Edit: Terwijl ik nog wat kleine typos / tekst aanpassingen deed kreeg ik in eens een inval.....
Er zit bij heel veel van dit soort kastjes een of meerdere 3.7V oplaadbare batterijen in, maar om een USB poort te voeden voor het powerbank deel daar moet je wel 5 Volt voor die USB poort daar op de aansluitingen aanbieden. Die 5 Volt wordt met een zgn DC/DC omzetter gemaakt. Dat kan met DC spanning dus nooit rechtstreeks. dus daar moet een of andere DC->AC convertor in, die een hogere spanning maakt die vervolgens weer gelijkgericht wordt en daar achter zit Voltage Regulator die zorgt dan het een geschikte 5 Volt wordt die aan de USB poort van de powerbank functie.
So what... Wat heeft dat met die knipperende "probleem-LED lamp" te maken?
Rechtstreeks niet maar ik schreef toch al dat ca 5 seconden de USB lader aan te sluiten op op de USB-C lader poort.... dat was al genoeg om het knipperprobleem op te lossen...
USB lader....schreef ik net.... het powerbank deel van die Brennenstuhl is toch ook een USB-lader!
Kan/mag ik nu deze USB poort even gebruiken als USB-lader met mijn USB-A / USB-C kabeltje om die 5 seconden laadtijd zo uit te voeren, want dan hoef ik geen andere lader te hebben (wel mijn kabeltje..)???/
Daar heb ik nog even heel kort over nagedacht: Terug naar die DC-AC omzetter van hierboven..... met daarachter de omzetting naar 5 Volt DC... dat kan normaliter (zover mijn kennis reikt) alleen maar veilig door in de DC (3.7V) naar AC (??? Volt) naar DC (5V) omzet, door het tussenliggend AC deel galvanisch te scheiden zoals dat heet. Vaak werken DC/AC convertors op hele hoge frequenties waardoor er voor het omhoog transformer van de AC spanning naar een hogere AC spanning voor zulke kleine vermogens maar hele kleine transformatoren nodig zijn en in die trafo wordt de primaire kant galvanisch van de secundair kant gescheiden.....jippie.... precies dat wat ik nodig heb om geen complicaties tussen de uit en de ingang van dit systeem te krijgen. Ik leid het systeem alleen ff om de tuin... als er maar een 5V spanning op de USB-C poort komt gedurende ca 5 seconden.
Dus ik mag....gewoon op mijn USB-A powerbank mijn USB-A / USB-C kabeltje van hierboven gerust ca 5 seconden aansluiten op de USB-C laadpoort van deze Brennenstuhl aansluiten om de korte noodzakelijke laadtijd te krijgen die mijn start storing probleem van deze werklamp met powerbank op zou kunnen lossen?
Het resultaat samengevat: Het werkt....
De schakelaar op aan, de kabel aansluiten en na 5 seconden verwijderen en vervolgens werkt alles weer zoals het in het begin ook deed.
Maar een dingetje: Ik moet wel mijn USB-A / USB-C kabeltje niet vergeten mee te nemen
Toch maar ff met een tie wrap aan het kastje vast zetten....
Cased closed, dank voor jullie inkijk/feedback
PS: Ik had voor de zekerheid de min leiding van de batterij naar de printplaat ook onderbroken er een vrijwel gelijke lengte aan stroomkabel tussen gezet vergelijkbaar met de plus kant.... om er zeker van te zijn dat de zeer gevoelige spanningssensoren die vaak zit in sommige electronica chips, geen onbalans opmerkt aan de voedingsaansluitings kant. Ik kan nog testen of dat kabeltje nu weg kan....
[
Voor 13% gewijzigd door
route99 op 10-11-2021 00:19
]