Je kan het zaagblad prima 45 graden draaien met een tang als je die optie niet hebt op de fretzaag. Ik heb ook de kleine zonder poespas (de meest simpele versie dus) en als ik ergens tegenaan loop dan buig ik het zaagje gewoon een stukje en kan ik prima verder: YouTube: How To Cut Dovetail Joints | The Toolbox Project #3
Ik ga het ontdekken. Ik heb hem net besteld. Ik verwacht dat het wel mee zal vallen met vollopen, zoveel is het niet wat eraf moet. Ik denk dat ik me meer zorgen moet maken over de meerdere lagen latex die er overheen zitten.Raymond schreef op zondag 21 november 2021 @ 22:08:
[...]
Werkt zo'n machine wel op structuur? Dat lijkt me van die slappe bolletjes die alleen maar je schuurpapier doen vollopen?
Kan je die structuur niet met een steekmes eraf steken?
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
Volgens mij kan je ze prima gebruiken op spuitspack om de boel glad te maken.Raymond schreef op zondag 21 november 2021 @ 22:08:
[...]
Werkt zo'n machine wel op structuur? Dat lijkt me van die slappe bolletjes die alleen maar je schuurpapier doen vollopen?
Kan je die structuur niet met een steekmes eraf steken?
Mooie machine die DSH hoorOkasha schreef op zondag 21 november 2021 @ 22:41:
[...]
Oeh dat is héél netjes zeg! Ik heb vandaag de DSH660 in gebruik genomen, heb een frame gemaakt voor een koof in een inbouwkast rond waar de verdeler van de vloerverwarming in weg gewerkt wordt. Ben tot op heden erg tevreden, heel fijn licht handzame machine, even wennen natuurlijk maar kreeg de vuren balkjes er netjes mee door de middenLater deze week plaatmateriaal!
Die railsquares zijn aardig aan de prijs, maar je kunt het ook zo oplossen met een veel goedkopere raftersquare, die hebben een lip aan 1 van de benen van de driehoek.
Die zet je tegen je werkstuk, en de rail staat dan mooi haaks (genoeg).
Zoals onderstaand doe ik het ook wel, als ik niet heel nauwkeurig hoef, bijv met douglas buiten of iers quick&dirty.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hbmMaco6Yj6XCcQAEwNnXTQc.jpg?f=user_large)
Dat lukt met groter plaatmateriaal ook prima, beetje afhankelijk van wat je nodig hebt qua precisie.
Pro tip: met een lineaal op bredere werkstukken dan een balkje, bijv planken of plaatmateriaal, dan steek ik de punt vd driehoek naar boven.
En je kunt met een balkje een stabielere aanslag maken die na het doorzagen je meteen laat zien hoe je de sqaure moet positioneren omdat het balkje is doorgezaagd precies op jouw machine.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/STCPhMPWc7a3DshtL0U42Siz.jpg?f=user_large)
En buiten de bekende aanbieders zoals Benchdogs, Wooodpeckers en Taiga zijn er inmiddels ook best wat aftermarket dingen te vinden zoals deze adapter voor een raftersquare en Festo rails......lang leve de "makers"- community en knappe koppen met 3D printers, ondernemersgeest en een etsy shop etc etc
:strip_exif()/f/image/MJ9eKuP5qrAE0xzSCJuihjoV.jpg?f=fotoalbum_large)
https://www.ebay.co.uk/itm/124921335015
[ Voor 34% gewijzigd door Fraggert op 22-11-2021 10:24 ]
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
Hmm ik heb wel van dit soort dingen, maar die zijn een stuk dunner, waardoor het met je machine erlangs gaan niet echt veel zin heeft, ik ga op zoek naar een dikkere, logisch, maar was er niet opgekomen. Dank!Fraggert schreef op maandag 22 november 2021 @ 10:01:
[...]
Mooie machine die DSH hoor![]()
Die railsquares zijn aardig aan de prijs, maar je kunt het ook zo oplossen met een veel goedkopere raftersquare, die hebben een lip aan 1 van de benen van de driehoek.
Die zet je tegen je werkstuk, en de rail staat dan mooi haaks (genoeg).
Wel handig aan de DHS vergeleken met de PKS55 waar ik vandaan kom is dat je doordat hij zo licht en klein is je goed zicht hebt op wat je doet. Kreeg daardoor veel mooiere sneden en precies waar hij moest komen.
Mooi spul johBoudewijn schreef op zondag 21 november 2021 @ 18:32:
[...]
Mooie zaagmachine en mooie railsquare. Superfijn, heb er sinds een maand ook één. Hier ook nieuwe swag te delen:
[Afbeelding]
Een kapzaag
Een figuurzaagbeugel met wat zaagjes
Markeermes
Kruisstaal met metrische afstelling
Beitel met schuine kanten (beveled edge) , die zijn handiger voor in hoekjes dan mijn kirschens
Hulpstukje om altijd haaks te boren , niet zo boeiend.
De kenner weet ik denk ik wel welke techniek ik wil gaan leren.
Ik heb ook een kleinere zwarte Hultafors speedsquare, die is minder geschikt voor je zaag inderdaad, ik pak dan ook mijn grotere alu van Swanzon (ofzoiets).Okasha schreef op maandag 22 november 2021 @ 10:26:
[...]
Hmm ik heb wel van dit soort dingen, maar die zijn een stuk dunner, waardoor het met je machine erlangs gaan niet echt veel zin heeft, ik ga op zoek naar een dikkere, logisch, maar was er niet opgekomen. Dank!
Wel handig aan de DHS vergeleken met de PKS55 waar ik vandaan kom is dat je doordat hij zo licht en klein is je goed zicht hebt op wat je doet. Kreeg daardoor veel mooiere sneden en precies waar hij moest komen.
Die past wat slecht in je schoen, maar onder een boom moet vast lukken
Denk dat je zaagblad op de DSH ook wel een stukje beter is
[ Voor 4% gewijzigd door Fraggert op 22-11-2021 10:30 ]
https://www.ecotools.nl/h...lad-prof-210-x-30-mm-t-60CurlyMo schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 22:28:
Ik moet wat spul hebben bij ecotools. Nu heb ben ik al twee jaar vrij intensief aan het klussen met mijn Metabo KGS216M. Dat is wel te merken aan het zaagblad dat ik er nog origineel op heb zitten. Wat is nu bij ecotools een goed allround zaagblad voor die afkortzaag? Idem dito voor mijn Scheppach invalzaag?
Ik zelf heb deze op mijn afkortzaag gezet en vind hem erg fijn. Ik heb geen metabo dus let even op de maten
[ Voor 6% gewijzigd door BTS op 22-11-2021 10:57 ]
www.highflow.nl
Zo, de bodem van mijn ikea-kastje is er eindelijk uitgevallen onder het gewicht van mijn handgereedschap.
Nu ben ik dus op zoek naar een gereedschapskast met lades, of misschien een gereedschapskar.
Heeft iemand hier ervaring met de karren van HBM? Ze zien er opzich niet heel verkeerd uit voor die prijs.
Ik zoek iets wat <78cm hoog is (zonder wielen), met ongeveer 6 lades.
Nu ben ik dus op zoek naar een gereedschapskast met lades, of misschien een gereedschapskar.
Heeft iemand hier ervaring met de karren van HBM? Ze zien er opzich niet heel verkeerd uit voor die prijs.
[ Voor 10% gewijzigd door dragonhaertt op 22-11-2021 11:05 ]
Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.
Ik heb deze. Ik vind het een goede wagen. Hoog, stevig en rolt prima. Minpunt is de onderste lade, daar ligt veel in (zwaar) en die sluit wat moeilijker dan de andere lades, weet niet wat t is en gebruik m niet elke dag dus prima.dragonhaertt schreef op maandag 22 november 2021 @ 11:02:
Zo, de bodem van mijn ikea-kastje is er eindelijk uitgevallen onder het gewicht van mijn handgereedschap.
Zou geen smalle wagen nemen en vooral bekijken wat erin moet. Ik heb er meerendeel autogereedschap in zitten en doordat ze vaak veel lage lades hebben zou ik eerst kijken wat erin moet. Dat is verder prima voor schroevendraaiers/sleutels etc maar als je veel elektrisch gereedschap erin wil doen zitten de diepe lades zo vol.
Er is wel beduidend verschil in ladegeleiders met de duurdere merkwagens, maar die zijn dan ook aanzienlijk duurder. Voor dit geld (200 eur) is dit een nette wagen, andere optie is van plaatmateriaal zoiets namaken maar aan materiaal zal het niet veel schelen (wel groter te maken voor niet veel meer).
Zelf maken heb ik nu geen zin in (en geen ruimte voor) dus dat ga ik niet doen.6killer schreef op maandag 22 november 2021 @ 11:23:
[...]
Ik heb deze. Ik vind het een goede wagen. Hoog, stevig en rolt prima. Minpunt is de onderste lade, daar ligt veel in (zwaar) en die sluit wat moeilijker dan de andere lades, weet niet wat t is en gebruik m niet elke dag dus prima.
Zou geen smalle wagen nemen en vooral bekijken wat erin moet. Ik heb er meerendeel autogereedschap in zitten en doordat ze vaak veel lage lades hebben zou ik eerst kijken wat erin moet. Dat is verder prima voor schroevendraaiers/sleutels etc maar als je veel elektrisch gereedschap erin wil doen zitten de diepe lades zo vol.
Er is wel beduidend verschil in ladegeleiders met de duurdere merkwagens, maar die zijn dan ook aanzienlijk duurder. Voor dit geld (200 eur) is dit een nette wagen, andere optie is van plaatmateriaal zoiets namaken maar aan materiaal zal het niet veel schelen (wel groter te maken voor niet veel meer).
Ik zoek vooral een plekje voor mijn hamers/schroevendraaiers/tangen dus veel ondiepe lades.
Elektrische gereedschap zit allemaal in systainers(mbox), dus dat hoeft niet in deze kar.
Voor 200 euro kan je ook niet gek veel verwachten natuurlijk, maar zolang het goed genoeg is zou dit een mooie goedkope oplossing zijn.
Zijn de lades uit jouw kar volledig uittrekbaar?
Kan ik ook gewoon hetzelfde type blad (met de juiste grootte) in mijn invalzaag zetten?BTS schreef op maandag 22 november 2021 @ 10:56:
[...]
https://www.ecotools.nl/h...lad-prof-210-x-30-mm-t-60
Ik zelf heb deze op mijn afkortzaag gezet en vind hem erg fijn. Ik heb geen metabo dus let even op de maten
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Ja zo goed als (op 2 cm na ofzo). Ja en er zit ook een lichte vergrendeling in bij dichtdoen, ze vliegen dus ook niet zomaar open al ga ik het ook niet uittesten. Weet niet of alle wagens dat hebben, kwam ik thuis pas achter.dragonhaertt schreef op maandag 22 november 2021 @ 11:26:
[...]
Zelf maken heb ik nu geen zin in (en geen ruimte voor) dus dat ga ik niet doen.
Ik zoek vooral een plekje voor mijn hamers/schroevendraaiers/tangen dus veel ondiepe lades.
Elektrische gereedschap zit allemaal in systainers(mbox), dus dat hoeft niet in deze kar.
Voor 200 euro kan je ook niet gek veel verwachten natuurlijk, maar zolang het goed genoeg is zou dit een mooie goedkope oplossing zijn.
Zijn de lades uit jouw kar volledig uittrekbaar?
En ik heb er voor de smalle lades deze ladebakjes in. Die had HBM toentertijd niet.
[ Voor 13% gewijzigd door 6killer op 22-11-2021 11:45 ]
Prima, dankjewel voor de info,6killer schreef op maandag 22 november 2021 @ 11:41:
[...]
Ja zo goed als (op 2 cm na ofzo). Ja en er zit ook een lichte vergrendeling in bij dichtdoen, ze vliegen dus ook niet zomaar open al ga ik het ook niet uittesten. Weet niet of alle wagens dat hebben, kwam ik thuis pas achter.
Goed genoeg voor mijn doel dus, dan denk ik dat ik gewoon die lage versie ga bestellen. Ik moet wel zeggen dat de hoge versie (die jij hebt) er wat degelijker uit ziet op de foto's dan degene die ik gelinkt had.
De 'Deluxe' versie zou ook nog onder mijn werkbank passen, maar die hoge helaas niet.
Mits zelfde diameter en zelfde asgat grootte, ja. Let wel even op de dikte van het blad. Als die dikker is dan andere zaagbladen die je gebruikt, zaagt het net een stukje extra van de splinterstrook van een lineaal, en heb je dus geen goede aanleg meer met die lineaal met een dunner blad. Of je moet je de splinterstrook vervangen.CurlyMo schreef op maandag 22 november 2021 @ 11:27:
Kan ik ook gewoon hetzelfde type blad (met de juiste grootte) in mijn invalzaag zetten?
wat bedoel je? op dit moment zit er waarschijnlijk een 216 (bladdiameter) 2,4 (zaag breedte) 30mm (asgat) met 40 tanden in. Als je daar blij mee bent moet je vooral het zelfde blad zoeken.CurlyMo schreef op maandag 22 november 2021 @ 11:27:
[...]
Kan ik ook gewoon hetzelfde type blad (met de juiste grootte) in mijn invalzaag zetten?
qua ecotools komt volgens mij deze het meest in de buurt
https://www.ecotools.nl/a...lad-prof-216-x-30-mm-t-48
tip: archiveer je orginele zaagblad (of de maten ervan), dan kan je altijd even terug kijken.
[ Voor 8% gewijzigd door twain4me op 22-11-2021 12:00 ]
Goeie, dikte van het blad. Splinterstook zou ik ook best eens kunnen vervangen, want die is ook niet meer je van het.henkie196 schreef op maandag 22 november 2021 @ 11:49:
[...]
Als die dikker is dan andere zaagbladen die je gebruikt, zaagt het net een stukje extra van de splinterstrook van een lineaal, en heb je dus geen goede aanleg meer met die lineaal met een dunner blad. Of je moet je de splinterstrook vervangen.
Heeft iemand een idee waar je zo'n nieuwe splinterstrook zou kunnen kopen voor aan Scheppach linealen?
[ Voor 9% gewijzigd door CurlyMo op 22-11-2021 12:03 ]
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Ik heb die gereedschapwagen, bevalt prima. Stevig, geleiders gaan soepel ook als de la vol is. En betaalbaar vergeleken met andere merken, voor die prijs heb ik er iig niks op aan te merken en ben zeer tevredendragonhaertt schreef op maandag 22 november 2021 @ 11:02:
Paar weken geleden heb ik een metabo 5348 tafelzaag zonder spouwmes of afkortgeleider gratis op de kop kunnen tikken. Zoals op het plakaat te zien is heeft dit model de pensionleeftijd al bereikt en toe aan onderhoud, ofwel de reserve onderdelen zijn nog amper te krijgen.
Nu lijkt het spouwmes mij geen ingewikkelde klus, standaard model kan er in principe op. Het spouwmes met gleuf wordt tussen twee platstalen tegen twee groeven bevestigt doormiddel van bouten en moeren waarmee je effectief het spouwmes in hoogte en diepte kan stellen.
Voor het gemak even een foto van een wat completere machine en de technische tekening toegevoegd. De dikte van het platstaal kan ik in principe herleiden uit de dikte van het nieuwe zaagblad en spouwmess. Wat enkel ontbreekt is de afstand tot de bevestingsgroef, gevalletje lat tegen het zaagblad aanhouden en opmeten met de digitale schuifmaat.
Nu zal het platstaal op maat geschuurd moeten worden. Lijkt mij met de hand met wat dubbelzijdig tape en een stuk hout goed te doen, zolang de dikte van de hoeken nog gemeten kan worden met de schuifmaat, of zeg ik nu wat geks?
Overige is niet zo relevant op het moment, nieuwe kabel, motor inspecteren op gebreken, het standaard protocol bij oud gereedschap.
Nu lijkt het spouwmes mij geen ingewikkelde klus, standaard model kan er in principe op. Het spouwmes met gleuf wordt tussen twee platstalen tegen twee groeven bevestigt doormiddel van bouten en moeren waarmee je effectief het spouwmes in hoogte en diepte kan stellen.
Voor het gemak even een foto van een wat completere machine en de technische tekening toegevoegd. De dikte van het platstaal kan ik in principe herleiden uit de dikte van het nieuwe zaagblad en spouwmess. Wat enkel ontbreekt is de afstand tot de bevestingsgroef, gevalletje lat tegen het zaagblad aanhouden en opmeten met de digitale schuifmaat.
Nu zal het platstaal op maat geschuurd moeten worden. Lijkt mij met de hand met wat dubbelzijdig tape en een stuk hout goed te doen, zolang de dikte van de hoeken nog gemeten kan worden met de schuifmaat, of zeg ik nu wat geks?
Overige is niet zo relevant op het moment, nieuwe kabel, motor inspecteren op gebreken, het standaard protocol bij oud gereedschap.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
Even een vraagje aan de experts hier: kun je met deze combihamer een beetje knap in beton boren? Ik moet wat gaten in het plafond en de muur boren om het eea op te hangen. Lijkt me wel een goede aanbieding en nu wel binnen budget..
https://www.conrad.nl/p/m...er-sds-plus-780-w-2481518
Hij is redelijk vergelijkbaar met mijn HR2300 qua specs (iets zwaarder zelfs, mijn HR2300 slaat met 2,3J, de HR2470 met 2,4J) en mijn HR2300 heeft totaal geen moeite met beton. Tot 8mm (het grootste dat ik tot nu toe geboord heb) gaat zonder enige moeite en vlot.Frieda schreef op maandag 22 november 2021 @ 12:46:
Even een vraagje aan de experts hier: kun je met deze combihamer een beetje knap in beton boren? Ik moet wat gaten in het plafond en de muur boren om het eea op te hangen. Lijkt me wel een goede aanbieding en nu wel binnen budget..![]()
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
thanks!deepbass909 schreef op maandag 22 november 2021 @ 13:20:
[...]
Hij is redelijk vergelijkbaar met mijn HR2300 qua specs (iets zwaarder zelfs, mijn HR2300 slaat met 2,3J, de HR2470 met 2,4J) en mijn HR2300 heeft totaal geen moeite met beton. Tot 8mm (het grootste dat ik tot nu toe geboord heb) gaat zonder enige moeite en vlot.
krijg je geen spijt van.. de zwarte versie is normaal wel duurder dan de blauweFrieda schreef op maandag 22 november 2021 @ 12:46:
Even een vraagje aan de experts hier: kun je met deze combihamer een beetje knap in beton boren? Ik moet wat gaten in het plafond en de muur boren om het eea op te hangen. Lijkt me wel een goede aanbieding en nu wel binnen budget..![]()
https://www.gereedschapde...6gaVYhpspSOBoC8boQAvD_BwE
Een niet combi is een stukje lichter maar superveel is het niet. een 22XX is iets van 300 gram lichter maar rammelt wel bijna net zo makkelijk gaten in beton je maximale diameter is wel wat kleiner. je kan er dan alleen niet mee hakken.Frieda schreef op maandag 22 november 2021 @ 13:39:
[...]
thanks!ik maak me alleen een beetje zorgen over het gewicht als ik boven mijn hoofd in het plafond moet boren. Ik ben klein en heb weinig spierkracht, is zoiets te doen? Of gaat het zo gemakkelijk dat je eigenlijk heel snel klaar bent? Ik heb ook wel eens naar een lichtere boorhamer gekeken maar ik heb dan het idee dat je alsnog langer bezig bent met boren omdat er minder kracht uitkomt, klopt dat?
Boven je hoofd werken is altijd ellendig, hoe zwaar of licht je machine ook is. Als het voor thuisgebruik is en je 'een paar' gaten in een plafond moet boren zou ik me er niet teveel zorgen over maken. Dan liever een machine zoeken (zoals die je linkte of de blauwe versie daarvan) waar je andere klussen ook mee kan doen en voor die paar keer dat je het ding boven je hoofd tilt even goed nadenken of je alles mee de ladder op hebt genomenFrieda schreef op maandag 22 november 2021 @ 13:39:
[...]
thanks!ik maak me alleen een beetje zorgen over het gewicht als ik boven mijn hoofd in het plafond moet boren. Ik ben klein en heb weinig spierkracht, is zoiets te doen? Of gaat het zo gemakkelijk dat je eigenlijk heel snel klaar bent? Ik heb ook wel eens naar een lichtere boorhamer gekeken maar ik heb dan het idee dat je alsnog langer bezig bent met boren omdat er minder kracht uitkomt, klopt dat?
And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust
Hier net zo, onderstel is onderweg. Pluspunten voor LidlRaymond schreef op maandag 22 november 2021 @ 12:14:
@bAm @BTS @Den_S85
Zojuist verzendbevestiging ontvangen van het onderstel.
LIDL doet blijkbaar niet kinderachtig, kudos aan hen!
Ja. Ik heb ook de HR2470. Ik boor meestal gaten van 6 mm in beton en daar is het meer dan genoeg voor. Fijn aan de machine is dat er een lekker lang snoer van 4 meter bij zit. Er zit geen poespas zoals verwisselbare boorkop, LED-verlichting of stofafzuiging op. Dat drukt de prijs maar betekent wel dat je daar zelf wat meer moet voorbereiden (lampen, stofzuiger etc.) met de boorstand kun je hem ook gebruiken voor baksteen en andere zachtere steensoorten. De bijtelstand is wat specialistischer maar soms handig bij kleine breekwerkzamheden.Frieda schreef op maandag 22 november 2021 @ 12:46:
Volgens mij is het een kwalitatief goede machine voor een goede prijs.
Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.
Ik heb ooit deze gekocht voor 17,99 ex verzendkosten. Stuurden ze ook gewoon op. Ik reken nergens op met dit soort zaken, dan kan het ook niet tegen vallen.Raymond schreef op maandag 22 november 2021 @ 12:14:
@bAm @BTS @Den_S85
Zojuist verzendbevestiging ontvangen van het onderstel.
LIDL doet blijkbaar niet kinderachtig, kudos aan hen!
[ Voor 8% gewijzigd door big bang op 22-11-2021 14:14 ]
It's time to play the music, it's time to light the lights
Een vraag aan de experts van een nieuwe klusser. Mijn vrouw en ik (zij is handiger en heeft een hogere precisie standaard) zijn van plan om een kast zelf te bouwen. De kast wordt in een loze ruimte van onze woning gebouwd. Om de bodem plaat en de zijplaten goed waterpas te krijgen zijn wij opzoek naar een goede kruislijnlaser. De prijzen van de bekende merken (DeWalt, Bosch, Makita) vonden wij best wel schrikbarend hoog vergeleken met andere merken. Vooral de verschillen met bijvoorbeeld de kruislijnlaser van Parkside is nogal een groot verschil. Ik heb hier meerdere berichten door te nemen, en mocht ik iets niet goed gevonden hebben sorry alvast, maar ik lees best goede berichten over het gereedschap van de Lidl. De kruislijnlaser waar ik bijvoorbeeld naar aan het kijken ben is deze.
Graag hoor ik wat ervaringen.
Als je iets goed waterpas wil krijgen is het beste stuk gereedschap: een waterpas.Hotman schreef op maandag 22 november 2021 @ 15:59:
Een vraag aan de experts van een nieuwe klusser. Mijn vrouw en ik (zij is handiger en heeft een hogere precisie standaard) zijn van plan om een kast zelf te bouwen. De kast wordt in een loze ruimte van onze woning gebouwd. Om de bodem plaat en de zijplaten goed waterpas te krijgen zijn wij opzoek naar een goede kruislijnlaser. De prijzen van de bekende merken (DeWalt, Bosch, Makita) vonden wij best wel schrikbarend hoog vergeleken met andere merken. Vooral de verschillen met bijvoorbeeld de kruislijnlaser van Parkside is nogal een groot verschil. Ik heb hier meerdere berichten door te nemen, en mocht ik iets niet goed gevonden hebben sorry alvast, maar ik lees best goede berichten over het gereedschap van de Lidl. De kruislijnlaser waar ik bijvoorbeeld naar aan het kijken ben is deze.
Als je meerdere dingen op één lijn wil hebben, dan gebruik je het beste een slaglijn.
Als je meerdere dingen waterpas wil maken, en op één lijn wil hebben, dan kan een laser de uitkomst bieden.
[ Voor 3% gewijzigd door dragonhaertt op 22-11-2021 16:08 ]
Geen ervaring met de parkside, heb zelf het topmodel Bosch Blauw naar volle tevredenheid. Wel een tip:Hotman schreef op maandag 22 november 2021 @ 15:59:
Aangezien je het over een inbouwkast hebt, je gelinkte laser heeft 360 graden rondom op een horizontale lijn en alleen een verticale lijn aan de voorzijde. Juist bij bijvoorbeeld inbouwkasten en framewerken voor muurtjes etc. is een verticale 360 graden erg handig voor het uitlijnen van alles.
Nu zie ik een dergelijk model überhaupt niet bij Parkside, ben bang dat deze alleen te vinden gaan zijn bij duurdere merken of via Aliexpress (en dan is het maar de vraag of waterpas wel waterpas is).
Goedkoopste Bosch die die heeft is de GLL 3-80. Mogelijk ver over budget, geen idee. Maar met black friday komende vrijdag is de kans best aanwezig dat hij voor een leukere prijs te koop komt ergens. In juni is deze volgens Keepa zelfs voor €195 te koop geweest. Voor dat geld zou ik geen seconde de Parkside meer overwegen
De kast wordt op een loze ruimte van de grond af ingebouwd. Daarvoor willen we eerst een bekisting erom heen maken. De huidige muren zijn niet vlak. Rauw en gauw afbouw van de vorige bewoner. Aangezien de bekisting dan inderdaad op mekaar gezet moet worden dachten wij aan de laser.dragonhaertt schreef op maandag 22 november 2021 @ 16:07:
[...]
Als je iets goed waterpas wil krijgen is het beste stuk gereedschap: een waterpas.
Als je meerdere dingen op één lijn wil hebben, dan gebruik je het beste een slaglijn.
Als je meerdere dingen waterpas wil maken, en op één lijn wil hebben, dan kan een laser de uitkomst bieden.
Wat inbouw betreft, zeker bij kasten, is het vaak een kwestie van een (haaks) frame bouwen. Dit frame in het gat plaatsen, en daarna de afwerken buiten doen. (scribing face-frame)Hotman schreef op maandag 22 november 2021 @ 16:13:
[...]
De kast wordt op een loze ruimte van de grond af ingebouwd. Daarvoor willen we eerst een bekisting erom heen maken. De huidige muren zijn niet vlak. Rauw en gauw afbouw van de vorige bewoner. Aangezien de bekisting dan inderdaad op mekaar gezet moet worden dachten wij aan de laser.
Het is makkelijker om te meten en een frame te bouwen, dan gelijk alles in te bouwen.
Als je een tekeningetje maakt van wat je precies voor ogen hebt kunnen we misschien wat gerichter advies geven, ik kan me het een beetje lastig inbeelden met de huidige beschrijving.
De tekening zal ik vanavond even naar kijken. Maar de kast komt er ongeveer zo uit te zien:dragonhaertt schreef op maandag 22 november 2021 @ 16:20:
[...]
Wat inbouw betreft, zeker bij kasten, is het vaak een kwestie van een (haaks) frame bouwen. Dit frame in het gat plaatsen, en daarna de afwerken buiten doen. (scribing face-frame)
Het is makkelijker om te meten en een frame te bouwen, dan gelijk alles in te bouwen.
Als je een tekeningetje maakt van wat je precies voor ogen hebt kunnen we misschien wat gerichter advies geven, ik kan me het een beetje lastig inbeelden met de huidige beschrijving.
- 3 dwarsbalken in raveeldragers. Dit omdat de huidige ondergrond niet vlak is waardoor poten niet kunnen.
- Bodemplaat daar boven op. Dit moet vanwege een vensterbank en een staand muurtje op 50 cm boven de grond.
- 2 zijpanelen gemonteerd aan balken aan de muren om die vlak te maken. Wegens uitstekende bakstenen en cement is het niet mogelijk deze rechtstreeks er tegenaan te zetten.
- Plafond plaat.
Dat vormt als basis voor de rest:
- Extra stevige lade rails (tot 200 kg) in de bodem en plafond platen om een soort "apothekers kast" te krijgen met uitschuifbare staande lades.
Aangezien er dus nog niets exact recht en vlak is dachten wij aan een kruislijnlaser om dit rechtstreeks in de ruimte te bouwen aan de hand van de laserlijnen.
[ Voor 6% gewijzigd door Hotman op 22-11-2021 16:49 ]
ja ik zag het, maar daar zit weer geen setje bitjes bij. Misschien geen echte mega aanbieding maar toch een goede prijs voor zo'n apparaat, dus ik heb de knoop maar doorgehakttwain4me schreef op maandag 22 november 2021 @ 13:42:
[...]
krijg je geen spijt van.. de zwarte versie is normaal wel duurder dan de blauwe
https://www.gereedschapde...6gaVYhpspSOBoC8boQAvD_BwE
Dank allen voor het advies!
Niet vergeten om spinazi en spek te etenFrieda schreef op maandag 22 november 2021 @ 16:51:
[...]
ja ik zag het, maar daar zit weer geen setje bitjes bij. Misschien geen echte mega aanbieding maar toch een goede prijs voor zo'n apparaat, dus ik heb de knoop maar doorgehakt![]()
Dank allen voor het advies!
Mijn advies:Hotman schreef op maandag 22 november 2021 @ 16:44:
[...]
De tekening zal ik vanavond even naar kijken. Maar de kast komt er ongeveer zo uit te zien:
- 3 dwarsbalken in raveeldragers. Dit omdat de huidige ondergrond niet vlak is waardoor poten niet kunnen.
- Bodemplaat daar boven op. Dit moet vanwege een vensterbank en een staand muurtje op 50 cm boven de grond.
- 2 zijpanelen gemonteerd aan balken aan de muren om die vlak te maken. Wegens uitstekende bakstenen en cement is het niet mogelijk deze rechtstreeks er tegenaan te zetten.
- Plafond plaat.
- Extra stevige lade rails (tot 200 kg) in de bodem en plafond platen om een soort "apothekers kast" te krijgen met uitschuifbare staande lades.
Aangezien er dus nog niets exact recht en vlak is dachten wij aan een kruislijnlaser om dit rechtstreeks in de ruimte te bouwen aan de hand van de laserlijnen.
[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6
Post je vraag daar
Voor het advies over de kast zelf ben ik het volledig met je eens. Mijn initiële vraag ging echter over de kruislijnlasers van de lidl als elektrisch gereedschap. Vandaar dat ik mijn vraag eerst hier stelde.Raymond schreef op maandag 22 november 2021 @ 16:58:
[...]
Mijn advies:
[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6
Post je vraag daar
Er is een HiKOKI boor- en breekhamer type 24 mm - DH24PH2WSZ in de BF aanbieding.
Wat vinden we hier van?
Ik kende HiKOKI niet maar dat schijnt dus gewoon Hitachi = goed kwaliteitsspul te zijn?
Verder ontbreekt er nog een SDS-Plus boorhamer in mijn collectie. Ook voor licht breekwerk is dit wellicht wel een goede optie?
Wel lastig in te schatten of ik niet meteen voor een krachtige exemplaar zou gaan.
@Getto jij hebt deze unit kon ik via de zoekfunctie vinden. Nog steeds tevreden van, zou je deze aanbevelen?
Wat vinden we hier van?
Ik kende HiKOKI niet maar dat schijnt dus gewoon Hitachi = goed kwaliteitsspul te zijn?
Verder ontbreekt er nog een SDS-Plus boorhamer in mijn collectie. Ook voor licht breekwerk is dit wellicht wel een goede optie?
Wel lastig in te schatten of ik niet meteen voor een krachtige exemplaar zou gaan.
@Getto jij hebt deze unit kon ik via de zoekfunctie vinden. Nog steeds tevreden van, zou je deze aanbevelen?
nice dat ga ik eens proberen. Sowieso matt estlea ftw.TheJVH schreef op maandag 22 november 2021 @ 00:06:
Je kan het zaagblad prima 45 graden draaien met een tang als je die optie niet hebt op de fretzaag. Ik heb ook de kleine zonder poespas (de meest simpele versie dus) en als ik ergens tegenaan loop dan buig ik het zaagje gewoon een stukje en kan ik prima verder: YouTube: How To Cut Dovetail Joints | The Toolbox Project #3
Toch maar ff wat hout verzagen komende week
Ik zou er eentje huren, alles uitzetten op de muren en daarna knutselen. Goede kruislijnlaser is niet per se goedkoop en je gaat hem niet vaak gebruiken.Hotman schreef op maandag 22 november 2021 @ 17:05:
[...]
Voor het advies over de kast zelf ben ik het volledig met je eens. Mijn initiële vraag ging echter over de kruislijnlasers van de lidl als elektrisch gereedschap. Vandaar dat ik mijn vraag eerst hier stelde.
Wise enough to play the fool
Het is met 3 kg zeker geen lichte machine. Mijn HR2300 is 2,7kg en dat is al redelijk zwaar. Maar bij dit soort machines geldt ook dat een deel van hun kracht juist in het gewicht zit. Ze slaan tegen de boor en daarvoor moeten ze voldoende massa hebben om te kunnen slaan.Frieda schreef op maandag 22 november 2021 @ 13:39:
[...]
Gebruik sowieso de extra handgreep, dat scheelt al een slok op een borrel. Die handgreep kan je verstellen en zorg dus dat die in een goede positie staat voor de klus die je wilt doen. En probeer niet, zoals ik weleens heb gedaan, stoer met uitgestrekte arm en de machine in één hand een gat in een plafond te boren, gegarandeerd dat het gat dan niet op de plek komt waar je het wilt hebben (al maakte dat in mijn geval niet echt uit).
En als je gaat boren, maak niet de fout op de boor te duwen. De boor moet vrij in het gat kunnen bewegen voor het beste effect. Losjes de boor het gat in volgen is genoeg bij dit soort machines (je merkt het direct als de druk te hoog of laag is, de boor gaat gelijk minder snel het gat in).
Het kan zijn dat ik het project niet goed overzie (en een vraag in het andere DIY topic zou dus ook handig kunnen zijn), maar ik zou deze laatste stap anders aanpakken.Hotman schreef op maandag 22 november 2021 @ 16:44:
[...]
De tekening zal ik vanavond even naar kijken. Maar de kast komt er ongeveer zo uit te zien:
Een bodemplaat op draagbalken, daarop een frame (mooi haaks) en dit frame ankeren aan de muren, maar niks direct op de muren monteren (behalve de ankers).
Je houdt dan aan de voorkant een gleuf links,rechts en boven over. Deze kan je afdekken met een face frame.
Het lijkt me niet handig om in je constructie de oneffenheden proberen op te vangen. Maak een mooie rechthoekige kast, plaats die in het gat en werk de randen af.
Dan lijkt een Kruislijnlaser me dus overbodig voor deze klus
Als je wat rechte lijntjes wil tekenen op je ondergrond gewoon een slaglijn gebruiken. Lasers zijn vooral heel handig bij het plaatsen van meerdere objecten (zoals tegels/plafondplaten).- Plafond plaat.
Tenzij je natuurlijk graag een laser wil kopen
Er staan in dit topic wel wat eerdere adviezen en ervaringen van goedkopere én van A merk lasers.
Mijn Stanley 8m rolmaat is aan het overlijden, hij schuift steeds minder makkelijk terug. Nu ben ik op zoek naar een nieuwe rolmaat en vraag me af of men hier nog suggesties heeft?
Ik zou graag weer een 8m rolmaat willen en het liefst een waar beide zijden van de band de afmeting tonen.
Ik zou graag weer een 8m rolmaat willen en het liefst een waar beide zijden van de band de afmeting tonen.
"The desire to bring something into the world that didn't exist, is one of the most important human desires there is. We are inventors, and we are explorers." - Adam Savage
Sola maakt hele nauwkeurige rolmaten, en Stanley FatMax is ideaal als je een grotere lengte nodig hebt (brede band, dus kan ver uitstaan)RevellNL schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 12:07:
Mijn Stanley 8m rolmaat is aan het overlijden, hij schuift steeds minder makkelijk terug. Nu ben ik op zoek naar een nieuwe rolmaat en vraag me af of men hier nog suggesties heeft?
Met dubbelzijdige rolmaten heb ik geen ervaring.
Ik ben zeer tevreden met mijn Bahco rolmaat. Beide kanten afleesbaar, rolt goed uit en blijft automatisch vast staan.RevellNL schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 12:07:
Ondoenlijk is ook doenlijk, want onweer is ook weer. ~ H.F.V.M. Finkers
Waar ik mijn laser de laatste tijd veel voor heb gebruikt is het vastschroeven van 40 jaar oude gipsplaten die geniet zijn (klaar maken voor stuukwerk). Ideaal, als je eerste plek hebt gevonden, zet je de lijn uit en kun je met verstand op 0 de schroeven erin gaan jassendragonhaertt schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 10:19:
[...]
Het kan zijn dat ik het project niet goed overzie (en een vraag in het andere DIY topic zou dus ook handig kunnen zijn), maar ik zou deze laatste stap anders aanpakken.
Een bodemplaat op draagbalken, daarop een frame (mooi haaks) en dit frame ankeren aan de muren, maar niks direct op de muren monteren (behalve de ankers).
Je houdt dan aan de voorkant een gleuf links,rechts en boven over. Deze kan je afdekken met een face frame.
Het lijkt me niet handig om in je constructie de oneffenheden proberen op te vangen. Maak een mooie rechthoekige kast, plaats die in het gat en werk de randen af.
Dan lijkt een Kruislijnlaser me dus overbodig voor deze klus
[...]
Als je wat rechte lijntjes wil tekenen op je ondergrond gewoon een slaglijn gebruiken. Lasers zijn vooral heel handig bij het plaatsen van meerdere objecten (zoals tegels/plafondplaten).
Tenzij je natuurlijk graag een laser wil kopen
Er staan in dit topic wel wat eerdere adviezen en ervaringen van goedkopere én van A merk lasers.
Zojuist even met Makita gebeld. Verkopers hebben zich in kunnen schrijven voor black friday acties, die zullen er dan vrijdag ook nog aankomen.
Daarnaast zal de accu actie niet in dezelfde vorm als begin dit jaar terugkomen, maar waarschijnlijk zal de accu aan de cadeau punten winkel worden toegevoegd en kun je er dus voor sparen.
Daarnaast zal de accu actie niet in dezelfde vorm als begin dit jaar terugkomen, maar waarschijnlijk zal de accu aan de cadeau punten winkel worden toegevoegd en kun je er dus voor sparen.
Milwaukee 10m gen3 heeft denk ik alles wat je zoekt, en meer, want magneet.[b]RevellNL schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 12:07:[/b
3,4 m standout en dubbelzijdig. (ook in 8m)
Met je wijsvinger hou je simpel de tape vast onder de rolmaat in de uitsparing, werkt perfect.
De Fatmax pro heeft weliswaar een verwisselbare haak (waarom zou je dat willen?) maar staat minder ver uit, heeft geen magneet en is maar enkelzijdig.
Die magneet is trouwens ook handig om een schroef die je hebt laten vallen ergens tussen uit te vissen. Of om gewoon op de ladder te blijven staan.
Op klasse 1 of 2 zou ik me niet echt blindstaren. Klasse 2 is doorgaans nauwkeurig genoeg. 2,4 mm afwijking op 10 meter bij echt strak lint valt in het niet als je het lint niet helemaal strak trekt maar het iets in een bocht hangt omdat je niet te hard kan trekken omdat je hem dan los trekt. Maar zelfs met hulp is helemaal strak trekken vaak lastig.
Zelfs als je meet en aftekent met een rolband met 30 mm afwijking dan blijft je meting hetzelfde, als je opmeet en een ander zaagt dan is het wel altijd aan te bevelen dat je beiden dezelfde rolband hebt met dezelfde afwijking.
Wat handig is aan een rolmaat verschilt per persoon, hier is eea op een rijtje gezet.
[ Voor 28% gewijzigd door Teijgetje op 23-11-2021 16:44 ]
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.
Vandaag wat oud metaal laten ophalen door een metaalboertje uit de buurt. Komt ie met een klein aanhangertje dus de 7 meter rechthoek-buizen van een oude boottrailer passen er niet op. Heeft ie een accu reciprozaag en dat ding gaat er soepel doorheen (en dat is 3 of 4 mm -wandig spul).
Was wel benieuwd welk merk want dat was niet meer te zien. Bleek het een machientje van de Action te zijn. Nou ja
Was wel benieuwd welk merk want dat was niet meer te zien. Bleek het een machientje van de Action te zijn. Nou ja
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Zo lang er maar een goed zaagblad op zit. En had die oude boottrailer niet gewoon een aluminium frame? Dat zaagt sowieso nogal een stuk makkelijker dan een of andere staal variant.franssie schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 17:20:
Vandaag wat oud metaal laten ophalen door een metaalboertje uit de buurt. Komt ie met een klein aanhangertje dus de 7 meter rechthoek-buizen van een oude boottrailer passen er niet op. Heeft ie een accu reciprozaag en dat ding gaat er soepel doorheen (en dat is 3 of 4 mm -wandig spul).
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Ik wist niet dat die dingen bestonden, goed om te weten (handig ivm max TTM) maar dit was gewoon gegalvaniseerd staal. 40 kilo+ per buisje. Denk dat eigen gewicht van die trailer 380 kilo was oid edit2 - dat moet meer geweest zijn als een vergelijkbare Alu trailer al een eigen gewicht van 380 kilo heeftOrion84 schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 17:38:
[...]
Zo lang er maar een goed zaagblad op zit. En had die oude boottrailer niet gewoon een aluminium frame? Dat zaagt sowieso nogal een stuk makkelijker dan een of andere staal variant.
En dat het zaagblad het verschil maakt wil ik ook wel geloven.
[ Voor 13% gewijzigd door franssie op 23-11-2021 18:24 ]
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
https://www.makita.nl/artikel/dpb180z.htmlfranssie schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 17:44:
[...]
Ik wist niet dat die dingen bestonden, goed om te weten (handig ivm max TTM) maar dit was gewoon gegalvaniseerd staal. 40 kilo+ per buisje. Denk dat eigen gewicht van die trailer 380 kilo was oid edit2 - dat moet meer geweest zijn als een vergelijkbare Alu trailer al een eigen gewicht van 380 kilo heeft
En dat het zaagblad het verschil maakt wil ik ook wel geloven.
Die doet het ook erg goed op buizen en kokers.
ghe ghe, kost 15x maal zoveeljadjong schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 19:08:
[...]
https://www.makita.nl/artikel/dpb180z.html
Die doet het ook erg goed op buizen en kokers.
Maar een mobiele lintzaag is handig als je eens wat botten wilt doorzagen natuurlijk (maar dat was een onderwerp van discussie in dit topic ( dus ik doen een x-post ref)
Bedankt voor je uitgebreide antwoord, het gaat de Milwaukee 8m worden!Teijgetje schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 16:25:
[...]
Milwaukee 10m gen3 heeft denk ik alles wat je zoekt, en meer, want magneet.
3,4 m standout en dubbelzijdig. (ook in 8m)
Met je wijsvinger hou je simpel de tape vast onder de rolmaat in de uitsparing, werkt perfect.
De Fatmax pro heeft weliswaar een verwisselbare haak (waarom zou je dat willen?) maar staat minder ver uit, heeft geen magneet en is maar enkelzijdig.
Die magneet is trouwens ook handig om een schroef die je hebt laten vallen ergens tussen uit te vissen. Of om gewoon op de ladder te blijven staan.
Op klasse 1 of 2 zou ik me niet echt blindstaren. Klasse 2 is doorgaans nauwkeurig genoeg. 2,4 mm afwijking op 10 meter bij echt strak lint valt in het niet als je het lint niet helemaal strak trekt maar het iets in een bocht hangt omdat je niet te hard kan trekken omdat je hem dan los trekt. Maar zelfs met hulp is helemaal strak trekken vaak lastig.
Zelfs als je meet en aftekent met een rolband met 30 mm afwijking dan blijft je meting hetzelfde, als je opmeet en een ander zaagt dan is het wel altijd aan te bevelen dat je beiden dezelfde rolband hebt met dezelfde afwijking.
Wat handig is aan een rolmaat verschilt per persoon, hier is eea op een rijtje gezet.
"The desire to bring something into the world that didn't exist, is one of the most important human desires there is. We are inventors, and we are explorers." - Adam Savage
magneetfunctie lijkt mij ook wel fijn. Heeft deze ook een goed afgemeten body? Ik vindt het fijn dat ik ook van 'haak tot kont' kan meten en dan weet dat ik er 50 of 60mm bij op moet tellen. Vond dat niet in de specs.Teijgetje schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 16:25:
[...]
Milwaukee 10m gen3 heeft denk ik alles wat je zoekt, en meer, want magneet.<>
Is amerikaans, dus reken op 76.2mm oid (2 1/2 inch) of zoiets.franssie schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 19:32:
[...]
magneetfunctie lijkt mij ook wel fijn. Heeft deze ook een goed afgemeten body? Ik vindt het fijn dat ik ook van 'haak tot kont' kan meten en dan weet dat ik er 50 of 60mm bij op moet tellen. Vond dat niet in de specs.
Edit: Het lijkt erop dat deze een body van 3 1/8" heeft, ze geven dat op als 80mm (is 79,375)
[ Voor 10% gewijzigd door Raymond op 23-11-2021 19:48 ]
Da's minder - wel ideale rolmaat verder maar ik ben metrisch (dank Napoleon).Raymond schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 19:44:
[...]
Is amerikaans, dus reken op 76.2mm oid (2 1/2 inch) of zoiets.
Edit: Het lijkt erop dat deze een body van 3 1/8" heeft, ze geven dat op als 80mm (is 79,375)
edit zie nu in mijn reactie je edit, 0,6 mm valt wel binnen mijn slordigheids marge zeg maar
[ Voor 12% gewijzigd door franssie op 23-11-2021 20:07 ]
Wel klungelige rekenmachinetikfout in mijn eerste bericht zie ik, die gaan we lekker negerenfranssie schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 20:05:
[...]
Da's minder - wel ideale rolmaat verder maar ik ben metrisch (dank Napoleon).
edit zie nu in mijn reactie je edit, 0,6 mm valt wel binnen mijn slordigheids marge zeg maar
*snip* dit is echt te offtopic
[ Voor 87% gewijzigd door Señor Sjon op 24-11-2021 10:45 ]
offtopic
[ Voor 97% gewijzigd door Señor Sjon op 24-11-2021 10:45 ]
*offtopic*
[ Voor 97% gewijzigd door Señor Sjon op 24-11-2021 10:45 ]
Ik ben aan het zoeken naar een goede set vijlen/raspen (set of zelf samen stellen) om wat meer future proof te zijn.
Ik vind het leuk om complete sets gereedschap te hebben
Nu zou ik graag Pferd vijlen willen kopen, aangezien deze volgens mij erg goed zijn, zeker voor de prijs.
één probleempje, ze zijn lastig (per stuk) te krijgen.
Pferd heeft mooie sets die je ook wel per stuk kan kopen bij bijvoorbeeld Klium.
De losse vijlen zijn helaas alleen per 5 of 10 stuks te koop.
Heeft iemand een adres waar je de vijlen per stuk kan kopen? Of is het misschien leuk om een groepsaankoop op te zetten? (als dat mag op tweakers)
Misschien moet ik zelf maar een webshop starten, die dingen inkopen, en met 10% marge per stuk verkopen

Nu zou ik graag Pferd vijlen willen kopen, aangezien deze volgens mij erg goed zijn, zeker voor de prijs.
Pferd heeft mooie sets die je ook wel per stuk kan kopen bij bijvoorbeeld Klium.
Heeft iemand een adres waar je de vijlen per stuk kan kopen? Of is het misschien leuk om een groepsaankoop op te zetten? (als dat mag op tweakers)
Misschien moet ik zelf maar een webshop starten, die dingen inkopen, en met 10% marge per stuk verkopen
https://www.techniekwebsh...gory_ids%5D%5B0%5D=141013dragonhaertt schreef op woensdag 24 november 2021 @ 09:56:
Heeft iemand een adres waar je de vijlen per stuk kan kopen?
https://www.conrad.nl/o/vijlen-1504010?brand_any=PFERD
https://www.bol.com/nl/nl/l/pferd-vijlen/28215/4268097639/
Dieter Schmid verkoopt geen Pferd, maar wel andere mooie vijlen en raspen: https://www.fine-tools.com/feile.html
Ik kan het niet zo gauw terugvinden, maar voor zover ik weet is dat al jaren niet meer toegestaan, helaas.Of is het misschien leuk om een groepsaankoop op te zetten? (als dat mag op tweakers)
Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?
Helaas wel bijna 2x zo duur dan bij Klium
Dieter Schmid verkoopt geen Pferd, maar wel andere mooie vijlen en raspen: https://www.fine-tools.com/feile.html
[...]
Ik kan het niet zo gauw terugvinden, maar voor zover ik weet is dat al jaren niet meer toegestaan, helaas.
Gedore (blauw, dus) gebruikt ook Pferd vijlen, of in ieder geval dat was voorheen altijd zo. Geen idee of dat nog altijd zo is, maar het staat duidelijk op m'n wat oudere Gedore vijl, dus ik neem aan dat het wel te achterhalen is.dragonhaertt schreef op woensdag 24 november 2021 @ 09:56:
Ik ben aan het zoeken naar een goede set vijlen/raspen (set of zelf samen stellen) om wat meer future proof te zijn.
Misschien moet ik zelf maar een webshop starten, die dingen inkopen, en met 10% marge per stuk verkopen![]()
Deze zien er inderdaad exact uit als de Pferd vijlen (met het goedkope handvat)henkie196 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 10:48:
[...]
Gedore (blauw, dus) gebruikt ook Pferd vijlen, of in ieder geval dat was voorheen altijd zo. Geen idee of dat nog altijd zo is, maar het staat duidelijk op m'n wat oudere Gedore vijl, dus ik neem aan dat het wel te achterhalen is.
Helaas ook bijna 2x zo duur
Sluit me mooi aan bij die Pferd vijlen, die staan ook op mijn lijstje.
https://www.toolstation.n...hp-nat-droogzuiger/p39874]
Vraag over stofzuiger: op basis van hier inlezen had ik besloten voor een Makita 2512 te gaan. Nu heeft Toolstation een aanbieding voor Starmix IS AR – 1425 EHP. Voor 130 meer. Voordeel wat ik zelf kan zien is automatische afslag en zonder wisselen filter bij water zuigen, maar dat doe I toch niet. Zijn er andere voordelen voor de Starmix (prestaties ofzo), of steek ik die 130 euro beter in mijn zak (of in de Pferd vijlen
).
Vraag over stofzuiger: op basis van hier inlezen had ik besloten voor een Makita 2512 te gaan. Nu heeft Toolstation een aanbieding voor Starmix IS AR – 1425 EHP. Voor 130 meer. Voordeel wat ik zelf kan zien is automatische afslag en zonder wisselen filter bij water zuigen, maar dat doe I toch niet. Zijn er andere voordelen voor de Starmix (prestaties ofzo), of steek ik die 130 euro beter in mijn zak (of in de Pferd vijlen
[ Voor 8% gewijzigd door Lankman op 24-11-2021 11:13 . Reden: Link toegevoegd ]
De inhoud van de sets kan je ook hier goed zien: https://www.pferd.com/images/WZH_22_Kat_201_nld_150_dpi.pdf (pagina 12)Lankman schreef op woensdag 24 november 2021 @ 11:10:
Mooie aan die Conrad pagina is dat je in ieder geval in specificaties kan zien welke vijlen er precies in welke set zitten! Ik ga een set kopen en een H1, H2 en H3 platte vijl. Dan kan ik vooruit:)
Kan ik mooi met mijn zoon gaan beginnen met maken van messen in de vakantie.
En de sets zijn toch weer 7 euro (>10%) goedkoper bij Klium.
Disclaimer, ik heb geen affiliatie met Klim 
Wel goede ervaringen overigens.
Wel goede ervaringen overigens.
Volgens de specs heeft de Starmix de betere prestaties qua onderdruk en volumestroom. De Makita heeft een grotere inhoud. Verder kunnen ze allebei het filter schoonblazen door te blazen in plaats van te zuigen, als ik het goed zie. Beide een inschakelautomaat. De Starmix heeft een instelbaar vermogen, ik denk niet dat de Makita dat heeft (of ik kan het niet terug vinden in de specs of plaatjes).Lankman schreef op woensdag 24 november 2021 @ 10:55:
Sluit me mooi aan bij die Pferd vijlen, die staan ook op mijn lijstje.
Vraag over stofzuiger: op basis van hier inlezen had ik besloten voor een Makita 2512 te gaan. Nu heeft Toolstation een aanbieding voor Starmix IS AR – 1425 EHP. Voor 130 meer. Voordeel wat ik zelf kan zien is automatische afslag en zonder wisselen filter bij water zuigen, maar dat doe I toch niet. Zijn er andere voordelen voor de Starmix (prestaties ofzo), of steek ik die 130 euro beter in mijn zak (of in de Pferd vijlen).
Kan zo gauw even niet terug vinden of de snoer of slang lengtes nog verschillen tussen beiden. De Starmix lijkt een snoer van 8m en slang van 5m te hebben, weet niet of dat anders is voor de Makita.
Fyi, ik zie een slang van 3.2 meter voor Starmix. En 5m snoer voor de Makita. Volume en decibels zijn allemaal maar moeilijk te vergelijken. Denk dat ik maar voor de Starmix ga, op basis van de goede feedback die ik daar over het algemeen over lees. Thanks all
Edit: en besteld. Ook zonder affiliatie
Edit: en besteld. Ook zonder affiliatie
[ Voor 8% gewijzigd door Lankman op 24-11-2021 13:22 ]
Ik heb toch nog advies nodig. Om niet meer apparatuur te hoeven lenen wou ik zelf een accuschroefboormachine aanschaffen, waarbij ik vooral keek naar Metabo (BS 18 L BL), zie ook iets eerder in het topic. Toch heb ik nog wat verder gekeken, en twijfel nu over de Makita DDF484. Deze is iets zwaarder qua gewicht, maar heeft gigantisch veel goede reviews.
De machine wil ik vooral gebruiken voor boren in hout, en schroeven. Daarnaast ben ik van plan nog een machine aan te schaffen, omdat ik op korte termijn ook een aantal gaten moet boren in baksteen (een van 16 mm, de rest allemaal 8 mm). In de toekomst allicht ook in beton.
Wat is dan een goede combinatie? De DHP484? Waarmee ik waarschijnlijk ook prima mee in baksteen kan boren, maar iets minder nauwkeurig in hout boor (wat ik graag wil) door ietwat meer speling (zoals eerder in dit topic te lezen). En dan een losse combi boorhamer voor het beton?
Of de DDF484 en dan een combihamer voor baksteen en beton? Ik begreep dat je met een combihamer niet in baksteen aan de slag gaat. Is er een geschikte combihamer/machine die prima in baksteen en beton gaat? Zo ja welke? Bosch GBH2-28F? Of een DHR van Makita?
De machine wil ik vooral gebruiken voor boren in hout, en schroeven. Daarnaast ben ik van plan nog een machine aan te schaffen, omdat ik op korte termijn ook een aantal gaten moet boren in baksteen (een van 16 mm, de rest allemaal 8 mm). In de toekomst allicht ook in beton.
Wat is dan een goede combinatie? De DHP484? Waarmee ik waarschijnlijk ook prima mee in baksteen kan boren, maar iets minder nauwkeurig in hout boor (wat ik graag wil) door ietwat meer speling (zoals eerder in dit topic te lezen). En dan een losse combi boorhamer voor het beton?
Of de DDF484 en dan een combihamer voor baksteen en beton? Ik begreep dat je met een combihamer niet in baksteen aan de slag gaat. Is er een geschikte combihamer/machine die prima in baksteen en beton gaat? Zo ja welke? Bosch GBH2-28F? Of een DHR van Makita?
Ja, duik marktplaats op en zoek een knappe Heuer Front. Dingen zijn praktisch onverwoestbaar en met een beetje googleskills niet eens echt duur.Lankman schreef op woensdag 24 november 2021 @ 14:00:
Zoek trouwens ook nog een fatsoenlijke stevige bankschroef, zonder draaischijf eronder (zwak punt, en ik heb al zo'n flexibele Stanley voor fijn spul). Iemand nog aanbevelingen voor goede prijs/kwaliteit?
And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust
DDF ivm het gewicht en, als je echt in beton moet boren, boorhamer. Kan overigens prima in baksteen --> gewoon het klop mechanisme uitschakelenzunrob schreef op woensdag 24 november 2021 @ 14:03:
Ik heb toch nog advies nodig. Om niet meer apparatuur te hoeven lenen wou ik zelf een accuschroefboormachine aanschaffen, waarbij ik vooral keek naar Metabo (BS 18 L BL), zie ook iets eerder in het topic. Toch heb ik nog wat verder gekeken, en twijfel nu over de Makita DDF484. Deze is iets zwaarder qua gewicht, maar heeft gigantisch veel goede reviews.
Amazon heeft de GBH2-28 met Black Friday vaak voor rond de 170 euro. Soms goedkoper.
K to the KillaZ
Ik heb een DDF484 en ben erg tevreden. Tevens een Makita DTD154 slagschroevendraaier in bezit voor het schroefwerk en een DTM51 multitool. Kortom, qua accu-tools zit ik in het Makita park. Ook met de heggenschaar overigens.zunrob schreef op woensdag 24 november 2021 @ 14:03:
Je zou dus verwachten ook de boorhamer van Makita te kopen (want zelfde accupakket) maar ik heb uiteindelijk een Powerplus POWX1195 voor €80,- met snoer gekocht. Waarom niet Makita? Omdat ik dat ding zelden gebruik en voor het groffe werk functioneert het echt prima voor de prijs!
Ik ken mensen met een Makita DHP die eigenlijk wel teleurgesteld zijn want het is het gewoon nét niet.
[ Voor 5% gewijzigd door herofruit op 24-11-2021 14:43 ]
Dan neig ik inderdaad meer naar de DDF dan de DHP variant. Of allicht toch de Metabo variant. Ben erg gecharmeerd van Metabo, maar het lijkt veel minder verkocht te worden hier. Vraag me af waarom?
Hoe geschikt is de GHB2-28 voor bakstenen?
Makita is goedkoop en heeft enorm assortiment, dus wordt wat meer verkocht. Maar Metabo is kwalitatief gelijkwaardig.zunrob schreef op woensdag 24 november 2021 @ 14:45:
maar het lijkt veel minder verkocht te worden hier. Vraag me af waarom?
Een boorhamer moet je niet gebruiken voor baksteen
Gewoon een goed steenboortje gebruiken en je komt er prima in. Ik gebruik vaak de klopboorstand, maar echt nodig is het niet.
Had Heuer al als best buy gekwalificeerd (vooruit op FireballTools na dan). Vond ze wel erg duur, maar 2e hands blijkt inderdaad goed te doen. Bod uitgebracht, verwacht wel dat dit voor kerst in orde komt. Dank.Pixeltje schreef op woensdag 24 november 2021 @ 14:29:
[...]
Ja, duik marktplaats op en zoek een knappe Heuer Front. Dingen zijn praktisch onverwoestbaar en met een beetje googleskills niet eens echt duur.
Ik heb enkele nieuwe anti splinterstroken voor mijn Festool rails nodig,
iemand een tip waar ik die het beste kan kopen?
Ik heb er ooit een bij Toolstation gekocht; https://www.toolstation.n...anti-splinterstrip/p68986
Als het voor meerdere rails is: google zoeken op 495209linp schreef op woensdag 24 november 2021 @ 17:20:
beste bankschroef die ik ooit heb gekocht is een stokoude en loodzware duitse van marktplaats eventueel een paar nieuwe bekken erop en vele jaren plezier gegarandeerd.Lankman schreef op woensdag 24 november 2021 @ 14:00:
Zoek trouwens ook nog een fatsoenlijke stevige bankschroef, zonder draaischijf eronder (zwak punt, en ik heb al zo'n flexibele Stanley voor fijn spul). Iemand nog aanbevelingen voor goede prijs/kwaliteit?
Je zou ook kunnen kijken naar een Makita inzaagstrip. De zaagliniaals zijn vrijwel hetzelfde (Makita heeft omval beveiliging voor onder een hoek zagen, wat festool niet heeft als ik me niet vergis) Dus dit onderdeel zou uitwisselbaar moeten zijn denk ik.linp schreef op woensdag 24 november 2021 @ 17:20:
Op de inkeping in de lineaal waar het lipje van de makita inpast zijn de linealen identiek inderdaad.Nivado schreef op woensdag 24 november 2021 @ 20:32:
[...]
Je zou ook kunnen kijken naar een Makita inzaagstrip. De zaagliniaals zijn vrijwel hetzelfde (Makita heeft omval beveiliging voor onder een hoek zagen, wat festool niet heeft als ik me niet vergis) Dus dit onderdeel zou uitwisselbaar moeten zijn denk ik.
Ze zijn idd uitwisselbaar. Ik heb op m'n Makita geleiderails juist die Festool zaagstrips zitten, omdat die doorzichtig zijn. Als je dan net voorbij je potloodstreep zit, zie je hem nog.Nivado schreef op woensdag 24 november 2021 @ 20:32:
[...]
Je zou ook kunnen kijken naar een Makita inzaagstrip. De zaagliniaals zijn vrijwel hetzelfde (Makita heeft omval beveiliging voor onder een hoek zagen, wat festool niet heeft als ik me niet vergis) Dus dit onderdeel zou uitwisselbaar moeten zijn denk ik.
Vraagje: Is het Makita G18V platform nog waard om in te investeren?
Alterrnatief: Beginnend hobbyist ziet door de accuplatformen het bos niet meer.
Ik zie enkele aanbiedingen van de Makita G18v lijn. Echter lijkt dat accuplatform amper ondersteunende apparaten te hebben; wat boren, zagen en tuingereedschap.
Iets als het Bosch Power For All 18V platform lijkt dan weer zeer compleet te zijn. Zou me niks verbazen als ik een tandenborstel kan vinden op dat platform. Maar dat platform lijkt dan eerder het investeren waard.
Ik zou graag willen starten met een accuschroefboor en een decoupeerzaag, en voel er weinig voor om daar direct vele honderden euro's in te gaan pompen voor bijvoorbeeld Makita LXT gereedschap - hoe mooi het me ook lijkt. Maar aan de andere kant hoef ik ook geen goedkope huismerk rommel te hebben.
En dan de vraag 12v vs 18v... kan ik zelf nog niet eens goed beantwoorden. 18v klinkt mooi krachtig, maar misschien overkill als ik gewoon af en toe wat simpele tuinmeubels e.d. wil maken?
Ik zie enkele aanbiedingen van de Makita G18v lijn. Echter lijkt dat accuplatform amper ondersteunende apparaten te hebben; wat boren, zagen en tuingereedschap.
Iets als het Bosch Power For All 18V platform lijkt dan weer zeer compleet te zijn. Zou me niks verbazen als ik een tandenborstel kan vinden op dat platform. Maar dat platform lijkt dan eerder het investeren waard.
Ik zou graag willen starten met een accuschroefboor en een decoupeerzaag, en voel er weinig voor om daar direct vele honderden euro's in te gaan pompen voor bijvoorbeeld Makita LXT gereedschap - hoe mooi het me ook lijkt. Maar aan de andere kant hoef ik ook geen goedkope huismerk rommel te hebben.
En dan de vraag 12v vs 18v... kan ik zelf nog niet eens goed beantwoorden. 18v klinkt mooi krachtig, maar misschien overkill als ik gewoon af en toe wat simpele tuinmeubels e.d. wil maken?
Ik kan alleen maar zeggen doe het wel. Makita LXT dan. Als je Makita G en Bosch groen overweegt dan kun je beter naar het Parkside Pro platform kijken van de Lidl. Dat is goedkoper en kwalitatief beter dan G18V en Bosch groen. Op 12v is Bosch Blauw ook nog een optie met goedkope accu’s en bodies onder de 100 euro vanuit Duitsland (bijv Werkzeug24 of Amazon.de).xdizzy12 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 21:41:
Vraagje: Is het Makita G18V platform nog waard om in te investeren?
HD4Life @ Full-HD
Wat zijn de gebruikers ervaringen met Ryobi op de langere termijn?
Ik heb al m'n accu gereedschap van DeWalt (18v), alles met een stekker vooral Makita, maar ben laatst voor een kitspuit toch ingestapt bij Ryobi. Voor de kitspuit + 2.0Ah accu + lader was ik volgens mij 140,- kwijt, iets wat me voor een DeWalt spuit never nooit lukt.
Ik sta nu echter op het punt om m'n collectie nog wat uit te breiden: Ik wil een 115mm slijptol er bij om niet steeds bladen te wisselen tussen doorslijpen en afbramen / schuren en een tacker (15-50mm). Voor de prijs van alleen een DeWalt tacker, heb ik de Ryobi tacker + 4.0Ah accu + de 115mm slijptol. En dan heb ik voor de toekomst iig al 2 Ryobi accu's...
Da's toch wel tempting...
Ik heb al m'n accu gereedschap van DeWalt (18v), alles met een stekker vooral Makita, maar ben laatst voor een kitspuit toch ingestapt bij Ryobi. Voor de kitspuit + 2.0Ah accu + lader was ik volgens mij 140,- kwijt, iets wat me voor een DeWalt spuit never nooit lukt.
Ik sta nu echter op het punt om m'n collectie nog wat uit te breiden: Ik wil een 115mm slijptol er bij om niet steeds bladen te wisselen tussen doorslijpen en afbramen / schuren en een tacker (15-50mm). Voor de prijs van alleen een DeWalt tacker, heb ik de Ryobi tacker + 4.0Ah accu + de 115mm slijptol. En dan heb ik voor de toekomst iig al 2 Ryobi accu's...
Ik gebruik Gamma even als prijsvoorbeeld en suggestie..xdizzy12 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 21:41:
Vraagje: Is het Makita G18V platform nog waard om in te investeren? ..... voel er weinig voor om daar direct vele honderden euro's in te gaan pompen voor bijvoorbeeld Makita LXT gereedschap
Een g18v boormachine is in de “zogenaamde Actie” al 139 euro. Voor 6 tientjes meer heb je deze week die Black edition LXT met 2 3ah accu’s.
Misschien een leuk entree in het LXT platform..
[ Voor 12% gewijzigd door forto op 24-11-2021 23:15 ]
Ik heb het bij amazon.de gekocht 5m voor 26.40.sjorsjes schreef op woensdag 24 november 2021 @ 18:45:
Ik heb er ooit een bij Toolstation gekocht; https://www.toolstation.n...anti-splinterstrip/p68986
Is nu 28.40
.
[ Voor 20% gewijzigd door linp op 25-11-2021 00:03 ]
Offtopic:linp schreef op woensdag 24 november 2021 @ 23:19:
[...]
Ik heb het bij amazon.de gekocht 5m voor 26.40.
Kan de link niet plakken. te lang ofzo, crashte mijn os.
Als je alles vanaf "/ref=" weghaalt werkt de link ook, sterker nog, je voldoet ook nog eens aan de eis van tweakers dat je zulke referenties uit links weghaalt alvorens je ze post.
Zat er zelf ook nog even naar te kijken, maar is wel jammer dat er van Pferd geen vijlensets zijn voor houtraspen. En de enkele kun je alleen in bulk bij Klium krijgen. Of érg duur bij Conrad.dragonhaertt schreef op woensdag 24 november 2021 @ 11:16:
De inhoud van de sets kan je ook hier goed zien: https://www.pferd.com/images/WZH_22_Kat_201_nld_150_dpi.pdf (pagina 12)
En de sets zijn toch weer 7 euro (>10%) goedkoper bij Klium.
Precies mijn probleem ook!henkie196 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 08:51:
[...]
Zat er zelf ook nog even naar te kijken, maar is wel jammer dat er van Pferd geen vijlensets zijn voor houtraspen. En de enkele kun je alleen in bulk bij Klium krijgen. Of érg duur bij Conrad.
Ik ga denk ik een mooi setje samenstellen, 10 stuks kopen en de rest via V&A aanbieden. Dan kan ik ook wat andere tweakers/houtbewerkers blij maken.
Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen
Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen
Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).