Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSenne
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 28-05 13:36
Ik ben voor de occasionele klussen op zoek naar een degelijke laserwaterpas, en ik dit topic zag ik al verschillende keren de Deko DKLL12PB1 voorbij komen.

Is dit een goede optie in die prijsklasse? Vanuit Spanje komt er wel nog een kleine €20 shipping bij, dus ik weet niet of er voor ~€80 betere opties te verkrijgen zijn?

[ Voor 13% gewijzigd door MrSenne op 17-11-2021 13:50 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17:31
DropjesLover schreef op woensdag 17 november 2021 @ 13:48:
[...]

Ik heb de Bosch groene kruislaser nu 2x gebruikt en wilde hem gebruiken bij het opbouwen van gipswand metalstud muurtjes. Wat blijkt... Hartstikke niet waterpas (meer) -O-
Afwijking van bijna een centimeter per meter ten opzichte van de waterpas :-(
En ja altijd voorzichtig mee geweest en "uit" opgeborgen zodat het mechaniek vergrendeld wordt.

Weet iemand een iets betere / robuustere zelfstellende kruislaser van <€100?
Onlangs nog gemeld in dit topic Lidl Parkside Performer. Perfect misschien niet, maar ik kan me in deze prijsklasse geen betere bedenken. Een prijsklasse hoger ook niet trouwens.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:50

sjirafje

No inspirational quotes here

henkie196 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 13:45:
[...]

Die speedsquare? Kan er niet een vinden met mm schaalverdeling op de site van Hultafors?
De mm varianten zijn er in elk geval van andere merken (ik heb een laser gegraveerde van 18 cm). Van de originele weer ik niet.

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:40

DropjesLover

Dit dus ->

big bang schreef op woensdag 17 november 2021 @ 13:54:
[...]

Onlangs nog gemeld in dit topic Lidl Parkside Performer. Perfect misschien niet, maar ik kan me in deze prijsklasse geen betere bedenken. Een prijsklasse hoger ook niet trouwens.
Even bekeken en gekocht, thx :P
Komen nog een paar klussen aan in huis, zoals de hele benedenverdieping (terug naar beton zegmaar).
Voor die enkele klussen is het me gewoonweg geen professionele van deWalt of Makita van €200+ waard...

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:10
Odeklontje in "(Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic"

Oef, de ls1219L met 17% korting, maakt hem wel heel interessant. Ik heb nu de metabo kgs254 en hoewel die me totnutoe goed heeft bediend, is het geen precisie instrument :+
Dat is meer een bouwzaag voor tijdens de verbouwing.

Ik zit al een tijdje met schuin oog naar een goede afkortzaag te kijken. Normaal gesproken zou het een Festool worden, maar als ik de reviews bekijk, is die Makita ook dikke prima. En voor het prijsverschil kan ik ook 3 peojectjes bouwen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Raymond schreef op woensdag 17 november 2021 @ 17:02:

Oef, de ls1219L met 17% korting, maakt hem wel heel interessant. Ik heb nu de metabo kgs254 en hoewel die me totnutoe goed heeft bediend, is het geen precisie instrument :+
Dat is meer een bouwzaag voor tijdens de verbouwing.

Ik zit al een tijdje met schuin oog naar een goede afkortzaag te kijken. Normaal gesproken zou het een Festool worden, maar als ik de reviews bekijk, is die Makita ook dikke prima. En voor het prijsverschil kan ik ook 3 peojectjes bouwen :+
heb je ze wel eens naast elkaar gezien?
Dan is de groene pil toch wel heel verleidelijk, toch? :+

offtopic:
au serieux , mooier maar ook veeeeeel duurder...

i3 + moederbord + gehuegen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arloid
  • Registratie: December 2014
  • Niet online
Boudewijn schreef op woensdag 17 november 2021 @ 17:14:
[...]
heb je ze wel eens naast elkaar gezien?
Dan is de groene pil toch wel heel verleidelijk, toch? :+

offtopic:
au serieux , mooier maar ook veeeeeel duurder...
Festool is vaak overkill voor semi-professioneel en hobbymatig gebruik.

offtopic:
Particulieren betalen tevens echtscheidings kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
De Kapex was al schandalig duur, maar tegenwoordig 2k+ slaat helemaal nergens op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Odeklontje
  • Registratie: Juli 2017
  • Niet online
Raymond schreef op woensdag 17 november 2021 @ 17:02:
[...] Normaal gesproken zou het een Festool worden, maar als ik de reviews bekijk, is die Makita ook dikke prima. En voor het prijsverschil kan ik ook 3 projectjes bouwen :+
pricewatch: Makita LS1219L Voor €749,99 €622,50 + €29,00 verzendkosten binnen Duitslands met DHL Express of GLS. Je zal toch een Duits adres moeten verzinnen want een pakket met dit formaat wordt niet in Nederland bezorgd helaas. Desalniettemin goeie deal! :)

[ Voor 3% gewijzigd door Odeklontje op 17-11-2021 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
bbbrumbrum schreef op woensdag 17 november 2021 @ 18:39:
De Kapex was al schandalig duur, maar tegenwoordig 2k+ slaat helemaal nergens op.
1300 voor de 120.
Maar met alle accessoires idd wel 2k+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Asteroid9
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:54

Asteroid9

General Failure

Odeklontje schreef op woensdag 17 november 2021 @ 19:03:
[...]

pricewatch: Makita LS1219L Voor €749,99 €622,50 + €29,00 verzendkosten binnen Duitslands met DHL Express of GLS. Je zal toch een Duits adres moeten verzinnen want een pakket met dit formaat wordt niet in Nederland bezorgd helaas. Desalniettemin goeie deal! :)
Ik kan hem gewoon met standaard verzending selecteren :?

Hij staat bij mij voor 594,44 verzendklaar om af te rekenen, twijfel.... Ik wil hem al een tijdje hebben :9~

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inhico
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:21

inhico

pw

Odeklontje schreef op woensdag 17 november 2021 @ 19:03:
[...]

Laat 'm bezorgen op een afhaallocatie net over de grens. Is een prima optie als je in de buurt van de grens woont (zoals ik...)

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16:51

Pixeltje

Woo-woohoo!

Asteroid9 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 20:07:
[...]

Hij staat bij mij voor 594,44 verzendklaar om af te rekenen, twijfel.... Ik wil hem al een tijdje hebben :9~
Dan is dit je moment, scheelt n hoop geld en nieuw speelgoed is t waard om een keer sorry voor te moeten zeggen ;)

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Odeklontje
  • Niet online
Asteroid9 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 20:07:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4vTVDEMphCRWfL1OE7ITCkkGxiU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TxZ2NFUhPo7QC2EVsGm2FxXd.png?f=fotoalbum_large

Dan zal het wel aan mij liggen? :+ Maar ik krijg 'm niet naar Nederland verstuurd, er staat ook expliciet een melding bovenin het scherm. En misschien klopt de prijs niet als je de knop netto/bruto niet goed staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Asteroid9
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:54

Asteroid9

General Failure

Ah, ik keek net naar de LS1019L, hmmmm, wel compacter en beter op te bergen.... De LS1219L is inderdaad niet zomaar te verzenden....

[ Voor 71% gewijzigd door Asteroid9 op 17-11-2021 22:18 ]

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21:01
rockerpoet schreef op maandag 15 november 2021 @ 17:46:
[...]

Kan toch haast niet waar zijn? Afijn, vanmiddag de rail omgeruild voor een nieuwe. De eerste die ik kreeg was ook krom 8)7 De tweede gelukkig wel recht.

Ben benieuwd of zoiets ook bij b.v. Festool voorkomt.

[...]

Klinkt als een mooie tool. Wat is het en hoe te gebruiken? :)
Ik heb even m'n oude rail gemeten met de straight edge, en tot mijn verbazing is die echt kaarsrecht:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m421zct3iNAuuNhiWdkb82VZ0m0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/73fK0UgavnnQyMVrsJ3XbbRg.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4G4tT4xCAmryJlKkjSXPNL3_GLQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/M3rVogCWAV9DkhgFsdQG1dJK.png?f=fotoalbum_large

Op de laatste foto zie je een voelermaat van 0.05mm dikte, die ik niet tussen de rail en de straight edge krijg.
The reference edge is machined flat to within 0.003 inch (0.076 mm) over the entire length.
Dat betekend dat hij in ieder geval zo vlak is als hier staat beschreven, mijn straight edge is 96cm lang. Recht zat dus voor houtbewerking :) .

M'n goedkope hornbach waterpas daarintegen, daar kreeg ik makkelijk een voelermaat van 0.2mm tussen... Stabila zegt het volgende over hun waterpassen:
They are spec'd to 0.2mm/m.

• Okasha
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Framoes schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 14:39:
DHS610 of DHS660. Als je eenmaal met een koolborstelloze accuzaag hebt gezaagd, wil je nooit meer terug naar de oudere modellen. 165mm is een goeie middenweg tussen handzaam en voldoende zaagdiepte.
Oke heb even wat onderzoek gedaan en de 660 en de 680 zijn de modellen waar ik op uitkom. Blad links is wel handig om goed te zien wat je zaagt, maar ik denk toch dat ik als rechtshandige voor de veiligheid voor blad rechts ga zodat bij ongeval het blad van mij af zit. De prijs is met net iets boven de 200 euro met een doos goed te doen.

In deze vergelijking: YouTube: Makita DHS660 vs Makita DHS680 circular saw review. zegt de ervaringsdeskundige dat de pink niet echt lekker de ruimte heeft in het handgreep. Hebben hier daar mensen ervaring mee? Denk dat het bestellen wordt, goed testen en dan eventueel terugsturen. Als optie neem ik dan een geleiderail van ~2m erbij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07-04 08:17
Okasha schreef op donderdag 18 november 2021 @ 10:14:
[...]

Oke heb even wat onderzoek gedaan en de 660 en de 680 zijn de modellen waar ik op uitkom. Blad links is wel handig om goed te zien wat je zaagt, maar ik denk toch dat ik als rechtshandige voor de veiligheid voor blad rechts ga zodat bij ongeval het blad van mij af zit. De prijs is met net iets boven de 200 euro met een doos goed te doen.

In deze vergelijking: YouTube: Makita DHS660 vs Makita DHS680 circular saw review. zegt de ervaringsdeskundige dat de pink niet echt lekker de ruimte heeft in het handgreep. Hebben hier daar mensen ervaring mee? Denk dat het bestellen wordt, goed testen en dan eventueel terugsturen. Als optie neem ik dan een geleiderail van ~2m erbij.
Ik zie dat ik DHS610 zei. Dat had DHS680 moeten zijn. 660 en 680 zijn koolborstelloze cirkelzagen. DHS610 niet.

Blad links maakt naar mijn idee weinig uit voor gebruik. Ik zaag met zowel links als rechts met de DHS680.

Als je een geleiderail neemt, moet je de adapter niet vergeten. Deze passen namelijk niet direct op de geleiderail. De DHS782/783 wel, maar die zijn 2x18V, een stuk duurder en 190mm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:52

dragonhaertt

@_'.'

Okasha schreef op donderdag 18 november 2021 @ 10:14:
[...]

Ik heb zelf de 680, en ik moet zeggen dat ik het blad links wel erg fijn vind. Vooral met de rails is het veel logischer om de zaag met rechts vast te houden en naar links te zagen. Dit voorkomt dat je achter je werkstuk moet gaan staan.

Blad naar je toe of van je af heb ik nooit iets over gehoord. Vergeet niet dat als je aan een werkbank staat, je het hout laat overhangen en met de rails zaagt dat je dan sowieso het blad naar je toe hebt. Alleen moet je dan van links naar rechts zagen (en dus met je linkerhand werken).

Wat betreft werken met de rails (en adapter) werkt het best goed. Enige nadeel is het opnieuw bevestiger van de adapter op exact dezelfde plek. Gaat dat één keer mis, dan klopt je zaagstrip niet meer.
Beter kan je dus een invalzaag nemen, of de adapter nooit demonteren, als je veel met de rails gaat werken.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

• Okasha
  • Niet online
dragonhaertt schreef op donderdag 18 november 2021 @ 10:27:
[...]

Ik heb zelf de 680, en ik moet zeggen dat ik het blad links wel erg fijn vind. Vooral met de rails is het veel logischer om de zaag met rechts vast te houden en naar links te zagen. Dit voorkomt dat je achter je werkstuk moet gaan staan.

Blad naar je toe of van je af heb ik nooit iets over gehoord. Vergeet niet dat als je aan een werkbank staat, je het hout laat overhangen en met de rails zaagt dat je dan sowieso het blad naar je toe hebt. Alleen moet je dan van links naar rechts zagen (en dus met je linkerhand werken).

Wat betreft werken met de rails (en adapter) werkt het best goed. Enige nadeel is het opnieuw bevestiger van de adapter op exact dezelfde plek. Gaat dat één keer mis, dan klopt je zaagstrip niet meer.
Beter kan je dus een invalzaag nemen, of de adapter nooit demonteren, als je veel met de rails gaat werken.
Wat ik bedoel is dat als je links staat van je zaagobject, en de zaag met rechts vasthoud, dat je dan je blad goed kunt zien en extra goed ziet wat je aan het doen bent. Wel dus met risico dat het blad "onder" je lichaam draait ipv van je af. Dat zou een reden kunnen zijn om de 680 te nemen, en het andere handvat natuurlijk.

De 2x18 volt, scheelt dat nog veel met vermogen? Denk niet dat dit voor mij heel relevant is. Ik ga dus van een invalzaag (bosch cheap kabel) maar een handcirkelzaag, maar ik denk niet dat ik het invalprincipe ga missen, kan me niet herinneren dat ik ooit ergens in een plaat in het midden ben begonnen oid.

en de belangrijkste vraag; waarom koos jij voor de 680 over de 660? Prijzen zo'n beetje gelijk hè

[ Voor 3% gewijzigd door Okasha op 18-11-2021 10:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Okasha schreef op donderdag 18 november 2021 @ 10:42:
[...]

Wat ik bedoel is dat als je links staat van je zaagobject, en de zaag met rechts vasthoud, dat je dan je blad goed kunt zien en extra goed ziet wat je aan het doen bent. Wel dus met risico dat het blad "onder" je lichaam draait ipv van je af. Dat zou een reden kunnen zijn om de 680 te nemen, en het andere handvat natuurlijk.

De 2x18 volt, scheelt dat nog veel met vermogen? Denk niet dat dit voor mij heel relevant is. Ik ga dus van een invalzaag (bosch cheap kabel) maar een handcirkelzaag, maar ik denk niet dat ik het invalprincipe ga missen, kan me niet herinneren dat ik ooit ergens in een plaat in het midden ben begonnen oid.

en de belangrijkste vraag; waarom koos jij voor de 680 over de 660? Prijzen zo'n beetje gelijk hè
Ik werk zelf veel in een kleine ruimte, waar ik vaak niet de luxe heb om achter mijn rails te staan tijdens het zagen.
Bij zagen van (plaat) materiaal met de rails gebruik ik de overhang van mijn werktafel, waarbij je dus altijd het zaagblad richting je lichaam moet hebben.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AbaaqsPAhvaLgKg9k58yY5l4k58=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yipIJAa2HIAndborrtdLb0E1.png?f=fotoalbum_large
Bij een linkshandige zaag is het makkelijk om van rechts naar links te zagen, met de rechterhand op het handvat, en het zaagblad 'naar je toe' ('onder je lichaam').

Als je dit probeert met een normale rechtshandige zaag, moet je óf naast/achter je werktafel kunnen staan, óf met links je handvat vastpakken, óf je rails omdraaien en dan kan je geen kleine strips afzagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes
[...]

Het verschil tussen beide is dat de 660 kleiner is, maar ook meer plastic heeft. Geloof dat die beschermkap die wegklapt van plastic is tov 680 met aluminium oid. Schijnt dat ze van binnen helemaal hetzelfde zijn.

2x18V is voor het meeste werk niet heel erg nodig. Helemaal niet als je niet hele dagen aan het zagen bent. Maar bij een 190mm cirkelzaag zal het wel schelen als je een dikke balk schulpt.

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Het belangrijkste voordeel van werken met een invalzaag is voor mij dat je de zaagdiepte op een paar mm dieper in kan stellen dan het werkstuk, en dat je daarmee gewoon je plaat / plank / balk op een OSB plaat kan leggen en door kan zagen, met een 2-3mm snede in de onderliggende OSB plaat. Dit geeft een nettere snede, minder stof, en bovenal is het werkstuk aan beide kanten goed ondersteund en valt / breekt het laatste stukje niet af.

Op dat plaatje van @dragonhaertt moet je dus zelf het uit stekende stuk vasthouden om te voorkomen dat het laatste stuk afbreekt voordat je er met de zaag bent, of dat het stuk op de grond valt en beschadigd. Met een OSB plaat op je werktafel en een invalzaag, leg je de plaat gewoon in z'n geheel op de werktafel en zaag je een stukje in de OSB plaat die onder de plaat ligt.

Daarnaast hebben invalzagen over het algemeen een betere afzuiging dan cirkelzagen.

Er zijn overigens wel cirkelzagen met een diepte instelling, maar dat zijn er niet veel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Illusion
  • Laatst online: 12:07

Illusion

(the art of)

henkie196 schreef op donderdag 18 november 2021 @ 11:24:
[...]

Het belangrijkste voordeel van werken met een invalzaag is voor mij dat je de zaagdiepte op een paar mm dieper in kan stellen dan het werkstuk, en dat je daarmee gewoon je plaat / plank / balk op een OSB plaat kan leggen en door kan zagen, met een 2-3mm snede in de onderliggende OSB plaat. Dit geeft een nettere snede, minder stof, en bovenal is het werkstuk aan beide kanten goed ondersteund en valt / breekt het laatste stukje niet af.

Er zijn overigens wel cirkelzagen met een diepte instelling, maar dat zijn er niet veel.
En dat non-argument wordt steeds door iedereen aangehaald, maar zelfs een cheape bosch groen pks55 (of een lidl parkside a 45€ https://www.lidl.nl/p/par...handcirkelzaag/p100331540 ) heeft een prima functionerende diepte instelling.
Daarvoor hoef je écht geen invalzaag te kopen.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• Okasha
  • Niet online
Illusion schreef op donderdag 18 november 2021 @ 11:41:
[...]

En dat non-argument wordt steeds door iedereen aangehaald, maar zelfs een cheape bosch groen pks55 (of een lidl parkside a 45€ https://www.lidl.nl/p/par...handcirkelzaag/p100331540 ) heeft een prima functionerende diepte instelling.
Daar ging ik ook vanuit dat de DHS660 van 200 euro gewoon de diepte kan instellen en dus op een plaat kan zagen met minimale overhang. Maar ik zie in de handleiding dat dit inderdaad gewoon kan!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

[...]

Op dat plaatje van @dragonhaertt moet je dus zelf het uit stekende stuk vasthouden om te voorkomen dat het laatste stuk afbreekt voordat je er met de zaag bent, of dat het stuk op de grond valt en beschadigd. Met een OSB plaat op je werktafel en een invalzaag, leg je de plaat gewoon in z'n geheel op de werktafel en zaag je een stukje in de OSB plaat die onder de plaat ligt.

Daarnaast hebben invalzagen over het algemeen een betere afzuiging dan cirkelzagen.

Als je de werkruimte hebt voor een invalzaag+verzaagbaar oppervlak is dat natuurlijk beter. Met een werkbank van 60cm diep in een slaapkamer heb ik die optie niet ;)
(diepte instelling kan overigens met de cirkelzaag ook wel)

Hopelijk kan ik over een half jaar een huis kopen met degelijke schuur. 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrtH
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 28-05 15:34
[...]
Ik heb echt nog nooit een cirkelzaag zónder diepteinstelling gezien. Heb je een voorbeeldje?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Raymond
Nou, ik vind wel wat verschil zitten tussen het kunnen vastzetten op een bepaalde diepte en de diepte op de machine op een mm nauwkeurig vooraf in kunnen stellen.

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Raymond schreef op donderdag 18 november 2021 @ 12:01:
Nou, ik vind wel wat verschil zitten tussen het kunnen vastzetten op een bepaalde diepte en de diepte op de machine op een mm nauwkeurig vooraf in kunnen stellen.
In gebruiksvriendelijkheid wel, in functionaliteit niet.
Als iemand op zoek is naar iets wat wat breder te gebruiken is, goedkoper moet zijn of gewoon nog niet zeker is wat hij fijn vind dan is functionaliteit belangrijker dan gebruiksvriendelijkheid.

Ik zou zeggen dat iedereen een cirkelzaag moet hebben. Stel je doet veel werk met plaatmateriaal en de rails, dan is een invalzaag een mooie upgrade.

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:32
Arloid schreef op woensdag 17 november 2021 @ 17:28:
[...]

Festool is vaak overkill voor semi-professioneel en hobbymatig gebruik.

offtopic:
Particulieren betalen tevens echtscheidings kosten.
Bedoel je prijsgewijs?
Als je ook nog rekening houdt, met hoe waardevast festool is, klopt dit echt niet.

Bedoel je qua functies?
Als je ziet dat er hierboven klagen over scheve geleiderails, dan ben je bij Festool nagenoeg zeker dat de kwaliteit van wat je koopt perfect in orde is. Ongeacht wat je bedoeling is, moet het wel altijd in orde zijn.
Voor de rest zitten er bij Festool machines alle mogelijke veiligheid/stofafzuiging functies op de toestellen. Koop je een Makita / Dewalt of weet ik welk toestel, dan is de kans groot dat je een hele hoop inlevert op veiligheid voor je lichaam.

Zeker voor hobbyisten, die niet veel met machines werken en dus niet altijd bewust zijn van het gevaar, kan dit erg belangrijk zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

bottom line schreef op donderdag 18 november 2021 @ 12:29:
[...]

Bedoel je prijsgewijs?
Als je ook nog rekening houdt, met hoe waardevast festool is, klopt dit echt niet.

Bedoel je qua functies?
Als je ziet dat er hierboven klagen over scheve geleiderails, dan ben je bij Festool nagenoeg zeker dat de kwaliteit van wat je koopt perfect in orde is. Ongeacht wat je bedoeling is, moet het wel altijd in orde zijn.
Voor de rest zitten er bij Festool machines alle mogelijke veiligheid/stofafzuiging functies op de toestellen. Koop je een Makita / Dewalt of weet ik welk toestel, dan is de kans groot dat je een hele hoop inlevert op veiligheid voor je lichaam.

Zeker voor hobbyisten, die niet veel met machines werken en dus niet altijd bewust zijn van het gevaar, kan dit erg belangrijk zijn.
Je mag best vinden dat festool een hogere kwaliteit heeft, en daarmee de meerprijs waard is.
Om te stellen dat alle andere merken daarom dus minder veilig zijn is gewoonweg onzin.
Ieder merk heeft betere en slechtere producten, en ook buiten festool zijn er zat innovaties die veilig, handig of goedkoper zijn.

Je klinkt nu meer alsof alles wat festool doet, vanwege de prijs (en het merk) dus maar gewoon perfect moet zijn.

Ik zou zelfs voor dezelfde prijs nog liever in Makita investeren dan Festool. Al is het alleen maar voor het bredere aanbod.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:32
dragonhaertt schreef op donderdag 18 november 2021 @ 12:35:
[...]

Je mag best vinden dat festool een hogere kwaliteit heeft, en daarmee de meerprijs waard is.
Om te stellen dat alle andere merken daarom dus minder veilig zijn is gewoonweg onzin.
Ieder merk heeft betere en slechtere producten, en ook buiten festool zijn er zat innovaties die veilig, handig of goedkoper zijn.

Je klinkt nu meer alsof alles wat festool doet, vanwege de prijs (en het merk) dus maar gewoon perfect moet zijn.

Ik zou zelfs voor dezelfde prijs nog liever in Makita investeren dan Festool. Al is het alleen maar voor het bredere aanbod.
Festool heeft maar 1 product in elke categorie.
Terwijl je van Makita gerust 10 varianten kunt kopen op dezelfde haakse slijper/cirkelzaag die amper bestaat uit functies die je zaag 'veiliger' maken.

Dus ja, bijvoorbeeld Makita verkoopt ook toestellen die in kwaliteit 1op1 zijn ivm Festool, maar dan moet je wel bereid zijn om sowieso de duurdere varianten te kopen.

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

bottom line schreef op donderdag 18 november 2021 @ 12:44:
[...]

Terwijl je van Makita gerust 10 varianten kunt kopen op dezelfde haakse slijper/cirkelzaag die amper bestaat uit functies die je zaag 'veiliger' maken.

Dus ja, bijvoorbeeld Makita verkoopt ook toestellen die in kwaliteit 1op1 zijn ivm Festool, maar dan moet je wel bereid zijn om sowieso de duurdere varianten te kopen.
Ja, keuze af proberen te spelen als een slechte eigenschap is een heel sterk argument 8)7

* dragonhaertt gaat spelen met zijn Makita accu router.

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20:56
bottom line schreef op donderdag 18 november 2021 @ 12:44:
[...]

Weet je dat zeker? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
dragonhaertt schreef op donderdag 18 november 2021 @ 12:46:
[...]

Ja, keuze af proberen te spelen als een slechte eigenschap is een heel sterk argument 8)7

* dragonhaertt gaat spelen met zijn Makita accu router.
Soms wel, hoeveel schroefboormachines op 18V (zomaar een voorbeeld) heeft een merk nodig? Allemaal met minimale verschillen en prijsverschillen, vaak lastig zoeken en vergelijken wat het verschil nou precies is.

Soms wil je gewoon 2 of 3 keuzes en klaar ermee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Illusion schreef op donderdag 18 november 2021 @ 11:41:
Hmm, had het nog opgezocht voor die DHS680, maar kon het daar niet vinden. Maar ik heb zelf ook niet veel ervaring met gewone cirkelzagen, dus als mensen met die apparaten zeggen dat het gewoon kan: I stand corrected.

Dan kun je met een cirkelzaag dus hetzelfde doen, dat had ik me niet gerealiseerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-05 12:58
henkie196 schreef op donderdag 18 november 2021 @ 12:51:
[...]

Hmm, had het nog opgezocht voor die DHS680, maar kon het daar niet vinden.
Afbeeldingslocatie: https://nl.makitamedia.com/afbeeldingen/100_Makita/102_machines/102_1_product/JPG_product/DHS680_F_005.jpg

Tweede product-afbeelding op makita.nl

Het grote verschil is dat je een cirkelzaag vast instelt op een bepaalde diepte (en ja, volgens mij kan dat met elke cirkelzaag), en een invalzaag stel je een maximum-diepte in en kun je de zaag pas als je gaat zagen omlaag zetten en als je klaar bent weer omhoog. Geen onhandige blade-guard meer nodig, toch veiliger.

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Vloris schreef op donderdag 18 november 2021 @ 12:54:
[...]

[Afbeelding]

Het grote verschil is dat je een cirkelzaag vast instelt op een bepaalde diepte (en ja, volgens mij kan dat met elke cirkelzaag), en een invalzaag stel je een maximum-diepte in en kun je de zaag pas als je gaat zagen omlaag zetten en als je klaar bent weer omhoog. Geen onhandige blade-guard meer nodig, toch veiliger.
Handiger voor plaatmateriaal, niet handiger voor balkjes zagen. Het is maar net waar je hem meer voor denkt te gaan gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivado
  • Nu online
Natuurlijk kan je met een cirkelzaag het meeste wat je met een invalzaag ook kan, maar dat maakt hem niet net zo goed. Zoals @Raymond al aangaf is er verschil tussen vastzetten op een diepte en de maximale diepte kunnen instellen. Daarnaast heb je voor een cirkelzaag vrijwel altijd een adapter nodig om langs een liniaal te zegen. Langs een balk zagen kan natuurlijk ook, maar gewoon je liniaal langs de lijntjes leggen en in 1x recht afzagen is zo veel fijner en sneller. Daarnaast is een inval zaag veel veiliger. als je hem loslaat (moet je niet doen natuurlijk) zit het zaagblad veilig in de cassette. Ook is stofafzuiging bij een invalzaag veel beter op orde.
Ga je echter balken afkorten, dan is een handcirkelzaag natuurlijk makkelijker.

Onderaan de streep zou ik eerder voor een goedkope (Parkside) invalzaag gaan, dan een welke cirkelzaag dan ook. In het geval van @Okasha zou ik dan bij de DSP600 uitkomen.

• henkie196
  • Niet online
Vloris schreef op donderdag 18 november 2021 @ 12:54:

[Afbeelding]

Tweede afbeelding, maar alleen als je er eerst op klikt om het te vergroten, als ik het zo bekijk. Maar goed, ik had in de specs gekeken, niet aan gedacht om ook naar de plaatjes te kijken :P

Instellen op een paar mm dikker dan je werkstuk zal nog niet meevallen met zo'n diepteinstelling, maar het kan wel. En ik werk ook graag met linealen voor de nette rechte snedes, dat kan niet standaard met elke cirkelzaag (alhoewel meestal wel adapters beschikbaar zijn, denk ik).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 20:14
dragonhaertt schreef op donderdag 18 november 2021 @ 12:56:
[...]

Handiger voor plaatmateriaal, niet handiger voor balkjes zagen. Het is maar net waar je hem meer voor denkt te gaan gebruiken.
Daar heb je een afkortzaag voor. Als je gereedschap gebruikt voor de taken waar het voor bedoeld is, zou ik persoonlijk niet weten waarom je een cirkelzaag zou verkiezen boven een invalzaag.

• Okasha
  • Niet online
Okasha schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 11:37:
Momenteel heb ik een makita (accu) decoupeerzaag (18v systeem), een afkortzaag (einhell) en een hand cirkelzaag van Bosch Kabel (en een makita multitool ook trouwens, maar voor nu minde relevant).

De afkortzaag vind ik een enorme sta-in-de-weg in mijn schuur en daarnaast vind ik hem erg zwaar (niet al te beste rug). Ik werk wel veel met hout (planken, schuurtjes, kasten, bedden etc. Ik vraag mij nu af of er een makita 18 volt machine is welke zowel als langszaagmachine als doorzaagmachine redelijk recht kan zagen, hoewel het dan altijd wat meer tijd zal kosten dan een afkortzaag.

Deze manier kan ik draadloos werken en kan mijn afkortzaag (die mooier zaagt dan de decoupeer maar ik in de praktijk eigenlijk nauwelijks gebruik) en huidige handcirkelzaag vervangen.

Iemand bruikbare ervaringen en of tips?
Maar dat past dus goed bij mij, want dit ^^ was mijn originele vraag

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 28-05 15:49
Mijn Metabo KS 55 FS cirkelzaag met liniaal voldoet prima. Ik heb er meerdere meubels mee gebouwd. Diepte-instelling is niet op de mm nauwkeurig, maar ik doe het op het oog op de plaat zelf. De schaalverdeling gebruik ik dus niet.

Dat stofafzuiging beter kan is evident, maar ik zaag altijd buiten dus is voor mij geen probleem. En voor €150 is er weinig anders met liniaal en van deze kwaliteit.

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Kurma schreef op donderdag 18 november 2021 @ 13:23:
[...]

Daar heb je een afkortzaag voor. Als je gereedschap gebruikt voor de taken waar het voor bedoeld is, zou ik persoonlijk niet weten waarom je een cirkelzaag zou verkiezen boven een invalzaag.
Omdat je met een afkortzaag niet zo makkelijk op een steiger klimt.
Ook buiten is het makkelijker om een zaag naar een lange balk te brengen dan andersom.

feit blijft dat elk gereedschap zijn sterke en zwakke punten heeft, ookal kunnen ze alebei zagen.
Voor een eerste zaag is de cirkelzaag het meest breed inzetbaar en als je niet veel plaatmateriaal gaat zagen dan is een invalzaag een te dure upgrade.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Framoes
In principe is een invalzaag meer gericht op precisie, maar kan je met een cirkelzaag met rail net zo nauwkeurig zagen. Het is alleen bewerkelijker. Verder zijn de geleiderails op lengte gemaakt om met invalzaag een plaat (1200/1220mm) door te kunnen zagen. Met cirkelzaag heb je dan niet genoeg overhang om buiten de plaat te beginnen.

Overigens kan je, mits je genoeg speling aan de onderkant hebt, ook je diepte-instelling los laten zitten en dan kan je soort van invallen met je zaag. Maar dat is natuurlijk niet geheel volgens de handleiding.

• Kurma
dragonhaertt schreef op donderdag 18 november 2021 @ 13:49:
[...]

Omdat je met een afkortzaag niet zo makkelijk op een steiger klimt.
Ook buiten is het makkelijker om een zaag naar een lange balk te brengen dan andersom.

feit blijft dat elk gereedschap zijn sterke en zwakke punten heeft, ookal kunnen ze alebei zagen.
Voor een eerste zaag is de cirkelzaag het meest breed inzetbaar en als je niet veel plaatmateriaal gaat zagen dan is een invalzaag een te dure upgrade.
Tsja, meningen verschillen. Cirkel- en invalzagen zijn bij uitstek bedoeld om lange, rechte stukken te zagen, niet voor balkjes. Pak dan gewoon een handzaag of zo.

Je raadt iemand die een schroef in een muur wil draaien ook geen slagmoersleutel aan in plaats van een schroefboormachine, omdat je met die eerste ook een schroefje kan draaien en met de laatste geen wielmoeren los kan maken. Dat is een beetje mijn punt; je moet geen gereedschap aanraden omdat je er in een enkel geval ook een taak mee kan uitvoeren waar het niet voor bedoeld is. Just my 2 cents, als jij graag figuurzaagt met je cirkelzaag, helemaal prima natuurlijk 8)

• henkie196
  • Niet online
Kurma schreef op donderdag 18 november 2021 @ 13:23:
Zoals anderen al aangeven, hoofdreden om een cirkelzaag boven een invalzaag te kiezen zal prijs zijn, neem ik aan.

Of als je bv. panlatten af wilt korten op het dak, dan lijkt me een cirkelzaag wat fijner werken dan een invalzaag.
Framoes schreef op donderdag 18 november 2021 @ 14:03:
In principe is een invalzaag meer gericht op precisie, maar kan je met een cirkelzaag met rail net zo nauwkeurig zagen. Het is alleen bewerkelijker. Verder zijn de geleiderails op lengte gemaakt om met invalzaag een plaat (1200/1220mm) door te kunnen zagen. Met cirkelzaag heb je dan niet genoeg overhang om buiten de plaat te beginnen.

Overigens kan je, mits je genoeg speling aan de onderkant hebt, ook je diepte-instelling los laten zitten en dan kan je soort van invallen met je zaag. Maar dat is natuurlijk niet geheel volgens de handleiding.
Dat van die diepteinstelling los laten zitten lijkt me nou niet de meest veilige optie ;)

En met een 160mm lineaal moet het ook wel lukken met overhang, gok ik. Maar dat is denk ik niet de standaard lengte voor een Makita / Festool rail.

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Kurma schreef op donderdag 18 november 2021 @ 14:09:
[...]

Tsja, meningen verschillen. Cirkel- en invalzagen zijn bij uitstek bedoeld om lange, rechte stukken te zagen, niet voor balkjes. Pak dan gewoon een handzaag of zo.
Dat mag jij vinden, maar amerikanen die hele huizen van houten balken bouwen hebben dan toch liever een cirkelzaag ipv een handzaag.
Je raadt iemand die een schroef in een muur wil draaien ook geen slagmoersleutel aan in plaats van een schroefboormachine, omdat je met die eerste ook een schroefje kan draaien en met de laatste geen wielmoeren los kan maken. Dat is een beetje mijn punt; je moet geen gereedschap aanraden omdat je er in een enkel geval ook een taak mee kan uitvoeren waar het niet voor bedoeld is. Just my 2 cents, als jij graag figuurzaagt met je cirkelzaag, helemaal prima natuurlijk 8)
Dat is toch ook precies wat ik zeg? Raad iemand die een cirkelzaag zoekt niet aan om een invalzaag te kopen, als je niet zeker weet of die persoon überhaupt plaatmateriaal gaat zagen.
Een cirkelzaag heeft ook zo zijn eigen sterke punten. Het is heus niet zo dat een invalzaag altijd beter is, en een akortzaag altijd beter is.

Soms is goed genoeg ook gewoon goed, en dan kan goedkoper óók beter betekenen. In die gevallen is een cirkelzaag gewoon een veel logischere keuze dan een invalzaag.
Ik zou zelf nóóit mijn cirkelzaag wegdoen, en totdat ik een tafelzaag+afkortzaag heb blijf ik hem ook veel gebruiken. Met beperkte ruimte is een cirkelzaag een ideale tussenweg met bredere inzetbaarheid.
henkie196 schreef op donderdag 18 november 2021 @ 14:20:

Of als je bv. panlatten af wilt korten op het dak, dan lijkt me een cirkelzaag wat fijner werken dan een invalzaag.
Inderdaad vooral bij werk aan daken gaat er niks boven een cirkelzaag. Boven het hoofd werken, bestaande constructies aanpassen of de machine meenemen op een steiger. Op al deze punten is een cirkelzaag gewoon geschikter voor het werk.

[ Voor 12% gewijzigd door dragonhaertt op 18-11-2021 14:24 ]

• k995
  • Laatst online: 11-04 20:45
Wat doen jullie eigenlijk in de winter met jullie (electrische gereedschap)? Vroeger stonden die in een verwarmde omgeving maar tegenwoordig niet en zullen die dus in de winter erg koud tot onder vriespunt komen.

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

k995 schreef op donderdag 18 november 2021 @ 14:25:
Wat doen jullie eigenlijk in de winter met jullie (electrische gereedschap)? Vroeger stonden die in een verwarmde omgeving maar tegenwoordig niet en zullen die dus in de winter erg koud tot onder vriespunt komen.
Li-ion accu's kunnen prima tegen koude temperaturen. Als jij de accu op zo'n 40% opgeladen in je schuur laat liggen is er niks aan de hand.

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:07
[...]

[...]
Met een handzaag is het lastig om mooi haaks af te zagen. Hij loopt vaak wel een beetje weg.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
Mijn spullen liggen gewoon binnen.
Maar kou is geen probleem voor gereedschap. Vocht juist wel.

• k995
dragonhaertt schreef op donderdag 18 november 2021 @ 14:29:
[...]

Li-ion accu's kunnen prima tegen koude temperaturen. Als jij de accu op zo'n 40% opgeladen in je schuur laat liggen is er niks aan de hand.
EN alles van metaal zoals zaagbladen ed? Zou dit niet meer stress of roest hierop kunnen afzetten?

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09:47
Stress op roest?

• Kurma
dragonhaertt schreef op donderdag 18 november 2021 @ 14:22:
[...]

Dat mag jij vinden, maar amerikanen die hele huizen van houten balken bouwen hebben dan toch liever een cirkelzaag ipv een handzaag.
Dat zijn dan ook geen echte huizen, dat zijn decorstukken, dus dat klusadvies laat ik even aan me voorbij gaan :+
Maar serieus, prima. Een dakdekker zal dan liever een cirkelzaag hebben. Fair enough, ik ben geen dakdekker of andersoortige bouwvakker .

• rockerpoet
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 18:52
Iemand tips voor een accu (20V) takkenzaag?

• henkie196
  • Niet online
k995 schreef op donderdag 18 november 2021 @ 14:39:
EN alles van metaal zoals zaagbladen ed? Zou dit niet meer stress of roest hierop kunnen afzetten?
Denk dat dat grotendeels afhangt van hoe open je huidige opslag is naar de buitenlucht. Bij m'n ouders is de garage wel met daken en muren, maar is zeker niet luchtdicht. En alles wat er ligt verroest behoorlijk hard.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

rockerpoet schreef op donderdag 18 november 2021 @ 15:07:
neem een reciprozaag van het merk waar je al meer accus van hebt..

PVoutput

• k995
of :-)

Stress door het opwarmen afkoelen, roest door condens ed.

• rockerpoet
prein2 schreef op donderdag 18 november 2021 @ 15:14:
[...]

neem een reciprozaag van het merk waar je al meer accus van hebt..
Ja dat kan natuurlijk ook, was iets te specifiek op zoek naar takkenzagen met zo'n V klem.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

rockerpoet schreef op donderdag 18 november 2021 @ 15:36:
[...]

Ja dat kan natuurlijk ook, was iets te specifiek op zoek naar takkenzagen met zo'n V klem.
Wat bedoel je daar precies mee en wat ben je er precies mee van plan te gaan zagen?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• rockerpoet
Orion84 schreef op donderdag 18 november 2021 @ 15:38:
[...]

Wat bedoel je daar precies mee en wat ben je er precies mee van plan te gaan zagen?
Zoiets. Specifiek bedoeld voor het zagen van takken in de tuin (5cm max dikte). Apparaat moet ook niet al te zwaar zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j0wsjf6g_hbstWVvVwiugmr7kL8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FsORCh9QxVJf2XkIbOJvXLvT.jpg?f=user_large

[ Voor 3% gewijzigd door rockerpoet op 18-11-2021 15:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Denk dat ik daar eerder een degelijke takkenschaar voor zou nemen dan zoiets. Meer precisie bij het snoeien, nettere snedes en veel kans nog sneller ook.

En voor als je eens iets tegenkomt dat net te dik is: neem een scherpe trekzaag (fiskars of zo, heb zelf een Silky Zubat).

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
[...]

Uh ooit een HSB huis in USA/CA gebouwd zien worden? Die staan allemaal met de Skilsaw (/DRS780 / Milwaukee rearhandle) alles uit de losse hand te zagen.

Hier ook erg blij met de Makita rear-handle. Beest. 8)

[ Voor 32% gewijzigd door bbbrumbrum op 18-11-2021 16:14 ]

• rockhopper
  • Laatst online: 28-05 16:01

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Garagebox onder een appartementencomplex (dus gratis verwarming) of thuis. Zeker het elektrische spul wil ik niet aan vocht blootstellen en gaat meestal naar huis mee. Beetje tactisch en logisch inrichten en het hoeft niet te veel ruimte in te nemen.

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-05 16:30

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

rockerpoet schreef op donderdag 18 november 2021 @ 15:07:
Ik heb ook een reciprozaag voor in de tuin maar ben tot de conclusie gekomen dat het meestal niet het juiste stuk gereedschap is en goed handgereedschap fijner werkt en vaak ook nog sneller is en een betere snede maakt wat ook belangrijk is bij levende planten.

Voor takken tot 50 mm neem je deze:

https://www.fiskars.nl/pr...-bypass-l70cm-l78-1000584

Door het tandwielmechanisme is er een hefboomeffect waarmee je ook makkelijk dikke takken doorknipt.

Voor dikkere takken kun je nog een beugelzaag er bij nemen en dan een trek/klapzaag voor de moeilijk bereikbare takken.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• Nivado
  • Nu online
dragonhaertt schreef op donderdag 18 november 2021 @ 14:22:
[...]
Dat is toch ook precies wat ik zeg? Raad iemand die een cirkelzaag zoekt niet aan om een invalzaag te kopen, als je niet zeker weet of die persoon überhaupt plaatmateriaal gaat zagen.
Een cirkelzaag heeft ook zo zijn eigen sterke punten. Het is heus niet zo dat een invalzaag altijd beter is, en een akortzaag altijd beter is.
[...]
Okasha schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 11:37:
Momenteel heb ik een makita (accu) decoupeerzaag (18v systeem), een afkortzaag (einhell) en een hand cirkelzaag van Bosch Kabel (en een makita multitool ook trouwens, maar voor nu minde relevant).

De afkortzaag vind ik een enorme sta-in-de-weg in mijn schuur en daarnaast vind ik hem erg zwaar (niet al te beste rug). Ik werk wel veel met hout (planken, schuurtjes, kasten, bedden etc. Ik vraag mij nu af of er een makita 18 volt machine is welke zowel als langszaagmachine als doorzaagmachine redelijk recht kan zagen, hoewel het dan altijd wat meer tijd zal kosten dan een afkortzaag.

Deze manier kan ik draadloos werken en kan mijn afkortzaag (die mooier zaagt dan de decoupeer maar ik in de praktijk eigenlijk nauwelijks gebruik) en huidige handcirkelzaag vervangen.

Iemand bruikbare ervaringen en of tips?
Dat weten we dus wel. En of je nu balken, planken of platen in de lengte righting wilt zagen maakt niet uit, een invalzaag zou altijd mijn voorkeur hebben voor langszaagbewerkingen.
En zoals eerder opgemerkt kan je met een korte zaagliniaal met haakse aanslag hulpstuk (ik weet even niet meer hoe het heet, maar komt hier af en toe voorbij) prima balken haaks afkorten.

Er is hier zelfs iemand die een zaagliniaal met scharnieren aan zijn werkbank heeft vastgemaakt omzo zijn invalzaag als afkortzaag te kunnen gebruiken.

[ Voor 4% gewijzigd door Nivado op 18-11-2021 16:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KifArU
  • Niet online
Jeldert schreef op woensdag 17 november 2021 @ 11:08:
Ik heb zelf een eenvoudige van Connex (bij Hornbach €5,50).
Let wel, de afbeelding lijkt niet te kloppen, want de verdeling is als onderstaande afbeelding:
[Afbeelding]

Vind ik erg handig: aan beide kanten een maatverdeling.
Dat ziet er goed uit. Ga ik eens naar kijken!
struukkel schreef op woensdag 17 november 2021 @ 11:11:
[...]

Deze lijkt aan je eisen te voldoen. Simpel, niet duur, ingefreesde maataanduiding.
Die heeft geen verdikking om ergens tegenaan te leggen. Had ik niet gemeld, maar wel vereist.
AMDFreak schreef op woensdag 17 november 2021 @ 11:27:
[Afbeelding]

Zou je niet zoiets willen? Die is nog een beetje multifunctioneel :)
Die heb ik al, maar vind ik niet zo handig voor het meten. Wel om zaken haaks te leggen / aftekenen.
Rob Z schreef op woensdag 17 november 2021 @ 11:45:
Dit is ook een prettige schrijfhaak van Bahco

[Afbeelding]
Die ziet er ook goed uit. Ga ik ook nader bekijken! (vooral hoe de markering erop zit)
breagor schreef op woensdag 17 november 2021 @ 12:10:
[...]

Bij die van Baptist kun je nog een stop kopen...ik heb (oa. :$ ) deze:

https://baptist.nl/afteke...maataanduiding-150-300-mm

met deze:

https://baptist.nl/afteke...em-voor-winkelhaken-20-mm

deze combi gebruik ik op dit moment het meest van al mijn blokhaken....maar ja wel prijzig
Je kunt bij die hierboven genoemd is ook een plastic stop kopen....die combi is iets betaalbaarder
Die prijzen beschouw ik wel als klein fortuin voor zo'n stuk gereedschap ;) Valt dus helaas af.

Allemaal hartelijk dank voor het meedenken en de suggesties!

• 6killer
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:01
rockerpoet schreef op donderdag 18 november 2021 @ 15:44:
[...]

Zoiets. Specifiek bedoeld voor het zagen van takken in de tuin (5cm max dikte). Apparaat moet ook niet al te zwaar zijn.

[Afbeelding]
Wat Orion84 zegt: Silky (en de Zubat is hele fijne).

• BrtH
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 28-05 15:34
KifArU schreef op donderdag 18 november 2021 @ 17:23:

Die heeft geen verdikking om ergens tegenaan te leggen. Had ik niet gemeld, maar wel vereist.
Dan zoek je een schrijfhaak, niet een winkelhaak. Worden wel vaker verward, maar een winkelhaak is volledig plat.

• Framoes
henkie196 schreef op donderdag 18 november 2021 @ 14:20:
[...]

Zoals anderen al aangeven, hoofdreden om een cirkelzaag boven een invalzaag te kiezen zal prijs zijn, neem ik aan.

[...]

Dat van die diepteinstelling los laten zitten lijkt me nou niet de meest veilige optie ;)

En met een 160mm lineaal moet het ook wel lukken met overhang, gok ik. Maar dat is denk ik niet de standaard lengte voor een Makita / Festool rail.
Nee, het is idd niet de veiligste methode. Maar oefening baart kunst. Dan voel je wel aan of het gaat of niet.

Volgens mij zijn de Makita geleiders tegenwoordig standaard 1500mm. Dat hebben een tijdje terug aangepast om de plaatmaat 1200/1220 makkelijk te overspannen.

• Foxhill
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 15:53
twain4me schreef op woensdag 17 november 2021 @ 12:14:
[...]

ik kan de tandvorm niet ontdekken de tandhoek doet vermoeden dat het snel over zal zijn. in de omschrijving staat ook geen trespa ofzo. ik zou het blad er niet voor gebruiken. (je zou het nog aan ike kunnen vragen)
Ike zegt: koop een B-29496. Een Makita zaagblad speciaal voor laminaat.

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 20:31
Alles ligt gewoon in de bus. Gaat prima.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Odeklontje
  • Niet online
Johnny schreef op donderdag 18 november 2021 @ 16:37:
[...]

Voor takken tot 50 mm neem je deze:

https://www.fiskars.nl/pr...-bypass-l70cm-l78-1000584

Door het tandwielmechanisme is er een hefboomeffect waarmee je ook makkelijk dikke takken doorknipt.

Voor dikkere takken kun je nog een beugelzaag er bij nemen en dan een klapzaag voor de moeilijk bereikbare takken.
Nu €17,89 bij Amazon.de :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Die is wel kleiner (tot max 3.5cm doorsnede). En heeft een aambeeld, dus is meer geschikt voor dode takken dan voor verse takken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18:26
Ik kom via die link op een of andere vage site met geheugenkaarten en handtassen. Hier is de directe link, maar het betreft inderdaad de kleinere versie en er komt nog €3,49 verzendkosten bij.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Laatst online: 20:40

DropjesLover

Dit dus ->

DropjesLover schreef op woensdag 17 november 2021 @ 14:07:
[...]

Even bekeken en gekocht, thx :P
Komen nog een paar klussen aan in huis, zoals de hele benedenverdieping (terug naar beton zegmaar).
Voor die enkele klussen is het me gewoonweg geen professionele van deWalt of Makita van €200+ waard...
Zojuist de Parkside pro kruislaser binnen gekregen.
Mooi ding, voelt lekker zwaar/degelijk!
En met een erg mooi goed instelbaar (met waterpas) statief ook!
Het gevaar van koude is niet zozeer de temperatuur maar de lucht die condenseert.
Zorg dus voor een goed geventileerde ruimte, bij voorkeur iets boven buitentemperatuur.

Bij mn ouders hadden we een vrijstaande, onverwarmde garage en van de spullen die daar stonden is bij mijn weten nooit iets kapot gegaan (motormaaier, elektrische bladblazer, accu-druppellader, standaard garage-gereedschap)

[ Voor 40% gewijzigd door DropjesLover op 19-11-2021 14:53 ]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:50

sjirafje

No inspirational quotes here

sjirafje schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 18:51:
Zojuist mijn Deko DKBW20XL01 slagmoersleutel in ontvangst genomen.

[Afbeelding]

Ik heb hem besteld op 11.11, het was een beetje een gok omdat ik nog geen reviews van het ding kon vinden maar de kortingen van singles' day leek het me wel een interessante aanbieding. (€68,84 na aftrek van kortingen voor de complete set met tas en 2 accu's)

Specs volgens fabrikant:
Motor Type:Borstelloze
Nominale Koppel:350 N.m
Batterij:Li-ion 20V 1500mAh
Oplaadtijd:1-2H
Onbelast Toerental:0-1,000/0-1,800/0-2,450Rpm
Aambeeld Maat:1/2 ",13mm

Ik heb hem nog niet getest, maar de eerste indruk is positief. Het machientje is redelijk compact (1114g ex accu, 1453g met) en lijkt degelijk in elkaar te zitten. Deze week eens kijken of hij krachtig genoeg is om de autobanden te wisselen.
Even een update, de banden die ik zelf een half jaar geleden heb vastgezet op 110nM kreeg hij zonder problemen los. De banden die er door de bandenboer op geknald zijn kreeg hij niet los, die kreeg ik overigens ook niet met een kruissleutel met verlengstuk los. Dus als je de banden netjes op moment vast zet lijkt hij wel geschikt. Als je de banden door een snelfitter hebt laten monteren zou hij wel eens niet krachtig genoeg kunnen zijn.

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Laatst online: 16:23
Ik moet wat spul hebben bij ecotools. Nu heb ben ik al twee jaar vrij intensief aan het klussen met mijn Metabo KGS216M. Dat is wel te merken aan het zaagblad dat ik er nog origineel op heb zitten. Wat is nu bij ecotools een goed allround zaagblad voor die afkortzaag? Idem dito voor mijn Scheppach invalzaag?

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Z
  • Registratie: Mei 2004
  • Nu online
@CurlyMo als je de bladen een weekje kunt missen laat ze eventueel slijpen bij een gereedschapslijperij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik heb een schuur weggehaald en nu zit alleen een stukje fundering nog wat in de weg. Een stuk kon ik zo wegbreken met mijn eigen boorhamer met 2,8J slagkracht. Maar dat had een andere samenstelling.
De rest krijg ik niet weg. Hoeveel J zou je daarvoor nodig hebben?
Goedkoopste breekhamer die ik kan huren is 23J. Zou dat voldoende zijn?

Of heeft iemand in Nijmegen een breekhamer te leen voor een half uurtje werk?

[ Voor 7% gewijzigd door Jelte op 20-11-2021 17:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 20:31
Jelte schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 17:30:
Ik heb een schuur weggehaald en nu zit alleen een stukje fundering nog wat in de weg. Een stuk kon ik zo wegbreken met mijn eigen boorhamer met 2,8J slagkracht. Maar dat had een andere samenstelling.
De rest krijg ik niet weg. Hoeveel J zou je daarvoor nodig hebben?
Goedkoopste breekhamer die ik kan huren is 23J. Zou dat voldoende zijn?

Of heeft iemand in Nijmegen een breekhamer te leen voor een half uurtje werk?
Ik zou zoiets doen met m'n boorhamer van 12,5 j. Dus 23 is echt zat!

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjnelle
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-01 13:03
Wie kan me adviseren over soldeertin zie door de bomen het bos niet meer.

Ik heb nodig om af en toe wat electronica onderdelen op print platen te solderen.

Af en toe kabels te solderen.

Af en toe wat algemene dingen solderen

Ik zie loodhoudendende loodvrije.
Wat gebruik je wanneer?

Welke zijn aan te raden om te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthur23
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 27-05 19:25
sjnelle schreef op zondag 21 november 2021 @ 11:16:
Wie kan me adviseren over soldeertin zie door de bomen het bos niet meer.

Ik heb nodig om af en toe wat electronica onderdelen op print platen te solderen.

Af en toe kabels te solderen.

Af en toe wat algemene dingen solderen

Ik zie loodhoudendende loodvrije.
Wat gebruik je wanneer?

Welke zijn aan te raden om te hebben.
Ik ben geen dagelijkse soldeerder, gewoon als ik een kabeltje moet maken of iets moet repareren.
Ik heb loodvrij, heeft een iets hogere smelttemperatuur dan loodhoudend. Dus theoretisch iets moeilijker. Maar met en een bout die tot 450 graden gaat, gaat dat prima. Zorg in ieder geval dat je soldeertin met een flux kern hebt, dan vloeit het een stuk beter. Voor elektronica heb je vrij dunne draad nodig, ik gebruik 1 mm voor de elektronica van mijn gitaar. Voor printplaten is een nog dunner draad misschien handig (iemand ervaring?), ik heb het ooit wel eens gedaan, maar geen idee welk soldeer dat was.
Ik heb deze https://www.conrad.nl/p/s...h=1&vat=true&insert_kz=8J

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Ik moet één of meerdere muren glad gaan maken om te kunnen behangen. Er zit een gespoten structuur op, vergelijkbaar met wat vaak op plafonds zit. Prima weg te schuren dus.

Nu heb ik alleen de keuze voor zo'n €50 per dag een machine te huren of voor zo'n €100 een budget machine aanschaffen. Persoonlijk wil ik zelf een machine aanschaffen, al is het maar om geen tijdsdruk te hebben. Alleen welke... Er zijn namelijk heel wat machines te koop rond de €100.

Wie heeft er ervaring/advies met dergelijke plafond/muurschuurmachines?

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16:51

Pixeltje

Woo-woohoo!

deepbass909 schreef op zondag 21 november 2021 @ 16:26:
Ik moet één of meerdere muren glad gaan maken om te kunnen behangen. Er zit een gespoten structuur op, vergelijkbaar met wat vaak op plafonds zit. Prima weg te schuren dus.

Nu heb ik alleen de keuze voor zo'n €50 per dag een machine te huren of voor zo'n €100 een budget machine aanschaffen. Persoonlijk wil ik zelf een machine aanschaffen, al is het maar om geen tijdsdruk te hebben. Alleen welke... Er zijn namelijk heel wat machines te koop rond de €100.

Wie heeft er ervaring/advies met dergelijke plafond/muurschuurmachines?
Volgens mij verkopen zowel vonroc als lidl zo’n unit, beide wel budgetmerken maar beiden volgens mij ook prima mee te werken. Voordeel van de Lidl is dat als je er eentje sloopt zo’n winkel altijd om de hoek zit dus een tweede zo gehaald is..

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Nivado schreef op donderdag 18 november 2021 @ 16:49:
[...]
Dat weten we dus wel. En of je nu balken, planken of platen in de lengte righting wilt
En zoals eerder opgemerkt kan je met een korte zaagliniaal met haakse aanslag hulpstuk (ik weet even niet meer hoe het heet, maar komt hier af en toe voorbij) prima balken haaks afkorten.
Railsquare :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TpYjdBuUdlfT4MCZzXJebghIsJo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6ww6QWAbYWmlQfYjAfD6o8dY.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WD_Y4ZVKeGq5NK5Ljb_cm3DHmDk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gcEIqXkyaUE77HhSoOuFfEyW.jpg?f=fotoalbum_large

@Okasha @dragonhaertt

[ Voor 49% gewijzigd door Fraggert op 21-11-2021 16:41 ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Mooie zaagmachine en mooie railsquare. Superfijn, heb er sinds een maand ook één. Hier ook nieuwe swag te delen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/37xOU-Lda6UPkqck6R7VIPfVViM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q7Unr2MsySVSAYlQRtMI4VlL.jpg?f=fotoalbum_large

Een kapzaag
Een figuurzaagbeugel met wat zaagjes
Markeermes
Kruisstaal met metrische afstelling
Beitel met schuine kanten (beveled edge) , die zijn handiger voor in hoekjes dan mijn kirschens
Hulpstukje om altijd haaks te boren , niet zo boeiend.

De kenner weet ik denk ik wel welke techniek ik wil gaan leren.

[ Voor 3% gewijzigd door Boudewijn op 21-11-2021 18:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21:01
Boudewijn schreef op zondag 21 november 2021 @ 18:32:
[...]
Mooie zaagmachine en mooie railsquare. Superfijn, heb er sinds een maand ook één. Hier ook nieuwe swag te delen:

[Afbeelding]

Een kapzaag
Een figuurzaagbeugel met wat zaagjes
Markeermes
Kruisstaal met metrische afstelling
Beitel met schuine kanten (beveled edge) , die zijn handiger voor in hoekjes dan mijn kirschens
Hulpstukje om altijd haaks te boren , niet zo boeiend.

De kenner weet ik denk ik wel welke techniek ik wil gaan leren.
Ik ben benieuwd naar je zwaluwstaarten ;) .

Rob Cosman zegt overigens dat je met een goede zaag (en zaagsnede) je de zeikanten niet meer hoeft bij te werken met een beitel. In de tutorials van Matt Estlea doet hij dat wel. Ik doe het ook altijd, maar het kost wel bizar veel tijd en op dit moment ben ik er zelf ook wel van overtuigd dat je beter precies goed kan zagen dan achteraf nog met een beitel te gaan lopen klooien.

Overigens is die figuurzaag echt heel fijn, kost een godsvermogen maar alle centen waard.

[ Voor 3% gewijzigd door TheJVH op 21-11-2021 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

TheJVH schreef op zondag 21 november 2021 @ 19:01:
[...]

Ik ben benieuwd naar je zwaluwstaarten ;) .

Rob Cosman zegt overigens dat je met een goede zaag (en zaagsnede) je de zeikanten niet meer hoeft bij te werken met een beitel. In de tutorials van Matt Estlea doet hij dat wel. Ik doe het ook altijd, maar het kost wel bizar veel tijd en op dit moment ben ik er zelf ook wel van overtuigd dat je beter precies goed kan zagen dan achteraf nog met een beitel te gaan lopen klooien.

Overigens is die figuurzaag echt heel fijn, kost een godsvermogen maar alle centen waard.
ik heb de kleine gekocht, die vond ik duur zat... En twijfel nu over de grootte. Is de grote toch niet handiger? :/

Kapzaag en kruisstaal zijn erg fijn. Qua zaagtechniek, tsja dat wordt oefenen. Heb net even 'snel' een halfhout verbinding in vuren gemaakt. Vuren is natuurlijk bagger maar ik kreeg wel iets geproduceerd waarbij twee 44mm balkjes elkaar klemmen. Erg bevredigend (meer dan met de afkortzaag en een dieptestop ff raggen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Vroeger had je dan altijd zo'n plankje wat je aan je tafel kon klemmen, om te figuurzagen. Zijn die er dan ook voor volwassenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Raymond schreef op zondag 21 november 2021 @ 21:15:
Vroeger had je dan altijd zo'n plankje wat je aan je tafel kon klemmen, om te figuurzagen. Zijn die er dan ook voor volwassenen?
Vanaf 295 euro, ex btw kun je ze bij me bestellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Boudewijn schreef op zondag 21 november 2021 @ 21:16:
[...]

Vanaf 295 euro, ex btw kun je ze bij me bestellen :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OQNpzfSjr-BhLvOiFicE-s-wbuQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yVnel4YCjMom1J3ni2nAOsk4.jpg?f=user_large

Ik bedoel dus dat plankje.
Ik zie bij Baptist geen volwassen alternatief. Is dat er wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
@deepbass909 Is zo'n machine voor stucwerk wat je strak wilt trekken? Dan is die €60 de investering hier nog wel eens waard... (stukadoor heeft er baggerwerk van gemaakt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

sypie schreef op zondag 21 november 2021 @ 21:37:
@deepbass909 Is zo'n machine voor stucwerk wat je strak wilt trekken? Dan is die €60 de investering hier nog wel eens waard... (stukadoor heeft er baggerwerk van gemaakt)
Ik zit met spuitstructuur op een paar muren dat eraf moet om te kunnen behangen, wat behoorlijk zacht is. Maar ik neem aan dat je hem ook kan gebruiken om stuc (wat uiteindelijk ook gewoon gips is) glad te schuren.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
deepbass909 schreef op zondag 21 november 2021 @ 21:41:
[...]

Ik zit met spuitstructuur op een paar muren dat eraf moet om te kunnen behangen, wat behoorlijk zacht is. Maar ik neem aan dat je hem ook kan gebruiken om stuc (wat uiteindelijk ook gewoon gips is) glad te schuren.
Werkt zo'n machine wel op structuur? Dat lijkt me van die slappe bolletjes die alleen maar je schuurpapier doen vollopen?
Kan je die structuur niet met een steekmes eraf steken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Raymond schreef op zondag 21 november 2021 @ 21:17:
[...]

[Afbeelding]

Ik bedoel dus dat plankje.
Ik zie bij Baptist geen volwassen alternatief. Is dat er wel?
ik dacht dat je me zat te trollen vwg mijn enigszins overpriced figuurzaag. Ik pak gewoon een lijmklem en klem het werkstuk op mijn mft.

Net ff snel een halfhoutsverbinding gemaakt. Leuk speelgoed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Okasha
  • Niet online
Oeh dat is héél netjes zeg! Ik heb vandaag de DSH660 in gebruik genomen, heb een frame gemaakt voor een koof in een inbouwkast rond waar de verdeler van de vloerverwarming in weg gewerkt wordt. Ben tot op heden erg tevreden, heel fijn licht handzame machine, even wennen natuurlijk maar kreeg de vuren balkjes er netjes mee door de midden :) Later deze week plaatmateriaal!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arloid
  • Registratie: December 2014
  • Niet online
Boudewijn schreef op zondag 21 november 2021 @ 20:13:
[...]
ik heb de kleine gekocht, die vond ik duur zat... En twijfel nu over de grootte. Is de grote toch niet handiger? :/

Kapzaag en kruisstaal zijn erg fijn. Qua zaagtechniek, tsja dat wordt oefenen. Heb net even 'snel' een halfhout verbinding in vuren gemaakt. Vuren is natuurlijk bagger maar ik kreeg wel iets geproduceerd waarbij twee 44mm balkjes elkaar klemmen. Erg bevredigend (meer dan met de afkortzaag en een dieptestop ff raggen)
Voor het meeste werk is een kleine zaag prima. Ik heb weinig situaties gehad waarbij de rug van de zaag een probleem werd, tenzij je ook echt wilt afkorten. Anderzijds kan je dan beter een ander type zaag pakken.

Bij mij lag de toffelzaag naast de studentenhaver, de overstap naar een japanse zaag was snel gemaakt. Over het algemeen wisselt de zaag die ik gebruik om de paar projecten, evenals of er een snoer aan de pas komt of niet.

offtopic:
Zo heb ik ook nog een doos in m'n werkplaats staan met een verscheidenheid aan houten schaven. Profiel, sponning, ploeg, horletoet, nooitgedacht, van alles wel wat. Nu nog het helse karwij om dat alles te slijpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Arloid schreef op zondag 21 november 2021 @ 23:11:
[...]

Voor het meeste werk is een kleine zaag prima. Ik heb weinig situaties gehad waarbij de rug van de zaag een probleem werd, tenzij je ook echt wilt afkorten. Anderzijds kan je dan beter een ander type zaag pakken.

Bij mij lag de toffelzaag naast de studentenhaver, de overstap naar een japanse zaag was snel gemaakt. Over het algemeen wisselt de zaag die ik gebruik om de paar projecten, evenals of er een snoer aan de pas komt of niet.

offtopic:
Zo heb ik ook nog een doos in m'n werkplaats staan met een verscheidenheid aan houten schaven. Profiel, sponning, ploeg, horletoet, nooitgedacht, van alles wel wat. Nu nog het helse karwij om dat alles te slijpen.
Ja ik begin hiermee en eens kijken hoever ik kom. Volgende week maar eens wat mooi hout uitzoeken bij de houthandel :)

Pagina: 1 ... 71 ... 249 Laatste

Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen

Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).