Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:30

Illusion

(the art of)

Palindrome schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 14:37:
Ik zie door de bomen het bos niet meer.

Ik zoek een boorhamer met beitel functie, ene alleskunner dus. Ik ben geen professional maar zoek dus iets voor rondom het huis en welke betrouwbaar is voor jaren.

Zie veelal de Bosch hbh 26 of 28 geprezen worden maar de prijs vind ik net iets teveel voor h&t klusjes. Parkside spul ziet er aantrekkelijk uit kwa prijs en geadverteerde kracht maar wil geen spul wat binnen 3 jaar kapot gaat.

Wat zouden jullie adviseren wat er tussen budget amateur (Parkside)en budget professional (Bosch GBH) niveau zit ?

Heeft metabo degelijk spul voor 100-200 euro ? Of toch gewoon budget spul proberen ?

3j zou wel mooi zijn en hoeft geen accusysteem te zijn.
Toevallig vandaag in de aanbieding op amazon:
de GBH 2-26 F staat nu voor 137,- op amazon.nl. Dat valt ruim binnen je 100-200 euro budget lijkt me?
de GBH 2-28 F staat nu voor 201 op amazon.de. Ook dat valt bijna binnen de 100-200 euro. Komt wel nog een paar euro bij vanwege verschil in btw-tarief.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:04

Tjark

DON'T PANIC

Palindrome schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 14:37:
Ik zoek een boorhamer met beitel functie, ene alleskunner dus. Ik ben geen professional maar zoek dus iets voor rondom het huis en welke betrouwbaar is voor jaren.
Hoe vaak en waarvoor heb je die beitelfunctie nodig? 't klinkt alsof je nu nog niks hebt, en voor 99% (boren, schroeven) wil je niet steeds met een zwaar ding (met kabel) zeulen.

En met Parkside is niks mis voor een accuboor met klopfunctie. Tegenwoordig ook met brushless ('performance') lijn te krijgen. Maar ik ben bevooroordeeld, want heb m'n hele huis verbouwd met parkside 20v boor en een 20v impact driver, samen voor <€100 incl accus. Nooit spijt van gehad, nooit power te kort gehad. Zit 2 jaar no-nonsense garantie op.

*insert signature here

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Illusion schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 14:34:
[...]

Klein plaatje hout zagen in de vorm van de freeszool, en dat aan de zool vastschroeven.
Gaat wel ten koste van je max freesdiepte. Nu is een MFT maar 20mm dus dat kan wel, maar ik zie het probleem niet van die kopieering wat afkorten (en netjes afbramen ed).

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palindrome
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 16:53
Tjark schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 16:06:
[...]

Hoe vaak en waarvoor heb je die beitelfunctie nodig? 't klinkt alsof je nu nog niks hebt, en voor 99% (boren, schroeven) wil je niet steeds met een zwaar ding (met kabel) zeulen.

En met Parkside is niks mis voor een accuboor met klopfunctie. Tegenwoordig ook met brushless ('performance') lijn te krijgen. Maar ik ben bevooroordeeld, want heb m'n hele huis verbouwd met parkside 20v boor en een 20v impact driver, samen voor <€100 incl accus. Nooit spijt van gehad, nooit power te kort gehad. Zit 2 jaar no-nonsense garantie op.
heb een degelijke accu boor/schroef machine maar met die betonnen muren en plafond van deze nieuwbouwoning is er geen beginnen aan. Bijtelfunctie is niet een pre maar zoals aangegeven wil ik gewoon een alleskunner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palindrome
Illusion schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 15:38:
[...]

Toevallig vandaag in de aanbieding op amazon:
de GBH 2-26 F staat nu voor 137,- op amazon.nl. Dat valt ruim binnen je 100-200 euro budget lijkt me?
de GBH 2-28 F staat nu voor 201 op amazon.de. Ook dat valt bijna binnen de 100-200 euro. Komt wel nog een paar euro bij vanwege verschil in btw-tarief.
dit is wel een topdealtje.

Edit: en besteld :p

Ben benieuwd. 2.7j is geen 3 of 3.5j dus of het verstandig is om daarop de bezuinigen voor pak en weg 100 euro extra voor bijvoorbeeld een Metabo 2860-2 Quick met 3.8j gaan we vanzelf achter komen :P

[ Voor 20% gewijzigd door Palindrome op 20-10-2021 17:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twijfels
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 19-07 11:42
Pixeltje schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 14:53:
Dank, ik had gehoopt dat er ook ‘ondiepere’ kopieer ringen zouden zijn voor bosch maar dat kijkt niet het geval. De mal is gekocht - anders had ik wel rekening gehouden met de hoogte van het materiaal - en lijkt te zijn uitgelegd op Festool machines die een ondiepere kopieerring hebben.

Ik frot wel wat onder de frees, even kijken of ik dat makkelijk kan bevestigen zonder de voetplaat te hoeven aanpassen.
Gewoon een stuk afzagen en er even een schuurpapiertje langs halen. Snap echt niet waarom Bosch die rotdingen van ze zo gigantisch groot moet maken, heb ze zelf ook korter gezaagd. Voor vrijwel elke mal die te koop is zijn ze te hoog, is ook nergens voor nodig naar mijn mening. Kopieerringen van Festool etc. zijn maar de helft zo hoog |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Ik ben op zoek naar een (LED) bouwlamp. Bedraad, niet te duur en toch zo lang mogelijke levensduur en wat stevigs. Nice to have zou goede lichtopbrengst & kleurtemperatuur zijn voor schilderen.

Even wat informatie hier ingewonnen:

Kwaliteit -> Scangrip. Maar > 100 EUR en wil ik er eigenlijk niet aan uitgeven.
Belangrijk om # Lumen en de CRI mee te nemen. Die laatste wil je >80 om goede kleurtemp. te krijgen bij het sausen.

Bij Hornbach Amazon Toolstation etc. heb je goedkope units (Wessex, Brandson, ...) van ongeveer 25 euro voor 2000 lumen units met 6500K. Maar kan je nooit een CRI van vinden. Dus zal wel bagger zijn? :+
Ook vraagtekens mbt levensduur.

Net stapje hoger en toch nog betaalbaar zie ik deze Brennenstuhl unit: https://www.amazon.de/-/e...ht-Release/dp/B09BJXNRPB/

1950lm en 6500k maar vooral een CRI van 86. Is dit wat en de extra tientjes tov een onbekend merk waard?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Laatst online: 09:45
@sloth
Ik heb er lang voor moeten wachten, en elke week de folder door moeten scrollen.......... heb vorig jaar voor 25 20 euro een set ledlampen op statief gekocht bij de Aldi. Superlampen, helemaal toen voor de helft van de normale prijs.
Zijn op rek te gebruiken dat weer simpel op het statief geklikt kan, ze hebben twee lichtstanden, 5m snoer en een stopkontakt (3500W max) achterop. En RA =90. En voor binnen of buiten bruikbaar.

Ze zijn in week 43 weer in de aanbieding voor 49,99, vanaf 30 september (pdf blz 25).

Laat er twee voor mij over. ;)

[ Voor 40% gewijzigd door Teijgetje op 20-10-2021 21:36 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:35
Hier idem, maar dan op black friday dus voor nog iets minder €€ :P

Maar ook voor €50 is het een goede koop :)

Raymond in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 4"

[ Voor 29% gewijzigd door Raymond op 20-10-2021 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Niet online
Dank @Teijgetje voor de tip. Ziet er goed uit!
Zijn de lampen ook helder genoeg, want ik kan het aantal lumen nier vinden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
@sloth
Nog even de link naar het bericht van 23 september 2020 toegevoegd.
Mijn lampen zijn 9000 of 4500 lumen samen, 2x 50 Watt. Dat is haast net zoveel als een 1000 Watt halogeenbouwlamp.
Ik verwacht dat dit dezelfde ledspots zijn van LightZone in een iets andere behuizing. Mijne hebben oortjes op de hoeken.

Is echt serieus licht, en een weekje het wachten waard.

[ Voor 26% gewijzigd door Teijgetje op 21-10-2021 00:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Step5
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 09:14
Tjark schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 16:06:
[...]

zaterdag bij de lidl als ik de folder zo bekijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Nu online
Palindrome schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 17:07:
[...]

dit is wel een topdealtje.

Edit: en besteld :p

Ben benieuwd. 2.7j is geen 3 of 3.5j dus of het verstandig is om daarop de bezuinigen voor pak en weg 100 euro extra voor bijvoorbeeld een Metabo 2860-2 Quick met 3.8j gaan we vanzelf achter komen :P
Wanneer heb je echt die 3.8j nodig?
Hier een makita 2600 (exact model weet ik niet) maar is ook iet van 2.6j en heb met boren nog nooit problemen gehad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:04

MJV

Togi schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 09:22:
[...]

Wanneer heb je echt die 3.8j nodig?
Hier een makita 2600 (exact model weet ik niet) maar is ook iet van 2.6j en heb met boren nog nooit problemen gehad
3.8j is voor boren ook eerder een nadeel, grotere kans op stukken beton of steen die wegspringen. Voor slopen (beitelen) is het een ander verhaal natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bebopper
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:02

bebopper

I'm an absolute beginner...

Teijgetje schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 21:42:
@sloth
Nog even de link naar het bericht van 23 september 2020 toegevoegd.
Mijn lampen zijn 9000 of 4500 lumen samen, 2x 50 Watt. Dat is haast net zoveel als een 1000 Watt halogeenbouwlamp.
Ik verwacht dat dit dezelfde ledspots zijn van LightZone in een iets andere behuizing. Mijne hebben oortjes op de hoeken.

Is echt serieus licht, en een weekje het wachten waard.
En op 28 en 29 oktober is er bij de Aldi ook weer 50% korting op non-food actieaanbod. Als ze tegen volgende week donderdag nog steeds van die lampen hebben is het helemaal een topprijs :)

Oeps, is geloof ik alleen bij de Aldi in Zoetermeer... heb ik zelf ook helemaal niks aan helaas...

[ Voor 6% gewijzigd door bebopper op 21-10-2021 10:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
@bebopper
Iets zegt me dat je op de lampen geen korting krijgt op 28 en 29 oktober als ze pas vanaf de 30e in de aanbieding zijn.
Kan niet helemaal de vinger op leggen waarom ik dat denk, is gewoon een gevoel. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bebopper
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:02

bebopper

I'm an absolute beginner...

Teijgetje schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 11:00:
@bebopper
Iets zegt me dat je op de lampen geen korting krijgt op 28 en 29 oktober als ze pas vanaf de 30e in de aanbieding zijn.
Kan niet helemaal de vinger op leggen waarom ik dat denk, is gewoon een gevoel. ;)
LOL, daar zou je wel eens heel erg gelijk in kunnen hebben :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-07 12:41

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Palindrome schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 17:06:
[...]
heb een degelijke accu boor/schroef machine maar met die betonnen muren en plafond van deze nieuwbouwoning is er geen beginnen aan. Bijtelfunctie is niet een pre maar zoals aangegeven wil ik gewoon een alleskunner.
Het helpt al een heel eind door de juiste boortjes te nemen, al hoeft dat in jouw specifieke geval niet zaligmakend te zijn. Zorg in ieder geval voor betonboortjes en pak ook de kruisversie hiervan dus met 4 zijdes die er uitzien als een x aan het business end en niet de platte die er uit zien als een platte schroevendraaier.

Verder mooie deal en goede keuze. Ik gebruik de mijne al jaren met plezier, zij het sporadisch. De wisselbare kop is handig, maar gebruik ik in de praktijk nagenoeg nooit.

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
bebopper schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 10:09:
[...]

En op 28 en 29 oktober is er bij de Aldi ook weer 50% korting op non-food actieaanbod. Als ze tegen volgende week donderdag nog steeds van die lampen hebben is het helemaal een topprijs :)

Oeps, is geloof ik alleen bij de Aldi in Zoetermeer... heb ik zelf ook helemaal niks aan helaas...
Het is regio Zoetermeer: https://www.aldi.nl/infor...g/filialenzoetermeer.html En die regio is bijna heel zuid/noordholland.
Maar die lampen zijn er idd pas vanaf 30oktober en de weg=weg actie geldt alleen op artikelen die ze al meer dan een week hebben liggen.

Anders had je er idd wel snel bij moeten zijn: Beetje sneu als het ding wat je wilt net de dag ervoor is uitverkocht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huppelepups
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 13:34
Weet iemand of het mogelijk is om een slagschroevendraaier als slagmoersleutel te gebruiken en zo ja, welke bits je hiervoor het beste kan gebruiken?
Wil geen slagmoersleutel aanschaffen omdat ik alleen sporadisch wat auto banden wissel, of houtdraadbouten erin te schroef.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-07 21:16
huppelepups schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 12:33:
Weet iemand of het mogelijk is om een slagschroevendraaier als slagmoersleutel te gebruiken en zo ja, welke bits je hiervoor het beste kan gebruiken?
Wil geen slagmoersleutel aanschaffen omdat ik alleen sporadisch wat auto banden wissel, of houtdraadbouten erin te schroef.
Het kan met zoiets. Verkrijgbaar in 1/4" en 1/2".

Werkt prima, maar je hebt wel kans dat ze breken, omdat het natuurlijk zwakker is bij het smalste punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Gisteren maar wat euro's stukgeslagen op een tweedehands Festool CTL SYS. Deze komt in de plaats van mijn grote Hitachi WDE1200. Bij klussen in en om het huis is de Festool een stuk compacter en handiger om mee te nemen dan zo'n lompe Hitachi. Bovendien wilde ik een stofzuiger hebben waar ik iets bovenop kan zetten, mijn klusruimte is enorm beperkt. Bovendien heeft de Festool ook een ingebouwd stopcontact waarbij de stofzuiger aan gaat wanneer de aangesloten machine aan gaat.

Nu alleen nog even een Systainer karretje maken of regelen voor weinig. Alles wat kan rollen moet je lekker laten rollen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Gaat op zich wel, al vind ik het zelf wel fijn om gevoel te hebben tijdens het sleutelen, zoals met een ratel. Maar als je in 1x een heleboel kleine boutjes moet losdraaien die allemaal wat roestig zijn is het zeker handig.
Ik heb een Bosch impact bitset waar dop 8, 10 en 13 met zeskantaansluiting in zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

sypie schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 13:37:
Gisteren maar wat euro's stukgeslagen op een tweedehands Festool CTL SYS. Deze komt in de plaats van mijn grote Hitachi WDE1200. Bij klussen in en om het huis is de Festool een stuk compacter en handiger om mee te nemen dan zo'n lompe Hitachi. Bovendien wilde ik een stofzuiger hebben waar ik iets bovenop kan zetten, mijn klusruimte is enorm beperkt. Bovendien heeft de Festool ook een ingebouwd stopcontact waarbij de stofzuiger aan gaat wanneer de aangesloten machine aan gaat.

Nu alleen nog even een Systainer karretje maken of regelen voor weinig. Alles wat kan rollen moet je lekker laten rollen.
peter millard heeft een goed filmpje erover.
Moet ik ook nog eens doen, materiaal is al wel besteld ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Ik neem aan dat je deze bedoelt? YouTube: DIY Systainer Roll Board [video 451]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palindrome
rockhopper schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 12:15:
[...]

Het helpt al een heel eind door de juiste boortjes te nemen, al hoeft dat in jouw specifieke geval niet zaligmakend te zijn. Zorg in ieder geval voor betonboortjes en pak ook de kruisversie hiervan dus met 4 zijdes die er uitzien als een x aan het business end en niet de platte die er uit zien als een platte schroevendraaier.

Verder mooie deal en goede keuze. Ik gebruik de mijne al jaren met plezier, zij het sporadisch. De wisselbare kop is handig, maar gebruik ik in de praktijk nagenoeg nooit.
Heb je nog tips voor een goeie kwaliteit diamantboor/tegelboor is een wax(was) diamantboor te adviseren ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-07 12:41

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Palindrome schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 17:12:
[...]
Heb je nog tips voor een goeie kwaliteit diamantboor/tegelboor is een wax(was) diamantboor te adviseren ?
Doe ik zelden en dat doe je niet met een klopboor trouwens ;)
Maar je kan kijken of die van Heller bevallen, zal de hornbach wel hebben of anders die van Rubi, zijn redelijk betaalbaar. Dat "was/wax" zegt me verder weinig, maar zoals gezegd het zit niet in mijn normale werkzaamheden.

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lp77
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 01-07 20:23
https://www.lidl.nl/p/par...645F52426686175F99365E471

Is dit iets om behangklaar gestucte wanden sausklaar te maken of is dat sowieso een kansloze missie?

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Teijgetje
Ben ik de enige bij wie het soms ongewild iets uit de hand loopt?

Ik had een fijn lasapparaatje, een Lincoln Invertec 145-S.
Last elektrodes tot 3,5 mm heel makkelijk, max 145A, kan eventueel als Lift-Tig gebruikt worden met de juiste toorts en is ook te gebruiken gevoed door een aggregaat.
En licht en handzaam, alles incl elektroden paste in een groentekrat.

Alleen die slak altijd. :(
Of hele dunne plaatjes. :X

Dus maar eens gekeken op Marktplaats of daar wat leuks voorbij kwam.
Natuurlijk is daar zat te vinden aan MIG, TIG, MMA(elektroden) of flux (gasgevulde draad/MIG zonder gas).
Uiteindelijk een beetje gevallen voor een 1x gebruikt (dus nog nieuw) multilasapparaat, al vond ik hem eigenlijk te duur.
En was dus blij toen hij er niet meer op stond. :+

Toen hij toch weer in de zoekresultaten voorbijkwam toch maar een bod gedaan van 35 onder de vraagprijs (€190 onder de nieuwprijs).
Daar mocht ik hem voor ophalen.
Het betreft een Stamos S-Migma-250-IGBT.
Deze last zowel MIG/MAG, TIG, MMA (elektroden) en gasgevulde (flux)draad op spoel zonder lasgas.
Werkcyclus is 60% op 250 A en 100% voor 190A, met alle lasprocessen.
Last draad tot 0,8 mm op 5 kg spoel en elektroden tot 5 mm.
De bijgeleverde massa en elekrodenkabel zijn belachelijk kort, maar daar heb ik zelf 5 meter uitvoeringen van.
De MIG-kabel is maar 1,75 meter, wat lang genoeg is als je aluminium wil lassen maar kort als je rondom een auto o.i.d bezig bent. Jammer dat de kabel een vaste aansluiting heeft ipv een connector.
De TIG-kabel is 3,7 m lang, en het is wel jammer dat je geen aluminium kan TIG lassen omdat de spanning niet op omgedraaid (naar AC) kan daarvoor (kwam ik later achter).

Dus dan ben je klaar denk je......weggooigasflesje menggas 2,2 L op 100 bar (220L) (a € 52) en een reduceerventieltje en gaan. oOo
Die optie was goedkoper dan 1 liter flesjes a 60 bar (60 liter a ca €21)

Beetje spelen, is tenslotte allemaal nieuw, en lekker een lasklusje doen. *O*
10 minuten later lastte dat ding voor geen meter meer. -O-
Alle instellingen geprobeerd maar werd alleen maar slechter. Had nog nooit zulke slechte lassen geproduceerd. :X
Tot je als beginnend MIGger maar eens het gas checkt en dat schoon op blijkt te zijn.
Na een beetje zoek en rekenwerk bleek dat je met ca 7L/min je maar een half uurtje kan lassen voor je gas op is. :?
Dus als je 20 minuten hebt zitten spelen.......tel uit je winst. :X

Eerst weer een weggooifles besteld, met extra een beter reduceerventiel met manometer, zodat ik het gas beter kan instellen qua volume, maar daarna toch bedacht dat het zo een dure hobby gaat worden als een vulling voor een 10L fles op 200 bar (2 m³ gas, 2000 L) om de hoek €37 ex kost.
Dus maar op zoek naar een eigendomsfles menggas die ik bij mijn gasleverancier om de hoek in hun ruilsysteem kon laten opnemen.
Uiteindelijk kostte me de gevulde fles, incl koop en attest zodat ik alleen nog maar om hoef te ruilen voortaan, een 115 euro. (ipv gemiddeld €200).
En dan nog een knap reduceerventiel met dubbele manometer.

En dan zit je op een punt dat je prima kunt lassen maar dat de set wel vrij onhandelbaar groot en zwaar is geworden. En je niet even je gasfles om wil gooien per ongeluk.
Dus ook maar een handig karretje er bij gekocht, waar alles in past, zodat het mobiel wordt....... :+

Al met al kost me de hele handel nu zo`n €500 totaal incl vervoer, weggooifles en reduceerventiel daarvoor, veel meer dan ik dacht als geintje uit te geven.
Het volgende zijn natuurlijk wat rolletjes RVS en aluminium 0,8 mm, en een weggooicilinder Argon daarvoor.
Want je weet nooit wanneer je dat moet lassen naturlijk. :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SMxSkEhfL34NWcPmm5tJJP4WTXg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JchTmljOtYCgAVhAjVoIXjWZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AYgptzLvsBG5kiwwASILwmGcetU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EuyPPGao1ubJDluXQI9jtUVn.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Akqu8AjSHrn5LllvsLvuBf_ET54=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h9ae3Wtfr3cyGeqNEhM4CWXs.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/flkqROrAUjmsj6rS7SHARcMsc3g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yGA4it4EAFjU1tUIwfaYCSYl.jpg?f=fotoalbum_tile

Maar toch wel blij, het last als een tierelier en staat nu voor de grijp ipv opgeborgen in een kist. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Niet online
@lp77 er zijn wat tweakers in het klus topic met ervaring met deze unit dacht ik.

Heb je een grote oppervlakte te schuren? Ik heb hiervoor een excenterschuurmachine (Dewalt DWE6423) gebruikt. Onhandiger maar later beter inzetbaar. Met zo een langnek kan je niets meer na je klus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lp77
sloth schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 19:33:
@lp77 er zijn wat tweakers in het klus topic met ervaring met deze unit dacht ik.

Heb je een grote oppervlakte te schuren? Ik heb hiervoor een excenterschuurmachine (Dewalt DWE6423) gebruikt. Onhandiger maar later beter inzetbaar. Met zo een langnek kan je niets meer na je klus.
Het is éénmalig gebruik in een nieuwbouwhuis:
- behangklaar gestucte wanden (ik twijfel of ik deze voor de meersprijs sausklaar op zal laten leveren);
- voor de schuine daken (van die groene plaat) op de verdieping die geschilderd moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palindrome
rockhopper schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 18:42:
[...]

Doe ik zelden en dat doe je niet met een klopboor trouwens ;)
Maar je kan kijken of die van Heller bevallen, zal de hornbach wel hebben of anders die van Rubi, zijn redelijk betaalbaar. Dat "was/wax" zegt me verder weinig, maar zoals gezegd het zit niet in mijn normale werkzaamheden.
Nee dat snap ik dat je dat niet met klopbaar doet, maar dat heb ik dan ook niet gezegd ;).

Je hebt watergekoeld diamant boren en boren die gekoeld worden door wax.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:56

franssie

Save the albatross

lp77 schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 19:52:
[...]

Het is éénmalig gebruik in een nieuwbouwhuis:
- behangklaar gestucte wanden (ik twijfel of ik deze voor de meersprijs sausklaar op zal laten leveren);
- voor de schuine daken (van die groene plaat) op de verdieping die geschilderd moeten worden.
Voor die 50 euro ga je er geen spijt van krijgen. Mijn schilder gebruikt ook zo'n goedkoop model (Pools merk) wat hij voor de rest Festool gebruikt.
Je kan er echt meters mee maken boven je hoofd en hoog, als je elke keer je rolsteiger of erger je trap moet verzetten ga je balen dat je deze niet hebt. Tip, overleg met je stucadoor hoe glad hij het wel hebben en huur een bouw stofzuiger.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zeeuw
  • Laatst online: 16:29

Zeeuw

5.6

Project Farm heeft er een aantal getest!

Read the badge, Bitch!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iop
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-07 23:22

iop

Misschien is dit wat:
https://www.bosch-profess.../gdx-18v-200-c-06019G4204

2-in-1 bithouder met 1/4" binnenzeskant en 1/2" vierkant

[ Voor 14% gewijzigd door iop op 21-10-2021 21:37 ]

mag de groeten niet doen dus dat doe ik niet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lp77
franssie schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 21:11:
[...]

Voor die 50 euro ga je er geen spijt van krijgen. Mijn schilder gebruikt ook zo'n goedkoop model (Pools merk) wat hij voor de rest Festool gebruikt.
Je kan er echt meters mee maken boven je hoofd en hoog, als je elke keer je rolsteiger of erger je trap moet verzetten ga je balen dat je deze niet hebt. Tip, overleg met je stucadoor hoe glad hij het wel hebben en huur een bouw stofzuiger.
Wat bedoel je met “overleg met je stucadoor....”. Ik vroeg mij af of ik behangklaar gestuct zou kunnen upgraden naar (bijna) sausklaar ipv betalen om de wanden meteen sausklaar te laten stucen.

Ik weet gerust dat stucen echt wel vakwerk is. Maar hoeveel meerwerk is sausklaar echt? Misschien dat iemand mij dat uit kan leggen?

Mijn hele simpele gedachte is dat wanneer een stucadoor aan het stucen is, hij dit sowieso netjes wil doen. Hoe groot is dan het verschil tussen behang- en sausklaar? Of wordt er bij sausklaar nog een extra (en dichtere) laag aangebracht dat de €9/m2 meerprijs verantwoord?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
@lp77
Sausklaar is gewoon extra werk om het echt glad te krijgen zodat je ook niet meer hoeft te schuren.

Hier wordt het uitgelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lp77
Teijgetje schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 21:49:
@lp77
Sausklaar is gewoon extra werk om het echt glad te krijgen zodat je ook niet meer hoeft te schuren.

Hier wordt het uitgelegd.
Duidelijk verhaal. Nu nog een keuze maken.....€’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:56

franssie

Save the albatross

lp77 schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 22:34:
[...]

Duidelijk verhaal. Nu nog een keuze maken.....€’s.....
Lastig omdat je niet weet hoe strak behangpapierklaar al is. Stucen kost zo rond de 25 per M2. En niemand wil meer behang terwijl dat wel goed afwasbaar is tegenwoordig, Sigma heeft ook wel van die latex (een die heb ik) maar dat spul is ook niet gratis zeg maar.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeweetje
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14:04
lp77 schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 21:39:
[...]

Wat bedoel je met “overleg met je stucadoor....”. Ik vroeg mij af of ik behangklaar gestuct zou kunnen upgraden naar (bijna) sausklaar ipv betalen om de wanden meteen sausklaar te laten stucen.

Ik weet gerust dat stucen echt wel vakwerk is. Maar hoeveel meerwerk is sausklaar echt? Misschien dat iemand mij dat uit kan leggen?

Mijn hele simpele gedachte is dat wanneer een stucadoor aan het stucen is, hij dit sowieso netjes wil doen. Hoe groot is dan het verschil tussen behang- en sausklaar? Of wordt er bij sausklaar nog een extra (en dichtere) laag aangebracht dat de €9/m2 meerprijs verantwoord?
9 euro per m2 is redelijk aan de prijs, behangklaar is echter ruwer en meer open van structuur. Bij sausklaar gaan ze er nogmaals overheen met een sponsbord en messen ze de muur opnieuw af.
Later afwerken is niet zomaar even bijschuren en bij plamuren voor een sausklare muur, verschil ga je zien in structuur en plekken na het sausen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flextrip
  • Registratie: Mei 2020
  • Nu online
Heeft iemand ervaring/advies betreffende een verfspuit op accu? Ik wil hem graag gebruiken om een groot oppervlak te beitsen.

Ik heb reeds 6 18V LXT Makita accu's, maar volgens mij heeft Makita geen verfspuiten in hun assortiment.

Hier staan bijvoorbeeld enkele opties, maar de verschillende merken zeggen mij eigenlijk niet zoveel:

https://www.beslist.nl/products/klussen/r/verfspuit_op_accu/

Ik denk dat de kans klein is dat ik met een verloop mijn LXT accu's kan gebruiken, maar het zou wel in de kosten schelen.

Daarnaast ben ik dus ook benieuwd naar zaken waar ik eventueel op kan letten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huppelepups
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 13:34
iop schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 21:36:
[...]

Misschien is dit wat:
https://www.bosch-profess.../gdx-18v-200-c-06019G4204

2-in-1 bithouder met 1/4" binnenzeskant en 1/2" vierkant
Ik zit op het Dewalt platform en heb al een slagmoerschroevendraaier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lankman
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Teijgetje schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 19:33:
......
Kost wat, maar is al met al toch wel een goeie deal geweest! Nu heb je mooi spul, en kan je alles lassen.

Ik zit zelf wel eens stiekem te kijken om te leren lassen, gewoon omdat het leuk lijkt, geen projekten. Heb best een ruime schuur, maar met 3 kinderen even goed bijna geen ruimte erin. Vraag me af wat dan het best te doen: electrode of fluxcore voor buiten, of toch maar Mig voor binnen. de enige ervaring die ik heb is Youtube :). Is binnen lassen een risico, wordt het 'vuil'? Buiten lijkt me sowieso beter voor gezondheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Teijgetje schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 19:33:
Je bent duidelijk de enige. Echt. O-)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Teijgetje
@Lankman

Ja, binnen lassen is een risico, met elk lasproces.
Is het niet voor luchtverontreiniging dan is het wel voor brandgevaar.
En daarvoor heb je afzuiging nodig (volgens Arbo) maar toch minimaal hele goede ventilatie, (en een brandblusser in de buurt).
Ook wel begrijpelijk want zonder ventilatie of afzuiging staat in no time de ruimte vol met rook (vnl. met MMA en FCAW), maar ook met MIG/TIG is een opbouwend niveau van Argon/CO² niet bevorderlijk voor je gezondheid.

Buiten lassen kan prima met vrijwel alle processen alleen heb je bij MIG/MAG/TIG dan meer gasdruk nodig omdat het iets/deels verwaaid. De gasdruk pas je dus aan aan de wind om voldoende afscherming te houden.
Dat heb je uiteraard bij elektroden (MMA) of fluxcore (FCAW) niet, alleen heb je daar weer slak en spetters bij.
En van dat schoonmaakwerk wou ik juist van af.

Voordeel van MMA is dat de inbranding in het te lassen materiaal makkelijker is.
Het grote voordeel vanaf een rol lassen (MIG/MAG/FCAW) is dat je hand op dezelfde afstand blijft. Bij elektroden "duw" je die er langzaam in en verandert de afstand dus continu, en ook bij bochten maakt de lengte van de elektrode uit hoe groot je moet zwaaien om de lasboog netjes achter de elektrode te houden.
Het voordeel van MIG/MAG t.o.v. FCAW, naast niet schoonmaken en minder/geen spetters, is dat je zowel slepend als duwend kan lassen.
Bij FCAW las je alleen slepend ivm de slak. Slepend (geribbeld) of duwend (vloeiender) geeft een andere las. Bij FCAW moet de massaklem positief en de toorts negatief zijn, dus de polariteit is omgedraaid tov MIG.
Preparatie is alles om een mooie las te leggen, dus het oppervlak goed schoonmaken en eventueel randen afschuinen. MMA is wat dat betreft iets vergevender, er zijn elektroden die gewoon overal doorheen lassen.

Voor de beginner is FCAW denk ik de meest economische methode, en daarmee kan je ook dun materiaal lassen zonder dat je het wegblaast zoals met een elektrode vaak gebeurt.
Alleen dik materiaal lassen gaat wat slechter/minder met de hobbymachines. Dat geldt natuurlijk voor alle lasapparaten met een beperkt spanningsbereik. Je zal vaak twee of drie lassen langs elkaar moeten leggen om voldoende lashoogte te krijgen die ook goed in elkaar ingesmolten zijn.

Maar MIG voor buiten gaat dus ook prima, kost alleen wat meer gas.

FCAW een beetje uitgelegd.
Mythen wbt FCAW ontkracht.
Tips om nette MIG lassen te krijgen. Geldt eigenlijk voor alle lasprocessen. Vooral die muscle-memory is een goeie, zo weet je ook bij elektroden bv hoe je moet zwaaien door de bocht.
Slepend of duwend lassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lankman
  • Niet online
Dank je voor het uitgebreide antwoord!
Ik wist al wel aardig wat uit youtube filmpjes, maar das allemaal theorie. jouw praktijk ervaring geeft toch nieuwe inzichten (buiten Mig gaat wel). Ik neigde zelf naar fluxcore vanwege betaalbaar, makkelijk buiten, makkelijker te leren dan electrode (en dunner mogelijk dan electrode). Grote nadeel dan natuurlijk de spetters, en dus extra slijpen, wat weer herrie maakt voor buren.

denk dat ik dan toch maar voor die Parkside allrounder ga, dan kan ik beginnen met fluxcore, en evt later nog eens overschakelen naar MIG.

Nogmaals bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes
Palindrome schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 17:12:
[...]

Rubi of Carat. En dan even kijken of je voor op een schroefmachine of slijptol hebt. Persoonlijk maak ik de diamantboortjes nat en boor dan. Tussendoor af en toe even een beetje nat maken voor het afkoelen.

Ik gebruik ze af en toe bij montagewerk in badkamers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Framoes schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 14:26:
Rubi of Carat. En dan even kijken of je voor op een schroefmachine of slijptol hebt. Persoonlijk maak ik de diamantboortjes nat en boor dan. Tussendoor af en toe even een beetje nat maken voor het afkoelen.

Het hangt ook af van de hardheid van de tegels. Sommige tegels kom je met een goede steenboor ook wel doorheen, sommige ook totaal niet. Ik heb ook (droog)diamantboortjes van Carat, die doen het goed in onze (wand)tegels. Duurt wel even, en je hebt ook iets nodig om ze gecentreerd te houden.

Je kan ze ook voor een slijptol nemen (als er bij staat dat ze voor M14 zijn, is het voor een slijptol). Die draait harder, dus gat is sneller gemaakt. Wel nat proberen te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
henkie196 schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 14:42:
[...]

Het hangt ook af van de hardheid van de tegels. Sommige tegels kom je met een goede steenboor ook wel doorheen, sommige ook totaal niet. Ik heb ook (droog)diamantboortjes van Carat, die doen het goed in onze (wand)tegels. Duurt wel even, en je hebt ook iets nodig om ze gecentreerd te houden.

Je kan ze ook voor een slijptol nemen (als er bij staat dat ze voor M14 zijn, is het voor een slijptol). Die draait harder, dus gat is sneller gemaakt. Wel nat proberen te houden.
Klopt, de meeste standaard geglazuurde tegels zijn prima te doen met gewoon boortje of evt glasboortje.

Met die slijptolboortjes hou ik het boortje meestal schuin tov de wand, laat de slijptol draaien en druk hem dan tegen de wand. Dat gaat ook prima.

En anders van 18mm underlayment een mal maken om de boortjes te centreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Framoes schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 14:51:

En anders van 18mm underlayment een mal maken om de boortjes te centreren.
Ik maak altijd een mal van hardboard of soortgelijk 3, 4 of 5 mm spul, zelfs dun mdf.
Daar boor je met de diamantboor simpel in, even schuin beginnen, en is dik genoeg om de boor op de juiste plaats in te zetten. Als je een paar mm in de vloer of muur bent heb je de mal niet meer nodig.
Dus zo`n dikke boormal is imo niet nodig, ik gebruik het nooit. Ook met losse tegels half inboren is een dunne mal genoeg.
Je moet hem wel vast op zijn plek duwen.

Bij de iets grotere diamantboren kun je even een schuursponsje aanboren/knippen/snijden. Dit kan je dan nat maken en in het hart doen zodat je tijdens het boren water hebt.
Hoe sneller je boort hoe eerder je het water uit de spons draait natuurlijk.
Je moet natuurlijk wel wat troep kunnen maken met water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 16:21
Framoes schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 14:26:
[...]

Goedkope van ecotools. Laatst in de aanbieding voor 5 euro per stuk.

Heb eens geteld en met de 6mm meer dan 25 gaten geboord. Alleen tussen de gaten door gekoeld en niet tijdens. En boortje is nog niet op. Echt top spul voor weinig geld.

Is voor in de slijptol trouwens..

Met een mal doe ik nooit, boortje voorzichtig schuin laten pakken in de tegel en dan rustig rechtop brengen.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
Lankman schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 13:50:

denk dat ik dan toch maar voor die Parkside allrounder ga, dan kan ik beginnen met fluxcore, en evt later nog eens overschakelen naar MIG.
Mocht je ook nadenken over een laskar, bij Sybshop is hij een stuk goedkoper, voor €59,44 thuisgestuurd, dan bij de Lidl, €85,98 incl verzenden.
Zelfde kar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Teijgetje schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 21:53:
[...]

Ik maak altijd een mal van hardboard of soortgelijk 3, 4 of 5 mm spul, zelfs dun mdf.
Daar boor je met de diamantboor simpel in, even schuin beginnen, en is dik genoeg om de boor op de juiste plaats in te zetten. Als je een paar mm in de vloer of muur bent heb je de mal niet meer nodig.
Dus zo`n dikke boormal is imo niet nodig, ik gebruik het nooit. Ook met losse tegels half inboren is een dunne mal genoeg.
Je moet hem wel vast op zijn plek duwen.

Bij de iets grotere diamantboren kun je even een schuursponsje aanboren/knippen/snijden. Dit kan je dan nat maken en in het hart doen zodat je tijdens het boren water hebt.
Hoe sneller je boort hoe eerder je het water uit de spons draait natuurlijk.
Je moet natuurlijk wel wat troep kunnen maken met water.
Ik gebruik altijd de andere methode die ik noemde. Schuin aansnijden en dan als je 'grip' hebt recht op de wand.

Maar een mal kan waarschijnlijk ook prima dun zijn.
Makrolon schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 23:22:
[...]

Goedkope van ecotools. Laatst in de aanbieding voor 5 euro per stuk.

Heb eens geteld en met de 6mm meer dan 25 gaten geboord. Alleen tussen de gaten door gekoeld en niet tijdens. En boortje is nog niet op. Echt top spul voor weinig geld.

Is voor in de slijptol trouwens..

Met een mal doe ik nooit, boortje voorzichtig schuin laten pakken in de tegel en dan rustig rechtop brengen.
Ik heb er ook een paar van ecotools, maar die zijn helaas alleen online te bestellen. Vind die van Rubi trouwens wel iets beter. Boren iets sneller. Maar de prijs/kwaliteit van ecotools is wel heel goed.

Ik koop ze ook nog wel eens van het merk Red. Die zijn ook goed.

En schuin aansnijden vind ik ook het makkelijkst. Werkt eigenlijk altijd goed en het snelst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Met schuin aansnijden kan hij wel eens wegschieten.
Of net afwijken van de plaats.
Niet zo erg als het je eigen tegels zijn.
Wat minder als je het voor je werk doet en je tegels met krassen moet gaan vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
Teijgetje schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 02:05:
Wat minder als je het voor je werk doet en je tegels met krassen moet gaan vervangen.
Ik doe het voor m'n werk ;) en gaat altijd goed op die manier.

Rubi heeft eventueel ook een zuignap er voor die je op de juiste plek plaatst als geleider voor je boor.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
Die rubber zuignap "plakt" alleen op gladde tegels.
Zodra er reliëf in zit is het tricky en wil hij nog wel eens loskomen.
Mallen gebruik ik tijdens het tegelen voor de grote gaten en ook omdat je daarmee een deelgat kunt boren op de exacte plek.

De rubi gres met het plakwaterreservoir doet dat niet en geeft altijd het gat op exact de goede plek voor gaten tot 12 mm.

En tegels lijken wel steeds harder te worden, bij de laatste die ik plaatste was ik ca 10 minuten per gat aan het boren met (nieuwe) rubi gres.

Ik neem geen risico als het bijna klaar is en er alleen nog wat gaatjes geboord moeten, de boor-uren worden ook betaald.
Maar dat moet iedereen voor zichzelf weten natuurlijk. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pantslol
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23-07 17:22
nu het toch over tegelen gaat

iemand ervaring met zo'n tegelzaag?

heb nu de badkamer en keuken met zo'n ding gedaan. Alhoewel de zaagsnedes goed strak zijn, vooral vergeleken met een tegelsnijder, wijkt de machine en is het lastig om een rechte snede te maken.

Nadeel is enkel dat ik het grootste aantal m2 dus al heb getegeld en het misschien zonde is om een dure machine voor de hal/toilet aan te schaffen, maargoed wie weet voor een volgend huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
Teijgetje schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 10:03:
Die rubber zuignap "plakt" alleen op gladde tegels.
Zodra er reliëf in zit is het tricky en wil hij nog wel eens loskomen.
Mallen gebruik ik tijdens het tegelen voor de grote gaten en ook omdat je daarmee een deelgat kunt boren op de exacte plek.

De rubi gres met het plakwaterreservoir doet dat niet en geeft altijd het gat op exact de goede plek voor gaten tot 12 mm.

En tegels lijken wel steeds harder te worden, bij de laatste die ik plaatste was ik ca 10 minuten per gat aan het boren met (nieuwe) rubi gres.

Ik neem geen risico als het bijna klaar is en er alleen nog wat gaatjes geboord moeten, de boor-uren worden ook betaald.
Maar dat moet iedereen voor zichzelf weten natuurlijk. ;)
Ja dat klopt. Ik had die zuignap gekocht met de waterkoelingset er bij, maar dat vind ik helemaal waardeloos. alles word goor...

Ik boor alles tegenwoordig met de slijptol, dan gaan de gaten wel vlot hoor. als ik snel tel zit je zo aan 20 gaten in een badkamer dat scheelt nogal.

En inderdaad, dat moet ieder voor zich weten. Als ik 2 uur eerder klaar ben worden die 2 uren ook gewoon betaald :9 werk altijd op offertebasis. En het gaat eigenlijk nooit fout. met de slijptol kan je wel beter 'richten' dan met de boormachine vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
pantslol schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 17:57:

heb nu de badkamer en keuken met zo'n ding gedaan. Alhoewel de zaagsnedes goed strak zijn, vooral vergeleken met een tegelsnijder, wijkt de machine en is het lastig om een rechte snede te maken.

Nadeel is enkel dat ik het grootste aantal m2 dus al heb getegeld en het misschien zonde is om een dure machine voor de hal/toilet aan te schaffen, maargoed wie weet voor een volgend huis.
Ik zweer bij een tegelsnijder hoor.. Als je een goeie hebt snijd dat echt strak, en mega snel zonder troep. En de randen van de tegels komen meestal in de kitvoeg.

Maar het lijkt me dat zon zaag goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16:49
pantslol schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 17:57:

Geen ervaring, maar ziet er in dit filmpje heel handig uit:

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joris1234
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 12-05 17:12
Ik ben op zoek naar een nieuwe accu boorschroefmachine voor klussen om het huis. Ik zoek een redelijke krachtige en vooral robuuste machine die lang mee gaat. Ik twijfel tussen deze twee machines voor ongeveer dezelfde prijs.

https://www.metabo.com/nl...u-boorschroefmachine.html

https://www.makita.nl/artikel/ddf453sfe.html

Ik twijfel om voor de (hopelijk) Duitse degelijkheid te gaan of voor de betere accu van de Makita. Ook begrijp ik dat Makita meer producten aanbiedt in het accu segment.

Iemand een handige tip voor het kiezen? Of wellicht nog andere opties kwa merken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Zat te zoeken naar een eenvoudige goedkope workmate al dan niet een B&D.

Dit was toen...een aanbieding ooit... rond de 3 tientjes en ik kwam een vraag tegen van een B&D WM 301, maar met nu 54 euro vond ik die veel te duur.
Gezocht op goedkopere varianten (non)-B&D .. .vond er niet zoveel tot ik ineens een WM301 aanbieding zag €34,90 bijna €20 onder de gangbare prijs en ook nog gratis thuis bezorgd. Ik hoef echt niet meer dan deze, maar heb wel vaak de behoefte aan eigenlijk 2 exemplaren, ik heb geen werkschuur oid waar ik meer zou kunnen doen. vandaag zijn ze binnengekomen.
Tis wel een zelfbouw pakketje, had dat ff over het hoofd gezien... maar 1-tje zit al in elkaar.. morgenvroeg de andere. Is mooi geweest voor vandaag vanaf 5.00 uur.

[ Voor 4% gewijzigd door route99 op 23-10-2021 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Teijgetje schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 02:05:
Ik doe het ook voor m'n werk. Heb tot nu toe nog niet gehad dat het boortje wegschoot (even afkloppen), maar dat is idd een risico. Met de boortjes op een slijptol gaat schuin aansnijden wel beter door de snelheid van de slijptol.

En tegels worden idd steeds harder. Veel van die tegels met natuursteen motief zijn zo hard dat ik er met glasboortje al niet meer aan begin. Dat gaat met simpele glazuurtegels wel prima.
joris1234 schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 19:47:
Ik ben op zoek naar een nieuwe accu boorschroefmachine voor klussen om het huis. Ik zoek een redelijke krachtige en vooral robuuste machine die lang mee gaat. Ik twijfel tussen deze twee machines voor ongeveer dezelfde prijs.

Ik twijfel om voor de (hopelijk) Duitse degelijkheid te gaan of voor de betere accu van de Makita. Ook begrijp ik dat Makita meer producten aanbiedt in het accu segment.

Iemand een handige tip voor het kiezen? Of wellicht nog andere opties kwa merken?
Die Metabo is misschien van een Duits merk, maar is 100% zeker made in China. Alleen de duurdere Metabo's worden in Duitsland gemaakt en zijn dus van Duitse degelijkheid. Dit is overigens een prima schroefmachine om mee te beginnen hoor, maar niet vergelijkbaar met de duurdere.

Die Makita is een 10 jaar oud model dat ze nu als budget verkopen.

Voor 1 of 2 tientjes meer heb je een DDF482RFE die qua ontwerp, formaat en ergonomie beter is. Daarnaast krijg je bij de 482 ook een snellader ipv langzame en een Mbox ipv koffer. Die lader is los al €20 duurder en een Mbox is ook duurder dan gewone koffer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Zo, ik heb dit weekend mijn tochtstrips gezaagd op de afkortzaag met het Bosch blaadje dat @Twijfels aanraadde. Ging prima, enige was ff opletten dat het rubber ook netjes gezaagd werd. Dit heb ik opgelost door de tochtstrip met het aluminium boven op de tafel te klemmen en dan heel rustig (standje 2 vd 6 en relaxed omlaag gaan) te zagen. Je merkt ook dat het aluminium zo dun en slap is dat je op moet letten dat het niet vervormt.

Wel wat krasjes gekregen op mijn fence door aluminum dat wegspringt of toch braampjes maakte. Volgende keer klem ik daar wat latjes op. Dank voor het advies gents.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
@pantslol
Ja, ik heb zo`n zaag.
Weliswaar niet van Rubi maar soortgelijk en max 70 cm zaaglengte.
Het grote verschil met mijn zaag is denk ik dat ik het blad/machine omhoog kan halen. En dus ook kan invallen om bv een luikje midden in een tegel te zagen.
Die mogelijkheid zie ik hier eigenlijk niet in.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VnHpZqfsr0k1dSXZQTDMEfFn1Hw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y4qBUaHyfZriuC8Y84ZJJUUc.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BL790ZgGjR1sKUC3KKVRlloTlxo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AWfkaJhxqxC6cDrv5aw3N7cw.jpg?f=fotoalbum_tile

Maar dat werkt prima, zowel recht als schuin/verstek. En langer gaat soms ook al is dat wel een uitdaging omdat de tegel dan niet mooi op beide kanten ondersteund is.

Ik heb ook een goede Rubi tegelsnijder, een TR 700-S.

Beide apparaten zijn uit de tijd dat 60 cm tegels groot waren, inmiddels gaan we naar tegels van 90 á 100 cm wat men mooi vind.
Gelukkig voldoen ze nog in 80% van mijn tegelwerk.
Wat ik gebruik hangt af van de tegels en hoe die snijden. Snijden gaat sneller maar soms breekt een hoek dan niet recht bij dikke grestegels.
En dunne randjes van tegels afsnijden wil ook niet altijd.
Zagen is altijd goed.
Bij mijn laatste badkamer kreeg ik bijvoorbeeld een foto met steensverband als voorbeeld wat ze wilden en toen ik het voor de zekerheid nog even vroeg (waren op vakantie) bleek dat ze de tegels wel recht boven elkaar wilden. 8)7
Omdat je dan bij mooi verdeelde tegels veel meer afval hebt, heb ik alles gezaagd omdat ik exact genoeg tegels had en me geen fout kon permitteren.
Fijn als je dat van tevoren weet en genoeg snijverlies kan bestellen. |:( :X
Extra tegels bestellen duurde 6 weken en dan moet je ook nog maar afwachten of de kleur exact matched gezien je uit een andere batch geleverd krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cruijff14
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:03
Thijskoman schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 16:56:
[...]

Ik heb zowel met de Bosch als Festool ervaring, de Bosch is van mijzelf en de Festool heb ik wel eens van mijn broertje geleend die professioneel meubelmaker is. De Festool werkt fijner (minder vibratie), echter met de Bosch haal je ook een prima resultaat en dat voor ongeveer de helft van het geld en meer opzetstukken.

Als jij meer dan 300 euro over hebt voor een schuurmachine dan moet je dat er gewoon aan uitgeven. Mijn broertje zal zeggen dat het zonde van je geld is als je hem maar incidenteel gebruikt. Ik heb het er zelf niet voor over omdat ik het ook maar af en toe nodig heb en de Bosch prima werkt. Beetje overkill om hetzelfde in huis te halen als iemand die er dagelijks mee werkt. Maar dat ben ik.
Na lang wikken en wegen uiteindelijk vanavond de Bosch GSS 160 aangeschaft. Kreeg per toeval een melding dat ‘ie nu ook mooi afgeprijsd was naar +/- €100 op Amazon https://www.amazon.de/dp/...7091401_487024491_TE_item dus toen direct toegeslagen :P

Ga binnenkort eens even testen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjohan14
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23-07 20:36
Binnenkort wil ik extra installatiebuizen door door een betonnen verdiepingsvloer voeren en daar heb ik denk ik een sds+ betonboor en een spouwkijker of endoscoopcamera nodig. Ik heb hierin geen ervaring daarom vraag ik graag naar die van jullie en eventuele adviezen.

De verdiepingsvloer is ongeveer 20-25cm dik. Het is zo'n standaard plaat die in heel veel nieuwbouw gebruikt is vanaf midden jaren 90, en keihard. De diameter van de buis wordt of 19f 25 mm en ik heb een Metabo UHEV 2860 boorhamer waar het volgens de specificaties wel mee moet lukken.

Drie opties die ik overweeg zijn:
-huren bij Boels (geen idee wat dat kost)
-https://www.ecotools.nl/sds-hamerboor-20-0-x-450-mm-4s (erg goedkoop)
-https://rs-tools.nl/hamerboor-sds-plus-quattro-x (waarschijnlijk erg goed, maar ook erg duur)

Waar ik nog niet achter ben is:

-Welke diameter boor heb ik nodig? Is een boor met dezelfde diameter als de opgegeven buitenmaat van de installatiebuis voldoende of is het juist beter de boor enkele mm dikker te kiezen? Ik houd het gat het liefst zo klein mogelijk omdat dit de buis voor een gedeelte zal moeten fixeren.
-Is het mogelijk om vanuit de hand te boren? Ik ben niet onhandig, maar ik heb zulke grote gaten nog nooit geboord. Het moet wel redelijk recht naar beneden kunnen, want ik wil dit gat binnen enkele cm van bestaande afvoerpijpen boren.
-Heeft de goedkopere boor een groter risico vast te slaan of af te breken, of hangt dit vooral boortechniek?
Een afgebroken of vastzittende boor zou erg vervelend zijn, want ik heb waarschijnlijk niet veel ruimte om er veel gaten naast te boren.
-Zijn er andere nadelen van goedkopere boren en is dit relevant bij sporadisch gebruik?

Als er met de boor van ecotools netjes te boren is lijkt me dit voor mij de beste optie. Alhoewel ik graag redenen hoor om te dure spullen aan te schaffen ;). Heeft iemand ervaring met deze boren van ecotools of andere goedkopere opties aan te raden?

Een video endoscoop zou dit een stuk makkelijker en veiliger (voor eventuele andere leidingen) maken.
Zo'n ding lijkt me heel fijn om te hebben liggen. Ik heb de laatste jaren al vaak liggen knoeien met om hoekjes en door gaatjes fotograferen, dus ik ga zo's ding vaker gebruiken. Door een afvoerlijding kunnen kijken lijkt mij ook handig.

Er zijn behoudens reviews op amazon weinig beoordelingen te vinden. Sommige fabrikanten schijnen zelfs een tegoedbon te geven als je 5 sterren geeft dus ik hoop dat mensen hier ervaring willen delen. Tot nu toe ben ik tegengekomen:

https://www.amazon.nl/-/e...oop&qid=1635166901&sr=8-2

Ik heb de accu's en lader al, en het ding werkt ook op batterijen. Bosch professional, dus degelijkheid is gegarandeerd lijkt me. De resolutie is wel erg laag vergeleken met andere modellen. En er zit alleen een camera op de tip en de beoordelingen zijn minder positief dan ik van Bosch professional artikelen gewend ben.

https://www.toolstation.n...ra/p55965?searchstr=video

Ik heb een laserliner 360 graden laser en die bevalt met goed. Is degelijk gebouwd dus hetzelfde verwacht ik hier. Hij werkt op 4x AA maar dat vind ik zelf een voordeel. Dan heb ik geen problemen met accu's die niet meer te verkrijgen zijn over enkele jaren. Ook deze heeft alleen een camera op de tip.

Maar als je dan op Amazon gaat kijken kun je scopen kopen tussen de 100 en 170 euro die dezelfde kwaliteit lijken te leveren.

https://www.amazon.de/dp/..._s_sparkle_mcd_asin_0_img

https://www.amazon.de/dp/..._s_sparkle_mcd_asin_1_img

https://www.amazon.de/Tes...vTm90TG9nQ2xpY2s9dHJ1ZQ==

Veel van deze modellen hebben een tweede camera haaks op de scoop, waardoor je heel makkelijk 90 de hoek om kijk. De opgegeven resolutie is ook hoger. Nadelen van deze camera's vind ik dat ik wat minder vertrouwen heb in de degelijkheid (beoordelingen wisselen heel erg, en zijn mogelijk "gekocht"). Bij ieder apparaat heeft hele goede en hele slechte beoordelingen. Daarbij verwacht ik niet dat ik over 10 jaar nog vervangende accu's voor deze apparaten kan kopen, maar dat heb ik misschien verkeerd.

Hebben jullie misschien wel praktijkervaring en kunnen jullie me een kant opsturen?
joris1234 schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 19:47:

https://www.ibood.com/nl/...ombiboor-18-v-50-ah-accu/

volgens mij is Dewalt ook een merk dat goede machines maakt. Deze aanbieding zit in dezelfde prijsklasse en levert denk ik veel waar voor je geld. Er wordt 1 accu meegeleverd en het is wel een UK model. maar dat merk je alleen aan de stekker op de lader denk ik.

[ Voor 70% gewijzigd door jjohan14 op 25-10-2021 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjohan14
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23-07 20:36
@joris1234

Ik had niet goed naar je link gekeken. Maar je linkt een ouder model metabo.

De nieuwe versie is blijkbaar al voor 177 euro te krijgen bij toolstation

https://www.toolstation.n...661?searchstr=Metabo%20bs

Twee accu’s met nieuwere technologie.. Volgens de specificaties 10 nm meer (60 ipv 50) en koolborstelloos. Als je voor metabo kiest zou ik altijd deze kiezen ipv die uit jouw link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amdwarrior
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Iemand ervaringen met Parkside detector nu moet ik een paar gaten boren kan gok wagen maar huren kan ook helaas is dat voor mij 60 km rijden want bouwmarkt hier in de buurt verhuurt ze weer eens niet.

Om nou gelijk 200 Euro te betalen voor die paar gaten is voor mij ook beetje zonde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Amdwarrior schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 22:32:
Iemand ervaringen met Parkside detector nu moet ik een paar gaten boren kan gok wagen maar huren kan ook helaas is dat voor mij 60 km rijden want bouwmarkt hier in de buurt verhuurt ze weer eens niet.

Om nou gelijk 200 Euro te betalen voor die paar gaten is voor mij ook beetje zonde.
Nee.

Check ff dit topic een week of 2-3 geleden. Toen kwam dezelfde vraag voorbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amdwarrior
  • Nu online
Raymond schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 22:52:
[...]

Nee.

Check ff dit topic een week of 2-3 geleden. Toen kwam dezelfde vraag voorbij.
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/67796086
Die?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Uiteindelijk heb ik wel een exemplaar gehuurd bij Boels. 1 van de 2 vestigingen bij mij in de stad had een detector liggen, oud model maar heeft prima gewerkt. En ja, dat is vele malen goedkoper dan zo'n apparaat kopen óf je leidingen kapot hebben omdat je te lui was om zo'n ding even te gaan huren.

In mijn geval had ik al een leiding geraakt (naar mijn idee) en om te voorkomen dat ik een gaatje een paar centimeter er naast zou gaan boren en wederom in dezelfde leiding zou gaan zitten porren leek mij niet zo verstandig.

Uiteindelijk bleek dat er wel een leiding op de betreffende plek zat. Waar ik echter minder blij mee was is dat de betreffende boormachine later nog een keer de stoppen er uit deed klappen, met alleen maar eventjes aanzetten zonder belasting... Dat deed mij wel wat vragen oproepen. Na die keer niet nog een keer kunnen reproduceren maar de boormachine gaat binnenkort wel even uit elkaar voor onderhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amdwarrior
  • Nu online
Boels helemaal vergeten

https://www.boels-huurser...lleren/metaaldetector-122

Die wel in de buurt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:38
Stel je hebt 60 euro en je moet een accuboormachine kopen, welke zou je dan aanschaffen?

Ik kom zelf uit bij de Parkside 20v machine met een accu / lader er bij. Echter is deze momenteel uitverkocht. Een alternatief is de Powerplus POWX0069LI, maar ik weet niet of dit echt kwaliteit is.

Of is het wijsheid om een paar tientjes meer uit te geven. Het is bedoeld als cadeau aan iemand die niet te boek staat als doorgewinterde klusser. Doel zal waarschijnlijk zijn om een keer een kastje in elkaar te draaien of iets dergelijks. Mooiste zou zijn als er direct een klopfunctie op zit, maar volgens mij heeft hij betonnen muren, dat heeft dan weinig zin.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11:26

Pixeltje

Woo-woohoo!

NoepZor schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 15:51:
Stel je hebt 60 euro en je moet een accuboormachine kopen, welke zou je dan aanschaffen?

Ik kom zelf uit bij de Parkside 20v machine met een accu / lader er bij. Echter is deze momenteel uitverkocht. Een alternatief is de Powerplus POWX0069LI, maar ik weet niet of dit echt kwaliteit is.

Of is het wijsheid om een paar tientjes meer uit te geven. Het is bedoeld als cadeau aan iemand die niet te boek staat als doorgewinterde klusser. Doel zal waarschijnlijk zijn om een keer een kastje in elkaar te draaien of iets dergelijks. Mooiste zou zijn als er direct een klopfunctie op zit, maar volgens mij heeft hij betonnen muren, dat heeft dan weinig zin.
Ik zou voor de parkside gaan, of als je ietsje meer wilt uitgeven voor de 'parkside performance'. Heel geen slechte machines voor iemand die niet veel klust. Mocht het bevallen dan is er binnen hetzelfde accuplatform bij Lidl nog veel meer te koop.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond
Hoe hard is dat budget van 60 euro? Met het gevaar om uiteraard meteen het genoemde budget met 33% te overschrijden: Die machine waar de lidl heel veel reclame voor maakt, is volgens mij voor het geld (79,99) een uitstekend ding. En itt zn goedkopere broertje wel goed leverbaar :)
https://www.lidl.nl/p/par...oormachine-20v/p100272168

Edit: En zoals tussendoor fietsende pixeltje al stelt: Je stapt daarmee ook in het accu-systeem van de LIDL en dan kan je voor een prikkie ook andere machines erbij kopen eventueel :)

En als weggevertje ook risicoloos: LIDL geeft binnen de garantietermijn zonder morren geld terug. Wel zo relaxed (ook al zit je dan zonder machine :+ )

[ Voor 44% gewijzigd door Raymond op 26-10-2021 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16:49
Goed tussen de kussens van het bankstel en in het dashboard kastje zoeken, en deze kopen?

Edit; wat Raymond en Pixeltje zeggen....

[ Voor 5% gewijzigd door big bang op 26-10-2021 15:56 ]

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Extra budget moeten we dan losweken bij z'n vrouw :) Maar we doen altijd ongeveer 30 euro voor een cadeau, ik geef het samen met een andere vriend, hence the 60 bucks. Ik dacht wellicht is er een goed machientje voor de weinig klusser voor die 60 euro. Anders toch maar voor die Parkside performance gaan.

Ik heb gister even kort bij de Karwei gekeken, de LUX en de OK zijn gewoon troep en de rest is 100+ euro (en dan kan je beter een prof machine halen bij een gereedschapswinkel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11:26

Pixeltje

Woo-woohoo!

NoepZor schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 15:59:
Extra budget moeten we dan losweken bij z'n vrouw :) Maar we doen altijd ongeveer 30 euro voor een cadeau, ik geef het samen met een andere vriend, hence the 60 bucks. Ik dacht wellicht is er een goed machientje voor de weinig klusser voor die 60 euro. Anders toch maar voor die Parkside performance gaan.

Ik heb gister even kort bij de Karwei gekeken, de LUX en de OK zijn gewoon troep en de rest is 100+ euro (en dan kan je beter een prof machine halen bij een gereedschapswinkel)
Compenseer je die 10 euro pp door een extra biertje te vatten op zijn verjaardag ;)

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silmaril8
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

Zoals anderen al aangaven: ga voor de Parkside Performance. Die is echt goed (en beste uit de test). Als je een boormachine van rond de 60 euro kiest, moet je ook echt die nemen. In die prijsklasse is deze (met afstand) de beste en zul je nog veel plezier van beleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lankman
  • Niet online
Nee joh, het is een kadootje, en hij is Nederlander. Dus 30 euro pp, en wisselgeld in envelop. Zo doen wij dat, dat is cultuur ;). (Maar dat extra biertje was wel een goed idee)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amdwarrior
  • Nu online

YouTube: Is deze schroefmachine voor de Pro? PARKSIDE PERFORMANCE Accu-schroe...

O-)

https://www.lidl.nl/p/par...oormachine-20v/p100272168

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• colvano
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-04 09:32
Hierbij even een ervaring om te delen. Voor mijn verbouwing moet ik best wat blokkenlijm, tegellijm en gips mengen. Met de boormachine was dit altijd prutsen dus gezocht naar een mixer. Wat een verschil!! Voor dat geld ga ik echt nooit meer terug naar een boormachine voor het mixen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ugUgXnghiK2jG6PI6w7BgE3p-w4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W82WJ6IFcAv16CKofUwyK2vM.jpg?f=fotoalbum_large

Er zijn vast een aantal goede mixers voor deze prijs te vinden. Ik ben erg tevreden over deze. Wellicht dat het iemand helpt in een zoektocht naar een mixer.

Aantal positieve punten:
  • Soft start
  • Traploos te regelen snelheid met duim tijdens mixen
  • Eenvoudig demonteren en in opbergzak te bewaren
“Negatieve punten”
  • Luidruchtig (elke mixer waarschijnlijk)
  • Wat lomp voor kleine handen, lastig de knoppen te bedienen

[ Voor 17% gewijzigd door colvano op 26-10-2021 19:50 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Teijgetje
Dit is toch wel een leuk weetje. :Y :Y :Y
En dan gebruikt hij "dikke" schijfjes van 1,8 mm i.p.v. die van 1 mm.

Tel uit je winst. _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

ik adviseer absoluut niet de standaard parkside groen boormachine nemen. Dat is een bagger ding.
Groot, zwaar en geen power.

De zwarte performance versie is daarin tegen echt een knaller.
Zelfde slankheid, gewicht en power als andere A merken. Met als voordeel een 13mm opname. Dat hebben de meeste A merken nog niet eens. Koop je direct 4Ah accus bij en je hebt heeel wat jaren plezier!

Hetzelfde verhaal gaat ook op voor de slagschroefmachine van parkside

[ Voor 4% gewijzigd door barry86 op 27-10-2021 08:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Pixeltje schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 16:23:
[...]

Compenseer je die 10 euro pp door een extra biertje te vatten op zijn verjaardag ;)
Lankman schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 17:11:
Nee joh, het is een kadootje, en hij is Nederlander. Dus 30 euro pp, en wisselgeld in envelop. Zo doen wij dat, dat is cultuur ;). (Maar dat extra biertje was wel een goed idee)
Mja dit is een andere discussie, maar dan is het de vraag hoe ver wil je gaan en waar ligt dan de grens. Noem me principieel maar ik wijk het liefst niet té veel af van dat "normbedrag", anders is de grens zoek. Als ik voor 6 tientjes een mooi apparaatje had kunnen kopen waar hij wat aan heeft was het ook goed geweest. En als zijn vrouw er 2 tientjes bijlegt en hij heeft dan een toppertje in huis, dan is het ook prima toch. Plus ik denk dat die vriend van me waar ik het samen mee geef nog een factor 14 principiëler is. :+

Afijn, dank voor de input en ik ga binnenkort eens kijken of ze hem hebben in het filiaal. Anders even online shoppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lankman
  • Niet online
Was niet persoonlijk hoor, meer iets over hoe we als Nederlanders zijn.

Wie betaald bepaald :), en gewoon je eigen ding doen. In ieder geval siert het je dat je het beste voor je maatje probeert te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldermalsen
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 23-07 20:25
Ik ben opzoek naar een slagmoersleutel. Nu had ik Parkside op het oog maar die is al geruime tijd uitverkocht. Hebben jullie andere alternatieven, gaat vooral gebruikt worden voor wielen wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Niet vastdraaien met een slagmoersleutel, dat is mijn tip ;)

Losdraaien kan ermee, vastdraaien met een momentsleutel.

Nieuwe goodies:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mgzyK-eciZBFr8mm9JZaO2gdiiw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tsEAxGDturVJDtFSKuql7BCt.jpg?f=fotoalbum_large
Om wat makkelijker haaks te kunnen lijmen. Ik deed het nu met zelf gezaagde klosjes maar dit is slimmer (want L-vormig ipv balkvormig).

En... Ik heb er lang tegen aan gehikt maar toch maar gekocht:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/un87wQjQg0j8MiJT6Do9A8tx1ik=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5zQViBJZ6KohYBjAR8sACckg.jpg?f=fotoalbum_large
Waarom deze? Omdat dit de enige is die op mijn 2 liniaal-systemen past. Ik vind oprecht de Bosch-stijl rails lekkerder werken en hier passen decoupeerzaag + invalzaag op. Bovenfrees past op Makita-stijl.... en ik vertik het om 2 rail squares te kopen, die dingen zijn niet goedkoop.

[ Voor 14% gewijzigd door Boudewijn op 27-10-2021 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 15:59
Teijgetje schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 23:06:
Dit is toch wel een leuk weetje. :Y :Y :Y
En dan gebruikt hij "dikke" schijfjes van 1,8 mm i.p.v. die van 1 mm.

[YouTube: This Trick makes your Grinding discs last longer.]

Tel uit je winst. _/-\o_
Nooit bij stil gestaan dat dit zoveel kan uitmaken voor slijtage van je schijven.
Nou slijp ik niet vaak grote hoeveelheden maar goed om te weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
geldermalsen schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 16:18:
Ik ben opzoek naar een slagmoersleutel. Nu had ik Parkside op het oog maar die is al geruime tijd uitverkocht. Hebben jullie andere alternatieven, gaat vooral gebruikt worden voor wielen wisselen.
Voor los kan prima, voor vast moet je de moeren alleen aan maar niet vast trekken met de slagmoermachine, maar ze natrekken met een momentsleutel. Voor alu velgen is 110 Nm genoeg anders trek je ze stuk.

Ik zelf zoek de zwarte Performance PASSP 20 Li A1 van Parkside, kan ik ook nergens meer vinden.

Haalt de 1000Nm aantrekmoment niet maar een killer voor die prijs.
Zit een kleine bout te vastgeroest dan breekt deze onherroepelijk af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silmaril8
  • Niet online
@geldermalsen Ik heb vorig jaar met Black Friday deze Parkside Performance slagschroevendraaier voor 49 euro gekocht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7QN_ECTlwCNSq6vP3Sycjt8tYuY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hGPUE8MaFCgKT3xlP4iPlt9v.jpg?f=user_large

Erg fijne en sterke slagschroevendraaier met koppel 120 / 180 / 226 Nm. En voor 50 euro absoluut een koopje (wel zonder accu)!

Ik gok dat Lidl met Black Friday wel weer Parkside acties zal hebben. In ieder geval wel elke week de Lidl webshop in de gaten houden of deze of de normale slagschroevendraaier weer te koop is.

[ Voor 3% gewijzigd door silmaril8 op 27-10-2021 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
colvano schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 19:46:
Hierbij even een ervaring om te delen. Voor mijn verbouwing moet ik best wat blokkenlijm, tegellijm en gips mengen. Met de boormachine was dit altijd prutsen dus gezocht naar een mixer. Wat een verschil!! Voor dat geld ga ik echt nooit meer terug naar een boormachine voor het mixen.

[Afbeelding]

Er zijn vast een aantal goede mixers voor deze prijs te vinden. Ik ben erg tevreden over deze. Wellicht dat het iemand helpt in een zoektocht naar een mixer.

Aantal positieve punten:
  • Soft start
  • Traploos te regelen snelheid met duim tijdens mixen
  • Eenvoudig demonteren en in opbergzak te bewaren
“Negatieve punten”
  • Luidruchtig (elke mixer waarschijnlijk)
  • Wat lomp voor kleine handen, lastig de knoppen te bedienen
Wel een aanrader dus??

Ik heb hier nu een Rubi van 200 euro liggen die zaterdag terug gaat. Want dat ding heeft geen snelheidsregeling via de trigger...

Maar ik ben het helemaal met je eens, mensen die met de boormachine grote hoeveelheden mixen hebben nooit een mixer vast gehad.

Oh nee, volgens mij regel je bij deze ook de snelheid met een apart wieltje of niet? Ik wil daar juist vanaf...

[ Voor 3% gewijzigd door Makrolon op 27-10-2021 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldermalsen
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 23-07 20:25
silmaril8 schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 22:05:
@geldermalsen Ik heb vorig jaar met Black Friday deze Parkside Performance slagschroevendraaier voor 49 euro gekocht:
[Afbeelding]

Erg fijne en sterke slagschroevendraaier met koppel 120 / 180 / 226 Nm. En voor 50 euro absoluut een koopje (wel zonder accu)!

Ik gok dat Lidl met Black Friday wel weer Parkside acties zal hebben. In ieder geval wel elke week de Lidl webshop in de gaten houden of deze of de normale slagschroevendraaier weer te koop is.
Krijg je met dat apparaat wielen los?

Ik houd de website in de gaten zeker met black Friday.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colvano
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-04 09:32
Makrolon schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 22:34:
[...]

Wel een aanrader dus??

Ik heb hier nu een Rubi van 200 euro liggen die zaterdag terug gaat. Want dat ding heeft geen snelheidsregeling via de trigger...

Maar ik ben het helemaal met je eens, mensen die met de boormachine grote hoeveelheden mixen hebben nooit een mixer vast gehad.

Oh nee, volgens mij regel je bij deze ook de snelheid met een apart wieltje of niet? Ik wil daar juist vanaf...
Rechts bedien je de aan/uit en links zit een draaiwiel voor de snelheidsaanpassing. Dit kan je allemaal bedienen zonder je handen te bewegen. Werkt erg soepel moet ik zeggen. Wieltje is traploos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silmaril8
  • Niet online
geldermalsen schreef op woensdag 27 oktober 2021 @ 22:36:
Krijg je met dat apparaat wielen los?

Ik houd de website in de gaten zeker met black Friday.
Deze slagschroevendraaier heeft koppel 120 / 180 / 226 Nm. Geen flauw idee of je daarmee je wielen losgedraaid krijg (denk van wel). Maar als je echt op zoek bent naar een apparaat speciaal voor wielen, dan zou ik degene nemen die @Teijgetje vermeldde. Alleen die is inderdaad nogal erg moeilijk te krijgen in NL. Ik zag hem dit jaar wel regelmatig in Lidl Duitsland te koop. Maar in NL heb ik hem nog niet gezien eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:28

sjirafje

No inspirational quotes here

Ik ben bang dat die 226 Nm in de praktijk een stuk lager uitvalt. Als dat in werkelijkheid maar rond de 150 uitkomt kan het wel eens te weinig zijn om je wielmoeren mee los te draaien. Overigens heeft hij een hex aansluiting dus daar passen sowieso niet zonder meer de juiste doppen op.

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silmaril8
  • Niet online
sjirafje schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 13:13:
Ik ben bang dat die 226 Nm in de praktijk een stuk lager uitvalt. Als dat in werkelijkheid maar rond de 150 uitkomt kan het wel eens te weinig zijn om je wielmoeren mee los te draaien. Overigens heeft hij een hex aansluiting dus daar passen sowieso niet zonder meer de juiste doppen op.
Volgens deze video doet hij wel 220Nm:
Pagina: 1 ... 66 ... 256 Laatste

Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen

Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).