Toon posts:

[Vakantie] Het Grote Wintersport-topic! Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 2
Acties:

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Nu online
Mede-auteurs:
  • Rowdy.nl
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:33

Rowdy.nl

• M3rcury
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

M3rcury

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14:15

Matis

Het Grote Wintersport Topic!

Het Grote Wintersport topic!
Welkom in Het Grote Wintersport ervaringen- en discussie-topic!

Heb je al jarenlange wintersportervaring, gezellige bestemmingen, goede tips of mooie aanbiedingen en wil je dat graag delen? Of ben je een beginneling en weet je niet wat je kunt verwachten en waar je moet beginnen met zoeken? In dit topic proberen we elkaar te helpen.

Heel veel plezier in dit Grote Wintersport topic!

Dit is de TS voor het wintersport seizoen 2022/2023
Schoolvakanties - Wintersporters - Drukte | Europa 2019-2020
Hieronder vind je een overzicht van het aantal wintersporters per land; in combinatie met de laatste van schoolvakanties voor deze landen kunnen we een goede inschatting maken van de drukte in het aankomende seizoen.

Aantal wintersporters per land

*Deze cijfers komen van onze vrienden van wintersport.nl; alle credits zijn ook voor hen. Gedetailleerde informatie vind je hier
**We weten uiteraard niet welk effect de lopende Covid-19 pandemie op bovenstaande zal hebben; maar laten we optimistisch zijn en hopen dat we lekker kunnen gaan wintersporten!

Sneeuwval in de Alpen

Historie afgelopen 7 dagen

Verwachting 0-3 dagen

Verwachting 3-6 dagen

Of kijk op:
Indoorbanen in of in de omgeving van Nederland
Nederlandse aanbieders van groepsreizen
Nederlandse budgetreizenaanbieders
Tips
En misschien voor de nieuwelingen nog wat praktische tips wanneer je met één van bovenstaande organisaties boekt:

• Kijk niet teveel naar aanbiedingen. Deze gelden vaak in onmogelijke perioden en bovendien komen er altijd een hele set kosten bij. Denk hierbij aan: toeristenbelasting, kosten extra dag skipas, kosten 'grote' skipas, boekingskosten, bagagedepot, brandstoftoelage, toelage voor bepaalde opstapplaatsen, evt. annuleringsverzekering, evt. reiskostenverzekering, evt. materiaalhuur, evt. skiles. Reken op minimaal 80 € bovenop de aanbiedingsprijzen.
• Verwacht geen topkwaliteit. Vooral in Frankrijk hebben de huisjes vaak een nogal brakke kwaliteit. De reisleiding ter plaatse zijn vaak studenten die niet bepaald uitblinken in service.
• Trap niet in 'voedselpakket' aanbiedingen. Het is veel goedkoper zelf wat basics mee te nemen.
• Ga je met eigen vervoer? Vaak krijg je maar 35 € p.p. terug. Voor een gemiddelde benzineauto moet je op en neer naar Frankrijk zo'n 250 € reserveren (tol & benzine). Met de bus is dus in de meeste gevallen het goedkoopst. Eventueel kun je nog door Duitsland / Zwitserland rijden, maar zelfs dan ben je nog veel geld kwijt.
• Reizen naar Oostenrijk zijn vaak duurder. Waarom? Het appartementfenomeen is iets van de laatste decennia en komt voornamelijk voor in Frankrijk. Grote organisaties kopen deze complexen massaal op waardoor de prijzen laag zijn. In Oostenrijk zit je vaak in een hotel/pension. Het comfort is hier vaak beter en bovendien zit er vaak ontbijt en/of avondeten bij. Door deze twee factoren liggen de prijzen dus hoger. Door het ontbreken van de massaliteit zijn er over het algemeen ook weinig busreizen naar Oostenrijk.
Tot slot
Ik heb deze TS gewoon overgenomen van Rowdy.nl met hier een daar een paar tweaks (niet langer werkende links, updates van andere links, ...), ik neem hem even als mede-auteur en voeg ook eerdere mede-auteurs M3rcury en Matis toe (ere wie ere toekomt)

Als je goede input kunt geven, stuur even de (mede)auteurs een DM, dan zetten we je er als medeauteur bij

Gezien het seizoen 2019/2020 nogal abrupt is afgebroken, laten we direct vooruitkijken naar het seizoen 2020/2021! Zelf nog geen concrete plannen (een deel van mijn familie gaat met de week van de carnavalsvakantie, maar dat zien mijn vriendin en ik niet zitten, liever wat buiten de drukte).

Ik richt me een weekje ergens de eerste 2 weken van december (gezien ik met een overschot aan vakantiedagen zal zitten dit jaar), en dan nog een tripje in januari/februari. Met het werk willen ze misschien op shortski in maart, dus misschien doe ik dan dat (of pakken we dat er gewoon als extra bij :+ ).

Zijn er hier al mensen plannen aan het maken? Of (misschien nog belangrijker), hoe zal de coronacrisis het aakomende wintersportseizoen beïnvloeden? In Igschl zijn ze bijvoorbeeld een erg scherpe bocht (PR wise toch) aan het maken, weg van hun reputatie van apres-ski bestemming bij uitstek.

[Voor 6% gewijzigd door Jebus4life op 10-09-2022 14:50]

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:55

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Er was een poosje geleden sprake van dat een aantal gletschergebieden weer open zouden gaan in Oostenrijk, is dat uiteindelijk ook gebeurd? Iemand iets van langs zien komen hoe dat gelopen is / loopt?

Ben ook wel benieuwd hoe een en ander er aan toe gaat komende winter. Dat après ski wellicht niet/minder mogelijk is overleef ik wel voor een jaartje, maar hoe gaan ze het inderdaad aanpakken in de drukke liftrijen en in de lift zelf? Mondkapjesplicht? Op zich ben ik met beardski+goggles redelijk corona proof natuurlijk :P

Ah well, we zullen zien.

[Voor 16% gewijzigd door Orion84 op 07-08-2020 18:05]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@ZieMaar! Ik heb een paar keer geskied in het Zwitserse gedeelte van het Samnaun/Ischgl skigebied!
Waanzinnig qua landschap en pistes. Maar wel prijzig. Ondanks de zogenaamde 'Zollfrei' zone.
En hoe duur het is, is makkelijk na te kijken. Check de prijzen van de skipassen en de horeca maar eens.
Zo zag het er uit, in december 2002, vanaf Alp Trider Sattel richting de Oostenrijkse grens:

@Jebus4life Kijk eens naar het skigebied van Saalbach/Hinterglemm.
Oh nee, wacht, tegenwoordig heet dat Skicircus Saalbach Hinterglemm Leogang Fieberbrunn. :)
Keuze te over; zowel op skigebied, alsmede op accomodatiegebied.
Ik heb daar zo'n 25 jaar lang geskied; het is alleen maar meer en beter geworden. Alhoewel ik zelf van mening ben dat het ook TE kan worden.

En de gletscher van Kaprun/Kitzsteinhorn is om de hoek; mocht de sneeuw in het dal tegenvallen.
Tegenwoordig kun je vanuit Kaprun, zonder die lastige autorit naar het dalstation van de Gletscherbahn, rechtstreeks vanuit Kaprun naar de Kitzsteinhorn. (768 - 3.029 m)
https://www.kitzsteinhorn.at/de/k-onnection
Ben daar ooit in dat gebied nog met de beruchte trein door de rotsen omhoog geweest. Net een week voordat de hele boel affikte. Moet er iedere keer nog aan terugdenken als ik het monument beneden in het dal zie. :|
Wikipedia: Brandkatastrophe der Gletscherbahn Kaprun 2 – Wikipedia
Maar laat je door zoiets niet afschrikken; de kans op zoiets is (gelukkig) verschrikkelijk klein.

Keuze te over! 8)

Als in mei het dal al groen is, maar de Kitzsteinhorn pistes nog wit:

[Voor 14% gewijzigd door ehtweak op 12-09-2020 22:23]

Mooie Plaatjes   

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Het gaat allemaal goed komen; ze ontsmetten gewoon met een sneeuwkanon de kabines: 8)

https://tirol.orf.at/stories/3070662/

Gletscherbahn testet Seilbahn-Desinfektion

Bei der Eisgratbahn am Stubaier Gletscher testet man ein Desinfektionssystem für Seilbahnkabinen. Daneben gibt es auch andere CoV-Schutzmaßnahmen. Außerdem will man Mitarbeiter regelmäßig testen.

Groot voordeel: je komt helemaal fris en steriel boven aan! :+

[Voor 6% gewijzigd door ehtweak op 09-10-2020 16:01]

Mooie Plaatjes   

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:34
Hoppa, daar gaan we. Oranje!

https://www.nederlandwere...tenrijk/reizen/reisadvies

[Voor 15% gewijzigd door Cheesy op 13-10-2020 16:21]

ᴘᴠᴏᴜᴛᴘᴜᴛ

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Het skiseizoen nadert. De eerste liften zijn al open gegaan:

https://tirol.orf.at/stories/3072493/

En tegelijkertijd zijn er al de eerste 'problemen' met teveel mensen, te dicht op elkaar.

Het Oostenrijkse Corona-verkeerslicht voorspelt niet veel goeds:
https://corona-ampel.gv.at/

(situatie van vandaag)

En Süd-Tirol is ook tot risico gebied verklaard:
https://www.stol.it/artik...uedtirol-zum-risikogebiet

Hetzelfde geldt voor geheel Zwitserland. :-(

Mooie Plaatjes   

• Hatsjoe
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 10:57
JdM schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 20:18:
In Ischgl wordt er al wat aangepast richting de après ski, hopelijk wordt dit breed overgenomen eerlijk gezegd. Ik zou het niet erg vinden als de verstokte après ski wintersporters hiervoor thuisblijven. https://skiinformatie.nl/...erbod-komt-er-definitief/
Was de Apres Ski uberhaupt nog een discussiepunt dan? Ik ging er vanuit dat Apres Ski 100% zeker dit seizoen overal verboden zou zijn.

Ik heb wel gepland staan om 16 januari een weekje weg te gaan maar wacht met boeken tot het laatste moment. Dan gewoon alle vrijheid de beste bestemming wat betreft corona en sneeuw te kiezen zonder gezeur met reisorganisaties, om boeken of geld terug.

Vandaag ook een MFT BackBox besteld ter voorbereiding op de (mogelijke) wintersport:

Zijn er anderen hier die toevallig ervaringen hebben met soortgelijke opslagsystemen?

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Geen 'Stau' bij de lift, maar 'Stau' voordat je überhaupt bij het parkeerterrein bent aangekomen...

https://tirol.orf.at/stories/3073074/

Auto- statt Menschenschlange

Damit in den frühen Morgenstunden nicht alle Skifahrer auf einmal zur Talstation kommen, hat man auf der Gletscherstraße eine Dosierampel errichtet, die alle paar Minuten wieder auf Rot geschaltet hat

Dat belooft nog wat, als het seizoen echt gaan beginnen.
Als er dan tenminste geen reisbeperkingen (meer) zijn vanuit andere Europese landen naar/van de skigebieden in de Alpen.

Blick in die Zukunft mit großer Sorge :-(

Mooie Plaatjes   

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:29
Zojuist inkopen gedaan:

Åsnes mountain touring tourski’s met rottefella BC auto bindingen

Crispi Stetind GTX schoenen voor BC bindingen

45 mm vellen voor de steilere stukken

Ben klaar voor wat leuke tochten.

Gelukkig hoef ik slechts een klein half uurtje in de auto te zitten om te kunnen (tour)langlaufen / alpineskiën. 🙄☺️

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2016 VW eGolf 24kWt

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:29
De wintervakantie in eigen land zit er weer op. Heerlijk met de kids in een huisje gezeten de afgelopen week (wintervakantie in Noorwegen).

Genoeg wezen tourlanglaufen en afgelopen weekend de kids (5 en 6 jaar) leren skiën.

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2016 VW eGolf 24kWt

• Jebus4life
  • Nu online
Verschillende mensen in mijn omgeving hadden me meermaals aangeraden om boots te laten fitten gezien ik toch verschillende keren op wintersport ga komend seizoen. Gisteren toch eens bij een shop in de buurt geweest om de uitleg te horen, en dus overstag gegaan.

Tijdens de eerste selectie kwam toch naar boven dat ik (zoals blijkbaar veel mensen) te grote boots nam bij het huren (misschien zelfs 2 maten gezien ik brede voeten heb). Uiteindelijk uitgekomen bij de Head Edge Lyt 110, die bij mij het beste gevoel gaf. Na de keuze ook nog een halfuurtje bezig geweest met warmte om de boot nog wat te finetunen naar mijn voet.

Hoewel ik er op zich wel in geloof (die mensen zullen hun vak wel kennen) was ik toch wat sceptisch over hoeveel verschil dat laatste zou maken. Op het eind liet hij me dan nog eens instappen in een andere boot (mijn nummer 2 zeg maar, de laatste afvaller voor de definitieve keuze) en dan opnieuw in de nu gefitte/aangepaste boot, jezus, wat een verschil.

Qua gevoel alsof ik van een "veiligheidsschoen" overstapte in een pantoffel. Qua comfort kan ik dus enkel zeggen: Top ervaring. Benieuwd als ik er in december een weekje mee op wintersport geweest ben!

Ik vind de boot zelf ook nog wel best strak. Enkel de accentkleur is niet 100% mijn ding, maar ach, voel ik me terug wat jonger :+ :9

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14:41
Weer vol goede moed 2 tripjes geboekt:

- St. Gallenkirch begin januari
- Les Arcs begin februari
ZieMaar! schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 11:40:
[...]

Als je dat leuk vond en je bent niet per se gebonden aan Oostenrijk, dan is wat ik in 2019 gedaan heb misschien ook wel iets? Ik ben toen vanuit Moena verschillende gebieden in de Dolomieten gaan bezoeken:
- Carezza
- Latemar
- Alpe Lusia
- San Pellegrino
- Vigo di Fassa
- Pozza di Fassa
- San Martino di Castrezza

Die laatste was wat langer rijden, de rest max 20 minuutjes ofzo. Allemaal gebiedjes < 50km, maar groot genoeg voor een dag. Rustig, heerlijk eten, mooie pistes, echt de moeite waard. Zou dat in 2020 weer doen (wilde Passo Rolle, Alpe Cermis en de rest van Val di Fassa nog doen, maar ja...
Ik ga ook graag naar de Seiser Alm als ik daar in de buurt ben. Geen uitdagende pistes, wel prachtige vergezichten en heel ontspannen skiën.

[Voor 97% gewijzigd door renegrunn op 12-10-2021 11:49]

• renegrunn
ZieMaar! schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 13:31:
@renegrunn Hoe verhouden La Plagne, Les Arcs en Tignes zich in jouw ogen tot elkaar?
La Plagne & Les Arc = dus Paradiski, mega gebied. In mijn herinneringen is La plagne iets meer blauw, dus Les arcs uitdagender. La Plagne is eigenlijk 1 dorp, waar Les Arcs meerdere zijn zoals 1600, 1800, 1950 en 2000. Volgens mij is 1950 waar je het meest ski-dorp gevoel krijgt.

Tignes is wat compacter, maar ik vind het wel erg leuk daar ook qua dorp. Kun je je zeker een week vermaken. Ook de enige plek waar ik ben geweest waar je met een onder grondse metro (funiculaire) naar boven kunt. Daarnaast kun je hier tot heel laat in het seizoen nog terecht (met wat geluk uiteraard.)

Dit was 2 mei 2015:

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Jebus4life schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 11:06:
[...]

Over welke pisteverbinding gaat het dan?
Je kunt vanaf de Schmittenhöhe (nog) niet over een gewone piste terugskiën naar Saalbach/Hinterglemm...
Wel omhoog, vanuit Viehhofen, met de nieuwe ZellamSeeXpress, maar niet terug op je skis.

https://www.saalbach.com/de/winter/skigebiet/pistenplan

Mooie Plaatjes   

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
Volgens mij zijn deze nieuwste ontwikkelingen een beetje mijn redding geweest voor onze wintersport komende carnaval. Voor ons weer de eerste keer tijdens hoogseizoen en schrok een beetje toen in het dorp waar wij naartoe wilden gaan (Berwang) en nog maar 1 accommodatie over was (VVV en meerdere websites gecontroleerd). En die was >5k voor een week... Nu 1 dicht bij de lift kunnen vinden voor ongeveer 1/5 van die prijs :D . Waarschijnlijk omdat mensen gaan annuleren.

En nu maar hopen dat ze geen Darth Vadertje gaan toepassen :+

[Voor 3% gewijzigd door MrFl0ppY op 08-11-2021 19:21]

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:00

JB

Cédric roelt!

ehtweak schreef op woensdag 10 november 2021 @ 23:18:
Nou, in Oostenrijk begint het ook door te dringen dat vele (potentiële) buitenlandse wintersporters zometeen letterlijk in de kou staan:

https://orf.at/stories/3236058/

Kritik an nationalen Alleingängen

Das sorgt derzeit etwa in den Niederlanden für große Aufregung: Viele sind mit Johnson & Johnson geimpft, Auffrischungsimpfungen gibt es ab Dezember nur für Hochrisikopatienten und erst ab Jänner für alle anderen.

Laut der Zeitung „De Telegraaf“ kritisierte der niederländische Gesundheitsminister Hugo de Jonge, dass Länder ungeachtet von Empfehlungen der Europäische Arzneimittelbehörde (EMA) ihre eigenen Regeln einführen. Das könne der Personenfreizügigkeit in der EU schaden.

Ook lekker tegenstrijdig:

Einreisen ja, Skifahren nein
...
Im Fall von Österreich bedeutet das: Ist eine Person aus den Niederlanden nur einmal mit Johnson & Johnson geimpft, darf sie – trotz ihres nach österreichischen Richtlinien unvollständigen „Grünen Passes“ – nach Österreich einreisen, aufgrund der 2-G-Regel aber keine Angebote der Gastronomie und Hotellerie sowie im Kultur-, Freizeit oder Sportbereich nutzen.
Bizar hoe dit allemaal weer langs elkaar kleurt... Janssen wordt alleen genoemd? Ze vergeten even dat ze de "geldigheid" van dubbele vaccinaties (Pfizer/Moderna etc) ook naar beneden hebben gezet, waardoor mensen die als eerste de (dubbele) prik hebben gezet voor de zorg (en zichzelf) ook de dupe zijn... of geldt dat nu ineens alleen nog maar voor Janssen?

Op de site van de overheid wordt ook alleen gerept over Janssen 7(8)7

https://www.nederlandwere...tenrijk/reizen/reisadvies

Zucht… onder de rubriek Coronavirus helemaal beneden staan “de kleine lettertjes” :F

[Voor 23% gewijzigd door JB op 11-11-2021 00:40]

Mijn boefje is liev!

• JB

JB

Cédric roelt!

De NOS kopt dit;

Dat betekent uiteindelijk geen vakantie meer richting Oostenrijk met hun 270 dagen geldigheid :z

Mijn boefje is liev!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Nu online
https://skiinformatie.nl/...skiliften-en-boosterprik/

Ik wil hier geen corona discussie starten.

Maar dit bericht is wel van toepassing op de wintersport.

Ik heb het vermoeden dat dit het einde is van mijn wintersport vakantie.

Onze ouders zijn wel op de leeftijd dat een booster er snel aan zit te komen. Zij zouden dus wel kunnen gaan. Maar wij en onze broers/zwagers allemaal niet.

:/

Is er iemand die een bron op de site van de Franse overheid heeft? Ik hoop nu eigenlijk dat de journalisten het verkeerd geïnterpreteerd hebben, en dat de booster NA 7 maanden moet in plaats van ervoor.
Dat zou voor ons alles oplossen.

Edit, zouden ze het dan toch verkeerd geïnterpreteerd hebben?
Zie de alinea met booster in oranje aangeestreept.

https://www.diplomatie.go...eign-nationals-in-france/

[Voor 29% gewijzigd door FRANQ op 27-11-2021 00:14. Reden: Toevoeging]

• Weissbier
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 10-03-2022
Ik ben zelfs 1x vanuit Salzburg in Oostenrijk, helemaal naar Cesky Krumlov in Tsjechië gereden en heb daarbij geen cent tol betaald in beide landen :+ Dat was ruim 195km binnendoor en je rijdt dan circa 1 uur langer.

Maar alle toltunnels ook wel Streckenmaut genoemd, liggen meer in het midden van Oostenrijk en allemaal doorkruisen ze grote bergen. Het alternatief is vaak om over een bergpas te rijden: dat bespaart bij de Tauern Autobahn tussen de € 6,50 en € 13 bijvoorbeeld.

Juist voor de Streckenmaut is een vignet niet verplicht: echter Google Maps is te dom om enkel toltunnels of vignetten te vermijden. Je kunt het wel in Viamichelin aanvinken, echter die App lijkt mij niet zo goed geschikt om mee te navigeren.

Maar zo'n beetje alle landen die voor een deel in de Alpen liggen, hebben allemaal een vignet plicht. Daarbij vind ik Slovenië nog best duur ook: € 15 voor 7 dagen, terwijl het autosnelwegnet van Slovenië niet zo denderend schijnt te zijn.

Alleen Zwitserland bied geen optie aan voor een vignet voor een week, dus het vignet van Oostenrijk is een koopje. Om naar Zell am See te rijden heb je echt ook echt geen vignet nodig, tot de afrit Kufstein Süd is er namelijk geen vignet nodig.

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:16

ZieMaar!

Moderator General Chat
hoevenpe schreef op zondag 19 december 2021 @ 10:22:
@ZieMaar! jij bent nu toch in Oostenrijk?

Hoe is het daar, wat heb je in de praktijk gemerkt van alle regels. Last but not least, hoe is de sneeuw... :D
Klopt! Gisteren aangekomen en even ingeskiet in Filzmoos. Leuk, schattig gebiedjes met lekker pistes. Sneeuw was daar wat hard, maar ook vooral veel :). Gebied is klein en uitgestorven, maar het lijkt me heerlijk met kleine kinderen.

Vandaag Hochkonig. Strakblauw, fijnere sneeuw (iets zachter) maar wel redelijk druk. Eigenlijk alleen maar Oostenrijkers nog. In de middag lagen de zuidhellingen er ouderwets verrot bij :).

Qua Corona: vrij ontspannen allemaal. Liften zit je alleen in, als het enigszins kan en bij rijen zit het ook niet overvol. Iedereen draagt overal FFP2, zonder uitzondering. Werkt prima, ook met skiën. Overal wordt gecheckt/gevraagd of je gevaccineerd bent en zeker bij het activeren van de skipas gebeurt dat ook goed. De dagen zijn nog kort, dus tegen half drie/drie uur gaan we lunchen en dan is het ook mooi geweest. Tussen 12 en 14 zijn de pistes heel rustig, terwijl het weer dan het fijnste is, maar dat valt me elk jaar weer op :).

Het is wel koud, echt koud en het wordt nog kouder. Morgen minder mooie dag waarschijnlijk, daarna 2 mooie dagen. Sowieso een dagje Schladming, misschien nog Wagrain en Zauchensee, even per dag kijken. Het ene dal kan iets bewolkt zijn, terwijl het verderop strakblauw is.

Iedereen lijkt blij te zijn dat alles open is, met een soort besef dat het helpt als je de maatregelen volgt. We voelen ons werkelijk overal heel welkom (en dat ben ik niet altijd gewend op wat drukkere dagen in Oostenrijk).

Druk is nog steeds relatief, ik vind wachttijd druk. Als ik ergens meer dan 3 minuten heb gewacht is het veel.

/edit indien gewenst wil ik wel meer updates posten :).

[Voor 25% gewijzigd door ZieMaar! op 19-12-2021 17:12]

• renegrunn
Weer thuis na 3 dagen Oostenrijk, vanuit verblijfplaats 3 gebieden / gebiedjes aangedaan: Oetz, Sölden & Ehrwald. Het weer was keizerlijk, genoeg sneeuw maar wel hard / ijzig. Meeste gebieden zijn na dit weekend open, maar vaak nog niet alle liften / pistes.

Qua maatregelen: alles was goed georganiseerd. Overal waar van toepassing (horeca / ski pas kopen) werd 100% gecontroleerd op QR code. Mondkapjes in liften verplicht, maar vergat ik ook wel eens per ongeluk en werd niets van gezegd. Maar goed, het was overal ook nog wel erg rustig.

Vrijdagavond nog even Innsbruck in geweest: erg druk (kerstmarkt). Drukte snel verlaten, en rustig kroegje opgezocht.

Zal komende week ongetwijfeld weer druk zijn: reden vanochtend in de vroegte de Fernpass over, 1 lange stoet aan auto's (voornamelijk Duitsers) tot aan Reutte.

• Cai
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 29-03 21:50
Ik ben in april positief getest op het coronavirus bij de GGD middels een antigeen test. Het gevolg is dat ik alleen een nationaal herstelbewijs heb (internationaal is een PCR test nodig).

In mei ben ik met een Mrna vaccin gevaccineerd. Omwille van het vrij reizen heb ik telefonisch geregeld om eind juni een tweede vaccinatie ontvangen.

Deze is als volgt geregistreerd in de coronacheck app. Is dit nu een booster registratie? Heeft iemand al een booster registratie gezien in de app?

(Ik denk dat ik sowieso wel even een PCR test ga doen om gez*#k voor te zijn)

Ik vertrek woensdagochtend naar Gerlos. Ik zal mijn ervaringen van de trip wel posten hier.

[Voor 4% gewijzigd door Cai op 20-12-2021 13:24]

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Kleine update uit Oostenrijk :). Vandaag zou niet zo mooi worden. Zeker in de ochtend bewolking en zelfs een klein beetje sneeuw. Dat klopte. Webcams gechecked, maar qua zicht (en verwachte kou) zouden we laag het beste zitten, dus naar Altenmarkt gereden om Radstadt Altenmarkt aan te doen. Klein maar fijn. Alleen de gondels waren open, maar op 200m na ofzo kon je elke pist doen. Alle pistes waren open.

Het is klein gebied, maar wel met wisselende afdalingen. De blauwe 5 is een techniek training piste en een carvehemel, de rode 6 een stuk steiler maar ook fijn, breed en een fijn verloop. Uitstekende sneeuw, goed geprepareerd, we hebben ons tot aan de koffie daar goed vermaakt. Let wel, elke afdaling is dik 700 hm, dus dat schiet lekker op en de vlotte gondel brengt je zo boven.

Na de koffie richting de Altenmarkt kant, waar de rode 1 prima is, niet heel spectaculair, maar de blauwe 2 loopt wel heel lekker daarna. Er is een variant die zwart op de kaart staat, maar die is alleen zwart omdat ie de moeilijkste uit het gebied is. Doet eerste stuk van blauwe 5 brengt je op de rode 6 en dat was de mooiste piste van de dag. Speels, soms steil, soms bochtig, bijna altijd breed en zeer goede sneeuw.

Na de lunch nog een paar afdalingen gedaan, in de auto gestapt en na 7 minuten weer gestopt bij Monte Popolo, ons huisgebied. De piste die naar de lokale skiheld is vernoemt, was helaas dicht, dus bleef het bij een lekkere blauwe piste bovenin en een rode piste onderin. Leuk voor een uurtje of max een dagdeel en vooral leuk omdat het nog rustiger was dan Altenmarkt.

Het zicht en het weer was uiteindelijk prima, zeker bij Monte Popolo nog wel ff in de zon geskied. Morgen en woensdag wordt knalzonnig, wellicht Hauser Kaibling en Planai, misschien Wagrain nog een keer, we zullen zien.

Foto’s voeg ik toe, als ze gesynchroniseerd zijn.

[Voor 25% gewijzigd door ZieMaar! op 20-12-2021 20:36]

• renegrunn
Cai schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 09:45:
[...]

Heb je gezien of een buff ook mag? Eventueel bij kinderen?
Moet een masker (FFP2) zijn, staat overal expliciet op de bordjes. Voor kinderen weet ik het zo niet, staat vast op diverse websites wel vermeld.
JanvdVeer schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 04:52:
Ik koos er uiteindelijk voor om het masker met één touwtje achter het oor te laten en bij opzetten even de helm los te klikken.
Ik had een 3d-print van beugeltje die ik op mijn helm kon bevestigen, en daaraan het masker bevestigd. Ideaal.

https://www.thingiverse.com/thing:4770362

[Voor 44% gewijzigd door renegrunn op 21-12-2021 09:55]

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Nu online
renegrunn schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 09:47:
[...]

Moet een masker (FFP2) zijn, staat overal expliciet op de bordjes. Voor kinderen weet ik het zo niet, staat vast op diverse websites wel vermeld.

[...]

Ik had een 3d-print van beugeltje die ik op mijn helm kon bevestigen, en daaraan het masker bevestigd. Ideaal.

[Afbeelding]

https://www.thingiverse.com/thing:4770362
Of met een simpele knoop:

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• JB

JB

Cédric roelt!

:/

Wederom net voor de kerst... WTF man.

Mijn boefje is liev!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
Even een luchtig intermezzo... :+

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ok, weer een update. Wisten jullie overigens dat er een Corona subforum is, met daarin: Vakanties 21/22: maatregelen in het buitenland ;)?

Vandaag Grossarl/Dorfgastein gedaan. Gisteren was skitechnisch wat matig dus we wilden even een rustig gebied waar je lekker in de zon kan skiën en dat kon daar beter dan in Schladming (vooral noordhellingen).

Het gebied is vrij klein, kent vooral rood en eigenlijk waren alleen de liften open die nodig waren om van t ene dal naar t andere te komen. Daarmee kon je overigens alle pistes bereiken. Hier en daar was een piste dicht ivm besneeuwing, dat was fijner en beter geregeld dan in Flachau. We begonnen vanuit Dorfgastein met een kwartiertje in een oude gondel naar de top en hebben heerlijk geskied richting Grossarl. Veel rode varianten, sommige best uitdagend maar vaak breed. Preparatie was goed, maar ik ben in Italië beter gewend. Helaas is mijn vriendin gevallen, er zat een klein heuveltje in de piste die ze niet zag en waar ze net niet lekker stond en dus gelanceerd werd. Geen schade gelukkig, op een gedeukt ego na dan natuurlijk :).

In een afgelegen hoekje met een mooie rode piste even gewerkt aan dat ego (en aan de mijne, ik gebruik Carv en had een hoge score ;)). Oude vierzitter, dus lege pistes, vol in de zon, heerlijk om te carven. Na de lunch afgedaald naar Dorfgastein. Heerlijke lange varianten, 1100hm tot in het dal, wat wil je nog meer :).

Morgen wellicht Hauser Kaibling. De zon lijkt toch te komen, al zal het wel iets bewolkter zijn dat vandaag (het was strakblauw, dus dat is het snel). Laatste koude dag ook (-13 net terug in de auto), maar nog wel droog, net als vrijdag. Daarna lijkt hier de tradionele weihnachtstau te komen, met misschien weer regen in de dalen. Maar goed, na ons de zondvloed :).

Foto’s van vandaag:

En nog van gisteren:

De laatste is van de Panorama Link, de nieuwe lift tussen Wagrain en Kleinarl. De naam is vrij goed gekozen.

[Voor 42% gewijzigd door ZieMaar! op 22-12-2021 19:04]

• Cai
Gister aangekomen in Gerlos met vrouw en twee kinderen (7 en 9). Mooi weer, de reis verliep voorspoedig, maar toch vanuit Rotterdam er een goede 10 uur over gedaan.

De benzinestations in Duitsland zijn streng op de Ffp2maskers.

De grensovergang bij Kufstein was onbemand en konden zo met de auto Oostenrijk in.

In het hotel vroegen ze om de QR code en met elkaar waren ze aan het bakkeleien of zij nu ook de PCR test resultaat moesten vragen of dat dat voor de douanier was.

Hier in het dorp en op de berg zijn we nu 3 keer uit eten geweest. In geen van de restaurants ISIN een qr code gevraagd.

Bij het kopen van de skipas lieten we de qr code zien. Mijn vrouw wilde haar rijbewijs laten zien,maar de vrouw achter de balie gaf aan dat het kan gebeuren dat mensen de telefoons aan elkaar uitlenen voor de qr code en dat zij niet politie agent gaat spelen.

Het besluit om de horeca (en dan met name met oud en nieuw) dicht te gooien levert ook veel gemopper op vanuit de Oostenrijkers.

Ik doe in de gondel m’n FP2 kap op. In de stoeltjesliften m’n buf. De kinderen vergeten het nogal en we zijn nergens vandaag aangesproken. Eenmaal in de stoeltjeslift was ik het vergeten omdat ik de twee kids in het gareel probeerde te krijgen. De Oostenrijkse liftmeneer zag het en glimlachte. Pas op weg naar boven besefte ik dat ik de mondkap vergeten was.

Al met al Oostenrijkse vriendelijkheid.

De pistes en liften zijn ongekend rustig. Dit heb ik nog nooit meegemaakt. Het zal vanaf morgen best drukker worden.

Ik denk wel als we thuiskomen dat we rustig aan doen met de (familie)contacten en een aantal keer testen.

Als er Corona is in het dorp, dan heb je een redelijke kans om er tegenaan te lopen.

[Voor 17% gewijzigd door Cai op 23-12-2021 19:04]

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Even iets anders dan, niet corona gerelateerd:

Nieuwe ski's!

Stonden al een paar jaar op m'n wishlist, maar nu toch maar de knoop doorgehakt.
Breder dan m'n huidige poederplank, maar wel de radius van een slalomski 8)7
Ben heel benieuwd hoe het skiet, verwacht niet dat ie elke dag onder gaat, maar schijnt wel heel erg leuk te skiën!

• Weissbier
Cai schreef op donderdag 30 december 2021 @ 14:56:
Goed om te lezen over het vignet. Ik heb voor de heenreis een 10 dagen vignet gekocht. We zijn er echter 12 dagen. Iemand ervaring met controles en eventuele boetes?
Ja op YouTube weleens filmpjes gezien: je wilt echt niet riskeren om zonder vignet op de autosnelweg in Oostenrijk te rijden, mits het geen stukje vignet vrije autosnelweg is.

Als jij Google Maps of Herewego instelt op het uitsluiten/vermijden van tolwegen, dan zal de navigatie je in geen geval op de autosnelweg sturen waar een vignetplicht is of gewoon tol geheven wordt. Je hebt daarin tegen geen vignet nodig om de toltunnels te gebruiken, anders zou de ASFINAG namelijk 2x tol in rekening brengen en dat mag in Oostenrijk niet.

ASFINAG, de beheerder van de Oostenrijkse autosnelwegen controleert veelvuldig op het niet voeren van een vignet. Dat doen ze veel met camera's.... die staan daar gewoon met een busje. Dus je zult dan een vignet voor 2 maanden moeten kopen, als je 12 dagen een vignet nodig hebt.

Als je 18 dagen van tevoren het vignet koopt, dan kun je ook een digitale krijgen. Of je koopt 2x een 10 dagen vignet, dat is goedkoper dan een 2 maanden vignet. Het is het overwegen waard de tolwegen te vermijden, maar dat is iets waar je echt in moet verdiepen.

Ik heb het van Salzburg naar Cesky Krumlov gedaan, dat heeft zeker 1.5 uur extra reistijd gekost destijds. Al heb ik daarmee ook direct de vignet/tolwegen in Tsjechië mee vermeden.

Persoonlijk vond ik het wel de moeite waard, maar je moet wel echt oppassen dat je niet perongeluk de autosnelweg oprijdt. Al staat het echt wel goed aangegeven in Oostenrijk, dus je rijdt niet eventjes zomaar een vignetplichtige autosnelweg op.

[Voor 13% gewijzigd door Weissbier op 30-12-2021 17:19]

• Cai
Een update vanuit het Zillertal.

Dat noemen ze Kaiserwetter volgens mij

[Voor 20% gewijzigd door Cai op 31-12-2021 11:44]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Zillertaller76
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 02-01-2022
Flink geskied vandaag :) 107.5 km

Gebiedsrecord! Wie dit inhaalt krijgt €100 (;

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Zillertaller76 schreef op zondag 2 januari 2022 @ 16:48:
Flink geskied vandaag :) 107.5 km

Gebiedsrecord! Wie dit inhaalt krijgt €100 (;

[Afbeelding]
Prima snelheid, bij mij is het alweer sinds 2019 geleden dat ik net niet de 120 km/h aantikte :p

La Batterie des Hommes sans Peur

• Virtual Reality
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 14:19
ZieMaar! schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 08:36:
[...]

Zonder mooie foto's geloven we hier niets van ;).

Deze week moet je in Frankrijk zijn, in principe. Veel rustiger en goedkoper dan Oostenrijk. Oostenrijk heeft een aantal voordelen tov Frankrijk (vaak moderne liften, apres ski, vaak iets meer comfort in de acco's en minder risico op teleurstellingen bij het eten op de piste), maar geef je daar minder om dan begrijp ik ook niet goed dat je deze week in Oostenrijk zou zitten.
Zal boers even helpen; wij zitten ook in les Arcs (zondag aangekomen) en het was gisteren heerlijk ja! Oordeel zelf 8)

Duidelijk te merken dat de vakantie in Frankrijk voorbij is. Was over het algemeen erg rustig bij de liften en op de pistes, genieten! Geen spijt van het omboeken van Oostenrijk naar Frankrijk!

• Weissbier
Cai schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 14:44:
[...]

Mag ik uit interesse vragen waarom je de tolwegen probeert te vermijden?

Is het het avontuur (je ziet meer van de omgeving, ipv door het land te "knallen")?
Zijn het de kosten?
Je ziet inderdaad veel meer van de omgeving, dat is in iedere geval een reden. Maar het is ook een kosten/tijd overweging: wil je voor 20 minuutjes tijdwinst echt € 9,50 voor die tunnel betalen?

Toltunnels vermijden

Via de Toltunnels

In dit voorbeeld ga ik van Zell am See naar Graz, waar ik dus wel een vignet van € 9,60 voor aangeschaft heb. Maar ik ben sowieso geen fan van tunnels hoor: de verlichting in die tunnels vind ik vaak niet zo fijn.

Het is ook gewoon de overweging: hoe veel ga ik daadwerkelijk potentieel gebruik maken de Oostenrijkse Autobahn? De eerste bestemming is Zell am See, daar heb je echt geen vignet voor nodig. Via Michelin stelt niet eens voor om over een vignetplichtige weg te rijden.

Ook niet voor die paar km naar de Skipiste, of wat je in de omgeving ook wilt bezoeken. Oostenrijk en andere Alpen landen zoals Slovenië bijvoorbeeld hebben helemaal niet zo'n dicht autosnelweg netwerk als wij in Nederland hebben. Dus het is echt niet vanzelfsprekend dat je ook echt veel profiteert van een vignet, of toch het meeste over provinciale wegen dient te reizen.

Maar natuurlijk vind ik het ook juist leuk om over bergpassen te rijden, dat is juist wat ik fascinerende vind aan Oostenrijk: ookal is dat met 68pk en een volle kofferbak, wel flink schakelen. Nabij Berchtesgaden moest ik letterlijk in de 1e versnelling omhoog rijden, anders kwam ik niet omhoog zo stijl was de weg tot het hotel :+

Mocht de bergpas inderdaad slecht begaanbaar zijn, dan neem ik wel die toltunnel. Voor de rest ga ik trouwens niet de autosnelweg mijden: enkel de wegen/tunnels waar je apart nog tol voor moet betalen. Andersom had ook gekund: vignetplichtige wegen mijden, maar wel door de toltunnel ;)

Nu is de benzine in Oostenrijk ook een stuk goedkoper, dus de eventuele extra brandstof kosten zijn verwaarloosbaar. Al rekent Via Michelin dat wel uit, maar daar heb ik dus Duitse brandstofprijzen ingevuld i.p.v. de Oostenrijkse.

[Voor 13% gewijzigd door Weissbier op 04-01-2022 15:24]

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:13
Ach als we het toch over onverantwoord hebben:

Zoontje van 5 zijn 2e lesdag gehad. Leraar was al van de groene piste a geweest. Mochten als we het aan durfden wel met de stoeltjeslift omhoog en dan de lange groene pakken (1700 meter).

Misschien ook onverantwoord ;-) maar wat hebben we genoten. Had niet verwacht dat die al zo snel mee kon de piste op. Had me al ingesteld op eerst 2 jaar in het dal les, en de middagen kijken bij het sleeën. Maar meneer was me toch boos toen die na 2x écht niet nog een keer mocht.....

• Clef
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 27-03 12:19
Pfoe.. ik heb de laatste posts met veel interesse gelezen. Ik ben duidelijk niet de enige die komende week gaat!

Nu was ik het Einreiseformular van Oostenrijk aan het invullen (wat dus blijkbaar moet), maar ik kom op een gegeven moment op het punt waar in aanvink dat ik mn vaccinaties gehad heb. Vervolgens zegt de applicatie dat registratie dus niet nodig is.

Doe ik nu iets verkeerd of hoeft het dus inderdaad niet?

• DJGizbo
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 29-03 17:13
Weissbier schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 09:06:
Deze ANWB video ga ik dus maar keer op keer kijken en wellicht, vandaag of morgen nog even oefenen hoe je de sneeuwkettingen om de auto legt.

• renegrunn
Dacht ik ook aan. Daarnaast, dorpje om de hoek, La Chapelle d'abondance (zelfde skipas) ook bij uitstek een beginners-gebied! Het maakt wel onderdeel uit van Portes du Soleil, maar is niet aaneengesloten. Ik ben er een keer of 2 geweest, altijd super rustig ook.

[Voor 13% gewijzigd door renegrunn op 07-01-2022 22:00]

• AMARONE|IA
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 01-03-2022
Ik kom net terug van Aosta, Pila en nog even in Breuil Cervinia geweest.

Wat een prachtige gebieden en dorpjes om te wintersporten. Eigenlijk in heel die regio is het super.

Qua sneeuw was het de afgelopen weken
wat droog maar dat zal vast weer komen. En qua weer eigenlijk voornamelijk blauwe luchten. Ik was tot nu alleen bekend met Frankrijk en Oostenrijk maar ik moet zeggen dat Italië mij misschien nog wel meer bevalt(ook qua sfeer in de dorpjes)

Komend jaar hopelijk een keuze maken tussen skiën (1x gedaan) of sbowboarden(3 jaar gedaan) en dat is Snowworld op niveau te brengen.

Breuil-Cervinia :

Pila :

[Voor 13% gewijzigd door AMARONE|IA op 08-01-2022 12:42]

• AMARONE|IA
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 01-03-2022
ZieMaar! schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 15:16:
@AMARONE|IA Mooi is het daar hé :). Ik ben er nu 3 keer geweest (Cervinia), waarvan 2 dagen Pila. Ik herinner me die oude stoeltjeslift ook, die heeft niet echt toegevoegde waarde, zeker als het iets drukker is. Beter even iets naar beneden skiën en dan een snelle lift pakken :).

Eind maart ga ik, waarschijnlijk, weer die kant op. Ik heb nu een mooi nieuw appartement geboekt (3 chalets in Cervinia), maar misschien boek ik nog om naar Aosta, om dan Courmayeur, La Thuile etc ook goed mee te kunnen nemen...
Ja klopt, die stoeltjeslift is meer om als beginner misschien een stuk te pakken en je kan er heerlijk in de zon een biertje drinken.

Courmayeur zijn we ook geweest, heel leuk dorpje. Meteen ook maar even de Skyway gepakt(duur) maar het was het waard.

• Weissbier

Winterwonderland 8)

• JB

JB

Cédric roelt!

Ik kom er net vandaan. Vanochtend zonder sneeuwkettingen weggeraakt. Bergafwaarts gaat makkelijker :+ Anderen die omhoog wilden, kwamen de berg niet op door die verse laag, behalve een 4x4 met wat moeite :)

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Mijn boefje is liev!

• Weissbier
Bij Oostenrijk hebben ze daadwerkelijk grensposten ingericht, alleen er wordt dus niet actief gecontroleerd :X

De wegen naar Zell am See waren volledig sneeuwvrij, maar wel erg nat en voordat je het weet zie je weer niks door de voorruit :( Wel leuk al die gehaaste toeristen, die denken Max Verstappen of Senna te zijn 7(8)7

Viel mij sowieso op: veel Oostenrijkers wisten hun richtingaanwijzer niet te vinden, op de autosnelweg _O- Oh en in de tegenovergestelde richting stond het helemaal vast met toeristen die terug naar huis gingen :Y

En het uitzicht in de morgen 8)

[Voor 17% gewijzigd door Weissbier op 10-01-2022 08:37]

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 15:03

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Zaterdag teruggekomen van een weekje Italië (Paganella gebied).
Prachtige pistes, afgelopen dinsdag en woensdag nog flink wat sneeuw gevallen dus nog even in de Tiefschnee kunnen boarden, net surfen!

M.b.t. Corona: Alle formulieren ingevuld, negatieve PCR + intern. certificaat vooraf gehaald, zelf heb ik 1x Janssen vaccin. Zowel heen- als terugreis overal gewoon doorgereden, geen ambtenaar gezien...
Skipassen online gekocht en bij een loketje daar afgehaald, geen paspoort benodigd.
Bij de allereerste lift controleren ze 1x QR code (zonder paspoort check) en daarna is het los op de pistes.
Wel aardig streng op mondkapjes (FFP2) maar verder gewoon genieten!

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

• Weissbier
Veel Nederlanders hier in Bruck an der Großglocknerstraße, het is echt zo'n mini dorpje met waarschijnlijk meer toeristen dan inwoners _O- Trouwens hebben ze in Oostenrijk geen energiecrisis?

Beide hotels, zowel het luxe veel te dure SPA hotel en nu het driesterrenhotel waren allemaal een sauna: zo warm zijn de kamers. Gisteravond letterlijk de verwarming dicht gedraaid :+

Vandaag of morgen met de areitXpress de berg omhoog, wel na 14:30 als zuinige Oostenrijkse-Nederlander. Het prijsniveau hier in het hotel is trouwens niet zoveel hoger, dan in Duitsland. Ik hanteer de Bierindex om het prijsniveau te vergelijken, een halve liter van de tap was € 4,50 vs € 3,50 in het hotel in Duitsland B)

Volgens mij mag je in Nederland blij zijn als je voor dat geld een pilsje van 0,25cl krijgt :X

[Voor 4% gewijzigd door Weissbier op 11-01-2022 07:39]

• Weissbier

Mooie kerk voor zo'n klein dorpje: deed ons denken aan Hallstatt :) Voor de rest is hier niet zoveel te doen, het dorpje lijkt echt een beetje uitgestorven en volgens mij heeft de corona pandemie ook wel zijn sporen achtergelaten.

Er gaat een bus naar de Bergbahn bij Zell am See, dus daar stonden vanmorgen allemaal toeristen te wachten. Terwijl ik dadelijk de sauna van het hotel op ga zoeken, hopelijk ben ik de enige :+

In de zomer is dit dorpje overigens het beginpunt van de Großglocknerstraße, KM steen 0 staat hier direct voor het hotel. Maar de daadwerkelijk tolweg begint pas een heel stuk verder en is in de wintermaanden, helaas niet berijdbaar.

[Voor 18% gewijzigd door Weissbier op 11-01-2022 11:17]

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 14:38

steveman

Comfortabel ten onder

Het is hier in valtho echt beduidend rustiger dan twee jaar geleden zeg :o

"Elk nadeel..."

Er is ook sneeuw trouwens

[Voor 66% gewijzigd door steveman op 11-01-2022 13:56]

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

• Weissbier
SLice88 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 13:45:
Voorjaarsvakantie gaan wij ook naar Bruck an der Großglocknerstraße. Nu al zin in!
Er is een chaletje gehuurd daar en we gaan natuurlijk skiën bij Zell am see en misschien een dagje Kaprun op de gletsjer.
Heb je verder nog leuke tips voor in de buurt dan hoor ik ze graag.
Ik had zelf al gevonden dat er in Kaprun en Zell am See op verschillende dagen in de avond een fakkeltocht door het dorp/omliggende weggetjes word georganiseerd die geheel gratis is (wel van te voren 'inschrijven')
Wij zijn vandaag naar Zell am See geweest: leuk om te zien hoe andere naar onder skiën hoor, maar in Zell am See zelf leek het wel uitgestorven ondanks dat Google Maps blijft beweren dat het druk is 8)7

Het meer is mooi om te zien, maar voor de rest vond ik er eerlijk gezegd niet zoveel aan. Eerlijk gezegd viel het een beetje tegen, maar in de zomer schijn je in het meer te kunnen zwemmen ;)

Die Nachmittagsjause is trouwens ook een grote tegenvaller: diepvries taart uit Duitsland, waarvan ik er ook thuis in de diepvries heb liggen :O En daarna kwam potverdorie de ober langs, of wij wat wilde drinken... dan durf ik geen nee te zeggen :-(

Dus morgen namiddag gewoon weer mee naar de kamer nemen, als ik daar zou zitten zonder drinken te bestellen zou ik mij echt dood schamen: al hadden die andere Nederlanders die in de lounge er zaten geen probleem mee _O-

In de winter is ook echt veel dicht: dan vind je mooie waterval op Google Maps, blijkt ie dicht te zijn.

[Voor 9% gewijzigd door Weissbier op 11-01-2022 16:50]

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14:15
En dus werd onze reis naar Oostenrijk geannuleerd.
Hadden we net de skilessen geregeld, konden we de boel afblazen. Maar ja, we hadden ons er zo op verheugd...het was een cadeau voor mij vanwege mijn verjaardag.
Maar gelukkig, er kon een alternatief gevonden worden. Duitsland was wat minder strikt met de regels (booster niet verplicht/geen quarantaine).
Hotel in het midden van Willingen (Hochsauerland), 2 x 2 uur skiles en een puntenkaart voor de lift.

Begonnen met regen op een witte strook op een verder bruine berg

geëindigd met een lekker laagje sneeuw

Voordeel van Willingen is toch wel de reistijd. Binnen drie uur ben je weer thuis, zeker als je de op de dag van de terugreis verse sneeuw hebt kan je er nog een tijd van genieten voor je huiswaarts moet keren.
Nadeel is de sneeuw(on)zekerheid.
Wat me wel opviel is dat de horeca er verschillende regels op nahield. Sommige hotels vereisten voor buitenlandse gasten 2G+ (die mogen dus iedere dag in de rij staan bij één van de drie gratis teststraten in het dorp), en ook enkele restaurants voerden die maatregel.
Voor andere horeca was het 2G polsbandje dat we bij de skischool kregen voldoende om binnen te komen.

Al met al blij dat we nog weg konden en deze verstokte boarder heeft zowaar z'n eerste afdalingen op ski's gemaakt :P

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

• Weissbier

Klammsee is ook een erg mooi winterlandschap momenteel: deel van het meer is zelfs bevroren :)

Naja dadelijk van hotel wisselen: Mayr naar Hansl waarschijnlijk, hopelijk is dit een uitzondering en moet ik volgende week niet weer van hotels wisselen :( Hotel Lukasmayr moet nu dus voor tien dagen dicht.

Veel skiërs bij Kaprun trouwens onderweg, ze zaten ook allemaal bij de bushalte hihi. Dus ik denk dat wij gewoon pech hebben, ze sluiten enkel hotels waar besmettingen plaatsgevonden heb vermoed ik zo.

[Voor 4% gewijzigd door Weissbier op 12-01-2022 15:14]

• larrylaffer
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 14:29

De top, afdaling, mede-sporters en 2 pk sleeplift.

• Weissbier
link_mario schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 08:57:
[...]

Is het hotel echt gesloten door overheidsingrijpen, want dat zou een nieuwe regel zijn voor mij?
Dat denk ik wel hoor: lijkt mij niet dat ze uit zichzelf 10 dagen de deuren sluiten hoor :X Geen enkel hotel zal uit zichzelf de deuren sluiten, daar zit zeker weten dwang achter. De lokale overheid zal ze wel gedwongen hebben de deuren te sluiten, zoals het in Nederland ook gebeurd.

Nederlanders die via TUI geboekt hadden, waren vooral bezig over geld terugkrijgen... men zou all-inclusive geboekt hebben. En Lukashansl zou een goedkoper hotel zijn? Naja ik ben allang blij dat ik enkel naar de overkant hoefde te verhuizen!

Het avondeten vond ik zelfs nog beter en het bier is hier ook goedkoper, alleen daar hebben die TUI gasten niets aan. Die gaan bij terugkomst in Nederland natuurlijk touwtrekken over die paar tientjes :+

Ontbijt was wel dik waardeloos: ik hoorde Nederlanders al klagen, dat het een skeer ontbijt was _O-

Hier nog een foto, met in het midden de skipiste van Zell am See: ik ga ervanuit dat dit Schmittenhöhe is?

[Voor 10% gewijzigd door Weissbier op 13-01-2022 11:40]

• Weissbier
Vandaag naar Kitzheinhorn geweest, om uiteraard helemaal naar top te gaan gaan van 3000 meter: maar wat een gedoe zeg, eer je de top bereikt hebt. Dan heb drie tot vier keer moeten overstappen van lift....

Ik ben ook 1x naar Jungfrau in Zwitserland geweest, maar dat was toch een stuk praktischer. Boven op de top was het trouwens behoorlijk koud, dus na 5 minuten weer naar beneden gegaan. Het is wel geen goedkope grap eventjes de berglift in...

Wij doen dus niet skiën, maar hadden wel een Alpin Ski Pas welke geldig is in drie skigebieden. Maar Kitzheinhorn is zelf al enorm, dus dan moet je goed je best doen als je minimaal twee skigebieden met die kaart wilt bezoeken.

Was naar mijn mening een beetje onduidelijk hoe je nou helemaal naar de top kwam, dus inplaats om verder omhoog te gaan: gingen wij dus omlaag... ik dacht dat de 3K Connection ons omhoog zou brengen, maar zo schijnt die lift te heten |:( Wel mooie uitzichten vanuit die lift hoor :)

Uiteindelijk ondanks de verkeerde overstap toch nog op tijd de top behaald en wat een ongelooflijk mooi uitzicht heb je daar oOo

Ik klaag dan wel over de prijs van die Skipas ( € 48 voor uitslapers aka na 11:30 ) maar het is het wel echt waard, want je komt niet op een andere manier bovenop de berg. Dan maar een paar biertjes minder _O-

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Weissbier Mooi hè, die berglandschappen! 8)

25 jaar (!) geleden was het uitzicht vanaf de Kitzsteinhorn ook al fantastisch hoor: ;)

View from Kitzsteinhorn, Kaprun, Austria by Erik Haak, on Flickr

Maar om nou te zeggen dat het zo lastig is om helemaal naar boven te komen. Mwah... niet echt.

En zo ziet de Klammsee er uit, vanaf boven gezien, in de zomer:

AlexanderEnzingerWeg09 by Erik Haak, on Flickr

[Voor 6% gewijzigd door ehtweak op 13-01-2022 20:24]

Mooie Plaatjes   

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Weissbier schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 09:04:
[...]

Hier nog een foto, met in het midden de skipiste van Zell am See: ik ga ervanuit dat dit Schmittenhöhe is?
Da's idd de Schmittenhöhe, gezien vanaf Thumersbach.

ZellamSeePano1 by Erik Haak, on Flickr

Mooie Plaatjes   

• Weissbier
MrFl0ppY schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 13:46:
[...]

Ben je nu serieus? 8)7 Het zijn skiliften en een kleine van 1 houdt je toch gewoon even vast in de laatste lift naar boven?
Dat heb je fout: het zijn niet enkel skiliften hoor, ook bedoeld om toeristen om hoog te krijgen voor sightseeing. Ze hebben er zelfs een apart tarief voor, alleen na 11:30 is een skipas even duur als een retour ticket. Daarnaast weegt een kind van 1 jaar al best veel hoor, als je die de helft tijd zonder ondersteuning moet vasthouden :X
En als je ooit in die trein/tunnel hebt gezeten krijg je het al helemaal benauwd. Dat moet verschrikkelijk zijn geweest.

Maar voor iemand die een staatsburger is van Oostenrijk komt je behoorlijk groen over eerlijk gezegd :P .
Klopt ik weet het pas sinds een jaartje dat ik Oostenrijkse staatsburger ben, voorheen dacht ik enkel de Nederlandse nationaliteit te hebben ;) Stond bij de aanvraag van het kindergeld _O-

In Steiermark zijn de Oostenrijkers nog lastiger te verstaan, als in Salzburger Land: ik spreek juist Duits Duits en niet Oostenrijks Duits :-(

Nog een plaatje uit Steiermark: duidelijk zichtbaar, dat er niet meer veel sneeuw op de bergen ligt. De auto gaf zelfs aan dat de buitentemperatuur 13 graden was, hij gaf zelfs 15 graden aan 8)7

En bij de Zellersee was het vanmorgen behoorlijk mistig en het vroor nog steeds met -8 graden: wat een groot verschil, tussen twee deelstaten. In de ene deelstaat is het winterwonderland, terwijl het hier in Steiermark uitzicht als lente oOo

[Voor 3% gewijzigd door Weissbier op 14-01-2022 16:22]

• renegrunn
Het was het vandaag goed toeven in Silvretta Montafon. Vandaag zijn we begonnen aan de Hochjoch kant, leuk gebied! Qua covid maatregelen vind ik men hier strenger in vergelijking met Ötztal 4 weken geleden. Vandaag werden 2 meiden met een buff zonder pardon de lift geweigerd. Hoop gescheld en gedoe, maar ze zochten het maar uit.

[Voor 17% gewijzigd door renegrunn op 15-01-2022 06:54]

• renegrunn
Vandaag dagje Valisera gedaan. Beviel minder, was te druk naar mijn beleving. Wel leuk deel van het gebied en veel afwisseling.

I know, plaatje geeft de drukte niet echt weer...

[Voor 6% gewijzigd door renegrunn op 15-01-2022 23:03]

• hoevenpe
  • Nu online

Stralende lucht, heel rustig, perfecte sneeuw.
Opvallend weinig beginners, overal FFP2 en 2G.

Skiën in coronatijd is geen straf, tijd voor 'thee'... :P

• Weissbier
hoevenpe schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 23:00:
Oostenrijkse grens geen enkele controle gezien, wel strikt in het hotel en bij het tanken/lunchen.

Het weer is heerlijk, morgen plaatjes van de Idalp en eventueel de Schatzi. :)
Bij Sloveense grens ook niet: tolwegen ook moeiteloos vermeden _/-\o_ Overigens werd er bij de Loiblpass direct aan de Sloveense kant schijnbaar geskied, daar zag in allemaal Slovenen hun ski's uit de auto halen :)

Wel gek trouwens de autosnelweg in Slovenië begint gewoon uit het niets: al stond er op het bordje 500m, dus je kunt nog de afslag nemen voordat je daadwerkelijk op de autosnelweg zat :+

Ik snap niet waarom de ANWB hun leden onnodig vignetten wilt aansmeren: ja als je niet op let, rij je zo de auto snelweg op. Maar het staat toch echt heel duidelijk aangegeven en ook, met onderbordjes dat je een vignet nodig hebt!

Overigens waren wij in de Graz de enige gasten in het hotel, dat was echt een beetje onwerkelijk. Echter duidelijk het gevolg van de strenge coronamaatregelen. Wel een mooie stad hoor om eens bezocht te hebben 8)

Wie in Oostenrijk is, moet eens overwegen een stukje zuidelijker te gaan en Bled bezoeken dat is echt een schitterende plaatsje. Wij blijven er een nachtje overnachten en morgen rijden wij dan naar Maria Luggau in Oostenrijk, daar zouden ook skigebieden moeten zijn.

• renegrunn
ZieMaar! schreef op maandag 17 januari 2022 @ 11:35:
[...]

Dat kan, maar ik deed hem dus gewoon onder de helm op mijn oren en dat werkte (ook) prima. Maar bovenal: als je ergens ter aan 't skiën bent vind ik dat elke post een foto moet bevatten :).
Vooruit…

Brandnertal gisteren. Leuk gebied!

Vandaag dagje sneeuw-schoen-wandelen.

• Waah
Jep, welkom buiten de vakanties!
Op wintersport.nl hebben ze altijd een mooi vakantie-overzicht elk jaar, welk land wanneer vrij heeft en op welke gebieden dat invloed heeft (Fransen gaan niet naar oostenrijk, duitsers nauwelijks naar Frankrijk etc).

Zo zoek ik vaak de vakantieperiodes uit. Want het geeft een mooi beeld wanneer het ergens druk is.

https://www.wintersport.n...tersportseizoen-2021-2022

1-8 januari was druk, maar als je de gele duiters er tussenuit haalt, en de Oostenrijkers en Italianen ook... dan zie je dat er eigenlijk niets overblijft.

Een weekje eerder was dat écht anders geweest :+

Voor vakantie Frankijk BINNEN de vakanties, daar heb ik nog geen ervaring mee. Dit jaar zou het eerst worden dat we aan vakanties vast zaten, maar de 1e week januari kwam nu perfect uit....
Blihi schreef op maandag 17 januari 2022 @ 12:47:
Dat is dan dus een aanrader voor volgend jaar. Om dezelfde week te kiezen.
Dat hoeft dus niet zo te zijn... Want meestal hebben de Fransen tegelijk met ons kerstvakantie.
Dus zou voor volgend jaar gewoon weer die post van Wintersport.nl afwachten. En op basis daarvan gaan kijken. Misschien valt de voorjaarsvakantie dan wel goed voor Oostenrijk ofzo. :+

[Voor 16% gewijzigd door Waah op 17-01-2022 12:51]

• hoevenpe
  • Nu online
ZieMaar! schreef op maandag 17 januari 2022 @ 11:35:
Maar bovenal: als je ergens ter aan 't skiën bent vind ik dat elke post een foto moet bevatten :).

Even pauze... :Y)

• hoevenpe
  • Nu online
50 cent erbij ongeveer...

• Hompu
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08:42
Mijn ervaring met Zillertal Arena vorige week is dat vooral 's ochtends bij de gondels op FFP2 werd gecontroleerd. Bij andere gondels en later op de dag was eigenlijk elke vorm van mond- en neusbedekking wel voldoende. Van een Buff over je neus trekken werd dus eigenlijk alleen 's ochtends wel eens wat gezegd. Los daarvan had iedereen wel altijd een soort van mond- en neusbedekking, ook in de rij voor de lift. 2G werd overal goed gecontroleerd. Bij de horecagelegenheden op de piste die ik heb bezocht waren de terrassen alleen via binnen toegankelijk en werd bij de ingang de QR gescand.

Qua drukte vond ik het rustig. Pistes waren relatief leeg en het langste dat ik voor een lift heb moeten wachten was nog geen 5 minuten. Voor de beeldvorming, de Isskogel op dinsdag 11 januari rond 13:00 uur:

Edit: ik had zelf zo'n Buff met een verwisselbaar filter. Als er op FFP2 werd gecontroleerd was dat onvoldoende.

[Voor 4% gewijzigd door Hompu op 17-01-2022 15:57]

• Weissbier
In Oostenrijk is skieen geloof ik zelfs onderdeel van de krijgsmacht: hier in Maria Luggau zitten militairen in het hotel, die vanmorgen ski's in een kleine transportwagen in het laden waren :)

Zouden die opgeleid worden, om snelheidsduivels op de pistes te arresteren of toch voor het geval er zich conflict situaties met buurlanden in de Alpen zich voordoen :X

Wij wilde eigenlijk gaan sleeën, maar het hotel heeft geen slee helaas. Om die vanuit Nederland mee te nemen vind ik dan ook weer zo overdreven: gisteren wel langs het skigebied 3 zinnen gereden, daar moet het ook best mooi zijn.

Overmorgen gaat de reis weer terug richting Nederland, daar schijnt ook het een en andere veranderd te zijn. Dat heb ik bewust niet gevolgd oOo

• R_Donselaar
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:39
Vorige week maandag richting Flachau vertrokken, geboosterd en met PCR test. Geen controle aan de grens gehad. Het was een fantastische week, prachtig weer, rustige pistes en na het skiën was er ruimte voor een soort van apres ski. Zittend aan de tafel met je eigen gezelschap. Helaas daar waarschijnlijk toch wat opgelopen, alle 5 zijn we positief getest bij thuiskomst...

[Voor 34% gewijzigd door R_Donselaar op 19-01-2022 09:48]

• Weissbier
Overmoedig? Je ziet dat hier in het verkeer ook, allemaal haarspeldbochten maar omdat ze ( Duitse ) een auto met veel pk's rijden nemen ze onnodige risico's. Meestal gaat dat goed.... ze kunnen de wegen ja uit hun hoofd. Echter vaak hebben ze geen greintje begrip, voor mensen die geen snelle auto hebben en dus niet met 100km/u over de bergpassen kunnen rijden.

In de Grand Tour ging het ook fout: Hamilton die vloog toen uit de bocht, met een supersnelle elektrische auto en heeft dat wonder boven wonder overleeft!

Maar overal staan waarschuwingsborden voor potentiële gladheid, er hoeft maar een kind zo grappig geweest te zijn en een emmer water over de weg te gooien. Dat bevriest dan vrij snel en hup je hebt een ijsbaan: ja ik deed dat vroeger als kind zijnde in ons dorp :+

Met sporten waarbij snelheid een kick geeft, zal dat niet anders zijn: in Nederland kun je dat goed zien bij wielrenners, die overschrijden ook vaak de maximumsnelheid in het heuvelland. Al geldt die wel niet voor fietsers.

Uitzichten hier in Maria Luggau zijn wel echt schitterend

Morgen terug rijden: waarschijnlijk over de Felbertauern Straße, want anders wordt het omrijden via Italië en dan de tolwegen vermijden tot Innsbruck. Dan zijn wij ruim 1 uur langer onderweg en dienen 71km extra te rijden :X Al lijkt mij dat nog wel aantrekkelijk, want dan kom je langs Innsbruck en dat lijkt mij ook een mooie stad.

[Voor 11% gewijzigd door Weissbier op 20-01-2022 10:27]

• R_Donselaar
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:39
Tip voor FlachauWagrain, pak de Rote 8'er. Die is altijd al vrij rustig met goede sneeuw (noordhelling) maar nu waande ik er mij veelal alleen!

[Voor 27% gewijzigd door R_Donselaar op 20-01-2022 14:50]

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Bij gebrek aan 3D-printer even rondgesnuffeld in huis voor een mcguiver oplossing om een mondkapje aan m'n helm te maken. Hollewandpluggen blijken ook een prima optie B)

Even open knippen:

Om het achterste bandje steken dat naar de kinband loopt:

En klaar is kees * Orion84 :P

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Weissbier

De Brennerpass vermijden was goed te doen: tot aan Innsbruck de tol vermeden, waarna ik in Innsbruck nog een stukje over de A12 kon rijden met mijn vignet dat alleen gisteren nog geldig was :+

Op de Brennerstraße was het totaal niet druk: bijna geen verkeer te bekennen, terwijl ik begrepen heb dat dit op de Brennerpas wel anders moet zijn.

Wel is het een nadeel dat je niet snel kunt rijden, aangezien er veel 50km/u stukken zijn op de SS wegen in Italië en ook de Bundesstraße in het deel van Oostenrijk. De uitzichten waren wel echt geweldig oOo

En Italianen hebben schijnbaar schijt aan 30km/u bij wegwerkzaamheden, want een hele colonne Italianen zat achter mij toen ik mij netjes aan die maximumsnelheid hield ( en soms zelfs nog een paar km te snel reed ). Waarna ik door vele ingehaald werd en een Italiaans vrouwtje, die zat gewoon km's lang te bumperkleven toen de maximumsnelheid 30km/u was :|

Wat wel grappig was, ik zag dat veel flitsers: van die oranje korte palen met een politieman erop afgebeeld. Die waren met een sticker afgeplakt _/-\o_

• Weissbier
Wie nu op wintersport gaat, mag extra voorzichtig zijn: er valt momenteel echt enorm veel sneeuw en dat zorgt dus voor de nodige verkeersoverlast, zo ook op de A10.

Sneeuw is schitterend, maar niet om door te rijden te moeten. Bron

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
@ZieMaar! ik heb ze bij Duijvestein gekocht. Ik heb het idee dat ze daar ook een heleboel kunnen. Toen ik ze gekocht had gaven ze ook aan dat als er iets was met de schoenen dat ik zeker even terug moest komen. Dus denk dat ik dat sowieso wel even ga doen.

Dit zijn overigens mijn schoenen:

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

• ephymerous
  • Laatst online: 11:06
Zo! Vandaag op de derde dag in de Dolomieten de Sella Ronda geskied. Tegen de klok in; dat viel mij als beginner enorm mee. Om negen uur gestart en rond een uur waren we alweer in “ons” gebied :)

Ik ben een aantal keer in Oostenrijk geweest. Mij valt op dat de kleuren van de pistes hier veel minder zeggen. Ik heb letterlijk zwarte pistes geskied die makkelijker zijn dan een aantal blauwe :?

Het weer is hier trouwens de hele week belachelijk goed. COVID maatregelen zijn er alleen voor de vorm. Mondkapjes worden alleen bij de poortjes even opgezet en alle cabines worden tot de maximum capaciteit gevuld.

[Voor 11% gewijzigd door ephymerous op 25-01-2022 15:40]

XXXVI

• Waah
ephymerous schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 15:38:
Ik ben een aantal keer in Oostenrijk geweest. Mij valt op dat de kleuren van de pistes hier veel minder zeggen. Ik heb letterlijk zwarte pistes geskied die makkelijker zijn dan een aantal blauwe :?
[Afbeelding]
Dat is mijn ervaring ook in Oostenrijk :+ Wat op de ene plek voor rood voorgaat, is ergens anders zwart. Zo kan een hele brede, beetje buckelige piste al zwart zijn... en dan neem je de volgende zwarte waarbij je over het randje kijkt en het lijkt alsof je de afgrond instort :+

@Weissbier Mijn ervaring is wel dat hoe zuidelijker je gaat, hoe slechter Google Maps werkt. In frankrijk wordt je vaak zandpaadjes opgestuurd.... in Spanje over grove grindpaden welke eerder erfopgangen zijn dan wegen... En in Griekenland probeerde Google me in het donker over een "weg" te krijgen die voor wandelaars was en waar opeens een val van 3 meter in zat op meerdere plekken :+

Mijn neefje is Spaans, en toen ik zei dat ik Google Map gebruikte voor navigatie keek die of ik gek was geworden O-)

[Voor 22% gewijzigd door Waah op 25-01-2022 16:11]

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 27-03 22:38
ephymerous schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 09:04:
Gisteren de oranje Sella Ronda geskied. Het zicht was behoorlijk slecht en voor een relatieve beginner als ik ben toch best pittig. Maar goed het is gelukt. De uitzichten zijn prachtig! :)

Vandaag nog een dagje rustig aan en dan rijden we vannacht weer terug naar Nederland. Helaas maar een week wintersport dit jaar.
Vandaag dat dagje rustig lukt niet zo goed denk ik met deze wind :9
Verder is het prachtig deze week B-)

Alle dagen behalve inderdaad gisteren 100% stralende zon, en ik moet zeggen (als ervaren skiër) dat het zicht gisteren nog best OK was. Heb wel eens gehad dat je de skiërs voor je niet eens meer kon zien. Maar wat een prachtweek, nog nooit zoveel zo'n gehad.
En mijn tip blijft hier in de Dolomieten: blijf vooral ver weg van de Sella Ronda, veelste druk en dus kapot geskied. Alles eromheen is zo veel mooier.

[Voor 30% gewijzigd door skai21 op 28-01-2022 14:13]

10 x Jinko Solar 350Wp Full-Black | 3500Wp | GOODWE 3000D-NS | PVOutput

• Jebus4life
  • Nu online
Heerlijk weer vandaag.

Acties:
  • +11Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:40

Hier in Fiss is het ook uiterst aangenaam. ;)

Punctuality is the politeness of kings

• Jebus4life
  • Nu online
Laatste dag in La Rosière, denk dat ik gezien de algemene weertrends in de Alpen echt niet mag klagen over het weer dat we gehad hebben. 3 dagen echt fantastisch weer, 1 dag best goed en 2 dagen met best wat sneeuw en heel weinig zichtbaarheid (1 dag zelfs op de sleepliften in het dal na alles dat toe was).

Dit was vandaag op de middag:

Met zo'n weer op het terras een lekkere Tartiflette binnenwerken, heerlijk. Je kan zeggen dat je wilt over de Fransen. Koken kunnen ze *O*

Al bij al heerlijk kunnen skiën dus, grootste tegenvallen was een hele domme val op dag 1 waar ik m'n knie lichtjes bezeerde, nadien was pakweg 2 x 2 uurtjes op de latten toch echt het maximum (ik kon nog door blijven gaan, maar dan voel je dat je het erger gaat maken). Nuja, lekker de wellness van ons appartementencomplex induiken. Eigenlijk absoluut geen ramp gezien het daar dus leeg was ^^. Enige jammere is dat ik de doorsteek naar Italië achterwege heb gelaten gezien dat een héél lange sleeplift is en sleepliften echt irritant waren voor die knie...

Ik ga nog een review achterlaten over het gebied bij onze vrienden van wintersport.nl, maar ik kan het ten harte aanraden voor de semi-gevorderde skiër (blauw afwisselen met wat rood).

De rode "blanchot" en "blaireau" (nr 44 en 45 denk ik) waren veruit de favorieten hier. Die vertrekken het "Fort de la Redoute Ruinée", een oud fort op een bergtop die uitkijkt op de Mont Blanc

Overigens ook 1 prachtige val gemaakt waar ik op een behoorlijk steil stuk probeerde te stoppen, maar dat lukte net niet snel genoeg waardoor een beetje sneeuw me als een ware judoka op de rug wierp, prachtige ippon :+ Dankzij de hellingsgraad lag ik in 1 keer een stuk lager :+

Nu hopen dat die knie over 2 weken weer 100% is, want dan vertrek ik hopelijk opnieuw 8)

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Ik heb een week La Plagne - Les Arcs achter de rug. Wat mij vooral opviel is het gebrek aan coronamaatregelen, ondanks de sterke taal van president Macron. Bij de liften werd niet gecontroleerd op QR-code. Ik hoorde wel dat er steekproeven worden gedaan door een team dat de liften langs gaat, maar je moet ze maar net tegenkomen. En de skischool, ESF, vroeg ook niet naar de vaccinatiepas ondanks dat dit wel op hun website vermeld staat. Verder zijn mondkapjes verplicht in de liften (er staan borden), maar er werd niet op gecontroleerd en als de mensen al wat droegen dan was het een sjaal over de mond. Het personeel bij de liften droeg wel een mondkapje.

In de horeca was het afwisselend, ongeveer de helft van de restaurants vroeg naar de "pass sanitaire". Verder waren er op diverse plaatsen après-ski feesten met grote groepen mensen, best wel bijzonder wetende dat Oostenrijk super streng is :p

• link_mario
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 15:30
Het waren twee fantastische dagen in het Zillertal (Mayrhofen). Eergisteren opgestapt op de Rastkogel, via de Horberg ons naar de Penken bewogen. Na aardig wat runs van de Schneekar weer terug via de genoemde bergen en ook de Eggalm om weer te eindigen bij de rastkogelbahn.

Volgens Sportler 53km aan pistes (persoonlijk record), 19 liften (persoonlijk record), 7700hoogte meters (persoonlijk record).

Dag twee was wat minder fanatiek 😅

[Voor 8% gewijzigd door link_mario op 07-02-2022 06:52]

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Waah schreef op maandag 7 februari 2022 @ 11:33:
[...]

Dat is dus inclusief liften? want dat verklaard het denk ik wel. Ik gok dat Carv rekening houd met liften namelijk, en Garmin niet
Volgens mij wel. Er staat "total descent", dus elke keer wanneer je met de lift omhoog gaat en weer daalt maak je nieuwe hoogtemeters.

• DynamicDreams
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 29-03 15:03
Volgende week zaterdag vertrekken wij naar Flachau, geen onbekend gebied voor ons. Tijd om het materiaal nog even op orde te maken dus!

Mijn vader heeft nog ski's (gevalletje minder dan 5 jaar oud en minder dan 50 km erop afgelegd volgens mij). Vorig jaar nog geslepen en in de wax gezet. Aan de onderkant zien ze er echt top uit, zijkanten mooi scherp en geen roestvorming.

Op zich prima ski's waar ik dit jaar op zou willen stappen, maar aan de bovenkant laat een rubberachtig materiaal los (zie foto). Moet/kan ik dit gewoon negeren of moet ik dit proberen te lijmen?

12x JA Solar 375 Wp op oost-west met Goodwe GW3600D-NS

• LordSinclair
  • Nu online

Terug van weer een lekker actieve week in de sneeuw in Oostenrijk. Het was drukker en tegelijk ook rustiger. Op de loipes wat het drukker (net als hier de bossen drukker zijn). Maar in de horeca was het rustiger, wat wel fijn was (al niet voor de horeca zelf). QR Code werd in elke horeca gelegenheid gevraagd.

De sneeuw was dit jaar weer erg goed. Begin van de week nog een flinke winderige dag met sneeuw gehad. Toen zijn er een paar bomen in de nacht om gegaan maar die waren vlot van de sporen gehaald. Verder was het erg zonnig en de luchttemperatuur niet warm. Dus de sneeuw was perfect.

Het viel mij wel op dat niet alle skiliften actief waren dit jaar. Ook waren sommige pistes niet geprepareerd, maar die waren erg in trek bij tourskiërs.

[Voor 5% gewijzigd door LordSinclair op 14-02-2022 09:27]

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 14:38

steveman

Comfortabel ten onder

x-post

En dan nu:

Al voor ik nog op de lange plank heb gestaan: had ik dus echt tig jaar eerder moeten hebben.

Binnenschoenen even in de oven, daarna aandoen met extra padding over de tenen.

Ben heel benieuwd hoe dat is, snowboarden zonder gevoelloze* of juist bijzonder pijnlijke voeten :?
En deze zijn veel stijver dan alle huurschoenen die ik ooit gehad heb, dus bij minste beweging al reactie van het board natuurlijk. En met een beetje mazzel geen enkelblessuren meer oplopen :+

*tot de zenuwen niet meer bekneld zitten...

Kan mk skiservice/frosty echt aanbevelen :)

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

• Waah
Over "in de sale scoren" gesproken....

Bij toeval een aanbieding tegen gekomen. Wilde al jaren een nieuwe snowboardbril, en vond deze toch wel vet.

Eentje voor mezelf, eentje voor Miss Waah. Lekker groot voor goed zicht, en past goed onder de helm. En de lens is verwisselbaar voor slecht weer. En verwisselen is in 3 seconden klaar want werkt met (vrij sterke) magneten.

Erg blij mee, maar pas volgend jaar plezier van. Maar ach mijn snowboard had ik gekocht net toen corona begon... En na 2 jaar er voor het eerst op te kunnen staan werkte die ook nog gewoon :Y)

Grootste grap is dat ik helemaal geen Red Bull lust. Maar na The Art Of Flight toch wel een zwak gekregen voor Red Bull.

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Cheesy schreef op maandag 21 februari 2022 @ 08:52:
[...]
Valt me ook op hoeveel mensen een bbq […] meenemen :D
Schuldig :Y)

Acties:
  • +2Henk 'm!
  • Pinned

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Zo te zien kent Zwitserland bijna gaan beperkingen meer :)

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06:26
royhoi schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 21:49:
Als ik me goed herinner moet ik alleen QR code laten zien bij het kopen van een 1 dags skipas.
Helaas wel Corona opgelopen dus of het allemaal helpt 😅
Mn zusje heeft zich in Duitsland laten testen(á 30€). Bij t appartement vroegen ze nergens om, bij de lift wel maar was deze antigeentest afdoende. Morgen zijn de regeltjes er af en heb je alleen nog een mondkapje nodig.

Voor de liefhebbers nog een kiekje.

[Voor 30% gewijzigd door Clifdon op 04-03-2022 20:42]

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Ik ben (opnieuw) terug van wintersport, deze keer een weekje Nendaz gedaan (Les 4 Vallées) in Zwitserland. De QR-code was al afgeschaft. Wel zijn mondkapjes nog verplicht in de liften (er staan overal borden), maar niemand hield zich er aan.

Ook opvallend was dat het nergens druk was (in tegenstelling tot Les Arcs enkele weken geleden), we konden van lift naar lift skiën zonder in de rij te hoeven staan. Tafeltjes van restaurants waren maar half bezet.

Prachtig skigebied verder, maar de pistes zijn uitdagender dan wat ik in Frankrijk gewend ben. Zo zijn de blauwe en rode pistes veel steiler dan blauw/rood in Frankrijk, en zijn er veel meer nature pistes vol met mogols. Ook veel sleepliften, sommige net iets te lang om comfortabel te zijn.

[Voor 14% gewijzigd door XWB op 14-03-2022 13:47]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Slalomski’s hebben een korte radius, waarmee je dus relatief veel bochten maakt tov ski’s met een grotere radius. Slalomski’s heb je bij voorkeur op de kant, dus je bent eigenlijk, om ze te skiën zoals ze bedoeld zijn, vooral bochten aan het maken. Dat is vrij intensief :).

Links het pad van de sl ski, rechts een normalere ski, links hoe veel mensen sl ski’s skiën (over de breedte van de piste). Daar zijn ze eigenlijk niet zo geschikt voor.

Compleet uit verhouding overigens, maar je snapt wellicht wat ik bedoel?

[Voor 54% gewijzigd door ZieMaar! op 14-03-2022 20:53]

Acties:
  • +4Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Sinds zaterdag terug uit Flachau. Vrijdagavond helaas ziek geworden (tot dus ver zijn de zelftesten negatief, dus lijkt geen Corona, al komen veel klachten wel overeen), gelukkig was dit de laatste avond van de wintersport, had dus een stuk erger kunnen zijn. Vandaag de eerste dag dat ik me goed genoeg voel om even mijn ervaring te delen.

Heerlijke week gehad. Ik ben 2 keer eerder op wintersport geweest (beide keren 4 skidagen in Flachau), nu dus 6 skidagen. De lengte beviel erg goed. Voorgaande vakanties had ik vaak dat ik er op dag 4 echt lekker in zat en dan alweer naar huis moest, nu zat ik er op dag 4 ook lekker in en had ik gelukkig nog 2 dagen. Voorgaande jaren enkel blauwe pistes gedaan (omdat er toen geen lift was naar Flachauwinkl heb ik toen eigenlijk altijd dezelfde blauwe piste gedaan). Dit jaar ben ik de eerste dag ook weer op diezelfde blauwe begonnen, maar heb ik af en toe wat stukken rood gedaan.

Ik heb in het begin (de eerste twee dagen) met name stukjes rood gedaan waarbij ik weer op de blauwe piste uitkwam. De eerste rode dalafdaling heb ik op de tweede dag gedaan. Dat vond ik nog erg spannend en ging heel langzaam en met veel moeite.

Dag drie ben ik samen met de groep waarmee ik er was naar Flachauwinkl, Kleinarl en Zauchensee geweest. Daar heb ik weer voornamelijk blauwe pistes gedaan. Daar zaten wel een aantal blauwe pistes bij die een stuk lastiger waren in vergelijking met de blauwe piste in Flachau.

Dag vier ben ik zelf teruggegaan naar Kleinarl en Flachauwinkl en heb daar ook wat meer rode afdalingen gedaan, dat ging ineens al een stuk beter. In de middag heb ik in Flachau de rode dalafdaling gedaan die bij de achterjet uit kwam. Ineens had ik het een stuk beter te pakken. Ik kwam vanaf dit moment met meer snelheid en toch gecontroleerd de rode piste af, dat gaf veel vertrouwen voor de komende twee dagen!

Dag 5 opnieuw in Flachauwinkl een aantal rode afdalingen gedaan. In Flachau zelf heb ik de Rote 8er gedaan, wat ik ook een leuke piste vond (ging ook erg goed). Ook op dag 6 heb ik weer grotendeels rode dalafdalingen gedaan. De groep waarmee ik was wist me zelfs te overtuigen om in Zauchensee een heel klein stukje van de zwarte piste mee te pakken. Dat viel me ook heel erg mee. Halverwege de vakantie had ik überhaupt niet gedacht dat ik dat al zou durven.

En voor de liefhebbers een aantal foto's:

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• link_mario
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 15:30
Een paar sfeerbeelden van afgelopen week, Skicircus (Saalbach-Hinterglemm-Leogang-Fieberbrunn). Wat een geweldig gebied! Snelle liften, veel (brede) pistes.

Enkel Fieberbrunn breef qua infrastructuur iets achter op de rest. Verbinding naar Zell hebben we niet genomen: we hadden geen zin om de bus terug te moeten nemen :P .

Oja, het weer was op 'n uurtje of 2 wolkjes na meer dan fantastisch. Op de zuidhellingen (bij de Goasstall voor de kenners) begonnen de eerste rode hellingen al te sneuvelen ivm te weinig sneeuw. Blauw was wel nog geopend.

Wel nog een souvenirtje meegebracht: 2 streepjes op de zelftest :7.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Cheesy
Ben ook weer terug uit Sörenberg (Zwitserland). Genoeg sneeuw, werd door de hoge temperaturen 's middags wel langzaam. En ook wij hadden aardig wat saharastof.

Samenvattend: mooi gebied, lekker dichtbij, maar wel jammer van de vele sleepliften en de hoge temperaturen. Dat laatste was overigens wel fijn voor de kleine kinderen die mee waren die konden gewoon in de zandbak bij het huisje spelen, sneeuw vonden ze niet zo fijn.

Enkele plaatjes:

ᴘᴠᴏᴜᴛᴘᴜᴛ

• Cheesy
Rustig hier, heeft iedereen het wintersportseizoen al afgesloten? Is het nog niet hoor, komt weer een mooie dump aan. Het rechter pinnetje is Skiwelt, dus het treft vooral het westen en zuiden van de Alpen:

ᴘᴠᴏᴜᴛᴘᴜᴛ

• LordSinclair
  • Nu online
Cheesy schreef op maandag 28 maart 2022 @ 08:36:
Rustig hier, heeft iedereen het wintersportseizoen al afgesloten? Is het nog niet hoor, komt weer een mooie dump aan. Het rechter pinnetje is Skiwelt, dus het treft vooral het westen en zuiden van de Alpen:

[Afbeelding]
Voor vele bestaat het "seizoen" uit 1 week skiën, de kans dat je al geweest bent is redelijk groot zo eind maart dus de kans dat het voor die personen afgesloten is dan ook redelijk groot. De Alpen zijn net iets te ver om een dagje heen te gaan om op de latten te staan.

Daarnaast heeft het gebied waar ik meestal te vinden ben zijn beste tijd deze tijd van het jaar ook wel gehad
Die Loipen sind täglich von 09:00 Uhr bis 16:30 Uhr in Betrieb., 5 von 38 geöffnet

[Voor 30% gewijzigd door LordSinclair op 28-03-2022 10:02]

• Cheesy
Ik had deze winter last van enorm natte sokken aan het eind van de dag. 's Nachts moest ik ook fors m'n best doen om de schoenen te drogen, de hele zool was doorweekt. Heb eigenlijk hele fijne snowboardboots van Head. Dus ik vroeg me al af of ik nou zulke enorme zweetvoeten heb O-)

Thuis even in bad gezet met een laagje water en er komt inderdaad water binnen, net boven de rubber zool bij de aansluiting met het leer (zowel links als rechts). Nu is sneeuw bij +10 graden ook net water, en in de binding ligt altijd wat slush, dus dat is niet verwonderlijk.

Ik vraag me nu alleen af, hebben alle schoenen dat bij +10 graden of hoort een snowboardschoen volledig waterdicht te zijn? In verleden niet merkbaar last van gehad omdat ik meestal op wintersport was als het goed vroor, en dan blijft er minder sneeuw plakken rond m'n schoenen.

Foto, met binnenschoen en zool er uit:

ᴘᴠᴏᴜᴛᴘᴜᴛ

• Waah
Jebus4life schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 10:04:
[...]

Ik ben 2x een week geweest; dus ik lees nog wel wat mee in het topic, maar mijn honger is voorlopig gestild ;)Al zou ik direct nog voor een shortski vertrekken, maar dat krijg ik niet meer verkocht hier :+

Trouwens in hetzelfde schuitje :+ 2x geweest, en 3e krijg ik echt niet voor elkaar O-) Volgend jaar een nieuwe poging want de wintersportweken vallen echt perféct dit jaar voor schoolgaande kinderen. De 2e week kerstvakantie is perfect voor een weekje Frankrijk (want de Fransen hebben dan geen vakantie) en de voorjaarsvakantie valt goed voor Oostenrijk (want de Duiters/Oostenrijkers geen vakantien voor onze week).

Mijn plan:
Kerst met familie, kijken of ik ze zo gek kan krijgen :+
Voorjaar met gezin, de baby blijft "thuis"
en dan een 3e week samen? O-) alsjeblieft? O-)

Wat betreft schoenen: Ik neem standaard zo'n schoenenwarmer mee.
zoiets:

Dat werkt als een tierelier _/-\o_
Pagina: 1 2

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee