Simpel: De afmetingen zijn anders
Die Hettich tekent hem net te dicht op de rand af, waardoor de deur niet lekker open/dicht gaat.
Simpel: De afmetingen zijn anders
*insert signature here
Deze heb ik gebruikt voor deze scharnieren: https://www.amazon.de/SO-...ch+t52%2Caps%2C120&sr=8-2Raymond schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 13:17:
https://www.kregtool.com/...-hinge-jig/KHI-HINGE.html
[Afbeelding]
Iemand bekend hiermee?
Eigenlijk zoek ik een bruikbare aftekenmal voor blum scharnieren, maar die kan ik niet vinden. (de Hettich aftekenmal werkt niet voor Blum, gelukkig op een proefstukje achtergekomen)
Anders wordt het gewoon ff precies meten, dan komt het ook wel goed. Maar een malletje lijkt me wel prettig.
[ Voor 49% gewijzigd door Teijgetje op 12-11-2021 19:25 ]
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.
Die blum die je linkt is juist niet voor het 35mm gatTeijgetje schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 19:22:
@Raymond
Voor Blum heb je toch gewoon boormalletjes?
Hier staan zo`n beetje alle boormallen voor Blum ( en Hettich e.a) bij elkaar.
[ Voor 108% gewijzigd door Teijgetje op 12-11-2021 21:36 ]
Simpele methode die hier goed werkt: bladeren in een speciekuip, goed stampen, meer bladeren erin, weer stampen, etc. Dat scheelt een factor 3-5 in volume als je het in de gft-bak gooit.sweetdude schreef op zondag 7 november 2021 @ 12:39:
Heeft iemand een advies voor een goede blader hakselaar, liefst natuurlijk niet eentje die de wereld kost?
Probleem wat ik heb, een redelijk grote achtertuin (200m²) een grote beukenboom erin en wat bomen op de gemeente grond erachter. Het is weer herfst, de blaadjes vallen en 2 GFT-bakken zijn niet meer genoeg om alles erin te harken.
Liefst zou ik ze even door een hakselaar halen zodat het wat efficiënter in de GFT-bak past. Alle huis- tuin- keuken hakselaars hebben allemaal een vulopening ter grote van een brievenbus. Wat geen doen is om een aantal kuub bladeren doorheen te jagen.
Deurtjes van 40x40cm 20mm bamboe.Teijgetje schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 20:59:
@Raymond
Wat heb je dan voor deuren, corpuswanden en scharnieren? Daar hangt de afstand van het hart tot de deurrand van af.
Dit is tegenwoordig veruit mijn meest gebruikte tool. Pak eigenlijk standaard de PB Swiss bithouder. Pas wanneer het daarmee niet lukt (te groot, te klein, te kort, op aanhaalmoment etc.) ga ik terug naar de kist en pak dan in tweede instantie de juiste tool of lange bits. Uiteindelijk werken specifieke gereedschappen vaak net iets beter, maar zou nu niet meer zonder bithouder willen.henkie196 schreef op woensdag 10 november 2021 @ 07:25:
[...]
Die ratel versie ook, trouwens. Ik heb degene met korte schacht, maar dit is veruit m'n favoriete bithouder / schroevendraaier / ratel. Nog een voordeel, de schacht van de bithouder is niet zo dik als bij veel gewone bithouders, zit dus ook niet zo gauw in de weg.
@Raymond, je noemt dat de grip van Wera/Wiha/Gedore fijner is, waarmee vergelijk je dat dan? Het is persoonlijk, maar persoonlijk ben ik niet gecharmeerd van de Wera grip, de Wiha is ok, en fijner dan die van Gedore, maar mijn persoonlijke voorkeur gaat toch eerder naar PB Swiss (soft grip of multicraft). Kan ik in ieder geval goed kracht mee zetten.
[ Voor 3% gewijzigd door Ypuh op 12-11-2021 21:40 ]
Die 20 mm is belangrijk ivm de scharnierkeuze of de deurtjes die draai kunnen maken als ze scharnieren.Raymond schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 21:29:
[...]
Deurtjes van 40x40cm 20mm bamboe.
Het zijn blum blumotion scharnieren.
De afstand weet ik wel (er is van blum een tabelletje). Maar een malletje (zoals bij hettich) lijkt me gewoon handig.
[ Voor 3% gewijzigd door Teijgetje op 12-11-2021 22:02 ]
https://www.ecotools.nl/blum-kruismontageplaat-0-mmTeijgetje schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 21:59:
[...]
Die 20 mm is belangrijk ivm de scharnierkeuze of de deurtjes die draai kunnen maken als ze scharnieren.
Blumotion scharnieren zijn er in tig uitvoeringen. De wandplaatjes zijn er ook in verschillende diktes.
Als je de juiste scharnieren hebt (inliggend.opdek,half opdek en je weet de dikte plaatjes en je weet hoeveel de deurtjes op de corpus moeten liggen) dan kan je de TB inderdaad uit een tabel lezen.
Wil je makkelijk met verschillende TB waarden dan heb je een Ecodrill nodig.
Die is wat duur om aan te schaffen maar heb je meerdere deurtjes en zelfs met verschillende TB waarden dan is huren een optie voor €40/4dagen
Makkelijk en kan niet fout.
Teijgetje schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 21:59:
[...]
Die 20 mm is belangrijk ivm de scharnierkeuze of de deurtjes die draai kunnen maken als ze scharnieren.
Erg mooi! Waarom heb je trouwens gekozen voor een verticale greep aan de zijkant ipv een horizontale greep aan de bovenkant?Raymond schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 00:19:
[...] Ik ben vooral trots op de gefreesde handgrepen
https://www.hbm-machines....nele-low-noise-compressorNavi schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 16:28:
Iemand een advies voor een ultra stille compressor? Goede kwaliteit, geen chinese rommel.
Categorie model op wieltjes, tank grofweg 15-30L, max gewicht zo'n 20-30kg.
Wat zijn de goede merken?
And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust
Zo'n bitratel is ook een van m'n meest gebruikte gereedschappen, handig als je de hoogte niet hebt, of als je gewoon wat meer kracht moet zetten. Vervangt min of meer compleet de L-sleutels, behalve in sommige gevallen waarin er geen ruimte is voor de kop van de ratel.Ypuh schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 21:38:
Dit is tegenwoordig veruit mijn meest gebruikte tool. Pak eigenlijk standaard de PB Swiss bithouder. Pas wanneer het daarmee niet lukt (te groot, te klein, te kort, op aanhaalmoment etc.) ga ik terug naar de kist en pak dan in tweede instantie de juiste tool of lange bits. Uiteindelijk werken specifieke gereedschappen vaak net iets beter, maar zou nu niet meer zonder bithouder willen.
Overigens ook blij dat ik voor de korte versie gegaan ben. Heb daarnaast nog wat lange bits voor als de schroef diep verzonken zit, maar die heb ik zelden nodig. Vaker is er ruimte te kort. Ik zou er dus eerder nog een kleine platte/haakse tweede bithouder bij willen zoals deze van Facom:
[Afbeelding]
Sinds een paar maanden heb ik deze StanleyNavi schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 16:28:
Iemand een advies voor een ultra stille compressor? Goede kwaliteit, geen chinese rommel.
Goeie vraag. Omdat de deur draait en ik eigenlijk uit automatisme de greep aan de zijkant heb gemaaktOdeklontje schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 09:21:
[...]
Erg mooi! Waarom heb je trouwens gekozen voor een verticale greep aan de zijkant ipv een horizontale greep aan de bovenkant?
Bedankt, inderdaad makkelijk te zien zo. Heb een plaat van 90cm met mijn invalzaag + geleiderail doorgezaagd en meet een afwijking van 2mm als beide stukken op elkaar liggen.DRAFTER86 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 22:02:
[...]
Waarmee controleer je of ie recht is? (Je kunt de twee stukken op elkaar leggen, zaagsnedes boven elkaar zegmaar, dan kun je het makkelijk zien)
Een dun blad dat iets wijkt tijdens het zagen?rockerpoet schreef op zondag 14 november 2021 @ 10:54:
[...]
Bedankt, inderdaad makkelijk te zien zo. Heb een plaat van 90cm met mijn invalzaag + geleiderail doorgezaagd en meet een afwijking van 2mm als beide stukken op elkaar liggen.
Lijkt mij onacceptabel. Zoals eerder aangegeven rust het werkstuk volledig op een vlakke werkbank, is de geleiderail voldoende ondersteund en zijn de twee stelschroeven voldoende aangedraaid waardoor de zaag geen speling op de rail heeft.
Iemand nog ideeën?
[Afbeelding]
Dat, of een kromme rail? Teken eens een lijn langs de rail en draai de rail dan een halve slag. Nieuwe lijn op zelfde plek tekenenFramoes schreef op zondag 14 november 2021 @ 11:36:
[...]
Een dun blad dat iets wijkt tijdens het zagen?
Kromme rail was geloof ik al voorbijgekomen.Boudewijn schreef op zondag 14 november 2021 @ 11:37:
[...]
Dat, of een kromme rail? Teken eens een lijn langs de rail en draai de rail dan een halve slag. Nieuwe lijn op zelfde plek tekenen
[ Voor 96% gewijzigd door perspectivebass op 14-11-2021 13:36 ]
Whoops dacht dat ik die daar poste excuus. Zal hem daar naar toe schoppen!Odeklontje schreef op zondag 14 november 2021 @ 13:34:
@perspectivebass Gefeliciteerd met je overwinning! Om het te vieren is daar een speciaal topic voor![]()
[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6
Jun-air. Zijn wel een beetje duurder dan toolmania of hbm.Navi schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 16:28:
[ Voor 7% gewijzigd door bbbrumbrum op 14-11-2021 14:45 ]
Verrek, de rail lijkt inderdaad krom te zijn. Thanks voor de tipBoudewijn schreef op zondag 14 november 2021 @ 11:37:
[...]
Dat, of een kromme rail? Teken eens een lijn langs de rail en draai de rail dan een halve slag. Nieuwe lijn op zelfde plek tekenen
[ Voor 9% gewijzigd door rockerpoet op 14-11-2021 15:02 ]
Mja dit kan idd niet. Ruilen die handel want hier heb je niets aan.rockerpoet schreef op zondag 14 november 2021 @ 14:57:
[...]
Verrek, lijkt inderdaad op een kromme rail. Thanks voor de tip
Blij dat de oorzaak gevonden is. Vraag ik mij toch af hoe zo'n rail uberhaupt krom kan zijn. Ik ga contact opnemen met Makita want dit kan m.i. niet
[Afbeelding]
[ Voor 7% gewijzigd door Boudewijn op 14-11-2021 15:23 ]
Ja, nieuwe geleider. Als totale set gekocht; zaag, lineaal, tasBoudewijn schreef op zondag 14 november 2021 @ 14:58:
[...]
Mja dit kan idd niet. Ruilen die handel want hier heb je niets aan.
Was die geleider nieuw?
Ik ga de mijne (3 stuks waarvan 1 in die stijl) ook maar eens checken.
Eens, vergeet niet afentoe niet te zuinig te kijken om een tent zoals kruis gereedschappen te laten bestaan.-Cobras- schreef op woensdag 10 november 2021 @ 20:03:
[
Stem met je geld. Ik stem voor kwaliteit. Nu maar ook in de toekomst. Door het vergelijken van internetprijzen en inspelen op acties ben ik al een heel eind geraakt qua collectie zonder overdreven bedragen op tafel te leggen.
Dit schijnt een bekend probleem te zijn, heb ik al eens eerder gehoord over die Makita rails een paar jaar geleden. Ik heb er vorige week ook 1 gekocht, heb 2 makita rails en AFAIK zijn ze beide kaarsrecht, maar zal ze binnenkort wel eens checken met m'n veritas reference edge...rockerpoet schreef op zondag 14 november 2021 @ 14:57:
[...]
Verrek, de rail lijkt inderdaad krom te zijn. Thanks voor de tip
Blij dat de oorzaak gevonden is, de vraag is we hoe zo'n rail uberhaupt krom kan zijn. Ik ga contact opnemen met Makita.
[Afbeelding]
We hebben het dan over:zunrob schreef op maandag 15 november 2021 @ 15:39:
Ik had met Metabo gebeld voor vragen (en advies) over hun accu boorschroefmachines. Zoals al eerder aangeven heb ik interesse in de BS 18 L BL (Q). Nu vertelde Metabo dat zo een apparaat leuk is voor gaten boren in hardhout van 4 a 5 mm, maar dat was het dan ook wel weer. Je moest er vooral mee willen schroeven. Wou je meer, dan moest je naar een BS 18 LT gaan. Maar dat voelt echt overkill voor mij. Temeer omdat ze ook nog een BS 18 consumentenlijn hebben.
Klopt het dat een dergelijke machine niet zo geschikt is om mee te boren? Ik kan het me bijna niet voorstellen.
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
[ Voor 19% gewijzigd door zunrob op 15-11-2021 16:01 ]
Dat moet met 25/60Nm zeker lukken. Zowel mijn 30/46Nm als mijn 36/62 Nm Boormachines hebben daar geen enkele moeite mee.zunrob schreef op maandag 15 november 2021 @ 15:59:
Het maximale voor nu gaat met een 16 of 18 mm speedboor door een 7 cm dikke tuinpaal van vuren heen zijn. Daarnaast een paar 7 mm gaten in zacht hout (5 cm).
Ook wil ik 8 mm gaten boren in een bakstenen muurtje. Hier twijfel ik een beetje of dat we lukt, zeker zonder klopfunctie. Mijn idee was om voor de eerste werkzaamheden een fatsoenlijke accu boorschroefmachine aan te schaffen, en voor die tweede een 230V klopboor.
Kan toch haast niet waar zijn? Afijn, vanmiddag de rail omgeruild voor een nieuwe. De eerste die ik kreeg was ook kromTheJVH schreef op zondag 14 november 2021 @ 21:07:
[...]
Dit schijnt een bekend probleem te zijn, heb ik al eens eerder gehoord over die Makita rails een paar jaar geleden. Ik heb er vorige week ook 1 gekocht, heb 2 makita rails en AFAIK zijn ze beide kaarsrecht, maar zal ze binnenkort wel eens checken met m'n veritas reference edge...
Klinkt als een mooie tool. Wat is het en hoe te gebruiken?maar zal ze binnenkort wel eens checken met m'n veritas reference edge...
Wellicht is het een rei? Is gewoon een stukje aluminium dat gegarandeerd recht is, om bv. te kijken of een houten oppervlak netjes recht is.rockerpoet schreef op maandag 15 november 2021 @ 17:46:
Kan toch haast niet waar zijn? Afijn, vanmiddag de rail omgeruild voor een nieuwe. De eerste die ik kreeg was ook kromDe tweede gelukkig wel recht.
Ben benieuwd of zoiets ook bij b.v. Festool voorkomt.
Klinkt als een mooie tool. Wat is het en hoe te gebruiken?
[ Voor 16% gewijzigd door henkie196 op 15-11-2021 18:13 ]
Geen idee hoe die meneer/mevrouw/anders van Metabo aan die informatie komt. Ik heb een 12 volt Metabo die makkelijk gaten van 2 keer zo groot in hardhout boort.zunrob schreef op maandag 15 november 2021 @ 15:39:
Ik had met Metabo gebeld voor vragen (en advies) over hun accu boorschroefmachines. Zoals al eerder aangeven heb ik interesse in de BS 18 L BL (Q). Nu vertelde Metabo dat zo een apparaat leuk is voor gaten boren in hardhout van 4 a 5 mm, maar dat was het dan ook wel weer. Je moest er vooral mee willen schroeven. Wou je meer, dan moest je naar een BS 18 LT gaan. Maar dat voelt echt overkill voor mij. Temeer omdat ze ook nog een BS 18 consumentenlijn hebben.
Klopt het dat een dergelijke machine niet zo geschikt is om mee te boren? Ik kan het me bijna niet voorstellen.
Dat moet geen enkel probleem zijn. Ik heb met een 14.4V Makita fors zwaarder werk gedaan (20mm slangenboor 30cm diep in vuren balken bijvoorbeeld).zunrob schreef op maandag 15 november 2021 @ 15:59:
Het maximale voor nu gaat met een 16 of 18 mm speedboor door een 7 cm dikke tuinpaal van vuren heen zijn. Daarnaast een paar 7 mm gaten in zacht hout (5 cm). Hiervoor had ik de BS 18 L BL (met of zonder Q) in gedachten. Dit lijkt me een beetje de Metabo tegenhanger van de Makita 484. De modellen die jij linkt kloppen. Maar die LT is echt overkill voor mij volgens mij.
Dat zal afhangen van het soort baksteen. Daar zit nog aardig wat verschil in. Als het geen al te harde soort is moet het zonder klopfunctie (en met een goed boortje) ook wel lukken.Ook wil ik 8 mm gaten boren in een bakstenen muurtje. Hier twijfel ik een beetje of dat wel lukt, zeker zonder klopfunctie. Mijn idee was om voor de eerste werkzaamheden een fatsoenlijke accu boorschroefmachine aan te schaffen, en voor die tweede een 230V klopboor.
[ Voor 21% gewijzigd door Orion84 op 15-11-2021 20:47 ]
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Speedboor is wel een stuk minder zwaar voor de machine dan een slangen boor..Orion84 schreef op maandag 15 november 2021 @ 20:39:
[...]
Dat moet geen enkel probleem zijn. Ik heb met een 14.4V Makita fors zwaarder werk gedaan (20mm slangenboor 30cm diep in vuren balken bijvoorbeeld).
Voor die tuinpalen evt. een slangenboor kopen ipv speedboor. En als je het toch met de speedboor doet: regelmatig even terughalen. En in beide gevallen: let op je polsen, met dat soort werk kan je boor zomaar vastlopen en dan geeft de machine je een flinke zwiep. Schroefstand met slipkoppeling gebruiken of als die het niet trekt zorgen dat je de machine goed vast hebt of met je heup of zo kan tegenhouden.
[...]
Dat zal afhangen van het soort baksteen. Daar zit nog aardig wat verschil in. Als het geen al te harde soort is moet het zonder klopfunctie (en met een goed boortje) ook wel lukken.
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Is de prijs je te hoog zonder gratis accu?zunrob schreef op maandag 15 november 2021 @ 20:59:
Bedankt voor de antwoorden allemaal. Hebben jullie ook een specifieke aanrader voor een accu schroef boormachine, of is het meeste wel ok? Kwam in dit topic vaak de 484 van Makita tegen, maar zonder een accu actie is die niet zo interessant.
Ik heb een BS 18 L BL, je moet er vooral niet mee willen schroeven. De klap op je pols als de schroef erin zit is stevig. Voor schroeven wil je een SSD 18 LTX 200 BL hebben, dat werkt veel lekkerder.zunrob schreef op maandag 15 november 2021 @ 15:39:
It's time to play the music, it's time to light the lights
Planken (en panelen) afkorten gaat het beste met een cirkelzaag. Dat kan een afkortzaag zijn, een zaagtafel, maar ook met een handcirkelzaag kan je best uit te voeten als je niet anders hebt.Okasha schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 11:37:
Momenteel heb ik een makita (accu) decoupeerzaag (18v systeem), een afkortzaag (einhell) en een hand cirkelzaag van Bosch Kabel (en een makita multitool ook trouwens, maar voor nu minde relevant).
De afkortzaag vind ik een enorme sta-in-de-weg in mijn schuur en daarnaast vind ik hem erg zwaar (niet al te beste rug). Ik werk wel veel met hout (planken, schuurtjes, kasten, bedden etc. Ik vraag mij nu af of er een makita 18 volt machine is welke zowel als langszaagmachine als doorzaagmachine redelijk recht kan zagen, hoewel het dan altijd wat meer tijd zal kosten dan een afkortzaag.
Deze manier kan ik draadloos werken en kan mijn afkortzaag (die mooier zaagt dan de decoupeer maar ik in de praktijk eigenlijk nauwelijks gebruik) en huidige handcirkelzaag vervangen.
Iemand bruikbare ervaringen en of tips?
Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.
[ Voor 4% gewijzigd door Okasha op 16-11-2021 11:50 ]
It's time to play the music, it's time to light the lights
ik gebruik op die manier een makita 18V cirkelzaagje sneller en zuiverder dan decoupeer, mobiel, etcOkasha schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 11:37:
Momenteel heb ik een makita (accu) decoupeerzaag (18v systeem), een afkortzaag (einhell) en een hand cirkelzaag van Bosch Kabel (en een makita multitool ook trouwens, maar voor nu minde relevant).
De afkortzaag vind ik een enorme sta-in-de-weg in mijn schuur en daarnaast vind ik hem erg zwaar (niet al te beste rug). Ik werk wel veel met hout (planken, schuurtjes, kasten, bedden etc. Ik vraag mij nu af of er een makita 18 volt machine is welke zowel als langszaagmachine als doorzaagmachine redelijk recht kan zagen, hoewel het dan altijd wat meer tijd zal kosten dan een afkortzaag.
Deze manier kan ik draadloos werken en kan mijn afkortzaag (die mooier zaagt dan de decoupeer maar ik in de praktijk eigenlijk nauwelijks gebruik) en huidige handcirkelzaag vervangen.
Iemand bruikbare ervaringen en of tips?
Anoniem: 289532
DSP600 of de 601 als je hem met AWS wil. Dit zijn de invalzagen op LXT 18V accu die op rails kunnen.Okasha schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 11:49:
Thanks! Hebben jullie tips/ervaringen voor de Makita cirkelzaag in de 18v lijn?
Ik zie door de modellen het bos niet meer..
[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 289532 op 16-11-2021 12:15 ]
9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35
Ik twijfel nu tussen 135 en 165mmAnoniem: 289532 schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 12:14:
[...]
DSP600 of de 601 als je hem met AWS wil. Dit zijn de invalzagen op LXT 18V accu die op rails kunnen.
wat wil je ermee doen?AMDFreak schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 13:09:
Ik leen altijd de boorhamer van mijn vader en daar zitten meerdere SDS boren bij.. alleen die boorhamer is een beetje de "hoer" van de familie, lees iedereen leent hem wel ff. Dus een hoop boortjes zijn naar mijn idee bot.
Ik wil nu eigenlijk voor mijzelf een setje SDS boren kopen.
Zelf zat ik te denken aan de Bosch Professional SDS Plus 7X. Deze hebben een "vierkantere" kop ipv een punt.
Zijn dit prima boortjes? Of zijn er nog nieuwere varianten beschikbaar?
Maar het niet mee "moeten willen schroeven", de klap op je polsen, dat zal toch eigenlijk gelden voor elke schroefboormachine? En erger zijn naarmate je meer koppel hebt.Dipsausje schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 08:45:
[...]
Ik heb een BS 18 L BL, je moet er vooral niet mee willen schroeven. De klap op je pols als de schroef erin zit is stevig. Voor schroeven wil je een SSD 18 LTX 200 BL hebben, dat werkt veel lekkerder.![]()
Ik heb de BS 18 L BL gebruikt om met een 9mm en een 10mm slangenboor door Azobe heen te boren, en daar merkte ik dat de 9mm moeilijk ging omdat die veel te warm werd terwijl de 10mm een wat betere boor was en er prima doorheen ging. Dus die 4-5mm lijkt mij onzin, maar ik heb ook wel geleerd dat als het moeizaam gaat en veel te warm wordt dat je naar je boor moet kijken.
Ging overigens om 100+ gaten (houten vlonder), de boor die veel te warm werd was speciaal voor dit doel bij Wovar gekocht. De boor die makkelijker ging was van de Hornbach...
Niet per se, alleen voor de totaalprijs heb je bij andere fabrikanten dan wel 2 accu's.Framoes schreef op maandag 15 november 2021 @ 23:44:
[...]
Is de prijs je te hoog zonder gratis accu?
Dan kan je kijken naar die Parkside Performance (die zwart zijn ipv groen) die nu bij de Lidl te koop zijn.
Veel A-merken ontlopen elkaar niet veel in prijs bij een set met schroefmachine, lader en twee 4Ah of 5Ah accu's. Die Parkside is €79,99 met accu en lader.
[ Voor 20% gewijzigd door zunrob op 16-11-2021 13:23 ]
Anoniem: 289532
Je kan er ook nog tussenin gaan zitten met Heller TriJetsBoudewijn schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 13:18:
[...]
wat wil je ermee doen?
Kijk ff naar boortjes met vier versus twee snijvlakken
Ja ongetwijfeld. Punt is wel dat twee versus vier best verschil maakt in strakheid versus snelheid en prijs. Dat is denk ik al goede stap.Anoniem: 289532 schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 13:28:
[...]
Je kan er ook nog tussenin gaan zitten met Heller TriJets
Zijn hele fijne boortjes.AMDFreak schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 13:09:
Ik leen altijd de boorhamer van mijn vader en daar zitten meerdere SDS boren bij.. alleen die boorhamer is een beetje de "hoer" van de familie, lees iedereen leent hem wel ff. Dus een hoop boortjes zijn naar mijn idee bot.
Zelf zat ik te denken aan de Bosch Professional SDS Plus 7X. Deze hebben een "vierkantere" kop ipv een punt.
Hier zat ik in dezelfde situatie als jou. Die SDS Plus 7X zijn naar mijn mening goede boortjes, heb deze voor een 30 euro op Amazon gekocht.AMDFreak schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 13:09:
Why do we tell you to turn it off and on again? Because we don't have the slightest clue what's wrong with it, and it's really easy to induce coma in computers and have their built-in team of automatic doctors try to figure it out for us.
Ja ik bedoelde ook alleen maar dat ie meer dan voldoende koppel heeft.zunrob schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 13:21:
[...]
Maar het niet mee "moeten willen schroeven", de klap op je polsen, dat zal toch eigenlijk gelden voor elke schroefboormachine? En erger zijn naarmate je meer koppel hebt.
DHS610 of DHS660. Als je eenmaal met een koolborstelloze accuzaag hebt gezaagd, wil je nooit meer terug naar de oudere modellen. 165mm is een goeie middenweg tussen handzaam en voldoende zaagdiepte.Okasha schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 11:49:
Thanks! Hebben jullie tips/ervaringen voor de Makita cirkelzaag in de 18v lijn?
Ik zie door de modellen het bos niet meer..
Die 7X zijn volgens mij van de relatief nieuwe 'Expert'-lijn van Bosch blauw. Je kan ook gewone van Bosch blauw nemen, maar viersnijders zijn wel aan te raden.AMDFreak schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 13:09:
Ten opzichte van de Parkside met 1 accu idd wel. Maar die accu's zijn los vrij goedkoop.zunrob schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 13:21:
Niet per se, alleen voor de totaalprijs heb je bij andere fabrikanten dan wel 2 accu's.
[ Voor 7% gewijzigd door sjirafje op 16-11-2021 18:56 ]
Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn
Beter een laminaatsnijder gebruiken? Die is daar voor gemaakt, een afkortzaag is in mijn ogen minder geschikt hiervoor.Foxhill schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 19:18:
Binnenkort ga ik mijn LS1018LN afkortzaag gebruiken voor laminaat. Ik heb er een zaagblad bij voor hout (40 tands) en een voor aluminium (70 tands). Iemand zei me dat het blad voor hout bij laminaat erg snel bot wordt omdat laminaat hard is. Het zaagblad voor alu heeft ook meer tanden wat voor het dunne laminaat misschien handiger is. Iemand hier een idee over?
Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II
hangt met name van de vorm van de tand af waarschijnlijk heeft je HM blad (aluminium) de juiste vorm voor hplFoxhill schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 19:18:
Binnenkort ga ik mijn LS1018LN afkortzaag gebruiken voor laminaat. Ik heb er een zaagblad bij voor hout (40 tands) en een voor aluminium (70 tands). Iemand zei me dat het blad voor hout bij laminaat erg snel bot wordt omdat laminaat hard is. Het zaagblad voor alu heeft ook meer tanden wat voor het dunne laminaat misschien handiger is. Iemand hier een idee over?
Dat inderdaad.rockhopper schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 19:33:
[...]
Beter een laminaatsnijder gebruiken? Die is daar voor gemaakt, een afkortzaag is in mijn ogen minder geschikt hiervoor.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Dus het alu blad, toch?twain4me schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 19:33:
[...]
hangt met name van de vorm van de tand af waarschijnlijk heeft je HM blad (aluminium) de juiste vorm voor hpl
(trapezium tand met negatieve hoek)
Ik heb je blad niet gekocht
[ Voor 11% gewijzigd door twain4me op 16-11-2021 20:40 ]
Excuus. Het is de D-03969. Die voor hout is wat er standaard meegeleverd is.twain4me schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 20:37:
[...]
Ik heb je blad niet gekochtIk wil best mijn glazenbol aanslingeren.. maar verwacht er niet teveel van
Maar ja veel alu bladen zijn ook hpl/trespa bladen.
best veel mensen verneuken er gewoon met opzet een goedkoop hout blad mee.
Ik gebruik ook de afkortzaag voor laminaat en heb op aanraden van mijn broer (meubelmaker) gewoon een aantal goedkope 48-tands bladen gekocht. Ze worden inderdaad snel bot maar volgens mijn broer die van Makita ook.Foxhill schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 20:45:
[...]
Excuus. Het is de D-03969. Die voor hout is wat er standaard meegeleverd is.
Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn
Dan mag je nu dus een nieuwe kopen lijkt me.sjirafje schreef op woensdag 17 november 2021 @ 02:52:
Wij hebben een hele verdieping laminaat gelegd met het standaard zaagblaadje wat bij de GKS 12v-26 geleverd werd. Dat ging prima.
[ Voor 4% gewijzigd door Boudewijn op 17-11-2021 09:25 ]
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
Lijkt me niet raar. Als je eerst invalt en dan horizontaal beweegt en op die manier de plank bereikt raakt je blad op andere plekken het materiaal dan wanneer je de invalzaag op de plaat zet en dan omlaag drukt.Raymond schreef op woensdag 17 november 2021 @ 09:56:
Tijdje terug stond hier een filmpje van een test met een haakse slijper en het slijten van slijpschijven: Blijkbaar scheelt het nogal welke techniek je gebruikt bij het afkorten.
Ik vraag me af: Zou diezelfde techniek ook werken bij het afkorten van laminaat?
[ Voor 3% gewijzigd door Boudewijn op 17-11-2021 09:59 ]
gewoon dit. Minder zooi, snel.rockhopper schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 19:33:
[...]
Beter een laminaatsnijder gebruiken? Die is daar voor gemaakt, een afkortzaag is in mijn ogen minder geschikt hiervoor.
[ Voor 3% gewijzigd door Tjark op 17-11-2021 10:05 ]
*insert signature here
Toch hele andere koek, een zaagblad heeft standaard tanden die iets breder zijn dan het blad zelf, hierdoor is zijdelingse wrijving naar mijn idee miniaal of irrelevant. Wellicht valt er nog winst te halen, echter zal dit door andere redenen komen, namelijk zaaghoek, afnamen, weerstand, belasting van het blad/motor, aantal passen per plank, om het materiaal even terzijde te houden.Boudewijn schreef op woensdag 17 november 2021 @ 09:58:
[...]
Lijkt me niet raar. Als je eerst invalt en dan horizontaal beweegt en op die manier de plank bereikt raakt je blad op andere plekken het materiaal dan wanneer je de invalzaag op de plaat zet en dan omlaag drukt.
En dat geldt natuurlijk ook voor afkortzagen.
Dit, inderdaad. Hoofdverschil tussen goedkoop en duur laminaat is de toplaag. Dikte van de toplaag, hardheid, slijtvastheid. Heb zelf wel een aantal decoupeerzaagblaadjes versleten op klik-PVC voor de bedkamers. En die slijtage komt niet van het PVC gedeelte, verwacht ik, want dat is behoorlijk zacht materiaal. En dan was dat alleen voor de hoekjes en de lengterichtingen, want het afkorten deed ik met een laminaatsnijder.hansvk schreef op woensdag 17 november 2021 @ 09:52:
Het hangt natuurlijk ook af van de kwaliteit van het laminaat. Vorig weekend bij een klus een halve verdieping gelegd met goedkoop laminaat. Lukt met de decoupeerzaag om alles met 1 Bosch zaagje voor laminaat te doen. Thuis eerder eens laminaat gelegd van QuickStep. De zaagjes waren bijna niet aan te slepen bij wijze van spreken.
Juist
Deze lijkt aan je eisen te voldoen. Simpel, niet duur, ingefreesde maataanduiding.KifArU schreef op woensdag 17 november 2021 @ 10:54:
Voor de verandering een keer een vraag over een simpel stuk gereedschap: De winkelhaak.
Al jaren werk ik met een hele simpele, goedkope winkelhaak van 30cm (die gelukkig wel haaks is), maar de verf bladdert er inmiddels vanaf. Dus er moet een nieuwe komen.
En liefst met maatverdeling die erin zit en niet alleen erop gedrukt, zodat deze langer meegaat.
Heeft er iemand tips voor een goede winkelhaak van 30cm, maar die niet meteen een fortuin kost?
Ik zie bij Action 2 stuks voor 3,79 en bij Lidl 2 of 3 stuks voor 7,99. Maar allemaal niet vooraf te controleren of ze haaks zijn en met die prijzen vertrouw ik er ook niet blind op.
Bij Toolstation een Hultafors voor bijna 20 euro, die er goed uitziet en aan de eisen lijkt te voldoen.
Iemand andere tips?
dat lijkt me zeker niet het geval, het ding met een slijpschijf is, de zijkant slijpt ook. bij een Cirkelzaagblad is de zijkant een vlak metalen oppervlak wat helemaal niks doet en dus ook niet dunner word.Raymond schreef op woensdag 17 november 2021 @ 09:56:
Tijdje terug stond hier een filmpje van een test met een haakse slijper en het slijten van slijpschijven: Blijkbaar scheelt het nogal welke techniek je gebruikt bij het afkorten.
Ik vraag me af: Zou diezelfde techniek ook werken bij het afkorten van laminaat?
[ Voor 11% gewijzigd door Jampot007 op 17-11-2021 11:15 ]
Ik gebruik ook deze van de Hornbach. Precies om de genoemde redenen: de cijfers zijn er in gefreesd/graveerd, geen last van vervagende getallen meer. Goeie prijs/kwaliteitverhouding.Jeldert schreef op woensdag 17 november 2021 @ 11:08:
Ik heb zelf een eenvoudige van Connex (bij Hornbach €5,50).
Let wel, de afbeelding lijkt niet te kloppen, want de verdeling is als onderstaande afbeelding:
[Afbeelding]
Vind ik erg handig: aan beide kanten een maatverdeling.
Life is not about specs, it is about joy!
Die heeft alleen niet een stuk om mee aan te leggen, wat vaak wel fijn is bij een schrijfhaak.struukkel schreef op woensdag 17 november 2021 @ 11:11:
Deze lijkt aan je eisen te voldoen. Simpel, niet duur, ingefreesde maataanduiding.
[ Voor 22% gewijzigd door Boudewijn op 17-11-2021 11:51 ]
Bij die van Baptist kun je nog een stop kopen...ik heb (oa.Boudewijn schreef op woensdag 17 november 2021 @ 11:50:
Ligt er maar net aan wat je wil doen.
- Speedsquare is handig voor lomp werk en ok een zaaggeleider mee recht te zetten.
- Combinatiehaak/schuifhaak is handig om nauwkeurig af te tekenen ed
Voor gewoon algemeen werk is zo'n ding van Hornbach of bahco prima. Die van baptist vind ik onhandig doordat er geen aanslag op zit.
Als ze haaks zijn is het goed, en als je ze na kunt stellen is het fijn. Dan kun je meestal met een of twee schroefjes de boel corrigeren als hij niet haaks is of een keer valt oid.
voor de totaalkosten van die twee zou ik naar een combinatiehaak van starrett kijken. Kom je een heel eind, desnoods de "student edition" (geen kraspen en waterpas)breagor schreef op woensdag 17 november 2021 @ 12:10:
[...]
Bij die van Baptist kun je nog een stop kopen...ik heb (oa.) deze:
https://baptist.nl/afteke...maataanduiding-150-300-mm
met deze:
https://baptist.nl/afteke...em-voor-winkelhaken-20-mm
deze combi gebruik ik op dit moment het meest van al mijn blokhaken....maar ja wel prijzig
Je kunt bij die hierboven genoemd is ook een plastic stop kopen....die combi is iets betaalbaarder
ik kan de tandvorm niet ontdekken de tandhoek doet vermoeden dat het snel over zal zijn. in de omschrijving staat ook geen trespa ofzo. ik zou het blad er niet voor gebruiken. (je zou het nog aan ike kunnen vragen)Foxhill schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 20:45:
[...]
Excuus. Het is de D-03969. Die voor hout is wat er standaard meegeleverd is.
[ Voor 5% gewijzigd door twain4me op 17-11-2021 13:04 ]
De zwarte winkelhaken zijn prima dingen, doen hun werk goed. De oranje blokhaken, verschrikkelijk. Buigen al uit de maat als je er gemeen naar kijkt.Boudewijn schreef op woensdag 17 november 2021 @ 11:50:
Ligt er maar net aan wat je wil doen.
- Speedsquare is handig voor lomp werk en ok een zaaggeleider mee recht te zetten.
- Combinatiehaak/schuifhaak is handig om nauwkeurig af te tekenen ed
Voor gewoon algemeen werk is zo'n ding van Hornbach of bahco prima. Die van baptist vind ik onhandig doordat er geen aanslag op zit.
Als ze haaks zijn is het goed, en als je ze na kunt stellen is het fijn. Dan kun je meestal met een of twee schroefjes de boel corrigeren als hij niet haaks is of een keer valt oid.
Zoals @Boudewijn al zegt, leuk ding voor het lompe werk. Maar de schaalverdeling is niet nauwkeurig genoeg naar mijn idee (per halve cm).AMDFreak schreef op woensdag 17 november 2021 @ 11:27:
[Afbeelding]
Zou je niet zoiets willen? Die is nog een beetje multifunctioneel
Die zijn er ook met gewoon mm schaalverdeling.henkie196 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 13:20:
[...]
Zoals @Boudewijn al zegt, leuk ding voor het lompe werk. Maar de schaalverdeling is niet nauwkeurig genoeg naar mijn idee (per halve cm).
Voor die prijs heb je alleen de 150mm student edition, wat op zich wel een mooi ding is, maar de 300mm versie (zoals die Shinwa die @breagor linkt) is wel aanzienlijk duurder dan dat. En 150mm is vaak genoeg, maar ook vaak genoeg nietBoudewijn schreef op woensdag 17 november 2021 @ 12:11:
voor de totaalkosten van die twee zou ik naar een combinatiehaak van starrett kijken. Kom je een heel eind, desnoods de "student edition" (geen kraspen en waterpas)
Die speedsquare? Kan er niet een vinden met mm schaalverdeling op de site van Hultafors?sjirafje schreef op woensdag 17 november 2021 @ 13:40:
[...]
Die zijn er ook met gewoon mm schaalverdeling.
Ik heb de Bosch groene kruislaser nu 2x gebruikt en wilde hem gebruiken bij het opbouwen van gipswand metalstud muurtjes. Wat blijkt... Hartstikke niet waterpas (meer)DropjesLover schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 09:26:
[...]
Thx, die heb ik dus nu ook gekocht![]()
Momenteel geen specifiek doel voor, maar na het gehannes een week geleden met een plankje waterpas hangen in de keuken...
BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq