"The desire to bring something into the world that didn't exist, is one of the most important human desires there is. We are inventors, and we are explorers." - Adam Savage
Tsjah ik denk niet dat je iets goedkoper vind en hetzelfde bied als de deko laser. Als je een fanatieke hobby klussers bent is zo’n deko een perfect apparaatRevellNL schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 19:00:
Ik ben op zoek naar een betaalbare, betrouwbare groene 360 laser. Ik heb hier een aantal maal de Deko laser van AliExpress voorbij zien komen, maar vraag me af of er ook ervaringen zijn met winkels (en merken) dichter bij huis.
:strip_exif()/f/image/vSdgy1CiNeDUo1fCiX5dqCDG.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/L4bgGY8MWUIPASg6RrJ8xg13.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 43% gewijzigd door barry86 op 11-09-2021 20:16 ]
Vertekend die foto zo of zit dat dakraam er scheef in/wijkt de laser af?barry86 schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 20:15:
[...]
Tsjah ik denk niet dat je iets goedkoper vind en hetzelfde bied als de deko laser. Als je een fanatieke hobby klussers bent is zo’n deko een perfect apparaat
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De foto vertekendWoody179 schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 20:49:
[...]
Vertekend die foto zo of zit dat dakraam er scheef in/wijkt de laser af?
Echte bessy? Dan heb je wel een leuk dealtje gescoord!Boudewijn schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 17:35:
Met het prijsalgoritme van amazon was dit wel een leuke deal. 29.50€ per klem
[Afbeelding]
ja niets dan bessey. En idd het zijn 60cm klemmen.DoeEensGek schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 21:47:
[...]
Echte bessy? Dan heb je wel een leuk dealtje gescoord!
Heb ook al wat accessoires liggen omdat ik 4x de 150cm versie heb. Handig
Maakt amper uit, als je 't mij vraagt. Zo'n ding kost ~€15, gaat meer dan lang genoeg mee als je 'm niet laat verstoppen, en als ie 't opgeeft (of verstopt raakt) koop je 'n nieuwe.brutus26 schreef op zondag 12 september 2021 @ 11:20:
Iemand nog een tip voor een goed pur pistool ? voor gebruik tijdens nieuwbouw woning
Heb er zelf 1 van Den Brave en 1 van Illbruck, doen allebei gewoon hun ding.
In mijn ervaring gaan ze allemaal uiteindelijk verstoppen of anderszins houden ze ermee op. Ze doen het allemaal hetzelfde en je krijgt er hetzelfde resultaat mee. Dus koop een goedkope, of beter koop er meteen twee. Dan kun je verder als de eerste ermee op houdt.
...
Mooie deal. Al een tijdje opzoek maar kom ze nooit voor die prijs tegenBoudewijn schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 17:35:
[Afbeelding]
Alles valt of staat met de precisie van zo'n laser, zeker bij een 360 waarbij de afstanden vaak iets groter worden.barry86 schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 20:15:
[...]
Tsjah ik denk niet dat je iets goedkoper vind en hetzelfde bied als de deko laser. Als je een fanatieke hobby klussers bent is zo’n deko een perfect apparaat
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De professionele blauwe bosch apparaten doen zo'n 0,2 tot 0,3mm/m.
Heb zelf een GCL 2-15 (vanaf 120 eur ongeveer, instapmodel bosch blauw), is geen 360 en de meerwaarde van een groene straal zie ik niet echt in, is me de meerprijs ook niet waard, zit echt een groot verschil tussen en de precisie is hetzelfde.
Voor thuis meer dan voldoende, 15 meter is al echt een eind.
Die zijn de combi's van bosch blauw:
https://www.bosch-profess...ombilasers-2542842-ocs-c/
En de lijnlasers (360):
https://www.bosch-profess.../lijnlasers-150139-ocs-c/
[ Voor 11% gewijzigd door Navi op 12-09-2021 14:11 ]
Ik heb die Deko vorige week bij Amazon besteld, daar hebben ze hem ook. Uitstekend apparaat, vandaag gebruikt in volle zonlicht in mijn kamer om vloer hoogten te zetten en werkt echt perfect. Bij Amazon is hij iets van 75 euro oid inclusief verzenden. Nog steeds een uitstekende prijs en volgende dag in huis.RevellNL schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 19:00:
Ik ben op zoek naar een betaalbare, betrouwbare groene 360 laser. Ik heb hier een aantal maal de Deko laser van AliExpress voorbij zien komen, maar vraag me af of er ook ervaringen zijn met winkels (en merken) dichter bij huis.
Andere vraag, ik denk erover mijn simpele Bosch groen haakse slijper (125) te vervangen door een Makita Accu model met afzuiger erop. Voor die bosch heb ik echter een hele set schijven, ook diamant. Van de Makita wil ik de DGA508 kopen, ook 125. Zijn de schijven uitwisselbaar?
[ Voor 17% gewijzigd door Okasha op 12-09-2021 15:37 ]
Ja, de schijven zijn uitwisselbaar. Let er op dat je met een haakse slijper nogal rap door de accu’s vreet, geen punt als je er meerdere hebt maar op 1 accu zou ik t niet doen, dan liever met een snoertje..Okasha schreef op zondag 12 september 2021 @ 15:33:
[...]
Ik heb die Deko vorige week bij Amazon besteld, daar hebben ze hem ook. Uitstekend apparaat, vandaag gebruikt in volle zonlicht in mijn kamer om vloer hoogten te zetten en werkt echt perfect. Bij Amazon is hij iets van 75 euro oid inclusief verzenden. Nog steeds een uitstekende prijs en volgende dag in huis.
Andere vraag, ik denk erover mijn simpele Bosch groen haakse slijper (125) te vervangen door een Makita Accu model met afzuiger erop. Voor die bosch heb ik echter een hele set schijven, ook diamant. Van de Makita wil ik de DGA508 kopen, ook 125. Zijn de schijven uitwisselbaar?
And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust
Dat dacht ik ook, dat groen amper meerwaarde zou hebben. Maar nu ik er een heb denk ik er heel anders over, groen is echt 10x beter zichtbaar.Navi schreef op zondag 12 september 2021 @ 14:04:
[...]
Alles valt of staat met de precisie van zo'n laser, zeker bij een 360 waarbij de afstanden vaak iets groter worden.
De professionele blauwe bosch apparaten doen zo'n 0,2 tot 0,3mm/m.
Heb zelf een GCL 2-15 (vanaf 120 eur ongeveer, instapmodel bosch blauw), is geen 360 en de meerwaarde van een groene straal zie ik niet echt in, is me de meerprijs ook niet waard, zit echt een groot verschil tussen en de precisie is hetzelfde.
Voor thuis meer dan voldoende, 15 meter is al echt een eind.
Die zijn de combi's van bosch blauw:
https://www.bosch-profess...ombilasers-2542842-ocs-c/
En de lijnlasers (360):
https://www.bosch-profess.../lijnlasers-150139-ocs-c/
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Hoe fix ik dat? Wil ook nog wel een paar can die :$vBoudewijn schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 17:35:
[Afbeelding]
tijd voor wat klusjes!
Wees wel kritisch over controledingen die door de fabrikant zelf worden meegeleverd, zie bijv. deze video van Technology Connections: YouTube: Our product works! You can prove it with this test we included for you!.barry86 schreef op zondag 12 september 2021 @ 19:45:
De deko levert trouwens een controle richtlijn mee waarop je op grote afstand de afwijking van je laser kan controleren. Daar stond ik wel van te kijken.
Wat voor mij het beste werkte was om purreiniger mee te bestellen en deze elke keer na het purren braaf te gebruiken. Mijn pistool ziet er na tientallen bussen pur nog steeds als nieuw uit.brutus26 schreef op zondag 12 september 2021 @ 11:20:
Iemand nog een tip voor een goed pur pistool ? voor gebruik tijdens nieuwbouw woning
Ondoenlijk is ook doenlijk, want onweer is ook weer. ~ H.F.V.M. Finkers
Regelmatig ff kijken. In 2020 hadden ze deze voor dezelfde prijs, en eerder deze week ook even. Ik wist dat en verveelde me donderdag toen ik op een terrasje zat. Even op amazon neuzen en bam. Gekocht.s0ulmaster schreef op zondag 12 september 2021 @ 19:55:
[...]
Hoe fix ik dat? Wil ook nog wel een paar can die :$v
Ik heb de 1500mm en accessoires ook, dat maakt het helemaal relaxed.
Wat ik persoonlijk wel praktisch vind is eentje met teflon coating. Kan je de opgedroogde pur veel makkelijker verwijderen. En kost niet per se meer. €15-20.brutus26 schreef op zondag 12 september 2021 @ 11:20:
Heb 4x 5AH accu, moet goed komen.Pixeltje schreef op zondag 12 september 2021 @ 16:09:
[...]
Ja, de schijven zijn uitwisselbaar. Let er op dat je met een haakse slijper nogal rap door de accu’s vreet, geen punt als je er meerdere hebt maar op 1 accu zou ik t niet doen, dan liever met een snoertje..
Heeft iemand hier ervaring met de stofkap op een haakse slijper? (196845-3 voor de DGA508)? Hoe effectief werkt dat? Ik keek net een filmpje en dat was wel echt netjes. Ik heb altijd erg veel hinder van het stof die dat ding gooit. Iemand ervaring wanneer je bijvoorbeeld tegel doorslijpt? Dat doe ik ook met de haakse slijper, pak hem dan gewoon van boven en onder zeg maar.
[ Voor 33% gewijzigd door Okasha op 13-09-2021 11:01 ]
Ik heb hem helaas twee keer gemist afgelopen week.Boudewijn schreef op zondag 12 september 2021 @ 23:21:
[...]
Regelmatig ff kijken. In 2020 hadden ze deze voor dezelfde prijs, en eerder deze week ook even. Ik wist dat en verveelde me donderdag toen ik op een terrasje zat. Even op amazon neuzen en bam. Gekocht.
Ik heb de 1500mm en accessoires ook, dat maakt het helemaal relaxed.
Nu naar alternatieven aan het kijken. Daar ben ik de Jet parallel klemmen tegen gekomen. Iemand ervaring ermee?
Ze lijken lastig te verkrijgen, maar bouwtechnisch erg gelijkend aan Bessey. Daarnaast hebben ze een mooie lock feature, die Bessey niet heeft. Lijkt me een mooi alternatief voor een setje parallel klemmen.
Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.
Ik vind zo'n stofkap persoonlijk wel fijn. Hier zie je vanaf 1.15 het verschil. Dit is wel een sleuvenzaag maar het principe is zeer gelijk aan elkaarOkasha schreef op maandag 13 september 2021 @ 07:55:
[...]
Heb 4x 5AH accu, moet goed komen.
Heeft iemand hier ervaring met de stofkap op een haakse slijper? (196845-3 voor de DGA508)? Hoe effectief werkt dat? Ik keek net een filmpje en dat was wel echt netjes. Ik heb altijd erg veel hinder van het stof die dat ding gooit. Iemand ervaring wanneer je bijvoorbeeld tegel doorslijpt? Dat doe ik ook met de haakse slijper, pak hem dan gewoon van boven en onder zeg maar.
Ik heb wel ervaring met een stofkap. Ik moest een dikke betonnen balk doorslijpen en heb als machine een Hikoki 230mm gebruikt met daarop een 3rd party stofkap (Airduster)Okasha schreef op maandag 13 september 2021 @ 07:55:
[...]
https://www.styrka.nl/stofafzuiging-voor-haakseslijper-298
Zonder de stofkap stond binnen een paar seconden slijpen de ruimte zo vol stof dat je letterlijk geen hand voor ogen zag, mét stofkap verminderde dat flink, maar alsnog kwam er flink wat stof af. Je stofkap sluit niet altijd naadloos aan op je werk wanneer je invalt in je werk of aan de rand zit. Er gaat dan zeker nog aardig wat stof langs, en de stofzuiger zuigt dat niet zomaar allemaal binnenboord. Ik moest helaas binnen werken (de betonnen balk was nou eenmaal al aanwezig en loshalen was het hele issue), maar een stofkap in combinatie met buiten kunnen werken maakt je leven nog wat plezieriger. Voor slijpen met gruis tot gevolg zou ik niet meer zonder willen, maar het resultaat is niet persé magisch steriel.
[ Voor 3% gewijzigd door phYzar op 13-09-2021 12:13 ]
Heb zelf een meer open stofkap dan die van Makita, maar die werkt heel goed met stof afvangen bij het doorslijpen van (beton)tegels (gebruikt voor het leggen van oprit / bestrating van zo'n 60 m2). Zo lang je maar een goede aansluiting hebt van het blad op de tegel. Het is niet 100% en bij van boven en dan van onder slijpen ga je bij de tweede snede toch nog aardig wat stof rond zien vliegen.Okasha schreef op maandag 13 september 2021 @ 07:55:
Maar nog altijd een stuk minder dan zonder stofafzuiging, en in ieder geval lag bij ons niet de hele voortuin onder het betonstof en geen grote stofwolken die drie tuinen verderop nog steeds zichtbaar is.
Ik vind de afzuigkap op een slijptol een aanrader, in ieder geval. Ben wel benieuwd hoe dat bevalt met een accu, voordeel lijkt me beperkt met een stofzuiger er aan, en in ieder geval de betontegels (6cm dik) kostten aardig wat moeite (met 230 mm).
Heb dezelfde stofkap, ook.phYzar schreef op maandag 13 september 2021 @ 12:12:
Ik heb wel ervaring met een stofkap. Ik moest een dikke betonnen balk doorslijpen en heb als machine een Hikoki 230mm gebruikt met daarop een 3rd party stofkap (Airduster)
https://www.styrka.nl/stofafzuiging-voor-haakseslijper-298
Zonder de stofkap stond binnen een paar seconden slijpen de ruimte zo vol stof dat je letterlijk geen hand voor ogen zag, mét stofkap verminderde dat flink, maar alsnog kwam er flink wat stof af. Je stofkap sluit niet altijd naadloos aan op je werk wanneer je invalt in je werk of aan de rand zit. Er gaat dan zeker nog aardig wat stof langs, en de stofzuiger zuigt dat niet zomaar allemaal binnenboord. Ik moest helaas binnen werken (de betonnen balk was nou eenmaal al aanwezig en loshalen was het hele issue), maar een stofkap in combinatie met buiten kunnen werken maakt je leven nog wat plezieriger. Voor slijpen met gruis tot gevolg zou ik niet meer zonder willen, maar het resultaat is niet persé magisch steriel.
:strip_exif()/f/image/mCT2arSjdXkNEaykrQ36kLMl.jpg?f=fotoalbum_medium)
Helemaal met je eens, het werkt een stuk beter dan zonder (ook buiten, dat stof trekt overal je kleren in en stofmasker is een must in dat geval). Maar helemaal stofvrij gaat je over het algemeen niet lukken. Die kap van Makita lijkt instelbare diepte te hebben, werkt misschien wel wat beter dan die simpele stofkap die wij hebben.
Heb daarom zelf een volgelaatsmasker er bij, houdt je longen schoon en kan meteen ook dubbelen als veiligheidsbril.
Ik begrijp uit de video op de website dat de afzuiging aan de voorkant moet zitten, heb jij hem verkeerdom gemonteerd?henkie196 schreef op maandag 13 september 2021 @ 13:02:
[...]
Heb dezelfde stofkap, ook.
[Afbeelding: slijptol met afzuiging]
Helemaal met je eens, het werkt een stuk beter dan zonder (ook buiten, dat stof trekt overal je kleren in en stofmasker is een must in dat geval). Maar helemaal stofvrij gaat je over het algemeen niet lukken. Die kap van Makita lijkt instelbare diepte te hebben, werkt misschien wel wat beter dan die simpele stofkap die wij hebben.
Heb daarom zelf een volgelaatsmasker er bij, houdt je longen schoon en kan meteen ook dubbelen als veiligheidsbril.
"The desire to bring something into the world that didn't exist, is one of the most important human desires there is. We are inventors, and we are explorers." - Adam Savage
De slijper ligt ook andersom als in het filmpje hèRevellNL schreef op maandag 13 september 2021 @ 13:37:
[...]
Ik begrijp uit de video op de website dat de afzuiging aan de voorkant moet zitten, heb jij hem verkeerdom gemonteerd?
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Ik denk het niet? Zoals @Orion84 zegt, ik heb de grip op m'n slijptol andersom zitten, maar ik heb de afzuigkap zodanig gezet dat de afzuigingsmond daar zit waar het blad uit het materiaal komt. Als ik het handvat aan de andere kant zou zetten, zou de afzuiging ook aan de voorkant zitten, zoals in dat filmpje. Op deze manier heb ik minder stof dat vrij komt, in ieder geval.RevellNL schreef op maandag 13 september 2021 @ 13:37:
Ik begrijp uit de video op de website dat de afzuiging aan de voorkant moet zitten, heb jij hem verkeerdom gemonteerd?
Eigenlijk nooit bij stilgestaan dat ik het handvat ook andersom zou kunnen monteren. Is dat meer standaard? Nooit op gelet hoe dat bij anderen is, eigenlijk.
[ Voor 24% gewijzigd door ThinkPad op 13-09-2021 15:06 ]
Ik heb de versie voor de 230 slijptol van makita en die pakt bizar veel stof, maarja je verlies natuurlijk nauwkeurigheid (je kan veel minder goed zien wat je aan het doen bent) voor het inzagen van een stuk muur ofzo zou ik eigenlijk niet meer anders willen. het pakt veel stof en je hebt geen geklieder met water.henkie196 schreef op maandag 13 september 2021 @ 13:02:
[...]
Heb dezelfde stofkap, ook.
[Afbeelding: slijptol met afzuiging]
de diepte instelling kan nog wel beter, die schiet bij mij wel eens los.

voor het zagen/slijpen van tegels oid zou ik eerder zoiets willen als jij hebt, misschien dus niet zoon hele slechte middenweg, ik kende het hele model niet
Voor zo'n type zou je een geleidingslatje ofzo kunnen gebruiken om het netjes op een lijntje af te kunnen slijpen. Maar dat is niet echt handig, en ik was ook blij dat ik het gewoon op het oog kon doen.twain4me schreef op maandag 13 september 2021 @ 14:23:
Ik heb de versie voor de 230 slijptol van makita en die pakt bizar veel stof, maarja je verlies natuurlijk nauwkeurigheid (je kan veel minder goed zien wat je aan het doen bent) voor het inzagen van een stuk muur ofzo zou ik eigenlijk niet meer anders willen. het pakt veel stof en je hebt geen geklieder met water.
[Afbeelding]
voor het zagen/slijpen van tegels oid zou ik eerder zoiets willen als jij hebt, misschien dus niet zoon hele slechte middenweg, ik kende het hele model niet
Ik had deze eigenlijk vooral gevonden omdat ik iets zocht dat ik op m'n slijptol kon gebruiken, maar dat niet meteen meer kostte dan m'n slijptol zelf (die afzuigkap van Bosch is sjiek, maar ook behoorlijk aan de prijs).
Dat werkt helaas niet bij de Makita 198440-5 Invalstofafzuigkap 230mm, omdat de schijf teveel kan bewegen ten opzichte van de behuizing. De schijf zoekt zijn eigen weg, wat op een 60cm tegel een verloop van ruim 5mm kan betekenen. Helaas niet constant, en soms naar links, soms naar rechts, en zelden (mooi) recht.henkie196 schreef op maandag 13 september 2021 @ 15:11:
[...]
Voor zo'n type zou je een geleidingslatje ofzo kunnen gebruiken om het netjes op een lijntje af te kunnen slijpen. Maar dat is niet echt handig, en ik was ook blij dat ik het gewoon op het oog kon doen.
Ik heb nu een haakse slijper met een vastzetschakelaar, die ik eigenlijk nooit vastzet. Vind dat ding levensgevaarlijk, dus zet niet vast. Ik overweeg nu een veiligheidsschakelaar (onderop bij de wijsvinger), maar heb daar geen ervaring mee. Mensen hier die een veiligheidsschakelaar gebruiken?
Duidelijke uitleg: https://hd-gereedschap.nl/haakse_slijpers_makita
[ Voor 9% gewijzigd door Okasha op 13-09-2021 16:30 ]
[ Voor 3% gewijzigd door bbbrumbrum op 13-09-2021 23:56 ]
Zeker bij accu-slijpers, die dingen rennen zo weg als je niet goed oplet.
Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.
En tot nu toe geen spijt van gehad, werkt gewoon makelijk (zeker bij goedkope slijpers waar ik in het verleden mee gewerkt heb kost de vastzet schakelaar vaak wel wat kracht en dit werkt veel lekkerder)
Deze heb ik ook en is echt ideaal voor sleuven maken in muren.twain4me schreef op maandag 13 september 2021 @ 14:23:
[...]
Ik heb de versie voor de 230 slijptol van makita en die pakt bizar veel stof, maarja je verlies natuurlijk nauwkeurigheid (je kan veel minder goed zien wat je aan het doen bent) voor het inzagen van een stuk muur ofzo zou ik eigenlijk niet meer anders willen. het pakt veel stof en je hebt geen geklieder met water.
[Afbeelding]
Zelf schroef ik daarvoor altijd een latje op de muur om langs te gaan voor een rechte sleuf.
voor een tegel zal je denk ik toch een diy geleider moeten maken.
Overigens herken ik het losschieten van de diepte instelling totaal niet.
Ik benoem het ook eigenlijk verkeerd, ik bedoel het ding om de kap mee vast te zetten. ( het kleine zwarte ding) niet de aluminiumkleurige diepte instelling, die werkt idd prima.jichem schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 10:00:
[...]
Overigens herken ik het losschieten van de diepte instelling totaal niet.
Twee handen nodig om hem bedienen, je moet hem schuiven en drukken namelijk.
Was op dat moment helaas weinig fatsoenlijk spul voorradig. Had er plotseling eentje nodig omdat mijn oude slijper de schijf niet meer los wou laten. Maar wellicht dat ik deze nog eens weg doe.
[ Voor 35% gewijzigd door MikeyMan op 14-09-2021 10:21 ]
Product is (en ziet) er verder nieuw uit. Maar zou er iets mis kunnen zijn met de accu dat deze al leeg is? Te lang in het schap gelegen? En wat is de praktische impact op de levensduur bij lege opslag?
Ik heb laatst ook via een outletshop van gereedschappelijk een accu gekocht van Bosch die wat schade had en leeg werd geleverd. De accu heb ik vervolgens opgeladen en hij doet het nog steeds prima.Zwartoog schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 11:02:
Vraag: ik heb een (nieuwe) accuboormachine (Makita) gekocht, maar de bijgeleverde Li-Ion accu was leeg. Nou heb ik altijd begrepen dat een lege accu bewaren niet goed is voor de levensduur, en nagenoeg alle producten met een accu die ik de afgelopen 10 jaar heb gekocht waren 50-70% vol bij levering.
Product is (en ziet) er verder nieuw uit. Maar zou er iets mis kunnen zijn met de accu dat deze al leeg is? Te lang in het schap gelegen? En wat is de praktische impact op de levensduur bij lege opslag?
Li-on accu's kunnen in verhouding veel meer hebben dan hun voorgangers, een keer diep ontladen zal niet zo'n mega probleem vormen (mist het niet tevaak gebeurt of voor een te lange periode gebeurt).
Mijn advies; de accu opladen en kijken of hij daarna werkt.
Als accu's via het vliegtuig vervoerd worden mogen ze sinds een paar jaar maximaal tot 30% geladen zijn. Om die reden leveren veel accucelfabrikanten hun cellen standaard met die lading en kan een nieuwe accu dus (bijna) leeg zijn, zeker als hij al even op de plank ligt. Als de accu wel gewoon oplaad en na het opladen z'n lading vasthoudt zou ik me geen zorgen maken.Zwartoog schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 11:02:
Vraag: ik heb een (nieuwe) accuboormachine (Makita) gekocht, maar de bijgeleverde Li-Ion accu was leeg. Nou heb ik altijd begrepen dat een lege accu bewaren niet goed is voor de levensduur, en nagenoeg alle producten met een accu die ik de afgelopen 10 jaar heb gekocht waren 50-70% vol bij levering.
Natuurlijk hoef je niet de één feature te kiezen, de wat luxere machines hebben gewoon een heel scala aan veiligheidsfeatures die niet in de weg zitten als je ze niet gebruikt. Kost misschien een paar tientjes meer bij aanschaf maar kan je een hoop leed besparen.
Dus neem gewoon een machine met een mechanische koppeling, soft start, inschakelbeveiliging, makkelijk verstelbare beschermkap, en als het even kan motorrem (vooral voor grotere diameters), variabel toerental (soms is langzamer beter).
Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.
De DGA508 lijkt wat veiligheid betreft goed te zitten: Overbelastbeveiliging, Electronische rem, Veiligheidsschakelaar, Active feedback sensing
Het grote nadeel van de DGA517 (variable toerental) is trouwens dat (volgens Makita.nl) de stofkap die ik graag wil, daar weer niet op te lijken passen..
.
[ Voor 15% gewijzigd door Okasha op 14-09-2021 13:51 ]
Ik neem aan dat je de Makita 196845-3 125mm Invalstofafzuigkap bedoelt:Okasha schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 13:47:
Ja eens, veiligheid met haakse slijper is gewoon belangrijk door hoge toeren en kwetsbaarheid van de schijfjes. Daarom wil ik mij Bosch ook vervangen (en omdat hij een kabel heeft). Maar de Bosch, als je klaar bent draait echt nog seconden door wanneer je klaar bent.
De DGA508 lijkt wat veiligheid betreft goed te zitten: Overbelastbeveiliging, Electronische rem, Veiligheidsschakelaar, Active feedback sensing
Het grote nadeel van de DGA517 (variable toerental) is trouwens dat (volgens Makita.nl) de stofkap die ik graag wil, daar weer niet op te lijken passen..
.

Ik zie niet in waarom die niet zou passen. De DGA508 en DGA517 zijn vrijwel identiek, zowel fysiek, als wat betreft opties. Alleen onderaan bij de accu aansluiting wijken ze af (waarschijnlijk om de toeren regeling in te passen). Daarnaast staat bij de afzuigkap het volgende:
Ik heb vaker gezien dat accessories die universeel lijken niet op een nieuwer model zouden passen. Terwijl in de praktijk het primaperfect past. De bovenstaande tekst lijkt me dan ook waardevoller dan het niet vermelden onder "Accessoires / past op"Afzuigkap is geschikt voor al onze actuele (productiedatum 2010 of later) 125 mm haakse slijpers, met als advies een >1000 Watt slijper om deze intensieve bewerking aan te kunnen.
Ik zou iig voor de DGA517Z gaan, aangezien die flink goedkoper is dan de DGA508Z
Ja die bedoel ik! Die omschrijving had ik gemist, dus dat gaat geworden passen. Ik had inderdaad alleen bij de 517 pagina op Makita.nl gekeken. De 517 is gek genoeg goedkoper dan de 508 bij HD-tools.nlNivado schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 15:41:
[...]
Ik neem aan dat je de Makita 196845-3 125mm Invalstofafzuigkap bedoelt:
[Afbeelding]
Ik zie niet in waarom die niet zou passen. De DGA508 en DGA517 zijn vrijwel identiek, zowel fysiek, als wat betreft opties. Alleen onderaan bij de accu aansluiting wijken ze af (waarschijnlijk om de toeren regeling in te passen). Daarnaast staat bij de afzuigkap het volgende:
[...]
Ik heb vaker gezien dat accessories die universeel lijken niet op een nieuwer model zouden passen. Terwijl in de praktijk het primaperfect past. De bovenstaande tekst lijkt me dan ook waardevoller dan het niet vermelden onder "Accessoires / past op"
Ik zou iig voor de DGA517Z gaan, aangezien die flink goedkoper is dan de DGA508Z
Bij o.a. Passiontec en gereedschapcentrum is hij nog goedkoper, en als je hem zonder koffer neemt, is hij nog eens maximaal ca. 35,- goedkoper. Succes.Okasha schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 15:59:
[...]
Ja die bedoel ik! Die omschrijving had ik gemist, dus dat gaat geworden passen. Ik had inderdaad alleen bij de 517 pagina op Makita.nl gekeken. De 517 is gek genoeg goedkoper dan de 508 bij HD-tools.nl
[ Voor 30% gewijzigd door Nivado op 14-09-2021 16:10 ]
Als je water met een broes tegen het blad spuit dan scheelt dat enorm veel stof.
En met een mist nozzle vang je praktisch al het stof af.
Ook helpt het om de betonbanden/tegels die je wilt zagen te doorweken met water.
Natuurlijk wel uitkijken dat je niet de motor van water voorziet.
[ Voor 10% gewijzigd door FRANQ op 14-09-2021 16:22 ]
Knipex vs Wiha, welke is in dit geval beter?
https://www.gereedschappr...sleuteltang-van-wiha.html
https://www.gereedschappr...n-gereedschap-250-mm.html
Voor dat geld kun je hem ook vakkundig laten installerenBeun schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 19:54:
Ik ga binnenkort een vaatwasser installeren en ben nu op zoek naar een goede sleuteltang.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Dat is waar maar ik vind het leuk om zelf te doen. Plus ik heb weer een goed excuus voor een mooi stukje gereedschapThe Eagle schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 20:07:
[...]
Voor dat geld kun je hem ook vakkundig laten installeren
Een vaatwasser sluit je op een wasmachinekraan aan, daar heb je geen sleuteltang voor nodig.Beun schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 19:54:
Ik ga binnenkort een vaatwasser installeren en ben nu op zoek naar een goede sleuteltang.
Neem aan dat je de sleuteltang wilt gebruiken om de wasmachinekraan te monteren? Tape om de draad heen en dan met de hand de kraan aandraaien tot hij niet verder wil (en dan niet te ver draaien en terugdraaien, anders heb je een waterballet...). Wasmachineslang draai je ook met de hand vast aan de kraan.
Sorry, je mag van mij alles kopen wat je wilt, het zijn jouw centen... maar in dit geval heb je het gewoon simpelweg niet nodig.
Ik had het wellicht duidelijker moeten uitleggen. De aansluiting zit er nog niet. Ik heb hier een combikraan liggen en die moet ik in plaats van de huidige aansluiting monteren.Den_S85 schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 20:16:
[...]
Een vaatwasser sluit je op een wasmachinekraan aan, daar heb je geen sleuteltang voor nodig.
Neem aan dat je de sleuteltang wilt gebruiken om de wasmachinekraan te monteren? Tape om de draad heen en dan met de hand de kraan aandraaien tot hij niet verder wil (en dan niet te ver draaien en terugdraaien, anders heb je een waterballet...). Wasmachineslang draai je ook met de hand vast aan de kraan.
Sorry, je mag van mij alles kopen wat je wilt, het zijn jouw centen... maar in dit geval heb je het gewoon simpelweg niet nodig.
:strip_exif()/f/image/HBF0GeVpFAe9nS7BUJ8Rc6jg.jpg?f=fotoalbum_large)
Als ik zie hoe de leiding op die kraan is aangesloten gaat je dat niet lukken zonder de achterkant uit je kastje te slopen.Beun schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 20:24:
[...]
Ik had het wellicht duidelijker moeten uitleggen. De aansluiting zit er nog niet. Ik heb hier een combikraan liggen en die moet ik in plaats van de huidige aansluiting monteren.
[Afbeelding]
Ik denk dat ik zelf gewoon een T stuk op de kraan zou zetten, stuk makkelijker
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Zou je hier meer uitleg over kunnen geven? Wellicht een afbeelding oid. Mij werd eerder een combikraan aangeraden dus die heb ik maar gekochtThe Eagle schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 20:31:
[...]
Als ik zie hoe de leiding op die kraan is aangesloten gaat je dat niet lukken zonder de achterkant uit je kastje te slopen.
Ik denk dat ik zelf gewoon een T stuk op de kraan zou zetten, stuk makkelijker
Anoniem: 70904
Als je verder geen verstelbare sleutel, of nog beter een setje steeksleutels in huis hebt, dan zou ik voor de Knipex gaan. Maar dan als nog erbij minstens één Baco 90serie o.i.d. want een tweede sleutel om je werkstuk vast te houden ontbreekt dan nog.Beun schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 20:24:
[...]
Ik had het wellicht duidelijker moeten uitleggen. De aansluiting zit er nog niet. Ik heb hier een combikraan liggen en die moet ik in plaats van de huidige aansluiting monteren.
[Afbeelding]
En koop dan gelijk een decoupeerzaag, want die achterwand zal er uit moeten
Weer een klusjes waar een multitool het beter doetAnoniem: 70904 schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 20:34:
[...]
Als je verder geen verstelbare sleutel, of nog beter een setje steeksleutels in huis hebt, dan zou ik voor de Knipex gaan. Maar dan als nog erbij minstens één Baco 90serie o.i.d. want een tweede sleutel om je werkstuk vast te houden ontbreekt dan nog.![]()
Decoupeerzaag heb ik gelukkig al haha. Bedankt voor de tip met betrekking tot de tangen.Anoniem: 70904 schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 20:34:
[...]
Als je verder geen verstelbare sleutel, of nog beter een setje steeksleutels in huis hebt, dan zou ik voor de Knipex gaan. Maar dan als nog erbij minstens één Baco 90serie o.i.d. want een tweede sleutel om je werkstuk vast te houden ontbreekt dan nog.![]()
Zou een goede motivatie voor de aankoop van een multitool kunnen zijn.Okasha schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 20:37:
[...]
Weer een klusjes waar we multitool het beter doet
Het is wel een boardplaatje, daar pis je met een schrobzaagje ook zo doorheen.
Persoonlijk had ik het achterschot er in zijn geheel er uitgehaald. Leiding door gekapt, een T- er tussen gesoldeerde met mooi bochtje, en een nieuwe muurplaat.
Woon je toevallig in de buurt van Arnhem? 😜Anoniem: 70904 schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 20:46:
[...]
Zou een goede motivatie voor de aankoop van een multitool kunnen zijn.
Het is wel een boardplaatje, daar pis je met een schrobzaagje ook zo doorheen.
Persoonlijk had ik het achterschot er in zijn geheel er uitgehaald. Leiding door gekapt, een T- er tussen gesoldeerde met mooi bochtje, en een nieuwe muurplaat.
Met zo'n username mag je toch wel verwachten dat je het zelf kanBeun schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 20:49:
[...]
Woon je toevallig in de buurt van Arnhem? 😜
Ik wilde net zeggen..... samen met de buurman is dit klusje zo geklaard.Anoniem: 70904 schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 20:53:
[...]
Met zo'n username mag je toch wel verwachten dat je het zelf kan
Touché, ik ga maar eens een fatsoenlijke tang bestellen en ik zal de progressie hier posten.Anoniem: 70904 schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 20:53:
[...]
Met zo'n username mag je toch wel verwachten dat je het zelf kan
https://www.gamma.nl/asso...d-3-4-x3-4-x3-4/p/B309557Beun schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 20:33:
[...]
Zou je hier meer uitleg over kunnen geven? Wellicht een afbeelding oid. Mij werd eerder een combikraan aangeraden dus die heb ik maar gekocht
Ik zou er zo'n ding in draaien:Beun schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 20:33:
[...]
Zou je hier meer uitleg over kunnen geven? Wellicht een afbeelding oid. Mij werd eerder een combikraan aangeraden dus die heb ik maar gekocht
Klik
En dan een wasmachine kraan en je andere kraan hergebruiken. Met een beetje geluk heb je niet eens een tang nodig. Als ze het niet ongelofelijk vast gehengst hebben. En anders met een baco wel los te halen.
Is inderdaad de simpelste manier om niet de achterwand er ook uit te hoeven te slopen.g00gle schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 22:24:
Ik zou er zo'n ding in draaien:
Klik
En dan een wasmachine kraan en je andere kraan hergebruiken. Met een beetje geluk heb je niet eens een tang nodig. Als ze het niet ongelofelijk vast gehengst hebben. En anders met een baco wel los te halen.
Die flex leidingen hebben bij mij allemaal zo'n rubber er in zitten, en als ik die handvast vast zette, dan spoot het water er aan alle kanten langs. Ik pak daarom altijd de steeksleutel er bij. Maatje 19 over het algemeen, bij een 3/8" aansluiting. Niet heel hard aandraaien, maar gewoon om het goed sluitend te krijgen.
Sleuteltang is ook mogelijk, of een bahco, maar als je een passende steeksleutel hebt is dat over het algemeen het makkelijkst. Of een waterpomptang, maar die moet je niet gebruiken op verchroomde delen, anders ben je je chroom zo kwijt.
[ Voor 3% gewijzigd door henkie196 op 15-09-2021 07:39 ]
Elke reden om een sleuteltang te kopen is een goede reden in mijn ogen. Echter vind ik € 70,- echt te veel geld voor een tool van ca. € 45,-. Ik heb zelf een zwarte en die is nog goedkoper.Beun schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 19:54:
Wat betreft merk maakt het niet zoveel uit. Ze zullen allebei goed zijn, en gaan een leven lang mee voor een DHZ-er. Het is echt persoonlijke voorkeur wat betreft kleuren, handvatten en overige merken in je kist etc.
Voor het splitsen van je water leiding ga ik met @g00gle en @henkie196 mee, ik zou ook zo'n y-stuk in de muurplaat draaien.
Ze waren er dus vanochtend vroeg weer hoorde ik net... Wellicht nog een keer binnenkort?s0ulmaster schreef op zondag 12 september 2021 @ 19:55:
[...]
Hoe fix ik dat? Wil ook nog wel een paar can die :$v
Ja ik las bet ook al op het woodworking forum...weer net te laat.Boudewijn schreef op woensdag 15 september 2021 @ 09:44:
[...]
Ze waren er dus vanochtend vroeg weer hoorde ik net... Wellicht nog een keer binnenkort?
tijd voor wat klusjes!
Voor een vaatwasser zonder het kraantje e.d. heb je alleen je vingers nodig. Maar ik ben zeer tevreden over de knipex. Had ik veel eerder moeten kopen. Mocht je ook ander sanitair, kranen en/of andere kwetsbare dingen moeten aandraaien, knipex verkoopt deze opzetstukjes voor de sleutel- en waterpomptangen voor het schadevrij monteren van sanitair, ideaal.Beun schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 19:54:
All-electric.
RonJ schreef op woensdag 15 september 2021 @ 15:20:
[...]
Voor een vaatwasser zonder het kraantje e.d. heb je alleen je vingers nodig. Maar ik ben zeer tevreden over de knipex. Had ik veel eerder moeten kopen. Mocht je ook ander sanitair, kranen en/of andere kwetsbare dingen moeten aandraaien, knipex verkoopt deze opzetstukjes voor de sleutel- en waterpomptangen voor het schadevrij monteren van sanitair, ideaal.

*insert signature here
Duidelijk Maffell roodTjark schreef op woensdag 15 september 2021 @ 16:39:
[...]
10 euro voor 2 rubbertjes... ik heb gechecked, maar ze waren niet eens Festool groen...
Daar heb je gewoon microvezeldoekjes voor.RonJ schreef op woensdag 15 september 2021 @ 15:20:
[...]
Voor een vaatwasser zonder het kraantje e.d. heb je alleen je vingers nodig. Maar ik ben zeer tevreden over de knipex. Had ik veel eerder moeten kopen. Mocht je ook ander sanitair, kranen en/of andere kwetsbare dingen moeten aandraaien, knipex verkoopt deze opzetstukjes voor de sleutel- en waterpomptangen voor het schadevrij monteren van sanitair, ideaal.
Past op elke tang en, zijn nog in allerlei kleuren verkrijgbaar.
Het zijn 3 setjes nog steeds niet goedkoop maar al een stuk redelijker. Als ik zo een tang zou hebben zou ik er wel voor gaan handig om dingen netjes te houdenTjark schreef op woensdag 15 september 2021 @ 16:39:
[...]
10 euro voor 2 rubbertjes... ik heb gechecked, maar ze waren niet eens Festool groen...
Er zit drie paar in de verpakking.Tjark schreef op woensdag 15 september 2021 @ 16:39:
[...]
Een kapot rubbertje is nog duurderArloid schreef op woensdag 15 september 2021 @ 18:36:
[...]
Per stuk zijn ze dan nog best duur voor een rubbertje.

Onze oude 12volt Black&Decker was al jaren op sterven na dood en uiteindelijk heeft ie de geest gegeven.
Tiijd voor een nieuwe en dus maar eens bij Makita gekeken.
De DCL181FZ met snellader DC18RC en een Yanec BL1840 vervangingsaccu.
:strip_exif()/f/image/LKyIYiK83IUt9GGFmLkq6fOK.jpg?f=fotoalbum_large)
Mooi meteen dus ingestapt bij Makita om zodoende machines die aan vervanging toe zijn eventueel als losse body aan te schaffen voor bijv een decoupeer of kleine recipro (spul dat ik niet vaak nodig heb).
Mijn 14,4volt ouwe trouwe panasonic accutol uit 2007 zal bij de eerstvolgende accu actie worden vervangen door een mooie DDF48X, welke precies ben ik nog niet over uit
In elk geval blij met de DCL, zo'n ding is gewoon echt handig voor ff snel tijdens het klussen, op de huishoudtrap voor bovenop de kledingkasten, de trappen doen zonder een hele stofzuiger incl. slang mee te slepenof even door de auto heen vanwege zand en hondenharen.
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
Ik ben benieuwd wat je van de DCL181 gaat vinden. Ik heb ooit een DCL180 gehad, en die viel een beetje tegen qua zuigkracht. We gebruikten 'm desalniettemin wel bijna dagelijks.Fraggert schreef op woensdag 15 september 2021 @ 21:54:
De kruimeldief is dood, lang leve de kruimeldief![]()
![]()
Onze oude 12volt Black&Decker was al jaren op sterven na dood en uiteindelijk heeft ie de geest gegeven.
Tiijd voor een nieuwe en dus maar eens bij Makita gekeken.
De DCL181FZ met snellader DC18RC en een Yanec BL1840 vervangingsaccu.
[Afbeelding]
Mooi meteen dus ingestapt bij Makita om zodoende machines die aan vervanging toe zijn eventueel als losse body aan te schaffen voor bijv een decoupeer of kleine recipro (spul dat ik niet vaak nodig heb).
Mijn 14,4volt ouwe trouwe panasonic accutol uit 2007 zal bij de eerstvolgende accu actie worden vervangen door een mooie DDF48X, welke precies ben ik nog niet over uit![]()
In elk geval blij met de DCL, zo'n ding is gewoon echt handig voor ff snel tijdens hrt klussen, op de huishoudtrap voor de bovenop de kledingkasten of efen door de auto heen vanwege zand en hondenharen.
Ook daarom overweeg ik een DCL181 aan te schaffen, ze zijn ideaal om je accu's een beetje "in gebruik" te houden.
[ Voor 100% gewijzigd door MyBearTibbers op 16-09-2021 00:35 ]
Als je hem veel gebruikt kun je ook kijken naar een DCL281. Deze is iets duurder maar is wel vele malen beter dan de DCL180 of de DCL181. Bovendien gebruikt deze een capsule in plaats van stofzakken. Je kunt de capsule dan gewoon leeggooien ipv steeds een zak vervangen.MJV schreef op woensdag 15 september 2021 @ 22:18:
[...]
Ik ben benieuwd wat je van de DCL181 gaat vinden. Ik heb ooit een DCL180 gehad, en die viel een beetje tegen qua zuigkracht. We gebruikten 'm desalniettemin wel bijna dagelijks.
Ook daarom overweeg ik een DCL181 aan te schaffen, ze zijn ideaal om je accu's een beetje "in gebruik" te houden.
Wil je het echt goed doen? Dan zou ik ook een cycloon voorafscheider kopen. Dit ding filtert er al de grote zooi uit voordat het in je machine gaat. Hierdoor hoef je minder vaak je capsule of zak te legen en behoud je meer zuigkracht.
Ook is het handig om lego op te ruimen zonder steeds te hoeven bukken
Ik had meer verwacht van een kruimeldief op 18V gereedschapaccu. De huishoud AEG op 18V doet het hier beter.
Mocht een ander nog een afweging willen maken: kijk dan zeker naar het luxere model, zoals hierboven genoemd. De 181 gaat tegenvallen
- 254/260 mm zaagblad
- Accuraat en betrouwbaar herhaalde zaagsneden kunnen maken
- Hoge plinten rechtop verstek kunnen zagen.
- Capaciteit voor brede vloerdelen, liefst tot ~28/30 cm.
HD4Life @ Full-HD
Check gotools op youtube. Die hebben afgelopen maanden een paar grote afkorters getest, daar zat ook een non-festool bij die erg goed is
Ah dan gaat het allemaal wel oplopen.... ik heb niet zo lang geleden een Philips steelstofzuiger op accu gekocht, en vroeg me af waar dat prijsverschil in zit. Maar die heeft idd een soort voorafscheider, accu erin en cycloon techniek. Als je dat soort dingen toevoegt aan bijv de 281 is het prijsverschil al een stuk kleiner.DBBMAX schreef op donderdag 16 september 2021 @ 08:23:
[...]
Als je hem veel gebruikt kun je ook kijken naar een DCL281. Deze is iets duurder maar is wel vele malen beter dan de DCL180 of de DCL181. Bovendien gebruikt deze een capsule in plaats van stofzakken. Je kunt de capsule dan gewoon leeggooien ipv steeds een zak vervangen.
Wil je het echt goed doen? Dan zou ik ook een cycloon voorafscheider kopen. Dit ding filtert er al de grote zooi uit voordat het in je machine gaat. Hierdoor hoef je minder vaak je capsule of zak te legen en behoud je meer zuigkracht.
Ook is het handig om lego op te ruimen zonder steeds te hoeven bukken
Een Makita LS0815FL doet met 216mm ook gewoon 30.5 cm. Wel dus door meer gebruik te maken van telescoop dan zaagblad.
Ik heb er geen verstand van (net een dewalt DWS774 gekocht en zo blij als een kind) maar ik zou zo 123 niet het voordeel weten van een groter blad.
CISSP! Drop your encryption keys!
Om hoge plinten rechtop te kunnen zagen. Om zeg 12 cm in de hoogte tegen de aanslag te kunnen zagen kom je niet weg met een 216mm blad want dan zit je tegen de as aan. Vandaar dat je dan minimaal 260mm nodig hebt. De Kapex heeft dan nog een speciale functie dat je hem vast kan zetten en alleen het blad achter de as gebruikt waardoor je nog hoger kan zagen.laurens0619 schreef op donderdag 16 september 2021 @ 09:09:
@Davidshadow13 Is er een specifieke reden waarom je een groter zaagblad wilt?
Een Makita LS0815FL doet met 216mm ook gewoon 30.5 cm. Wel dus door meer gebruik te maken van telescoop dan zaagblad.
Ik heb er geen verstand van (net een dewalt DWS774 gekocht en zo blij als een kind) maar ik zou zo 123 niet het voordeel weten van een groter blad.
HD4Life @ Full-HD
als je toch voor gifgroen gaat, neem de aanslagen mee. Die zijn berehandig met hun stops en afstandsschaal. Zoals wel vaker bij festool malen de accessoires de meerwaarde van de zaag veel groter.Davidshadow13 schreef op donderdag 16 september 2021 @ 08:56:
Zijn er nog mensen met de ultieme tip voor een afkortzaag? Ik ben al twee jaar aan het kijken voor een vervanger van mijn 216mm Einhell maar er lijkt maar niks echt nieuws uit te komen? Op zich zagen gaat prima maar hij is zo zwaar gebruikt de afgelopen 4-5 jaar dat hij echt niet meer accuraat is. Ik moet binnenkort in 2 á 3 huizen plinten, vloeren en afwerking gaan doen voor de familie en vrienden en wil gewoon dat het in één keer netjes gaat. Wat wensen / eisen:Ik kom er eigenlijk steeds weer op uit dat ik dan niets anders dan een Kapex KS120 kan kopen met dit lijstje eisen. En hoeveel ik het al steeds meer aan het goedpraten ben voor mijzelf vind ik ~1300 euro toch wel veel geld.
- 254/260 mm zaagblad
Hebben mensen ervaring met goede adresjes voor een 2e hands Kapex? De KS120 is al een tijdje op de markt en idealiter koop ik een net model dat hobbymatig gebruikt is voor 600-700 euro. Of is er nog een andere zaag die ik gemist heb rond dat bedrag waar ik zeker naar moet kijken?
Ik was laatst ergens iets aan het zagen en miste mijn kapex. Niet zozeer de mooie kleur, het fijne geluid en de zaagprestaties maar met name die handige aanslagen
[ Voor 5% gewijzigd door Boudewijn op 16-09-2021 10:00 ]
Ben daarom aan het kijken naar vervanging en wil nu gelijk ook van mijn allegaartje en 'tools met snoeren' af. Dus ik zal moeten gaan kiezen voor een merk (om accu's over de verschillende tools heen uit te kunnen wisselen).
Nu heb ik op mijn lijstje staan:
- schroef/klopboor
- combihamer
- haakse slijper
- multitool
- heggeschaar (eventueel op steel, ben ik nog niet uit)
- grastrimmer
En dan eventueel nog een slagschroevendraaier.
Ben vooral aan het kijken naar Makita of Dewalt.
Nu kwam ik bij toolstation de DeWALT DCK654P3T-QW combopack tegen:
• 18V - 5,0Ah Li-Ion.
• 3 accu's & XR multilader.
• DCD796 18V koolborstelloze schroef-/klopboor machine.
• DCF887 18V koolborstelloze slagschroevendraaier.
• DCH273 18V koolborstelloze SDS+ Combihamer machine
• DCG412 18V haakse slijpmachine
• DCS391 18V cirkelzaag machine
• DCS355 18V koolborstelloze multitool.
• Als set in 3 TSTAK koffers met TSTAK wagen.
Lijkt me een mooie set waarin veel zit van wat ik nodig heb (+ een cirkelzaag waar ik vast nog wel een keer gebruik van zal maken). Alle apparaten koolborsteloos en inclusief 3 accus, een lader en mooie opbergkoffers. Na cashback komt de set uit op 1049 euro.
Hierbij zou ik dan bij Toolnation de DCMST561N-XJ Accugrastrimmer en de DCMHT563N-XJ Accu Heggenschaar of de DCMPH566N-XJ Accu Heggenschaar op steel kunnen nemen. Alle versies zonder accu want daar heb ik er dan al drie van (scheelt per apparaat toch weer ~90 euro).
Ben ik in totaal ~ 1380 euro kwijt.
Zijn er mensen met postieve of negatieve ervaringen met 1 of meer van deze apparaten of eventueel de XR accu tools van Dewalt in het algemeen?
=====================
Alternatief zou kunnen zijn de volgende combinatie van Makita:
Makita DLX6038T combopack 18V
• DDF482 18V koolborstelloze schroefboormachine.
• DTD153 18V koolborstelloze slagschroevendraaier.
• DHR202 18V koolborstelloze combihamer machine.
• DJR186 18V koolborstelloze reciprozaag machine.
• DSS610 18V koolborstelloze cirkelzaag machine.
• DTM51 18V multitoolmachine.
• 3x 18V - 5,0Ah Li-Ion en snellader.
• Als set in tas.
Gecombineerd met:
DUH651Z 2 x 18V Accu Heggenschaar 65cm (in vergelijking met Dewalt meer power volgens mij, met de 2x18V uitvoering en ook 65cm ipv 55cm)
DUR192LZ Accu Trimmer 18V D-greep
Allemaal Makita LXT platform accus.
Ik mis dan wel mijn haakse slijper nog (en een reciprozaag erbij, nog nooit nodig gehad, maar wie weet).
Ben ik in totaal ~1550 euro kwijt.
[ Voor 19% gewijzigd door bebopper op 16-09-2021 09:50 ]
Kijk weer wat geleerd en klinkt logischDavidshadow13 schreef op donderdag 16 september 2021 @ 09:14:
[...]
Om hoge plinten rechtop te kunnen zagen. Om zeg 12 cm in de hoogte tegen de aanslag te kunnen zagen kom je niet weg met een 216mm blad want dan zit je tegen de as aan. Vandaar dat je dan minimaal 260mm nodig hebt. De Kapex heeft dan nog een speciale functie dat je hem vast kan zetten en alleen het blad achter de as gebruikt waardoor je nog hoger kan zagen.
Weet je niet wat je minimaal in centimers nodig hebt? Misschien helpt dat om een wat goedkoper model te vinden.
CISSP! Drop your encryption keys!
Ik denk dat je die KS120 nooit gaat krijgen voor 700 euro. De Kapex modellen zijn behoorlijk waardevast.Davidshadow13 schreef op donderdag 16 september 2021 @ 08:56:
Zijn er nog mensen met de ultieme tip voor een afkortzaag? Ik ben al twee jaar aan het kijken voor een vervanger van mijn 216mm Einhell maar er lijkt maar niks echt nieuws uit te komen? Op zich zagen gaat prima maar hij is zo zwaar gebruikt de afgelopen 4-5 jaar dat hij echt niet meer accuraat is. Ik moet binnenkort in 2 á 3 huizen plinten, vloeren en afwerking gaan doen voor de familie en vrienden en wil gewoon dat het in één keer netjes gaat. Wat wensen / eisen:Ik kom er eigenlijk steeds weer op uit dat ik dan niets anders dan een Kapex KS120 kan kopen met dit lijstje eisen. En hoeveel ik het al steeds meer aan het goedpraten ben voor mijzelf vind ik ~1300 euro toch wel veel geld.
- 254/260 mm zaagblad
Hebben mensen ervaring met goede adresjes voor een 2e hands Kapex? De KS120 is al een tijdje op de markt en idealiter koop ik een net model dat hobbymatig gebruikt is voor 600-700 euro. Of is er nog een andere zaag die ik gemist heb rond dat bedrag waar ik zeker naar moet kijken?
Mocht 1300 euro te veel zijn, is de DWS780 geen optie voor je? Met een stabiele basis hoor ik daar veel goede verhalen over (Finish Carpentry maakt er de mooiste plinten mee
K to the KillaZ
Gister meteen een rondje door het huis en na een boorklusje wat stof, voldoet aan mijn verwachtingen. Zolang je weet dat het een STOFzuigertje is en geen CTL26 of Karcher bouwpuin-zuiger is gaat je dit niet tegenvallen.MJV schreef op woensdag 15 september 2021 @ 22:18:
[...]
Ik ben benieuwd wat je van de DCL181 gaat vinden. Ik heb ooit een DCL180 gehad, en die viel een beetje tegen qua zuigkracht. We gebruikten 'm desalniettemin wel bijna dagelijks.
Let wel: mijn ref.kader is een klein 12volt black&deckertje dus ik weet niet hoe de Mak zich houdt tov nieuwere kruimeldieven van rond de 100-150 euro zoals te krijgen via coolblue (veel van dat accuspul is na 12 min. gebruik leeg trouwens, nog een reden voor de makita icm een 4Ah accu)) maar instappen op het 18v platform woog nu ook behoorlijk mee omdat ik nu toch geld moest uitgeven voor een nieuwe.
@DBBMAX mijn dcl181 gebruikt geen zakken
Het is de DCL181FZ, allicht wijzen de letters achter het typenummer op het al dan niet hebben van een stofcapsule ipv gebruik van zakken.
[ Voor 8% gewijzigd door Fraggert op 16-09-2021 09:33 ]
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
Makita LS1019LDavidshadow13 schreef op donderdag 16 september 2021 @ 08:56:
- 254/260 mm zaagblad
Hierop kun je ook plinten rechtop zagen, meen tot 130-135mm hoogte.
Dit doet hij ook achter de motoras.
Ik heb ook naar de kapex gekeken, maar kon die niet verantwoorden voor mezelf.
Ik heb hem dus thuis in de schuur staan, dus als ik wat moet opmeten laat dan maar weten per pm/pb.
En ik spaar Makita tools, dus een festool kleurt daar niet lekker bij. (geintje natuurlijk
Hier heb ik hem gekocht
https://mastertools.nl/pr...1-44ec-9fa9-a05a69c3064f]
:strip_exif()/f/image/t13mjGRAgOt4rmgJCPiuCEm4.png?f=user_large)
[ Voor 8% gewijzigd door FRANQ op 16-09-2021 09:40 ]
nieuwe zijn amper leverbaar, al maanden en dat heeft gevolg voor de prijzen op marktplaats ed. Toen ik op zoek was naar een exemplaar zag je ze op MP gewoon voor semi-nieuwprijs (nieuwprijs - 10%) weggaan .KillaZ schreef op donderdag 16 september 2021 @ 09:22:
[...]
Ik denk dat je die KS120 nooit gaat krijgen voor 700 euro. De Kapex modellen zijn behoorlijk waardevast.
Mocht 1300 euro te veel zijn, is de DWS780 geen optie voor je? Met een stabiele basis hoor ik daar veel goede verhalen over (Finish Carpentry maakt er de mooiste plinten mee)
Ik heb een LS1019L 260 mm en heel precies afstelbaar. Ook kun je beide kanten verstek zagen en groot zaagbereik. Ik ben nog niets tegengekomen waar hij moeite mee had.Davidshadow13 schreef op donderdag 16 september 2021 @ 08:56:
- 254/260 mm zaagblad
En voor de portomonee is hij iets fijner dan een Kapex

Ik ben net verhuisd en ik wil wat gereedschap hebben zodat ik lampen kan ophangen en ikeakastjes in elkaar kan zetten, en het liefst gewoon wat random dingen zodat als ik iets nodig heb ik het gewoon heb. Maar als ik op bol.com kijk zijn er veel sets die goedkope chinese kwaliteit lijken te zijn en dit lijkt de enige plek waar wel goed onderbouwde meningen komen, maar de merken die in de intropost staan kan ik weer moeilijk vinden in echt sets of zijn erg prijzig.
En ik kom er gewoon even niet uit.
Ik wil het liefste een spanningszoeker, een bitset en wat tangetjes denk ik, maar misschien heb ik ook wel meer nodig, ik weet niet zo goed waar ik dat het beste kan vinden.
Denk dat de WERA Kraftform Kompakt W 1 Service wel een goed startpunt isShaddow schreef op donderdag 16 september 2021 @ 14:35:
Hoi
Ik ben net verhuisd en ik wil wat gereedschap hebben zodat ik lampen kan ophangen en ikeakastjes in elkaar kan zetten, en het liefst gewoon wat random dingen zodat als ik iets nodig heb ik het gewoon heb. Maar als ik op bol.com kijk zijn er veel sets die goedkope chinese kwaliteit lijken te zijn en dit lijkt de enige plek waar wel goed onderbouwde meningen komen, maar de merken die in de intropost staan kan ik weer moeilijk vinden in echt sets of zijn erg prijzig.
En ik kom er gewoon even niet uit.
Ik wil het liefste een spanningszoeker, een bitset en wat tangetjes denk ik, maar misschien heb ik ook wel meer nodig, ik weet niet zo goed waar ik dat het beste kan vinden.
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen
Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).