• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17:23
Ik zou als schroevendraaier de Wera kraftform xxl set nemen, tangen naar believe, bijvoorbeeld van wiha van de hornbach (zijn best redelijk value/money).

Bitset voor handschroevendraaier vind ik alleen handig als 2e exemplaar. Vaak moet je schroevendraaier toch een eindje een gat in oid, en dan is de bithouder vaak te dik.

[ Voor 21% gewijzigd door big bang op 16-09-2021 14:45 ]

It's time to play the music, it's time to light the lights

• Arthur23
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 13-05 19:47
Op toolmax.nl heb ik laatst een wiha promotional setje gekocht. 17 euro dacht ik, voor een combitang 2x Philips en 2x platkop, spanningzoeker en 7,8,10mm dopsleutel. En dan kun je los nog bijkopen bijvoorbeeld van wiha(prijs kwaliteit vind ik prima in orde) bij de Hornbach of praxis. De instap ratelset van proxxon heb ik ook goede ervaring mee(voor het huis tuin en wat auto klussen)
Edit: nu met link: https://www.toolmax.nl/wi...t-9-delig-1600a015mr.html

[ Voor 13% gewijzigd door Arthur23 op 16-09-2021 14:58 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17:44

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Shaddow schreef op donderdag 16 september 2021 @ 14:35:
Hoi <3

Ik ben net verhuisd en ik wil wat gereedschap hebben zodat ik lampen kan ophangen en ikeakastjes in elkaar kan zetten, en het liefst gewoon wat random dingen zodat als ik iets nodig heb ik het gewoon heb. Maar als ik op bol.com kijk zijn er veel sets die goedkope chinese kwaliteit lijken te zijn en dit lijkt de enige plek waar wel goed onderbouwde meningen komen, maar de merken die in de intropost staan kan ik weer moeilijk vinden in echt sets of zijn erg prijzig.

En ik kom er gewoon even niet uit. :(

Ik wil het liefste een spanningszoeker, een bitset en wat tangetjes denk ik, maar misschien heb ik ook wel meer nodig, ik weet niet zo goed waar ik dat het beste kan vinden.
al gekeken bij de action? klinkt niet echt dat je ook maar in de buurt komt van het "echt" gebruiken van gereedschap. mijn zus heeft een uit chinesium gemaakte gereedschapsset van lidl, dat is prima voor wat jij wil (doet zij exact dat mee namelijk)

van het bespaarde geld kan je een metabo/bosh schroef tolletje kopen, heb je veel meer aan imho.

[ Voor 10% gewijzigd door twain4me op 16-09-2021 15:08 ]

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik wil het liefste een spanningszoeker…
Onthoud dat die alleen maar gemaakt is om spanning mee te meten. Die dingen zijn niet geschikt om als schroevendraaier te gebruiken, de punt is doorgaans niet gehard waardoor je die makkelijk stuk draait. Bovendien zijn de meeste spanningzoekers verchroomd voor de blingbling, heeft geen enkele functie (behalve corrosiewerend zijn) maar ziet er wel hip uit.

Dus naast je spanningzoeker ook nog een schroevendraaiersetje aanschaffen.

Mijn tip, wanneer je begint met gereedschap:
Setje tangen (combinatietang, zijkniptang en waterpomptang, striptang)
Setje schroevendraaiers (3 maten plat en 3 maten kruiskop)
Setje inbussleutels in kunststof houder
Fatsoenlijke rolmaat van 3 of 5 meter, niet korter en langer is meestal ook overbodig
Multifunctioneel plamuurmes (Action)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14:23
Je kan naar de action lopen en daar wat halen
Kijk daarn wat je veel gebruikt en als het dan niet meer voldoet vervang het voor 1 van de eerder genoemde merken.
De action spullen verban je dan naar bijv je schuur waar het nog prima voldoet als je buiten even snel iets nodig hebt.
Zo heb ik mijn beginners gereedschap voor een gedeelte onderin de auto liggen. Mocht ik bijv vakantie op zijn heb ik bijv een combinatietang bij de hand. Voor die dingen die je dan doet hoeft het echt geen duur ding te zijn.
En bijv een schroevendraaier set en tangenset in de schuur liggen mocht ik bijv weer eens iets kleins aan een fiets moeten doen als één van de jongens weer eens te hard onderuit gegaan is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kortverhaal
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 10:57
bebopper schreef op donderdag 16 september 2021 @ 09:16:
We gaan verhuizen en er gaat weer meer geklust moeten worden. De laatste keer dat er veel geklust is (het huidige huis) is alweer 6 jaar geleden en de tools van toen zijn niet meer in de meest optimale staat ;)

Ben daarom aan het kijken naar vervanging en wil nu gelijk ook van mijn allegaartje en 'tools met snoeren' af. Dus ik zal moeten gaan kiezen voor een merk (om accu's over de verschillende tools heen uit te kunnen wisselen).

Nu heb ik op mijn lijstje staan:
- schroef/klopboor
- combihamer
- haakse slijper
- multitool
- heggeschaar (eventueel op steel, ben ik nog niet uit)
- grastrimmer

En dan eventueel nog een slagschroevendraaier.

Ben vooral aan het kijken naar Makita of Dewalt.

Nu kwam ik bij toolstation de DeWALT DCK654P3T-QW combopack tegen:
• 18V - 5,0Ah Li-Ion.
• 3 accu's & XR multilader.
• DCD796 18V koolborstelloze schroef-/klopboor machine.
• DCF887 18V koolborstelloze slagschroevendraaier.
• DCH273 18V koolborstelloze SDS+ Combihamer machine
• DCG412 18V haakse slijpmachine
• DCS391 18V cirkelzaag machine
• DCS355 18V koolborstelloze multitool.
• Als set in 3 TSTAK koffers met TSTAK wagen.

Lijkt me een mooie set waarin veel zit van wat ik nodig heb (+ een cirkelzaag waar ik vast nog wel een keer gebruik van zal maken). Alle apparaten koolborsteloos en inclusief 3 accus, een lader en mooie opbergkoffers. Na cashback komt de set uit op 1049 euro.

Hierbij zou ik dan bij Toolnation de DCMST561N-XJ Accugrastrimmer en de DCMHT563N-XJ Accu Heggenschaar of de DCMPH566N-XJ Accu Heggenschaar op steel kunnen nemen. Alle versies zonder accu want daar heb ik er dan al drie van (scheelt per apparaat toch weer ~90 euro).

Ben ik in totaal ~ 1380 euro kwijt.

Zijn er mensen met postieve of negatieve ervaringen met 1 of meer van deze apparaten of eventueel de XR accu tools van Dewalt in het algemeen?

=====================
Alternatief zou kunnen zijn de volgende combinatie van Makita:
Makita DLX6038T combopack 18V
• DDF482 18V koolborstelloze schroefboormachine.
• DTD153 18V koolborstelloze slagschroevendraaier.
• DHR202 18V koolborstelloze combihamer machine.
• DJR186 18V koolborstelloze reciprozaag machine.
• DSS610 18V koolborstelloze cirkelzaag machine.
• DTM51 18V multitoolmachine.
• 3x 18V - 5,0Ah Li-Ion en snellader.
• Als set in tas.
Gecombineerd met:
DUH651Z 2 x 18V Accu Heggenschaar 65cm (in vergelijking met Dewalt meer power volgens mij, met de 2x18V uitvoering en ook 65cm ipv 55cm)
DUR192LZ Accu Trimmer 18V D-greep

Allemaal Makita LXT platform accus.

Ik mis dan wel mijn haakse slijper nog (en een reciprozaag erbij, nog nooit nodig gehad, maar wie weet).

Ben ik in totaal ~1550 euro kwijt.
Zelf heb ik de DCD796, de DCF887 en de opvolger van de DCS355.

In het kort mijn ervaringen:
DCD796 18V koolborstelloze schroef-/klopboor machine.
Heeft me nog nooit in de steek gelaten. Ik gebruik deze meestal met 2.0Ah accu's, die zijn net wat lichter en vaak ruim voldoende. Moet ik veel grote gaten boren of in hardhout schroeven dan pak ik een grotere accu of wissel ik wat vaker. Hij heeft in ieder geval al een hele verbouwing en vele andere klussen overleefd en geeft nog geen krimp.

DCF887 18V koolborstelloze slagschroevendraaier
Deze heb ik er later als losse body bij gekocht. Meer dan voldoende power om tot nu toe alles wat ik moet doen aan te kunnen. Maar het grote voordeel vind ik de standenschakelaar waarmee je hem op stand 1 ook kan gebruiken voor fijn schroefwerk (keukenkastjes e.d.) daarmee kan ik hem eigenlijk in elke situatie gebruiken. Dat scheelt ook een hoop wisselen in boortjes. Nadeel is dat deze net als alle slagschroevendraaiers een takkeherrie maakt.

DCS355 18V koolborstelloze multitool
Ik heb de DCS356, ik weet niet wat het exacte verschil is. Hiervoor had ik een groene bosch met draad. Mijn ervaring met de dewalt (nog niet heel lang in gebruik) is dat het snoerloze heel fijn is. Ook om snel even iets te schuren. Al vaker gebruikt dan ik van tevoren had ingeschat. Zeker krachtig genoeg en het wisselen van zaagjes is echt supersnel.

T-stak koffers
De meeste dingen die heb zitten in een t-stak koffer. Er zijn tegenwoordig meer uitgebreide systemen te koop maar voor mij is dit een prima prijs-kwaliteitsverhouding.

Verder heb ik ook bewust vrij veel gereedschap met een snoer omdat deze toch op een stofzuiger aangesloten worden en veel stroom vragen. Misschien ook iets om rekening mee te houding als je veel vraagt van je cirkelzaag of slijptol. Cirkelzaag heb ik ook van Dewalt, hier zit een rail bij, dat vind ik zelf echt ideaal en toch nog betaalbaar.

Maar eerlijk is eerlijk ik denk dat je met de meeste gerenommeerde merken eigenlijk geen echte miskoop kan doen. Naast Dewalt gebruik ik ook veel bosch blauw maar als een makita net een betere functie zou hebben dan zou ik die net zo goed kopen.

Mochtje nog vragen hebben dan hoor ik het wel. :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Hoi <3

Ik ben net verhuisd en ik wil wat gereedschap hebben zodat ik lampen kan ophangen en ikeakastjes in elkaar kan zetten, en het liefst gewoon wat random dingen zodat als ik iets nodig heb ik het gewoon heb. Maar als ik op bol.com kijk zijn er veel sets die goedkope chinese kwaliteit lijken te zijn en dit lijkt de enige plek waar wel goed onderbouwde meningen komen, maar de merken die in de intropost staan kan ik weer moeilijk vinden in echt sets of zijn erg prijzig.

Ik wil het liefste een spanningszoeker, een bitset en wat tangetjes denk ik, maar misschien heb ik ook wel meer nodig, ik weet niet zo goed waar ik dat het beste kan vinden.
Inderdaad, WERA is mooi spul. Wiha, PB swiss, Witte, enzo ook. Kwestie van voorkeur. Wat ik zou kopen als ik jouw eisen heb en geen 1000000E kwijt wil zijn:

20E https://knipex-tangen.nl/...iptang-160-mm-knipex.html
15E https://knipex-tangen.nl/...m-zijsnijtang-knipex.html
22.50 https://knipex-tangen.nl/...0-langbektang-140-mm.html
Evt deze+ striptang een optie? https://www.gereedschapce...ge-montage-tangenset.html

50E https://www.weragereedsch...m-xxl2-4013288144225.html
55E https://www.weragereedsch...k-plus-4013288173003.html

Die laatste is wat luxe voor een bitsetje, maar dan heb je ook meteen doppen en een ratel. Spanningszoeker zit bij de schroevendraaierset inbegrepen.

Die WERA setjes heb ik ook en ik gebruik ze serieus veel, met name die toolcheck. De tangen heb ik ook, al dan niet in een wat luxere versie :)

[ Voor 5% gewijzigd door Boudewijn op 16-09-2021 16:08 ]

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Togi schreef op donderdag 16 september 2021 @ 15:37:
Je kan naar de action lopen en daar wat halen
Kijk daarn wat je veel gebruikt en als het dan niet meer voldoet vervang het voor 1 van de eerder genoemde merken.
De action spullen verban je dan naar bijv je schuur waar het nog prima voldoet als je buiten even snel iets nodig hebt.
Zo heb ik mijn beginners gereedschap voor een gedeelte onderin de auto liggen. Mocht ik bijv vakantie op zijn heb ik bijv een combinatietang bij de hand. Voor die dingen die je dan doet hoeft het echt geen duur ding te zijn.
En bijv een schroevendraaier set en tangenset in de schuur liggen mocht ik bijv weer eens iets kleins aan een fiets moeten doen als één van de jongens weer eens te hard onderuit gegaan is.
En dan sta je elke keer dat je wat moet doen met een zuur gezicht te denken: goh had ik maar een chinesium gekocht. Wellicht ben ik een tool-fetishist maar ik vind het zonde om dan geld te besteden aan spul dat je zeker toch gaat vervangen binnen korte tijd.

• Shaddow
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 10-12-2021
Thanks voor de reacties iedereen <3
twain4me schreef op donderdag 16 september 2021 @ 15:00:
[...]

al gekeken bij de action? klinkt niet echt dat je ook maar in de buurt komt van het "echt" gebruiken van gereedschap. mijn zus heeft een uit chinesium gemaakte gereedschapsset van lidl, dat is prima voor wat jij wil (doet zij exact dat mee namelijk)

van het bespaarde geld kan je een metabo/bosh schroef tolletje kopen, heb je veel meer aan imho.
Ja, kan dit gewoon? Dat is op zich wel praktischer namelijk.

Wanneer heb ik dan wel beter gereedschap nodig? Als ik zelf echt dingen wil maken ofzo?
sypie schreef op donderdag 16 september 2021 @ 15:07:
[...]

Onthoud dat die alleen maar gemaakt is om spanning mee te meten. Die dingen zijn niet geschikt om als schroevendraaier te gebruiken, de punt is doorgaans niet gehard waardoor je die makkelijk stuk draait. Bovendien zijn de meeste spanningzoekers verchroomd voor de blingbling, heeft geen enkele functie (behalve corrosiewerend zijn) maar ziet er wel hip uit.

Fatsoenlijke rolmaat van 3 of 5 meter, niet korter en langer is meestal ook overbodig
Thanks! Ja ik was van plan de spanningszoeker te gebruiken om de schroeven van de lamp/kroonsteentje open te draaien :')

Zou ik dit dan gewoon halen bij de action?

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17:44

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Shaddow schreef op donderdag 16 september 2021 @ 16:15:
Thanks voor de reacties iedereen <3

[...]

Ja, kan dit gewoon? Dat is op zich wel praktischer namelijk.

Wanneer heb ik dan wel beter gereedschap nodig? Als ik zelf echt dingen wil maken ofzo?
Als je het vaak vast hebt, dan gaan ergonomie en levensduur en pasvorm zwaarder mee tellen. ( het ernaar kijken en eromheen circle jerken even buiten beschouwing gelaten)
Met ikea kasten inelkaar zetten verslijt je geen schroevendraaiers, hoe goedkoop ze ook zijn gemaakt.
en die schroeven hebben toch geen fatsoenlijke pasvorm dus hoge eisen aan de punten hoef je ook niet te hebben.

Ik heb hier zelf een zooi action spullen voor als ik iets moet doen waarbij ik het gereedschap gebruik voor dingen waar het niet echt voor is gemaakt (slaan op een sleutel of verlengen met een stalen buis bv) grappig is dat het gewoon redelijk heel blijft. zo slecht is het niet.

• DeadLock
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-05 12:05

DeadLock

Vastlopen is relatief....

Ik heb recent eindelijk wat mooie winkelhaken en ander meetgereedschap gekocht bij fine-tools. Waaronder dit kleine dingetje:

Afbeeldingslocatie: https://www.qy1.de/img/shinwa-309601a.jpg

Helaas valt dat eigenlijk behoorlijk tegen, ik wilde het onder andere gebruiken om afstand haaks af te meten/tekenen, echter start de cm schaal niet aan de kant van het werkstuk maar achter het 'boordje'. Helemaal vervelend is dat het 'boordje' niet exact 5mm is, maar net wat dunner.

Voor mij voelt het bijna als een ontwerpfout aan. Waarvoor kan je de haakse meetlat gebruiken met dit ontwerp?!

Strava

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

DeadLock schreef op donderdag 16 september 2021 @ 17:01:
<>
Voor mij voelt het bijna als een ontwerpfout aan. Waarvoor kan je de haakse meetlat gebruiken met dit ontwerp?!
Apart ding wel. De linke schaalverdeling lijkt onder 45 graden te meten hoe diep je haaks het materiaal inkomt. De rechter schaal is mij ook werkelijk een raadsel, hooguit kan je ermee meten hoe hoog een drempel onder een deur mag zijn :+

Voor haaks afmeten zou ik een daarvoor bedoelde haak nemen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

DeadLock schreef op donderdag 16 september 2021 @ 17:01:
Ik heb recent eindelijk wat mooie winkelhaken en ander meetgereedschap gekocht bij fine-tools. Waaronder dit kleine dingetje:

[Afbeelding]

Helaas valt dat eigenlijk behoorlijk tegen, ik wilde het onder andere gebruiken om afstand haaks af te meten/tekenen, echter start de cm schaal niet aan de kant van het werkstuk maar achter het 'boordje'. Helemaal vervelend is dat het 'boordje' niet exact 5mm is, maar net wat dunner.

Wat zegt dieter erover? :) Ik heb gewoon een speedsquare van swanson gekocht, doet wat hij moet doen (gebruik hem vaak om een zaaggeleider haaks op een plaat te leggen). Voor precisiewerk starrett combinatiehaken :).

[ Voor 11% gewijzigd door Boudewijn op 16-09-2021 17:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14:23
Boudewijn schreef op donderdag 16 september 2021 @ 16:07:
[...]

En dan sta je elke keer dat je wat moet doen met een zuur gezicht te denken: goh had ik maar een chinesium gekocht. Wellicht ben ik een tool-fetishist maar ik vind het zonde om dan geld te besteden aan spul dat je zeker toch gaat vervangen binnen korte tijd.
Ben het eens maar we hebben het hier over een starter die misschien nooit verder komt dan een Ikea kastje en een lampje.
En als je net je eerste huis gekocht hebt heb je misschien ook andere prio’s en dan kan 150 euro aan gereedschap misschien beter aan andere dingen besteed worden.
Ik weet dat toen ik 20 jaar geleden startte ik met gamma Praxis eigen merk en een Bosch groen dingetje begonnen ben (action was er toen niet en meer budget ook niet).
Met dat spul heb ik echt veel verbouwd maar na een jaar of 10 had het idd zijn beste tijd gehad om vervolgens de spullen stuk voor stuk te vervangen voor de door jouw genoemde merken. Oude dingen zijn zoals gezegd prima in de auto etc. Ook zijn er dingen die ik bijna nooit gebruik dus waarvan het prima is dat het van de Gammel komt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:37

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

franssie schreef op donderdag 16 september 2021 @ 17:40:
[...]

Apart ding wel. De linke schaalverdeling lijkt onder 45 graden te meten hoe diep je haaks het materiaal inkomt. De rechter schaal is mij ook werkelijk een raadsel, hooguit kan je ermee meten hoe hoog een drempel onder een deur mag zijn :+

Voor haaks afmeten zou ik een daarvoor bedoelde haak nemen.
De Amazon pagina geeft wat meer plaatjes en info:
https://www.amazon.nl/Shi...id=pla-440407611019&psc=1

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Togi schreef op donderdag 16 september 2021 @ 18:05:
[...]

Ben het eens maar we hebben het hier over een starter die misschien nooit verder komt dan een Ikea kastje en een lampje.
En als je net je eerste huis gekocht hebt heb je misschien ook andere prio’s en dan kan 150 euro aan gereedschap misschien beter aan andere dingen besteed worden.
Ok ik redeneer omgedraaid. Als je net je eigen huis hebt gekocht heb je wschl veel te doen en net een shitload geld uitgegeven. Bij veel te doen is het fijn om wat degelijks in handen te hebben, en na aankoop van een huis is 150E ook niet meer zo spannend ;).

Grappig dat perspectieven verschillen :).

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Togi schreef op donderdag 16 september 2021 @ 18:05:
[...]

Ben het eens maar we hebben het hier over een starter die misschien nooit verder komt dan een Ikea kastje en een lampje.<>
Doet mij denken aan mijn vriendin die een IKEA kast in elkaar ging zetten en bedacht had dat ze daar mijn Makita schroeftol wel voor kon gebruiken ...
Dat ging niet goed :+
Elke schroef draaide dol dus uiteindelijk best wat lijm moeten gebruiken om dat te fixeren.
Daarvoor heb ik dus een Bosch Ixi ding, dat heeft geen kracht en soms is dat beter ;-)

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
sypie schreef op donderdag 16 september 2021 @ 15:07:

Op zich kan ik me wel vinden in veel van de bevindingen. Duur is niet perse nodig als je het niet vaak gebruikt, maar ook iemand die het maar af en toe gebruikt heeft voordeel van een betere pasvorm. Dat geld voor bits / schroevendraaiers, maar ook voor bv. een zijkniptang.

Wel even opletten, drie maten kruiskop is niet erg duidelijk. Als je ooit 'kruiskop' schroeven koopt, is de kans groot dat het pozidriv schroeven zijn. Maar bij het ophangen van een lamp kan het goed zijn dat het met phillips schroeven vast zit. Het lijkt veel op elkaar, maar je draait zo de schroeven dol als je de verkeerde bit / schroevendraaier gebruikt.

Persoonlijk zou ik eerder een Wera toolcheck of iets dergelijks aanbevelen, zoals @Boudewijn ook doet. Hoef je niet te letten op dat je wel de juiste maten PH of PZ erin hebt zitten. En daarnaast heb je met dat rateltje ook meteen de L-sleutels niet meer nodig. Niet voor inbus en ook niet voor torx. Kijk wel nog even voor een fijnere bithouder, dat ding bij die toolcheck is wel erg klein, daar kan je verder weinig kracht mee zetten.
Boudewijn schreef op donderdag 16 september 2021 @ 16:06:
Inderdaad, WERA is mooi spul. Wiha, PB swiss, Witte, enzo ook. Kwestie van voorkeur. Wat ik zou kopen als ik jouw eisen heb en geen 1000000E kwijt wil zijn:

20E https://knipex-tangen.nl/...iptang-160-mm-knipex.html
15E https://knipex-tangen.nl/...m-zijsnijtang-knipex.html
22.50 https://knipex-tangen.nl/...0-langbektang-140-mm.html
Evt deze+ striptang een optie? https://www.gereedschapce...ge-montage-tangenset.html

50E https://www.weragereedsch...m-xxl2-4013288144225.html
55E https://www.weragereedsch...k-plus-4013288173003.html

Die laatste is wat luxe voor een bitsetje, maar dan heb je ook meteen doppen en een ratel. Spanningszoeker zit bij de schroevendraaierset inbegrepen.

Die WERA setjes heb ik ook en ik gebruik ze serieus veel, met name die toolcheck. De tangen heb ik ook, al dan niet in een wat luxere versie :)
Goede aanbevelingen, wellicht wel wat boven budget van @Shaddow, maar aan de andere kant zag ik ook geen bedrag genoemd :P

Zou, zeker voor iemand die er verder geen verstand van heeft, wel aanraden om eerder naar een ergostrip te kijken dan een simpele striptang. Werkt makkelijker en minder kans dat je het koper beschadigd bij het strippen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lankman
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Als je het kan leiden, dan zou ik ook zeker zo vroeg mogelijk degelijk gereedschap kopen, dan heb je er langer plezier van. Als budget wel een ding is, dan starten met Parkside.

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:27
Shaddow schreef op donderdag 16 september 2021 @ 16:15:

Thanks! Ja ik was van plan de spanningszoeker te gebruiken om de schroeven van de lamp/kroonsteentje open te draaien :')
Zo'n dingen kan je daar wel mee doen. Net zoals de schroeven van een (24v) relais.
Een spanningszoeker is het meeste goedkoopste elektrisch gereedschapstuk, dus geen ramp als je die kapot doet.

Maar voor de rest in je meterkast / deurtjes / muren / toestellen heb je wel betere en grotere schroevendraaiers nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
Toch maar eens de Bosch 28-F aangeschaft. Heb hem niet direct nodig, maar wel wat klussen die ik er in de toekomst mee wil doen. Was € 15,- duurder dan de laagste prijs ooit op Amazon, maar dat vond ik acceptabel.
https://www.amazon.de/dp/B01LDZYN6C

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NCSmits
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 08-05 16:01
bebopper schreef op donderdag 16 september 2021 @ 09:16:
We gaan verhuizen en er gaat weer meer geklust moeten worden. De laatste keer dat er veel geklust is (het huidige huis) is alweer 6 jaar geleden en de tools van toen zijn niet meer in de meest optimale staat ;)

Ben daarom aan het kijken naar vervanging en wil nu gelijk ook van mijn allegaartje en 'tools met snoeren' af. Dus ik zal moeten gaan kiezen voor een merk (om accu's over de verschillende tools heen uit te kunnen wisselen).

Nu heb ik op mijn lijstje staan:
- schroef/klopboor
- combihamer
- haakse slijper
- multitool
- heggeschaar (eventueel op steel, ben ik nog niet uit)
- grastrimmer

En dan eventueel nog een slagschroevendraaier.

Ben vooral aan het kijken naar Makita of Dewalt.

Nu kwam ik bij toolstation de DeWALT DCK654P3T-QW combopack tegen:
• 18V - 5,0Ah Li-Ion.
• 3 accu's & XR multilader.
• DCH273 18V koolborstelloze SDS+ Combihamer machine
• Als set in 3 TSTAK koffers met TSTAK wagen.

Lijkt me een mooie set waarin veel zit van wat ik nodig heb (+ een cirkelzaag waar ik vast nog wel een keer gebruik van zal maken). Alle apparaten koolborsteloos en inclusief 3 accus, een lader en mooie opbergkoffers. Na cashback komt de set uit op 1049 euro.

Hierbij zou ik dan bij Toolnation de DCMST561N-XJ Accugrastrimmer en de DCMHT563N-XJ Accu Heggenschaar of de DCMPH566N-XJ Accu Heggenschaar op steel kunnen nemen. Alle versies zonder accu want daar heb ik er dan al drie van (scheelt per apparaat toch weer ~90 euro).

Ben ik in totaal ~ 1380 euro kwijt.

Zijn er mensen met postieve of negatieve ervaringen met 1 of meer van deze apparaten of eventueel de XR accu tools van Dewalt in het algemeen?

=====================
Alternatief zou kunnen zijn de volgende combinatie van Makita:
Makita DLX6038T combopack 18V
• DDF482 18V koolborstelloze schroefboormachine.
• DTD153 18V koolborstelloze slagschroevendraaier.
• DHR202 18V koolborstelloze combihamer machine.
• DJR186 18V koolborstelloze reciprozaag machine.
• DSS610 18V koolborstelloze cirkelzaag machine.
• DTM51 18V multitoolmachine.
• 3x 18V - 5,0Ah Li-Ion en snellader.
• Als set in tas.
Gecombineerd met:
DUH651Z 2 x 18V Accu Heggenschaar 65cm (in vergelijking met Dewalt meer power volgens mij, met de 2x18V uitvoering en ook 65cm ipv 55cm)
DUR192LZ Accu Trimmer 18V D-greep

Allemaal Makita LXT platform accus.

Ik mis dan wel mijn haakse slijper nog (en een reciprozaag erbij, nog nooit nodig gehad, maar wie weet).

Ben ik in totaal ~1550 euro kwijt.
- Perfecte machine. Lange tijd mijn enige boor- en schroefmachine geweest (met metselwerk muren ook geen boorhamer nodig). Gebruik hem meestal met 2.0Ah batterijen vanwege het gewicht.

- Deze heb ik later bijgekocht. Werkt vooral goed voor veel constructieschroefwerk. Maakt wel veel lawaai in kleine ruimtes (maar dat is denk ik met alle slagschroevendraaiers). Dus als je in een keukenkastje gaat schroeven: Oorkappen op :+

Ik heb de DCG405. Ik houd niet van de schakelaar zoals de DCG412 heeft. Ik schuur veel met de slijptol en dat doe ik vaak met 1 hand. De DCG412 is dan onhandig.

- Hij zaagt, maar daar is het wel mee gezegd. Dit is voor mij een aankoop waar ik wat spijt van heb. Geen mogelijkheid tot stofafzuiging.

- Ik heb de DCS356 en gebruik hem echt voor vanalles. Echt een toptool! Gebruik ik ook meestal met de 2.0Ah batterijen.

Overigens:
bebopper schreef op donderdag 16 september 2021 @ 09:16:Alle apparaten koolborsteloos en inclusief 3 accus, een lader en mooie opbergkoffers. Na cashback komt de set uit op 1049 euro.
Dat klopt niet! De DCG412 en de DCS391 zijn niet brushless.

[ Voor 3% gewijzigd door NCSmits op 17-09-2021 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:04

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Lankman schreef op donderdag 16 september 2021 @ 18:55:
Als je het kan leiden, dan zou ik ook zeker zo vroeg mogelijk degelijk gereedschap kopen, dan heb je er langer plezier van. Als budget wel een ding is, dan starten met Parkside.
Is dit niet lijden? (pijn, geen leiderschap/stad) /end taalpolitie ;)
Verder mee eens: buy once, cry once.

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjohan14
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15:33
Ik wil een boorhamer aanschaffen om in beton te kunnen boren en overweeg de

Bosch GBH 2-28 F en de Metabo UHEV 2860-2 quick.

De beoordeling op Amazon zijn voor beide goed, met voor beide af en toe een zeer negatieve.

Ik lees hier veel dat je voor boren in bakstenen muren niet perse een klopfunctie nodig hebt. Het zou met geduld en goede steenboren ook goed moeten kunnen. Ik kan wel specificaties vergelijken maar mij moeilijk een voorstelling maken hoe dat in de praktijk gaat uitwerken.

De Bosch wordt hier heel veel aangeraden en goed beoordeeld. Hij is (nu 163 euro) goedkoper te krijgen.

De Metabo was laatst voor 194 euro te koop en heeft 2 snelheden (ook 2100/min tov max 900/min voor de Bosch). Ik hoop dit gereedschap lang te gebruiken dus prijs zijn voor mij niet doorslaggevend.

Het zijn beide natuurlijk vrij zware machines om een simpel gaatje te boren maar ik verwacht dat het niet veel gaat gebeuren dus om daar apart een klopboormachine voor te kopen lijkt me wat overdreven. Voor hele kleine gaatjes heb ik nog een Bosch 35fc.

De vragen die jullie hopelijk kunnen beantwoorden zijn:

-Wie heeft ervaring met de Metabo UHEV 2860-2?
-Zijn deze machines ook geschikt om af en toe in baksteen te boren of werkt een aparte klopboor echt fijner en preciezer?
-Heeft het hogere toerental van de Metabo een voordeel (behalve snelheid natuurlijk)
-Is het met deze boorhamers mogelijk om een gat van 82 in gewapend beton te boren, of is dat eigenlijk te zwaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 15:34
jjohan14 schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 16:20:

De beoordeling op Amazon zijn voor beide goed, met voor beide af en toe een zeer negatieve.

Ik lees hier veel dat je voor boren in bakstenen muren niet perse een klopfunctie nodig hebt. Het zou met geduld en goede steenboren ook goed moeten kunnen. Ik kan wel specificaties vergelijken maar mij moeilijk een voorstelling maken hoe dat in de praktijk gaat uitwerken.

De Bosch wordt hier heel veel aangeraden en goed beoordeeld. Hij is (nu 163 euro) goedkoper te krijgen.

De Metabo was laatst voor 194 euro te koop en heeft 2 snelheden (ook 2100/min tov max 900/min voor de Bosch). Ik hoop dit gereedschap lang te gebruiken dus prijs zijn voor mij niet doorslaggevend.

Het zijn beide natuurlijk vrij zware machines om een simpel gaatje te boren maar ik verwacht dat het niet veel gaat gebeuren dus om daar apart een klopboormachine voor te kopen lijkt me wat overdreven. Voor hele kleine gaatjes heb ik nog een Bosch 35fc.

-Zijn deze machines ook geschikt om af en toe in baksteen te boren of werkt een aparte klopboor echt fijner en preciezer?
-Heeft het hogere toerental van de Metabo een voordeel (behalve snelheid natuurlijk)
-Is het met deze boorhamers mogelijk om een gat van 82 in gewapend beton te boren, of is dat eigenlijk te zwaar?
Boren in baksteen gaat echt veeeeel netter met een schroefmachine zonder klopstand, gewoon een setje goede boren kopen.
Met de metabo zelf geen ervaring, alleen samen met een badkamer installateur een aantal tegels er af gesloopt. Ik vond zelf de slagkracht van die machine enorm tegenvallen. Ik ben zelf enige tijd geleden van de 2-28 overgestapt op makita accu machine en die is wel wat minder sterk dan de 2-28, echter ik kon met de zelfde beitel wel de vloertegels er makkelijk uit krijgen, dat ging niet zo best met die metabo.

Maar hierin is natuurlijk ook n=1, ik weet niet hoelang die metabo al gebruikt was voor sloopwerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:43

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik heb niet die specifieke machine, maar een van zijn voorlopers. Prima ding, doet al jaren wat ie moet doen en niet stuk te krijgen :) Combihamer, dus kan meerdere dingen.
Af en toe een gaatje in baksteen gaat prima. Je hoeft de hamerstand natuurlijk niet te gebruiken. De bijgeleverde sds boren zijn ook prima te gebruiken zonder hameren. En hoe netjes het wordt hangt natuurlijk ook van je eigen stabiele hand af ;)
Het is eerder een voordeel dat je op lagere toerentallen dingen kunt doen omdat de boel variabel is. Bijvoorbeeld als je een keer met een normale boor in ijzer wilt. Maar het werkt traploos via de trigger, dus je begint altijd langzaam en naarmate je dieper drukt gaat ie harder draaien (afhankelijk van de gekozen boorstand uiteraard).
Als je ineens een gat van 82mm wilt boren zou ik daar een watergekoelde diamantboor voor huren. Een boor van 82mm ga je iig niet in je boorhamer krijgen, laat staan dat je daarmee wilt hameren.
Alternatief is allemaal kleine gaatjes rondom boren. Kun je doen, vraag is hoe lang je dan wel niet bezig bent.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

jichem schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 16:43:
[...]

Boren in baksteen gaat echt veeeeel netter met een schroefmachine zonder klopstand, gewoon een setje goede boren kopen.
Met de metabo zelf geen ervaring, alleen samen met een badkamer installateur een aantal tegels er af gesloopt. Ik vond zelf de slagkracht van die machine enorm tegenvallen. Ik ben zelf enige tijd geleden van de 2-28 overgestapt op makita accu machine en die is wel wat minder sterk dan de 2-28, echter ik kon met de zelfde beitel wel de vloertegels er makkelijk uit krijgen, dat ging niet zo best met die metabo.

Maar hierin is natuurlijk ook n=1, ik weet niet hoelang die metabo al gebruikt was voor sloopwerk.
inderdaad. Met mijn boormachine (volgens sommigen behoorlijk underpowered) en een setje alpen steenboortjes (prima maar geen top) gaat dat vloeiend.
Aan een boorhamer of de klopfunctie heb ik geen behoefte in baksteen. Wel eens geprobeerd op een losse steen en dat is weliswaar iets sneller, maar je kunt daarna je steen weggooien.

@jjohan14 voor baksteen heb je echt geen geduld nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deann
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14:42
Ik heb de metabo enkele jaren gehad, erg tevreden over. Veel tegels mee gebikt badkamer, keuken, nog een badkamer, wc.

Daarna nog +/-25 dozen geboort in harde steen met kiezels, toen is hij helaas overleden... (begrijpelijk daar was hij niet voor gemaakt :p).

Nieuwe boorhamer gekocht (bosch2-28 na goede verhalen hier) en moest nog 6 dozen. Dat was helaas al te veel voor de bosch. Nu terug naar metabo.

Misschien net een verkeerd model gehad want veel mensen hier zijn er erg enthausiast over, dus weer een n=1 vergaal.

Geen gewapend beton mee geboord, ik ben band dat dat wel net te zwaar is voor een eemvousoge boorhamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denoes
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 11-11-2024
Aangezien ik niet meer afhankelijk wil zijn van buren/vrienden/ouders, ben ik van plan om binnenkort mijn eigen handgereedschap te gaan kopen. Diverse dingen al op het oog (o.a. de eerder vernoemde Wera schroevendraaierset en Knipex tangen), maar nu kom ik ook regelmatig het merk Ironside tegen. Wordt hier alleen vrijwel niet benoemd, maar wat is jullie ervaring hier mee? Kwalitatief betere alternatieven voor redelijk dezelfde prijs of wel een goed merk?

Kwam deze gereedschapskoffer bijvoorbeeld tegen en een terugslagvrije kunstofhamer van Ironside.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik vind het niet geweldig spul. Beetje net als kelfort of zo'n ander merk dat je veel bij bouwmaat ziet. Als je de internetprijs van goed spul vergelijkt met de vrije dure bouwmarkt vraag ik me af hoeveel prijsverschil er echt is, zeker als je meer tijd neemt om aanbiedingen af te wachten.
Aan de andere kant, als je niet veel klust is het vast prima genoeg :)

Wat wil je met je koffer precies? Alles opbergen? Meenemen? Wil je meer koffers en evt stapelen? Als je dat laatste wil zit in dat prijssegment ook stanley met zijn tstack fatmax dingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:13

Vliegvlug

Flight Simple

Ik heb ze allebei (gehad).

Heb voor de verbouwing van mijn huis eerst de Metabo UHEV 2860-2 Quick gekocht en daar tegels mee van de muur gesloopt (werd de machine wel flink warm van op het metalen stuk maar dat schijnt geen kwaad te kunnen), 40+ dozen van 82mm voor stopcontacten geboord in kalkzandsteen met zo’n ding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/07F9ei5py-eID8NSRtQO_MOL76s=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WBr2ky6zUVrgEYr86dVi89gf.jpg?f=fotoalbum_medium

En flink wat 24mm gaten mee gemaakt in de betonnen vloer.

Bij dat laatste merkte ik dat de Metabo daar merkbaar meer moeite mee had dan de Bosch 2-28 van de aannemer.

Een tijd later begon mijn Metabo kuren te krijgen in de zin dat de kop niet altijd meer ging draaien bij overschakelen van stand 1 naar 2.

Dus achteraf kan het goed zijn dat de metabo al niet helemaal fris meer was toen ik de gaten in de vloer aan het boren was.
Ik vermoed dat het boren van de vele dozen daar mogelijk debet aan is geweest.
Was in het begin namelijk best zoeken wat het beste werkte, stand 1 of 2, wel of niet hameren. Stand 1 zonder hameren wekte uiteindelijk het best.

Nadat ik de defecte Metabo had aangemeld bleek deze niet meer leverbaar of repareerbaar dus heb ik mijn geld teruggekregen.

Daarop heb ik de Bosch 2-28F gekocht, de metabo was heel slecht verkrijgbaar en bovendien ~€80 duurder dan de Bosch en de grote verbouwing zat er toch al op.

Het uitgebreide verhaal hier:
[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 4

Met de Bosch heb ik tot nu toe enkel gaten in het betonnen plafond en vloer geboord en dat ging prima
Wat ik wel minder fijn vind aan de Bosch is dat deze direct gaat hameren op de hamer stand waar de Metabo dat pas ging doen nadat er enige tegendruk op komt.

De machines zullen elkaar in de praktijk niet veel ontlopen al is de Metabo op papier wel wat sterker.

• DRAFTER86
  • Laatst online: 15:50
Vraagje; ik heb een setje SDS beton/steenboren van Bosch: werkt prima met mijn boorhamer, maar niet zo lekker in mijn accuboormachine (hoort niet, weet ik, kan wel...).
Ik heb één los 8mm steenboortje met hex opname, die doet het veel beter (in baksteen bijv) in mijn accuboormachine, zonder kloppen dus.
Zijn er speciale steenboren met hex opname voor 'normale' steensoorten? (Geen gewapend beton, keiharde baksteen etc.)

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

@DRAFTER86 https://www.toolmax.nl/fe...1stwxYEAQYAiABEgKRCPD_BwE

Zoiets?

[ Voor 4% gewijzigd door Boudewijn op 18-09-2021 12:24 ]

• badkuip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16:45
Vandaag een reparatie gedaan aan een buitenkraantje. Afgelopen winter was bij goede vorst de leiding geknapt. Gelukkig schoot de buurman te hulp want met mijn multitool, tweedehands steeksleutels en tweedehands waterpomptangen kwam ik nergens.

Probleem was bij de multitool dat ik bramen zaagde aan de leiding waardoor de knelfittingen niet past. Misschien nauwkeuriger zagen? Hij loste het op met een slijptol, was hij nauwkeuriger mee.
Dus is een slijptol handig/noodzakelijk of moet ik beter oefenen met m’n multitool?

Voor wat betreft de waterpomptang, daar kan ik geen kracht mee zetten of de koppeling stevig vasthouden. Is een Knipex sleuteltang dan het beste? Meteen maar twee kopen, een om mee vast te houden en de ander om mee te draaien?

Graag advies voor een goede set waarmee ik goed uit de voeten kan bij basis leidingwerk.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:01
Met de multitool kan je die bramen er ook weer af halen... Al blijft het niet het geschikte apparaat, ik gebruik de multitool eigenlijk alleen wanneer all else fails. Voor leidingwerk kan dat een slijptol zijn, of een handzaag, elektrische lintzaag, of het ouderwetse snij/rol-mes.

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:18

MJV

@badkuip je hebt waterpomptangen en waterpomptangen. Kijk eens naar de Knipex Cobra, die houd een stuk beter vast. Je kunt ook nog overwegen een Bahco te kopen, of gewoon een set steeksleutels? Voordeel van steeksleutels is dat ze precies passen, dat is bij een waterpomptang, sleuteltang, Bahco niet het geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJV
  • Laatst online: 11:18

MJV

DRAFTER86 schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 11:52:
Vraagje; ik heb een setje SDS beton/steenboren van Bosch: werkt prima met mijn boorhamer, maar niet zo lekker in mijn accuboormachine (hoort niet, weet ik, kan wel...).
Ik heb één los 8mm steenboortje met hex opname, die doet het veel beter (in baksteen bijv) in mijn accuboormachine, zonder kloppen dus.
Zijn er speciale steenboren met hex opname voor 'normale' steensoorten? (Geen gewapend beton, keiharde baksteen etc.)
Waarom niet gewoon ronde boren? Heller maakt goede, Prostone uitvoering voor minder dan een tientje, boren goed, ook zonder kloppen; en gaan lang mee.

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:13

Toppe

Oké ✅

Iemand praktijk ervaring met de Wera doppenset? En dan bij voorkeur dit model: https://www.gereedschappr...tels-en-doppen-actie.html

Ik ben mijn eigen doppenset kwijt (1/4”) en miste met regelmaat de grotere doppen (1/2”) en deze set is compleet.

Ben benieuwd hoe deze set bevalt, de aanschafprijs is stevig dus onder de noemer ‘Wera is goed’ lijkt me dat geen goede reden.

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

• henkie196
  • Niet online
Toppe schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 17:22:
Iemand praktijk ervaring met de Wera doppenset? En dan bij voorkeur dit model: https://www.gereedschappr...tels-en-doppen-actie.html

Ik ben mijn eigen doppenset kwijt (1/4”) en miste met regelmaat de grotere doppen (1/2”) en deze set is compleet.

Ben benieuwd hoe deze set bevalt, de aanschafprijs is stevig dus onder de noemer ‘Wera is goed’ lijkt me dat geen goede reden.
Geen ervaring met deze specifieke set, maar over het algemeen zie ik Wera is goed voor schroevendraaiers. Mogelijk ook voor doppen, maar wat dat betreft zit Wera wel in dezelfde prijs range als Gedore en Hazet, en dan weet ik wel wat ik liever heb voor een doppenset.

• Toppe

Toppe

Oké ✅

henkie196 schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 20:40:
[...]

Geen ervaring met deze specifieke set, maar over het algemeen zie ik Wera is goed voor schroevendraaiers. Mogelijk ook voor doppen, maar wat dat betreft zit Wera wel in dezelfde prijs range als Gedore en Hazet, en dan weet ik wel wat ik liever heb voor een doppenset.
Een Gedore RED setje (R45603172) is een stuk voordeliger, alleen ruim 10 kilo. M’n doppenset is onderdeel van m’n standaard ‘ik neem mee’ pakketje. Gewicht speelt daarin ook wel een rol.

Maar inderdaad, voor dat geld zijn er nog wel andere setjes te koop.

Iemand dan een goeie suggestie voor een mooi setje? Er hoeven echt geen bitjes bij te zitten. Vindt een ruim aanbod van verschillende maten doppen veel belangrijker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15-05 23:33

Ik vind Wera doppen ontzettend fijn vanwege de passing en kleurcodering. Qua kwaliteit en passing vind ik ze beter dan doppen van Gedore. Flacon is vergelijkbaar en Stahlwille is nog net een tandje beter. De ratels van Wera zijn ook meer dan goed, heb zowel de hele kleine als een iets grotere.

De 1/2” sets zijn redelijk aan de prijs dus met Facom krijg je misschien iets meer bang for buck maar qua afwerking en gevoel zou ik zeker voor Wera gaan, maar dat is persoonlijk 😌

HD4Life @ Full-HD

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15:24

Pixeltje

Woo-woohoo!

(jarig!)

Ik heb een paar doppen en een ratel van wera, bevallen prima maar voor dat geld zou ik een set van gedore (red) kopen. Die heb ik ook en ik kan niet bedenken waar het ene merk het andere in overstijgt. Mijn set gedore red was in de ramsch voor 90 euro-ish, das aanzienlijk goedkoper dan de link die jij plaatst.

Als het voor dagelijks gebruik is kun je dat soort bedragen wel verantwoorden maar ik heb die gedoreset redelijk vaak in handen en mis er niets aan. Keurige 6kant doppen en zowel een 1/2 als 1/4 ratel.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Toppe schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 20:48:
[...]

Een Gedore RED setje (R45603172) is een stuk voordeliger, alleen ruim 10 kilo. M’n doppenset is onderdeel van m’n standaard ‘ik neem mee’ pakketje. Gewicht speelt daarin ook wel een rol.
Gedore RED is de Chinesium versie van Gedore. Op zich niet per se iets mis mee, maar denk ik wel andere (prijs)klasse dan Gedore/Wera. Gedore RED versus Wera is voor mij minder lastig dan Gedore versus Wera.
Ik heb een stel van deze doppen in mijn toolcheckplus. Prima spul, geen behoefte om andere te kopen.

[ Voor 6% gewijzigd door Boudewijn op 18-09-2021 22:11 ]

• henkie196
  • Niet online
Boudewijn schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 22:11:
Gedore RED is de Chinesium versie van Gedore. Op zich niet per se iets mis mee, maar denk ik wel andere (prijs)klasse dan Gedore/Wera. Gedore RED versus Wera is voor mij minder lastig dan Gedore versus Wera.
Ik heb een stel van deze doppen in mijn toolcheckplus. Prima spul, geen behoefte om andere te kopen.
Dan sleutel je niet genoeg ;) Meer maten doppen, verlengstukken, T-stuk, lange doppen, er zijn genoeg redenen om meer nodig te hebben :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17:29
badkuip schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 16:36:
Vandaag een reparatie gedaan aan een buitenkraantje. Afgelopen winter was bij goede vorst de leiding geknapt. Gelukkig schoot de buurman te hulp want met mijn multitool, tweedehands steeksleutels en tweedehands waterpomptangen kwam ik nergens.

Probleem was bij de multitool dat ik bramen zaagde aan de leiding waardoor de knelfittingen niet past. Misschien nauwkeuriger zagen? Hij loste het op met een slijptol, was hij nauwkeuriger mee.
Dus is een slijptol handig/noodzakelijk of moet ik beter oefenen met m’n multitool?

Voor wat betreft de waterpomptang, daar kan ik geen kracht mee zetten of de koppeling stevig vasthouden. Is een Knipex sleuteltang dan het beste? Meteen maar twee kopen, een om mee vast te houden en de ander om mee te draaien?

Graag advies voor een goede set waarmee ik goed uit de voeten kan bij basis leidingwerk.
Ja slijptol is mooier dan een multitool maar met de laatste gaat het ook prima met het juiste blad. Voordeel van de multi is dat het ook minder rommel geeft (binnen wil je niet slijpen als de schilder al is geweest). Belangrijkste bij beiden is recht zagen/slijpen en goed ontbramen en naschuren. Ontbramen heeft Bahco mooi ding voor:
https://www.bahco.com/nl_...ontbramer-pb_317-40_.html

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:38
Leidingwerk doe ik met een pijpensnijder, niet met zagend gereedschap, dat gaat mij veel te ruig. Daarna ontbramen om een fluitende leiding te voorkomen.

[ Voor 9% gewijzigd door ThinkPad op 18-09-2021 22:58 ]

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

henkie196 schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 22:29:
[...]

Dan sleutel je niet genoeg ;) Meer maten doppen, verlengstukken, T-stuk, lange doppen, er zijn genoeg redenen om meer nodig te hebben :P
Tot nut toe allemaal geen behoefte aan gehad :). Mijn spaarvarken is ook niet oneindig dik he ;).

Wel 2 setjes sleutels: 1 wera Joker ringratels en een 1 Stahlwille.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tranze
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-05 06:48
Ik heb ook weer een nieuw speeltje. Gisteren de hele dag aan de slag geweest met de Wand en Plafondschuurmachine van Parkside. Onder het mom van, kopen is bijna goedkoper dan huren deze maar gekocht. On the plus side: hij doet het nog! en schuurt tot dusver prima glad. Er zit een handig lampje op waarmee je alle oneffenheden ziet. Het lampje schijnt alleen achter de schuurschijf en niet ervoor, dat was misschien ook nog handig geweest. Stofafzuiging icm met mijn Makita VC2512L gaat prima.
Downside (waarschijnlijk voor de meeste van dit soort machines): hij is best zwaar, dus aan het einde van een dagje schuren ben je helemaal kapot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:57
Tranze schreef op zondag 19 september 2021 @ 06:04:
Ik heb ook weer een nieuw speeltje. Gisteren de hele dag aan de slag geweest met de Wand en Plafondschuurmachine van Parkside. Onder het mom van, kopen is bijna goedkoper dan huren deze maar gekocht. On the plus side: hij doet het nog! en schuurt tot dusver prima glad. Er zit een handig lampje op waarmee je alle oneffenheden ziet. Het lampje schijnt alleen achter de schuurschijf en niet ervoor, dat was misschien ook nog handig geweest. Stofafzuiging icm met mijn Makita VC2512L gaat prima.
Downside (waarschijnlijk voor de meeste van dit soort machines): hij is best zwaar, dus aan het einde van een dagje schuren ben je helemaal kapot.
Ik heb hem ook en kan hem tevens aanbevelen!
Laatst moest ik voor de overkapping veel hout fijn schuren. Toen heb ik deze ook gebruikt. Een schijf van 230mm gaat lekker snel dan.
Dus voor meerdere doeleinden in te zetten 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Okasha
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
ThinkPadd schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 22:57:
Leidingwerk doe ik met een pijpensnijder, niet met zagend gereedschap, dat gaat mij veel te ruig. Daarna ontbramen om een fluitende leiding te voorkomen.
Precies dit: Pijpensnijder, ideaal apparaat. Niet teveel aandraaien per slag, beetje tijd nemen, krijg je mooie schone snijvlakken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 15:29
DRAFTER86 schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 11:52:
Universeel boren van ecotools! Doen het erg goed. Zeker in bakstenen. Snijden wat meer dan een normale steen/betonboor doet.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breagor
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:47
Toppe schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 20:48:
[...]

Maar inderdaad, voor dat geld zijn er nog wel andere setjes te koop.

Iemand dan een goeie suggestie voor een mooi setje? Er hoeven echt geen bitjes bij te zitten. Vindt een ruim aanbod van verschillende maten doppen veel belangrijker.
als gewicht een rol speelt, zou je ook naar dit soort setjes van tengtools kunnen kijken....vrij degelijk merk en niet al te duur (zo'n 45 voor de 1/4" en 3/8" en 60 voor de 1/2" )

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/13fFvbXh/tengtools-doppen.png

[ Voor 3% gewijzigd door breagor op 19-09-2021 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15:24

Pixeltje

Woo-woohoo!

(jarig!)
Boudewijn schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 22:11:
[...]

Het hangt er natuurlijk ook vanaf wat je er mee doet. Als je hele dagen onder een auto ligt te sleutelen of staalconstructies in elkaar zet heb je ander spul nodig dan als je wat meer huistuinenkeukengebruik beoogt. Voor dat laatste vind ik 250 euro nogal prijzig als het ook voor minder kan. En ik vraag me of of je in die use-case ooit tegen de ‘limieten’ aan gaat lopen van zo’n gedore red setje.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

breagor schreef op zondag 19 september 2021 @ 09:29:
[...]

als gewicht een rol speelt, zou je ook naar dit soort setjes van tengtools kunnen kijken....vrij degelijk merk en niet al te duur (zo'n 45 voor de 1/4" en 3/8" en 60 voor de 1/2" )

[Afbeelding]
Gewicht is belangrijk in zijn van, ik ga niet meer mee sjouwen dan nodig. Als ik dan 5 kilo kan besparen is dat mooi mee genomen.

De inhoud van die Wera set is eigenlijk alles wat ik nodig heb. Ik hoef niets extreem groot (of klein) te gaan. Huidige set ging tot dop 13 en met regelmaat miste ik de grote maten.

Tuurlijk wil ik het liefst rond de €100/€150 klaar zijn maar vraag me af of dat een reëel scenario is. Nee, ik zal die set niet dagelijks gaan gebruiken maar ben wel bereid meer te investeren in een set die levenslang mee gaat :+

Grootste wens is wel beide maten in één doos/koffer zodat ik niet steeds er aan hoef te denken dat ik twee setjes heb.

[ Voor 6% gewijzigd door Toppe op 19-09-2021 10:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 80000
  • Laatst online: 12:36

80000

mrox

Ik heb deze set al een aantal jaren, op basis van advies uit het "[DIY] het grote (elektrische gereedschaptopic Deel 1 of 2" of uit het grote Autogereedschaps topic, als instap set die zowel 1/4 en 1/2 bevat. Zowel toendertijd en nu is de discussie altijd merk A vs merk B, 1/4 en/of 1/2 vs 3/8 (advies was indien je die mist, later uitbreiden).

De reden dat ik toendertijd voor deze set ben gegaan, is juist de 10 cm bits die vrij compleet is en je niet mis grijpt (had bv geen torx bits). Bij gebruik van een (accu) schroefboor machine, is het erg prettig om 10 cm bits te gebruiken. Bij gebruik van 2.5cm bits zit de houder altijd in de weg, of als je de 2.5 cm direct in de kop zet, zie je minder. (Merk op dat ik toendertijd geen geld had voor een extra 10V schroefset, dat vandaag de dag misschien minder een nadeel is).

Verder was dit de eerste set, waar ik waardering kreeg voor inlegfoam met elke dop zijn plek, waar bij vervoer niks uitviel en je onmiddelijk juiste maat pakt, ipv goedkope pastic (of mijn vader's 40 jaar oude prima set in een tinnen blik, en als je er al naar kijkt, de lip los springt en je dus meer bezig was met sorteren dan je klus afmaken).

Nadeel is er ook:
- De verlengstukken hebben een soort plastic hulsel erom heen zitten, met het idee ergonomisch te zijn, maar ik wil nog wel eens eerst iets met de hand aandraaien en dat lukt met het verlengstuk niet zonder dat plastic hulsel eraf te snijden.

De set werkt goed, als je de ruimte hebt, want de ratel lengte van de 1/4 en 1/2 zijn lang, maar in kleinere ruimte met minder bewegingsruimte zoals in een auto kan dit tegen je werken.

Ik heb daarnaast dan ook een wera checktool plus met een 10cm 1/4 ratel en dit jaar een 3/8 stahlwille ratel voor tussen de wera 1/4 en 1/2 (allemaal tweakers advies) aangeschaft en aangezien je in die prijs range zit te kijken als alternatief: https://www.svh24.de/stah...kant-518067?fs=3355273947

De stahwille set heeft echt minder speling op alles (doppen, verlengstukken, ratel) dan de Wera maar de prijs is er ook naar. Voor mij helpt dit als je moer niet zien en op de tast ergens in een hoekje iets moet los of vast draaien, maar geen idee of je in die situatie komt.

Conclusie: meer gereedschap is altijd beter ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

80000 schreef op zondag 19 september 2021 @ 10:40:
[...]

Ik heb deze set al een aantal jaren, op basis van advies uit het "[DIY] het grote (elektrische gereedschaptopic Deel 1 of 2" of uit het grote Autogereedschaps topic, als instap set die zowel 1/4 en 1/2 bevat. Zowel toendertijd en nu is de discussie altijd merk A vs merk B, 1/4 en/of 1/2 vs 3/8 (advies was indien je die mist, later uitbreiden).

De reden dat ik toendertijd voor deze set ben gegaan, is juist de 10 cm bits die vrij compleet is en je niet mis grijpt (had bv geen torx bits). Bij gebruik van een (accu) schroefboor machine, is het erg prettig om 10 cm bits te gebruiken. Bij gebruik van 2.5cm bits zit de houder altijd in de weg, of als je de 2.5 cm direct in de kop zet, zie je minder. (Merk op dat ik toendertijd geen geld had voor een extra 10V schroefset, dat vandaag de dag misschien minder een nadeel is).

Verder was dit de eerste set, waar ik waardering kreeg voor inlegfoam met elke dop zijn plek, waar bij vervoer niks uitviel en je onmiddelijk juiste maat pakt, ipv goedkope pastic (of mijn vader's 40 jaar oude prima set in een tinnen blik, en als je er al naar kijkt, de lip los springt en je dus meer bezig was met sorteren dan je klus afmaken).

Nadeel is er ook:
- De verlengstukken hebben een soort plastic hulsel erom heen zitten, met het idee ergonomisch te zijn, maar ik wil nog wel eens eerst iets met de hand aandraaien en dat lukt met het verlengstuk niet zonder dat plastic hulsel eraf te snijden.

De set werkt goed, als je de ruimte hebt, want de ratel lengte van de 1/4 en 1/2 zijn lang, maar in kleinere ruimte met minder bewegingsruimte zoals in een auto kan dit tegen je werken.

Ik heb daarnaast dan ook een wera checktool plus met een 10cm 1/4 ratel en dit jaar een 3/8 stahlwille ratel voor tussen de wera 1/4 en 1/2 (allemaal tweakers advies) aangeschaft en aangezien je in die prijs range zit te kijken als alternatief: https://www.svh24.de/stah...kant-518067?fs=3355273947

De stahwille set heeft echt minder speling op alles (doppen, verlengstukken, ratel) dan de Wera maar de prijs is er ook naar. Voor mij helpt dit als je moer niet zien en op de tast ergens in een hoekje iets moet los of vast draaien, maar geen idee of je in die situatie komt.

Conclusie: meer gereedschap is altijd beter ;)
Ik heb de Tool Check van Wera (jou set, maar zonder doppen en handvat) en die bevalt prima met dat kleine rateltje.

Wat betreft vast draaien met de hand: Je kan de kop van de ratel toch verstellen en hem dan vast draaien net zoals een een schroef? Daarna de kop weer draaien voor ‘ratel stand’

Die Stahlwille set lijkt vrij compleet met een vrij uitgebreid assortiment aan verschillende dop maten, zeker een die wel op het lijstje komt.

Moet straks nog even naar de Praxnix en ga dan meteen nog even in de opslag zoeken, huidig setje is kwalitatief niet fantastisch maar irriteert me dat hij weg is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17:46

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

In het kader van instappen bij Makita........de kruimeldief is gecomplimenteerd met de DMP180Z luchtpomp :)

Ik had nog Bol-bonnen van het werk rondslingeren, wel jammer dat ales daar zo duur is, maar goed.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lnwtsBT4Nm_yI4WETb1yZG2zPTU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2LLSxjlNHrQI4DPMc6BUchzS.jpg?f=fotoalbum_large

Bevalt me veel beter dan mijn oude Ferm-compressor. Als ik 2 auto's/8 banden moet doen dan redt ik dat meestal net niet op 1 tank en moet dan met dat zware ding in de kruiwagen op en neer van de parkeerplaats naar mijn berging |:(

De Ferm slaat ook niet meer automatisch af bij 10 Bar en dan blaast de overvulbeveiliging met 500 decibel de overdruk eruit in de woonwijk -O-

De DMP bevalt een stuk beter :P de Ferm krijgt een enkeltje marktplaats :w

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• breagor
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:47
Krijg je die nu niet gratis bij een stuk Makita tuingereedschap?

Zo kun bijv. een bladblazer van ongeveer 70 euro kopen, en dan krijg je deze pomp er gratis bij.....lijkt me een betere deal dan de pomp los kopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:34

Illusion

(the art of)

Tranze schreef op zondag 19 september 2021 @ 06:04:
barry86 schreef op zondag 19 september 2021 @ 07:06:
[...]

Ik heb hem ook en kan hem tevens aanbevelen!
Laatst moest ik voor de overkapping veel hout fijn schuren. Toen heb ik deze ook gebruikt. Een schijf van 230mm gaat lekker snel dan.
Dus voor meerdere doeleinden in te zetten 😉
Kan je hiermee ook oud&geschilderd stucwerk weer vlak krijgen om opnieuw te schilderen?
En waar haal je nieuwe schuurpapier voor deze? En kloppen de stofgaten dan?

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 06:44
@Illusion

Hoe ziet dat geschilderde stucwerk er uit? Was het al glad voor het schilderen? Dan prima.
Ik schuur alle wanden en muren na het schoonmaken en voor het opnieuw latexen altijd met P120.
Rauhfaser oppervlak helemaal glad krijgen is moeilijker, je krijgt het wel glad maar onderliggend is het niet glad. Dat is dus veel meer doorschuren en/of oneffenheden vullen voor of na de eerste laag latex.

De Lidl heeft de schuurvellen soms in de aanbieding.
Vreemd dat dat niet standaard in het assortiment zit.

Goede machine, heb hem ook.
En wat vriendelijker geprijsd dan een Planex.

[ Voor 8% gewijzigd door Teijgetje op 19-09-2021 12:28 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 80000
  • Laatst online: 12:36

80000

mrox

Toppe schreef op zondag 19 september 2021 @ 10:50:
[...]

Ik heb de Tool Check van Wera (jou set, maar zonder doppen en handvat) en die bevalt prima met dat kleine rateltje.
Dan weet je de kwaliteit, het is alleen groter.
Wat betreft vast draaien met de hand: Je kan de kop van de ratel toch verstellen en hem dan vast draaien net zoals een een schroef? Daarna de kop weer draaien voor ‘ratel stand’
Ik heb het net even gecontroleerd voor je, maar tenzij ik iets uit de handleiding gemist hebt (zit er niet bij), je kan de kop draaien zodat het een schroeven draaier "word" , maar er is dan nog steeds de 'ratel stand'.
Die Stahlwille set lijkt vrij compleet met een vrij uitgebreid assortiment aan verschillende dop maten, zeker een die wel op het lijstje komt.

Moet straks nog even naar de Praxnix en ga dan meteen nog even in de opslag zoeken, huidig setje is kwalitatief niet fantastisch maar irriteert me dat hij weg is.
Je portemonee zal er wel niet mee eens zijn, maar duimen dat je hem niet vind :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

80000 schreef op zondag 19 september 2021 @ 12:36:
[...]

Dan weet je de kwaliteit, het is alleen groter.

[...]

Ik heb het net even gecontroleerd voor je, maar tenzij ik iets uit de handleiding gemist hebt (zit er niet bij), je kan de kop draaien zodat het een schroeven draaier "word" , maar er is dan nog steeds de 'ratel stand'.

[...]

Je portemonee zal er wel niet mee eens zijn, maar duimen dat je hem niet vind :+
Gevonden… lag natuurlijk in de onderste systainer van de stapel.

Any how, het is nog steeds een set tot 13mm, die Stahlwille blijft dus nog wel een optie ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrbullet
  • Niet online
Fraggert schreef op zondag 19 september 2021 @ 11:44:
....
Bevalt me veel beter dan mijn oude Ferm-compressor. Als ik 2 auto's/8 banden moet doen dan redt ik dat meestal net niet op 1 tank en moet dan met dat zware ding in de kruiwagen op en neer van de parkeerplaats naar mijn berging ....
Een autoband kan je net zo goed met een goede fietspomp oppompen. Veel mensen weten dat niet of denken dat je een spierbundel moet zijn om het te kunnen.
Scheelt ook qua opbergruimte.

Pana 5j

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basfr
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15:54
Al langer kijk ik met een schuin oog naar kruislijnlasers. Niet dat ik er accuut een nodig heb, maar het lijkt me handig om er een te hebben (net zoals ik had ervaren met een laser afstandmeter). Zeker nu er een aantal in de aanbieding zijn bij amazon, en je er een accessoire (statief/houder/ontvanger) bij krijgt lijkt het me een goed moment er een aan te schaffen.

Heb dit topic (en ook de vorige doorgespit), en ik heb de Deko’s hier voorbij zien komen. Maar mijn voorkeur gaat uit naar Bosch blauw. Echter, ik kom niet 100% uit de verschillen tussen onderstaande lasers:
GCL 2-15 (rood): € 75
GLL 2-15 G (groen): € 105
GCL 2-50 G (groen): € 133

- GCL vs GLL (alleen de loodlijn functie?)
- Rood vs groen (groen heeft denk ik de voorkeur)
- 2-15 vs 2-50 (iets meer functies en power?)

Ik neig naar de GCL 2-50 G (loodlijn lijkt me ooit wel eens van pas te komen), maar wellicht voldoet de GCL 2-15 ook wel. 360 graden is geen optie gezien de prijs.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:01
Om François Boulangé te eren zou ik alleen nog groen overwegen. Rood kan echt niet meer....

Die loodlijn is vreselijk handig om iets wat op de grond uitgetekend is te vertalen naar plafond. Of bijvoorbeeld een lamp precies in het midden van een eettafel uit te lijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12:46
Is die GCL 2-50 G (groen) nu zo lekker in de aanbieding of houdt keepa mij voor de gek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Bobmeister schreef op zondag 19 september 2021 @ 19:25:
Is die GCL 2-50 G (groen) nu zo lekker in de aanbieding of houdt keepa mij voor de gek?
Lijkt een leuke aanbieding. Net mee gepakt, alleen geen pouch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 6killer
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:28
Basfr schreef op zondag 19 september 2021 @ 18:46:
Al langer kijk ik met een schuin oog naar kruislijnlasers. Niet dat ik er accuut een nodig heb, maar het lijkt me handig om er een te hebben (net zoals ik had ervaren met een laser afstandmeter). Zeker nu er een aantal in de aanbieding zijn bij amazon, en je er een accessoire (statief/houder/ontvanger) bij krijgt lijkt het me een goed moment er een aan te schaffen.

Heb dit topic (en ook de vorige doorgespit), en ik heb de Deko’s hier voorbij zien komen. Maar mijn voorkeur gaat uit naar Bosch blauw. Echter, ik kom niet 100% uit de verschillen tussen onderstaande lasers:

Ik neig naar de GCL 2-50 G (loodlijn lijkt me ooit wel eens van pas te komen), maar wellicht voldoet de GCL 2-15 ook wel. 360 graden is geen optie gezien de prijs.
Dan zou ik de GCl 2-50 snel bestellen. Prima prijs en prijsverschil vind ik klein en die loodlijn is altijd handig. 50 serie werkt ook met ontvanger (mijn 15 niet :(, en die was niet veel goedkoper eerder dit jaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Basfr schreef op zondag 19 september 2021 @ 18:46:

Je krijgt nog gratis goodies ook zo te zien; https://www.bosch-profess...ro360/prodeals/levelling/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basfr
Jep, had ik gezien :)
Heb de GCL 2-50 G met statief (157 cm) besteld. Pak er wel een receiver bij als pro deal.
Laser + statief + receiver voor € 165 lijkt me idd niet verkeerd.

En de pouch zit er wel bij toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Basfr schreef op zondag 19 september 2021 @ 22:04:
[...]

Heb de GCL 2-50 G met statief (157 cm) besteld. Pak er wel een receiver bij als pro deal.

Ja je hebt gelijk. Die cardbox omschrijving doet het hem. Je kon hem ook met een L-Boxx inlay krijgen.

Ben benieuwd wat je van het statief vindt. In mijn ervaring is die altijd te laag… :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockerpoet
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 15-05 23:17
Voor een aantal klussen in en rondom huis heb ik een afkortzaag nodig. Met name voor het afkorten van balken en planken (max 20cm). Na de klussen gaat de zaag vermoedelijk weer in de verkoop. Wat is wijsheid; tweedehandsje kopen of toch nieuw? Dacht zelf een Metabo KGS216M of Parkside.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arloid
  • Niet online
@rockerpoet voor die enkele keer zou ik zelf bij een handige buurman aankloppen met een krat bier. Een goedkope afkortzaag is voor incidenteel gebruik prima, echter moet je er dan wel goede accessoires bijkopen, daarmee bedoel ik een vulpotlood en winkelhaak. :+

Timmermans potloden zijn ook prima, maar ik kan niet meer terug nu ik van die lompe grove dingen af ben. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheCrius
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-05 13:57
De laatste tijd heb ik de smaak te pakken, mede door goede adviezen hier rondom gereedschap. Het tool assortiment is aardig uitgebreid met o.a. 12V Bosch Pro tools en een GKT55 invalzaag met rail. Laatste tijd leuke dingen kunnen doen in/rondom huis, waaronder vervangen v/d boeidelen en maken van sierlijsten. Nu lijkt me leuk om ook dingen voor binnen te maken. O.a. een inbouwkast met lades. Wat daarvoor ontbreekt is een bovenfrees. Gezien ik een FSN rail heb, lijkt me een GOF 1250 voor de hand liggend. Deze is wel aardig aan de prijs voor een hobby object. Wat zouden jullie me adviseren?

Falling down is how we grow. Staying down is how we die. --Brian Vaszily

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DBBMAX
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 08:24
TheCrius schreef op maandag 20 september 2021 @ 14:42:
De laatste tijd heb ik de smaak te pakken, mede door goede adviezen hier rondom gereedschap. Het tool assortiment is aardig uitgebreid met o.a. 12V Bosch Pro tools en een GKT55 invalzaag met rail. Laatste tijd leuke dingen kunnen doen in/rondom huis, waaronder vervangen v/d boeidelen en maken van sierlijsten. Nu lijkt me leuk om ook dingen voor binnen te maken. O.a. een inbouwkast met lades. Wat daarvoor ontbreekt is een bovenfrees. Gezien ik een FSN rail heb, lijkt me een GOF 1250 voor de hand liggend. Deze is wel aardig aan de prijs voor een hobby object. Wat zouden jullie me adviseren?
Ik weet dat Makita adapters beschikbaar heeft waarmee je een bovenfrees kan koppelen aan de Makita rails. Wellicht heeft Bosch ook een adapter om een goedkoper model frees te koppelen aan de Bosch geleiderrail

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chapie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:18
TheCrius schreef op maandag 20 september 2021 @ 14:42:
Met de Bosch FSN OFA kun je diverse frezen van andere merken op je FSN rails gebruiken. Zelf gebruik ik de GOF 1600 ermee, maar wellicht is Triton (beter betaalbaar) ook bruikbaar. Als ik zo snel zoek vind ik wel het één en ander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
DBBMAX schreef op maandag 20 september 2021 @ 15:03:
[...]

Ik weet dat Makita adapters beschikbaar heeft waarmee je een bovenfrees kan koppelen aan de Makita rails. Wellicht heeft Bosch ook een adapter om een goedkoper model frees te koppelen aan de Bosch geleiderrail
Ik heb dat uitgeprobeerd met de frees en rail van mijn buurman. Ik vond het maar niets. Liever gewoon een houten laat waar je je frees langs laat lopen (dat kan de rail zijn ;))

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uncle Mel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 06-05 17:23
Toppe schreef op zondag 19 september 2021 @ 10:36:
[...]

Gewicht is belangrijk in zijn van, ik ga niet meer mee sjouwen dan nodig. Als ik dan 5 kilo kan besparen is dat mooi mee genomen.

De inhoud van die Wera set is eigenlijk alles wat ik nodig heb. Ik hoef niets extreem groot (of klein) te gaan. Huidige set ging tot dop 13 en met regelmaat miste ik de grote maten.

Tuurlijk wil ik het liefst rond de €100/€150 klaar zijn maar vraag me af of dat een reëel scenario is. Nee, ik zal die set niet dagelijks gaan gebruiken maar ben wel bereid meer te investeren in een set die levenslang mee gaat :+

Grootste wens is wel beide maten in één doos/koffer zodat ik niet steeds er aan hoef te denken dat ik twee setjes heb.
Zeer goede ervaring met de set van Bahco:

https://www.gereedschapce...opsleutelset-1-4-1-2.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Hoi <3

Als je nog niets gekocht hebt, er is nu een aanbieding van wiha:

https://www.alternate.nl/html/product/1690179

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:12
Jelte schreef op maandag 20 september 2021 @ 17:23:
[...]

Ik heb dat uitgeprobeerd met de frees en rail van mijn buurman. Ik vond het maar niets. Liever gewoon een houten laat waar je je frees langs laat lopen (dat kan de rail zijn ;))
Dan is deze video een handige tip. Ga ik binnenkort maken van wat reststukken multiplex en wat oude scharnieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
@loeberce Dat en de 100 video's van een router tafel.

Heb er zelf recent één gemaakt door gewoon een gat in een 18mm betonplex plaat te boren, router erin vastgeschroefd. En daarnaast als een geleider een balk die aan één kant kan scharnieren. Door de andere kant vast te klemmen (of even te schroeven), kun je de afstand tot de routerbit aanpassen.
Quick & Dirty.

Grote nadeel was het afvoeren van het zaagsel, dat werkte voor geen meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:12
Ik zie voor mijn klusjes het nut van een routertafel niet zo. Of ik de kantenfrees nou langs het werkstuk haal, of het werkstuk langs de frees zou toch hetzelfde resultaat moeten opleveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arloid
  • Niet online
Routertafel is wat makkelijker in de omgang, zeker als je groeven en lange delen wilt frezen, dat en je zit vaak met de kabel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17:47

dragonhaertt

@_'.'

loeberce schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 15:17:
Ik zie voor mijn klusjes het nut van een routertafel niet zo. Of ik de kantenfrees nou langs het werkstuk haal, of het werkstuk langs de frees zou toch hetzelfde resultaat moeten opleveren.
Een router tafel geeft je de optie om dingen te doen die met de hand niet stabiel genoeg zijn. (bijv. dunne randjes)
Ook hoef je je werkstuk niet in te klemmen en niet telkens klemmen te verplaatsen.

Een fence geeft je de optie om je router heel nauwkeurig in te stellen, en snel meerdere stukken te bewerken.
Met een goed fence-systeem zoals INCRA kan je ook vinger of zwaluwstaart verbindingen maken zonder mal.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaddow
henkie196 schreef op donderdag 16 september 2021 @ 18:53:
[...]

Op zich kan ik me wel vinden in veel van de bevindingen. Duur is niet perse nodig als je het niet vaak gebruikt, maar ook iemand die het maar af en toe gebruikt heeft voordeel van een betere pasvorm. Dat geld voor bits / schroevendraaiers, maar ook voor bv. een zijkniptang.

Wel even opletten, drie maten kruiskop is niet erg duidelijk. Als je ooit 'kruiskop' schroeven koopt, is de kans groot dat het pozidriv schroeven zijn. Maar bij het ophangen van een lamp kan het goed zijn dat het met phillips schroeven vast zit. Het lijkt veel op elkaar, maar je draait zo de schroeven dol als je de verkeerde bit / schroevendraaier gebruikt.

Persoonlijk zou ik eerder een Wera toolcheck of iets dergelijks aanbevelen, zoals @Boudewijn ook doet. Hoef je niet te letten op dat je wel de juiste maten PH of PZ erin hebt zitten. En daarnaast heb je met dat rateltje ook meteen de L-sleutels niet meer nodig. Niet voor inbus en ook niet voor torx. Kijk wel nog even voor een fijnere bithouder, dat ding bij die toolcheck is wel erg klein, daar kan je verder weinig kracht mee zetten.

[...]

Goede aanbevelingen, wellicht wel wat boven budget van @Shaddow, maar aan de andere kant zag ik ook geen bedrag genoemd :P

Zou, zeker voor iemand die er verder geen verstand van heeft, wel aanraden om eerder naar een ergostrip te kijken dan een simpele striptang. Werkt makkelijker en minder kans dat je het koper beschadigd bij het strippen.
Thanks, ook aan @Boudewijn; ik heb nu bij alternate die twee Wera-setjes gekocht, het tangensetje en de ergostrip. Schijnbaar waren die daar het goedkoopste, dus als je ooit goedkoop gereedschap zoekt loont het ook om daar te kijken.

Dan moet ik denk ik vooral nog een accuschroefboormachine hebben en dan kan ik er weer even tegenaan.

Supererg bedankt <3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaddow
Boudewijn schreef op maandag 20 september 2021 @ 20:23:
[...]

Als je nog niets gekocht hebt, er is nu een aanbieding van wiha:

https://www.alternate.nl/html/product/1690179
Ik lees dit letterlijk nu, nadat ik al twee keer een bestelling bij alternate geplaatst heb. :')

Was die beter geweest dan die van knipex?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Shaddow schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 17:43:
[...]

Ik lees dit letterlijk nu, nadat ik al twee keer een bestelling bij alternate geplaatst heb. :')

Was die beter geweest dan die van knipex?
Nee allebei prima setjes. Dit was een aanbieding waar ik elders tegen opliep en toen moest ik aan jou (nou ja iemand met deze vraag) in dit topic denken. Ik heb zelf alles van Knipex, geen Wiha tangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DRAFTER86
  • Laatst online: 15:50
Jelte schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 15:14:
@loeberce Dat en de 100 video's van een router tafel.

Heb er zelf recent één gemaakt door gewoon een gat in een 18mm betonplex plaat te boren, router erin vastgeschroefd. En daarnaast als een geleider een balk die aan één kant kan scharnieren. Door de andere kant vast te klemmen (of even te schroeven), kun je de afstand tot de routerbit aanpassen.
Quick & Dirty.

Grote nadeel was het afvoeren van het zaagsel, dat werkte voor geen meter.
Precies eenzelfde setup hier. Mijn frees (Triton TRA001) is ook niet echt handig als losse kantenfrees, maar juist weer perfect voor in een tafel (speciale zwengel erbij om de hoogte boven de tafel in te stellen).
Afzuiging vind ik ook meer dan prima, boven verwachting wat mij betreft. Aanrader dus!

• bebopper
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

bebopper

I'm an absolute beginner...

Moet nog een bitset hebben en zag bij toolnation deze in de aanbieding voor 27,77. Zelf ken ik Hikoki niet, lees dat het ontstaan is uit Hitachi. Een aanrader of beter links laten liggen?
Hikoki 40030024 60-delige bitset (BOX II)
60-delige bitset bestaande uit:
58 x lengte 25 mm:
3 x T10, T15, T20, T25, T30, T40
2 x T27 TTX 10
TT 15, 20, 25, 30, 40
SL 3.5, 6.5, 2 x SL 4.5, 5.5
1 x PH 3, 2 x PH 3, 3 x PH 3
1 x PZ 3, 2 x PZ 3, 3 x PZ 3
Zeskant 2 x 4, 5, 6, 8
60 mm bithouder met vergrendeling
Roestvrijstalen bithouder

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15-05 23:33
bebopper schreef op woensdag 22 september 2021 @ 08:23:
Moet nog een bitset hebben en zag bij toolnation deze in de aanbieding voor 27,77. Zelf ken ik Hikoki niet, lees dat het ontstaan is uit Hitachi. Een aanrader of beter links laten liggen?
58 x lengte 25 mm:
2 x T27 TTX 10
TT 15, 20, 25, 30, 40
Zeskant 2 x 4, 5, 6, 8
Zoals elke fabrikant van elektrisch gereedschap maakt Hikoki zijn accesoires niet zelf maar koopt het whitelabel in. Voor dit geld is https://www.amazon.de/-/e...ra+bit%2Caps%2C180&sr=8-3

altijd beter, sowieso. Mocht je even snel wat willen halen ben ik ook wel te spreken over de bitjes van Milwaukee (https://www.toolstation.nl/milwaukee-shockwave-bitset/p13542) al moet je die vaker vervangen. Maar bitjes zijn sowieso een verbruiksproduct.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Zelf wat minder goede ervaring met een kleine doppen / bit set van Bahco, meeste daarvan was prima, maar 1 van de 5 doppen had geen goede passing op het vierkant, wiebelde alle kanten op. YMMV, zeg maar.
Davidshadow13 schreef op woensdag 22 september 2021 @ 08:47:
Zoals elke fabrikant van elektrisch gereedschap maakt Hikoki zijn accesoires niet zelf maar koopt het whitelabel in. Voor dit geld is https://www.amazon.de/-/e...ra+bit%2Caps%2C180&sr=8-3

altijd beter, sowieso. Mocht je even snel wat willen halen ben ik ook wel te spreken over de bitjes van Milwaukee (https://www.toolstation.nl/milwaukee-shockwave-bitset/p13542) al moet je die vaker vervangen. Maar bitjes zijn sowieso een verbruiksproduct.
Voor dat geld is Wera inderdaad een betere keuze, daarvan weet je tenminste dat het goed spul is.

Van wat ik ervan gelezen heb moet je voor Milwaukee wel zorgen dat je de goede versie hebt, oudere versies schijnen tamelijk bagger te zijn.

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:59
@loewie1984 Nog steeds tevreden met de Hikoki? Ben je tegen iets aangelopen de afgelopen tijd? ;)

K to the KillaZ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loewie1984
  • Laatst online: 12:25

loewie1984

music addict! pizza monster!!

KillaZ schreef op woensdag 22 september 2021 @ 10:07:
@loewie1984 Nog steeds tevreden met de Hikoki? Ben je tegen iets aangelopen de afgelopen tijd? ;)
Lig even stil met de projecten maar ben tot dusver nog steeds tevreden. Ook niet echt ergens tegen aan gelopen moet ik zeggen.

[ Voor 8% gewijzigd door loewie1984 op 22-09-2021 12:20 ]

discogs

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Basfr schreef op zondag 19 september 2021 @ 22:04:
[...]

Hij is bij mij binnen. Meteen de LR7 besteld, levertijd is alleen 3 maanden…

• Jacub86
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-05 20:36
Toppe schreef op woensdag 22 september 2021 @ 13:27:
[...]

De mijne is helaas geannuleerd door Amazon met als reden 'we kunnen hem niet meer leveren' ondanks dat ik gisteren al een mail had dat hij verzonden was.

[ Voor 3% gewijzigd door Jacub86 op 22-09-2021 13:33 ]

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Jacub86 schreef op woensdag 22 september 2021 @ 13:32:
[...]

De mijne is helaas geannuleerd door Amazon met als reden 'we kunnen hem niet meer leveren' ondanks dat ik gisteren al een mail had dat hij verzonden was.
Hmmm, geen track en trace gehad?

Zie dat de prijs inderdaad weer naar €300 is. €133 met gratis ontvanger is ook wel heel goedkoop :+

• Jacub86
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-05 20:36
Toppe schreef op woensdag 22 september 2021 @ 13:40:
[...]

Hmmm, geen track en trace gehad?

Zie dat de prijs inderdaad weer naar €300 is. €133 met gratis ontvanger is ook wel heel goedkoop :+
Jawel, gewoon standaard verzendbevestiging gehad en ook een code. Maar als ik die opzoek is het alleen aangemeld maar niet ontvangen. Volgens helpdesk kunnen ze hem ook niet meer leveren (had ik gevraagd ipv geld terug)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• herofruit
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-07-2023
bebopper schreef op woensdag 22 september 2021 @ 08:23:
58 x lengte 25 mm:
2 x T27 TTX 10
TT 15, 20, 25, 30, 40
Zeskant 2 x 4, 5, 6, 8
Ik heb deze set van Wehra gekocht aan het begin van de verbouwing. Prettige samenstelling en kwalitatief gezien voor mij nooit meer iets anders dan Wehra. Zowel op de slagschroeverdraaier als voor rustiger schroefwerk is het perfect.

Bijkomend voordeel: is je bitje kapot dan kan je los nieuwe bestellen. Doosje is overigens ook top. :)

4800wp zuid - pvoutput.org

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 17:43

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als er Makita op staat is het ook elektrisch gereedschap toch? :P
Raarste elektrische vouwfiets ever :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Basfr
Toppe schreef op woensdag 22 september 2021 @ 13:27:
[...]

Top, hier ook zojuist bezorgd.
3 maanden kan ik wel wachten op de receiver.
Jacub86 schreef op woensdag 22 september 2021 @ 13:42:
[...]

Jawel, gewoon standaard verzendbevestiging gehad en ook een code. Maar als ik die opzoek is het alleen aangemeld maar niet ontvangen. Volgens helpdesk kunnen ze hem ook niet meer leveren (had ik gevraagd ipv geld terug)
Hij staat weer/nog op amazon.nl voor 133 :)
Wellicht opnieuw bestellen en hopen dat ie nu wel komt?
Pagina: 1 ... 62 ... 248 Laatste

Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen

Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).