[Vakantie] Het Grote Wintersport-topic! Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 32 ... 42 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12-09 19:15
The End schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 14:11:
[...]

Ik vraag dit altijd, want er zit nogal verschil in. Vaak slijpen ze op een bepaalde standaard. Dus alleen 88 of alleen 90. Je skies worden niet heel oud als je ze steeds in een andere hoek laat slijpen. (zeker als je wat vaker skiet.)

[...]

Dat is zeker waar, dan nog denk ik dat 88 voor de meeste wel meer dan prima is. Ik zou niet weten waar je een hoek van onder de 88 voor nodig hebt. (behalve voor wedstrijden)
Ik liet eigenlijk altijd mijn ski`s in de plaats van vakantie sljjpen en waxen, met het idee dat ze daar het best wisten welke wax er onder moet.
Maar slijpen had ik me nooit in verdiept, tot nu, dat zou toch wel goed zijn?
Nu weet ik beter maar vraag me af of ik ooit haal wat de Wintersteiger Jupiter x V edge kan?

Alleen de 21 jaar oude X-Screams hebben wat dunnere kanten inmiddels, ik denk dat de meeste shops in wintersportgebieden een standaard machine hebben, met standaard instellingen.
En die zijn toch heel wat keertjes geslepen, ik verwacht dan ook dat ze daar wel weten wat ze doen en eerst een ski checken qua hoeken, vóórdat ze hem (kapot)slijpen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MfkbbJarAHfe9fP4MGXVLw7TaEs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DbP7B3ULT26AVpIj5yoZFqmp.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WBQ5Ym9S9_-3I0AwcDzXhM8p9IA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o76QtzvnsKyNZqcYOftAEkNk.jpg?f=fotoalbum_tile

Bij nadere inspectie bleek het belag van 1 set ski`s niet helemaal vlak. Een vandiktebankbeitelmes, haast een true-bar, staat op de randen, dit is overall een beetje het beeld. Zie de wax achteraan de ski.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/50hc-fIAAlcnAvuAzdlgc6OawTU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kx8qj2Dz2fPwL15n59zunQJB.jpg?f=fotoalbum_large

Dit samen met de mogelijkheid van variabele base- en side- edge hoek heeft me toch doen besluiten te kijken of ik vóór de tweede week Krokus de ski`s nog kon laten doen.

Inmiddels de enige gevonden in de Benelux die wel een Wintersteiger Jupiter Crown x V edge heeft staan: Austria Sport. *O*

Vestigingen in Amsterdam en Malden, de machine staat in Malden.
Deze heeft alle opties (en de laatste updates :+ )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oaz_eO0kRf5X-tvm2XSwxfAN5Js=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BM1k6S8GHdOeom33QKnzNm4C.png?f=fotoalbum_large

Twee sets ski`s worden geslepen volgens de Sport specificaties, middelste tabel.
Een beetje zoals je in het eerste korte filmpje over de Wintersteiger Jupiter x V edge kon zien.
Zij hebben ook de infrarood waxmodule staan.
Ik denk eigenlijk dat ze niet beter geslepen kunnen. _/-\o_ _/-\o_

Prijzen zijn:
€30 voor Comfort, tabel 1, recreatief.
€40 voor Sport, tabel 2, sportief.
€50 voor Race, tabel 3, wedstrijd.

Voor die prijs worden ook de bindingen ingesteld en gecheckt.

In Malden kun je ze zo brengen, in Amsterdam ging vanmiddag het rek met ski`s naar Malden en was vrijdagochtend weer terug. Ik kan ze na 12 uur ophalen.
Supersnelle superservice dus, én afspraak voor onderhoud niet nodig. _/-\o_

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Teijgetje schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 22:41:
Elastieken....check. >:)

Iemand ervaring met verwarmde sokken? :9~

Op zoek naar elastieken werd ik hier mee doodgegooid......

https://www.amazon.nl/gp/...smid=A3VR4B96JNBW6X&psc=1

Weliswaar op 3AAtjes maar dus ook simpel te vervangen ipv opladen als ze halverwege leeg zijn.
Of oplaadbare AA's die liggen hier ook nog wel ergens met oplader.
(die gaan het dus niet worden gezien de levertiijd zie ik nu)
Sommige mensen zweren bij dat soort spul (of dit), maar een goede sok kan ook al verschil maken. Ik heb deze merinowollen sokken en nooit koude voeten.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
Cranzai schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 16:45:

Er schijnen enkele groene pistes te zijn in het gebied
Ik las dat er overal groene pistes waren in de Alpen :+

@XWB
Ik heb ook nog nooit koude voeten gehad. :)
Inderdaad sinds ik ski goede sokken (tegenwoordig zijn compressiesokken standaard, vroeger niet (toen waren de drempels ook nog kuilen)) én maatschoenen.
Koude handen ook niet.
Ik leef onder het motto : koud of slecht weer bestaat niet.........wel verkeerde kleding.

Maar je(ik) wordt een dagje ouder en tegenwoordig is er zoveel om alles nog comfortabeler te maken, was gewoon benieuwd wie dat gebruikt.

[ Voor 63% gewijzigd door Teijgetje op 07-02-2024 21:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-09 14:34

ZieMaar!

Moderator General Chat
Cranzai schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 16:45:
Volgende week op voor week twee van dit wintersport seizoen, de reis gaat richting Valmorel, Le Grand Domaine. De afgelopen twee weken maakten me toch een beetje zenuwachtig voor de condities komende week, het lijkt goed te komen met zondag een opfrisser en daarna wat betere temperaturen. Hoe het zich de tweede helft van de week gaat ontwikkelen lijkt nog wat onzeker...

Hopelijk kan ik, na het warm skiën in Skiwelt twee week terug, komende week eens wat verder oefenen aan mijn carve-techniek. Er schijnen enkele groene pistes te zijn in het gebied die zich daar goed voor lenen (carven op rood is nog iets te hoog gegrepen op dit moment, nou moet ik zeggen dat ik dat ook wel tricky vind qua snelheid icm andere piste gebruikers.)
Carven doen wij hobbyisten over t algemeen toch vooral op blauw en (niet supersteil) rood. Echt carven is best moeilijk. Je leest wel eens dat mensen op zwarte pistes carven maar dat is echt alleen voor hoog niveau skiërs weggelegd, wedstrijd skiërs, hoog niveau leraren.

Groen kan goed zijn, maar je hebt wel wat snelheid nodig en ruimte, zeker je eerste carvebochten zijn vaak wat groter van radius omdat je de ski nog niet heel erg gebogen krijgt. Maar een wat steilere groene of een niet al te vlakke blauwe zijn perfect, zeker als ze breed zijn.

De filmpjes van Carve geven ook veel goede tips.

Ik kan zelf best een redelijk potje skiën, maar vind om te carven een gebied als de Seiseralm (rustig, niet al te steil) eigenlijk de beste plek daarvoor. Rust is belangrijk, ook omdat je toch een beetje strakke piste wil hebben.

Veel plezier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 01-09 22:00
ZieMaar! schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 18:28:
[...]

Carven doen wij hobbyisten over t algemeen toch vooral op blauw en (niet supersteil) rood. Echt carven is best moeilijk. Je leest wel eens dat mensen op zwarte pistes carven maar dat is echt alleen voor hoog niveau skiërs weggelegd, wedstrijd skiërs, hoog niveau leraren.

Groen kan goed zijn, maar je hebt wel wat snelheid nodig en ruimte, zeker je eerste carvebochten zijn vaak wat groter van radius omdat je de ski nog niet heel erg gebogen krijgt. Maar een wat steilere groene of een niet al te vlakke blauwe zijn perfect, zeker als ze breed zijn.

De filmpjes van Carve geven ook veel goede tips.

Ik kan zelf best een redelijk potje skiën, maar vind om te carven een gebied als de Seiseralm (rustig, niet al te steil) eigenlijk de beste plek daarvoor. Rust is belangrijk, ook omdat je toch een beetje strakke piste wil hebben.

Veel plezier!
Herken heel goed wat je zegt idd, hoewel ik technisch nog zeker niet op jouw niveau zit ski ik een redelijk goede korte geslipte bocht. Carven heb ik echt nog de ruimte voor nodig, ik denk ook als ik mijn S9 volledig op de kant leg dat ik de eerste bocht uit de bocht vlieg :P

Scheendruk houden, kantelen vanuit de voeten en de knieën, dat zijn voor mij de voornaamste aandachtspunten op het moment denk ik

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Goede korte bochten vragen om goede druk op t dalbeen, dat is bij carven (uiteraard) ook extreem belangrijk, dus dat is in de basis mooi :). En idd sturen vanuit enkels, knieën, maar voeten dus kantelen en niet draaien. Mooie eerste oefening is op een groene of licht blauwe recht de vallijn in, dan alleen sturen door te kantelen en dan bocht afmaken, bijna berg op. Dan zou je een ‘rails’ moeten zien. Als je die 2 kanten op goed hebt, dan de bochten aan elkaar gaan rijgen. Probeer dan, op iets meer snelheid, maar eens met je hand je schoen aan te tikken (dalbeen uiteraard), dan voel je hoe de belasting moet zijn en krijg je een mooie kanthoek. Andere goede oefening, stokken vastpakken, maar ondersteboven en daarna de punten in de sneeuw houden, beiden.

Dan zou t allemaal langzaam ergens op moeten gaan lijken :).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-03 15:34

Jazzper

BB4E^Guerilla

Goh, Jazzper, mensen geven je een postje of 60 terug tips voor ski's en je reageert niet eens. Welkom in het Wintersporttopic waar alle randzaken er ook toe doen:

Net twee dagen in volledig koortsdromenland geweest nadat ik griepje meegenomen heb uit de apres ski (Trofana Alm) in Ischgl (classic!). Zondag terug (al beetje sniffend en lichte keelpijn), maandag ging het nog enigszins met wat PCM en daarna volledige crash met alle symptomen van zware benen tot hoofdpijn tot doodmoe tot temp-wisselingen. Vandaag nagenoeg hele dag overdag weer geslapen, hopen dat we rock bottom hebben gehad. Corona-test (nog) negatief maar als drievoudig corona-veteraan voelt dit 100% hetzelfde. Vorig jaar ook Ischgl-apres-ski en exact zelfde scenario. Volgend jaar apres-ski skippen? Het idee...

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
Jazzper schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 00:28:

Net twee dagen in volledig koortsdromenland geweest nadat ik griepje meegenomen heb uit de apres ski (Trofana Alm) in Ischgl (classic!).
Corona-test (nog) negatief maar als drievoudig corona-veteraan voelt dit 100% hetzelfde. Vorig jaar ook Ischgl-apres-ski en exact zelfde scenario. Volgend jaar apres-ski skippen? Het idee...
Ander skigebied?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scheurbuik
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 12-09 18:36
Jazzper schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 00:28:
Goh, Jazzper, mensen geven je een postje of 60 terug tips voor ski's en je reageert niet eens. Welkom in het Wintersporttopic waar alle randzaken er ook toe doen:

Net twee dagen in volledig koortsdromenland geweest nadat ik griepje meegenomen heb uit de apres ski (Trofana Alm) in Ischgl (classic!). Zondag terug (al beetje sniffend en lichte keelpijn), maandag ging het nog enigszins met wat PCM en daarna volledige crash met alle symptomen van zware benen tot hoofdpijn tot doodmoe tot temp-wisselingen. Vandaag nagenoeg hele dag overdag weer geslapen, hopen dat we rock bottom hebben gehad. Corona-test (nog) negatief maar als drievoudig corona-veteraan voelt dit 100% hetzelfde. Vorig jaar ook Ischgl-apres-ski en exact zelfde scenario. Volgend jaar apres-ski skippen? Het idee...
Of een van de 100 andere verkoudheids/griep-virussen. Aangenomen dat hetzelfde virus een beetje in westeuropa rondwaait (en ischl half nederlands is 😉, is het voor +95% een ander virus. Coronaseizoen ligt opvallend gezien de afgelopen jaren eerder in december/begin-januari... waarna influenza het overneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Vanmiddag de ski`s opgehaald bij Austria Sport en ze zien er uiteraard perfect uit.
Gelijk de bindingen maar even laten doen zodat ik zeker weet dat de uitwerpkrachten kloppen, testrapportje krijg je er bij.

Ander leuk weetje is dat parkeren (in de parkeergarage van het WFC) gratis is, je krijgt een uitrijkaart. _/-\o_

Afgelopen nacht is het in Sauze d'Oulx begonnen te sneeuwen. *O*
Eerst nog hoog maar inmiddels sneeuwt het ook lekker op 2000 m. *O*
Een dag eerder dan eerder deze week verwacht.

Duurt nog een weekje voor ik ga en dan staat er weer zon op de kaart, maar afwachten hoeveel er dit weekend valt.
Ze verwachtten tot een meter maar dat zou alle hoge pistes een mooie verse laag geven die wel goed blijft tot volgende week.

Hopelijk hebben anderen ook dit geluk op hun bestemming.

[ Voor 7% gewijzigd door Teijgetje op 09-02-2024 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jellybrah
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12-09 09:27
Volgende week weer even een paar dagen Winterberg (want een kleine van 2 jr). Kan mijn oude vertrouwde set weer uit de kast halen. Atomic panic freeski's met Marker bindingen. Kijken of dat achteruit skiën na 4 jaar nog wil..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:35
Gaan we dit soort ongein elk wisselweekend krijgen?
Vanochtend is de route via de Fernpas, de belangrijke noord-zuidverbinding door Tirol, tijdelijk geblokkeerd geweest door klimaatactivisten. Vier personen kleefden zich vast op het wegdek ter hoogte van de Fernsteinsee waardoor het verkeer tussen Biberwier en Nassereith helemaal tot stilstand kwam.

Het protest viel samen met een zeer drukke wisseldag omdat in veel landen de voorjaarsvakantie is begonnen. De politie vroeg automobilisten om uit de buurt te blijven, maar het uitwijkende verkeer veroorzaakte een verkeerschaos en een complete opstopping rondom Nassereith.
Laten we het erop houden dat ik ze volgende week na 10 uur autorijden niet tegen moet komen, heel subtiel en begripvol zal de gemiddelde wintersporter dan niet meer zijn.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 20:15
jellybrah schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 20:28:
Volgende week weer even een paar dagen Winterberg (want een kleine van 2 jr). Kan mijn oude vertrouwde set weer uit de kast halen. Atomic panic freeski's met Marker bindingen. Kijken of dat achteruit skiën na 4 jaar nog wil..
Ik ben ook benieuwd. Woe- vrijdag Willingen, maar als ik de webcam zie verwzcht ik er niks van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 00:48
hoevenpe schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 20:47:

[...]

Laten we het erop houden dat ik ze volgende week na 10 uur autorijden niet tegen moet komen, heel subtiel en begripvol zal de gemiddelde wintersporter dan niet meer zijn.
Tsja, klimaatactivisten, boeren… Je gaat het steeds meer zien. Ik zat 2 weken geleden na ruim 600km landweggetjes in Frankrijk bijna aan mijn stuur te knagen van frustratie. Maar wat wil je er aan doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Hoe irritant het ook is, zullen we het maatschappelijke element van die blokkades buiten dit topic houden? Denk dat dat de sfeer helpt :). En @hoevenpe naar Ischgl hoef je toch helemaal niet over de fernpass?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
ZieMaar! schreef op zondag 11 februari 2024 @ 08:53:
Hoe irritant het ook is, zullen we het maatschappelijke element van die blokkades buiten dit topic houden? Denk dat dat de sfeer helpt :). En @hoevenpe naar Ischgl hoef je toch helemaal niet over de fernpass?
Volgende week met het gezin naar het Zillertal: twijfel nog tussen Kufstein, Aachensee binnendoor of de Fernpass. :)

Iemand inmiddels op de piste in het Zillertal of regio Flachau? Is het een beetje te doen of vooral slush-puppie... :/

Heb nog een trip met vrienden eind maart in Wagrain gepland staan, mogen deze tot dinsdag kostenloos annuleren. Zou jammer zijn naar gezien de vooruitzichten wellicht wel zo verstandig.

[ Voor 26% gewijzigd door hoevenpe op 11-02-2024 09:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Niks over te zeggen (eind maart), kan dik pak vallen nog. Sowieso is in die regio de basis vrij goed door de vele kunstsneeuw. Maar als dat niet rond Pasen is vind je altijd wel wat lastminute, dus als je twijfelt, waarom dan niet annuleren?

Eind maart is niet zo spannend, in t slechtste geval ski je tot aan de midden stations. Wel fijn om noordhellingen te hebben (Wagrain heeft alles).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:15

JB

Cédric roelt!

Hier Saalbach Hinterglemm nog op de planning in week 12… ben benieuwd of het dan beter is.

Nu in Nauders. Hier is vannacht nog een mooie pak gevallen, niet heel veel maar wel nodig overal. Pistes zijn nog prima, onderin zelfs ook geen slush vanmiddag, maar Oostenrijk kan wel wat nieuwe sneeuw gebruiken op veel plekken. Lijkt vooralsnog niet te komen.

In Winterberg is het echt heel erg slecht. Kreeg filmpje door van @laurens0619 met strookjes sneeuw op de pistes :X

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Vanochtend iig door verse sneeuw kunnen banjeren :Y

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ev7470E7cewjNLavf5SAzdkfzzQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G8FvHzmfiswf7xovAioQZ2ry.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DennisCle
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 04-09 12:26
Leuk om de discussie over waxen en slijpen te lezen. Ik heb zelf een aantal jaar geleden een masterclass gevolgd en doe sindsdien mijn snowboard (en die van mijn vriendin) zelf. Ook alle spullen direct daarvoor aangeschaft en die zijn al wel terugverdiend.

Met wax heb ik echt het gevoel dat het beter is sinds we het zelf doen. Mijn vriendin is veel beter dan ik en bij haar ontstaan er wel veel sneller 'witte' plekken op de drukpunten dan bij mij. Die werken we dan meestal op vakantie weg met een spray, omdat we niet al die spullen mee kunnen/willen slepen. Dat is suboptimaal, maar het werkt. De uitdaging zit voor mij vooral in wat ik moet met het opruimen van al die extra was die je eraf schraapt. Echt lekker opvegen gaat niet zo makkelijk en de werkbank zit natuurlijk ook onder. Het waspapier dat ik hier heb gezien als tip ga ik eens proberen, hopelijk scheelt dat rommel. Ik heb straks niet meer zo'n fijne plek om het te doen (moet waarschijnlijk in een niet-geïsoleerde berging) dus dan moet ik iets meer rekening houden met rommel.

Wat betreft slijpen heb ik een vijlhouder van 88 graden en drie vijlen met verschillende grofheden. Bij vijlen vind ik het wel lastiger om in te schatten of ik het goed heb gedaan en of het scherp genoeg is. Ik volg de handelingen die ik heb geleerd, maar echt finesse heb ik hier nog niet voor. Lijkt op de piste vooralsnog wel goed te gaan.

Overigens is dit topic ondanks het huidige matige weer niet goed voor mijn fomo, haha. Heb nu een kleine dus de laatste twee winters is er weinig van wintersport terechtgekomen op een paar ochtenden Feldberg na. Heb echt weer zin om naar een mooi gebied te vertrekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
DennisCle schreef op maandag 12 februari 2024 @ 10:09:
De uitdaging zit voor mij vooral in wat ik moet met het opruimen van al die extra was die je eraf schraapt. Echt lekker opvegen gaat niet zo makkelijk en de werkbank zit natuurlijk ook onder.
In de tutorial van Swix had hij een prullenbak op het eind staan en schoof hij het zo daar in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Laatst online: 07:27
hoevenpe schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 20:47:

[...]

Haha mijn gedachten over de beste oplossing vallen hier buiten het toegestane :+ ;)

XXXVI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Even helemaal los van wat je van het klimaat en XR etc vindt: deze gasten hebben 40 minuten daar gelegen. Op een van de punten waar je zelfs in het laagseizoen makkelijk 40 minuten vaststaat. Maw; de overlast dus deze gasten is verwaarloosbaar.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ephymerous
  • Laatst online: 07:27
ZieMaar! schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 09:03:
Even helemaal los van wat je van het klimaat en XR etc vindt: deze gasten hebben 40 minuten daar gelegen. Op een van de punten waar je zelfs in het laagseizoen makkelijk 40 minuten vaststaat. Maw; de overlast dus deze gasten is verwaarloosbaar.
Even los daarvan, opzouten... ga niet mensen lastig vallen die een verwaarloosbare invloed hebben. Maak je punt op een fatsoenlijke en legale (!) wijze ;)

XXXVI

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-09 21:54

Galois

1811 - 1832

Nou... hier morgen richting de Franse Alpen. Het lijkt va. dit weekend wat kouder te worden en hopelijk zo minder papsneeuw (en 's ochtends ijs :)).

Morgen vertrekken we rond 15.00 (kan helaas niet eerder) en overnachten we onderweg op 500 km (ergens bij Nancy). Hopelijk valt het mee qua files en komen we niet pas om middernacht aan. Maar goed, het zal morgen zeker in NL niet rustig op de weg zijn...

Als al deze ellende van verplaatsen voorbij is, dan kan zaterdagmiddag/avond de pret beginnen en lekker weer een hele week buiten zijn! Erg veel zin in: het is de duurste vakantie (per week), maar ook degene waar ik het meest van geniet!

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-09 21:54

Galois

1811 - 1832

Zonder dat de wintersport van 2024 voorbij al is, ben ik al bezig met 2025! :)

We willen dan weer naar een nieuw gebied. Iemand tips die aan onderstaande wensen voldoet?

- voor gezinnen
- groot genoeg (80+ km?) en variatie in pistes blauw-rood-zwart
- betaalbaar (!) (zal helaas wel in de voorjaarsvakantie moeten)
- sneeuwzeker (dal op 1500+ m? en top op 2500+ m?)
- max 1100 km van Utrecht en dorp niet uren van de snelweg af
- accommodatie aan de piste of met goede verbindingen (liefst niet met eigen auto elke dag op en neer, maar als er andere grote voordelen zijn, valt hiermee te leven)

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
@Galois Val Cenis. Hands down.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Teijgetje
@Galois
Dit is eigenlijk geheim......anders gaat iedereen. :9~
Sauze d'Oulx, Italië.
400 km pistes, skigebied Claviere & Montgenevre (Fr) zijn aangesloten met liften (of 30 min rijden vanaf Sauze d'Oulx)
6 dagenpas hoogseizoen €260, eten lekker en betaalbaar.
1500m-2800m, al is de afdaling naar Sauze d'Oulx nu ook minder, de pistes liggen veelal op 2000+ m en zijn ook nu goed.
Er stopt ook een TGV in Oulx.

Hier wordt door twee Engelsen die daar wonen elke week een snowreport geplaatst, die van vandaag zal er later of morgenochtend wel opgezet worden. Maar de sneeuwcondities boven zijn ook nu prima.

Ik rij morgenochtend daarheen, route via Luxemburg om goedkoop te tanken :9 , overnacht voorbij Lyon. Laatste stukje zaterdagochtend ivm retourtje Frejustunnel.
Heb zelf een appartement in Signols gehuurd voor een week (2pers/€500) op 15 min afstand.

Voordeel van het huidige weer is dat je niet hoeft te krabben 's ochtends of je auto uitgraven, schone wegen en geen sneeuwkettingen nodig............ :+
Weekje Kaiserswetter in het vooruitzicht. *O*

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
@Teijgetje als ik een week pas Serre Chevalier koop, kan ik daar ook een dag heen. Ik lees echter vaak dat ze, buiten de vakanties, vrij spaarzaam zijn met het openen van liften en pistes. Herken je dat? Welk deel vind het leukst?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
@ZieMaar!
Ik ga voor het eerst daarheen op aanraden van vrienden die al een paar jaar gaan en het veel betaalbaarder vinden dan Oostenrijk. En het ook prima aan te rijden vinden, het is haast naast de snelweg.
En dus erg enthousiast zijn er over.
Alle afdalingen zijn voornamelijk blauw en rood, maar wat ik allemaal bekeken heb.......mij lijken de rode ook allemaal blauw. :+
Perfect om heerlijk te carven.
Maar film vertekend misschien wel........

Of buiten de vakanties de liften deels uitgezet worden kan ik je dus niet zeggen.
Wel dat de liften niet zo modern zijn als in Oostenrijk, maar daar staat een leukere prijs tegenover.
Alleen voor de skipas ben ik al 110 per 6 dagen minder kwijt dan ik gewend was in Schladming, en ook eten etc is goedkoper. Dat tikt met je gezin toch lekker aan af.

Maar ik denk dat het kanaal Sauzeonline daar een goed beeld van geeft buiten de vakanties wat open en dicht is. Veelal kun je toch de afdalingen wel maken, ondanks dat er minder liften naar de top gaan.

En mij lijkt alles geweldig.....ben door omstandigheden een paar jaar niet geweest. :)

Enige wat ik aan kan raden is vroeg boeken, vorig jaar dacht ik laat nog te boeken maar omdat alles vrij snel vol zit in de vakanties waren accomodaties al snel duur, en heb ik het laten schieten.
Ik heb nu ca. 7 maanden van tevoren geboekt.

[ Voor 32% gewijzigd door Teijgetje op 16-02-2024 02:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cranzai
ZieMaar! schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 20:32:
Goede korte bochten vragen om goede druk op t dalbeen, dat is bij carven (uiteraard) ook extreem belangrijk, dus dat is in de basis mooi :). En idd sturen vanuit enkels, knieën, maar voeten dus kantelen en niet draaien. Mooie eerste oefening is op een groene of licht blauwe recht de vallijn in, dan alleen sturen door te kantelen en dan bocht afmaken, bijna berg op. Dan zou je een ‘rails’ moeten zien. Als je die 2 kanten op goed hebt, dan de bochten aan elkaar gaan rijgen. Probeer dan, op iets meer snelheid, maar eens met je hand je schoen aan te tikken (dalbeen uiteraard), dan voel je hoe de belasting moet zijn en krijg je een mooie kanthoek. Andere goede oefening, stokken vastpakken, maar ondersteboven en daarna de punten in de sneeuw houden, beiden.

Dan zou t allemaal langzaam ergens op moeten gaan lijken :).
Helaas uiteindelijk weinig terecht gekomen van het oefenen deze week. Vanaf dag 1 een fijn griepje te pakken gehad en daar eigenlijk pas vandaag (dag 7) goed en wel van af.

Nog wel mondjesmaat geskied, maar met weinig kracht in de benen was dat vooral op safe naar beneden en weinig ruimte lekker actief te skiën.

Sneeuwsituatie hier in St. François Longchamps is imo een beetje bedroevend. Ondanks de hoogte (1400m+) veel slechte plekken in de pistes en veel groen naast de pistes. Hogere stukken uiteraard beter maar of ijzig of ook slushy. Er was sneeuwval beloofd aan het begin v/d week maar die viel sterk tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaZo
  • Niet online
Morgen een weekje naar Serfaus, Oostenrijk. Gelukkig maar 3 uurtjes rijden vanaf hier. Conditie van sneeuw en pistes zijn prima, aldus Bergfex.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Meer mensen die vannacht gaan rijden?

Nu al zin in de belegde broodjes en koffie bij de konditorei halverwege... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
@Cranzai zuur man…goede reden om met Pasen nog ff te gaan ;)?
@Teijgetje ben benieuwd wat je er van vindt dan. Hoor graag je tips straks :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranzai
ZieMaar! schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 18:35:
@Cranzai zuur man…goede reden om met Pasen nog ff te gaan ;)?
...
Helaas, er moet ook nog gewerkt worden én het fietsseizoen begint weer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DGTL_Magician
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-08 15:41

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

hoevenpe schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 17:28:
Meer mensen die vannacht gaan rijden?

Nu al zin in de belegde broodjes en koffie bij de konditorei halverwege... :)
Wij zijn vanmorgen om 6:00 vertrokken, iets voor 14:00 in Nürnberg blijven plakken. Even genieten van de stad en dan morgen de laatste 3 uurtjes doortrekken (die waarschijnlijk wel 4-5 uur worden).

Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
Ik was om 9 uur vertrokken, meeste oponthoud bij Eindhoven gehad, beetje in België (2x 10 min).
Verder Frankrijk met 130 op de cruisecontrol doorgecrosst, op Metz na waar 90 gold, verder geen oponthoud, files of boeren.
Wel vlak voor mijn bestemming nog 10 minuten kruipen, daar was een Fransoos vol achterin een Nederlander geklapt , van dat automotortje was weinig meer over.
Maar was om 20:00 in mijn hotel halverwege Lyon en Grenoble.
Overigens perfecte versgemalen koffie bij die aire's langs de peage voor €2,30, en medium is wat ze in NL groot noemen.

Tolbadge is echt een musthave, overal zonder wachten met 30 door de poortjes. _/-\o_
Had hem direct via Fulli besteld, uit Frankrijk, kostte 4,50 en 10 euro verzendkosten, een stuk goedkoper dan via de ANWB. (En gunstigere abotarieven (half jaar gratis gebruik in Frankrijk en ook een kwartje goedkoper per maand in alle landen, Er wordt eerst een cent afgeschreven ter controle en je hebt hem na een dag of 7)
Toen ik half januari naar de ANWB ging waren ze op, maar rond half februari kregen ze er weer 5000 kreeg ik te horen.......voor heel Nederland dan 8)7 en reserveren kon niet. :X
ANWB verdient gewoon een tonnetje aan die 5000 doorverkopen.

En nog een vraagje.......wie heeft zijn snowboard verloren op de A31? Volgens mij met instapbindingen. :+

Note: Zorg dat je de ski`s en boards goed vast zet als je ze in dakdragers op het dak open en bloot vervoert ........ :+

[ Voor 22% gewijzigd door Teijgetje op 17-02-2024 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Teijgetje schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 21:24:
Note: Zorg dat je de ski`s en boards goed vast zet als je ze in dakdragers op het dak open en bloot vervoert ........ :+
In de houder en op slot, veel meer is er niet te doen toch? Spanbanden wordt online afgeraden, het voelt erg stevig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
hoevenpe schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 21:36:
[...]

In de houder en op slot, veel meer is er niet te doen toch?
Die befaamde dubbelcheck elke keer dat je ergens stopt?
Maar hij kon natuurlijk ook uit een opengewaaide dakkoffer gewaaid zijn. ;)

Bij ons ziet het er goed uit volgens het snowreport van gisteren, zowel boven Sportinia, als in Montgenevre.
De dalafdaling naar Sauze d'Oulx op 1500m was dicht gister, :

Ik hoop dat iedereen goede sneeuw heeft deze week in de hogere gebieden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 12-09 17:00
Teijgetje schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 08:50:
Ik hoop dat iedereen goede sneeuw heeft deze week in de hogere gebieden!
FTFY :)

Maar dat gezegd hebben is een beetje hoogte wel handig. Nu ga ik altijd Nordic Skiën en die gebieden liggen lager. Daar smelt de sneeuw voor de zon weg..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cSW6Iw9t007yAYx7rp07_KoIvEE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OUcRqc7f5M1il0Ud7DcrTWFS.jpg?f=fotoalbum_large
Onder de juiste hoek kan je nog perfecte Instagram plaatjes schieten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hSfLeqyeTpVoxy1-u9ArIA76ASg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FA74L5XTcUeSarPkwaDkssfs.jpg?f=fotoalbum_large
Maar hele stukken waren dramatisch.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
LordSinclair schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 09:09:
[...]

FTFY :)

Maar dat gezegd hebben is een beetje hoogte wel handig. Nu ga ik altijd Nordic Skiën en die gebieden liggen lager. Daar smelt de sneeuw voor de zon weg..

Maar hele stukken waren dramatisch.
Je bedoelt langlaufen?
Of alpineskiën?
Of telemarken?

Ik meen langlaufpistes te zien op de foto`s?

Maar hier is het net zo, bovenin goed, de laagste afdalingen tot 1500 m zijn stroken sneeuw.
Maar het dal is groen.

Zo`n groot biertje in het zonnetje kletst er dan lekker in........ wel een heerlijk zonnetje.
Maar 15 graden op 1500m......... ga morgen ergens een zwembroek scoren, zo`n skipak is veel te warm kwam ik vandaag achter. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Net terug van een weekje Gargellen. Eigenlijk niks te klagen gehad. Donderdag en vrijdag eind van de dag wat slush tot in het dal, maar verder top condities gehad :) Dinsdag zelfs een vers laagje sneeuw op de geprepareerde piste. We kwamen aan in een sneeuwwit dal met witte bomen, dat is het voordeel van een dorp op 1500m hoogte :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YQhdlYO2dtPbJjhQi1Pd3D4EWVk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6Wi2iesMVv4raRIKuSqCqbyM.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 17-02-2024 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Wat vond je ervan? Staat voor mij als potentiële shortski bestemming op de optie lijst…

[ Voor 3% gewijzigd door ZieMaar! op 17-02-2024 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Gisterochtend rond 8:15 uur regende het in Zuid Tirol toen we huiswaarts reden. Veel NLers die al aan kwamen voor deze week. Ik hoop echt dat de condities goed blijven. Deze week wordt het nog spannender want volgens mij nog steeds geen serieuze nieuwe sneeuw in zicht.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ZieMaar! schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 22:38:
Wat vond je ervan? Staat voor mij als potentiële shortski bestemming op de optie lijst…
Heel mooi en ook wel gevarieerd gebied, ook niet druk voor de tijd van het jaar. De skileraar wist me te vertellen dat ze de enige toegangsweg naar het dorp ook dichtzetten als het te vol is.

Max 5 min wachten bij de lift. Maar als gevorderde skiër denk ik dat je het er met 2-3 dagen wel gezien hebt.

Eten op het bergstation is niet zo goed, maar er zijn wat hutten halverwege de berg waar je langs kan skiën voor beter eten.

Ik ben ook in Solden geweest, maar ik vond de "vibe" in gargellen een stuk fijner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Verwijderd schreef op zondag 18 februari 2024 @ 08:46:
[...]

Heel mooi en ook wel gevarieerd gebied, ook niet druk voor de tijd van het jaar. De skileraar wist me te vertellen dat ze de enige toegangsweg naar het dorp ook dichtzetten als het te vol is.

Max 5 min wachten bij de lift. Maar als gevorderde skiër denk ik dat je het er met 2-3 dagen wel gezien hebt.

Eten op het bergstation is niet zo goed, maar er zijn wat hutten halverwege de berg waar je langs kan skiën voor beter eten.

Ik ben ook in Solden geweest, maar ik vond de "vibe" in gargellen een stuk fijner.
Ik zou er ook geen week heen willen, maar voor een klein gebied oogt het gevarieerd en zeker de rust is altijd erg fijn. En volgens mij mooie landschappen! Geen last gehad van papsneeuw?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

ZieMaar! schreef op zondag 18 februari 2024 @ 09:41:
[...]

Ik zou er ook geen week heen willen, maar voor een klein gebied oogt het gevarieerd en zeker de rust is altijd erg fijn. En volgens mij mooie landschappen! Geen last gehad van papsneeuw?
Donderdag na de middag werd het papperig richting het dal, maar dalafdaling nog steeds prima te doen. Vrijdag was het ook al vrij snel papperig. Maar alles boven het bergstation was gewoon goed.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hoevenpe
Visuele samenvatting van voorjaarsvakantie skiën na 11u :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/79Lp6yAYQh8GkD1VfKsaXW8U4R0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/lnQH8zPAHd7Y2IODTQY4N1OS.webp?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hupske
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12-09 16:37

Hupske

AFCA

Wij zitten nu in Flims, Laax. Boven de 2000 meter is het goed te doen. Daaronder is het inderdaad alsof je aan het waterskiën bent :+

Vannacht/morgen gaat het wat regenen, dus hopelijk valt er wat nieuwe sneeuw bij. Al gaan we morgen alleen wandelen en dinsdag pas weer skiën :).

2,5 week geleden zijn we nog in Neukirchen geweest. Daar was het op dat moment ook redelijk warm, maar lag het er ook nog perfect bij. Ben bang dat als we daar nu waren dat het heel slecht zou zijn geweest. Ligt tenslotte een heel stuk lager dat gebied.

Bekijk mijn Cults3d pagina voor simracing ontwerpen. iRacing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaZo
  • Niet online
MaZo schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 17:17:
Morgen een weekje naar Serfaus, Oostenrijk. Gelukkig maar 3 uurtjes rijden vanaf hier. Conditie van sneeuw en pistes zijn prima, aldus Bergfex.
Was meteen weer de laatste keer dat ik ga als 2/3 van Nederland vakantie heeft. Of ik blijf in Zwitserland. Wat een ellende dit. Gelukkig zijn de pistes wel ok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Hupske schreef op zondag 18 februari 2024 @ 19:29:
Daaronder is het inderdaad alsof je aan het waterskiën bent :+
Het maakt enorm uit of je een noord- of zuidhelling treft: hele middag redelijk goed kunnen skiën, kom je bij het teruggaan een slush-buckel uitdaging in volle zon tegen... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
MaZo schreef op zondag 18 februari 2024 @ 20:47:
[...]
Was meteen weer de laatste keer dat ik ga als 2/3 van Nederland vakantie heeft. Of ik blijf in Zwitserland. Wat een ellende dit. Gelukkig zijn de pistes wel ok.
Nederland maar ook veel Duitsers en een van de drukste gebieden van de Alpen :). Weet niet hoeveel verder Scuol, Sulden etc voor je zijn? Lijken me betere opties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hupske

Hupske

AFCA

hoevenpe schreef op zondag 18 februari 2024 @ 20:50:
[...]

Het maakt enorm uit of je een noord- of zuidhelling treft: hele middag redelijk goed kunnen skiën, kom je bij het teruggaan een slush-buckel uitdaging in volle zon tegen... :P
Dat maakt nog wel uit inderdaad tot een uurtje of 1. Daarna maakte het niet meer uit.
Ook wel weer geinig de slush-buckles. Remt altijd behoorlijk af en als je even langs de zijkant gaat staan zie je een hoop mensen in flinke problemen komen :+

Voor de rest van het topic een vraag;
Voor volgend jaar zijn we aan het kijken voor een ander gebied. Het zal wel weer in de voorjaarsvakantie zijn, dus voorkeur is Zwitserland.
Iemand nog leuke en goede tips voor een gebied?
Het hoeft niet heel groot te zijn, gezien de kinderen op les gaan en het wel leuk is om met regelmaat hun voorbij te skiën.
Aanrijd route mag niet teveel slingeren zijn, daar houd ‘oma’ niet van.
In het gebied moet je ook goed kunnen wandelen gezien oma niet skied.
En wellicht iets goedkoper als Laax zal ook prettig zijn (vandaag was even 125,- voor 1 dag)

(Davos en St Moritz hebben we al gehad)

[ Voor 6% gewijzigd door Hupske op 18-02-2024 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaZo
  • Niet online
Hupske schreef op zondag 18 februari 2024 @ 22:10:
[...]

Dat maakt nog wel uit inderdaad tot een uurtje of 1. Daarna maakte het niet meer uit.
Ook wel weer geinig de slush-buckles. Remt altijd behoorlijk af en als je even langs de zijkant gaat staan zie je een hoop mensen in flinke problemen komen :+

Voor de rest van het topic een vraag;
Voor volgend jaar zijn we aan het kijken voor een ander gebied. Het zal wel weer in de voorjaarsvakantie zijn, dus voorkeur is Zwitserland.
Iemand nog leuke en goede tips voor een gebied?
Het hoeft niet heel groot te zijn, gezien de kinderen op les gaan en het wel leuk is om met regelmaat hun voorbij te skiën.
Aanrijd route mag niet teveel slingeren zijn, daar houd ‘oma’ niet van.
In het gebied moet je ook goed kunnen wandelen gezien oma niet skied.
En wellicht iets goedkoper als Laax zal ook prettig zijn (vandaag was even 125,- voor 1 dag)

(Davos en St Moritz hebben we al gehad)
Flumserberg. Ligt naast de Walensee en is erg populair in Zwitserland. Arosa / Lenzerheide zou ook een optie kunnen zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door MaZo op 19-02-2024 04:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Val d’Anniviers? Erg betaalbaar voor Zwitserse begrippen en heeft fatsoenlijke accomodatie?

Zelf wil ik ook nog een keer naar Andermatt, maar dat is duur. Aletsch Arena misschien een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaZo
  • Niet online
ZieMaar! schreef op zondag 18 februari 2024 @ 21:22:
[...]

Nederland maar ook veel Duitsers en een van de drukste gebieden van de Alpen :). Weet niet hoeveel verder Scuol, Sulden etc voor je zijn? Lijken me betere opties.
Zeker 80% is Nederlands. Vorig jaar toen we ook in Serfaus waren en alleen het noorden van Nederland vakantie had viel het erg mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
In Tirol sneeuwdump boven 1400m, morgen ook en dan zon. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hupske

Hupske

AFCA

@MaZo @ZieMaar! Bedankt voor de suggesties. We gaan er naar kijken.

Val d’anniviers, Arosa - Lenzerheide, lijkt mij zo 1,2,3 nog een redelijke optie.

Aletsch Arena uitpluizen hoe dat zit om daar te komen.

Andermatt lijkt net zo duur als Flims, Laax waar we nu zitten.
Flemserberg ligt wat laag. Als het zo warm is als nu…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaZo
  • Niet online
Hupske schreef op maandag 19 februari 2024 @ 16:21:

Val d’anniviers, Arosa - Lenzerheide, lijkt mij zo 1,2,3 nog een redelijke optie.

Engelberg (Titlis) is ook aan te raden. Mooie faciliteiten en vaak veruit de meeste sneeuw door de ligging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Hupske schreef op maandag 19 februari 2024 @ 16:21:

Gewoon met de auto, bagage in een karretje en dan naar boven om pas een week weer naar beneden te gaan :) (Aletsch Arena). Wel vooral appartementen (weet niet of je dat zoekt). Arosa Lenzerheide ook goede optie!

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
https://www.wintersport.n...ntersportseizoen-20242025

De beste post van het jaar is er weer!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LJt7Gd1ogSLdSc2-GAK_9u5mUUQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UztMmtLMVk9y0KAP0TGULFIB.webp?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
ZieMaar! schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 09:17:
De beste post van het jaar is er weer!
Voor de volledigheid:

Regio Noord: 15 februari t/m 23 februari 2025
Regio Midden: 22 februari t/m 2 maart 2025
Regio Zuid: 22 februari t/m 2 maart 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schilderstape
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 12-09 15:10
hoevenpe schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 11:27:
[...]

Voor de volledigheid:

Waarbij in het grootste gedeelte van regio zuid de vakantie een week zal worden opgeschoven in verband met carnaval

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Partner werkt in t onderwijs, regio zuid, dus haar vakantie wordt waarschijnlijk idd een week opgeschoven.
Ik doe een deeltijd studie bij de Hoge school van Nijmegen en Arnhem (ook regio zuid), maar hun jaarrooster geeft wel aan 22-2 tot 2-3.

Apart, hopelijk veranderen ze het nog, anders een weekje "spijbelen" :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Handig grafiekje inderdaad.
Wel bijzonder, de 2 drukste Duitse deelstaten zijn uitgesmeerd over week 6 en 10. Dit jaar was dat allemaal tegelijk in week 7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Csotranme
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11-09 13:27
Ah kom dit topic ook net tegen :D

Ik ga ook even mee lezen!

Ik zie o.a. @ZieMaar! die blijkbaar ook goed bekend is met Kleinwalsertal.
Wij komen daar al met de familie sinds 35+ jaar.

Dit jaar zelf voor de 36ste keer geweest en pa & ma inmiddels al rond de 55x :p

Paar jaar terug ook van KWT Tourismus oorkondes gekregen als "Treuen Gästeehrung" :+

Overigens pakken we, als het kan, ook nog wel eens een weekje Saalbach-Hinterglemm de laatste jaren maar KWT blijft voor ons toch de favoriete stek gezien we er allen blind de weg weten en het een korte aanrijtijd heeft.

'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ik ben er drie dagen geweest (Ifen, Sollereck, Heuberg en Kanzelwand) :). Ken de pistes dus redelijk maar wat precies de beste hutten zijn….Dat niet. Ben meer thuis in de Dolomieten en Ski Amade, maar ken KWT zeker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Csotranme
Ah het leek alsof je er vaker geweest was :p

'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
schilderstape schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 12:17:
Waarbij in het grootste gedeelte van regio zuid de vakantie een week zal worden opgeschoven in verband met carnaval
Voor 'boven de rivieren', dat wordt dus dezelfde periode als noord-Nederland?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schilderstape
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 12-09 15:10
Nee later juist. In de link van wintersport.nl staat het nu ook goed, wellicht aangepast…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaZo
  • Niet online
[...]

Voor de volledigheid:

Erg gunstig gezien mijn kinderen vakantie zullen hebben van 8 t/m 23 februari. Wordt een rustig weekje Tirol.

[ Voor 4% gewijzigd door MaZo op 21-02-2024 09:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• steel123
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22:25

steel123

Cryman9

[...]

Voor de volledigheid:

Zuid is toch 3-9 maart 2025 ivm carnaval?
Dus wel een goede spreiding dan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:23

YellowCube

Wait...what?

Ik zag iets geheel nieuws op de piste vandaag.
Een exoskelet voor skiërs

Het was een vrij oude man die ‘m aan had en hij deed het vanwege zijn knieën.
Best gaaf al adverteert het bedrijf ook dat het voor mensen die liever niet teveel moeite doen voor een redelijke conditie. Daar heb ik een bepaalde persoonlijke mening over.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• Csotranme
YellowCube schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 12:19:

Best gaaf al adverteert het bedrijf ook dat het voor mensen die liever niet teveel moeite doen voor een redelijke conditie. Daar heb ik een bepaalde persoonlijke mening over.
Daar had ik ook nog nooit van gehoord. Heb het even naar vaders door gestuurd. Die heeft al een aantal jaar knie klachten met skiën en skiet al met braces nu. Dit kan wel eens een mooie oplossing zijn (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 12-09 16:30

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

@YellowCube Kennis van mij gebruikt deze ook naar alle tevredenheid.

iemand een idee wanneer ski spullen in de aanbieding komen? Ben nog op zoek naar een redelijke skibril, liefste combinatie zon/bewolkt. (phototec) Iemand nog tips?

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Harmen schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 10:37:

iemand een idee wanneer ski spullen in de aanbieding komen? Ben nog op zoek naar een redelijke skibril, liefste combinatie zon/bewolkt. (phototec) Iemand nog tips?
Ik was vorige week in een Decathlon, behoorlijk lege schappen. Nu zullen de speciaalzaken nog wel wat hebben, maar voor de uitverkoop moet je er denk ik snel bij zijn. Na de voorjaarsvakantie heeft het gros van de Nederlanders geen skispullen meer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Harmen schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 10:37:

Sites als snowcountry in de gaten houden? Seizoen is nog niet voorbij (sterker nog, beste periode komt eraan), dus echt goede deals duren nog wel even. Dingen als topgoggles laten ze denk ik liever tot volgend jaar liggen dan nu met veel korting te verkopen. Seizoensdingen als jassen en ski’s zullen langzaam gaan komen denk ik.

Qua bril: ik ben erg enthousiast over mijn Smith 4d met photochromic lens. Daar staat bij snow country dat er al korting opzit. Dat is denk ik tov de adviesprijs want dit (ca 250 euro) kosten ze eigenlijk altijd…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 12-09 16:30

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Thanks, zal ze eens in de gaten houden. Ik mag nog op wintersport, over 4 week naar Fiss. :7
Sneeuwcondities zijn tot nu toe nog steeds prima, er komt elke week wel wat sneeuw bij.

Vorig jaar had ik 2 brillen mee, een oude skibril en een frietsbril. Het liefste zal ik 1 meenemen, echter vind ik een zonnebril veel fijner zitten. 8)

[ Voor 30% gewijzigd door Harmen op 27-02-2024 13:27 ]

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaZo
  • Niet online

Ik zag deze vorige week gepromoot / gedemonstreerd worden in Oostenrijk:

https://againer-ski.com

[ Voor 7% gewijzigd door MaZo op 27-02-2024 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibs
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 12-09 17:44
Ik heb wat advies nodig. Momenteel staan bij AS Adventure in Belgie de Smith 4D Mag aan -30% (https://www.asadventure.c...GA390222.html?colour=4153). Ik ski al jaren met een simpele Uvex bril die vooral geschikt is voor de zonnige dagen. Nu zie ik dat je bij de Smith ook een extra lens bij krijgt al staat er nergens welk type lens dit is? Weet iemand van jullie welke dit zou zijn?

Ik lees overal zeer goeie reviews over deze bril dus ik vermoed dat het een goeie koop zal zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Staat vlt van 9%, dus dat zal deze zijn?
code:
1
2
1) ChromaPop Sun Green Mirror - VLT 9% - Cat. S3
Donker grijze basis lens met groene spiegelcoating. Beschermt de ogen tegen schittering en verminderen de vermoeidheid in zonnige omstandigheden.

Mooi weer lens.

Ik ben er content met mijn 4d mag!

[ Voor 7% gewijzigd door ZieMaar! op 02-03-2024 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibs
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 12-09 17:44
ZieMaar! schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 17:06:
Staat vlt van 9%, dus dat zal deze zijn?
code:
1
2
1) ChromaPop Sun Green Mirror - VLT 9% - Cat. S3
Donker grijze basis lens met groene spiegelcoating. Beschermt de ogen tegen schittering en verminderen de vermoeidheid in zonnige omstandigheden.

Mooi weer lens.

Ik ben er content met mijn 4d mag!
Dit is de lens die op de bril zit van de foto’s inderdaad. Maar je krijgt ook nog een blauwe erbij (laatste foto). Heb hem besteld, ik zie het als hij geleverd wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ah sorry, maar dan zeker prima koop. Zullen nooit twee lenzen voor vergelijkbare omstandigheden zijn.

Hier vind je alle lenzen: https://www.snowcountry.nl/smith-4d-mag-customized-5014.html (onderin). Zal wel die 55% versie zijn, dikke prima.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Teijgetje
Ik heb een fotochrome gouden lens en een gewone oranje, lens wisselen doe ik niet aan, gewoon twee aparte brillen. Mooi weer en slecht weer.

Dan nu maar even een verslagje uit Sauze d'Oulx. (alles klik om te vergroten)

Eigenlijk maar één woord voor........Fantastisch!!

Een van mijn fijnste vakanties ooit. _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

En gezien de zomerse omstandigheden overal in Europa tijdens de krokusvakantie noord krijgt deze het cijfer 10+.

Dit is mijn uitzicht op Sauze d'Oulx vanuit mijn slaapkamer in het huisje in Signols, op 15 minuten rijden, ik zat daar voor half de prijs van iets in Sauze d'Oulx.

Zo lijkt het niets........

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pG1fDVGfBX_UwsWv6YifFf3ROfg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7mHAjLL5J1u2Ryink4Omuoxv.jpg?f=fotoalbum_large

Parkeren bij de lift van Jouvenceaux is gratis, op 5 minuten lopen (naar beneden, `s middags die 200 meter iets omhoog gaat iets langzamer)

Maar de sneeuw was goed tot zeer goed boven, onderin was het wat minder soms ijzig, de dalafdaling naar Jouvenceaux was afgesloten.
Daar lag nog wel een smal ijspad naartoe dat we begin van de week getest hadden......echt voor de diehards met genoeg skills, maar zelfs als ervaren skiër was daar geen lol aan te beleven: een ijspad van ca 2 meter breed dat ook nog zwaar geribbeld was door de pistenbully.
Beetje een skikiller want die kon je daarna eigenlijk laten vullen en slijpen...... maar je kwam beneden.

Hoeft dus niet gezegd dat verder de lift vanuit het middenstation van Jouvenceaux naar beneden werd genomen, wel zo rielekst.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ei6fhK4qz__T3XGpEu8YKA2rU3A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EyYGdXweRznMEOJ4ZKX0Mu7H.jpg?f=fotoalbum_large

Dit was voor mij een beetje testvakantie, 4 jaar niet geskied, natuurlijk zoals een goed Nederlander betaamt geheel ongeoefend, als in geen conditie en geen wintersportoefeningen gedaan, en een half jaar geleden een partiële nefrectomie ondergaan en daarna een half jaar niets gedaan qua training, tel daar 61 jaar bij op.......en gaan. }) :+

Dag 1, zondag, was een beetje testskiën, ik had tweedehands Atomic Vantage Rivals aangeschaft en moest dus naast deze even doorkrijgen ook even wat skills ophalen.
Dat bleek makkelijker dan gedacht, na een half uurtje beetje voorzichtig doen ben ik bij de cracks van onze ploeg aangesloten die flink de gang er in hadden. Dat werd 55 km doorskiën en alle pistes in Sauze meermaals af.
Dag 2 eigenlijk hetzelfde, maar dan Sansicario, lunch bij Baita Mavie.
Bij aankomst op de parkeerplaats kwamen de plaatselijke bekendheden van Sauzeonline naast me staan.
Selfietime.... :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MNVuCPMCpO2y1WOHSgyR6hsPPqM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iNpu7nhF0mmAalPKHblwU2qa.jpg?f=fotoalbum_large
Ik heb James en Sinead bedankt voor hun toffe snowreports elke week, en me verontschuldigd dat ik begonnen was over dat hij geen helm draagt. Dat bleek al een uitgekauwd onderwerp te zijn kreeg ik van anderen op Youtube te horen...... :+

Aan het eind van de dag zag ik wat toplaag (print) loszitten achterop mijn ski, die ik daarop wegbracht om te plakken.
Dag 3 dus op snowblades van 127 cm, maar dat was even een misrekening, door het tempo en de af en toe ijzige stukjes waren deze veel te kort om even lekker mee mee te knallen, minder stabiel en door de lengte veel minder remvermogen op ijs.
Dus afgehaakt van de cracks en met de gewone goede skiërs van de ploeg meegegaan (ploeg van 21 man)
Na de lunch in Ciao Pais, beste eettent op de pistes (hutje 3 op de pistemap), ging ik als verkenner even kijken of we skiënd de piste op konden. Ciao Pais ligt iets naast de Piste en al redeljk naar beneden. Je kon er skiënd komen maar kwam dan op een ijsplaat terecht, je kon of terug omhoog lopen waar weer wat sneeuw lag, óf de 80 meter ijsplaat afskiën en lager de piste op..........dacht ik.
Ik kwam dus redelijk popiejopie over het ijs aanskiën om het kommetje naar de piste te checken dat net uit zicht was.
Helaas was door het warme weer de sneeuw en ijs in dat kommetje geheel gesmolten, en liep in de geul een smeltwatertje, dus bovenop gekomen en dat ziend dacht ik nog "k*t, máár dáár is ijsmodder waar ik naar toe kan springen" maar toen stonden mijn ski`s al stil in de modder en dook ik voorover de prut in..... _O-
Dat ging zo snel dat iedereen later bezorgd kwam vragen of ik OK was, zo hard zag de klap er uit.
Maar zelfs geen deuk in mijn ego......... :+ _O-
Ik kan daar zelf hard om lachen, en het "ga jij even verkennen of we daar langs kunnen" blijft er vast nog jaren in.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gq3py241-iWhtSdFwMO0upUsVx0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0Ve0lb1xvkrCqJ682apYobem.jpg?f=fotoalbum_large

Later in het zonnetje ontdekt dat ik wat cantingschroeven/verstelplaten verloren had van de schachten. :(
In eerste instantie natuurlijk de bootfitter de schuld gegeven waar ik mijn schoenen aan liet passen, maar de tegenmoeren in de schacht bleken los te zitten, dus aangedraaid was niet echt muurvast. Dat samen met flink werken met de schoenen maakt dat de relatief korte schroeven zich loswerken. :X
Bij het ophalen van de Rival gevraagd of ze die cantingplaten hadden, maar nee, andere handel ook niet en doorverwezen naar het oude dorp waar meer winkels zaten. Oa de enige die Atomic verkocht. Niemand had ze los.
Ondertussen werden er ook foto`s uitgewisseld met vrienden in Oostenrijk, "hoe is het bij jullie", waar soms witte reepjes slush op een groen berg lagen. Dan ben je niet blij, helemaal niet als het ook nog eens druk is.
Dan boften we toch maar met onze pistes bij 10 graden op 2500 meter.

Volgende dag gingen we naar (@ZieMaar! ) Claviere en Montgenevre, normaal met liften en skiënd bereikbaar, maar nu een half uurtje met de auto wat veel tijd scheelt. Je kan dan de hele dag skiën daar ipv laat er komen en vroeg weer weg moeten ivm lifttijden.
De sneeuw was daar minimaal beter dan bij ons, maar wat een heerlijke pistes om van af te knallen. Alles was meer dan fijn, en vrij rustig ook.
Niet te moeilijk, voornamelijk blauw en rood om keihard in één keer naar beneden te carven.
Wel apart om daar een gemengde skilift te zien, met stoeltjes en cabines op één kabel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oOrnc7jJdL9rbqeTpNMg8TVPhkQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QKFDZyZgJraXqVrCtnjHcs6x.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Na9qe7Ke1SadxsaqkTauGOYf5do=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7gGUKRmFQkRKzrVL9HJp1uFG.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NB5vzmj0zDfkzl3L5solKSpizt0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zkfOKT6luJLiXd6gKmCb6aNO.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8vtR4NWnknipXpbfz0NysuKpXrs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BpaUEU28CXxAZBJ6RDrnlC9w.jpg?f=fotoalbum_tile

En natuurlijk ging iedereen daar voor mijn outfit.... :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mC49AyOrMeEKldBPKypJR3RElM8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9DmRf3GHYJfOZO007TCNxE04.jpg?f=fotoalbum_large

Gegeten bij La Coche op de piste, dat werd voor de meesten een Capitan Burger met 200 gr vlees en alles wat je verder op een burger kan stoppen, en een mandje frietjes er bij. Dat was zoveel dat je geen avondeten meer hoefde. Aanrader.
In sommige hutjes, deze was op het hoogste punt ergens, kom je in Frankrijk wel zulke toiletten tegen (1x meegemaakt, wat de dames minder prettig vonden)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gtnq-60St-ZKYUUjSsoLrahUUu4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x8zikvRRC1WZsZ1Ou2dKMJYE.jpg?f=fotoalbum_large

Ik had niet verder gezocht naar de cantingplaatjes omdat ik mijn oude Rossignol schoenen ook mee had genomen, en ondanks hun leeftijd, ca 22 jaar :+ , voldeden die prima en voelden aan als sloffen, ondanks flex 130. Die had ik dus naar Montgenevre aan.
De volgende ochtend bleken ze hun tijd gehad te hebben, plastic brak af en de lip trok ik er zo uit. :'(

Dus die ochtend, donderdag, het sneeuwde inmiddels, toch maar gekeken voor huurschoenen, voor 10 euro/d of 18 euro/3 dagen hoef je niet op kapotte schoenen te skiën toch?
Nadeel was wel dat huurschoenen maar tot flex 100 gingen, maar ach.........

Door de verse sneeuw en ons tempo had ik al snel het idee dat ik een paar sponzen aan had, flex 100 stuurt op snelheid gewoon niet direct genoeg. :X
Niet zoals ik gewend ben, en helemaal niet op dat enkele ijsplaatje dat je onverwacht tegenkwam.
Ik weet het, op sneeuw moet je skieen en ijs moet je overheen, maar toch, wel bijsturen/remmen op ijs met een vertraging is gewoon k*t.
Imo kan iedereen beter een hogere flex nemen dan geadviseerd wordt omdat je daar gewoon beter mee skiet, zeker met gebootfitte schoenen, die zitten daardoor comfortabel en sturen door die hogere flex directer(sneller) als je onverwacht bij moet sturen.
De huurschoenen dus maar teruggebracht en daarna vrijdag en zaterdag op de incomplete schoenen geskied, die waren ondanks het ontbreken van de canting op drie plaatsen nog steeds directer en beter zittend dan de huurschoenen. :9~
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/au4DWU-qc3L52pHXtIvaYAvT7Ro=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T7U3fYURSmvnyvZd94NKDD4c.jpg?f=fotoalbum_large

Die dag wel te lang blijven hangen bij de Orso Bianco/Sportinia, Bombardino`s.......liften dicht, dus we moesten toch dat ijspad terug nemen naar Jouvenceaux, er eigenlijk van uit gaande dat de sneeuw het verbeterd had (pistenbully dan, die had ook een hele berg sneeuw naast het dalstation gebracht)
Niet dus, even erg, zo niet erger, naast dat het pad even verrot en ijzig was stond nu een pistenbully op het bruggetje. En was er een halve meter ijs naast vrij om in schuss langs te gaan...... :+
Maar het bleef gewoon een halve berg ijsschrapen om de snelheid onder controle te houden.
De chauffeur kwam later met een 5l jerrycan omhooglopen. :X

Vrijdag was de sneeuw geweldig, naar Sansicario, en zaterdag ook in Sauze/Sansicario.
Wij hebben de gewoonte om vroeg uit te checken op zaterdag, dan nog te gaan skiën tot een uur of één, te lunchen en daarna naar de auto, omkleden (deels) en weg.

Op die manier heb je een dag extra plezier en je mist alle files, die zijn opgelost.
Ik reed om half vier weg en was met 5 ruime stops om kwart over drie `s nachts thuis, 1141 km cruisecontrol overal op max snelheid , enige knelpuntje was 15 minuten langzaam rijdend verkeer bij Lyon, om kwart over 5 `s middags tijdens de gewone spits.

Al met al is Sauze d'Oulx dus een aanrader, goed aan te rijden, heerlijk eten, goedkoop (een goede pizza op de piste kost een tientje, koffie 2 euro, cappucino 2,75, 1/2 liter bier 5 euro) en een 7 daagse skipas voor Via Lattea is €290 (online) of €297 (box) incl 2 dagen Claviere/Montgenevre.

En had ik al gezegd rustig???

Af en toe had je de piste voor jou alleen leek het wel, en dat in de krokus!! _/-\o_ _/-\o_

En had ik al gezegd dat bij het merendeel van de hutjes de toiletten gelijkvloers zijn? _/-\o_

Tolbadge is een keeper, niet alleen liet het me af en toe een 1000 tal auto`s overslaan op drukke punten heen (zaterdagochtend kan je pas door de Fresjustunnel, deze heeft een max 7 dagenretour, die moet je ook apart betalen), ook werkt hij in alle poortjes, niet alleen in de met T gemerkte waar geen kassa is, dus zie je een leeg of bijna leeg poortje, daar kan je overal doorrijden. _/-\o_ _/-\o_
Totale tolkosten € 127 voor filevrije en baustellevrije snelwegen. _/-\o_
Volgend jaar rij ik weer op vrijdag, maar ipv een overnachting halverwege Lyon-Grenoble, neem ik dan een overnachting na Albertsville.
Lyon-Albertsville staat al vroeg vast zaterdagochtend, na de afslag Albertsville rijdt het weer.
Zodoende ben ik er zaterdags vroeger en kan ik dan al een middagpas nemen, inchecken is toch pas vanaf 16.00 uur (en naast de lift)

Beetje sfeerimpressies:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GQ1NNhWKjJynIyQz7b1oqED9WWQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HMqEPmbhWEQD0sphOJEh6JLZ.jpg?f=fotoalbum_large
Afzien bij Baita Mavie tijdens de lunch in Sansicario (hutje 20 op de pistemap), geweldige pizza`s 10 euro.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_4RWsEZvaWu2yDCHriOCusXedyY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jk8LvgXgsprBuRzMYaWvvMib.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wKsWn4FZgzoW-i8F6QtHzjMniHo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4Byyj1XLMahTh5mC2IZXz50H.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BXOP3ZXM9GILZlYuhJ1YWYceN0I=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pjd01HCsx8DhEpsX4tMjTfoO.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hLY57cTMzIGSVFfvRvNPv7POpsU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iU01zRmevoGKNjFlBtApHXnK.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H-T-xsp8uObwWkYF8SA8sj06z4E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jOwIKcAwDipzZVvWAX7WfDLV.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2mG2SDwzXfzE_GkZRKG83QnFIdU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/khWgDriG1TEx4vkZzswQEX4p.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h5fdXErmN8BVoy-pVWnVKY4tR8o=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XIwDHOI7nJscssXteXNncKvZ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iQ8D3DGf9vClGnrFQi5FULG-BxU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JmLtHbdHE9Ww4bxXMzy9w6ZQ.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MNmCQ24im23DxAj_ik6k_PoeeSI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iKd43D3V0K1jbxMMhQj20wAk.jpg?f=fotoalbum_tile

Inmiddels al geboekt voor volgend jaar, haast naast de Jouvenceaux-lift.

Inmiddels via MP ook al een paar donor Ultra`s 130 gevonden, weliswaar zwarte in maat 46,5 maar ik heb voor €25 alle onderdelen die ik nodig heb, zelfde schnallen, en meer.
Goedkoper dan dat ik daar waarschijnlijk een paar onderdelen nieuw had gekocht.

De slijpset kwam ook prima van pas, door het ijspad en de snelheid waarmee op de gewone piste geskied werd, met wat ijs hier en daar, was het scherpe toch al snel van mijn ski`s.
Elke avond even aanzetten was goud, beetje extra wax aan het eind van de week was ook niet verkeerd. _/-\o_

Inmiddels is de sneeuw top, nadat we weg gingen heeft het regelmatig gesneeuwd en houdt dat nog deze week aan.
Hopellijk volgend jaar iets meer sneeuw als wij er zijn, al zeggen we daarbij : op ijzige pistes kan je skiën, op slush breek je je benen.
De slush is ons bespaard en pistes waren overal meer dan goed. _/-\o_

[ Voor 13% gewijzigd door Teijgetje op 03-03-2024 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Lekker, leuk om te lezen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
En natuurlijk is er ook een Dutchweek.
Pistemap is te downloaden oa via hier
Alle liften, lifttijden, pistes en restaurant op een kaartje.
Erg handig op de telefoon.

Ik heb trouwens geen afgesloten liften gezien tijdens onze vakantie.
Behalve sleeplift 13, maar daar mis je niet echt veel aan.
Ik begreep wel dat deze week de tweezitter naar Mont Fraiteve stil stond ivm lawinegevaar.
Maar dan kan je heel (makkelijk) via de weg in de andere skigebiedjes komen, Sestriere is dan we het verst met 43 minuten.

En die tweezitter is misschien het enige puntje.......als je daar na kwart voor 10 aankomt dan staat er best een rij om naar Sansicario en Sestriere te gaan.
Ik begreep uit de laatste video van Sauzeonline dat eea aan liften overgenomen was door IconSports, misschien dat zij de(ze) lift(en) gaan upgraden.

[ Voor 85% gewijzigd door Teijgetje op 03-03-2024 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

Dutchweek. Leuk.
Overigens wel iets wat me ook opviel dit jaar was dat er 6 man security bij de apres-ski tent stond waar we heen gingen (Mooserwirt, Sankt Anton)
Had ik eerlijk gezegd ook nog nooit gezien en ergens wel jammer dat het kennelijk nodig is.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
In Sauze heb ik dat niet gezien, wel zie je politie op de piste die je ook aanspreekt/handhaaft op wangedrag.
En ben je verplicht, wordt gevraagd bij aanschaf skipas, een aansprakelijkheidsverzekering te hebben.
Daar vragen die carabinieri ook naar als ze je aanspreken.

In Montgenevre ook gendarmes gezien maar daar was ook een heel bataljon aan het leren skiën. Op de foto staat maar een deel. Of het daar mee te maken had daar?
Die militairen hadden een ander soort skibinding met pennen voor en achter die in hun boots klikten, en geen stoppers maar per ski een rubber band die om hun kuit ging.
Die boots waren ook geen skischoenen maar multifunctioneel, je kon er ook goed mee lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

Ik kwam in Oostenrijk ook nog 10 man Bundesheer (leger) tegen. Die gasten kunnen het wel, laat ik het zo zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Die Franzosen waren kneuzen...... maar misschien waren het toch Italianen gezien ze allemaal met een pizzapunt naar beneden gingen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Piste politie zie je in Italië wel vaker, spreken idd mensen wel aan op wangedrag, maar komen ook vaak helpen met ongelukken. Uitsmijters zijn voor ander wangedrag, gelukkig nooit gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Csotranme
Ik heb echt nog nooit politie gezien op de piste.
Zowel in Oostenrijk als USA niet...

Wel in Kleinwalsertal eens Duitse militairen die gewoon aan het trainen oid waren.

Pa heeft een set aan laten meten gisteren en mag ze over 1 week in Oostenrijk testen :)

Bevalt het niet mogen ze terug tegen huurkosten van 125eur.

Ik ben benieuwd of dit inderdaad echt helpt tegen zijn knie klachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
In VS heb je ski patrol toch? Oostenrijk heeft pistedienst. Elk land heeft wel iets, takenpakket lijkt op elkaar maar nadruk ligt denk ik per land ergens anders op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
Csotranme schreef op zondag 3 maart 2024 @ 16:53:

Pa heeft een set aan laten meten gisteren en mag ze over 1 week in Oostenrijk testen :)

Bevalt het niet mogen ze terug tegen huurkosten van 125eur.

Ik ben benieuwd of dit inderdaad echt helpt tegen zijn knie klachten.
Ik ben reuze benieuwd naar zijn ervaring.
Ik heb een beetje ook mijn oog er op laten vallen.

A: je kan tot op veel latere leeftijd doorskiën waarbij kleine lichamelijke ongemakken opgevangen worden.
B: je wordt gedurende de dag veel minder belast en dus minder moe.
C: je kan je geheel op techniek focussen.

En hoewel @YellowCube daar een mening over heeft, lijkt het mij fantastisch om je alleen met techniek bezig te hoeven houden én vol te gaan, omdat je gewrichten en spieren gespaard worden.

Natuurlijk moet je wat aan je lichamelijke conditie doen, ik had dag drie en vier best wel spierpijn met opstaan in de ochtend. Dat had er niet geweest als ik me goed voorbereid had, ik heb de eerste dagen alleen op techniek en ervaring vertrouwd.
Aan de andere kant heb ik al 20 jaar een Bakerse cyste achter mijn linker knie, die aan het eind van een weekje knallen toch echt wel voor ongemak zorgt.
Daar moet ik dan elke ochtend even doorheen aan het eind van de week, het wordt geleidelijk groter. En door de druk heb ik ook het idee dat mijn knie iets uit elkaar gedrukt wordt aan het eind van de week.
En daar doet geen voorbereiding iets tegen, dat moet er gewoon dit jaar af/uitgesneden worden. Na een week is het nu weg en moet de ruimte die in mijn kniegewricht/banden daardoor is ontstaan even straktrekken.

Eventueel een brace of ski-mojo zou dan best goed kunnen helpen.
Dat vals-spelen argument gaat me een beetje ver, net alsof je met stuurbekrachtiging vals speelt.
Dat had je vroeger toch ook niet............ :+
Maar als gezond skiën tot na mijn 70e me €65 (of minder) per week kost dan teken ik daar voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

Over mijn mening. Die kun je lezen alsof ik er volledig tegen ben. Ik zie vooral een probleem in mensen die nu met echt ondermaatse conditie gaan skieen. En er zijn er genoeg. Dat is sowieso aanleiding voor blessures of erger, maar met deze dingen ga je dan wellicht nog meer over je grenzen, want het gaat zo makkelijk.
En hard op je bek gaan kan nog steeds met deze dingen. Sterker nog, ik vraag me zelfs een beetje af of je dan niet meer risico loopt.
Dat is een beetje het idee maar ik zie jouw argumenten ook zeker.

Dat tot op latere leeftijd kunnen skieen zie ik ook als positief punt. Mijn moeder is twee jaar geleden noodgedwongen gestopt met skieen. Toen was ze 80 en dat vond ze oprecht heel moeilijk. Dit zou voor haar zeker een uitkomst zijn. Dus was dat betreft, all for it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

ZieMaar! schreef op zondag 3 maart 2024 @ 17:16:
In VS heb je ski patrol toch? Oostenrijk heeft pistedienst. Elk land heeft wel iets, takenpakket lijkt op elkaar maar nadruk ligt denk ik per land ergens anders op.
Ik ben in de VS twee keer aangesproken door ski patrol. Een keer zelfs nadat er met een radar gun geconstateerd was dat ik na een bord “Slow” alsnog te hard ging. Dat was een opmerkelijke ervaring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Csotranme
Teijgetje schreef op zondag 3 maart 2024 @ 19:42:
[...]

Ik ben reuze benieuwd naar zijn ervaring.
Ik heb een beetje ook mijn oog er op laten vallen.

A: je kan tot op veel latere leeftijd doorskiën waarbij kleine lichamelijke ongemakken opgevangen worden.
B: je wordt gedurende de dag veel minder belast en dus minder moe.
C: je kan je geheel op techniek focussen.

En hoewel @YellowCube daar een mening over heeft, lijkt het mij fantastisch om je alleen met techniek bezig te hoeven houden én vol te gaan, omdat je gewrichten en spieren gespaard worden.

Natuurlijk moet je wat aan je lichamelijke conditie doen, ik had dag drie en vier best wel spierpijn met opstaan in de ochtend. Dat had er niet geweest als ik me goed voorbereid had, ik heb de eerste dagen alleen op techniek en ervaring vertrouwd.
Aan de andere kant heb ik al 20 jaar een Bakerse cyste achter mijn linker knie, die aan het eind van een weekje knallen toch echt wel voor ongemak zorgt.
Daar moet ik dan elke ochtend even doorheen aan het eind van de week, het wordt geleidelijk groter. En door de druk heb ik ook het idee dat mijn knie iets uit elkaar gedrukt wordt aan het eind van de week.
En daar doet geen voorbereiding iets tegen, dat moet er gewoon dit jaar af/uitgesneden worden. Na een week is het nu weg en moet de ruimte die in mijn kniegewricht/banden daardoor is ontstaan even straktrekken.

Eventueel een brace of ski-mojo zou dan best goed kunnen helpen.
Dat vals-spelen argument gaat me een beetje ver, net alsof je met stuurbekrachtiging vals speelt.
Dat had je vroeger toch ook niet............ :+
Maar als gezond skiën tot na mijn 70e me €65 (of minder) per week kost dan teken ik daar voor.
Mijn pa heeft artrose in z'n knieën en paar jaar ouder dan jij zie ik. Die is van '58

Hij wilde eigenlijk z'n oude Strolz maatwerk schoenen vervangen voor de nieuwe blauwe racing schoenen (ik heb ze zelf en kom er 10x makkelijker in dan hij in z'n ouwe Strolz schoenen).
Verklaarde hem voor gek aangezien hij nu al een paar jaar met knie braces skiet en elke avond voltaren zit te smeren.

Hij is dus slim geweest en m'n advies opgevolgd om eerst die ski-mojo eens te proberen.
Als dat echt helpt kan hij altijd nog nieuwe schoenen laten maken.
Zonde van je geld om nu nieuwe schoenen te laten maken als je knieën het toch niet trekken...

Ik laat het weten wat z'n bevindingen met die ski-mojo zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
YellowCube schreef op zondag 3 maart 2024 @ 20:34:
Ik ben in de VS twee keer aangesproken door ski patrol. Een keer zelfs nadat er met een radar gun geconstateerd was dat ik na een bord “Slow” alsnog te hard ging. Dat was een opmerkelijke ervaring.
Wat voor snelheden moet ik aan denken bij "Slow", geen 80+ maar gewoon vlot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
YellowCube schreef op zondag 3 maart 2024 @ 20:34:
[...]

Ik begreep dat in bepaalde gevallen je skipas ingetrokken wordt en je onder bij hun bureau mag gaan uitleggen waarom ze dat niet zouden moeten doen?
En dat met hun skipasprijzen. 8)7

En dat allemaal door dat sue-cultuurtje bij het minste geringste.
Of zijn ze voor toeristen coulanter? Of juist niet?

(Mijn tante in Canada werd ooit helemaal gek toen mijn oma een peukje op straat gooide.......op littering stond 500 Canadian dollar boete geloof ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

hoevenpe schreef op zondag 3 maart 2024 @ 20:48:
[...]

Wat voor snelheden moet ik aan denken bij "Slow", geen 80+ maar gewoon vlot?
geen idee meer. Het was te hard, zoveel was duidelijk, want er werd me inderdaad uitgelegd dat mijn skipas ingenomen zou worden als ik het weer deed.
Dit alles was overigens ergens in 1997/1998, een van die jaren.
Mijn neefjes zagen er foto's van en de eerste vraag die ze stelden is waarom we op alle foto's onze helm afgezet hadden.
Eh...toen skiede je nog helemaal niet met helm
Ongelofelijk vonden ze het.

Pagina: 1 ... 32 ... 42 Laatste