Wat @Ethiron denk ik bedoeld is niet zozeer een fabrikant, maar juist "professionele" gebruiker: Als je veel kleine gaten in beton gaat boren, pak je een lichte machine. En de marketing van bijvoorbeeld een bosch richt zich daar ook op, door de machines eigenlijk in gewichtsklasses in te delen. En de zwaarste SDS-plus boorhamer van hen heeft 4,7J. Daarna worden het breekhamers en SDS-max machines, als ik de specs snel scan.TimoDimo schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 11:23:
Maar aangezien die GBH 4-32 er dus ook is, zoals @Illusion zegt, zou mijn 5J Topcraft dan toch niet écht een stukje krachtiger zijn dan de GBH 2-28?
Ik vraag me af of ze zomaar een hoger vermogen kunnen opgeven namelijk. Hoe kom je daar precies bij? Ze zitten toch vast aan bepaalde standaarden of kunnen ze zomaar wat invullen wat hoger dan de concurrentie is?
Bij de "supermarktmerken" wil de marketing nog wel eens zijn van het soort "meer is meer beter". Dus krijg je boorhamers met heel veel joule slagkracht, met SDS-plus die nauwelijks hanteerbaar zijn.
Dus je topcraft kan prima presteren en dat zal'ie voorlopig wel blijven doen. Maar gezien het aantal joule slagkracht en de uitvoering van de machine, is het meer een breekhamer dan een boorhamer.
Als je iets zoekt om makkelijk gaatjes tot 10mm te boren (en dat is in huis al een flinke maat), dan is een lichtere machine beter geschikt.