[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 115 ... 447 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimploo
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 03-05 08:20
Daarop aanhaken, in veel Amerikaanse filmpjes zie je dat er na het olien of "stainen" ook nog een beschermlaag met polyurethaan wordt aangebracht. Zou dat in Nederland vergelijkbaar zijn met een houtolie en vervolgens PU acryl lak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liquidsky_
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 30-11-2024
Wij gaan binnen enkele weken onze bovenverdieping aanpakken.
(lamelparket schuren etc etc ...) Alsook de huidige plinten vervangen door MDF plinten.

We hebben groene MDF gekocht en hier ga ik een mooi fijn randje op frezen.

Graag wil ik ze ook al schilderen voordat we ze tegen de muren gaan kleven.
Ik weet dat ik in principe MDF aan weerzsijde dien te verven om het kromtrekken tegen te gaan.

Omdat ik de plinten van tegen de muur kleef, is het dan nodig om de achterzijde ook te schilderen?
Indien wel, is een grondlaag dan voldoende of moet ik hier exact hetzelfde procédé volgen dan de voorzijde?

Ik wil wel dat het goed is, maar overkill hoeft ook niet (verf kost al voldoende) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scofield
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:16
Met m’n tafels, is eettafel en salontafel, misschien eerst met amoniakwater ontvetten ofzo en dan met de standaard schuurmachine eens kijken wat er gebeurd. Eindresultaat mag niet glanzend worden volgens mw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:39

The Eagle

I wear my sunglasses at night

@dnhelle mooi geworden :)
Wat zijn dat voor planken (materiaal), waar komt het vandaan en wat kost het ongeveer?
* The Eagle zoekt ook al tijden zoiets voor zijn Besta, alleen heb ik 300x60 nodig

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzzzzz
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-05 09:17
Liquidsky_ schreef op zondag 14 maart 2021 @ 09:20:
We hebben groene MDF gekocht en hier ga ik een mooi fijn randje op frezen.

Graag wil ik ze ook al schilderen voordat we ze tegen de muren gaan kleven.
Ik weet dat ik in principe MDF aan weerzsijde dien te verven om het kromtrekken tegen te gaan.

Omdat ik de plinten van tegen de muur kleef, is het dan nodig om de achterzijde ook te schilderen?
Indien wel, is een grondlaag dan voldoende of moet ik hier exact hetzelfde procédé volgen dan de voorzijde?

Ik wil wel dat het goed is, maar overkill hoeft ook niet (verf kost al voldoende) :)
Ik heb beide zijdes 2x in de grondverf gezet. Toen gemonteerd en gekit daarna 2x afgelakt. Kitrand is dus ook meegelakt. (acryl kit trekt stof aan als je het niet verft).
Dit was met bruin mdf maar beviel mij prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:28
Ik heb een probleem met een magnetron die vast zit in een keukenkast. De magnetron is twee jaar geleden vervangen (voordat ik hier woonde) en heeft nu een mankement; voor de reparatie moet hij uitgebouwd worden. Er is een mannetje van de fabrikant gekomen (voor reparatie van de magnetron binnen de garantie) maar die constateerde binnen een paar minuten dat de magnetron niet los te halen was en dat ik daarvoor een keukenbouwer moest laten komen. Hij dacht dat het kwam door het snoer van de magnetron dat achter de kast vast zou zitten.

Heeft er iemand een suggestie hoe ik mijn magnetron uit kan bouwen?

De magnetron zit in een hoge kast; de stekker zit met een verlengsnoer achter de plint in een stopcontact. Er zit ruim voldoende speling in dit snoer, maar (nadat de schroeven los zijn gehaald) lukt het niet om de magnetron uit de kast te schuiven. Hij kan ongeveer een halve centimeter van links-naar-rechts schuiven, aan de linkerkant kan hij ongeveer een centimeter naar voren worden geschoven maar aan de rechterkant zit er nog geen millimeter speling in van voor naar achter.

Achter de achterwand van de kast is geen ruimte voor de (contra-)stekker van het verlengsnoer, voor zo ver ik kan zien is het verlengsnoer zo oud als de keuken en is dat snoer opgehangen voordat de kast tegen de muur is geschoven. Ik neem aan dat de nieuwe magnetron gewoon op dit oude verlengsnoer is aangesloten en vervolgens in de nis is geschoven. Ik snap dan ook niet zo goed waarom hij er niet gewoon weer uit kan worden geschoven. Iemand suggesties?

(Ik zou e.e.a. waarschijnlijk door de leverancier onder de garantie kunnen laten oplossen omdat zij hem ook geplaatst hebben, maar het zou makkelijker zijn als ik zelf gewoon de magnetron kon uitbouwen.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Misschien met een paar schroeven van onderen? Is niet logisch maar je weet nooit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-05 08:21
Schroef van een ander apparaat door de magnetron geschroefd? Heb ik ook al eens gehad, bleek een schroef om de kastjes aan elkaar te zetten door de oven heen te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Tom-Z schreef op zondag 14 maart 2021 @ 10:54:
Ik heb een probleem met een magnetron die vast zit in een keukenkast. De magnetron is twee jaar geleden vervangen (voordat ik hier woonde) en heeft nu een mankement; voor de reparatie moet hij uitgebouwd worden. Er is een mannetje van de fabrikant gekomen (voor reparatie van de magnetron binnen de garantie) maar die constateerde binnen een paar minuten dat de magnetron niet los te halen was en dat ik daarvoor een keukenbouwer moest laten komen. Hij dacht dat het kwam door het snoer van de magnetron dat achter de kast vast zou zitten.

De magnetron zit in een hoge kast; de stekker zit met een verlengsnoer achter de plint in een stopcontact. Er zit ruim voldoende speling in dit snoer, maar (nadat de schroeven los zijn gehaald) lukt het niet om de magnetron uit de kast te schuiven. Hij kan ongeveer een halve centimeter van links-naar-rechts schuiven, aan de linkerkant kan hij ongeveer een centimeter naar voren worden geschoven maar aan de rechterkant zit er nog geen millimeter speling in van voor naar achter.

Achter de achterwand van de kast is geen ruimte voor de (contra-)stekker van het verlengsnoer, voor zo ver ik kan zien is het verlengsnoer zo oud als de keuken en is dat snoer opgehangen voordat de kast tegen de muur is geschoven. Ik neem aan dat de nieuwe magnetron gewoon op dit oude verlengsnoer is aangesloten en vervolgens in de nis is geschoven. Ik snap dan ook niet zo goed waarom hij er niet gewoon weer uit kan worden geschoven. Iemand suggesties?

(Ik zou e.e.a. waarschijnlijk door de leverancier onder de garantie kunnen laten oplossen omdat zij hem ook geplaatst hebben, maar het zou makkelijker zijn als ik zelf gewoon de magnetron kon uitbouwen.)
Kijk eens of er boven achterin de kast toevallig een latje voor de stevigheid zit? Is te zien aan de schroeven in de kast er langs. Had ik ook met de vaatwasser, geen beweging in te krijgen. Latje los en hij ging.
Dat zijn van die latjes die er voor de stevigheid bij het maken van het kastje ingezet worden.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:46
The Eagle schreef op zondag 14 maart 2021 @ 09:56:
@dnhelle mooi geworden :)
Wat zijn dat voor planken (materiaal), waar komt het vandaan en wat kost het ongeveer?
* The Eagle zoekt ook al tijden zoiets voor zijn Besta, alleen heb ik 300x60 nodig
Thnx! Het zijn vol-eiken planken, via Wood&Work in Oss. Grillig af laten werken op maat & dikte naar wens. Tevens 1x laten behandelen en oliën.

Kosten vind je op zijn site, maar gezien het maatwerk zou ik je adviseren om met hem te appen/mailen voor een goede prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
barry86 schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 20:48:
[Afbeelding]

Na met houtframes te hebben gewerkt nu mijn eerste metal studs framewerk. Werkt wel mooi, vooral dat je zeker weet dat de boel gewoon recht is.
Het schroeven is “wennen” (vindt het maar niks)
Ik ga volgende week ook voor het eerst met metal studs werken en gipsplaten.
Heb je soms wat tips of (kleine) dingetjes waar je op moet letten op basis van je eigen ervaring? Dingen die je niet (altijd) op internet leest? Feedback van andere tweakers is ook altijd welkom natuurlijk :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 03-05 16:05
sloth schreef op zondag 14 maart 2021 @ 11:50:
[...]

Ik ga volgende week ook voor het eerst met metal studs werken en gipsplaten.
Heb je soms wat tips of (kleine) dingetjes waar je op moet letten op basis van je eigen ervaring? Dingen die je niet (altijd) op internet leest? Feedback van andere tweakers is ook altijd welkom natuurlijk :9
Denk niet te moeilijk en kijk niet te nauwkeurig mbt “op maat” zagen. De metalstuds hebben veel spelingsruimte en kunnen veel opvangen.
Houtframewerk vergt veel meer preciezer werken.
Heerlijk! En altijd recht!

Het schroeven blijf ik minder prettig vinden. Maar dat weegt niet op tegen de voordelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sj_koWrMStlTss4xrt0DEoGEf-8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6SVzkeBL6PzZFKVlEWucs1i8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qBG5gC2g2cB2Cpe_6Ltsx-sf2Kg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DWkwlQHd7suc4zgzwFG56dcp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9khSZyfHtyYb-BpqTW-s9-wz38I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ug3QHljvrKrKDumilySRLst7.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn schoonmoeder vertelde mij dat haar afzuigkap van haar net aangekochte huis niet werkt.
Ik heb de boel los gehaald en het werkt wel.
Maar goed afzuigen boven het gasfornuis valt erg tegen.

Komt dit door de vervuiling, of is dit een systeem dat sowieso niet geweldig zal afzuigen?
Graag jullie tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

barry86 schreef op zondag 14 maart 2021 @ 13:33:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Mijn schoonmoeder vertelde mij dat haar afzuigkap van haar net aangekochte huis niet werkt.

Komt dit door de vervuiling, of is dit een systeem dat sowieso niet geweldig zal afzuigen?
Graag jullie tips!
Zo te zien een systeem die aangesloten is op de mechanische ventilatie. Die halen bij lange na niet de capaciteit van een afzuigkap met eigen motor.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Vervuiling is in ieder geval een punt bij die waaier.

Daarbij nog een vraag of er op de open buis een net afzuigventiel zit of dat dit een open gat is/blijft. Mijn idee zou zijn om die te gaan regelen met een regelklep. Dan heeft die in ieder geval meer weerstand zodat de afzuigkap meer kan/gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1441478

PaT schreef op zondag 14 maart 2021 @ 13:37:
[...]

Zo te zien een systeem die aangesloten is op de mechanische ventilatie. Die halen bij lange na niet de capaciteit van een afzuigkap met eigen motor.
Inderdaad, en je mag geen gemotoriseerde afzuigkap gebruiken icm MV is mij ooit verteld. Dus ja beter dan dit kan hij niet zuigen tenzij je hem loskoppelt van de MV en een gemotoriseerde afzuigkap plaatst en een eigen leiding naar buiten maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 03-05 16:15
Beetje vreemde constructie, de afzuigkap heeft zelf ook een aantal knoppen. Dan lijkt het erop dan deze een eigen motor heeft.
Bij het afzuigen zal de lucht op die T aansluiting naar links en naar rechts willen.

En ik denk dat de beperkende factor de mech ventilatie box is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

akatar schreef op zondag 14 maart 2021 @ 13:43:
Beetje vreemde constructie, de afzuigkap heeft zelf ook een aantal knoppen. Dan lijkt het erop dan deze een eigen motor heeft.
Bij het afzuigen zal de lucht op die T aansluiting naar links en naar rechts willen.

En ik denk dat de beperkende factor de mech ventilatie box is.
Die constructie zou wel kloppen als de afzuigkap geen motor zou hebben.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 1441478 op 14-03-2021 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Graag jullie tips!
Je 1e foto lijkt toch echt een afzuigkapmotor te zijn en dat gaat niet goed met de MV box samen. Ik denk dat de afzuigkap harder zuigt/blaast dan de MVbox aankan en dat het de luchtstroming remt. Maar de MV box weglaten moet je de opening uiterst rechts wel dichtmaken anders blaas je je kookgeuren opnieuw de keuken in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 03-05 12:13
Boudewijn schreef op zondag 14 maart 2021 @ 00:07:
Ja ik zou gewoon schuren. Beginnen met grove korrel (80) om kaal te schuren, en dan via 120 en 220 naar een glad resultaat gaan. Waarom schuren?
Chemische afbijt is troep ... Afbranden kan maar let op brandplekjes.
Ik haak hier graag even op in. Ik ga dit blad bestellen en wil het lakken. Schuren met excenter was ik van plan; tot welke korrel adviseren jullie? Nog tips voor het lakken? Ik dacht aan deze Glitsa lak of gewoon Gamma lak. Het voordeel is dat de Gamma lak ook verkrijgbaar is in 'mat'.

edit: Goed punt @Boudewijn, vergat te vermelden waarvoor het is: een bureau.

[ Voor 4% gewijzigd door Megalomania op 14-03-2021 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Megalomania schreef op zondag 14 maart 2021 @ 14:12:
[...]

Ik haak hier graag even op in. Ik ga dit blad bestellen en wil het lakken. Schuren met excenter was ik van plan; tot welke korrel adviseren jullie? Nog tips voor het lakken? Ik dacht aan deze Glitsa lak of gewoon Gamma lak. Het voordeel is dat de Gamma lak ook verkrijgbaar is in 'mat'.
als het je keukentafel is en je die elke dag gebruikt zou ik geen lak van de woonwinkel kopen, maar gewoon sigma of Sikkens, bij de verfwinkel..
Tot hoever opschuren durf ik niet te zeggen.

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jsiegmund
  • Laatst online: 02-05 09:43
Heb even advies nodig. Ik ben een kast aan het maken waarin o.a. de wasmachine weggewerkt wordt. Nu heb ik twee opties:

1) Een vak maken van 620mm breed waar de wasmachine dan vrijwel exact inpast. Nadeel: vrij weinig speling, voordeel: precies ruimte genoeg om daarnaast nog een hoog vak te maken waar de strijkplank in kan verdwijnen.
2) Een breder vak maken waarin de wasmachine wat meer speling heeft. Nadeel: houd ik geen ruimte meer over voor de strijkplank. Voordeel: wat meer speling.

Ik weet even niet zo goed wat wijsheid is. Boven de wasmachine maak ik sowieso een plank die er makkelijk uit kan mocht ik er eens achter moeten zijn. Onze wasmachine is niet de meest stabiele, dus had ook al bedacht om misschien twee stroken te maken op dezelfde breedte en de voeten van de machine daar in te frezen zodat hij niet kan gaan lopen. mogelijk nadeel is dat ik 'm daarmee natuurlijk enigszins aan de kast "verbind" en dat misschien een hoop getril gaat veroorzaken? Maar goed, als ik 'm los op de vloer zet gaat ie ook vrijwel zeker aan de wandel als hij weer eens te vol geladen wordt.

Zie voor idee (maar waar de droger staat afgebeeld komt voorlopig een kast): jsiegmund in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud2001
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:33

Ruud2001

a.ka. Ruud2000

Ik heb in de woonkamer een verdeeldoos in het plafond waarin ik een aantal blauwe, bruine en groen/gele draden zie. We hebben geen lichtschakelaar die hoort bij dit punt.

Zie foto:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NxveVtKTLGWX34xCMI6uBFPlUrQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H5VMB9IIkVYx4hmfQ78z4OJv.jpg?f=fotoalbum_large

Nu wil m'n vriendin graag een lamp hebben op deze plek. Het idee is om een Philips Hue o.i.d. te kiezen, zodat het schakelen m.b.v. een app kan (omdat er dus geen fysieke schakelaar is voor dit lichtpunt). Kan ik nu een willekeurige blauwe, bruine en groen/gele draad uit de kroonsteentjes halen en hier een lamp op aansluiten?

"Imagination is more important than knowledge" - Albert Einstein

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18:52

Matis

Rubber Rocket

Ruud2001 schreef op zondag 14 maart 2021 @ 16:33:
Ik heb in de woonkamer een verdeeldoos in het plafond waarin ik een aantal blauwe, bruine en groen/gele draden zie. We hebben geen lichtschakelaar die hoort bij dit punt.

Zie foto:

[Afbeelding]

Nu wil m'n vriendin graag een lamp hebben op deze plek. Het idee is om een Philips Hue o.i.d. te kiezen, zodat het schakelen m.b.v. een app kan (omdat er dus geen fysieke schakelaar is voor dit lichtpunt). Kan ik nu een willekeurige blauwe, bruine en groen/gele draad uit de kroonsteentjes halen en hier een lamp op aansluiten?
Niet er uit halen, want dan heb je op (waarschijnlijk) één van de stopcontacten in die kamer geen electriciteit.

Wel kun je een bruine en blauwe draad bijstellen en daar de lamp op aansluiten.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud2001

Ruud2001

a.ka. Ruud2000

Matis schreef op zondag 14 maart 2021 @ 16:36:
[...]

Niet er uit halen, want dan heb je op (waarschijnlijk) één van de stopcontacten in die kamer geen electriciteit.

Wel kun je een bruine en blauwe draad bijstellen en daar de lamp op aansluiten.
Ah natuurlijk, makes sense! :)

Eens zien of ik toevallig nog een paar kroonklemmen heb liggen met een extra gat, want zo te zien zitten die bruine en blauwe nu vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groggy
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
jsiegmund schreef op zondag 14 maart 2021 @ 14:52:
Heb even advies nodig. Ik ben een kast aan het maken waarin o.a. de wasmachine weggewerkt wordt. Nu heb ik twee opties:

1) Een vak maken van 620mm breed waar de wasmachine dan vrijwel exact inpast. Nadeel: vrij weinig speling, voordeel: precies ruimte genoeg om daarnaast nog een hoog vak te maken waar de strijkplank in kan verdwijnen.
2) Een breder vak maken waarin de wasmachine wat meer speling heeft. Nadeel: houd ik geen ruimte meer over voor de strijkplank. Voordeel: wat meer speling.

Ik weet even niet zo goed wat wijsheid is. Boven de wasmachine maak ik sowieso een plank die er makkelijk uit kan mocht ik er eens achter moeten zijn. Onze wasmachine is niet de meest stabiele, dus had ook al bedacht om misschien twee stroken te maken op dezelfde breedte en de voeten van de machine daar in te frezen zodat hij niet kan gaan lopen. mogelijk nadeel is dat ik 'm daarmee natuurlijk enigszins aan de kast "verbind" en dat misschien een hoop getril gaat veroorzaken? Maar goed, als ik 'm los op de vloer zet gaat ie ook vrijwel zeker aan de wandel als hij weer eens te vol geladen wordt.

Zie voor idee (maar waar de droger staat afgebeeld komt voorlopig een kast): jsiegmund in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6"
Als het de wasmachine er niet strak in staat, maar eitwat spelling heeft beukt die alleen al door minimale beweging continue tegen je kast. Dat is dus een continue getimmer. Ik zou dan altijd iets van demping op de zijkanten van de kast monteren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:50
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Graag jullie tips!
Heb de afzuigkap even opgezocht, de ATAG WS6011PCUU is een motorloze afzuigkap.

Die ventilatiebox kun je weggooien, schoonmaken valt geen eer meer aan te behalen gezien hoe aangetast die schoepen zijn :N Schoonmaken had al veel eerder (en vaker) gemoeten. Als je het al schoon krijgt dan zal het luidruchtig blijven door luchtweerstand van die aangetaste schoepen. Daarnaast is dit een ventilatiebox van zo'n 20 jaar oud en een stroomvreter ten opzichte van moderne varianten.

Als de buis linksboven rechtstreeks naar buiten gaat dan zou ik een nieuwe afzuigkap (met ingebouwde motor) aanschaffen. Paar stukken spirobuis (geen flexibele slang indien mogelijk, geeft extra luchtweerstand) en gladde bochten.

En dan kijken of je elders in huis een betere ventilatiemogelijkheid kunt maken met een nieuwe ventilatiebox en ventielen op tactische plekken (badkamer, toilet, keuken). Wel belangrijk, goede ventilatie is essentieel. Zitten er roosters boven de ramen? Zonder roosters/raam open zal afzuigkap ook slecht functioneren (hij moet immers ergens zijn lucht vandaan halen).

[ Voor 6% gewijzigd door ThinkPad op 14-03-2021 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:33

BrZ

Tom-Z schreef op zondag 14 maart 2021 @ 10:54:

Zit er geen schroef onderin aan de voorkant waarmee er klemmen in de zijwanden worden geduwd? Zo zat mijn inbouwmagnetron vast. (ervan uitgaande dat het een inbouwmagnetron is)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ruud2001 schreef op zondag 14 maart 2021 @ 16:44:
[...]

Ah natuurlijk, makes sense! :)

Eens zien of ik toevallig nog een paar kroonklemmen heb liggen met een extra gat, want zo te zien zitten die bruine en blauwe nu vol.
Als je wat gaat kopen koop goede kroonsteentjes, en geen dingen zoals lasdopjes. Ik vind zelf Wago's erg fijn, die kun je bijvoorbeeld met 3,4 of 5 gaatjes kopen :).
Ga iig die dingen niet lopen recyclen, dat doen wel meer mensen maar is geen goed idee.

[ Voor 9% gewijzigd door Boudewijn op 14-03-2021 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud2001

Ruud2001

a.ka. Ruud2000

Boudewijn schreef op zondag 14 maart 2021 @ 21:01:
[...]

Als je wat gaat kopen koop goede kroonsteentjes, en geen dingen zoals lasdopjes. Ik vind zelf Wago's erg fijn, die kun je bijvoorbeeld met 3,4 of 5 gaatjes kopen :).
Ga iig die dingen niet lopen recyclen, dat doen wel meer mensen maar is geen goed idee.
Wago heb ik idd hier in huis op meerdere plekken gezien, eigenlijk alles wat door de elektricien is gedaan tijdens de verbouwing :) Maar hoezo zo’n ding niet recyclen, zien er nog prima uit als je ze netjes eraf haalt toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ruud2001 schreef op zondag 14 maart 2021 @ 21:11:
[...]

Wago heb ik idd hier in huis op meerdere plekken gezien, eigenlijk alles wat door de elektricien is gedaan tijdens de verbouwing :) Maar hoezo zo’n ding niet recyclen, zien er nog prima uit als je ze netjes eraf haalt toch?
Behalve dat de mesjes die de draad klemmen dan verbuigen/minder goed contact maken (het is heel dun metaal), en je dus meer weerstand hebt. Dat is zeker als je er een wat grotere verbruiker aan hangt een risico. Gezien je niet precies weet wat er aan komt te hangen wil je dat risico gewoon niet voor een of twee dubbeltjes. Je ziet het ook niet als zo'n kroonsteentje warm zou worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud2001

Ruud2001

a.ka. Ruud2000

Boudewijn schreef op zondag 14 maart 2021 @ 21:15:
[...]

Behalve dat de mesjes die de draad klemmen dan verbuigen/minder goed contact maken (het is heel dun metaal), en je dus meer weerstand hebt. Dat is zeker als je er een wat grotere verbruiker aan hangt een risico. Gezien je niet precies weet wat er aan komt te hangen wil je dat risico gewoon niet voor een of twee dubbeltjes. Je ziet het ook niet als zo'n kroonsteentje warm zou worden.
Helder! En als je het zo uitlegt klinkt het ook logisch. Nu alweer blij dat ik m’n vraag hier ff heb gedropt _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Graag jullie tips!
Dank u allen voor de vele reacties! Ik weet wat ik moet doen! 🙂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
Hoe sluit je dit aan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7gFfxXAGti3TJhfW-GUFehNW-QQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pbKy4kgCtSymJfk2cfVxnHuN.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb een 3 draad voedings kabel
En een 4 draads kabel voor de rolluik. (Bruin/zwart/blauw/aarde)
Het is een schakelaar met functie omhoog en omlaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:54

Pixeltje

Woo-woohoo!

barry86 schreef op maandag 15 maart 2021 @ 07:14:
Hoe sluit je dit aan?

[Afbeelding]

Ik heb een 3 draad voedings kabel
En een 4 draads kabel voor de rolluik. (Bruin/zwart/blauw/aarde)
Het is een schakelaar met functie omhoog en omlaag.
Niet om vervelend te zijn, maar ik denk dat je dit beter wat gestructureerder aan kunt pakken; Ergens op de schakelaar vind je waarschijnlijk een merk en typeaanduiding, die kun je even door google heen halen en dat levert vaak ook een aansluitschema op.

Als ik deze schakelaar zo bekijken denk ik het volgende:
- Bruine draad (fase) van de aanvoer aansluiten bij de L op de schakelaar.
- Bruine draad (omhoog/omlaag) van het rolluik aansluiten op de terminal naast de L (dus bij het pijltje)
- Zwarte draad (omhoog/omlaag) van het rolluik aansluiten op de terminal tegenover de L (dus bij het pijltje)

Blauw (nul) en groen/geel (aarde) van je aanvoer verbind je rechtstreeks door aan het rolluik.

Het is een beetje gokken in dit geval omdat ik niet weet welk rolluik en welke schakelaar je gebruikt, maar het kan zijn dat je zwart en bruin van het rolluik moet wisselen op de schakelaar.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
Pixeltje schreef op maandag 15 maart 2021 @ 07:34:
[...]

Niet om vervelend te zijn, maar ik denk dat je dit beter wat gestructureerder aan kunt pakken; Ergens op de schakelaar vind je waarschijnlijk een merk en typeaanduiding, die kun je even door google heen halen en dat levert vaak ook een aansluitschema op.

Als ik deze schakelaar zo bekijken denk ik het volgende:
- Bruine draad (fase) van de aanvoer aansluiten bij de L op de schakelaar.
- Bruine draad (omhoog/omlaag) van het rolluik aansluiten op de terminal naast de L (dus bij het pijltje)
- Zwarte draad (omhoog/omlaag) van het rolluik aansluiten op de terminal tegenover de L (dus bij het pijltje)

Blauw (nul) en groen/geel (aarde) van je aanvoer verbind je rechtstreeks door aan het rolluik.

Het is een beetje gokken in dit geval omdat ik niet weet welk rolluik en welke schakelaar je gebruikt, maar het kan zijn dat je zwart en bruin van het rolluik moet wisselen op de schakelaar.
Dank je, normaal gesproken heb ik een electricien maar door omstandigheden moet ik het nu zelf doen.
Van stroom heb ik geen kaas gegeten en als het verder gaat dan fase/nul/aarde raak ik direct heftig vertwijfelt ;) .

bruin en zwart uitleg is me helder.
Maar ik heb ook nog 2x blauw en 2x aarde te verwerken (van de rolluik en voedingskabel). Waar stop ik die in?
Het is overigens een busch&jeager schakelaar. Type zal ik vnvd opzoeken en googlen. Dat is wel een goede tip.

Edit: gevonden
https://www.busch-jaeger....413148f66f9539e7372040782

dit zegt me dus helemaal niks :+
Afbeeldingslocatie: https://img.elektro-wandelt.de/out/pictures/generated/product/3/600_600_100/02.2cka001012a1309_pic3_3.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door barry86 op 15-03-2021 08:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spank_mojoo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 30-04 15:33
barry86 schreef op maandag 15 maart 2021 @ 08:14:
[...]

Dank je, normaal gesproken heb ik een electricien maar door omstandigheden moet ik het nu zelf doen.
Van stroom heb ik geen kaas gegeten en als het verder gaat dan fase/nul/aarde raak ik direct heftig vertwijfelt ;) .

Maar ik heb ook nog 2x blauw en 2x aarde te verwerken (van de rolluik en voedingskabel). Waar stop ik die in?
Het is overigens een busch&jeager schakelaar. Type zal ik vnvd opzoeken en googlen. Dat is wel een goede tip.

[Afbeelding]
als ik dit zo lees heb je zelf niet zo veel kaas gegeten van elektra.
het lijkt me beter als je hier iemand voor inschakelt :P die hier wat meer kijk op heeft. je kon anders nog wel eens in gevaarlijke situaties terecht komen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

[...]

Nul en aarde (blauw en groen/geel) verbind je rechtstreeks van de aanvoerkabel naar de gelijke kleuren aan het rolluik.

Wat er in feite gebeurd met deze schakeling:
Nul en aarde gaan ongeschakeld naar je rolluik toe. De aanvoerende fase steek je in de schakelaar waarmee je kunt kiezen om het luik omhoog of omlaag te doen. Die schakelaar maakt contact met de bijbehorende draad uit het rolluik (vandaar dat het even zoeken kan zijn welke draad op welke terminal moet om te corresponderen met de pijltjes die op het dekraam van de schakelaar geprint staan).

Blauw en groen/geel hoef je dus niet te schakelen. Gebruik een lasklem om blauw aan blauw en groen/geel aan groen/geel te verbinden.

Edit; ik hoop dat dit je nog wat verder helpt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dPVbolsvCIkUlpBHl2g-aZlU9ZA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KpqxPz58N0izcrIcR9LebyyX.jpg?f=fotoalbum_large

En inderdaad, wat @FRANQ zegt; er zijn lasklemmen die geschikt zijn voor kabel met zachte kern, die kun je gebruiken voor zowel harde kern (VD draad wat waarschijnlijk je aanvoer is) en de zachte aders die vermoedelijk aan je rolluik zitten.

[ Voor 15% gewijzigd door Pixeltje op 15-03-2021 08:32 ]

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23:25
Pixeltje schreef op maandag 15 maart 2021 @ 08:21:
Gebruik een lasklem om blauw aan blauw en groen/geel aan groen/geel te verbinden.
@barry86

Als er flexibele aders aan het rolluiksnoer zitten zou ik deze wago's gebruiken.
https://www.elektramat.nl...4mm-per-50-stuks-221-413/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

aanvulling op @Pixeltje aangezien de vraagsteller geen kaas heeft gegeten van elektra, aflassen van blauw en geel/groen doe je in een elektradoos. Het kan bijv in de inbouwdoos waar de schakelaar hoort te zitten. Wel zo doen dat je geen "bloot" koper kan zien van buitenaf. Is dat wel het geval, dan wat korter knippen. Ongeveer 11mm moet goed zijn. Het staat verder buiten kijf dat er geen spanning aanwezig moet zijn maar ik zeg het toch maar even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

[...]

(...)
[Afbeelding]
Alternatief is; waar woon je? Misschien woont er een tweaker in de buurt die even een handje kan helpen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• barry86
Bedankt allen!
Ik doe alles zelf van ruwbouw tot afwerking.
Echter electra gaan mij de haren recht van overeind staan. Maar dat betekend niet dat ik de basis niet ken.
Dus stopcontacten aansluitingen en leidingwerk is allemaal geen probleem.
Maar zodra meer kabels bij elkaar komen en gecombineerd moeten worden zoals hierboven dan heb ik wat hulp nodig.

Ik dacht dat de aarde en de nul ook ergens in de schakelaar moest. Maar ik begrijp het nu!
Ik werk overigens ook altijd met Wago klemmen.

Bedankt voor de snelle reacties

Hier is het voor:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OXXJUvayzHdOqzMHHDwcYlf1k54=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FuWHno26hqhJIm2EYJoYq3AZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2xeY6wlPRize_dFvgZgciTO_wq4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GNenlc0C9hBLbkGuWLylTDJs.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 42% gewijzigd door barry86 op 15-03-2021 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Ik heb hier een afdak boven de bijkeuken, en zoals je kunt zien heeft een helder licht hier precies voor de afvoer een verdikking aangebracht in de dakbedekking. Ik zou denken dat er eerder een lekkage is geweest aangezien er een soort van lappendekentje aan dakbedekking ligt. Er heeft tot een paar weken geleden altijd een vlonder op gelegen en was daar door aan het oog onttrokken. Lekken doet het niet, maar daar wil ik eerlijk gezegd ook niet op gaan zitten wachten.

Ik denk dat deze situatie al sinds 2013 (verbouwing door vorige eigenaren) bestaat. Ik wil eens zien of ik dit zelf kan repareren, dus ik dacht ik haal hier wat tips. Stappenplan dat ik nu voor ogen heb is zoals de Gamma beschrijft. Is dat inderdaad zinnig, en zijn er nog aanbevolen merken om te hanteren?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WjrPB6nE0pZF6CqbtgMiWUOaBMM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/szGUnzEKuMdkG9B8vTd34dsz.jpg?f=fotoalbum_large

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@barry86
Ik zie geen inbouwdoos, waar ga je die inbouwschakelaar plaatsen? Attema opbouw spul en gootjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 20:56
Anoniem: 1441478 schreef op maandag 15 maart 2021 @ 09:11:
@barry86
Ik zie geen inbouwdoos, waar ga je die inbouwschakelaar plaatsen? Attema opbouw spul en gootjes?
Ik zie al 4 plekken waar inbouwdozen geplaatst kunnen worden?
Meest logische plek lijkt me die naast het raam.

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

FirePuma142 schreef op maandag 15 maart 2021 @ 09:10:
Ik heb hier een afdak boven de bijkeuken, en zoals je kunt zien heeft een helder licht hier precies voor de afvoer een verdikking aangebracht in de dakbedekking. Ik zou denken dat er eerder een lekkage is geweest aangezien er een soort van lappendekentje aan dakbedekking ligt. Er heeft tot een paar weken geleden altijd een vlonder op gelegen en was daar door aan het oog onttrokken. Lekken doet het niet, maar daar wil ik eerlijk gezegd ook niet op gaan zitten wachten.

Ik denk dat deze situatie al sinds 2013 (verbouwing door vorige eigenaren) bestaat. Ik wil eens zien of ik dit zelf kan repareren, dus ik dacht ik haal hier wat tips. Stappenplan dat ik nu voor ogen heb is zoals de Gamma beschrijft. Is dat inderdaad zinnig, en zijn er nog aanbevolen merken om te hanteren?

[Afbeelding]
If it aint broke, dont fix it :)
Water kan prima weg nu, met een bui stroomt het zo door en er is geen lekkage. Als je zelf aan de slag gaat ga je ook een lap zetten over wat er al zit, plus je zit met de afvoer. Daar zit volgens mij iets van een plaat onder waardoor je sowieso een beetje een verhoging hebt. Ik heb het hier ook op verschillende plaatsen, is bij mij al vanuit de bouw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

[Afbeelding]
Die kiezelbak is een keer vervangen. Waarschijnlijk lekkage geweest. Het zink is ook losgeweest en opnieuw gesoldeerd.
Als het niet lekt zo laten, ik zou niet met allerlei lapmiddelen proberen het beter te krijgen. Aan de hoogte verander je niet veel. En dan moet de zinken deklijst er af.
Als de dakbedekking al oud is kan je beter het hele dak vervangen.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Flix20 schreef op maandag 15 maart 2021 @ 09:13:
[...]

Ik zie al 4 plekken waar inbouwdozen geplaatst kunnen worden?
Meest logische plek lijkt me die naast het raam.
Plek zat inderdaad maar ik was benieuwd of hij nog gaat frezen en boren of dat het opbouw wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JL-IP(!)
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 21:43
Ik heb recentelijk een DHR242aangeschaft en moet wat gaatjes gaan boren door muren en damwand loodsen voor UTP kabels. Welke boren heb ik hiervoor nodig? Een UTP kabel is max 7/8mm dus boor 10 is daar geschikt voor.

Welke boren zijn het geschiktst voor steen en welke voor die damwand profielen? Verder nog tips over het hoe moeten boren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
Anoniem: 1441478 schreef op maandag 15 maart 2021 @ 09:21:
[...]

Plek zat inderdaad maar ik was benieuwd of hij nog gaat frezen en boren of dat het opbouw wordt.
hollewand inbouwdozen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 20:56
JL-IP(!) schreef op maandag 15 maart 2021 @ 09:46:
Ik heb recentelijk een DHR242aangeschaft en moet wat gaatjes gaan boren door muren en damwand loodsen voor UTP kabels. Welke boren heb ik hiervoor nodig? Een UTP kabel is max 7/8mm dus boor 10 is daar geschikt voor.

Welke boren zijn het geschiktst voor steen en welke voor die damwand profielen? Verder nog tips over het hoe moeten boren?
Die vraag kan je denk ik beter hier stellen.

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-05 13:12

Door damwand moet je niet een kale kabel leggen. Boor het gat wat dikker en leid de kabel door een mantel (pvc buis bijvoobeeld). Dus boor je gat iets van 18mm, zodat er een 16mm pijpje in past.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Voor de muren gewoon een goede steenboor nemen. Als het gewone snelbouw of bakstenen zijn, hoef je niet te hameren. Als je door de muur moet (klinkt zo), dan het laatste stukje zeker niet hameren, anders krijg je een lelijk gat aan de uittrede kant.

Voor damwand profielen een metaalboor, zou niet zo spannend moeten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:24

[Afbeelding]
Het is helemaal niet erg als er wat water blijft staan op een dak, zolang het niet hele grote (diepe en zware kuilen/ plassen) hoeveelheden worden per m2 zeg maar. Zo'n 'uitloop' bestaat altijd uit een regenpijp + een 'schort' eromheen die op het dak, onder het rubber komt en is eigenlijk altijd wat hoger dan het dak zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 02-05 12:38
Wij hebben een extreem lelijk rood hek in de voortuin staan, de we graag willen vervangen. Het is een metalen hek waarvan de poten in beton zijn gegoten. De betonbanden waarin hij staat zijn enorm en eigenlijk niet uit de tuin te halen - ook omdat de stoep er netjes tegenaan ligt (het is overigens wel van ons, toen ze de nieuwe straat gingen aanleggen hebben ze er zelf voor gekozen om geen banden van de gemeente te plaatsen - prima wmb). Daarom was ik van plan om de bestaande paaltjes af te slijpen aan de onderkant, en met U paalhouders een nieuw houten hek te maken. De betonbanden zijn natuurlijk oersterk en er is geen beweging in te krijgen, ik wil die paalhouders bevestigen met pluggen en houtdraadbouten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SnrOs8OWE3fYeX6Px-7LH3hnDkw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/k9GQW3TV3qmvPr8txTMVC9Mp.png?f=fotoalbum_large

Gaat dit werken? Zijn er nog dingen waarmee ik rekening moet houden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jbdeiman
TheJVH schreef op maandag 15 maart 2021 @ 10:27:
Wij hebben een extreem lelijk rood hek in de voortuin staan, de we graag willen vervangen. Het is een metalen hek waarvan de poten in beton zijn gegoten. De betonbanden waarin hij staat zijn enorm en eigenlijk niet uit de tuin te halen - ook omdat de stoep er netjes tegenaan ligt (het is overigens wel van ons, toen ze de nieuwe straat gingen aanleggen hebben ze er zelf voor gekozen om geen banden van de gemeente te plaatsen - prima wmb). Daarom was ik van plan om de bestaande paaltjes af te slijpen aan de onderkant, en met U paalhouders een nieuw houten hek te maken. De betonbanden zijn natuurlijk oersterk en er is geen beweging in te krijgen, ik wil die paalhouders bevestigen met pluggen en houtdraadbouten.

[Afbeelding]

Kan op zich wel werken, maar vraag me af of het wel sterk genoeg wordt op deze manier vooral vanwege de richting waarin de houders komen te staan, want ze staan in de richting mee met het hek ipv haaks erop. Haaks erop levert de meeste stevigheid immers.

Zie het als een T op zijn kop (paalhouders er haaks op), of een I (paalhouders in verlengde van het hek) wanneer je langs het hek kijkt. De T staat natuurlijk bij krachten die op het hek komen veel steviger dan de I.
Wordt het een 'solide' (windvangend) en mogelijk ook hoog hek, dan kan je met flinke wind dit mogelijk niet opvangen met je U paalhouders wanneer ze in de lengterichting van je hek mee staan.

[ Voor 5% gewijzigd door jbdeiman op 15-03-2021 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
jbdeiman schreef op maandag 15 maart 2021 @ 10:34:
[...]

Kan op zich wel werken, maar vraag me af of het wel sterk genoeg wordt op deze manier vooral vanwege de richting waarin de houders komen te staan, want ze staan in de richting mee met het hek ipv haaks erop. Haaks erop levert de meeste stevigheid immers.

Zie het als een T op zijn kop (paalhouders er haaks op), of een I (paalhouders in verlengde van het hek) wanneer je langs het hek kijkt. De T staat natuurlijk bij krachten die op het hek komen veel steviger dan de I.
Klopt, daar dacht ik zelf ook nog aan. Echter wordt het hekje niet hoger dan zo'n 60 centimeter, en maken we een open hekje met (waarschijnlijk) rhombus profielen, dus het zal nauwelijks wind vangen. Met de 60cm hoogte verwacht ik niet dat het niet stevig genoeg is, maar ik kan persoonlijk geen goede alternatieven bedenken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jbdeiman
TheJVH schreef op maandag 15 maart 2021 @ 10:36:
[...]

Klopt, daar dacht ik zelf ook nog aan. Echter wordt het hekje niet hoger dan zo'n 60 centimeter, en maken we een open hekje met (waarschijnlijk) rhombus profielen, dus het zal nauwelijks wind vangen. Met de 60cm hoogte verwacht ik niet dat het niet stevig genoeg is, maar ik kan persoonlijk geen goede alternatieven bedenken...
Ah, dan valt het denk ik wel mee en denk ik dat het prima haalbaar is. Wel is het vooral hopen dat er niet iemand op/ tegenaan valt die straks wanneer het weer mag uit de kroeg komt bijvoorbeeld. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

[Afbeelding]

Kan je de onderkanten van de ingegoten vierkante staanders niet gebruiken als nieuwe paalhouders? Dus bij het slijpen twee flapjes metaal laten zitten, zodat je er een U boven het beton uitsteekt. Dan hoef je alleen nog twee gaatjes te boren, het metaal te schilderen en je nieuwe houten palen erin te zetten.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CvP_tweakers
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 01-05 15:45

[Afbeelding]

Waarom laat je de staanders niet staan en na ontroesten en verven wegwerken achter hout. Hierop kun je dan weer het nieuwe hek monteren.

Gasloos sinds nov. 2019, 10,5 Kwp, Fronius Symo GEN 24 10 plus, Zonneboiler Wolf BSP 800 + 4x Topson F3-1, CV-Houtkachel Walltherm, Renault Zoe R135 Intens 50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23:25
Wij hebben een extreem lelijk rood hek in de voortuin staan, de we graag willen vervangen.
Toen ik het vanmorgen zag dacht ik al zou je hem niet beter als frame kunnen gebruiken.
Zie nu 2 anderen adviseren de staanders te laten staan.

Maar ik zie ook dat het hek gebogen is, en dat de stoep een bocht om loopt.
Een mooie ronding met hout maken is niet zo heel erg makkelijk.
(Al kunnen sommige hier op het forum dat wel)

Ik zou daarom het hek schoonmaken/ontlakken en daarna goed schilderen.
En dan het bestaande buizen frame als frame gebruiken voor je nieuwe tuinhek.

de schroefgaten zul je dan moeten voorboren (misschien lukken zelftappers ook) Maar je hek loopt dan wel mooi in de zelfde ronding de bocht om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

TheJVH schreef op maandag 15 maart 2021 @ 10:36:
Mhmm, ik vermoed dat je met een plug/schroef bevestiging toch best een scheve boel zal krijgen door windvlagen/iemand die er tegen leunt. Zelfs met maar 60cm blijft het hek een hefboom, er is bovenaan geen steun. De palen waar het huidige hek op bevestigd is zitten (hopelijk) diep genoeg om dat op te vangen, dus ik zou (zoals eerder aangehaald) gewoon die palen laten staan, daar een ombouw rond maken, en daar je hek verder tussen bevestigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
FRANQ schreef op maandag 15 maart 2021 @ 12:56:
[...]

Toen ik het vanmorgen zag dacht ik al zou je hem niet beter als frame kunnen gebruiken.
Zie nu 2 anderen adviseren de staanders te laten staan.

Maar ik zie ook dat het hek gebogen is, en dat de stoep een bocht om loopt.
Een mooie ronding met hout maken is niet zo heel erg makkelijk.
(Al kunnen sommige hier op het forum dat wel)

Ik zou daarom het hek schoonmaken/ontlakken en daarna goed schilderen.
En dan het bestaande buizen frame als frame gebruiken voor je nieuwe tuinhek.

de schroefgaten zul je dan moeten voorboren (misschien lukken zelftappers ook) Maar je hek loopt dan wel mooi in de zelfde ronding de bocht om.
Goed gezien inderdaad, we hebben 2 rechte stukken van 2 en 4 meter, plus een bocht met een straal van 4 meter.

De huidige palen zitten op twee meter. Als ik het van hout ga maken, wil ik eigenlijk om de meter een paal plaatsen, ook zodat de kromming in de bocht redelijk in takt blijft. Buigen zou ik wel kunnen, maar is mij iets teveel werk om eerlijk te zijn.

Daarom is het ook zo lastig om de huidige paaltjes te gebruiken, dat is veruit het stevigste natuurlijk - maar met de bocht is dat eigenlijk niet te doen.

Foto van de bocht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qkfCoQv_kyaGVKF3IOtHzEHmg2k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xbvfsO5FHI3nZtTRUQa1n8uL.png?f=fotoalbum_large

Overigens hebben de overburen een heg, dat is het makkelijkst om rond te maken, maar daarvoor zouden eigenlijk die betonnen dingen eruit moeten - anders komt de heg wel heel ver naar binnen. Ook is de stoep aan de overkant heel slecht (ondanks dat die pas een half jaar ligt), de betonnen banden zorgen ervoor dat alles behoorlijk netjes blijft.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• herofruit
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-07-2023
TheJVH schreef op maandag 15 maart 2021 @ 14:23:
[...]

Goed gezien inderdaad, we hebben 2 rechte stukken van 2 en 4 meter, plus een bocht met een straal van 4 meter.

De huidige palen zitten op twee meter. Als ik het van hout ga maken, wil ik eigenlijk om de meter een paal plaatsen, ook zodat de kromming in de bocht redelijk in takt blijft. Buigen zou ik wel kunnen, maar is mij iets teveel werk om eerlijk te zijn.

Daarom is het ook zo lastig om de huidige paaltjes te gebruiken, dat is veruit het stevigste natuurlijk - maar met de bocht is dat eigenlijk niet te doen.

Foto van de bocht:
[Afbeelding]

Overigens hebben de overburen een heg, dat is het makkelijkst om rond te maken, maar daarvoor zouden eigenlijk die betonnen dingen eruit moeten - anders komt de heg wel heel ver naar binnen. Ook is de stoep aan de overkant heel slecht (ondanks dat die pas een half jaar ligt), de betonnen banden zorgen ervoor dat alles behoorlijk netjes blijft.
Die heg kan je zonder probleem tegen het beton aan planten. De heg (taxus?) loopt toch iets uit zodat het groen over de betonnen randen valt. Lijkt me een meer dan prima oplossing. :)

4800wp zuid - pvoutput.org

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 02-05 07:21

Tjark

DON'T PANIC

herofruit schreef op maandag 15 maart 2021 @ 14:45:
[...]
Die heg kan je zonder probleem tegen het beton aan planten. De heg (taxus?) loopt toch iets uit zodat het groen over de betonnen randen valt. Lijkt me een meer dan prima oplossing. :)
Dit dus, was me net voor

*insert signature here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 20:24
En er staat al een beukenhaag zo te zien op de foto, dus die kan je mooi doortrekken voor één geheel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Ik heb een vraagje, weet iemand waar ik een kunsstof L profiel op maat kan bestellen voor een beetje een acceptabele prijs? Ik heb 1 lange kant nodig van +-20 cm en een korte kant van +- 3-4 cm. Het profiel moet 5 meter lang zijn, maar mag ook 2 x 2,5m lang zijn bijvoorbeeld. Ik heb er op gezocht, maar de enige profielen die ik vond waren alsnog een soort vaste maten.

Mag trouwens ook aluminium of iets anders zijn, zolang het maar weersbestendig is.

Ik zoek dus zoiets:
Afbeeldingslocatie: https://static.gamma.nl/dam/12638/41

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CvP_tweakers
miicker schreef op maandag 15 maart 2021 @ 15:21:
Ik heb een vraagje, weet iemand waar ik een kunsstof L profiel op maat kan bestellen voor een beetje een acceptabele prijs? Ik heb 1 lange kant nodig van +-20 cm en een korte kant van +- 3-4 cm. Het profiel moet 5 meter lang zijn, maar mag ook 2 x 2,5m lang zijn bijvoorbeeld. Ik heb er op gezocht, maar de enige profielen die ik vond waren alsnog een soort vaste maten.

Mag trouwens ook aluminium of iets anders zijn, zolang het maar weersbestendig is.

Ik zoek dus zoiets:
[Afbeelding]
Hier bijv?
https://www.zetwerkwinkel.nl/zetwerk-bestellen.html

Kunststof is redelijk duur om op maat te maken (tenzij het ook gebogen kan worden)

Aluminium of verzinkt staal is makkelijker.

[ Voor 8% gewijzigd door CvP_tweakers op 15-03-2021 15:35 ]

Gasloos sinds nov. 2019, 10,5 Kwp, Fronius Symo GEN 24 10 plus, Zonneboiler Wolf BSP 800 + 4x Topson F3-1, CV-Houtkachel Walltherm, Renault Zoe R135 Intens 50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
CvP_tweakers schreef op maandag 15 maart 2021 @ 15:33:
[...]

Hier bijv?
https://www.zetwerkwinkel.nl/zetwerk-bestellen.html

Kunststof is redelijk duur om op maat te maken (tenzij het ook gebogen kan worden)

Aluminium of verzinkt staal is makkelijker.
Thanks!
Wat zou beter zijn, aluminium of RVS?

Ik heb namelijk ook https://www.profielopmaat.nl/hoekprofiel/ gevonden (iemand ervaringen?). Die is wat goedkoper dan degene die jij post.

Daar zou een profiel van 200mm bij 40mm bij 2500mm (2 stuks) het volgende kosten:
RVS - geborsteld, dikte 1mm: €79,50 incl. btw
RVS - geborsteld, dikte 2mm: €138,83 incl. btw
RVS - onbehandeld, dikte 2mm: €136,94 incl. btw
Aluminium - onbehandeld, dikte 1mm: €34,40 incl. btw
Aluminium - onbehandeld, dikte 2mm: €50,50 incl. btw
Aluminium - onbehandeld, dikte 3mm: €66,35 incl. btw

Op de website van zetwerkwinkel.nl kom ik op het volgende uit:
RVS - 304 (ongeslepen), dikte 1mm: €125,45 incl. btw
RVS - 304 (ongeslepen), dikte 2mm: €250,91 incl. btw
Aluminium - onbehandeld, dikte 1mm: €38,33 incl. btw
Aluminium - onbehandeld, dikte 2mm: €76,67 incl. btw
Aluminium - onbehandeld, dikte 3mm: €95,04 incl. btw

Zeker bij RVS en de dikkere aluminium scheelt het flink wat geld zoals je kunt zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PiB
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 05-06-2021

PiB

Vraagje over betonnen daken, ik reinig deze al jaren met een hogedruk reiniger. Maar bestaan er ook reinigingsmiddelen hiervoor? Iets waardoor het makkelijker weg gaat en moeilijker terug komt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VyoSgmdGsPdpifmeTfBxaUTcHJ0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BSghj2QEiY5sFlmniVEPsQOu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Laatst online: 03-05 12:38
KabouterSuper schreef op maandag 15 maart 2021 @ 10:44:
[...]

Kan je de onderkanten van de ingegoten vierkante staanders niet gebruiken als nieuwe paalhouders? Dus bij het slijpen twee flapjes metaal laten zitten, zodat je er een U boven het beton uitsteekt. Dan hoef je alleen nog twee gaatjes te boren, het metaal te schilderen en je nieuwe houten palen erin te zetten.
Of een wat hoger stuk van de oude palen laten staan, en koker als nieuwe paal gebruiken, die je over de oude paal schuift? Hoewel dat wel allemaal goed passen moet zijn om te zorgen dat het niet wiebelt.

@TheJVH Als je voor die beugels gaat, zou ik chemische ankers in de betonrand maken. Dan loop je niet het risico dat het na verloop van tijd loswrikt. Je kan capsules kopen, hoewel die misschien de lang zijn.
Of een 2 componenten spuit, en dan gewoon een stuk draaideind erin wat een eindje uitsteekt.

Mits dat diep genoeg in het beton zit, komt dat echt nooit meer los. Ik heb zelf aan 6 van dat soort draadeinden een flink kastenblok aan de muur opgehangen. En eigenlijk alleen met 6 van die ankers, omdat ik een pussy ben, want 4 (of 2!) zou waarschijnlijk ook ruim voldoende zijn geweest...

Ik had trouwens dat Fischer spul, gewoon van de bouwmarkt. Geen ervaring met de gelinkte shops, gewoon het eerste wat ik tegenkwam.

[ Voor 4% gewijzigd door Wild Chocolate op 15-03-2021 17:06 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

PiB schreef op maandag 15 maart 2021 @ 16:32:
Vraagje over betonnen daken, ik reinig deze al jaren met een hogedruk reiniger. Maar bestaan er ook reinigingsmiddelen hiervoor? Iets waardoor het makkelijker weg gaat en moeilijker terug komt?

[Afbeelding]
Alles wat je toevoegd aan dit onderhoudsvrije ontwerp heeft weer onderhoud nodig.
Onderhoud kost investering en je moet het ook weer onderhouden, dan is schoonspuiten misschien net zo handig. Of gewoon niets aan doen/ groen/mosdakje aanleggen.

Met een borstel en schoonmaakazijn schoonmaken houdt de oppervlakte intact en zorgt ervoor dat het minder snel terug komt.

[ Voor 7% gewijzigd door DopdeDouwer op 15-03-2021 17:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

miicker schreef op maandag 15 maart 2021 @ 16:21:
[...]

Thanks!
Wat zou beter zijn, aluminium of RVS?

Ik heb namelijk ook https://www.profielopmaat.nl/hoekprofiel/ gevonden (iemand ervaringen?). Die is wat goedkoper dan degene die jij post.

Daar zou een profiel van 200mm bij 40mm bij 2500mm (2 stuks) het volgende kosten:
RVS - geborsteld, dikte 1mm: €79,50 incl. btw
RVS - geborsteld, dikte 2mm: €138,83 incl. btw
RVS - onbehandeld, dikte 2mm: €136,94 incl. btw
Aluminium - onbehandeld, dikte 1mm: €34,40 incl. btw
Aluminium - onbehandeld, dikte 2mm: €50,50 incl. btw
Aluminium - onbehandeld, dikte 3mm: €66,35 incl. btw

Op de website van zetwerkwinkel.nl kom ik op het volgende uit:
RVS - 304 (ongeslepen), dikte 1mm: €125,45 incl. btw
RVS - 304 (ongeslepen), dikte 2mm: €250,91 incl. btw
Aluminium - onbehandeld, dikte 1mm: €38,33 incl. btw
Aluminium - onbehandeld, dikte 2mm: €76,67 incl. btw
Aluminium - onbehandeld, dikte 3mm: €95,04 incl. btw

Zeker bij RVS en de dikkere aluminium scheelt het flink wat geld zoals je kunt zien.
En van zink?
Kan je ook op maat laten maken.
https://www.zinkenkoper.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PiB
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 05-06-2021

PiB

DopdeDouwer schreef op maandag 15 maart 2021 @ 17:10:
[...]

Alles wat je toevoegd aan dit onderhoudsvrije ontwerp heeft weer onderhoud nodig.
Onderhoud kost investering en je moet het ook weer onderhouden, dan is schoonspuiten misschien net zo handig. Of gewoon niets aan doen/ groen/mosdakje aanleggen.

Met een borstel en schoonmaakazijn schoonmaken houdt de oppervlakte intact en zorgt ervoor dat het minder snel terug komt.
Ik bedoelde inderdaad eerder middeltjes die ik zou kunnen gebruiken. Ik ben sowieso van plan de hogedruk reiniger te gebruiken. Maar iets wat ik kan laten inweken en misschien iets wat ik achteraf gn gebruiken om het langer te beschermen. Als zoiets bestaat.

Insprayen met schoonmaakazijn vooraf is een goede tip, dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
edsandje schreef op maandag 15 maart 2021 @ 17:21:
[...]

En van zink?
Kan je ook op maat laten maken.
https://www.zinkenkoper.nl
Zou ook kunnen, ik heb op die site gekeken en even een tekening gemaakt. Dan kom ik uit op een prijs van 67,94 incl. btw. Zou 3mm aluminium dan niet beter zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

miicker schreef op maandag 15 maart 2021 @ 17:57:
[...]

Zou ook kunnen, ik heb op die site gekeken en even een tekening gemaakt. Dan kom ik uit op een prijs van 67,94 incl. btw. Zou 3mm aluminium dan niet beter zijn?
Zink is 0,8 mm, je kan voor de stevigheid er een waterkering (zij noemen het een klis) aan laten zetten.
Ik weet niet waar je het voor gaat gebruiken dus of zink of aluminium beter is laat ik aan jou.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Docf3lZ_LmKNpIO2SvY9knOulGI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hOf9EwH02s2i6Pj6R5enm6bl.png?f=user_large

[ Voor 16% gewijzigd door edsandje op 15-03-2021 18:36 . Reden: plaatje bijgevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
edsandje schreef op maandag 15 maart 2021 @ 18:32:
[...]

Zink is 0,8 mm, je kan voor de stevigheid er een waterkering (zij noemen het een klis) aan laten zetten.
Ik weet niet waar je het voor gaat gebruiken dus of zink of aluminium beter is laat ik aan jou.[Afbeelding]
Ik wil het gebruiken voor het opvangen van een gat tussen de overkapping en de afvoer. Voornamelijk zodat er minder regen door komt.

Foto's om een indruk te geven van de situatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ScN9jVMuoDoAEv3A-nxlSNHJEM0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OEX8vWnLogq1oeuRb0W5h7AL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3_JLeuVk60pcEF-XY61sYcFe0iI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/64yGAFt7cTaQfOCDoF5QKVo2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R5UDw2UER6eMNAJCL4_hWLJ9Ppo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QP5td8GZQ7t8JaSUa2oK92B5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lKW_maCuSjhEpB9WhTArxz00uns=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iayC5cwKMxrCSYwWplbiJSrG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6-T52jJ6_cBR-S40e1CHYPSkdsM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2VR9C2Jfhx55rR7c4N2QZPAY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fol5zac1g5pAzT7yRb_vEsOHowQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GaWJl5brtaekurDCP607j9B5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

miicker schreef op maandag 15 maart 2021 @ 18:53:
[...]

Ik wil het gebruiken voor het opvangen van een gat tussen de overkapping en de afvoer. Voornamelijk zodat er minder regen door komt.

Foto's om een indruk te geven van de situatie:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ah duidelijk, ik denk dat aluminium steviger is, zink heeft een wat mooiere uitstraling bij de goot.
Qua prijs is zink interessanter, ik denk dat beide geschikt zijn voor dit doel.
Wat je ook nog kan overwegen is plastisol, dit kan je ook op maat laten zetten en in elke kleur. (dan kan je de kleur van de overkapping nemen bijvoorbeeld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Laatst online: 21:53
PiB schreef op maandag 15 maart 2021 @ 17:23:
[...]

Ik bedoelde inderdaad eerder middeltjes die ik zou kunnen gebruiken. Ik ben sowieso van plan de hogedruk reiniger te gebruiken. Maar iets wat ik kan laten inweken en misschien iets wat ik achteraf gn gebruiken om het langer te beschermen. Als zoiets bestaat.

Dat bestaat! Je kan beton impregneren. Dus eerst goed reinigen en daarna met dit middel inspuiten.
Werkt goed en heeft geen nadelen zoals bij verven.
https://www.houtbetonstee...o-beton-impregneermiddel/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• APClll
  • Laatst online: 03-05 12:48

APClll

FP ProMod

[DPC] Team Grazzie

edsandje schreef op maandag 15 maart 2021 @ 19:07:
[...]

Ah duidelijk, ik denk dat aluminium steviger is, zink heeft een wat mooiere uitstraling bij de goot.
Qua prijs is zink interessanter, ik denk dat beide geschikt zijn voor dit doel.
Wat je ook nog kan overwegen is plastisol, dit kan je ook op maat laten zetten en in elke kleur. (dan kan je de kleur van de overkapping nemen bijvoorbeeld)
Plastisol is er toch alleen maar met de coating aan één zijde?
Het lijkt me dat je hier de "weersbestendige" zijde naar buiten wilt, en de kleur naar binnen. Dat gaat dan wat lastig, toch?

@miicker

Is de makkelijkste optie niet om gewoon weer hetzelfde te maken als wat er zat? Dus een soort rubber strip (of vezel versterkt vinyl doek, etc.) tussen overkapping en dakgoot. Of, iets meer el-cheapo, neem een "karton/bitumen" golfplaat, en knip die aan stroken.

Dan heb je ook geen probleem met werken door warm/kou die daardoor je dakgoot ontwricht . Of nog erger, wind die een hinderlijk trillend geluid geeft als dat zetwerk in resonantie komt :)

Ouwe troep? Wat is dat?.......Alles is leuk, zelfs modelracing..........BOINC ook mee met DPC!
......Team Grazzie~Power....!! Mooooooeeeee......

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Even wat anders: vandaag gevonden in mijn huis nadat de aannemer per ongeluk een schop gaf tegen een opbouwstopcontact en ik de gipsplaat weghaalde.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rYcSmdm4zWZLSscwI53569tyt-c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WRNoZrZ7iuCoa7Q0FhyDKWz9.jpg?f=fotoalbum_large
En dan te bedenken dat het stopcontact linksonder op de muur zat.

Ps. Het ronde gat is een pvcbuis die bedoeld was om elektra ergens anders te krijgen.

[ Voor 6% gewijzigd door KabouterSuper op 15-03-2021 19:48 ]

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
APClll schreef op maandag 15 maart 2021 @ 19:45:
[...]

Het lijkt me dat je hier de "weersbestendige" zijde naar buiten wilt, en de kleur naar binnen. Dat gaat dan wat lastig, toch?

@miicker

Is de makkelijkste optie niet om gewoon weer hetzelfde te maken als wat er zat? Dus een soort rubber strip (of vezel versterkt vinyl doek, etc.) tussen overkapping en dakgoot. Of, iets meer el-cheapo, neem een "karton/bitumen" golfplaat, en knip die aan stroken.

Dan heb je ook geen probleem met werken door warm/kou die daardoor je dakgoot ontwricht . Of nog erger, wind die een hinderlijk trillend geluid geeft als dat zetwerk in resonantie komt :)
Het probleem is alleen dat dit er slechts 1,5 jaar zat en toen al helemaal versleten was. Ik wil nu juist een fatsoenlijke oplossing die wat langer mee gaat en er wat netter uit ziet dan een strip rubber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SawaFish
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 30-03 23:08
PiB schreef op maandag 15 maart 2021 @ 17:23:
[...]
Ik gebruik zelf een gieter met een brede sproeikop, gaat vrij snel en het verwijdert groene aanslag van tegels etc. Je kan het nog bezemen of je wacht tot het regent om het weg te laten spoelen. Ik gebruik verdund schoonmaakazijn van de super.
https://www.intratuin.nl/...ers-50cm-breed-zwart.html

Afhankelijk van je hogedrukreiniger kan je ook apart spul opzuigen naast de water toevoer zoals dit: https://www.smartcleaning...einigingsmiddel-10-liter/
Zelf geen ervaring mee maar het bestaat inderdaad wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

APClll schreef op maandag 15 maart 2021 @ 19:45:
[...]

Ja, daar heb je wel een punt inderdaad.
Nu weet ik niet hoelang de onderzijde (niet gecoate kant) mooi blijft of je zou deze dan een beschermlaag moeten geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb
  • Laatst online: 02-05 07:32

fmb

KabouterSuper schreef op maandag 15 maart 2021 @ 19:47:
Even wat anders: vandaag gevonden in mijn huis nadat de aannemer per ongeluk een schop gaf tegen een opbouwstopcontact en ik de gipsplaat weghaalde.
[Afbeelding]
En dan te bedenken dat het stopcontact linksonder op de muur zat.

Ps. Het ronde gat is een pvcbuis die bedoeld was om elektra ergens anders te krijgen.
Zo, daar had iemand ooit echt geen plezier in zijn werk. Opmerkingen over het gebruik van buigveren zijn er niks bij....

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online

[Afbeelding]
Als het je boeit hoe schoon je onderhoudsarme betondak er uit ziet, waarom plak je er dan geen epdm op?
Blijft schoner en mooier ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:40

Vliegvlug

Flight Simple

Bij het schoonmaken van mijn ruiten viel me op dat bij een ruit een metaal schilfer van ongeveer 2mm aan de binnenkant van het glas zit. Dus in de spouw op de buitenste glaslaag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zow6C-Nm8P5XVg-P76eXQDQ25vQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GvGbslQQptyQkf53uelySb5o.jpg?f=user_large

Is een HR++ ruit, 71/39 zonwerend mocht dat relevant zijn.

Kan zo’n schilfer kwaad aan de binnenkant?

Dat het op termijn problemen kan veroorzaken ofzo, of is het puur esthetisch.
Daar zit meen ik ook de coating die de warmte binnen houdt en de zon buiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fuel_80
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 03-05 13:56
edsandje schreef op maandag 15 maart 2021 @ 20:11:
[...]

Ja, daar heb je wel een punt inderdaad.
Nu weet ik niet hoelang de onderzijde (niet gecoate kant) mooi blijft of je zou deze dan een beschermlaag moeten geven.
Misschien nog een optie om twee plastisol profielen tegen elkaar aan te zetten. Een met een binnenhoek ven een met een buitenhoek. En die aan elkaar bevestigen met blindklink nagels. Dan heb je twee zijden op kleur en weerbestendig.

Weet niet of het kan, maar zou een optie kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:50
@Vliegvlug Hoe oud is de ruit? Lijkt mij een garantiekwestie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lyncyst
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 03-05 14:05
miicker schreef op maandag 15 maart 2021 @ 19:55:
[...]

Het probleem is alleen dat dit er slechts 1,5 jaar zat en toen al helemaal versleten was. Ik wil nu juist een fatsoenlijke oplossing die wat langer mee gaat en er wat netter uit ziet dan een strip rubber.
Ik zou bij een lokale staalboer naar binnen lopen en vragen om een stuk staal van 2-3mm te zetten, overlappend over bovenzijde, schuin naar de dakgoot en dan nog een kleine zetting onderaan om hem geheel stijf te maken. Daarnaast vragen of ze het kunnen poedercoaten voor je.

Geheel zet je denk ik het beste vast met bout, ringen en moer door en door op de koker.

Mocht dit te kostbaar worden dan kan je kijken naar een stuk vrachtwagen zeil op maat ipv het rubber wat je had. Ik heb ervaring met Gruiter in Andijk, maar waarschijnlijk zijn er ook lokale opties voor je.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CvP_tweakers

[Afbeelding]
Hoe meer je beton reinigt met een hogedrukspuit, hoe ruwer het oppervlak wordt, hoe beter het vuil vasthoudt dus hoe viezer het vervolgens weer wordt.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuel_80
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 03-05 13:56

[Afbeelding]
Het dak laten coaten met een witte dakcoating. Dan wordt het dak zomers minder warm en volgens mij groeit er niets op de coating waardoor deze veel makkelijker schoon te maken is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Vliegvlug schreef op maandag 15 maart 2021 @ 23:35:
Bij het schoonmaken van mijn ruiten viel me op dat bij een ruit een metaal schilfer van ongeveer 2mm aan de binnenkant van het glas zit. Dus in de spouw op de buitenste glaslaag.

[Afbeelding]

Is een HR++ ruit, 71/39 zonwerend mocht dat relevant zijn.

Kan zo’n schilfer kwaad aan de binnenkant?

Dat het op termijn problemen kan veroorzaken ofzo, of is het puur esthetisch.
Daar zit meen ik ook de coating die de warmte binnen houdt en de zon buiten.
Als het metaal is en geen aluminium, zou je hem eventueel met een magneetje kunnen verplaatsen naar een plek waar ie niet in het zicht/zon zit.. dan zou het imo niet zoveel kwaad kunnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 03-05 13:45
GeleFles schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 11:16:
[...]

Als het metaal is en geen aluminium, zou je hem eventueel met een magneetje kunnen verplaatsen naar een plek waar ie niet in het zicht/zon zit.. dan zou het imo niet zoveel kwaad kunnen.
Aluminium is een metaal ;)

Enige wat je je wel af kunt vragen is of de ruit niet "lek" is. Alhoewel het me met zo'n klein flintertje niet logisch lijkt maar niks zo erg als vocht in je dubbel glas.

Verder een goed idee natuurlijk, wellicht met wat zacht tikken tegen de ruit dat het al naar beneden valt ook.

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pizzacabonara
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13-12-2024

pizzacabonara

It's a put on..

[Afbeelding]
Chloor, en dan het dak sealen/impregneren met een transparantmiddel?

Poah dikke Massey.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jannibal23
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:08
@PiB Al eerder geopperd, maar waarom zou je er geen sedumdak van maken? Ziet er leuk uit, beetje extra groen kan geen kwaad en je hoeft er niet meer naar om te kijken. Hoef je jaarlijks de boel helemaal niet meer schoon te spuiten.

[ Voor 9% gewijzigd door Jannibal23 op 16-03-2021 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blauwschaap
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 28-04 16:29
Hoi allen, even een korte vraag. Wij willen binnenkort onze trap (laten) schilderen en wat mij opviel is dat veel schilders Sigma of Sikkens gebruiken maar ik kwam ook Anker Stuy tegen. Is die laatste ook een kwaliteitsmerk? Ze lijken iets goedkoper dan Sigma / Sikkens maar het lijkt er ook op dat ze zich meer richten op vakschilders en niet zozeer op consumenten. Heeft iemand ervaring met Anker Stuy verf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Laatst online: 03-05 14:24

Crazy-

Best life ever

Crazy- schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 11:26:
[...]

Tja het zit er al 6 jaar - wij wonen er nu ruim een jaar; mee eens dat de die slang wat strak zit, maar in dit geval staat het los van het probleem

ik ga eerst kijken of ik de afvoer goed kan krijgen, mits dat het probleem is; zo niet kan ik altijd de boel verbouwen. Vind het alleen gek dat ik de vorige bewoners er nooit last van gehad hebben (daarom verdenk ik de steed meer en meer afvoer)
Even een update:

Van het weekend met een veer ongeveer 5m door de buis wat rond gedraaid etc. Overstortslang iets anders opgehangen. Leek allemaal weer redelijk

Maar vandaag uit het niets: langzaam wegstromen van het water uit de wasbak :?

Er is dus zeker wat mis met de afvoer; ik ga morgen maar nogmaals met een langere veer de boel proberen schoon te krijgen

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

ThinkPadd schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 07:24:
@Vliegvlug Hoe oud is de ruit? Lijkt mij een garantiekwestie.
Is een paar weken oud maar kwam er net pas achter.
Ga het aan de glasleverancier vragen of die er naar kan kijken dan.
Gaan ze voor zoiets de hele ruit vervangen vraag ik me af.

[ Voor 22% gewijzigd door Vliegvlug op 16-03-2021 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

GeleFles schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 11:16:
[...]

Geen idee welk metaal maar ik vermoed hetzelfde waarvan die rand in de spouw mee gemaakt is.

En verplaatsen lijkt me niet zo best als dat gaat krassen in de zonwerende of HR coating die volgens mij aan de binnenkant van de buitenste ruit zit.
Pagina: 1 ... 115 ... 447 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/