Edit: Oeps; een beetje een lang verhaal geworden, maar wellicht heeft iemand er iets aan
Zojuist 4 dagen Zwitserland er opzitten, we werden uitgenodigd door een vriend van ons dus voor verblijf hebben we praktisch niets hoeven te betalen. Dus daarmee maakte het ook niet uit dat de skipas/middageten wat duurder was zeg maar.
Kosten
Als toevoeging op de discussie hierboven, heb ik even teruggekeken naar de kosten:
Skipas: ~70eu/dag
Skis: 34eu/dag
Skiboots: 17eu/dag
Trein: ~90eu heen, ~99eu terug (achteraf zou een auto met 2-4 personen een stuk goedkoper zijn)
Lunch: ~20-30eu
Avondeten/verblijf heb ik geen duidelijk overzicht van, gezien we zelf gekookt hebben.
De volgende keer ga ik wel veel meer spullen kopen, voor 4 dagen een helm huren is net zo duur als in Nederland een simpele helm kopen.
Alleen qua ski's is het wel een dubio, nieuw lijken ze relatief duur en ze passen waarschijnlijk niet handig in de auto.
De huurprijzen voor de ski's zelf zijn ook niet eens zo heel gek; alleen tweedehands ski's zou nog kosten-efficient kunnen zijn.
Dus het zal er een beetje van af hangen hoe vaak we nog verwachten om te gaan skieen en of we in de toekomst een gezinsauto denken te hebben.
Daarnaast waren mijn ski's opeens kwijt, ze stonden niet meer in het rek waar ik ze neergezet had, ik heb zonder extra kosten vervangende ski's kunnen huren; maar indien beide paar ski's niet voor de laatste dag terug ingeleverd zou hebben; zou ik 300eu bij moeten betalen.
Daar had ik met 250eu eigen risico op mijn verzekering niet zo goed overna gedacht, maar gelukkig hebben we ze de volgende dag terug gevonden in een ander rek. Een tip is wel om een foto te maken van de barcode/unieke code op je ski's; mocht iemand ze verplaatsen weet je in ieder geval zeker dat je de juiste meeneemt.
Ook is het belangrijk om voor het skieen de 'wintersport' en 'zorg in buitenland' modules aan te klikken bij je verzekering. Maar gelukkig hebben we die verzekeringen niet nodig gehad

Houdt er wel rekening mee dat deze wellicht niet uitkeren wanneer je off piste gaat of onder invloed gaat skieeen.
Skieen
Goede ski-sokken zijn zeer belangrijk, ik had in het begin sportsokken in de schoen; maar daar zat een soort ribbelrand in waarvan ik nu blaar-afdrukken rondom m'n onderbeen heb.
Met het weer hebben we heel erg geluk gehad, alleen op de laatste dag (oudjaarsdag) richting het einde van de dag begon het hard te sneeuwen en was het zeer mistig op de berg.
De drukte viel wel mee, op oudjaarsdag waren er geen rijen bij de liften de dagen ervoor eigenlijk vooral richting het middaguur dat je ~5 minuten staat te wachten bij de meest gebruikte liften.
Het verschil in niveau's van rode pistes is overigens ook heel groot, het begin van de piste leek vaak vrij stijl met vervelende bulten maar daarna was het vaak praktisch een blauwe piste.
Het is ook een zeer mooi gebied met veel verschillende pistes, het enige nadeel met een beginnersgroep was dat je maar een echt heel simpele piste hebt en we daardoor dus vooral daar zijn gebleven.
We hebben ook een avond 'nacht sleeen' gedaan en ik moet zeggen dat dat met een grote groep ook heel vermakelijk was, dan is het verschil in niveau niet zo groot / iedereen durfde er wel van af.
Leren skieen
Een aantal mensen die mee ging had nog nooit echt eerder geskied, die zijn na een halve dag al afgehaakt eigenlijk omdat we in het begin te snel gingen en ze niet konden remmen maar wel al de piste op gingen (het meer gevorderde deel van de groep was iets aan het pushen). In een kleine groep moet je een beetje op hetzelfde niveau zitten (en een persoon met geduld) in een grote groep moet je een beetje kijken of je de groep een beetje kunt verdelen tussen mensen die willen leren en mensen die zichzelf van de berg af willen gooien.
Een paar waren vantevoren in Snowworld geweest en die hebben wel drie van de vier dagen geskied.
Als je een groep hebt met verschillende niveau's is het wel belangrijk dat je tijd incalculeert om ze te leren skieen en er rekening mee houdt dat je de eerste paar dagen op de blauwe piste zit en de eerste ochtend wellicht zelfs op de babypiste.
Als je iemand in de groep hebt die het leuk vindt om een ander te leren skieen, dan is dat ideaal want prive-lessen zijn voor zo ver ik weet heel duur en groepslessen gaan wat mij betreft echt iets te langzaam.
We zijn begonnen met 'pizza punt' en vervolgens 'zijwaarts remmen' en toen die twee een beetje in elkaar over te laten gaan; waarbij we langzaamaan steeds meer van de pizzapunt afgestapt zijn. Als je goed zijwaarts kunt remmen, hoef je overigens alleen links/rechts remmen af te wisselen om een soort parrallel skieen te krijgen, met wat tijd/aandacht kun je in een dag dus al best leren skieen.
Het belangrijkste lijkt te zijn dat je een beetje door je knieen gaat en dat je je gewicht verplaats van het ene been naar het andere. De timing hiervan is een beetje lastig, het verplaatsen van gewicht gebeurd relatief laat in de bocht; dan gaat het vanzelf, als je het te vroeg doet kost het veel energie/moeite.
Daarnaast; als ze bang zijn voor een 'stijle' helling, uitleggen dat je schuin over de helling heen kunt en 'terug de berg op kunt skieen', waardoor je minder hard gaat en de helling op eens een stuk minder stijl is. Het beste hierbij is om iemand voorop te laten skieen om het tempo/route te laten bepalen. Maar als leraar is het makkelijker om achteraan te skieen omdat je dan beter kunt zien wat er gebeurd en mensen op kunt rapen.
Uberhaupt is een belangrijk item uit de les; hoe je na een val weer op kunt staan, ik zie veel mensen die proberen op te staan terwijl hun ski's niet haaks op de berg liggen; dan glij je direct weg bij het opstaan; en kun je dus nooit fatsoenlijk opstaan.
En een tip is om altijd naar beneden te kijken en niet omhoog/achterom; de mensen die vanuit boven je inhalen zijn over het algemeen beter in skieen; juist als je ze probeert te ontwijken door plots te remmen of van richting te veranderen, maak je het voor hen lastig omdat ze niet goed kunnen anticiperen op jouw bewegingen.
Als je wegglijdt door een ijzig stuk, meer richting de berg gaan hangen zodat de zijkant van je ski er in snijdt.
Alleen met die bulten kan ik nog niet zo goed omgaan, zeker niet als het druk is op de piste of de piste niet zo breed is; het is dan heel lastig om je momenten te kiezen om te draaien of wordt uit balans gegooid / gaat zijwaarts in een dikke bult sneeuw.