Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:47
TimoDimo schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 11:23:
Maar aangezien die GBH 4-32 er dus ook is, zoals @Illusion zegt, zou mijn 5J Topcraft dan toch niet écht een stukje krachtiger zijn dan de GBH 2-28?

Ik vraag me af of ze zomaar een hoger vermogen kunnen opgeven namelijk. Hoe kom je daar precies bij? Ze zitten toch vast aan bepaalde standaarden of kunnen ze zomaar wat invullen wat hoger dan de concurrentie is?
Wat @Ethiron denk ik bedoeld is niet zozeer een fabrikant, maar juist "professionele" gebruiker: Als je veel kleine gaten in beton gaat boren, pak je een lichte machine. En de marketing van bijvoorbeeld een bosch richt zich daar ook op, door de machines eigenlijk in gewichtsklasses in te delen. En de zwaarste SDS-plus boorhamer van hen heeft 4,7J. Daarna worden het breekhamers en SDS-max machines, als ik de specs snel scan.

Bij de "supermarktmerken" wil de marketing nog wel eens zijn van het soort "meer is meer beter". Dus krijg je boorhamers met heel veel joule slagkracht, met SDS-plus die nauwelijks hanteerbaar zijn.

Dus je topcraft kan prima presteren en dat zal'ie voorlopig wel blijven doen. Maar gezien het aantal joule slagkracht en de uitvoering van de machine, is het meer een breekhamer dan een boorhamer.

Als je iets zoekt om makkelijk gaatjes tot 10mm te boren (en dat is in huis al een flinke maat), dan is een lichtere machine beter geschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeweetje
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11:23
TimoDimo schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 11:27:
[...]

Dat weet ik nu inderdaad. :D Maar dan nog zit het soms best snel vast tussen de kiezels. Als je er op tijd bij bent dan kun je het meestal loswrikken of hakken, maar als je dieper gaat niet meer.
Hmmm, komt me niet bekend voor….
Zijn ook betere SDS boren met 4 snijvlakken ipv 2, icm een boorhamer zou dit amper voor moeten komen.
Misschien toch de rotatiekracht vd boorhamer niet voldoende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20-05 23:44
Raymond schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 11:36:
[...]

Wat @Ethiron denk ik bedoeld is niet zozeer een fabrikant, maar juist "professionele" gebruiker: Als je veel kleine gaten in beton gaat boren, pak je een lichte machine. En de marketing van bijvoorbeeld een bosch richt zich daar ook op, door de machines eigenlijk in gewichtsklasses in te delen. En de zwaarste SDS-plus boorhamer van hen heeft 4,7J. Daarna worden het breekhamers en SDS-max machines, als ik de specs snel scan.

Bij de "supermarktmerken" wil de marketing nog wel eens zijn van het soort "meer is meer beter". Dus krijg je boorhamers met heel veel joule slagkracht, met SDS-plus die nauwelijks hanteerbaar zijn.

Dus je topcraft kan prima presteren en dat zal'ie voorlopig wel blijven doen. Maar gezien het aantal joule slagkracht en de uitvoering van de machine, is het meer een breekhamer dan een boorhamer.

Als je iets zoekt om makkelijk gaatjes tot 10mm te boren (en dat is in huis al een flinke maat), dan is een lichtere machine beter geschikt.
Ja ik denk inderdaad dat die van mij wel 5J heeft, maar dat dat in deze goedkope uitvoering minder makkelijk werkt. Desalniettemin is het toch best een huis-tuin-keuken boorhamer (een beetje te zwaar om gaatjes te boren, een beetje te zwak voor het echte breekwerk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:45

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Jeweetje schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 11:46:
[...]

Zijn ook betere SDS boren met 4 snijvlakken ipv 2, icm een boorhamer zou dit amper voor moeten komen.
En die 4-vlaks boren zijn voor zover ik weet met name om te voorkomen dat je boor vastslaat op een stuk wapeningsijzer.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20-05 23:44
Jeweetje schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 11:46:
[...]

Ja dat zou kunnen, aangezien het een dingetje van een paar tientjes is van de Aldi. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethiron
  • Registratie: November 2016
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

TimoDimo schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 11:23:
[...]

Maar aangezien die GBH 4-32 er dus ook is, zoals @Illusion zegt, zou mijn 5J Topcraft dan toch niet écht een stukje krachtiger zijn dan de GBH 2-28?

Ik vraag me af of ze zomaar een hoger vermogen kunnen opgeven namelijk. Hoe kom je daar precies bij? Ze zitten toch vast aan bepaalde standaarden of kunnen ze zomaar wat invullen wat hoger dan de concurrentie is?
Nee, zo bedoel ik het niet. Ik zeg niet dat ze liegen over de specs. Ik zeg dat ze de specs (daadwerkelijk) opschroeven om concurrerend te zijn. En dat ze in dat proces soms doorslaan naar dit soort excessen.

Terwijl de echte verschillen hem niet alleen in een getal over de kracht zit, maar in meer subtielere punten.

Natuurlijk bestaat er ook bij Bosch zwaardere machines zoals @Illusion aanhaalt, maar zoals hij ook zelf al zegt en @rockhopper ook beaamt, zijn dat machines in een hele andere klasse/categorie. Overkill voor gaatjes in een muur om je lijstje op te hangen.

Edit: wat @Raymond zegt is precies wat ik bedoel. Pure marketing op cijfertjes (meer J = beter!) terwijl dat soms juist averechts werkt. Maar niet herkent wordt door mensen die er niet in thuis zijn (‘mijn machine is sterker dan een Bosch en 3x goedkoper’). :)

[ Voor 11% gewijzigd door Ethiron op 09-08-2021 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07-04 08:17
TimoDimo schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 00:22:
[...]

Het kan misschien zijn dat je ook het binnenste moet smeren? Het loopwerk aan de binnenkant o.i.d.? Het dopje zal er niet voor niks zitten.
Hangt er van af hoe ver dat dopje van je boorkop af zit. Als het redelijk dichtbij is, is het waarschijnlijk voor in de kop. Dan loopt het vet er ook wel in als je het op de SDS aansluiting van je boor smeert.
Orion84 schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 11:59:
[...]

En die 4-vlaks boren zijn voor zover ik weet met name om te voorkomen dat je boor vastslaat op een stuk wapeningsijzer.
En ze boren ook sneller/efficiënter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023
niet echt klus gereedschap maar meer onderhoud.

Heeft iemand ervaring met de karcher window vac?
Ik ben er nu naar aan het kijken maar is het echt een (ideaal) apparaat of is er wellicht iets beters?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sijhtam
  • Registratie: December 2005
  • Nu online
Rofdof schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 12:43:

Ik ben er nu naar aan het kijken maar is het echt een (ideaal) apparaat of is er wellicht iets beters?
Ik heb de Leifheit kloon ervan, werkt erg fijn om condens weg te halen op de ruiten.

huidige opstelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:04

Heb een oud model, maar die werkt prima. Gebruik(t)en het voor de doucheramen, en werkt perfect daarvoor.

Verder: Ramen moet je HaRa hebben O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nieksc
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 22-05 21:32
Dag allen,

Ik ben me aan het oriënteren op een decoupeerzaag. (Leen hem nu meestal van m’n vader, maar zodra ik de machine heb terug gebracht denk ik: “dat had ik ook nog even moeten zagen”…)

De vraag is: moet ik kiezen voor een met snoer (waar je soms ergens mee achter blijft haken in een bocht) of een met accu?
Gelijk de 2e vraag; welk merk? (Ik weet dat de bedragen behoorlijk uiteen lopen, maar wil een degelijke)

Al vast bedankt voor de tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:41

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Nieksc schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 14:53:
Dag allen,

Ik ben me aan het oriënteren op een decoupeerzaag. (Leen hem nu meestal van m’n vader, maar zodra ik de machine heb terug gebracht denk ik: “dat had ik ook nog even moeten zagen”…)

De vraag is: moet ik kiezen voor een met snoer (waar je soms ergens mee achter blijft haken in een bocht) of een met accu?
Gelijk de 2e vraag; welk merk? (Ik weet dat de bedragen behoorlijk uiteen lopen, maar wil een degelijke)

Twee dingen om rekening mee te houden:
1) Heb je misschien meer aan een multitool? (ik gebruik sinds ik een multitool heb, de decoupeerzaag nog maar zelden)
2) Gaat de zaag aan afzuiging / stofzuiger? In dat geval altijd snoer nemen. Zaag je regelmatig waar geen stroom is / afzuiging niet belangrijk: accu. Verder: accu = duurder

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nieksc
rockhopper schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 14:57:
[...]

Twee dingen om rekening mee te houden:
1) Heb je misschien meer aan een multitool? (ik gebruik sinds ik een multitool heb, de decoupeerzaag nog maar zelden)
2) Gaat de zaag aan afzuiging / stofzuiger? In dat geval altijd snoer nemen. Zaag je regelmatig waar geen stroom is / afzuiging niet belangrijk: accu. Verder: accu = duurder
Bedankt voor je snelle reactie!

1) multitool heb ik ook wel eens van m’n vader geleend en is idd ook een handig apparaat!
Maar kan je daar ook bijv 16mm platen mee “zagen”? (Echt geen idee of dat kan!!)
Wellicht het overwegen waard??

2) in principe gaat die niet aan afzuiging/stofzuiger, omdat ik die (nog?) niet heb…

Ik weet dat met accu duurder is, maar als dat een stuk praktischer is, is me het dat wel waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twijfels
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17-04 09:11
Nieksc schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 14:53:
Dag allen,

Ik denk dat de betere vraag is: waarom überhaupt een decoupeerzaag? Wat zaag je zoal?
Rondom huis is het echt héél sporadisch dat ik een decoupeerzaag nodig heb. Voor vrijwel al het zaagwerk bestaat er een superieur iets boven de decoupeer.

Heb je al (accu)gereedschap van één van de grotere merken: Makita, Bosch, Festool oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nieksc
Twijfels schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 15:03:
[...]

Ik denk dat de betere vraag is: waarom überhaupt een decoupeerzaag? Wat zaag je zoal?

Rondom huis is het echt héél sporadisch dat ik een decoupeerzaag nodig heb. Voor vrijwel al het zaagwerk bestaat er een superieur iets boven de decoupeer.

Heb je al (accu)gereedschap van één van de grotere merken: Makita, Bosch, Festool oid?
Wat ik zaag zijn voor wat af en toe klusjes thuis..
Mdf, multiplex, dat soort dingen.

Maar als er een ander , beter en praktischer apparaat handiger/verstandiger is om aan te schaffen, dan hoor ik dat graag! Stel de vraag niet voor niets ;)

Ik heb wel een Makita accuboormachine, maar dat apparaat is misschien al wel 9 jaar oud??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Dit is echt letterlijk minder dan drie dagen geleden voorbij gekomen.

Ik heb er een met draad omdat ik eigenlijk altijd binnen klus en een stofzuiger aansluit. Daarnaast heeft mijn decoupeerzaag geen accuversie.

Hiervoor had ik ook een bedraad exemplaar. Domweg ivm bovenstaande redenen.

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Nieksc schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 15:02:
[...]

Bedankt voor je snelle reactie!

1) multitool heb ik ook wel eens van m’n vader geleend en is idd ook een handig apparaat!
Maar kan je daar ook bijv 16mm platen mee “zagen”? (Echt geen idee of dat kan!!)
Wellicht het overwegen waard??
Moet je niet willen. Voor mdf zagen is een cirkelzaag (invalzaag bijvoorbeeld) ideaal als het recht moet.

Ik ben nu kasten aan het maken (18mm MDF) en ga binnenkort de decoupeerzaag uit de doos halen om een paar uitsparingen voor leidingen te zagen.
De rest is allemaal invalzaagwerk (en wat afkortzaag)
2) in principe gaat die niet aan afzuiging/stofzuiger, omdat ik die (nog?) niet heb…

Ik weet dat met accu duurder is, maar als dat een stuk praktischer is, is me het dat wel waard.
Ik wil je aanraden mdf wel met afzuiging te verwerken. Ga je het vaker doen, dan heb je te maken met vervelend stof.

[ Voor 11% gewijzigd door Boudewijn op 09-08-2021 15:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Twijfels
Nieksc schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 15:15:
[...]

Wat ik zaag zijn voor wat af en toe klusjes thuis..
Mdf, multiplex, dat soort dingen.

Maar als er een ander , beter en praktischer apparaat handiger/verstandiger is om aan te schaffen, dan hoor ik dat graag! Stel de vraag niet voor niets ;)

Ik heb wel een Makita accuboormachine, maar dat apparaat is misschien al wel 9 jaar oud??
Voor plaatmateriaal ben je beter af met een cirkelzaag of invalzaag dan. Tenzij het je hobby is om alleen maar figuurtjes te zagen natuurlijk, in dat geval gaat er niks boven een decoupeerzaag. Maar voor het gemak ga ik er even vanuit dat het hoofdzakelijk rechte lijnen zagen betreft?

Met een cirkel/inval kan je ook wel balken etc inkorten, gaat beter dan met een decoupeerzaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Twijfels schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 15:19:
[...]

Voor plaatmateriaal ben je beter af met een cirkelzaag of invalzaag dan. Tenzij het je hobby is om alleen maar figuurtjes te zagen natuurlijk, in dat geval gaat er niks boven een decoupeerzaag. Maar voor het gemak ga ik er even vanuit dat het hoofdzakelijk rechte lijnen zagen betreft?

Met een cirkel/inval kan je ook wel balken etc inkorten, gaat beter dan met een decoupeerzaag.
with stupid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nieksc
Twijfels schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 15:19:
[...]

Recht zagen, balken inkorten, maar ook wel eens een bochtje zagen. Ik doe het allemaal wel eens, maar voornamelijk recht.

Dan is een cirkelzaag dus verstandiger om aan te schaffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
Nieksc schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 15:28:
[...]

Recht zagen, balken inkorten, maar ook wel eens een bochtje zagen. Ik doe het allemaal wel eens, maar voornamelijk recht.

Dan is een cirkelzaag dus verstandiger om aan te schaffen?
Aangezien je altijd de decoupeer van je pa kan lenen: ja, cirkelzaag is dan beter.
Vanwege het balken inkorten is een invalzaag ook niet echt een geschikte keuze. Cirkel dan meest allround.

Op accu is leuk (en ook sterk zat als ik naar mijn Bosch GKS 18V-57 kijk), maar absoluut geen must. Het liefst werk je toch met stofafzuiging bij dergelijke machines en als je toch nog geen accu's hebt is een bedrade variant ook stukken goedkoper.

Heb je er een budget voor in gedachten? En is het de bedoeling dat het spul "een leven lang mee gaat" of is hobby spul voor af en toe gebruik voldoende voor je? Ligt natuurlijk aan je klusfrequentie en wat voor projecten je nog in de planning hebt staan de komende jaren.

Voor de af en toe hobby is Parkside bijvoorbeeld een mooie keuze, betaalbaar, prestaties prima wat ik er van lees alleen zie je ook met regelmaat dat de machines kapot gaan. Wil je betrouwbaar kijk je het best naar Makita, Bosch Blauw, DeWalt, Milwaukee (tip: kijk naar meer dan alleen de cirkelzaag, verdiep je in het hele assortiment, werkt uiteindelijk toch vaak het prettigst als je alles van 1 merk hebt i.v.m. compatibiliteit van accessoires etc). Zijn qua prijs allemaal aan elkaar gewaagd. Bosch Groen zou ik niet kopen, maar een fractie goedkoper dan Bosch Blauw en de kwaliteit is beduidend minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nieksc
Twijfels schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 15:35:
[...]

Aangezien je altijd de decoupeer van je pa kan lenen: ja, cirkelzaag is dan beter.
Vanwege het balken inkorten is een invalzaag ook niet echt een geschikte keuze. Cirkel dan meest allround.

Op accu is leuk (en ook sterk zat als ik naar mijn Bosch GKS 18V-57 kijk), maar absoluut geen must. Het liefst werk je toch met stofafzuiging bij dergelijke machines en als je toch nog geen accu's hebt is een bedrade variant ook stukken goedkoper.

Heb je er een budget voor in gedachten? En is het de bedoeling dat het spul "een leven lang mee gaat" of is hobby spul voor af en toe gebruik voldoende voor je? Ligt natuurlijk aan je klusfrequentie en wat voor projecten je nog in de planning hebt staan de komende jaren.

Voor de af en toe hobby is Parkside bijvoorbeeld een mooie keuze, betaalbaar, prestaties prima wat ik er van lees alleen zie je ook met regelmaat dat de machines kapot gaan. Wil je betrouwbaar kijk je het best naar Makita, Bosch Blauw, DeWalt, Milwaukee (tip: kijk naar meer dan alleen de cirkelzaag, verdiep je in het hele assortiment, werkt uiteindelijk toch vaak het prettigst als je alles van 1 merk hebt i.v.m. compatibiliteit van accessoires etc). Zijn qua prijs allemaal aan elkaar gewaagd. Bosch Groen zou ik niet kopen, maar een fractie goedkoper dan Bosch Blauw en de kwaliteit is beduidend minder.
Bedankt voor dit antwoord!

In de tijd dat ik me beter ga inlezen het hele assortiment, zal ik voorlopig de machines van m’n vader nog even lenen (wel kwaliteit “voor een leven lang gemaakt”).

En ook wat meer verdiepen in de accuversies en de comptabiliteit daarvan.
Lees namelijk die accu’s steeds krachtiger worden en het langer volhouden tijdens een klus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Nieksc schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 15:41:
[...]
Bedankt voor dit antwoord!

In de tijd dat ik me beter ga inlezen het hele assortiment, zal ik voorlopig de machines van m’n vader nog even lenen (wel kwaliteit “voor een leven lang gemaakt”).

En ook wat meer verdiepen in de accuversies en de comptabiliteit daarvan.
Lees namelijk die accu’s steeds krachtiger worden en het langer volhouden tijdens een klus.
Gezien we het nog altijd vooral over zagen hebben: Stof afzuigen is heel belangrijk, zelfs buiten. En de accu gaat redelijk hard bij zaagwerk (dus wat de één lang vind, valt voor de ander zwaar tegen).

Ik zou zelf daarom dus niet snel naar accu gaan. Maar goed als je vooral klust op plekken zonder stroomvoorziening is het een ander verhaal. De multitool kan ook zagen, maar is voor jouw doeleinden minder geschikt. Ik zou deze en de decoupeer/multi lekker lenen bij je vader voor de "ik kan er niet bij" en "het moet krom, niet recht" gevallen.

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes

Doet die hetzelfde als die van Bosch? Dan is het naar mijn idee wat omslachtig. De ramen lappen met de hand werkt sneller. Pella doeken werken bijvoorbeeld erg goed. Daarbij hoef je niet veel water te gebruiken (en heb je dus ook geen Window Vac nodig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:46
Ik zit voor het eerst met houtrot. Op youtube zie ik vooral filmpjes van mensen met een speciale frees. In de bouwmarkt zie ik vooral losse drevels. Zijn die bedoeld voor op een gewone boormachine? Zo ja is dat wat? Of moet ik eraan geloven en een losse frees gaan zoeken bij een speciaalzaak?

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
sdk1985 schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 23:31:
Ik zit voor het eerst met houtrot. Op youtube zie ik vooral filmpjes van mensen met een speciale frees. In de bouwmarkt zie ik vooral losse drevels. Zijn die bedoeld voor op een gewone boormachine? Zo ja is dat wat? Of moet ik eraan geloven en een losse frees gaan zoeken bij een speciaalzaak?
Beitel en een hamer een optie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Det
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-05 22:46

Det

Ik heb ooit een setje freesraspen (zoals dit bijvoorbeeld gekocht en daarmee maak je korte metten met rotte plekken. Gewoon in de accuboor, stofzuiger er bij en het rotte hout vliegt er uit. Ik gebruikte het voor rotte plekken in merbau kozijnen, dus als ik op het harde hout kwam ging het veel minder snel maar dat was prima want ik wilde immers alleen de houtrot kwijt. In een stuk vuren zul je wel voorzichtiger moeten zijn denk ik.

Daarna hou je een gat met de gekste vormen over dus dan aan de slag met houtrotvuller. Als je rechthoekige blokjes hout in wilt lijmen kun je imho beter met de multitool of ander zaagapparaat aan de slag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Det schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 00:14:
[...]

Ik heb ooit een setje freesraspen (zoals dit bijvoorbeeld gekocht en daarmee maak je korte metten met rotte plekken. Gewoon in de accuboor, stofzuiger er bij en het rotte hout vliegt er uit. Ik gebruikte het voor rotte plekken in merbau kozijnen, dus als ik op het harde hout kwam ging het veel minder snel maar dat was prima want ik wilde immers alleen de houtrot kwijt. In een stuk vuren zul je wel voorzichtiger moeten zijn denk ik.

Daarna hou je een gat met de gekste vormen over dus dan aan de slag met houtrotvuller. Als je rechthoekige blokjes hout in wilt lijmen kun je imho beter met de multitool of ander zaagapparaat aan de slag.
Of gewoon een paar beitels.

Ik heb het in hardhout vorig jaar gedaan met een goedkoop setje stanley beitels. Even bijgeslepen, een net blok uitgetekend op het hout en lekker beitelen. Doordat ik wat moeite had gedaan om dit netjes haaks te doen was het ook brij makkelijk een nieuw blok hardhout erin te verlijmen.
Uiteraard wel na impregnatie met antihoutrottroep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JSBars
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 07:54
Beitels kan, vorig jaar aan de voorkant gedaan. Maar ik heb dit jaar veel succes met een Dremel met daarin en bol freesje, gaat een stuk rapper. Grote delen weg halen met de beitel wel alsnog, maar dat is zo zacht, dat geeft geen weerstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cavalera125
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20-05 21:49
Vandaag een nieuwe stofzuiger binnen gekregen. Kärcher wd6 premium. Hele verbetering ten opzichte van de gamma bouwzuiger die het begeven heeft. Alle onderdelen, opzetstukken e.d. kunnen netjes op de stofzuiger opgeborgen worden. Ingebouwd stopcontact is erg prettig in combinatie met afkortzaag en tafelzaag. Heb er een stekkerblok tussen geplaatst zodat ik niet telkens de stekker van deze apparaten hoef om te prikken.

Vergat tijdens een klus vandaag alleen weleens de slang om te hangen :) Zijn hier oplossingen voor, een splitsing ofzo zodat beide apparaten ook tegelijk aan de stofzuiger slang hangen?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JohanSavelkoul
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 17-04-2024
Deze week een blauwe Bosch GBH 2-28 F boorhamer gekocht, en omdat mijn zuiger het begeven had, en ik nu helemaal fan ben van blauwe Bosch, ook meteen een GAS 20 L SFC stofzuiger van Bosch..
Had ik veel eerder moeten doen.
Moet een heel huis verbouwen, dus goeie tools is gewoon nodig.
Dat wou ik even mededelen.

• Sepp14
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12:02

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

Cavalera125 schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 23:15:
Vandaag een nieuwe stofzuiger binnen gekregen. Kärcher wd6 premium. Hele verbetering ten opzichte van de gamma bouwzuiger die het begeven heeft. Alle onderdelen, opzetstukken e.d. kunnen netjes op de stofzuiger opgeborgen worden. Ingebouwd stopcontact is erg prettig in combinatie met afkortzaag en tafelzaag. Heb er een stekkerblok tussen geplaatst zodat ik niet telkens de stekker van deze apparaten hoef om te prikken.

Vergat tijdens een klus vandaag alleen weleens de slang om te hangen :) Zijn hier oplossingen voor, een splitsing ofzo zodat beide apparaten ook tegelijk aan de stofzuiger slang hangen?
Is de Karcher zwaar? Klant heeft hem ook maar vind hem erg zwaar. Kan ook zijn dat hij vol zit ;)

When you are dead, you do not know you are dead. It’s only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
Sepp14 schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 09:46:
[...]

Is de Karcher zwaar? Klant heeft hem ook maar vind hem erg zwaar. Kan ook zijn dat hij vol zit ;)
Nee, is niet zwaar voor zn grootte/capaciteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theredone51
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22-05 21:14
Raymond schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 09:47:
[...]

Nee, is niet zwaar voor zn grootte/capaciteit.
Maar daardoor wel zwaarder als hij vol zit ;) (hij is best groot en er gaat dus best wel wat in!)

• Floor-is
  • Laatst online: 10:59

Floor-is

5.2

Wij hebben er eentje en het algemene gevoel is 'hmja okay, kan, maar zou het niet nog eens kopen'.

Bericht hierboven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:12

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Floor-is schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 17:06:
[...]

Wij hebben er eentje en het algemene gevoel is 'hmja okay, kan, maar zou het niet nog eens kopen'.
Second that. Het wordt iets minder een natte kliederboel maar in 1 keer streeploos schoon, nah.
Raam schoonkrijgen is veel makkelijker met glassex, sponsje, inwrijven en dan met schone katoenen (thee)doek droogmaken. Ook streeploos :)
Sowieso heb ik dat ding buiten niet meer gebruikt sinds hier regelmatig glazenwassers rondlopen. Doen om de 6 weken voor 15 euro alle ramen buiten. Daar ga ik zelf niet een hele dag voor op een ladder staan om kletsnat te worden :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepp14

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

The Eagle schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 17:34:
[...]

Second that. Het wordt iets minder een natte kliederboel maar in 1 keer streeploos schoon, nah.
Raam schoonkrijgen is veel makkelijker met glassex, sponsje, inwrijven en dan met schone katoenen (thee)doek droogmaken. Ook streeploos :)
Sowieso heb ik dat ding buiten niet meer gebruikt sinds hier regelmatig glazenwassers rondlopen. Doen om de 6 weken voor 15 euro alle ramen buiten. Daar ga ik zelf niet een hele dag voor op een ladder staan om kletsnat te worden :)
Nemen ze ook de kozijnen mee? Dat doen ze niet allemaal namelijk.

When you are dead, you do not know you are dead. It’s only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Doen om de 6 weken voor 15 euro alle ramen buiten.
Hier ook, enige nadeel is dat het allemaal cash moet. Dat spul heb ik niet meer in huis...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15:48

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

sypie schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 20:05:
[...]

Hier ook, enige nadeel is dat het allemaal cash moet. Dat spul heb ik niet meer in huis...
Alleen cash, goh verassend :+

Do { Ping } while ( LOL )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepp14

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

Tja, zwart geld houdt de economie draaiende. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Niet zonder met electrische afsluiters ed te werken. Je capaciteit neemt nml enorm af als je 2 apparaten hebt staan. Ik heb het iig opgelost door gewoon 2 stofzuigers te kopen :X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023
[...]

dat ding dus nu in de praktijk gebruikt. maar hij laat strepen na.

je ramen op de ouderwetse manier of met goede raamdoeken doet werk beter.

hooguit in de badkamer om muren droog te krijgen....maar dan kun je ook een handdoek gebruiken.

80 euro (vw6 + extra doeken) was weggegooid geld.
Raad niemand dit apparaat aan.

Als je iets goeds wil dan een stoom reiniger, maar een goede kost +- 800 tot 1000 euro.

met stoomreiniger bedoel ik zo'n ding die met stoom kan reinigen, zuigen, etc. Waarmee je dus je hele woning plus banken, etc kan reinigen.

[ Voor 6% gewijzigd door Rofdof op 14-08-2021 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanSavelkoul
Iemand zo'n blauwe Bosch stofzuiger?
Ik heb de GAS 20 L SFC, en heb daar vandaag een hele muur mee geschuurd.
(Grof gestuct en nu glad gemaakt)
De filter zit dus aardig vol.

Hoe maken we dit weer helemaal schoon?
Uiteraard al flink uitgeklopt, maar heeeel schoon krijg ik hem natuurlijk niet meer.
Of moet je dit ding gewoon eens per jaar vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06:38

MJV

Er zijn z.g.n. blast-gates te koop (of zelf te maken) om te voorkomen dat je vrijwel geen zuigkracht overhoudt (zie opmerking @Boudewijn). Maar beter gewoon wisselen, of éérst alles zagen met de zaagtafel, daarna met de afkortzaag.

Afbeeldingslocatie: https://i.ytimg.com/vi/-Om8fCRx5Y8/maxresdefault.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
JohanSavelkoul schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 21:19:
Iemand zo'n blauwe Bosch stofzuiger?
Ik heb de GAS 20 L SFC, en heb daar vandaag een hele muur mee geschuurd.
(Grof gestuct en nu glad gemaakt)
De filter zit dus aardig vol.

Hoe maken we dit weer helemaal schoon?
Uiteraard al flink uitgeklopt, maar heeeel schoon krijg ik hem natuurlijk niet meer.
Of moet je dit ding gewoon eens per jaar vervangen?
Wat voor stofzak had je erbij gebruikt? Zou eigenlijk niet verwachten dat je filter nu al vol zit met zoveel spul met een fleece zak.

Voor het filter, Als je een compressor hebt, zou je die er eens op kunnen zetten. Zelf vind ik het het makkelijkst om het stucwerk in het filter een beetje los te weken door de filters in een emmer water te dompelen. Daarna even laten drogen en je kan zo weer verder. Uiteindelijk moet je de filters wel een keer vervangen, dat wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
Ik pak dan een tweede stofzuiger en zuig dat filter dan ff uit. Scheelt een boel gesmeer in vergelijking met compressor :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arloid
  • Registratie: December 2014
  • Niet online
Kan bevestigen dat de compressor methode een partij stof van jewelste geeft als je het toch doet, doe het dan buiten. Heb zelf het filter uitgespoten en vervolgens laten drogen, dat laatste was een fout aangezien je vrij diep in de gleuven moet om het weg te brokkelen en man wat geeft het een stof.

Oogkappen op, mondmaster en niet zo'n ellendig koffiefilter en gouw naar binnen vootdat het hele dorp geen zonlicht meer krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chillmeister
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-05 08:52
Ik kan er niet uitkomen. Ik twijfel tussen twee boren die beide voordelen en nadelen hebben.

De Bosch GSR 12V-35 FC. Dit gereedschap wordt veel besproken op deze forum Enkele punten die ik snel kan vinden zijn op het internet
- lichtste in zijn klasse
- kleinste formaat overal
- veel positief feedback op Tweakers en goede reviews op bijv Amazon.
- verschillende opzet stukken. Denk dat de boor en bithouder opzetstukken heel handig zijn voor makkelijk wisselen tussen boren en schroeven.
- 1750 toeren max
- (maar) 35nm koppel

Dewalt DCD706D2. Deze 12v boor is heeft een klopboorfunctie, er is ook een versie zonder klopboor te koop (tientje minder duur en 100gram lichter).
- 57.5nm koppel (klinkt heel erg krachtig voor 12v machine)
- 1500 toeren max
- klopboor functie
- betere ergonomische grip
- langer in formaat door accu onderop ipv in de grip.
- Volgens review betere balans van het gewicht doordat de accu onderop zit
- Youtube review zijn ze zeer te spreken over de kracht van deze machine

Ik wil gewoon een goede boor voor thuis, en de voordelen van een 12V spreken mij aan. Maar ik twijfel welke van de twee beter is. Moet ik mij blind staren op de max koppel van Dewalt? Ik heb het idee dat deze hiervoor meer veelzijdig is en minder snel tot een beperking kom kwa kracht? Of heeft de Bosch een grotere voordeel door hogere toerental en compactheid?

Voorheen had in een Mikwaukee M12 fuel aanbieding bij de Bouwmaat besteld, enkel werd deze door hun geannuleerd toen ze geen voorraad meer hadden).

[ Voor 9% gewijzigd door Chillmeister op 15-08-2021 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppatrick
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:44
Chillmeister schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 08:24:
Ik kan er niet uitkomen. Ik twijfel tussen twee boren die beide voordelen en nadelen hebben.

De Bosch GSR 12V-35 FC. Dit gereedschap wordt veel besproken op deze forum Enkele punten die ik snel kan vinden zijn op het internet
- verschillende opzet stukken. Denk dat de boor en bithouder opzetstukken heel handig zijn voor makkelijk wisselen tussen boren en schroeven.
- 1750 toeren max
- (maar) 35nm koppel

Dewalt DCD706D2. Deze 12v boor is heeft een klopboorfunctie, er is ook een versie zonder klopboor te koop (tientje minder duur en 100gram lichter).
- 1500 toeren max
- klopboor functie

Ik wil gewoon een goede boor voor thuis, en de voordelen van een 12V spreken mij aan. Maar ik twijfel welke van de twee beter is. Moet ik mij blind staren op de max koppel van Dewalt? Ik heb het idee dat deze hiervoor meer veelzijdig is en minder snel tot een beperking kom kwa kracht? Of heeft de Bosch een grotere voordeel door hogere toerental en compactheid?

Voorheen had in een Mikwaukee M12 fuel aanbieding bij de Bouwmaat besteld, enkel werd deze door hun geannuleerd toen ze geen voorraad meer hadden).
Kijk ook naar andere dingen in hetzelfde accu platform erg handig als je in de toekomst nog iets anders wil dat je investeert in accu's waar je veel mee kan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13:33
@Chillmeister Vergeet niet dat een klopboor functie niet alleen maar voordelen heeft. Naast het hogere gewicht, zijn ze ook groter (langer) maar belangrijkste nog (in mijn ogen) is de verhoogde kans op speling op de uitgaande as. En met speling op de as, wordt o.a. een mooi rond gaatje een uitdaging. Als je een boormachine koopt met voor 90% als doel om in baksteen te boren, zeg ik doen, dan wegen de voordelen (sneller boren in steen) op tegen de nadelen. Als je af en toe een gaatje in steen wilt kunnen boren, koop dat een machine zonder klop functie met een set goede boortjes. Daar kom je ook prima mee in steen, duurt het boren alleen 10 seconde langer. Voor boren in beton koop je een boorhamer, geen klopboor. Als zowel veel in steen als in hout wilt boren, koop dan 2 machines. Is ook handig als je er 1 gebruikt om te schroeven en 1 om te boren.
Wat betreft het te kiezen merk, heeft @ppatrick al het beste advies gegeven, kijk naar het complete platform. Wat betreft reviews, Als een Amerikaanse krant een no-name, een Duitse en een Amerikaanse boormachine met elkaar vergelijkt, weet ik vooraf al welke er gaat winnen. Amazon reviews worden zelden geschreven door mensen met verstand van gereedschap, die zijn hooguit een indicatie of mensen blij zijn met hun aankoop of niet, niet welke beter is.
Ik verwacht dat je aan beide machines een prima apparaat zult hebben, welke het beste is, is vooral afhankelijk van persoonlijke voorkeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chillmeister
Nivado schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 11:20:
@Chillmeister Vergeet niet dat een klopboor functie niet alleen maar voordelen heeft. Naast het hogere gewicht, zijn ze ook groter (langer) maar belangrijkste nog (in mijn ogen) is de verhoogde kans op speling op de uitgaande as. En met speling op de as, wordt o.a. een mooi rond gaatje een uitdaging. Als je een boormachine koopt met voor 90% als doel om in baksteen te boren, zeg ik doen, dan wegen de voordelen (sneller boren in steen) op tegen de nadelen. Als je af en toe een gaatje in steen wilt kunnen boren, koop dat een machine zonder klop functie met een set goede boortjes. Daar kom je ook prima mee in steen, duurt het boren alleen 10 seconde langer. Voor boren in beton koop je een boorhamer, geen klopboor. Als zowel veel in steen als in hout wilt boren, koop dan 2 machines. Is ook handig als je er 1 gebruikt om te schroeven en 1 om te boren.
Wat betreft het te kiezen merk, heeft @ppatrick al het beste advies gegeven, kijk naar het complete platform. Wat betreft reviews, Als een Amerikaanse krant een no-name, een Duitse en een Amerikaanse boormachine met elkaar vergelijkt, weet ik vooraf al welke er gaat winnen. Amazon reviews worden zelden geschreven door mensen met verstand van gereedschap, die zijn hooguit een indicatie of mensen blij zijn met hun aankoop of niet, niet welke beter is.
Ik verwacht dat je aan beide machines een prima apparaat zult hebben, welke het beste is, is vooral afhankelijk van persoonlijke voorkeuren.
Dank voor de tips. Ik wist namelijk niet over de nadeel van hogere kans op speling van de as. Platform heb ik over nagedacht en mijn toekomstige uitbreiding, maar mijn vader heeft bijna alle gereedschap in huis wat je maar kan bedenken. Bijna allemaal met snoer, maar voor apparaten die ik maar paar keer nodig heb, kan ik die makkelijk lenen. En over reviews, ik heb ook expres niet alleen naar Amerikaanse reviews gezocht, maar ook die van onze oosterburen (zoals de youtube review die ik gedeeld had).

Ik ga misschien maar eens kijken of bepaalde bouwmarkten deze op demo hebben zodat ik kan voelen hoe ze in de hand liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanSavelkoul
henkie196 schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 22:02:
[...]

Wat voor stofzak had je erbij gebruikt? Zou eigenlijk niet verwachten dat je filter nu al vol zit met zoveel spul met een fleece zak.

Voor het filter, Als je een compressor hebt, zou je die er eens op kunnen zetten. Zelf vind ik het het makkelijkst om het stucwerk in het filter een beetje los te weken door de filters in een emmer water te dompelen. Daarna even laten drogen en je kan zo weer verder. Uiteindelijk moet je de filters wel een keer vervangen, dat wel.
Stofzak?
Er zit een plastic zak (met gat op de plek van slang) bij, die je in de binnenkant van de "ton" vouwt, maar dit is hooguit om je zuiger schoon te houden, filter hangt gewoon vol in die zak natuurlijk.
Of zie ik dat fout?

Ik ga inderdaad eens aan de haal met een compressor denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
JohanSavelkoul schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 12:16:
Stofzak?
Er zit een plastic zak (met gat op de plek van slang) bij, die je in de binnenkant van de "ton" vouwt, maar dit is hooguit om je zuiger schoon te houden, filter hangt gewoon vol in die zak natuurlijk.
Of zie ik dat fout?

Ik ga inderdaad eens aan de haal met een compressor denk ik.
Dat is ook een soort stofzak, ja, kan voor nat zuigen zijn, wordt dacht ik ook wel gebruikt voor vervelender fijnstof omdat het stofdicht is als het gesloten wordt.

Maar voor dit soort schuurwerk is een vlieszak waarschijnlijk wat fijner voor je filters, omdat dan je filters niet alles direct voor de kiezen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanSavelkoul
henkie196 schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 15:29:
[...]

Dat is ook een soort stofzak, ja, kan voor nat zuigen zijn, wordt dacht ik ook wel gebruikt voor vervelender fijnstof omdat het stofdicht is als het gesloten wordt.

Maar voor dit soort schuurwerk is een vlieszak waarschijnlijk wat fijner voor je filters, omdat dan je filters niet alles direct voor de kiezen krijgen.
Dan begrijp ik denk ik niet hoe dat werkt..
Die zak leg je onderin, met dat gat rond de aanzuigopening.
Maar dat is niet het enige gat in de zak.
De zak is van boven gewoon open.

Dus laten we zeggen, een vuilniszak met extra gat er in voor de slangaansluiting.

Of zijn die stofzakken gewoon dicht, met alleen die slang-opening?
Beetje zoals een ouderwetse normale stofzuiger met zak.
Zal straks eens een foto maken van die plastic zak die ik er bij had want ik vind het maar een maf ding.
Heeft geen toegevoegde waarde behalve dat je stofzuiger zelf van binnen niet vuil word.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twijfels
JohanSavelkoul schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 16:09:
[...]

Dan begrijp ik denk ik niet hoe dat werkt..
Die zak leg je onderin, met dat gat rond de aanzuigopening.
Maar dat is niet het enige gat in de zak.
De zak is van boven gewoon open.

Dus laten we zeggen, een vuilniszak met extra gat er in voor de slangaansluiting.

Of zijn die stofzakken gewoon dicht, met alleen die slang-opening?
Beetje zoals een ouderwetse normale stofzuiger met zak.
Zal straks eens een foto maken van die plastic zak die ik er bij had want ik vind het maar een maf ding.
Heeft geen toegevoegde waarde behalve dat je stofzuiger zelf van binnen niet vuil word.
Normale stofzakken zijn inderdaad dicht zoals ook bij een normale stofzuiger.
Daarnaast heb je onderscheid in papier of fleece stofzakken. Papier laat nog wel wat fijnstof door > filter nog steeds smerig, hoewel uiteraard een stuk minder dan zonder zak. Goede fleecezakken laten helemaal geen fijnstof door, blijft de machine lekker schoon van binnen, scheelt opruim ellende. Nadeel is alleen dat goede fleecezakken duurder zijn, persoonlijk vind ik het de centen extra waard.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:35

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Chillmeister schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 08:24:

- 1750 toeren max
- (maar) 35nm koppel

- 1500 toeren max
- klopboor functie

twee punten die nog niet genoemd zijn. Het artikel van de New York Times vergelijkt een andere Bosch machine. De balans van de Bosch Flexiclick is beter als je hem zonder boorkop gebruikt, je zit dan ook met je hand dichterbij de as dus hebt meer controle. Het handvat is nog wel dikker dan bij de DeWalt maar als je grote handen hebt is de Bosch misschien toch fijner.

35 Nm koppel is meer dan genoeg. Voor kruiskop en pozidriv schroeven is het meestal al te veel en schiet het bitje er uit. Neem een slagschroevendraaier er bij die dezelfde batterij gebruikt. Dan heb je een hoger toerental voor kleine schroefjes/boren en veel meer koppel dat veel beter te doseren is voor grote schroeven.

De Milwaukee 2505 met verwisselbare koppen en magnetische bithouder is trouwens ook een mooie machine.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanSavelkoul
Twijfels schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 16:33:
[...]

Normale stofzakken zijn inderdaad dicht zoals ook bij een normale stofzuiger.
Daarnaast heb je onderscheid in papier of fleece stofzakken. Papier laat nog wel wat fijnstof door > filter nog steeds smerig, hoewel uiteraard een stuk minder dan zonder zak. Goede fleecezakken laten helemaal geen fijnstof door, blijft de machine lekker schoon van binnen, scheelt opruim ellende. Nadeel is alleen dat goede fleecezakken duurder zijn, persoonlijk vind ik het de centen extra waard.
Ik heb goedkope zakken besteld, en meteen een nieuw filter.
Altijd al beter dan zonder zak natuurlijk.
Beide bij Stofzuigerzakkenexpert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15:26
Lol de vorige afgesloten en deze al 223 pagina's!?

Ik ga binnenkort met mijn makita lineaal invalzaag laminaat overzet tredes zagen. Mensen nog tips welke zaag extra te kopen?

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Deel 4 was kennelijk toch nog niet afgesloten...
rockerpoet schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 19:25:
Krijg een bit met geen mogelijkheid meer uit mn Makita slagschroevendraaier (Makita dtd155). Denk dat deze tijdens gebruik iets scheef is komen te zitten. Iemand een tip?
Ik zou 'm met een andere machine en bithouder de andere kant opdraaien zodat die weer los komt. Dan niet meteen vol gas maar op de slipkoppeling zodat die tikjes krijgt om los te komen.

[ Voor 21% gewijzigd door sypie op 15-08-2021 20:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanSavelkoul
sypie schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 20:29:
Deel 4 was kennelijk toch nog niet afgesloten...

[...]

Ik zou 'm met een andere machine en bithouder de andere kant opdraaien zodat die weer los komt. Dan niet meteen vol gas maar op de slipkoppeling zodat die tikjes krijgt om los te komen.
Waterpomptang er op en wat heen en weer bewegen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:14

orf

Snowhite0901 schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 20:28:

Ik ga binnenkort met mijn makita lineaal invalzaag laminaat overzet tredes zagen. Mensen nog tips welke zaag extra te kopen?
Ik heb eiken overzettredes gezaagd met een 48t blad. Met laminaat heb je de kans dat een blad snel bot wordt. Daarom zou je een blad speciaal daarvoor kunnen nemen, of bij bijvoorbeels Ecotools een paar bladen bestellen en wat sneller wisselen van blad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Snowhite0901 schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 20:28:

Goedkoop alu/trespa blaadje van ecotools. Je gewone blad kun je na laminaat weggooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockerpoet
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 14:42
JohanSavelkoul schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 21:31:
[...]

Waterpomptang er op en wat heen en weer bewegen?
Geprobeerd maar weinig ruimte:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LatI9N1SBRCGgNO3MesPqrbR65k=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MuTHMHt8XGgEdvxm6DlI1Ody.jpg?f=user_large

[ Voor 27% gewijzigd door rockerpoet op 16-08-2021 11:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:37

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Waarom stop je die zonder bithouder in je boor? :?

Enige wat ik kan bedenken is een goede griptang erop.

[ Voor 36% gewijzigd door MikeyMan op 16-08-2021 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Bankschroef dan? Alternatief schroef juiste formaat in bankschroef "uitdraaien" in het geval je echt geen grip krijgt op het bitje. Of inderdaad een griptang zoals hierboven gezegd wordt.

[ Voor 5% gewijzigd door rockhopper op 16-08-2021 11:46 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:32

dragonhaertt

@_'.'

Lijkt me meer een goedkoop bitje, die net iets te klein is voor de bithouder. Hierdoor is hij tijdens het slaan wat gekanteld en zit nu vast.
Gewoon het bitje in wat zacht hout drukken, richting omdraaien en één of twee keer laten slaan in de 'los' richting. Grote kans dat het bitje dan weer loskomt.

(en even voor de zekerheid, je weet dat deze bithouder 'lcoking' is en dan je aan de zwarte ring moet trekken om het bitje er uit te pakken?)

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vegboy
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 11:22
Misschien heb je hier iets aan:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrtH
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 12:14
MikeyMan schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 11:44:
Waarom stop je die zonder bithouder in je boor? :?

Enige wat ik kan bedenken is een goede griptang erop.
Het is geen boor...
Een bitje direct in de bithouder van de machine vind ik echt niet zo gek hoor, alhoewel ik het wel liever met van die wat langere bits zou doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:37

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

BrtH schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 11:57:
[...]

Het is geen boor...
Een bitje direct in de bithouder van de machine vind ik echt niet zo gek hoor, alhoewel ik het wel liever met van die wat langere bits zou doen.
Stuk korter dan slagschroevendraaier :>

Maar ik zou hier nooit een bit in doen eerlijk gezegd. Gebruik hier ook altijd een bithouder geschikt voor impact voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Bitje direct in de impact driver zou ik alléén doen als ik:
  1. Dat kleine beetje extra kracht nodig heb (wanneer maakt die paar Nm uit?)
  2. De kortere lengte nodig heb
In alle andere gevallen heb je alleen maar meer kans op een kapot bitje of beschadiging aan je slagschroevendraaier.

Daarnaast vind ik het gewoon fijner werken met een iets langere afstand tot aan de schroef. Dan kan je tenminste zien wat je aan het doen bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockerpoet
rockhopper schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 11:45:
[...]

Bankschroef dan? Alternatief schroef juiste formaat in bankschroef "uitdraaien" in het geval je echt geen grip krijgt op het bitje. Of inderdaad een griptang zoals hierboven gezegd wordt.
Schroef in bankschroef is een goede met de minste kans schade verwacht ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rockerpoet
dragonhaertt schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 11:47:

(en even voor de zekerheid, je weet dat deze bithouder 'lcoking' is en dan je aan de zwarte ring moet trekken om het bitje er uit te pakken?)
Ja, heb de machine al meerdere keren gebruikt ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

rockerpoet schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 12:13:
[...]

Ja, heb de machine al meerdere keren gebruikt ;)
Je weet maar nooit :+
Bij foutzoeken leer je snel Ockham's razor te gebruiken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
En zoals boven gezegd: koop ff 50mm bitjes, werkt veel relaxter rechtstreeks in je machine dann25mm bitjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockerpoet
dragonhaertt schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 11:47:
Gewoon het bitje in wat zacht hout drukken, richting omdraaien en één of twee keer laten slaan in de 'los' richting. Grote kans dat het bitje dan weer loskomt.
Geeft helaas onvoldoende weerstand, bit zit behoorlijk vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vegboy
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 11:22
rockerpoet schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 12:18:
[...]

Geeft helaas onvoldoende weerstand, bit zit behoorlijk vast.
Als niets anders werkt, dan kun je het nog uit elkaar halen:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockerpoet
Top! Het ligt bij nader inzien toch iets genuanceerder. De zwarte ring lijkt vast te zitten en wil dus niet meer naar voren. De bit lijkt wel iets te kunnen bewegen in de kop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Niet te lief zijn. Geef een tikje met een hamer op die ring.
(in asrichting, niet haaks)

[ Voor 19% gewijzigd door Raymond op 16-08-2021 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
MikeyMan schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 11:59:
[...]

Stuk korter dan slagschroevendraaier :>

Maar ik zou hier nooit een bit in doen eerlijk gezegd. Gebruik hier ook altijd een bithouder geschikt voor impact voor.
Je hebt ook 50mm lange impact bitjes. Die gebruik ik soms ook direct in m'n slagschroevendraaier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoeEensGek
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:12
Of op een schroef zetten die goed vast zit en dan los draaien, daarna bitje eruit halen. Of bitje zijwaarts tegen bankschroef of dik staal (hamer) tikken en daarna eruit halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:41

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
DoeEensGek schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 14:40:
[...]

Of op een schroef zetten die goed vast zit en dan los draaien, daarna bitje eruit halen. Of bitje zijwaarts tegen bankschroef of dik staal (hamer) tikken en daarna eruit halen.
kan allemaal. en als alternatief:

stap 1

koop fatsoenlijke bitjes/ bithouders, dit soort elende gebeurd bijna alleen maar met elcheapo zooi

stap 2 grof geweld (maar wel blijven nadenken)

stap 3 pletter het bitje meteen weg

stap 4 gebruik alleen nog de spullen gekocht bij stap 1.

alternatief: goedkope meuk kan je "prima"gebruiken in een goede bithouder ik heb zelf meestal die van Milwaukee en dat werkt prima om de "gratis" bitjes gekregen bij schroeven mee weg te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colvano
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-04 09:32
twain4me schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 14:59:
[...]

kan allemaal. en als alternatief:

stap 1

koop fatsoenlijke bitjes/ bithouders, dit soort elende gebeurd bijna alleen maar met elcheapo zooi

stap 2 grof geweld (maar wel blijven nadenken)

stap 3 pletter het bitje meteen weg

stap 4 gebruik alleen nog de spullen gekocht bij stap 1.

alternatief: goedkope meuk kan je "prima"gebruiken in een goede bithouder ik heb zelf meestal die van Milwaukee en dat werkt prima om de "gratis" bitjes gekregen bij schroeven mee weg te werken.
Dit weekend heb ik een Metabo SSD 18 LTX 200 BL slagschroevendraaier gekocht in combinatie met een bitset van Milwaukee. Na 4 schroeven (Woodies 6x160) viel de bithouder van Milwaukee volledig uit elkaar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_kwqtED221q57ntMbi_MMlzPMSo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CqnH8Wm2ptxFg432cNdxwyyr.jpg?f=fotoalbum_large

Hopelijk gewoon pech en kan ik deze onder garantie retourneren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Nu online
colvano schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 16:17:
[...]

Dit weekend heb ik een Metabo SSD 18 LTX 200 BL slagschroevendraaier gekocht in combinatie met een bitset van Milwaukee. Na 4 schroeven (Woodies 6x160) viel de bithouder van Milwaukee volledig uit elkaar.
[Afbeelding]

Ruil hem dan maar om voor deze bitset.
Ideaal in combinatie met een slagschroefmachine.
https://www.klium.nl/gedo...hlJ-t9QQyvnBoCj1oQAvD_BwE

De rood omcirkelde bits zijn zonder bithouder te gebruiken, en dat werkt echt ideaal.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ilX6fkVcmHq25hZrkMIftCnhrK0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zRc0yW9nrUpUPr5IY3IRMj1u.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

[...]

[Afbeelding]

ik zou hem retour sturen

maar ik heb altijd deze die bithouders met die slotjes rammelen eigenlijk altijd uit elkaar, ik bedoelde deze
https://www.toolstation.n...netische-bithouder/p19779

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• colvano
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-04 09:32
twain4me schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 16:43:
[...]

ik zou hem retour sturen

maar ik heb altijd deze die bithouders met die slotjes rammelen eigenlijk altijd uit elkaar, ik bedoelde deze
Dank voor de tip. Dat klopt inderdaad, elk balletje, veertje en onderdeel schoot uit elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanSavelkoul
dragonhaertt schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 12:10:
Bitje direct in de impact driver zou ik alléén doen als ik:
  1. Dat kleine beetje extra kracht nodig heb (wanneer maakt die paar Nm uit?)
  2. De kortere lengte nodig heb
In alle andere gevallen heb je alleen maar meer kans op een kapot bitje of beschadiging aan je slagschroevendraaier.

Daarnaast vind ik het gewoon fijner werken met een iets langere afstand tot aan de schroef. Dan kan je tenminste zien wat je aan het doen bent.
Tegenwoordig werk ik zelfs veel met van die lange bithouders, van een cm of 20 / 25.
Die wat ik heb houd sowieso het bitje strakker vast, is sterk magnetisch, en vanwege de lengte heerlijk werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobNemoo
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 12:34
FRANQ schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 16:39:
[...]

Ruil hem dan maar om voor deze bitset.
Ideaal in combinatie met een slagschroefmachine.
https://www.klium.nl/gedo...hlJ-t9QQyvnBoCj1oQAvD_BwE

De rood omcirkelde bits zijn zonder bithouder te gebruiken, en dat werkt echt ideaal.
[Afbeelding]
Deze gebruik ik ook, op dezelfde manier met en zonder bithouder. Geen centje pijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:45
[...]

[Afbeelding]

Volgende keer de zilveren tip van Milwaukee halen, zijn kwalitatief veel beter.

Overigens gebruik ik zelf maar 2 bitjes op de slagschroevendraaier; een pz2 en een tx20. Beide de 50mm van Milwaukee.

De rest zit in een Bosch setje die sporadisch open gaat.

K to the KillaZ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rockerpoet
Gelukt!! Eenmaal die zwarte krans er af kon de bit er zo uit >:)

Ik beloof hierbij plechtig een fatsoenlijke bithouder te kopen... (tips welkom ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRAFTER86
  • Laatst online: 06:11
Ik ben opzoek naar een haakse slijper voor wat sloopwerk, tegels etc (dus 230mm en met snoer). Maar als ik bij de bekende webshops hierop filter en wat gerenommeerde merken (Bosch, DeWalt, Makita) pak dan blijven er nog 60+ over. Iemand nog tips waarop te letten? Of kan ik gewoon de goedkoopste pakken? Softstart leek me sowieso wel lekker, verder geen idee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13:20
DRAFTER86 schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 05:50:
Ik ben opzoek naar een haakse slijper voor wat sloopwerk, tegels etc (dus 230mm en met snoer). Maar als ik bij de bekende webshops hierop filter en wat gerenommeerde merken (Bosch, DeWalt, Makita) pak dan blijven er nog 60+ over. Iemand nog tips waarop te letten? Of kan ik gewoon de goedkoopste pakken? Softstart leek me sowieso wel lekker, verder geen idee...
Gewicht lijkt me niet onbelangrijk. Of je kan kijken welke opties verkrijgbaar zijn.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13:33
@DRAFTER86 de meest voorkomende opties zijn softstart, safety switch (pistool trigger) of vergrendelbare schakelaar, motorrem, regelbaar toerental en asblokkering. Kies eerst hieruit wat je wilt, en wat niet. Dan vallen de meeste opties al af.

Daarnaast is er nog X-lock om snel schijfjes te kunnen wisselen, zit je wel vast aan bepaalde schijfjes.
Er is ook een ander snel wissel systeem (ben de naam vergeten) waarbij je de moer er met de hand op en af draait. Dat kan je ook los kopen, dus hoef je niet vooraf te beslissen. Deze zijn ook niet merk gebonden, als het maar M14 is. Zo heb ik een Bosch moer op een Metabo en Makita slijper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 14:02
Softstart is wat mij betreft bij flinke jongens een must. Ik heb deze Makita zonder softstart. Dat resulteert net even te vaak in een wandeling naar de groepenkast net na het starten. :+
Als hij eenmaal draait is het een beest. Heb hem gebruikt om 3cm dikke keramische tegels mee op maat te snijden.

Edit: ik zie dat het alternatief wat ze nu aanbieden wel softstart heeft.

[ Voor 4% gewijzigd door B-lex op 17-08-2021 08:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chillmeister
Nivado schreef op zondag 15 augustus 2021 @ 11:20:
Ik was gister op het punt om de Bosch 35-FC te bestellen bij Amazon voor 210 euro, maar Toolstation had een aanbieding voor de Dewalt 12V combiset twee tientjes meer. Volgend jaar ga ik een houten terras en schuur in elkaar zetten dus dan komt de slagschroevendraaier handig te pas.

Mocht ik daadwerkelijk deze tools te groot vinden kan ik ze altijd retourneren naar de winkel. Thanks voor alle tips

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Ik denk dat softstart wel min of meer onontbeerlijk is voor dit formaat slijptollen, hoor altijd dat de 230mm slijptollen zonder softstart zeer regelmatig de stoppen eruit doen slaan. Verder noemt @Nivado wel de meest belangrijke extra opties op. Meer vermogen, regelbaar toerental, extra trillingsdemping, snelwisselsysteem voor de schijven, blokkering voor de trigger (blijft draaien ook als je de trigger niet aanraakt), of juist niet (vind het persoonlijk niet zo'n veilig idee dat zo'n 230mm ding gewoon door blijft draaien als je die niet specifiek weer uit zet).

Ik heb zelf een simpele Bosch GWS 22-230 slijptol, met softstart, maar zonder verdere snufjes. Heb er veel betontegels voor de oprit (6 cm kneiterhard beton) mee doorgeslepen, en daar heeft ie goed z'n werk gedaan. Iets meer vermogen had misschien wel gekund want met die 6cm dikke tegels had ie toch aardig wat moeite. En als ik wat meer snedes achter elkaar deed, kreeg ik toch ook wat last van de trillingen.

slijptol met afzuiging

Maar ik zou eerder weer gaan voor een goedkope slijptol. Een goede slijpschijf helpt een boel, bv. want de goedkope schijven van eco-tools waar ik mee begon deden het niet zo goed, en waren in no-time tamelijk glad / bot, wat het doorsnijden een stuk trager en vermoeiender maakt.

Daarnaast was ik zelf ook erg blij met de afzuigkap die ik na een paar tegels doorslijpen er snel bij heb gekocht. Werkt niet 100%, en vooral als je niet een goede aansluiting hebt van waar de slijpschijf uit het materiaal gaat (als je een bestaande sleuf nog wat dieper wilt maken, bv.), maar scheelt over het algemeen echt een heleboel stof die je anders overal heen gooit.

Zou er zeker nog een stofmasker of iets dergelijks bij halen, de filters uit de mijne waren over het algemeen behoorlijk zwart na een tijdje, ook met afzuiging er bij. En de mijne kon ook meteen dienst doen als veiligheidsbril, twee vliegen in één klap.

[ Voor 7% gewijzigd door henkie196 op 17-08-2021 09:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Laatst online: 01:19
@henkie196
Met diamantschijven die "glad" zijn geworden moet je even een paar keer in een kalkzandsteen slijpen. Dan slijt de fixeerlaag maar niet de diamantkorrels en is hij weer scherp doordat de diamantkorrels weer uitsteken.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DRAFTER86
  • Laatst online: 06:11
@henkie196 @B-lex @Nivado
Thanks allen, Makita GA9020RFK3 is besteld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Teijgetje schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 14:41:
@henkie196
Met diamantschijven die "glad" zijn geworden moet je even een paar keer in een kalkzandsteen slijpen. Dan slijt de fixeerlaag maar niet de diamantkorrels en is hij weer scherp doordat de diamantkorrels weer uitsteken.
Ik weet niet of dat echt heel veel zou helpen, ik kan op die schijven wel nog de korreltjes voelen. Het grootste (visuele) verschil tussen de (beton)schijven van eco-tools en de duurdere (zoals ook op de foto in m'n vorige post) van carat is de ribbels op de uitstekende delen aan de rand van de schijf. De schijven van eco-tools die ik heb zijn op de randen net zo dik als de rest van de schijf (+ nog de diamantlaag), terwijl die van carat of wofix een verdikking (en ribbeltjes) hebben op de rand. Ik vermoed dat hierdoor de snede wat breder is, waardoor ik minder last had van dat de schijf zelf vast liep in de snede, iets waar ik veel last van had met de eco-tools schijven. Hierdoor krijg je weer meer warmte ontwikkeling en dat lijkt het nog lastiger te maken.

Uiteindelijk kostte zo'n eco-tools schijf een heleboel moeite om een tegel doormidden te snijden na een tegel of 4, meer dan de (zeker 2x zo dure) carat schijf (na een tegel of 40). En had niet zoveel kalksteen beschikbaar tussendoor ;) niet dat het heel veel uit lijkt te maken (heb meer recentelijk behoorlijk wat daarvan geslepen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
twain4me schreef op maandag 16 augustus 2021 @ 16:43:
[...]

ik zou hem retour sturen

Ik heb die ook bij een setje zitten, maar vind de magneet niet heel sterk. Heb ook bithouders van Wera en die houden schroeven beter vast dmv magneet.

Doet die Milwaukee bithouder bij jou dat beter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Framoes schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 16:51:
[...]

Ik heb die ook bij een setje zitten, maar vind de magneet niet heel sterk. Heb ook bithouders van Wera en die houden schroeven beter vast dmv magneet.

Doet die Milwaukee bithouder bij jou dat beter?
Dat durf ik niet te zeggen, ik heb weinig ervaring met die van wera
Ik moet eerlijk zeggen dat de magnetische kracht naar de schroef niet heel hoog op mijn lijstje staat
een goed passende bit en kwaliteits schroeven hebben daarin ook zo zijn voordelen.
Vervormen van de bithouder of zelfs scheuren, het kapot rammelen van de magneet hoe goed blijft het bitje zitten en de pasvorm in de machine zijn voor mij belangrijker.
Ik heb van die milwaukee een keer of 3 een losse gekocht en 1 keer een flinke voorraad eigenlijk altijd vergelijkbaar geweest. Ik zie in iedergeval geen reden om beter te willen.

Ik denk trouwens dat normale bitjes in die houder die jij geeft het wel eens wat harder voor de kiezen kunnen krijgen bij slag schroeven. Er zit niet zoon torsie stukje in. Ze geven ook heel expliciet aan dat er een sterke magneet inzit kennelijk een uitgangspunt bij het ontwerp. als ik ze een keer zie zal ik er eens een kopen :)
Pagina: 1 ... 56 ... 249 Laatste

Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen

Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).