minuten hebt zitten spelen.......tel uit je winst.
Eerst weer een weggooifles besteld, met extra een beter reduceerventiel met manometer, zodat ik het gas beter kan instellen qua volume, maar daarna toch bedacht dat het zo een dure hobby gaat worden als een vulling voor een 10L fles op 200 bar (2 m³ gas, 2000 L) om de hoek €37 ex kost.
Dus maar op zoek naar een eigendomsfles menggas die ik bij mijn gasleverancier om de hoek in hun ruilsysteem kon laten opnemen.
Uiteindelijk kostte me de gevulde fles, incl koop en attest zodat ik alleen nog maar om hoef te ruilen voortaan, een 115 euro. (ipv gemiddeld €200).
En dan nog een knap reduceerventiel met dubbele manometer.
En dan zit je op een punt dat je prima kunt lassen maar dat de set wel vrij onhandelbaar groot en zwaar is geworden. En je niet even je gasfles om wil gooien per ongeluk.
Dus ook maar een handig karretje er bij gekocht, waar alles in past, zodat het mobiel wordt.......
Al met al kost me de hele handel nu zo`n €500 totaal incl vervoer, weggooifles en reduceerventiel daarvoor, veel meer dan ik dacht als geintje uit te geven.
Het volgende zijn natuurlijk wat rolletjes RVS en aluminium 0,8 mm, en een weggooicilinder Argon daarvoor.
Want je weet nooit wanneer je dat moet lassen naturlijk.
Maar toch wel blij, het last als een tierelier en staat nu voor de grijp ipv opgeborgen in een kist.
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.