Eigenlijk is een trapsteiger de enige juiste weg, zeker wanneer er iemand anders op moet gaan staan.Barada schreef op maandag 8 februari 2021 @ 14:44:
Ik lees al een tijdje mee en haal hier veel informatie en inspiratie vandaan. Ik heb in ons vorig jaar gekochte huis een aantal klussen gepland, waaronder deze:
De CV ketel hangt op een onconventionele plek, namelijk boven het trapgat van de zolder. Is waarschijnlijk gedaan om op de oude plek een wasmachine kwijt te kunnen. Ketel verplaatsen is voor nu geen optie.
De lokale onderhoudsmonteur wil er best onderhoud aan plegen maar heeft wel iets nodig om op te staan en vanaf te kunnen werken.
Het idee is om in het trapgat een demonteerbaar plateau te maken, wat ik snel kan opbouwen en afbreken. Het trapgat is 92 cm diep en 234 cm breed.
(En dat plateau kan ik dan zelf ook gebruiken om die lelijke ombouw te vervangen).
Ik wil 2 balken van 44*94mm waaraan balkdragers zijn bevestigd in de lengte in het trapgat hangen, waarbij de “lip” van de balkdragers steunen op de vloer.
Hier dan osb plaat van 18mm overheen. 3 naast elkaar om het wat hanteerbaarder te maken. Eventueel met wat kleine balkjes aan de onderkant, zodat ze niet kunnen schuiven.
Voor een vaste vloer, die dus veel meer moet kunnen dragen, vond ik via een online tool dat deze balken 14 cm dik moeten zijn. Maar aangezien mijn vloertje veel minder hoeft te dragen (1 persoon, een trapje en wat gereedschap) leek me dat wat overkill en niet zo hanteerbaar. Vandaar dus deze keuze qua dikte.
Vraag is of iemand hier iets kan zeggen over de dikte van de balken en of dit een goeie manier is om het op te lossen.
Huidige situatie:
[Afbeelding]
De balkdrager
[Afbeelding]
Vooral verzekeringstechnisch, mocht het toch fout gaan, dan ben jij niet verantwoordelijk.
En zo duur zijn ze niet eens.
https://hamusta.nl/product/trapsteiger/