[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 104 ... 469 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:36

Wuursj

want worst is al bezet

CurlyMo schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 14:40:
[...]
Is dat 'stuccen' makkelijk te doen? De Fermacell voegenvuller is toch niet duur. Een zak voor € 12,-.
Die voegenvuller maakt inderdaad niet zoveel verschil. Al is knauf voegenvuller nog steeds de helft, unfilott is de wat duurdere, sterkere voegenvuller van knauf en kost grofweg hetzelfde als die van fermacell. Ik weet niet met welke van die twee van fermacell me te vergelijken is maar je gebruikt daar toch niet zo heel veel van.
Knauf fill and finsh van 1,75 euro per kilo waar ik het afsmeren mee doe of Fermacell kant-en-klaar finish van 3,6 euro per kilo maakt meer verschil.

Op de stukken (korte muren) die ik tot nu toe heb gedaan ging het 'stucen' erg gemakkelijk al heb ik hier en daar wel nog wat moeten bijschuren (met afzuiging!) De grote muur van 8x2,6 meter komt nog >:)
Het is ook niet echt stucen, het is meer verzadingen / afsmeren van de plaat. De strakheid komt dan ook van het plaatwerk en niet van m'n stuckunsten.

[ Voor 21% gewijzigd door Wuursj op 05-02-2021 15:43 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10-10 15:50

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

Awaken1 schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 09:56:
[...]

Ik zou even een haardboer opbellen.
Die zijn vaak de slechtste niet om je van advies te voorzien.

En volgens mij had je de haard laten plaatsen, die zouden toch ook moeten weten wat bij dit type haard nodig is.
Ik denk dat je bij een gashaard met 40cm vanaf de rand wel goed zit en bij een vuurhaard 60cm. Maar ik ben geen expert!
Voor een gashaard heb je het toch helemaal niet nodig? Die fonken toch niet??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frostbiter
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 29-09 18:09
Bij het vervangen van mijn WCD plus schakelaar kom ik er bij terug montage niet meer uit welke draad nou waar moet. Ik had wel fotos van de situatie voor demontage gemaakt maar heb er niet op gelet dat de draden niet de juiste kleuren hadden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NsfdIOGadAENVeH6bYQ7BE5TXfo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6WARVg6rmYb4tA7tqdPqHjcE.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fc5zuIHbuIEPcJJuccm1DvXMLVM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XXJvu4gEipfpQvoazCb72CoD.jpg?f=fotoalbum_tile

Er zit maar een lamp op de schakelaar maar toch zijn er 2 zwarte schakel draden? Het is een oud huis en de huidige situatie met die lasklemmen lijkt mij niet helemaal de bedoeling toch?

[ Voor 4% gewijzigd door Frostbiter op 05-02-2021 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
@Frostbiter pak je multimeter en ga meten. Dat is de enige manier om het uit te pluizen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-10 22:07
Frostbiter schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 17:07:
Er zit maar een lamp op de schakelaar maar toch zijn er 2 zwarte schakel draden? Het is een oud huis en de huidige situatie met die lasklemmen lijkt mij niet helemaal de bedoeling toch?
hotelschakeling? die heeft twee schakeldraden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-10 22:07
N1ckk schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 09:06:
Ook zag ik plaatstaal als materiaal dat werd gebruikt en marmer. Mijn vraag is hoe diep moet dat zijn? Want dan laat ik liever een oud marmeren steen op maat maken bijv. of een koudgewalst stalen plaat :). Is nog goedkoper ook... (naja dat marmer niet dan).
Hier 25cm voor onze houtkachel, en dat is voldoende voor de brandende stukjes die er soms uitvallen als je de kachel bijvult.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:54
Omdat ik geen open haarden topic zag, hoopte ik hier een vraag te kunnen stellen.
Ervaringen openhaardhout - Deel 2
Gaat niet alleen over hout, maar ook over kachels

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:55
Omdat ik geen open haarden topic zag, hoopte ik hier een vraag te kunnen stellen. Gister is namelijk onze haard geplaatst en vandaag gaan ze de vloer in de olie zetten (eiken parket). Nu begreep ik van de haardenboer dat een plaat / mat voor de haard leggen aan te bevelen was. Je komt al snel op iets lelijks.
Ik heb een kennis en die heeft een mooie strakke plaat van glas voor de kachel liggen om dit op te vangen.
Frostbiter schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 17:07:
Bij het vervangen van mijn WCD plus schakelaar kom ik er bij terug montage niet meer uit welke draad nou waar moet. Ik had wel fotos van de situatie voor demontage gemaakt maar heb er niet op gelet dat de draden niet de juiste kleuren hadden.
[Afbeelding][Afbeelding]

Lijkt idd op een wisselschakeling icm met nog een andere schakelaar. 1 kant zit aangesloten met fase en 2 zwarte schakeldraden, de andere met 2 zwarte schakeldraden en een zwart/zwart/witte naar de lamp.

[ Voor 45% gewijzigd door pickboy op 05-02-2021 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10-10 21:33
Wuursj schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 14:55:
[...]

Die voegenvuller maakt inderdaad niet zoveel verschil. Al is knauf voegenvuller nog steeds de helft, unfilott is de wat duurdere, sterkere voegenvuller van knauf en kost grofweg hetzelfde als die van fermacell. Ik weet niet met welke van die twee van fermacell me te vergelijken is maar je gebruikt daar toch niet zo heel veel van.
Knauf fill and finsh van 1,75 euro per kilo waar ik het afsmeren mee doe of Fermacell kant-en-klaar finish van 3,6 euro per kilo maakt meer verschil.

Op de stukken (korte muren) die ik tot nu toe heb gedaan ging het 'stucen' erg gemakkelijk al heb ik hier en daar wel nog wat moeten bijschuren (met afzuiging!) De grote muur van 8x2,6 meter komt nog >:)
Het is ook niet echt stucen, het is meer verzadingen / afsmeren van de plaat. De strakheid komt dan ook van het plaatwerk en niet van m'n stuckunsten.
Het verzadigen van de platen dmv fix&finish lijkt me idd wel te doen. Zeker als je de naden al wat afgeschuurd hebt zal dat wel mooi worden.

Ik vind de hoeken echter nog moeilijk.
Voor binnenhoeken is er papiertape welke je in de hoek kunt drukken en dan afsmeren --> dat zul je dan na verven/beetje schuren niet meer zien.

Buitenhoeken vind ik echter heel weinig. Je hebt natuurlijk van die stalen hoeken, maar die komen toch wel zeker 1mm naar voren. Krijg je dan niet een rare bolling als je dat doet opvullen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjorsC
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 07:04
Kun je de platen niet +- een cm korter maken? en dus "naast" de plaat een stuc hoekprofiel plaatsen?
Zo kun je het hoekprofiel gelijk met de plaat vastzetten.
Als dit eenmaal droog is kun je het glad afwerken met F&F/MP75

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:47

MJV

Ik heb een kleine (of grote?) uitdaging (probleem...) opgedaan bij het opnieuw aansluiten van een afvoer. Ik heb het bestaande t-stuk niet goed los gekregen en de 90-graden bocht heeft het ook moeten ontgelden.

Gelukkig is dit geen zichtwerk (cv-hok) dus heb al e.e.a weggekapt. Maar hoe los ik dit nu verder op?
Ik dacht aan voorzichtig materiaal om de buis heen weghalen, d.m.v. haakse slijper en een subtiele boorhamer (of met de hand), buisje inkorten en nieuwe lijmmof erop. Nog tips & tricks? Project is tot nu toe niet bepaald soepel verlopen dus ik alle advies is welkom.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BRHMFcXM9-MQ9WgERjB3r5j00Pw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I6TtxDuqtF4YJNWwZ5f5PdBc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:20
MJV schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 20:16:
Ik heb een kleine (of grote?) uitdaging (probleem...) opgedaan bij het opnieuw aansluiten van een afvoer. Ik heb het bestaande t-stuk niet goed los gekregen en de 90-graden bocht heeft het ook moeten ontgelden.

Gelukkig is dit geen zichtwerk (cv-hok) dus heb al e.e.a weggekapt. Maar hoe los ik dit nu verder op?
Ik dacht aan voorzichtig materiaal om de buis heen weghalen, d.m.v. haakse slijper en een subtiele boorhamer (of met de hand), buisje inkorten en nieuwe lijmmof erop. Nog tips & tricks? Project is tot nu toe niet bepaald soepel verlopen dus ik alle advies is welkom.

[Afbeelding]
Buisje inkorten hoeft misschien niet. Goed uitkappen en warm stoken zodat je de bocht kunt vervangen zou voldoende moeten zijn.

Mits je een brandertje hebt. Met corona is het allemaal extra lastig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:47

MJV

@Den_S85
Brandertje heb ik, hopelijk nog met voldoende gas. Maar op zich is inkorten niet verkeerd, in de vorige opstelling was het afschot van een van de twee buizen maar enkele mm's op 2 meter. Bij demontage dus een hele berg water en drek eruit omdat dat niet (goed) afwaterde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:45
Ik wil een deuropening maken in een draagmuur onder een vloer. Daarvoor zoek ik een zelfdragende betonnen latei van 100x150x1300. Ik vind helaas bijzonder weinig. Ik vind een online aanbieder, maar daar kan ik niet ophalen en de verzendkosten zijn behoorlijk hoog:

https://www.sierbetononli...latei-100x150-mm-291.html

Iemand een idee waar ik zoiets kan halen, bij voorkeur omgeving Tilburg?

De beste ideeën komen als je bezig bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Wuursj schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 14:05:
[...]

Voor een flink deel eens met zijn rijtje tips.
Ik gebruik wel de volledige hoogte van 2.6m bij de wanden. Ik krijg die (alleen) wel netjes tegen de volgende aan geschoven. Ik niet ze met een tacker, kan zo nog een hand gebruiken om de plaat op zijn plek te houden terwijl ie op een houtje op de vloer staat.

[...]
Ik ben verbaast te lezen dat je een tacker gebruikt. ten eerste dat het er doorheen komt, maar vooral ook omdat ik zelf bang zou zijn voor roest. Gebruik je speciale nagels of iets dergelijks?

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frostbiter
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 29-09 18:09
LinuxMan schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 17:58:
[...]

hotelschakeling? die heeft twee schakeldraden..
Ohja, zie hier nu net ook nog een trekschakelaar hangen en die heeft natuurlijk ook een schakeldraad nodig 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
bonzz.netninja schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 14:18:
Nog maar eens een isolatievraag. Je hebt glaswol dekens en platen. Ik ga mijn houten schuur deels isoleren (muren) en dekens zijn een stuk goedkoper dan platen. Kan ik ook gewoon een deken in de muur doen of moeten dat platen zijn?

Platen zijn wat stugger dus zakken misschien minder uit oid?
Ik zou eerder steenwol gebruiken. Dan bij voorkeur met de dampdichte laag aan de binnenkant en een dampopen laag aan de buitenkant.

Waarom geen PIR platen. Hebben een goede isolatiewaarde, makkelijk te verwerken en hebben aan beide zijden een damdichte folielaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MJV schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 20:30:
@Den_S85
Brandertje heb ik, hopelijk nog met voldoende gas. Maar op zich is inkorten niet verkeerd, in de vorige opstelling was het afschot van een van de twee buizen maar enkele mm's op 2 meter. Bij demontage dus een hele berg water en drek eruit omdat dat niet (goed) afwaterde.
Brander was ook 1e waar ik aan dacht maar je moet wel goed rondom erbij kunnen dus je moet hem wel goed rondom uithakken. Misschien is het makkelijker om de bocht door midden te splijten met een beitel en hamer en zo eraf te pellen. De verticale buis zou als het goed is heel moeten blijven.

Inkorten kan ook eenvoudiger, staaldraad en dan erachter geraken en blijven bewegen (maak desnoods zelf 2 geïmproviseerde handgrepen) en je kan zo weer verder met je klus. Dan hoef je gat niet veel groter dan dit te worden. (zo een heb ik zelf ook https://www.bol.com/nl/p/...oor-pvc/9200000010844683/ er zijn ook goedkopere versies te vinden https://www.bol.com/nl/l/draadzagen/N/51725/ )

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 05-02-2021 23:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Arjan schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 22:47:
[...]

Ik ben verbaast te lezen dat je een tacker gebruikt. ten eerste dat het er doorheen komt, maar vooral ook omdat ik zelf bang zou zijn voor roest. Gebruik je speciale nagels of iets dergelijks?
Gewoon wat Fermacell voorschrijft gebruiken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-10 16:24

bonzz.netninja

Niente baffi

nokiaan958GB schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 23:06:
[...]

Ik zou eerder steenwol gebruiken. Dan bij voorkeur met de dampdichte laag aan de binnenkant en een dampopen laag aan de buitenkant.

Waarom geen PIR platen. Hebben een goede isolatiewaarde, makkelijk te verwerken en hebben aan beide zijden een damdichte folielaag.
Niet echt een antwoord op mijn vraag :P Ik zoek het verschil tussen platen en dekens, glaswol in dit geval. Platen zijn stugger, dekens goedkoper. Kunnen dekens alsnog gewoon in een muur of zakt dat uit oid?

De reden voor glaswol in dit specifieke muurtje is omdat ik 17cm ruimte heb. Daarmee haal je een rd waarde van 4 en dus is het niet nodig om duur pir te gebruiken. Daarnaast heeft PIR een slechte akoestische isolatie en dat is wel handig in een houten schuur die tot kantoor wordt gebouwd. De dampopen folies hangen al en nu het is een kwestie om ff die 17cm vol te stoppen met platen/dekens en daarna een dampdicht folie erop en platen fermacell...oid.

[ Voor 9% gewijzigd door bonzz.netninja op 06-02-2021 08:59 ]

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
CurlyMo schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 17:04:
Lang geleden heb ik een snippet van mijn zolderverbouwing geplaatst. Dat ging toen over het isoleren van de zijwangen. Gisteren heb ik weer een stukje helemaal afgerond. Een reportage van de hele zolderverbouwing komt als die helemaal klaar is. Je ziet nog de Fermacell voegengips en rol behang staan :p
En het vervolg van de zolderverbouwing. De overloop en achterkant van de wastafel. De plinten zijn nog niet af, maar daar ga ik niet op wachten :)

Oud situatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lIEb7Gl4uAtn_8OPo4-qhwxwSyQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/fFR5ci9SG7jpEPjyNfShLcl3.png?f=user_large

In de oude situatie kijken we tegen de achterkant van de kast aan. Je ziet bovenin een stukje balk lopen waarop een lamp geschroefd zit. De nis van de wastafel zit daar nu achter met de spotjes tussen de twee balken. Voor de rest geeft het een beetje een indruk van de wanden die er zaten. Simpele schrootjes met opbouw elektra en 0 bouwkundige stevigheid en isolatie. Onderaan zie je nog een plint lopen van achter naar voren.

Nieuwe situatie

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/twfZEiMuLUa5aZ9-2C9upvBi3uE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0KRTkl3tYFVmTxqRvT8Or3cw.png?f=user_large

Je ziet hier een diagonaal met twee handvatten erop. Dat is een plank met aan de ene kant behangen hardboard (om het gewicht te dempen en toch stevigheid te geven) en andere kant behangen gips. Dat plankje is modulair. Na het los snijden van de kit randen en het losmaken van de koffersluitingen kan je hem zo weghalen. Handig voor groot onderhoud zoals het vervangen van de kraan.

Onderaan links en rechts van de trap zie je hele kleine koofjes. Daar lopen de waterleidingen doorheen.

Alle extra hoeken zijn nodig om je hoofd niet te storen bij het trap lopen.

In de oude situatie zag je nog een plint zitten. Ik dacht die te kunnen hergebruiken. Ik had dus het behang achter de plint langs aangebracht, maar kwam er later achter dat dat toch niet ging werken. Dat is de reden dat je onderaan waar de plint zat het behang slordiger is. Dat valt echter weer weg bij een nieuwe plint.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vjGgPYyxpQKolY5XKfZT0jWSYYg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/pK5VImSK6ZCFhO86OlG98rdW.png?f=user_large

Hier zie je een foto bij het plankje, met een ultra ondiepe sifon, de twee waterleidingen opgebouwd m.b.v. hep2o en de koffer sluitingen om het plankje vast te houden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wzQZgTGcD_Qq7_h01fTidz_3WVs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/3vh3dh6C7qmaqys88tzBJQRE.png?f=user_large

Het elektra van de lamp is nu inbouw geworden i.p.v. opbouw.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4wALPTS47WsDuz2nQV25s5m6ocI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/UhyrQasQ0FcRfXSzVU4mirR7.png?f=user_large

Hier een mooi overzicht van de situatie naar boven toe gefotografeerd. Met links en rechts nog de oude schroten die de wanden van de slaapkamers maken. Die wegslopen is geen doen. Wellicht dat iemand nog tips heeft om die ook strak te krijgen? Bijv. behang klaar? Anders is het gewoon een kleine blik naar hoe het was.

Leuk weetje.

Als we lang genoeg in dit huis blijven wonen dan is er de gedacht om de hoofd trap door te trekken naar zolder. Deze 'Amsterdamse' trap vervalt daarmee. De ruimte van de overloop komt dan vrij. Dan heb ik twee keuzes:
1. Vergroten van een van de kamers.
2. Maken van een kleine badkamer met een douche en aan de andere kant dus de wastafel.

Voor de tweede optie heb ik vast rekening gehouden. De waterleidingen zijn makkelijk af te tappen en de afvoer is zo gelegd dat er met minimaal breekwerk een t-stuk tussen gezet kan worden :Y)

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:49
bonzz.netninja schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 08:54:
[...]

Niet echt een antwoord op mijn vraag :P Ik zoek het verschil tussen platen en dekens, glaswol in dit geval. Platen zijn stugger, dekens goedkoper. Kunnen dekens alsnog gewoon in een muur of zakt dat uit oid?

De reden voor glaswol in dit specifieke muurtje is omdat ik 17cm ruimte heb. Daarmee haal je een rd waarde van 4 en dus is het niet nodig om duur pir te gebruiken. Daarnaast heeft PIR een slechte akoestische isolatie en dat is wel handig in een houten schuur die tot kantoor wordt gebouwd. De dampopen folies hangen al en nu het is een kwestie om ff die 17cm vol te stoppen met platen/dekens en daarna een dampdicht folie erop en platen fermacell...oid.
De dekens niet je normaal gesproken met de randen vast aan de balken waar je de dekens tussen legt.
Prijs tussen glaswol en B-kwaliteit PIR is niet zo groot, maar de isolatiewaarde kan wel véél hoger.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

LED-Maniak schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 10:36:
[...]

De dekens niet je normaal gesproken met de randen vast aan de balken waar je de dekens tussen legt.
Prijs tussen glaswol en B-kwaliteit PIR is niet zo groot, maar de isolatiewaarde kan wel véél hoger.
Dat snap ik...en dan nog staat mijn vraag of je eventueel die deken ook in de muur kan gebruiken of dat dit misschien te veel gaan uitzakken en ik toch beter de iets duurder glaswol platen kan kopen.

ik kan hier nooit een vraag stellen over glaswol/steenwol voordat iemand begint over pir. Ik weet wat pir is, andere muren gaan ook gewoon pir-platen tegenaan maar in dit muurtje is glaswol of eventueel steenwol een betere keuze.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:38
Ik ben zelf echt niet goed in klussen. Soort angst voor power tools e.d..

Maar, we hebben al enige tijd een sierlijst voor de voordeur welke er af is gevallen.
Er zat zwart spul onder, maar geen idee wat te gebruiken. De zon staat wel na de middag vol op die kant.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_6cEHUjNW8Gn3eHXYSzGFp0dLe8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K8FXeQBXk9OVwwQ3TqmLvzUr.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand enig idee wat ik daar het beste voor kan gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
bonzz.netninja schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 11:01:
[...]

Dat snap ik...en dan nog staat mijn vraag of je eventueel die deken ook in de muur kan gebruiken of dat dit misschien te veel gaan uitzakken en ik toch beter de iets duurder glaswol platen kan kopen.
Glaswol leg je dus niet los tussen een muur, die niet je vast tussen balken.
'harde' steenwol platen kan je wel opstapelen, maar ook daar zet je tussen die platen bijvoorbeeld metalstuds(of weer balken). Anders beweegt het over tijd alle kanten op.

In de bouw zie je ze glaswol direct tegen cellenbeton drukken maar gebruiken ze daar wel stalen pinnen met doppen om het glaswol op zijn plek te houden. Dat kan dus ook nog, maar betwijfel of dit lekker gaat bij losse dekens.

Om dan je vraag te beantwoorden:
Na 8 jaar is bij mij een -door een aannemer gelegd- pakket glaswol dat op een schuin dak ligt tussen dak en gips naar beneden gezakt met grote open gaten tot gevolg.

En hé, je begon zelf al PIR te noemen hè? ;)

[ Voor 7% gewijzigd door LED-Maniak op 06-02-2021 13:14 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
Arunia schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 12:31:
Ik ben zelf echt niet goed in klussen. Soort angst voor power tools e.d..

Maar, we hebben al enige tijd een sierlijst voor de voordeur welke er af is gevallen.
Er zat zwart spul onder, maar geen idee wat te gebruiken. De zon staat wel na de middag vol op die kant.
[Afbeelding]

Iemand enig idee wat ik daar het beste voor kan gebruiken?
Montagekit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Kun je montagekit ook gebruiken voor een plank aan het betonnen plafond te bevestigen met stucwerk?
Of toch maar slagpluggen gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
Ik heb hier een bak gemaakt van multiplex 18mm met montagekit en de kopse kant aan een betonnen plafond bevestigd. Tot op heden blijft het zitten..

[ Voor 6% gewijzigd door LED-Maniak op 06-02-2021 13:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ethnocentrix
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:31

Ethnocentrix

Rijkserkend prutser

Hangt er helemaal vanaf hoe vast je stucwerk zit, hoe zwaar de balk plank is en wat er eventueel aan de balk komt te zitten. Ik zou persoonlijk altijd een paar slagpluggen gebruiken. Eventueel minder slagpluggen in combinatie met bijv. Zwaluw high tack kit

You know you're an engineer if you have no life & can prove it mathematically.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Det
  • Laatst online: 07-10 21:01

Det

decipherer schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 21:58:
Ik wil een deuropening maken in een draagmuur onder een vloer. Daarvoor zoek ik een zelfdragende betonnen latei van 100x150x1300. Ik vind helaas bijzonder weinig. Ik vind een online aanbieder, maar daar kan ik niet ophalen en de verzendkosten zijn behoorlijk hoog:

https://www.sierbetononli...latei-100x150-mm-291.html

Iemand een idee waar ik zoiets kan halen, bij voorkeur omgeving Tilburg?
Hornbach? Niet exact de afmetingen die je noemt, geen idee hoe kritisch dat komt. Ook zie ik in de reviews dat ze vaak krom zijn, wellicht goed daar even op te letten als je 'm afhaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

LED-Maniak schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 13:13:
[...]

En hé, je begon zelf al PIR te noemen hè? ;)
Nee hoor, bonzz.netninja in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6" Dat gedoe over PIR kwam van een andere tweakers in de eerste reactie op mijn orginele vraag.

Ah dank! In de muur komen ze alsnog tussen de staande grote (17cm diep) balken te zitten. Het is een houtbouw schuur. Nou goed, ik flats het er tussen en het zal wel goed komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
Ethnocentrix schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 14:02:
Hangt er helemaal vanaf hoe vast je stucwerk zit, hoe zwaar de balk plank is en wat er eventueel aan de balk komt te zitten. Ik zou persoonlijk altijd een paar slagpluggen gebruiken. Eventueel minder slagpluggen in combinatie met bijv. Zwaluw high tack kit
Aardig goed zit het stucwerk erop, zeer netjes gedaan. Combinatie is denk ik een kilo of 5 wat er aan komt te hangen. Dan worden het 3 slagpluggen, dat is denk ik wel voldoende

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• BTS
  • Laatst online: 11-10 13:16

BTS

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DYwMc28qzdriDCpK4BCnX5zDUC8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rhp91en2fZQ9IZ8vdHz9jJFA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9VPdVuTto9hav1rvzVsbAsh4PxU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/13Ayr4nstBkV8h0YKXsDrulL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LMNQhO9DIBSPZitA8u58ETPv-go=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TXGo6dzF7B1BvYdVciPyIWrE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8LEyZBmFF4i2Vhx93BpZpJ05KfI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GeesmScfCj1lrGWuC8gHT4Em.jpg?f=fotoalbum_large

Kost een hoop tijd om te bedenken hoe ik dit aan pak. Morgen dag 3 en dan hoop ik het af te krijgen.

www.highflow.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:05
De bevestiging aan de muren is met gewone moeren die eruitsteken?
Als je die muurbevestigingen nog had gecamoufleerd (dus meestal geen moeren gebruiken maar bijvoorbeeld spanhulzen), zodat de wang geen gaten kent, was het toch het betere kluswerk geweest ;)

Ga je met de achterkant van de treden nog iets doen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JvdHoudt
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:48
bonzz.netninja schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 14:26:
[...]

Nee hoor, bonzz.netninja in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6" Dat gedoe over PIR kwam van een andere tweakers in de eerste reactie op mijn orginele vraag.

Ah dank! In de muur komen ze alsnog tussen de staande grote (17cm diep) balken te zitten. Het is een houtbouw schuur. Nou goed, ik flats het er tussen en het zal wel goed komen.
Misschien is PIR een optie? Heeft een hogere isolatiewaarde :+ Nee, zonder gekheid.

Ik zou voor platen gaan ipv dekens. Platen zijn veel vaster dan dekens.
Je hebt flinke ruimte, dus of je glas- of steenwol kiest zul je qua akoestisch en warmte altijd wel goed zitten. Steenwol zou een hogere akoestische waarde hebben, maar of dat echt zoveel is... Daarbij zijn ze wel een stuk zwaarder dan glaswol.
Wat je ook kiest, glas en steen hebben beiden absoluut betere akoestische isolatie waarden dan PIR.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fx500
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09-10 16:58
BTS schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 18:23:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Kost een hoop tijd om te bedenken hoe ik dit aan pak. Morgen dag 3 en dan hoop ik het af te krijgen.
Erg veel respect voor mensen die zelf een trap maken! Heb het ooit zelf ook eens geprobeerd. (kelder trapje. 3 treden maarliefst :P )

Nog wel een goeie tool destijds gevonden http://www.zhitov.ru/nl/lestnica/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTS
  • Laatst online: 11-10 13:16

BTS

@bottom line , wat er uitsteekt zal afgeslepen worden nadat het aangedraaid is. Achterzijde wordt afgewerkt met plaatmateriaal en later gips/stuc.

@fx500 bedankt! Die tool had ik ook gevonden en gebruikt.

www.highflow.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:45
Det schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 14:18:
[...]

Hornbach? Niet exact de afmetingen die je noemt, geen idee hoe kritisch dat komt. Ook zie ik in de reviews dat ze vaak krom zijn, wellicht goed daar even op te letten als je 'm afhaalt.
Bedankt voor je reactie! Helaas zijn de lateien bij hornbach zgn. samenwerkende lateien. Dwz dat ze samen met het metselwerk erboven de latei vormen. Dergelijke lateien zijn niet bedoeld om belasting van een bovenliggende vloer op te nemen en in mijn geval dus niet geschikt.

De beste ideeën komen als je bezig bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc1111
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 28-09 20:46
Omdat ik geen open haarden topic zag, hoopte ik hier een vraag te kunnen stellen. Gister is namelijk onze haard geplaatst en vandaag gaan ze de vloer in de olie zetten (eiken parket). Nu begreep ik van de haardenboer dat een plaat / mat voor de haard leggen aan te bevelen was. ...

Ook zag ik plaatstaal als materiaal dat werd gebruikt en marmer. Mijn vraag is hoe diep moet dat zijn? Want dan laat ik liever een oud marmeren steen op maat maken bijv. of een koudgewalst stalen plaat :). Is nog goedkoper ook... (naja dat marmer niet dan).

...
Je moet zorgen dat de deur als hij open gaat niet uitsteekt over de plaat. Bij ons ligt de plaat zo’n 5 cm meer de kamer in. Aan de zijkanten steekt het 10cm uit.

Wij hebben een vierkante, transparante, glasplaat met afgeronde hoeken. Hebben het op maat laten maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
bonzz.netninja schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 14:26:
[...]

Toevallig recent 14cm PIR in mijn dak gedaan ;)

Met een latje als vertikale afstandshouder zakt je isolatie nevernooitniet uit :+
En een naadje of een kier pur je gewoon dicht >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bakema
  • Laatst online: 04-06 07:42
Misschien nog wel leuk om mezelf even te quoten met het het /fail resultaat :+ zoals al gezegd door een aantal mensen hier, trekt die zoals verwacht zo krom als een hoepel.
Bakema schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 07:48:
Aangezien hier wel een aantal pro houtbewerkers lijken te zitten :D

Ik heb een stuk eiken van 8cm gekocht om een barblad voor de keuken van te maken. Het heeft meer dan een jaar buiten gedroogd maar is verder onbehandeld.

[Afbeelding]

Nu heb ik er een mooi stuk uitgezaagd, 1 kant recht, 1 kant ‘waankant’. Wat is nu het beste stappenplan? Ik dacht zelf:

1. Behandelen tegen houtworm/boktor
2. Gaatjes/scheurtjes opvullen met lijm+Zaag/schuursel
3. Schuren grove korrel
4. Schuren lichtere korrel
5. In de olie zetten
6. Naar binnen

Klopt dat een beetje? Moet het eerder naar binnen ivm het werken?
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/J7MMDB2/thumbnail-IMG-7084.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/M7hhRFF/thumbnail-IMG-7082.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/Xp6mQSZ/thumbnail-IMG-7083.jpg

Aangezien die vrij snel krom trok, en er best veel gaatjes in zitten van houtworm oid heb ik er niet teveel aandacht aan besteed. 1x gevuld met schuursel+houtlijm en daarna geschuurd, en in de olie gezet. Denk dat die een plekje krijgt in de toekomstige schuur, nu alleen op zoek naar aan goed alternatief.

Een HPL/laminaat blad van 10cm kost dik 550, vind ik best veel geld voor een 'nep' blad O-) dit idee.

Iemand nog een goed idee? Het keukenblad is 5cm dik, dus het liefst iets van 7cm of meer.

Een blad op maat van eiken, kan ik maar vinden van max 6cm : https://www.eikenvakman.n...laags-rustiek-eikenh.html + dat dit opgedikt is, vind ik persoonlijk iets minder fraai. Maar met een echt dikke eiken slab blijf je de kans houden op kromtrekken ben ik bang, hoe lang die ook gedroogd is...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:19

_Arthur

blub

Bakema schreef op zondag 7 februari 2021 @ 09:38:
Maar met een echt dikke eiken slab blijf je de kans houden op kromtrekken ben ik bang, hoe lang die ook gedroogd is...?
Droogtijd is gemiddeld genomen 1cm dikte per jaar. 8cm dik is dus 8 jaar droogtijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20:53

Pixeltje

Woo-woohoo!

Help!

In huis hebben we twee toiletten. Eerder heb ik al eens de rubbers vervangen bij de bouten die het reservoir op de pot vasthouden, nu lekt bij een van de twee de aansluiting tussen reservoir en pot.

In onaangetaste staat ziet de toilet er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WFMWIioRmXHw6m2aPfYIWR0NYOA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/efSUSM3h1G71nVwmgoCkEolF.jpg?f=fotoalbum_large

Met het reservoir eraf zie je dit;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EgVIyU5y7lo02PNTQ4zDJ5rAUro=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lnBpQYrxxZgEsNJbsqxPOum4.jpg?f=fotoalbum_large

Hoe heet het manchet of rubber wat zich tussen het reservoir en de pot bevind in die ronde opening? Internet verkoop een miljard verschillende rubbers, ringen, manchetten etc, maar welke zoek ik?

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc1111
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 28-09 20:46
...

Iemand nog een goed idee? Het keukenblad is 5cm dik, dus het liefst iets van 7cm of meer.

Een blad op maat van eiken, kan ik maar vinden van max 6cm : https://www.eikenvakman.n...laags-rustiek-eikenh.html + dat dit opgedikt is, vind ik persoonlijk iets minder fraai. Maar met een echt dikke eiken slab blijf je de kans houden op kromtrekken ben ik bang, hoe lang die ook gedroogd is...?
Je kunt eens op de site van Frank Pouwer kijken: https://frankpouwer.nl/
Bij oude planken hebben ze genoeg tot iig 8cm dik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Ok vraagje: ik zit al een lange tijd te kwijlen naar deze: https://www.mastertools.n...s-18v-losse-body-in-tstak

Maar mijn vraag is of ik hier ook bv 18mm MDF planken mee in verstek kan maken?
Met een freestafel kan het wel gemakkelijk, maar kan het met deze losse ook? Een verstek frees bit heeft natuurlijk vlees nodig om zich langs te positioneren, maar hoe werkt dat met deze? Of moet je dan met 2 klemmen een geleide plank eronder vast zetten? :)

Edit: excuus verkeerde topic :X

[ Voor 3% gewijzigd door Atlas op 08-02-2021 14:22 ]

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Pixeltje schreef op zondag 7 februari 2021 @ 10:14:
Help!

In huis hebben we twee toiletten. Eerder heb ik al eens de rubbers vervangen bij de bouten die het reservoir op de pot vasthouden, nu lekt bij een van de twee de aansluiting tussen reservoir en pot.

In onaangetaste staat ziet de toilet er zo uit:
[Afbeelding]

Met het reservoir eraf zie je dit;
[Afbeelding]

Hoe heet het manchet of rubber wat zich tussen het reservoir en de pot bevind in die ronde opening? Internet verkoop een miljard verschillende rubbers, ringen, manchetten etc, maar welke zoek ik?
Neem contact op met je lokale https://www.warmteservice.nl/
Altijd erg goed geholpen bij dit soort vage zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20:53

Pixeltje

Woo-woohoo!

Ja, dat ga ik ook doen, maar die zijn volgens mij ook niet open, dus aan de balie wat foto's laten zien wordt 'm niet..

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:05

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Atlas schreef op zondag 7 februari 2021 @ 10:23:
Ok vraagje: ik zit al een lange tijd te kwijlen naar deze: https://www.mastertools.n...s-18v-losse-body-in-tstak

Maar mijn vraag is of ik hier ook bv 18mm MDF planken mee in verstek kan maken?
Met een freestafel kan het wel gemakkelijk, maar kan het met deze losse ook? Een verstek frees bit heeft natuurlijk vlees nodig om zich langs te positioneren, maar hoe werkt dat met deze? Of moet je dan met 2 klemmen een geleide plank eronder vast zetten? :)
Ik denk dat laatste, want je hebt inderdaad wat vlees nodig. Overigens de enige bovenfrees die ik zou overwegen, de Triton TRA001, die kun je heel makkelijk in een frees tafel omvormen met wat DIY kunsten.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-10 22:07
Ik heb een metalen garagebox, denk standaard garagedeur, maar dan het hele schuurtje. Nu zou ik deze graag isoleren met een berg glaswol die ik nog heb. Kan ik dan de ruimte van de muur tot het frame gewoon volstoppen en dan afwerken met platen of krijg ik dan later veel gedoe want iets met condens en koudebruggen. Ik zie door de bomen het bos niet meer hierin...

Edit: blijkbaar heet het damwandprofiel.

Edit 2: extra uitdaging, muizen. Ik zat te denken om betonbandjes op de grond te leggen zodat ze daarlangs niet kunnen nestelen in mijn geïsoleerde muur.

[ Voor 21% gewijzigd door tafkaw op 07-02-2021 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Misschien nog wel leuk om mezelf even te quoten met het het /fail resultaat :+ zoals al gezegd door een aantal mensen hier, trekt die zoals verwacht zo krom als een hoepel.

[...]

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Aangezien die vrij snel krom trok, en er best veel gaatjes in zitten van houtworm oid heb ik er niet teveel aandacht aan besteed. 1x gevuld met schuursel+houtlijm en daarna geschuurd, en in de olie gezet. Denk dat die een plekje krijgt in de toekomstige schuur, nu alleen op zoek naar aan goed alternatief.

Een HPL/laminaat blad van 10cm kost dik 550, vind ik best veel geld voor een 'nep' blad O-) dit idee.

Paar jaar laten liggen en daarna de stroken die de keukenkastjes raken infrezen zodat er kromming verborgen is.

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twijfels
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 11-10 20:04
zonoskar schreef op zondag 7 februari 2021 @ 11:30:
[...]

Ik denk dat laatste, want je hebt inderdaad wat vlees nodig. Overigens de enige bovenfrees die ik zou overwegen, de Triton TRA001, die kun je heel makkelijk in een frees tafel omvormen met wat DIY kunsten.
Ik zou de TRA001 totaal niet adviseren om als bovenfrees te kopen. Heb hem zelf ook in een freestafel ingebouwd waar hij prima werkt, maar dat ding is naar mijn idee veel te lomp om echt prettig mee te werken als bovenfrees zijnde.

Bovendien is het gebruik ervan als combi (zowel boven als freestafel) geen echte optie. Je moet de veren in het hoogtestel mechanisme verwijderen als je hem inbouwt. Dat samen met het in/uitbouwen zijn veels te veel handelingen om te wisselen tussen bovenfrees / freestafel. Als dat het doel zou zijn is één van de weinige reële opties een Bosch GMF 1600 CE. Met snelkliksysteem kan je die makkelijk in een andere voet plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Pixeltje schreef op zondag 7 februari 2021 @ 10:34:
Ja, dat ga ik ook doen, maar die zijn volgens mij ook niet open, dus aan de balie wat foto's laten zien wordt 'm niet..
Ik heb wel vaker met die gasten gemaild. Telefoontje doen, vragen of ze ff een foto kunt mailen. Komt goed :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zinloos1
  • Laatst online: 20:21
Ik heb een interessante uitdaging voor de hoek van een bed. Ik wil graag de punten afronden met een radius van 25mm. Het worden Eikenhouten planken van 25mm dik die met een hoek van 45 graden zijn gezaagd en op elkaar aansluiten. Ik heb mijn hoofd al even zitten breken hoe ik die afronding in godsnaam moet gaan maken. eerst dat ik aan een kopieerfrees met een radius 25 mal, maar die gaat nooit over de hele breedte van de plank komen (165mm). Is er hier een logische eenvoudige oplossing voor?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yAf2FbFRABnWCG49QDNXsG_3ibc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/fdyRSDqLvSaeHLT7UJFlYV2v.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DQ-U_cHuTzIZz-hY3sOZ8BDs3u0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/nmFSq7Heq1ohrART3i9aRxwB.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tafkaw
https://rs-tools.nl/hm-ho...D1XdJ6wMgnY8aAnb8EALw_wcB

Zoiets?

[ Voor 3% gewijzigd door tafkaw op 07-02-2021 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zinloos1 schreef op zondag 7 februari 2021 @ 13:35:
Ik heb een interessante uitdaging voor de hoek van een bed. Ik wil graag de punten afronden met een radius van 25mm. Het worden Eikenhouten planken van 25mm dik die met een hoek van 45 graden zijn gezaagd en op elkaar aansluiten. Ik heb mijn hoofd al even zitten breken hoe ik die afronding in godsnaam moet gaan maken. eerst dat ik aan een kopieerfrees met een radius 25 mal, maar die gaat nooit over de hele breedte van de plank komen (165mm). Is er hier een logische eenvoudige oplossing voor?
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Gewoon met een freesje. Zoal hierboven al word aangegeven. Je maakt die ronding voordat je hem met de ander verbind. En dan de frees op de brede kant zetten natuurlijk. Niet aan de bovenkant van de plank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zinloos1
Verwijderd schreef op zondag 7 februari 2021 @ 14:01:
[...]

Gewoon met een freesje. Zoal hierboven al word aangegeven. Je maakt die ronding voordat je hem met de ander verbind. En dan de frees op de brede kant zetten natuurlijk. Niet aan de bovenkant van de plank.
Dat was mijn eerste idee ook, maar ik ben nog geen frees tegengekomen met een radius van 25mm, die link die je aangeeft heeft maar een radius van 6,35mm. Of zie ik nu iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online

[...]

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Ik heb enkele jaren geleden voor € 250 een beuken plank van 6 cm dik en 300 cm lang gehaald. Met een vandiktebank geschaafd en binnen gedroogd. Zelf geschuurd en behandeld en die ligt nu al jaren bij ons in de badkamer. Zo recht als dag 1.
Bij een fijnhouthandel. Je hebt er verspreid over Nederland wel een paar zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Laatst online: 21:13

dragonhaertt

@_'.'

Zinloos1 schreef op zondag 7 februari 2021 @ 13:35:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zou zelf denk ik niet een kopieerfrees gebruiken, maar een gewone 25 radius profielfrees en een geleider voor de afstand van de rand van de plank. En dan eerst de radius frezen, en daarna het verstek.
Je kan ook eerst het verstek zagen, dan monteren, en daarna met een grote R25 frees de al gemonteerde planken een radius geven (als je een grote bodemplaat op je frees monteert).

Met een freestafel zou het nog makkelijker zijn om de verbinding precies netjes te krijgen.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zinloos1
dragonhaertt schreef op zondag 7 februari 2021 @ 14:44:
[...]

Ik zou zelf denk ik niet een kopieerfrees gebruiken, maar een gewone 25 radius profielfrees en een geleider voor de afstand van de rand van de plank. En dan eerst de radius frezen, en daarna het verstek.
Je kan ook eerst het verstek zagen, dan monteren, en daarna met een grote R25 frees de al gemonteerde planken een radius geven (als je een grote bodemplaat op je frees monteert).

Met een freestafel zou het nog makkelijker zijn om de verbinding precies netjes te krijgen.
Ik denk inderdaad dat dat gewoon het makkelijkst is.
Ik moet wel heel eerlijk bekennen dat de prijs van een R25 frees me wel een beetje heeft afgeschrikt van het idee. Voor 125 euro kan je een hoop andere leuke dingen doen...
En ik zie ook dat alle schachtdiameters 12mm zijn, moet ik ook nog eens kijken of dat uberhaupt wel gaat in mijn bovenfrees.

[ Voor 6% gewijzigd door Zinloos1 op 07-02-2021 14:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twijfels
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 11-10 20:04
Zinloos1 schreef op zondag 7 februari 2021 @ 14:47:
[...]

Ik denk inderdaad dat dat gewoon het makkelijkst is.
Ik moet wel heel eerlijk bekennen dat de prijs van een R25 frees me wel een beetje heeft afgeschrikt van het idee. Voor 125 euro kan je een hoop andere leuke dingen doen...
En ik zie ook dat alle schachtdiameters 12mm zijn, moet ik ook nog eens kijken of dat uberhaupt wel gaat in mijn bovenfrees.
Als je kan leven met R16 ipv R25 is dit wel betaalbaar. Voor eenmalig gebruik zeker goed genoeg.

De R25,4 afrondfrezen zijn overigens allemaal 12mm schacht, moet je dus ook de beschikking hebben over een frees met 12mm opname. (edit dat constateer je zelf dus al :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17:52
_Arthur schreef op zondag 7 februari 2021 @ 10:06:
[...]

Droogtijd is gemiddeld genomen 1cm dikte per jaar. 8cm dik is dus 8 jaar droogtijd.
4 jaar, want als je het goed doet droogt het aan beide kanten 1cm per jaar :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zinloos1
Twijfels schreef op zondag 7 februari 2021 @ 15:01:
[...]

Als je kan leven met R16 ipv R25 is dit wel betaalbaar. Voor eenmalig gebruik zeker goed genoeg.

De R25,4 afrondfrezen zijn overigens allemaal 12mm schacht, moet je dus ook de beschikking hebben over een frees met 12mm opname. (edit dat constateer je zelf dus al :+ )
Dit is al een heel stuk in de richting, ik denk dat ik deze meepak.
Thanks voor de tips allen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jappas
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:38
Binnenkort wordt bij onze nieuwe vloerverwarming ingefreesd en leggen we natijd zelf de sleuven dicht. De vloerenlegger adviseert om Uzin NC 182 te gebruiken.

Vloeroppervlakte: 60 m2, hoh 10 cm uitgefreesd voor 16mm leiding. Voor het gemak 20% (2/10e) van de oppervlakte = 12m2.

Diepte voor het gemak ook 20mm gerekend, zal wel iets minder zijn in werkelijkheid. Omdat hier 16mm buis in gaat blijft er 4mm hoogte over.

Verbruikscalculator komt met 12m2 en 4 mm op 72 kg. Mijn plan is om 100 kg (5 zakken) te kopen om genoeg te hebben. Maar kloppen mijn aannames bij benadering?

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18:02
Ik had nooit verwacht dat ik ook binnenshuis sneeuw zou gaan ruimen (zolder).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sXdblStFlf-F01Nvwuip6d__RWU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QykPm0m8a8UfzYHpxbFtx6qM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7a0byVumFV9wO-rtr2V5MUCIsQo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nti25pD5H6SktYLSwDdeFKKt.jpg?f=fotoalbum_large

Deze zomer een mooi hokje gebouwd voor de grasmaaier zodat hij mooi bescherm staat in de winter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RaKmUJ8URgdHy1hQyF-9KI8CHQA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ULQ5gfuEB6sKyr3qKzdOa4TP.jpg?f=fotoalbum_large

Ooh nee toch niet
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mpn7tQPQuSJ0VYjgKDQtJZ_QooQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hm3Vv03GOstAx4jbSZkiNmDT.jpg?f=fotoalbum_large

🙈🙈

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18:44

Vos

AFCA

Ik wil binnenkort plinten afkitten met Bison Poly Max nadat ik daar hier positieve verhalen over hoorde (https://www.gamma.nl/asso...al-wit-425-gram/p/B457255 ).

Is het dan nog handig om de kitrand daarna te lakken? Bij de vorige kit (ik meen acryl) werd de kitrand wat viezig en geel soms. Dat wil ik voorkomen.

[ Voor 8% gewijzigd door Vos op 07-02-2021 20:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Ik heb na wat tips hier afgekit met Den Braven Anti Crack. Super makkelijk om aan te brengen.

Zou niet mogen barsten (elastischer dan normale kit) kan je over sausen (aan te raden anders gaat het idd viezig worden) en ook nog flink goedkoper dan dat Bison spul.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:36
Is die bizonkit ook niet bedoeld om ze vast te zetten? Denk dat je gewoon goede schilderskit moet hebben

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:31
Ik wil van de week een extra wastafel gaan aansluiten op zolder, daarvoor moeten natuurlijk nieuwe warm en koudwaterleidingen aangesloten worden op de bestaande leidingen, dus even het water afsluiten en de boel leeg laten lopen.

Nou vroeg ik me af of ik de cv/combi-ketel daarvoor ook moet uitzetten? Ik ga de koud-waterleiding die naar de ketel gaat doorknippen en de warmwater leiding die eruit komt zal ik ook moeten doorknippen. Is er dan een kans dat de ketel dan aanslaat of werkt dat niet zo?

En als ik de ketel moet uitzetten is er dan nog iets waar ik op moet letten, of kan dat geen kwaad?

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Ozzie schreef op zondag 7 februari 2021 @ 21:09:
Ik wil van de week een extra wastafel gaan aansluiten op zolder, daarvoor moeten natuurlijk nieuwe warm en koudwaterleidingen aangesloten worden op de bestaande leidingen, dus even het water afsluiten en de boel leeg laten lopen.

Nou vroeg ik me af of ik de cv/combi-ketel daarvoor ook moet uitzetten? Ik ga de koud-waterleiding die naar de ketel gaat doorknippen en de warmwater leiding die eruit komt zal ik ook moeten doorknippen. Is er dan een kans dat de ketel dan aanslaat of werkt dat niet zo?

En als ik de ketel moet uitzetten is er dan nog iets waar ik op moet letten, of kan dat geen kwaad?
Als je een relatief moderne CV ketel hebt (lees: minder dan 20 jaar oud) dan zou je in principe gewoon de stekker eruit moeten kunnen trekken en na afronden werkzaamheden de stekker er weer in doen; de ketel zou dan vanzelf weer moeten gaan draaien...

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:31
Harrie_ schreef op zondag 7 februari 2021 @ 21:27:
[...]

Als je een relatief moderne CV ketel hebt (lees: minder dan 20 jaar oud) dan zou je in principe gewoon de stekker eruit moeten kunnen trekken en na afronden werkzaamheden de stekker er weer in doen; de ketel zou dan vanzelf weer moeten gaan draaien...
Dankje, het is een moderne ketel uit 2017. Ik zat net ook nog even het boekje door te lezen en daar stond inderdaad dat het apparaat gewoon spanningsloos gemaakt kan worden, zoals ze het zelf mooi noemen.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• louzy82
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10-10 12:45
Vos schreef op zondag 7 februari 2021 @ 20:29:
Ik wil binnenkort plinten afkitten met Bison Poly Max nadat ik daar hier positieve verhalen over hoorde (https://www.gamma.nl/asso...al-wit-425-gram/p/B457255 ).

Is het dan nog handig om de kitrand daarna te lakken? Bij de vorige kit (ik meen acryl) werd de kitrand wat viezig en geel soms. Dat wil ik voorkomen.
Polymax / montage kit gebruik je alleen om de plinten mee vast te zetten, niet om ze mee af te kitten daar is dat spul verschrikkelijk voor.

Zoals hierboven voorgesteld gebruik je daar acrylkit voor en het beste no-crack

Louzy#2475

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• bolleh
  • Laatst online: 21:10
Inmiddels is de glas in lood deur klaar en hangt ie in het kozijn. Heb nog wel wat tegenslagen gehad maar dat krijg je als je zoiets voor het eerst doet.

- deur zowel in hoogte als breedte op maat gemaakt
- scharnieren opnieuw ingehakt (2x want 1x verkeerd afgetekend :+ )
- slot kast dieper geplaatst
- gaten opgevuld
- deur helemaal kaal geschuurd (plus minus 6 verflagen en daardoor de hele schuur onder de stof)

Maar ondanks alles hangt ie nu toch fier in het kozijn en ben ik er trots op dat dit is gelukt. Op naar de volgende klus waar ik 0,0 ervaring mee heb :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hA7TsEC9Srt2buY-GelEMJxJmMA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xYCuLI6TmjyudRwFM2AB0ljD.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18:44

Vos

AFCA

sloth schreef op zondag 7 februari 2021 @ 20:59:
Ik heb na wat tips hier afgekit met Den Braven Anti Crack. Super makkelijk om aan te brengen.

Zou niet mogen barsten (elastischer dan normale kit) kan je over sausen (aan te raden anders gaat het idd viezig worden) en ook nog flink goedkoper dan dat Bison spul.
Ok thnx, ga ik daar naar kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CvP_tweakers
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 09-10 21:44
betaplayer schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 17:22:
[...]

Ik overweeg ook vloerverwarming in de betonplaat (wat niet gebruikelijk is hier in België).

10cm beton lijkt me wel weinig? Mag ik vragen hoe de volledige opbouw eruit ziet?
Hier wordt 15 cm aangeraden als in (van onder naar boven):

Plastic
10cm PIR Isolatie (incl. 2-3cm aan de randen)
15cm Beton (gepolierd)
Evt. Vinyl klik-vloer.
Klinkt goed.
Extra pir is altijd meegenomen.
Kun je een vinyl klik-vloer wel plakken voor een betere warmtegeleiding?

Wij hebben een multiplank parketvloer geplakt.

Gasloos sinds nov. 2019, 10,5 Kwp, Fronius Symo GEN 24 10 plus, Zonneboiler Wolf BSP 800 + 4x Topson F3-1, CV-Houtkachel Walltherm, Renault Zoe R135 Intens 50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CvP_tweakers
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 09-10 21:44
Tranze schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 13:57:
[...]

Vanwege de isolatiewaarde, prijs en het gemak van het uitbesteden aan volgens mij een prima partij :).

[...]

De schouw zit, vanaf net onder het plafond van de woonkamer, vertand gemetseld in de zijmuur, dus we gaan inderdaad nog een deel weghalen. Er zit nu alleen nog wat asbest, dat komen ze volgende week saneren, samen met gevelpanelen en een gespijkerd asbest plafond in de garage :/. Daarna nemen we een gashaard, die zuurstof via een pijp door de schoorsteen haalt, want... alle kozijnen worden vervangen door alu met triple glas, zonder ventilatieroosters. Spouwmuur laten we isoleren, en de overige vloeren beneden (die nu wel van beton zijn). Dak gaan we ook nog isoleren.
We gaan zelf een Orcon HRC-400 WTW installeren voor wat frisse lucht binnen.
Dus... nog genoeg te doen.

@CvP_tweakers Er komt inderdaad ook vloerverwarming op het schuimbeton, en dan een laag anhydriet, met daarop een houten vloer verlijmd.
Is een anhydrietvloer wel drukbestendig??
Schuimbeton is dat nl. niet en heeft een constructieve druklaag nodig.
Daarnaast, kun je rechtstreeks lijmen op anhydriet?

Gasloos sinds nov. 2019, 10,5 Kwp, Fronius Symo GEN 24 10 plus, Zonneboiler Wolf BSP 800 + 4x Topson F3-1, CV-Houtkachel Walltherm, Renault Zoe R135 Intens 50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
mierenfokker schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 09:39:
Ik wil een eiken plank aan het plafond maken om het gat in het plafond waar de electra uit komt te verbergen. Daartussen flexibele ruimte, om vervolgens een plank te hebben met 3x een dubbele armatuur erin voor spotjes. De flexibele ruimte moet rond de 10-12 centimer zijn. Nu dacht ik van: Die flexibiliteit kan ik mooi bewerkstellingen met een draadstang/draadeind. Maar waar kan ik die draadstang/draadeind mee bevestigen aan het hout om ook die 2 centimeter flexibiliteit te creeren. Jullie een idee?

Of misschien een ander idee om dit te doen wat wellicht makkelijker is?
Volgende vraag aan jullie cq advies van jullie. Hoe dit te bevestigen aan plafond. Plafond bestaat uit kanaalplaatvloeren en hebben dus holle gedeeltes. De plank zal zo’n 5 kilo moeten tillen. Zal ik dit bevestigen met slagmoeren (of andere pluggen?) of met high tack kit (of een combinatie?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tafkaw
tafkaw schreef op zondag 7 februari 2021 @ 11:47:
Ik heb een metalen garagebox, denk standaard garagedeur, maar dan het hele schuurtje. Nu zou ik deze graag isoleren met een berg glaswol die ik nog heb. Kan ik dan de ruimte van de muur tot het frame gewoon volstoppen en dan afwerken met platen of krijg ik dan later veel gedoe want iets met condens en koudebruggen. Ik zie door de bomen het bos niet meer hierin...

Edit: blijkbaar heet het damwandprofiel.

Edit 2: extra uitdaging, muizen. Ik zat te denken om betonbandjes op de grond te leggen zodat ze daarlangs niet kunnen nestelen in mijn geïsoleerde muur.
Niemand een idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Geneuzel
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 11-10 08:33
Ga je het schuurtje warmhouden? Want anders zie ik geen reden om het te isoleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tafkaw
Geneuzel schreef op maandag 8 februari 2021 @ 10:16:
[...]

Ga je het schuurtje warmhouden? Want anders zie ik geen reden om het te isoleren.
Houtkacheltje erin was het plan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11-10 20:38
Bij onze nieuwbouwwoning hebben de stucadoors over een pvc leiding (riool) heen gestuct die eigenlijk de muur uit moet komen (is voor de aan te leggen airco). Heb al geprobeerd te tikken op de muur in de hoop verschil in geluid te horen, maar geen succes. Iemand een idee hoe ik de pvc leiding vindt :)?

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Nu online

Exigence

dnkroz

Zie je geen kleurverschil met het drogen van het stucwerk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
Exigence schreef op maandag 8 februari 2021 @ 10:34:
Zie je geen kleurverschil met het drogen van het stucwerk?
Helaas niet meer te zien, alles is al opgedroogd.

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Nu online

Exigence

dnkroz

Via de andere kant van de buis een trekveer erin duwen en proberen het stucwerk van binnenuit eruit te duwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
Exigence schreef op maandag 8 februari 2021 @ 10:37:
Via de andere kant van de buis een trekveer erin duwen en proberen het stucwerk van binnenuit eruit te duwen.
Had ik ook al even naar gekeken, om hem dan evt. te detecteren met een detectieapparaatje. Maar de leiding is onder de vloer afgetakt van een het riool van het toilet. Ondanks dat het toilet er nog niet in zit, is het onmogelijk hem precies in die aftakking te krijgen ben ik bang.

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fx500
barry86 schreef op zondag 7 februari 2021 @ 19:09:
Ik had nooit verwacht dat ik ook binnenshuis sneeuw zou gaan ruimen (zolder).

[Afbeelding]
Zo te zien ga je ooit de zolder nog eens met PIR te lijf?
Nog tips hoe dit het beste te doen?

Je hebt zo te zien geen dakbeschot. Laat je dan nog wat ruimte voor ventilatie over?
In mijn geval is er wel dakbeschot. Gewoon PIR er tegenaan plakken. Is dat handig ivm rot?

So many questions... :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Geneuzel
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 11-10 08:33
tafkaw schreef op maandag 8 februari 2021 @ 10:27:
[...]

Houtkacheltje erin was het plan.
Ik weet niet of je schuur een beetje ruim bemeten is, maar je kunt met metalstud/rachelwerk een voorzetwand maken (iets los van de garagewand-2 á 3 cm). Deze ertussen vullen met glaswol/steenwol, dan een dampwerende folie erop en dan afplaten met osb en/of gipsplaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:20
mierenfokker schreef op maandag 8 februari 2021 @ 09:53:
[...]

Volgende vraag aan jullie cq advies van jullie. Hoe dit te bevestigen aan plafond. Plafond bestaat uit kanaalplaatvloeren en hebben dus holle gedeeltes. De plank zal zo’n 5 kilo moeten tillen. Zal ik dit bevestigen met slagmoeren (of andere pluggen?) of met high tack kit (of een combinatie?).
Gewoon fischer duopower plugjes, meer dan voldoende draagkracht. Maak je geen zorgen over de kanalen, die liggen echt niet vlak aan de oppervlakte.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jappas
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:38
fx500 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 11:02:
[...]

Je hebt zo te zien geen dakbeschot. Laat je dan nog wat ruimte voor ventilatie over?
In mijn geval is er wel dakbeschot. Gewoon PIR er tegenaan plakken. Is dat handig ivm rot?

Psst ;). Jappas moet daar ook nog eens gaan bijlezen als het zover is. Maar herken je vele vraagtekens en ook oplossingen in dat topic.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fx500
jappas schreef op maandag 8 februari 2021 @ 11:11:
[...]

Psst ;). Jappas moet daar ook nog eens gaan bijlezen als het zover is. Maar herken je vele vraagtekens en ook oplossingen in dat topic.
Dank voor de link. Ik ga snel lezen _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:01
mierenfokker schreef op maandag 8 februari 2021 @ 09:53:
[...]

Die paar kilo kun je makkelijk met een stel standaard pluggen en 40mm schroeven ophangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fx500
jappas schreef op maandag 8 februari 2021 @ 11:11:
[...]

Direct al een mooie tool gevonden. Rekent ook (gedeeltelijk) uit hoeveel vocht er bestaat tussen bepaalde lagen.
https://www.ubakus.com/nl/rc-waarde-calculator/?

Toch maar een luchtspouw inbouwen tussen dakbeschot en PIR ivm vocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanDaal
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 08:57

vanDaal

-ismeereentje

vanDaal schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 15:36:
[...]

Inmiddels weer een paar stappen verder :)

Het PIR hebben we voor nu even niet gedaan. Ook voor B-keus ben je zo 1000 euro verder en dat zit er nu even niet in. Het groene dak gaat er waarschijnlijk in de toekomst wel komen.

Het dakbeschot is inmiddels vervangen. Dat bleek nog best veel te zijn. Zo'n 18m2 van de 65m2 is vervangen door 18mm okoume multiplex. Aan de linkerkant (2e foto) heb ik het dakbeschot zo'n 30cm verlengd zodat er een lichte overstek is.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Daarna vuren balken gekocht voor de dakrand. Ik heb gekozen voor 45bx145h, zodat je daar in toekomst gemakkelijk het groene dak in kunt leggen.

[Afbeelding]

De volgende stap is de dakranden nog even goed afwerken en dan EPDM erop. Ik twijfel nog of ik één of twee grote lappen EPDM bestel (links en rechts), of met stroken ga werken. Iemand ervaring?
Na een paar maanden weer een update. Het kost allemaal best wat tijd; wachten op goed weer, mag niet te koud zijn, wachten op bestellingen, wachten op tijd ;) .

Het dak klaar voor EPDM. Dakranden gemonteerd en alles ingesmeerd met menie.
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/50922189692_afe0c9649a_c.jpg

Daarna EPDM erop. Ik heb gekozen voor het 1.3mm pakket van interexpress. Ik heb gekozen voor twee grote stukken van 9x6.5m en 7.5x4m. Met z'n tweeën hebben we het gelegd. Het is me een beetje tegengevallen. Het lukte ons niet om het allemaal strak gelegd te krijgen. De grootte en de zwaarte van het folie maakt het niet makkelijk. Het schijnt nog wel strakker te gaan liggen gedurende de loop van de tijd, maar voor nu ben ik er niet happy mee. Het plan is overigens om er ooit een groen dak van te maken, dus dan zie je het niet meer.
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/50922191462_97b1336a2f_c.jpg

Na het verlijmen op het dakbeschot, heb ik alle dakranden verlijmd, de regenwaterafvoeren geplaatst en het gat voor de CV ketelpijp gemaakt. Toen was het tijd voor het plaatsen van de boeidelen. Ik heb hiervoor gebruik gemaakt van 18mm okoume multiplex. Eerst alles in de menie gezet en daarna twee keer afgelakt.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/50922193197_98b1e76173_c.jpg

Het einde is in zicht :) . Nu nog daktrimmen gaan monteren.

Ondertussen ook binnen (linkerkant achter schuifpui) één en ander gedaan. Het plafond was daar afgewerkt met lelijke OSB platen. Die heb ik eruit getrokken. Vervolgens zag ik dat ze de dakconstructie net zo matig hadden gedaan als het dak zelf (dakpannen op een plat dak |:( ). In een ruimte van 3.5x3.5m lagen er maar twee balken ter overspanning. En die droegen samen de nok van het dak. Dus ik heb er twee balken bijgeplaatst.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/50922092766_98b24ec9e5_c.jpg

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/50922092981_42f34c1972_c.jpg

Dakdoorvoer voor een houtkachel erin :)
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/50922253782_b1c35fed9e_c.jpg

Nu ben ik aan het isoleren met PIR platen en daarna kan er een nieuw plafond in. Ik zit te denken aan om houten planken of balkjes tegen de onderkant van de balken te monteren, zoiets als hieronder. Zou ik dat gewoon met douglas balkjes (of zoiets) kunnen doen?

Afbeeldingslocatie: https://assets.hunterdouglasarchitectural.eu/documents/images/ceiling/veneered-wood-ceilings/veneered-wood-linear-t1.jpg

[ Voor 21% gewijzigd door vanDaal op 08-02-2021 13:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Nu online
sloth schreef op zondag 7 februari 2021 @ 20:59:

Anti-crack is zeker prima maar als je hem niet overschilderd dan wordt deze alsnog geel en trekt hij alsnog viezigheid aan, dus dat moet je zeker doen. Wil je niet meer schilderen dan is een hybride schilder/beglazingskit toch aan te raden. Deze heeft toch iets betere technische eigenschappen en betere materialen neem dan bijvoorbeeld https://www.toolstation.n...-2ps-beglazingskit/p25740

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Laatst online: 20:56

breinonline

Are you afraid to be known?

Bloemstukje schreef op maandag 8 februari 2021 @ 10:40:
[...]

Had ik ook al even naar gekeken, om hem dan evt. te detecteren met een detectieapparaatje. Maar de leiding is onder de vloer afgetakt van een het riool van het toilet. Ondanks dat het toilet er nog niet in zit, is het onmogelijk hem precies in die aftakking te krijgen ben ik bang.
Zo’n detectieapparaat zou moeten werken.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18:02
fx500 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 11:02:
[...]

Ik verwerk wel pir, maar niet op zolder, Dat is nu gewoon opslag.
Maar de antwoorden op jou vraag zijn altijd per situatie verschillend, en dan wordt de voorkeur/mening nog niet eens meegeteld.

Zoals ik er tegen aan kijk, van koud naar warm bij een pannendak zonder onderdak:
-Altijd een dampdoorlatendscherm aanbrengen, zo strak mogelijk tegen de panlatten.
-Een ventilerende luchtspouw
-Pir platen
-Dampdicht maken met alu tape of scherm.
-Gipsplaten/afwerking.

Maar....elke situatie is anders met verscghillende mogelijkheden om aan te pakken. En dat kun je allemaal perfect teruglezen in het topic dat al gelinkt is! :)

[ Voor 10% gewijzigd door barry86 op 08-02-2021 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barada
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15:06
Ik lees al een tijdje mee en haal hier veel informatie en inspiratie vandaan. Ik heb in ons vorig jaar gekochte huis een aantal klussen gepland, waaronder deze:

De CV ketel hangt op een onconventionele plek, namelijk boven het trapgat van de zolder. Is waarschijnlijk gedaan om op de oude plek een wasmachine kwijt te kunnen. Ketel verplaatsen is voor nu geen optie.
De lokale onderhoudsmonteur wil er best onderhoud aan plegen maar heeft wel iets nodig om op te staan en vanaf te kunnen werken.

Het idee is om in het trapgat een demonteerbaar plateau te maken, wat ik snel kan opbouwen en afbreken. Het trapgat is 92 cm diep en 234 cm breed.
(En dat plateau kan ik dan zelf ook gebruiken om die lelijke ombouw te vervangen).

Ik wil 2 balken van 44*94mm waaraan balkdragers zijn bevestigd in de lengte in het trapgat hangen, waarbij de “lip” van de balkdragers steunen op de vloer.
Hier dan osb plaat van 18mm overheen. 3 naast elkaar om het wat hanteerbaarder te maken. Eventueel met wat kleine balkjes aan de onderkant, zodat ze niet kunnen schuiven.

Voor een vaste vloer, die dus veel meer moet kunnen dragen, vond ik via een online tool dat deze balken 14 cm dik moeten zijn. Maar aangezien mijn vloertje veel minder hoeft te dragen (1 persoon, een trapje en wat gereedschap) leek me dat wat overkill en niet zo hanteerbaar. Vandaar dus deze keuze qua dikte.

Vraag is of iemand hier iets kan zeggen over de dikte van de balken en of dit een goeie manier is om het op te lossen.

Huidige situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g4NfWVip86KtOMpC-GHSa0WqCSQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nlLyui7xSw9DB11RexnBQ4Xd.jpg?f=user_large

De balkdrager
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sAWrT3fmlRoLgJNy298mZJFcQy0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/SBTIfzku8qEtCMmxqrIEuNir.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat kan ik het beste gebruiken als kit om het tochten (op sommige plekken kan ik de daglicht zien vanaf binnenkant kozijn naar buiten zelfs) waar de woningbouw niks aan wil doen en het aan de binnenzijde van de woning op sommige plekken lastig of zelfs onmogelijk is om erbij te kunnen? (keukenkastjes, verwarmingombouw enz enz)

Uiteraard gaat de inhoud eruit (2 latjes links en rechts eraf, trespa eruit, folie met blauw nylon eruit en schuimisolatie eruit en dan heb ik een leeg karkas aan de binnenkant) maar zou Pattex Polymer goed zijn hiervoor? Het is elastisch, antischimmel, hecht goed, dicht goed en mocht het hout bewegen dan zal de kit niet loslaten/scheuren. De prijs van de kit is geen dealbreaker.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2021 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 8 februari 2021 @ 15:00:
Wat kan ik het beste gebruiken als kit om het tochten (op sommige plekken kan ik de daglicht zien vanaf binnenkant kozijn naar buiten zelfs) waar de woningbouw niks aan wil doen en het aan de binnenzijde van de woning op sommige plekken lastig of zelfs onmogelijk is om erbij te kunnen? (keukenkastjes, verwarmingombouw enz enz)

Uiteraard gaat de inhoud eruit (2 latjes links en rechts eraf, trespa eruit, folie met blauw nylon eruit en schuimisolatie eruit en dan heb ik een leeg karkas aan de binnenkant) maar zou Pattex Polymer goed zijn hiervoor? Het is elastisch, antischimmel, hecht goed, dicht goed en mocht het hout bewegen dan zal de kit niet loslaten/scheuren. De prijs van de kit is geen dealbreaker.

[Afbeelding]
Daar zou ik compriband tussen stoppen. Even ertussen proppen met een platenmesje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 8 februari 2021 @ 15:03:
[...]

Daar zou ik compriband tussen stoppen. Even ertussen proppen met een platenmesje.
Je bedoelt aan de buitenkant bij de openingen boven en onder de trespa? Trespa moet ventileren. Dat mag je dus niet dichtmaken. Enige wat ik kan doen is openmaken en de inhoud eruit halen en dan alle kieren (waar overigens geen compriband tussen kan) dichtkitten. Denk dan aan houten skelet waar houten plaat erop zit aan binnenzijde en trespa op buitenzijde met ventaltieopeningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Paul-
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Barada schreef op maandag 8 februari 2021 @ 14:44:
Ik wil 2 balken van 44*94mm waaraan balkdragers zijn bevestigd in de lengte in het trapgat hangen, waarbij de “lip” van de balkdragers steunen op de vloer.
De lip is hier denk ik niet sterk genoeg voor. Kun je niet gewoon de balken iets langer nemen en de uiteinden laten rusten op de vloer? Eventueel aan de onderkant klosjes zodat ze niet kunnen verschuiven.
Pagina: 1 ... 104 ... 469 Laatste

Let op:
Voor gereedschap: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5

Heb je gereedschap over en zoek je een goed doel? Stichting Gered Gereedschap: https://www.geredgereedschap.nl/