[Vakantie] Het Grote Wintersport-topic! Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 35 ... 42 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

The End schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 19:35:
[...]

Die ski krijgt mooie reviews. Zou een hele goede keuze zijn, maar is echt wel heel erg duur. Dr set die ik voor het ogen heb is rond de 700 euro. De Montero is 1400 euro!
Je kan de montero vinden voor 1099 hoor ik net...

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The End
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:51

The End

!Beginning

PaT schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 19:35:
[...]

Je kan de montero vinden voor 1099 hoor ik net...
Dat lijkt de vanaf prijs te zijn bij de leverancier. Als je daarna doorklikt komt er nog 350 euro bij...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:12

ZieMaar!

Moderator General Chat
The End schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 16:49:
Ik heb aan het kijken naar goede allround skis voor naast mijn race carver. Ik ski voornamelijk op de piste, maar uitstapjes in de verse poeder buiten de piste moeten kunnen.

Wat raden jullie aan voor een gevorderde skier? Ik zit naar de redster q7.8 te kijken nu: https://www.atomic.com/en...ml#color=37690&size=31127
Wat ski je nu? Als dat echte slalomlatten zijn, is die q7.8 wel leuk misschien, maar dat is absoluut geen echte poederski. Als je nu een normale, iets meer racy piste ski hebt, dan zou ik eerder voor k2 mindbender, blizzard brama of Volkl Kendo gaan (zie https://gigiski.com/review-k2-mindbender-89-ti/). Breedte af laten hangen van wat je precies wil en al hebt?

Allrounder is in die zin een lastige term dat dat voor iedereen anders is. Ik ski een x9 wb, maar ben een techniek georiënteerde piste skier die het liefst over ribbels carve bochten maakt. Dan vind ik dat ik een echte allround ski heb :). Veel mensen slippen, willen een ski die helpt in moeilijke sneeuw, willen minder stijf en vinden dus een instapmodel allmountain heel allround :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The End

The End

!Beginning

ZieMaar! schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 09:19:
[...]

Wat ski je nu? Als dat echte slalomlatten zijn, is die q7.8 wel leuk misschien, maar dat is absoluut geen echte poederski. Als je nu een normale, iets meer racy piste ski hebt, dan zou ik eerder voor k2 mindbender, blizzard brama of Volkl Kendo gaan (zie https://gigiski.com/review-k2-mindbender-89-ti/). Breedte af laten hangen van wat je precies wil en al hebt?

Allrounder is in die zin een lastige term dat dat voor iedereen anders is. Ik ski een x9 wb, maar ben een techniek georiënteerde piste skier die het liefst over ribbels carve bochten maakt. Dan vind ik dat ik een echte allround ski heb :). Veel mensen slippen, willen een ski die helpt in moeilijke sneeuw, willen minder stijf en vinden dus een instapmodel allmountain heel allround :).
Ik ski nu op Fischer RC4 ski's, omdat ik ook slalom ski: https://www.skiwebshop.nl...i-s-unisex-fiscp06023-one Deze zijn perfect op een harde piste, maar hoe meer 'losse' sneeuw, hoe slechter.

Net zoals jij ski ik het liefst carve bochten over een ribbelpiste, maar vanaf een uur of 10:00 zijn die niet meer te vinden :D Ik ga in april/mei 2025 de Anwerter opleiding doen en daarbij mag je absoluut geen slalom ski voor gebruiken, dus dat is nog een reden om voor een meer allround ski te gaan.

Ik vind dit X9 Wb ook een goede keuze. Ik had ook naar andere x9 varianten gekeken, maar die vond ik te smal om goed allrounder te kunnen zijn.

Dank voor de tips! Ik ga ze bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Als je nu echte sl’s skiet dan is zo’n q7.8 niet gek hoor, dat geeft redelijk contrast met wat je hebt dan. Je wil denk ik niet een tweede paar ski’s die heel dicht bij je huidige zitten…

Ga je ook echt geven en wil je door naar Landes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The End

The End

!Beginning

ZieMaar! schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 10:00:
Als je nu echte sl’s skiet dan is zo’n q7.8 niet gek hoor, dat geeft redelijk contrast met wat je hebt dan. Je wil denk ik niet een tweede paar ski’s die heel dicht bij je huidige zitten…

Ga je ook echt geven en wil je door naar Landes?
Ik wil inderdaad echt andere ski's dan ik nu heb. De RC4s wil ik voornamelijk voor het slalommen houden of een harde piste. Ik ski ook veel in NL op een borstelbaan en daar zijn deze ski's ook erg geschikt voor.

De bedoeling is inderdaad dat ik les ga geven. Ik heb nog geen ambities om daarna hogere diploma's te gaan halen. Het is nogal een tijdsinvestering met een gezin en een drukke baan :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Csotranme
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11:11
Let op dat K2 mindbenders etc imo veel te breed zijn en eigenlijk niet geschikt voor geprepareerde piste.
Dat zijn echte poeder ski's.

Ik zou ook naar Stockli Montero AX kijken dan of wellicht een Kastle MX of DX.
MX gaat ook richting 1200, de DX is wat scherper geprijst rond 700-800.

Deze zijn voorin wat minder breed en wat meer allround.

'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '22 Toyota Yaris Hybrid Executive Premium | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
De laatste jaren is de trend juist dat ook piste ski’s (veel) breder worden. Breedte onder de voet is een belangrijke eigenschap, maar met bijvoorbeeld goede torsiestijfheid kan je ski’s van 90mm echt super strak carven. Zo’n mindbender 89 is geen poederbak juist uitstekend geschikt voor de piste (zie ook gigiski en https://blisterreview.com...2-2023-k2-mindbender-89ti)

Zie ook https://gigiski.com/the-all-mountain-problem/

Mijn 2cents, naast sl ski’s (wat eigenlijk niet fijn is voor je vakantieskidag) is een x9 wb of vergelijkbaar erg leuk. Curve GT ook, als je dat qua niveau aankan. Een bochtje buiten de piste kan best, maar voor poederdagen op de piste of wat verder ernaast is zo’n mindbender oid beter, terwijl die ook perfect lijken te skiën op harde strakke pisten. Voor evt lesgeven zou ik lekker een overjarig makkelijk iets scoren, bijv een NRG 90 ofzo.

Mijn ideale set zou zijn:
Sl ski (volkl racetiger van paar jaar geleden) voor training en in de hal
Piste ski als mijn x9 als first choice
Allmountain piste als mindbender 89ti
Iets simpels voor t lesgeven

Echt buiten de piste ga ik niet (en zou ik niet aanraden zonder training en 3 eenheid).

Die montero’s e.d. lijken allemansvrienden die het in alle condities goed doen en verschillende niveaus bedienen. Ik zou ze weleens willen skiën en dan zien wat je bijv inlevert op specifieke gebieden tov specifieke ski’s. Als je meerdere ski’s wil (wat kan voor dat geld) dan denk ik dat dat beter past.

Ik heb altijd vrij veel getest en als je ook maar een beetje in staat bent omdat zelf te doen (straks in Solden, of gewoon in Snowworld, het liefst op een specifieke testavond) dan is dat het beste. Maar op zich, als je zelf fatsoenlijk kan skiën, kan je ook op eigenschappen / specs wat kopen. Ski advies vragen aan Gijs via Gigiski.com is ook echt aan te raden!

@The End waar ga je les geven? De verplichte sneeuwuren tussen Anwarter en Landes houden mij wat tegen om de Oostenrijk route te kiezen, ook omdat ik niet per se veel les hoef te geven. Terwijl de Landes opleiding me wel wel leuk lijkt…

[ Voor 6% gewijzigd door ZieMaar! op 18-08-2024 13:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M3rcury
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
PaT schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 21:35:
Mag ik de hulp vragen van de wat meer ervaren snowboarders?
Ik board nu sinds goed 2 jaar en het gaat helemaal niet zo onaardig. Voor mijn gevoel ben ik een leuke 'average' boarder, maar dat wil ik graag verbeteren tot een gevorderd niveau. Dat met als doel om leuk l(icht) carvend van die helling af te gaan.

Ik board met mijn linkervoet voor en als ik een bocht naar rechts maak, dus met mijn buik naar de helling, dan lukt dat wel meestal. Maar linksom heb ik het idee dat ik niet genoeg druk op de voorkant zet met als gevolg dat je dan schavend naar beneden gaat en niet netjes carvend. Kwestie van je gewicht dus meer naar voren zetten zou je zeggen, maar dat lijkt bij mij (nog) niet helemaal te werken.

Wie kan mij wat tips geven waar ik op kan letten om ook die linkerbochten mooi te kunnen ronden?
Kan zijn dat je last hebt van heel-chatter, maar vanwege een wat lagere snelheid dat niet opmerkt op die manier.

Vaak (geen idee dat bij jou ook zo is) zit je niet diep genoeg, en heb je je gewicht niet netjes gebalanceerd over het midden. Druk in het midden zorgt dat zowel je voorkant als achterkant even veel grip heb, en met dieper zitten kan je veel meer kantdruk geven. Op je toe edge kan je kantdruk geven door je knieën te buigen (alleen buigen is niet de juiste manier!) waardoor dat veel makkelijk is. Kantdruk op je hiel komt meer vanuit je hele lichaam.

Google eens wat filmpjes over heel chatter, zijn veel meer snowboarders die het in een filmpje beter kunnen uitleggen dan in tekst.
PaT schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 16:01:
[...]

Als ik draai van toe naar heel (en de op/neer beweging ken ik, maar gebruik ik niet zo heel veel meer) dan is de draai an sich niet het probleem. Ik ga wel opletten of ik de draai niet te kort wil maken, dat weet ik eigenlijk niet zo goed.

Wat ik merk als ik van heel naar toe draai is dat ik heel die bocht inclusief de voorbereiding om weer van toe naar heel te draaien mooi soepel maak. Dat merk je aan het geluid (niet schaven) en volgens mij maak ik ook een dunne lijn in de sneeuw. De bocht de andere kant op dus niet.

Andersom boarden vind ik nog wel een beetje spannend, misschien maar eens gaan oefenen de volgende keer.

In ieder geval bedankt voor deze tips.
Switch boarden is net als hetzelfde als normaal, leren met vallen en opstaan. Maar het is veel makkelijker te leren als je het meteen vanaf het begin doet. Je begrijpt veel sneller wat je board doet, hoe je balans is, en je kan tips van de skileraar meenemen.

En het is alles waard, de hele berg wordt 1 grote speelplek, en alle side kickers worden gewoon een park waar je 180 en 360s kan maken. Ik heb het echt veeeeel te laat geleerd.

[ Voor 27% gewijzigd door M3rcury op 18-08-2024 20:28 ]

No signature required.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

M3rcury schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 20:22:
[...]

Kan zijn dat je last hebt van heel-chatter, maar vanwege een wat lagere snelheid dat niet opmerkt op die manier.

Vaak (geen idee dat bij jou ook zo is) zit je niet diep genoeg, en heb je je gewicht niet netjes gebalanceerd over het midden. Druk in het midden zorgt dat zowel je voorkant als achterkant even veel grip heb, en met dieper zitten kan je veel meer kantdruk geven. Op je toe edge kan je kantdruk geven door je knieën te buigen (alleen buigen is niet de juiste manier!) waardoor dat veel makkelijk is. Kantdruk op je hiel komt meer vanuit je hele lichaam.

Google eens wat filmpjes over heel chatter, zijn veel meer snowboarders die het in een filmpje beter kunnen uitleggen dan in tekst.
Dank, ga ik doen! In snowworld hebben ze mij ooit 'pee like a man (toe edge), pee like a woman (heel edge) geleerd. Ik denk dat ik dus begrijp wat je met buigen bedoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M3rcury
  • Niet online
PaT schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 20:28:
[...]

Dank, ga ik doen! In snowworld hebben ze mij ooit 'pee like a man (toe edge), pee like a woman (heel edge) geleerd. Ik denk dat ik dus begrijp wat je met buigen bedoelt.
Precies, al gaat die ook over de houding van je bovenlichaam. Veel beginners hebben de neiging om hun rug te buigen ipv hun knieën.

No signature required.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

M3rcury schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 20:31:
[...]

Precies, al gaat die ook over de houding van je bovenlichaam. Veel beginners hebben de neiging om hun rug te buigen ipv hun knieën.
Daar ben ik geen uitzondering op, maar gelukkig wel bewust ervan, dus het slijt er langzaam uit. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M3rcury
  • Niet online
PaT schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 20:34:
[...]

Daar ben ik geen uitzondering op, maar gelukkig wel bewust ervan, dus het slijt er langzaam uit. :)
Je word vanzelf beter. Je doet het overigens goed als je pijn in je bovenbenen krijgt. Eigenlijk ben je gewoon de hele tijd aan het squatten. Als je wat verder bent, lukt het ook in een wat comfortabelere, of zoals ik: een stijve hark, manier.

Verder werkt de tip van @Waah ook goed. Het hoog-laag.

Het beste blijft om het met les te doen, en bij voorkeur niet in SnowWorld.

No signature required.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

M3rcury schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 20:43:
[...]

Je word vanzelf beter. Je doet het overigens goed als je pijn in je bovenbenen krijgt. Eigenlijk ben je gewoon de hele tijd aan het squatten. Als je wat verder bent, lukt het ook in een wat comfortabelere, of zoals ik: een stijve hark, manier.

Verder werkt de tip van @Waah ook goed. Het hoog-laag.

Het beste blijft om het met les te doen, en bij voorkeur niet in SnowWorld.
Lessen probeer ik in Oostenrijk sowieso mee te pakken. Helaas is dat maar 1 weekje per jaar. Enig alternatief is snowworld of een borstelbaan/rollenbaan. Die laatste heb ik wel een geprobeerd en had ik echt het idee dat dat goed zou zijn voor je techniek. Helaas is rollenbaan en snowboard niet zo'n populaire combi waardoor de lestijden op onmogelijke momenten waren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M3rcury
  • Niet online
Het voordeel van snowboarden is dat de leercurve heel anders is dan met skieen. Snowboarden is makkelijker om goed te kunnen. Skieen is veel technischer. Alleen opstappen met snowboarden is moeilijker, althans, zonder vallen.

Met 1 week les, kan je dit er zo uitslijpen. Zeker als je een wat kleiner klasje hebt.

12x les bij SnowWorld is ook wel anders dan 1 week les in Oostenrijk of Frankrijk. Ik zou les nemen tot je comfortabel zwart af komt. Dan kan je zelf de keuze maken tussen zelf leren of nog les nemen en sneller vooruit gaan.

[ Voor 26% gewijzigd door M3rcury op 18-08-2024 20:55 ]

No signature required.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

M3rcury schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 20:49:
Het voordeel van snowboarden is dat de leercurve heel anders is dan met skieen. Snowboarden is makkelijker om goed te kunnen. Skieen is veel technischer. Alleen opstappen met snowboarden is moeilijker, althans, zonder vallen.

Met 1 week les, kan je dit er zo uitslijpen. Zeker als je een wat kleiner klasje hebt.

12x les bij SnowWorld is ook wel anders dan 1 week les in Oostenrijk of Frankrijk. Ik zou les nemen tot je comfortabel zwart af komt. Dan kan je zelf de keuze maken tussen zelf leren of nog les nemen en sneller vooruit gaan.
Ik heb het eens opgezocht bij mijn grote vriend Malcom Moore (YouTube: STOP HEEL JUDDER NOW (advanced snowboarding tips)) en het is denk ik geen heel judder, maar toch een kwestie van dat board meer op zijn kant krijgen.
Binnenkort maar weer eens gaan oefenen 😀

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M3rcury
  • Niet online
PaT schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 22:32:
[...]

Ik heb het eens opgezocht bij mijn grote vriend Malcom Moore (YouTube: STOP HEEL JUDDER NOW (advanced snowboarding tips)) en het is denk ik geen heel judder, maar toch een kwestie van dat board meer op zijn kant krijgen.
Binnenkort maar weer eens gaan oefenen 😀
Dat is het ook niet persee, maar ik vind deze tips veel meer focussen op het dieper zitten en algehele houding, dan bij het normale "zo moet je een bochtje draaien". En dat is eigenlijk wat je wilt bereiken met carven, waar je niet meer slipt.

In principe is het allemaal een combinatie van balans en kanthoek. Voordeel van een andere invalshoek pakken is dat ze het net even wat anders uitleggen.

Hoop dat het helpt. :) En nogmaals, een skileraar die je ziet kan veel meer dan wij achter een toetsenbord :)

[ Voor 23% gewijzigd door M3rcury op 18-08-2024 23:30 ]

No signature required.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14:23
idd probeer iets van lessen op te pakken indoor, rollenbaan of borstelbaan maakt niet uit.
Persoonlijk vind ik het heerlijk om mijn seizoen en dat van de kinderen te rekken van september tot april ipv die ene (of paar voor de geluksvogels) week per jaar.

Indoor sneeuw gevoel een plus maar je verliest veel tijd in de liften
rollenbaan ben je vaak 10 min aan een stuk echt aan het trainen zonder dat je last hebt van pauzes in liften. Nadeel is wel dat je hoogte gevoel anders is dan op een helling waardoor je minder leert gebruik te maken van hellingshoeken in het afremmen van je snelheid. Ook is een rollerband effen dus je mist hobbels die je in het echt wel hebt.
Borstelbaan komt overeen met een harde/ ijzige piste maar ook hier last van de liften.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Rollerbaan zorgt voor (hele) goede basistechniek. Dan kan je slechte pistes wel aan. Sterker nog, ik denk dat je beter je basis zo goed op orde kan brengen dat lastige omstandigheden niet meer uitmaken, dan specifiek die omstandigheden gaat oefenen.

Echte buckels en tiefschnee daargelaten, dat vereist een andere techniek (maar zelfs dan helpt een extreem goede basis je). Er zijn maar heel weinig mensen die echt begrensd worden door de nadelen van een rollerbaan, maar je moet dan wel echt een goede leraar hebben.

Maar sommige mensen vinden het te eng, hun ego wordt te hard gekrenkt of blijven overtuigd dat t geen zin heeft (die laatste 2 gaan vaak samen :)). Ik deel verder je conclusie, alles heeft voor- en nadelen maar niet trainen/oefenen is altijd slechter dan dat wel doen :).

[ Voor 21% gewijzigd door ZieMaar! op 19-08-2024 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Jullie.input wordt enorm gewaardeerd. Ik.ben mij er bewust van dat het veel oefenen is, waar dan ook. Het liefst kom ik als een Nicolien Sauerbreij de helling af, maar die zal ook vast wat meer dan 2 weekjes wintersport aan oefening achter de rug hebben :)

Mijn uiteindelijke doel is dat ik gewoon in control met een beetje leuk tempo die helling af kom en de rest van de familie (op ski's) een beetje bij kan houden. Ik ben daarbij heel voorzichtig op de helling. Ik zou het mijzelf nooit vergeven als ik iemand omver kegel doordat ik te onbesuisd naar beneden kwam.

Dat zorgt er wel voor dat het wat lastiger (mentaal) is om net even een stapje verder te gaan. Ik ben door de kinderen gebonden aan de kindervakanties, dus het is altijd druk op de pistes. Dus even lekker op een bijna lege piste oefenen is er niet bij.

Los daarvan erger ik mij vaak kapot aan de enorme zelf overschatting van vele wintersporters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panini
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08-06 21:39
PaT schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 12:57:
Jullie.input wordt enorm gewaardeerd. Ik.ben mij er bewust van dat het veel oefenen is, waar dan ook. Het liefst kom ik als een Nicolien Sauerbreij de helling af, maar die zal ook vast wat meer dan 2 weekjes wintersport aan oefening achter de rug hebben :)

Mijn uiteindelijke doel is dat ik gewoon in control met een beetje leuk tempo die helling af kom en de rest van de familie (op ski's) een beetje bij kan houden. Ik ben daarbij heel voorzichtig op de helling. Ik zou het mijzelf nooit vergeven als ik iemand omver kegel doordat ik te onbesuisd naar beneden kwam.

Dat zorgt er wel voor dat het wat lastiger (mentaal) is om net even een stapje verder te gaan. Ik ben door de kinderen gebonden aan de kindervakanties, dus het is altijd druk op de pistes. Dus even lekker op een bijna lege piste oefenen is er niet bij.

Los daarvan erger ik mij vaak kapot aan de enorme zelf overschatting van vele wintersporters.
Probeer anders erg vroeg of erg laat van de piste af te gaan (als dat lukt in combinatie met de kids). Wij gingen wel eens tegelijk met de piste controle de berg af en dan kan je wel op een bijna lege piste naar beneden.

Het blijft inderdaad toch oefenen en oefenen, dus leg vooral niet te veel druk op jezelf met 2 weken ervaring op je board. Gewoon de borstelbaan pakken en af en toe les wanneer je op wintersport gaat is het beste. Je kan ook inschrijven op een gevorderde snowboardklas waarbij je met 4-5 leerlingen samen met een leraar op pad gaat. Kan je al comfortabel zwarte pistes af ook?

Weet ook: comfortabel en met tempo de piste af komen is ook een combinatie van juiste board en ervaring (vind ik). Zelf al lang aan het boarden en 2 jaar geleden mijn board + schoenen pas vervangen voor veel stijvere spullen, wat mij ook meer vertrouwen gaf op tempo.

En ook: als iemand echt goed kan skiën ga je die uiteindelijk nooit bij kunnen houden. Dan maar een paar seconden later beneden komen. Uiteindelijk zijn ze altijd sneller, dus lekker laten gaan. ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Panini op 19-08-2024 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The End

The End

!Beginning

ZieMaar! schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 13:54:
De laatste jaren is de trend juist dat ook piste ski’s (veel) breder worden. Breedte onder de voet is een belangrijke eigenschap, maar met bijvoorbeeld goede torsiestijfheid kan je ski’s van 90mm echt super strak carven. Zo’n mindbender 89 is geen poederbak juist uitstekend geschikt voor de piste (zie ook gigiski en https://blisterreview.com...2-2023-k2-mindbender-89ti)

Zie ook https://gigiski.com/the-all-mountain-problem/

Mijn 2cents, naast sl ski’s (wat eigenlijk niet fijn is voor je vakantieskidag) is een x9 wb of vergelijkbaar erg leuk. Curve GT ook, als je dat qua niveau aankan. Een bochtje buiten de piste kan best, maar voor poederdagen op de piste of wat verder ernaast is zo’n mindbender oid beter, terwijl die ook perfect lijken te skiën op harde strakke pisten. Voor evt lesgeven zou ik lekker een overjarig makkelijk iets scoren, bijv een NRG 90 ofzo.

Mijn ideale set zou zijn:
Sl ski (volkl racetiger van paar jaar geleden) voor training en in de hal
Piste ski als mijn x9 als first choice
Allmountain piste als mindbender 89ti
Iets simpels voor t lesgeven
Ik ben naar de winkel geweest en daar werd de mindbender aangeraden voor mij. Ze hadden de montero ook staan en vonden dat ook een goede keuze voor me, maar ik vind die ski echt veel te duur. Uiteindelijk toch voor de Redster Q7.8 gegaan. Deze lijkt erg op de mindbender, maar is iets breder. Ik ga hem van de week in Snowworld uitproberen, dus ik laat weten hoe die bevalt.
Echt buiten de piste ga ik niet (en zou ik niet aanraden zonder training en 3 eenheid).

Die montero’s e.d. lijken allemansvrienden die het in alle condities goed doen en verschillende niveaus bedienen. Ik zou ze weleens willen skiën en dan zien wat je bijv inlevert op specifieke gebieden tov specifieke ski’s. Als je meerdere ski’s wil (wat kan voor dat geld) dan denk ik dat dat beter past.

Ik heb altijd vrij veel getest en als je ook maar een beetje in staat bent omdat zelf te doen (straks in Solden, of gewoon in Snowworld, het liefst op een specifieke testavond) dan is dat het beste. Maar op zich, als je zelf fatsoenlijk kan skiën, kan je ook op eigenschappen / specs wat kopen. Ski advies vragen aan Gijs via Gigiski.com is ook echt aan te raden!

@The End waar ga je les geven? De verplichte sneeuwuren tussen Anwarter en Landes houden mij wat tegen om de Oostenrijk route te kiezen, ook omdat ik niet per se veel les hoef te geven. Terwijl de Landes opleiding me wel wel leuk lijkt…
Ik ga in Nederland op de borstelbaan les geven. Daarvoor moet ik Anwerter halen. Je kan ook een diploma halen via de Nederlandse Ski vereniging, maar die is op minder plekken te gebruiken. Mocht je er echt wat mee willen gaan doen, dan zou ik echt de Oostenrijkse variant aanraden. Daar kan je gewoon het meeste mee.

Er is ook een variant waarbij je een verkorte Anwerter doet in Oostenrijk. Je moet dan eerst je NSI halen (5 dagen) https://www.snowsportsaca...osse-opleidingen_313.html en daarna 6 dagen in Oostenrijk voor deel 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
@The End ik heb het Nederlandse diploma, dus qua eigen kunnen is Anwarter voor mij geen vooruitgang (sowieso is dat niveau bij Anwarter niet al te hoog) en de ambitie om kinderen spelenderwijs skiën te leren heb ik niet, dus ook die 'didactische' vaardigheden hoef ik niet zo uitgebreid te leren :). Ik heb ook les gegeven op de rolbaan en ben uitgenodigd door de examinatoren om ook gelijk niveau 3 te gaan doen. De enige reden om Anwarter te doen is dat het nou eenmaal nodig is voor Landes.

Maar goed, met een Landesvoorbereiding leer ik ook genoeg en evt misschien ooit gewoon verder met de Nederlandse diploma's. De Nederlandse leraren die die opleiding geven zijn echt heel, heel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The End

The End

!Beginning

ZieMaar! schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 15:32:
@The End ik heb het Nederlandse diploma, dus qua eigen kunnen is Anwarter voor mij geen vooruitgang (sowieso is dat niveau bij Anwarter niet al te hoog) en de ambitie om kinderen spelenderwijs skiën te leren heb ik niet, dus ook die 'didactische' vaardigheden hoef ik niet zo uitgebreid te leren :). Ik heb ook les gegeven op de rolbaan en ben uitgenodigd door de examinatoren om ook gelijk niveau 3 te gaan doen. De enige reden om Anwarter te doen is dat het nou eenmaal nodig is voor Landes.

Maar goed, met een Landesvoorbereiding leer ik ook genoeg en evt misschien ooit gewoon verder met de Nederlandse diploma's. De Nederlandse leraren die die opleiding geven zijn echt heel, heel goed.
O, excuus! Ik dacht dat je de opleiding nog wilde doen!

Ik kan iig niet met de Nederlandse opleiding uit de voeten, omdat die niet wordt geaccepteerd waar ik wil lesgeven. Als ik ooit naar Oostenrijk toe wil om les te geven, dan kan je ook beter Anwerter hebben.

Wat bedoel je met het spelenderwijs lesgeven aan kinderen? Voor zo ver ik weet kan je ook aan volwassenen lesgeven. Ik zit er namelijk niet persee op te wachten om kinderen les te gaan geven... :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Wat je, soms, in de Anwarter leert: allemaal van die spelletjes om groepen kinderen bezig te houden :). Dat zit volgens mij meer in de Anwarter opleiding dan de Nederlandse. De Nederlandse vraagt volgens mij een hoger niveau van eigen vaardigheid. Anyway, allerbelangrijkste voor mij is de eigen vaardigheid en daar heb ik veel in opgestoken en dat zou vooral reden zijn om verder te gaan. Ik vind lesgeven op zich leuk, maar liever geen groepen jengelende kinderen :).

Wel vreemd dat ze alleen Anwarter accepteren, volgens mij staat de Nederlandse opleiding wel wat beter aangeschreven. En als ik zie hoeveel vacatures er zijn kan je volgens mij niet al te kieskeurig zijn :).

Een leraren opleiding is sowieso een van de beste manieren om vlot zelf beter te worden, al heb ik in Nederland wel echt goede les gehad bij bijv Skitraining.nl. Maar de hoofdtrainer daar, Tjeerd, is denk ik ook een van de opleiders voor de hogere niveaus in Nederland.

Vond je het leuk om, als waarschijnlijk toch een wat oudere deelnemer, Anwarter te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:30
Heb ik ergens gemist dat in 3 jaar tijd de inflatie voor accomodaties 80% is geweest? Vorig jaar vroeg ik mij al of het aan mij lag, maar zie het dit jaar nog extremer: de toegenomen prijzen.

Wij boeken al jaren bij Sunweb met een groep à 10 personen, voornamelijk Frankrijk. Als we dit jaar kijken, iets fatsoenlijks beneden de 1000 euro voor een week is bijna niet te vinden. Voor het vergelijk heb ik eens een factuur van 2021 erbij gepakt. Precies hetzelfde appartement in de zelfde week toen 599 p.p.. Komend seizoen 1099 8)7 . En zo heb ik nog een paar vergelijkingen kunnen maken, allemaal in dezelfde lijn.

Ik moet wel zeggen, als ik kijk naar Oostenrijk lijkt het verschil nog wel enigszins mee te vallen, dus is dit vooral in Frankrijk gaande?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12:29
@renegrunn
Heb je het dan over een accommodatie voor 10 personen voor 599, of per persoon? En all inclusif of alleen verblijf?
Voor €8,50 per nacht / pp heb ik al tijden niets voorbij zien komen, zelfs de parkeerplaatsen zijn volgens mij duurder. ;)
Voor 1050 pp is wel weer duur imo, ik heb een week een vierpersoons appartement in het hoogseizoen naast de lift voor die prijs.

[ Voor 4% gewijzigd door Teijgetje op 20-08-2024 09:24 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
Teijgetje schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 09:23:
@renegrunn
Heb je het dan over een accommodatie voor 10 personen voor 599, of per persoon? En all inclusif of alleen verblijf?
Voor €8,50 per nacht / pp heb ik al tijden niets voorbij zien komen, zelfs de parkeerplaatsen zijn volgens mij duurder. ;)
Voor 1050 pp is wel weer duur imo, ik heb een week een vierpersoons appartement in het hoogseizoen naast de lift voor die prijs.
599 per persoon (incl skipas), voor een week inderdaad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Als je de inflatie erbij pakt dan is € 100,- in 2021 nu ca € 120,-. Dus € 600,- is nu € 720,-, dus ja, het is duurder geworden en niet alleen door de inflatie.

Maar, als ik even terugkijk naar de laatste jaren (allemaal appartementen, zonder skipas):
21/22 € 960 en € 1300 (Eben, tweede keer groot appartement met sauna, beide keren modern en luxe)
22/23 € 1200 (luxe in Kronplatz) en € 2100 (luxe in Cervinia)
23/24 —
24/25 nnb en € 1900 (zeer luxe Val Cenis incl 2 skipassen, ca € 1450 voor appartement)

Qua periode, meestal week voor kerst en week in maart zonder schoolvakanties.

Nnb heeft budget van max € 1500 en daarmee kan ik in de periode die ik ga meestal gewoon het mooiste boeken. Er zit een stijgende lijn in de prijzen, maar dat is ook een beetje omdat het kan en we van luxe houden. En bijv Cervinia is nou eenmaal fors duurder.

Maar dit zijn allemaal verschillende appartementen en landen, maar dat het echt veel duurder is geworden, dat idee heb ik niet direct. In 21 had ik Red Fox in Cervinia voor 1960 voor een week (geannuleerd ivm blessure) en diezelfde week kost nu € 2250,-. Vind ik niet heel gek.

Via Sunweb is denk ik incl skipas? Die zijn vaak ook fors duurder geworden…€ 600,- met daarin ook al een skipas van min 250 is overigens wel erg goedkoop. Ik denk ook dat de vraag toeneemt, zeker in wat grotere accommodaties en mocht je wat hoger zitten dan zullen die prijzen ook wel een ‘bagger-seizoen-voor-lage-gebieden’ toeslag hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
The End schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 13:37:
[...]

Ik ben naar de winkel geweest en daar werd de mindbender aangeraden voor mij. Ze hadden de montero ook staan en vonden dat ook een goede keuze voor me, maar ik vind die ski echt veel te duur. Uiteindelijk toch voor de Redster Q7.8 gegaan. Deze lijkt erg op de mindbender, maar is iets breder. Ik ga hem van de week in Snowworld uitproberen, dus ik laat weten hoe die bevalt.
Juist iets smaller toch? Maar ben benieuwd! Ga je hem testen bij Duivesteijn of heb je hem gekocht al?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
met @ZieMaar!. Als je "vast" zit aan gebieden, zal het vast veranderd zijn kwa prijzen. Maar als het echt goedkoop moet, zijn de prijzen weinig veranderd. In de kerstvakantie/voorjaarsvakantie kan je nog steeds voor ±700 euro terecht voor een week in Frankrijk via Sunweb, inclusief skipas EN busreis. Dat was 8 jaar geleden ook in die orde van grootte.

Afhankelijk van waar we heen gaan zijn we eigenlijk altijd rond de 800/900 euro per persoon kwijt. Maar wij zitten dan ook vaak goedkoop (Frankrijk. Favoriete gebieden zijn Portes du Soleil en Saint Francois Longchamps. Waarbij de laatste echt budget is. Maar kwa gebied vinden wij het top (veel blauw/groen, relatief hoog, weinig apres ski en voor de kids dus prima).

Wintersport is niet minder populair geworden na Corona. En dat terwijl we eigenlijk gewoon 2 vrij slechte winters achter de rug hebben vergeleken met voorgaande jaren (YMMV, maar de klassieke vakantieweken was het gewoon niet geweldig).

En wat doe je als je in Frankrijk, op vakantie in de Ardeche, de kinderen in de rust hebt en je even een uurtje voor jezelf hebt? Je checkt Tweakers, ziet een discussie over hogere prijzen.... en dan zie je opeens een optie voor Zwitserland voor ±700 euro, inclusief busreis en half pension.

Dus, de wintersport voor de voorjaarsvakantie is geboekt _O- en bedankt he! O-).
Voor het eerst echt naar Zwitserland (vanuit Portes du Soleil/Avoriaz kun je naar Zwitserland skieen). Kijken hoe dat bevalt. Meiringen-Hasliberg. 60km piste (ipv 150-300km), geen skieen tot in het dorp (we zijn gewend skien van/naar je accomodatie). Maar we gaan ons vast wel vermaken. Eerste jaar dat onze dochter mee gaat (dan net 4 jaar) en hopelijk gaat dat net zo voortvarend als onze zoon toen hij met 4 jaar oud mee ging *O*

Mochten mensen het gebied kennen en ECHT afraden, ik kan nog gratis annuleren tot Vrijdag O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
@Waah jij boardt, toch? Mooie keus dan, lijkt redelijk board gericht?

Weet niet of je Alpinforum kent? Altijd leuk voor voorpret: https://www.alpinforum.com/forum/viewtopic.php?t=62797

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Nu online
ZieMaar! schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 21:25:
@Waah jij boardt, toch? Mooie keus dan, lijkt redelijk board gericht?

Weet niet of je Alpinforum kent? Altijd leuk voor voorpret: https://www.alpinforum.com/forum/viewtopic.php?t=62797
Die kende ik nog niet :D tijd om mijn Duits wat op te vijzelen O-)
En ja ik board, maar Miss Waah is bezig met skilessen sinds 2 wintersportweken, zoonlief heeft nog geen aspiraties om te gaan snowboarden en dochterlief moet eerst leren skien. Dus ook kwa skien en beginniveau moet er wat te doen zijn.

Wintersport.nl had een mooie weblog blijkbaar, maar die links werken niet meer. Dus maar ff zien of de wayback-machine wat informatie heeft bewaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

renegrunn schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 08:57:
Heb ik ergens gemist dat in 3 jaar tijd de inflatie voor accomodaties 80% is geweest? Vorig jaar vroeg ik mij al of het aan mij lag, maar zie het dit jaar nog extremer: de toegenomen prijzen.

Wij boeken al jaren bij Sunweb met een groep à 10 personen, voornamelijk Frankrijk. Als we dit jaar kijken, iets fatsoenlijks beneden de 1000 euro voor een week is bijna niet te vinden. Voor het vergelijk heb ik eens een factuur van 2021 erbij gepakt. Precies hetzelfde appartement in de zelfde week toen 599 p.p.. Komend seizoen 1099 8)7 . En zo heb ik nog een paar vergelijkingen kunnen maken, allemaal in dezelfde lijn.

Ik moet wel zeggen, als ik kijk naar Oostenrijk lijkt het verschil nog wel enigszins mee te vallen, dus is dit vooral in Frankrijk gaande?
De prijzen zijn krankjorum hard gestegen. Ons appartement in Fiss kostte ons vorig jaar 300 euro en dat wordt volgend jaar 350 euro per dag (appartement voor 5 personen). Normaal kwam er een tientje oid per jaar bij, nu 5....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Csotranme
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11:11
Achja alles wordt duurder.

Hier zaten we tot 3 jaar geleden al een jaar of 12 bij dezelfde vrouw in Kleinwalsertal waar we een 4 persoons appartement voor 650eur ex skipas per week huurde. Nooit geen prijsverhogingen gehad.

Deze mevrouw is er alleen mee gestopt vanwege haar leeftijd.
Zitten nu na wat zwerven sinds vorig jaar bij een Hollander met een huis in KWT (nee niet meneer Ter Braak die iedereen kent van RTL Weer :+ ).
Ruim 4 persoons appartement nu voor 1100eur ex skipas. En dat is voor de regio aardig scherp geprijsd.

'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '22 Toyota Yaris Hybrid Executive Premium | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jackson6
  • Niet online
The End schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 16:49:
Ik heb aan het kijken naar goede allround skis voor naast mijn race carver. Ik ski voornamelijk op de piste, maar uitstapjes in de verse poeder buiten de piste moeten kunnen.

Wat raden jullie aan voor een gevorderde skier? Ik zit naar de redster q7.8 te kijken nu: https://www.atomic.com/en...ml#color=37690&size=31127
Ik heb naast mijn Rossignol Hero Elite MT CA afgelopen winter Elan Ripstick 96 Black Editions gehaald, wat een ski's zijn dat, daar kan je echt ALLES mee. Je moet wel echt kunnen skiën, anders is het too much.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:54
Ik ben aan het twijfelen over onze wintersport bestemming in de voorjaarsvakantie 2025 1-8 maart.
Gezelschap: 6 volwassen, 3 kinderen voor het eerst op les (3,3,4 jaar oud) en 2 kinderen voor 3e keer (7 en 8 ). Verder door omstandigheten erg laat met boeken...

Afgelopen jaren zijn we naar oostenrijk geweest in Oetz. Beviel goed maar we vonden het met 37km wel beperkt. Pistes bleven echter verrassend lang goed omdat het veel noordhellingen zijn.
Wat ook fijn was met kleine kinderen is dat het 8,5 uur rijden is.

Omdat we wat anders wilde zijn we gaan zoeken en kwamen we op Valloire Frankrijk uit.
Leuk huisje en op loopafstand van de skilift. Echter wel 11 uur rijden.

Wat is jullie ervaringen met drukte richting Frankrijk/Valloire in de voorjaarsvakantie? Oostenrijk ben ik wel achter gekomen dat dat echt een ramp kan zijn. 1e jaar zoveel file gehad dat 8uur 14 uur was in praktijk.

Kent iemand het gebied mbt kindvriendelijkheid? Kreeg maar 1 hit op Valloire in dit topic dat het niet heel kindvriendelijk was door slecht afgezette afgronden? In online recenties lees ik hier niets over terug
Sebas1979 in "[Vakantie] Het Grote Wintersport-topic!"

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• renegrunn
laurens0619 schreef op maandag 9 september 2024 @ 11:01:
Wat is jullie ervaringen met drukte richting Frankrijk/Valloire in de voorjaarsvakantie? Oostenrijk ben ik wel achter gekomen dat dat echt een ramp kan zijn. 1e jaar zoveel file gehad dat 8uur 14 uur was in praktijk.
Druk. Heel erg druk. Voornamelijk Lyon en alles daarna (A43).

Mijn tip wat wij al jaren doen: ga als het kan een dag eerder rijden en pak een hotel in de regio Beaune en vertrek de volgende ochtend rond een uur of 8. Dan is het 9 van de 10x goed te doen.

Echter geen garanties. Twee jaar geleden 12u over een stuk gedaan wat 5u had moeten zijn :|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
laurens0619 schreef op maandag 9 september 2024 @ 11:01:
Ik ben aan het twijfelen over onze wintersport bestemming in de voorjaarsvakantie 2025 1-8 maart.
Gezelschap: 6 volwassen, 3 kinderen voor het eerst op les (3,3,4 jaar oud) en 2 kinderen voor 3e keer (7 en 8 ). Verder door omstandigheten erg laat met boeken...

Afgelopen jaren zijn we naar oostenrijk geweest in Oetz. Beviel goed maar we vonden het met 37km wel beperkt. Pistes bleven echter verrassend lang goed omdat het veel noordhellingen zijn.
Wat ook fijn was met kleine kinderen is dat het 8,5 uur rijden is.

Omdat we wat anders wilde zijn we gaan zoeken en kwamen we op Valloire Frankrijk uit.
Leuk huisje en op loopafstand van de skilift. Echter wel 11 uur rijden.

Kent iemand het gebied mbt kindvriendelijkheid? Kreeg maar 1 hit op Valloire in dit topic dat het niet heel kindvriendelijk was door slecht afgezette afgronden? In online recenties lees ik hier niets over terug
Sebas1979 in "[Vakantie] Het Grote Wintersport-topic!"
In die week is Frankrijk een stuk slimmer dan Oostenrijk, aangezien de hoofdmoot van de bezoekers van Frankrijk, de Fransen, bijna geen vakantie hebben. Veel mensen vinden 10 uur rijden door Frankrijk veel prettiger dan rijden door Duitsland (ik heb nog geen ervaring met Frankrijk, maar van alle Europese landen waar ik gereden heb was eigenlijk alles beter dan Duitsland, misschien op Sicilië na).

Qua ervaringen https://www.wintersport.nl/skigebieden/valloire/ervaringen gevonden?

In Oostenrijk zit je, als je via Salzburg moet, volgens mij dit jaar voor t laatst met werkzaamheden op de A10. Dat zal in die week ook heftig zijn, maar evt leuke gebieden met veel noordhellingen daar vind ik Schladming en Hochkonig. De eerste wat sportiever, de tweede lekker vriendelijk en in Maria Alm echt op families gericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Dank beide!

Als dir week rustiger is qua files in Frankrijk is dat mooie meevaller. Skiles met de kleinste is alleen nog puzzel zie ik:
- de jongste van 3 gaan niet de berg op maar hebben dan een soort kindergarten met lopende band in t dorp (op2.5km huisje)
- de middelste van 4 gaat wss wel na paar dagen de berg op
- de oudste van 7 en 8 hebben les op de berg
- wij zitten met huisje vlak naast sleepjeslift zodat we kunnen looen sochtends. Beetje jammer als we alsnog kinderen naar centrum moeten brengen

Voelt wat meer verspreid dan ik zou willen, ook met lunch etc. Maar misschien moet ik mij ook niet teveel voorstellen van 3.5 op skis :)

[ Voor 12% gewijzigd door laurens0619 op 09-09-2024 23:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Afgelopen jaren ben ik in Italië geweest (uitvalsplek val gardena maar daarnaast zo’n beetje alle gebieden/pistes van dolomiti superski gebied die je met ski’s of een korte busritkan bereiken).

Ik was positief verrast door de enorm goede pistevoorbereiding elke nacht, waardoor icm met de vele sneeuwkanonnen zelfs bij relatief warme temperaturen en weken geen nieuwe sneeuw in ieder geval de ochtenden altijd nog goed te doen waren. En werkelijk élke piste werd elke nacht weer netjes gemaakt.

De laatste keer dat in Frankrijk was is heel lang terug, toen was de preparatie vrij matig maar dat was ook een klein gebied.

Komend jaar naar Trois Vallees. Weet iemand of daar de kwaliteit ook hoog ligt (passend bij de astronomische pistepasprijzen)? Of hanteert Frankrijk op dit punt gewoon de Franse slag? (Pun intended) en moet ik vast rekening houden met een stapje terug qua pistekwaliteit?

[ Voor 4% gewijzigd door Valorian op 09-09-2024 23:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Volgens mij kan er niets tippen aan de Italiaanse pistepreparatie, al is Ski Amade ook goed.

Maar ik heb over L3V nooit klachten gehoord. Overigens kost de dolomieten pas ook €404 dit jaar (op de drukke weken),

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Nu online
ZieMaar! schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 09:02:
Volgens mij kan er niets tippen aan de Italiaanse pistepreparatie, al is Ski Amade ook goed.

Maar ik heb over L3V nooit klachten gehoord. Overigens kost de dolomieten pas ook €404 dit jaar (op de drukke weken),
Ja dat klopt.. Na de Zwitserse gebieden is Dolomiti Superski een van de duurste gebieden van Europa. Maar daar krijg je ook wel echt een fenomenale infrastructuur voor terug. En op slechts enkele liftjes na is alles ook snel en met hoge capaciteit. Zeker op de hoofdverbinding Sella Ronda. Alleen dieper de zij-valleien in kom je soms nog wat oude 2p liftjes tegen met witte kunstof latjes om op te zitten.

PS: Mocht iemand nog eens naar Dolomiti gaan en inspiratie willen laat maar weten, heb veel mooie dagtochten ook op Strava gelogd, dat geeft je een indicatie van wat globaal haalbaar is als combinatie (met oog op lifttijden en duur).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
@Valorian ik ben, voorzichtig gezegd, best wel thuis in de Dolomieten :). Ik mijd echter de SR gebieden, op een sporadisch dagje na, omdat ik juist de rest veel mooier (en rustiger) vind. De Sella Ronda zelf is handig om van gebied naar gebied te gaan, maar veel te druk en zeker niet het mooist. De uithoeken van Val Gardena, Alta Badia en Arabba zijn leuk, maar halen het, voor mij, niet bij dagjes in San Pellegrino, Latemar, Drei Zinnen en Gitschberg, terwijl Carezza, Alpe Lusia en Kronplatz er ook nog zijn, net als de kleinere gebieden van Val di Fassa. Enige iets tegenvallende gebied vind ik San Martino. Seiseralm wordt gezien als ‘simpel’ maar ik vind de sfeer daar fijn en vind het het perfecte gebied om te carven.

Ik vind zelf een dag per gebied (of meer) leuker dan tochten. Tochten brengen (veel) verbindingspistes met zich mee, zijn helaas vaak druk en/of kennen knelpunten waar je met wat pech 30 minuten staat te wachten (richting Marmolada, omhoog na La Longia, de lift naar de paarden) of je hebt kapotgeskiede pistes na 11:00 (de lastigere pistes van de SR). Allemaal echt heel mooi en de moeite waard, maar door de drukte niet helemaal mijn ding (ik ben verwend, ik vind het druk als ik überhaupt mensen nij me in de lift heb). Uitzonderingen zijn er ook, naar st Croce is vaak rustig bijv. De ww1 tour is echt mooi.

Tochten zijn goed voor de horizontale meters maar ik wil zoveel mogelijk verticale meters :). Kronplatz is daarvoor top, al is het wel druk en zeker niet typisch Dolomieten.

Als je fan van de Dolomieten bent en je vind het niet erg om elke dag even in de auto te zitten, boek dan eens iets in bijv Moena. Dan pak je Val di Fassa, Carezza, Latemar, San Pellegrino, Alpe Lusia, Alpe Cermis en evt (iets verder) San Martina, Passo Rolle of Civetta nog mee. Veel mooier dan de gebieden rond de Sella Ronda, veel meer Dolomieten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Nu online
ZieMaar! schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 10:28:
@Valorian ik ben, voorzichtig gezegd, best wel thuis in de Dolomieten :). Ik mijd echter de SR gebieden, op een sporadisch dagje na, omdat ik juist de rest veel mooier (en rustiger) vind. De Sella Ronda zelf is handig om van gebied naar gebied te gaan, maar veel te druk en zeker niet het mooist. De uithoeken van Val Gardena, Alta Badia en Arabba zijn leuk, maar halen het, voor mij, niet bij dagjes in San Pellegrino, Latemar, Drei Zinnen en Gitschberg, terwijl Carezza, Alpe Lusia en Kronplatz er ook nog zijn, net als de kleinere gebieden van Val di Fassa. Enige iets tegenvallende gebied vind ik San Martino. Seiseralm wordt gezien als ‘simpel’ maar ik vind de sfeer daar fijn en vind het het perfecte gebied om te carven.

Ik vind zelf een dag per gebied (of meer) leuker dan tochten. Tochten brengen (veel) verbindingspistes met zich mee, zijn helaas vaak druk en/of kennen knelpunten waar je met wat pech 30 minuten staat te wachten (richting Marmolada, omhoog na La Longia, de lift naar de paarden) of je hebt kapotgeskiede pistes na 11:00 (de lastigere pistes van de SR). Allemaal echt heel mooi en de moeite waard, maar door de drukte niet helemaal mijn ding (ik ben verwend, ik vind het druk als ik überhaupt mensen nij me in de lift heb). Uitzonderingen zijn er ook, naar st Croce is vaak rustig bijv. De ww1 tour is echt mooi.

Tochten zijn goed voor de horizontale meters maar ik wil zoveel mogelijk verticale meters :). Kronplatz is daarvoor top, al is het wel druk en zeker niet typisch Dolomieten.

Als je fan van de Dolomieten bent en je vind het niet erg om elke dag even in de auto te zitten, boek dan eens iets in bijv Moena. Dan pak je Val di Fassa, Carezza, Latemar, San Pellegrino, Alpe Lusia, Alpe Cermis en evt (iets verder) San Martina, Passo Rolle of Civetta nog mee. Veel mooier dan de gebieden rond de Sella Ronda, veel meer Dolomieten.
Ha! Mooie reactie. Ik krijg helaas mijn wintersport-genoten niet echt mee de auto in naar andere plekken. Maar omdat we afgelopen jaren direct aan de ronde zaten en steeds in de rustigste weken (mid januari) gingen was het qua drukte goed te doen. Zelf ben ik behoorlijk fit, goed geoefend en maak ik het liefst ook zoveel mogelijk ski-meters, maar om dat in mijn eentje die andere plekken op te zoeken vind ik ook niets. Ik heb wel in 4x Dolomiti Superski nu écht alle uithoeken gezien van Arraba, Val di Fassa, Alta Badia, Val Gardena, Seiseralm en zelfs stukken Cortina. Kortom, alles wat vanuit daar "aan elkaar gelust" is. Maar als ik nog eens terug ga naar Italië dan misschien toch maar eens kijken of ik mensen kan overhalen ook die andere gebieden te bezoeken, klinkt mooi!

In de rij staan doe ik overigens maar zelden. Eigenlijk alleen terug omhoog vanuit La Longia inderaad (al kan je dat ook vermijden door de juiste tijd te kiezen) en bij Marmolada. Maar Marmolada kost sowieso absurd veel tijd (zeker vanuit Val Gardena) en is niet bijzonder gaaf qua piste. Dus die doe ik eigenlijk alleen nog als er een nieuw iemand mee gaat en het leuk is om te laten zien ;)

Mooiste jaar was 2022, toen was alles net weer open na corona. Heerlijk rustig op de piste. Dan kon je La Longia op full speed doen (8-9 minuten) zonder mensen in de weg ;)

Ter inspiratie: dit is mijn heat-map van 4 jaar Italië:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iQU5V642yF52zhLUBGpcB8ii3fw=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/tlWUu8CSgN4i4mujEzMAr0se.png?f=fotoalbum_medium

[ Voor 5% gewijzigd door Valorian op 10-09-2024 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Eigenlijk is in de rij staan niet de allerbeste graadmeter, die SR liften vervoeren 3000 mensen per uur, die allemaal ook op de piste te vinden zijn en dat is een eigenlijk een betere graadmeter :). En het voordeel van de SR gebieden rustig vinden: de rest is pas echt rustig :).

Mocht je toch aan de SR gebonden zitten, dan zijn er, als je echt door kan en wil skiën, nog 2 opties:
- dagje Kronplatz. Moet je wel ff in de bus en vanuit Val Gardena erg ver, maar t kan wel. Beter vanuit Corvara of La Villa denk ik. Volgens mij kan je dan nu ook verder Cortina in
- ww 1 tour, ook t beste vanuit Alta Badia. Wel met bussen etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15:07

Tortelli

mixing gas and haulin ass

laurens0619 schreef op maandag 9 september 2024 @ 23:36:
Dank beide!

Als dir week rustiger is qua files in Frankrijk is dat mooie meevaller. Skiles met de kleinste is alleen nog puzzel zie ik:
- de jongste van 3 gaan niet de berg op maar hebben dan een soort kindergarten met lopende band in t dorp (op2.5km huisje)
- de middelste van 4 gaat wss wel na paar dagen de berg op
- de oudste van 7 en 8 hebben les op de berg
- wij zitten met huisje vlak naast sleepjeslift zodat we kunnen looen sochtends. Beetje jammer als we alsnog kinderen naar centrum moeten brengen

Voelt wat meer verspreid dan ik zou willen, ook met lunch etc. Maar misschien moet ik mij ook niet teveel voorstellen van 3.5 op skis :)
Ben je ook met hele jonge kinderen gegaan? Loop met het idee om buiten het seizoen (eind februari tot medio maart) op wintersport te gaan met onze dochter die tzt een maand of 5 is. Er zijn best opties te vinden met oppas, al zijn deze vaak fors aan de prijs. Niet perse een ramp maar misschien iemand hier nog een goeie tip?

(we zouden oppas kunnen regelen en met zijn tweeën op wintersport gaan maar eerlijk gezegd lijkt het ons net zo leuk haar mee te nemen...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokey1808
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 09-06 09:03
Tortelli schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 15:02:
[...]

Ben je ook met hele jonge kinderen gegaan? Loop met het idee om buiten het seizoen (eind februari tot medio maart) op wintersport te gaan met onze dochter die tzt een maand of 5 is. Er zijn best opties te vinden met oppas, al zijn deze vaak fors aan de prijs. Niet perse een ramp maar misschien iemand hier nog een goeie tip?

(we zouden oppas kunnen regelen en met zijn tweeën op wintersport gaan maar eerlijk gezegd lijkt het ons net zo leuk haar mee te nemen...)
Wij gaan dit jaar met 2 kinderen, een van dan 3 en een van 1 jaar. Ik heb de oppas gevraagd of ze mee wilden dus nu gaan opa en oma ook mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:31
[...]

Vragen of de NL oppas, familie als oppas (opa’s oma’s tantes of ooms) mee willen? Zie ik veel vaker dan daar lokaal een oppas inhuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link_mario
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 02-06 13:07

link_mario

Ofwa?

[...]

Zelf wel gedaan: ons vrouw die skiet niet (meer), maar we waren daar ook voor een trouwerij. Onze dochter was toen 3 maanden oud, die is op de dag van de trouwerij bij een lokale oppas geweest. Was nog een NL meisje ook nog, in Brixen i. Thale.

Vergde wel wat lokale kennis om iemand gevonden te krijgen, dus dat is iets om rekening mee te houden :P .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:24
[...]

De Skiwelt daar regelt ook het eea;

https://www.skiwelt.at/de/kinderbetreuung.html

Nonsensical line goes here <---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
[...]

Ik ben met de oudste gegaan toen die 2 was, toen opa en oma meegenomen.

Vorig jaar de jongste, toen ook 2 jaar,op een lokale kindergarten te laten. Na 10minuten belde die op dat hij huilde dus opgehaald en niet meer geprobeerd. We waren met 2 gezinnen en hebben toen gewoon afgewisseld met wie er oppassde. Met zijn 2e is dat natuurlijk niet zo leuk want dan ben je in je eentje aan het skien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

Die optie is er ook, allen andere stel is aan de schoolvakanties gebonden, moment waarbij mijn vrouw nu bijna geen vrij kan krijgen (ze had dat verzoek veel eerder moeten indienen :+ ).

Zijn wel hotels die oppasvoorziening hebben voor jonge kinderen, vaak vanaf 1 jaar oud maar sommige ook vanaf 2-3 maanden oud. Zijn altijd wel hotels in het hogere segment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkiFan
We hebben een keer in een zgh Kinderhotel in Gerlos gezeten. Dat was idd hogere segment maar alles was wel fantastisch geregeld. Als we tegen de kids zeggen 'ik wil niet naar de kidsclub' schamen ze zich nu nog steeds voor hun gedrag destijds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:29
Wij willen met het vliegtuig vanuit shithole naar Innsbruck vliegen en dan ergens landen in de Dolomiti.
Zijn er nooit geweest, skieden meestal Porte Soleil wat verder prima beviel.
Enige eisen zijn relaxte skipistes (want oud) en liefst wat rustiger, Ski niveau is meer dan goed voor beide.

Begrijp dat Sella Ronda (is dat Selva en omgeving?) druk is want grotere plaatsen en meer te doen?
Liefst ook kleinste afstand vanaf Innsbruck ivm vervoer vanaf het vliegveld maar niet perse een must.
Iemand ideeën?

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• renegrunn
Bad Brains schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 12:56:
Wij willen met het vliegtuig vanuit shithole naar Innsbruck vliegen en dan ergens landen in de Dolomiti.
Enige eisen zijn relaxte skipistes (want oud) en liefst wat rustiger, Ski niveau is meer dan goed voor beide.

Begrijp dat Sella Ronda (is dat Selva en omgeving?) druk is want grotere plaatsen en meer te doen?
Liefst ook kleinste afstand vanaf Innsbruck ivm vervoer vanaf het vliegveld maar niet perse een must.
Iemand ideeën?
Val Gardena / Seiser Alm zijn goed te doen vanuit Innsbruck. Die laatste is voor mij bij uitstek de plek voor relaxte pistes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mQG-VwWeN8rBo7y-vEzgtSDi17Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KSCko0SfaMOGlazmxeWC5gFK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat

Iemand ideeën?
Rondom de Sella Ronda zelf, dus het befaamde rondje zelf, is het erg druk, altijd. Niet zozeer bij de liften, maar vooral op de piste. Ga je wat dieper de gebieden in, dan wordt het beter. Val Gardena is het drukst, maar de Seiseralm juist niet. Alta Badia, Arabba en Val di Fassa zijn medium. Alta Badia is een makkelijk maar erg mooi gebied. Veel blauw en een paar leuke uithoeken.

Ik ben echter groot fan van de gebieden in de Dolomieten die niet aan het Sella Massief liggen. Als je vanaf Innsbruck niet te ver wil rijden komen de noordelijke gebieden in aanmerking. Ik denk dat Gitschberg Jochtal het eerste gebied is. Rustig, niet echt makkelijk maar nergens echt moeilijk, eigenlijk twee gebieden met een horizontale gondel ertussen, heerlijk rustig en mooie uitzichten. En een van de weinig gebieden waar ik ooit geweest ben waar ik geen Nederlandse platen tegenkwam (al maakt me dat niet zoveel uit). Niet echt groot.

Dan Plose, wat nog op mijn todo lijst staat, ook erg goed te bereiken. Vervolgens Kronplatz. Groot, massaal en druk maar perfect om veel hoogtemeters te maken. Lange pistes, supersnelle liften en levendig dorp. Mij te druk, zeker in de weekenden.

Dan drie zinnen. Wat uitdagender, maar erg mooi. Veel rustiger dan Kronplatz, drukker dan Gitschberg maar weer rustiger dan Alta Badia. Seiseralm ligt ook weer dicht bij de snelweg. Mooi plateau, simpele pistes maar perfect om echt technisch te skiën. Fijne sfeer en mooie hotels op de alm. En alleen maar stoeltjes, terwijl je in de andere gebieden heel veel gondels tegenkomt.

Maarrrrrr er zijn werkzaamheden aan de Brennerpas waar je met wat pech veel last van kan hebben deze winter. Hou t weer dus erg goed in de gaten! Bij sneeuw loopt er altijd wel een vrachtwagen vast en er is nu maar 1 baan open volgens mij. Bij drukke dagen 2, maar de vrachtwagens rijden dan links en de auto’s rechts, wat ongetwijfeld ook voor dikke ellende zorgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

Staat ook op mijn verlanglijst, gebieden zijn zo mooi in de zomer dat ik ze graag eens in de winter wil zien. Gebieden een beetje te bereiken met de auto (als in wegen fatsoenlijk onderhouden) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
Ja, keer dat we in omgeving Sella waren lagen de wegen er prima bij, geen problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ja, wegen zijn eigenlijk altijd prima. En, het klinkt gek, maar zo vaak sneeuwt het daar niet. Daarom kan je eigenlijk altijd skiën in de Dolomieten, ze hebben besloten dat ze niet afhankelijk van natuursneeuw willen zijn :).

Maar ik heb eigenlijk in geen enkel gebied last op de wegen van sneeuw gehad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Valorian
  • Nu online

Iemand ideeën?
Sella Ronda is inderdaad Selva en omgeving. Het "Sella Ronda" gebied bestaat eigenlijk voornamelijk uit vier behoorlijk grote skigebieden: Val Gardena, Alta Badia, Arraba en Val di Fassa. Die zitten allemaal rond het Sella massief, en je kan dan ook de 'ronde' maken langs alle gebieden. Vanuit elk gebied kan je vervolgens ook weer uitstapjes maken naar zij-dalen, gletschjers, et cetera.

Komende vanuit Innsbruck lijkt Wolkenstein (Val Gardena) ideaal voor jullie. Het voordeel van die "hoek" is dat je zowel heel makkelijk naar Seizer Alm kan wat iemand hier al noemde, maar ook aan de ronde zit. Die ronde zelf kan je in een paar uur afleggen, en is na een paar keer niet meer zo spannend. Maar dat betekent dus ook dat je relatief makkelijk naar elk ander gebied kan en daar wat kan ontdekken. Een 'hidden gem' vond ik bijvoorbeeld het Ciampac-gebied nabij Val di Fassa. Daar ben je in no-time vanuit omgeving Val Gardena, mooi uistapje en vaak super rustig.

Ik heb zelf na 4 jaar Sella het idee dat Val Gardena de beste uitvalsplek is als je veel verchillende gebieden wilt zien (dankzij de ski-baarheid waarmee alles aan elkaar zit). Druk vond ik set overigens nooit echt, maar ben alleen maar buiten hoogseizoen geweest. Maar goed, dat is relatief natuurlijk. Er zijn uiteraard veel rustigere plekken te vinden.

Een super fijne bijkomstigheid van Sella gebied is dat de pistes bijna altijd top zijn. Elke nacht top geprepareerd, en veel kunstsneeuw erop. Dat ik ook wel nodig, want vaak valt er maar weinig echte sneeuw. Meestal genoeg om de omgeving naast de pistes ook wit te kleuren, in ieder geval in januari nog, maar ook maar een cm buiten de pistes skiën is praktisch onmogelijk (erg warm overdag, alles ijzig naast de pistes).

Dit jaar voor het eerst in tijden weer eens naar Trois Vallees. Een mooi huisje geboekt hoog in Les Menuires, ski-in-ski-out. Ben benieuwd. Iets minder natuurschoon dan Italië vrees ik (en iets meer betonnen appartementencomplexen) maar wel leuk om weer eens wat afwisseling te hebben.

Over de wegen: 4x Sella geweest, nooit sneeuw gehad, hooguit wat restjes op de weg in het dorp zelf (1800m). Als je naar Selle rijdt heb je denk ik meer kans op sneeuw op de snelweg in Zuid-Duitsland of Oostenrijk dan op de lokale wegen in Italië ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Valorian op 13-10-2024 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ik ga ook altijd buiten het hoogseizoen overigens. Druk is niet per se lang wachten bij de lift, maar op de pistes. Doet niet onder voor de grote Oostenrijkse gebieden. Maar dan dus op de SR en andere bekende pistes.

Ter relativering: als er überhaupt mensen voor me zijn vind ik het al druk 8).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Nu online
ZieMaar! schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 22:21:
Ik ga ook altijd buiten het hoogseizoen overigens. Druk is niet per se lang wachten bij de lift, maar op de pistes. Doet niet onder voor de grote Oostenrijkse gebieden. Maar dan dus op de SR en andere bekende pistes.

Ter relativering: als er überhaupt mensen voor me zijn vind ik het al druk 8).
Tsja, alles is inderdaad relatief. Als je écht graag minder mensen in je buurt wil kan je altijd nog gaan tourskiën ;) .. Zelf wil ik in ieder geval altijd zoveel mogelijk meters kunnen maken en zo min mogelijk 'dubbelingen'. Dus een klein gebied waarbij je elke dag weer diezelfde pistes aftikt laat ik links liggen. En elke dag eerst in de auto om ergens heen te rijden ook. En gebieden met jaren 80 langzame liften ook ;) .. Dan maar wat meer mensen op de piste. Meestal zat ik alleen "op de ronde" om mij te verplaatsen naar weer een mooi zijdal of achteraf gebied, en vaak resulteerde het uiteindelijk in de hele ronde doen maar het grootste deel van de dag ergens anders zitten (en dan ook weer elke dag een ander programma). En verder dunt het op de piste al goed uit als je zoveel mogelijk op zwart gaat (wat in Italië eigenlijk meer donkerrood is, in heel Sella nauwelijks écht pittige pistes gezien).

De gebieden die jij noemt (Kronplatz, Drei Zinnen, etc. ) ga ik wel op mijn to do lijstje zetten. Ik heb Val Gardena / Alta Badia / Val di Fassa / Arraba en Seizer Alm wel zo'n beetje uitgespeeld, en de randjes van Cortina aangetikt. Maar er is zeker nog e.e.a. op het Dolomiti Superski-lijstje wat ik nog niet heb uitgecheckt _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Zoveel skiërs zoveel voorkeuren :). Ik ben een technische skiër met een hele grote voorkeur voor carven over strakke pistes. Dat vraagt om hele rustige gebieden, het liefst met rode pistes. Echt carven op zwart is voor mij niet weggelegd (net als voor 98% van de skiërs). Ik word dus bijvoorbeeld heel gelukkig van de Seiseralm, vaak omschreven als makkelijk en hoewel ik heel aardig kan skiën, stoor ik me daar niet aan.

Kronplatz is mooi, maar niet typisch Dolomieten. Het is echt ski industrie en dus maak je wel heel veel meters, hoef je nooit voor de lift te wachten, is er altijd een plekje voor de lunch te vinden en zijn er lange, mooie afdalingen zoals Ried. Kronplatz is goed te combineren met Drei Zinnen (via de trein) of Alta Badia (met de bus). Evt, maar dat is verder, een dagje met de auto naar Gitschberg of Cortina.

Mijn echte grote voorkeur is elke dag een ander, bij voorkeur kleim, gebied. Dus vanuit Moena Carezza, Val di Fassa, San Pellegrino, Obereggen of Alpe Lusia, allemaal zo tussen de 40 en 60 km, wat prima in een dag te skiën is. Of vanuit Bruneck Kronplatz, Drei Zinnen, Gitschberg en Alta Badia. Vanuit Eben Flachau (eens maar nooit meer), Kleinarl, Grossarl, Zauchensee, Radstadt, Hochkonig en Schladming.

Dit jaar in maart Val Cenis (en Bonneval, Valfrejus, La Norma) en wellicht Riesneralm, Tauplitz, Loser en Planneralm, al kan dat ook St Johan icm Steinplatte, Buchensteinerwand en Lofer worden. Wellicht een jaartje geen Dolomieten ivm ellende op de brenner en het feit dat ik bij hoge uitzondering eind januari kan, waardoor die Oostenrijkse opties aantrekkelijker zijn. Meestal ga ik voor kerst en half maart, dan is het misschien net te laag daar.

We gaan het zien. Ik ben blij dat ik weer kan na noodgedwongen een seizoen overgeslagen te moeten hebben, dus sluit een derde trip ook niet uit…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DomiGijzen
Mooie gebieden. Mijn lijstje is weer aangevuld :)

Dit jaar is het vooral otztal. Januari staat nog een weekend zonder locatie. Ik ga er eens heen kijken.

Voor de gebieden iets verder dan Tirol/Salzburgerland. Hoe valt de extra reistijd? Is het leuk rijden?

Grz D.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Als ik naar Riesneralm etc ga, dan ga ik de grens bij Passau over. Dus vanaf Nurnberg neem je een andere route dan 99% van de toeristen. Ik heb dat in de zomer wel eens gedaan, vond het een heerlijke route. Als ik naar Schladming zou gaan zou ik die route ook overwegen denk ik. De paar km volgens google maps zijn fijnere en snellere kilometers dan wanneer je rond Munchen rijdt (al heb ik daar zelden echt in de file gestaan overigens).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DomiGijzen
Het gaat snel. We gaan waarschijnlijk een lang weekend, eind Januari, naar de Sella Ronda. Iemand een tip voor een goed hotel kort bij/op de piste?

@ZieMaar!

Grz D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Sorry ben appartementen ganger :).

Colfosco heeft dat sws wel, zit je feitelijk op de sr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DomiGijzen
Denk dat we te laat zijn. Het zit allemaal redelijk vol. Misschien moeten we deze naar 25/26 schuiven en wat anders zoeken voor dit seizoen.

Grz D.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ook via altabadia.org (of valgardena.it daar zijn ook zat plekken waar je dichtbij de piste zit)?

Weekendjes zijn vaak lastig, verhuurders hebben liever weekgasten…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DomiGijzen
Die site maakt het wel makkelijker!

Grz D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Nu online
[...]

mijn mening? Met een maand of 5 heb je er zelf weinig aan, en het kind heeft er ook niks aan. Ik zou gewoon oppas regelen (destijds ook gedaan, met 3 maanden) en lekker bij de opa's en oma's laten vertroetelen O-)

Het reizen met 5 maanden is onhandig en lastig, terplaatse ben je erg beperkt en met 5 maanden doen ze ook nog niet zoveel in de sneeuw, en ook niet heel lang allemaal. De kou neemt veel energie zeg maar.

Hebben de eerste met 2 jaar wel meegenomen, maar oma mee om op te passen + nog een zwangere die dat ook leuk vond. Was erg leuk, maar iemand van 2 kan zelf lopen, sneeuwballen gooien etc. Met 5 maanden is zelfstandig zitten vaak nog niet eens mogelijk O-)

maar dat is mijn mening. Ik zal nooit zeggen, niet doen. Maar wintersport is nu net zo'n vakantie die vrij actief en hectisch is voor een vakantie. Een baby past daar lastig in IMHO.

Hier de wintersport geboekt voor dit jaar. Planning is "maar" 1 keer, in de voorjaarsvakantie (noord). Gaan weer voor het oude vertrouwde Saint Francois Longchamps. Voornamelijk omdat het een mooi gebied is om met kleine kinderen heen te gaan, mooie groene en blauwe pistes heeft en ook vanwege de prijs :+ .

Met de bus, waarbij mijn docher (4 jaar bij vertrek) voor het eerst op wintersport gaat :D
Zoonlief gaat na 4 jaar skiën nu voor snowboarden. Dit leek ons het beste moment om dat te doen om te kijken of hij dat leuk vind. Aangezien dochter nu nog niet snel zal zijn, en hij op ski's al aardig tempo heeft.

met zijn vieren is het wel prijzig zo'n wintersport :X en dan weet ik dat wij nog heel goedkoop zitten voor de vakantieperiode. maar 4 personen wintersport + 3x ski/snowboardles (miss Waah heeft ook skiles) + huur voor 3 personen tikt toch aardig aan zeg maar _O- Zeker omdat dit jaar meer een "investeringsjaar" is waarbij we er vanuit gaan weinig te zullen skiën en meer te zullen sleeën en dergelijke :+

[ Voor 25% gewijzigd door Waah op 15-10-2024 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Waah schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 09:01:
[...]

[..]
Zoonlief gaat na 4 jaar skiën nu voor snowboarden.
Zo, die zet zijn erfenis direct op het spel neem ik aan? Of ben jij eigenlijk ook een boarder? :)
Dit leek ons het beste moment om dat te doen om te kijken of hij dat leuk vind. Aangezien dochter nu nog niet snel zal zijn, en hij op ski's al aardig tempo heeft.

met zijn vieren is het wel prijzig zo'n wintersport :X en dan weet ik dat wij nog heel goedkoop zitten voor de vakantieperiode. maar 4 personen wintersport + 3x ski/snowboardles (miss Waah heeft ook skiles) + huur voor 3 personen tikt toch aardig aan zeg maar _O- Zeker omdat dit jaar meer een "investeringsjaar" is waarbij we er vanuit gaan weinig te zullen skiën en meer te zullen sleeën en dergelijke :+
Wat ben je ongeveer kwijt dan, als ik zo vrij mag zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Nu online
ZieMaar! schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 09:24:
[...]
Zo, die zet zijn erfenis direct op het spel neem ik aan? Of ben jij eigenlijk ook een boarder? :)
Ik hou wel van iemand die niet de makkelijke weg kiest })
spoiler:
ja ben zelf een boarder, Miss Waah ook maar is nu 2 jaar aan het oefenen met skiën zodat ze de kinderen kan bijhouden en op latere leeftijd ook nog gewoon kan skiën en dat bevalt haar goed. En zelf begonnen met skiën op 18e, maar na 3 jaar de overstap gemaakt naar boarden en ondanks dat ik beide leuk vind, pak ik toch altijd mijn snowboard. Ik hou van de extra uitdaging en het speelse karakter van snowboarden, en ben niet iemand die voor elke milimeter techniek perfectioneren gaat
Wat ben je ongeveer kwijt dan, als ik zo vrij mag zijn?
€2529 voor de skireis (inc. bus, appartement/skipas)
€152 voor snowboardles
2x €173 voor skilessen
€196 voor huur 2x ski's+schoenen en 1x snowboard+schoenen

totaal dus €3.223 voor 8 dagen skiën (zaterdagochtend tot zaterdagavond daadwerkelijk skiën).

Maar goed, we kunnen het betalen dus we nemen het er maar van. En ik weet dat dit nog goedkoop is vergeleken met andere gebieden en dat er genoeg mensen dit kwijt zijn met zijn tweeën buiten de vakantie. Maar gelukkig zijn we niet heel veeleisend aan onze accommodatie enzo O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ik vind dat eigenlijk nog niet zo heel schokkend, toch? Het is zeker een hoop geld, maar wel in de vakantie, incl skipassen en lessen. Dikke 2500 dus voor verblijf en skipas.

Wij zijn wel veeleisend qua accommodatie, hebben geen huur/les kosten en komen, in het laagseizoen, in de dure reizen, daar ook ongeveer op uit.

Val Cenis (meest luxe acco die er is daar, 4/6 persoon appartement, les balcons platinum) kost echter minder dan 2k, incl skipassen.
Schneebären (mogelijk plan voor jan): € 1700 acco (chalet voor 6, met sauna) + 2x 300 skipas = € 2300

Maar ja, dat is allemaal laagseizoen. Ik denk wel dat je, bijv in Val Cenis, met een goedkoper appartement, ook betaalbaar in de vakanties kan zitten? Weet alleen niet of dat ook met de bus kan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Nu online
ZieMaar! schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 09:49:
Ik vind dat eigenlijk nog niet zo heel schokkend, toch? Het is zeker een hoop geld, maar wel in de vakantie, incl skipassen en lessen. Dikke 2500 dus voor verblijf en skipas.

Wij zijn wel veeleisend qua accommodatie, hebben geen huur/les kosten en komen, in het laagseizoen, in de dure reizen, daar ook ongeveer op uit.

Val Cenis (meest luxe acco die er is daar, 4/6 persoon appartement, les balcons platinum) kost echter minder dan 2k, incl skipassen.
Schneebären (mogelijk plan voor jan): € 1700 acco (chalet voor 6, met sauna) + 2x 300 skipas = € 2300

Maar ja, dat is allemaal laagseizoen. Ik denk wel dat je, bijv in Val Cenis, met een goedkoper appartement, ook betaalbaar in de vakanties kan zitten? Weet alleen niet of dat ook met de bus kan..
Nee de bus limiteert helaas aardig, tenminste zoals wij het doen via Sunweb.

En laagseizoen vs hoogseizoen is meestal 1.5 tot 2x zo duur O-) Dus wat dat betreft zitten we absoluut nog goedkoop. Maar om te vergelijken: Weekje naar Val di Fassa begint bij 1040 euro p.p. voor verblijf + skipas + busreis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
Waah schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 11:31:
[...]

Nee de bus limiteert helaas aardig, tenminste zoals wij het doen via Sunweb.

En laagseizoen vs hoogseizoen is meestal 1.5 tot 2x zo duur O-) Dus wat dat betreft zitten we absoluut nog goedkoop. Maar om te vergelijken: Weekje naar Val di Fassa begint bij 1040 euro p.p. voor verblijf + skipas + busreis.
Waarom dan niet met eigen vervoer als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Nu online
sjorsjuhmaniac schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 11:49:
[...]

Waarom dan niet met eigen vervoer als ik vragen mag?
Kosten voor nieuwe winterbanden zijn ook niet mals :+ sneeuwkettingen, dakkoffer, zelf brak aankomen en met een eigenwijze kleuter van net 4..... Vond de zomervakantie naar Frankrijk al een hel met de auto, en daar had de auto van vrienden ook nog eens pech op de heenweg, en wij hadden een vaag lampje branden op de terugweg. Laat staan als je na de nachtelijke reisuren ook nog sneeuwkettingen moet proberen om te leggen :X

Als de kinderen ouder zijn, zullen we vast wel eens met de auto gaan. Maar met jonge kinderen vind ik dat gewoon echt een hel. Met de bus vind ik ideaal wat dat betreft, want je vertrekt savonds, kinderen (en ouders) slapen prima in de bus en als je sochtends wakker wordt ben je er ook al bijna en is het vaak nog maar een uurtje rijden.

Naast dat het gewoon veiliger is om door 2 professionele chauffeurs met genoeg slaap gedurende/voor/na de rit met een zware bus vervoert te worden.

Dus dat is onze redenatie. Gaan al heel lang met de bus en dat bevalt eigenlijk altijd goed. Ook wel eens gevlogen en zelf gereden hoor. Maar wij vinden de bus gewoon heel fijn.

En als we zelf gaan rijden, zijn we niet minder geld kwijt. Schoolvakanties zijn gewoon best duur. Skipassen ook. Voor 638 euro pp skipas en verblijf is al niet duur voor 8 dagen... laat staan inclusief busreis :+

[ Voor 4% gewijzigd door Waah op 15-10-2024 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
Aah zo (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Nu online
Ah, kosten, altijd leuk. We blijven toch Nederlanders.

Ik ben buiten het hoogseizoen (meestal januari) het volgende kwijt aan de wintersport. Dit jaar:
- +/- 450 euro voor appartement Les Menuires, ski-in-ski-out en met veel extra ruimte (6p in 10p appartement, maar op zijn Frans dus in praktijk had je er sowieso niet met meer dan 8 willen zitten).
- +/- 450 euro voor skipas 7 dagen Trois Vallees
- +/- 100 euro pp voor brandstof, parkeren en tolwegen (met +/- 3p per auto)
Totaal +/- 1000 euro. Winterbanden niet apart meegerekend als kosten en al het eten ook niet.

In Italië afgelopen jaren soortgelijke kosten gehad in Wolkenstein (Val Gardena), (geen ski-in-ski-out, maar wel fijn appartement en aan de SR).

Waar ik wel altijd enorm op bespaar: op heenweg bij de laatste grote mega-supermarkt inkopen doen voor de hele week (ontbijt, avondeten, snacks, etc.) Meestal 5x koken en twee keer uit eten. Voordeel is niet alleen voordeliger maar vooral ook veel meer keuze dan in de mini-supermarkten op de piste. En minder tijd kwijt aan boodschappen ter plekke nog na het skieën. Uitgezonderd natuurlijk wat versproducten en aanvulling van wat op raakt. Verder eet ik maar een paar keer echt lunch op de piste, meestal leef ik van wat ik zelf meeneem en drink ik vooral voor de gezelligheid een drankje mee.

Al met al hou ik altijd rekening met max 1000 euro exclusief eten en drinken en dat komt meestal redelijk uit. Ga wel uitsluitend naar grote gebieden (Paradiski, Trois Vallees, Sella, etc.).

O ja, en dat is voor 1p (geen gezin).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Nu online
Waah schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 11:55:

Als de kinderen ouder zijn, zullen we vast wel eens met de auto gaan. Maar met jonge kinderen vind ik dat gewoon echt een hel. Met de bus vind ik ideaal wat dat betreft, want je vertrekt savonds, kinderen (en ouders) slapen prima in de bus en als je sochtends wakker wordt ben je er ook al bijna en is het vaak nog maar een uurtje rijden.

Naast dat het gewoon veiliger is om door 2 professionele chauffeurs met genoeg slaap gedurende/voor/na de rit met een zware bus vervoert te worden.

Dus dat is onze redenatie. Gaan al heel lang met de bus en dat bevalt eigenlijk altijd goed. Ook wel eens gevlogen en zelf gereden hoor. Maar wij vinden de bus gewoon heel fijn.
Zomaar benieuwd: als je die nachtrit met bus gehad hebt, ga je dan ook echt 'fit' de piste op zaterdag of ben je dan toch nog best brak van de rit? Oprechte vraag overigens hoor, ik heb 20 jaar niet meer in long-distance bussen gezeten, en het idéé van nacht-rit lijkt mij ideaal (juist ook ivm extra skidag tov autorit) maar ik ben dan toch bang dat het .. nou ja.. ellendig wordt. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Valorian schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 12:04:
Ah, kosten, altijd leuk. We blijven toch Nederlanders.
Haha, inderdaad. Ik ben al helemaal een krent wat dat betreft. Zodat we 3x per jaar op vakantie kunnen ipv 1x :D

Vorig jaar Bad Hindelang, huisje voor 5 personen inclusief skipas voor Oberjoch €1100 in de kerstvakantie. Inclusief skibus en nog wat ander vertier zoals indoor speeltuin, zwembad, etc.
1600 km = 100-nogwat liter benzine = €200 voor gemak.

Eten van de Lidl dus dat is niet duurder dan thuis.

Zit je wel in een klein / laag / noordelijk gebied ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
Huisje rond de 1200€, in gebied van Montgenevre, geen ski-in ski-out. Wel op loopafstand.
Dan skipassen (5X350 oid), 200€ diesel (Ford Mondeo). 40€ Vignet Zwitserland, nog wat tol voor FR of IT.
3 dagen skiles voor het vriendje van de jongste dochter. Betalen zijn ouders.
Eten nemen we deels mee, deels in Frankrijk in de super. Doorgaans 1-2 keer uit eten. Broodjes nemen we gewoon mee op de piste. Dat scheelt fors.

Spullen hebben we allemaal zelf. Dit jaar 2 (!) paar F19's in prima toestand gekocht voor samen 60€.

Ik wil het niet optellen, vooral die skipassen hakt er nogal in.

[ Voor 7% gewijzigd door SkiFan op 15-10-2024 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingAardvark
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18:55
Begin dit jaar zijn wij voor het eerst op wintersport geweest in de buurt van Innsbrück. Dat sloeg echt wel een flinke deuk in de portemonnee, met name door:
  • Hoogseizoen + precies in de schoolvakantie
  • Skilessen nodig gehad
  • Op Innsbrück gevlogen
  • Autohuur
  • Elke dag uit eten (lunch + diner)
Komend jaar hebben we waarschijnlijk geen lessen meer nodig, en gaan we ook een paar lekker in ons appartement koken, maar aan de schoolvakantie ontkomen we helaas niet (vanwege de kinderen van ons gezelschap).

Mijn vrouw en ik zijn afgelopen keer met z'n tweetjes i.i.g. niet minder dan €3500 kwijt geweest, waarschijnlijk nog wel meer. Hopelijk aankomend jaar minder, maar ik verwacht het niet; alle prijzen zullen vast ook wel weer wat zijn gestegen :)

De meest "opstartkosten" hebben we nu gelukkig achter de rug; de gehele skiuitrusting hebben we al in huis, op de ski's na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Persoonlijk zou ik wel meer les dan 1 weekje nemen (of lees ik verkeerd), het liefst Nederland. Mijn eigen vuistregel is minimaal les tot je veilig elke geprepareerde piste af komt. Hoeft niet mooi, hoeft niet snel, maar wel gecontroleerd. Dan kan je nooit vast komen te zitten als de pistekaart bijv onduidelijk is.

Wij doen al jaren een appartement. 2x buiten deur is, vinden we, te veel en te ongezond en we koken alletwee graag.

En ga je nu, na 1 week skiën, al ski’s kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
  • Laatst online: 14:23
Waah schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 09:01:
[...]

mijn mening? Met een maand of 5 heb je er zelf weinig aan, en het kind heeft er ook niks aan. Ik zou gewoon oppas regelen (destijds ook gedaan, met 3 maanden) en lekker bij de opa's en oma's laten vertroetelen O-)

Het reizen met 5 maanden is onhandig en lastig, terplaatse ben je erg beperkt en met 5 maanden doen ze ook nog niet zoveel in de sneeuw, en ook niet heel lang allemaal. De kou neemt veel energie zeg maar.

Hebben de eerste met 2 jaar wel meegenomen, maar oma mee om op te passen + nog een zwangere die dat ook leuk vond. Was erg leuk, maar iemand van 2 kan zelf lopen, sneeuwballen gooien etc. Met 5 maanden is zelfstandig zitten vaak nog niet eens mogelijk O-)

maar dat is mijn mening. Ik zal nooit zeggen, niet doen. Maar wintersport is nu net zo'n vakantie die vrij actief en hectisch is voor een vakantie. Een baby past daar lastig in IMHO.

Hier de wintersport geboekt voor dit jaar. Planning is "maar" 1 keer, in de voorjaarsvakantie (noord). Gaan weer voor het oude vertrouwde Saint Francois Longchamps. Voornamelijk omdat het een mooi gebied is om met kleine kinderen heen te gaan, mooie groene en blauwe pistes heeft en ook vanwege de prijs :+ .

Met de bus, waarbij mijn docher (4 jaar bij vertrek) voor het eerst op wintersport gaat :D
Zoonlief gaat na 4 jaar skiën nu voor snowboarden. Dit leek ons het beste moment om dat te doen om te kijken of hij dat leuk vind. Aangezien dochter nu nog niet snel zal zijn, en hij op ski's al aardig tempo heeft.

Gedeeltelijk ben ik het met je eens maar persoonlijk heb ik zelf iets dat de vakantie weken quality time is voor mij met de kinderen.
Ze worden door het jaar al te veel gedumpt op KDV, BSO, opa en oma's etc ;)

Wij gaan alltijd met een groep dus de ene van ons kon met de groep skien en de andere ging bijv wandelen naar bijv het restaurant waar wij afspraken.
Nu ze groter zijn gaan ze ook in nederland op les zodat ze tijdens de vakantie lekker mee gaan en niet "gedumpt" hoeven te worden in een skiklasje

Maar goed dat is mijn gevoel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingAardvark
ZieMaar! schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 13:56:
Persoonlijk zou ik wel meer les dan 1 weekje nemen (of lees ik verkeerd), het liefst Nederland. Mijn eigen vuistregel is minimaal les tot je veilig elke geprepareerde piste af komt. Hoeft niet mooi, hoeft niet snel, maar wel gecontroleerd. Dan kan je nooit vast komen te zitten als de pistekaart bijv onduidelijk is.

Wij doen al jaren een appartement. 2x buiten deur is, vinden we, te veel en te ongezond en we koken alletwee graag.

En ga je nu, na 1 week skiën, al ski’s kopen?
Haha, ik begrijp wat je zegt m.b.t. de lessen. Inmiddels hebben we na onze week in de bergen al meerdere keren indoor (in Nederland) geoefend, en tevens ook op zo'n rolbaan. Vallen doen we al zelden meer, en manoeuvreren in de drukte lukt prima. Mooi is het allemaal niet, maar veilig een blauw afkomen lukt ons denk ik wel. Wij hoeven wat mij betreft ook niet hard noch van steile pistes af. Veiligheid boven alles, voor onszelf en voor anderen.

We gaan het i.i.g. zien ... last minute lessen boeken kan altijd nog.

Nee, ski's kopen zijn we voorlopig nog niet van plan. Skischoenen hebben we al wel in de uitverkoop gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Ik was voor de liftpassen (2 volw. 3 kinderen) al over de 1000 euro kwijt. Skilessen voor de kinderen ook zoiets. En accomodatie ook.

En nu vind ik het niet leuk meer om naar de verdere kosten te kijken :P

Ja het is (heel) duur. Maar we genieten er enorm van. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
RagingAardvark schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 14:48:
[...]

Haha, ik begrijp wat je zegt m.b.t. de lessen. Inmiddels hebben we na onze week in de bergen al meerdere keren indoor (in Nederland) geoefend, en tevens ook op zo'n rolbaan. Vallen doen we al zelden meer, en manoeuvreren in de drukte lukt prima. Mooi is het allemaal niet, maar veilig een blauw afkomen lukt ons denk ik wel. Wij hoeven wat mij betreft ook niet hard noch van steile pistes af. Veiligheid boven alles, voor onszelf en voor anderen.

We gaan het i.i.g. zien ... last minute lessen boeken kan altijd nog.

Nee, ski's kopen zijn we voorlopig nog niet van plan. Skischoenen hebben we al wel in de uitverkoop gehaald.
gelukkig. Eerst iets beter worden en meters maken voor je ski’s aanschaft :).

Mijn advies is ook meer gebaseerd op dat je altijd een foutje kan maken en opeens voor zwart staat. Maar dat risico is lang niet overal echt aanwezig en steeds vaker staat er bij de lift al dat er alleen pistes voor experts weer naar beneden gaan.

Heb je al een bestemming op het oog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingAardvark
ZieMaar! schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 15:44:
[...]
gelukkig. Eerst iets beter worden en meters maken voor je ski’s aanschaft :).

Mijn advies is ook meer gebaseerd op dat je altijd een foutje kan maken en opeens voor zwart staat. Maar dat risico is lang niet overal echt aanwezig en steeds vaker staat er bij de lift al dat er alleen pistes voor experts weer naar beneden gaan.

Heb je al een bestemming op het oog?
We gaan (weer) naar een klein skigebied in Tirol genaamd Axamer Lizum! Niet zo heel veel kilometers aan piste, maar we vermaken er ons wel. Voordeel van dit gebied is dat het er relatief minder druk is, en door de bescheiden grootte goed overzichtelijk.

Op de langere termijn, zeker als de techniek beter in onze benen zit, willen m'n vrouw en ik wel wat grotere gebieden in Oostenrijk of Frankrijk aan doen, en Italië absoluut ook wel een keer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Nu online
Valorian schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 12:09:
[...]

Zomaar benieuwd: als je die nachtrit met bus gehad hebt, ga je dan ook echt 'fit' de piste op zaterdag of ben je dan toch nog best brak van de rit? Oprechte vraag overigens hoor, ik heb 20 jaar niet meer in long-distance bussen gezeten, en het idéé van nacht-rit lijkt mij ideaal (juist ook ivm extra skidag tov autorit) maar ik ben dan toch bang dat het .. nou ja.. ellendig wordt. ;)
het is wat afhankelijk van hoe goed je slaapt :+ Maar zelf vind ik de bussen erg comfortabel. Ik ben begonnen met busreizen met "school" (vader was gymleraar die de reizen verzorgde, en ik mocht mee) en dat waren bussen met weinig beenruimte enzo. Maar de royal class bussen van Sunweb zijn eigenlijk prima. Beenruimte is eigenlijk altijd prima, ook als je wat langer bent. Stoelen kunnen altijd wel naar achteren, USB-laders zijn meer regel dan uitzondering.

Wij rijden vanuit het noorden naar Maastricht (MVV stadion) waar we de auto een week laten staan. Das meestal 20:30 vertrek, dan nog een avondstop in Luxemburg voor de verslaafden en tanken buschauffeurs, en vervolgens rijden ze de hele nacht door (buschauffeurs wisselen en slapen ook). Meestal kom ik aardig uitgerust aan. Maar heb ook wel nachten gehad dat ik elk uur van de klok heb gezien. Ligt een beetje aan hoe moe je bent. Lastige of luidruchtige mensen nog niet echt meegemaakt. Zelfs met een groep jongeren valt dat vaak best mee, want de stop in Luxemburg is vaak rond 11 uur en daarna gaan de meeste oogjes echt wel dicht.

Volgende ochtend kom je vaak vroeg aan (tussen 7-9 vaak), gooi je de spullen in een hok waar je ook kan omkleden, en ga je skien tot je kan inchecken (officieel vanaf 16:00, maar als je contact opneemt met de acco kan je vaak wel eerder). Dan haal je de spullen op en wandel je naar je accomodatie voor incheck.

Vertrek is hetzelfde. S'ochtends uitchecken, vervolgens spullen droppen in een hok, de berg op en smiddags gaat het hok weer open en kleed je je weer om voor de busreis. Nog avondeten en dan vaak rond 8/9 uur weer terug. Tijd kan verschillen door de drukte op de heenreis (minimaal aantal tijd voor de buschauffeurs) of de weersomstandigheden (eerder terug om verwachte sneeuwval savonds).

Vervolgens ben je rond 6/7 uur weer in Maastricht. Daar stappen wij uit want rij liever zelf die laatste uurtjes zodat we vroeg thuis zijn. De bus rijd dan door naar Eindhoven waar ze vaak mensen van bus laten wisselen zodat ze efficient naar de laatste stop kunnen. Vroeger vertrokken we uit Zwolle, maar toen zijn we ook wel eens half nederland doorgeweest en waren we pas 16:00 in zwolle 8)7. Vanuit Maastricht zijn we vaak rond 10:30 thuis, en in Maastricht kunnen we de auto een week gratis parkeren O-)

Het heeft ook zeker nadelen hoor. 2 jaar geleden had zoontje zich geblesseerd op dag 3, tja dan zijn het nog 5 lange dagen... vertrok de bus pas om 22:30 s'avonds dus lang wachten.... Het aanbod is een stuk meer beperkt... Dus het is niet zaligmakend. Maar de busreis zelf vind ik prima op de heenweg en ben aardig uitgerust (meer dan met de auto, dat is zeker) en de terugweg ben je vaak zo moe van de wintersport dat je als een roosje slaapt _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Nu online
Togi schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 13:59:
[...]

Gedeeltelijk ben ik het met je eens maar persoonlijk heb ik zelf iets dat de vakantie weken quality time is voor mij met de kinderen.
Ze worden door het jaar al te veel gedumpt op KDV, BSO, opa en oma's etc ;)

Wij gaan alltijd met een groep dus de ene van ons kon met de groep skien en de andere ging bijv wandelen naar bijv het restaurant waar wij afspraken.
Dan ga ik een tegenvraag stellen: Hoeveel quality is het, als je het kind naar een opvang gaat brengen, en vervolgens weinig kan in de sneeuw? Dan hebben ze bij opa en oma toch veel meer quality time? O-)

De quality time komt IMHO wel. Als ze zelf kunnen skien, of als er een opa/oma/vrienden mee zijn vanaf een jaar of 2.

Met 5 maanden gaat het ten kostte van de quality en time van je wintersport, de quality en time voor je 5 maanden oude kind. Maar zoals gezegd: das mijn zienswijze. ZOals je zegt: met een grotere groep kan er iemand bij blijven en dan is het prima. Zeker als er mensen mee zijn die dat leuk vinden (zwager gaat met zijn schoonfamilie, en 3 schoonzussen die maar wat graag een paar dagen oppassen. Dat is perfect).
Nu ze groter zijn gaan ze ook in nederland op les zodat ze tijdens de vakantie lekker mee gaan en niet "gedumpt" hoeven te worden in een skiklasje

Maar goed dat is mijn gevoel ;)
Ik dump die van mij nog wel bij de skiklas. Maar hij vind het ook daadwerkelijk leuk om daar dingen te leren. En vervolgens gaat die het aan Miss Waah uitleggen en leren. Kleine leraar in de dop. In NL les zou wel kunnen op een rollerbaan, maar gezien de kosten van les in Frankrijk die me alles meevallen en dat die het leuk vind ondanks de taalbarriere doe ik hem toch op les.

Zelf had ik de mazzel om met die school mee te kunnen. Daar gingen studenten mee die net hun lesbevoegdheid hadden en dan had je de hele dag les, met elke dag evaluatie of iedereen wel in het juiste groepsniveau zat. Alleen de laatste dag had je vrij (en de leraren ook). Daar leer je erg snel van kan ik zeggen. Later nog een cursus meegedaan die de leraren daar kregen (niets mee gedaan) waardoor ik nu wel aardig kan snowboarden O-)

IMHO zou ik les doen zolang je kan. Hoe beter je techniek, hoe meer vertrouwen, hoe meer plezier en hoe langer je kan doorskien. Iemand die veilig de berg af kan met weinig techniek, zal met slechter weer toch meer moeite hebben en minder lol. en op latere leeftijd worden mensen voorzichtiger en dan helpt goede techniek toch om te blijve skien.

Dat was ook de reden om Miss Waah te laten skien. Ze kan prima snowboarden maar is wat onzeker bij smalle paadjes en dergelijke. En ik wil graag met haar op wintersport tot ver na de pensioenleeftijd _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Nu online
RagingAardvark schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 14:48:
Dat staat hier ook nog op de planning voor Miss Waah. Alleen omdat schoenen belangrijk zijn ben ik wel wat huiverig om zo te halen. Vaak kom je er op wintersport pas achter of ze goed zitten. Afgelopen wintersport ging het skien eerst ook niet lekker, tot ze nieuwe schoenen had en toen was het meteen weer als vanouds O-)

Maar zal hier ook eens wat aanbiedingen in de gaten houden :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingAardvark
Waah schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 16:28:
[...]

Dat staat hier ook nog op de planning voor Miss Waah. Alleen omdat schoenen belangrijk zijn ben ik wel wat huiverig om zo te halen. Vaak kom je er op wintersport pas achter of ze goed zitten. Afgelopen wintersport ging het skien eerst ook niet lekker, tot ze nieuwe schoenen had en toen was het meteen weer als vanouds O-)

Maar zal hier ook eens wat aanbiedingen in de gaten houden :*)
Het lekker zitten van de skischoenen was niet eens onze eerste prio ... we wilden z.s.m. onze eigen schoenen zodat we onze voeten niet langer hoefden te steken in de putlucht van de gemiddelde huurschoen ;) En ja, ook eigen schoenen gaan op een gegeven moment meuren, maar dat is dan i.i.g. je eigen putlucht!

Een tweede argument om ze zo snel mogelijk in huis te halen, was dat we dan nog tijd hadden om ze vòòr de skivakantie uit te proberen bij de indoor baan. Die van mij (Salomon) zaten eigenlijk meteen als gegoten, maar die van mijn vrouw behoeven nog wel een bootfitting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Skischoenen gaan niet stinken hoor. Na het skiën gewoon goed drogen, elke dag schone sokken en dan ben je er wel. Tenzij je altijd stinkvoeten hebt wellicht?

Wat er met huurschoenen gebeurd weet ik niet, maar da’s niet best meestal. Zit ook wel elementje “don’t be gentle it’s a rental bij”. Als ik bij onze skischool soms al zag hoe ze ermee omgaan…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingAardvark
ZieMaar! schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 18:34:
Skischoenen gaan niet stinken hoor. Na het skiën gewoon goed drogen, elke dag schone sokken en dan ben je er wel. Tenzij je altijd stinkvoeten hebt wellicht?

Wat er met huurschoenen gebeurd weet ik niet, maar da’s niet best meestal. Zit ook wel elementje “don’t be gentle it’s a rental bij”. Als ik bij onze skischool soms al zag hoe ze ermee omgaan…
Haha, nee gelukkig geen stinkvoeten. En goed om te horen dat het met de vieze luchtjes wel mee zou moeten vallen. We rouleren de sokken inderdaad; drie paar mee, elke dag 1 in gebruik, 1 in reserve en 1 in de was of te drogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
En altijd drogen, zeker ook na een rolbaanles :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DomiGijzen
Zelfs als je geen sneeuw in je schoenen krijgt zijn ze goed nat na een paar dagen skien. Trek vooral ook de binnenschoenen er uit bij het drogen. Zeker als je ze niet ondersteboven in een verwarmde kast kunt zetten.
En ook de plastic "zool" onderin. Je denkt dat je schoenen na een paar dagen wel weer droog zijn. Maar als je niet alles eruit haalt, staat daar nog vocht in. Daar zit zeker zweet bij. Bah :)

Grz D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Op wintersport altijd op de droger idd. Voor de rolbaan heb ik losse schoendrogers, gewoon van de decathlon. Anders inderdaad binnenschoen eruit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SkiFan
Wij hebben onze kleinste met 6 maanden ook bij vrienden te logeren gegeven. Zij werkte in de kinderverzorging op een ziekenhuis, dus dat was leuk. Kregen we een verslagje terug van onze jongste waarin precies stond hoe ze was en wat ze deed. Dat verslagje klopt nog steeds (alert kind, snel). Haar zusje was toen 2,5 en die hebben we meestal een dagdeel meegenomen de baby-piste op. Was wel zwaar maar wel heel leuk.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qv9NYziiJjGvpNWAHVaDKVqsPxM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/v6iRZOIYCmI6yJkjfUz1Juvd.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JPQPcnFMGPmI6CEgm0-dLVhw1C8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/XGG1iaXZ1K2b6ysBEhJhDXoM.jpg?f=user_large

Inmiddels zijn ze 17 en 19 en rossen ze overal vanaf.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NKdkXda8ilmw-d449QKiE-bpoB4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zCvNFLTpBjoR8AkYfEFWe3KF.jpg?f=fotoalbum_large

Pagina: 1 ... 35 ... 42 Laatste