[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 114 ... 469 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12:22
Martinusz schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 21:04:
Man man man ff douchen met de kids, ga terug naar beneden een hele plas onder aan de trap.
F*ck lekkage, heb vermoeden dat het in de douchebak bij het putje lekt, rubber lijkt niet goed meer.

Het is een oude douchebak, schat 20 jaar oud, dus moet nog even kijken of ik wat kan vinden ter vervanging.

Doucheputje rubber levert vooral veel sifononderdelen op, wordt nog leuke zoektocht |:(
Oke wie helpt mij in mijn zoektocht, ik zoek de rubber ring die op de afvoerbuis zit van de douchebak:

Sorry voor de vuiligheid, dit putje is duidelijk 20 jaar niet open geweest.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m45qfSz3OadM7Ox_ld8KXR8AuXU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MRQHRbwEzMoA5Da5xHyvSf7W.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZJ-zhBcdEtmXdVmWLEDOXTfhi0w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XAph2xh5cAEcvluHoEK1yJUG.jpg?f=fotoalbum_large

Is dat een zogenaamde o-ring? zoals deze?
Binnendiameter is 45mm, buitendiameter is 70mm
Ik kom ze wel tegen als complete setjes, maar die zijn kleiner en voor wastafels.

Edit, lijkt mij toch geen O-ring, aangezien 1 kant vlak is en andere kant bol (ring)

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Jolke schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 09:06:
[...]

Dan is het wel een gedoe om een nieuwe, grotere TV erin te krijgen.
precies m'n eerste gedachte, je zou eigenlijk een frame om je tv moeten inbouwen welke je kunt verstellen of makkelijk verbouwen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:18
Martinusz schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 09:10:
[...]

Oke wie helpt mij in mijn zoektocht, ik zoek de rubber ring die op de afvoerbuis zit van de douchebak:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik kom ze wel tegen als complete setjes, maar die zijn kleiner en voor wastafels.

Edit, lijkt mij toch geen O-ring, aangezien 1 kant vlak is en andere kant bol (ring)
Bij de Hornbach hebben ze complete setjes met afdichtrubbers, daar zit deze ook in (kost nog geen 5 euro). Hou me even ten goede, maar voor een wastafel gebruiken ze nog wel eens hetzelfde rubber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Den_S85 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 09:27:
[...]

Bij de Hornbach hebben ze complete setjes met afdichtrubbers, daar zit deze ook in (kost nog geen 5 euro). Hou me even ten goede, maar voor een wastafel gebruiken ze nog wel eens hetzelfde rubber.
Je bedoelt deze?
Deze zijn helaas te smal als ik het goed heb is 6/4 inch 38 mm doorsnee, lijkt meer voor wastafels.
hpmkruit schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 09:45:
[...]

Bel met een sanitair speciaalzaak. Als ik zoek op "pakkingring douche afvoer" krijg ik voldoende resultaten, maar lastig in te schatten wat een goede vervanger zou zijn.

Als er buiten de badkamer water te vinden is van een lekkage, dan denk ik dat er onder je douchebak er nog wel eens veel meer schade kan zijn. Ik zou nog wel verder onderzoek doen.
Ik heb warmteservice maar eens gemaild inderdaad :)

[ Voor 33% gewijzigd door Martinusz op 10-03-2021 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12:48
Martinusz schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 09:36:
[...]

Je bedoelt deze?
Deze zijn helaas te smal als ik het goed heb is 6/4 inch 38 mm doorsnee, lijkt meer voor wastafels.
Bel met een sanitair speciaalzaak. Als ik zoek op "pakkingring douche afvoer" krijg ik voldoende resultaten, maar lastig in te schatten wat een goede vervanger zou zijn.

Als er buiten de badkamer water te vinden is van een lekkage, dan denk ik dat er onder je douchebak er nog wel eens veel meer schade kan zijn. Ik zou nog wel verder onderzoek doen.

[ Voor 15% gewijzigd door hpmkruit op 10-03-2021 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
hpmkruit schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 09:45:
[...]

Ja de afvoer heeft gewoon niet goed gezeten vermoed ik, de schroef in de zeef trekt als het waren de afvoerbuis aan in het rubber, daar heeft het niet goed gezeten al dan niet door slijtage van het rubber.
Er is behoorlijk wat water langs de afvoer gelopen, sinds gisteravond is er zeker al 5 liter naar beneden gedrupt via de trap in de gang (douche staat in dezelfde hoek, blijkbaar loopt de vloer af naar de trap). Ook zat er wat water onder de dorpel van de deur, die dus verwijderd en gedroogd, laminaat wat opgetild met schroevendraaiers zodat dat ook wat kan luchten, daar leek overigens niet veel water te zitten.

Ik ontkom er wellicht niet aan om toch tegels te gaan breken en onder de bak te gaan kijken }:| niet echt waar ik op dit moment op zit te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Den_S85
Martinusz schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 09:36:
[...]

Je bedoelt deze?
Die inderdaad. Kan aan jouw foto de diameter lastig inschatten, maar hetzelfde rubbertje zit er in ieder geval in. Die is geschikt voor een afvoer naar 40mm buis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01:00
Martinusz schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 09:58:
[...]

Ja de afvoer heeft gewoon niet goed gezeten vermoed ik, de schroef in de zeef trekt als het waren de afvoerbuis aan in het rubber, daar heeft het niet goed gezeten al dan niet door slijtage van het rubber.
Er is behoorlijk wat water langs de afvoer gelopen, sinds gisteravond is er zeker al 5 liter naar beneden gedrupt via de trap in de gang (douche staat in dezelfde hoek, blijkbaar loopt de vloer af naar de trap). Ook zat er wat water onder de dorpel van de deur, die dus verwijderd en gedroogd, laminaat wat opgetild met schroevendraaiers zodat dat ook wat kan luchten, daar leek overigens niet veel water te zitten.

Ik ontkom er wellicht niet aan om toch tegels te gaan breken en onder de bak te gaan kijken }:| niet echt waar ik op dit moment op zit te wachten.
5 liter is wel erg veel dat langs een rubber loopt, lijkt me niet dat t daar lekt :X
Dit lijkt eerder op een scheurtje in een bocht ofzo. Als je nu water direct in je afvoerlaat lopen lekt het dan niet ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:16
Het is de vraag of de boel na montage van een nieuw rubber weer goed afdicht. Je kunt het immers niet controleren (ja, wachten tot het weer ergens begint te druppen |:( ).

Ik denk toch dat je er niet aan ontkomt om de douchebak los te halen. Ik heb hetzelfde gehad met een ligbad, daar kwam op een gegeven moment steeds een stroompje water onder de zijwand vandaan nadat het bad gebruikt was :X Toen één tegel eruit getikt (had nog reserve) en een opening gezaagd in het cellenbeton zijwandje van het bad. Toen kon ik met een zaklamp en een spiegel onder de afvoer kijken en zag ik dat hij inderdaad lekte. Was al een poosje gaande, want de metalen poten van het bad en de houten latten waar hij op leunde waren al aardig verrot. Voordeel bij mij was dat het bad op een tegelvloer stond, dus ik had verder in huis geen lekkage.

Of wellicht op een tactische plek een gaatje boren in een voeg ergens, zodat je met een endoscoopcamera onder de bak kunt kijken?

En wellicht is dit ook het moment om de inboedelverzekering in te lichten.

Zie ook: https://www.google.com/se...ouchebak+site:klusidee.nl

[ Voor 96% gewijzigd door ThinkPad op 10-03-2021 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giant87
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07-10 20:57
Martinusz schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 09:58:
[...]

Kitranden rondom de bak ook gelijk vervangen dan als je die hebt. Daar kan het ook makkelijk gaan lekken na een paar jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JSBars
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10-10 16:18
Martinusz schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 09:10:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Tot je iets vind, je kan hem even schoonmaken, en daarna in olijfolie weken. Daarna is hij weer wat minder uitgedroogd en mogelijk sluit hij dan weer mooi af. Kan je gelijk testen of het aan deze ring ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rambo41
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 10-10 11:34
Onze overkapping hebben we onlangs voorzien van een nieuwe vloer. De vorige bewoner had steenschotten liggen. Hierdoor is er een opening ontstaan tussen betonpoet en staander. Is er een mogelijkheid dit op te vullen / weg te werken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/th5Q4BnxeoIGowH062jkhdvoWn0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FYXZAlUJWYip9NwWUS3nd3jN.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Den_S85
Rambo41 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 13:14:
Onze overkapping hebben we onlangs voorzien van een nieuwe vloer. De vorige bewoner had steenschotten liggen. Hierdoor is er een opening ontstaan tussen betonpoet en staander. Is er een mogelijkheid dit op te vullen / weg te werken?

[Afbeelding]
Mooiste oplossing lijkt mij het ophogen van de betonpoer.

Paal demonteren en tijdelijk stutten. Betonpoer uitgraven, gat deels opvullen met zand (10 cm zo te zien?) en betonpoer weer terugplaatsen. Daarna de paal weer bevestigen.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• floriz87
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09-10 22:21
Dit is toch juist de bedoeling bij toepassing van een betonpoer? Zo blijft je hout droog. Je kan er wel een facetrand omheen plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impry
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 06-10 16:59

Impry

Rallymedia.nl

Afbeeldingslocatie: https://cdn.hornbach.nl/data/shop/D04/001/780/491/669/147/DV_8_10186795_02_4c_DE_20191023114700.jpgAfbeeldingslocatie: https://static.gamma.nl/dam/102384/123
Er zijn verschillende soorten metalen paalhouders, misschien kun je het daarmee mooi afwerken. Evt. door er een deel af te zagen.

[ Voor 18% gewijzigd door Impry op 10-03-2021 15:17 ]

Rallymedia op YouTube - Rallymedia Facebook

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
@Rambo41 daar achterin de foto heb je rabat planken. kun je niet vier planken rondom de voet van de paal vastschieten als 'plint', uiteraard iets van de grond af

[ Voor 10% gewijzigd door HyperTrophy op 10-03-2021 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jolke schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 09:06:
[...]

Dan is het wel een gedoe om een nieuwe, grotere TV erin te krijgen.
Aan zijn manier van zijn schrijven te zien rolt ie gewoon zijn mouwen weer op en begint ie dan weer overnieuw. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJonk
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10-10 10:25
floriz87 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 14:00:
Dit is toch juist de bedoeling bij toepassing van een betonpoer? Zo blijft je hout droog. Je kan er wel een facetrand omheen plaatsen.
Ook bij deze facetrand maken dat er iets van ruimte blijft waardoor eventueel druipend water weg kan. Water trekt erg graag in de eindnerf(? endgrain in het engels in ieder geval). De poer is in ieder geval alvast netjes schuin voor de zelfde reden.

You can't be happy all the time, they will come and break your legs!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
alki schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 11:12:
[...]

5 liter is wel erg veel dat langs een rubber loopt, lijkt me niet dat t daar lekt :X
Dit lijkt eerder op een scheurtje in een bocht ofzo. Als je nu water direct in je afvoerlaat lopen lekt het dan niet ?
Ik heb een vermoeden wat er gebeurd is, de schroef leek niet helemaal goed aangedraaid en zoonlief heeft in de afvoer zitten peuren met speelgoed.
Ik vermoed dus dat de aansluiting wat naar beneden is gezakt en het rubber dus niet meer aansloot tussen buis en onderkant douchebak. Tijdens een aardige douchesessie kan daar dus behoorlijk wat water doorheen komen :o Het is overigens zojuist gestopt met druppen, ik heb het rubber teruggeplaatst en volgens mij zit deze nu ook beter, lijkt beter aan te sluiten en heb de schroef goed vastgezet.
Heb even met de douche water laten lopen, maar tot op heden geen nieuwe druppels, dus ik vermoed dat dat het probleem is geweest.
ThinkPadd schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 11:20:
Het is de vraag of de boel na montage van een nieuw rubber weer goed afdicht. Je kunt het immers niet controleren (ja, wachten tot het weer ergens begint te druppen |:( ).

Ik denk toch dat je er niet aan ontkomt om de douchebak los te halen. Ik heb hetzelfde gehad met een ligbad, daar kwam op een gegeven moment steeds een stroompje water onder de zijwand vandaan nadat het bad gebruikt was :X Toen één tegel eruit getikt (had nog reserve) en een opening gezaagd in het cellenbeton zijwandje van het bad. Toen kon ik met een zaklamp en een spiegel onder de afvoer kijken en zag ik dat hij inderdaad lekte. Was al een poosje gaande, want de metalen poten van het bad en de houten latten waar hij op leunde waren al aardig verrot. Voordeel bij mij was dat het bad op een tegelvloer stond, dus ik had verder in huis geen lekkage.

Of wellicht op een tactische plek een gaatje boren in een voeg ergens, zodat je met een endoscoopcamera onder de bak kunt kijken?

En wellicht is dit ook het moment om de inboedelverzekering in te lichten.

Zie ook: https://www.google.com/se...ouchebak+site:klusidee.nl
Zie hierboven.
Overigens had ik warmteservice gemaild, maar dan krijg je standaard antwoord in de zin van graag het merk en type dan kunnen we kijken |:( ja die weet ik niet, tenzij ik de douchebak ga slopen.
Giant87 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 11:39:
[...]

Kitranden rondom de bak ook gelijk vervangen dan als je die hebt. Daar kan het ook makkelijk gaan lekken na een paar jaar.
Die zijn nog wel goed, die heb ik gelijk gecheckt :) daarnaast is het een diepe bak, dus het is niet zo dat de bak makkelijk overstroomt via de kitranden. En zoveel water via de muur lijkt mij onwaarschijnlijk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13:16

BTS

Ik ben aan het uitzoeken wat ik nodig ga hebben om een wand te vervangen in de badkamer, deze wand heeft een raam en is tochtig en matig geïsoleerd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pM5hNFan60l-ZQ6I4hqqaPMAWew=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oWUjI0etjO2W2tOqnxQQH7ee.jpg?f=fotoalbum_large
Het plan is om de hele wand weg te halen en zoals je ziet is het nu een wand met Trespa of ander soortgelijk materiaal aan de buitenzijde. De binnenzijde is gedeeltelijk betegeld en alle wateraansluiting/afvoer en elektra is hierop gemonteerd. Wat het voor mij makkelijk maakt want bij de nieuwe wand wordt het ook opbouw.
Het raam vervalt want voor ventilatie pak ik liever de lucht uit het huis. Voor licht heeft het weinig meerwaarde want op het balkon hangt vaak kleding of het rolluik is gesloten wat lichtinval voorkomt.

Waar ik mee wil werken:
Isolatie = PIR, niet gevoelig voor vocht, hoge isolatiewaarde.

Ik wil met blik (metal stud) het frame maken. Al het huidige hout verdwijnt. Dit is makkelijk te bewerken, niet gevoelig voor vocht en is sterk.

Foamband voor het contact van de liggers en dragers aan de bestaande wanden/vloer/plafond.

Binnen/buitenzijde plaatmateriaal = Fermacell Powerpanel H2O 12,5 mm dikte. Cementgebonden plaat bij uitstek geschikt voor vochtige ruimtes zowel binnen als buiten.
Werk ik dit af met een laag stuc of iets anders?
Bij deze plaat neem ik dan de bijbehorende voegenlijm en schroeven van 3,9 x 35 mm.

Mijn vraag is, heb ik met deze producten nog een dampremmende of dampwerende folie nodig?

Dan de afmetingen:
B = 2010 mm
H = 2610 mm
De huidige dikte 145 mm (dat is het dikste gedeelte van het raamkozijn, daar waar de huidige isolatie zit is het zo'n 30 mm dunner en zit dus ook nog plaatmateriaal/tegels op. Ik ga uit van 50 tot 70 mm dunne isolatieplaten.

Aan de buitenzijde is er een 40 mm speling om materiaal toe te voegen, als ik meer toe voeg kan de deur naar het balkon niet meer open.

De wens is om 100 mm isolatie te plaatsen, dat komt neer op een RD-waarde van 4,50. Dan beide zijden beplaten.
Totale dikte 125mm.

Ander idee is om 75 mm metal stud te nemen, te vullen met 70 mm PIR en aan beide zijden van de wand nog 30 mm PIR toe te voegen en daarop de platen te monteren met langere schroeven (50 mm lengte) en een geschikte lijm.
Totale dikte = 160 mm
Totale RD waarde = 5,90.

Iemand op of aanmerkingen en antwoorden op de vragen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IgtdzIq6VUdl26gQ0gu894qdTdY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6tqqkq6SZ6gKO7Ul7NcV2l0B.jpg?f=fotoalbum_large

www.highflow.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giant87
Rambo41 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 13:14:

[Afbeelding]
Niet geheel naadloos, maar eenzelfde Douglas balk van de juiste lengte in twee helften zagen inclusief uitsparing voor de bout en er dan omheen zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 10-10 21:23
Giant87 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 17:42:
[...]

Niet geheel naadloos, maar eenzelfde Douglas balk van de juiste lengte in twee helften zagen inclusief uitsparing voor de bout en er dan omheen zetten?
Dan doe je heel erg je best om iets te verdoezelen en je zal het altijd blijven zien.
Het idee van een plint zou ik persoonlijk voor gaan. Goed gevonden en dan maak je er een 'feature' van.

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jannibal23
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:01
Giant87 schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 17:47:
We gaan binnenkort de douglas vlonkerplanken (ribbel) in de tuin vervangen door tegels. Iemand nog leuke voorbeelden/suggesties wat ik van het hout kan knutselen? Het is zo'n 32m2 haha.

Meeste houtklusjes zijn niet echt leuk met geribbelde planken.. (bbq meubel etc), of ik ben de mooie voorbeelden nog niet tegen gekomen.
Kwam deze bij toeval tegen op Funda, wellicht een idee?
Afbeeldingslocatie: https://cloud.funda.nl/valentina_media/139/070/050_1080.jpg
Zie https://www.funda.nl/koop...276075-gardenierslaan-13/ voor nog een foto uit een andere hoek.

Ribbels zitten hier aan 1 kant, maar hoeft geen probleem te zijn lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09-10 08:32
Giant87 schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 17:47:
We gaan binnenkort de douglas vlonkerplanken (ribbel) in de tuin vervangen door tegels. Iemand nog leuke voorbeelden/suggesties wat ik van het hout kan knutselen? Het is zo'n 32m2 haha (+ heel veel hardhouten paaltjes en balken vh frame).

Meeste houtklusjes zijn niet echt leuk met geribbelde planken.. (bbq meubel etc), of ik ben de mooie voorbeelden nog niet tegen gekomen.
Ik heb er een kruidentuin op hoogte (L100 B 80 H 90) mee gemaakt, met mogelijkheid om 2 kratten bier onder te schuiven zodat deze uit het zicht zijn. Als ik er aan denk post ik later nog even een foto.
Kon er ook mooi wat overtollige grond/klei van het palen zetten van de schutting in kwijt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinze
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09-10 08:33
Vraagje, we willen eind dit jaar de badkamer laten renoveren en voor de tijd willen we een dakraam (laten) plaatsen. Het liefst laten we de gording in tact dus een dakraam moet tussen het knieschot en de gording passen zonder slaper/raveling. De ruimte is 90cm en een Velux GGU CK02 0070 dakraam heeft een inbouwhoogte van 78cm. Gaat dit passen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KxnQruEtVAiucX53Abbd9R0bdkk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j6LmQlRVxXRaT3KrdDJHlaI7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07:52

dragonhaertt

@_'.'

Vinze schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 10:18:
Vraagje, we willen eind dit jaar de badkamer laten renoveren en voor de tijd willen we een dakraam (laten) plaatsen. Het liefst laten we de gording in tact dus een dakraam moet tussen het knieschot en de gording passen zonder slaper/raveling. De ruimte is 90cm en een Velux GGU CK04 0070 dakraam heeft een inbouwhoogte van 78cm. Gaat dit passen?

[Afbeelding]
Volgens mij heeft de CK04 een hoogte van 978mm
De CK02 is 778mm hoog.

Maar afhankelijk van de dakconstructie moet dat prima passen.

Zoals je hier kan zien heb ik laatst twee velux ramen geplaatst, met zo'n 4cm speling onder en 9cm speling boven. (vanaf binnen gezien).

Dat had ook prima 4cm aan beide kanten kunnen zijn, dan had het ook gepast. Maar dat ligt volledig aan de steunbalken in je dak. De handleiding die met het raam meegeleverd wordt is een stuk duidelijker over hoe veel speling je aan alle kanten nodig hebt om het houten frame heen.

[ Voor 27% gewijzigd door dragonhaertt op 11-03-2021 10:47 ]

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giant87
Jannibal23 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 19:51:
[...]

Kwam deze bij toeval tegen op Funda, wellicht een idee?
[Afbeelding]
Zie https://www.funda.nl/koop...276075-gardenierslaan-13/ voor nog een foto uit een andere hoek.

Ribbels zitten hier aan 1 kant, maar hoeft geen probleem te zijn lijkt me.
Thanks! Maar we hebben al heel veel tuinmeubels/bankjes haha! Persoonlijk ook iets te grof voor mijn smaak.

Ik heb al een bbq meubel gemaakt destijds vh resthout en een moestuin + hangbakken van schuttingplanken.. Nog maar even verder koekeloeren op Pinterest..

Een containerombouw zou nog kunnen, maar daar gebruik ik weer liever rabatdelen etc voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinze
  • Laatst online: 09-10 08:33
dragonhaertt schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 10:42:
[...]

Volgens mij heeft de CK04 een hoogte van 978mm
De CK02 is 778mm hoog.

Maar afhankelijk van de dakconstructie moet dat prima passen.

Zoals je hier kan zien heb ik laatst twee velux ramen geplaatst, met zo'n 4cm speling onder en 9cm speling boven. (vanaf binnen gezien).

Dat had ook prima 4cm aan beide kanten kunnen zijn, dan had het ook gepast. Maar dat ligt volledig aan de steunbalken in je dak. De handleiding die met het raam meegeleverd wordt is een stuk duidelijker over hoe veel speling je aan alle kanten nodig hebt om het houten frame heen.
Owja, ik bedoelde inderdaad de CK02, dat is volgens mij de kleinste Velux dakraam. Aan jou foto's te zien hoef je dus niet heel veel speling te hebben boven/onder. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07:52

dragonhaertt

@_'.'

Vinze schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 11:00:
[...]

Owja, ik bedoelde inderdaad de CK02, dat is volgens mij de kleinste Velux dakraam. Aan jou foto's te zien hoef je dus niet heel veel speling te hebben boven/onder. Thanks!
De handleiding geeft de exacte getallen aan. Dat was voor het raam wat ik gebruikt heb zo'n 1-2 cm rondom het houten frame (buitenmaat raam).

Ik heb (in tegenstelling tot de adviezen van velux) het gat gewoon loodrecht op het schuine dak gezaagd. In de voorbeelden wordt er altijd een horizontale lijn vanaf de bovenkant, en verticale lijn vanaf de onderkant getekend, maar dat is niet persé nodig.

Het gat in de dakbedekking is wat groter dan het gat in het dak. Een beetje afhankelijk van het type dakbedekking dat je hebt zo'n 5-15cm rondom het raam, welke opgevuld worden door het opdekdeel dat je op de buitenkant van het frame monteert na plaatsing in je dak-gat.

Het is vooral even belangrijk om te weten waar je steunbalken lopen. Als er een dikke balk met stalen ankers dwars door de plek waar je een gat wil maken loopt, dan wordt dat wat lastig...

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
  • Laatst online: 10-10 14:29
Niet gerelateerd aan je vraag, maar over dat stopcontact. Die twee stekkers gaan naar de wasmachine en droger, neem ik aan? Aan de aparte kabeltoevoer van onderen te zien, lijkt het erop dat die op twee groepen in de meterkast aangesloten zitten. Ik heb vorige week van de electriciën hier geleerd dat dan 2 losse stopcontacten moet plaatsen. Ik leg zelf nieuwe kabels door hele huis en had ook een dubbele gebruikt voor wasmachine/droger. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-10 16:17

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Jolke schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 11:25:
[...]
Ik heb vorige week van de electriciën hier geleerd dat dan 2 losse stopcontacten moet plaatsen. Ik leg zelf nieuwe kabels door hele huis en had ook een dubbele gebruikt voor wasmachine/droger. :)
Zolang er maar geen open verbinding tussen de groepen zit is het prima. Sommige van dit soort stopcontacten hebben een tussenschot, waarmee deze eis bereikt wordt.

Die zie je dus vaak terug bij wasmachine/droger.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BTS

BTS

Jolke schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 11:25:
[...]

Niet gerelateerd aan je vraag, maar over dat stopcontact. Die twee stekkers gaan naar de wasmachine en droger, neem ik aan? Aan de aparte kabeltoevoer van onderen te zien, lijkt het erop dat die op twee groepen in de meterkast aangesloten zitten. Ik heb vorige week van de electriciën hier geleerd dat dan 2 losse stopcontacten moet plaatsen. Ik leg zelf nieuwe kabels door hele huis en had ook een dubbele gebruikt voor wasmachine/droger. :)
Klopt helemaal, ten tijde van de installatie van de nieuwe badkamer is dit zo aangelegd. Dit kan ik wel eens oplossen omdat ik nu ook al een klein jaar weet dat dit zo zit en niet zo mag/hoort.

Als de wand er toch uit gaat kan dit ook opgelost worden.

www.highflow.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robkrekel
robkrekel schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 08:31:
[...]
...... kruidentuin..... Als ik er aan denk post ik later nog even een foto.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qUii_fCxPH4HfbLyY8glecN5PrA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Keyb6THYiY93RBkMoNg0TE72.jpg?f=fotoalbum_largeIs net af, en moet nog verder gevuld worden met knappe grond, en volgende maand de kruiden er in

Het idee had ik eerst uitgetekend, maar de tekening verder niet nodig gehad.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qikjHmE3cWJxaEmgv3g7uYaDncM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4MfkNtX3vuhLXePNPbUQ7IGh.jpg?f=user_large
.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-10 20:27
robkrekel schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 12:49:
[...]
[Afbeelding]Is net af, en moet nog verder gevuld worden met knappe grond, en volgende maand de kruiden er in

Het idee had ik eerst uitgetekend, maar de tekening verder niet nodig gehad.[Afbeelding]
.
Ga je munt verbouwen? Voor een fris pilsje :+

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
NoepZor schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 13:44:
[...]

Ga je munt verbouwen? Voor een fris pilsje :+
Ook. Voor thee voor MissKrekel. Verder ben ik nogal met kruiden bezig met koken en bbq, en verse kruiden hebben altijd de voorkeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Ik ben op zoek naar olie/was (wax?) om mangohout te behandelen. Gekookte lijnolie heb ik al vaak gebruikt, maar dat verdonkert het hout altijd een stuk en zorgt voor bruin/gelige verkleuring. Hebben jullie ervaring met olie/was die weinig verdonkert/verkleurt?

[ Voor 6% gewijzigd door Slonzo op 11-03-2021 15:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• herofruit
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-07-2023
Slonzo schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 14:47:
Ik ben op zoek naar olie/was (wax?) om mangohout te behandelen. Gekookte lijnolie heb ik al vaak gebruikt, maar dat verdonkert het hout altijd een stuk en zorgt voor bruin/gelige verkleuring. Hebben jullie ervaring met olie/was die weinig verdonkert/verkleurt?
Producten van Osmo ben ik erg over te spreken. Zijn ook testers van te krijgen zodat je e.e.a. kan proberen op een proefstuk. Kijk even op https://osmonederland.nl/

Je kan overigens pas echt een oordeel vellen over het eindresultaat (weinig verkleuring) als de producten volledig droog zijn.

4800wp zuid - pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hk12nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-10 22:00
Voor een wat kleiner project ben ik opzoek naar kwalitatief goede dubbelzijdige tape welke zomers ook hoge temperaturen aan kan. Nu hangen onze wcborstelhouder en toiletrolhouder aan 3M tape. Als ik kijk op de site van 3M dan staat dat deze ook hoge temperaturen aan kan. Perfect zou je denken. Echter verkoopt geen bouwmarkt dit. En als ik dit online koop kost een rol mij ca € 5,- en €5,- verzendkosten. Iemand nog een goede tip waar je dit kan kopen(wellicht dat iemand het ergens heeft zien liggen pre Corona)? :)

©2004

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric H
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:15
Heb je een artikelnummer of produktnaam/omschrijving ?

Kan wel even kijken of wij wat hebben liggen ;-)

Eric, Signing off !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hk12nl
Eric H schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 19:45:
Heb je een artikelnummer of produktnaam/omschrijving ?

Kan wel even kijken of wij wat hebben liggen ;-)
3M™ Krachtige Dubbelzijdige Tape 9088-200

https://www.3mnederland.n...8713638+3293786499&rt=rud

:)

©2004

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Ik merk dat ik helemaal verdwaal in de wereld van sloten en sluitwerk.
Ik heb nu een beslag nodig voor de deur in mijn kantoortje. Dit hoeft geen mega beveiligde toestand te worden, maar een basic slot wil ik er wel op hebben. (gaat om een buitendeur)
De deur komt van marktplaats, en om het makkelijk te houden wil ik de bestaande gaten hergebruiken. De afstand tussen kruk en sleutelgat is 72mm, ik begrijp dat dit een standaard maat is.
Het loopslot dat nog in de deur zit wil ik in principe hergebruiken, maar nu moet ik een passende sluitplaat vinden. Ik vind online zoveel verschillende sluitplaten, maar ik zou niet weten wat het verschil is en waarom dat relevant zou zijn, weet iemand daar misschien meer van?
Daarnaast heb ik nog een klinkset nodig, ik dacht zelf de meest eenvoudige van rvs te kiezen, kosten zo rond de 35,-. Is er een goede reden om voor een duurdere te gaan? de prijzen lopen nogal uiteen...

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Eric H
Als ik morgen op kantoor ben ga ik ff kijken voor je. Wij zijn distributeur/groothandel van 3M dus kans is groot dat ik wel iets te pakken kan krijgen ;)

Eric, Signing off !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hk12nl
Eric H schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 20:48:
[...]

Als ik morgen op kantoor ben ga ik ff kijken voor je. Wij zijn distributeur/groothandel van 3M dus kans is groot dat ik wel iets te pakken kan krijgen ;)
Cool! Thx voor de moeite d:)b

©2004

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
hk12nl schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 19:42:
Voor een wat kleiner project ben ik opzoek naar kwalitatief goede dubbelzijdige tape welke zomers ook hoge temperaturen aan kan. Nu hangen onze wcborstelhouder en toiletrolhouder aan 3M tape. Als ik kijk op de site van 3M dan staat dat deze ook hoge temperaturen aan kan. Perfect zou je denken. Echter verkoopt geen bouwmarkt dit. En als ik dit online koop kost een rol mij ca € 5,- en €5,- verzendkosten. Iemand nog een goede tip waar je dit kan kopen(wellicht dat iemand het ergens heeft zien liggen pre Corona)? :)
Aliexpress.

Geen grap. Hier heb ik 3M high temperature zwarte dubbelzijdige tape vandaan(is in verschillende diktes te krijgen). Belachelijk sterk en houdt hier een speaker vast die aan een kast hangt. één keer moeten verwijderen en toen trok het de lak van de kast er af. Heb er ook 'gras'tapijt buiten mee vastgeplakt aan beton.

[ Voor 4% gewijzigd door LED-Maniak op 11-03-2021 21:44 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:02

Crazy-

Best life ever

Ai, ik zit even met een probleem waar ik niet 1,2,3 een oplossing voor heb.

Betreft de overstort afvoer van de Quooker, aangesloten op de verticale afvoerbuis.

Het water loopt retour via de overstort afvoer tijdens een vaatwasser afvoer of een hoeveelheid water vanaf de stortbak.

Beelden zeggen meer dan woorden dus hierbij een filmpje, waar ik een volle gootsteen water wegspoel :-) YouTube: Overloop afvoer probleem

Ik dacht eerst slechte doorloop rioolbuis; onlangs 2x goed doorgespoeld met gootsteenontsopper (zoutzuur achting).

De constructie is beetje bizar in mij ogen; verbaasd me zelfs dat er geen riooilucht te ruiken is...

[ Voor 4% gewijzigd door Crazy- op 11-03-2021 22:37 ]

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:10
LED-Maniak schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 21:43:
[...]

Aliexpress.

Geen grap. Hier heb ik 3M high temperature zwarte dubbelzijdige tape vandaan(is in verschillende diktes te krijgen). Belachelijk sterk en houdt hier een speaker vast die aan een kast hangt. één keer moeten verwijderen en toen trok het de lak van de kast er af. Heb er ook 'gras'tapijt buiten mee vastgeplakt aan beton.
Heb je een linkje? (Ik verdwaal nogal in alle opties op alie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• detonated
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15-07 12:15
Crazy- schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 22:36:

Betreft de overstort afvoer van de Quooker, aangesloten op de verticale afvoerbuis.

Het water loopt retour via de overstort afvoer tijdens een vaatwasser afvoer of een hoeveelheid water vanaf de stortbak.

Beelden zeggen meer dan woorden dus hierbij een filmpje, waar ik een volle gootsteen water wegspoel :-) YouTube: Overloop afvoer probleem

Ik dacht eerst slechte doorloop rioolbuis; onlangs 2x goed doorgespoeld met gootsteenontsopper (zoutzuur achting).

De constructie is beetje bizar in mij ogen; verbaasd me zelfs dat er geen riooilucht te ruiken is...
Ik heb enkele weken ook een quooker aangesloten en kwam op hetzelfde effect uit. Dit alleen wanneer er een volle wasbak (wij hebben een vrij grote wasbak) met water weg moet stromen. Bij zeg een halve wasbak vol of 2 emmers achter elkaar dan is er niks aan de hand.

Het komt naar mijn idee uiteindelijk op de waterdruk en hoeveelheid uit die vanuit de overige delen van de afvoer kan komen. Enige oplossing die ik kon bedenken is overstort hoger hangen (is vaak lastig door locatie waterleiding) of afvoer op een lager punt inboren. Indien beide niet mogelijk kan je experimenteren met een langere afvoerslang? Een stuk tuinslang past er volgens mij ook gewoon op >:)

Overigens zie ik niet dat je de afvoerslang in ‘de knoop’ hebt gelegd om een sifon werking te creëren. Mocht je dit nog niet gedaan hebben kan dit misschien ook helpen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 14:11

A13X

Dude

Crazy- schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 22:36:

Lijkt er toch op dat het water niet snel genoeg weg kan waardoor het de leiding vult tot boven de afvoer van de Quooker en het daar overloopt. Dat het in vlagen eruit komt kan aangeven dat er niet genoeg licht kan worden aangevoerd. Dus hij kan nog wel deels geblokkeerd zijn.

Zolang hij voor een sifon is aangesloten zal je geen stank krijgen, die komt namelijk niet uit je machine maar uit het riool zelf. Uit die overstort komt alleen schoon water, dat is een drukbeveiliging.

Zit het achter een sifon en heb je die al leeg gehaald? En liep de wasbak beduidend beter weg nadat je hem had doorgespoeld? Rioolontstopper is niet heilig, dat krijgt echt niet alle zooi weg. Als het kan zou ik er een ontstoppingsveer doorheen trekken. (vanuitgaande dat het nog niet lekker weg loopt)

[ Voor 6% gewijzigd door A13X op 12-03-2021 07:43 ]

Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

detonated schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 07:11:
[...]

Ik heb enkele weken ook een quooker aangesloten en kwam op hetzelfde effect uit. Dit alleen wanneer er een volle wasbak (wij hebben een vrij grote wasbak) met water weg moet stromen. Bij zeg een halve wasbak vol of 2 emmers achter elkaar dan is er niks aan de hand.

Het komt naar mijn idee uiteindelijk op de waterdruk en hoeveelheid uit die vanuit de overige delen van de afvoer kan komen. Enige oplossing die ik kon bedenken is overstort hoger hangen (is vaak lastig door locatie waterleiding) of afvoer op een lager punt inboren. Indien beide niet mogelijk kan je experimenteren met een langere afvoerslang? Een stuk tuinslang past er volgens mij ook gewoon op >:)

Overigens zie ik niet dat je de afvoerslang in ‘de knoop’ hebt gelegd om een sifon werking te creëren. Mocht je dit nog niet gedaan hebben kan dit misschien ook helpen!
Afvoerslang van de overstort /Quooker.; wil je daar wel een lus in maken? Ach het valt te proberen trouwens !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

A13X schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 07:40:
[...]

Lijkt er toch op dat het water niet snel genoeg weg kan waardoor het de leiding vult tot boven de afvoer van de Quooker en het daar overloopt. Dat het in vlagen eruit komt kan aangeven dat er niet genoeg licht kan worden aangevoerd. Dus hij kan nog wel deels geblokkeerd zijn.

Zolang hij voor een sifon is aangesloten zal je geen stank krijgen, die komt namelijk niet uit je machine maar uit het riool zelf. Uit die overstort komt alleen schoon water, dat is een drukbeveiliging.

Zit het achter een sifon en heb je die al leeg gehaald? En liep de wasbak beduidend beter weg nadat je hem had doorgespoeld? Rioolontstopper is niet heilig, dat krijgt echt niet alle zooi weg. Als het kan zou ik er een ontstoppingsveer doorheen trekken. (vanuitgaande dat het nog niet lekker weg loopt)
Het gekke is de overstort slang zit helemaal niet achter een sifon, maar rechtstreeks (onderin) op de verticale afvoer naar het riool, welke uit de vloer komt.

Zodoende mijn verbazing ivm de lucht

De sifon heb ik onlangs al helemaal schoongemaakt. Het wegspoelen gaat verder wel vlekkeloos. (Komt alleen deels terug in het kastje ;-))

Ik begin langzaam aan toch de afvoer buis te verdenken op een verstopping

[ Voor 5% gewijzigd door Crazy- op 12-03-2021 08:00 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lexo
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09-10 22:20
Crazy- schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 07:56:
[...]

Afvoerslang van de overstort /Quooker.; wil je daar wel een lus in maken? Ach het valt te proberen trouwens !
Quooker raad dat zelfs aan:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eric H
hk12nl schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 20:52:
[...]

Cool! Thx voor de moeite d:)b
Ok....we voeren dus héél veel van 3M, ook dubbelzijdige tapes, maar deze dus niet 8)7 |:(
De dubbelzijdige tapes die wij voeren zitten in de 803 serie, maar denk niet dat dat is wat je zoekt.

Excuus.

Eric H gaat contact opnemen met z'n product manager om na te vragen waarom wij deze keuze hebben gemaakt :?

Eric, Signing off !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A13X

A13X

Dude

Crazy- schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 07:58:
[...]

Het gekke is de overstort slang zit helemaal niet achter een sifon, maar rechtstreeks (onderin) op de verticale afvoer naar het riool, welke uit de vloer komt.

Zodoende mijn verbazing ivm de lucht

De sifon heb ik onlangs al helemaal schoongemaakt. Het wegspoelen gaat verder wel vlekkeloos. (Komt alleen deels terug in het kastje ;-))

Ik begin langzaam aan toch de afvoer buis te verdenken op een verstopping
Gezien het filmpje van @Lexo versterkt dat het vermoeden. Als de waterstand hoog genoeg oploopt in de staande buis kan hij overlopen. Al zou een lus misschien wel genoeg weerstand opleveren om het te verminderen. Controleer ook of de afvoer wel beneden strooms goed doorspoelt, ik dacht een keer klaar te zijn tot ik naar buiten keek en het er via de hemelwater afvoer (die bovenstrooms zat) eruit zag komen. Die afvoer zat compleet dicht met zeepresten.

Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

A13X schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 08:15:
[...]

Gezien het filmpje van @Lexo versterkt dat het vermoeden. Als de waterstand hoog genoeg oploopt in de staande buis kan hij overlopen. Al zou een lus misschien wel genoeg weerstand opleveren om het te verminderen. Controleer ook of de afvoer wel beneden strooms goed doorspoelt, ik dacht een keer klaar te zijn tot ik naar buiten keek en het er via de hemelwater afvoer (die bovenstrooms zat) eruit zag komen. Die afvoer zat compleet dicht met zeepresten.
Goh! soms is het zo simpel :P ik ga maar gauw een lus leggen in de slang.

Het is allemaal ongeveer 6 jaar oud (incl het riool, nieuwbouw toen). maar ik zal eens de afvoer loshalen en de boel (riool/afvoer) schoonblazen/trekken met een ontstoppingsveer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hk12nl
Eric H schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 08:14:
[...]

Ok....we voeren dus héél veel van 3M, ook dubbelzijdige tapes, maar deze dus niet 8)7 |:(
De dubbelzijdige tapes die wij voeren zitten in de 803 serie, maar denk niet dat dat is wat je zoekt.

Excuus.

Eric H gaat contact opnemen met z'n product manager om na te vragen waarom wij deze keuze hebben gemaakt :?
Nogmaals bedankt voor de moeite :) Dan ga ik even op Ali kijken nav de tip van @LED-Maniak d:)b

©2004

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GodDamage
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08-10 21:53
BTS schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 16:23:
Ik ben aan het uitzoeken wat ik nodig ga hebben om een wand te vervangen in de badkamer, deze wand heeft een raam en is tochtig en matig geïsoleerd.
[Afbeelding]
Het plan is om de hele wand weg te halen en zoals je ziet is het nu een wand met Trespa of ander soortgelijk materiaal aan de buitenzijde. De binnenzijde is gedeeltelijk betegeld en alle wateraansluiting/afvoer en elektra is hierop gemonteerd. Wat het voor mij makkelijk maakt want bij de nieuwe wand wordt het ook opbouw.
Het raam vervalt want voor ventilatie pak ik liever de lucht uit het huis. Voor licht heeft het weinig meerwaarde want op het balkon hangt vaak kleding of het rolluik is gesloten wat lichtinval voorkomt.

Waar ik mee wil werken:
Isolatie = PIR, niet gevoelig voor vocht, hoge isolatiewaarde.

Ik wil met blik (metal stud) het frame maken. Al het huidige hout verdwijnt. Dit is makkelijk te bewerken, niet gevoelig voor vocht en is sterk.

Foamband voor het contact van de liggers en dragers aan de bestaande wanden/vloer/plafond.

Binnen/buitenzijde plaatmateriaal = Fermacell Powerpanel H2O 12,5 mm dikte. Cementgebonden plaat bij uitstek geschikt voor vochtige ruimtes zowel binnen als buiten.
Werk ik dit af met een laag stuc of iets anders?
Bij deze plaat neem ik dan de bijbehorende voegenlijm en schroeven van 3,9 x 35 mm.

Mijn vraag is, heb ik met deze producten nog een dampremmende of dampwerende folie nodig?

Dan de afmetingen:
B = 2010 mm
H = 2610 mm
De huidige dikte 145 mm (dat is het dikste gedeelte van het raamkozijn, daar waar de huidige isolatie zit is het zo'n 30 mm dunner en zit dus ook nog plaatmateriaal/tegels op. Ik ga uit van 50 tot 70 mm dunne isolatieplaten.

Aan de buitenzijde is er een 40 mm speling om materiaal toe te voegen, als ik meer toe voeg kan de deur naar het balkon niet meer open.

De wens is om 100 mm isolatie te plaatsen, dat komt neer op een RD-waarde van 4,50. Dan beide zijden beplaten.
Totale dikte 125mm.

Ander idee is om 75 mm metal stud te nemen, te vullen met 70 mm PIR en aan beide zijden van de wand nog 30 mm PIR toe te voegen en daarop de platen te monteren met langere schroeven (50 mm lengte) en een geschikte lijm.
Totale dikte = 160 mm
Totale RD waarde = 5,90.

Iemand op of aanmerkingen en antwoorden op de vragen?

[Afbeelding]
Omdat het een buitenmuur is en geen wand, zou ik niet voor metalstud gaan. Daarnaast is het echt zonde om er geen raam in te zetten. Bij een eventuele verkoop is het echt wel een minpunt als er geen natuurlijk licht in de ruimte komt. Het gaat er dus niet om dat je het raam nooit opent of erdoor naar buiten kijkt. Een verblijfsruimte hoort een raam te hebben. Dus bestel ergens een kozijn met hr++(+) en maak een houten frame van 38x89 met ertussen pir. Dampopen folie aan de buitenkant en een regelwerk met je gewenste afwerking erop. Als je toch bezig bent zou ik inbouwdozen voor die stopcontacten maken. Kleine moeite en het oogt 100 keer beter.
Afwerking binnen zou ik groene AK gipsplaat gebruiken, goedkoop en prima voor natte ruimtes. Dan stucen of nieuwe tegels erop plakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTS

BTS

@GodDamage Bedankt voor je input!
Ik wist niet dat een badkamer verplicht is tot het hebben van een raam.
Dat van het houten frame kreeg ik inderdaad ook te horen, ook omdat het beter isoleert dan metal stud, dat zal ik dus sowieso aanpassen in het ontwerp.

De goedkope groene platen kan inderdaad ook maar het hoeft niet perse goedkoop. Ik bespaar al veel geld door het zelf te doen. Dan investeer ik graag in goed materiaal.

www.highflow.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

GodDamage schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 09:21:
[...]

Omdat het een buitenmuur is en geen wand, zou ik niet voor metalstud gaan. Daarnaast is het echt zonde om er geen raam in te zetten. Bij een eventuele verkoop is het echt wel een minpunt als er geen natuurlijk licht in de ruimte komt. Het gaat er dus niet om dat je het raam nooit opent of erdoor naar buiten kijkt. Een verblijfsruimte hoort een raam te hebben. Dus bestel ergens een kozijn met hr++(+) en maak een houten frame van 38x89 met ertussen pir. Dampopen folie aan de buitenkant en een regelwerk met je gewenste afwerking erop. Als je toch bezig bent zou ik inbouwdozen voor die stopcontacten maken. Kleine moeite en het oogt 100 keer beter.
Afwerking binnen zou ik groene AK gipsplaat gebruiken, goedkoop en prima voor natte ruimtes. Dan stucen of nieuwe tegels erop plakken.
@BTS een badkamer is geen verblijfsruimte (maar een badruimte). Daar gelden helemaal geen eisen voor daglichttoetreding voor.

Ik ben het er wel mee eens dat een raam in je badkamer een toegevoegde waarde heeft. Dat is echter persoonlijk. Praktisch gezien is geen raam veel makkelijker.

[ Voor 7% gewijzigd door PaT op 12-03-2021 12:29 ]

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BTS

BTS

@PaT bedankt voor de uitleg, ik kan nu een definitief plan maken.

www.highflow.nl

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• A13X

A13X

Dude

Zoals laatst al eens aangegeven had de ketel hier de geest gegeven. De boiler had een identiteitscrisis en wilde zowel een warmwaterboiler zijn als een bijvulautomaat. De verwarming spiraal in de boiler had dus een lek ontwikkeld.

We hadden gehoopt dat hij met z´n 14jaar (2007) het nog wel even zou redden, dan kon ik hem in de zomer vervangen en de nieuwe een meter of 2 verhuizen naar de garage. De oude was dermate groot en lomp geplaatst in de bijkeuken dat we die ruimte veel nuttiger zouden kunnen gebruiken.

Voor de nieuwe ketel had ik een paar eisen:

- Klein maar wel CW5, geen boiler meer. Keuken zit dichtbij en voor het douchen kunnen we wel iets langer wachten. Liever minder standverlies door het warm houden van de boiler.
- ondiep, hoogte genoeg echter diepte kost best wat meer ruimte.
- Hoog rendement en een laag minimaal vermogen voor maximaal moduleren.
- Goed aangeschreven merk in de afgelopen paar jaren.

Uiteindelijk had ik een shortlist:
- Remeha Tzerra of calenta
- Nefit Proline
- Intergas xtreme 36

Hiervan is het de laatste geworden, de doorslag is diepte van het toestel (277mm) en het minimale vermogen van 3,6kW geweest. Alleen de Tzerra was nog kleiner, die had echter een minimaal vermogen van +/- 7,9kW. Laatste jaren niet veel gekke dingen van Intergas gehoord, zeker niet meer dan de andere 2 merken. De vriendin had in haar oude huis ook een intergas en die draaide de 4 jaar dat ze daar gewoond heeft vlekkeloos. Tijd zal leren of het een goede keuze is geweest.

De proline viel overigens al af toen ik zag dat ze warmwater debiet opgeven bij 30 en 50 grC ipv 40 en 60.

De situatie voor:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/JMPSiQOl.jpg

Oude en nieuwe plek op 1 foto:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/tweL6zNl.jpg?1

Spullen verzamelen:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/10sBVFzl.jpg

Ketel aan de wand en gestart met het alternatieve rookgas traject. Iets te enthousiast van start gegaan en compleet verkeerd gekeken met waar ik uit zou komen. Gelukkig alleen in de garage een extra gat, daar stoppen we wel wat isolatie in :+
Gelijk een jeugdherinnering te pakken
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/qw16frEl.jpg

Rookgas binnen en buiten klaar:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/kWjXZ3rl.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Ccq7dv6l.jpg

Plek onder de ketel schoonmaken en de touchbediening even voorzien van tape ter bescherming.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/RW72ZvNl.jpg

En het eerste leidingwerk zit eraan:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/lJ8RV1Fl.jpg

Het leidingwerk verleg ik van de oude plek naar de nieuwe via de kruipruimte, daarvoor hebben we een aantal gaten in de vloer nodig.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/bxUYcLzl.jpg

Leidingwerk door de vloer gestoken, gebeugeld en cv/water/gas zijdig zijn we boven de vloer klaar bij de nieuwe ketel.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/JiCVnBZl.jpg

Alles wat het waard is om te doen is het waard om goed te doen ofzo? O+
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/fI9tyCel.jpg

Van het aansluiten in de kruipruimte heb ik iets minder foto's, genoeg ruimte maar werkend in m'n eentje had ik andere prioriteiten :P
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/PX5ZdQol.jpg

Uiteraard greep ik op een aantal zaken mis, waaronder het pvc voor de condensafvoer. Die hebben we dus later in de avonds een keer gemaakt. (sifon zit in de kruipruimte ;) ) (kap zit er niet goed op btw)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Vsxn7MCl.jpg

Maar toen was ik natuurlijk nog niet klaar.......dat oude hernia kreng hing er nog.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/5YOZH3Wl.jpg

Eerst de boiler maar verwijderd, terwijl ik dat deed hem bijna van de beugel gekiept. Vriendin gevraagd te helpen het ding tegen te houden. Daarna de boiler en aansluitend de ketel van de muur getild en buiten neer gegooid. Alleen dat ding tillen was al ellendig genoeg, toch al defect dan ga ik hem niet braaf neerleggen. :D
Tevens gelijk de radiator in de bijkeuken verwijderd, die staat altijd dicht, mooi extra ruimte. Leidingwerk kan daar niet weg i.v.m. voeding van de boven verdieping dus kan er altijd 1 terughangen als dat nodig blijkt.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/M2xgl17l.jpg

Aansluitend de CV leidingen weer verbonden en de droger weer terug gezet. Bijkeuken word later nog een keer compleet aangepast. De oude rookgas is eruit getrokken en aan 2 kanten een plaat op de muur geschroefd. Niet tegen de kou maar tegen de spinnen (vond er s'ochtens een plumeau in, had de vriendin er tegen spinnen in gestoken :+ )

Met dit gedaan hoef alleen de thermostaat kabel verlegd te worden en de nieuwe thermostaat (gekocht en) aangesloten te worden. Hiervoor ga ik vanavond een geroote Toon 1 ophalen. Als de winkels weer open zijn nog een keer een paar isolatie slangen halen en om het cv-leidingwerk in de kruipruimte trekken. O ja en de tape van de muur aftrekken.

Waarom heb ik:
- Koperen leidingwerk gebruikt?
Onze kruipruimte is behoorlijk vochtig door een grote plas/vijver iets verderop met een hoge waterstand. Het originele stalen leidingwerk in de kruipruimte is al vervangen door uponor. Daar ik geen perstang o.i.d. wilde huren heb ik het met koper gedaan. Ik ben hier (alleen) 2 volle dagen plus s'avonds nog een paar keer mee bezig geweest. Het eventuele prijsverschil valt wel weg tegen het (meermaals of langer) huren van een perstang, los van de tijdswinst voor het ophalen ervan. Ze hadden het zo ook niet zo in de buurt liggen.

- Een vaste vulaansluiting gemaakt?
Vooral omdat het netter is en prijstechnisch er een minimaal verschil was met een nieuwe kraan + vulkraan. Let wel er zit nu een kogelkraan met CA keerklep tussen. CV-water is vloeistof klasse 3, volgens de waterwerkbladen is CA dus het minimum wat er tussen moet. Doorwarming de laatste dagen in de gaten gehouden, verder dan de keerklep komt de warmte niet.

- een vuilafscheider geplaatst
Gezien het eerste punt was vuil wel in het systeem te verwachten, beter om dan de veilige route te nemen.

- Maar dan geen luchtafscheider er gelijk bij?
Ketel hangt beneden, luchtafscheider zou dus nooit alle lucht eruit kunnen krijgen. Zal altijd boven moeten blijven ontluchten. Als ik dan toch bezig ben is de ketel een kleine moeite. Vond het de meerprijs dus niet waard.

- niet meteen een warmte pomp geplaatst?
2 ledig antwoord, ons huis is nog niet voorzien van vloerverwarming en/of LTV radiatoren, de wens voor vloerverwarming is er wel maar daarvoor moet de leistenen vloer eruit over de volledige begane grond. Aangezien onze begane grond 90m2 beslaat is dat alleen al een getal van begin 5 cijfers, waarbij andere keuzes zoals positie keuken(en het vervangen ervan) en wel of niet doorbreken van een muur (en stucwerk) ook meteen mee moeten gemaakt worden. De investering aan de huiszijde los van de warmtepomp is daarmee aanzienlijk. Niet iets wat we nu snel snel willen beslissen.

Nu was er de optie om voor een hoog temperatuur warmtepomp of hybride optie te gaan. Een warmtepomp mag ik echter zelf niet aansluiten. Daarvoor zal je altijd een STEK gecertificeerd monteur moeten laten komen. Ook deze investering zou dus een stuk hoger als een ketel uitvallen. Daarom hebben we voor nu gekozen om bij een ketel te blijven.

- Materiaallijst?
Vrij zinloos, elk werk is specifiek.

- huh waar komt dat stopcontact vandaan?
Doorgeboord vanaf de bijkeuken, daar zat een relaisschakelaar die niet gebruikt werd.

- Creatief afgedopt de oude waterleiding
Greep mis op de eindkappen, wel besteld zo te zien maar niet meegekomen in de bestelling. Zijn ondertussen binnen en zullen deze vervangen.

En de bijkeuken? Die word zoals gezegd nog opgeknapt, nu staan de droger en wasmachine niet naast elkaar en beland er veel troep op het aanrechtblad. Vooralsnog staat er nog een hal op de prioriteiten lijst die eerst af moet.

Materiaal is deels via de groothandel betrokken, deels van de warmteservice en de ketel komt bij janseninstalshop vandaan. Van alle 3 was de service super.

Totaal kosten plaatje:
€2250 aan materiaal (ketel, thermostaat, buis, koppelingen etc.) hiervan kan ik nog een €100-150 aan materiaal retour sturen.

Ik ga deze nog wel inbedrijf laten stellen door een installateur, even rookgas afstellen en alles inspecteren. Verwacht er niks geks uit maar zag een partij die het voor €50,- doet dus ga eens kijken wat onze lokale er voor vraagt. Voor dat geld ga ik het in ieder geval niet laten.

Arbeid, ik ben 2 dagen van 9 tot 19-20uur bezig geweest met tussendoor even rustig lunchen/eten met dochter en de vriendin. Daarbij nog 2 avonden een uurtje of 2. Alles alleen gedaan, er was wel hulp beschikbaar maar werk beter in m'n bubbel zonder dat ik iemand moet gaan vertellen wat hij kan/moet doen. (geen van allen loodgieters) O-) Alleen bij het tilwerk even zwaar, vriendin is zwanger en mocht dus niet meetillen (van mij). Een week later nog geen last van m'n rug dus dat is goed gegaan :+

Als iemand overigens nog tips heeft hoe je een waterleiding terugvind zonder dingen door te zagen op de gok hoor ik het graag. De installateur heeft bij de bouw bedacht om een keer of 4 de vloer in te duiken met de waterleiding en door de vloer naar de aansluiting te gaan. Welke van de 4 nu degene is die nu nog op m'n muur in de bijkeuken uitkomt is echter een raadsel.

TL:DR: heb m'n ketel vervangen. Astu

Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:39

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

(jarig!)
Heb een paar deurkozijnen binnen gekregen voor in een tweetal gips/zandcement wandjes. Dacht dat deze uit twee delen zou bestaan, maar is één deel blijkt. De andere kozijnen in mijn huis klem je om het wandje heen, en daar schuif je dan de beide zichtzijdes in.

Vraag is nu: wat zouden jullie doen met montage?

Gat groot genoeg maken en dan de kier dicht purren en een deklat erop?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UctkZCOv0Otgfx1c789MnyeEENM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4R6FwE8coMbhESaM16r5ebhV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:59

breinonline

Are you afraid to be known?

Ik zie schroeven. Kan je ze niet uit elkaar halen en in delen monteren?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Waarom je sifon en expansievat in de kruipruimte. Elke keer als je hem wil controleren of schoonaken mag je onder de vloer gaan?

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

(jarig!)
breinonline schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 16:58:
Ik zie schroeven. Kan je ze niet uit elkaar halen en in delen monteren?
Ja maar hoe krijg ik die schroeven er dan weer in? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

A13X schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 15:52:
Zoals laatst al eens aangegeven had de ketel hier de geest gegeven. De boiler had een identiteitscrisis en wilde zowel een warmwaterboiler zijn als een bijvulautomaat. De verwarming spiraal in de boiler had dus een lek ontwikkeld.

We hadden gehoopt dat hij met z´n 14jaar (2007) het nog wel even zou redden, dan kon ik hem in de zomer vervangen en de nieuwe een meter of 2 verhuizen naar de garage. De oude was dermate groot en lomp geplaatst in de bijkeuken dat we die ruimte veel nuttiger zouden kunnen gebruiken.

Voor de nieuwe ketel had ik een paar eisen:

- Klein maar wel CW5, geen boiler meer. Keuken zit dichtbij en voor het douchen kunnen we wel iets langer wachten. Liever minder standverlies door het warm houden van de boiler.
- ondiep, hoogte genoeg echter diepte kost best wat meer ruimte.
- Hoog rendement en een laag minimaal vermogen voor maximaal moduleren.
- Goed aangeschreven merk in de afgelopen paar jaren.

Uiteindelijk had ik een shortlist:
- Remeha Tzerra of calenta
- Nefit Proline
- Intergas xtreme 36

Hiervan is het de laatste geworden, de doorslag is diepte van het toestel (277mm) en het minimale vermogen van 3,6kW geweest. Alleen de Tzerra was nog kleiner, die had echter een minimaal vermogen van +/- 7,9kW. Laatste jaren niet veel gekke dingen van Intergas gehoord, zeker niet meer dan de andere 2 merken. De vriendin had in haar oude huis ook een intergas en die draaide de 4 jaar dat ze daar gewoond heeft vlekkeloos. Tijd zal leren of het een goede keuze is geweest.

De proline viel overigens al af toen ik zag dat ze warmwater debiet opgeven bij 30 en 50 grC ipv 40 en 60.

De situatie voor:
[Afbeelding]

Oude en nieuwe plek op 1 foto:
[Afbeelding]

Spullen verzamelen:
[Afbeelding]

Ketel aan de wand en gestart met het alternatieve rookgas traject. Iets te enthousiast van start gegaan en compleet verkeerd gekeken met waar ik uit zou komen. Gelukkig alleen in de garage een extra gat, daar stoppen we wel wat isolatie in :+
Gelijk een jeugdherinnering te pakken
[Afbeelding]

Rookgas binnen en buiten klaar:
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Plek onder de ketel schoonmaken en de touchbediening even voorzien van tape ter bescherming.
[Afbeelding]

En het eerste leidingwerk zit eraan:
[Afbeelding]

Het leidingwerk verleg ik van de oude plek naar de nieuwe via de kruipruimte, daarvoor hebben we een aantal gaten in de vloer nodig.
[Afbeelding]

Leidingwerk door de vloer gestoken, gebeugeld en cv/water/gas zijdig zijn we boven de vloer klaar bij de nieuwe ketel.
[Afbeelding]

Alles wat het waard is om te doen is het waard om goed te doen ofzo? O+
[Afbeelding]

Van het aansluiten in de kruipruimte heb ik iets minder foto's, genoeg ruimte maar werkend in m'n eentje had ik andere prioriteiten :P
[Afbeelding]

Uiteraard greep ik op een aantal zaken mis, waaronder het pvc voor de condensafvoer. Die hebben we dus later in de avonds een keer gemaakt. (sifon zit in de kruipruimte ;) ) (kap zit er niet goed op btw)
[Afbeelding]

Maar toen was ik natuurlijk nog niet klaar.......dat oude hernia kreng hing er nog.
[Afbeelding]

Eerst de boiler maar verwijderd, terwijl ik dat deed hem bijna van de beugel gekiept. Vriendin gevraagd te helpen het ding tegen te houden. Daarna de boiler en aansluitend de ketel van de muur getild en buiten neer gegooid. Alleen dat ding tillen was al ellendig genoeg, toch al defect dan ga ik hem niet braaf neerleggen. :D
Tevens gelijk de radiator in de bijkeuken verwijderd, die staat altijd dicht, mooi extra ruimte. Leidingwerk kan daar niet weg i.v.m. voeding van de boven verdieping dus kan er altijd 1 terughangen als dat nodig blijkt.
[Afbeelding]

Aansluitend de CV leidingen weer verbonden en de droger weer terug gezet. Bijkeuken word later nog een keer compleet aangepast. De oude rookgas is eruit getrokken en aan 2 kanten een plaat op de muur geschroefd. Niet tegen de kou maar tegen de spinnen (vond er s'ochtens een plumeau in, had de vriendin er tegen spinnen in gestoken :+ )

Met dit gedaan hoef alleen de thermostaat kabel verlegd te worden en de nieuwe thermostaat (gekocht en) aangesloten te worden. Hiervoor ga ik vanavond een geroote Toon 1 ophalen. Als de winkels weer open zijn nog een keer een paar isolatie slangen halen en om het cv-leidingwerk in de kruipruimte trekken. O ja en de tape van de muur aftrekken.

Waarom heb ik:
- Koperen leidingwerk gebruikt?
Onze kruipruimte is behoorlijk vochtig door een grote plas/vijver iets verderop met een hoge waterstand. Het originele stalen leidingwerk in de kruipruimte is al vervangen door uponor. Daar ik geen perstang o.i.d. wilde huren heb ik het met koper gedaan. Ik ben hier (alleen) 2 volle dagen plus s'avonds nog een paar keer mee bezig geweest. Het eventuele prijsverschil valt wel weg tegen het (meermaals of langer) huren van een perstang, los van de tijdswinst voor het ophalen ervan. Ze hadden het zo ook niet zo in de buurt liggen.

- Een vaste vulaansluiting gemaakt?
Vooral omdat het netter is en prijstechnisch er een minimaal verschil was met een nieuwe kraan + vulkraan. Let wel er zit nu een kogelkraan met CA keerklep tussen. CV-water is vloeistof klasse 3, volgens de waterwerkbladen is CA dus het minimum wat er tussen moet. Doorwarming de laatste dagen in de gaten gehouden, verder dan de keerklep komt de warmte niet.

- een vuilafscheider geplaatst
Gezien het eerste punt was vuil wel in het systeem te verwachten, beter om dan de veilige route te nemen.

- Maar dan geen luchtafscheider er gelijk bij?
Ketel hangt beneden, luchtafscheider zou dus nooit alle lucht eruit kunnen krijgen. Zal altijd boven moeten blijven ontluchten. Als ik dan toch bezig ben is de ketel een kleine moeite. Vond het de meerprijs dus niet waard.

- niet meteen een warmte pomp geplaatst?
2 ledig antwoord, ons huis is nog niet voorzien van vloerverwarming en/of LTV radiatoren, de wens voor vloerverwarming is er wel maar daarvoor moet de leistenen vloer eruit over de volledige begane grond. Aangezien onze begane grond 90m2 beslaat is dat alleen al een getal van begin 5 cijfers, waarbij andere keuzes zoals positie keuken(en het vervangen ervan) en wel of niet doorbreken van een muur (en stucwerk) ook meteen mee moeten gemaakt worden. De investering aan de huiszijde los van de warmtepomp is daarmee aanzienlijk. Niet iets wat we nu snel snel willen beslissen.

Nu was er de optie om voor een hoog temperatuur warmtepomp of hybride optie te gaan. Een warmtepomp mag ik echter zelf niet aansluiten. Daarvoor zal je altijd een STEK gecertificeerd monteur moeten laten komen. Ook deze investering zou dus een stuk hoger als een ketel uitvallen. Daarom hebben we voor nu gekozen om bij een ketel te blijven.

- Materiaallijst?
Vrij zinloos, elk werk is specifiek.

- huh waar komt dat stopcontact vandaan?
Doorgeboord vanaf de bijkeuken, daar zat een relaisschakelaar die niet gebruikt werd.

- Creatief afgedopt de oude waterleiding
Greep mis op de eindkappen, wel besteld zo te zien maar niet meegekomen in de bestelling. Zijn ondertussen binnen en zullen deze vervangen.

En de bijkeuken? Die word zoals gezegd nog opgeknapt, nu staan de droger en wasmachine niet naast elkaar en beland er veel troep op het aanrechtblad. Vooralsnog staat er nog een hal op de prioriteiten lijst die eerst af moet.

Materiaal is deels via de groothandel betrokken, deels van de warmteservice en de ketel komt bij janseninstalshop vandaan. Van alle 3 was de service super.

Totaal kosten plaatje:
€2250 aan materiaal (ketel, thermostaat, buis, koppelingen etc.) hiervan kan ik nog een €100-150 aan materiaal retour sturen.

Ik ga deze nog wel inbedrijf laten stellen door een installateur, even rookgas afstellen en alles inspecteren. Verwacht er niks geks uit maar zag een partij die het voor €50,- doet dus ga eens kijken wat onze lokale er voor vraagt. Voor dat geld ga ik het in ieder geval niet laten.

Arbeid, ik ben 2 dagen van 9 tot 19-20uur bezig geweest met tussendoor even rustig lunchen/eten met dochter en de vriendin. Daarbij nog 2 avonden een uurtje of 2. Alles alleen gedaan, er was wel hulp beschikbaar maar werk beter in m'n bubbel zonder dat ik iemand moet gaan vertellen wat hij kan/moet doen. (geen van allen loodgieters) O-) Alleen bij het tilwerk even zwaar, vriendin is zwanger en mocht dus niet meetillen (van mij). Een week later nog geen last van m'n rug dus dat is goed gegaan :+

Als iemand overigens nog tips heeft hoe je een waterleiding terugvind zonder dingen door te zagen op de gok hoor ik het graag. De installateur heeft bij de bouw bedacht om een keer of 4 de vloer in te duiken met de waterleiding en door de vloer naar de aansluiting te gaan. Welke van de 4 nu degene is die nu nog op m'n muur in de bijkeuken uitkomt is echter een raadsel.

TL:DR: heb m'n ketel vervangen. Astu
Een paar op/aanmerkingen.
De rookgasafvoer is te weinig gebeugeld en heeft zo te zien geen afschot naar de ketel toe.
Het leidingwerk onder de ketel had wel 2 beugels per leiding kunnen hebben.
Waarom het expansievat onder de vloer? Niet te controleren en hoort aan de zuigzijde van de pomp. (gaat die langer mee en minder belastend voor het vat als die niet in het circuit zit wat warm wordt)
De vul combinatie voldoet maar waarom zo´n bombarie? http://www.raminex.nl/page/catalog.php?id=73251
Heb je de gasleiding afgeperst nadat je de ketel hebt aangesloten?
Mantelbuis bij de leidingen door de vloer?

Een warmtepomp mag je zelf niet aansluiten zeg je, dit jaar is de gasketelwet ingegaan, heb je daar wel een certificaat van?
Het is zeker niet mijn bedoeling om je werk af te kraken maar dit is gewoon afkeur op de rookgas.
Ik ben wel benieuwd hoe je de gasleiding hebt aangesloten, of dit wel aan de eisen voldoet.

Wat betreft de waterleidingen die je wil afdoppen, is dat warm of koud water?
Maak eens een foto van de situatie?

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JelleMN86
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 01-03-2023
MikeyMan schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 17:04:
[...]

Ja maar hoe krijg ik die schroeven er dan weer in? ;)
Lijmen?

Zodra je de kozijnen in de muur heb bevestigd dmv slagpluggen gaat het geen kant meer op lijkt me.

Die andere kozijnen die je hebt zijn waarschijnlijk van die renovatie kozijnen en welke je nu binnen hebt gekregen zijn inmetselkozijnen. Dus daar metsel je normaal gesproken het muurtje omheen.

Ik heb ze zelf ook een keer gebruikt deze kozijnen en opgevuld met wat opvullatjes er tussen, purren en dan afwerken met een architraaf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

(jarig!)
@JelleMN86 je zou het zeggen, maar de 10cm blokken die ik heb passen niet tussen de nokjes, dus inmetselen is er ook niet bij.

1 van de twee muurtjes moet ik nog zetten, dus die zou ik idd in kunnen metselen. Maar dan moeten de blokken wel passen :D

Denk dat we het idd met een architraaf af moeten werken. Goedkoop is duurkoop blijkt maar weer :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Nu online
@A13X mooi dat je zo'n klus zelf (durft) te doen. Je rookgas afvoer hangt te ver door en zou ik beter beugelen. Eventueel condens moet terug lopen in de ketel.

Daarnaast gebruik je een mooie rookgas afvoerbuis maar ga je de bocht om met PVC( of lijkt dat zo?). PVC is niet veilig als rookgas afvoer!

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A13X

A13X

Dude

edsandje schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 18:43:
[...]

Een paar op/aanmerkingen.
De rookgasafvoer is te weinig gebeugeld en heeft zo te zien geen afschot naar de ketel toe.
Het leidingwerk onder de ketel had wel 2 beugels per leiding kunnen hebben.
Waarom het expansievat onder de vloer? Niet te controleren en hoort aan de zuigzijde van de pomp. (gaat die langer mee en minder belastend voor het vat als die niet in het circuit zit wat warm wordt)
De vul combinatie voldoet maar waarom zo´n bombarie? http://www.raminex.nl/page/catalog.php?id=73251
Heb je de gasleiding afgeperst nadat je de ketel hebt aangesloten?
Mantelbuis bij de leidingen door de vloer?

Een warmtepomp mag je zelf niet aansluiten zeg je, dit jaar is de gasketelwet ingegaan, heb je daar wel een certificaat van?
Het is zeker niet mijn bedoeling om je werk af te kraken maar dit is gewoon afkeur op de rookgas.
Ik ben wel benieuwd hoe je de gasleiding hebt aangesloten, of dit wel aan de eisen voldoet.

Wat betreft de waterleidingen die je wil afdoppen, is dat warm of koud water?
Maak eens een foto van de situatie?
Rookgas heeft zo'n 7cm afschot, kan zijn dat het op eerste foto nog niet zo is. Zal de beugels eens nakijken, zitten er 3 op en hij zit stevig vast.

Extra beugel eronder had gekund, zit wederom wel stevig. Huls door de vloer zou er nog omheen kunnen, al zitten ze alle los en vrij van de randen van het gat. Kalk zal naar verwachting geen issue zijn gezien de vloer al uithard sinds '91

Expansievat zat daar al, zo te zien vorig jaar door de vorige eigenaar laten vervangen. Zit daar overigens op de retour van de radiator van de garage. Zowel expansievat als sifon kom ik niet maandelijks of vaker bij. Die ene keer per jaar is 3-4 mtr kruipen vanaf het kruipluik prima overzien. Toegang zit ook in de garage en de kruipruimte is denk zo'n 60cm hoog dus kan op handen en knieën erdoorheen.

Gasketelwet verbied pas "ongecertificeerde" plaatsing vanaf april 2022. Maar heb wel aardig wat jaren in diverse technische functies in de installatie wereld in m'n rugzak, evenals een HIT.

Gasleiding afgesopt, voor afpersen en de afstelling mag dus een installateur komen. Aangesloten met vsh knelkoppelingen met gasteq keurmerk evenals het kraantje. Kruipruimte is geventileerd.

Bombarie? Kunt ook overdrijven hé, probeer gewoon een compleet verhaal af te leveren. Zitten hier tussen de IT'ers. Die raminex uitvoering kende ik nog niet, anders misschien wel toegepast.

De waterleiding is een koudwaterleiding die nu mogelijk dood is. Komt nu geen verbruiker meer aan te hangen. Kan nu geen foto maken, maar er komt een 22mm uit de meterkast in de kruipruimte, daar splitst in 3-4 leidingen van 15mm die na een 50-70 cm weer omhoog de vloer ingaan. De oude aansluiting van de ketel komt door de vloer en in de muur omhoog. Geen idee welke van de aftakkingen het is en of hij nog in de vloer aftakt. Mogelijk legionella dingetje dus.

@Bo0bz is concentrische rookgas van ubbink, van begin tot eind. Afschot heb ik tov de eerste foto's later nog gefixt.

Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Nu online
@A13X altijd lastig te zien op foto's!

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

MikeyMan schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 20:04:
@JelleMN86 je zou het zeggen, maar de 10cm blokken die ik heb passen niet tussen de nokjes, dus inmetselen is er ook niet bij.

1 van de twee muurtjes moet ik nog zetten, dus die zou ik idd in kunnen metselen. Maar dan moeten de blokken wel passen :D

Denk dat we het idd met een architraaf af moeten werken. Goedkoop is duurkoop blijkt maar weer :P
Blokken zijn niet zo lastig op maat te maken.
Daarbij jkun je de kozijnen zelf in de blokken vastschroeven, dan hoef j het kozijn zelf niet te schroeven.
Lijmen is dan wel aan te raden zodat het kozijn niet zoveel gaat werken dat je elke keer je naden gaat zien na schilderen.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
BTS schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 14:57:
@PaT bedankt voor de uitleg, ik kan nu een definitief plan maken.
Ter aanvulling op de opmerkingen ten aanzien van wel of geen raam.

In de meetinstructie van NEN2580 staat:
De inpandige gebruiksoppervlakte van de bouwlaag moet nu worden verdeeld in:
- gebruiksoppervlakte wonen en
- gebruiksoppervlakte overige inpandige ruimte.

Een oppervlakte wordt tot de overige inpandige ruimte gerekend als één van de voorwaarden geldt:
- het hoogste punt van de ruimte is tussen 1,5 meter en 2,0 meter hoog;
- het hoogste punt van de ruimte is boven de 2,0 meter, maar het aaneengesloten oppervlak hoger dan 2,0m is kleiner dan 4,0 m2 (alleen van toepassing voor gedeelten die als woonruimte dienen en alleen wanneer er ook sprake is van een gedeelte van de ruimte met een hoogte van minder dan 2,0 m);
- de ruimte is bouwkundig slechts geschikt als bergruimte. Voorbeelden hiervan zijn een kelder, fietsenstalling of een garage;
- er is sprake van een bergzolder, dat wil zeggen een voor mensen toegankelijke zolder die alleen geschikt is voor incidenteel gebruik. Dit is bijvoorbeeld het geval als de zolder niet met een vaste trap bereikbaar is en/of sprake is van een zolder met onvoldoende daglichttoetreding (raamoppervlakte kleiner dan 0,5 m²).

Wanneer niet aan de bovenstaande criteria is voldaan, is sprake van gebruiksoppervlakte wonen. In twijfelgevallen worden ruimten gerekend als gebruiksoppervlakte wonen. Een keuken, vaste kast, meterkast, gang, trapkast, badkamer en toilet binnen de woning worden tot de gebruiksoppervlakte wonen gerekend.

"gebruiksoppervlakte wonen" wordt gebruikt door de WOZ, taxateurs en makelaars. Persoonlijk zie ik een kamer zonder raam als een inloopkast ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hk12nl
LED-Maniak schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 21:43:
[...]

Aliexpress.

Heb je nog een linkje hiervan? 🙂

©2004

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
hk12nl schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 21:13:
[...]

Heb je nog een linkje hiervan? 🙂
https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.27424c4d2mBXWa

In verschillende diktes en maten te krijgen.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

A13X schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 20:44:
[...]

Rookgas heeft zo'n 7cm afschot, kan zijn dat het op eerste foto nog niet zo is. Zal de beugels eens nakijken, zitten er 3 op en hij zit stevig vast.

Extra beugel eronder had gekund, zit wederom wel stevig. Huls door de vloer zou er nog omheen kunnen, al zitten ze alle los en vrij van de randen van het gat. Kalk zal naar verwachting geen issue zijn gezien de vloer al uithard sinds '91

Expansievat zat daar al, zo te zien vorig jaar door de vorige eigenaar laten vervangen. Zit daar overigens op de retour van de radiator van de garage. Zowel expansievat als sifon kom ik niet maandelijks of vaker bij. Die ene keer per jaar is 3-4 mtr kruipen vanaf het kruipluik prima overzien. Toegang zit ook in de garage en de kruipruimte is denk zo'n 60cm hoog dus kan op handen en knieën erdoorheen.

Gasketelwet verbied pas "ongecertificeerde" plaatsing vanaf april 2022. Maar heb wel aardig wat jaren in diverse technische functies in de installatie wereld in m'n rugzak, evenals een HIT.

Gasleiding afgesopt, voor afpersen en de afstelling mag dus een installateur komen. Aangesloten met vsh knelkoppelingen met gasteq keurmerk evenals het kraantje. Kruipruimte is geventileerd.

Bombarie? Kunt ook overdrijven hé, probeer gewoon een compleet verhaal af te leveren. Zitten hier tussen de IT'ers. Die raminex uitvoering kende ik nog niet, anders misschien wel toegepast.

De waterleiding is een koudwaterleiding die nu mogelijk dood is. Komt nu geen verbruiker meer aan te hangen. Kan nu geen foto maken, maar er komt een 22mm uit de meterkast in de kruipruimte, daar splitst in 3-4 leidingen van 15mm die na een 50-70 cm weer omhoog de vloer ingaan. De oude aansluiting van de ketel komt door de vloer en in de muur omhoog. Geen idee welke van de aftakkingen het is en of hij nog in de vloer aftakt. Mogelijk legionella dingetje dus.

@Bo0bz is concentrische rookgas van ubbink, van begin tot eind. Afschot heb ik tov de eerste foto's later nog gefixt.
Rookgas afschot moet 5 cm per meter zijn.
Mantelbuis bij gasleiding door vloer is verplicht.
Met bombarie bedoel ik niet je omschrijving maar hoe je het gemaakt hebt terwijl dat veel makkelijker kan.

Je kan de waterleiding met een föhn verwarmen tot deze warm is.
Laat iemand water tappen en voel of de leiding meteen afkoelt dan weet je dat die in gebruik is.
Zo kan je elke leiding controleren.
Als er geen doorstroming in zit zal deze warm blijven.

Acties:
  • +40 Henk 'm!

• dnhelle
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:39
Het is vrijdag! Op naar de planken man! Na een PCR test en gelukkig negatief resultaat in de auto en planken gehaald.

Bij thuiskomst was de inkeping precies pas, de plank ligt er los op. De wandplanken zijn met blinde bevestiging vastgezet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m7GxE6pAvAuUqZx6FAxqSuXkiAc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FdJzSesN8GiQnaOQCYKZJWxe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w7SoJnfYAK5tUgJ1MNnWYlCdsWg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/67ooQGP9c5lIiK0FcIcX1ABq.jpg?f=fotoalbum_large

In de afgelopen dagen hebben we niet stilgezeten en tóch nog even de achterwand een andere tint groen gegeven. Ms. Dnhelle heeft via click&collect de aankleding bij elkaar gesprokkeld zodat we eea af konden maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e-H6Dxt-aFRqJKVQT5EIc7nFPTg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cVXyd0CSMbmtlFmkrXOTOsNE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XB4sAw_7O0-TS7gdbQBfFY6WVkk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/If945RTD19iKoUB38L8qGZn9.jpg?f=fotoalbum_large

Nu nog 2 sfeerlampjes op de bovenste plank (10 of 20w) en dan ben ik meer dan content.

Hoop dat jullie lol hebben gehad aan de buildlog, volgende klus is buiten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A13X

A13X

Dude

edsandje schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 21:47:
[...]

Rookgas afschot moet 5 cm per meter zijn.
Mantelbuis bij gasleiding door vloer is verplicht.
Met bombarie bedoel ik niet je omschrijving maar hoe je het gemaakt hebt terwijl dat veel makkelijker kan.

Je kan de waterleiding met een föhn verwarmen tot deze warm is.
Laat iemand water tappen en voel of de leiding meteen afkoelt dan weet je dat die in gebruik is.
Zo kan je elke leiding controleren.
Als er geen doorstroming in zit zal deze warm blijven.
Ah zie inderdaad dat ze dat afschot sinds een tijdje veranderd hebben. Wel extreem vergeleken met riool maar dat is nog wel aan te passen.

Dat het makkelijker kon zal zeker, maar aangezien de ketel stuk was en ik hier een zwangere heb zitten niet superlang naar een alternatief gezocht.

Zal een stukje pijp om de gasleiding schuiven :)

Goede tip van de föhn kan ik iets mee! (hoop ik tenminste, zul je zien dat er een aftakking in de vloer zit...)

Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guldan
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-10 20:34

Guldan

Thee-Nerd

dnhelle schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 21:56:
Het is vrijdag! Op naar de planken man! Na een PCR test en gelukkig negatief resultaat in de auto en planken gehaald.

Bij thuiskomst was de inkeping precies pas, de plank ligt er los op. De wandplanken zijn met blinde bevestiging vastgezet.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

In de afgelopen dagen hebben we niet stilgezeten en tóch nog even de achterwand een andere tint groen gegeven. Ms. Dnhelle heeft via click&collect de aankleding bij elkaar gesprokkeld zodat we eea af konden maken.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Nu nog 2 sfeerlampjes op de bovenste plank (10 of 20w) en dan ben ik meer dan content.

Hoop dat jullie lol hebben gehad aan de buildlog, volgende klus is buiten!
Mooi geworden! ik vroeg mij af waar dat vloerkleed vandaan kwam. Ik vind het namelijk erg mooi.

You know, I used to think it was awful that life was so unfair. Then I thought, wouldn't it be much worse if life were fair, and all the terrible things that happen to us come because we actually deserve them?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dnhelle
  • Laatst online: 08:39
Guldan schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 22:33:
[...]

Mooi geworden! ik vroeg mij af waar dat vloerkleed vandaan kwam. Ik vind het namelijk erg mooi.
Ha! Goede vraag. Buiten dat ie nu wel in het midden ligt (haha) is het een kleed van Lifa living. Als je ff googled op 'lifa living patchwork kleed' vind je genoeg shops waar je hem kan krijgen. Deze is 200x300, en echt megafijn te onderhouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jolke
  • Laatst online: 10-10 14:29
Nice, @dnhelle! Ziet er mooi uit. _O_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Ik wil een 43 inch televisie ophangen aan een muur van gipsplaten van 1.25 centimeter dikte. De televisie weegt ongeveer 8 kg. Gaat dat goedkomen of kan ik na een week een nieuwe tv kopen en de muur opnieuw laten stuccen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koptelefoontje
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 15:07
Aghanim schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 08:45:
Ik wil een 43 inch televisie ophangen aan een muur van gipsplaten van 1.25 centimeter dikte. De televisie weegt ongeveer 8 kg. Gaat dat goedkomen of kan ik na een week een nieuwe tv kopen en de muur opnieuw laten stuccen?
Als het gips goed vastzit en je de juiste plug pakt moet dat makkelijk kunnen. Het beste kan je dan natuurlijk ook de bevestiging niet aan het gips zelf vast maken maar aan de balkjes erachter, dan schroef je dus gewoon in het hout (of metaal).

Kijk tip:
YouTube: Which Drywall Anchor is Best? Let's find out!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Melmer
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08-09 11:38
Ik heb een keer met deze pluggen/ankers:

TOGGLER Hollewandanker M8 materiaaldikte 10-64 mm https://www.hornbach.nl/m...etail/articleCode/7256633

Een TV aan gipsplaten gehangen. Ging prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
Gaat makkelijk, gewoon goede pluggen kopen. Ik had laatst van die dikke witte pluggen, lijken beetje op een dikke schroef. Hangt een loodzware spiegel aan zonder problemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:13

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Zijn hier mensen met ervaring omtrent het (half) inbouwen van een kast in een (gips)wand?

Met het ontwerpen van onze keuken hebben we (nou ja, de ontwerper en mijn vrouw :+) dit bedacht en ik probeer nu de praktische uitwerking even te bedenken.

Ik dacht er zelf aan om aan de voorkant het gat precies pas voor de kast te maken en aan de achterkant van 6 mm hechthout oid een soort bekisting te maken waar de kast in terecht komt. Dan kan hij daarin vastgezet worden en komt hij een soort van zwevend te hangen.

Betreffende tv ophangen, ik gebruik tegenwoordig Fischer Duopower pluggen en die bevallen mij veel beter dan die hollewand meuk. Volgens de datasheet kunnen die ongeveer 15 kilo dragen per stuk.

[ Voor 15% gewijzigd door Beekforel op 13-03-2021 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Crazy- schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 08:20:
[...]

Goh! soms is het zo simpel :P ik ga maar gauw een lus leggen in de slang.

Het is allemaal ongeveer 6 jaar oud (incl het riool, nieuwbouw toen). maar ik zal eens de afvoer loshalen en de boel (riool/afvoer) schoonblazen/trekken met een ontstoppingsveer
Kleine update

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2elTNzZrWA1iWW-ukK1q8xvygr4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KkVEECXbWdSN3oLLLpCoe95I.jpg?f=fotoalbum_large

Maar helaas slaat het water nog doorheen terug 🥺 ik verdenk meer en meer de verticale buis (zit achter de achterwand keukenkast) ga die maar eens goed met een veer bewerken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:13

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Kun je die afvoer van de Quooker waar het water uitspat nog hoger brengen? Dat was bij mij de oplossing volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Crazy- schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 10:51:
[...]

Kleine update

[Afbeelding]

Maar helaas slaat het water nog doorheen terug 🥺 ik verdenk meer en meer de verticale buis (zit achter de achterwand keukenkast) ga die maar eens goed met een veer bewerken
Inlaatcombinatie zo hoog mogelijk in het kastje plaatsen. Voorkomt veel ellende.

Die slang op het mengventiel maakt zo te zien ook wel een hele strakke bocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

edsandje schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 11:12:
[...]

Inlaatcombinatie zo hoog mogelijk in het kastje plaatsen. Voorkomt veel ellende.

Die slang op het mengventiel maakt zo te zien ook wel een hele strakke bocht.
Tja het zit er al 6 jaar - wij wonen er nu ruim een jaar; mee eens dat de die slang wat strak zit, maar in dit geval staat het los van het probleem

ik ga eerst kijken of ik de afvoer goed kan krijgen, mits dat het probleem is; zo niet kan ik altijd de boel verbouwen. Vind het alleen gek dat ik de vorige bewoners er nooit last van gehad hebben (daarom verdenk ik de steed meer en meer afvoer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ione
  • Niet online
Ik wil binnenkort gaan starten met het verwijderen van glasweefsel behang in een aantal kamers. Het is van dat glasweefsel met ruitstructuur. Er is ook overheen geverfd.
Wordt een vervelende klus....
Heb al gelezen dat het verwijderd zou kunnen worden door stomen of met een afweekmiddel.

Iemand ervaring of tips hoe ik dit het beste kan aanpakken om het zo eenvoudig mogelijk voor elkaar te krijgen?
Ik dacht zelf om met zo’n rol perforator er gaatjes in te krijgen en dan te gaan stomen. Eventueel ook afweek gebruiken.

Aangezien dit niet een klusje wordt dat in een weekendje klaar is dacht ik om maar een stoomapparaat te kopen in plaats van elke keer te huren.
Waar moet ik dan aan denken qua specs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:59

MJV

ione schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 11:54:
Ik wil binnenkort gaan starten met het verwijderen van glasweefsel behang in een aantal kamers. Het is van dat glasweefsel met ruitstructuur. Er is ook overheen geverfd.
Wordt een vervelende klus....
Heb al gelezen dat het verwijderd zou kunnen worden door stomen of met een afweekmiddel.

Iemand ervaring of tips hoe ik dit het beste kan aanpakken om het zo eenvoudig mogelijk voor elkaar te krijgen?
Ik dacht zelf om met zo’n rol perforator er gaatjes in te krijgen en dan te gaan stomen. Eventueel ook afweek gebruiken.

Aangezien dit niet een klusje wordt dat in een weekendje klaar is dacht ik om maar een stoomapparaat te kopen in plaats van elke keer te huren.
Waar moet ik dan aan denken qua specs?
Ik heb er een van Amazon, zo'n prikrol helpt ook wel wat. Maar stoomapparaat is geld dubbel en dwars waard. Kosten voor huren waren al na paar dagen hoger dan kopen. Evt kun je mijn spullen ook wel overnemen, stuur even PB bij interesse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ione
  • Niet online
MJV schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 12:10:
[...]

Ik heb er een van Amazon, zo'n prikrol helpt ook wel wat. Maar stoomapparaat is geld dubbel en dwars waard. Kosten voor huren waren al na paar dagen hoger dan kopen. Evt kun je mijn spullen ook wel overnemen, stuur even PB bij interesse.
Ik zag net de Wagner W16. Kopen lijkt inderdaad goedkoper dan huren. Zeker als je het een paar keer opnieuw moet huren.

Ik ga je even een bericht sturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edsandje
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Crazy- schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 11:26:
[...]

Tja het zit er al 6 jaar - wij wonen er nu ruim een jaar; mee eens dat de die slang wat strak zit, maar in dit geval staat het los van het probleem

ik ga eerst kijken of ik de afvoer goed kan krijgen, mits dat het probleem is; zo niet kan ik altijd de boel verbouwen. Vind het alleen gek dat ik de vorige bewoners er nooit last van gehad hebben (daarom verdenk ik de steed meer en meer afvoer)
Dat is wel vaker zo met dit soort lekkages.
Als het nieuw is werkt het vaak de eerste tijd wel goed.
Kans is dat de afvoer gedeeltelijk is dichtgeslibd of het afschot is niet helemaal lekker.
Als de inlaatcombinatie zo laag zit is er maar weinig nodig om de boel te laten overstromen.

Eerst de afvoer maar eens goed reinigen en dan zou ik toch de inlaatcombinatie hoger plaatsen om problemen in de toekomst te voorkomen.

De slang maakt idd geen deel uit van het probleem maar als je de aansluiting gaat aanpassen kan je dit ook meteen verhelpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethnocentrix
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:17

Ethnocentrix

Rijkserkend prutser

Heeft er hier iemand weleens een DTS renovatiedorpel of iets vergelijkbaars geplaatst?

De dorpel van onze voordeur is verrot dus die wil ik graag vervangen. Als ik YouTube mag geloven is het vrij simpel, maar de praktijk is toch vaak anders :+

Vooral het schroeven in de onderkant van de afgezaagde verticale stukken van het deurkozijn lijkt mij lastig, hoe kom je daar met een gewone boormachine fatsoenlijk (recht) bij?

You know you're an engineer if you have no life & can prove it mathematically.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scofield
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:37
A13X schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 22:25:
[...]

Ah zie inderdaad dat ze dat afschot sinds een tijdje veranderd hebben. Wel extreem vergeleken met riool maar dat is nog wel aan te passen.

Dat het makkelijker kon zal zeker, maar aangezien de ketel stuk was en ik hier een zwangere heb zitten niet superlang naar een alternatief gezocht.

Zal een stukje pijp om de gasleiding schuiven :)

Goede tip van de föhn kan ik iets mee! (hoop ik tenminste, zul je zien dat er een aftakking in de vloer zit...)
Met een stukje mantelbuis om de gasleiding ben je er niet. Heb je knelkoppelingen onder de vloer gebruikt? Dit mag nml niet tenzij gesoldeerd en geheel in een mantelbuis uit 1 stuk eindigend aan beide zijden tot 10 cm boven de vloer ivm evt gaslekkage welke zich dan niet in de kruipruimte gaat verspreiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scofield
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:37
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jNcf6_Xpdjiw1ohmoJb7GRq2XgM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MJIL2bOtm9YUoSny65RWHMB9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4TAP5sNqvD-Ws0Y3-8cDxY9zRrE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9JXwEqW4WrthaZu6dVFTJAoN.jpg?f=fotoalbum_large
Hoe zou je moeten beginnen om een tafel als deze weer op te knappen?
De wens is om m iets donkerder van kleur te krijgen en toch transparant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
scofield schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 17:26:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Poeh dat is een rotklus.

Je zou afbijt kunnen proberen.

Anders kijken of je een adresje weet om hem helemaal te laten stralen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truffeltje
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-10 19:04
Je kan de lak warm maken met een föhn , en dan met een krabber eraf krabben.

Kleur , kun je doen met bijv. beits en daar overheen lakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 00:44
scofield schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 17:26:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Is het massief hout? Zo ja: Schuren (alsin kaal schuren met excenter schuurmachine bijvoorbeeld - of bandschuurmachine als je ongeduldig bent) en opnieuw behandelen met één van de duizenden mogelijke afwerkingen (olie, of lak, of een combinatie, dan wel niet met pigment).

[ Voor 3% gewijzigd door TheJVH op 13-03-2021 23:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ja ik zou gewoon schuren. Beginnen met grove korrel (80) om kaal te schuren, en dan via 120 en 220 naar een glad resultaat gaan. Waarom schuren?
Chemische afbijt is troep ... Afbranden kan maar let op brandplekjes.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Pagina: 1 ... 114 ... 469 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/