[Vakantie] Het Grote Wintersport-topic! Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 43 44 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Wintersport is voor ons ook weer geboekt. We wilde eigenlijk na een paar jaar afwezigheid weer eens naar Flachau, maar ons vaste chalet was helaas niet meer beschikbaar. Besloten om terug te gaan naar het chalet waar we vorig jaar waren (Saint Sorlin d'Arves). Beviel op de restaurants na erg goed.

Enige ding dat nu anders is, is dat we zeer waarschijnlijk met één elektrische auto gaan. Iemand ervaring met wintersport (liefst Frankrijk, dus ongeveer dezelfde route) met een EV? Ik denk ik probeer het eerst in dit topic voor ik het hier ga vragen: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa

Gaat om een Audi E-Tron S. Dus zal vaak stoppen worden, rijdt namelijk niet bepaald zuinig, gelukkig wel goed in snelladen (150kWh). En voordeel is dat we met 2 auto's rijden, dus lekker achter de benzine auto gaan plakken zodat hij toch wat zuiniger rijdt :P

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:50

ZieMaar!

Moderator General Chat
Hier worden de plannen langzaam concreter. We zullen wat langer gaan, een dag of 10, en willen vliegen op Oslo en liever niet (veel) meer dan een uurtje of 3 rijden naar de bestemming. Er moet een goed langlauf aanbod zijn en bij voorkeur een ander gebiedje in de buurt voor een dag of wat. Verder carvepistes (dus steiler blauw en rood, maar breed), maar die zijn daar overal.

Er zijn nu 2 combi’s over
- Kvitjell icm Hafjell. Die laatste is wat drukker dus vanuit de eerste. Iets dichter bij Oslo, daarmee net iets drukker, maar nog steeds goed te doen
- Geilo icm Hemsedal, echt rustig, mooie uitzichten, lijkt de voorkeur te krijgen

Qua kosten valt het wel mee eigenlijk:
- de reis is de grootste extra uitgave: vliegen en huurauto of de boot met eigen auto, beiden ruim € 1000,- met zijn 2-en.
- accommodatie is er in overvloed, nieuw en modern appartement aan de piste ca € 200 per nacht. Daarmee is de prijs/kwaliteit beter dan de Alpen
- skipas voor 10 dagen ca €300,-. Natuurlijk fors minder kilometers en minder moderne faciliteiten dan de Alpen, dus lastig vergelijk. Per saldo net duurder denk ik
- eten/drinken/activiteiten: duurder. Halve liter bier kost een tientje in een café. De Alpen zijn ook duur, maar niet zo duur. Skiles of een tochtje met gids ook duurder

Onder de streep denk ik dat met zijn 2en, vliegend, voor een week misschien een keer € 3500/€4000 kwijt bent. Dat is denk ik zo’n € 750 meer dan een vergelijkbaar comfort in de Alpen (naar onze standaarden). Valt me eigenlijk best mee, maar is zeker ander dan de € 1750 ofzo vorig jaar in totaal voor een weekje Val Cenis (met een bevriend stel in t appartement).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:59

_Arthur

blub

miicker schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 23:38:
Wintersport is voor ons ook weer geboekt. We wilde eigenlijk na een paar jaar afwezigheid weer eens naar Flachau
Ah bummer. Hier staat Flachau wel op de agenda in februari.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Scarabial
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:44

The_Scarabial

MTB for life!

ZieMaar! schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 14:05:
Hier worden de plannen langzaam concreter. We zullen wat langer gaan, een dag of 10, en willen vliegen op Oslo en liever niet (veel) meer dan een uurtje of 3 rijden naar de bestemming. Er moet een goed langlauf aanbod zijn en bij voorkeur een ander gebiedje in de buurt voor een dag of wat. Verder carvepistes (dus steiler blauw en rood, maar breed), maar die zijn daar overal.

Er zijn nu 2 combi’s over
- Kvitjell icm Hafjell. Die laatste is wat drukker dus vanuit de eerste. Iets dichter bij Oslo, daarmee net iets drukker, maar nog steeds goed te doen
- Geilo icm Hemsedal, echt rustig, mooie uitzichten, lijkt de voorkeur te krijgen

Qua kosten valt het wel mee eigenlijk:
- de reis is de grootste extra uitgave: vliegen en huurauto of de boot met eigen auto, beiden ruim € 1000,- met zijn 2-en.
- accommodatie is er in overvloed, nieuw en modern appartement aan de piste ca € 200 per nacht. Daarmee is de prijs/kwaliteit beter dan de Alpen
- skipas voor 10 dagen ca €300,-. Natuurlijk fors minder kilometers en minder moderne faciliteiten dan de Alpen, dus lastig vergelijk. Per saldo net duurder denk ik
- eten/drinken/activiteiten: duurder. Halve liter bier kost een tientje in een café. De Alpen zijn ook duur, maar niet zo duur. Skiles of een tochtje met gids ook duurder

Onder de streep denk ik dat met zijn 2en, vliegend, voor een week misschien een keer € 3500/€4000 kwijt bent. Dat is denk ik zo’n € 750 meer dan een vergelijkbaar comfort in de Alpen (naar onze standaarden). Valt me eigenlijk best mee, maar is zeker ander dan de € 1750 ofzo vorig jaar in totaal voor een weekje Val Cenis (met een bevriend stel in t appartement).
Mooi plan, ben benieuwd naar je verhaal over die gebieden, ik denk overigens dat er overal genoeg te langlaufen valt in Norge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 01:00

Enige ding dat nu anders is, is dat we zeer waarschijnlijk met één elektrische auto gaan. Iemand ervaring met wintersport (liefst Frankrijk, dus ongeveer dezelfde route) met een EV? Ik denk ik probeer het eerst in dit topic voor ik het hier ga vragen: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa

Gaat om een Audi E-Tron S. Dus zal vaak stoppen worden, rijdt namelijk niet bepaald zuinig, gelukkig wel goed in snelladen (150kWh). En voordeel is dat we met 2 auto's rijden, dus lekker achter de benzine auto gaan plakken zodat hij toch wat zuiniger rijdt :P
Ben geen e-fanboy dus ik vind alles wat langer duurt dan tanken al ruk. 1x tignes en paar keer marseille met een electro meegemaakt. Ik rijd marseille zelf regelmatig aan met een normale auto.
Meegemaakt = ik reed gewoon benzine en de andere autos in het gezelschap waren e.

Laden duurt gewoon lang. Ik rijd marseille in een stuk door met 1x stoppen om te tanken. Scheelt met de e aanzienlijk omdat er gewoon meer en langer gestopt moet worden. Volgens mij scheelde het zo’n 3u. Afhankelijk van type auto en rijder.

Laden langs de route de soleil is goed geregeld, als ik tegenwoordig naar de hoeveelheid laders kijk. Ik ben zelf dus geen e rijder dus kan niets zeggen over hoe goed de laders/pasjes werken.
Met drukte op wisseldagen/weekenden staat het wel altijd vol. Regelmatig met een wachtrij.

Laden in tignes was kut. App had niets beschikbaar en er moest publiekelijk geladen worden. Volgens mij zijn ze uiteindelijk in de publieke garage naast de lift/bus station uitgekomen. Ze liepen te klagen over de kosten en snelheid maar kan me de details niet herinneren. Van te voren was er ook veel onduidelijk over het verbruik bij stilstand. Ze waren nogal bang dat de accu warm gehouden zou worden ivm de koude buitentemperatuur en daardoor zelfs bij stilstaan relatief veel leeg zou lopen. Dat viel uiteindelijk wel mee begreep ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DomiGijzen
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 23:00
Wintersport is voor ons ook weer geboekt. We wilde eigenlijk na een paar jaar afwezigheid weer eens naar Flachau, maar ons vaste chalet was helaas niet meer beschikbaar. Besloten om terug te gaan naar het chalet waar we vorig jaar waren (Saint Sorlin d'Arves). Beviel op de restaurants na erg goed.

Laad infra langs deze route(s) is prima in orde. Frankrijk zijn veel laadplekken nog redelijk nieuw maar niet overal zijn toiletten en eetgelegenheden. Reken op 1-1,5 uur meer reistijd. Dan zit je altijd goed.

Grz D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17:03
Laden in Frankrijk is top, zeker bij de Total tankstations zijn er meestal voldoende en sta je overdekt. Verder hebben de meeste parkeerplaatsen langs de route laadvoorzieningen.
En zeker als je kan combineren met sanitaire stop verlies je eigenlijk weinig tijd

Ik heb in Februari onderweg naar Oostenrijk bijv getimed van het moment dat ik de snelweg afreed, wachten voor tanken, betalen, parkeren, sanitaire stop met de kids, en weer weg rijden mijn stop bijna 30 minuten duurde.
Nu plug ik in, doe de sanitaire stop en na ong 20 min kan ik weer verder.
Ik tankte meestal 1x en moest 1 a 2 keer een sanitaire stop doen (is dan wel korter dan 30min) .

Enige weg waar ik wat problemen had wat tussen Luik en Arlon. Daar zitten wel laadpalen onderaan de snelweg maar meestal zijn daar geen voorzieningen.
Dus daar verloor ik tijd omdat ik een paar km later weer moest stoppen voor het toilet

Hou er wel rekening mee dat het verbruik met volle belading en evt een dakkoffer veel hoger is. Bij een gemiddelde EV met een range van 500km is je effectieve range normaal 300 (laden tussen 20 en 80%). Met een dakkoffer ga je zo naar de 250km. En zeker de eerste paar 100km met dakkoffer had mijn auto moeite met het inschatten van de range omdat het verbruik hoger ligt dan het gemiddelde wat ie gebruikt met de berekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megupe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:04
Arlon, dan moet ik gelijk weer denken aan wintersport vroeger met het gezin (ik als tiener) in de bus.
Vaak was het in de avond en dus al donker, door de gure beboste ardennen, vochtig weer, verlaten dorpjes/plaatsen. En zo halverwege de eerste film :P

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Hier is het plan inmiddels definitief, we gaan naar Noorwegen op wintervakantie. Het is Kvitjell geworden; volgens locals toch beter voor ons dan Geilo en voldoende gebieden ter afwisseling, deels zelf op de dezelfde skipas. Het idee is uiteraard skiën, maar we willen ook (best wat) gaan langlaufen, wellicht de vellen een keer onderbinden en ongetwijfeld een keer een hondensleetocht gaan maken.

Mooi ski-in/out appartement, gunstige vluchttijden en nu dus aftellen.

Voor de geïnteresseerden, even de wat 'kost dat nou ' (omgerekend naar een week)):
- Reis: ca € 1200,-, vliegen plus (ruime)huurauto. Incl wintersportbagage, parkeren Schiphol en gunstige vliegtijden
- Ski in/out appartement, modern en ruim € 1500 p/w
- Skipas 6-8 dagen ca € 250 pp, € 500.- totaal
Dus, zonder eten en drinken en aanvullende activiteiten: ca € 3200 totaal.

Vervoer in de Alpen 2200 km tegen 1:18 x 1,80 + tol = ca € 300 + 2x tussen overnachting a € 150 = ca € 600
Appartement extreem afh van locatie, maar vaak tussen 1500 - 2250 p/w
Skipas ca 400
Totaal ca € 3000

Niet helemaal te vergelijken natuurlijk, je hebt veel meer hoogtemeters en kilometers voor die € 400,- skipas, lang niet iedereen doet een tussenovernachting, het eten en drinken is wat goedkoper, maar daar tegenover staat rust, comfortabeler reizen en echt een keer wat anders.

Qua reis: we rijden ca 6:00 weg van huis om naar verwachting om 15:00 in ons appartement te zijn en dat is dus maar deels rijden en (helaas) deels wachten, als je zonder materiaal vliegt kan het nog sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Even een vraagje over winterbanden/sneeuwkettingen. We gaan naar Frankrijk op wintersport nu is mijn vraag: zijn winterbanden verplicht? Ik lees op internet verschillende dingen. Bij ANWB zeggen ze dat winterbanden verplicht zijn tenzij je sneeuwkettingen bij je hebt.

Nu heb ik een auto met vrij forse banden (285/40 R22), één nieuwe band kost +- €350. Daar zitten nu nog prima zomerbanden onder. Daarnaast is het een auto met vierwielaandrijving en zal die ook als we op wintersport gaan incl. passagiers ruim 3 ton wegen, dus ik maak me niet heel veel zorgen over een gebrek aan grip. Dus als ik alleen sneeuwkettingen hoef te kopen scheelt me dat een heleboel geld. Daarnaast verwacht ik op de weg toch geen sneeuw (was er vorig jaar ook niet, terwijl er in het gebied sneeuw genoeg was).

Ben even benieuwd naar jullie ervaring, zijn winterbanden verplicht, of zijn sneeuwkettingen voldoende?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The End
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:42

The End

!Beginning

miicker schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 12:02:
Even een vraagje over winterbanden/sneeuwkettingen. We gaan naar Frankrijk op wintersport nu is mijn vraag: zijn winterbanden verplicht? Ik lees op internet verschillende dingen. Bij ANWB zeggen ze dat winterbanden verplicht zijn tenzij je sneeuwkettingen bij je hebt.

Nu heb ik een auto met vrij forse banden (285/40 R22), één nieuwe band kost +- €350. Daar zitten nu nog prima zomerbanden onder. Daarnaast is het een auto met vierwielaandrijving en zal die ook als we op wintersport gaan incl. passagiers ruim 3 ton wegen, dus ik maak me niet heel veel zorgen over een gebrek aan grip. Dus als ik alleen sneeuwkettingen hoef te kopen scheelt me dat een heleboel geld. Daarnaast verwacht ik op de weg toch geen sneeuw (was er vorig jaar ook niet, terwijl er in het gebied sneeuw genoeg was).

Ben even benieuwd naar jullie ervaring, zijn winterbanden verplicht, of zijn sneeuwkettingen voldoende?
Waar lees je wat anders? Sneeuwkettingen zijn verplicht als je geen winterbanden hebt.

Maak je overigens geen ilusies over de grip in de sneeuw met 4x4 en/of gewicht van je auto. Je hebt er niks aan en het is levensgevaarlijk in de bergen op zonderbanden in de sneeuw.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 01:06

Haha is dit serieus? Vorig jaar geen sneeuw op de weg dus je verwacht komend seizoen ook niet?

Sure, men doet er alles aan om wegen zo snel mogelijk sneeuwvrij te krijgen maar heb talloze keren in de sneeuw gezeten op wegen in alle ski-landen in de Alpen.

En wat denk je dat een wagen van 3 ton op zomerbandjes berg af op sneeuw doet? Je gaat geen bocht halen tenzij je stapvoets gaat rijden.

Wintersport = winterbanden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22:37
Even een vraagje over winterbanden/sneeuwkettingen. We gaan naar Frankrijk op wintersport nu is mijn vraag: zijn winterbanden verplicht?
Alleen "echte Nederlanders" gaan nog op zomerbanden op wintersport................ :+

Naast de extra grip zijn winterbanden niet altijd voldoende en heb je sneeuwkettingen nodig.
Ik rij al decennia op winterbanden in de Alpen en heb toch ook soms mijn kettingen nodig.
Als je all-risk verzekerd bent en de inzittenden maximaal gedekt zou je het kunnen gokken op zomerbanden, en hopelijk blijft het dan bij blikschade.
Zoals gezegd is het gewicht en AWD niet zaligmakend, als het plotseling hard gaat sneeuwen of wanneer de weg overgaat in een ijslaagje ben je snel het haasje. Hebben we het verder maar niet over een noodremactie, of door een anders schuld, zonder sneeuwkettingen om.

Maar om kosten te besparen kun je ook winterbanden huren, net als dat je sneeuwkettingen kan huren.
Dan ben je veiliger dan op zomerbanden.
En er zijn meer aanbieders, gewoon even op tijd shoppen voor een voordelige en zodat ze niet "op" zijn als jij weg wil.

En vergeet ook niet om jouw milieu sticker aan te vragen, scheelt ook een bekeuring van €68, bv als je per ongeluk wel een zone inrijdt zonder sticker.
In Frankrijk besteld met creditcard, á €4,91 , dan wordt het opgestuurd.

[ Voor 7% gewijzigd door Teijgetje op 19-10-2025 01:00 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Thanks voor de reacties. Ik ga toch kijken voor winterbanden, ik wist niet dat je ze kon huren, daar ga ik wel even naar kijken, klinkt interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Laatst online: 23:13
@miicker Of je gooit er gewoon goede all-seasons op. Neem je een A-merk, dan rij je vrijwel net zo goed en zuinig als op zomerbanden. Al is zuinig bij een 3 ton wegende AWD misschien niet het juiste woord. Laten we zeggen; minder onzuinig :-)

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• renegrunn
SkiFan schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 09:12:
@miicker Of je gooit er gewoon goede all-seasons op. Neem je een A-merk, dan rij je vrijwel net zo goed en zuinig als op zomerbanden. Al is zuinig bij een 3 ton wegende AWD misschien niet het juiste woord. Laten we zeggen; minder onzuinig :-)
Maar let dan wel op of er een 3PMS (bergje/sneeuwvlokje) aanduiding op zit. Alleen dan voldoet de band.

Zelf had ik dan een setje velgen plus winterbanden op Marktplaats gehaald.

Maar ergens snap ik de jaarlijkse discussie nooit. Jan en alleman vertrekt jaarlijks in dure auto’s naar een dure wintersport. Maar precies daar waar je veiligheid het meeste verschil kan maken wordt nog wel eens beknibbeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
Ik ook niet hoor, voor twee van de drie auto's liggen hier twee sets velgen. Nummer drie niet omdat die niet de blubber ingaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
SkiFan schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 09:12:
Ja dat was ook mijn plan. Ik dacht dat m'n banden al aan vervanging toe waren, maar er zit nog ruim 4mm profiel op, dus vind het zonde om die nu al te vervangen.

Oh het is een EV trouwens, dus minder zuinig doet minder pijn in de portemenee, al sta Ik dan wel vaker te laden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
4rmm is voor winterbanden overigens het minimum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
SkiFan schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 11:17:
4rmm is voor winterbanden overigens het minimum.
In Frankrijk 3,5mm blijkbaar. Maar dit gaat om m'n zomerbanden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkiFan
@miicker Snap ik, maar denk, waarschuw je even. Overigens, die winterbandenplicht is vooral omdat half Parijs op gladde zomerbanden de berg op probeerde te rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Teijgetje schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 00:49:
Zoals gezegd is het gewicht en AWD niet zaligmakend, als het plotseling hard gaat sneeuwen
Ik kan helaas uit eigen ervaring vertellen dat dit inderdaad niet heel gezellig is. Auto was een Audi A4 1.8T Quattro sedan, 4 personen en met zomerbanden. Auto was een maand oud. We reden met zon en een geheel sneeuwloze weg naar boven, echter tijdens het skien was het goed flink gaan sneeuwen. Op de weg naar beneden in een haarspeld bocht heeft een maat de auto rechtdoor in de (sneeuw)berm geparkeerd. Gelukkig was de enige schade de voorbumper. 5 meter verder op een boom en weer 5 meter verder de afgrond. Auto hebben we met hulp van passanten los getrokken. Daarna gelijk de sneeuwkettingen er op.

Ik ga nooit meer zonder winterbanden met wintersport.

[ Voor 5% gewijzigd door _Arthur op 19-10-2025 19:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megupe
_Arthur schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 19:58:
[...]

Ik kan helaas uit eigen ervaring vertellen dat dit inderdaad niet heel gezellig is. Auto was een Audi A4 1.8T Quattro sedan, 4 personen en met zomerbanden. Auto was een maand oud. We reden met zon en een geheel sneeuwloze weg naar boven, echter tijdens het skien was het goed flink gaan sneeuwen. Op de weg naar beneden in een haarspeld bocht heeft een maat de auto rechtdoor in de (sneeuw)berm geparkeerd. Gelukkig was de enige schade de voorbumper. 5 meter verder op een boom en weer 5 meter verder de afgrond. Auto hebben we met hulp van passanten los getrokken. Daarna gelijk de sneeuwkettingen er op.

Ik ga nooit meer zonder winterbanden met wintersport.
Klinkt iig wel heel Nederlands om zonder winterbanden en pas na schade met sneeuwkettingen te gaan rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Megupe schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 09:28:
Klinkt iig wel heel Nederlands om zonder winterbanden en pas na schade met sneeuwkettingen te gaan rijden.
Jong en onbezonnen "met 4wd lukt dat wel joh, genoeg profiel op de nieuwe bandjes". Niet dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
Aan de andere kant vind ik het ook wel weer dat iedereen wel heel erg panisch reageert over niet met winterbanden rijden.
Ik weet nog goed dat een jaar of 20 geleden mijn broer werd uitgelachen dat hij winterbanden nam.
Iedereens reactie was "is toch nergens voor nodig", we kwamen er wel snel achter dat het beter was maar zeker 95% om ons heen ging gewoon zonder naar boven. Ook bij de locals was het toen nog niet ingeburgerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DomiGijzen
Kerst weer 8 daagjes skiën in Sölden. Ik denk, gezien we gebonden zijn aan de kindervakanties, dat dit jaar heel mooi valt. We vertrekken vrijdagavond zodat we zaterdag wisseldag voor het verkeer daar zijn en nog mooi kunnen skiën.
Dagen voor kerst is het verder nooit te druk. Kerst valt op do/vr en is ook niet druk. En za is de wisseldag dus ook niet druk.
Zaterdag skiën we ook nog en dan vertrekken we zodra de weg weer rustig is.

Laatste jaren ook oud/nieuw eraan geplakt maar dat beviel toch nooit zo goed. Ander volk op de piste. Veel vriendengroepen van jonge leeftijd die toch wat minder verantwoord skiën. En gewoon echt druk. En oud/nieuw in een hotel is niet mijn ding. Ze maken dat in Oostenrijk veel groter dan kerst en voor mij hoeft dat niet zo.

Grz D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megupe
_Arthur schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 09:39:
[...]

Jong en onbezonnen "met 4wd lukt dat wel joh, genoeg profiel op de nieuwe bandjes". Niet dus.
Die categorie mensen was ik nog ff vergeten. Ik dacht meer aan de oudere categorie die alles beter weet >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:27
Togi schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 09:57:
Aan de andere kant vind ik het ook wel weer dat iedereen wel heel erg panisch reageert over niet met winterbanden rijden.
Ik weet nog goed dat een jaar of 20 geleden mijn broer werd uitgelachen dat hij winterbanden nam.
Iedereens reactie was "is toch nergens voor nodig", we kwamen er wel snel achter dat het beter was maar zeker 95% om ons heen ging gewoon zonder naar boven. Ook bij de locals was het toen nog niet ingeburgerd.
Ik heb niet de hele discussie gevolgd, maar ik denk dat "niet naar boven komen" in je wintersportdorp niet het grootste risico is van rijden zonder winterbanden. Dan gooi je er kettingen omheen en rij je alsnog omhoog.

Veel ellendiger zijn de gevolgen als je ergens op de snelweg in een ongeluk terechtkomt. Niet alleen vanwege het ongeluk zelf maar ook vanwege de consequenties als daarna blijkt dat je geen winterbanden op je auto had in een land waar dat in de winter wel verplicht is. Het geeft dan mogelijke problemen m.b.t. uitkering van je verzekering, wat bij letselschade de rest van je leven impact kan hebben.

Zelf ben ik wel een beetje klaar met de wissels, ik heb er nu Pirelli Cinturato All Season SF 3 onder liggen. Die doen in winterse omstandigheden maar nauwelijks onder voor echte winterbanden, voldoen aan de wetgeving in de alpenlanden en in het meestal nauwelijks winters te noemen Nederland kom je er juist beter mee weg dan echte winterbanden. Wel duur maar bespaar weer iets op wissels en opslag.

EDIT: Nu ik je post nog een keer lees vraag ik mij af of je niet kettingen bedoelt, ipv winterbanden. Als dat het geval is: die heb ik in 15 jaar wintersport ook maar enkele keren nodig gehad. Wel fijn om toch bij je te hebben. In Frankrijk staan ze als het nodig is vaak wel met een politiebusje langs de kant vóór er een steile helling komt om te borgen dat mensen ze ook echt om doen, om te voorkomen dat de berm óp de helling vervolgens vol komt te staan ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Valorian op 20-10-2025 11:15 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:34

Bezulba

Formerly known as Eendje

Tis wettelijk verplicht. Dus waarom is er discussie?

En over hoe het vroeger ging, vroeger droeg niemand een helm, maar ja vroeger had je ook reserve kids voor als er weer 1tje dood ging.

[ Voor 10% gewijzigd door Bezulba op 20-10-2025 11:26 ]

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stimulate14
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 29-10 13:30

Stimulate14

⭐⭐⭐

Begin feb gaan we naar Vars La Foret Blanche.
Iemand ervaring in dit gebied?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:34

Bezulba

Formerly known as Eendje

ZieMaar! schreef op woensdag 24 september 2025 @ 09:32:
Ok, bij ons is er een nieuwe optie in ons hoofd bijgekomen...Noorwegen (en dan vooral Trysil). Ben nog in de ontdekkingsfase, het lijkt allemaal wat minder uitdagend, maar extreem sneeuwzeker en over t algemeen erg rustig. Wel wat duurder, maar dat is voor ons gelukkig niet zo'n probleem...

Iemand ervaringen met Noorwegen om te wintersporten (we willen ook af en toe de tourski's onderbinden, misschien langlaufen)?
Wij zijn luie skiërs en 40+ dus voor ons geen zwarte afdaling of zelfs een niet geprepareerde rode aan het einde van de dag en dan is Noorwegen en Zweden echt wel een aanrader. Zoals al gemeld, de afdalingen zijn korter want de bergen zijn niet zo hoog, maar ze zijn ook veel meer afgevlakt dan de Alpen.

Dus wil je alleen maar zwart doen en moeilijk lange afdalingen met heftige hellingspercentages? Sla dan dat gebied over, kom je alleen maar teleurgesteld thuis. Wil je gewoon een week relaxend skiën? Dan is het zeker een aanrader.

Wij zijn nu 2x bij de buren geweest (Stoten) en een dag in Trysil en voor ons is het dus gewoon ideaal. Het is wel hilarisch dat het meeste personeel nog niet helemaal Engels sprekende gasten is gewend. Ze kunnen (praktisch) allemaal prima Engels, maar 90% van de bezoekers zijn toch gewoon Nordics. We hadden half pension en elke dag bij het avondeten begon de serveerder in het Zweeds om dan gelijk weer te realiseren "oh ja, ze spreken Engels" en dan te switchen. :D

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Stöten stond ook hoog bij ons, dat zou een mooie plek voor de volgende keer kunnen zijn. Maar dat beviel dus goed?

Qua skiën: ik hou van carven, maar ski zeker niet mijn hele leven en heb door een blessure net een wat verstoord gevoel in mijn rechterbeen, dus donkerblauw of rood is eigenlijk top, zeker als het rustig, goed geprepareerd en breed is. Daar zit voor mij meer uitdaging in dan steile zwarte, waar carven praktisch alleen weggelegd is voor wedstrijdskiërs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
Ook een paar auto's en 15 jaar terug, stond met nieuwe winterbanden op de Marea op het bovendek van de parkeergarage bij het hotel in Finkenberg. Wil vertrekken, verrek, 30 cm sneeuw vannacht, zal wel weer graven worden.

Stap in rij weg en alles goed onder controle. Geen centje pijn.

Die zag ik even niet aankomen. Blij met de banden.

En dan de kettingen, paar jaar terug, laatste dag ook cm of 30 sneeuw, in het weggetje naar het vakantiepark in St Jean d'Arves zat een gemene 180 graden bocht. De Duitse jongeren naast ons dachten dat dat wel even zonder sneeuwkettingen ging. Auto lag op z'n zijkant naast het weggetje. Auto afgeschreven. Zelfs met kettingen op de Mondeo was het nog glibberen ende glijden. 8)7

Oh en deze dan nog; laatste stukje naar Morzine is best stijl. Wederom verse sneeuw. Kettingen op de Stilo gelegd. Vervolgens naar de BMW 1'er naast me gelopen met een paar Britten erin. Die vonden het niet leuk dat ik ze vertelde ze het opnieuw konden doen. Die generatie had nog achterwielaandrijving. Dan moet je ze niet alleen voor erom leggen 8)7 :X :)

[ Voor 13% gewijzigd door SkiFan op 20-10-2025 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
SkiFan schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 15:44:
[...]
Dan moet je ze niet alleen voor erom leggen 8)7 :X :)
Haha, dit zie je nog zo geregeld gebeuren. Of je snapt er dan niets van of het interesseert je helemaal niets.

Aantal jaren geleden vrienden van ons met een gehuurde BMW (met xDrive) de berg op, waarbij de verhuurder had aangegeven dat deze was voorzien van winterbanden. Iedereen in onze vriendengroep die vriend van ons vertellen dat dit zomerbanden waren, maar meneer eigenwijs, want het stond op het formulier.

De laatste dag begon het flink te sneeuwen en waren de wegen de volgende ochtend nog niet schoon. Lang verhaal kort, we konden hem bij de eerste de beste bocht uit de greppel trekken :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:09

Sherlock

No Shit

Haha, jaren geleden nog in de Fiat Uno van mijn ouders, licht wagentje natuurlijk. Dat was de enige keer dat ik met die auto een Mercedes SLK in heb kunnen halen, die gleed voortdurend weg terwijl de winterbanden onder de Uno het prima hielden.

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:50
Heeft iemand ervaring met Zilltertal 3000? We gaan dit jaar (misschien) voor het eerst met slechts z'n tweeën op wintersport en zouden het wel leuk vinden om een nieuw gebied (in Oostenrijk!) te bezoeken.

De afgelopen jaren overnachten we in de buurt van/in Königsleiten en zaten we dus vooral in het Zillertal Arena. Ik lees dat Zillertal 3000 (verwarrend, diezelfde namen) vooral voor geoefende skiërs is. Nu wil ik mezelf echt niet geoefend noemen, maar in Zillertal Arena lukken de rode pistes prima. Zwart nooit geprobeerd. Hoe is jullie ervaring met het gebied? Zouden dan waarschijnlijk in Tux slapen.

Apres Ski is minder interessant gezien we met z'n tweeën zijn.

Over de bandendiscussie: vorig jaar met mijn (4WD) Volvo op winterbanden geweest. Op het oog waren de banden nog prima, maar met name achteraan waren ze (bleek achteraf) van binnenuit toch wel behoorlijk versleten. Kon leuk driften in ieder geval, remmen was minder prettig met een continu uitbrekende achterkant :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-10 16:27
Knul schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 16:13:
Heeft iemand ervaring met Zilltertal 3000? We gaan dit jaar (misschien) voor het eerst met slechts z'n tweeën op wintersport en zouden het wel leuk vinden om een nieuw gebied (in Oostenrijk!) te bezoeken.

De afgelopen jaren overnachten we in de buurt van/in Königsleiten en zaten we dus vooral in het Zillertal Arena. Ik lees dat Zillertal 3000 (verwarrend, diezelfde namen) vooral voor geoefende skiërs is. Nu wil ik mezelf echt niet geoefend noemen, maar in Zillertal Arena lukken de rode pistes prima. Zwart nooit geprobeerd. Hoe is jullie ervaring met het gebied? Zouden dan waarschijnlijk in Tux slapen.

[...]
Maak je geen zorgen. Konigsleiten is waarschijnlijk het moeilijkste gebied in het Zillertal, als rood je daar lukt zul je nergens moeite hebben met rood.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkiFan
Zillertal 3000 is eigenlijk alles achter Mayrhofen. Dat ga je helemaal geweldig vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loek92
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 00:22
Stimulate14 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 11:23:
In dat gebied ben ik drie keer geweest, is wel al járen geleden en we zaten toen in Risoul, maar dat is hetzelfde gebied. Ik kon toen nog niet zo goed de berg af dus ik kan over de moeilijkheid van de pistes denk ik weinig zeggen, alles was toen een uitdaging ;) Gebied is wel prima qua grootte en heb me er altijd goed vermaakt.
De liften zijn wel van wat mindere luxe dan de grote gebieden in Oostenrijk, maar daar betaal je dan ook naar...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Musicmaster20
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 29-10 12:56
Stimulate14 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 11:23:
Verbazend leuk gebiedje wel. Wij zaten Sainte Marie. Dat lag wel prima kwa uitvalsbasis.

Super zonnige week gehad. Prima pistes. Eten op de piste was mhaw.. maar is ook alweer 10 jaar geleden.
Wij hadden als doel om alles pistes minimaal 1x te skiën. Dat is dan toch nog een wel een uitdaging. Zou er graag weer eens naartoe willen gaan maar de reisafstand met jonge kids weerhoud voor nu nog even. Dan is KWT toch beter en sneller aan te rijden ;-) (mag je niet vergelijken natuurlijk maar dan heb je een beeld bij de discussie die thuis speelt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeeg
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:01
Kunnen jullie (als ervaren wintersporters) mij een tip geven?

Ik ben op zoek naar een wintersportaccommodatie. Maar er zijn een aantal beperkende voorwaarden. Zo zoek ik een drukke periode: de voorjaarsvakantie (NL, 14/2 - 21/2). En we zijn met een gezin: 2 ouders en 3 tienerkinderen. Tegelijk hebben we een elektrische auto, dus ik wil niet naar de zuidelijke Alpen, Italië of diep in Oostenrijk. En we zijn ook geen ervaren skiërs, dus niet te veel zwarte (of moeilijke rode) pistes graag.
En dan moet de accommodatie ook nog een beetje betaalbaar zijn. Liever minder dan € 2000 gezien de kosten van een set skipassen en de huur van skimateriaal.

Graag tips waar ik wel of niet op moet zoeken. Welk gebied bevelen jullie aan? Of is het een onmogelijke combinatie, dan moet ik de eisen aanpassen. Dank!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SkiFan
Portes du Soleil. Daar vind je via fewo-direkt.de wel wat leuks. Kijk ook even de plaatsjes buiten het hoofdgebied aan zoals St Jean en Montriond. Daar scoor je vaak voor de helft een huisje, alleen moet je dan 15 minuten rijden naar de piste.

Vb:

https://www.fewo-direkt.d...4%2C6.86553&neighborhood=

[ Voor 50% gewijzigd door SkiFan op 22-10-2025 09:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• renegrunn
zeeg schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 09:09:

Ik ben op zoek naar een wintersportaccommodatie. Maar er zijn een aantal beperkende voorwaarden. Zo zoek ik een drukke periode: de voorjaarsvakantie (NL, 14/2 - 21/2). En we zijn met een gezin: 2 ouders en 3 tienerkinderen. Tegelijk hebben we een elektrische auto, dus ik wil niet naar de zuidelijke Alpen, Italië of diep in Oostenrijk. En we zijn ook geen ervaren skiërs, dus niet te veel zwarte (of moeilijke rode) pistes graag.
En dan moet de accommodatie ook nog een beetje betaalbaar zijn. Liever minder dan € 2000 gezien de kosten van een set skipassen en de huur van skimateriaal.

Graag tips waar ik wel of niet op moet zoeken. Welk gebied bevelen jullie aan? Of is het een onmogelijke combinatie, dan moet ik de eisen aanpassen. Dank!
Gezin, niet te ver rijden, niet te moeilijk gebied? Klinkt als Portes du Soleil. Daar heb je dorpjes als Chatel aan de Franse kant. Ik zou het daar eens zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkiFan
renegrunn schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 09:14:
[...]

Gezin, niet te ver rijden, niet te moeilijk gebied? Klinkt als Portes du Soleil. Daar heb je dorpjes als Chatel aan de Franse kant. Ik zou het daar eens zoeken.
Volgens mij zijn we het eens.... _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renegrunn
SkiFan schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 09:17:
[...]

Volgens mij zijn we het eens.... _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Haha! Jammer dat je het aantal seconden niet achter tijdstip van de post kunt zien ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
Inderdaad. Overigens, je kunt de kosten flink drukken door zelf materiaal te kopen en wel gebruikt. Bij voorkeur uiteraard in de zomer. Zo heb ik een paar jaar terug 2 paar Fischer F19's voor +- 35 / set gekocht. 1 Dag huren en je bent het ook kwijt.

Dan kun je het materiaal ook zelf slijpen en waxen, scheelt nog weer eens 25€ / set.

Je moet het uiteraard wel thuis op kunnen bergen en je moet een skibox hebben.

Groot voordeel is dan wel dat een weekendje Sauerland veel sneller opgezet is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWayne
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21:45

Ik ga al 4 jaar via travelski naar Frankrijk. Daar zitten de skipas en huur er bij in. Appartementen zijn wel vaak crappy in Frankrijk, dus daar moet je goed naar kijken, maar wij zitten meestal in die week voor circa €3000 met 2 volwassenen en 3 Kids aan de piste.
Komt alleen eten en drinken er nog bij.

Vorig jaar naar Valloire, het jaar ervoor Val Cenis. (liggen beide achterin de alpen)
Dit jaar naar La Clusaz, dat ligt een stuk dichterbij.

[ Voor 5% gewijzigd door DaWayne op 22-10-2025 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Qua accomodatie weet ik het niet, maar Mellau/Damuls is goed aan te rijden. 830km van Utrecht. En niet te veel zwarte pistes, prima voor beginnende skiers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:02

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

SkiFan schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 09:42:
[…] en je moet een skibox hebben.
Wat dan weer minder fijn combineert met de EV waar @zeeg het over had.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
@Orion84 Skibox op de trekhaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:02

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Dat is een alternatief ja, mits je ski's daarin passen. Met drie kinderen zal het in elk geval geen optie zijn om ze in de auto te vervoeren, aangezien er dan geen deel van de achterbank / skiluik plat kan.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:35
BreadFan schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 11:59:
Qua accomodatie weet ik het niet, maar Mellau/Damuls is goed aan te rijden. 830km van Utrecht. En niet te veel zwarte pistes, prima voor beginnende skiers.
Dan moet je wel in Damuls zitten, ben een keer in Mellau geweest en vond dat steeds een gedoe om bij het grote deel van het gebied te komen. Als je om exact 15u terug moet zijn om de kinderen op te halen niet heel relaxed skiën.

Dat gezegd hebbende: ben ik de enige die weinig relatief betaalbare appartementen op Booking kan vinden? Mellau/Damuls amper iets, ook het Zillertal is minder dan 3500 voor de krokusweek niet te doen lijkt het.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkiFan
@hoevenpe Zillertal moet je over hun eigen site doen. https://www.zillertal.at/buchen/unterkuenfte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
SkiFan schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 16:57:
Zillertal moet je over hun eigen site doen.
Bedankt voor de tip.

Even snel gekeken, voor een gezin is het aanbod ook daar erg beperkt. Krokus valt dit jaar tegelijk onze oosterburen, een appartement met 2 slaapkamers voor 5 personen was in voorgaande jaren gevoelsmatig makkelijker te vinden.

Los daarvan: wie betaald in hemelsnaam 10k+ voor een weekje, zou dat echt verkocht worden? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
Daarom boek ik altijd nog voor de zomervakantie. Had een erg fraai appartement voor 5 in Bourg St Maurice voor 1100€. Mensen vinden dat vreemd, maar het geeft me dan maximale keuze.

Wat je kunt doen, is net buiten het skigebied zoeken. Zillertal is dat lastig, maar zat andere plekken waar dat wel kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
SkiFan schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 17:42:
Wat je kunt doen, is net buiten het skigebied zoeken. Zillertal is dat lastig, maar zat andere plekken waar dat wel kan.
Gelukkig in de zomervakantie een appartement in de buurt van Lermoos aangeklikt, met gratis annuleren tot januari genoeg tijd om iets beters te zoeken.

Normaal werkt dat perfect, maar grote kans dat het dit jaar ipv 100km+ aaneengesloten toppiste afwisselend een dagje Berwang en Ehrwalder Alm wordt. Niets mis mee op zich, gewoon opvallend dat alles nu al vol lijkt te zitten of meer dan 4k per week kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
Ja, valt me inderdaad ook op. Oostenrijk is de afgelopen jaren rap duurder geworden, daar waar ik dat in Frankrijk veel minder zie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:22

vhal

ಠ_ಠ

Ach ja, het geld vliegt je zak uit met wintersport, dit is mij inmiddels ook wel opgevallen. :+
Gelukkig hadden wij al in de zomer een week in december geboekt in Lofer. We zitten op 5 minuten lopen naast de skilift maar als je nu nog wat zoekt dan zal de prijs wel aanzienlijk hoger uitvallen.

Het lessen gaat wel steeds beter, inmiddels heb ik ook mijn eigen schoenen maar gekocht omdat die huurdingen van Snowworld veel te breed zijn voor mijn voet.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
SkiFan schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 19:16:
Ja, valt me inderdaad ook op. Oostenrijk is de afgelopen jaren rap duurder geworden, daar waar ik dat in Frankrijk veel minder zie.
Ik denk dat dat de invloed van Polen is, die zijn met veel en hebben geld, maar gaan niet naar Frankrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Ik ben aan het kijken naar het volgen van wat lessen op een rollerbaan. Op dit moment ben ik een keer of 7 op wintersport geweest. Ik ben zeker geen talent :P Ik kom nu wel redelijk zelfverzekerd de rode piste af, dus daar ben ik blij mee. Zodra het lastig wordt (dus veel heuvels/moguls) dan vind ik het toch erg lastig, ik denk ook wel een gebrek aan techniek. Die techniek wil ik dus wat bijspijkeren.

Nu vraag ik me vooral af wat handig is. Hier in de buurt vragen ze bij het boeken om je niveau, wat ik dus lastig inschatten vind. Daarnaast moet ik beslissen of ik een pakket wil afnemen of losse lessen, maar ik heb niet echt een idee hoe snel ik m'n techniek wat verbeter.

Daarnaast qua materiaal: is het handig om mijn eigen skischoenen en ski's te gebruiken? Of alleen eigen skischoenen bijvoorbeeld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Wmb altijd eigen schoenen als je die hebt. Ik zou niet met m'n eigen ski's op een rollerbaan gaan staan maar het kan natuurlijk wel. Niveau: gewoon toelichten wat je hier aangeeft er zijn geen officiële "niveaus".

Mijn mening: techniek verbeteren doe je door goede instructie en oefeningen waarbij je gecorrigeerd wordt als je de oefening niet goed uitvoert. (Een reeks) lessen dus. Idealiter ga je tussentijds zelf ook nog wat skiën anders is (bijv.) 1 uur in de week erg weinig en ben je meer bezig om wat zelfvertrouwen en gevoel op te bouwen voor je ene week wintersport dan dat je écht progressie aan het maken bent. Oefenen met heuvels/moguls doe je het beste gewoon op echte sneeuw want een rollerbaan of borstelbaan voelt daarin zo wezenlijk anders dat het lastig is er echt handigheid mee te krijgen. Een betere basistechniek helpt uiteraard wel en maakt je flexibeler (beter aanpassingsvermogen) en zekerder op moeilijker terrein.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
My 2 cents (als skileraar, ook op rolbaan):
- 1 les is geen les. De baan is anders, daar moet je aan wennen. Je wilt kunnen doorbouwen, meerdere lessen dus
- eigen schoenen. Ski's kan niet, mogen niet gewaxed zijn en moeten niet te scherp zijn, die gewoon van de skischool gebruiken. Schoenen goed droogmaken na de les!
- Hoewel er wel iets van handigheid/tactiek komt kijken bij het echte bucklepiste skiën, valt of staat het echt met een hele goede basishouding. Ik zou daar eerst fors in investeren, en dan een keer heel gericht een clinic oid doen voor buckleskiën. Dan leer je net de technische dingen die net wat anders zijn en die eigenlijk minder goed op de rolbaan kunnen. Maar als je net aan rood afkomt is er (veeeeel) meer te halen bij een hele stevige basis. OVerigens is er een buckle borstelbaan piste in Nederland die daar gerichte lessen voor aanbiedt (Wolfskamer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Thanks, mijn intentie was ook niet om 1 les te nemen, dat heb ik ook nergens gezegd, meer dat ik twijfel tussen losse lessen (zodat ik zelf kan stoppen als ik tevreden ben) of meteen een pakket afnemen.

Wolfskamer is helaas voor mij wat ver, maar ik ben al geholpen met de reacties :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Hi wintersportliefhebbers!

Misschien hebben jullie nog tips.

Ik ben afgelopen 6 jaar in Italië (Val Gardena) en Frankrijk (Les Menuires/Trois Vallees, en Alpe Huez) geweest, en ervaring leerde dat ik voor een appartement exclusief skipas meestal met 500 euro pp wel klaar was, voor echt een goede locatie. We zaten dan meestal met 5 a 6 mensen in een 8p appartement (dus niemand op de slaapbank in de woonkamer). Daar kwam dan nog zo'n 400 euro bij voor een skipas, maar al met al dus meestal ruim onder de 1000 euro voor accomodatie+skipas. En dan aan de piste of max 10 min lopen. In januari.

Komende januari willen we weer eens naar Oostenrijk. Is het realistisch om een echt groot gebied te vinden voor dit soort prijzen? En wat zijn dan goede startpunten? Het hoeft niet zo mega groot als Les Trois Vallees of Dolomiti Superski (dat is praktisch onmogelijk) maar wel groot genoeg om elke dag andere tochten te maken...

PS: Ik weet dat het al aan de late kant is qua zoeken, dus dat zal de prijs wellicht ook opdrijven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
@Valorian Misschien is Lech am Arlberg dan iets voor jou, het is groot genoeg om elke dag een andere tocht te maken.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
XWB schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 21:13:
@Valorian Misschien is Lech am Arlberg dan iets voor jou, het is groot genoeg om elke dag een andere tocht te maken.
Ik zag inderdaad dat alles in Arlberg goed "aan elkaar" lijkt te zitten. Ik ga eens kijken naar de prijzen, vrees (gezien de goede reputatie van Lech en omgeving) dat daar de < 500 euro p.p.p.w. voor accomodatie wel eens een uitdaging kan zijn..

[ Voor 16% gewijzigd door Valorian op 23-10-2025 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scheurbuik
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 00:01
Valorian schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 21:09:
Hi wintersportliefhebbers!

Misschien hebben jullie nog tips.

Ik ben afgelopen 6 jaar in Italië (Val Gardena) en Frankrijk (Les Menuires/Trois Vallees, en Alpe Huez) geweest, en ervaring leerde dat ik voor een appartement exclusief skipas meestal met 500 euro pp wel klaar was, voor echt een goede locatie. We zaten dan meestal met 5 a 6 mensen in een 8p appartement (dus niemand op de slaapbank in de woonkamer). Daar kwam dan nog zo'n 400 euro bij voor een skipas, maar al met al dus meestal ruim onder de 1000 euro voor accomodatie+skipas. En dan aan de piste of max 10 min lopen. In januari.

Komende januari willen we weer eens naar Oostenrijk. Is het realistisch om een echt groot gebied te vinden voor dit soort prijzen? En wat zijn dan goede startpunten? Het hoeft niet zo mega groot als Les Trois Vallees of Dolomiti Superski (dat is praktisch onmogelijk) maar wel groot genoeg om elke dag andere tochten te maken...

PS: Ik weet dat het al aan de late kant is qua zoeken, dus dat zal de prijs wellicht ook opdrijven...
Zeer afhankelijk van wanneer je gaat. Wij gaan dit jaar in januari naar mayerhofen en gaan met 4 man verdeelt over 2 appartmenten (zelfde huis in het dorp). 880 euro.per appartement/440 de neus. Maar boek je die.in februari dan mag je het bijna verdubbelen.
Ischgl/servaus ed zijn dan weer prijziger.

Nu nog boeken ben je al wel aan de erg late kant als je met een wat grotere groep bent.

Ook afhankelijk welke waarde je hecht aan apres ski (in/buiten dorp etc). Kies je voor bv Gerlos betaal je fors meer dan een Zell am ziller.. zelfde gebied, maar veel beperkter in apresski (alleen echt bij de lift tot uurtje of 6-7).. maar niks mis mee als je alleen voor een paar biertjes na het skien gaat. Vorig jaar gedaan en was een veel betere uitgangsbasis is bezoek aan anderr gebieden met dezelfde skipas (bv mayerhofen).

[ Voor 12% gewijzigd door Scheurbuik op 24-10-2025 01:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Scheurbuik schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 00:48:
[...]

Zeer afhankelijk van wanneer je gaat. Wij gaan dit jaar in januari naar mayerhofen en gaan met 4 man verdeelt over 2 appartmenten (zelfde huis in het dorp). 880 euro.per appartement/440 de neus. Maar boek je die.in februari dan mag je het bijna verdubbelen.
Ischgl/servaus ed zijn dan weer prijziger.

Nu nog boeken ben je al wel aan de erg late kant als je met een wat grotere groep bent.

Ook afhankelijk welke waarde je hecht aan apres ski (in/buiten dorp etc). Kies je voor bv Gerlos betaal je fors meer dan een Zell am ziller.. zelfde gebied, maar veel beperkter in apresski (alleen echt bij de lift tot uurtje of 6-7).. maar niks mis mee als je alleen voor een paar biertjes na het skien gaat. Vorig jaar gedaan en was een veel betere uitgangsbasis is bezoek aan anderr gebieden met dezelfde skipas (bv mayerhofen).
We zijn dit keer met vier personen, dus dat scheelt weer qua zoektocht. Maar eens, rijkelijk laat. Hopelijk vinden we nog iets leuks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Zeker buiten Frankrijk stijgt de prijs hard als je dichter bij de lift wil zitten. Daar is veel te halen. In Oostenrijk en Italië vind je vaak prima lockers bij de lift en dan is een kwartiertje lopen ‘s ochtends opeens geen probleem meer (want je hoeft niets te tikken en hebt gewone schoenen aan). Wagrain heeft dat bijvoorbeeld en dan heb je veel kilometers, prima apresski en wat meer het dorp in vast ook wel betaalbare acco.

Elke dag een andere tocht, zonder auto(?) is lastig in Oostenrijk. Wagrain, Arlberg, Ischgl, Schladming, Saalbach, Skiwelt misschien nog en dan heb je echt grote gebieden eigenlijk wel gehad. Als de auto wel dagelijks een optie is: Eben of Radstadt en dan de verschillende gebieden van Ski Amade. Of superskicard en dan Kitzbuhel, Skiwelt, St Johann en Maria Alm vanuit St Johann. Of Moena en dan de gebieden daar (maar weinig apresski dan).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeeg
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:01
hoevenpe schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 17:50:
[...]

Gelukkig in de zomervakantie een appartement in de buurt van Lermoos aangeklikt, met gratis annuleren tot januari genoeg tijd om iets beters te zoeken.

Normaal werkt dat perfect, maar grote kans dat het dit jaar ipv 100km+ aaneengesloten toppiste afwisselend een dagje Berwang en Ehrwalder Alm wordt. Niets mis mee op zich, gewoon opvallend dat alles nu al vol lijkt te zitten of meer dan 4k per week kost.
Dank voor jullie reacties! @SkiFan @renegrunn @DaWayne

We hebben uiteindelijk een huisje (via Fewo-direkt) gevonden in Biberwier, vlakbij Lermoos en Ehrwald en de Zugspitze. Daar kun je gemakkelijk wat verschillende kanten op en de gebieden zijn voor ons goed te doen. Ook ben je er relatief snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
zeeg schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 09:58:
[...]

Dank voor jullie reacties! @SkiFan @renegrunn @DaWayne

We hebben uiteindelijk een huisje (via Fewo-direkt) gevonden in Biberwier, vlakbij Lermoos en Ehrwald en de Zugspitze. Daar kun je gemakkelijk wat verschillende kanten op en de gebieden zijn voor ons goed te doen. Ook ben je er relatief snel.
Ha! Dat was inderdaad mijn tweede suggestie geweest. En vergeet Berwang vooral ook niet in dat rijtje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
@zeeg Fijn, veel plezier daar. Zelf nog nooit geweest dus ik hoor graag van je hoe het bevallen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
renegrunn schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 10:38:
Ha! Dat was inderdaad mijn tweede suggestie geweest. En vergeet Berwang vooral ook niet in dat rijtje.
Is Berwang een beetje de moeite waard? Op de kaarten ziet het er erg klein uit, je na een paar uur alles wel gehad hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkiFan
hoevenpe schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 11:51:
[...]

Is Berwang een beetje de moeite waard? Op de kaarten ziet het er erg klein uit, je na een paar uur alles wel gehad hebt.
Je kunt ook alles 2 keer doen :)

Ligt een beetje aan het gebied. Kaltenbach ligt bv alles naast elkaar op een helling, ja, dan heb je -tig km, maar allemaal hetzelfde. Dat gaat snel vervelen. Andere kleine gebieden kun je dat veel minder hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renegrunn
[...]

In mijn beleving zijn alle 3 dorpjes een beetje van hetzelfde. Maar het charme zit er nou net in dat je ze zo vlakbij elkaar liggen en ze alle 3 in een paar dagen aan kunt doen.

Ik was er overigens deze zomer wandelen. De nieuwe gondel wordt verder verlengd na forse investeringen.

[ Voor 11% gewijzigd door renegrunn op 24-10-2025 13:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
[...]

Het is vrij klein met weinig hoogteverschil, maar zeker de afdaling richting Bichlbach is wel wat langer en dan weer terug is bovenin prima, maar vanaf het bergstation van de andere lift wordt het wat vlakker. Echte uitdaging zit bij de Rastkopf, ouwe 2 zitter.

Ik heb mijn allereerste wintersport daar gedaan, dat was leuk en daar is het erg voor geschikt. Ik zou er best nog eens een dagje heen willen. Voor een dag is het wel groot genoeg, maar de leuke pistes moet je zeker wel vaker doen dan. Als je ze echt af wil vinken dan ben je wel (ruim) voor de lunch klaar.

Ik vind qua niveau Ehrwald en Berwang wel vergelijkbaar, maar verder niet heel erg. Ehrwald voet massaler, is meer op een flank, Berwang ski je iets meer verschillende hellingen en het voelt iets compacter denk ik? Lermoos nooit geweest.

[ Voor 12% gewijzigd door ZieMaar! op 24-10-2025 13:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
ZieMaar! schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 13:00:
Ik vind qua niveau Ehrwald en Berwang wel vergelijkbaar, maar verder niet heel erg. Ehrwald voet massaler, is meer op een flank, Berwang ski je iets meer verschillende hellingen en het voelt iets compacter denk ik? Lermoos nooit geweest.
Heb zelf leren skiën in Lermoos, in 1979 voor het eerst geweest en benieuwd of ik elke hobbel straks nog herken. Eeuwigdurende enkele stoeltjesliften met dekens, gelukkig is er in al die jaren veel verbeterd.

Ehrwalder Alm ook regelmatig geweest, Berwang echter nooit. 3 dagen Lermoos, 1 dag Berwang, Ehrwalder Alm en Zugspitzgebiet zal vast een leuke vakantie zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
hoevenpe schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 13:07:
[...]

Heb zelf leren skiën in Lermoos, in 1979 voor het eerst geweest en benieuwd of ik elke hobbel straks nog herken. Eeuwigdurende enkele stoeltjesliften met dekens, gelukkig is er in al die jaren veel verbeterd.

Ehrwalder Alm ook regelmatig geweest, Berwang echter nooit. 3 dagen Lermoos, 1 dag Berwang, Ehrwalder Alm en Zugspitzgebiet zal vast een leuke vakantie zijn. :)
En als de condities goed zijn kun je ook nog een dagje Garmisch classic doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brothermaynard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23:27
XWB schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 21:13:
Ski arlberg is qua verbindingen wel top. 3 jaar geleden voor het laatst geweest, sindsdien geen nieuwe liften voor zover ik de skikaart diagonaal bekeken heb. Er zijn nog wat oude beestjes tussen (maar niet op de belangrijkste connecties).
@Valorian moet het per se op loopafstand 10 minuten zijn? Pettneu am alrberg heeft gratis skibus verbindingen naar st. Anton en is qua prijzen in januari wel redelijk passend bij je wensen. zit je technisch gezien net buiten het gebied, maar hoef je niet te lopen (nou ja, naar de bus)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
brothermaynard schreef op zaterdag 25 oktober 2025 @ 10:11:
[...]

Ski arlberg is qua verbindingen wel top. 3 jaar geleden voor het laatst geweest, sindsdien geen nieuwe liften voor zover ik de skikaart diagonaal bekeken heb. Er zijn nog wat oude beestjes tussen (maar niet op de belangrijkste connecties).
@Valorian moet het per se op loopafstand 10 minuten zijn? Pettneu am alrberg heeft gratis skibus verbindingen naar st. Anton en is qua prijzen in januari wel redelijk passend bij je wensen. zit je technisch gezien net buiten het gebied, maar hoef je niet te lopen (nou ja, naar de bus)
Dank voor de tip. Niets 'moet', en als een verbinding goed is dan kan dat ook een optie zijn inderdaad. En langer lopen maar een ski-depot vlak bij een lift is overigens ook prima. Het is vooral het lopen-op-ski-schoenen (soms ook nog hellingen op met ijzige stukken) waar ik op denk duur wel klaar mee was ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Csotranme
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Hoe denkt men hier over een helm?
https://nos.nl/l/2588181

Ikzelf ski al met een helm van kinds af aan. Ik weet niet beter.

De lui die ik zie zonder helm zijn ook drastisch geslonken.
Eigenlijk iedereen heeft wel een helm op.

Ik ski overigens uitsluitend in Oostenrijk.

Ook wel in Utah geskied. Daar is het hele helm topic minder...
Daar sluiten ze zelfs de beugel niet eens van de stoeltjes lift.

[ Voor 18% gewijzigd door Csotranme op 28-10-2025 00:48 ]

'16 Peugeot 308 GTI270 By Peugeot Sport | '16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | '19 Hymer MLT 620 MB V6 | Design junkie

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Als je daar wat te beschermen hebt, dan draag je een helm, zo niet, dan niet. Ik vind dat verder niet zo’n boeiend onderwerp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DomiGijzen
Ik ken eigenlijk ook geen mensen die een andere mening hebben dan helm op. Iedereen met wie ik ski is ook altijd bijzonder negatief over die enkeling zonder helm.
Dit is misschien wel een van de weinigen dingen waar, althans in mijn kringen, de mensen zo eensgezind zijn :)

Grz D.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkiFan
Ik vind het ook een stuk aangenamer, geen oren die paars van de kou zijn. Geen gepruts met die muts en het heeft mijn dakpan ook al een paar keer gered van een beste dreun.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-10 16:27
Ach het is een kleine moeite en met koud weer is het heerlijk warm. Enige nadeel zijn de dagen met volle bak zon en +10 graden op de berg. Persoonlijk - als boarder - zie ik meer risico op rugletsel maar ik snap dat dit een makkelijke preventieoplossing biedt.

Of het nu zoveel zin heeft om middels deze verplichting de laatste 5% te overtuigen betwijfel ik.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scheurbuik
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 00:01
Altijd helm. Voor mij nog altijd het voorbeeld hoe menselijk gedrag om kan slaan. In 2-3 jaar van 90% geen helm naar 90% met helm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DomiGijzen
SkiFan schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 09:44:
Ik vind het ook een stuk aangenamer, geen oren die paars van de kou zijn. Geen gepruts met die muts en het heeft mijn dakpan ook al een paar keer gered van een beste dreun.
Wij dragen sinds vorig jaar seizoen alle drie back protectors. Alle van het type die zacht zijn bij normaal gebruik en bij impact hard worden. Merk je eigenlijk niks van alleen in de lift voel je het. Zelfs onze zoon van 8 doet dat ding op eigen initiatief telkens weer om.

Grz D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
Daar neig ik nog wat minder naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Laatst online: 18:54
Team helm en rugprotector. Als snowboarder, dan vooral.
Ik ben jaren geleden ooit eens - met alleen een helm - op hoge snelheid onderuit gevlogen en heel hard op mijn rug terechtgekomen op de piste. En vervolgens ook met mijn achterhoofd op de piste geklapt. Ik hoorde een 'krak'-geluid in de helm.

Voor die dag was de wintersport voorbij. Alles deed pijn. Gelukking ging het de volgende dat wat beter, maar het was een dure les. Ter plekke dus maar een nieuwe helm gekocht. En een rugprotector.

Ik ben ook geen 25 meer, maar ik hoop nog wat langer mee te gaan... ;)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brothermaynard
Csotranme schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 00:45:
Hoe denkt men hier over een helm?
https://nos.nl/l/2588181

Ikzelf ski al met een helm van kinds af aan. Ik weet niet beter.

De lui die ik zie zonder helm zijn ook drastisch geslonken.
Eigenlijk iedereen heeft wel een helm op.

Ik ski overigens uitsluitend in Oostenrijk.

Ook wel in Utah geskied. Daar is het hele helm topic minder...
Daar sluiten ze zelfs de beugel niet eens van de stoeltjes lift.
vind het geen vraag eigenlijk. Te vaak in het nieuws dat mensen toch ernstig letsel oplopen na een eenvoudige val, waarin dan net naast de piste een rotsblok wordt geraakt. Mijn brein is iets te belangijk voor mijn functioneren om niet te beschermen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DomiGijzen
SkiFan schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 13:13:
Daar neig ik nog wat minder naar.
Ik had jou helemaal niet willen quoten. @MrFl0ppY maakt een opmerking over rugletsel een daar ging mijn reactie meer over :)

Maar. Wij dragen de protector niet zozeer omdat wij gekken dingen doen. Het is meer omdat een ongeluk in een klein hoekje zit en er genoeg andere op de piste zijn die jou mee kunnen pakken. Een flinke klapper op iemand anders zijn latten of board kan funest zijn.
En als je er een keer over hebt nagedacht, blijft het door je hoofd spoken. Vooral voor je kinderen. En goed voorbeeld doet volgen dus alle drie ineens.

Overigens, als je er op let, zie je best al meer mensen ermee lopen. Let maar eens op in een berghut hoeveel er over de stoelen hangen. Zou me niks verbazen als het in sommige gebieden al rond de 15%-20% zit.

Over de helmen. De helm van onze zoon gaat nu 4 jaar mee. Was het twijfelen over nog een jaar. Gezocht naar de productiedatum in de helm. Komt blijkbaar uit 2018. Gekocht in 2021! Die gaat dus mooi de kliko in. Iemand tips voor een helm voor kinderen rond e 8 jaar met veel (instelbare) ventilatie?

Grz D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
brothermaynard schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 13:39:
[...]

vind het geen vraag eigenlijk. Te vaak in het nieuws dat mensen toch ernstig letsel oplopen na een eenvoudige val, waarin dan net naast de piste een rotsblok wordt geraakt. Mijn brein is iets te belangijk voor mijn functioneren om niet te beschermen :)
aan de andere kant Schumacher had een helm op

Ik heb gewoon "ieder zijn ding"
Ik zelf ski nu 15 jaar of zo met een helm (sinds we kinderen hebben) maar persoonlijk vind ik zonder nog steeds het lekkerst en mis de wind door (die paar die ik nog heb ;) ) haren tijdens een lekkere afdaling.
Aan de andere kant (mede omdat we in het hoogseizoen moeten) is het tegenwoordig wel een stuk drukker dus voor mijn gevoel is het risico ook wel wat groter.
En ook bij mij en mijn vrouw heeft de helm erger letsel voorkomen maar als ik echt mag kiezen dan toch het liefst zonder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waah
  • Laatst online: 22:54
Zelf wel een rugprotector, vrouwlief heeft er eentje maar als ik haar er niet elke dag aan herinner....

Rugprotector heeft me al eens geholpen. Niet doordat ik over een rail ging ofzo, maar omdat een skier mij vol in de rug knalde. Gevalletje kamikaze-piloot want ik had zelf ook wel een aardig tempo. De beste man had best last omdat die op mijn hard-shell rugprotector was geklapt. Zelf had ik nergens last van.

Zoontje heeft nog geen rugprotector, maar daar wordt het misschien wel tijd voor.... Heeft net een snowboard gekregen want huren is ook 100 euro, en nu waren we bij een outlet voor 150 klaar. Kan die mooi 2 a 3 jaar mee vooruit en het staat leuk aan de muur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LFz2jS7o8i7fP-JBhIH5raCFfo4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AY13HA9mIXQ7PbmDUpmb6zIg.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door Waah op 28-10-2025 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brothermaynard
Togi schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 14:08:
[...]

aan de andere kant Schumacher had een helm op

Ik heb gewoon "ieder zijn ding"
Ik zelf ski nu 15 jaar of zo met een helm (sinds we kinderen hebben) maar persoonlijk vind ik zonder nog steeds het lekkerst en mis de wind door (die paar die ik nog heb ;) ) haren tijdens een lekkere afdaling.
Aan de andere kant (mede omdat we in het hoogseizoen moeten) is het tegenwoordig wel een stuk drukker dus voor mijn gevoel is het risico ook wel wat groter.
En ook bij mij en mijn vrouw heeft de helm erger letsel voorkomen maar als ik echt mag kiezen dan toch het liefst zonder.
klopt, ook een helm is niet fool-proof en alles beschermend, maar dan blijft mijn brein belangrijk genoeg voor zo'n ding. vorig jaar een flitsende met mooie visor die over mijn bril heen valt gekocht, zijn we ook van dat gedoe verlost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brothermaynard
Waah schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 14:10:
Zelf wel een rugprotector, vrouwlief heeft er eentje maar als ik haar er niet elke dag aan herinner....

Rugprotector heeft me al eens geholpen. Niet doordat ik over een rail ging ofzo, maar omdat een skier mij vol in de rug knalde. Gevalletje kamikaze-piloot want ik had zelf ook wel een aardig tempo. De beste man had best last omdat die op mijn hard-shell rugprotector was geklapt. Zelf had ik nergens last van.

Zoontje heeft nog geen rugprotector, maar daar wordt het misschien wel tijd voor.... Heeft net een snowboard gekregen want huren is ook 100 euro, en nu waren we bij een outlet voor 150 klaar. Kan die mooi 2 a 3 jaar mee vooruit en het staat leuk aan de muur.

[Afbeelding]
originele manier om je snowboard te storen! Zou mijn ding niet zijn, maar ziet er desondanks hip uit!
_/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Laatst online: 22:54
brothermaynard schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 15:10:
[...]

originele manier om je snowboard te storen! Zou mijn ding niet zijn, maar ziet er desondanks hip uit!
_/-\o_
Het wordt zo langzamerhand wel krap :+ het is dat ski's huren voor dochterlief goedkoper is dan kopen.... Maar op termijn kon dat wel eens krap worden... Zeker omdat Miss Waah eigenlijk ook eens naar eigen ski's moet gaan kijken wat ze nu aan het leren is naast dat ze al kan snowboarden O-)

Moet ook nog eens kijken voor een sticker voor mijn snowboard.... Want vind het geen mooi ontwerp. Zou zelf wel eentje willen ontwerpen :+

[ Voor 11% gewijzigd door Waah op 28-10-2025 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:22

vhal

ಠ_ಠ

Een helm is voor mij wel een nobrainer al valt het niet echt mee om een passende te vinden zonder dat het er uit ziet alsof je een eierdop op je hoofd hebt. :/ Een helm die gemaakt is voor een wat smaller hoofd moet ik nog vinden :+

Een rugprotector is misschien de volgende stap. Bij mijn laatste les kreeg ik ook een beginnende snowboarder half in mijn rug die geen controle meer had.

[ Voor 10% gewijzigd door vhal op 28-10-2025 16:38 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22:40
Ik begin hier mee te lezen, want hier begint het ook stilaan te kriebelen - Wij hebben in week 51 (13-20 december) vrij, dat is de week vóór de kerstvakantie, en kijken dan last-minute waar de condities goed zijn en boeken dan een dag ofzo voor we vertrekken.

In het verleden een paar keer in Nauders terecht gekomen in die week. Dat is de openingsweek daar en dan kreeg je bij een hotelverblijf in het dorp je skipas gratis. In december 22 & 23 daar 2 keer echt fenomenale condities gehad (voldoende sneeuw, volle zon én super rustig). Helaas zijn ze toch teruggekomen van dat principe zag ik deze week; nu betaal je in die week zo'n €200 voor een skipas van 6 dagen (wat nog altijd echt goedkoop is - maar ze zijn het gebied dan echt aan het openen en er zijn behoorlijk veel pistes nog niet open in die week).

Zelf hoop ik op goed weer in Italië, ik wil nog wel eens richting Val Gardena ofzo O-)

[ Voor 5% gewijzigd door Jebus4life op 28-10-2025 17:14 ]

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 29-10 11:13
Ik draag sinds mijn 18e een back protector. Toen nog zo'n hard schubben geval, vorig jaar (beetje laat (wordt 34 komende maand)) vervangen door een vestmodel van spines. Zacht bij dragen, hard bij impact. Echt een wereld van verschil, zit nog beter. Ik wil ook niet meer zonder. Heeft mij diverse keren gered, vooral tegen anderen. Net als mijn helm mij ook wel beschermd in de lift.

Vorig jaar nog kniebeschermers gekocht, toen vooral omdat ik een zere knie had en op ijs zitten niet zo lekker is. Zelfde idee. Wil nog kleinere, deze zijn vrij lomp groot.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BreadFan
  • Niet online
DomiGijzen schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 13:45:
[...]

Over de helmen. De helm van onze zoon gaat nu 4 jaar mee. Was het twijfelen over nog een jaar. Gezocht naar de productiedatum in de helm. Komt blijkbaar uit 2018. Gekocht in 2021! Die gaat dus mooi de kliko in. Iemand tips voor een helm voor kinderen rond e 8 jaar met veel (instelbare) ventilatie?
Bij ons dragen ze al een aantal jaar de kinderhelm van de Lidl naar volle tevredenheid. Kost iets van 20 of 25 euro en ziet er prima uit. Op die leeftijd groeien ze in no time uit een helm, dus prima prijsje. Ventilatie is ook in te stellen.
Pagina: 1 ... 43 44 Laatste