[Vakantie] Het Grote Wintersport-topic! Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 44 45 Laatste
Acties:

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 29-12 15:00
TNO schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 07:45:
[...]

Kijk even naar volleybalbeschermers, werken voor mij prima en zijn ook niet zo lomp, wel lekker zacht :)
Yep, hier ook, die verhuizen vlak voor de vakantie van de sporttas naar de vakantiekoffer ;)
Daarnaast gaan ook nog handschoenen met ingebouwde polsbeschermers en een eenvoudige crashpant mee. (plus de helm natuurlijk)

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:29
Csotranme schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 00:45:
Hoe denkt men hier over een helm?
https://nos.nl/l/2588181

Ikzelf ski al met een helm van kinds af aan. Ik weet niet beter.

De lui die ik zie zonder helm zijn ook drastisch geslonken.
Eigenlijk iedereen heeft wel een helm op.

Ik ski overigens uitsluitend in Oostenrijk.

Ook wel in Utah geskied. Daar is het hele helm topic minder...
Daar sluiten ze zelfs de beugel niet eens van de stoeltjes lift.
Heb iemand op de piste zien overlijden na een val zonder helm. Zelf tevens een keer een val gemaakt op een ijzige piste waar mijn hoofd een soort zweepslag naar achter maakte en ik in het moment dacht "Nu ben ik echt de lul". Helm ving de klap op en nergens last van behalve totaal stijve spieren aan de voorkant van mijn nek. Ik vraag me af wat er gebeurd zou zijn zonder dat ik een helm op had eerlijk gezegd.

Al met al een no-brainer (vreemde pun overigens hier). Zonder helm skien is mijn ogen echt totaal onverantwoord.

• GerGio
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:11
Stoffa schreef op maandag 3 november 2025 @ 10:27:
[...]

Heb iemand op de piste zien overlijden na een val zonder helm. Zelf tevens een keer een val gemaakt op een ijzige piste waar mijn hoofd een soort zweepslag naar achter maakte en ik in het moment dacht "Nu ben ik echt de lul". Helm ving de klap op en nergens last van behalve totaal stijve spieren aan de voorkant van mijn nek. Ik vraag me af wat er gebeurd zou zijn zonder dat ik een helm op had eerlijk gezegd.

Al met al een no-brainer (vreemde pun overigens hier). Zonder helm skien is mijn ogen echt totaal onverantwoord.
Ik kom nog uit het tijdperk van zonder helm. Maar dan moet ik er wel bij zeggen dat was ook het tijdperk van 1 en 2 stoeltjesliften, waarbij je een dekentje meekreeg tegen de kou.

Toen de helm een beetje in opkomst kwam, kwamen er ook steeds meer apps op je telefoon om je skiën mee te tracken. Toen kwam ik er dus achter dat ik met enige regelmaat over de 80km/h ging. Dan heb je wel een momentje van O misschien is het beter om gewoon een helm te gaan dragen. Al haal ik die snelheden nu een stuk minder dan vroeger. Nu is het zo plat mogelijk bochten draaien op skies. Misschien komend jaar mijn carve snowboard weer meenemen maar ik kijk wel.

Nickname KasPlantje.

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 28-12 13:55
Vraagje, hebben er mensen ervaring om te vliegen naar wintersport en dan met een bus naar je bestemming te gaan? Zelf ben ik eigenlijk vrijwel altijd met de auto gegaan maar wil nu een keer een lang weekend gaan skien en dan is het zo ver rijden voor die paar dagen.

Van welke aanbieders hebben jullie gebruik gemaakt, zijn er partijen die een shuttle aanbieden oid en is het erg kostbaar?

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 01:24
KaiseRRuby schreef op maandag 10 november 2025 @ 13:49:
Vraagje, hebben er mensen ervaring om te vliegen naar wintersport en dan met een bus naar je bestemming te gaan? Zelf ben ik eigenlijk vrijwel altijd met de auto gegaan maar wil nu een keer een lang weekend gaan skien en dan is het zo ver rijden voor die paar dagen.

Van welke aanbieders hebben jullie gebruik gemaakt, zijn er partijen die een shuttle aanbieden oid en is het erg kostbaar?
Ooit eens met Transavia naar Salzburg gevlogen en vervolgens met een van te voren gehuurd taxibusje naar Saalbach.

Maar voor een weekendje zou ik vooral kijken naar vliegvelden nog dichterbij een skigebied waar mogelijk, want in het voorbeeld hierboven zaten we ook nog wel een dik uur in de taxi.

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01:50

Bad Brains

<(0.o)>

Wij vliegen alleen maar omdat we allebei niet autorijden.

Innsbruck - Taxi St Christina (200,-) kan ik je ook wel zijn 06 geven. Goeie chauffeur.
Genève Shuttle naar Avoriaz (45,-) Morzine (30,-)

Beide enkele reis.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

• KaiseRRuby
Ja, ik zit het even wat naast elkaar te zetten.

Zag een gebied waar je nog 2u moest rijden om te komen vanaf Innsbruck (ik hou even Oostenrijk aan). Dan ben je in totaal toch ook wel gauw 7u kwijt hoor, naar de luchthaven, wachten, vliegen, wachten, rijden, aankomst.

Dan kun je ook op donderdagmiddag rond 4u vertrekken, even 5u rijden, slapen, dan weer 5u rijden en dan ben je er. Sta je ook in de middag op de piste.

Vind het lastig om te bepalen wat nou echt het beste is.

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:31
Vriend van ons kwam vorig jaar met het vliegtuig (hij moest anders alleen rijden), Wij verbleven in Hoch Krimml
Hij vloog van Eindhoven naar Innsbruck met Transavia.
Vandaar de trein naar Jenbach en vandaar de Zillertal bahn naar Zell en vervolgens de bus.
Was hem eigenlijk best bevallen.
Wel had hij bij aankomst en dag van vertrek een hotel in Innsbruck om net wat lekkerder en ruimer kwa tijd te reizen.
Maar voor een short trip naar bijv het begin van het Zillertal (lees Fugen, Kaltenbach, Zell) is combi met de trein prima te doen denk ik

• Bad Brains

Bad Brains

<(0.o)>

Denk dat het ook niet perse om de reistijd gaat dan het feit dat je uitgerust en ontstrest aankomt.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:02

ZieMaar!

Moderator General Chat
Auto huren? Volgens mij is dat op veel luchthavens spotgoedkoop in de winter (bijv Turijn of Milaan)? Of dat ook in Oostenrijk goedkoop is weet ik niet.

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:10
Twijfel ik toch altijd, ik mik m'n zooi in de auto en tuf die kant op. Met het vliegtuig lijkt het me juist meer stressen, en dan moet je daar ook nog langs de verhuur om alle zooi weer compleet te krijgen.

Maar, ik rij een forse Mondeo diesel waarmee ik gewoon heel relaxed kan rijden en met 1 tank diesel riant naar Oostenrijk rij.

[ Voor 23% gewijzigd door SkiFan op 10-11-2025 14:40 ]

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

• _Arthur
  • Laatst online: 21:43

_Arthur

blub

SkiFan schreef op maandag 10 november 2025 @ 14:39:
dan moet je daar ook nog langs de verhuur om alle zooi weer compleet te krijgen.
Je kan je zooi meenemen he 8)

• SkiFan
_Arthur schreef op maandag 10 november 2025 @ 14:40:
[...]

Je kan je zooi meenemen he 8)
Lijkt me in het vliegtuig helemaal zo'n gesleep. Dat gezegd hebbende, we gaan altijd met de auto (1 keer met de bus geweest)

[ Voor 15% gewijzigd door SkiFan op 10-11-2025 14:42 ]

• _Arthur

_Arthur

blub

SkiFan schreef op maandag 10 november 2025 @ 14:41:
Lijkt me in het vliegtuig helemaal zo'n gesleep.
Niet heel veel anders dan reizen met een koffer.

Ooit een keer Rotterdam -> Hintertux in 7 uur deur-deur gedaan. Woonplaats naar Rotterdam 1 uur + vliegtuig + transfer vanaf Innsbruck. Was meer dan prima bevallen.

• KaiseRRuby
Wij huren sowieso de skies altijd. Kleding etc hebben we wel. Rijden doe ik (soort van) gratis met de leaseauto. Plus die vluchten zijn altijd taffes vroeg of onhandige tijden. En het scheelt je dus iets van 4u max zo te zien.

Vertragingen even niet meegerekend in beide gevallen. Ik twijfel nog erg wat te doen. Rijden vind ik zelf niet vervelend maar het duurt inderdaad wel lang.

• SkiFan
Ik woon al net ten oosten van NL, dat scheelt al zomaar 2 uur. Rijden doen we met deze sloep.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_XizzzhrNe4BySewC35_ajUG70g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WMjM73hiV2t2VE9kWPIyEdos.jpg?f=fotoalbum_large

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:48

Bezulba

Formerly known as Eendje

Ik vlieg gewoon, maar ik hou ook niet van meer dan 3 uur rijden. En rijden naar Noorwegen is een heel ander ding dan naar Oostenrijk ;)

Trein ook geprobeerd, was wel een hele fijne ervaring, maar met mijn 2m waren de bedden gewoon te kort (190cm geloof ik) en dan is het een best lange nacht.

blup

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ik ga dit jaar ook vliegen (op Oslo), maar dat zijn echt prima vluchttijden. Ik rij hier rond 6:00 weg en verwacht rond 15:00 ter plekke te zijn. Dat red ik naar de Alpen niet. Het is wel iets meer gesleep, maar met valet parking valt dat eigenlijk ook wel weer mee.

• KaiseRRuby
ZieMaar! schreef op maandag 10 november 2025 @ 15:03:
Ik ga dit jaar ook vliegen (op Oslo), maar dat zijn echt prima vluchttijden. Ik rij hier rond 6:00 weg en verwacht rond 15:00 ter plekke te zijn. Dat red ik naar de Alpen niet. Het is wel iets meer gesleep, maar met valet parking valt dat eigenlijk ook wel weer mee.
Oke, en waar ga je dan skien in Noorwegen? Hoe kom je daar?

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
KaiseRRuby schreef op maandag 10 november 2025 @ 15:06:
[...]

Oke, en waar ga je dan skien in Noorwegen? Hoe kom je daar?
Huurauto en Kvitfjell. Daar ben ik dan rond 15:00 ook :). Met terplekke bedoelde ik in mijn Airbnb.

Ik vlieg om 10:05, land om 11:50 en hoor rond 12:30 weg te rijden. Ik verwacht trouwens net iets later te vertrekken. Het is natuurlijk wel duurder, zeker als je gear mee het vliegtuig in neemt.

[ Voor 4% gewijzigd door ZieMaar! op 10-11-2025 15:12 ]

• steel123
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 23-12 11:37

steel123

Cryman9

Vliegen naar Noorwegen en daarna met huurauto verder heb ik ook wel ooit gedaan. Maar dat was ook naar vliegveld Harstad/Narvik/Evenes, dus wel echt vrij noordelijk. Daarna verder doorgereden, dieper de Lofoten eilanden in. Iedereen had splitboards mee, dus was wel vol qua ruimte.

Naar de Alpen altijd met de auto. Als je gaat vliegen en dan toch nog een huurauto moet halen dan is het allemaal wel erg duur en ook omslachtig. Met een auto ben je ook nog wat flexibeler in het gebied, kun je ook andere kleinere gebiedjes die bij een pas horen makkelijk aandoen.

Al woon ik ook redelijk in het zuidoosten van NL en vorig jaar waren we met 7 uur rijden in Arlberg. Het lijkt mij persoonlijk niet aannemelijk dat ik met het vliegtuig sneller op de bestemming ben.

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 29-12 10:51
Je gaat ook voor de ervaring in Noorwegen skiën lijkt mij, niet ivm reistijd, kosten etc....

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
DeBaroN schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 09:55:
Je gaat ook voor de ervaring in Noorwegen skiën lijkt mij, niet ivm reistijd, kosten etc....
Klopt, het is best wat duurder dan de Alpen. Voor het pure skiën is Noorwegen niet de meest logische bestemming, wel als je het combineert met andere activiteiten.

Het goedkoopst is natuurlijk gewoon met je (lease)auto ergens naar een klein appartement in Frankrijk in het laagseizoen. Ik was vorig jaar met 4 mensen voor 2k klaar qua acco en skipas in Val Cenis, in een nieuw, ruim en modern appartement. Wel ver rijden, dus ca 150 pp erbij voor de tussenovernachtingen, maar dat hoeft natuurlijk niet per se.

Vergeleken daarmee is Noorwegen wel echt duur, maar met een goede acco in Oostenrijk/Italië zit het al dichter bij elkaar.

• SkiFan
@ZieMaar! We gaan wel voor het echte skiën, dus dit jaar appartementje boven Bourg St Maurice, tegenover les Arcs, dus wel betaalbaar (maar die skipassen he), maar Noorwegen lijkt me ook nog wel een keer heel gaaf. Ook voor de zomer, met de barchetta naar de Lofoten rijden.

• SkiFan
Overigens, gaan er hier mensen naar Frankrijk, kennen jullie Ski a la Carte?

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 01:24
SkiFan schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 12:50:
Overigens, gaan er hier mensen naar Frankrijk, kennen jullie Ski a la Carte?
Ga al bijna 20 jaar onafgebroken jaarlijks naar Frankrijk, maar dat kende ik nog niet :)

• SkiFan
renegrunn schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 13:02:
[...]

Ga al bijna 20 jaar onafgebroken jaarlijks naar Frankrijk, maar dat kende ik nog niet :)
Als je nou eerst de Passe Montagne neemt met de code FULLISKI, dan krijg je op de Ski a la Carte ook nog eens 20€ korting. In je klantenbereik van PM vind je daartoe een extra kortingscode. Plus je krijgt via die Passe Montagne ook nog leuk wat korting in kleinere gebiedjes. Kost je samen nog geen 20€, dus dat heb je binnen een paar dagen teruggeharkt.

Je kunt dan bv les Arcs ook per dag een deelpas nemen die nog eens 10€ goedkoper is. Zolang je niet in het andere deel komt kan dat, bv door met de auto naar La Plagne te rijden. Niet interessant voor als je in Les Arcs of la Plagne verblijft, maar wel als je bv zoals wij een huisje hebt in Bourg.

• brothermaynard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 26-12 13:48
KaiseRRuby schreef op maandag 10 november 2025 @ 13:49:

Voor Zermatt doe ik vliegen/trein en dat bevalt me prima. Heeft deels mee te maken dat dorp auto vrij is. Maar ook in deze combi ben je naar Zermatt gewoon een dag onderweg. Persoonlijk zou ik voor lang weekend iets vlakbij Innsbruck/salzburg nemen, of iets wat je makkelijk bereikt met een nachttrein ( ski altberg☺️)

• TNO
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 29-12 13:11

TNO

cake.

Vliegen op Innsbruck en dan de Ski Plus City pas nemen niet een idee? Zitten best een aantal skigebieden rondom Innsbruck die met verschillende OV middelen goed aan te reizen zijn. https://www.ski-plus-city.com/
wij zijn zelf maar naar AT verhuisd om al het gereis te vermijden O-)

• GerGio
Togi schreef op maandag 10 november 2025 @ 14:32:
Vriend van ons kwam vorig jaar met het vliegtuig (hij moest anders alleen rijden), Wij verbleven in Hoch Krimml
Hij vloog van Eindhoven naar Innsbruck met Transavia.
Vandaar de trein naar Jenbach en vandaar de Zillertal bahn naar Zell en vervolgens de bus.
Was hem eigenlijk best bevallen.
Wel had hij bij aankomst en dag van vertrek een hotel in Innsbruck om net wat lekkerder en ruimer kwa tijd te reizen.
Maar voor een short trip naar bijv het begin van het Zillertal (lees Fugen, Kaltenbach, Zell) is combi met de trein prima te doen denk ik
Ik zat afgelopen jaar ook in Hoch krimml. Twee mensen op de trein gezet met letsel. De eerste is vanaf zell am ziller gegaan. Dat was een uurtje voor heen en weer rijden. De tweede moest de nachttrein hebben vanuit Innsbruck. Dat was 1,5 uur heen en iets van 2 uur terug want toen moest ik er sneeuwkettingen om leggen. (wist ik overigens toen ik wegging) Ik denk dat ergens in het dal zelf best wel veel scheelt. Kaltenbach en omgeving ben je al zo een paar uur minder aan het reizen.

Nickname KasPlantje.

• Togi
TNO schreef op donderdag 13 november 2025 @ 16:32:
Vliegen op Innsbruck en dan de Ski Plus City pas nemen niet een idee? Zitten best een aantal skigebieden rondom Innsbruck die met verschillende OV middelen goed aan te reizen zijn. https://www.ski-plus-city.com/
wij zijn zelf maar naar AT verhuisd om al het gereis te vermijden O-)
Voor short trip idd interessant
Wintersport.nl heeft daar 2 snow shows overgemaakt
YouTube: Ski & citytrip naar Innsbruck Oostenrijk! - Snow Show (SE3 EP6)
YouTube: Ski & citytrip naar Innsbruck deel 2 - Snow Show (SE5 EP8)

• SkiFan
Skiwelt Winterberg is vol aan het blazen met de sneeuwkanonnen. Ook overdag. Ben benieuwd wat er volgende week open is.

https://www.skiliftkarussell.de/aktuell/360-live-mediacam/

[ Voor 20% gewijzigd door SkiFan op 21-11-2025 12:10 ]

• Stimulate14
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 29-12 13:56

Stimulate14

⭐⭐⭐

SkiFan schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 12:09:
Skiwelt Winterberg is vol aan het blazen met de sneeuwkanonnen. Ook overdag. Ben benieuwd wat er volgende week open is.

https://www.skiliftkarussell.de/aktuell/360-live-mediacam/
Ziet er niet verkeerd uit hoor.

• SkiFan
Stimulate14 schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 13:39:
[...]

Ziet er niet verkeerd uit hoor.
Zal me niet verbazen als ze ergens na het weekend open gaan. Ze hebben normaliter 3 dagen nodig om het hele gebied te besneeuwen, en bij de temperaturen en luchtvochtigheid nu gaat het hard.

Laat maar komen, de ski's zijn gewaxed en geslepen en het werk rondom het huis is ook grotendeels klaar.

• Felidaelynx
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:44
SkiFan schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 16:47:
[...]

Zal me niet verbazen als ze ergens na het weekend open gaan. Ze hebben normaliter 3 dagen nodig om het hele gebied te besneeuwen, en bij de temperaturen en luchtvochtigheid nu gaat het hard.

Laat maar komen, de ski's zijn gewaxed en geslepen en het werk rondom het huis is ook grotendeels klaar.
Officieel gaat Winterberg 28 November (gedeeltelijk/met minimaal 2 liften) open en vanaf 12 December volledig/minimaal 8 liften. Nieuwsbrief

Maar wie weet 8)

• SkiFan
Ik kan me niet voorstellen dat ze zoveel sneeuw onbenut laten. Maar we gaan het zeker zien.

• link_mario
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 24-12 01:32

link_mario

Ofwa?

SkiFan schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 18:22:
Ik kan me niet voorstellen dat ze zoveel sneeuw onbenut laten. Maar we gaan het zeker zien.
Skiwelt Winterberg had aangegeven op Insta dat ze in de loop van deze week met meer info kwamen; ik verwacht wel meer operatie maar de demand is schijnbaar vaak nog laag en dan schaalt men niet volledig op.

In other news: Wintersport naar Flachau is geboekt, de eerste keer dat gebied :*) .

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Lekker in de achterjet, spacejet etc :) . Niet mijn gebied (ik vind het skitechnisch niet echt interessant én de sfeer zeker niet), maar ik snap wel dat mensen er heen gaan als je bijvoorbeeld veel (Hollandse) apresski zoekt, icm eenvoudige rode pistes, die heerlijk breed zijn. En, eerlijk is eerlijk, met de panoramajet is het leukste deel van het gebied echt onder handbereik. Drukker dan voorheen, toen het niet aangesloten was, maar nog steeds leuk.

• SkiFan
link_mario schreef op maandag 24 november 2025 @ 16:36:
[...]

Skiwelt Winterberg had aangegeven op Insta dat ze in de loop van deze week met meer info kwamen; ik verwacht wel meer operatie maar de demand is schijnbaar vaak nog laag en dan schaalt men niet volledig op.

In other news: Wintersport naar Flachau is geboekt, de eerste keer dat gebied :*) .
De hoofdas gaat open.

https://www.wintersport.n...-dit-weekend-ca-10-liften

• SkiFan
Zondag iig lekker een dagje die kant op.

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 00:45
Om even een andere discussie aan te zwengelen......

Vorig jaar door toedoen van een ander 7 ribben gekneusd, vroegtijdig einde vakantie en bijna 3 maanden herstel totdat het echt "over" was.

Zelf ben ik niet zo bangelijk, ski al ruim 45 jaar, maar zie de voordelen van bescherming inmiddels wel in. Wijsheid komt met de jaren, ben inmiddels 63. :+
Een helm is al jaren standaard, lekker warm ook.......
Zo kocht ik mijn eerste helm ooit nadat ik lullig viel vanuit haast stilstand, maar wel zodanig hard met mijn hoofd op de sneeuw viel dat ik zeker mijn knarretje gebarsten had had daar een steentje onder de sneeuw verstopt geweest.
Een soort Schumachertje avant la lettre, maar dan in het kwadraat........ |:(

Nu las ik wat artikeltjes over rib- en rug-bescherming.
Dat begon met een artikel van een goede skiër die viel en lullig op zijn rug terecht kwam.......maar wel een dwarsleasie opliep.
Natuurlijk het laatste waar je van uitgaat.....nooit meer skien, én nooit meer lopen, rennen, zwemmen.... :'( (maak het verhaal zelf af en kleur de plaatjes ).

Dus de vraag is:
Gebruiken jullie rib- en/of rugprotectie?
Wanneer of waarom niet?
En welke is comfortabel?
Ik begreep dat softshell het fijnst en warmst zit maar dat pasvorm en maat het belangrijkst zijn. ( net als bij skischoenen).
Of gebruik je een backpack met geïntegreerde rugbeschermer?

Als voorbeeld een rib-en-rugbeschermer-in-één van Acerbis.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hxpUyr7W4lf-1sHfLUIYGK7jsCI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/MTX2jDAcR5E3wTnreOcmDq3Q.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jcgAJf2azlUDRHwZavdWUdp_fic=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/GTQKHk2lLi3Jl2776Ou1YdKq.png?f=user_large

Voor 85 euro (nu BF 81) had ik vorig jaar 5 dagen langer plezier gehad en geen maanden herstel.
Nog afgezien van erger mogelijk letsel dat je op kan lopen en dus voor 60-200 euro kan voorkomen.

[ Voor 3% gewijzigd door Teijgetje op 28-11-2025 20:48 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

• Bad Brains

Bad Brains

<(0.o)>

Teijgetje schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 20:39:

Voor 85 euro (nu BF 81) had ik vorig jaar 5 dagen langer plezier gehad en geen maanden herstel.
Nog afgezien van erger mogelijk letsel dat je op kan lopen en dus voor 60-200 euro kan voorkomen.
Lijkt me een goeie deal voor je meer dan de helft van je vakantie.
Nu je nek niet breken en alles is goed.

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ik gebruik wel rugbescherming, geen rib bescherming. Ik heb zo’n zacht ding, dat hard wordt bij impact. Ik merk er eigenlijk niets van.

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 00:45
Bad Brains schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 21:00:
[...]

Lijkt me een goeie deal voor je meer dan de helft van je vakantie.
Nu je nek niet breken en alles is goed.
:? :? :?
Lekker inhoudelijk ook......
Verder alles goed met je?

[ Voor 5% gewijzigd door Teijgetje op 29-11-2025 22:24 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

• KaiseRRuby
Zo, ik ga begin februari 3 volle dagen skien in St. Johann in Tirol. Gewoon met de auto er heen, nachtje overnachten op de heenweg en dan lekker beetje skien, beetje in de sauna, paar biertjes drinken.

Mensen hier wel eens daar in de buurt geweest?

• _Arthur

_Arthur

blub

Dus de vraag is:
Gebruiken jullie rib- en/of rugprotectie?
Wanneer of waarom niet?
En welke is comfortabel?
Ik begreep dat softshell het fijnst en warmst zit maar dat pasvorm en maat het belangrijkst zijn. ( net als bij skischoenen).
Of gebruik je een backpack met geïntegreerde rugbeschermer?
Rugprotectie wanneer ik niet board met mijn rugzak. Altijd 1 van de 2.

Ik heb zoiets: https://www.dainese.com/n...ki-vest-204876017Y64.html

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
KaiseRRuby schreef op maandag 8 december 2025 @ 11:38:
Zo, ik ga begin februari 3 volle dagen skien in St. Johann in Tirol. Gewoon met de auto er heen, nachtje overnachten op de heenweg en dan lekker beetje skien, beetje in de sauna, paar biertjes drinken.

Mensen hier wel eens daar in de buurt geweest?
Afgelopen januari :). St Johann, Lofer, Buchensteinwand en Steinplatte bezocht. Ik was eind januari, Lofer was heel druk en niet zo bijzonder, wel mooie uitzichten maar korte pistes en dus druk. Steinplatte was ook druk, maar goed te doen en leuk, erg leuk. Buchenstein is rustig maar erg klein, vond het niet heel erg de moeite waard. St Johann wel, doordeweeks rustig (maar echt niet uitgestorven), leuke en afwisselende afdalingen met bijna alleen maar goede liften. Een van de fijnere kleinere gebieden waar ik geweest ben.

Weekenden waren echt heel druk in die periode. Om 9:00 naar p2 bij st Johann, erg druk in de ochtend bij de lift, dat verspreidde zich wel iets maar wel echt druk.

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:21

vhal

ಠ_ಠ

Op 20 december gaan we richting Oostenrijk (Lofer), het begint toch wel dichtbij te komen. Het enige wat mij als beginnende skiër zorgen baart is de temperatuur maar ik lees/hoor dat dit wel vaker voorkomt en dat het zelfs een naam heeft (Weihnachtstau).

Strava

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
vhal schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 08:26:
Op 20 december gaan we richting Oostenrijk (Lofer), het begint toch wel dichtbij te komen. Het enige wat mij als beginnende skiër zorgen baart is de temperatuur maar ik lees/hoor dat dit wel vaker voorkomt en dat het zelfs een naam heeft (Weihnachtstau).
20 december is nog ver...Weihnachtstau is inderdaad bekend en komt relatief vaak voor en zorgt voor regen...Maar wie weet valt het dit jaar mee. Lofer ligt grotendeels natuurlijk vrij hoog, (op de dalafdaling na), waardoor er bovenin altijd wel (goed) te skiën valt (qua sneeuw).

Lofer is relatief druk, maar waar je volgens mij in de vakanties echt een beetje op moet letten is dat je op tijd naar boven gaat. Rond de starttijden van de lessen zijn de wachttijden vrij fors. Eerst in het dal om de gondel in te gaan, maar vervolgens mag je vanuit die 8 persoons gondel een 6 persoonsgondel in dus bij het middenstation stroopt het ook op. Bovenin zijn er 3 capaciteitsmonsters die elke rij wel aankunnen, maar ga dus niet rond 10 uur eens de dalafdaling doen (sowieso als beginner misschien niet doen).

En afhankelijk van je gezelschappen/plannen: misschien een dagje Steinplatte vanuit Waidring? Zeker aan de Duitse kan is het erg gemoedelijk en eenvoudig.

Wordt het de eerste keer skiën?

• DomiGijzen
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 00:31
Weihnachtstau lijkt net als vorig jaar een weekje eerder te zijn dit jaar. Ik heb goede hoop op wat verse sneeuw en "normale" temperaturen met kerst :)

Grz D.

• Stimulate14

Stimulate14

⭐⭐⭐

En er zijn genoeg kanonnen met specialisten he. Ik zou me er niet druk om maken. Die gasten doen er alles aan zodat jij een skipas koopt hoor >:) .

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

ZieMaar! schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 09:47:
[...]

20 december is nog ver...Weihnachtstau is inderdaad bekend en komt relatief vaak voor en zorgt voor regen...Maar wie weet valt het dit jaar mee. Lofer ligt grotendeels natuurlijk vrij hoog, (op de dalafdaling na), waardoor er bovenin altijd wel (goed) te skiën valt (qua sneeuw).

Lofer is relatief druk, maar waar je volgens mij in de vakanties echt een beetje op moet letten is dat je op tijd naar boven gaat. Rond de starttijden van de lessen zijn de wachttijden vrij fors. Eerst in het dal om de gondel in te gaan, maar vervolgens mag je vanuit die 8 persoons gondel een 6 persoonsgondel in dus bij het middenstation stroopt het ook op. Bovenin zijn er 3 capaciteitsmonsters die elke rij wel aankunnen, maar ga dus niet rond 10 uur eens de dalafdaling doen (sowieso als beginner misschien niet doen).

En afhankelijk van je gezelschappen/plannen: misschien een dagje Steinplatte vanuit Waidring? Zeker aan de Duitse kan is het erg gemoedelijk en eenvoudig.

Wordt het de eerste keer skiën?
Ja, de eerste keer. De dalafdaling begin ik niet aan, daar had ik al een filmpje van gezien en zo geoefend zijn we niet. We zijn met 4 en zijn allen beginners. We gaan één week en ik had het idee om daar nog even een lesje te pakken. Steinplatte zit wel redelijk in de buurt maar ik verwacht wel in Lofer te blijven. Hopelijk valt het mee qua drukte maar we komen ook voor de omgeving en niet perse het skiën alleen. Het voordeel is dat het appartement min of meer naast de lift zit, de uitdaging zit hem meer om de 11-jarige puber vroeg uit bed te krijgen :+

Strava

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ah cool. Bovenin is Lofer heel geschikt voor beginners, zeker bij de familielift. Les is wel aan te raden, betaalt zich op de langere termijn zeker uit en het is gewoon fijn als je in ieder geval overal waar het geprepareerd is echt gecontroleerd beneden komt... Dat zou voor mij altijd het minimum aan les moeten zijn. Het hoeft niet mooi, niet snel, maar wel veilig, zodat je nooit met een verkeerde (of dichte) lift verkeerd uit kan komen.

Dat laatste is in Lofer overigens niet echt een risico, dat is lekker overzichtelijk.

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Nou ik heb 5 lessen op een rolband geboekt en heb ruimte er eventueel 1 bij te boeken. Benieuwd hoe het gaat bevallen en of ik iets van verschil merk als ik in januari op wintersport ga.

Ik heb ook nog een thermoset (base layer) van merino wol gekocht. Ik had deze vorig jaar voor het eerst gekocht omdat we toen voor het eerst in januari gingen (daarvoor altijd maart). Ik ben iemand die het eigenlijk altijd te warm heeft tijdens het skiën, maar met zo'n set heb ik het geen moment te warm of te koud gehad, dus dat beviel goed. Maar omdat ik er maar 1 had rook het op dag 5 & 6 niet bepaald fris meer. Dus nu nog een bij gekocht. Voor de liefhebbers, nu toevallig in de aanbieding: https://www.bol.com/nl/nl...zwart-m/9300000163192368/

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

• brothermaynard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 26-12 13:48
vhal schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 08:26:
Weihnachtstau ('dooi rond/voor de kerst') is inderdaad iets wat vaak voorkomt, naar mijn indruk de laatste 10 jr vaker dan de jaren ervoor. sowieso is het in deze periode van het jaar nog even afwachten of er voldoende sneeuw gevallen is. In deze periode is overigens niet per se de temperatuur het probleem, maar + temperaturen met 'fohn' of neerslag (regen dus). Beiden vreten een aanwezige sneeuwlaag (basislaag met natuur en kunnstsneeuw) behoorlijk aan. Alleen warmte is met de lage zonnekracht niet heel schadelijk op een sneeuwlaag in de maanden december, januari en begin februari door lage dauwpunten.
Lofer ligt niet geweldlig hoog, maar snel langs de webcams lijkt er voldoende sneeuw op de pistes te liggen.

• KaiseRRuby
@ZieMaar! zijn al die namen die je noemt in de buurt van St Johann?

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
KaiseRRuby schreef op woensdag 10 december 2025 @ 11:32:
@ZieMaar! zijn al die namen die je noemt in de buurt van St Johann?
Yup. En delen ook een skipas. Fieberbrunn en Maria Alm zijn ook te doen, maar zitten niet in de skipas.

https://www.3laenderfreizeitarena.com/de/grenzenlos-abwechslungsreich-im-winter.html

• KaiseRRuby
ZieMaar! schreef op woensdag 10 december 2025 @ 12:11:
[...]

Yup. En delen ook een skipas. Fieberbrunn en Maria Alm zijn ook te doen, maar zitten niet in de skipas.

https://www.3laenderfreizeitarena.com/de/grenzenlos-abwechslungsreich-im-winter.html
Laatste vraag hoor, maar kun je daar dan heen skiën of ga je er met de auto heen?

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Blijf maar vragen hoor, dat is geen probleem :).

Maar ze zijn niet verbonden. Je moet dus met de auto. Bij St Johann zijn 3 parkeerplaatsen. Twee zijn betaald, maar je krijgt een uitrijkaart op vertoon van je skipas, maar bij de Bauernalm parkeer je helemaal gratis. Dat is ook de rustigste hoek van het gebied. Wel weinig plek, in het weekend werkt dat denk ik niet.

Voor Steinplatte parkeer je in Waidring, grote, gratis parkeerplaats. In Lofer zit maar een kleine parkeerplaats bij de lift, die snel vol is, maar daarna parkeer je nog op loopafstand (en gratis).

Buchensteinwand heeft een grote centrale parkeerplaats, waar altijd plek is. Doordeweeks ook gewoon vooraan.

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 29-12 12:51
Wij vertrekken zaterdag - Naar goede gewoonte nog niet beslist waar we heen gaan :+

Gezien de warmte van de afgelopen week (en komende week) gaan we het rustig wat hogerop zoeken. Waarschijnlijk naar het zuiden van (Oostenrijks) Tirol: Ischgl, Nauders, SFL. Condities lijken me daar nog wel erg goed te zijn.

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23:13
Ik heb wat hulp nodig bij het kiezen van een tweede paar ski's. De afgelopen 5+ jaar heb ik altijd geskied op Volkl Racetiger SC en hoewel dat uitstekende ski's zijn voor op de piste en je lekker korte bochten kunt draaien, zijn er een paar dingen die mij soms irriteren: ze zijn best zenuwachtig en willen continu grijpen, op hoge snelheid verliezen ze wat stabiliteit, en in poedersneeuw/off-piste zijn ze waardeloos omdat ze niet blijven drijven en gelijk naar onderen duiken.

Ik zoek dus een paar tweede ski's zodat ik af en toe kan afwisselen. Het moeten vooral leuke all-mountain achtige ski's zijn waar ik mij in elk terrein mee kan redden. Ik zou ook graag 360s kunnen maken en vooruit en achteruit kunnen skien, en dan kom je al gauw bij freeride / twintip skis uit. Je zult mij echter nooit vinden in een funpark om sprongen of saltos te maken. Lever ik dan heel veel comfort in als ik de rest van de berg met een set twintips verken? Online zie ik wel wat aanbod: faction prodigy, fischer nightstick, black crows..

Heeft iemand hier een gouden tip voor een leuk paar skis?

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-12 11:51

Damian

Insane Obtrusion

Begint toch wel wat te knagen nu. 19de richting Zillertal (Kaltenbach) met op de 21ste de eerste skidag.

Afhankelijk van het weermodel dat je volgt gaat er hopelijk rond begin volgende week wat verbetering komen...

We zullen het gaan zien...

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

• DomiGijzen
Bobmeister schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 11:47:
Ik heb wat hulp nodig bij het kiezen van een tweede paar ski's. De afgelopen 5+ jaar heb ik altijd geskied op Volkl Racetiger SC en hoewel dat uitstekende ski's zijn voor op de piste en je lekker korte bochten kunt draaien, zijn er een paar dingen die mij soms irriteren: ze zijn best zenuwachtig en willen continu grijpen, op hoge snelheid verliezen ze wat stabiliteit, en in poedersneeuw/off-piste zijn ze waardeloos omdat ze niet blijven drijven en gelijk naar onderen duiken.

Ik zoek dus een paar tweede ski's zodat ik af en toe kan afwisselen. Het moeten vooral leuke all-mountain achtige ski's zijn waar ik mij in elk terrein mee kan redden. Ik zou ook graag 360s kunnen maken en vooruit en achteruit kunnen skien, en dan kom je al gauw bij freeride / twintip skis uit. Je zult mij echter nooit vinden in een funpark om sprongen of saltos te maken. Lever ik dan heel veel comfort in als ik de rest van de berg met een set twintips verken? Online zie ik wel wat aanbod: faction prodigy, fischer nightstick, black crows..

Voor achteruit heb je geen freeride nodig. All Mountain heeft 9/10 keer een tail tip die hier prima voor geschikt is.
Heb zelf de ractiger RC gehad en had daarnaast de Nordica Enforcer in ongeveer 90 breed. Perfect voor als de piste niet perfect is of je als wat meer relaxt wil skiën. Uiteindelijk skiede ik daar bijna altijd op. Alleen in de ochtend soms alleen op pad op de racetigers. Maar zodra de piste niet meer perfect is of als het gezien aanhaakt is dat niet fijn skien.
Heb op nordicas redelijk wat achteruit geskied om mijn zoon te helpen op moeilijke stukken. Ook in verse sneeuw en langs de piste prima mee te skien. De tail tip op deze is beperkt maar nooit last van gehad.

Grz D.

• GerGio

Daar kan ik me best in vinden. Ik heb nu 3 jaar een set Volkl Racetigers SL. Die zijn wat stijver en skiën beter op hoge snelheid dan de SC die ik de 12 jaar daarvoor heb gehad. Maar beide willen het liefste gewoon heel hard de bocht om. Gelukkig want met een hand aan de sneeuw skiën vind ik een van de leukste dingen die er is. Dus voor de piste echt mijn ideale ski.

Voor de slechtere condities heb ik een set Volkl Mantra M7. Dat zijn wat stijvere off piste skies en eigenlijk perfect voor wat ik er mee doe. Kan er prima mee spelen, kan ermee achteruit skiën, kan er mee springen en off piste mee skiën. Zijn wel prijzig maar ook wel erg ligt. Maar ik heb er echt al zoveel lol mee gehad. Met een goed all mountain zou je alles moeten kunnen doen wat je wil. Neem ze wat breder onder de voet. Dan lever je wat snelheid van draaien in maar daar heb je toch niet zoveel aan als de condities slecht zijn.

Nickname KasPlantje.

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:54
Om even een andere discussie aan te zwengelen......

Verhaal over rugbescherming
Begin dit jaar naar Winterberg geweest na oud & nieuw. Heb daar zoveel kamikaze skiërs gezien (en een paar gevoeld :X) dat ik voor mijn aankomende reis toch maar rugbescherming heb gekocht:

https://www.decathlon.nl/...n-zwart/173334/c1m8903324

Lees wisselende verhalen over de effectiviteit, maar baadt het niet dan schaadt het niet. Wel benieuwd hoe comfortabel het gaat zijn, ik heb het vrij snel warm :)

• Togi

De Black Crows Mirus Cor kan denk ik voor jouw dan wel leuk zijn.
Zeker als je er nog een echte carver naast hebt

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Het ligt eraan wat je bedoelt met achteruit skiën; rustig achteruit skiën terwijl je iemand filmt, of tijdens het lesgeven, dat kan met bijna alle ski’s wel. Op de piste even draaien, stukkie achteruit en weer terug, dan ook wel. Echt freestylend door de moguls, dan is iets anders denk ik handiger.

• Bobmeister
ZieMaar! schreef op maandag 15 december 2025 @ 15:14:
Het ligt eraan wat je bedoelt met achteruit skiën; rustig achteruit skiën terwijl je iemand filmt, of tijdens het lesgeven, dat kan met bijna alle ski’s wel. Op de piste even draaien, stukkie achteruit en weer terug, dan ook wel. Echt freestylend door de moguls, dan is iets anders denk ik handiger.
Een 180 graden bocht en achteruit skiën met mijn racetigers kan ik ook wel, maar dan nog een keer 180 graden doordraaien niet. :P Met de simpele all mountains van mijn partner kan ik het dan weer wel. :+

Bedankt allemaal voor de tips. Ik heb de Nordica Enforcer, Volkl Mantra en Black Crows Mirus Cor genoteerd en ga kijken of ik die in januari voor een dag kan huren. Als ze dan bevallen koop ik ze voor de skivakantie in februari. :+

• Zephyer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-12 15:11
Dit jaar (na de kerst) naar Lofer met 8 man, 6 man 2e jaar op de skies - 1 gevorderd (c'est moi) en 1 gevorderde snowboarder. De 6 man hebben eerst twee dagen les, daarna gaan we denk ik maar naar Leogang (op 30 min rijden).

Ik zit dat de weersvoorspellingen wel wat wit laten zien, nu maar hopen dat dat blijft... :z
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eQqWlgyqXZCw4xjWalWDjCddDRQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/92ohZArJJxhuAVORqTkEX7tR.jpg?f=user_large

MW | BF1 Stats

• SkiFan
Ik help je duimen. Jaren terug een keer gehad, eerste kerstweek, helemaal niks. In heel portes du soleil 6 pistes open. Wij kwamen de 2e kerstweek en de nacht voordat we reden begon het te sneeuwen. Kwam bij de auto bij het meer van Geneve (hotelletje daar genomen) 's ochtends, 20-30 cm sneeuw op het dak. De grijns was niet meer van m'n kop te slaan zo blij was ik. Eerste anderhalve dag dik een meter gevallen. Hele week heerlijk op verse sneeuw kunnen skiën.

Toen we 's ochtends de skipassen onderaan Ardent haalden, terwijl het dus sneeuwde, moest ik echt ondertekenen dat ik ermee akkoord was dat er niks open was en dat ik niks terug kon claimen. :)

[ Voor 17% gewijzigd door SkiFan op 19-12-2025 15:17 ]

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Zephyer schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 14:58:
Dit jaar (na de kerst) naar Lofer met 8 man, 6 man 2e jaar op de skies - 1 gevorderd (c'est moi) en 1 gevorderde snowboarder. De 6 man hebben eerst twee dagen les, daarna gaan we denk ik maar naar Leogang (op 30 min rijden).

Ik zit dat de weersvoorspellingen wel wat wit laten zien, nu maar hopen dat dat blijft... :z
[Afbeelding]
Waarschijnlijk is Lofer witter (of minder groen) dan Saalbach met toch voor een groot deel zuid hellingen. Wellicht is Steinplatte of puur het Fieberbrunn gedeelte dan leuker? Of doorrijden naar Maria Alm?

Hoe dan ook: have Fun en zorg dat de lesmensen op tijd boven zijn :).

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-12 16:35

YellowCube

Wait...what?

Zephyer schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 14:58:

[Afbeelding]
Mijn neefje is dit jaar ski leraar in Lofer.
Dus als je gaat lessen kan het zomaar zijn dat je een doorgewinterde 17 jarige kerel krijgt die je gaat vertellen hoe het moet (hij skiet vanaf zijn 3e)

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

De webcams van Lofer via de Bergfex app laten nog wel grotendeels wit zien. Ga het zelf vanaf morgen bekijken, denk dat het redelijk meevalt. Echt verse sneeuw zal er niet vallen maar hopelijk is het koud genoeg om de kanonnen aan te zetten.

Wat betreft lessen, ik moet nog even nagaan of er überhaupt een school in Lofer is die (privé)les wilt geven aan ons vieren zonder dat de kinderen in een aparte groep gestopt worden.

Strava

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 29-12 12:51
Wij zijn inmiddels terug van een weekje Nauders (Nauders am Reschenpass) met mijn vriendin - derde keer in vier jaar alweer. Naar goede gewoonte super rustig in de week voor kerst (letterlijk 0 wachttijden aan de liften, pistes quasi voor jezelf,..).

Gezien het erg hoog ligt voor Oostenrijkse normen (dorp op 1400 meter; merendeel van de pistes tussen de 2000 & 2600 meter) waren de condities nog meer dan behoorlijk; door de hogere temperaturen was het wel érg ijzig, maar het was allemaal goed doenbaar. Het weer was eigenlijk ook prima, paar dagen kaiserwetter, paar dagen bewolkt en 1 dagje dat het wel erg mistig was, maar omdat er zo weinig volk op de pistes was dat niet onoverkomelijk.

Voor de fanatiekelingen is het wat braaf daar (geen énorm groot skigebied en niet bepaald geschikt voor tochten), maar wij komen er graag. Voor ik erop aangesproken wordt door mijn medetweakers: wij zijn absoluut geen sportieve skiërs. Een gemiddelde dag ziet er pakweg zo uit bij ons:

08u30-09u30: Opstaan & gaan ontbijten
09u30-10u30: Klaarmaken en naar de gondel gaan
10u30-12u30: Skiën
12u30-13h30: Lunchen
13u30-15u00: Skiën
15u00-15u30 Heiße Schokolade mit sahne :+
En dan is het naar beneden gaan, voor een uurtje of 2 het saunacomplex induiken en al aan het avondmaal beginnen denken :+

Nog even kijken of we er in maart ofzo nog een paar dagen of een weekje op uit trekken, maar gezien de werkplanning langs beide kanten gok ik dat dit onze enige trip van het jaar zal blijken, dus voor mij zit het seizoen er alweer op :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uWmAWzimBFpMUIgSCfwgF18Gaw8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qtd3ofLBJvAJMJnrszWNjbp1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GmKG-WMP3thUyb6lVl6w95lO2kA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Izntlz6ilYKAmoobRitU4gbA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sA9lFh6kzohxl-6Bvauq9JDh2DE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Av7kVej9VcYdPwflH1Byhpwo.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 49% gewijzigd door Jebus4life op 22-12-2025 13:43 ]

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Leuk dat skiën. Geloof dat ik het besterf van angst 😅 Ik ben er nog steeds niet helemaal over uit of ik mijn veertigerjaren dit nog moet doen. Vandaag was de eerste keer. De kinderweide in Lofer is op zich prima te doen, alleen begint die rolband een beetje vervelend te worden. Vervolgens zei iemand dat blauwe piste 4 prima te doen is voor beginners maar ik vond het steilere stuk net na de lift echt een verschrikking. Gewoon overleven. Het ligt ongetwijfeld aan het gebrek aan talent en angst maar ik had beetje hoop dat het gemoedelijk naar beneden zoeven was.

Strava

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
De blauwe 4 is wel makkelijk, maar dat eerste stukje kan wel rottig zijn inderdaad. Veel mensen overschatten enorm wat beginners kunnen. Ik zou ook gewoon vragen wat volgens die leraar handig is, of evt een keer met hem die 4 te doen, want vaak bepaalt de ‘route’ ook best wat :). Leren skiën heeft gewoon even tijd nodig, zeker als je wat ouder en/of banger bent…

[ Voor 7% gewijzigd door ZieMaar! op 22-12-2025 15:54 ]

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Het grote deel is wel makkelijk te doen. Wat betreft de leraar, eerlijk gezegd zijn we zelf naar boven gegaan en zijn het zelf maar gaan proberen :+ Een les heb ik nog niet geboekt maar het is er eigenlijk niet zo heel druk waardoor dit vrij adhoc nog wel kan. Al vraag ik mij af ik hoeverre een les echt gaat helpen voor iets wat tussen de oren zit :)

En anders maar gewoon buiten het seizoen in Snowworld gaan lessen of op de rollerbank, scheelt ook behoorlijk wat knaken

Strava

• Bobmeister
Les les les!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Juist vooral ook als het tussen je oren zit :).

• _Arthur

_Arthur

blub

vhal schreef op maandag 22 december 2025 @ 16:11:
Wat betreft de leraar, eerlijk gezegd zijn we zelf naar boven gegaan en zijn het zelf maar gaan proberen
Je kan het maar 1x goed leren. Foute dingen afleren is veel lastiger.

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

_Arthur schreef op maandag 22 december 2025 @ 16:33:
[...]
Je kan het maar 1x goed leren. Foute dingen afleren is veel lastiger.
Mee eens. Al kan je niet veel verkloten als je wandelend de piste naar beneden neemt :+

Nog voor de volledigheid, het is niet dat ik nooit les heb gehad. Alleen komt het hier nogal binnen qua leercurve

[ Voor 17% gewijzigd door vhal op 22-12-2025 16:37 ]

Strava

• R.E.
  • Registratie: Februari 2001
Ik ben op skivakantie op het moment, maar 1 van mijn skies heeft een probleem. De glijlaag van de ski heeft een hap eruit aan de zijkant en heeft een rand gevormd over een lengte van zo'n 50cm. De hele rand van de laag zit zo'n beetje los dus.
Nu zegt de Oostenrijkse service, die graag wil verkopen: kan ik repareren, maar ga ik niet doen want blijft een zwak punt en kan morgen weer los.
Kan iemand me voorzien van wat ongekleurd advies? Zal zo wat foto's plaatsen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d3bM_peFF1OVnEQRulCNo8TMZN4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dw4HHJNonmiAQCUy5QlU2V5H.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZGiUtGbYGvQfBGOZYF6MynYFvTQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z2ChdTGfPt1rUjSrWFnJSwHt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aAW5wiQib3lbDZq5maLpXzJLqsA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xkJuclw1lpTGPDvVlEeHb3kZ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 54% gewijzigd door R.E. op 22-12-2025 16:59 ]

Vette shit!

• _Arthur

_Arthur

blub

vhal schreef op maandag 22 december 2025 @ 16:36:
Mee eens. Al kan je niet veel verkloten als je wandelend de piste naar beneden neemt :+
Nou ja, je verkloot alleen je wintersport vakantie >:)
R.E. schreef op maandag 22 december 2025 @ 16:58:
Ik ben op skivakantie op het moment, maar 1 van mijn skies heeft een probleem.
Die zijn afgeschreven. Zou voor nu een paar huren en dan straks in NL in de uitverkoop een paar nieuwe zoeken.

[ Voor 37% gewijzigd door _Arthur op 22-12-2025 17:04 ]

• Bad Brains

Bad Brains

<(0.o)>

R.E. schreef op maandag 22 december 2025 @ 16:58:
Ik ben op skivakantie op het moment, maar 1 van mijn skies heeft een probleem. De glijlaag van de ski heeft een hap eruit aan de zijkant en heeft een rand gevormd over een lengte van zo'n 50cm. De hele rand van de laag zit zo'n beetje los dus.
Persoonlijk zou ik nieuwe aanschaffen want dit is mijns inziens nooit te repareren.
Je bent verzekerd ga ik vanuit, jammer dat het extra geld kost, maar een wintersport is ook niet goedkoop om (voor mij) te zeggen; Ik probeer het ermee.

• R.E.
Thanks voor de beoordelingen!
Ik had al ongeveer hetzelfde. Ik ga hier (zillertal) even rondkijken of er ergens een ok prijs is voor nieuwe, maar anders wordt het nederland.
Ik heb nog andere skies beschikbaar die ik kan gebruiken, maar dit waren echt hele fijne (head supershape i-magnums)

Vette shit!

• GerGio
vhal schreef op maandag 22 december 2025 @ 16:36:
[...]

Nog voor de volledigheid, het is niet dat ik nooit les heb gehad. Alleen komt het hier nogal binnen qua leercurve
Leren skiën, vooral als je wat ouder bent is gewoon lastig. Je hebt gewoon wat langer nodig om het gevoel te krijgen wat je nodig hebt om lekker te kunnen skiën. Maar heel veel mensen nemen een deel lessen en dan doen ze de rest op "karakter" en dat is juist niet de goede weg. Want je leert nooit echt goed skiën. Je mist dan een deel souplesse vanuit techniek die goede skiërs wel hebben. Persoonlijk vind ik dat zonde. Want veel mensen blijven skiën vanuit een blokkerige houding op kracht. Terwijl vanuit flow skiën op techniek echt zoveel makkelijker is.

Het zal wat jaren duren maar rustig les blijven nemen en rustig werken aan je techniek geeft echt meer lol op de lange termijn.

Nickname KasPlantje.

• Togi
vhal schreef op maandag 22 december 2025 @ 16:11:
Het grote deel is wel makkelijk te doen. Wat betreft de leraar, eerlijk gezegd zijn we zelf naar boven gegaan en zijn het zelf maar gaan proberen :+ Een les heb ik nog niet geboekt maar het is er eigenlijk niet zo heel druk waardoor dit vrij adhoc nog wel kan. Al vraag ik mij af ik hoeverre een les echt gaat helpen voor iets wat tussen de oren zit :)

En anders maar gewoon buiten het seizoen in Snowworld gaan lessen of op de rollerbank, scheelt ook behoorlijk wat knaken
Neem evt een prive lesje en geef bij de skischool aan dat er angst is.
Veel scholen hebben docenten die hier beter mee omkunnen gaan.

De grootste angst verdwijnt op het moment dat jij het gevoel hebt dat jij controle hebt en dan merk je vanzelf hoe leuk het is.

In NL lessen is altijd een goed idee. en je moet het dan niet zien als les maar als sport/workout (geeft weer een beter gevoel waar je centen heen gaan ;) ). Ik zou niet snel naar Snowworld gaan maar idd op een rollerbaan. Een uur les (dus 3x 10 min actief) is echt een goede workout

• Stimulate14

Stimulate14

⭐⭐⭐

@R.E. Je kan soms ook voor een goede prijs daar ski's op de kop tikken. Die zijn vaak een paar keer verhuurd maar in een goede staat.

Of in NL ergens eind maart op zoek gaan.

• R.E.
Wij kopen voor de kids al jaren oude verhuur skies. Wordt zo ongeveer 8 weken skivakantie mee gedaan en dan schuiven ze door naar familie. Voor 200 euro vaak klaar. Daar kan ik echt niet die periode voor huren.

Ik ski zo'n beetje 40 jaar met zo gemiddeld rond de 15 skidagen per jaar. Het is voor het eerst dat ik mijn skies kapot heb....

Vette shit!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-12 16:35

YellowCube

Wait...what?

R.E. schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 10:17:

Ik ski zo'n beetje 40 jaar met zo gemiddeld rond de 15 skidagen per jaar. Het is voor het eerst dat ik mijn skies kapot heb....
mijn teller staat op 3.
maar daarvan waren de meeste slachtoffers in mijn beginjaren.
het materiaal was toen ook wel minder en niet te vergeten, de ski's langer.
Dus, een dagje elke schans pakken die je tegen kwam resulteerde wel eens in ski's die verder doorbogen dan kan en dan breken ze. Niet doormidden, gewoon verbogen.
Opmerkelijk effect van een gebogen ski is dat deze opeens korter is dan de niet gebroken ski en de ene ski dus harder gaat dan de ander.
Daar kom je pas op hoge snelheid achter.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• R.E.
Voor 715,- nu nieuwe gekocht.
Head supershape e-magnums 177 met prd12 bindingen.
Eigenlijk dezelfde die ik al had, maar dan de uitvoering van dit jaar

Vette shit!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Ik heb de openskimap website ontdekt en die blauwe pistes van Lofer blijken toch wel wat rode en zwarte stukjes te hebben. Nou zal dit voor de doorgewinterde skiër geen probleem opleveren maar morgen gaan we mogelijk Steinplatte/Waidring maar eens bekijken waar er volgens deze kaart wel blauw-blauw pistes te vinden zijn.

Strava

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
De Duitse kant is het makkelijkst, zeker de rossalm baan ontsluit echt een makkelijke blauwe. Gaat dat lekker, dan pak je de andere lift er ook bij, maar dan krijg je wel een iets steiler stukje. De Oostenrijkse kant heeft veel blauw, maar niet per se makkelijker dan Lofer denk ik. Nadeel is dat het bovenin wat druk en bultig kan zijn en daar moet je bijna elke keer langs. Zit je eenmaal echt op de pistes, dan zijn ze niet al te lastig.

veel plezier!

• larrylaffer
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 29-12 11:54
Ik heb een hele specifieke vraag voor mensen die dit (en of vorig) seizoen in Val Gardena zijn geweest. 2 jaar geleden had men hier besloten om de verbinding van de Saslong cabine en Ciampinoi stoeltjes lift te dwarsbomen met een omleiding via de Sochers Quad. Dat vonden we zo irritant dat we dagelijks de bus pakten om direct via de Dantercepies omhoog te gaan. Is dat momenteel nog steeds de situatie daar?

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 00:08
Voor wie het nog niet gezien had: komende anderhalve week is blijft het vriezen in Winterberg, in de vakantie een dagje heen en weer om het materiaal te testen en in de stemming te komen zo gedaan. 😀

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• jan390
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:49
larrylaffer schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 10:42:
Ik heb een hele specifieke vraag voor mensen die dit (en of vorig) seizoen in Val Gardena zijn geweest. 2 jaar geleden had men hier besloten om de verbinding van de Saslong cabine en Ciampinoi stoeltjes lift te dwarsbomen met een omleiding via de Sochers Quad. Dat vonden we zo irritant dat we dagelijks de bus pakten om direct via de Dantercepies omhoog te gaan. Is dat momenteel nog steeds de situatie daar?
Nope, Je kunt weer direct door

• larrylaffer
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 29-12 11:54
jan390 schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 11:27:
[...]

Nope, Je kunt weer direct door
Top! Dankjewel.

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Goed, het is weer eens tijd om de helmen te vervangen. Misschien deze keer een helm met vizier, lees meestal positieve ervaringen maar ook een potentieel nadeel:
Ben jij een sportieve wintersporter (met of zonder bril) die snel afdaalt? Kies dan liever voor een skihelm zonder vizier en koop daar een goede skibril bij. De ventilatie die er voor zorgt dat het vizier niet beslaat, zorgt er namelijk ook voor dat er veel wind achter het vizier komt als je snel een piste afknalt.

Zelfs zoveel dat onze ogen er van gingen tranen. En dat is dan weer nadelig voor het zicht op de piste.
Iemand ervaring hiermee? Klopt dit?

March of the Eagles

• The End
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:24

The End

!Beginning

XWB schreef op zondag 28 december 2025 @ 00:04:
Goed, het is weer eens tijd om de helmen te vervangen. Misschien deze keer een helm met vizier, lees meestal positieve ervaringen maar ook een potentieel nadeel:

[...]

In mijn ervaring absoluut niet. Al ligt mijn topsnelheid tegenwoordig rond de 80, dus niet getest hoe het daarboven gaat. Het voornaamste probleem is een helm met vizier vinden die goed past en waarbij het vizier goed aansluit.

Ik heb er nu een, maar die moet vervangen worden en het lukt niet om een nieuwe te vinden die goed past. Mijn nieuwe helm wordt dus helaas een zonder vizier.

• DomiGijzen
XWB schreef op zondag 28 december 2025 @ 00:04:

[...]

Wel herkenbaar. Maar dat was een instapmodel van Salomon 5 jaar geleden. Zijn beslist betere opties.

Grz D.

Pagina: 1 ... 44 45 Laatste