[Vakantie] Het Grote Wintersport-topic! Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 31 ... 42 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09:19
Ardana schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 15:01:

Vandaar dat zo'n skki trikke me wel wat leek: er schijnt nauwelijks leercurve te zijn.

Andere makkelijke, betaalbare opties zijn ook welkom
Geen ski/piste-ervaring, geen conditie én EDS......Ik denk dat je hier wat al te optimistisch denkt dat je opstapt en wegglijdt.
Alles wat onder met (hoge) snelheid van een berg afdalen valt is een verhoogd risico, en extra verhoogd als je zelf al problemen hebt.
Wat gebeurt er bijvoorbeeld als je een (onvermijdelijke) harde smak maakt en/of ijsplaten tegenkomt?
Met 0 ervaring zal je toch heel veel moeten leren.

Ik denk dat je een leukere vakantie hebt met wat meer begeleiding, zodat je zeker weet dat je heelhuids weer naar Nederland terug kan.

Er zijn natuurlijk meerdere plaatsen maar waar wij heen gaan heb je bijvoorbeeld een "Accessible ski programma" speciaal voor mensen met problemen met gewoon skieen en snowboarden.
Wellicht is dat iets, ik geloof dat je 12 uur aanspraak mag maken op gratis hulp?

[ Voor 3% gewijzigd door Teijgetje op 31-01-2024 16:12 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokey1808
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 26-06 21:28
Anoniem: 36835 schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 23:55:
Ik lees altijd over noord/zuidhellingen. Maar hoe zit het met oosthellingen? Over 2 weken gaan we naar gargellen, en volgens mij zijn dat voornamelijk oosthellingen. Is dat gunstig of minder gunstig met de condities waar we in verkeren.
Vorig jaar naar Gargellen geweest, heerlijk gebied! Niet heel groot maar je kan er heerlijke afdalingen maken, waaronder de dalafdaling!
Ik heb ook de uitstap gemaakt naar Montafon, maar vond de pistes in Gargellen wel beter van kwaliteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 36835

Yokey1808 schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 11:35:
[...]

Vorig jaar naar Gargellen geweest, heerlijk gebied! Niet heel groot maar je kan er heerlijke afdalingen maken, waaronder de dalafdaling!
Ik heb ook de uitstap gemaakt naar Montafon, maar vond de pistes in Gargellen wel beter van kwaliteit.
Ik ben zeer benieuwd. Met een beetje mazzel valt er in het weekend voor de voorjaarsvakantie weer sneeuw en zakt de temperatuur weer.

https://www.wintersport.n...-mogelijk-grote-ommezwaai

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
Wie slijpt er zelf zijn ski`s en/of board?
En wat zijn de ervaringen daarmee?

Ik heb 3 sets ski`s, een oude set all mountain 169 cm Salomon X-Scream met carveplaten (uit 2002 maar te fijn om weg te doen, ook al zijn ze wat zwaarder), een Atomic Vantage Rival 83 twintip van 149 cm voor lekker cruisen, een beetje off piste en een beetje park, en een setje korte Wedze twintips van 125 cm voor als ik met twee ogen dicht, twee handen op mijn rug, niet nadenkend, naar beneden wil tussen mensen massa`s door.
Genoeg om te kiezen al naar gelang de condities. (eigenlijk 4 sets,er ligt ook nog een set raceski`s" uit de tijd dat ik overal als eerste beneden moest zijn :+ )
Enige waar ik wel waarde aan hecht is dat ze scherp zijn, vanwege minder kans op blessures.
Bij veel ijzige pistes is het dan ook fijn om ze even aan te (laten) scherpen tussendoor.

Maar dat gaat dus ook in de papieren lopen.
Hier kun je laten slijpen en waxen vanaf €20-€23,50, op vakantie moet je maar afwachten wat het kost.
En doe je het zelf dan kan heb je meer zicht op wat je er af haalt, imo doe je langer met je ski`s dan een met een machine die er over de hele lengte een fractie afslijpt.
En dat is nog afgezien van belagreparaties/groot onderhoud.

Een complete set kost echter al snel een €250 euro, met tools, klemmen en zijwangschaaf.
Maar dan ben je afgezien van extra was wel zo'n beetje voorgoed klaar.
En kan je alles ook gewaxt en scherp weer wegleggen.

Wat zijn jullie ervaringen?
Natuurlijk kan ik ze ook wegbrengen, een weekje wachten en ze weer ophalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:09
@Teijgetje Ik zei de gek. Het levert véél betere gewaxte en véél scherpere ski's op die ook nog eens véél langer meegaan omdat je telkens dezelfde hoek slijpt.

Ik heb inmiddels de spullen al lang terugverdiend. Was 50€ voor het waxijzer kwijt, 20€ voor de 2 klemmen, dan nog vijlen (je kunt gewone vijlen gebruiken, gewoon scheef in de klem zetten), 30€ voor de edger waarmee je slijpt en dan een paar tientjes voor de rest van het spul (borstel, schraper, afbotgum, wax). Polijstplaatjes (diamant) waren laatst bij de Lidl in de aanbieding voor een paar Euro, maar die hebben ze ook bij de Toolstation. Moet je opletten dat je de kleinere neemt, anders lopen ze tegen de haken/bindingen op je ski aan.

Als wax gebruik ik een gewone universeel wax van Vola. Ik druk er 1 keer flink op en wax de ski's vervolgens een keer of 5-10, waarbij ik telkens tussen het waxen minimaal een uur neem zodat de wax er goed in kan trekken.

Daar waar ik vroeger halverwege de week al last van botte stroeve ski's kreeg, haal ik nu gewoon probleemloos het einde van de week.

[ Voor 11% gewijzigd door SkiFan op 03-02-2024 20:47 ]

Nonsensical line goes here <---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10:35
Ik doe het waxen en slijpen zelf. Strijkijzer komt van de kringloop (2 euro), de klemmen, wax, en slijpset van Decathlon.

Zonder klemmen kan het ook wel maar dan moet je een beetje creatief zijn met een werkbank. :P

@SkiFan : meerdere keren waxen hoeft toch alleen bij een nieuwe ski? Ik wax ze hier één keer, laat ze dan even liggen en schraap het er dan af + borstel het na. De eventuele restanten die er dan nog op zitten gaan er wel af na een uurtje skiën.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
SkiFan schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 20:46:
@Teijgetje Ik zei de gek. Het levert véél betere gewaxte en véél scherpere ski's op die ook nog eens véél langer meegaan omdat je telkens dezelfde hoek slijpt.

Ik heb inmiddels de spullen al lang terugverdiend. Was 50€ voor het waxijzer kwijt, 20€ voor de 2 klemmen, dan nog vijlen (je kunt gewone vijlen gebruiken, gewoon scheef in de klem zetten), 30€ voor de edger waarmee je slijpt en dan een paar tientjes voor de rest van het spul (borstel, schraper, afbotgum, wax). Polijstplaatjes (diamant) waren laatst bij de Lidl in de aanbieding voor een paar Euro, maar die hebben ze ook bij de Toolstation. Moet je opletten dat je de kleinere neemt, anders lopen ze tegen de haken/bindingen op je ski aan.

Als wax gebruik ik een gewone universeel wax van Vola. Ik druk er 1 keer flink op en wax de ski's vervolgens een keer of 5-10, waarbij ik telkens tussen het waxen minimaal een uur neem zodat de wax er goed in kan trekken.

Daar waar ik vroeger halverwege de week al last van botte stroeve ski's kreeg, haal ik nu gewoon probleemloos het einde van de week.
Die prijzen gaan we niet meer halen. ;)
Maar goed te horen, klein beetje wat ik ook bedacht had, dat je dat inderdaad makkelijk terugverdiend.

Maar je gebruikt geen vaste (hot)wax?
Ik heb ook altijd zo`n geel busje vloeibare was maar dat is imo zo weer er afgeskied.

@Bobmeister
Decathlon, heeft helaas geen klemmen meer volgens mij, en alleen de basisset van Vola, die minder uitgebreid is als die van XCMan.

Als je tutorials ziet op Youtube dan is het inderdaad allemaal prima te doen.

[ Voor 3% gewijzigd door Teijgetje op 03-02-2024 21:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkiFan
@SkiFan : meerdere keren waxen hoeft toch alleen bij een nieuwe ski? Ik wax ze hier één keer, laat ze dan even liggen en schraap het er dan af + borstel het na. De eventuele restanten die er dan nog op zitten gaan er wel af na een uurtje skiën.
Geen idee of het verschil maakt. Ik doe het al jaren zo. Merk na een paar keer waxen wel dat er dan meer wax intrekt, dus dat de hoeveelheid wax die blijft na het strijken minder wordt. Vermoed dat het dus niet helemaal bijgeloof is.

@Teijgetje Klemmen hebben ze nog wel: https://www.decathlon.nl/..._/R-p-X8112128?mc=8112128

Kleine tip, koop extra elastieken. Dat maakt het een stuk makkelijker als je meerdere keren besluit te waxen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
SkiFan schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 21:27:

@Teijgetje Klemmen hebben ze nog wel: https://www.decathlon.nl/..._/R-p-X8112128?mc=8112128

Kleine tip, koop extra elastieken. Dat maakt het een stuk makkelijker als je meerdere keren besluit te waxen.
Bedankt voor de link, ik had gekeken en ze niet gevonden.
Inmiddels die van XCMan besteld, die zijn net iets goedkoper en je kunt er twee ski`s of een snowboard op leggen. Wat bij de Vola een minpuntje was.
Bovendien kan je het bord of ski recht vastklemmen en kan hij ook schuin niet wegschieten doordat de gleuf een stuk van de zijkant af zit ipv los op de zijkant zetten zoals bij de Vola's.

Én, het belangrijkste......je kan er een biertje aan openen. :9

Weliswaar niet van metaal maar ik denk dat de breedte en extra mogelijkheden daar ruim voor compenseert

Maandag wordt alles geleverd, ik heb dan twee weken om 6 ski`s te slijpen en waxen, dat moet lukken. _/-\o_
Al gaat het natuurlijk gewoon mee in de auto.

Bij de set zitten elastieken, ik snap dat extra altijd handig is, maar die gaan toch niet snel stuk of zijn voor eenmalig gebruik?
Ah, ik begrijp in ene dat je bedoelt als je alle zes ski`s tegelijk doet, dan kan je de elastieken er op laten zo lang. :+

[ Voor 19% gewijzigd door Teijgetje op 03-02-2024 23:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:45

ZieMaar!

Moderator General Chat
Nou, zoals hierboven stond, ik deed het zelf, maar heb er niet altijd zin in. Adresje hier in de buurt doet het in de hoek die ik wil en is goed scherp, waxen is goed genoeg, maar dat gaat handmatig altijd beter dan machinaal.

Extra elastieken zijn handig, ook omdat die niet eeuwig meegaan en altijd op onhandige momenten knappen. Nieuwe ski’s zou ik echt vaak waxen (hoef je natuurlijk niet elke keer te schrapen), bijhouden is voor mij meestal 1 of 2 laagjes. Denk dat goed warm maken van het belag en daarmee het goed diep in de poriën krijgen belangrijker is dan veel laagjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:01
Snowboard ook zelfwaxen en slijpen. Maar slijpen is met een simpele slijper met maar 2 grofheden die op 90 of 89 graden kan. Daarmee is het voor mij meer dan scherp genoeg.

Ook wel eens les gehad om het met meerdere diamantvijlen etc te doen. Mij teveel gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Elastieken....check. >:)

Iemand ervaring met verwarmde sokken? :9~

Op zoek naar elastieken werd ik hier mee doodgegooid......

https://www.amazon.nl/gp/...smid=A3VR4B96JNBW6X&psc=1

Weliswaar op 3AAtjes maar dus ook simpel te vervangen ipv opladen als ze halverwege leeg zijn.
Of oplaadbare AA's die liggen hier ook nog wel ergens met oplader.
(die gaan het dus niet worden gezien de levertiijd zie ik nu)

Deze zijn ook leuk betaalbaar en te regelen met een app.

Niet dat ik echt last had van koude voeten, maar simpel warm is ook wel fijn, en voor die prijs.....

Net zoiets als handschoen verwarmers. (ook 3 paar voor 5 euro) of zoiets

[ Voor 66% gewijzigd door Teijgetje op 03-02-2024 22:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkiFan
Ter info, ik slijp op 88 graden, plus dan nog de hangende kant, maar daar moet ik nog eens een vijlen houder voor kopen. Die doe ik dus nooit.

Dit is wel weer een prachtig tweakers topic. Ondanks dat het geen computers is, past het hier wel.

Qua verwarmbaar spul, gewoon goede handschoenen en Merino wollen sokken kopen. Dan heb je al die onzin echt niet nodig zolang je je schoenen niet op standje 'Streif herunter fahren' zet.

[ Voor 28% gewijzigd door SkiFan op 04-02-2024 08:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• M3rcury
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Hier ook zelf waxen en slijpen. Breng hem meestal wel 1 keer in de paar jaar even naar een winkel op de kanten echt goed te laten doen. Doe het zelf met een daikine simpele kantenslijper.

Wax blijft er echt langer op zitten dan machinaal, groot voordeel :)

No signature required.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:50

JB

Cédric roelt!

Sinds ik vorig jaar zelf ski's heb gekocht, ook aan de gang gegaan met waxen. Vorig jaar heeft een bekende van mij dit voor me gedaan, dit jaar voor het eerst zelf.

Mijn vrouw heeft al jaren eigen ski's maar die brachten we altijd weg. Je ziet nu ook goed dat de kanten al dunner worden, want machinaal wordt er waarschijnlijk niet echt op gelet.

Ik heb afgelopen donderdag zelf de eerste poging waxen op een Workmate gedaan. Gaat opzich wel, maar die klemmen zijn denk ik toch wel fijner. Heeft iemand ervaring met klemmen op de Workmate? Lijkt me lastig ivm kleinere "werkblad".

Werkbank staat hier in de hoek van de garage, dus dat kan opzich wel maar zitten ook lades onder. Met die klemmen weer lastig om vast te zetten.

Zoiets kan natuurlijk werken;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O8pRIeoVZYPrwnlFxmK5z_QBXIA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RDrMzSYp2qAU58gqYKO1hkr5.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door JB op 04-02-2024 11:35 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Imo eigenlijk niet, bij waxen liggen de ski`s los ivm de temperatuurstijgingen waardoor alles uitzet.
Als je ze zo vastklemt kunnen ze niet natuurlijk werken en zal dat mogelijk de levensduur en flex beïnvloeden.

En ik denk dat je makkelijker "onder de hand" werkt, zowel met slijpen als met waxen.
Misschien kan je de balk op het hout klemmen of vastschroeven van onder door de gaten, zodat je er dichter naast kan staan?
Of zelfs een extra plaatje, bv een 61x122 x 1,8 met een stukje balk er op geschroefd in de lengte.
Dan klem je de balk in de workmate en heb je een tafelblad wat iets buiten/gelijk aan de poten uitsteekt zodat je er goed bij kan staan als je de skiklemmen op de rand zet.
Imo gaat slijpen en waxen niet om kracht, zolang je er maar goed naast staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Teijgetje schreef op zondag 4 februari 2024 @ 12:16:
[...]

Imo eigenlijk niet, bij waxen liggen de ski`s los ivm de temperatuurstijgingen waardoor alles uitzet.
Als je ze zo vastklemt kunnen ze niet natuurlijk werken en zal dat mogelijk de levensduur en flex beïnvloeden.

En ik denk dat je makkelijker "onder de hand" werkt, zowel met slijpen als met waxen.
Misschien kan je de balk op het hout klemmen of vastschroeven van onder door de gaten, zodat je er dichter naast kan staan?
Of zelfs een extra plaatje, bv een 61x122 x 1,8 met een stukje balk er op geschroefd in de lengte.
Dan klem je de balk in de workmate en heb je een tafelblad wat iets buiten/gelijk aan de poten uitsteekt zodat je er goed bij kan staan als je de skiklemmen op de rand zet.
Imo gaat slijpen en waxen niet om kracht, zolang je er maar goed naast staat.
Ik bedoel de balk ivm 3 klemmen en te kort werkblad :)

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
JB schreef op zondag 4 februari 2024 @ 12:20:
[...]

Ik bedoel de balk ivm 3 klemmen en te kort werkblad :)
Ah ik zag maar twee klemmen en een vastgeklemde ski daar in. ;)

Imo zou je die balk naar de achterkant moeten brengen, zodat je makkelijker kan lopen zonder te kijken/struikelen, de treeplank steekt verder uit.
En dan kan er een derde klem in het midden,
Of je klemt een stuk multiplex als tafelblad vast, dan kan je ook een derde klem kwijt op een breder en langer werkblad dan van de workmate.
M3rcury schreef op zondag 4 februari 2024 @ 09:45:
Hier ook zelf waxen en slijpen. Breng hem meestal wel 1 keer in de paar jaar even naar een winkel op de kanten echt goed te laten doen. Doe het zelf met een daikine simpele kantenslijper.

Wax blijft er echt langer op zitten dan machinaal, groot voordeel :)
Ik denk dat dat deels ook afhangt van de slijpmachine.
Zoiets als dit (video begint bij slijpmachine t-589) heeft maar één shop in Nederland staan volgens mij, Ski-Point in Diemen. (kan er naast zitten natuurlijk, post vooral waar ze ook staan. ;) )
Daarmee gaat de wax er met infraroodverwarming op, dat komt dus ook wel diep, bovendien kunnen ze er kekke patroontjes mee in het belag zetten.

Alleen bij Ski-Point kun je ze brengen en na 7 dagen weer ophalen (normaaltarief), en de week voor de krokus hebben ze al helemaal geen tijd meer.

[ Voor 3% gewijzigd door Teijgetje op 04-02-2024 12:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10:35
JB schreef op zondag 4 februari 2024 @ 11:29:
Sinds ik vorig jaar zelf ski's heb gekocht, ook aan de gang gegaan met waxen. Vorig jaar heeft een bekende van mij dit voor me gedaan, dit jaar voor het eerst zelf.

Mijn vrouw heeft al jaren eigen ski's maar die brachten we altijd weg. Je ziet nu ook goed dat de kanten al dunner worden, want machinaal wordt er waarschijnlijk niet echt op gelet.

Ik heb afgelopen donderdag zelf de eerste poging waxen op een Workmate gedaan. Gaat opzich wel, maar die klemmen zijn denk ik toch wel fijner. Heeft iemand ervaring met klemmen op de Workmate? Lijkt me lastig ivm kleinere "werkblad".

Werkbank staat hier in de hoek van de garage, dus dat kan opzich wel maar zitten ook lades onder. Met die klemmen weer lastig om vast te zetten.

Zoiets kan natuurlijk werken;

[Afbeelding]
Ik doe het op een workmate en klem er eerst een langere plank op. Daar klem ik dan de hierboven genoemde Decathlon klemmen op. Door de plank kun je de klemmen verder uiteenzetten zodat de ski stabiel ligt.
Voordat ik de klemmen had, klemde ik de ski met de binding tussen de workmate, ondersteunt door een blokje hout links en rechts en een doekje zodat er niks beschadigt. De binding zat met tie-rips vast ipv elastiek. Dat werkte ook prima.

Maak er vooral geen studie van. :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Bobmeister schreef op zondag 4 februari 2024 @ 12:57:
[...]

Ik doe het op een workmate en klem er eerst een langere plank op. Daar klem ik dan de hierboven genoemde Decathlon klemmen op. Door de plank kun je de klemmen verder uiteenzetten zodat de ski stabiel ligt.
Voordat ik de klemmen had, klemde ik de ski met de binding tussen de workmate, ondersteunt door een blokje hout links en rechts en een doekje zodat er niks beschadigt. De binding zat met tie-rips vast ipv elastiek. Dat werkte ook prima.

Maak er vooral geen studie van. :*)
Herken het wel ja. Zo ook gedaan bij de 1e keer hier met korte ski’s vrouw. Nu nog even de juiste modus met klemmen vinden. Ik heb nog een middelste klem. Jij ook?

Nog even zoeken hoe lang ik de balk zaag mbt de buitenste positie. 150cm lijkt me prima. Mijn eigen ski’s zijn 172cm en de langste thuis.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• M3rcury
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
@Teijgetje O, die kende ik helemaal niet. Ik ben dan ook geen pro of leraar :)

Diemen is voor mij net zo ver heen en terug als dat ik het zelf even wax :P

No signature required.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SkiFan
Hier ook op de workmate. Als ik de klemmen er zoveel mogelijk op het uiteinde opzet, kan t net. Passen de langste bindingen er net tussen. Wel moet je de ski's dan goed vasthouden zodra je buiten de klemmen slijpt.

Heel belangrijk: Snijvaste handschoenen. Je schiet geheid wel eens uit.

https://www.amazon.de/Ind...en%2Caps%2C93&sr=8-2&th=1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DomiGijzen
  • Nu online
Ik heb twee opvouwbare bokken van Stanley (is een set). Met twee lijmklemmen klem ik daar een lat op en daarop de drie klemmen. Fijne is dat de skies tussendoor dan op die bok kunnen.
De middelste gebruik ik sowieso voor het schrapen.

Nog een tip, haal wat stuk loper of iets dergelijks voor eronder. Scheelt enorm met opruimen na het schrapen.

Grz D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Eigenlijk moet je dan gewoon waxfleece gebruiken, scheelt enorm in de rommel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DomiGijzen
  • Nu online
ZieMaar! schreef op zondag 4 februari 2024 @ 16:44:
Heb het geprobeerd maar heb er nog geen handigheid in gevonden…

Grz D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Wat gaat er mis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

ZieMaar! schreef op zondag 4 februari 2024 @ 16:44:
Van schrapen krijg je rommel. Of ik begrijp je niet :D

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Als je waxfleece gebruikt hoef je niet te schrapen, dan trekt de overtollige wax in dat papiertje :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
ZieMaar! schreef op maandag 5 februari 2024 @ 01:15:
Als je waxfleece gebruikt hoef je niet te schrapen, dan trekt de overtollige wax in dat papiertje :).
Waxfleece is een doekje?
Waxfleece is om over je strijkijzer te doen zodat je minder wax nodig hebt omdat dat makkelijker verdeelt?
Maar schrapen hou je wel daarna.
Wel minder.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Stimulate14
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 26-06 15:57

Stimulate14

⭐⭐⭐

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZM1dpjIuixmq4lI4oVBOXxWOPbw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a5vN8Ca3A66LcGMxqteXWAJp.jpg?f=fotoalbum_large

Groeten uit Sölden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Mensen hier recent nog een digitaal vignette gekocht bij ASFINAG? Normaliter kreeg je ook zo'n wallet vignette om in je telefoon te zetten. Dit keer niet :?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DomiGijzen
  • Nu online
ZieMaar! schreef op maandag 5 februari 2024 @ 01:15:
Bij mij pakt t doekje eigenlijk nauwelijks wax op. Denk een combinatie van koude garage en een wax ijzer dat zijn temperatuur niet goed stabiel houdt.
Ga het binnenkort nog eens proberen.

Grz D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

DomiGijzen schreef op maandag 5 februari 2024 @ 10:41:
[...]

Bij mij pakt t doekje eigenlijk nauwelijks wax op. Denk een combinatie van koude garage en een wax ijzer dat zijn temperatuur niet goed stabiel houdt.
Oud laken eronder werkt veel makkelijker :)

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11:48

Sherlock

No Shit

JB schreef op maandag 5 februari 2024 @ 10:38:
Mensen hier recent nog een digitaal vignette gekocht bij ASFINAG? Normaliter kreeg je ook zo'n wallet vignette om in je telefoon te zetten. Dit keer niet :?
Ik kreeg een mail met een pdf en een pkpass file, kan schijnbaar wel in je Apple wallet maar niet in je Android wallet.

Edit: en als ik het me goed herinner kon ik er ook voor kiezen om dat wallet bestand wel of niet mee te sturen.

[ Voor 13% gewijzigd door Sherlock op 05-02-2024 10:48 ]

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Sherlock schreef op maandag 5 februari 2024 @ 10:47:
[...]

Ik kreeg een mail met een pdf en een pkpass file, kan schijnbaar wel in je Apple wallet maar niet in je Android wallet.

Edit: en als ik het me goed herinner kon ik er ook voor kiezen om dat wallet bestand wel of niet mee te sturen.
Ja die file mis ik nu. Zo was het voorgaande keren ook inderdaad :)

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11:48

Sherlock

No Shit

Kun je er ook niet bij via je Asfinag account? (Kan schijnbaar ook achteraf, dat probeer ik nu maar hij doet moeilijk bij het inloggen)

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
DomiGijzen schreef op maandag 5 februari 2024 @ 10:41:
[...]

Laat je de wax lang afkoelen? Ik doe het ook in een koude garage en meestal breng ik het aan op setje 1, die zet ik weg, dan aanbrengen setje 2 en daarna de fleece. Is zeker niet helemaal afgekoeld.

Deken eronder kan zeker ook en ik denk dat schrapen ook niet hoeft tot er echt niets meer van af komt. Een harde piste en je bent alle restjes wel kwijt denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Teijgetje schreef op maandag 5 februari 2024 @ 08:49:
[...]

Waxfleece is een doekje?
Waxfleece is om over je strijkijzer te doen zodat je minder wax nodig hebt omdat dat makkelijker verdeelt?
Maar schrapen hou je wel daarna.
Wel minder.
Nee, juist andersom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Sherlock schreef op maandag 5 februari 2024 @ 11:13:
Kun je er ook niet bij via je Asfinag account? (Kan schijnbaar ook achteraf, dat probeer ik nu maar hij doet moeilijk bij het inloggen)
Ik zie daar mijn aankopen niet. Heb account aangemaakt op hetzelfde email adres.

edit:
Inmiddels het product kunnen toewijzen aan mijn account, nu ook het wallet bestand kunnen downloaden :)

[ Voor 14% gewijzigd door JB op 05-02-2024 12:56 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Dat ziet er inderdaad anders uit dan je leest bij de informatie.

[ Voor 7% gewijzigd door Teijgetje op 05-02-2024 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper
  • Laatst online: 29-03 15:34

Jazzper

BB4E^Guerilla

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BChUh_XVhSdqMiJu8aDCaVShN8g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bECCZDbG0AGHjorVbkt33kL3.jpg?f=fotoalbum_large

Terug van (klein) weekje Iscghl. Voor de 3e keer in 5 jaar. Blijft toch een prachtgebied qua pistes, faciliteiten en apres ski (Trofana!). Eerste twee dagen was het pittig weer. Sneeuwval, grauw, slecht zicht en echt ervaraen groepsgenoten die gewoon de piste afskieden richting afgrond. Best link. Had een nieuwe skibril (Lidl Crivit Premium S1-S3 fotochromatisch) die er moeite mee had. Tegelijk hoorde ik dat anderen met hun dure POCjes er ook last van hadden. Echt op gevoel de hellingen af.

Derde dag was schitterend weer, goede pistes, bril deed het uitstekend dus helemaal top.

Enige was, en reden voor dit topic, dat ik de eerste twee dagen zo hard heb moeten werken door mijn gebrek aan techniek (ben een 6. In 30 jaar tijd 12+ keer geskied, vroeger les gehad). Geen benen meer over zoveel kracht kostte het me om alles op te vangen wat ik door gebrek aan zicht niet kon voorspellen. Mix dit af met pittige apres ski en je weet hoe het gaat. Maar nu richting mijn vraag. Ik heb eigen schoenen vorig jaar gekocht bij MKS in de Bilt. Hele fijne Rossignol Hi-Speed PRO 120 MV en ski's huur ik ter plekke bij mijn vrienden van Silvretta Sports. Ik denk dat ik dit jaar echter niet de goede ski's heb meegekregen waardoor ik te hard moest werken bovenop voorgaande. Was gibt?

Dit jaar had ik Solomon S/Race 10 SL 170 (68mm taille) waar ik vorig jaar Solomon S/Max 10 (73mm taille, minder stijf). Ik heb in de shop echt mijn best gedaan niet over te komen als een ski-crack, maar had achteraf misschien moeten ruilen. Ik herkende het model natuurlijk niet, maar ik had best moeite met de bochten. Een carver ben ik ook niet. Met wat googlen zie ik dat die Race echt voor gevorderden/experts is die pittige korte bochtjes willen knallen waar de Max meer is voor medium bochtjes en beginners.
Vraag 1: Klopt het dat ik me hier waarschijnlijk ook goed mee in mijn voet heb geschoten op die stijve latten? Of stel ik me aan :)

Twee jaar terug had ik setje Atomic Redster X9/s Revo S titanium die te sporty waren maar wel fijn. Alleen niet zo vergevingsgezind (taille 65mm!). Heb ik halverwege geruild omdat ik andere huurschoenen wilde en toen bood hij deze aan. Wat ik eerste helft week had weet ik niet meer. Meen Volks een van de tijgertjes. Jaar daarvoor had ik Volkl Deacon 7.4 en die waren ook lekker (taille 74).

Vraag 2
Ben onderhand wel toe aan eigen ski's. Vind het alleen verrekte lastig. Had verwacht na 5 jaar (in recente tijden) en bijhouden wat ik fijn vind dat ik wel beeld had. Hoe doen jullie dat? Testen bij Snowworld? Of volgende skivakantie voor paar euro meer elke dag anderen bij de verhuurtoko?

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
S/Race ken ik niet (als in, nooit op geskied), maar zijn zeker te stijf voor gemiddelde skiërs, als ik je zo lees. Zeker weten dat ze een pak pittiger zijn dan die Smax 10. Staar je niet al te blind op de breedte onder de voet, er zijn meer factoren die een ski makkelijk te skiën maken, met als belangrijkste de stijfheid en rocker/camber.

Dus ja, als jij een matige techniek hebt (zoals zo veel mensen, waar niets mis mee is als je gewoon op je eigen kunnten skiet) dan kan een meer racegeorienteerde ski best k*t zijn. Wat ik er zo over kan lezen is dat het niet zulke hele heftige ski's zijn, maar toch denk ik dat je met te weinig techniek echt merkt dat je boven je niveau skiet.

Ik zou op jouw niveau altijd proberen te testen. Reviews zijn leuk, maar de vraag is of je de eigenschappen die reviewers geven echt kan ervaren. Veel reviewers zijn hele goede skiërs die makkelijk gesneden bochten skiën, jij zal geslipte bochten skiën. Reviews zeggen vaak dat hoog segment ski's dat ook kunnen (wat vaak klopt) maar dat vraagt meer techniek.

Wat ik in de praktijk veel zie is dat de gemiddelde vakantie skiër erg gelukkig wordt van piste georiënteerde allmountains. Genoeg grip voor harde pistes, maar zodra het zachter en bultiger wordt is het fijn dat ze wat meer draagvermogen hebben. Maar dat moet je eigenlijk zelf ervaren, wellicht voel jij iets heel anders.

Voordeel van testen: elke keer dezelfde helling. 1x wennen, 1x lange bochten, 1x korte bochten en 1x lang en halverwege naar kort en je hebt wel een beeld. Nadeel: je hebt niet vaak echt een slechte piste, tenzij je in het seizoen gaat (maar dan is het eigenlijk weer te druk).

Wat ook kan: even een dagje skiexperience doen. Levert je heel veel op qua techniek en vaak hebben ze dan demo modellen bij zich. Wintersport.nl organiseert vaak ook een testavond. Dat is wat drukker, maar dan lopen er wel veel mensen rond die ff meedenken (en dat is makkelijker als ze je een keer zien skiën).

Alternatief: een allemandsvriend voor een mooie prijs, zoals de oude F18, de smax 8 of 10, maar als je kant testen kan je ook kijken of een S/Force of S/Max beter bij je past. Mijn gok: de S/Force :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Bijzonder :). Ik ken ze niet anders dan zoals in mijn filmpje, maar die omschrijving geeft idd ander beeld :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
Jazzper schreef op maandag 5 februari 2024 @ 15:53

Vraag 2
Ben onderhand wel toe aan eigen ski's. Vind het alleen verrekte lastig. Had verwacht na 5 jaar (in recente tijden) en bijhouden wat ik fijn vind dat ik wel beeld had. Hoe doen jullie dat? Testen bij Snowworld? Of volgende skivakantie voor paar euro meer elke dag anderen bij de verhuurtoko?
Het begint inderdaad met eerlijk zijn bij de skishop.
Hoewel ik makkelijk ski en overal probleemloos van af kom, incl ijzig zwart, geef ik mezelf hooguit een 7 qua techniek en eerder een 6,5 als ik mezelf vergelijk met de techniek van de echte "cracks" op de piste die in mijn ogen verschrikkelijk mooi skiën. (tip: probeer achter zo iemand aan te gaan en dat na te doen, of te proberen, is al een halve betaalde les)
Ook ski ik zonder stokken, en al zo lang dat als ik ze bij me heb dan vergeet ik ze van bovenop de berg na een hutje mee te nemen, zodat ik terug moet, of ik val omdat ze in de weg zitten. :+
Ik schaats met ski`s dan ook makkelijker en sneller tegen een hellinkje op dan dat je prikt.

Geen echte carver is gewoon wennen op een vlakke piste.
Carven is de ski laten sturen en alleen bij bochten iets te sturen richtingverandering op de andere kant gaan "leunen".
Vaak wordt "slippend" gecarved maar je moet dus alleen de ski`s het werk laten doen.

Ik vind StompItTutorials alles goed uitleggen, misschien heb je daar volgende keer iets aan.

Maar inderdaad zolang je geen eigen materiaal hebt af en toe een andere huurski proberen. Of de eerste dagen een andere als je nog niet weet wat lekker skiet.
Je kan ook gewoon afspreken dat je ski`s wil testen, dus bv `s ochtends een andere als `s middags, tot je vind waar je lekker op gaat.

Met schoenen is dat ongeveer hetzelfde, als je aan het eind van dag 1 wat last/pijn hebt moet je gewoon een andere gaan halen. En dan bedoel ik niet de pijn die een ongewende voet na een keer skieen geeft, dat is gewoon spierpijn.

En dan inderdaad opschrijven welke ski`s het beste aanvoelden en welke schoenen het comfortabelst zaten.
Dat geeft dan een goede basis voor als je gaat kopen.
Maar een beetje bootfitter zal je voet opmeten en met een kleine selectie komen die jou zou moeten passen zonder customizing. (En dan kan je hem ook zeggen welke jou lekker zaten als extra)
Als je dan de beste kiest en die ook laat customizen dan heb je een perfecte schoen.

En weet je toch niet welke ski?
Huren blijft een leuke optie zolang je 1x per jaar gaat.
Zodra je eigen boots hebt is het makkelijker om skis op hun waarde te testen omdat je niet meer hoeft te focussen of de schoenen wel goed zitten.

[ Voor 9% gewijzigd door Teijgetje op 05-02-2024 20:02 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:19

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

* Orion84 is afgelopen week voor het eerst in Mellau-Damüls geweest. Na een aantal jaar Ischgl wilden we eens wat anders en dit was nog iets minder ver rijden en we vonden een stuk comfortabeler appartement voor een acceptabele prijs.

Gebied is natuurlijk een stukje kleiner en aangezien het ook minder hoog ligt had het wel last van het warme weer van de afgelopen dagen/weken. Maar afgezien van de gesloten dalafdaling in Mellau viel het me nog mee hoe de pistes er bij lagen. Uiteindelijk eind van de week ook nog wat verse sneeuw (boven de ~1200m tenminste) en dat geeft dan ook meteen wel wat meer winter gevoel met witte boomtoppen en zo :)

En ach, lekker warm in het zonnetje buiten lunchen is ook geen straf 8)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Het was maart skiën denk ik :). Wat vond je van het gebied zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Gewoon even ter info over de gelinkte slijpset:
De XCMan slijpset is erg compleet en ziet er allemaal goed en degelijk uit. En in de opbergtas is genoeg plaats voor extra dingen zoals extra was, carroserievijlen etc. Het waxijzer kan op de achterkant gezet, een houder om hem plat te houden zit er niet bij. Instelbereik van 0-200 graden met een aanduiding voor 60-100-120-140-180 graden, zool heeft combinatieprofiel
De XCMan snowboard/ski-klemmen zijn mega, van dik plastic, en voelen erg robuust aan. (en zitten twee rubbers bij)
De RiSki zijwangschaaf ziet er ook goed uit.

Nu even wachten op de Holmenkol Wax-ab en de Waxfleece doekjes en gaan........

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:10
JB schreef op maandag 5 februari 2024 @ 10:44:
[...]

Oud laken eronder werkt veel makkelijker :)
Ouwe krant er onder deed ik vaak, en dan een beetje met beleid werken en daarna de krant (voorzichtig) opvouwen ben je 99% van die schilfers meteen weer kwijt. Daarna nog ff met de stofzuiger en klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10:46
Teijgetje schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 20:10:
Wie slijpt er zelf zijn ski`s en/of board?
En wat zijn de ervaringen daarmee?

Ik heb 3 sets ski`s, een oude set all mountain 169 cm Salomon X-Scream met carveplaten (uit 2002 maar te fijn om weg te doen, ook al zijn ze wat zwaarder), een Atomic Vantage Rival 83 twintip van 149 cm voor lekker cruisen, een beetje off piste en een beetje park, en een setje korte Wedze twintips van 125 cm voor als ik met twee ogen dicht, twee handen op mijn rug, niet nadenkend, naar beneden wil tussen mensen massa`s door.
Genoeg om te kiezen al naar gelang de condities. (eigenlijk 4 sets,er ligt ook nog een set raceski`s" uit de tijd dat ik overal als eerste beneden moest zijn :+ )
Enige waar ik wel waarde aan hecht is dat ze scherp zijn, vanwege minder kans op blessures.
Bij veel ijzige pistes is het dan ook fijn om ze even aan te (laten) scherpen tussendoor.

Maar dat gaat dus ook in de papieren lopen.
Hier kun je laten slijpen en waxen vanaf €20-€23,50, op vakantie moet je maar afwachten wat het kost.
En doe je het zelf dan kan heb je meer zicht op wat je er af haalt, imo doe je langer met je ski`s dan een met een machine die er over de hele lengte een fractie afslijpt.
En dat is nog afgezien van belagreparaties/groot onderhoud.

Een complete set kost echter al snel een €250 euro, met tools, klemmen en zijwangschaaf.
Maar dan ben je afgezien van extra was wel zo'n beetje voorgoed klaar.
En kan je alles ook gewaxt en scherp weer wegleggen.

Wat zijn jullie ervaringen?
Natuurlijk kan ik ze ook wegbrengen, een weekje wachten en ze weer ophalen.
Hier wax ik ook al jaren
Mijn kinderen (3 stuks) skiën vanaf september tot maart op de borstel baan dus geregeld sta ik ze te waxen

Om het jaar breng ik de skies van mij en mijn vrouw weg voor een echte buurt. Meestal hebben ze bij de skishop waar ik kom in oktober (dus voor het drukke seizoen) een aktie en dan ben ik voor10 of 15 euro klaar.

Als vise set adviseer ik je wel om een set bestaande uit 3 klemmen te nemen.
Bijv https://www.ekosport.nl/v...o-p-9-20542?tai=V00087785

Vooral bij het borstelen is het fijn als je de ski in het midden vast kan zetten (ik zelf had een set van 2 maar met druk tijdens borstelen en schaven schoof de ski geregeld weg)

Verder moet je een beetje kijken of je alles in zo’n kant en klare set wel goed nodig hebt.
Met een beetje puzzelen werd mijn start set zo 40 euro goedkoper of zo (en het enige wat ik miste was het plastic bakje waar het in zat maar ik had wel grotere borstels)
Een gereedschapskoffer van de action werkt perfect om alles op te bergen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper
  • Laatst online: 29-03 15:34

Jazzper

BB4E^Guerilla

ZieMaar! schreef op maandag 5 februari 2024 @ 16:23:
Dus ja, als jij een matige techniek hebt (zoals zo veel mensen, waar niets mis mee is als je gewoon op je eigen kunnten skiet) dan kan een meer racegeorienteerde ski best k*t zijn. Wat ik er zo over kan lezen is dat het niet zulke hele heftige ski's zijn, maar toch denk ik dat je met te weinig techniek echt merkt dat je boven je niveau skiet.
Ze zijn ook niet heel heftig, maar wel harder werken dan ik gewend was. Weet het aan de apres ski / condities maar volgens mij verzuur je extra snel als je techniek zozo is en je deze dingen moet rocken.
Ik zou op jouw niveau altijd proberen te testen. Reviews zijn leuk, maar de vraag is of je de eigenschappen die reviewers geven echt kan ervaren. Veel reviewers zijn hele goede skiërs die makkelijk gesneden bochten skiën, jij zal geslipte bochten skiën. Reviews zeggen vaak dat hoog segment ski's dat ook kunnen (wat vaak klopt) maar dat vraagt meer techniek.
Klopt, ik ski geslipt. Heb met de pro van ons groepje even op carven geoefend (en die momenten dat me dat lukte was het best gaaf met die dingen), maar dat is op dit moment nog te hoog gegrepen.
Alternatief: een allemandsvriend voor een mooie prijs, zoals de oude F18, de smax 8 of 10, maar als je kant testen kan je ook kijken of een S/Force of S/Max beter bij je past. Mijn gok: de S/Force :).
Las op wispo forum een vergelijk S/Max 8 & 10 en op papier zou die 8 ook wel wat voor me kunnen zijn. Ik ski bijna altijd binnen mijn grenzen en mijn skicrack vrienden die veel beter zijn wachten netjes als ik weer mijn micropauzes neem halverwege. Enige wat mijn grenzen tart is dat ik enigszins door wil skiën om ze niet te veel op te houden. We maken best wat km's op een dag Ischgl (35-50km netto). S/Force is weeeer een andere serie? Als ik snel google de allrounder van de 3, toch? En die F18 lees ik veel links en rechts. Veel liefhebbers, paar anti's. Met mijn paar dagen per jaar (hoewel een 2e wintersport per jaar wel eens erbij zou kunnen komen) ga ik waarschijnlijk toch voor overjarig of zelfs tweedehands.
Teijgetje schreef op maandag 5 februari 2024 @ 16:30:
[...]

Het begint inderdaad met eerlijk zijn bij de skishop.
Met schoenen is dat ongeveer hetzelfde, als je aan het eind van dag 1 wat last/pijn hebt moet je gewoon een andere gaan halen. En dan bedoel ik niet de pijn die een ongewende voet na een keer skieen geeft, dat is gewoon spierpijn.
Ja, wat ik zei in mijn post; ik heb er echt op gelet het goed te zeggen. Weet niet waarom ik de S/Race kreeg. Had het pas door nadien. Denk dat die 6 aardig klopt. 5,5 op techniek, 6,5 qua durf ofzo. Mijn goed skiënde vrienden vinden ook dat ik geen onaardige techniek heb (op dit jaar na, maar goed because of reasons).
En dan inderdaad opschrijven welke ski`s het beste aanvoelden en welke schoenen het comfortabelst zaten.
...
Zodra je eigen boots hebt is het makkelijker om skis op hun waarde te testen omdat je niet meer hoeft te focussen of de schoenen wel goed zitten.
Ik heb dus vorig jaar januari een hele sessie bij MKS gedaan inclusief bootfitting en zooltjes etc. Rib uit mijn lijf maar het jaar ervoor haalde ik de laatste middag niet ivm tranen van de pijn. En jaren ervoor was het altijd verbijten. Goddelijk was het qua schoenen vorig en dit jaar. Mag ook wel voor dat geld.

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
@Jazzper de S/Force is iets breder en daarmee iets minder snel in kantenwissel (o.a.) maar gaat lekker door iets mindere sneeuw. Als jij fijn de smax 10 geskied hebt en je ziet die (of zelfs evt de 8) voor een mooi prijsje dan die nemen. Redelijk veelzijdig, maar vooral gericht op wat hardere en strakke pistes, maar red zich ook op de rest.

Een atomic x7 wb zit een beetje in het zelfde spectrum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Togi schreef op maandag 5 februari 2024 @ 21:25:
[...]

Als vise set adviseer ik je wel om een set bestaande uit 3 klemmen te nemen.
Bijv https://www.ekosport.nl/v...o-p-9-20542?tai=V00087785
Deze set heb ik zelf besteld;

https://amzn.eu/d/9Eaejed

Scheelt best wat geld tov die volledig ijzeren klemmen en de bek kan verder open. Voor die paar keer in het jaar :)

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
JB schreef op maandag 5 februari 2024 @ 23:08:
[...]

Deze set heb ik zelf besteld;

https://amzn.eu/d/9Eaejed

Scheelt best wat geld tov die volledig ijzeren klemmen en de bek kan verder open. Voor die paar keer in het jaar :)
(op Amazon.nl net zo duur maar geen verzendkosten met prime)

Hoewel ik wel de waarde kan zien bij waxschrapen, weet ik niet echt of het nodig is bij side-edge slijpen, die middelste.

Bij deze oude rot wordt de middelste niet gebruikt volgens mij bij side-edge slijpen, alleen bij schrapen.

Ik vraag me dan ook af of een "klos" in het midden die de achterbinding tegenhoudt en de ski steunt niet voldoende is om schuiven tijdens schrapen en base-edge slijpen tegen te gaan?
Overnadenkpuntje dus, de klemmen waar een snowboard of twee ski`s op passen met waxen heeft ook zijn voordelen .

Waar deze oude skicoach het wel over heeft is de base-edge onder een hoek 0,5° slijpen waardoor de ski beter presteert.
Wie doet dat ook?
Of houden jullie 0° aan waarbij de ski bij vlak glijden eigenlijk aan twee kanten "snijdt"?

Heb de base-edge-vijl-houders van Holmenkol maar voor de zekerheid besteld, (bij Amazon iets goedkoper en geen verzendkosten, andere waren veel duurder of pas in augustus leverbaar)
Iemand ervaring daarmee?
Of met een duurdere, bv deze?

Hier nog wat technische uitleg waar ook de base-edge hoeken worden uitgelegd:

En echt alles, maar dan ook alles, wat je weten wil over ski`s waxen, slijpen en tunen vind je bij Swix Sport USA

Stiekem groeit de hele set wel duurder dan verwacht.........ook al let je op de kleintjes. :X
Omwisselen naar drie klemmen voegt er ook weer 25 euro aan toe.

[ Voor 16% gewijzigd door Teijgetje op 06-02-2024 06:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DomiGijzen
  • Nu online
@Teijgetje Base edge is normaal rond de 1. Meeste skies worden zo geleverd. Een kleinere hoek in de base betekent een snellere reactie bij het kanten. 0,5 graden is extreem klein te noemen. Nadeel is echter ook dat de ski dan ook onbedoeld sneller reageert. De ski presteert wel beter maar of je dat zelf leuk gaat vinden betwijfel ik. In ieder geval niks voor lekker cruisen op allerhande condities.

Omdat de ski met iets rond de 1 is geleverd, kun je ook niet zomaar naar een kleinere hoek. Daarvoor zul je eerst de base moeten laten vlakken. Van klein naar groot kan wel uiteraard.

Interessanter is de side edge. Hoe scherper hoe meer grip op harde ondergrond. Maar ook hoe sneller ze de scherpte verliezen.

Grz D.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 26-06 17:17
Groeten uit Brixen Im Thale

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GjkpAkrt4pCD8OlAT6_VvzCmw2o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oNWB8GEnFVp5Ah84P21V6KMU.jpg?f=fotoalbum_large

Dag 3 en 4 ben ik zomerwandelingen gaan maken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5f8NLnPdYS0xgR7aXupbTYf7wuU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MgcBPpOorODYb2uQ3lwah6uj.jpg?f=fotoalbum_large

Ook prachtig.

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekkerboeie86
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09:49
Clifdon schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 07:51:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ook prachtig.
Ik mag ook nog op wintersport over een kleine 4 weken, maar met temperaturen boven de 10 graden maak ik me ernstig zorgen.

TWEAKERS FC EREDIVSIE VOETBALPOULE 24/25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 26-06 17:17
Lekkerboeie86 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 07:57:
[...]

Ik mag ook nog op wintersport over een kleine 4 weken, maar met temperaturen boven de 10 graden maak ik me ernstig zorgen.
Vakantie is vakantie. Lekker dagpasje kopen op dagen dat je denkt dat het goed te doen is. Vorst in de nacht is wel nodig om t fatsoenlijk te houden. Vroeg opstaan en eerste uurtjes pakken.

Wij rijden vandaag weer retour en hebben ondanks mindere sneeuw toch een heerlijke vakantie gehad.

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

ZieMaar! schreef op maandag 5 februari 2024 @ 17:44:
Het was maart skiën denk ik :). Wat vond je van het gebied zelf?
Ja, het leek inderdaad meer op het weer dat je in maart vaak ziet dan wat ik van onze trips in januari gewend ben.

Leuke pistes, niet heel druk, prima faciliteiten. Wel nog een paar ouderwetse stoeltjesliften, die voor snowboarders niet altijd even prettig zijn, maar daar is ook wel mee te leven. Misschien wat klein voor kilometervreters, maar ik dat ben ik zelf toch niet :P
Après-ski stelt niet heel veel voor. Althans, aan de Mellau kant waar ons appartement zat, misschien dat er in Damüls meer te beleven valt.

En met die 3-taler pas kan je ook nog naar allerlei andere gebiedjes daar in de regio, daar hebben we nu geen gebruik van gemaakt. Mochten we nog eens terug gaan, is dat ook nog wel een manier om wat extra variatie in een week te hebben.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ik vind Schrocken heel charmant en dan kan je kiezen tussen die 3 taler pas of de Arlberg pas. Ik neig naar die eerste ivm Damuls als dagoptie inderdaad. En bij goede sneeuw diedamskopf en bij een mooie dag de losse Arlberg uitbreiding..

Maar toch prima voor een dag, dus? Ter referentie, ik heb me 2 dagen heel goed vermaakt in Radstadt, ik denk 30 km piste (maar alleen echte piste, niet van die Oostenrijkse verbindingspaden)..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Lekkerboeie86 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 07:57:
[...]

Niet doen (zorgen maken). Sneeuwdek kan vaak wat hebben en afh van waar je heen gaat, desnoods boven de midden stations blijven. Maar in 4 weken kan een hoop gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

ZieMaar! schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 09:39:
Ik vind Schrocken heel charmant en dan kan je kiezen tussen die 3 taler pas of de Arlberg pas. Ik neig naar die eerste ivm Damuls als dagoptie inderdaad. En bij goede sneeuw diedamskopf en bij een mooie dag de losse Arlberg uitbreiding..
Ja, ik zit nog niet zo in die mindset, vooral naar grotere gebieden geweest, waar je gewoon 6 dagen dezelfde eerste lift naar boven pakt en dan verder het gebied doorkruist al naar gelang waar je die dag zin in hebt.
Maar toch prima voor een dag, dus?
Zeker :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
En vwb slijpen: je kan extreem ver gaan en je base edge aanpassen hoort daar wmb bij, terwijl het niet zoveel toevoegt voor de gemiddelde of gewoon gevorderde skiër. Een goede basis is denk ik:
- klemmen (met middenklem)
- waxijzer
- harde borstel en zachte borstel
- schraper
- zo’n botmaakblokje
- wax
- m en s vijl
- iets voor de kanthoek, zo’n instelbaar ding is prima
- diamantvijl
- elastieken

Evt een L vijl voor het zetten van een nieuwe hoek, een sidewall cutter, waxfleece en zo’n plastic hoekje om hangend met de diamandvijl te kunnen polijsten en bramen weg te kunnen halen. Daarna wordt zo’n rotobrush denk ik interessant, net als zo’n opvouwbare tafel. Alles achter de daarna gaat vrij ver :).

Als ik zelf slijp of laat slijpen hou ik altijd de fabriekshoek aan, die is er in mijn ogen niet voor niets. Soms is hij niet te vinden online, dan heb je een stift nodig om de hoek vast te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Orion84 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 09:17:
[...]
Wel nog een paar ouderwetse stoeltjesliften, die voor snowboarders niet altijd even prettig zijn, maar daar is ook wel mee te leven.
Wat bedoel je hiermee? Ik vind juist die oude met volledige bar onder je voeten fijner zodat je board niet wegglijdt.
De nieuwere (met zegmaar die kleinere zwarte flapjes) zijn met skiën dan weer fijner. Die haak je mooi tussen schoen en lat.

Maar het mooiste is als het rustig is met een lift voor jezelf en dan lekker board aanhouden en overdwars :)

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/BB2d19Y/IMG-7904.jpg
(door de groothoek lijkt het board heel kort zie ik nu, maar dat is niet het geval ;))

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Cheesy schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 10:00:
[...]

Wat bedoel je hiermee? Ik vind juist die oude met volledige bar onder je voeten fijner zodat je board niet wegglijdt.
De nieuwere (met zegmaar die kleinere zwarte flapjes) zijn met skiën dan weer fijner. Die haak je mooi tussen schoen en lat.

Maar het mooiste is als het rustig is met een lift voor jezelf en dan lekker board aanhouden en overdwars :)

[Afbeelding]
(door de groothoek lijkt het board heel kort zie ik nu, maar dat is niet het geval ;))
Ik doel meer op de stoeltjesliften waar de stoeltjes nog permanent aan de kabel vastzitten en dus niet vertraagd worden tijdens de instap en uitstap. Vaak dus ook met een uitstap die omlaag loopt.

De "Hohes Licht" lift in Damüls bijvoorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HAcZovtvL9tvvmSnC7QemTZv6BY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mayW9rTyiJTgIWH7VWnv0grB.jpg?f=fotoalbum_large

Qua beugel zijn die kleine driehoekjes inderdaad een ramp als snowboarder. Gelukkig zijn er ook genoeg meer moderne stoeltjesliften waar gewoon die brede stangen onder zitten. In Mellau-Damüls ben ik zo uit mijn hoofd maar 1 lift tegengekomen met van die driehoekjes. Die hoefde ik gelukkig maar één keer per dag te hebben (eerste lift na de cabine vanuit het dorpje).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:38
Clifdon schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 07:51:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ook prachtig.
Zou er zaterdag naartoe gaan maar vanwege rugproblemen de skivakantie van dit jaar moeten annuleren :'( . Het is altijd een risico bij een relatief laag gebied dat de sneeuw wat minder is. Gelukkig kunnen ze pistes redelijk houden met kunstsneeuw. Vroegah waren de dalafdalingen vaker gesloten dan open.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dix0r
  • Registratie: December 2002
Vorige week in Flachau geweest met vrienden. Prachtig weer gehad en 'prima' condities.

Onder het mom van 'altijd iets te klagen hebben':

- Dalafdaling (weltcupstrecke) was einde dag knoeperhard en sommige delen verradelijk ijzig. Dat was ook van toepassing voor wat andere pistes gelegen in de schaduw. Kwam met name door regenval dagen eerder wat aanvriest.
- Het was (te) warm voor de tijd van het jaar. Ondershirt + Skijas was al warm genoeg.
- Flachau is zelfs buiten de drukke vakantie weken een erg druk gebied met wachttijden bij liften tot gevolg.

Pluspunten:
+ Apres-ski (Hofstadl), niet zo plat als Westendorf/Gerlos. Mooie mix van nationaliteiten, leeftijden, families (nog wel overwegend NL hoor ;)
+ Makkelijk aan te rijden / huiswaarts
+ Pisteaanbod. De eerste dagen mooi door het gehele gebied kunnen kruisen. Daarna werd het wat lastiger door de apres-ski slijtage. :+

Denk dat we nog net de juiste condities hebben gehad als ik kijk naar het weer van deze week. Er staat gelukkig volgende week weer sneeuwval/kou in de kaarten. De gehele alpen kunnen wel een opfrisser gebruiken qua sneeuwval.

Veel plezier voor degene die nog wat in het vooruitzicht hebben dit seizoen. Normaliter ga ik in Maart nog eens echter door omstandigheden gaat dit helaas dit jaar niet lukken. Volgend seizoen wordt het Fiss!

[ Voor 8% gewijzigd door Dix0r op 06-02-2024 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Volgens mij heeft iedereen liever koppelbare liften dan die oude, al is het maar omdat ze veel sneller gaan :). Ik denk dat alleen een sporadische liefhebber echt liever zo’n ouderwetse 2 zitter die in je kuiten knalt heeft. Voordeel is wel vaak dat je dan wat rustigere pistes hebt.

@Dix0r de kracht van dat gebied is toch ook wel dat je best snel in alle uithoeken bent, toch? Ik vind het er ook erg druk, maar Kleinarl en Zauchensee zijn wel leuk. Ik vind qua skiën de Flachau helling zelf niet zo leuk, het allerdrukst en weinig afwisseling. Door het bos of richting Wagrain is leuker skiën vind ik. Hoewel de panaroma gondel wel voor meer drukte in Kleinarl zorgt, is het qua uitzichten fantastisch.

Ben je naar Zauchensee geweest?

Ik ben al bezig met de plannen voor komend jaar, ik wil graag eens naar Frankrijk en mijn oog is Val Cenis gevallen. Daarnaast wellicht nog een weekje Seiseralm icm Carezza of bijv St Johan in Tirol met de Steinplatte en Lofer. Ik wil vooral technisch carven en dat zijn wat vlakkere gebieden net wat beter, maar het kan ook zijn dat ik na Val Cenis direct doorrijd naar bijv Serre Chevalier.

En, als extra optie, misschien een weekje rondom Lillehammer. Vliegen naar Oslo is niet zo duur, en dan ben je met een (ook betaalbare) huurauto vlot in de skigebieden. Wellicht dan zonder mijn eigen ski’s ivm gesleep. Tegelijk hebben we onze (zomer)reis naar Noorwegen nu 2x moeten annuleren (1x Corona, 1x door gezondheid) dus er rust een klein beetje een vloek op Noorwegen.

Tot slot misschien een lang weekend ergens heen, Montafon, eerder genoemde Damuls of Warth. We zullen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:53
Cheesy schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 10:00:
Die kleine zijn echt verschrikkelijk voor snowboards inderdaad. Je zit dan echt vervelend in zo'n lift. Een paar cm breder zou al een hele verbetering zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dix0r
  • Registratie: December 2002
ZieMaar! schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 11:56:

@Dix0r de kracht van dat gebied is toch ook wel dat je best snel in alle uithoeken bent, toch? Ik vind het er ook erg druk, maar Kleinarl en Zauchensee zijn wel leuk. Ik vind qua skiën de Flachau helling zelf niet zo leuk, het allerdrukst en weinig afwisseling. Door het bos of richting Wagrain is leuker skiën vind ik. Hoewel de panaroma gondel wel voor meer drukte in Kleinarl zorgt, is het qua uitzichten fantastisch.

Ben je naar Zauchensee geweest?
Zowel Zauchensee gedaan als Kleinarl, als ik het goed heb.

Zauchensee te vinden door een een stukje pendelbus te pakken. Lagen wel wat mooie afdaling waaronder een zwarte die meer rood aanvoelde. Kleinarl was ik minder van onder de indruk. Wel van de Panorama link. Wat een uitzichten _/-\o_

Ik vond de rode afdalingen naar Flachau, op de weltcupstrecke na, overigens ook prima te skieen hoor. Misschien zelfs nog wel rustiger en beter dan de andere in het gebied. Dat komt m.i. omdat velen uitwijken naar de andere delen van het gebied om een tripje te maken waardoor het in Flachau zelf rustig is tussen 11.00 en 14:00.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Dix0r schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 14:11:
[...]

Zowel Zauchensee gedaan als Kleinarl, als ik het goed heb.

Zauchensee te vinden door een een stukje pendelbus te pakken. Lagen wel wat mooie afdaling waaronder een zwarte die meer rood aanvoelde. Kleinarl was ik minder van onder de indruk. Wel van de Panorama link. Wat een uitzichten _/-\o_

Ik vond de rode afdalingen naar Flachau, op de weltcupstrecke na, overigens ook prima te skieen hoor. Misschien zelfs nog wel rustiger en beter dan de andere in het gebied. Dat komt m.i. omdat velen uitwijken naar de andere delen van het gebied om een tripje te maken waardoor het in Flachau zelf rustig is tussen 11.00 en 14:00.
Zauchensee moet je idd even met de bus onder de snelweg door! Vind het wel echt een ander gebied, die zwarte stelt weinig voor inderdaad, die is heel goed te doen als eerste zwarte piste. Ik vind het sfeertje in Kleinarl wel lekker bij die funparks en zeker de pistes rondom de Lumberjackshuttle zijn best lekker, maar smaken verschillen uiteraard.

Mij zal je er niet snel meer terug zien, ik vind het te druk en zeker aan de Flachaukant qua sfeer niet helemaal mijn ding, maar snap goed dat mensen het daar leuk vinden, het is een toegankelijk gebied (qua rijden, maar ook qua skiën) en eigenlijk alleen de dalafdalingen naar Wagrain zijn een beetje pittig, de rest is voor iedereen die de basis doorheeft goed te doen en dan kan je overal heen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Ja sorry ik heb nog een oud Prime abbo, ik kreeg nog 5% korting. Bestel nooit in NL :)

De klemmen zijn overigens helemaal van staal/aluminium :) Dus dikke prima!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y766F7e9BAu42JvZ4mk8hgSr3uI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uFqFRYAqi9CPkwMbxgXENDWA.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door JB op 06-02-2024 15:06 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
DomiGijzen schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 07:33:
@Teijgetje Base edge is normaal rond de 1. Meeste skies worden zo geleverd. Een kleinere hoek in de base betekent een snellere reactie bij het kanten. 0,5 graden is extreem klein te noemen. Nadeel is echter ook dat de ski dan ook onbedoeld sneller reageert. De ski presteert wel beter maar of je dat zelf leuk gaat vinden betwijfel ik. In ieder geval niks voor lekker cruisen op allerhande condities.

Omdat de ski met iets rond de 1 is geleverd, kun je ook niet zomaar naar een kleinere hoek. Daarvoor zul je eerst de base moeten laten vlakken. Van klein naar groot kan wel uiteraard.
Weet je dat zeker?
Volgens mij zijn de meeste ski`s geleverd met een base-edge-hoek van 0 graden, dwz gelijk met het belagvlak, in hetzelfde vlak. Ik heb drie sets nagekeken en die zijn allemaal 0 =vlak.
Een base-edge-hoek van 1 graad is al haast extreem en om dan reactie uit je ski`s te krijgen moet je ze al flink gaan kanten.
Hoe groter de hoek hoe meer/makkelijker wendbaar, maar hoe minder responsief qua kantengrip.

Volgens Swix, waar het uitgelegd werd in het Tuning Clinic vol. 2 filmpje, en het meer over wedstrijdskien gaat dan over recreatief:

0 graden = vlak, en is het meest direct, je hoeft maar een beetje te kanten om de ski`s grip te laten krijgen. Standaard recreatieve ski, snelste grip op ijs.

0,5 graden, lichte hoek, voor schuine hellingen, en geeft een redelijk directe ski die niet grijpt, houdt nog wel snelle grip op ijs.

0,75 graden, medium hoek, voor medium hellingen, iets minder direct, maar om op ijs grip te krijgen moet je al goed kanten.

1 graad is een grote hoek, geeft op vlak terrein de meeste snelheid maar is minder responsief, je moet echt op de kanten gaan staan om te sturen of grip te krijgen op ijs.

1,5 graad is de grootste hoek die gegeven wordt en is nog minder responsief en echt alleen voor slalomskieen op hoge snelheid op vlak terrein.

Je kunt niet van 1 graad naar 0,5, daarvoor moet je hele zool machinaal vlakgeschuurd en de base-edge-hoek opnieuw gezet.
Advies is om de base-edge-hoek te zetten met een vijl zonder druk, en daar niet meer aan te komen, behalve na aanscherpen van de side-edge met diamant 1000 zonder druk om de braam weg te halen.
Je kan de hoek alleen maar vergroten waardoor de ski minder responsief wordt, en je dus meer techniek moet hebben om de skis echt te kanten. (zoals wedstrijdskiers)

Om de hoek te meten zet je een true bar op de kant en kijkt hoeveel ruimte er is op 5 cm daarnaast op het belag.
Globaal is 1 x dikte elektratape een hoek van 0,5 graad, 1,5 x dikte elektratape een hoek van 0,75 graad en 2 x dikte elektratape een hoek van 1 graad.
Interessanter is de side edge. Hoe scherper hoe meer grip op harde ondergrond. Maar ook hoe sneller ze de scherpte verliezen.
Ik denk dat je de uiteindelijke kant-hoek/scherpte bedoelt, na aftrek van de base-edge-hoek.
Bijvoorbeeld: Als je een base-edge-hoek van 1 graad hebt moet je de side-edge-hoek onder 1 graad meer slijpen om de gewenste kant-hoek/scherpte te krijgen.
Wat je over de scherpte zegt klopt, hoe scherper hoe meer grip, maar dus ook, hoe scherper de hoek, met hoe meer kracht je kan skiën.

Gerekend wordt (onder gemiddelde pistecondities, sneeuw met hier en daar wat ijs of slush) :
90 graden is de meest "botte" hoek die het langst scherp blijft, voor beginners, gaat ca. een week mee.
89 graden iets scherper, blijft ook lang scherp, voor beginners, maar kan aan het eind van de week botter worden.
88 á 87 graden, medium scherp, voor gevorderden. vraagt halverwege de week om aanscherpen.
86 á 85 graden voor de cracks, meest scherp, meeste kracht, maar dus sneller bot, vergt het meeste onderhoud. Vraagt om 3 á 4 x aanzetten bij krachtig skiën op een gemiddelde pisteconditie.
Ga je nog scherper dan heb je nog meer grip, kan je nog meer kracht overbrengen maar dan zal je `s ochtends de kanten aan moeten scherpen. Wat dus ook de meeste slijtage geeft.

Bij perfecte sneeuwcondities blijft alles natuurlijk wat langer scherp.
En het ligt aan de skiër, hoe hij skiet, met hoeveel racht/welke techniek, hoe de sneeuw is, welke pistetype hij prefereert, qua base-edge-hoek en uiteindelijke kant-hoek/scherpte.
Slippend skien gaat met 90 á 89 graden, Carven doe je beter met 87 tot 84 graden.
ZieMaar! schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 09:52:
En vwb slijpen: je kan extreem ver gaan en je base edge aanpassen hoort daar wmb bij, terwijl het niet zoveel toevoegt voor de gemiddelde of gewoon gevorderde skiër. Een goede basis is denk ik:
- klemmen (met middenklem)
- waxijzer
- harde borstel en zachte borstel
- schraper
- zo’n botmaakblokje
- wax
- m en s vijl
- iets voor de kanthoek, zo’n instelbaar ding is prima
- diamantvijl
- elastieken

Evt een L vijl voor het zetten van een nieuwe hoek, een sidewall cutter, waxfleece en zo’n plastic hoekje om hangend met de diamandvijl te kunnen polijsten en bramen weg te kunnen halen. Daarna wordt zo’n rotobrush denk ik interessant, net als zo’n opvouwbare tafel. Alles achter de daarna gaat vrij ver :).

Als ik zelf slijp of laat slijpen hou ik altijd de fabriekshoek aan, die is er in mijn ogen niet voor niets. Soms is hij niet te vinden online, dan heb je een stift nodig om de hoek vast te stellen.
De sidewall cutter/schaaf hoort wel een beetje in de basislijst als je wat vaker slijpt vind ik.
Je kan weliswaar ook slijpen en de sidewall meenemen maar dat levert toch óf meer schoonmaakwerk van je slijpmateriaal en extra werk op, óf een veranderde slijphoek als je de sidewall niet genoeg wegslijpt.
Maar met een schaaf kan je heel precies, heel weinig weghalen, zodat je uiteindelijke slijpwerk zo min mogelijk moeite kost.

Ik heb deze bandjes laten komen, voldoen meer dan goed als skiband om de ski`s bij elkaar te houden.
En twee jaar garantie.
De siliconenzigzag zorgt voor meer grip tegen schuiven, de band is flexibel, uitrekbaar, en het klittenband zit ontzettend vast.
Bij wat smallere ski`s kan hij om een ski en dan nog om de andere heengetrokken zodat je ski`s elkaar niet raken maar toch gebonden zijn.
Maar normaal gesproken doe je de ski`s tegen elkaar en trekt de band op spanning eromheen vast, werkt erg makkelijk en zit als een huis.
Aanrader. €1,31/stuk.
Skibanden zijn duurder en zitten maar half zo vast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DomiGijzen
  • Nu online
@Teijgetje ik weet het zeker :) Zie ook bijvoorbeeld:
https://asnes-academy.com...-gear/tuning-steel-edges/
Standaard lijstje dat je op meer plaatsen ziet.

Grz D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:47
Over 2 weken ga ik voor de eerste keer op wintersport naar Oostenrijk. Ben momenteel materiaal aan het verzamelen, maar ik kom niet uit de keuze van de ski jas :).

Het principe van 3 lagen-systeem ken ik - en kan ik ook toepassen. Ik heb een ondershirt, pully maar wil dus nog een jas. Ik ben beginner en zal dus niet hele dagen op de piste staan en ook niet off-piste gaan, of in de hevige sneeuw gaan skiën.

Twee jassen heb ik op het oog:
1. Hardshell jas: https://cortazu.com/produ...hard-shell-dark-blue-mens
2. Protest ski jas: https://www.bever.nl/p/pr...t-ski-jas-E12ACA0219.html

Waar denken jullie dat ik op de piste het meeste plezier van krijg? Of is dat persoonlijke voorkeur?
Qua prijs en mijn intensiteit zou ik voor 2 gaan, maar mogelijk voor het laagjes systeem voor 2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ik heb Cortazu kleding, maar naast de shell heb je nog wel een extra laagje nodig. Ik draag een thermo, pulli en fleece eronder op een normale dag en nog een extra dons jasje op een koude dag. Daar tussenin dons ipv pulli, alleen bij echte kou beide. Bij echt hoge temperaturen thermo, pulli en dan de shell, maar dan heb je het echt over strakblauw en 12 graden ofzo.

Vind het zeer fijn spul, maar voor een protest jas heb je fors minder geld nodig. Ik had hiervoor protest en dat was ook prima. Gevoerd, dus soms net te warm, maar op echt koude plekken als Snowworld was het met een warme thermo en wat dikkere pulli wel te doen.

Voor de eerste jaren is 1 misschien wat over de top, zeker als 1x per jaar gaat en niet echt in extremere omstandigheden gaat. Ik zou denk ik lekker voor 1 gaan en eventueel iets meer geld aan een goede helm of goggles uitgeven. Of het geld apart houden en volgend jaar, als je hooked bent, voor schoenen. Maar laat me duidelijk zijn, shell icm onder jasjes is veel flexibeler, maar al met al ook gewoon drie keer zo duur.

Mocht je maat L hebben en in de buurt van Apeldoorn wonen, ik heb beiden dus dan zou je eens kunnen vergelijken. Geef maar een gil in de dm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The End
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online

The End

!Beginning

Voor 99% van de skiers uit NL maakt het echt niks uit wat de hoek is waarin de skis worden geslepen. 88 graden is voor alles van net niet beginner tot en met vergevorderd prima. Ook hier geldt dat als je wegglijdt met geslepen skis op 88 graden, dat je iets meer op je kanten moet skien. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
DomiGijzen schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 07:51:
@Teijgetje ik weet het zeker :) Zie ook bijvoorbeeld:
https://asnes-academy.com...-gear/tuning-steel-edges/
Standaard lijstje dat je op meer plaatsen ziet.
Dat is toch vreemd dan, want veel slijpadvies gaat uit van de base-edge op te knappen met een vlakke vijl/diamantpad die over het belag en kant glijdt, zonder houder voor de hoek. En nalopen gebeurt ook met de hand op dezelfde manier.

En ook mijn ski`s die vlak zijn? Ik zal ze nog eens nameten.

Jouw link heeft het over dat ski`s met die gespecificeerde hoeken geleverd worden door de fabrikant.
Maar later in het artikel dat je die base-edge-hoek telkens zelf moet maken nadat je ze machinaal hebt laten slijpen.

Daar maak ik eigenlijk uit op dat na de eerste keer machinaal slijpen de base-edge-hoek verdwenen is?
Ik weet ook niet of skislijpmachines individueel ingesteld worden op merk en type ski, of dat je een standaard slijpmodel krijgt.
Mij is bv nooit gevraagd welke hoeken ik wilde?
The End schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 09:38:
Voor 99% van de skiers uit NL maakt het echt niks uit wat de hoek is waarin de skis worden geslepen. 88 graden is voor alles van net niet beginner tot en met vergevorderd prima. Ook hier geldt dat als je wegglijdt met geslepen skis op 88 graden, dat je iets meer op je kanten moet skien. :P
Ik denk dan ook dat 99% niet zelf slijpt (waar deze posts over gaan)........en dus ook niet geïnteresseerd is welke hoeken individueel het fijnste skiet, gezien je dat eigenlijk alleen proefondervindelijk kan bepalen. ;)

[ Voor 21% gewijzigd door Teijgetje op 07-02-2024 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
MaStar schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 08:33:
Over 2 weken ga ik voor de eerste keer op wintersport naar Oostenrijk. Ben momenteel materiaal aan het verzamelen, maar ik kom niet uit de keuze van de ski jas :).

Het principe van 3 lagen-systeem ken ik - en kan ik ook toepassen. Ik heb een ondershirt, pully maar wil dus nog een jas. Ik ben beginner en zal dus niet hele dagen op de piste staan en ook niet off-piste gaan, of in de hevige sneeuw gaan skiën.

Twee jassen heb ik op het oog:
1. Hardshell jas: https://cortazu.com/produ...hard-shell-dark-blue-mens
2. Protest ski jas: https://www.bever.nl/p/pr...t-ski-jas-E12ACA0219.html

Waar denken jullie dat ik op de piste het meeste plezier van krijg? Of is dat persoonlijke voorkeur?
Qua prijs en mijn intensiteit zou ik voor 2 gaan, maar mogelijk voor het laagjes systeem voor 2.
Nummer 1 zou ik nog casual dragen in Nederland. Nummer 2 is wel echt zo'n fancy wintersport patroontje waar ik in NL niet mee rond zou lopen, maar dat is natuurlijk slechts mijn mening en ook een beetje afhankelijk van je leeftijd, kledingstijl, beroep, etc. Misschien loop je hier altijd rond in 3-delig kostuum ;)

Dat gezegd hebbende, ik maak me niet zo druk om die theoretische laagjes en kleding, en al helemaal niet als je beginner bent. Heb zelf zo'n Protest jas, maar dan in een effen kleur en een broek van de Lidl en dat vind ik prima. Is het koud dan trek ik een warmer vest eronder aan, en is het warm dan alleen een t-shirt. Als het echt warm is kun je onder je oksels (vaak) ook een rits opendoen, dat scheelt een jas ( :D ). Thermokleding vind ik vervelend en gebruik ik dus nooit. Na de eerste afdaling ben ik genoeg opgewarmd voor de hele dag.

Mocht het echt guur zijn en je hebt te weinig kleding aan dan kan de lol er wel snel af zijn natuurlijk maar dat zit 'm ook in goede handschoenen / bril / helm en schoenen die lekker zitten en niet afknellen. Bij een jas vind ik het wel fijn als de kraag aan de voorkant lekker hoog kan en goed afsluit, zodat ik geen koude hals / nek krijg.

Nr 2 is overigens hier nog een paar euro goedkoper mocht je dat interessant vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Teijgetje schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 09:57:
[...]

Dat is toch vreemd dan, want veel slijpadvies gaat uit van de base-edge op te knappen met een vlakke vijl/diamantpad die over het belag en kant glijdt, zonder houder voor de hoek. En nalopen gebeurt ook met de hand op dezelfde manier.

En ook mijn ski`s die vlak zijn? Ik zal ze nog eens nameten.

Jouw link heeft het over dat ski`s met die gespecificeerde hoeken geleverd worden door de fabrikant.
Maar later in het artikel dat je die base-edge-hoek telkens zelf moet maken nadat je ze machinaal hebt laten slijpen.

Daar maak ik eigenlijk uit op dat na de eerste keer machinaal slijpen de base-edge-hoek verdwenen is?
Ik weet ook niet of skislijpmachines individueel ingesteld worden op merk en type ski, of dat je een standaard slijpmodel krijgt.

[...]

Ik denk dan ook dat 99% niet zelf slijpt (waar deze posts over gaan)........en dus ook niet geïnteresseerd is welke hoeken individueel het fijnste skiet, gezien je dat eigenlijk alleen proefondervindelijk kan bepalen. ;)
Ook wel benieuwd naar, ik denk dat je dat ook echt moet aangeven en dan alsnog moet nakijken of het wel gedaan is. Kortom; degene die hiermee bezig zijn, gaan niet naar de standaard wax depots denk ik. Die doen het zelf of weten bij wie ze moeten zijn :)

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
@JB
De modernste machines doen dat wel, na wat zoeken, met een instellingsmenu en verder geheel geautomatiseerd, bv de Wintersteiger Jupiter x V-edge machines:

Dan rijst na het zien van dat filmpje de vraag of je zelf dat resultaat ooit ook maar kunt benaderen......

Zijn wel de machines die de doorsneeslijper niet heeft staan.

Ik krijg volgend filmpje niet direct hier maar daar wordt de Jupiter helemaal uitgelegd, met een inkijkje in het Tune Pilot-menu, instellingen en mogelijkheden vanaf 12:23.
[YouTube: https://youtu.be/yfdQ6HSIKpo?si=9Wpdrfv8enfxA6R8]

Gelijk daarheen? klik dan deze.
[YouTube: https://youtu.be/yfdQ6HSIKpo?si=Epl0zXeKAxxyRZIO&t=743]

Meer van Wintersteiger vind je hier

Edit:
Skipoint Diemen heeft een Wintersteiger Mercury staan, geen Jupiter. De Mercury heeft geen V-edgetechnology en geeft niet de mogelijkheid tot belagprofileren, akleen de standaard kruis en streepjes.

[ Voor 38% gewijzigd door Teijgetje op 07-02-2024 11:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
@MaStar Het is natuurlijk heel persoonlijk. Dat je een beginner bent, betekent niet dat je geen goede jas nodig heb. Beginners skiën vaak met andere beginners, dus je staat misschien wat vaker stil om uit te rusten of op elkaar te wachten. Juist op die momenten is goede warme kleding een must.

Ik heb die Protest jas die jij linkt en ben er uiterst tevreden over. Enige nadeel: de capuchon zit vast en als je die niet op hebt, heb je geen fijne hoge kraag om in te duiken. Zorg voor een warme Buff om ook je nek warm te houden.

Ik droeg twee weken geleden in Oostenrijk (temperaturen rond het vriespunt) onder die jas wat hardloopkleding: dun ondershirtje met korte mouwen en daaroverheen een iets dikker shirt met lange mouwen en een kraagje (fijn om die Buff in te stoppen). Als extra laagje nog een rugprotector, want snowboarders vallen nogal eens. Met die combi was het uiterst comfortabel op de piste. Tijdens een sneeuwstorm op Masnerkopf (we mochten als laatsten nog uit de lift) heb ik wel even die capuchon over de helm heen getrokken om alles goed dicht te hebben.

Ieder jaar heb ik ook mijn Vaudé hardshell bij me, met het idee 'als het wat warmer weer is, dan trek ik die gewoon aan', maar het komt er niet van. De laatste dagen in Oostenrijk was het zonnig en warm (en zag ik twee mensen met mijn Vaudé jas), maar heb ik uit gewoonte nog steeds die Protest aangetrokken... ;)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Je moet ook een laagjes mens zijn denk ik :D Ik heb vroegah toen het nog echt koud was, wel vaker thermo ondergoed aan gehad, maar dat heb ik al jaren niet meer nodig gevonden. Ski pulli en goede jas, skibroek. Klaar.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:09

YellowCube

Wait...what?

dreamscape schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 11:34:
Tijdens een sneeuwstorm op Masnerkopf (we mochten als laatsten nog uit de lift) heb ik wel even die capuchon over de helm heen getrokken om alles goed dicht te hebben.
vroeger kon je naar de Masner, maar dan moest je met een sleeplift. Een sleeplift met een bocht.
Daar was feitelijk geen zak aan, behalve als je ging proberen te bedenken hoe je dan de bocht om moest. Dan viel je. En moest je ontzettend lang terug lopen.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
YellowCube schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 12:13:
[...]

vroeger kon je naar de Masner, maar dan moest je met een sleeplift. Een sleeplift met een bocht.
Daar was feitelijk geen zak aan, behalve als je ging proberen te bedenken hoe je dan de bocht om moest. Dan viel je. En moest je ontzettend lang terug lopen.
Als snowboarder lijkt me dat echt een pure hel. ;)
Ik neem niet aan dat het een sleepje was die echt naar Masnerkopf ging, of wel? Lijkt me nogal een opgave...

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

nee, je kwam dan ongeveer uit waar nu de Masnerkopf omhoog gaat. Iets er onder.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
dreamscape schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 11:34:
@MaStar Het is natuurlijk heel persoonlijk. Dat je een beginner bent, betekent niet dat je geen goede jas nodig heb. Beginners skiën vaak met andere beginners, dus je staat misschien wat vaker stil om uit te rusten of op elkaar te wachten. Juist op die momenten is goede warme kleding een must.

Ik heb die Protest jas die jij linkt en ben er uiterst tevreden over. Enige nadeel: de capuchon zit vast en als je die niet op hebt, heb je geen fijne hoge kraag om in te duiken. Zorg voor een warme Buff om ook je nek warm te houden.

Ik droeg twee weken geleden in Oostenrijk (temperaturen rond het vriespunt) onder die jas wat hardloopkleding: dun ondershirtje met korte mouwen en daaroverheen een iets dikker shirt met lange mouwen en een kraagje (fijn om die Buff in te stoppen). Als extra laagje nog een rugprotector, want snowboarders vallen nogal eens. Met die combi was het uiterst comfortabel op de piste. Tijdens een sneeuwstorm op Masnerkopf (we mochten als laatsten nog uit de lift) heb ik wel even die capuchon over de helm heen getrokken om alles goed dicht te hebben.

Ieder jaar heb ik ook mijn Vaudé hardshell bij me, met het idee 'als het wat warmer weer is, dan trek ik die gewoon aan', maar het komt er niet van. De laatste dagen in Oostenrijk was het zonnig en warm (en zag ik twee mensen met mijn Vaudé jas), maar heb ik uit gewoonte nog steeds die Protest aangetrokken... ;)
Goed om te weten, dat de Protest jas dus gewoon een prima jas is? Ten opzichte van hardshell en dat dit vooral persoonlijk is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The End
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online

The End

!Beginning

Teijgetje schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 09:57:
[...]

Ik vraag dit altijd, want er zit nogal verschil in. Vaak slijpen ze op een bepaalde standaard. Dus alleen 88 of alleen 90. Je skies worden niet heel oud als je ze steeds in een andere hoek laat slijpen. (zeker als je wat vaker skiet.)
Dat is zeker waar, dan nog denk ik dat 88 voor de meeste wel meer dan prima is. Ik zou niet weten waar je een hoek van onder de 88 voor nodig hebt. (behalve voor wedstrijden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Het is dus niet zo dat jullie allemaal per definitie hardshell aanbevelen bij ski-trips ?
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
MaStar schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 13:31:
[...]

Goed om te weten, dat de Protest jas dus gewoon een prima jas is? Ten opzichte van hardshell en dat dit vooral persoonlijk is?
MaStar schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 14:24:
Het is dus niet zo dat jullie allemaal per definitie hardshell aanbevelen bij ski-trips ?
:)
Zeker prima jas en zeker niet per definitie naar een hardshell inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 11:00
Nee, koop gewoon een niet al te bijzondere jas.
In de meeste winkels heb je nu ook sale en kun je direct uit 10 jacks kopen met korting.
Ga lekker ervaren hoe dat bevalt.

Edit: je gaat in het voorjaar, dus kleden op -24 hoeft ook niet.

[ Voor 16% gewijzigd door jopie op 07-02-2024 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
jopie schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 14:26:
Nee, koop gewoon een niet al te bijzondere jas.
In de meeste winkels heb je nu ook sale en kun je direct uit 10 jacks kopen met korting.
Ga lekker ervaren hoe dat bevalt.

Edit: je gaat in het voorjaar, dus kleden op -24 hoeft ook niet.
Top. Dus onderlaag, ski pully en dan zo'n Protest jas, prima?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ja. 100%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb ook geen hard shell. Gewoon thermo, optionele mid laag (fleece of iets) maar vaak niet nodig omdat ik vrij warm wordt na inspanning en dan een redelijk warme maar wel waterdichte tot 20000 kolom jas van helly hansen met voering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Eigenlijk zou je, juist als je zweet, wel een midlayer moeten gebruiken. Thermo voert vocht (dus zweet) af naar buiten. Liever naar een midlayer die je einde dag (of om de dag) in de was gooit, dan in je jas, denk ik.

Er zijn ook thermo’s die niet warm zijn, als het anders te warm wordt. Net als midlayer, dat hoeft echt geen fleece te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

ZieMaar! schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 15:14:
Eigenlijk zou je, juist als je zweet, wel een midlayer moeten gebruiken. Thermo voert vocht (dus zweet) af naar buiten. Liever naar een midlayer die je einde dag (of om de dag) in de was gooit, dan in je jas, denk ik.

Er zijn ook thermo’s die niet warm zijn, als het anders te warm wordt. Net als midlayer, dat hoeft echt geen fleece te zijn.
Ah, vandaar dat de rug van mijn jas vaak nat is einde van de dag :D Thanks voor de tip :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 11:00
Ja, helemaal goed.

En mocht je gevoetbald hebben en nog een slidingbroekje hebben, neem die mee.
Ik erger me enorm aan dat plakkerige gevoel van been op been bij skien in warm weer.
Functioneel ondergoed helpt dan enorm.
Kan ook een hardloopbroek zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
ZieMaar! schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 08:58:
Ik heb Cortazu kleding, maar naast de shell heb je nog wel een extra laagje nodig. Ik draag een thermo, pulli en fleece eronder op een normale dag en nog een extra dons jasje op een koude dag. Daar tussenin dons ipv pulli, alleen bij echte kou beide. Bij echt hoge temperaturen thermo, pulli en dan de shell, maar dan heb je het echt over strakblauw en 12 graden ofzo.

Vind het zeer fijn spul, maar voor een protest jas heb je fors minder geld nodig. Ik had hiervoor protest en dat was ook prima. Gevoerd, dus soms net te warm, maar op echt koude plekken als Snowworld was het met een warme thermo en wat dikkere pulli wel te doen.

Voor de eerste jaren is 1 misschien wat over de top, zeker als 1x per jaar gaat en niet echt in extremere omstandigheden gaat. Ik zou denk ik lekker voor 1 gaan en eventueel iets meer geld aan een goede helm of goggles uitgeven. Of het geld apart houden en volgend jaar, als je hooked bent, voor schoenen. Maar laat me duidelijk zijn, shell icm onder jasjes is veel flexibeler, maar al met al ook gewoon drie keer zo duur.

Mocht je maat L hebben en in de buurt van Apeldoorn wonen, ik heb beiden dus dan zou je eens kunnen vergelijken. Geef maar een gil in de dm.
Wat draagt jij oa onder de Shell? Midlayer jasje van Cortazu?

Mijn keuze valt denk ik gewoon op de Protest overigens ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YellowCube

YellowCube

Wait...what?

* YellowCube heeft een Tenson jas en broek

functioneert van -25 tot +10 zonder koud of zeiknat te worden.

Oh ja... en heeft belachelijk veel zakken. Met skiën kun je niet genoeg zakken hebben.
En had ik gezegd dat er een brillenpoetsdoekje in zit? Aan een kabeltje?

[ Voor 15% gewijzigd door YellowCube op 07-02-2024 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
MaStar schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 16:02:
[...]

Wat draagt jij oa onder de Shell? Midlayer jasje van Cortazu?

Mijn keuze valt denk ik gewoon op de Protest overigens ;)
Ja, deze. En evt dons jasje (ook van Cortazu). Je krijgt een goede stapelkorting en het viel mooi, het verder niet een heel bijzonder jack. Dons jas is vast te ritsen, dat is wel fijn.

En, kleine gadget maar fijn, je kan je sleutels vast klikken in de jaszak :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22-06 21:54
Volgende week op voor week twee van dit wintersport seizoen, de reis gaat richting Valmorel, Le Grand Domaine. De afgelopen twee weken maakten me toch een beetje zenuwachtig voor de condities komende week, het lijkt goed te komen met zondag een opfrisser en daarna wat betere temperaturen. Hoe het zich de tweede helft van de week gaat ontwikkelen lijkt nog wat onzeker...

Hopelijk kan ik, na het warm skiën in Skiwelt twee week terug, komende week eens wat verder oefenen aan mijn carve-techniek. Er schijnen enkele groene pistes te zijn in het gebied die zich daar goed voor lenen (carven op rood is nog iets te hoog gegrepen op dit moment, nou moet ik zeggen dat ik dat ook wel tricky vind qua snelheid icm andere piste gebruikers.)
Pagina: 1 ... 31 ... 42 Laatste