Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-07 09:22

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

simon schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 09:08:
[...]

Je kan het negeren. Wat er uit voort komt is dat slechts een deel van de machines de belachelijk grote schroef overleven die hij er probeert in te draaien. Van die machines vind ik slechts een deel zinnig geprijsd, en de niet zinnige vallen af.

Ik zie het nut van die video niet 100% in, behalve dat 't rookt...

Als je wilt vervangen moet je gewoon naar je wensen en budget, en een keuze maken. Ik zou zelf altijd een brushless motor aanraden, al is het om je keuze eenvoudiger te maken, dan blijft dit over;

https://www.makita.nl/art...oup_id=46810&fromfilter=1

En dan is het kijken naar je behoefte. En let op, des te meer power, des te meer gewicht. Daarom heb ik naast mijn DHP486 ook de kleinere DDF482.
Inderdaad, die test slaat nergens op. Als je grote schroeven wil draaien moet je een slagschroevendraaier gebruiken. Niet een grote, zware, dure accuschroefboormachine met een enorm handvat er aan omdat je hem anders niet onder controle kan houden. 8)7

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-07 07:29
Micky83 schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 23:09:
Ik heb een aantal lege L-boxx koffers waar ik graag mijn Lidl Parkside accu machines in wil opbergen.

Heeft er iemand een idee of er ergens passende inlays te koop zijn voor de Parkside familie?

(Zelf maken met schuim lukt me niet…. Heb het geprobeerd maar wordt gewoon niet netjes)
De goedkoopste praktische optie is noppenschuim. Dat is ook verkrijgbaar met plaklaag aan de achterkant, zodat je het makkelijk in een koffer kan plakken.

Het is misschien geen inlay van Kaizen foam, maar dat vind ik persoonlijk eerder onpraktisch dan praktisch. Voor elk dingetje moet je weer de boel uitsnijden en naar mijn idee biedt het alleen optisch echt voordeel. Ziet er strak uit, maar neemt ook ruimte in.

Noppenschuim is zacht en hoewel dingen natuurlijk nog wel wat bewegen in de koffer, rammelt het niet in het rond. En je kan makkelijk een keer een extra accessoire of een bitset erbij doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:11

MJV

Ik heb hier de meeste van mijn mboxen ook met noppenschuim uitgerust. Het is gereedschap, het kan wel tegen een stootje, dus helemaal vast te liggen hoeft het niet. Uitzondering daarop is hoogstens iets als een kruislijnlaser of andere kwetsbaar meetgereedschap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:44
Micky83 schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 23:09:
Ik heb een aantal lege L-boxx koffers waar ik graag mijn Lidl Parkside accu machines in wil opbergen.

Heeft er iemand een idee of er ergens passende inlays te koop zijn voor de Parkside familie?

(Zelf maken met schuim lukt me niet…. Heb het geprobeerd maar wordt gewoon niet netjes)
Ik CNC het uit deze rode of blauwe foams. Moet je wel een cnc hebben :+

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:53
simon schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 09:08:
[...]

Je kan het negeren. Wat er uit voort komt is dat slechts een deel van de machines de belachelijk grote schroef overleven die hij er probeert in te draaien. Van die machines vind ik slechts een deel zinnig geprijsd, en de niet zinnige vallen af.

Ik zie het nut van die video niet 100% in, behalve dat 't rookt...

Als je wilt vervangen moet je gewoon naar je wensen en budget, en een keuze maken. Ik zou zelf altijd een brushless motor aanraden, al is het om je keuze eenvoudiger te maken, dan blijft dit over;

https://www.makita.nl/art...oup_id=46810&fromfilter=1

En dan is het kijken naar je behoefte. En let op, des te meer power, des te meer gewicht. Daarom heb ik naast mijn DHP486 ook de kleinere DDF482.
De DDF482 staat inderdaad op mijn lijstje voor het lichte werk. Al lokt zo'n kleine 12V bosch die hier regelmatig voorbij komt mij ook wel. Nadeel daarvan is dan weer dat het weer een ander merk en accusysteem is.

Voor het zwaardere werk vind ik een die kan kloppen ook handig voor als je "even' wat op wil hangen in zachte steen bijvoorbeeld. De DHP484 bijvoorbeeld.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:43
18V is niet licht imho, of je moet echt een kleine machine met een 2Ah accu kopen. Maar gezien de prijzen die daarmee zijn gemoeid, is het instappen in een 12V ecosysteem al snel aantrekkelijker :)
Het is dus maar relatief, een "lichte 18V machine".

* Raymond is tevreden gebruiker van zowel 18V Makita als 12V Bosch, een populaire combi hier volgens mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
Ik heb een ABSU12 van Fein als lichtgewicht boormachine en ik vind het zalig. 90% van het werk is toch vooral snel gaatjes prikken en niet al te grote schroeven indraaien en dat gaat prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Boudewijn schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 13:09:
Als je dit met je haakse slijper doet :
YouTube: Few people know about this function of the ANGLE GRINDER! Brilliant ...

Dan kun je een mooie rechte snede maken. Kijk ff of die haaks en dan weet je dat je slijper haaks was ;)
Gelukkig weten het ook maar weinig mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jfwiet
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:19
Iemand hier ervaring met de Metabo KS 55 FS?

Heb in het verleden een rail gekocht van Makita en een aantal geleiderail adapters voor mijn Skill cirkelzaag. Maar die combinatie werkt niet echt lekker en ik twijfel of een Makita HS6101 / HS7601 met zo'n adapter beter werkt dan de Metabo KS 55 FS waar de rail geleider gewoon in het aluminium frame zit.

Voor het dubbele bedrag kan ik de Makita invalzaag kopen, maar ik weet dan weer niet of dat de investering waard is.

Ga binnenkort een paar deur panelen op maat moeten zagen, dus recht toe-recht-aan werk. Maak er opdekdeuren van en de lip gaat waarschijnlijk beter met de frees dan de zaag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Met een invalzaag kun je dan wel meer dan met zo’n gewone cirkelzaag. Qua veiligheid is voor die eerste ook nog wel wat te zeggen (als hij loskomt van de plank is het zaagblad meteen opgeborgen).

Aan de andere kant is dat voor een deur inkorten totaal niet nodig, dus dat hangt ook wel af van wat je aan verdere klussen te doen hebt.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 25-07 15:19
Jfwiet schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 14:14:

Heb in het verleden een rail gekocht van Makita en een aantal geleiderail adapters voor mijn Skill cirkelzaag. Maar die combinatie werkt niet echt lekker en ik twijfel of een Makita HS6101 / HS7601 met zo'n adapter beter werkt dan de Metabo KS 55 FS waar de rail geleider gewoon in het aluminium frame zit.

Voor het dubbele bedrag kan ik de Makita invalzaag kopen, maar ik weet dan weer niet of dat de investering waard is.

Ga binnenkort een paar deur panelen op maat moeten zagen, dus recht toe-recht-aan werk. Maak er opdekdeuren van en de lip gaat waarschijnlijk beter met de frees dan de zaag.
Ik heb de Metabo. Van alles mee gemaakt, hoofdzakelijk kasten en meubels. Prima zaag voor dat geld

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MJV

MJV

Boudewijn schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 13:09:
Als je dit met je haakse slijper doet :
YouTube: Few people know about this function of the ANGLE GRINDER! Brilliant ...

Dan kun je een mooie rechte snede maken. Kijk ff of die haaks en dan weet je dat je slijper haaks was ;)
Toch is het fascinerend te zie dat er blijkbaar een sweet-spot is van intelligentie/inzicht die ervoor zorgt dat je slim en handig genoeg bent om dit te fabriceren (zo eenvoudig is dat niet), zónder door te hebben dat het echt een héél slecht en gevaarlijk idee is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Terrz schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 13:35:
[...]

De DDF482 staat inderdaad op mijn lijstje voor het lichte werk. Al lokt zo'n kleine 12V bosch die hier regelmatig voorbij komt mij ook wel. Nadeel daarvan is dan weer dat het weer een ander merk en accusysteem is.

Voor het zwaardere werk vind ik een die kan kloppen ook handig voor als je "even' wat op wil hangen in zachte steen bijvoorbeeld. De DHP484 bijvoorbeeld.
De 483 en opvolger 487 zijn kleiner en lichter en daarmee kan je ook nog makkelijk 4,5*70 schroeven op stand 2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

MJV schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 19:12:
[...]

Toch is het fascinerend te zie dat er blijkbaar een sweet-spot is van intelligentie/inzicht die ervoor zorgt dat je slim en handig genoeg bent om dit te fabriceren (zo eenvoudig is dat niet), zónder door te hebben dat het echt een héél slecht en gevaarlijk idee is.
ik denk dat het een troll is ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:54

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Om even te benadrukken dat met een hamer alles past en met ducttape alles blijft zitten: https://www.nu.nl/opmerke...stgebonden-aan-stoel.html

Waren genoeg klussers aanwezig denk ik :+

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:46
The Eagle schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 12:12:
Om even te benadrukken dat met een hamer alles past en met ducttape alles blijft zitten: https://www.nu.nl/opmerke...stgebonden-aan-stoel.html

Waren genoeg klussers aanwezig denk ik :+
Hebben ze hem daarna met WD40 het vliegtuig uitgekregen?
Afbeeldingslocatie: https://media.wd40.co.uk/app/uploads/2020/12/14095802/wd40-flowchart.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:07

d0s

sssst

Ik ben me aan het oriënteren op een boorhamer om rachelwerk aan een betonnen vloer vast te maken. Het gaat om kanaalplaten.

Hier wordt veelal de bosch 2-26 en 2-28 aangeraden. Mijn voorkeur gaat uit naar de 2-26 F variant met snelspanboorkop zodat ik ook meteen een 'normale' boormachine heb. De 28 lijkt me overkill, hoewel de anti-vibratie daarop weer een voordeel is.

Nu bestaat grofweg de keus uit:

Makita 2630 €151
https://www.gereedschapce...-in-koffer-800w-2-4j.html

Bosch 2-26 F €182
https://www.gereedschapce...830w-2-7j-06112a4001.html

Bosch 2-26 DFR 172
https://www.gereedschapce...r-800w-3j-0611254768.html

Alleen compleet in koffer met een snelspanboorkop en wat accessoires.

Waar ik niet uit kom: Bosch heeft een 2-26 F en een 2-26 DFR. Ik kom er niet precies uit wat het verschil is. Mijn vermoeden dat het om een oud (of internatonaal) model gaat. Op de NL Bosch site staat de F helemaal niet en op de internationale site staat weer alleen een DFR. Ik ben er wel achter (ook via dit topic) dat de F staat voor een versie met verwisselbare kop.

Wat ik wel zie is dat de 2-26 DFR 800w/3J heeft en de 2-26 F weer 830w/2,7J. Er zit technisch dus wel degelijk verschil in. Iemand hier met wat specifieke kennis van Bosch die dit kan ophelderen? Ik ben er met google niet uitgekomen.

Ik hoor altijd goede verhalen over Makita maar qua boor/combi hamers wordt hier vooral de Bosch geroemd. Is de Makita goed genoeg? Die is namelijk wel aantrekkelijk geprijsd.

Laat me graag even adviseren :)

[ Voor 3% gewijzigd door d0s op 05-08-2021 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smitovic
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 06-07 18:10
Ik heb de Parkside multitool waar mijn vader het klitteband van de schuurkop heeft afgetrokken. Nu denk ik dat lijmen op zich wel gaat, maar dat dit geen permanente oplossing is. Weet iemand of je die schuurkop los kan kopen, of een ander type dat erop past? Nieuwe machine kopen vind ik wat zonde...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr Pro
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 27-07 17:20
d0s schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 13:54:
Ik ben me aan het oriënteren op een boorhamer om rachelwerk aan een betonnen vloer vast te maken. Het gaat om kanaalplaten.

Hier wordt veelal de bosch 2-26 en 2-28 aangeraden. Mijn voorkeur gaat uit naar de 2-26 F variant met snelspanboorkop zodat ik ook meteen een 'normale' boormachine heb. De 28 lijkt me overkill, hoewel de anti-vibratie daarop weer een voordeel is.

Makita 2630 €151

Bosch 2-26 F €182

Bosch 2-26 DFR 172

Waar ik niet uit kom: Bosch heeft een 2-26 F en een 2-26 DFR. Ik kom er niet precies uit wat het verschil is. Mijn vermoeden dat het om een oud (of internatonaal) model gaat. Op de NL Bosch site staat de F helemaal niet en op de internationale site staat weer alleen een DFR. Ik ben er wel achter (ook via dit topic) dat de F staat voor een versie met verwisselbare kop.

Wat ik wel zie is dat de 2-26 DFR 800w/3J heeft en de 2-26 F weer 830w/2,7J. Er zit technisch dus wel degelijk verschil in. Iemand hier met wat specifieke kennis van Bosch die dit kan ophelderen? Ik ben er met google niet uitgekomen.

Ik hoor altijd goede verhalen over Makita maar qua boor/combi hamers wordt hier vooral de Bosch geroemd. Is de Makita goed genoeg? Die is namelijk wel aantrekkelijk geprijsd.

Heb je hier iets aan?
https://www.bosch-profess...bh-2-26-f/12866897-t#main

Persoonlijk zou ik de kleine meerprijs betalen en de 28 variant halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d0s

d0s

sssst

Dr Pro schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 14:36:
[...]

Heb je hier iets aan?
https://www.bosch-profess...bh-2-26-f/12866897-t#main

Persoonlijk zou ik de kleine meerprijs betalen en de 28 variant halen.
Absoluut, vreemd dat ik die niet heb gevonden. Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:48

Illusion

(the art of)

d0s schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 13:54:

Makita 2630 €151

Bosch 2-26 F €182

Bosch 2-26 DFR 172

voor €205,50 heb je een GBH 2-28 met wisselkop en koffer bij de hornbach. No-brainer lijkt me

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0s

d0s

sssst

De F serie is dus een nieuwer model t.o.v. de DFR (of in elk geval een revisie).

Zie de 2-28 F nu ook op Amazon voor €202.

https://www.amazon.nl/Bos...h+2-28%2Caps%2C146&sr=8-1

Wel iets boven budget, maar de 2-28 is denk ik wel de 30 euro extra waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sheane
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
big bang schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 13:19:
[...]

Ik CNC het uit deze rode of blauwe foams. Moet je wel een cnc hebben :+
Heb je daar wat foto's van? Gewoon uit nieuwsgierigheid :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• big bang
sheane schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 15:55:
[...]

Heb je daar wat foto's van? Gewoon uit nieuwsgierigheid :P
Geen gereedschap, zelfde principe. Het idee is echter precies het zelfde, eventueel met twee inlay's op elkaar gestapeld (een op de kop).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sheane
  • Niet online
big bang schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 16:03:
[...]

Geen gereedschap, zelfde principe. Het idee is echter precies het zelfde, eventueel met twee inlay's op elkaar gestapeld (een op de kop).
Tof! Geeft wel het idee. Als het nou net zo ruimte efficient was al lelijk stapelen was ik ook wel aan de custom inlays. De ene poging met de Lboxx en Tacker is leuk, maar eigenlijk al onpraktisch genoeg dat ik hem neig te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
sheane schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 16:05:
[...]

Tof! Geeft wel het idee. Als het nou net zo ruimte efficient was al lelijk stapelen was ik ook wel aan de custom inlays. De ene poging met de Lboxx en Tacker is leuk, maar eigenlijk al onpraktisch genoeg dat ik hem neig te vervangen.
Tja, ik heb nu alle schroevendraaiers, hamers etc in één makita m-box, maar ben vaak zo lang aan het zoeken dat ik daar toch iets anders voor ga bedenken. Uiteindelijk wil je ook als hobbyklusser een beetje efficiënt kunnen werken, en niet de hele dag maar de juiste steeksleutel zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sheane
  • Niet online
big bang schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 16:08:
[...]

Tja, ik heb nu alle schroevendraaiers, hamers etc in één makita m-box, maar ben vaak zo lang aan het zoeken dat ik daar toch iets anders voor ga bedenken. Uiteindelijk wil je ook als hobbyklusser een beetje efficiënt kunnen werken, en niet de hele dag maar de juiste steeksleutel zoeken.
Ik neig zelf nog naar zoiets: https://www.mysortimo.com...374/p/000000006000001238#

En dan afhankelijk van of je nu Mbox/Lboxx/Systainer gebruikt je zo'n insert in de grote versie stopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DBBMAX
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 15:48
Smitovic schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 14:17:
Ik heb de Parkside multitool waar mijn vader het klitteband van de schuurkop heeft afgetrokken. Nu denk ik dat lijmen op zich wel gaat, maar dat dit geen permanente oplossing is. Weet iemand of je die schuurkop los kan kopen, of een ander type dat erop past? Nieuwe machine kopen vind ik wat zonde...
Ik kan zo niet precies achterhalen wat de aansluiting hiervan is, maar op het oog lijkt het op de aansluiting die dewalt ook hanteert. Dan zou je eventueel deze ook kan kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• big bang
sheane schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 16:13:
[...]

Ik neig zelf nog naar zoiets: https://www.mysortimo.com...374/p/000000006000001238#

En dan afhankelijk van of je nu Mbox/Lboxx/Systainer gebruikt je zo'n insert in de grote versie stopt.
Ja, nee, ja, nee, twijfel.... 7(8)7

Van de ene kant is dit met mijn CNC makkelijk te maken, van de andere kant heb ik het idee dat ik iedere keer een nieuwe kan maken als ik een nieuwe tool koop..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Èen foudraal kan al wat helpen, om het iets overzichtelijker te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smitovic
DBBMAX schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 16:13:
[...]

Ik kan zo niet precies achterhalen wat de aansluiting hiervan is, maar op het oog lijkt het op de aansluiting die dewalt ook hanteert. Dan zou je eventueel deze ook kan kopen.
Dank, dit zou hem zomaar kunnen zijn. Is inderdaad een apart systeem, heeft een stuk of 8 losse puntjes. Denk dat iets als starlock er niet op gaat passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hobbez86
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 20:51
Die aansluiting zie ik juist als ‘standaard’ (want geschikt voor accessoires van de Action ;)). Starlock is toch enigszins proprietary. Goede accessoires, dat wel, maar niet goedkoop. €10,- voor de DeWalt schuurzool is echter goed te overzien, al het kan zeker nog goedkoper als je gaat voor een random no-name uitvoering.

Edit: https://www.ecotools.nl/m...d-schuurzool-type-nu-dp82 bijvoorbeeld. Is geschikt voor de PMFW310.

[ Voor 15% gewijzigd door Hobbez86 op 05-08-2021 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV

MJV

[...]

Ik heb een Stanley gereedschapstas gekocht, staan foto's in dit of vorige editie van dit topic. Ideaal, veel vakken, alles gesorteerd en ook ruimte voor assortimentsbak schroeven en pluggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:38

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Inmiddels bijna klaar met het skelet van m'n schuur.

Man man man, wat ben ik blij met m'n kapex zeg!
Even wennen hoe nauwkeurig dat ding is, maar het is echt geniaal om op het onderstel de juiste lengte in te stellen. Enige irritatiepuntje is dat ik de laser niet goed kan zien in de zon.

Tevens wat nieuwe accu's besteld voor mijn Milwaukee M12 (6ah) en M18 (5,5ah). Vooral die laatste is een hele forse jongen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Laatst online: 23:39

JT

VETAK y0

Laminaat zagen. Wat ik al wel vaker heb gelezen is EcoTools blad halen, wegtiefen als je klaar bent. Maar nu heeft bijvoorbeeld Bosch ook speciale laminaat zaagbladen zoals deze. Is dit nou zo goed dat het na een trap met overzettreden of een laminaatvloer nog steeds lekker scherp is?
Smitovic schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 14:17:
Aan de andere kant: wat heb je te verliezen? Goede lijm kan veel hebben tegenwoordig...De laatste tijd heb ik wel vaker lijmen van Pattex in de opruimbak gezien bij Gamma en Praxis waar dan ook nog een cashback op gold. Misschien kun je zoiets voor een leuke prijs vinden.
MikeyMan schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 19:44:
Inmiddels bijna klaar met het skelet van m'n schuur.

Man man man, wat ben ik blij met m'n kapex zeg!
Even wennen hoe nauwkeurig dat ding is, maar het is echt geniaal om op het onderstel de juiste lengte in te stellen. Enige irritatiepuntje is dat ik de laser niet goed kan zien in de zon.
Is de laser dan zo precies dat je die kan gebruiken voor afstellen? Ik gebruik de laser altijd voor grofweg en dan zet ik eerst het blad erop met eventueel de duimstok erbij in sommige gevallen (als ik niet heb afgetekend).

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Zo ook weer ff wat broodnodige spullen opgehaald vandaag. Samen met de mft tafel annex werkbank die we samen hebben geklust overgenomen van een maat die gaat emigreren.
En een setje toughbuilt c700's. Ik had al een set maar die dingen zijn fijn :) .

En 4 bessey krev150 corpuslijmklemmen met nog allemaal extra accessoires.
Een Festool verlengsnoer op wieltjes:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PU6zlxRJ4tr-kRNZxjEDMNvcHSA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rWvaw1aoSBhxb6pLYAzRlE50.jpg?f=fotoalbum_large

En nog wat spul op accu erbij (die pdc heb ik al maar ondanks de wisselkop is twee stuks wel fijn) .
Omdat de verlengsnoer ook niet heel nuttig is met allemaal accuspul ook maar een decoupeerzaag erbij gedaan. Kan mijn oude ps300 weg.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GAGjuzRcBqv_yALQbm_kX7L7TRs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UcqtJ4UCvYUFYnW3v7VKPmRS.jpg?f=fotoalbum_large

Oh ja en die kapex120 set overgemomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Smitovic schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 17:23:
[...]

Dank, dit zou hem zomaar kunnen zijn. Is inderdaad een apart systeem, heeft een stuk of 8 losse puntjes. Denk dat iets als starlock er niet op gaat passen.
Starlock accessoires zijn vaak wel backwards compatible met machines met de oudere systemen. Maar machines met starlock pakken de oudere zaagjes juist niet.

Geldt overigens niet voor Starlock Max. Die hebben niet die 'ster'vorm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18:57

Pixeltje

Woo-woohoo!

Ik ben op zoek naar een nieuwe decoupeerzaag, en hoewel er een heel scala is om uit te kiezen heb ik mezelf ten minste beperkt tot een met een snoertje. Ik gebruik de decoupeerzaag het meeste in de garage en dan gaat er toch een stofzuiger aan, dus dan maakt het snoer ook niet meer uit was mijn gedachte.

Ik heb zowel Bosch als Makita 18v accu’s dus als accu toch handiger blijkt aan de hand van jullie ervaringen heb ik ook nog wat om uit te kiezen.

Voor nu is mijn oog gevallen op de Bosch GST 150 CE (linkje). Is dat wat? Heeft iemand hier ervaring met deze machine?

De meer prijs voor zijn sterkere broer (de GST 160 CE) lijkt me niet echt te rechtvaardigen, maar wellicht zie ik iets over het hoofd?

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJV

MJV

@Pixeltje Ik zou toch overwegen om een accuvariant te pakken, meerprijs t.o.v. 230v is beperkt als je toch al accu's hebt. Ik heb de DJV181, erg fijne zaag. En accu vind ik echt een pré, juist op een decoupeerzaag. Je pakt hem soms gewoon even snel om net even ergens een latje in te korten of een stukje uit te figuurzagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik zou een P1CC kopen. Snoertje, en werkt als een trein. Heb hem zelf ook.

:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18:57

Pixeltje

Woo-woohoo!

Boudewijn schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 22:50:
Ik zou een P1CC kopen. Snoertje, en werkt als een trein. Heb hem zelf ook.

:+
:o 400 euro voor een dikopenneerzag :+ ik sla even over ;)
MJV schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 22:27:
@Pixeltje Ik zou toch overwegen om een accuvariant te pakken, meerprijs t.o.v. 230v is beperkt als je toch al accu's hebt. Ik heb de DJV181, erg fijne zaag. En accu vind ik echt een pré, juist op een decoupeerzaag. Je pakt hem soms gewoon even snel om net even ergens een latje in te korten of een stukje uit te figuurzagen.
Thanks, ik ga nog even vergelijken dan. Op het eerste gezicht ontlopen deze en die van bosch elkaar weinig.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Pixeltje schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 22:23:
Ik ben op zoek naar een nieuwe decoupeerzaag, en hoewel er een heel scala is om uit te kiezen heb ik mezelf ten minste beperkt tot een met een snoertje. Ik gebruik de decoupeerzaag het meeste in de garage en dan gaat er toch een stofzuiger aan, dus dan maakt het snoer ook niet meer uit was mijn gedachte.

Ik heb zowel Bosch als Makita 18v accu’s dus als accu toch handiger blijkt aan de hand van jullie ervaringen heb ik ook nog wat om uit te kiezen.

Voor nu is mijn oog gevallen op de Bosch GST 150 CE (linkje). Is dat wat? Heeft iemand hier ervaring met deze machine?

De meer prijs voor zijn sterkere broer (de GST 160 CE) lijkt me niet echt te rechtvaardigen, maar wellicht zie ik iets over het hoofd?
Volgens mij heeft de GST 160 de mogelijkheid om met adapter op een rail gebruikt te worden (en de adapter past niet op de GST 150). Maar decoupeer op een rail is nog steeds geen garantie op een rechte lijn, je zaagblad kan nog steeds weglopen, dus lijkt me niet de moeite waard.

Als je ook Makita zou overwegen, van wat ik er van begrijp is de afzuiging daarvan tamelijk matig, dus als je dat belangrijk vindt, is dat ook iets om mee te nemen in de overweging.

Als je op de decoupeer vooral op een vaste plek gebruikt, en met afzuiging, zou ik inderdaad gaan voor een snoertje, accu lijkt dan weinig voordeel meer te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

JT schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 20:57:
[...]

Is de laser dan zo precies dat je die kan gebruiken voor afstellen? Ik gebruik de laser altijd voor grofweg en dan zet ik eerst het blad erop met eventueel de duimstok erbij in sommige gevallen (als ik niet heb afgetekend).
Yup, 100% accuraat.

Samen met de lengte afstelling van het onderstel helemaal correct. De keren dat het ernaast zat lag het aan mijn meet skills.

Het is overigens ook een dubbele laser, aan beide kanten van het blad een.

[ Voor 7% gewijzigd door MikeyMan op 06-08-2021 07:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

MikeyMan schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 07:38:
[...]

Yup, 100% accuraat.

Samen met de lengte afstelling van het onderstel helemaal correct. De keren dat het ernaast zat lag het aan mijn meet skills.

Het is overigens ook een dubbele laser, aan beide kanten van het blad een.
Zeker al je een wit plankje klemt, daar een snede in maakt en dan de lasers afstemt zit je echt wel goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Boudewijn schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 08:03:
[...]

Zeker al je een wit plankje klemt, daar een snede in maakt en dan de lasers afstemt zit je echt wel goed :)
Ik moet toegeven dat ik natuurlijk de handleiding niet had gelezen en het afstellen gemist had. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smitovic
JT schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 20:57:

[...]

Aan de andere kant: wat heb je te verliezen? Goede lijm kan veel hebben tegenwoordig...De laatste tijd heb ik wel vaker lijmen van Pattex in de opruimbak gezien bij Gamma en Praxis waar dan ook nog een cashback op gold. Misschien kun je zoiets voor een leuke prijs vinden.
Oh ja eens, lijmen en dan kijken of het werkt ga ik zeker doen. Maar ik bereid me alvast voor op de wat als het niet werkt ;)
Framoes schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 21:48:
[...]

Starlock accessoires zijn vaak wel backwards compatible met machines met de oudere systemen. Maar machines met starlock pakken de oudere zaagjes juist niet.

Geldt overigens niet voor Starlock Max. Die hebben niet die 'ster'vorm.
Ah top! Goed om te weten. Kan ik evt die ook aanschaffen ipv alleen de meuk van de Lidl. Machine is prima, maar je merkt dat de schuurpads van bv Bosch toch beter zijn, kan me voorstellen dat dit ook geldt voor de zaagjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Smitovic schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 09:41:
[...]

Oh ja eens, lijmen en dan kijken of het werkt ga ik zeker doen. Maar ik bereid me alvast voor op de wat als het niet werkt ;)

[...]

Ah top! Goed om te weten. Kan ik evt die ook aanschaffen ipv alleen de meuk van de Lidl. Machine is prima, maar je merkt dat de schuurpads van bv Bosch toch beter zijn, kan me voorstellen dat dit ook geldt voor de zaagjes.
Dan zou ik voor de zaagjes zonder starlock van Bosch/Makita/DeWalt of een van de betere 3rd party fabrikanten gaan. Starlock biedt namelijk voordeel icm met starlock machines. De zaagjes zitten dan beter vast waardoor ze beter werken (ofzo). Maar ze zijn ook duurder.

Heeft te maken met dat de aansluiting niet plat is, maar een soort uitstulping heeft die 'in' de aansluiting op de machine zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
Framoes schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 10:54:
[...]

Dan zou ik voor de zaagjes zonder starlock van Bosch/Makita/DeWalt of een van de betere 3rd party fabrikanten gaan. Starlock biedt namelijk voordeel icm met starlock machines. De zaagjes zitten dan beter vast waardoor ze beter werken (ofzo).
Ze zitten goed vast, maar zijn vooral ook veel makkelijker te wisselen, echt een uitkomst. Wisselen met een inbussleuteltje is echt een gedoe, met staflock ongeveer 3 seconde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
big bang schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 11:33:
[...]

Ze zitten goed vast, maar zijn vooral ook veel makkelijker te wisselen, echt een uitkomst. Wisselen met een inbussleuteltje is echt een gedoe, met staflock ongeveer 3 seconde.
Ja, klopt. Je hebt ook nog een tussenvorm zonder inbus, maar een zelfde 'klep' die je omhoog trekt. Dan gaat de bout die het zaagje vasthoudt los en kan het zaagje los.

De nieuwe Makita multitool heeft overigens starlock max, maar wel met dat systeem met zo'n bout. Dus wel het voordeel van zaagjes extra vast, maar niet met één klik vast of los.

Kortom: al die systemen door elkaar maken het niet duidelijker ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Framoes op 06-08-2021 11:43 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Niet online
Pixeltje schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 22:23:

De 160 heeft veel betere zaagbladgeleiding en is te vergelijken met de Mafell en de Festool zagen. De 150 is meer zoals bijv. de Makita's. Ik zou zeker voor de 160 gaan.

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johnny

Johnny

henkie196 schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 07:23:
[...]

Volgens mij heeft de GST 160 de mogelijkheid om met adapter op een rail gebruikt te worden (en de adapter past niet op de GST 150). Maar decoupeer op een rail is nog steeds geen garantie op een rechte lijn, je zaagblad kan nog steeds weglopen, dus lijkt me niet de moeite waard.

Als je ook Makita zou overwegen, van wat ik er van begrijp is de afzuiging daarvan tamelijk matig, dus als je dat belangrijk vindt, is dat ook iets om mee te nemen in de overweging.

Als je op de decoupeer vooral op een vaste plek gebruikt, en met afzuiging, zou ik inderdaad gaan voor een snoertje, accu lijkt dan weinig voordeel meer te hebben.
Het grote verschil is dat de GST 160 een heel anders zaaggeleidermechanisme heeft waardoor hij aanzienlijk rechter zaagt bij diepe sneden dan andere decoupeerzagen uit lagere prijsklassen. Er zit ook een LED lampje in.

Vergelijkbare decoupeerzagen zijn van Mafell en Festool, Makita heeft geen soortgelijke decoupeerzaag in het assortiment.

Edit: precies wat -DarkShadow- hier boven zegt dus. :P

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Johnny schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 11:59:
Het grote verschil is dat de GST 160 een heel anders zaaggeleidermechanisme heeft waardoor hij aanzienlijk rechter zaagt bij diepe sneden dan andere decoupeerzagen uit lagere prijsklassen. Er zit ook een LED lampje in.

Vergelijkbare decoupeerzagen zijn van Mafell en Festool, Makita heeft geen soortgelijke decoupeerzaag in het assortiment.

Edit: precies wat -DarkShadow- hier boven zegt dus. :P
I stand corrected :) Vergelijkbaar zou dan Festool zijn, Mafell heeft weer een heel ander bladgeleiding systeem.

Of dat de meerprijs waard is, is dan weer een andere vraag. Een zaagsnede met een decoupeerzaag is sowieso niet iets waar je vanuit kan gaan dat die echt haaks is (ook niet bij de Mafell), hooguit dat minder afwijking heeft (ook afhankelijk van je zaagblad).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-07 10:04

Floor-is

5.2

Boudewijn schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 21:44:
Zo ook weer ff wat broodnodige spullen opgehaald vandaag. Samen met de mft tafel annex werkbank die we samen hebben geklust overgenomen van een maat die gaat emigreren.
En een setje toughbuilt c700's. Ik had al een set maar die dingen zijn fijn :) .

En 4 bessey krev150 corpuslijmklemmen met nog allemaal extra accessoires.
Een Festool verlengsnoer op wieltjes:
[Afbeelding]

En nog wat spul op accu erbij (die pdc heb ik al maar ondanks de wisselkop is twee stuks wel fijn) .
Omdat de verlengsnoer ook niet heel nuttig is met allemaal accuspul ook maar een decoupeerzaag erbij gedaan. Kan mijn oude ps300 weg.[Afbeelding]

Oh ja en die kapex120 set overgemomen.
Nohhh dat is wel een investering waar je gelukkig van wordt hoor, kanonne!

Bericht hierboven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

MikeyMan schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 08:17:
[...]

Ik moet toegeven dat ik natuurlijk de handleiding niet had gelezen en het afstellen gemist had. O-)
Dan koop je een zaagsetup van twee ruggen en dan stel je hem niet af. Lekker bezig :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Boudewijn schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 14:53:
[...]

Dan koop je een zaagsetup van twee ruggen en dan stel je hem niet af. Lekker bezig :P
Een echte man leest nooit een handleiding O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jfwiet
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:19
Jfwiet schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 14:14:

Even al weer wat verder in de zoektocht. Vraag die me nu binnen schiet: Moet je voor gebruik van de invalzaag een nieuwe strip inzagen als je switcht tussen 90 graden en 45 graden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Jfwiet schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 15:50:
[...]

Even al weer wat verder in de zoektocht. Vraag die me nu binnen schiet: Moet je voor gebruik van de invalzaag een nieuwe strip inzagen als je switcht tussen 90 graden en 45 graden?
Nee, niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Bij goede conbinatie liniaal en machine niet. Mijn mafell sloopt de festool zaagstrip bij verstekzagen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

-DarkShadow- schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 11:49:
[...]

De 160 heeft veel betere zaagbladgeleiding en is te vergelijken met de Mafell en de Festool zagen. De 150 is meer zoals bijv. de Makita's. Ik zou zeker voor de 160 gaan.
Heb je die mafell wel eens vastgehad? Zelfs de festool is daar niet mee te vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Boudewijn schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 17:25:
[...]

Heb je die mafell wel eens vastgehad? Zelfs de festool is daar niet mee te vergelijken.
Het grappige is dat er een Bosch machine is die vrijwel hetzelfde is als de Mafell. Op wat kleine verschillen na waar je over kan discussiëren of dat er toe doet. Het prijsverschil is wel aanzienlijk.

https://www.festoolowners...ll-mt55-are-the-same-saw/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Micro-adjustments en quick-scoring. De ts55 is zowel qua gevoel als qua geluid veel meer plastic.
Nog steeds geen slechte zaag overigens :)

Bosch niet in handen gehad... Maar ik vind al best veel verschil tussen festool en mafell zitten.

[ Voor 26% gewijzigd door Boudewijn op 06-08-2021 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipswix
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 29-07 16:36
Ik ben eigenlijk geen echte klusser, maar wil voor mijn nieuwe huis een setje van machines die ik heeeel af en toe gebruik. Toen begon de zoektocht. Ik wilde eigenlijk een boorhamer om in de betonnen muren en plafonds wat gaten te boren en had eigenlijk een Bosch Groen boorhamer met snoer op het oog, plus een 18v accuboor setje. Ik vond het voor de weinige keren dat ik klus toch wel een beetje prijzig.

De consumentenbond prijst de Parkside accuboor de hemel in, maar omdat de Parkside Accuboor maar uitverkocht blijft ben ik verder gaan kijken.

Uiteindelijk kwam ik bij Vonroc, onderdeel inderdaad van Ferm (die bij de action veel gereedschap levert).

Dat sprak mij eigenlijk wel aan! Ze hebben van alles, van kruislijnlasers en meetapparatuur tot boorhamers en schuurmachines en tuingereedschap.

Ik heb me toen een beetje laten gaan met bestellen, schuurmachine, boorhamer, accuboor, schroevendraaier, allerlei meetapparatuur bestel en 300 euro lichter.

De komende tijd ga ik de boel eens gebruiken, voor mijn huis tuin en keukenklusjes voelt de boel in ieder geval goed aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 18:39:
Het grappige is dat er een Bosch machine is die vrijwel hetzelfde is als de Mafell. Op wat kleine verschillen na waar je over kan discussiëren of dat er toe doet. Het prijsverschil is wel aanzienlijk.

https://www.festoolowners...ll-mt55-are-the-same-saw/
De vraag en discussie was over de decoupeerzagen van Bosch, wat je nu linkt gaat over de invalzagen, dat is weer heel wat anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

henkie196 schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 19:40:
[...]

De vraag en discussie was over de decoupeerzagen van Bosch, wat je nu linkt gaat over de invalzagen, dat is weer heel wat anders.
Had ik te snel gelezen |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

henkie196 schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 19:40:
[...]

En zeker met decoupeerzagen zou ik Mafell en Bosch niet willen vergelijken ;).
Vind daar het verschil tussen Mafell en festool groter dan bij invalzagen (Ts55 = goede zaag, PS300/PS400 zijn de meningen wat meer over verdeeld. Geen slechte zaag, maar ook geen uitblinker)

offtopic:
ok ik zal de fanboystand even wat lager zetten , sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16:36
Hier in gebruik, top ding,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12:46
Illusion schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 14:39:
[...]

voor €205,50 heb je een GBH 2-28 met wisselkop en koffer bij de hornbach. No-brainer lijkt me
Vraagje: ik heb een (destijds iets van €50 kostende) hamerboormachine van de Aldi. Eigenlijk doe ik daar alles mee, hakken, boren in beton, gaten zagen met diamantboren. Gaat op zich allemaal prima. Het ding maakt wel een herrie. Bij zo'n ding dat vier keer zo duur is, wat krijg ik daarvoor?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Illusion

Illusion

(the art of)

TimoDimo schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 13:19:
[...]

Vraagje: ik heb een (destijds iets van €50 kostende) hamerboormachine van de Aldi. Eigenlijk doe ik daar alles mee, hakken, boren in beton, gaten zagen met diamantboren. Gaat op zich allemaal prima. Het ding maakt wel een herrie. Bij zo'n ding dat vier keer zo duur is, wat krijg ik daarvoor?
Niets.
Nou ja, hooguit een iets lichtere machine, met minder trillingen in je handen, minder herrie, meer slagkracht, een langer rubber snoer ipv zo’n korte vinyl krul, en een gat dat in het midden zit ipv zwabbert.

Maar dat ligt eraan wat je nu hebt en of dat een maandagmorgenmodel is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TimoDimo
Illusion schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 14:03:
[...]

Niets.
Nou ja, hooguit een iets lichtere machine, met minder trillingen in je handen, minder herrie, meer slagkracht, een langer rubber snoer ipv zo’n korte vinyl krul, en een gat dat in het midden zit ipv zwabbert.

Maar dat ligt eraan wat je nu hebt en of dat een maandagmorgenmodel is.
Ik geloof dat heus wel. ;) Maar ik ben gewoon op zoek naar wat objectieve waarderingen van een beter apparaat o.b.v. ervaringen van mensen die echt het verschil kennen. (Zonder dat ze hun eigen machine gaan ophemelen.)

Mijn Aldi-hamerboor is van het merk Topcraft, de TB 1500-2. Hij is 1500W, 3900 rpm en 850 rpm voor hameren, 5,0 J; dat staat er allemaal op. Ik vond het altijd best een degelijk ding eigenlijk, en behoorlijk aardig voor wat je voor die prijs kunt krijgen.

Wat ik nu heb bij mijn Aldi-machientje is dat hij bij lange boren (40 cm en langer) inderdaad zwabbert aan het uiteinde. Op zich niet echt een probleem, want als het begin van het gat er is dan blijft hij wel recht. Maar bij zo'n lange boor heb je dat altijd toch wel, ook op dure machines? Want sommige (vooral goedkope) boren zijn nooit kaarsrecht, toch? Of kan de machine ook minder gecentreerd zijn o.i.d.?

Een beetje gewicht vind ik niet zo erg, is lekker stabiel. Ik heb hem net even gewogen. :D Hij weegt 4,7 kg zonder snoer of boor/beitel, maar mét handvat. Is dat veel?

En dan nog het snoer: het is zo'n drie meter. Het is best dik en inderdaad rubberachtig.

Nog meer voordelen van "betere kwaliteit"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacbookProx
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 06-07 21:03
Hah grappig, ik heb precies dat zelfde groene beest. Afgelopen maanden een huis tot op casco gesloopt met dat ding, ging prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:28

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
TimoDimo schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 15:06:
[...]

Ik geloof dat heus wel. ;) Maar ik ben gewoon op zoek naar wat objectieve waarderingen van een beter apparaat o.b.v. ervaringen van mensen die echt het verschil kennen. (Zonder dat ze hun eigen machine gaan ophemelen.)

Mijn Aldi-hamerboor is van het merk Topcraft, de TB 1500-2. Hij is 1500W, 3900 rpm en 850 rpm voor hameren, 5,0 J; dat staat er allemaal op. Ik vond het altijd best een degelijk ding eigenlijk, en behoorlijk aardig voor wat je voor die prijs kunt krijgen.

Wat ik nu heb bij mijn Aldi-machientje is dat hij bij lange boren (40 cm en langer) inderdaad zwabbert aan het uiteinde. Op zicht niet echt een probleem, want als het begin van het gat er is dan blijft hij wel recht. Maar bij zo'n lange boor heb je dat altijd toch wel, ook op dure machines? Want sommige (vooral goedkope) boren zijn nooit kaarsrecht, toch? Of kan de machine ook minder gecentreerd zijn o.i.d.?

Een beetje gewicht vind ik niet zo erg, is lekker stabiel. Ik heb hem net even gewogen. :D Hij weegt 4,7 kg zonder snoer of boor/beitel, maar mét handvat. Is dat veel?

En dan nog het snoer: het is zo'n drie meter. Het is best dik en inderdaad rubberachtig.

zwabberen is in mijn ervaring inherent aan de prijs/kwaliteit van de boren en de kwaliteit van de boorkop
de combi elcheapo boortjes met niet de beste boorkop kan het effect "slagroomklopper" geven :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 30-07 12:09
[...]

Er gaat bijna niemand 2 dezelfde machines (van een ander merk) naast mekaar gebruiken. Hoogstens na elkaar, wanneer het vorige model naar de vaantjes is.
Zeker niet zoiets als een hamerboor, want sowieso is dat niet het gereedschap dat veel gebruikt is.

Waarom stel jij de vraag überhaupt? Dan vermoed je toch dat er punten beter kunnen dan op je huidige machine ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeweetje
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19:28
TimoDimo schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 13:19:
[...]

Bespaar jezelf het geld en blijf deze gebruiken tot hij stuk is of er zoveel speling is dat het onacceptabel is.
Had een parkside boorhamer die 3 fikse klussen langer meeging dan gehoopt en alleen maar vervangen is ivm een slingerende boorkop. Oorzaak hiervan was veelvuldig misbruik als schiethamer.
Nu een Bosch 2-28, weegt ook genoeg, maakt ook veel herrie en doet ook “the job”😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d0s

d0s

sssst

Illusion schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 14:39:
[...]

Thanks. Toch maar voor deze gegaan ipv de Makita en de 2-26. Met de koffer, de wisselkop en de boortjes en beitel een no brainer.

De 2-26 die ik linkte is trouwens een DFS en dat is schijnbaar een iets oudere versie, inmiddels zijn ze vervangen door de F.

Wat nog een voordeel is van Bosch tov de Makita: deze heeft echt een snelspankop en bij de Makita is het een soort SDS adapter. De Bosch is daarmee ook wat veelzijdiger en compacter denk ik.

Ik heb niet heel veel ervaring met boorhamers maar de anti-vibratie van de 2-28 F is wel duidelijk merkbaar. De 2-26 F heeft dit niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjors86
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 26-07 13:08
In deze gekke tijd heb ik geluk gehad dat ik een huis heb kunnen kopen met een mooie tuin en een schuur!
Nu nog in een klein appartementje, maar straks dus wat ruimte voor goed gereedschap. Ik ben geen professionele klusser, maar heb ook geen zin om aan te kloten met goedkoop gereedschap dat niet goed werkt wanneer ik het nodig heb.

Op dit moment heb ik nog geen accugereedschap en ben dus eigenlijk vrij om een merk te kiezen, maar ik kan door de bomen het bos niet zien. Bij Makita alleen zijn al tientallen apparaten die het zelfde lijken te doen, maar net een ander nummertje hebben.

Ik dacht zelf aan 14 of 18v en ergens tussen de 3 en 5Ah om ook even door te kunnen pakken alvorens ik weer moet opladen. Op dit moment kijk ik voornamelijk naar een slagschroevendraaier en een boor/schroefmachine (een simpele een klop functie heeft is het een pré).

Ik zal voornamelijk wat gaten moeten boren in steen, beton, maar maak soms ook wat simpele meubels en schuurdak dient ook het nodige hout vervangen en vast geschroefd te worden.

Budget is zo'n €350 en accu compatibiliteit met eventueel zaag, schuur en eventueel toekomstig tuingereedschap zou fijn zijn.

Ik heb al even gebrowsed door de laatste pagina's maar zag niet zo snel iemand het zelfde vragen en wanneer ik begin op toolmax dan raak ik het spoor bijster, ik hoop dat jullie was advies voor apparaten en of merken hebben. Ik dacht in ieder geval zelf nu aan Makita of Bosch (blauw)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:52

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

14.4V zou ik in elk geval links laten liggen, dat is een uitstervend platform.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeweetje
makita heeft met het 18v LXT platform het meest uitgebreide assortiment, ook tuinmachines.
let op er is ook nog een bouwmarkt 18v serie, zeer beperkt assortiment en past niet op de lxt machines.
Heb zelf naast makita voor de zware machines diverse 12v Bosch prof. machines, heerlijk licht en compact en regelmatig in aanbieding bij amazon.de of nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 30-07 11:05

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

sjors86 schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 17:47:
In deze gekke tijd heb ik geluk gehad dat ik een huis heb kunnen kopen met een mooie tuin en een schuur!
Nu nog in een klein appartementje, maar straks dus wat ruimte voor goed gereedschap. Ik ben geen professionele klusser, maar heb ook geen zin om aan te kloten met goedkoop gereedschap dat niet goed werkt wanneer ik het nodig heb.

Op dit moment heb ik nog geen accugereedschap en ben dus eigenlijk vrij om een merk te kiezen, maar ik kan door de bomen het bos niet zien. Bij Makita alleen zijn al tientallen apparaten die het zelfde lijken te doen, maar net een ander nummertje hebben.

Ik dacht zelf aan 14 of 18v en ergens tussen de 3 en 5Ah om ook even door te kunnen pakken alvorens ik weer moet opladen. Op dit moment kijk ik voornamelijk naar een slagschroevendraaier en een boor/schroefmachine (een simpele een klop functie heeft is het een pré).

Ik zal voornamelijk wat gaten moeten boren in steen, beton, maar maak soms ook wat simpele meubels en schuurdak dient ook het nodige hout vervangen en vast geschroefd te worden.

Budget is zo'n €350 en accu compatibiliteit met eventueel zaag, schuur en eventueel toekomstig tuingereedschap zou fijn zijn.

Ik heb al even gebrowsed door de laatste pagina's maar zag niet zo snel iemand het zelfde vragen en wanneer ik begin op toolmax dan raak ik het spoor bijster, ik hoop dat jullie was advies voor apparaten en of merken hebben. Ik dacht in ieder geval zelf nu aan Makita of Bosch (blauw)
Bij de tuin valt Bosch blauw eigenlijk al af omdat daar de accu's (nog?) niet compatible zijn. Overigens tot mijn eigen grote verdriet. Van de andere kant is mijn tuin niet groot genoeg voor een groot arsenaal aan accutuin gereedschap, dus ik mis het verder niet.

Verder is de schroefmachine waarschijnlijk wel het apparaat dat de meeste actie gaat zien. Dus kijk en vergelijk even, nog beter, probeer er eentje vast te houden (of meerdere) zodat je kan zien wat je wel niet fijn vind.

Tot slot, vergeet 14V en kijk naar de 12V lijn (licht, goedkoper en voor het meeste voldoende) of 18V lijn (zwaar, degelijk, duur en voor alles afdoende)

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jron667
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21:25
[...]

Wat ik nu heb bij mijn Aldi-machientje is dat hij bij lange boren (40 cm en langer) inderdaad zwabbert aan het uiteinde. Op zicht niet echt een probleem, want als het begin van het gat er is dan blijft hij wel recht. Maar bij zo'n lange boor heb je dat altijd toch wel, ook op dure machines? Want sommige (vooral goedkope) boren zijn nooit kaarsrecht, toch? Of kan de machine ook minder gecentreerd zijn o.i.d.?

Ik heb een Makita combi gehad. Slechte kwaliteit, ging stuk op het verwijderen van een paar wandtegels (en die zaten echt redelijk los). Ik heb nu losse machines gekocht en geen problemen meer gehad. Ik zal nooit meer een combi apparaat kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjors86
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 26-07 13:08
rockhopper schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 18:48:
[...]

Tot slot, vergeet 14V en kijk naar de 12V lijn (licht, goedkoper en voor het meeste voldoende) of 18V lijn (zwaar, degelijk, duur en voor alles afdoende)
Makita heeft niet veel 12v toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
sjors86 schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 19:57:
[...]

Nee, dat is vrij beperkt. Ze hebben wel de subcompact serie, met machines die praktisch formaat 12V zijn. Zit je natuurlijk nog wel met een accu die groter is.

Maar je kan natuurlijk ook voor een 18V machine gaan en evt (later) een 12V van een ander merk aanschaffen voor erbij. Met verschillende voltages zit je vaak al met meerdere accu's en laders, dus maakt het niet heel veel uit dat je dan een ander merk pakt.

Meeste mensen hier zweren bij Bosch 12V. Die hebben wel staaf-accu's, waar veel andere merken inmiddels 12V met blok-accu's hebben. Maakt de handgreep/ergonomie net iets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
MacbookProx schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 20:01:
Hah grappig, ik heb precies dat zelfde groene beest. Afgelopen maanden een huis tot op casco gesloopt met dat ding, ging prima!
Die van mij is blauw, maar slopen kan ie prima inderdaad. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
twain4me schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 20:45:
[...]

zwabberen is in mijn ervaring inherent aan de prijs/kwaliteit van de boren en de kwaliteit van de boorkop
de combi elcheapo boortjes met niet de beste boorkop kan het effect "slagroomklopper" geven :+
Ok, dus zwabberen kán aan je boormachine liggen. Ook bij SDS+ trouwens? Want aangezien het erin klikt lijkt het mij wel beter gecentreerd te worden dan met zo'n zelfspan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
bottom line schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 21:06:
[...]

Er gaat bijna niemand 2 dezelfde machines (van een ander merk) naast mekaar gebruiken. Hoogstens na elkaar, wanneer het vorige model naar de vaantjes is.
Precies, iemand die na het einde van het leven van zijn supermarktboorhamer een andere koopt.
Zeker niet zoiets als een hamerboor, want sowieso is dat niet het gereedschap dat veel gebruikt is.
Een boorhamer niet veel gebruikt? Elke keer als ik een gaatje moet boren in een betonnen muur pak ik de boorhamer erbij. En gaatjes boren is volgens mij het meest uitgevoerde klusje voor de amateurklusser. Of in ieder geval waarbij hij een machine gebruikt. ;)
Waarom stel jij de vraag überhaupt? Dan vermoed je toch dat er punten beter kunnen dan op je huidige machine ;)
Dat vermoed ik zeker ja, aangezien ik voor die paar tientjes enorm veel waar voor m'n geld krijg en ik me afvroeg of je bij zo'n dure gewoon betaalt voor het merk of dat er echte verschillen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
Jeweetje schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 21:27:
[...]

Bespaar jezelf het geld en blijf deze gebruiken tot hij stuk is of er zoveel speling is dat het onacceptabel is.
Had een parkside boorhamer die 3 fikse klussen langer meeging dan gehoopt en alleen maar vervangen is ivm een slingerende boorkop.
Dat heb ik dus ook bij lange boren. Maar ik weet dus niet zeker of dat niet aan mijn (eveneens best goedkope) boortjes ligt.

Voor degenen met een dure boorhamer: is dat slingeren/zwabberen bij lange boren (40 cm of meer) er dan echt niet meer, of nauwelijks?
Oorzaak hiervan was veelvuldig misbruik als schiethamer.
Ik had nog nooit van een schiethamer gehoord. :P Hoe misbruik je een boorhamer als schiethamer? Lijkt me een heel ander apparaat?
Nu een Bosch 2-28, weegt ook genoeg, maakt ook veel herrie en doet ook “the job”😉
Wel iets lichter dan die van mij (3,1 kg t.o.v. mijn 4,7 kg) zie ik. Maar die van mij heeft wel 5,0 J slagkracht i.p.v. de 3,2 J van de Bosch. Zegt dat iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
Volgens de handleiding moet ik mijn boorhamer trouwens ook smeren. Er zit zo'n schroefdopje op waar je vet in kunt doen. Er is een speciaal sleuteltje bijgeleverd waarmee je het dopje kunt openmaken. Moet je dat vet/olie er dan gewoon in smeren? Hoeveel dan? En wat voor spul? Hoe heet dat? En hoe vaak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeweetje
Verschil is er zeker, maar je betaalt ook voor het merk, service, garantie en R&D.
De koffer waar m’n parkside inzit sluit slecht en is niet handig amper ruimte voor kabel of accessoires.
L-box van Bosch, ruimte voor accessoires, snoer en ook stapelbaar, erg handig als je er meer van hebt.
Snoer vd Bosch is langer, erg handig, verlengsnoer niet vaak nodig.
SDS kop werkt beter, hamer functie voor schieten werkt lekkerder, parkside heeft goede hoek nodig en veel druk nodig alvorens hij begint te hameren. Aan/uit knop kan tegen stof itt tot de parkside deze bleef al vrij snel wat hangen.
De professionele merken koop je meestal voor de rest van je klus carrière, het supermarkt spul is deels geluk, maar kun je ook vele jaren plezier van hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeweetje
Boorhamer heeft meestal een boor, boor/klop en een hamer stand om bv tegels eraf te schieten met een beitel😉.
Torderen en slingeren van lange dunne boren is normaal. Kwaliteits boren misschien iets minder.
Hoeft geen probleem te zijn of invloed op je boordiameter te hebben. De kop van de boor zoekt zijn weg in de steen en je machine en handen zullen iets slingeren. Hoe verder in de steen hoe minder ea slingert.

Hoe hoger de slagkracht hoe sterker en (meestal zwaarder) de machine in principe is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny

Johnny

TimoDimo schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 23:16:
Volgens de handleiding moet ik mijn boorhamer trouwens ook smeren. Er zit zo'n schroefdopje op waar je vet in kunt doen. Er is een speciaal sleuteltje bijgeleverd waarmee je het dopje kunt openmaken. Moet je dat vet/olie er dan gewoon in smeren? Hoeveel dan? En wat voor spul? Hoe heet dat? En hoe vaak?
Het heet "borenvet". Sommige fabrikanten zeggen dat je het iedere keer als je de machine gebruikt moet doen. Volgens mij doen de meeste mensen het nooit.

Bij de meeste machines doe je het vet op het deel van de SDS boor dat in de machine schuift en is er geen apart dopje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

sjors86 schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 19:57:
[...]
Nee, het is ook een merk neutrale opmerking. Er is buiten Makita en Bosch meer onder de zon.
Het is denk ik belangrijk om voor jezelf na te gaan of je iemand bent die aan lichtere machines genoeg heeft, of dat je liever in het zwaardere 18V segment zit.

Persoonlijk gebruik ik beide systemen en beide van Bosch. Het 12V is voor mij vooral snel en in en rond mijn eigen woning. 18V is bij mijn gebruik vooral voor werk elders. Ik heb ook meer op 18V, maar het is inderdaad wel fijn om alles op één systeem te hebben.

Wat betreft Makita, genoeg gebruikers hier om de ervaringen daarvan te lezen. Het grote voordeel is dat er alles op 1 accu soort gaat bij dat merk. Bij Bosch is het behoorlijk verwarrend, zeker als iemand die er net in rolt. Je hebt de groene hobby 18V lijn, de 12V lijn en de 18V profi lijn.

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
Jeweetje schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 23:23:
Verschil is er zeker, maar je betaalt ook voor het merk, service, garantie en R&D.
De koffer waar m’n parkside inzit sluit slecht en is niet handig amper ruimte voor kabel of accessoires.
L-box van Bosch, ruimte voor accessoires, snoer en ook stapelbaar, erg handig als je er meer van hebt.
Snoer vd Bosch is langer, erg handig, verlengsnoer niet vaak nodig.
Dit soort dingen zijn inderdaad handig.
SDS kop werkt beter, hamer functie voor schieten werkt lekkerder, parkside heeft goede hoek nodig en veel druk nodig alvorens hij begint te hameren.
Dat zou wel een goede verbetering zijn. Ik moet bij mijn Topcraft inderdaad ook best veel druk zetten. Wat bedoel je met schieten?
Aan/uit knop kan tegen stof itt tot de parkside deze bleef al vrij snel wat hangen.
De knop om 'm van functie te laten veranderen gaat ook best stroef. Misschien vanwege stof inderdaad.
De professionele merken koop je meestal voor de rest van je klus carrière, het supermarkt spul is deels geluk, maar kun je ook vele jaren plezier van hebben.
Bedankt voor je vergelijking, dat zocht ik. En het klinkt dus allemaal best herkenbaar. Nu even erover nadenken of ik het de prijs waard vind. Maar ik denk dat ik maar gewoon deze houd tot hij stuk gaat.

Waar gaat een boorhamer eigenlijk meestal stuk aan?

En als ik een nieuwe wil, dan moet ik eigenlijk wel vast weten welke machine ik moet hebben. (Voor het geval hij ineens stuk gaat en je hebt er echt een nodig. :D) Die GBH 2-28 lijkt me inderdaad wel wat dan. Alleen hij is maar 3,2J / 800W, vergeleken met 5J / 1500W van mijn Topcraft. Maakt dat iets uit?

Trouwens nog een heel groot voordeel volgens mij van zo'n duurdere: hij kan ook terugdraaien. Dat kan die Topcraft van mij niet. Kan die Parkside van jou dat wel? Ik heb een aantal keer met een boor en een beitel in beton vastgezeten. Het gaat er dan echt niet meer uit. Dus moest ik alles eromheen wegbeitelen tot ik bij de boor kwam. Dat was niet leuk. :-( Terugdraaien kan dan wel van pas komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
Johnny schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 23:47:
[...]

Het heet "borenvet". Sommige fabrikanten zeggen dat je het iedere keer als je de machine gebruikt moet doen. Volgens mij doen de meeste mensen het nooit.

Bij de meeste machines doe je het vet op het deel van de SDS boor dat in de machine schuift en is er geen apart dopje.
Het kan misschien zijn dat je ook het binnenste moet smeren? Het loopwerk aan de binnenkant o.i.d.? Het dopje zal er niet voor niks zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr Pro
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 27-07 17:20
TimoDimo schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 00:20:
Trouwens nog een heel groot voordeel volgens mij van zo'n duurdere: hij kan ook terugdraaien. Dat kan die Topcraft van mij niet. Kan die Parkside van jou dat wel? Ik heb een aantal keer met een boor en een beitel in beton vastgezeten. Het gaat er dan echt niet meer uit. Dus moest ik alles eromheen wegbeitelen tot ik bij de boor kwam. Dat was niet leuk. :-( Terugdraaien kan dan wel van pas komen.
Dat gaat je met terugdraaien ook niet lukken. Als hij zo vast zit, zit hij waarschijnlijk 'versmolten' met bewapening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
Dr Pro schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 09:18:
[...]

Dat gaat je met terugdraaien ook niet lukken. Als hij zo vast zit, zit hij waarschijnlijk 'versmolten' met bewapening.
Ik heb het wel vaker gehad. Ik kon hem ook een keer terugdraaien met een waterpomptang. En dan zou het wel helpen als de machine zelf kan terugdraaien. Ik heb nu in ieder geval geleerd dat je niet door moet boren als hij vastzit. Hij zit dan met het schroefdraad/spiraal precies tussen een paar kiezelstenen o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethiron
  • Registratie: November 2016
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

TimoDimo schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 00:20:
[...]
Die GBH 2-28 lijkt me inderdaad wel wat dan. Alleen hij is maar 3,2J / 800W, vergeleken met 5J / 1500W van mijn Topcraft. Maakt dat iets uit?
5J is echt behoorlijk overkill voor het boren van huis, tuin en keuken gaten in beton. Zoveel kracht heb je met name nodig/zie je vooral in zogeheten ‘breekhamers’, die je bijvoorbeeld gebruikt om met de beitelstand of hamerstand om stukken betonvloer te verwijderen of dikke tegels.

Ik snap dat 3,2 nu ‘maar 3,2’ lijkt, maar geloof me, dat is hartstikke veel voor dit doel.

Maar het is een bekende truc die vaak wordt toegepast bij goedkopere producten/budgetmerken: men weet op voorhand al dat ze niet kunnen concurreren met de high end merken, dus pompt de specs dan flink op, zodat op papier de machine beduidend beter lijkt dan zijn professionele grotere broer.

De onwetende consument (niets ten nadelen van jou) ziet alleen die specs en baseert daar de aankoop op. Die kent de subtielere kwaliteitsverschillen niet, zoals in een post hierboven uitgelegd. En de fabrikant weet dondersgoed dat ze het op die subtielere punten afleggen, dus krijg je dit soort specs. Die truc zie je ook bij andere productgroepen.

Maar er is een reden dat een professionele fabrikant geen boormachine met zoveel J maakt. De prof pakt namelijk voor elke klus gewoon een stuk gereedschap dat specifiek daar voor is (breekhamer).

Dit is overigens niets ten nadele van jouw machine en jou hoor! Puur een uitleg t.a.v. jouw vraag. Als ik jou was zou ik deze gewoon houden tot hij kapot is. :)

[ Voor 7% gewijzigd door Ethiron op 09-08-2021 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeweetje
Een veel gemaakte fout bij het boren in steen en beton is dat men blijft boren en duwen.
Zeker in beton is het zaak om de boor af en toe even wat terug te halen zodat het boorstof uit het gat kan.
Hiermee voorkom je meestal dat de boor muurvast komt te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion

Illusion

(the art of)

Ethiron schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 10:36:
[...]
Maar er is een reden dat een professionele fabrikant geen boormachine met zoveel J maakt. De prof pakt namelijk voor elke klus gewoon een stuk gereedschap dat specifiek daar voor is (breekhamer).
Tuurlijk wordt die wel gemaakt.. Zie bijvoorbeeld de gbh 4-32. https://www.bosch-profess...s/gbh-4-32-dfr-0611332100

Maar dat is een heel ander soort machine (qua bouwvorm vergelijkbaar met die van TimoDimo), dan een boormachine ala de gbh 2-28

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
Ethiron schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 10:36:
Maar het is een bekende truc die vaak wordt toegepast bij goedkopere producten/budgetmerken: men weet op voorhand al dat ze niet kunnen concurreren met de high end merken, dus pompt de specs dan flink op, zodat op papier de machine beduidend beter lijkt dan zijn professionele grotere broer.

De onwetende consument (niets ten nadelen van jou) ziet alleen die specs en baseert daar de aankoop op. Die kent de subtielere kwaliteitsverschillen niet, zoals in een post hierboven uitgelegd. En de fabrikant weet dondersgoed dat ze het op die subtielere punten afleggen, dus krijg je dit soort specs. Die truc zie je ook bij andere productgroepen.
Maar aangezien die GBH 4-32 er dus ook is, zoals @Illusion zegt, zou mijn 5J Topcraft dan toch niet écht een stukje krachtiger zijn dan de GBH 2-28?

Ik vraag me af of ze zomaar een hoger vermogen kunnen opgeven namelijk. Hoe kom je daar precies bij? Ze zitten toch vast aan bepaalde standaarden of kunnen ze zomaar wat invullen wat hoger dan de concurrentie is?

Ik heb weleens een bakstenen muurtje moeten weghalen. Is voor zulke sloopwerkzaamheden mijn Topcraft dan beter of kan ik dat ook prima doen met een GBH 2-28? Of moet ik meteen maar voor een SDS-Max gaan bij zulke en zwaardere sloopzaken?

Aan de andere kant, ik heb ook weleens dat de stuclaag er wat door beschadigt rondom een gaatje bij het boren. Zou zo'n (op papier) lichtere machine niet beter zijn dan? Want je kunt de hamerkracht niet instellen toch?

Als dat allemaal zo is (wat ik wel vermoed) dan moet ik eigenlijk drie boorhamers hebben, een lichte 3J voor gaatjes e.d., een gemiddelde 5J (voor grote gaten en wellicht licht sloopwerk zoals bakstenen) en een hele zware SDS-Max voor het weghalen van beton e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
Jeweetje schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 11:05:
Een veel gemaakte fout bij het boren in steen en beton is dat men blijft boren en duwen.
Zeker in beton is het zaak om de boor af en toe even wat terug te halen zodat het boorstof uit het gat kan.
Hiermee voorkom je meestal dat de boor muurvast komt te zitten.
Dat weet ik nu inderdaad. :D Maar dan nog zit het soms best snel vast tussen de kiezels. Als je er op tijd bij bent dan kun je het meestal loswrikken of hakken, maar als je dieper gaat niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

TimoDimo schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 11:23:
[...]
Maar aangezien die GBH 4-32 er dus ook is, zoals @Illusion zegt, zou mijn 5J Topcraft dan toch niet écht een stukje krachtiger zijn dan de GBH 2-28?

Ik vraag me af of ze zomaar een hoger vermogen kunnen opgeven namelijk. Hoe kom je daar precies bij? Ze zitten toch vast aan bepaalde standaarden of kunnen ze zomaar wat invullen wat hoger dan de concurrentie is?

Ik heb weleens een bakstenen muurtje moeten weghalen. Is voor zulke sloopwerkzaamheden mijn Topcraft dan beter of kan ik dat ook prima doen met een GBH 2-28? Of moet ik meteen maar voor een SDS-Max gaan bij zulke en zwaardere sloopzaken?

Aan de andere kant, ik heb ook weleens dat de stuclaag er wat door beschadigt rondom een gaatje bij het boren. Zou zo'n (op papier) lichtere machine niet beter zijn dan? Want je kunt de hamerkracht niet instellen toch?

Als dat allemaal zo is (wat ik wel vermoed) dan moet ik eigenlijk drie boorhamers hebben, een lichte 3J voor gaatjes e.d., een gemiddelde 5J (voor grote gaten en wellicht licht sloopwerk zoals bakstenen) en een hele zware SDS-Max voor het weghalen van beton e.d.
Een gaatje boren en een muur slopen zijn twee heel verschillende activiteiten. Die vragen om verschillende apparaten.

Verder zit er een groot verschil tussen kracht hebben (papieren specs) en deze nuttig en effectief overbrengen tijdens de klus (gebruik in de praktijk).

Ymmv maar ik gebruik de 2-28 voor het boren in beton, voor het grovere sloopwerk komt er een groter apparaat. Maar het hangt allemaal af van hoe veel en hoe snel het allemaal moet gebeuren. Bij mijn werk heb ik eigenlijk altijd genoeg aan de 2-28.

Pagina: 1 ... 55 ... 257 Laatste

Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen

Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).