Gedore red > carolus
Ik heb een kromme werkbank en eind van het jaar 5 weken vakantie. Tijd dus om een torsiebox te maken en meteen wat anders te proberen. Net op marktplaats deze unit gekocht;
/f/image/OhHMQ79qlQJx7OhZ5UXcJCg8.png?f=fotoalbum_large)
Eens kijken of ik een knappe diy mft kan maken
/f/image/OhHMQ79qlQJx7OhZ5UXcJCg8.png?f=fotoalbum_large)
Eens kijken of ik een knappe diy mft kan maken
And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust
Gedore red == Carolus toch?Mrbeam schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 21:20:
Gedore red > carolus
Mijn setup voor voornamelijk timmerdingen en klusjes rondom het huis. Als ik ergens naar vrienden ga en 1 ding mee moet nemen heb ik deze:ChillPascal schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 19:21:
Mannen, ik ben op zoek naar een handzame gevulde gereedschapskoffer met kwalitatief goed handgereedschap. Voornamelijk timmerwerken met hier en daar wat E-installatiewerk.
Hebben jullie wellicht tips voor een set of qua merk? Geen richtprijs of maximaal budget, de kwaliteit leidend. Uiteraard check ik ook Marktplaats, maar daar zie ik tussen het rommel het goede spul niet meer liggen.
Kist:
https://www.gereedschapce...er-396-x-296-x-167mm.html
Licht, stevig, klapt uit en is stapelbaar met de rest van mijn meuk.
Verder overal beetje naar prijs/kwaliteit gekeken maar ook tot de conclusie gekomen dat een prutser-met-mooi-gereedschap zijn fijner voelt dan een prutser-met-zooi-spul zijn. Dus niet echt 1 merk maar overal gewoon dingen gekocht waar een merk goed in is. Op zich zul je geen troep kopen als je een facom/wera/gedore/stahlwille set koopt.
- Set Wera schroevendraaiers (kraftform XL oid)
- Toolcheck+ van Wera (doppen, ratel en wat bits)
- Setje extra bits 'voor hout' van Wera. Meer om gewoon meer bits te hebben
- Schuifmaat (Mitutoyo)
- Rolmaat, 3 meter (Hultafors talmeter)
- waterpasje , klein modelletje (Sola)
- Paar beitels (stanley, blauw heft. de goeie laat ik thuis)
- combinatiehaak (Starret)
- Kraspen
- Pica dry's (verschillende kleuren)
- Rotring vulpotlood
- Flesje houtlijm of bruislijm
- Secondelijm
- mini-schroevendraaiersetje (Wiha)
- Wat deuveltjes/dominootjes. Als ik aan het klussen ben en ze blijven over mieter ik ze ook zo de kist in
- Houtboren + ijzerboren (liggen bovenin) (famag +izar) . Steenboren gebruik ik veel minder, dat doosje zit in de systainer "bits & boren".
- Kniptang, combinatietang, spitsbektang (Knipex). Striptang kan ik uit de systainer "electra" meepakken.
- Stanleymes(sen)
- Knijptang (Knipex)
- Paar tie-wrapjes.
- Hier zit dan ook altijd nog wel 1 boorchuck en 1 hexchuck voor mijn boormachines in. Soms zelfs allebei.
- Daarnaast een festool-minibakje met wat schroefjes voor even snel. Gewoon een paar 3x20's en 4x40's. Ook paar pluggen en stoelhaakjes.
- Priem (PB)
- Centerpoint (gamma)
- Drevel (stanley)
Verder heb ik mijn zooit voor een deel thematisch geordend in systainers. Ga ik iets met electra doen, dan klik de electra-spulletjes-systainer eronder (om er dan op locatie achter te komen dat ik shit mis

Wil ik specifieke dingen meenemen:

Ik heb een stuk of 5 van die 'lage' open units, en 1 hoge. Afhankelijk van wat ik ga doen gooi ik daar dan wat spullen in. Een paar van die lage units staan permanent afgevuld met:
- Lijm en kleine klemmen
- Schroeven
- Schroeven
- Schroeven
beetje achterlijke OCD met die systainers zo, maar ik heb gewoon teveel bende en thuis is de opslag ook in de systainers. Ik heb geen gereedschapsbord oid waar alle tjap op kan.
Eigen gearfetish:
Vandaag een doosje 4x40 MDF schroeven van Spax binnen gehad, en een doos gewone 4x40's. Als je ze per 1000 koopt zijn ze niet duurder dan Woodies bij de Bouwmaat. Gezien ik overal 4x40's in jekker is dat wel prima.
Hopelijk morgen nog ff wat mooie stappen zetten in het afbouwen van mijn eerste kastenproject. Veel geleerd met de eerste corpus, hopen dat de tweede wat slimmer in elkaar zit
[ Voor 46% gewijzigd door Boudewijn op 12-10-2021 23:24 ]
De reactie van @Mrbeam kwam door mijn laatste zinnetje in de post erboven..
Het was een aantal jaren geleden inderdaad Carolus, dat is tegenwoordig onder de noemer Gedore Red.
Ik heb m'n boorhamer + SDS boren (Rotec Zentro 4 snijders) en het borenvet + de wissel-boorkop (SDS+ & Snelspan) gewoon netjes in z'n eigen originele koffer zitten.
Heb in een M-box 4 een paar schotjes gemaakt, daarin heb ik m'n slagschroevendraaier + gewone accutol (en paar accu's), assortiment aan boren (Rotec Unidre, Rotec Metaalboren Cobalt, en Rotec Houtboren), Wera Impactor bit-set, aantal 110mm bitjes (TX15, 20, 25 & 30 en PZ2), daarbij nog een assortiment aan schroeven & pluggen, pica markeerpen, sola mini waterpas, rolmaatje en nog wat andere kleine zut.
(Heb die Pica stiften in praktisch iedere koffer/tas zitten waar tools in zitten).
Dan 2 assortiment koffers, 1 met m'n volledige assortiment (soorten/maten) lasdoppen/klemmen, 1 assortiment koffer met verschillende soorten/maten adereind-hulzen (en wat wago hevelklemmen).
Heb nog een losse bak met m'n grotere/langere SDS+ boren (16, 18, 20, 22 en 25mm diameter 450mm lang).
In m'n tas zitten standaard een steenbeitel, hamer, waterpomptang, 2 sleuteltangen, combinatietang, 2 striptangen (een old-fashion en een automatische striptang), kabel-ontmantelings tools, 2 zij-kniptangen, puntbektang, Wiha wissel-klingen schroevendraaier set, tie-wraps, adereind-hulzen tang (zelf instellend) en nog meer zut
Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!
Check, ik las het iets nerdierAnnuk schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 23:49:
[...]
De reactie van @Mrbeam kwam door mijn laatste zinnetje in de post erboven..
Het was een aantal jaren geleden inderdaad Carolus, dat is tegenwoordig onder de noemer Gedore Red.
[...]
Qua goede merken staat al het één en ander genoemd in de TS. En wat versta je onder timmerwerken?ChillPascal schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 19:21:
Mannen, ik ben op zoek naar een handzame gevulde gereedschapskoffer met kwalitatief goed handgereedschap. Voornamelijk timmerwerken met hier en daar wat E-installatiewerk.
Hebben jullie wellicht tips voor een set of qua merk? Geen richtprijs of maximaal budget, de kwaliteit leidend. Uiteraard check ik ook Marktplaats, maar daar zie ik tussen het rommel het goede spul niet meer liggen.
Om te beginnen, zou ik kijken naar een Parat koffer (heb er twee van, duur maar goed). Welke precies hangt af van wat je er in wilt stoppen. Ik zou niet te veel naar @Boudewijn luisteren wat dat aan gaat, systainers zijn naar mijn idee niet zo handig om handgereedschappen mee op te bergen
:strip_exif()/f/image/yhv5eV2XH74XPBm4ksb9I3gv.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/uE9P9zbG8PQN17S4wJ3tJrWn.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/AtsvbeQGBocjdTrpIlEY2mig.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/fFPm6Q77oWjJRK7gmASvvwoU.jpg?f=fotoalbum_medium)
De indeling en inhoud op de plaatjes (klikbaar) is al ruim achterhaald, maar geeft een idee. Voor een ring-steeksleutelset zou ik bv. niet anders willen dan zoals in die koffer. In één keer de juiste sleutel te pakken. Anders op z'n minst een oprol etui, of bereid je voor op veel zoek en graafwerk (en onvermijdelijk is de sleutelmaat die je nodig hebt altijd de laatste die je te pakken hebt).
Qua gereedschappen, hangt af van wat je precies voor ogen hebt qua gebruik, maar globaal is het volgende denk ik altijd wel bruikbaar:
- Klauwhamer (Picard, Peddinghaus, Estwing)
- Kunststof / rubberen hamer (Picard, Halder)
- Zijkniptang (Knipex, NWS)
- Puntbektang (Knipex, NWS)
- Bitset (Wera, PB Swiss, Witte)
- Goede bit(ratel)schroevendraaier (Wera, Felo, Wiha voor gewone bithouder, PB Swiss voor de ratelschroevendraaier)
- Bitratel
- Striptang (Knipex Ergostrip is makkelijk)
- Handzaag (Hultafors HBX)
En waarschijnlijk nog wel meer dat ik zo gauw even niet kan bedenken. Qua invulling heb je met bv. de vaker genoemde Wera Tool-Check een bitset en een bitratel (bitschroevendraaier alleen voor heel klein spul. En met die bitratel hoef je ook niet direct een doppenset of L-sleutels te hebben (alhoewel een doppenset of ring-steeksleutel set wel aan te bevelen is als je vaker met bouten / moeren werkt).
Met bits het je ook meteen iets voor een schroefboormachine om te gebruiken, alhoewel ze ook beperkingen hebben, voornamelijk door de dikte van de bithouder zelf. Of misschien heb je eerder een voorkeur voor gewone schroevendraaiers (of een klingenset, als je een vrij volledige set toch nog kwijt wilt kunnen in een koffer). Je zou ook kunnen overwegen of je liever een VDE set wilt hebben, voor dat e-installatie werk (alhoewel je bij voorkeur spanningsloos werkt, maar soms is het toch handig om de VDE te hebben).
Daarnaast kan een gewone combitang er misschien ook wel bij, maar ik heb zelf vaker een puntbektang nodig. Uiteindelijk wil je waarschijnlijk beiden hebben.
Volgens mij heeft grofweg de helft van de mensen hier een Bosch GBH 2-28 F boorhamer. Die heb ik recent ook aangeschaft en sindsdien voornamelijk gebruikt om met de bijgeleverde beitel wat te slopen.
Nu valt me op dat het vet dat uit de doos op de schacht van de (SDS+)beitel zat 'op' begint te raken. Er zit in ieder geval steeds minder op na gebruik, wat me niet heel gek lijkt. Mijn vraag: moet je dit opnieuw invetten en zo ja, wanneer/hoe/hoeveel etc.? Er is geen vet o.i.d. in de koffer meegeleverd, dus ik ben ook wel benieuwd wat hier dan geschikt voor is.
Nu valt me op dat het vet dat uit de doos op de schacht van de (SDS+)beitel zat 'op' begint te raken. Er zit in ieder geval steeds minder op na gebruik, wat me niet heel gek lijkt. Mijn vraag: moet je dit opnieuw invetten en zo ja, wanneer/hoe/hoeveel etc.? Er is geen vet o.i.d. in de koffer meegeleverd, dus ik ben ook wel benieuwd wat hier dan geschikt voor is.
Makita verkoopt ditvalluik schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 08:38:
Volgens mij heeft grofweg de helft van de mensen hier een Bosch GBH 2-28 F boorhamer. Die heb ik recent ook aangeschaft en sindsdien voornamelijk gebruikt om met de bijgeleverde beitel wat te slopen.
https://www.gereedschapce...2zTgNsEAQYASABEgI19fD_BwE
Ik zou ook eerder voor een tas kiezen dan voor een systainer combi voor het handgereedschap....ik had eerder ook al dit gereedschap in een systainer combi zitten :

maar nu zit het in een tas, veel makkelijker, beter tilbaar, kleiner volume, minder breekbaar (de deksel van mijn systainer was afgeknapt, toen ben ik over gegaan op een tas) en beter georganiseerd, en de tas is nog goedkoper ook.

maar nu zit het in een tas, veel makkelijker, beter tilbaar, kleiner volume, minder breekbaar (de deksel van mijn systainer was afgeknapt, toen ben ik over gegaan op een tas) en beter georganiseerd, en de tas is nog goedkoper ook.

Ik heb hem tijden zonder vet gebruikt en laatst toch eindelijk maar eens een veel te dure tube Hilti vet gekocht. Merk gelijk dat de boren een stuk soepeler zitten in de schacht, die van mij gingen op een gegeven moment vrij stroef er in/uit. zie dat Bosch zelf bijvoorbeeld ook 2x zo grote tubes heeft voor €4 wat niet onder zal doen hiervoor.valluik schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 08:38:
Voor dat minieme beetje geld dus gewoon een willekeurige tube kopen die hiervoor bestemd is. Baat het niet, dan schaadt het niet
Bedankt voor de snelle reacties (ook @D.deJong). Prijzen vallen mee, meestal is verzenden duurder. Thanks!Twijfels schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 08:54:
[...]
Voor dat minieme beetje geld dus gewoon een willekeurige tube kopen die hiervoor bestemd is. Baat het niet, dan schaadt het niet
Voor de geïnteresseerden:Twijfels schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 08:54:
[...]
zie dat Bosch zelf bijvoorbeeld ook 2x zo grote tubes heeft voor €4 wat niet onder zal doen hiervoor.
https://www.amazon.de/dp/B08Q48Z9NK
Nou mister handige harry gaat beginnen met het aanleggen van zijn gereedschap verzameling. Ik heb 2 linkerhanden maar ben er klaar mee dat ik telkens gereedschap van een ander moet lenen. Mijn vrouw en ik roepen al 6 jaar dat we een boormachine willen hebben dus gisteren maar de gok gewaagd. :strip_exif()/f/image/FV62br6c25FOxGwdnyS6ytkb.jpg?f=fotoalbum_large)
Eigenlijk wilde ik Ryobi spullen gaan verzamelen maar vond de prijs voor een 20v schroefboormachine en de test resultaten van de Consumentenbond de doorslaggevende factoor om tot reserveren over te gaan.
:strip_exif()/f/image/FV62br6c25FOxGwdnyS6ytkb.jpg?f=fotoalbum_large)
Eigenlijk wilde ik Ryobi spullen gaan verzamelen maar vond de prijs voor een 20v schroefboormachine en de test resultaten van de Consumentenbond de doorslaggevende factoor om tot reserveren over te gaan.
ETH Maxi
Voor de huis-tuin-en-keuken klusser een prima keuze volgens mij.koelebobes schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 09:12:
Nou mister handige harry gaat beginnen met het aanleggen van zijn gereedschap verzameling. Ik heb 2 linkerhanden maar ben er klaar mee dat ik telkens gereedschap van een ander moet lenen. Mijn vrouw en ik roepen al 6 jaar dat we een boormachine willen hebben dus gisteren maar de gok gewaagd. [Afbeelding]
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
Enige wat ik mij nu bedenk, straks heb allemaal verschillende merken met allemaal verschillende accu's. Zal er toch een lijn in trekken.hansvk schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 09:52:
[...]
Voor de huis-tuin-en-keuken klusser een prima keuze volgens mij.
ETH Maxi
Misschien dan vaker kiezen voor bekabeld, zeker als je dingen maar af en toe gebruikt.koelebobes schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 09:54:
[...]
Enige wat ik mij nu bedenk, straks heb allemaal verschillende merken met allemaal verschillende accu's. Zal er toch een lijn in trekken.
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
Laat dat nu net bij Parkside geen probleem zijn
Wat zijn de actuele prijzen? 20 euro voor een 2ah en 30 voor een 4ah. Ik heb zelfs eens voor 25 euro een lader en 2ah pack gekocht dacht ik. Kan je echt niet voor gesukkeld zijn.
Ik ben er echt fan van, het meeste gerief is goed genoeg voor een dhz'er. Valt het na twee jaar uiteen, heb je ofwel garantie, ofwel zekerheid dat je het vaak nodig hebt en koop je een "beter" merk.
Ik ben er echt fan van, het meeste gerief is goed genoeg voor een dhz'er. Valt het na twee jaar uiteen, heb je ofwel garantie, ofwel zekerheid dat je het vaak nodig hebt en koop je een "beter" merk.
Dit inderdaad. De boormachine is het enige apparaat dat ik bekabeld heb. Decoupeerzaag, cirkelzaag, klopboor, allemaal bekabeld.hansvk schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 09:57:
[...]
Misschien dan vaker kiezen voor bekabeld, zeker als je dingen maar af en toe gebruikt.
Nou ja zeg, ik zeg alleen wat voor mij werkt, niet wat ideaal is. Iemand kan dan zelf toch prima luisteren en dan zijn eigen keuze maken?henkie196 schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 08:21:
[...]
Qua goede merken staat al het één en ander genoemd in de TS. En wat versta je onder timmerwerken?
Om te beginnen, zou ik kijken naar een Parat koffer (heb er twee van, duur maar goed). Welke precies hangt af van wat je er in wilt stoppen. Ik zou niet te veel naar @Boudewijn luisteren wat dat aan gaat, systainers zijn naar mijn idee niet zo handig om handgereedschappen mee op te bergen
Sorry, was niet bedoeld tegen jou persoonlijk. Meer als mijn persoonlijke mening dat een systainer suboptimaal is voor dit doeleinde. Tenzij je een busje hebt met rekken voor systainers, dan kan het wel netjes opbergen.Boudewijn schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 11:25:
Nou ja zeg, ik zeg alleen wat voor mij werkt, niet wat ideaal is. Iemand kan dan zelf toch prima luisteren en dan zijn eigen keuze maken?
@ChillPascal Je ziet/leest hier nu al een aantal tips over keuzes, hoe en wat (en welke merken).
Ga bij voorkeur naar een winkel waar ze een aantal verschillende merken hanteren/hebben liggen.
Voor b.v. de schroevendraaiers (pak ze allemaal even van b.v. de PZ 2) en voel aan hoe ze je in de hand liggen. Of je dit bevalt of niet. Ik vind b.v. de Wera schroevendraaiers niet fijn in de hand liggen.
Tangen moet je b.v. ook even kijken naar de maten, wat is voor jou handzaam maar ook geschikt voor het doel waarvoor je het (mogelijk) wilt gebruiken. B.v. knipex en wiha hebben ook kniptangen formaat nagelknipper zegmaar, ideaal voor bepaalde doelen, maar niet om b.v. je getrokken VD-draad door te knippen.
Pak trouwens voor je tangen bij voorkeur direct de VDE-uitvoering, kost weinig extra en ben je gelijk "geschikt" voor het elektra deel.
Schroevendraaiers (of wissel-klingen set) kan je evt. ook direct in VDE-variant kiezen.
Ga bij voorkeur naar een winkel waar ze een aantal verschillende merken hanteren/hebben liggen.
Voor b.v. de schroevendraaiers (pak ze allemaal even van b.v. de PZ 2) en voel aan hoe ze je in de hand liggen. Of je dit bevalt of niet. Ik vind b.v. de Wera schroevendraaiers niet fijn in de hand liggen.
Tangen moet je b.v. ook even kijken naar de maten, wat is voor jou handzaam maar ook geschikt voor het doel waarvoor je het (mogelijk) wilt gebruiken. B.v. knipex en wiha hebben ook kniptangen formaat nagelknipper zegmaar, ideaal voor bepaalde doelen, maar niet om b.v. je getrokken VD-draad door te knippen.
Pak trouwens voor je tangen bij voorkeur direct de VDE-uitvoering, kost weinig extra en ben je gelijk "geschikt" voor het elektra deel.
Schroevendraaiers (of wissel-klingen set) kan je evt. ook direct in VDE-variant kiezen.
@Annuk @breagor @henkie196 @Boudewijn Ontzettend bedankt voor de tips.
Achteraf wellicht logisch, maar het is duidelijk dat ik de set uiteindelijk zelf ga samenstellen.
Een gereedschapskoffer staat dan als eerste op de verlanglijst. Als ik het e.e.a. zo lees ben ik aardig gecharmeerd van de koffers van B&W of Parat. Vooral de laatste heeft ontzettend veel mogelijke uitvoeringen op de website staan. Snel kijkend lijken mij de Silver- of Classic-line het meest geschikt. Waarbij het verschil mij even niet duidelijk is.
Silver
Parat gereedschapskoffer Classic Allround CP-7 584.000.171
Is iemand trouwens bekend met het CP-7-systeem van Parat, zoals in deze koffer?
Achteraf wellicht logisch, maar het is duidelijk dat ik de set uiteindelijk zelf ga samenstellen.
Een gereedschapskoffer staat dan als eerste op de verlanglijst. Als ik het e.e.a. zo lees ben ik aardig gecharmeerd van de koffers van B&W of Parat. Vooral de laatste heeft ontzettend veel mogelijke uitvoeringen op de website staan. Snel kijkend lijken mij de Silver- of Classic-line het meest geschikt. Waarbij het verschil mij even niet duidelijk is.
Silver
Want je werkt in je huis met 1000V? Voor tangen zie ik de meerwaarde van VDE niet.Annuk schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 12:09:
@ChillPascal Je ziet/leest hier nu al een aantal tips over keuzes, hoe en wat (en welke merken).
Voor schroevendraaiers wel, daar je uit gewoonte wel ooit op de metalen kling steunt met 1 van je vingers, als je dan per ongeluk je aangesloten WCD inschiet...
Inderdaad, een VDE tang is soms best fijn om te hebben. Er zijn mogelijk wel situaties waar de dikkere isolatie op de hendels in de weg kan zitten. Komt niet vaak voor, maar kan een puntje zijn. En voor zijknippers niet alleen naar het formaat kijken, Knipex heeft ook veel verschillende types met verschillende krachtoverbrengingen. Zo heb ik een normale zijkniptang en een VDE X-cut zijkniptang, en ik pak meestal de VDE X-cut tang, want die heeft een betere overbrengingsverhouding en het kost gewoon merkbaar minder kracht om iets door te knippen.Annuk schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 12:09:
Behalve de verschillende indelingen zie ik niet zo direct veel verschil tussen die Classic en Silver uitvoeringen, zou toch vooral kijken naar de indelingen, en hoeveel ruimte eronder zit (normaalgesproken is dit ook wel in te delen voor Parat koffers).ChillPascal schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 12:28:
Silver
Die Top-Line tas van mij heeft van die CP-7 houders, wat wil je er van weten? Ik ben er wel tevreden mee, in ieder geval, die houders blijven de boel goed vast houden, ook na 10 jaar ofzo, ook voor klein spul (PH00 schroevendraaiertje blijft gewoon goed zitten, bv).
Maar Parkside heeft juist ontzettend veel machines op accu, komt goed duskoelebobes schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 09:54:
[...]
Enige wat ik mij nu bedenk, straks heb allemaal verschillende merken met allemaal verschillende accu's. Zal er toch een lijn in trekken.
VDE is slechts TOT 1000V, dus wel perfect geschikt voor je 230/380V thuis, maar niet voor aan de grote 15kV transfo in de wijk te prutsen (dan zijn je tangen sowieso al een kaliber te klein)bbbrumbrum schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 13:10:
[...]
Want je werkt in je huis met 1000V? Voor tangen zie ik de meerwaarde van VDE niet.
Voor schroevendraaiers wel, daar je uit gewoonte wel ooit op de metalen kling steunt met 1 van je vingers, als je dan per ongeluk je aangesloten WCD inschiet...
Ik ben het er mee eens dat in residentiële situaties je nooit zal werken aan elektra onder spanning. (plz don't)
Dus dat de meerwaarde van VDE gereedschap beperkt is in die filosofie.
Knip je alsnog in een geleider onder spanning met een niet geïsoleerde tang, terwijl je tegen een radiator aanleunt ... dan mag je hopen je dat de aardlekschakelaar zijn werk goed doet.
Die VDE isolatie is best ook ergonomisch, hoogstens wat lomper in krappe ruimtes, dus die paar euro extra misschien toch waard? (:
Geen persoonlijke ervaring met de CP7 systemen. Zie bij ons op het werk, zowel interne als externe monteurs met een mix van koffers lopen van B&W/Parat.ChillPascal schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 12:28:
Silver
Ik weet niet hoe vergelijkbaar het CP7 systeem is met b.v. dit van B&W, het lijkt er in iedergeval wel op.
Heb zelf een B&W koffer (had complete set van Gedore gekocht de S1090) en daar zitten gewoon steek-zakjes in.
Thuis heb/houd ik alles onder controle en gebeurt me er niet zoveel mee, maar ben regelmatig bij anderen te helpen/klussen, en daar is het me al meermalig overkomen dat men ondertussen de zekering-automaat inschakelt o.i.d. of in oudere woningen dat er groepen aan elkaar gekoppeld zijn.bbbrumbrum schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 13:10:
[...]
Want je werkt in je huis met 1000V? Voor tangen zie ik de meerwaarde van VDE niet.
Tevens is het meestal een klein meer-bedrag, als dat er al is, waarom dan niet direct safe zitten?
Bedankt voor deze aanvulling, daar is verder geen spelt tussen te krijgenhenkie196 schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 13:11:
[...]
Inderdaad, een VDE tang is soms best fijn om te hebben. Er zijn mogelijk wel situaties waar de dikkere isolatie op de hendels in de weg kan zitten. Komt niet vaak voor, maar kan een puntje zijn. En voor zijknippers niet alleen naar het formaat kijken, Knipex heeft ook veel verschillende types met verschillende krachtoverbrengingen. Zo heb ik een normale zijkniptang en een VDE X-cut zijkniptang, en ik pak meestal de VDE X-cut tang, want die heeft een betere overbrengingsverhouding en het kost gewoon merkbaar minder kracht om iets door te knippen.
*Ik heb zelf VDE-tangen met doop-isolatie, die zijn zelfs dunner dan de gewone grip's van Gedore Non-VDE.
Ze hebben ook andere VDE-tangen met andere isolatie, die zijn inderdaad iets dikker (meen 1mm dikkere isolatie dan de gewone grip's).
Volledig mee eens, maar wat ik in de post hierboven ook al zei, soms heb je er pipo's bij die wel een automaat in schakelen, of waar men groepen in een lasdoos/centraaldoos hebben gemixt.nvermen schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 14:02:
[...]
VDE is slechts TOT 1000V, dus wel perfect geschikt voor je 230/380V thuis, maar niet voor aan de grote 15kV transfo in de wijk te prutsen (dan zijn je tangen sowieso al een kaliber te klein)
Ik ben het er mee eens dat in residentiële situaties je nooit zal werken aan elektra onder spanning. (plz don't)
Dus dat de meerwaarde van VDE gereedschap beperkt is in die filosofie.
Knip je alsnog in een geleider onder spanning met een niet geïsoleerde tang, terwijl je tegen een radiator aanleunt ... dan mag je hopen je dat de aardlekschakelaar zijn werk goed doet.
Die VDE isolatie is best ook ergonomisch, hoogstens wat lomper in krappe ruimtes, dus die paar euro extra misschien toch waard? (:
Tevens wat ik in de post hierboven al schreef, heb tangen van Gedore met doop-isolatie, die tangen zijn zelfs iets dunner dan de gewone grip's van de reguliere Non-VDE tangen van hun.
PRO-TIP: Knip nooit een onder spanning staande kabel door, of het nu wel of geen VDE-tang/schaar is, het kost je je tang, of in ieder geval delen daarvan
In een verleden is me dat eens overkomen, en dan springen er leuke stukjes uit je tang

De kabel was aangesloten bij op de "eigen" groep v/d bijkeuken, was netjes afgeschakeld en gemeten, maar moeders de vrouw des huizes wilde wassen en zette de automaat weer in.
Daarna de kabel maar geheel losgehaald en later ook nog aangesloten op een eigen alamat.
Dat was mijn overweging toen ik voor Makita koos. Makita heeft zo'n beetje alles wat je kunt verzinnen voor zijn 18V accus. Verder zijn zowel de accu's als 'nep-makita's ' bij ali spotgoedkoop aan te schaffen.koelebobes schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 09:54:
[...]
Tuurlijk, een echte makita is beter; dus voor het spul wat ik vaak gebruik: accuboor, decoupeer zaag, cirkelzaag, stofzuiger, kantenmaaier; heb ik het echte merk. Voor dingetjes 'voor de fun': hand frees, blower, repicro zaag, ketting zaag, impact wrench etc. etc. heb ik de 'neppers' van een paar tientjes.
alles werkt op een stuk of 6 accus, sommige echte sommige neppers (met wisselend success ;-)
[ Voor 5% gewijzigd door Frost_Azimov op 13-10-2021 14:28 ]
Ik heb/had vroeger zo’n goedkope 103-delige doppen/bitset. Zo eentje van 50 euro waarvan ze van uitgaan dat je die nooit gebruikt. Voorlopig altijd wel tevreden mee geweest maar bij wat meer gebruik zien die toch af. Compleet is hij ook al niet meer dus tijd voor iets nieuws. Ik besef nu ook wel dat je van die 103 bits of doppen er 90 nooit gebruikt dus…
Een goede bitset heb ik al.
Blijft nog de doppenset over. En eigenlijk wil ik dan zo eentje die ik op de slagschroevendraaier kan gebruiken. Na wat googlen zie ik dat dewalt/makita/hitachi/… er allemaal hebben.
Iemand aanraders/ervaringen?
Blijft nog de doppenset over. En eigenlijk wil ik dan zo eentje die ik op de slagschroevendraaier kan gebruiken. Na wat googlen zie ik dat dewalt/makita/hitachi/… er allemaal hebben.
Een slagschroevendraaier heeft meestal een aansluiting voor bits, krachtdoppen meestal een vierkant. dan zou je een verbindingsstuk van 1/4" zeskant naar 3/8" vierkant nodig hebben. Of 1/2", dat is een meer voorkomende maat voor krachtdoppen. Tenzij je aan een slagmoersleutel denkt, die al een vierkant aansluiting heeft.Kaffe schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 18:42:
Ik heb/had vroeger zo’n goedkope 103-delige doppen/bitset. Zo eentje van 50 euro waarvan ze van uitgaan dat je die nooit gebruikt. Voorlopig altijd wel tevreden mee geweest maar bij wat meer gebruik zien die toch af. Compleet is hij ook al niet meer dus tijd voor iets nieuws. Ik besef nu ook wel dat je van die 103 bits of doppen er 90 nooit gebruikt dus…
Maar goed, die krachtdoppen van DeWalt / Makita / Bosch / whatever maken ze niet zelf, komt over het algemeen ergens in zuid-oost azie van de band gerold, met mogelijk wisselende kwaliteit. Keuze tussen één van die merken is de keuze tussen welk label je het liefste erop hebt staan, min of meer. Voor incidenteel gebruik vast prima, alhoewel je waarschijnlijk die kwaliteit ook wel goedkoper kunt krijgen met een labeltje dat niet van een groot elektrisch gereedschap merk is.
Hogere kwaliteit mag je verwachten van iets als Gedore, Stahlwille of Hazet, voor wat betreft krachtdoppen (of gewone doppen). Maar ook meer aan de prijs, natuurlijk.
Ik heb een klein potje/flesje vet waar precies de SDS achterkant van een boor/beitel in past. Dip ik ze af en toe even in voor gebruik. Gewoon kijken hoe droog het staat.valluik schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 08:38:
Klopt, zo’n adapterset heb ik hier ook liggen (in afwachting van een slagmoersleutelhenkie196 schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 18:52:
[...]
Een slagschroevendraaier heeft meestal een aansluiting voor bits, krachtdoppen meestal een vierkant. dan zou je een verbindingsstuk van 1/4" zeskant naar 3/8" vierkant nodig hebben. Of 1/2", dat is een meer voorkomende maat voor krachtdoppen. Tenzij je aan een slagmoersleutel denkt, die al een vierkant aansluiting heeft.
Maar goed, die krachtdoppen van DeWalt / Makita / Bosch / whatever maken ze niet zelf, komt over het algemeen ergens in zuid-oost azie van de band gerold, met mogelijk wisselende kwaliteit. Keuze tussen één van die merken is de keuze tussen welk label je het liefste erop hebt staan, min of meer. Voor incidenteel gebruik vast prima, alhoewel je waarschijnlijk die kwaliteit ook wel goedkoper kunt krijgen met een labeltje dat niet van een groot elektrisch gereedschap merk is.
Hogere kwaliteit mag je verwachten van iets als Gedore, Stahlwille of Hazet, voor wat betreft krachtdoppen (of gewone doppen). Maar ook meer aan de prijs, natuurlijk.
Ik wou dus even horen welk setje dan prijs/kwaliteit het beste is. Merknamen maakt me niet uit.
Ik zou die setjes van de boormachineboeren laten liggen tenzij je kunt voorspellen wat je koopt als je makita/bosch/dewalt koopt.
Heb zelf dat soort spullen niet maar met gewone doppensets wel 2x tweedehands (en 1x nieuw) gekocht. Je kunt de staat vrij goed beoordelen en ik gebruik set2 en set3 gewoon zelden. Lijkt me voor krachtdoppen ook wel te gelden? Een set A-merk doppen is tweedehands wel te vinden voor de prijs van nieuwe B-merk exemplaren.
Heb zelf dat soort spullen niet maar met gewone doppensets wel 2x tweedehands (en 1x nieuw) gekocht. Je kunt de staat vrij goed beoordelen en ik gebruik set2 en set3 gewoon zelden. Lijkt me voor krachtdoppen ook wel te gelden? Een set A-merk doppen is tweedehands wel te vinden voor de prijs van nieuwe B-merk exemplaren.
[ Voor 11% gewijzigd door Boudewijn op 14-10-2021 11:43 ]
Goed (auto)sleutelgereedschapKaffe schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 19:40:
[...]
Klopt, zo’n adapterset heb ik hier ook liggen (in afwachting van een slagmoersleutel).
Ik wou dus even horen welk setje dan prijs/kwaliteit het beste is. Merknamen maakt me niet uit.
Daar al in gelezen? Staat vol met ervaringen en tips. Je vraag komt best vaak voor.
Ik heb een krachtdoppenset (2608551101) van Bosch met lange doppen. Werkt prima.Kaffe schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 18:42:
Tja, wat ze hierboven schrijven is in veel instanties waar; elektrisch gereedschapproducenten kopen inderdaad ergens hun krachtdoppen en bits in. Dat neemt niet weg dat de kwaliteit niet prima is voor de prijs. Een vriend van mij gebruikt zonder klachten (dagelijks) deze set. Voor de prijs onverslaanbaar. om dit op je slagschroevendraaier te gebruiken dien je wel een adapter te kopen zoals deze.Kaffe schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 18:42:
Van dit soort adapters koop ik er altijd 2 tegelijk aangezien ze af en toe wel eens breken.
Wil je iets meer geld uitgeven en net iets meer kwaliteit kun je kiezen voor een Wera set
Verder gebruik ik al tijden deze set . Ja dit is made in china kwaliteit maar in mijn doe-het-zelf omgeving heb ik nog geen enkele dop gesloopt.
Deze set is vele malen vriendelijker geprijsd dan een Gedore set:
Ik heb het idee dat zolang je niet met de zwaarste slagmoersleutels werkt die goedkopere sets wel prima zijn.
Al meerdere tests gezien van die goedkopere sets en werkten gewoon prima. Zeker voor huis tuin en keuken gebruik.
Al meerdere tests gezien van die goedkopere sets en werkten gewoon prima. Zeker voor huis tuin en keuken gebruik.
The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.
Ik heb dat ding in mijn bezit, echt prima apparaat. Voor de rest zit ik op Makita. Voor het geld kan je niets beters kopen, doet niet onder voor de top merken. Als je niet veel klust kan je hier wel even mee vooruit en eventueel later beslissen of je op parkside blijft of overstapt.koelebobes schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 09:12:
Nou mister handige harry gaat beginnen met het aanleggen van zijn gereedschap verzameling. Ik heb 2 linkerhanden maar ben er klaar mee dat ik telkens gereedschap van een ander moet lenen. Mijn vrouw en ik roepen al 6 jaar dat we een boormachine willen hebben dus gisteren maar de gok gewaagd. [Afbeelding]
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Omdat ik druk aan het verbouwen ben in mijn appartement kom ik er niet onderuit om boorhamer te gebruiken vanwege het boren in beton dit geschikt zijn?
En wat zijn jullie ervaringen met een wisselbare boorkop voor boren in hardhout met een boorhamer of kan ik beter dan goede klopboormachine kopen ?
En wat zijn jullie ervaringen met een wisselbare boorkop voor boren in hardhout met een boorhamer of kan ik beter dan goede klopboormachine kopen ?
[ Voor 9% gewijzigd door Amdwarrior op 15-10-2021 21:22 ]
Zijn het nou wel of niet zware boorklussen? En hoe zwaar? Gewapend betonnen buitenmuur?
Sowieso, gebruik alsjeblieft wat interpunctie zodat we zinnen kunnen onderscheiden. Dat maakt je post echt beter leesbaar.
Sowieso, gebruik alsjeblieft wat interpunctie zodat we zinnen kunnen onderscheiden. Dat maakt je post echt beter leesbaar.
Punctuality is the politeness of kings
Boren in plafond/muren beton als het goed is geen gewapend beton (hoe kom ik daar achter?)
Beton. Als het goed is, geen gewapend beton.Amdwarrior schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 21:17:
... beton als het goed is geen gewapend beton ...
of:
Beton, als het goed is. Geen gewapend beton.
Dus, is het beton en twijfel je over wapening, of weet je niet eens zeker of het beton is?
Of is het voor jezelf wel duidelijk en voor de lezer niet? In dat geval: schrijf het iets duidelijker op.
jajajaj het is beton dat weet ik 100% zeker gezien klopboor er niet doorheen komtdreamscape schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 21:23:
[...]
Beton. Als het goed is, geen gewapend beton.
of:
Beton, als het goed is. Geen gewapend beton.
Dus, is het beton en twijfel je over wapening, of weet je niet eens zeker of het beton is?
Of is het voor jezelf wel duidelijk en voor de lezer niet? In dat geval: schrijf het iets duidelijker op.
Die gelinkte Bosch is niet geschikt, te weinig slagkracht . Althans als je echt zware betonnen muren hebt. Ik heb daarover in dit topic wel eens wat geschreven. Maar geen idee hoe je dat gemakkelijk terug zoekt 
Hou oud is die woning?
Hou oud is die woning?
Do { Ping } while ( LOL )
Anoniem: 289532
In mijn in 2020 opgeleverde woning ging ook een 1,3J hamerboor gewoon de betonnen buitenmuren in. Denk dat als hij gewoon wat schilderijtjes wil ophangen die boor echt meer dan prima is. Heb nu ook een 2,0J, werkt perfect.
[ Voor 39% gewijzigd door Anoniem: 289532 op 16-10-2021 00:10 ]
1986Shadow_Agent schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 23:19:
Die gelinkte Bosch is niet geschikt, te weinig slagkracht . Althans als je echt zware betonnen muren hebt. Ik heb daarover in dit topic wel eens wat geschreven. Maar geen idee hoe je dat gemakkelijk terug zoekt
Hou oud is die woning?
Maar het is puur voor boren niet beitelen of stukken muur slopen
Verwisselbare boorkop kan handig zijn. Heb er zelf een en toevallig laatst goed kunnen gebruiken om een gatboor met 13mm steel te kunnen gebruiken (want m'n gewone boormachine heeft maar 10mm spankop). Maar veel gebruik ik die niet, en als je een 18V schroefboormachine met 13mm spankop hebt, heeft die verwisselbare spankop ook niet zoveel nut meer.Amdwarrior schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 20:46:
Omdat ik druk aan het verbouwen ben in mijn appartement kom ik er niet onderuit om boorhamer te gebruiken vanwege het boren in beton dit geschikt zijn?
2.0J van die boormachine lijkt me wel voldoende voor niet al te grote gaten in beton. Grotere misschien ook wel, met geduld.
@dreamscape
Volgens mij is vrijwel al het beton dat in huizen gebruikt wordt gewapend beton. Overal zit staal in om het sterker te maken.
Ook buiten zal je meestal gewapend beton tegen komen in alle constructies.
Ongewapend beton kom je imo alleen tegen in stoeptegels en banden, en divers tuinaccessoires.
En als je zelf stort.
Gewapend beton boort hetzelfde als beton, alleen kan je bij gewapend beton de wapening tegen komen als je pech hebt.
Door de wapening boren ligt meer aan de gebruikte boor, bv een viersnijder, en niet zozeer aan de machine. Welke boor de beste is om ook door wapening te boren is wel te vinden in dit topic.
Maar die GBH 2-21 is zwaar genoeg voor gewoon HTK-werk.
(@Amdwarrior )
Ik heb zelf jaren met een GBH2-20SE gewerkt, dat voldeed prima voor gaten in beton tot 20 mm, deze tot 21mm.
En @dreamscape
Er had één punt extra gekund in zijn eerste post met zijn vraag.
Volgens mij zitten we hier om elkaar te helpen, niet om de kommapolitie uit te hangen.
Dus snap je het niet, dan kan je ook kiezen om niet te reageren omdat je je ergert aan een gebrek aan interpunctie.
Recent onderzoek toont zelfs aan dat bv een punt aan het eind bij gebruik van sociale media gezien wordt als onbeleefd.
Dus maak je niet te dik om dit "taalverval".
Volgens mij is vrijwel al het beton dat in huizen gebruikt wordt gewapend beton. Overal zit staal in om het sterker te maken.
Ongewapend beton kom je imo alleen tegen in stoeptegels en banden, en divers tuinaccessoires.
En als je zelf stort.
Gewapend beton boort hetzelfde als beton, alleen kan je bij gewapend beton de wapening tegen komen als je pech hebt.
Door de wapening boren ligt meer aan de gebruikte boor, bv een viersnijder, en niet zozeer aan de machine. Welke boor de beste is om ook door wapening te boren is wel te vinden in dit topic.
Maar die GBH 2-21 is zwaar genoeg voor gewoon HTK-werk.
Ik heb zelf jaren met een GBH2-20SE gewerkt, dat voldeed prima voor gaten in beton tot 20 mm, deze tot 21mm.
En @dreamscape
Volgens mij zitten we hier om elkaar te helpen, niet om de kommapolitie uit te hangen.
Dus snap je het niet, dan kan je ook kiezen om niet te reageren omdat je je ergert aan een gebrek aan interpunctie.
Recent onderzoek toont zelfs aan dat bv een punt aan het eind bij gebruik van sociale media gezien wordt als onbeleefd.
Dus maak je niet te dik om dit "taalverval".
[ Voor 31% gewijzigd door Teijgetje op 16-10-2021 10:09 ]
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.
Ik probeer me er niet al te druk om te maken, maar de post die je bedoelt is na mijn opmerking nog ge-edit. Daarvoor was het echt onleesbaar.Teijgetje schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 09:49:
En @dreamscape
(...)
Dus maak je niet te dik om dit "taalverval".![]()
Mijn tweede post over 'beton als het goed is', die is wellicht wat flauw.
Inderdaad, we zijn hier om elkaar te helpen, maar ik vind dat je ook je best mag doen om die hulpvraag zo op te stellen dat mensen hem snel kunnen begrijpen. Zelf weinig moeite doen en verwachten dat de ontvanger bij het interpreteren dan maar moeite doet, dat is ook niet zo heel netjes.
offtopic:
Als je geholpen wil worden door mensen die er hun tijd in steken lijkt het me niet ongezond als je er zelf ook wat moeite voor doet. Zeker als het een forumdeel is waar veel mensen 1x een vraag droppen droppen en daarna nooit meer komen. Maar goed genoeg offtopic
Als je geholpen wil worden door mensen die er hun tijd in steken lijkt het me niet ongezond als je er zelf ook wat moeite voor doet. Zeker als het een forumdeel is waar veel mensen 1x een vraag droppen droppen en daarna nooit meer komen. Maar goed genoeg offtopic
Hoe snijden/zagen jullie aluminium tochtstrips? Ijzerzaag kan maar is buttwerk en je zit met een rubber strip... Knippen vervormt de strip. Is daar iets echt handigs voor of mag ik morgen lekker met een junior ijzerzaag (

If so dan wellicht toch maar ff kijken naar een degelijkere ijzerzaag ipv het gamma brolding dat ik nu heb.
Ik neem aan dat je geen haakse slijper hebt?Boudewijn schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 13:28:
offtopic:
Hoe snijden/zagen jullie aluminium tochtstrips? Ijzerzaag kan maar is buttwerk en je zit met een rubber strip... Knippen vervormt de strip. Is daar iets echt handigs voor of mag ik morgen lekker met een junior ijzerzaag () en versterkbak aan de slag?
If so dan wellicht toch maar ff kijken naar een degelijkere ijzerzaag ipv het gamma brolding dat ik nu heb.
Haakse slijper. Als er aluminium aan te pas komt of ijzer, ga ik niet lopen k*tten. Haakse slijper erdoorheen en klaar. Multitool wil ik ook wel is pakken als het moeilijk bereikbaar isBoudewijn schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 13:28:
offtopic:
Hoe snijden/zagen jullie aluminium tochtstrips? Ijzerzaag kan maar is buttwerk en je zit met een rubber strip... Knippen vervormt de strip. Is daar iets echt handigs voor of mag ik morgen lekker met een junior ijzerzaag () en versterkbak aan de slag?
Als ik het kan bedenken, kan ik het maken
Verrek, goed puntKurma schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 13:40:
[...]
Ik neem aan dat je geen haakse slijper hebt?
Yes, dun schijfje / dremel, beginnen bij het rubber.
Wise enough to play the fool
Echt onzin, jarenlang dat model gehad en ook een 20mm gat door 20cm beton gaat prima. Het duurt wat langer maar hoe vaak doe je dat? Meestal zet je een plugje van 6 of 8mm in huis.Shadow_Agent schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 23:19:
Hou oud is die woning?
Het boortje is belangrijker dan de slagkracht, koop ook een goed setje boortjes.
[ Voor 7% gewijzigd door Navi op 16-10-2021 19:50 ]
Multihamer / combihamer kopen. Die kan ook gewoon boren, vaak ook twee koppen (sds+ / snelspan) er bij. Voor rondom het huis prima geschikt. Sommige muren kan wapening in zitten, maar meestal zit die dermate diep dat je er geen last van hebt. Either way kom je met een boorhamer ook niet door een stalen wapening, dus dat voegt niks toe.Amdwarrior schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 20:46:
Vandaag mijn Metabo combihamer gebruikt op betonnen plafond en baksteen. Baksteen kon zonder hameren maar met was sneller
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
In het verleden ook vaak met een klein ijzerzaagje gedaan, maar de laatste keer een 'versteksnijder' (link) gebruikt. Gekocht om plakplinten te knippen, maar tochtstips bleek ook prima te gaan. Door het dunne mesje minimale vervorming van de aluminium strip en wel strakke rubbers zo. En als het mesje bot wordt is het gewoon te vervangen.Boudewijn schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 13:28:
offtopic:
Het is puur bedoeld voor boren in beton en eventueel Tegels verwijderen inTeijgetje schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 09:49:
@dreamscape
En als je zelf stort.
Maar die GBH 2-21 is zwaar genoeg voor gewoon HTK-werk.(@Amdwarrior )
En @dreamscape
Recent onderzoek toont zelfs aan dat bv een punt aan het eind bij gebruik van sociale media gezien wordt als onbeleefd.![]()
Dus maak je niet te dik om dit "taalverval".![]()
En met boren bedoel ik hooguit tot 10mm
Dan ben je met een Bosch 2-26 of 2-28 het beste af denk ik. Als het geen haast heeft even wachten op een mooie aanbieding op Amazon.Amdwarrior schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 08:30:
[...]
Het is puur bedoeld voor boren in beton en eventueel Tegels verwijderen in
Haakse slijper, afkortzaag (met aluminium / fijn vertand blad), kan zelfs met decoupeer met juiste zaagblad, of met multitool.Boudewijn schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 13:28:
offtopic:
Ik ben aan het orienteren voor afkort & verstekzaag en heb de voorkeur voor Bosch Pro. Het gaat vooral om latjes en balken tot aan +- 100mm. Deze hoeft niet op accu te zijn.
Nu ben ik alleen benieuwd waar ik op moet letten, gezien de machines variëren van 200 tot aan 1000+ euro. Volgens mij voldoen ze allemaal aan mijn wensen, maar er zit ongetwijfeld verschil in waar ik nog niet aan heb gedacht.
Nu ben ik alleen benieuwd waar ik op moet letten, gezien de machines variëren van 200 tot aan 1000+ euro. Volgens mij voldoen ze allemaal aan mijn wensen, maar er zit ongetwijfeld verschil in waar ik nog niet aan heb gedacht.
Voor boren is hij prima, voor bikwerk moet je er niet al te veel van verwachten.Amdwarrior schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 08:30:
[...]
Het is puur bedoeld voor boren in beton en eventueel Tegels verwijderen in
2Joule is geen grote slagkracht. Hij doet het dus wel maar denk dan aan kleine tegeltjes.
Vaak gaat met een steenbeitel en een moker een stuk sneller. En met minder herrie.
Dat gezegd hebbende gebruikte ik ze vaak ook om te bikken, en doordat ze daar heel heet van worden gingen ze daardoor uiteindelijk stuk.
Koop je hem dus om te boren, prima.
Om te bikken zou ik iets zwaarders nemen, of huren.
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.
Met goede viersnijder boortjes ga je gewoon door de wapening heen hoor!The Eagle schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 20:32:
[...]
Multihamer / combihamer kopen. Die kan ook gewoon boren, vaak ook twee koppen (sds+ / snelspan) er bij. Voor rondom het huis prima geschikt. Sommige muren kan wapening in zitten, maar meestal zit die dermate diep dat je er geen last van hebt. Either way kom je met een boorhamer ook niet door een stalen wapening, dus dat voegt niks toe.
Vandaag mijn Metabo combihamer gebruikt op betonnen plafond en baksteen. Baksteen kon zonder hameren maar met was sneller
Bosch 7x serie bv.
https://www.bosch-profess...rboorsets-2868963-ocs-ac/
De Bosch 2-21 kan overigens ook gewoon boren, boren/hameren, en beitelen.
Voor baksteen heb je inderdaad geen boorhamer nodig, gewoon lukt ook, of een klopboor.
[ Voor 14% gewijzigd door Navi op 17-10-2021 11:45 ]
Slijper zou het wel eens kunnen worden. Afkortzaag is ook optie maar een blad is niet heel goedkoop, en ik ga mijn huidige blad niet opofferen. Decouperen, ik heb het geprobeerd en buiten zonder bankschroef ging de boel goed klapperen in mijn handen.henkie196 schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 10:33:
[...]
Haakse slijper, afkortzaag (met aluminium / fijn vertand blad), kan zelfs met decoupeer met juiste zaagblad, of met multitool.
Morgen ff slijpen
Pas je op voor je longen? Aluminium slijpstof is niet echt gezond. Ook slibben je je schijfjes snel dicht. Je hebt daarvoor speciale schijfjes voor aluminium.
Van een paar tochtstrippen zagen word je blad niet stomp, aluminium is dermate zacht dat dat weinig uitmaakt.Boudewijn schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 12:26:
[...]
Slijper zou het wel eens kunnen worden. Afkortzaag is ook optie maar een blad is niet heel goedkoop, en ik ga mijn huidige blad niet opofferen. Decouperen, ik heb het geprobeerd en buiten zonder bankschroef ging de boel goed klapperen in mijn handen.
Morgen ff slijpen
ik houd er wel een bouwstofzuiger bij en een mondkapje, dank voor de reminderMaxDamage schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 16:24:
Pas je op voor je longen? Aluminium slijpstof is niet echt gezond. Ook slibben je je schijfjes snel dicht. Je hebt daarvoor speciale schijfjes voor aluminium.
Twijfel alsnog toch wel over om een goedkoop blaadje voor de afkortzaag te kopen, ik heb stiekem toch wel aardig wat kozijnen te doen (stuk of 10 denk ik zo) en een afkortzaag maakt het wel veel simpeler. Er zit nu een algemeen blad op waar ik gewoon zuinig op ben en gezien een nieuw exemplaar begint bij 130 knaken ga ik toch op zoek naar een los blad voor dit soort klusjes. Ik spendeer liever een paar tientjes om zeker te weten dat ik mijn goede blad goed houd dan dat ik er risico mee loop. Als het originele blad 75E was zou ik er anders in staan. Als ik ook een keer metaal in ga korten is het nooit onhandig om zo'n blad te hebben liggen.MLLL schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 17:30:
[...]
Van een paar tochtstrippen zagen word je blad niet stomp, aluminium is dermate zacht dat dat weinig uitmaakt.
Echter zie ik nog even de bomen door het bos niet qua bladen, ik heb nu de volgende eisen om op mijn kapex te passen:
- Negatieve tandhoek (want afkortzaag)
- 260mm diameter
- 30mm asgat
- tanden/zetting voor alu
- niet gek duur (jaja festool verkoopt een blad, die zal vast goed passen
Als ik dan een beetje rond ga kijken:
https://www.toolstation.n...zaagblad-aluminium/p38247
Ziet er prima uit maar is 250mm. Prima, een tweetal houten latjes onder/achter de tochtstrip en klaar.
Kom ik hiermee weg? Ecotools is grappig genoeg duurder, zelfs zonder verzenden.
De 8" (216mm) zagen kunnen geen 100x100 balken aan.crimby schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 11:00:
Ik ben aan het orienteren voor afkort & verstekzaag en heb de voorkeur voor Bosch Pro. Het gaat vooral om latjes en balken tot aan +- 100mm. Deze hoeft niet op accu te zijn.
Zelf ervaring met de GCM 8 SJL en GCM 12 GDL:
De 8 SJL was echt een fijne machine, heb ik vervangen omdat de inbouwdiepte door de telescoopstangen zo diep is in een werkbank. Laser is een zeer fijne optie en naar mijn mening een must-have op een afkortzaag. De 800 SJ heeft bijvoorbeeld geen laser en zou ik dus links laten liggen.
GCM 12 GDL is gewoon een kut machine. Veel vermogen en hoge capaciteit wat prettig is en de handgreep werkte fijn, tot zover de pluspunten. Qua kwaliteit is het gewoon om te janken met speling aan alle kanten en het werkvlak is bovendien ook verre van vlak (heb er 2 uur over gedaan met een Rotex + wetstenen om hem enigszins vlak te krijgen). Helaas is dat ook niet een maandagochtend model maar simpelweg hoe ze geleverd worden getuige andere ervaringen op buitenlandse fora. Voor het geld wat die machine kost is deze het absoluut niet waard. Nu heb ik de Festool Kapex 120 ervoor in de plaats en dat is wel een geweldige machine, maar ongetwijfeld dikke overkill voor jou
Anyhow, mocht je geen balken van 100x100 hoeven zagen, of er vrede mee hebben dat het in 2x moet: koop de GCM 8 SJL, meeste bang for buck binnen het Bosch assortiment (zo niet van alle afkortzagen op de markt).
@Boudewijn Bosch 260mm?. Zijn erg goede bladen voor aluminium, heb ze zelf niet merkbaar bot gekregen na duizenden zaagsnedes in aluminium. Resultaat in hout is ook super, dus op zich hoef je geen eens te wisselen als je hout gaat zagen. Stukje betaalbaarder dan Festool. Festool alu blad is overigens ook gewoon goed, maar geef je al van aan dat je ze te duur vind
[ Voor 18% gewijzigd door Twijfels op 17-10-2021 18:09 ]
Thanks! 100x100 is geen must, maar was nu met 100x75 aan het werk… kan dan altijd nog de zaagtafel van mijn vader gebruiken :-)Twijfels schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 18:06:
[...]
De 8" (216mm) zagen kunnen geen 100x100 balken aan.
Zelf ervaring met de GCM 8 SJL en GCM 12 GDL:
De 8 SJL was echt een fijne machine, heb ik vervangen omdat de inbouwdiepte door de telescoopstangen zo diep is in een werkbank. Laser is een zeer fijne optie en naar mijn mening een must-have op een afkortzaag. De 800 SJ heeft bijvoorbeeld geen laser en zou ik dus links laten liggen.
GCM 12 GDL is gewoon een kut machine. Veel vermogen en hoge capaciteit wat prettig is en de handgreep werkte fijn, tot zover de pluspunten. Qua kwaliteit is het gewoon om te janken met speling aan alle kanten en het werkvlak is bovendien ook verre van vlak (heb er 2 uur over gedaan met een Rotex + wetstenen om hem enigszins vlak te krijgen). Helaas is dat ook niet een maandagochtend model maar simpelweg hoe ze geleverd worden getuige andere ervaringen op buitenlandse fora. Voor het geld wat die machine kost is deze het absoluut niet waard. Nu heb ik de Festool Kapex 120 ervoor in de plaats en dat is wel een geweldige machine, maar ongetwijfeld dikke overkill voor jou![]()
Anyhow, mocht je geen balken van 100x100 hoeven zagen, of er vrede mee hebben dat het in 2x moet: koop de GCM 8 SJL, meeste bang for buck binnen het Bosch assortiment (zo niet van alle afkortzagen op de markt).
Ik ga even naar de GCM 8 SJL kijken.
Ik ben mijn schuur een beetje aan het herindelen. Ik heb een werkbank gemaakt van een paar (dubbele) platen multiplex (zie foto)
:strip_exif()/f/image/VhBYKJuUw09CRwcQMygsQI0H.jpg?f=fotoalbum_large)
De opstaande achterwand heb ik tegen de balkjes erachter geschroefd
De schapjes had ik nog liggen, dus die heb ik er gisteren tegenaan geschroefd.
De schappen onder het werkblad zijn op verschillende hoogte gemonteerd zodat gereedschapskoffers (o.a. Bosch L-boxxen) neer te zetten zijn.
De dozen moeten nog uitgezocht worden en zullen dan waarschijnlijk verdwijnen.
Op de werkbank liggen nu een paar waterpassen en een winkelhaak, en ik heb een paar losse hamers + moker en een paar zagen (hout, ijzer, mini-ijzer) die ik netjes op wil hangen.
Daarnaast speel ik met het idee om de inhoud van mijn gereedschapskoffer Gedore S85 (deels) aan de wand te hangen zodat ik makkelijk schroevendraaiers en tangen kan pakken. Ook zou ik er bijvoorbeeld wat bakjes met schroeven aan willen hangen zodat ik gemakkelijk een goede maat terug kan vinden.
Nu vraag ik me dus af wat een mooie/handige/slimme manier is om dat te doen. Ik zie online verschillende ophangsystemen zoals een metalen rek met vierkante gaten waarin je beugels kan hangen, of losse kunststof houders/beugels voor o.a. schroevendraaiers, en ik zou zelf aan de slag kunnen met (vierkante?) haken en of schroeven om e.e.a. op te hangen of neer te leggen.
Wat is een handige optie die niet gelijk de hoofdprijs kost?
:strip_exif()/f/image/VhBYKJuUw09CRwcQMygsQI0H.jpg?f=fotoalbum_large)
De schappen onder het werkblad zijn op verschillende hoogte gemonteerd zodat gereedschapskoffers (o.a. Bosch L-boxxen) neer te zetten zijn.
Op de werkbank liggen nu een paar waterpassen en een winkelhaak, en ik heb een paar losse hamers + moker en een paar zagen (hout, ijzer, mini-ijzer) die ik netjes op wil hangen.
Daarnaast speel ik met het idee om de inhoud van mijn gereedschapskoffer Gedore S85 (deels) aan de wand te hangen zodat ik makkelijk schroevendraaiers en tangen kan pakken. Ook zou ik er bijvoorbeeld wat bakjes met schroeven aan willen hangen zodat ik gemakkelijk een goede maat terug kan vinden.
Nu vraag ik me dus af wat een mooie/handige/slimme manier is om dat te doen. Ik zie online verschillende ophangsystemen zoals een metalen rek met vierkante gaten waarin je beugels kan hangen, of losse kunststof houders/beugels voor o.a. schroevendraaiers, en ik zou zelf aan de slag kunnen met (vierkante?) haken en of schroeven om e.e.a. op te hangen of neer te leggen.
[ Voor 3% gewijzigd door gwystyl op 18-10-2021 11:22 ]
Een systeem met (zelfmaak) bakjes en haaklatten is vrij flexibel en niet heel duur (nou ja met de huidige houtprijzen is alles al snel duur
) . Op die manier is het flexibel.
Ik heb zoiets ook voor in mijn nieuwe huis en kijk er nu al naar uit (haaklattenbord van een maatje overgenomen omdat die geemigreerd is).
@Twijfels Mja dan is die bosch een net compromis. Blaadje zit in de bestelling bij die grote webwinkel
. Thanks.

Ik heb zoiets ook voor in mijn nieuwe huis en kijk er nu al naar uit (haaklattenbord van een maatje overgenomen omdat die geemigreerd is).
@Twijfels Mja dan is die bosch een net compromis. Blaadje zit in de bestelling bij die grote webwinkel
Voor de schroevendraaiers zou ik evt. zo'n gelinkte houder overwegen, voor de rest kan je prima met spijkers of schroeven aan de gang, waar je je tools aanhangt.gwystyl schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 11:19:
Ik ben mijn schuur een beetje aan het herindelen. Ik heb een werkbank gemaakt van een paar (dubbele) platen multiplex (zie foto)
[Afbeelding]
Daarnaast speel ik met het idee om de inhoud van mijn gereedschapskoffer Gedore S85 (deels) aan de wand te hangen zodat ik makkelijk schroevendraaiers en tangen kan pakken.
Het beste in zo'n geval is wel om de achter-plaat plat neer te leggen, je gereedschap indelen (erop leggen dus) en zo eerst te schuiven hoe je het wenst te hebben, en dat je genoeg ruimte hebt om b.v. je schroevendraaiers uit de houder te pakken.
Evt. kan je er nog een "schaduwbord" van maken en alle omtrekken uittekenen zodat je ook precies weet wat waar moet komen. En b.v. bij je steek/ring/ratel-sleutels in de "schaduw" ook even de ma(a)t(en) neer te zetten.
Je kunt ook even kijken bij b.v. hornbach, misschien kunnen daar bepaalde accesoires ook wel gewoon geschroefd worden i.p.v. aan die gaatjes opgehangen (b.v. de steek-sleutel houder).
Edit: @Boudewijn jij bedoelt het "French Cleat" systeem (zoekt wat makkelijker op o.a. youtube voor inspiratie).
Ik bedoel haaklatten want dat is de correcte term in het Nederlands. Een correcte vertaling ervan naar het engels is inderdaad "french cleat" , die vertaling is vast beter in zoekmachines te gebruiken. Echter vertik ik het een engelse benaming te gebruiken als we een prima nederlandse term voor iets hebben.Annuk schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 11:27:
[...]
Edit: @Boudewijn jij bedoelt het "French Cleat" systeem (zoekt wat makkelijker op o.a. youtube voor inspiratie).
Ik had dit filmpje eerder al eens gezien, en dat ziet er wel heel handig uit, maar misschien iets te veel van het goede voor mijn toepassing. Ik ga maar eens in de bouwmarkt in het dorp kijken en evt naar de Hornbach iets verderop om meer inspiratie op te doen.Boudewijn schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 11:30:
[...]
Ik bedoel haaklatten want dat is de correcte term in het Nederlands. Een correcte vertaling ervan naar het engels is inderdaad "french cleat" , die vertaling is vast beter in zoekmachines te gebruiken. Echter vertik ik het een engelse benaming te gebruiken als we een prima nederlandse term voor iets hebben.
@Annuk Ik had hier een vergelijkbare tip gezien..... ik vrees dat ik de achterwand dus nog maar 's los moet maken om wat te kunnen spelen/schuiven met de indeling
Je zou ook even naar zoiets kunnen kijken:
https://www.amazon.nl/dp/...lt_i_TF1DJ7XCRKVRJRZ084RT
Wel het resultaat en wat flexibiliteit en niet zo lastig
Het setje is compleet!
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/A9HurWO23Nhi0r2n9zKMwGZ2.jpg?f=user_large)
Bosch GCL 2-50 G combilaser met LR 7 laserontvanger
Kreeg vanochtend een sms dat er een vandaag een pakketje van GLS kwam met een linkje erbij waarvan ik eerst dacht dat het phishing was.
Had 22 sept de aanvraag voor de laserontvanger gedaan, daarna niets meer gehoord en het ding nog niet verwacht, dus dat viel mee.
Leuke setje zo voor nog geen €134.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/A9HurWO23Nhi0r2n9zKMwGZ2.jpg?f=user_large)
Kreeg vanochtend een sms dat er een vandaag een pakketje van GLS kwam met een linkje erbij waarvan ik eerst dacht dat het phishing was.
Had 22 sept de aanvraag voor de laserontvanger gedaan, daarna niets meer gehoord en het ding nog niet verwacht, dus dat viel mee.
Hoe kom je aan die prijs? Actie ergens ?Vliegvlug schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 20:14:
Het setje is compleet!![]()
[Afbeelding]
Tip van eerder hier in het topic: Basfr in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5"
En dan deze Bosch actie: https://www.bosch-profess...ro360/prodeals/levelling/ , dankzij tip van: Toppe in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5"
Amazon heeft vaker hele goede deals op Bosch (professional) gereedschap.
[ Voor 6% gewijzigd door Vliegvlug op 18-10-2021 21:24 ]
Ben ik volledig met je eens, en ben ik ook een voorstander van hoor om NL-termen te gebruiken waar het kan, maar voor @gwystyl had ik even zoiets van mogelijk zoekt dat makkelijker.Boudewijn schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 11:30:
[...]
Ik bedoel haaklatten want dat is de correcte term in het Nederlands. Een correcte vertaling ervan naar het engels is inderdaad "french cleat" , die vertaling is vast beter in zoekmachines te gebruiken. Echter vertik ik het een engelse benaming te gebruiken als we een prima nederlandse term voor iets hebben.
Dat lijkt me wel het makkelijkste ja om die even los te maken. Als ik trouwens je linkje volg zie ik direct op die foto wel een ideetje, als je inderdaad met een paar latjes werkt scheelt je A. schroefgaten in je achterwand, en B dan kan je direct je hand "eromheen" vouwen als je een hamer/sleutel/etc. paktgwystyl schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 11:49:
[...]
Ik had dit filmpje eerder al eens gezien, en dat ziet er wel heel handig uit, maar misschien iets te veel van het goede voor mijn toepassing. Ik ga maar eens in de bouwmarkt in het dorp kijken en evt naar de Hornbach iets verderop om meer inspiratie op te doen.
@Annuk Ik had hier een vergelijkbare tip gezien..... ik vrees dat ik de achterwand dus nog maar 's los moet maken om wat te kunnen spelen/schuiven met de indeling
Iets dergelijks zat ik vanmorgen ook nog even naar te zoeken, meende dat de IKEA ook iets dergelijks leverde (in het verleden?) voor het monteren van hun keukenkastjes, maar kon ik zo snel niet terug vinden op hun site, en ook niet verder gezocht eerlijk gezegdBoudewijn schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 16:00:
Je zou ook even naar zoiets kunnen kijken:
Maar dit is wel een mooi systeem als je zelf niet beschikt over iets als een zaagtafel o.i.d. om haaklatten te maken.
Ik gebruik het systeem van Stanley: https://www.stanleyworks....HTING+/Track+Wall+systeem
Werkt prima.
Werkt prima.
Ik wou je gaan zeggen dat je nog moest gaan ruilen voor een 360graden laser als dat nog kan.Vliegvlug schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 20:14:
[Afbeelding]
Maar voor 134 euro gaat dat niet lukken
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Hier ook! Die ontvanger maakt wel lawaaiVliegvlug schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 20:14:
[Afbeelding]
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Ik heb 'm nog niet getest
Vraag me af of je m ook kan opvoeren op de Bosch Pro website voor extra garantie aangezien hij gratis was.
[ Voor 22% gewijzigd door Vliegvlug op 20-10-2021 07:19 ]
Lijkt me wel. Ook als iets gratis of een cadeau is heb je recht op garantie.Vliegvlug schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 07:17:
[...]
Ik heb 'm nog niet getest
Vraag me af of je m ook kan opvoeren op de Bosch Pro website voor extra garantie aangezien hij gratis was.
Ik heb het geluk gehad om een Dewalt DCH273 te winnen.
Zelf heb ik al een Bosch GBH 2-20, is het nog verstandig om die te houden? Of is de Dewalt sowieso de betere keuze. De Bosch is tot nu toe toereikend geweest en ik verwacht dat dat ook zo zou blijven.

Even een vraagje over kopieerringen.. bij mijn bosch frees heb ik een 30mm kopieerring die ik wil gebruiken voor het maken van een mft blad. De ring steekt echter bijna 8mm te ver uit aan de onderzijde van de frees waardoor de frees niet op de mal staat maar ‘zweeft’ op de kopieerring, zie foto:
:strip_exif()/f/image/OobZjEyqlabsm5SWCyGkLcaX.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/o1Kz7Vx2qa9Y6jj7GXJxOrpg.jpg?f=fotoalbum_large)
Anders dan de kopieerring met een slijptol te lijf gaan, is er een simpel alternatief voor deze ‘hoge’ ring?
:strip_exif()/f/image/OobZjEyqlabsm5SWCyGkLcaX.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/o1Kz7Vx2qa9Y6jj7GXJxOrpg.jpg?f=fotoalbum_large)
Anders dan de kopieerring met een slijptol te lijf gaan, is er een simpel alternatief voor deze ‘hoge’ ring?
And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust
Dun plankje/ plaatje(s) ertussen? Dus tussen blad en mal of mal en frees.]
[Edit]
Misschien de voetplaat en frees opvullen, maar dan moet je langere bouten hebben 'vrees' ik.
[Edit]
Misschien de voetplaat en frees opvullen, maar dan moet je langere bouten hebben 'vrees' ik.
[ Voor 42% gewijzigd door 6killer op 20-10-2021 13:34 ]
Da's de bedoeling dat ie uitsteekt? Wat heb je anders aan die ring?
It's time to play the music, it's time to light the lights
Das zeker de bedoeling, maar het kan problematisch zijn als de ring zo ver uit steekt dat de frees gaat wiebelen bovenop de mal die je gebruikt.big bang schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 13:46:
Da's de bedoeling dat ie uitsteekt? Wat heb je anders aan die ring?
[YouTube: Hoe gebruik je de kopieerring bij een bovenfrees?]
Dikkere mal makenMink Z. schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 13:51:
[...]
Das zeker de bedoeling, maar het kan problematisch zijn als de ring zo ver uit steekt dat de frees gaat wiebelen bovenop de mal die je gebruikt.
It's time to play the music, it's time to light the lights
Klein plaatje hout zagen in de vorm van de freeszool, en dat aan de zool vastschroeven.Pixeltje schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 13:17:
Even een vraagje over kopieerringen.. bij mijn bosch frees heb ik een 30mm kopieerring die ik wil gebruiken voor het maken van een mft blad. De ring steekt echter bijna 8mm te ver uit aan de onderzijde van de frees waardoor de frees niet op de mal staat maar ‘zweeft’ op de kopieerring, zie foto:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.
Ik zie door de bomen het bos niet meer.
Ik zoek een boorhamer met beitel functie, ene alleskunner dus. Ik ben geen professional maar zoek dus iets voor rondom het huis en welke betrouwbaar is voor jaren.
Zie veelal de Bosch hbh 26 of 28 geprezen worden maar de prijs vind ik net iets teveel voor h&t klusjes. Parkside spul ziet er aantrekkelijk uit kwa prijs en geadverteerde kracht maar wil geen spul wat binnen 3 jaar kapot gaat.
Wat zouden jullie adviseren wat er tussen budget amateur (Parkside)en budget professional (Bosch GBH) niveau zit ?
Heeft metabo degelijk spul voor 100-200 euro ? Of toch gewoon budget spul proberen ?
3j zou wel mooi zijn en hoeft geen accusysteem te zijn.
Ik zoek een boorhamer met beitel functie, ene alleskunner dus. Ik ben geen professional maar zoek dus iets voor rondom het huis en welke betrouwbaar is voor jaren.
Zie veelal de Bosch hbh 26 of 28 geprezen worden maar de prijs vind ik net iets teveel voor h&t klusjes. Parkside spul ziet er aantrekkelijk uit kwa prijs en geadverteerde kracht maar wil geen spul wat binnen 3 jaar kapot gaat.
Wat zouden jullie adviseren wat er tussen budget amateur (Parkside)en budget professional (Bosch GBH) niveau zit ?
Heeft metabo degelijk spul voor 100-200 euro ? Of toch gewoon budget spul proberen ?
[ Voor 3% gewijzigd door Palindrome op 20-10-2021 14:39 ]
Mijn Metabo UHE 2250 multihamer bevalt perfect. Wordt ook met normale boorkop geleverd, soms ook handig (icm normale schroef/boor functie).
[ Voor 4% gewijzigd door iscara op 20-10-2021 14:42 ]
Heb zelf recent de Bosch GBH 2-28 gekocht met het oog op de toekomst. Dit ding gaat echt nog jaren en jaren mee en over pak 'm beet 10-15 jaar uitgesmeerd is het ongeveer een kratje bier per jaar aan investering.Palindrome schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 14:37:
Ik zie door de bomen het bos niet meer.
Als je de forse investering nu niet fijn vindt: Parkside kopen en je budget nogmaals bekijken als die sneuvelt. Kan je het missen? Doe jezelf een plezier en koop zo'n Bosch of gelijkwaardig, krijg je hoe dan ook geen spijt van.
Dank, ik had gehoopt dat er ook ‘ondiepere’ kopieer ringen zouden zijn voor bosch maar dat kijkt niet het geval. De mal is gekocht - anders had ik wel rekening gehouden met de hoogte van het materiaal - en lijkt te zijn uitgelegd op Festool machines die een ondiepere kopieerring hebben.
Ik frot wel wat onder de frees, even kijken of ik dat makkelijk kan bevestigen zonder de voetplaat te hoeven aanpassen.
Ik frot wel wat onder de frees, even kijken of ik dat makkelijk kan bevestigen zonder de voetplaat te hoeven aanpassen.
Metabo 2660-2 quickPalindrome schreef op woensdag 20 oktober 2021 @ 14:37:
Twee versnellingen zonder kloppen. Versnelling met kloppen en kloppen zonder rotatie
Verwisselbare kop
Standaard inclusief setje boren/beitels.
2.8j
Lekker lang snoer
€196 bij bol.
[ Voor 5% gewijzigd door lyncyst op 20-10-2021 15:07 ]
Is het niet zo dat parkside spul gebouwd is voor x draaiuren? Als je zoveel uur hebt geboord dan is hij op (door slijtage van goedkope onderdelen?). Als je vandaag een gat boort en legt hem 3 jaar in de kast dan ga ik er vanuit dat hij over 3 jaar gewoon nog zal werken.
Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen
Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen
Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).