Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:25

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
DRAFTER86 schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 05:50:
Ik ben opzoek naar een haakse slijper voor wat sloopwerk, tegels etc (dus 230mm en met snoer). Maar als ik bij de bekende webshops hierop filter en wat gerenommeerde merken (Bosch, DeWalt, Makita) pak dan blijven er nog 60+ over. Iemand nog tips waarop te letten? Of kan ik gewoon de goedkoopste pakken? Softstart leek me sowieso wel lekker, verder geen idee...
Ik was opzoek naar een afzuigerdinges voor mijn makita 230mm en kwam toen deze deal tegen. gezien de prijs van deze afzuigdinges los (110- 120 euro) , was die extra slijptol ineens wel heel voordelig O-)
ik heb hem inmiddels al een half jaartje dus in hoever die termijn tot september klopt geen idee.... ik geloof niet dat het er eerder bij stond.

https://www.klium.nl/maki...PGJIrk9A71hgaAscYEALw_wcB

Uiteraard hoef je geen 2 slijptollen te kopen, maar misschien is het wel handig om te kijken wat de extra's kosten die je wellicht zou willen kopen. afzuig ding is wel erg handig als je bv een deuropening wil maken ofzo. je kan hem ook gebruiken als diepte aanslag, maar dat werkt niet echt super.

[ Voor 9% gewijzigd door twain4me op 17-08-2021 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
twain4me schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 17:33:
[...]

Ik denk trouwens dat normale bitjes in die houder die jij geeft het wel eens wat harder voor de kiezen kunnen krijgen bij slag schroeven. Er zit niet zoon torsie stukje in. Ze geven ook heel expliciet aan dat er een sterke magneet inzit kennelijk een uitgangspunt bij het ontwerp. als ik ze een keer zie zal ik er eens een kopen :)
even een basale vraag. Waarom zit dat torsie stuk in zo'n bithouder. Dat absorbeert toch een stuk van de slag van zo'n slagschroevendraaier, wat het effect van die slag een stuk minder maakt.

Dat heb ik nooit gesnapt. Één van jullie die me dat antwoord kan geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Jelte schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 18:13:
[...]
even een basale vraag. Waarom zit dat torsie stuk in zo'n bithouder. Dat absorbeert toch een stuk van de slag van zo'n slagschroevendraaier, wat het effect van die slag een stuk minder maakt.

soms is het beter om te weten waar vervorming plaats gaat vinden. de punt van de bit of de "kom" van de bithouder (of zelfs de schroef) is de logische plek maar die kunnen dan dus breken, het is immers wel de bedoeling dat van de klap de schroef gaat bewegen kan die echter niet bewegen omdat hij bv iets anders tegen is gekomen.. "moet" iets de reactie van die klap opvangen..

althans, dat denk ik :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07:54

Pixeltje

Woo-woohoo!

Jelte schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 18:13:
[...]

Ik vermoed dat je het torsiedeel van het bitje moet zien als een veer; de impact wordt gedeeltelijk geabsorbeerd om schroef en kop (en uiteindelijk ook de hex-kant) te sparen, maar die geabsorbeerde energie moet ergens heen en wordt deels ‘teruggegeven’ als de veer ontspant (dus tussen ‘impacts’ in) en deels omgezet in een geringe hoeveelheid warmte.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akoster
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:53
henkie196 schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 09:42:
[...]
hoor altijd dat de 230mm slijptollen zonder softstart zeer regelmatig de stoppen eruit doen slaan
Daar heeft mijn machine ook last van. Wat dan goed werkt is een lang verlengsnoer er tussen te zetten (20m bijv), dat dempt de stroom piek tijdens inschakelen dusdanig dat de stop het dan wel houdt...

I can see clearly now, the brain is gone...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijskoman
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 21-09-2023
Ik heb bij mijn (nieuwe) Makita afkortzaag het standaard zaagblad vervangen voor 1tje die geschikt is voor laminaat. Nu werkt de motorrem niet, blad blijft een seconde of 7 doordraaien i.p.v. dat hij binnen 2 sec stilstaat. Het blad is 2 mm dunner dan het vorige blad, kan dat het zijn? Geen idee hoe zo'n motorrem werkt.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Nieuwe goodies:

- setje kirsch beitels
- setje glubots, eens kijken of dat handig is
- nieuwe strop. Nu eens goed gaan stroppen
- slijpkrijt. Eens kijken of dat wat is
- veritas slijphulpje
- en een nieuwe schaaf. Had al een nr 4, en moet/wil wat balkjes van 90cm schaven. Nu dus maar een nr7.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/htfQIZRB_1amMbSqvoqzxQMec9o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BwXAl6BDvz0JToR7HmDMaB6v.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZG2iNZwT8_M5FvigBrMP08RBaPw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zhANzJ7CJVhrW9hoboUhlwxY.jpg?f=fotoalbum_large

Gigantisch ding van 4.5 kilo :X . Wel eerst even goed geslepen want hij was niet extreem scherp toen hij uit de doos kwam

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-09 21:07
Thijskoman schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 22:43:
Ik heb bij mijn (nieuwe) Makita afkortzaag het standaard zaagblad vervangen voor 1tje die geschikt is voor laminaat. Nu werkt de motorrem niet, blad blijft een seconde of 7 doordraaien i.p.v. dat hij binnen 2 sec stilstaat. Het blad is 2 mm dunner dan het vorige blad, kan dat het zijn? Geen idee hoe zo'n motorrem werkt.
Klemt je blad wel vast?
Heb je al eens gezaagd en wordt er ook daadwerkelijk gezaagd? Of blijft het blad stilstaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijskoman
Raymond schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 23:11:
[...]

Klemt je blad wel vast?
Heb je al eens gezaagd en wordt er ook daadwerkelijk gezaagd? Of blijft het blad stilstaan?
Thx voor je reactie, ik ben er inmiddels uit. Er zat ook speling op het zaagblad dus had ik de boel weer losgemaakt. Bleek dat ik de drukplaat verkeerd om terug had gemonteerd. Nu zit hij goed en werkt het wel en zit er ook geen speling op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-09 08:56
Ik denk ik ga een zaagje op MP kopen:
https://link.marktplaats.nl/m1724871423

Meneer wilt 875 hebben, terwijl de nieuwwaarde 750 max is (incl. die 2 zaagbladen) dus ik doe een voorstel voor 645 incl. de zaagbladen en dus de huidige nieuwprijs op een 'feitelijk' 2de hands product.

Gaat ie niet mee akkoord dat mag, maar veel succes met onderhandelen met alle andere marktplaats sjappies.
Iedere ondernemer koopt dat ding sowieso op factuur, dus je kan hem eigenlijk alleen maar kwijt in het consumenten circuit...

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arloid
  • Registratie: December 2014
  • Niet online
Ik wens hem veel succes, moet echt ontwetend of clownschoenen aanhebben om hem voor die prijs te kopen of verkopen. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Floor-is
  • Laatst online: 11-09 12:57

Floor-is

5.2

rockerpoet schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 20:18:
[...]

Gelukt!! Eenmaal die zwarte krans er af kon de bit er zo uit >:)

Ik beloof hierbij plechtig een fatsoenlijke bithouder te kopen... (tips welkom ;))
Wera impactor serie en nooit meer omkijken :)

Bericht hierboven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
Floor-is schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 09:03:
[...]

Dan heb je het omgekeerde probleem :+
Dan blijft je bitje namelijk steeds in de schroef hangen, ipv in de bithouder :D

• MJV
  • Laatst online: 08:23

MJV

Floor-is schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 09:03:
[...]

Toch ben ik niet super enthousiast over die Impaktor bithouder, bitje valt er toch nog wel eens uit. Had ik niet verwacht van iets waar Wera op staat.

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10:40
Weten jullie hoe de winkelhaken heten, maar dan als een geodriehoek. De echte 'open' winkelhaken blijven op een of andere manier bij mij niet haaks :s

Ik ben van plan om op jullie aanraden deze tas te kopen, kan ik hem gelijk mee bestellen:
Afbeeldingslocatie: https://image.coolblue.nl/max/500x500/products/1386274

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
CurlyMo schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 11:58:
Weten jullie hoe de winkelhaken heten, maar dan als een geodriehoek.
Speedsquare? https://www.gereedschappr...che-winkelhaak-25-cm.html

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10:40
Dat dus (y)

Geen resultaten bij Klium :/

Zelf deze gevonden:
https://www.toolstation.n...-rafter-square-mrs/p16823

[ Voor 20% gewijzigd door CurlyMo op 19-08-2021 12:16 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Ik heb zowel die van Hultafors als die ene sie @sypie linkt, die van hultafors is kleiner maar veel beter afgewerkt en dus ook beter geschikt voor kleiner en preciezer werk. Die grote thermisch verzinkte is echt voor bouwwerkzaamheden.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:11
Met @Pixeltje die Hultafors is ideaal: Past in de gereedschapsriem en kan ook met de cirkelzaag als geleider gebruikt worden.

Super fijn ding.

K to the KillaZ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

‘Speed square’ is een handelsnaam van Swanson. ‘Rafter square’ en ‘triangle square’ zijn meer generieke namen, mogelijk vind je daar meer mee.

[ Voor 12% gewijzigd door 8088 op 19-08-2021 12:49 ]

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

• loewie1984
Nu heb ik vandaag een Makita 2708 op de kop getikt waarvan ik wist dat deze een defect had.
Gokje genomen, 20 piek achter gelaten bij de beste man in de hoop dat het de schakelaar zou zijn.

Het lijkt er echter op dat het de stator of rotor is van de zaag. Beide onderdelen zijn bij Kruis niet meer leverbaar, maar als ik op het parts nummer google kom ik nog wel wat tegen elders in de rest van de wereld.

Ik wil dat gokje wel wagen, alleen hoe kom ik er nu achter dat het de stator is of de rotor? Uit voorzorg zal ik 2 nieuwe koolstofborstels mee bestellen, dat is het geld niet.

Iemand tips?

Ik zat ook al te kijken naar of ik goedkoop een handcirkelzaak op de kop kan tikken en daar de rotor en stator van neem.

edit het gaat om de onderdelen
makita 524696-8 (stator)
makita 14550-4 (rotor)

[ Voor 5% gewijzigd door loewie1984 op 19-08-2021 20:26 ]

discogs

• Mania-92
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-09 07:00
loewie1984 schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 20:21:
Nu heb ik vandaag een Makita 2708 op de kop getikt waarvan ik wist dat deze een defect had.
Gokje genomen, 20 piek achter gelaten bij de beste man in de hoop dat het de schakelaar zou zijn.

Het lijkt er echter op dat het de stator of rotor is van de zaag. Beide onderdelen zijn bij Kruis niet meer leverbaar, maar als ik op het parts nummer google kom ik nog wel wat tegen elders in de rest van de wereld.

Ik wil dat gokje wel wagen, alleen hoe kom ik er nu achter dat het de stator is of de rotor? Uit voorzorg zal ik 2 nieuwe koolstofborstels mee bestellen, dat is het geld niet.

Iemand tips?

Ik zat ook al te kijken naar of ik goedkoop een handcirkelzaak op de kop kan tikken en daar de rotor en stator van neem.

makita 524696-8 (stator)
makita 14550-4 (rotor)
Kan ik je helaas niet mee helpen. Ben wel benieuwd waar je die deal gevonden hebt, marktplaats gewoon?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loewie1984
Mania-92 schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 20:48:
[...]

Kan ik je helaas niet mee helpen. Ben wel benieuwd waar je die deal gevonden hebt, marktplaats gewoon?
Ja de beste man wilde eerst 115 hebben voor een werkende. Toen appte hij me dat ie het niet deed en zei dat ik hem voor 50 mocht overnemen. Dus ben er met een schroevendraaier en wat andere spullen naar toe gegaan om te kijken of ik de schakelaar kon bypassen.

Dat gedaan, maar werkte nog niet. Dus heb gezegd, ik geef je er 20 voor en als ik hem aan de praat krijg mag je me een tikkie sturen voor nog eens 30. Toen zei hij, neem hem maar mee voor 20.

Maargoed, nu moet ik dus die rotor en stator fixen.

discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJV

MJV

@CurlyMo tas is een aanrader, degelijk en overzichtelijk. Een van de betere aankopen. Hultafors speedsquare kan ik ook aanraden, fijn formaat voor in de spijkerschort, zoals al aangegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aandekant
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 01-09 12:28
loewie1984 schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 21:00:
[...]

Ja de beste man wilde eerst 115 hebben voor een werkende. Toen appte hij me dat ie het niet deed en zei dat ik hem voor 50 mocht overnemen. Dus ben er met een schroevendraaier en wat andere spullen naar toe gegaan om te kijken of ik de schakelaar kon bypassen.

Dat gedaan, maar werkte nog niet. Dus heb gezegd, ik geef je er 20 voor en als ik hem aan de praat krijg mag je me een tikkie sturen voor nog eens 30. Toen zei hij, neem hem maar mee voor 20.

Maargoed, nu moet ik dus die rotor en stator fixen.
Waarom denk je stator/rotor en niet de koolborstels?

Ik had laatst ook een probleem met m'n tafelzaag. Eerst ging de motorrem niet, daarna startte hij niet meer, maar kon ik hem wel 'aanduwen'. Nog even later verloor hij vermogen. Toen heb ik de koolborstels losgehaald, zuiver gespoten met perslucht en alles is weer als nieuw.

Als je de machine aanzet, kan je dan wel het blad een 'kickstart' geven? Met een blok hout, niet met je vinger bij voorkeur.. :x.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
Aandekant schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 09:25:
[...]

Waarom denk je stator/rotor en niet de koolborstels?

Ik had laatst ook een probleem met m'n tafelzaag. Eerst ging de motorrem niet, daarna startte hij niet meer, maar kon ik hem wel 'aanduwen'. Nog even later verloor hij vermogen. Toen heb ik de koolborstels losgehaald, zuiver gespoten met perslucht en alles is weer als nieuw.

Als je de machine aanzet, kan je dan wel het blad een 'kickstart' geven? Met een blok hout, niet met je vinger bij voorkeur.. :x.
Ik ga het proberen, heb vanavond een gesprek gepland met iemand die die dingen voor de lol reviseert.
Heb iig alles uit elkaar liggen om te testen en te controleren.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
loewie1984 schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 09:39:
[...]

Ik ga het proberen, heb vanavond een gesprek gepland met iemand die die dingen voor de lol reviseert.
Heb iig alles uit elkaar liggen om te testen en te controleren.
Zit een kerel hier in de buurt (wervershoof) die een bulk van die zaagtafels heeft staan. Toevallig dezelfde persoon? (Sijm op marktplaats)

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
KillaZ schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 10:46:
[...]

Zit een kerel hier in de buurt (wervershoof) die een bulk van die zaagtafels heeft staan. Toevallig dezelfde persoon? (Sijm op marktplaats)
Ja die man mag ik vanavond bellen. Had hem een bericht gestuurd.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthis
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13-06 13:45
Iemand met een LR32 systeem die even een tweetal maten wil nameten voor mij?
- de afstand tussen de schroefgaten
- de afstand vanaf de schroefgaten naar de rand
- de breedte van de plaat

Ik zou willen uitvissen of mijn Makita RP1110 hier op 1 of andere manier zou op passen. Al dan niet met het maken van een tussenstuk dan wel door extra gaten te boren. Ik vermoed van wel als ik dit zie op FOG, maar zou toch nog wat zekerder willen zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e_YErH0JYsTIUSBJFO19ty5dRs8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8b8SQ230LkPK6zKpsA5ONYgN.png?f=user_large

Dank!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arloid
  • Niet online
@Matthis niet direct wat je vraagt maar ik kom wel een interessante Duitse forumpost hierover tegen op een ander forum, met translate ook goed te doen als je net als ik niet verder dan die, der, das komt. 8)7

Kortom kan het met 2 extra gaten.

https://www.woodworker.de...ol-lr32-lochreihen.90931/

[ Voor 5% gewijzigd door Arloid op 20-08-2021 23:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Nu online
henkie196 schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 15:28:
[...]

Ik weet niet of dat echt heel veel zou helpen
Quote:
Scherp:
Zaagbladen worden niet per stuk gemaakt, maar per honderden tegelijk. Dit is net als veel andere materialen massa productie. Hierdoor kan het voorkomen dat een zaagblad na levering niet 100% scherp is. Wij raden dan ook altijd aan om een metselsteen voor de binnenmuur in je assortiment te hebben. Als je op zoek gaat naar een metselsteen, is het van groot belang dat dit een kalkzandsteen is. Als je hier meerdere malen doorheen zaagt zul je merken dat het zaagblad steeds scherper wordt en langzamerhand gaat "happen" in de steen. Dit is een teken dat het zaagblad volledig scherp is. Het is van groot belang dat je kiest voor een kalkzandsteen, als je kiest voor een steen met gips of een Ytong blok wordt het zaagblad juist bot.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthis
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13-06 13:45
Arloid schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 23:30:
@Matthis niet direct wat je vraagt maar ik kom wel een interessante Duitse forumpost hierover tegen op een ander forum, met translate ook goed te doen als je net als ik niet verder dan die, der, das komt. 8)7

Kortom kan het met 2 extra gaten.

https://www.woodworker.de...ol-lr32-lochreihen.90931/
Dank! Gezien mijn Duits onbestaande is, kijk ik nooit naar Duitse fora of YouTube filmpjes. Gelukkig zitten hier voldoende afbeeldingen bij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-09 21:38

Shapeshifter

Get it over with

Iemand tips voor wat voor freesjes ik het beste kan gebruiken om glas/spiegels mee te frezen? Wil het gaan doen met mijn CNC die binnenkort hopelijk af is (en waar een Makita RT0700 in komt). Het gaat om relatief kleine stukjes; max 10x15 cm ofzo. Heb ronde vormen nodig, dus snijden is net weer onhandig. Ik gok dat een diamantfreesje hiervoor het meest geschikt is, maar die kan ik dan weer net niet vinden bij ecotools.

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
  • Laatst online: 19-09 22:10
Shapeshifter schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 11:13:
Iemand tips voor wat voor freesjes ik het beste kan gebruiken om glas/spiegels mee te frezen? Wil het gaan doen met mijn CNC die binnenkort hopelijk af is (en waar een Makita RT0700 in komt). Het gaat om relatief kleine stukjes; max 10x15 cm ofzo. Heb ronde vormen nodig, dus snijden is net weer onhandig. Ik gok dat een diamantfreesje hiervoor het meest geschikt is, maar die kan ik dan weer net niet vinden bij ecotools.
Zover ik kan vinden via google zijn diamant freesjes inderdaad de way to go.
Rs tools heeft e.e.a. ervan in het assortiment zitten. Ken RS tools alleen van voorsnijders op paneelzagen, prima merk als het goed is. Hebben een ECO lijn als het geen dagelijks werk gaat worden ;)

Zelfbouw CNC of een kit gekocht? Ben zelf over een tijdje ook in de markt voor een CNC waar ik volledige platen op kan frezen, maar er is zo gigantisch veel keuze in.. De meeste kits vind ik redelijk overpriced overkomen 8)7 Dan heb je nog een hele serie CNC machines uit China die betaalbaar zijn (+- €10k), maar de kwaliteit die daaruit komt is ook niet bepaald zaligmakend als ik zie wat iemand ooit voor mij gefreesd heeft op zo'n ding (hoewel het met afstellen / kalibreren te maken kan hebben). Of je komt op een CNC van de grote namen uit en dan mag je ineens €60k neerleggen, voor een eenmanszaakje toch wel overkill.

edit: Ooznest Workbee getuige je handtekening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-09 07:36
twain4me schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 17:33:
[...]

Dat durf ik niet te zeggen, ik heb weinig ervaring met die van wera
Ik moet eerlijk zeggen dat de magnetische kracht naar de schroef niet heel hoog op mijn lijstje staat
een goed passende bit en kwaliteits schroeven hebben daarin ook zo zijn voordelen.
Vervormen van de bithouder of zelfs scheuren, het kapot rammelen van de magneet hoe goed blijft het bitje zitten en de pasvorm in de machine zijn voor mij belangrijker.
Ik heb van die milwaukee een keer of 3 een losse gekocht en 1 keer een flinke voorraad eigenlijk altijd vergelijkbaar geweest. Ik zie in iedergeval geen reden om beter te willen.

Ik denk trouwens dat normale bitjes in die houder die jij geeft het wel eens wat harder voor de kiezen kunnen krijgen bij slag schroeven. Er zit niet zoon torsie stukje in. Ze geven ook heel expliciet aan dat er een sterke magneet inzit kennelijk een uitgangspunt bij het ontwerp. als ik ze een keer zie zal ik er eens een kopen :)
Ik heb niet altijd dezelfde bitjes en schroeven, dus dan is een sterke magneet wel praktisch. Had deze trouwens niet op de sterke magneet gekocht, maar grappig dat dit dus het selling point is.

Ik koop meestal wel slagbitjes. De bithouder gebruik ik inmiddels al jaren vrijwel dagelijks voor werk. Houdt het langer uit dan ik had verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ken je dat, aan het klussen in huis, en dat op een gegeven moment alle tools over alle plekken rondom de werkzaamheden verspreid liggen? :P
Toch eens kijken hoe ik dat allemaal wat ordelijker kan verplaatsen en weer kan opbergen. Portemonnee trekken en een paar m-boxen kopen vrees ik.

Voorheen dacht ik alles praktisch aan een bord te hangen in de garage. Maar ik merk nu dat het ik dan vooral naar de garage loop om daar spullen te pakken, en het later allemaal weer uit moet zoeken en terug moet hangen :+
Doorgang van huis naar garage heeft ook best wat hoogteverschil, anders zou een karretje nog interessant zijn.
Ene keer ben je weer met verven bezig en staat het vol met kwasten, blikken, schuurmiddelen, andere keer is het hout, en zijn het de hamers, meetmiddelen en tools. Valt niet helemaal mee om dat standaard bij elkaar te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Zo, mijn Black & Decker schroefboor met hamer begint slecht te worden, accu is snel leeg (na 10 jaar) en laden duurt erg lang, Ook zit de instelknop steeds vaker 'vast'. Ik wil mezelf toch een keer verwennen met een mooie set van een schroefboor (met hamerfunctie) en een slagschroevendraaier.

Ik ben geen prof, maar ga binnenkort wel mijn schuur afbouwen en draai mijn hand niet om voor een klusje in eigen huis.

Nu overweeg ik de volgende Makita set:
https://www.toolmax.nl/ma...x-5-0ah-accu-in-mbox.html

Dus de "Makita DLX2131TJ 18V combiset DHP482 accu klopboormachine + DTD152 slagschroevendraaier (2x 5.0Ah accu) in Mbox"

Er zijn zo belachelijk veel verschillende Makita sets (met kleine verschillen) dat het moeilijk is om de juiste te vinden overigens.

Nu vraag ik mij af, is dit voor mij de beste koop? Ik doe vele jaren met een set en wil graag iets wat beter is dan mijn eigen kunnen, dus liever niet tegen beperkingen aanlopen. De 5.0Ah accu's hebben een flinke capaciteit en ik kan intussen opladen als ik de andere accu gebruik (iets wat ik nu heel erg miste met maar 1 accu).

Daarnaast vind ik de klopfuntie belangrijk, die gebruikte ik op mijn oude ook regelmatig waardoor ik de 230v klopboor niet meteen hoefde te grijpen.

Wat ik me wel afvraag. Mijn oude schroefboor kon ook heel langzaam en precies draaien, voor o.a. dunnere schroeven. Ik denk ook dat deze brushless was, maar ben niet zeker (geeft wel zo'n piepje bij lage toerental, mocht dat iets zeggen).

Is de DHP482Z zo'n beest dat het te lomp is voor het fijnere werk, of valt dat heel erg mee?

In zijn algemeenheid ben ik wel benieuwd wat men vind van dit setje en alternatieven hoor ik ook graag, maar bij ons in de familie zijn we wel redelijk Makita minded vanwege goede ervaringen hiermee.

PS. de DHP482 is dus niet brushless. Is dat nog een serieus voordeel/nadeel?

Of moet ik de set vergeten en enkel voor een DHP484 of DHP481rtj gaan?

[ Voor 14% gewijzigd door Fairy op 21-08-2021 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-09 21:38

Shapeshifter

Get it over with

Twijfels schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 13:07:
[...]

Zover ik kan vinden via google zijn diamant freesjes inderdaad de way to go.
Rs tools heeft e.e.a. ervan in het assortiment zitten. Ken RS tools alleen van voorsnijders op paneelzagen, prima merk als het goed is. Hebben een ECO lijn als het geen dagelijks werk gaat worden ;)

Zelfbouw CNC of een kit gekocht? Ben zelf over een tijdje ook in de markt voor een CNC waar ik volledige platen op kan frezen, maar er is zo gigantisch veel keuze in.. De meeste kits vind ik redelijk overpriced overkomen 8)7 Dan heb je nog een hele serie CNC machines uit China die betaalbaar zijn (+- €10k), maar de kwaliteit die daaruit komt is ook niet bepaald zaligmakend als ik zie wat iemand ooit voor mij gefreesd heeft op zo'n ding (hoewel het met afstellen / kalibreren te maken kan hebben). Of je komt op een CNC van de grote namen uit en dan mag je ineens €60k neerleggen, voor een eenmanszaakje toch wel overkill.

edit: Ooznest Workbee getuige je handtekening?
Hmm, maar 100 euro voor een freesje is dan wel weer heftig aan de prijs :X

Kit van Ooznest inderdaad, leek een goede prijs kwaliteit verhouding te hebben en wat ik tot dusverre gebouwd heb voelt solide aan. Ook de grootte sprak mij aan, kan er straks rustig plaatmateriaal in schuiven...

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV

MJV

@_ferry_ Ja, dat is een bekend gevoel. Naarmate de klus vordert, de vermoeidheid toeneemt wordt de chaos steeds groter. Mboxen helpen inderdaad, mits je natuurlijke tussendoor een beetje opruimt en spullen teruglegt in de juiste mbox. Naarmate de tijd begint te dringen, wordt die discipline doorgaans minder, en nemen de frustraties alsnog toe ;). De laatst besproken Stanley tas voor handgereedschap is ook een goed investering.

Voor verf, electra, utp en andere minder vaak gebruikte materialen heb ik een aantal eurokratten om alles bij elkaar te houden.

[ Voor 13% gewijzigd door MJV op 21-08-2021 21:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Fairy schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 20:04:

PS. de DHP482 is dus niet brushless. Is dat nog een serieus voordeel/nadeel?

Of moet ik de set vergeten en enkel voor een DHP484 of DHP481rtj gaan?
Ik heb ze allemaal (soms zelfs 2x :X) en pak voor schroeven het liefste de 083. De slagschroevendraaier komt alleen uit de kist bij bouten van 15 centimeter in Russisch hardhout of zelftappers in staal en die 481 is leuk voor 40mm speedboren of 140mm gatzagen. De klopfunctie van het ding is leuk voor een gasbeton muurtje, maar als je iets op wilt hangen in ouderwetse bakstenen dan heb je minimaal de DHR242 nodig. Of heel veel geduld. :P

@_ferry_ Mbox'en met lades zijn de shit. Dan hoef je de zooi niet af te stapelen als je wat uit de onderste box wilt.

[ Voor 7% gewijzigd door jadjong op 21-08-2021 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
_ferry_ schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 19:33:
Ken je dat, aan het klussen in huis, en dat op een gegeven moment alle tools over alle plekken rondom de werkzaamheden verspreid liggen? :P
Toch eens kijken hoe ik dat allemaal wat ordelijker kan verplaatsen en weer kan opbergen. Portemonnee trekken en een paar m-boxen kopen vrees ik.

Voorheen dacht ik alles praktisch aan een bord te hangen in de garage. Maar ik merk nu dat het ik dan vooral naar de garage loop om daar spullen te pakken, en het later allemaal weer uit moet zoeken en terug moet hangen :+
Doorgang van huis naar garage heeft ook best wat hoogteverschil, anders zou een karretje nog interessant zijn.
Ene keer ben je weer met verven bezig en staat het vol met kwasten, blikken, schuurmiddelen, andere keer is het hout, en zijn het de hamers, meetmiddelen en tools. Valt niet helemaal mee om dat standaard bij elkaar te hebben.
Ik heb de festool variant, die was goedkoper:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/10CJDn49Ll5qRvAV82qffUD9I4U=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ssVU3hfoarm9aUG7EQLFC0Q0.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Ik snap je probleem, hier heb ik soms ook het gevoel gehad dat de hele garage in de woonkamer stond. Ik heb sinds een tijd alles in l-boxxen want die stapelen makkelijker dan de m-boxen in mijn ogen. Tis een voorkeursdingetje denk ik, maar either way als je netjes alles terugsteekt in de koffers helpt het wel..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Raymond schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 22:12:
[...]

Ik heb de festool variant, die was goedkoper:
[Afbeelding]
Kwam de lage versie voor maar 17€ tegen op Amazon
( https://www.amazon.nl/dp/...6HAY?_encoding=UTF8&psc=1 )

Die eerst maar eens 2x besteld. Kijk ik daarna wel of ik nog behoefte heb aan wat extra's. Maar 2 van die dingen zou op zich moeten volstaan voor een handje schroevendraaiers, hamer, verfkrabber, plamuurmessen, rolmaat en dat soort ongein wat je altijd in en om het huis nodig hebt. Elektrisch gereedschap heb ik al in de bijbehorende koffers, en een stapeltje assortiment dozen van de Hornbach. Want hoe mooi die van Festool ook zijn, ze kosten pakweg het 3 voudige.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

jadjong schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 22:09:
[...]

Ik heb ze allemaal (soms zelfs 2x :X) en pak voor schroeven het liefste de 083. De slagschroevendraaier komt alleen uit de kist bij bouten van 15 centimeter in Russisch hardhout of zelftappers in staal en die 481 is leuk voor 40mm speedboren of 140mm gatzagen. De klopfunctie van het ding is leuk voor een gasbeton muurtje, maar als je iets op wilt hangen in ouderwetse bakstenen dan heb je minimaal de DHR242 nodig. Of heel veel geduld. :P

@_ferry_ Mbox'en met lades zijn de shit. Dan hoef je de zooi niet af te stapelen als je wat uit de onderste box wilt.
Wat vind je van brushless vs niet brushless. Slijt je die borstels echt snel op en is het apparaat minder precies bij schroeven? Ik denk nu steeds dat ik écht brushless moet nemen maar misschien is het onterecht?

Intussen heb ik bedacht om de slagschroevendraaier nog even te laten zitten. Ik denk meer te hebben aan een haakse slijper. Dan zou ik op deze set uitkomen:

https://www.toolmax.nl/ma...ine-2-x-5-0ah-accu-s.html

Deze is volledig brushless. Wel duurder dan ik eerst voor ogen had, maar dan heb ik wel een mooie set met 2 accu's.

[ Voor 18% gewijzigd door Fairy op 22-08-2021 10:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

_ferry_ schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 08:48:
[...]

Die eerst maar eens 2x besteld. Kijk ik daarna wel of ik nog behoefte heb aan wat extra's. Maar 2 van die dingen zou op zich moeten volstaan voor een handje schroevendraaiers, hamer, verfkrabber, plamuurmessen, rolmaat en dat soort ongein wat je altijd in en om het huis nodig hebt. Elektrisch gereedschap heb ik al in de bijbehorende koffers, en een stapeltje assortiment dozen van de Hornbach. Want hoe mooi die van Festool ook zijn, ze kosten pakweg het 3 voudige.
Damn you ik heb net mijn eerste makita-item ever gekocht. Na een bosch blauw waterpas en dit ben ik echt reddeloos verloren.

Zeker met een berg nieuw handgereedschap hebben we gewoon geen opbergruimte :X alles ligt nu maar op de grond enzo. Heb al een gereedschapskist, twee van die lage en een hoge bak...en toch. :'(

@_ferry_ ik heb deze als gereedschapskist en zweer er sindsdien wel bij: https://www.festool.nl/pr.../499901---sys-sb#Functies

[ Voor 7% gewijzigd door Boudewijn op 22-08-2021 11:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20-09 10:23
@Fairy Brushless neem je (als dhz-er) niet voor het slijten van de koolborstels. Die gaan (bij particulier gebruik) een leven lang mee. Het grote voordeel zit hem met name in de grotere efficiëntie. Daarnaast wordt er minder warmte ontwikkeld. Je kan dus langer door op je accu, en je apparaat wordt minder warm.
Voor een accutol maakt dat meestal niet zo veel uit, die gaan, bij simpel boren en schroeven, met 3Ah meestal al lang zat mee, laat staan op 5Ah accu's. Als je echter met een gatzaag in de accutol aan de gang gaat, of een haankse slijper oid, dan heeft de extra efficiëntie significante invloed op de standtijd van je accu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Fairy schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 10:21:
[...]

Wat vind je van brushless vs niet brushless. Slijt je die borstels echt snel op en is het apparaat minder precies bij schroeven? Ik denk nu steeds dat ik écht brushless moet nemen maar misschien is het onterecht?
Ik heb ook nog een 452 ergens, die doet het al 10 jaar en heeft meerdere verbouwingen overleeft. Was ooit de enige schroeftol in bezit voordat ik een hekel kreeg aan bitjes wisselen. :+

[ Voor 5% gewijzigd door jadjong op 22-08-2021 12:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:02
Voor het vervoer van gereedschap in huis gebruik ik gewoon dit

Afbeeldingslocatie: https://images.blokker.nl/1430000/large/1434860.jpg

24 liter vouwkratje. Schuif je ook zo weer weg als je hem niet nodig bent.

[ Voor 15% gewijzigd door Den_S85 op 22-08-2021 12:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Den_S85 schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 12:04:
Voor het vervoer van gereedschap in huis gebruik ik gewoon dit

[Afbeelding]

24 liter vouwkratje. Schuif je ook zo weer weg als je hem niet nodig bent.
Vouwkratjes. Mijn ervaring met die dingen is niet al te positief, een bodem die er ineens uitknalt enzo :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjohan14
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14-09 16:52
Ik ga binnenkort de kozijnen opnieuw verven. Het schuren wil ik doen met een bosch multi-160. stofafzuiging met een starmix ipulse 1635. Wat (netjes) schuren en verven betreft ben ik onervaren.

In dit forum worden schuurpapier en schuurnetten (met pads) aangeraden van ecotools. Ik heb de geschikte maten wel gevonden, maar de keus is vrij groot. Ik wil het liefst wat aanschaffen wat ik volgende schuurklusje ook kan gebruiken. Ik heb bijna geen ervaring uit de praktijk dus hopelijk kunnen jullie mij helpen met de keuze.

Welke korrelgroottes kan ik het beste kopen? Ik begrijp dat ik voor overschilderen het oppervlak weer ruw moet schuren en niet helemaal kaal. Dan zou voor dit doel een grove korrel volstaan? 80-100?
Maar ik wil graag twee of drie groottes kopen voor algemeen gebruik met deze schuurmachine. Wat zijn veelgebruikte korrelgroottes? 80-120-180?

Uit wat ik heb gelezen lijkt het mij dat schuurnetten (met beschermingspads) wat langer meegaan en soms een betere stofafzuiging geven. Zijn er ook nadelen? Wat zijn de redenen om toch voor schuurpapier te gaan?

De Bosch gss 160 multi heeft een soort schroefdraad om de stofafzuiging op aan te sluiten. Ik heb geen specifieke adapters kunnen vinden. Ik heb een standaard adapter bij de stofzuiger gekregen maar ik zou voor ik hem inkort graag zeker weten dat hij dan ook gaat passen. Heeft iemand tips of eigen ervaringen te delen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
_ferry_ schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 08:48:
[...]

Ik mik mn boormachine er ook gewoon in :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Pas maar op straks heb je naast gereedschap ook nog allemaal mboxen + extra handig steekwagentje rondom je werkplek liggen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pizzacabonara
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13-12-2024

pizzacabonara

It's a put on..

Heb dit grappige machientje gekocht. Heb hem nog niet gebruikt maar wel een klein stukje gedaan. Werkt prima.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/34dGva12OyOtVd-_wfwZm7j_APM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bmBAPB1klTIQ8XkdkvZFgD5r.webp?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door pizzacabonara op 22-08-2021 12:33 ]

Poah dikke Massey.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

misschien kan je uitleggen waarom het grappig is.. ik zie er weinig hilariteit aan eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Raymond schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 12:30:
[...]

Ik mik mn boormachine er ook gewoon in :)
Die heeft z'n bijbehorende koffer :)
Wel meteen 2x bitset, borenset en slagtol erbij, en een mini boormachientje. Past prima in 1 koffer, want het eerste wat ik doe is die plastic voorgevormde insert weggooien. En als er dan iets geschroefd of geboord moet worden heb ik alles bij de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

_ferry_ schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 12:38:
[...]

Die heeft z'n bijbehorende koffer :)
Wel meteen 2x bitset, borenset en slagtol erbij, en een mini boormachientje. Past prima in 1 koffer, want het eerste wat ik doe is die plastic voorgevormde insert weggooien. En als er dan iets geschroefd of geboord moet worden heb ik alles bij de hand.
De accuboormachines liggen thuis meestal los rond te slingeren. Iig 1.
Ga ik ergens naartoe, dan pak ik de hoge versie van die open bak en pleur ik daar de dingen in die ik denk nodig te hebben.

Voor speedboren ed heb ik een minisystainer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• inhico
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:45

inhico

pw

Welke korrelgroottes kan ik het beste kopen? Ik begrijp dat ik voor overschilderen het oppervlak weer ruw moet schuren en niet helemaal kaal. Dan zou voor dit doel een grove korrel volstaan? 80-100?
Maar ik wil graag twee of drie groottes kopen voor algemeen gebruik met deze schuurmachine. Wat zijn veelgebruikte korrelgroottes? 80-120-180?
@jjohan14 Als de huidige verflaag nog (relatief) goed is, en je alleen wat moet "opruwen"; gebruik dan juist een fijne korrel: 240 of zelfs 320. Dit ook voor het schuren tussen de verflagen. Bij grovere korrel meer kans op krassen die je blijft zien.
En als je om wat voor reden dan ook met grove korrel hebt geschuurd kan het voor het uiteindelijke resultaat bevorderlijk zijn om nog even na te schuren met fijne korrel, alvorens te gaan verven.

[ Voor 13% gewijzigd door inhico op 22-08-2021 12:59 ]

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20-09 10:23
jjohan14 schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 12:13:
Ik ben het helemaal eens met wat @inhico schrijft.
Ik gebruik op mijn (Festool) excenter ook schuurpapier van Ecotools. Ik heb 60, 120 en 240. 60 om kaal te maken, 120 voor nieuw hout en 240 voor grondverf en gips. Lak lagen opschuren doe ik met de hand met schuurgaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:59

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

loewie1984 schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 20:21:

Iemand tips?

makita 524696-8 (stator)
makita 14550-4 (rotor)
Meet ook even het veld (de wikkelingen) door.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

twain4me schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 12:34:
[...]

misschien kan je uitleggen waarom het grappig is.. ik zie er weinig hilariteit aan eigenlijk.
De hilariteit hieraan is dat je er vaak bar weinig van merkt in de portemonnee. Dit is volgens mij Aldi/Lidl spul en voor de incidentele klusser vaak prima en soms doet het niets onder voor spul wat 5x zo duur is.

[ Voor 6% gewijzigd door Fairy op 22-08-2021 15:02 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Fairy schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 15:02:
[...]

De hilariteit hieraan is dat je er vaak bar weinig van merkt in de portemonnee. Dit is volgens mij Aldi/Lidl spul en voor de incidentele klusser vaak prima en soms doet het niets onder voor spul wat 5x zo duur is.
Kan allemaal prima maar dat staat er allemaal niet bij ;) en al helemaal niet toen ik reageerde..
moet ik dan google imagesearch gaan gebruiken om er achter te komen dat het een lidl aanbieding is van een schaafje.. die kennelijk netzo goed is als iets wat 5x duurder is en een aanbeveling is voor een incidentele klusser. dat is vrij veel info uit de zin
Heb dit grappige machientje gekocht
Iets minder zuur / betweterig mag ook aub.

[ Voor 3% gewijzigd door tweakduke op 22-08-2021 19:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

twain4me schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 15:10:
[...]

Kan allemaal prima maar dat staat er allemaal niet bij ;) en al helemaal niet toen ik reageerde..
moet ik dan google imagesearch gaan gebruiken om er achter te komen dat het een lidl aanbieding is van een schaafje.. die kennelijk netzo goed is als iets wat 5x duurder is en een aanbeveling is voor een incidentele klusser. dat is vrij veel info uit de zin

[...]
Joh, relax ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

120 is prima om verf te verwijderen. Voor tussentijds opschuren bevalt 220 mij wel.

Qua adapters, je kunt beter 2x te kort snijden dan 1x te lang. Fijne stofzuiger, heb hem zelf ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pizzacabonara
  • Laatst online: 13-12-2024

pizzacabonara

It's a put on..

twain4me schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 12:34:
[...]

*knip*

Vermeld de volgende keer even welke machine het is en waar je hem vandaan hebt dan is deze sneer niet nodig.

[ Voor 19% gewijzigd door tweakduke op 22-08-2021 19:50 ]

Poah dikke Massey.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master__R
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-09 10:13
Ik ben op zoek naar een vervanging van mijn Makita 10v setje van 10 jaar oud denk ik, en kwam onder andere deze set tegen: https://www.toolsvoordeli...in-l-boxx-0615990m0v.html (en hier op voorraad, ken de winkel verder niet).

Gelijk inclusief accu boormachine, dan kan die met snoer wat langer in de schuur blijven liggen.

Iemand die zijn mening hierover kan delen? Ik zie erg veel verschillende types Bosch Blauw, maar welke nou beter is?
Ik ben geen hele zware klusser, het is vooral elektra werk (dozen boren/uithakken, gipsplaten/wandjes zetten, enz.). Geen hele overkappingen ed.

Bosch blauw hoeft het niet perse te zijn, vind het gewoon mooi spul en lekker in de hand liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Nivado schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 14:00:
[...]

Ik ben het helemaal eens met wat @inhico schrijft.
Ik gebruik op mijn (Festool) excenter ook schuurpapier van Ecotools. Ik heb 60, 120 en 240. 60 om kaal te maken, 120 voor nieuw hout en 240 voor grondverf en gips. Lak lagen opschuren doe ik met de hand met schuurgaas.
Ik gebruik gewoon granat van festool voor lak. Past prima en geen gedoe. Kost wel redelijk wat munten, soit.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• KillaZ
Ik ga binnenkort de kozijnen opnieuw verven. Het schuren wil ik doen met een bosch multi-160. stofafzuiging met een starmix ipulse 1635. Wat (netjes) schuren en verven betreft ben ik onervaren.

In dit forum worden schuurpapier en schuurnetten (met pads) aangeraden van ecotools. Ik heb de geschikte maten wel gevonden, maar de keus is vrij groot. Ik wil het liefst wat aanschaffen wat ik volgende schuurklusje ook kan gebruiken. Ik heb bijna geen ervaring uit de praktijk dus hopelijk kunnen jullie mij helpen met de keuze.

Uit wat ik heb gelezen lijkt het mij dat schuurnetten (met beschermingspads) wat langer meegaan en soms een betere stofafzuiging geven. Zijn er ook nadelen? Wat zijn de redenen om toch voor schuurpapier te gaan?

De Bosch gss 160 multi heeft een soort schroefdraad om de stofafzuiging op aan te sluiten. Ik heb geen specifieke adapters kunnen vinden. Ik heb een standaard adapter bij de stofzuiger gekregen maar ik zou voor ik hem inkort graag zeker weten dat hij dan ook gaat passen. Heeft iemand tips of eigen ervaringen te delen?
Als de laag nog goed is:

- schoonmaken met universol
- schuren korrel 180
- afnemen
- grond laag
- afnemen
- schuren korrel 240/320
- afnemen
- laklaag

Als de verf kut is:

- schoonmaken met universol
- (kaal)schuren korrel 80
- afnemen
- grond laag
- afnemen
- schuren korrel 240/320
- afnemen
- laklaag
- afnemen
- schuren korrel 240/320
- afnemen
- 2e laklaag

Afnemen kan met Kleef doek of je universol / St Marc oplossing

@Boudewijn Nee, jij zit in een luxe positie wat apparatuur betreft (er zijn maar weinig mensen die een Festool als 1e tool kopen ;) ) maar granat aanbevelen voor de DHZ is echt overdreven. Ecotools is serieus goed schuurpapier voor elke klus, zelfs voor de profischilder.

[ Voor 6% gewijzigd door KillaZ op 22-08-2021 20:13 ]

K to the KillaZ

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Twijfels
KillaZ schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 20:10:
[...]
@Boudewijn Nee, jij zit in een luxe positie wat apparatuur betreft (er zijn maar weinig mensen die een Festool als 1e tool kopen ;) ) maar granat aanbevelen voor de DHZ is echt overdreven. Ecotools is serieus goed schuurpapier voor elke klus, zelfs voor de profischilder.
Oneens, ik ben met @Boudewijn wat betreft lekker Granat kopen, ook de DHZ'er (voor zover de afzuig gaten uiteraard overeen komen).

Granat kost je €31 per 50 stuks als ik kijk naar bijvoorbeeld de ø125mm P80, waar je bij Ecotools €15 kwijt zou zijn. Echter durf ik wel te zeggen dat Granat waarschijnlijk meer dan 2x zo lang meegaat dan Ecotools. Granat is echt een héél stuk beter dan meeste andere spul. In vergelijking met de Bosch Profi schuurvellen loopt Bosch zo'n beetje letterlijk 10x zo snel vol en slijt het bovendien ook een stuk harder.

Onderaan de streep is Granat waarschijnlijk zelfs nog goedkoper en daarbij ben je sneller klaar door het minder snel vollopen van de vellen. En laten we eerlijk zijn, er is nagenoeg niemand die voor zijn lol uren lang gaat schuren. Tijd is ook wat waard, zelfs voor de DHZ'er.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Dat, granat gaat gewoon heel lang mee. Online zijn ze stuk goedkoper dan bij bouwmaat ed.

Als ik een paar uur korter en fijner werk is me dat wel een paar knaken waard. Prive. Enige waar ik granat mee sloop is het meepakken van spijkertjes en dergelijke.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zaphara
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Boudewijn schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 20:59:
Dat, granat gaat gewoon heel lang mee. Online zijn ze stuk goedkoper dan bij bouwmaat ed.

Als ik een paar uur korter en fijner werk is me dat wel een paar knaken waard. Prive. Enige waar ik granat mee sloop is het meepakken van spijkertjes en dergelijke.
Kan ik me bij aansluiten. Gaat gewoon veel langer mee dan goedkoop ' standaard' schuurpapier, en derhalve is het dus ook helemaal niet zoveel duurder uiteindelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thijskoman

Wat betreft schuren en verven zijn op Youtube de filmpjes van schildersbedrijf Edens ook aan te raden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
Twijfels schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 20:48:
[...]

Oneens, ik ben met @Boudewijn wat betreft lekker Granat kopen, ook de DHZ'er (voor zover de afzuig gaten uiteraard overeen komen).

Granat kost je €31 per 50 stuks als ik kijk naar bijvoorbeeld de ø125mm P80, waar je bij Ecotools €15 kwijt zou zijn. Echter durf ik wel te zeggen dat Granat waarschijnlijk meer dan 2x zo lang meegaat dan Ecotools. Granat is echt een héél stuk beter dan meeste andere spul. In vergelijking met de Bosch Profi schuurvellen loopt Bosch zo'n beetje letterlijk 10x zo snel vol en slijt het bovendien ook een stuk harder.

Onderaan de streep is Granat waarschijnlijk zelfs nog goedkoper en daarbij ben je sneller klaar door het minder snel vollopen van de vellen. En laten we eerlijk zijn, er is nagenoeg niemand die voor zijn lol uren lang gaat schuren. Tijd is ook wat waard, zelfs voor de DHZ'er.
De vraag is dan: Heb je ooit Ecotools schuurpapier gehad of vergelijk je ze met de Bosch vellen?
Alle eerlijkheid: Granat vs Ecotools vond ik de meerprijs tov Granat niet waard.

K to the KillaZ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Master__R schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 18:58:
Ik ben op zoek naar een vervanging van mijn Makita 10v setje van 10 jaar oud denk ik, en kwam onder andere deze set tegen: https://www.toolsvoordeli...in-l-boxx-0615990m0v.html (en hier op voorraad, ken de winkel verder niet).

Gelijk inclusief accu boormachine, dan kan die met snoer wat langer in de schuur blijven liggen.

Iemand die zijn mening hierover kan delen? Ik zie erg veel verschillende types Bosch Blauw, maar welke nou beter is?
Ik ben geen hele zware klusser, het is vooral elektra werk (dozen boren/uithakken, gipsplaten/wandjes zetten, enz.). Geen hele overkappingen ed.

Bosch blauw hoeft het niet perse te zijn, vind het gewoon mooi spul en lekker in de hand liggen.
Mooie set hoor, is inclusief het nieuwe type Procore accu's en het nieuwe type L-boxx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
KillaZ schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 21:16:
[...]

De vraag is dan: Heb je ooit Ecotools schuurpapier gehad of vergelijk je ze met de Bosch vellen?
Alle eerlijkheid: Granat vs Ecotools vond ik de meerprijs tov Granat niet waard.
Mijn ervaring met Ecotools is wat de naam zegt: Eco(nomisch zo goedkoop mogelijk gefabriceerd) en de paar dingen die ik er van heb gebruikt zijn simpelweg troep in mijn ogen. Schuurvellen nooit geprobeerd (en zal ik ook nooit doen), maar kan moeilijk geloven dat het (veel) beter zou zijn dan de Bosch vellen, laat staan Granat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Mijn persoonlijke ervaring:

Ik heb wat vellen van ze gehad. Het doet wat het moet doen maar standtijd en scheurvastheid zijn niet geweldig. Loopt idd ook vol. Heb ze op een rotex 150 gezet.

Bovenfreesjes: tsja een 6€ freesje. 20mm, ondersnijdend.
Onverslaanbaar.
Mn door de prijs. Een Bosch freesje had wat minder tolerantie leek het. Na een paar honderd gaten in zwart mdf was daar ook de scherpte af. Ik koop nu cmt.

Lijmklemmen, ik heb 2 1000mm klemmen van ze. Pak altijd de goedkope besseys van dezelfde lengte. Je hebt relatief weinig grip op de handvat. Geen beschermkapjes en zo heel veel goedkoper dan besseys van de hornbach zijn ze niet.
offtopic:
ik heb sinds een paar weken 4 bessey k-rev's van 1500mm met accessoires, dan wil je überhaupt niet terug :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 80000
  • Laatst online: 04:55

80000

mrox

Twijfels schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 20:48:
[...]

Granat kost je €31 per 50 stuks als ik kijk naar bijvoorbeeld de ø125mm P80, waar je bij Ecotools €15 kwijt zou zijn. Echter durf ik wel te zeggen dat Granat waarschijnlijk meer dan 2x zo lang meegaat dan Ecotools. Granat is echt een héél stuk beter dan meeste andere spul.
Ter aanvulling op deze claim:
Ik heb van de zomer mijn kozijnen geschuurd met een festool ro-90. Ene helft met ecotools schuurpapier (gaten zitten goed). Andere helft met granat. Mijn ervaring is:
  1. Ecotools papier schuurt en doet wat het moet doen
  2. Ecotools papier loopt sneller vol, dat zie je heel goed met de delta voet en in hoeken schuurt
  3. 1 granat vs 2.5 (non delta, rond) ~ 3 ecotools (delta)
Naar mijn gevoel lijkt granat beter/fijner/prettiger te schuren, maar kan ik verder niet onderbouwen en ben zeker geen pro ;)

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• KillaZ
Boudewijn schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 21:31:
Mijn persoonlijke ervaring:

Ik heb wat vellen van ze gehad. Het doet wat het moet doen maar standtijd en scheurvastheid zijn niet geweldig. Loopt idd ook vol. Heb ze op een rotex 150 gezet.

Bovenfreesjes: tsja een 6€ freesje. 20mm, ondersnijdend.
Onverslaanbaar.
Mn door de prijs. Een Bosch freesje had wat minder tolerantie leek het. Na een paar honderd gaten in zwart mdf was daar ook de scherpte af. Ik koop nu cmt.

Lijmklemmen, ik heb 2 1000mm klemmen van ze. Pak altijd de goedkope besseys van dezelfde lengte. Je hebt relatief weinig grip op de handvat. Geen beschermkapjes en zo heel veel goedkoper dan besseys van de hornbach zijn ze niet.
offtopic:
ik heb sinds een paar weken 4 bessey k-rev's van 1500mm met accessoires, dan wil je überhaupt niet terug :X
We hebben het over schuurvellen toch? Waarom dan frezen en lijmklemmen er bij halen? 8)7

Voor 15 eur voor 50 vellen is ecotools voor de DHZ onverslaanbaar. Als je je complete rijtjeswoning schuurt ben je max 5 vellen verder per korrel. Met andere woorden, de beste man kan 10 keer zijn woning pimpelpaars verven voordat hij door zijn voorraad schuurpapier is. Waarom moeten we als tweakers dan Festool Granat aanbevelen?

Is Granat beter? Zeker, geen twijfel over. Is Granat de oplossing voor iemand die met een schuurmachine van <100 eu schuurt? In mijn ogen absoluut niet. We verliezen wel vaker hier de grens tussen de mensen die hier af en toe een kozijntje schuren en de mensen die een excentrische schuurmachine hebben staan die 1/3 van een modaal maandsalaris is. 8)7

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17-09 07:56
Mijn Parkside zaagtafel maakte opeens een raar geluid, toen kwam er wat rook uit en toen stopte die ermee. Ik denk dat de magische rook ontsnapt is en hij niet meer aan de praat te krijgen is... :9

maar iemand een tip wat het kan zijn? Het doet me altijd pijn om een compleet apparaat weg te moeten gooien, als het eenvoudig weer aan de praat te krijgen is. Veel milieu impact.. :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vegboy
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 11:29
MWDKing schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 22:02:
Mijn Parkside zaagtafel maakte opeens een raar geluid, toen kwam er wat rook uit en toen stopte die ermee. Ik denk dat de magische rook ontsnapt is en hij niet meer aan de praat te krijgen is... :9

maar iemand een tip wat het kan zijn? Het doet me altijd pijn om een compleet apparaat weg te moeten gooien, als het eenvoudig weer aan de praat te krijgen is. Veel milieu impact.. :-(
Als je een raar geluid hebt gehoord, kan je wel wat mechanische schade zien als je hem opent, denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

KillaZ schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 22:02:
[...]

We hebben het over schuurvellen toch? Waarom dan frezen en lijmklemmen er bij halen? 8)7

Voor 15 eur voor 50 vellen is ecotools voor de DHZ onverslaanbaar. Als je je complete rijtjeswoning schuurt ben je max 5 vellen verder per korrel. Met andere woorden, de beste man kan 10 keer zijn woning pimpelpaars verven voordat hij door zijn voorraad schuurpapier is. Waarom moeten we als tweakers dan Festool Granat aanbevelen?

Is Granat beter? Zeker, geen twijfel over. Is Granat de oplossing voor iemand die met een schuurmachine van <100 eu schuurt? In mijn ogen absoluut niet. We verliezen wel vaker hier de grens tussen de mensen die hier af en toe een kozijntje schuren en de mensen die een excentrische schuurmachine hebben staan die 1/3 van een modaal maandsalaris is. 8)7
omdat @Twijfels zijn ervaringen deelt deel ik die ook. Temeer daar ik dus wel het schuurpapier in handen heb gehad.

Bij bouwmaat en toolstation enzo kun je die festool vellen ook per 5 of per 10 kopen. Dan ben je geen rib kwijt.

Maar hey iedereen moet lekker doen waar hij blij van wordt :)

Heb vandaag ruwgezaagde balkjes vlakgeschaafd met mijn "cheape" peaktools/axminster schaven. Zo bevredigend om te doen, zeker na een goede slijppartij :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17-09 07:56
vegboy schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 22:09:
[...]

Als je een raar geluid hebt gehoord, kan je wel wat mechanische schade zien als je hem opent, denk ik.
Het was meer een happering van de motor en een verlaagd toerental. Geen metaal/metaal oid. Ik denk dat een winding in de motor defect is oid. Op het oog zie ik niks raars.

Gisteren 10cm eikenhout gezaagd. Vandaag hielt die ermee op bij 22mm vuren...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Twijfels
KillaZ schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 22:02:
[...]

Als je je complete rijtjeswoning schuurt ben je max 5 vellen verder per korrel. Met andere woorden, de beste man kan 10 keer zijn woning pimpelpaars verven voordat hij door zijn voorraad schuurpapier is.
Een rijtjeswoning in madurodam red je met 5 vellen per korrel wel ja. Bij een echte woning zou ik adviseren wat vaker je velletje te wisselen, zal je zien dat je schuurklusjes een stuk sneller gaan ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jjohan14
@inhico @Nivado @Boudewijn @KillaZ @Twijfels @80000 : dank voor jullie reacties, daar kan ik wat mee

Ik ga dan korrel 60 120 en 240 kopen. Ik heb sowieso de neiging overdreven dure/goede spullen te kopen voor mijn gebruik (ik heb mijn starmix tot nu toe alleen nog maar gebruikt om auto en garage schoon te zuigen :?). Dat moet ik een beetje in de hand houden. Voor nu zal papier van ecotools voor mij al een hele verbetering en zeker toereikend zijn. Als ik meer blijk te gaan schuren zal ik zeker granat een keer proberen. Het gaat er tenslotte om of ik het waard vind, daar kan ik alleen zelf achter komen.

@Thijskoman : Dank, dat ga ik zeker bekijken

@Boudewijn : Dank, ik ben ook erg blij met die stofzuiger. Hij is nog niet echt "getest", maar ik wilde gelijk iets hebben waar ik eventueel ook voegen kan frezen of dozen kan boren. Het verloopstuk per stukje inkorten had ik al bedacht. Maar ik hoopte dat iemand mij kon bevestigen dat het dan zou passen. Zijn die diameters van zo'n verloopstukje wel bepaalde standaardmaten? of verschilt dat per merk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
jjohan14 schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 08:48:
@inhico @Nivado @Boudewijn @KillaZ @Twijfels @80000 : dank voor jullie reacties, daar kan ik wat mee

Ik ga dan korrel 60 120 en 240 kopen. Ik heb sowieso de neiging overdreven dure/goede spullen te kopen voor mijn gebruik (ik heb mijn starmix tot nu toe alleen nog maar gebruikt om auto en garage schoon te zuigen :?). Dat moet ik een beetje in de hand houden. Voor nu zal papier van ecotools voor mij al een hele verbetering en zeker toereikend zijn. Als ik meer blijk te gaan schuren zal ik zeker granat een keer proberen. Het gaat er tenslotte om of ik het waard vind, daar kan ik alleen zelf achter komen.

@Thijskoman : Dank, dat ga ik zeker bekijken

@Boudewijn : Dank, ik ben ook erg blij met die stofzuiger. Hij is nog niet echt "getest", maar ik wilde gelijk iets hebben waar ik eventueel ook voegen kan vrezen of dozen kan boren. Het verloopstuk per stukje inkorten had ik al bedacht. Maar ik hoopte dat iemand mij kon bevestigen dat het dan zou passen. Zijn die diameters van zoon verloopstukje wel bepaalde standaardmaten? of verschilt dat per merk.
Van wat ik er van kan vinden, lijkt de Bosch GSS 160 een standaard 'Festool' aansluiting te hebben voor de afzuiging? Het lijkt er op dat de Festool adapter van Starmix daar gewoon op zou moeten passen. Deze zat bij mijn iPulse 1635 er standaard bij, weet niet of die ook bij die van jou zat? Als je alleen zo'n gummi verloop adapter hebt, zou de binnenmaat van de trap van de adapter ongeveer 25mm moeten zijn voor de juiste fitting, als ik me de maten goed herinner.

Kan verder wel de Festool adapter aanraden, die past bij mij op ongeveer al m'n machines. Helaas is die aansluiting niet heel standaard, zijn genoeg machines van verschillende merken die niet die zelfde maten hebben, daarvoor heb je dan specifieke adapters van die merken, of zo'n gummi adapter. Ik probeer mijn machines wel zo te kiezen dat ze zo'n standaard aansluiting hebben, maar soms heb je bij Bosch of Makita niet zoveel keuze (of is gewoon niet duidelijk welke aansluiting ze hebben).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:09

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Goed, afgelopen vrijdag ff een cirkelzaag met geleiderail gehuurd voor een weekje.
Eindelijk een beetje droog weer dit weekend, dus lekker aan de slag om wat osb platen te zagen.

Tussenstand Cirkelzaag vs snoer van de stofzuiger is 1-0. :X

Naja, vond het snoer toch al aan de lange kant :P

[ Voor 9% gewijzigd door MikeyMan op 23-08-2021 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjohan14
henkie196 schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 09:11:
[...]

Van wat ik er van kan vinden, lijkt de Bosch GSS 160 een standaard 'Festool' aansluiting te hebben voor de afzuiging? Het lijkt er op dat de Festool adapter van Starmix daar gewoon op zou moeten passen. Deze zat bij mijn iPulse 1635 er standaard bij, weet niet of die ook bij die van jou zat? Als je alleen zo'n gummi verloop adapter hebt, zou de binnenmaat van de trap van de adapter ongeveer 25mm moeten zijn voor de juiste fitting, als ik me de maten goed herinner.
Bij mij was alleen een gummi verloop inbegrepen geloof ik. Die adapter ga ik bestellen. Dank je
MikeyMan schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 09:19:
Goed, afgelopen vrijdag ff een cirkelzaag met geleiderail gehuurd voor een weekje.
Eindelijk een beetje droog weer dit weekend, dus lekker aan de slag om wat osb platen te zagen.

Tussenstand Cirkelzaag vs snoer van de stofzuiger is 1-0. :X

Naja, vond het snoer toch al aan de lange kant :P
Denk je dat het snoer nog terug kan komen naar 1-1 ;) ?

[ Voor 51% gewijzigd door jjohan14 op 23-08-2021 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:09

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

jjohan14 schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 09:33:
[...]

Denk je dat het snoer nog terug kan komen naar 1-1 ;) ?
2-0 lijkt me waarschijnlijker. Nam overigens wel gelijk wraak door de stroom af te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arloid
  • Niet online
Twijfels schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 06:36:
[...]

Een rijtjeswoning in madurodam red je met 5 vellen per korrel wel ja. Bij een echte woning zou ik adviseren wat vaker je velletje te wisselen, zal je zien dat je schuurklusjes een stuk sneller gaan ;)
En af en toe met een luchtpistool uitblazen kan ook wel eens schelen. Haalt niet weg dat zo'n schuurvel op een gegeven moment gewoon op is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DBBMAX
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 03-09 15:21
MWDKing schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 22:02:

Dat is vaak het nadeel aan het kopen van gereedschap bij de Aldi/Lidl. Voor het geld zijn het goede apparaten, maar het moment dat ze stuk zijn is dat vaak ook het einde. Binnen de garantieperiode kun je ze gemakkelijk omwisselen voor een nieuwe en doen ze niet zo moeilijk. Het probleem is alleen dat er vaak geen mogelijkheid is om zelf de producten te repareren; er zijn geen onderdelen tekeningen beschikbaar en lidl/aldi leveren zelf geen reparatie onderdelen. Ik weet dat merken zoals Makita zolang mogelijk proberen om nog onderdelen te leveren voor machines, ook al zijn de machines ouder dan 10 jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
jjohan14 schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 09:33:
Bij mij was alleen een gummi verloop inbegrepen geloof ik. Die adapter ga ik bestellen. Dank je
Ik heb iets van 8 machines van 7 verschillende merken die allemaal op die adapter passen, dus voor mij persoonlijk is het zeker erg makkelijk in gebruik. YMMV, maar voor mij is het ideaal ;)
Arloid schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 09:37:
En af en toe met een luchtpistool uitblazen kan ook wel eens schelen. Haalt niet weg dat zo'n schuurvel op een gegeven moment gewoon op is.
Voor het schuren van de muren en plafonds deed ik het meestal gewoon op gevoel, iets van 2 per kamer (van zo'n 8-16 m2), meer voor een grotere kamer. Zelf geen last gehad van vollopen van het schuurpapier, maar dat hangt ook af van de afzuiging (dus stofzuiger, maar ook de schuurmachine zelf (positie van gaten e.d.)). Dat was volgens mij met Mirka schuurpapier. Was meen ik iets van 30 euro per 50 vellen, niet zo gek duur, naar mijn idee.

Met het eco-tools spul zou ik ze gewoon vervangen als ze wel vollopen, voor het geld is het naar mijn idee niet de moeite waard om er met een compressor op te blazen, geeft alleen maar extra stof overal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

jjohan14 schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 08:48:
Ik heb sowieso de neiging overdreven dure/goede spullen te kopen voor mijn gebruik (ik heb mijn starmix tot nu toe alleen nog maar gebruikt om auto en garage schoon te zuigen :?). Dat moet ik een beetje in de hand houden.
Het dingetje met goede spullen is wel dat je ze veel sneller zal gebruiken dan een stuk rommel, en ook dat ze je toelaten om klusjes te doen waar je je anders misschien niet aan zou wagen. Minder moeite, sneller en beter resultaat, minder opkuis.

Dat is toch wat ik mezelf vertel :+

Maar alle gekheid op een stokje: dit is inderdaad een gevaarlijk topic op dat vlak.
Er wordt veel te vaak duur gereedschap aangeraden aan mensen die het niet nodig hebben.
Een beetje karakter en kritisch denkvermogen zijn dus een vereiste ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Slonzo schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 11:18:
Het dingetje met goede spullen is wel dat je ze veel sneller zal gebruiken dan een stuk rommel, en ook dat ze je toelaten om klusjes te doen waar je je anders misschien niet aan zou wagen. Minder moeite, sneller en beter resultaat, minder opkuis.

Dat is toch wat ik mezelf vertel :+

Maar alle gekheid op een stokje: dit is inderdaad een gevaarlijk topic op dat vlak.
Er wordt veel te vaak duur gereedschap aangeraden aan mensen die het niet nodig hebben.
Een beetje karakter en kritisch denkvermogen zijn dus een vereiste ;)
Belangrijkste criterium is toch vaak hoeveel je uit wil geven. En soms is een duurder apparaat vooral meer gebruiksgemak, dus hoeveel je daaraan uit wilt geven is vrij persoonlijk.

Maar een goede bouwstofzuiger kun je bij min of meer elke klus wel goed gebruiken, dus als je ergens veel geld aan uit geeft, zou ik het daar als eerste aan uit geven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arloid
  • Niet online
Bij een bouwstofzuiger is het niet zo kritisch dat het om een ome allie of tante babba model gaat. Een vlak- vandiktebank bijvoorbeeld is echter zo'n nauwluisterend gereedschap, voor hobbyisten niet zo belangrijk maar kwa veiligheid zijn het ondingen. Meesten hobbymoddelen zijn dezelfde meuk met een slap en dun aluminium geleider bevestigt met twee dunne bouten, gruwelijk.

Even verstek schaven, zwaar balkje, buigende geleider en krak hand in de schaaf...van hobbyist naar arbeidsongeschikt.

Ben nogal huiverig met goedkope stationare zaag en frees machines. Een boormachine of bovenfrees van de bouwmarkt kan daarintegen een stuk minder kwaad.

[ Voor 5% gewijzigd door Arloid op 23-08-2021 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
  • Laatst online: 29-08-2023
henkie196 schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 11:46:
[...]

Belangrijkste criterium is toch vaak hoeveel je uit wil geven. En soms is een duurder apparaat vooral meer gebruiksgemak, dus hoeveel je daaraan uit wilt geven is vrij persoonlijk.

Maar een goede bouwstofzuiger kun je bij min of meer elke klus wel goed gebruiken, dus als je ergens veel geld aan uit geeft, zou ik het daar als eerste aan uit geven ;)
dat ligt er ook aan hoe je hem gebruikt en hoe vaak.
wij hadden de voorloper van deze (was 7 jaar geleden een stuk goedkoper):
https://www.gereedschapce...lasse-55l-06019c3300.html
die zoog een golfbal door een tuinslang. Helaas heeft die flink te lijden gehad (mishandeld) en kaduuk na 7 jaar.

Toen een nieuwe gekocht maar 850 euro toch te gortig en de 35 versie gekocht.
Achter een muurfrees kan het maar niet als je dag in dag uit aan frezen bent. Voor de rest is dat ding super.

wij hebben ook nog deze:
https://www.gereedschapce...r-1000w-l-klasse-18l.html

als je gewone bouw werkzaamheden doet en incidenteel een keer de muurfrees gebruikt is dat een prima apparaat. Hij is super licht en zuigt ook nog behoorlijk goed. Nadeel is dat het filter wel wat vaker moet worden leeg geklopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arloid
  • Niet online
Rofdof schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 13:34:
[...]

als je gewone bouw werkzaamheden doet en incidenteel een keer de muurfrees gebruikt is dat een prima apparaat. Hij is super licht en zuigt ook nog behoorlijk goed. Nadeel is dat het filter wel wat vaker moet worden leeg geklopt.
Ik lees: "aan het eind van de dag is het filter verstopt en kan ik hem schoonmaken nadat ik hem van m'n collega's overneem." :9

Wellicht wel het overwegen waard voor m'n houtwerkplaats waar een shopvac gepaster is dan de afvalton van de scheppach.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
  • Laatst online: 29-08-2023
Arloid schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 15:07:
[...]

Ik lees: "aan het eind van de dag is het filter verstopt en kan ik hem schoonmaken nadat ik hem van m'n collega's overneem." :9

Wellicht wel het overwegen waard voor m'n houtwerkplaats waar een shopvac gepaster is dan de afvalton van de scheppach.
volgensmij is een (scheppach) cycloon stofzuiger toch beter dan een standaard stofzuigertje voor houtbewerking of mis ik iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruijff14
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:28
henkie196 schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 11:46:
[...]

In dat kader ben ik ook nog op zoek naar goed advies. Net zoals @jjohan14 (it's in the name I guess :+ ) ben ik bezig met het schuren van mijn kozijnen. Nu lees ik al eventjes mee en ben ik me druk aan het oriënteren, had ik de knoop doorgehakt om voor een bepaalde schuurmachine te gaan, maar ben ik toch weer aan het twijfelen geslagen. Ik twijfel nu tussen de volgende drie schuurmachines:
  1. Bosch GSS 160
  2. Rupes LS71TE Delta
  3. Festool DTS 400 REQ
Bosch
+ prijs (+/- €115 excl.)
+ verschillende schuurplateau's
+ je kunt met die klemmen goedkopere rollen schuurpapier kopen (alhoewel die klemmen direct ook weer een nadeel kunnen zijn ivm kwaliteit van het schuurgemak..)

Rupes
+ prijs (tov Festool)
+ actieve stofafzuiging en fijnstof certificering zonder stofzuiger
+ kwaliteit
+ toerentalregelaar

Festool
+ kwaliteit
+ snoer past op ander Festool spul (alhoewel ik dat nog niet heb >:) )

Ik neigde eerst naar de Rupes ivm de kwaliteit van het apparaat (heb nu met een paar ^&!$&*!@ schuurmachines geprobeerd te werken, maar daar was ik al snel klaar mee, dus wil nu gewoon iets goeds hebben) in combinatie met de prijs, maar toen zag ik dat de Festool helemaal niet zo gigantisch veel duurder is (€235 excl. versus €267 excl.). Maar aan de andere kant: ik ga 'm niet elke dag gebruiken, maar als ik 'm gebruik wil ik wel dat het apparaatje gewoon werkt, het plezier in het werk in ieder geval niet minder maakt en over pak 'm beet 20 jaar nog steeds zonder gezeur werkt. Vandaar dat ik nu toch ook weer begin te twijfelen of ik niet gewoon voor danwel de GSS 160 (helft van de prijs) of de Festool (beste van het beste) moet gaan.

Wat is wijsheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-09 13:53

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Ik ben van metabo naar festool gegaan. Geen moment spijt van gehad, maar ik gebruik 'm dan ook meerdere keren per jaar. Deze is overigens ook met regelbaar toerental. Vooral fijn in minder trillingen die doorgaan naar m'n handen en minder lawaai is erg fijn. Daarnaast kwaliteit met een fijne doos (systainer).

Maar goed ik kan niet in jouw portemonnee kijken, dus zeg maar, welke kant moeten we je naar toe praten? :)

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruijff14
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:28
rockhopper schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 15:54:
[...]

dus zeg maar, welke kant moeten we je naar toe praten? :)
Haha, ik denk dat inderdaad dit het gaat worden :D

Ik ben zelf iemand die vaak het beste van het beste wilt hebben, maar waarbij het vaak ook een zekere "overkill" is omdat het allemaal hobbymatig is. Maar aan de andere kant, ik wil gewoon goed spul hebben waar ik lange tijd plezier van heb, niet (snel) kapot gaat (goedkoop=duurkoop), etc. en &!#^-klussen niet nog vervelender van worden.

Is de Festool tov van de Rupes echt een slagje beter, of is het lood om oud ijzer (en betaal je vooral om de naam bij Festool)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
Cruijff14 schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 15:41:
[...]

In dat kader ben ik ook nog op zoek naar goed advies. Net zoals @jjohan14 (it's in the name I guess :+ ) ben ik bezig met het schuren van mijn kozijnen. Nu lees ik al eventjes mee en ben ik me druk aan het oriënteren, had ik de knoop doorgehakt om voor een bepaalde schuurmachine te gaan, maar ben ik toch weer aan het twijfelen geslagen. Ik twijfel nu tussen de volgende drie schuurmachines:
  1. Bosch GSS 160
  2. Rupes LS71TE Delta
  3. Festool DTS 400 REQ
Bosch
+ prijs (+/- €115 excl.)
+ verschillende schuurplateau's
+ je kunt met die klemmen goedkopere rollen schuurpapier kopen (alhoewel die klemmen direct ook weer een nadeel kunnen zijn ivm kwaliteit van het schuurgemak..)

Rupes
+ prijs (tov Festool)
+ actieve stofafzuiging en fijnstof certificering zonder stofzuiger
+ kwaliteit
+ toerentalregelaar

Festool
+ kwaliteit
+ snoer past op ander Festool spul (alhoewel ik dat nog niet heb >:) )

Ik neigde eerst naar de Rupes ivm de kwaliteit van het apparaat (heb nu met een paar ^&!$&*!@ schuurmachines geprobeerd te werken, maar daar was ik al snel klaar mee, dus wil nu gewoon iets goeds hebben) in combinatie met de prijs, maar toen zag ik dat de Festool helemaal niet zo gigantisch veel duurder is (€235 excl. versus €267 excl.). Maar aan de andere kant: ik ga 'm niet elke dag gebruiken, maar als ik 'm gebruik wil ik wel dat het apparaatje gewoon werkt, het plezier in het werk in ieder geval niet minder maakt en over pak 'm beet 20 jaar nog steeds zonder gezeur werkt. Vandaar dat ik nu toch ook weer begin te twijfelen of ik niet gewoon voor danwel de GSS 160 (helft van de prijs) of de Festool (beste van het beste) moet gaan.

Wat is wijsheid?
Ik heb de RTS (nog) niet. Wel de Bosch GSS en Festool Rotex 125 + ETS 125.

Sinds ik Rotex heb gekocht was dat sowieso mijn go-to schuurmachine en de Bosch alleen nog wanneer echt nodig. Sinds paar weken ook de ETS erbij aangezien de Rotex soms wat lastig in bedwang houden was, zeker met 1 hand (andere hand om werkstuk vast te houden).

Duidelijke voordelen van de Festool:
* Stofafzuiging is wel merkbaar een stuk beter
* Vibratie is stukje minder, zeker met lange klussen prettig

That being said, voor het geld is de GSS onverslaanbaar, zeker met de extra zolen erbij. Prima machine, maar Festool is net iets beter :9

Rupes heb ik ook wel naar gekeken, volgens mij vanaf gezien omdat ze wat specifieke machines (i.v.m. toekomst) niet in het assortiment hebben. Mirka ook vanaf gezien vanwege kwaliteitsproblemen.
Pagina: 1 ... 57 ... 262 Laatste

Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen

Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).