Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappuhH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Ik ben op zoek naar een zaagblad voor m'n DeWalt afkortzaag om aluminium L-profielen van 5mm dik af te korten. Wat zijn zaagbladen met een goede prijskwaliteit verhouding? Zie van alles te koop, van Lidl spul van een paar euro tot Festool van 100+ euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramCoding
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11-02 10:26
Framoes schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 21:03:
[...]

Hoorde Vonroc niet bij Ferm? Zou kunnen dat die accu's wel uitwisselbaar zijn.
En is het merk Ferm wat of staat dat eerder gekend als goedkopen brol?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Ik heb zo’n goedkope ferm gebruikt in mijn nieuwbouwhuis, en voor zo’n 10-15 meter aan sleuven gefreesd. Dat was dan wel in kalkzandsteen en dat ging prima!
Ik kan me wel voorstellen dat ie het in hard beton niet leuk gaat vinden, daar zou ik dan een goed apparaat voor huren of iemand laten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
BramCoding schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 23:19:
Voor Ferm en Vonroc mag je er vanuit gaan dat je krijgt waar je voor betaald. Soms heb je geluk en blijft het langer heel en heeft het niet te veel speling. Soms ook niet.. In ieder geval met Parkside heb je nog service van Lidl.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sjorsjes
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06-07 12:25
KappuhH schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 21:58:
Ik ben op zoek naar een zaagblad voor m'n DeWalt afkortzaag om aluminium L-profielen van 5mm dik af te korten. Wat zijn zaagbladen met een goede prijskwaliteit verhouding? Zie van alles te koop, van Lidl spul van een paar euro tot Festool van 100+ euro.
Ik heb goede ervaringen met ecotools bladen
https://www.ecotools.nl/zaagbladen-vlak-daktand

Home-Assistant.io | Home-Assistant config | Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13-06 21:38
BramCoding schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 23:19:
[...]

Ferm maakte ooit redelijke kwaliteit, maar tegenwoordig is het goedkope meuk die nog een beetje op de naam teert.

Vonroc stuurt je zonder vragen een nieuw product op als je zegt dat iets defect is. Je hoeft het defecte product ook niet terug te sturen. Persoonlijk lijkt me dat geen positief signaal. Het kost ze dus meer om garantie af te handelen dan zonder vragen een nieuw product op te sturen.
Ecotools is prima, maar ik gebruik ook Makita en Bosch bladen. Mijn ervaring is wel dat duurdere vaak wel beter zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 04-07 15:02
Toevallig afgelopen weekend iets soortgelijks gedaan.. met een fijngetand houtblad van Ecotools. Had namelijk ook geen aluminiumblad liggen. Werkte perfect. Blad zal wel snel slijten, maar voor de prijzen bij Ecotools lig ik daar niet echt wakker van.

Als je toch een nieuw blad gaat bestellen dan kun je daar natuurlijk ook een geschikt zaagblad kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arloid
  • Registratie: December 2014
  • Niet online
Veel goedkoop spul tegenwoordig is van tante Babba, vrouw van oom Alie(xpress). Ga er maar vanuit, goedkope merken zijn Chinese import zoals Ferm, Gudde, Einhell (ookwel bekend als "ein hell"), maar ook merken als Scheppach en HBM. Dewalt maar ook Bosch en Makita verkopen steeds meer Chinese makelij, al staat daar in de hogere segmenten betere kwaliteit tegenover.

Als je in het "goedkoop segment" gereedschap koopt kan je net zo goed niet al te veel uitgeven of je budget aanpassen.

[ Voor 5% gewijzigd door Arloid op 05-10-2021 08:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Arloid schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 08:31:
Veel goedkoop spul tegenwoordig is van tante Babba, vrouw van oom Alie(xpress). Ga er maar vanuit, goedkope merken zijn Chinese import zoals Ferm, Gudde, Einhell (ookwel bekend als "ein hell"), maar ook merken als Scheppach en HBM. Dewalt maar ook Bosch en Makita verkopen steeds meer Chinese makelij, al staat daar in de hogere segmenten betere kwaliteit tegenover.

Als je in het "goedkoop segment" gereedschap koopt kan je net zo goed niet al te veel uitgeven of je budget aanpassen.
Volgens mij maken alleen Fein, Festool en Mafell nog alles in Duitsland.

Zelfs Hilti heeft tegenwoordig een deel van de productie in China. Metabo produceerde voorheen ook alles in Duitsland en had zelfs onderdelenproductie in eigen beheer. Dat is nu ook deels China.

Maar als het goed is hebben de betere merken wel eigen fabrieken of op z'n minst eigen kwaliteitscontrole en betere onderdelen.

Van Makita weet ik dat ze ook machines in het VK, de VS en Roemenië maken. DeWalt heeft assemblagelijnen in de VS. Met 'globally resourced materials'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06-07 15:23
Framoes schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 08:53:
Maar als het goed is hebben de betere merken wel eigen fabrieken of op z'n minst eigen kwaliteitscontrole en betere onderdelen.
En ze laten het bouwen volgens hun specificaties en toleranties. Dat is ook een groot verschil met een generiek ding inkopen bij een Chinese fabrikant en er een logo (Ferm, Kinzo, Vonroc et cetera) op plakken.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arloid
  • Niet online
dreamscape schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 08:57:
[...]

En ze laten het bouwen volgens hun specificaties en toleranties. Dat is ook een groot verschil met een generiek ding inkopen bij een Chinese fabrikant en er een logo (Ferm, Kinzo, Vonroc et cetera) op plakken.
Zelfs dan zit er een verschil in de kwaliteitscontrole, zo hanteert Record hogere kwaliteitseisen dan andere importeurs, echter kan je voor hun prijzen vaak een segment hoger kijken bij wijze van spreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06-07 15:23
Arloid schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 09:02:
[...]

Zelfs dan zit er een verschil in de kwaliteitscontrole, zo hanteert Record hogere kwaliteitseisen dan andere importeurs, echter kan je voor hun prijzen vaak een segment hoger kijken bij wijze van spreken.
Waarschijnlijk zelfs binnen de producten van één merk. Ik weet het niet zeker, want ik ken hun productieketen niet goed genoeg, maar ik kan me voorstellen dat de toleranties en controles bij blauwe Bosch producten net wat strenger zijn dan bij de groene.

Uiteindelijk is het een afweging: wat mag het kosten versus wat mag je van een machine verwachten. Dat men bij Vonroc roept dat je bij problemen gewoon een nieuw goedkoop prul apparaat ontvangt, dat is voor veel mensen hartstikke fijn. Ik vind dat vanuit duurzaamheidsoogpunt dan weer jammer. Producten weggooien omdat ze door hun belabberde kwaliteit onnodig snel versleten zijn, dat is stom.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arloid
  • Niet online
dreamscape schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 09:07:
[...]

Waarschijnlijk zelfs binnen de producten van één merk. Ik weet het niet zeker, want ik ken hun productieketen niet goed genoeg, maar ik kan me voorstellen dat de toleranties en controles bij blauwe Bosch producten net wat strenger zijn dan bij de groene.

Uiteindelijk is het een afweging: wat mag het kosten versus wat mag je van een machine verwachten. Dat men bij Vonroc roept dat je bij problemen gewoon een nieuw goedkoop prul apparaat ontvangt, dat is voor veel mensen hartstikke fijn. Ik vind dat vanuit duurzaamheidsoogpunt dan weer jammer. Producten weggooien omdat ze door hun belabberde kwaliteit onnodig snel versleten zijn, dat is stom.
Het blauw segment zal altijd hogere tollerantie eisen hebben dan het groen segment, niet te verwarren met Festool. Waar het om gaat: voldoet de machine aan de kwaliteit en krachteisen van particulieren. Dat is nogal een grijs gebied.

En dat klopt inderdaad, veel machines bevatten enkel een andere kleur en sticker.

[ Voor 4% gewijzigd door Arloid op 05-10-2021 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

[message=[code]68945948[/code],noline]Framoes schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 08:53[/message]:
[...]

Volgens mij maken alleen Fein, Festool en Mafell nog alles in Duitsland.
Ik meen dat sander van gereedschappro wel eens heeft geroepen dat mafell (Festool komt niet in zijn vocabulaire voor) 80% van de onderdelen zelf maakt. Op zich prachtig omdat het goede machines zijn, maar zolang je niet weet welke onderdelen zegt het natuurlijk ook niet alles.

Festool wordt iig in .de en .cz in elkaar gezet. Waar zij hun spullen inkopen weet ik niet (wera bits, fein multitools, die weet ik).

Ik zit na alle dure duitse speeltjes trouwens naar een scheppach 1080 vlakvandiktebank te kijken. Heb er nog geen en beginner met dat soort spul. Heb weinig ruimte, geen 3fasen aansluiting (in deze woning) en ook niet gek veel budget. Iemand een mening over dat stuk chinesium?
(Ik weet dat zo'n apparaat onvergelijkbaar is met voornoemde merken als die vvd's zouden voeren)

[ Voor 23% gewijzigd door Boudewijn op 05-10-2021 09:49 ]

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:30
Boudewijn schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 09:47:
Ik zit na alle dure duitse speeltjes trouwens naar een scheppach 1080 vlakvandiktebank te kijken. Heb er nog geen en beginner met dat soort spul. Heb weinig ruimte, geen 3fasen aansluiting (in deze woning) en ook niet gek veel budget. Iemand een mening over dat stuk chinesium?
(Ik weet dat zo'n apparaat onvergelijkbaar is met voornoemde merken als die vvd's zouden voeren)
Mijn advies: Koop een goeie, of koop er geen en haal gewoon je hout bij een houtboer die het voor je kan doen. Voor die 500 euro kan je heel wat plankies op dikte laten afwerken en je bespaart je er een hoop ergernis mee.
Daar komt bij: Een VVD is een apparaat waar je mee moet leren werken, je moet de machine leren kennen en aanleren hoe je er het beste resultaat uit haalt. Dat lukt alleen als je er regelmatig gebruik van maakt. Als je 2x per jaar 3 plankjes schaaft, dan ga je niet het resultaat krijgen dat je wilt, al heb je een machine staan van €10K.
Ik heb een prima VVD staan, maar gebruik hem niet, doodzonde. Maar ik doe eigenlijk niks met massief hout en als ik er al iets mee doe, dan ben ik eerst 3u bezig om die machine af te stellen. Dan liever even bij Masave het op maat laten maken en wat extra geld kwijt zijn. Maar dan is het verder wel goed :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 03-07 15:34

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Raymond schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 09:59:
[...]

Mijn advies: Koop een goeie, of koop er geen en haal gewoon je hout bij een houtboer die het voor je kan doen. Voor die 500 euro kan je heel wat plankies op dikte laten afwerken en je bespaart je er een hoop ergernis mee.
Daar komt bij: Een VVD is een apparaat waar je mee moet leren werken, je moet de machine leren kennen en aanleren hoe je er het beste resultaat uit haalt. Dat lukt alleen als je er regelmatig gebruik van maakt. Als je 2x per jaar 3 plankjes schaaft, dan ga je niet het resultaat krijgen dat je wilt, al heb je een machine staan van €10K.
Ik heb een prima VVD staan, maar gebruik hem niet, doodzonde. Maar ik doe eigenlijk niks met massief hout en als ik er al iets mee doe, dan ben ik eerst 3u bezig om die machine af te stellen. Dan liever even bij Masave het op maat laten maken en wat extra geld kwijt zijn. Maar dan is het verder wel goed :)
Als iemand die wel regelmatig een VVD gebruikt (wekelijks tot tweewekelijks, hobbymatig) kan ik dat advies overnemen. Zelf heb ik een Kity 439. Gietijzeren tafels, zwaar onderstel en heb er een 3-fase 1,5PK motor opgezet, dat gaat lekker.

Wat voor VVD heb je, en waarom gebruik je hem niet / waarom heb je hem gekocht ?

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Framoes schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 07:32:
[...]

Ferm maakte ooit redelijke kwaliteit, maar tegenwoordig is het goedkope meuk die nog een beetje op de naam teert.
Wanneer was dat dan? Want voor zover ik me kan herinneren is Ferm altijd al een budget merk geweest, o.a een jaar of 23 geleden eens een lasapparaat ervan gekocht, bij de Kijkshop notabene. Goedkoop spul.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arloid
  • Niet online
Ferm is prima voor het kaliber oscilerende plintenzaag, maar zou het links laten liggen voor gereedschap waar preciesie en machine tolleranties belangrijk zijn.

Om even naar de scheppach hms 1080 terug te koppelen, dit is de standaard tante Babba 12 inch vlak- vandiktebank wat elk hobby gereedschapsmerk verkoopt, ander likkie verf en andere stikker is het grote verschil. De geleiders zijn soms van een andere uitvoering, maar allemaal van dun doorbuigend aluminium. Ga dan nog liever een ouwe Kitty of Electra Beckum vlak- vandiktebank sleutelen of spaar door, een nieuwe vlak- vandiktebank van redelijke kwaliteit kost je minstens rond de €1.000,00.

[ Voor 3% gewijzigd door Arloid op 05-10-2021 10:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
Sjoerdfoto schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 10:07:
Wat voor VVD heb je, en waarom gebruik je hem niet / waarom heb je hem gekocht ?
Een scheppach HMC3200, uit de tijd dat scheppach nog spul in DE maakte. Een prima middenklasse machine.
Hij is van mn vader geweest en staat nu bij mij. Maar eigenlijk heb ik er geen werk voor, dus hij staat maar te staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoerdfoto

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Raymond schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 10:53:
[...]

Een scheppach HMC3200, uit de tijd dat scheppach nog spul in DE maakte. Een prima middenklasse machine.
Hij is van mn vader geweest en staat nu bij mij. Maar eigenlijk heb ik er geen werk voor, dus hij staat maar te staan.
Zonde, mocht die toch aan het werk mogen laat het maar weten :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arloid
  • Niet online
Daar sluit ik me bij aan, was het niet dat ik gisteren een hbm 200 per pallet heb ontvangen. Even kijken hoe ik die op een onderstel krijg, eerst maar een underlayment bodemplaat regelen die 150kg aan kan. Ga toch osb in m'n werkplaats leggen, enkel hoek ondersteuning van dat universele onderstel vindt ik niks ook al is het staal en kwa gewicht geschikt.

[ Voor 3% gewijzigd door Arloid op 05-10-2021 11:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes
Navi schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 10:38:
[...]

Wanneer was dat dan? Want voor zover ik me kan herinneren is Ferm altijd al een budget merk geweest, o.a een jaar of 23 geleden eens een lasapparaat ervan gekocht, bij de Kijkshop notabene. Goedkoop spul.
Met redelijk bedoelde ik dat het minder beroerd was dan tegenwoordig. Het is nooit een A-merk geweest, maar tegenwoordig ligt het bij de Action voor een te lage prijs.

Maar misschien is dat wel inherent aan de goedkopere merken en kwaliteitsverslechtering van Chinese OEM meuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Raymond schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 09:59:
[...]

Mja punt is dat alles behalve een tafelmodel (veel) te groot is voor de ruimte die ik heb. Ik ben compleet verwend met alle A-merk spullen maar hier moet ik compromissen sluiten... En dan kom je dus op een chinees ding uit ja.

Ik zou er vooral klein massief hout mee op dikte willen krijgen, dat daarna verlijmen en dan het verlijmde geheel weer willen vlakken (inderdaad niet te breed, desnoods meerdere etappes van 25cm ) . Die eerste stap doet masave keurig voor je maar die laatste stap is met de hand best wel veel werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arloid
  • Niet online
@Boudewijn dan is een vandikte schuurmachine eigenlijk een betere uitkomst, maar daar ben ik nog geen tafelmodel van tegen gekomen. Maar goed, als je een beetje handig bent kan je ook een schuurband motorisch aandrijven en daarmee ook de doorvoer. Dat zijn opzich geen complexe machines, al heb je wel temaken met doorvoer diktes van max 0,5mm tot 2mm afnamen bij professionele joekels van machines.

Hoog diy gehalte, dat helaas wel.

[ Voor 9% gewijzigd door Arloid op 05-10-2021 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 00:22

sjirafje

No inspirational quotes here

We gebruiken de Dremel redelijk vaak. Hij wordt met name gebruikt om (metaal) door te slijpen op moeilijk bereikbare plekken en om zaken te schuren. We hebben inmiddels al 3 (merk) Dremels versleten (2 onder garantie vervangen) en nummer 4 loopt ook op z'n laatste benen (wordt veel te heet, toerental schuif werkt op veel standen niet). Dus die staat op de lijst om vervangen te worden. Maar we weten niet goed waardoor. We hebben het idee dat de Dremels misschien meer bedoeld zijn om te knutselen dan echt mee te klussen.
Bestaat er van andere merken misschien roterende multitools die van betere kwaliteit zijn?

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DBBMAX
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 08:51
sjirafje schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 13:20:
We gebruiken de Dremel redelijk vaak. Hij wordt met name gebruikt om (metaal) door te slijpen op moeilijk bereikbare plekken en om zaken te schuren. We hebben inmiddels al 3 (merk) Dremels versleten (2 onder garantie vervangen) en nummer 4 loopt ook op z'n laatste benen (wordt veel te heet, toerental schuif werkt op veel standen niet). Dus die staat op de lijst om vervangen te worden. Maar we weten niet goed waardoor. We hebben het idee dat de Dremels misschien meer bedoeld zijn om te knutselen dan echt mee te klussen.
Bestaat er van andere merken misschien roterende multitools die van betere kwaliteit zijn?
Ik weet dat Proxxon ook diverse dremels in het assortiment heeft. Ik durf niks over de kwaliteit te zeggen maar best veel mensen zijn er erg tevreden over ook gebruikt Adam Savage (die gast van Mythbusters) ook een Proxon model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:44
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e2kWJWz_nGDdeg7hgwHQPmfKC5c=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1juNGaqXpRDwNYAk0xqBpEDS.png?f=user_large

wat zijn jullie ervaringen met draadloze bouwlampen?
Wanneer is de wattage genoeg, welk merk is goed en uiteraard, wanneer is de prijs correct?
Ik ben niet merkengeil, dus een makita heeft geen voorkeur.
Maar er is zo verschrikkelijk veel aanbod, dus wat graag jullie ervaringen!

Ik werk nu met de tradiotionele bouwlampen van 500watt halogeen, wat ik een prettig lichtopbrengst vindt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 10:15
Een tijdje geleden noemde ik hem ook al maar de kera Fenon, een hele fijne lamp met goede lichtopbrengst en werkt met diverse accu's!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
DBBMAX schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 13:25:
Ik weet dat Proxxon ook diverse dremels in het assortiment heeft. Ik durf niks over de kwaliteit te zeggen maar best veel mensen zijn er erg tevreden over ook gebruikt Adam Savage (die gast van Mythbusters) ook een Proxon model.
Geen persoonlijke ervaring, maar naar mijn idee is Dremel (het merk) niet heel erg robuust, en ik ken eigenlijk vooral Proxxon als een goede voor dremel-achtige tools.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoerdfoto

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Arloid schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 12:18:
@Boudewijn dan is een vandikte schuurmachine eigenlijk een betere uitkomst, maar daar ben ik nog geen tafelmodel van tegen gekomen. Maar goed, als je een beetje handig bent kan je ook een schuurband motorisch aandrijven en daarmee ook de doorvoer. Dat zijn opzich geen complexe machines, al heb je wel temaken met doorvoer diktes van max 0,5mm tot 2mm afnamen bij professionele joekels van machines.

https://www.jettools.com/...nchtop-drum-sander/723510

Afbeeldingslocatie: https://www.vynckier.biz/images/photolib/1657066.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Arloid schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 12:18:

Yup. Dat dus, en die jet die hieronder staat kost ook al 15 nibs ;).

Ik denk dat ik gewoon een goedkoop ding van marktplaats afhaal en kijk hoever ik ermee kom. 1k is niet heel erg te verantwoorden op dit moment voor iets dat vooral voor de hobby is. De meeste van mijn andere gereedschappen ga ik straks ook inzetten bij verbouwen van mijn nieuwe huis, dan is A-merk kopen wel een beter verhaal.
In plaats van een nieuwe vvd dan maar een tweede handse. En ja rustig aan en lekker mee spelen en oefenen, ondanks of juist dankzij alle limitaties.
Redelijk buiten budget.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Navi
  • Niet online
Ik heb deze op 12V, werkt prima, heel handzaam:
https://www.bosch-profess...cts/gro-12v-35-06019C5000

Wil je echt zwaar, pak dan deze op 18V:
https://www.bosch-profess...ijpmachines-177713-ocs-c/

Als je die stuk maakt gebruik je denk ik het verkeerde gereedschap voor de klus ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Navi op 05-10-2021 15:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 06-07 21:43
barry86 schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 13:27:
[Afbeelding]

wat zijn jullie ervaringen met draadloze bouwlampen?
Wanneer is de wattage genoeg, welk merk is goed en uiteraard, wanneer is de prijs correct?
Ik ben niet merkengeil, dus een makita heeft geen voorkeur.
Maar er is zo verschrikkelijk veel aanbod, dus wat graag jullie ervaringen!

Ik werk nu met de tradiotionele bouwlampen van 500watt halogeen, wat ik een prettig lichtopbrengst vindt
Voor de lichtopbrengst moet je naar Lumen kijken, niet naar Watt.
Je plaatje geeft 800 Watt aan voor led, volgens mij heb je dan stadion verlichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
Wat is jullie ervaring hoeveel LED Watt of lumen ik moet hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
barry86 schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 19:55:
Waarvoor?

Ik heb een bosch deciled op 12v accu. Heerlijk ding om bij te lichten wanneer ik iets aan het repareren ben (zaterdag nog iets vervangen in de kachel van mn ouders. Maar denk ook aan gaatje boren, iets monteren enzo).

Behangen in de avonduren vereist meerdere 50W led bouwlampen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twijfels
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09-06 15:04
Heb zelf tijdje terug een Hazet staafslijper op perslucht gekocht. Ding werkt echt fantastisch en zijn tenminste degelijke freesstiften etc. voor te krijgen. Gebruik hem zelf om lasergesneden aluminium te ontbramen. Alle Dremel accesoires blijven naar mijn idee een beetje hobby troep, mede de rede waarom ik deze heb gekocht aangezien de Bosch GRO 12V-35 (wat eigenlijk gewoon een Dremel is met andere kleur) die accessoires opvreet en het snel nogal prijzig wordt.

Voor het afbramen / schuren dus zeker een aanrader. Of er ook slijpschijfjes voor te krijgen zijn met 6mm opname durf ik zo niet te zeggen.

Hazet heeft ook een mini variant. Echter lijkt het op een onregelbaar toerental van 30.000rpm. Iets teveel van het goede voor de use case denk ik :+

Hoe dan ook, voor dagelijks productiematig werk denk ik dat je altijd beter af bent met perslucht machines wat levensduur betreft. Heb het idee dat Dremel en soortgelijken niet gebouwd worden voor echte productie, aangezien de gemiddelde Dremel 1x per jaar gebruikt wordt, waarom zouden ze hem dan gigantisch overkill bouwen voor de enkele gebruiker die hem daadwerkelijk dagelijks in handen heeft..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond
Ik vind nogal wat verschil zitten tussen een rechte slijper en een dremel. Dat zijn geen vergelijkbare apparaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
barry86 schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 19:55:
Hangt er een beetje vanaf wat je wilt doen, maar over het algemeen zou ik niet minder dan 1500 lumen nemen, liever meer richting de 3000 lumen. Meestal is de sterkte instelbaar, en als je een keer wat meer licht nodig hebt, is het handig om dat ook te hebben.

Ik zou ook kijken naar kleurtemperatuur, lagere waarde is geler licht, hogere waarde is meer blauw licht. Zonlicht heeft een kleurtemperatuur van zo'n 6000-7000 K, dat is wat we nominaal wit licht noemen. Ik zou zelf niet lager dan 3000 K willen op een bouwlamp, liever hoger dan dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

dragonhaertt

@_'.'

henkie196 schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 21:30:
[...]

Hangt er een beetje vanaf wat je wilt doen, maar over het algemeen zou ik niet minder dan 1500 lumen nemen, liever meer richting de 3000 lumen. Meestal is de sterkte instelbaar, en als je een keer wat meer licht nodig hebt, is het handig om dat ook te hebben.

Ik zou ook kijken naar kleurtemperatuur, lagere waarde is geler licht, hogere waarde is meer blauw licht. Zonlicht heeft een kleurtemperatuur van zo'n 6000-7000 K, dat is wat we nominaal wit licht noemen. Ik zou zelf niet lager dan 3000 K willen op een bouwlamp, liever hoger dan dat.
Kijk dan ook even goed naar de specificatie, of het LED lumen of ANSI lumen zijn.
het LED lumen getal kan zo'n 2.5 keer zo groot zijn.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
dragonhaertt schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 08:47:
Kijk dan ook even goed naar de specificatie, of het LED lumen of ANSI lumen zijn.
het LED lumen getal kan zo'n 2.5 keer zo groot zijn.
Ik heb eigenlijk nooit een lamp gezien die in ANSI lumen gespecificeerd was. Lijkt me marketing technisch ook niet zo handig, iedereen wil toch grotere getallen zien (zie ook 10.8V vs 12V), en wie weet nu het verschil tussen ANSI lumen en anders gemeten lumen?

Ik wist ook niet dat er specifieke lumens waren voor LEDs, wat is dan nog het nut van lumen als eenheid, als je niet eens tussen een peertje en een LED lamp kunt vergelijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Nu online

dragonhaertt

@_'.'

henkie196 schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 09:14:
[...]

Ik heb eigenlijk nooit een lamp gezien die in ANSI lumen gespecificeerd was. Lijkt me marketing technisch ook niet zo handig, iedereen wil toch grotere getallen zien (zie ook 10.8V vs 12V), en wie weet nu het verschil tussen ANSI lumen en anders gemeten lumen?

Ik wist ook niet dat er specifieke lumens waren voor LEDs, wat is dan nog het nut van lumen als eenheid, als je niet eens tussen een peertje en een LED lamp kunt vergelijken?
Als je naar goede zaklampen kijkt (LED-lenser, eagletac, zebralight, Olight, nitecore, etc) dan zie je eigenlijk altijd zowel een LED-lumen als een ANSI lumen waarde.

Die specificeren ook welke LED er is gebruikt, in plaats van de standaard marketing praat van de 10euro lampjes bij de action.

Vaak zie je ook een LUX specificatie en beam divergence bij dit soort lampen. Voor de lol moet je eens op candlepowerforums kijken als je echte fanaten wil zien, die weten allemaal het verschil tussen LED en ANSI lumen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje

sjirafje

DBBMAX schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 13:25:
[...]

Twijfels schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 20:30:
[...]

Heb zelf tijdje terug een Hazet staafslijper op perslucht gekocht. Ding werkt echt fantastisch en zijn tenminste degelijke freesstiften etc. voor te krijgen. Gebruik hem zelf om lasergesneden aluminium te ontbramen. Alle Dremel accesoires blijven naar mijn idee een beetje hobby troep, mede de rede waarom ik deze heb gekocht aangezien de Bosch GRO 12V-35 (wat eigenlijk gewoon een Dremel is met andere kleur) die accessoires opvreet en het snel nogal prijzig wordt.

Voor het afbramen / schuren dus zeker een aanrader. Of er ook slijpschijfjes voor te krijgen zijn met 6mm opname durf ik zo niet te zeggen.

Hazet heeft ook een mini variant. Echter lijkt het op een onregelbaar toerental van 30.000rpm. Iets teveel van het goede voor de use case denk ik :+

Hoe dan ook, voor dagelijks productiematig werk denk ik dat je altijd beter af bent met perslucht machines wat levensduur betreft. Heb het idee dat Dremel en soortgelijken niet gebouwd worden voor echte productie, aangezien de gemiddelde Dremel 1x per jaar gebruikt wordt, waarom zouden ze hem dan gigantisch overkill bouwen voor de enkele gebruiker die hem daadwerkelijk dagelijks in handen heeft..
Navi schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 15:41:
[...]

Ik heb deze op 12V, werkt prima, heel handzaam:
https://www.bosch-profess...cts/gro-12v-35-06019C5000

Wil je echt zwaar, pak dan deze op 18V:
https://www.bosch-profess...ijpmachines-177713-ocs-c/

Als je die stuk maakt gebruik je denk ik het verkeerde gereedschap voor de klus ;)
henkie196 schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 14:01:
[...]

Geen persoonlijke ervaring, maar naar mijn idee is Dremel (het merk) niet heel erg robuust, en ik ken eigenlijk vooral Proxxon als een goede voor dremel-achtige tools.
Raymond schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 21:00:
Ik vind nogal wat verschil zitten tussen een rechte slijper en een dremel. Dat zijn geen vergelijkbare apparaten.
Ik heb eigenlijk nooit van het bestaan van die rechte slijpers geweten :o Ik heb er een op perslucht maar ik wist niet dat ze ook gewoon op stroom bestaan. Misschien moeten we eens goed nadenken of zo'n rechte slijper van een echt gereedschapmerk misschien beter geschikt is voor onze doeleinden. Wel jammer dat ze bijna allemaal worden geleverd met een 6mm "tang/chuck", dus alle Dremel accessoires zullen niet zonder meer passen.

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DBBMAX
sjirafje schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 14:03:
[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

Ik heb eigenlijk nooit van het bestaan van die rechte slijpers geweten :o Ik heb er een op perslucht maar ik wist niet dat ze ook gewoon op stroom bestaan. Misschien moeten we eens goed nadenken of zo'n rechte slijper van een echt gereedschapmerk misschien beter geschikt is voor onze doeleinden. Wel jammer dat ze bijna allemaal worden geleverd met een 6mm "tang/chuck", dus alle Dremel accessoires zullen niet zonder meer passen.
Ik heb zelf een namaak dremel en een rechte slijper van Makita. Ik zou persoonlijk niet mijn accessoires van mijn dremel plaatsen in mijn rechte slijper, terwijl dit in theorie wel zou kunnen. Zo heeft Makita veel beschikbare spantangen in alle diverse maten. Ik vind namelijk de Dremel accessoires wel wat te licht en te dun voor de krachten van mijn rechte slijper.

Afhankelijk van je perslucht slijper zou het kunnen zijn dat je accessoires uitwisselbaar zijn met de elektrische slijper. Mijn lucht slijpertje heeft ook een opname van 6 mm net als mijn rechte slijper.

Mag ik vragen wat je huidige werkzaamheden zijn met de dremel? Op basis daarvan kunnnen we wellicht adviseren welke je het beste kan kiezen. of een dremel of een rechte slijper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
DBBMAX schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 14:16:
Ik heb zelf een namaak dremel en een rechte slijper van Makita. Ik zou persoonlijk niet mijn accessoires van mijn dremel plaatsen in mijn rechte slijper, terwijl dit in theorie wel zou kunnen. Zo heeft Makita veel beschikbare spantangen in alle diverse maten. Ik vind namelijk de Dremel accessoires wel wat te licht en te dun voor de krachten van mijn rechte slijper.

Afhankelijk van je perslucht slijper zou het kunnen zijn dat je accessoires uitwisselbaar zijn met de elektrische slijper. Mijn lucht slijpertje heeft ook een opname van 6 mm net als mijn rechte slijper.

Mag ik vragen wat je huidige werkzaamheden zijn met de dremel? Op basis daarvan kunnnen we wellicht adviseren welke je het beste kan kiezen. of een dremel of een rechte slijper.
Een rechte slijper en een dremel-achtig apparaat zijn naar mijn idee niet echt hetzelfde inzet gebied, inderdaad. Als ik zo'n apparaat van Proxxon vergelijk met een rechte slijper van bv. Bosch, dan vergelijk je een machine van 100 W met een machine van 600+ W.

Een beetje alsof je een bandschuurmachine ipv een vlakschuurmachine wilt gaan gebruiken voor het licht opschuren tussen twee verflagen in. Of andersom, om een vlakschuurmachine te gebruiken om een trap helemaal kaal te schuren. Het kan misschien, maar het is niet perse een goed idee, zeg maar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Navi
  • Niet online
Hij heeft er inmiddels al 4 versleten dus een iets zwaarder apparaat mag kennelijk wel.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dzine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 02-07 21:16
Boudewijn schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 15:07:
[...]
Ik denk dat ik gewoon een goedkoop ding van marktplaats afhaal en kijk hoever ik ermee kom. 1k is niet heel erg te verantwoorden op dit moment voor iets dat vooral voor de hobby is. De meeste van mijn andere gereedschappen ga ik straks ook inzetten bij verbouwen van mijn nieuwe huis, dan is A-merk kopen wel een beter verhaal.
In plaats van een nieuwe vvd dan maar een tweede handse. En ja rustig aan en lekker mee spelen en oefenen, ondanks of juist dankzij alle limitaties.
In een opwelling heb ik dit ook gedaan. Onder het mom van, ik blijf de rest van mijn leven houtbewerken en op YT ziet zelf afvlakken er zo mooi en simpel uit.

Paar maanden later stond er een Metabo Elektra Beckum HC 260 in mijn garage. Super leuk. But then reality hit me..
  1. Zo'n ding moet je goed afstellen en slijpen. Dat zie je ze op YT nooit doen en is best wel een klus om het te leren
  2. Echt een tering herrie maken ze. Niet te vergelijken met mijn zaagtafel bijv. Kortom alleen binnen te gebruiken (afhankelijk van hoe je woont natuurlijk)
  3. Afzuiging heeft een flinke upgrade nodig. Beetje naïef aan mijn kant wellicht maar op zo'n beest moet een 100mm slang met bijbehorende zuiger. Die heb ik niet en wil ik ook niet qua ruimte.
  4. Tijd! Super vet om zelf te kunnen vlakken maar het verlengt je doorlooptijd van je mooie klussen wel vs het S4S/S2S halen bij een houthandel.
2 maanden later weer op MP...

Zelfs als niemand me gelooft, ben ik de koning in mijn hoofd....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Dzine schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 15:58:
[...]

In een opwelling heb ik dit ook gedaan. Onder het mom van, ik blijf de rest van mijn leven houtbewerken en op YT ziet zelf afvlakken er zo mooi en simpel uit.

Paar maanden later stond er een Metabo Elektra Beckum HC 260 in mijn garage. Super leuk. But then reality hit me..
  1. Zo'n ding moet je goed afstellen en slijpen. Dat zie je ze op YT nooit doen en is best wel een klus om het te leren
  2. Echt een tering herrie maken ze. Niet te vergelijken met mijn zaagtafel bijv. Kortom alleen binnen te gebruiken (afhankelijk van hoe je woont natuurlijk)
  3. Afzuiging heeft een flinke upgrade nodig. Beetje naïef aan mijn kant wellicht maar op zo'n beest moet een 100mm slang met bijbehorende zuiger. Die heb ik niet en wil ik ook niet qua ruimte.
  4. Tijd! Super vet om zelf te kunnen vlakken maar het verlengt je doorlooptijd van je mooie klussen wel vs het S4S/S2S halen bij een houthandel.
2 maanden later weer op MP...
Mja dat zet dingen inderdaad wel meer in perspectief. Food for thought. Dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arloid
  • Niet online
Hier aan het wachten op de spanbanden om de hbm 200 van z'n krat te tillen, op z'n mobiele basis. Vrijdag de buurman even lief aankijken met een krat bier. |:(

Voor het instellen van de schaafbeitels heb je beitel stel hulpmiddelen maar ook makkelijkere beitelblokken. Zo'n hulpmiddel staat ook nog op het verlanglijstje hier. Hoop zelf geen zware uitgaves meer te hoeven doen, om elke week anderhalve meier uit te geven wordt een beetje te gek voor het leuk.

Om het toch over beitelblokken te hebben, zogeheten spiraapblokken beginnen langzaam in de markt te komen. Kortom zitten hier carbide blokkes in. Voordelen: beitels wisselen is een kwestie van bouten aandraaien, individueel per carbide te wisselen en tot 4 zijdes te gebruiken, tevens een reductie in geluid. Nadelen zijn er ook, ze zijn vrij duur, daardoor duurt het lang tot je de kosten eruit haalt en het resultaat kan bij slechte beitelblokken en gebruik tegenvallen.

[ Voor 36% gewijzigd door Arloid op 06-10-2021 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Iemand tips voor een goede lange magnetische bithouder? Ik wil er binnenkort ikea keukenkastjes mee gaan schroeven. Dus op veel plekken waar je weinig of ongemakkelijk plaats hebt.

De Milwaukee Schockwage lijkt me wel wat. 15cm volstaat of meteen ook voor andere klussen 30cm nemen?:)

https://www.toolstation.n...netische-bithouder/p19783

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Nu online
sloth schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 13:10:
Iemand tips voor een goede lange magnetische bithouder? Ik wil er binnenkort ikea keukenkastjes mee gaan schroeven. Dus op veel plekken waar je weinig of ongemakkelijk plaats hebt.

De Milwaukee Schockwage lijkt me wel wat. 15cm volstaat of meteen ook voor andere klussen 30cm nemen?:)

Vorig jaar een IKEA keuken geplaatst. Geen moment dat ik dacht dat ik lengte te kort kwam met standaard bitjes.

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

30 is echt heel lang. Als je er geen concreet doel voor hebt lijkt het mij heel irritant.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DBBMAX

zoals andere zeggen is 30 cm inderdaad erg lang. ik zou daarom kiezen voor de 15 cm en het bespaarde geld investeren in een haakse adapter voor bitjes. Die gebruik ik stiekem best vaak in krappe ruimtes sinds ik hem heb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik gebruik eigenlijk altijd de hexbit opname van mijn boormachines en gewoon een 25(??) mm wera bitje. Heb ergens een set langere bits maar nog nooit gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje

sjirafje

DBBMAX schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 14:16:
[...]

De slijper op perslucht gebruik ik eigenlijk nooit (want dan moet je ook de compressor mee slepen). Maar die heeft inderdaad een grotere opname dan de dremel. Grote kans dat daar ook een 6mm tang bij zit.

De dremel wordt voornamelijk gebruikt voor (door)slijpen van metalen, geen graveerwerkzaamheden ofzo. Waarschijnlijk is een rechte slijper in ons geval een betere keuze.
henkie196 schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 15:46:
[...]

Een rechte slijper en een dremel-achtig apparaat zijn naar mijn idee niet echt hetzelfde inzet gebied, inderdaad. Als ik zo'n apparaat van Proxxon vergelijk met een rechte slijper van bv. Bosch, dan vergelijk je een machine van 100 W met een machine van 600+ W.

Een beetje alsof je een bandschuurmachine ipv een vlakschuurmachine wilt gaan gebruiken voor het licht opschuren tussen twee verflagen in. Of andersom, om een vlakschuurmachine te gebruiken om een trap helemaal kaal te schuren. Het kan misschien, maar het is niet perse een goed idee, zeg maar.
Waarschijnlijk hebben we gewoon al die tijd het verkeerde stuk gereedschap gebruikt :F Ik geloof dat onze huidige Dremel ca 100W is, een beetje meer vermogen kan geen kwaad. We zijn van plan om binnenkort eens in de winkel een paar rechte slijpers te bekijken.
Navi schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 15:49:
Hij heeft er inmiddels al 4 versleten dus een iets zwaarder apparaat mag kennelijk wel.
Dat denk ik ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 04-07 16:28
Flix20 schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 13:12:
[...]

Vorig jaar een IKEA keuken geplaatst. Geen moment dat ik dacht dat ik lengte te kort kwam met standaard bitjes.
Voor sommige elementen in de lades had ik het fijn gevonden een 50 mm bitje te hebben, maar met een standaard 25 mm bitje lukte het ook wel.

Ik heb in ieder geval niet de gevoel gehad dat een langere bithouder handig of zelfs nodig zou zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DBBMAX
sjirafje schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 13:55:
[...]
De slijper op perslucht gebruik ik eigenlijk nooit (want dan moet je ook de compressor mee slepen). Maar die heeft inderdaad een grotere opname dan de dremel. Grote kans dat daar ook een 6mm tang bij zit.

De dremel wordt voornamelijk gebruikt voor (door)slijpen van metalen, geen graveerwerkzaamheden ofzo. Waarschijnlijk is een rechte slijper in ons geval een betere keuze.

[...]

Waarschijnlijk hebben we gewoon al die tijd het verkeerde stuk gereedschap gebruikt :F Ik geloof dat onze huidige Dremel ca 100W is, een beetje meer vermogen kan geen kwaad. We zijn van plan om binnenkort eens in de winkel een paar rechte slijpers te bekijken.

[...]

Dat denk ik ook.
Rare vraag en wellicht lees ik er over heen; Maar waarom gebruik je geen haakse slijper (slijptol) om het ijzer te slijpen? Als je in krappe ruimtes slijpt begrijp ik de keus voor een rechte slijper. Maar een slijptol is in elk opzicht vele malen sterker en steviger (door de haakse overbrenging) dan dat een rechte slijper ooit zal kunnen zijn.

Als je echt veel slijpwerkzaamheden wilt doen met een rechte slijper dan adviseer ik je ook om er eigenlijk eentje te kiezen waar ook een beschermkap bij zit. Deze slijpers zijn wel vaak veel duurder

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online

Beste oplossing is een boormachine met een excenter erbij. Zoals de veel in dit topic genoemde Bosch flexiclik. Daarmee kun je goed langs een plaat iets aanschroeven. Haakse kop kan ook, maar de mijne is vaak alsnog te dik om echt vlak langs een plaat te kunnen schroeven.

Lange bithouder helpt ook en is een stuk goedkoper. Ik heb er één van 15 cm (denk ik), dat is meestal lang genoeg om toch een beetje dicht langs een plaat te kunnen schroeven. 30cm voegt denk ik niet zoveel toe, relatief gezien, alhoewel mijn ervaring wel is met een excenter + die 15cm bithouder.

Haakse kop kan ook helpen, als je niet langs een plaat moet schroeven, maar weinig hoogte hebt voor het schroeven. Maar in dat geval kom je met een inbus / torx schroefje en een bitrateltje ook een heel eind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08:54
@sloth Ik heb deze lange bithouder van witte van de Hornbach. Daar blijven mijn bitjes (iets te) goed in zitten. Als ik zo die Milwaukee zie, dan krijg ernstig zin om die er bij te kopen.
Ik gebruik meestal gewoon mijn korte Wera bithouder, maar soms, als je ergens tussen of vlak langs moet, is zo'n lange ideaal. Of je de 15 of 30cm versie moet kopen is een persoonlijke keuze. Ik heb iig nog niet meegemaakt dat mijn 20cm te kort is.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• yay
  • Registratie: Maart 2008

yay

Nivado schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 15:42:
@sloth .... Ik heb iig nog niet meegemaakt dat mijn 20cm te kort is.
Ik denk dat je over 20cm niemand hoort klagen. :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barry86
yay schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 09:13:
[...]

Ik denk dat je over 20cm niemand hoort klagen. :X
Haha ik dacht het en scroll naar benden en lees het :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yay
  • Registratie: Maart 2008

yay

barry86 schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 09:38:
[...]

Haha ik dacht het en scroll naar benden en lees het :P
GMTA. *;

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 03-07 18:58

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

dragonhaertt schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 09:21:
[...]
Als je naar goede zaklampen kijkt (LED-lenser, eagletac, zebralight, Olight, nitecore, etc) dan zie je eigenlijk altijd zowel een LED-lumen als een ANSI lumen waarde.

Die specificeren ook welke LED er is gebruikt, in plaats van de standaard marketing praat van de 10euro lampjes bij de action.

Vaak zie je ook een LUX specificatie en beam divergence bij dit soort lampen. Voor de lol moet je eens op candlepowerforums kijken als je echte fanaten wil zien, die weten allemaal het verschil tussen LED en ANSI lumen :P
Het kan nog veel specialistischer hoor! Lumen is inmiddels een begrip wat je vaker tegenkomt (gelukkig) al is er altijd de vraag of ze het zelf verzonnen hebben of goed gemeten hebben, daarom zijn ansi lumen al wat "betrouwbaarder".

Afhankelijk van waar je precies de lamp voor nodig hebt is het aantal lumen vaak minder belangrijk zelfs dan de kleurechtheid. Denk daarbij dus aan de kleurwarmte en de hoeveelheid CRI. Zeker bij elektronica en schilderwerkzaamheden wil je toch zeker zijn dat met de juiste kleur bezig bent. Uiteraard heb je wel voldoende lumen nodig, maar er is ook zoiets als te veel licht.
(sorry ik ben zo'n zaklampen nerd)

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Nu online

dragonhaertt

@_'.'

rockhopper schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 17:25:
[...]

Het kan nog veel specialistischer hoor! Lumen is inmiddels een begrip wat je vaker tegenkomt (gelukkig) al is er altijd de vraag of ze het zelf verzonnen hebben of goed gemeten hebben, daarom zijn ansi lumen al wat "betrouwbaarder".

Afhankelijk van waar je precies de lamp voor nodig hebt is het aantal lumen vaak minder belangrijk zelfs dan de kleurechtheid. Denk daarbij dus aan de kleurwarmte en de hoeveelheid CRI. Zeker bij elektronica en schilderwerkzaamheden wil je toch zeker zijn dat met de juiste kleur bezig bent. Uiteraard heb je wel voldoende lumen nodig, maar er is ook zoiets als te veel licht.
(sorry ik ben zo'n zaklampen nerd)
90+ CRI natuurlijk ;)
Nog zo'n nerd hier

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Woody179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 02-07 11:34
Makrolon schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 21:22:
[...]

Het gaat wel maar niet ideaal. Als je een stevige muur hebt lukt t wel, maar een zwakkere bakstenen muur als je wel snel kapot.. je kan de machine zachter zetten met dan deelt ie alsnog aardige klappen uit. T toerental is ook vrij laag dan om 6mm gaatjes te boren.
Voor het breken van muren is hij in elk geval prima geschikt!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/COtdb2gfm7BWTJkHxcEh9Mlv9eA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iPYqCdRJqeeQWBU4cJCiZjWG.jpg?f=fotoalbum_large

Bedankt voor het delen van jou ervaring met de machine, was net het zetje dat ik nodig had. En met het hakken vandaag geen moment spijt gehad(al zal ik morgen wel spierpijn hebben haha).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 06:32
Woody179 schreef op zaterdag 9 oktober 2021 @ 17:40:
[...]

Voor het breken van muren is hij in elk geval prima geschikt!
[Afbeelding]

Bedankt voor het delen van jou ervaring met de machine, was net het zetje dat ik nodig had. En met het hakken vandaag geen moment spijt gehad(al zal ik morgen wel spierpijn hebben haha).
Leuk om te horen!!

Ja daar had ie vast geen moeite mee. Ik heb m ook nog niet zo lang maar hij bevalt echt steeds beter. Super ding.

Beste muur trouwens die je afgebroken hebt😁

[ Voor 3% gewijzigd door Makrolon op 09-10-2021 22:51 ]

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-07 19:37
En hoe is het met de spiertjes? ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jannus66
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 08:50
Ik heb nu een Makita DHS660, daar wil ik een geleiderail voor kopen van 150 cm.
Ik begrijp nu dat ik ook een adapter nodig heb, waarvoor dient die?

Later dit jaar wil ik ook een Decoupeerzaag DJV182 aanschaffen, maar heb ik daar dan ook weer een andere adapter voor nodig?

als ik een ander merk geleiderail koop dan Makita (past dat?) moet ik ook een andere adapter aanschaffen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond
@jannus66 die adapter is nodig om te zorgen dat je daadwerkelijk de rail als geleider kan gebruiken. Je kan hem niet standaard op of langs de rail plaatsen.

Een decoupeerzaag heeft idd een eigen geleider nodig. Mijn advies: niet doen. Een decoupeerzaag is niet bedacht om lange rechte stukken te zagen, daar zijn andere zagen voor.
Of je moet een heel specifieke use-case hebben, anders lekker laten gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Framoes
jannus66 schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 13:27:
Ik heb nu een Makita DHS660, daar wil ik een geleiderail voor kopen van 150 cm.
Ik begrijp nu dat ik ook een adapter nodig heb, waarvoor dient die?

Later dit jaar wil ik ook een Decoupeerzaag DJV182 aanschaffen, maar heb ik daar dan ook weer een andere adapter voor nodig?

als ik een ander merk geleiderail koop dan Makita (past dat?) moet ik ook een andere adapter aanschaffen?
De geleiderails van Makita, Festool en een paar B-merken zijn min of meer hetzelfde. Festool is iets duurder dan Makita en de rest goedkoper.

Ik zou gewoon voor de Makita rail gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jannus66
Framoes schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 16:52:
[...]

De geleiderails van Makita, Festool en een paar B-merken zijn min of meer hetzelfde. Festool is iets duurder dan Makita en de rest goedkoper.

Ik zou gewoon voor de Makita rail gaan.
Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jannus66
Raymond schreef op zondag 10 oktober 2021 @ 13:47:
@jannus66
Of je moet een heel specifieke use-case hebben, anders lekker laten gaan.
Nee, dan laat ik het zitten. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
*knip*
Dat is iets voor V&A of toch huren.

Er moet een schuifdeur tegen het plafond komen. Gaten zijn geboord maar bij het laatste gat ging het licht uit, poef. Bedrading is geraakt maar niet defect, althans de verlichting en WCD's doen het nog. Ik wil kijken of ik de leiding kan traceren en kijken waar die uitkomt. Mogelijk heb ik dikke pech en kom ik niet zonder sloopwerk bij de centraaldoos waar die naar toe gaat.

Waar het mij om gaat is dat ik niet 5 cm verderop een gat ga boren en dat ik weer in diezelfde leiding zit. Ik moet dus richting gaan bepalen van die leiding. Laat dat nou net heel handig kunnen gaan met een fatsoenlijke leidingzoeker.

Voor een eenmalig klusje ga ik liever niet zo'n apparaat kopen, heb al zoveel klusspullen...

[ Voor 9% gewijzigd door tweakduke op 11-10-2021 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
sypie schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 06:51:
Is er iemand in de buurt van Zwolle (kan best een half uurtje o.i.d rijden..) die z'n leidingzoeker een paar uurtjes kan missen?

Er moet een schuifdeur tegen het plafond komen. Gaten zijn geboord maar bij het laatste gat ging het licht uit, poef. Bedrading is geraakt maar niet defect, althans de verlichting en WCD's doen het nog. Ik wil kijken of ik de leiding kan traceren en kijken waar die uitkomt. Mogelijk heb ik dikke pech en kom ik niet zonder sloopwerk bij de centraaldoos waar die naar toe gaat.

Waar het mij om gaat is dat ik niet 5 cm verderop een gat ga boren en dat ik weer in diezelfde leiding zit. Ik moet dus richting gaan bepalen van die leiding. Laat dat nou net heel handig kunnen gaan met een fatsoenlijke leidingzoeker.

Voor een eenmalig klusje ga ik liever niet zo'n apparaat kopen, heb al zoveel klusspullen...
Bij boels in zwolle huur je een dtect 150. Dan zie je alles in je plafond

https://www.boels.com/nl-...professional-wand/p/14803

[ Voor 3% gewijzigd door Raymond op 11-10-2021 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mania-92
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08:45
Raymond schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 14:20:
[...]

Bij boels in zwolle huur je een dtect 150. Dan zie je alles in je plafond

https://www.boels.com/nl-...professional-wand/p/14803
Dan betaal je voor een dag huur meer dan wanneer je gewoon een simpele variant (die voor eenmalig gebruik vast voldoet) koopt. :o

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Raymond
Mania-92 schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 14:37:
[...]

Dan betaal je voor een dag huur meer dan wanneer je gewoon een simpele variant (die voor eenmalig gebruik vast voldoet) koopt. :o
Nee, een simpele variant ziet juist niks. Een leidingzoeker koop je goed, of je koopt hem niet.

Een dtect 150 werkt op basis van radar en komt 15cm diep en geeft precies aan wat hij ziet.

Dus voor eenmalig gebruik op een plek waarvan je weet dat er iets loopt èn je moet er boren is dat 5 tientjes goed gespendeerd, aangezien het je makkelijk veel schade en veel werk bespaart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Net even de prijs van die dtect 150 opgezocht. Die huurprijs is zo gek nog niet, is een tiende van de aanschafprijs... Denk dat het die optie gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 06:32
[Mbr]*knip*
Dat is iets voor V&A of toch huren.[/]

Als je mij de volledige aanschafprijs borg geeft mag je best effe m'n dtect120 lenen hoor. Zit in Apeldoorn.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
@Makrolon Als ik het had liggen had ik het direct gedaan. Helaas gaat dat op dit moment even niet. Komend weekend ga ik even langs de verhuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-07 22:22
sypie schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 23:27:
Net even de prijs van die dtect 150 opgezocht. Die huurprijs is zo gek nog niet, is een tiende van de aanschafprijs... Denk dat het die optie gaat worden.
Mijn ervaring met Boels is erg goed. Vaak kun je voor het weekend nog wel een dealtje sluiten (als in vrijdag's mee, maandagochtend terug) Dan heb je een heel weekend de tijd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Laatst online: 10:09
Ik wil kijken of ik de leiding kan traceren en kijken waar die uitkomt. Mogelijk heb ik dikke pech en kom ik niet zonder sloopwerk bij de centraaldoos waar die naar toe gaat.

Andersom kan je denken dat je toch de draden moet vervangen en dat een tweede keer in de buis boren daarom geen drama is.
Ook grote kans dat je de wapening oppakt met een goede detector en het plafond overal piept.
Leidingen lopen doorgaans gewoon recht vanaf de centraaldoos (die zonder breken normaal gesproken bereikbaar is), en verticaal naar een wandcontactdoos, even kijken waar de centraaldoos zit en een elektrapunt in de muur, met dat gat als "middelpunt". Voor zekerheid kun je dan de schakelaar/stopkontakt en centraaldoos open maken zodat je de draden kunt bewegen en zien dat je de goede leiding hebt. En is gelijk een check of de bedrading los zit en opnieuw te trekken is
(trek met één draad de trekveer er in en gebruik een kunststof veer als de afstand niet te lang is, die hebben minder weerstand. het gat in de buis hoef je niet te herstellen, je smeert alleen het boorgat dicht nadat je de draden vervangen hebt zodat je geen blokkade in de buis duwt.)
Het moet wel heel toevallig zijn dat jouw rail precies onder de lengte van de buis zit en je dus altijd in de buis boort, normaal is twee cm opschuiven met het gat al voldoende om hem te missen.

Je hebt vast nu gewoon lekker omhoog geboord zonder op een lengte te letten, meestal zit die leiding diep genoeg in het beton, zgn. spijkervrij, om er een plug onder te zetten. Dus als je maar 3,5 cm diep boort (plug 6x30mm lang) dan zou je er niet doorheen moeten gaan. Uiteraard met de juiste schroeflengte.
Als je voorzichtig boort kun je zelfs horen/voelen als je de buis bereikt, gewoon langzaam (mm voor mm) boren.
Maar je kan uiteraard de diepte bepalen door nog een kortsluiting te veroorzaken even te meten met een plastic stokje/sateprikker hoe diep het gat nu is. ;)

[ Voor 33% gewijzigd door Teijgetje op 12-10-2021 09:53 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Teijgetje schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 09:14:
Andersom kan je denken dat je toch de draden moet vervangen en dat een tweede keer in de buis boren daarom geen drama is.
Potentieel zit je dan met kabelbreuk op 2 plaatsen, en dus met een stuk leiding dat je er nooit meer uit krijgt, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Met een beetje pech is het de leiding die naar onze badkamer gaat. Daar kom ik zonder breekwerk niet bij, plafond in de badkamer is geplakt tegen het rachelwerk.

En een gaat van max 35 mm boren zie ik niet gebeuren voor een rail van een schuifdeur met aardig gewicht, die hangt en niet op de onderkant steunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

De laatste paar weken heb ik het idee opgevat om naast een 3D-printer, ook een CNC-freesmachine aan te schaffen. Mijn voorkeur gaat uit naar een portaalmodel, omdat ik denk dat dit uiteindelijk het meest veelzijdig is qua toepassingen.

Ik wil graag alu platen en alu blokjes en multiplex plaatwerk kunnen frezen. Alu blokjes zullen max ca 10 cm hoog zijn, met een vijzel zou dat dus ca 14 cm Z-hoogte vereisen. Alu platen ca 40cm in lengte en tot 20 cm in de breedte.
Qua hout zou ik graag bijvoorbeeld (groffe) zwaluwstaarten kunen zetten voor het maken van kasten. Het gaat dan dus om plaatwerk van ca 40*60.

Ik ben eigenlijk op zoek naar iets wat je als tegenhanger kan zien van een Prusa MK3 bij de 3D-printers: een machine die kwalitatief redelijk goed is, maar niet zo duur als professionele waar. Snelheid is minder van belang. Gemak en goed werk is wel belangrijk.

Ik zou graag een ATC willen. Ja, ik weet dat dit een enigszins luxe ding is in de hobbysfeer, maar ik wil er per se een. Ik wil namelijk graag een heel programma in één keer af kunnen werken zonder pauzes en ik weet van mijzelf dat als ik eenmaal iets heb ingeregeld, het mij beter afgaat als ik er niet meer aankom. Voor een joystickgrip heb je dan 3 of 4 tools nodig. (gewone endmill, ball nose endmill, chamfer, boor)
Een 4e as is ook fijn, maar is in eerste instantie optioneel. Moet dus in principe wel kunnen, maar zal later worden aangeschaft, indien ik denk dat dit nodig is. Dit omdat bij een joystick grip niet alle knoppen haaks op het werkvlak van de mill staan. Dan kan het of met 3 jobs (1 prep voor fixeergaten en 2 eigenlijke bewerkingen) en nabewerken in één of meer jigs voor zaken die niet in het bewerkingsvlak liggen of je kan het in één keer doen.

Het mag best wat kosten, maar het moet niet exorbitant worden. Kijkende naar de kosten prijzen van CNC-machines van enige kwaliteit is mij duidelijk geworden dat deze tak van sport wat prijziger is dan het 3D-Printen. Ik heb daarom een richtprijs daarom rond de 5k in gedachten.
Ik daarbij zou graag zaken willen doen met een partij die binnen Europa gevestigd is. Dit omdat het gezeik met betaling en douane minder waarschijnlijk maakt en ook omdat ik denk dat het qua support waarschijnlijk beter te behappen is.

Ik ben inmiddels de StepCraft M-serie tegengekomen, welke mogelijk mijn aan eisen zou kunnen voldoen. Ik zit dan te denken aan een M.700 (opties: T-slot bed, balschroeven, semi-closed steppers, LED-strip) met daarbij: 1KW spindle van Stepcraft zelf, ATC add-on, 5 toolhouders en bijbehorende collets, pneumatisch toolrack, control box, uitbeidingsbord voor controlbox voor extra aansluitingen, touch probe, tool probe, vijzel en afzuiging. Ik wil graag zo open mogelijk aansturen, daarom ben ik van plan om linuxCNC voor de aansturing gebruiken. (heb ik nog wel een oude computer voor liggen die nu niks doet, dus de kosten daarvan zijn voor mij €0,-)
Zo'n machine kost bij elkaar ca 6200, wat natuurlijk enigszins over mijn budget is. Als dat het waard is, dan is dat oké. De vraag is natuurlijk: "Is dit het gevraagde bedrag waard?"

Ik wil daarom graag weten of er mensen zijn die ervaring hebben met recentere StepCraft modellen, en in het bijzonder de M-serie. Ik kon eigenlijk alleen oudere berichten vinden en berichten en over het algemeen gaat het dan over de D-lijn, en over die lijn zie ik niet zo veel positieve berichten, hoewel het lijkt te verschillen per persoon.

Ik ben niet compleet verknocht aan de StepCraft. Vandaar nog deze aanvullende vragen:
• Welke andere kits of kant en klare machines zijn er nog meer die voor ca. 5k een CNC met ATC kunnen realiseren die vergelijkbaar is met een M.700 of die kan overtreffen?
• Ik weet niet hoe de aansturing van een CNC spindle werkt. Zou ik ook de stepcraft ATC aansturing kunnen gebruiken met een andere spindle zonder de controlbox van StepCraft?
• Hoe goed valt het zelf samenstellen en bouwen van een CNC te vergelijken met het zelf ontwerpen en bouwen van een 3D printer?
• Ik denk dat voor alu inklemming beter is dan een vacuumtafel. Is dat correct?

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
Ik heb zelf momenteel een echte instapper staan, een x-carve 100x100 cm. Deze voldoet voor simpel werk, maar er staat een andere machine in de planning. De x-carve is op verschillende punten flink aangepast, daarmee werd het al een stuk werkbaarder.

Ik zou vooral de grootste machine kopen die je kwijt kunt. En GEEN vierkant oppervlak nemen. Bijna altijd is je werkstuk wel breder dan dat het lang is, of andersom (en dan draai je hem een kwart slag). Vierkant is bijna nooit handig.

Met jouw budget en wensen zou ik nu voor een rawCNC gaan. Mocht je zelf willen gaan bouwen; hun oudere (lang niet gekke) ontwerpen staan in een e-book wat je voor een paar tientjes kunt kopen.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

big bang schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 15:04:
Ik heb zelf momenteel een echte instapper staan, een x-carve 100x100 cm. Deze voldoet voor simpel werk, maar er staat een andere machine in de planning. De x-carve is op verschillende punten flink aangepast, daarmee werd het al een stuk werkbaarder.

Ik zou vooral de grootste machine kopen die je kwijt kunt. En GEEN vierkant oppervlak nemen. Bijna altijd is je werkstuk wel breder dan dat het lang is, of andersom (en dan draai je hem een kwart slag). Vierkant is bijna nooit handig.

Met jouw budget en wensen zou ik nu voor een rawCNC gaan. Mocht je zelf willen gaan bouwen; hun oudere (lang niet gekke) ontwerpen staan in een e-book wat je voor een paar tientjes kunt kopen.
Ruimte is inderdaad een dingetje. Ik kies het formaat van de 700 omdat deze nog net in een kast zou passen als ik hem niet gebruik. Ik wil er dan van wat 2020 profiel en plexiglas een uitvouwbare/opbouwbare behuizing bij maken die ervoor zorgt dat de snippers niet door de hele kamer vliegen bij het frezen. Eigenlijk zijn alleen de kastdelen groter dan wat op een oppervlak van ca 40*30 behandeld kan worden, maar ik wil wel de hoogte in tot over de ~15cm. (10 cm + ruimte voor vijzel) Ik twijfel dan ook of ik niet beter een desktop mill kan vinden die ca 2x het formaat is van een Carbide3D Nomad met metalen kast en ATC, maar die ben ik helaas nog niet tegengekomen. Qua ruimte zou mij dat zeker beter uitkomen. De M.700 past eigenlijk nog net in een hoekje waar ik er een kast omheen kan bouwen. Mocht ik echter een schuur krijgen (ben wel op zoek naar een huis) dan zou ik wel eens opeens meer ruimte kunnen hebben.

De het middelste model van de Raw CNC lijkt me wel aardig, als ik hem kwijt zou kunnen. Dus dan zit ik misschien toch stiekem vast aan de vierkante machine. Zeker goed om te weten dat dit alternatief bestaat.
Het is ook een beetje de vraag of ik er dan een Spindle met ATC bij kopen voor 5k en misschien een beetje. Een ER 20 ATC addon is veel prijziger dan die van Stepcraft, welke duidelijk op de hobbymarkt is gericht, maar wel uitgerust met ISO15 mating profiel. Er is er ook een van Mechatron die nog geen rib van mijn lijf kost, maar die heeft als nadeel dat ie een ISO10 mating profiel heeft maar gepaard wordt met een 2.2KW spindle. ISO 10 zou naar verluid eigenlijk niet goed werken voor spindles met een collet grotte van ER16 of groter. En een dedicated VFD spindle met ATC kost doodleuk 3k of meer, dus dat is voorlopig buiten mijn bereik. Eigenlijk is de StepCraft ATC dus zo gek nog niet, maar de vraag is dus meer or de rest van de machine ook iets voorstelt, of dat ik bijvoorbeeld een kit met relatief goede onderdelen.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Nu online
Ik denk dat je een ATC wat overwaardeert. Ik heb er een mafell FM1000 pv ws in zitten, en deze wisselt erg makkelijk. Als je vervolgens de machine laat proben voor de z-hoogte ben je weer klaar om te gaan.

Nadeel van de stepcrafts vind ik het gesloten systeem en mach 3. Op mijn x-carve zitten nu andere stepperdrivers en een esp32 GRBL fork, en die draait een stuk soepeler dan de originele controller. In een stepcraft zijn dat soort dingen toch weer iets moeilijker.

[ Voor 48% gewijzigd door big bang op 12-10-2021 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

big bang schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 16:15:
Ik denk dat je een ATC wat overwaardeert. Ik heb er een mafell FM1000 pv ws in zitten, en deze wisselt erg makkelijk. Als je vervolgens de machine laat proben voor de z-hoogte ben je weer klaar om te gaan.
Tja, ik zie het mijzelf niet zo snel herhaaldelijk doen voor een job en ik heb zelf het idee dat ik er makkelijk fouten mee zal maken. Dat heb ik met boormachines ook vaak. Ik doe het liever eens in de zoveel jobs een keer goed om het vervolgens aan de machine over te laten. Ik zie het ook als een gemaksfactor waar ik wel een beetje voor over heb, net als ABL bij 3D printen.

[ Voor 8% gewijzigd door ocf81 op 12-10-2021 16:25 ]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twijfels
@ocf81 als ik zo die Stepcrafts zie vind ik ze bijzonder prijzig voor hoe 'slap' de constrcutie van m.n. de gantry lijkt. Ik zou het geld daar niet voor over hebben in ieder geval. Die RAW machines lijken een stuk meer solide, kende ik overigens ook nog niet.

Aangezien je al spreekt over aluminium verspanen zou ik toch verwachten dat zo'n Stepcraft in ieder geval teleur gaat stellen. Je zit naast materiaal ook nog eens met Z-as hoogte, hoe hoger, hoe stabieler de constructie moet zijn voor een net resultaat.

Op cnczone wordt ook wel gezegd dat de M-series leuk zijn voor graveren en wat meer portable gebruik. Ik denk dat je teleurgesteld wordt met je verwachtingen.

Heb er verder overigens nog geen ervaring mee zelf, behalve een beetje oriënteren. De RAW machines zien er prijstechnisch wel interessant uit, spijtig dat ze geen 250cm+ werkbereik in het assortiment hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Nu online
@ocf81 Ow trouwens, zo'n machine zet je niet zo maar "even" in de kast. Je wilt er ook nog afzuiging bij en je wilt hem netjes recht neerzetten. Ik zou proberen er een permanente plek voor te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

big bang schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 16:25:
@ocf81 Ow trouwens, zo'n machine zet je niet zo maar "even" in de kast. Je wilt er ook nog afzuiging bij en je wilt hem netjes recht neerzetten. Ik zou proberen er een permanente plek voor te vinden.
Die is er niet tot ik zal verhuizen. Ik snap wel wat je bedoelt, en het is ook wel goed dat je me er even aan herinnert dat je eigenlijk dit soort dingen een plekje moet geven, maar mijn apparatuur zit allemaal in kasten tot ik het nodig heb. Dan wordt er een kamer tijdelijk leegehaald om de job te doen en vervolgens wordt het weer opgeslagen.

Overigens, wat is jullie mening over zoiets als een Sphynx 55 MGN-12?
Twijfels schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 16:24:
@ocf81 als ik zo die Stepcrafts zie vind ik ze bijzonder prijzig voor hoe 'slap' de constrcutie van m.n. de gantry lijkt. Ik zou het geld daar niet voor over hebben in ieder geval. Die RAW machines lijken een stuk meer solide, kende ik overigens ook nog niet.

Aangezien je al spreekt over aluminium verspanen zou ik toch verwachten dat zo'n Stepcraft in ieder geval teleur gaat stellen. Je zit naast materiaal ook nog eens met Z-as hoogte, hoe hoger, hoe stabieler de constructie moet zijn voor een net resultaat.

Op cnczone wordt ook wel gezegd dat de M-series leuk zijn voor graveren en wat meer portable gebruik. Ik denk dat je teleurgesteld wordt met je verwachtingen.

Heb er verder overigens nog geen ervaring mee zelf, behalve een beetje oriënteren. De RAW machines zien er prijstechnisch wel interessant uit, spijtig dat ze geen 250cm+ werkbereik in het assortiment hebben.
Goed om te weten. Bedankt voor de link naar de discussie. Dat werpt weer een ander licht op de zaak. Wellicht toch even kijken naar alternative frames en dan zien of er geen ATC spindle op kan worden gemonteerd.

[ Voor 83% gewijzigd door ocf81 op 12-10-2021 16:35 ]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Nu online
ocf81 schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 16:26:
[...]
Ziet er leuk uit. Maar wat voor een toepassingen heb je nu eigenlijk in gedachten? Voor hout is, in mijn ervaring, een machine al snel te klein. Voor staal is hij niet geschikt en voor alu duurt het niet lang voordat je eigenlijk een 5 asser wilt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

big bang schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 16:35:
[...]

Ziet er leuk uit. Maar wat voor een toepassingen heb je nu eigenlijk in gedachten? Voor hout is, in mijn ervaring, een machine al snel te klein. Voor staal is hij niet geschikt en voor als duurt het niet lang voordat je eigenlijk een 5 asser wilt..
Ik wil graag metalen onderdelen maken voor mijn HOTAS ontwerpen en voetpedalen voor flightsims. Ik wil graag lades voor kasten maken met kruisverbindingen en dat soort dingen. Dat zijn eigenlijk twee hele aparte use cases, zoals eerder ook al even aangestipt. Voor het alu werk zou ~30*40*15 volstaan. Voor hout moet het wat groter, ter grotte van de bodemplaat van een lade. Ik heb nu wel ergens een 1.5 m² aan ruimte over waar ik een kast kan bouwen voor zo'n ding. De rest van de ruimte erboven wordt dan gebruikt voor permanente stalling van de 3D-printers en tools. (ruimte wordt nu inefficient gebruikt)

[ Voor 13% gewijzigd door ocf81 op 12-10-2021 16:40 ]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
ocf81 schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 16:26:
[...]

Lijkt wel heel erg DIY te worden, dan kan je net zo goed helemaal zelf ontwerpen. Aluminium profielen zijn op tig plekken te koop en ook netjes op maat gezaagd verkrijgbaar. Alu panelen voor de gantry kan je zo laten frezen/snijden. Dan ben je vrijer in het precieze ontwerp en afmetingen, bespaart je geld. Nadeel: kost je veel meer tijd, maar het lijkt erop dat je dit uit hobby doet en niet zakelijk.

Zakelijk gezien zou ik nimmer voor zelfbouw kiezen, puur al vanwege de uren die er in gaan zitten.

Je kan overigens wel een zeer stabiele machine ontwerpen op deze wijze mits je groot/dik genoeg aluminium gebruikt. Kijk ook naar hoe Avid CNC bijvoorbeeld de machines bouwt, zelfde principe. Naar NL halen is volgens mij daar helaas prijzig door transport vanuit US.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Twijfels schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 17:00:
[...]

Lijkt wel heel erg DIY te worden, dan kan je net zo goed helemaal zelf ontwerpen. Aluminium profielen zijn op tig plekken te koop en ook netjes op maat gezaagd verkrijgbaar. Alu panelen voor de gantry kan je zo laten frezen/snijden. Dan ben je vrijer in het precieze ontwerp en afmetingen, bespaart je geld. Nadeel: kost je veel meer tijd, maar het lijkt erop dat je dit uit hobby doet en niet zakelijk.

Zakelijk gezien zou ik nimmer voor zelfbouw kiezen, puur al vanwege de uren die er in gaan zitten.

Je kan overigens wel een zeer stabiele machine ontwerpen op deze wijze mits je groot/dik genoeg aluminium gebruikt. Kijk ook naar hoe Avid CNC bijvoorbeeld de machines bouwt, zelfde principe. Naar NL halen is volgens mij daar helaas prijzig door transport vanuit US.
Het is inderdaad in eerste instantie en voornamelijk hobbymatig en wellicht kan het ooit zo zijn dat ik er een zakcentje aan kan bijverdienen, als mensen een stick of gashendel van mij willen kopen.

Ik heb wel naar de machines van AVID CNC gekeken, maar transport en douane/inklaring zorgen naar verluidt voor een premium van ca 60% op de kale aankoopprijs.

Wat ik me wel afvraag is of alu wel stijf genoeg is.

Ik heb ook wel eens wat van die video's van Ivan Miranda gezien, en de kniefrees die hij heeft gebouwd was wel leuk. Maar ik kan niet zo goed lassen, dus dat kan ik beter uit mijn hoofd zetten denk ik.

Als je nog iets anders weet, dan ben ik zeker benieuwd.

In ieder geval bedankt voor het meedenken!

Zelfbouw was in eerste instantie ook de insteek, maar CNC lijkt me een wat uitdagender taak dan een printer omdat de toleranties kleiner lijken te zijn.
Ik heb nog een Duet3HC liggen, maar ik heb zo het vermoeden dat ik die beter op een printer kan plakken dan dat ik die voor een CNC zou kunnen inzetten.

[ Voor 8% gewijzigd door ocf81 op 12-10-2021 17:19 ]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Laatst online: 10:09
Slonzo schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 10:24:
[...]

Potentieel zit je dan met kabelbreuk op 2 plaatsen, en dus met een stuk leiding dat je er nooit meer uit krijgt, toch?
Nee, hooguit met 1 breuk. De stroom doet het nog schreef hij, dus van de huidige bedrading is alleen de mantel beschadigd maar maakt nu geen kortsluiting begreep ik nadat het weer aangezet was.
Wel een potentieel kortsluit/brandgevaar, maar gelukkig in steen opgesloten. ;) @sypie

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twijfels
ocf81 schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 17:16:
[...]

Het is inderdaad in eerste instantie en voornamelijk hobbymatig en wellicht kan het ooit zo zijn dat ik er een zakcentje aan kan bijverdienen, als mensen een stick of gashendel van mij willen kopen.

Ik heb wel naar de machines van AVID CNC gekeken, maar transport en douane/inklaring zorgen naar verluidt voor een premium van ca 60% op de kale aankoopprijs.

Wat ik me wel afvraag is of alu wel stijf genoeg is.

Ik heb ook wel eens wat van die video's van Ivan Miranda gezien, en de kniefrees die hij heeft gebouwd was wel leuk. Maar ik kan niet zo goed lassen, dus dat kan ik beter uit mijn hoofd zetten denk ik.

Als je nog iets anders weet, dan ben ik zeker benieuwd.

In ieder geval bedankt voor het meedenken!

Zelfbouw was in eerste instantie ook de insteek, maar CNC lijkt me een wat uitdagender taak dan een printer omdat de toleranties kleiner lijken te zijn.
Ik heb nog een Duet3HC liggen, maar ik heb zo het vermoeden dat ik die beter op een printer kan plakken dan dat ik die voor een CNC zou kunnen inzetten.
Je hebt aluminium en aluminium hé. Ivan Miranda gebruikt meen ik allemaal 20x40mm profielen, die zijn niet bepaald stijf nee. Je Prusa heeft ook 20x20mm profielen in de base zitten. Die dingen zijn geschikt voor zeer korte stukjes zoals een printer, anders volstaat het al snel niet meer.

Constructieprofieltjes van 20x20 zijn voor een CNC dan ook veel te slap, maar je hebt constructieprofielen tot afmetingen van 240x120mm á 30kg per strekkende meter (en mogelijk nog wel groters). Daar kan je een olifant op zetten zonder dat het ook maar een krimp geeft ;)

Ik meen dat Avid CNC voor bijvoorbeeld de gantry profielen van 80x160mm gebruikt. Dat is echt stijf hoor.

Het voordeel van constructieprofielen is dat het veel makkelijker te be/verwerken is dan een staalconstructie. Nadeel is wel dat zulke grote profielen niet meer goedkoop zijn, gelijk de reden waarom degelijke en grote CNC kits alsnog schreeuwend duur zijn :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Ik ken eigenlijk alleen Motedis als het om profielen gaat. Net even gekeken, en het zou nog wel eens goedkoper kunnen zijn om een kit te kopen, dan om losse profielen te kopen.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChillPascal
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 10:13

ChillPascal

In the end...

Mannen, ik ben op zoek naar een handzame gevulde gereedschapskoffer met kwalitatief goed handgereedschap. Voornamelijk timmerwerken met hier en daar wat E-installatiewerk.

Hebben jullie wellicht tips voor een set of qua merk? Geen richtprijs of maximaal budget, de kwaliteit leidend. Uiteraard check ik ook Marktplaats, maar daar zie ik tussen het rommel het goede spul niet meer liggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 09:28
ChillPascal schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 19:21:
Mannen, ik ben op zoek naar een handzame gevulde gereedschapskoffer met kwalitatief goed handgereedschap. Voornamelijk timmerwerken met hier en daar wat E-installatiewerk.

Hebben jullie wellicht tips voor een set of qua merk? Geen richtprijs of maximaal budget, de kwaliteit leidend. Uiteraard check ik ook Marktplaats, maar daar zie ik tussen het rommel het goede spul niet meer liggen.
Ik denk dat je beter kunt overwegen om geen kant-en-klaar pakket te kopen maar losse dingen te kopen.
En tevens wat voor jou wel of niet handzaam is is voor iemand anders totaal de hemel of hel.
Ik heb b.v. een koffer (soortgelijk) maar die is volledig gevuld eigenlijk veel te zwaar om handzaam te zijn.
Ik gebruik tegenwoordig veelal een gereedschaptas waar ik m'n meest gangbare hand-tools in heb. En dan enkele losse boxen waar het elektrische tools + toebehoren inzitten.

De bovengenoemde koffer heb ik nog tools in zitten die ik weinig tot niet gebruik, b.v. TX-schroevendraaiers die ik bijna niet gebruik etc.

*Tipje als je wel voor en tas gaat, zorg dat het er ééntje is met een harde kunststof bodem (zoals die gelinkte) zodat als het op een vochtige ondergrond staat niet je hele tas vochtig wordt.

Kwa merken tools staat er genoeg in dit topic maar toch ff een kleine opsomming:
Tangen > Knipex
Schroevendraaiers > PB Swiss/Wera/Wiha(/Gedore)
Doppensets/steek-ring of ratelsleutels > Stahlwille/Gedore

Leuke value for money voor de laatste is ook nog wel Gedore Red (Had aantal jaar geleden andere naam maar kan er zo snel ff niet op komen :+ )

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Pagina: 1 ... 64 ... 253 Laatste

Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen

Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).