Ik heb een fotochrome gouden lens en een gewone oranje, lens wisselen doe ik niet aan, gewoon twee aparte brillen. Mooi weer en slecht weer.
Dan nu maar even een verslagje uit Sauze d'Oulx. (alles klik om te vergroten)
Eigenlijk maar één woord voor........Fantastisch!!
Een van mijn fijnste vakanties ooit.
En gezien de zomerse omstandigheden overal in Europa tijdens de krokusvakantie noord krijgt deze het cijfer 10+.
Dit is mijn uitzicht op Sauze d'Oulx vanuit mijn slaapkamer in het huisje in Signols, op 15 minuten rijden, ik zat daar voor half de prijs van iets in Sauze d'Oulx.
Zo lijkt het niets........
Parkeren bij de lift van Jouvenceaux is gratis, op 5 minuten lopen (naar beneden, `s middags die 200 meter iets omhoog gaat iets langzamer)
Maar de sneeuw was goed tot zeer goed boven, onderin was het wat minder soms ijzig, de dalafdaling naar Jouvenceaux was afgesloten.
Daar lag nog wel een smal ijspad naartoe dat we begin van de week getest hadden......echt voor de diehards met genoeg skills, maar zelfs als ervaren skiër was daar geen lol aan te beleven: een ijspad van ca 2 meter breed dat ook nog zwaar geribbeld was door de pistenbully.
Beetje een skikiller want die kon je daarna eigenlijk laten vullen en slijpen...... maar je kwam beneden.
Hoeft dus niet gezegd dat verder de lift vanuit het middenstation van Jouvenceaux naar beneden werd genomen, wel zo rielekst.
Dit was voor mij een beetje testvakantie, 4 jaar niet geskied, natuurlijk zoals een goed Nederlander betaamt geheel ongeoefend, als in geen conditie en geen wintersportoefeningen gedaan, en een half jaar geleden een partiële nefrectomie ondergaan en daarna een half jaar niets gedaan qua training, tel daar 61 jaar bij op.......en gaan.
Dag 1, zondag, was een beetje testskiën, ik had tweedehands Atomic Vantage Rivals aangeschaft en moest dus naast deze even doorkrijgen ook even wat skills ophalen.
Dat bleek makkelijker dan gedacht, na een half uurtje beetje voorzichtig doen ben ik bij de cracks van onze ploeg aangesloten die flink de gang er in hadden. Dat werd 55 km doorskiën en alle pistes in Sauze meermaals af.
Dag 2 eigenlijk hetzelfde, maar dan Sansicario, lunch bij Baita Mavie.
Bij aankomst op de parkeerplaats kwamen de plaatselijke bekendheden van Sauzeonline naast me staan.
Selfietime....
:strip_exif()/f/image/iNpu7nhF0mmAalPKHblwU2qa.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb James en Sinead bedankt voor hun toffe snowreports elke week, en me verontschuldigd dat ik begonnen was over dat hij geen helm draagt. Dat bleek al een uitgekauwd onderwerp te zijn kreeg ik van anderen op Youtube te horen......
Aan het eind van de dag zag ik wat toplaag (print) loszitten achterop mijn ski, die ik daarop wegbracht om te plakken.
Dag 3 dus op snowblades van 127 cm, maar dat was even een misrekening, door het tempo en de af en toe ijzige stukjes waren deze veel te kort om even lekker mee mee te knallen, minder stabiel en door de lengte veel minder remvermogen op ijs.
Dus afgehaakt van de cracks en met de gewone goede skiërs van de ploeg meegegaan (ploeg van 21 man)
Na de lunch in
Ciao Pais, beste eettent op de pistes (hutje 3 op de pistemap), ging ik als verkenner even kijken of we skiënd de piste op konden. Ciao Pais ligt iets naast de Piste en al redeljk naar beneden. Je kon er skiënd komen maar kwam dan op een ijsplaat terecht, je kon of terug omhoog lopen waar weer wat sneeuw lag, óf de 80 meter ijsplaat afskiën en lager de piste op..........dacht ik.
Ik kwam dus redelijk popiejopie over het ijs aanskiën om het kommetje naar de piste te checken dat net uit zicht was.
Helaas was door het warme weer de sneeuw en ijs in dat kommetje geheel gesmolten, en liep in de geul een smeltwatertje, dus bovenop gekomen en dat ziend dacht ik nog "k*t, máár dáár is ijsmodder waar ik naar toe kan springen" maar toen stonden mijn ski`s al stil in de modder en dook ik voorover de prut in.....
Dat ging zo snel dat iedereen later bezorgd kwam vragen of ik OK was, zo hard zag de klap er uit.
Maar zelfs geen deuk in mijn ego.........
Ik kan daar zelf hard om lachen, en het "ga jij even verkennen of we daar langs kunnen" blijft er vast nog jaren in.
Later in het zonnetje ontdekt dat ik wat cantingschroeven/verstelplaten verloren had van de schachten.
In eerste instantie natuurlijk de bootfitter de schuld gegeven waar ik mijn schoenen aan liet passen, maar de tegenmoeren in de schacht bleken los te zitten, dus aangedraaid was niet echt muurvast. Dat samen met flink werken met de schoenen maakt dat de relatief korte schroeven zich loswerken.
Bij het ophalen van de Rival gevraagd of ze die cantingplaten hadden, maar nee, andere handel ook niet en doorverwezen naar het oude dorp waar meer winkels zaten. Oa de enige die Atomic verkocht. Niemand had ze los.
Ondertussen werden er ook foto`s uitgewisseld met vrienden in Oostenrijk, "hoe is het bij jullie", waar soms witte reepjes slush op een groen berg lagen. Dan ben je niet blij, helemaal niet als het ook nog eens druk is.
Dan boften we toch maar met onze pistes bij 10 graden op 2500 meter.
Volgende dag gingen we naar (@
ZieMaar! ) Claviere en Montgenevre, normaal met liften en skiënd bereikbaar, maar nu een half uurtje met de auto wat veel tijd scheelt. Je kan dan de hele dag skiën daar ipv laat er komen en vroeg weer weg moeten ivm lifttijden.
De sneeuw was daar minimaal beter dan bij ons, maar wat een heerlijke pistes om van af te knallen. Alles was meer dan fijn, en vrij rustig ook.
Niet te moeilijk, voornamelijk blauw en rood om keihard in één keer naar beneden te carven.
Wel apart om daar een gemengde skilift te zien, met stoeltjes en cabines op één kabel.
En natuurlijk ging iedereen daar voor mijn outfit....
Gegeten bij
La Coche op de piste, dat werd voor de meesten een Capitan Burger met 200 gr vlees en alles wat je verder op een burger kan stoppen, en een mandje frietjes er bij. Dat was zoveel dat je geen avondeten meer hoefde. Aanrader.
In sommige hutjes, deze was op het hoogste punt ergens, kom je in Frankrijk wel zulke toiletten tegen (1x meegemaakt, wat de dames minder prettig vonden)
Ik had niet verder gezocht naar de cantingplaatjes omdat ik mijn oude Rossignol schoenen ook mee had genomen, en ondanks hun leeftijd, ca 22 jaar

, voldeden die prima en voelden aan als sloffen, ondanks flex 130. Die had ik dus naar Montgenevre aan.
De volgende ochtend bleken ze hun tijd gehad te hebben, plastic brak af en de lip trok ik er zo uit.
Dus die ochtend, donderdag, het sneeuwde inmiddels, toch maar gekeken voor huurschoenen, voor 10 euro/d of 18 euro/3 dagen hoef je niet op kapotte schoenen te skiën toch?
Nadeel was wel dat huurschoenen maar tot flex 100 gingen, maar ach.........
Door de verse sneeuw en ons tempo had ik al snel het idee dat ik een paar sponzen aan had, flex 100 stuurt op snelheid gewoon niet direct genoeg.
Niet zoals ik gewend ben, en helemaal niet op dat enkele ijsplaatje dat je onverwacht tegenkwam.
Ik weet het, op sneeuw moet je skieen en ijs moet je overheen, maar toch, wel bijsturen/remmen op ijs met een vertraging is gewoon k*t.
Imo kan iedereen beter een hogere flex nemen dan geadviseerd wordt omdat je daar gewoon beter mee skiet, zeker met gebootfitte schoenen, die zitten daardoor comfortabel en sturen door die hogere flex directer(sneller) als je onverwacht bij moet sturen.
De huurschoenen dus maar teruggebracht en daarna vrijdag en zaterdag op de incomplete schoenen geskied, die waren ondanks het ontbreken van de canting op drie plaatsen nog steeds directer en beter zittend dan de huurschoenen.
Die dag wel te lang blijven hangen bij de Orso Bianco/Sportinia, Bombardino`s.......liften dicht, dus we moesten toch dat ijspad terug nemen naar Jouvenceaux, er eigenlijk van uit gaande dat de sneeuw het verbeterd had (pistenbully dan, die had ook een hele berg sneeuw naast het dalstation gebracht)
Niet dus, even erg, zo niet erger, naast dat het pad even verrot en ijzig was stond nu een pistenbully op het bruggetje. En was er een halve meter ijs naast vrij om in schuss langs te gaan......
Maar het bleef gewoon een halve berg ijsschrapen om de snelheid onder controle te houden.
De chauffeur kwam later met een 5l jerrycan omhooglopen.
Vrijdag was de sneeuw geweldig, naar Sansicario, en zaterdag ook in Sauze/Sansicario.
Wij hebben de gewoonte om vroeg uit te checken op zaterdag, dan nog te gaan skiën tot een uur of één, te lunchen en daarna naar de auto, omkleden (deels) en weg.
Op die manier heb je een dag extra plezier en je mist alle files, die zijn opgelost.
Ik reed om half vier weg en was met 5 ruime stops om kwart over drie `s nachts thuis, 1141 km cruisecontrol overal op max snelheid , enige knelpuntje was 15 minuten langzaam rijdend verkeer bij Lyon, om kwart over 5 `s middags tijdens de gewone spits.
Al met al is Sauze d'Oulx dus een aanrader, goed aan te rijden, heerlijk eten, goedkoop (een goede pizza op de piste kost een tientje, koffie 2 euro, cappucino 2,75, 1/2 liter bier 5 euro) en een 7 daagse skipas voor Via Lattea is €290 (online) of €297 (box) incl 2 dagen Claviere/Montgenevre.
En had ik al gezegd rustig???
Af en toe had je de piste voor jou alleen leek het wel, en dat in de krokus!!
En had ik al gezegd dat bij het merendeel van de hutjes de toiletten gelijkvloers zijn?
Tolbadge is een keeper, niet alleen liet het me af en toe een 1000 tal auto`s overslaan op drukke punten heen (zaterdagochtend kan je pas door de Fresjustunnel, deze heeft een max 7 dagenretour, die moet je ook apart betalen), ook werkt hij in alle poortjes, niet alleen in de met T gemerkte waar geen kassa is, dus zie je een leeg of bijna leeg poortje, daar kan je overal doorrijden.
Totale tolkosten € 127 voor filevrije en baustellevrije snelwegen.
Volgend jaar rij ik weer op vrijdag, maar ipv een overnachting halverwege Lyon-Grenoble, neem ik dan een overnachting na Albertsville.
Lyon-Albertsville staat al vroeg vast zaterdagochtend, na de afslag Albertsville rijdt het weer.
Zodoende ben ik er zaterdags vroeger en kan ik dan al een middagpas nemen, inchecken is toch pas vanaf 16.00 uur (en naast de lift)
Beetje sfeerimpressies:
:strip_exif()/f/image/HMqEPmbhWEQD0sphOJEh6JLZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Afzien bij Baita Mavie tijdens de lunch in Sansicario (hutje 20 op de pistemap), geweldige pizza`s 10 euro.
Inmiddels al geboekt voor volgend jaar, haast naast de Jouvenceaux-lift.
Inmiddels via MP ook al een paar donor Ultra`s 130 gevonden, weliswaar zwarte in maat 46,5 maar ik heb voor €25 alle onderdelen die ik nodig heb, zelfde schnallen, en meer.
Goedkoper dan dat ik daar waarschijnlijk een paar onderdelen nieuw had gekocht.
De slijpset kwam ook prima van pas, door het ijspad en de snelheid waarmee op de gewone piste geskied werd, met wat ijs hier en daar, was het scherpe toch al snel van mijn ski`s.
Elke avond even aanzetten was goud, beetje extra wax aan het eind van de week was ook niet verkeerd.
Inmiddels is de sneeuw top, nadat we weg gingen heeft het regelmatig gesneeuwd en houdt dat nog deze week aan.
Hopellijk volgend jaar iets meer sneeuw als wij er zijn, al zeggen we daarbij : op ijzige pistes kan je skiën, op slush breek je je benen.
De slush is ons bespaard en pistes waren overal meer dan goed.
[
Voor 13% gewijzigd door
Teijgetje op 03-03-2024 22:09
]
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.