[Vakantie] Het Grote Wintersport-topic! Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 42 43 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:27

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ik zou overigens, als je op hoogte let, wel goed kijken. Rondom de Mont Blanc is 2300m hoog, in de Dolomieten 2500m, in Steiermark 2000m en in de verdere Franse gebieden 3200m. Waar een berg ligt zegt meer dan alleen hoogte. Datzelfde geldt voor een dorp. Misschien ligt een dorp op 1400m, maar is 80% van de pistes boven de 2000m. Dan zit daar beter dan een bijv een dorp op 1600m, waar je wel elke keer terug moet skiën naar diezelfde 1600m.

Zelfde geldt voor oriëntatie, Schladming met zijn noordhellingen heeft betere en langere sneeuw in t voorjaar dan bij Aussois, met vooral zuid hellingen. In december en januari boeit dat minder natuurlijk.

Voor in het seizoen zit ik liever lager, vaak wat aangenamer, meer ski zekerheid door de kanonnen, later in het seizoen liever iets hoger, maar vooral noordhellingen.

Oostenrijk voor de gezelligheid, luxe liften en veel verbindingen, Zwitserland voor de mooie uitzichten en mogelijk wat meer rust, Frankrijk voor de grotere gebieden en net wat sportiever, Italië weer redelijk makkelijke pistes, goed eten en goede preparatie, maar aan de Sella Ronda net zo druk als de grotere Oostenrijkse gebieden. Kleinere losse gebieden zijn rustiger (op Kronplatz na). Allemaal grosso modo uiteraard :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megupe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:19
ZieMaar! schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 15:34:
Ik zou overigens, als je op hoogte let, wel goed kijken. Rondom de Mont Blanc is 2300m hoog, in de Dolomieten 2500m, in Steiermark 2000m en in de verdere Franse gebieden 3200m. Waar een berg ligt zegt meer dan alleen hoogte. Datzelfde geldt voor een dorp. Misschien ligt een dorp op 1400m, maar is 80% van de pistes boven de 2000m. Dan zit daar beter dan een bijv een dorp op 1600m, waar je wel elke keer terug moet skiën naar diezelfde 1600m.

Zelfde geldt voor oriëntatie, Schladming met zijn noordhellingen heeft betere en langere sneeuw in t voorjaar dan bij Aussois, met vooral zuid hellingen. In december en januari boeit dat minder natuurlijk.

Voor in het seizoen zit ik liever lager, vaak wat aangenamer, meer ski zekerheid door de kanonnen, later in het seizoen liever iets hoger, maar vooral noordhellingen.

Oostenrijk voor de gezelligheid, luxe liften en veel verbindingen, Zwitserland voor de mooie uitzichten en mogelijk wat meer rust, Frankrijk voor de grotere gebieden en net wat sportiever, Italië weer redelijk makkelijke pistes, goed eten en goede preparatie, maar aan de Sella Ronda net zo druk als de grotere Oostenrijkse gebieden. Kleinere losse gebieden zijn rustiger (op Kronplatz na). Allemaal grosso modo uiteraard :).
De Sella Ronda moet je ook vooral als verbinding zien naar de losse gebieden. Ben je van het rondje af is het al gauw rustiger

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Megupe schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 15:45:
[...]

De Sella Ronda moet je ook vooral als verbinding zien naar de losse gebieden. Ben je van het rondje af is het al gauw rustiger
Inderdaad, maar zeker Val Gardena en Alta Badia zijn ook buiten de SR altijd bedrijvig. Soms maken mensen grapjes dat je niet mag vertellen hoe mooi het daar is, want anders komt iedereen. Nou, verrassing, er is echt niets onontdekts meer aan :). Gebieden als Alpe Lusia, Latemar of San Pellegrino zijn in mijn ogen veel leuker, authentieker, rustiger en goedkoper. Een gebied als Carezza is vrij onbekend, maar heeft inmiddels erg goede liften en de pistes heb je, buiten de vakanties, voor jezelf.

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20:47
Vast een weetje, dacht dat het nog niet langsgekomen was:

In Italië is helmplicht ingevoerd voor iedereen.
Geen goedgekeurde CE-helm? Boete tot €200 en tijdelijke inname skipas.......

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

• HGM
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

HGM

Teijgetje schreef op donderdag 4 september 2025 @ 13:46:
Vast een weetje, dacht dat het nog niet langsgekomen was:

In Italië is helmplicht ingevoerd voor iedereen.
Geen goedgekeurde CE-helm? Boete tot €200 en tijdelijke inname skipas.......
Misschien stomme vraag; maar hoe weet je of de helm CE keuring heeft?

• Teijgetje
HGM schreef op donderdag 4 september 2025 @ 13:47:
[...]

Label binnenin?

• HGM
  • Niet online

HGM

Dat bedoelde ik niet zo; ingeval van controle. Ik heb geen labels meer. Maargoed, ze zullen wel alleen kijken of je een helm gebruikt lijkt me.

• Teijgetje

• Teijgetje
HGM schreef op donderdag 4 september 2025 @ 13:51:
[...]

Dat bedoelde ik niet zo; ingeval van controle. Ik heb geen labels meer. Maargoed, ze zullen wel alleen kijken of je een helm gebruikt lijkt me.
Dat denk ik ook, of als je een fluitketel op hebt.

Voor je eigen veiligheid is het beter alshet wel aan de norm voldoet.

• HGM
  • Niet online

HGM

Teijgetje schreef op donderdag 4 september 2025 @ 13:57:
[...]

Dat denk ik ook, of als je een fluitketel op hebt.

Voor je eigen veiligheid is het beter alshet wel aan de norm voldoet.
Eens. Mag van mij ook per direct in heel Europa ingevoerd worden.

• Scheurbuik
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 23:16
HGM schreef op donderdag 4 september 2025 @ 13:47:
[...]

In principe moeten alle helmen in europa voldoen aan ce markering. Je moet iets specificeren want er zijn vast clowns die een stootpetje gaan dragen en dan roepen ik heb een helm op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:58
Hier mensen die afgelopen februari helemaal vast stonden op de RN90 voor een rotsblok?

Wellicht een nieuwe kans in de komende maanden! Als dat genoemde viaduct instort, nou dan heb je wat….

https://www.ad.nl/buitenl...lpen-te-storten~af1a929d/

[ Voor 10% gewijzigd door renegrunn op 04-09-2025 15:00 ]

• Teijgetje
renegrunn schreef op donderdag 4 september 2025 @ 15:00:
Hier mensen die afgelopen februari helemaal vast stonden op de RN90 voor een rotsblok?

Wellicht een nieuwe kans in de komende maanden! Als dat genoemde viaduct instort, nou dan heb je wat….

https://www.ad.nl/buitenl...lpen-te-storten~af1a929d/
Ik begreep uit eerdere berichtgeving dat hoewel dat dorp ontruimd is (2 bewoonde huizen van de 4) er geen direct gevaar is.
De breuk wordt realtime gemonitord en ze willen het gaan fixeren met kabels en netten.

Maar inderdaad als die 5000 kuub naar beneden komt is er weinig toegang tot meerdere skigebieden. :X

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:57
Teijgetje schreef op donderdag 4 september 2025 @ 15:11:
[...]

Ik begreep uit eerdere berichtgeving dat hoewel dat dorp ontruimd is (2 bewoonde huizen van de 4) er geen direct gevaar is.
De breuk wordt realtime gemonitord en ze willen het gaan fixeren met kabels en netten.

Maar inderdaad als die 5000 kuub naar beneden komt is er weinig toegang tot meerdere skigebieden. :X
De huizen gaan wel opgekocht worden door de staat. Dus of het een blijvende oplossing wordt is maar afwachten. Zeker in Frankrijk :+

• Megupe
via Italie kan je er toch ook komen? Dus geen toegang is niet helemaal waar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
Megupe schreef op donderdag 4 september 2025 @ 19:22:
Oh, schreef ik geen toegang? My bad. Sorry.

@Waah Ja, had ik ook begrepen, dat de huiseigenaren al schadeloos gesteld waren uit het noodfonds.

[ Voor 18% gewijzigd door Teijgetje op 04-09-2025 20:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luuk741
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20:30
Megupe schreef op donderdag 4 september 2025 @ 19:22:
Nu nog wel, maar de kleine sint Bernardspas (tussen Italië en bourg-saint-maurice) is normaliter in de winter wel gesloten geloof ik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renegrunn
Luuk741 schreef op donderdag 4 september 2025 @ 23:40:
[...]

Nu nog wel, maar de kleine sint Bernardspas (tussen Italië en bourg-saint-maurice) is normaliter in de winter wel gesloten geloof ik
Klopt, die is altijd gesloten in de winter. Er zijn wel een paar alternatieven, maar die kunnen dat nooit opvangen qua drukte.

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:37

Damian

Insane Obtrusion

Appartement in Uders (Zillertal Arena) is geboekt :D

20 - 26 december :)

Kunnen we straks sneeuwhoogte.nl weer gaan F5-en :P

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ik reed vorige week door de Zillertal Arena, maar ik snap wel dat het qua skiën aantrekkelijk is. Uitgestrekt, op hoogte, landschappelijk mooi…have Fun alvast!

• schilderstape
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 18:22
Hier is gisteren ook weer de vakantie geboekt, na 11 jaar weer eens terug naar Châtel in de laatste week van januari

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:44
ZieMaar! schreef op woensdag 17 september 2025 @ 08:27:
Ik reed vorige week door de Zillertal Arena, maar ik snap wel dat het qua skiën aantrekkelijk is. Uitgestrekt, op hoogte, landschappelijk mooi…have Fun alvast!
Nog nooit geweest?

Echt een aanrader, alleen de reis erheen op wisseldagen is een drama. Zeker nu ze sluiproutes afsluiten.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
hoevenpe schreef op woensdag 17 september 2025 @ 08:38:
[...]

Nog nooit geweest?

Echt een aanrader, alleen de reis erheen op wisseldagen is een drama. Zeker nu ze sluiproutes afsluiten.
Nee, maar zal er ook niet heen gaan. Ik noemde voordelen, maar het heeft ook nadelen voor mij (drukte, sfeer). Heel misschien ooit na een dump half december, maar zodra de kerstvakantie begonnen is tot eind maart zijn dit niet echt mijn soort gebieden.

Sowieso geef ik niet heel veel om megagrote gebieden. Liever drie losse gebieden van 50km dan 1 gebied van 150km voor mij. Oostenrijk in t algemeen vind ik te druk, zeker nu Polen het skiën ook echt ontdekt hebben. Er zijn wel uitzonderingen (See, Kappl, Oetz, dat soort kleinere gebieden of meer naar t oosten, Riesneralm, Hinterstoder etc, of Lungau) maar over t algemeen niet helemaal mijn ding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:15
hoevenpe schreef op woensdag 17 september 2025 @ 08:38:
[...]

Nog nooit geweest?

Tip: Op de snelweg doorrijden naar de volgende afslag, daar omdraaien en vanaf de zuidkant aanrijden. Dan is je wachttijd zomaar anderhalf uur korter.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

• SkiFan
Hier overigens ook weer geboekt. Half februari naar Bourg Saint Maurice, van daaruit kunnen we dan in les Arcs, dagje la Rosière en dagje Tignes/val d'Isere skiën.

• renegrunn
Hier eind januari weer naar Les Arcs. Wordt 5e of 6e keer. Maar ik hou het ook niet meer allemaal uit elkaar :+

• hoevenpe
ZieMaar! schreef op woensdag 17 september 2025 @ 09:14:
Sowieso geef ik niet heel veel om megagrote gebieden. Liever drie losse gebieden van 50km dan 1 gebied van 150km voor mij. Oostenrijk in t algemeen vind ik te druk, zeker nu Polen het skiën ook echt ontdekt hebben. Er zijn wel uitzonderingen (See, Kappl, Oetz, dat soort kleinere gebieden of meer naar t oosten, Riesneralm, Hinterstoder etc, of Lungau) maar over t algemeen niet helemaal mijn ding.
Wij hebben het met het gezin juist omgekeerd: na een dag zijn ze op een klein gebied wel uitgekeken, in Mayrhofen, Wagrain of Kitzbuhel kan je elke dag een andere kant op en/of een ander restaurant kiezen.

Dat gezegd hebbende: de Krokus lijkt dit jaar duurder dan ooit, een beetje 3 kamer appartement voor 6 personen op loopafstand van een serieuze piste vanaf 4k, als je het al kunt vinden. Nu voor de verandering een gasthof in het Tiroler Zugspitzgebied geboekt, scheelde 2k en met de auto elke dag ergens anders heen zal vast ook leuk zijn. :)

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:47
SkiFan schreef op woensdag 17 september 2025 @ 09:42:
[...]

Tip: Op de snelweg doorrijden naar de volgende afslag, daar omdraaien en vanaf de zuidkant aanrijden. Dan is je wachttijd zomaar anderhalf uur korter.
Als je Google Maps ofzo gebruikt, geeft die dit soort omleidingen dan eigenlijk ook automatisch aan of werkt z'n algoritme niet zo?

• Megupe
Damian schreef op woensdag 17 september 2025 @ 08:03:
Appartement in Uders (Zillertal Arena) is geboekt :D

20 - 26 december :)

Kunnen we straks sneeuwhoogte.nl weer gaan F5-en :P
Anders lekker golfen (zie de Belgische tv zender met livecams) :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ik ben net terug van 2,5 week Alpen, het is daar heerlijk golfen kan ik je vertellen (Seis, Zell am See en Oberallgäu gespeeld) :).

@hoevenpe qua concept doen we dan hetzelfde, toch? Wagrain is typisch een verbonden gebied met 3 of 4 kleinere deelgebieden (Flachau, Alpendorf, Kleinarl en Zauchensee). De laatste twee vind ik overigens leuke deelgebieden, heel andere sfeer ook dan mn eerstgenoemde. Wel snelle verbindingen, dat hebben ze goed gedaan, zeker als de bus in Flachauwinkl ooit een gondel wordt.

Veel andere, grote, gebieden zijn ook zo ontstaan en hebben onhandigere verbindingen (Schladming, Montafon, Ski Arlberg, ik denk ook wel Zillertal), maar trekken dan door de grootte veel publiek. Doe mij maar iets meer rust, maar dan zonder verbindingen en dan maar elke dag ff in de auto :).

Zugspitze Arena is prima, dichtbij, niet overvol met toeristenbedden, leuke afwisseling, maar echte uitdaging mist denk ik wel (zou mij niet boeien overigens).

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
hoevenpe schreef op woensdag 17 september 2025 @ 10:11:
[...]

Wij hebben het met het gezin juist omgekeerd: na een dag zijn ze op een klein gebied wel uitgekeken, in Mayrhofen, Wagrain of Kitzbuhel kan je elke dag een andere kant op en/of een ander restaurant kiezen.
Hm, dat zijn nog steeds kleine gebieden. Wij gaan weer naar Les Trois Vallées (voor de tiende keer ofzo), daar kan je pas helemaal los qua afstanden.

March of the Eagles

• hoevenpe
ZieMaar! schreef op woensdag 17 september 2025 @ 11:46:
Wagrain is typisch een verbonden gebied met 3 of 4 kleinere deelgebieden (Flachau, Alpendorf, Kleinarl en Zauchensee). De laatste twee vind ik overigens leuke deelgebieden, heel andere sfeer ook dan mn eerstgenoemde. Wel snelle verbindingen, dat hebben ze goed gedaan, zeker als de bus in Flachauwinkl ooit een gondel wordt.
De Winkllink is op de lange baan geschoven, die bus zal helaas nog een tijdje rijden.

Je hebt gelijk dat het ook verbonden kleinere gebieden zijn, maar in de ochtend beginnen in Alpendorf en dan lunchen op de top van de Mozartbahn voelt toch als een hele tocht. 10x dezelfde piste in Lermoos op en neer is toch anders, ook al rij je de dag erop naar de Ehrwalder Alm, maar zal vast gezellig worden. :)

Qua compact groot skigebied is Ischgl/Samnaun wat mij betreft onoververtroffen, zoveel pistes en keuze.

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Nooit geweest, ook daar wat schrik voor drukte, maar is voor mij wel een voorbeeld van een echt slim in elkaar gezet skigebied. Wellicht ooit een keer die hele vallei, dus icm met See, Kappl en Galltur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Laatst online: 23:15
XWB schreef op woensdag 17 september 2025 @ 11:51:
[...]

Hm, dat zijn nog steeds kleine gebieden. Wij gaan weer naar Les Trois Vallées (voor de tiende keer ofzo), daar kan je pas helemaal los qua afstanden.
Gaaf. Ben er vorige jaar weer geweest na 10 jaar niet. Dit keer zat ik helemaal bovenin in Reberty, Les Menuires. Echt een tóp uitganspunt:
- Direct van huisje "ski out" toegang naar lift Point de la Masse (2800+)
- Direct van huisje "ski out" toegang naar lift Bruyeres 1+2 (2800+ en toegang tot Val Thorens en Meribel)
- Vrijwel direct van huisje "ski out" toegang naar lift Roc 1 en Roc 2 (2800+ en toegang tot Meribel, Saint Martin, etc.)

En wat een geweldige lange afdalingen kan je maken, zowel vanaf de 3000'ers in Val Thorens helemaal naar Menuires terug als in de andere valleien. Heerlijk "einde" was voor mij altijd zo laat mogelijk nog de Point la Masse lift pakken, en dan de laatste afdaling helemaal naar beneden, waar dat de "dorpslift" nog net haalbaar was naar de wijk ;)

• hoevenpe
ZieMaar! schreef op woensdag 17 september 2025 @ 12:29:
Nooit geweest, ook daar wat schrik voor drukte, maar is voor mij wel een voorbeeld van een echt slim in elkaar gezet skigebied. Wellicht ooit een keer die hele vallei, dus icm met See, Kappl en Galltur.
Als je off-season doordeweeks in bijv. januari gaat is de piste heerlijk rustig, nergens wachten, nieuwe liften en tot 2800m top condities. Apres ski moet je van houden en het is niet goedkoop, maar als skigebied is het wat mij betreft onvergelijkbaar met Amade of Kitzski.

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ik ben vorig jaar in Frankrijk geweest, voor het eerst. Vond de prijzen prima (zat in duurste appartement van Val Cenis, 600 pp incl pas :)), maar het had wel wat nadelen:
- na 13:30 lastig om nog fatsoenlijke lunch te krijgen
- matige piste preparatie
- Franse slag bij de liften, kleine dingetjes stuk of net niet logisch

Ook wel voordelen:
- veel sportiever qua pistes
- veel hoogteverschil vaak
- heel rustig (grotendeels)
- niet overal, maar vaak erg goed eten
- koppelbare sleepliften

Ik denk dat de liftinfra in 3V of Tignes wel dikke prima is, maar ze zijn vaak net iets drukker omdat je toch altijd knel- en kruispunten hebt. Dat vond ik dan weer fijn aan Aussois en Bonneval, daar was dat niet, het is dan kleiner, maar werkelijk alles is een echte piste. Dat was in Val Cenis niet, daar kwam je eigenlijk altijd op de lange groene uit, voor je weer omhoog kon en de centrale blauwe pistes was wel erg druk.

En het niveau verschil met de Oostenrijkse pistes vond ik ook erg groot. De blauwe dalafdaling in Bonneval zou in Oostenrijk donkerrood zijn. Daar kan je je wel op verkijken. Ik heb wel eens gelezen dat groen in Oostenrijk (in Italië) blauw is, blauw dan weer rood etc is en dat klopte in die hoek van Frankrijk zeker.

Les Contamines, Espace Diamand oid lijkt me wel interessant, of evt PdS, al denk ik dat dat vaak ook weer wat drukker is.

• Damian

Damian

Insane Obtrusion

ZieMaar! schreef op woensdag 17 september 2025 @ 09:14:
[...]

Nee, maar zal er ook niet heen gaan. Ik noemde voordelen, maar het heeft ook nadelen voor mij (drukte, sfeer). Heel misschien ooit na een dump half december, maar zodra de kerstvakantie begonnen is tot eind maart zijn dit niet echt mijn soort gebieden.

Wij gaan elk jaar rond kerst, en het is dan juist rustig. Dagen voor kerst helemaal, dagen na kerst word het ietsje drukker, maar nog steeds nagenoeg geen wachttijd tot max 10 minuten.

Dal uit/in kan wat uitdagend zijn, maar lang leve Tesla navigatie, die vind wel een snelle route ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Damian op 17-09-2025 16:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkiFan
vanaalten schreef op woensdag 17 september 2025 @ 10:16:
[...]

Als je Google Maps ofzo gebruikt, geeft die dit soort omleidingen dan eigenlijk ook automatisch aan of werkt z'n algoritme niet zo?
Geen idee. Maar dit werkt wel. Bij de volgende afrit zit overigens ook nog een goedkoop tankstation. Stuk goedkoper dan die aan het einde van het Zillertal bij die rotonde voor de tunnel.

@ZieMaar! PdS kan druk zijn, maar vreemd genoeg, zodra je naar Zwitserland gaat is het echt superrustig. Andere wereld. Echt, muur naar beneden en je staat in de leegte, terwijl je 5 km verderop in de drukte voor de lift stond.

[ Voor 20% gewijzigd door SkiFan op 17-09-2025 16:46 ]

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Wachttijd is niet mijn favo drukte indicator, het gaat mij om de drukte op de piste :), tien minuten wachten is zo 400 mensen voor je, dat vind ik eigenlijk best fors, maar zeker voor een lift vanuit het dal die je een keer neemt, maakt dat niets uit. Voor kerst is mijn favo periode, inderdaad rustig, vaak veel sneeuw. Voor kerst (de week voor de vakantie) heb ik mooie reizen gehad, juist ook op wat lagere plekken.

We gaan zien wat het dit jaar wordt, er is een lange optie lijst nog (beetje afh van wanneer we gaan):
Seiseralm (icm Carezza en Plose)
Moena (icm alle gebieden daarom heen)
Cervinia blijft altijd mooi
Combi van Ratschings, Ladurns en Rosskopf

Lungau (Speiereck, Katschberg, Fanningberg)
Hinterstoder/Wurzeralm

Espace Diamant
Valloire

En ik ben ook gecharmeerd van Gstaadt, maar vind het lastig om daar onze smaak acco te vinden…periode zal of week voor kerst of laatste week januari zijn en half maart…

• SkiFan
@ZieMaar! Seiseralm is saai. Die zou ik overslaan, tenzij dat je ergens in de buurt van de rest van Sella Ronda zit. Alleen de Alm ben je in 2 dagen ook wel op uitgekeken.

• SkiFan
renegrunn schreef op woensdag 17 september 2025 @ 09:53:
Hier eind januari weer naar Les Arcs. Wordt 5e of 6e keer. Maar ik hou het ook niet meer allemaal uit elkaar :+
Voor mij 1e keer, nog must do's daar?

• SkiFan
Damian schreef op woensdag 17 september 2025 @ 16:00:
Dal uit/in kan wat uitdagend zijn, maar lang leve Tesla navigatie, die vind wel een snelle route ;)
Dat denk je dan, alle alternatieve routes zijn in de weekenden dus mooi afgesloten.

• Valorian
  • Laatst online: 23:15
SkiFan schreef op woensdag 17 september 2025 @ 16:50:
@ZieMaar! Seiseralm is saai. Die zou ik overslaan, tenzij dat je ergens in de buurt van de rest van Sella Ronda zit. Alleen de Alm ben je in 2 dagen ook wel op uitgekeken.
Als je naar Sella gaat dan is het eigenlijk wel essentiëel dat je op één van de vier "kruispunten" van de ronde zit ja, en dan het liefst op max 1 lift van de ronde af. En vanuit dieper in de dallen kost het vaak veel tijd omdat je dan al meerdere liften nodig hebt om naar de ronde te navigeren. Zeker in de wat oudere gebiedjes.

Ben vier jaar in Val Gardena / Wolkenstein geweest. Éen sleeplifjte van de Dantecepies verwijderd, en vanuit daar meteen de hoogte in én op de ronde. En de andere kant op was ook één liftje. Heerlijk.

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
SkiFan schreef op woensdag 17 september 2025 @ 16:50:
Ik ken de alm redelijk, ik vind het heerlijk om te carven maar inderdaad, hij moet wel gecombineerd worden met wat andere gebieden, want voor een volle week is het te klein, maar juist vanuit Seis prima te combineren met Carezza, Latemar en Plose. Zeker die laatste wil ik nog graag doen, want dat is met Civetta nog de ontbrekende op mijn Dolomiti Superski lijst. De rest ken ik, ik blijf juist liever weg bij de sr stukken zelf. Latemar, Passo san Pellegrino, Gitschberg, dat soort vind ik eigenlijk veel leuker. Kronplatz is perfect om heel veel meters te maken, maar ook vaak vrij druk. Drei Zinnen is ook tof, maar inmiddels ook erg druk dankzij de Kroaten en Slovenen.

Overigens zoek ik niet per se moeilijke gebieden. Na een hersenoperatie in 23 kan ik minder goed skiën dan voorheen en ben ik iets voorzichtiger geworden, qua niveau kom ik echt overal (waar het geprepareerd is) technisch keurig beneden, maar wel rustiger dan voorheen en ik wilde ooit nog Landes doen, maar dat wordt em ook niet meer…

• SkiFan
@ZieMaar! Dat verklaart wel een en ander. Ik heb 2 dochters annex snelheidsduivels (vooral de jongste, die kent letterlijk geen angst). Die zijn in een dag 2 keer de Alm over. Je kunt er inderdaad heerlijk carven.

Carezza vond ik persoonlijk niet zo bijzonder, wel aardig. Latemar was wél leuk. Alleraardigst gebied. Voor de rest nog niet zo veel op Sella Ronda gedaan. Ik probeer ieder jaar ergens anders te boeken. Twee jaar terug geboekt op Roc d'Enfer (PdS) wat toen echt poepiemazzel was. Vriendje vd jongste was mee, nog nooit geskied, vrij laat pas besloten en toen waren dus alle skischolen vol in PdS, behalve... juist ja, Roc d'Enfer. Vorig jaar Montgenevre/Sestrierre (Via Lattea), die vond ik niet super. Verbinding voelde nogal kunstmatig aan. Dit jaar voor het eerst les Arcs (Paradiski) en wellicht een dagje la Rosiere en ik wil graag nog een dagje naar Tignes. Daar ben ik 25 jaar terug voor het eerst op de latten gegaan en heb daar nogal wat km's die niet gedaan zijn en ik wél wil doen.

Merk dat de jaren toch ietwat beginnen te tellen, nu 55 en kom nog goed overal af. Toch vorig jaar 1 zwarte overgeslagen omdat ik er gewoon geen zin in had. Met schoonzoon van de rode ernaast afgegaan. Alle andere zwarte overigens wel gedaan.

Schoonzoon heeft afgelopen jaar zijn eerste simpele zwarte gedaan, ondanks zijn angst zit daar gelukkig ook progressie in. Die moet nog wat skiweken voordat hij het echt kan.

• hoevenpe
Vraag aan iedereen die zo enthousiast is over Frankrijk: klopt mijn gevoel dat de pistes daar erg mooi zijn maar de hotels en appartementen het niet halen bij wat Oostenrijk en Zwitserland te bieden hebben?

In januari nog een paar dagen met vrienden naar Ischgl, als 50 plussers nemen we ieder een eigen kamer in een beetje strak halfpension hotel (Sonne, Yscla, etc.) in die periode voor 4 nachten redelijk betaalbaar (1000,- pp). Op Booking zag ik amper iets in Frankrijk wat daar qua luxe, wellness en eten bij in de buurt kwam. Veel grote flats met weinig uitstraling, nog steeds prijzig en eenpersoons kamers sowieso heel lastig te vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
hoevenpe schreef op woensdag 17 september 2025 @ 19:53:
Vraag aan iedereen die zo enthousiast is over Frankrijk: klopt mijn gevoel dat de pistes daar erg mooi zijn maar de hotels en appartementen het niet halen bij wat Oostenrijk en Zwitserland te bieden hebben?
Mwah, ik zat in Balcons Platinum, dat haalde het wel bij de wat mooiere accommodaties in Oostenrijk en Italie. Goede bedden, gewoon goed schoon, fijne badkamers etc. Mooi zwembad en goede wellness. En als ik naar andere gebieden kijk, vind ik dat ook wel. Volgens mij is daar wel een inhaalslag gaande met navenante prijzen ook, al is de variatie tussen hoog en laagseizoen groter heb ik het idee, zeker buiten L3V en Tignes.

Ik vind zelf Zwitserland wat lastig qua mooie appartementen (wij koken graag zelf), wat ik wel jammer vind, want het skiën lijkt me mooi. Het kan wel, bijv in Laax of val d’anniviers, maar in bijv Gstaadt vind ik dat niet.

• Damian

Damian

Insane Obtrusion

SkiFan schreef op woensdag 17 september 2025 @ 16:52:
[...]

Dat denk je dan, alle alternatieve routes zijn in de weekenden dus mooi afgesloten.
Ik ga al 10 jaar naar 't Zillertal, nog nooit last van gehad...

• Jumpman
  • Laatst online: 23:28

In januari nog een paar dagen met vrienden naar Ischgl, als 50 plussers nemen we ieder een eigen kamer in een beetje strak halfpension hotel (Sonne, Yscla, etc.) in die periode voor 4 nachten redelijk betaalbaar (1000,- pp). Op Booking zag ik amper iets in Frankrijk wat daar qua luxe, wellness en eten bij in de buurt kwam. Veel grote flats met weinig uitstraling, nog steeds prijzig en eenpersoons kamers sowieso heel lastig te vinden.
Het klopt ja, Frankrijk is de prijs/kwaliteit verhouding lager dan Oostenrijk wat betreft hotels en appartementen. Het eten is er ook een stukje duurder.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

• Jumpman
  • Laatst online: 23:28
Wintersport geregeld, skipas: Valtournenche, Breuil-Cervinia in Italië. Dit jaar geen Zermatt in Zwitserland erbij genomen (we kopen de pas met korting via een local in het voor seizoen). We hebben twee hele mooie jaren gehad dat we telkens de oversteek konden maken, statistisch gezien volgend jaar dus wellicht minder dus (ik ga al tien jaar naar dat gebied) en mocht het wel top weer zijn, dan kopen we hem ter plaatse. Voor 2023 kreeg je je geld terug als je de Zwitserland pas niet kon gebruiken, omdat de oversteek dicht was. Deze regel is er dus al af en de prijzen zijn voor volgend jaar nog een stuk omhoog gegaan, waardoor het risico te hoog is om deze vooraf al te boeken.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Dat verschilt een beetje waar je zit. In Les Menuires zijn er prima hotels. Maar wij hebben ook al een paar keer in goedkope studio's gezeten en dan mis je wel sfeer en zijn de bedden niet goed. Komend seizoen hebben we een gerenoveerd appartement, we gaan het meemaken.

Die verschillen heb je ook in Oostenrijk. Prima hotels, maar ik heb ook al crappy chalets gezien.

March of the Eagles

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:57

Klopt wel aardig ja. Maar kwa prijzig is 1000 euro voor 4 nachten wel echt duur. Zeker buiten de vakanties.

Voor nog geen 700 p.p. Zit je in de vakanties in Saint Francois 8 dagen inclusief busreis. Ja, geen wellnes, klein appartement.... oud... maar het is wel echt goedkoop en begint op 1650 meter met ski in-out.

Frankrijk is voor de skijunks die geen luxe nodig hebben of willen feesten. Oostenrijk is voor de feestbeest die meer luxe willen. Zwitserland is voor de echte luxepaardjes.... en Italië? Geen idee.

Dit jaar te twijfelen om toch naar Oostenrijk te gaan. Vooral voor de kinderen zodat er ook wat Nederlandse kids zijn. Want zelfs in de vakantie hadden beide kinderen geen Nederlandse skiklasgenootjes.

Echter nu een aanbod gekregen om met een groep mensen met busreis mee te gaan naar Italië. Dolomiti di Brenta. Daolasa zouden we dan de gondel het gebied in pakken wat wel wat meer afgelegen is.

Iemand ervaring met die regio? En de lessen in Italië?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Jumpman schreef op woensdag 17 september 2025 @ 22:55:
Wintersport geregeld, skipas: Valtournenche, Breuil-Cervinia in Italië. Dit jaar geen Zermatt in Zwitserland erbij genomen (we kopen de pas met korting via een local in het voor seizoen). We hebben twee hele mooie jaren gehad dat we telkens de oversteek konden maken, statistisch gezien volgend jaar dus wellicht minder dus (ik ga al tien jaar naar dat gebied) en mocht het wel top weer zijn, dan kopen we hem ter plaatse. Voor 2023 kreeg je je geld terug als je de Zwitserland pas niet kon gebruiken, omdat de oversteek dicht was. Deze regel is er dus al af en de prijzen zijn voor volgend jaar nog een stuk omhoog gegaan, waardoor het risico te hoog is om deze vooraf al te boeken.
Ik ben vier keer in Cervinia geweest en denk dat de verbinding 40% van de tijd open was, max. Wij deden het ook altijd zo; vanaf 3x de oversteek is de totale pas voordeliger, maar dan kan je weer niet naar de andere gebieden (wij zijn ook fan van een dagje Pila).

Bij mooi weer vind ik Cervinia misschien wel het beste skigebied dat er in de Alpen is, zeker nu er langzaam ook een slag wordt gemaakt met de kwaliteit van de appartementen (wij zaten in Red Fox de laatste keer). Mooie hotels waren er al, als je je portemonnee bij je hebt (White Angel of dat langs die rode piste naar de gondel)…

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-10 13:42

Mijn ervaring is dat alles in Oostenrijk beter is behalve de lengte/grootte van de pistes (en wellicht ski-in/out mogelijkheden). In Frankrijk kun je echt "wegskiën" touren in de grote gebieden wat in Oostenrijk bijna niet mogelijk is. Qua verblijf is de ondergrens gewoon een stuk lager in Frankrijk. Daar kun je echt mispakken en belachelijke verblijven terechtkomen. In Oostenrijk is het misschien wel eens klein maar altijd netjes en proper. Maar daar is de prijs ook naar.

Maar goed, zoveel mensen zullen niet zoeken naar verblijven van €250,- pppn in het naseizoen. Nu is dat overigens in Ischgl niet heel moeilijk ;) .

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

• hoevenpe
MrFl0ppY schreef op donderdag 18 september 2025 @ 16:16:
Maar goed, zoveel mensen zullen niet zoeken naar verblijven van €250,- pppn in het naseizoen. Nu is dat overigens in Ischgl niet heel moeilijk ;) .
Dat is wel een eenspersoons kamer met half pension, ben nu voor deze periode (7-1/11-1) op Booking aan het kijken en zie in Oostenrijk weinig leuks dat significant goedkoper is. We zoeken in een serieus skigebied (Mayrhofen, Kitzbuhel, Ischgl, Wagrain, St. Anton, Serfaus, Solden, etc) met reviewcijfer 8+ redelijke wellness geen gedoe met avondeten op loopafstand van de skilift en uitgaansgebied. Het zal vast goedkoper kunnen als je met z'n tweeen op een kamer gaat en 's ochtends de auto pakt maar dat is nou juist niet het doel van een paar dagen weg met vrienden. :)

Heb voor dezelfde periode net Les Menuires bekeken: in het dal een paar goedkopere maar boven op de berg lijkt het ook daar minstens 200 pppd te zijn voor een 1pk.

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Eenpersoonskamers zijn sowieso erg duur en lastiger te vinden. In fatsoenlijke hotels kan je heel vaak de bedden los koppelen of is het bed zo groot dat je elkaar echt niet per ongeluk aanraakt. Is het dan nog geen optie om gewoon een kamer te delen?

In Wagrain zat ik in Almonte, als de sleeplift open was loop je zo de piste op. Prima hotel, goede keuken en lekkere wellness. En in Lech ofzo zal er toch ook zat zijn?

• hoevenpe
ZieMaar! schreef op donderdag 18 september 2025 @ 20:19:
In fatsoenlijke hotels kan je heel vaak de bedden los koppelen of is het bed zo groot dat je elkaar echt niet per ongeluk aanraakt. Is het dan nog geen optie om gewoon een kamer te delen?
We hebben dat jarenlang gedaan en als niets anders beschikbaar is nog steeds een optie inderdaad. Toch als het even kan is een eigen kamer de meerprijs dubbel en dwars waard.

Geen gesnurk, geen kamergenoot die om 3 uur 's nachts lam uit de Kuhstall in z'n bed ploft. Rustig kunnen douchen en kleien, 'ik ben moe, zie jullie morgen om 7u30 bij het ontbijt' zeggen is wat Mastercard onbetaalbaar noemt... :)
In Wagrain zat ik in Almonte, als de sleeplift open was loop je zo de piste op. Prima hotel, goede keuken en lekkere wellness.
Inderdaad een erg mooi hotel, qua prijs nog wat duurder zie ik: ongeveer 280 pppn.

[ Voor 13% gewijzigd door hoevenpe op 18-09-2025 21:17 ]

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ja, echt vervelend dat die 1p kamers zoveel duurder zijn. Wij hanteren ca 300 per nacht als richtlijn max (zonder eten en skipas), maar dat is dan met zijn tweeën…

• Teijgetje
Pfoe, wat een prijzen.
Blij dat ik vorig jaar gelijk geboekt heb........oh, was dit jaar, gelijk na de krokus.
5 persoonsappartement/2 slaapkamers, 4 minuten lopen van de lift, hele week in de krokus, Via Lattea, Sauze d'Oulx........voor €900. _/-\o_

Zit er waarschijnlijk alleen. _O-
Hele ploeg is ca 20 man, maar die zitten in eigen appartementjes.

[ Voor 6% gewijzigd door Teijgetje op 18-09-2025 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Teijgetje schreef op donderdag 18 september 2025 @ 21:41:
Pfoe, wat een prijzen.
Blij dat ik vorig jaar gelijk geboekt heb........oh, was dit jaar, gelijk na de krokus.
5 persoonsappartement/2 slaapkamers, 4 minuten lopen van de lift, hele week in de krokus, Via Lattea, Sauze d'Oulx........voor €900. _/-\o_

Zit er waarschijnlijk alleen. _O-
Hele ploeg is ca 20 man, maar die zitten in eigen appartementjes.
Het is wat ik er voor over heb. In de praktijk is het vaak wel iets goedkoper. Maar ik vind bijv een eigen sauna erg fijn, daar betaal je voor.

Montgenevre is overigens volgens mij ook best interessant. Ben je ook in dat deel geweest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
Montgenevre vond ik afgelopen jaar het mooiere deel van Via Lattea. Wat meer hoogalpine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Het is zeker niet goedkoop, maar er zit een goed ontbijt en diner bij wat anders 50 euro per dag kost.

Ergens vind ik het nog 'meevallen', de prijs van après-ski is gevoelsmatig veel harder gestegen de afgelopen 10 jaar (7 euro voor 0,4 liter bier, dat was voor corona 5 euro voor 0,5 liter).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
SkiFan schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 09:43:
Montgenevre vond ik afgelopen jaar het mooiere deel van Via Lattea. Wat meer hoogalpine.
Ik vermaak me daar prima, elke dag een andere berg en de leuke pistes wat vaker.
En alleen om 9 uur is er even drukte bij de Rocce Nero lift/Sportinia, als iedereen tegelijk naar de top wil.
Verder is het overal ruim en rustig, en dat in de krokus.
Montgenevre en Sestriere zijn ook een dagje leuk, wij pakken dan de auto, ook als er genoeg sneeuw in de dalen ligt om er naar toe te kunnen skiën.
Je bent al een twee uur bezig voor je er bent met een ploeg en dan moet je ook op tijd terug om alle liften te halen (7 geloof ik)
Met de auto staat de hele ploeg om 9 uur daar in de sneeuw en rijden we om 5 uur terug.
Pistes zijn super daar, je kan de afdalingen in één keer carven als je wilt. Stukje van Montgenevre naar Claviere was even klunen om de langste afdaling te maken, of je moest een bückelpiste nemen.

Qua pistes vind ik eigenlijk alles top, voor de hele ploeg is eigenlijk alles blauw (ook rood en zwart), lekker doorknallen en af en toe, halverwege of bij lange pistes op kruisingen, even op elkaar wachten.
Meestal eindigen we aan het eind van de week met wat afdalingkjes tussen de liftpalen in de diepsneeuw, de halve ploeg, omdat het kan en omdat het leuk is als iemand valt en even onder de sneeuw verdwijnt. _O-

En prijzen zijn leuk, het eten meer dan goed, en bij Ciao Pais geweldig.
En meer dan genoeg, we namen na wat voorgerechtjes in "La Grotta" een mixed grill voor drie personen, en kregen een groot bord met daarop een stapel vlees van ca. 20 cm, met veel moeite ging de helft op.
Wat wel opvalt is dat zodra je in Frankrijk staat de koffie weer slootwater is i.p.v een goede espresso of cappucino.
En je moet even opletten met warme chocomelk bestellen in Italië, die is vaak zo dik dat je denkt warme vla te drinken. _O-

Sinds dit jaar zit ook een dagje Bardonecchia bij de Via Lattea-pas.

Ik hoop volgend jaar op wat meer geluk dan dit jaar.
Toen was de sneeuw geweldig. en 8 dagen kaiserswetter.
Beetje jammer dat ik op einde dag drie omver geskied werd door een 18 jarige. Ik kon hem nog afweren maar we vielen samen voorover waarbij ik met mijn borst op zijn opstaande skizijkant viel.
In eerste instantie leek het allemaal mee te vallen en heb ik nog een drie kwartier geskied, daarna ben ik alleen over twee bergen teruggeskied naar Sauze om toch wat rust te nemen.
`s Avonds wat meer pijn en voor de zekerheid naar de eerste hulp in Susa gegaan (=gratis in Italië) waar 5 foto`s zijn genomen waaruit bleek dat ik 6 gekneusde en 1 gescheurde rib had. :(
Volgende dag kon ik niets meer, niet uit bed, en ademhalen of een hoestje was een hel.
4 dagen op de max paracetamol later kon ik me zodanig bewegen dat ik nog afscheid kon nemen bij een pizzeria op de piste, met moeite, die wielen waar je stoeltje om de zoveel palen overheen danst waren dolksteken, en ik daarna naar huis kon rijden op mijn dooie gemakkie, ergonomische stoelen helpen daar echt bij.

Heeft 12 weken geduurd voordat ik alles weer normaal kon zonder er bij na te denken. :(

Volgend jaar dus maar twee kammetjes spareribs mee voor de zekerheid, ben inmiddels 63 .
Omdat ik zonder stokken ski heb ik de bijnaam "the legend" gekregen van de jeugd (ik ben de oudste).
Volgend jaar dus: The legend returns,,,,,,, :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
hoevenpe schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 11:21:
[...]

Het is zeker niet goedkoop, maar er zit een goed ontbijt en diner bij wat anders 50 euro per dag kost.

Ergens vind ik het nog 'meevallen', de prijs van après-ski is gevoelsmatig veel harder gestegen de afgelopen 10 jaar (7 euro voor 0,4 liter bier, dat was voor corona 5 euro voor 0,5 liter).
7 euro voor 0,4 liter bier?
Ik geloof dat wij 4 euro betalen op de piste.
14 euro voor een grote pizza en 27 voor een Tomahawk steak, op de piste.
En de mixed grill in de dorp `s avonds was 20 euro.

Wij gebruiken wel de Wie Betaalt Wat app, zodat er afgerekend kan worden door 1 persoon en iedereen daarna via de app zijn eigen eten en een deel van de fooi betaald.

Bij Ciao Pais hebben ze een heerlijke witte streekwijn, Roero Arneis, ik geloof 14 per fles op de piste.
Een fris wijntje met fruitige afdronk waarvan je uit moet kijken hoeveel je drinkt en dat je er bij eet, anders ga je "onderuit".
Die wordt inmiddels door een vriend geïmporteerd voor iedereen, kost incl vervoer dan €7,50 per fles/€45/doos van 6.
Inmiddels is het tweede pallet op......... _O-

[ Voor 19% gewijzigd door Teijgetje op 20-09-2025 00:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkiFan
Ik ken dat, we zaten in Claviere. Vanaf Montgenevre kun je dan beter bovenlangs, onderlangs moet je idd prikken. En zonder stokken mister Legend, wordt dat lastig. Mijn dochter heeft daar overigens afgelopen jaar het voor elkaar gekregen de skivanger van d'r F19's te mollen. Die heeft dus weer op mijn ski's geskied en ik op die van een vriend van me die ooit z'n enkel gebroken heeft en nu niet meer kan skiën en mij zijn ski's gedoneerd heeft. Ondertussen wel op Ekosport de juiste (ja, paar mm breder) skivanger gevonden en gemaakt. Superdaddy.

Wij reden van Claviere ook naar onderaan de volgende lift, skiënd was veel te ver, was je alleen maar paden aan het doen. Daar wordt ik niet heel blij van. Dan gondel naar boven. Ik vond het vorig jaar beetje mwoah.

Dit jaar dus naar les Arcs, en wellicht nog ergens een paar dagen heen, maar met een extra aflossing op het huis, zonnepanelen + accu systeem, 3 personen met flinke tandartsuitgaven, een voorlopige aanslag en een studerende dochter kan ik zeggen dat het een duur, heel duur jaar was. Wel houden we als het goed is volgend jaar een stuk over door alle investeringen en het 1e hypotheekdeel is half 2026 afgelost. Dat geeft dus flink wat aanvullende ruimte voor 26/27, al is het volgende een auto. De diesel staat op 330K, de benzine op 260K, dus die hebben ook niet meer het eeuwige leven. Er moet dus een EV (ID3 oid) bij.

Komt allemaal wel goed, maar vreet dus wel even ski-geld.

• Teijgetje
SkiFan schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 23:57:
Vanaf Montgenevre kun je dan beter bovenlangs, onderlangs moet je idd prikken. En zonder stokken mister Legend, wordt dat lastig.
Dat valt mee, ik schaats makkelijker op mijn ski`s dan de meeste prikken.

Maar inderdaad, je kan het maar één keer uitgeven.

• SkiFan
@Teijgetje Goed waxen scheelt inderdaad ook stukken. Bij voorkeur zelf. Dan kom ik wel de week door, iets wat bij laten waxen niet lukt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:14

vhal

ಠ_ಠ

Het duurde even maar gisteren voor het eerst "les" gehad. Bewust tussen aanhalingstekens want ik vond de groep eigenlijk te groot voor 1 leraar maar dat terzijde.

Maar hoe ga je om met angst? Ik schiet compleet in de error als ik bovenaan op piste 1 in Zoetermeer sta en er gevraagd wordt om ploegbochten te maken naar beneden. De eerste gaat wel redelijk maar vervolgens wordt het 1 grote lijdensweg en ongecontroleerd naar beneden denderen dat ik het echt niet meer tof begint te vinden. Daarnaast heb ik het idee als dit eenmaal gebeurt, ik uit reflex naar achter gaat zitten waardoor er geen druk meer is op de voorkant van de ski's. En dan hoor je de mensen zeggen dat je druk op je schenen moet voelen, knieën licht gebogen, romp ook voorbij de schoenen en stil houden etc. etc. Allemaal goedbedoelde adviezen maar dan ga je vol goede moed weer naar boven om het wederom te verkloten.

Ook het concept dal- en bergski snap ik in de theorie wel maar eenmaal bezig zorgt het brein er wel weer voor dat je bij het maken van een bocht weer onnodig gaat nadenken en het toch weer verkeerd doet.

Nee, al met al voelde ik mijzelf als een complete kneus. Misschien heb ik meer baat aan een 1 op 1 les op een babypiste in Lofer of zo want de vakantie annuleren gaat niet gebeuren..... 🤷

[ Voor 14% gewijzigd door vhal op 21-09-2025 08:55 ]

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarcoC
  • Laatst online: 21:45
vhal schreef op zondag 21 september 2025 @ 08:49:
Het duurde even maar gisteren voor het eerst "les" gehad. Bewust tussen aanhalingstekens want ik vond de groep eigenlijk te groot voor 1 leraar maar dat terzijde.

Maar hoe ga je om met angst? Ik schiet compleet in de error als ik bovenaan op piste 1 in Zoetermeer sta en er gevraagd wordt om ploegbochten te maken naar beneden. De eerste gaat wel redelijk maar vervolgens wordt het 1 grote lijdensweg en ongecontroleerd naar beneden denderen dat ik het echt niet meer tof begint te vinden. Daarnaast heb ik het idee als dit eenmaal gebeurt, ik uit reflex naar achter gaat zitten waardoor er geen druk meer is op de voorkant van de ski's. En dan hoor je de mensen zeggen dat je druk op je schenen moet voelen, knieën licht gebogen, romp ook voorbij de schoenen en stil houden etc. etc. Allemaal goedbedoelde adviezen maar dan ga je vol goede moed weer naar boven om het wederom te verkloten.

Ook het concept dal- en bergski snap ik in de theorie wel maar eenmaal bezig zorgt het brein er wel weer voor dat je bij het maken van een bocht weer onnodig gaat nadenken en het toch weer verkeerd doet.

Nee, al met al voelde ik mijzelf als een complete kneus. Misschien heb ik meer baat aan een 1 op 1 les op een babypiste in Lofer of zo want de vakantie annuleren gaat niet gebeuren..... 🤷
Dit is normaal, dit ervaart iedereen. Gewoon blijven oefenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scheurbuik
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 23:16
Ga een paar keer zelf op eigen tempo naar beneden.. en ja je gaat een paar keer op je snufferd, maar zo leer je

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat

En 1 op 1 les in Snowworld? Groepsles is algemeen, maar soms heb je een specifieke oefening nodig om iets voor elkaar te krijgen, dat lukt in een (grote) groep vaak niet goed. Een beetje angst is niet zo gek, dat hebben wel meer mensen en de praktijk leert wel dat zelf beter skiën helpt bij angst, maar goed, daarmee is die angst in de les niet weg natuurlijk.

Skiën moet leuk zijn of in ieder geval leuk worden. Skiles geven is een vak, waarin helaas niet elke leraar alle elementen goed beheerst en waarin tips van anderen vaak averechts werken (vaak gericht op het symptoom, niet de oorzaak). Een goede leraar, een privé les, dat kan helpen misschien? Ik kan Marcel, als hij nog bij Snowworld werkt, aanraden, maar afhankelijk van je regio zijn er misschien rolbanen die ook geschikt zijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje

Maar hoe ga je om met angst? Ik schiet compleet in de error als ik bovenaan op piste 1 in Zoetermeer sta en er gevraagd wordt om ploegbochten te maken naar beneden. De eerste gaat wel redelijk maar vervolgens wordt het 1 grote lijdensweg en ongecontroleerd naar beneden denderen dat ik het echt niet meer tof begint te vinden.

Ik denk dat de fout die je maakt is om je niet op de piste te focussen maar op de hele afdaling.
Probeer dus eerst je onderbewustzijn duidelijk te maken dat je zelf de controle hebt en stukje voor beetje de piste af gaat.
Je hoeft niet in één keer, of zo snel mogelijk, naar beneden. Je skiet centimeter voor centimeter, en je kan dus ook in die centimeter alles doen wat je wil, bv sturen, vallen, of stilstaan.
En ga je te snel blijf dan in een bocht wat langer op je dalski staan, trap die wat vaster in de sneeuw en je zult zien dat door de radius van de ski je omhoog gestuurd wordt., als je omhoog skiet gaat vanzelf de snelheid er uit.
Geneer je ook niet om uit de rij te gaan als de groep naar jouw idee te snel gaat en je het technisch niet bij kunt benen.
Het enige wat dat zegt is dat je in een te hoge groep ingedeeld zit, wat in Nederland eerder het geval zal zijn dan in een skigebied waar veel meer mensen zijn en je automatisch in een van de vele groepen, en dus in die van jouw/gelijkwaardig kunnen, geplaatst kan worden.
En probeer ook niet krampachtig te blijven staan, ga je naar jouw idee te snel, kijk waar je je veilig kan laten vallen. Leer dus vallen, als je die valangst kwijt bent, en weet dat er niets gebeurd behalve dat je ski's uitgaan, heb je ook veel minder kans op breuken mocht je echt een smakkerd maken. Laat het dus gewoon gebeuren ipv krampachtig alles stijf te houden om zo snel mogelijk stil te liggen in de sneeuw.

Een uurtje 1 op 1 les kan zeker helpen, waarbij je hier in Zoetermeer makkelijker over je berg-angst heen kunt komen dan in het wild, als de berg 2500 meter hoog is, en je niet weet waar de piste beneden heen gaat en waar hij eindigt. Het dal inkijken kan veel indrukwekkender, en beangstigender zijn, dan dat stukje Zoetermeer.
Maar ook daar daal je centimeter voor centimeter af, en zolang je dwars, en soms omhoog, op de piste blijft skieen, heb je nauwelijks snelheid.
Tot je genoeg vertrouwen hebt om iets meer naar beneden te skieen en dus wat meer snelheid maakt.

Maar snelheid is niet het doel, het doel is dat je je veilig voelt en lol hebt op die twee latjes.

Dat gezegd hebbende heb ik dat ook vaak in Zoetermeer....in één keer naar beneden en steeds sneller.
Meestal na een uurtje als ik me begin te vervelen. :+

[ Voor 8% gewijzigd door Teijgetje op 21-09-2025 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

@ZieMaar! @Teijgetje @MarcoC @Scheurbuik
Dank voor alle tips, er zit zeker nuttige informatie tussen. Inmiddels heb ik voor as. woensdag een 1 op 1 moment gepland in de ochtend. Het leren vallen is wel een ding, ik ben simpelweg gezegd bezorgd dat ik iets afscheur of breek terwijl ik rationeel gezien wel snap dat die kans klein is als je geen gekke dingen doet. Maar in mijn hoofd blijft die gedachte dan ergens rondzwerven....

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-10 08:13

Bezulba

Formerly known as Eendje

Het moeilijkste van skiën is dat je tegennatuurlijk moet gedragen. Je wil naar achter leunen omdat dat "veilig" is maar daardoor verlies je elke vorm van controle en vlieg je naar beneden. Je moet dus dat instinct uitzetten en naar voren leunen, wat in het begin voor alleen maar meer snelheid gaat zorgen en dan heb je weer controle om te draaien.

Ik ski nu zo'n 10 jaar en dat is nog steeds het allermoeilijkst voor mij. Het verschil met vroeger is echter dat dat "oh, shit" en bijbehorende reactie nu veel sneller tot de juiste actie leid, maar ik heb ook nog even die halve seconde dat ik meer naar achter ga dan eigenlijk zou moeten.

Dus nee, je bent niet gek, je bent niet stom, je bent niet ongeschikt ofzo, dit is onderdeel van leren skiën.

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
vhal schreef op maandag 22 september 2025 @ 11:39:
Dank voor alle tips, er zit zeker nuttige informatie tussen. Inmiddels heb ik voor as. woensdag een 1 op 1 moment gepland in de ochtend. Het leren vallen is wel een ding, ik ben simpelweg gezegd bezorgd dat ik iets afscheur of breek terwijl ik rationeel gezien wel snap dat die kans klein is als je geen gekke dingen doet. Maar in mijn hoofd blijft die gedachte dan ergens rondzwerven....
Ik zou zeker priveles nemen. Het is duurder maar je leert ook sneller. Overigens vond ik zelf de bergen een fijnere leeromgeving dan Snowworld, dus voel je ook niet te goed om op locatie ook nog wat lessen te nemen. De afdalingen zijn langer waardoor je relatief gezien meer tijd op de piste doorbrengt en minder in liften, en de sneeuw is echt en niet nep wat ook fijner is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
vhal schreef op maandag 22 september 2025 @ 11:39:
Het leren vallen is wel een ding, ik ben simpelweg gezegd bezorgd dat ik iets afscheur of breek terwijl ik rationeel gezien wel snap dat die kans klein is als je geen gekke dingen doet. Maar in mijn hoofd blijft die gedachte dan ergens rondzwerven....
Toen ik nog niet kon skieen, en voor het eerst meeging met vrienden naar Kirchberg, en die heel goed konden skieen, heb ik geen les genomen.
Op de lesweide werd mij in 5 minuten een aantal oefeningen voorgedaan die ik kon gaan leren, het voelde voor mij aan alsof ik op een deur vastgebonden stond.
Eind van de dag was ik iets "losser" en had iets meer vertrouwen gekregen..........
Dus de volgende dag mee......ipv skieen ben ik geloof ik alle bergen afgevallen. _O-
Om naar Kitzbuhel te kunnen moesten we over rood (hahnenkamm) en dat was flink te hoog gegrepen, 5 meter skieen en daarna 20 meter vallen. Maar aan het eind van de dag was ik wel mijn valangst en "hoogteangst" kwijt, wetende dat je niet de hele berg afdondert als je valt.
Dag drie kon ik enigszins normaal de berg af komen, in pflug, al doende leert men en weet je hoe te blijven staan om niet steeds te vallen.
Dag vier gebotst met een stel dat met een sleeplift de piste overstak en die mij niet meer konden ontwijken. :X -O-
Boos natuurlijk want voor die sleeplift was een wachttijd van ongeveer drie kwartier op dat moment.
De rest van de week ging het aardig, je bent "natuurtalent" of niet. _O- *O*

Jaar daarop maar wat lessen genomen.
Maar nooit meer bang geweest om te vallen.
Vallen hoort er nu eenmaal bij, zelfs nu haal ik nog wel eens een capriool uit en lig languit in de sneeuw.
De laatste keer was nadat "de jeugd" mij complimenteerde hoe makkelik ik overal af ging zonder stokken.
We stonden in de diepsneeuw en je raad het al......15 meter verderop gevallen en haast uitgegraven moeten worden. :+ :+ -O-

En dan was er natuurlijk ook een keer dat ik vanuit bijna stilstand zo hard met mijn hoofd op de sneeuw terecht kwam, lang voordat iedereen een helmpje droeg, dat ik me realiseerde dat als er een steen had gelegen ik zeker een fractuurtje had opgelopen.
Ben dan ook gelijk naar de skiwinkel geskied onderaan de piste en heb gelijk een helm gekocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TNO
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-10 21:42

TNO

cake.

Lekker doorgaan met de lessen in Snowworld en dan op vakantie ook zeker nog een paar lessen boeken, al is het alleen maar dat je skileraar als gids kan dienen mocht je ook net zo’n natuurtalent zijn als hierboven ;). Mocht je echt nog angst voor vallen hebben, er is voldoende beschermingsmateriaal op de markt om eea qua angst weg te nemen.
Als snowboarder board ik eigenlijk nooit meer zonder kniebeschermers (simpele van volleybal), rugbeschermer, helm en crashpants.
Succes!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
In mijn ervaring (ook als skileraar) bestrijd je angst grotendeels met techniek. Dan kan je naar rustigere pistes (blauwe pistes zijn vaak drukker met gevaarlijke mensen dan rode) en hebt meer t gevoel van controle.

Maar er zijn veel soorten angst:
Hoogte/dieptevrees
Angst om te vallen
Angst voor anderen
Angst voor (oude) liften
Angst voor of in slecht zicht

Maar ik denk dat bijna altijd goede (prive) les een goed startpunt is. En dan vervolgens alle tips van niet leraren met een voorzichtige korrel zout nemen 😇. Het is voor ervaren skiërs vaak lastig om in te schatten wat een beginner wel of kan en de beste manier voor meer angst is dingen doen die je echt nog niet kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
Misschien voor de duidelijkheid, ik begon met skieen 45 jaar geleden, de drukke sleeplift dwars over een piste in Kitzbuhel zal er nu niet meer zijn.
En de valpartij die me besloot een helm te gaan dragen was ook zo`n 25 jaar geleden, toen helmen nog niet normaal waren.
In 45 jaar maak je van alles mee op de piste. ;)

Zo heb ik zo`n 40 jaar geleden een poging gedaan skileraar te worden.
Ingeschreven bij de NSkiV voor de opleiding, je had toen alleen Anwärter A en B diploma`s.
Op de dag van de test, je moest "vóórskieen", ging ik `s ochtends door mijn rug.

Met veel pijn de auto in en op weg naar de Uithof, toen de enige indoorbaan in Nederland, in een langdurige file terechtgekomen. Toen ik de Uithof binnenkwam was iedereen al de piste op. Zo snel als ging omgekleed en ook naar boven.
Ik kon nog net aansluiten achter aan de rij waar het "vóórskieen" al begonnen was.
Als laatste, ik had niet in kunnen skieen en was ook stijf van het door mijn rug gaan, naar beneden gegaan.
En alle oefeningen gedaan, wat me zonder opwarming redelijk leek af te gaan...........

Eenmaal beneden in de kleedkamers was de onverbiddelijke mening van de instructeurs dat voor drie mensen een opleiding tot skileraar geen zin had wegens gebrek aan techniek......ik was daar één van.
Teleurgesteld terug naar Amsterdam.

Een jaar later kreeg ik een brief van de NSkiV waarin ik gefeliciteerd werd met het behalen van mijn Anwärter A diploma en of ik de opleiding B wilde doen.
Ik heb A maar nooit opgevraagd........... ;)

[ Voor 65% gewijzigd door Teijgetje op 23-09-2025 09:39 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SkiFan
@vhal Gewoon doorzetten. Iedere beginner, ook ondergetekende, die ouder dan 5 met skiën begint heeft dit moment gekend. Door je techniek te verbeteren en de juiste reacties te automatiseren (ja, net als de tafel van 5 die je zo opdreunt) ga je ook je angsten minder laten worden.

Daarvoor moet je oefenen, oefenen en nog eens oefenen. En op een gegeven moment heb je het, zijn je angsten weg en duik je gewoon head-first die Harakiri of de muur Suisse af, omdat je weet dat je linksom of rechtsom toch wel kunt remmen.

Geef het tijd en geef niet te snel op.

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ok, bij ons is er een nieuwe optie in ons hoofd bijgekomen...Noorwegen (en dan vooral Trysil). Ben nog in de ontdekkingsfase, het lijkt allemaal wat minder uitdagend, maar extreem sneeuwzeker en over t algemeen erg rustig. Wel wat duurder, maar dat is voor ons gelukkig niet zo'n probleem...

Iemand ervaringen met Noorwegen om te wintersporten (we willen ook af en toe de tourski's onderbinden, misschien langlaufen)?

• renegrunn
ZieMaar! schreef op woensdag 24 september 2025 @ 09:32:
Ok, bij ons is er een nieuwe optie in ons hoofd bijgekomen...Noorwegen (en dan vooral Trysil). Ben nog in de ontdekkingsfase, het lijkt allemaal wat minder uitdagend, maar extreem sneeuwzeker en over t algemeen erg rustig. Wel wat duurder, maar dat is voor ons gelukkig niet zo'n probleem...

Iemand ervaringen met Noorwegen om te wintersporten (we willen ook af en toe de tourski's onderbinden, misschien langlaufen)?
Schijnt fantastisch te zijn. Wintersport krijgt daar ook snel een andere dimensie: niet elke dag van piste naar piste maar bv ook een dagje langlaufen, sneeuwscooter, hondenslee etc. Zelf ga ik eind november een weekje naar Finland voor hetzelfde.

En over 10 jaar moeten we wel meer naar Scandinavië als je ziet hoe snel het in de Alpen gaat met de achteruitgang van sneeuwhoogtes.

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:34

YellowCube

Wait...what?

Hou er rekening mee dat, afhankelijk van wanneer je gaat en hoe noordelijk je zit, het misschien maar kort dag is. Noordelijke gebieden zijn daar over het algemeen wel goed op uitgerust (verlichting langs de piste), maar toch, het kan een verrassing zijn.

En als je iets bijzonders wil doen
https://www.skiresort.nl/skigebieden/spitsbergen/

beetje duur voor 700m piste en de kans dat je door een ijsbeer gepakt wordt, maar wel sneeuwzeker en uniek

[ Voor 11% gewijzigd door YellowCube op 24-09-2025 09:51 ]

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
YellowCube schreef op woensdag 24 september 2025 @ 09:50:
[...]

Hou er rekening mee dat, afhankelijk van wanneer je gaat en hoe noordelijk je zit, het misschien maar kort dag is. Noordelijke gebieden zijn daar over het algemeen wel goed op uitgerust (verlichting langs de piste), maar toch, het kan een verrassing zijn.

En als je iets bijzonders wil doen
https://www.skiresort.nl/skigebieden/spitsbergen/

beetje duur voor 700m piste en de kans dat je door een ijsbeer gepakt wordt, maar wel sneeuwzeker en uniek
Hahaha dat wordt em niet en de periode is half maart, dus dan is het vergelijkbaar lang licht als in de Alpen als ik het goed heb...

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20:42

YT kanaal van Wintersport.nl hebben ze een snowshow van Noorwegen. Vorig jaar volgens mij.

YouTube: Is wintersport in Noorwegen echt zo bijzonder? - Snow Show (SE6 EP01)
YouTube: Gouden afdalingen en raften op sneeuw. Noorwegen op zijn best! - Sno...
YouTube: De ultieme Noorse beleving en nog meer verse sneeuw! - Snow Show (SE...
Trysil:
YouTube: Op verkenning in het skigebied van Trysil in Noorwegen

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:34

YellowCube

Wait...what?

ZieMaar! schreef op woensdag 24 september 2025 @ 10:19:
[...]

Hahaha dat wordt em niet en de periode is half maart, dus dan is het vergelijkbaar lang licht als in de Alpen als ik het goed heb...
dat klopt denk ik wel
Zo noordelijk ligt Trysil ook weer niet

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
Vorig jaar hier info gewonnen over Dolomiti Superski, wij hadden toen al geboekt in Santa Christina.
Heel mooi allemaal maar St Christina is niet een dorp waar ik weer zou boeken (bveel lopen en afstanden etc)

Als we weer zouden boeken -wellicht volgend jaar dan zou dat Alta Badia (Corvara) zijn geworden want het gebied is wel prachtig.
Verder goed bevallen maar omdat we bij elkaar ong 120 jaar zijn was al dat lopen niet bevorderlijk voor het skigenot.
Het was voor ons alweer 10 jaar terug dat wij zijn wezen skiën en dan is 49 of 59 zijn echt een bizar grote stap qua sportiviteit/endurance. Dus daar moet ik dit jaar wel aan werken want je wilt natuurlijk zo lang en veilig mogelijk van de pistes gaan. Het kost zacht gezegd nogal een paar knikkers.

Besloten tot iig het pensioen elk jaar te gaan skiën en dus geboekt in Avoriaz in het laag seizoen.
Dat skigebied ken ik zeer goed, kwam daar voor het eerst in de jaren 80 (Les Gets) dus dat is wel fijn.
Heb tussen mijn 20ste en 30ste altijd in de achenebbis appartementen van Avoriaz gezeten maar hebben nu een mooi appartement gevonden dat er ondanks logies toch meer hottellerig uit ziet. iig netjes en met foyer etc.

Vandaag nieuwe speeltjes, heb hoge wreef en brede voet dus huurspul vorig jaar was niet heel erg leuk voor mij. Dus hoop dit jaar makkelijker en beter te kunnen skiën.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h5BMszCcGpn_DVO3pSeuIg1CK_U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T6ls5o8CQ1y1EDTY9XnAvyWu.jpg?f=fotoalbum_large

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

• MarcoC
ZieMaar! schreef op woensdag 24 september 2025 @ 10:19:
[...]

Leuk weetje: rond 21 maart en 21 september is het overal op Aarde ongeveer 12 uur licht en 12 uur nacht. Dus of je nou naar Noorwegen, Siberië, Alaska, Sydney of Rio de Janeiro gaat: het maakt niet uit :) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
MarcoC schreef op donderdag 25 september 2025 @ 20:54:
[...]
Dus of je nou naar Noorwegen, Siberië, Alaska, Sydney of Rio de Janeiro gaat: het maakt niet uit :) .
Behalve als je wil skieen, dat gaat in Sydney en Rio wat lastiger..........daar sneeuwt het nooit.

[ Voor 3% gewijzigd door Teijgetje op 25-09-2025 23:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
In Peru gaat het best goed.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

• Teijgetje
Wel voor elke afdaling je ski`s waxen.

Alleen de liften zijn daar dan weer niet optimaal.
En een steile zandduin oplopen met de ski`s in je nek is niet alles, dat is de eerste keer leuk, maar een weekje? Zandduin is 2100 meter hoog met 1000 meter "skiplezier".
Zandbuggy huren met chauffeur? I.p.v een skipas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
Teijgetje schreef op donderdag 25 september 2025 @ 23:15:
[...]

Behalve als je wil skieen, dat gaat in Sydney en Rio wat lastiger..........daar sneeuwt het nooit.
Ja correct, het ging nu specifiek om de lengte van de dagen. Die is overal ter wereld ongeveer 12 uur rond 21 september en 21 maart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
MarcoC schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 10:57:
[...]

Ja correct, het ging nu specifiek om de lengte van de dagen. Die is overal ter wereld ongeveer 12 uur rond 21 september en 21 maart.
In Sauze had het ook gesneeuwd, twee witte bergtoppen op de webcams. *O*
Om 4 uur was het meeste op de Monte Triplex (2500 m) gesmolten. -O-
De Monte Fraiteve (2702m) ging wel wit de nacht in vanavond. *O*

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Gisteren weer een paar uurtjes les gehad in Snowworld, had het geluk dat de leraar alles rustig uitlegde en de groep niet al te groot was. Ik kan nu wel zeggen dat het kwartje is gevallen en de bochtjes gewoon gecontroleerd gaan. Langzaam was ik zelf al onbewust bezig om de bochtjes en de stukken rechtdoor naar de volgende bocht iets meer richting parallel te nemen. Eigenlijk ging ik met een tevreden gevoel weer naar huis. Tips en adviezen van hier hebben wel geholpen.

Nu verder opbouwen :)

[ Voor 4% gewijzigd door vhal op 29-09-2025 12:20 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Scarabial
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:21

The_Scarabial

MTB for life!

Ik kan Noorwegen goed aanbevelen, ook als je wat ander wintersporten wil uitvoeren, sneeuw en temperatuur (in de zin van altijd goede sneeuw) top.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
The_Scarabial schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 20:28:
[...]

Ik kan Noorwegen goed aanbevelen, ook als je wat ander wintersporten wil uitvoeren, sneeuw en temperatuur (in de zin van altijd goede sneeuw) top.
Heb je er zelf geskied? Welke gebieden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Scarabial

The_Scarabial

MTB for life!

ZieMaar! schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 20:39:
[...]

Heb je er zelf geskied? Welke gebieden?
Ja meerdere malen in Trysil. We gaan komende winter weer, het is wel totaal anders dan de Alpen. De afdalingen zijn er wat korter, geen wachttijden bij de liften, de liften zijn wel wat ouderwetser, hoewel er nu ook een nieuwe gondel is dit jaar. Verder als je een huisje hebt in het gebied dan is het skiën tot je voordeur, wat echt ideaal is. Ook veel relaxtere sfeer vind ik. Goede kleding is wel aan te bevelen, heb daar meerdere keren dik boven de -25 gehad en dan is goede kleding echt wel benodigd.
Verder ook wel cross country skiën gedaan, sneeuwschoen wandelingen, sneeuwscooter tochten en dat is ook gewoon leuk om te doen. En overal ligt veel sneeuw en dat maakt het een ideaal gebied voor een wintervakantie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• brothermaynard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08-10 07:44
The_Scarabial schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 22:33:
[...]

Ja meerdere malen in Trysil. We gaan komende winter weer, het is wel totaal anders dan de Alpen. De afdalingen zijn er wat korter, geen wachttijden bij de liften, de liften zijn wel wat ouderwetser, hoewel er nu ook een nieuwe gondel is dit jaar. Verder als je een huisje hebt in het gebied dan is het skiën tot je voordeur, wat echt ideaal is. Ook veel relaxtere sfeer vind ik. Goede kleding is wel aan te bevelen, heb daar meerdere keren dik boven de -25 gehad en dan is goede kleding echt wel benodigd.
Verder ook wel cross country skiën gedaan, sneeuwschoen wandelingen, sneeuwscooter tochten en dat is ook gewoon leuk om te doen. En overal ligt veel sneeuw en dat maakt het een ideaal gebied voor een wintervakantie.
bijna al mijn (ski) vakanties zijn dik boven de -25😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
The_Scarabial schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 22:33:
[...]

Cool! Dat de afdalingen wat korter zijn is wel iets om even over na te denken, al heb ik prima dagen gehad in de Alpen op de Seiseralm en Lofer (op de drukte na in die laatste), waar je ook veel afdalingen hebt van 200-300hm.

Hoe was de drukte in Trysil? Welke periode was je er?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Scarabial

The_Scarabial

MTB for life!

ZieMaar! schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 07:30:
[...]

Cool! Dat de afdalingen wat korter zijn is wel iets om even over na te denken, al heb ik prima dagen gehad in de Alpen op de Seiseralm en Lofer (op de drukte na in die laatste), waar je ook veel afdalingen hebt van 200-300hm.

Hoe was de drukte in Trysil? Welke periode was je er?
Ben er in verschillende periodes geweest, half december was het heel erg rustig, maar toen was net nog niet alles open. Ook begin januari toen vond ik het ook erg rustig en ook begin februari toen was het wel iets drukker, maar heeft ook te maken met de noorse schoolvakanties

brothermaynard schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 23:17:

[...]

bijna al mijn (ski) vakanties zijn dik boven de -25😉
haha ja las het zojuist ook terug :)
Pagina: 1 ... 42 43 Laatste