[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 113 ... 466 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koptelefoontje
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23:13
edsandje schreef op zondag 7 maart 2021 @ 12:18:
[...]

Zwarte slang is van de condens afvoer. Waar zit het overstort ventiel?
Dat is volgens mij het groene kraantje helemaal rechts, van Pentec.

Er zit trouwens veel roest bij de muur bevestiging van het expansievat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Koptelefoontje schreef op zondag 7 maart 2021 @ 12:25:
[...]

Dat is volgens mij het groene kraantje helemaal rechts, van Pentec.

Er zit trouwens veel roest bij de muur bevestiging van het expansievat.
Dat is de inlaatcombinatie.
Koptelefoontje schreef op zondag 7 maart 2021 @ 12:05:
[...]

Expansievat klinkt goed, maar dat zegt inderdaad niet alles.

Ketel is een Intergas kompakt HRE 36/30.

Ik heb even gevoeld en de zwarte flexibele slang had een aantal druppels hangen.
Kan het dat zijn? Zo ja wat doe ik eraan?

[Afbeelding]

Bedankt allemaal, deze hulp word enorm gewaardeerd
Het lijkt alsof de aanvoerbuis tegen de sifon aankomt van de ketel.
Als de zwarte afvoerslang nat is kan dat omdat de buis de sifon scheef duwt en lekkage veroorzaakt. (heeft overigens niks met je drukverlies te maken)
De expansievatbeugel is inderdaad behoorlijk roestig, heeft daar iets gelekt erboven?

Zoek het overstortventiel en check ook even de slangen op de verdeler.(s)
Die pex slangen krimpen en veroorzaken nog wel eens lekkage.

[ Voor 64% gewijzigd door edsandje op 07-03-2021 14:33 ]

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Ik heb buiten een paar stukken met een soort stucwerk in granol of een vergelijkbaar iets. Er laten een paar stukken los.

Mijn plan is alles wat los zit los te steken en daar na te vullen. Wat is het beste product om te repareren? Ik wil wel een vergelijkbare structuur houden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cqmCPG2rpAkrxTrGzAENBtRush8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0BUlVYgW3DTsMTngVPc0NtuN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pd8R1c0rB2ncUgX-O2StUi_BRJw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/48DEXoDVPXNkIJJWftpY6AHB.jpg?f=fotoalbum_large

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMdG
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Koptelefoontje schreef op zondag 7 maart 2021 @ 08:44:
Het is gelukt met de loze verwarmingsbuizen inde grond, losgekoppeld en leeg gezogen. Een einddop op de verdeler en uiteindelijk de hele slangen uit de vloer getrokken. Viel mee!

Tweede project schiet ook aardig op, idee was om een berg zolder te maken zodat de garage gewoon lekker overzichtelijk blijft. Nu de vloer platen er nog in en natuurlijk de afwerking.
[Afbeelding]

Beneden word binnenkort een visgraat vloer gelegd over de tegelvloer met vloerverwarming. Wat mij nu veel zorgen geeft is dat ik gemerkt heb dat er veel druk verlies is op de ketel. Als ik hem tot 2 bar bijvul is hij een dag later al op 1.8. Toen ik het huis kreeg stond hij op 1.1 bar terwijl in november nog ketel onderhoud was uitgevoerd en ook was bijgevuld.

Grote vraag is dus waar dit nu lekt. Als dit de vloerverwarming blijkt te zijn dan is het natuurlijk een ramp als ik daar een vloer van 7000,- overheen leg en het daarna weer kan slopen..
Vloerverwarming is uit 2000 en heeft grijze buizen:
[Afbeelding]
Wel wat corrosie te zien op 1 van de groepen, maar verder niet vochtig of nat. Waar begin ik nu met zoeken?
Ik zou toch het expansievat eerst vervangen als ik.jou was. Zo snel leeglopen, dat moet je anders toch ergens zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

FirePuma142 schreef op zondag 7 maart 2021 @ 13:13:
Ik heb buiten een paar stukken met een soort stucwerk in granol of een vergelijkbaar iets. Er laten een paar stukken los.

Mijn plan is alles wat los zit los te steken en daar na te vullen. Wat is het beste product om te repareren? Ik wil wel een vergelijkbare structuur houden.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Tijdje terug ook zoiets zien vragen, structuurverf uit spuitbus kan die structuur nabootsen en was als ik me goed herinner ook de enige antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Verwijderd schreef op zondag 7 maart 2021 @ 13:34:
[...]

Tijdje terug ook zoiets zien vragen, structuurverf uit spuitbus kan die structuur nabootsen en was als ik me goed herinner ook de enige antwoord.
Daar had ik al naar gekeken, maar vond eerder alleen spray voor gebruik binnen. Die van Den Braven is ook voor buiten zie ik nu. Top, dank voor het juiste spoor!

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impry
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:22

Impry

Rallymedia.nl

Afbeeldingslocatie: https://www.onderhoud-vloerverwarming.nl/____impro/1/onewebmedia/images26VYMGZ2.jpg
De bekende vloerverwarming-legplan-plaatjes. Waar komen die vandaan? Lijkt er op alsof het allemaal met dezelfde software gebeurt.
Ik zie ook wel verhalen over zelf tekenen met AutoCAD, maar daar heb ik geen kaas van gegeten.

Hebben jullie nog tips/trics om een mooi legplan te (laten) maken?

Rallymedia op YouTube - Rallymedia Facebook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Je kunt dit toch zelf met hokjespapier uittekenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impry

Impry

Rallymedia.nl

Dat kan zeker, maar je wilt vooral overal uit komen op ongeveer dezelfde buislengte. Daarvoor lijkt software mij wel handiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDeuce
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:56
Goedemiddag, ik heb een tafel die ik graag buiten wil gebruiken. Tafel is eigenlijk voor binnen bedoeld. Ik wil deze behandelen om te voorkomen dat deze snel verrot, er vlekken op komen of er groene aanslag op komt. Wat zouden jullie aanraden? Volgens mij heb ik de keuze uit olie, beits of lak. Ik neig zelf naar kleurloze beits, zoiets bijvoorbeeld? Omschrijving klinkt wel precies als wat ik zoek: beschermt tegen vocht en aanslag, blijft 3 jaren goed en is kleurloos.

Foto's tafel. Volgens mij is het een soort steigerhout met een dunne laag whitewash ofzo. Uiteraard schuur ik 'm eerst voor het lakken/beitsen/oliën. Alvast bedankt voor de reacties!

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/gyQSXyQ/1.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/cFVGjbG/2.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/dLbSYpR/3.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/0sfShvB/4.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:56

Wuursj

want worst is al bezet

Impry schreef op zondag 7 maart 2021 @ 13:57:
[Afbeelding]
De bekende vloerverwarming-legplan-plaatjes. Waar komen die vandaan? Lijkt er op alsof het allemaal met dezelfde software gebeurt.
Ik zie ook wel verhalen over zelf tekenen met AutoCAD, maar daar heb ik geen kaas van gegeten.

Ja ik snap je drempelvrees voor autocad (want autocad vind ik een matig toegankelijk pakket, ook na 8 jaar werken er mee) maar toch doe ik dit er mee. Voor zoiets als dit heb je alleen erg basic skills nodig.
Maar dan heb je nog steeds een externe plugin of commando nodig waarmee je lengte van alle lijnen kan laten optellen.

Edit:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/4OBc8w0.png
Met HoH en radius 100mm krijg ik dit.

Rood is een wat kleinere groep. Niet erg, dat wordt badkamer en mag wel meer flow krijgen. Misschien dat ik het nog onder de douchebak laat doorlopen.
Binnen het technische hok (waar de verdeler hangt) kan ik nog wat optimaliseren om de groepen gelijk te krijgen. Maar op zich is het ok zo. Het zijn vooral twee slaapkamers waar Blauw en Magenta waarschijnlijk aan blijven en Cyaan en Groen alleen bijgeschakeld worden indien nodig. En die zijn onderling ongeveer even lang.

Nu nog frezen :z
Ik twijfel nog om de badkamer een kleinere HoH te geven. Wat zou haalbaar zijn met frezen in fermacell?

Ter info: dit heb ik getekend en al wat geoptimaliseerd in de tijd tussen post en eerste edit, 1:18u :P

[ Voor 33% gewijzigd door Wuursj op 07-03-2021 17:06 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SjorsC
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 27-08 08:54
[Afbeelding]

Online zijn diverse bedrijven die dit tegen een (schappelijke) prijs aanbieden.

Zelf heb ik het vorig jaar met Autocad getekend.
Ik heb ook niet veel ervaring in Autocad, maar het is toch gelukt (met wat hulp vaan google)
En anders wordt het idd de optie van hypertrophy, als je de ruimte eerst opdeelt in "gelijke" oppervlakten kom je wel ongeveer goed uit

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• choman
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18:59
[Afbeelding]

Je kan eens naar loopcad kijken. Is laagdrempelig, en dan wordt het opeens makkelijk om eea te tekenen. Koste mij zonder enige autocad ervaring een paar jaar terug een half dagje hobby. Je kan de in de trial alles gebruiken voor 30 dagen als het goed is.

[ Voor 4% gewijzigd door choman op 07-03-2021 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

groggy schreef op zondag 7 maart 2021 @ 09:32:
[...]

Vervang je expansievat dan maar
Die verdenk ik ook. Houd ook je drukventiel in de gaten, als je expansievat stuk is, ik de kans groot dat die wat water doorlaat (uit veiligheid).

-inmiddels spuit 11 zie ik-

[ Voor 4% gewijzigd door DopdeDouwer op 07-03-2021 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubberen
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20:33
Klussersvraag omtrent sanitair.

Als er een vakgebied is waar ik nu werkelijk niets van ken, is het wel sanitair! Ik zit met een lekkende kraan en ik had dat natuurlijk graag verholpen. Op de afbeelding kan je zien waarover het gaat. Het is dus wel degelijk de kraan zelf die lekt.

Ik heb zelf al even zitten rondkijken op winkel sites met wat er allemaal te verkrijgen is. Ik vermoed dat met onderstaande aan te kopen en te installeren het probleem kan verholpen worden. Echter staat er ook een maat bij, hoe kan ik weten welke maat kraan ik momenteel heb?

https://www.dekinder.be/n...315/kop-van-stopkraan-1-2

Bijkomende vraag; onder de kraan zie je 2 witte doppen zitten, voor wat zou dit kunnen dienen?

URL="https://tweakers.net/i/2YXtQWS6ciQAvXUd3x9v1TWdHck=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wA8RNRH8IOwmI7vkJVsDLo5H.jpg?f=user_large",,"1"]Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5xO9FgetABCyMBUMsN4OP2i2yJA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wA8RNRH8IOwmI7vkJVsDLo5H.jpg?f=fotoalbum_large[/URL]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

TheDeuce schreef op zondag 7 maart 2021 @ 14:40:
Goedemiddag, ik heb een tafel die ik graag buiten wil gebruiken. Tafel is eigenlijk voor binnen bedoeld. Ik wil deze behandelen om te voorkomen dat deze snel verrot, er vlekken op komen of er groene aanslag op komt. Wat zouden jullie aanraden? Volgens mij heb ik de keuze uit olie, beits of lak. Ik neig zelf naar kleurloze beits, zoiets bijvoorbeeld? Omschrijving klinkt wel precies als wat ik zoek: beschermt tegen vocht en aanslag, blijft 3 jaren goed en is kleurloos.

Foto's tafel. Volgens mij is het een soort steigerhout met een dunne laag whitewash ofzo. Uiteraard schuur ik 'm eerst voor het lakken/beitsen/oliën. Alvast bedankt voor de reacties!

[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Dat soort hout kun je waarschijnlijk ook met een goede beits na 3 jaar weggooien. Het is verlijmd, je weet niet of de lijm waterbestendig is. En door zijn oppervlak zonder kieren zal er lange tijd water op bliiven staan na een regenbui. Dat trekt er in, en tast het hout aan.
Kijk maar hoe de pallet- en steigerhout meubeltjes er tegenwoordig bij staan die iedereen een jaar of 5 geleden moest en zou hebben.... Juist, allemaal kromgetrokken, weggerot en weggegooid ;)
Het metaal roest misschien ook net zo hard mee, afhankelijk van de dikte en afwerking. Ook iets om rekening mee te houden.
FirePuma142 schreef op zondag 7 maart 2021 @ 13:56:
[...]

Daar had ik al naar gekeken, maar vond eerder alleen spray voor gebruik binnen. Die van Den Braven is ook voor buiten zie ik nu. Top, dank voor het juiste spoor!
Volgens mij is het gewoon een cementgebonden stuclaag?
Dan zou je met wat cement en wat zand of voegmortel de boel kunnen opvullen.

[ Voor 11% gewijzigd door _ferry_ op 07-03-2021 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDeuce
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:56
_ferry_ schreef op zondag 7 maart 2021 @ 21:21:
[...]

Dat soort hout kun je waarschijnlijk ook met een goede beits na 3 jaar weggooien. Het is verlijmd, je weet niet of de lijm waterbestendig is. En door zijn oppervlak zonder kieren zal er lange tijd water op bliiven staan na een regenbui. Dat trekt er in, en tast het hout aan.
Kijk maar hoe de pallet- en steigerhout meubeltjes er tegenwoordig bij staan die iedereen een jaar of 5 geleden moest en zou hebben.... Juist, allemaal kromgetrokken, weggerot en weggegooid ;)
Het metaal roest misschien ook net zo hard mee, afhankelijk van de dikte en afwerking. Ook iets om rekening mee te houden.
Dank, goed punt. De tafel heeft me niks gekost, dus als ie max. drie jaar meegaat vind ik het best. Ik ga het eens proberen met beits.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unigo
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15-09 17:50
DopdeDouwer schreef op zondag 7 maart 2021 @ 21:02:
[...]

Die verdenk ik ook. Houd ook je drukventiel in de gaten, als je expansievat stuk is, ik de kans groot dat die wat water doorlaat (uit veiligheid).

-inmiddels spuit 11 zie ik-
Heb het zelfde gehad een paar weken geleden, druk ging van 2 naar 1 bar in 'n week. Waren wel wat verdachte plekjes, maar ook deels (dank, vorige eigenaar) onbereikbaar gebouwd. Ik wilde wel heel zeker weten dat 't niet ergens anders zat voor we de woonkamervloer gingen open hakken. Uiteindelijk een loodgieter geweest, met hem alles nagelopen. Expansievat was goed, maar ergens zat een koppeling net niet lekker. Kwam niet veel water uit, dus was lastig te zien.

Je hebt overigens van die lekdetectiebedrijven die met warmte-camera's en rook opzoek gaan. Als 't je expansievat niet is zou je dat nog kunnen overwegen.

3ds fc: 4270-0926-7440

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 22:04

A13X

Dude

Rubberen schreef op zondag 7 maart 2021 @ 21:10:

Als er een vakgebied is waar ik nu werkelijk niets van ken, is het wel sanitair! Ik zit met een lekkende kraan en ik had dat natuurlijk graag verholpen. Op de afbeelding kan je zien waarover het gaat. Het is dus wel degelijk de kraan zelf die lekt.

Ik heb zelf al even zitten rondkijken op winkel sites met wat er allemaal te verkrijgen is. Ik vermoed dat met onderstaande aan te kopen en te installeren het probleem kan verholpen worden. Echter staat er ook een maat bij, hoe kan ik weten welke maat kraan ik momenteel heb?

Bijkomende vraag; onder de kraan zie je 2 witte doppen zitten, voor wat zou dit kunnen dienen?

URL="https://tweakers.net/i/2YXtQWS6ciQAvXUd3x9v1TWdHck=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wA8RNRH8IOwmI7vkJVsDLo5H.jpg?f=user_large",,"1"][Afbeelding][/URL]
Lastig om te zeggen, lijkt er wel op. Al hoeft niet iedere stopkraan van binnen hetzelfde te zijn.

Dat ding met die witte dopjes is denk ik een keerklep.

Awesome

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Rubberen schreef op zondag 7 maart 2021 @ 21:10:

URL="https://tweakers.net/i/2YXtQWS6ciQAvXUd3x9v1TWdHck=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wA8RNRH8IOwmI7vkJVsDLo5H.jpg?f=user_large",,"1"][Afbeelding][/URL]
Ja dat lijkt de goede.Stopkraan 15mm heeft 1/2¨ bovendeel. http://vsh.nl/nl/nl/products/detail/valves/k2550
Waar de witte dopjes inzitten is een controleerbare keerklep. (terugstroombeveiliging)

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Niet online
Wuursj schreef op zondag 7 maart 2021 @ 15:23:
[...]

Ja ik snap je drempelvrees voor autocad (want autocad vind ik een matig toegankelijk pakket, ook na 8 jaar werken er mee) maar toch doe ik dit er mee. Voor zoiets als dit heb je alleen erg basic skills nodig.
Maar dan heb je nog steeds een externe plugin of commando nodig waarmee je lengte van alle lijnen kan laten optellen.

Edit:

[Afbeelding]
Met HoH en radius 100mm krijg ik dit.

Rood is een wat kleinere groep. Niet erg, dat wordt badkamer en mag wel meer flow krijgen. Misschien dat ik het nog onder de douchebak laat doorlopen.
Binnen het technische hok (waar de verdeler hangt) kan ik nog wat optimaliseren om de groepen gelijk te krijgen. Maar op zich is het ok zo. Het zijn vooral twee slaapkamers waar Blauw en Magenta waarschijnlijk aan blijven en Cyaan en Groen alleen bijgeschakeld worden indien nodig. En die zijn onderling ongeveer even lang.

Nu nog frezen :z
Ik twijfel nog om de badkamer een kleinere HoH te geven. Wat zou haalbaar zijn met frezen in fermacell?

Ter info: dit heb ik getekend en al wat geoptimaliseerd in de tijd tussen post en eerste edit, 1:18u :P
Voor AutoCAD is er wel een script verkrijgbaar om de totale lengte van een selectie lijnen uit te laten rekenen, mocht dit geen polyline uit een stuk zijn.
Het commando in dat script is TLEN (Total length of lines)

Je kunt natuurlijk ook met Pedit en Join alle lijnen samenvoegen, en in opties de lijnlengte inzien!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

HyperTrophy schreef op maandag 8 maart 2021 @ 07:28:
[...]
Voor AutoCAD is er wel een script verkrijgbaar om de totale lengte van een selectie lijnen uit te laten rekenen, mocht dit geen polyline uit een stuk zijn.
Het commando in dat script is TLEN (Total length of lines)
Ja precies, dat is die plugin waar ik op doelde (en ik dus ook gebruik) :*)
Appart dat Acad dat simpele script niet standaard in zich heeft want het werkt super voor dit soort dingen.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impry

Impry

Rallymedia.nl

Ok, dank, hier staan de nodige vloerverwarming-legplan tips bij! Dan wordt het toch hobbyen met een CAD-pakketje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Impry schreef op maandag 8 maart 2021 @ 08:38:
Ok, dank, hier staan de nodige vloerverwarming-legplan tips bij! Dan wordt het toch hobbyen met een CAD-pakketje.
Een collega heeft het ooit met excel gedaan... Raster maken van gelijke hokjes en borders gaan tekenen. Misschien kun je met iets slims nog wel de borders laten optellen? Want anders kun je net zo goed op papier werken.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-09 17:40

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Dit weekend twee eiken wandplanken gemonteerd (en ingericht):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6gggdZuxAehSbQm_QnS6LdL9wxk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vfAYstARxtqrVX7GzLz3XAcU.png?f=fotoalbum_largeMassief eiken planken 230x22,5x4
Credits aan mijn vriendin voor het Instagram waardige plaatje (en voor het oorspronkelijke idee) :+

Met blinde verankering:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6lfKpANQfqsYkg-2crkzkrnnbag=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xqAO249acdEX9oXR0tN9Xp0I.png?f=fotoalbum_large
Kwam de kruislijnlaser ook weer eens goed van pas :Y)

De planken komen van zaagfabriek.nl. Niet goedkoop, maar wel hele mooie planken en heel fijn voorbereid en geleverd incl. montagemateriaal en handleiding.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18:00
Orion84 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 09:59:
[Afbeelding]Massief eiken planken 230x22,5x4
Credits aan mijn vriendin voor het Instagram waardige plaatje (en voor het oorspronkelijke idee) :+

Met blinde verankering:
[Afbeelding]

De planken komen van zaagfabriek.nl. Niet goedkoop, maar wel hele mooie planken en heel fijn voorbereid en geleverd incl. montagemateriaal en handleiding.
Oeff, niet goedkoop is wel een understatement!
Zoek zelf ook nog wat mooie eiken planken voor wat afwerkingen in m'n keuken dus ben ook direct even gaan kijken. Maar ik zoek nog even verder 8)7

Wel erg mooi geworden!

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:26
Flix20 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 10:30:
[...]

Zoek zelf ook nog wat mooie eiken planken voor wat afwerkingen in m'n keuken dus ben ook direct even gaan kijken. Maar ik zoek nog even verder 8)7

Wel erg mooi geworden!
Ze zijn wel aan de prijs inderdaad. Wij waren hier bij een lokale houtzagerij ~ € 100,- kwijt voor een grenen plank van 200 x 25 x 4 (excl. bevestigingsmateriaal).

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

[...]

Ja, was inderdaad prijzig, maar goed, massief eiken van dit formaat is sowieso niet goedkoop. In theorie had ik zelf het boor/freeswerk ook wel kunnen doen en in de olie zetten moet op zich ook lukken. Maar zonder speciaal gereedschap is het nog wel tricky om de boorgaten echt mooi recht te houden en op deze manier valt er een stuk minder te verkloten en het scheelt een boel tijd en rommel (heb hier in mijn appartementje niet echt klusruimte).

Het kan een stuk goedkoper als je gefineerde spaanplaat panelen neemt, of anderszins samengestelde planken in plaats van planken uit 1 stuk. Of inderdaad een goedkopere houtsoort.
Wel erg mooi geworden!

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:11
basjuuhhh schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 08:10:
[...]

In dat gat aan de onderkant moet je een schroevendraaier steken, en dan naar je toe bewegen. Dan gaat dat klepje open. Heb je al geprobeerd zie ik, maar dat is toch echt zoals het moet lukken.
Net nog eens eens geprobeerd maar ik krijg er geen beweging in. Ik zie nu dat aan de bovenkant ook zo'n gat/inkeping zit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w1qrMK-uXiYK9eOoyWgkccMfGGo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IhPWPGYFglOKUChBxbPzBckm.jpg?f=fotoalbum_large

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Even een vraag voor de handige harries hier.
Zou het technisch gezien uitmaken om een kogelscharnier volgens de onderste manier te bevestigen?

Ik heb namelijk niet de direct de materialen om het op de normale manier te doen. Plus het gaat sneller en je ziet nooit meer wat van het scharnier omdat het een simpele aftimmering van een CV-hok betreft.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/rG3KzCH/2021-03-08-10-46-40-Window.png

Een Easy On scharnier vond ik ook wel makkelijk, maar dat werk in dit geval volgens mij niet i.v.m. naar binnen draaiend.

[ Voor 16% gewijzigd door Cheesy op 08-03-2021 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Niet online
@GAEvakYD zoek anders even een handleiding of andere PDF van deze module, daar staat meestal ook de methode in

[ Voor 5% gewijzigd door HyperTrophy op 08-03-2021 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

[...]

Wel erg mooi geworden!
Recht boren in zo'n plank valt niet mee zoals aangegeven. Maar gewone eiken planken zijn elders wel goedkoper te krijgen, mocht je zelf aan de slag gaan. Zelf kwam ik voor mijn eiken traptreden uit bij het houthuys, zat voor mij ook enigszins in de buurt. En een zaak dichterbij was pakweg 50%(!!!) duurder.
Mocht zelf de delen uitzoeken, top.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Laatst online: 21:11
HyperTrophy schreef op maandag 8 maart 2021 @ 10:52:
@GAEvakYD zoek anders even een handleiding of andere PDF van deze module, daar staat meestal ook de methode in
Yes. Die heb ik ook al een avond zitten google op internet en niet gevonden. Ik heb nu mijn installateur maar een berichtje gestuurd, maar dit voelt wel heel dom. 8)7 8)7

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meenkdrie
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 17:14
Cheesy schreef op maandag 8 maart 2021 @ 10:50:
Even een vraag voor de handige harries hier.
Zou het technisch gezien uitmaken om een kogelscharnier volgens de onderste manier te bevestigen?

Ik heb namelijk niet de direct de materialen om het op de normale manier te doen. Plus het gaat sneller en je ziet nooit meer wat van het scharnier omdat het een simpele aftimmering van een CV-hok betreft.

[Afbeelding]

Een Easy On scharnier vond ik ook wel makkelijk, maar dat werk in dit geval volgens mij niet i.v.m. naar binnen draaiend.
Hmm, het kan wel. Alleen ben ik bang dat je deur wel gaat hangen met de tijd. Als je ze verdiept in het hout maakt vang je daarmee ook de krachten op.

Misschien valt het mee, maar dat is mijn gedachten hierbij.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:48
Was weer een nuttig weekend. :) Afgelopen zaterdag eindelijk de garage voorzien van de juiste elektra. Van 2 stopcontacten ergens in een hoekje en een erfenis van verlengkabels/rare opbouwconstructie van de vorige bewoner, naar OSB rondom de werkbank, 3x 40 watt led batten (afzonderlijk schakelbaar) en 11 stopcontacten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-G0wCeYjP5odIUUjCXkv097krmg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/38FFvT4ugD2UtNxZf10ZYj9P.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fTatyswIQhQ-XYGdzCc33tJuVJI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DGY32xOjedsOv09pKhdGPv3E.jpg?f=fotoalbum_tile

Ander klein klusje van het lijstje:
Bij ome Ali zwarte stalen huisnummers gekocht (daar €5, minimale prijs in NL €20). Was van plan om die direct op de muur te bevestigen, maar 'even' het huisnummer vervangen liep toch even anders. De cijfers gingen dat gat niet bedekken :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/go8jHkl5b4LeWxYlzqKcyL_tDBI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9Bf062NGoXJq8hfW9BxJ21Vs.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cuu5RHNDfHvpcgic5w_vxcR0FEc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ptu1QwwMhGoaP8xNr54ZkMF9.jpg?f=fotoalbum_tile

Gezien we daar toch niet van plan zijn een lamp op te hangen, de draden gelijk maar verwijderd (meterkast zit er vlak naast). Stukje kant en klare eiken plank gekocht en een half uurtje freubelen later.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N8m55mqQsGnHvEB65suXI4Zm3Qk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HLPVLqqz7PAkqTJo0Z5lFF1B.jpg?f=fotoalbum_tile

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16-09 21:11
Nog een gipsplaatvraag: hoe werk ik het beste de overgang tussen mijn schuine dak en plafond/wand/knieschotten afwerken? Heb ik hier van dat papieren voegband voor nodig?

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D. Ninjai
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:09
Orion84 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 09:59:
[Afbeelding]Massief eiken planken 230x22,5x4

Met blinde verankering:
[Afbeelding]

Mooi d:)b

Wij hebben in de keuken ook eiken wandplanken van de zaagfabriek. Het kost wat maar het resultaat mag er zijn, het creëert veel sfeer in de keuken.

Ik had twee wandplanken van dezelfde lengte en ik dacht dat de gaten op dezelfde plek zaten dus ik heb maar 1 plank gemeten. De gaten in de muur geboord, beugels geplaatst en toen kreeg ik hem er niet in... zitten de gaten toch op willekeurige plekken per plank :+ eventjes vloeken en boos zijn op je zelf en doorgaan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Laatst online: 21:50

dragonhaertt

@_'.'

Orion84 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 10:44:
[...]
Ja, was inderdaad prijzig, maar goed, massief eiken van dit formaat is sowieso niet goedkoop. In theorie had ik zelf het boor/freeswerk ook wel kunnen doen en in de olie zetten moet op zich ook lukken. Maar zonder speciaal gereedschap is het nog wel tricky om de boorgaten echt mooi recht te houden en op deze manier valt er een stuk minder te verkloten en het scheelt een boel tijd en rommel (heb hier in mijn appartementje niet echt klusruimte).

Het kan een stuk goedkoper als je gefineerde spaanplaat panelen neemt, of anderszins samengestelde planken in plaats van planken uit 1 stuk. Of inderdaad een goedkopere houtsoort.

[...]

Ik heb zelf exact dezelfde blinde plankdragers gebruikt voor mahonie planken. Deze ook zelf met de hand geboord, ging prima.
Die dragers zijn ook nog te verstellen voor als je ietsje scheef gaat.

Gewoon netjes boren, blokhaakje er naast klemmen zodat je een goede visuele referentie hebt, en een goed houtboortje gebruiken. Daarna met de kantenfrees een vierkant gat zodat de hele montage in de plank kan verdwijnen.

Was best te doen met wat simpele tools, in mijn woonkamer.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

D. Ninjai schreef op maandag 8 maart 2021 @ 11:13:
[...]

Mooi d:)b

Wij hebben in de keuken ook eiken wandplanken van de zaagfabriek. Het kost wat maar het resultaat mag er zijn, het creëert veel sfeer in de keuken.

Ik had twee wandplanken van dezelfde lengte en ik dacht dat de gaten op dezelfde plek zaten dus ik heb maar 1 plank gemeten. De gaten in de muur geboord, beugels geplaatst en toen kreeg ik hem er niet in... zitten de gaten toch op willekeurige plekken per plank :+ eventjes vloeken en boos zijn op je zelf en doorgaan :P
Haha, ik had het toch maar even gecheckt bij de tweede plank. Bij mij scheelde het maar een millimeter hier en daar, dus dat was waarschijnlijk wel op te vangen geweest met de stelmogelijkheden van het bevestigingsmateriaal.
dragonhaertt schreef op maandag 8 maart 2021 @ 11:14:
[...]

Ik heb zelf exact dezelfde blinde plankdragers gebruikt voor mahonie planken. Deze ook zelf met de hand geboord, ging prima.

Gewoon netjes boren, blokhaakje er naast klemmen zodat je een goede visuele referentie hebt, en een goed houtboortje gebruiken. Daarna met de kantenfrees een vierkant gat zodat de hele montage in de plank kan verdwijnen.

Ja, het was mij ook wel gelukt denk ik, maar af en toe vind ik het ook niet erg om te betalen voor vakwerk en mezelf daarmee wat tijd (en risico op fouten) te besparen :)

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Laatst online: 21:50

dragonhaertt

@_'.'

dragonhaertt schreef op maandag 8 maart 2021 @ 11:14:
[...]

Ik was op zoek naar de foto in dit topic, maar blijkbaar had ik dit nog niet gepost.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UtsVedjHO3YCpVqNo7eCFe9NlcQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8DPwYuf2Z2a5kLKwoatxJz5W.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u8Rgupvv-8k8AqsbWhYSENQJvn4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TJbQnHAH1LeQJ0xpVsDLu4Sm.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x3OGkTmAzlZwzCJpl8e3cGcHOW8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jvA5jPvow0gmHLMNkSdRkOm3.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GL30qfKe8qGdSmMePN4svQtF17Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SYwLNLHgRj0gb5fdHVtpQpWL.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vyW3RZhNFJq9H4f89Gb8Q4EnyCg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k5tHESnWFQPj2ZMZE7ExcL4F.jpg?f=fotoalbum_tile

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yGhx5mDMtPW6MLnuqX9x69E1d_w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8xYappXiUyM5T0TqXnkZdQBU.jpg?f=fotoalbum_large

3 zwevende Mahonie plankjes, in dezelfde driehoekstijl als mijn geluids-panelen.
Een messing inlay in de langste plank.
Afgewerkt met Rubio Monocoat.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuuhhh
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 21:41
GAEvakYD schreef op maandag 8 maart 2021 @ 10:49:
[...]

Net nog eens eens geprobeerd maar ik krijg er geen beweging in. Ik zie nu dat aan de bovenkant ook zo'n gat/inkeping zit.

[Afbeelding]
Blijft vreemd, want dat clipje wat je ziet zitten in het gat dat houdt het klepje tegen. Duw je er wel tegen, en trek je tegelijkertijd aan het kapje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterEagle
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:05
NoepZor schreef op maandag 8 maart 2021 @ 11:12:
Nog een gipsplaatvraag: hoe werk ik het beste de overgang tussen mijn schuine dak en plafond/wand/knieschotten afwerken? Heb ik hier van dat papieren voegband voor nodig?
Is het schuine dak ook afgewerkt met gipsplaten? Dan zou je inderdaad iets van gaasband of papier kunnen gebruiken en het daarna afsmeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15:26
GermanPivo schreef op maandag 8 maart 2021 @ 11:11:
Was weer een nuttig weekend. :) Afgelopen zaterdag eindelijk de garage voorzien van de juiste elektra. Van 2 stopcontacten ergens in een hoekje en een erfenis van verlengkabels/rare opbouwconstructie van de vorige bewoner, naar OSB rondom de werkbank, 3x 40 watt led batten (afzonderlijk schakelbaar) en 11 stopcontacten.
[Afbeelding][Afbeelding]

[...]
Goed bezig! Opbouw-electra met buisjes wegwerken is gewoon mooi als het strak zit. d:)b
Klein puntje: als de kabels de hoek om gaan (linksboven) is er net wat weinig buis en zie je de kabel zitten. Er zijn ook bochtjes te krijgen van 90 graden om de kabels helemaal weg te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• choman
Vraag over het isoleren van een verdiepingsvloer,
Wij zijn aan het verbouwen, en hebben boven alles eruit gesloopt. Nu is het zo dat als je boven loopt, je dit goed hoort beneden. Daarom dacht ik er aan om boven de vloer te isoleren met bijv. https://www.isolatiemater...macell-2e32-vloerelement/. Hierdoor komt me vloer wel met minimaal 3 cm omhoog, waardoor er maar een maximale stahoogte van 2,30 m is.

Hebben hier mensen ervaring met het isoleren van een houten verdiepingsvloer ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:48
choman schreef op maandag 8 maart 2021 @ 15:53:
Wij zijn aan het verbouwen, en hebben boven alles eruit gesloopt. Nu is het zo dat als je boven loopt, je dit goed hoort beneden. Daarom dacht ik er aan om boven de vloer te isoleren met bijv. https://www.isolatiemater...macell-2e32-vloerelement/. Hierdoor komt me vloer wel met minimaal 3 cm omhoog, waardoor er maar een maximale stahoogte van 2,30 m is.

Meestal isoleer je die vanaf onder natuurlijk, maar dat gaat niet meer zeker?

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• choman
GermanPivo schreef op maandag 8 maart 2021 @ 15:56:
[...]

Meestal isoleer je die vanaf onder natuurlijk, maar dat gaat niet meer zeker?
Dat gaat wel, beneden is ook nog kaal. Alleen dan heb je nog steeds dat contact geluid zoals rijden met een bureaustoel etc... heel erg door klinkt.

Een paar huizen verderop heb ik een paar jaar terug alleen het platfond geisoleerd (van onderaf), en daar hoor je dus duidelijk als er mensen boven lopen/rollen met een stoel. Het geluid van beneden -> boven is wel weg.

Ik kwam zojuist ook nog deze platen tegen:
RockFloor Solid 1000x625x30mm (Zwevende VloerPlaat 504)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16-09 21:11
MisterEagle schreef op maandag 8 maart 2021 @ 12:52:
[...]

Is het schuine dak ook afgewerkt met gipsplaten? Dan zou je inderdaad iets van gaasband of papier kunnen gebruiken en het daarna afsmeren.
Schuine dak is inderdaad ook gips, kan dat gewoon met dat zelfklevend gaasband? Dat heb ik namelijk wel. Papierband niet.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NoepZor schreef op maandag 8 maart 2021 @ 16:32:
[...]

Schuine dak is inderdaad ook gips, kan dat gewoon met dat zelfklevend gaasband? Dat heb ik namelijk wel. Papierband niet.
Persoonlijk zou ik de gaasband gebruiken, gips komt er deels erdoorheen, lekker sterk en stevig dus, bij papierband niet, dus de ruimte erachter zal hol blijven (al zal dat niet heel veel zijn)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubberen
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20:33
edsandje schreef op maandag 8 maart 2021 @ 07:12:
[...]

Ja dat lijkt de goede.Stopkraan 15mm heeft 1/2¨ bovendeel. http://vsh.nl/nl/nl/products/detail/valves/k2550
Waar de witte dopjes inzitten is een controleerbare keerklep. (terugstroombeveiliging)
Kraantje vervangen ondertussen, het was inderdaad 1/2. Eenmaal afgedraaid was het leesbaar.

Bedankt voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:29
Orion84 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 10:44:
[...]

[...]

Hoe stevig is zoiets? Wij willen dit ook graag in onze slaapkamer, boven het bed. Alleen ik twijfel een beetje tussen verzinkt of gewone steunen. Verzonken is een stuk mooier maar je wil niet dat een massieve houten plank van de muur komt zeilen terwijl je slaapt.. Hoe goed zit het geheel vast bij jou? Zit het in beton?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisterEagle
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:05
NoepZor schreef op maandag 8 maart 2021 @ 16:32:
[...]

Ik ben het eens met wat Technonoob123 zegt
Verwijderd schreef op maandag 8 maart 2021 @ 16:52:
[...]

Persoonlijk zou ik de gaasband gebruiken, gips komt er deels erdoorheen, lekker sterk en stevig dus, bij papierband niet, dus de ruimte erachter zal hol blijven (al zal dat niet heel veel zijn)?
Mijn voorkeur zou ook te allen tijde uitgaan naar gaasband.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

ID-College schreef op maandag 8 maart 2021 @ 17:16:
[...]

Hoe stevig is zoiets? Wij willen dit ook graag in onze slaapkamer, boven het bed. Alleen ik twijfel een beetje tussen verzinkt of gewone steunen. Verzonken is een stuk mooier maar je wil niet dat een massieve houten plank van de muur komt zeilen terwijl je slaapt.. Hoe goed zit het geheel vast bij jou? Zit het in beton?
Die muur is in mijn geval beton en het geheel voelt heel degelijk aan.

Volgens specs van het montagemateriaal is het belastbaar met 85kg per vierkante meter. Bij max plankdiepte van 250mm en max afstand tussen dragers van 700mm; in werkelijkheid zitten de dragers een stuk dichter bij elkaar (5 stuks op 230cm).
Je kan de dragers zo stellen dat het geheel iets klemt. Zodat de plank er niet zomaar af kan schuiven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:29
Orion84 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 18:20:
[...]

Die muur is in mijn geval beton en het geheel voelt heel degelijk aan.

Volgens specs van het montagemateriaal is het belastbaar met 85kg per vierkante meter. Bij max plankdiepte van 250mm en max afstand tussen dragers van 700mm; in werkelijkheid zitten de dragers een stuk dichter bij elkaar (5 stuks op 230cm met de buitenste dragers op zo'n 20cm van de uiteinden van de plank).
Je kan de dragers zo stellen dat het geheel iets klemt. Zodat de plank er niet zomaar af kan schuiven.
(y) ik heb hem ook op de lijst gezet.. hadden eerst een ander op t oog maar vind zo'n lange plank juist wel mooi en ze zijn wat prijziger idd.. maar ook wel erg mooi :)

[ Voor 4% gewijzigd door Orion84 op 08-03-2021 19:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:59

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Hier ook gedaan, scheelt veel contactgeluid, maar je ontkomt voor het luchtgeluid niet aan ook je plafond beneden isoleren.

Let wel, die platen zijn zwaar. Geen pretje de trap op.

[ Voor 3% gewijzigd door deWit op 08-03-2021 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
ps4mm schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 13:46:
Zijn er hier Tweakers met ervaring met het hangen van (garage)deuren, die mijn plan willen bekritiseren of tips kunnen geven?
Komende week wil ik een metalen kiep-garagedeur gaan vervangen voor 2 openslaande deuren. Reden is dat de kiepdeur veel kieren heeft/slechte isolatie, en de constructie aan het garageplafond veel ruimte inneemt zodat m'n busje niet naar binnen kan (te hoog). Daarom heb ik 2 stuks 54mm Alutherm platen uitgezocht welke ik in een kozijn met tochtwering wil plaatsen, zodat de isolatie stukken beter is, en de bus naar binnen kan :)

Huidige situatie:
[Afbeelding]

Maten zijn ze binnenmaten van de ruimte tussen de 2 steens muren links/rechts, en de 2 betonnen randen boven/onder.

[Afbeelding]

Ik wil links en rechts tegen de steens muur 2 hardhouten 50mm kozijnprofielen zetten, met aan de binnenkant randjes waar 2 staande tochtstrips op zitten waar de deur tegenaan sluit. Boven en onder heb ik helaas geen ruimte voor een kozijn i.v.m. hoogte van de bus die er onderdoor moet, maar wil daar wil ik lage (hard)houten latjes monteren op de betonnen liggers, ook weer met tochtstrips, waar de deuren dan tegenaan kunnen vallen.

Hier een tekening, horizontale dwarsdoorsnede (de breedte van de deuren klopt niet, gaat vooral om de plaatsing kozijn en de tochtwering)

[Afbeelding]

Vervolgens de platen alutherm, ze zijn beide zo'n 2.5m2 wat neerkomt op ±30kg. Het lijkt me handig om 4 gelagerde 89x89 RVS scharnieren per deur te doen, of is 3 genoeg? 2 met dievenklauw en 2 (of 1) zonder?
De platen krijg ik binnen met een afmeting van 2170x1190, die moet ik dus na het stellen van de kozijnen op maat zagen voor de opening. Ze moeten dus binnen de L/R kozijnen vallen, maar tegen de onder/boven latten. Hoogte lijkt me vrij gemakkelijk, ik las her en der 3/4mm onderkant vrijlaten, en 2 mm boven. Dan kan ik de draaiende deur ook gelijk arm zagen op 3 graden aan de slotkant. Moet de passieve deur ook arm gezaagd worden?

Speling tussen de staande kozijnen en de kier tussen de deuren, werd aangeraden om 2mm tussen de scharnierende delen te houden, en 3mm tussen de sluitende kant. Sluiting gebeurt met een cilinderbediend meerpuntsslot in de rechter draaiende deur, de linker zet ik vast met 2 profielschuiven of een espagnolet. Ter tochtwering wil ik 2 staande latten monteren, op de linkerdeur aan de binnenkant, op de rechterdeur aan de buitenkant, met tochtband, zodat ze goed tegen elkaar sluiten. Voor de sier wil ik nog verticale groefjes infrezen aan de buitenkant van de platen, om de 15-20cm of zoiets. De toplaag van het alutherm is in te groeven tot een diepte van 1.2 - 2.5mm. Daarna de hele zwik natuurlijk gronden/lakken.

Paar vragen waar ik nog niet 100% uit ben:
- Speling links/recht 2mm, en tussen de deuren 3mm, kom je daarmee weg bij Alutherm?
- Moet de passieve deur ook arm gezaagd worden, of kan die haaks blijven?
- Ik zie allerlei varianten Meranti kozijnhout, maar wat ik in m'n hoofd had (zie tekening) staat er niet tussen. Wat zou het beste werken voor deze situatie?
- Buitenkant wil ik een vaste klink, cilinder met kerntrekbeveiliging e.d., binnen een gewone klink en zo'n draaiknop in plaats van een sleutelgat. Werkt dat in combinatie met die cilinderbediende meerpuntssluitng?
- Hoe diep het kozijn te plaatsen, 5cm vanaf de rand van de muur? De bovenste betonnen rand is iets verzonken, misschien dat ik daar voor de zekerheid een aluminium waterslag op zet.
- Ik doe in steen/beton altijd alles met pluggen, nog nooit een kozijnschroef gebruikt. Wel aan te raden?
- Voor die staande latten met tochtband, eventueel beter tongnaalden gebruiken?

Geen idee of ik verder nog iets mis of over het hoofd zie. Heb alle spullen hier wel voor huis maar tot nog toe alleen ervaring met het maken van kastjes, meubetjes, dat soort spul. Alvast hartelijk dank voor het meedenken :)
Interessant project :) Ik overweeg sterk om mijn 3 buitendeuren ook zelf te vervangen door Aluplex. Kostenverschil tussen 3 buitendeuren laten plaatsen of zelf maken en plaatsen is gigantisch. Weet je al hoe je de slotkast gaat boren?

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:42
Verwijderd schreef op maandag 8 maart 2021 @ 16:52:
[...]

Gaasband met een -zelf aangemaakte- finish pasta kan inderdaad prima.
Met kant-en-klare finish pasta is papier sterker(al zal gaas het in veel gevallen ook uithouden).

Dit omdat de kant-en-klare pasta krimpt en dus je gaas comprimeert. Terwijl de snel drogende, uit poeder gemaakte dit veel minder tot niet doet.

Bij papierband is de ruimte er achter helemaal niet hol. Je vult de naad of aansluiting(bij RK, kopse kanten of binnen hoeken) eerst met een dun laagje pasta. Vervolgens druk je hier het papier in en daarna gaat er weer een laagje pasta overheen.

Ik ben overal voor papier gegaan. Eigenlijk meer als uitdaging om het onder de knie te krijgen. Ben nu bij rolletje 6 :+

Wat ik zelf zo 1-2-3 niet kon vinden is de aansluiting naar een gestucte muur. Normaal gesproken mag gips niet aansluiten op de muur en moet je ruimte laten(of bijvoorbeeld insnijden na het stuccen) en daarna afkitten. Als een test heb ik nu in de hoek papierband geplaatst die zowel op de gestucte muur is afgesmeerd als op het plafond van gips met daaroverheen kit in de hoek. Uniflott lijkt goed te hechten op stuc. Tijd zal het leren. :) :)

* LED-Maniak is momenteel aan het stucen.
Zo'n 120m2 te doen, eerste plafond is klaar.
Ik verwacht dat ik het na 120m2 toch wel onder de knie moet hebben. :P

[ Voor 41% gewijzigd door LED-Maniak op 08-03-2021 22:37 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k0ewl
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-08-2023
Je kan ook gewoon een stucprofiel op het schuine deel monteren en dan in 2 keer afsmeren. Dat is wat ik vandaag ga proberen in ieder geval. En dan insnijden en een kitrandje. Leek me de meest rechte lijn op te leveren.

A byte walks into a bar and orders a pint. Bartender asks him "What's wrong?" Byte says "Parity error." Bartender nods and says "Yeah, I thought you looked a bit off."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ps4mm
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12-09 09:05
-DarkShadow- schreef op maandag 8 maart 2021 @ 22:22:
[...]

Interessant project :) Ik overweeg sterk om mijn 3 buitendeuren ook zelf te vervangen door Aluplex. Kostenverschil tussen 3 buitendeuren laten plaatsen of zelf maken en plaatsen is gigantisch. Weet je al hoe je de slotkast gaat boren?
Thx, ja voor deze deuren ook, laten plaatsen ga je zo over de 3000eu. Ik zou op marktplaats even zoeken op alutherm/aluplex, er zijn opkopers in het zuiden van het land met restpartijen. Scheelt ook weer de helft met de houthandel, het zijn kostbare platen! Moest er wel een stukje voor rijden. Als je meer info wilt stuur maar pbtje, weet niet of het hier mag.

Met speedboren, forstnerboren, beitels en een beetje geduld moeten de slotkasten wel lukken :)
Voor de scharnieren en de meerpuntssluiting ga ik zelf wat mallen proberen te maken. Anders goed aftekenen, de randjes inhakken met beitel en voorzichtig uit de losse pols frezen, heb ik ook filmpjes van gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDFreak
  • Laatst online: 16-09 10:25

AMDFreak

Intel is zo..

Graag zou ik bij jullie wat informatie willen inwinnen mbt het buiten schilderwerk van de kozijnen die ik dit voorjaar wil gaan uitvoeren.
Het betreft een nieuwbouwwoning uit 2014/2015. Ik vermoed dat de gebruikte verf op waterbasis is geweest.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hybZ8CDPNqlNg6emLDqOGIFzPsc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PTqkoUk7RrNMcfPhLwUmvl05.jpg?f=fotoalbum_large
Moet ik de boel gewoon even goed opschuren en dan met grondverf op terpetinebasis eroverheen gaan? En dan aflakken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cqp4yQRINIb0IRrIc7XkrVnTNWg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LM3z3REuB7SOzqCiBgpoDgYA.jpg?f=fotoalbum_large
Mijn schuurdeur heeft een mooie dikke rubberen rand in het kozijn, kan ik dat rubber afplakken? Want eroverheen verven lijkt mij niet zo fraai..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xWNDzhM9AcDHQKZlKxEEshr6v38=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZHQpJzxwkMlMyCP3goppNMYa.jpg?f=fotoalbum_large
Helaas zijn er ook (beperkte) plekken qua beschadigingen. Vermoedelijk van stijgerbuizen e.d. met welk spul kan ik deze schade het beste opvullen? Het is echt een plekje van 2x1cm

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Cb5f6g68FIjdIK1KbVvlrEcZHs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cYexpUy82jmrv5ie3pa4m91l.jpg?f=fotoalbum_large
En dan mijn laatste vraag.. ons raamkozijn is netjes afgekit, is dat ook een kwestie van netjes afplakken en dan verven? Of mag je ook over de kitrand heen verven?

Ik hoor graag jullie schildertips :)

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JSBars
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22:19
Even opzoek naar iemand die kan bevestigen of ik op het juiste pad zit...
Met een eerdere voorjaarstorm is op het balkon een kast omgegaan met verf lekkage als gevolg. Oude terrastegels weg gehaald en nu zit deze vlek er nog. Meeste inmiddels voorzichtig weg gehaald.
Ook zie je de plas waar ik ter illustratie nu water in heb, hier is de inpandige hwa vervangen door eentje die door de muur naar buiten gaat. Maar omdat deze net niet op het diepste punt zit blijft er een plasje staan waar de afvoer eerst zat en waar nieuw dakleer over geplaatst is.
Nu ga ik een vlonder leggen en wilde ik het restant van de vlek bedekken met iets zodat het niet meer opvalt, de integriteit van de bitumen dakbedekking vertrouw ik nog wel gezien het een relatief nieuw dak is. Ook zocht ik iets wat als ik het ter plaatse van de plas smeer dat het deze wat minder diep maakt en dus de hoeveelheid water die blijft liggen verminderd.

Ik zat te denken aan of een flinke laag van het volgende smeren
https://www.gamma.nl/asso...tiepasta-2-5-kg/p/B194840

Of zou iets als Bison rubber seal beter zijn?
https://www.bol.com/nl/p/...DA.2_9_10.12.ProductImage

Of zie ik iets helemaal over het hoofd? En bestaat er nog een betere optie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z9bUtHD7bDWMbNx3DDOqox-gODM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MmDzJ9sqAIt3q0nDCyNjCwFc.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tdhVik5u4g7FdNhlpE-IjC8udyw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zNZRgQWTIchMgwMvkiFYOnpQ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IIykuEO2qRK80e6eRqKq4CDBwDM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P5O1tZwD284vhipGIKMaZE9Y.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:45
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pPA17QQa3B0LOHbGNU8Mvh0XmKI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nOCqJtWeCWMhjc3QmHlQmtJj.jpg?f=fotoalbum_large

Heb serre deuren die nu nog enkel glas hebben. Wil dit vervangen voor dubbelglas.
Vervangen van de deuren is in eerste instantie geen optie. Heb al op diverse sites gekeken echter dit formaat hebben ze niet. Is een huis van 1924.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6rEHBbHomPnWJowXWT9mhLpXs2s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S7gFd1IkRvGHve7i1zjZvjO1.jpg?f=fotoalbum_large

De deurdikte is 40mm. Mijn vraag kan er HR++ glas in? Denk als ik een dikte neem van 10mm glas + 2 * 15mm glaslatten dit wel gaat. Echter hoe zit het met het gewicht?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XBnLUf2fmp-RH91S7X73Yloqzps=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BziMkRL8YhvLMIgqqiv4YHZn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
JSBars schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 11:24:
Even opzoek naar iemand die kan bevestigen of ik op het juiste pad zit...
Met een eerdere voorjaarstorm is op het balkon een kast omgegaan met verf lekkage als gevolg. Oude terrastegels weg gehaald en nu zit deze vlek er nog. Meeste inmiddels voorzichtig weg gehaald.
Ook zie je de plas waar ik ter illustratie nu water in heb, hier is de inpandige hwa vervangen door eentje die door de muur naar buiten gaat. Maar omdat deze net niet op het diepste punt zit blijft er een plasje staan waar de afvoer eerst zat en waar nieuw dakleer over geplaatst is.
Nu ga ik een vlonder leggen en wilde ik het restant van de vlek bedekken met iets zodat het niet meer opvalt, de integriteit van de dakbedekking vertrouw ik nog wel gezien het een relatief nieuw dak is. Ook zocht ik iets wat als ik het ter plaatse van de plas smeer dat het deze wat minder diep maakt en dus de hoeveelheid water die blijft liggen verminderd.

Ik zat te denken aan of een flinke laag van het volgende smeren
https://www.gamma.nl/asso...tiepasta-2-5-kg/p/B194840

Of zou iets als Bison rubber seal beter zijn?
https://www.bol.com/nl/p/...DA.2_9_10.12.ProductImage

Of zie ik iets helemaal over het hoofd? En bestaat er nog een betere optie?

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Al gedacht aan betonverf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JSBars
Gezien het bitumen is(zal ik er even bijzetten in het origineel) leek me dat niet echt een logische optie...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 19:14
AMDFreak schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 09:57:
Graag zou ik bij jullie wat informatie willen inwinnen mbt het buiten schilderwerk van de kozijnen die ik dit voorjaar wil gaan uitvoeren.
Het betreft een nieuwbouwwoning uit 2014/2015. Ik vermoed dat de gebruikte verf op waterbasis is geweest.

[Afbeelding]
Moet ik de boel gewoon even goed opschuren en dan met grondverf op terpetinebasis eroverheen gaan? En dan aflakken?

[Afbeelding]
Mijn schuurdeur heeft een mooie dikke rubberen rand in het kozijn, kan ik dat rubber afplakken? Want eroverheen verven lijkt mij niet zo fraai..

[Afbeelding]
Helaas zijn er ook (beperkte) plekken qua beschadigingen. Vermoedelijk van stijgerbuizen e.d. met welk spul kan ik deze schade het beste opvullen? Het is echt een plekje van 2x1cm

[Afbeelding]
En dan mijn laatste vraag.. ons raamkozijn is netjes afgekit, is dat ook een kwestie van netjes afplakken en dan verven? Of mag je ook over de kitrand heen verven?

Ik hoor graag jullie schildertips :)
Buitenschilderwerk wordt vrijwel altijd met verf op terpentine basis gedaan; heb je informatie wat voor verf er voor jouw huis is gebruikt?
Volgorde voor verven:
- Schoonmaken en ontvetten
- Schuren
- Kale plekken voorbehandelen met primer/grondverf
- Grotere oneffenheden eventueel plamuren en daarna weer grondverf
- Aflakken met verf

Rubbers zou ik afplakken, kitranden kan je afplakken, afhankelijk van de gebruikte kit kan je er ook overheen verven (een stukje proberen).

Hoogglans verdient de voorkeur voor buiten; ook niet bezuinigen en een goede kwaliteit (grond)verf gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDFreak
  • Laatst online: 16-09 10:25

AMDFreak

Intel is zo..

Dat is het vervelende, ik kan nergens teruglezen wat voor soort verf er gebruikt is. Ik lees vaak dat de verf op waterbasis is, omdat de kozijnen binnen zijn gespoten, en binnen een veel langere uithard tijd hebben.
Wat ik wel heb gemerkt, als ik de tuindeur goed boen, dat mijn doek wit uitslaat..

Ik dacht zelf om het gehele kozijn in de grondverf te zetten.
Verder kies ik voor Sikkens Rubbol Semi-Gloss.. hoogglans (High-Gloss) is net ff iets too much (mooi bij een jaren 30 woning, maar bij nieuwbouw.. moewhaa).

heb je nog wel een tip wat voor soort plamuur ik moet kiezen?

[ Voor 37% gewijzigd door AMDFreak op 09-03-2021 13:28 ]

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
AMDFreak schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 13:28:
Dat is het vervelende, ik kan nergens teruglezen wat voor soort verf er gebruikt is. Ik lees vaak dat de verf op waterbasis is, omdat de kozijnen binnen zijn gespoten, en binnen een veel langere uithard tijd hebben.
Wat ik wel heb gemerkt, als ik de tuindeur goed boen, dat mijn doek wit uitslaat..

Verder kies ik voor Sikkens Rubbol Semi-Gloss.. hoogglans (High-Gloss) is net ff iets too much (mooi bij een jaren 30 woning, maar bij nieuwbouw.. moewhaa).

Polyester plamuur 2 componenten Alabastine heb ik goede ervaringen mee. Vooral voor buiten.
Ik denk dat je op waterbasis de verf hebt aangezien dat kozijn afgeeft. Zou als ik jou was een klein stukje schilderen op waterbasis. Ander stukje op terpentine basis. Paar maanden wachten en kijken wat het resultaat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

vincent_1971 schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 11:27:
[Afbeelding]

Heb serre deuren die nu nog enkel glas hebben. Wil dit vervangen voor dubbelglas.
Vervangen van de deuren is in eerste instantie geen optie. Heb al op diverse sites gekeken echter dit formaat hebben ze niet. Is een huis van 1924.

[Afbeelding]

De deurdikte is 40mm. Mijn vraag kan er HR++ glas in? Denk als ik een dikte neem van 10mm glas + 2 * 15mm glaslatten dit wel gaat. Echter hoe zit het met het gewicht?

[Afbeelding]
10mm dik hr++ glas ? Je moet even rekenen hoeveel ruimte je hebt qua dikte . Je moet ook nog glasband plakken (min 3 maar liever 4mm).

En waarom zou deze maat niet bestaan ? Ik heb de deuren ook laten vervangen en maken in een timmerfabriek. Wel prijzig (ik meen rond de 2k) incl glas en zetten.

[ Voor 5% gewijzigd door Waypoint op 09-03-2021 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
Waypoint schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 14:04:
[...]

10mm dik hr++ glas ? Je moet even rekenen hoeveel ruimte je hebt qua dikte . Je moet ook nog glasband plakken (min 3 maar liever 4mm).
Even rekenen dan. 40mm dik kozijn - 10 mm hr++ glas - glasband 4mm = 26 mm over. Glaslatten zouden dus 13 mm breed moeten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Youk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:22

Youk

Volvo For Life

Bezig met een klein klusje. Heb hier een staande lamp uplighter + leeslamp staan die niet meer werkte. Schakelkastje open gehaald en zekering gecontroleerd. Deze was stuk dus vervangen. Nu werkt de leeslamp wel, maar de dimmer voor de uplighter nog steeds niet.

Nu was het zo dat er een 9W led lamp in de uplighter zat en er op de dimmer staat 40 - 150W. Dus volgens mij gewoon een te laag vermogen er achter gehangen waardoor de dimmer is overleden en de zekering heeft meegenomen.

Dus ben ik op zoek gegaan naar een nieuwe voetschakelaar/dimmer. Maar daar loop ik tegen een probleem. Had bijvoorbeeld deze arditi (klik voor handleiding) gevonden. Maar deze is slechts voor 1 lamp.

Wat ik nodig heb is een schakelaar voor de leeslamp + een dimmer (al dan niet met tweede schakelaar) die van 0 - 100% kan regelen en geschikt is voor led lampen. Alles op 230V trouwens, uplighter is gewoon E27 en leeslamp E14.

Al wat ik dus kan vinden is zoals bovenstaande waarbij de schakelaar de dimmer aan of uit zet, maar er geen mogelijkheid is voor de leeslamp. Weet er iemand hier soms de ultieme tip? Had wel gehoopt ergens rond de €30 te blijven kwa kosten.

Volvo Classic Club Belgium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asteroid9
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:27

Asteroid9

General Failure

vincent_1971 schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 14:08:
[...]

Even rekenen dan. 40mm dik kozijn - 10 mm hr++ glas - glasband 4mm = 26 mm over. Glaslatten zouden dus 13 mm breed moeten zijn?
Nou is dubbelglas sowieso een flinke verbetering, maar 10mm monumentenglas is zo te zien maximaal U 2.0 - prima vooruitgang vanaf enkel glas (U 5.6) maar om het HR++ te mogen noemen moet je U 1.2 halen en dat lukt niet in deze kozijnen denk ik.... ;)

4-13-4 is de dunste HR++ variant, met een andere gasvulling kan het nog iets dunner. Het is wel de moeite om uit te zoeken wat voor glas je het beste kan plaatsen.
Qua oppervlak heb je niet veel nodig en je kan met dun 4mm glas uit de voeten, dus wellicht iets met een krypton spouw?

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Ik denk dat je spijt krijgt en over paar jaar de deuren toch vervangt. Dan zou ik nu niet het raam laten vervangen.

En afhankelijk van je kozijnen en scharnieren ga je het gewicht van het glas zeker merken. Je zult dan zien dat je deuren wat gaan afhangen naar het midden. Met sluitingsproblemen tot gevolg.
Meestal op te lossen door zwaardere of extra scharnieren.

Maar al met al denk ik dat je beter uit bent met vervangen van de deuren.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Promo
  • Laatst online: 19:56
Vraagje over een opbouw stopcontact.

YouTube: ABB WandContactdoos WCD - Dubbele Opbouw contactdoos - Bush Jaeger S...

Het is zo'n hele dichte waar je zelf een stukje plastic uit moet breken. Mensen tips om dit netjes te doen?
Heel lang niet gedaan en ik weet nog uit eerdere ervaring dat je snel teveel afbreekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 19:14
AMDFreak schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 13:28:

Wat @vincent_1971 noemde is prima plamuur; mogelijk heef de zaak waar je verf haalt/bestelt ander merk of soort.
Misschien zijn er nog mensen hier die weten hoe je er achter kan komen wat voor verf er nu opzit.
Al bij buren nagevraagd die geverfd hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JSBars
DJ-Promo schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 14:42:

YouTube: ABB WandContactdoos WCD - Dubbele Opbouw contactdoos - Bush Jaeger S...

Het is zo'n hele dichte waar je zelf een stukje plastic uit moet breken. Mensen tips om dit netjes te doen?
Heel lang niet gedaan en ik weet nog uit eerdere ervaring dat je snel teveel afbreekt.
Ik doe het met de Dremel. Of als je die niet hebt, met een ronde vijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Promo
  • Laatst online: 19:56
JSBars schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 14:49:
[...]

Ik doe het met de Dremel. Of als je die niet hebt, met een ronde vijl.
Heb geen Dremel helaas, ronde vijl misschien wel, gewoon tot je het gat hebt wat je wil?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

DJ-Promo schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 14:42:

Met een zijkniptang (niet knippen maar vasthouden en lichtjes op en neer bewegen) kan ik aardig netjes gefaseerd de opening steeds groter en netjes maken en met de kniptang in gesloten stand draai ik nog ff in de ronde opening om hem netjes rond zonder uitsteekseltjes te krijgen als een soort afbraamgereedschap.

Je begint onderaan en precies in het midden en maakt het gat steeds groter en breder en uiteindelijk pak ik met de gehele lengte van de zijkniptang 2x een nette rechte opening links en rechts (uiteraard de tang ff omdraaien bij de andere zijde recht maken) en ga ik verder met de kniptang stukjes bij beetjes de ronde opening maken en "braam" ik de ronde opening ff af. Dat afbramen moet je met tact en liefdevol doen en niet rossen.

Er is vast wel betere manier of gereedschap maar op mijn werkplek beschik ik daar niet over en het moet allemaal snel en netjes. Ik ben benieuwd hoe anderen dit doen?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2021 15:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05

Ik heb een tijd geleden dit opgelost door Easycell isolatie tussen de balken te blazen. Inblaasmachine huur je voor een dag bij Boels en de isolatie zelf is online te koop of bij de Bouwmaat.

Inblazen zelf is heel eenvoudig en goed te doen in een dag met 2 personen.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• dnhelle
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:41
Mooi die eiken wandplanken! Vrijdag kan ik ze ook posten. We irriteerden ons namelijk aan onze tv hoek. Hij was redelijk leeg en basic, tv hing te laag én stond uit het lood van het midden van de ruimte. Dus hop-tjop: tv meubel aan de kant:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SSa54X-nh3UVChvI3WZBgnXxYe8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4hPxWXXfDg0hvxDv7RM3OcKb.jpg?f=fotoalbum_large

Vervolgens de BestaHack aanpak gekozen en zwevend opgehangen. Voor de veiligheid nog even de beschermfolie er op: kastdeurtjes zijn hoogglans wit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wQWgE6-SH6DhXjcrnveCTHxmC_o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/umX5BNsSDtr2DlkYDu3JdTHu.jpg?f=fotoalbum_large

Dan aan de slag met de voorzetwand, die wordt behangen met matchend groen behang met donkergroene bladen. Opvallend, maar leidt niet de aandacht af van de eiken planken (denken we ;) )
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hv2tBuTDrMWX9UVnku2jsUOVx6U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x3ECpUDQOGOJvJcIR6pe4KfZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rvrxVSyKBi-41pztc35Dfj4M8Mo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4mYAL9spaGeAFv6dDF31LMDc.jpg?f=fotoalbum_large

Dan voor nu de tussenstand:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JDFWCXf55giI1dLb8Ec_VKZT2bs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UV9fgGjLFW6ghzE05fCpjGoI.jpg?f=fotoalbum_large

Genoeg ruimte voor een eiken plank tussen voorzetwand en bestakast. Nu nog:
- Behangen
- TV plank leggen
- Wandplanken monteren

Planken besteld bij Wood&Work, trouwens.
Eindresultaat volgt!

[ Voor 4% gewijzigd door dnhelle op 09-03-2021 15:24 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• invine
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14:57
dnhelle schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 15:13:
Mooi die eiken wandplanken! Vrijdag kan ik ze ook posten. We irriteerden ons namelijk aan onze tv hoek. Hij was redelijk leeg en basic, tv hing te laag én stond uit het lood van het midden van de ruimte. Dus hop-tjop: tv meubel aan de kant:
[Afbeelding]

Vervolgens de BestaHack aanpak gekozen en zwevend opgehangen. Voor de veiligheid nog even de beschermfolie er op: kastdeurtjes zijn hoogglans wit.

[Afbeelding]

Dan aan de slag met de voorzetwand, die wordt behangen met matchend groen behang met donkergroene bladen. Opvallend, maar leidt niet de aandacht af van de eiken planken (denken we ;) )
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

- Behangen
- TV plank leggen
- Wandplanken monteren

Eindresultaat volgt!
Zo zonder plank ziet het er anders ook niet verkeerd uit! :9

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• 3ssen
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:44
Hij was redelijk leeg en basic, tv hing te laag én stond uit het lood van het midden van de ruimte.
Ziet er al netjes uit.

Ik zou het geheel iets meer naar rechts ophangen om het beter uit te lijnen met het vloerkleed :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dnhelle
invine schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 15:47:
[...]

Zo zonder plank ziet het er anders ook niet verkeerd uit! :9
Nou... Nee ;-)
3ssen schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 15:59:
[...]

Ziet er al netjes uit.

Ik zou het geheel iets meer naar rechts ophangen om het beter uit te lijnen met het vloerkleed :+
Scherp :-) Die moet nog worden opgeschoven.
Jammer dat het lege UTP-stekkerdoosje niet opvalt versus de aangelegde powerline. :+ :F

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JSBars
DJ-Promo schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 14:57:
[...]

Heb geen Dremel helaas, ronde vijl misschien wel, gewoon tot je het gat hebt wat je wil?
Precies. Schuurpapier rond een dik potlood/stift zou misschien ook werken bedenk ik me als je geen vijl hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jolke
@dnhelle, je begon ermee dat je het vervelend vond dat de TV niet in het midden van de muur hing. Nu hangt hij niet in het midden van de voorzetwand. Dat zou mij dan weer irriteren. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dnhelle
Jolke schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 16:51:
@dnhelle, je begon ermee dat je het vervelend vond dat de TV niet in het midden van de muur hing. Nu hangt hij niet in het midden van de voorzetwand. Dat zou mij dan weer irriteren. :P
Haha, dacht-het-niet-piet :) De lijn die je ziet is de zaagrand van een oneven verdeelde MDF-plaat. De TV hangt 100% zeker in het midden, en 10cm hoger als/dan eerst. (wand is 160cm breed, tv hangt 80cm uit links). De TV is 55" en 123cm breed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saint2Saint
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:12
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Als je je deur wil behouden, kan je kiezen voor vacuümglas. Past zeker in je deur, maar kost wel een paar centen:
https://www.agcnederland.nl/fineo-vacuumglas/

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11:36
dnhelle schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 17:05:
[...]

Haha, dacht-het-niet-piet :) De lijn die je ziet is de zaagrand van een oneven verdeelde MDF-plaat. De TV hangt 100% zeker in het midden, en 10cm hoger als/dan eerst. (wand is 160cm breed, tv hangt 80cm uit links). De TV is 55" en 123cm breed.
Die laatste foto geeft een vertekend beeld. Want daar lijkt het ook alsof de kast niet uitgelijnd is met de voorzetwand. Maar 1 foto erboven lijkt het gelukkig niet zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giant87
  • Laatst online: 13:32
We gaan binnenkort de douglas vlonkerplanken (ribbel) in de tuin vervangen door tegels. Iemand nog leuke voorbeelden/suggesties wat ik van het hout kan knutselen? Het is zo'n 32m2 haha.

Meeste houtklusjes zijn niet echt leuk met geribbelde planken.. (bbq meubel etc), of ik ben de mooie voorbeelden nog niet tegen gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giant87
We gaan binnenkort de douglas vlonkerplanken (ribbel) in de tuin vervangen door tegels. Iemand nog leuke voorbeelden/suggesties wat ik van het hout kan knutselen? Het is zo'n 32m2 haha (+ heel veel hardhouten paaltjes en balken vh frame).

Meeste houtklusjes zijn niet echt leuk met geribbelde planken.. (bbq meubel etc), of ik ben de mooie voorbeelden nog niet tegen gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10-09 20:37
Giant87 schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 17:47:
We gaan binnenkort de douglas vlonkerplanken (ribbel) in de tuin vervangen door tegels. Iemand nog leuke voorbeelden/suggesties wat ik van het hout kan knutselen? Het is zo'n 32m2 haha.

Beide kanten ribbel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:30
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

- Behangen
- TV plank leggen
- Wandplanken monteren

Eindresultaat volgt!
Aparte wijze om dat frame te maken met 1 schroef per bevestigingspunt en een heel stel kleine hoekstukjes. Zitten de beide bovenste horizontale balkjes bevestigd aan het plafond? Zo niet dan alsnog doen, anders trekt het gewicht van de tv en de mdf plaat het geheel naar beneden met een kier bij je plafond als gevolg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saint2Saint
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:12
Giant87 schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 17:47:

Je kan denken aan een Compostbak of bekisting om je groene en grijze bak oid

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dnhelle
hpmkruit schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 19:25:
[...]

Aparte wijze om dat frame te maken met 1 schroef per bevestigingspunt en een heel stel kleine hoekstukjes. Zitten de beide bovenste horizontale balkjes bevestigd aan het plafond? Zo niet dan alsnog doen, anders trekt het gewicht van de tv en de mdf plaat het geheel naar beneden met een kier bij je plafond als gevolg.
Goed opgemerkt. Bovenste balken zijn aan het plafond bevestigd, zijbalken ook. Het zijn 5x5 balken en heb er met mijn volle gewicht aangehangen (78kg)

Wellicht niet zichtbaar, maar als volgt opgebouwd:
3x verticaal, met kit en pluggen gemonteerd tegen de muur, plus plafond bevestigd;
3x horizontaal, met hoekijzers en schroeven diagonaal op dwarsverbanden geschroefd, plus bovenste balk in plafond;
3x verticaal, met hoekijzers en schroeven diagonaal op dwarsverbanden, bovenste punt weer verankerd aan plafond;
5x balk voorzijde horizontaal, waarbij de beide tv achterhoutbalken voorzien zijn van een stuttend hoekijzer.

Ninja edit: vergeet niet dat er tussen de kast en voorzetwand nog een plank van 40mm komt, die vangt eventueel verzakking op...

[ Voor 5% gewijzigd door dnhelle op 09-03-2021 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giant87
Ja helaas wel, ene kant fijne ribbel en de bovenkant grof.

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• dnhelle
Buildlog update: t-3. MDF voorgestreken, vliesbehang lijm extra dik opgezet en behangen. Voor de bezorgde Tweakers hierboven, hij hangt écht in het midden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dVTMIV_mglleMXulCFYlFiJbxM0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6z0iSYpTbP4NlokMBQbtoRt1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:42
Man man man ff douchen met de kids, ga terug naar beneden een hele plas onder aan de trap.
F*ck lekkage, heb vermoeden dat het in de douchebak bij het putje lekt, rubber lijkt niet goed meer.

Het is een oude douchebak, schat 20 jaar oud, dus moet nog even kijken of ik wat kan vinden ter vervanging.

Doucheputje rubber levert vooral veel sifononderdelen op, wordt nog leuke zoektocht |:(

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

@dnhelle Netjes! Maaruh was TV verzinken in een recess in die voorzet wand niet nog wat mooier geweest? O-)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/V0MHJ6E.png
Tegen de muur kan dat niet maar nu heb je juist wel volume voor zo'n recess.
(foto van google)

[ Voor 22% gewijzigd door Wuursj op 09-03-2021 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhelle
Pwoah da's ook gaaf! Ik ga weer slopen ;-)
Doel van deze opzet was om meer diepte te creëren en gelijktijdig het scherm meer de kamer in te brengen. En met zo'n oled is de zijkant ook gewoon al strak. Naast de voorzetwand komen straks nog blind wandplanken. Verwacht de foto's vrijdagavond.

Nevertheless is dit ook een gave optie!

[ Voor 77% gewijzigd door dnhelle op 09-03-2021 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
ps4mm schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 09:38:
[...]

Thx, ja voor deze deuren ook, laten plaatsen ga je zo over de 3000eu. Ik zou op marktplaats even zoeken op alutherm/aluplex, er zijn opkopers in het zuiden van het land met restpartijen. Scheelt ook weer de helft met de houthandel, het zijn kostbare platen! Moest er wel een stukje voor rijden. Als je meer info wilt stuur maar pbtje, weet niet of het hier mag.

Met speedboren, forstnerboren, beitels en een beetje geduld moeten de slotkasten wel lukken :)
Voor de scharnieren en de meerpuntssluiting ga ik zelf wat mallen proberen te maken. Anders goed aftekenen, de randjes inhakken met beitel en voorzichtig uit de losse pols frezen, heb ik ook filmpjes van gezien.
Thanks voor de tip :)

Omdat ik er 3 moet in platen die toch wat dunner zijn met 40mm overweeg ik een booradapter te kopen van ali, maar ik heb er nog geen betrouwbare review over gezien: https://www.aliexpress.com/item/4000025824364.html

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ps4mm
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12-09 09:05
Als je de eerste 40-50mm infreest, netjes haaks, en dan met een speed of forstner verder naar beneden werkt kan er niet heel veel fout gaan toch? Is een inschatting, geen ervaring nog mee..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jolke
Wuursj schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 21:06:
@dnhelle Netjes! Maaruh was TV verzinken in een recess in die voorzet wand niet nog wat mooier geweest? O-)
[Afbeelding]
Tegen de muur kan dat niet maar nu heb je juist wel volume voor zo'n recess.
(foto van google)
Dan is het wel een gedoe om een nieuwe, grotere TV erin te krijgen.
Pagina: 1 ... 113 ... 466 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/