Toon posts:

[Vakantie] Het Grote Wintersport-topic! Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 2 3 ... 26 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Nu online
Mede-auteurs:
  • Rowdy.nl
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 26-05 14:02

Rowdy.nl

• M3rcury
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

M3rcury

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 28-05 20:52

Matis

Het Grote Wintersport Topic!

Het Grote Wintersport topic!
Welkom in Het Grote Wintersport ervaringen- en discussie-topic!

Heb je al jarenlange wintersportervaring, gezellige bestemmingen, goede tips of mooie aanbiedingen en wil je dat graag delen? Of ben je een beginneling en weet je niet wat je kunt verwachten en waar je moet beginnen met zoeken? In dit topic proberen we elkaar te helpen.

Heel veel plezier in dit Grote Wintersport topic!

Dit is de TS voor het wintersport seizoen 2022/2023
Schoolvakanties - Wintersporters - Drukte | Europa 2019-2020
Hieronder vind je een overzicht van het aantal wintersporters per land; in combinatie met de laatste van schoolvakanties voor deze landen kunnen we een goede inschatting maken van de drukte in het aankomende seizoen.

Aantal wintersporters per land

*Deze cijfers komen van onze vrienden van wintersport.nl; alle credits zijn ook voor hen. Gedetailleerde informatie vind je hier
**We weten uiteraard niet welk effect de lopende Covid-19 pandemie op bovenstaande zal hebben; maar laten we optimistisch zijn en hopen dat we lekker kunnen gaan wintersporten!

Sneeuwval in de Alpen

Historie afgelopen 7 dagen

Verwachting 0-3 dagen

Verwachting 3-6 dagen

Of kijk op:
Indoorbanen in of in de omgeving van Nederland
Nederlandse aanbieders van groepsreizen
Nederlandse budgetreizenaanbieders
Tips
En misschien voor de nieuwelingen nog wat praktische tips wanneer je met één van bovenstaande organisaties boekt:

• Kijk niet teveel naar aanbiedingen. Deze gelden vaak in onmogelijke perioden en bovendien komen er altijd een hele set kosten bij. Denk hierbij aan: toeristenbelasting, kosten extra dag skipas, kosten 'grote' skipas, boekingskosten, bagagedepot, brandstoftoelage, toelage voor bepaalde opstapplaatsen, evt. annuleringsverzekering, evt. reiskostenverzekering, evt. materiaalhuur, evt. skiles. Reken op minimaal 80 € bovenop de aanbiedingsprijzen.
• Verwacht geen topkwaliteit. Vooral in Frankrijk hebben de huisjes vaak een nogal brakke kwaliteit. De reisleiding ter plaatse zijn vaak studenten die niet bepaald uitblinken in service.
• Trap niet in 'voedselpakket' aanbiedingen. Het is veel goedkoper zelf wat basics mee te nemen.
• Ga je met eigen vervoer? Vaak krijg je maar 35 € p.p. terug. Voor een gemiddelde benzineauto moet je op en neer naar Frankrijk zo'n 250 € reserveren (tol & benzine). Met de bus is dus in de meeste gevallen het goedkoopst. Eventueel kun je nog door Duitsland / Zwitserland rijden, maar zelfs dan ben je nog veel geld kwijt.
• Reizen naar Oostenrijk zijn vaak duurder. Waarom? Het appartementfenomeen is iets van de laatste decennia en komt voornamelijk voor in Frankrijk. Grote organisaties kopen deze complexen massaal op waardoor de prijzen laag zijn. In Oostenrijk zit je vaak in een hotel/pension. Het comfort is hier vaak beter en bovendien zit er vaak ontbijt en/of avondeten bij. Door deze twee factoren liggen de prijzen dus hoger. Door het ontbreken van de massaliteit zijn er over het algemeen ook weinig busreizen naar Oostenrijk.
Tot slot
Ik heb deze TS gewoon overgenomen van Rowdy.nl met hier een daar een paar tweaks (niet langer werkende links, updates van andere links, ...), ik neem hem even als mede-auteur en voeg ook eerdere mede-auteurs M3rcury en Matis toe (ere wie ere toekomt)

Als je goede input kunt geven, stuur even de (mede)auteurs een DM, dan zetten we je er als medeauteur bij

Gezien het seizoen 2019/2020 nogal abrupt is afgebroken, laten we direct vooruitkijken naar het seizoen 2020/2021! Zelf nog geen concrete plannen (een deel van mijn familie gaat met de week van de carnavalsvakantie, maar dat zien mijn vriendin en ik niet zitten, liever wat buiten de drukte).

Ik richt me een weekje ergens de eerste 2 weken van december (gezien ik met een overschot aan vakantiedagen zal zitten dit jaar), en dan nog een tripje in januari/februari. Met het werk willen ze misschien op shortski in maart, dus misschien doe ik dan dat (of pakken we dat er gewoon als extra bij :+ ).

Zijn er hier al mensen plannen aan het maken? Of (misschien nog belangrijker), hoe zal de coronacrisis het aakomende wintersportseizoen beïnvloeden? In Igschl zijn ze bijvoorbeeld een erg scherpe bocht (PR wise toch) aan het maken, weg van hun reputatie van apres-ski bestemming bij uitstek.

[Voor 6% gewijzigd door Jebus4life op 10-09-2022 14:50]

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

• M3rcury
  • Niet online
Zo! Dat is vroeg. Onze groep gaat binnenkort zoeken naar en huisje, maar de vraag is hoe het er volgend jaar nou echt uitziet...

No signature required.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 28-05 20:52

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
Met een beetje geluk krijgen we nog een voucher van Sunweb van onze afgebroken wintersport in Val Thorens vorige maand.

Op dit moment ziet het er uit van niet....

Daarnaast verwacht ik dat alle vakanties het komende jaar (zowel zomer als winter) significant duurder gaan zijn dan dat ze dit jaar waren.

Ik ga er niet van uit dat, mochten we überhaupt op enige manier ons geld van afgelopen wintersport terug krijgen, we daar volgend jaar van op vakantie kunnen.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

• Jebus4life
  • Nu online
Matis schreef op maandag 27 april 2020 @ 18:59:
Met een beetje geluk krijgen we nog een voucher van Sunweb van onze afgebroken wintersport in Val Thorens vorige maand.

Op dit moment ziet het er uit van niet....

Daarnaast verwacht ik dat alle vakanties het komende jaar (zowel zomer als winter) significant duurder gaan zijn dan dat ze dit jaar waren.

Ik ga er niet van uit dat, mochten we überhaupt op enige manier ons geld van afgelopen wintersport terug krijgen, we daar volgend jaar van op vakantie kunnen.
Goh, als we over zomer spreken ben ik volledig akkoord. Voor winter zou het misschien kunnen meevallen.
Hoewel het de sector ter plekke (en de aanbieders natuurlijk) veel geld zijn misgelopen, gingen ze echt wel richting einde van het seizoen (het hoogseizoen is toch midden december tot en met midden maart).

Hoewel ze hun verliezen ongetwijfeld willen recuperen, hebben die het ergste kunnen vermijden.
Uiteraard rekenen ze ook in de bergen op het zomerseizoen, maar dat lijkt me toch minder zwaar door te wegen, het grote geld zit toch echt in die 3 maanden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• OneTimer
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 29-05 00:17
Veel gebieden zijn tot de pasen open.
Mits er nog sneeuw ligt natuurlijk, dus ze hebben dit jaar 1 maand minder omzet. Dat is toch al snel 20% wat ze mislopen. En de zomer wordt ook maar afwachten of de vakanties door mogen gaan, ook daar zullen ze minder omzet kunnen maken.

Ik denk ook niet dat de prijzen ineens veel hoger zullen zijn volgend jaar.

|| Xiaomi Mi 9T Pro 64 GB Black ||

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Ik kijk stiekem ook alvast vooruit naar volgend jaar. Onze wintersport in februari ging niet door vanwege te weinig sneeuw. Vervolgens besloten met een georganiseerde reis (geregeld door een indoor skibaan hier in de buurt) mee te gaan voor een week ValTho en een week Tignes.

En dat ging dus ook niet door. De lui van de organisatie hebben wel keihard hun best gedaan om alle geld terug te krijgen en geen vouchers te accepteren. Op 15 euro kosten p.p. na hebben we alles weer terug. Erg netjes.

Maar zodoende dus dit seizoen helemaal geen wintersport gehad.... Hopelijk is er volgens seizoen wel een en ander weer mogelijk.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:49

ZieMaar!

Moderator General Chat
Huh? Waar lag er dan geen sneeuw? Winterberg oid?

Voor mij lijkt 2020 een bijzonder jaar te worden, het eerste jaar sinds ik ski, dat ik niet in de echte sneeuw ben :(. Ik ben benieuwd naar volgend seizoen, ik denk dat er weer zat mogelijk gaat zijn. Veel gebieden zijn langzaam zich aan het klaar maken om de zomer liften te openen etcetera. We zullen zien. Hopelijk kan ik in 2021 mijn skidagen weer in lijn met die van 2019 krijgen :).

En ik zou het wel prettig vinden als ik ergens deze zomer nog een paar afdalinkjes in Snowworld kan doen.

• mathias82
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 26-05 09:03
En heeft er al iemand durven boeken voor deze winter?

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ik heb mijn verschoven boeking van vorig jaar staan, half maart richting de Dolomieten. Bekend hotelletje, vaker geweest, dus als dat niet doorgaat, dan komen we er wel uit financieel gezien.

Maar ik ga ook nog een weekje in januari boeken. Ik denk dat er eerder dingen dicht gaan na het hoogseizoen dan er voor en als het even kan, wil ik niet weer een skiloze winter hebben. Wellicht dat ik richting Ski Amadé ga dan. Maar dat is nog ff niet geboekt.

• AmsterdamBeach
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 15-08-2020
Merken mensen al dat de prijzen hoger liggen t.o.v. voorgaande jaren omdat het afgelopen skiseizoen abrupt is afgebroken?

• mathias82
ZieMaar! schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 14:01:
Ik heb mijn verschoven boeking van vorig jaar staan, half maart richting de Dolomieten. Bekend hotelletje, vaker geweest, dus als dat niet doorgaat, dan komen we er wel uit financieel gezien.

Maar ik ga ook nog een weekje in januari boeken. Ik denk dat er eerder dingen dicht gaan na het hoogseizoen dan er voor en als het even kan, wil ik niet weer een skiloze winter hebben. Wellicht dat ik richting Ski Amadé ga dan. Maar dat is nog ff niet geboekt.
Hotels / skigebieden die dicht gaan daar heb ik niet zo'n "angst" voor: da's gewoon kwestie van een Corona-proof annuleringsverzekering te nemen.

Waar ik meer angst voor heb is dat alles wél open gaat, maar dat Corona nog niet voorbij (of op zijn minst sterk geminderd) is. Als de Corona-situatie deze winter is zoals ze nu momenteel is, zie ik het niet echt zitten om aan de liften aan te schuiven, met andere mensen in gondels / liften te gaan, op hotel de buffetten te nuttigen enz...

• mathias82
Ik denk dat we het dit jaar eerder tijdens de Belgische paasvakantie op gaan wagen.

Dit is later op het jaar dus hopelijk Corona al iets beter onder controle en ook minder druk: tijdens de Belgische krokusvakantie hebben echt alle landen samen vakantie.

Welk gebied zouden jullie aanraden voor de eerste twee weken van april om toch nog redelijke sneeuw te hebben? De voorbije jaren zijn we altijd naar Oostenrijk gegaan omdat de hotels daar goede faciliteiten voor kinderen hebben en toch nog betaalbaar zijn.

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Cervinia in Italië. Dat is geen Oostenrijk, maar wel heel mooi. Niet al te moeilijke pistes, zeer goed eten en door de hoogte grote kans op goede sneeuw. Obergurgl is ook een optie, wat luxer en iets beperkter qua skiën, maar solden ligt om de hoek. Kuhtai is nog kleiner, maar met goede condities te combineren met Hochoetz. Ischgl, Obertauern en Ski Arlberg zijn wat drukkere, maar ook sneeuwzekere, opties.

Maar wat zoek je precies? Moeten je kinderen nog op les? Wil je (uitbundige) apres ski?

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:48

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Er was een poosje geleden sprake van dat een aantal gletschergebieden weer open zouden gaan in Oostenrijk, is dat uiteindelijk ook gebeurd? Iemand iets van langs zien komen hoe dat gelopen is / loopt?

Ben ook wel benieuwd hoe een en ander er aan toe gaat komende winter. Dat après ski wellicht niet/minder mogelijk is overleef ik wel voor een jaartje, maar hoe gaan ze het inderdaad aanpakken in de drukke liftrijen en in de lift zelf? Mondkapjesplicht? Op zich ben ik met beardski+goggles redelijk corona proof natuurlijk :P

Ah well, we zullen zien.

[Voor 16% gewijzigd door Orion84 op 07-08-2020 18:05]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• LaureL
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 09-06-2022
Wij hebben besloten dat we het er nog niet op durven te gokken om te boeken. Gezien de huidige opmars van de corona en de voorspelling dat het alleen maar erger wordt in de winter. Zal het mij niet verbazen als er maar weinig geskied kan worden dit jaar. 1,5 meter afstand houden in de rij en lift lijkt me extreem lastig.

• mathias82
ZieMaar! schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 17:46:
Cervinia in Italië. Dat is geen Oostenrijk, maar wel heel mooi. Niet al te moeilijke pistes, zeer goed eten en door de hoogte grote kans op goede sneeuw. Obergurgl is ook een optie, wat luxer en iets beperkter qua skiën, maar solden ligt om de hoek. Kuhtai is nog kleiner, maar met goede condities te combineren met Hochoetz. Ischgl, Obertauern en Ski Arlberg zijn wat drukkere, maar ook sneeuwzekere, opties.

Maar wat zoek je precies? Moeten je kinderen nog op les? Wil je (uitbundige) apres ski?
Je hebt ons vorig jaar heel goed geadviseerd toen ik in het 2019/2020 topic om raad vroeg over het Ski Amadé gebied, waarvoor nogmaals dank.

Onze zoon zal deze winter 7 jaar oud zijn. Hij kan al aardig skiën, maar we gaan hem wel op skiles doen zodat hij zijn techniek nog kan verbeteren.

Après-ski is totaal niet nodig voor ons, liever een gebied zonder après-ski dan met.

Tot nu toe hebben we elk jaar een "Kinderhotel" geboekt ( https://www.kinderhotels.com/ ). Deze hotels hebben het voordeel dat ze (min of meer) all-inclusive zijn en vele faciliteiten voor kinderen hebben (animatieteam, speeltuin, zwembad). Voor jonge kinderen is dat wel leuk want die willen ook niet elke dag van 9u tot 17u op de latten staan.

Italië kan zeker een mogelijkheid zijn. Ik ben zelf nog nooit in Italië gaan skiën (enkel Frankrijk en Oostenrijk). Enige nadeel is dat ik de taal totaal niet spreek (of versta) en dat Italianen niet bepaald gekend zijn voor hun talenkennis...

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
In skigebieden kun je je prima met Engels redden (of Duits in de Dolomieten). De Dolomieten zou ik niet adviseren in de eerste twee weken van april. Franse bestemmingen ken ik niet, maar daar zitten waarschijnlijk goede opties bij.

Obergurgl is leuk, maar wel aan de prijs. Ik denk dat Oostenrijk vaak wel leuker is voor kinderen, maar je zou toch Cervinia eens kunnen bekijken. Skiles zal dan sowieso niet in het Nederlands zijn en ook niet met (veel) Nederlandstalige kinderen.

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@mathias82 Of kijk eens naar de wat kleinere skigebieden in Süd-Tirol (Italië dus). Duitstalig en vaak prijstechnisch veel vriendelijker dan de gebieden in Oostenrijk.

Mooie Plaatjes   

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08:12
Zien jullie een wintersport in de krokus als serieuze optie? Met corona neigen we ernaar om 2021 maar over te slaan...

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
ehtweak schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 22:24:
@mathias82 Of kijk eens naar de wat kleinere skigebieden in Süd-Tirol (Italië dus). Duitstalig en vaak prijstechnisch veel vriendelijker dan de gebieden in Oostenrijk.
Eerste twee weken van april...dan moet je wel het risico van witte linten durven nemen (maar voor hetzelfde geld is het helemaal wit).

Maar zeker rondom Sulden kan je veel kanten op. Dolomieten zou ik al iets spannender vinden in die periode.

Nauders is misschien wel een optie. Rustig, je kan het hogerop zoeken met de uitgebreide skipas en het is italie en oostenrijk tegelijk.

• mathias82
hoevenpe schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 22:26:
Zien jullie een wintersport in de krokus als serieuze optie? Met corona neigen we ernaar om 2021 maar over te slaan...
Als krokus niet lukt zal Pasen waarschijnlijk ook niet lukken, da's minder dan 2 maanden later. Ik ga boeken, maar wel een hotel dat ik tot 30 dagen op voorhand kosteloos kan annuleren.

Of het lukt zal er volgens mij vooral van afhangen of er een vaccin is dat goed werkt en of dit vaccin voldoende kan geproduceerd worden. Ik zie het ook niet rooskleurig in, maar hoop doet leven zeker...

[Voor 19% gewijzigd door mathias82 op 07-08-2020 23:29]

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08:54
Heb na de vakantie in februari weer gelijk doorgeboekt. We hebben gewoon wat wensen mbt accommodatie en locatie en aangezien we nu al 3 jaar naar die locatie gaan wil ik niet het risico lopen om hem nu te laten lopen en er niet meer tussen te komen.
Dus de voorjaarsvakantie staat alweer vast maar voor de short trips heb ik nog geen idee (maar door een verhuizing zullen die er dit jaar toch al minder inzitten).
Gelukkig is het mbt Corona nog een half jaar weg dus ik ga er gewoon vanuit dat het doorgaat. Ik had bijv ook niet verwacht dat we nu al weer naar bijv Frankrijk mochten.

[Voor 7% gewijzigd door Togi op 08-08-2020 00:45]

• mathias82
ZieMaar! schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 22:42:
[...]
Eerste twee weken van april...dan moet je wel het risico van witte linten durven nemen (maar voor hetzelfde geld is het helemaal wit).

Maar zeker rondom Sulden kan je veel kanten op. Dolomieten zou ik al iets spannender vinden in die periode.

Nauders is misschien wel een optie. Rustig, je kan het hogerop zoeken met de uitgebreide skipas en het is italie en oostenrijk tegelijk.
Zou Hintertux een goed idee zijn? Daar kan je ook hoog gaan.

In Gerlos hadden we vorige keer een super hotel, maar dat is waarschijnlijk te laag voor de tweede week van april?

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Gletsjers kunnen altijd, maar zijn vaak wat beperkt qua afwisseling en begin april zijn er genoeg gebieden die meer te bieden hebben en waar de kans op goede sneeuw goed is. Maar je kunt altijd warme weken hebben, dat risico loop je buiten de gletsjers in die periode altijd, al zijn de hoge Franse gebieden en bijvoorbeeld Ischgl ook wel een veilige keus.

Gerlos zou ik niet snel doen, al liggen er genoeg pistes boven de 2000m. Ik weet niet hoe Pasen valt, maar elk skigebied probeert tot en met Pasen open te zijn. Op hoge pistes ligt vaak heel veel rond die tijd, maar zuidhellingen en dalafdalingen krijgen het vaak erg zwaar. Als je kan en durft te wachten met boeken, is dat misschien ook handig. Stel dat er een dump eind maart komt en het blijft koud, dan zit je overal goed.

Is Frankrijk anders een optie? In bijv trois vallees kan je alle kanten op...

• hoevenpe
mathias82 schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 21:10:
Zou Hintertux een goed idee zijn? Daar kan je ook hoog gaan.
Ben twee jaar geleden begin mei in Hintertux geweest, beneden met 25 graden op het terras van de Tenne en boven 5 graden met perfecte sneeuw tot een uur of 2.

Ook aan te raden in oktober al als corona het toestaat...

• mathias82
ZieMaar! schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 22:39:
Gletsjers kunnen altijd, maar zijn vaak wat beperkt qua afwisseling en begin april zijn er genoeg gebieden die meer te bieden hebben en waar de kans op goede sneeuw goed is. Maar je kunt altijd warme weken hebben, dat risico loop je buiten de gletsjers in die periode altijd, al zijn de hoge Franse gebieden en bijvoorbeeld Ischgl ook wel een veilige keus.

Gerlos zou ik niet snel doen, al liggen er genoeg pistes boven de 2000m. Ik weet niet hoe Pasen valt, maar elk skigebied probeert tot en met Pasen open te zijn. Op hoge pistes ligt vaak heel veel rond die tijd, maar zuidhellingen en dalafdalingen krijgen het vaak erg zwaar. Als je kan en durft te wachten met boeken, is dat misschien ook handig. Stel dat er een dump eind maart komt en het blijft koud, dan zit je overal goed.

Is Frankrijk anders een optie? In bijv trois vallees kan je alle kanten op...
Frankrijk is zeker een optie. Voordat we kinderen hadden gingen we altijd naar Frankrijk. Maar in Frankrijk zijn er veel minder faciliteiten (voor kinderen) in de hotels dan in Oostenrijk. Het is ideaal als je heel de dag op de latten staat, zoals wij vroeger deden. Maar als je een leuk hotel met half pension een een zwembad wilt wordt het al gauw helemaal onbetaalbaar.

Wat bedoel je eigenlijk met "beperkt qua afwisseling" voor gletsjers? Is skiën op een gletsjer anders dan op "gewone" pistes?

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Het is vooral meer van hetzelfde. Normaal wissel je lange bochtige pistes tussen de bomen af met racebanen boven de boomgrens, etc. Dat is op gletsjers wat minder, daar lijken de pistes vaak meer op elkaar.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Nou, in Oostenrijk zijn ze zich al druk aan het voorbereiden op een skiseizoen, aangepast aan de COVID-19 omstandigheden!

https://tirol.orf.at/stories/3063277/

Om Ischgl als voorbeeld te nemen:
  • bezoekers screening station
  • drastisch ingeperkte après-ski
  • rioolwatermonitoring
  • alle medewerkers van de Seilbahnen moeten vooraf een negatieve COVID-19 test kunnen overleggen en worden continu gemonitord
  • alle cabines worden d.m.v. koudverneveling continu ontsmet
  • hetzelfde geldt voor sportshops, skidepots, wc's, en EHBO posten
  • Silvrettaseilbahn AG heeft 600.000 multifunctionele sjaals gekocht die iedere koper van een skipas krijgt.
  • het grote openingsconcert gaat dit jaar niet door.
Ook in de andere provincies lopen de voorbereidingen:
https://tirol.orf.at/stories/3063277/

En de opening van de FIS wereldcup zal dit jaar zonder toeschouwers zijn:
https://sport.orf.at/stories/3065997/

Der Auftakt des alpinen Skiweltcups am 17./18. Oktober in Sölden wird ohne Zuschauer durchgeführt. „Es wird keine Zuschauer geben, weil dieser Schutz wichtig ist und es der Wunsch der FIS und des ÖSV war“

Mooie Plaatjes   

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:41
Op dit moment aan het oriënteren. Waarschijnlijk samen met meerdere stellen / families.
Normaal boek ik nachtjes weg en zomer- / najaarsvakanties altijd via booking.com. Ik heb echter het idee dat dit voor Oostenrijk in de winter niet werkt. Is alles massaal ingekocht door reisorganisaties? Hoe kan ik het beste boeken? Liefst regel ik zoveel mogelijk zelf. Sommige mensen uit de groep hebben bijvoorbeeld geen ski-pas nodig, niet iedereen heeft behoefte aan de hele dag gratis drankjes bij het hotel etc. Ik wil zelf datum kiezen en niet vastzitten aan bepaalde vertrekdagen.

Ideaalbeeld:
Oostenrijk, ca. 4-6 volwassenen ca. 3 babys/kleine kinderen, 1 groot huisje voor onszelf, of meerdere appartementen in 1 huis. Eventueel met ontbijt, maar zelf koken vinden we ook prima. Niet te ver vanuit Midden Nederland 800-900 km. Huis hoeft niet per se aan de piste te staan (zou wel een plus zijn). En het liefst zo goedkoop mogelijk natuurlijk >:)

Wat ik zelf gevonden heb en er aardig goed uitziet: www.wintersport.nl/accommodatie. Maar ik heb het idee dat ik dan maar een kleine greep krijg van het totale aanbod.

[Voor 5% gewijzigd door Cheesy op 28-08-2020 14:06]

ᴘᴠᴏᴜᴛᴘᴜᴛ

• Cheesy
Nou, het is gelukt. Vandaag een mooi huisje geboekt in januari, direct aan de dalafdaling in een rustig dorpje van SkiWelt Wilder Kaiser - Brixental. Mooi prijsje, goede reviews, beter kan haast niet
Echt enorm veel zin in. Wordt voor mij de eerste keer in een groot skigebied. Regelmatig naar familie-gebiedjes geweest. We twijfelden nog om voor Kleinwalsertal te kiezen, maar dat kan altijd nog.

ᴘᴠᴏᴜᴛᴘᴜᴛ

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Hoe heb je het gevonden uiteindelijk? Ik denk dat skiwelt wel wat leuker is dan kwt als je wat km’ers wil maken.

• Cheesy
ZieMaar! schreef op maandag 7 september 2020 @ 21:44:
Hoe heb je het gevonden uiteindelijk? Ik denk dat skiwelt wel wat leuker is dan kwt als je wat km’ers wil maken.
Veel werk in gestopt :P
Gekeken op Interhome, HomeAway, Frosch Ferienhauser, Traum Ferienwohnungen, Chalet.nl, Sunweb en heel veel gewoon op Google Maps. Die roze pinnetjes bekijken vlakbij de piste en dan doorklikken of het wat is.

Veel FeWo's hebben alleen een eigen website. Als je geluk hebt staan ze in het boekingsysteem van de regio/vvv en kun je dan nog wat verder vergelijken of beschikbaarheid checken.

Die Sunweb krijgt overigens van mij de award voor meest slechte website. In een ander topic zag ik ook al iemand klagen. Ziet er op 1e gezicht leuk uit, maar het werkt voor geen meter.

ᴘᴠᴏᴜᴛᴘᴜᴛ

• Postius
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 25-08-2021
Trollen mag je ergens anders doen.

[Voor 75% gewijzigd door Ardana op 08-09-2020 11:07]

GoT Warhammer Community op steam http://steamcommunity.com/groups/got40k

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:15
Cheesy schreef op maandag 7 september 2020 @ 21:38:
Nou, het is gelukt. Vandaag een mooi huisje geboekt in januari, direct aan de dalafdaling in een rustig dorpje van SkiWelt Wilder Kaiser - Brixental. Mooi prijsje, goede reviews, beter kan haast niet
Echt enorm veel zin in. Wordt voor mij de eerste keer in een groot skigebied. Regelmatig naar familie-gebiedjes geweest. We twijfelden nog om voor Kleinwalsertal te kiezen, maar dat kan altijd nog.
Daar ga je geen spijt van krijgen, welk 'klein' dorpje zit je?
Zelf heb ik een vaste plek in Westendorf, Skiwelt kan ik dus zo'n beetje als mijn achtertuin beschouwen :P. Uitstapje naar Kirchberg/Kitzbuhel is ook leuk als je veel kilometers wilt maken.

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ik ga half maart weer (of alsnog) richting Moena, om de missende parels in de Dolomieten te kunnen ‘vinken’. Ik denk dat de skigebieden (ivm Corona) sowieso tot het hoogseizoen open zullen blijven (zie ook het berichtje van de Oostenrijkse bundeskanselier vandaag), dus wil voor de zekerheid eigenlijk ook een weekje naar Oostenrijk (of Zwitserland) eind januari.

De shortlist
- Hochkonig (icm Schladming)
- Skiwelt
- Warth Schrocken (icm Lech)

Ergens lijkt PDS me ook interessant. Mis ik nog mooie opties voor mensen die veel kilometers willen maken, niet zoveel om apresski geven, graag in een appartement zitten en met de auto naar verschillende gebieden wil kunnen (of via verbindingen)? Liefst suggesties die in de tweede helft van maart geen optie zijn (of minder), want daar heb ik al een lange verlanglijst voor. Dus gebieden die wat lager liggen etc.

[Voor 5% gewijzigd door ZieMaar! op 08-09-2020 20:00]

• Cheesy
SmoothTweaker schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 17:06:
[...]

Daar ga je geen spijt van krijgen, welk 'klein' dorpje zit je?
Zelf heb ik een vaste plek in Westendorf, Skiwelt kan ik dus zo'n beetje als mijn achtertuin beschouwen :P. Uitstapje naar Kirchberg/Kitzbuhel is ook leuk als je veel kilometers wilt maken.
In Itter, bij de nieuwe Salvistabahn van dit seizoen.
Inderdaad hopen dat Corona geen roet in het eten gooit, bijvoorbeeld met oranje reisadviezen. Maar als we daar rekening mee moeten gaan houden kan je niets plannen.

ᴘᴠᴏᴜᴛᴘᴜᴛ

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:15
Cheesy schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 22:04:
[...]

In Itter, bij de nieuwe Salvistabahn van dit seizoen.
Inderdaad hopen dat Corona geen roet in het eten gooit, bijvoorbeeld met oranje reisadviezen. Maar als we daar rekening mee moeten gaan houden kan je niets plannen.
Mooi plekje, let wel: Itter zit volledig aan de noordzijde van de berg.
In de ochtend dus mooi even oversteken richting de kant van Brixen om te genieten van de zon, en in de middag lekker de kant van Söll/Itter/Scheffau pakken waar de piste's nog hard zijn.

Corona zal wel loslopen, de Oostenrijkse economie is afhankelijk van het winter toerisme. Begreep dat de Bondskanselier koste wat het kost de skigebieden open wilt houden (zonder Aprés Ski)

• M3rcury
  • Niet online
SmoothTweaker schreef op woensdag 9 september 2020 @ 16:19:
[...]

Mooi plekje, let wel: Itter zit volledig aan de noordzijde van de berg.
In de ochtend dus mooi even oversteken richting de kant van Brixen om te genieten van de zon, en in de middag lekker de kant van Söll/Itter/Scheffau pakken waar de piste's nog hard zijn.

Corona zal wel loslopen, de Oostenrijkse economie is afhankelijk van het winter toerisme. Begreep dat de Bondskanselier koste wat het kost de skigebieden open wilt houden (zonder Aprés Ski)
Dan is het nog wel even de vraag wat reisverzekering doen als de besmetting in Oostenrijk te hoog zijn (of Nederland).

Mijn wintersport groep heeft er dit jaar voor gekozen om niks vast te leggen. We boeken (hopelijk!) last minute wat :)

No signature required.

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ik denk dat het grote risico inderdaad dat gedoe met reisadviezen zal zijn. De gebieden zullen echt wel open blijven, verwacht ik. Zeker tot en met de vakanties.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Persoonlijk juich ik dit soort initiatieven toe:

https://tirol.orf.at/stories/3066273/

Verstöße gegen ein Alkohol- und Skischuhverbot werden mit 2.000 Euro geahndet.

Mayrhofen soll in Zukunft ruhiger werden. Vor allem in der Nacht sollen keine Betrunkenen mehr grölend durch den Ort schlendern. Verhindern soll das unter anderem ein Alkoholverbot. Im Freien an öffentlichen Orten darf künftig rund um die Uhr kein Alkohol mehr konsumiert werden.

Maar een alcoholverbod in de openbare ruimte 24/7 en geen (lawaaiïge) skischoenen meer na 18:00h, is wel bijzonder. Zeker voor een Oostenrijks skioord wat altijd bekend stond om z'n gehos, gezuip en gefeest.
Boetes tot 2000 euro! d:)b

Het gezonde verstand keert weer langzaam terug; skiën gaat om het skiën, niet het zuipen... ;)

Mooie Plaatjes   

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Nou ja, apres ski lijkt niet echt te gaan gebeuren dus grijpen de dorpen die het daarvan moeten hebben nu alles aan om een sportievere doelgroep te trekken...misschien moet je dat bericht ook in dat licht bekijken ;).

Ik denk wel dat komend seizoen een seizoen is om mooie gebieden te bezoeken die je normaal zou mijden (ivm de apresski).

• Jebus4life
  • Nu online
Als iemand nog wat tips heeft voor een gebied met veel brede pistes (ik ga ervanuit dat breed in de meeste gevallen ook blauw zal zijn).

Na onze lessen en eerste skireisjes begin dit jaar gaan mijn vriendin en ik met ons tweetjes weg (vermoedelijk nog dit najaar, ergens de weken voor Kerst); maar hoewel ik er ter plekke heel snel mee weg was, was het voor haar moeilijker... Zeker pistes die wat aan de smallere kant waren had ze het moeilijk mee, dus ik zoek een gebied waar het lekker breed is en ze zich dus daar al niet meer druk over hoeft te maken...

Een gebied waar lessen een optie zijn, zou dan zeker niet verkeerd zijn, maar ik ken haar goed genoeg om te weten dat ze daar niet naartoe wilt als ik niet meega (en heb daar eigenlijk weinig zin in)

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

ehtweak schreef op donderdag 10 september 2020 @ 20:26:
Persoonlijk juich ik dit soort initiatieven toe:

https://tirol.orf.at/stories/3066273/

Verstöße gegen ein Alkohol- und Skischuhverbot werden mit 2.000 Euro geahndet.

Mayrhofen soll in Zukunft ruhiger werden. Vor allem in der Nacht sollen keine Betrunkenen mehr grölend durch den Ort schlendern. Verhindern soll das unter anderem ein Alkoholverbot. Im Freien an öffentlichen Orten darf künftig rund um die Uhr kein Alkohol mehr konsumiert werden.

Maar een alcoholverbod in de openbare ruimte 24/7 en geen (lawaaiïge) skischoenen meer na 18:00h, is wel bijzonder. Zeker voor een Oostenrijks skioord wat altijd bekend stond om z'n gehos, gezuip en gefeest.
Boetes tot 2000 euro! d:)b

Het gezonde verstand keert weer langzaam terug; skiën gaat om het skiën, niet het zuipen... ;)
Zo'n skieschoenverbod 's avonds hebben ze in Ischgl ook al een aantal jaar. Weet zo niet wat daar de boetes zijn en of ze daar ook een alcoholverbod hebben.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Cheesy
Jebus4life schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 10:47:
Als iemand nog wat tips heeft voor een gebied met veel brede pistes (ik ga ervanuit dat breed in de meeste gevallen ook blauw zal zijn).

Na onze lessen en eerste skireisjes begin dit jaar gaan mijn vriendin en ik met ons tweetjes weg (vermoedelijk nog dit najaar, ergens de weken voor Kerst); maar hoewel ik er ter plekke heel snel mee weg was, was het voor haar moeilijker... Zeker pistes die wat aan de smallere kant waren had ze het moeilijk mee, dus ik zoek een gebied waar het lekker breed is en ze zich dus daar al niet meer druk over hoeft te maken...

Een gebied waar lessen een optie zijn, zou dan zeker niet verkeerd zijn, maar ik ken haar goed genoeg om te weten dat ze daar niet naartoe wilt als ik niet meega (en heb daar eigenlijk weinig zin in)
De website van wintersport.nl heeft altijd wel fijne filters: https://www.wintersport.n...kigebieden-voor-beginners

Bij elk gebied staat ook een graphic met verdeling van blauw/rood/zwart.
Je zou de (hele) kleine gebieden er nog uit kunnen filteren.

ᴘᴠᴏᴜᴛᴘᴜᴛ

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Blauw is niet altijd breed, maar ook vaak (bos)paden. Dat wil je niet, denk ik. Kerst valt laat, dus als je voor de kerstvakantie weg wil, dan is er maar weinig keus. Als begin januari een optie is, kan er al veel meer.

Heb je voorkeur voor een land? Groot, klein of middel gebied? Reistijd? De usual suspects voor beginners die niet ver willen zijn Zugspitze Arena (en dan Berwang of Ehrwald), Kleinwalsertal, Montafon (Gargellen) of bijvoorbeeld Warth Schrocken. Ik zou dat allemaal zelf niet voor half december op voorhand durven boeken, eerlijk gezegd.

Flachau ook niet, maar dat is ook een gebied met heel veel brede pistes. Wel rood, maar echt niet moeilijk. In Italië wil je misschien wel naar Breuil Cervinia of Alta Badia.

• larrylaffer
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 08:39
Alta Badia is inderdaad best goed te doen maar als je verder wil en de Sella Ronda gaat verkennen kan dat nog wel eens gaan tegenvallen. Ik zou zelf Zillertal Arena adviseren als eenvoudig ski gebied met genoeg mogelijkheden.

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-05 14:57

JdM

Gas?Gas!

Rond de kerst zou ik daarnaast altijd opteren voor de noordkant van de Alpen of Centraal. Ben meerdere keren naar de zuidkant geweest (Sella Ronda) tijdens kerst, maar dat ziet er een maand/anderhalf later vaak toch een stuk beter uit. Moet wel zeggen dat de preparatie van de pistes zeer goed is, mits het koud genoeg is. Hier een impressie van een eerder bezoek: https://goo.gl/maps/gB27yr4hXuxrcHw39

@ZieMaar! Inderdaad, ook Noord is het niet altijd feest, maar het is lulliger om 1200km te rijden voor groene weides ipv 800km ;)
Centrale Alpen in de hoge gebieden/gletsjer biedt ook dan wel weer zekerheid rond die tijd, omdat het dan daar ook koud genoeg is.
Ieder zijn keuzes :)

[Voor 93% gewijzigd door JdM op 11-09-2020 17:23]

N54 powered

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
larrylaffer schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 17:04:
Alta Badia is inderdaad best goed te doen maar als je verder wil en de Sella Ronda gaat verkennen kan dat nog wel eens gaan tegenvallen. Ik zou zelf Zillertal Arena adviseren als eenvoudig ski gebied met genoeg mogelijkheden.
De Sella Ronda zelf is mijn ogen wat overschat. Iedereen wil het rondje doen, waardoor het hartstikke druk is, maar het zijn zeker niet de mooiste pistes van de Dolomieten. Sterker nog, de mooiste plekken zijn helemaal niet aangesloten op de SR, imho.

Dat maakt Alta Badia natuurlijk nog steeds een hele goede bestemming voor beginners. Je kan er, over blauw, tochtjes maken, je kan rustig op wat rode pistes oefenen en het eten is er natuurlijk top. Maar je kunt beter nog niet naar Arabba of Val Gardena gaan, omdat je dan terug wat lastigere en kapot geskiede pistes over moet.

Eigenlijk zou je voor je 2e skivakantie misschien helemaal niet naar zo'n groot gebied moeten gaan. De kans is veel te groot dat je om 15:00 in een uithoek bent en dan in een uurtje over kapot geskiede rode pistes weer terug moet. Dat zal je in de deelgebiedjes van bijvoorbeeld de Zugspitze Arena nooit gebeuren, en als je bij Flachau maar een heel klein beetje oplet (als in: niet van de verkeerde kant de berg af ;)) ook niet.

Maar ik ben vooral benieuwd wat @Jebus4life verder voor wensen heeft, dan kunnen we gerichtere tips geven :). En als de periode anders kan, is dat misschien nog wel het beste advies...Voor kerst is nu dus de week van 12 tot 19 december, da's echt wel vroeg.

@JdM Ik zou omgekeerd redeneren, juist in de Dolomieten heb je echt skigarantie half december. De kans dat het compleet op kunstsneeuw is, is groot, maar de laatste jaren hebben ze verhoudingsgewijs half december altijd de meeste pistes en liften open, in tegenstelling tot de noord Alpen, waar het voor kerst altijd kwakkelen is (afgelopen jaar een dikke week fohn, alle hoge gebieden dicht, in de lage regende het).

[Voor 16% gewijzigd door ZieMaar! op 11-09-2020 17:20]

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
JdM schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 17:16:
Rond de kerst zou ik daarnaast altijd opteren voor de noordkant van de Alpen of Centraal. Ben meerdere keren naar de zuidkant geweest (Sella Ronda) tijdens kerst, maar dat ziet er een maand/anderhalf later vaak toch een stuk beter uit. Moet wel zeggen dat de preparatie van de pistes zeer goed is, mits het koud genoeg is. Hier een impressie van een eerder bezoek: https://goo.gl/maps/gB27yr4hXuxrcHw39

@ZieMaar! Inderdaad, ook Noord is het niet altijd feest, maar het is lulliger om 1200km te rijden voor groene weides ipv 800km ;)
Centrale Alpen in de hoge gebieden/gletsjer biedt ook dan wel weer zekerheid rond die tijd, omdat het dan daar ook koud genoeg is.
Ieder zijn keuzes :)
Groene weides kan bij beiden. Dan moet je echt gebieden als Cervinia, Obergurgl, Ischgl of Obertauern boeken. De hoge Franse gebieden zijn dan al minder aantrekkelijk, die hebben weinig open en vaak veel meer rotsen (dus veel meer sneeuw nodig). Het nadeel van die eerder genoemde gebieden is dat het bij slecht weer ook gelijk heel slecht is (als in, heel koud, heel slecht zicht etc).

Maar de kans op goed skiën (al is dat dan tussen de groene weides door) is denk ik wel echt groter in de Dolomieten :). Maar het is wel veel mooier met veel sneeuw, dat sowieso.

Eigenlijk is het beste advies voor alles voor de kerstvakantie: wacht zo lang mogelijk. Met een goede dump kan zelfs Winterberg heel mooi zijn, tenslotte :).

Ik heb afgelopen jaar ook voor kerst een paar dagen geskied en uiteindelijk voor Wagrain gekozen, waar lager vooral veel kunstsneeuw lag (eigenlijk alleen maar), maar er was best veel open. Veel meer dan de hogere gebieden, die veel meer last van de föhn hadden.

Eigenlijk zoek je gebieden waar vaak weinig sneeuw valt. Die hebben namelijk gegarandeerd goede sneeuwkanonnen etc :). Dus Ski Amadé, Dolomieten etc.

• Jebus4life
  • Nu online
Bedankt voor de feedback allemaal, ik zal het dit weekend iets nauwkeuriger checken.

Om er nu alvast dieper op in te gaan:
De reden om net voor de kersvakantie te willen gaan is eigenlijk simpel; vanwege corona zitten we beiden met nog een week of 3 aan vakantiedagen die niet overgezet kunnen worden naar 2021, die moeten we dus opkrijgen.

***EDIT***
(omdat ik dit aan het schrijven was heb ik het nog eens uitgezocht, we kunnen blijkbaar 5 dagen overdragen naar 2021 _/-\o_ *O* ); januari is dan toch een optie :+

***/EDIT***

Dan is de vraag: wat doen we daarmee:
September/oktober is geen optie wegens het werk; dan blijven november & december over. Door corona kan je hoogstens binnen Europa weg: heb je dan meestal niet het beste weer (al blijven Sicilië of Andalusië wel opties). Thuis staan er niet echt verbouwingen/klusjes op de to-do, en "gewoon" thuiszitten, tsja... ik zit al 6 maanden thuis :P ).

Dus dacht ik sowieso al een weekje naar de bergen te trekken, liefst wanneer het wat kalm is (12-19 december dus). maarja, je moet dan wel kunnen skiën natuurlijk O-) Er is wel niet echt een nood om nu al te boeken, dus we kunnen die dagen op zich gewoon vastleggen op het werk, en als er echt voldoende sneeuw is boeken we gewoon de 11e een hotel en springen we de 12e in de auto...

@ZieMaar! Eigenlijk zijn er niet echt eisen ofzo, enkel een locatie met voldoende brede pistes,met misschien de optie tot les (we zijn nog maar beginners tenslotte). Het gebied zelf moet ook niet zo enorm groot zijn inderdaad. We zijn afgelopen winter dus zowel 3 dagen naar Seefeld als 3 dagen naar Rauris geweest (dat is beide 30 kilometer piste); het mocht inderdaad een tikje meer zijn, maar écht beperkend hebben we dat bijvoorbeeld niet ervaren.

Enja, verder... Aprés ski liggen we totaal niet wakker van (we zijn daar als koppel, duslekker eten en dan met een goed boek neerploffen op het bed, meer moet dat niet zijn). Prijs opzich ook niet (maar het moet nu niet Zermatt of St Moritz zijn O-). Enja, of ik nu 200 kilometer meer of minder moet rijden maakt me nu ook niet zoveel uit (en als Belg spreek ik meer dan voldoende mijn Frans om naar Frankrijk/Zwitserland te trekken ipv Oostenrijk als dat zou helpen :9 )

[Voor 40% gewijzigd door Jebus4life op 11-09-2020 18:40]

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Als je in januari wil gaan, dan zou ik inderdaad op wintersport.nl een paar filters aanklikken, dan zijn er echt veel opties. Als je goed Frans spreekt, dan kan je natuurlijk in Frankrijk mooi in het Frans les krijgen, al zijn er zat gebieden waar je ook Nederlandse les vindt. Ik spreek zelf weinig tot geen Duits, maar skiles in het Duits is altijd prima gegaan.

Als je privéles wil, dan kan dat altijd en overal. Dure gebieden als Obergurgl, Lech etc hebben in de regel ook dure privéles, verder maakt dat momenteel niet zoveel uit tussen Oostenrijk, Italië en Frankrijk. In Oostenrijk is het niveau van leraren potentieel lager, een Anwarter heb je zo gehaald namelijk, terwijl je in Frankrijk en zeker Italië echt goed moet kunnen skiën om les te mogen geven. Dat gezegd hebbende, voor privéles krijg je vaak wel een leraar met minimaal Landes en eigenlijk kan een goede Anwarter beginners ook zat leren.

Groepsles buiten de vakanties kan ook, maar dan moet je misschien geen heel uitgestorven gebieden nemen. Ik denk dat privéles in Zwitserland duur is.

Maar lees je ff iets meer in, dan kan ik/we iets beter helpen. De lijst met geschikte gebieden voor januari is met de eisen ‘veel blauw en breed’ nogal lang :). Flachau/Wagrain heeft in ieder geval heel brede pistes, bijna zeker wel Nederlandstalige skiles en het meeste rood daar, is heel makkelijk (aan de kant van Flachau). Skiwelt is ook vrij makkelijk, maar zo groot dat je toch niet alles gaat zien. Damuls/Mellau en Warth Schrocken worden vaak genoemd, maar zeker de eerste kent wel wat lastigere verbindings stukjes, maar zou ik beiden sowieso bewaren voor shortski’s :).

In Italië is Cervinia een mooie bestemming, daar zijn alleen maar brede pistes en de rode zijn, op 2 na, ook makkelijk. Het nadeel is dat het wel snel helemaal dicht trekt bij slecht weer, maar in een zonnige week is het fantastisch, maar misschien is ook dat voor een latere keer (als je eind maart wil of zo). Alta Badia is perfect voor wat je zoekt, veel blauw, vaak breed en fijne pistes om vaker te doen. Na een paar dagen kan je een aantal rode pistes (richting Santa Croce bijvoorbeeld), ook prima. Als je heel exotisch wil, dan is San Pellegrino icm Alpe Lusia ook heel mooi, alles is breed en het meeste rood ook wel te doen. Livigno heeft ook veel brede pistes. Val Gardena staat ook wel bekend als beginners gebied, maar zou ik zelf dan nog niet doen.

Ik weet redelijk wat van Oostenrijk, veel van de Dolomieten maar van Frankrijk eigenlijk niets, dus daar moeten anderen maar ff bij helpen!

Edit: sinds de verbinding met Zauchensee en Kleinarl is Flachau inmiddels ook echt groot trouwens, net als Skiwelt :).

• larrylaffer
In Frankrijk alleen Grand Bornand en La Bresse heel veel jaren geleden gedaan, tot we een keer zonder sneeuw aankwamen. Daarna alleen nog maar in 3 Vallées geskied maar dat kan ik zeker niet aanbevelen als beginners. Slecht weer is ook serieus slecht weer zoals hierboven al staat, en zelfs een gevorderde skiër kan al in de problemen raken in het dal omdat je geen hand voor ogen ziet als je pech hebt. In het dal blijven is sowieso aanbevolen, Les Menuires is qua accommodatie nog redelijk betaalbaar maar op de pistes ben je echt een vermogen kwijt aan eten en drinken. Dat geldt voor heel Frankrijk denk ik, ik ben momenteel aan het wandelen en aan het fietsen in de Vogezen / Haute-Rhin en het is echt flink duur geworden hier. Denk door de crisis.

[Voor 0% gewijzigd door larrylaffer op 12-09-2020 18:26. Reden: typo]

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ik zwabber momenteel met mijn plannen. Mijn weekje Dolomieten van vorig jaar ging niet door en dat zou ik nu in maart gaan doen. In januari dan een paar dagen / kleine week Oostenrijk (Warth, Schrocken, Lech of Ski Amade).

De optie die nu in mijn hoofd zit, is om er een Zwitsers jaar van te maken. In januari wellicht de Jungfrau regio, in maart St Moritz. Het is allemaal wat duurder, maar als je daar rust voor terugkrijgt maakt me dat niet zoveel uit.

Iemand ervaringen met skiën in Zwitserland? Hoe duur is het echt? Is het echt zo rustig?

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@ZieMaar! Ik heb een paar keer geskied in het Zwitserse gedeelte van het Samnaun/Ischgl skigebied!
Waanzinnig qua landschap en pistes. Maar wel prijzig. Ondanks de zogenaamde 'Zollfrei' zone.
En hoe duur het is, is makkelijk na te kijken. Check de prijzen van de skipassen en de horeca maar eens.
Zo zag het er uit, in december 2002, vanaf Alp Trider Sattel richting de Oostenrijkse grens:

@Jebus4life Kijk eens naar het skigebied van Saalbach/Hinterglemm.
Oh nee, wacht, tegenwoordig heet dat Skicircus Saalbach Hinterglemm Leogang Fieberbrunn. :)
Keuze te over; zowel op skigebied, alsmede op accomodatiegebied.
Ik heb daar zo'n 25 jaar lang geskied; het is alleen maar meer en beter geworden. Alhoewel ik zelf van mening ben dat het ook TE kan worden.

En de gletscher van Kaprun/Kitzsteinhorn is om de hoek; mocht de sneeuw in het dal tegenvallen.
Tegenwoordig kun je vanuit Kaprun, zonder die lastige autorit naar het dalstation van de Gletscherbahn, rechtstreeks vanuit Kaprun naar de Kitzsteinhorn. (768 - 3.029 m)
https://www.kitzsteinhorn.at/de/k-onnection
Ben daar ooit in dat gebied nog met de beruchte trein door de rotsen omhoog geweest. Net een week voordat de hele boel affikte. Moet er iedere keer nog aan terugdenken als ik het monument beneden in het dal zie. :|
Wikipedia: Brandkatastrophe der Gletscherbahn Kaprun 2 – Wikipedia
Maar laat je door zoiets niet afschrikken; de kans op zoiets is (gelukkig) verschrikkelijk klein.

Keuze te over! 8)

Als in mei het dal al groen is, maar de Kitzsteinhorn pistes nog wit:

[Voor 14% gewijzigd door ehtweak op 12-09-2020 22:23]

Mooie Plaatjes   

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 06:42
Ik ga morgen vanuit het Gardameer richting Selva Wolkenstein, eens zien hoe dat er aan het einde van de zomer uitziet.

De afgelopen paar jaar ben ik minimaal een keer per seizoen gaan skiën in Selva / St. Christina. Dit jaar wil ik eens gaan kijken of Corvara ook een leuk plaatsje is. Als de corona en planning het toelaten wil ik ook een tripje val d'iseres/Tignes doen

10 x Jinko Solar 350Wp Full-Black | 3500Wp | GOODWE 3000D-NS | PVOutput

• JdM

JdM

Gas?Gas!

ZieMaar! schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 18:33:

Iemand ervaringen met skiën in Zwitserland? Hoe duur is het echt? Is het echt zo rustig?
:Y
- Adelboden
- Wengen
- St. Moritz
- Churwalden/Lenzerheide

Heb er niks anders over te zeggen dan; Top, duur en zeer de moeite waard d:)b
Skipas is zeker 35% duurder, pizzaatje margarita gaat gauw richting de 19/20 euro. De pistes zijn top geprepareerd, geweldige en moderne skiliften. Weinig kamikazepiloten ( te duur en die zitten liever in Winterberg gelukkig) en rustig is ook hier natuurlijk afhankelijk van het moment.

[Voor 28% gewijzigd door JdM op 12-09-2020 23:07]

N54 powered

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
JdM schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 23:02:
[...]

:Y
- Adelboden
- Wengen
- St. Moritz
- Churwalden/Lenzerheide

Heb er niks anders over te zeggen dan; Top, duur en zeer de moeite waard d:)b
Skipas is zeker 35% duurder, pizzaatje margarita gaat gauw richting de 19/20 euro. De pistes zijn top geprepareerd, geweldige en moderne skiliften. Weinig kamikazepiloten ( te duur en die zitten liever in Winterberg gelukkig) en rustig is ook hier natuurlijk afhankelijk van het moment.
Ik ga sowieso buiten de vakanties om. Skipassen lijken overigens wel mee te vallen (ik ben de Dolomiti pas gewend natuurlijk ;)). En dat het iets duurder wordt, is geen probleem, als het maar niet voortdurend € 15,- voor een cola of een koffie wordt.

Wengen is Jungfrau toch? Hoe verhouden Jungfrau en Moritz zich tot die andere 2? Want die 4 plus Laax zijn wel de logische kanshebbers...

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
skai21 schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 22:44:
Ik ga morgen vanuit het Gardameer richting Selva Wolkenstein, eens zien hoe dat er aan het einde van de zomer uitziet.

De afgelopen paar jaar ben ik minimaal een keer per seizoen gaan skiën in Selva / St. Christina. Dit jaar wil ik eens gaan kijken of Corvara ook een leuk plaatsje is. Als de corona en planning het toelaten wil ik ook een tripje val d'iseres/Tignes doen
Corvara en Selva zijn qua ligging vergelijkbaar, hele goede plekken om dmv de SR andere gebieden te bezoeken! Vanuit Corvara is het iets makkelijk om Lagazoui of de Marmolada te bezoeken, dat wel. Of Kronplatz, met de bus.

Maar als het puur om Val Gardena of Alta Badia gaat, dan is het een groot verschil. Ik denk als je naar Tignes wil, je een sportieve skiër bent, dan is Val Gardena leuker (maar nog drukker) dan Alta Badia, maar dat je ook vooral niet alleen in het bijbehorende gebied wil blijven, toch?

• skai21
ZieMaar! schreef op zondag 13 september 2020 @ 08:11:
[...]

Corvara en Selva zijn qua ligging vergelijkbaar, hele goede plekken om dmv de SR andere gebieden te bezoeken! Vanuit Corvara is het iets makkelijk om Lagazoui of de Marmolada te bezoeken, dat wel. Of Kronplatz, met de bus.

Maar als het puur om Val Gardena of Alta Badia gaat, dan is het een groot verschil. Ik denk als je naar Tignes wil, je een sportieve skiër bent, dan is Val Gardena leuker (maar nog drukker) dan Alta Badia, maar dat je ook vooral niet alleen in het bijbehorende gebied wil blijven, toch?
Een behoorlijk deel van dolomiti superski ken ik ondertussen wel na een jaar of 6. Maar de uitvalbasis eens aan de andere kant van de SR leek ons wel wat. De SR zelf gebruiken we vaak vooral om ergens te komen. Ik ben een stevige skiër Inderdaad, met de vriendin ga ik dus naar val Gardena want: gezelligheid lekker eten en geweldig mooie omgeving.
Tignes is kilometers knallen, meestal met de vrienden. Dit jaar vermoedelijk zonder een overdaad aan drank O-)

• skai21
ZieMaar! schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 18:33:
Ik kwam tot een jaar of 10 geleden veel in Adelboden/Lenk vanwege familie die daar woonde. Geweldig en ook rustig gebied.

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
@skai21 Als je de, in mijn ogen mooiste, Dolomieten wil zien, dan zou ik in Moena of Predazzo iets boeken en dan San Pellegrino, Passo Rolle, Carezza, Obereggen, Alpe Cermis, Alpe Lusia, San Martino di Castrozza en bijvoorbeeld Vigo en Pozza di Fassa gaan bezoeken :). Elke dag met de auto, maar allemaal gebieden die je in 1 of een halve dag goed kan zien en die veel minder massaal zijn dan de SR gebieden. Niet dat dat niet mooi is (zeker wel!), maar het toch een heel klein beetje of je denkt Nederland gezien te hebben als je Volendam en Amsterdam gezien hebt ;). Dat is wel wat gechargeerd hoor, maar ik mag graag mijn punt maken :).

Voordeel van Corvara tov bijv San Cassiano is dat je zonder auto of skibus kan (meestal). Coronatechnisch zijn ski bussen misschien iets minder handig komend seizoen...

Voor geoefende skiërs is Drei Zinnen ook fantastisch, maar wel iets geïsoleerder.

• skai21
ZieMaar! schreef op zondag 13 september 2020 @ 09:42:
@skai21 Als je de, in mijn ogen mooiste, Dolomieten wil zien, dan zou ik in Moena of Predazzo iets boeken en dan San Pellegrino, Passo Rolle, Carezza, Obereggen, Alpe Cermis, Alpe Lusia, San Martino di Castrozza en bijvoorbeeld Vigo en Pozza di Fassa gaan bezoeken :). Elke dag met de auto, maar allemaal gebieden die je in 1 of een halve dag goed kan zien en die veel minder massaal zijn dan de SR gebieden. Niet dat dat niet mooi is (zeker wel!), maar het toch een heel klein beetje of je denkt Nederland gezien te hebben als je Volendam en Amsterdam gezien hebt ;). Dat is wel wat gechargeerd hoor, maar ik mag graag mijn punt maken :).

Voordeel van Corvara tov bijv San Cassiano is dat je zonder auto of skibus kan (meestal). Coronatechnisch zijn ski bussen misschien iets minder handig komend seizoen...

Voor geoefende skiërs is Drei Zinnen ook fantastisch, maar wel iets geïsoleerder.
Afgelopen jaar was ik de dag voor sluiting van het gebied en de grenzen weg uit St. Christina.. als ik toen iets geleerd heb, is dat ze daar 0 rekening houden met corona. Max 4 personen in een gondel bordje, toen het druk werd: proppen maar. Volgende dag: bordje weh :X
PS. Dit jaar hoop ik minder in quarantaine te hoeven als ik terug kom :O

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Dit jaar zou ik ook lekker naar Moena gaan (2e keer), echter werd er op mijn werk gevraagd of ik dan wel 2 weken thuis wilde werken. Daar had ik geen zin in, dus om geboekt. Nu sinds 11 maart niet meer op kantoor geweest :)...

Ik was de afgelopen weken overigens in Oostenrijk, de gondels en stoeltjes waren wel per ‘huishouden’, maar het was ook rustig. De grote bak naar de Dachstein gletsjer werd helemaal vol gestampt. In de horeca was het allemaal prima (ze hanteren 1m, dat past altijd wel). Maar goed, in de winter is het veel drukker.

Ik ben zelf niet zo heel bang om ziek te worden of dat er gebieden dicht gaan, maar zie vooral het reisadvies roet in het eten gooien. We zullen wel zien. Ik had Zwitserland al langer op het lijstje staan, nu is het gebrek aan drukte toch een pre, ik denk dat de kans op haarden in Oostenrijk (en iets mindere mate Italië) groter is.

• skai21
ZieMaar! schreef op zondag 13 september 2020 @ 09:54:
Dit jaar zou ik ook lekker naar Moena gaan (2e keer), echter werd er op mijn werk gevraagd of ik dan wel 2 weken thuis wilde werken. Daar had ik geen zin in, dus om geboekt. Nu sinds 11 maart niet meer op kantoor geweest :)...

Ik was de afgelopen weken overigens in Oostenrijk, de gondels en stoeltjes waren wel per ‘huishouden’, maar het was ook rustig. De grote bak naar de Dachstein gletsjer werd helemaal vol gestampt. In de horeca was het allemaal prima (ze hanteren 1m, dat past altijd wel). Maar goed, in de winter is het veel drukker.

Ik ben zelf niet zo heel bang om ziek te worden of dat er gebieden dicht gaan, maar zie vooral het reisadvies roet in het eten gooien. We zullen wel zien. Ik had Zwitserland al langer op het lijstje staan, nu is het gebrek aan drukte toch een pre, ik denk dat de kans op haarden in Oostenrijk (en iets mindere mate Italië) groter is.
Aha.. jij zat ook vanaf 11 maart thuis :+
Al lekker 1.5 / 2 weekjes op zitten tot iedereen thuis kwam te zitten

• hoevenpe
Wat ik me zat af te vragen, zijn er meer mensen hier die 2021 als wintersport jaar voorlopig afgeschreven hebben? Het is zeker met een heel gezin een erg dure vakantie en zonder vaccin zie ik het gezellig uit eten in een druk restaurant, volle gondels, een biertje aan de piste of in een bar niet snel gebeuren.

Ik vraag het omdat de beschikbaarheid in de krokus op een site als booking me erg tegenvalt. Weinig grotere appartementen zeker in de wat populairdere gebieden, wat er wel is lijkt minstens net zo duur als vorig jaar. Alsof er niets aan de hand is, of moet ik andere sites daarvoor bekijken wellicht?

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
hoevenpe schreef op zondag 13 september 2020 @ 11:22:
Wat ik me zat af te vragen, zijn er meer mensen hier die 2021 als wintersport jaar voorlopig afgeschreven hebben? Het is zeker met een heel gezin een erg dure vakantie en zonder vaccin zie ik het gezellig uit eten in een druk restaurant, volle gondels, een biertje aan de piste of in een bar niet snel gebeuren.

Ik vraag het omdat de beschikbaarheid in de krokus op een site als booking me erg tegenvalt. Weinig grotere appartementen zeker in de wat populairdere gebieden, wat er wel is lijkt minstens net zo duur als vorig jaar. Alsof er niets aan de hand is, of moet ik andere sites daarvoor bekijken wellicht?
Sowieso is booking.com niet het best voor het hoogseizoen, zeker nu nog niet. De beschikbaarheid komt vaak ongeveer nu en de komende weken. Hou ook bijv sunweb in de gaten, niet per se voor het boeken maar vooral voor het aanbod.

Goedkoper zal het denk ik sowieso niet worden, ze hebben vorig jaar de boel dicht moeten doen voor het echte verdienen startte (wat, volgens zeggen, pas na de vakanties echt gebeurt, allea daarvoor is om alle uitgaven te dekken).

Als je weet waar je heen wil, check de site van het gebied. Vaak veel meer aanbod dan welke site dan ook.

Ik verwacht overigens een iets rustiger seizoen, maar daar zul je in het hoogseizoen denk ik weer minder van merken doordat bijv de horeca minder plek heeft. Een biertje drinken gaat heus wel kunnen, maar niet meer al dansend of hossend in een umbrella barretje...

• skai21
hoevenpe schreef op zondag 13 september 2020 @ 11:22:

Ik snap even niet zo goed waarom je verwacht dat het goedkoper zou worden. Alle accommodaties moeten een half verloren seizoen inhalen. De omzet van skipassen was ook voor een deel weg.

Ik zou inderdaad juist verwachten dat het duurder wordt om wat te compenseren.

• hoevenpe
skai21 schreef op zondag 13 september 2020 @ 13:26:
Ik snap even niet zo goed waarom je verwacht dat het goedkoper zou worden. Alle accommodaties moeten een half verloren seizoen inhalen. De omzet van skipassen was ook voor een deel weg.
Als komend seizoen een groot deel van de vakantiegangers thuis blijft verwacht ik forse overcapaciteit aan hotels en appartementen. Dan mag je imo verwachten dat prijzen dalen omdat men graag de schaarse toerist wil binnenhalen.

Marktwerking: vraag en aanbod...

• Jebus4life
  • Nu online
Alright, dit weekend agenda's voor het laatste kwartaal naast elkaar gelegd en eigenlijk zijn we vlot tot een oplossing gekomen ivm de discussie om al in december te gaan skiën (het feit dat we beiden dus toch een aantal vakantiedagen kunnen overdragen maakte het eigenlijk vrij makkelijk)

Een weekje vakantie mid-november (de komende weken worden razend druk dus dan gewoon een weekje ontstressen, hoe we dat juist invullen zien we nog wel, indien het weer niet goed misschien wat lesjes bij snow world ofzo :+)

We nemen dan de week voor Kerst (za 12 - zo 20 dec) vrij, en we beslissen dan echt de 10e of 11e pas of we naar de bergen trekken (en waar we dan precies zouden gaan). Zal dan gewoon van de omstandigheden (weer + corona) afhangen.

Die laatste vakantiedagen die we hebben dragen we dan over naar 2021 en nemen we eind januari (za 23 - zo 31). Dat is de week voor de voorjaarsvakanties in west Europa beginnen, dus qua drukte zou dat ideaal moeten zijn (maar ook hier hangt het natuurlijk van corona af).

Lijkt me persoonlijk een strak plan :9 *O*

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Week van de 23e zal rustig zijn, alleen de 2 weken ervoor zijn misschien nog rustiger, maar het gaat veel rustiger zijn dan de kerstweek. Goed besluit!

Weet je al meer qua richting wat je interessant vindt voor die januari week?

• skai21
Jebus4life schreef op zondag 13 september 2020 @ 23:54:
Alright, dit weekend agenda's voor het laatste kwartaal naast elkaar gelegd en eigenlijk zijn we vlot tot een oplossing gekomen ivm de discussie om al in december te gaan skiën (het feit dat we beiden dus toch een aantal vakantiedagen kunnen overdragen maakte het eigenlijk vrij makkelijk)

Een weekje vakantie mid-november (de komende weken worden razend druk dus dan gewoon een weekje ontstressen, hoe we dat juist invullen zien we nog wel, indien het weer niet goed misschien wat lesjes bij snow world ofzo :+)

We nemen dan de week voor Kerst (za 12 - zo 20 dec) vrij, en we beslissen dan echt de 10e of 11e pas of we naar de bergen trekken (en waar we dan precies zouden gaan). Zal dan gewoon van de omstandigheden (weer + corona) afhangen.

Die laatste vakantiedagen die we hebben dragen we dan over naar 2021 en nemen we eind januari (za 23 - zo 31). Dat is de week voor de voorjaarsvakanties in west Europa beginnen, dus qua drukte zou dat ideaal moeten zijn (maar ook hier hangt het natuurlijk van corona af).

Lijkt me persoonlijk een strak plan :9 *O*
Laatste week januari is bij mij ook wel favoriet, rustig en goede sneeuw. Echter is dat wel de week dat de vriendin vaak zeurt dat het altijd koud is :+
Laatste keer mocht ze dat in de nacht -34 overdag -26 :9.

Ik vind dat heerlijk, ijskoud met stralende zon.

• Cheesy
Iemand nog tips voor een ski-jas outlet ofzo, bestaat dat in Nederland? Ik heb op zich een prima jas, maar dat ding is nogal baggy snowboardstijl en heb nu liever wat strakker.

Echt veel is op dit moment nog niet verkrijgbaar. Iets van Scapino zou ik goed genoeg vinden maar het is wel leuk om even rond te neuzen. Decathlon heeft al wel wat keuze zie ik. Maar even shoppen bij een echte winkel op een zaterdag is ook wel leuk om in stemming te komen.

ᴘᴠᴏᴜᴛᴘᴜᴛ

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Tja toch decathlon en dan niet het allergoedkoopste. Zit er niets in de buurt?

• skai21
Cheesy schreef op maandag 14 september 2020 @ 16:38:
Iemand nog tips voor een ski-jas outlet ofzo, bestaat dat in Nederland? Ik heb op zich een prima jas, maar dat ding is nogal baggy snowboardstijl en heb nu liever wat strakker.

Echt veel is op dit moment nog niet verkrijgbaar. Iets van Scapino zou ik goed genoeg vinden maar het is wel leuk om even rond te neuzen. Decathlon heeft al wel wat keuze zie ik. Maar even shoppen bij een echte winkel op een zaterdag is ook wel leuk om in stemming te komen.
In best zit Coppens Recreatie, die hebben Outlet op dat gebied. Mijn laatste 3 jassen en broeken ook gehaald.
https://www.coppensrekreatie.nl/wintersport-outlet

[Voor 3% gewijzigd door skai21 op 15-09-2020 07:18]

• Jebus4life
  • Nu online
ZieMaar! schreef op maandag 14 september 2020 @ 07:49:
Week van de 23e zal rustig zijn, alleen de 2 weken ervoor zijn misschien nog rustiger, maar het gaat veel rustiger zijn dan de kerstweek. Goed besluit!

Weet je al meer qua richting wat je interessant vindt voor die januari week?
Goh: zoals gezegd zit December ook nog in de planning, waarschijnlijk een last minute beslissing naar een gebied waar het dan goed zit qua sneeuw (mijn vriendin heeft inmiddels foto's van Zermatt gezien en wil nu absoluut daarheen: "want kijk hoe romantisch" -O- )

Voor januari is er relatief gezien natuurlijk wel sneeuwzekerheid, momenteel neig ik richting Kronplatz of Alta Badia in Italië. Savognin (Zwitserland) of La Norma (Frankrijk). Oostenrijk moet ik nog eens onder de loep nemen.
PM_Petrol schreef op woensdag 16 september 2020 @ 11:29:
@ZieMaar! Vorig jaar zaten we in St. Moritz, 1 week voor de kerst. De liften zijn niet supermodern, er is bijvoorbeeld geen stoelverwarming, wat je in Oostenrijk dus al meer tegenkomt. En het is idd stukken duurder, zeker het eten. Er zijn veel luxe restaurants op de berg, houd daar rekening mee. Het was wel lekker rustig, maar dat is denk ik overal 1 week voor de kerst. Er rijdt ook een skibus rond, ook in Silvaplana, het kleinere buurdorp. Het dorpje st moritz is leuk om doorheen te lopen, gezellig druk en met leuke verlichting op straat.
En ik al niet gelukkig dat de vriendin dus naar Zermatt wilt, St Moritz is toch echt wel het summun van een Zwitserse skivakantie?

[Voor 31% gewijzigd door Jebus4life op 16-09-2020 11:37]

• OneTimer
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 29-05 00:17
@ZieMaar! Vorig jaar zaten we in St. Moritz, 1 week voor de kerst. De liften zijn niet supermodern, er is bijvoorbeeld geen stoelverwarming, wat je in Oostenrijk dus al meer tegenkomt. En het is idd stukken duurder, zeker het eten. Er zijn veel luxe restaurants op de berg, houd daar rekening mee. Het was wel lekker rustig, maar dat is denk ik overal 1 week voor de kerst. Er rijdt ook een skibus rond, ook in Silvaplana, het kleinere buurdorp. Het dorpje st moritz is leuk om doorheen te lopen, gezellig druk en met leuke verlichting op straat.

|| Xiaomi Mi 9T Pro 64 GB Black ||

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Jebus4life schreef op woensdag 16 september 2020 @ 11:21:
[...]

Goh: zoals gezegd zit December ook nog in de planning, waarschijnlijk een last minute beslissing naar een gebied waar het dan goed zit qua sneeuw (mijn vriendin heeft inmiddels foto's van Zermatt gezien en wil nu absoluut daarheen: "want kijk hoe romantisch" -O- )
Zermatt is heel mooi (ik ken vooral de Italiaanse kant, die is niet zo romantisch). Wel gedoe volgens mij met allerlei treinen etc, maar goed, dat hoort bij een autovrij/luw dorp.
Voor januari is er relatief gezien natuurlijk wel sneeuwzekerheid, momenteel neig ik richting Kronplatz of Alta Badia in Italië. Savognin (Zwitserland) of La Norma (Frankrijk). Oostenrijk moet ik nog eens onder de loep nemen.
Alta Badia is ook leuk, niet te moeilijk, veel en goed eten en een goede plek voor tochten (sante Croce, Lagazoui, Marmolada etc).
[...]

En ik al niet gelukkig dat de vriendin dus naar Zermatt wilt, St Moritz is toch echt wel het summun van een Zwitserse skivakantie?
Het gaat mij echt om het gebied en de rust op de piste. Dat is volgens mij onovertroffen :). Dat ik dan geen stoelverwarming heb, neem ik voor lief en dat een pizza 2 tientjes kost, daar kan ik ook wel mee leven. Ik ben dus al vast wat aan het kijken naar accommodaties, maar wat een hoop oude bende zeg. En als je dan iets moderners vindt, dan kost dat gelijk 5k voor een week (en dat vind ik dat wel iets te gek voor 2 in het laagseizoen). Maar met goed zoeken in de dorpen erom heen lijkt er ook wel wat fatsoenlijks te vinden.

Voorlopige plan is nu in januari de Jungfrau regio en dan in maart st Moritz. Kan mooi op hetzelfde vignet :D.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

De eerste die niet opengaat komend winterseizoen?

https://tirol.orf.at/stories/3069794/

Axamer Lizum soll heuer geschlossen bleiben

Das bekannte Tiroler Skigebiet Axamer Lizum (Bezirk Innsbruck-Land) will kommenden Winter geschlossen halten. Wegen der CoV-Situation hätten die Betreiber bei der Tiroler Landesregierung einen Antrag „auf eine zeitweise Befreiung von der Betriebspflicht im heurigen Winter“ gestellt.

Mooie Plaatjes   

• JdM

JdM

Gas?Gas!

Als dat maar geen voorbeeld wordt voor de rest in Oostenrijk :-(
ZieMaar! schreef op woensdag 16 september 2020 @ 14:54:
[...]

Voorlopige plan is nu in januari de Jungfrau regio en dan in maart st Moritz. Kan mooi op hetzelfde vignet :D.
Wat een vooruitzicht! _/-\o_

[Voor 67% gewijzigd door JdM op 04-10-2020 11:57]

N54 powered

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
@JdM Moeten we wel weer Zwitserland in mogen ;).

Ik heb nu een shortlist per land en zie wel wat er gaat kunnen. Voor januari:
Zwitserland: JungFrau of Aletsch Arena
Oostenrijk: Gastein (of iets anders in Ski Amade, bijv Hochkonig) of Skiwelt

Voor maart:
Italië: Zuidelijke Dolomieten (vanuit Moena)
Oostenrijk: Gastein / Hockkonig
Zwitserland: St Mortiz
Frankrijk: Tignes of Trois Vallees

Zal allemaal wel lastminute boekingen gaan worden, ik ga buiten de vakanties, het zal vast een stuk rustiger zijn en dan kan ik mooi de weeromstandigheden meenemen.

• Hatsjoe
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 27-05 13:44
Wij gaan in januari waarschijnlijk naar Val Thorens, is dat een beetje aan te raden in die maand? Of zijn er voor januari fijnere/betere gebieden? Groepje van 2 boarders en 2 skiers, waarvan dit de 1e wintersport wordt voor 1 skier.

Vorige seizoenen zijn we altijd met z'n 2en in de auto op wintersport gegaan, maar dit jaar gaan we dus met z'n 4en. Met z'n 2en gingen de boards makkelijk mee in de auto, wordt toch wat lastiger als je met 4 man in de auto zit. Daarom ben ik nu opzoek naar een skidrager die op de trekhaak kan (heb een Tesla Model 3, die dakdragers hebben een slechte reputatie :+ ). Heeft iemand hier ervaring met skidragers voor op de trekhaak?

Heb de volgende zelf kunnen vinden:
Mottez (gaat voorkeur naar uit)
SNO-PRO
TowCar (duur!!)

Moet zeggen dat ik het aanbod nogal karig vind qua merken en modellen. Had eigenlijk verwacht ruime keuze te hebben.

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Val Thorens ligt hoog, erg hoog. Dat betekent dat als er geen zon is of het waait, het snel heel bar en boos is. Die kans is in januari natuurlijk fors groter dan in maart. Je kunt wel tussen de bomen gaan, gelukkig.

Voor de eerste keer is Trois Vallees veel te groot, dan haal je er bij lange na het maximale niet eruit.. Ook weet ik niet of je dan makkelijk, na de lessen, nog naar stukken tussen de bomen kan (qua moeilijkheid pistes en afstand).

Het zal geen slechte bestemming zijn, zeker niet met mooi weer, maar ik zou zelf daar liever in het voorjaar dan in januari heen gaan.

• Virtual Reality
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 29-05 21:35
Wij zijn 3 keer naar Val Thorens geweest, elke keer in januari en heerlijk kunnen skiën. Klopt inderdaad dat het wat koud kan zijn als de zon niet schijnt, echter hebben wij daar ook de meest zonnige wintersporten gehad.
Dan is het in de middag ergens in de zon lunchen nog steeds prima te doen.

Zeker met beginners is een skipas voor enkel Val Thorens meer dan genoeg, Trois Vallees is inderdaad veel te groot zoals hierboven al gezegd.

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Hoe is VT dan als het bewolkt is? Het staat ook op mijn shortlist (voor half maart).

Ik ben een paar keer in Cervinia geweest en daar is het óf knalblauw óf je ziet werkelijk geen hand voor ogen. Een soort normale tussenweg waarbij je met een goede lens nog wat kan doen, was daar eigenlijk niet, maar dat zal vast per gebied verschillen, maar ik ben zelf door mijn laatste jaar daar (halve dag zon, twee dagen maar 2 of 3 pistes en liften open en dankzij de wind de rest van de dagen knalharde pistes) iets voorzichtiger geworden met hele hoge gebieden, tenzij je makkelijk naar iets beschutters kan (in Cervinia kan dat overigens niet).

• Hatsjoe
Wil al een tijdje naar VT toe en zou dit jaar met Dutchweek gegaan zijn maar toen kwam corona... Begin nu toch te twijfelen of VT in januari gezien de temperaturen wel handig is, wellicht is maart dan inderdaad beter. Het is niet de bedoeling dat ik mijn zusje op haar 1e wintersport meteen genees van het wintersportvirus. :+

Zit nu te denken om in januari wellicht naar Saalbach of Zillertal te gaan. Was dit jaar in maart in nog net op tijd in Saalbach, 7-14 maart en de 16e ging alles op slot. De sneeuw viel toen best tegen richting het dal, veel ijs en veel pap, maar in januari zal dat ongetwijfeld beter zijn.

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Even voor de volledigheid: ik ben dus geen ervaringsdeskundige in VT in januari maar schets alleen ven hoe mijn hoofd werkt ;).

Ik zou eerst beginnen met het land van je voorkeur en dan een gebied erbij zoeken. In elk land is wel iets te vinden wat past denk ik. Heb je specifieke voorkeur voor een land?

En nogmaals, misschien overschat ik het risico van slecht weer in VT, dat zou kunnen hoor.

• Hatsjoe
ZieMaar! schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 14:01:
Even voor de volledigheid: ik ben dus geen ervaringsdeskundige in VT in januari maar schets alleen ven hoe mijn hoofd werkt ;).

Ik zou eerst beginnen met het land van je voorkeur en dan een gebied erbij zoeken. In elk land is wel iets te vinden wat past denk ik. Heb je specifieke voorkeur voor een land?

En nogmaals, misschien overschat ik het risico van slecht weer in VT, dat zou kunnen hoor.
Zat na jouw opmerking te kijken naar de gemiddelde temperaturen in januari en VT is dan aanzienlijk kouder dan bijvoorbeeld Saalbach of Zillertal. Mijn oog viel op VT omdat het dus afgelopen april niet door ging en het een sneeuwzeker gebied is. Verder geen specifieke reden. Maar in januari zijn zo'n beetje alle gebieden wel sneeuwzeker, dus sta open voor tips en alternatieven :)

Qua land is Frankrijk prima, enkel jammer van alle Fransen die er wonen :+ Ben nu 1x eerder in Frankrijk op wintersport geweest (Superdevoluy) en dat was wel prima, verder enkel Oostenrijk. Denk dat het dan toch ergens in Oostenrijk wordt en dan in maart een last-minute naar VT ofzo.

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
En Italië? Trekt je dat?

Wat vond je leuk in Oostenrijk?

• Hatsjoe
ZieMaar! schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 15:20:
En Italië? Trekt je dat?

Wat vond je leuk in Oostenrijk?
Nog nooit in Italië geweest (ook niet buiten wintersport om) dus geen idee eigenlijk. Heb me ook nog nooit echt verdiept in Italië. Wat mij vooral trekt in Oostenrijk is de sfeer, de bereikbaarheid, geen tolwegen, de taal, het eten, het bier :9B dus eigenlijk alles wel haha.

Nu zal door corona alles wel anders zijn, dus nu ook vooral opzoek naar een plek met wat luxe en een fijn appartement waar je lekker kan hangen met z'n 4en. Een zwembad en sauna bij de accommodatie zijn dan ook erg welkom. Budget van rond de 600-700 euro p.p. inclusief skipas. Genoeg leuke plekjes op internet te vinden :)

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ik weet niet zeker of je het qua budget redt maar hus23.at is dan misschien wel een aanrader in Warth Schrocken, of Apart33 in Haus im Ennstal (is qua skigebied wel iets minder voor beginners). Succes in ieder geval!

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 29-05 16:05
Axamer Lizum misschien niet open.

https://www.wintersport.n...eze-winter-mogelijk-dicht

Wij hebben hier voor januari aantal dagen een hotel geboekt via Booking. Het is dat ik het lees op het forum, anders kwam ik er niet achter denk ik. Er is nog geen beslissing, maar ben niet bepaald positief als ik dit zo lees.

[Voor 5% gewijzigd door DeBaroN op 05-10-2020 23:25]

• larrylaffer
Spuit 11: 3 Vallees (Val Thorens) kan inderdaad vreselijk koud en winderig zijn als je pech hebt met het weer. Ga dan ook niet richting Orelle want dat is echt overleven, van de andere kant heb je dan wel mooie verhalen als je weer thuis komt :). Ik kom al 12-13 jaar bijna jaarlijks begin januari in het gebied en het gaat daar wel eens mis ja. En dan ook gelijk goed mis. Maar van de andere kant: er ligt altijd sneeuw en er kan altijd geskied worden.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

baronruud schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 23:24:
Axamer Lizum misschien niet open.
...
Ehhhmm.. afgelopen zondag al aangegeven: ehtweak in "[Vakantie] Het Grote 2020/2021 Wintersport topic!"
;)

Er is nog hoop:
https://tirol.orf.at/stories/3070127/

Lizum: Ministerium entscheidet demnächst

Die Seilbahnbehörde im Infrastrukturministerium entscheidet in den nächsten Tagen über die Betriebspflicht im Skigebiet Axamer Lizum. Das Skigebiet ist bisher das einzige, das für den Winter einen Antrag auf temporäre Befreiung von der Pflicht gestellt hat. Die Betreiber betonen, aufsperren zu wollen.

[Voor 41% gewijzigd door ehtweak op 06-10-2020 17:06]

Mooie Plaatjes   

• Expendable
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 29-05 19:04
Ga al enkele jaren met 2 vrienden op wintersport, puur meters maken en van open tot sluit op de piste zijn. Dit jaar was het idee om voor eerst met de vriendinnen er bij te gaan, 2 kunnen al aardig skieen, 1 moet nog beginnen (wil al wel in sporthallen les nemen vooraf).

Zaten te kijken naar begin maart ivm stage/studies en naar het gebied Sybelles ivm redelijk divers en wel lekker groot. Prijzen zijn op moment nog best redelijk, ook voor sites die adverteren dat als corona roet in eten gooit, je geld terug krijgt. Vraag mij alleen af, wanneer gaat die regel op? Als gebied oranje word? Rood word? Daadwerkelijk gesloten is?

Wij gaan met z'n 3' en eigenlijk altijd naar Frankrijk, pistes bevallen ons eigenlijk altijd goed, is wat goedkoper en spres ski geven we niet om. Vorig jaar in januari naar La Plagne geweest voor de corona en was ook weer prachtig gebied.

• Hatsjoe
Expendable schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 10:33:
Ga al enkele jaren met 2 vrienden op wintersport, puur meters maken en van open tot sluit op de piste zijn. Dit jaar was het idee om voor eerst met de vriendinnen er bij te gaan, 2 kunnen al aardig skieen, 1 moet nog beginnen (wil al wel in sporthallen les nemen vooraf).

Zaten te kijken naar begin maart ivm stage/studies en naar het gebied Sybelles ivm redelijk divers en wel lekker groot. Prijzen zijn op moment nog best redelijk, ook voor sites die adverteren dat als corona roet in eten gooit, je geld terug krijgt. Vraag mij alleen af, wanneer gaat die regel op? Als gebied oranje word? Rood word? Daadwerkelijk gesloten is?

Wij gaan met z'n 3' en eigenlijk altijd naar Frankrijk, pistes bevallen ons eigenlijk altijd goed, is wat goedkoper en spres ski geven we niet om. Vorig jaar in januari naar La Plagne geweest voor de corona en was ook weer prachtig gebied.
https://www.sunweb.nl/wintersport/geld-terug-garantie
  • Voor jouw vakantie, met vertrek binnen twee weken, is code oranje van toepassing. Zodra dit voor jouw boeking geldt, ontvang jij van ons hierover een e-mail.
  • Sunweb volgt het reisadvies van Nederland Wereldwijd. Indien het niet mogelijk is om naar je bestemming te vertrekken, zal je een volledige terugbetaling kunnen aanvragen binnen twee weken voor je vertrekdatum.
  • Geldig voor nieuwe vakanties geboekt vanaf 24 september 2020 met een vertrekdatum tussen 15 december 2020 en 15 mei 2021.
Keurige regeling dus. Ga er vanuit dat andere organisaties soortgelijke regelingen hebben.

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Het gaat allemaal goed komen; ze ontsmetten gewoon met een sneeuwkanon de kabines: 8)

https://tirol.orf.at/stories/3070662/

Gletscherbahn testet Seilbahn-Desinfektion

Bei der Eisgratbahn am Stubaier Gletscher testet man ein Desinfektionssystem für Seilbahnkabinen. Daneben gibt es auch andere CoV-Schutzmaßnahmen. Außerdem will man Mitarbeiter regelmäßig testen.

Groot voordeel: je komt helemaal fris en steriel boven aan! :+

[Voor 6% gewijzigd door ehtweak op 09-10-2020 16:01]

Mooie Plaatjes   

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Moet alleen de situatie hier nog wel zo verbeterd zijn dat je niet eerst 10 dagen in quarantaine moet na aankomst in Oostenrijk zoals nu geldt voor reizigers uit Nederland (naar ik begreep). Of eerst 10 dagen 'thuis werken' vanuit je chalet en daarna pas de piste op :+

Ik reken maar gewoon nergens op. Mocht de situatie serieus verbeteren dan zien we wel of we last minute nog wat kunnen regelen.

[Voor 19% gewijzigd door Orion84 op 09-10-2020 16:06]

• Cheesy
Orion84 schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 16:06:
Moet alleen de situatie hier nog wel zo verbeterd zijn dat je niet eerst 10 dagen in quarantaine moet na aankomst in Oostenrijk zoals nu geldt voor reizigers uit Nederland (naar ik begreep). Of eerst 10 dagen 'thuis werken' vanuit je chalet en daarna pas de piste op :+
Hoe kom je daar bij?

1) Nederlanders die terugkomen uit Wenen of Innsbruck moeten bij terugkomst in Nederland 10 dagen in quarantaine;
2) Nederlanders zijn gewoon welkom in Oostenrijk;
3) Onderweg niet overnachten in Duitsland om lastige situaties te voorkomen.

https://www.nederlandwere...tenrijk/reizen/reisadvies

[Voor 5% gewijzigd door Cheesy op 09-10-2020 16:31]

ᴘᴠᴏᴜᴛᴘᴜᴛ

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Cheesy Nou, hierom: (situatie van vandaag, kan zomaar veranderen)

https://www.auswaertiges-...terreichsicherheit/210962

Vor nicht notwendigen, touristischen Reisen in die Bundesländer Wien, Tirol (mit Ausnahme der Gemeinde Jungholz) und Vorarlberg (mit Ausnahme des Kleinwalsertals/der Gemeinde Mittelberg) wird aufgrund hoher Infektionszahlen derzeit gewarnt.

https://www.sozialministe...Reisen-und-Tourismus.html

Mooie Plaatjes   

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Cheesy schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 16:30:
[...]

Hoe kom je daar bij?

1) Nederlanders die terugkomen uit Wenen of Innsbruck moeten bij terugkomst in Nederland 10 dagen in quarantaine;
2) Nederlanders zijn gewoon welkom in Oostenrijk;
3) Onderweg niet overnachten in Duitsland om lastige situaties te voorkomen.

https://www.nederlandwere...tenrijk/reizen/reisadvies
Artikel op nrc.nl van 7 oktober.
https://www.nrc.nl/nieuws...besmettingshaard-a4015161
Wat doen andere landen met reizigers uit Nederland, buiten het vrijwel overal opmeten van de temperatuur? Een kort overzicht, met de toevoeging dat toezicht op de naleving sterk verschilt en dat regels snel veranderen.
[...]
Oostenrijk: bewijs van test maximaal 72 uur oud en sowieso tien dagen quarantaine.

Pagina: 1 2 3 ... 26 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee