• Jacub86
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-05 20:36
Basfr schreef op woensdag 22 september 2021 @ 20:43:
[...]

Top, hier ook zojuist bezorgd.
3 maanden kan ik wel wachten op de receiver.

[...]

Hij staat weer/nog op amazon.nl voor 133 :)
Wellicht opnieuw bestellen en hopen dat ie nu wel komt?
Bedankt voor de reminder! Heb hem nogmaals besteld. Wel weer interessant dat ze binnen 12 uur nadat ze beweerden dit product nooit meer te kunnen leveren doodleuk op voorraad zijn.

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:35
De versie die ik zie is 133 zonder statief?

[ Voor 3% gewijzigd door Raymond op 22-09-2021 23:30 ]

• Jacub86
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-05 20:36
Raymond schreef op woensdag 22 september 2021 @ 23:30:
De versie die ik zie is 133 zonder statief?
Dat klopt, met statief zit/zat de set rond de 170.

• TimoDimo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 05-05 14:57
Ik ben bezig met een tamelijk ongewoon vloerverwarmingsprojectje, zie Vloerverwarming frezen in houten vloer. Nu heb ik daarvoor een bovenfreesmachine nodig. Een freesje heb ik trouwens al gevonden, waarschijnlijk deze: https://www.amazon.de/-/e...ength-Total/dp/B000XJ3L4U.

Ik dacht aan deze machine, de Bosch POF 1200 AE (prijs).

Maar ik weet niet zo goed waar ik op moet letten bij het aanschaffen van een bovenfrees. Een Bosch blauw is meteen meer dan twee keer zo duur, en dat is meestal toch minder waar voor je geld, zoals de GOF 1250 CE (prijs). Op zich is mijn ervaring met Bosch blauw wel dat het allemaal wat prettiger en sneller werkt. Dus als iemand mij kan overtuigen van een duurder apparaat, dan graag. :) Wie weet waar ik een bovenfrees in de toekomst nog voor nodig zal hebben.

Wat ik me ook afvraag: denken jullie dat ik dit uit de hand kan doen, of heb ik een soort geleiderail nodig? Of gewoon een plank vastschroeven waarlangs ik kan frezen? Of echt met een geleiderail zoals bij een cirkelzaag? Past die ook op een bovenfrees trouwens? Zo te zien hier heb je daar weer een andere geleiderail voor nodig dan bij de cirkelzaag? En voor de bochtjes moet ik ook wat verzinnen.

En is een vermogen van 1200W hoog genoeg om lange sleuven van zo'n 12 mm te maken in multiplex? Het hoeft niet snel te gaan, als het maar gaat. :)

[ Voor 8% gewijzigd door TimoDimo op 23-09-2021 14:42 ]

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

TimoDimo schreef op donderdag 23 september 2021 @ 14:39:
Ik ben bezig met een tamelijk ongewoon vloerverwarmingsprojectje, zie Vloerverwarming frezen in houten vloer. Nu heb ik daarvoor een bovenfreesmachine nodig. Een freesje heb ik trouwens al gevonden, waarschijnlijk deze: https://www.amazon.de/-/e...ength-Total/dp/B000XJ3L4U.

Ik dacht aan deze machine, de Bosch POF 1200 AE (prijs).

Maar ik weet niet zo goed waar ik op moet letten bij het aanschaffen van een bovenfrees. Een Bosch blauw is meteen meer dan twee keer zo duur, en dat is meestal toch minder waar voor je geld, zoals de GOF 1250 CE (prijs). Op zich is mijn ervaring met Bosch blauw wel dat het allemaal wat prettiger en sneller werkt. Dus als iemand mij kan overtuigen van een duurder apparaat, dan graag. :) Wie weet waar ik een bovenfrees in de toekomst nog voor nodig zal hebben.

Wat ik me ook afvraag: denken jullie dat ik dit uit de hand kan doen, of heb ik een soort geleiderail nodig? Of gewoon een plank vastschroeven waarlangs ik kan frezen? Of echt met een geleiderail zoals bij een cirkelzaag? Past die ook op een bovenfrees trouwens? Zo te zien hier heb je daar weer een andere geleiderail voor nodig dan bij de cirkelzaag? En voor de bochtjes moet ik ook wat verzinnen.

En is een vermogen van 1200W hoog genoeg om lange sleuven van zo'n 12 mm te maken in multiplex? Het hoeft niet snel te gaan, als het maar gaat. :)
toon volledige bericht
ik zou een beter freesje nemen, dan hoeft je machine minder te werken. Kijk eens bij cmt.

Het freesje dat je noemt is 12mm qua schacht.lust je bovenfrees die wel? Mijn lichte bovenfrees niet... En die durf ik harder te mishandelen dan bosch groen.

Verder denk ik dat het kan als je maar heel ondiepe freesacties doet. In 1x volle bak alles wegfrezen is een nogo met jouw plan.

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

• TimoDimo
Boudewijn schreef op donderdag 23 september 2021 @ 15:11:
[...]
ik zou een beter freesje nemen, dan hoeft je machine minder te werken. Kijk eens bij cmt.
Deze dan misschien: https://www.amazon.de/ENT...-Kugellager/dp/B0084D4HCW of deze https://www.amazon.de/ENT...Durchmesser/dp/B0084D4DJY. Bij CMT vind ik geen 12 mm, alleen 12,7 mm.

Ik vond ook nog deze maar die is me wat te duur: https://www.houtwerkplaat...-holproffr-xl-d16-r6.html
Het freesje dat je noemt is 12mm qua schacht.lust je bovenfrees die wel? Mijn lichte bovenfrees niet... En die durf ik harder te mishandelen dan bosch groen.
Volgens mij is hij wel 8 mm toch, dat Bosch freesje?

Wat is een "lichte bovenfrees"?
Verder denk ik dat het kan als je maar heel ondiepe freesacties doet. In 1x volle bak alles wegfrezen is een nogo met jouw plan.
Goed punt. Maar dan moet ik wel goede geleiding hebben, toch? En een bocht frezen lijkt me ook best lastig. Ik heb geen ervaring met bovenfrezen, dus geen idee hoe het gaat. Als je heel langzaam gaat, zou het dan niet kunnen in een keer? Met zo'n beter freesje dan de Bosch?

• Melmer
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08-04 07:35
Goed punt. Maar dan moet ik wel goede geleiding hebben, toch? En een bocht frezen lijkt me ook best lastig. Ik heb geen ervaring met bovenfrezen, dus geen idee hoe het gaat. Als je heel langzaam gaat, zou het dan niet kunnen in een keer? Met zo'n beter freesje dan de Bosch?
In één keer je sponning frezen is niet echt te doen. En niet aan te raden voor je freesmachine, frees en materiaal.

Check dit filmpje even: https://youtu.be/zaXDDohcI-0

Dus max frees diepte per keer is frees diameter / 2.

Als je recht wilt frezen kan je inderdaad een liniaal gebruiken. Maar je kan in jou geval ook misschien een houten lat op de vloer schroeven en daar langs frezen. Voor de bochten: gewoon uit hand..(maar dan gaat ie alle kanten op) of een circle jig maken.

[ Voor 10% gewijzigd door Melmer op 23-09-2021 16:42 ]

• TimoDimo
Melmer schreef op donderdag 23 september 2021 @ 16:38:
[...]

In één keer je sponning frezen is niet echt te doen. En aan te raden voor je freesmachine, frees en materiaal.

Check dit filmpje even: https://youtu.be/zaXDDohcI-0

Dus max frees diepte per keer is frees diameter / 2.

Als je recht wilt frezen kan je inderdaad een liniaal gebruiken. Maar je kan in jou geval ook misschien een houten lat op de vloer schroeven en daar langs frezen. Voor de bochten: of gewoon uit hand.. of een circle jig maken.
Diepte / 2, duidelijk! Dus dan kom ik met deze wel aardig in de buurt:
https://www.amazon.de/ENT...-Kugellager/dp/B0084D4HCW. Diepte staat gespecificeerd in https://pim.ent.tools/ent...res/ENT_Gesamtkatalog.pdf. Diepte is 16 mm, dus daarmee zou ik 8 mm diep kunnen. Misschien lukt iets meer dan 10 mm ook wel.

Nu nog een goede machine uitzoeken. Ik neig toch wel naar de Bosch GOF 1250 LCE https://www.bosch-profess...s/gof-1250-lce-0601626101. Deze heeft een LCD-schermpje om de diepte nauwkeurig af te kunnen lezen. Je hebt ook nog de GOF 1600 CE, die is nog zwaarder, maar ik betwijfel of ik dat nodig heb.

• Melmer
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08-04 07:35
@TimoDimo Niet helemaal duidelijk denk ik als ik je zo lees. De maximale frees diepte die je per keer kan frezen is de diameter van de frees delen door 2. Dus:

12/2 = 6mm

Maar over dat frees je trouwens lees ik dit:
Diameter (a) 12 mm, cutting width 16 mm
Die Bosch GOF 1250 LCE gaat je denk ik niet teleur stellen. Waarin ga je frezen? Underlayment?

Denk ook even aan je stofafzuiging / PBMs (oa mondmasker).

[ Voor 46% gewijzigd door Melmer op 23-09-2021 17:03 ]

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Dat is een freesje met een 6mm schacht. Dat gaat wel passen denk ik zo.
Wat is een "lichte bovenfrees"?
Het is een bosch groen van 120E ;).
Nee gewoon niet doen, wordt een grote bende. je krijgt meer spaanders, je frees slijt en je machine krijgt op zijn kl*ten.

• TimoDimo
Melmer schreef op donderdag 23 september 2021 @ 17:00:
@TimoDimo Niet helemaal duidelijk denk ik als ik je zo lees. De maximale frees diepte die je per keer kan frezen is de diameter van de frees delen door 2. Dus:

12/2 = 6mm
O ja, verkeerd door het filmpje heen gebladerd. Het gaat idd om de diameter die je / 2 moet doen. Dus "lange" freesjes zijn eigenlijk een beetje overbodig.
Maar over dat frees je trouwens lees ik dit:

[...]
Ja, hij kan 16 mm diep, maar dat is dus de afmeting van het freesje, dus hoe hoog hij is, oftewel de NL-afstand volgens https://pim.ent.tools/ent...res/ENT_Gesamtkatalog.pdf (typenummer 12660). Ik denk dat ik gewoon moet proberen en kijken of het snel te heet wordt of niet, of moeilijk gaat of zoiets. Dit is in ieder geval een goede kwaliteit freesje.
Die Bosch GOF 1250 LCE gaat je denk ik niet teleur stellen. Waarin ga je frezen? Underlayment?
Ik zit even te kijken hoe het precies heet wat ik nu heb liggen qua ondervloer. Volgens mij heet het underlayment ja, dus dat is een goedkoop soort hout dat volgens mij niet al te sterk is.
Denk ook even aan je stofafzuiging / PBMs (oa mondmasker).
Goed punt. Ik heb een bouwstofzuiger met cycloon, dus daarmee moet het wel gaan. En natuurlijk een stofmaskertje.

• TimoDimo
Boudewijn schreef op donderdag 23 september 2021 @ 17:15:
[...]

Dat is een freesje met een 6mm schacht. Dat gaat wel passen denk ik zo.

[...]

Het is een bosch groen van 120E ;).
Dus meer dit soort kwaliteit: https://www.amazon.de/-/e...-060326A100/dp/B000W34ZB0

Nou ja, het kan altijd slechter: https://www.amazon.de/Ein...C-RO-1155-E/dp/B00DEXXCXW
[...]

Nee gewoon niet doen, wordt een grote bende. je krijgt meer spaanders, je frees slijt en je machine krijgt op zijn kl*ten.
Dat wordt een goede mal maken voor de bochten dan. Maar aangezien er een buis in komt moet het sowieso wel netjes gefreesd worden. Maar komt wel goed met deze tips denk ik zo. :)

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04 20:45
Omdat het niet altijd nieuw spul moet zijn :

Is een Electra Beckum (gekocht door metabo ooit) UK 220 van 1996.
Het is een tafelzaag/in kortzaag in elkaar omdat de circkelzaag een 25cm ver kan bewegen .

Ik gebruikte louter een MFT tafel met invalzaag en kon dit toch wel gebruiken dus toen ik dit redelijk geodkoop zag staan op 2ehands ... .

Alles gesmeerd en alles werkt soepel nu (was wat anders de eigenaar had geen idee dat je de zaag kon verhogen/verlagen laat staan laten schuiven dus alles zat zo vast als ietsà.
Stop flag toegevoegd & een goedkope makita parallelaanslag (Makita 122729-9 ).
Afzuiging verbetered en beschermkap erop gezet.

Kastje gemaakt (lades moeten nog komen) met wielen om het wat mobieler te maken & op dezelfde hoogte als mijn werkbank zodat die als outfeed/steun kan dienen.

Tevreden mee.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EUHS6HSGLPD-CG_44H2Y_Kx_Jok=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6ZgZNRtkt7zl54PGZXzL1Cq9.jpg?f=fotoalbum_large

• DRAFTER86
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:10
TimoDimo schreef op donderdag 23 september 2021 @ 18:13:
[...]

O ja, verkeerd door het filmpje heen gebladerd. Het gaat idd om de diameter die je / 2 moet doen. Dus "lange" freesjes zijn eigenlijk een beetje overbodig.

[...]

Ja, hij kan 16 mm diep, maar dat is dus de afmeting van het freesje, dus hoe hoog hij is, oftewel de NL-afstand volgens https://pim.ent.tools/ent...res/ENT_Gesamtkatalog.pdf (typenummer 12660). Ik denk dat ik gewoon moet proberen en kijken of het snel te heet wordt of niet, of moeilijk gaat of zoiets. Dit is in ieder geval een goede kwaliteit freesje.

[...]

Ik zit even te kijken hoe het precies heet wat ik nu heb liggen qua ondervloer. Volgens mij heet het underlayment ja, dus dat is een goedkoop soort hout dat volgens mij niet al te sterk is.

[...]

Goed punt. Ik heb een bouwstofzuiger met cycloon, dus daarmee moet het wel gaan. En natuurlijk een stofmaskertje.
toon volledige bericht
Voor de bochten gewoon even een malletje maken en dat op de vloer schroeven/plakken. Verder kun je ook kijken naar de bovenfrezen van Triton, wat vriendelijker qua prijs in vergelijking met Bosch.
Overigens zou ik serieus kijken naar het advies in je andere topic: planken op de vloer schroeven met buizen er tussen is een stuk makkelijker dan de buizen exact in je uitgefreesde kanaal krijgen lijkt me...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
DRAFTER86 schreef op donderdag 23 september 2021 @ 21:45:
[...]

Voor de bochten gewoon even een malletje maken en dat op de vloer schroeven/plakken. Verder kun je ook kijken naar de bovenfrezen van Triton, wat vriendelijker qua prijs in vergelijking met Bosch.
Ah bedankt, Triton is meer een soort tussenmerk wat kwaliteit betreft zie ik. Misschien is de Triton MOF001 dan wel wat. Hmm, het gaat dus tussen die en de Bosch GOF 1250 (L)CE. Of heeft iemand nog andere goede kandidaten (ergens tussen deze twee in qua prijsklasse)?
Overigens zou ik serieus kijken naar het advies in je andere topic: planken op de vloer schroeven met buizen er tussen is een stuk makkelijker dan de buizen exact in je uitgefreesde kanaal krijgen lijkt me...
Ja alleen bij mij ligt er in een (klein) kamertje waar ik dit van plan ben al een ondervloer met underlayment, dus kan ik dat mooi erin frezen zonder dat ik alles overhoop moet halen. En het lijkt me wel een leuk werkje als het lukt. :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07-04 08:17
Ik heb een Makita schroefmachine gekocht op MP die heel langzaam draaide. Voor €20 leek me het wel mooi om deze te kunnen fixen.

Gezien het probleem, had ik het vermoeden dat er niks heel ernstigs aan de hand was, maar dat waarschijnlijk door een val ergens iets binnenin niet goed op z'n plek zat. De toerenschuif zat vast, dus wist dat er daar iets mis was.

Schroefmachine opengemaakt en zag vrij snel dat het niet goed zat. Nu heb ik de versnellingsbak weer op de juiste manier in elkaar gezet en schakelen tussen snelheden lukt ook. Maar ik kan met de hand de boorkop ronddraaien, wat natuurlijk niet de bedoeling is.

Het kan de knop zijn, omdat de rem elektronisch is. Nog andere opties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-05 16:16

Pixeltje

Woo-woohoo!

Even een vraagje, ik kwam een ‘elzet’ bithouder tegen in de garage. Ken het merk niet maar sing doet het prima. Google kent ze ook maar ben benieuwd of iemand hier het merk kent en of het iets van kwaliteit is of juist beetje ellendig.. suggesties?

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:25
Als je kan kiezen tussen deze twee sets:
https://www.gereedschapce...I5XmQCyRiSzcaAkY5EALw_wcB

https://mastertools.nl/pr...oIoxP03iec_kaAmZSEALw_wcB

Welke zouden jullie dan voor gaan?

- Makita dk0054x1
- Bosch GWS 2200

Ze zijn beide ongeveer hetzelfde. De makita 230mm haakse slijper is 500 gram zwaarder, maar toerental is ook 6600 vs 8500 rpm. Wel zelfde vermogen, dus wellicht heeft de makita groter koppel?

Beide softstart.

[ Voor 39% gewijzigd door LED-Maniak op 25-09-2021 13:34 ]

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12-05 18:40
Ik weet het ook niet van de makita, maar de softstart zou voor mij doorslaggevend zijn als een van de twee dat niet heeft

It's time to play the music, it's time to light the lights

• LED-Maniak
Kleine wijziging gemaakt. Beide softstart alleen makita iets zwaarder en lager toerental.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-05 16:16

Pixeltje

Woo-woohoo!

LED-Maniak schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 13:10:
Kleine wijziging gemaakt. Beide softstart alleen makita iets zwaarder en lager toerental.
Wat ga je er mee doen? De makita die je linkt is een set van een 230mm flex en een 125mm flex. Ben je in 1 keer klaar, de Bosch is duurder want maar 1 machine maar wel sterker.

Als het ding zijn tijd gaat doorbrengen met zware stenen slijpen zou ik zeggen lomper is beter, maar als je er een week mee gaat beunen en daarna niet veel plannen voor hebt zou ik de Makitaset nemen want 2 machines.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

• LED-Maniak
Pixeltje schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 13:21:
[...]

Wat ga je er mee doen? De makita die je linkt is een set van een 230mm flex en een 125mm flex. Ben je in 1 keer klaar, de Bosch is duurder want maar 1 machine maar wel sterker.

Als het ding zijn tijd gaat doorbrengen met zware stenen slijpen zou ik zeggen lomper is beter, maar als je er een week mee gaat beunen en daarna niet veel plannen voor hebt zou ik de Makitaset nemen want 2 machines.
Oeps, ik dacht dat ze beide een set waren. Heb ik de verkeerde gelinkt. :)

Deze bosch bedoel ik dan:
https://mastertools.nl/pr...oIoxP03iec_kaAmZSEALw_wcB

Ik heb nu een GWS22 te leen. Heb hier een betonnen vloer mee ingeslepen om te verwijderen(10cm dik) en dat moet ik nog meer gaan doen.

Verder moet ik nog een en ander in de tuin doen aan tegels/banden en een stuk muur inslijpen om te verwijderen. Relatief lomp werk is dat, maar ook een kleine is fijn voor de subtielere dingen(tegeltjes of bakstenen).

Beide sets zijn volgens mij wel aan elkaar gewaagd met ongeveer dezelfde prijs alleen het met verschil in specs kan ik niet direct bepalen wat nu beter is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12-05 18:40
Ter overweging:
1 lompe 230mm met draad, en een compacte 125mm op accu?

It's time to play the music, it's time to light the lights

• LED-Maniak
big bang schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 14:17:
Ter overweging:
1 lompe 230mm met draad, en een compacte 125mm op accu?
Goede suggestie! Wel een stuk duurder en weet niet of ik dat kan rechtvaardigen voor het gebruik.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12-05 20:44

thijsco19

KTM 990 SMT

@LED-Maniak Ik heb effe snel 2 verschillende soorten 230mm schijven opgezocht en bij beide staat er een max toerental van 6650 rpm op. Houd daar dus rekening mee.

Die 8000+ van die Bosch (als dat klopt) is dus teveel. Dat toerental hoort meer bij een 125 mm schijf.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LED-Maniak
thijsco19 schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 15:14:
@LED-Maniak Ik heb effe snel 2 verschillende soorten 230mm schijven opgezocht en bij beide staat er een max toerental van 6650 rpm op. Houd daar dus rekening mee.

Die 8000+ van die Bosch (als dat klopt) is dus teveel. Dat toerental hoort meer bij een 125 mm schijf.
Copy paste foutjes van de website denk ik. Bij Bosch zeggen ze zelf 6500 rpm inderdaad.

Ik denk dat ik voor het bosch setje ga. Zie weinig verschil en geleende ding werkte prima. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-05 20:52
thijsco19 schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 15:14:

Dat dacht ik dus ook al, echter zijn de meeste 125mm 11.000 rpm uit mijn hoofd. 8500 klinkt meer als een 180mm toerental.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Vandaag maar eens de lasers van mijn afkortzaag goed afgesteld. De vorige eigenaar had er nooit echt naar gekeken en de zaag best vaak van hot naar her gesleept. De afstelschroefjes waren nog afgeplakt dus bijstellen was niet zijn ding.

Heb een stukje MDF wit geverfd (nou ja de mrs dan, die was toch bezig) en daar een sleuf in gezaagd...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5RrPSISWyrxO4V9twiwbRaSekwM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oYI1enRzWHrHFtizoPpQJjdM.jpg?f=fotoalbum_large
Leuke mindfuck, je weet dat je zaag haaks zaagt (yup dat is wel gecheckt...) maar de lasers geven anders aan.
Heb daarna het lensje eens los gehaald en gereinigd, en daarna een schietgebedje gedaan en de lijnen bijgesteld. Ik vind dit soort klusjes meestal niet leuk omdat ik ze wel gewoon goed voor elkaar wil hebben...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FCoAm5PsH9PNVpf06pgPCTPj9TI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sS1e6CnmwZYJYOkUUkjzKWrD.jpg?f=fotoalbum_large
Viel 100% mee, werkje van 10 minuutjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assasinbats
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12-05 18:20
Ik ben het inmiddels wel zat om een hamerklopboor te moeten lenen voor elk gaatje wat ik in de muur wil boren. Mijn 18v Bosch heeft wel een klopfunctie, maar gaat alsnog niet door de muur (zou dat aan de boortjes kunnen liggen)?
Als ik een boormachine zoek om in een stenen muur te boren, waar doe ik dan wijs aan? Een simpele machine kopen + een goede borenset? Of is het slimmer om nu wat meer uit te geven (ik kijk nu bijv naar de https://www.toolstation.n...combihamer-machine/p37171 en daar dan 30 jaar gemak van te hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

assasinbats schreef op maandag 27 september 2021 @ 10:51:

Als ik een boormachine zoek om in een stenen muur te boren, waar doe ik dan wijs aan?
Even een paar paginas terug te zoeken. Een week of 2 geleden heb ik ook al iemand erop gewezen dat net voor hem deze vraag voorbij kwam :+.

Ergo, het hangt sterk af van het type muur. Voor 'steen' is dat in geval van baksteen "geen klopfunctie nodig, geen hamerboor nodig".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
assasinbats schreef op maandag 27 september 2021 @ 10:51:
Ik ben het inmiddels wel zat om een hamerklopboor te moeten lenen voor elk gaatje wat ik in de muur wil boren. Mijn 18v Bosch heeft wel een klopfunctie, maar gaat alsnog niet door de muur (zou dat aan de boortjes kunnen liggen)?
Als ik een boormachine zoek om in een stenen muur te boren, waar doe ik dan wijs aan? Een simpele machine kopen + een goede borenset? Of is het slimmer om nu wat meer uit te geven (ik kijk nu bijv naar de https://www.toolstation.n...combihamer-machine/p37171 en daar dan 30 jaar gemak van te hebben?
Als een klopboor niet door een muur komt, en een (combi)hamerboor wel, dan is de muur waarschijnlijk beton, niet (bak)steen. Voor een boorhamer is vooral van belang hoeveel slagenergie de slag heeft, 1.5J is wat aan de lichte kant (kan even duren voordat die een gat in de betonnen muur heeft geboord). om en nabij 3J is een mooie hoeveelheid, heb je een 6-8mm gat zo mee geboord. Meer dan dat (> 4-5J) is meer breekhamer niveau, en geeft waarschijnlijk minder mooie gaatjes, als je vooral kleinere gaten boort voor lampjes of schilderijen (< 8-10mm, zeg maar).

Die GBH 2-25 die je linkt, lijkt me prima voor het niet al te zware werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assasinbats
Boudewijn schreef op maandag 27 september 2021 @ 11:00:
[...]

Even een paar paginas terug te zoeken. Een week of 2 geleden heb ik ook al iemand erop gewezen dat net voor hem deze vraag voorbij kwam :+.

Ergo, het hangt sterk af van het type muur. Voor 'steen' is dat in geval van baksteen "geen klopfunctie nodig, geen hamerboor nodig".
Je hebt gelijk, sorry! Het was inderdaad nuttig om terug te lezen.
henkie196 schreef op maandag 27 september 2021 @ 11:21:
[...]

Als een klopboor niet door een muur komt, en een (combi)hamerboor wel, dan is de muur waarschijnlijk beton, niet (bak)steen. Voor een boorhamer is vooral van belang hoeveel slagenergie de slag heeft, 1.5J is wat aan de lichte kant (kan even duren voordat die een gat in de betonnen muur heeft geboord). om en nabij 3J is een mooie hoeveelheid, heb je een 6-8mm gat zo mee geboord. Meer dan dat (> 4-5J) is meer breekhamer niveau, en geeft waarschijnlijk minder mooie gaatjes, als je vooral kleinere gaten boort voor lampjes of schilderijen (< 8-10mm, zeg maar).

Die GBH 2-25 die je linkt, lijkt me prima voor het niet al te zware werk.
Het gaat vooral om schilderijen op te hangen. Tot nu toe is dat gegaan met een (geleende) Bosch PBH 2000 RE, welke tot 1,9J gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik gebruik overigens een 1.8J boorhamer voor beton en die gaat overal als een malle in, ook met 10mm boren. Groter dan dat heb ik (nog) geen doel voor gevonden.

893 Joule is vast heel stoer, maar voor mijn huis- tuin en keukendoeleinden genoeg :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 08:33

A13X

Dude

assasinbats schreef op maandag 27 september 2021 @ 11:52:
[...]
Het gaat vooral om schilderijen op te hangen. Tot nu toe is dat gegaan met een (geleende) Bosch PBH 2000 RE, welke tot 1,9J gaat.
Zo'n PBH tik je voor tussen de 50 en 70 euro op de kop tijdens black friday. Vorig jaar bosch en karwei actie kunnen combineren en hem voor 50 kunnen kopen. Is meer dan voldoende voor gaten tot 20mm in beton. Niet overbelasten dan gaat hij er wel vlot aan. Had zelf 3 gaten 25mm in 20cm betonvloer en daardoor lekte hij vrij veel vet. Wel netjes onder garantie vervangen door karwei.

Je standaard 6-10mm gaatjes gaan perfect ermee, zelfs in onze gewapende betonvloeren.

[ Voor 6% gewijzigd door A13X op 27-09-2021 12:12 ]

Awesome

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assasinbats
Goed om alle ervaringen te horen zo!
Ik kwam een Amazon warehouse deal tegen voor de GBH 2-26F voor 126 eu. 2.7J, dus ruim voldoende voor mijn toepassing, mocht de warehouse deal toch net effe te gebruikt zijn, gaat ie retour.

Thanks allemaal!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
A13X schreef op maandag 27 september 2021 @ 12:10:
Zo'n PBH tik je voor tussen de 50 en 70 euro op de kop tijdens black friday. Vorig jaar bosch en karwei actie kunnen combineren en hem voor 50 kunnen kopen. Is meer dan voldoende voor gaten tot 20mm in beton. Niet overbelasten dan gaat hij er wel vlot aan. Had zelf 3 gaten 25mm in 20cm betonvloer en daardoor lekte hij vrij veel vet. Wel netjes onder garantie vervangen door karwei.

Je standaard 6-10mm gaatjes gaan perfect ermee, zelfs in onze gewapende betonvloeren.
Voor de meeste soorten beton zal een PBH wel genoeg zijn, ja. In vergelijk met de PBH van m'n vader doet de 2.8J machine die ik heb het wel wat makkelijker en sneller, dus het is niet zo dat je het verschil niet merkt.

Maar het ene beton is het andere ook niet. Het beton dat ze hier vaak gebruiken voor opritten is meer zand dan beton, de dekvloer van ons huis is al meer richting gewoon beton, maar toch weer anders dan het beton dat onder de dekvloer zit. En de betonnen muren van het appartement waarin we voorheen woonden was nog weer harder dan dat (en met kiezels).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roestini
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 01-04 17:47
Voor jaarlijks snoei- en knipwerk in grote tuin en wat kleinere tuintjes, ben ik in de markt voor een goede heggenschaar op accu. Tevens is mijn oudere accu combiboor overleden en accu schroef-/boormachine niet veel meer. Ik zoek nu dus iets op hetzelfde platform en ik stel hoge eisen aan de heggenschaar. Dan kan ik natuurlijk kiezen voor Sthil, Husqvarna etc. maar dan heb je niet een mooi stabiel accu platform voor ander gereedschap. Ik neig dan eerder naar Makita met de DUH601 als heggenschaar en een accu schroef-/boormachine (of combiset met Slagschroef).

Voor de heggenschaar heb je al snel een dikke accu nodig van 5ah en in combinatie met de heggenschaar ben je dan al snel €550 kwijt. Ik dacht dit dus te combineren met een combi set (boormachine en slagschroef). Dan ben je wel iets duurder uit, maar betaal je niet zo extreem veel voor de accu's en lader.

Op het oog heb ik een allrounder met klopfunctie, brushless, de DHP484. Voor alles rondom huis en ook in de tuinen waar ik een beetje werk. De klopfunctie wil ik wel graag, omdat ik thuis de buitenmuren van beton heb. Grote gaten hoef ik niet de maken. Max. 8mm. Voor de rest in hout komt deze allrounder prima tot zijn recht. Als er een slagschroef in een combiset zit, wil ik wel dat die instelbaar is en dus ook voor wat kleiner werk kan worden gebruikt. Nu kwam ik een set tegen in combinatie met de DHP481, die goedkoper is dan de set met DHP484. Lijkt flinke overkill te zijn voor mijn doelen en kunde, maar als deze goedkoper is misschien wel een optie? Of zit ik helemaal op het verkeerde spoor en moet ik lekker bij één accu schroef-/boormachine blijven?

Heggenschaar
https://mastertools.nl/pr...dy?variant=40138332635321

Combiset
https://mastertools.nl/pr...0b?variant=40138265624761

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
@Roestini In beton heb je aan een klopboor niet zoveel. Dat is voor steen. Voor je betonnen muren heb je een boorhamer nodig.

Afgezien daarvan is Makita volgens mij een goede keuze wanneer je accu’s wilt delen tussen tuin en klus apparatuur.

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
mddd schreef op maandag 27 september 2021 @ 20:38:
@Roestini In beton heb je aan een klopboor niet zoveel. Dat is voor steen. Voor je betonnen muren heb je een boorhamer nodig.

Afgezien daarvan is Makita volgens mij een goede keuze wanneer je accu’s wilt delen tussen tuin en klus apparatuur.
@Roestini inderdaad, lees anders even de 10 posts boven je eigen post. Met een betonnen muur is een klopboor eigenlijk alleen goed voor veel lawaai maken. Als je zeker weet dat je betonnen muren hebt, dan zoek je een combi-hamer. Een gewone schroefmachine voor boor en schroef werk, misschien een slagboormachine erbij als de gewone schroefmachine te stil is ;) Of als je 6x200 in hardhout wilt schroeven zonder voorboren.

Voor de combinatie klus gereedschap op accu en tuingereedschap op accu, heb je bij Makita wel het meest uitgebreide aanbod.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 00:23
@Roestini Indien je tijd hebt, wacht even op de jaarlijkse accu actie. Dan kan je gewoon de body's kopen en krijg je de accu's erbij. Dat scheelde in mijn geval redelijk wat. Het is overigens wel een verademing alles op accu. De heg snoeien met accu-heggenschaar en accu-bladblazer is zo klaar.

Overigens las ik hier de tip om bij de grasmaaier even te controleren hoe scherp de messen zijn. De dlm382z kwam inderdaad bot uit de doos. Even geslepen en dat maakt merkbaar verschil. Het blijft alleen bijzonder dat hij niet scherp uit de doos komt. Ik weet niet meer van wie die tip kwam, maar bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breagor
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12-05 20:05
vraag:

Ik ben van plan een vlak vandiktebank te kopen.
Helaas heb ik slechts beperkte ruimte, vooral van belang van mij is hoe diep hij is (dus hoe dicht ik hem op de muur kan zetten).

Omdat hij bij gebruik waarschijnlijk verplaatst moet worden moet hij enigszins mobiel zijn. Dus helaas vallen hierbij de betere modellen (Jet, Hammer) af, deze zijn namelijk loodzwaar.
Dan wordt de keuze (zover ik kan zien) al snel tussen de Metabo 260HC en de Dewalt D27300, of weet iemand nog een alternatief (ik wil liever geen generiek chinees spul zoals HBM, Gudde, Holzstar, Holzmann, Scheppach etc.,)?

En is er nog een duidelijk reden om voor de Metabo of de Dewalt te kiezen??
Zover ik kan zien:
Metabo tov DeWalt:
+ smaller
+ goedkoper
- zwaarder
- lastiger ombouwen
- kleinere in/outfeed bij vandikte

en de belangrijkste vraag:
Heeft iemand de Metabo 260HC of de DeWalt 27300 en zou die wellicht onderstaande dingen voor me willen nameten (A t/m D)?
Waarbij A als de fence helemaal tegen de boven kant zit. (dus maximale diepte)
Vast bedankt!

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/rmLSXnn1/sketch-vandikte.png

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dzine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 03-05 20:25
Het voordeel van je vakantiegeld goed in de gaten houden is dat er dan soms ook wat over is :D.

Erg blij met mijn upgrade van een stevig gebruikte Dewalt 774 naar deze Hikoki. En voor 160 euro kon ik de Bosch ook niet laten gaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yb7zHoLMDvfm2DHvX3dQCCQhTVo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9WIx3S1shNLt4uSV3GnB2xXy.png?f=fotoalbum_large

Zelfs als niemand me gelooft, ben ik de koning in mijn hoofd....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:39
breagor schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 07:48:
vraag:

Helaas heb ik slechts beperkte ruimte, vooral van belang van mij is hoe diep hij is (dus hoe dicht ik hem op de muur kan zetten).

Omdat hij bij gebruik waarschijnlijk verplaatst moet worden moet hij enigszins mobiel zijn. Dus helaas vallen hierbij de betere modellen (Jet, Hammer) af, deze zijn namelijk loodzwaar.
Dan wordt de keuze (zover ik kan zien) al snel tussen de Metabo 260HC en de Dewalt D27300, of weet iemand nog een alternatief (ik wil liever geen generiek chinees spul zoals HBM, Gudde, Holzstar, Holzmann, Scheppach etc.,)?

Zover ik kan zien:
Metabo tov DeWalt:
+ smaller
+ goedkoper
- zwaarder
- lastiger ombouwen

Heeft iemand de Metabo 260HC of de DeWalt 27300 en zou die wellicht onderstaande dingen voor me willen nameten (A t/m D)?
Vast bedankt!

[Afbeelding]
toon volledige bericht
Ik heb de Record Power PT260 (zelfde als de Metabo 260HC op kleine verschillen na) en die kan je goed in een kleine ruimte gebruiken.

Ombouwen vind ik geen issue, gaat met wat oefening vrij gemakkelijk. Formaat infeed vind ik geen issue, werkt erg goed.

|>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-05 09:23
Dzine schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 08:58:
Het voordeel van je vakantiegeld goed in de gaten houden is dat er dan soms ook wat over is :D.

Erg blij met mijn upgrade van een stevig gebruikte Dewalt 774 naar deze Hikoki. En voor 160 euro kon ik de Bosch ook niet laten gaan.

[Afbeelding]
Ik ben nog op zoek naar zo’n ding, maar wat ik nodig heb is een afkortzaag die zo compact mogelijk opbergt. Telescoop e.d niet nodig, voor brede planken gebruik ik de invalzaag wel. Ik wil gewoon latten makkelijker kunnen verstekken dan met de invalzaag. Alleen die dingen zijn zo lomp.

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjes
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-05 22:53
Dzine schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 08:58:

[Afbeelding]
Bevalt hij beter dan de Dewalt?

Op dit moment is er een cashback van 50 euro op de DeWalt DWS774-QS en dan kost hij praktisch hetzelfde als de HiKOKI C8FSHGWAZ (ik denk dat dit het model is dat je hebt?).

Home-Assistant.io | Home-Assistant config | Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roestini
mddd schreef op maandag 27 september 2021 @ 20:38:

henkie196 schreef op maandag 27 september 2021 @ 21:25:
[...]

@Roestini inderdaad, lees anders even de 10 posts boven je eigen post. Met een betonnen muur is een klopboor eigenlijk alleen goed voor veel lawaai maken. Als je zeker weet dat je betonnen muren hebt, dan zoek je een combi-hamer. Een gewone schroefmachine voor boor en schroef werk, misschien een slagboormachine erbij als de gewone schroefmachine te stil is ;) Of als je 6x200 in hardhout wilt schroeven zonder voorboren.

Voor de combinatie klus gereedschap op accu en tuingereedschap op accu, heb je bij Makita wel het meest uitgebreide aanbod.
BlackMonkey schreef op maandag 27 september 2021 @ 22:22:
@Roestini Indien je tijd hebt, wacht even op de jaarlijkse accu actie. Dan kan je gewoon de body's kopen en krijg je de accu's erbij. Dat scheelde in mijn geval redelijk wat. Het is overigens wel een verademing alles op accu. De heg snoeien met accu-heggenschaar en accu-bladblazer is zo klaar.

Overigens las ik hier de tip om bij de grasmaaier even te controleren hoe scherp de messen zijn. De dlm382z kwam inderdaad bot uit de doos. Even geslepen en dat maakt merkbaar verschil. Het blijft alleen bijzonder dat hij niet scherp uit de doos komt. Ik weet niet meer van wie die tip kwam, maar bedankt!
Helemaal eens dat je voor het beton boorwerk een boorhamer/combihamer nodig hebt, maar ik kan mij niet voorstellen dat de DHP481 moeite gaat hebben met max 8mm gaatjes. In mijn geval gaat het dan alleen om wat ophangwerk sporadisch, maar toch wel fijn dat het dan wel gaat. Een extra boorhamer/combihamer daarvoor kopen, vind ik iets teveel van het goede.

Het lijkt dat deze combiset wel een aardige prijs heeft of heb ik het mis. Als ik al alleen een DHP484 ga ik al richting die prijs en alleen een DHP481 is zelfde prijs of duurder. Een combiset van de DHP484 en DTD154 is duur dan deze set.

https://mastertools.nl/pr...3eZHPskBvufRoCqYIQAvD_BwE

Wachten op de accu actie is ook een mogelijkheid. Is dit dan niet met gratis 3AH accu of wel met 5AH? En is die actie misschien al geweest?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arloid
  • Registratie: December 2014
  • Niet online
breagor schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 07:48:
vraag:

Zover ik kan zien:
Metabo tov DeWalt:
+ smaller
+ goedkoper
- zwaarder
- lastiger ombouwen

Vast bedankt!

[Afbeelding]
toon volledige bericht
Sluit de stationare modellen nog niet uit trouwens, vaak kan je daar nog een wielenset onder zetten. Zeker die van record als je hem niet in de auto meeneemt, op woodworking.nl wordt deze vaak aangeprezen. Helaas lange wachttijd bij baptist, weet even niet of er nog andere aanbieders zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Arloid op 28-09-2021 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breagor
  • Laatst online: 12-05 20:05
Arloid schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 10:40:
[...]

Sluit de stationare modellen nog niet uit trouwens, vaak kan je daar nog een wielenset onder zetten. Zeker die van record als je hem niet in de auto meeneemt, op woodworking.nl wordt deze vaak aangeprezen. Helaas lange wachttijd bij baptist, weet even niet of er nog andere aanbieders zijn.
zit inderdaad ook nog enigszins naar de record power PT107 te kijken (die is op voorraad bij Baptist), maar is toch weer 165Kg, ....en de vlaktafel lijkt schuin naar achter te klappen wat weer extra ruimte achter de tafel nodig maakt......maar die is nog niet helemaal afgeschreven icm een wielenset idd...zelfde voor de Hammer A3 26...maar ja dat is wel een heel ander prijskaartje (2660,- zo te zien zonder wielen) en nog zwaarder 250Kg oid)....

Dat gewicht is wel een dingetje, zelfs met wielen, maar blijft wel lonken idd.......
Maar voor nu focus ik me toch even op de wat mobielere versie....ben uiteindelijk maar een hobbyist :-) en de ruimte is beperkt, dus maneuvreren met zo'n zware machine zal een terugkerende ergernis worden denk ik ..

Toelichting: Heb een financiële meevaller waarvan ik van mezelf (en de vrouw :D ) 3K op mag maken....dus kan daarvoor de (voor mij wat onhandige) Hammer/Record Power kopen of een Metabo/DeWalt plus een Domino en een grotere afkort zaag (heb nu een 216mm)....keuzes keuzes....1st world problems >:)

[ Voor 5% gewijzigd door breagor op 28-09-2021 11:03 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ybastiaans
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-03 20:38
Roestini schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 10:24
Wachten op de accu actie is ook een mogelijkheid. Is dit dan niet met gratis 3AH accu of wel met 5AH? En is die actie misschien al geweest?
Volgens mij altijd Q1 en dit jaar waren het 5 Ah accu's.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Roestini schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 10:24:
Helemaal eens dat je voor het beton boorwerk een boorhamer/combihamer nodig hebt, maar ik kan mij niet voorstellen dat de DHP481 moeite gaat hebben met max 8mm gaatjes. In mijn geval gaat het dan alleen om wat ophangwerk sporadisch, maar toch wel fijn dat het dan wel gaat. Een extra boorhamer/combihamer daarvoor kopen, vind ik iets teveel van het goede.

Het lijkt dat deze combiset wel een aardige prijs heeft of heb ik het mis. Als ik al alleen een DHP484 ga ik al richting die prijs en alleen een DHP481 is zelfde prijs of duurder. Een combiset van de DHP484 en DTD154 is duur dan deze set.

https://mastertools.nl/pr...3eZHPskBvufRoCqYIQAvD_BwE

Je hoeft ons niet te geloven op ons woord, maar een klopboor gaat gewoon niet lukken op beton, ook niet bij kleine gaatjes. Anders legt Ike het voor je uit, misschien dat je dat wel aanneemt (video staat ook in de TS):

YouTube: Boorhamer of Klopboormachine: wanneer kies je ze en waarom?

/edit
En kijk anders naar combi-hamers op snoer, kosten wat minder voor dezelfde performance en zijn niet afhankelijk van accu-platform. Ik heb zelf ook jaren een boorhamer (met snoer) gehad, alleen om dingetjes op te hangen, want het alternatief is om niks op te hangen.

[ Voor 9% gewijzigd door henkie196 op 28-09-2021 11:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roestini
henkie196 schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 11:15:
[...]

Je hoeft ons niet te geloven op ons woord, maar een klopboor gaat gewoon niet lukken op beton, ook niet bij kleine gaatjes. Anders legt Ike het voor je uit, misschien dat je dat wel aanneemt (video staat ook in de TS):

YouTube: Boorhamer of Klopboormachine: wanneer kies je ze en waarom?

/edit
En kijk anders naar combi-hamers op snoer, kosten wat minder voor dezelfde performance en zijn niet afhankelijk van accu-platform. Ik heb zelf ook jaren een boorhamer (met snoer) gehad, alleen om dingetjes op te hangen, want het alternatief is om niks op te hangen.
In dat geval kan ik mij beter richten op de DDF484, want een klopfunctie is dan niet echt zinvol op zo'n boor-/schroefmachine. Of heb ik het mis?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Mede naar aanleiding van de video van Tools & Stuff laatst een BTC04 accutester van Makita gekocht om eens te zien wat de gezondheid van al mijn accu's is.

Eerst al mijn 18V accu's getest, waarvan de oudste nu bijna 3 jaar oud is. Allemaal nog kerngezond. Ondanks dat de meeste daarvan toch al aardig wat voor hun kiezen hebben gehad in de kettingzaag. Maar blijkbaar doet de beveiliging in de machine/accu z'n werk want waar die meermaals heeft moeten ingrijpen wegens overbelasting is daarvan in de status van de accu's niets terug te zien.

Daarna mijn 14.4V accu's getest, waarvan de oudste inmiddels 8 jaar oud is en de rest een jaar of 5 à 6. Ook die accu's waren op één na nog helemaal in orde. Die ene is op zich ook nog prima, maar laat wel nog maar 3 uit 4 blokjes gezondheid zien. Wel nog netjes >16V vers van de lader, geen onbalans tussen de cellen en geen waarschuwingen / overbelastingen / diepontladingen.

Die 14.4V accu's zijn rond 2016 vrij fanatiek gebruikt. Eén er van zelfs tot het punt waar de machine de geest gaf. Dat zou degene kunnen zijn die ook iets verminderde gezondheid rapporteert, maar dat weet ik niet zeker. Verder komen ze maar af en toe in actie voor een klusje.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Laatst online: 23:35
Orion84 schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 17:40:
Mede naar aanleiding van de video van Tools & Stuff laatst een BTC04 accutester van Makita gekocht om eens te zien wat de gezondheid van al mijn accu's is.
Wow, 240 euries :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assassin85
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14-02 10:36
By bol zag ik deze aanbieding:
Bekijk Makita DHR202Z 18V li-Ion SDS+ boorhamer - Losse Body (geleverd zonder accu en lader) op: https://www.bol.com/nl/p/...socialshare_pdp_iphoneapp

Nu word deze geleverd zonder batterijen. Ik heb m nodig voor een aantal klussen in de nieuwbouwwoning die binnenkort wordt geleverd (oa boren in betonnen muren/kanaalplaat)
Nu heb ik thuis een makita accu schroeftol. met 2 batterijen. Op de schroeftol staan de letters LXT. De batterijen zijn 18v.

Iemand enig idee of ik ervan kan uitgaan dat ik deze batterijen gewoon kn gebruiken icm de boorhamer uit de link hierboven? Alvast bedankt, en als iemand betere alternatieven heeft hoor ik het ook graag

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Nieuwe laptop *O*

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pbEPyMTuN1OIwQMnsKLgXqJo3K4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v5qU5D83RsdC8jyabUpW6cOe.jpg?f=fotoalbum_large

Geen laptop -O- -O- -O- Oh verkeerde topic. -O-

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G2_c3CsPmulGDw2-Sg7bciDgSTw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5rYoM3UoDjKHihrcpvtE3FBv.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ga mijn espressobonenmaler uit elkaar halen en daar zit een bout in waar ik niet met mijn steek- of ringsleutels bij kom. Tijd voor een wat grotere doppenset dan de 1/4" dingen die ik nu heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thijskoman
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 21-09-2023
-

[ Voor 99% gewijzigd door Thijskoman op 21-02-2022 22:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dzine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 03-05 20:25
sjorsjes schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 09:30:
[...]
Bevalt hij beter dan de Dewalt?

Op dit moment is er een cashback van 50 euro op de DeWalt DWS774-QS en dan kost hij praktisch hetzelfde als de HiKOKI C8FSHGWAZ (ik denk dat dit het model is dat je hebt?).
Mij echt een stuk beter ja.
Ik vind de 774 niet zo fijn, het is een lomp ding ontworpen voor de bouwplaats en mannen met kolenschoppen. Moet wel gezegd worden dat ik mijn 774 via marktplaats had met al wat meters op de teller. Dus misschien is dat met een nieuwe compleet anders.
Hoe dan heeft de Hikoki (idd de C8) een stuk meer opties en 2 geleiders (ipv 1 op de DeWalt) om het geheel haaks te houden. Tijd zal het leren :)

@Makkelijk Klein is deze zeker niet. Klinkt haast alsof je meer geholpen bent met een haakse houder v een cirkelzaag

Zelfs als niemand me gelooft, ben ik de koning in mijn hoofd....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07:56
@assassin85 Die batterijen passen.
@Thijskoman Weg met dat snoer joh, zit alleen maar in de weg. :) Tenzij ik langdurig ga hakken, breken, schuren, frezen of schaven neem ik 10x liever iets met batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 07:18
jadjong schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 21:00:
@assassin85 Die batterijen passen.
@Thijskoman Weg met dat snoer joh, zit alleen maar in de weg. :) Tenzij ik langdurig ga hakken, breken, schuren, frezen of schaven neem ik 10x liever iets met batterij.
Hier ook team accu, je pakt het zoveel sneller en makkelijker.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:11

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Roestini schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 10:24:
[...]
maar ik kan mij niet voorstellen dat de DHP481 moeite gaat hebben met max 8mm gaatjes. In mijn geval gaat het dan alleen om wat ophangwerk sporadisch, maar toch wel fijn dat het dan wel gaat. Een extra boorhamer/combihamer daarvoor kopen, vind ik iets teveel van het goede.
Ja, de dhp481 gaat riant veel moeite hebben in beton. Voordat je een fatsoenlijke diepte hebt geboord is je boortje al opgerookt. Het gaat dus niet, en je zal iets moeten zoeken waar sds boortjes ingaan. Wil je bij makita blijven: dhr202? Of wat compacter: de 171?

De accu actie is doorgaans het eerste kwartaal van het jaar. :Y

Wise enough to play the fool

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 06:59
..en als je het nou echt relaxed wil hebben voor die twee gaatjes voor de schilderijtjes neem je zo”n ding met ingebouwde stofzuiger
voor 8 tientjes extra
https://mastertools.nl/pr...q_pKePklOUOhoCOTMQAvD_BwE

overtooled bestaat niet..

Die DHP481 gaat verder als een speer door bakstenen en ik moet zeggen dat het mij ook niet tegenviel om 8mm gaatjes in een beun-de-haas betonvloertje in de garage te boren. Maar toen toch maar even de hamerboor gepakt toen het er meer dan een paar werden, heel groot verschil.
Van die prefab beton elementen in een nieuwbouwwoning is mijn ervaring dat je serieus gereedschap nodig hebt.

• henkie196
  • Niet online
Lochnes schreef op woensdag 29 september 2021 @ 00:11:
..en als je het nou echt relaxed wil hebben voor die twee gaatjes voor de schilderijtjes neem je zo”n ding met ingebouwde stofzuiger
voor 8 tientjes extra

Die DHP481 gaat verder als een speer door bakstenen en ik moet zeggen dat het mij ook niet tegenviel om 8mm gaatjes in een beun-de-haas betonvloertje in de garage te boren. Maar toen toch maar even de hamerboor gepakt toen het er meer dan een paar werden, heel groot verschil.
Van die prefab beton elementen in een nieuwbouwwoning is mijn ervaring dat je serieus gereedschap nodig hebt.
Ach, als je een boorhamer op accu doet, waarom dan ook niet meteen met ingebouwde stofafzuiging? Anders pak je 'even gauw' de boorhamer voor een gaatje en ben je vervolgens nog 'even gauw' al dat stof aan het opruimen. Alhoewel de stofafzuiging met m'n bouwstofzuiger toch beter lijkt dan zo'n ingebouwde stofafzuiging, als ik kijk hoeveel stof achterblijft bij sommige werkmannen die zo'n ding hebben, en dat vergelijk met hoeveel stof bij mij achterblijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorsjes
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-05 22:53
Dzine schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 20:37:
[...]

Mij echt een stuk beter ja.
Ik vind de 774 niet zo fijn, het is een lomp ding ontworpen voor de bouwplaats en mannen met kolenschoppen. Moet wel gezegd worden dat ik mijn 774 via marktplaats had met al wat meters op de teller. Dus misschien is dat met een nieuwe compleet anders.
Hoe dan heeft de Hikoki (idd de C8) een stuk meer opties en 2 geleiders (ipv 1 op de DeWalt) om het geheel haaks te houden. Tijd zal het leren :)

@Makkelijk Klein is deze zeker niet. Klinkt haast alsof je meer geholpen bent met een haakse houder v een cirkelzaag
Oeps hij is ook in mijn mandje gevallen :o Bij de hornbach met laagste prijs garantie kwam hij op ongeveer 210 euro. Mooi prijsje!

Home-Assistant.io | Home-Assistant config | Discogs

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KifArU
  • Niet online
Voor stofafzuiging bij een paar kleine gaatjes is deze fantastisch: https://www.toolstation.n...bsd-boor-afzuigset/p19997
Daar sluit je de bouwstofzuiger op aan, waarmee hij zichzelf vacuum tegen de muur trekt en binnen het metalen ringetje wordt (vrijwel) alle stof direct afgezogen. Dus geen handen tekort en vrijwel geen stof in de omgeving.

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-05 20:52
KifArU schreef op woensdag 29 september 2021 @ 15:01:
Voor stofafzuiging bij een paar kleine gaatjes is deze fantastisch: https://www.toolstation.n...bsd-boor-afzuigset/p19997
Daar sluit je de bouwstofzuiger op aan, waarmee hij zichzelf vacuum tegen de muur trekt en binnen het metalen ringetje wordt (vrijwel) alle stof direct afgezogen. Dus geen handen tekort en vrijwel geen stof in de omgeving.
Hij is inderdaad briljant, echter is goede gehoorbescherming in onontbeerlijk! Om voldoende Flow te hebben om hem tegen de muur aan gezogen te houden loopt er zoveel lucht door de kleine opening, dat hij veel veel herrie maakt.

• Roestini
teacher schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 22:52:
[...]

Ja, de dhp481 gaat riant veel moeite hebben in beton. Voordat je een fatsoenlijke diepte hebt geboord is je boortje al opgerookt. Het gaat dus niet, en je zal iets moeten zoeken waar sds boortjes ingaan. Wil je bij makita blijven: dhr202? Of wat compacter: de 171?

De accu actie is doorgaans het eerste kwartaal van het jaar. :Y
Bedankt voor jullie hulp allemaal. Het is de Makita DDF484 RTJ met losse Makita DUH601Z heggenschaar. Dit voor de prijs van alleen de heggenschaar met accu's. Goede deal en kan weer even aan de slag. In de tussentijd kan ik wel een boorhamer/combihamer lenen van mijn vader en de slagschroef kijk ik nog even aan. Mocht ik toch nog iets van dit nodig hebben, dan wacht ik even tot Q1 voor een leuke actie van Makita. :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
KifArU schreef op woensdag 29 september 2021 @ 15:01:
Ook goedkoper als je kan accepteren dat er geen Festool (maar Starmix) logo op staat ;)
Nivado schreef op woensdag 29 september 2021 @ 15:21:
Hij is inderdaad briljant, echter is goede gehoorbescherming in onontbeerlijk! Om voldoende Flow te hebben om hem tegen de muur aan gezogen te houden loopt er zoveel lucht door de kleine opening, dat hij veel veel herrie maakt.
Werkt inderdaad gewoon heel goed, maar, ook op minder vermogen van de bouwstofzuiger, is het geluid inderdaad erg luid. Met de boorhamer doe ik toch altijd wel oorkleppen op, maar de boorhamer is relatief stil, vergeleken bij die booradapter.

• TimoDimo
Over stofafzuiging gesproken, ik zoek een sleuvenfrees (muurfrees, sleuvenzaag) met goede stofafzuiging. Ik had een Ferm WSM1009, maar die vond ik niet gebruiksvriendelijk. Je moest het hele apparaat demonteren om de schijven te wisselen. Bovendien was hij erg zwaar.

Heeft iemand ervaring met een goede sleuvenfrees of weet waar je op moet letten bij zo'n aanschaf? Ik wil hem voornamelijk gebruiken om elektrakabels in de muur weg te werken. Ik zie vooral heel veel goedkope modellen van rond €100 en verder veel dure modellen van meer dan €500. Is er ook iets tussenin? En wat is belangrijk, naast:
  • freesdiepte (is 4 cm genoeg?),
  • freesbreedte (3 cm is zat lijkt me?),
  • schijfformaat (is 125 mm ok?),
  • gewicht (die Ferm was meer dan 7 kg dus minder dan 5 kg heeft de voorkeur).
Ik heb veel van Bosch blauw (waar ik om een of andere reden vaak op uit kom) alleen die hebben maar één vrij prijzig model.

Van de andere bekende merken heb je dan nog:
Metabo
Makita

En verder heb je een heel aantal onbekende merken (voor mij dan) die freesmachines maken:
Carat
Spit
AGP
Baier

Mogelijk dat ik in de nabije toekomst ook wil frezen in Fermacell vloerplaten met behulp van zo'n soort freesje. Idealiter zou de machine dus ook daarvoor geschikt moeten zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
TimoDimo schreef op donderdag 30 september 2021 @ 14:33:
Over stofafzuiging gesproken, ik zoek een sleuvenfrees (muurfrees, sleuvenzaag) met goede stofafzuiging. Ik had een Ferm WSM1009, maar die vond ik niet gebruiksvriendelijk. Je moest het hele apparaat demonteren om de schijven te wisselen. Bovendien was hij erg zwaar.
Ik heb vorig jaar voor 50 euro dat ding van Parkside gekocht en is echt de beste 50 euro die ik heb uitgegeven aan gereedschap. Ding werkt echt als een trein.

[ Voor 5% gewijzigd door rens-br op 30-09-2021 14:53 ]

• Anton2610
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12-05 20:01
Lochnes schreef op woensdag 29 september 2021 @ 00:11:
voor 8 tientjes extra

Heb deze combi inderdaad, maar gebruik het vaker zonder stofafzuiging dan met. Zuigmond blokkeert het zicht op je boorpunt waardoor het al lastig is om op je gewenste plek te boren en laat ook nog eens zwarte plekken achter op je witte muur.

Werkt overigens wel goed hoor >:)

• TimoDimo
rens-br schreef op donderdag 30 september 2021 @ 14:44:
[...]

Ik heb vorig jaar voor 50 euro dat ding van Parkside gekocht en is echt de beste 50 euro die ik heb uitgegeven aan gereedschap. Ding werkt echt als een trein.
Die is nog goedkoper dan m'n Ferm. :P Ik zou eigenlijk graag een machine willen die net een slagje hoger is wat kwaliteit betreft. Maar ja, deze is wel lichter van gewicht dan die Ferm en voor 70 euro is het ook geen geld. Om dan 500-700 euro neer te tellen voor een professionele machine is ook weer zowat... Trouwens, bij Lidl is hij uitverkocht.

Iemand nog andere tips voor een soort middenklasse sleuvenfrees?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Framoes

Heeft iemand ervaring met een goede sleuvenfrees of weet waar je op moet letten bij zo'n aanschaf? Ik wil hem voornamelijk gebruiken om elektrakabels in de muur weg te werken. Ik zie vooral heel veel goedkope modellen van rond €100 en verder veel dure modellen van meer dan €500. Is er ook iets tussenin? En wat is belangrijk, naast:
Ik heb veel van Bosch blauw (waar ik om een of andere reden vaak op uit kom) alleen die hebben maar één vrij prijzig model.

Metabo
Makita

En verder heb je een heel aantal onbekende merken (voor mij dan) die freesmachines maken:
Carat
Spit
AGP
Baier

Mogelijk dat ik in de nabije toekomst ook wil frezen in Fermacell vloerplaten met behulp van zo'n soort freesje. Idealiter zou de machine dus ook daarvoor geschikt moeten zijn.
toon volledige bericht
Carat staat bekend om z'n gereedschap om steen en beton te bewerken. Waterboren voor grote gaten, slijpers, stenenzagen. En ze maken ook de dozenboren en slijpschijven met diamant.

Spit maakt ook hele goeie sleuventrekkers.

Allebei wel echt van een hele andere orde dan dat onding van Ferm (heb m ook).

• Framoes
TimoDimo schreef op donderdag 30 september 2021 @ 19:30:
[...]

Die is nog goedkoper dan m'n Ferm. :P Ik zou eigenlijk graag een machine willen die net een slagje hoger is wat kwaliteit betreft. Maar ja, deze is wel lichter van gewicht dan die Ferm en voor 70 euro is het ook geen geld. Om dan 500-700 euro neer te tellen voor een professionele machine is ook weer zowat... Trouwens, bij Lidl is hij uitverkocht.

Iemand nog andere tips voor een soort middenklasse sleuvenfrees?
Middenklasse is een Perfectmate SCW125.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• florizla
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:57
Anton2610 schreef op donderdag 30 september 2021 @ 14:59:
[...]
Heb deze combi inderdaad, maar gebruik het vaker zonder stofafzuiging dan met. Zuigmond blokkeert het zicht op je boorpunt waardoor het al lastig is om op je gewenste plek te boren en laat ook nog eens zwarte plekken achter op je witte muur.
Even afplakken met papiertape?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
Framoes schreef op donderdag 30 september 2021 @ 21:33:
[...]

Middenklasse is een Perfectmate SCW125.
Dat is ongeveer wat ik zoek denk ik. Maar heeft dat merk ook een officiële website waar je de handleiding e.d. kunt downloaden? Ik kan het nergens vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
Framoes schreef op donderdag 30 september 2021 @ 21:31:
[...]

Carat staat bekend om z'n gereedschap om steen en beton te bewerken. Waterboren voor grote gaten, slijpers, stenenzagen. En ze maken ook de dozenboren en slijpschijven met diamant.

Spit maakt ook hele goeie sleuventrekkers.

Allebei wel echt van een hele andere orde dan dat onding van Ferm (heb m ook).
Mogelijk dat ik maar gewoon even de prijs moet slikken en één van die machines moet nemen. Het is toch wel fijn om een qua gewicht lichte en gebruiksvriendelijke machine te hebben waar je jaren en jaren mee vooruit kunt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online

Is waarschijnlijk dan wel makkelijker met een booradapter op een bouwstofzuiger. Die kan ik gewoon op de muur zetten, en die blijft daar plakken, en dan een beetje in de adapter mikken voor het gaatje. Soms blijft een klein beetje van het stof op de muur achter, maar dat is eenvoudig weg te vegen met een nat doekje. Een stuk makkelijker schoon maken dan daarna het stof op te zuigen of weg te vegen, in ieder geval.

Het kan ook helpen om even met een slagpen ofzo het gaatje te markeren, dan centreert je boor toch een beetje beter.
TimoDimo schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 11:48:
Mogelijk dat ik maar gewoon even de prijs moet slikken en één van die machines moet nemen. Het is toch wel fijn om een qua gewicht lichte en gebruiksvriendelijke machine te hebben waar je jaren en jaren mee vooruit kunt.
Hoeveel sleuven moet je frezen en hoe vaak denk je dat in de toekomst nog te moeten doen? Anders gewoon een sleuvenfrees huren voor een dagje?

Begrijp me niet verkeerd, het is mooi spul van Carat of die andere merken, maar wel veel geld voor iets dat je waarschijnlijk niet eens 1x per jaar gebruikt. En dat zeg ik als iemand met een Mafell MT55cc :P (maar die gebruik ik wel regelmatig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacbookProx
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 02-05 17:11
Hoeveel van die sleuven wil je trekken in je leven (no pun)? Zo’n Parkside of Kinzo in mijn geval (90 piek) was al volledig afgetrapt en kon er prima 10-15 sleuven mee trekken.

Tenzij je een professional bent (en dan nog), zie ik de meerwaarde echt niet van alles >100e. Behalve dan dat je het ‘fancy’ kan doen en je later kan denken: dat was omgerekend een dure gleuf..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
In ieder geval is de Parkside momenteel uitverkocht. Dat heb je volgens mij ook snel bij die budgetmerken. Ze doen een productierun van een heel aantal machines en verkopen dat tot ze zijn uitverkocht. Daarom heb je volgens mij ook zoveel verschillende versies: https://customercare.lidl...rt=relevancy&layout=table

Dus wat je precies krijgt is ook nog maar afwachten, want in de webshop staat geen typenummer. Met elke productiereeks zijn er misschien weer kleine aanpassingen (verbeteringen of om het goedkoper te maken). Wieltjes onderaan lijkt me bijvoorbeeld ook wel handig. Maar sommige van die PMNF 1350 XX machines hebben dat wel en sommige niet.
henkie196 schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 12:07:
[...]

Is waarschijnlijk dan wel makkelijker met een booradapter op een bouwstofzuiger. Die kan ik gewoon op de muur zetten, en die blijft daar plakken, en dan een beetje in de adapter mikken voor het gaatje. Soms blijft een klein beetje van het stof op de muur achter, maar dat is eenvoudig weg te vegen met een nat doekje. Een stuk makkelijker schoon maken dan daarna het stof op te zuigen of weg te vegen, in ieder geval.

Het kan ook helpen om even met een slagpen ofzo het gaatje te markeren, dan centreert je boor toch een beetje beter.

[...]

Hoeveel sleuven moet je frezen en hoe vaak denk je dat in de toekomst nog te moeten doen? Anders gewoon een sleuvenfrees huren voor een dagje?

Begrijp me niet verkeerd, het is mooi spul van Carat of die andere merken, maar wel veel geld voor iets dat je waarschijnlijk niet eens 1x per jaar gebruikt. En dat zeg ik als iemand met een Mafell MT55cc :P (maar die gebruik ik wel regelmatig).
toon volledige bericht
MacbookProx schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 12:08:
Hoeveel van die sleuven wil je trekken in je leven (no pun)? Zo’n Parkside of Kinzo in mijn geval (90 piek) was al volledig afgetrapt en kon er prima 10-15 sleuven mee trekken.

Tenzij je een professional bent (en dan nog), zie ik de meerwaarde echt niet van alles >100e. Behalve dan dat je het ‘fancy’ kan doen en je later kan denken: dat was omgerekend een dure gleuf..
Ach ja, het eeuwige dilemma of je het nou moet laten uitbesteden, een machine huren, een goedkope machine kopen of een dure machine kopen. Huren heb ik nooit gedaan en lijkt me ook niet handig (het zit ook niet om de hoek). Vaak ga ik voor kopen van wat betere kwaliteit zonder dat het superprofessioneel spul is. Mijn idee daarbij is dat als ik het laat doen dat ik dan waarschijnlijk evenveel tijd kwijt ben om alles te regelen en voor te bereiden en het even duur is als een kwaliteitsmachine kopen. En ik ben in veel zaken ook maar een onervaren klusser dus elke stukje techniek dat helpt is het waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacbookProx
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 02-05 17:11
Edit: prima natuurlijk!

[ Voor 86% gewijzigd door MacbookProx op 01-10-2021 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyt_
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12-05 20:24
TimoDimo schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 12:50:
In ieder geval is de Parkside momenteel uitverkocht. Dat heb je volgens mij ook snel bij die budgetmerken. Ze doen een productierun van een heel aantal machines en verkopen dat tot ze zijn uitverkocht. Daarom heb je volgens mij ook zoveel verschillende versies: https://customercare.lidl...rt=relevancy&layout=table

Dus wat je precies krijgt is ook nog maar afwachten, want in de webshop staat geen typenummer. Met elke productiereeks zijn er misschien weer kleine aanpassingen (verbeteringen of om het goedkoper te maken). Wieltjes onderaan lijkt me bijvoorbeeld ook wel handig. Maar sommige van die PMNF 1350 XX machines hebben dat wel en sommige niet.

[...]

[...]

Ach ja, het eeuwige dilemma of je het nou moet laten uitbesteden, een machine huren, een goedkope machine kopen of een dure machine kopen. Huren heb ik nooit gedaan en lijkt me ook niet handig (het zit ook niet om de hoek). Vaak ga ik voor kopen van wat betere kwaliteit zonder dat het superprofessioneel spul is. Mijn idee daarbij is dat als ik het laat doen dat ik dan waarschijnlijk evenveel tijd kwijt ben om alles te regelen en voor te bereiden en het even duur is als een kwaliteitsmachine kopen. En ik ben in veel zaken ook maar een onervaren klusser dus elke stukje techniek dat helpt is het waard.
toon volledige bericht
Niet heel je verhaal gevolgd, maar hier moest ik ook sleuven slijpen, en dit ging wel even duren.
Kamer voor kamer terwijl we er wonen, dus over periode van maanden.
Huren was daardoor nadeliger, de FERM gekocht en heb hem nog heeft het goed gedaan voor die 10/12 sleuven.
Ja hij is zwaar maar wel stabiel, snap alleen niet waarom die Laser aan de achterkant zat, maar bij de laatste sleuf had ik goed door hoe je snel en recht moest werken maar toen was ik al klaar ;).

edit--
O en bouwstofzuiger erop, 0 stof, wat er vanaf kwam.

You know you ve played warcraft III too much when.... Your sitting next to a guy at the busstop waiting for a bus, and he stands up before the bus gets there, and you claim that hes map hacking

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TimoDimo
Fijne edit, maar vooral ook dat ik in ieder geval zelf mag weten wat ik koop. ;) Het is inderdaad tamelijk persoonlijk wat de juiste machine voor iemand is. Wat iemands afwegingen zijn wat betreft prijs/kwaliteit en wat de voorkeuren zijn m.b.t. gemak, en je kunt ook niet in iemands portemonnaie kijken natuurlijk. En nu weer op de inhoud a.u.b. ;)
Phyt_ schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 14:20:
[...]

Niet heel je verhaal gevolgd, maar hier moest ik ook sleuven slijpen, en dit ging wel even duren.
Kamer voor kamer terwijl we er wonen, dus over periode van maanden.
Huren was daardoor nadeliger, de FERM gekocht en heb hem nog heeft het goed gedaan voor die 10/12 sleuven.
Ja hij is zwaar maar wel stabiel, snap alleen niet waarom die Laser aan de achterkant zat, maar bij de laatste sleuf had ik goed door hoe je snel en recht moest werken maar toen was ik al klaar ;).

edit--
O en bouwstofzuiger erop, 0 stof, wat er vanaf kwam.
Ik heb ervaring met de Ferm WSM1009, en vond dat een onding. Ik geef toe, ik had toen maar één sleufje te doen en mogelijk had ik best een bepaalde methode kunnen vinden waarbij het goed zou gaan. Maar ik heb een verbouwing te doen en hierna mogelijk nog een over een aantal jaar, dus ik overweeg toch om wat meer uit te geven voor het sleuvenfreeswerk. Bonuspunt voor de duurdere apparaten: ze zijn (soms) compacter en gaan in een smallere koffer (vergeleken met bijv. de lompe ferm), dus als je hem niet gebruikt verlies je er ook minder ruimte aan. :)

Even de eerder gelinkte apparaten langslopen:

AGP CG125
Prima machine, maar je kunt de diepte slechts instellen per 5 mm, dus niet traploos. Beetje onhandig misschien voor mijn toekomstige vloerverwarmingsproject (gipsvezel). Prijzig, maar met een lagere prijs uit Duitsland: https://www.idealo.de/preisvergleich/Typ/5404021704018.html (komt op €710,90 incl. verzenden bij de goedkoopste winkel).

Metabo MFE 40
Lijkt me ook aardig. Een compacte machine. Iets vriendelijker geprijsd. Wel wat vreemde handvatten lijkt me. Krachtige machine.

Makita SG1251J
Lijkt me een goede machine. Vooral wat stofafzuiging erg goed, aangezien het een van de weinigen is (samen met de AGP) die een stofkap heeft die ook bij het in de muur brengen van de machine al tegen de muur aan zit (met een veringsmechanisme). Het nadeel is wel dat deze machine erg licht is, zoals ook in de reviews te lezen is. Verder heeft hij slechts één wieltje; nou ja beter dan geen.

Eibenstock EMF 125.2
Deze is ook aardig. Superlicht, 3,5 kg en toch 1700W. 125 mm. Wat vreemd is dat de kap niet open kan. Je moet de schijven er tussen wurmen. (Vandaar dat hij zo licht is waarschijnlijk.)

Bosch GNF 35 CA
Toch maar niet denk ik, gezien de niet denderende recensies (jawel, de professional haalt zijn neus op voor een machine van meer dan €500): https://www.amazon.nl/Bos...00-Schijf-Ø/dp/B0001D1QAE. Bovendien is het een wat grotere machine, met 150 mm schijven maximaal. Ik weet ook niet of dat wel goed gaat met dit schijfje: https://www.bmtechniek.nl...ees-voor-fermacellvloeren.

Spit D60
Deze is voor 140mm schijven, ook wat groter dus. En hier is men al helemaal niet tevreden over: https://www.amazon.de/dp/B00B7ZFH96

Carat SL-1255
Het blijkt dat dit dezelfde machine is als de AGP CG125. Snapt iemand hoe dat zit? Zijn AGP en Carat hetzelfde merk of is het een samenwerking? Pluspunt: hij is goedkoper te krijgen dan de AGP.

De handleidingen zijn ook nagenoeg hetzelfde:
https://www.agp-europe.co...ESITNL-440-0187-002-1.pdf
https://www.carat-tools.n...gen/mzslb12550_manual.pdf

[ Voor 11% gewijzigd door TimoDimo op 04-10-2021 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woody179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 12-05 09:37
Iemand hier ervaring met de Bosch Gbh 18v-34 cf(of 40c)?

Ik moet binnenkort een paar flinke muren afbreken ( 2 stuks 9 x 14m gemetseld uit betonblokken) en heb nog geen stroom op locatie. Daarnaast zal hij ook vast wel van pas komen tijdens de bouw van ons huis zelf. Normaal gesproken kan dat ook prima met een flinke voorhamer maar gezien de hoogte zie ik dat niet zitten op een rolsteiger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
Woody179 schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 19:05:
Iemand hier ervaring met de Bosch Gbh 18v-34 cf(of 40c)?

Ik moet binnenkort een paar flinke muren afbreken ( 2 stuks 9 x 14m gemetseld uit betonblokken) en heb nog geen stroom op locatie. Daarnaast zal hij ook vast wel van pas komen tijdens de bouw van ons huis zelf. Normaal gesproken kan dat ook prima met een flinke voorhamer maar gezien de hoogte zie ik dat niet zitten op een rolsteiger.
Ik heb de 34cf, erg sterke en fijne machine!

Al gebruik ik hem meer om te boren dan hakken. Maar dat hakken doet ie ook erg goed.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes
[...]

Je moet die adapter naar achter trekken, boortje op de juiste plek zetten/prikken en dan adapter loslaten.

En die ronde stofplek is idd irritant, maar wel minder vervelend dan overal gruis en stof.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023

Metabo
Makita

Carat
Spit
AGP
Baier

toon volledige bericht
Die “onbekende” merken zitten meer op profi niveau.
Wij hebben zelf een eibenstock. Maar word ook bedrijfsmatig gebruikt.
https://www.toolsvoordeli...9gZT-bqYAA7hoCzYYQAvD_BwE

Ik heb als backup een gude.
Als je je huis verbouwt en paar sleuven doet is zo’n 100 euro ding ook genoeg.
De kans dat je hem na je verbouwing ooit nog gebruikt is klein.

En schijven wisselen doe je niet vaak. En de schijfjes gewoon van ecotours halen.

Een sleuvenfrees is echt geen gereedschap waar je veel geld aan moet besteden als het voor een verbouwing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woody179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 12-05 09:37
Makrolon schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 20:51:
[...]

Ik heb de 34cf, erg sterke en fijne machine!

Al gebruik ik hem meer om te boren dan hakken. Maar dat hakken doet ie ook erg goed.
Maar los van het lompe werk is er dus ook prima een 6mm gaatje mee te boren zonder dat je de halve muur om beukt of je armen in puin hebt liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terb
  • Laatst online: 08:39
Rofdof schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 09:12:
[...]

En schijven wisselen doe je niet vaak. En de schijfjes gewoon van ecotours halen.

Een sleuvenfrees is echt geen gereedschap waar je veel geld aan moet besteden als het voor een verbouwing is.
Zelf ben ik ook op zoek naar een sleuvenfrees, maar dan vooral om in een (nog op te leveren) nieuwbouwhuis een aantal sleuven (25mm diep oid) in pre-fab beton muren te maken (zoveel mogelijk verticaal). Iemand enig idee of dat ook lukt met een apparaat van ~100 euro (Parkside/Ferm etc)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

terb schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 10:19:
[...]

Zelf ben ik ook op zoek naar een sleuvenfrees, maar dan vooral om in een (nog op te leveren) nieuwbouwhuis een aantal sleuven (25mm diep oid) in pre-fab beton muren te maken (zoveel mogelijk verticaal). Iemand enig idee of dat ook lukt met een apparaat van ~100 euro (Parkside/Ferm etc)?
Gaat volgens mij wel . Heb het wel eens bij vrienden gezien, en ben ook van plan het volgend jaar in een nieuwbouwhuis te gaan doen.

Ik was voor een apparaat dat ik 1x gebruik niet van plan om 5 nibs uit te geven voor een van mijn favoriete merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pantslol
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08:18
iemand ervaringen met een leidingzoeker? ik heb een eletriciteitsleiding die schuin achter de tv omhoog loopt (zeker niet zoals het hoort nee). Maar wil toch graag de tv ophangen. Het is belangrijk dat de leidingzoeker accuraat is want er is een kans aanwezig dat de vesa plaat precies over de leiding gaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
[...]

Dat gaat je niet lukken. Zelfs met onze is dat haast onmogelijk. Beter haal je er een bedrijf bij. Ervan uitgaande dat het goed beton is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

pantslol schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 10:41:
iemand ervaringen met een leidingzoeker?
Daar is al veel over geschreven in deze topicreeks. Zoek maar eens op ‘D-tect 120’ (en de matige tegenhanger ‘GMS 120’).

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
8088 schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 11:20:
[...]

Daar is al veel over geschreven in deze topicreeks. Zoek maar eens op ‘D-tect 120’ (en de matige tegenhanger ‘GMS 120’).
Die hebben wij dacht ik van bosch en de voorganger. Echt heel kapot ben ik er niet van. Centerfinder werkt wel weer redelijk tot goed. Za eens kijken of ik een demo kan maken (aangezien ik in huis overal zelf leidingwerk heb gedaan weet ik waar ze zitten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
[...]

Als je in beton sleuven wil trekken heb je een beter apparaat nodig. Die Ferm heeft al genoeg moeite met kalkzandsteen en in beton is het ronduit dramatisch.

In beton moet je echt extreem geduldig zijn. Ik heb het tijdens één klus gedaan en dat kostte me zoveel tijd en moeite dat ik het echt sterk afraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
Woody179 schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 09:28:
[...]

Maar los van het lompe werk is er dus ook prima een 6mm gaatje mee te boren zonder dat je de halve muur om beukt of je armen in puin hebt liggen?
Het gaat wel maar niet ideaal. Als je een stevige muur hebt lukt t wel, maar een zwakkere bakstenen muur als je wel snel kapot.. je kan de machine zachter zetten met dan deelt ie alsnog aardige klappen uit. T toerental is ook vrij laag dan om 6mm gaatjes te boren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
pantslol schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 10:41:
iemand ervaringen met een leidingzoeker? ik heb een eletriciteitsleiding die schuin achter de tv omhoog loopt (zeker niet zoals het hoort nee). Maar wil toch graag de tv ophangen. Het is belangrijk dat de leidingzoeker accuraat is want er is een kans aanwezig dat de vesa plaat precies over de leiding gaat...
Ik heb de de tect 120 en vind die toch aardig betrouwbaar hoor. Zeker als je leiding redelijk aan de oppervlakte in de muur ligt weet ik vrij zeker dat ie hem vind.

Helemaal als je weet waar de leiding vandaan komt kan je hem volgen met de dtect waar hij vandaan komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TimoDimo
Rofdof schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 09:12:
[...]

Die Güde is dan zeker deze:
https://www.amazon.de/-/e...fugen-Fräse/dp/B001KOOHEK

Het is wel grappig dat diezelfde machine minstens vijf andere merken/labels opgeplakt krijgt van andere budgetabrikanten, waaronder de welbekende Ferm WSM1009:
https://www.amazon.de/-/e...-Extraction/dp/B00AIJVOBW
https://www.amazon.de/-/e...all-Slotter/dp/B008M6DLG4
https://www.amazon.de/-/e...er-Diameter/dp/B0773LQH3N
https://www.amazon.de/-/e...utter-Laser/dp/B088RL38Y3
https://www.amazon.de/-/e...ion-5459200/dp/B00UT5E2X2

Misschien geen 700 euro of zo, maar iets met wat meer kwaliteit zou wel fijn zijn. Ik heb even wat machines vergeleken en er zijn toch best wel wat verschillen in muurfrezen, alleen al in de eerder door mij bekeken, naast breedte, diepte en vermogen:
  • wieltjes:de meeste duurdere machines hebben wel een of meer wieltjes zodat je minder weerstand met de muur hebt.
  • stofkap met vering waar een dieptestop in zit, zodat je de kap volledig tegen de muur kunt houden voordat je de slijpschijven in contact brengt met de muur; soms ook voorzien van stofborstel. Alleen de Makita SG1251J en de AGP CG125 hebben dit (de Bosch ook?). Bij de rest komt er dus eerst een hele stofwolk uit voordat je in de muur zit.
  • traploze diepteinstelling: de meeste hebben dit wel, maar de AGP CG125 niet, daarbij gaat het met een wieltje, per 5 mm instelbaar.
  • aantal afstandsringen: soms wat beperkt; de Eibenstock heeft er meer (hele kleintjes); de Bosch en de Makita ook. De AGP/Carat weer minder.
  • schijven vastdraaien zonder gereedschap: de AGP heeft een schroefje dat je met de hand kunt los- en vastdraaien, i.p.v. met een sleutel.
  • snelheidsinstelling: geen enkele gezien waarbij dit kan, maar ik zet het er toch even bij. Vermoedelijk wordt het apparaat dan niet sterk genoeg meer als er een regeling op zit. Toch lijkt het me wel handig als dit zou kunnen.
Mogelijk dat ik toch voor een goedkoop ding ga, of anders voor de Makita. Die is ook iets goedkoper en heeft goede stofafzuiging volgens mij. Hij is niet zo krachtig, maar ik hoef niet door beton heen gelukkig.

Bedankt zover voor alle tips @Anton2610 @rens-br @MacbookProx @Phyt_ @henkie196 @Rofdof @terb @Boudewijn @Framoes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramCoding
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11-02 10:26
Iemand toevallig een idee of dat Parkside accu's passen in Vonroc materiaal?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes
BramCoding schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 15:00:
Iemand toevallig een idee of dat Parkside accu's passen in Vonroc materiaal?
Hoorde Vonroc niet bij Ferm? Zou kunnen dat die accu's wel uitwisselbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:29
TimoDimo schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 13:52:
[...]

Die Güde is dan zeker deze:
https://www.amazon.de/-/e...fugen-Fräse/dp/B001KOOHEK

Het is wel grappig dat diezelfde machine minstens vijf andere merken/labels opgeplakt krijgt van andere budgetabrikanten, waaronder de welbekende Ferm WSM1009:
https://www.amazon.de/-/e...-Extraction/dp/B00AIJVOBW
https://www.amazon.de/-/e...all-Slotter/dp/B008M6DLG4
https://www.amazon.de/-/e...er-Diameter/dp/B0773LQH3N
https://www.amazon.de/-/e...utter-Laser/dp/B088RL38Y3
https://www.amazon.de/-/e...ion-5459200/dp/B00UT5E2X2

[...]

Misschien geen 700 euro of zo, maar iets met wat meer kwaliteit zou wel fijn zijn. Ik heb even wat machines vergeleken en er zijn toch best wel wat verschillen in muurfrezen, alleen al in de eerder door mij bekeken, naast breedte, diepte en vermogen:
  • wieltjes:de meeste duurdere machines hebben wel een of meer wieltjes zodat je minder weerstand met de muur hebt.
  • stofkap met vering waar een dieptestop in zit, zodat je de kap volledig tegen de muur kunt houden voordat je de slijpschijven in contact brengt met de muur; soms ook voorzien van stofborstel. Alleen de Makita SG1251J en de AGP CG125 hebben dit (de Bosch ook?). Bij de rest komt er dus eerst een hele stofwolk uit voordat je in de muur zit.
  • traploze diepteinstelling: de meeste hebben dit wel, maar de AGP CG125 niet, daarbij gaat het met een wieltje, per 5 mm instelbaar.
  • aantal afstandsringen: soms wat beperkt; de Eibenstock heeft er meer (hele kleintjes); de Bosch en de Makita ook. De AGP/Carat weer minder.
  • schijven vastdraaien zonder gereedschap: de AGP heeft een schroefje dat je met de hand kunt los- en vastdraaien, i.p.v. met een sleutel.
  • snelheidsinstelling: geen enkele gezien waarbij dit kan, maar ik zet het er toch even bij. Vermoedelijk wordt het apparaat dan niet sterk genoeg meer als er een regeling op zit. Toch lijkt het me wel handig als dit zou kunnen.
Mogelijk dat ik toch voor een goedkoop ding ga, of anders voor de Makita. Die is ook iets goedkoper en heeft goede stofafzuiging volgens mij. Hij is niet zo krachtig, maar ik hoef niet door beton heen gelukkig.

Bedankt zover voor alle tips @Anton2610 @rens-br @MacbookProx @Phyt_ @henkie196 @Rofdof @terb @Boudewijn @Framoes.
toon volledige bericht
Die stofwolk valt wel mee als je de machine op de goede manier erin zet. De aanzuigende kant op de muur en dan schuin erin laten vallen.

Ik heb een tijdje terug een carat muurfrees geleend. Werkte goed om ineens 2 sleuven naast elkaar te hebben. Maar verder niet beter dan m’n slijptol met stofkap.
Pagina: 1 ... 63 ... 248 Laatste

Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen

Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).