[Vakantie] Het Grote Wintersport-topic! Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 45 46 Laatste
Acties:

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 00:39
miicker schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 21:14:
Iemand nog tips voor fijne handschoenen? Ik heb eerder last van te warme handen dan te koude handen. Paar jaar terug deze gekocht: https://www.anwb.nl/webwi...handschoenen-human-nature
Echt klote dingen. Toevallig had een iemand uit onze groep dezelfde handschoenen, maar na 2-3 dagen stinken die dingen echt extreem erg. In een cabine lift hebben anderen er gewoon last van. Heb ze een keer in een dettol badje gelegd, toen was het even beter, maar die gebruik ik dus niet meer.

Nu heb ik als ik me niet vergis deze handschoenen: https://www.bergfreunde.n...ycled-glove-handschoenen/
En alhoewel deze qua warmte voor mij perfect zijn, hebben ze wel een probleem, en dat is dat ze nat worden. Wij houden af en toe van wat kloten en sneeuwballen naar elkaar gooien, en dan worden ze dus zeiknat, en dat resulteert dan wel in koude handen.

Na wat zoeken op Google kom ik uit op gore-tex handschoenen, dat zou fijn moeten zijn. Iemand die nog tips heeft? Ik zou het wel fijn vinden als ik mijn telefoon met handschoenen kan bedienen.
Ik bezuinig nooit op goede handschoenen. Dus iets van Hestra of Reusch, en je wil nooit meer anders.

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:53

ZieMaar!

Moderator General Chat
ephymerous schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 09:25:
Wij hebben gisteren ook maar geboekt. De eerste keer met de kinderen en zonder schoonouders. Oftewel het skiën zal dit jaar meer in het teken van de kinderen staan :)

Vandaar hebben we een klein en naar het schijnt rustig gebied gekozen; Werfenweng. Benieuwd hoe dat bevalt na gebieden als Serfaus :+
In ieder geval een stukje rustiger (als je ook in de vakanties naar Serfaus ging) :D

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:07
ZieMaar! schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:20:
[...]

In ieder geval een stukje rustiger (als je ook in de vakanties naar Serfaus ging) :D
Nee altijd erbuiten. Die verrekte leerplicht he ;)

XXXVI

• BasV.
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 20-01 10:25
Iemand nog tips voor fijne handschoenen? Ik heb eerder last van te warme handen dan te koude handen. Paar jaar terug deze gekocht: https://www.anwb.nl/webwi...handschoenen-human-nature
Echt klote dingen. Toevallig had een iemand uit onze groep dezelfde handschoenen, maar na 2-3 dagen stinken die dingen echt extreem erg. In een cabine lift hebben anderen er gewoon last van. Heb ze een keer in een dettol badje gelegd, toen was het even beter, maar die gebruik ik dus niet meer.

Nu heb ik als ik me niet vergis deze handschoenen: https://www.bergfreunde.n...ycled-glove-handschoenen/
En alhoewel deze qua warmte voor mij perfect zijn, hebben ze wel een probleem, en dat is dat ze nat worden. Wij houden af en toe van wat kloten en sneeuwballen naar elkaar gooien, en dan worden ze dus zeiknat, en dat resulteert dan wel in koude handen.

Na wat zoeken op Google kom ik uit op gore-tex handschoenen, dat zou fijn moeten zijn. Iemand die nog tips heeft? Ik zou het wel fijn vinden als ik mijn telefoon met handschoenen kan bedienen.
Hestra, specifiek de Hestra army leather heli ski. Kun je ook nog kiezen tussen de want, 3 vinger of 5 vinger model.

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
BasV. schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 13:17:
[...]

Hestra, specifiek de Hestra army leather heli ski. Kun je ook nog kiezen tussen de want, 3 vinger of 5 vinger model.
Zo te zien hebben ze geen variant waarmee je je telefoon kunt bedienen, dat is wel jammer. Ziet er verder wel goed uit.

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:10

vhal

ಠ_ಠ

miicker schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 13:22:
[...]
Zo te zien hebben ze geen variant waarmee je je telefoon kunt bedienen, dat is wel jammer. Ziet er verder wel goed uit.
Je hebt van die kleine styluspennen die je aan je handschoen kan bevestigen.

Strava

• DomiGijzen
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 00:09
Hestra Army Leather is toch al redelijk warm. Ik heb ze geregeld zonder binnenvoering gebruikt omdat het te warm is.
Iemand die specifiek aangeeft sneller warme dan koude handen te hebben, moet deze misschien eens proberen bij iemand. Bijna iedereen kent wel iemand met een setje Hestra en andere de skileraar vragen.

Fijne is wel dat er een polsbandje aan zit. Dus handschoenen, loslaten, telefoon bedienen, handschoen weer aan.

Gore Tex is overigens nog warmer dan de gewone.

Grz D.

• Csotranme
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:14
Ik heb voor de koude dagen Reusch gore-tex handschoenen.
Fijne van die dingen is de pols bandjes die eraan zitten dus je laat ze nooit in de sneeuw vallen.

Voor de normale/warme dagen gebruik ik altijd Leki WC Race half-lederen handschoenen. Voornamelijk omdat hier mn Leki stokken in klikken (trigger systeem).
En met deze krijg ik ook niet van die zweet klauwen.

'16 Peugeot 308 GTI270 By Peugeot Sport (stage 1 320pk) | '16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | '19 Hymer MLT 620 MB V6 | Design junkie

• BasV.
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 20-01 10:25
DomiGijzen schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 15:26:
Hestra Army Leather is toch al redelijk warm. Ik heb ze geregeld zonder binnenvoering gebruikt omdat het te warm is.
Iemand die specifiek aangeeft sneller warme dan koude handen te hebben, moet deze misschien eens proberen bij iemand. Bijna iedereen kent wel iemand met een setje Hestra en andere de skileraar vragen.

Fijne is wel dat er een polsbandje aan zit. Dus handschoenen, loslaten, telefoon bedienen, handschoen weer aan.

Gore Tex is overigens nog warmer dan de gewone.
Ik heb snel warme handen. En dan nog vind ik het erg comfortabele handschoenen. Eerst was ik ook bang dat ik te warme handen zou krijgen, maar voor april nooit last van. Als ik in april/mei ski draag ik een paar Hestra Wakayama's, die zou je ook kunnen overwegen @miicker

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:25

Damian

Insane Obtrusion

Ik wil begin maart, na de gestoorde drukte van de voorjaars/carnavals vakantie, nog een weekje sneeuw pakken met een maatje. Iemand goede tips? Gaat dan vooral om sneeuwzekerheid. Moet ook wel lekker groot gebied zijn.

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

• bekertje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-01 08:28
Damian schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 17:36:
Ik wil begin maart, na de gestoorde drukte van de voorjaars/carnavals vakantie, nog een weekje sneeuw pakken met een maatje. Iemand goede tips? Gaat dan vooral om sneeuwzekerheid. Moet ook wel lekker groot gebied zijn.
Begin maart is misschien wel de mooiste periode om op wintersport te gaan. Je kan overal dan ook nog wel terecht, overal ligt nog voldoende sneeuw. Het is al langer licht, het is minder koud, het weer is over het algemeen wat beter.
Maar wat zoek je? Gezelligheid, uitdaging, juist lange pistes. Veel kilometers of rond kunnen gaan door een skigebied?

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23:05
Zijn er hier mensen die naar Špindlerův Mlýn zijn geweest in Tsjechië?

Mijn vriendin en ik zijn gemiddelde boarders/skieers, maar willen voor het eerst op wintersport met onze dochter.

Nu zal ze daar les gaan krijgen circa 2 uur lang iedere ochtend dus we hebben niet heel veel tijd voor onszelf om lang te skieën, maar we zouden het ook heel jammer vinden als we snel uitgekeken zijn op het gebied.

Om eerlijk te zijn hebben we geen idee wat we realistisch kunnen verwachten met onze eerste wintersport met kind. Ik kan me ook zo voorstellen dat je dan bijna aan een handvol pistes genoeg hebt, omdat je toch met een kind de pistes af gaat

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Damian schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 17:36:
Pas na 14 maart wordt het echt rustiger in de Duitstalige gebieden, vanaf 7 maart in Frankrijk. Groot? Dolomiti superski (maar SR is niet rustig, zeker niet voor 14 maart), L3V, Tignes, Arlberg of bijv Ski Amade gebieden vanuit bijv Eben. Ligt er ook een beetje aan wat je wil, ski in, apresski, wel of niet uitdagend, etc?

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:25

Damian

Insane Obtrusion

bekertje schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 17:46:
[...]

Begin maart is misschien wel de mooiste periode om op wintersport te gaan. Je kan overal dan ook nog wel terecht, overal ligt nog voldoende sneeuw. Het is al langer licht, het is minder koud, het weer is over het algemeen wat beter.
Maar wat zoek je? Gezelligheid, uitdaging, juist lange pistes. Veel kilometers of rond kunnen gaan door een skigebied?
ZieMaar! schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 18:10:
[...]

Pas na 14 maart wordt het echt rustiger in de Duitstalige gebieden, vanaf 7 maart in Frankrijk. Groot? Dolomiti superski (maar SR is niet rustig, zeker niet voor 14 maart), L3V, Tignes, Arlberg of bijv Ski Amade gebieden vanuit bijv Eben. Ligt er ook een beetje aan wat je wil, ski in, apresski, wel of niet uitdagend, etc?
Ik zit wel naar wat later te kijken maar maak me dan zorgen om de sneeuw...

Verder zijn we allebei van het toeren, dus mooie lange brede blauw/rode piste's heeft de voorkeur, wellicht wat mooi off-piste.

Verder is een beetje gezelligheid altijd goed natuurlijk. Normaal gaan we altijd naar het Zillertal met de kinderen erbij, dus dan is het weinig apre-ski ;)

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Lekker Trois Vallees, zat lange en makkelijke pistes, zeker niet rustig, maar zeer goed voor tochten. Toeren = tochten toch? Of wil je met vellen omhoog?

Arlberg heeft wat meer apresski, en rondom Lech, Warth en Schrocken is het ook vriendelijk qua moeilijkheid. Schladming heeft ook een divers aanbod en is in die periode ook fijn met zijn noordhellingen.

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:51
Wachten... schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 17:59:
Zijn er hier mensen die naar Špindlerův Mlýn zijn geweest in Tsjechië?

Mijn vriendin en ik zijn gemiddelde boarders/skieers, maar willen voor het eerst op wintersport met onze dochter.

Nu zal ze daar les gaan krijgen circa 2 uur lang iedere ochtend dus we hebben niet heel veel tijd voor onszelf om lang te skieën, maar we zouden het ook heel jammer vinden als we snel uitgekeken zijn op het gebied.

Om eerlijk te zijn hebben we geen idee wat we realistisch kunnen verwachten met onze eerste wintersport met kind. Ik kan me ook zo voorstellen dat je dan bijna aan een handvol pistes genoeg hebt, omdat je toch met een kind de pistes af gaat
Ik ben daar al heel vaak geweest. Voor beginners en voor gezinnen met jonge kinderen is Tsjechië en ook Špindlerův Mlýn heel fijn hoor.
Het is niet groot nee, maar spindler heeft best wel afwisselende pistes. En voor een goede uitdaging en snelheid is de zwarte (6) perfect om meerdere keren opnieuw te doen :)
Als je het dan echt gezien hebt kan je nog naar Herlikovice-Bubakov (is ongeveer 15-20 min rijden). Of naar Cerna Hora.

• Wachten...
Plenkske schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 08:30:
[...]

Ik ben daar al heel vaak geweest. Voor beginners en voor gezinnen met jonge kinderen is Tsjechië en ook Špindlerův Mlýn heel fijn hoor.
Het is niet groot nee, maar spindler heeft best wel afwisselende pistes. En voor een goede uitdaging en snelheid is de zwarte (6) perfect om meerdere keren opnieuw te doen :)
Als je het dan echt gezien hebt kan je nog naar Herlikovice-Bubakov (is ongeveer 15-20 min rijden). Of naar Cerna Hora.
Dank voor je reactie, en fijn om te horen 😊

Want is het redelijk recent nog dat je geweest bent?
Want het enige wat ik nog wel hoor, is dat het enorm druk bij de liften is/kan zijn.

Nu weet ik ook dat ze daar volgens mij de laatste jaren best wat in geïnvesteerd hebben.

En kan je die andere pistes die je zei ook dezelfde skipas?

• Plenkske
Wachten... schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 08:51:
[...]

Dank voor je reactie, en fijn om te horen 😊

Want is het redelijk recent nog dat je geweest bent?
Want het enige wat ik nog wel hoor, is dat het enorm druk bij de liften is/kan zijn.

Nu weet ik ook dat ze daar volgens mij de laatste jaren best wat in geïnvesteerd hebben.

En kan je die andere pistes die je zei ook dezelfde skipas?
Sinds 2003 bijna elk jaar :P
Ik neem aan dat je gaat tijdens een schoolvakantie ?
Als je op deze pagina kijkt: https://www.skiareal.cz/resort/zima/aktuality

Dan zijn de drukste liften A en B. Piekmomenten zijn wel tussen 10 en 12 ongeveer. Wachttijd is dan ongeveer 15 min.

Laatste jaren is in Spindler vooral geïnvesteerd in nieuwe pistes en verbreden van bestaande. En sneeuwkanonnen. Voor volgend seizoen komt er één nieuwe lift bij, en waarschijnlijk in 2028 nog een andere lift. Dan zijn de 2 grote deelgebieden verbonden met liften.
De andere locaties die ik noemde zijn niet op dezelfde pas.

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20:46
Eerlijk gezegd begrijp ik niet waarom je naar Tsjechië zou rijden om te skien? Het is een klein gebiedje, met geringe hoogte, korte pistes, verder rijden dan veel gebieden in Oostenrijk, skipas kost 375 euro voor 6 dagen zie ik, dus goedkoper is het ook niet?

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

• Pieroman
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21:16

Pieroman

/me

Blackouts schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 14:33:
Eerlijk gezegd begrijp ik niet waarom je naar Tsjechië zou rijden om te skien? Het is een klein gebiedje, met geringe hoogte, korte pistes, verder rijden dan veel gebieden in Oostenrijk, skipas kost 375 euro voor 6 dagen zie ik, dus goedkoper is het ook niet?
Als ik de link van Plenkske zie voor skipassen kom ik op +-220 euro uit voor 6 dagen eerste week maart. Ga nu zelf naar Flachau en betaal daar voor dezelfde datum 370 euro voor 6 dagen.
Geen idee wat prijzen van accomodaties e.d. in Tsjechië doen maar ga er van uit dat dat ook allemaal goedkoper is.

• Plenkske
De meeste mensen die voor Tsjechië kiezen doen dat vanwege de prijzen, de gemoedelijkheid (bijna geen apres ski), en rustige gebieden. Accommodatie, eten en drinken, skipas, verhuur, skiles: het is allemaal goedkoper.
En dan is spindler het duurste (en drukste) skigebied. Andere dorpen en skigebieden zijn goedkoper (en nog iets kleiner).

Spindler heeft dynamische prijzen. Elke dag kan anders zijn. Ver vooraf kopen is het goedkoopste. De prijs die jij noemt is denk ik aan de kassa ? Online vlak vantevoren is al goedkoper dan aan de kassa.

Wij gaan altijd naar Tsjechië met familie, inclusief kleine kinderen. Ideaal voor ze om het daar te leren.
Als mijn kinderen ouder zijn en redelijk de berg af kunnen, ga ik wel weer eens naar de alpen.

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19-01 18:20
Iemand nog tips voor fijne handschoenen? Ik heb eerder last van te warme handen dan te koude handen.
Ik heb het ook eerder te warm dan te koud en gebruik al weer bijna 10 jaar het zelfde paar Black diamond dirt bags

En als die nog te warm zijn gebruik ik deze. Maar dan moet je idd niet met je handen in de sneeuw gaan zitten wroeten.

[ Voor 19% gewijzigd door Charly op 10-01-2026 10:50 ]

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 02:17
Ik heb net de Acerbis X Air level 2 vest (zonder mouwen) ontvangen en voor mij zit het vest perfect.
Mijn buikje meet 108 cm rondom en het vest zit netjes strak, maar zeker niet te strak.
De beide protectors, is even wennen natuurlijk, zitten bij bewegingen niet in de weg en zijn nauwelijks merkbaar en buigen mee, ondanks de hogere beveiligingsklasse.
Erg comfortabel.
Nu gepast met T-shirt er onder, wat denk ik ook op wintersport gebeurt. Dan draag ik een T-shirt met daarover een trui, en jas.
Backprotector dekt mijn rug af van ca. S5/S6 tot L4/L5.
Borstprotector dekt van boven de bovenste ribbenaanhechting tot onder het borstbeen af.
Beide protectors kunnen simpel uit het gaasvest als je dat wil.

En inmiddels deze verwarmde handschoenen ontvangen.
Ziet er erg goed uit, werd geleverd met 2 x 10.000 mAh/37Wh Li-polimer powerbanks i.p.v de 2 x 5000 mAh zoals in de advertentie. _/-\o_ .
In L, kleur Inkt, = mat zwart, passen perfect. Geleverd met twee oplaadkabels Usb A-Usb C.
Mijn handomvang is 22 cm en middelvingerlengte 8,3 cm.
Telefoon bedienen gaat eenvoudig (net als de andere bestelde dat zouden moeten doen)
Apart te checken met indicator per 25 procent hoe vol de accu nog is. Handschoen aan door langer ingedrukt houden = aan op stand 3, daarna per aanraking 2 naar 1 (naar 3 enz), lang indrukken voor uit .
Bijkomend voordeel , de skipas kan in het powerbank vakje, die zat nu in mijn bovenarmpocket, wat makkelijker bij liften is om toegang te krijgen als het niet direct opgemerkt wordt.
En natuurlijk als je in de lift zit om ze even aan te zetten als dat nodig is door je hand bij de lezer te houden.
Eerste indruk: de drie instellingen werken prima, je voelt warmte maar zeker niet te warm of heet.
Op stand drie is het lekker warm na 15 minuten, de verwarming zit voornamelijk op de bovenkant van je vingers maar trekt door rondom je vingertoppen.
In Sauze d`Oulx is het momenteel -15, dus fijn als je dan wat extra warmte kan aanzetten.
Gemak dient de mens immers. :+
Ik verwacht dat de warmte op de piste lager ligt dan hier in de huiskamer, omdat de handschoen van buiten afkoelt tijdens skiën en in liften met een windje.

Om dezelfde reden deze sokken besteld, je weet nooit, en hoewel ik nooit echt koude voeten heb is het met lunch of drankje lekker om even de warmte aan te zetten denk ik.

En nog deze verwarmde, (met 2x 4000 mAh) voor €35, en deze, deze, deze en deze witte handschoenen in de prijsrange van €5,08 tot €7,20.
Zodat ik wat te kiezen had, wat niet bevalt of past mag gratis terug.
Maar al mijn oude handschoenen hebben geen touchscreenmogelijkheid, dus hooguit gaan het tweede paar elektrische retour. Al zal daar binnen de ploeg vast een liefhebber voor zijn. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Teijgetje op 10-01-2026 18:13 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

• Wachten...
Het is echt een heel stuk goedkoper, en als je voor het eerst met kinderen gaat, slaat het denk ik echt nergens op om naar een groot/duur gebied te gaan. Ik ga er vanuit dat ik met mijn kind van 6, geen hele dagen ga tochten door allerlei gebieden.

Dus ja ik ben Dolomieten gewend en andere grote gebieden, maar ik zie mijn dochter daar geen tochten maken en zie dus niet de meerwaarde in van een groot gebied. Als jij/jullie andere ervaringen hebben, dan door ik het graag

• Wachten...

Ik kan je echt 1 ding aanbevelen, en veel mensen hebben door mij ook dit soort handschoenen gekocht, en dat zijn of Hestra handschoenen of Gore-tex handschoenen (ik heb ze zelf beide en 1 paar Gore-tex handschoen van het merk POW)

Je hebt namelijk handschoenen nodig die waterdicht zijn en toch ademen, dat is precies wat Gore-tex doet. Ik ben een snowboarder en ik misbruik mijn POW handschoenen echt maximaal. Die dingen zijn nu na 8 jaar nog steeds waterdicht en zitten mega lekker en de zijn warm en zweten niet. Het kost wel echt even wat meer, maar op zoiets primairs, zou ik nooit besparen.

Ik moet wel zeggen dat ik zelf altijd voor wanten zou gaan, als je hier mee om leert gaan, dan is dat zoveel fijner dan handschoenen (tenzij je dus altijd al veel te warme handen hebt). Wanten zijn warmer, en als je ze een tijdje gebruikt, ben je er net zo handig mee als handschoenen. Iedereen hier in huis draagt wanten.

En ik zou nooit Temu zooi halen. Koop gewoon goede spullen. Niks ten nadelen van @Teijgetje, maar ter referentie, ik heb het fenomeen van Raynaud (dat houdt simpel gezegd in dat je heel snel last hebt van koude vingertoppen, wat zelfs in de zomer kan optreden), maar met mijn handschoenen heb ik nergens last van en anderen vaak wel.

[ Voor 7% gewijzigd door Wachten... op 11-01-2026 09:29 ]

• Teijgetje
Wachten... schreef op zondag 11 januari 2026 @ 09:14:
En ik zou nooit Temu zooi halen. Koop gewoon goede spullen. Niks ten nadelen van @Teijgetje, maar ter referentie, ik heb het fenomeen van Raynaud (dat houdt simpel gezegd in dat je heel snel last hebt van koude vingertoppen, wat zelfs in de zomer kan optreden), maar met mijn handschoenen heb ik nergens last van en anderen vaak wel.
Wanten vind ik persoonlijk niets, ondanks dat ze je vingers vaak beter warm houden dan handschoenen.

Maar jij zegt dat je het fenomeen van Raynaud hebt, dan lijken me verwarmde handschoenen of wanten eerder een must.
Ik heb altijd "dure" handschoenen gehad, ook nooit problemen. Ik denk dat ik voor 400 aan verouderde handschoen nog heb liggen, ook met gore-tex.
Maar ze hebben allemaal geen touchscreen functie, dus altijd handschoen uit in de lift en koude hand(en).
Natuurlijk had ik ook mijn bedenkingen bij Temu, maar als je goed leest en vergelijkt krijg je altijd wat er geadverteerd wordt.
Ik ben nog nooit teleurgesteld eigenlijk, nu dus zelfs verrast met dubbelle capaciteit powerbanks.

Het eerste waar je bij skihandschoen naar kijkt is of ze waterdicht zijn..........
De verwarmde handschoenen die ik hier zie op websites zijn niet meer leuk qua prijs, ik denk dat de handschoenen die ik nu heb vergeleken kunnen met de Decathlons EVO-2, vanaf €159. En dan moet je daar twee accu`s voor €49(BATG01 /2200mAh @ 7,4V) bij kopen.........dan zit je al op €210. Zelfde soort batterij, en óók uit China.
Ik heb al twee 10.000 mAh @ 7,4V batterijen erbij gekregen.........voor €53 totaal. (zijn uitverkocht inmiddels).
Mijn accu gaat dus zeker 2,5x zo lang mee, als niet langer, dus wat voor miskoop ik heb voor een kwart van de al "goedkope" EVO-2's gaan we zien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6SvhHnHe8KO2PXyObjOw7XJUTTk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KCLhLMfMapfsRxKxpUNmdT0I.jpg?f=fotoalbum_large
Hoe waterdicht de handschoenen zijn gaan we eind februari zien.
En het ademen zal denk ik ook wel meevallen, dat doen mijn leren handschoenen ook niet/nauwelijks, en die moeten ook elke nacht op de kachel.
En daar heb je imo eerder koude vingertoppen in, ondanks invetten.

Hetzelfde geldt eigenlijk voor de rest, de witte (mooi weer) handschoenen kosten een drol, hebben allemaal touchscreenvingers, en vergeleken met mijn huidige twee paar (niet meer zo) witte en ook beschadigde van ca €60 lijken ze me gelijkaardig, en worden ook als waterdicht verkocht.
En ook nu neem ik genoeg reserve mee, dus mocht niets voldoen dan heb ik nog 4 paar oude om op terug te vallen of sneeuwkettingen mee om te doen. Koude handen zal ik niet krijgen. ;)

Als experiment is het voor mij nu al geslaagd, vandaar ver van tevoren besteld, en dan heb ik de overige 5 paar nog niet eens ontvangen.
En het leuke is natuurlijk, als het je niets lijkt of niet past dan is retourneren heel eenvoudig, of krijg je soms een aanbod om wat geld terug te krijgen en het artikel te houden.

Decathlon verkoopt overigens ook een paar verwarmde wanten vanaf €129.
Daar zitten volgens mij diezelfde BATG01 batterijen bij lijkt het. ;)
Zijn er gebruikers van Carv2 en de app?
De app is enorm verbeterd.
(zelf fan van Stomp It Tutorials)

Zat er naar te kijken om een paar te huren maar met 8 dagen app abo is het bijna goedkoper om gewoon een set te kopen met een jaarabo.

Hoe zijn de ervaringen?
En geeft het echt zoveel coaching?

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ik heb een lifetime gratis abo en vind het best leerzaam, maar je moet denk ik wel een redelijke basis hebben. De nieuwe appversie nog niet geprobeerd, maar dat komt in maart wel. Mijn vriendin heeft ze ook (als skileraar is het een stuk goedkoper), maar meer als gadget.

Ik hou wel van de coachmodus, met audio feedback per bocht over hoe goed hij was, maar merk ook dat ie, bij mij, hogere scores geeft op gesneden slalombochten dan op de langere carvebochten die ik eigenlijk liever ski op vakantie. Ik heb hem fanatieker gebruikt toen het nog de zooltjes waren, met name in het naar voren en naar achter bewegen in verschillende bochtfases is toen verbeterd.

Afgelopen seizoen was ik de eerste week drukker met ski’s testen en de tweede week met een groepje, dan gebruik ik het wat minder. In maart ga ik het wel gebruiken, we gaan met zijn tweeën naar Noorwegen, dat is lekker rustig en dat leent zich mooi. Hopelijk ook wat buiten de piste klooien.

• Teijgetje
Ja, dat las ik eerder al.
Zoek ik ook nog eigenlijk. _O-

Had je inmiddels de Carv2's?
En kon via jou korting gekregen worden las ik in een oude post? _/-\o_
De nieuwe app geeft meer instellingen en verschillende stijl coaching op verschillende terreinsoorten zag ik.

[ Voor 15% gewijzigd door Teijgetje op 11-01-2026 13:44 ]

• Wachten...
Teijgetje schreef op zondag 11 januari 2026 @ 13:20:
[...]

Wanten vind ik persoonlijk niets, ondanks dat ze je vingers vaak beter warm houden dan handschoenen.
Dit is echt een kwestie van wennen. Ik kan voor mijzelf ook wel zeggen dat ik wanten echt veel fijner vind dan handschoenen. Niet alleen door de warmte, maar ook omdat je vingers allemaal dikker worden met handschoenen, en dat vind ik zelf niet fijn voelen.
Maar jij zegt dat je het fenomeen van Raynaud hebt, dan lijken me verwarmde handschoenen of wanten eerder een must.
Ik geef juist aan dat ik dat soort dingen dus niet gebruik, zelfs met de het fenomeen van Raynaud, dus daarmee aan gevende dat goede handschoenen belangrijk is, en dat je dan geen verwarmde (in mijn ogen) onzin dingen nodig hebt :)
Ik heb altijd "dure" handschoenen gehad, ook nooit problemen. Ik denk dat ik voor 400 aan verouderde handschoen nog heb liggen, ook met gore-tex.
Maar ze hebben allemaal geen touchscreen functie, dus altijd handschoen uit in de lift en koude hand(en).
Ik moet zeggen dat ik echt nooit mijn telefoon gebruik. Als ik aan het boarden ben, dan ben ik echt 0.0 met mijn telefoon bezig. Het is in de week van wintersport juist één van de momenten dat ik even niet met dat ding in de weer wil zijn :*)
Natuurlijk had ik ook mijn bedenkingen bij Temu, maar als je goed leest en vergelijkt krijg je altijd wat er geadverteerd wordt.
Ik ben nog nooit teleurgesteld eigenlijk, nu dus zelfs verrast met dubbelle capaciteit powerbanks.
Er zullen ongetwijfeld wat goede dingen aangeboden worden, maar zoals je later ook aangeeft
"En het leuke is natuurlijk, als het je niets lijkt of niet past dan is retourneren heel eenvoudig, of krijg je soms een aanbod om wat geld terug te krijgen en het artikel te houden.",
van deze mentaliteit hou ik zelf niet echt. Het is slechts persoonlijk hoor en ik zeg niet dat jij dat doet, maar ik zie mensen toch een partij zooi kopen op die platforms en het retour sturen alsof het niks is. Ik ben zelf liever van dingen goed uitzoeken, en in 1x goed kopen. Dat is mijn manier van iets aanschaffen. Nogmaals voel je niet aangevallen, want ik zeg niet dat jij dat doet, maar in het geval van de handschoenen zou ik zeggen, ga naar een goede zaak, en koop 1x goede handschoenen van circa 80+ euro, en je hebt daar jaren plezier van en geen koude handen.
[quote]

• Teijgetje
Wachten... schreef op zondag 11 januari 2026 @ 13:50:

Ik geef juist aan dat ik dat soort dingen dus niet gebruik, zelfs met de het fenomeen van Raynaud, dus daarmee aan gevende dat goede handschoenen belangrijk is, en dat je dan geen verwarmde (in mijn ogen) onzin dingen nodig hebt :)
Mijn idee is dan weer dat je die extra mogelijkheid meepakt, het hoeft niet aan maar wanneer nodig wel fijn,
Ik heb een ex die daar last van had, spontaan sneeuwballen gooien met blote handen was huilend van de pijn de warmte opzoeken.
Dus onzindingen, anno 2026, is over te discussiëren, vroeger had je alleen rechte alpineskies en sleepliften, en geen apps.
Ik moet zeggen dat ik echt nooit mijn telefoon gebruik. Als ik aan het boarden ben, dan ben ik echt 0.0 met mijn telefoon bezig. Het is in de week van wintersport juist één van de momenten dat ik even niet met dat ding in de weer wil zijn :*)
Ik bel juist op de piste meer dan thuis, zie ook niets als ik aan het bellen ben, gewoon blind naar beneden. :+
Op de piste beperkt dat zich tot een foto, in de lift is het voor overleg met de groep, of gewoon om iedereen de (nieuwe) route op te geven..
Maar ook gebeld worden op de piste waar iemand zit, dat is makkelijker dan al de pistes afroepen naar 25 man waar en wanneer er gestopt en gegeten/gepauzeerd gaat worden, ;)

Maar vertellen dat je je telefoon helemaal nooit gebruikt geloof ik eigenlijk niet, maar wellicht ben je altijd alleen of met zijn tweeën?
Er zullen ongetwijfeld wat goede dingen aangeboden worden, maar zoals je later ook aangeeft
"En het leuke is natuurlijk, als het je niets lijkt of niet past dan is retourneren heel eenvoudig, of krijg je soms een aanbod om wat geld terug te krijgen en het artikel te houden.",
van deze mentaliteit hou ik zelf niet echt. Het is slechts persoonlijk hoor en ik zeg niet dat jij dat doet, maar ik zie mensen toch een partij zooi kopen op die platforms en het retour sturen alsof het niks is. Ik ben zelf liever van dingen goed uitzoeken, en in 1x goed kopen. Dat is mijn manier van iets aanschaffen. Nogmaals voel je niet aangevallen, want ik zeg niet dat jij dat doet, maar in het geval van de handschoenen zou ik zeggen, ga naar een goede zaak, en koop 1x goede handschoenen van circa 80+ euro, en je hebt daar jaren plezier van en geen koude handen.
Inderdaad meestal hou ik wat ik koop, maar een enkele keer gaat dat retour. En simpel.
Dat was wat ik "met het leuke is" wou aanduiden, gezien jouw kritiek op Temu (Ali vast ook), je zoekt, leest reviews, bekijkt andere aanbieders, en besteld dan wat je goed lijkt, en mocht de maat toch niet kloppen dan is er geen man overboord.
Zoals gezegd, ik heb genoeg "goede" handschoenen van gerenommeerde merken, vaak 1,5 tot 2x zo duur als jij aangeeft, beste uit de test en vroegah moest overal een luxe naam op staan natuurlijk........, maar ook wel gedateerd of beschadigd inmiddels. :+
Lidl of Decathlon, om twee goede retailers te noemen was eigenlijk not done, een duur merk, dan was het pas goed.
Inmiddels maakt me dat niets meer uit en kies ik meer op comfort en gebruik, dus ook Temu komt in aanmerking.
Immers komt gewoon heel veel uit China, met een ander plakkertje er op en stukken duurder dan rechtstreeks met een Chinese naam er op.
Zo ook deze handschoenen die er prima uitzien, aanvoelen en werken.
De witte? Alles wat beter is dan mijn witte schilderhandschoentjes, die bijna even duur zijn, is meegenomen. Over 23 euro handschoenen (4 paar) die niet onder de extreemste kou voldoen maak ik me niet zo druk als dat blijft liggen.
Met kaiserswetter komt dat altijd van pas, en een van de kinderen die een handschoen in ontoegankelijk gebied laat vallen is er dan ook blij mee.

[ Voor 5% gewijzigd door Teijgetje op 11-01-2026 14:38 ]

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Teijgetje schreef op zondag 11 januari 2026 @ 13:42:
[...]

Ja, dat las ik eerder al.
Zoek ik ook nog eigenlijk. _O-

Had je inmiddels de Carv2's?
En kon via jou korting gekregen worden las ik in een oude post? _/-\o_
De nieuwe app geeft meer instellingen en verschillende stijl coaching op verschillende terreinsoorten zag ik.
Ik heb de twee inderdaad :). Ik heb geen idee hoeveel korting ik kan geven, maar ik zal eens kijken.

• DomiGijzen
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 00:09
De update voor de Carv app is eigenlijk een hele nieuwe app. Onvergelijkbaar met de vorige. De inzichten zijn veel gedetailleerder en daardoor kun je zonder coaching ook zelf zien waar het scheelt. Heb er dit jaar al meer aan gehad dan vorig jaar.

Grz D.

• DaWayne
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22:08
Ik heb voor de koude dagen wanten en dunne Merino onderhandschoenen. Heerlijk warm, en de mogelijkheid om mijn telefoon te gebruiken. (Al doe ik dat niet zo vaak.)
Die combinatie vind ik heerlijk. Voor normale (-5 tot +5 graden?) gebruik ik gewoon mijn Ziener handschoenen van 10 jaar oud.

[ Voor 28% gewijzigd door DaWayne op 11-01-2026 18:46 ]

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Vandaag even naar een winkel geweest met verschillende merken handschoenen. Met name ook omdat ik niet zeker was over de maat, viel een beetje tussen 2 maten in. Uiteindelijk beslist te gaan voor Hestra Army Leather Heli (5 finger). Vond die erg fijn zitten. M'n handschoenen zijn nu haast duurder dan m'n skijas... Slaat eigenlijk nergens op, maar goed. Mezelf maar wijs gemaakt dat ik het als investering moet zien en er hopelijk 10 jaar mee doe en het dan per jaar wel mee valt 8)7

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

• The_Scarabial
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19:30

The_Scarabial

MTB for life!

Hier ook een paar Hestra's (geen id welk type) ooit ergens in Noorwegen gekocht, maar gaan al 5 jaar mee en altijd goed en ook met -30 nog warme vingers gehad.

• larrylaffer
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 17:44
Ik ben 2-3 jaar geleden noodzakelijk van Reusch naar Hestra overgestapt omdat ik tijdens het skiën ineens een groot gat in mijn handschoen had. Heb de hoofdprijs betaald in de plaatselijke ski shop onderaan de piste, maar geen moment spijt gehad. Ik had eigenlijk altijd last van koude vingers bij de wat lagere temperaturen, en dat heb ik nu alleen nog maar bij de extremen.

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:19

_Arthur

blub

miicker schreef op zondag 11 januari 2026 @ 21:56:
M'n handschoenen zijn nu haast duurder dan m'n skijas... Slaat eigenlijk nergens op,
Dan is je jas wel erg goedkoop :+

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 00:39
_Arthur schreef op maandag 12 januari 2026 @ 08:16:
[...]
Dan is je jas wel erg goedkoop :+
Was ook mijn eerste gedachte, maar het zegt natuurlijk niet zo heel veel. Sowieso kun je soms in de opruiming voor een fractie van de oorspronkelijke prijs skikleding halen.

• The End
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:10

The End

!Beginning

DomiGijzen schreef op zondag 11 januari 2026 @ 18:06:
De update voor de Carv app is eigenlijk een hele nieuwe app. Onvergelijkbaar met de vorige. De inzichten zijn veel gedetailleerder en daardoor kun je zonder coaching ook zelf zien waar het scheelt. Heb er dit jaar al meer aan gehad dan vorig jaar.
Ik vind de nieuwe app een stuk beter, maar nog steeds vind ik het onduidelijk hoe je je techniek kan verbeteren met de app. Een goede leraar is dan nog steeds onvervangbaar.

Ook jammer dat met het verdwijnen van de zolen de metrics over de druk op je ski is verdwenen. Dat is toch een van de meest nuttige info die je kan hebben.

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:35
als je de Hestra's goed onderhoud gaan ze echt lang mee
met drogen zorgen dat ze niet direct op de verwarming liggen en na je vakantie (als je ze opruimd) insmeren met bijenwax.
Evt voor vertrek nog een keer insmeren

• M3rcury
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Eens met de Hestra's. Heb zelf de 3 finger mit. En zelfs met snowboarden (snowboard dragen aan je staalkanten) wat vaker met de handschoenen in de sneeuw, houden ze het nu al een jaar of 5~6 uit. Mijn oude Burton (gore-tex) handschoenen gingen meestal al na 2 of 3 wintersporten stuk.

No signature required.

• GerGio
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20-01 08:10
The End schreef op maandag 12 januari 2026 @ 09:11:
[...]

Ik vind de nieuwe app een stuk beter, maar nog steeds vind ik het onduidelijk hoe je je techniek kan verbeteren met de app. Een goede leraar is dan nog steeds onvervangbaar.

Ook jammer dat met het verdwijnen van de zolen de metrics over de druk op je ski is verdwenen. Dat is toch een van de meest nuttige info die je kan hebben.
Heb wel naar Carv zitten kijken maar ik vraag me af of het echt van toevoegde waarde is. Laatste jaren gaat het carven met sprongen beter. Ik zit bijna met mijn heup op de sneeuw en draai toch best wel regelmatig op ski ratio mijn bochten. Waarschijnlijk heeft het er ook mee te maken dat ik gewoon weg sterker geworden ben als triathleet en gewoon een stuk meer kan hebben. Helemaal versleten onderaan een piste staan heb ik gewoon een stuk minder.

Ben aan het twijfelen of ik dit jaar nieuwe ski kleding ga kopen. Mijn huidige stet is 9 jaar oud. Dus die doet het al even. Heb eigenlijk geen klachten, maar mijn reserve set is wel echt slecht geworden. Want die tikt de 12 jaar al wel aan. Maar dan kom je weer in de hele discussie van shells vs geisoleerd terecht. Iemand tips voor een goede winkel. (Ja ik ben zo'n gast die redelijk kan skien in een redelijk versleten en gedateerde outfit)

Nickname KasPlantje.

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Voor fanatieke skiërs die eventueel ook andere activiteiten in de sneeuw doen (touren, langlaufen) denk ik dat een hardshell eigenlijk de beste optie is, geeft gewoon meer opties. Ik draag zelf een shell van Cortazu en ben daar erg content mee. Donsjasje eronder voor koude dagen, anders een fleece. Altijd een midlayer en thermo.

Voor alleen downhill op de piste kan gevoerd natuurlijk ook prima, al kan dat soms wat warm uitpakken in het latere voorjaar.

• Teijgetje
GerGio schreef op maandag 12 januari 2026 @ 10:57:
[...]

(Ja ik ben zo'n gast die redelijk kan skien in een redelijk versleten en gedateerde outfit)
Oh, ben jij dat?

• M3rcury
  • Niet online
Hotdog Hans 8)

No signature required.

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:15
Hi allen, ik probeer een bekende die slecht Nederlands en Engels kan een beetje te helpen in de zoektocht naar een wintersportgebied. Kunnen jullie meedenken?

Eisen:
- Enigszins geschikt voor beginners
- Enigszins geschikt voor kinderen
- Geschikt voor wintersport begin april
- Sterke voorkeur Oostenrijk

Nu ben ik zelf absoluut niet die doelgroep (geen kinderen, altijd op pad in januari) maar met websites als wintersport.nl enzo kom ik een heel eind. Lastige is alleen: sneeuwzeker in april betekent vaak dat je bij hooggelegen / gletchers uitkomt. Is dat nog een beetje compatible met beginners/kinderen?

Ik heb het inmiddels teruggebracht tot een lijstje wat ik haar wil adviseren:
- Sölden
- Ischl
- Obergurgl-Hochgurgl
- Stubaier Gletcher

Wat denken jullie?

• M3rcury
  • Niet online
Solden werkt erg goed voor beginners op de gletscher. Veel blauw, en je kan er met alleen maar blauwe pistes komen. Als het moet kan je zelfs naar de gletscher rijden.

Ischl heeft volgens mij niet zo veel blauw boven de 2500 meter. Dat kan nog een risco zijn in April. Met rood zit je daar wel goed. Geen idee hoe de condities daar in April zijn, want zo extreem hoog is het ook niet.

Eventueel zillertal 3000 (hintertux gletscher).

No signature required.

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Obergurgl is prima begin april. Het heeft veel blauw, en de verbinding tussen de festkogel en het stuk rechts op de kaart hoef je eigenlijk niet meer te nemen, nu je met de gondel omlaag zou kunnen. Ook de verbinding met Hochgurgl is goed te doen voor iemand die blauw kan. Alleen de afdaling bij Hohe Mut of de dalafdaling naar Hochgurgl zijn misschien wat pittig, verder kan je volgens overal prima skiën. Alles is boven de 2000m, dat is daar, voor die periode, prima.

Sowieso is begin April vaak best goed, als je niet per se tot de laatste lift wil. Als t maar of wat hoger, of noordhellingen zijn.

• brothermaynard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15:59
renegrunn schreef op maandag 12 januari 2026 @ 08:40:
[...]

Was ook mijn eerste gedachte, maar het zegt natuurlijk niet zo heel veel. Sowieso kun je soms in de opruiming voor een fractie van de oorspronkelijke prijs skikleding halen.
hestra army gloves leather zijn volgens google rond de 110-125€

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:42
Valorian schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 11:15:
Hi allen, ik probeer een bekende die slecht Nederlands en Engels kan een beetje te helpen in de zoektocht naar een wintersportgebied. Kunnen jullie meedenken?

Eisen:
- Enigszins geschikt voor beginners
- Enigszins geschikt voor kinderen
- Geschikt voor wintersport begin april
- Sterke voorkeur Oostenrijk

Nu ben ik zelf absoluut niet die doelgroep (geen kinderen, altijd op pad in januari) maar met websites als wintersport.nl enzo kom ik een heel eind. Lastige is alleen: sneeuwzeker in april betekent vaak dat je bij hooggelegen / gletchers uitkomt. Is dat nog een beetje compatible met beginners/kinderen?

Ik heb het inmiddels teruggebracht tot een lijstje wat ik haar wil adviseren:
- Sölden
- Ischl
- Obergurgl-Hochgurgl
- Stubaier Gletcher

Wat denken jullie?
Los van Stubaier heb je ongeveer de 3 duurste skigebieden van Oostenrijk te pakken. Dat vind ik totaal niet nodig als je het hebt over beginners met kinderen. Die willen vooral een overzichtelijk gebiedje met veel toegankelijk blauw. Op dat laatste punt zou voor mij Sölden ook afvallen. Ja zoals @M3rcury zijn er mooie blauwe banen op de gletsjer maar die zijn (buiten met de auto) niet zo makkelijk te bereiken. Ischgl biedt dat wel als je met de juiste liften naar boven gaat maar het is zonde om te betalen voor een groot gebied terwijl je bijna niks gebruikt.

Stubaier heeft wel de juiste eigenschappen. Obergurgl-Hochgurgl heb ik geen ervaring mee, wel erg duur. Waar ik zelf aan zat te denken is de Hintertux of Kitzsteinhorn gletsjers.

Maar je hebt wel een punt. Liefst wil je met kinderen een beetje tussen de bomen blijven en wat kleinere/compacte gebieden opzoeken maar dat is niet praktisch begin april. Nog even los van de aanwezigheid van klasjes/lessen in die periode.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

• brothermaynard
MrFl0ppY schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 13:33:
[...]

Los van Stubaier heb je ongeveer de 3 duurste skigebieden van Oostenrijk te pakken. Dat vind ik totaal niet nodig als je het hebt over beginners met kinderen. Die willen vooral een overzichtelijk gebiedje met veel toegankelijk blauw. Op dat laatste punt zou voor mij Sölden ook afvallen. Ja zoals @M3rcury zijn er mooie blauwe banen op de gletsjer maar die zijn (buiten met de auto) niet zo makkelijk te bereiken. Ischgl biedt dat wel als je met de juiste liften naar boven gaat maar het is zonde om te betalen voor een groot gebied terwijl je bijna niks gebruikt.

Stubaier heeft wel de juiste eigenschappen. Obergurgl-Hochgurgl heb ik geen ervaring mee, wel erg duur. Waar ik zelf aan zat te denken is de Hintertux of Kitzsteinhorn gletsjers.

Maar je hebt wel een punt. Liefst wil je met kinderen een beetje tussen de bomen blijven en wat kleinere/compacte gebieden opzoeken maar dat is niet praktisch begin april. Nog even los van de aanwezigheid van klasjes/lessen in die periode.
Obertauern en Ski Arlberg (vooral de lech kant) zijn ook nog goed als beginnend ski-er, maar vallen beiden ook wel in de du(urde)re klasse. Maar volgens mij geldt dat wel voor alle gebieden die in april nog open en enigszins sneeuwzeker zijn. Voor ski Arlberg kun je aanmerkelijk besparen door in bijv Wald of Pettneu je kamp op te slaan (20 minuten met de auto naar lech vanaf Wald, of 10 minuten vanuit Pettneu naar St. Anton met de gratis skibus). Voor obertauern zou je goedkoper kunnen verblijven in Radstadt of untertauern @Valorian

• Valorian
Dank @brothermaynard @ZieMaar! @MrFl0ppY !

Ik begrijp de uitdagingen. Eigenlijk komt het er op neer: wil je sneeuwzekerheid in april dan moet je hoog zitten (of op een plek met genoeg noord-hellingen) en beperk je het aanbod al enorm. Wil je ook nog met beginners of kinderen dan valt dáár weer een stukje van weg (niet alle gletchjers zijn even kind/begin-vriendelijk). Ik heb de tips inmiddels doorgegeven aan mijn kennis, dank voor het meedenken.

Zelf ga ik overigens gewoon weer in januari. Volgende week om precies te zijn. Naar Fiss. Voor het eerst in jaren weer in Oostenrijk, na achtereenvolgens Les Arcs (FR), Alp D'Huez (FR), Val Gardena (IT) en Les Menuires (FR). Zal vast even wennen zijn aan iets minder groot gebied, maar ik kijk wel weer uit naar de ongeprepareerde "ski-routes" die Oostenrijk volgens mij meer kent dan de gebieden waar ik in Frankrijk was. En Italië was al helemaal vrijwel piste-only door zijn ligging (alles buiten de pistes werd snel hard en ijzig, of groen). Maar binnen die pistes was de preparatie en sneeuw-kanonnen-bij-spuit dan weer ongekend goed.

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Het hangt er vanaf voor April. Als je niet met pasen gaat zou ik echt lastminute eens kijken, voor t zelfde geld is het koud en heeft het net gedumped, dan is een Hochkonig of Hauser Kaibling ook heel mooi.

Niet Oostenrijk, wel erg sneeuwzeker en beginnervriendelijk: Cervinia.

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:49
M3rcury schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 11:37:

Ischl heeft volgens mij niet zo veel blauw boven de 2500 meter. Dat kan nog een risco zijn in April. Met rood zit je daar wel goed. Geen idee hoe de condities daar in April zijn, want zo extreem hoog is het ook niet.

Eventueel zillertal 3000 (hintertux gletscher).
Kom net terug uit Zillertal 3000. Mooi gebied, maar wat mij betreft niet echt geschikt voor beginners. De weinige blauwe pistes die er zijn zijn voornamelijk glijders én bovendien behoorlijk druk, zelfs in de tweede week van januari.

Op de gletscher is het ook voornamelijk rood (en vrij steil). Wel tof om te skiën op 3400 meter :)

• brothermaynard
ZieMaar! schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 15:15:
Het hangt er vanaf voor April. Als je niet met pasen gaat zou ik echt lastminute eens kijken, voor t zelfde geld is het koud en heeft het net gedumped, dan is een Hochkonig of Hauser Kaibling ook heel mooi.

Cervinia is inderdaad erg sneeuwzeker, met evt de zwitserse kant (Zermatt _/-\o_ ) erbij bij goede condities (lees: wind). Reis erheen is wel iets langer (12-13 uur excl stops en files) tov de oostenrijkse gebieden (die meestal met zo'n 10-11 uur wel te benaderen zijn). Kan met (kleine) kinderen best een belangrijk verschil zijn. Italie is voor wintersport natuurlijk 'on piste' super, met kwaliteit eten, aangename prijzen en uitstekende pistes (van horen zeggen). Wel wat verder weg en ik weet niet in hoeverre April dan nog gode condities biedt

• Teijgetje
brothermaynard schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 15:50:
[...]

Reis erheen is wel iets langer (12-13 uur excl stops en files) tov de oostenrijkse gebieden (die meestal met zo'n 10-11 uur wel te benaderen zijn). Kan met (kleine) kinderen best een belangrijk verschil zijn.
Onze "ploeg", degenen met kinderen dan, maakt altijd een tussenstop vanwege die kinderen.
Op die manier is het voor hen niet te lang in de auto en blijven ze in hun normale ritme.
Ook de "zijn we er al" en "ik moet plassen" irritaties worden zo wat opgevangen.
Dus ergens in de vooravond een (goedkoop) hotelletje en de volgende ochtend het laatste stukje.
Het voorkomt zo dat jongere kinderen twee dagen "jetlag" hebben, wat voor ouders ook niet leuk is.
Dan komt iedereen fris en vrolijk aan in het skigebied.

Bevalt mij overigens ook prima. ;)

En wat @ZieMaar! al zei, kijk lastminute, dan weet je waar sneeuw ligt en wat genoeg blauw heeft.
Scheelt ook nog vaak een paar knaken, april is toch al buiten het hoogseizoen.

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Nou Cervinia heeft inderdaad alles wat je zegt, maar minus de lage prijzen. Zeker de meer fancy plekken (Love, Chalet Etoile etc) zijn best aan de prijs, maar aan de kant van Valtournenche is het al normaler. Je skiet voor 75% boven de 2500m, seizoen gaat tot in mei door vaak (maar dan zonder Valtournenche).

Maar inderdaad, een stuk verder rijden. Wij doen het altijd in 2x.

• The End

The End

!Beginning

ZieMaar! schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 15:15:

Cervinia/Zermatt is een van de grootste en duurste gebieden in Europa. Dat is toch geen beginnersgebied?

Sneeuwzeker is Kaprun of Hintertux. Kaprun is iig kindvriendelijk, maar in april beginnen de gebieden al dicht te gaan en zijn veel kinderactiviteiten al opgeruimd. Wij zijn een keer met het gezin in Hintertux geweest in april. Was voor ons prima skien, maar alles was dicht en uitgestorven. Kaprun is dat in ieder geval (helaas) niet in april. Daar is het tegenwoordig heel druk rond die periode.

• Valorian
The End schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 19:49:
[...]

Cervinia/Zermatt is een van de grootste en duurste gebieden in Europa. Dat is toch geen beginnersgebied?

Sneeuwzeker is Kaprun of Hintertux. Kaprun is iig kindvriendelijk, maar in april beginnen de gebieden al dicht te gaan en zijn veel kinderactiviteiten al opgeruimd. Wij zijn een keer met het gezin in Hintertux geweest in april. Was voor ons prima skien, maar alles was dicht en uitgestorven. Kaprun is dat in ieder geval (helaas) niet in april. Daar is het tegenwoordig heel druk rond die periode.
Hintertux heb ik ook nog overwogen om te adviseren, maar ben er zelf nooit geweest en bij Wintersport.nl (wat ik best een fijne website vind, qua overzicht) kwam die er juist vrij negatief uit wat betreft kinderen en beginners:

Ongeschikt voor beginners
De Hintertuxer Gletscher telt wel wat blauwe pistes, maar dit is geen ‘gemakkelijke’ gletsjer. Je vindt hier behoorlijk wat rode pistes en skiroutes die je ook weer nodig hebt om naar het dal af te dalen.

Minder kindvriendelijk
Aan het einde van de dalafdaling ligt het kinderland van de Hintertuxer Gletscher. Dat is op zich prima, maar met de kinderen verder de gletsjer op kan mid-winter behoorlijk koud zijn.

Dat laatste argument valt in april wellicht een beetje weg, dan mag je blij zijn met elke dag dat er überhaupt nog een min-teken in het weerbericht zit. Maar toch ;)

• ElMacaroni
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19-01 14:51

ElMacaroni

Laat de zon maar komen!

brothermaynard schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 14:07:
[...]

Obertauern en Ski Arlberg (vooral de lech kant) zijn ook nog goed als beginnend ski-er, maar vallen beiden ook wel in de du(urde)re klasse. Maar volgens mij geldt dat wel voor alle gebieden die in april nog open en enigszins sneeuwzeker zijn. Voor ski Arlberg kun je aanmerkelijk besparen door in bijv Wald of Pettneu je kamp op te slaan (20 minuten met de auto naar lech vanaf Wald, of 10 minuten vanuit Pettneu naar St. Anton met de gratis skibus). Voor obertauern zou je goedkoper kunnen verblijven in Radstadt of untertauern @Valorian
Als je dan toch in Wald zit zou ik de Sonnenkopf overwegen.
https://www.snowplaza.nl/...enkopf-geheimtip-arlberg/
Klein, kost niet zoveel, alleen April doet wat het wil...

Hmm, open tot 12 April staat op de website....

[ Voor 2% gewijzigd door ElMacaroni op 13-01-2026 20:05 . Reden: Opening bijfgevoegd ]

SE2200+14xSF170S & SE1500M+4xTSM-375

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
The End schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 19:49:
[...]

Cervinia heeft veel mooie, brede blauwe pistes en veel van het rood is vrij makkelijk. Zermatt is zeker geen beginnersgebied, maar hoewel het verbonden is, zijn het wel echt twee skigebieden (met zowel losse als een gezamenlijke pas). Cervinia zelf, zeker als Valtournenche al dicht is, is denk ik minder dan 100km piste.

• Scheurbuik
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 00:06
Valorian schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 14:46:
Dank @brothermaynard @ZieMaar! @MrFl0ppY !

Ik begrijp de uitdagingen. Eigenlijk komt het er op neer: wil je sneeuwzekerheid in april dan moet je hoog zitten (of op een plek met genoeg noord-hellingen) en beperk je het aanbod al enorm. Wil je ook nog met beginners of kinderen dan valt dáár weer een stukje van weg (niet alle gletchjers zijn even kind/begin-vriendelijk). Ik heb de tips inmiddels doorgegeven aan mijn kennis, dank voor het meedenken.

Zelf ga ik overigens gewoon weer in januari. Volgende week om precies te zijn. Naar Fiss. Voor het eerst in jaren weer in Oostenrijk, na achtereenvolgens Les Arcs (FR), Alp D'Huez (FR), Val Gardena (IT) en Les Menuires (FR). Zal vast even wennen zijn aan iets minder groot gebied, maar ik kijk wel weer uit naar de ongeprepareerde "ski-routes" die Oostenrijk volgens mij meer kent dan de gebieden waar ik in Frankrijk was. En Italië was al helemaal vrijwel piste-only door zijn ligging (alles buiten de pistes werd snel hard en ijzig, of groen). Maar binnen die pistes was de preparatie en sneeuw-kanonnen-bij-spuit dan weer ongekend goed.
Ik wil je niet teleurstellen, maar ben gisteren teruggekomen en alle skiroutes in dat gebied zijn nu gesloten ivm lawinegevaar, vermoed dat die voor volgende week niet de prioriteit gaan krijgen. Het wordt dan wel mooi weer komende dagen, maar nog flink wat normale pistes waren ook nog ongeprepareerd. Blijft genoeg over, zeker omdat het heel rustig is momenteel.

• Wachten...
Togi schreef op maandag 12 januari 2026 @ 09:21:
als je de Hestra's goed onderhoud gaan ze echt lang mee
met drogen zorgen dat ze niet direct op de verwarming liggen en na je vakantie (als je ze opruimd) insmeren met bijenwax.
Evt voor vertrek nog een keer insmeren
Ik kan zelfs zeggen dat je dat soort handschoenen (heb zelf POW en Hestra, vollop kan misbruiken. Ik gooi zo op een verwarming, smeer ze nooit in, wrijf ermee door ijzig sneeuw om dingen te maken voor kinderen etc. 8 jaar in volle misbruik en nog steeds waterdicht en geen koude handen.

Dus wil je ze echt heel netjes houden, houd je dan aan de regels, maar dit soort handschoenen zijn ook echt wel om lekker te gebruiken 😊

Als je dat 1 seizoen met Barts handschoenen doet, dan kun je weer nieuwe kopen.

[ Voor 5% gewijzigd door Wachten... op 13-01-2026 22:26 ]

• Valorian
Scheurbuik schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 21:40:
[...]

Ik wil je niet teleurstellen, maar ben gisteren teruggekomen en alle skiroutes in dat gebied zijn nu gesloten ivm lawinegevaar, vermoed dat die voor volgende week niet de prioriteit gaan krijgen. Het wordt dan wel mooi weer komende dagen, maar nog flink wat normale pistes waren ook nog ongeprepareerd. Blijft genoeg over, zeker omdat het heel rustig is momenteel.
Ah dat is jammer. Ik dacht dat alles wel een beetje stabiel zou zijn, er is daar niet veel gevallen laatste weken. Nou ja, ik ga er sowieso een fijne week van maken. 🙏

Edit: zie inderdaad dat het risico-niveau 3 is ivm schwacher altschnee in de bovenste sneeuwlagen.

[ Voor 7% gewijzigd door Valorian op 13-01-2026 23:01 ]

• Wachten...
Kunnen jullie een bepaalde kantenslijper aanraden om zelf te slijpen?

Ik wil mijn eigen snowboard gaan slijpen en 2 paar skies

De hoeken weet ik nog niet, dus een variabele slijper lijkt mij wel handig

• SkiFan
  • Laatst online: 21:30
https://actievewinter.nl/...ReIlCUuOU6WBoCuJEQAvD_BwE

Ik gebruik deze van Holmenkol. Werkt prima. Slijp alles op 88 graden.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

• The End

The End

!Beginning

ZieMaar! schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 21:05:
[...]

Cervinia heeft veel mooie, brede blauwe pistes en veel van het rood is vrij makkelijk. Zermatt is zeker geen beginnersgebied, maar hoewel het verbonden is, zijn het wel echt twee skigebieden (met zowel losse als een gezamenlijke pas). Cervinia zelf, zeker als Valtournenche al dicht is, is denk ik minder dan 100km piste.
Ja, ik vind het een prachtig gebied, maar voor een beginner is het extreme overkill. Heel duur en ze kunnen alleen maar de rollerband in het dal gebruiken. (beetje gecharcheerd :) )

• Opperhoof
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:50
Zijn er mensen met ervaringen met reizen met de Nightjet trein naar Innsbruck? Ik overweeg dit te doen en dan een kleine prive slaapcabine te boeken. Er staat alleen dat de cabine 190cm lang is. Ik ben zelf 195cm lang en het lijkt me niet fijn als je niet getrekt kan liggen. Zijn die cabines echt zo klein, of is dat de kortste maat? Want ze lopen een beetje schuin weg aan de zijkant.

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Wachten... schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 10:44:

Ik slijp alles op 88 graden, daarvoor gebruik ik een losse hoek met een klem en losse vijlen: een normale vijl en 2 diamantvijlen. (alles van holmenkol momenteel, al heb ik ook swix gebruikt)

Ski's en boards komen af fabriek meestal ook op 88 graden met 1 graad hangend, dus dat houd ik dan ook aan. Het kan scherper, maar dan moet je weer vaker slijpen.

[ Voor 13% gewijzigd door GeleFles op 14-01-2026 16:43 ]

• edozat1
Opperhoof schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 16:29:
Zijn er mensen met ervaringen met reizen met de Nightjet trein naar Innsbruck? Ik overweeg dit te doen en dan een kleine prive slaapcabine te boeken. Er staat alleen dat de cabine 190cm lang is. Ik ben zelf 195cm lang en het lijkt me niet fijn als je niet getrekt kan liggen. Zijn die cabines echt zo klein, of is dat de kortste maat? Want ze lopen een beetje schuin weg aan de zijkant.
Ja, doe ik 1 of 2 keer per jaar en bevalt erg goed. Ga toevallig morgenavond weer. Trein naar Wörgl, taxi naar Zell am Ziller en om 9:00-9:30 de lift in. Vier dagen skiën, maandagavond eten in Wörgl en de trein weer in. Dinsdagochtend weer achter m’n bureau. Vind het ideaal.

Ze hebben de coupes vernieuwd, dus ik weet niet of de maten zijn veranderd. In elk geval zijn die privéhokjes nieuw. Ik ben 1.94 en het past, ik slaap niet gestrekt en daarom best ok, maar helemaal strekken gaat net niet.

• BasvanS
  • Laatst online: 02:10
Opperhoof schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 16:29:
Vorig jaar heen met de ICE en IC naar Kuffstein, daarna met de berghbanen naar Mayrhofen. Erg prettige reis! Terug.. not so much.. Nightjet had vertraging en onverwacht een overstap van 30 minuten om 4 uur 's nachts... Zonder slaap retour uds wel tot 14:00 kunnen skieen en om 9:00 in Deventer aangekomen meen ik.

• BasvanS
  • Laatst online: 02:10
edozat1 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 18:38:
[...]

Ja, doe ik 1 of 2 keer per jaar en bevalt erg goed. Ga toevallig morgenavond weer. Trein naar Wörgl, taxi naar Zell am Ziller en om 9:00-9:30 de lift in. Vier dagen skiën, maandagavond eten in Wörgl en de trein weer in. Dinsdagochtend weer achter m’n bureau. Vind het ideaal.

Ze hebben de coupes vernieuwd, dus ik weet niet of de maten zijn veranderd. In elk geval zijn die privéhokjes nieuw. Ik ben 1.94 en het past, ik slaap niet gestrekt en daarom best ok, maar helemaal strekken gaat net niet.
Wat ben je vaak kwijt voor die taxi? Werkt een auto huren niet net zo goed?

• edozat1
BasvanS schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 18:55:
[...]

Wat ben je vaak kwijt voor die taxi? Werkt een auto huren niet net zo goed?
Ik kan zo snel geen autoverhuur in Wörgl of Jenbach vinden. Maar we zijn met 5 man, dus busje nodig. Die zie ik in Kitzabuhel voor €750. Taxi heen en weer kost €290. Er zijn er nog 3 die wel met de auto gaan, dus we hebben wel vervoer voor boodschappen bv.

• Csotranme
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:14
Wachten... schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 10:44:

Ik gebruik alles van Holmenkol en ook dezelfde die @SkiFan linkt.

Mijn Kastle RX12 SL slijp ik 88graden en 0,5 hangend de rest van de familie 1graad hangend.

'16 Peugeot 308 GTI270 By Peugeot Sport (stage 1 320pk) | '16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | '19 Hymer MLT 620 MB V6 | Design junkie

• Valorian
Vraagje voor de mensen die omgeving Fiss-Serfaus-Ladis goed kennen:

Ik ben er volgende week. Zie dat er nu veel dicht is (juist veel van de mooie zwarte pistes). Misschien door lawinegevaar (nu: risk 3)? Hopelijk trekt het een beetje bij ;)

Ik zie dat er op niet al te ver rijden ook nog een paar mooie gletchers zijn. Zoals bij Pitztal of Sölden. Als ik één dagje een uitstapje zou willen maken naar zo'n gebied welke zouden jullie dan aanraden? Of zit er nog iets anders heel gaafs in de buurt. Alles wat op max 1,5 uur rijden van Serfaus zit zou in aanmerking kunnen komen.

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 21:27

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Valorian schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 10:52:
Vraagje voor de mensen die omgeving Fiss-Serfaus-Ladis goed kennen:

Ik ben er volgende week. Zie dat er nu veel dicht is (juist veel van de mooie zwarte pistes). Misschien door lawinegevaar (nu: risk 3)? Hopelijk trekt het een beetje bij ;)

Ik zie dat er op niet al te ver rijden ook nog een paar mooie gletchers zijn. Zoals bij Pitztal of Sölden. Als ik één dagje een uitstapje zou willen maken naar zo'n gebied welke zouden jullie dan aanraden? Of zit er nog iets anders heel gaafs in de buurt. Alles wat op max 1,5 uur rijden van Serfaus zit zou in aanmerking kunnen komen.
Leuk vooruitzicht! Ben er zelf afgelopen jaren 2x wezen skiën (eind maart), toen waren de condities meer dan prima, hadden telkens het geluk dat er een dump was voordat wij aankwamen. :) Heb er totaal 6 dagen geskied (2x3 dagen), je moet goed je best doen op alle pistes te nemen. Vooral de pistes boven Serfaus richting de Masner liggen er vaak goed bij. Ervaringen met andere gletcher gebieden heb ik niet in Oostenrijk, enkel ooit een keer wezen skiën in Tignes.

Andere vraag, ik ga eind deze maand m'n oudste dochter (14) kennis laten maken met skiën, we gaan een dagje naar Willingen (vriendin en jongste dochter houden niet van skiën). Ze neemt een skiles in de ochtend, ik kan mooi in de tussentijd een paar afdalingen maken. Iemand nog tips of tricks? We overnachten in B&B hotel Willingen.

Whatever.

• Teijgetje
Harmen schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 11:37:
Andere vraag, ik ga eind deze maand m'n oudste dochter (14) kennis laten maken met skiën, we gaan een dagje naar Willingen (vriendin en jongste dochter houden niet van skiën). Ze neemt een skiles in de ochtend, ik kan mooi in de tussentijd een paar afdalingen maken. Iemand nog tips of tricks? We overnachten in B&B hotel Willingen.
Ga een avondje met haar naar een Snowplanet, een paar uur uitleg door papa geeft zoveel meer feeling met die eerste indrukken op sneeuw, en is natuurlijk quality time.
Pflug moet uit te leggen zijn.
Dan heeft ze al wat extra, voor als je haar daar in een skiklas achterlaat, en zelf weg skiet.
Een dagje is kort, samen aan het eind van de dag een afdalingkje doen lijkt me dan eerder mogelijk dan na een echt eerste dag.

• The End

The End

!Beginning

Teijgetje schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 11:57:
[...]

Ga een avondje met haar naar een Snowplanet, een paar uur uitleg door papa geeft zoveel meer feeling met die eerste indrukken op sneeuw, en is natuurlijk quality time.
Dan heeft ze al wat extra, voor als je haar daar in een skiklas achterlaat, en zelf weg skiet.
Een dagje is kort, samen aan het eind van de dag een afdalingkje doen lijkt me dan eerder mogelijk dan na een echt eerste dag.
Dat ligt er natuurlijk sterk aan of de papa kan lesgeven. Vaak kost het meer moeite om mensen te leren skien als ze zelf al hebben geskied zonder les.

• Teijgetje
Valorian schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 10:52:

Ik ben er volgende week. Zie dat er nu veel dicht is (juist veel van de mooie zwarte pistes).

Ik zie dat er op niet al te ver rijden ook nog een paar mooie gletchers zijn. Zoals bij Pitztal of Sölden. komen.
Pitztaler Gletscher is niet echt moeilijk, eerder wat tam, zelfs de rode.
Het heeft natuurlijk wel het hoogste punt van Tirol, zowel qua cafe als uitkijkpunt zelf.
Toen ik er was was de 10 kilometer lange dalafdaling helaas niet open, maar je kunt vaak een afdaling (gewoon een bully overheen geweest) doen vanaf de gletscher naar de parkeerplaats, de Notabfahrt Variante Taschachtal, zodat je niet met de gondel terug hoeft.
Op eigen risico, dus zorg dat je off piste verzekerd bent.
Wel lekker 10 km "carven".

[ Voor 4% gewijzigd door Teijgetje op 16-01-2026 12:27 ]

• Teijgetje
The End schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 12:04:
[...]

Dat ligt er natuurlijk sterk aan of de papa kan lesgeven. Vaak kost het meer moeite om mensen te leren skien als ze zelf al hebben geskied zonder les.
In een paar uur in de sneeuw leer je niet skieen, wel krijg je een beetje gevoel dat je niet echt vastgebonden wordt op een deur.
Wat simpele oefeningen vergroot het plezier op een echte berg, zeker als je daar maar één dag bent.

• Valorian
Teijgetje schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 12:11:
[...]

Pitztaler Gletscher is niet echt moeilijk, eerder wat tam, zelfs de rode.
Het heeft natuurlijk wel het hoogste punt van Tirol, zowel qua cafe als uitkijkpunt zelf.
Toen ik er was was de 10 kilometer lange dalafdaling helaas niet open, maar je kunt vaak een afdaling (gewoon een bully overheen geweest) doen vanaf de gletscher naar de parkeerplaats, de Notabfahrt Variante Taschachtal, zodat je niet met de gondel terug hoeft.

[YouTube: Talabfahrt vom Pitztaler Gletscher - Notabfahrt - own risk!!]

Op eigen risico, dus zorg dat je off piste verzekerd bent.
Wel lekker 10 km "carven".
Thanks! Het zou bij Pitztal dan inderdaad vooral zijn voor het mooie uitzichtpunt (SLR camera met zoomlens mee voor een kiekje van de Wildspitze!) en een paar lange afdalingen. Ik heb off piste verzekering (nkbv) dus dat zit wel goed. Al betwijfel ik of ik echt off piste tripjes ga maken: ben met mensen die dat niet doen en in mijn eentje voelt toch wat unheimisch ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Valorian op 16-01-2026 12:49 ]

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Teijgetje schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 11:57:
[...]

Was het maar zo makkelijk, hier in het Noorden heb je geen indoor skibanen :/ , dichtsbijzijnde is Bottrop. Daar hab ik naar gekeken, maar dat trekt ons totaal niet. Vandaar dat we naar Willingen gaan, hopelijk smaakt het naar meer. ;)

Ga nog even kijken of we wellicht op een rolbaan een paar lesjes kunnen regelen. Wellicht helpt dat nog iets voor haar techniek.

[ Voor 7% gewijzigd door Harmen op 16-01-2026 13:23 ]

Whatever.

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:45
Harmen schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 13:00:
[...]

Was het maar zo makkelijk, hier in het Noorden heb je geen indoor skibanen :/ , dichtsbijzijnde is Bottrop. Daar hab ik naar gekeken, maar dat trekt ons totaal niet. Vandaar dat we naar Willingen gaan, hopelijk smaakt het naar meer. ;)

Ga nog even kijken of we wellicht op een rolbaan een paar lesjes kunnen regelen. Wellicht helpt dat nog iets voor haar techniek.
Zelf goede ervaring met Zoetermeer. Maar ik zal wel aan de andere kant van noord-nederland wonen ;-) want zoetermeer is dichterbij dan Bottrop.

Zijn vaak goedkope tickets te krijgen via Hema of andere winkels.

Willingen geen ervaring mee O-)

• DaWayne
  • Laatst online: 22:08
[...]

Roller-baan is echt goed voor een eerste kennismaking. Heb ik bij mijn kinderen gedaan door 6x een uurtje (3x10 minuten skiën, 3x10 minuten pauze) te pakken. Dan hebben ze al best een redelijke basis om niet alleen met het lopende bandje op de babyweide te gaan. Voor hen betekende dit in praktijk dat ze daarmee eigenlijk de "eerste week" les in de sneeuw al hadden gehad en op de skischool in Oostenrijk snel enkele groepen konden overslaan.
Het "op een berg staan" gevoel krijg je dan niet, maar het is per persoon afhankelijk hoe dit ervaren wordt. (sommigen krijgen enorme angst en hoogtevrees, de meeste hebben gelukkig nergens last van).

Mijn vrouw heeft ook toen ze richting de 40 ging een jaar gelest op de lopende band, dat ging een stuk beter dan les van mij zal ik maar zeggen :). Ze skiet nu super comfortabel en komt overal keurig vanaf, plus is qua snelheid nu ook vergelijkbaar, terwijl ik al zo'n 35 jaar ski.
Al met al is les op het rollend tapijt wat mij betreft voor beginners echt een heel goed alternatief, zelfs beter (qua coaching en training) dan op een indoor skipiste zoals snowworld is mijn ervaring.

[ Voor 5% gewijzigd door DaWayne op 16-01-2026 14:06 ]

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Zal eens overleggen of m'n dochter er voor open staat, een roller-baan is voor ons 20min rijden (Drente). Beter te doen dan 2,5u enkele reis naar Zoetermeer. :z

Whatever.

• taurus0205
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 18:00
Hoi allen,

Dit jaar ga ik na een lange periode weer snowboarden. Het leek me verstandig om in elk geval knie- en stuitbescherming aan te schaffen; een helm huur ik ter plekke. Vroeger (ongeveer 20 jaar geleden) heb ik veel gesnowboard zonder bescherming, en dat heeft destijds tot flinke blessures geleid. Dat wil ik nu voorkomen.

Dit wordt mijn eerste wintersportvakantie in lange tijd. Hoewel ik er veel zin in heb, merk ik wel dat het snel een dure aangelegenheid wordt voor iets wat je waarschijnlijk maar één keer per jaar doet.

Op basis van wat eigen onderzoek ben ik uitgekomen op de volgende bescherming:
Demon FlexForce X D3O/XRD protectorshort

Demon Hyper Knee X D3O kniebeschermers

Ik ga uitsluitend downhill rijden, geen park of tricks. Destijds heb ik beide knieën zwaar gekneusd, en dat wil ik absoluut niet opnieuw meemaken.

Tegelijk maak ik me wat zorgen over warmte en comfort, gezien de synthetische materialen die in dit soort bescherming worden gebruikt.

Wat ik graag wil weten:
1. Hebben mensen praktische ervaringen met deze of vergelijkbare kniebeschermers / protectorshorts (comfort, pasvorm, warmte, effectiviteit)?
2. Zijn er betere alternatieven of merken die jullie voor dit doel zouden aanraden?
3. Weet iemand een winkel in de buurt van Arnhem waar je verschillende modellen kunt passen? Intrasport en deacthlon hebben een zeer beperkt aanbod in dat opzicht.

Alvast dank voor het meedenken en delen van ervaringen!

• Teijgetje
Valorian schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 12:45:
[...]
Al betwijfel ik of ik echt off piste tripjes ga maken: ben met mensen die dat niet doen en in mijn eentje voelt toch wat unheimisch ;)
Die Notabfahrt is een lang skipad , en gevlakt, zoals je kan zien. Niet echt off piste.
Geen idee hoe het precies zit met mijn verzekering, maar had hij toen open geweest dan had ik hem zeker gedaan.
Ik had toen al gezien dat het 10 km lekker lang glijden was.
taurus0205 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 15:58:
Hoi allen,

Dit jaar ga ik na een lange periode weer snowboarden. Het leek me verstandig om in elk geval knie- en stuitbescherming aan te schaffen; een helm huur ik ter plekke. Vroeger (ongeveer 20 jaar geleden) heb ik veel gesnowboard zonder bescherming, en dat heeft destijds tot flinke blessures geleid. Dat wil ik nu voorkomen.

Dit wordt mijn eerste wintersportvakantie in lange tijd. Hoewel ik er veel zin in heb, merk ik wel dat het snel een dure aangelegenheid wordt voor iets wat je waarschijnlijk maar één keer per jaar doet.

Ik ga uitsluitend downhill rijden, geen park of tricks. Destijds heb ik beide knieën zwaar gekneusd, en dat wil ik absoluut niet opnieuw meemaken.

Alvast dank voor het meedenken en delen van ervaringen!
Ik denk dat het pas een echt dure aangelegenheid wordt als je je blesseert.
Als ik je intro lees dan denk ik dat je zeker een borst en rug protector nodig hebt, dat je knieën en stuitje alleen beschermen niet genoeg is.
De borst/rug/schouderprotector (level 1) van Demon is inderdaad een flink bedrag extra.
Maar je kan ook goedkoper uit zijn, mijn borst en rug protector is bv nog geen 90 euro, één met schouderbescherming en elleboogbescherming erbij kost ca. 136.(level 2)
De mesh vesten die daar aan zitten ademen in zijn geheel, net als de Damon gear.

En je moet maar zo denken, als je later denkt: "Had ik maar toch 100 euro meer uitgegeven, dan had ik niet in een rolstoel beland", dan vergeef je jezelf dat nooit.
Ik ga er van uit dat je vaker gaat en niet volgend jaar er uitgegroeid bent, ik heb ski accessoires die al 20 jaar meegaan, dan is duur plotseling relatief geworden.
En mocht het snowboarden toch niet bevallen dan kan je het ook weer verkopen natuurlijk.|
En nog even voor de sceptici, alles van Temu is binnen.
De 5 paar , had er meer besteld dan ik dacht :+ , witte handschoenen zijn allemaal van prima kwaliteit, minstens zo goed of beter dan mijn oude witte sets die stukken duurder waren. En alles past, al zitten er drie paar iets krapper, maar dat hadden mijn oude sets ook. Mooiweerhandschoenen hoeven niet heel ruim te zitten, zolang ze dan warm zitten is het goed.
Ook de extra set verwarmde handschoenen zien er degelijk uit, alleen ze zijn iets korter zodat het batterijvak net boven mijn polsgewricht op mijn bovenarm zit. Niet vervelend gezien je toch nooit je pols echt vaak naar boven flext, maar de andere set is langer en heeft 6000 mAh @7,4V extra.
Maar met 4000 mAH @5v voor €35 dus ook een dikke prima.
Alle handschoenen getest op touchscreenfunctionaliteit en ze werken allemaal.

Dus een paar paar witte en de verwarmde gaan de groepsapp in, samen met een onverslijtbare Frencys salopet en jas die ik ooit op maat liet maken (de salopet dan) en die niet meer passen.
Frencys is al een tijdje opgehouden, vroeger het "huismerk" voor alle Oostenrijkse skischolen.

[ Voor 18% gewijzigd door Teijgetje op 17-01-2026 00:20 ]

• Teijgetje
[...]

Bottrop ben ik een keer geweest vlak nadat het open ging en alles nog afgebouwd moest, het was open en functioneel maar nog erg veel grijs beton. De band omhoog vond ik wat langzaam maar de piste was prima, en lang.
En je kon van je ski`s afstappen en het restaurant in, zoals in de Alpen, iets wat bij Snowworld niet kan.
Ik vond het eigenlijk een dikke prima ondanks die transportband, en voor beginnende skiers is zo`n band makkelijker dan in een lift stappen, want ook een sleeplift over die lengte geeft denk ik meer problemen met vallen.
Ik verwacht dat het nu een stuk gezelliger is.
Maar volgens mij ook nog steeds de langste met 640 meter afdaling.
Shenzhen heeft 441m en Guangzhou 460m. Al zijn die verder van een heel andere buitencategorie qua grootte.
En is ook wat verder rijden.......

• SkiFan
  • Laatst online: 21:30
@Teijgetje Bottrop is nog steeds een kale betonnen boel. En die loopband vind ik verschrikkelijk. Dat gaat zo langzaam. Het is dat we een paar uurtjes in de buurt van Essen niks te doen hadden, anders was ik er niet heen gegaan.

Heb je links van de spullen die je besteld hebt? Even kijken.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

• Teijgetje
SkiFan schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 20:53:
@Teijgetje Bottrop is nog steeds een kale betonnen boel. En die loopband vind ik verschrikkelijk. Dat gaat zo langzaam. Het is dat we een paar uurtjes in de buurt van Essen niks te doen hadden, anders was ik er niet heen gegaan.

Heb je links van de spullen die je besteld hebt? Even kijken.
Ik begreep van dat filmpje van vorig jaar dat de loopband ca 5,5 minuten duurt, en dat hij 17 seconden stil viel.
Dat lijkt me toch overkomelijk als je daarna weer 640 m kan skiën.
In mijn beleving ben je in Zoetermeer bijna net zo lang bezig met het sleepliftje.
Ik vond gezellig eten en dan weer verder skiën wel top.

Linkjes vind je hier.
De verwarmde van 50 zijn weer op voorraad, of je 10.000 mAh erbij krijgt ipv 5000 kan ik niet zeggen.
Deze, (staan volgens mij niet in het vorige bericht), en deze vielen iets smaller, beide sets passen wel maar niet ruim, dus als je grote handen hebt niet kopen.
Deze en deze zijn dezelfde....... |:(
En deze heb ik er bijgekocht, ik heb nog nooit iets laten vallen in de lift (knock on wood) maar worry-free is ook wel fijn voor die paar euro, is gewoon een elastiekje met een clip. En kan ik altijd nog weggeven aan de kinderen natuurlijk.
Ik heb meestal toch genoeg bij me om uit te lenen op de piste.

Maar over het algemeen dus zeer te spreken over de kwaliteit, ga je snowboarden en het funpark in dan zou ik meer uitgeven dan 7 euro, maar voor normaal gebruik lijken ze me meer dan goed.
Zoals gezegd werkt alles met een touchscreen.

Overigens zijn de sokken iets korter qua hoogte dan gedacht, ik moet even kijken of dat past met mijn skischoenhoogte, het batterijvakje, of dat ik een verlengkabeltje nodig heb.

En wat over is is heeft al een nieuw huisje gevonden.

[ Voor 3% gewijzigd door Teijgetje op 18-01-2026 20:57 ]

• Teijgetje
Vandaag een mooi artikel op Skiinformatie .nl over rugprotectie, waarin alle vragen beantwoord worden en ook het verschil tussen level 1 en level 2 protectie uitgelegd wordt.
En waarin ook uitgelegd wordt dat het niet alleen de kamikazes, maar je ook gewoon tegen anderen beschermd, zoals mijn vorige vakantie door een ander verpest werd.

Rugbeschermer voor skiën of snowboarden: veelgestelde vragen en antwoorden

Beetje een long-read maar zeker de moeite waard.

En nogmaals een linkje naar de Acerbis X Air level 2 front en backprotectie, (goedkoopste link op internet volgens mij, ca 8 dagen levertijd uit Duitsland) ,met en zonder mouwen, omdat in het artikel alleen gesproken wordt over wintersportmerken, die weinig of duur level 2 aanbieden, terwijl zij level 2 wel adviseren voor freeride/ advanced / Park / wedstrijd en All mountain skiërs.
De beschermers van Acerbis zijn licht en dun.

[ Voor 6% gewijzigd door Teijgetje op 18-01-2026 20:50 ]

• DJGizbo
  • Laatst online: 17:22
Teijgetje schreef op zondag 18 januari 2026 @ 20:36:
Vandaag een mooi artikel op Skiinformatie .nl over rugprotectie, waarin alle vragen beantwoord worden en ook het verschil tussen level 1 en level 2 protectie uitgelegd wordt.
En waarin ook uitgelegd wordt dat het niet alleen de kamikazes, maar je ook gewoon tegen anderen beschermd, zoals mijn vorige vakantie door een ander verpest werd.

Beetje een long-read maar zeker de moeite waard.

En nogmaals een linkje naar de Acerbis X Air level 2 front en backprotectie, (goedkoopste link op internet volgens mij, ca 8 dagen levertijd uit Duitsland) ,met en zonder mouwen, omdat in het artikel alleen gesproken wordt over wintersportmerken, die weinig of duur level 2 aanbieden, terwijl zij level 2 wel adviseren voor freeride/ advanced / Park / wedstrijd en All mountain skiërs.
De beschermers van Acerbis zijn licht en dun.
Voor mijn verjaardag de Spines gekregen, erg blij mee en steunen ook meteen een goed doel.

• Pieroman
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21:16

Pieroman

/me

Teijgetje schreef op zondag 18 januari 2026 @ 20:36:

Leuk en interessant artikel :)
Hier lees ik dat men de protector over de baselayer maar onder de pully aan dient te trekken. Als ik zo her en der filmpjes zie heb ik het idee dat veel mensen de beschermer juist over de midlayer weer aantrekken.
Wat is nou juist? Of zit heir uiteindelijk weinig verschil tussen?

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 23:10
Pieroman schreef op maandag 19 januari 2026 @ 09:43:
[...]

Leuk en interessant artikel :)
Hier lees ik dat men de protector over de baselayer maar onder de pully aan dient te trekken. Als ik zo her en der filmpjes zie heb ik het idee dat veel mensen de beschermer juist over de midlayer weer aantrekken.
Wat is nou juist? Of zit heir uiteindelijk weinig verschil tussen?
Staat gewoon in het artikel, over de thermo, onder je evt. fleece en ook waarom.

• Megupe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:48
DJGizbo schreef op maandag 19 januari 2026 @ 09:04:
[...]

Voor mijn verjaardag de Spines gekregen, erg blij mee en steunen ook meteen een goed doel.
Hard of softshell?

• DJGizbo
  • Laatst online: 17:22
Softshell, CE EN 1621-2 Level 1.

• Megupe
DJGizbo schreef op maandag 19 januari 2026 @ 15:36:
[...]

Softshell, CE EN 1621-2 Level 1.
Dan thuis maar eens mijn maten opmeten en een bestellen.

• taurus0205
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 18:00
Teijgetje schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 23:42:
[...]

[...]

Ik denk dat het pas een echt dure aangelegenheid wordt als je je blesseert.
Als ik je intro lees dan denk ik dat je zeker een borst en rug protector nodig hebt, dat je knieën en stuitje alleen beschermen niet genoeg is.
De borst/rug/schouderprotector (level 1) van Demon is inderdaad een flink bedrag extra.
[YouTube: Demon Flexforce X2 D3O Top]

Maar je kan ook goedkoper uit zijn, mijn borst en rug protector is bv nog geen 90 euro, één met schouderbescherming en elleboogbescherming erbij kost ca. 136.(level 2)
De mesh vesten die daar aan zitten ademen in zijn geheel, net als de Damon gear.

En je moet maar zo denken, als je later denkt: "Had ik maar toch 100 euro meer uitgegeven, dan had ik niet in een rolstoel beland", dan vergeef je jezelf dat nooit.
Ik ga er van uit dat je vaker gaat en niet volgend jaar er uitgegroeid bent, ik heb ski accessoires die al 20 jaar meegaan, dan is duur plotseling relatief geworden.
En mocht het snowboarden toch niet bevallen dan kan je het ook weer verkopen natuurlijk.|
Eens met extra kosten als je dan daadwerkelijk blessures zou hebben hoor, en huren kan ook, maar dan kan je net zo goed zelf kopen denk ik dan. 20 jaar terug beiden knieen zwaar gekneusd gehad, kon toen paar maanden nauwlijks lopen. Heb er nog jaren last van gehad ook, mede dankzij dokters advies dat ik maar moest stoppen met sporten.
Alle klachten zijn verdwenen toen ik paar jaar later toch weer fanatiek aan krachtsport ging.

Inmiddels wel de snowbaordvakantie geannuleerd en in plaats daarvan een huttentocht geboekt in de sneeuw en wandelen met sneeuwschoenen.

• Teijgetje
taurus0205 schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 14:24:

Inmiddels wel de snowbaordvakantie geannuleerd en in plaats daarvan een huttentocht geboekt in de sneeuw en wandelen met sneeuwschoenen.
Dat is dan ook weer heel drastisch. ;)
Maar misschien beter dan de goden verzoeken.

Voor de anderen:

Het mooiste geluid in de winter:

• Megupe
Teijgetje schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 14:58:
[...]

Dat is dan ook weer heel drastisch. ;)
Maar misschien beter dan de goden verzoeken.

Voor de anderen:

Het mooiste geluid in de winter:
[YouTube: Best sound no doubt 🔥🔥 #skiing #satisfying #chairlift #winter #serrechevalier #france #viralshorts]
Heerlijk geluid inderdaad.
En in de zomer in La Paz bevalt het ook uitstekend hoor.
Pagina: 1 ... 45 46 Laatste