[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 116 ... 460 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:28

Vliegvlug

Flight Simple

1nsane schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 12:28:
[...]

Aluminium is een metaal ;)

Enige wat je je wel af kunt vragen is of de ruit niet "lek" is. Alhoewel het me met zo'n klein flintertje niet logisch lijkt maar niks zo erg als vocht in je dubbel glas.

Verder een goed idee natuurlijk, wellicht met wat zacht tikken tegen de ruit dat het al naar beneden valt ook.
Is er reden om aan te nemen dat de ruit lek is vanwege die flinter?
Dat was niet in me opgekomen namelijk.

Als die met tikken naar beneden komt zou ik er geen probleem me hebben verder; als de ruit niet lek is natuurlijk.

Ga de glaszetter wel laten tikken dan, heb ik het in elk geval gemeld en kan hij het ook zelf zien. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:56
Crazy- schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 18:40:
[...]

Even een update:

Van het weekend met een veer ongeveer 5m door de buis wat rond gedraaid etc. Overstortslang iets anders opgehangen. Leek allemaal weer redelijk

Maar vandaag uit het niets: langzaam wegstromen van het water uit de wasbak :?

Er is dus zeker wat mis met de afvoer; ik ga morgen maar nogmaals met een langere veer de boel proberen schoon te krijgen
Al eens gedacht aan een rioolrat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-08 23:59

Crazy-

Best life ever

bottom line schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 19:02:
[...]

Al eens gedacht aan een rioolrat?
Neem even aan een figuurlijke :-) dat is wat ik met de veer nu doe; deze heeft een 4cm gebogen punt en met een schroefmachine rondjes draaien

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bottom line
Crazy- schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 19:04:
[...]

Neem even aan een figuurlijke :-) dat is wat ik met de veer nu doe; deze heeft een 4cm gebogen punt en met een schroefmachine rondjes draaien
Alleen is het verschil dat, zodra je vast zit, met hoge druk het 'vuil' kapot kan maken :)
Rondjes maken met een 5m veer is natuurlijk niet echt gemakkelijk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarpeVentum
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-08 12:39
Ik heb een vraag! In ons nieuwe huis (1983) verven we (naast een hele verbouwing) de opdekdeuren, deurkozijnen en raamkozijnen.

Nu hebben we de oude verflagen geschuurd en (na afnemen met St Marc) een grondlaag Sikkens Rubbol BL Rezisto primer aangebracht, maar met het opschuren van die laag, bladderde alles er overal af...

Misschien kwam dit omdat we niet begonnen met ontvetten en het vet erin geschuurd hebben. Maar, ik heb geen zin om dit nogmaals te doen. Dus ik heb Sudwest Allgrund Acryl (multiprimer) gekocht.

Wat is nu de beste stap voorwaarts? Alles eraf schuren, ontvetten, licht opschuren, ontvetten, gronden met Sudwest, licht opschuren en aflakken? Of kunnen we beter iets anders doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:31
CarpeVentum schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 21:14:
Ik heb een vraag! In ons nieuwe huis (1983) verven we (naast een hele verbouwing) de opdekdeuren, deurkozijnen en raamkozijnen.

Nu hebben we de oude verflagen geschuurd en (na afnemen met St Marc) een grondlaag Sikkens Rubbol BL Rezisto primer aangebracht, maar met het opschuren van die laag, bladderde alles er overal af...

Misschien kwam dit omdat we niet begonnen met ontvetten en het vet erin geschuurd hebben. Maar, ik heb geen zin om dit nogmaals te doen. Dus ik heb Sudwest Allgrund Acryl (multiprimer) gekocht.

Wat is nu de beste stap voorwaarts? Alles eraf schuren, ontvetten, licht opschuren, ontvetten, gronden met Sudwest, licht opschuren en aflakken? Of kunnen we beter iets anders doen?
Denk dat je het verkeerde type verf gebruikt. Terpentine verf op waterbasis verf gaat niet goed ook vice versa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarpeVentum
vincent_1971 schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 21:36:
[...]
Denk dat je het verkeerde type verf gebruikt. Terpentine verf op waterbasis verf gaat niet goed ook vice versa.
Ik had gelezen dat je met opschuren prima oude verflagen (mogelijk van terpentine) na goed schuren kunt overschilderen met verf op waterbasis. Zit ik daar mis? Dat zou een forse tegenvaller zijn want ik gebruik liever verf op waterbasis, plus dat je bij een nieuw huis niet weet wat er ooit op zat...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:24
CarpeVentum schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 21:49:
[...]

Ik had gelezen dat je met opschuren prima oude verflagen (mogelijk van terpentine) na goed schuren kunt overschilderen met verf op waterbasis. Zit ik daar mis? Dat zou een forse tegenvaller zijn want ik gebruik liever verf op waterbasis, plus dat je bij een nieuw huis niet weet wat er ooit op zat...
https://www.verfwinkel.nl...inebasis-over-waterbasis/

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Als je nu waterbasis hebt, en de (jaren) oude laag is terpentine, moet dat gewoon kunnen. Voortaan inderdaad eerst ontvetten en dan schuren. Vooral op deuren heb je soms van die vieze vettige vlekken van waar ze dagelijks vastgepakt worden.
(Hier inmiddels de nodige kozijnen weer wit, over oude gelige lagen terpentineverf heen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarpeVentum
Dank voor de reacties! Nu we vergeten waren te ontvetten vóór het schuren is er wel kans geweest dat we het vet erin hebben geschuurd. Dan nu nog maar goed ontvetten en nogmaals even schuren (en ontvetten) voor het gronden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:52
Ik ga in de badkamer een nieuw gipsplafond plaatsen (met die watervaste gipsplaat).
Kan ik daarvoor de standaard zwarte schroeven gebruiken? Of zijn er ook watervaste schroeven te krijgen hiervoor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fanatic_FS
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:41

Fanatic_FS

Rated T for Troll™

Raymond schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 22:42:
Ik ga in de badkamer een nieuw gipsplafond plaatsen (met die watervaste gipsplaat).
Kan ik daarvoor de standaard zwarte schroeven gebruiken? Of zijn er ook watervaste schroeven te krijgen hiervoor?
De zwarte gipsplaatschroeven roesten niet, anders zou je ook roestplekken in je gips krijgen door het vocht van de verf en het gips krijgen dat je erover smeert.

[specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

CarpeVentum schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 21:14:

Heb je gezien dat een heel nieuwe opdekdeur slechts 100 euro kost? Wij stonden ook voor de keuze, schilderen of vervangen. Los van het feit dat zo'n opdekdeur best lastig strak te krijgen is en er bij ons ook wat deuren echt beschadigd waren vond ik die 100 euro een aantrekkelijk alternatief voor een paar avonden schilderen met waarschijnlijk een niet 100% perfect resultaat.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 02-08 09:32
PaT schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 07:30:
[...]

Heb je gezien dat een heel nieuwe opdekdeur slechts 100 euro kost? Wij stonden ook voor de keuze, schilderen of vervangen. Los van het feit dat zo'n opdekdeur best lastig strak te krijgen is en er bij ons ook wat deuren echt beschadigd waren vond ik die 100 euro een aantrekkelijk alternatief voor een paar avonden schilderen met waarschijnlijk een niet 100% perfect resultaat.
Voor 100 euro hangt die deur nog niet he ;)

Louzy#2475

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

louzy82 schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 07:58:
[...]

Voor 100 euro hangt die deur nog niet he ;)
2 paumelles omzetten en even de schildplaat overzetten. Een opdekdeur afhangen kan bijna iedereen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
Met welke korrel schuurpapier schuren wij de ak naden van de gipsplaten af?

Ik denk aan 220

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
PaT schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 07:30:
[...]

Voor 100,- euro een afgelakte kant en klare deur? :o

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20:47

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Vliegvlug schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 18:49:
[...]

Is een paar weken oud maar kwam er net pas achter.
Ga het aan de glasleverancier vragen of die er naar kan kijken dan.
Gaan ze voor zoiets de hele ruit vervangen vraag ik me af.
Jop, dat is gewoon een glasfout en word vervangen onder garantie.

* Jellabie werkt in de ramen branche

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
Martinusz schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 08:42:
[...]

Voor 100,- euro een afgelakte kant en klare deur? :o
Schilder klaar.
Niet afgelakt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sturgeon22
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 29-07 09:54

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21:57
Ben ook aan het kijken voor schilderen of vervangen van de deuren. De prijs van een nieuwe deur in de lak maakt vervangen wel heel aantrekkelijk.
Ik weet alleen niet of de maat/hoogte van de slotkast standaard is of dat hier ook nog verschillen in zitten.
Dat moet wel overeen komen met het kozijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thespeed
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:29
PaT schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 08:16:
[...]

2 paumelles omzetten en even de schildplaat overzetten. Een opdekdeur afhangen kan bijna iedereen.
Ja inderdaad en als je geluk hebt zitten de paumelles op dezelfde hoogte.
Onze deuren waren ook erg lelijk en wij hebben ze toen in de aanbieding bij de Praxis gehaald.
Heel vaak zijn deze deuren daar in de aanbieding.
Het nadeel vind ik dat de zijkanten van deze Cando deuren niet gegrond zijn.

De kozijnen waren in het verleden met terpentine geverfd en deze heb ik goed geschuurd en nu opnieuw in de grondverf op waterbasis gezet. (Het was allemaal erg verkleurd)
Nu had ik bij de overgangen tussen de kozijn en de borden last dat de verf aan het scheuren was.
Al het oude plamuur heb ik er uit gehaald en ik wilde het eigenlijk kitten met Acrylaatkit vanwege de werking van het hout (de plaat en het kozijn) maar ik begin nu toch te twijfelen als ik dit netjes kan krijgen.

Is dit de juiste manier of kan ik het toch beter plamuren?
Ik heb thuis ook nog 2K epoxy plamuur liggen maar daarop staat dat je het niet moet gebruiken als er spanningen in de ondergrond zitten. (Repair Care dry flex super finish)
Hieronder wat foto's

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SX8HwVkn3-Vr5myjOD7GIiWXLyU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5K7mgzkzoH4e3YXrzUfbKrEq.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SqAL51tohM6vmNN1DZfhk8Rk7aI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/IRzAJPlCYpZq7EViq6R141B3.jpg?f=user_large

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Barada
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-03 23:20
Niet de meest spannende klus maar ik ben er best tevreden over; ombouw voor de mechanische ventilatie op zolder.
Houten frame. MDF platen en noppenplaten aan de binnenkant. Luik met magneten. Alabastine MDF grondverf en daarna Flexa “strak in de lak” erop. Stopcontactje voor de droger uit de wasmachine groep.
(Rare uitsteeksels rechts is een ombouw van de CV ketel door vorige bewoner, die wordt ooit nog eens gesloopt en opnieuw gedaan. En links moet nog een lat tegen de schuine muur voor een mooie afwerking maar dat doen we iets later. Eigenlijk is de hele zolder nog wel een project. Maar we hebben een 2e baby onderweg en daarvoor moeten er nog wat andere dingen geklust worden...
Traphekje vorig jaar met mijn vader gemaakt overigens).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gWQ763OXIt4wjaDnB5CUD0SzeTk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vHD5A0hV5RDCD6mAYfdiCJJB.jpg?f=fotoalbum_large

Wilde het toch even delen, haal veel klusinfo uit dit topic!

Voor het schilderen gebruikte ik altijd de standaard kwasten en rollers van de bouwmarkten. Nu overgestapt op Anza rollers en een goudhaantje kwast en dat werkt toch wel fijner.
Heb er ook al een ledikantje mee gedaan, en er staat meer op de lijst; een Stokke stoel, een nieuwe vensterbank en wat deuren. Spul verdient zich echt wel terug, ben behoorlijk kritisch op mijn eigen werk en het is nu wel iets strakker allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Crazy- schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 19:04:
[...]

wel vandaag even bezig geweest; alles los gehaald tot aan de afvoerbuis - alle helemaal schoon.
5 meter veer erin - draaien doen - geen probleem en vrijwel schoon op het puntje na

alles weer opgebouwd en beetje 'geklungeld' en geprobeerd... water komt terug via de overstort slang
toen maar eens geprobeerd om het einde vd overstort slang boven de wasbak te houden en dan een bak vol water wegspoelen; met mijn vinger OP de slang om hem dicht te houden.

gevolg? Het water spoelde bijna niet meer weg - zeer moeizaam.
Vinger er af en sluuurrpp.... water spoelt prima weg, maar zelfs nu komt het door de slang retour - de tegendruk in de afvoer is dus hoger dan via het slangetje

conclusie!? De boel trekt keihard 'vacuum' waardoor het afvalwater terugkomt via de overstortslang :?

zou dit dan toch een verstopte afvoer/rioolbuis wezen? Tijd om een lokaal mannetje maar langs te laten komen en de boel door te spuiten denk ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 25-07 15:19
Crazy- schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 13:19:
[...]

wel vandaag even bezig geweest; alles los gehaald tot aan de afvoerbuis - alle helemaal schoon.
5 meter veer erin - draaien doen - geen probleem en vrijwel schoon op het puntje na

alles weer opgebouwd en beetje 'geklungeld' en geprobeerd... water komt terug via de overstort slang
toen maar eens geprobeerd om het einde vd overstort slang boven de wasbak te houden en dan een bak vol water wegspoelen; met mijn vinger OP de slang om hem dicht te houden.

Vinger er af en sluuurrpp.... water spoelt prima weg, maar zelfs nu komt het door de slang retour - de tegendruk in de afvoer is dus hoger dan via het slangetje

conclusie!? De boel trekt keihard 'vacuum' waardoor het afvalwater terugkomt via de overstortslang :?

zou dit dan toch een verstopte afvoer/rioolbuis wezen? Tijd om een lokaal mannetje maar langs te laten komen en de boel door te spuiten denk ik...
Dan is er iets qua ontluchting niet in orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

loeberce schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 14:15:
[...]

Dan is er iets qua ontluchting niet in orde.
dat idee had ik ook al >:) vraag mij alleen wel af hoe dat spontaan kan gebeuren ?
Nog belangrijker : wat zou ik kunnen doen?

Elders in huis lijkt er geen probleem (bijv. wasmachine op zolder, afvoeren WC's/douche etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01-08 11:28
Als elders in het huis er geen probleem is, dan is de rioolbeluchting wel in orde. Het zal hem dan ergens in het traject zitten tussen de keuken en de hoofdafvoer.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepper92
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02:13
Ik ga binnenkort een pergola bouwen. Ik moet nog kiezen welk hout ik ga gebruiken. Bij Gadero heb je de keuze tussen geïmpregneerd (vuren wrs), Douglas en ‘red class gelamineerd’. Ik wilde eigenlijk voor Douglas gaan, maar die is er alleen gezaagd, terwijl geschaafd me wel zo handig leek.

Iemand ervaring met dat red class wood?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-08 11:53

JT

VETAK y0

Barada schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 11:02:
Niet de meest spannende klus maar ik ben er best tevreden over; ombouw voor de mechanische ventilatie op zolder.
Houten frame. MDF platen en noppenplaten aan de binnenkant. Luik met magneten. Alabastine MDF grondverf en daarna Flexa “strak in de lak” erop. Stopcontactje voor de droger uit de wasmachine groep.
(Rare uitsteeksels rechts is een ombouw van de CV ketel door vorige bewoner, die wordt ooit nog eens gesloopt en opnieuw gedaan. En links moet nog een lat tegen de schuine muur voor een mooie afwerking maar dat doen we iets later. Eigenlijk is de hele zolder nog wel een project. Maar we hebben een 2e baby onderweg en daarvoor moeten er nog wat andere dingen geklust worden...
Traphekje vorig jaar met mijn vader gemaakt overigens).

[Afbeelding]

Wilde het toch even delen, haal veel klusinfo uit dit topic!

Voor het schilderen gebruikte ik altijd de standaard kwasten en rollers van de bouwmarkten. Nu overgestapt op Anza rollers en een goudhaantje kwast en dat werkt toch wel fijner.
Heb er ook al een ledikantje mee gedaan, en er staat meer op de lijst; een Stokke stoel, een nieuwe vensterbank en wat deuren. Spul verdient zich echt wel terug, ben behoorlijk kritisch op mijn eigen werk en het is nu wel iets strakker allemaal.
Netjes gedaan hoor!

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Ruud2001 schreef op zondag 14 maart 2021 @ 16:44:
[...]

Ah natuurlijk, makes sense! :)

Eens zien of ik toevallig nog een paar kroonklemmen heb liggen met een extra gat, want zo te zien zitten die bruine en blauwe nu vol.
Ik heb Wago-klemmen voor mijn rolluikenproject. Wago heeft klemmen die je met een hendeltje opent en dichtdrukt. Heer-lijk! Koop er daar wat van met 4 of 5 gaatjes en vervang wat er nu zit. Dat is de netste oplossing. Deze.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.sos.sk/productdata/31/8c/7dd9dc8a/221-415.jpg

[ Voor 15% gewijzigd door JT op 17-03-2021 23:03 ]

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

FRANQ schreef op maandag 15 maart 2021 @ 08:29:
[...]

@barry86

Als er flexibele aders aan het rolluiksnoer zitten zou ik deze wago's gebruiken.
https://www.elektramat.nl...4mm-per-50-stuks-221-413/
Toevallig vorige week ook een zelfde soort schakelaar aangesloten op een rolluik en deze gebruikt. Was erg blij met de keuze.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22-07 17:12

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

Wat een gedoe zeg. Onze hangkast in de badkamer begon te verhangen. Uiteindelijk samen met een hulp vanuit de aannemer opnieuw gedaan met wat versteviging in de muur (het brokkelde een beetje). En toen boorde die door de muur heen. Echt super irritant, was net klaar...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6E9QTnk8ReK-FWtTNmXvR82F0Lc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xea3tZPD1t68bdiFZULAAG8q.jpg?f=fotoalbum_large

Uiteindelijk beton blokjes in de muur gezet en alsnog opgehangen en ook maar meteen waterpas gehangen. Blij dat het weer hangt, maar nu weer opnieuw afwerken..... Zo blijf je wel van de straat :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RFXN0AZdeg2c4c4XGIzwmeqN0xk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DjrsS8phM3xaoh0qsAEzVXfF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Martinusz schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 15:53:
[...]

Ik heb een vermoeden wat er gebeurd is, de schroef leek niet helemaal goed aangedraaid en zoonlief heeft in de afvoer zitten peuren met speelgoed.
Ik vermoed dus dat de aansluiting wat naar beneden is gezakt en het rubber dus niet meer aansloot tussen buis en onderkant douchebak. Tijdens een aardige douchesessie kan daar dus behoorlijk wat water doorheen komen :o Het is overigens zojuist gestopt met druppen, ik heb het rubber teruggeplaatst en volgens mij zit deze nu ook beter, lijkt beter aan te sluiten en heb de schroef goed vastgezet.
Heb even met de douche water laten lopen, maar tot op heden geen nieuwe druppels, dus ik vermoed dat dat het probleem is geweest.
Phoe nog even hier op terugkomen, na een dag was het dus gestopt met druppen.
Nu een aantal dagen later lijkt er nog wat water door de zwaartekracht door het plafond te komen.
Op dezelfde plek waar het eerste drupte, komt nu steeds langzaam een druppel, het komt echter niet van boven gelopen, dus het komt zeg maar echt direct uit het plafond. Ik zag nu ook op de muur naast de trap (recht onder douchebak) dat daar een hele blaas in het stucwerk nu zit :o blijkbaar is het water dus ook via de muur nu aan het zakken of iets dergelijks.

Klinkt het aannemelijk dat het water door zwaartekracht (?) alsnog wat later naar beneden komt zetten?
Is er iets wat je er effectief aan kunt doen? :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scofield
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:32
Crazy- schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 14:17:
[...]

dat idee had ik ook al >:) vraag mij alleen wel af hoe dat spontaan kan gebeuren ?

Elders in huis lijkt er geen probleem (bijv. wasmachine op zolder, afvoeren WC's/douche etc.)
Een mcalpine keukensifon is er met een beluchtingspijpje verkrijgbaar en een aansluiting voor de vaatwasser of anders misschien de overstort vd boiler maar dan moet de inlaatcombinatie wel erg hoog.
https://www.warmteservice...=-tl005-3000-11053-11134-

[ Voor 27% gewijzigd door scofield op 18-03-2021 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:26
Van het weekend ga ik hier een deel van een oud gestuct plafond verwijderen. Het is zo’n plafond wat gemaakt is met “steengaas” en om de zoveel cm op de houtbalken is genageld.

Drie jaar terug heb ik al eens ergens anders een deel verwijderd maar dat was op de “nette” manier. Met de hamer grote stukken weghalen en dan doorknippen enz.

Dit keer wil ik er sneller mee klaar zijn en ben ik van plan gewoon de toko helemaal af te plakken en de haakse slijper erop te zetten. Zoveel mogelijk grote “plakken” er in een keer uit halen tussen de balken en dan naderhand de stukken onder de balk apart afslijpen.

Iemand een beter idee ? Of is dit gewoon de snelste manier? Het is echt een klote werk. Net kippengaas maar dan vol met gips en elke paar cm een dikke nagel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:55
De_Bastaard schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 21:44:
Van het weekend ga ik hier een deel van een oud gestuct plafond verwijderen. Het is zo’n plafond wat gemaakt is met “steengaas” en om de zoveel cm op de houtbalken is genageld.

Drie jaar terug heb ik al eens ergens anders een deel verwijderd maar dat was op de “nette” manier. Met de hamer grote stukken weghalen en dan doorknippen enz.

Dit keer wil ik er sneller mee klaar zijn en ben ik van plan gewoon de toko helemaal af te plakken en de haakse slijper erop te zetten. Zoveel mogelijk grote “plakken” er in een keer uit halen tussen de balken en dan naderhand de stukken onder de balk apart afslijpen.

Iemand een beter idee ? Of is dit gewoon de snelste manier? Het is echt een klote werk. Net kippengaas maar dan vol met gips en elke paar cm een dikke nagel..
Woon je er?
Zo ja dan is een slijptol een erg slecht idee (ervaringsdeskundige met slijpen in een wand)

Ik zou kijken of je met een gat maken een balkje erop kan krijgen en dan gewoon wen groot deel in een keer los kan trekken.

En een reciprozaag zou nog een optie zijn.
Maar dan moet je wel weten dat je niet door elektra of water/gas leidingen kan zagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
FRANQ schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 22:04:
[...]

Woon je er?
Zo ja dan is een slijptol een erg slecht idee (ervaringsdeskundige met slijpen in een wand)

Ik zou kijken of je met een gat maken een balkje erop kan krijgen en dan gewoon wen groot deel in een keer los kan trekken.

En een reciprozaag zou nog een optie zijn.
Maar dan moet je wel weten dat je niet door elektra of water/gas leidingen kan zagen.
Er ligt volgens mij geen electra. En ja we wonen er .. gaat om het plafond in de woonkamer dus rotzooi gegarandeerd. Gaat een recipro door stuc en staal heen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
Weer even een vraagje over mn badkamer: Boven de badkamer zit onze bergzolder. En ons dak is niet zo goed geïsoleerd. Heeft het zin om het plafond van de badkamer (ligt nu nog open) te isoleren? Vooruitlopend op verdere vloerisolatie (wordt door milieucentraal aangeraden, ipv dakisolatie, als je de zolder toch niet "bewoond")?

Moet er dan nog een dampfolie tussen de isolatie en de gipsplaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
De_Bastaard schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 22:15:
Er ligt volgens mij geen electra. En ja we wonen er .. gaat om het plafond in de woonkamer dus rotzooi gegarandeerd. Gaat een recipro door stuc en staal heen?
Kan wel met een slijptol, maar wordt ongetwijfeld een grote stofboel en afplakken houdt niet alles tegen. Als je een bouwstofzuiger hebt staan, kun je jezelf een boel rotzooi besparen door een afzuigkap voor je slijptol erbij te halen.

Houdt zeker niet alles tegen, maar als je de snede redelijk dicht bij de aansluiting van de stofzuiger kan maken zou je het meeste stof wel af moeten kunnen vangen.

Ik heb zelf onderstaande setup voor het slijpen van de stenen van de oprit. Eerste had ik deze niet, zat ik bij iedere tegel onder de stof, en waaide het stof bij de buren nog de tuin in. Met afzuiging is het behoorlijk stofloos, zolang de slijpschijf goed contact heeft aan beide kanten.

slijptol met afzuiging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
henkie196 schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 08:40:
[...]

Kan wel met een slijptol, maar wordt ongetwijfeld een grote stofboel en afplakken houdt niet alles tegen. Als je een bouwstofzuiger hebt staan, kun je jezelf een boel rotzooi besparen door een afzuigkap voor je slijptol erbij te halen.

Houdt zeker niet alles tegen, maar als je de snede redelijk dicht bij de aansluiting van de stofzuiger kan maken zou je het meeste stof wel af moeten kunnen vangen.

Ik heb zelf onderstaande setup voor het slijpen van de stenen van de oprit. Eerste had ik deze niet, zat ik bij iedere tegel onder de stof, en waaide het stof bij de buren nog de tuin in. Met afzuiging is het behoorlijk stofloos, zolang de slijpschijf goed contact heeft aan beide kanten.

[Afbeelding: slijptol met afzuiging]
Die kap heb ik ook voor m’n bosch slijper! en ja bouwstofzuiger ook ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Martinusz schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 10:10:
[...]

Nu een aantal dagen later lijkt er nog wat water door de zwaartekracht door het plafond te komen.
Op dezelfde plek waar het eerste drupte, komt nu steeds langzaam een druppel, het komt echter niet van boven gelopen, dus het komt zeg maar echt direct uit het plafond. Ik zag nu ook op de muur naast de trap (recht onder douchebak) dat daar een hele blaas in het stucwerk nu zit :o blijkbaar is het water dus ook via de muur nu aan het zakken of iets dergelijks.

Klinkt het aannemelijk dat het water door zwaartekracht (?) alsnog wat later naar beneden komt zetten?
Iemand? -O-

- Heeft een ventilator zin?
- Of een terrasheater op de muur richten?

Of gewoon laten lekken en opvangen met handdoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeefie
  • Niet online

Steeefie

Product prutser

Hier een leuke uitdaging. Ik wil graag gordijnen ophangen die het gehele raam afsluiten.

a. Door de aftimmering aan op het plafond (rechts) is er een hoogteverschil. Nu kan ik natuurlijk een lat op het plafond schroeven en daarop weer de gordijnrails. prima gezicht wanneer de gordijnen dicht zijn, minder mooi gezicht wanneer ze open zijn.
b. Ik moet iets van een bocht (https://static.gamma.nl/dam/211977/123) aanbrengen om de bocht te overbruggen. Die moet op de een of andere manier aan de rechterkant worden aangebracht.

Situatie hieronder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7MwMeSx5qXnvmqZnm5OS3mfe0oE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VOrgtd2C0749sLzFeLm729iu.jpg?f=fotoalbum_large

Hebben jullie goede ideeën hoe ik:
a. Het hoogte verschil zo netjes mogelijk kan opvangen?
b. Of er betere oplossingen zijn dan de bocht maar wel zo dat het licht in de kamer zo minimaal mogelijk is (en ja, een rolluik aan de buitenkant is het beste, alleen iets met toekomstige verhuisplannen)

Automatiseren kun je leren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 02-08 10:28
N1ckk schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 09:59:
Wat een gedoe zeg. Onze hangkast in de badkamer begon te verhangen. Uiteindelijk samen met een hulp vanuit de aannemer opnieuw gedaan met wat versteviging in de muur (het brokkelde een beetje). En toen boorde die door de muur heen. Echt super irritant, was net klaar...

[Afbeelding]

Uiteindelijk beton blokjes in de muur gezet en alsnog opgehangen en ook maar meteen waterpas gehangen. Blij dat het weer hangt, maar nu weer opnieuw afwerken..... Zo blijf je wel van de straat :)

[Afbeelding]
Ik heb ook ophangkasten maar daar ook metalen stalen hoekprofielen onder gezet. Werd ook aangeraden. Dan hangt die dus aan die ophangers maar wordt ie ook ondersteund aan de onderkant zodat ie niet kan hangen. Zoiets dus:
https://www.hornbach.nl/s...0-cm/8829116/artikel.html

Zelf geschuurd en mat zwart geschilderd en dan past het in het interieur en het is nog geen cm gaan verhangen (hangt er nu iets langer dan een jaartje)

Overigens die ik dit soort dingen ook liever zelf.. Die gasten boren gewoon op klopboord stand in een gipsen wandje of boren er doorheen.. Ik ben zelf wat voorzichtiger over het algemeen..

[ Voor 5% gewijzigd door ID-College op 19-03-2021 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:22

dragonhaertt

@_'.'

Steeefie schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 09:32:
Hier een leuke uitdaging. Ik wil graag gordijnen ophangen die het gehele raam afsluiten.

a. Door de aftimmering aan op het plafond (rechts) is er een hoogteverschil. Nu kan ik natuurlijk een lat op het plafond schroeven en daarop weer de gordijnrails. prima gezicht wanneer de gordijnen dicht zijn, minder mooi gezicht wanneer ze open zijn.
b. Ik moet iets van een bocht (https://static.gamma.nl/dam/211977/123) aanbrengen om de bocht te overbruggen. Die moet op de een of andere manier aan de rechterkant worden aangebracht.

Situatie hieronder.

[Afbeelding]

b. Of er betere oplossingen zijn dan de bocht maar wel zo dat het licht in de kamer zo minimaal mogelijk is (en ja, een rolluik aan de buitenkant is het beste, alleen iets met toekomstige verhuisplannen)
Waarom monteer je de rails niet wat lager, zodat je geen rare trucjes uit hoeft te halen?
Veel gordijnen hebben ook extra stof boven de ophang-haakjes, waarmee je dan de afstand tot aan het plafond kan afdekken.

Dan kan je de rails gewoon op, of net boven, de lat vlak boven het raam hangen.
Als je zorgt dat hij niet erg ver van de muur komt, en goede gordijnen gebruikt, zal het goed verduisteren.

Het afstellen van een gordijn gebeurt vaak met een (instelbare) plastic inschuifhaak:
Afbeeldingslocatie: https://media.s-bol.com/g2lRWjwylo4l/550x763.jpg

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
De_Bastaard schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 09:08:
Die kap heb ik ook voor m’n bosch slijper! en ja bouwstofzuiger ook ;-)
Hopelijk wel voor een 125mm slijper ofzo, zou niet graag met die 230mm in het plafond gaan :P

Maar ik zou verwachten dat je dan in ieder geval de ergste stofboel kan voorkomen. Je kan het in ieder geval voorzichtig eens proberen. Als het wel een stofboel wordt, kan je altijd nog naar een andere oplossing zoeken (want stof dat je drie kamers verderop weken later nog terug vindt is niet zo'n pretje).

Situatie hieronder.

[Afbeelding]

Eerste oplossing die mij te binnen schiet is om een soort van box op je plafond te maken, die een cm of 15 ofzo de kamer in komt en misschien tot aan die lat boven het raam komt.

Die kan het hoogte verschil opvangen, maar, belangrijker, die kan ook er voor zorgen dat je het gordijn ver genoeg aan de rechterkant van het raam door kan trekken. Op de foto ziet het er in ieder geval uit alsof je moeite gaat hebben om dat goed sluitend te krijgen aan de rechterkant als de rail op het plafond zelf moet komen.

Zulke boxen zie ik vaak in België boven de ramen zitten, soms omdat ze extra ruimte nodig hebben als een rolluik is ingebouwd, soms ook gewoon, misschien omdat mensen het hier gewend zijn. Ik zou er een plaatje bij zoeken, maar ik kan even niet op de juiste term komen om goede zoekresultaten te krijgen :+

/edit
@dragonhaertt's oplossing is een stuk simpeler, zie ik :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarpeVentum
Beste Tweakers, zoals in een eerdere post vermeld zijn we bezig met onze polynorm kozijnen verven. De grondlaag (Sikkens Rubbol BL Rezisto) bladdert er bij opschuren af. Wat is wijsheid? Alles eraf of gewoon ‘goed’ opschuren en dan met Allgrund? Als je blijft schuren komt alles eraf... Maar dat is altijd denk ik... Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/53hreEgngAeLL3QvYTKk_8Txa3I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jrPZ9D7eMbM5dHrv3MaB9fFr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gazYmBVue8ryqDzJxWJ9fps-ISs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2iiMmjLZVWv22WFmd0IjOEWV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 20:36

Situatie hieronder.

[Afbeelding]

Je zou ook een soort van sierlijst voor je gordijnrails kunnen plaatsen. Dan zie je je rails helemaal niet.
zoiets dus:
Afbeeldingslocatie: https://i.pinimg.com/originals/d5/65/c3/d565c342872c9d669bb5863c5a1f8bd1.jpg

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Crazy- schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 14:17:
[...]

Vandaag de lokale rioolonstopper langs laten komen .... er zat inderdaad een ophoping tussen de keuken en de hoofd-rioolbuis.

De oorzaak was dat de buis (ongeveer een meter of 6 lang, in de kruipruimte ...) zwevend is gemonteerd; echter met 2 PVC buizen als ondersteuning. Degene in het midden van de buis was weggevallen en daardoor een del ontstaan ...

Mijn eerste gedachte : welke *** bedenkt het om dit zo te monteren? :?
Gevolg is dat ik foto's ga maken van de constructie & voorlopig maar een stevige constructie ga maken d.m.v. een bok. I

k heb gezocht naar draappen beugels, met een lengte van 250/300mm voor 50mm buis; dit ivm de 200mm isolatie - maar die kan ik niet vinden + dat zal een hele uitdaging worden om deze te monteren aan de kanaalplaat. (ivm de isolatie)

ik overweeg ook nog om dit te gooien op een verborgen gebrek van de verkoper ... maar dat is even een ander verhaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scofield
Draadeinden gebruiken met een waco aan de ene kant en aan andere kant een koppelmoer om de draadpen aan te schroeven.
Desnoods een draadeind en bij je rioolbuis gaatjesband gebruiken, kun je het ook goed op hoogte afmonteren.
https://www.google.com/se...-b-m#imgrc=vIft5KkeznE3DM
https://witway.be/uploads...s/Montageband%20zwart.JPG

[ Voor 58% gewijzigd door scofield op 19-03-2021 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sturgeon22
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 29-07 09:54
Ik heb een vraag over plafondspotjes in een veranda. Wij wonen bij de kust (zoute lucht) en ik heb ongeveer 1,5 jaar geleden 6 spotjes in het plafond van onze veranda gemaakt, hierbij gekozen voor badkamerspotjes van Philips met de gedachte dat die tegen vocht kunnen. Ondertussen zijn deze allemaal flink verroest, zoals te zien op onderstaande foto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hcncPcls7adj2HfZzt0uSkZMZmw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EK8SoBAq6hDxRpHljZMgCBej.jpg?f=fotoalbum_large

Op internet staan heel veel spots die tegen vocht zouden moeten kunnen, maar gezien onze huidige spots zegt dat niet zo veel. Hebben jullie tips voor (betaalbare) spots voor GU10 lampjes die niet roesten? Diameter van de gaten in het plafond is 8cm. Ze hoeven niet kantelbaar te zijn, want we laten ze nu ook allemaal recht naar beneden schijnen.

[ Voor 4% gewijzigd door Sturgeon22 op 19-03-2021 10:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
  • Laatst online: 02-08 10:28
Sturgeon22 schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 10:27:
Ik heb een vraag over plafondspotjes in een veranda. Wij wonen bij de kust (zoute lucht) en ik heb ongeveer 1,5 jaar geleden 6 spotjes in het plafond van onze veranda gemaakt, hierbij gekozen voor badkamerspotjes van Philips met de gedachte dat die tegen vocht kunnen. Ondertussen zijn deze allemaal flink verroest, zoals te zien op onderstaande foto:
[Afbeelding]

Op internet staan heel veel spots die tegen vocht zouden moeten kunnen, maar gezien onze huidige spots zegt dat niet zo veel. Hebben jullie tips voor (betaalbare) spots voor GU10 lampjes die niet roesten? Diameter van de gaten in het plafond is 8cm.
Klinkt alsof je juiste goedkope (kunstof) moet pakken, want kunstof kan niet roesten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Situatie hieronder.

[Afbeelding]

Hoekprofiel om het lichtlek van het rolgordijn af te dekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:54

MJV

Crazy- schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 13:19:
[...]

Als je een nat/droogzuiger (bouwstofzuiger) hebt kun je nog proberen die erop te zetten. Hier meermaals succes mee gehad bij verstoppingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

[Afbeelding]

Op internet staan heel veel spots die tegen vocht zouden moeten kunnen, maar gezien onze huidige spots zegt dat niet zo veel. Hebben jullie tips voor (betaalbare) spots voor GU10 lampjes die niet roesten? Diameter van de gaten in het plafond is 8cm. Ze hoeven niet kantelbaar te zijn, want we laten ze nu ook allemaal recht naar beneden schijnen.
Kunststof - je hebt te maken met zoute lucht. Zoek maar eens op airco's & zoute lucht ;-)
als je per se rvs oid wilt je kan ze ook eerst nog een extra inspuiten met een lak - beschermd extra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

MJV schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 10:30:
[...]

Als je een nat/droogzuiger (bouwstofzuiger) hebt kun je nog proberen die erop te zetten. Hier meermaals succes mee gehad bij verstoppingen.
\
Dat hebben we vanmorgen als eerste gedaan - hielp (gelukkig!) niet echt; daarom toch maar in de kruipruimte gaan kijken en toen ontdekte we de doorhangende buis. Als het zuigen had geholpen hadden we dat niet ontdekt

zie ook : Crazy- in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6"

[ Voor 10% gewijzigd door Crazy- op 19-03-2021 10:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scofield
MJV schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 10:30:
[...]

Als je verder had gelezen kun je zien dat dat probleem nu is opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21:57

Situatie hieronder.

[Afbeelding]

Kan je de gordijn rails bevestigen aan de plank (denk ik) aan de muur boven het raam?
Op de foto is niet te zien of dit stevig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
CarpeVentum schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 09:59:
Beste Tweakers, zoals in een eerdere post vermeld zijn we bezig met onze polynorm kozijnen verven. De grondlaag (Sikkens Rubbol BL Rezisto) bladdert er bij opschuren af. Wat is wijsheid? Alles eraf of gewoon ‘goed’ opschuren en dan met Allgrund? Als je blijft schuren komt alles eraf... Maar dat is altijd denk ik... [Afbeelding]

[Afbeelding]
Alles wat er bij ligt afschuren af komt moet er af. Zoals het er nu uit ziet, moet je nog flink schuren.

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

-DarkShadow- schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 10:37:
[...]

Alles wat er bij ligt afschuren af komt moet er af. Zoals het er nu uit ziet, moet je nog flink schuren.
Bij schuren komt er altijd iets af, zelfs van kaal hout komt nog iets af als je schuurt.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
[Afbeelding]

Ik heb deze van kunststof. Mooi prijsje en bevallen uitstekend. Zou net moeten passen bij jou:
https://www.lampenlicht.n...umen-4000k-5w-ip65-blanca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Laatst online: 23:31
[Afbeelding]

Ik zou die spotjes eraf halen. Schuren en dan een busje spuitverf gebruiken. Hitte bestendige zwarte verf b.v. van de Action.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Niet online
Cyberpope schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 10:42:
[...]

Bij schuren komt er altijd iets af, zelfs van kaal hout komt nog iets af als je schuurt.
Niet goed verwoord inderdaad. Alles wat er heel gemakkelijk vanaf komt bij licht schuren moet er af. Tevens moet het oppervlak glad aanvoelen.

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barktus
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 27-01 21:49

barktus

Moehhhh!

[Afbeelding]

Bij klanten hangen wij binnen altijd Lumiance inset trend 75 swing ip44 op. Hoe goed ze bestand zijn tegen zoutlucht durf ik niet te zeggen. Anders de rvs versie pakken. :)

My middle finger salutes you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
scofield schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 10:24:
Draadeinden gebruiken met een waco aan de ene kant en aan andere kant een koppelmoer om de draadpen aan te schroeven.
Desnoods een draadeind en bij je rioolbuis gaatjesband gebruiken, kun je het ook goed op hoogte afmonteren.
Wat is een waco?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:04

breinonline

Are you afraid to be known?

Crazy- schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 10:31:
[...]

Kunststof - je hebt te maken met zoute lucht. Zoek maar eens op airco's & zoute lucht ;-)
als je per se rvs oid wilt je kan ze ook eerst nog een extra inspuiten met een lak - beschermd extra
Of voor spotjes in aluminium behuizing gaan.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T_knoop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:35
[...]
Zoek naar spots van RVS316. Standaard RVS(304) is niet zoutbestendig. Aluminium trouwens ook niet. Je komt dan grofweg in DC spots voor op boten enzo, of grondspots (voor in de tuin). Beiden niet extreem betaalbaar, maar ws wel zoutbestendig. Of het in je gaten past is een tweede. 80mm is een gekke maat, weet je zeker dat er niet een 72mm gat achter zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarpeVentum
-DarkShadow- schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 10:37:
[...]

Hm en hoe licht is licht? Die verf resten zijn zeker niet glad, je voelt overal de overgang tussen die witte grondlaag en het oude verfwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nvermen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 24-07 08:05
Een typo voor Wago :)

Wago is het merk van de bekendste/beste aansluit-technieken.
In dit geval relevant:
https://www.wago.com/be-n...3ASerie%3A221&pageSize=16

[ Voor 39% gewijzigd door nvermen op 19-03-2021 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Niet online
CarpeVentum schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 11:26:
[...]

Hm en hoe licht is licht? Die verf resten zijn zeker niet glad, je voelt overal de overgang tussen die witte grondlaag en het oude verfwerk.
Op de foto zie ik ook al dat het nog geschuurd moet worden. Schuren dus.

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Vocht en zilte lucht zijn nog twee verschillenden dingen he.
RVS is ook geen garantie, maar zou iig nooit zo erg moeten oxideren. Veiligste is een kunststof spothouder uit te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
nvermen schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 11:28:
[...]

Een typo voor Wago :)

Wago is het merk van de bekendste/beste aansluit-technieken.
In dit geval relevant:
https://www.wago.com/be-n...3ASerie%3A221&pageSize=16
Een Wago ken ik wel O+ Maar de relatie tussen een wago lasklem en een draadeind om daar vervolgens een rioolbuis mee bevestigen kende ik nog niet.

Gebruik je de wago dan als plug en duw je die in de isolatie, bedoel je dat?

Voor de volgers, dit was het probleem:
k heb gezocht naar draappen beugels, met een lengte van 250/300mm voor 50mm buis; dit ivm de 200mm isolatie - maar die kan ik niet vinden + dat zal een hele uitdaging worden om deze te monteren aan de kanaalplaat. (ivm de isolatie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

scofield schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 10:24:
prima idee! straks even M10 draadeind & montageband halen en de boel maar even netjes maken onder de vloer :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scofield
https://www.fischer.nl/nl...talen-plug/messingplug-ms

Zo noemde men deze messing pluggen in de bouw, heb toen maar aangenomen dat ze zo heetten. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
henkie196 schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 09:49:
[...]

Hopelijk wel voor een 125mm slijper ofzo, zou niet graag met die 230mm in het plafond gaan :P

Maar ik zou verwachten dat je dan in ieder geval de ergste stofboel kan voorkomen. Je kan het in ieder geval voorzichtig eens proberen. Als het wel een stofboel wordt, kan je altijd nog naar een andere oplossing zoeken (want stof dat je drie kamers verderop weken later nog terug vindt is niet zo'n pretje).

[...]

Eerste oplossing die mij te binnen schiet is om een soort van box op je plafond te maken, die een cm of 15 ofzo de kamer in komt en misschien tot aan die lat boven het raam komt.

Die kan het hoogte verschil opvangen, maar, belangrijker, die kan ook er voor zorgen dat je het gordijn ver genoeg aan de rechterkant van het raam door kan trekken. Op de foto ziet het er in ieder geval uit alsof je moeite gaat hebben om dat goed sluitend te krijgen aan de rechterkant als de rail op het plafond zelf moet komen.

Zulke boxen zie ik vaak in België boven de ramen zitten, soms omdat ze extra ruimte nodig hebben als een rolluik is ingebouwd, soms ook gewoon, misschien omdat mensen het hier gewend zijn. Ik zou er een plaatje bij zoeken, maar ik kan even niet op de juiste term komen om goede zoekresultaten te krijgen :+

/edit
Haha ja 125mm inderdaad! Ik ben nu aan t twijfelen om misschien zo’n afzuiging te huren...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Laatst online: 21:19

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kjKNRT2Kz6h28ibtQyHSbGPt8lQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9QfspSOVbTaVSv4G5OO8C7Lw.jpg?f=fotoalbum_large

Even tijd gemaakt :). Het platform krijg nu een balkenframe. Ik heb er 8 in zitten en ga er zo nog 8 extra halen voor de middenconstructie. Het hele frame zal dit weekend staan en aan de bovenzijde ga ik al betimmeren, dus daar komen de lengtes geschaafde palletplanken op die ik heb klaarliggen.

Ik zal niet genoeg hebben om ook de wanden dicht te maken maar als het dak er staat blijft het brandhout in ieder geval droog.

[ Voor 8% gewijzigd door HTT-Thalan op 19-03-2021 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChillPascal
  • Laatst online: 00:17

ChillPascal

In the end...

Ik was van plan om vandaag ons kleine kozijn in de badkamer eruit te halen om de maten op te nemen, zodat er een nieuw kozijn besteld kan worden. Echter krijg ik er geen/weinig beweging in. Iemand tips?

Kozijn leek vast te zitten met 4 lange schroeven (2 bovenzijde en 1 aan beide zijkanten). Valraam zit aan vast aan het kozijn met twee schanieren. De schroeven hiervan zullen toch niet door het kozijn lopen tot de stelrand?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2SPXqvXzb1sNfyvL1p_d56RYxN4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y84DS4MSEkpdhqoASbfLkm6H.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F4y05rPXfa898GVV37L4iUNC5VQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Tp24TBfrs0wMlds7B6a43Er2.jpg?f=fotoalbum_large

Linker binnenzijde
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u2Kt4vP13u_z2RxgWeODclZg1GQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VjN60orAcie05zxDR6WEpy0l.jpg?f=fotoalbum_large

Onderkant
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FA4b11KNyQ4EfvaqRrph9yVz32k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cImLcDKMY9y69dJG0GRdWc1a.jpg?f=fotoalbum_large

Rechter binnenzijde
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O5mFGfgjHM5sMsYcoYTeeGAzgVE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jxWYJXfTMi4ovfDIuusciRsE.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: ik heb één van de schroeven van de scharnieren los gekregen. Dit betreft slechts een ca 20mm lange schroef met zo’n speciale kop voor kunststof of alluminium. Daarmee lijkt het er toch op dat alle schroeven waarmee het kozijn vast zit eruit zijn. Toch krijg ik er geen beweging in...

[ Voor 15% gewijzigd door ChillPascal op 19-03-2021 15:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Die zit toch compleet vast door het tegelwerk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18:26
HTT-Thalan schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 14:42:
[Afbeelding]

Even tijd gemaakt :). Het platform krijg nu een balkenframe. Ik heb er 8 in zitten en ga er zo nog 8 extra halen voor de middenconstructie. Het hele frame zal dit weekend staan en aan de bovenzijde ga ik al betimmeren, dus daar komen de lengtes geschaafde palletplanken op die ik heb klaarliggen.

Ik zal niet genoeg hebben om ook de wanden dicht te maken maar als het dak er staat blijft het brandhout in ieder geval droog.
Dat wordt een behoorlijke constructie bovenop het platform. Waarom heb je voor hoekijzers gekozen voor montage aan het platform en niet de balken door het platform gestoken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChillPascal
  • Laatst online: 00:17

ChillPascal

In the end...

@PaT Hoe bedoel je dat precies? Ik verwacht dat het een kozijn is met slag, dus een ca 18 mm dikke lat op de binnen- en buitenmuur. Vervolgens zou het waarschijnlijk uitgevuld en tegenaan getegeld zijn. Daarmee zit het kozijn dan toch niet vast?

Even ingeschetst op een plaatje van internet. Ik denk dat groen is uitgevuld en rood de tegels zijn. Of zou ik mij hierop verkijken? Hoe denk jij dat zoiets vast zit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hf1d3loegWSeRCqyioNk22yHMLs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vSXlpRHgZ69ZeA9fSXUQKiRl.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:58

Exigence

dnkroz

@ChillPascal grote kans dat er ook nog een laag pur tussen kozijn en stelkozijn zit. Dit zit dan achter de tegels verborgen.

Denk dat je meer geweld moet gebruiken. Of de tegels weghalen en de pur insnijden.

Edit, of je zet de zaag er in als er toch een nieuwe er in komt. Tijdelijk even een stuk multiplex er voor of zo.

[ Voor 21% gewijzigd door Exigence op 19-03-2021 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Laatst online: 21:19

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

hpmkruit schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 16:01:
[...]

Dat wordt een behoorlijke constructie bovenop het platform. Waarom heb je voor hoekijzers gekozen voor montage aan het platform en niet de balken door het platform gestoken?
De constructie van het platform is helemaal met restanten gedaan, en ik had alleen korte palen. Het plan was origineel om losse wanden te fabriceren en die erop te zetten, maar dat heb ik laten gaan. Zodoende had ik dus het platform al staan.

De hoekijzers zijn nu vooral om het frame tegen het platform te houden, maar sommige hoekijzers (vooral die achteraan) gaan er weer uit en worden vervangen voor balken (heb nu extra gehaald). Uiteindelijk gaat rondom de hele boel betimmerd worden met latten in de hoogte, en daarmee word het geheel nogmaals tegen het platform gezekerd. De ijzers hielpen ook alles op zijn plek te houden terwijl ik de bovenzijde vastmaakte, ik werkte immers alleen.

Morgen gaan de daklatten erop (wederom gerecycled pallethout, maar dit keer heule lange pallets). De balken zijn ook allemaal herbruik overigens, en ik kon geen goedkope lengtes vinden voor de hele breedte van het platform (2m80) dus uiteindelijk gekozen voor een smallere opening, daardoor kon ik met kortere balken werken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BqG2zQWnPq_ulN8m3Omdt7M1i10=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QT5EeBTkSIWNkv5cLLy8VJZd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 00:08
scofield schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 12:50:
[...]

https://www.fischer.nl/nl...talen-plug/messingplug-ms

Zo noemde men deze messing pluggen in de bouw, heb toen maar aangenomen dat ze zo heetten. 8)7
Zo heten ze ook. ;)
Ze worden veel in de systeemplafondbouw gebruikt met een oogbout.

@ChillPascal
Theoretisch zou je hem met een stukje hout/klos/2x3tje en een moker naar buiten moeten kunnen slaan.
Niet voluit rammen maar gewoon op de hoeken stapsgewijs het kozijn laten schrikken.
Wil je hem nog even heel houden steun dan zoveel mogelijk kozijn af voordat je er met een balkje/moker op gaat slaan. Dus bv de hele zijkant en daar met een balkje haaks op zodat je uit de dag bent met slaan. Sla je direct op het kunststof dan gaat het stuk.
Beetje met beleid.

[ Voor 37% gewijzigd door Teijgetje op 19-03-2021 19:47 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scofield
Aan m’n oren heeft het dus niet gelegen :+

[ Voor 4% gewijzigd door scofield op 19-03-2021 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeefie
  • Niet online

Steeefie

Product prutser

dragonhaertt schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 09:44:
[...]

Waarom monteer je de rails niet wat lager, zodat je geen rare trucjes uit hoeft te halen?
Veel gordijnen hebben ook extra stof boven de ophang-haakjes, waarmee je dan de afstand tot aan het plafond kan afdekken.

Dan kan je de rails gewoon op, of net boven, de lat vlak boven het raam hangen.
Als je zorgt dat hij niet erg ver van de muur komt, en goede gordijnen gebruikt, zal het goed verduisteren.

Het afstellen van een gordijn gebeurt vaak met een (instelbare) plastic inschuifhaak:
[Afbeelding]
De vorige bewoners hadden ook een rails bevestigd op de plank boven het raam, maar dat lost het licht (en warmte) doorlaten niet echt op. Je houdt altijd een afstand.
henkie196 schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 09:49:
[...]

/edit
Ja hier heb ik zelf ook aan gedacht, maar dan bovenin maken, zoals hieronder ook wordt aangegeven.
Flix20 schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 10:00:
[...]

Je zou ook een soort van sierlijst voor je gordijnrails kunnen plaatsen. Dan zie je je rails helemaal niet.
zoiets dus:
[Afbeelding]
Ik denk dat het inderdaad zoiets moet worden. De rails zien vind ik niet heel erg, maar omdat er hoogte verschil gaat ontstaan moet ik de ruimte onder de rails (als ik aan plafond bevestig) opvangen. Wordt dan toch een lat of iets dergelijks tussen rails en plafond.
HyperTrophy schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 10:29:
[...]

Hoekprofiel om het lichtlek van het rolgordijn af te dekken?
Het hoekprofiel, waar zou dat moeten komen? Ik konje oplossing nog niet echt plaatsen
DasNieNix schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 10:35:
[...]

Kan je de gordijn rails bevestigen aan de plank (denk ik) aan de muur boven het raam?
Op de foto is niet te zien of dit stevig is.
Ja, de plank kan, maar zoals aangeven is dat een lelijke en niet 'lichtdichte/warmte werende' oplossing.

De genomen foto is van 'onderaf' waardoor er iets vertekend beeld ontstaat. Het schuine kant in het plafond loopt precies gelijk met de rand van het raam. De bocht zou dus net aan de binnenkant komen, maar moet ook rekening houden met de gordijnen, dus misschien plaats ik de rails iets verder naar binnen (rechts) zodat de gordijnen het zicht weg gaan nemen.

Morgenochtend staat er een afspraak bij de bouwmarkt. Daar even een rails en een lat halen en kijken of ik het netjes kan krijgen.

Automatiseren kun je leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Laatst online: 20:08

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Ben onlangs even het dak van de uitbouw opgeklommen. Maar twijfel of ik iets aan de bitumen moet laten doen? Er lijkt een laag los te raken. Of is het deels ingedroogde troep?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/loFI7-7zZfkygjuHabPnJzvuCPk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jkHaxt1xRCg32YycV7ZU9psw.jpg?f=user_large
En een voeg lijkt gescheurd. Dit kan niet zo heel veel kwaad lijkt me? Misschien wat mindere isolatie?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C61qeUqWoCwS6LRF7OF5qTDl6NU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1eV4u1DZEvdsB7xN4leazqsa.jpg?f=user_large

[ Voor 5% gewijzigd door Mr_gadget op 19-03-2021 19:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Crazy- schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 10:18:
[...]

Vandaag de lokale rioolonstopper langs laten komen .... er zat inderdaad een ophoping tussen de keuken en de hoofd-rioolbuis.

De oorzaak was dat de buis (ongeveer een meter of 6 lang, in de kruipruimte ...) zwevend is gemonteerd; echter met 2 PVC buizen als ondersteuning. Degene in het midden van de buis was weggevallen en daardoor een del ontstaan ...

Mijn eerste gedachte : welke *** bedenkt het om dit zo te monteren? :?
Gevolg is dat ik foto's ga maken van de constructie & voorlopig maar een stevige constructie ga maken d.m.v. een bok. I

ik overweeg ook nog om dit te gooien op een verborgen gebrek van de verkoper ... maar dat is even een ander verhaal.
Toevallig onlangs ook een verstopping in de riolering gehad en heb daarvoor 2,5m rioolpijp van 75mm diameter vol met vet moeten vervangen waarbij ook een van de draagbeugels niet goed vast bleek te zitten dus die heb ik moeten vervangen.
Hier in de kruipruimte ook iets van 20cm dik piepschuim tegen de vloer aan.

Buis zit vast met deze beugels:

Afbeeldingslocatie: https://cdn.dyka.nl/media/catalog/product/cache/b2756b58714e1bb89c65edf7ec474c9b/w/e/webshop_bevestigingsmaterialen_ophangbeugel_grijs_dyka_1.jpg

Waarop deze ogen gaan:

Afbeeldingslocatie: https://cdn.dyka.nl/media/catalog/product/cache/b2756b58714e1bb89c65edf7ec474c9b/w/e/webshop_bevestigingsmaterialen_montage_oog_dyka_2.jpg

Waar je weer een draadeinde in kan draaien:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.dyka.nl/media/catalog/product/cache/b2756b58714e1bb89c65edf7ec474c9b/w/e/webshop_bevestigingsmaterialen_draadeind_elektrolytisch_verzinkt_m6-m8_dyka_1.jpg

Het draadeinde kan je in de vloer bevestigen met een messing plug:

Afbeeldingslocatie: https://cdn.dyka.nl/media/catalog/product/cache/b2756b58714e1bb89c65edf7ec474c9b/w/e/webshop_gereedschappen-en-diversen_messing_plug_dyka_1.jpg

Omdat ik maar 1 beugel moest bevestigen en die messing pluggen alleen in grote hoeveelheden worden verkocht en het dan erg duur wordt heb ik gewoon een fischer duopower plug gebruikt:

Afbeeldingslocatie: https://www.fischer.nl/-/media/fixing-systems/fide/produkte/innovationen/duo-familie/neu/duopower/function1-750x482.ashx?h=482&w=750&la=nl-NL&hash=51433B0F639E83D69215A3EC432B7786

Wel even het draadeind puntig gevijld om goed in de plug te pakken.

Om door de isolatie te boren kan je een lange boor halen, ik heb een 310mm boor van de toolstation gehaald.
Ik had eerst de 460mm gehaald, want meer is beter ;), en toen kwam ik er achter dat ik dan eerst een kuil in mijn kruipruimte moest graven om überhaupt te kunnen boren omdat het geheel van boor + machine hoger was dan de kruipruimte :P

Zit nu weer als een huis!

(meer info over binnenriolering: Technisch handboek binnenriolering)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Crazy- schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 12:09:
[...]

prima idee! straks even M10 draadeind & montageband halen en de boel maar even netjes maken onder de vloer :X
M10 is zwaar overbemeten voor 50mm buis.
Mijn buis is 75mm en is voorzien van 6mm draaideinden. Echt zwaar genoeg. Hoeven de gaten in je vloer ook niet zo groot te zijn en is het draadeinde ook veel makkelijker in te korten en het is goedkoper, win-win-win ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:50

_Arthur

blub

Mr_gadget schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 19:58:
En een voeg lijkt gescheurd. Dit kan niet zo heel veel kwaad lijkt me? Misschien wat mindere isolatie?
[Afbeelding]
Niet alleen een voeg gescheurd maar zelfs 1 van de stenen doormidden (de bovenste).

En ja, dit is echt wel iets dat goed opgelost moet worden want je buitenspouwblad is nu aan het verzakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:44
_Arthur schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 20:30:
[...]

Niet alleen een voeg gescheurd maar zelfs 1 van de stenen doormidden (de bovenste).

En ja, dit is echt wel iets dat goed opgelost moet worden want je buitenspouwblad is nu aan het verzakken.
Dat terwijl bij die effen stenen niks te zien is.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Raymond schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 22:17:
Weer even een vraagje over mn badkamer: Boven de badkamer zit onze bergzolder. En ons dak is niet zo goed geïsoleerd. Heeft het zin om het plafond van de badkamer (ligt nu nog open) te isoleren? Vooruitlopend op verdere vloerisolatie (wordt door milieucentraal aangeraden, ipv dakisolatie, als je de zolder toch niet "bewoond")?

Iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Ben onlangs even het dak van de uitbouw opgeklommen. Maar twijfel of ik iets aan de bitumen moet laten doen? Er lijkt een laag los te raken. Of is het deels ingedroogde troep?

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Als deze scheur recent ontstaan is dan is het verstandig om er een expert naar te laten kijken, want dit is een teken van verzakking/zetting. Als je recent ook iets (aan)gebouwd of verbouwd hebt dan kan het daar door komen, maar het kan ook en bewegende fundering zijn.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decipherer
  • Laatst online: 22:35

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Maar als het een scheur onder een gevelopening is, die al langer bestaat en niet groter wordt, in een gebouw zonder verdere dillataties, zou ik me dan weer niet te veel zorgen maken. Dat zie je wel vaker, vaak begint de scheur dan in de hoek van de gevelopening. De scheur ontstaat dan door opwarmen en afkoelen van het gebouw op die plek omdat dat nu eenmaal zwakste plek is. De scheur wordt dan kleiner naar beneden toe. Nu niet meer goed te zien, de stenen eronder zijn vervangen.

[ Voor 5% gewijzigd door decipherer op 19-03-2021 23:29 ]

De beste ideeën komen als je bezig bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

ChillPascal schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 16:03:
@PaT Hoe bedoel je dat precies? Ik verwacht dat het een kozijn is met slag, dus een ca 18 mm dikke lat op de binnen- en buitenmuur. Vervolgens zou het waarschijnlijk uitgevuld en tegenaan getegeld zijn. Daarmee zit het kozijn dan toch niet vast?

Even ingeschetst op een plaatje van internet. Ik denk dat groen is uitgevuld en rood de tegels zijn. Of zou ik mij hierop verkijken? Hoe denk jij dat zoiets vast zit?

[Afbeelding]
Dit is de theorie inderdaad. Praktijk wordt hier ook al aangehaald, PUR, voegsel, kit kunnen allemaal je kozijn op hun plek zeggen. Zoals @Teijgetje al zegt, met gepast geweld zou het moeten lukken. Met enkel wat wrikken waarschijnlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

barktus schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 11:08:
[...]

Bij klanten hangen wij binnen altijd Lumiance inset trend 75 swing ip44 op. Hoe goed ze bestand zijn tegen zoutlucht durf ik niet te zeggen. Anders de rvs versie pakken. :)
Niet alle RVS is zoutbestendig ;)

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Raymond schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 22:17:

Ik zou het gewoon doen voor dat beetje geld dat het kost :) Stel je spaart nu 100 euro uit. En later kom je tot de ontdekking dat je het toch liever wel had gedaan, dan ga je het echt niet meer doen als je alles weer eruit moet slopen. Of bedoel je dat er binnenkort sowieso isolatie onder de zoldervloer en dus boven de badkamer komt?

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Martinusz schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 10:10:
[...]

Ik ben wel benieuwd hoe je tot de conclusie komt dat het water niet uit je afvoer komt maar "uit het plafond"? Als het uit je afvoer komt lijkt het mij dat het uiteindelijk ook uit je plafond komt?

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethiron
  • Registratie: November 2016
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

Kort vraagje: ik heb in mijn berging een stukje doodlopende waterleiding welke ik weg wil halen i.v.m. legionella. Plan is om links van de standleiding de horizontale buis door te snijden, knelsok erop, nieuw stukje koperbuis erop tot aan de koppeling welke overgaat in de kunststof waterleiding.

So far so good, maar nu is de vraag: kan ik de knelkoppeling van koper naar kunststof rechtsboven hergebruiken om een nieuw stukje koper te knellen? Ik vermoed van wel, maar beschik niet over een perstang om worst case de hele koppeling te vervangen. Dus ik check het graag even.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dt3CN4nhjWZw9HhMDvWrpluEGUk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2w6JWfLwGJQStOJjQ2N6Shla.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

(en ja, een rolluik aan de buitenkant is het beste, alleen iets met toekomstige verhuisplannen)
Ik weet niet of je nu bedoelt dat je geen hoge kosten wil maken in verband met verhuizen en wanneer je wil verhuizen, maar als je een rolluik bij een online rolluikentoko koopt dan ben je echt niet veel geld kwijt, je raam is niet zo groot. En montage is ook niet superspannend.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:53
Ethiron schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 11:00:
Kort vraagje: ik heb in mijn berging een stukje doodlopende waterleiding welke ik weg wil halen i.v.m. legionella. Plan is om links van de standleiding de horizontale buis door te snijden, knelsok erop, nieuw stukje koperbuis erop tot aan de koppeling welke overgaat in de kunststof waterleiding.

So far so good, maar nu is de vraag: kan ik de knelkoppeling van koper naar kunststof rechtsboven hergebruiken om een nieuw stukje koper te knellen? Ik vermoed van wel, maar beschik niet over een perstang om worst case de hele koppeling te vervangen. Dus ik check het graag even.

[Afbeelding]
Knelkoppeling is eenmalig naar mijn weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethiron
  • Registratie: November 2016
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

GeeMoney schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 11:05:
[...]

Knelkoppeling is eenmalig naar mijn weten.
Thanks. Zou het dan voldoende zijn om het knelringetje te vervangen, zodat ik in ieder geval wel de geperste koppeling kan blijven gebruiken?
Pagina: 1 ... 116 ... 460 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/