Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:54
Point.Flare schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 23:06:
[...]

Ik heb 7 jaar gedaan met een goedkoop schuurmachinetje van Ferm. En hoewel er niks mis mee is, heb ik in mijn vorige werk ervaren dat het dure merkspul echt fijner werkt. Zodoende bewust aan de slag gegaan met Metabo afkortzaag en onderstel, bosch invalzaag. Leen m'n vader zijn Bosch blauw accuschroefmachine en die werkt een stuk fijner dan mijn Makita die echt wel ok is.
Ik weet echt wel het verschil tussen goed en goedkoop gereedschap ;) de dewalt is echt een fijn ding. Zou serieus niet weten waarom ik een duurdere zou willen.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Makrolon schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 23:09:
Ik weet echt wel het verschil tussen goed en goedkoop gereedschap ;) de dewalt is echt een fijn ding. Zou serieus niet weten waarom ik een duurdere zou willen.
Betere stofafzuiging, minder trillingen, als je daar waarde aan hecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Point.Flare schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 22:38:
Ik wil graag een excentrische schuurmachine kopen. Tot nu toe heb ik mijn Ferm goed misbruikt (7 jaar in bezit. Al een keer de lagers opnieuw moeten vetten en koolborstels vervangen).

Ik heb gereedschap van Bosch Blauw en Metabo en zou het liefst in die range uit willen breiden. Beide fijne merken. Ik ben er echter nog niet uit of ik nu een Bosch GET 75-150, een Bosch GET 55-125 wil (met geforceerde rotatie) of toch een "simpele" Metabo SXE-450.

Toepassing(varieert van zeer grof tot fijn werk tussen spuitlakken in):
- Huis verbouwen (alle kamers gaan leeg, nieuwe gips voorzetwanden, plafonds, vloeren, kasten, etc., deurposten schuren, deuren, noem het maar op. Ik ga niet zelf stuccen)
- Algemeen kluswerk (reparatiewerk, kleine meubeltjes maken, spuitwerk links en rechts, schilderen/lakken)
- Auto polijsten (al zou dit een mooi extraatje zijn, maar geen must)

Iemand ervaring, tips of ideeen? Festool Rotex of Mirka ligt boven mijn budget (en dit moet ik af en toe zeker herhalen voor mezelf..). Alternatieven zijn welkom. Voorwaarde is wel bedraad op netstroom. Accu voor schuren lijkt me onnodig. Hij gaat sowieso aan de bouwstofzuiger.

Oja. Max budget is 450 (liefst incl. een systainer)
Je zou nog eens naar Rupes kunnen kijken, die hebben ook goed spul, maar voor een wat zachtere prijs dan Festool. Ik denk dat ze ook wel polijstpads hebben, alhoewel ik dat niet helemaal zeker weet.

Alleen als je alle kamers muren en/of plafonds moet gaan schuren, zou ik zeker aanraden om naar een wand/plafond schuurmachine te kijken, dat werkt zoveel makkelijker en sneller dan alles met een gewone excenter te doen, kan ik je uit ervaring vertellen.

Voor kleine meubels is denk ik een vlakschuurmachine of misschien een deltaschuurmachine handiger, daar is een excenter vaak te groot / lomp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tranze
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-05 06:48
MWDKing schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 18:54:
[...]

Ik heb een DeWalt DWS774-QS en die is redelijk compact op te bergen. Geen ervaring met andere merken. Het blijven helaas lompe dingen...
Die heb ik ook en hij zaagt top! Voordeel vind ik dat de schuifgeleiders niet naar achter schuiven, waardoor je hem vrij dicht tegen een muur aan kan zetten en er nog mee kan werken. Nadeel is dat je geen limieten kan instellen, dus inkepingen zagen oid is idd lastig.
De prijs was ook top, want ik kreeg er toen een DCD708D2T bij die ik voor 170 nog heb weten te verkopen. Dus voor 125 euro had ik een zaag :9~.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomovich
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 04-05 14:36
Hallo, ik heb enkele weken geleden een nieuwe boormachine gekocht (Makita DHP484).

Sinds dit weekend ben ik deze nu voor de eerste keer beginnen gebruiken voor het mengen van pleister en water met behulp van een mengstaaf.

Wanneer ik overschakel van stand 1 naar stand 2 is het soms zo dat de machine lawaai maakt maar de kop niet draait. Ik stop dan en druk opnieuw op de knop en dan werkt de machine zoals het moet.

Ook is het soms zo dat de kop wel draait maar de machine dan een zwaarder geluid maakt en niet op volle toeren draait. Ook bij overschakelen naar stand 2. Wanneer ik stop en opnieuw de knop indruk is alles terug normaal.

Wat is hier aan de hand? Is dit normaal gedrag of komt dit door de mengstaaf?

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 08:31
Tomovich schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 07:42:
Hallo, ik heb enkele weken geleden een nieuwe boormachine gekocht (Makita DHP484).

Sinds dit weekend ben ik deze nu voor de eerste keer beginnen gebruiken voor het mengen van pleister en water met behulp van een mengstaaf.

Wanneer ik overschakel van stand 1 naar stand 2 is het soms zo dat de machine lawaai maakt maar de kop niet draait. Ik stop dan en druk opnieuw op de knop en dan werkt de machine zoals het moet.

Ook is het soms zo dat de kop wel draait maar de machine dan een zwaarder geluid maakt en niet op volle toeren draait. Ook bij overschakelen naar stand 2. Wanneer ik stop en opnieuw de knop indruk is alles terug normaal.

Bedankt!
Klinkt alsof 'ie te zwaar wordt belast. Pleister mengen is ook niet echt iets waar zo'n accutolletje voor is gemaakt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:39

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Dat klinkt als de slipkoppeling, de ring met al die getallen er op, waar staat die op ingesteld?

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vegboy
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17:46

Bedankt!
Schakel je van stand 1 naar 2 terwijl de machine draait? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
vegboy schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 07:58:
Schakel je van stand 1 naar 2 terwijl de machine draait? :)
Dat klinkt wel zo, ja. Dat is ongeveer net zoals schakelen in de auto terwijl je de voet op het gaspedaal houdt. Vindt de versnellingsbak niet zo fijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr Pro
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 01-05 16:02
henkie196 schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 08:02:
[...]

Dat klinkt wel zo, ja. Dat is ongeveer net zoals schakelen in de auto terwijl je de voet op het gaspedaal houdt. Vindt de versnellingsbak niet zo fijn.
*zonder dat je het koppelingspedaal intrapt :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Dr Pro schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 08:41:
*zonder dat je het koppelingspedaal intrapt :D
Je kan ook schakelen zonder de koppeling te gebruiken, als je maar zorgt dat het motor toerental en toerental van de bak min of meer gelijk is. Zo doen sommige automaten het ook. Maar ook die automaten onderbreken je gas als je schakelt. Maar goed, auto analogen gaan altijd scheef, zelfs al lijkt het mechanisch aardig veel op wat in een auto gebeurd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanatic_FS
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:24

Fanatic_FS

Rated T for Troll™

bartvl schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 07:52:
Dat klinkt als de slipkoppeling, de ring met al die getallen er op, waar staat die op ingesteld?
Dit dus, stand 2 heeft meer snelheid en minder koppel.
Even de verstelbare ring veranderen van een getal naar het boor-logo dan wordt de slipkoppeling uitgeschakeld

[specs]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-05 21:04

Bedankt!
Ik heb ook een dhp484 en die is compleet ongeschikt voor pleister mengen. Dat is veel te zwaar werk voor zo'n machine.

Daarbij: Stand 2 is bijna 2000 toeren, dan klop je slagroom van je pleister.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-05 16:03

bonzz.netninja

Niente baffi

Tranze schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 07:26:
[...]

Die heb ik ook en hij zaagt top! Voordeel vind ik dat de schuifgeleiders niet naar achter schuiven, waardoor je hem vrij dicht tegen een muur aan kan zetten en er nog mee kan werken. Nadeel is dat je geen limieten kan instellen, dus inkepingen zagen oid is idd lastig.
De prijs was ook top, want ik kreeg er toen een DCD708D2T bij die ik voor 170 nog heb weten te verkopen. Dus voor 125 euro had ik een zaag :9~.
Ik heb hem ook. Zaagt prima. Paar kanttekeningen
1. Je kan door dit schuifsysteem idd geen gleuven zagen
2. De schaduwlijn is geinig (en wellicht nauwkeuriger dan laser) maar dan moet je wel een redelijk donkere werkplaats hebben. Ik heb een gordijn opgehangen :P

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-05 10:40

Bedankt!
De DHP484 trekt dit niet echt, zeker niet in stand 2. Daar is het pleister gewoon te viscoos voor. Zou hem er niet teveel gebruiken, en als je het veel moet doen en speciale machine er voor huren.

|>

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 09-05 16:24
Makrolon schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 23:09:
[...]

Wat een heel belangrijke factor in dit topic is en wat je bij dewalt echt duidelijk gaat missen is de TAF. (tweaker attraction factor) Alleen het duurste is goed genoeg!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Anoniem: 289532

jichem schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 11:21:
[...]

Wat een heel belangrijke factor in dit topic is en wat je bij dewalt echt duidelijk gaat missen is de TAF. (tweaker attraction factor) Alleen het duurste is goed genoeg!
Ik ging er vanuit dat iedere post die een ander merk noemde dan Festool door een auto-mod verwijderd werd 8)7

[ Voor 57% gewijzigd door Anoniem: 289532 op 31-08-2021 11:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
[...]

Haha ja ik ben daar zelf normaal ook wel gevoelig voor.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Niet alleen dat, maar Dewalt is een Black & Decker merk, dat wil je toch niet in huis man? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
simon schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 10:51:
[...]

De DHP484 trekt dit niet echt, zeker niet in stand 2. Daar is het pleister gewoon te viscoos voor. Zou hem er niet teveel gebruiken, en als je het veel moet doen en speciale machine er voor huren.
Ik heb hier, toen mijn mixer ergens anders lag, de DDF482 ook wel is voor misbruikt. Die redde het qua kracht wel, maar dat is wel echt een aanslag op de machine. Er komen krachten op je machine die echt niet goed zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oudehengel
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:32
simon schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 10:51:
[...]

Dan pak je gewoon de XPH07Z.
Leuk filmpje van Wranglerstar die ook een emmer pleiter mengt met deze Makita. Lijkt er weinig moeite mee te hebben.

YouTube: Testing The Most Powerful Cordless Drill on AMAZON

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomovich
henkie196 schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 08:02:
[...]

Nee, dat doe ik dus niet. Ik weet heus wel dat dergelijke zaken niet goed zijn voor de machine.
Ik kijk het na, heb de machine nu niet bij mij.

Wat is er precies zo zwaar voor de machine om pleister te mengen met een mengstaaf? Zowel in stand 1 als stand 2 klinkt het niet alsof de machine overbelast wordt. Alleen is het zo dat soms vlak nadat van stand 1 naar stand 2 geschakeld wordt hij het gedrag, zoals eerder deze morgen beschreven, vertoont. Het is nu ook niet dat ik kilo's pleister maak in één keer. Eerder een schep of 5 met het truweel en wat water. Wanneer het zich voordoet stop ik en druk opnieuw op de knop en dan werkt hij terug normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:26

thijsco19

KTM 990 SMT

Of het is de eerdergenoemde slipkoppeling of je machine is niet goed.

Bij mijn Makita accu boor op m'n werk, die ik regelmatig mishandel, gebeurt het nu ook soms. Zelfs als ik gewoon aan het boren ben wilt deze ineens doorslippen.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Tomovich schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 13:51:
Nee, dat doe ik dus niet. Ik weet heus wel dat dergelijke zaken niet goed zijn voor de machine.
Dan heb ik het verkeerd begrepen. Het las een beetje alsof je dat wel deed.

Wat is er precies zo zwaar voor de machine om pleister te mengen met een mengstaaf? Zowel in stand 1 als stand 2 klinkt het niet alsof de machine overbelast wordt. Alleen is het zo dat soms vlak nadat van stand 1 naar stand 2 geschakeld wordt hij het gedrag, zoals eerder deze morgen beschreven, vertoont. Het is nu ook niet dat ik kilo's pleister maak in één keer. Eerder een schep of 5 met het truweel en wat water. Wanneer het zich voordoet stop ik en druk opnieuw op de knop en dan werkt hij terug normaal.
Kan ook zijn dat de staaf stil blijft staan terwijl de boorkop doordraait? Dan krijg je ook een beetje dat geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20:50
[...]

[...]

Ik heb precies hetzelfde probleem met mijn DDF484. Als ik de versnelling verander, dan wil hij soms niet draaien als ik de trigger indruk. De motor gaat wel, maar het lijkt alsof de versnelling niet pakt. Als ik dan weer stop en opnieuw gas geef, werkt het prima. Heb mij er nooit zorgen over gemaakt maar dat het niet hoort weet ik wel :+ .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:11
[...]

De radiale belasting is veel hoger bij een mengstaaf, daar is een accutol niet voor ontworpen. Door de lange as en de zijwaartse beweging door laag viscose vloeistof (radiaal belasting) zijn de krachten op de lagers vele malen hoger dan bij normaal boren en schroeven (waar de machine voor gemaakt is). Daarnaast heb je een DHP, dus klop mechanisme, die extra gevoelig zijn voor speling op de as. Overbelasten van de motor ben ik inderdaad niet zo bang voor, daar zit voldoende beveiliging in.
Ik heb zelf 4 accutollen & 2 boorhamers, maar mengen doe ik met een powerplus mixer van 50,- (de Parkside was op dat moment niet beschikbaar). Daar wil ik mijn Makita's, Metabo en Bosch niet mee vernaggelen. Mixers zijn ontworpen voor de radiale belasting, en voor mijn gebruik gaat die lang zat mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Laatst online: 13:08

PcDealer

HP ftw \o/

Mijn pricewatch: Bosch GBH 2-28 F + GDE 16 PLUS combiboor kan dat dikke prima aan.

[ Voor 3% gewijzigd door PcDealer op 31-08-2021 15:57 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomovich
TheJVH schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 15:12:
[...]

Ik heb precies hetzelfde probleem met mijn DDF484. Als ik de versnelling verander, dan wil hij soms niet draaien als ik de trigger indruk. De motor gaat wel, maar het lijkt alsof de versnelling niet pakt. Als ik dan weer stop en opnieuw gas geef, werkt het prima. Heb mij er nooit zorgen over gemaakt maar dat het niet hoort weet ik wel :+ .
Dat is dus exact hetzelfde als het eerste "probleem" dat ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okasha
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Hi all, ik ga dit weekend 25m2 vloer wegbreken, zandcement, in totaal 4-4.5 cm dik op een broodjesvloer. Heb een stukje met mijn handbreekhamer (bosch blauw 3.2J) gedaan en dat ging op zich best oke, maar gaat natuurlijk te langzaam.

Welke machine kan ik nu het beste gebruiken? De broodjes wil ik natuurlijk heel houden, dus ik dacht zelf dat ik een niet te zware wilde, kijk nu naar de 11kg/23J van Bosch, hopelijk kan ik daarmee rechtopstaand redelijk ontspannen hakken. Ik huur hem het hele weekend zodat ik niet alles in te snel hoef af te raffelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomovich
De boormachine staat op symbool boren en op stand 1.
Ik dacht dat als je boort, de stand van de slipkoppeling er niet toe doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chillmeister
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-05 11:24
Ik heb vandaag Milwaukee M12 slagschroevendraaier ontvangen. Het product is nieuw, maar op de accu's staat een productiedatum van augustus 2019. Is dat iets waar ik mij zorgen over moet maken en retourneren (online bestelling via bol.com) of is dat niet erg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:41
Chillmeister schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 18:34:
Ik heb vandaag Milwaukee M12 slagschroevendraaier ontvangen. Het product is nieuw, maar op de accu's staat een productiedatum van augustus 2019. Is dat iets waar ik mij zorgen over moet maken en retourneren (online bestelling via bol.com) of is dat niet erg?
Dat is wel vaker het geval bij Milwaukee, ik heb dat ook regelmatig gehad bij machines uit de M12 series.
Ik vind alleen het accu systeem erg slecht bij de M12 machines, meerdere accu's gehad waarbij 1 of 2 pinnetjes die de accu in de body vasthouden waren afgebroken.

Bij ons worden de machines echter dagelijks in de bouw gebruikt, dus wellicht is dat een vertekend beeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Anoniem: 289532 schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 11:24:
[...]

Ik ging er vanuit dat iedere post die een ander merk noemde dan Festool door een auto-mod verwijderd werd 8)7
De snobbot geeft je zelfs bonuskarma als je over Mafell begint :*)

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Slonzo schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 12:18:
[...]

Niet alleen dat, maar Dewalt is een Black & Decker merk, dat wil je toch niet in huis man? :P
B&D daarentegen zijn maluspunten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:39

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Tomovich schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 17:21:
[...]

De boormachine staat op symbool boren en op stand 1.
Ik dacht dat als je boort, de stand van de slipkoppeling er niet toe doet.
Ik ken de werking van de makita niet, maar heb je al geprobeerd de slipkoppeling hoger te zetten? Ik weet niet wat dan nog het verschil is tussen de boor en schroefstand, maar allicht helpt het.
Ik boor ook wel eens met een risico op vastslaan van de boor, daarvoor stel ik de slipkoppeling dan in.
Het is inderdaad wel zo op mijn Dewalt dat je de slipkoppeling op een getal kan instellen, of door kunt draaien naar het symbool ‘boren’. Anders dan bij jouw makita waarbij je twee instelringen hebt.

Edit: volgens de handleiding zou het moeten werken zoals jij zegt. Probeer het eens met de schroefstand en hoogste koppelingstand?
De mengstaaf is degene die jij linkte neem ik aan? Een zeskant aansluiting, dus hij slipt niet in de bithouder van de machine verwacht ik?

[ Voor 15% gewijzigd door bartvl op 31-08-2021 20:05 ]

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomovich
Ik heb het nog eens geprobeerd zonder iets in de kop en ik heb het dan ook. Als ik van stand 1 naar stand 2 ga, dan heb ik het om de X keer voor. Het lijkt qua toerental alsof hij nog in stand 1 draait maar dan met meer lawaai als het moet. Bij loslaten en opnieuw indrukken draait hij correct in stand 2.

Neem ik het best contact op met de winkel?

EDIT: Mengstaaf is idd dezelfde als op de foto.

[ Voor 13% gewijzigd door Tomovich op 31-08-2021 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:33
Okasha schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 17:13:
Hi all, ik ga dit weekend 25m2 vloer wegbreken, zandcement, in totaal 4-4.5 cm dik op een broodjesvloer. Heb een stukje met mijn handbreekhamer (bosch blauw 3.2J) gedaan en dat ging op zich best oke, maar gaat natuurlijk te langzaam.

Welke machine kan ik nu het beste gebruiken? De broodjes wil ik natuurlijk heel houden, dus ik dacht zelf dat ik een niet te zware wilde, kijk nu naar de 11kg/23J van Bosch, hopelijk kan ik daarmee rechtopstaand redelijk ontspannen hakken. Ik huur hem het hele weekend zodat ik niet alles in te snel hoef af te raffelen :)
Ik heb vorig jaar ca. 90m2 gedaan met die machine. Ging in principe prima, maar rechtopstaand ontspannen hakken was het bij mij niet. Moest toch ahw onder de vloer steken met de beitel en de machine dus wat vlak houden.

Succes! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeweetje
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19:25
Makrolon schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 22:57:
[...]

Ik wilde ook een excenter en heb ook alles van Bosch. Maar toch door een tip van iemand op een forum voor een dewalt gegaan. Kost maar 8 of 9 tientjes en is echt een top ding! Zou het geld dat je over houd lekker voor ander mooi gereedschap gebruiken.
Al meer goede dingen over gehoord. Gebruik je deze met stof afzuig?
Heb een festool midi, vraag me af of de slang er eenvoudig op past zonder allerlei verlopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
Jeweetje schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 21:48:
[...]

Al meer goede dingen over gehoord. Gebruik je deze met stof afzuig?
Heb een festool midi, vraag me af of de slang er eenvoudig op past zonder allerlei verlopen.
Ja ik gebruik hem met m'n Bosch stofzuiger. Slang past er zo op, zit iets aan de losse kant maar is prima te doen. Hoe t op Festool past weet ik niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okasha
  • Niet online
decipherer schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 21:40:
[...]

Ik heb vorig jaar ca. 90m2 gedaan met die machine. Ging in principe prima, maar rechtopstaand ontspannen hakken was het bij mij niet. Moest toch ahw onder de vloer steken met de beitel en de machine dus wat vlak houden.

Succes! :)
Hmm mijn rug is OK maar niet top. Iemand ervaring met dat ding op zo'n karretje zetten?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wv9gfpGMBWhYqdS0sQaCu1H9e98=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jfTkM8Jdv7HjGyqscNVkAxLp.png?f=user_large

Lidl heeft vanaf vandaag een accu-ledschijnwerper in de winkels liggen voor voor €9,99.

Heb er net eentje opgehaald, was bang dat 600lm te weinig zou zijn, maar komt toch nog flink veel licht vanaf met een lichtkleur van ~6000K. Het is een mooi compact lampje, oplaadbaar via microUSB-aansluiting.

Voor het bijlichten van een kamer tijdens verfwerkzaamheden ofzo is het mogelijk te weinig, daarvoor kun je wellicht beter een andere variant die ze online aanbieden met 2000lm nemen.

[ Voor 26% gewijzigd door ThinkPad op 01-09-2021 10:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uncle Mel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 06-05 17:23
Tomovich schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 20:10:
Ik heb het nog eens geprobeerd zonder iets in de kop en ik heb het dan ook. Als ik van stand 1 naar stand 2 ga, dan heb ik het om de X keer voor. Het lijkt qua toerental alsof hij nog in stand 1 draait maar dan met meer lawaai als het moet. Bij loslaten en opnieuw indrukken draait hij correct in stand 2.

Neem ik het best contact op met de winkel?

EDIT: Mengstaaf is idd dezelfde als op de foto.
1 Jij doet het zelf verkeerd, wanneer je overschakelt moet je eerst de trekker loslaten.

2 Die accuboor is niet geschikt om een hele emmer pleister te mengen, zéker niet in stand 2 (sneller maar lager koppel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomovich
Zoals al gezegd weet ik goed hoe een boormachine te gebruiken. De machine draait NIET wanneer van stand 1 naar stand 2 geschakeld wordt.

Het betreft geen volle emmer pleister maar met moeite 5 scheppen en een scheut water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:50
Ik ben opzoek naar een goede schuurmachine. Voor een eerste project wil ik er een kinder speelgoedtoestel mee afschuren en het hout wat afronden zodat het minder 'scherp' is voordat ik het ga beitsen. Verder ga ik er binnenkort een tafelblad mee afwerken en poten. het kleine detailwerk vind ik niet erg om met de hand te doen. Zit zelf aan een excentrische schuurmachine te denken van Makita (5031 of 5041), maar laat mij graag verassen.

Hoeft van mij niet op accu sterker nog voorkeur gaat naar gewoon een stekker :-)

Ik ben ook niet perse merkvast en heb (nog) geen bouwstofzuiger, dus dat is geen probleem.
Heb wel een afkortzaag van Makita waar ik erg tevreden over ben. (https://www.makita.nl/artikel/ls1018l.html)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sheane
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Toch even kijken in de winkel, op de website is het niet te bestellen helaas.
In ander nieuws: ik heb net de Wera 2020 Advent kalender besteld. Had gewacht op de 2021 versie, maar ik heb bijna alles hiervan :$ Dus uiteindelijk de keuze gemaakt voor de 2020 (die weer op voorraad was). Mocht je nog een grappige advent kalender zoeken voor jezelf zijn die van Wera wel aan te raden qua kosten, kwaliteit en items!

• Lankman
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Ik heb een wijnvat staan waar een pvc buis in moet. Via deze site zeggen ze een 40 naar 50 mm manchet te gebruiken.

Mijn micky mouse gatzaag sloeg meteen zo krom als een hoepel. Wat is een goede prijs/kwaliteit, en welke maat zou ik moeten hebben. Ik zie veel sets met 51, maar dan wordt het gat vast 52/53. Dus 48 lijkt me beter, maar zoiets zie je nooit in een betaalbare set. Iemand advies? (Voorkeur voor een set voor mijn nieuwe PBD 40, waar helaas net geen regenton onder past). :(:)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Aandekant
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 24-04 22:17
Moet toch lukken met een gatzaag? Die 1mm verschil zal niet veel maken met zo een rubberen manchet.

Hier nog een tip: boor een gaatje om het zaagmeel af te voeren. Zo een gatzaag loopt anders snel vol.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0r8pmbJFfQNyoBDQZeSH1ixXrJo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LsDN3nPdgQ5u2JNFNaQIcbbi.jpg?f=user_large

Het zou ook met een 50mm 'forstner' boor kunnen. Die zijn ook niet zo duur.
Als je een set forstner boren koopt, zorg dan dat je 35mm er ook in hebt zitten. Die kan je gebruiken voor scharnieren van kastdeuren.

[ Voor 5% gewijzigd door Aandekant op 02-09-2021 11:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BoomSlang
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Lankman schreef op donderdag 2 september 2021 @ 10:56:
Ik heb een wijnvat staan waar een pvc buis in moet. Via deze site zeggen ze een 40 naar 50 mm manchet te gebruiken.

Mijn micky mouse gatzaag sloeg meteen zo krom als een hoepel. Wat is een goede prijs/kwaliteit, en welke maat zou ik moeten hebben. Ik zie veel sets met 51, maar dan wordt het gat vast 52/53. Dus 48 lijkt me beter, maar zoiets zie je nooit in een betaalbare set. Iemand advies? (Voorkeur voor een set voor mijn nieuwe PBD 40, waar helaas net geen regenton onder past). :(:)
Baco, Bosch & Greenlee zijn een aantal merken waar bij ik, nooit geen problemen mee heb gehad. In sommige gevallen helpt ook om iets kleiner voorboren dan de centerboor. Deze zijn vaak puur geleiding en niet al te scherp.

Excuses voor mijn grammatica.

• Lankman
  • Niet online
50 mm forstner lijkt me best zwaar omdat je de volle cirkel schaaft

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Lankman schreef op donderdag 2 september 2021 @ 12:45:
50 mm forstner lijkt me best zwaar omdat je de volle cirkel schaaft
Inderdaad, en dat middendeel boeit je niet want dat haal je er toch uit. Ik zou voor een gatenzaag gaan.

offtopic:
Ik dacht een halve seconde aan frezen en realiseerde me toen dat het natuurlijk een gekromd oppervlak is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DBBMAX
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 09-05 11:38

In deze zeer betaalbare set zit een 48 mm. Denk dat het voor 1 gat wel te doen is qua kwaliteit. Ik kan uit je verhaal niet opmaken welke maten je nog meer nodig hebt, maar dit is wellicht een goed beginpunt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:34
Aandekant schreef op donderdag 2 september 2021 @ 11:18:
Moet toch lukken met een gatzaag? Die 1mm verschil zal niet veel maken met zo een rubberen manchet.

Hier nog een tip: boor een gaatje om het zaagmeel af te voeren. Zo een gatzaag loopt anders snel vol.

[Afbeelding]
Als ik jou een tip mag geven,
Voor hout, gyproc, en veel meer... gebruik je 10x beter zo'n gatzaag ipv zo een klassieke gatzaag met vele tandjes.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FGhhzL8vRruc-3abtBBFOhFw4K4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/uIiy9PmARWetJXU0UcAMnQ68.png?f=user_large

Zo eentje met kleine tandjes is meestal enkel beter bij plastic dan bovenstaande.

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21:25
@Lankman
Wordt dat een regenton?
En is die pvc aansluiting/rubber laag?

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12:22
ThinkPadd schreef op woensdag 1 september 2021 @ 10:17:
[Afbeelding]

Lidl heeft vanaf vandaag een accu-ledschijnwerper in de winkels liggen voor voor €9,99.

Heb er net eentje opgehaald, was bang dat 600lm te weinig zou zijn, maar komt toch nog flink veel licht vanaf met een lichtkleur van ~6000K. Het is een mooi compact lampje, oplaadbaar via microUSB-aansluiting.

Voor het bijlichten van een kamer tijdens verfwerkzaamheden ofzo is het mogelijk te weinig, daarvoor kun je wellicht beter een andere variant die ze online aanbieden met 2000lm nemen.
1200 lumen voor 12,95 bij de Action
https://www.action.com/nl-nl/p/ax-power-werklamp/

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Daar moet nog een accu en een lader bij. Ik heb niks van het AX-ecosysteem dus voor mij niet interessant.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
bottom line schreef op donderdag 2 september 2021 @ 14:52:
[...]

Voor hout, gyproc, en veel meer... gebruik je 10x beter zo'n gatzaag ipv zo een klassieke gatzaag met vele tandjes.
[Afbeelding]

Zo eentje met kleine tandjes is meestal enkel beter bij plastic dan bovenstaande.
TCT gatzaag dus. Hebben ze bij Ecotools (mits op voorraad, beetje dramatisch laatste tijd).
Ook Hevutools heeft ze van Rotec in nagenoeg alle maten, echt heel veel keus.

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-05 21:35

MJV

Ik heb een set van Makita van ongeveer 65 euro, prima set voor die prijs. Diverse maten en solide bevestiging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09-05 15:39
bbbrumbrum schreef op donderdag 2 september 2021 @ 16:09:
[...]

TCT gatzaag dus. Hebben ze bij Ecotools (mits op voorraad, beetje dramatisch laatste tijd).
Ook Hevutools heeft ze van Rotec in nagenoeg alle maten, echt heel veel keus.
Kun je die TCT ook gebruiken voor (bak)steen? Ik wil buiten een stopcontact aan de buitenmuur maken, het liefst inbouw natuurlijk. Maar dan moet ik een gatzaag hebben. Installateur gaf aan dat ik een diamantgatzaag zou moeten hebben, maar die zijn wat prijzig voor 2 gaten ;( . Zou mooi zijn als deze werkt :)

[ Voor 9% gewijzigd door Bloemstukje op 03-09-2021 10:06 ]

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
Bloemstukje schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 10:05:
[...]

Kun je die TCT ook gebruiken voor (bak)steen? Ik wil buiten een stopcontact aan de buitenmuur maken, het liefst inbouw natuurlijk. Maar dan moet ik een gatzaag hebben. Installateur gaf aan dat ik een diamantgatzaag zou moeten hebben, maar die zijn wat prijzig voor 2 gaten ;( . Zou mooi zijn als deze werkt :)
deze gebruik ik voor dozen in kalkzandsteen maar ook in beton.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10:11
teacher schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 22:04:
[...]

Op/aan een van de wikkelingen. Als het een beetje een dikke is dan is dat hem waarschijnlijk.
Bij de windingen zag ik geen condensator. Wel zag ik zwarte brandplekken en kapotte windingen... :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie07
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 15:39
Een vraagje over de Makita LF1000 (afkortzaag/tafelzaag) welke we op de vereniging hebben: we gaan gebruikte steigerhouten planken afkorten. Welk zaagblad is nou het best daarvoor? Wat ik al heb gevonden:

https://www.ecotools.nl/hm-zaagblad-prof-260-x-30-mm-t-48
https://www.ecotools.nl/z...dustrial-260-x-30-mm-t-48

https://www.ecotools.nl/hm-zaagblad-prof-260-x-30-mm-t-60
https://www.ecotools.nl/h...dustrial-260-x-30-mm-t-60

De eerste vraag is of we 48 of 60 tanden nodig hebben. Daarnaast zijn de industrial bladen 0,2 mm breder, kan dat zomaar? Op zich is het geen probleem om de meerprijs voor industrial te betalen, mits dat het waard is natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoomSlang
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Japie07 schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 16:17:
Een vraagje over de Makita LF1000 (afkortzaag/tafelzaag) welke we op de vereniging hebben: we gaan gebruikte steigerhouten planken afkorten. Welk zaagblad is nou het best daarvoor? Wat ik al heb gevonden:

De eerste vraag is of we 48 of 60 tanden nodig hebben. Daarnaast zijn de industrial bladen 0,2 mm breder, kan dat zomaar? Op zich is het geen probleem om de meerprijs voor industrial te betalen, mits dat het waard is natuurlijk.
48T zou meer dan genoeg moeten zijn. Steigerhout is vrij grof hout, en dan werkt het lekkerder met minder tandjes op het blad. Industrial heeft denk ik, ook niet heel veel meerwaarde. Tenzij je het over duizenden planken hebt, maar dan is zaag ook niet echt voor extreem repeterende werk geschikt.

Excuses voor mijn grammatica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

MWDKing schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 14:38:
[...]

Bij de windingen zag ik geen condensator. Wel zag ik zwarte brandplekken en kapotte windingen... :-(
Dan weet je genoeg.... helaas.
BoomSlang schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 17:27:
[...]

48T zou meer dan genoeg moeten zijn. Steigerhout is vrij grof hout, en dan werkt het lekkerder met minder tandjes op het blad. Industrial heeft denk ik, ook niet heel veel meerwaarde. Tenzij je het over duizenden planken hebt, maar dan is zaag ook niet echt voor extreem repeterende werk geschikt.
Dit idd. 60 tands gebruik je voor strak/fijn werk.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeweetje
Japie07 schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 16:17:

Gebruikt steigerhout zouden restjes specie en mogelijk een spijker tussen kunnen zitten, bestel meerdere goedkope zaagbladen(ecoline met iets kleinere diameter?), na een spijkertje en/of de nodige specie plaats je een nieuw zaagblad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Ik zoek iets waarmee ik de binnenkant van een mbox mee kan vullen zodat ik iets meer vertrouwen heb in het transporteren van elektrisch gereedschap (ik heb geen passende inlay). Ja ik weet dat het tegen een stootje kan, maar toch wil ik simpelweg de bodem en deksel een klein laagje meegeven. Nu loop ik tegen het probleem aan dat ik het eigenlijk alleen online kan vinden of niet in de buurt (Hornbach zit bijv. niet in Twente).

Ik zoek iets zoals: https://www.gamma.nl/asso...x60x3cm-2-stuks/p/B156676 (of: https://www.karwei.nl/ass...laat-100x60x6cm/p/B156677) maar dit is a) best duur en b) nog veel duurder omdat het per 5 verstuurd wordt. Als ik verder zoek vind ik iets zoals dit: https://www.schuimwinkel....-platen/polyether-platen/ wat prima zou zijn en ook relatief goedkoop is, maar wederom online. Bij de Hornbach hebben ze een oplossing: https://www.hornbach.nl/s...3-cm/6803502/artikel.html maar Zwolle is dan wel weer een eindje weg vanuit Twente.
Als ik verder zoek op transportvulling, kussenvulling (who cares) of polyether plaaten vind ik gewoon weinig tot niets bij de bouwmarkten (zelfs de Bauhaus lijkt niet iets vergelijkbaars te hebben). Zoek ik verkeerd of is dit behoorlijk niche -voor consumenten- (ik kan mij het niet voorstellen eigenlijk).

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Laatst online: 09:52

Pixeltje

Woo-woohoo!

Je kunt even zoeken op flightcasematerialen, daar zit vaak ook een zacht maar stevige lining in. Wel aardige kans dat je het online moet halen..

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Pixeltje schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 15:30:
Je kunt even zoeken op flightcasematerialen, daar zit vaak ook een zacht maar stevige lining in. Wel aardige kans dat je het online moet halen..
En behoorlijke niche en duurder (althans wat ik zo zie) goedkoopste is vooralsnog zoiets als dit: https://www.amazon.nl/nop...sch-schuim/dp/B000YE53ZY/, maar had gehoopt dat ik gewoon ergens in de buurt langs kon gaan om zelf even te kijken en voelen. :9

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeweetje
Zoeken op m box plukschuim geeft ook de nodige hits.
Geluidsisolatie (eierdoppen) wordt ook vaak gebruikt om gereedschap kisten te bekleden.
Op Pinterest zijn ook tal van voorbeelden te vinden vooral gepimpte L box en systainers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeweetje
Heb ook nog 2 m boxen in te richten voor een haakse slijper en excenter schuurmachine.
Klusje voor komende winter😉
https://www.amazon.nl/gel...d=pla-1198583387008&psc=1
Misschien kun je hiermee uit de voeten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023
jichem schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 10:18:
[...]

deze gebruik ik voor dozen in kalkzandsteen maar ook in beton.
Als je veel gaten moet doen is deze fijner

https://www.toolmax.nl/in...rVo9xdjh0tMaAiWuEALw_wcB#

Wij hebben er een adapter bij zodat die op onze carat diamantboor past. Echt goed is het niet voor je gewone boormachine om hiermee gaten te boren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illusion
  • Laatst online: 12:38

Illusion

(the art of)

True schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 15:12:
Ik zoek iets waarmee ik de binnenkant van een mbox mee kan vullen zodat ik iets meer vertrouwen heb in het transporteren van elektrisch gereedschap (ik heb geen passende inlay). Ja ik weet dat het tegen een stootje kan, maar toch wil ik simpelweg de bodem en deksel een klein laagje meegeven. Nu loop ik tegen het probleem aan dat ik het eigenlijk alleen online kan vinden of niet in de buurt (Hornbach zit bijv. niet in Twente).

Ik zoek iets zoals: https://www.gamma.nl/asso...x60x3cm-2-stuks/p/B156676 (of: https://www.karwei.nl/ass...laat-100x60x6cm/p/B156677) maar dit is a) best duur en b) nog veel duurder omdat het per 5 verstuurd wordt. Als ik verder zoek vind ik iets zoals dit: https://www.schuimwinkel....-platen/polyether-platen/ wat prima zou zijn en ook relatief goedkoop is, maar wederom online. Bij de Hornbach hebben ze een oplossing: https://www.hornbach.nl/s...3-cm/6803502/artikel.html maar Zwolle is dan wel weer een eindje weg vanuit Twente.
Als ik verder zoek op transportvulling, kussenvulling (who cares) of polyether plaaten vind ik gewoon weinig tot niets bij de bouwmarkten (zelfs de Bauhaus lijkt niet iets vergelijkbaars te hebben). Zoek ik verkeerd of is dit behoorlijk niche -voor consumenten- (ik kan mij het niet voorstellen eigenlijk).
Schuimrubber (=vulling voor kussens) vind je ook meer bij de naaiwinkels dan bouwmarkten. In Hengelo bijvoorbeeld ellenstoffen.nl.

Let wel op dat kussenschuim vaak relatief open poriën heeft, en dus dat zand/viezigheid er sneller in trekt en lastiger uit komt dan bijvoorbeeld het wat hardere flightcase-schuim.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ethiron
  • Registratie: November 2016
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

Inderdaad een kwestie van de juiste zoektermen gebruiken: ‘plukschuim’ of ‘foam inlay’.

Maar volgens mij is deze precies wat je zoekt of in ieder geval de beste en makkelijkste match:

https://www.mtools.nl/mak...2xYgjOEAQYASABEgIK4vD_BwE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lankman
  • Niet online
bottom line schreef op donderdag 2 september 2021 @ 14:52:
[...]

[Afbeelding]

Ja, zag die ook, en zijn een stuk beter voor hout. Ik twijfel nog een beetje, als ik een set koop dan is een bimetaal (al dan niet cobalt) aantrekkelijk om ook metaal mee te kunnen doen. Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lankman
  • Niet online
Teijgetje schreef op donderdag 2 september 2021 @ 14:55:
@Lankman
Wordt dat een regenton?
En is die pvc aansluiting/rubber laag?
Ja, is voor de inloop van een regenton. Ik ga hem hoog plaatsen. Beneden moet nog een 35 mm gat voor de kraan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lankman
  • Niet online
DBBMAX schreef op donderdag 2 september 2021 @ 14:39:
[...]

In deze zeer betaalbare set zit een 48 mm. Denk dat het voor 1 gat wel te doen is qua kwaliteit. Ik kan uit je verhaal niet opmaken welke maten je nog meer nodig hebt, maar dit is wellicht een goed beginpunt
Zeer betaalbaar maar die ’arbor' ziet er net zo dun uit als degene die meteen krom sloeg bij testen. Als ik een set bimetaal koop dan geef ik liever wat meer uit voor blijvende kwaliteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07-04 08:17
True schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 15:40:
[...]

En behoorlijke niche en duurder (althans wat ik zo zie) goedkoopste is vooralsnog zoiets als dit: https://www.amazon.nl/nop...sch-schuim/dp/B000YE53ZY/, maar had gehoopt dat ik gewoon ergens in de buurt langs kon gaan om zelf even te kijken en voelen. :9
Dit verkochten ze voorheen gewoon bij de Gamma. Met en zonder lijm/plaklaag aan de achterkant.

https://www.gamma.nl/asso...cm-30mm-2-stuks/p/B157060

Hornbach heeft het ook liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NCSmits
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 08-05 16:01
Jeweetje schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 21:29:
[...]

Gebruikt steigerhout zouden restjes specie en mogelijk een spijker tussen kunnen zitten, bestel meerdere goedkope zaagbladen(ecoline met iets kleinere diameter?), na een spijkertje en/of de nodige specie plaats je een nieuw zaagblad.
Als je een blad met een (iets) kleinere diameter in een afkortzaag zet, kom je steeds nét niet door je plank heen, omdat je aanslag is afgesteld aan de hand van de bladdiameter: Je zaag komt dan precies niet meer in het hoekje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeweetje
NCSmits schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 21:44:
[...]

Als je een blad met een (iets) kleinere diameter in een afkortzaag zet, kom je steeds nét niet door je plank heen, omdat je aanslag is afgesteld aan de hand van de bladdiameter: Je zaag komt dan precies niet meer in het hoekje.
Klopt, makita adviseert 255-260 zaagblad.
Door een plankje of lat tegen de aanslag (te schroeven) los je dit eenvoudig op.
Gezien de maximale afkort capaciteit van 1500mm zal het steigerhout toch gedraaid dienen te worden om de planken in de breedte door te kunnen zagen.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21:25
Jeweetje schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 22:20:

Gezien de maximale afkort capaciteit van 1500mm
Da`s een beste zaag.......kan je zelfs volle platen mee afkorten.
Stukken makkelijker dan met een rail. :P :Y

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NCSmits
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 08-05 16:01
Jeweetje schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 22:20:
[...]

Klopt, makita adviseert 255-260 zaagblad.
Door een plankje of lat tegen de aanslag (te schroeven) los je dit eenvoudig op.
Gezien de maximale afkort capaciteit van 1500mm zal het steigerhout toch gedraaid dienen te worden om de planken in de breedte door te kunnen zagen.
Maar waarom zo moeilijk doen en er niet gewoon een blad inzetten van goede diameter? :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-05 21:35

MJV

Exact. Uiteindelijk is dat ook het veiligste, ipv rommelen met plankjes om de zaag voldoende op te dikken voor het kleinere blad. Misschien is een metaaldetectortje aanschaffen dan een betere zet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeweetje
NCSmits schreef op zondag 5 september 2021 @ 08:27:
[...]

Maar waarom zo moeilijk doen en er niet gewoon een blad inzetten van goede diameter? :P
Keuze in betaalbare zaagbladen van 260mm is niet erg groot, 250 en 254 zijn er in overvloed.
Je goede dure blad wil je niet vernachelen op gebruikt steigerhout.

YouTube staat vol met zero clearance oplossingen die aan de fence bevestigd worden, deze maken afkorten in veel gevallen juist veiliger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Togi
  • Laatst online: 08-05 08:57
Nav wat posts over het gebruik van een slagschroefmachine bij het verwisselen van je autobanden hier even mijn ervaring.
Gisteren de winterbanden vervangen (ik weet het, ben een beetje laat ;-) ) en voor het eerst daarbij de Makita DTD171 gebruikt (icm een Makita krachtdoppenset).
Aandraaimoment van mijn auto is 140Nm en max koppel van de Makita is 180Nm maar het lukte hem niet om ze los te krijgen.
Eerste slag dus met een kruissleutel daarna de rest dus met de slagschroefmachine (scheelt best wel veel draaien).
Vastdraaien werkt wel prima waarbij ik hem door goed in te stellen nog maar een halve slag moest geven met de momentsleutel.
Jammer dus dat ie het niet zelf redde maar het scheelde verder best wel veel tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18:13

dragonhaertt

@_'.'

Togi schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 09:59:
Nav wat posts over het gebruik van een slagschroefmachine bij het verwisselen van je autobanden hier even mijn ervaring.
Gisteren de winterbanden vervangen (ik weet het, ben een beetje laat ;-) ) en voor het eerst daarbij de Makita DTD171 gebruikt (icm een Makita krachtdoppenset).
Aandraaimoment van mijn auto is 140Nm en max koppel van de Makita is 180Nm maar het lukte hem niet om ze los te krijgen.
Eerste slag dus met een kruissleutel daarna de rest dus met de slagschroefmachine (scheelt best wel veel draaien).
Vastdraaien werkt wel prima waarbij ik hem door goed in te stellen nog maar een halve slag moest geven met de momentsleutel.
Jammer dus dat ie het niet zelf redde maar het scheelde verder best wel veel tijd.
Weet je zeker dat je niet bent gestopt met proberen omdat de 'slipstand' aan ging :+
Kan me bijna niet voorstellen dat je die doppen niet los krijgt met een slagschroevendraaier. Zeker als je alleen een kruissleutel met de hand gebruikt.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DBBMAX
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 09-05 11:38
Togi schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 09:59:
Vaak komt er roest, vuiligheid en dat soort dingen op de draad van de wielbouten te zitten. Hierdoor gaan ze vaster zitten dan het aangegeven aandraaimoment. Ook verlies je aanzienelijk wat koppel omdat je een verloopadapter gebruikt om doppen te gebruiken op je slagschroevendraaier.
Ik doe ook altijd de eerste slag met een grote ratel om ze vervolgens met mijn slagschroevendraaier ze er helemaal uit te draaien. Werkt prima en is goedkoper dan een dedicated slagmoersleutel kopen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

Ik heb hier van dat stevige flexibele schuim gebruikt dat gebruikt wordt in server- en computer/laptop verpakkingen. Op m'n werk gevraagd of ze wat wilde bewaren en dat op maat gesneden met een breekmes en in de koffer verlijmd. Kostte me alleen wat druppels polymax.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
dragonhaertt schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 10:53:
Weet je zeker dat je niet bent gestopt met proberen omdat de 'slipstand' aan ging :+
Kan me bijna niet voorstellen dat je die doppen niet los krijgt met een slagschroevendraaier. Zeker als je alleen een kruissleutel met de hand gebruikt.
Mwoah, je kan best veel kracht zetten met de hand. En 140 Nm is wat meer dan normaal, verbaasd me niet dat een slagschroevendraaier met opgegeven 180 Nm dat niet los krijgt.

Overigens, dat los draaien met een slagschroevendraaier nadat je de doppen al een eerste slag hebt losgedraaid, kan m'n 12V schroeftol ook met gemakt :P Lukt ook makkelijk met schroevendraaier, zelfs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
dragonhaertt schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 10:53:
[...]

Zou kunnen dat ik iets te vroeg stopte maar had ook geen zin om hem te slopen.
Geen idee verder hoeveel krach ik met de kruissleutel kan zetten maar het voordeel is wel dat je zowel trekt als duwt met zo'n ding. Ik weet dat ik het vroeger met de sleutel deed die bij de auto zat en ondanks dat ze beide dezelde lengte (hefboom) hebben ging het met de kruissleutel beter.
Maar wat ik eigenlijk wilde vertellen is dat mijn ervaring dus is dat de slagmachine alleen niet genoeg is maar dat ie perfect aanvullend is
Maar zoals @henkie196 zegt kan een normale schoefmachine dat waarschijnlijk ook
Maar aangezien het toen om een aankoop vraag ging denk ik dat ze dat toen niet aan hun vrouw zouden vertellen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
henkie196 schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 11:01:
[...]

Mwoah, je kan best veel kracht zetten met de hand. En 140 Nm is wat meer dan normaal, verbaasd me niet dat een slagschroevendraaier met opgegeven 180 Nm dat niet los krijgt.

Overigens, dat los draaien met een slagschroevendraaier nadat je de doppen al een eerste slag hebt losgedraaid, kan m'n 12V schroeftol ook met gemakt :P Lukt ook makkelijk met schroevendraaier, zelfs.
Laatst ook al een keer gepost, maar is hiervoor wel relevant, de wielmoeren van mijn auto zitten volgens spec op 175nm en heb een blauwe Bosch GDS 18V-300, die kan tot 300nm, maar het lukte hem net aan, moet dan wel even flink ratelen voordat hij loslaat.

https://www.bosch-profess...ts/gds-18v-300-06019D8200

Dus kan me inderdaad best voorstellen dat een 180nm machine moeite heeft met een 140nm wielmoer.

Bosch heeft trouwens ook een nieuw modelletje op 18V, gaat tot 1050nm / 1700nm !
https://www.bosch-profess...ds-18v-1050-hc-06019J8200

[ Voor 11% gewijzigd door Navi op 10-09-2021 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perspectivebass
Navi schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 13:44:
[...]

Bosch heeft trouwens ook een nieuw modelletje op 18V, gaat tot 1050nm / 1700nm !
Een brug in elkaar schroeven is niet echt meer DIY :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
perspectivebass schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 13:53:
[...]

Een brug in elkaar schroeven is niet echt meer DIY :+
Klussen wordt wel een leuke workout met een machine van bijna 4 kilo 8)7
Ben wel benieuwd hoelang hij meegaat op 1 accu of dat je na elk wiel een andere accu erin moet stoppen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Niet online
Togi schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 14:38:
[...]

Klussen wordt wel een leuke workout met een machine van bijna 4 kilo 8)7
Ben wel benieuwd hoelang hij meegaat op 1 accu of dat je na elk wiel een andere accu erin moet stoppen ;)
De nieuwe ProCore accu's moeten erin voor extra power, de grootste is een 18V 12 ah!

https://www.bosch-profess...core18v-12-0ah-1600A016GU

Weegt ook zo'n 1.35kg maar kan wel 1800W leveren, nou ja, vergelijkbaar met een 1800W snoermachine zoals ze zeggen. Gebruikt 21700 formaat cellen.

[ Voor 7% gewijzigd door Navi op 10-09-2021 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Laatst online: 09-05 21:04
Was er niet een paar jaar terug in dit topic iemand die zo'n apparaat zocht om moeren van windmolens mee aan te draaien?
Toen gingen gangbare apparaten nog maar tot hooguit 1000nm. Misschien dat 1700 dan al wel bruikbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Raymond schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 15:02:
Was er niet een paar jaar terug in dit topic iemand die zo'n apparaat zocht om moeren van windmolens mee aan te draaien?
Toen gingen gangbare apparaten nog maar tot hooguit 1000nm. Misschien dat 1700 dan al wel bruikbaar is.
1700 Nm voor dat gelinkte apparaat is losdraai koppel, max 1050 Nm aandraai koppel, volgens de specs. Maar goed, dit is meer formaatje voor vrachtwagens, zou ik denken. Misschien ook genoeg voor civieltechnische dingen, maar daar heb ik geen verstand van.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:51
henkie196 schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 15:09:
[...]

1700 Nm voor dat gelinkte apparaat is losdraai koppel, max 1050 Nm aandraai koppel, volgens de specs. Maar goed, dit is meer formaatje voor vrachtwagens, zou ik denken. Misschien ook genoeg voor civieltechnische dingen, maar daar heb ik geen verstand van.
Gewoon, geheel in stijl van dit topic, gebruiken voor je 8x60 houtdraadbouten :+

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanderk89
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online
[...]

Wel mooi spul voor in de procesindustrie. Dop 27, 32 of 46 er op en gaan!

pv:]4960Wp op ZW 44°. WP: Panasonic WH-MDC05H3E5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07-04 08:17
Navi schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 13:44:
[...]

Laatst ook al een keer gepost, maar is hiervoor wel relevant, de wielmoeren van mijn auto zitten volgens spec op 175nm en heb een blauwe Bosch GDS 18V-300, die kan tot 300nm, maar het lukte hem net aan, moet dan wel even flink ratelen voordat hij loslaat.

https://www.bosch-profess...ts/gds-18v-300-06019D8200

Dus kan me inderdaad best voorstellen dat een 180nm machine moeite heeft met een 140nm wielmoer.

Ah, die is leuk voor erbij ;) Makita heeft namelijk een moeraanzetter die met 1800Nm vast kan zetten en 2050Nm los kan maken.

Wel 40V, maar een 40V (36V) 4Ah is hetzelfde als een 18V 8Ah.
[...]

Die grote moeraanzetters heb ik alleen gezien in de nieuwbouw bij tunnelaars. Die storten beton over een soort metalen tunnel, waardoor je in één keer wanden en plafond/verdieping kan storten. Daarbij komen best wat stempels en andere steunen kijken en die moeten goed vast zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Niet online
Framoes schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 19:38:
[...]

Ah, die is leuk voor erbij ;) Makita heeft namelijk een moeraanzetter die met 1800Nm vast kan zetten en 2050Nm los kan maken.

Wel 40V, maar een 40V (36V) 4Ah is hetzelfde als een 18V 8Ah.
Qua capaciteit in wh is dat hetzelfde idd, maar niet in kracht, 36v zit veel meer power in dan 18v.

Professioneel tuingereedschap is meestal ook 36v.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• perspectivebass
Gister avond met laatste prijs garantie bij de Hornbach de makita inval zaag sp6000J voor 305 in plaats van 350! oOo

Stond bij Coolblue voor 339 te koop dus toch goed verdient!

Ben er blij mij dus wilde het gewoon even droppen :+

[ Voor 15% gewijzigd door perspectivebass op 11-09-2021 08:04 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Met het prijsalgoritme van amazon was dit wel een leuke deal. 29.50€ per klem :X

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/abWGJG9v529u_amzwtQVQVDy0dY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JW0cG6lP2QTexzhc2prkD2Gw.jpg?f=fotoalbum_large

Pagina: 1 ... 60 ... 248 Laatste

Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen

Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).