CurlyMo schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 17:04:
Lang geleden heb ik een snippet van mijn zolderverbouwing geplaatst. Dat ging toen over het isoleren van de zijwangen. Gisteren heb ik weer een stukje helemaal afgerond. Een reportage van de hele zolderverbouwing komt als die helemaal klaar is. Je ziet nog de Fermacell voegengips en rol behang staan

En het vervolg van de zolderverbouwing. De overloop en achterkant van de wastafel. De plinten zijn nog niet af, maar daar ga ik niet op wachten
Oud situatie:
In de oude situatie kijken we tegen de achterkant van de kast aan. Je ziet bovenin een stukje balk lopen waarop een lamp geschroefd zit. De nis van de wastafel zit daar nu achter met de spotjes tussen de twee balken. Voor de rest geeft het een beetje een indruk van de wanden die er zaten. Simpele schrootjes met opbouw elektra en 0 bouwkundige stevigheid en isolatie. Onderaan zie je nog een plint lopen van achter naar voren.
Nieuwe situatie
Je ziet hier een diagonaal met twee handvatten erop. Dat is een plank met aan de ene kant behangen hardboard (om het gewicht te dempen en toch stevigheid te geven) en andere kant behangen gips. Dat plankje is modulair. Na het los snijden van de kit randen en het losmaken van de koffersluitingen kan je hem zo weghalen. Handig voor groot onderhoud zoals het vervangen van de kraan.
Onderaan links en rechts van de trap zie je hele kleine koofjes. Daar lopen de waterleidingen doorheen.
Alle extra hoeken zijn nodig om je hoofd niet te storen bij het trap lopen.
In de oude situatie zag je nog een plint zitten. Ik dacht die te kunnen hergebruiken. Ik had dus het behang achter de plint langs aangebracht, maar kwam er later achter dat dat toch niet ging werken. Dat is de reden dat je onderaan waar de plint zat het behang slordiger is. Dat valt echter weer weg bij een nieuwe plint.
Hier zie je een foto bij het plankje, met een ultra ondiepe sifon, de twee waterleidingen opgebouwd m.b.v. hep2o en de koffer sluitingen om het plankje vast te houden.
Het elektra van de lamp is nu inbouw geworden i.p.v. opbouw.
Hier een mooi overzicht van de situatie naar boven toe gefotografeerd. Met links en rechts nog de oude schroten die de wanden van de slaapkamers maken. Die wegslopen is geen doen. Wellicht dat iemand nog tips heeft om die ook strak te krijgen? Bijv. behang klaar? Anders is het gewoon een kleine blik naar hoe het was.
Leuk weetje.
Als we lang genoeg in dit huis blijven wonen dan is er de gedacht om de hoofd trap door te trekken naar zolder. Deze 'Amsterdamse' trap vervalt daarmee. De ruimte van de overloop komt dan vrij. Dan heb ik twee keuzes:
1. Vergroten van een van de kamers.
2. Maken van een kleine badkamer met een douche en aan de andere kant dus de wastafel.
Voor de tweede optie heb ik vast rekening gehouden. De waterleidingen zijn makkelijk af te tappen en de afvoer is zo gelegd dat er met minimaal breekwerk een t-stuk tussen gezet kan worden