[Vakantie] Het Grote Wintersport-topic! Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 46 47 Laatste
Acties:

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-02 15:29
The End schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 19:49:
[...]

Cervinia/Zermatt is een van de grootste en duurste gebieden in Europa. Dat is toch geen beginnersgebied?

Sneeuwzeker is Kaprun of Hintertux. Kaprun is iig kindvriendelijk, maar in april beginnen de gebieden al dicht te gaan en zijn veel kinderactiviteiten al opgeruimd. Wij zijn een keer met het gezin in Hintertux geweest in april. Was voor ons prima skien, maar alles was dicht en uitgestorven. Kaprun is dat in ieder geval (helaas) niet in april. Daar is het tegenwoordig heel druk rond die periode.
Hintertux heb ik ook nog overwogen om te adviseren, maar ben er zelf nooit geweest en bij Wintersport.nl (wat ik best een fijne website vind, qua overzicht) kwam die er juist vrij negatief uit wat betreft kinderen en beginners:

Ongeschikt voor beginners
De Hintertuxer Gletscher telt wel wat blauwe pistes, maar dit is geen ‘gemakkelijke’ gletsjer. Je vindt hier behoorlijk wat rode pistes en skiroutes die je ook weer nodig hebt om naar het dal af te dalen.

Minder kindvriendelijk
Aan het einde van de dalafdaling ligt het kinderland van de Hintertuxer Gletscher. Dat is op zich prima, maar met de kinderen verder de gletsjer op kan mid-winter behoorlijk koud zijn.

Dat laatste argument valt in april wellicht een beetje weg, dan mag je blij zijn met elke dag dat er überhaupt nog een min-teken in het weerbericht zit. Maar toch ;)

• ElMacaroni
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09-02 00:20

ElMacaroni

Laat de zon maar komen!

brothermaynard schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 14:07:
[...]

Obertauern en Ski Arlberg (vooral de lech kant) zijn ook nog goed als beginnend ski-er, maar vallen beiden ook wel in de du(urde)re klasse. Maar volgens mij geldt dat wel voor alle gebieden die in april nog open en enigszins sneeuwzeker zijn. Voor ski Arlberg kun je aanmerkelijk besparen door in bijv Wald of Pettneu je kamp op te slaan (20 minuten met de auto naar lech vanaf Wald, of 10 minuten vanuit Pettneu naar St. Anton met de gratis skibus). Voor obertauern zou je goedkoper kunnen verblijven in Radstadt of untertauern @Valorian
Als je dan toch in Wald zit zou ik de Sonnenkopf overwegen.
https://www.snowplaza.nl/...enkopf-geheimtip-arlberg/
Klein, kost niet zoveel, alleen April doet wat het wil...

Hmm, open tot 12 April staat op de website....

[ Voor 2% gewijzigd door ElMacaroni op 13-01-2026 20:05 . Reden: Opening bijfgevoegd ]

SE2200+14xSF170S & SE1500M+4xTSM-375

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:19

ZieMaar!

Moderator General Chat
The End schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 19:49:
[...]

Cervinia/Zermatt is een van de grootste en duurste gebieden in Europa. Dat is toch geen beginnersgebied?

Sneeuwzeker is Kaprun of Hintertux. Kaprun is iig kindvriendelijk, maar in april beginnen de gebieden al dicht te gaan en zijn veel kinderactiviteiten al opgeruimd. Wij zijn een keer met het gezin in Hintertux geweest in april. Was voor ons prima skien, maar alles was dicht en uitgestorven. Kaprun is dat in ieder geval (helaas) niet in april. Daar is het tegenwoordig heel druk rond die periode.
Cervinia heeft veel mooie, brede blauwe pistes en veel van het rood is vrij makkelijk. Zermatt is zeker geen beginnersgebied, maar hoewel het verbonden is, zijn het wel echt twee skigebieden (met zowel losse als een gezamenlijke pas). Cervinia zelf, zeker als Valtournenche al dicht is, is denk ik minder dan 100km piste.

• Scheurbuik
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 21:49
Valorian schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 14:46:
Dank @brothermaynard @ZieMaar! @MrFl0ppY !

Ik begrijp de uitdagingen. Eigenlijk komt het er op neer: wil je sneeuwzekerheid in april dan moet je hoog zitten (of op een plek met genoeg noord-hellingen) en beperk je het aanbod al enorm. Wil je ook nog met beginners of kinderen dan valt dáár weer een stukje van weg (niet alle gletchjers zijn even kind/begin-vriendelijk). Ik heb de tips inmiddels doorgegeven aan mijn kennis, dank voor het meedenken.

Zelf ga ik overigens gewoon weer in januari. Volgende week om precies te zijn. Naar Fiss. Voor het eerst in jaren weer in Oostenrijk, na achtereenvolgens Les Arcs (FR), Alp D'Huez (FR), Val Gardena (IT) en Les Menuires (FR). Zal vast even wennen zijn aan iets minder groot gebied, maar ik kijk wel weer uit naar de ongeprepareerde "ski-routes" die Oostenrijk volgens mij meer kent dan de gebieden waar ik in Frankrijk was. En Italië was al helemaal vrijwel piste-only door zijn ligging (alles buiten de pistes werd snel hard en ijzig, of groen). Maar binnen die pistes was de preparatie en sneeuw-kanonnen-bij-spuit dan weer ongekend goed.
Ik wil je niet teleurstellen, maar ben gisteren teruggekomen en alle skiroutes in dat gebied zijn nu gesloten ivm lawinegevaar, vermoed dat die voor volgende week niet de prioriteit gaan krijgen. Het wordt dan wel mooi weer komende dagen, maar nog flink wat normale pistes waren ook nog ongeprepareerd. Blijft genoeg over, zeker omdat het heel rustig is momenteel.

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23:23
Togi schreef op maandag 12 januari 2026 @ 09:21:
als je de Hestra's goed onderhoud gaan ze echt lang mee
met drogen zorgen dat ze niet direct op de verwarming liggen en na je vakantie (als je ze opruimd) insmeren met bijenwax.
Evt voor vertrek nog een keer insmeren
Ik kan zelfs zeggen dat je dat soort handschoenen (heb zelf POW en Hestra, vollop kan misbruiken. Ik gooi zo op een verwarming, smeer ze nooit in, wrijf ermee door ijzig sneeuw om dingen te maken voor kinderen etc. 8 jaar in volle misbruik en nog steeds waterdicht en geen koude handen.

Dus wil je ze echt heel netjes houden, houd je dan aan de regels, maar dit soort handschoenen zijn ook echt wel om lekker te gebruiken 😊

Als je dat 1 seizoen met Barts handschoenen doet, dan kun je weer nieuwe kopen.

[ Voor 5% gewijzigd door Wachten... op 13-01-2026 22:26 ]

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

• Valorian
Scheurbuik schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 21:40:
[...]

Ik wil je niet teleurstellen, maar ben gisteren teruggekomen en alle skiroutes in dat gebied zijn nu gesloten ivm lawinegevaar, vermoed dat die voor volgende week niet de prioriteit gaan krijgen. Het wordt dan wel mooi weer komende dagen, maar nog flink wat normale pistes waren ook nog ongeprepareerd. Blijft genoeg over, zeker omdat het heel rustig is momenteel.
Ah dat is jammer. Ik dacht dat alles wel een beetje stabiel zou zijn, er is daar niet veel gevallen laatste weken. Nou ja, ik ga er sowieso een fijne week van maken. 🙏

Edit: zie inderdaad dat het risico-niveau 3 is ivm schwacher altschnee in de bovenste sneeuwlagen.

[ Voor 7% gewijzigd door Valorian op 13-01-2026 23:01 ]

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23:23
Kunnen jullie een bepaalde kantenslijper aanraden om zelf te slijpen?

Ik wil mijn eigen snowboard gaan slijpen en 2 paar skies

De hoeken weet ik nog niet, dus een variabele slijper lijkt mij wel handig

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-02 18:18
https://actievewinter.nl/...ReIlCUuOU6WBoCuJEQAvD_BwE

Ik gebruik deze van Holmenkol. Werkt prima. Slijp alles op 88 graden.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

• The End
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-02 07:24

The End

!Beginning

ZieMaar! schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 21:05:
[...]

Cervinia heeft veel mooie, brede blauwe pistes en veel van het rood is vrij makkelijk. Zermatt is zeker geen beginnersgebied, maar hoewel het verbonden is, zijn het wel echt twee skigebieden (met zowel losse als een gezamenlijke pas). Cervinia zelf, zeker als Valtournenche al dicht is, is denk ik minder dan 100km piste.
Ja, ik vind het een prachtig gebied, maar voor een beginner is het extreme overkill. Heel duur en ze kunnen alleen maar de rollerband in het dal gebruiken. (beetje gecharcheerd :) )

• Opperhoof
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:43
Zijn er mensen met ervaringen met reizen met de Nightjet trein naar Innsbruck? Ik overweeg dit te doen en dan een kleine prive slaapcabine te boeken. Er staat alleen dat de cabine 190cm lang is. Ik ben zelf 195cm lang en het lijkt me niet fijn als je niet getrekt kan liggen. Zijn die cabines echt zo klein, of is dat de kortste maat? Want ze lopen een beetje schuin weg aan de zijkant.

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Wachten... schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 10:44:

Ik slijp alles op 88 graden, daarvoor gebruik ik een losse hoek met een klem en losse vijlen: een normale vijl en 2 diamantvijlen. (alles van holmenkol momenteel, al heb ik ook swix gebruikt)

Ski's en boards komen af fabriek meestal ook op 88 graden met 1 graad hangend, dus dat houd ik dan ook aan. Het kan scherper, maar dan moet je weer vaker slijpen.

[ Voor 13% gewijzigd door GeleFles op 14-01-2026 16:43 ]

• edozat1
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 23:06
Opperhoof schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 16:29:
Zijn er mensen met ervaringen met reizen met de Nightjet trein naar Innsbruck? Ik overweeg dit te doen en dan een kleine prive slaapcabine te boeken. Er staat alleen dat de cabine 190cm lang is. Ik ben zelf 195cm lang en het lijkt me niet fijn als je niet getrekt kan liggen. Zijn die cabines echt zo klein, of is dat de kortste maat? Want ze lopen een beetje schuin weg aan de zijkant.
Ja, doe ik 1 of 2 keer per jaar en bevalt erg goed. Ga toevallig morgenavond weer. Trein naar Wörgl, taxi naar Zell am Ziller en om 9:00-9:30 de lift in. Vier dagen skiën, maandagavond eten in Wörgl en de trein weer in. Dinsdagochtend weer achter m’n bureau. Vind het ideaal.

Ze hebben de coupes vernieuwd, dus ik weet niet of de maten zijn veranderd. In elk geval zijn die privéhokjes nieuw. Ik ben 1.94 en het past, ik slaap niet gestrekt en daarom best ok, maar helemaal strekken gaat net niet.

• BasvanS
  • Laatst online: 23:43
Opperhoof schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 16:29:
Vorig jaar heen met de ICE en IC naar Kuffstein, daarna met de berghbanen naar Mayrhofen. Erg prettige reis! Terug.. not so much.. Nightjet had vertraging en onverwacht een overstap van 30 minuten om 4 uur 's nachts... Zonder slaap retour uds wel tot 14:00 kunnen skieen en om 9:00 in Deventer aangekomen meen ik.

• BasvanS
  • Laatst online: 23:43
edozat1 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 18:38:
[...]

Ja, doe ik 1 of 2 keer per jaar en bevalt erg goed. Ga toevallig morgenavond weer. Trein naar Wörgl, taxi naar Zell am Ziller en om 9:00-9:30 de lift in. Vier dagen skiën, maandagavond eten in Wörgl en de trein weer in. Dinsdagochtend weer achter m’n bureau. Vind het ideaal.

Ze hebben de coupes vernieuwd, dus ik weet niet of de maten zijn veranderd. In elk geval zijn die privéhokjes nieuw. Ik ben 1.94 en het past, ik slaap niet gestrekt en daarom best ok, maar helemaal strekken gaat net niet.
Wat ben je vaak kwijt voor die taxi? Werkt een auto huren niet net zo goed?

• edozat1
BasvanS schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 18:55:
[...]

Wat ben je vaak kwijt voor die taxi? Werkt een auto huren niet net zo goed?
Ik kan zo snel geen autoverhuur in Wörgl of Jenbach vinden. Maar we zijn met 5 man, dus busje nodig. Die zie ik in Kitzabuhel voor €750. Taxi heen en weer kost €290. Er zijn er nog 3 die wel met de auto gaan, dus we hebben wel vervoer voor boodschappen bv.

• Csotranme
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09-02 16:15
Wachten... schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 10:44:

Ik gebruik alles van Holmenkol en ook dezelfde die @SkiFan linkt.

Mijn Kastle RX12 SL slijp ik 88graden en 0,5 hangend de rest van de familie 1graad hangend.

'16 Peugeot 308 GTI270 By Peugeot Sport (stage 1 320pk) | '16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | '19 Hymer MLT 620 MB V6 | Design junkie

• Valorian
Vraagje voor de mensen die omgeving Fiss-Serfaus-Ladis goed kennen:

Ik ben er volgende week. Zie dat er nu veel dicht is (juist veel van de mooie zwarte pistes). Misschien door lawinegevaar (nu: risk 3)? Hopelijk trekt het een beetje bij ;)

Ik zie dat er op niet al te ver rijden ook nog een paar mooie gletchers zijn. Zoals bij Pitztal of Sölden. Als ik één dagje een uitstapje zou willen maken naar zo'n gebied welke zouden jullie dan aanraden? Of zit er nog iets anders heel gaafs in de buurt. Alles wat op max 1,5 uur rijden van Serfaus zit zou in aanmerking kunnen komen.

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 23:04

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Valorian schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 10:52:
Vraagje voor de mensen die omgeving Fiss-Serfaus-Ladis goed kennen:

Ik ben er volgende week. Zie dat er nu veel dicht is (juist veel van de mooie zwarte pistes). Misschien door lawinegevaar (nu: risk 3)? Hopelijk trekt het een beetje bij ;)

Ik zie dat er op niet al te ver rijden ook nog een paar mooie gletchers zijn. Zoals bij Pitztal of Sölden. Als ik één dagje een uitstapje zou willen maken naar zo'n gebied welke zouden jullie dan aanraden? Of zit er nog iets anders heel gaafs in de buurt. Alles wat op max 1,5 uur rijden van Serfaus zit zou in aanmerking kunnen komen.
Leuk vooruitzicht! Ben er zelf afgelopen jaren 2x wezen skiën (eind maart), toen waren de condities meer dan prima, hadden telkens het geluk dat er een dump was voordat wij aankwamen. :) Heb er totaal 6 dagen geskied (2x3 dagen), je moet goed je best doen op alle pistes te nemen. Vooral de pistes boven Serfaus richting de Masner liggen er vaak goed bij. Ervaringen met andere gletcher gebieden heb ik niet in Oostenrijk, enkel ooit een keer wezen skiën in Tignes.

Andere vraag, ik ga eind deze maand m'n oudste dochter (14) kennis laten maken met skiën, we gaan een dagje naar Willingen (vriendin en jongste dochter houden niet van skiën). Ze neemt een skiles in de ochtend, ik kan mooi in de tussentijd een paar afdalingen maken. Iemand nog tips of tricks? We overnachten in B&B hotel Willingen.

Whatever.

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21:07
Harmen schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 11:37:
Andere vraag, ik ga eind deze maand m'n oudste dochter (14) kennis laten maken met skiën, we gaan een dagje naar Willingen (vriendin en jongste dochter houden niet van skiën). Ze neemt een skiles in de ochtend, ik kan mooi in de tussentijd een paar afdalingen maken. Iemand nog tips of tricks? We overnachten in B&B hotel Willingen.
Ga een avondje met haar naar een Snowplanet, een paar uur uitleg door papa geeft zoveel meer feeling met die eerste indrukken op sneeuw, en is natuurlijk quality time.
Pflug moet uit te leggen zijn.
Dan heeft ze al wat extra, voor als je haar daar in een skiklas achterlaat, en zelf weg skiet.
Een dagje is kort, samen aan het eind van de dag een afdalingkje doen lijkt me dan eerder mogelijk dan na een echt eerste dag.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

• The End
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-02 07:24

The End

!Beginning

Teijgetje schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 11:57:
[...]

Ga een avondje met haar naar een Snowplanet, een paar uur uitleg door papa geeft zoveel meer feeling met die eerste indrukken op sneeuw, en is natuurlijk quality time.
Dan heeft ze al wat extra, voor als je haar daar in een skiklas achterlaat, en zelf weg skiet.
Een dagje is kort, samen aan het eind van de dag een afdalingkje doen lijkt me dan eerder mogelijk dan na een echt eerste dag.
Dat ligt er natuurlijk sterk aan of de papa kan lesgeven. Vaak kost het meer moeite om mensen te leren skien als ze zelf al hebben geskied zonder les.

• Teijgetje
Valorian schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 10:52:

Ik ben er volgende week. Zie dat er nu veel dicht is (juist veel van de mooie zwarte pistes).

Ik zie dat er op niet al te ver rijden ook nog een paar mooie gletchers zijn. Zoals bij Pitztal of Sölden. komen.
Pitztaler Gletscher is niet echt moeilijk, eerder wat tam, zelfs de rode.
Het heeft natuurlijk wel het hoogste punt van Tirol, zowel qua cafe als uitkijkpunt zelf.
Toen ik er was was de 10 kilometer lange dalafdaling helaas niet open, maar je kunt vaak een afdaling (gewoon een bully overheen geweest) doen vanaf de gletscher naar de parkeerplaats, de Notabfahrt Variante Taschachtal, zodat je niet met de gondel terug hoeft.
Op eigen risico, dus zorg dat je off piste verzekerd bent.
Wel lekker 10 km "carven".

[ Voor 4% gewijzigd door Teijgetje op 16-01-2026 12:27 ]

• Teijgetje
The End schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 12:04:
[...]

Dat ligt er natuurlijk sterk aan of de papa kan lesgeven. Vaak kost het meer moeite om mensen te leren skien als ze zelf al hebben geskied zonder les.
In een paar uur in de sneeuw leer je niet skieen, wel krijg je een beetje gevoel dat je niet echt vastgebonden wordt op een deur.
Wat simpele oefeningen vergroot het plezier op een echte berg, zeker als je daar maar één dag bent.

• Valorian
Teijgetje schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 12:11:
[...]

Pitztaler Gletscher is niet echt moeilijk, eerder wat tam, zelfs de rode.
Het heeft natuurlijk wel het hoogste punt van Tirol, zowel qua cafe als uitkijkpunt zelf.
Toen ik er was was de 10 kilometer lange dalafdaling helaas niet open, maar je kunt vaak een afdaling (gewoon een bully overheen geweest) doen vanaf de gletscher naar de parkeerplaats, de Notabfahrt Variante Taschachtal, zodat je niet met de gondel terug hoeft.

[YouTube: Talabfahrt vom Pitztaler Gletscher - Notabfahrt - own risk!!]

Op eigen risico, dus zorg dat je off piste verzekerd bent.
Wel lekker 10 km "carven".
Thanks! Het zou bij Pitztal dan inderdaad vooral zijn voor het mooie uitzichtpunt (SLR camera met zoomlens mee voor een kiekje van de Wildspitze!) en een paar lange afdalingen. Ik heb off piste verzekering (nkbv) dus dat zit wel goed. Al betwijfel ik of ik echt off piste tripjes ga maken: ben met mensen die dat niet doen en in mijn eentje voelt toch wat unheimisch ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Valorian op 16-01-2026 12:49 ]

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Teijgetje schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 11:57:
[...]

Was het maar zo makkelijk, hier in het Noorden heb je geen indoor skibanen :/ , dichtsbijzijnde is Bottrop. Daar hab ik naar gekeken, maar dat trekt ons totaal niet. Vandaar dat we naar Willingen gaan, hopelijk smaakt het naar meer. ;)

Ga nog even kijken of we wellicht op een rolbaan een paar lesjes kunnen regelen. Wellicht helpt dat nog iets voor haar techniek.

[ Voor 7% gewijzigd door Harmen op 16-01-2026 13:23 ]

Whatever.

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:05
Harmen schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 13:00:
[...]

Was het maar zo makkelijk, hier in het Noorden heb je geen indoor skibanen :/ , dichtsbijzijnde is Bottrop. Daar hab ik naar gekeken, maar dat trekt ons totaal niet. Vandaar dat we naar Willingen gaan, hopelijk smaakt het naar meer. ;)

Ga nog even kijken of we wellicht op een rolbaan een paar lesjes kunnen regelen. Wellicht helpt dat nog iets voor haar techniek.
Zelf goede ervaring met Zoetermeer. Maar ik zal wel aan de andere kant van noord-nederland wonen ;-) want zoetermeer is dichterbij dan Bottrop.

Zijn vaak goedkope tickets te krijgen via Hema of andere winkels.

Willingen geen ervaring mee O-)

• DaWayne
  • Laatst online: 21:58
[...]

Roller-baan is echt goed voor een eerste kennismaking. Heb ik bij mijn kinderen gedaan door 6x een uurtje (3x10 minuten skiën, 3x10 minuten pauze) te pakken. Dan hebben ze al best een redelijke basis om niet alleen met het lopende bandje op de babyweide te gaan. Voor hen betekende dit in praktijk dat ze daarmee eigenlijk de "eerste week" les in de sneeuw al hadden gehad en op de skischool in Oostenrijk snel enkele groepen konden overslaan.
Het "op een berg staan" gevoel krijg je dan niet, maar het is per persoon afhankelijk hoe dit ervaren wordt. (sommigen krijgen enorme angst en hoogtevrees, de meeste hebben gelukkig nergens last van).

Mijn vrouw heeft ook toen ze richting de 40 ging een jaar gelest op de lopende band, dat ging een stuk beter dan les van mij zal ik maar zeggen :). Ze skiet nu super comfortabel en komt overal keurig vanaf, plus is qua snelheid nu ook vergelijkbaar, terwijl ik al zo'n 35 jaar ski.
Al met al is les op het rollend tapijt wat mij betreft voor beginners echt een heel goed alternatief, zelfs beter (qua coaching en training) dan op een indoor skipiste zoals snowworld is mijn ervaring.

[ Voor 5% gewijzigd door DaWayne op 16-01-2026 14:06 ]

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Zal eens overleggen of m'n dochter er voor open staat, een roller-baan is voor ons 20min rijden (Drente). Beter te doen dan 2,5u enkele reis naar Zoetermeer. :z

Whatever.

• taurus0205
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 23-01 09:41
Hoi allen,

Dit jaar ga ik na een lange periode weer snowboarden. Het leek me verstandig om in elk geval knie- en stuitbescherming aan te schaffen; een helm huur ik ter plekke. Vroeger (ongeveer 20 jaar geleden) heb ik veel gesnowboard zonder bescherming, en dat heeft destijds tot flinke blessures geleid. Dat wil ik nu voorkomen.

Dit wordt mijn eerste wintersportvakantie in lange tijd. Hoewel ik er veel zin in heb, merk ik wel dat het snel een dure aangelegenheid wordt voor iets wat je waarschijnlijk maar één keer per jaar doet.

Op basis van wat eigen onderzoek ben ik uitgekomen op de volgende bescherming:
Demon FlexForce X D3O/XRD protectorshort

Demon Hyper Knee X D3O kniebeschermers

Ik ga uitsluitend downhill rijden, geen park of tricks. Destijds heb ik beide knieën zwaar gekneusd, en dat wil ik absoluut niet opnieuw meemaken.

Tegelijk maak ik me wat zorgen over warmte en comfort, gezien de synthetische materialen die in dit soort bescherming worden gebruikt.

Wat ik graag wil weten:
1. Hebben mensen praktische ervaringen met deze of vergelijkbare kniebeschermers / protectorshorts (comfort, pasvorm, warmte, effectiviteit)?
2. Zijn er betere alternatieven of merken die jullie voor dit doel zouden aanraden?
3. Weet iemand een winkel in de buurt van Arnhem waar je verschillende modellen kunt passen? Intrasport en deacthlon hebben een zeer beperkt aanbod in dat opzicht.

Alvast dank voor het meedenken en delen van ervaringen!

• Teijgetje
Valorian schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 12:45:
[...]
Al betwijfel ik of ik echt off piste tripjes ga maken: ben met mensen die dat niet doen en in mijn eentje voelt toch wat unheimisch ;)
Die Notabfahrt is een lang skipad , en gevlakt, zoals je kan zien. Niet echt off piste.
Geen idee hoe het precies zit met mijn verzekering, maar had hij toen open geweest dan had ik hem zeker gedaan.
Ik had toen al gezien dat het 10 km lekker lang glijden was.
taurus0205 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 15:58:
Hoi allen,

Dit jaar ga ik na een lange periode weer snowboarden. Het leek me verstandig om in elk geval knie- en stuitbescherming aan te schaffen; een helm huur ik ter plekke. Vroeger (ongeveer 20 jaar geleden) heb ik veel gesnowboard zonder bescherming, en dat heeft destijds tot flinke blessures geleid. Dat wil ik nu voorkomen.

Dit wordt mijn eerste wintersportvakantie in lange tijd. Hoewel ik er veel zin in heb, merk ik wel dat het snel een dure aangelegenheid wordt voor iets wat je waarschijnlijk maar één keer per jaar doet.

Ik ga uitsluitend downhill rijden, geen park of tricks. Destijds heb ik beide knieën zwaar gekneusd, en dat wil ik absoluut niet opnieuw meemaken.

Alvast dank voor het meedenken en delen van ervaringen!
Ik denk dat het pas een echt dure aangelegenheid wordt als je je blesseert.
Als ik je intro lees dan denk ik dat je zeker een borst en rug protector nodig hebt, dat je knieën en stuitje alleen beschermen niet genoeg is.
De borst/rug/schouderprotector (level 1) van Demon is inderdaad een flink bedrag extra.
Maar je kan ook goedkoper uit zijn, mijn borst en rug protector is bv nog geen 90 euro, één met schouderbescherming en elleboogbescherming erbij kost ca. 136.(level 2)
De mesh vesten die daar aan zitten ademen in zijn geheel, net als de Damon gear.

En je moet maar zo denken, als je later denkt: "Had ik maar toch 100 euro meer uitgegeven, dan had ik niet in een rolstoel beland", dan vergeef je jezelf dat nooit.
Ik ga er van uit dat je vaker gaat en niet volgend jaar er uitgegroeid bent, ik heb ski accessoires die al 20 jaar meegaan, dan is duur plotseling relatief geworden.
En mocht het snowboarden toch niet bevallen dan kan je het ook weer verkopen natuurlijk.|
En nog even voor de sceptici, alles van Temu is binnen.
De 5 paar , had er meer besteld dan ik dacht :+ , witte handschoenen zijn allemaal van prima kwaliteit, minstens zo goed of beter dan mijn oude witte sets die stukken duurder waren. En alles past, al zitten er drie paar iets krapper, maar dat hadden mijn oude sets ook. Mooiweerhandschoenen hoeven niet heel ruim te zitten, zolang ze dan warm zitten is het goed.
Ook de extra set verwarmde handschoenen zien er degelijk uit, alleen ze zijn iets korter zodat het batterijvak net boven mijn polsgewricht op mijn bovenarm zit. Niet vervelend gezien je toch nooit je pols echt vaak naar boven flext, maar de andere set is langer en heeft 6000 mAh @7,4V extra.
Maar met 4000 mAH @5v voor €35 dus ook een dikke prima.
Alle handschoenen getest op touchscreenfunctionaliteit en ze werken allemaal.

Dus een paar paar witte en de verwarmde gaan de groepsapp in, samen met een onverslijtbare Frencys salopet en jas die ik ooit op maat liet maken (de salopet dan) en die niet meer passen.
Frencys is al een tijdje opgehouden, vroeger het "huismerk" voor alle Oostenrijkse skischolen.

[ Voor 18% gewijzigd door Teijgetje op 17-01-2026 00:20 ]

• Teijgetje
[...]

Bottrop ben ik een keer geweest vlak nadat het open ging en alles nog afgebouwd moest, het was open en functioneel maar nog erg veel grijs beton. De band omhoog vond ik wat langzaam maar de piste was prima, en lang.
En je kon van je ski`s afstappen en het restaurant in, zoals in de Alpen, iets wat bij Snowworld niet kan.
Ik vond het eigenlijk een dikke prima ondanks die transportband, en voor beginnende skiers is zo`n band makkelijker dan in een lift stappen, want ook een sleeplift over die lengte geeft denk ik meer problemen met vallen.
Ik verwacht dat het nu een stuk gezelliger is.
Maar volgens mij ook nog steeds de langste met 640 meter afdaling.
Shenzhen heeft 441m en Guangzhou 460m. Al zijn die verder van een heel andere buitencategorie qua grootte.
En is ook wat verder rijden.......

• SkiFan
  • Laatst online: 09-02 18:18
@Teijgetje Bottrop is nog steeds een kale betonnen boel. En die loopband vind ik verschrikkelijk. Dat gaat zo langzaam. Het is dat we een paar uurtjes in de buurt van Essen niks te doen hadden, anders was ik er niet heen gegaan.

Heb je links van de spullen die je besteld hebt? Even kijken.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

• Teijgetje
SkiFan schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 20:53:
@Teijgetje Bottrop is nog steeds een kale betonnen boel. En die loopband vind ik verschrikkelijk. Dat gaat zo langzaam. Het is dat we een paar uurtjes in de buurt van Essen niks te doen hadden, anders was ik er niet heen gegaan.

Heb je links van de spullen die je besteld hebt? Even kijken.
Ik begreep van dat filmpje van vorig jaar dat de loopband ca 5,5 minuten duurt, en dat hij 17 seconden stil viel.
Dat lijkt me toch overkomelijk als je daarna weer 640 m kan skiën.
In mijn beleving ben je in Zoetermeer bijna net zo lang bezig met het sleepliftje.
Ik vond gezellig eten en dan weer verder skiën wel top.

Linkjes vind je hier.
De verwarmde van 50 zijn weer op voorraad, of je 10.000 mAh erbij krijgt ipv 5000 kan ik niet zeggen.
Deze, (staan volgens mij niet in het vorige bericht), en deze vielen iets smaller, beide sets passen wel maar niet ruim, dus als je grote handen hebt niet kopen.
Deze en deze zijn dezelfde....... |:(
En deze heb ik er bijgekocht, ik heb nog nooit iets laten vallen in de lift (knock on wood) maar worry-free is ook wel fijn voor die paar euro, is gewoon een elastiekje met een clip. En kan ik altijd nog weggeven aan de kinderen natuurlijk.
Ik heb meestal toch genoeg bij me om uit te lenen op de piste.

Maar over het algemeen dus zeer te spreken over de kwaliteit, ga je snowboarden en het funpark in dan zou ik meer uitgeven dan 7 euro, maar voor normaal gebruik lijken ze me meer dan goed.
Zoals gezegd werkt alles met een touchscreen.

Overigens zijn de sokken iets korter qua hoogte dan gedacht, ik moet even kijken of dat past met mijn skischoenhoogte, het batterijvakje, of dat ik een verlengkabeltje nodig heb.

En wat over is is heeft al een nieuw huisje gevonden.

[ Voor 3% gewijzigd door Teijgetje op 18-01-2026 20:57 ]

• Teijgetje
Vandaag een mooi artikel op Skiinformatie .nl over rugprotectie, waarin alle vragen beantwoord worden en ook het verschil tussen level 1 en level 2 protectie uitgelegd wordt.
En waarin ook uitgelegd wordt dat het niet alleen de kamikazes, maar je ook gewoon tegen anderen beschermd, zoals mijn vorige vakantie door een ander verpest werd.

Rugbeschermer voor skiën of snowboarden: veelgestelde vragen en antwoorden

Beetje een long-read maar zeker de moeite waard.

En nogmaals een linkje naar de Acerbis X Air level 2 front en backprotectie, (goedkoopste link op internet volgens mij, ca 8 dagen levertijd uit Duitsland) ,met en zonder mouwen, omdat in het artikel alleen gesproken wordt over wintersportmerken, die weinig of duur level 2 aanbieden, terwijl zij level 2 wel adviseren voor freeride/ advanced / Park / wedstrijd en All mountain skiërs.
De beschermers van Acerbis zijn licht en dun.

[ Voor 6% gewijzigd door Teijgetje op 18-01-2026 20:50 ]

• DJGizbo
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 09-02 17:06
Teijgetje schreef op zondag 18 januari 2026 @ 20:36:
Vandaag een mooi artikel op Skiinformatie .nl over rugprotectie, waarin alle vragen beantwoord worden en ook het verschil tussen level 1 en level 2 protectie uitgelegd wordt.
En waarin ook uitgelegd wordt dat het niet alleen de kamikazes, maar je ook gewoon tegen anderen beschermd, zoals mijn vorige vakantie door een ander verpest werd.

Beetje een long-read maar zeker de moeite waard.

En nogmaals een linkje naar de Acerbis X Air level 2 front en backprotectie, (goedkoopste link op internet volgens mij, ca 8 dagen levertijd uit Duitsland) ,met en zonder mouwen, omdat in het artikel alleen gesproken wordt over wintersportmerken, die weinig of duur level 2 aanbieden, terwijl zij level 2 wel adviseren voor freeride/ advanced / Park / wedstrijd en All mountain skiërs.
De beschermers van Acerbis zijn licht en dun.
Voor mijn verjaardag de Spines gekregen, erg blij mee en steunen ook meteen een goed doel.

• Pieroman
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23:57

Pieroman

/me

Teijgetje schreef op zondag 18 januari 2026 @ 20:36:

Leuk en interessant artikel :)
Hier lees ik dat men de protector over de baselayer maar onder de pully aan dient te trekken. Als ik zo her en der filmpjes zie heb ik het idee dat veel mensen de beschermer juist over de midlayer weer aantrekken.
Wat is nou juist? Of zit heir uiteindelijk weinig verschil tussen?

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:17
Pieroman schreef op maandag 19 januari 2026 @ 09:43:
[...]

Leuk en interessant artikel :)
Hier lees ik dat men de protector over de baselayer maar onder de pully aan dient te trekken. Als ik zo her en der filmpjes zie heb ik het idee dat veel mensen de beschermer juist over de midlayer weer aantrekken.
Wat is nou juist? Of zit heir uiteindelijk weinig verschil tussen?
Staat gewoon in het artikel, over de thermo, onder je evt. fleece en ook waarom.

• Megupe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:06
DJGizbo schreef op maandag 19 januari 2026 @ 09:04:
[...]

Voor mijn verjaardag de Spines gekregen, erg blij mee en steunen ook meteen een goed doel.
Hard of softshell?

• DJGizbo
  • Laatst online: 09-02 17:06
Softshell, CE EN 1621-2 Level 1.

• Megupe
DJGizbo schreef op maandag 19 januari 2026 @ 15:36:
[...]

Softshell, CE EN 1621-2 Level 1.
Dan thuis maar eens mijn maten opmeten en een bestellen.

• taurus0205
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 23-01 09:41
Teijgetje schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 23:42:
[...]

[...]

Ik denk dat het pas een echt dure aangelegenheid wordt als je je blesseert.
Als ik je intro lees dan denk ik dat je zeker een borst en rug protector nodig hebt, dat je knieën en stuitje alleen beschermen niet genoeg is.
De borst/rug/schouderprotector (level 1) van Demon is inderdaad een flink bedrag extra.
[YouTube: Demon Flexforce X2 D3O Top]

Maar je kan ook goedkoper uit zijn, mijn borst en rug protector is bv nog geen 90 euro, één met schouderbescherming en elleboogbescherming erbij kost ca. 136.(level 2)
De mesh vesten die daar aan zitten ademen in zijn geheel, net als de Damon gear.

En je moet maar zo denken, als je later denkt: "Had ik maar toch 100 euro meer uitgegeven, dan had ik niet in een rolstoel beland", dan vergeef je jezelf dat nooit.
Ik ga er van uit dat je vaker gaat en niet volgend jaar er uitgegroeid bent, ik heb ski accessoires die al 20 jaar meegaan, dan is duur plotseling relatief geworden.
En mocht het snowboarden toch niet bevallen dan kan je het ook weer verkopen natuurlijk.|
Eens met extra kosten als je dan daadwerkelijk blessures zou hebben hoor, en huren kan ook, maar dan kan je net zo goed zelf kopen denk ik dan. 20 jaar terug beiden knieen zwaar gekneusd gehad, kon toen paar maanden nauwlijks lopen. Heb er nog jaren last van gehad ook, mede dankzij dokters advies dat ik maar moest stoppen met sporten.
Alle klachten zijn verdwenen toen ik paar jaar later toch weer fanatiek aan krachtsport ging.

Inmiddels wel de snowbaordvakantie geannuleerd en in plaats daarvan een huttentocht geboekt in de sneeuw en wandelen met sneeuwschoenen.

• Teijgetje
taurus0205 schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 14:24:

Inmiddels wel de snowbaordvakantie geannuleerd en in plaats daarvan een huttentocht geboekt in de sneeuw en wandelen met sneeuwschoenen.
Dat is dan ook weer heel drastisch. ;)
Maar misschien beter dan de goden verzoeken.

Voor de anderen:

Het mooiste geluid in de winter:

• Megupe
Teijgetje schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 14:58:
[...]

Dat is dan ook weer heel drastisch. ;)
Maar misschien beter dan de goden verzoeken.

Voor de anderen:

Het mooiste geluid in de winter:
[YouTube: Best sound no doubt 🔥🔥 #skiing #satisfying #chairlift #winter #serrechevalier #france #viralshorts]
Heerlijk geluid inderdaad.
En in de zomer in La Paz bevalt het ook uitstekend hoor.

• Rudolf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-02 16:11
Gisteren teruggekomen van 4 dagen Sankt Anton met wat vrienden. Altijd al eens heen gewild, ik vond het er prachtig, maar wat mij betreft maakt dat skigebied de hype absoluut niet waar.

- 4 dagen iedere ochtend dezelfde piste's en liften moeten pakken om ergens te komen.
- Vanuit Zürs naar Lech en terug moet je met de bus, want de skiroute ligt vol met stenen kwamen we helaas achter.
- Als je van Sankt Anton naar Warth wil en terug, moet je best een beetje gas geven. Dus in Warth zijn we eigenlijk amper geweest. Daar was het wel lekker rustig.
- Constant pistes afgesloten vanwege wedstrijden en andere activiteiten.
- Duur, zowel skipas als eten/drinken (maar daar had ik me op ingesteld)
- Weinig eetmogelijkheden en konden nu al vaak nergens zitten tijdens de lunch
- Soms lange wachtrijen voor liften

Pro's:
- Het stukje bij Rendl heeft me echt positief verrast. Veel oude liftjes daar, maar wel heerlijke pistes en lekker rustig.
- Apres ski was uitbundig.
- Omgeving is echt prachtig
- Leuke dorpjes
- Offpiste Walhalla

Verder wel echt super dagen gehad. Mijn nieuwe Salamon QST '94 goed uit kunnen proberen. Was even wennen zo'n brede ski, maar de laatste dag begon het echt te klikken.

Conclusie - Leuk om een keer geweest te zijn, wilde er al jaren heen. Genoten. Maar mij zie je er niet meer terug. Over 4 weken naar Valmorel met de fam. Zin in!

• edozat1
Rudolf schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 12:00:
Gisteren teruggekomen van 4 dagen Sankt Anton met wat vrienden. Altijd al eens heen gewild, ik vond het er prachtig, maar wat mij betreft maakt dat skigebied de hype absoluut niet waar.

- 4 dagen iedere ochtend dezelfde piste's en liften moeten pakken om ergens te komen.
- Vanuit Zürs naar Lech en terug moet je met de bus, want de skiroute ligt vol met stenen kwamen we helaas achter.
- Als je van Sankt Anton naar Warth wil en terug, moet je best een beetje gas geven. Dus in Warth zijn we eigenlijk amper geweest. Daar was het wel lekker rustig.

Pro's:
- Het stukje bij Rendl heeft me echt positief verrast. Veel oude liftjes daar, maar wel heerlijke pistes en lekker rustig.
- Leuke dorpjes
- Offpiste Walhalla

Verder wel echt super dagen gehad. Mijn nieuwe Salamon QST '94 goed uit kunnen proberen. Was even wennen zo'n brede ski, maar de laatste dag begon het echt te klikken.

Conclusie - Leuk om een keer geweest te zijn, wilde er al jaren heen. Genoten. Maar mij zie je er niet meer terug. Over 4 weken naar Valmorel met de fam. Zin in!
Ik ben er een jaar of 4 geleden geweest en kwam toen grosso modo tot dezelfde conclusies. Hoef er ook niet meer naartoe.

Ik kwam gisteren ook terug van 4 dagen Oostenrijk. We zaten in Zell am Ziller. Voor de derde keer in Zillertal Arena en ik vind het nog steeds een prima gebied, zowel met vrienden als met het gezin. In Zell zit je wel aan het uiteinde, waardoor je ook hier altijd dezelfde kant op moet, maar dat is wel een erg mooi stuk skiën. En het voordeel van Zell is dat je gemakkelijk naar Kaltenbach, Mayrhofen of Hintertux kan, waarvoor de pas ook geldig is. Uiteindelijk alleen een dagje naar Kaltenbach/Hochzillertal. Ook mooi gebied, maar minder spannend dat Zillertal Arena.

• MaZo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Over twee weken naar Serfaus. Vooralsnog liggen de pistes er niet zo best bij. Dit was St. Anton twee dagen geleden…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0uTfb_lNKEzhTroBxnskT_QZJdw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rk6tfd77T2EF1DafplJY8efg.jpg?f=fotoalbum_large

Als dit zo blijft zie ik het somber in. Hier in Zwitserland zijn de omstandigheden wat beter.

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 03:08
Heeft er iemand een tip voor comfortabele polsbeschermers, die ik kan gebruiken met mijn huidige handschoenen?
(Misschien voor een andere sport)

Heb vorig jaar mijn pols gecompliceerd gebroken.
En ik wil daar nu toch wel bescherming voor.

Ik wil eigenlijk geen nieuwe handschoenen omdat ik deze erg fijn vindt, na een aantal waar ik niet blij mee was.

[ Voor 5% gewijzigd door FRANQ op 24-01-2026 20:22 ]

• Teijgetje
Passen skate-polsbeschermers in je handschoen?
Ik heb zoiets:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fLqhlYVA8xZ6gwKh2qNS2Gzz4g8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/SOV4JJjuknLNeAxnvzgCKxCa.jpg?f=user_large

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 03:08
Teijgetje schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 20:48:
Passen skate-polsbeschermers in je handschoen?
Ik heb zoiets:
[Afbeelding]
Is misschien wel een goede optie.
Die zijn ook niet duur, en makkelijk te proberen bij Intersport.

• Teijgetje
FRANQ schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 23:35:
[...]

Is misschien wel een goede optie.
Die zijn ook niet duur, en makkelijk te proberen bij Intersport.
Neem geen Lederen/Leren, die vond ik gaan stinken van het zweten, en lastiger te wassen/drogen.
Al zal je daar in de sneeuw minder last van hebben.

• brothermaynard
  • Laatst online: 08-02 15:15

Pro's:
- Leuke dorpjes
- Offpiste Walhalla

Ik snap dat je het wat overhyped vind … maar ik snap veel van je negatieve punten niet:
1. Arlberg deelt mee in de schnee mangel dit seizoen, dus minder goede condities als eerder. Dus dat de skiroute van zurs naar Lech matig is ( vanwege regels mag het (nog) geen piste worden, du geen kunst sneeuw daar) is dan logisch
2. Van warth naar st Anton is altijd een uitdaging. Heen en terug 50+ km op een dag.
Maar dat is in bijv Zermatt naar cervinia net zo een probleem?
3. Als je gaat in de week voor de weisse ring ga je afsluitingen tegenkomen. Andere weken heb je dat niet.
4. De meeste gebieden hebben toch een beperkt aantal ‘zubringer’ liften?

• brothermaynard
MaZo schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 07:57:
Over twee weken naar Serfaus. Vooralsnog liggen de pistes er niet zo best bij. Dit was St. Anton twee dagen geleden…

[Afbeelding]

Als dit zo blijft zie ik het somber in. Hier in Zwitserland zijn de omstandigheden wat beter.
Door ‘onhandig ‘ gepositioneerde druk gebieden is er zeer weinig neerslag in de Alpen geweest ( met name noordelijk v/d hoofdkam) ik was vorige week in Zermatt en buiten de pistes was het ook maar zeer matig en amper boven het nivo ‘cosmetisch wit’ . De piste sneeuw was daarentegen van prima kwaliteit, voorgaande jaren met hoge temperaturen welandete gezien

• Dentheman
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-02 16:28

Dentheman

Zie signature

MaZo schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 07:57:

[Afbeelding]

Ik kom net uit Serfaus vandaan, ondanks dat de bergen niet wit waren, lagen de pistes er prima bij. Dezelfde ervaring had ik in de kerstvakantie met het gezin, dus niks om je druk over te maken. (Hoewel een vers laagje natuurlijk geweldig zou zijn).

Zie ondertitel

• Rudolf
@brothermaynard
Wellicht is het voor iemand anders wel het perfecte gebied. 88 euro per dag voor een skipas schept bij mij bepaalde verwachtingen en die kon Ski Arlberg bij mij helaas niet waarmaken. Gelukkig is er voorlopig nog steeds heel veel keuze in skigebieden en vinden we niet allemaal hetzelfde leuk! Hopelijk hebben we over 10-15 jaar nog steeds voldoende mogelijkheden.

• impactftw
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:12
Wij gaan met 5 personen op wintersport en zijn op zoek naar een busje om voor een week te huren in de omgeving van Oost Nederland (regio Zwolle).
Heeft iemand goede ervaringen of aanbevelingen voor verhuurbedrijven?

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:51
impactftw schreef op maandag 26 januari 2026 @ 18:14:
Wij gaan met 5 personen op wintersport en zijn op zoek naar een busje om voor een week te huren in de omgeving van Oost Nederland (regio Zwolle).
https://www.kienhuiswinte...js-busverhuur-wintersport

• Scheurbuik
impactftw schreef op maandag 26 januari 2026 @ 18:14:
Zwolle is misschien ver weg,.maar kjjk ook eens over de grens.in duitsland.

• brothermaynard
Rudolf schreef op maandag 26 januari 2026 @ 10:11:
@brothermaynard
Wellicht is het voor iemand anders wel het perfecte gebied. 88 euro per dag voor een skipas schept bij mij bepaalde verwachtingen en die kon Ski Arlberg bij mij helaas niet waarmaken. Gelukkig is er voorlopig nog steeds heel veel keuze in skigebieden en vinden we niet allemaal hetzelfde leuk! Hopelijk hebben we over 10-15 jaar nog steeds voldoende mogelijkheden.
88 euro is idd stevig aan de prijs. Ik zou dan (persoonlijk) eerder mopperen over (gebrek aan) investeringen in goede liftstructuur. Ben 4 jr geleden daar voor het laatst geweest en geen enkele lift heeft sindsdien een update gehad voor zover ik zie/heb gezien. En het gebrek aan betaalbare lunch gelegenheden kan ik je ook gelijk geven.
En gelukkig zijn er voldoende alternatieven!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 00:06
Rudolf schreef op maandag 26 januari 2026 @ 10:11:
Wellicht is het voor iemand anders wel het perfecte gebied. 88 euro per dag voor een skipas schept bij mij bepaalde verwachtingen en die kon Ski Arlberg bij mij helaas niet waarmaken.
Als je een gebied zoekt waar ze veel investeren in nieuwe liften en voorzieningen is Ischgl onverslaanbaar. Je moet er wel van houden, duur en de après-ski is een sausagefest.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Gisteren een dagje naar Willingen geweest, m'n oudste dochter stond voor het eerst op de lange latten.
Skiles en materiaal geboekt bij Wiwa, erg gemoedelijk moet ik zeggen. Fijne mensen, ze nemen echt de tijd voor je. Les locatie Ritzhagen is ideaal, mooi compact en goede horeca onderaan de lift. Tussentijds heb ik zelf nog de rest van het gebied verkend, uitdagende pistes moet ik zeggen, het was op sommige plekken mistig en ijzig.

Al met al prima condities, kon niet beter! Smaakt naar meer, volgende keer een weekend. :*)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rw5RATEF1zeON8QgeGuDVp0-fiA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/feIFMadYrDcJSJAwzgyryafs.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LRZExGHaH-_tevHfVeg8ZukLFys=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6yCcTDq96iLfFkrz8dyT4sgD.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hz9j-ewWhfEaglY2W8ZvPk2UkrI=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gpjw8ePQak1cEWnYVsr1WOk7.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8k_s29S_XuY-4kduMx0R3TY2Y4w=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9Syw9qbeIXUS1JdEeFy92KMe.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S79Yh87jug442aJJRMPitH5P3yM=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A47lIalioAAADpJWQ50pewLT.jpg?f=fotoalbum_medium

Whatever.

• Teijgetje
Harmen schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 17:34:
Gisteren een dagje naar Willingen geweest, m'n oudste dochter stond voor het eerst op de lange latten.
Skiles en materiaal geboekt bij Wiwa, erg gemoedelijk moet ik zeggen. Fijne mensen, ze nemen echt de tijd voor je. Les locatie Ritzhagen is ideaal, mooi compact en goede horeca onderaan de lift. Tussentijds heb ik zelf nog de rest van het gebied verkend, uitdagende pistes moet ik zeggen, het was op sommige plekken mistig en ijzig.

Al met al prima condities, kon niet beter! Smaakt naar meer, volgende keer een weekend. :*)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ziet er prima uit.
Hoe vond ze het?
Zijn er hier ervaringen met de K2 Mindbender 90C?
Ik zoek een beetje gemoedelijke alleskunner voor niet de hoofdprijs. :+
Setje model 25/26 blijft onder de €500 met "doorsnee" bindingen, ik ga toch het park niet meer in.

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Teijgetje schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 21:52:
[...]

Ziet er prima uit.
Hoe vond ze het?
I
Ze vond het erg leuk, in de middag kon ze op haar eigen tempo de baby piste af. Ging elke keer een stuk sneller, wat mij betreft een geslaagd uitje. Smaakt naar meer. Misschien in je voorjaarsvakantie nog ergens heen. 👍🏻

Whatever.

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Net terug van een weekje Les Sybelles (Saint Sorlin d'Arves). Heerlijke week gehad. Volgens mij waren er maar 2 dagen dat er geen verse sneeuw viel. Bijna elke nacht viel er wel 10-20cm sneeuw. Verder waren 3 á 4 dagen heerlijk met af en toe zon. Afgelopen donderdag was de beste dag, de hele dag stralend weer. In totaal waren er twee dagen wat minder, het zicht was wat minder (veel mist) en het sneeuwde overdag. Al met al zelfs die dagen lekker kunnen skiën, want de pistes waren echt top.

Ik blijf het echt een heel fijn gebied vinden met veel heerlijke pistes. Vooral in La Toussuire is het leuk skiën, maar ook in Saint Sorlin d'Arves zelf liggen veel leuke pistes voor eigenlijk elk niveau.

Hier een kleine selectie foto's:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0JuL3CRW-yhJaBGAX55OOYBAnrc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ikXSXavtX77sTCnowVsqFfDr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cSjAN5IIMj2-FANuMK8dCEJ8UG8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q2KmV8ZU6ZaUCSbAyEScvpyj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vZj77hwnTk1RNpHWBw_6H7CIfEU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VhP7UtkuvlzoWelHnQQtMO3v.jpg?f=fotoalbum_large

Nu vooral weer balen dat het er op zit en we weer een jaar moeten wachten...

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

• Teijgetje
Teijgetje schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 21:52:

Zijn er hier ervaringen met de K2 Mindbender 90C?
Ik zoek een beetje gemoedelijke alleskunner voor niet de hoofdprijs. :+
Setje model 25/26 blijft onder de €500 met "doorsnee" bindingen, ik ga toch het park niet meer in.
Inmiddels een "nieuwe" set Salomon QST Spark/164 cm aan kunnen schaffen.
Weliswaar model 22 maar slechts 1 uur indoor op geskied, nagenoeg geheel krasvrij, zelfs de bindingen, voor €250.
Stonden sinds gister op MP.
Denk dat dit de all mountain was die ik zocht, voor erbij. :+

Wel een pokke-eind voor moeten rijden. :X

• Rudolf
hoevenpe schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 11:29:
[...]

Als je een gebied zoekt waar ze veel investeren in nieuwe liften en voorzieningen is Ischgl onverslaanbaar. Je moet er wel van houden, duur en de après-ski is een sausagefest.
Klopt, ben er vorig jaar nog geweest en 3 jaar geleden. Man / vrouw verhouding is inderdaad iets van 10:1. Maar dat vond ik in Sankt Anton ook wel. Dat boeit me verder niet zo veel.

• Megupe
In de hexenalm in Fiss is het de laatste jaren 95/5 (m/v). Voor de gezelligheid niet echt bevorderlijk. (al werk ik ook mee door als man daar naar binnen te gaan).

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09-02 16:49

[...]
Ondanks dat de kaart op het eerste gezicht anders doet vermoeden is het inderdaad een redelijk langgerekt gebied. En kent ook wel wat knelpunten/trechters. Lech is eigenlijk de beste uitvalsbasis. Maar ook de duurste uiteraard. Verder heeft het gebied zijn naam vooral te danken aan het offpiste, sneeuwval en kent ook hele mooie pistes. Maar dure gebieden maken zelfden de naam waar. Ischgl krijgt vaak het commentaar dat de pistes veel op elkaar lijken omdat ze veel op 1 helling liggen. Aan de andere kant is de liftenstructuur weer hypermodern. Maar je betaald altijd een premium voor de naam.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

• -MD-
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-02 22:25
Deze wintersport leek vraagt zich af of hij begin maart sneeuwkettingen nodig heeft als hij naar Les Trois Vallees gaat. Heb wel all seasons met 3PMSF aanduiding. Of mijn Google vaardigheden zijn niet toereikend, maar ik vind geen wegenkaart die aangeeft waar ze verplicht zijn middels borden e.d.. Mij lijkt het in maart zo'n sneeuwvaart niet te lopen, maar ben nog nooit verder gekomen dan Winterberg dus enige advies is welkom... :D

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:51
-MD- schreef op maandag 2 februari 2026 @ 22:20:
Deze wintersport leek vraagt zich af of hij begin maart sneeuwkettingen nodig heeft als hij naar Les Trois Vallees gaat. Heb wel all seasons met 3PMSF aanduiding. Of mijn Google vaardigheden zijn niet toereikend, maar ik vind geen wegenkaart die aangeeft waar ze verplicht zijn middels borden e.d.. Mij lijkt het in maart zo'n sneeuwvaart niet te lopen, maar ben nog nooit verder gekomen dan Winterberg dus enige advies is welkom... :D
Nee die zijn niet nodig als je het oké vindt om halverwege ergens van een steile weg in een ravijn te glijden. :P
Ja, neem ze mee. ;)

//

Afgelopen maand in Ortisei (Val Gardena) geweest. Leuk gebied, maar de connectie tussen de verschillende gebieden had ik wat beter verwacht. Om van Seiser Alm naar de Seceda (of vice versa) te komen kan alleen te voet of met de bus. En dat is een flink stuk hakkelen. Wij hebben ons vooral aan de Seceda kant begeven omdat daar 1) de pistes beter waren en 2) het vlakbij ons hotel was.

Sella Ronda is leuk om eens te doen maar voor je gevoel zit je vooral in de lift. Aan de "andere zijde" van de berg stikt het van de Russen (?) en Goldberg-types die best aardig kunnen skiën maar er vooral voor de show en de foto's lijken te zijn.

Dal-afdaling van beide zijdes zijn leuk (Seceda: leuke tentjes, Seiser Alm: uitdagend maar een beetje skiër kan daar in een rechte streep naar beneden).

Indruk over Italië in het algemeen: leuk, maar niet "wow". Val Thorens, Les Sybelles, Sölden zijn in mijn bescheiden mening echt beter ingericht qua ski-ervaring. Qua horeca is Italië wel onverslaanbaar. Uitstekend eten voor een goede prijs. Verblijf zit tussen Frankrijk en Oostenrijk in.

[ Voor 44% gewijzigd door Bobmeister op 02-02-2026 22:38 ]

• Scheurbuik
Op 2300m vriest het waarschijnlijk in maart, dus wat dat betreft weinig verschil met nu. Of je ze nodig hebt.. zeg nooit nooit.

Ik heb in de 20 jaar dat ik zelf rij (en zover ik me herinner de 10-15 keer met mjjn ouders) nog nooit gebruik van hoeven te maken. Dus ja.. wat is het risico.

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:07
En dat is het precies. Zelf ga ik sinds 2009 op wintersport en ben ze een keer of 5 a 6 nodig geweest. Ook tweemaal meegemaakt dat de politie stond te controleren: geen ketting? Terug naar af (dal). Dit was in Frankrijk overigens.

• Waah
miicker schreef op zondag 1 februari 2026 @ 19:54:
Net terug van een weekje Les Sybelles (Saint Sorlin d'Arves). Heerlijke week gehad. Volgens mij waren er maar 2 dagen dat er geen verse sneeuw viel. Bijna elke nacht viel er wel 10-20cm sneeuw. Verder waren 3 á 4 dagen heerlijk met af en toe zon. Afgelopen donderdag was de beste dag, de hele dag stralend weer. In totaal waren er twee dagen wat minder, het zicht was wat minder (veel mist) en het sneeuwde overdag. Al met al zelfs die dagen lekker kunnen skiën, want de pistes waren echt top.

Ik blijf het echt een heel fijn gebied vinden met veel heerlijke pistes. Vooral in La Toussuire is het leuk skiën, maar ook in Saint Sorlin d'Arves zelf liggen veel leuke pistes voor eigenlijk elk niveau.

Hier een kleine selectie foto's:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Nu vooral weer balen dat het er op zit en we weer een jaar moeten wachten...
Nog een paar weekjes dan mogen wij er ook heen. Voor het eerst naar dit gebied. Kijken of de kids wat verder komen in hun ski/snowboardkunsten.

• Megupe
Zou ze meenemen en oefenen.
Het zijn bergen, dus het weer kan zo omslaan en dan sta je zonder kettingen in het beste geval vast. In slechtste geval terug of betrokken in een ongeluk.

• Dartlink
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:48
Begin januari met de sneeuwdump nodig gehad om naar Val Thorens te komen. Dus ja, gewoon meenemen :)

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 00:06
Megupe schreef op maandag 2 februari 2026 @ 11:53:
In de hexenalm in Fiss is het de laatste jaren 95/5 (m/v). Voor de gezelligheid niet echt bevorderlijk. (al werk ik ook mee door als man daar naar binnen te gaan).
Volgens mij is skiën met mannen onder elkaar sowieso veel meer een ding dan voor vrouwen. Gelijk verdeelde après-ski ken ik niet echt, althans niet in Oostenrijk.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• Chip.
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Vraagje... kan iemand iets aanraden m.b.t. wintersporthandschoenen voor skiën met (een paar) touchscreen vingers?

• Megupe
hoevenpe schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 07:52:
[...]

Volgens mij is skiën met mannen onder elkaar sowieso veel meer een ding dan voor vrouwen. Gelijk verdeelde après-ski ken ik niet echt, althans niet in Oostenrijk.
Denk het ook, je ziet toch sneller groepen mannen de apres ski in lopen dan groepen vrouwen. Als er vrouwen rondlopen is het vaker in een gemengde groep dan een vrouwengroep.
Ja dan krijg je al snel een scheve verhouding, wat ik toch wel jammer vind.

• _Arthur
  • Laatst online: 05-02 21:20

_Arthur

blub

renegrunn schreef op maandag 2 februari 2026 @ 23:18:
En dat is het precies. Zelf ga ik sinds 2009 op wintersport en ben ze een keer of 5 a 6 nodig geweest. Ook tweemaal meegemaakt dat de politie stond te controleren: geen ketting? Terug naar af (dal). Dit was in Frankrijk overigens.
Exact dit. De gendarmerie staat gewoon aan de kant van de weg; geen sneeuwkettingen is niet door rijden. Of je nu wel of geen winterbanden hebt.
Dit 2x mee gemaakt op weg naar Val Thorens (van de 8-9x dat ik er ben geweest)..

• HGM
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

HGM

_Arthur schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 13:44:
[...]

Exact dit. De gendarmerie staat gewoon aan de kant van de weg; geen sneeuwkettingen is niet door rijden. Of je nu wel of geen winterbanden hebt.
Dit 2x mee gemaakt op weg naar Val Thorens (van de 8-9x dat ik er ben geweest)..
Wat voor (iig) Frankrijk ook makkelijk is zijn de sneeuwsokken, daarmee mag je ook doorrijden. En stuk makkelijker om te doen. Ook al een aantal keren gedaan.
Kettingen zijn natuurlijk beter, maar de sokken ging het eigenlijk ook gewoon goed.
(en goedkoper).

• Dix0r
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:06
Megupe schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 12:48:
[...]

Denk het ook, je ziet toch sneller groepen mannen de apres ski in lopen dan groepen vrouwen. Als er vrouwen rondlopen is het vaker in een gemengde groep dan een vrouwengroep.
Ja dan krijg je al snel een scheve verhouding, wat ik toch wel jammer vind.
Snap goed dat vrouwen de aprés-ski links laten liggen. Afgelopen skivakantie stond ik met een meid te kletsen die letterlijk aan me teruggaf 'joh, bij jou kan ik wel gewoon gezellig een praatje maken zonder dat er bijbedoelingen zijn of vieze praatjes'. 8)7 .

Perfecte 4 skidagen gehad in Serfaus - Fiss - Ladis overigens. 2,5 dag topweer 1,5 dag bewolkt met 15cm neuschnee. Dit jaar zaten we in Serfaus wat een betere keuze dan Fiss bleek. Zelfs in een week wanneer Duitsers/Nederlanders géén vakantie hebben is het bij de liften in het dal tussen 9.00 - 10.30 en 12.00 - 14.00 véél te druk in Fiss.

Serfaus kan de drukte beter verwerken, is een gezelliger dorp (ook qua apres-ski mogelijkheden), en vanuit Serfaus ben je sneller bij Masner of kun je doorsteken via middenstations naar het gebied bij Frommesabfahrt of Ladis (om het dal van Fiss te vermijden).

We komen er nog eens terug, nu alleen nog wat nagenieten ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Qvqr-zKRhRnLhG4WAFZWViQLo4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VW46q5tvUFh0nRRnm59JihVt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GAdlmvQYGYlbP0fe3K8fQSBRSrM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MCIpBExsmIYNM32ylvnzWWw7.jpg?f=fotoalbum_large

• Megupe
Dix0r schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 14:22:
[...]

Snap goed dat vrouwen de aprés-ski links laten liggen. Afgelopen skivakantie stond ik met een meid te kletsen die letterlijk aan me teruggaf 'joh, bij jou kan ik wel gewoon gezellig een praatje maken zonder dat er bijbedoelingen zijn of vieze praatjes'. 8)7 .

Perfecte 4 skidagen gehad in Serfaus - Fiss - Ladis overigens. 2,5 dag topweer 1,5 dag bewolkt met 15cm neuschnee. Dit jaar zaten we in Serfaus wat een betere keuze dan Fiss bleek. Zelfs in een week wanneer Duitsers/Nederlanders géén vakantie hebben is het bij de liften in het dal tussen 9.00 - 10.30 en 12.00 - 14.00 véél te druk in Fiss.

Serfaus kan de drukte beter verwerken, is een gezelliger dorp (ook qua apres-ski mogelijkheden), en vanuit Serfaus ben je sneller bij Masner of kun je doorsteken via middenstations naar het gebied bij Frommesabfahrt of Ladis (om het dal van Fiss te vermijden).

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Eens wat betreft Serfaus, ben meerdere keren in Fiss geweest, 1 keer in serfaus. Soms in de avond met de taxi ff heen en weer naar de patschi :)
Maar een (KLEIN) nadeel van Serfaus is dat als je naar de nordseite wilt je weer helemaal moet oversteken thv Fiss.
Dit jaar voor eerst naar Solden, ben erg benieuwd, ski en apres-ski.

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09-02 16:49
Dix0r schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 14:22:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wij gaan in maart ook bijdragen aan de scheve man/vrouw verhouding in Fiss :+ . Gelukkig is het boarden nog altijd het belangrijkste en die foto's zien er goed uit! Hopelijk treffen we dezelfde condities.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:56
Bobmeister schreef op maandag 2 februari 2026 @ 22:29:
[...]
Indruk over Italië in het algemeen: leuk, maar niet "wow". Val Thorens, Les Sybelles, Sölden zijn in mijn bescheiden mening echt beter ingericht qua ski-ervaring. Qua horeca is Italië wel onverslaanbaar. Uitstekend eten voor een goede prijs. Verblijf zit tussen Frankrijk en Oostenrijk in.
Het is gewoon een heel andere ervaring imo. Voor de grote mega stations met hypermoderne liften zou ik inderdaad niet naar Italië gaan. Daar staat tegenover dat het vaak allemaal wat relaxter en gemoedelijker is. Wintersport in Italië is een vibe... Ik hou er wel van. O+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SvQmZnyEZx9C-CKdEtkrp6wcA78=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/PAo9ad2kIzl8yuz961TwJUXy.jpg?f=user_large

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Charly schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 15:04:
[...]

Het is gewoon een heel andere ervaring imo. Voor de grote mega stations met hypermoderne liften zou ik inderdaad niet naar Italië gaan. Daar staat tegenover dat het vaak allemaal wat relaxter en gemoedelijker is. Wintersport in Italië is een vibe... Ik hou er wel van. O+

[Afbeelding]
Dolomiti Superski is het grootste en modernste gebied dat ik ken :). Cervinia zou ik ook niet nostalgisch noemen, maar de sfeer is wel anders inderdaad. Zeker in bijvoorbeeld Pila of Torgnon.

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19:38

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Zijn er hier nog wintersporters die naar Zwitserland gaan? Ik heb er een goede vriend wonen en kan dus gratis overnachten en "thuis" avondeten om de kosten nog een beetje te drukken.

Afgelopen weekend nog op bezoek geweest. Heerlijk geskied in Bettmeralp en Grimentz / Zinal. Alle grote skigebieden in Wallis zijn eigenlijk op maximaal een uur rijden te bereiken. Meestal kijken we 's ochtends vroeg op de webcams waar het weer het beste is en dan rijden we naar dat gebied.

In Zwitserland heb ik inmiddels in Zermatt, Saas-Fee, Crans-Montana, Bettmeralp, Moosalp, Grimentz/Zinal, Adelboden en Davos/Kloster geskied. Ieder gebied heeft z'n voor- en nadelen, maar over het algemeen is de pistekwaliteit hoog en zijn de voorzieningen prima.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

• -MD-
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-02 22:25
Duidelijk advies mensen, bedankt.

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
DexterDee schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 17:14:
Zijn er hier nog wintersporters die naar Zwitserland gaan? Ik heb er een goede vriend wonen en kan dus gratis overnachten en "thuis" avondeten om de kosten nog een beetje te drukken.

Afgelopen weekend nog op bezoek geweest. Heerlijk geskied in Bettmeralp en Grimentz / Zinal. Alle grote skigebieden in Wallis zijn eigenlijk op maximaal een uur rijden te bereiken. Meestal kijken we 's ochtends vroeg op de webcams waar het weer het beste is en dan rijden we naar dat gebied.

In Zwitserland heb ik inmiddels in Zermatt, Saas-Fee, Crans-Montana, Bettmeralp, Moosalp, Grimentz/Zinal, Adelboden en Davos/Kloster geskied. Ieder gebied heeft z'n voor- en nadelen, maar over het algemeen is de pistekwaliteit hoog en zijn de voorzieningen prima.
Nope, maar het staat wel op mijn lijstje. Zweisimmen/Gstaad, Andermatt, Zermatt, Valle d’ Anniviers, ze lijken me prachtig!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 06-02 21:30
Chip. schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 10:07:
Vraagje... kan iemand iets aanraden m.b.t. wintersporthandschoenen voor skiën met (een paar) touchscreen vingers?
Ik heb handschoenen met een bandje om 'n pols. Dan kan ik dus m'n handschoen uitdoen zonder risico op verlies. Hangt er vanaf wat je allemaal op je telefoon van plan bent, maar dat zou genoeg moeten zijn om in de lift even de route te checken of een berichtje/mailtje te beantwoorden.

Deze hangen aan m'n Hestra's: https://www.duijvestein-w...K0sGn1fwKOwgaAuSTEALw_wcB

[ Voor 32% gewijzigd door Mr. Stom op 04-02-2026 11:42 ]

• DexterDee

DexterDee

ZieMaar! schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 07:34:
Nope, maar het staat wel op mijn lijstje. Zweisimmen/Gstaad, Andermatt, Zermatt, Valle d’ Anniviers, ze lijken me prachtig!
Dat zijn ook nog wel interessante gebieden. Het is voor mij wat lastiger om te gaan skiën in Berner Oberland, uitvalsbasis is Wallis als ik bij die vriend van mij logeer. Ik zou graag nog eens naar Gstaad en Grindelwald willen. Andermatt ligt voor Nederland ook niet super gunstig.

Zermatt is fantastisch, een beetje hautain natuurlijk en een van de duurste skigebieden van heel Zwitserland. Zeker om te verblijven. Over anderhalve week ga ik een week naar Cervinia, dat ligt aan de Italiaanse kant van de Matterhorn. Met de internationale skipas kan ik dan via Klein Matterhorn naar Zermatt. De skipas is aanmerkelijk goedkoper aan de Italiaanse kant en Italië is natuurlijk la dolce vita qua eten en cultuur. Het appartement wat we gehuurd hebben kost maar 700 de neus voor 7 dagen en ligt vlak bij de skilift. Wel Zermatt skiën zonder de Zermatt prijzen :P

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Waah schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 00:48:
[...]

Nog een paar weekjes dan mogen wij er ook heen. Voor het eerst naar dit gebied. Kijken of de kids wat verder komen in hun ski/snowboardkunsten.
Jij had juist al eerder gepost dat je in dat gebied was geweest toch? Jij zat in Saint Sorlin d'Arves zei je. Of heb je de verkeerde gequote?

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

• Waah
miicker schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 15:08:
[...]

Jij had juist al eerder gepost dat je in dat gebied was geweest toch? Jij zat in Saint Sorlin d'Arves zei je. Of heb je de verkeerde gequote?
Klopt. Ik bedoelde voor het eerst naar dit gebied met kids. Maar dat "met kids" heb ik niet getypt blijkbaar.

Ben er inderdaad 1x geweest.

• Scheurbuik
Misschien hier niet de beste plek om te vragen :+
Wij willen volgend jaar naar een gezellig, maar "nederlanders" luw gebied. Zijn die uberhaupt ergens te vinden?
Ik heb de laatste jaren het idee dat alles vernederlandst.

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
DexterDee schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 14:15:
[...]

Dat zijn ook nog wel interessante gebieden. Het is voor mij wat lastiger om te gaan skiën in Berner Oberland, uitvalsbasis is Wallis als ik bij die vriend van mij logeer. Ik zou graag nog eens naar Gstaad en Grindelwald willen. Andermatt ligt voor Nederland ook niet super gunstig.

Zermatt is fantastisch, een beetje hautain natuurlijk en een van de duurste skigebieden van heel Zwitserland. Zeker om te verblijven. Over anderhalve week ga ik een week naar Cervinia, dat ligt aan de Italiaanse kant van de Matterhorn. Met de internationale skipas kan ik dan via Klein Matterhorn naar Zermatt. De skipas is aanmerkelijk goedkoper aan de Italiaanse kant en Italië is natuurlijk la dolce vita qua eten en cultuur. Het appartement wat we gehuurd hebben kost maar 700 de neus voor 7 dagen en ligt vlak bij de skilift. Wel Zermatt skiën zonder de Zermatt prijzen :P
Cervinia ken ik heel goed, maar helaas ook vooral van de gesloten verbinding :(. Ben er 4x geweest, 2x had ik nog genoeg aan de Italiaanse kant, 2x was het eigenlijk niet mogelijk om naar Zermatt te gaan :(.

Ik ben wel benieuwd naar t appartement, of is dat zo'n appartement in de hoek van Cielo Alto?

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:07
Scheurbuik schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 16:02:
Misschien hier niet de beste plek om te vragen :+
Wij willen volgend jaar naar een gezellig, maar "nederlanders" luw gebied. Zijn die uberhaupt ergens te vinden?
Ik heb de laatste jaren het idee dat alles vernederlandst.
Ik denk best aardig wat plekken in Frankrijk of Zwitserland?

Zit nu in Les Arcs, meerendeel is Frans of Belgisch en hier en daar Nederlanders. En de omstandigheden zijn best goed deze week :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/glnWhZOC4N0SVSbOVo9ogFuh31U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4qehHuO1nw0uu4MOZKyW5d1O.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-diQKhp_pdVU2HMYr455N2BMhw0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zd70xuFnMp5NZQAlALwP8oBn.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 44% gewijzigd door renegrunn op 04-02-2026 16:59 ]

• DexterDee

DexterDee

ZieMaar! schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 16:28:
Cervinia ken ik heel goed, maar helaas ook vooral van de gesloten verbinding :(. Ben er 4x geweest, 2x had ik nog genoeg aan de Italiaanse kant, 2x was het eigenlijk niet mogelijk om naar Zermatt te gaan :(.

Ik ben wel benieuwd naar t appartement, of is dat zo'n appartement in de hoek van Cielo Alto?
Ik ben al in Zermatt geweest, dus als de doorgang niet open is dan is dat geen ramp. Wel de eerste keer in Cervinia en volgens mij kun je je daar goed vermaken voor een week.

Het appartement ligt niet in de hoek van Cielo Alto, dat is volgens mij helemaal in het zuiden. Het appartement ligt vlak bij de Seggiovia Campetto baan in het noorden. Als ik de reviews mag geloven dan kun je bij voldoende sneeuw ook van de piste naar de deur van het appartement skiën.

Afgelopen weekend heb ik voor het eerst op m'n nieuwe ski's geskied. Ik ben vroeger een beetje "verpest" in Zwitserland door in de verhuur een paar keer een goed paar Stöckli's mee te krijgen. Man, wat skiën die dingen fijn. Ik heb mezelf getrakteerd op een nieuw setje Stöckli Laser CX 25/26 editie met carbon plates.

Met de nieuwe ski's wil ik eigenlijk ook wat meer inzicht hebben in mijn prestaties en techniek. Ik ben onlangs de rabbit-hole ingevallen van Carv en heb nu de Carv2 in bestelling staan. Als ik me niet vergis @ZieMaar! ben jij een langdurige gebruiker van dat systeem toch? Vanaf de eerst versie met het zooltje volgens mij. Wat voor non-biased tips en tricks kun je geven over die dingen? Hoe ga ik daar het meeste uit halen?

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Als je rondom Campetto en Cretaz zit ben ik wel benieuwd waar je zit? Fijne hoek, lekker wat drinken op het terras van Baita Cretaz tot de zon achter de bergen verdwijnt…

En inderdaad, een van de eerste gebruikers :D. Inmiddels ook Carve 2. Ik denk dat je wel een beetje in de basis moet kunnen skiën, maar volgens mij zit er nu ook echt coachmodes voor bijvoorbeeld parallel in.

Ik heb een tijdje de Ted Ligety modus gebruikt, dat vond ik leuk en werkte voor mij goed. Steeds iets uitdagender metrics en bij een goed resultaat een plingeltje, bij 20x succes werd ie moeilijker of kwam er iets bij. Ik vind die directe audio feedback heel fijn, omdat ik het dan direct voel en daarmee kan toepassen. Die mode bestaat volgens mij niet meer, maar het lijkt erop alsof de huidige modussen daarop geïnspireerd zijn. Ik heb dit seizoen nog niet geskied, dus moet dat nog ontdekken.

Cervinia is wel een mooi gebied ervoor, omdat de rode niet al te steil zijn over t algemeen, wat voor de meeste mensen het beste is als je wil carven. En anders het blauw rondom Plan Maison, als je wat minder gevorderd bent. En er zijn gewoon overal lekkere pistes, heel lichtrood bij plan maison of bij de moderne lift in Valtournenche, iets roder bij Pancheron en Cime Bianchi en flink rood op het eerste stuk van de Ventina of de dalafdaling bij Valtournenche.

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09-02 13:39
Bobmeister schreef op maandag 2 februari 2026 @ 22:29:
[...]

Nee die zijn niet nodig als je het oké vindt om halverwege ergens van een steile weg in een ravijn te glijden. :P
Ja, neem ze mee. ;)

//

Afgelopen maand in Ortisei (Val Gardena) geweest. Leuk gebied, maar de connectie tussen de verschillende gebieden had ik wat beter verwacht. Om van Seiser Alm naar de Seceda (of vice versa) te komen kan alleen te voet of met de bus. En dat is een flink stuk hakkelen. Wij hebben ons vooral aan de Seceda kant begeven omdat daar 1) de pistes beter waren en 2) het vlakbij ons hotel was.

Sella Ronda is leuk om eens te doen maar voor je gevoel zit je vooral in de lift. Aan de "andere zijde" van de berg stikt het van de Russen (?) en Goldberg-types die best aardig kunnen skiën maar er vooral voor de show en de foto's lijken te zijn.

Dal-afdaling van beide zijdes zijn leuk (Seceda: leuke tentjes, Seiser Alm: uitdagend maar een beetje skiër kan daar in een rechte streep naar beneden).

Landschappelijk en qua eten gaat er toch niks boven Italië. Horeca in Frankrijk is over het algemeen matig naar mijn mening.
De Sella ronda moet je inderdaad niet zien als doel op zich, maar gebruiken als snelweg om van het ene naar het andere gebied te komen. Juist van de Sella Ronda af vind je de mooiste pistes waar het ook wat rustiger is dan op de randa zelf.
Je noemt Sölden, maar die vind ik persoonlijk tegenvallen en klein aanvoelen. In feite heb je 3 bergen: de gigijoch, wat eigenlijk 1 brede piste is met een aantal liften, de Gaislachkogel en de Gletsjers, waar je met een verbindingslift naar toe moet die, toen ik er was, behoorlijk druk en een bottleneck was

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

• Cavalera125
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09-02 10:59
Blackouts schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 09:24:
en de Gletsjers, waar je met een verbindingslift naar toe moet die, toen ik er was, behoorlijk druk en een bottleneck was
De belangrijkste verbindingsliften van giggijoch richting gletsjer zijn dit seizoen vernieuwd. Gaat een stuk soepeler nu! Ik was er wel eind November, dus niet in de top drukte, maar het voelde een stuk sneller dan andere jaren.

• link_mario
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:11

link_mario

Ofwa?

Cavalera125 schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 19:14:
[...]

De belangrijkste verbindingsliften van giggijoch richting gletsjer zijn dit seizoen vernieuwd. Gaat een stuk soepeler nu! Ik was er wel eind November, dus niet in de top drukte, maar het voelde een stuk sneller dan andere jaren.
Ben wel benieuwd hoe dat gaat nu in het hoogseizoen: de Silberbrunnl en de Einzeiger brengen nu (theoretisch) 4000 man per uur naar boven. De achterliggende gondel Gletscherexpress heeft een theoretische capaciteit van 2400.

Nou zullen er vast wat lui terug skien de GoldenGate op maar....

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23:19
Over die man/vrouw verhouding in Fiss, Hexenalm.. ben daar 2023/2024/2025 geweest en het is me nooit opgevallen. Daarom speciaal even wat filmpjes teruggekeken van après ski, zowel binnen als buiten en het is echt geen 95/5 verhouding. 70/30 misschien.. ik was overigens altijd in de weken waarop NL vakantie had.

Ben nu in Sankt Johann in Tirol. Daar is niet veel te beleven, de hut bij het Mittel station is leuk.

Qua skiën is het een redelijk gemiddeld gebied, veel blauw en rood en weinig zwart.

Apres ski is er dus totaal niet. 15 naar geleden ben ik 4x naar Niederau geweest, daar heb je de Schnappshutte waar het echt elke dag feest was.

In de tussentijd 4x Fiss, 2x Konigsleiten en een keer Canazei. Daar was eigenlijk ook altijd wel de mogelijkheid om een drankje te doen en wat meer echte après ski.

Sankt Johann in Tirol is echt meer voor gezinnen. Dus lekker skiën, even een biertje als beloning en dan heerlijk naar het zwembad, de sauna, en de relaxruimte. Écht ontspannen dus.

Zo zag het er uit:
Vrijdag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qmjqTX3Q_HsaFC5YvoKOghSvaJ8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xB7TrWv0pL92CE29fG1eSjAC.jpg?f=fotoalbum_large

Zaterdag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/39ZM_psb_XWz0ZNi9_2ekmbO320=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BXr9hvUBcH1j2ApfkB3VIcnY.jpg?f=fotoalbum_large

Zondag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hVQdMi6zYIzxPzITrHbXGInXXfE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MeBvtDJ6GA2WsEJjKdrJYGD5.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door KaiseRRuby op 08-02-2026 23:49 ]

• Luxurydiver
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09-02 14:58
DexterDee schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 17:14:
Ik woon in Swiss, dus hoef er niet meer heen.
Zag op je lijstje al hele mooie gebieden.
Mijn persoonlijke favorieten en aanraders: Laax (momenteel nog geen top condities, maar mooie tochten kan je normaal maken), Andermatt Gemsstock (klein, prima condities, maar je moet wel een Rood, Zwarte piste of Offpiste liefhebber zijn, de runs zijn lekker lang), Corviglia / St. Moritz (Lekker brede pistes, top liften en vaak weinig mensen op de piste).

Apple, AP, Porsche, Rolex & Panerai

Pagina: 1 ... 46 47 Laatste