• Boudewijn
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik heb twee keer een 'lullige' accuboormachine met maar 60Nm en ben daar eigenlijk nog niet tegen de limieten aangelopen. "Lagere" specs zeggen ook niet alles, het is maar net wat je nodig hebt en fijn vindt werken.

(Zwaarste werk was 6x100 in hardhout)

[Voor 9% gewijzigd door Boudewijn op 26-08-2021 17:56]

Ik ben verslaafd aan koken. Volg me op https://www.kookjunk.nl

• Chillmeister
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 12-09 07:31
Chillmeister schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 21:18:
Voor de eigenaren van een Bosch GDR 12V-110 slagschroevendraaier (of de 105 variant), hebben jullie ooit het gevoel dat je meer koppel had gewild? Ik lees dat deze 110 Nm aan koppel heeft.

Voor rond het huis lijkt mij dit voldoende vermogen, maar in de nabije toekomst wil ik de tuin een houten terras / blokhut / veranda aanleggen. Een DeWalt DCF801 heeft bijvoorbeeld 163Nm. Momenteel kijk ik alleen naar 12V systemen.
En hebben mensen hier ervaring met de milwaukee M12 Fuel slagschroevendraaier? Ik heb dit accusysteem niet, maar ik heb wat bol.com cadeaubonnen van werk waardoor ik relatief weinig hoef bij te leggen aan eigen cash.

Edit: ik heb natuurlijk online research gedaan, maar op fora krijg je betere langere termijn indruk van apparaten en bevindingen.

[Voor 8% gewijzigd door Chillmeister op 26-08-2021 21:26]

• Vliegvlug
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 23:55

Vliegvlug

Flight Simple

Kortverhaal schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 08:51:
[...]

Om precies dezelfde reden heb ik deze zuignap aangeschaft. Ik had tegels van 60x60 die ongeveer 30kg per stuk wegen. Tegels hadden een een licht reliëf. Werkt op zich goed maar je merkt dat de zuigkracht niet eindeloos aanhoudt.

Mijn werkwijze was tegel op 2 balken leggen naast te plek waar deze uiteindelijk moest komen te liggen. Dit deed ik met de hand. En dan met de zuignap deze op zijn plek leggen. Als je veel tegels moet leggen kan je beter een tegeltiller huren bij een verhuurbedrijf. Kost de wereld niet en kun je makkelijker samen met iemand tegels leggen. Dit is best zwaar voor je armen omdat je maar met 1 arm kunt tillen.

Welke tegeltiller je ook gebruikt, let goed op dat je de zuignap centreert en dat je geen handen/voeten onder de tegel houdt. Dus zuignap er op goed vastzetten en gelijk plaatsen. Na een paar minuten is het vacuum minder krachtig en moet je even opnieuw pompen.

Op glas doet deze het trouwens uitstekend. Gladde oppervlakken zijn geen enkel probleem. Succes met het tegelen, ik ben erg blij dat het klaar is. :P
Dank voor het uitgebreide antwoord en de tips! (y)
Ik hoef gelukkig maar een klein stuk te tegelen maar ik zal ook blij zijn wanneer het klaar is. ;)

Had de vraag ook aan Rubi zelf gesteld en kreeg vandaag antwoord:
“RUBI levert in hoofdzaak via de handel aan de tegelwereld. Deze tegeldragers kunnen perfect geglazuurde ( verglaasde) tegels dragen. Uiteraard dus ook glazen producten, dan wel ruiten.
Alleen maken wij voor dit ene product geen reclame in de glaswereld.
Mvg
Rubibenelux”

Heb de zuignap inmiddels besteld :)

• MJV
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 22:54
Boudewijn schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 17:51:
Ik heb twee keer een 'lullige' accuboormachine met maar 60Nm en ben daar eigenlijk nog niet tegen de limieten aangelopen. "Lagere" specs zeggen ook niet alles, het is maar net wat je nodig hebt en fijn vindt werken.

(Zwaarste werk was 6x100 in hardhout)
Dit. Idem voor slagschroevendraaiers.

Een test waarbij ze zo'n apparaat een jaar zo af en toe gebruiken, eens laten vallen, kijken of de accu leeg loopt, enz; zou nuttiger zijn.

• henkie196
  • Registratie: november 2001
  • Niet online
MJV schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 21:08:

Een test waarbij ze zo'n apparaat een jaar zo af en toe gebruiken, eens laten vallen, kijken of de accu leeg loopt, enz; zou nuttiger zijn.
En dan de score van de test "het is prima" voor 90% van de geteste apparaten :P

• pyrofielo
  • Registratie: december 2003
  • Niet online
MJV schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 21:08:
[...]

die haagse loodgieter op youtube doet dat toch?
kom je wel uit bij parkside ;p

Ik heb een groen bosch schroefmachine en een blauwe. De blauwe vind ik fijn omdat die echt alles kan maar die groene is voor 90% ook prima en een stuk lichter.
Enige waar ik dan tegen limieten aanloop is met gatzagen enzo.

Astennu lvl 110 Warrior - Bethesda lvl 104 Warlock - Ezrah lvl 110 Druid

• Mania-92
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 23:02
henkie196 schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 07:25:
[...]

En dan de score van de test "het is prima" voor 90% van de geteste apparaten :P
90% van de apparaten is waarschijnlijk ook prima voor 90% van de gebruikers van apparatuur zoals bijvoorbeeld accuboormachines. :P

• Tomson7
  • Registratie: juli 2015
  • Laatst online: 16:01
Orion84 schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 16:41:
[...]
Wat voor accu zit er onder de Bosch en wat zit er onder de Makita?
Daar zou nou wel eens was in kunnen zitten. Op de bosch heb ik vaak de 1,5Ah accu en de Makita heeft een 5Ah.
Ik ga nog eens een poging wagen met de 4Ah ProCore accu op de Bosch.

• Jeweetje
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 21:22
@loewie1984 bedankt voor het delen van je ervaring.
Over de hikoki zaag zijn weinig reviews te vinden.
op woodworking.nl waren er nogal wat bedenkingen omdat een aantal cruciale onderdelen in plastic ipv metaal zijn uitgevoerd. Wat is jouw ervaring/inschatting van degelijkheid als je er voorzichtig mee omgaat?

• simon
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 16:02
Jeweetje schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 10:22:
op woodworking.nl waren er nogal wat bedenkingen omdat een aantal cruciale onderdelen in plastic ipv metaal zijn uitgevoerd. Wat is jouw ervaring/inschatting van degelijkheid als je er voorzichtig mee omgaat?
plastic zegt niet alles, kan FRP (Wikipedia: Fibre-reinforced plastic) zijn. En dan kan het behoorlijk stevig zijn. Bij de nieuwe Makita 40v accucirkelzaag is er ook veel plastic. Bij veel andere merken zoals Festool zie je ook veel plastic op cruciale onderdelen

Meeste zaken die Hikoki levert zijn toch behoorlijk degelijk. Dus dat zou mij niet direct tegenhouden.

|>

• Orion84
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 21:46

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

Tomson7 schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 09:45:
[...]

Daar zou nou wel eens was in kunnen zitten. Op de bosch heb ik vaak de 1,5Ah accu en de Makita heeft een 5Ah.
Ik ga nog eens een poging wagen met de 4Ah ProCore accu op de Bosch.
Dat zou dan inderdaad wel eens een rol kunnen spelen. Zo’n grote accu heeft twee sets cellen parallel staan, waardoor ie een stuk meer vermogen kan leveren.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• loewie1984
  • Laatst online: 23:22

loewie1984

music addict! pizza monster!!

Jeweetje schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 10:22:
ik heb ook nog een PM gehad, ik zal even een uitgebreide review maken met wat foto's en mijn bevindingen. Ben wel benieuwd wat dan concreet de punten zijn waar ze op woodworking.nl opmerkingen over hebben.

[Voor 8% gewijzigd door loewie1984 op 27-08-2021 10:51]

discogs

• pyrofielo
  • Niet online
nog ff een vraagje tussendoor:
ik heb nog al eens dat ik vast kom te zitten met mijn sds-plus boor. Dan zit ik altijd enorm te kloten omdat de boorhamer niet zo fantastisch achteruit kan draaien.
Nu heb ik laatste keer bedacht om de slagsleutel erop te zetten maar een adapter van 1/2" naar sds-plus (schacht/socket) .
maar ik vind daar geen (betaalbare oplossing) voor.

ik vind wel dit maar dat is sds-max en ik hoef ook niet echt volledig SDS te klemmen, als er maar wat op die sds boor schuift en kan draaien:
https://www.klium.nl/maki...met-opname-sds-max-310113

suggesties? of laat ik straks weer een boor achter in de betonfundering :p

• MikeyMan
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 23:18

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

pyrofielo schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 10:53:
ik heb nog al eens dat ik vast kom te zitten met mijn sds-plus boor. Dan zit ik altijd enorm te kloten omdat de boorhamer niet zo fantastisch achteruit kan draaien.
Nu heb ik laatste keer bedacht om de slagsleutel erop te zetten maar een adapter van 1/2" naar sds-plus (schacht/socket) .

ik vind wel dit maar dat is sds-max en ik hoef ook niet echt volledig SDS te klemmen, als er maar wat op die sds boor schuift en kan draaien:

Heb dat in al die jaren precies één keer gehad. Met een boor die vast kwam te zitten tussen een stuk wapening.

Als dat vaker gebeurt gaat er volgens mij iets anders mis? Heeft de boor die je gebruikt wel genoeg power?

• pyrofielo
  • Niet online
MikeyMan schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 10:56:
[...]

Heb dat in al die jaren precies één keer gehad. Met een boor die vast kwam te zitten tussen een stuk wapening.

Als dat vaker gebeurt gaat er volgens mij iets anders mis? Heeft de boor die je gebruikt wel genoeg power?
haha hier was ik al bang voor...
Uiteraard is dat het probleem, boor met 2 snijvlakken en eigenlijk een iets te lichte boor inderdaad.
maar een sds max boor aanschaffen voor dit soort grappen gaat mij eigenlijk te ver.

• henkie196
  • Registratie: november 2001
  • Niet online
pyrofielo schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 11:05:
Uiteraard is dat het probleem, boor met 2 snijvlakken en eigenlijk een iets te lichte boor inderdaad.
maar een sds max boor aanschaffen voor dit soort grappen gaat mij eigenlijk te ver.
Misschien een boor met 4 snijvlakken proberen? Die zouden minder gauw op bewapening vast moeten slaan.

• MikeyMan
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 23:18

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

pyrofielo schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 11:05:
[...]

Wat voor machine heb je?

Ik ben pas sinds kort op de hoogte van het bestaan van de boren met 4 snijvlakken O-)

• mddd
  • Registratie: juni 2007
  • Niet online
Het is hier wel eens vaker genoemd dat klopboormachines potentieel meer speling op de kop hebben dan boormachines zonder klopfunctie.

Nu heb ik een Bosch GSB 18V-28 en ik merk inderdaad dat die kop een beetje kan wiebelen. Als ik een boortje of bithouder erin zet en onbelast draai, zit het er keurig uit, ik zie geen excentriciteit. Maar als ik de punt van een boortje beetpak dan kan ik die dus wel een stukje zijwaarts heen en weer bewegen.

Bij het boren voel je zwabberen, bij een dun (3 mm) boortje was ik daardoor bang om hem te breken. Bij een dikkere boor merk ik, als ik een stuk in het materiaal zit, dat de machine zelf onrustig wordt en wil zwabberen.

Mijn vraag is nu, hoeveel van dit gedrag is normaal? Als het nodig is stuur ik hem op naar Bosch (alleen een goed moment vinden.. ik ben momenteel wel regelmatig aan het klussen).

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

• reiker
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 19:32

reiker

dan jij!

Chillmeister schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 19:18:
[...]

En hebben mensen hier ervaring met de milwaukee M12 Fuel slagschroevendraaier? Ik heb dit accusysteem niet, maar ik heb wat bol.com cadeaubonnen van werk waardoor ik relatief weinig hoef bij te leggen aan eigen cash.

Edit: ik heb natuurlijk online research gedaan, maar op fora krijg je betere langere termijn indruk van apparaten en bevindingen.
Ik heb er eentje, nu een jaar of vijf ongeveer. Ben er best tevreden over, net als de andere Milwaukee tools die ik heb (M12 Fuel klopboor/schroefmachine, bandenpomp, slagmoersleutel). Maar de slagschroevendraaier gebruik ik het minst en ik heb ook geen ervaring met die van een ander merk, dus ik vrees dat ik je vrij weinig real world experience kan bieden -O-
Om toch een poging te doen: toen ik eens een keertje een heel lange schroef (5x80 geloof ik het grootst) ergens in moet krijgen deed het apparaat het zonder morren. :)

Zo gezegd, zo gedaan.

• Rofdof
  • Registratie: april 2020
  • Laatst online: 16:11
nou, ik had een window vac gekocht van karcher.
Dat ding gaat weer op marktplaats, waardeloos.
nu raamdoeken van jemako gekocht, kijken of dat goed werkt.

Maar heeft iemand ervaring met deze accu bouwlamp van makita?

Voordeel is dat al ons accu gereedschap zo'n beetje makita is en wij 10+ accus hebben.

Maar als er een beter alternatief is.

https://www.gereedschapce...ILGPNugFFadRoCmcsQAvD_BwE

• DBBMAX
  • Registratie: oktober 2018
  • Laatst online: 16:19
pyrofielo schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 10:53:

Boor je vaak in beton met wapening? Dan zou ik overgaan op boren met 4 snijders. Makita heeft hier een video over gemaakt. Daar vertellen ze dat de boor minder vaak vast slaat.

• pyrofielo
  • Niet online
MikeyMan schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 11:11:
[...]

Wat voor machine heb je?

Ik ben pas sinds kort op de hoogte van het bestaan van de boren met 4 snijvlakken O-)
GBH 2-26 DRE, best een goede machine. Maja 22mm in gewapend beton is dan wel weer een flinke klus.
Ik zal eens kijken naar een boor met 4 snijvlakken. Best prijzig alleen dacht ik...

naja nu heb ik ook 30 euro erin vast laten zitten..

• loewie1984

loewie1984

Rofdof schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 11:42:

Voordeel is dat al ons accu gereedschap zo'n beetje makita is en wij 10+ accus hebben.

Ik ken de bouwlamp niet, maar ik weet wel als ik een 18v bouwlamp heb ik deze veel vaker even erbij zou pakken dat dat halogeen ding op 230v wat ik nog in de garage heb hangen. En met Makita kun je gewoon niet mis zitten wat dit betreft. Je kan het toch terugsturen binnen 14 dagen dus uitproberen die hap en het ons laten weten :)

discogs

• Pixeltje
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 21:08

Pixeltje

Woo-woohoo!

pyrofielo schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 11:46:
[...]

GBH 2-26 DRE, best een goede machine. Maja 22mm in gewapend beton is dan wel weer een flinke klus.
Ik zal eens kijken naar een boor met 4 snijvlakken. Best prijzig alleen dacht ik...

naja nu heb ik ook 30 euro erin vast laten zitten..
Dat zou die machine toch wel moeten kunnen hebben, ook met een 'normale' boor met twee snijvlakken. Punt is dat als je op wapening stuit je betonboor natuurlijk kansloos is. Erdoorheen lukt soms met het nodige geweld maar je boor wordt er niet knapper van en je machine erg warm. Een boor met 4 snijvlakken kan helpen maar is met name om 'nauwkeuriger' te boren. De belasting op je machine wordt niet minder.

Zu Risiken und Nebenwirkungen fragen Sie ihren Arzt oder Apotheker

• pyrofielo
  • Niet online
Pixeltje schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 11:51:
[...]

Dat zou die machine toch wel moeten kunnen hebben, ook met een 'normale' boor met twee snijvlakken. Punt is dat als je op wapening stuit je betonboor natuurlijk kansloos is. Erdoorheen lukt soms met het nodige geweld maar je boor wordt er niet knapper van en je machine erg warm. Een boor met 4 snijvlakken kan helpen maar is met name om 'nauwkeuriger' te boren. De belasting op je machine wordt niet minder.
met 4 snijvlakken scheelt wel enorm hoor.
Ik heb uiteindelijk een sds max geleend met 4 snijvlakken en tjah dan heb je niet eens door dat het gewapend is. Boren met 4 snijvlakken heb ik zelf uit budgettaire overwegingen alleen in de kleine maatjes.

Maar ik ga toch ff kijken of ik ergens wat knaps op de kop kan tikken.

hou op hoor...
https://www.ecotools.nl/sds-hamerboor-22-0-x-600-mm-4s

dat is de helft van de boor die ik nu in het beton heb laten zitten.. voldoet vast voor die paar keer dat ik het nodig heb.

[Voor 10% gewijzigd door pyrofielo op 27-08-2021 12:11]

• Rofdof
loewie1984 schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 11:51:
[...]

Ik ken de bouwlamp niet, maar ik weet wel als ik een 18v bouwlamp heb ik deze veel vaker even erbij zou pakken dat dat halogeen ding op 230v wat ik nog in de garage heb hangen. En met Makita kun je gewoon niet mis zitten wat dit betreft. Je kan het toch terugsturen binnen 14 dagen dus uitproberen die hap en het ons laten weten :)
Dat is het ook. Ik heb een paar grote bouwlampen (led) op statief. Maar dan zit je weer met kabels (waar je wel eens over struikelt).

met bijvoorbeeld spuitwerk ontkom je niet aan veel en goed licht maar dit is meer dat je ff in een ruimte zonder vast licht aan werk moet.

• DBBMAX

Ik weet dat Makita bezig is met het introduceren van een complete nieuwe lijn bouwlampen. Zo is de ML003G de iets nieuwe versie van de DML805 die je stuurde. Deze lamp heeft iets meer lumen dan de DML805 en werkt zowel op LXT accu's als op de nieuwe XGT lijn.

Mocht dit niet genoeg licht zijn dan kun je kiezen voor de DML811 (3.000 lumen) of voor de bizarre DML809 (10.000 lumen!!)

Heb je geen haast hebben kun je ook wachten op de volgende lampen: DML813 en DML814.
Dit zijn een soort staande lampen die al op statief zijn gebouwd die je gemakkelijk in kan klappen :9~
Uit betrouwbare bronnen heb ik gehoord dat die laatste 2 lampen dit jaar nog gelanceerd zullen worden

• Cybersijp
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 19-09 17:33
Chillmeister schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 19:18:
[...]

Zelf recent de hydrolische versie van de m12 fuel slagschroevendraaiert aangeschaft , klein machientje . zat kracht voor zo even en als t wat meer wordt gaat t ook meer dan prima . Plus maakt een hoop minder herrie :) Is klein genoeg om straks in mijn gereedschapstas te passen . Nee , zat normaal in het makita 18v kamp maar deze bevalt wel hoor . Ook gekeken naar de makita 12v serie , maar die vond ik net wat te groot

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wi nou niet???

• Rofdof
DBBMAX schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 12:16:
[...]

Ik weet dat Makita bezig is met het introduceren van een complete nieuwe lijn bouwlampen. Zo is de ML003G de iets nieuwe versie van de DML805 die je stuurde. Deze lamp heeft iets meer lumen dan de DML805 en werkt zowel op LXT accu's als op de nieuwe XGT lijn.

Mocht dit niet genoeg licht zijn dan kun je kiezen voor de DML811 (3.000 lumen) of voor de bizarre DML809 (10.000 lumen!!)

Heb je geen haast hebben kun je ook wachten op de volgende lampen: DML813 en DML814.
Dit zijn een soort staande lampen die al op statief zijn gebouwd die je gemakkelijk in kan klappen :9~
Uit betrouwbare bronnen heb ik gehoord dat die laatste 2 lampen dit jaar nog gelanceerd zullen worden
Dan praat je over de dubbele prijs bij die DEADML003G.
Om nog maar niet te spreken over die andere ;)

Mooi spul hoor en wellicht dat het in de toekomst wat goedkoper gaat worden.

Maar als bouwlamp voor erbij vind ik 120 euro eigenlijk wel zat.
denk dat ik maar voor die ga.

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Zo vandaag de DTD154 voor het eerst echt gebruikt, om grote platte schroeven bij de muur uit een houder te draaien voor de regenpijp. Natuurlijk helemaal verroest. Eerst WD40 er in laten trekken.

Helaas was ik niet succesvol. De platte bit (de grootste maat) knapte vlotjes af en ook de schroefkop bleef niets van over. Zeskant erop had ook geen nut. Ik had 8 en 10 mm, maar dit ding was 9mm :o

Toch maar de haakse slijper erin.

• hansvk
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 20-09 09:22
Fairy schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 12:55:
Zo vandaag de DTD154 voor het eerst echt gebruikt, om grote platte schroeven bij de muur uit een houder te draaien voor de regenpijp. Natuurlijk helemaal verroest. Eerst WD40 er in laten trekken.

Helaas was ik niet succesvol. De platte bit (de grootste maat) knapte vlotjes af en ook de schroefkop bleef niets van over. Zeskant erop had ook geen nut. Ik had 8 en 10 mm, maar dit ding was 9mm :o

Zoiets kun je volgens mij ook beter met de hand doen, zeker met zo'n schroef. Dan voel je beter wat er gebeurt en heb je meer controle.

• Rofdof
Fairy schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 12:55:

Bij sleufschroeven die oud en verroest zijn zou ik nooit een slagschroevendraaier gebruiken. Dan krijg je in 9 van de tien gevallen wat jij dus hebt ervaren ;)

Maar het is een houtdraadbout?
met een verstelbare moersleutel er ff op?

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

hansvk schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 12:59:
[...]

Zoiets kun je volgens mij ook beter met de hand doen, zeker met zo'n schroef. Dan voel je beter wat er gebeurt en heb je meer controle.
Had ik geprobeerd, maar dan gaf het ding geen krimp, was té verroest.

Heb het al anders opgelost :)

• jichem
  • Registratie: augustus 2016
  • Laatst online: 20:49

de Fenon, deze lamp werkt ook op makita (en bosch en nog 2). Geeft een bak meer licht dan de makita. Deze lamp heb ik een 1.5 jaar geleden gekocht en raad hem echt iederen aan! Een knappe 3700lm en draait uren op een 5ah accu. O+ O+

• big bang
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 17:13
jichem schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 13:51:
[...]

de Fenon, deze lamp werkt ook op makita (en bosch en nog 2). Geeft een bak meer licht dan de makita. Deze lamp heb ik een 1.5 jaar geleden gekocht en raad hem echt iederen aan! Een knappe 3700lm en draait uren op een 5ah accu. O+ O+
Tof! Misschien is dat wel DE manier voor kleine, onafhankelijke gereedsschapbouwers. Maak een machine die verder gewoon in het ecosysteem van bijvoorbeeld makita past, en je verkoopt het een stuk makkelijker.

It's time to play the music, it's time to light the lights

• jichem
big bang schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 13:56:
[...]

Tof! Misschien is dat wel DE manier voor kleine, onafhankelijke gereedsschapbouwers. Maak een machine die verder gewoon in het ecosysteem van bijvoorbeeld makita past, en je verkoopt het een stuk makkelijker.
Dit is vooral voor zelfstandigen een topinvestering. Meeste kleine installatiebedrijven zitten niet vast in een ecosysteem. Op deze manier kan je 4 verschillende merken gebruiken op 1 lamp. Er zitten in de adapter gewoon 4 "brackets" waarvan 1 voor elk merk. Als je die van makita uittrekt schuif je de accu er zo in, vervolgens duw je die bracket in en trek je die van bosch er uit en hop een bosch accu er in.

(tijdens werkzaamheden bij TU verkochten we deze echt als warmte broodjes!)

• Rofdof
jichem schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 13:51:
[...]

dat ziet er heel goed uit.

Alleen ik zie dit:
- IP20 (machine accu en adapter) IP65 (met Fenon accu)

heb je met een makita accu dan een gapend gat ergens?
Denk jij dat die dan nog een beetje stof/water kan hebben?

zo'n lamp zal niet snel in de regen staan maar een vochtige kruipruimte of bouwstof...

• Matthis
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 23:47
oudehengel schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 16:09:
[...]

Is de BO5041 dan niet iets te zwaar voor wat ik wil doen? Ik wil het grove maar ook het fijne werk doen. En mogelijk in de toekomst een polijstkop erop zetten. De BO5031 lijkt net wat stiller te zijn en minder trillengen te geven.
En zijn de dubbele handvaten een pre voor een schuurmachine?
Dacht zelf dat eenhandsbediening wel fijn zou zijn. Maar kan me vergissen...... :P
Die 1dB, 0,5 m/s² en 100gr verschil ga je echt niet merken. Je bent ook niet verplicht om het tweede handvat te gebruiken, de machine is handzaam genoeg. En je kan er gewoon ook fijn werk mee doen. De reden waarom ik de Festool ernaast gekocht heb is omdat ik geen grof werk wil doen met die laatste. Ik gebruik deze immers alleen om hoogglanslak voor te bereiden op polijsten. Een paar te grote korrels in je schuurschijf en je lak is naar de vaantjes :X

• big bang
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 17:13
Rofdof schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 15:54:
[...]

Ik verwacht dat dit misschien eerder indekken is dan iets anders? Als een accudesign een beetje veranderd oid zou het anders zo maar kunnen dat de IP rating niet meer geldt

It's time to play the music, it's time to light the lights

• Rofdof
big bang schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 16:01:
[...]

Ik verwacht dat dit misschien eerder indekken is dan iets anders? Als een accudesign een beetje veranderd oid zou het anders zo maar kunnen dat de IP rating niet meer geldt
dat zou goed mogelijk zijn. Maar ik hoop dus dat een gebruiker van de lamp daar inzicht in kan geven hoe hij denkt over de stof en water indringing met custom accu.

• jichem
Rofdof schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 15:54:
[...]

dat ziet er heel goed uit.

Alleen ik zie dit:

Denk jij dat die dan nog een beetje stof/water kan hebben?

zo'n lamp zal niet snel in de regen staan maar een vochtige kruipruimte of bouwstof...
Zie reactie @Rofdof , het sluit gewoon goed aan dat het normaal bruikbaar is.
De accu van Fenon zelf (kneiter duur) komt op de plek van die adapter en sluit waarschijnlijk met een rubbertje af. Daar maak ik me geen zorgen over, ik laat hem alleen niet in de stromende regen staan.

edit:"Overigens heeft hij daar wel een keer gestaan, maar omdat hij vanaf de grond altijd iets omhoog gericht staat valt het water op de voorkant en niet op de achterkant. Niet echt spannend dus.

[Voor 12% gewijzigd door jichem op 27-08-2021 16:05]

• Rofdof
jichem schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 16:03:
[...]

Zie reactie @Rofdof , het sluit gewoon goed aan dat het normaal bruikbaar is.
De accu van Fenon zelf (kneiter duur) komt op de plek van die adapter en sluit waarschijnlijk met een rubbertje af. Daar maak ik me geen zorgen over, ik laat hem alleen niet in de stromende regen staan.

edit:"Overigens heeft hij daar wel een keer gestaan, maar omdat hij vanaf de grond altijd iets omhoog gericht staat valt het water op de voorkant en niet op de achterkant. Niet echt spannend dus.
Ik heb hem besteld. bij toolsvoordelig was hij ook nog iets goedkoper.

Ik ben benieuwd.

ook fijn dat hij 3 standen heeft en met de hoogste stand dus al beter/zelfde is als de duurdere van makita.
dat geklooi met snoer voor bijvoorbeeld kruipruimte ben ik wel zat.

• jichem
Rofdof schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 16:30:
[...]

Ik heb hem besteld. bij toolsvoordelig was hij ook nog iets goedkoper.

Ik ben benieuwd.

ook fijn dat hij 3 standen heeft en met de hoogste stand dus al beter/zelfde is als de duurdere van makita.
dat geklooi met snoer voor bijvoorbeeld kruipruimte ben ik wel zat.
Ga je denk ik echt geen spijt van krijgen!

• loewie1984

loewie1984

Nou boys, heb m'n best gedaan voor jullie:
@monkey7, @Jeweetje, @simon

I present to you the Hikoki C10RJWAZ

De zaag in vol ornaad:

Afstand-instelling tot het zaagblad:

Gemeten afstand tot het zaagblad:

Ik had gekeken naar een calibratie video, maar bij mij was dit niet nodig. Hij kwam out-of-the-box nauwkeurig afgesteld.

De maximale diepte waarop je ondersteuning krijgt op de outfeed, wil je langer moet je er zelf een outfeed tafel achter zetten:

Het locking mechanisme van de geleider:

de hendel van het locking mechanisme van de geleider:

In het woodworking forum werd geklaagd over de tafelinsert en dat deze bol zou staan, hier niets van te zien:

Er zit een slot op het openen van de insert:

De push stick die je erbij ontvangt (iedereen heeft toch zijn eigen :)):

Het lift en kantel mechanisme van de zaag:

Het motorhuis:

De terugslagbeveiliging die je erbij krijgt:

De zaagbladbeveiliging die je erbij krijgt:

Dust collection:

Deze werkt uitermate goed moet ik zeggen, ik zie weinig zaagsel wegspringen tijdens het zagen zoals je bijv. hebt bij een afkortzaag.

De maximale afstand tot het zaagblad:

Het locking fence mechanisme:

Hendels van het fence mechanisme

Close up van het motorhuis:

Opening voor verstopt zaagsel wat je op deze manier kunt verwijderen, tevens zie je dat de as van de zaag een 'dado zaagblad' aan kan:

Zaag van onderen:

Zaag opgebouwd:

Zaag halverwege ingeklapt:

Zaag ingeklapt

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ten slotte 2 filmpjes:
Hetgeen ik het meest fantastische vindt aan de zaag, de start en stop snelheid. Deze zaag heeft alleen geen slow start dus ja dat moet je dan aanmerken als een verbeter puntje

En het fence mechanisme en even flink tegen de fence aangeduwd, die op 10cm stond ingesteld.

Sorry voor de oriëntatie van de foto's

discogs

• Slonzo
  • Registratie: mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

loewie1984 schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 17:19:
Ziet er een fijne, stevige geleider uit.
Mogen ze bij Makita een puntje aan zuigen; die van de MLT1000 is absolute rommel, klemt slechts aan 1 kant en trekt zichzelf scheef nog zonder dat je d'r tegen duwt. |:(

• Zinloos1
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 20:56
Super review!
Is het tafelblad gegoten aluminum?
Maakt dat hem makkelijk verplaatsbaar?

• Jeweetje
@loewie1984 bedankt voor de zeer uitgebreide review🥳
Was enthousiast geworden na het zien van deze topper, maar diverse negatieve reviews hielden me tegen.

• AMDFreak
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 23:46

AMDFreak

Intel is zo..

Sinds kort ben ik in het bezit van een bovenfrees (black and decker KW1200E). Deze heb ik voor een leuke prijs op de kop kunnen tikken.
Echter zit er 1 spantang/spanmoer/spanbus bij, hoe je het noemen wilt. Deze is geschikt voor 8mm freesjes, maar ik vind het maar lastig zoeken om andere moertjes te vinden. Ik zou graag iets willen hebben voor 10mm en 6mm.

Iemand tips waar ik dat kan vinden?

15x Jinko 260Wp = 3900Wp @ SE4000 - Zuid 35 PV output

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

AMDFreak schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 22:50:
Sinds kort ben ik in het bezit van een bovenfrees (black and decker KW1200E). Deze heb ik voor een leuke prijs op de kop kunnen tikken.
Echter zit er 1 spantang/spanmoer/spanbus bij, hoe je het noemen wilt. Deze is geschikt voor 8mm freesjes, maar ik vind het maar lastig zoeken om andere moertjes te vinden. Ik zou graag iets willen hebben voor 10mm en 6mm.

Ik weet niet of je op zo'n lichte frees 10mm freesjes moet willen gebruiken. B&D geeft ook aan dat hij, 6, 6.35 of 8mm lust. Op mijn 1000W exemplaar zou ik het iig niet doen,.

• loewie1984

loewie1984

Zinloos1 schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 21:47:
[...]

Super review!
Is het tafelblad gegoten aluminum?
Maakt dat hem makkelijk verplaatsbaar?
Lijkt er wel op, en ja is makkelijk verplaatsbaar ondanks dat het totaal gewicht van de collie 44kg was incl. verpakkingsmateriaal aldus transmission.

discogs

• breagor
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 16:45
AMDFreak schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 22:50:

zoals je het beschrijft klinkt het alsof het je 1e frees is, dus ik ga ervanuit dat je nog geen uitgebreide collectie freesjes hebt.

Mocht dit inderdaad zo zijn: Aangezien 8mm hier ongeveer de meest gebruikte maat is zou ik me afvragen waarom meteen ook die andere spantangen. Ik heb in mijn frezen voor alsnog alleen nog maar 8 mm gebruikt en red met daar prima mee, dus ik zou eerst gewoon kijken hoever je daar meekomt.

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

breagor schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 09:39:
[...]

zoals je het beschrijft klinkt het alsof het je 1e frees is, dus ik ga ervanuit dat je nog geen uitgebreide collectie freesjes hebt.

Mocht dit inderdaad zo zijn: Aangezien 8mm hier ongeveer de meest gebruikte maat is zou ik me afvragen waarom meteen ook die andere spantangen. Ik heb in mijn frezen voor alsnog alleen nog maar 8 mm gebruikt en red met daar prima mee, dus ik zou eerst gewoon kijken hoever je daar meekomt.
Met name ‘spiral upcut’ en de ‘downcut’ variant zijn lastig(er) te krijgen in 8mm. Zijn vaak dunne freesjes die ik meer te koop zie in de amerikaanse variant van 6.35mm (is dat 1/4 inch?) dan in 8mm, dus die snap ik wel. Groter dan 8mm zou ik niet zo snel gaan op een lichte freesmachine, maar daar valt het voordeel in mijn ogen ook van tegen omdat er in 8mm heel veel freesjes worden aangeboden. Als je het niet kan vinden in 8mm maar alleen groter is het waarschijnlijk bedoeld voor een tafelfrees.

• miicker
  • Registratie: juni 2011
  • Niet online
Vraagje, ik zoek een (accu) schroevendraaier waarmee ik o.a. de wielbouten van de auto los en vast kan draaien. Is een slagmoersleutel dan hetgeen wat ik nodig heb? Ik wil er eigenlijk het liefst max €100 aan uitgeven. Iemand tips?

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

• Jeweetje
miicker schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 12:18:
Vraagje, ik zoek een (accu) schroevendraaier waarmee ik o.a. de wielbouten van de auto los en vast kan draaien. Is een slagmoersleutel dan hetgeen wat ik nodig heb? Ik wil er eigenlijk het liefst max €100 aan uitgeven. Iemand tips?
https://www.hbm-machines....1JEw2AEAQYASABEgI8MPD_BwE
Precies wat je zoekt 😉

• twain4me
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 22:24
opzich kan dat met een slagmoersleutel ja

let op de settings indien je aluminium velgen hebt. eigenlijk alleen heel geschikt voor het los draaien en met vast draaien alleen het eerste deel met de machine de rest gewoon met de momentsleutel.

• AMDFreak
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 23:46

AMDFreak

Intel is zo..

breagor schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 09:39:
[...]

Het is inderdaad mijn eerste frees en ik zal het ook niet veel gebruiken.
De vraag voor verschillende maten, komt meer voort uit, dat ik veel freesjes heb liggen in 10mm en een aantal van 6mm. Veel al gekregen van mijn vader zijn werk. En dan is het voor mij makkelijker om een nieuw spanbus/moer te kopen ipv een hele freesset.

15x Jinko 260Wp = 3900Wp @ SE4000 - Zuid 35 PV output

• MJV
Heeft er iemand de gouden tip voor het opbergen van de Makita LS1018 afkortzaag? Er zitten van die Bosch montageblokken onder. Ik stel ben al op 45 graden in zodat de buizen aan de achterkant minder uitsteken maar het blijft een lomp ding in mijn volle/kleine schuur.

• simonr
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 19-09 14:40

De zaag in vol ornaad:
[Afbeelding]

Afstand-instelling tot het zaagblad:
[Afbeelding]

Gemeten afstand tot het zaagblad:
[Afbeelding]

Ik had gekeken naar een calibratie video, maar bij mij was dit niet nodig. Hij kwam out-of-the-box nauwkeurig afgesteld.

De maximale diepte waarop je ondersteuning krijgt op de outfeed, wil je langer moet je er zelf een outfeed tafel achter zetten:
[Afbeelding]

Het locking mechanisme van de geleider:
[Afbeelding]

de hendel van het locking mechanisme van de geleider:
[Afbeelding]

In het woodworking forum werd geklaagd over de tafelinsert en dat deze bol zou staan, hier niets van te zien:
[Afbeelding]

Er zit een slot op het openen van de insert:
[Afbeelding]

De push stick die je erbij ontvangt (iedereen heeft toch zijn eigen :)):
[Afbeelding]

Het lift en kantel mechanisme van de zaag:
[Afbeelding]

Het motorhuis:
[Afbeelding]

De terugslagbeveiliging die je erbij krijgt:
[Afbeelding]

De zaagbladbeveiliging die je erbij krijgt:
[Afbeelding]

Dust collection:
[Afbeelding]

Deze werkt uitermate goed moet ik zeggen, ik zie weinig zaagsel wegspringen tijdens het zagen zoals je bijv. hebt bij een afkortzaag.

De maximale afstand tot het zaagblad:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Het locking fence mechanisme:
[Afbeelding]

Hendels van het fence mechanisme
[Afbeelding]

Close up van het motorhuis:
[Afbeelding]

Opening voor verstopt zaagsel wat je op deze manier kunt verwijderen, tevens zie je dat de as van de zaag een 'dado zaagblad' aan kan:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Zaag van onderen:
[Afbeelding]

Zaag opgebouwd:
[Afbeelding]

Zaag halverwege ingeklapt:
[Afbeelding]

Zaag ingeklapt
[Afbeelding]

***members only***

Ten slotte 2 filmpjes:
Hetgeen ik het meest fantastische vindt aan de zaag, de start en stop snelheid. Deze zaag heeft alleen geen slow start dus ja dat moet je dan aanmerken als een verbeter puntje
[YouTube: Hikoki C10RJWAZ verstekgeleider wiggle en start/stop]
En het fence mechanisme en even flink tegen de fence aangeduwd, die op 10cm stond ingesteld.
[YouTube: Hikoki C10RJWAZ fence mechanisme en langeleider wiggle]
Sorry voor de oriëntatie van de foto's
Tof om te zien! Wat lijkt ‘ie sterk op z’n gele broertjes!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

MJV schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 15:28:
Heeft er iemand de gouden tip voor het opbergen van de Makita LS1018 afkortzaag? Er zitten van die Bosch montageblokken onder. Ik stel ben al op 45 graden in zodat de buizen aan de achterkant minder uitsteken maar het blijft een lomp ding in mijn volle/kleine schuur.

Ik trek de zaag naar voren en omlaag, en zet ‘m op 60 graden.

Heel veel compacter dan dit wordt het niet, het is nu eenmaal een grote machine..

• MWDKing
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 19-09 22:23
twain4me schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 18:03:
[...]

gokje, maar zo gingen veel machines zonder goede thermische beveiliging stuk vroegah na het zagen van het (te) zware werk (gisteren) NIET na laten draaien en daarmee de motor gekoeld.. alle warmte is in de motor blijven zitten en er is een windinkje oid "gesmolten".

dit soort dingen zijn bij oudere gereedschappen en het goedkopere segment vaker de oorzaak dan men denkt. het is een beetje een spijker die je er met 7 klappen in slaat is het laatste stootje de oorzaak of hebben die andere 6 ook mee geholpen :+

gewoon open maken en opzoek naar de kenmerkende geur die magische rook normaal nog wel achterlaat >:)
Kleine update over de kapot parkside tafelzaag.

Ik heb een reset knop gevonden naast de aan/uit schakelaar. Daarna 'doet' de zaag het weer. Vanuit bepaalde posities begin het blad begint niet te draaien met een hard gebrom. Vanuit andere posities gaat die wel draaien, maar niet van harte en met herrie; je hoort hem onwijs bokken. Daarna ruik je die elektra lucht en springt de beveilging op de machine eruit.

Lijkt me dat het een kapotte winding is?

• Rofdof
twain4me schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 12:38:
[...]

opzich kan dat met een slagmoersleutel ja

let op de settings indien je aluminium velgen hebt. eigenlijk alleen heel geschikt voor het los draaien en met vast draaien alleen het eerste deel met de machine de rest gewoon met de momentsleutel.
En na zoveel dagen/km nog weer ff momentsleutel erop ;)

• Navi
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 23:16
Zorg voor genoeg power, ik heb een blauwe bosch die kan tot 300nm en het lukt hem net de wielmoeren van een tesla los te maken, die moeten volgens spec op 175nm. (wat wel erg veel is, meeste autos zitten lager)

• -Cn-
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 20-09 12:30
Hoihoi,

Ik ben opzoek naar een (klop) boormachine om in me appartementje te kunnen gebruiken voor wat simpele klusjes en zo nu en dan iets aan de muur te kunnen bevestigen. Nu ben ik hier aardig nieuw in dus niet echt een idee waar ik naar moet kijken. Na wat gelezen te hebben op dit forum en wat google werk kwam ik een Makita DF457DWE tegen. Is dit iets?

Ik zal hem niet enorm veel gebruiken maar ben er wel altijd voor om iets meer uit te geven als dat het waard is. Budget ligt rond de 150-220. Hebben jullie suggesties?

• jichem
Als je van plan bent hem weinig te gebruiken, kijk dan eens bij de lidl naar een parkside. Dat is beter dan die je nu hebt.

Zojuist de dpj180zj besteld, mooi volgend weekend een schoenenkast in elkaar zetten.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Kunnen en we weer eens de aandacht vestigen op wat kooptips in de topicstart ofzo? NIet per se ten nadelen van @-Cn- maar het valt me op dat deze vraag echt heel erg vaak voorbij komt :).

• Navi
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 23:16
nvm, dacht dat hij een boorhamer zocht.

[Voor 100% gewijzigd door Navi op 28-08-2021 20:37]

• bartvl
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 23:48

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Dat is inderdaad de vraag. Als het appartement betonmuren heeft dan is een klopboormachine meestal niet geschikt.
Zoals @Boudewijn zegt staat dat inderdaad ook in de topicstart ☺️.

Life is not about specs, it is about joy!

• MJV
Pixeltje schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 15:58:
[...]

[Afbeelding]
Ik trek de zaag naar voren en omlaag, en zet ‘m op 60 graden.

Heel veel compacter dan dit wordt het niet, het is nu eenmaal een grote machine..
Juist, waar ik 45 zei bedoelde ik 60 :). Nette zero clearance insert trouwens, zelf gemaakt? Hoe zit die vast, ik zie geen boutjes zitten.

Dat het een grote machine was was inderdaad ook mijn conclusie, wegdoen ook al eens overwogen, maar voor balken, plinten enz, kun je toch niet zonder.

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

MJV schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 21:06:
[...]

Juist, waar ik 45 zei bedoelde ik 60 :). Nette zero clearance insert trouwens, zelf gemaakt? Hoe zit die vast, ik zie geen boutjes zitten.

Dat het een grote machine was was inderdaad ook mijn conclusie, wegdoen ook al eens overwogen, maar voor balken, plinten enz, kun je toch niet zonder.

Als ik me niet vergis ooit eens als tip op dit topic gehaald. Die nu op de machine zit is aan vervanging toe, maar het werkt als een jekko.

Je koopt er 5 ofzo in een verpakking dus je doet er wel even mee..

• Framoes
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 19-09 22:22
loewie1984 schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 10:51:
[...]

ik heb ook nog een PM gehad, ik zal even een uitgebreide review maken met wat foto's en mijn bevindingen. Ben wel benieuwd wat dan concreet de punten zijn waar ze op woodworking.nl opmerkingen over hebben.
Ik zag een filmpje op YouTube waarbij een van de onderdelen die Hikoki van plastic had gemaakt was afgebroken. Volgens mij een tandwiel oid.

Verder is het eigenlijk een verbeterde versie van de DeWalt 745. Wel 1500W vs 1850W bij de DeWalt.

Maar als je bereid bent om je ervaringen te delen is dat natuurlijk mooi. Ik ben wel benieuwd naar deze zaagtafel.

• Johnny
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 17:37

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Framoes schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 22:26:
[...]

Ik zag een filmpje op YouTube waarbij een van de onderdelen die Hikoki van plastic had gemaakt was afgebroken. Volgens mij een tandwiel oid.

Verder is het eigenlijk een verbeterde versie van de DeWalt 745. Wel 1500W vs 1850W bij de DeWalt.

Maar als je bereid bent om je ervaringen te delen is dat natuurlijk mooi. Ik ben wel benieuwd naar deze zaagtafel.
Deze "klacht" over plastic tandwielen zie je vaker voorbij komen over allerlei machines van verschillende merken. Men doet dan de aanname dat het product van een slecht ontworpen is omdat er een kwetsbaar goedkoop onderdeel in zit. Maar het is vaak juist zorgvuldig zo ontworpen met één tandwiel van kunststof zodat bij overbelasting juist dat tandwiel breekt en makkelijk en goedkoop te vervangen is in plaats van een willekeurig ander duurder onderdeel.

Natuurlijk zijn er ook veel slecht ontworpen producten met plastic tandwielen waarbij het enkel wordt gedaan om productiekosten te besparen.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• Framoes
Ik berg hem meestal met veel zuchten en steunen op. Staat vrijwel altijd in m'n werkauto, omdat ik er verder nergens ruimte voor heb. Maar op 60°, zaag naar voren en gekanteld is het meest compact.
Johnny schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 16:39:
[...]

Deze "klacht" over plastic tandwielen zie je vaker voorbij komen over allerlei machines van verschillende merken. Men doet dan de aanname dat het product van een slecht ontworpen is omdat er een kwetsbaar goedkoop onderdeel in zit. Maar het is vaak juist zorgvuldig zo ontworpen met één tandwiel van kunststof zodat bij overbelasting juist dat tandwiel breekt en makkelijk en goedkoop te vervangen is in plaats van een willekeurig ander duurder onderdeel.

Natuurlijk zijn er ook veel slecht ontworpen producten met plastic tandwielen waarbij het enkel wordt gedaan om productiekosten te besparen.
In dit geval was het tandwiel gebroken na vrij korte tijd gebruik. Dat lijkt me ook niet de bedoeling. Je ziet bij de foto's van Loewie1984 ook dat de tandwielen beide van plastic zijn.

En plastic kan idd heel sterk zijn. Kijk naar wat gereedschap aan krachten moet zien te houden.
offtopic:
En van hoe hoog je een schroefmachine kan laten vallen.

• MJV
Dank voor de steunbetuigingen over de LS1018, het beste wat ik kan doen is maar zo'n 'werkauto' aanschaffen denk ik ;).

• teacher
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 23:57

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

MWDKing schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 16:55:
[...]

Kleine update over de kapot parkside tafelzaag.

Ik heb een reset knop gevonden naast de aan/uit schakelaar. Daarna 'doet' de zaag het weer. Vanuit bepaalde posities begin het blad begint niet te draaien met een hard gebrom. Vanuit andere posities gaat die wel draaien, maar niet van harte en met herrie; je hoort hem onwijs bokken. Daarna ruik je die elektra lucht en springt de beveilging op de machine eruit.

Lijkt me dat het een kapotte winding is?
Ik denk kapotte aanloopcondensator. Vis die er eens uit en vervang hem voor een gelijke.

Wise enough to play the fool

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

MJV schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 17:02:
Dank voor de steunbetuigingen over de LS1018, het beste wat ik kan doen is maar zo'n 'werkauto' aanschaffen denk ik ;).
Ik heb ‘m gewoon op een karretje staan, daar staan nog zo’n 3 lboxxen onder zodat die ruimte niet verloren gaat. Oorspronkelijke plan was om ook nog vleugels aan te maken voor betere zaagondersteuning maar ergens in mijn hoofd is dat plan vervaagd tot het op hoogte maken van beide werkbanken. Dat was niet perse makkelijker maar kan nu wel het karretje tussen beide banken parkeren en dan heb ik aan weerszijden bijna 2 meter ondersteuning voor langere balken.

Al met al neemt het ding op die manier niet heel veel ruimte in. En een karretje is goedkoper te maken dan een werkbus ;)

• Thijskoman
  • Registratie: mei 2021
  • Laatst online: 20:12
Pixeltje schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 22:11:
[...]

[Afbeelding]

Als ik me niet vergis ooit eens als tip op dit topic gehaald. Die nu op de machine zit is aan vervanging toe, maar het werkt als een jekko.

Je koopt er 5 ofzo in een verpakking dus je doet er wel even mee..
Interessant, welke voordelen heb jij ervan?

• Matthis
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 23:47
Thijskoman schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 22:35:
[...]

Ik heb deze wel eens aangehaald denk ik. Het grootste voordeel is snel en nauwkeurig werken. Je weet precies waar je zaagsnede komt, dus geen gekloot meer met lasers of 5 keer met je zaagblad passen of je werkstuk goed ligt. Gewoon op de juiste kant afmeten en aftekenen, je werkstuk met je maatlijntje op je zero clearance insert leggen en zagen maar

• oudehengel
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 17:39
Matthis schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 15:58:
[...]

Die 1dB, 0,5 m/s² en 100gr verschil ga je echt niet merken. Je bent ook niet verplicht om het tweede handvat te gebruiken, de machine is handzaam genoeg. En je kan er gewoon ook fijn werk mee doen. De reden waarom ik de Festool ernaast gekocht heb is omdat ik geen grof werk wil doen met die laatste. Ik gebruik deze immers alleen om hoogglanslak voor te bereiden op polijsten. Een paar te grote korrels in je schuurschijf en je lak is naar de vaantjes :X
Dat is ook wel weer zo. Ik heb de Bo5041 besteld. Nu nog schuurpapier wat het een beetje goed doet. Welke gebruiken jullie. Het liefst heb ik eerst een pakket met meest gebruikte korrels om te proberen wat me past. Vindt het een nadeel dat je bij Ecotools meteen zoveel dezelfde vellen hebt.

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Thijskoman schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 22:35:
[...]

Naast wat @Matthis zegt, door minimale ruimte tussen de insert en het blad voorkom je ook dat hele
Kleine offcuts daar klem komen te zitten en je zaag op je af vuren.

Nu ik eraan denk is dat ook de reden dat ik er naar op zoek ging, met name bij scherpe hoeken zagen want dan kan er letterlijk een wig tussen blad en insert vallen, dat is ongezellig.

• Framoes
oudehengel schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 00:31:
[...]

Dat is ook wel weer zo. Ik heb de Bo5041 besteld. Nu nog schuurpapier wat het een beetje goed doet. Welke gebruiken jullie. Het liefst heb ik eerst een pakket met meest gebruikte korrels om te proberen wat me past. Vindt het een nadeel dat je bij Ecotools meteen zoveel dezelfde vellen hebt.
Bij Hornbach heb je Bosch vellen per stuk te koop. Kan je van alles een paar nemen.

• Gentry
  • Registratie: februari 2013
  • Laatst online: 14:05
Herkenbaar probleem. Heb je nog wat ruimte aan de muur? Ik heb twee boutjes aan de muur gemaakt en 'm opgehangen als ie niet gebruikt wordt...

[Voor 9% gewijzigd door Gentry op 30-08-2021 09:58]

• Rofdof
Op zoek naar een goede bouwlamp op accu keek ik eerst naar makita aangezien wij daar al het accu gereedschap van hebben.

Een user wees op de fenon toolwizar tw-40s.
Deze had dezelfde prijs als de goedkoopste bouwlamp op accu van makita maar een veel grotere lichtopbrengst.
de makita dml805 levert max 750 lumen en de fenon 3700 lumen.
eenzelfde lamp van makita kost 210 en heeft dan nog maar 3000 lm op de hoogste stand.

De standaard is gewoon simpel en degelijk. mocht de standaard ooit sneuvelen dan schroef je hem wel op een universele houder vast.

op de achterkant kun je een fenon originele accu schroeven maar die is te duur en je wilt juist je eigen accu's gebruiken.

de adapter maakt het mogelijk om accu's (18 en 14,4v) van 4 merken te gebruiken

met adapter en eigen accu is IP20 en niet meer de 65 met fenon accu.

het zal wel goedgaan maar in een stromende bui laten staan lijkt mij geen goed idee. En dan moet je ook niet buiten werken.

op standje max komt er een bak licht vanaf. Ik maakte de fout er schuin in te kijken.... :'(
Zondag dus al bij een klus gebruikt waar meterkasten werden vervangen (dus geen stroom). apparaat deed keurig zijn werk.

Mooie accu bouwlamp en voldoende licht. Wellicht dat ze nog een adapter moeten maken voor dewalt?
Verder zou mooi zijn als ze toch de IP rating met adapter iets omhoog kunnen krijgen zodat je ook in een cochtige kruipruimte wat meer bescherming hebt.

Al met al een nette bouwlamp voor een goede prijs.

[Voor 30% gewijzigd door Rofdof op 30-08-2021 10:18]

• Odeklontje
  • Registratie: juli 2017
  • Niet online
Rofdof schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 10:13:

Wat handig die adapter! Bestaat er ook een adapter om een bijvoorbeeld een Bosch 18V-accu op een Makita 18V apparaat aan te sluiten? Zover ik kan zien is de aansluiting op de Fenon vast en kan je dus van 1 kant merken wisselen.

• DBBMAX
Odeklontje schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 11:27:
[...]

Wat handig die adapter! Bestaat er ook een adapter om een bijvoorbeeld een Bosch 18V-accu op een Makita 18V apparaat aan te sluiten? Zover ik kan zien is de aansluiting op de Fenon vast en kan je dus van 1 kant merken wisselen.
Er zijn adapters verkrijgbaar die dit mogelijk maken. Hier zitten wel een aantal nadelen aan: de accubeveiliging werkt niet goed als je machines hebt die een communicatie hebben lopen tussen machine en accu. Hierdoor kun je de accu's te ver leegtrekken. Ook kunnen sommige accu's de piekspannig niet aan van andere merken machines.

Verder is het natuurlijk een ideale oplosing. In deze video wordt het besproken: YouTube: Use any brand battery in any power tool 18v-20v DEWALT MILWAUKEE MAK...

• jichem
Rofdof schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 10:13:
Op zoek naar een goede bouwlamp op accu keek ik eerst naar makita aangezien wij daar al het accu gereedschap van hebben.

Een user wees op de fenon toolwizar tw-40s.
Deze had dezelfde prijs als de goedkoopste bouwlamp op accu van makita maar een veel grotere lichtopbrengst.
de makita dml805 levert max 750 lumen en de fenon 3700 lumen.
eenzelfde lamp van makita kost 210 en heeft dan nog maar 3000 lm op de hoogste stand.

[Afbeelding]

De standaard is gewoon simpel en degelijk. mocht de standaard ooit sneuvelen dan schroef je hem wel op een universele houder vast.
[Afbeelding]

op de achterkant kun je een fenon originele accu schroeven maar die is te duur en je wilt juist je eigen accu's gebruiken.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

met adapter en eigen accu is IP20 en niet meer de 65 met fenon accu.

het zal wel goedgaan maar in een stromende bui laten staan lijkt mij geen goed idee. En dan moet je ook niet buiten werken.

[Afbeelding]

op standje max komt er een bak licht vanaf. Ik maakte de fout er schuin in te kijken.... :'(
Zondag dus al bij een klus gebruikt waar meterkasten werden vervangen (dus geen stroom). apparaat deed keurig zijn werk.

Mooie accu bouwlamp en voldoende licht. Wellicht dat ze nog een adapter moeten maken voor dewalt?
Verder zou mooi zijn als ze toch de IP rating met adapter iets omhoog kunnen krijgen zodat je ook in een cochtige kruipruimte wat meer bescherming hebt.

Al met al een nette bouwlamp voor een goede prijs.
Mooi om te zien dat hij bevalt!
voor dewalt/ metabo en milwaukee heb je de TW-40S B (de TW-40S A is voor makita)
Overigens exact dezelfde lamp maar dan met een andere adapter er achter, helaas worden die adapters niet los verkocht!

• sjorsjes
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 21:45
kiddyl schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 10:57:
Voor wie nog een Bosch PBD 40 zoekt zijn er een aantal exemplaren beschikbaar die 'Tres Bon' zijn op Amazon.fr in hun warehouse met 30% extra korting. Die van mij is onderweg:

https://www.amazon.fr/dp/B005OQEK9W
Ik heb de mijne inmiddels binnen, de doos werd bij elkaar gehouden door tape en op de klem zitten wat beschadigingen maar verder ziet hij er prima uit!

Hij lijkt wel wat stroef op en neer te gaan, maar dat kan nieuwigheid zijn, voor 150 euro meer dan tevreden! :) Thanks voor de tip

Home-Assistant.io | Home-Assistant config | Discogs

• g00gle
  • Registratie: september 2016
  • Laatst online: 21:42
Ik ben in de markt voor een afkortzaag. Ik zie hier vaak de zagen van Metabo langskomen, maar ook makita en dewalt.

Opzich zit ik niet vast aan een merk. Heb veel spul van makita. Maar het maakt mij opzich niet heel veel uit welk merk er op de zijkant staat.

Ik zal hem voornamelijk gaan gebruiken voor het afkorten van 2bij3 balkjes. En dat soort dingen.

Maar wat ik voornamelijk belangrijk vindt is hoe die op te bergen is. Het zijn namelijk nogal logge apparaten. Dus eigenlijk zoek ik iets dat vrij klein op te bergen is. Heeft iemand hiervoor de goude tip?

• Arthur23
  • Registratie: januari 2017
  • Laatst online: 17:50
-Cn- schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 18:03:
Hoihoi,

Ik ben opzoek naar een (klop) boormachine om in me appartementje te kunnen gebruiken voor wat simpele klusjes en zo nu en dan iets aan de muur te kunnen bevestigen. Nu ben ik hier aardig nieuw in dus niet echt een idee waar ik naar moet kijken. Na wat gelezen te hebben op dit forum en wat google werk kwam ik een Makita DF457DWE tegen. Is dit iets?

Ik zal hem niet enorm veel gebruiken maar ben er wel altijd voor om iets meer uit te geven als dat het waard is. Budget ligt rond de 150-220. Hebben jullie suggesties?
Als het gestorte beton muren zijn is boren erin met deze niet echt te doen. Voor de rest zal deze wel prima zijn voor de basis klussen. Echter deze heeft geen klopfunctie, maar van deze is wel een klopvariant: HP457DWE. Daarnaast is deze volgens mij uit de makita 18volt G serie, en niet de 18 volt lxt serie. Misschien kan iemand met een makita bevestigen, want ik dacht dat dit type accu's niet op de lxt machines past. Dat is vooral handig als je ook nog een machine er bij wil, kun je alleen de machine kopen zonder accus/laders.

• rens-br
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 22:28

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Arthur23 schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 16:36:
Daarnaast is deze volgens mij uit de makita 18volt G serie, en niet de 18 volt lxt serie. Misschien kan iemand met een makita bevestigen, want ik dacht dat dit type accu's niet op de lxt machines past. Dat is vooral handig als je ook nog een machine er bij wil, kun je alleen de machine kopen zonder accus/laders.
Klopt. Dit zijn witte accu en is de 'bouwmarkt-serie', dus geen LXT accu's. @-Cn- persoonlijk zou ik dus wat anders kopen.

• KillaZ
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 16:41
g00gle schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 16:24:
Ik ben in de markt voor een afkortzaag. Ik zie hier vaak de zagen van Metabo langskomen, maar ook makita en dewalt.

Opzich zit ik niet vast aan een merk. Heb veel spul van makita. Maar het maakt mij opzich niet heel veel uit welk merk er op de zijkant staat.

Ik zal hem voornamelijk gaan gebruiken voor het afkorten van 2bij3 balkjes. En dat soort dingen.

Maar wat ik voornamelijk belangrijk vindt is hoe die op te bergen is. Het zijn namelijk nogal logge apparaten. Dus eigenlijk zoek ik iets dat vrij klein op te bergen is. Heeft iemand hiervoor de goude tip?
Ik ben meer dan tevreden met mijn DeWalt DWS777 qua opbergen, dit is vergelijkbaar met de 774 mocht je budget wat lagen zijn. Door de telescoopstang is hij vrij compact. Verder zou ik voor een afkortzaag vooral kijken naar of hij goed is af te stellen en welke features jij het belangrijkste vindt.

Stofafzuiging is altijd kut, dus dat zou geen prio hoeven zijn :+

K to the KillaZ

• g00gle
  • Registratie: september 2016
  • Laatst online: 21:42
Thanks voor je reactie @KillaZ ik had die gezien, alleen op basis van wat youtube filmpjes twijfel ik of dit een goede zaag is.

Heeft iemand toevallig ervaring met deze:
HIKOKI C8FSHGWAZ

• MWDKing
teacher schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 17:12:
[...]

Ik denk kapotte aanloopcondensator. Vis die er eens uit en vervang hem voor een gelijke.
Waar zit die denk je? Bij de aan/uit knop in het kastje zat een condensator, maar die zag er prima uit.

• MWDKing
g00gle schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 16:24:

Ik heb een DeWalt DWS774-QS en die is redelijk compact op te bergen. Geen ervaring met andere merken. Het blijven helaas lompe dingen...

• -Cobras-
  • Laatst online: 18-09 21:24
Ik doe veel van mijn afkortwerk met een dhs680z (makita cirkelzaag) samen met een aluminium timmermansdriehoek. Ik heb een oude afkortzaag die stof staat te vangen op zolder.

• Raymond
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 23:25
MWDKing schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 18:51:
[...]

Waar zit die denk je? Bij de aan/uit knop in het kastje zat een condensator, maar die zag er prima uit.
Je ziet er niks aan, is alleen te meten :)

• Framoes
g00gle schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 17:23:
Thanks voor je reactie @KillaZ ik had die gezien, alleen op basis van wat youtube filmpjes twijfel ik of dit een goede zaag is.

Heeft iemand toevallig ervaring met deze:
HIKOKI C8FSHGWAZ
Geen ervaring mee, maar reviews als je via google zoekt zijn overwegend positief. Ik heb een DeWalt gehad en het mechanisme van de schuifarm is anders, wat ik persoonlijk minder handig vond werken.

Je kan ook minder makkelijk inkepingen zagen daarmee.

• teacher
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 23:57

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

MWDKing schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 18:51:
[...]

Op/aan een van de wikkelingen. Als het een beetje een dikke is dan is dat hem waarschijnlijk.

Wise enough to play the fool

• Point.Flare
  • Laatst online: 19-09 13:14

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

Ik wil graag een excentrische schuurmachine kopen. Tot nu toe heb ik mijn Ferm goed misbruikt (7 jaar in bezit. Al een keer de lagers opnieuw moeten vetten en koolborstels vervangen).

Ik heb gereedschap van Bosch Blauw en Metabo en zou het liefst in die range uit willen breiden. Beide fijne merken. Ik ben er echter nog niet uit of ik nu een Bosch GET 75-150, een Bosch GET 55-125 wil (met geforceerde rotatie) of toch een "simpele" Metabo SXE-450.

Toepassing(varieert van zeer grof tot fijn werk tussen spuitlakken in):
- Huis verbouwen (alle kamers gaan leeg, nieuwe gips voorzetwanden, plafonds, vloeren, kasten, etc., deurposten schuren, deuren, noem het maar op. Ik ga niet zelf stuccen)
- Algemeen kluswerk (reparatiewerk, kleine meubeltjes maken, spuitwerk links en rechts, schilderen/lakken)
- Auto polijsten (al zou dit een mooi extraatje zijn, maar geen must)

Iemand ervaring, tips of ideeen? Festool Rotex of Mirka ligt boven mijn budget (en dit moet ik af en toe zeker herhalen voor mezelf..). Alternatieven zijn welkom. Voorwaarde is wel bedraad op netstroom. Accu voor schuren lijkt me onnodig. Hij gaat sowieso aan de bouwstofzuiger.

Oja. Max budget is 450 (liefst incl. een systainer)

[Voor 19% gewijzigd door Point.Flare op 30-08-2021 22:51]

• Makrolon
  • Registratie: september 2019
  • Laatst online: 20:59
Point.Flare schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 22:38:
Ik wil graag een excentrische schuurmachine kopen. Tot nu toe heb ik mijn Ferm goed misbruikt (7 jaar in bezit. Al een keer de lagers opnieuw moeten vetten en koolborstels vervangen).

Ik heb gereedschap van Bosch Blauw en Metabo en zou het liefst in die range uit willen breiden. Beide fijne merken. Ik ben er echter nog niet uit of ik nu een Bosch GET 75-150, een Bosch GET 55-125 wil (met geforceerde rotatie) of toch een "simpele" Metabo SXE-450.

Toepassing(varieert van zeer grof tot fijn werk tussen spuitlakken in):
- Huis verbouwen (alle kamers gaan leeg, nieuwe gips voorzetwanden, plafonds, vloeren, kasten, etc., deurposten schuren, deuren, noem het maar op. Ik ga niet zelf stuccen)
- Algemeen kluswerk (reparatiewerk, kleine meubeltjes maken, spuitwerk links en rechts, schilderen/lakken)
- Auto polijsten (al zou dit een mooi extraatje zijn, maar geen must)

Iemand ervaring, tips of ideeen? Festool Rotex of Mirka ligt boven mijn budget (en dit moet ik af en toe zeker herhalen voor mezelf..). Alternatieven zijn welkom. Voorwaarde is wel bedraad op netstroom. Accu voor schuren lijkt me onnodig. Hij gaat sowieso aan de bouwstofzuiger.

Oja. Max budget is 450 (liefst incl. een systainer)
Ik wilde ook een excenter en heb ook alles van Bosch. Maar toch door een tip van iemand op een forum voor een dewalt gegaan. Kost maar 8 of 9 tientjes en is echt een top ding! Zou het geld dat je over houd lekker voor ander mooi gereedschap gebruiken.

• Point.Flare
  • Laatst online: 19-09 13:14

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

Makrolon schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 22:57:
[...]

Ik wilde ook een excenter en heb ook alles van Bosch. Maar toch door een tip van iemand op een forum voor een dewalt gegaan. Kost maar 8 of 9 tientjes en is echt een top ding! Zou het geld dat je over houd lekker voor ander mooi gereedschap gebruiken.
Ik heb 7 jaar gedaan met een goedkoop schuurmachinetje van Ferm. En hoewel er niks mis mee is, heb ik in mijn vorige werk ervaren dat het dure merkspul echt fijner werkt. Zodoende bewust aan de slag gegaan met Metabo afkortzaag en onderstel, bosch invalzaag. Leen m'n vader zijn Bosch blauw accuschroefmachine en die werkt een stuk fijner dan mijn Makita die echt wel ok is.
Pagina: 1 ... 59 ... 62 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee