[Vakantie] Het Grote Wintersport-topic! Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 29 ... 42 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19:43
ZieMaar! schreef op woensdag 20 december 2023 @ 09:36:
@Jebus4life misschien over de snelweg gaan rijden via de Arlbergtunnel? Met sneeuw over de fernpas lijkt me altijd een slecht idee, ook al ga je de goede kant op. Nauders wil ik ook graag nog eens heen. Is er goed te skiën als het helemaal dichttrekt? Heel veel bomen zijn er niet toch?
Klopt, je zit naar Oostenrijkse normen al bijzonder hoog. Nauders ligt al op 1400 meter, en afgezien van de 2 dalafdalingen ski je altijd (een stuk) hoger. Overwegend zelfs tussen de 2000 en 2700 meter.

Afgelopen jaar hebben we er 5 dagen schitterend weer gehad, en voorlopig was het ook vandaag echt top, dus 4 op 4 deze week. Ik kan dus weinig over de zichtbaarheid zeggen :+ Maar inderdaad, ik kan me echt wel voorstellen dat dat een issue is.

Wij gaan overigens (hoogstwaarschijnlijk) ook een dagje eerder vertrekken, na een week superweer acht ik de kans vrijwel nihil dat we vrijdag de berg opgaan (als de liften zelfs openen, met zoveel sneeuw + ze geven stevige windvlagen). En om dan de hele dag Netflix te kijken in het hotel, dat kan ik thuis in mijn zetel ook wel doen.

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yolo2
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 25-04 11:08
Ik heb een vraagje ik ben me al een tijd aan het oriënteren voor een wintersportvakantie.
Maar kom er toch niet helemaal uit.

Ikzelf ben een gevorderd skiër alleen mijn vrouw en kinderen niet.
Mijn vrouw wil ikzelf les gaan geven en de kinderen op ski les.

Kinderen zijn
-5 jaar (dochter.
-8 jaar(zoon)

Nu ben ik opzoek naar een betaalbaar gebied, ik vindt het zonde om veel geld te betalen voor een heel groot gebied waar we waarschijnlijk weinig van gaan zien door de onervarenheid nog.

Wat ik zoek is.

-Betaalbaar dus geen heel groot gebied waar je voor betaalt maar waarschijnlijk weinig van gaat zien.
-Redelijk sneeuwzeker.
-Het liefst Nederlands sprekende skileraren. Maar geen vereiste.
- Het gebied moet merendeels blauwe pistes hebben voor beginners.

Ik hoop dat iemand me hier wat tips kan geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandaahl
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online

Vandaahl

de Verderver

Ik zou hier eens beginnen, kan je prima filteren: https://www.wintersport.nl/skigebieden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M3rcury
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Yolo2 schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 10:02:
Ik heb een vraagje ik ben me al een tijd aan het oriënteren voor een wintersportvakantie.

Kinderen zijn
-5 jaar (dochter.
-8 jaar(zoon)

Nu ben ik opzoek naar een betaalbaar gebied, ik vindt het zonde om veel geld te betalen voor een heel groot gebied waar we waarschijnlijk weinig van gaan zien door de onervarenheid nog.

Wat ik zoek is.

-Betaalbaar dus geen heel groot gebied waar je voor betaalt maar waarschijnlijk weinig van gaat zien.
-Redelijk sneeuwzeker.

Ladis / Fiss / Serfaus? Wel aan de grotere kant, maar de kans op nederlands sprekende leraren is groter.

No signature required.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:10

ZieMaar!

Moderator General Chat
SFL is wel erg groot (en druk) voor mensen die nooit op de ski’s hebben gestaan, denk ik? Er zijn superveel opties en in Oostenrijk heb je bijna overal wel Nl les. Erhwald en Berwang zijn voor de hand liggend, Steinplatte, Lofer etc zijn iets verder, maar ook opties. Warth-Schrocken, Gargellen zijn ook goede opties.

Altenmarkt is perfect, maar dure (want uitgebreide) skipas. Het is ook net wat je verder zoekt qua dorp etc. Kleinwalsertal wellicht nog?

Weet je heel zeker dat je je vrouw zelf les wil geven? Voor bijna alle stellen is dat echt de verkeerde besparing. Ik ben gediplomeerd skileraar, heb echt een hele goede relatie maar buiten heel af en toe wat tips, wagen wij ons er niet aan (maar mijn vriendin is ook leraar en skiet op t zelfde niveau ongeveer). Sowieso is lesgeven wel wat ingewikkelder dan je veel mensen denken, het niveau van de leerling wordt te hoog ingeschat en dat kan problemen geven. Nogmaals, ik zou daar om meerdere redenen terughoudend mee zijn, maar heel weinig stellen kunnen dit, als je zelf al in staat bent om les te geven (wat echt wat anders is dan zelf goed kunnen skiën). Het is de besparing vaak echt niet waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M3rcury
  • Niet online
ZieMaar! schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 12:35:
SFL is wel erg groot (en druk) voor mensen die nooit op de ski’s hebben gestaan, denk ik? Er zijn superveel opties en in Oostenrijk heb je bijna overal wel Nl les. Erhwald en Berwang zijn voor de hand liggend, Steinplatte, Lofer etc zijn iets verder, maar ook opties. Warth-Schrocken, Gargellen zijn ook goede opties.

Altenmarkt is perfect, maar dure (want uitgebreide) skipas. Het is ook net wat je verder zoekt qua dorp etc. Kleinwalsertal wellicht nog?
Hangt er natuurlijk ook vanaf wanneer je gaat, en wat je onder sneeuwzeker verstaat :-)

[ Voor 9% gewijzigd door M3rcury op 22-12-2023 13:02 ]

No signature required.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
M3rcury schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 13:00:
[...]

Hangt er natuurlijk ook vanaf wanneer je gaat, en wat je onder sneeuwzeker verstaat :-)
Met kinderen in die leeftijd heb ik de aanname 'schoolvakanties' gedaan, maar klopt natuurlijk. Sneeuwzekerheid is in de voorjaarsvakantie nooit een issue, daar valt geen enkel gebied door af. In de kerstvakantie is dat anders, maar dan zou t wel een heel lastminute vraag zijn :).

Maw: ik deed wat aannames:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxurydiver
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13:08
Eergisteren mooie zonnige dag gehad in Andermatt, helaas zijn de pistes ijzig want het warme weer in combinatie met soms regen heeft de pistes geen goed gedaan.
Er ligt wel een goede bodem sneeuw maar het is helemaal massief, voor skiers prima te doen met scherpe carve skis maar ik als snowboarder geniet een stuk minder.
Ga binnenkort laax proberen, daar ik in swiss woon kan ik makkelijk dag tripjes maken met goede weers vooruitzichten.

Apple, AP, Porsche, Rolex & Panerai

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Lekker hoor! Is andermatt ook leuk voor wat langer (weekje)? Het lijkt me een erg mooi gebied…ik zou ook graag eens naar Villars, Aletsch Arena of Lenzerheide gaan (among others)…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:07
Vind het qua weer toch wel spannend worden, week 4 naar Skiwelt, week 7 naar Le Grand Domaine.
Op zich genoeg sneeuw denk ik, maar die dooi (en evt regen) helpt natuurlijk niet mee, moet nog wel wat verse sneeuw bij en de temperaturen wat omlaag.

Laat die koude lucht uit Scandinavië maar snel afzakken en nog wat sneeuw leveren!
Duimen voor topcondities haha

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17-06 03:45
Cranzai schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 17:22:
Vind het qua weer toch wel spannend worden, week 4 naar Skiwelt, week 7 naar Le Grand Domaine.
Op zich genoeg sneeuw denk ik, maar die dooi (en evt regen) helpt natuurlijk niet mee, moet nog wel wat verse sneeuw bij en de temperaturen wat omlaag.

Laat die koude lucht uit Scandinavië maar snel afzakken en nog wat sneeuw leveren!
Duimen voor topcondities haha
Week 4 is in meteorologische termen nog eeuwen weg.
Het kan tegen die tijd 10 graden vriezen en er kan een meter verse sneeuw gevallen zijn.
Sowieso als het nu dooit heb je daar in week 4 echt geen last meer van. Die pistes worden wel weer geprepareerd.
Ik ben gestopt met me druk te maken over het weer. Met kerst kan het spannend zijn, daarna is het gewoon een week van tevoren dagelijks ( :P )checken en hopen dat het kaiserwetter wordt. Het kan vriezen, het kan dooien.
Vorig jaar was het begin januari in sommige gebieden spannend of er überhaupt wel geskied kon worden. Dit jaar is er in ieder een goede basislaag die niet meer weg is tot april. Ik heb begin januari niet Ischgl kunnen skiën omdat er lawinestufe 5 was en alles dicht was, en we in Kappl en See moesten blijven, of juist bij -20 op de piste gestaan, tot +18 mid februari, tot een halve meter sneeuw begin april. Maar nog nooit NIET kunnen skien.
Het komt wel goed, maar het liefst heb ik natuurlijk kaiserwetter mét een winters plaatje :*)

[ Voor 22% gewijzigd door Blackouts op 30-12-2023 18:24 ]

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
  • Laatst online: 17-06 03:45
Luxurydiver schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 07:06:
Eergisteren mooie zonnige dag gehad in Andermatt, helaas zijn de pistes ijzig want het warme weer in combinatie met soms regen heeft de pistes geen goed gedaan.
Er ligt wel een goede bodem sneeuw maar het is helemaal massief, voor skiers prima te doen met scherpe carve skis maar ik als snowboarder geniet een stuk minder.
Ga binnenkort laax proberen, daar ik in swiss woon kan ik makkelijk dag tripjes maken met goede weers vooruitzichten.
Hoe is Zwitserland nou qua prijzen vergeleken met Oostenrijk? Skipasprijzen zijn wel te checken , maar moet je elke dag lunchen voor 50 euro pp, of valt dat mee?

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxurydiver
Blackouts schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 18:17:
[...]

Hoe is Zwitserland nou qua prijzen vergeleken met Oostenrijk? Skipasprijzen zijn wel te checken , maar moet je elke dag lunchen voor 50 euro pp, of valt dat mee?
Voor Nederlanders is Zwitserland erg duur in vergelijking tot oostenrijk, italie, enz.
Ik woon hier, dus dan is t iets anders daar de swiss lonen en de minimale loonbelasting het betaalbaar maken.
Ook euro - chf koers is in een Nederlanders nadeel.
Maar als geld geen probleem is, is het een heel mooi land met ongeloofelijke goede Wintersport Infrastruktuur. De apres ski is er niet… maar wel super spa faciliteiten in de vele goede hotels.
Wil je feesten ga dan naar Ischgl, Solden of St Anton.
In swiss krijg je luxe, minder drukke pistes, lekker eten en goede infra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Maar wat is duur? Is dat inderdaad € 50,- voor een lunch? Als ik een klein beetje rondkijk zie ik verschillende prijzen, van € 20 voor een bordje pasta tot € 50 voor een steak met friet. Dat is niet goedkoop (en volgens mij is het eten niet per definitie goed, zoals in Italië), maar voor lege en mooie gebieden zou ik dat echt geen probleem vinden.

Ik snap dat t in Davos of st Moritz nog veel duurder kan, maar dat is niet de standaard verwacht ik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luxurydiver
ZieMaar! schreef op zondag 31 december 2023 @ 10:37:
Maar wat is duur? Is dat inderdaad € 50,- voor een lunch? Als ik een klein beetje rondkijk zie ik verschillende prijzen, van € 20 voor een bordje pasta tot € 50 voor een steak met friet. Dat is niet goedkoop (en volgens mij is het eten niet per definitie goed, zoals in Italië), maar voor lege en mooie gebieden zou ik dat echt geen probleem vinden.

Ik snap dat t in Davos of st Moritz nog veel duurder kan, maar dat is niet de standaard verwacht ik?
Davos, Andermatt en Laax daar betaal je gemiddeld 90 chf voor een dagpas, de lunch met wijntje kost gemm per persoon 70 chf (geen steak) vlees is in swiss heel duur daar zeer weinig vlees importeert wordt.
Koffie met Gipfeli (croissanttje) , 10 chf
Verbier, Zermatt en St Moritz zijn 20% duurder dan bovenstaand.
Gstaad is weer 60% duurder dan alles bovenstaand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HGM
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

HGM

Luxurydiver schreef op zondag 31 december 2023 @ 17:23:
[...]

Davos, Andermatt en Laax daar betaal je gemiddeld 90 chf voor een dagpas, de lunch met wijntje kost gemm per persoon 70 chf (geen steak) vlees is in swiss heel duur daar zeer weinig vlees importeert wordt.
Koffie met Gipfeli (croissanttje) , 10 chf
Verbier, Zermatt en St Moritz zijn 20% duurder dan bovenstaand.
Gstaad is weer 60% duurder dan alles bovenstaand.
Zwitserland is geweldig als je echt niet op geld hoeft te letten... voorlopig dus maar in Frankrijk blijven....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JaQ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:30

JaQ

Ik ben nu in Champoussin (Portes de Soleil), aan deze kant heb je wel de Zwitserse luxe, maar ook het Zwitserse Spartaanse. Lunch doen we in Frankrijk (want prijs/kwaliteit) Al met al is dit geen goedkope plek voor wintersport, maar niet duurder dan bijvoorbeeld Ischl. Uiteindelijk is wintersport in alle top gebieden kostbaar.

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DomiGijzen
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 23:01
Mooie eerste (ski)dag van het jaar vandaag! Zitten in Saalbach en er is vannacht vanaf een 1100-1200 meter een 10cm verse sneeuw gevallen. In de dorpen ook een dun laagje. Zelfs in Leogang scheen t wit te zijn vanmorgen.

Voor de kenners:
Vanmorgen de bernkogel, schattberg en kohlmais in een klein uur gedaan. Daarna de wederhelft en zoon opgepikt bij het hotel.
Eerst paar keer de fun parks gedaan op de Bernkogel en toen richting Fieberbrunn. Door tijd gebrek niet tot in het dorp gekomen maar erg mooi! De 125 gewoon afgegaan met onze zoon van 6. Was even pittig maar mooi om te zien dat dat lukte. Op de terugweg de 123a(blauw). Mooi stukje om ook een paar meter “off piste” te doen. Hij had het naar zijn zin.
Nu nog even zwemmen en morgen helaas richting huis. Volgende trip is 3-Vallées in maart.

Grz D.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19:55

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Edit: Oeps; een beetje een lang verhaal geworden, maar wellicht heeft iemand er iets aan :)

Zojuist 4 dagen Zwitserland er opzitten, we werden uitgenodigd door een vriend van ons dus voor verblijf hebben we praktisch niets hoeven te betalen. Dus daarmee maakte het ook niet uit dat de skipas/middageten wat duurder was zeg maar.
Kosten
Als toevoeging op de discussie hierboven, heb ik even teruggekeken naar de kosten:

Skipas: ~70eu/dag
Skis: 34eu/dag
Skiboots: 17eu/dag
Trein: ~90eu heen, ~99eu terug (achteraf zou een auto met 2-4 personen een stuk goedkoper zijn)
Lunch: ~20-30eu

Avondeten/verblijf heb ik geen duidelijk overzicht van, gezien we zelf gekookt hebben.
De volgende keer ga ik wel veel meer spullen kopen, voor 4 dagen een helm huren is net zo duur als in Nederland een simpele helm kopen.

Alleen qua ski's is het wel een dubio, nieuw lijken ze relatief duur en ze passen waarschijnlijk niet handig in de auto.
De huurprijzen voor de ski's zelf zijn ook niet eens zo heel gek; alleen tweedehands ski's zou nog kosten-efficient kunnen zijn.
Dus het zal er een beetje van af hangen hoe vaak we nog verwachten om te gaan skieen en of we in de toekomst een gezinsauto denken te hebben.

Daarnaast waren mijn ski's opeens kwijt, ze stonden niet meer in het rek waar ik ze neergezet had, ik heb zonder extra kosten vervangende ski's kunnen huren; maar indien beide paar ski's niet voor de laatste dag terug ingeleverd zou hebben; zou ik 300eu bij moeten betalen.
Daar had ik met 250eu eigen risico op mijn verzekering niet zo goed overna gedacht, maar gelukkig hebben we ze de volgende dag terug gevonden in een ander rek. Een tip is wel om een foto te maken van de barcode/unieke code op je ski's; mocht iemand ze verplaatsen weet je in ieder geval zeker dat je de juiste meeneemt.

Ook is het belangrijk om voor het skieen de 'wintersport' en 'zorg in buitenland' modules aan te klikken bij je verzekering. Maar gelukkig hebben we die verzekeringen niet nodig gehad :)
Houdt er wel rekening mee dat deze wellicht niet uitkeren wanneer je off piste gaat of onder invloed gaat skieeen.
Skieen
Goede ski-sokken zijn zeer belangrijk, ik had in het begin sportsokken in de schoen; maar daar zat een soort ribbelrand in waarvan ik nu blaar-afdrukken rondom m'n onderbeen heb.

Met het weer hebben we heel erg geluk gehad, alleen op de laatste dag (oudjaarsdag) richting het einde van de dag begon het hard te sneeuwen en was het zeer mistig op de berg.
De drukte viel wel mee, op oudjaarsdag waren er geen rijen bij de liften de dagen ervoor eigenlijk vooral richting het middaguur dat je ~5 minuten staat te wachten bij de meest gebruikte liften.

Het verschil in niveau's van rode pistes is overigens ook heel groot, het begin van de piste leek vaak vrij stijl met vervelende bulten maar daarna was het vaak praktisch een blauwe piste.

Het is ook een zeer mooi gebied met veel verschillende pistes, het enige nadeel met een beginnersgroep was dat je maar een echt heel simpele piste hebt en we daardoor dus vooral daar zijn gebleven.

We hebben ook een avond 'nacht sleeen' gedaan en ik moet zeggen dat dat met een grote groep ook heel vermakelijk was, dan is het verschil in niveau niet zo groot / iedereen durfde er wel van af.
Leren skieen
Een aantal mensen die mee ging had nog nooit echt eerder geskied, die zijn na een halve dag al afgehaakt eigenlijk omdat we in het begin te snel gingen en ze niet konden remmen maar wel al de piste op gingen (het meer gevorderde deel van de groep was iets aan het pushen). In een kleine groep moet je een beetje op hetzelfde niveau zitten (en een persoon met geduld) in een grote groep moet je een beetje kijken of je de groep een beetje kunt verdelen tussen mensen die willen leren en mensen die zichzelf van de berg af willen gooien.

Een paar waren vantevoren in Snowworld geweest en die hebben wel drie van de vier dagen geskied.
Als je een groep hebt met verschillende niveau's is het wel belangrijk dat je tijd incalculeert om ze te leren skieen en er rekening mee houdt dat je de eerste paar dagen op de blauwe piste zit en de eerste ochtend wellicht zelfs op de babypiste.

Als je iemand in de groep hebt die het leuk vindt om een ander te leren skieen, dan is dat ideaal want prive-lessen zijn voor zo ver ik weet heel duur en groepslessen gaan wat mij betreft echt iets te langzaam.

We zijn begonnen met 'pizza punt' en vervolgens 'zijwaarts remmen' en toen die twee een beetje in elkaar over te laten gaan; waarbij we langzaamaan steeds meer van de pizzapunt afgestapt zijn. Als je goed zijwaarts kunt remmen, hoef je overigens alleen links/rechts remmen af te wisselen om een soort parrallel skieen te krijgen, met wat tijd/aandacht kun je in een dag dus al best leren skieen.

Het belangrijkste lijkt te zijn dat je een beetje door je knieen gaat en dat je je gewicht verplaats van het ene been naar het andere. De timing hiervan is een beetje lastig, het verplaatsen van gewicht gebeurd relatief laat in de bocht; dan gaat het vanzelf, als je het te vroeg doet kost het veel energie/moeite.

Daarnaast; als ze bang zijn voor een 'stijle' helling, uitleggen dat je schuin over de helling heen kunt en 'terug de berg op kunt skieen', waardoor je minder hard gaat en de helling op eens een stuk minder stijl is. Het beste hierbij is om iemand voorop te laten skieen om het tempo/route te laten bepalen. Maar als leraar is het makkelijker om achteraan te skieen omdat je dan beter kunt zien wat er gebeurd en mensen op kunt rapen.

Uberhaupt is een belangrijk item uit de les; hoe je na een val weer op kunt staan, ik zie veel mensen die proberen op te staan terwijl hun ski's niet haaks op de berg liggen; dan glij je direct weg bij het opstaan; en kun je dus nooit fatsoenlijk opstaan.
En een tip is om altijd naar beneden te kijken en niet omhoog/achterom; de mensen die vanuit boven je inhalen zijn over het algemeen beter in skieen; juist als je ze probeert te ontwijken door plots te remmen of van richting te veranderen, maak je het voor hen lastig omdat ze niet goed kunnen anticiperen op jouw bewegingen.

Als je wegglijdt door een ijzig stuk, meer richting de berg gaan hangen zodat de zijkant van je ski er in snijdt.

Alleen met die bulten kan ik nog niet zo goed omgaan, zeker niet als het druk is op de piste of de piste niet zo breed is; het is dan heel lastig om je momenten te kiezen om te draaien of wordt uit balans gegooid / gaat zijwaarts in een dikke bult sneeuw.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ok. Dit gaat lulliger overkomen dan ik het bedoel (echt): maar ik lees in het tweede deel eigenlijk een betoog om vooral wel echt les te nemen.

Skiën draait niet om rechts en links afwisselend te remmen en wat langer oefenen in de pizzapunt legt een solide basis, zodat je gaat glijden. Er is een reden dat getrainde leraren dat wat langer doen. Ook skiet een leraar dus meestal voor, om het tempo te bepalen en de goede route te kiezen. Als je zelf goed kan skiën zie je als leraar genoeg, ook met de groep achter je (zeker met beginners). Ga ook alsjeblieft niet in de berg hangen. Dan is anatomisch onmogelijk om dalbeen goed te belasten. Het is letterlijk andersom mbt je bovenlichaam. Het verplaatsen van gewicht (of eigenlijk het ontlasten van je nieuwe berg ski) doe je voor de bocht, niet middenin.

Skiles geven draait om plezier, veiligheid en een goede technische basis van zowel skitechniek, liftgebruik en materiaal. Het start bij de basishouding, staan op je hele voet, voeten op heupbreedte, enkels, knieën en heup licht gebogen en armen voor je uit. Dan glijden (ploeg naar parallel en vv), ploegdraaien en ploegsturen. Dat moet er heel goed inzitten, want dan lukt bijzetten vanzelf (binnenbeen is dan toch al ontlast) en dan ga je vanzelf naar parallel.

Ga aub niet zelf les geven als je daar niet voor opgeleid bent, zowel qua eigen vaardigheid maar vooral qua didactiek. Je loopt veel risico’s en dat je maten zelf niet goed leren skiën is echt het kleinste risico. Skiles in een groep is voor beginners prima. Dat gaat niet langzaam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cranzai
ZieMaar! schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 13:00:
Ok. Dit gaat lulliger overkomen dan ik het bedoel (echt): maar ik lees in het tweede deel eigenlijk een betoog om vooral wel echt les te nemen.

Skiën draait niet om rechts en links afwisselend te remmen en wat langer oefenen in de pizzapunt legt een solide basis, zodat je gaat glijden. Er is een reden dat getrainde leraren dat wat langer doen. Ook skiet een leraar dus meestal voor, om het tempo te bepalen en de goede route te kiezen. Als je zelf goed kan skiën zie je als leraar genoeg, ook met de groep achter je (zeker met beginners). Ga ook alsjeblieft niet in de berg hangen. Dan is anatomisch onmogelijk om dalbeen goed te belasten. Het is letterlijk andersom mbt je bovenlichaam. Het verplaatsen van gewicht (of eigenlijk het ontlasten van je nieuwe berg ski) doe je voor de bocht, niet middenin.

Skiles geven draait om plezier, veiligheid en een goede technische basis van zowel skitechniek, liftgebruik en materiaal. Het start bij de basishouding, staan op je hele voet, voeten op heupbreedte, enkels, knieën en heup licht gebogen en armen voor je uit. Dan glijden (ploeg naar parallel en vv), ploegdraaien en ploegsturen. Dat moet er heel goed inzitten, want dan lukt bijzetten vanzelf (binnenbeen is dan toch al ontlast) en dan ga je vanzelf naar parallel.

Ga aub niet zelf les geven als je daar niet voor opgeleid bent, zowel qua eigen vaardigheid maar vooral qua didactiek. Je loopt veel risico’s en dat je maten zelf niet goed leren skiën is echt het kleinste risico. Skiles in een groep is voor beginners prima. Dat gaat niet langzaam.
100% eens, vorig jaar tijdens een studentenreisje noodgedwongen een aantal mensen zelf de pizzapunt bijgebracht zodat ze de eerste dag (lessen begonnen pas op tweede dag) een beetje doorkwamen. Met ong 12 weken ski-ervaring durf ik mensen nog wel een pizzapunt aan te leren, en dan kan ik zelf ook nog wel achterom kijken, maar mensen parallel leren skien is echt nog andere koek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Cranzai schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 13:27:
[...]

100% eens, vorig jaar tijdens een studentenreisje noodgedwongen een aantal mensen zelf de pizzapunt bijgebracht zodat ze de eerste dag (lessen begonnen pas op tweede dag) een beetje doorkwamen. Met ong 12 weken ski-ervaring durf ik mensen nog wel een pizzapunt aan te leren, en dan kan ik zelf ook nog wel achterom kijken, maar mensen parallel leren skien is echt nog andere koek.
Met 12 weken ski ervaring kan je toch wel achteruit skiën op de oefenhelling ;)?

Maar serieuzer: als je een beetje kan skien is een pizzapuntje achterstevoren best een leuke oefening, je kan bijvoorbeeld veel minder 'duwen' dan met een normale pizza. Ik heb tijdens mijn opleiding een deel op de rolbaan gedaan en heb daar toen ook achteruit geskied. Dat was best pittig :). In de sneeuw is dat wel net iets makkelijker.

Overigens denk ik dat vanuit een hele goede pizzapunt de stap niet per se heel groot is, maar het moet zorgvuldig gebeuren, omdat foutjes er wel snel in sluipen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranzai
ZieMaar! schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 13:58:
[...]

Met 12 weken ski ervaring kan je toch wel achteruit skiën op de oefenhelling ;)?

Maar serieuzer: als je een beetje kan skien is een pizzapuntje achterstevoren best een leuke oefening, je kan bijvoorbeeld veel minder 'duwen' dan met een normale pizza. Ik heb tijdens mijn opleiding een deel op de rolbaan gedaan en heb daar toen ook achteruit geskied. Dat was best pittig :). In de sneeuw is dat wel net iets makkelijker.

Overigens denk ik dat vanuit een hele goede pizzapunt de stap niet per se heel groot is, maar het moet zorgvuldig gebeuren, omdat foutjes er wel snel in sluipen.
Zal het over 3 weken eens proberen op een makkelijke helling ;)
Mijn gebeden zijn iig gehoord en er lijkt verse sneeuw aan te komen!

Mbt de foutjes, je ziet ze er vaak wel al insluipen bij het moment dat je vanuit de pizzapunt de bergski gaat bijzetten in de bocht, als de druk dan niet goed is glijden ze zo onderuit op hun dalski :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Cranzai schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 14:07:
[...]

Zal het over 3 weken eens proberen op een makkelijke helling ;)
Mijn gebeden zijn iig gehoord en er lijkt verse sneeuw aan te komen!

Mbt de foutjes, je ziet ze er vaak wel al insluipen bij het moment dat je vanuit de pizzapunt de bergski gaat bijzetten in de bocht, als de druk dan niet goed is glijden ze zo onderuit op hun dalski :+
Waar gaat de reis heen? En na de vakanties is het altijd overal goed, de vakantie zelf helaas vaak minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranzai
ZieMaar! schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 14:31:
[...]

Waar gaat de reis heen? En na de vakanties is het altijd overal goed, de vakantie zelf helaas vaak minder.
Eerst Skiwelt, 2 weken later Le Grande Domaine
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/77643020 :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Haha te lui om even terug te kijken. Ik zou graag een naar Skiwelt gaan, maar dan als t uitgestorven is. Ik merk toch dat ik eigenlijk uitgestorven, dus vaak ook niet zo grote, gebieden (Radstadt, Fageralm, Seiseralm, Gitschberg, Carezza, Hochkonig) erg leuk vind. Zou graag oa St Johan, Waidring, Buchsteiner Wand, Plose nog eens willen bezoeken, maar ook de volledige 4 Berge Schaukel (dat toch wat groter en drukker) of Serre Chevalier nog eens bezoeken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DomiGijzen
Accretion schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 12:05:
Edit: Oeps; een beetje een lang verhaal geworden, maar wellicht heeft iemand er iets aan :)

Zojuist 4 dagen Zwitserland er opzitten, we werden uitgenodigd door een vriend van ons dus voor verblijf hebben we praktisch niets hoeven te betalen. Dus daarmee maakte het ook niet uit dat de skipas/middageten wat duurder was zeg maar.
Kosten
Als toevoeging op de discussie hierboven, heb ik even teruggekeken naar de kosten:

Skipas: ~70eu/dag
Skis: 34eu/dag
Skiboots: 17eu/dag
Trein: ~90eu heen, ~99eu terug (achteraf zou een auto met 2-4 personen een stuk goedkoper zijn)
Lunch: ~20-30eu

Avondeten/verblijf heb ik geen duidelijk overzicht van, gezien we zelf gekookt hebben.
De volgende keer ga ik wel veel meer spullen kopen, voor 4 dagen een helm huren is net zo duur als in Nederland een simpele helm kopen.

Alleen qua ski's is het wel een dubio, nieuw lijken ze relatief duur en ze passen waarschijnlijk niet handig in de auto.
De huurprijzen voor de ski's zelf zijn ook niet eens zo heel gek; alleen tweedehands ski's zou nog kosten-efficient kunnen zijn.
Dus het zal er een beetje van af hangen hoe vaak we nog verwachten om te gaan skieen en of we in de toekomst een gezinsauto denken te hebben.

Daarnaast waren mijn ski's opeens kwijt, ze stonden niet meer in het rek waar ik ze neergezet had, ik heb zonder extra kosten vervangende ski's kunnen huren; maar indien beide paar ski's niet voor de laatste dag terug ingeleverd zou hebben; zou ik 300eu bij moeten betalen.
Daar had ik met 250eu eigen risico op mijn verzekering niet zo goed overna gedacht, maar gelukkig hebben we ze de volgende dag terug gevonden in een ander rek. Een tip is wel om een foto te maken van de barcode/unieke code op je ski's; mocht iemand ze verplaatsen weet je in ieder geval zeker dat je de juiste meeneemt.

Ook is het belangrijk om voor het skieen de 'wintersport' en 'zorg in buitenland' modules aan te klikken bij je verzekering. Maar gelukkig hebben we die verzekeringen niet nodig gehad :)
Houdt er wel rekening mee dat deze wellicht niet uitkeren wanneer je off piste gaat of onder invloed gaat skieeen.
Skieen
Goede ski-sokken zijn zeer belangrijk, ik had in het begin sportsokken in de schoen; maar daar zat een soort ribbelrand in waarvan ik nu blaar-afdrukken rondom m'n onderbeen heb.

Met het weer hebben we heel erg geluk gehad, alleen op de laatste dag (oudjaarsdag) richting het einde van de dag begon het hard te sneeuwen en was het zeer mistig op de berg.
De drukte viel wel mee, op oudjaarsdag waren er geen rijen bij de liften de dagen ervoor eigenlijk vooral richting het middaguur dat je ~5 minuten staat te wachten bij de meest gebruikte liften.

Het verschil in niveau's van rode pistes is overigens ook heel groot, het begin van de piste leek vaak vrij stijl met vervelende bulten maar daarna was het vaak praktisch een blauwe piste.

Het is ook een zeer mooi gebied met veel verschillende pistes, het enige nadeel met een beginnersgroep was dat je maar een echt heel simpele piste hebt en we daardoor dus vooral daar zijn gebleven.

We hebben ook een avond 'nacht sleeen' gedaan en ik moet zeggen dat dat met een grote groep ook heel vermakelijk was, dan is het verschil in niveau niet zo groot / iedereen durfde er wel van af.
Leren skieen
Een aantal mensen die mee ging had nog nooit echt eerder geskied, die zijn na een halve dag al afgehaakt eigenlijk omdat we in het begin te snel gingen en ze niet konden remmen maar wel al de piste op gingen (het meer gevorderde deel van de groep was iets aan het pushen). In een kleine groep moet je een beetje op hetzelfde niveau zitten (en een persoon met geduld) in een grote groep moet je een beetje kijken of je de groep een beetje kunt verdelen tussen mensen die willen leren en mensen die zichzelf van de berg af willen gooien.

Een paar waren vantevoren in Snowworld geweest en die hebben wel drie van de vier dagen geskied.
Als je een groep hebt met verschillende niveau's is het wel belangrijk dat je tijd incalculeert om ze te leren skieen en er rekening mee houdt dat je de eerste paar dagen op de blauwe piste zit en de eerste ochtend wellicht zelfs op de babypiste.

Als je iemand in de groep hebt die het leuk vindt om een ander te leren skieen, dan is dat ideaal want prive-lessen zijn voor zo ver ik weet heel duur en groepslessen gaan wat mij betreft echt iets te langzaam.

We zijn begonnen met 'pizza punt' en vervolgens 'zijwaarts remmen' en toen die twee een beetje in elkaar over te laten gaan; waarbij we langzaamaan steeds meer van de pizzapunt afgestapt zijn. Als je goed zijwaarts kunt remmen, hoef je overigens alleen links/rechts remmen af te wisselen om een soort parrallel skieen te krijgen, met wat tijd/aandacht kun je in een dag dus al best leren skieen.

Het belangrijkste lijkt te zijn dat je een beetje door je knieen gaat en dat je je gewicht verplaats van het ene been naar het andere. De timing hiervan is een beetje lastig, het verplaatsen van gewicht gebeurd relatief laat in de bocht; dan gaat het vanzelf, als je het te vroeg doet kost het veel energie/moeite.

Daarnaast; als ze bang zijn voor een 'stijle' helling, uitleggen dat je schuin over de helling heen kunt en 'terug de berg op kunt skieen', waardoor je minder hard gaat en de helling op eens een stuk minder stijl is. Het beste hierbij is om iemand voorop te laten skieen om het tempo/route te laten bepalen. Maar als leraar is het makkelijker om achteraan te skieen omdat je dan beter kunt zien wat er gebeurd en mensen op kunt rapen.

Uberhaupt is een belangrijk item uit de les; hoe je na een val weer op kunt staan, ik zie veel mensen die proberen op te staan terwijl hun ski's niet haaks op de berg liggen; dan glij je direct weg bij het opstaan; en kun je dus nooit fatsoenlijk opstaan.
En een tip is om altijd naar beneden te kijken en niet omhoog/achterom; de mensen die vanuit boven je inhalen zijn over het algemeen beter in skieen; juist als je ze probeert te ontwijken door plots te remmen of van richting te veranderen, maak je het voor hen lastig omdat ze niet goed kunnen anticiperen op jouw bewegingen.

Als je wegglijdt door een ijzig stuk, meer richting de berg gaan hangen zodat de zijkant van je ski er in snijdt.

Alleen met die bulten kan ik nog niet zo goed omgaan, zeker niet als het druk is op de piste of de piste niet zo breed is; het is dan heel lastig om je momenten te kiezen om te draaien of wordt uit balans gegooid / gaat zijwaarts in een dikke bult sneeuw.
Lang verhaal kort: je hebt het ski-virus te pakken. (En dat gaat geld kosten 😁).
En ja, pak skilessen. Ben ook begonnen met instructies van een zeer ervaren skiër… Ik heb nu na 4 jaar en de nodige groeps- en privé lessen nog altijd een terugkerend foutje in mijn skihouding dat er moeilijk uitgaat.

Grz D.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Ik zou zeer zeker mensen aanraden om (professioneel) les te nemen, nu je het zo zegt, het zou ook voor mij ook wel een goed idee zijn om een keer te doen.

Het alternatief was 'ze van de berg af duwen en ze zien maar hoe ze beneden komen', dat hebben ze de eerste dag geprobeerd bij de meiden, met resultaat dat ze de rest van de dagen niet meer geskied hebben; en dat was erg zonde.

Mijn optie om ze wat tips te geven zodat ze zelf kunnen leren, was in ieder geval veiliger/beter dan het bovenstaande.
Ga ook alsjeblieft niet in de berg hangen. Dan is anatomisch onmogelijk om dalbeen goed te belasten. Het is letterlijk andersom mbt je bovenlichaam.
Hoe ski je dan over ijzige stukken? Als je je ski niet genoeg in de berg snijdt; glij je gewoon zijwaarts naar beneden?
Maar wellicht had ik het niet duidelijk omschreven, met je heup ga je toch meer richting de berg en om balans/druk te houden op je dal ski moet je dan met je bovenlichaam naar het dal?
Het verplaatsen van gewicht (of eigenlijk het ontlasten van je nieuwe berg ski) doe je voor de bocht, niet middenin.
Klopt, we hebben ook van andere skileraars wat trucjes afgekeken om je gewicht goed te verplaatsen, zo met je armen van boven naar de knie toe / de stokken gebruiken als een soort fietsstuur.

---

Anyways, ja; als je goed wil skieen moet je inderdaad professionele skiles nemen.
Maar als iemand geen skiles neemt; ga ik 'm wel helpen om te leren remmen voordat we de piste op gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Accretion schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 17:21:
[...]

Ik zou zeer zeker mensen aanraden om (professioneel) les te nemen, nu je het zo zegt, het zou ook voor mij ook wel een goed idee zijn om een keer te doen.

Het alternatief was 'ze van de berg af duwen en ze zien maar hoe ze beneden komen', dat hebben ze de eerste dag geprobeerd bij de meiden, met resultaat dat ze de rest van de dagen niet meer geskied hebben; en dat was erg zonde.

Mijn optie om ze wat tips te geven zodat ze zelf kunnen leren, was in ieder geval veiliger/beter dan het bovenstaande.

[...]

Hoe ski je dan over ijzige stukken? Als je je ski niet genoeg in de berg snijdt; glij je gewoon zijwaarts naar beneden?
Maar wellicht had ik het niet duidelijk omschreven, met je heup ga je toch meer richting de berg en om balans/druk te houden op je dal ski moet je dan met je bovenlichaam naar het dal?

[...]

Klopt, we hebben ook van andere skileraars wat trucjes afgekeken om je gewicht goed te verplaatsen, zo met je armen van boven naar de knie toe / de stokken gebruiken als een soort fietsstuur.

---

Anyways, ja; als je goed wil skieen moet je inderdaad professionele skiles nemen.
Maar als iemand geen skiles neemt; ga ik 'm wel helpen om te leren remmen voordat we de piste op gaan.
Sportief dat je nog ff reageert! Ik bedoelde het allemaal niet onaardig, maar zo teruglezend is het misschien wat bot :).

Zoals je het nu omschrijft klopt ie veel beter inderdaad. Is goed te oefenen door te roetschen, dan maken de meeste mensen gelijk de goede beweging. Geïsoleerd is dat altijd makkelijker.

Er is daar wel een mooi filmpje over, zoek ik ff op.

Hier zie je het goed (was ander filmpje, maar deze is beter denk ik).

[ Voor 9% gewijzigd door ZieMaar! op 02-01-2024 19:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

ZieMaar! schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 18:39:
Sportief dat je nog ff reageert! Ik bedoelde het allemaal niet onaardig, maar zo teruglezend is het misschien wat bot :).
Je hebt wel terecht een punt, ik ga zelf ook lessen nemen en wat videos kijken op YouTube.

Ik leer de mensen nu een beetje skieen zoals ik zelf ski, wat waarschijnlijk niet optimaal is; maar je kunt er relatief veilig mee van de berg af :)

Voortaan ga ik ook tegen m'n vrienden zeggen dat ik ze wel het e.e.a kan leren; maar dat ze beter les kunnen nemen.

Als ze dan toch van mij willen leren; is dat een eigen keuze ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Accretion schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 19:31:
[...]

Je hebt wel terecht een punt, ik ga zelf ook lessen nemen en wat videos kijken op YouTube.

Ik leer de mensen nu een beetje skieen zoals ik zelf ski, wat waarschijnlijk niet optimaal is; maar je kunt er relatief veilig mee van de berg af :)

Voortaan ga ik ook tegen m'n vrienden zeggen dat ik ze wel het e.e.a kan leren; maar dat ze beter les kunnen nemen.

Top! Kanalen die ik echt de moeite waard vind zijn die van Carv, die van Stomp It en die van Marius Quast of Julian Witting. Op iets hoger niveau (qua instap) ook Tom Gellie. Projected Productions heeft ook vette dingen, maar is niet gratis. De beste content van Tom Gellie overigens ook niet…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:26
Voor de basis (welke het allerbelangrijkste is) zal ik altijd les aanbevelen. Want die is het belangrijkste en ALS je het echt leuk vind gaat een slechte basis je echt pijn doen (figuurlijk en soms ook letterlijk) op de moeilijkere pistes. Plus dat de eerste ervaring gewoon heel belangrijk is voor toekomstig plezier. Dat heb ik al meer dan eens zien eindigen in "de eerste en laatste wintersport" waar dat ècht niet nodig was geweest.

En afleren is lastiger dan één keer goed aanleren, zie voorbeeld hierboven.

Video's is handig als je de basis al hebt. De basis zo aanleren is lastig omdat je zelf niet kan zien wat je goed of fout doet. Een leraar kan precies zien waar je iets fouts aanleert en je sturen.

Zelf heb ik volledig opnieuw moeten leren snowboarden na les van niet-opgeleide "snowboardleraren". Daar heb ik zeer veel profijt van gehad. Maar in één keer goed was een stuk makkelijker geweest.

Dus ik leer mensen nooit meer snowboarden (of skiën). Neem maar les. Is voor iedereen leuker.

[ Voor 10% gewijzigd door Waah op 02-01-2024 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Terechte toevoeging @Waah, van scratch af aan leren skiën wordt lastig met video’s, maar met een goede basis kan het helpen en sommige oefeningen en technieken worden goed uitgelegd.

Les in Nederland kan ook. De rolbaan geeft een goede technische basis, maar ski experience geeft leuke en leerzame clinics in Snowworld en heeft goede leraren. Tjeerd van skitraining.nl heeft ook leuke trainingen, maar dan moet je eigenlijk een redelijke basis hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Scarabial
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-06 23:19

The_Scarabial

MTB for life!

Vanaf scratch met filmpjes is wellicht lastig, maar moet hier uit eigen ervaring zeggen dat het mij erg veel verbetering van de techniek heeft opgeleverd. Denk dat het toch vooral gewoon een kwestie van uren maken is om beter te worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Besouro
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 03-06 13:15
Hier ook een (ex)skileraar.

Ik gaf naast groepen veel priveles en het standaard verhaal was iets in de trend van: 'ik kan goed skiën, maar ben op dag 1 op mijn bek gegaan dus toch maar even een opfrislesje', om vervolgens na ze te zien skiën te moeten concluderen dat er amper techniek is en vooral op kracht geskied wordt.
Mijn advies aan beginners is dan ook standaard om niet enkel de basis te leren, maar gewoon de eerste 4 a 5 weken dat je gaat les te nemen.

Er is overigens een leuk onderzoek gedaan waarin mensen zichzelf een cijfer voor skitechniek geven en vervolgens door een panel van skileraren beoordeeld werd. 90% van de mannen en 64% van de vrouwen overschat de eigen techniek. Cijfers om even in het achterhoofd te houden als iemand je aanbied om je wel even te leren skiën ;) Ik was er zelf overigens ook zo een, ik heb mezelf leren skiën en toen ik les wou gaan geven weer opnieuw moeten leren skiën.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:20

JB

Cédric roelt!

Laat jezelf maar eens filmen, scheelt ook veel mbt "hoe goed" je denkt te zijn :P

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cranzai
JB schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 14:01:
Laat jezelf maar eens filmen, scheelt ook veel mbt "hoe goed" je denkt te zijn :P
Kan ook heel confronterend zijn haha

In ander nieuws, er komt weer een vracht sneeuw aan voor de alpen! *O*

[ Voor 14% gewijzigd door Cranzai op 03-01-2024 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorro
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 00:23
Accretion schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 19:31:
[...]

Als je met een groep vrienden gaat die allen beginners zijn zou je met je eigen groep een “privé skileraar” kunnen nemen.

Dan ben je alsnog met z’n allen bezig, je leert van elkaars fouten, hebt ongeveer hetzelfde niveau (ok, de een pikt het wat sneller op dan de ander maar dat heb je ook in ‘gewone’ groepslessen) en deelt de kosten van de privé les. Dan is het per persoon gezien ook niet de wereld. Los daarvan is les één van de beste investeringen die je kunt doen.

Ik ben er echt van overtuigd dat iedereen op die manier het snelst en veiligst (vergis je niet in dit aspect) leert skiën. En bijkomend voordeel: tijdens de après ski kun je met z’n allen alsnog de dag doornemen (lees: de grootste blunders in geur en kleur ophalen) en kan degene die wel opgelet heeft tijdens de les nog een keer herhalen wat de leraar gezegd heeft.

Sowieso leuk om te lezen dat je het wintersportvirus te pakken hebt!

[ Voor 5% gewijzigd door Yorro op 03-01-2024 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
  • Laatst online: 20:59
Sowieso is lessen in Nederland leuk.
Gewoon een paar weken op een roller aan of borstelbaan (of indoor maar dat is vaak duurder).
Je bent dan gewoon de hele winter met je hobby bezig ipv die ene week in de sneeuw.
En goede les is ook lekker voor je conditie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Mijn vrouw twijfelt heel erg om nog eens samen op wintersport te gaan. Ze vond het toch erg spannend allemaal vorig jaar. Toen ging ze voor het eerst (4 dagen). Als we nu zouden gaan zou ze weer max 4 dagen willen skiën. Ik denk dat ze het sneller zou leren als ze gewoon 6 dagen zou skiën, maar goed...

Nu twijfelt ze dus en wil ze eigenlijk alleen gaan als:
- Er heel eenvoudige blauwe pistes zijn;
- De meeste liften cabinelift zijn (want stoeltjes liften vond ze niet fijn);
- Er Nederlandse skileraren zijn.

Nu is mijn vraag, weet iemand of er een dergelijk gebied is dat hier redelijk aan voldoet? Liefst in Oostenrijk, maar dat is geen vereiste.

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
@miicker Voor Oostenrijk zou ik Warth-Schröcken adviseren, ideaal voor beginners. Het gebied is tevens aangesloten op Lech en St. Anton, dan kan jij een stukje verder skiën terwijl je vrouw lessen volgt.

[ Voor 70% gewijzigd door XWB op 06-01-2024 17:32 ]

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Voor Nl les zit je wel grotendeels aan Oostenrijk vast. Zijn alle stoeltjesliften een probleem? Of alleen niet koppelbare (waar je meer inklapt)? En welke periode?

Warth is prima optie, maar wellicht ook Berwang? Steinplatte? Radstadt-Altenmarkt? Grossarl (niet supervlak)? Lofer? Ehrwald?

Italië heeft relatief veel gondels, zeker bij Kronplatz. Wel wat verder en geen nl les.

Ik zou proberen de gondel eis kwijt te raken. Dan heb je nog veel meer opties (zoals de Seiseralm of de wat kleinere Duitse gebieden). Is les op de rolbaan geen optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
ZieMaar! schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 17:26:
Voor Nl les zit je wel grotendeels aan Oostenrijk vast. Zijn alle stoeltjesliften een probleem? Of alleen niet koppelbare (waar je meer inklapt)? En welke periode?

Warth is prima optie, maar wellicht ook Berwang? Steinplatte? Radstadt-Altenmarkt? Grossarl (niet supervlak)? Lofer? Ehrwald?

Italië heeft relatief veel gondels, zeker bij Kronplatz. Wel wat verder en geen nl les.

Ik zou proberen de gondel eis kwijt te raken. Dan heb je nog veel meer opties (zoals de Seiseralm of de wat kleinere Duitse gebieden). Is les op de rolbaan geen optie?
Ja die gondel eis is een beetje jammer. Niet de ze ooit gevallen is bij een lift of zo, maar ze is daar wel bang voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Jammer, weet je waar dat door komt? Zeker die moderne koppelbare liften (die heel langzaam gaan in het station) zijn eigenlijk echt nooit lastig…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
ZieMaar! schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 19:31:
Jammer, weet je waar dat door komt? Zeker die moderne koppelbare liften (die heel langzaam gaan in het station) zijn eigenlijk echt nooit lastig…
Bij mijn vrouw is het vooral de angst om daar te vallen en dan voor hinder voor anderen te zorgen. Ook vond ze het niet fijn om in een stoeltjes lift te gaan omdat het daar relatief druk is meestal en er dan mensen achter je staan. Ze voelt zich dan behoorlijk gehaast.

Vorig jaar zaten we in Flachau. Daar ken ik de pistes goed, dus dat was wel fijn, maar het nadeel is dat je in het dorp Flachau maar 1 echte blauwe piste hebt. Die is wel vrij lang, maar daar zitten een paar stukken in die gewoon minder fijn zijn als beginner (ik ben daar zelf ook begonnen en had toen ook moeite met sommige stukjes). Op sommige stukken moet je een klein stukje rood pakken. Wij pakten altijd startjet 1 + 2 om bovenaan blauw te beginnen, maar het kleine stukje van starjet 1 naar starjet 2 is echt een vervelend stukje voor beginners, daar had ik zelf vroeger ook moeite mee. Mijn vrouw is daar nog net iets erger in, die weigert het te proberen en klikt haar ski's daar uit om het stuk te lopen.

We zijn toen ook 1 dag naar Zauchensee gereden en hebben daar wat blauwe pistes gedaan, maar ik weet niet wat daar mee aan de hand was, maar die waren echt verschrikkelijk, heel heuvelachtig, smal en op sommige stukken nog best wel stijl. Daar is de angst voor mijn vrouw denk ik een stuk groter geworden.

Nu zoeken we dus echt een gebied met hele brede blauwe pistes, liefst dus met gondel en NL skileraar. Die gondel eis hoop ik nog wel weg te kunnen nemen overigens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Togi
  • Laatst online: 20:59
Breed en blauw zou je kunnen denken aan Hoch Krimml (gerlos platte)
Maar daar heb je wel stoeltjes liften (of de gondels aan de koningsleiten kant)
Maar ook hier denk ik dat een paar goede lessen de angst ook wel kan verminderen.
En zoals ik al eerder gezegd heb, les in Nederland zodat je meer kan genieten als je op locatie bent

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Matterhorn Paradise heeft naar verhouding veel gondelliften, maar het is een duur gebied en lastig voor beginners.

Persoonlijk ben ik geneigd om te zeggen dat stoeltjesliften er nu eenmaal bijhoren, wintersport is meer dan alleen maar skiën. Ik denk dat het best kan wennen, als je maar vaak genoeg in die liften zit.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Denk ik ook @XWB . Wat misschien helpt is een extreem rustig gebied, zodat je je niet opgejaagd voelt? Steinplatte wellicht dan toch? Makkelijk blauw en buiten de weekenden en vakanties rustig.

Zauchensee is niet het makkelijkste blauw, al is het ook niet heel lastig. Seiseralm is ook een vette optie, maar dan wordt de les wel Engels of Duits. Daar zijn dus alleen geen gondels (wat de meeste wintersporters een plus vinden :)).

Is het idee om veel les te nemen? Want dan kan die leraar natuurlijk ook helpen met de liften en dan komt het wel goed. Let wel op met zelf skiën dat je met Flachau echt simpel rood gewend bent, zou zonde zijn als je je vriendin meeneemt van dieprood de eerste middag na de les omdat je een Flachaupiste verwacht :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Gargellen! Bekijk die eens! Rustig en veel blauw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:51
@miicker Kijk eens aan, gewoon dit filmpje laten zien:

https://www.wintersport.n...ilig-in-een-stoeltjeslift

Even los van die gondel-eis, als je dat laat vallen is ieder gebied een optie. Ze moet toch over die drempel heen.

Nonsensical line goes here <---

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• steel123
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 17-06 12:00

steel123

Cryman9

miicker schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 16:50:
Mijn vrouw twijfelt heel erg om nog eens samen op wintersport te gaan. Ze vond het toch erg spannend allemaal vorig jaar. Toen ging ze voor het eerst (4 dagen). Als we nu zouden gaan zou ze weer max 4 dagen willen skiën. Ik denk dat ze het sneller zou leren als ze gewoon 6 dagen zou skiën, maar goed...

Nu is mijn vraag, weet iemand of er een dergelijk gebied is dat hier redelijk aan voldoet? Liefst in Oostenrijk, maar dat is geen vereiste.
Er kan hierover gediscussieerd worden wat we willen, maar de enige optie is simpelweg op les.
Als je overal bang voor bent (stoeltjesliften, stijler blauw) dan moet je op les.
Het gaat voor niemand leuk worden zonder.

Daarbij luistert iemand beter naar een onbekende skileraar dan je partner. Die leraar kan haar ook makkelijker uit haar comfortzone krijgen om nieuwe dingen te proberen.

Het allerbelangrijkste is dat ze van haar angst en onzekerheden af moet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Tuurlijk is dat zo. @miicker vraagt ook om les. Tegelijk snap ik goed dat de drempel voor zijn vriendin even zo laag mogelijk moet zijn. Na die paar dagen zijn stoeltjesliften vast geen probleem meer, maar als je dat nu nog doodeng vindt, dan is het fijn als er een gondel met blauwe piste op kaart staat, zoals in Berwang of Gargellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:11

Sherlock

No Shit

Van bij het fietsen en hardlopen ben ik wel gewend om mijn activiteiten op te nemen en dat wil ik bij het skiën binnenkort ook eens gaan doen. Gewoon om te kijken waar je precies geweest bent, hoe hard het gaat, dat soort dingen.
Voor het hardlopen heb ik een Garmin Forerunner 255, die heeft ook een activiteiten-profiel voor het skiën, dus dat is best een logische optie. Gaat ook vrij lang mee op een batterijlading, dat is wel handig. Nadeel ervan is dat hij niet zo makkelijk te bereiken is tijdens het skiën; sowieso zit de jas er overheen, maar waarschijnlijk ook een thermoshirt oid. En dan moet ik hem al hoger op mijn arm dragen, want als ik hem dicht bij mijn pols draag zit hij in de weg voor mijn handschoenen.

Daarom kijk ik ook naar de andere optie; de Garmin Edge 530 die ik voor het fietsen gebruik, Heeft ook een prima batterijduur, dus dat zal ook geen probleem geven. Maar ja, het is wel weer een extra apparaat wat je meeneemt. Plus dat ik niet weet of die Edge voor iets anders dan fietsen gebruikt kan worden, dat moet ik nog uitzoeken.

Hoe doen jullie dit? (Ongelooflijk luxeprobleem, dat weet ik)

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DomiGijzen
Sherlock schreef op maandag 8 januari 2024 @ 10:23:
Van bij het fietsen en hardlopen ben ik wel gewend om mijn activiteiten op te nemen en dat wil ik bij het skiën binnenkort ook eens gaan doen. Gewoon om te kijken waar je precies geweest bent, hoe hard het gaat, dat soort dingen.
Voor het hardlopen heb ik een Garmin Forerunner 255, die heeft ook een activiteiten-profiel voor het skiën, dus dat is best een logische optie. Gaat ook vrij lang mee op een batterijlading, dat is wel handig. Nadeel ervan is dat hij niet zo makkelijk te bereiken is tijdens het skiën; sowieso zit de jas er overheen, maar waarschijnlijk ook een thermoshirt oid. En dan moet ik hem al hoger op mijn arm dragen, want als ik hem dicht bij mijn pols draag zit hij in de weg voor mijn handschoenen.

Daarom kijk ik ook naar de andere optie; de Garmin Edge 530 die ik voor het fietsen gebruik, Heeft ook een prima batterijduur, dus dat zal ook geen probleem geven. Maar ja, het is wel weer een extra apparaat wat je meeneemt. Plus dat ik niet weet of die Edge voor iets anders dan fietsen gebruikt kan worden, dat moet ik nog uitzoeken.

Ik gebruik de app ski track. Die logt je routes inclusief snelheid en ziet verschil tussen liften en afdalingen. Redelijk nauwkeurig.
Integreert met Apple health en berekent dan het energieverbruik. Als ik mijn Apple Watch om heb, dan ook met hartslag.

Grz D.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sherlock

Sherlock

No Shit

DomiGijzen schreef op maandag 8 januari 2024 @ 11:06:
[...]
Ik gebruik de app ski track. Die logt je routes inclusief snelheid en ziet verschil tussen liften en afdalingen. Redelijk nauwkeurig.
Integreert met Apple health en berekent dan het energieverbruik. Als ik mijn Apple Watch om heb, dan ook met hartslag.
Ah ja, ik zit totaal niet in het Apple ecosysteem, dus ik kijk zelf naar oplossingen voor de Garmin. (Ook mijn Pixel 6a lijkt me niet zo geschikt, maar dan met name vanwege de accuduur).

Maar goed, ik vroeg inderdaad ook naar hoe jullie/anderen het doen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• M3rcury
  • Niet online
Ik gebruik een Garmin 245. Die gaat ook prima onder mijn handschoenen. Je kan ook gewoon strava op je telefoon aanzetten. Heb je alleen geen hartslag als geen bluetooth hartslag meter hebt. Beetje afhankelijk ook waar je het in wilt loggen.

[ Voor 12% gewijzigd door M3rcury op 08-01-2024 11:31 ]

No signature required.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Sherlock schreef op maandag 8 januari 2024 @ 10:23:

Ik heb ook een Forerunner en laat de ski activiteit de hele dag aanstaan. Het horloge hoef ik daarom gedurende de dag niet te kunnen bereiken.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock

Sherlock

No Shit

M3rcury schreef op maandag 8 januari 2024 @ 11:28:
Ik gebruik een Garmin 245. Die gaat ook prima onder mijn handschoenen. Je kan ook gewoon strava op je telefoon aanzetten. Heb je alleen geen hartslag geen bluetooth hartslag meter hebt. Beetje afhankelijk ook waar je het in wilt loggen.
Misschien moet ik mijn wintersportuitrusting eens aan gaan doen en kijken hoe ik mijn horloge het beste kan dragen zodat ik er geen last van heb. Dat is natuurlijk wel de makkelijkste oplossing. (y)

Het loggen wil ik het liefste wel in Garmin Connect, uiteindelijk zal ik het misschien wel of misschien niet op Strava zetten, dat weet ik nog niet. Hartslag is interessant, maar niet noodzakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Mijn vriendin trackt het gewoon met haar Garmin Forerunner, dat gaat prima. Ik heb zelf Carv, beter wordt het niet qua tracken :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
ZieMaar! schreef op maandag 8 januari 2024 @ 13:54:
Mijn vriendin trackt het gewoon met haar Garmin Forerunner, dat gaat prima. Ik heb zelf Carv, beter wordt het niet qua tracken :).
ik wacht nog steeds op een Carv voor snowboarden :+ maar die zal wel niet komen ben ik bang.

Ben je tevreden er mee? Gebruik je ook de "les" dingetjes enzo?

Vriendin gaat meer skien (wil beide doen, zodat ze met slechter weer/omstandigheden op ski's kan) en is nog een beginner (komt blauw wel rustig af, begint nu langzaam met parralelskien). Maar was benieuwd of het was is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock

Sherlock

No Shit

ZieMaar! schreef op maandag 8 januari 2024 @ 13:54:
Die kende ik nog niet, gelukkig is het wat te duur voor mij, anders had ik het ook weer moeten hebben :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranzai
Waah schreef op maandag 8 januari 2024 @ 14:16:
[...]

ik wacht nog steeds op een Carv voor snowboarden :+ maar die zal wel niet komen ben ik bang.

Vriendin gaat meer skien (wil beide doen, zodat ze met slechter weer/omstandigheden op ski's kan) en is nog een beginner (komt blauw wel rustig af, begint nu langzaam met parralelskien). Maar was benieuwd of het was is

[trollmodus]
Snowboarden? Dat is toch die hype die hopelijk snel weer voorbij is?  >:)
Dat soort hippe dingen opnemen doe je maar met strava, voor een echte sport snap ik wel dat carve bestaat muhahaha
[/trollmodus]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mvd1981
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 18-06 11:39
Yolo2 schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 10:02:

Kinderen zijn
-5 jaar (dochter.
-8 jaar(zoon)

Wat ik zoek is.

-Redelijk sneeuwzeker.

Beetje late reactie wellicht, maar indien je Frankrijk een optie vind zou je richting Grand Massif kunnen gaan, wellicht niet naar Flaine of Samoens maar wel Morillon Les Esserts of Les Carrots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groggy
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
[...]

Ik heb ook Carv zooltjes. Ik heb wat synchronisatie problemen gehad.
Maar inhoudelijk geven de zooltjes zeer goede feedback. ik gebruikte het om iedere bocht feedback te krijgen. en 's avonds filmpjes kijken wat mijn leerpunten waren. Zeer waardevol.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
[...]

Ja zeer tevreden en het maakt mijn skiën ook echt beter. Ik gebruik af en toe de lesdingen, vooral de modus van Ted Ligety (x aantal bochten met y score op z) werkt voor mij goed en is leuk. Het YT kanaal heeft ook goede filmpjes. Maar gebruik vooral de freeski mode waarmee je in de lift tips krijgt obv de laatste afdaling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larrylaffer
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 15:43
Nou, het is nogal spannend aan het worden met die blokkades en protesten in Duitsland.
Vrijdag vertrekken we naar de Dolomieten, maar de reis kijken we op dit moment niet naar uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWayne
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21:24
Mvd1981 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 14:31:
[...]

Beetje late reactie wellicht, maar indien je Frankrijk een optie vind zou je richting Grand Massif kunnen gaan, wellicht niet naar Flaine of Samoens maar wel Morillon Les Esserts of Les Carrots.
Wij komen net uit Val Cenis, budget-vriendelijk, lange groene piste (10km), waardoor je het hele gebied (120km)met blauw/groen kan bereiken. Alles ski-in ski-out, Noord-helling, daardoor prima sneeuw, maar wel (te) weinig zonlicht in de kerstvakantie naar mijn smaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Zo, ook weer terug. We waren in Oberjoch (Zuid-Duitsland, vlak bij Schattwald). Best pittige omstandigheden met ijzige onderlaag en veelal echte rode pistes met stukjes die naar zwart neigen, die dus snel kapot geskied werden. Een nacht heeft het een paar centimeter gesneeuw. Dat zorgde dus voor een mooie winters landschap, maar dat was na een dag weer weg. En momenteel is er weer een dik pak gevallen, zul je altijd net zien... :D Oberjoch presenteert zich als familiegebied, maar met slechts een paar kilometer blauw is dat wel voor de gevorderde familie. ;) Het grote kinderland in het dal is dan weer wel ideaal. Eerlijk gezegd vond ik de pistes verder redelijk kort. Door de omstandigheden waren ook een aantal varianten gesloten. De pluspunten: lekker dichtbij, goed bereikbaar, niet duur, en ook niet druk. Maar al met al ga ik waarschijnlijk niet nog een keer daar heen.

In het Kleinwalsertal lag iets meer sneeuw, misschien zijn daar nog Tweakers geweest? Ik vond het daar wel enorm druk dus weet niet of ik daar ooit naartoe wil tijdens schoolvakanties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Voor goedkoop moet je IMHO naar Frankrijk met Sunweb of iets dergelijks ;-)

Erg klein, maar best leuk is Valfréjus. Is vaak erg goedkoop (zeker icm busreis) en je kan met de skipas ook naar andere gebieden (wat dan weer lastig is als je met de bus bent, maar met de auto goed te doen is)

Voor oostenrijk:
Katschberg/Katschi vond ik ook geslaagd. De A1 is een erg lange blauwe piste door de bomen, de afdaling aan de andere kant is ook prima en leuk, maar iets gevorderder. De andere berg van het gebied zijn vrij korte pistes, maar wel overzichtelijk.

Maar mijn favoriet voor kinderen, goedkoop en klein(er) gebied is toch Saint Francois Longchamps. Zo'n beetje alle pistes (tenzij je de berg overgaat naar Valmorel) komen op hetzelfde punt uit. Er is een vrije lange, wat smalle groene piste die voor kinderen prachtig is. Zoonlief mocht na 2 dagen les al met ons mee die piste af. Op ski's goed te doen, op een snowboard lastiger... Verder is het zeker geen dure bestemming, kan je relatief goedkoop lunchen (panini's) en is het aardig sneeuwzeker aangezien de meeste pistes beginnen op 1650 meter.

Vorig jaar in de kerst geweest, toen was het wel echt minder... Maar je kon wel skiën terwijl veel andere gebieden dicht waren een aantal dagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
groggy schreef op maandag 8 januari 2024 @ 14:57:
[...]

Ik heb ook Carv zooltjes. Ik heb wat synchronisatie problemen gehad.
Maar inhoudelijk geven de zooltjes zeer goede feedback. ik gebruikte het om iedere bocht feedback te krijgen. en 's avonds filmpjes kijken wat mijn leerpunten waren. Zeer waardevol.
ZieMaar! schreef op maandag 8 januari 2024 @ 15:03:
[...]

Ja zeer tevreden en het maakt mijn skiën ook echt beter. Ik gebruik af en toe de lesdingen, vooral de modus van Ted Ligety (x aantal bochten met y score op z) werkt voor mij goed en is leuk. Het YT kanaal heeft ook goede filmpjes. Maar gebruik vooral de freeski mode waarmee je in de lift tips krijgt obv de laatste afdaling.
Top thanks! Zal mij er eens even verder in verdiepen, misschien een leuk kado voor deze wintersport. Ze wil sowieso eigen schoenen kopen nu. Niet dat ze snel last heeft van haar voeten maar eigen schoenen is IMHO veel waard. Zeker bij skiën! Dus meteen met zooltjes is dan wel leuk :+
Cranzai schreef op maandag 8 januari 2024 @ 14:31:
[...]

[trollmodus]
Snowboarden? Dat is toch die hype die hopelijk snel weer voorbij is?  >:)
Dat soort hippe dingen opnemen doe je maar met strava, voor een echte sport snap ik wel dat carve bestaat muhahaha
[/trollmodus]

[trollmodus]
Ik begrijp dat snowboarden voor de meeste mensen niet is weggelegd, want die gaan voor de makkelijke weg >:)
[/trollmodus]

Die abbokosten zijn wel prijzig trouwens. 200 voor de hardware en dan 99 euro voor 6 dagen :X met 19 euro extra per dag....

Ik denk dat ik het eerst wel bij les houd voor haar dan :+ dat is 200 euro voor 6 dagen O-) Maar als ze beter wordt zou het nog wel een optie zijn! ^_^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link_mario
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18-06 08:11

link_mario

Ofwa?

https://www.ad.nl/buitenl...r-zwaargewonden~ae7795de/

Oei oei oei dit is altijd moeilijk om te lezen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Hochoetz, Acherkogelbahn.
Hetzelfde gebied waar onlangs een 14-jarige Nederlandse jongen dodelijk verongelukte na een val van 25 meter. Wat een drama maken ze daar mee, zeg!

[ Voor 3% gewijzigd door Cheesy op 09-01-2024 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36835

De aanleiding is ook wel erg ongelukkig, een boom die op de kabel valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Verbaast me, dacht dat ze bomen bij zouden houden zodat ze niet op de kabel kunnen vallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:38
De kans dat er iets gebeurd tijdens te reis daar heen (en terug) is een stuk groter. Daar lees je alleen niet vaak wat van.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link_mario
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18-06 08:11

link_mario

Ofwa?

LordSinclair schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 14:58:
[...]

De kans dat er iets gebeurd tijdens te reis daar heen (en terug) is een stuk groter. Daar lees je alleen niet vaak wat van.
Klopt helemaal!

Als er inderdaad een boom op de kabel is gevallen, is dat wel vreemd. Die worden, dacht ik, altijd beoordeeld of ze een gevaar kunnen zijn voor het gondelspoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
ZieMaar! schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 14:57:
Verbaast me, dacht dat ze bomen bij zouden houden zodat ze niet op de kabel kunnen vallen.
De kabel lijkt me niet beschadigd, ik zie op de webcam de Acherkogelbahn gewoon draaien. Geloof dat hij wel gesloten is, maar ik zie gondels in beweging.

https://www.sneeuwhoogte....B6tz/hoch%C3%B6tz/webcams

[ Voor 12% gewijzigd door BreadFan op 09-01-2024 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Besouro
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 03-06 13:15

De meeste liften een cabinelift ga je vrijwel nergens vinden. Dat is over het algemeen toch vooral de lift van het dal naar boven en je zal dus vooral op zoek moeten naar gebieden met een blauwe dalafdaling.

Hochfugen heeft een prima blauwe dalafdaling, en sowieso mooie beginners pistes. In Saalbach kan je zelfs een mini rondtochtje met verschillende gondels en enkel blauwe pistes maken.

Als ze les gaat nemen ontkomt ze er denk ik niet aan om op zn minst een sleepliftje te nemen, leraren nemen beginners over het algemeen niet meteen mee naar boven. En in een groep wil de rest uiteindelijk ook wel een stoeltjeslift leren nemen dus als ze dat echt niet wil zit je gebonden aan priveles.

Anyway, ik zou gewoon lekker aan haar eisen voldoen, een gebied met blauwe dalafdaling uitzoeken, evt priveles geven en vooral niet pushen dat stoeltjesliften er echt bij horen. Dat komt vanzelf wel als de vertrouwen in techniek en het enthousiasme voor skiën groeit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock

Sherlock

No Shit

Heeft er iemand een tip voor een zonnebril? Zoveel mensen, zoveel wensen, dus hierbij de mijne ;)
- Geschikt voor een klein hoofd, mag ook een kinderbril zijn. Hoofdomtrek is iets van 54cm
- Geschikt voor de minder zonnige dagen op de piste, dus Cat 1. of misschien Cat 2. / fotochromatisch. (Voor de zonnige dagen heb ik al een Cat 3 bril)

Wat ik mooi vind zijn de modernere brillen, waarbij de lens uit één stuk gemaakt is.
Voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://media.s-bol.com/g8KmowGzQXJl/YW1OMEA/1200x489.jpg

Qua budget hou ik het het liefst onder de €50, maar als ik 'de ware' gevonden heb kan ik dat budget nog wel flink oprekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Wil je geen echte goggles? Los van de veiligheid is dat ook net wat comfortabeler als het niet strakblauw is. Bijkomend voordeel: het ziet er net wat gesoigneerder uit dan een ‘normale’ zonnebril.

Dat allemaal gezegd hebbende: het is een wat karig budget en dan is er maar één echt goede plek: de dichtstbijzijnde decathlon!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Het viel me vorige week juist op dat veel mensen een normale zonnebril op hadden en de skibril op de helm. Maar ik zat dan ook niet in een gesoigneerd state of the art gebied :P

Wat dat betreft is een fotochromatische bril ook wel fijn zodat je gedurende de dag wat flexibel bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock

Sherlock

No Shit

Ik heb (ook) een skibril/goggles met 2 glazen, maar ik vind de vrijheid die je ervaart met een zonnebril wel prettig. Bij slecht weer/neerslag of hoge snelheid is de goggle dan wel weer fijner. Misschien moet ik inderdaad eens bij de Decathlon gaan kijken. Vanuit Zeeland echter nog minimaal 3 kwartier rijden :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Dat is wat ver plus de fijne dingen zijn vlot uitverkocht…dus lijstje maken en snel gaan :).

@Cheesy waar zat je dan? Flachau :)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
ZieMaar! schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 12:23:
Dat is wat ver plus de fijne dingen zijn vlot uitverkocht…dus lijstje maken en snel gaan :).

@Cheesy waar zat je dan? Flachau :)?
Nee, stuk compacter, in Oberjoch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M3rcury
  • Niet online
Cheesy schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 11:17:
Het viel me vorige week juist op dat veel mensen een normale zonnebril op hadden en de skibril op de helm. Maar ik zat dan ook niet in een gesoigneerd state of the art gebied :P

Wat dat betreft is een fotochromatische bril ook wel fijn zodat je gedurende de dag wat flexibel bent.
Ik heb altijd een extra lens mee op de piste. 1 voor zonnig en 1 voor bewolkt / mist. Wisselen in een skibril is ook zo gebeurd.

Ik snowboard overgens bijna nooit met een zonnebril, alleen als het echt heel erg warm is.

No signature required.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ah check, had ik denk ik al gezien. Volgens mij fijn gebied voor een paar dagen?

Ik heb (of had) een decathlon bril, met een voorzet lens voor zonnig weer. Werkte supergoed en was denk ik rond die prijs. Heb daar fijn mee geskied, voor ik mijn huidige goggles kocht.

[ Voor 22% gewijzigd door ZieMaar! op 11-01-2024 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
ZieMaar! schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 13:26:
[...]

Ah check, had ik denk ik al gezien. Volgens mij fijn gebied voor een paar dagen?
Ja prima, lekker dichtbij en dat had voor ons als jong gezin echt wel prioriteit.
Helaas was de december-dump behoorlijk weggeregend, dus ik wil nog wel een keer naar een wat groter/hoger gebied. Kleine kinderen (zegmaar onder 4 jaar) houden bij ons niet echt van kou en sneeuw, die doe je meer plezier met een vakantie naar de Canarische eilanden. M'n oudste stond wel voor het eerst op ski's en vond dat geweldig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The_Scarabial
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-06 23:19

The_Scarabial

MTB for life!

Vorige week overigens voor de tweede keer naar Trysil, Noorwegen geweest, dit keer was alle open en was het extreem mooi weer, maar wel duivels koud met s'ochtends -28 graden.
Af en toe beetje koude tenen en vingers, maar verder nergens last van gehad met voldoende en juiste kleding.

Het skiën nu aardig goed onder de knie en de pistes en sneeuwkwaliteit waren echt top.

Over een paar weken Adelboden-Lenk op het programma. Heel benieuwd hoe het skiën in Zwitserland gaat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:04
Ondertussen zijn m'n huidige skischoenen zo'n... 25 jaar oud, gok ik zo. Jaarlijks een week wintersport. En ze zijn niet kapot, op zich heb ik er niets op aan te merken (ik zweet weinig, ze stinken niet, geen barsten of breuken, zitten nog prima) - maar toch: is het verstandig om ze (preventief) te vervangen?

En ALS ik ze ga vervangen, wat kan ik dan verwachten van nieuwe schoenen - wat zijn een beetje de veranderingen op skischoen-gebied van de afgelopen 25 jaar?

(heb al wel een pas/meet afspraak bij Skishop Nieuwegein staan voor eind komende week, maar nog niet definitief besloten dat ik andere schoenen ga kopen)

[ Voor 6% gewijzigd door vanaalten op 20-01-2024 12:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ik denk dat 25 jaar oud plastic ervoor zorgt dat je schoenen heel slap zijn, of juist extreem stug? Ook de binnenschoen zal dunner zijn? Passen en verschil voelen is heel slim, dan voel je het verschil wel. Ik zou rekening houden met nieuwe schoenen en t belangrijkste verschil is dat je toen vast geen € 400 hebt betaalt (waarschijnlijk niet eens 400 gulden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:04
ZieMaar! schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 12:38:
Ik denk dat 25 jaar oud plastic ervoor zorgt dat je schoenen heel slap zijn, of juist extreem stug?
Mja, dat is het nu net, ik merk dat niet zo. In al die jaren zijn dit de enige skiskoenen die ik aangehad heb, dus geen idee hoeveel ze verschillen van toen ik ze destijds kocht. En afgelopen jaren op de piste - tja, je doet ze aan en glijdt weg, merk niet echt dat de schoenen slechter zijn gaan functioneren. Ik maak mij vooral zorgen over oud plastic dat mogelijk wat bros is, bij een botsing uit elkaar valt enzo.
Ook de binnenschoen zal dunner zijn? Passen en verschil voelen is heel slim, dan voel je het verschil wel.
Dat is wel een goede tip, even de oude schoenen passen en meenemen om het verschil te ervaren.
Ik zou rekening houden met nieuwe schoenen en t belangrijkste verschil is dat je toen vast geen € 400 hebt betaalt (waarschijnlijk niet eens 400 gulden).
Echt geen idee! Ergens vanaf het jaar 2000 ben ik begonnen met structureel grotere uitgaves bij te houden, aankoopbonnen digitaal bewaren en ook alles aan post netjes digitaal bewaren... en aangezien ik er geen bon van kan vinden, moeten ze ouder zijn dan 25 jaar. En geen idee hoeveel ik er voor betaald heb, mijzelf kennende was het destijds een middensegment schoen (wat voor mij sowieso wel goed genoeg is, ben geen topskier maar kom van de meeste hellingen probleemloos af)..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jan390
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:40
vanaalten schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 12:32:
Ondertussen zijn m'n huidige skischoenen zo'n... 25 jaar oud, gok ik zo. Jaarlijks een week wintersport. En ze zijn niet kapot, op zich heb ik er niets op aan te merken (ik zweet weinig, ze stinken niet, geen barsten of breuken, zitten nog prima) - maar toch: is het verstandig om ze (preventief) te vervangen?

En ALS ik ze ga vervangen, wat kan ik dan verwachten van nieuwe schoenen - wat zijn een beetje de veranderingen op skischoen-gebied van de afgelopen 25 jaar?

(heb al wel een pas/meet afspraak bij Skishop Nieuwegein staan voor eind komende week, maar nog niet definitief besloten dat ik andere schoenen ga kopen)
Aangeraden wordt om schoenen max 10 jaar te gebruiken, dus voor preventief vervangen ben je al zo'n 15+ jaar te laat. De vraag is meer hoeveel risico je nog wilt lopen. Wat doe je als je schoen scheurt als je ergens aan het skien bent of erger nog resulteert in een ongeluk.

Zie ook dit topic op wintersport.nl

[ Voor 4% gewijzigd door jan390 op 20-01-2024 14:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ephymerous
  • Laatst online: 22:44

Serfaus Fiss Ladis, de blauwe piste naar Ladis is een prima beginnerapiste om op te oefenen. Met de gondel weer naar Fiss ;)

Sowieso kan je daar veelal met de gondel naar boven en naar beneden. Het is ingericht op kinderen en dan is het fijn dat de wandelwagen mee kan :)

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Maar is sfl niet onnodig groot (met navenante drukte en skipasprijs)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05

Les menuires lijkt me een hele goede optie. Daar is vanaf dal een gondel naar boven met hele eenvoudige maar leuke groene piste naar beneden of blauw als je boven de andere kant neemt.

Verder in gebied heel veel blauw. En als ze de smaak te pakken krijgt ook leuke blauwe tochtjes te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Laatst online: 22:44
ZieMaar! schreef op zondag 21 januari 2024 @ 09:03:
Maar is sfl niet onnodig groot (met navenante drukte en skipasprijs)?
Zeker maar met zulke specifieke wensen kan de prijs niet ook een belangrijk argument zijn. Uiteindelijk is het kiezen of delen imho :)

XXXVI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:16
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qG2hyqQ1DXP1Toq7l_GTZIsWvd4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XofjDKlUcRhc1LV1eaqhoioi.jpg?f=fotoalbum_large Ischgl is weer top! :)

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
ephymerous schreef op zondag 21 januari 2024 @ 09:39:
[...]

Zeker maar met zulke specifieke wensen kan de prijs niet ook een belangrijk argument zijn. Uiteindelijk is het kiezen of delen imho :)
Principes hebben een prijs maar gebieden als Gargellen en Berwang voldoen op zich ook, en zijn goedkoper en dichterbij dan bijv L3V. En ik denk nog steeds dat stoeltjesliften na de 1e les gewoon gaan kunnen en dus wil je eigenlijk een rustig en kleiner gebied met een dalgondel met een blauw lijntje… :) .

Op zich is anders Obergurgl nog wel een goede optie, qua blauw en gondels?

@miicker ben je al wat verder qua keus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
ZieMaar! schreef op zondag 21 januari 2024 @ 09:58:
[...]

Principes hebben een prijs maar gebieden als Gargellen en Berwang voldoen op zich ook, en zijn goedkoper en dichterbij dan bijv L3V. En ik denk nog steeds dat stoeltjesliften na de 1e les gewoon gaan kunnen en dus wil je eigenlijk een rustig en kleiner gebied met een dalgondel met een blauw lijntje… :) .

Op zich is anders Obergurgl nog wel een goede optie, qua blauw en gondels?

@miicker ben je al wat verder qua keus?
Bedankt allen voor de antwoorden, het lijkt er echter toch op dat ik mijn vrouw dit jaar niet zo ver ga krijgen om mee te gaan, in de tussentijd zijn er ook een paar privé dingen gaan spelen waardoor het misschien ook beter is dat het er dit jaar niet met z'n tweeën van komt. Hopelijk volgend jaar!

In maart ga ik sowieso een weekje met de vaste groep :)

Edit: volgend jaar ga ik sowieso weer terugkijken naar alle suggesties die ik nu heb gekregen, dus die komen zeker van pas!

[ Voor 6% gewijzigd door miicker op 21-01-2024 10:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:30

YellowCube

Wait...what?

Ik zie ‘m regelmatig voorbij komen en ken in mijn buurt ook veel mensen die er heen gaan.
Ik heb de eerste 10 jaar van mijn skieende leven doorgebracht in Serfaus.
Het eerste jaar was 1981 en toen waren Serfaus, Fiss en Ladis nog losse gebieden. Van Serfaus naar Fiss kon via een wandelpad, off-piste, kruip door sluip door.
In heel Serfaus waren er twee gondelsystemen en twee stoeltjesliften. De rest was ankertjes, enkele nog van hout en nagenoeg allemaal met korte ankers (wat echt totaal scheisse is).

Dit jaar naar Sankt Anton. Dat maakt mijn 43e ski jaar.
#opavertelt.

[ Voor 4% gewijzigd door YellowCube op 21-01-2024 11:38 ]

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Pagina: 1 ... 29 ... 42 Laatste