Crazy- schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 10:18:
[...]
Vandaag de lokale rioolonstopper langs laten komen .... er zat inderdaad een ophoping tussen de keuken en de hoofd-rioolbuis.
De oorzaak was dat de buis (ongeveer een meter of 6 lang, in de kruipruimte ...) zwevend is gemonteerd; echter met 2 PVC buizen als ondersteuning. Degene in het midden van de buis was weggevallen en daardoor een del ontstaan ...
Mijn eerste gedachte : welke *** bedenkt het om dit zo te monteren?
Gevolg is dat ik foto's ga maken van de constructie & voorlopig maar een stevige constructie ga maken d.m.v. een bok. I
k heb gezocht naar draappen beugels, met een lengte van 250/300mm voor 50mm buis; dit ivm de 200mm isolatie - maar die kan ik niet vinden + dat zal een hele uitdaging worden om deze te monteren aan de kanaalplaat. (ivm de isolatie)
ik overweeg ook nog om dit te gooien op een verborgen gebrek van de verkoper ... maar dat is even een ander verhaal.
Toevallig onlangs ook een verstopping in de riolering gehad en heb daarvoor 2,5m rioolpijp van 75mm diameter vol met vet moeten vervangen waarbij ook een van de draagbeugels niet goed vast bleek te zitten dus die heb ik moeten vervangen.
Hier in de kruipruimte ook iets van 20cm dik piepschuim tegen de vloer aan.
Buis zit vast met deze beugels:
Waarop deze ogen gaan:
Waar je weer een draadeinde in kan draaien:
Het draadeinde kan je in de vloer bevestigen met een messing plug:
Omdat ik maar 1 beugel moest bevestigen en die messing pluggen alleen in grote hoeveelheden worden verkocht en het dan erg duur wordt heb ik gewoon een fischer duopower plug gebruikt:
Wel even het draadeind puntig gevijld om goed in de plug te pakken.
Om door de isolatie te boren kan je een lange boor halen, ik heb een 310mm
boor van de toolstation gehaald.
Ik had eerst de 460mm gehaald, want meer is beter

, en toen kwam ik er achter dat ik dan eerst een kuil in mijn kruipruimte moest graven om überhaupt te kunnen boren omdat het geheel van boor + machine hoger was dan de kruipruimte
Zit nu weer als een huis!
(meer info over binnenriolering:
Technisch handboek binnenriolering)