Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Z
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 02:57
MyBearTibbers schreef op maandag 29 november 2021 @ 10:16:
Heeft iemand ervaring met Haupa? Ik ben nog opzoek naar een steekringsleutel setje en kwam de volgende tegen voor een schappelijk prijsje. Maar ik kan verder niets vinden hierover.
https://www.haupa.com/pro...page/1490/product/110250/
De TU verkoopt het en de elektra-tangen waren populair bij wat profs. Geen rommel dus maar waar de sleutels vandaan komen is onbekend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:12

Illusion

(the art of)

jadjong schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 05:25:
Als de 481 vast slaat lig je met twee gebroken polsen tegen het plafond aan.
Raar eigenlijk dat dat bij makita nog zo is. Bij bosch (o.a. de GSR 18V-60C ) zit er gewoon kickback control op. Sensor meet de acceleratie van de behuizing, en schakelt direct uit als er kickbakck is. Meermaals vastgeslagen dozenboor gehad, maar geen centje pijn.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:32
Ik heb, o.a. na advies hier, een Parkside machine besteld. Zojuist binnengekregen. Nu valt me op dat de boren zelf behoorlijk heen en weer wapperen, ze draaien niet lekker rond. In andere machines waarin ik de boren heb geprobeerd gebeurt dit niet tot nauwelijks. De boren zijn ongebruikt. Ze hoeven niet per se allemaal recht te zijn, maar aangezien ze in andere machines wel mooi rond draaien valt dit op. Zie het filmpje. Hoeveel "wobble" van de boor is acceptabel?
https://drive.google.com/...sdEcfDm/view?usp=drivesdk

Edit: ik vraag me overigens af hoe relevant dit wiebelen is voor het daadwerkelijke gebruik. Wat er volgens mij gebeurt is het volgende: er zit een klein beetje speling op de as. Als je namelijk een boor in hebt gespannen kun je de tip van de boor wat naar links en rechts bewegen. Je merkt dat het geheel van boor en kop tov de body een beetje beweegt. De snelspankop zelf is van metaal, maar natuurlijk niet perfect rond. Op het moment dat je dus je machine laat draaien met de boor in het luchtledige zal de onbalans van de kop zorgen dat het geheel een beetje gaat wiebelen, zoals te zien in het filmpje. Zodra je de tip van de boor tegen/in het hout steekt is de wiebel meteen weg. En worden de gaten voor zover ik kan zien perfect geboord.

[ Voor 40% gewijzigd door zunrob op 30-11-2021 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:56

Vliegvlug

Flight Simple

@zunrob Ik vind het op basis van het filmpje erg meevallen en zeker omdat je aangeeft dat het bij het boren geen probleem geeft zou ik me er niet druk over maken.
Is het een klopboormachine?
Die hebben over het algemeen wat meer speling

Het moet niet te gek worden natuurlijk. Mijn Makita DHP480 klopboormachine heeft in het verleden ook last gehad van speling op de boorkop.
Zie foto’s en filmpje hier:
Vliegvlug in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 3"

Dat was echt te veel en is onder garantie door Makita gerepareerd.

Het heeft toen overigens heel wat zeuren en overtuigingskracht gekost om Toolnation die machine überhaupt te laten innemen voor garantie want zij wilden dat alleen doen als ze vooraf van Makita te horen kregen dat het kosteloos gerepareerd zou worden.
Dat is voor mij de reden geweest daar nooit meer wat te kopen want deze zat toen zelfs nog in de 2 jaar wettelijke garantie.
Ik vermoed dat die 2 extra jaren dealergarantie die zij geven waarschijnlijk nog velen malen lastiger is in te roepen en daardoor eerder een wassen neus is.

[ Voor 72% gewijzigd door Vliegvlug op 01-12-2021 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 03:02

dragonhaertt

@_'.'

zunrob schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 21:22:
Ik heb, o.a. na advies hier, een Parkside machine besteld. Zojuist binnengekregen. Nu valt me op dat de boren zelf behoorlijk heen en weer wapperen, ze draaien niet lekker rond. In andere machines waarin ik de boren heb geprobeerd gebeurt dit niet tot nauwelijks. De boren zijn ongebruikt. Ze hoeven niet per se allemaal recht te zijn, maar aangezien ze in andere machines wel mooi rond draaien valt dit op. Zie het filmpje. Hoeveel "wobble" van de boor is acceptabel?
https://drive.google.com/...sdEcfDm/view?usp=drivesdk

Edit: ik vraag me overigens af hoe relevant dit wiebelen is voor het daadwerkelijke gebruik. Wat er volgens mij gebeurt is het volgende: er zit een klein beetje speling op de as. Als je namelijk een boor in hebt gespannen kun je de tip van de boor wat naar links en rechts bewegen. Je merkt dat het geheel van boor en kop tov de body een beetje beweegt. De snelspankop zelf is van metaal, maar natuurlijk niet perfect rond. Op het moment dat je dus je machine laat draaien met de boor in het luchtledige zal de onbalans van de kop zorgen dat het geheel een beetje gaat wiebelen, zoals te zien in het filmpje. Zodra je de tip van de boor tegen/in het hout steekt is de wiebel meteen weg. En worden de gaten voor zover ik kan zien perfect geboord.
Er is natuurlijk een verschil in onbalans van de boor(kop) en een verkeerde uitlijning in de boorkop.
Klem de boor eens goed vast, en kijk dan of er nog steeds (veel) uitslag is aan het uiteinde van je boor.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NCSmits
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 12-09 07:13
Met een nette black friday deal (€40 ipv €60) mijn werkplaats uitgebreid met een Hikoki gatenzaagset. Alleen zaten er net 4 sets in de doos ipv 1 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

NCSmits schreef op woensdag 1 december 2021 @ 12:28:
Met een nette black friday deal (€40 ipv €60) mijn werkplaats uitgebreid met een Hikoki gatenzaagset. Alleen zaten er net 4 sets in de doos ipv 1 8)7
Die kan je vast via V&A wel weer kwijt (dibs op de eerste :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asterisk
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13-09 20:12
NCSmits schreef op woensdag 1 december 2021 @ 12:28:
Ik ben nog op zoek naar een gatenzaagset O-) >:)

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• NCSmits
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 12-09 07:13
asterisk schreef op woensdag 1 december 2021 @ 12:30:
[...]

Ik ben nog op zoek naar een gatenzaagset O-) >:)
:+

Ik heb er aan getwijfeld om ze maar weer te verkopen. Maar het is van een webshop waar ik nog vaker wil bestellen. ;) Dus tóch maar netjes gemeld. Teruggestuurd en een nette korting voor een volgende order gekregen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de echte flush
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11-09 09:41
dragonhaertt schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 14:11:
[...]

Ik snap je verhaal over de diepte afstelling niet zo goed. Is dat niet gewoon een glijdende schaal?
Zet je zaag op de rails, aan de rand van je materiaal, en laat hem dan zakken tot de tanden net onder je materiaal uitkomen.
Geen mm's voor nodig. Gewoon op zicht afstellen.

Als je zaag niet haaks is zou ik eerst even goed naar de hoek-afstelling kijken. Je kan met deze zaag onder een hoek zagen, ik weet niet of je die makkelijk kan kalibreren, maar als dat niet goed (strak) staat dan kan je inderdaad net iets van haaks af zijn.

De rails hoort op je materiaal te liggen. Doorzakken zou dus niet moeten gebeuren?
Het is inderdaad een glijdende schaal en zo doe ik het meestal maar het was om een idee te geven dat de zaag hoog boven de voet hangt. Al heb ik nog wat getest zonder diepte instelling en dan heb ik het probleem ook dus het gaat er toch niet mee te maken hebben, rail is stabiel op de plaat en zakt niet door.
De hoek instelling was een goede tip maar ik heb deze na gekeken & zuiver gemaakt maar zonder resultaat.

Ik krijg het moeilijk op foto maar zo ziet het er ongeveer uit op een stukje afval meubelplaat met een ander zaagblad:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/slUmujTPZhWI33YztbGTyyWm-XI=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/xQnb2xurOZW8tow67fUG92De.png?f=fotoalbum_medium

Mogelijks ben ik te streng of zou het toch een garantie gevalletje zijn? Zit nog net binnen de 3jaar bosch termijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lankman
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Ik probeer me voor te stellen wat je met hoog boven de voet bedoelt, maar begrijp hem echt niet....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01:49

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
de echte flush schreef op woensdag 1 december 2021 @ 13:06:
[...]

Het is inderdaad een glijdende schaal en zo doe ik het meestal maar het was om een idee te geven dat de zaag hoog boven de voet hangt. Al heb ik nog wat getest zonder diepte instelling en dan heb ik het probleem ook dus het gaat er toch niet mee te maken hebben, rail is stabiel op de plaat en zakt niet door.
De hoek instelling was een goede tip maar ik heb deze na gekeken & zuiver gemaakt maar zonder resultaat.

Ik krijg het moeilijk op foto maar zo ziet het er ongeveer uit op een stukje afval meubelplaat met een ander zaagblad:
[Afbeelding]

Mogelijks ben ik te streng of zou het toch een garantie gevalletje zijn? Zit nog net binnen de 3jaar bosch termijn...
zaag op maximale diepte zetten en een blokhaakje tegenaan zetten en haaks afstellen, dan op die maximale diepte iets doorzagen en controleren ( zonder rails en met rails) en dan de diepte verminderen en opnieuw doen dan weet je waar het aan ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Lankman schreef op woensdag 1 december 2021 @ 13:12:
Ik probeer me voor te stellen wat je met hoog boven de voet bedoelt, maar begrijp hem echt niet....
hij bedoeld volgens mij als je weinig diepte instelt dat het zwaartepunt dan hoog is. (wat bij elke zaag is)
en door de diameter en dikte van het blad je dan eventueel een afwijking kan hebben (zeg maar verbuigen van het blad) ik heb wel eens zoiets gezien maar dat was een lager die stuk was.

[ Voor 23% gewijzigd door twain4me op 01-12-2021 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
dragonhaertt schreef op woensdag 1 december 2021 @ 12:05:
[...]

Er is natuurlijk een verschil in onbalans van de boor(kop) en een verkeerde uitlijning in de boorkop.
Klem de boor eens goed vast, en kijk dan of er nog steeds (veel) uitslag is aan het uiteinde van je boor.
@Vliegvlug Het betreft geen klopboor. Een beetje speling naar links en rechts heb ik ook, maar absoluut niet zo erg als bij jou.

De boor, en alle andere die ik heb geprobeerd, zit helemaal vast geklemd. Ook meerdere malen los gehad, weer erin en gedraaid etc. Dit maakt geen verschil. Ik denk dus dat het inderdaad verkeerde uitlijning in de kop is. Vraag is of dit acceptabel is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

zunrob schreef op woensdag 1 december 2021 @ 13:43:
[...]

@Vliegvlug Het betreft geen klopboor. Een beetje speling naar links en rechts heb ik ook, maar absoluut niet zo erg als bij jou.

De boor, en alle andere die ik heb geprobeerd, zit helemaal vast geklemd. Ook meerdere malen los gehad, weer erin en gedraaid etc. Dit maakt geen verschil. Ik denk dus dat het inderdaad verkeerde uitlijning in de kop is. Vraag is of dit acceptabel is?
Ik bedoel, klem de boormachine eens vast. Dan kan je uitsluiten of het gewiebel uit een onbalans komt of een slechte uitlijning van de boorkop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zunrob
dragonhaertt schreef op woensdag 1 december 2021 @ 13:45:
[...]

Ik bedoel, klem de boormachine eens vast. Dan kan je uitsluiten of het gewiebel uit een onbalans komt of een slechte uitlijning van de boorkop.
Ik had hem zo goed als ingeklemd, naar de zijkant en met gewicht bovenop. Dus body bewoog niet. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

zunrob schreef op woensdag 1 december 2021 @ 13:47:
[...]

Ik had hem zo goed als ingeklemd, naar de zijkant en met gewicht bovenop. Dus body bewoog niet. :)
Het is meer wobble dan dat ik acceptabel zou vinden, maar Parkside is natuurlijk wel een budget merk.
Het zou me niet verbazen als dit (of erger) meer voorkomt bij hun boren.
Als een Makita/BoschBL/milfukkee/DeWalt zoiets zou doen zou ik hem direct terugsturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

dragonhaertt schreef op woensdag 1 december 2021 @ 13:50:
[...]

Het is meer wobble dan dat ik acceptabel zou vinden, maar Parkside is natuurlijk wel een budget merk.
Het zou me niet verbazen als dit (of erger) meer voorkomt bij hun boren.
Als een Makita/BoschBL/milfukkee/DeWalt zoiets zou doen zou ik hem direct terugsturen.
mja niet best maar inderdaad een budgetmachine . Wat gaat @zunrob ermee doen?
Meubelmaken of een schroef in een boomhut draaien?

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:15

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

@zunrob

Nog even een duit in het zakje, een +1 voor eigenlijk wat de meeste hier al geroepen hebben.

Voor een budgetmachine vind ik het best meevallen, op dit soort zaken lever je helaas vaak gewoon in bij hrt goedkopere segment. Van een duurdere machine verwacht ik meer (lees: minder of geen afwijking).

Kijk voor de rest even naar je gebruik of dit acceptabel is, zoals hierboven, klus je niet veel en is het een opstapje naar beter spul later, lekker blijven gebruiken.

Ben je echter de nieuwe Mike Farrington of andere uber-precieze meubelmaker, dan zou ik me nog eens even achter mijn oren krabben of je niet wilt beginnen met degelijker spul.

Succes, nooit makkelijk, deze keuzes in de Goedkoop vs. Duurkoop-hoek helaas.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
@Fraggert, @Boudewijn en @dragonhaertt. Bedankt voor de reacties!

Om eerlijk te zijn heb ik ook al 2 Metabo's in handen gehad, waarvan een qua prijs/niveau vergelijkbaar met een DDF484, en een iets goedkopere. Deze goedkopere had een perfect ronde loop van de boren, alleen was de plastic chuck niet 100 procent OK qua klemmen. De duurdere Metabo was erg stevig, maar die had ook een behoorlijke wobble. Minder wel dan deze Parkside. Metabo houdt gigantisch fijn vast, maar de kwaliteit viel me daarom dusdanig tegen (zeker gezien het prijsverschil met Parkside) dat ik besloot Parkside te kopen.
Makita stond in mijn selectieproces op gegeven moment bovenaan, maar op de een of andere manier stoot mijn duim heel vervelend tegen de selector (voor-achter) als ik de DDF484 vastheb, wat ik bij Metabo en Parkside niet heb. Metabo en Parkside hebben deze selector hoger op de body zitten, Makita iets lager.

Ik ga gewoon huis, tuin en keukenklussen doen. Ik moet nog wat gaten voor handgrepen boren (dus dat moet wel vrij precies zijn), maar ook wat gaten en schroeven in tuinhout.

Overigens zit er 5 (!) jaar garantie op de Parkside machine. Ik heb Lidl even gebeld, en ze sturen me meteen een vervanger op. Wat dat betreft erg netjes. Ik zal laten horen of die beter is of niet.

Ik kom vaak deze specificaties tegen m.b.t. trilling:
Boren metaal: 2.3 m/s² Meetonzekerheid K1.5 m/s²
Wat zegt dat? Iets over de speling waar we het nu over hebben? Want die gegevens zijn min of meer bij al deze machines gelijk.

[ Voor 16% gewijzigd door zunrob op 01-12-2021 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:28
zunrob schreef op woensdag 1 december 2021 @ 15:01:
@Fraggert, @Boudewijn en @dragonhaertt. Bedankt voor de reacties!

Overigens zit er 5 (!) jaar garantie op de Parkside machine. Ik heb Lidl even gebeld, en ze sturen me meteen een vervanger op. Wat dat betreft erg netjes. Ik zal laten horen of die beter is of niet.

Ik kom vaak deze specificaties tegen m.b.t. trilling:
Boren metaal: 2.3 m/s² Meetonzekerheid K1.5 m/s²
Wat zegt dat? Iets over de speling waar we het nu over hebben? Want die gegevens zijn min of meer bij al deze machines gelijk.
Dat is inderdaad netjes. Ik moet zeggen dat ik hier heel vaak zeer tevreden mensen lees over hun Parkside schroefmachine, dus ik ga er vanuit dat het een maandag ochtend exemplaar betreft.

Wat betreft trilling, dat is niet meer dan het woord zegt, hoeveel de machine trilt. Die informatie is nodig om te bepalen hoe lang je er op 1 werkdag mee mag werken voor het schadelijk wordt. Dat is voor de doe het zelver weinig relevant, aangezien je er niet dag in dag uit mee werkt. Het kan wel fijn zijn om verschillende machines onderling te vergelijke, maar dan met name voor machines die daadwerkelijk trillen, zoals schuurmachines bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Nivado schreef op woensdag 1 december 2021 @ 15:17:
[...]

Dat is inderdaad netjes. Ik moet zeggen dat ik hier heel vaak zeer tevreden mensen lees over hun Parkside schroefmachine, dus ik ga er vanuit dat het een maandag ochtend exemplaar betreft.

Wat betreft trilling, dat is niet meer dan het woord zegt, hoeveel de machine trilt. Die informatie is nodig om te bepalen hoe lang je er op 1 werkdag mee mag werken voor het schadelijk wordt. Dat is voor de doe het zelver weinig relevant, aangezien je er niet dag in dag uit mee werkt. Het kan wel fijn zijn om verschillende machines onderling te vergelijke, maar dan met name voor machines die daadwerkelijk trillen, zoals schuurmachines bijvoorbeeld.
Bedankt, ik hoopte dat er ook een spec zou zijn die iets zou zeggen over toegestane trilling/speling/wobble van de boor!

Qua materiaalgebruik, stevigheid etc. ben ik ook echt wel te spreken over de Parkside. Qua gevoel op die punten doet ie echt niet onder voor het duurdere spul dat ik vast heb gehad. (even los van de wobble dus...)

Ik ben benieuwd of iemand anders hier met een Parkside minder/vergelijkbare wobble heeft?

[ Voor 14% gewijzigd door zunrob op 01-12-2021 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

zunrob schreef op woensdag 1 december 2021 @ 15:19:
[...]

Bedankt, ik hoopte dat er ook een spec zou zijn die iets zou zeggen over toegestane trilling/speling/wobble van de boor!
Ik denk het niet, in het geval van een geschil komt het eigenlijk altijd neer op de prijs en wat je daar voor mag verwachten. dus van een parkside moet je meer accepteren dan van een festool.

Ik heb sterk het idee dat lidl mede het merk aan het bouwen is met die zeer coulante houding, dat is wel anders geweest ik heb er ooit een bouwzuiger (parkside) gekocht en dat beschouw ik nogsteeds als 1 van mijn grootste miskopen en kreeg toen weinig meewerking van de winkel :+

Dat je dingen op metabo vind lijken kan goed kloppen daar zitten minimaal een aantal dezelfde toeleveranciers achter.
Ik heb hier een bit doosje van parkside wat exact het zelfde is als een doosje van metabo (incl merktekens in het pastic). ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:15
Die "wobble" lijkt mij prima acceptabel. Zeker op het filmpje. Je gebruikt een houtboor, die door de vorm van de punt en de belichting ook moeilijk te volgen is.
JE geeft zelf al aan dat het verdwijnt als je begint te boren, dus helemaal prima.

Je gaat er in de praktijk geen last van hebben, imho.

Ik roep het wel vaker, maar ik herhaal het maar eens: Als je werk doet, waarbij deze "speling" een factor is, dan moet je geen accuboorschroefmachine gebruiken voor het maken van je gaten. Dan moet je naar een boorkolom gaan en je werkstuk goed inspannen, met liefst ook nog dat je een mal maakt en je je boor door een boorbus laat geleiden. Dat is imho nodig om serieus nauwkeuriger en ronder te boren. Het verschil tussen een boormachine met/zonder "wobble" of klopsysteem is wmb gezien het gebruik niet relevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadLock
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 00:20

DeadLock

Vastlopen is relatief....

Ik heb hem (Hellberg xstream LD) sinds vandaag ook in huis :X.

Eerste indruk niet zo heel top; de pasvorm is een tikkeltje vreemd. Mijn oren passen net _niet_ in de schelpen, waardoor ze ofwel naar binnen plooien ofwel de schelpen op mijn oren drukken. Geen idee of dat het de bedoeling is (of dat mijn oren te groot zijn? :+ ). Lastig in te schatten of het irritant gaat zijn bij langdurig gebruik.

Nog niet mee kunnen klussen, dat komt later deze week. Eerste indruk van de active listening is wel erg positief, dat lijkt echt goed te werken :). Volgende week ofzo wel een volledigere review!

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lankman
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Vorm is best wel persoonlijk. Ik had dat iig precies ook zo met mijn gewone koptelefoon, en ben daarom voor een Philips gegaan. Comfort is best belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18:46

Pixeltje

Woo-woohoo!

DeadLock schreef op woensdag 1 december 2021 @ 18:11:
[...]

Ik heb hem (Hellberg xstream LD) sinds vandaag ook in huis :X.

Eerste indruk niet zo heel top; de pasvorm is een tikkeltje vreemd. Mijn oren passen net _niet_ in de schelpen, waardoor ze ofwel naar binnen plooien ofwel de schelpen op mijn oren drukken. Geen idee of dat het de bedoeling is (of dat mijn oren te groot zijn? :+ ). Lastig in te schatten of het irritant gaat zijn bij langdurig gebruik.

Nog niet mee kunnen klussen, dat komt later deze week. Eerste indruk van de active listening is wel erg positief, dat lijkt echt goed te werken :). Volgende week ofzo wel een volledigere review!
Vorm is zeker persoonlijk, ik heb vrij grote oren (althans, denk ik) maar die passen er op een of andere manier wel in. Net als met alle over-ear gehoorbescherming (of gewone koptelefoons) krijg ik na een uur of anderhalf wel wat druk op mijn oren en wil ik ze afzetten.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de echte flush
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11-09 09:41
Allen bedankt voor het meedenken! De zaagsnede is terug mooi recht na het afstellen met de inbus schroefjes beneden aan de voet.
Jammer dat het niet vermeld stond in de handleiding voor die keer dat ik eens een RTFM deed ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23:24
Annuk schreef op zondag 28 november 2021 @ 16:42:

[...]

Ik heb hem zelf ook net besteld..
Als je er geen accessoire bij uit mag kiezen en je wilt nog een LR7 ontvanger kan je die zelf nog bestellen en heb je de set "compleet" voor het geld waarvoor je bij de verdere webshops alleen de GLL3-80G hebt.

Met een beetje geluk kan er wel een accessoire besteld worden en wordt voor mij 99% zeker de LR7 ontvanger.
Een tri-pod is niet zo duur, en kan je evt ook bij een camera shop oid scoren als ze daar goedkoper zijn.
De laser is binnen (GLL3-80 G), en gelijk even geregistreerd bij Bosch.
Als kado maar de LR7 gekozen :9
Het is nog even wachten op goedkeuring (en dan de levering, stond bij het aanmelden op een levertijd van ongeveer 3 maanden :+ )

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3mgFGnBtY7b96BAVIrVtrpu0hEw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vFAXd8Q9YgIYP2LOa6JZuoEj.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben niet zo'n fan van Festool, maar ze maken wel mooie doosjes.
Vrijdag langs HBM om wat inlegschuim te halen, en dan kan mijn accugereedschap wat beter geordend worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Twijfels
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12-09 16:38
dragonhaertt schreef op woensdag 1 december 2021 @ 19:56:
[Afbeelding]

Vrijdag langs HBM om wat inlegschuim te halen, en dan kan mijn accugereedschap wat beter geordend worden.
Ik zie helemaal geen Festool :o

Tanos is de fabrikant ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Twijfels schreef op woensdag 1 december 2021 @ 20:47:
[...]

Ik zie helemaal geen Festool :o

Tanos is de fabrikant ;)
Zelfde moederbedrijf ;)

In ieder geval heb ik wat onderzoek gedaan, en tot de conclusie gekomen dat als ik geld uitgeeft aan koffers dat ik dan meteen iets goed wil.
Sys3 is het meest geschikt voor mij. Betere hoogtes dan de oudere systainers, handvat aan de voorkant en past op mijn Makita mboxen.
Niet goedkoop, maar wel mooi spul (y)

[ Voor 40% gewijzigd door dragonhaertt op 01-12-2021 21:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zaphara
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Geen beter spul dan systainers inderdaad. Neem voor je Festool accuboormachine wel de oude t-loc met bovendeksel, daar passen speciale bit/schroevensets in, zeer handig, dat heeft de nieuwe Sys3 generatie niet meer

Afbeeldingslocatie: https://www.gereedschappro.nl/resize/988390DD-BC50-4B4C-99E4-AA4A55A1D31F-t-loc-3-systainer-df-met-opberg-deksel.jpg/0/1100/True/festool-t-loc-3-systainer-df-met-opberg-deksel-op-op.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zinloos1
  • Laatst online: 20:10
Laatst een Makita DDF482RFJ gekocht en dacht er net aan dat ik die nog moet registeren. Alleen kan ik als dealer Amazon niet selecteren. Zijn zij uitgesloten van de verlengde garantie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12-09 17:50
Zinloos1 schreef op donderdag 2 december 2021 @ 08:03:
Laatst een Makita DDF482RFJ gekocht en dacht er net aan dat ik die nog moet registeren. Alleen kan ik als dealer Amazon niet selecteren. Zijn zij uitgesloten van de verlengde garantie?
Helaas, die staat niet in de de lijst
https://www.makita.nl/dealerlocator.html

Je zou nog kunnen kijken of Amazon de verkopende partij was of een ander bedrijf (wat misschien wel een dealer is) die via Amazon verkoopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Zaphara schreef op woensdag 1 december 2021 @ 22:00:
Geen beter spul dan systainers inderdaad. Neem voor je Festool accuboormachine wel de oude t-loc met bovendeksel, daar passen speciale bit/schroevensets in, zeer handig, dat heeft de nieuwe Sys3 generatie niet meer

[Afbeelding]
Mwah, voor accesoires heb ik al casettes (die een plekje in een systainer of op de muur krijgen) en voor kleine onderdelen gebruik ik Raaco carrylite's.
Bakjes en vakjes zijn voor mij geen gemis in Sys3.

Ik vind de LBoxx ook fijne kisten, maar die kan je niet openen als ze op elkaar staan (en passen minder goed op mijn makita dozen :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Ik vind L-boxxen niet fijn, met al die rare stukken plastic die aan alle kanten uitsteken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Raymond schreef op donderdag 2 december 2021 @ 09:19:
Ik vind L-boxxen niet fijn, met al die rare stukken plastic die aan alle kanten uitsteken.
Ze nemen wel meer ruimte in t.o.v. de inhoud inderdaad.
De clips en deksel daarentegen zijn erg prettig. Een stuk beter dan systainer classic/Mbox in ieder geval.

Ik zal na het weekend wel een update posten van de nieuwe systainers met HBM inlay foam.
Kaizen foam vind ik veel te duur, en plastazote kan ik alleen (makkelijk) krijgen is grote hoeveelheden.
Ik ben benieuwd hoe goed het schuim van HBM is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

dragonhaertt schreef op donderdag 2 december 2021 @ 09:12:
Ik vind de LBoxx ook fijne kisten, maar die kan je niet openen als ze op elkaar staan
Met de ‘nieuwe’ modellen (sinds 2017) kan dat wel degelijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TLcofpTrOFHMmnfECX9pyvAclcw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PJd6JWZgCdmAQ0owoXRVLZrI.jpg?f=fotoalbum_large

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

8088 schreef op donderdag 2 december 2021 @ 09:28:
[...]

[Afbeelding]
Ah, kak.
Dat wist ik niet!

Straks krijg ik nog spijt :P

Als de Bosch ook een 187 maat zou hebben, dan zou ik die misschien eerder aanraden dan Systainers (ook gezien de prijs)

[ Voor 14% gewijzigd door dragonhaertt op 02-12-2021 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Die systainer met bovenklep voor boortjes ed is heel handig.
Ik scoor systainers vrij structureel in de aanbieding. Had het oude model systainer (geen classic maar ook niet die greep aan de voorzijde) voor 22€ bij toolstation van de zomer.

Tsja. Doe me je hele voorraad maar :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23:24
Annuk schreef op woensdag 1 december 2021 @ 19:27:
[...]

De laser is binnen (GLL3-80 G), en gelijk even geregistreerd bij Bosch.
Als kado maar de LR7 gekozen :9
Het is nog even wachten op goedkeuring (en dan de levering, stond bij het aanmelden op een levertijd van ongeveer 3 maanden :+ )
En kan bij deze melden dat ik de goedkeuring heb ontvangen van Bosch ;)

Oftewel zodra de LR7 weer op voorraad/leverbaar is komt deze mijn kant op 8)
Dan voel je je soms net weer een klein kind in een snoepwinkel met zulke berichten :P

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Kleine cross post met ToolkiT in "[DIY] Het auto klussen & vragen topic", maar toch te leuk om niet te delen (IMHO)

Dit is een filmpje van mijn hobby club, de werkplaats (en alle tools) die je ziet heb ik toegang toe :7
[YouTube: rLab Makes : 2021 Christmas Tree]

De skills die Steve heeft heb ik helaas nog niet (de bierbuik ook niet :+ )

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
  • Laatst online: 11-09 12:57

Floor-is

5.2

Nevermind :)

[ Voor 95% gewijzigd door Floor-is op 03-12-2021 13:13 ]

Bericht hierboven

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:03
8088 schreef op donderdag 2 december 2021 @ 09:28:
[...]

[Afbeelding]
Ik heb er aardig wat en kom er door jou pas nu achter dat dit kan. :+ Bedankt

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023
dragonhaertt schreef op woensdag 1 december 2021 @ 19:56:
[Afbeelding]

Die tloc sustainers zijn super. Ik heb ze van festool en senco. Maar een hele lading oranje bti systainers erbij.
Hier worden ze professioneel gebruikt en mijn broertje is een lompe idioot. Maar na 7 jaar zijn de eersten nog steeds goed. Echt ideaal om je gereedschap en spulletjes te organiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Rofdof schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 15:58:
[...]

Die tloc sustainers zijn super. Ik heb ze van festool en senco. Maar een hele lading oranje bti systainers erbij.
Hier worden ze professioneel gebruikt en mijn broertje is een lompe idioot. Maar na 7 jaar zijn de eersten nog steeds goed. Echt ideaal om je gereedschap en spulletjes te organiseren.
Dit zijn géén tloc, maar sys3
Een nieuwe serie met kleine verbeteringen.

Steviger deksel en bodem; 3 scharnieren; hendel aan de voorkant (>187 is het de hendel alleen voor uit een rek trekken, niet om aan te dragen); andere maten (een maat tussen de oude maat1 en maat2, alle andere net iets groter dan de vergelijkbare tloc maten); hendel bovenop vouwt de andere kant op om in rekken logisch weg te klappen.

Iets duurder dan tloc, maar wel mooie verbeteringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• linp
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 07-09 13:18
Ik kocht deHuepar 902CG laser, doorgaans verdiep ik me eerst wat in de materie.
Deze keer dus niet, en nu denk ik, is dit eigenlijk wel veilig?
Klasse 2 zou veilig zijn zolang je niet in de lens kijkt, maar wat als je dat nou per ongeluk wel doet?
Laser safety classifications for construction are generally Class II. These lasers have lower power than Class III and don’t cause damage unless the beam is stared into
.
Als ik naar dit filmpje kijk is die gast toch niet zo slim bezig.

Is er iemand die hier ervaring mee heeft en er iets over kan vertellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Als ik het zo bekijk zijn de lasers van Bosch blauw ook klasse II, lijkt dus vrij standaard. Ik heb zelf de Huepar 503 (geloof ik), en die verblindt in ieder geval niet. Zou er ook niet te lang naar blijven kijken, maar dat is ook wat ze zeggen in dat stukje dat je quote.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakkerl
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-09 19:17

bakkerl

Let there be light.

linp schreef op maandag 6 december 2021 @ 09:40:
Ik kocht deHuepar 902CG laser, doorgaans verdiep ik me eerst wat in de materie.
Deze keer dus niet, en nu denk ik, is dit eigenlijk wel veilig?
Klasse 2 zou veilig zijn zolang je niet in de lens kijkt, maar wat als je dat nou per ongeluk wel doet?

Is er iemand die hier ervaring mee heeft en er iets over kan vertellen?
Vrijwel geen enkele laser is geschikt om (lang) in te kijken.
Wil je helemaal zeker zijn draag je een bril, zoiets als https://www.laserkopen.com/c-40_83-p-10120.html

Zolang de bril maar de juiste wavelengte voor jou laser eruit kan filteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:25
Ik ben op zoek naar een degelijke bouwlamp om voor op zolder een ruimte van 30m2 te verlichten tijdens het schilderen. De oppervlaktes moeten dan goed belicht worden, dit mag best gericht (dus hoef geen lamp die alles ineens perfect verlicht).
Ook wil ik de bouwlamp vervolgens kunnen ophangen in de schuur boven mijn werkbank....

Aan hoeveel watt of lumen moet ik bij zoiets denken? Lamp mag gewoon op netstroom om zo de kosten zoveel mogelijk te drukken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
crimby schreef op maandag 6 december 2021 @ 10:49:
Ik ben op zoek naar een degelijke bouwlamp om voor op zolder een ruimte van 30m2 te verlichten tijdens het schilderen. De oppervlaktes moeten dan goed belicht worden, dit mag best gericht (dus hoef geen lamp die alles ineens perfect verlicht).
Ook wil ik de bouwlamp vervolgens kunnen ophangen in de schuur boven mijn werkbank....

Aan hoeveel watt of lumen moet ik bij zoiets denken? Lamp mag gewoon op netstroom om zo de kosten zoveel mogelijk te drukken.
Ik zou kijken naar minimaal 3000 lm, 4000-6000 K kleurtemp. Dat geeft een behoorlijke bak licht en met een wat neutrale kleur temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• linp
Ik ben natuurlijk ook niet van plan om er lang in te kijken, maar ik was eigenlijk bezorgd over als je per ongeluk dat even doet.

Maar het lijkt er dus op dat een kortstondige blik geen schade aanricht.
@bakkerl
Ja dat had ik ook al ontdekt, zou een optie zijn om een zekerder gevoel te verkrijgen misschien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
  • Laatst online: 20:25
henkie196 schreef op maandag 6 december 2021 @ 11:49:
[...]

Ik zou kijken naar minimaal 3000 lm, 4000-6000 K kleurtemp. Dat geeft een behoorlijke bak licht en met een wat neutrale kleur temperatuur.
Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
linp schreef op maandag 6 december 2021 @ 11:52:
Ik ben natuurlijk ook niet van plan om er lang in te kijken, maar ik was eigenlijk bezorgd over als je per ongeluk dat even doet.

Maar het lijkt er dus op dat een kortstondige blik geen schade aanricht.
@bakkerl
Ja dat had ik ook al ontdekt, zou een optie zijn om een zekerder gevoel te verkrijgen misschien.
Zou eigenlijk ook niet mogen, het is heel moeilijk om nooit de laser in je ogen te krijgen met een 360 graden laser. Zeker niet als je een beetje aan het rondlopen bent om dingen te pakken terwijl je de laser aan hebt staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• linp
Zou eigenlijk ook niet mogen, het is heel moeilijk om nooit de laser in je ogen te krijgen met een 360 graden laser.
Heb nog tijd om me te bedenken, dat is wel makkelijk bij Amazon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• linp
Ik heb mijn nieuwe anti splinter tape voor mijn Festool rails binnen.
Volgens het doosje zou de oude lijmlaag verwijderd worden met aceton, dit werkt dus helemaal niet.
Voordat ik ga schuren, iemand no een andere suggestie?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qQ4ikp8Gv30mPj3QoUue_PpccRg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4KuLlyjYBXEf492Zxsn1frvN.jpg?f=fotoalbum_largeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinnedje
  • Niet online
linp schreef op maandag 6 december 2021 @ 14:22:
Volgens het doosje zou de oude lijmlaag verwijderd worden met aceton, dit werkt dus helemaal niet.
Voordat ik ga schuren, iemand no een andere suggestie?[Afbeelding]g
Ik ben tegen ditzelfde aangelopen, maar dan met de Scheppach rail..
Mijn methode: warmtepistool/verfbrander erop en dan met een plamuurmes de lijm eerst zoveel mogelijk wegschrapen. Daarna nogmaals goed met aceton en daarna heb ik het nog een laatste keer schoongemaakt met pure alcohol.

Hopelijk werkt dit voor jou ook!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Sinnedje schreef op maandag 6 december 2021 @ 14:46:
Ik ben tegen ditzelfde aangelopen, maar dan met de Scheppach rail..
Mijn methode: warmtepistool/verfbrander erop en dan met een plamuurmes de lijm eerst zoveel mogelijk wegschrapen. Daarna nogmaals goed met aceton en daarna heb ik het nog een laatste keer schoongemaakt met pure alcohol.

Hopelijk werkt dit voor jou ook!
Ben ik toch blij dat ik een FSN (Bosch-type) rail heb :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinnedje
  • Niet online
Waarom dan? Een FSN rail heeft toch ook een rubber strip die kan slijten en vervangen moet worden? Wat wel een voordeel is zoals in dat filmpje wordt getoond is dat bij een 45 gr snede de strip intact blijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Sinnedje schreef op maandag 6 december 2021 @ 15:42:
Waarom dan? Een FSN rail heeft toch ook een rubber strip die kan slijten en vervangen moet worden? Wat wel een voordeel is zoals in dat filmpje wordt getoond is dat bij een 45 gr snede de strip intact blijft.
Mafell rails werken zonder lijm ;). Gewoon klemmen.

Boschrails vast ook (zelfde rail alleen minder mooi merk erop)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
linp schreef op maandag 6 december 2021 @ 14:22:
Voordat ik ga schuren, iemand no een andere suggestie?[Afbeelding]g
Ik heb laatst een glijstrip vervangen op mijn Makita rail, ik hem steeds een stukje ingespoten met pur verwijderaar (ruikt heel erg naar aceton) en vervolgens de lijm/drap afgeschraapt met een 20mm plamuurmes, en vervolgens nog een keer. Ik deed steeds een stukje van 10 a 15 cm, omdat anders de lijm alweer (te) "droog" was aan het begin. En elk stuk ben ik ca. 3x overheen geweest om alles weg te krijgen. Het is echt een k*t klus, maar het resultaat is wel netjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• linp
Ik heb net een houtbeitel superscherp gemaakt met een diamant vijl en daarmee heb ik het grootste deel als een filmlaag eraf gehaald, blijft natuurlijk nog wel lijm achter, dat ga ik dus morgen buiten proberen
met aceton en warmte.
Ik ben namelijk overgevoelig voor allerlei oplosmiddelen (teveel blootgesteld aan deze stoffen).
Dank voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Sinnedje schreef op maandag 6 december 2021 @ 15:42:
Wat @Boudewijn zegt, de strip klemt op de rail, kwestie van los trekken / uit de geleider trekken en nieuwe erin stoppen.

Met 45 graden snij je overigens wel een stukje in de strip. Niet dat je nulpunt daarmee verschuift, maar je pakt wel een stukje van de onderkant van de strip mee.
linp schreef op maandag 6 december 2021 @ 17:32:
Ik heb net een houtbeitel superscherp gemaakt met een diamant vijl en daarmee heb ik het grootste deel als een filmlaag eraf gehaald, blijft natuurlijk nog wel lijm achter, dat ga ik dus morgen buiten proberen
met aceton en warmte.
Ik ben namelijk overgevoelig voor allerlei oplosmiddelen (teveel blootgesteld aan deze stoffen).
Dank voor het meedenken.
Kan een goed idee zijn om dan eens naar een half- of volgelaatsmasker te kijken. In de TS staat ook een tabelletje voor de verschillende filter types, je zoekt dan een A of AX type filter, afhankelijk van of het oplosmiddel een kookpunt boven of onder de 65 graden heeft.

Heb zelf ook ooit een masker met bajonet fitting gehaald met filters tegen chloor. Gebruikte die met de correcte type filters en in plaats van een zwaar geirriteerde keel van de chloor dampen was het net alsof het chloor er niet was. Is echt een verademing om zo te kunnen werken, kan het echt aanraden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zaphara
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Zou kijken naar een Scangrip (Nova) lamp, als je de prijs van een Festool Syslite Duo te gortig vindt, zijn ook kwalitatief uitstekende lampen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Brennenstuhl is ook altijd wel redelijk betaalbaar:
https://www.brennenstuhl....ten/led-bouwlamp-werklamp

Bekijk ook de professional line eens, hebben ook paar bouwlampen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• linp
henkie196 schreef op maandag 6 december 2021 @ 19:00:
[...]
..]Kan een goed idee zijn om dan eens naar een half- of volgelaatsmasker te kijken. In de TS staat ook een tabelletje voor de verschillende filter types, je zoekt dan een A of AX type filter, afhankelijk van of het oplosmiddel een kookpunt boven of onder de 65 graden heeft.
Ik heb enkele halfgelaatsmaskers met FFP3 filters.
Maar het is een hele goeie suggestie die je geeft, ik ga direct wat gasfilters aanschaffen.

Ik werkte vroeger met een overdruk helm en draagbaar accupak met de juiste gasfilters, ondanks dat toch wat teveel oplosmiddel binnengekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Zaphara schreef op maandag 6 december 2021 @ 19:41:
Zou kijken naar een Scangrip (Nova) lamp, als je de prijs van een Festool Syslite Duo te gortig vindt, zijn ook kwalitatief uitstekende lampen
Ik heb ook een Scangrip lamp, en dat is inderdaad goed spul. Hebben we bij ons na de bouw van ons huis ook veel gebruikt bij het verfen. Maar gezien z'n opmerking over budget, kan hij misschien ook net zo goed naar zo'n bouwlamp van Aldi of Lidl kijken, als die voldoende specs hebben. Voor het contrast is het soms handiger om meer lampen te hebben, geeft vaak een wat natuurlijker beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:28

thijsco19

KTM 990 SMT

linp schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 01:30:
[...]

Ik heb enkele halfgelaatsmaskers met FFP3 filters.
Maar het is een hele goeie suggestie die je geeft, ik ga direct wat gasfilters aanschaffen.

Ik werkte vroeger met een overdruk helm en draagbaar accupak met de juiste gasfilters, ondanks dat toch wat teveel oplosmiddel binnengekregen.
Als de lijm 'zacht' is ( dus niet een lijm die uithard in een harde laag) kan je het ook nog proberen met een beetje wd40 en een schuursponsje.
Kost mogelijk wel wat meer werk maar daarmee kan je ook wel lijmresten mee afkrijgen.
Daarna uiteraard goed ontvetten.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laurens Kata
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14-09 11:14
bakkerl schreef op maandag 6 december 2021 @ 10:10:
[...]

Vrijwel geen enkele laser is geschikt om (lang) in te kijken.
Wil je helemaal zeker zijn draag je een bril, zoiets als https://www.laserkopen.com/c-40_83-p-10120.html

Zolang de bril maar de juiste wavelengte voor jou laser eruit kan filteren.
Een klasse 2 laser is per definitie veilig omdat per ongeluk in de laser kijken een knipper respons van het oog opwekt. De energie van een klasse II laser is dusdanig laag dat een kortdurige exposure geen schade kan veroorzaken. Het enige gevaarlijke is het staren (zonder focus) naar de laser, dit zal namelijk niet een knipper respons veroorzaken.

Het kiezen van een bril is helaas iets complexer dan hier uitgelegd en ik zou aanraden om daarvoor naar een expert te gaan. Voor een klasse 2 is dus echter niet nodig.

source: laser safety training

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Laurens Kata schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 08:34:
Een klasse 2 laser is per definitie veilig omdat per ongeluk in de laser kijken een knipper respons van het oog opwekt. De energie van een klasse II laser is dusdanig laag dat een kortdurige exposure geen schade kan veroorzaken. Het enige gevaarlijke is het staren (zonder focus) naar de laser, dit zal namelijk niet een knipper respons veroorzaken.

Het kiezen van een bril is helaas iets complexer dan hier uitgelegd en ik zou aanraden om daarvoor naar een expert te gaan. Voor een klasse 2 is dus echter niet nodig.

Oftewel, geen probleem voor jezelf, maar oppassen als je jongere kinderen in de buurt hebt. Die willen nog wel eens direct in de lampjes staren, want dat is reuze interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18:22
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P9JM4Nb0bSUZ4Jh-HA5ZZS03Dsk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wplV6NLYYVntG8XJMlXrjwVf.jpg?f=user_large

Mijn balkon wil ik opknappen en ik heb heel veel ijzers die tig keer geschilderd zijn met hamerite.
Schuren met het handje vindt ik echt een K klus.
Een delta schuurmachine past misschien het beste, maar zie ik ook niet als ideaal.
Staal kun je perfect zandstralen, maar dat lijkt me hier geen optie.

Zijn er gereedschappen die dit goed kunnen reinigen/schuren/etsen/stralen oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
@barry86 Dit is typisch iets wat ik met een staalborstel zou doen. Hardnekkige roest wellicht met een staalborstel op een slijptol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 10-09 15:02

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

barry86 schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 08:44:
[Afbeelding]

Mijn balkon wil ik opknappen en ik heb heel veel ijzers die tig keer geschilderd zijn met hamerite.
Een delta schuurmachine past misschien het beste, maar zie ik ook niet als ideaal.

Kan je dit hekje niet verwijderen en dan naar de straalboer brengen ?
Dan kan je het ook goed spuiten...

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Z
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 02:57
Sjoerdfoto schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 09:01:
[...]

Of bij de poedercoater afgeven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakkerl
  • Laatst online: 01-09 19:17

bakkerl

Let there be light.

Laurens Kata schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 08:34:
[...]

Ik ken de trainingen, werk zelf vaker met een klasse 4 lasers. Dus daar zijn de middelen sowieso nodig..

Maar in je verhaal spreek jezelf een klein beetje tegen.. "Een klasse 2 laser is per definitie veilig" vs " Het enige gevaarlijke is het staren"...
Maar zoals bij elke tool moet je inderdaad bewust zijn van de mogelijkheden en risico's. Maar omdat het risico dermate laag is om 'per ongeluk' schade te krijgen, zijn er standaard voor een klasse 2 geen beschermingsmiddelen nodig (Al kunnen bril en lens dragers een verhoogd risico hebben).

Blijft wel dat als een persoon zich meer op zijn gemak voelt met wel een beschermingsmiddel welke in de situatie niet vereist is, dit vaak toch prettiger is. Zo maak ik zelf vaak gebruik van gehoorbescherming, terwijl de situatie dat niet verplicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

[Afbeelding]

Verfafbijt / verfstripper spul.
Smeer erop en effe later kan je het eraf halen. Eventueel herhalen.

Of laten stralen, droogijs stralen. Dat kan gewoon op locatie en kan je eventueel zelf aanschaffen / huren (geen idee van prijs). Milieu vriendelijk omdat het ijs gewoon verdampt en goed resultaat.

[ Voor 10% gewijzigd door thijsco19 op 07-12-2021 10:00 ]

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
Sjoerdfoto schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 09:01:
[...]

Nee zit vast aan het gebouw helaas
thijsco19 schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 09:58:
[...]

Of laten stralen, droogijs stralen. Dat kan gewoon op locatie en kan je eventueel zelf aanschaffen / huren (geen idee van prijs). Milieu vriendelijk omdat het ijs gewoon verdampt en goed resultaat.
Droogijsstralen... weer wat geleerd :) .

Ik had nog helemala niet aan verfafbijt gedacht :$

[ Voor 49% gewijzigd door barry86 op 07-12-2021 10:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 07-09 13:40
barry86 schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 10:32:
[...]

Nee zit vast aan het gebouw helaas

[...]

Droogijsstralen... weer wat geleerd :) .

Ik had nog helemala niet aan verfafbijt gedacht :$
Ik zou afbijt gebruiken en daarna borstelen met een komborstel op een haakse slijper (DRAAG EEN VEILIGHEIDSBRIL!!!)

Zo'n ding dus:

Afbeeldingslocatie: https://www.usprotools.nl/image/cache/data/uspro-new/usprotools-nl-komborstel-staalborstel-100-mm-met-getordeerd-draad-voor-haakse-slijper_main-1200x800.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

[Afbeelding]

verwijderen en laten stralen, het is droog stralen dus op loctatie stralen is een ramp. er zijn voor de huis tuin en keuken compressor straal gereedschapjes, maar mijn ervaring is dat je dan net zo goed met de staalborstel op de boormachine/slijptol bezig kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
Kurma schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 10:51:
[...]

Ik zou afbijt gebruiken en daarna borstelen met een komborstel op een haakse slijper (DRAAG EEN VEILIGHEIDSBRIL!!!)

Zo'n ding dus:

[Afbeelding]
Ik denk dat dit inderdaad de beste optie is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Voor het weekend bij HBM een gereedschapskar opgehaald.
Helaas zit zo'n ding in een doos, moet je een tijdje in de rij staan om het op te pikken en heb ik hem niet op de parkeerplaats uitgepakt.
Er zit redelijk wat roest op de ladegeleiders, en ook in de binnenkant van de kast. Aan de buitenkant is niks te zien.

Heeft iemand ervaring met hun klantenservice? Ze hebben geen telefoonnummer, en heb niet heel veel zin om lang te wachten op antwoord. Dat ding staat nu in mijn woonkamer omdat ik niet weet of ze hem willen komen ophalen of dat er iets anders mee moet gebeuren.

WKOA is zo veel makkelijker dan afhalen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

thijsco19 schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 09:58:
[...]

veel straal media zijn zelf niet echt vervuilend het is juist wat je ergens vanaf spuit wat vervuilend is (in dit geval verf) , ik zie niet zo in waarom dit mileu vriendelijk zou zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Kurma schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 10:51:

Zo'n ding dus:

[Afbeelding]
Wel even letten op max toerental van de komborstel vs max toerental van je slijptol. Tenzij je een variabel toerental slijptol hebt.

Daarnaast zou ik me veiliger voelen met een gelaatscherm dan met een veiligheidsbril.

Afbeeldingslocatie: https://media.s-bol.com/NQ5QoxK9JZ6/1200x1052.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:35

sjirafje

No inspirational quotes here

dragonhaertt schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 11:00:
Helaas zit zo'n ding in een doos, moet je een tijdje in de rij staan om het op te pikken en heb ik hem niet op de parkeerplaats uitgepakt.
Er zit redelijk wat roest op de ladegeleiders, en ook in de binnenkant van de kast. Aan de buitenkant is niks te zien.

Heeft iemand ervaring met hun klantenservice? Ze hebben geen telefoonnummer, en heb niet heel veel zin om lang te wachten op antwoord. Dat ding staat nu in mijn woonkamer omdat ik niet weet of ze hem willen komen ophalen of dat er iets anders mee moet gebeuren.

Ik heb een tijd terug een wringijzer bij hun besteld. Daar bleek bij levering ook wat roest op te zitten. Via de mail wat foto's gestuurd en hij werd snel en zonder problemen omgeruild. Het geroest wringijzer mocht ik houden of weggeven. Nou is een gereedschapskar wel wat anders dan en wringijzer, dus ik weet natuurlijk niet hoe het proces bij jou verloopt.

[ Voor 8% gewijzigd door sjirafje op 07-12-2021 12:29 ]

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

sjirafje schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 12:26:
[...]

Ik heb een tijd terug een wringijzer bij hun besteld. Daar bleek bij levering ook wat roest op te zitten. Via de mail wat foto's gestuurd en hij werd snel en zonder problemen omgeruild. Het geroest wringijzer mocht ik houden of weggeven. Nou is een gereedschapskar wel wat anders dan en wringijzer, dus ik weet natuurlijk niet hoe het proces bij jou verloopt.
Aangezien het hier niet over een online bestelling gaat, is dat misschien wat lastiger, maar ik ga het zien.
Normaal vragen ze 50e verzendkosten voor een product van dit gewicht, dus als ze hem gratis komen omruilen vind ik dat prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

twain4me schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 11:05:
[...]

veel straal media zijn zelf niet echt vervuilend het is juist wat je ergens vanaf spuit wat vervuilend is (in dit geval verf) , ik zie niet zo in waarom dit mileu vriendelijk zou zijn.
Er zijn inderdaad straalmedia die niet vervuilend zijn maar ook genoeg die wel vervuilend zijn.

De verf wat je eraf straalt kan je best makkelijk opvangen en opruimen. Je moet het natuurlijk wel met beleid doen.

Droogijs stralen is juist ontwikkeld om het op locatie te doen met minimale afval. Uiteraard is dat afhankelijk van het object. Kan mij voorstellen dat er op het hekje een aardig dikke laag verf zit en dat het dus meer afval kan geven.
dragonhaertt schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 11:00:

Afhankelijk van hoe dichtbij je woont, kan je denk nog het beste gelijk langsgaan.
Via Google kom ik dit nummer tegen: 0182 525 468.

[ Voor 36% gewijzigd door thijsco19 op 07-12-2021 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

thijsco19 schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 12:35:

Afhankelijk van hoe dichtbij je woont, kan je denk nog het beste gelijk langsgaan.
Via Google kom ik dit nummer tegen: 0182 525 468.
2.5 uur rijden :'(
Ik was toevallig in de buurt, dus ben er een keer langs gegaan. Moet eerlijk zeggen dat ik voortaan liever online bij ze shop. Zowel voor de service in de winkel, als de regels omtrent WKOA.

Ik val ze liever niet telefonisch lastig als ze dat zelf niet willen. Dat lijkt me minder nuttig dan via de mail op antwoord wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

dragonhaertt schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 12:50:
[...]

Zowel voor de service in de winkel, .
Ik woon een heel stuk dichterbij en wordt eigenlijk al jaren prima geholpen (Al is het allemaal wel iets minder dan toen ze nog in een klein winkeltje in gouda zatten) ik moet wel eerlijk zeggen dat ik drukke momenten/dagen wel ontwijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• linp
@henkie196
@Laurens Kata
@bakkerl
Gezien mijn leeftijd en het feit dat automatische reflexen duidelijk achteruit gaan bij het ouder worden, en wat ik lees over de zogenaamde " knipper reflex ", besluit ik om geen laser te gebruiken.
Het waarschijnlijk zeer minimale risico weegt niet op tegen het nut.
Ik gebruik mijn normale waterpas en een slangwaterpas van 20 meter lengte.
Wel wat lastiger maar het gaat ook.

In dit onderzoek blijkt dat 17 % van de proefpersonen automatisch knipperen bij laser in het oog.
( onder de kop: " 2005 Aversion responses project" )
Conclusion: “Aversion responses, including the blink reflex, do not ensure adequate protection when working with a Class 2 laser.”
Er wordt aangeraden moedwillig weg te kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• linp
@thijsco19
@Nivado
@Sinnedje
Nadat ik het meeste voorzichtig met de beitel heb verwijderd werkte inderdaad WD40 samen met fijne staalwol en ook de wonderspons prima! Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kby7mJBpiF4IEc-PxLYiYhULun8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7exFehp0inUQvYGBy37BmpKA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 14-09 13:57
henkie196 schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 11:19:
[...]

Wel even letten op max toerental van de komborstel vs max toerental van je slijptol. Tenzij je een variabel toerental slijptol hebt.

Daarnaast zou ik me veiliger voelen met een gelaatscherm dan met een veiligheidsbril.

[Afbeelding]
@barry86

Ik heb zelf ook met een staalborstel op een slijptol stalen roosters staan afboenen.

Zo'n masker is leuk, maar is niet volfoende
draag zo'n veiligheidsbril als dit die rondom goed afsluit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jmu0U5FbpBDEKwzgBu1owE_29As=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/vhPilXTaILRSKj6L24SSykQc.png?f=user_large

Doe ook een dikke trui of iets dergelijks aan.
die haren van de staalborstel vliegen er in alle richtingen af.
Deze wil je stoppen voor ze contact maken met je huid.

ik heb toen in een t-shirt staan borstelen omdat het 35 graden was, mijn buik leek wel een stekelvarken.
Meerdere staaldraden tegen mijn bril gehad.
Je ogen moet je echt goed beschermen, en die bril is een eenmalige aanschaf van een tot twee tientjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

linp schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 13:57:
@henkie196
@Laurens Kata
@bakkerl
Gezien mijn leeftijd en het feit dat automatische reflexen duidelijk achteruit gaan bij het ouder worden, en wat ik lees over de zogenaamde " knipper reflex ", besluit ik om geen laser te gebruiken.
Het waarschijnlijk zeer minimale risico weegt niet op tegen het nut.
Ik gebruik mijn normale waterpas en een slangwaterpas van 20 meter lengte.
Wel wat lastiger maar het gaat ook.

In dit onderzoek blijkt dat 17 % van de proefpersonen automatisch knipperen bij laser in het oog.
( onder de kop: " 2005 Aversion responses project" )

[...]

Er wordt aangeraden moedwillig weg te kijken.
Je moet er idd gewoon niet inkijken, dat kan door slim plaatsen en door je zelf te trainen. maar als er meerdere mensen rond lopen en dingen minder overzichtelijk worden zet ik gewoon een (verkeerde kleur) bril op. (ik heb zowel een rode als een groene laser, met een bril waarmee je de laser beter kan zien, door de verkeerde kleur te kiezen bescherm je je ogen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeleFles
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Binnenkort ga ik een grote kast bouwen, waarbij ik lange zaagsnedes moet maken.
Ik heb een (normale) makita cirkelzaag, met een geleiderail van 1,5m waar ik prima mee kan werken.
Nu is het zo dat ik voor de kast stukken van 2 meter moet gaan zagen.

Hoe kan ik dat het beste doen?
De geleiderail verplaatsen is een optie, maar geeft wel een grote kans op scheef zagen lijkt me.

Ik zag een mogelijkheid om meerdere geleiderails te koppelen, maar zo'n koppelsetje is wel echt belachelijk duur: https://www.toolnation.nl/koppelstripset-0088381947367.html
met een extra geleiderail van een meter ben ik dan weer bijna 100 euro verder 8)7
Zijn hier misschien andere manieren voor?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond
GeleFles schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 15:57:
Ik heb een (normale) makita cirkelzaag, met een geleiderail van 1,5m waar ik prima mee kan werken.

De geleiderail verplaatsen is een optie, maar geeft wel een grote kans op scheef zagen lijkt me.

Ik zag een mogelijkheid om meerdere geleiderails te koppelen, maar zo'n koppelsetje is wel echt belachelijk duur: https://www.toolnation.nl/koppelstripset-0088381947367.html
met een extra geleiderail van een meter ben ik dan weer bijna 100 euro verder 8)7
Gewoon verschuiven, kan prima.

Desnoods oefen je eerst een paar keer (zaag je dus niet meteen de volle xxCM eraf, maar doe je eerst ff reepjes van een cm en kijk je hoe goed dat gaat.
Dit gaat er natuurlijk wel vanuit dat je niet je planken dusdanig hebt uitgekozen dat je maar een paar mm overhoudt. Dan gaat het natuurlijk niet lukken.

[ Voor 7% gewijzigd door Raymond op 07-12-2021 15:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nivado
GeleFles schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 15:57:

Ik weet niet hoe je aan die set komt, maar ik heb begin dit jaar de 198885-7 gekocht voor 2 tientjes. Ik zou sowieso niet bij Toolnation kopen, maar dat is een ander verhaal.
Met een rail van 1500mm zou je voor 70,- klaar moeten zijn. Een kortere rail mag natuurlijk ook, maar daar zou ik niet meer voor willen betalen dan een 1500mm rail. Als die te lang is kan je hem altijd nog in 2 stukken zagen.
Maar zoals @Raymond ook zegt, gewoon verschuiven. Als je goed aftekent en de rail zorgvuldig verlegt gaat dat prima, zo doe ik het ook vrijwel altijd, ondanks dat ik 2 rails en een koppelset heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Laatst online: 23:23
Ik had het eerder gevraagd. Weet iemand waar je die plastic zaaglijn los kan kopen voor op mijn invalzaag geleiderails. Degene op mijn rails is redelijk versleten en zou ik graag willen vervangen, om daarmee direct de rails weer te kalibreren.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
CurlyMo schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 16:26:
Ik had het eerder gevraagd. Weet iemand waar je die plastic zaaglijn los kan kopen voor op mijn invalzaag geleiderails. Degene op mijn rails is redelijk versleten en zou ik graag willen vervangen, om daarmee direct de rails weer te kalibreren.
Die voor de parkside? Ik weet niet of de LIDL die los heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Laatst online: 23:23
Raymond schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 16:30:
[...]

Die voor de parkside? Ik weet niet of de LIDL die los heeft.
Specifiek voor de Scheppach, maar weet niet of dat er toe doet.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18:46

Pixeltje

Woo-woohoo!

CurlyMo schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 16:26:
https://www.toolstation.n...2hObmRTcASV0aAgsvEALw_wcB

Die is weliswaar voor triton maar het gaat om een plakstrip dus zou niet weten waarom deze niet werkt, anders bij hbm kijken?

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Pagina: 1 ... 74 ... 261 Laatste

Let op:
Aanbiedingen, kortingscodes en acties (zoals gratis accu's) kunnen besproken worden in (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
Nieuw topic: (Elektrisch) gereedschap cashback / cadeau-acties Ervaringen

Ervaringen met gereedschapswinkels mogen gewoon in https://tweakers.net/shopreview/ (uiteraard volgens de daar geldende regels).