Nu voor het 3e jaar achtereen in Trysil geskied en ik vind dit echt het perfecte gebied om met een gezin te skiën. Wij hebben elke keer nog gevlogen vanaf AMS->OSL en dan een auto gehuurd (2 uur rijden), als je de vroege vlucht pakt, dan sta je rond 1200 op de ski's.Bezulba schreef op maandag 3 februari 2025 @ 12:50:
Net terug uit Stöten, Zweden net als vorig jaar en het is duidelijk dat wij dit klein gebied ontgroeit zijn. Wij vinden onszelf beginners en daar is het wel een ideaal gebied voor. Veel groen en blauw en alles is makkelijk en niet te lang. Nu zijn wij met de huurauto 1 dag naar Trysil geweest en dat lijkt de volgende bestemming te worden. Ook hier is het een stuk minder uitdagend dan bijvoorbeeld Frankrijk of Oostenrijk, dus niet geschikt als je met 300km/u van zwarte pistes af wil knallen maar een stuk of 4-5x groter dan Stöten en met langere afdalingen.
Wat ik vooral ideaal vind is de bereikbaarheid vanuit Nederland. Als je niet met de auto naar de Alpen wil heb je de keuze uit de bus, vliegtuig of in enkele gevallen de trein. Trein duurt lang en komt maar op beperkte plekken, de bus is voor als je 20 bent en geen geld hebt en daar ben ik al 25 jaar voorbij en dan blijft het vliegtuig over. Maar een transfer is echt belachelijk duur en duurt rustig 2-3 uur.
Vergelijk dat met Scandinavian Mountains Airport (soms Salen Airport genoemd) en je staat 40 minuten na landing van het vliegtuig al op de piste. Toen wij in Flaine gingen skiën waren we na 40 minuten nog niet eens Geneve Airport uit... Daarnaast zijn de wegen ongeveer 3x zo breed als de gemiddelde Alpenweg, is er geen afgrond op 5cm van je rechterband en zijn er niet 2000 andere auto's achter je die met nog meer minachting voor hun eigen veiligheid de berg op willen racen... Oh en de sneeuwzekerheid is een stuk hoger .
Ik denk niet dat ik nog heel veel in de Alpen ga komen.
Dit jaar een hele week geweest, en je hebt hier ook avond skiën en op zaterdag extra vroeg skiën vanaf 700 uur, echt ideaal. Jammere van dit jaar was dat het een paar dagen echt zeer mistig was, waardoor je helemaal niks zag op de top.
Update over de kosten, gewoon ver van tevoren boeken (beetje verspreid, accomodatie, vlucht en huurauto) en betalen, doet het in de week dat je gaat geen pijn meer
[ Voor 3% gewijzigd door The_Scarabial op 09-02-2025 17:17 ]