Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Pixeltje schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 20:28:
Vraagje, waar kopen jullie verbruiksartikelen zoals schuurpapier?

Ik heb nu voor de 125mm excenter een stapeltje liggen via ecotools, niet duur en voor zover ik kan merken niets mis mee. Voor de (binnenkort te leveren) 150mm excenter zat ik daar ook te kijken maar het ziet er naar uit dat ecotools voor de diameter-gat combinatie die ik zoek allen korrel 40 en daarna 150 of 180 heeft. Dat is een wat groot gat dus ik zoek 80, 120 en en bijv voorkeur 240/300..
Voor mijn Rupes pak ik het papier van hamach:
https://www.nonpaints.com...-schuurpapier-met-7-gaten
Ook een paar pakjes van Rupes zelf in de wat fijnere korrels, voor het strakke lakwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Odeklontje
  • Registratie: Juli 2017
  • Niet online
A13X schreef op zondag 7 november 2021 @ 15:31:
[...]

En gewoon een cheapo bladzuiger? Die versnipperen de bladeren meestal ook gelijk.
Geloof me dat wil je niet 'el cheapo'. Ik heb het geprobeerd met goedkope en duurdere varianten en heb ze inmiddels allemaal verkocht. En zeker met een oppervlakte van 200m² is degelijk tuingereedschap zeer gewenst. In theorie zou het mooi werken maar de praktijk laat zien dat je er altijd nog kleine takken met blad, steentjes en ander vuil tussen zit die je zuigstuk doen verstoppen. Zeker met nat blad. Als je full power staat te zuigen is dat zeker geen pretje.

Wil je efficient werken bezuinig dan niet op kwaliteit en denk aan je werkwijze. Soms is het ouderwetste toch het beste (kortsnoeien) en laat de natuur ook een beetje zijn werk doen (drogen/composteren). Het verschil tussen een bult natte en droge bladeren ga je zeker in je rug merken na een dagje lekker tuinieren, hoe vaak je ook denkt 'rechte rug en door de knieën'. En vergeet ook niet de enorme herrie van het (profi)(tuin)gereedschap (100 dB+) waar je ook aan gehoorbescherming moet denken. Onderschat dat zeker niet! :7

edit: Ongevraagd advies voor @sweetdude : Overweeg een bladblazer (comment) zodat je alle bladeren kunt verzamelen of in/richting een bladkorf kan blazen. Afhankelijk van de oppervlakte en hoeveelheid bladeren zou je kunnen denken aan een accu of benzine. Nadeel van de accu's is dat ze bij grotere oppervlaktes snel leeg zijn, zeker als je veel vermogen vraagt zijn ze snel leeg bijvoorbeeld bij veel natte bladeren. Als het even kan zou ik het gewoon zelf proberen en kijken wat voor jezelf het beste werkt. Misschien dat er iemand in de buurt is met een bladblazer die je kunt lenen om te testen. Vul je bladblazer aan met een grote bladhark van bijvoorbeeld 50-60 cm en neem een stevige die wat kracht kan hebben om de blaadjes ook echt bij elkaar te vegen en niet te aaien. Het is een jaarlijks tafereeltje die bladeren, succes! :)

[ Voor 29% gewijzigd door Odeklontje op 07-11-2021 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
sweetdude schreef op zondag 7 november 2021 @ 12:39:
Heeft iemand een advies voor een goede blader hakselaar, liefst natuurlijk niet eentje die de wereld kost?

Probleem wat ik heb, een redelijk grote achtertuin (200m²) een grote beukenboom erin en wat bomen op de gemeente grond erachter. Het is weer herfst, de blaadjes vallen en 2 GFT-bakken zijn niet meer genoeg om alles erin te harken.
Liefst zou ik ze even door een hakselaar halen zodat het wat efficiënter in de GFT-bak past. Alle huis- tuin- keuken hakselaars hebben allemaal een vulopening ter grote van een brievenbus. Wat geen doen is om een aantal kuub bladeren doorheen te jagen.
Ben ik ook naar op zoek! Ben eigenlijk wel verbaast dat er niet gewoon een machine is met grote invoer waar je rustig al je plantafval, bladeren, kleine takken etc kunt ingooien en het komt er aan de andere kant versnippert uit.

Heb zelf ook een grote tuin en veel normaal snoeiafval, niet zozeer dikke takken van bomen, en al die hakselaars met een mondje ter grootte van een brievenbus is inderdaad niets.

Op krachtstroom is geen probleem. Iemand suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geneuzel
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 05:48
sweetdude schreef op zondag 7 november 2021 @ 12:39:
Heeft iemand een advies voor een goede blader hakselaar, liefst natuurlijk niet eentje die de wereld kost?

Probleem wat ik heb, een redelijk grote achtertuin (200m²) een grote beukenboom erin en wat bomen op de gemeente grond erachter. Het is weer herfst, de blaadjes vallen en 2 GFT-bakken zijn niet meer genoeg om alles erin te harken.
Liefst zou ik ze even door een hakselaar halen zodat het wat efficiënter in de GFT-bak past. Alle huis- tuin- keuken hakselaars hebben allemaal een vulopening ter grote van een brievenbus. Wat geen doen is om een aantal kuub bladeren doorheen te jagen.
Ik heb de Bosch AXT 25 TC Hakselaar voor mijn tuin van 600 m2. (gekocht 2019 voor 435€). Zeer tevreden over.
Zeer mooi gelijkmatig snoeiafval om te composteren of in de borders uit te strooien. Het 'turbine-cut' model zorgt er voor dat het materiaal de machine in wordt getrokken.

Voor alleen bladeren is dit natuurlijk overbodig/duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:21

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

ThinkPadd schreef op zondag 7 november 2021 @ 14:57:
[...]

De Ali kettingzaag heeft zelfs een knopje om de trigger ingedrukt te houden, "easy to keep working"! :X

:X

Ik ging er bij het bekijken van de plaatjes vanuit dat dat knopje bij je duim een beveiliging was (net als Stihl hanteert op hun accuzagen).

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:19
Ook ik ben op zoek naar een schroefboormachine. Qua gebruiksfrequentie zie ik mij als een gemiddelde gebruiker: plankjes ophangen, wat gaten boren (ook in baksteen), maar vooral in hout.
Ik heb me nooit eerder verdiept in de wereld van het elektrisch gereedschap, en nu ik dat wel doe zie ik door alle bomen niet goed het bos meer. Zelfs bij een fabrikant heb je al gigantisch veel keuzes. Nu werd mij de Metabo BS 18 Quick aangeraden, en daar ben ik op zich wel van gecharmeerd van. Ik zie dat er ook een BS 18 L BL Quick variant is, welke wat nieuwer (en krachtiger) lijkt te zijn.

Ik vraag me een aantal dingen af. 1) Wil je het quick systeem juist wel of niet? Ik kan me voorstellen dat het leidt tot extra onnauwkeurigheid in de snelspankop waar je met boren last van kunt hebben. 2) Is 48 Nm voldoende, of wil je 60 Nm? Of juist niet? 3) Zijn er andere (betere) alternatieven? 4) Of allicht toch 12V? 18V leek me praktisch aangezien je die 18V accu's in een grotere range aan producten lijkt te kunnen gebruiken.

[ Voor 7% gewijzigd door zunrob op 07-11-2021 21:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• inhico
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:20

inhico

pw

zunrob schreef op zondag 7 november 2021 @ 21:16:
Ook ik ben op zoek naar een schroefboormachine. Qua gebruiksfrequentie zie ik mij als een gemiddelde gebruiker: plankjes ophangen, wat gaten boren (ook in baksteen), maar vooral in hout.
Ik heb me nooit eerder verdiept in de wereld van het elektrisch gereedschap, en nu ik dat wel doe zie ik door alle bomen niet goed het bos meer. Zelfs bij een fabrikant heb je al gigantisch veel keuzes. Nu werd mij de Metabo BS 18 Quick aangeraden, en daar ben ik op zich wel van gecharmeerd van. Ik zie dat er ook een BS 18 L BL Quick variant is, welke wat nieuwer (en krachtiger) lijkt te zijn.

Ik vraag me een aantal dingen af. 1) Wil je het quick systeem juist wel of niet? Ik kan me voorstellen dat het leidt tot extra onnauwkeurigheid in de snelspankop waar je met boren last van kunt hebben. 2) Is 48 Nm voldoende, of wil je 60 Nm? Of juist niet? 3) Zijn er andere (betere) alternatieven? 4) Of allicht toch 12V? 18V leek me praktisch aangezien je die 18V accu's in een grotere range aan producten lijkt te kunnen gebruiken.
BL staat voor brushless: is wel wat beter/slijtvaster, maar voordeel is voor de DHZ-er nogal theoretisch. Quick-systeem is handig, maar niet nodig. Ik heb nooit gehoord/ervaren dat het invloed heeft op nauwkeurigheid. Wat betreft koppel: 48Nm zal meestal ruim voldoende zijn. Meer koppel geeft je wat meer gebruiksmogelijkheden bij zwaardere klussen. Ik vind zelf (ik heb een LTX, exact type weet ik niet) wat meer koppel wel prettig, en heb daar wel profijt van bijvoorbeeld bij lange/dikke schroeven in hardhout. Al gebeurt het dan ook nog wel eens dat schroeven breken, of dat je snel je schroefkop sloopt (vooral als je geen torx gebruikt). En recent ontdekt: soms nogal wat krachten op je polsen/onderarm.
Zelf zou ik voor een schroefboor wel gaan voor een 18V. Is wel vaak wat groter/zwaarder dan een 12V, maar ook meer kracht. Ik had vroeger een Bosch 14,4, maar die schoot echt tekort (hoeft overigens niet alleen aan het voltage te liggen). En ik denk dat als je ook zagen op accu gaat gebruiken de keuze voor 18V meer voor dehand ligt.
Uiteindelijk is het allemaal ook afhankelijk van je budget.
Overigens: worden de kosten in belangrijke mate bepaald door de accu's/lader. De prijsverschillen tussen de verschillende body's vind ik nogal meevallen.

[ Voor 3% gewijzigd door inhico op 08-11-2021 07:07 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweetdude
  • Laatst online: 11-05 12:59
Odeklontje schreef op zondag 7 november 2021 @ 16:22:
[...]

Geloof me dat wil je niet 'el cheapo'. Ik heb het geprobeerd met goedkope en duurdere varianten en heb ze inmiddels allemaal verkocht. En zeker met een oppervlakte van 200m² is degelijk tuingereedschap zeer gewenst. In theorie zou het mooi werken maar de praktijk laat zien dat je er altijd nog kleine takken met blad, steentjes en ander vuil tussen zit die je zuigstuk doen verstoppen. Zeker met nat blad. Als je full power staat te zuigen is dat zeker geen pretje.

Wil je efficient werken bezuinig dan niet op kwaliteit en denk aan je werkwijze. Soms is het ouderwetste toch het beste (kortsnoeien) en laat de natuur ook een beetje zijn werk doen (drogen/composteren). Het verschil tussen een bult natte en droge bladeren ga je zeker in je rug merken na een dagje lekker tuinieren, hoe vaak je ook denkt 'rechte rug en door de knieën'. En vergeet ook niet de enorme herrie van het (profi)(tuin)gereedschap (100 dB+) waar je ook aan gehoorbescherming moet denken. Onderschat dat zeker niet! :7

edit: Ongevraagd advies voor @sweetdude : Overweeg een bladblazer (comment) zodat je alle bladeren kunt verzamelen of in/richting een bladkorf kan blazen. Afhankelijk van de oppervlakte en hoeveelheid bladeren zou je kunnen denken aan een accu of benzine. Nadeel van de accu's is dat ze bij grotere oppervlaktes snel leeg zijn, zeker als je veel vermogen vraagt zijn ze snel leeg bijvoorbeeld bij veel natte bladeren. Als het even kan zou ik het gewoon zelf proberen en kijken wat voor jezelf het beste werkt. Misschien dat er iemand in de buurt is met een bladblazer die je kunt lenen om te testen. Vul je bladblazer aan met een grote bladhark van bijvoorbeeld 50-60 cm en neem een stevige die wat kracht kan hebben om de blaadjes ook echt bij elkaar te vegen en niet te aaien. Het is een jaarlijks tafereeltje die bladeren, succes! :)
toon volledige bericht
Bedankt voor de tip, ik gebruik nu een gras hark (waaier model) van Wolf.

@Navi
Het probleem bij mij is ook dat het voornamelijk beukenblad is. Dit is niet geschikt voor compost. Ik heb verder geen takjes of snoeiafval dat ik hoef te versnipperen. Dat gaat tijdens het jaar gelijk in de GFT-bak.

@Geneuzel
Hoe groot is de ingang van die machine om er een berg bladeren in te proppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Niet online
@sweetdude Kwam er 1 tegen die er wel op lijkt, grote ingang, direct drive motor, en alles kan erin, nat of droog:

https://forest-master.com...-electric-garden-mulcher/

Net iets andere uitvoering (om te chippen) verder gelijk:
YouTube: Compact 4HP Electric Wood Chipper - Garden Shredder (FM4DDE)

Lijkt echt veel degelijker en soepeler te gaan dan het plastic DIY spul!

Als je googled op de term leaf mulcher vind je een ander soort apparaten, soort kom waar ook echt alleen bladeren in kunnen, geen takken:
https://www.google.com/se...iw=2347&bih=1180&dpr=1.09

Dit soort:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aU8yONM1I0JOWDBOGQk9vfX_t7M=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hztNMKfUQ4idGuAQVMJ9AIap.jpg?f=user_large

YouTube: WORX WG430 13 amp Electric Leaf Mulcher/Shredder

Dar zit een draadje in die ronddraait zoals een bosmaaier heeft.

[ Voor 123% gewijzigd door Navi op 08-11-2021 09:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12-05 17:02
inhico schreef op maandag 8 november 2021 @ 07:01:
[...]

Zelf zou ik voor een schroefboor wel gaan voor een 18V. Is wel vaak wat groter/zwaarder dan een 12V, maar ook meer kracht.
Aan de andere kant, 12V is voor gewoon schroeven erg fijn door juist het lichtere gewicht. Ik zou die er dan bij nemen. Je hebt toch vaak (als je regelmatig klust) gemak van twee machines naast elkaar voor voorboren en schroeven.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:19
Bedankt voor de antwoorden! Zijn er nog specifieke accu boormachines die jullie aanraden? Van andere merken dan Metabo? Of juist wel deze Metabo?

[ Voor 9% gewijzigd door zunrob op 08-11-2021 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweetdude
Navi schreef op maandag 8 november 2021 @ 09:19:
@sweetdude Kwam er 1 tegen die er wel op lijkt, grote ingang, direct drive motor, en alles kan erin, nat of droog:

https://forest-master.com...-electric-garden-mulcher/

Net iets andere uitvoering (om te chippen) verder gelijk:
YouTube: Compact 4HP Electric Wood Chipper - Garden Shredder (FM4DDE)

Lijkt echt veel degelijker en soepeler te gaan dan het plastic DIY spul!

Als je googled op de term leaf mulcher vind je een ander soort apparaten, soort kom waar ook echt alleen bladeren in kunnen, geen takken:
https://www.google.com/se...iw=2347&bih=1180&dpr=1.09

Dit soort:
[Afbeelding]

YouTube: WORX WG430 13 amp Electric Leaf Mulcher/Shredder

Dar zit een draadje in die ronddraait zoals een bosmaaier heeft.
toon volledige bericht
Mooi, dat is eigenlijk precies wat ik zoek. Helaas hier in Europa niet op de markt lijkt het. Alles wordt via Amazon in USA/Canada aangeboden met bijna een prijsverdubbeling met shipping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valluik
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12-05 14:53

valluik

Probeert ook maar wat

zunrob schreef op maandag 8 november 2021 @ 11:42:
Bedankt voor de antwoorden! Zijn er nog specifieke accu boormachines die jullie aanraden? Van andere merken dan Metabo? Of juist wel deze Metabo?
Over de Metabo kan ik niks zeggen. Veel aangeraden is de Parkside Performance, verkrijgbaar bij Lidl en op dit moment goed op voorraad geloof ik (dat is wel eens anders). Heb hem zelf aangeschaft en ben onder de indruk, zeker voor de prijs (€80 ongeveer, geloof ik). Kan je je geen buil aan vallen.

Let op dat je de zwarte versie neemt, niet de groene. En let er op dat je nog een accu en lader nodig hebt, die zit niet bij alle versies inbegrepen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Navi
  • Niet online
Ik ben zelf zeer gehecht aan mijn 12v schroefmachine, echt heel handzaam en zit echt meer dan genoeg power in voor de doe het zelver.

Mooie aanbieding:
https://www.amazon.nl/Bos...+12v-1%2Caps%2C110&sr=8-6

Machine, 2x accu, lader, tasje en nog wat extra boortjes voor 98 euro, zou er bijna nog 1 aanschaffen hahah

Echt te gebruiken voor alles, van een schroefje voorzichtig in Ikea kasten draaien tot een groot gat in hardhout boren.

[ Voor 14% gewijzigd door Navi op 08-11-2021 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geneuzel
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 05:48
sweetdude schreef op maandag 8 november 2021 @ 09:17:
[...]

Bedankt voor de tip, ik gebruik nu een gras hark (waaier model) van Wolf.

@Navi
Het probleem bij mij is ook dat het voornamelijk beukenblad is. Dit is niet geschikt voor compost. Ik heb verder geen takjes of snoeiafval dat ik hoef te versnipperen. Dat gaat tijdens het jaar gelijk in de GFT-bak.

@Geneuzel
Hoe groot is de ingang van die machine om er een berg bladeren in te proppen?
De opening is ongeveer 25b cm bij 7 cm. * grote brievenbus. Ik denk dat je met een knutsel-trechter-erop best wel blad en kleine takjes kan doorvoeren waarbij je dan wel continu een stevige tak mee moet duwen om geen prop te creëren.
Ik verwacht dat jouw idee over versnippering van ( alleen) blad niet echt gaat werken. Het is dan ook een hakselaar :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07-04 08:17
ThinkPadd schreef op zondag 7 november 2021 @ 14:57:
[...]

De Ali kettingzaag heeft zelfs een knopje om de trigger ingedrukt te houden, "easy to keep working"! :X
Kan je de cheapo lagers en tandwielen sneller laten slijten en de accu iig met een beetje vaart in brand laten vliegen ;)
Ik heb op 18V eigenlijk alleen maar Makita, maar heb voor de kleine hoekjes ook de Metabo BS12 BL Quick. Dat quick systeem werkt wel fijn en je komt er best een end mee qua schroeven. Machine is compact en licht, maar voelt wel degelijk aan. En Metabo heeft geloof ik wel redelijk wat 12V machines.

Maar als je geen hele wilde plannen hebt qua uitbreiden van je verzameling accugereedschap, is die Parkside performance wel een goeie. Dan kan je eventueel nog uitbreiden met een decoupeerzaag of slijptol op accu. Met 18V heb je wel een meer allround schroefmachine.

Als je wel wilde plannen hebt qua uitbreiden zou ik voor Makita gaan. Die hebben bijvoorbeeld ook veel tuinmachines op 18V.

offtopic:
En natuurlijk een koffiezetapparaat, waterkoker en TV op accu :+ Geen grapje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockerpoet
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 22:54
Een vreemd probleem met mijn Makita SP6000J invalzaag. Wanneer ik een plaat met een zaag lineaal doorzaag dan is de zaagsnede aan de bovenzijde niet ‘recht’. Een zaagsnee van 1m resulteert in een afwijking van ongeveer 1mm in het midden naar buiten en dan weer terug. Overdreven gezegd een parabolische vorm. Iemand een idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:35
Lineaal krom?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 06:45
rockerpoet schreef op maandag 8 november 2021 @ 20:07:
Een vreemd probleem met mijn Makita SP6000J invalzaag. Wanneer ik een plaat met een zaag lineaal doorzaag dan is de zaagsnede aan de bovenzijde niet ‘recht’. Een zaagsnee van 1m resulteert in een afwijking van ongeveer 1mm in het midden naar buiten en dan weer terug. Overdreven gezegd een parabolische vorm. Iemand een idee?
Misschien doordrukken van het werkstuk door ongelijke bodem of door maar op een paar plekken steunen? Of geleiderail krom? Of zaag iets te los op de rail (2 stelschroefjes strakker)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjosh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-05 13:02
Heb je toevallig 2 rails aan elkaar verbonden? Daar zit bij mij (festool rails) minimale speling op. Zag laatst een setje nieuwe verbindingstukken die de rails beter laat uitlijnen, maar daarvoor is mijn probleem te klein :) Ik monteer ze met een waterpas langs de rails.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-05 18:37

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

sweetdude schreef op maandag 8 november 2021 @ 11:54:
[...]
Mooi, dat is eigenlijk precies wat ik zoek. Helaas hier in Europa niet op de markt lijkt het. Alles wordt via Amazon in USA/Canada aangeboden met bijna een prijsverdubbeling met shipping.
Ik zoek maar even snel op "blad hakselaar" en deze voor 90€ is in ieder geval betaalbaar en kan ook nog kleine takken aan. Linkje naar bol
Zo zitten er wel meer tussen, dus zeker niet iets van USA only, wel heb je typisch Noord Amerikaanse merken die hier slecht verkrijgbaar zijn en vice versa.

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

sjirafje schreef op zaterdag 30 oktober 2021 @ 12:44:
Ik heb de oude versie daarvan (met vierkante led). ......... Ook op halve kracht geeft hij echt nog een goed bruikbare hoeveelheid licht (en gaat lekker lang mee). De batterij is redelijk eenvoudig te vervangen mocht deze in de toekomst versleten zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dzp9n20pdkxn4CwGxIyP8Z5eo8c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wOf9alrx3xHAGB3yijSI0mIF.png?f=fotoalbum_large
De lijkt erg veel op die van Redashe, zelfs het klepje om de poorten af te sluiten lijkt hetzelfde...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1wpwwONzAdZp7POw9MjuoPXMLPc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2jEyyUoNOd2803bDMCpaRaUr.png?f=fotoalbum_large
Vond van die Radashe een paar foto's inside: op de chip staat zelfs JF8110-10S zoals het kastje heet, vreemd genoeg op het printplaatje zelf JF8112-10W?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3FSj7_rg82CjuuD6ussi8a9clv4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/SHsNKzNXX7YXHMma6LqJ5nJW.png?f=user_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hJhzFrQH0d5MeqzF-CulGv8Gj08=/x800/filters:strip_exif()/f/image/syKP8tdweaULcKuNoaLyKyLV.png?f=fotoalbum_large
De lamp werkt op zich goed, alleen bij enkele reviews van zulke modellen wordt wel over de accu geklaagd. Bij het direct gebruiken als LED lamp merk ik daar niks van, maar als ik hem 3-4 weken niet gebruik dan merk ik echt ruim 2/3 va de accu leeg is. Dat zou wel door de USB poort kunnen komen, daar staat in de lampen uit-stand dan ook gewoon 5 Volt op, heb het ff gemeten. Kan niet aan de Li-ion accu liggen, die heeft heel weinig zelfontlading. Ben de link ff kwijt maar ik vond ook lampen (bij kampeerspullen) waar je de lamp/combi powerbank echt even aan moest zetten om de USB poort te activeren, kan me voorstellen... als je met een rugzakje trekken gaat kom je niet altijd een laad station tegen.

Is iemand wel eens na een tijd de lamp niet gebruiken tegen die zelfontlading aan gelopen? Met een simpele kleine handige schakelaar die de stroom aan kan de + lijn er mee schakelbaar maken en daar mee dat probleem oplossen.

Bij diverse bouwmarkten kun je voor ruim 25 euro een beter verkrijgbare Brennenstuhl kopen, die aardig op die andere 2 lijkt maar een 2500mAh accu bevat en die anderen hebben wat meer power.
Voor wat ie moet doen ben ik tevreden met de mijne, kwam toevallig tegen, prijs ca als die uit de bouwmarkten rond de 25 euro (als je geluk hebt)....

[ Voor 3% gewijzigd door route99 op 08-11-2021 23:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 00:35

sjirafje

No inspirational quotes here

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7KgPC1Nn7b490B_Iu_6mby_I66c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6X8Fs1GqxwuteUvccylTs1GU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ezppOj_ahE6-1mtht_q5N8TE6GI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LEXX3KCKtAgjG2OgwqZrEUlR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tLh1gYO4Hv-nvHvGKljhHckl0Dk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TdBcfzMTEvFkJ7HWBHX6BTuV.jpg?f=fotoalbum_large
Die van mij heeft wel een echt ander pcb ontwerp. Ik heb niet het idee dat hij veel last heeft van zelfontlading. Ik laat hem rustig weken ongebruikt liggen. Ik vind wel dat het opladen altijd lang duurt maar heb nooit gemeten hoe lang daadwerkelijk of met welke laadstroom hij laad.
De LED verbruikt 300mA (3,00V) op volle kracht en 160mA (2,56v) op halve kracht.

Edit:
Er staat niets op de 14 pins chip.
Overigens hadden ze van mij de powerbank functie wel weg mogen laten. Die is misschien leuk als je gaat kamperen, maar daar is deze lamp veel te zwaar voor door z'n metalen behuizing. Als je toch als zoveel gewicht kunt meenemen op je kampeertrip kun je ook wel een echte powerbank meenemen.

[ Voor 9% gewijzigd door sjirafje op 09-11-2021 00:30 ]

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

@sjirafje Idd en is ook van 2018. Die foto in mijn antwoord geeft 2019 aan.
De accu is niet gefotografeerd maar voor een 2500mAh is dat van het 26650 rond type (65x18mm), maar er past imho wel een zwaardere 5000mAh type 21700 rond type batterij (71x21 mm) in.
Fijn dat die van jou die zelf ontlading niet heeft. Tis hier echt significant en uit de link die ik helaas ff kwijt bent begreep ik echt dat er ook types waren waar het kon "lekken"... Bij hun apparaat werd de USB-poort min of echt uitgezet en moest handmatig wee 'aan gezet worden" terwijl dat "lekkende" type een "een auto sensing USB port genoemd werd... .aan gaan als er een belasting op de USB poort komt te zitten.

Edit: Deze is van goed sluitend kunststof geen metaal en weegt ca 300 gram, specs zoals hier.

[ Voor 14% gewijzigd door route99 op 09-11-2021 09:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 00:35

sjirafje

No inspirational quotes here

Deze Brennenstuhl lijkt ook last te hebben van die zelfontlading:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.hornbach.nl/data/shop/D04/001/780/491/236/212/DV_8_6444313_07_4c_NL_20180822164659.jpg
Tot slot de ellende dat het ding ook vanzelf ontlaadt, zonder te branden. Dat gaat weliswaar langzaam, maar na een week ongebruikt in je tas, is hij bijna leeg.

[ Voor 22% gewijzigd door sjirafje op 09-11-2021 19:28 ]

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

@sjirafje Tnx... terwijl er bij die Hornbach link staat:
geïntegreerde ontladingsbeveiliging.....
|:(
Dat zou dus imho die auto-sensing USB poort moeten zijn...

Dat staat er bij mijn bovenstaande link echt niet bij, kan me er niet op beroepen.
Iig ik weet wel dat de accu prima te vervangen lijkt en mss ga ik wel voor een mini hoofdschakelaar... das een eitje om te monteren.

Edit: Het licht gaat bij mij uit... ;) truste....

[ Voor 64% gewijzigd door route99 op 09-11-2021 00:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweetdude
rockhopper schreef op maandag 8 november 2021 @ 23:27:
[...]

Ik zoek maar even snel op "blad hakselaar" en deze voor 90€ is in ieder geval betaalbaar en kan ook nog kleine takken aan. Linkje naar bol
Zo zitten er wel meer tussen, dus zeker niet iets van USA only, wel heb je typisch Noord Amerikaanse merken die hier slecht verkrijgbaar zijn en vice versa.
Bedankt, die machines had ik ook al gevonden en waren de reden om hier te vragen of iemand goede ervaringen had. Meeste van die machines die je zo bij Bol vindt, hebben allemaal een kleine vul opening en de meeste mensen kopen het en komen dan tot de ontdekking dat er geen lol aan te beleven is om er ruim een kuub bladeren door te jagen.

Die machine waar ik eerder op reageerde (de worx uit de afbeelding) heeft een grote opening waar je snel en makkelijk een grotere hoeveelheid bladeren in kan doen en niet hand voor hand een stapeltje blaadjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smitovic
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19-03-2024
Navi schreef op maandag 8 november 2021 @ 12:12:
[...]

Ik ben zelf zeer gehecht aan mijn 12v schroefmachine, echt heel handzaam en zit echt meer dan genoeg power in voor de doe het zelver.

Mooie aanbieding:
https://www.amazon.nl/Bos...+12v-1%2Caps%2C110&sr=8-6

Machine, 2x accu, lader, tasje en nog wat extra boortjes voor 98 euro, zou er bijna nog 1 aanschaffen hahah

Echt te gebruiken voor alles, van een schroefje voorzichtig in Ikea kasten draaien tot een groot gat in hardhout boren.
Ik heb dit model al een tijdje op het oog, 98 euro is wel een serieuze deal! Helaas is de L-boxx erbij vrij duur, dan maar de tas.

Maarja, voor 4 tientjes heb je de 35... https://www.amazon.nl/Bos...e-snellader/dp/B07QZ46KBW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Niet online
Smitovic schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 08:45:
[...]

Ik heb dit model al een tijdje op het oog, 98 euro is wel een serieuze deal! Helaas is de L-boxx erbij vrij duur, dan maar de tas.

Maarja, voor 4 tientjes heb je de 35... https://www.amazon.nl/Bos...e-snellader/dp/B07QZ46KBW
Doen! Das nog een veel betere deal door de 2x 3.0 ah accu en lboxx! En snellader! En de 35 is nog krachtiger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
sjirafje schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 00:38:
Deze Brennenstuhl lijkt ook last te hebben van die zelfontlading:
[Afbeelding]
Ik heb die, met 50% korting bij toolstation gekocht.

Die zelfontlading heb ik niet gemerkt: na een maand ongebruikt te liggen, deed'ie het gewoon.

En snel leeg: tjah, dat haal je uit de specs. Als je 8u op accu wilt werken, moet je iets anders halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

@Raymond Snel ruim 2/3 leeg na 3 weken door zelfontlading.... vind ik wel snel leeg. Ik heb geen moment geklaagd over de lampduur, zie mijn eerdere bijdrage.
route99 schreef op maandag 8 november 2021 @ 23:40:
[...]De lamp werkt op zich goed, alleen bij enkele reviews van zulke modellen wordt wel over de accu geklaagd. Bij het direct gebruiken als LED lamp merk ik daar niks van, maar als ik hem 3-4 weken niet gebruik dan merk ik echt ruim 2/3 va de accu leeg is.
De lampduur koop je tja... inderdaad o.b.v. de specs. What else? ;)
Maar dat was mijn probleem dus totaal niet zoals je kon lezen. Dat was dus een reden om er hier naar te vragen of er zulke ervaringen waren. De lamp van @sjirafje had geen problemen, maar hij vond wel snel er een die dat zelfontlading probleem wel had.
Bij jou gelukkig geen probleem zo te lezen.

[ Voor 26% gewijzigd door route99 op 09-11-2021 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

sweetdude schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 08:28:
Die machine waar ik eerder op reageerde (de worx uit de afbeelding) heeft een grote opening waar je snel en makkelijk een grotere hoeveelheid bladeren in kan doen en niet hand voor hand een stapeltje blaadjes.
Ik vermoed dat ook die machine geen plezier zal zijn om bladeren te hakselen.

Zowat alle hakselaars met die trechtervorm hebben nog een zware beveiligingsklep (+ rubberflap) om terugkerende brokstukken tegen te houden. Ik heb een Eliet Maestro (ouder model dan in de link, maar goed) en daar krijg je dus met geen stokken (pun not intended :+ ) een hoop bladeren door zonder veel gedoe.

Wat je eigenlijk wil is ofwel een machine waarbij je de bladeren kan opzuigen met een slang, ofwel eentje met een zuigopening tegen de grond. Maar dat lijkt hier inderdaad onvindbaar, is blijkbaar enkel een typisch USA dingetje :?

Wat ik al eerder gedaan heb: de opvangzak van een oude bladzuiger halen, naast een hoop bladeren de machine bovenop een vuilnisbak bevestigen met spanriemen zodat de uitworp in de vuilbak blaast. Dan een tie-wrap rond de trigger, en met het handje de bladeren voeden aan de zuigmond. Werkt erg goed met droge bladeren. Als ze nat zijn durft de boel al snel verstoppen.

[ Voor 26% gewijzigd door Slonzo op 09-11-2021 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12-05 18:40
Voordat je van alles aan gaat schaffen: Hebben jullie geen bladkorven in de straat? Of mag daar geen blad uit eigen tuin in?

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Odeklontje
  • Niet online
Navi schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 08:47:
[...]

Doen! Das nog een veel betere deal door de 2x 3.0 ah accu en lboxx! En snellader! En de 35 is nog krachtiger.
@Smitovic Die wordt niet verkocht door Amazon maar door Rotopino (Pools?) Als je via hun site direct koopt dan is die nog maar €176 incl. gratis verzenden.

https://www.rotopino.nl/b...ne-bosch-gsr-12v-35,88985

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweetdude
big bang schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 09:57:
Voordat je van alles aan gaat schaffen: Hebben jullie geen bladkorven in de straat? Of mag daar geen blad uit eigen tuin in?
Nee de gemeente plaatst ze wel maar die staan 3 straten verder en altijd vol. Ik woon in een zogenaamde tuinwijk dus veel bomen en veel groen, met in de herfst natuurlijk veel overlast van bladeren. De gemeente zelf is al jaren aan het besparen op dit soort onderhoud dus die komen pas op het einde van het seizoen langs. Net zoals snoeiwerkzaamheden aan gemeente groen etc. etc.
Daarbij om nu met twee volle GFT bakken door de buurt te gaan rollen leek me dit een makkelijkere oplossing, als er een goede versnipperaar/hakselaar/mulcher etc. te vinden was.

Als ik de reacties hier en enkele reviews van bol.com bij dergelijke machines lees, lijkt het een gat in de markt.

Maar totdat ik wat gevonden heb, veeg ze maar wekelijks op een hoop met een hark als het droog is en gooi ze in de 2 GFT-bakken en wat niet meer past in een zelf gemaakte bladkorf die ik jaarlijks opzet.

composteren is geen optie met beukenbladeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smitovic
Odeklontje schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 10:30:
[...]

@Smitovic Die wordt niet verkocht door Amazon maar door Rotopino (Pools?) Als je via hun site direct koopt dan is die nog maar €176 incl. gratis verzenden.

https://www.rotopino.nl/b...ne-bosch-gsr-12v-35,88985
Werd wel verkocht bij Amazon, maar hadden er nog maar een paar. Lijkt nu uitverkocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Navi
  • Niet online
Waren er nog maar 2 op voorraad idd, snel gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

[...]Doen! Das nog een veel betere deal door de 2x 3.0 ah accu en lboxx! En snellader! En de 35 is nog krachtiger.
Met max 70N koppel lijkt me deze ook een prima alternatief : De 18V Dewalt incl 2e accu/koffer/lader, voor een paar tientjes meer maar. De CB-test was OK en diverse reviews ook. Of zie ik iets over het hoofd, wat kan?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jF97Y6eCFzi0xazYMogtT6vgo8U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OKU1pUncDc1pOFERbscpWXEq.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door route99 op 09-11-2021 11:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-05 16:16

Pixeltje

Woo-woohoo!

route99 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 11:38:
[...]
Met max 70N koppel lijkt me deze ook een prima alternatief : De 18V Dewalt incl 2e accu/koffer/lader, voor een paar tientjes meer maar. De CB-test was OK en diverse reviews ook. Of zie ik iets over het hoofd, wat kan?
[Afbeelding]
Behalve van net geen 100 euro via een upgrade (de -35) van 140 naar een machine van 200 euro, en het feit dat deze groter en lomper is? :+

Ongetwijfeld een goede machine die DeWalt maar wel dubbel de prijs van de originele link van @Smitovic

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smitovic
Klopt ja. Natuurlijk zat machines die voldoen met mooie koppels en dergelijke, maar voor het zwaardere werk ben ik met m'n 18V Makita al dik voorzien. De Bosch 12V serie heerlijk handzaam voor erbij, lees het kleine boorwerk in hout of meubels in elkaar zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Pixeltje schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 12:32:
[...]Ongetwijfeld een goede machine die DeWalt maar wel dubbel de prijs van de originele link van @Smitovic
@Navi schreef anders wel dit nav @Smitovic en daar reageerde ik op.
En de 35 is nog krachtiger.
Dat je voor het lichtere werk een lichtere machine wilt hebben, heb ik niet maar voren gebracht of ter discussie gesteld.

[ Voor 10% gewijzigd door route99 op 09-11-2021 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockerpoet
Dit zou theoretisch gezien toch niet kunnen gezien de verdikkingen die er in zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockerpoet
Foxhill schreef op maandag 8 november 2021 @ 20:24:
[...]

Misschien doordrukken van het werkstuk door ongelijke bodem of door maar op een paar plekken steunen? Of geleiderail krom? Of zaag iets te los op de rail (2 stelschroefjes strakker)?
Gebruik een redelijk grote opofferplaat ondersteund door twee schragen met dwarsbalken. De zaag zit redelijk strak op de rail, heb de voorstel schroef iets strakker aangedraaid (halve slag).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockerpoet
Zjosh schreef op maandag 8 november 2021 @ 21:47:
[...]

Heb je toevallig 2 rails aan elkaar verbonden? Daar zit bij mij (festool rails) minimale speling op. Zag laatst een setje nieuwe verbindingstukken die de rails beter laat uitlijnen, maar daarvoor is mijn probleem te klein :) Ik monteer ze met een waterpas langs de rails.
Ah dat is slim ja, maar ik gebruik een enkele rail (1,5m).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-05 23:11

Illusion

(the art of)

[...]

voor dat geld zou ik lekker de 12-15 flexiclick nemen: https://www.amazon.nl/Bos...&smid=A17D2BRD4YMT0X&th=1

Wellismaar maar 2x2ah, maar de FC is zoveel waard.
En dan voor het grotere werk gewoon op 18V overstappenn

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Niet online
Illusion schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 19:10:
[...]

voor dat geld zou ik lekker de 12-15 flexiclick nemen: https://www.amazon.nl/Bos...&smid=A17D2BRD4YMT0X&th=1

Wellismaar maar 2x2ah, maar de FC is zoveel waard.
En dan voor het grotere werk gewoon op 18V overstappenn
De aanbieding was 138 euro, maar is nu uitverkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRAFTER86
  • Laatst online: 08:10
Waarmee controleer je of ie recht is? (Je kunt de twee stukken op elkaar leggen, zaagsnedes boven elkaar zegmaar, dan kun je het makkelijk zien)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Pff, ik ben het beu.

Ik zoek een torx schroevendraaier setje (want 4 maten nodig en een set van 6 is vaak net zo duur als 4 losse).

Pb swiss dik 6 tientjes inc verzenden bij baptist.
Voordeel: baptist is cool en pb swiss heeft goede reputatie.

Wera/wiha/gedore bij amazon: 3-4 tientjes en liggen fijner in de hand. Nadeel: baptist is cooler en pb schijnt beter te zijn.

Wie helpt me over de streep? :P

En ik sta ook open voor een goede suggestie voor een schroevedraaier met bithouder (zodat ik bitjes met de hand kan gebruiken)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nivado
  • Laatst online: 20:52
Raymond schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 22:07:
Pff, ik ben het beu.

Ik zoek een torx schroevendraaier setje (want 4 maten nodig en een set van 6 is vaak net zo duur als 4 losse).

Pb swiss dik 6 tientjes inc verzenden bij baptist.
Voordeel: baptist is cool en pb swiss heeft goede reputatie.

Wera/wiha/gedore bij amazon: 3-4 tientjes en liggen fijner in de hand. Nadeel: baptist is cooler en pb schijnt beter te zijn.

Wie helpt me over de streep? :P

En ik sta ook open voor een goede suggestie voor een schroevedraaier met bithouder (zodat ik bitjes met de hand kan gebruiken)
Ik heb begin dit eind vorig jaar een setje Wera's gekocht bij Buitendijk, voor minder dan wat de bezos club er voor vroeg. Is dit wat je zoekt? Anders even zoeken op torx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• David DC
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 16-03-2024
@Raymond ik help je even, Baptist is cooler én PB Swiss Tools schijnt beter te zijn...

Als ratel heb je bv deze met als grootste nadeel >:) dat hij ook van PB Swiss is : https://www.pbswisstools....aiers/product/pb-6510r-30
Of als bithouder:
https://www.pbswisstools....iers/product/pb-6460black

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
David DC schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 22:38:
@Raymond ik help je even, Baptist is cooler én PB Swiss Tools schijnt beter te zijn...

Als ratel heb je bv deze met als grootste nadeel >:) dat hij ook van PB Swiss is : https://www.pbswisstools....aiers/product/pb-6510r-30
Of als bithouder:
https://www.pbswisstools....iers/product/pb-6460black
Is die onderste er ook met lange schacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

route99 schreef op maandag 8 november 2021 @ 23:40:Is iemand wel eens na een tijd de lamp niet gebruiken tegen die zelfontlading aan gelopen? Met een simpele kleine handige schakelaar die de stroom aan kan de + lijn er mee schakelbaar maken en daar mee dat probleem oplossen.
Dit mbt die Brennenstuhl pf 1000 ma dus met teveel lekstroom.
Testje gedaan met schakelaar: Eerst de accu geheel opgeladen.
Toen met de schakelaar de + spanning uit gezet en na een aantal minuten weer aan gezet.
Als dan de LED lamp aangezet wordt gaat deze in een knippertoestand aan, maakt niet uit welke stand van de lamp. Waarschijnlijk zag de chip die alles regelt iets vreemds tov waar hij voor bedoeld is: Er wordt in combi met het inschakelen van de accu vast een spanningspiek waargenomen die niet bekend is bij het systeem en waarschijnlijk verklaart dat de knipperende LED.
Het opladen van mijn SE mobiel gaat prima, dus die USB-powerbank functie van het kastje werkt wel meteen prima anders had mijn Iphone dat wel gemeld, daar is Apple wel goed in....
Toch was het alarm heel eenvoudig uit te schakelen. Zet de + spanning schakelaar aan maar de LED lamp nog niet aan, Sluit vervolgens het kastje ca 5 seconden op de lader aan, en het knipper probleem is vervolgens opgelost.
Eerder moest ik na ca weken hem niet gebruikt hebben, eerst nog een paar uur opladen....nu nog maar ca 5 seconden...... _O-
Dat is wel een hele verbetering (mits de duurtest ook zo uitpakt!), maar kan soms onhandig zijn als je haast hebt en het even vergeet om het te doen. Dan moet je daar waar de lamp moet werken die optie alsnog doen en dus wel kabel/adapter en 230V of een 5V bron bij de hand hebben!

Heb nog ff gegoogled maar kon nog niemand vinden die dit al bij de hoorns gepakt heeft....

Eventuele tips welkom!

PS: Ik ga die duurtest nog doen, hoeveel energie er na ca 3 weken nog over is, dat moet dus > 1 brandend ledje zijn...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

Edit: Terwijl ik nog wat kleine typos / tekst aanpassingen deed kreeg ik in eens een inval.....
Er zit bij heel veel van dit soort kastjes een of meerdere 3.7V oplaadbare batterijen in, maar om een USB poort te voeden voor het powerbank deel daar moet je wel 5 Volt voor die USB poort daar op de aansluitingen aanbieden. Die 5 Volt wordt met een zgn DC/DC omzetter gemaakt. Dat kan met DC spanning dus nooit rechtstreeks. dus daar moet een of andere DC->AC convertor in, die een hogere spanning maakt die vervolgens weer gelijkgericht wordt en daar achter zit Voltage Regulator die zorgt dan het een geschikte 5 Volt wordt die aan de USB poort van de powerbank functie.

So what... Wat heeft dat met die knipperende "probleem-LED lamp" te maken?
Rechtstreeks niet maar ik schreef toch al dat ca 5 seconden de USB lader aan te sluiten op op de USB-C lader poort.... dat was al genoeg om het knipperprobleem op te lossen...

USB lader....schreef ik net.... het powerbank deel van die Brennenstuhl is toch ook een USB-lader!
Kan/mag ik nu deze USB poort even gebruiken als USB-lader met mijn USB-A / USB-C kabeltje om die 5 seconden laadtijd zo uit te voeren, want dan hoef ik geen andere lader te hebben (wel mijn kabeltje..)???/

Daar heb ik nog even heel kort over nagedacht: Terug naar die DC-AC omzetter van hierboven..... met daarachter de omzetting naar 5 Volt DC... dat kan normaliter (zover mijn kennis reikt) alleen maar veilig door in de DC (3.7V) naar AC (??? Volt) naar DC (5V) omzet, door het tussenliggend AC deel galvanisch te scheiden zoals dat heet. Vaak werken DC/AC convertors op hele hoge frequenties waardoor er voor het omhoog transformer van de AC spanning naar een hogere AC spanning voor zulke kleine vermogens maar hele kleine transformatoren nodig zijn en in die trafo wordt de primaire kant galvanisch van de secundair kant gescheiden.....jippie.... precies dat wat ik nodig heb om geen complicaties tussen de uit en de ingang van dit systeem te krijgen. Ik leid het systeem alleen ff om de tuin... als er maar een 5V spanning op de USB-C poort komt gedurende ca 5 seconden.

Dus ik mag....gewoon op mijn USB-A powerbank mijn USB-A / USB-C kabeltje van hierboven gerust ca 5 seconden aansluiten op de USB-C laadpoort van deze Brennenstuhl aansluiten om de korte noodzakelijke laadtijd te krijgen die mijn start storing probleem van deze werklamp met powerbank op zou kunnen lossen?

Het resultaat samengevat: Het werkt.... 8) _/-\o_
De schakelaar op aan, de kabel aansluiten en na 5 seconden verwijderen en vervolgens werkt alles weer zoals het in het begin ook deed.

Maar een dingetje: Ik moet wel mijn USB-A / USB-C kabeltje niet vergeten mee te nemen |:( :? :X
Toch maar ff met een tie wrap aan het kastje vast zetten....
Cased closed, dank voor jullie inkijk/feedback

PS: Ik had voor de zekerheid de min leiding van de batterij naar de printplaat ook onderbroken er een vrijwel gelijke lengte aan stroomkabel tussen gezet vergelijkbaar met de plus kant.... om er zeker van te zijn dat de zeer gevoelige spanningssensoren die vaak zit in sommige electronica chips, geen onbalans opmerkt aan de voedingsaansluitings kant. Ik kan nog testen of dat kabeltje nu weg kan....

[ Voor 13% gewijzigd door route99 op 10-11-2021 00:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• David DC
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 16-03-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Die ratel versie ook, trouwens. Ik heb degene met korte schacht, maar dit is veruit m'n favoriete bithouder / schroevendraaier / ratel. Nog een voordeel, de schacht van de bithouder is niet zo dik als bij veel gewone bithouders, zit dus ook niet zo gauw in de weg.

@Raymond, je noemt dat de grip van Wera/Wiha/Gedore fijner is, waarmee vergelijk je dat dan? Het is persoonlijk, maar persoonlijk ben ik niet gecharmeerd van de Wera grip, de Wiha is ok, en fijner dan die van Gedore, maar mijn persoonlijke voorkeur gaat toch eerder naar PB Swiss (soft grip of multicraft). Kan ik in ieder geval goed kracht mee zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Odeklontje
  • Niet online
Nivado schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 22:17:
[...]

Ik heb begin dit eind vorig jaar een setje Wera's gekocht bij Buitendijk, voor minder dan wat de bezos club er voor vroeg. Is dit wat je zoekt? Anders even zoeken op torx.
Mooie setjes en nette prijzen. Meteen maar een gekocht voor de feestdagen. Bedankt voor de link :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
henkie196 schreef op woensdag 10 november 2021 @ 07:25:
@Raymond, je noemt dat de grip van Wera/Wiha/Gedore fijner is, waarmee vergelijk je dat dan? Het is persoonlijk, maar persoonlijk ben ik niet gecharmeerd van de Wera grip, de Wiha is ok, en fijner dan die van Gedore, maar mijn persoonlijke voorkeur gaat toch eerder naar PB Swiss (soft grip of multicraft). Kan ik in ieder geval goed kracht mee zetten.
Ik heb een setje PB-Swiss, daar vergelijk ik het mee.
Na 30jr lang met Gedore geschroefd te hebben, voelen alle andere schroevendraaiers minder fijn :+

Maar ook de Wiha en Wera vind ik iets fijner. Ik heb grote handen en PB swiss voelt kleiner/dunner (ook al is de diameter niet echt kleiner) .

Edit:
Ik heb een Wiha bithouderschroevendraaier besteld. Die PB-swiss kon ik alleen vinden bij winkels waar ik geen account heb enzo. Dus dat was me teveel moeite.

[ Voor 9% gewijzigd door Raymond op 10-11-2021 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik vind de wera grips echt prima voor mijn handen. Ben groot geschapen, dat wel.

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yay
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-05 18:50

yay

Boudewijn schreef op woensdag 10 november 2021 @ 09:32:
Ik vind de wera grips echt prima voor mijn handen. Ben groot geschapen, dat wel.
:o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Raymond schreef op woensdag 10 november 2021 @ 09:12:
Ik heb een setje PB-Swiss, daar vergelijk ik het mee.
Na 30jr lang met Gedore geschroefd te hebben, voelen alle andere schroevendraaiers minder fijn :+

Maar ook de Wiha en Wera vind ik iets fijner. Ik heb grote handen en PB swiss voelt kleiner/dunner (ook al is de diameter niet echt kleiner) .

Edit:
Ik heb een Wiha bithouderschroevendraaier besteld. Die PB-swiss kon ik alleen vinden bij winkels waar ik geen account heb enzo. Dus dat was me teveel moeite.
Ach, grip is toch persoonlijk. Wera heeft zo'n richel in het midden van je hand als je kracht zet, Gedore is vierkant, Wiha is vrij gemiddeld (beetje vergelijkbaar met Felo, Witte, Facom), PB Swiss ook vrij gemiddeld, maar ligt mij net wat fijner in de hand. Gebruik wel voornamelijk de bitratelschroevendraaier en een klingenset van PB Swiss, dus heb eigenlijk altijd max formaat handvat, en dat ligt mij goed in de hand. Zeker de multicraft vind ik lekker, ook lekker makkelijk schoon te maken.
Boudewijn schreef op woensdag 10 november 2021 @ 09:32:
Heeft niet iedereen hier grote handen? ;) Also, phrasing :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:53
(jarig!)
route99 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 11:38:
[...]
[Afbeelding]
Ik heb deze, werkt fantastisch! Ik ben geen dealt fan, maar deze is erg licht, veel sterker dan ik dacht (ik gebruik mijn 18 hitachi slagschroever bijna niet meer) en je pakt hem gewoon makkelijk even snel zonder gedoe….

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

@wowly Fijn dat ie ook zo goed bevalt.
Ik kwam tot de Dewalt obv de testen van de consumentenbond, waar er heel veel om diverse redenen afvielen, oa hele slechte accu's bij sommige merken. En deze Dewalt en de super goedkope Parkside
Performance PABSP 20-Li B2 bleven over. Die laatste was op dat moment uitverkocht en mijn oude Bosch waren de accus nu echt op. En dat waren nog NiCad accu's had ze ooit al een keer vervangen, heb meer dan 20 jaar er mee gedaan, nu de stap naar moderne accu's.
Bij de Parkside zat geen 2e accu en geen koffer en heeft weliswaar voldoende slipkoppelingen, maar volgens de opgave 2 versnellingen waar ik niet uit kon halen of die continu regelbaar waren.
Alles opgeteld en omdat ik hem eigenlijk door het uitvallen van de Bosch redelijk snel nodig had gaf dat de doorslag om voor de Dewalt te gaan.
Hopelijk heb je er ook lang en duurzaam plezier van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SqnLdr
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Iemand goede suggesties voor een schuurmachine? Ik wil graag een goedkope machine maar niet in de stofboel zitten voor de schuurwerkzaamheden en goede stofafzuiging (mdf kast, kozijnen, paar deuren). Ik heb reeds het 18v Makita systeem en voldoende accu's en een starmix stofzuiger met draad. Gezien de stofafzuiging lijkt accu en/of perse Makita dan geen noodzaak. Een goede tweedehands zou ook voldoen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nivado
route99 schreef op woensdag 10 november 2021 @ 10:42:
@wowly Fijn dat ie ook zo goed bevalt.
Ik kwam tot de Dewalt obv de testen van de consumentenbond, waar er heel veel om diverse redenen afvielen, oa hele slechte accu's bij sommige merken. En deze Dewalt en de super goedkope Parkside
Performance PABSP 20-Li B2 bleven over. Die laatste was op dat moment uitverkocht en mijn oude Bosch waren de accus nu echt op. En dat waren nog NiCad accu's had ze ooit al een keer vervangen, heb meer dan 20 jaar er mee gedaan, nu de stap naar moderne accu's.
Bij de Parkside zat geen 2e accu en geen koffer en heeft weliswaar voldoende slipkoppelingen, maar volgens de opgave 2 versnellingen waar ik niet uit kon halen of die continu regelbaar waren.
Alles opgeteld en omdat ik hem eigenlijk door het uitvallen van de Bosch redelijk snel nodig had gaf dat de doorslag om voor de Dewalt te gaan.
Hopelijk heb je er ook lang en duurzaam plezier van.
Ik twijfel er geen moment aan dat de DeWalt een goede keuze is. Echter om deze keuze op basis van een test van de consumentenbond te maken is discutabel. Over het algemeen beperkt zo'n test zich tot een beperkt aantal machines, die vaak ook nogs eens op volledig andere wensen zijn toegespitst.

De keuze voor een accu machine is in mijn ogen zeer eenvoudig.
- Wil je goedkoop, neem een Parkside.
- Mag het iets meer kosten, maar hoeft het niet heel krachtig te zijn, neem een A merk 10.8V (= 12V) machine.
- Wil je een uitgebreid assortiment aan (tuin) accu machines, kijk naar het 18V (= 20V) platform van een A merk dat de meeste machines heeft die jij wilt gaan kopen, en koop de machine binnen dit platform die het best bij jouw wensen past.

Natuurlijk zijn er uitzonderingen. Veel mensen hier hebben zowel 10.8V als 18V machines. Sommige hier hebben zelfs meerdere platformen op 18V.

Als je iets van een van de A-merken koopt (Makita, Bosch Professional, DeWalt, Metabo, Hikoki, Festool) Dan zit je altijd goed. Als het goedkoper moet heb je met Parkside vrijwel altijd vergelijkbare kwaliteit als alle andere B merken (Black & Decker, Bosch groen, Einhell, Powerplus etc.) voor véél minder geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorsjes
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-05 22:53
SqnLdr schreef op woensdag 10 november 2021 @ 11:03:
Iemand goede suggesties voor een schuurmachine? Ik wil graag een goedkope machine maar niet in de stofboel zitten voor de schuurwerkzaamheden en goede stofafzuiging (mdf kast, kozijnen, paar deuren). Ik heb reeds het 18v Makita systeem en voldoende accu's en een starmix stofzuiger met draad. Gezien de stofafzuiging lijkt accu en/of perse Makita dan geen noodzaak. Een goede tweedehands zou ook voldoen.
Ik denk dat een hoop mensen met mij je de DeWalt DWE6423-QS zullen aanbevelen :)

Home-Assistant.io | Home-Assistant config | Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
sjorsjes schreef op woensdag 10 november 2021 @ 11:24:
Ik denk dat een hoop mensen met mij je de DeWalt DWE6423-QS zullen aanbevelen :)
Een excenter is misschien prima voor de deuren, misschien ook wel de kast panelen, maar niet zo handig voor kozijnen, denk ik. Gaat ook misschien wat hard als je tussen verflagen licht wilt opschuren. Daarnaast is die 8-gats zool niet echt optimaal voor stofafzuiging, ook niet als ik de verhalen zo hoor. Iets met 15 gaten laat minder stof achter.

Een vlakschuurmachine is denk ik wat breder inzetbaar voor wat @SqnLdr voorstelt qua gebruik.

Heb zelf verder niet specifieke modellen als voorstel, meestal kijk ik naar Rupes of iets dergelijks voor schuurmachines, maar dat valt niet meer onder de noemer 'goedkoop' ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Budha
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-05 15:12

Budha

Online ergo sum

Ik weet niet of dat hier al bekend was, maar ik heb Makita gevraagd of er weer een accu actie aan zit te komen en de reactie was:
Helaas is er geen actie voor de accu’s, dit in verband met de verminderde leveringen van accu’s wereldwijd.
Balen, want ik heb andere acties voorbij laten gaan in afwachting hiervan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Nivado schreef op woensdag 10 november 2021 @ 11:22:
Ik twijfel er geen moment aan dat de DeWalt een goede keuze is.
Das dan toch case closed ....en er staat toch niet dat ik er blindelings op af gegaan ben.... en dat was ook zo, maar ik had even geen tijd om dat zo uitgebreid als jij uit te schrijven, ben nu bezig om anderen op het forum van meer actueel nut te zijn dan de relatief korte en imho prima basis reactie op een ander die ook een prima Dealt ervaring heeft....

Jouw les is wellicht nog van net voor mensen die geen enkele ervaring hebben. Dan heb je het gelukkig niet voor niets opgeschreven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Budha schreef op woensdag 10 november 2021 @ 12:10:
Ik weet niet of dat hier al bekend was, maar ik heb Makita gevraagd of er weer een accu actie aan zit te komen en de reactie was:

[...]

Balen, want ik heb andere acties voorbij laten gaan in afwachting hiervan.
Jammer, maar had het ook wel een beetje verwacht. Op zich kom ik aardig weg met het aantal accu's dat ik heb, maar de andere acties konden mij tot nu toe niet echt bekoren.

Edit: alhoewel, misschien vraag ik wel een trimmer aan Sinterklaas. Beetje het onkruid langs de heg en schutting in toom houden zonder te hoeven bukken. Gratis blazer erbij, kan ik binnen de kattenharen wegblazen :+

[ Voor 17% gewijzigd door _ferry_ op 10-11-2021 12:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
Met kennis van nu had ik wel met de tuinmachine actie mee willen doen en gratis bandenpompje willen scoren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandaX
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:01

SandaX

Nicht Ärgern nur wundern

Ik zie door de bomen het bos niet meer en ben daarom op zoek naar advies.

Situatie: vorig jaar verhuisd van een (huur) rijtjeshuis zonder tuin - waar ik dus amper zelf iets hoefde te doen - naar een eigen woning op 420m². Ik heb me tot nu toe goed gered met relatief voordelig bedraad gereedschap; decoupeerzaag en doorgegeven klopboor van Makita en een voordelige vlakschuurmachine van Bosch. De accuboormachine is onlangs overleden en zonder écht na te denken vervangen door een DeWalt DCD777 (met twee accu's). Ik merk dat ik meer aan het klussen en tuinieren ben en wil daarom langzaam mijn gereedschap vervangen / uitbreiden.

Ik zit voornamelijk met hoe ik qua prijs-kwaliteit het best uit ga komen. Alles van 1 merk (om te besparen op accu's) of ieder apparaat los beoordelen op kwaliteit? Ik ben geen professioneel klusser, maar wil wel betalen voor de kwaliteit boven boven het huismerk van de bouwmarkt.

Wat ik sowieso nodig heb:
- Accugrasmaaier (grasveld +/- 100m²)
- Accuheggenschaar (beukenhaag +/- 50m)

Wat ik graag op korte termijn zou aanschaffen:
- Zaagtafel

Wat ik op termijn wil vervangen / bijkopen:
- Decoupeerzaag
- (Vlak) schuurmachine eventueel voor excentrisch
- Cirkelzaag
- Compressor

Suggesties voor de beste strategie of zelfs specifieke apparaten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
@SandaX Een veelgehoord argument is dat Makita een goed aanbod heeft van zowel tuin- als klusmachines die op dezelfde accu's werken. Dat zou je dus al een goed argument geven om in elk geval goed naar de Makita lijn te kijken.

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 07:47
SandaX schreef op woensdag 10 november 2021 @ 14:17:

Situatie: vorig jaar verhuisd van een (huur) rijtjeshuis zonder tuin - waar ik dus amper zelf iets hoefde te doen - naar een eigen woning op 420m². Ik heb me tot nu toe goed gered met relatief voordelig bedraad gereedschap; decoupeerzaag en doorgegeven klopboor van Makita en een voordelige vlakschuurmachine van Bosch. De accuboormachine is onlangs overleden en zonder écht na te denken vervangen door een DeWalt DCD777 (met twee accu's). Ik merk dat ik meer aan het klussen en tuinieren ben en wil daarom langzaam mijn gereedschap vervangen / uitbreiden.

Ik zit voornamelijk met hoe ik qua prijs-kwaliteit het best uit ga komen. Alles van 1 merk (om te besparen op accu's) of ieder apparaat los beoordelen op kwaliteit? Ik ben geen professioneel klusser, maar wil wel betalen voor de kwaliteit boven boven het huismerk van de bouwmarkt.

- Zaagtafel

- Decoupeerzaag
- Cirkelzaag
- Compressor

toon volledige bericht
Accuspul is fijn als je alles van één merk (of beter: accusysteem) hebt zodat je dat uit kan wisselen. Voor spullen met een snoer is dat niet nodig. Zelf beperk ik mij dan weer tot 2 merken (Bosch blauw en Festool), omdat dat gewoon mooier staat als het in de kast ligt en ik geen onbeperkt budget heb om alles van Festool te kopen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12-05 11:41
Kurma schreef op woensdag 10 november 2021 @ 14:30:
[...]

Accuspul is fijn als je alles van één merk (of beter: accusysteem) hebt zodat je dat uit kan wisselen. Voor spullen met een snoer is dat niet nodig. Zelf beperk ik mij dan weer tot 2 merken (Bosch blauw en Festool), omdat dat gewoon mooier staat als het in de kast ligt en ik geen onbeperkt budget heb om alles van Festool te kopen :+
Ik heb alleen een accu schroefboormachine. De rest heeft een snoer want gebruik ik meestal samen met de stofzuiger. Dan maakt het merk niet zo veel meer uit, behalve voor de aansluiting van de stofzuigerslang.

@SandaX Ik zou een inval- of cirkelzaag met liniaal overwegen. Echt ideaal voor rechte snedes die je niet op de zaagtafel doet.

En voor je grasmaaier en heggenschaar hetzelfde accu-systeem kiezen. Die hebben vaak zwaardere accu's die niet echt handig zijn voor lichtere gereedschap. Onze beukenhagen zijn geen 50m lang, maar ik red me prima met een bedrade variant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:53
(jarig!)
Nivado schreef op woensdag 10 november 2021 @ 11:22:
[...]

Ik twijfel er geen moment aan dat de DeWalt een goede keuze is. Echter om deze keuze op basis van een test van de consumentenbond te maken is discutabel. Over het algemeen beperkt zo'n test zich tot een beperkt aantal machines, die vaak ook nogs eens op volledig andere wensen zijn toegespitst.

De keuze voor een accu machine is in mijn ogen zeer eenvoudig.
- Wil je goedkoop, neem een Parkside.
- Mag het iets meer kosten, maar hoeft het niet heel krachtig te zijn, neem een A merk 10.8V (= 12V) machine.
- Wil je een uitgebreid assortiment aan (tuin) accu machines, kijk naar het 18V (= 20V) platform van een A merk dat de meeste machines heeft die jij wilt gaan kopen, en koop de machine binnen dit platform die het best bij jouw wensen past.

Natuurlijk zijn er uitzonderingen. Veel mensen hier hebben zowel 10.8V als 18V machines. Sommige hier hebben zelfs meerdere platformen op 18V.

Als je iets van een van de A-merken koopt (Makita, Bosch Professional, DeWalt, Metabo, Hikoki, Festool) Dan zit je altijd goed. Als het goedkoper moet heb je met Parkside vrijwel altijd vergelijkbare kwaliteit als alle andere B merken (Black & Decker, Bosch groen, Einhell, Powerplus etc.) voor véél minder geld.
toon volledige bericht
Agree vwb de A-merken. Ik heb echter ook erg veel parkside spul (bedraad) en van Cranenbroek spul (ook bedraad). Ik heb gewoon heel veel eigenlijk, voor steeds een lage prijs. Die Parkside is gewoon heel erg goed. Voor mij was het ook de Dewalt (die ik voor een zeer gunstige prijs kon aanschaffen via Amazon) ipv de Parkside omdat de laatste wat grotere handen nodig had.

Overigens klus ik bizar veel (heb de afbouw van mijn eigen huis gedaan) met supergoedkoop spul , behalve mijn slagschroevendraaier en mijn grote handboor (18v hitachi). Als ik veel van mijn vrienden zie met festoolkoffertjes die niet of nauwelijks verder komen dan een verwarmingomkasting zeg ik steeds tegen hen: koop minder duur spul, en koop meer materiaal daarvoor zodat je gewoon meer maakt. als ik een vingerschuurmachine nodig heb kost me dat 20 euro. Had ik een dure festool als handcirkelzaag gekocht ipv de parkside had ik daar geen budget voor gehad. Evenals de reciprozaag, soldeerbout etc etc van Cranenbroek. Dus meer voor minder. Kwaliteit is van ondergeschikt belang (overigens veiligheid NIET!).

Alleen echte pro's zoals mijn broers gaan voor absolute kwaliteit (want intensief gebruik) Die moeten bv per dag honderden vlonders vastzetten met schroeven. Dat gaat je alleen lukken (op tijd en efficiënt) met topspul dat daar dan ook niet kapot van gaat. En 3 sets batterypacks hahaha

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Okasha
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
SandaX schreef op woensdag 10 november 2021 @ 14:17:

- Zaagtafel

- Decoupeerzaag
- Cirkelzaag
- Compressor

toon volledige bericht
Onderschat vooral ook niet de kracht van handmaaier voor gras. Ik heb mijn electrische verkocht voor een handmodel. Heb even grote tuin met ongeveer even veel gras. Gedoe man zo'n electric ding en neemt veel ruimte niet. Paar keer de handmaaier van de buurman gebruikt toen zij op vakantie waren en vind het ideaal. Gaat heel licht, neemt weinig ruimte in en zo klaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-05 16:59

JB

Cédric roelt!

@FRANQ @Vliegvlug Alles binnen. Ook de accu optie aan elkaar geknutseld, toch wel handig. Heb genoeg Makita 18V accu's dus denk dat ik die voeding amper ga gebruiker :7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mu1r1n3edY0-GbeYlAF4ZAWGTq4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xycPHAKg14lldjReaF7HtHJF.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05:04

Vliegvlug

Flight Simple

JB schreef op woensdag 10 november 2021 @ 19:26:
@FRANQ @Vliegvlug Alles binnen. Ook de accu optie aan elkaar geknutseld, toch wel handig. Heb genoeg Makita 18V accu's dus denk dat ik die voeding amper ga gebruiker :7
d:)b
Ik gebruik de voeding ook nauwelijks, accu is wel zo makkelijk :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -Cobras-
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12-05 14:08
wowly schreef op woensdag 10 november 2021 @ 18:14:
[...]

Agree vwb de A-merken. Ik heb echter ook erg veel parkside spul (bedraad) en van Cranenbroek spul (ook bedraad). Ik heb gewoon heel veel eigenlijk, voor steeds een lage prijs. Die Parkside is gewoon heel erg goed. Voor mij was het ook de Dewalt (die ik voor een zeer gunstige prijs kon aanschaffen via Amazon) ipv de Parkside omdat de laatste wat grotere handen nodig had.

Overigens klus ik bizar veel (heb de afbouw van mijn eigen huis gedaan) met supergoedkoop spul , behalve mijn slagschroevendraaier en mijn grote handboor (18v hitachi). Als ik veel van mijn vrienden zie met festoolkoffertjes die niet of nauwelijks verder komen dan een verwarmingomkasting zeg ik steeds tegen hen: koop minder duur spul, en koop meer materiaal daarvoor zodat je gewoon meer maakt. als ik een vingerschuurmachine nodig heb kost me dat 20 euro. Had ik een dure festool als handcirkelzaag gekocht ipv de parkside had ik daar geen budget voor gehad. Evenals de reciprozaag, soldeerbout etc etc van Cranenbroek. Dus meer voor minder. Kwaliteit is van ondergeschikt belang (overigens veiligheid NIET!).

Alleen echte pro's zoals mijn broers gaan voor absolute kwaliteit (want intensief gebruik) Die moeten bv per dag honderden vlonders vastzetten met schroeven. Dat gaat je alleen lukken (op tijd en efficiënt) met topspul dat daar dan ook niet kapot van gaat. En 3 sets batterypacks hahaha
toon volledige bericht
Ik heb 10 à 15 makita 18v accu spullen waaronder tuin (grasmaaier, stringtrimmer, haagschaar,...allen heavy duty want 1350m2) als materiaal dat gebruikt is voor mijn recente verbouwing (boor, slagschroevendraaier, cirkelzaag, bouwlamp,...). Alles wat ik ooit goedkoop gekocht heb is toch een slag minder qua ervaring. Dan heb ik het niet over veiligheid maar over gebruikscomfort (geluid, trillingsarm) en precisie/effectiviteit ( lagere toerentallen, zwakkere motoren).

Ik heb een goedkope klopboor die ik al tweemaal heb moeten binnenbrengen voor garantie. Telkens zonder morren een nieuwe meegekregen maar ik ben niet tevreden dat ik hier ooit geld aan heb verspild en voor mij komt het enigzins neer op het bestendigen van een wegwerpcultuur. Ik zou liever mijn geld terugkrijgen zodat ik het elders kan spenderen.

Ik ben niet gesponsord door makita maar het is het één van de weinige wereldmerken dat in familiehanden is. Ze houden het midden tussen betaalbaar en innoveren. Festool is abnormaal duur. Al de andere merken zijn in bezit van fondsen met bijhorende kwartaal cultuur waar geld lekt naar investeerders. Het is een absoluut A merk met groot assortiment. Ik kan niet wachten tot hun 40v lijn betaalbaarder is en ze tweetaktmotoren uitroeien (wat een herrie elk zomerweekend in elke woonwijk +uitstoot).

Stem met je geld. Ik stem voor kwaliteit. Nu maar ook in de toekomst. Door het vergelijken van internetprijzen en inspelen op acties ben ik al een heel eind geraakt qua collectie zonder overdreven bedragen op tafel te leggen. Ik heb het geduld tot een dtm52z betaalbaarder zal worden. Kan nog een jaar duren, geen probleem.. Ik heb mijn makita spullen quasi elk weekend in mijn handen met grote tevredenheid. Mijn vader is stiekem erg jaloers. Het is natuurlijk moeilijker te verantwoorden als je al start met een bedrade kroezelverzameling van tig merken. Maar als je start van nul anno 2021 zou het voor mij een gemakkelijke keuze zijn.

Mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRAFTER86
  • Laatst online: 08:10
JB schreef op woensdag 10 november 2021 @ 19:26:

[Afbeelding]
Vet! Wat was je in totaal ongeveer kwijt? En wat is ongeveer de verwachte tijd op 1 accu denk je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
DRAFTER86 schreef op woensdag 10 november 2021 @ 20:44:
[...]

Vet! Wat was je in totaal ongeveer kwijt? En wat is ongeveer de verwachte tijd op 1 accu denk je?
Same here, mooi spul.

De TS100 is 65W, de BL1850 is 90Wh. Dus heel simplistisch gezegd 1u23min.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

bbbrumbrum schreef op woensdag 10 november 2021 @ 21:52:
[...]

Same here, mooi spul.

De TS100 is 65W, de BL1850 is 90Wh. Dus heel simplistisch gezegd 1u23min.
Denk niet dat hij continu 65w gebruikt, dus de totale runtime zal een stuk langer zijn.

(Mijn vaste soldeerbout heeft een lampje als hij verwarmd, die zie je elke paar seconde even oplichten om op temperatuur te blijven. Dus misschien maar een kwart of minder van de tijd dat hij aan staat is hij daadwerkelijk aan het verwarmen.)

[ Voor 30% gewijzigd door _ferry_ op 10-11-2021 22:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• route99

route99

Het stukje over een knipperende LED-lamp begon hier vanwege het constateren dat de accu na ca 3 weken zeker ca 2/3 leeg was als gevolg van lekstroom.
Het idee was om er een schakelaar in te bouwen en de lamp dus echt uit te zetten. Helaas ging de lamp na aanzetten knipperen. Door de bijgeleverde USB-A naar USB-C kabel minimaal 5 seconden aan te sluiten bleek de storing opgelost te kunnen worden, zonder gebruik te maken van een andere lader!.
Foto van de schakelaar modificatie met een mini schakelaar die ik van een eerder projectje over had:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j_qhR45QrvUkjcmNhlLEakjEEzg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7o0cnC9egPeXaAw48gDQORAJ.jpg?f=user_large

Misschien ga ik proberen om de plus leiding door het gat rechts van de USB poort te leiden, waar al een rode draad (de plus aanvoer draad van de LED) door heen loopt. De rode draad van de schakelaar loopt nu deels onder de printplaat door en komt halverwege naar boven om vervolgens via de bovenkant van de printplaat naar de oplaadbare batterij te lopen. Bij de schakelaar had ik wat meer draad over. De kans is groot dan ik de wipschakelaar omzet naar een mini-druk schakelaar, die mogelijk veel minder snel per ongeluk uit gezet wordt en dan is de schakelaar met weinig moeite te verwijderen.

Onder een link naar een mini-video hoe het knipperen eenvoudig uitgezet kan worden.
Geen wachtwoord en het bestand blijft er in principe 3650 dagen staan....
Demo-LED-lamp-modificatie.mp4 (10.77 MB)
Download the file Demo-LED-lamp-modificatie.mp4 now.
Nu nog formeel ca 3 weken wachten voor de finale conclusie dat de lekstroom het echte probleem was.

[ Voor 14% gewijzigd door route99 op 11-11-2021 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-05 16:59

JB

Cédric roelt!

DRAFTER86 schreef op woensdag 10 november 2021 @ 20:44:
[...]

Het ligt er een beetje aan of je veel geduld hebt of niet mbt levertijden maar soldeerbout, hoesje, voeding, adapter + xt60 plug kun je onder de 100 euro klaar zijn :)

Mijn boefje is liev!

• henkie196
  • Niet online
-Cobras- schreef op woensdag 10 november 2021 @ 20:03:
Ik kan niet wachten tot hun 40v lijn betaalbaarder is en ze tweetaktmotoren uitroeien (wat een herrie elk zomerweekend in elke woonwijk +uitstoot).
Dat kon wel eens een teleurstelling worden voor je, wellicht ;) Als ik bv. m'n electrische grasmaaier qua specs vergelijk met de benzine variant, scheelt dat zo goed als niks (0.5 dB).

Voor andere dingen, zoals heggenschaar, bosmaaier, kettingzaag, blower lijkt het verschil wel groter, alhoewel ik verwacht dat de verschillen bij sommige modellen ook ligt in een nieuwer ontwerp, of dat de accu variant gewoon minder snelheid / vermogen heeft. Kan me bv. niet voorstellen waarom een accu variant van een kettingzaag een groter verschil in dBs heeft met de bedrade variant, dan de bedrade variant heeft met de benzine variant, behalve misschien iets als een lagere kettingsnelheid en/of lager vermogen.

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

henkie196 schreef op donderdag 11 november 2021 @ 13:05:
[...]

Dat kon wel eens een teleurstelling worden voor je, wellicht ;) Als ik bv. m'n electrische grasmaaier qua specs vergelijk met de benzine variant, scheelt dat zo goed als niks (0.5 dB).

Voor andere dingen, zoals heggenschaar, bosmaaier, kettingzaag, blower lijkt het verschil wel groter, alhoewel ik verwacht dat de verschillen bij sommige modellen ook ligt in een nieuwer ontwerp, of dat de accu variant gewoon minder snelheid / vermogen heeft. Kan me bv. niet voorstellen waarom een accu variant van een kettingzaag een groter verschil in dBs heeft met de bedrade variant, dan de bedrade variant heeft met de benzine variant, behalve misschien iets als een lagere kettingsnelheid en/of lager vermogen.
Geen idee, maar bij Makita zie ik als ik naar 35cm modellen kijk de 2-takt zaag boven de 100dB geluidsdruk zitten, 230V op ongeveer 90dB en de 2x18V op ongeveer 88dB. Daarbij heeft de accuzaag de hoogste kettingsnelheid (20m/s).

Die 230V zijn natuurlijk motoren met koolborstel, waar in elk geval bij Makita ook nog eens een haakse overbrenging aan zit (wat aardig wat herrie produceert), waar de accuzagen borstelloze direct drive motoren zijn. Dus geen tandwieloverbrenging tussen motor en sprocket die herrie toevoegt. Dat kan die paar dB verschil tussen accu en 230V wel verklaren. Beide zijn fors stiller dan de 2-takt zaag.

[ Voor 4% gewijzigd door Orion84 op 11-11-2021 13:25 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• henkie196
  • Niet online
Orion84 schreef op donderdag 11 november 2021 @ 13:21:
Geen idee, maar bij Makita zie ik als ik naar 35cm modellen kijk de 2-takt zaag boven de 100dB geluidsdruk zitten, 230V op ongeveer 90dB en de 2x18V op ongeveer 88dB. Daarbij heeft de accuzaag de hoogste kettingsnelheid (20m/s).

Die 230V zijn natuurlijk motoren met koolborstel, waar in elk geval bij Makita ook nog eens een haakse overbrenging aan zit (wat aardig wat herrie produceert), waar de accuzagen borstelloze direct drive motoren zijn. Dus geen tandwieloverbrenging tussen motor en sprocket die herrie toevoegt. Dat kan die paar dB verschil tussen accu en 230V wel verklaren. Beide zijn fors stiller dan de 2-takt zaag.
Ik had bij Stihl gekeken voor de kettingzagen, daar waren de verschillen wat anders. Maar de verschillen bedraad en accu zit dan waarschijnlijk vooral in het ontwerp, inderdaad.

Even goed zijn dat nog altijd geluidsniveaus waarop ik wel gehoorbescherming opzet (ja, ook bij het grasmaaien, want die van mij doet 96 dB volgens de opgave). Maar maakt wellicht wat uit voor de buren.

Als je echt stil wilt, lekker met de hand aan de gang :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

henkie196 schreef op donderdag 11 november 2021 @ 13:41:
[...]

Ik had bij Stihl gekeken voor de kettingzagen, daar waren de verschillen wat anders. Maar de verschillen bedraad en accu zit dan waarschijnlijk vooral in het ontwerp, inderdaad.
Stihl loopt voor mijn gevoel oiok nog steeds wat achter qua accuzagen, dat zijn voornamelijk wat tragere, lichte modelletjes. Dus dat verklaar wellicht waarom je daar een fors verschil zag met 230V.
Even goed zijn dat nog altijd geluidsniveaus waarop ik wel gehoorbescherming opzet (ja, ook bij het grasmaaien, want die van mij doet 96 dB volgens de opgave). Maar maakt wellicht wat uit voor de buren.
Oh, zeker. Ik heb ook altijd bescherming op als ik met de accuzaag bezig ben. Maar dan nog scheelt 't een boel herrie. Ook omdat bezinespul continue loopt en accumachines alleen tijdens gebruik, fijner voor de buren en ook fijner als je met een paar man aan het werk bent dat je elkaar makkelijker verstaat.
True :)

• Nivado
henkie196 schreef op donderdag 11 november 2021 @ 13:41:
[...]

Mijn Makita accu maaier (DLM431) doet volgens opgave 80 dB(A) en ik heb helemaal niet de behoefte gehoorbescherming te dragen of iets dergelijks. Hij is iets stiller dan mijn Bosch home and garden 32cm maaier was, en een heel stuk stiller dan de benzine maaier die ik daarvoor had.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Nivado schreef op donderdag 11 november 2021 @ 14:06:
Mijn Makita accu maaier (DLM431) doet volgens opgave 80 dB(A) en ik heb helemaal niet de behoefte gehoorbescherming te dragen of iets dergelijks. Hij is iets stiller dan mijn Bosch home and garden 32cm maaier was, en een heel stuk stiller dan de benzine maaier die ik daarvoor had.
Zal het formaat ook zijn. Ik heb een 48cm maaier (Stiga), de bedrade variant doet 95.5 dB volgens opgaaf, de benzine variant 96 dB, de accu variant 94 dB. De 30cm variant doet daarentegen maar 82 dB, maar dan zou ik meer dan 1.5x zo vaak op en neer moeten lopen, daar zit ik niet op te wachten ;)

• Nivado
henkie196 schreef op donderdag 11 november 2021 @ 14:36:
[...]

Zal het formaat ook zijn. Ik heb een 48cm maaier (Stiga), de bedrade variant doet 95.5 dB volgens opgaaf, de benzine variant 96 dB, de accu variant 94 dB. De 30cm variant doet daarentegen maar 82 dB, maar dan zou ik meer dan 1.5x zo vaak op en neer moeten lopen, daar zit ik niet op te wachten ;)
Aan de maat ligt het niet, mijn DLM431 is 43cm, en zit daarmee dichter bij de 48 dan bij de 30. De DLM462 (46cm) doet 82.7 dB(A) en de DLM532 (53cm) doet zelfs maar 78.1 dB(A). Ik denk dat ook hier geld dat de BL motors met directe aandrijving, het toerental en overige constructie keuzes meer invloed hebben.

• MMatthijsV
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10-05 12:02
Ik heb een Bosch gss160 schuurmachine, welk verloop stuk heb je daar voor nodig om hier een Bosch advanced vac 20 op aan te sluiten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-05 16:16

Pixeltje

Woo-woohoo!

MMatthijsV schreef op donderdag 11 november 2021 @ 21:06:
Ik heb een Bosch gss160 schuurmachine, welk verloop stuk heb je daar voor nodig om hier een Bosch advanced vac 20 op aan te sluiten?
Geen lijkt me? Als je het stof filter eraf haalt zie je een ronde aansluiting en daar schuif/klik je de suckymachine aan.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

• MMatthijsV
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10-05 12:02
Pixeltje schreef op donderdag 11 november 2021 @ 21:09:
[...]

Geen lijkt me? Als je het stof filter eraf haalt zie je een ronde aansluiting en daar schuif/klik je de suckymachine aan.
Ah ik had het gewoon moeten proberen :+.Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lankman
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Iemand ervaring met dez klemmen? Ik zoek nog 2 lange. (Deze zijn 1670 capaciteit). Alternatieven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Birkin
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07:29
Lankman schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 10:08:
Iemand ervaring met dez klemmen? Ik zoek nog 2 lange. (Deze zijn 1670 capaciteit). Alternatieven?
Stel je deze vraag n.a.v. de post van @Tjark in het (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic?

[ Voor 11% gewijzigd door Birkin op 12-11-2021 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
https://www.kregtool.com/...-hinge-jig/KHI-HINGE.html

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1JpguCpzrJRT48bZbXPMvv4YxBM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dN54cI9zXGBDZy9s6qWGzVhd.jpg?f=user_large

Iemand bekend hiermee?
Eigenlijk zoek ik een bruikbare aftekenmal voor blum scharnieren, maar die kan ik niet vinden. (de Hettich aftekenmal werkt niet voor Blum, gelukkig op een proefstukje achtergekomen :+ )
Anders wordt het gewoon ff precies meten, dan komt het ook wel goed. Maar een malletje lijkt me wel prettig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lankman
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
@Birkin ja, dank je. Ik was vergeten de link specifiek naar deze langere klemmen erbij te plakken!

https://www.hbm-machines....ele-lange-lijmklem-t-klem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:32

Tjark

DON'T PANIC

@Raymond Wat werkt er dan niet? (nieuwsgierig)

*insert signature here

Pagina: 1 ... 69 ... 248 Laatste

Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen

Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).