Ik vond Obergurgl veel stukken best moeilijk als absolute beginner, ook al was het aangemerkt als blauw.ZieMaar! schreef op zondag 21 januari 2024 @ 09:58:
[...]
Op zich is anders Obergurgl nog wel een goede optie, qua blauw en gondels?
Dan zit er maar 1 ding op: rechtdoor en hopen op het besteVerwijderd schreef op zondag 21 januari 2024 @ 11:47:
[...]
Veel smalle paden met steile stukken waar mijn pizzapunt niet zoveel meer deed en doordat het zo smal was kon ik ook niet echt bochten maken om snelheid te verminderen
My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world
Dat vermoeden heb ik ook hoorZieMaar! schreef op zondag 21 januari 2024 @ 09:58:
[...]
En ik denk nog steeds dat stoeltjesliften na de 1e les gewoon gaan kunnen
XXXVI
De verbinding tussen de 2 gebieden in Obergurgl is lastig, maar boven of onderin is prima toch? Net als Hochgurgl?Verwijderd schreef op zondag 21 januari 2024 @ 11:47:
[...]
Ik vond Obergurgl veel stukken best moeilijk als absolute beginner, ook al was het aangemerkt als blauw.Veel smalle paden met steile stukken waar mijn pizzapunt niet zoveel meer deed en doordat het zo smal was kon ik ook niet echt bochten maken om snelheid te verminderen
Maar er zijn betere opties, eens!
Ik gebruik eigenlijk ook alleen maar een zonnebril. Tranende ogen krijg ik alleen als ik echt loeihard ga en dat gebeurt toch vrij weinig. Zo'n skibril zit zo verstikkend en jeukt snel vind ik.Sherlock schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 11:36:
Ik heb (ook) een skibril/goggles met 2 glazen, maar ik vind de vrijheid die je ervaart met een zonnebril wel prettig. Bij slecht weer/neerslag of hoge snelheid is de goggle dan wel weer fijner. Misschien moet ik inderdaad eens bij de Decathlon gaan kijken. Vanuit Zeeland echter nog minimaal 3 kwartier rijden
Kwestie van wennenwauskoek schreef op zondag 21 januari 2024 @ 22:42:
[...]
Ik gebruik eigenlijk ook alleen maar een zonnebril. Tranende ogen krijg ik alleen als ik echt loeihard ga en dat gebeurt toch vrij weinig. Zo'n skibril zit zo verstikkend en jeukt snel vind ik.

Ik draag altijd een skibril, nooit een zonnebril. maar ben met helm en skibril "opgegroeid". Zowel voor veiligheid als comfort. Nooit last van jeuk, en sinds ik een goede skibril heb geen smal gezichtsveld meer.
Heb zo'n extra groot model

Verder niets mis met een zonnebril hoor. Maar het klinkt een beetje als dezelfde excuses die je hoort bij het niet willen dragen van een helm

Verwijderd
Een skibril beschermt toch ook gewoon beter tegen UV. Bij een gewone zonnebril schijnt de zon alsnog gewoon schuin & indirect in je oog.
Jij hebt deze zonnebril?Verwijderd schreef op maandag 22 januari 2024 @ 10:13:
Een skibril beschermt toch ook gewoon beter tegen UV. Bij een gewone zonnebril schijnt de zon alsnog gewoon schuin & indirect in je oog.

Dan begrijp ik het wel ja, zeker als je hem zo draagt
De meeste zonnebrillen bedekken je oog gewoon prima hoor.
Je moet natuurlijk ook nog een beetje bruin worden op wintersport he. Vroeger zonder helmen en grote zonnebrillen ging dat een stuk makkelijker. Dan kwam je terug met een rode kop en een afgetekende witte zonnebril
Eerste wat ik me bedenkt: Skircircus, en dan specifiek het dal van Saalbach-Hinterglemm. Hier kun je volledig op blauw een mooie tocht (of tochten) maken. Tevens zijn alle liften vanuit het dal cabine liften, op de oefenwijde in Saalbach na, dat is een 6zitter.miicker schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 16:50:
Mijn vrouw twijfelt heel erg om nog eens samen op wintersport te gaan. Ze vond het toch erg spannend allemaal vorig jaar. Toen ging ze voor het eerst (4 dagen). Als we nu zouden gaan zou ze weer max 4 dagen willen skiën. Ik denk dat ze het sneller zou leren als ze gewoon 6 dagen zou skiën, maar goed...
Nu twijfelt ze dus en wil ze eigenlijk alleen gaan als:
- Er heel eenvoudige blauwe pistes zijn;
- De meeste liften cabinelift zijn (want stoeltjes liften vond ze niet fijn);
- Er Nederlandse skileraren zijn.
Nu is mijn vraag, weet iemand of er een dergelijk gebied is dat hier redelijk aan voldoet? Liefst in Oostenrijk, maar dat is geen vereiste.
Wemelt er ook van d'n hollanders
Ik vind Saalbach geen gebied voor beginners. Veel blauwe pistes hebben wat moeilijke stukken. Zeker als het druk is en de piste kapot is.link_mario schreef op maandag 22 januari 2024 @ 11:53:
[...]
Eerste wat ik me bedenkt: Skircircus, en dan specifiek het dal van Saalbach-Hinterglemm. Hier kun je volledig op blauw een mooie tocht (of tochten) maken. Tevens zijn alle liften vanuit het dal cabine liften, op de oefenwijde in Saalbach na, dat is een 6zitter.
Wemelt er ook van d'n hollanders.
Grz D.
Voor mij is het ultieme gebied voor beginners de Seiser alm.
Wel gondels de alm op, maar voor de rest wel stoeltjes en ik zou ook geen NL skileraren verwachten…
Wel gondels de alm op, maar voor de rest wel stoeltjes en ik zou ook geen NL skileraren verwachten…
Vorig jaar met het werk naar Fiss geweest, dit jaar gaan we weer. (23 maart miniski)
Mooie locatie moet ik zeggen, overzichtelijk skigebied.
Hebben jullie ervaringen met aanbiedingen van oa skibrillen? Wanneer komt de sale op gang?
Had een oude gele bril van 15jr+ oud, foam was al deels vergaan.
Bij zonnige omstandigheden deed ik een sportbril op. Prima te doen die 3 dagen skiën.
Mooie locatie moet ik zeggen, overzichtelijk skigebied.
Hebben jullie ervaringen met aanbiedingen van oa skibrillen? Wanneer komt de sale op gang?
Had een oude gele bril van 15jr+ oud, foam was al deels vergaan.
Whatever.
Expectations vs realityCheesy schreef op maandag 22 januari 2024 @ 11:52:
Je moet natuurlijk ook nog een beetje bruin worden op wintersport he. Vroeger zonder helmen en grote zonnebrillen ging dat een stuk makkelijker. Dan kwam je terug met een rode kop en een afgetekende witte zonnebril
Nooit geweest, maar vind het altijd wel leuk om te verdiepen in andere gebieden.renegrunn schreef op maandag 22 januari 2024 @ 12:21:
Voor mij is het ultieme gebied voor beginners de Seiser alm.
Blauw 15km
Rood 45km
Zwart 3km
Op Wintersport.nl staat:
"Uitstekend voor beginners. De Seiser Alm is een droombestemming voor beginners. Onbegrijpelijk waarom zoveel pistes in dit skigebied als rood zijn aangegeven. Bijna alle pistes zijn breed, niet steil en voor elke skiër goed te doen."
Openskimaps.org is dan altijd een mooie site om even te checken. En inderdaad, klik maar wat rode pistes aan en je ziet in het grafiekje dat het eigenlijk overal blauw is. Ziet er dus uit als een goede tip
Seiseralm staat goed bekend voor beginners en dat is terecht, maar als gevorderde skiër is het ook een paradijs. Rust, niet al te steil dus perfect om echt aan je carv techniek te werken. Vanuit bijv Seis is een dagje Carezza, Plose of een dagje Obereggen, of zelfs Gitschberg Jochtal goed te doen en dan zie je in mijn ogen de echte Dolomieten en het is er rustiger dan de, in mijn relatief ervaren dolomieten ogen, overschatte SR.
En vanuit Ortisei is de uitdaging ook heel goed te vinden als je dat zoekt. Ik denk zelfs dat de afdaling van de Seiseralm terug naar Ortisei een van de uitdagender rode pistes is.
Veel rood op de Seiseralm is op veel plekken misschien wel blauw, maar t blauw is altijd weer makkelijker. Dat maakt het ideaal voor beginners, omdat blauw dus echt blauw is en niet stiekem een paar steile stukken kent. Vaak zoeken mensen uitdaging en als je daar al slippend steile pistes afdalen onder schaart, of graag zwart skiet, dan zit je verkeerd. Wil je als gevorderde lekker carven, dan zit je gebakken.
Ik hou van werken aan mijn carvtechniek, ben een vrij goede skiër, maar zou zo een weekje Seiseralm boeken (icm met iig Plose, dat ken ik niet, de rest wel). Eventueel om ook eens een dagje langlaufen te proberen.
Als gevorderde skiër vind ik de Seiseralm leuk.
En vanuit Ortisei is de uitdaging ook heel goed te vinden als je dat zoekt. Ik denk zelfs dat de afdaling van de Seiseralm terug naar Ortisei een van de uitdagender rode pistes is.
Veel rood op de Seiseralm is op veel plekken misschien wel blauw, maar t blauw is altijd weer makkelijker. Dat maakt het ideaal voor beginners, omdat blauw dus echt blauw is en niet stiekem een paar steile stukken kent. Vaak zoeken mensen uitdaging en als je daar al slippend steile pistes afdalen onder schaart, of graag zwart skiet, dan zit je verkeerd. Wil je als gevorderde lekker carven, dan zit je gebakken.
Ik hou van werken aan mijn carvtechniek, ben een vrij goede skiër, maar zou zo een weekje Seiseralm boeken (icm met iig Plose, dat ken ik niet, de rest wel). Eventueel om ook eens een dagje langlaufen te proberen.
Als gevorderde skiër vind ik de Seiseralm leuk.
Dat is eigenlijk wel een mooie site om makkelijk de zwarte pistes van vorige week in Serfaus/Fiss/Ladis te vergelijken.Cheesy schreef op maandag 22 januari 2024 @ 12:28:
[...]
Openskimaps.org is dan altijd een mooie site om even te checken. En inderdaad, klik maar wat rode pistes aan en je ziet in het grafiekje dat het eigenlijk overal blauw is. Ziet er dus uit als een goede tip
Al zie je dan wel snel hoe de verschillende condities veel meer uitmaken dan de stijlheid in graden.
Sommige zwarte pistes met max gradient van 36 graden voelden totaal niet steil, terwijl andere veel steiler aanvoelden die 33 graden waren.
De steilste piste (volgens openskimaps.org) was 41 graden. En hoewel die erg steil was, vond ik het niet de moeilijkste.
Ik kan Scheffau am Wilder Kaiser heel erg aanraden. Mijn familie en ik komen er al zo'n 15 jaar en hebben al diverse jaren beginnende skiërs meegenomen (aanhang, neven met aanhang etc.) en hebben eigenlijk elk jaar wel te horen gekregen dat ze het prettig skiën vonden in het gebied. Je kunt veel kanten op (Ellmau, Brixen, Westendof, Söll om maar wat te noemen) en er zijn veel blauwe pistes.miicker schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 16:50:
Mijn vrouw twijfelt heel erg om nog eens samen op wintersport te gaan. Ze vond het toch erg spannend allemaal vorig jaar. Toen ging ze voor het eerst (4 dagen). Als we nu zouden gaan zou ze weer max 4 dagen willen skiën. Ik denk dat ze het sneller zou leren als ze gewoon 6 dagen zou skiën, maar goed...
Nu twijfelt ze dus en wil ze eigenlijk alleen gaan als:
- Er heel eenvoudige blauwe pistes zijn;
- De meeste liften cabinelift zijn (want stoeltjes liften vond ze niet fijn);
- Er Nederlandse skileraren zijn.
Nu is mijn vraag, weet iemand of er een dergelijk gebied is dat hier redelijk aan voldoet? Liefst in Oostenrijk, maar dat is geen vereiste.
Wat is er zoveel veiliger aan een skibril?Waah schreef op maandag 22 januari 2024 @ 08:28:
[...]
Kwestie van wennenen niet de goedkoopste skibril bij de Lidl scoren
![]()
Ik draag altijd een skibril, nooit een zonnebril. maar ben met helm en skibril "opgegroeid". Zowel voor veiligheid als comfort. Nooit last van jeuk, en sinds ik een goede skibril heb geen smal gezichtsveld meer.
Heb zo'n extra groot modelMaar daarmee heb je héél breed zicht. Dat is heel wat anders dan die goedkope brilletjes van Sinner of Lidl bijvoorbeeld
![]()
Verder niets mis met een zonnebril hoor. Maar het klinkt een beetje als dezelfde excuses die je hoort bij het niet willen dragen van een helmIs ook een kwestie van gewenning.
Al is het veiligheidsaspect van een skibril een stuk lager dan een helm natuurlijk.
Als je door je skistijl echt afhankelijk bent van goed zicht bij bewolkte omstandigheden dan is een skibril wellicht beter voor jezelf, mits deze dan voldoende licht is.
Maar een degelijke, goed omsluitende zonnebril is een prima alternatief.
Een helm is geen twijfel over mogelijk. Dat is veiliger.
En in het verlengde daarvan: ik heb sinds enkel jaren een helm met vizier. Wat ik eigenlijk ook prima vind (al is die van mij oranje en niet geschikt voor felle zon, dat merk je snel aan je ogen)
My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world
Je beschermt je ogen tegen stokken van medeskiers, takken van bomen en al het andere onheil dat kan gebeuren bij een val of andere situatie.YellowCube schreef op maandag 22 januari 2024 @ 17:10:
[...]
Wat is er zoveel veiliger aan een skibril?
Als je door je skistijl echt afhankelijk bent van goed zicht bij bewolkte omstandigheden dan is een skibril wellicht beter voor jezelf, mits deze dan voldoende licht is.
Maar een degelijke, goed omsluitende zonnebril is een prima alternatief.
Een helm is geen twijfel over mogelijk. Dat is veiliger.
En in het verlengde daarvan: ik heb sinds enkel jaren een helm met vizier. Wat ik eigenlijk ook prima vind (al is die van mij oranje en niet geschikt voor felle zon, dat merk je snel aan je ogen)
Zoals ik al zei: het aantal gevallen waarbij het echt verschil maakt is beperkt. Maar een helm tegen je skibril bijvoorbeeld verdeelt de klap beter dan tegen je neus en zonnebril
Dus iets veiliger, maar niet iets om heel dramatisch over te doen.
Voor mij is de reden een skibril te dragen ipv zonnebril vooral het bredere zichtsveld inderdaad
Daarnaast ook minder gezuis rond de ogen tijdens de afdalingen
Daarnaast ook minder gezuis rond de ogen tijdens de afdalingen
Ik ben op zoek naar vervanging voor mijn (vermoedelijk) te grote skischoenen. Ik heb geen pijn in de schoenen, maar vind ze niet responsief genoeg en ik denk dat dat ligt aan mijn bewegingsruimte in de schoen.
Nu lees ik online veel positieve dingen over MK skiservice, en ik ken ook mensen die goede ervaringen hebben met zaken als OutdoorXL of Free Style Sport in Roosendaal. Die laatste twee lijken wat minder gericht te zijn op schoenen uitgebreid aanpassen (bootfitting), maar schijnen wel goed je voeten op te meten etc. met o.a. 3D scans.
Weten jullie toevallig op wat voor schoenprijzen ik ongeveer kan rekenen bij een zaak als MK Skiservice? Daar kan ik online niks over vinden. Ik wil uiteraard graag goed passende schoenen, maar volledige bootfitting valt vermoedelijk buiten budget. Heeft het dan zin om richting MK Skiservice te gaan of ben ik beter af met iets als OutdoorXL?
Nu lees ik online veel positieve dingen over MK skiservice, en ik ken ook mensen die goede ervaringen hebben met zaken als OutdoorXL of Free Style Sport in Roosendaal. Die laatste twee lijken wat minder gericht te zijn op schoenen uitgebreid aanpassen (bootfitting), maar schijnen wel goed je voeten op te meten etc. met o.a. 3D scans.
Weten jullie toevallig op wat voor schoenprijzen ik ongeveer kan rekenen bij een zaak als MK Skiservice? Daar kan ik online niks over vinden. Ik wil uiteraard graag goed passende schoenen, maar volledige bootfitting valt vermoedelijk buiten budget. Heeft het dan zin om richting MK Skiservice te gaan of ben ik beter af met iets als OutdoorXL?
Ik ken die andere zaken niet, maar hoewel het soms hogere wiskunde lijkt (althans, zo praten sommige mensen erover), is dat niet altijd zo. Andere winkels hebben soms ook gewoon goede bootfitters, maar je moet niet de lokale zaterdagkracht hebben icm wat afwijkende voeten.
MK is i.i.g. goed, maar daar zal je een afspraak moeten maken denk ik. Patrick Rademakers rekende vroeger van zo’n € 100 voor extra aangepast zooltje en ander sleur en trek werk, naast uiteraard de schoenprijs. Voor alleen ff verwarmen en misschien een knelpunt denk ik niet dat er iets extra’s gerekend wordt.
Ik was al met al zo’n €500 kwijt, voor strak gefitte sportieve schoenen. In 2018.
Maaaaaarrrr ligt het responsief echt aan je schoenen? Wat verwacht je, wat doe je en wat gebeurt er? Waarom denk je dat je schoenen te groot zijn?
MK is i.i.g. goed, maar daar zal je een afspraak moeten maken denk ik. Patrick Rademakers rekende vroeger van zo’n € 100 voor extra aangepast zooltje en ander sleur en trek werk, naast uiteraard de schoenprijs. Voor alleen ff verwarmen en misschien een knelpunt denk ik niet dat er iets extra’s gerekend wordt.
Ik was al met al zo’n €500 kwijt, voor strak gefitte sportieve schoenen. In 2018.
Maaaaaarrrr ligt het responsief echt aan je schoenen? Wat verwacht je, wat doe je en wat gebeurt er? Waarom denk je dat je schoenen te groot zijn?
Dat betaalde ik daar een paar jaar geleden ook. We zijn nu wat jaartjes verder en een collega was onlangs 700 euro kwijtZieMaar! schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 18:39:
Ik ken die andere zaken niet, maar hoewel het soms hogere wiskunde lijkt (althans, zo praten sommige mensen erover), is dat niet altijd zo. Andere winkels hebben soms ook gewoon goede bootfitters, maar je moet niet de lokale zaterdagkracht hebben icm wat afwijkende voeten.
XXXVI
Hou er rekening mee dat vrijwel alles op wintersport veel duurder is: van skipassen tot een biertje in de après-ski tent. 7,5 euro voor een glas jagathee, 6 euro voor 0,4 liter bier.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Daarom de check of t echt aan de schoenen ligt…als t nodig is, dan is het nodig, anders beter geld uitgeven aan iets anders (wellicht ski’s die makkelijker omkanten of meer grip geven).ephymerous schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 19:33:
[...]
Dat betaalde ik daar een paar jaar geleden ook. We zijn nu wat jaartjes verder en een collega was onlangs 700 euro kwijt
Tijdens trainingen voor gevorderden moet je vaak met je schnallen los skiën. Dat is natuurlijk rustig en heeft een ander doel, maar als je de druk op de voorkant van je ski wil hebben moet je niet gaan hangen voor in je schoenen, terwijl dat met andere schoenen misschien wel fijner voelt. Bij responsief denk ik zelf eerder aan omkanten, maar ben benieuwd…
[ Voor 29% gewijzigd door ZieMaar! op 23-01-2024 20:02 ]
Drink je dat spul, Jagerthee? Ik zie vooral 50+ die dat rond koffie tijd drinken (vaak Engelsen), maar dat is thee met alcohol?hoevenpe schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 19:46:
Hou er rekening mee dat vrijwel alles op wintersport veel duurder is: van skipassen tot een biertje in de après-ski tent. 7,5 euro voor een glas jagathee, 6 euro voor 0,4 liter bier.
Hoe oud denk je dat ik ben?ZieMaar! schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 20:04:
Drink je dat spul, Jagerthee? Ik zie vooral 50+ die dat rond koffie tijd drinken (vaak Engelsen), maar dat is thee met alcohol?
Thee met rum inderdaad.
Met rode wijn en kruiden. Vind jagatee meer naar gluhwein met extra kruiden smaken dan thee.hoevenpe schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 20:08:
[...]
Hoe oud denk je dat ik ben?![]()
Thee met rum inderdaad.
Leek vanochtend nog best wel op rum...steel123 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 20:31:
Met rode wijn en kruiden. Vind jagatee meer naar gluhwein met extra kruiden smaken dan thee.
Wikipedia: Jagertee
Poh zit ff de weersvoorspelling te checken voor volgende week in de Zwitserse Alpen, maar zie al temperaturen van 19 graden en volle bak zon staan en sneeuwgrens naar 2800m. Wel mooi zulk warm weer, maar maakt het skiën niet echt leuk lijkt me.
Thanks voor de reactie, die €500 zal idd nog wel wat toegenomen zijn en mn budget gaat niet veel verder dan €400, dus dan wordt een zaak met uitgebreide bootfitting m waarschijnlijk niet.ZieMaar! schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 18:39:
Wat ik met mn huidige schoenen vooral merk is dat ik het gevoel heb dat ik bij het inzetten van een bocht eerst mn voet in de schoen verplaats, en daarna pas de schoen + ski meekrijg. Heb er vorig jaar al een keer een sidas zool met zo'n dun tussenzooltje ertussen ingestopt, dat scheelde al best veel, maar ik houd naar mijn idee te veel ruimte in de schoen.
Ben qua ervaring overigens de typische Nederlandse vakantieskiër, vanaf mn 4e elk jaar een weekje skiën (nu zo'n 23 jaar "ervaring" dus), tot mn 13e ongeveer les gehad tijdens die weekjes. Zullen dus ook qua techniek genoeg slordigheidjes inzitten, maar ik weet wel een beetje wat ik doe en denk dat dit wel echt aan de schoen ligt
Op het budget van je wintersport is die paar honderd euro extra te overzien, geloof me: bootfitting is het beste wat me in 30 jaar skiën overkomen is.LeoA schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 21:37:
Thanks voor de reactie, die €500 zal idd nog wel wat toegenomen zijn en mn budget gaat niet veel verder dan €400, dus dan wordt een zaak met uitgebreide bootfitting m waarschijnlijk niet.
Nooit meer pijn, meer directe controle bij het draaien. Je vergeet ze los te maken bij de lunch, het zit gewoon lekker.
ik zelf kom vaak bij skishop Nieuwegein (niet die bij de skipiste)LeoA schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 16:47:
Ik ben op zoek naar vervanging voor mijn (vermoedelijk) te grote skischoenen. Ik heb geen pijn in de schoenen, maar vind ze niet responsief genoeg en ik denk dat dat ligt aan mijn bewegingsruimte in de schoen.
Tuurlijk ben je een paar centen meer kwijt dan bij de intersport of zo maar je krijgt goed advies en service.
En als je een paar jaar later nog een pijn puntje hebt dan zullen ze je gewoon weer helpen.
Je kan bijv je huidige schoenen meenemen en door hun er naar laten kijken. Misschien raden ze alleen een ander zooltje aan.
Iets wat de meeste fitters soieso doen omdat dit al een grote verbetering is tov het stukje vloerbedekking wat standaard bij schoenen geleverd wordt.
Verder probeer doordeweeks te gaan, grotere kans dat ze net wat meer tijd hebben
Verwijderd
Mijn ervaring met bootfitting is wellicht wat afwijkend. Ik ben bij 1 van de bekende bootfitters geweest in Nederland, maar als ik zie wat ik uiteindelijk heb betaald en wat hij daarvoor heeft gedaan, vind ik het een beetje overrated. Ik denk dat ik bij Bever hetzelfde had kunnen bereiken voor een stuk minder geld.
Ik heb er iig een klein beetje een dubbel gevoel aan overgehouden en dat vind ik wel jammer. Laat ik het zo zeggen, ik had er meer van had verwacht
Ik heb er iig een klein beetje een dubbel gevoel aan overgehouden en dat vind ik wel jammer. Laat ik het zo zeggen, ik had er meer van had verwacht
Er is een verschil tussen bootftitting en bootfitting.
Grootste groep heeft voldoende aan een zooltje, thermo behandeling of vacuüm fit (afhankelijk van merk schoen), goed zetten van de schnallen. Dit kan bij de bever maar ik merk dat de service bij een skishop net wat beter is (heb bij de bever zien gebeuren dat ze de schoen kozen op kleur 😉).
Een kleine groep heeft meer werk nodig zoals oprekken , uitfrezen etc. Dan kom je echt uit bij de betere shop of specialist
Grootste groep heeft voldoende aan een zooltje, thermo behandeling of vacuüm fit (afhankelijk van merk schoen), goed zetten van de schnallen. Dit kan bij de bever maar ik merk dat de service bij een skishop net wat beter is (heb bij de bever zien gebeuren dat ze de schoen kozen op kleur 😉).
Een kleine groep heeft meer werk nodig zoals oprekken , uitfrezen etc. Dan kom je echt uit bij de betere shop of specialist
Ok check. Zeker als je verschil merkt met een zooltje, dan is die kans best groot. Qua pasvorm, merk je waar ze te groot zijn? Schuift je hak naar links en naar rechts? Zitten de schnallen al maximaal dicht? Vaak kun je echt heel makkelijk zelf iets doen om de schoen iets strakker te maken, rond je enkel, maar dat heeft niet altijd zin.LeoA schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 21:37:
[...]
Thanks voor de reactie, die €500 zal idd nog wel wat toegenomen zijn en mn budget gaat niet veel verder dan €400, dus dan wordt een zaak met uitgebreide bootfitting m waarschijnlijk niet.
Wat ik met mn huidige schoenen vooral merk is dat ik het gevoel heb dat ik bij het inzetten van een bocht eerst mn voet in de schoen verplaats, en daarna pas de schoen + ski meekrijg. Heb er vorig jaar al een keer een sidas zool met zo'n dun tussenzooltje ertussen ingestopt, dat scheelde al best veel, maar ik houd naar mijn idee te veel ruimte in de schoen.
Ben qua ervaring overigens de typische Nederlandse vakantieskiër, vanaf mn 4e elk jaar een weekje skiën (nu zo'n 23 jaar "ervaring" dus), tot mn 13e ongeveer les gehad tijdens die weekjes. Zullen dus ook qua techniek genoeg slordigheidjes inzitten, maar ik weet wel een beetje wat ik doe en denk dat dit wel echt aan de schoen ligt
Bootfitten is niet altijd nodig. Een schoen in de oven zetten en dan strak dicht doen, dat kan iedereen en als ze zo’n scanner gebruiken komt daar in de basis vast een goede schoen uit en vaak kunnen ze ook wel een drukplekje fixen. Custom zooltjes, hakverhogingen, aanpassingen bij dorsaalflectie afwijkingen etc, dat is al,iets anders. Het punt is, als het gelijk lekker zit is het vaak te groot, maar daar zijn zelf ook wel wat checks op te doen…
Ik heb wat lastige voeten en ski serieus en ben daarom naar een bootfitter gegaan, mijn vriendin skiet ook serieus maar is (terecht) superblij met haar schoenen van Four Seasons en die hebben best wat bijgeschaafd, wat gewoon bij de prijs inzat.
De lokale zaak bezoeken kan een prima begin zijn, maar er zijn wat ‘red flags’:
- voeten niet of alleen stilstaand opmeten
- flex boven pasvorm stellen
- te grote schoenen (komt vaak met het argument ‘makkelijk aan te trekken’)
Edit wat @Togi zegt dus.
Ze zijn voornamelijk te groot in de hoogte denk ik, m'n voet beweegt makkelijk op en neer (hiel en bal vd voet komen ver los). In de breedte sluiten ze overigens ook niet erg goed aan, maar ik merk vooral de hoogte. Dit krijg ik niet opgelost door de schnallen op de voet verder dicht te zetten, en meestal komt het erop neer dat ik de schnallen op m'n been erg strak zet om de voet ook een beetje te fixeren.ZieMaar! schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 09:52:
[...]
Ok check. Zeker als je verschil merkt met een zooltje, dan is die kans best groot. Qua pasvorm, merk je waar ze te groot zijn? Schuift je hak naar links en naar rechts? Zitten de schnallen al maximaal dicht? Vaak kun je echt heel makkelijk zelf iets doen om de schoen iets strakker te maken, rond je enkel, maar dat heeft niet altijd zin.
Dat is precies m'n overweging inderdaad. Ik verwacht geen moeilijke voeten te hebben, hooguit wat smal/dun maar ik verwacht niet dat daar complete bootfitting voor nodig is. En om nou zoveel geld uit te geven voor iets wat niet nodig is..ZieMaar! schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 09:52:
[...]
Bootfitten is niet altijd nodig. Een schoen in de oven zetten en dan strak dicht doen, dat kan iedereen en als ze zo’n scanner gebruiken komt daar in de basis vast een goede schoen uit en vaak kunnen ze ook wel een drukplekje fixen. Custom zooltjes, hakverhogingen, aanpassingen bij dorsaalflectie afwijkingen etc, dat is al,iets anders. Het punt is, als het gelijk lekker zit is het vaak te groot, maar daar zijn zelf ook wel wat checks op te doen…
Ik heb wat lastige voeten en ski serieus en ben daarom naar een bootfitter gegaan, mijn vriendin skiet ook serieus maar is (terecht) superblij met haar schoenen van Four Seasons en die hebben best wat bijgeschaafd, wat gewoon bij de prijs inzat.
De lokale zaak bezoeken kan een prima begin zijn, maar er zijn wat ‘red flags’:
- voeten niet of alleen stilstaand opmeten
- flex boven pasvorm stellen
- te grote schoenen (komt vaak met het argument ‘makkelijk aan te trekken’)
heb nu een afspraak gepland bij Free Style Sports in Roosendaal, van wat ik ervan hoorde meten ze daar in elk geval met goeie apparatuur dus dat zou al een goede basis moeten zijn. En ik neem sowieso m'n huidige schoenen mee ter vergelijk, misschien kunnen ze die al oké maken en zo niet dan weet ik in elk geval hoe de nieuwe schoenen niet moeten voelen.
Thanks voor de tip. En da's een goeie inderdaad, om m'n eigen schoenen mee te nemen. Zou mooi zijn als t met alleen een zooltje gefixt isTogi schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 09:27:
[...]
ik zelf kom vaak bij skishop Nieuwegein (niet die bij de skipiste)
Tuurlijk ben je een paar centen meer kwijt dan bij de intersport of zo maar je krijgt goed advies en service.
En als je een paar jaar later nog een pijn puntje hebt dan zullen ze je gewoon weer helpen.
Je kan bijv je huidige schoenen meenemen en door hun er naar laten kijken. Misschien raden ze alleen een ander zooltje aan.
Ook goed om te horen dat niet iedereen helemaal tevreden is met de prijs/kwaliteit verhouding bij bootfitters. Dat is ook waar ik bang voor zou zijn, dat het een beetje overdreven is voor mijn niet erg moeilijke voeten.Verwijderd schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 09:32:
Mijn ervaring met bootfitting is wellicht wat afwijkend. Ik ben bij 1 van de bekende bootfitters geweest in Nederland, maar als ik zie wat ik uiteindelijk heb betaald en wat hij daarvoor heeft gedaan, vind ik het een beetje overrated. Ik denk dat ik bij Bever hetzelfde had kunnen bereiken voor een stuk minder geld.
Ik heb ook nieuwe schoenen laten bootfitten. Ik kwam van maat 28/28,5 waarmee ik een jaar of 6-7 geskied heb, maar die bleken eigenlijk veel te groot en ik miste controle. Schnallen strakker ging niet meer.
Uiteindelijk met schoenen van 26/26.5 naar huis gegaan met sidas inlegzool en hier en daar wat ruimer gemaakt.
In December een dag in Winterberg bij +4 graden geskied zonder enige problemen.
Vorige week 3 dagen in Ischgl geskied en het was koud, -18. Qua controle waren de schoenen een wereld van verschil. Alleen op een gegeven moment had ik koude voeten, geen gevoel in m'n tenen. Kan door de kou komen natuurlijk, maar twijfel nu of het ook aan de schoenen kan liggen. Afgelopen zaterdag de laatste dag geskied en ik heb nu zelfs een doof gevoel in het puntje van m'n dikke teen. Zou er dan toch wat bevroren zijn? Dat stukje teen (echt de voorste 3mm of zo) is wat bleker, maar niet rood of blauw oid.
In maart nog eens een week testen bij hopelijk wat minder koude temperaturen.
Uiteindelijk met schoenen van 26/26.5 naar huis gegaan met sidas inlegzool en hier en daar wat ruimer gemaakt.
In December een dag in Winterberg bij +4 graden geskied zonder enige problemen.
Vorige week 3 dagen in Ischgl geskied en het was koud, -18. Qua controle waren de schoenen een wereld van verschil. Alleen op een gegeven moment had ik koude voeten, geen gevoel in m'n tenen. Kan door de kou komen natuurlijk, maar twijfel nu of het ook aan de schoenen kan liggen. Afgelopen zaterdag de laatste dag geskied en ik heb nu zelfs een doof gevoel in het puntje van m'n dikke teen. Zou er dan toch wat bevroren zijn? Dat stukje teen (echt de voorste 3mm of zo) is wat bleker, maar niet rood of blauw oid.
In maart nog eens een week testen bij hopelijk wat minder koude temperaturen.
Maar goed, ik zeg ook maar wat....
Zorg dat de schnallen op je voet praktisch los zitten. Als er meer kracht nodig is licht met je pink duwen, dan zit ie te strak. Iets te strak bij strakzittende schoenen kan door doorbloedingsproblemen snel (erg) koud voelen.
Die 2 schnallen zijn om de sneeuw buiten te houden, that’s it.
Wat ook kan: dunnere of betere sokken.
Die 2 schnallen zijn om de sneeuw buiten te houden, that’s it.
Wat ook kan: dunnere of betere sokken.
Je kan evt voor de zekerheid ook nog even naar de shop teruggaan
Aangezien je pas weer in maart gaat kan je dat het beste doen na de voorjaarsvakantie want dan hebben ze meer tijd voor je.
Vaak kunnen ze met kleine dingen of tips al een wereld van verschil maken.
Aangezien je pas weer in maart gaat kan je dat het beste doen na de voorjaarsvakantie want dan hebben ze meer tijd voor je.
Vaak kunnen ze met kleine dingen of tips al een wereld van verschil maken.
Maar zitten je schoenen lekker? Dat lijkt me een belangrijker criterium dan hoe lang ie er mee bezig geweest is, toch?Verwijderd schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 09:32:
In algemeenheid* zou ik voor een weekje recreatief skiën per jaar (met uitgebreide lunch, waarbij de boel evt. ff los kan en je voor 4en beneden in de apres ski staat) niet direct naar een boot fitter hollen en eerst bij een paar fatsoenlijke shops kijken of je iets kan vinden wat -gewoon- past. Liner afbakken kunnen ze zo als iemand opmerkte idd overal wel.
Als je echt volle dagen in die dingen rondloopt als leraar, toer skiër of whatever wordt het misschien een ander verhaal. Maar dan heb je waarschijnlijk zelf ook al wel een beter idee van wat je nodig hebt.
*dus als je geen notoir moeilijke voeten hebt
Ik heb dit ook gehad. Ik dacht dat de problemen voornamelijk aan de schoenen lagen. Na 30+jaren ski 'ervaring' ben ik een aantal jaar geleden weer op les gegaan. Toen bleek dat ik eigenlijk echt niet (goed) kon skien. Nu na een aantal jaar intensief lessen t/m korte slalom met hetzelfde materiaal blijkt dat het probleem echt bij mij zat.LeoA schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 21:37:
[...]
Ik weet uiteraard niet of dat bij jou ook het geval is, maar je kan zeker een keer een proefles nemen op een borstelbaan in de buurt, rollertapijt of een van de indoorbanen. Het heeft mijn ogen geopend (en tijdelijk mijn trots gekrenkt.
Ik denk dat veel mensen de invloed van hun spullen op hun skieen overschatten. Ik herinner mijzelf nog een gesprek dat ik aanhoorde in de rij van een sleeplift , we stonden achter een groepje nederlanders die aan het klagen waren over hun huurskies. Nu ben ik geen expert, maar ik durfde, nadat ik hun de babywei zag afdalen, wel de inschatting te maken dat de skies niet de beperkende factor warenThe End schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 12:25:
[...]
Ik heb dit ook gehad. Ik dacht dat de problemen voornamelijk aan de schoenen lagen. Na 30+jaren ski 'ervaring' ben ik een aantal jaar geleden weer op les gegaan. Toen bleek dat ik eigenlijk echt niet (goed) kon skien. Nu na een aantal jaar intensief lessen t/m korte slalom met hetzelfde materiaal blijkt dat het probleem echt bij mij zat.
Ik weet uiteraard niet of dat bij jou ook het geval is, maar je kan zeker een keer een proefles nemen op een borstelbaan in de buurt, rollertapijt of een van de indoorbanen. Het heeft mijn ogen geopend (en tijdelijk mijn trots gekrenkt.)
Verder denk ik dat voor de meeste vakantieskiers een bootfit totaal overbodig is. Voor de semieprof of personen met echt enorm moeijlke voeten is het misschien anders, maar ik schat dat het nauwelijks meerwaarde bied voor de rest van ons. Ik ski al 40 jaar op allerlei skieschoenen (tweedehands, gehuurd, gekocht, geleend, etc) Nog nooit problemen mee gehad, ook niet met 70 pistekm per dag. Mijn vorige schoenen heb ik na 20 jaar helaas moeten afdanken omdat ze tot de draad op versleten waren en mijn huidige schoenen gaan er ook niet eerder uit dan voordat ze "op" zijn. En ja ik weet dat plastic verouderd, maar gezien het beperkte gebruik van de meeste skischoenen , kan en mag dat eigenlijk geen probleem zijn. De kunststof kozijnen van mijn ouders en mijn autobumper hebben heel wat meer te lijden onder uv licht en temperatuurswisselingen en die zijn na 38 en 25 jaar nog helemaal prima. Ik heb meer nieuw spul zien afbreken dan materiaal met ervaring in de wintersport.
Aan de andere kant als je kijkt wat huren kost en je toch ieder jaar minstens een keer gaat dan is de meerprijs over je jaren heen een kleine ten opzichte van het comfort dat je wint.lithoijen schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 14:42:
[...]
Ik denk dat veel mensen de invloed van hun spullen op hun skieen overschatten. Ik herinner mijzelf nog een gesprek dat ik aanhoorde in de rij van een sleeplift , we stonden achter een groepje nederlanders die aan het klagen waren over hun huurskies. Nu ben ik geen expert, maar ik durfde, nadat ik hun de babywei zag afdalen, wel de inschatting te maken dat de skies niet de beperkende factor waren![]()
Verder denk ik dat voor de meeste vakantieskiers een bootfit totaal overbodig is. Voor de semieprof of personen met echt enorm moeijlke voeten is het misschien anders, maar ik schat dat het nauwelijks meerwaarde bied voor de rest van ons. Ik ski al 40 jaar op allerlei skieschoenen (tweedehands, gehuurd, gekocht, geleend, etc) Nog nooit problemen mee gehad, ook niet met 70 pistekm per dag. Mijn vorige schoenen heb ik na 20 jaar helaas moeten afdanken omdat ze tot de draad op versleten waren en mijn huidige schoenen gaan er ook niet eerder uit dan voordat ze "op" zijn. En ja ik weet dat plastic verouderd, maar gezien het beperkte gebruik van de meeste skischoenen , kan en mag dat eigenlijk geen probleem zijn. De kunststof kozijnen van mijn ouders en mijn autobumper hebben heel wat meer te lijden onder uv licht en temperatuurswisselingen en die zijn na 38 en 25 jaar nog helemaal prima. Ik heb meer nieuw spul zien afbreken dan materiaal met ervaring in de wintersport.
Overigens ben ik zo’n figuur met moeilijke voeten. Maat 50 en smalle voeten
XXXVI
En wat is de definitie van Bootfitten?
Bij de ene is dat vacuumfitten/ thermofitten bij de andere is het ook verder aanpassen als frezen of uitdeuken en bij de laatste is het pas bij volledige customized zoals een Strolz
Bij de ene is dat vacuumfitten/ thermofitten bij de andere is het ook verder aanpassen als frezen of uitdeuken en bij de laatste is het pas bij volledige customized zoals een Strolz
Ik andersom. Maat 42, hele brede voeten, ongelijke voeten (maat verschil) en enorme kuiten. Door de pijn aan mijn voeten vond ik skien niet meer leuk. Na een afdaling moesten de schoenen los. Ik heb na jaren aanklieren schoenen op maat laten maken. Dat was voor mij een enorme verademing. Het was ruim 1000 euro, maar elke cent waard. (Schoenen van Strolz).ephymerous schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 14:58:
[...]
Aan de andere kant als je kijkt wat huren kost en je toch ieder jaar minstens een keer gaat dan is de meerprijs over je jaren heen een kleine ten opzichte van het comfort dat je wint.
Helaas kon ik nog steeds niet magisch op mijn kanten skien, daarvoor heb ik toch echt moeten lessen.
Haha same here. Neem elke keer nog les. Na m’n 30e begonnen en een matige motoriek maakt dat ik geen natuurtalent benThe End schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 15:17:
[...]
Ik andersom. Maat 42, hele brede voeten, ongelijke voeten (maat verschil) en enorme kuiten. Door de pijn aan mijn voeten vond ik skien niet meer leuk. Na een afdaling moesten de schoenen los. Ik heb na jaren aanklieren schoenen op maat laten maken. Dat was voor mij een enorme verademing. Het was ruim 1000 euro, maar elke cent waard. (Schoenen van Strolz).
Helaas kon ik nog steeds niet magisch op mijn kanten skien, daarvoor heb ik toch echt moeten lessen.
Mijn uitdaging is vooral om losser te worden in de knieën en heupen. Dat zeggen is makkelijk, uitvoeren is lastiger…
XXXVI
Jaar later, en er staan 3 mensen voor de rechter:ZieMaar! schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 15:33:
[...]
https://www.wintersport.n...-op-hintertuxer-gletscher
Er wordt inderdaad onderzocht of de pistedienst voldoende heeft gedaan om het ongeluk te voorkomen, waarbij een Nederlandse vrouw is omgekomen...Te laat voor deze slachtoffers maar hopelijk volgen er lessen uit die breed getrokken kunnen worden...
https://www.wintersport.n...i-ongeluk-met-nederlandse
Morgen met 8 vrienden naar Val Thorens! Dit wordt mijn eerste skivakantie zonder lessen. Twee jaar geleden begonnen bij Les Deux Alpes en een proma vakantie maar wel de hele week iedere ochtend les gehad.
Vorig jaar voor het eerst in Val Thorens geweest. Twee ochtenden prives les gehad. Begonnen op de groene piste en de 2e dag al enkele rode pistes gepakt met de skileraar. De laatste dagen veel blauw en rood gepakt. Was echt top.
Zondag rustig beginnen en dan 5 dagen heerlijk skieën.
Vorig jaar voor het eerst in Val Thorens geweest. Twee ochtenden prives les gehad. Begonnen op de groene piste en de 2e dag al enkele rode pistes gepakt met de skileraar. De laatste dagen veel blauw en rood gepakt. Was echt top.
Zondag rustig beginnen en dan 5 dagen heerlijk skieën.
Schoenen huur ik voor 40 euro voor een weekephymerous schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 14:58:
[...]
Aan de andere kant als je kijkt wat huren kost en je toch ieder jaar minstens een keer gaat dan is de meerprijs over je jaren heen een kleine ten opzichte van het comfort dat je wint.
Maar uiteindelijk betaal je met gemak 1.000+ pp voor een weekje wintersport. Dan wil je niet met zere voeten rondlopen.
Miss Waah moet eigenlijk ook skischoenen. Nu heeft ze zich de vorige 3x prima gered met huurschoenen en geen klachten gehad over haar voeten... Dus maar eens kijken of we voor de voorjaarsvakantie een paar schoenen kopen voor haar ipv huren

Zelf ook altijd op "huurschoenen" geskied en dat ging prima. En dat waren nooit nieuwe huurschoenen. Dus het ligt wel aan je voeten inderdaad.
Sinds ik snowboard geen problemen met schoenen

Nieuw te duur, maar 2e hands nieuwe bindingen gehaald, de Nidecker Supermatic:

Want als Miss Waah, die geen geduld heeft, meer gaat skien (goede pistes snowboarden, slechtere condities skien) en zoonlief heeft evenveel geduld, dan is steeds instrappen teveel gedoe. Dinsdag even getest in Zoetermeer en moet zeggen: Het werkt best aardig! Bindingen zijn een stuk responsiever dan de Union Force die ik had, en het instappen en uitstappen gaat meestal goed. Al zal dat ook een kwestie van afstellen en wennen zijn.
Krengen kosten wat, maar gemak dient de mens. Net als goede skischoenen eigenlijk
Verwijderd
YouTube: Uitgebreid weerbericht: Eerder lente dan winter
Pfff, dat wordt wat met de voorjaarsvakantie. Drama.
Pfff, dat wordt wat met de voorjaarsvakantie. Drama.
[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 26-01-2024 12:42 ]
Hier ook nog op zoek naar bindingen en ook van plan om richting flow te gaan vanwege het gemak. Waarvoor had je ze 2e hands gekochtWaah schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 09:43:
[...]
[Afbeelding]
Want als Miss Waah, die geen geduld heeft, meer gaat skien (goede pistes snowboarden, slechtere condities skien) en zoonlief heeft evenveel geduld, dan is steeds instrappen teveel gedoe. Dinsdag even getest in Zoetermeer en moet zeggen: Het werkt best aardig! Bindingen zijn een stuk responsiever dan de Union Force die ik had, en het instappen en uitstappen gaat meestal goed. Al zal dat ook een kwestie van afstellen en wennen zijn.
Krengen kosten wat, maar gemak dient de mens. Net als goede skischoenen eigenlijk
Die dingen zijn pas sinds vorig jaar op de markt toch? Vorige eigenaar was er na één seizoen al weer op uitgekeken?Waah schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 09:43:
[...]
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Dit is geen flow. Want die moet je nog met de hand dichtmaken en (ik dacht) dat je die niet als gewone bindingen kan vastzetten?kiefty14 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 12:47:
[...]
Hier ook nog op zoek naar bindingen en ook van plan om richting flow te gaan vanwege het gemak. Waarvoor had je ze 2e hands gekocht
Deze kan je als gewone bindingen gebruiken bij veel sneeuw of stijle pistes (waar flow niet werkt) maar ook als quick release/instap. Dit is instappen en vast.
Klopt. Ze zien er ook als nieuw uit, dus 1 week komt denk ik eerder als 1 seizoen. Scheelt toch weer 150 euroOrion84 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 12:49:
[...]
Die dingen zijn pas sinds vorig jaar op de markt toch? Vorige eigenaar was er na één seizoen al weer op uitgekeken?

Bij flow (wat overigens een merk van Nidecker is, dus het is er wel enigszins aan verwant) kan je ook de voorkant losmaken, vergelijkbaar met normale bindingen. Maar eigenlijk nog nooit nodig gehad. Op steile pistes ga je meestal niet halverwege een keer je bindingen los en vast doen en als dat al nodig is kan je ook gewoon even op je toe-edge leunen / op je knieën gaan zitten, zodat de hak vrij toegankelijk is.Waah schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 13:06:
[...]
Dit is geen flow. Want die moet je nog met de hand dichtmaken en (ik dacht) dat je die niet als gewone bindingen kan vastzetten?
Deze kan je als gewone bindingen gebruiken bij veel sneeuw of stijle pistes (waar flow niet werkt) maar ook als quick release/instap. Dit is instappen en vast.
Dat Supermatic concept ziet er nog een stukje gemakkelijker uit, maar wel ook weer meer mechaniek dat stuk kan...
Heb je nog gehoord waarom ze in de verkoop gingen?[...]
Klopt. Ze zien er ook als nieuw uit, dus 1 week komt denk ik eerder als 1 seizoen. Scheelt toch weer 150 euro(nieuwprijs is 449 en waren vorig jaar constant uitverkocht
)
[ Voor 10% gewijzigd door Orion84 op 26-01-2024 13:21 ]
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Wij gaan vaak naar Fiss en daar betaal je circa 60 euro per week. Ga je anderhalve week per seizoen zit je zo op 90 euro. Uitgaande van 700 euro voor skischoenen heb je ze binnen acht jaar terugverdiend. Nog even los van het comfortWaah schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 09:43:
[...]
Schoenen huur ik voor 40 euro voor een weekmoet je heel wat keren gaan als je 1000 euro neer moet leggen
Mijn vriendin huurde vorig jaar schoenen en vond ze zo fijn dat ze ze heeft overgenomen voor zo’n 120 euro. Een no-brainer
XXXVI
Zou ook graag voor dochter eigen schoenen/etc willen hebben, maargoed gaat nog even duren...ephymerous schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 13:51:
[...]
Wij gaan vaak naar Fiss en daar betaal je circa 60 euro per week. Ga je anderhalve week per seizoen zit je zo op 90 euro. Uitgaande van 700 euro voor skischoenen heb je ze binnen acht jaar terugverdiend. Nog even los van het comfort
Mijn vriendin huurde vorig jaar schoenen en vond ze zo fijn dat ze ze heeft overgenomen voor zo’n 120 euro. Een no-brainer
Gaan wel altijd naar dezelfde plek gelukkig. Betaal nu 240 (na korting, derde jaar bij zelfde zaak) per seizoen voor skischoenen, ski's en snowboardplank. Wel onbeperkt wisselen in het seizoen. Voor ongeveer 6 weken gebruik.
Voor mezelf koop ik daar nu ook alles; vorig jaar overjarige nieuwe skis met 60% korting; dan kan huren echt niet tegen kopen op. En heb het idee dat ze er nog genoeg op verdienen....
Daar is die, ziet er wel gek uit maar dit model is ervoor gemaakt. Vorig jaar met de hybride auto en nu met de Tesla.
Zag via de navigatie dat het ongeveer 15 uur duurt ipv 12 uur. Zal nog wel iets tijd bijkomen ivm de dakkoffer.
:strip_exif()/f/image/2FH16WBjgddCB0UFAj92ozfR.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/iTDXDwPr65NT7EFIFsnJih9A.jpg?f=fotoalbum_large)
175Wh/km naar een uur rijden. Half uur op de snelweg gezeten en 105km/h gereden.
Zag via de navigatie dat het ongeveer 15 uur duurt ipv 12 uur. Zal nog wel iets tijd bijkomen ivm de dakkoffer.
:strip_exif()/f/image/2FH16WBjgddCB0UFAj92ozfR.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/iTDXDwPr65NT7EFIFsnJih9A.jpg?f=fotoalbum_large)
175Wh/km naar een uur rijden. Half uur op de snelweg gezeten en 105km/h gereden.
[ Voor 64% gewijzigd door Wackmack op 26-01-2024 14:53 ]
Ik zou de dakkoffer er andersom op zetten... Zal je wat kilometers schelen lijkt me!
Wacht.. wat? https://www.carblogger.nl/skibox-andersom-monteren/
Wacht.. wat? https://www.carblogger.nl/skibox-andersom-monteren/
[ Voor 31% gewijzigd door BreadFan op 26-01-2024 16:12 ]
Volgende keer dat ik lees dat er in Frankrijk door boeren wordt geprotesteerd, boek ik mijn vakantie om. Man wat een ellende.
Hebben een hotel vlak onder Beaune, vertrokken vannacht om 3u (vanwege 1,5jr oude dochter) vanuit Drenthe, rond half 8 al de grens over in Frankrijk. Uiteindelijk om 15.30 in het hotel.
Heb misschien 30-40km snelweg in Frankrijk gezien, de andere ongeveer 500km over landweggetjes en Franse ‘B’ wegen…
Hebben een hotel vlak onder Beaune, vertrokken vannacht om 3u (vanwege 1,5jr oude dochter) vanuit Drenthe, rond half 8 al de grens over in Frankrijk. Uiteindelijk om 15.30 in het hotel.
Heb misschien 30-40km snelweg in Frankrijk gezien, de andere ongeveer 500km over landweggetjes en Franse ‘B’ wegen…

Ja kansloos weer; zou van het weekend teruggaan. Normale route is 3.30; zou nu ruim 5h zijn.renegrunn schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 16:24:
Volgende keer dat ik lees dat er in Frankrijk door boeren wordt geprotesteerd, boek ik mijn vakantie om. Man wat een ellende.
Dus ga proberen maandagochtend om ook 3u ofzo.....
Wij gaan morgen naar Maria Alm. Ben benieuwd naar de sneeuw condities. Kijkend naar het weerbericht lijkt het wel lente te worden, en hoogste toppen zijn rond 2200m. Iemand tips voor alternatieven evt?
De mechaniek is vrij robuust voor zover ik kan zien. Geen dun plastic maar gewoon metaal etc. Magh ook wel voor die prijs.Orion84 schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 13:19:
[...]
Bij flow (wat overigens een merk van Nidecker is, dus het is er wel enigszins aan verwant) kan je ook de voorkant losmaken, vergelijkbaar met normale bindingen. Maar eigenlijk nog nooit nodig gehad. Op steile pistes ga je meestal niet halverwege een keer je bindingen los en vast doen en als dat al nodig is kan je ook gewoon even op je toe-edge leunen / op je knieën gaan zitten, zodat de hak vrij toegankelijk is.
Dat Supermatic concept ziet er nog een stukje gemakkelijker uit, maar wel ook weer meer mechaniek dat stuk kan...
[...]
Heb je nog gehoord waarom ze in de verkoop gingen?
Ging weg omdat die liever weer gewone bindingen had. Iets meer flex voor in het park. Nu is dat iets wat ik ook wel zou willen leren nog, maar ik moet ook accepteren dat ik geen 18 meer ben. Bindingen zijn inderdaad vrij "direct" dus snap wel wat die bedoeld. Maar dat vind ik wel fijn. Bindingen doen dan toch best veel....
Oeh das ook nog wel een idee ja. Gewoon huren en dan kijken of dat goed zit.... en anders maar ff zien.ephymerous schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 13:51:
[...]
Wij gaan vaak naar Fiss en daar betaal je circa 60 euro per week. Ga je anderhalve week per seizoen zit je zo op 90 euro. Uitgaande van 700 euro voor skischoenen heb je ze binnen acht jaar terugverdiend. Nog even los van het comfort
Waar ik nu huur is het ski's + schoenen voor 7 dagen voor 70 euro. Beginnersmateriaal maar dat is ze ook dus dat kan nu mooi nog. Heb zelf leren snowboarden met een plank van 100 euro van de Makro, en dat was (om te leren) fantastisch want een super-flexibel boardje. Op snelheid was het klapper de klapper, maar dat deed ik de eerste 2 jaar toch niet.
Maar kopen is voor comfort alleen al fijn. Wintersport kost genoeg, dan wil je ook geen zere voeten e.d.
Fransen staken toch altijd?renegrunn schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 16:24:
ons hoofdkantoor zat in Parijs, en toen we daar op bezoek waren voor een week was daar elke dag een ander protest aan de gang. Was heel normaal volgens de Franse collega's. Snapte opeens waarom ze nooit meetings om 9 uur plande

Als het echt tegen zit, Kaprun. Net geen uur rijden schat ik.YLMOSE schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 20:07:
Wij gaan morgen naar Maria Alm. Ben benieuwd naar de sneeuw condities. Kijkend naar het weerbericht lijkt het wel lente te worden, en hoogste toppen zijn rond 2200m. Iemand tips voor alternatieven evt?
Zijn vorig jaar daar in voorjaar geweest. Was nog warmer toen. Sommige stukken uiteraard slecht maar voorbij t dal prima skiën.
Grz D.
Ik ben daar half maart 22 geweest met hele hoge temperaturen, maar het was prima. Zijn allemaal (op die vervelende Gabuhel na en een paar afdalingen in Maria Alm) allemaal noordhellingen, dus kunnen heel wat hebben.YLMOSE schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 20:07:
Sterker nog, volgens mij je het prima weer en ik denk dat pistes er praktisch de hele dag prima bijliggen, op de paar stukjes die puur zuid liggen na. Voor deze voorspelling ging ik niet ergens anders heen rijden maar lekker Hochkonig verkennen.
Je gaat hooguit lente condities krijgen, harde pistes in de ochtend en wat zachter later. Als je al een dag wat anders wil: alles in t gasteinertal is dichtbij en zit in de pas.
Ik heb ze een paar maanden geleden gekocht en heb net mijn eerste week boarden met Supermatics erop zitten. Je gaat er echt geen spijt van krijgen. Met veel sneeuw op je board (slecht zicht, veel remmen op heelside, dat soort werk) had ik een paar keer dat hij niet makkelijk opende, maar dan trek je gewoon de straps van je binding los.Waah schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 20:45:
[...]
De mechaniek is vrij robuust voor zover ik kan zien. Geen dun plastic maar gewoon metaal etc. Magh ook wel voor die prijs.
Ging weg omdat die liever weer gewone bindingen had. Iets meer flex voor in het park. Nu is dat iets wat ik ook wel zou willen leren nog, maar ik moet ook accepteren dat ik geen 18 meer ben. Bindingen zijn inderdaad vrij "direct" dus snap wel wat die bedoeld. Maar dat vind ik wel fijn. Bindingen doen dan toch best veel....
Na een paar rondjes raak je best bedreven in het instappen. Even steppen vanaf de lift en zodra je een beetje vaart hebt, gewoon al glijdend erin stappen. Heerlijk spul. Ook een paar anderen gesproken deze week in Serfaus/Fiss met dezelfde ervaringen.
* dreamscape gaat morgen helaas weer op weg naar huis, maar Tignes is al geboekt voor april...
Punctuality is the politeness of kings
Ik hou het ook met angst en beven in de gaten, rij de 16e weg en heb onderweg naar Sauze d'Oulx een overnachting na Lyon. `s Ochtends nog twee uur, want de Fresjus tunnelretour geldt maar 7 dagen.renegrunn schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 16:24:
Echter is mijn reis naar de tussenstop nu al 4 uur langer dan oorspronkelijk zonder protesten.
Dat samen met haast zomerse omstandigheden maakt dat ik blij ben tot twee dagen van tevoren te kunnen annuleren.
@LeoA
Eigen schoenen hoeven niet extreem duur te zijn. Met 400 moet je er ook komen.
De meeste bootfitters passen de lining gratis aan en verwarmen ook de schoen als service bij aanschaf.
Ik heb mijn tweedehands Hawx Ultra 130 schoenen (weliswaar eerst gepast voor aankoop, maar uitgezocht vanwege de witte kleur
Liner verwarmen en schoen in oven kostte 75, met een nieuw passend zooltje van 50 werd dit 100 samen.
Ze zitten nu als gegoten, al zaten ze in eerste instantie al goed.
Een nieuw goed zooltje kan dus al wonderen doen icm met de lining verwarmen en/of de schoen verwarmen.
De onderste gesp op de schacht zou normaal gesproken je hiel op zijn plaats moeten houden, de bovenste gesp fixeert de schacht om je kuit, de band zorgt dat je niet met je scheen tegen de voorkant van de schoen/lip klappert.
Misschien helpt een extra sok? Of iets op de liner plakken dat de ruimte daar (zij/boven) opvult.
Skischoenen hoeven namelijk niet superstrak aangegespt te worden, de schacht moet gewoon vast zitten, de schoengespen zouden theoretisch los mogen blijven, als je voet stabiel zit heeft alleen de flex invloed op hoe direct een schoen "stuurt".
Een iets hogere flex is weliswaar vaak iets ongemakkelijker in het begin, of met lopen, vaak ski je daar wel fijner mee doordat er minder beweging in zit en dus directer overbrengt/stuurt.
Maar wat ook al gezegd is, als je moeilijke voeten hebt is aanschaf en bootfitten bij iemand met verstand ervan zeker een goede optie, ook als je normale voeten hebt natuurlijk, kwalitatieve schoenen gaan, mits goed verzorgd en juist weggezet, best lang mee.
Met mijn twintig jaar oude Salomon raceschoenen is nog steeds niets mis, en die zitten, eenmaal aan, als een slof en hoeven overdag niet meer los, eerder in de middag een klikje vaster. (moest zelfs voor reparatie op zoek omdat nieuwe zooltjes niet meer door Salomon geleverd werden)
Jammer dat ik zeker tien minuten bezig ben ze aan te "trappen" voor mijn voet door de hals is.

Maar warm zijn ze iets soepeler en makkelijker aan te trekken.
Vroeger met huurschoenen die niet lekker zaten was ik de zelfde dag nog terug om ze om te wisselen voor een andere pasvorm. Daarom is huren in Nederland niet altijd de beste optie.
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.
Behalve als het regent lekker in Maria alm blijven. Er is echt niks mis met lente condities. Ligging van de piste (noord/zuid) maakt een wereld van verschil, hoogstens dat de sneeuw wat zachter wordt.YLMOSE schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 20:07:
Lekker genieten, zonder jas in het zonnetje lunchen. Heerlijk. Ik ga liever eind maart skiën dan in januari. Een beetje slush hoort er dan bij.
Maar goed, ik zeg ook maar wat....
@Teijgetje dat je schoenen niet per se dicht hoeven is volgens mij meer een techniekcheck dan dat het iets zegt over performance. Raceskiers hebben van de elastieken straps, bijvoorbeeld.
Ook denk ik dat een extra paar sokken niet handig is, zeker in te ruime schoenen is dat wachten op blaren en het wordt fors minder direct (en daar zat de klacht juist). Zooltjes zou zeker kunnen helpen!
Ook denk ik dat een extra paar sokken niet handig is, zeker in te ruime schoenen is dat wachten op blaren en het wordt fors minder direct (en daar zat de klacht juist). Zooltjes zou zeker kunnen helpen!
@ZieMaar!
Als techniekcheck bedoelde ik ook met theoretish, je moet met je schoenen prima kunnen sturen met de gespen open.
Dat je ze dicht doet spreekt voor zich, alleen voegt dat meestal niet heel veel toe, zeker de onderste niet, ze hoeven dan ook niet op max vast. Max vast stopt eerder de doorbloeding dan dat het helpt.
Als techniekcheck bedoelde ik ook met theoretish, je moet met je schoenen prima kunnen sturen met de gespen open.
Dat je ze dicht doet spreekt voor zich, alleen voegt dat meestal niet heel veel toe, zeker de onderste niet, ze hoeven dan ook niet op max vast. Max vast stopt eerder de doorbloeding dan dat het helpt.
Ik heb gisteren schoenen gehaald. Mn voeten laten scannen in zo'n sidas 3D meting apparaat, maar verder geen uitgebreide bootfitting (al hadden ze die optie wel in Roosendaal, maar ga de schoenen eerst eens zonder proberen). Was wel wat meer kwijt dan ik van plan was, 620€ voor de Nordica Pro Machine 115W, maar heb daarmee een schoen die goed aansluit en fijn zit (met standaard sidas zooltjes erin, dat wel) en die hopelijk ook fijn skiet. De goedkopere modellen die net zo smal en laag waren zaten gewoon een stuk minder fijn en gaven toch nog wat meer schuifruimte voor de voet (smalle voet/hiel en lage wreef geeft blijkbaar toch snel een wat sportievere en duurdere schoen)
Wel een hoge flex voor mn 60kg, dus ben benieuwd hoe dat gaat skiën. Waarschijnlijk nog ff een rollerbaan lesje plannen voor ik richting Oostenrijk ga
Wel een hoge flex voor mn 60kg, dus ben benieuwd hoe dat gaat skiën. Waarschijnlijk nog ff een rollerbaan lesje plannen voor ik richting Oostenrijk ga
Ik heb mijn schoenen gehaald bij een winkel waar ik vertrouwen heb ik de kennis en service.
Ik heb zelf nogal brede voeten met een vrij hoge vreef. Dat valt wel in de categorie lastige voeten als het echt goed moet zitten. Een paar jaar lang zitten etteren met huurschoenen, vaak ook 1 of 2 maten groter nodig, maar dan zit het uiteindelijk toch net niet. Daar was ik wel klaar mee.
Ik was daarom wel bang dat het op een speciale bootfitting aankwam. Meneer werpt 1 blik op de voeten en zegt. Van alle schoenen die ik heb passen jou er maar 1, misschien 2, dus die gaan we even proberen.
Uiteindelijk geen uitgebreide bootfitting nodig gehad in ieder geval. Dus dat viel mij mee.
Meneer had duidelijk wel enige kennis en kende ook zijn assortiment goed.
Er zijn zoveel modellen schoenen dat het juiste model kiezen soms lastig is. Ik was bij dat iemand met kennis daarbij kon helpen. Geen pijnlijke voeten meer na een dag skieen. Dat is het belangrijkste.
Ik heb zelf nogal brede voeten met een vrij hoge vreef. Dat valt wel in de categorie lastige voeten als het echt goed moet zitten. Een paar jaar lang zitten etteren met huurschoenen, vaak ook 1 of 2 maten groter nodig, maar dan zit het uiteindelijk toch net niet. Daar was ik wel klaar mee.
Ik was daarom wel bang dat het op een speciale bootfitting aankwam. Meneer werpt 1 blik op de voeten en zegt. Van alle schoenen die ik heb passen jou er maar 1, misschien 2, dus die gaan we even proberen.
Uiteindelijk geen uitgebreide bootfitting nodig gehad in ieder geval. Dus dat viel mij mee.
Er zijn zoveel modellen schoenen dat het juiste model kiezen soms lastig is. Ik was bij dat iemand met kennis daarbij kon helpen. Geen pijnlijke voeten meer na een dag skieen. Dat is het belangrijkste.
Ben ik wel benieuwd welke schoenen je hebt. Heb dezelfde soort voeten. Heb nu zelf k2 bfc120. Zitten heerlijk.pickboy schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 13:43:
Ik heb mijn schoenen gehaald bij een winkel waar ik vertrouwen heb ik de kennis en service.
Grz D.
Verwijderd
Ik lees altijd over noord/zuidhellingen. Maar hoe zit het met oosthellingen? Over 2 weken gaan we naar gargellen, en volgens mij zijn dat voornamelijk oosthellingen. Is dat gunstig of minder gunstig met de condities waar we in verkeren.
Het grootste verschil zit in de noordkant en zuidkant van de Alpen, aan de zuidkant heb je gewoon meer zonuren.Verwijderd schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 23:55:
Ik lees altijd over noord/zuidhellingen. Maar hoe zit het met oosthellingen? Over 2 weken gaan we naar gargellen, en volgens mij zijn dat voornamelijk oosthellingen. Is dat gunstig of minder gunstig met de condities waar we in verkeren.
Maar elk gebied heeft allerlei soorten afdalingen die onder een bepaalde oriëntatie liggen.
Onder huidige omstandigheden is het even aftasten welke afdalingen het beste zijn, welke slecht, welke ver-ijst en welke gesloten.
Op verijste pistes is ook te skieen maar dat vraagt wat meer van je materiaal en je techniek/kracht: De skies moeten retescherp zijn om grip te hebben met canting op ijs, en de duurdere skies hebben beter staal dat langer scherp blijft.
Mocht je denken dat je grip kwijtraakt laat dan halverwege de vakantie ze nogmaals slijpen......voor die paar tientjes wil je geen gebroken been, verdraaide knie of ander ongeluk oplopen.
Noordhellingen zijn meestal kouder omdat er geen zon op valt. Met huidige omstandigheden het langst "harde/goede" sneeuw.
Zuidhellingen hebben het meeste deel van de dag zon, zijn dus fijner als het echt koud is maar daar is de sneeuw eerder slush onder omstandigheden zoals nu. Omdat de hele helling zon heeft kan dus een groter deel slush worden.
Oosthellingen daar komt de zon op, je hebt `s ochtends zon met geprepareerde pistes, en `s middags geen zon, wat onder deze omstandigheden een voordeel is en het langer goed blijft.
Westhellingen gaat de zon op onder, dus `s ochtends koud en `s middags kans op slush.
En hoe later in het seizoen, hoe hoger de zon staat, waardoor meestal alle hellingen zon krijgen.
Natuurlijk moet alles boven de sneeuwgrens liggen.
Maar omdat pistes vaak ook met temperaturen boven nul tot in het dal onderhouden worden geldt als vuistregel bij warmer weer (als het druk is): in de ochtend op de lagere pistes skiën, die zijn dan door de koudere nacht en preparatie "op hun best", en `s middags de hogere pistes opzoeken omdat die vaak kouder zijn en dus beter blijven, al kunnen die met warm weer ook tot hopen/buckels geskied worden door mensenmassa`s die allemaal hetzelfde spoor skieen.
Als het echt slush is op de lagere pistes doe je jezelf, je knieën en je benen een groot plezier door dan vanaf het middenstation de laatste lift naar beneden te nemen.
Hoewel op slush ook wel te skieen is, is door vermoeidheid in de namiddag, en het op hopen skieen van de slush/piste, de kans op letsel groter, nog afgezien van een nat pak als je valt.
[ Voor 20% gewijzigd door Teijgetje op 28-01-2024 02:13 ]
Het hangt een beetje van t seizoen af. In december zijn alleen noordhellingen niet fijn, in maart zijn oosthellingen al in de ochtend helemaal zacht.
Wat het nu voor Gargellen betekent vind ik lastig. De temperatuur is wat hoger maar de zon nog lang niet zo krachtig en hoog als half maart (dat is vaak belangrijker dan de temperatuur).
Ook hier zou ik me niet zoveel zorgen maken, volgens mij is het relatief hoog daar. Dikke kans dat de zon ook uit t oosten nog deels achter andere bergen ligt en zich pas wat later laat zien.
Wat het nu voor Gargellen betekent vind ik lastig. De temperatuur is wat hoger maar de zon nog lang niet zo krachtig en hoog als half maart (dat is vaak belangrijker dan de temperatuur).
Ook hier zou ik me niet zoveel zorgen maken, volgens mij is het relatief hoog daar. Dikke kans dat de zon ook uit t oosten nog deels achter andere bergen ligt en zich pas wat later laat zien.
Mijn vrouw moest vanuit les trois vallees gisteren met een taxibus naar Genève. Die kwam gelukkig al vroeger vanwege de verwachte problemen, maar uiteindelijk was het nog billenknijpen of ze op tijd op het vliegveld zouden staan. Het is gelukt, maar wel echt net.renegrunn schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 16:24:
Ik ga vanmiddag naar Zoetermeer om het nieuwe snowboard een beetje uit te testen samen met zijn zoon. Die heeft voor het eerst op maat gemaakte ski-schoenen. Hopelijk kan hij nu wel pijnvrij skiën.
[ Voor 10% gewijzigd door PaT op 28-01-2024 10:10 ]
Groot genoeg voor 2 hoofdletters
Oef, gaaf zeg!!Waah schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 09:43:
[...]
[Afbeelding]
Ik heb 2 jaar geleden nieuwe Bent Metal Solutions gekocht. Ook knetter stijf maar nu twijfel ik klein beetje of ik hier voor moet gaan sparen, of evt de overstap moet gaan maken naar de Burton Step On.
Nadeel daarvan vind ik dan weer dat je maar een paar schoenen aan kan, en hoe schoenen zitten is wel persoonlijk.
Dat was voor mij de reden om geen Burton Step-on te nemen. Ik moet Nitro-schoenen hebbenYokey1808 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 10:25:
[...]
Oef, gaaf zeg!!
Ik heb 2 jaar geleden nieuwe Bent Metal Solutions gekocht. Ook knetter stijf maar nu twijfel ik klein beetje of ik hier voor moet gaan sparen, of evt de overstap moet gaan maken naar de Burton Step On.
Nadeel daarvan vind ik dan weer dat je maar een paar schoenen aan kan, en hoe schoenen zitten is wel persoonlijk.
Plus dat ik ook wel kunnen instrappen bij veel sneeuw of stijle pistes. Met Step-ons was dat dacht ik lastiger, maar heb er al even niet meer naar gekeken wat daar de voortgang is geweest.
Ik ken alleen CLEW, Burton's oplossing en deze.
Even een praktisch vraagje. Wij vertrekken vanavond richting Tirol, Oostenrijk, voor de wintersport.
Wat rijdt lekkerder, de A61 of de A3? A3 kent momenteel veel Baustellen, ben benieuwd of er hier iemand is met wat recente ervaring op één van deze wegen. A61 is op papier een 20 minuten langzamer..
Wat rijdt lekkerder, de A61 of de A3? A3 kent momenteel veel Baustellen, ben benieuwd of er hier iemand is met wat recente ervaring op één van deze wegen. A61 is op papier een 20 minuten langzamer..
Vanaf waar?
Er is een derde alternatief waar de routeplanners vaak niet mee komen, maar vooral vanuit het oosten/noorden. Ik hou niet zo van rijden door het ruhr gebied, dus heb de a61 best wel eens gedaan. Werkt ‘s avonds prima, rijdt wat rustiger en iets minder vrachtverkeer. Wel meer 2 baans, dus iets minder doorrijden. Is net wat je zoekt. Wil je hard rijden dan is de a3 misschien beter, al denk ik dat je met de baustellen en extra tankbeurt marginaal sneller bent.
Er is een derde alternatief waar de routeplanners vaak niet mee komen, maar vooral vanuit het oosten/noorden. Ik hou niet zo van rijden door het ruhr gebied, dus heb de a61 best wel eens gedaan. Werkt ‘s avonds prima, rijdt wat rustiger en iets minder vrachtverkeer. Wel meer 2 baans, dus iets minder doorrijden. Is net wat je zoekt. Wil je hard rijden dan is de a3 misschien beter, al denk ik dat je met de baustellen en extra tankbeurt marginaal sneller bent.
Moest het even opzoeken, maar het zijn HEAD Edge LYT100 black and redDomiGijzen schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 17:51:
[...]
Ben ik wel benieuwd welke schoenen je hebt. Heb dezelfde soort voeten. Heb nu zelf k2 bfc120. Zitten heerlijk.
Ik ben ook weleens over de A45 gegaan, de zogeheten Sauerlandroute. Beviel mij toen prima, kon alles zeer vlot doorrijden. Dan kom je na Frankfurt weer op de A3 uit.
Normaal ga ik via de A61. Dat is vanuit midden Nederland gewoon sneller tenzij er file staat. Meestal drie rijstroken dus de capaciteit is gewoon groter. Vertraging ontstaat ook pas vaak vanaf Stuttgart, uiteraard afhankelijk van tijdstip vertrek.Ambianz schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 17:37:
Even een praktisch vraagje. Wij vertrekken vanavond richting Tirol, Oostenrijk, voor de wintersport.
Dat gezegd hebbende, in de kerstvakanie gaf Maps voor de terugweg de A3 aan als snelste route. Dat rijdt prima, is een mooiere weg dan de A61. Maar bijna alleen twee rijstroken waardoor je veel moet remmen voor langzame Nederlanders of irritante Duitsers. Maar het was toen niet druk. Nadeel dat je nog een redelijk lang stuk langzaam door Nederland moet. Kortom, ik volg vaak gewoon Maps.
Vanavond ‘s Avonds vertrekken is overigens een gunstig tijdstip, dan zou ik zeker de A3 pakken.
Edit: lol, tnx @ZieMaar!
[ Voor 6% gewijzigd door Cheesy op 31-01-2024 12:41 ]
Het was gisteravond :)…
Die zou ik voorlopig even niet pakken.Yokey1808 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 11:51:
Ik ben ook weleens over de A45 gegaan, de zogeheten Sauerlandroute. Beviel mij toen prima, kon alles zeer vlot doorrijden. Dan kom je na Frankfurt weer op de A3 uit.
Ik vraag me af of iemand dit kent: https://skki-trikke.eu/ ? Skki trikke. Het lijkt mij eigenlijk best 'n relaxte manier van skiën. Heeft iemand hier ervaring mee?
Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!
Ziet er geinig uit. Lijkt me wel wat gedoe bij een (drukke) skilift.
Gok dat het meer een tijdelijke gimmick wordt dan een blijvertje.
Gok dat het meer een tijdelijke gimmick wordt dan een blijvertje.
Waarschijnlijk funest voor je skiskills als ik de houding zie, maar heb het natuurlijk nooit geprobeerd.Ardana schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 13:24:
Ik vraag me af of iemand dit kent: https://skki-trikke.eu/ ? Skki trikke. Het lijkt mij eigenlijk best 'n relaxte manier van skiën. Heeft iemand hier ervaring mee?
In Zwitserland wel veel monoskibob's gezien, maar dat is vooral als je een handicap hebt. Een soort stoeltje op 1 ski.
https://www.soerenberg.ch...ono-und-dualskibob-kurse/
[ Voor 9% gewijzigd door Cheesy op 31-01-2024 13:43 ]
Had ik misschien moeten zeggen: ik heb idd 'n handicap. Ik heb 1x geprobeerd te snowboarden maar moest dat binnen 5 minuten jankend van de pijn opgeven. De houding waarin je benen gedwongen worden te staan bij ski's en snowboards gaat 'm voor mij niet worden.Cheesy schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 13:40:
[...]
Waarschijnlijk funest voor je skiskills als ik de houding zie, maar heb het natuurlijk nooit geprobeerd.
In Zwitserland wel veel monoskibob's gezien, maar dat is vooral als je een handicap hebt. Een soort stoeltje op 1 ski.
[YouTube: Monoskibob Basis Sörenberg - Ausbildungen und Skitage]
https://www.soerenberg.ch...ono-und-dualskibob-kurse/
Hier dus 0 skiskills aanwezig, dus ook niet iets dat verpest kan worden.
Zo'n stoeltje op 'n ski schijnt juist echt bizar lastig te zijn, waar zo'n skki trikke dan weer erg gemakkelijk schijnt te zijn. Vandaar dat ik naar ervaringen vroeg
Ik vraag me af of je daar wel de piste mee op mag?
En ik heb natuurlijk geen idee van je beperking, maar is de Ski Mojo niet eerder wat?
En ik heb natuurlijk geen idee van je beperking, maar is de Ski Mojo niet eerder wat?
Er zijn een heleboel mogelijkheden om te skien met een beperking, afhankelijk van de beperking.Ardana schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 13:46:
[...]
Had ik misschien moeten zeggen: ik heb idd 'n handicap. Ik heb 1x geprobeerd te snowboarden maar moest dat binnen 5 minuten jankend van de pijn opgeven. De houding waarin je benen gedwongen worden te staan bij ski's en snowboards gaat 'm voor mij niet worden.
Hier dus 0 skiskills aanwezig, dus ook niet iets dat verpest kan worden.
Zo'n stoeltje op 'n ski schijnt juist echt bizar lastig te zijn, waar zo'n skki trikke dan weer erg gemakkelijk schijnt te zijn. Vandaar dat ik naar ervaringen vroeg
De monoski is de 'lastigste', daar heb je goede rompstabiliteit en balans nodig. (wel super gaaf om te doen, ook zonder handicap
Ze zijn er echter ook met een dubbele ski eronder en ook nog in andere uitvoeringen die meer/minder balans en stabiliteit vereisen.
Er zijn zelfs systemen die geen balans vereisen, daarbij kan je met 1 hand sturen en remmen.
In NL hebben we meerdere organisaties die zich hier mee bezig houden, ook zijn er 'open dagen' waar je eventueel dingen kan proberen op een kunstbaan als je daar behoefte aan hebt.
Mocht je meer info willen, moet je maar een gil geven!
Morgen vertrek ik weer naar Italie met een groep jongeren met diverse fysieke beperkingen, daar gaan we weer een geweldige week van maken
Heel lief het mee denken
Ik heb EDS, waardoor m'n gewrichten vrij letterlijk uit elkaar vallen. Daarbovenop heb ik vorig jaar m'n scheenbeen in 4 stukken gebroken (plaat is er ondertussen uit) tijdens het schaatsen waardoor ik "vast zitten" in 'n ski-schoen te eng vind vind. Ik wil graag weer gaan skeeleren, maar ik denk eigenlijk dat ik dat niet meer ga durven.
Ik heb redelijk geluk: ik hoef niet in 'n rolstoel te zitten (tenminste, vooralsnog niet) en red mezelf aardig met 2x per week fysiotherapie. Normaal gesproken kan ik 'n kilometer of 2 wandelen/hardlopen (afwisselend) en / of 5 kilometer wandelen. Fietsen is 'n conditie-dingetje, want conditie opbouwen als je gewrichten niet belastbaar zijn is nogal lastig.
Vandaar dat zo'n skki trikke me wel wat leek: je kan 'normaal' staan en zit niet vast. Je kan normale sneeuwschoenen / stevige schoenen aan en er schijnt nauwelijks leercurve te zijn.
Andere makkelijke, betaalbare opties zijn ook welkom, maar vooralsnog dus voornamelijk nieuwsgierig naar de ervaringen met de skki trikke.
Ik heb EDS, waardoor m'n gewrichten vrij letterlijk uit elkaar vallen. Daarbovenop heb ik vorig jaar m'n scheenbeen in 4 stukken gebroken (plaat is er ondertussen uit) tijdens het schaatsen waardoor ik "vast zitten" in 'n ski-schoen te eng vind vind. Ik wil graag weer gaan skeeleren, maar ik denk eigenlijk dat ik dat niet meer ga durven.
Ik heb redelijk geluk: ik hoef niet in 'n rolstoel te zitten (tenminste, vooralsnog niet) en red mezelf aardig met 2x per week fysiotherapie. Normaal gesproken kan ik 'n kilometer of 2 wandelen/hardlopen (afwisselend) en / of 5 kilometer wandelen. Fietsen is 'n conditie-dingetje, want conditie opbouwen als je gewrichten niet belastbaar zijn is nogal lastig.
Vandaar dat zo'n skki trikke me wel wat leek: je kan 'normaal' staan en zit niet vast. Je kan normale sneeuwschoenen / stevige schoenen aan en er schijnt nauwelijks leercurve te zijn.
Andere makkelijke, betaalbare opties zijn ook welkom, maar vooralsnog dus voornamelijk nieuwsgierig naar de ervaringen met de skki trikke.
volgens mij wel. Ik heb ze meer dan eens gezien.ZieMaar! schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 14:03:
Ik vraag me af of je daar wel de piste mee op mag?
Of je er speciale toestemming voor nodig hebt weet ik dan weer niet
Vraagje aan de snowboarders. Bij aanschaf van mijn board heb ik een draagtas van Duijvestein erbij gekregen, maar dat is er 1 met enkel een schouderband (en behoorlijk oversized).
Nu is het slechts voor 1 wandeling van en naar de lockers bij de skilift, maar heeft 1 van jullie misschien een beschermtas die je als een soort rugzak kan dragen? Dat lijkt mij veel praktischer als ik straks weer door Fiss heen slenter.
Nu is het slechts voor 1 wandeling van en naar de lockers bij de skilift, maar heeft 1 van jullie misschien een beschermtas die je als een soort rugzak kan dragen? Dat lijkt mij veel praktischer als ik straks weer door Fiss heen slenter.
Ik ken deze niet, maar mijn zoon heeft vorig jaar wel met een ski-bike de piste onveilig gemaakt. Dat is natuurlijk net zo iets, maar dan met 2 in plaats van drie skietjes. Ze mochten gewoon de lift in. Dat deden ze dan uiteraard niet om 9 uur terwijl de rij een kilometer lang was. Je claimt even een hele cabine voor jezelf en sleepliften/stoeltjesliften is ook een probleem.Ardana schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 13:24:
Wellicht dat deze trije (deels) inklapbaar is om het wat compacter te maken?