Zoals laatst al eens aangegeven had de ketel hier de geest gegeven. De boiler had een identiteitscrisis en wilde zowel een warmwaterboiler zijn als een bijvulautomaat. De verwarming spiraal in de boiler had dus een lek ontwikkeld.
We hadden gehoopt dat hij met z´n 14jaar (2007) het nog wel even zou redden, dan kon ik hem in de zomer vervangen en de nieuwe een meter of 2 verhuizen naar de garage. De oude was dermate groot en lomp geplaatst in de bijkeuken dat we die ruimte veel nuttiger zouden kunnen gebruiken.
Voor de nieuwe ketel had ik een paar eisen:
- Klein maar wel CW5, geen boiler meer. Keuken zit dichtbij en voor het douchen kunnen we wel iets langer wachten. Liever minder standverlies door het warm houden van de boiler.
- ondiep, hoogte genoeg echter diepte kost best wat meer ruimte.
- Hoog rendement en een laag minimaal vermogen voor maximaal moduleren.
- Goed aangeschreven merk in de afgelopen paar jaren.
Uiteindelijk had ik een shortlist:
- Remeha Tzerra of calenta
- Nefit Proline
- Intergas xtreme 36
Hiervan is het de laatste geworden, de doorslag is diepte van het toestel (277mm) en het minimale vermogen van 3,6kW geweest. Alleen de Tzerra was nog kleiner, die had echter een minimaal vermogen van +/- 7,9kW. Laatste jaren niet veel gekke dingen van Intergas gehoord, zeker niet meer dan de andere 2 merken. De vriendin had in haar oude huis ook een intergas en die draaide de 4 jaar dat ze daar gewoond heeft vlekkeloos. Tijd zal leren of het een goede keuze is geweest.
De proline viel overigens al af toen ik zag dat ze warmwater debiet opgeven bij 30 en 50 grC ipv 40 en 60.
De situatie voor:
Oude en nieuwe plek op 1 foto:
Spullen verzamelen:
Ketel aan de wand en gestart met het alternatieve rookgas traject. Iets te enthousiast van start gegaan en compleet verkeerd gekeken met waar ik uit zou komen. Gelukkig alleen in de garage een extra gat, daar stoppen we wel wat isolatie in
Gelijk een
jeugdherinnering te pakken
Rookgas binnen en buiten klaar:
Plek onder de ketel schoonmaken en de touchbediening even voorzien van tape ter bescherming.
En het eerste leidingwerk zit eraan:
Het leidingwerk verleg ik van de oude plek naar de nieuwe via de kruipruimte, daarvoor hebben we een aantal gaten in de vloer nodig.
Leidingwerk door de vloer gestoken, gebeugeld en cv/water/gas zijdig zijn we boven de vloer klaar bij de nieuwe ketel.
Alles wat het waard is om te doen is het waard om goed te doen ofzo?
Van het aansluiten in de kruipruimte heb ik iets minder foto's, genoeg ruimte maar werkend in m'n eentje had ik andere prioriteiten
Uiteraard greep ik op een aantal zaken mis, waaronder het pvc voor de condensafvoer. Die hebben we dus later in de avonds een keer gemaakt. (sifon zit in de kruipruimte

) (kap zit er niet goed op btw)
Maar toen was ik natuurlijk nog niet klaar.......dat oude hernia kreng hing er nog.
Eerst de boiler maar verwijderd, terwijl ik dat deed hem bijna van de beugel gekiept. Vriendin gevraagd te helpen het ding tegen te houden. Daarna de boiler en aansluitend de ketel van de muur getild en buiten neer gegooid. Alleen dat ding tillen was al ellendig genoeg, toch al defect dan ga ik hem niet braaf neerleggen.

Tevens gelijk de radiator in de bijkeuken verwijderd, die staat altijd dicht, mooi extra ruimte. Leidingwerk kan daar niet weg i.v.m. voeding van de boven verdieping dus kan er altijd 1 terughangen als dat nodig blijkt.
Aansluitend de CV leidingen weer verbonden en de droger weer terug gezet. Bijkeuken word later nog een keer compleet aangepast. De oude rookgas is eruit getrokken en aan 2 kanten een plaat op de muur geschroefd. Niet tegen de kou maar tegen de spinnen (vond er s'ochtens een plumeau in, had de vriendin er tegen spinnen in gestoken

)
Met dit gedaan hoef alleen de thermostaat kabel verlegd te worden en de nieuwe thermostaat (gekocht en) aangesloten te worden. Hiervoor ga ik vanavond een geroote Toon 1 ophalen. Als de winkels weer open zijn nog een keer een paar isolatie slangen halen en om het cv-leidingwerk in de kruipruimte trekken. O ja en de tape van de muur aftrekken.
Waarom heb ik:
- Koperen leidingwerk gebruikt?
Onze kruipruimte is behoorlijk vochtig door een grote plas/vijver iets verderop met een hoge waterstand. Het originele stalen leidingwerk in de kruipruimte is al vervangen door uponor. Daar ik geen perstang o.i.d. wilde huren heb ik het met koper gedaan. Ik ben hier (alleen) 2 volle dagen plus s'avonds nog een paar keer mee bezig geweest. Het eventuele prijsverschil valt wel weg tegen het (meermaals of langer) huren van een perstang, los van de tijdswinst voor het ophalen ervan. Ze hadden het zo ook niet zo in de buurt liggen.
- Een vaste vulaansluiting gemaakt?
Vooral omdat het netter is en prijstechnisch er een minimaal verschil was met een nieuwe kraan + vulkraan. Let wel er zit nu een kogelkraan met CA keerklep tussen. CV-water is vloeistof klasse 3, volgens de waterwerkbladen is CA dus het minimum wat er tussen moet. Doorwarming de laatste dagen in de gaten gehouden, verder dan de keerklep komt de warmte niet.
- een vuilafscheider geplaatst
Gezien het eerste punt was vuil wel in het systeem te verwachten, beter om dan de veilige route te nemen.
- Maar dan geen luchtafscheider er gelijk bij?
Ketel hangt beneden, luchtafscheider zou dus nooit alle lucht eruit kunnen krijgen. Zal altijd boven moeten blijven ontluchten. Als ik dan toch bezig ben is de ketel een kleine moeite. Vond het de meerprijs dus niet waard.
- niet meteen een warmte pomp geplaatst?
2 ledig antwoord, ons huis is nog niet voorzien van vloerverwarming en/of LTV radiatoren, de wens voor vloerverwarming is er wel maar daarvoor moet de leistenen vloer eruit over de volledige begane grond. Aangezien onze begane grond 90m2 beslaat is dat alleen al een getal van begin 5 cijfers, waarbij andere keuzes zoals positie keuken(en het vervangen ervan) en wel of niet doorbreken van een muur (en stucwerk) ook meteen mee moeten gemaakt worden. De investering aan de huiszijde los van de warmtepomp is daarmee aanzienlijk. Niet iets wat we nu snel snel willen beslissen.
Nu was er de optie om voor een hoog temperatuur warmtepomp of hybride optie te gaan. Een warmtepomp mag ik echter zelf niet aansluiten. Daarvoor zal je altijd een STEK gecertificeerd monteur moeten laten komen. Ook deze investering zou dus een stuk hoger als een ketel uitvallen. Daarom hebben we voor nu gekozen om bij een ketel te blijven.
- Materiaallijst?
Vrij zinloos, elk werk is specifiek.
- huh waar komt dat stopcontact vandaan?
Doorgeboord vanaf de bijkeuken, daar zat een relaisschakelaar die niet gebruikt werd.
- Creatief afgedopt de oude waterleiding
Greep mis op de eindkappen, wel besteld zo te zien maar niet meegekomen in de bestelling. Zijn ondertussen binnen en zullen deze vervangen.
En de bijkeuken? Die word zoals gezegd nog opgeknapt, nu staan de droger en wasmachine niet naast elkaar en beland er veel troep op het aanrechtblad. Vooralsnog staat er nog een hal op de prioriteiten lijst die eerst af moet.
Materiaal is deels via de groothandel betrokken, deels van de warmteservice en de ketel komt bij janseninstalshop vandaan. Van alle 3 was de service super.
Totaal kosten plaatje:
€2250 aan materiaal (ketel, thermostaat, buis, koppelingen etc.) hiervan kan ik nog een €100-150 aan materiaal retour sturen.
Ik ga deze nog wel inbedrijf laten stellen door een installateur, even rookgas afstellen en alles inspecteren. Verwacht er niks geks uit maar zag een partij die het voor €50,- doet dus ga eens kijken wat onze lokale er voor vraagt. Voor dat geld ga ik het in ieder geval niet laten.
Arbeid, ik ben 2 dagen van 9 tot 19-20uur bezig geweest met tussendoor even rustig lunchen/eten met dochter en de vriendin. Daarbij nog 2 avonden een uurtje of 2. Alles alleen gedaan, er was wel hulp beschikbaar maar werk beter in m'n bubbel zonder dat ik iemand moet gaan vertellen wat hij kan/moet doen. (geen van allen loodgieters)

Alleen bij het tilwerk even zwaar, vriendin is zwanger en mocht dus niet meetillen (van mij). Een week later nog geen last van m'n rug dus dat is goed gegaan
Als iemand overigens nog tips heeft hoe je een waterleiding terugvind zonder dingen door te zagen op de gok hoor ik het graag. De installateur heeft bij de bouw bedacht om een keer of 4 de vloer in te duiken met de waterleiding en door de vloer naar de aansluiting te gaan. Welke van de 4 nu degene is die nu nog op m'n muur in de bijkeuken uitkomt is echter een raadsel.
TL:DR: heb m'n ketel vervangen.
Astu