Wel erg veel moeite om een bepaald merk te krijgen. Is het niet handiger om dan een ander goed merk te kiezen, wat beter te krijgen is?
Pferd is toch niet de enige met goed spul?
Pferd is toch niet de enige met goed spul?
PSN: Flix20-NL
Zeker als je binnen gaat schuren wil je eigenlijk iets met een stofafzuiging. En dan valt het voordeel van een accu dus af. Ik vind een gewone (rechthoekige) vlakschuurmachine overigens fijner werken dan een delta, maar dat is persoonlijk. Zeker als je gewoon rechte (90 graden) hoeken hebt, kom je daar met een rechthoekige zool net zo goed bij als met een delta.Flix20 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 10:21:
In het voorjaar staan de binnen deurkozijnen op het programma om aangepakt te worden.
Nu ontbreekt er nog een schuurmachine in mijn assortiment.
Voor de kozijnen lijkt mij een Delta schuurmachine wenselijk.
Met Black friday is de Bosch GSS18v-10 verkrijgbaar voor <€100,-
Ik zit al in het Bosch blauw eco systeem dus kom ik hier snel op uit.
Ga ik hier vrolijk van worden als ik een 8 tal deurkozijnen met hemellicht moet schuren of ben je dan vooral het weefsel in je hand aan het los trillen?
[ Voor 13% gewijzigd door Kurma op 25-11-2021 10:31 ]
Vlak zit er ook bijKurma schreef op donderdag 25 november 2021 @ 10:29:
[...]
Zeker als je binnen gaat schuren wil je eigenlijk iets met een stofafzuiging. En dan valt het voordeel van een accu dus af. Ik vind een gewone (rechthoekige) vlakschuurmachine overigens fijner werken dan een delta, maar dat is persoonlijk. Zeker als je gewoon rechte (90 graden) hoeken hebt, kom je daar met een rechthoekige zool net zo goed bij als met een delta.
Ok. Maar je vraag was of je met die machine vrolijk ging worden als je daar 8 binnenkozijnen (en dat is best wel even werk) mee gaat schuren. Mijn geheel persoonlijke mening is dat je een stuk vrolijker wordt van een schuurmachine + stofzuiger.
Je kunt gewoon een stofzuiger aansluiten, doe ik ook als ik binnen wat moet schuren.Kurma schreef op donderdag 25 november 2021 @ 10:45:
[...]
Ok. Maar je vraag was of je met die machine vrolijk ging worden als je daar 8 binnenkozijnen (en dat is best wel even werk) mee gaat schuren. Mijn geheel persoonlijke mening is dat je een stuk vrolijker wordt van een schuurmachine + stofzuiger.
[ Voor 17% gewijzigd door Phyt_ op 25-11-2021 10:59 ]
You know you ve played warcraft III too much when.... Your sitting next to a guy at the busstop waiting for a bus, and he stands up before the bus gets there, and you claim that hes map hacking
Maar als je toch een stofzuiger eraan hangt kan er toch net zo goed een stekker aan zittenPhyt_ schreef op donderdag 25 november 2021 @ 10:55:
[...]
Je kunt gewoon een stofzuiger aansluiten, doe ik ook als ik binnen wat moet schuren.
handig apparaat met de verschillende voeten.
Zal er beetje tussenin zitten. Maar ik neig wel naar blank schuren gezien het huidige schilderwerk bij het ene kozijn wel oke is, zit de ander onder de druipers en zal ik het kozijn redelijk grondig moeten aanpakken.Raymond schreef op donderdag 25 november 2021 @ 10:48:
8 binnenkozijnen? Wil je die helemaal blank schuren, of alleen ff opschuren om te schilderen?
In geval van optie B: koop gewoon een kurkje, goed (3M/sia) schuurpapier en wat van die schuursponsjes. Dat gaat net zo snel en net zo goed.
de bouwstofzuiger is door de massa imho het meest ondergewaardeerde stukje gereedschap wat er is. persoonlijk zou ik overwegen om daarmee te beginnen.Flix20 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 11:26:
[...]
Zal er beetje tussenin zitten. Maar ik neig wel naar blank schuren gezien het huidige schilderwerk bij het ene kozijn wel oke is, zit de ander onder de druipers en zal ik het kozijn redelijk grondig moeten aanpakken.
Keuze voor 230/accu maakt mij niet zo heel erg uit. Ik kwam de accu machine toevallig tegen in de aanbieding. De met snoer is voor ongeveer dezelfde prijs.
Als ik voor snoer ga, ben ik ook minder merk afhankelijk (hoewel L-boxx). Echter heb ik er geen festool prijzen voor over.
Wat de afzuiging betreft hebben jullie zeker een punt.
Heb zelf (nog) geen bouwstofzuiger dus dat de machine zelf een opvangmogelijkheid heeft is wel wenselijk, dat heeft de machine met snoer, de GSS160 wel zo te zien.
Gaat dat afdoende zijn of toch even de stofzuiger eraan hangen?
"The desire to bring something into the world that didn't exist, is one of the most important human desires there is. We are inventors, and we are explorers." - Adam Savage
Dat dus. En al helemaal als je gaat schuren. En al helemáál als je binnen gaat schuren.twain4me schreef op donderdag 25 november 2021 @ 13:47:
[...]
de bouwstofzuiger is door de massa imho het meest ondergewaardeerde stukje gereedschap wat er is. persoonlijk zou ik overwegen om daarmee te beginnen.
twain4me schreef op donderdag 25 november 2021 @ 13:47:
[...]
de bouwstofzuiger is door de massa imho het meest ondergewaardeerde stukje gereedschap wat er is. persoonlijk zou ik overwegen om daarmee te beginnen.
Ik zat er inderdaad aan te denken om de GAS25 te lenen welke we ook bij de verbouwing gebruikt hebben.Kurma schreef op donderdag 25 november 2021 @ 13:56:
[...]
Dat dus. En al helemaal als je gaat schuren. En al helemáál als je binnen gaat schuren.
Wat @deepbass909 ook zegt, mits budget het toe laat, zou ik zeker overwegen om dit als een gelegenheid te zien om een bouwstofzuiger aan te schaffen. Komt bij van alles te pas, of dat nu boren, schuren, slijpen, of zagen is.Flix20 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 11:26:
Zal er beetje tussenin zitten. Maar ik neig wel naar blank schuren gezien het huidige schilderwerk bij het ene kozijn wel oke is, zit de ander onder de druipers en zal ik het kozijn redelijk grondig moeten aanpakken.
Keuze voor 230/accu maakt mij niet zo heel erg uit. Ik kwam de accu machine toevallig tegen in de aanbieding. De met snoer is voor ongeveer dezelfde prijs.
Als ik voor snoer ga, ben ik ook minder merk afhankelijk (hoewel L-boxx). Echter heb ik er geen festool prijzen voor over.
Heb zelf (nog) geen bouwstofzuiger dus dat de machine zelf een opvangmogelijkheid heeft is wel wenselijk, dat heeft de machine met snoer, de GSS160 wel zo te zien.
Doen! Zo te zien heeft die een inschakelautomaat, dus als je een schuurmachine met stekker hebt schakelt de stofzuiger automagisch aan als je de schuurmachine aanzet, en weer uit als je de schuurmachine uitschakelt.Flix20 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 13:57:
[...]
[...]
Ik zat er inderdaad aan te denken om de GAS25 te lenen welke we ook bij de verbouwing gebruikt hebben.
En ik maar zoeken wat ik gezegd hebhenkie196 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 14:03:
[...]
Wat @deepbass909 ook zegt, mits budget het toe laat, zou ik zeker overwegen om dit als een gelegenheid te zien om een bouwstofzuiger aan te schaffen. Komt bij van alles te pas, of dat nu boren, schuren, slijpen, of zagen is.
Geen idee hoe efficient de stofzak van de GSS 160 of de 18V variant is, maar met een stofzuiger aan mijn schuurmachines kan ik min of meer stofvrij werken. Afwerkrand boven de keuken even opschuren, gaatje boren voor lamp boven een tafel, plaatje MDF doorzagen naast het wasgoed, allemaal geen probleem met goede stofafzuiging.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn
Oeps, verkeerde persoon ge-@. Had @twain4me moeten zijn, denk ik.deepbass909 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 15:18:
En ik maar zoeken wat ik gezegd heb![]()
Maar ik kan een bouwstofzuiger als je schuren zeker aanraden, ook al heb ik er zelf (nog) niet een. Schuurstof en normale stofzuigers zijn geen gelukkige combi, ik heb tijdens het schuren al eens vlammen uit m'n stofzuiger zien komen (oude, afgedankte Miele waarvan het niet erg is als die het begeeft). Dat komt omdat een gewone stofzuiger de afgezogen lucht na filteren door de motor blaast als koeling en het fijne stof lager en koolborstels aantast of zelfs kan ontbranden door vonken van de koolborstels (wat bij mij dus vlammen gaf). Een bouwstofzuiger doet dat niet.
Ik verwacht dat de stofafzuiging van die GSS 160 niet heel veel anders zal zijn dan van mijn Bosch PSM 200 (groene machine op 230V) en die is niet geweldig zonder actieve afzuiging.
Voor huis-tuin-keuken gebruik is die PSM 200 in mijn ogen voor de meesten goed genoeg en met €75 (max) aanzienlijk prettiger geprijsd. Alleen dus wel op netstroom, dus een goed verlengsnoer is aan te raden.
Waarom niet er af branden, als je toch naar helemaal kaal neigt?Flix20 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 11:26:
[...]
Ik heb beide soorten. Ik gebruik de FC met het bit-opzetstuk. Ik heb er vrijwel nooit een ander opzetstuk opgebruikt. Als een schroefje wat lastig zit, vind ik over het algemeen een langere bithouder al uitkomst bieden en die heb ik sneller erin zitten dan het wisselen van de kop.Basfr schreef op donderdag 25 november 2021 @ 23:19:
Hoe vaak en waarvoor worden de flexiclick opzetstukken van de GSR 12-v15/35 FC gebruikt door jullie?
Ben er nog niet 100% over uit of ik een 12v machientje nodig heb naast mijn 18v schroefmachine en 18v slagmoersleutel, en of FC dan een zinvolle toevoeging is. Kan me hier zo niet 1-2-3 gebruiksdoelen voorstellen.
Een licht machientje lijkt wel een dik pluspunt is t.o.v. een 18v schroefmachine, zeker na de ervaring van een gipsplafond boven je hoofd te moeten schroeven...
Plus de 12v multitool body is een stuk interessanter dan de 18v versie.
De 2-28 F is inderdaad een hele fijne machine, zeer krachtig en goed betaalbaar (in de aanbieding). Hij "mist" wel een 2e snelheid zonder kloppen imo.zunrob schreef op donderdag 25 november 2021 @ 23:10:
Als ik het topic zo een beetje doorlees lijkt de GBH 2-28 F de beste boorhamer te zijn. Is dit zo, of zijn er andere goede alternatieven? Prijs bij Amazon is nu iets gezakt, maar geen 150 Euro zoals eerder in dit topic werd genoemd. Overigens hebben ze bij Amazon meerdere versies en weet ik niet zo goed wat het verschil is.
Niet vaak. maar als ik dan wel een keer de haakse overbrenging nodig heb ben ik super blij dat het kan. Scheelt je een hoop gedoe dan.Basfr schreef op donderdag 25 november 2021 @ 23:19:
Hoe vaak en waarvoor worden de flexiclick opzetstukken van de GSR 12-v15/35 FC gebruikt door jullie?
Ben er nog niet 100% over uit of ik een 12v machientje nodig heb naast mijn 18v schroefmachine en 18v slagmoersleutel, en of FC dan een zinvolle toevoeging is. Kan me hier zo niet 1-2-3 gebruiksdoelen voorstellen.
Een licht machientje lijkt wel een dik pluspunt is t.o.v. een 18v schroefmachine, zeker na de ervaring van een gipsplafond boven je hoofd te moeten schroeven...
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
Heb de Milwaukee versie, en ik gebruik de verschillende opzetstukken eigenlijk heel vaak. Vooral de excenter vind ik heel fijn. Met een lange bithouder kun je ook wel vlak langs een wand of muur schroeven, maar die ruimte heb je niet altijd, en is ook niet zo goed als een excenter. De haakse kop kan ook handig zijn met weinig hoogte.Basfr schreef op donderdag 25 november 2021 @ 23:19:
Deze week nog met schroeven de boorhouder gebruikt afwisselend met een 'kale' machine. Voorboren, boorhouder eraf, bitje erin en schroeven.Basfr schreef op donderdag 25 november 2021 @ 23:19:
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
Ik twijfelde ook voor ik het ding kocht, maar nu wil ik niet meer terug. De grote 18v machine is voor het lompere werk en de 12v (die ik liefdevol 'clicky' gedoopt heb) gaat altijd met me mee. Die opzetstukken zijn nog verdacht vaak handig, zeker als je ook een setje simpele boortjes met hex-opname koopt. Die kosten de wereld niet maar maken wel dat je ook 'om de hoek' kunt boren ipv alleen schroeven.Basfr schreef op donderdag 25 november 2021 @ 23:19:
And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust
Ik gebruik het niet heel vaak, maar dat is ook omdat ik ook deze heb:Basfr schreef op donderdag 25 november 2021 @ 23:19:
Tip: kijk ook eens op het gotools kanaal op youtube. Daar zijn ook een paar items over stofzuigers. In ieder geval ook Metabo (en dus Starmix waarschijnlijk ook) en Bosch hebben zo te zien stofzuigers die ook automatisch kunnen werken met alle accu-apparatuur._Uploader_ schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 12:21:
Over bouwstofzuigers gesproken, welke is voor mij de beste keus?
Momenteel heb ik een wisselend assortiment aan gereedschap en wil graag dat de stofzuiger ook draadloos te bedienen is met 18V tools.
Mijn assortiment tot nu toe:
Dewalt zaagtafel 7485
Sheppach 55 invalzaag
Dewalt DCS356NT multitool
En ik kijk momenteel om er een Makita DRT50ZJX2 freesmachine eraan toe te voegen.
Ik zie dat Festool een draadloze optie heeft aan het eind van de slang en dat Makita een oplossing heeft die alleen met geschikte apparaten werkt (of je moet weer een aparte oplossing daarvoor gebruiken).
++ inschakelautomaat (ook voor accuapparaten)
++ antistatisch
...
Dacht dat alleen de relatief nieuwe Starmix ISC Batrix dat had. Dat is volgens mij de Metabo ASR.inhico schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 13:09:
Tip: kijk ook eens op het gotools kanaal op youtube. Daar zijn ook een paar items over stofzuigers. In ieder geval ook Metabo (en dus Starmix waarschijnlijk ook) en Bosch hebben zo te zien stofzuigers die ook automatisch kunnen werken met alle accu-apparatuur.
GDX goes brrrrrrrt!Basfr schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 14:21:
Bedankt allen, ik kan weer verder met dubben![]()
De toegevoegde waarde zie ik wel, maar ik moet nog bedenken of mijn GSB 18v-55 niet enigszins overbodig wordt als er nog een schroefmachine bij komt (en de baas vraagt zich al helemaal af waarom ik er nog een nodig heb). Zeker omdat er op korte termijn geen grote projecten meer op de planning staan.
De GDX 18v-200C is trouwens wel een heel fijne machine, heeft voldoende kracht en loopt een stuk sneller en soepeler dan de GSB. Wordt zodoende ook veel sneller gebruikt dan de GSB.
Jep, idd een pokkeherrie af en toe. Hoewel het bij 'standaard formaat' schroeven helemaal geen herrie maakt. Maar eigenlijk had ik niet verwacht zo blij met een slagschroevendraaier te zijn.henkie196 schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 14:28:
[...]
GDX goes brrrrrrrt!
GSB is klopboor, heeft dus nog wel een use case, zeker bij harde bakstenen. Die heeft ook meer kracht dan een 12V, en heeft een 13mm opname. Maar het is niet onredelijk om te verwachten dat die vooral stof ligt te happen als je de handzamere en veelzijdigere 12V FC hebt, zeker als je ook al een brrrrrrt-schroevendraaier hebt.
Nouja.. ik heb ze alledrie, de 12v zoals ik zei gaat vaak mee en is nog vaker handig, de accutol voor het lompere werk en als er veel schroeven gezet moeten worden de gdx. Vaak overigens op stand 1 of 2, 3 is alleen voor echt taai werk. Het scheelt ook met bitjes en boortjes wisselen. Een aardige luxepositie, dat snap ik, maar als je ze eenmaal hebt staan gebruik je ze toch..Basfr schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 14:21:
Bedankt allen, ik kan weer verder met dubben![]()
De toegevoegde waarde zie ik wel, maar ik moet nog bedenken of mijn GSB 18v-55 niet enigszins overbodig wordt als er nog een schroefmachine bij komt (en de baas vraagt zich al helemaal af waarom ik er nog een nodig heb). Zeker omdat er op korte termijn geen grote projecten meer op de planning staan.
De GDX 18v-200C is trouwens wel een heel fijne machine, heeft voldoende kracht en loopt een stuk sneller en soepeler dan de GSB. Wordt zodoende ook veel sneller gebruikt dan de GSB.
And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust
Ik denk dat als jij er het nut niet van inziet je ook minder snel geneigd bent om te gaan wisselen. Persoonlijk vind ik het wel handig, ik gebruik de normale boorhouder en bithouder verreweg het meeste. De bithouder is daarbij een leuk extraatje die ook weggelaten kan worden door een aparte bithouder in de boorhouder te stoppen. Maar toch is het kleine formaat erg fijn om overal nog net tussen te passen. Daarnaast gebruik ik de excenter het meeste (sporadisch maar bij dingen bij plafonds soms erg handig) en de haakse zelden tot nooit.Basfr schreef op donderdag 25 november 2021 @ 23:19:
Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II
De meerwaarde zit in een extra houder/opzetstuk toch? Als je hem toch omgekeerde ergens in gaat zetten, dan heeft het geen zinLankman schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 17:19:
Tevens nog op zoek naar een router. Klum heeft Makita RT0700CX3J voor een heel mooie prijs (228). Maar deze gaat maar tot 8 mm. Deze is an sich erg handzaam lijkt me, en je kan plungen en kant freezen. Ik dacht eigenlijk eraan om een plunge router omgekeerd op een werkblad te zetten (waarvoor een router als tool dan weer best handig is).
-Heeft de CXJ3 echt meerwaarde boven de CXJ2
-Ga ik het missen als ik geen 12 mm frezen kan gebruiken, en meer paardekrachten heb?
vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl
Als ik de cxj2/3 koop dan ga ik die niet inbouwen. Dan wordt het eerder iets als een Triton TRA-001..bonzz.netninja schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 17:25:
[...]
De meerwaarde zit in een extra houder/opzetstuk toch? Als je hem toch omgekeerde ergens in gaat zetten, dan heeft het geen zinVoor 190 piek heb je die j2
Mocht je voor deze gaan, ik heb deze gisteren met laagste prijs garantie voor €206 bij de hornbach opgepikt.Lankman schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 17:19:
Tevens nog op zoek naar een router. Klum heeft Makita RT0700CX3J voor een heel mooie prijs (228). Maar deze gaat maar tot 8 mm. Deze is an sich erg handzaam lijkt me, en je kan plungen en kant freezen. Ik dacht eigenlijk eraan om een plunge router omgekeerd op een werkblad te zetten (waarvoor een router als tool dan weer best handig is).
-Ga ik het missen als ik geen 12 mm frezen kan gebruiken, en meer paardekrachten heb?
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Ik zat met hetzelfde probleem, en heb daar een aliexpress exemplaar voor aangeschaft. Het idee is goed, maar zonder professionele apparatuur blijft het behelpen...The Eagle schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 19:01:
Eens een vraag over een heel ander stuk gereedschap: iemand goede ervaringen met een endoscoop?
I can see clearly now, the brain is gone...
12 mm is in basis imho niet nodig, nagenoeg alle frees merken hebben een ruim asortiment in 8mm je kan wel wat vermogen missen, maarja gewoon wat rustiger aan of wat minder afnemen kan dat oplossen. ik heb een grote frees staan maar ik pak eigenlijk best vaak de RT0700 niet in de laatste plaats omdat ik de spullen heb om hem op de (zaag)liniaal te zetten.Lankman schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 17:19:
inhico schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 13:09:
[...]
Tip: kijk ook eens op het gotools kanaal op youtube. Daar zijn ook een paar items over stofzuigers. In ieder geval ook Metabo (en dus Starmix waarschijnlijk ook) en Bosch hebben zo te zien stofzuigers die ook automatisch kunnen werken met alle accu-apparatuur.
Dank jullie wel voor de tips! Ik neig nu naar een starmix zuiger plus remote en cycloon. Binnenkort maat eens kijken wat de beste opties zijn.henkie196 schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 13:38:
[...]
Dacht dat alleen de relatief nieuwe Starmix ISC Batrix dat had. Dat is volgens mij de Metabo ASR.
Starmix heeft wel een remote start-stop apparaat dat je kan gebruiken als inschakelautomaat voor de meeste stofzuigers.
Dat was dus exact waarom ik een camera overweeg. Pot is hangend en zit ook vastgekitakoster schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 19:11:
Tip voor als je aan de slag gaat: probeer niet door de toiletpot heen te rommelen, beter haal je die eerst van de muur af en ga je dan kijken hoe ver je komt...
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
[ Voor 15% gewijzigd door Lankman op 26-11-2021 21:46 ]
[ Voor 6% gewijzigd door monkey7 op 26-11-2021 21:49 ]
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Als het puur gaat om een frees in een werkbank te maken (freestafel) dan zou ik voor een triton tra001 of eventueel zijn lichtere broertje gaan. Kres heeft voor een hele redelijke prijs platen waarmee je deze makkelijk kunt monteren.Lankman schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 17:19:
Ik dacht eigenlijk eraan om een plunge router omgekeerd op een werkblad te zetten (waarvoor een router als tool dan weer best handig is).
It's time to play the music, it's time to light the lights
Ook een hangende pot is zo van de muur af hoor, het water er uit hengelen met handdoeken kost meer tijd...The Eagle schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 20:59:
[...]
Dat was dus exact waarom ik een camera overweeg. Pot is hangend en zit ook vastgekit
I can see clearly now, the brain is gone...
Ik ben al een paar jaar gruwelijk tevreden met m'n Proxxon ratels. Niet gruwelijk duur maar hebben al heel wat (auto)klussen overleefd.sOid schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 14:16:
Ik breek net m'n 1/2" ratel tijdens de demontage van trapas op racefietsHoorde krak en ratelmechanisme was kaduuk
Niet héél erg raar aangezien het ding minstens 20 jaar oud is.
Nu ben ik dus op zoek naar een vervanger. Normaal ga ik voor handgereedschap Wera of Wiha. De ratels van Wera vind ik niet prettig door het lompe handvat. Da's niet altijd even praktisch met het sleutelen aan dingen als fietsen. Wiha heeft, voor zover ik zie, geen normale ratels in die maat.
Ik heb een 1/4" ratel van Bahco waar ik behoorlijk tevreden over ben maar de 1/2" versies vind ik net wat te kort (250mm).
Hazet heeft wel een mooie (916HPS) maar is met een euro of 70 eigenlijk weer boven m'n budget. Wil er max 50 aan kwijt.
Heeft een van jullie nog suggesties?
Ah! Proxxon, zo'n merk waar ik al tijden goede verhalen over lees maar zelf nog nooit heb geprobeerd. Inderdaad heel schappelijk geprijsd.jgj82 schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 14:23:
[...]
Ik ben al een paar jaar gruwelijk tevreden met m'n Proxxon ratels. Niet gruwelijk duur maar hebben al heel wat (auto)klussen overleefd.
Ik heb zelf een 2e hands set gedore doppen+ratel op marktplaats gekocht. Daar heb je al snel een kleine set voor 50 euro, en een grote set voor 100. Ik denk dat ik eerder mn krenk afbreek dan die ratelsOid schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 14:16:
Ik breek net m'n 1/2" ratel tijdens de demontage van trapas op racefietsHoorde krak en ratelmechanisme was kaduuk
Niet héél erg raar aangezien het ding minstens 20 jaar oud is.
Nu ben ik dus op zoek naar een vervanger. Normaal ga ik voor handgereedschap Wera of Wiha. De ratels van Wera vind ik niet prettig door het lompe handvat. Da's niet altijd even praktisch met het sleutelen aan dingen als fietsen. Wiha heeft, voor zover ik zie, geen normale ratels in die maat.
Ik heb een 1/4" ratel van Bahco waar ik behoorlijk tevreden over ben maar de 1/2" versies vind ik net wat te kort (250mm).
Hazet heeft wel een mooie (916HPS) maar is met een euro of 70 eigenlijk weer boven m'n budget. Wil er max 50 aan kwijt.
Heeft een van jullie nog suggesties?
First of all, ik heb geen verstand van messen maken. Maar wellicht kun je eens kijken/polsen bij een loonwerker of mechanisatie bedrijf. Aangezien je in Middelburg woont (volgens je profiel) zit er vast wel 1 in de buurt.Lankman schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 17:12:
Iemand toevallig enig idee waar ik (hoog koolstof, bv 1080-1095) staal kan kopen in fatsoenlijke dikte (3-5 mm) voor een redelijk prijs? we moeten het nog leren, dus hoeft echt niet beste van het beste te zijn, als het maar te harden is.
Wellicht een domme vraag, maar probeer het maar gewoon. Ik ben nog op zoek naar hoog koolstof staal. Dit om messen mee te maken met mijn zoontje. Nu kan ik via smederijatelieralkmaar enzo wel stukken bestellen, maar die prijzen liggen flink hoog. Waar je in NL voor 1 mes betaalt (20 euro, en komen nog verzendkosten bij), krijg je in US ruim 8 keer zo veel. Je koopt daar gewoon 2 meter.
Zie op messenfabriek inc verzending 55 euro voor 1 meter, dat is al een stuk gunstiger.
[ Voor 4% gewijzigd door _ferry_ op 27-11-2021 15:05 ]
Dat is naar mijn idee wel een nadeel van dat type schakelaar voor de ratel. Ook zijn er aardig wat verhalen van dat type ratels van Proxxon die vaak kapot gaan. Dit type met schakelaar is de robuuste versie van Proxxon, heb daar nog nooit van problemen van gehoord.sOid schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 14:33:
[...]
Ah! Proxxon, zo'n merk waar ik al tijden goede verhalen over lees maar zelf nog nooit heb geprobeerd. Inderdaad heel schappelijk geprijsd.
Hoe werkt het mechanisme om de aandraairichting te veranderen? Met dat zwarte 'wieltje'? Zo ja, Edit: Ja dus, nu ik inzoom zie ik het.
Zit er een beveiliging op dat je de draairichting niet kan veranderen als er spanning op wordt uitgeoefend? Ik heb namelijk wat gereedschap waarbij ik ene hand op de socket moet houden omdat het anders mogelijk van het onderdeel schiet. Niet ideaal als ik daardoor de draairichting ineens wijzig...
[Afbeelding]
https://www.proxxon.com/en/industrial/23096.php
Wel een beetje waardeloze site trouwens, staat niet eens de lengte bij.
Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II
Fair point. In my defense: zit momenteel in quarantaine dus als er iets mis gaat kan ik niet naar de bouwmarkt. Nieuwe kit halen wordt hem ook ff niet helaas.akoster schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 12:37:
[...]
Ook een hangende pot is zo van de muur af hoor, het water er uit hengelen met handdoeken kost meer tijd...
kit snij je zo weg met een Stanley mes.
Voor dat je door de pot heen bent met de camera is die zo goed als nutteloos geworden
Hoe (goed) werkt het active listening systeem? Ik was zelf aan het twijfelen over de isotunes pro aware, maar de reviews lijken erg gemengd te zijn hoe goed het systeem werkt.... Als het net niet goed werkt dan is het vooral irritant en een erg dure feature. In dat geval 'upgrade' ik beter een oud paar BT oortjes met dezelfde schuimpjes die ook voldoende geluid dempen (naam/merk ontglipt me even).Pixeltje schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 15:39:
[Afbeelding]
Ik heb deze vanmiddag ontvangen, zat al een tijdje te spelen met het idee om gehoorbescherming met een muziekje te kopen maar steeds niet mee bezig geweest. Deze zag ik min of meer toevallig voorbij komen en toen heb ik wat onderzoek gedaan. Peltors met Bluetooth kosten een fortuin (meer dan 300 euro?!) en er zijn goedkopere alternatieven dan deze Hellberg, maar dit leek me een mooie sweetspot.
Geluidsdemping is keurig, zeker on par met de optime 1 en de X4A die ik gebruik. Geluidskwaliteit ook prima, hoewel if any een beetje gedempt. Het LD systeem is een soort noise cancelling zodat als er iemand begint te praten je dat wel kan horen.
Kortom, tevreden met deze aankoop:)
[ Voor 12% gewijzigd door DeadLock op 27-11-2021 19:27 ]
Nouja, de referentie is een middag en het gebabbel van ms Pixeltje hier, maar met active listening uit hoor ik haar echt niet praten, ook niet als ze vlak naast me staat. Met active listening aan babbelt ze vrolijk door de muziek heen dus wat mij betreft werkt het prima. Ik heb geen vergelijking van andere nc koptelefoons want die heb ik niet..DeadLock schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 19:25:
[...]
Hoe (goed) werkt het active listening systeem? Ik was zelf aan het twijfelen over de isotunes pro aware, maar de reviews lijken erg gemengd te zijn hoe goed het systeem werkt.... Als het net niet goed werkt dan is het vooral irritant en een erg dure feature. In dat geval 'upgrade' ik beter een oud paar BT oortjes met dezelfde schuimpjes die ook voldoende geluid dempen (naam/merk ontglipt me even).
Deze koptelefoon zou evt ook wel te overwegen zijn!
Momenteel gebruik ik, al een jaar of 2, een heel erg goedkope set van ecotools (nu niet meer te koop helaas). Ze zijn vooral functioneel, maar het comfort is toch niet optimaal en wat muziek/radio zou soms wel fijn zijn.
Da's ook nog een prima optie inderdaad. Ga ik naar kijken!Zjosh schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 14:48:
[...]
Ik heb zelf een 2e hands set gedore doppen+ratel op marktplaats gekocht. Daar heb je al snel een kleine set voor 50 euro, en een grote set voor 100. Ik denk dat ik eerder mn krenk afbreek dan die ratel
Goed om te weten! Wel opmerkelijk dat de sleutel waar jij naar linkt juist een wat lagere waardering heeft op amazon.de.henkie196 schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 15:46:
[...]
Dat is naar mijn idee wel een nadeel van dat type schakelaar voor de ratel. Ook zijn er aardig wat verhalen van dat type ratels van Proxxon die vaak kapot gaan. Dit type met schakelaar is de robuuste versie van Proxxon, heb daar nog nooit van problemen van gehoord.
Heb ik niet gemerkt, maar ik heb het volume ook redelijk laag staan, van zowel de active listening als de muziek. Beide zijn apart te regelen.DeadLock schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 19:56:
Maar wat gebeurt er als er gepraat wordt met op de achtergrond lawaai van machines? Over die isotunes las ik bvb dat er soms irritante clipping geluiden zijn van de microfoon die geluid oppikt van het gereedschap etc.
Ik heb die ratel nog niet zo gek lang, maar is een onding. Handvat is niet fijn, laatste 1,5cm is zeer flexibel en ratel heeft de neiging door te schieten bij meer kracht(nog altijd ruim binnen het redelijke).henkie196 schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 15:46:
[...]
Dat is naar mijn idee wel een nadeel van dat type schakelaar voor de ratel. Ook zijn er aardig wat verhalen van dat type ratels van Proxxon die vaak kapot gaan. Dit type met schakelaar is de robuuste versie van Proxxon, heb daar nog nooit van problemen van gehoord.
Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!
Vorig jaar met Bosch groen stond er een uitsluiting voor Amazon in de voorwaarden, maar die waren pas zichtbaar ergens op die aanmeldsite van Bosch.Annuk schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 21:49:
Paar dagen terug ging het hier al over kruislijn lasers..
Ik zit voornamelijk in/op het Makita platform, maar heb evt. wel grote interesse in een Bosch GLL 3-80G.
Nu een interessante aanbieding (nog) op Amazon.nl, maar weet iemand toevallig ook of Amazon.NL ook mee doet aan de Bosch Professional actie?
Zo ja is het volgens mij helemaal een No-Brainer... maar kan er zelf niet echt achter komen...
[ Voor 22% gewijzigd door Martinusz op 27-11-2021 22:00 ]
Float like a butterfly, sting like a bee.
jawel, daar heb je alleen niet heel veel aan qua besparingRaymond schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 22:55:
Wat is jullie ervaring hiermee? Zijn er ook Led-buizen met 3000+ lumen?
In de voorwaarden van Bosch staat hier niks over.Annuk schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 21:49:
Ik zit voornamelijk in/op het Makita platform, maar heb evt. wel grote interesse in een Bosch GLL 3-80G.
Nu een interessante aanbieding (nog) op Amazon.nl, maar weet iemand toevallig ook of Amazon.NL ook mee doet aan de Bosch Professional actie?
Zo ja is het volgens mij helemaal een No-Brainer... maar kan er zelf niet echt achter komen...
Ik heb vorige maand nog een kruislaser besteld op amazon en vrijdag de gratis standaard binnen gekregen.Annuk schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 21:49:
Die heb ik nu ook een tijdje, vind m top!Pixeltje schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 15:39:
[Afbeelding]
Ik heb deze vanmiddag ontvangen, zat al een tijdje te spelen met het idee om gehoorbescherming met een muziekje te kopen maar steeds niet mee bezig geweest. Deze zag ik min of meer toevallig voorbij komen en toen heb ik wat onderzoek gedaan. Peltors met Bluetooth kosten een fortuin (meer dan 300 euro?!) en er zijn goedkopere alternatieven dan deze Hellberg, maar dit leek me een mooie sweetspot.
Geluidsdemping is keurig, zeker on par met de optime 1 en de X4A die ik gebruik. Geluidskwaliteit ook prima, hoewel if any een beetje gedempt. Het LD systeem is een soort noise cancelling zodat als er iemand begint te praten je dat wel kan horen.
Kortom, tevreden met deze aankoop:)
13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte
[ Voor 23% gewijzigd door Lankman op 28-11-2021 09:18 ]
Ze houden zich niet aan de voorwaarden overigens (bij Bosch groen accu actie: hornbach was niet uitgesloten in voorwaarden en stond in keuzelijst van digitaal formulier, desondanks geen accu gekregen en hebben ze wel voorwaarden aangepast.Pixeltje schreef op zondag 28 november 2021 @ 08:01:
[...]
In de voorwaarden van Bosch staat hier niks over.
Goed om te weten! (Linkje?)Lankman schreef op zondag 28 november 2021 @ 09:16:
Er komt geen accu actie in Jan wegens slechte beschikbaarheid.
En die 9 aan het eind, klopt die wel?
Edit: ok, bestaat dus duidelijk wel, maar staat niet in camel..
Bosch blauw acties gaan via hun eigen portal (waar je ook je apparaten registreert voor langere garantie):disheaver schreef op zondag 28 november 2021 @ 11:27:
[...]
Ze houden zich niet aan de voorwaarden overigens (bij Bosch groen accu actie: hornbach was niet uitgesloten in voorwaarden en stond in keuzelijst van digitaal formulier, desondanks geen accu gekregen en hebben ze wel voorwaarden aangepast.
Ik weet niet of Bosch blauw ook via boschpowertools-promocontact gaat. Ik zou vooraf navragen of zorgen dat je het nog achteraf kan retourneren.
zunrob schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 15:45:
Zojuist even met Makita gebeld. Verkopers hebben zich in kunnen schrijven voor black friday acties, die zullen er dan vrijdag ook nog aankomen.
Daarnaast zal de accu actie niet in dezelfde vorm als begin dit jaar terugkomen, maar waarschijnlijk zal de accu aan de cadeau punten winkel worden toegevoegd en kun je er dus voor sparen.
@DRAFTER86Budha schreef op woensdag 10 november 2021 @ 12:10:
Ik weet niet of dat hier al bekend was, maar ik heb Makita gevraagd of er weer een accu actie aan zit te komen en de reactie was:
[...]
Balen, want ik heb andere acties voorbij laten gaan in afwachting hiervan.
Heb hem net gekocht in de veronderstelling dat ik een accessoire mag uitkiezen.Annuk schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 21:49:
Ik heb ook wel interesse! Iemand die hier kijk op heeft?Raymond schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 17:15:
hmm, ik heb de prijzen niet meer scherp:
Is dit een goede aanbieding?
https://www.hbm-machines....nele-low-noise-compressor
Ik zit al een tijdje te azen op een 24L lownoise (aan mijn 6L high-noise ben ik nog niet tekort gekomen, dus 24L vond ik wel genoeg). Maar nu kan ik deze voor 3 tientjes meer krijgen.
Read the badge, Bitch!
Daar vond ik ook niets over inderdaad, daarom ook mijn vraagPixeltje schreef op zondag 28 november 2021 @ 08:01:
[...]
In de voorwaarden van Bosch staat hier niks over.
Kijk dat zijn goede berichtenMarco1994 schreef op zondag 28 november 2021 @ 08:13:
[...]
Ik heb vorige maand nog een kruislaser besteld op amazon en vrijdag de gratis standaard binnen gekregen.
Ik heb hem zelf ook net besteld..Breezz schreef op zondag 28 november 2021 @ 14:41:
[...]
Heb hem net gekocht in de veronderstelling dat ik een accessoire mag uitkiezen.
Nu nog beslissen welk accessoire
Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
Het verschil is alleen de tankinhoud; motor en pomp zijn hetzelfde voor de 25 en 50 liter versie.Raymond schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 17:15:
hmm, ik heb de prijzen niet meer scherp:
Is dit een goede aanbieding?
https://www.hbm-machines....nele-low-noise-compressor
Ik zit al een tijdje te azen op een 24L lownoise (aan mijn 6L high-noise ben ik nog niet tekort gekomen, dus 24L vond ik wel genoeg). Maar nu kan ik deze voor 3 tientjes meer krijgen.
snep schreef op maandag 29 november 2021 @ 21:36:
Weet iemand of deze zijhandgreep van Makita voor de DDF484 ook past op de DHP484? Ik dacht dat deze apparaten op de klopboorfunctie na identiek waren, maar bij de specificaties staat de DHP484 niet expliciet genoemd.
Daar heb ik ook mee gewerkt (mn vader heeft die) en hoewel die wat sterker is dan mn 484, valt ook die met één hand prima in bedwang te houden.jadjong schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 05:25:
Als de 481 vast slaat lig je met twee gebroken polsen tegen het plafond aan.
Je kunt ook overdrijven.jadjong schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 05:25:
Als de 481 vast slaat lig je met twee gebroken polsen tegen het plafond aan.
[ Voor 64% gewijzigd door FRANQ op 30-11-2021 08:31 ]
Thanks, dan ga ik de gok gewoon wagen! Ik zal hem sporadisch gaan gebruiken bij het boren van grotere/diepere gaten, waarbij ik de handgreep met name prettig vind om recht te boren.Raymond schreef op maandag 29 november 2021 @ 22:50:
[...]
[Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Het ding grijpt op het tandwielhuis, dus lijkt te passen.
Nog een speciale reden waarom je zo'n handgreep wil hebben? Ik heb de DHP484 en die slaat regelmatig vast, maar ik heb nooit de behoefte aan zo'n zijgreep gehad. Vandaar de vraag
Als je dit nokje hebt dan is de kans dat het past heel groot.snep schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 08:14:
[...]
Thanks, dan ga ik de gok gewoon wagen! Ik zal hem sporadisch gaan gebruiken bij het boren van grotere/diepere gaten, waarbij ik de handgreep met name prettig vind om recht te boren.
Ik heb een cirkelzaag van Bosch type GKS65GCE (met geleider rails & diepte instelling). Recent veel platen gezaagd en toch ferm gevloekt dat ik toen niet meer geld gegeven heb aan de invalzaag...henkie196 schreef op donderdag 18 november 2021 @ 11:24:
[...]
Het belangrijkste voordeel van werken met een invalzaag is voor mij dat je de zaagdiepte op een paar mm dieper in kan stellen dan het werkstuk, en dat je daarmee gewoon je plaat / plank / balk op een OSB plaat kan leggen en door kan zagen, met een 2-3mm snede in de onderliggende OSB plaat. Dit geeft een nettere snede, minder stof, en bovenal is het werkstuk aan beide kanten goed ondersteund en valt / breekt het laatste stukje niet af.
Op dat plaatje van @dragonhaertt moet je dus zelf het uit stekende stuk vasthouden om te voorkomen dat het laatste stuk afbreekt voordat je er met de zaag bent, of dat het stuk op de grond valt en beschadigd. Met een OSB plaat op je werktafel en een invalzaag, leg je de plaat gewoon in z'n geheel op de werktafel en zaag je een stukje in de OSB plaat die onder de plaat ligt.
Daarnaast hebben invalzagen over het algemeen een betere afzuiging dan cirkelzagen.
Er zijn overigens wel cirkelzagen met een diepte instelling, maar dat zijn er niet veel.
Ik heb z'n set met deze proxxon en inderdaad de 1/2 ratchet heeft het begeven, vervangen door een Wera. Naar een Gedore gekeken? (Mijn kameraad zweert met doorsteek ratels (auto) maar ze hebben die ook met switch).sOid schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 14:33:
[...]
Ah! Proxxon, zo'n merk waar ik al tijden goede verhalen over lees maar zelf nog nooit heb geprobeerd. Inderdaad heel schappelijk geprijsd.
Hoe werkt het mechanisme om de aandraairichting te veranderen? Met dat zwarte 'wieltje'? Zo ja, Edit: Ja dus, nu ik inzoom zie ik het.
Zit er een beveiliging op dat je de draairichting niet kan veranderen als er spanning op wordt uitgeoefend? Ik heb namelijk wat gereedschap waarbij ik ene hand op de socket moet houden omdat het anders mogelijk van het onderdeel schiet. Niet ideaal als ik daardoor de draairichting ineens wijzig...
[Afbeelding]
https://www.proxxon.com/en/industrial/23096.php
Wel een beetje waardeloze site trouwens, staat niet eens de lengte bij.
Ik herken dit niet van mijn cirkelzaag (Metabo KS55 FS) maar heb er niet echt op gelet. Ik zal dit weekend wel eens een proefstukje zagen van 18 mm dik multiplex om te zien of de zaag haaks zaagt.de echte flush schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 13:53:
[...]
Ik heb een cirkelzaag van Bosch type GKS65GCE (met geleider rails & diepte instelling). Recent veel platen gezaagd en toch ferm gevloekt dat ik toen niet meer geld gegeven heb aan de invalzaag...
Plaat multiplex/mdf 18mm, cirkelzaag ingesteld op +/-25mm (gaat niet zo nauwkeurig, maar 20mm is te weinig door de geleider). De cirkelzaag hangt dus redelijk boven zijn voet.
Resultaat: de randen zijn niet recht maar lichtjes schuin afgezaagd. Volgens mij komt dit omdat de zaag zo hoog boven de voet hangt waardoor er teveel speling is en het zaagblad schuin het hout ingaat.
Bij een invalzaag is de constructie volgens mij stabieler/beter voor dit soort werk. Tenzij iemand nog tips heeft?
Ik snap je verhaal over de diepte afstelling niet zo goed. Is dat niet gewoon een glijdende schaal?de echte flush schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 13:53:
[...]
Ik heb een cirkelzaag van Bosch type GKS65GCE (met geleider rails & diepte instelling). Recent veel platen gezaagd en toch ferm gevloekt dat ik toen niet meer geld gegeven heb aan de invalzaag...
Plaat multiplex/mdf 18mm, cirkelzaag ingesteld op +/-25mm (gaat niet zo nauwkeurig, maar 20mm is te weinig door de geleider). De cirkelzaag hangt dus redelijk boven zijn voet.
Resultaat: de randen zijn niet recht maar lichtjes schuin afgezaagd. Volgens mij komt dit omdat de zaag zo hoog boven de voet hangt waardoor er teveel speling is en het zaagblad schuin het hout ingaat.
Bij een invalzaag is de constructie volgens mij stabieler/beter voor dit soort werk. Tenzij iemand nog tips heeft?
Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq