DomiGijzen schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 07:33:
@
Teijgetje Base edge is normaal rond de 1. Meeste skies worden zo geleverd. Een kleinere hoek in de base betekent een snellere reactie bij het kanten. 0,5 graden is extreem klein te noemen. Nadeel is echter ook dat de ski dan ook onbedoeld sneller reageert. De ski presteert wel beter maar of je dat zelf leuk gaat vinden betwijfel ik. In ieder geval niks voor lekker cruisen op allerhande condities.
Omdat de ski met iets rond de 1 is geleverd, kun je ook niet zomaar naar een kleinere hoek. Daarvoor zul je eerst de base moeten laten vlakken. Van klein naar groot kan wel uiteraard.
Weet je dat zeker?
Volgens mij zijn de meeste ski`s geleverd met een base-edge-hoek van 0 graden, dwz gelijk met het belagvlak, in hetzelfde vlak. Ik heb drie sets nagekeken en die zijn allemaal 0 =vlak.
Een base-edge-hoek van 1 graad is al haast extreem en om dan reactie uit je ski`s te krijgen moet je ze al flink gaan kanten.
Hoe groter de hoek hoe meer/makkelijker wendbaar, maar hoe minder responsief qua kantengrip.
Volgens Swix,
waar het uitgelegd werd in het Tuning Clinic vol. 2 filmpje, en het meer over wedstrijdskien gaat dan over recreatief:
0 graden = vlak, en is het meest direct, je hoeft maar een beetje te kanten om de ski`s grip te laten krijgen. Standaard recreatieve ski, snelste grip op ijs.
0,5 graden, lichte hoek, voor schuine hellingen, en geeft een redelijk directe ski die niet grijpt, houdt nog wel snelle grip op ijs.
0,75 graden, medium hoek, voor medium hellingen, iets minder direct, maar om op ijs grip te krijgen moet je al goed kanten.
1 graad is een grote hoek, geeft op vlak terrein de meeste snelheid maar is minder responsief, je moet echt op de kanten gaan staan om te sturen of grip te krijgen op ijs.
1,5 graad is de grootste hoek die gegeven wordt en is nog minder responsief en echt alleen voor slalomskieen op hoge snelheid op vlak terrein.
Je kunt niet van 1 graad naar 0,5, daarvoor moet je hele zool machinaal vlakgeschuurd en de base-edge-hoek opnieuw gezet.
Advies is om de base-edge-hoek te zetten met een vijl zonder druk, en daar niet meer aan te komen, behalve na aanscherpen van de side-edge met diamant 1000 zonder druk om de braam weg te halen.
Je kan de hoek alleen maar vergroten waardoor de ski minder responsief wordt, en je dus meer techniek moet hebben om de skis echt te kanten. (zoals wedstrijdskiers)
Om de hoek te meten zet je een true bar op de kant en kijkt hoeveel ruimte er is op 5 cm daarnaast op het belag.
Globaal is 1 x dikte elektratape een hoek van 0,5 graad, 1,5 x dikte elektratape een hoek van 0,75 graad en 2 x dikte elektratape een hoek van 1 graad.
Interessanter is de side edge. Hoe scherper hoe meer grip op harde ondergrond. Maar ook hoe sneller ze de scherpte verliezen.
Ik denk dat je de uiteindelijke kant-hoek/scherpte bedoelt, na aftrek van de base-edge-hoek.
Bijvoorbeeld: Als je een base-edge-hoek van 1 graad hebt moet je de side-edge-hoek onder 1 graad meer slijpen om de gewenste kant-hoek/scherpte te krijgen.
Wat je over de scherpte zegt klopt, hoe scherper hoe meer grip, maar dus ook, hoe scherper de hoek, met hoe meer kracht je kan skiën.
Gerekend wordt (onder gemiddelde pistecondities, sneeuw met hier en daar wat ijs of slush) :
90 graden is de meest "botte" hoek die het langst scherp blijft, voor beginners, gaat ca. een week mee.
89 graden iets scherper, blijft ook lang scherp, voor beginners, maar kan aan het eind van de week botter worden.
88 á 87 graden, medium scherp, voor gevorderden. vraagt halverwege de week om aanscherpen.
86 á 85 graden voor de cracks, meest scherp, meeste kracht, maar dus sneller bot, vergt het meeste onderhoud. Vraagt om 3 á 4 x aanzetten bij krachtig skiën op een gemiddelde pisteconditie.
Ga je nog scherper dan heb je nog meer grip, kan je nog meer kracht overbrengen maar dan zal je `s ochtends de kanten aan moeten scherpen. Wat dus ook de meeste slijtage geeft.
Bij perfecte sneeuwcondities blijft alles natuurlijk wat langer scherp.
En het ligt aan de skiër, hoe hij skiet, met hoeveel racht/welke techniek, hoe de sneeuw is, welke pistetype hij prefereert, qua base-edge-hoek en uiteindelijke kant-hoek/scherpte.
Slippend skien gaat met 90 á 89 graden, Carven doe je beter met 87 tot 84 graden.
ZieMaar! schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 09:52:
En vwb slijpen: je kan extreem ver gaan en je base edge aanpassen hoort daar wmb bij, terwijl het niet zoveel toevoegt voor de gemiddelde of gewoon gevorderde skiër. Een goede basis is denk ik:
- klemmen (met middenklem)
- waxijzer
- harde borstel en zachte borstel
- schraper
- zo’n botmaakblokje
- wax
- m en s vijl
- iets voor de kanthoek, zo’n instelbaar ding is prima
- diamantvijl
- elastieken
Evt een L vijl voor het zetten van een nieuwe hoek, een sidewall cutter, waxfleece en zo’n plastic hoekje om hangend met de diamandvijl te kunnen polijsten en bramen weg te kunnen halen. Daarna wordt zo’n rotobrush denk ik interessant, net als zo’n opvouwbare tafel. Alles achter de daarna gaat vrij ver

.
Als ik zelf slijp of laat slijpen hou ik altijd de fabriekshoek aan, die is er in mijn ogen niet voor niets. Soms is hij niet te vinden online, dan heb je een stift nodig om de hoek vast te stellen.
De sidewall cutter/schaaf hoort wel een beetje in de basislijst als je wat vaker slijpt vind ik.
Je kan weliswaar ook slijpen en de sidewall meenemen maar dat levert toch óf meer schoonmaakwerk van je slijpmateriaal en extra werk op, óf een veranderde slijphoek als je de sidewall niet genoeg wegslijpt.
Maar met een schaaf kan je heel precies, heel weinig weghalen, zodat je uiteindelijke slijpwerk zo min mogelijk moeite kost.
Ik heb
deze bandjes laten komen, voldoen meer dan goed als skiband om de ski`s bij elkaar te houden.
En twee jaar garantie.
De siliconenzigzag zorgt voor meer grip tegen schuiven, de band is flexibel, uitrekbaar, en het klittenband zit ontzettend vast.
Bij wat smallere ski`s kan hij om een ski en dan nog om de andere heengetrokken zodat je ski`s elkaar niet raken maar toch gebonden zijn.
Maar normaal gesproken doe je de ski`s tegen elkaar en trekt de band op spanning eromheen vast, werkt erg makkelijk en zit als een huis.
Aanrader. €1,31/stuk.
Skibanden zijn duurder en zitten maar half zo vast.
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.