Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II
Vanuit mijn ervaring met de Rupes ETS155 zou ik zo de Rupes aanbevelen, maar ik heb persoonlijk geen ervaring met de Festool of Bosch schuurmachines. Overigens heb ik zelf niet gekozen voor de Rupes vlakschuurmachine toen ik een vlakschuurmachine nodig had. Dit omdat de Rupes een behoorlijk hoog apparaat is, en ik had een lager apparaat nodig om fatsoenlijk de trap te kunnen schuren (de ETS155 was bv. te hoog om goed tussen de traptredes te kunnen schuren, en de hoogte van de LS71 is min of meer gelijk).Cruijff14 schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 15:41:
In dat kader ben ik ook nog op zoek naar goed advies. Net zoals @jjohan14 (it's in the name I guess) ben ik bezig met het schuren van mijn kozijnen. Nu lees ik al eventjes mee en ben ik me druk aan het oriënteren, had ik de knoop doorgehakt om voor een bepaalde schuurmachine te gaan, maar ben ik toch weer aan het twijfelen geslagen. Ik twijfel nu tussen de volgende drie schuurmachines:
Bosch
- Bosch GSS 160
- Rupes LS71TE Delta
- Festool DTS 400 REQ
+ prijs (+/- €115 excl.)
+ verschillende schuurplateau's
+ je kunt met die klemmen goedkopere rollen schuurpapier kopen (alhoewel die klemmen direct ook weer een nadeel kunnen zijn ivm kwaliteit van het schuurgemak..)
Rupes
+ prijs (tov Festool)
+ actieve stofafzuiging en fijnstof certificering zonder stofzuiger
+ kwaliteit
+ toerentalregelaar
Festool
+ kwaliteit
+ snoer past op ander Festool spul (alhoewel ik dat nog niet heb)
Ik neigde eerst naar de Rupes ivm de kwaliteit van het apparaat (heb nu met een paar ^&!$&*!@ schuurmachines geprobeerd te werken, maar daar was ik al snel klaar mee, dus wil nu gewoon iets goeds hebben) in combinatie met de prijs, maar toen zag ik dat de Festool helemaal niet zo gigantisch veel duurder is (€235 excl. versus €267 excl.). Maar aan de andere kant: ik ga 'm niet elke dag gebruiken, maar als ik 'm gebruik wil ik wel dat het apparaatje gewoon werkt, het plezier in het werk in ieder geval niet minder maakt en over pak 'm beet 20 jaar nog steeds zonder gezeur werkt. Vandaar dat ik nu toch ook weer begin te twijfelen of ik niet gewoon voor danwel de GSS 160 (helft van de prijs) of de Festool (beste van het beste) moet gaan.
Wat is wijsheid?
Nou ben ik wel benieuwd naar de kwaliteitsproblemen bij Mirka, daar had ik nog niet eerder van gehoord.Twijfels schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 15:58:
Ik heb de RTS (nog) niet. Wel de Bosch GSS en Festool Rotex 125 + ETS 125.
Sinds ik Rotex heb gekocht was dat sowieso mijn go-to schuurmachine en de Bosch alleen nog wanneer echt nodig. Sinds paar weken ook de ETS erbij aangezien de Rotex soms wat lastig in bedwang houden was, zeker met 1 hand (andere hand om werkstuk vast te houden).
Duidelijke voordelen van de Festool:
* Stofafzuiging is wel merkbaar een stuk beter
* Vibratie is stukje minder, zeker met lange klussen prettig
That being said, voor het geld is de GSS onverslaanbaar, zeker met de extra zolen erbij. Prima machine, maar Festool is net iets beter
Rupes heb ik ook wel naar gekeken, volgens mij vanaf gezien omdat ze wat specifieke machines (i.v.m. toekomst) niet in het assortiment hebben. Mirka ook vanaf gezien vanwege kwaliteitsproblemen.
Verder zie ik weinig reden om wel of niet voor Rupes te gaan op basis van hun assortiment? Het is niet zo dat er veel eco-systeem is voor Rupes om in te stappen, je kan zonder problemen besluiten om verschillende machines van verschillende merken te kiezen, toch?
Dit is waar de theorie ophoudt en de scheppach een belabberde machine wordt, het is een veredelde bouwstofuiger die niet geschikt is voor z'n slangdiameter, een vergelijkbaar geprijsde semi-stationare afzuiger van de hbm (en scheppach) haalt al 1150m³/u met 550W, dit verdubbelt ongeveer bij een stationair model van €200.
Miskoop dus, wellicht handig als je chemische troep opzuigt, dop erop en naar de vuilstort.

[ Voor 3% gewijzigd door Arloid op 23-08-2021 16:26 ]
Maar het werk oppervlak is weer wat kleiner, dus zeer geschikt voor het kleinere werk niet zo voor grote oppervlaktes. Nogmaals, wel een andere prijs en in de verkeerde stand blijft er weinig van je sierlijst over
Sowieso het echte priegelwerk wat heel moet blijven blijft met de hand schuren toch noodzakelijk (in mijn ogen)
Ik zou sowieso met een machine met snoer minder aandacht leggen op het moet xxx merk zijn want de rest die ik heb is ook xxx. Ik heb op accu bijna alles van bosch, maar op snoer de multitool van fein en de schuurmachines van festool. Pak gewoon lekker wat jij kan betalen, wat jij er voor over hebt en wat jij fijn vind werken.
Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II
Of het nog steeds het geval is durf ik niet te zeggen, maar volgens mij hadden ze problemen met de elektra. Veel machines die na een half jaar niet meer werkten etc. Als je zoekt op Mirka Quality issues zal je genoeg tegenkomen. Erg jammer, want was er verder wel gecharmeerd van.henkie196 schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 16:12:
[...]
Vanuit mijn ervaring met de Rupes ETS155 zou ik zo de Rupes aanbevelen, maar ik heb persoonlijk geen ervaring met de Festool of Bosch schuurmachines. Overigens heb ik zelf niet gekozen voor de Rupes vlakschuurmachine toen ik een vlakschuurmachine nodig had. Dit omdat de Rupes een behoorlijk hoog apparaat is, en ik had een lager apparaat nodig om fatsoenlijk de trap te kunnen schuren (de ETS155 was bv. te hoog om goed tussen de traptredes te kunnen schuren, en de hoogte van de LS71 is min of meer gelijk).
[...]
Nou ben ik wel benieuwd naar de kwaliteitsproblemen bij Mirka, daar had ik nog niet eerder van gehoord.
Verder zie ik weinig reden om wel of niet voor Rupes te gaan op basis van hun assortiment? Het is niet zo dat er veel eco-systeem is voor Rupes om in te stappen, je kan zonder problemen besluiten om verschillende machines van verschillende merken te kiezen, toch?
En klopt, kan prima andere machines/merken kopen, maar dat wil ik niet
@Cruijff14 voor in hoeken is een excenter inderdaad niet geschikt. Daar ben je het beste af met een delta. Of voor sierlijsten de LSS 130 van Festool, hoop niet dat ik je zo op ideeën breng
Als het niet kaal hoeft maar alleen opschuren zou ik dat lekker met de hand doen. Er is niets van de vorm van je kozijnen beter kan volgen....Cruijff14 schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 15:41:
[...]
In dat kader ben ik ook nog op zoek naar goed advies. Net zoals @jjohan14 (it's in the name I guess) ben ik bezig met het schuren van mijn kozijnen. Nu lees ik al eventjes mee en ben ik me druk aan het oriënteren, had ik de knoop doorgehakt om voor een bepaalde schuurmachine te gaan, maar ben ik toch weer aan het twijfelen geslagen. Ik twijfel nu tussen de volgende drie schuurmachines:
Bosch
- Bosch GSS 160
- Rupes LS71TE Delta
- Festool DTS 400 REQ
+ prijs (+/- €115 excl.)
+ je kunt met die klemmen goedkopere rollen schuurpapier kopen (alhoewel die klemmen direct ook weer een nadeel kunnen zijn ivm kwaliteit van het schuurgemak..)
Rupes
+ prijs (tov Festool)
+ kwaliteit
+ toerentalregelaar
Festool
+ kwaliteit
Ik neigde eerst naar de Rupes ivm de kwaliteit van het apparaat (heb nu met een paar ^&!$&*!@ schuurmachines geprobeerd te werken, maar daar was ik al snel klaar mee, dus wil nu gewoon iets goeds hebben) in combinatie met de prijs, maar toen zag ik dat de Festool helemaal niet zo gigantisch veel duurder is (€235 excl. versus €267 excl.). Maar aan de andere kant: ik ga 'm niet elke dag gebruiken, maar als ik 'm gebruik wil ik wel dat het apparaatje gewoon werkt, het plezier in het werk in ieder geval niet minder maakt en over pak 'm beet 20 jaar nog steeds zonder gezeur werkt. Vandaar dat ik nu toch ook weer begin te twijfelen of ik niet gewoon voor danwel de GSS 160 (helft van de prijs) of de Festool (beste van het beste) moet gaan.
Wat is wijsheid?
Als het wel kaal moet, zou ik zelf een brander gebruiken. Overigens heb ik zelf de gss160 multi, echt prima machine, maar heb er nog geen kozijn mee aangeraakt
Edit: als het gaat om nieuw gereedschap voor een verzameling of liefkozend te kunnen beminnen. Altijd voor de duurste optie gaan!
De DHP484RTJ en de DTD154ZJ. Apart van elkaar, dan komen ze beiden in een box en dat voor dezelfde prijs.
Tevens een krachtdoppenset en verlopen naar 1/2 en 3/8.
Kan ik weer mooi een tijdje mee vooruit
[ Voor 99% gewijzigd door Thijskoman op 21-02-2022 22:01 ]
Ik heb zelf een Makita die is denk te vergelijken met een Bosch werkt prima maar toevallig ook laatst de Festool versie mogen gebruiken van voel je toch dat je stuk minder trilling hebt. Of dit het grote prijs verschil waard is moet je zelf bepalen voor mij niet maar gebruik eens om van 4 jaar de machine vandaar.Cruijff14 schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 15:41:
[...]
Bosch
- Bosch GSS 160
- Rupes LS71TE Delta
- Festool DTS 400 REQ
+ prijs (+/- €115 excl.)
Rupes
+ prijs (tov Festool)
+ kwaliteit
+ toerentalregelaar
Festool
+ kwaliteit
Wat is wijsheid?
En als je het over profielschuurmachines hebt......
Ik heb nog ergens een (haast antieke) Flex profielschuurmachine liggen, daar zet je rubber inzetstukken in met plakschuurpapier. Een stuk of 20 profielen werden meegeleverd geloof ik.
Ik zal eens een fotootje plaatsen want ik kan hem niet vinden op het net.
[ Voor 52% gewijzigd door Teijgetje op 24-08-2021 00:07 ]
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.
Om in het schuurmachine verhaal van de afgelopen dagen te blijven.....
Ik ben op zoek naar een degelijke excenter om grote oppervlakken zoals hier thuis een paar eiken tafelbladen en grote plank mooi glad te krijgen. Daarna zal hij zeker nog gebruikt worden voor hobbiematig schuurwerk, maar zeker niet professioneel. Zit zelf te denken aan een Makita BO5031 of een BO5041. Heb zelf wel 18V gereedschap maar een schuurmachine zie ik de meerwaarde van accu niet in.
Ik denk dat de 5031 voldoende moet zijn, of is dat kiezen voor de goedkopere oplossing en later spijt krijgen. Een Rotex lijkt me sowieso wel overkill.
Iemand ervaringen met deze machines en advies? Ander merk mag ook, de kleur van Makita past zo mooi bij de andere machines....

Ik denk persoonlijk dat filterkwaliteit en de staat/veiligheid van je longen echt wel een zinnig selectiecriterium is hoorArloid schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 12:14:
Bij een bouwstofzuiger is het niet zo kritisch dat het om een ome allie of tante babba model gaat. Een vlak- vandiktebank bijvoorbeeld is echter zo'n nauwluisterend gereedschap, voor hobbyisten niet zo belangrijk maar kwa veiligheid zijn het ondingen. Meesten hobbymoddelen zijn dezelfde meuk met een slap en dun aluminium geleider bevestigt met twee dunne bouten, gruwelijk.
Even verstek schaven, zwaar balkje, buigende geleider en krak hand in de schaaf...van hobbyist naar arbeidsongeschikt.
Ben nogal huiverig met goedkope stationare zaag en frees machines. Een boormachine of bovenfrees van de bouwmarkt kan daarintegen een stuk minder kwaad.
Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier
ETS 150? Rotex is stuk duurder maar die ETS is ook een mooie machine en die heb je al voor 350 piekoudehengel schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 00:15:
Hei mede tweakers.
Ik ben op zoek naar een degelijke excenter om grote oppervlakken zoals hier thuis een paar eiken tafelbladen en grote plank mooi glad te krijgen. Daarna zal hij zeker nog gebruikt worden voor hobbiematig schuurwerk, maar zeker niet professioneel. Zit zelf te denken aan een Makita BO5031 of een BO5041. Heb zelf wel 18V gereedschap maar een schuurmachine zie ik de meerwaarde van accu niet in.
Ik denk dat de 5031 voldoende moet zijn, of is dat kiezen voor de goedkopere oplossing en later spijt krijgen. Een Rotex lijkt me sowieso wel overkill.
Iemand ervaringen met deze machines en advies? Ander merk mag ook, de kleur van Makita past zo mooi bij de andere machines....
https://www.toolmax.nl/fe...-ets-150-5-eq-575057.html
De Mirka DEOS is 10cm hoog, maar die Flex is een stuk vriendelijker geprijsdTeijgetje schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 00:03:
Wil je laag dan is er ook nog de Flex OSE 2-80 EC Die is maar 12,1 cm hoog.
En als je het over profielschuurmachines hebt......
Ik heb nog ergens een (haast antieke) Flex profielschuurmachine liggen, daar zet je rubber inzetstukken in met plakschuurpapier. Een stuk of 20 profielen werden meegeleverd geloof ik.
Ik zal eens een fotootje plaatsen want ik kan hem niet vinden op het net.
Vraag me trouwens af hoe dat nu zit met die trillingsgetallen. De Bosch GSS 160 heeft een getal van 5 m/s2 in de specs staan, maar de Festool RS200 heeft 6.6 m/s2 opgegeven, terwijl mensen lijken te vinden dat de Festool minder trillingen heeft (gevoelsmatig). De Mirka DEOS zit op 2.6 m/s2 volgens de opgaaf.
Ik zie het inderdaad, lijken aardig wat mensen last te hebben van kabels en andere dingen die kapot gaan van Mirka. Zou niet mogen voor apparaten uit die prijsklasse.Twijfels schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 16:42:
Of het nog steeds het geval is durf ik niet te zeggen, maar volgens mij hadden ze problemen met de elektra. Veel machines die na een half jaar niet meer werkten etc. Als je zoekt op Mirka Quality issues zal je genoeg tegenkomen. Erg jammer, want was er verder wel gecharmeerd van.
En klopt, kan prima andere machines/merken kopen, maar dat wil ik nietWil het bij 2 merken houden (Bosch en Festool) en geen bij elkaar geraapt zooitje ervan maken verder. Daarbij komt dat hier op 1km afstand toch de ijzerwarenhandel zit waar ik wekelijks kom en zij Festool voor goede prijzen leveren, heb gun ik de verkoop dan ook
@Cruijff14 voor in hoeken is een excenter inderdaad niet geschikt. Daar ben je het beste af met een delta. Of voor sierlijsten de LSS 130 van Festool, hoop niet dat ik je zo op ideeën breng
En als je alles lokaal kunt kopen / onderhouden, snap ik dat je liever daar uit het assortiment kiest, ja.
Zo'n excenter lijkt me prima voor wat je er mee wilt gaan doen, misschien even checken of je kunt achterhalen hoe goed de stof afzuiging van die apparaten is. Maar voor die paar bladen en incidenteel iets daarna lijkt een Festool inderdaad wat duur, zeker de Rotexenoudehengel schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 00:15:
Hei mede tweakers.
Dat inderdaad, is misschien niet zo direct gevaarlijk als er iets mis gaat met de stofzuiger, maar je gebruikt hem ook om stof uit de lucht te houden, zodat je niet longen vol met fijnstof krijgt.Boudewijn schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 01:26:
Ik denk persoonlijk dat filterkwaliteit en de staat/veiligheid van je longen echt wel een zinnig selectiecriterium is hoor.
Mooie machine. Wel een flink stuk duurder dan de 123,00 voor een BO5041.Boudewijn schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 01:31:
[...]
ETS 150? Rotex is stuk duurder maar die ETS is ook een mooie machine en die heb je al voor 350 piek
https://www.toolmax.nl/fe...-ets-150-5-eq-575057.html
https://www.gereedschapce...ws4imYb_PPTcaAhb6EALw_wcB
En de BO5031 is nog iets goedkoper.
Snap dat een 150 iets makkelijker werkt voor grote oppervlakken. Maar denk dat na de tafels het vooral voor wat kleiner projecten gebruikt gaat worden. En een 125mm is wel iets handzamer.
Tussen deze twee machines zit vooral veel verschil in het geluids niveau. 80 Db voor de 31 en 92Db voor de 41. Ook de trillingen van de 41 zouden sterker zijn.
Maar de 41 zou weer iets krachtiger zijn en je hebt verschillende mogelijkheden om hem vast te houden. Maar ga ik dat echt missen bij de 31?
Bedankt voor de info, zal nog even kijken naar de stofafzuiging. Zag wel dat de kant en klare opvangbakjes niet zo goed zijn. Een stofzuiger eraan is denk ik wel zinvol.henkie196 schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 08:43:
Zo'n excenter lijkt me prima voor wat je er mee wilt gaan doen, misschien even checken of je kunt achterhalen hoe goed de stof afzuiging van die apparaten is. Maar voor die paar bladen en incidenteel iets daarna lijkt een Festool inderdaad wat duur, zeker de Rotexen
Ik heb zowel de 5041 als de festool ets ec 150. De Makita gebruik ik vooral voor ruwer werk (tot pakweg korrel 240), de festool voor fijn schuren van fineer en lak.oudehengel schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 09:25:
[...]
Mooie machine. Wel een flink stuk duurder dan de 123,00 voor een BO5041.
https://www.gereedschapce...ws4imYb_PPTcaAhb6EALw_wcB
En de BO5031 is nog iets goedkoper.
Snap dat een 150 iets makkelijker werkt voor grote oppervlakken. Maar denk dat na de tafels het vooral voor wat kleiner projecten gebruikt gaat worden. En een 125mm is wel iets handzamer.
Tussen deze twee machines zit vooral veel verschil in het geluids niveau. 80 Db voor de 31 en 92Db voor de 41. Ook de trillingen van de 41 zouden sterker zijn.
Maar de 41 zou weer iets krachtiger zijn en je hebt verschillende mogelijkheden om hem vast te houden. Maar ga ik dat echt missen bij de 31?
[...]
Bedankt voor de info, zal nog even kijken naar de stofafzuiging. Zag wel dat de kant en klare opvangbakjes niet zo goed zijn. Een stofzuiger eraan is denk ik wel zinvol.
Stofafzuiging is bij beide wel OK met een stofzuiger. De festool lijkt me wat rustiger in de hand, maar dat kan evengoed zijn omdat ik daarmee nooit op volle kracht schuur
Peaktools is niet hetzelfde als de Axminster Rider schaven, die Riders zijn beduidend mindere kwaliteit dan Peaktool (helaas). Er zitten wat (redelijk essentiele) verschillen in de onderdelen, maar vooral het schaafmes van de Rider is veel zachter dan die van Peaktool. Het komt allemaal uit China en ik dacht eerst ook dat het hetzelfde is, maar er zit veel verschil tussen de verschillende Chinese merken...Boudewijn schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 22:11:
Heb vandaag ruwgezaagde balkjes vlakgeschaafd met mijn "cheape" peaktools/axminster schaven. Zo bevredigend om te doen, zeker na een goede slijppartij
Grappig, dat wist ik helemaal niet. De schaven lijken ook redelijk sterk op elkaar, behalve dat de nr7 een stalen ipv messing dekbeitel heeft. Net even gecheckt: Ik heb danwel de peaktools basic die komt uit india ipv China lees ik net bij baptist en heeft O1 in plaats van T10 staal. De Peaktool/luban (de chinese met betere staal dus) is momenteel gewoon niet te krijgen, daarom de iets goedkopere genomen. Een keer de beitels upgraden kan interessant zijn dus.TheJVH schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 10:26:
[...]
Peaktools is niet hetzelfde als de Axminster Rider schaven, die Riders zijn beduidend mindere kwaliteit dan Peaktool (helaas). Er zitten wat (redelijk essentiele) verschillen in de onderdelen, maar vooral het schaafmes van de Rider is veel zachter dan die van Peaktool. Het komt allemaal uit China en ik dacht eerst ook dat het hetzelfde is, maar er zit veel verschil tussen de verschillende Chinese merken...
Ik had de site van baptist bij aankoop wel iets te snel gelezen:
Een Peaktool 'Basic' schaaf is een grover afgewerkte schaaf (esthetisch) binnen het Peaktool assortiment met een gunstige prijs/kwaliteitverhouding.
Dit impliceerde voor mij dat alleen de afwerking anders was, maar compleet andere herkomst en staalsoort dus. Lekker Boudewijn, volgende keer beter je huiswerk doen.
Na het slijpen van beide werken ze echt als een trein, ben er hard maple (esdoorn dus) balkjes mee aan het schaven. Voor iemand die een maand geleden nog nooit een schaaf in handen heeft gehad ben ik echt wel happy
[ Voor 13% gewijzigd door Boudewijn op 24-08-2021 10:44 ]
https://www.amazon.fr/dp/B005OQEK9W
Nou vond ik dat de lader best wel warm wordt, vooral het paneel rechts waar ook de ledjes zitten.
Kan iemand zeggen of dit normaal is. De leverancier geeft aan dat het normaal is dat een lader warm wordt, maar hij zou niet _heet_ mogen worden. Da's natuurlijk een ruim begrip.
Bij twijfel mag ik hem terugsturen, maar ik zou het zonde vinden als dit gewoon normaal is.
Iemand ervaring? (Vast wel
[ Voor 12% gewijzigd door Fairy op 24-08-2021 12:33 ]
Ik heb hem even niet voor me liggen, maar is dat niet ongeveer waar de uitgang van de koelingsfan zit?Fairy schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 12:30:
Ik heb net mijn eerste accu opgeladen van Makita, de 18V 5.0Ah versie. De lader is de DC18RC.
Nou vond ik dat de lader best wel warm wordt, vooral het paneel rechts waar ook de ledjes zitten.
Kan iemand zeggen of dit normaal is. De leverancier geeft aan dat het normaal is dat een lader warm wordt, maar hij zou niet _heet_ mogen worden. Da's natuurlijk een ruim begrip.
Bij twijfel mag ik hem terugsturen, maar ik zou het zonde vinden als dit gewoon normaal is.
Iemand ervaring? (Vast wel)
Dat een snellader warm wordt is op zich normaal, zolang je hem nog comfortabel aan kan raken en je geen gekke luchtjes ruikt zou ik me niet teveel zorgen maken.
[ Voor 10% gewijzigd door BrtH op 24-08-2021 13:12 ]
Vroegah, een jaar of 4 geleden toen ik nog in het begin van m'n opleiding zat hadden ze van die huismerk Dick nr4 blockschaven, deze zijn toendertijd uit productie gegaan maar die campingbruine schaven waren en is nog steeds heerlijk voor z'n geld. Enkeling die hem nog verkoopt.Boudewijn schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 10:43:
[...]
Grappig, dat wist ik helemaal niet. De schaven lijken ook redelijk sterk op elkaar, behalve dat de nr7 een stalen ipv messing dekbeitel heeft. Net even gecheckt: Ik heb danwel de peaktools basic die komt uit india ipv China lees ik net bij baptist en heeft O1 in plaats van T10 staal. De Peaktool/luban (de chinese met betere staal dus) is momenteel gewoon niet te krijgen, daarom de iets goedkopere genomen. Een keer de beitels upgraden kan interessant zijn dus.
offtopic:
Een Peaktool 'Basic' schaaf is een grover afgewerkte schaaf (esthetisch) binnen het Peaktool assortiment met een gunstige prijs/kwaliteitverhouding.
Dit impliceerde voor mij dat alleen de afwerking anders was, maar compleet andere herkomst en staalsoort dus. Lekker Boudewijn, volgende keer beter je huiswerk doen.
Na het slijpen van beide werken ze echt als een trein, ben er hard maple (esdoorn dus) balkjes mee aan het schaven. Voor iemand die een maand geleden nog nooit een schaaf in handen heeft gehad ben ik echt wel happy.
Alle broekkies die na mij kwamen kregen zo'n stanley low-angle schaaf van €20 en mochten het handschaven leren op leenschaven met mishandelde beitels.
[ Voor 4% gewijzigd door Arloid op 24-08-2021 13:15 ]
Yes, uiteindelijk is het meer degene die het werk uitvoert dan het gereedschap zelf. Die basic en Rider zullen best prima zijn, alleen moet je wel bewust zijn van het verschil. Ik schaaf redelijk veel eiken op het moment en dan merk je wel dat dat zachtere staal redelijk snel niet meer scherp is - vrij irritant...Boudewijn schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 10:43:
[...]
Grappig, dat wist ik helemaal niet. De schaven lijken ook redelijk sterk op elkaar, behalve dat de nr7 een stalen ipv messing dekbeitel heeft. Net even gecheckt: Ik heb danwel de peaktools basic die komt uit india ipv China lees ik net bij baptist en heeft O1 in plaats van T10 staal. De Peaktool/luban (de chinese met betere staal dus) is momenteel gewoon niet te krijgen, daarom de iets goedkopere genomen. Een keer de beitels upgraden kan interessant zijn dus.
offtopic:
Na het slijpen van beide werken ze echt als een trein, ben er hard maple (esdoorn dus) balkjes mee aan het schaven. Voor iemand die een maand geleden nog nooit een schaaf in handen heeft gehad ben ik echt wel happy.
Op dit moment zou ik het extra geld uitgeven voor een mooie Veritas, maar dan praat je wel over een factor 2 in prijs

Mja ik denk dat het bij handgereedschap minstens net zoveel uitmaakt als bij powertools.TheJVH schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 13:52:
[...]
Yes, uiteindelijk is het meer degene die het werk uitvoert dan het gereedschap zelf. Die basic en Rider zullen best prima zijn, alleen moet je wel bewust zijn van het verschil. Ik schaaf redelijk veel eiken op het moment en dan merk je wel dat dat zachtere staal redelijk snel niet meer scherp is - vrij irritant...
Op dit moment zou ik het extra geld uitgeven voor een mooie Veritas, maar dan praat je wel over een factor 2 in prijs.
Mijn aanpak is nu de boel goed scherp houden, en op tijd wetten en dergelijke. Met filmpjes van paul sellers en rex krueger echt wel een idee gekregen van wat te doen en gewoon begonnen. Gaat de boel fubar, dan doen we een nieuwe poging, dat idee. Ik ga een snijplank maken zonder vlakbank (met de slijphulp, pasta, strop en schaven had ik ook gewoon een goedkope vlakbank kunnen laten aanrukken
Veritas en LN zijn echt wel mooi, maar ik ben mentaal nog niet op het punt om daar een festooltje te doen. Wel merk ik dat ik veel meer bevrediging haal uit iets simpels met de hand doen dan gewoon een dure gave powertool erop knallen. Gisteren een nieuw vrouwelijk deel voor een bijzetslot in een kozijn gemaakt met mijn nieuwe kirschen beitels. Dat was gewoon tof om te zien groeien en na 20 minuten een acceptabel resultaat (komt metalen slotplaatje vooe) te hebben
Nee het is niet de fan uitgang. Het is voornamelijk het plastic van de bovenkant van de lader, aan de rechterkant vooral. Dus niet links waar de accu zit maar rechts. Hier zit waarschijnlijk de transformator...?BrtH schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 12:58:
[...]
Ik heb hem even niet voor me liggen, maar is dat niet ongeveer waar de uitgang van de koelingsfan zit?
Dat een snellader warm wordt is op zich normaal, zolang je hem nog comfortabel aan kan raken en je geen gekke luchtjes ruikt zou ik me niet teveel zorgen maken.
[ Voor 8% gewijzigd door Fairy op 24-08-2021 16:49 ]
Grotendeels ben ik het met je eens, met handgereedschap is het bijvoorbeeld heel goed mogelijk om een pen- en gatverbinding te slaan met alledaags handgereedschap, scheelt weer een paar duizend voor een langgatboor.Boudewijn schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 15:26:
[...]
Mja ik denk dat het bij handgereedschap minstens net zoveel uitmaakt als bij powertools.
Mijn aanpak is nu de boel goed scherp houden, en op tijd wetten en dergelijke. Met filmpjes van paul sellers en rex krueger echt wel een idee gekregen van wat te doen en gewoon begonnen. Gaat de boel fubar, dan doen we een nieuwe poging, dat idee. Ik ga een snijplank maken zonder vlakbank (met de slijphulp, pasta, strop en schaven had ik ook gewoon een goedkope vlakbank kunnen laten aanrukken) , en zal die scherpte straks bij het schaven van het kopshout nog wel nodig hebben denk ik. Dat wordt de boel zoet instellen en goed scherp houden, of een kleinehoekschaaf kopen, of alsnog een bovenfreeshulpstuk maken.
Veritas en LN zijn echt wel mooi, maar ik ben mentaal nog niet op het punt om daar een festooltje te doen. Wel merk ik dat ik veel meer bevrediging haal uit iets simpels met de hand doen dan gewoon een dure gave powertool erop knallen. Gisteren een nieuw vrouwelijk deel voor een bijzetslot in een kozijn gemaakt met mijn nieuwe kirschen beitels. Dat was gewoon tof om te zien groeien en na 20 minuten een acceptabel resultaat (komt metalen slotplaatje vooe) te hebben
Ik schaaf m'n hout machinaal, als binnenhoutbewerker heb je meer schaafwerk. Dan is het wel lekker om binnen 20 minuten klaar te zijn inplaats van een dag tafelhout te schaven. Zolang je bij mij maar niet met een zwaluwstaart mal komt pronken, dan sta je bij mij echt in de kerk te vloeken.

gokje, maar zo gingen veel machines zonder goede thermische beveiliging stuk vroegah na het zagen van het (te) zware werk (gisteren) NIET na laten draaien en daarmee de motor gekoeld.. alle warmte is in de motor blijven zitten en er is een windinkje oid "gesmolten".MWDKing schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 22:02:
Mijn Parkside zaagtafel maakte opeens een raar geluid, toen kwam er wat rook uit en toen stopte die ermee. Ik denk dat de magische rook ontsnapt is en hij niet meer aan de praat te krijgen is...![]()
maar iemand een tip wat het kan zijn? Het doet me altijd pijn om een compleet apparaat weg te moeten gooien, als het eenvoudig weer aan de praat te krijgen is. Veel milieu impact..
dit soort dingen zijn bij oudere gereedschappen en het goedkopere segment vaker de oorzaak dan men denkt. het is een beetje een spijker die je er met 7 klappen in slaat is het laatste stootje de oorzaak of hebben die andere 6 ook mee geholpen
gewoon open maken en opzoek naar de kenmerkende geur die magische rook normaal nog wel achterlaat
Moet ik me nog eens aan gaan wagen.Arloid schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 17:21:
[...]
Grotendeels ben ik het met je eens, met handgereedschap is het bijvoorbeeld heel goed mogelijk om een pen- en gatverbinding te slaan met alledaags handgereedschap, scheelt weer een paar duizend voor een langgatboor.
Voor eerste projectjes heb je een andere business case (zelfs geen) dan iemand die het voor zijn beroep doet.Ik schaaf m'n hout machinaal, als binnenhoutbewerker heb je meer schaafwerk. Dan is het wel lekker om binnen 20 minuten klaar te zijn inplaats van een dag tafelhout te schaven.
Domino frees of mfs mag wel?Zolang je bij mij maar niet met een zwaluwstaart mak komt pronken, dan sta je bij mij echt in de kerk te vloeken.
Nu moet ik zeggen dat die mafell mallen om van die dakdragers enzo mee te frezen wel heel dik en stoer zijn.
Het is een beetje merk als synoniem zien met een product. Vraag mensen naar een verstelbare sleutel... als een konijn in de koplampen.Arloid schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 18:25:
@Boudewijn hahaha, kleine type fout. Domino en lamello zijn de kreg jigs van de professional, beide niets mis mee maar wat kunnen houtbewerkerers zeuren. (Mezelf meegerekend)
En dan vraag daar na naar een Baco. Dan weten ze vaak wel wat je bedoelt.
Excuses voor mijn grammatica.
Makita Accessoires D-41517 9-delige 1/2" krachtdoppenset - D-41517
Verloopje: Makita Accessoires Impact 1/2" Bit adapter - B-66874
Nu snap ik alleen 1 ding niet. Die doppen hebben allemaal een rubber ring die een metalen staafje op de plek houd. Echter door dit staafje kan ik het ding niet vastklikken op de adapter. Nu kan ik dat staafje eenvoudig verwijderen, maar het ding zit er toch niet voor niets in. Wat is daarvan het nut?
Plaatje:

Heb alleen zo geen foto van het metalen staafje, maar misschien is dit idee wel bekend...
[ Voor 4% gewijzigd door Fairy op 24-08-2021 19:18 ]
Toch even een lans breken voor Ecotools.Twijfels schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 21:26:
[...]
Mijn ervaring met Ecotools is wat de naam zegt: Eco(nomisch zo goedkoop mogelijk gefabriceerd) en de paar dingen die ik er van heb gebruikt zijn simpelweg troep in mijn ogen. Schuurvellen nooit geprobeerd (en zal ik ook nooit doen), maar kan moeilijk geloven dat het (veel) beter zou zijn dan de Bosch vellen, laat staan Granat.
Het schuurpapier zal geen Granat zijn, maar is volgens mij (een niet-schilder) vergelijkbaar met bijvoorbeeld Bosch. Zie ook wel schilders die het gebruiken. Wel met Festool schuurmachine en stofzuiger.
De ijzerwaren zoals schroeven, maar ook boortjes en gatzagen zijn prima kwaliteit. Schroeven zijn vergelijkbaar of zelfs beter dan bijvoorbeeld Dynaplus en Woodies. Gatzagen van Bosch zijn voor een setje 2,5x zo duur als Ecotools, maar echt niet zoveel beter.
Alleen decoupeerzaagjes koop ik altijd van Bosch, omdat die gewoon erg goed zijn en in alle soorten en maten bestaan. Cirkelzaagbladen van Ecotools zijn wisselend van kwaliteit. Dan koop ik liever Makita. Maar heb weer prima lijmklemmen en een kitspuit van ze.
Ik bestel er regelmatig en werk ook vaak met timmermannen en aannemers die er ook bestellen. Kortom: ze verkopen echt prima spul. Het zal niet allemaal goed zijn, maar A-merken hebben er ook missers tussen zitten.
Dat staafje werkt ook andersom: zorgt dat de dop op de adapter blijft zitten.Fairy schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 19:17:
Misschien een superdomme vraag, maar ik heb voor mijn slagschroevendraaier een setje met kopjes bijbesteld, zodat ik o.a. de autowielen kan losdraaien.
Makita Accessoires D-41517 9-delige 1/2" krachtdoppenset - D-41517
Verloopje: Makita Accessoires Impact 1/2" Bit adapter - B-66874
Nu snap ik alleen 1 ding niet. Die doppen hebben allemaal een rubber ring die een metalen staafje op de plek houd. Echter door dit staafje kan ik het ding niet vastklikken op de adapter. Nu kan ik dat staafje eenvoudig verwijderen, maar het ding zit er toch niet voor niets in. Wat is daarvan het nut?
Plaatje:
[Afbeelding]
Heb alleen zo geen foto van het metalen staafje, maar misschien is dit idee wel bekend...
Voor wielen wisselen zijn er trouwens setjes te krijgen met lange doppen, die een kunstof coating hebben. Is een mooie aanvulling op dit setje
Daarover gesproken, iemand nog verdere aanraders qua cirkelzaagbladen? Ben een incidentele gebruiker, dus ga geen 60 euro voor een zaagblad betalen maar wil ook geen miskoop doen.Framoes schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 19:34:
[...]
Cirkelzaagbladen van Ecotools zijn wisselend van kwaliteit. Dan koop ik liever Makita.
Waarschijnlijk past dat staafje in het gaatje wat je in deze kop ziet zitten:Fairy schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 19:17:
Nu kan ik dat staafje eenvoudig verwijderen, maar het ding zit er toch niet voor niets in. Wat is daarvan het nut?

Het verschil: jij hebt het over een slagschroevendraaier, die geschikt is voor lange schroeven in dikke balken te draaien. Een slagmoersleutel heeft, voor zover ik weet, vaak een vierkante kop met daarin een gaatje zodat je dop er niet af valt. Daar zit een aardig verschil in.
Bedankt voor je tip. Ik hem ff open schroeven.twain4me schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 18:03:
[...]
gokje, maar zo gingen veel machines zonder goede thermische beveiliging stuk vroegah na het zagen van het (te) zware werk (gisteren) NIET na laten draaien en daarmee de motor gekoeld.. alle warmte is in de motor blijven zitten en er is een windinkje oid "gesmolten".
dit soort dingen zijn bij oudere gereedschappen en het goedkopere segment vaker de oorzaak dan men denkt. het is een beetje een spijker die je er met 7 klappen in slaat is het laatste stootje de oorzaak of hebben die andere 6 ook mee geholpen![]()
gewoon open maken en opzoek naar de kenmerkende geur die magische rook normaal nog wel achterlaat
Ik ben zeer tevreden over Makita zaagbladen. Worden volgens mij gemaakt door Tenryu en dat zijn goeie zaagbladen.Mania-92 schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 19:48:
[...]
Daarover gesproken, iemand nog verdere aanraders qua cirkelzaagbladen? Ben een incidentele gebruiker, dus ga geen 60 euro voor een zaagblad betalen maar wil ook geen miskoop doen.
De prijs is een beetje afhankelijk van hoeveel tanden en of je een speciaal blad nodig hebt.
Thanks, zit al bijna een jaar te wachten met prijsalert maar zonder succes. Nu iets meer dan 150, dat is boven verwachtingkiddyl schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 10:57:
Voor wie nog een Bosch PBD 40 zoekt zijn er een aantal exemplaren beschikbaar die 'Tres Bon' zijn op Amazon.fr in hun warehouse met 30% extra korting. Die van mij is onderweg:
https://www.amazon.fr/dp/B005OQEK9W
Zijn die dingen gewoon 'universeel'? Behalve de diameter (8mm voor mij) dan?
Deze bijvoorbeeld: https://www.toolstation.b...8l1f5ZS1pg_IaAvFGEALw_wcB
Hmz wat doe ik verkeerd?Lankman schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 21:58:
[...]
Thanks, zit al bijna een jaar te wachten met prijsalert maar zonder succes. Nu iets meer dan 150, dat is boven verwachting
:fill(white):strip_exif()/f/image/cjqUu3SuOoyU9x8oOVO5QQuS.png?f=user_large)
Edit; Solved. 30% korting wordt pas helemaal aan het einde getoond.
[ Voor 7% gewijzigd door Dzine op 25-08-2021 09:27 ]
Zelfs als niemand me gelooft, ben ik de koning in mijn hoofd....
De gewone schuurvellen zijn goed genoeg voor m'n schuurmachine, de schuurnetten zijn werkelijk waar bagger. Binnen 1 seconde waren al de korrels van het net gevallen, echt compleet waardeloos. Klantenservice gemaild, die wilden dat ik het doosje terugstuurde. Voor die paar knaken heb ik dat niet gedaan, je kan toch zelf ook wel zien dat het kutzooi is? Oh well, m'n schuurpapier bestel ik er nog steeds, maar die netjes kunnen ze beter uit het assortiment halen.Framoes schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 19:34:
[...]
Toch even een lans breken voor Ecotools.
Het schuurpapier zal geen Granat zijn, maar is volgens mij (een niet-schilder) vergelijkbaar met bijvoorbeeld Bosch. Zie ook wel schilders die het gebruiken. Wel met Festool schuurmachine en stofzuiger.
De ijzerwaren zoals schroeven, maar ook boortjes en gatzagen zijn prima kwaliteit. Schroeven zijn vergelijkbaar of zelfs beter dan bijvoorbeeld Dynaplus en Woodies. Gatzagen van Bosch zijn voor een setje 2,5x zo duur als Ecotools, maar echt niet zoveel beter.
Alleen decoupeerzaagjes koop ik altijd van Bosch, omdat die gewoon erg goed zijn en in alle soorten en maten bestaan. Cirkelzaagbladen van Ecotools zijn wisselend van kwaliteit. Dan koop ik liever Makita. Maar heb weer prima lijmklemmen en een kitspuit van ze.
Ik bestel er regelmatig en werk ook vaak met timmermannen en aannemers die er ook bestellen. Kortom: ze verkopen echt prima spul. Het zal niet allemaal goed zijn, maar A-merken hebben er ook missers tussen zitten.
Bij de mijne zit er een ronde kop op, met een standaard bitgaatje.sypie schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 20:01:
[...]
Waarschijnlijk past dat staafje in het gaatje wat je in deze kop ziet zitten:
[Afbeelding]
Het verschil: jij hebt het over een slagschroevendraaier, die geschikt is voor lange schroeven in dikke balken te draaien. Een slagmoersleutel heeft, voor zover ik weet, vaak een vierkante kop met daarin een gaatje zodat je dop er niet af valt. Daar zit een aardig verschil in.
Ik heb de DTD154. Daar zijn blijkbaar dus ook verschillende varianten van.

Blijkbaar heb ik het verloopje dus wel nodig.
Ik hoop maar dat ik hiermee wel bouten kan losdraaien en moeren van de autobanden, anders heb ik misschien het verkeerde apparaat gekocht

[ Voor 7% gewijzigd door Fairy op 25-08-2021 09:25 ]
FTFYFairy schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 09:19:
[...]
....
Ik hoop maar dat ik hiermee wel bouten kan losdraaien en moeren van de autobanden, anders heb ik misschien het verkeerde apparaat gekocht een reden om nog een apparaat te kopen

Als ik er geen autodoppen mee kan losdraaien, dan had ik ook wel genoeg gehad aan alleen de DTD484.
Ben benieuwd of iemand dat zo kan zeggen, want ik laat hem dan liever nog even ongebruikt, dan kan ik hem desnoods terugsturen, want dan heb ik nu een beetje dubbelop en dan is dan wel een hoop geld voor een apparaat wat ik dan waarschijnlijk niet vaak zal gebruiken.
Het losratelen van lastige schroeven en bouten is het ideaal voor, maar als het een goed aangetrokken moer van een autowiel niet kan losmaken, dan zou dat wel zonde zijn, want daarvoor leek het me juist heel handig.
[ Voor 23% gewijzigd door Fairy op 25-08-2021 09:41 ]
Nou gebruik ik hem niet heel veel en is de lamello classic voor mij toch net een financieel stapje te ver voor het gebruik.
Mijn oog valt nu op de makita pj7000, of mogelijk de de dpj180.
Nou lees ik bij beide in de beschrijving het volgende :
6 instelbare freesdieptes: 0 [8,0 mm] - 10 [10 mm] - 20 [12,3 mm] - S [13 mm] - D [14,7 mm] - MAX [20 mm].
Nou is 0/10/20 me uiteraard wel duidelijk. Maar S/D/Max is iets wat ik eigenlijk niet echt kan plaatsen. Zijn dit afwijkende maten?
Iemand ervaring met bovenstaande lamellenfrezen?
S zal waarschijnlijk de Clamex S zijn, MAX de maximale diepte die de frees kan doen. D kan ik zo even niet plaatsen. Alhoewel de diepte voor D meer overeenkomt met de installatie diepte voor de Clamex S (15mm), dus wellicht denk ik te simpel.jichem schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 09:42:
Momenteel ben ik in de markt voor een lamellenfrees, de Einhell van een paar jaar terug doet zn naam eer aan.
Nou gebruik ik hem niet heel veel en is de lamello classic voor mij toch net een financieel stapje te ver voor het gebruik.
Mijn oog valt nu op de makita pj7000, of mogelijk de de dpj180.
Nou lees ik bij beide in de beschrijving het volgende :
6 instelbare freesdieptes: 0 [8,0 mm] - 10 [10 mm] - 20 [12,3 mm] - S [13 mm] - D [14,7 mm] - MAX [20 mm].
Nou is 0/10/20 me uiteraard wel duidelijk. Maar S/D/Max is iets wat ik eigenlijk niet echt kan plaatsen. Zijn dit afwijkende maten?
Iemand ervaring met bovenstaande lamellenfrezen?
Dat had ik inderdaad door, maar ik vraag me toch af, kan deze het ook?vegboy schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 09:41:
Zoals iemand al liet weten, je hebt eigenlijk een slagmoersleutel nodig. Die is bedacht voor de taak die je wilt doen.
Met een slagmoersleutel lukt het wel, maar hiervoor heb ik niet veel ander werk. De slagschroevendraaier is dan wel veelzijdiger, maar als hij geen doppen los kan draaien dan wordt het wel vrij beperkt. Als ik dat van te voren had geweten, had ik deze niet besteld.
Ben ook maar een amateur. Ik had niet door dat er blijkbaar een slagmoersleutel en slagschroevendraaier bestaan en ze dus ook hele andere vermogens hebben.
Max. koppel van jouw slagschroevendraaier is 175Nm. Aanhaalmomenten van wielbouten zitten zo rond de 100Nm (voor kleine wieltjes) tot 200Nm. (voor grote wielen). Let wel: dit is het aanhaalmoment, dus het moment waar je ze mee vast zet. Als de boel wat roestig is en je wil het los halen, heb je behoorlijk wat meer kracht nodig. Dus, het antwoord op jouw vraag is: misschien. Als je een Fiat Panda hebt en de wielbouten worden regelmatig losgehaald en (shitstorm incoming) ingevet, dan kan het waarschijnlijk wel. Rij je een ouwe Mercedes Sprinter waar de wielen al 10 jaar niet van zijn afgegaan, dan niet.Fairy schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 09:51:
[...]
Dat had ik inderdaad door, maar ik vraag me toch af, kan deze het ook?
Met een slagmoersleutel lukt het wel, maar hiervoor heb ik niet veel ander werk. De slagschroevendraaier is dan wel veelzijdiger, maar als hij geen doppen los kan draaien dan wordt het wel vrij beperkt. Als ik dat van te voren had geweten, had ik deze niet besteld.
Ben ook maar een amateur. Ik had niet door dat er blijkbaar een slagmoersleutel en slagschroevendraaier bestaan en ze dus ook hele andere vermogens hebben.
Ik ga het t.z.t. gewoon proberen. Een slagmoersleutel is een beetje overkill en voor andere klussen niet bruikbaar, dus als het niet gaat dan moet het eerste stukje gewoon met de momentsleutel.
Een momentsleutel is dan weer niet gemaakt om vaste bouten los te rammen...Fairy schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 10:26:
Het gaat om een Peugeot 2008 en een Kia Picanto en misschien af en toe helpen bij een Nissan Qashqai. Zomer er winterbandenwissel.
Ik ga het t.z.t. gewoon proberen. Een slagmoersleutel is een beetje overkill en voor andere klussen niet bruikbaar, dus als het niet gaat dan moet het eerste stukje gewoon met de momentsleutel.
Dan mag ik hopen dat je niet veel zaken in de randstad doet als ik zo de milieuzones lees.Kurma schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 10:13:
[...]
Rij je een ouwe Mercedes Sprinter waar de wielen al 10 jaar niet van zijn afgegaan, dan niet.
Ah fijn, extra torque is wel handig of je nou wieldoppen of schuttingen uit elkaar haalt, al draaien die rotschroeven altijd dol dus niet het beste voorbeeld.
Da's gek, er zit wel zo'n schakelaar op om ze ook los te kunnen draaien. Overigens heb ik nooit last van vastzittende bouwen. Ik draai ze al jaren los met een momentsleutel en nog nooit problemen hiermee gehad.yay schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 10:27:
[...]
Een momentsleutel is dan weer niet gemaakt om vaste bouten los te rammen...
[ Voor 11% gewijzigd door Fairy op 25-08-2021 10:29 ]
Kurma schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 10:13:
[...]
Max. koppel van jouw slagschroevendraaier is 175Nm. Aanhaalmomenten van wielbouten zitten zo rond de 100Nm (voor kleine wieltjes) tot 200Nm. (voor grote wielen). Let wel: dit is het aanhaalmoment, dus het moment waar je ze mee vast zet. Als de boel wat roestig is en je wil het los halen, heb je behoorlijk wat meer kracht nodig. Dus, het antwoord op jouw vraag is: misschien. Als je een Fiat Panda hebt en de wielbouten worden regelmatig losgehaald en (shitstorm incoming) ingevet, dan kan het waarschijnlijk wel. Rij je een ouwe Mercedes Sprinter waar de wielen al 10 jaar niet van zijn afgegaan, dan niet.
Die schakelaar gebruik je om linksdraaiende zaken op het juiste moment vast te zetten, niet om even lekker vastzittende bouten los te wringen. Is een momentsleutel niet voor gemaakt. Je hebt best kans dat die van jou behoorlijk afwijkt.Fairy schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 10:28:
[...]
Da's gek, er zit wel zo'n schakelaar op om ze ook los te kunnen draaien. Overigens heb ik nooit last van vastzittende bouwen. Ik draai ze al jaren los met een momentsleutel en nog nooit problemen hiermee gehad.
Niet om je af te pissen, maar gebruik alsjeblieft het juiste gereedschap op de juiste manier. Zeker voor toch behoorlijk cruciale zaken als wielbouten. Ik kom liever geen los rollend wiel tegen op de weg, en al helemaal niet de driewieler die er meestal vlak achteraan komt
Met losdraaien van de wielbouten belast je bij de meeste momentsleutels ook de veer, en dus krijg je meer belastingsmomenten voor de veer. En met hogere last kan het ook gaan zorgen voor afwijkingen, of dat je sneller afwijkingen krijgt van de nauwkeurigheid van je momentsleutel. Het wordt in ieder geval meestal niet aanbevolen. En voor twee tientjes ofzo heb je ook een wringijzer die juist bedoeld is om de boel los te draaien, dus ik zie ook niet echt het voordeel van je momentsleutel voor losdraaien te gebruiken.Fairy schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 10:28:
Da's gek, er zit wel zo'n schakelaar op om ze ook los te kunnen draaien. Overigens heb ik nooit last van vastzittende bouwen. Ik draai ze al jaren los met een momentsleutel en nog nooit problemen hiermee gehad.
Dit was ook wat ik eerst dacht inderdaad, maar de diepte van de S komt inderdaad niet overeen.henkie196 schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 09:49:
[...]
S zal waarschijnlijk de Clamex S zijn, MAX de maximale diepte die de frees kan doen. D kan ik zo even niet plaatsen. Alhoewel de diepte voor D meer overeenkomt met de installatie diepte voor de Clamex S (15mm), dus wellicht denk ik te simpel.
En gezien de freesbreedte 4mm is zal ik daar dan een extra plaatje of instellingenverandering voor nodig hebben. (overigens is die clamex wel een mooi systeem, echter....hoe lijn je die gaatjes uit voor het aandraaien van het schroefje?
De meeste momentsleutels hebben wel een schakelaar, maar het klikken, het op moment zetten, is over het algemeen maar een kant op. Het palletje is dus meer voor een nog niet aangedraaide bout wat losser te draaien.Kurma schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 10:49:
Die schakelaar gebruik je om linksdraaiende zaken op het juiste moment vast te zetten, niet om even lekker vastzittende bouten los te wringen. Is een momentsleutel niet voor gemaakt. Je hebt best kans dat die van jou behoorlijk afwijkt.
Niet om je af te pissen, maar gebruik alsjeblieft het juiste gereedschap op de juiste manier. Zeker voor toch behoorlijk cruciale zaken als wielbouten. Ik kom liever geen los rollend wiel tegen op de weg, en al helemaal niet de driewieler die er meestal vlak achteraan komt
Om een bout met omgedraaide aandraairichting aan te draaien moet je meestal de kop omdraaien ofzo. Er zijn momentsleutels met een doorsteekvierkant om dat te bereiken, of de kop kan los en omgedraaid worden om de juiste kant op te kunnen klikken.
Ik begrijp het. De momentsleutel die ik heb klikt overigens niet als ik linksom draai. Ik voel ook geen enkele vering, dus ik ging er van uit dat deze het moment mechanisme niet gebruikt om linksom te draaien. Dit is overigens ook geen luxe momentsleutel hoor. Deze is volgens mij van een Lidl actie, maar voldoen voor hetgeen wat ik er mee doe prima.Kurma schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 10:49:
[...]
Die schakelaar gebruik je om linksdraaiende zaken op het juiste moment vast te zetten, niet om even lekker vastzittende bouten los te wringen. Is een momentsleutel niet voor gemaakt. Je hebt best kans dat die van jou behoorlijk afwijkt.
Ik ga het losdraaien in ieder geval met de accumachine proberen, dan heb ik de momentsleutel in ieder geval niet meer nodig daarvoor
[ Voor 6% gewijzigd door Fairy op 25-08-2021 10:58 ]
Geen idee hoe die clamex S precies vast geschroefd moet worden, ik denk dat je die gewoon met het plaatje erin voorboren / schroeven goed zet. Clamex P is nog mooier, want daar hoef je niet voor te schroeven, maar dat werkt alleen met het P-systeem (frees prijs x3, min of meer).jichem schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 10:53:
Dit was ook wat ik eerst dacht inderdaad, maar de diepte van de S komt inderdaad niet overeen.
En gezien de freesbreedte 4mm is zal ik daar dan een extra plaatje of instellingenverandering voor nodig hebben. (overigens is die clamex wel een mooi systeem, echter....hoe lijn je die gaatjes uit voor het aandraaien van het schroefje?
Maar misschien zijn er andere (3rd party) koekjes waar die S en D instellingen voor zijn? Maar globaal denk ik dat je met de instellingen van die Makita machines wel aardig uit de voeten moet kunnen komen
Hij klikt niet als hij linksom draait, maar dat wil niet zeggen dat het mechanisme intern niet belast wordt. Tenzij je een Stahlwille momentsleutel hebt, die een systeem hebben dat de veer niet belast wordt bij linksom draaien, is het beter om de momentsleutel niet te gebruiken voor in ieder geval het eerste stukje om de bout los te krijgen. Daar is een wringijzer juist voor, en dat kost een stuk minder dan een momentsleutel.Fairy schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 10:57:
Ik begrijp het. De momentsleutel die ik heb klikt overigens niet als ik linksom draai. Ik voel ook geen enkele vering, dus ik ging er van uit dat deze het moment mechanisme niet gebruikt om linksom te draaien. Dit is overigens ook geen luxe momentsleutel hoor. Deze is volgens mij van een Lidl actie, maar voldoen voor hetgeen wat ik er mee doe prima.
Ik ga het losdraaien in ieder geval met de accumachine proberen, dan heb ik de momentsleutel in ieder geval niet meer nodig daarvoor
Ik heb festool schuurvellen (zat bij de machine, combideal). Maar ik hal gewoon de vellen van ecotools. wellicht raken ze wat eerder vol maar dan wissel je even. Ik vind de prijs van festool te hoog om verschil te rechtvaardigen.Kurma schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 09:16:
[...]
De gewone schuurvellen zijn goed genoeg voor m'n schuurmachine, de schuurnetten zijn werkelijk waar bagger. Binnen 1 seconde waren al de korrels van het net gevallen, echt compleet waardeloos. Klantenservice gemaild, die wilden dat ik het doosje terugstuurde. Voor die paar knaken heb ik dat niet gedaan, je kan toch zelf ook wel zien dat het kutzooi is? Oh well, m'n schuurpapier bestel ik er nog steeds, maar die netjes kunnen ze beter uit het assortiment halen.
Deco zaagjes, multitool, recipro haal ik altijd van ecotools. Zijn zo goedkoop dat niet opweegt tegen merk.
ook diamantboortjes van ecotools. Heb wel een paar dure boren voor net/precisie werk.
Zaagbladen voor de inval, afkorter en tafelzaag had ik van ecotools maar dat vond ik niks. Daarvoor dus originele van dewalt en festo. Ik laat ze slijppen dus het gaat lang mee.
schroeven had ik van ecotools maar vooral de wat grotere jongens knappen sneller en de punt is minder scherp. Dus nu weer over op heco en woodies.
Bitjes van ecotools zijn ideaal. lekker goedkoop dus ik bestel per soort direct stuk of 20.
Ik zou er rekening mee houden dat ie het niet trekt, wat al geroepen is, het is voor een ander doel gemaakt. Wat wel het makkelijker kan maken is de bouten of moeren lostrekken met een greep (zoiets) of een ratel en dan met de slagschroevendraaier. Met een momentsleutel zou ik het niet aanraden, die is er niet voor gemaakt (los van of het werkt).Fairy schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 10:26:
Het gaat om een Peugeot 2008 en een Kia Picanto en misschien af en toe helpen bij een Nissan Qashqai. Zomer er winterbandenwissel.
Henkie was me net voor...
Er zijn ook nog hybrides zoals de GDX'en van Bosch. Die hebben zowel een 1/4" zeskant-opname als een 1/2" vierkant-opname en gaan tot 200 Nm. Misschien heeft Makita ook zoiets.Fairy schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 09:51:
Ik had niet door dat er blijkbaar een slagmoersleutel en slagschroevendraaier bestaan en ze dus ook hele andere vermogens hebben.
Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?
Dat gaat niet lukken met de DTD154, ik heb een tijd de DTW284zj (slagmoersleutel met max 275nm) gehad, daarmee lukt het ook enkel om wielen los te maken die er pas net opzitten. Na een tijdje gaan ze simpelweg vaster zitten, uiteindelijk maar een dtw1002 gekocht, daarmee krijg je alles los echter is die ook aanzienlijk groter, het is jammer dat Makita geen 600nm variant of iets dergelijks heeft.Fairy schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 09:19:
[...]
Bij de mijne zit er een ronde kop op, met een standaard bitgaatje.
[Afbeelding]
Ik hoop maar dat ik hiermee wel bouten kan losdraaien en moeren van de autobanden, anders heb ik misschien het verkeerde apparaat gekocht
Edit, ik zie dat er tegenwoordig ook een dtw300 (losdraaikoppel 540nm) dtw700 (losdraaikoppel 1000nm) is, wellicht zijn die meer geschikt voor jouw doel (tenminste het deel voor het losdraaien van wielmoeren).
[ Voor 9% gewijzigd door Avvd op 25-08-2021 12:23 ]
Oogje aan de achterkant en je hangt m de rest van het jaar in de hoek.
It's time to play the music, it's time to light the lights
Edit: was blijkbaar al gezegd, ik moet voortaan eerst de pagina refreshen voor ik post

[ Voor 21% gewijzigd door BrtH op 25-08-2021 13:56 ]
Heet zoiets niet gewoon een 'kruissleutel'? (mogelijk een andere naam, maar het is een vrij grote sleutel (bijna het formaat van een wieldop ofzo) in de vorm van een groot kruis met 4 verschillende doppen) Ik heb er standaard een in de auto liggen bij het reservewiel. Als het echt vast zit kan je ook nog een metalen pijp om een van de armen doen om je moment te vergroten.big bang schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 12:41:
Als het om slechts enkele wielbouten gaat, en niet om dagelijks gebruik; is het dan niet veel voordeliger om een keer een "I was not asking" sleutel van een meter lang te maken, 1/2" dop er op lassen en gaan?
Oogje aan de achterkant en je hangt m de rest van het jaar in de hoek.
Niet dat ik een eigen sleutel McGuyveren afkeur, maar ik ben nog niet in de steek gelaten door bovengenoemde kruissleutel.
PS mocht er een auto liefhebber meelezen en de juiste naam weten, ik hou me aanbevolen.
Dat lijkt inderdaad wel het beste. Ik vond dat handmatig aantrekken en losdraaien van die bouten altijd zo'n gedoe, vandaar die slagschroevendraaier. Daarnaast wordt er bij ons een schuur gebouwd en wil ik mijn gereedschap een beetje compleet hebben, dus alles bij de hand en niet meer misgrijpen. Tot nu toe heb ik erg vaak misgegrepen met gereedschap en daar wil ik vanafps4mm schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 13:48:
Gewoon een hijs geven met een wringijzer. Daarna kun je de wielbouten alsnog met die slagschroevendraaier losrammelen als je een paar tellen wilt besparen ten opzichte van een ratel, en omdat je die er natuurlijk speciaal voor hebt aangeschaft
Mijn ervaring met Bosch is niet zo best, sorryBrtH schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 13:55:
@Fairy Kijk anders ook nog even naar een Bosch GDX "draaislagmoeraanzetter". Heeft zowel een binnenzeskant als een buitenvierkant, dus passen zowel bitjes als doppen op.
Edit: was blijkbaar al gezegd, ik moet voortaan eerst de pagina refreshen voor ik post
Boormachine die na eventjes boren loeiheet wordt en vervolgens zijn tandwielen uitspuugd. Een decoupeerzaag die érg makkelijk zaagjes krom laat gaan bij een hele kleine zijwaartse beweging, waardoor ze afbreken. Vorige week kwam ik tot de ontdekking dat ook de snelheidregeling kapot is en hij alleen nog maar 80 tot 100% snelheid kan draaien en niet meer langzaam, Ding is iets van 3 a 4 jaar oud en het aantal keren gebruiken is op 2 handen te tellen. Bende is 't.
Nee geen goed gevoel bij Bosch. Dit was overigens wel Bosch groen, niet blauw.
Vooralsnog alleen de excentrische schuurmachine PEX400AE doet het nog goed, maar die is ook nog maar een jaar oud en hooguit 4x gebruikt.
Overigens, heb ik nu gekozen voor het Makita accusysteem, daar wil ik bij blijven, dan zijn de accu's ook uitwisselbaar.
[ Voor 40% gewijzigd door Fairy op 25-08-2021 15:42 ]
Ach ja, zo'n ding doet t ook. Iets kleinere arm, maar zelfde idee. Het ging me er vooral om dat een powertool voor de eerste slag voor die paar keer misschien niet echt nodig is.rockhopper schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 15:30:
[...]
Heet zoiets niet gewoon een 'kruissleutel'? (mogelijk een andere naam, maar het is een vrij grote sleutel (bijna het formaat van een wieldop ofzo) in de vorm van een groot kruis met 4 verschillende doppen) Ik heb er standaard een in de auto liggen bij het reservewiel. Als het echt vast zit kan je ook nog een metalen pijp om een van de armen doen om je moment te vergroten.
Niet dat ik een eigen sleutel McGuyveren afkeur, maar ik ben nog niet in de steek gelaten door bovengenoemde kruissleutel.
PS mocht er een auto liefhebber meelezen en de juiste naam weten, ik hou me aanbevolen.
It's time to play the music, it's time to light the lights
Is idd een kruissleutelrockhopper schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 15:30:
[...]
Heet zoiets niet gewoon een 'kruissleutel'? (mogelijk een andere naam, maar het is een vrij grote sleutel (bijna het formaat van een wieldop ofzo) in de vorm van een groot kruis met 4 verschillende doppen) Ik heb er standaard een in de auto liggen bij het reservewiel. Als het echt vast zit kan je ook nog een metalen pijp om een van de armen doen om je moment te vergroten.
Maar nu gaan we alweer verder qua toepassing, als je alleen iets zoekt om je wielen te wisselen kun je idd met een kruissleutel uit de voeten. Ik zou zelf voor een wringijzer gaan, kun je uiteindelijk het meeste mee
Is de BO5041 dan niet iets te zwaar voor wat ik wil doen? Ik wil het grove maar ook het fijne werk doen. En mogelijk in de toekomst een polijstkop erop zetten. De BO5031 lijkt net wat stiller te zijn en minder trillengen te geven.Matthis schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 09:35:
[...]
Ik heb zowel de 5041 als de festool ets ec 150. De Makita gebruik ik vooral voor ruwer werk (tot pakweg korrel 240), de festool voor fijn schuren van fineer en lak.
Stofafzuiging is bij beide wel OK met een stofzuiger. De festool lijkt me wat rustiger in de hand, maar dat kan evengoed zijn omdat ik daarmee nooit op volle kracht schuur
En zijn de dubbele handvaten een pre voor een schuurmachine?
Dacht zelf dat eenhandsbediening wel fijn zou zijn. Maar kan me vergissen......
Op zich kan je met zo'n slagschroevendraaier wel in en uit draaien. Maar je moet dan wel eerst een halve slag losdraaien met wringijzer. Als je toch de keuze hebt en hem nog kan terugsturen, zou ik een slagmoersleutel kiezen.Fairy schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 15:35:
[...]
Dat lijkt inderdaad wel het beste. Ik vond dat handmatig aantrekken en losdraaien van die bouten altijd zo'n gedoe, vandaar die slagschroevendraaier. Daarnaast wordt er bij ons een schuur gebouwd en wil ik mijn gereedschap een beetje compleet hebben, dus alles bij de hand en niet meer misgrijpen. Tot nu toe heb ik erg vaak misgegrepen met gereedschap en daar wil ik vanaf
Ik heb heel erg zitten twijfelen, maar met een slagmoersleutel kan ik veel minder dan met slagschroevendraaier, die is net wat veelzijdiger. Die paar bandjes die ik in een jaar los en vastdraai, wat loop ik nou te zeurenDoeEensGek schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 16:10:
[...]
Op zich kan je met zo'n slagschroevendraaier wel in en uit draaien. Maar je moet dan wel eerst een halve slag losdraaien met wringijzer. Als je toch de keuze hebt en hem nog kan terugsturen, zou ik een slagmoersleutel kiezen.
Ik gebruik al enkele jaren een slagschroevendraaier dtd153 met adapter om de wielbouten van een vw polo los te draaien. Hij moet wel aardig ratelen soms, maar het gaat.Fairy schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 16:54:
[...]
Ik heb heel erg zitten twijfelen, maar met een slagmoersleutel kan ik veel minder dan met slagschroevendraaier, die is net wat veelzijdiger. Die paar bandjes die ik in een jaar los en vastdraai, wat loop ik nou te zeuren
Mocht je echt nog twijfelen, er bestaan 1/2" Bit naar 1/4" zeskant adapters.Fairy schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 16:54:
[...]
Ik heb heel erg zitten twijfelen, maar met een slagmoersleutel kan ik veel minder dan met slagschroevendraaier, die is net wat veelzijdiger. Die paar bandjes die ik in een jaar los en vastdraai, wat loop ik nou te zeuren
Maar ik was ook jaren gered met een slagschroevendraaier alleen.
Die op m'n afkortzaag is ook wel prima, maar de 160/165mm bladen zijn niet altijd even goed.MJV schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 21:40:
Hier ook prima ervaringen met Ecotools. Schuurpapier is prima, ik schat in ook goede prijs-kwaliteit omdat je meteen 50 velletjes moet kopen. Ook - tot nu toe - alleen maar goede ervaringen met de cirkelzaagbladen, blad dat op mijn tafelzaag zit heeft al flink wat meters gemaakt en blijft scherp. Van 't weekend nog 50mm dikke Douglas balken mee geschulpt en ook dat ging probleemloos.
Schuurnetten zijn idd niet altijd de beste kwaliteit. Maar de afname is nog steeds goed zonder dat ik die korrels op de schuurnetten voel. Ik weet eerlijk gezegd ook niet hoe dat bij Festool of Mirka zit.Kurma schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 09:16:
[...]
De gewone schuurvellen zijn goed genoeg voor m'n schuurmachine, de schuurnetten zijn werkelijk waar bagger. Binnen 1 seconde waren al de korrels van het net gevallen, echt compleet waardeloos. Klantenservice gemaild, die wilden dat ik het doosje terugstuurde. Voor die paar knaken heb ik dat niet gedaan, je kan toch zelf ook wel zien dat het kutzooi is? Oh well, m'n schuurpapier bestel ik er nog steeds, maar die netjes kunnen ze beter uit het assortiment halen.
Wel beetje matige afhandeling van klantenservice trouwens.
DTD is altijd een slagschroevendraaier. DTW zijn moeraanzetters. Van de DTD154 is één model, een slagschroevendraaier.Fairy schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 09:19:
[...]
Bij de mijne zit er een ronde kop op, met een standaard bitgaatje.
[Afbeelding]
Voor rond het huis lijkt mij dit voldoende vermogen, maar in de nabije toekomst wil ik de tuin een houten terras / blokhut / veranda aanleggen. Een DeWalt DCF801 heeft bijvoorbeeld 163Nm. Momenteel kijk ik alleen naar 12V systemen.
Ik heb de tegenhanger van Metabo (in een set met een accuboor) met vergelijkbare prestaties en voor het merendeel van de klussen is het wel voldoende. Echter, aangezien ik ook mijn wielen van de auto wilde wisselen ermee, en toch ook wel vaker grotere (8 x 120) tellerkopschroeven en dergelijke schroef heb ik ervoor gekozen om ook een zwaardere machine ernaast te kopen. Ik heb dan ook nog een bosch GDX 18V-200C ernaast met 200nm koppelChillmeister schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 21:18:
Voor de eigenaren van een Bosch GDR 12V-110 slagschroevendraaier (of de 105 variant), hebben jullie ooit het gevoel dat je meer koppel had gewild? Ik lees dat deze 110 Nm aan koppel heeft.
Voor rond het huis lijkt mij dit voldoende vermogen, maar in de nabije toekomst wil ik de tuin een houten terras / blokhut / veranda aanleggen. Een DeWalt DCF801 heeft bijvoorbeeld 163Nm. Momenteel kijk ik alleen naar 12V systemen.

Heb de 110, zou er niet meer koppel in willen hebben. Ik vind hem lekker controleerbaar nu, echt heerlijk machientje. Heb ook de GDX 18V-200, maar die is een stuk minder controleerbaar door de overdaad aan powerChillmeister schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 21:18:
Voor de eigenaren van een Bosch GDR 12V-110 slagschroevendraaier (of de 105 variant), hebben jullie ooit het gevoel dat je meer koppel had gewild? Ik lees dat deze 110 Nm aan koppel heeft.
Voor de zwaardere werkzaamheden is meer koppel natuurlijk leuk, maar hoe vaak doe je dat? Voor je hele houten terras (met vlonderschroeven voor de planken) is het grootste deel toch echt maar relatief kleine schroeven en dan is zo'n 12V-110 echt perfect. Met de wens voor 1 slagschroevendraaier zou ik me er dan bij neerleggen dat sommige grotere klussen iets slomer gaan
Hij blijft gaan, bij lange en/of dikke schroeven iets meer geduld of anders even voorboren.Chillmeister schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 21:18:
Of een beetje vet aan de schroef.Jeweetje schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 23:06:
[...]
Hij blijft gaan, bij lange en/of dikke schroeven iets meer geduld of anders even voorboren.
Nu kwam ik deze zuignap tegen: Rubi sc 200

Lijkt me prima geschikt voor tegels die ook wat structuur hebben, in de folder van Rubi staat dit ook vermeld. (gaat om de zuignap rechtsonder)
Maar over glas wordt niets gezegd op de productpagina wat misschien niet zo gek is aangezien ze een merk voor tegelzetters zijn.
Nu vroeg ik me af of deze zuignap toch ook voor glas gebruikt kan worden?
Zag wel dat ze bij Rubi ook speciale zuignappen hebben voor gladde oppervlakken maar of dat betekent dat die voor ruwe oppervlakken niet geschikt voor gladde zijn en wat eigenlijk het verschil is wordt me niet duidelijk.
Dacht dat het misschien zoiets is dat de zuignap dieper is om het ruwe oppervlak te overbruggen en dat die bij gebruik op glas dan misschien lokaal te veel druk zet op het glas waardoor het kan barsten.
Of maak ik me druk om niets?
Andere webshops hebben het namelijk wel weer over tegel-/glasdrader, maar de fabrikant zelf zegt er dus niets over dus dat is blijkbaar een eigen toevoeging van de webshops
Om precies dezelfde reden heb ik deze zuignap aangeschaft. Ik had tegels van 60x60 die ongeveer 30kg per stuk wegen. Tegels hadden een een licht reliëf. Werkt op zich goed maar je merkt dat de zuigkracht niet eindeloos aanhoudt.Vliegvlug schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 00:33:
Ik ben naar een zuignap aan het kijken om wat zware keramische tuintegels te plaatsen en ook wat glas te doen.
Nu kwam ik deze zuignap tegen: Rubi sc 200
[Afbeelding]
Lijkt me prima geschikt voor tegels die ook wat structuur hebben, in de folder van Rubi staat dit ook vermeld. (gaat om de zuignap rechtsonder)
Maar over glas wordt niets gezegd op de productpagina wat misschien niet zo gek is aangezien ze een merk voor tegelzetters zijn.
Nu vroeg ik me af of deze zuignap toch ook voor glas gebruikt kan worden?
Zag wel dat ze bij Rubi ook speciale zuignappen hebben voor gladde oppervlakken maar of dat betekent dat die voor ruwe oppervlakken niet geschikt voor gladde zijn en wat eigenlijk het verschil is wordt me niet duidelijk.
Dacht dat het misschien zoiets is dat de zuignap dieper is om het ruwe oppervlak te overbruggen en dat die bij gebruik op glas dan misschien lokaal te veel druk zet op het glas waardoor het kan barsten.
Of maak ik me druk om niets?
Andere webshops hebben het namelijk wel weer over tegel-/glasdrader, maar de fabrikant zelf zegt er dus niets over dus dat is blijkbaar een eigen toevoeging van de webshops
Mijn werkwijze was tegel op 2 balken leggen naast te plek waar deze uiteindelijk moest komen te liggen. Dit deed ik met de hand. En dan met de zuignap deze op zijn plek leggen. Als je veel tegels moet leggen kan je beter een tegeltiller huren bij een verhuurbedrijf. Kost de wereld niet en kun je makkelijker samen met iemand tegels leggen. Dit is best zwaar voor je armen omdat je maar met 1 arm kunt tillen.
Welke tegeltiller je ook gebruikt, let goed op dat je de zuignap centreert en dat je geen handen/voeten onder de tegel houdt. Dus zuignap er op goed vastzetten en gelijk plaatsen. Na een paar minuten is het vacuum minder krachtig en moet je even opnieuw pompen.
Op glas doet deze het trouwens uitstekend. Gladde oppervlakken zijn geen enkel probleem. Succes met het tegelen, ik ben erg blij dat het klaar is.
Ik heb een tijdje geleden een houten overkapping gemaakt en daarbij tellerkopschroeven r8 van 240mm geschroefd met een Bosch GSR 18V-60C. Schroeven niet ingevet.Chillmeister schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 21:18:
Voor de grap heb ik getest of deze het trok zonder voorboren in douglashout en dat bleek geen enkel probleem te zijn. In de overkapping zelf heb ik ze natuurlijk wel voorgeboord
110Nm koppel lijkt me dus wel voldoende.
@Fairy ik zou in dit geval een wringijzer kopen met een 1/2"aansluiting zoals deze. Hiermee haal je de wielbouten los en daarna doe je met de slagschroevendraaier met een verloopje zoals deze de rest. Zo doe ik het ook al jaren met mijn slagschroevendaaier en het scheelt heel veel tijd. Bovendien kun je dan de slagschroevendraaier nog voor andere doeleinde gebruiken. een slagmoersleutel vind ik minder handig omdat je dan steeds een bitadapter moet gebruiken om ook schroeven te kunnen verwerkenFairy schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 16:54:
[...]
Voor 375 a 400 eu ben ik van mening dat er geen betere zaag te krijgen is:
:fill(white):strip_exif()/f/image/E6xuSiUQdJdlK3ZuydEWewlq.png?f=user_large)
Het onderstel, super handig voor een tweaker zonder vaste werkplaats met werkbank (helaas ben ik dat op dit moment)
De stoptijd van de zaag is werkelijke fenominaal, binnen 3 seconden stop.
De instelbare fence met verstel hendel zodat je fence ook niet meer beweegd als je hem vast klikt.
De multipurpose fence, zodat je ook een bredere aanslag hebt voor grote platen te zagen
De nauwkeurigheid van de fence tov het zaagblad.
Ik ben fan. Voor een keer de uitstap gemaakt naar Hikoki, want eigenlijk heb ik alleen maar gereedschap van Makita.
Zo gaat mijn project stukken sneller dan alles maar steeds met de inval zaag te moeten doen. Is ook niet te doen om bijv. één milimeter van een lat of plank af te halen met een inval zaag.
[ Voor 6% gewijzigd door loewie1984 op 26-08-2021 13:30 ]
Ik heb een bosch GDX-180 en m'n broertje een Makita DTD153.
Nu vind ik dat de dtd vele malen soepeler en sneller gewone schroeven schroeft.
Qua koppel (180 vs 170 Nm) en slagen per minuut (beiden 3600) zitten ze aardig gelijk.
Nu dacht ik eerst dat het verschil zat in het feit dat de GDX een combinatie is tussen een slagschroevendraaier en een slagmoeraanzetter. Maar er lijkt geen verschil tussen de GDX en GDR te zijn op de extra aansluiting (GDX heeft 1/2" en zeskant) na.
Wat kan dan het verschil zijn? Ik wil namelijk hetzelfde maar dan bij het Bosch kamp.
ik kijk met regelmaat tooltests op Youtube en eigenlijk komt Bosch bij zulke tests vaak als goede middenmotor uit de bus, waar Makita toch echt meer power en snelheid levert. Mogelijk dat jij dit ook herkend nu in je vergelijking. Kijk bijvoorbeeld deze maar eensTomson7 schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 13:56:
Even een vraagje voor de kenners:
Ik heb een bosch GDX-180 en m'n broertje een Makita DTD153.
Nu vind ik dat de dtd vele malen soepeler en sneller gewone schroeven schroeft.
Qua koppel (180 vs 170 Nm) en slagen per minuut (beiden 3600) zitten ze aardig gelijk.
Nu dacht ik eerst dat het verschil zat in het feit dat de GDX een combinatie is tussen een slagschroevendraaier en een slagmoeraanzetter. Maar er lijkt geen verschil tussen de GDX en GDR te zijn op de extra aansluiting (GDX heeft 1/2" en zeskant) na.
Wat kan dan het verschil zijn? Ik wil namelijk hetzelfde maar dan bij het Bosch kamp.

YouTube: Impact Driver Showdown! Review of 8 Best Drivers
Het probleem bij de meeste reviews (ook die op youtube) zonder direct beschuldigende vingers naar dat kanaal te wijzen is dat je niet na kan gaan in hoeverre ze gesponsored worden. Daarnaast moet je maar hopen dat ze weten waar ze over praten (de populairdere lukt dit meestal wel) Maar juist voor mensen die zich oriënteren zijn worden leuke "specs" geshowed waarvan je in de praktijk jezelf mag afvragen of je er wat aan hebt, of het er iets toe doet bij de gemiddelde gebruiker. Zodoende wordt je al snel een kant uitgeduwd.Fuel_80 schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 14:15:
[...]
ik kijk met regelmaat tooltests op Youtube en eigenlijk komt Bosch bij zulke tests vaak als goede middenmotor uit de bus, waar Makita toch echt meer power en snelheid levert. Mogelijk dat jij dit ook herkend nu in je vergelijking. Kijk bijvoorbeeld deze maar eens![]()
YouTube: Impact Driver Showdown! Review of 8 Best Drivers
Anyway einde rant hier.
Moeilijk, maar het lijkt me tot nu toe aardig te lukken.
Wat voor accu zit er onder de Bosch en wat zit er onder de Makita?Tomson7 schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 13:56:
Sowieso is het altijd lastig om specs 1:1 te vergelijken tussen merken, aangezien de meetmethodes voor bijvoorbeeld dat aantal Nm koppel niet gestandaardiseerd zijn. Dus als de fabrikanten dat op verschillende manieren testen, kan het zomaar zijn dat een machine die op papier krachtiger is, dat in de praktijk niet is.
[ Voor 37% gewijzigd door Orion84 op 26-08-2021 16:43 ]
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Volledig met je eens, maar toch is het wel iets wat me de laatste tijd is opgevallen.rockhopper schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 16:11:
[...]
Het probleem bij de meeste reviews (ook die op youtube) zonder direct beschuldigende vingers naar dat kanaal te wijzen is dat je niet na kan gaan in hoeverre ze gesponsored worden. Daarnaast moet je maar hopen dat ze weten waar ze over praten (de populairdere lukt dit meestal wel) Maar juist voor mensen die zich oriënteren zijn worden leuke "specs" geshowed waarvan je in de praktijk jezelf mag afvragen of je er wat aan hebt, of het er iets toe doet bij de gemiddelde gebruiker. Zodoende wordt je al snel een kant uitgeduwd.
Anyway einde rant hier.
Veel verschillende kanalen testen best vaak vergelijkbare apparatuur (en dan heb ik het over Duitse, Engelse, Australische en Amerikaanse kanalen, Skilbuilder, Bauforum24,Gotools, Project Farm, OZ tool talks enz).
Bij de vergelijkingen (met meetapparatuur) tussen accuboor / slagschroevendraaiers zit er vaak wel een duidelijke lijn in. Wil je veel power dan zit je al snel bij Milwaukee, Dewalt en Makita en de andere merken scoren op dit vlak vaak net wat minder. Hoeft geen probleem te zijn (heb zelf een bosch GDX 200) maar het is wel wat me opviel.
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen
Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).