[Vakantie] Het Grote Wintersport-topic! Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 34 ... 42 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luuk741
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 26-04 21:11
Ik slaag vaak op de plaatselijke websites van de skigebieden, soort vvv achtig systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:41
ZieMaar! schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 16:24:
Allereerst Berwang, dichtbij, vinkt alle boxjes (behalve heel rustig of goedkoop). Ongeveer net zo ver als Montafon zijn Damuls (al zal dat denk ik te duur zijn) of Warth Schrocken? Voldoet denk ik aan al je wensen. Andere optie, maar verder, is misschien iets als Bad Kleinkirchheim, Turracher Hohe oid? Iets van de Schneebarencard (tauplitz, loser, Riesneral ). Geen sneeuw garantie in het dal dan meer.
Berwang is wel een stuk kleiner dan Warth of Damuls, goed aan te rijden maar voor niet beginners hooguit een paar dagen leuk.

Zell am See geen optie? Een relatief grote stad met genoeg vertier en een mooi ruim gebied.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-04 21:45
Vind nog wel eens wat via fewo-direkt.de

Nonsensical line goes here <---

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Luuk741 schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 13:53:
Ik slaag vaak op de plaatselijke websites van de skigebieden, soort vvv achtig systeem
SkiFan schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 15:26:
Vind nog wel eens wat via fewo-direkt.de
Dit inderdaad, plus

https://www.e-domizil.de
https://www.traum-ferienwohnungen.de
https://www.frosch-ferienhaus.de

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

hoevenpe schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 15:18:
[...]

Berwang is wel een stuk kleiner dan Warth of Damuls, goed aan te rijden maar voor niet beginners hooguit een paar dagen leuk.

Zell am See geen optie? Een relatief grote stad met genoeg vertier en een mooi ruim gebied.
Het nadeel van Zell am See vind ik dat je veel pistes hebt waar je zigzaggend de berg op/af moet. Dus lift, stukje skiën, weer lift, stukje skiën enz. Dat vind ik het mooie van bijvoorbeeld Fiss, je kan een complete afdaling doen (Frommes abfahrt bijv) met maar 2 of 3 liften.

En wij hadden een mooi appartement aan de overkant van het meer. Prima met de skibus te doen, maar die rijdt dus echt alleen in de ochtend en middag.

[ Voor 10% gewijzigd door PaT op 29-05-2024 16:07 ]

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Kunnen deze en andere sites wellicht in de topic start?
Anders kom je toch snel weer op Booking terecht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
PaT schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 16:05:
Het nadeel van Zell am See vind ik dat je veel pistes hebt waar je zigzaggend de berg op/af moet. Dus lift, stukje skiën, weer lift, stukje skiën enz. Dat vind ik het mooie van bijvoorbeeld Fiss, je kan een complete afdaling doen (Frommes abfahrt bijv) met maar 2 of 3 liften.
Fiss is natuurlijk geweldig, net als Ischgl of Sankt Anton, maar wel van een heel andere financiele orde.
Onvergelijkbaar met bijv. Berwang, daar heb je slechts een paar liften in het hele gebied.

Zell am See heeft mooie afdalingen, relatief betaalbaar en geen apres-ski hol.
Damuls idem, de andere genoemde gebieden ken ik zelf niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:07

ZieMaar!

Moderator General Chat
hoevenpe schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 15:18:
[...]

Ik heb ook vooral gekeken naar waar dorp echt bij het skigebied zit. Dat is Zell am See geen sprake van, als ik t goed onthouden heb. Wel veel te doen, leuke stad idd maar mijn inschatting is dat Berwang beter past. Na die paar dagen dagje Ehrwald of Lermoos als je toch meer piste nodig hebt…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
ZieMaar! schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 16:29:
Ik heb ook vooral gekeken naar waar dorp echt bij het skigebied zit. Dat is Zell am See geen sprake van, als ik t goed onthouden heb. Wel veel te doen, leuke stad idd maar mijn inschatting is dat Berwang beter past. Na die paar dagen dagje Ehrwald of Lermoos als je toch meer piste nodig hebt…
Lermoos en Ehrwald zijn zeker leuk voor de afwisseling, maar dan moet je in de auto (skibus rijdt niet naar Berwang dacht ik?). Met de rest van het gezelschap in Berwang zelf minder gezellig lijkt me.

Er is in het centrum van Zell am See een directe lift: de cityXpress.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09:59
Ah ik dacht dat het om betaalbaar ging en vlakbij leuke gebieden. Dit kwam op ca €331/pp/wk
Dit was in één huis waar iedereen een eigen appartement had.
Maar voor duurder is er natuurlijk ook genoeg te vinden in de voorjaarvakantie (noord) zoals je via de link kon zien.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
hoevenpe schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 16:35:
[...]

Lermoos en Ehrwald zijn zeker leuk voor de afwisseling, maar dan moet je in de auto (skibus rijdt niet naar Berwang dacht ik?). Met de rest van het gezelschap in Berwang zelf minder gezellig lijkt me.

Er is in het centrum van Zell am See een directe lift: de cityXpress.
Die ken ik, voelt juist als een stuk buiten t centrum vond ik :).

Maar met weinig budget moet je concessies doen, waarop verschilt voor iedereen. Wellicht neemt oma de kinderen mee naar de hangbrug terwijl de rest een dagje Gletscher doet :).

Wil je relatief wat rustiger, een dorp tussen of aan de pistes, betaalbaar, sneeuw in t dorp en in de buurt dan blijk ik bij Berwang, Warth of Damuls (in volgorde van betaalbaarheid). In de regio van Saalfelden voldoet bij Hochkonig, maar dat is niet echt goedkoop :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
ZieMaar! schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 17:55:
Wil je relatief wat rustiger, een dorp tussen of aan de pistes, betaalbaar, sneeuw in t dorp en in de buurt dan blijk ik bij Berwang, Warth of Damuls (in volgorde van betaalbaarheid). In de regio van Saalfelden voldoet bij Hochkonig, maar dat is niet echt goedkoop :).
Is Warth zo betaalbaar?

Zie dat het gebied verbonden is met Lech, goedkoop is niet het eerste wat in me opkomt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkiFan
Maart 2025 is geboekt, eindelijk weer eens naar Tignes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
hoevenpe schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 18:25:
[...]

Is Warth zo betaalbaar?

Zie dat het gebied verbonden is met Lech, goedkoop is niet het eerste wat in me opkomt.
Schrocken heeft volgens mij wel betaalbare dingen? Warth past beter overigens.

Heb ooit in hus23 oid gezeten en was mooi en betaalbaar in mijn herinnering.

[ Voor 15% gewijzigd door ZieMaar! op 29-05-2024 21:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Overigens wat ook een aardig gebiedje is en waar je niet de hoofdprijs betaalt is Kappl, vlak naast Ischgl maar dan zonder après-ski. Skilift ligt net onder het dorp. Er rijden genoeg skibussen, maar wij pakten de auto voor een ritje van letterlijk 2.minuten. Lopen met kleine kinderen was net te ver.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
PaT schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 22:20:
Overigens wat ook een aardig gebiedje is en waar je niet de hoofdprijs betaalt is Kappl, vlak naast Ischgl maar dan zonder après-ski. Skilift ligt net onder het dorp.
Zeker een aanrader: kwam in de 3-S lift veel mensen tegen die in Kappl of See verbleven en een dag in Ischgl/Samnaun gingen skiën.

Beste van twee werelden, ideaal als je goed wilt skiën zonder de drukte/prijs van een toplocatie als Ischgl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
Overigens voor de geïnteresseerden, appartementje, 55 m², 2 slaapkamers, 200 meter van Paquis en Lavachet lift in Tignes le Lavachet. 1-8 Maart, 1100€.

Geboekt via de website van Tignes, Tignes.net.

Afbeeldingslocatie: https://www.skiline.co.uk/sites/default/files/Tignes%20or%20Val%20Disere_Large_0.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokey1808
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14:28
Tignes, echt een heel mooi gebied!!
Ook lekker die gletsjer, heerlijk breed. Maar ook de afdalingen bij Val d'Isere zijn echt top!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
@Yokey1808 24 Jaar terug de eerste en laatste keer wezen skiën. Het zal me benieuwen hoe het nu gaat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokey1808
Voor mij ondertussen ook alweer 10 jaar geleden. Maar ik weet wel dat ik me heel erg heb vermaakt daar!
Het is dat ik nu 2 hele jonge kinderen heb, maar voor de toekomst ga ik hier ooit weer naar toe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 26-04 22:30
SkiFan schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 14:56:
@Yokey1808 24 Jaar terug de eerste en laatste keer wezen skiën. Het zal me benieuwen hoe het nu gaat zijn.
nvm, las het verkeerd :)

[ Voor 8% gewijzigd door renegrunn op 30-05-2024 15:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkiFan
@renegrunn We zijn werkelijk overal wel geweest, muv Zwitserland. Laatste jaren indien mogelijk ook meerdere keren per jaar. Afgelopen jaar met vrienden Winterberg, toen met gezin Portes du Soleil en met gezin vier weken terug nog naar Stubaitaler gletsjer.

@Yokey1808 Hoe klein zijn je kids? Wij hebben de onze vanaf 2,5 resp. 3,5 jaar op skiles gestopt en inmiddels zijn ze met 16 en 18 twee echte racemuizen geworden. Leukste reactie: Die kan nog niet lopen en staat al op ski's. (In werkelijkheid liep ze toen al weer 1,5 jaar).

Dat leverde dit op:

https://www.youtube.com/watch?v=jLjTdoFL7aw

[ Voor 41% gewijzigd door SkiFan op 30-05-2024 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
SkiFan schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 15:14:
@renegrunn We zijn werkelijk overal wel geweest, muv Zwitserland. Laatste jaren indien mogelijk ook meerdere keren per jaar. Afgelopen jaar met vrienden Winterberg, toen met gezin Portes du Soleil en met gezin vier weken terug nog naar Stubaitaler gletsjer.
Ja sorry, las het bericht waarop ik reageerde enkel in die context, en niet met die daarvoor. Dus dacht te lezen dat je 24 jaar voor het eerst en het laatst op wintersport was geweest :)

Tignes is inderdaad top. Nu een keer of 3 geweest. Laatste keer qua aanrijden niet leuk: totaal 18 uur over gedaan, waarvan de laatste 4 uur van Albertville naar Tignes :|

[ Voor 13% gewijzigd door renegrunn op 30-05-2024 15:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkiFan
@renegrunn Zo kon je het inderdaad ook lezen maar gelukkig niet. Niet in volgorde, maar zo uit m'n hoofd

- Avoriaz
- St Jean D'Aulps (Roc d'Enfer)
- Montriond
- Essert Romand
- St Jean D'Arves
- Westendorf
- Winterberg (talloze dagjes)
- Willingen
- Zell am Ziller
- Gerlos
- Hainzenberg
- Stubaital
- Mayrhofen
- Tux
- Aschau bij Kaltenbach
- Mittersill
- Kitzbühl
- Zell am See
- Saalbach Hinterglemm enz
- Großarl
- Bad Hofgastein
- Val Thorens
- Flachau, daar waren we ook nog
- Val di Fassa, ook nog vergeten (Sella uiteraard ook)
- Seiser Alm
- Latemar (ook nog vergeten)
- Montafon
- Brandnertal
- Götschen (avondski, dus klein stukkie vd berg)
- Tignes dus

Inmiddels best een aardig lijstje. En er zal ongetwijfel nog wel wat vergeten zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door SkiFan op 03-06-2024 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Mooi lijstje! Ik denk dat ik tot een gebied of 35 kom in 10 jaar skiën 😇. En daar staat niets uit Frankrijk of Zwitserland op nog, maar wellicht komend seizoen naar Val Cenis (en iig dan La Norma). Serre Chevalier staat ook hoog op de bucketlist. Tignes trekt ergens ook, maar is drukker dan ik wil. Zelfde geldt voor l3v.

Ik hou van iets kleinere gebieden, die in de buurt van andere gebieden liggen. Vaak veel rustiger en charmanter dan de mega gebieden. In Flachau, Skiwelt of Saalbach zal je me niet snel zien (of heeeel vroeg in het seizoen, na een mooie dump). Gebieden als Schladming ski ik t liefst in 2 of 3 delen, verbindingen zoals daar soms zijn geven vaak einde dag ellende (planai - Hauser Kaibling uitgezonderd).

Hochkonig vind ik echt een top gebied, net als Obereggen, Pila of San Pellegrino. Groot genoeg voor een dag, ribbels tot einde dag, super horeca, perfect. Seiseralm is ook fijn, echt een carve paradijs en alleen maar stoeltjesliften.

Ook op de bucketlist: Plose, Cortina, AlpeCermis en Civetta zodat ik alle gebieden van Dolomiti Superski heb (naast Seiseralm, Val Gardena, Arabba, Val di Fassa, Latemar, Alpe Lusia, San Pellegrino, San Martino, Carezza, Kronplatz, Drei Zinnen, Gitschberg-Jochtal en Alta Badia).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
SkiFan schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 20:08:
@renegrunn Zo kon je het inderdaad ook lezen maar gelukkig niet. Niet in volgorde, maar zo uit m'n hoofd

- Avoriaz
- St Jean D'Aulps (Roc d'Enfer)
- Montriond
- Essert Romand
- St Jean D'Arves
- Westendorf
- Winterberg (talloze dagjes)
- Willingen
- Zell am Ziller
- Gerlos
- Hainzenberg
- Stubaital
- Mayrhofen
- Tux
- Aschau bij Kaltenbach
- Mittersill
- Kitzbühl
- Zell am See
- Saalbach Hinterglemm enz
- Großarl
- Bad Hofgastein
- Val Thorens
- Tignes dus

Inmiddels best een aardig lijstje. En er zal ongetwijfel nog wel wat vergeten zijn.
Inderdaad leuk om eens onder elkaar te zetten! De meesten meer dan eens geweest, behalve de laatste. In de regel ga ik 2x per jaar op pad: een weekend naar Oostenrijk en een week naar Frankrijk.

- La Plagne
- Val Thorens
- Les Arcs
- Tignes
- Alpe d'huez
- Portes du soleil
- Zell am See
- Saalbach Hinterglemm
- Zugspitz arena
- Seiseralm
- Solden
- Oetz
- Silvretta Montafon
- Wilder Kaiser-Brixental
- Shiga Kogen - Nagano

[ Voor 6% gewijzigd door renegrunn op 30-05-2024 22:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkiFan
Ook een fraai lijstje.

Wat bij ons wel speelde, met kinderen is het al snel duur, dus dan zoek je de skigebieden waar kinderen een leuke korting krijgen en er toch een ruim piste-aanbod is. Vandaar dat we echt regelmatig naar het Zillertal zijn gegaan, en dan in een klein dorpje geboekt zoals Aschau of Hainzenberg. Scheelde toch weer flink.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Csotranme
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 01:03
@Luuk741 Je bent blijkbaar nog recent in KWT geweest maar de sneeuwzekerheid is lang niet meer wat het geweest is daar de laatste jaren. Ik kom er al 30 jaar.

Heuberg heeft tegenwoordig wel sneeuwkanonnen maar het is eerder regel dan uitzondering dat er bij Parsenn een nat pappig wit lintje ligt.
Afdalingen het dal in zijn ook steeds vaker (gedeeltelijk) dicht zoals bij de Walmendingerhorn, Nebelhorn en Fellhorn. Dat was 10 jaar geleden nooit echt een probleem.
De laatste paar jaar is de skigleitweg tussen Heuberg en Zaferna (Mittelberg) ook vrijwel nooit meer open.

Je kan in KWT heel erg mazzel hebben met 2m+ sneeuw maar ook compleet het tegenovergestelde. Sneeuwzeker is het wmb niet meer op 1200m.

Wij gaan overigens nog steeds ieder jaar heen, de prijzen worden wel wat hoger ook maar nog steeds relatief betaalbaar, korte aanrijtijd en aangezien we er al 30jaar+ komen kent iedereen het dal op zn duimpje. Wij zitten overigens altijd in Mittelberg.

Ook maar even mijn vrij bescheiden lijstje die niet zo impressive is als de andere hier :+ :
- Kleinwalsertal/Oberstdorf
- Wilder Kaiser/Brixental
- Saalbach/Hinterglemm/Leogang/Fieberbrunn
- Zell am See/Kaprun
- Snowbird (USA)
- Brighton (USA)

'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '22 Toyota Yaris Hybrid Executive Premium | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokey1808
SkiFan schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 15:14:
@Yokey1808 Hoe klein zijn je kids? Wij hebben de onze vanaf 2,5 resp. 3,5 jaar op skiles gestopt en inmiddels zijn ze met 16 en 18 twee echte racemuizen geworden. Leukste reactie: Die kan nog niet lopen en staat al op ski's. (In werkelijkheid liep ze toen al weer 1,5 jaar).
De jongste wordt deze zomer 1 en de oudste is nu 2 jaar oud. Ik ga ze wel wanneer ze naar groep 1 gaan op skiles doen, dan zijn ze ook beetje klassikaal gewend.
Tot die tijd met andere stelletjes op wintersport, zodat je wel met anderen de piste op kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
@Yokey1808 Da's idd een mooie leeftijd. Bij ons was 2,5 eigenlijk te jong. Wel hadden we een appartementje vlak bij de piste, dus we konden haar na een uurtje of 2 oefenen weer naar bed stoppen. Dan was ze ook stuk. Maar ze wilde het zelf heel graag en is ook gewoon nu een grote kloeke dame geworden. Was toen ook al een vrij groot meisje.

De jongste is wat popperiger, die hebben we met 2,5 jaar een keer mee omhoog genomen en na een kwartiertje werd al duidelijk dat t niks ging worden. Grappige is nu dat juist de jongste heel sportief is geworden en pak m beet de muur van Chavanette in 5 minuten afskiet en de Harakiri in 1:46 van boven naar de Knorren lift onderaan doet. Toen ze 3,5 was is ze (ook in Westendorf) voor het eerst op skiles gegaan. Dat was ook toen geen onverdeeld succes, maar wel gelukt.

Voordeel van Westendorf is overigens dat de baby piste onderaan op 700 meter hoogte ligt, dus veel minder koud dan pak m beet in het Stubaital op de gletsjer op 2700 meter, en de kids krijgen allemaal een stalen plaat op de rug. In de 2 meest rechtse stoeltjes vd stoeltjeslift zit een elektromagneet in de rugleuning dus je kids kunnen absoluut niet uit de lift vallen. Da's wel een heel fijn gevoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:44

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

In het kader van lijstjes:
Jaren negentig: Jaarlijks een lang weekend/carnavalsweek naar Sauerland, met name Wasserfall, tegenover de ingang van Fort Fun, en Altastenberg, de "Klaus". In de buurt van Winterberg dus, maar niet in Winterberg zelf.
In 2000 ben ik met school naar Schladming geweest en daarna zijn we met de familie ook van Sauerland geswitcht naar Oostenrijk en ben ik geswitcht van skiën naar snowboarden.

Met de familie gaan we vaak meerdere jaren op rij in hetzelfde gebied, dus niet zo'n waslijst als sommigen hier, maar op min of meer chronologische volgorde:
Zugspitz Arena (10+ jaar op rij, verschillende accommodaties in Bichlbach, van daaruit naar Berwang, Lermoos, Ehrwald, Zugspitze)
Montafon (4 jaar op rij, accommodaties in schruns en st. gallenkirch)
Ischgl (1x met vrienden, 5x met familie)
Melau/Damuls

Sinds 2017 zijn daar nog extra trips met collega's bijgekomen, waarmee ook wat meer variatie kwam in de gebieden:
Zillertal (2x vanuit Mayrhofen, 1x vanuit Zell-am-ziller)
Saalbach
Kirchberg
Arlberg (vanuit Pettneu)
Zell-am-see / Kaprun

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokey1808
@SkiFan
Ja, ik wil ook echt wel een accomodatie dichtbij de sneeuw, mocht het in het dorp net niet wit zijn. Dan kunnen ze toch wat spelen of met de slee in de sneeuw en op die manier eraan wennen.
En dan zonder druk op skiles, je kan het maar 1x verpesten...
Zelf zijn wij beiden snowboarder, maar vind ik het wel belangrijk dat ze eerst leren skien.
Misschien dat ik zelf ook nog wel skiles ga nemen om dat met ze te kunnen doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:32

Thompson

Beeromaniac

Wij* hebben van de week geboekt, wordt mijn 3e keer wintersport.
Eerste jaar was in omgeving van Kirchberg (Kitzbühel, St Johann, Kitzski omgeving). Helaas was pech met het weer dus niet elke dag volop kunnen skiën, wel een erg prettig gebied als beginner met een paar hele fijne blauwe routes.
Vorig jaar in Kaprun. De eerste dag echt bagger weer en niet heel veel kunnen skiën, daarna super weer. Richting het einde van de vakantie ook met iets meer vertrouwen een rode piste af en zelfs 1x met goede begeleiding een makkelijke zwarte.

En voor komend jaar gaan we naar; Fieberbrunn. Een klein dorpje/skigebied maar sinds kort met een verbinding naar Saalbach-Hinterglem en eventueel is het Kitzski gebied ook goed bereikbaar. Tips voor deze omgeving/gebieden zijn zeker welkom.

*Vriendengroep van 5~10 man van rond de 30 jaar oud, dus een kleine beetje apres ski vinden we nog wel leuk.

[ Voor 6% gewijzigd door Thompson op 03-06-2024 12:36 ]

Beeromaniac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ok, als we dan toch de lijstjes helemaal gaan uittypen :)....Ik ski sinds 2013, heb steeds meer de smaak te pakken gekregen en heb uiteindelijk in 2022 een lerarenopleiding gedaan 8). Ik ski, meestal, met mijn vriendin en dan zoeken we een centraal dorp uit om zoveel mogelijk nieuwe gebieden te ontdekken. Het telt als gebied als het een eigen pistekaart heeft. Vrij veel gebieden meer dan 1x bezocht overigens.

In MO voor de herkenbaarheid...
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Komend seizoen waarschijnlijk Frankrijk, Val Cenis om precies te zijn. Wellicht vanaf daar door naar Serre Chevalier, of bijvoorbeeld eerder een weekje Seiseralm (met Plose, Obereggen en Carezza). Een echte Zwitserse todolist heb ik niet, al hebben de Aletsch Arena, Leysin, Lenzerheide, Andermatt of Villars wel iets dat met aantrekt, net als bijv Scuol.

In Oostenrijk zou ik nog wel eens op een vroege decemberdag (als het dus heeeeeeel rustig is) naar Skiwelt willen. Ook St Johan icm Steinplatte en Buchsteinerwand is leuk, en Warth Schrocken ken ik van de zomer, maar heeft al vaak op de shortlist gestaan, net als Gargellen. See, Kappl en Galtur lijken me ook leuk.

Toppers daar vond ik vooral Hochkonig en Schladming. Kleinarl is leuk maar een stuk minder geworden na de koppeling met Flachau. In Italie (met mooi weer) gaat er niets boven Cervinia, maar Pila aast ook op de eerste plaats. Verder zijn veel kleinere gebieden leuk, maar de afwisseling van Latemar en San Pellegrino maken dat die ook hoog staan. Mijn outsider is Seiseralm. Hele dag ski's aan, liften lang open, goede sneeuw, mooie uitzichten en perfecte carvepistes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
Ski's koop je in de zomer, cabrio's in de winter...

Voor de barchetta voor show-doeleinden een skidrager voor op het kofferrekje gekocht, tientje.

En voor de jongste dochter, die wat sportiefs wilde een paar Fischer F19's van 5 jaar oud gekocht. Voor de oudste dochter zit ik nog op 't vinkentouw voor een paar F18's.

Mooiste: Die F19's betaal ik dus € 45 voor. Ski die 5 jaar terug voor € 600 ging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Csotranme
SkiFan schreef op zondag 9 juni 2024 @ 22:54:
Ski's koop je in de zomer, cabrio's in de winter...

Voor de barchetta voor show-doeleinden een skidrager voor op het kofferrekje gekocht, tientje.

En voor de jongste dochter, die wat sportiefs wilde een paar Fischer F19's van 5 jaar oud gekocht. Voor de oudste dochter zit ik nog op 't vinkentouw voor een paar F18's.

Mooiste: Die F19's betaal ik dus € 45 voor. Ski die 5 jaar terug voor € 600 ging.
Skis zijn net als mobiele telefoons. Ieder jaar komt er weer wat nieuws. Al is het vaak maar een andere uiterlijk en is het uitgaande model aanzienlijk goedkoper.
Laat staan als je een model koopt wat al een paar jaar ouder is.

Zo zelf vorig jaar ook een set Kästle RX12SL gekocht voor 600eur aan het einde van het seizoen terwijl ze een paar maanden ervoor aan het begin van het seizoen nog 1299 kostte 8)7

'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '22 Toyota Yaris Hybrid Executive Premium | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Hoe oud is je jongste dochter @SkiFan? € 45 is wel een goede deal. Is een prima skietje.

Ik wil binnenkort weer eens wat testen, heb te lang niet geskied en vind dat gewoon leuk, maar als ik dan ergens een (heel) goedkoop setje SL ski’s op de kop kan tikken (liefst vorig model racetiger SL) dan sla ik dat ook niet af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
@ZieMaar! Ze zijn 16 en 18. Bijna 17 en 19.

Ik heb deze op kleinanzeigen.de bij een privepersoon gekocht. Stonden voor 60 te koop, 45 geboden en dat ging. Tientje verzendkosten.

F18 is wellicht leuk voor je, geen echt slalom maar een net iets langere radius. Wel heel speels. Of, als je ze kunt vinden, Blizzard RC-Ti. Die heb ik zelf en die zijn echt geweldig. Korte draai, lange draai, snelheid, langzaam, slush, hard, ze kunnen alles. Alleen drijfvermogen in tiefschnee is wat minder. Maar voor op de piste vind je niks beters.

Ik kwam zelf van een SX12, wat een ontzettend capabele ski is, en ging over naar RC-Ti. Echt al na twee bochtjes had ik een grijns, echt zoiets van: Dit is wat ik zoek. Dit is ook leuk zonder dat ik als een malle de piste af moet rossen.

[ Voor 67% gewijzigd door SkiFan op 10-06-2024 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Mijn normale ski’s hebben al een wat kleinere radius en zijn erg allround (X9 wb), ik zoek echte SL ski’s, 165 dus ook, voor Snowworld. Wellicht dat ik ook af en toe eens een lesje paaltjes rammen wil doen. Zal ze ook niet mee nemen naar de Alpen, puur voor indoor. Voor echte poeder dagen huur ik ter plekke wel wat. Ik vind het wel fijn om maar 1 set mee te hoeven slepen :).

F18 ken ik, is niet helemaal mijn ding, klikt net niet helemaal (heb ik vaker met Fischer, net als met Elan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Csotranme
ZieMaar! schreef op maandag 10 juni 2024 @ 09:37:
Mijn normale ski’s hebben al een wat kleinere radius en zijn erg allround (X9 wb), ik zoek echte SL ski’s, 165 dus ook, voor Snowworld. Wellicht dat ik ook af en toe eens een lesje paaltjes rammen wil doen. Zal ze ook niet mee nemen naar de Alpen, puur voor indoor. Voor echte poeder dagen huur ik ter plekke wel wat. Ik vind het wel fijn om maar 1 set mee te hoeven slepen :).

F18 ken ik, is niet helemaal mijn ding, klikt net niet helemaal (heb ik vaker met Fischer, net als met Elan).
Ik heb in de afgelopen 20 jaar ook meermaals Fischer geprobeerd maar ik kan er ook niks mee.
Probeer het elke keer weer maar is ook niet mijn merk.

Kijk anders eens of je Head Rebel e-SL eens ergens kan proberen. Nieuw gaan die al voor 800eur dus als je een overjarig model of jong gebruikt op de kop kan tikken heb je ook een hele leuke set.

Ik heb zelf altijd Rossignol gehad en de laatste jaren 9SL maar die zijn best werken en straffen je gelijk af bij een klein foutje.

Kästle is nu echt wel mijn merk. Naderhand heeft mn zus de PX81 gekocht en mn moeder dit jaar de RX9.
Kästle is alleen nog niet echt een heel gangbaar merk dus lastig te krijgen. Zeker voor een goede prijs maar wellicht heb je mazzel.. Als je ze kan vinden zou ik ook zeker de RX12SL of RX9 proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

ZieMaar! schreef op maandag 10 juni 2024 @ 09:37:

Ben zelf erg fan van de stockli SL, maar dat is dan ook gelijk 1 van de duurste... Rete veel grip en gaat als een malle. De rebound is ook heerlijk. Uiteindelijk niet gekocht omdat ie toch best prijzig was, en ik een goede deal kreeg voor een Atomic S9.
De S9 vind ik ook erg fijn skien, kan heerlijk de bocht in duwen en daarna een fijne rebound.

Heb ook Elan's SLX gehad, maar die vond ik te weinig rebound hebben, net iets te slap. (Dat was al wel een model van een paar jaar terug, dus zegt niet zoveel meer over de huidige SLX)
De Head e-SL vond ik vergelijkbaar met de atomic, ook een fijne ski om korte bochten mee te knallen.

Knap dat je maar 1 set meeneemt, ik heb er meestal 4 mee O-) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Meestal 1, soms 2. Hou niet van dat gesleep en hoef ook geen SL ski’s mee op vakantie. Poederski’s heb ik niet, die gebruik ik zo weinig dat dat niet loont en mijn x9wb is echt allround, behalve in de echte slush. Ik kom niet in het park of buiten de piste, saai eigenlijk :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
Neem meestal 1 paar extra mee. Nu hebben we tegenwoordig 2 skiboxen, dus dan kan dat net. In iedere box passen er 3 goed en 4 met een beetje moeite. Bij mij is dat dus tegenwoordig de Rossignollekes die ik van een vriend gekregen heb (Z72 Basalt) of de Atomic SX12 (Racebakken) en altijd in ieder geval de Blizzard RC-Ti.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_XizzzhrNe4BySewC35_ajUG70g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WMjM73hiV2t2VE9kWPIyEdos.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ik heb ook voorkeur voor alles in de auto, lukt net met een Kuga met zijn 2-en (ski’s passen nog wel erbij evt) :). Ik zie een wit kenteken: woon je dicht bij de Alpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
Dichterbij dan de meeste NL'ers, maar nee, gewoon Kreis Kleve. Bij Nijmegen de grens over. Daar waar iedereen op zaterdag de DM en Kaufland plundert. Overigens, laatste keer 3 personen + grote hond en de keer daarvoor 5 personen zonder hond. Dan heb je wel skiboxen nodig.

[ Voor 29% gewijzigd door SkiFan op 10-06-2024 13:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SkiFan
En ook nog een 2e paar F19's gevonden in 170 uit hetzelfde jaar. Dus 5-6 jaar oud. Zaterdag ophalen.

Voor m'n oudste dochter.

Prijs is helemaal een lachertje, 25 € !

Die andere zijn binnengekomen. Belag was 100%, bovenzijde wat krassen, maar da's voor de show. Staal van de kanten ook nog als nieuw.

SX12's nog eens goed bekeken, maar die hangen in de mancave nu aan de muur. Waren aan het delamineren. Rossignols zijn overigens de carbon, niet de basalt.

[ Voor 57% gewijzigd door SkiFan op 18-06-2024 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DomiGijzen
  • Laatst online: 11:27
Twijfel nog of ik mijn race carvers (volk) en enforcers (nordica) weg doe en op zoek ga naar één leuk setje.
De race carvers gebruik ik zelden. Leuk voor eventjes maar wordt er niet gelukkiger van. Op de enforcers ski ik inmiddels 5 jaar en wil, zonder verder goede reden, wel iets nieuws :)

En stiekem is mijn oog gevallen op een setje all mountains van stockli.

Los daarvan moeten we allebei nieuwe schoenen. De mijne zitten onderhand wat ruimer dan handig is. Mijn vriendin had het laatste jaar na een goed jaar toch weer veel last.

Zo kun je ook in de zomer lekker door met je te dure ski hobby :D

Grz D.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SkiFan
Het 2e paar F19's zijn ook opgehaald, leuk dagje Wuppertal ervan gemaakt. De vorige eigenaar had ze zelfs nog even geslepen en gewaxed. Binnenkort maar eens proberen in Landgraaf of Neuss. Of even tot december wachten voor een dagje Sauerland.

Het materiaal voor volgend seizoen is weer binnen. En voor samen 75€ voor 2 paar echt goede ski's hoor je mij niet klagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 11:08
Hallo, zit te kijken om begin maart naar Zell am See te gaan. Samenstelling; Vriendin en ik allebei skiërs en houden wel van een drankje na de tijd. Zwager en schoonzus ook. Schoonmoeder gaat ook mee en die skiet niet en daarom Zell am See qua plaatsje met mogelijkheden, wat mijn schoonzus ook wil buiten het skiën. Winkels, restaurants etc...
Maar nu nog een accommodatie. Willen wel graag in de buurt van de lift zitten.
Mensen advies waar in Zell am See te zoeken?

[ Voor 3% gewijzigd door DeBaroN op 24-06-2024 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
De liften zitten net wat buiten het echte centrum, dus dat wordt kiezen. Ook ligt Schmittenhohe qua oriëntatie niet super gunstig voor warme en zonnige maart dagen en is er daarmee kans dat je uitgaat wijken naar Kaprun…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
ZieMaar! schreef op maandag 24 juni 2024 @ 17:17:
De liften zitten net wat buiten het echte centrum, dus dat wordt kiezen. Ook ligt Schmittenhohe qua oriëntatie niet super gunstig voor warme en zonnige maart dagen en is er daarmee kans dat je uitgaat wijken naar Kaprun…
Ja, daar ben ik ook bang voor. Evt een alternatief gebied met een leuk plaatsje zien te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Wat zoek je? Zou Schladming een optie zijn? Schladming zelf is een echte stadje, best sfeervol en voor niet skiërs zijn er wel dagtripjes te doen (bijv de gletscher).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
ZieMaar! schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 08:21:
Wat zoek je? Zou Schladming een optie zijn? Schladming zelf is een echte stadje, best sfeervol en voor niet skiërs zijn er wel dagtripjes te doen (bijv de gletscher).
Schladming in maart is dat qua sneeuw wel te doen?
(Ik snap dat je nergens meer zeker bent onder de 2500m)

Maar voor de niet skiërs moet het een dorp/stadje zijn waar je een beetje rond kan wandelen met winkels, koffie kan doen etc.
Eigenlijk qua plaats iets als Oberstdorf en Skigebied Solden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Voordeel van Schladming zijn de noordhellingen, die blijven veel langer goed. Schladming is perfect voor een beetje shoppen en koffiedrinken. De verbindingen tussen de bergen, met name die tussen Hochwurzen en Reiteralm, is dan wel heel snel bagger. De andere verbindingen zijn beter.

De kans dat t dal knalgroen is is wel groot. Ik was er in 22, in die hele warme week in maart en heb daar erg goede pistecondities gehad. Evt dagje Fageralm doen. Hochkonig is ook mooi en erg noord georiënteerd maar minder leuk voor niet skiërs, denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
ZieMaar! schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 11:17:
Voordeel van Schladming zijn de noordhellingen, die blijven veel langer goed. Schladming is perfect voor een beetje shoppen en koffiedrinken. De verbindingen tussen de bergen, met name die tussen Hochwurzen en Reiteralm, is dan wel heel snel bagger. De andere verbindingen zijn beter.

De kans dat t dal knalgroen is is wel groot. Ik was er in 22, in die hele warme week in maart en heb daar erg goede pistecondities gehad. Evt dagje Fageralm doen. Hochkonig is ook mooi en erg noord georiënteerd maar minder leuk voor niet skiërs, denk ik.
Ok dank je, maar is verdiepen in Schladming.
Hochkonig zijn we al geweest en is idd qua niet skiërs niet echt leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
Tignes is gecanceld vanwege de prijsfout. Nee, de wetsartikelen waarmee ze kwamen sloegen nergens op, maar soit, wil een zorgenloze vakantie. Geen rechtszaak. In NL had ik wel gedagvaard. Maar in Frankrijk niet. En wat weten die frambozen natuurlijk ook wel. Prutsers.

Nu op zoek naar wat anders. Wat gevonden vlakbij Lenk/Adelboden/Gstaad. Iemand ervaringen met die gebieden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
DeBaroN schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 12:37:
[...]

Ok dank je, maar is verdiepen in Schladming.
Hochkonig zijn we al geweest en is idd qua niet skiërs niet echt leuk.
En de skiërs? Qua pistes lijkt wel wat op elkaar (breed, tussen de bomen, noordhellingen, moderne liften, veel goede hutten), Schladming iets drukker en iets sportiever (en 2x zo groot oid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
ZieMaar! schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 13:46:
[...]

En de skiërs? Qua pistes lijkt wel wat op elkaar (breed, tussen de bomen, noordhellingen, moderne liften, veel goede hutten), Schladming iets drukker en iets sportiever (en 2x zo groot oid).
Ja, Hochkonig vonden we qua skiën prima en hutten waren idd top, wat we ook belangrijk vinden. Geen grote ongezellige zelfbediening restaurants!

In Schladming, welke lift moet je in de buurt zitten?

[ Voor 5% gewijzigd door DeBaroN op 25-06-2024 14:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Schladminger Planaibaan. Maar je kunt ook op t Hochwurzen plateau gaan zitten, soort van ski in ski out.

Let echt wel ff op met die verbindingen, zelf vind ik het het leukst om eigenlijk 1 (of 2) van de 4 bergen per dat te skiën, maar dan kun heb je soms de auto nodig. Maar dat hangt van de omstandigheden af. Gaat specifiek om de piste onder Reiteralm II, alle andere verbindingen liggen of hoger, of zijn makkelijk, of kunnen met de lift.

[ Voor 17% gewijzigd door ZieMaar! op 25-06-2024 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
SkiFan schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 13:07:
Tignes is gecanceld vanwege de prijsfout. Nee, de wetsartikelen waarmee ze kwamen sloegen nergens op, maar soit, wil een zorgenloze vakantie. Geen rechtszaak. In NL had ik wel gedagvaard. Maar in Frankrijk niet. En wat weten die frambozen natuurlijk ook wel. Prutsers.
Die van €1100, wat een klootzakjes zeg! Ze konden het vast voor meer verhuren :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkiFan
Yup, Ze willen er 2200 voor hebben. Inmiddels wat leuks gevonden in omgeving Adelboden / Gstaad. Skipas goedkoper, boodschappen nemen we dan wel 2 kratten mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09:59
ZieMaar! schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 14:53:

Let echt wel ff op met die verbindingen, zelf vind ik het het leukst om eigenlijk 1 (of 2) van de 4 bergen per dat te skiën, maar dan kun heb je soms de auto nodig. Maar dat hangt van de omstandigheden af.
Je bedoelt dat je dan met de auto er naar toe moet toch?|
Ik deed altijd tochten over 4 bergen heen en terug met gevorderden, maakte niet uit waar je startte.

Voor accomodatie zou ik eerder bij de schischaukel Planai/Hochwürzen kijken dan in hartje Schladming bij de Planai.
Dan kan je `s ochtends kiezen welke bergen je wil skieen.
En scheelt peseta`s,

Wij zaten meestal iets verder van de piste in de Umgebung, goedkoper en met de auto was je er ook zo, of naar Ramsau/Dachstein.

[ Voor 8% gewijzigd door Teijgetje op 25-06-2024 19:03 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Teijgetje schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 18:59:
[...]

Je bedoelt dat je dan met de auto er naar toe moet toch?|
Ik deed altijd tochten over 4 bergen heen en terug met gevorderden, maakte niet uit waar je startte.

Voor accomodatie zou ik eerder bij de schischaukel Planai/Hochwürzen kijken dan in hartje Schladming bij de Planai.
Dan kan je `s ochtends kiezen welke bergen je wil skieen.
En scheelt peseta`s,

Wij zaten meestal iets verder van de piste in de Umgebung, goedkoper en met de auto was je er ook zo, of naar Ramsau/Dachstein.
Ik zou dat ook niet doen, maar voor de niet skiërs is Schladming denk ik leuker dan op t plateau. Qua auto: vooral dus als je de Reiteralm wil skiën (of Fageralm).

Voor mij is niet de afweging of je het kan skiën, maar of t leuk is :). Ik kom overal technisch prima beneden, maar een papperige zuid / oost gelegen dalafdaling waar het om 10:30 superpapperig is en waar het vol met bange mensen staat, valt niet in de categorie leuk voor mij.

En ik vind elke berg eigenlijk leuk genoeg voor een dag :).

[ Voor 3% gewijzigd door ZieMaar! op 25-06-2024 20:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkiFan
En toen werd het toch geen Zwitserland. Nu voor diezelfde 1100 een leuk huisje geboekt begin maart in het gebied van Montgenevre (Via Lattea). 500 Meter van de skilift, dus bijna ski-in ski-out. Depot is naast de lift dus laatste stukje lopen is geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathias82
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 14:35
Even een vraagje voor de Nederlanders.

De krokusvakantie (= voorjaarsvakantie) valt in Vlaanderen van 1 - 8 maart. Wij zouden graag naar Gerlos gaan.

Als ik op https://www.wintersport.b...ntersportseizoen-20242025 kijk dan staat er dat Nederland Zuid ook vakantie heeft van 1-8 maart. Op https://www.rijksoverheid...schoolvakanties-2024-2025 staat nochtans dat deze van 22 t/m 2 maart valt. Er staat wel bij "uw school mag hier van afwijken".

Hoe zit het nu in de praktijk? Ik veronderstel dat de "officiële" voorjaarsvakantie van 22 t/m 2 maart valt? Wijken veel scholen daar van af? Kwestie van de drukte wat in te schatten...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 10:20
In het zuiden laten ze de vakanties vooral samenvallen met carnaval.. anders ben je de leerlingen een week extra kwijt in de schoolbankjes.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mad_Manic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:30
mathias82 schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 16:10:
Even een vraagje voor de Nederlanders.

De krokusvakantie (= voorjaarsvakantie) valt in Vlaanderen van 1 - 8 maart. Wij zouden graag naar Gerlos gaan.

Als ik op https://www.wintersport.b...ntersportseizoen-20242025 kijk dan staat er dat Nederland Zuid ook vakantie heeft van 1-8 maart. Op https://www.rijksoverheid...schoolvakanties-2024-2025 staat nochtans dat deze van 22 t/m 2 maart valt. Er staat wel bij "uw school mag hier van afwijken".

Hoe zit het nu in de praktijk? Ik veronderstel dat de "officiële" voorjaarsvakantie van 22 t/m 2 maart valt? Wijken veel scholen daar van af? Kwestie van de drukte wat in te schatten...
Op een paar gebieden in het rivierengebied na zullen alle scholen in het zuiden de Carnavalsweek als officiele vakantie aanhouden en niet wat de rijksoverheid als richtlijn besluit. Kortom zoals altijd gaan de Brabanders, Limburgers en Zeeuwen tegelijkertijd met de Vlamingen op vakatntie.

https://www.wintersport.n...ntersportseizoen-20242025

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 36835

Ik zit midden Nederland (Arnhem) en bij de meeste scholen wordt het advies niet opgevolgd en gewoon carnaval als voorjaarsvakantie gezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
1 t/m 8 maart is een hele drukke week, zeker in Oostenrijk en Italië (zeker rond de SR). Frankrijk zal beter zijn (al zijn het wel hoogseizoen prijzen), maar als Gerlos een optie is, dan zal Frankrijk wel geen optie zijn?

Ik heb overigens de eerste reis ook geboekt, maar wel een weekje later (dus gehalveerde prijzen :)). Val Cenis, dus mijn eerste keer Frankrijk. Waarschijnlijk de week voor kerst ook nog wel ff naar de Dolomieten, maar dat wachten we nog even af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathias82
ZieMaar! schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 16:56:
1 t/m 8 maart is een hele drukke week, zeker in Oostenrijk en Italië (zeker rond de SR). Frankrijk zal beter zijn (al zijn het wel hoogseizoen prijzen), maar als Gerlos een optie is, dan zal Frankrijk wel geen optie zijn?

Ik heb overigens de eerste reis ook geboekt, maar wel een weekje later (dus gehalveerde prijzen :)). Val Cenis, dus mijn eerste keer Frankrijk. Waarschijnlijk de week voor kerst ook nog wel ff naar de Dolomieten, maar dat wachten we nog even af.
Frankrijk is zeker een optie, daar zijn we de voorbije 3 jaar naartoe geweest (La Plagne - Les Arcs).

We zijn enkele jaren geleden naar Gerlos geweest in een super hotel (Kröller). We zouden er graag nog eens naartoe gaan, maar de Vlaamse vakantie valt altijd samen met de Nederlandse - Duitse. Pasen niet, maar dat valt te laat voor Gerlos.

Weekje later zou natuurlijk ideaal zijn, maar spijtig genoeg geen optie met schoolgaand kind...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

ZieMaar! schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 16:56:
Het is toch juist rustiger volgend jaar omdat de voorjaarsvakantie meer verspreid is?
Afbeeldingslocatie: https://cdn.wintersport.nl/media/content/2024/02/08/Vakantiedrukte_wintersport_2024-2025.jpg?width=920

Als je dat vergelijkt met de diagram van vorig jaar:

Afbeeldingslocatie: https://cdn.wintersport.nl/media/content/2023/02/07/Vakantiedrukte_wintersport_2023-2024.jpg?width=920

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathias82
Anoniem: 36835 schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 18:11:
[...]

Het is toch juist rustiger volgend jaar omdat de voorjaarsvakantie meer verspreid is?
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het is inderdaad rustig(er) dan vorig jaar, maar rustig zou ik het toch niet durven noemen.

Ik hoopte stiekem dat die grafieken verkeerd waren, omdat op de site van de Nederlandse overheid andere data staan. Maar niet dus ;)

Toevallig iemand in Gerlos geweest tijdens de piek van vorig (eigenlijk dit) jaar? Was het echt verschrikkelijk of viel het toch wat mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Maar alleen de week van 10/2 is rustiger toch? En het vertekend, de groene en gele balken kan je niet optellen. Je moet kijken waar je heen gaat, voor Frankrijk kijk je naar groen, voor Duitsland en Oostenrijk naar geel.

De Nederlandse vakantie maakt veel minder uit dan de Duitse en Franse vakanties, tenzij je naar oer-Hollandse bestemmingen gaat uiteraard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathias82
ZieMaar! schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 18:41:
De Nederlandse vakantie maakt veel minder uit dan de Duitse en Franse vakanties, tenzij je naar oer-Hollandse bestemmingen gaat uiteraard.
Ergo Gerlos ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VulcanRaven
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 26-04 12:36
Ik ben met een paar vrienden dit jaar begonnen met Snowboarden, indoor bij Snowworld. Begin volgend jaar willen we graag op wintersport gaan. Ik ben me flink aan het inlezen maar zie door de bomen het bos niet meer. Er zijn div. websites met advies voor beginners gebieden maar als je dan de reviews van deze gebieden bekijkt zijn die meestal niet heel goed.

We zijn dus opzoek naar een gebied dat geschikt is voor de beginnende snowboarder, de pistes moeten dus geschikt zijn om goed te kunnen oefenen en werken aan de techniek. Het liefst wel wat variatie, dat is momenteel wel een hekelpunt aan Snowworld, telkens datzelfde heuveltje af glijden. We willen daar ook nog wat lesjes erbij nemen om er zoveel mogelijk uit te halen.

Periode is ergens begin volgend jaar (Jan-Mrt) , het land maakt niet zo veel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

VulcanRaven schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 12:21:
Ik ben met een paar vrienden dit jaar begonnen met Snowboarden, indoor bij Snowworld. Begin volgend jaar willen we graag op wintersport gaan. Ik ben me flink aan het inlezen maar zie door de bomen het bos niet meer. Er zijn div. websites met advies voor beginners gebieden maar als je dan de reviews van deze gebieden bekijkt zijn die meestal niet heel goed.

We zijn dus opzoek naar een gebied dat geschikt is voor de beginnende snowboarder, de pistes moeten dus geschikt zijn om goed te kunnen oefenen en werken aan de techniek. Het liefst wel wat variatie, dat is momenteel wel een hekelpunt aan Snowworld, telkens datzelfde heuveltje af glijden. We willen daar ook nog wat lesjes erbij nemen om er zoveel mogelijk uit te halen.

Periode is ergens begin volgend jaar (Jan-Mrt) , het land maakt niet zo veel uit.
Afgelopen jaar met vriendin (1e keer wintersport) en mijzelf (2e keer wintersport) naar Gargellen geweest. Geweldig en rustig gebied voor beginners. Maar je komt er alleen voor het wintersporten, niet voor apres ski.

Gargellen is wel "klein", maar je kunt naar een willekeurig groot gebied, er zijn volgens mij altijd wel pistes voor beginners. Solden bijv.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 36835 op 14-08-2024 12:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Voor een beginnende snowboarder zou ik vooral niet een te groot gebied kiezen. De kans dat je lange tochten gaat maken is dan niet zo groot, dat is zonde van de extra prijs die je betaald voor zo'n groot gebied.

Eerste wat in me opkomt is Russbach, dat is een klein en relatief rustig gebied, met genoeg uitdaging/variatie voor de beginnende snowboarder. Berwang is ook nog een leuke optie, ook erg klein gebied en niet zo ver rijden. (zit nog voor de Fernpass)

[ Voor 13% gewijzigd door GeleFles op 14-08-2024 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VulcanRaven
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 26-04 12:36
Bedankt voor de tips, ik ga die drie gebieden eens bekijken!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Goeie tips hierboven!

In aanvulling: als snowboarder wil je een beetje wegblijven bij verbindingspaden. Die vind je in grote gebieden meer dan in kleinere gebieden. Eigenlijk wil je vooral lekkere bredere pistes, met een mooie hellingshoek.

Wil je ter plekke les in het Nederlands, dan zit je aan Oostenrijk vast. De leraren in Italie, Frankrijk en Zwitserland hebben een gemiddeld (fors) hoger niveau, maar dat maakt nog niet zoveel uit.

Frankrijk heeft als voordeel dat de paden of vlakke pistes vaak groen zijn en de echte pistes blauw, waar dat in Oostenrijk allemaal blauw is. Met een leraar maakt dat niet zoveel uit, maar wil je zelf door een gebied dat is dat iets om rekening mee te houden.

Even heeeeeel hoogover:

Oostenrijk: extreem luxe infrastructuur, typische kneuterige gezelligheid, je kan overal wel een biertje drinken maar in grotere gebieden gaat t eigenlijk overal los, van plat Hollands in Gerlos, tot lekker Duits in Schladming en wat internationaler in St Anton. Het is net wat je zoekt. Je zit zelden aan de piste (maar dat is met snowboardschoenen niet zo'n issue. Eten is gemiddeld van prijs, vrij beperkt qua keuze maar vaak best ok qua kwaliteit tegenwoordig. Vaak niet het allersportiefste publiek. Pistes worden eigenlijk allemaal dagelijks geprepareerd.

Frankrijk: wat sportiever, gebieden zitten vaak wat logischer in elkaar. Appartementen vaak op de piste maar boek met zijn vieren minimaal een zes persoons appartement :). Gezelligheid zoals in Oostenrijk is minder te vinden, maar ook een biertje na t skiën kan prima op de meeste plekken. Het onderscheid tussen groen en blauw lijkt me fijn als snowboarder, de poma lanceerliften dan weer niet :). Heb je weinig budget, dan is Frankrijk de way to go. Niet alle rode en zwarte pistes worden dagelijks geprepareerd. Eten op de piste wat meer wisselend dan Oostenrijk (soms beter, soms slechter).

Italië: mijn favoriete land. Elke piste heeft een hut met heerlijke koffie en goede lunches. Noord Italianen zijn erg gastvrij, ik vind ze aardiger dan Fransen of Oostenrijkers. Strakke pistes, alles wordt elke dag geprepareerd en en vrij conservatieve pistekleuring, blauw is nooit moeilijk. Italianen zijn levensgenieters en dus vind je ze na de late lunch niet meer terug op de piste. Qua prijzen vergelijkbaar met Oostenrijk (als je soortgelijke gebieden vergelijkt).

En ja, er is extreem veel nuance :).

Misschien is Steinplatte ook interessant? Als budget minder een rol speelt en je van luxe hotels houdt: Obergurgl? In Italië zijn ook opties, maar is Italië nu een optie? In Frankrijk zou Flaine oid interessant kunnen zijn?

Qua reviews: wees voorzichtig. De meeste mensen gaan jaarlijks naar t zelfde gebied en hebben geen enkel vergelijkingsmateriaal. Op het forum van wintersport.nl zie je onder elke gebiedsvraag de optie Serfaus langs komen, zelfs als mensen vragen om een rustig, saai, kindvrij en ski in ski out gebied. Of mensen vinden een gebied slecht omdat in april de dalafdaling terug naar 800m dicht is :s.

Er zijn niet zo heel veel mensen die echt veel gebieden gezien hebben en dus is het lastig om reviews goed te kunnen beoordelen. De beoordelingen van de redactie zelf bij wintersport.nl kan ik in de meeste gebieden waar ik geweest ben wel herkennen, behalve dat ze drukke gebieden als Alta Badia en Val Gardena volgens mij nog steeds rustig noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M3rcury
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
GeleFles schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 13:04:
Voor een beginnende snowboarder zou ik vooral niet een te groot gebied kiezen. De kans dat je lange tochten gaat maken is dan niet zo groot, dat is zonde van de extra prijs die je betaald voor zo'n groot gebied.

Eerste wat in me opkomt is Russbach, dat is een klein en relatief rustig gebied, met genoeg uitdaging/variatie voor de beginnende snowboarder. Berwang is ook nog een leuke optie, ook erg klein gebied en niet zo ver rijden. (zit nog voor de Fernpass)
Eens hiermee. De grote gebieden zijn echt nog niet nodig in het begin. Gebieden zoals solden zijn behoorlijk prijzig qua skipas, extreem luxe, maar veel rood en zwart wat voor de beginner vaak nog wat te moeilijk is. Solden heeft bij hoch solden wel een extreem mooie brede blauwe piste om te oefenen, maar een behoorlijke moeilijk dalafdaling.

Berwang of biberwier zou ook als eerste in mij opkomen.

Iets als les deux Alpes zou misschien ook nog wel kunnen, wel groot, maar (voor zover ik kan herinneren) weinig echte verbindings pistes. (Ben zelf ook een snowboarder).

@VulcanRaven bijna elk gebied kan je wel leren snowboarden. Staar je niet blind op reviews. Als het slecht weer is vinden sommige mensen het al een rot gebied. Ik zou vooral kijken waar je het leuk vind en wat in je budget valt. Alleen de echte mega gebieden zou ik vermijden. Skipassen daar zijn gewoon duur, en dat haal je er niet uit. Eigenlijk wat @ZieMaar! Ook zegt. Ik hou zelf van de kneuterige gezelligheid in Oostenrijk en ga daar graag heen, maar dat betekend niet dat Italië en Frankrijk niet goed is.

[ Voor 18% gewijzigd door M3rcury op 14-08-2024 22:58 ]

No signature required.

• MaZo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Anoniem: 36835 schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 18:11:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik ga een week naar Oostenrijk van 8-15 februari, omdat mijn kinderen dan schoolvakantie hebben (ik woon in Zwitserland). Opvallend om te zien dat de prognose is dat dit de drukste week in Oostenrijk zal zijn, temeer omdat Nederland dan nog helemaal geen vakantie heeft...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M3rcury
  • Niet online
Maar 8-15 feb. is toch juist geen drukke week? :)

Overigens heeft de vakantie van Nederland over het algemeen weinig invloed op de drukte op de pistes. Dat is vaak meer vakantie is uit D'land en Frankrijk.

[ Voor 75% gewijzigd door M3rcury op 15-08-2024 10:27 ]

No signature required.

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 25-04 21:12
Ik wil m'n vriendin een (lang) weekendje wintersport geven. Qua tijdsperiode zoeken we natuurlijk wat rustigs uit, we gaan met vrienden in de derde week van januari naar Königsleiten. Erg leuk gebied met (imo) mooie pistes.

Nu vind ik dat wat ver rijden voor een weekend. Zat zelf te denken aan Winterberg (risicovol qua sneeuw) of de Feldberg, maar zie ik wat gebieden over het hoofd die op +/- 6 uurtjes van Utrecht liggen?

Hoeft niet heel spannend te zijn qua pistes, ik ski pas sinds twee jaar :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yokey1808
Knul schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 10:42:
Ik wil m'n vriendin een (lang) weekendje wintersport geven. Qua tijdsperiode zoeken we natuurlijk wat rustigs uit, we gaan met vrienden in de derde week van januari naar Königsleiten. Erg leuk gebied met (imo) mooie pistes.

Nu vind ik dat wat ver rijden voor een weekend. Zat zelf te denken aan Winterberg (risicovol qua sneeuw) of de Feldberg, maar zie ik wat gebieden over het hoofd die op +/- 6 uurtjes van Utrecht liggen?

Dan kom je al snel uit bij de Vogezen, la Bresse en Gerardmer. Maar ik denk dat die gebieden kwa sneeuwzekerheid onder doen bij Winterberg.
Je hebt eventueel in de Harz ook nog een gebiedje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renegrunn

Nee dan heb je ze wel gehad als je max. 6 uur wil rijden.

Maar op een uurtje of 2 verder heb je Berwang / Lermoos / Ehrwald, oftewel de Zugspitz arena. Als je het bordje Oostenrijk ziet moet je alvast op de rem trappen, want dan ben je er bijna.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Csotranme

op max 6uur van Utrecht zijn de bovengenoemde opties het wel zo'n beetje ja.

Als je er 8uur van maakt (imo nog steeds snel aan te rijden) kan ik Kleinwalsertal ook nog aan het lijstje toevoegen. Stikt er vaak van de Hollanders vanwege de korte aanrijtijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M3rcury
  • Niet online

Weekend winterberg is eigenlijk niet te plannen, want er is geen sneeuwzekerheid.

Wij doen met collega's 2 weken plannen, en als er sneeuw ligt een paar dagen gaan. (Willingen dan over het algemeen).

Gerardmer en La Bresse hetzelde.

Op sneeuwzekere afstand zit je op +- 8 uur, en inderdaad de optie zugpitz of Obersdorf. Ben zelf een keer naar Ischl gereden voor 2 dagen, maar dat is wel echt een grotere afstand.

No signature required.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Weekend en Winterberg is overigens niet zo leuk. Die paar uurtjes winst van de rit ben je zo kwijt in de wachtrijen bij t parkeren, bij de materiaalhuur, bij de lift en in de horeca. Over de files nog maar niet te spreken.

Als er veel sneeuw ligt zijn er best wat Duitse gebiedjes in de Allgau of rondom Ehrwald, KWT of Wart Schrocken enzo, die veel leuker en rustiger zijn. Donderdag middag rijden, vrijdag, zaterdag en zondagochtend skiën en zondagmiddag weer terug.

• Knul
  • Laatst online: 25-04 21:12
Op zich zijn we beide relatief flexibel met werk en kunnen we vrijdagen wel redelijk ad hoc vrij krijgen. Dan zouden we vanuit werk op doda avond kunnen vertrekken, kort nachtje pakken en vrijdag vroeg op de piste staan (als er sneeuw ligt :))

Dank voor alle tips, ik ga de gebieden even checken en op zoek naar leuke accommodaties!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Knul schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 15:03:
Op zich zijn we beide relatief flexibel met werk en kunnen we vrijdagen wel redelijk ad hoc vrij krijgen. Dan zouden we vanuit werk op doda avond kunnen vertrekken, kort nachtje pakken en vrijdag vroeg op de piste staan (als er sneeuw ligt :))

Dank voor alle tips, ik ga de gebieden even checken en op zoek naar leuke accommodaties!
Donderdag avond eerste stuk rijden (17 uur in de auto, onderweg wat eten en rond 23 uur ergens inchecken) vrijdag de wekker om 6 uur en om 9:00 de lift in, prima haalbaar. Zondag na de lunch naar huist en mooi thuis voor Studio Sport.

Als dat een optie is, zou ik zeker niet naar Winterberg gaan.

Ik ben ooit een weekendje naar Arber geweest, even groot als Winterberg maar veel, veel beter. Tenzij je tussen de Nederlanders wil zitten en wil apresskien. Maar niet echt dichterbij dan Berwang enzo denk ik.

[ Voor 12% gewijzigd door ZieMaar! op 15-08-2024 15:10 ]

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Mag ik de hulp vragen van de wat meer ervaren snowboarders?
Ik board nu sinds goed 2 jaar en het gaat helemaal niet zo onaardig. Voor mijn gevoel ben ik een leuke 'average' boarder, maar dat wil ik graag verbeteren tot een gevorderd niveau. Dat met als doel om leuk l(icht) carvend van die helling af te gaan.

Ik board met mijn linkervoet voor en als ik een bocht naar rechts maak, dus met mijn buik naar de helling, dan lukt dat wel meestal. Maar linksom heb ik het idee dat ik niet genoeg druk op de voorkant zet met als gevolg dat je dan schavend naar beneden gaat en niet netjes carvend. Kwestie van je gewicht dus meer naar voren zetten zou je zeggen, maar dat lijkt bij mij (nog) niet helemaal te werken.

Wie kan mij wat tips geven waar ik op kan letten om ook die linkerbochten mooi te kunnen ronden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Csotranme
@PaT heb je ook lessen gehad?

Althans zo hebben ze het mij in het begin geleerd: strek je armen over de lengte van het board.
Vervolgens als je de bocht wil maken wijs je met je linkerarm naar beneden/naar de bocht en je rechter arm omhoog.

Op die manier zet je automatisch meer druk op je voorste voet en zou het beter moeten gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Csotranme schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 13:25:
@PaT heb je ook lessen gehad?

Althans zo hebben ze het mij in het begin geleerd: strek je armen over de lengte van het board.
Vervolgens als je de bocht wil maken wijs je met je linkerarm naar beneden/naar de bocht en je rechter arm omhoog.

Op die manier zet je automatisch meer druk op je voorste voet en zou het beter moeten gaan.
Jazeker heb ik lessen gehad. In Nederland in Zoetermeer een 12 daagse 'red slope ready' training die mij echt de basis heeft geleerd. Daarna nog een of twee prive lessen daar en afgelopen voorjaar twee ochtenden privéles in Oostenrijk op de piste. Die trainer gaf letterlijk aan 'you are not a beginner anymore', dus ik zal vast wel het een en ander goed doen :)

De manier zoals jij die zegt, of varianten daarvan ken ik. Afgelopen week nog geoefend met mijn rechterhand in mijn zij zodat je je lichaam naar voren / bergafwaarts duwt en met je linkerhand inderdaad wijzend in de richting waar je gaat. Maar dat geeft mij niet het gevoel dat ik die bocht mooier rond. Af en toe lukt het, maar dan sta ik voor mijn gevoel bijna te stampen op die voorvoet om die druk erop te krijgen. Dat matched niet helemaal met 'effordless boarding'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ondanks dat ik zeker geloof dat @PaT geen echte beginner is, bedoelen ze in Oostenrijk/Frankrijk/Italie met beginner een echte first-timer, dus iemand die voor het eerst op een board staat. Kan soms (maar nu niet denk ik) voor verwarring zorgen :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

ZieMaar! schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 13:37:
Ondanks dat ik zeker geloof dat @PaT geen echte beginner is, bedoelen ze in Oostenrijk/Frankrijk/Italie met beginner een echte first-timer, dus iemand die voor het eerst op een board staat. Kan soms (maar nu niet denk ik) voor verwarring zorgen :).
Je hebt daar idd dit lijstje (of varianten daarvan)
Beginner, niet tot nauwelijks ervaring
Average, je kan het een beetje, maar bent nog niet full-control
Advanced/gevorderd, veel plezier op de piste, jij redt je wel

Ik zit in die 2e categorie qua vaardigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Laatst online: 13:10
@PaT maak je de bocht wel mooi af? Aangezien je van je toe side naar de heelside gaat zie je bergafwaarts moeilijker, en daardoor gaan mensen vaak de bocht korter maken, met "schaven" tot gevolg.

Verder moet je gewicht gewoon op beide voeten, liefst evenveel. Veel mensen leunen naar achter dus zeggen we: meer naar voren leunen. Maar dat betekent niet dat al je gewicht op je voorste voet moet.

Wat ook kan helpen is hoog en laag. Dus als je de bocht inzet om hoog komen (is druk van het board af) en als je rond bent ga je weer omlaag (druk op je board).

Uiteindelijk, als het makkelijk af gaat, leun je enkel nog naar voren en achteren. Je laat dan de radius van je board de bocht zelf maken ipv heel actief inzetten. Je kan dan moet je voeten nog strakker of ruimere bochten maken.

Mijn tip om écht effortless te leren snowboarden, is ook Switch leren snowboarden. Als je je bochten eenmaal onder de knie hebt, kan je switch het ook oefenen. Als je dat elke dag een half uurtje doet (een of twee afdalingen) kan je in no-time met elke voet voor. En dat is een enorme boost voor je zelfvertrouwen en board gevoel. Zelf ben ik rechts-voor, maar eigenlijk maakt het me geen bal meer uit.

[ Voor 20% gewijzigd door Waah op 16-08-2024 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Waah schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 13:52:
@PaT maak je de bocht wel mooi af? Aangezien je van je toe side naar de heelside gaat zie je bergafwaarts moeilijker, en daardoor gaan mensen vaak de bocht korter maken, met "schaven" tot gevolg.

Verder moet je gewicht gewoon op beide voeten, liefst evenveel. Veel mensen leunen naar achter dus zeggen we: meer naar voren leunen. Maar dat betekent niet dat al je gewicht op je voorste voet moet.

Wat ook kan helpen is hoog en laag. Dus als je de bocht inzet om hoog komen (is druk van het board af) en als je rond bent ga je weer omlaag (druk op je board).

Uiteindelijk, als het makkelijk af gaat, leun je enkel nog naar voren en achteren. Je laat dan de radius van je board de bocht zelf maken ipv heel actief inzetten. Je kan dan moet je voeten nog strakker of ruimere bochten maken.

Mijn tip om écht effortless te leren snowboarden, is ook Switch leren snowboarden. Als je je bochten eenmaal onder de knie hebt, kan je switch het ook oefenen. Als je dat elke dag een half uurtje doet (een of twee afdalingen) kan je in no-time met elke voet voor. En dat is een enorme boost voor je zelfvertrouwen en board gevoel. Zelf ben ik rechts-voor, maar eigenlijk maakt het me geen bal meer uit.
Als ik draai van toe naar heel (en de op/neer beweging ken ik, maar gebruik ik niet zo heel veel meer) dan is de draai an sich niet het probleem. Ik ga wel opletten of ik de draai niet te kort wil maken, dat weet ik eigenlijk niet zo goed.

Wat ik merk als ik van heel naar toe draai is dat ik heel die bocht inclusief de voorbereiding om weer van toe naar heel te draaien mooi soepel maak. Dat merk je aan het geluid (niet schaven) en volgens mij maak ik ook een dunne lijn in de sneeuw. De bocht de andere kant op dus niet.

Andersom boarden vind ik nog wel een beetje spannend, misschien maar eens gaan oefenen de volgende keer.

In ieder geval bedankt voor deze tips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The End
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06:39

The End

!Beginning

Ik heb aan het kijken naar goede allround skis voor naast mijn race carver. Ik ski voornamelijk op de piste, maar uitstapjes in de verse poeder buiten de piste moeten kunnen.

Wat raden jullie aan voor een gevorderde skier? Ik zit naar de redster q7.8 te kijken nu: https://www.atomic.com/en...ml#color=37690&size=31127

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

The End schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 16:49:
Ik heb aan het kijken naar goede allround skis voor naast mijn race carver. Ik ski voornamelijk op de piste, maar uitstapjes in de verse poeder buiten de piste moeten kunnen.

Wat raden jullie aan voor een gevorderde skier? Ik zit naar de redster q7.8 te kijken nu: https://www.atomic.com/en...ml#color=37690&size=31127
Misschien de Stockli Montero AX?
Mijn vrouw en zwager hebben deze beide en zijn er volgens mij wel tevreden over. Beide ook gevorderde skiërs en zeker mijn zwager zoekt de grenzen op van zijn spullen.

YouTube: Review Stöckli Montero AX - Seizoen 23/24

[ Voor 20% gewijzigd door PaT op 17-08-2024 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The End
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06:39

The End

!Beginning

PaT schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 19:27:
[...]

Misschien de Stockli Montero AX?
Mijn vrouw en zwager hebben deze beide en zijn er volgens mij wel tevreden over. Beide ook gevorderde skiërs en zeker mijn zwager zoekt de grenzen op van zijn spullen.

YouTube: Review Stöckli Montero AX - Seizoen 23/24
Die ski krijgt mooie reviews. Zou een hele goede keuze zijn, maar is echt wel heel erg duur. Dr set die ik voor het ogen heb is rond de 700 euro. De Montero is 1400 euro!
Pagina: 1 ... 34 ... 42 Laatste