Wij zijn ook al weer bijna anderhalve week terug uit Sauze d'Oulx.
7 dagen Kaiserswetter en laatste dag half bewolkt.
Zoals elk jaar met krokus het eerste weekend wat drukker omdat de Italianen ook komen skien, daarna rustig.
Het had tot de dag voordat we aankwamen elke nacht gesneeuwd dus de pistes waren in topconditie in het begin. De laatste dagen was het vanwege de warmte `s ochtends de zonkant nemen en 's middags de schaduwkanten.
Boven bleef alles meer dan prima, maar in het dal bij het dorp werd het laat in de middag wat fondant.
Maar er is van die 500 km pistes genoeg dat goed blijft, en gezien onze ploeg gevorderd is, is het dus lekker doorskiën/knallen op de veelal rode en zwarte pistes.
Topweek.
De Salomon Quests waren niet mijn ski`s, eerste dag was een halve martelgang, ik dacht al dat mijn conditie zodanig slecht geworden was dat ik niet meer kon skiën, die eerste dag.
De tweede dag mijn oude Atomics gepakt en de Quests in de bus gelegd.
Wat een verademing zijn ski`s die doen wat je denkt en waar je verder niet bij nadenkt.
De Quests gaan dus op MP, zijn nieuw/1 dag gebruikt, en nog scherp en infrarood gewaxt.
Dit was toch wel een van de warmste krokusvakanties die ik meegemaakt heb.
Op een gegeven moment weet je niet meer wat je aan moet, of eigenlijk uit laat, zonder risico te nemen bij een eventuele val.
De jeugd denkt daar natuurlijk anders over.
De Acerbis rug/borstprotector level 2 zat erg lekker, ik had hem niet in de gaten, alleen als het zo warm wordt dan zweet je er flink door/onder, en is een t-shirt er onder toch wel fijn. Hoe warm ook.
Met kou heb je daar geen last van, nu was het toch af en toe een "opgave" het consequent te blijven dragen, vanwege de warmte.
Wel gelijk alles uit bij pauzes natuurlijk, en lekker in je t-shirt.
Maar dit jaar is iedereen blessurevrij de week doorgekomen, met 20 man is dat ook wel eens fijn.
Dat er meer (rug)protectie gedragen wordt viel ook wel op.
De Temu handschoenen van 7 euro hebben het volgehouden en de verwarmde handschoenen en sokken waren niet nodig met dit weer.
Dit is bij Sportinia, waar alle skischolen verzamelen halverwege de berg, en waar het als vertrekpunt 's ochtends en tijdens lunch wat drukker is.
Mooi punt ook om de dag te beginnen met koffie of warme chocomelk met slagroom, of te eindigen met wat sterkers.
Eten en drinken is gewoon overal bovengemiddeld en normaal betaalbaar.
En wat anders dan Germknödel of Kaisersmarren.
Bij de lekkerste skihut/hotel betaal je 28 euro voor een Tomahawksteak die je niet op krijgt alleen, de voorgerechten bestellen met met zijn allen. Elke dag puur genieten.
Reserveren aanbevolen.
Woensdag een dagje naar Frankrijk / Montgenévre, zit immers in de skipas (net als Bardoneccia), en daar waren de pistes ook voortreffelijk ondank het extreme warme weer.
:strip_exif()/f/image/v3SI0Hj0xiDMdbMDZ5arYmum.jpg?f=fotoalbum_large)
Gelukkig koelde het wat af toen we terug waren.
De Chalmettes is trouwens een mixlift, cabine/6zitter, met dit weer ga je natuurlijk niet in een cabine zitten maar buiten.
Veel foto`s maken we eigenlijk niet meer, wat impressies.
Sansicario, Baite Mavie, oa superpizza`s voor 12-14 euro, en prachtig uitzicht.
Af en toe is het druk op de pistes
Door de nieuwe helmplicht is de carabinieri wat meer te zien op de pistes, al is dat meer in de namiddag.
Ik zat er ook met één in de lift die een verloren bankpas kwam ophalen bij een liftstation.
Grappig dat ze naast hun politiepak allemaal skiën zonder stokken, en dat ook de ski`s speciaal politieski`s zijn met groot Carabinieri er op.
Er was even een misverstand want ik dacht dat hij zei dat wij moesten wachten en zij beiden dat stoeltje namen, dus wij met een jezusgang naar het midden van de liftcarrousel gestapt, uit de weg.
Bleek dat hij bedoelde dat we op moesten schuiven.....toen was de lift al stilgezet. Toch maar Italiaans gaan leren.
Dit jaar voor het eerst meegemaakt dat ze de bovenliggende terrassen om 5 uur komen "leegvegen", dan rijden ze sneeuwscooters.
Als je in dat hotel verblijft kun je blijven, de rest MOET naar beneden.
Wat ook wel logisch is, dronken skiers en pistenbully`s gaan niet echt samen.
Dus het "laagste" terras op de pistes genomen waar ze pas om half zes langskomen, en er dan een verhitte discussie ontstaat tussen agent en eigenaar die de gasten liever iets langer laat zitten.
Daar zit je ook niet verkeerd.
:strip_exif()/f/image/DnqB4CstvuimrNru8yalLj72.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik drink weliswaar weinig op de piste, maar geheel van de blauwe knoop ben ik ook niet.
Grootste voordeel van om zes uur weg gaan is dat de paden/pistes die Clotes met Jouvenceaux verbinden beiden vaak geprepareerd waren en je dus deze, die normaal stukgeskied worden met deze warmte, als eerste mag afvliegen op verse ribbels.
La Marmotte staat niet tussen de restaurants op de pistemap, maar is zeker aanbevelenswaardig.
:strip_exif()/f/image/SZe1yDALhuJYV4ifOKgw6n5j.jpg?f=fotoalbum_large)
Prachtige ambiance en voortreffelijk eten met super uitzicht.
Ik dacht een matige lunch te bestellen, na de hele week al royaal gegeten te hebben, en bestelde, buiten voorgerechten met zijn allen, de gerookte zalm voor €17.
Hoe ze het doen weet ik niet maar je krijgt dan een bord vol vette zalm, perfect en minstens 400 gram, met guacamole van zeker twee avocado's en een bakje yoghurtsaus. Goedkoper dan dat je het hier zelf bij de Lidl haalt.
Net onder de top van de Mont Triplex.
Reserveren aanbevolen.
Verder een ontspannen vakantie, al is de Franse douane gek op de inrichting van Renault busjes.
Zowel bij verlaten Frankrijk vóór de Frejustunnel, als bij binnenrijden Claviere/Montgenévre vanuit Italië, uit de rij gehaald en even gecheckt op drank,drugs, geld en dus laadruimtecontrole.
In Montgenévre kneep ik hem wel, ik had in de groepsapp de avond er voor nog gemeld "vergeet je paspoort niet"..................je snapt hem al.
Gelukkig was een blik achterin voldoende en was legitimate niet nodig.
En op de terugweg bij Metz werd ik zelfs op de snelweg met zwaailichten gedwongen te volgen.
Ik had ze al langs de weg zien staan en even later reden ze eerst links, daarna rechts van me, om me links in te halen en hun zwaailichten aan te zetten met in het Nederlands "Volgen". Na na 10 minuten bij een tankstation aangekomen te zijn volgde controle en mocht ik 5 minuten later weer de weg op.
Verder stop ik met reclame maken voor Sauze vanaf nu, dit jaar waren er een stuk meer Nederlanders dan voorheen.
En gelijk vorige week maar weer geboekt, ik vond mijn overnachting in Modane (vr-za ivm7 daags Frejustunnel-retour), én een appartement midden in het centrum van Sauze d'Oulx, met lift, en direct naast de Cloteslift, voor 375 goedkoper dan ik dit jaar zat.
Dat is toch maar mooi de 8 daagse skipas alvast "gratis".
[
Voor 207% gewijzigd door
Teijgetje op 13-03-2026 10:03
]
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.