ps4mm schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 13:46:
Zijn er hier Tweakers met ervaring met het hangen van (garage)deuren, die mijn plan willen bekritiseren of tips kunnen geven?
Komende week wil ik een metalen kiep-garagedeur gaan vervangen voor 2 openslaande deuren. Reden is dat de kiepdeur veel kieren heeft/slechte isolatie, en de constructie aan het garageplafond veel ruimte inneemt zodat m'n busje niet naar binnen kan (te hoog). Daarom heb ik 2 stuks
54mm Alutherm platen uitgezocht welke ik in een kozijn met tochtwering wil plaatsen, zodat de isolatie stukken beter is, en de bus naar binnen kan
Huidige situatie:
[Afbeelding]
Maten zijn ze binnenmaten van de ruimte tussen de 2 steens muren links/rechts, en de 2 betonnen randen boven/onder.
[Afbeelding]
Ik wil links en rechts tegen de steens muur 2 hardhouten 50mm kozijnprofielen zetten, met aan de binnenkant randjes waar 2 staande
tochtstrips op zitten waar de deur tegenaan sluit. Boven en onder heb ik helaas geen ruimte voor een kozijn i.v.m. hoogte van de bus die er onderdoor moet, maar wil daar wil ik lage (hard)houten latjes monteren op de betonnen liggers, ook weer met tochtstrips, waar de deuren dan tegenaan kunnen vallen.
Hier een tekening, horizontale dwarsdoorsnede (de breedte van de deuren klopt niet, gaat vooral om de plaatsing kozijn en de tochtwering)
[Afbeelding]
Vervolgens de platen alutherm, ze zijn beide zo'n 2.5m2 wat neerkomt op ±30kg. Het lijkt me handig om 4 gelagerde 89x89 RVS scharnieren per deur te doen, of is 3 genoeg? 2 met
dievenklauw en 2 (of 1)
zonder?
De platen krijg ik binnen met een afmeting van 2170x1190, die moet ik dus na het stellen van de kozijnen op maat zagen voor de opening. Ze moeten dus binnen de L/R kozijnen vallen, maar tegen de onder/boven latten. Hoogte lijkt me vrij gemakkelijk, ik las her en der 3/4mm onderkant vrijlaten, en 2 mm boven. Dan kan ik de draaiende deur ook gelijk arm zagen op 3 graden aan de slotkant. Moet de passieve deur ook arm gezaagd worden?
Speling tussen de staande kozijnen en de kier tussen de deuren, werd aangeraden om 2mm tussen de scharnierende delen te houden, en 3mm tussen de sluitende kant. Sluiting gebeurt met een cilinderbediend
meerpuntsslot in de rechter draaiende deur, de linker zet ik vast met 2 profielschuiven of een espagnolet. Ter tochtwering wil ik 2 staande latten monteren, op de linkerdeur aan de binnenkant, op de rechterdeur aan de buitenkant, met tochtband, zodat ze goed tegen elkaar sluiten. Voor de sier wil ik nog verticale groefjes infrezen aan de buitenkant van de platen, om de 15-20cm of zoiets. De
toplaag van het alutherm is in te groeven tot een diepte van 1.2 - 2.5mm. Daarna de hele zwik natuurlijk gronden/lakken.
Paar vragen waar ik nog niet 100% uit ben:
- Speling links/recht 2mm, en tussen de deuren 3mm, kom je daarmee weg bij Alutherm?
- Moet de passieve deur ook arm gezaagd worden, of kan die haaks blijven?
- Ik zie allerlei varianten
Meranti kozijnhout, maar wat ik in m'n hoofd had (zie tekening) staat er niet tussen. Wat zou het beste werken voor deze situatie?
- Buitenkant wil ik een vaste klink, cilinder met kerntrekbeveiliging e.d., binnen een gewone klink en zo'n draaiknop in plaats van een sleutelgat. Werkt dat in combinatie met die cilinderbediende meerpuntssluitng?
- Hoe diep het kozijn te plaatsen, 5cm vanaf de rand van de muur? De bovenste betonnen rand is iets verzonken, misschien dat ik daar voor de zekerheid een aluminium waterslag op zet.
- Ik doe in steen/beton altijd alles met pluggen, nog nooit een
kozijnschroef gebruikt. Wel aan te raden?
- Voor die staande latten met tochtband, eventueel beter
tongnaalden gebruiken?
Geen idee of ik verder nog iets mis of over het hoofd zie. Heb alle spullen hier wel voor huis maar tot nog toe alleen ervaring met het maken van kastjes, meubetjes, dat soort spul. Alvast hartelijk dank voor het meedenken