[Vakantie] Het Grote Wintersport-topic! Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 28 ... 43 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DGTL_Magician
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-10 15:19

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

Weekje camping in Samnaun is geboekt. Dit jaar met zijn vieren in de buscamper oud & nieuw vieren in dit bijzondere stukje Zwitserland. Vorig jaar een weekje alleen geweest begin December, ben benieuwd hoe het in de kerstvakantie is.

Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16:43
Verwijderd schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 11:58:
[...]

Net terug van Patrick, hij raadt me flex 120 schoenen aan van Tecnica. Ik schrok daar een beetje van, gezien ik echt een beginner ben. Ik ben wel 1.95m bij 85kg, maar toch. Hij zei dat hij met een schroefje uit de achterkant de flex wat lager kon zetten, en dat ik maar op hem moest vertrouwen :P
Hij zei dat die schoen meer opties had om te customizen, en dat je beter een te hoge flex kan kopen als beginner dan te laag, als je een lange tijd met je schoenen wil doen. Ook omdat je blijkbaar de flex wat kan aanpassen.

Binnenkort nog een keer terug, om wat kleine drukpunten nog aan te passen en dan kan ik ze gaan testen in Snowworld.

Ik weet niet wat ik er nu van moet denken, maar ik ga er maar op vertrouwen dat het goed komt.
Mocht je tijdens de test nog drukpuntjes vinden en mocht je rode plekken hebben op je voeten dan foto’s van je voeten.
Die foto’s kunnen je weer helpen met het verder tweaken van je schoenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17:07
Iemand ervaring met deze skischoenen? Vooral die sluiting
https://nordica.nl/produc.../hf-110-gw-NB050K1200-7T1

Heb een brede voet en binnekort krijgt de verkoper nog een andere schoen binnen die zeer waarschijnlijk de schoen voor mij is volgens hem:
https://k2snow.com/en-nl/p/bfc-120-mens-ski-boots-2024

[ Voor 43% gewijzigd door DeBaroN op 07-11-2023 20:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DomiGijzen
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 23:05
DeBaroN schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 19:54:
Iemand ervaring met deze skischoenen? Vooral die sluiting
https://nordica.nl/produc.../hf-110-gw-NB050K1200-7T1

Heb een brede voet en binnekort krijgt de verkoper nog een andere schoen binnen die zeer waarschijnlijk de schoen voor mij is volgens hem:
https://k2snow.com/en-nl/p/bfc-120-mens-ski-boots-2024
Die eerste geen ervaring mee. Wel eens iets in die richting aangehad maar juist met mijn hoge wreef was dat geen match.
Heb nu al een paar jaar de k2 BFC. 120 ook denk ik. Vanaf het moment dat ik die aandeed meteen perfect.

Maar ik heb dus geen overdreven brede voet maar vooral een hoge wreef. Dat maakt eigenlijk alle soorten schoenen een lastig verhaal.

Grz D.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-10 08:39
Zo, eerste sneeuw voor het Sauerland staat in de verwachting. Dat er maar een mooi seizoen moge volgen!

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• link_mario
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 25-09 22:15

link_mario

Ofwa?

Onze trip naar Serfaus-Fiss-Ladis is geboekt! Zin in!

Voor mij de tweede keer in dit gebied, deze keer vanuit Ladis ipv Serfaus. Ben benieuwd!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DomiGijzen
Volgend weekend even naar Sölden. Kijken of we het nog kunnen :)

Grz D.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikmattie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:27
link_mario schreef op woensdag 15 november 2023 @ 22:29:
Onze trip naar Serfaus-Fiss-Ladis is geboekt! Zin in!

Voor mij de tweede keer in dit gebied, deze keer vanuit Ladis ipv Serfaus. Ben benieuwd!
Ladis is een stuk rustiger, maar wel heel charmant!
Mocht er ijs liggen en het is in het seizoen is het leuk om een keer de schaatsbaan bij het kasteel te bezoeken 's avonds!

Mijn Flickr; Sony A7iii

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superflip
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10-10 15:16

Superflip

*pwiet*

Hier onze eerste ski-vakantie als gezin geboekt. Hoewel onze kinderen (8 en 6) al enkele weken ski-ervaring hebben op Snowworld pistes zijn ze dus nog niet in de bergen gaan skien, en dus moeten we ook wat uitkijken naar extra gear.

We gaan de eerste week van April naar Zillertal, dus de weercondities kunnen dus aardig variëren. De vraag is nu, welke skibril kopen we voor onze kinderen? Voor mezelf, als brildrager ga ik voor helm met een fotochromatisch s1-s3 vizier, maar bij kinderen kan ik heel weinig fotochromatisch brillen vinden.

Wat hebben jullie voor jullie kinderen gekocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik zoek de handleiding van een bepaald type binding. Wat ik weet dat het Atomic XTL's zijn. Het zijn dezelfde als deze (scroll naar beneden, middelste foto van advertentie). Volgens die ad zou het dus de XTL9 zijn. Ik kan echter nergens een handleiding vinden, zijn die dingen geheim of inmiddels te oud?

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/r23kgJH/IMG-6182.jpg

[ Voor 21% gewijzigd door Cheesy op 17-11-2023 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HGM
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

HGM

Superflip schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 13:02:
Hier onze eerste ski-vakantie als gezin geboekt. Hoewel onze kinderen (8 en 6) al enkele weken ski-ervaring hebben op Snowworld pistes zijn ze dus nog niet in de bergen gaan skien, en dus moeten we ook wat uitkijken naar extra gear.

We gaan de eerste week van April naar Zillertal, dus de weercondities kunnen dus aardig variëren. De vraag is nu, welke skibril kopen we voor onze kinderen? Voor mezelf, als brildrager ga ik voor helm met een fotochromatisch s1-s3 vizier, maar bij kinderen kan ik heel weinig fotochromatisch brillen vinden.

Helm van de lidl met vaste bril.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Cheesy schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 13:24:
Ik zoek de handleiding van een bepaald type binding. Wat ik weet dat het Atomic XTL's zijn. Het zijn dezelfde als deze (scroll naar beneden, middelste foto van advertentie). Volgens die ad zou het dus de XTL9 zijn. Ik kan echter nergens een handleiding vinden, zijn die dingen geheim of inmiddels te oud?

[Afbeelding]
Waar heb je precies een handleiding voor nodig?

Als je hem wilt afstellen, zou ik de voorbak instellen op de schoenmaat (staat aan de zijkant van de hak van je schoen) en dan de schoen in de voorbak zetten en de achterbak aanschuiven tot ie tegen je schoen aanzit.
Daarna nog even de DIN instellen adhv een DIN calculator en je bent klaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
GeleFles schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 14:51:
[...]

Waar heb je precies een handleiding voor nodig?

Als je hem wilt afstellen, zou ik de voorbak instellen op de schoenmaat (staat aan de zijkant van de hak van je schoen) en dan de schoen in de voorbak zetten en de achterbak aanschuiven tot ie tegen je schoen aanzit.
Daarna nog even de DIN instellen adhv een DIN calculator en je bent klaar :)
'Nodig' is inderdaad een groot woord. Zoals jij omschrijft, lijkt het mij ook juist, maar met dit soort dingen dubbelcheck ik liever even. Beter dan een verdraaide knie ofzo. Ik kan ook nog geen functie ontdekken voor de cijfers 1 t/m ? maar dat lijkt meer om links en rechts gelijk te kunnen stellen. Conclusie: heb het eigenlijk niet nodig maar vond het beetje apart dat een handleiding niet meer te vinden is :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:41

ZieMaar!

Moderator General Chat
Gewoon op zicht afstellen en dan even controleren of de schoen netjes in het midden zit en alle verklikkertjes ook.

@Superflip gewoon standaard brilletje zal vaak voldoen toch? Het is geen hooggebergte waar je heen gaat en de kans op zon is in die periode best groot, mocht het zicht echt slecht worden dan lekker tussen de bomen.

[ Voor 48% gewijzigd door ZieMaar! op 17-11-2023 15:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

-

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2024 09:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Togi
  • Laatst online: 16:43

Hier hebben de kinderen een goggle van salomon (zoiets https://www.duijvestein-w...wl3T8X53QeDmwfybmP2bEw49M), was toen iets van 2 tientjes en werd meegenomen door de Sint.
Daarnaast een zonnebril van de decathlon met polariserende lenzen.
Kinderen zijn iets minder veeleisend dus het is al snel goed, zolang de kleur en print maar maar goed is 😉.
Waar je wel op moet letten dat het goede UV beschermende lenzen heeft en het past bij de helm zodat het niet vervelend zit.
Maar bij merken als Sinner, salomon alpina smith etc zit de uv factor wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
  • Laatst online: 10-10 09:33
Heeft er iemand ervaring met bootfitting bij Sporthuis Olympia in Veldhoven? Paar weken terug op hun skibeurs geweest en ze hebben een goede indruk achtergelaten wat betreft kennis, maar meer ervaringen zijn welkom. :)

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schilderstape
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 23:52
Blackouts schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 10:37:
Heeft er iemand ervaring met bootfitting bij Sporthuis Olympia in Veldhoven? Paar weken terug op hun skibeurs geweest en ze hebben een goede indruk achtergelaten wat betreft kennis, maar meer ervaringen zijn welkom. :)
Ik heb mijn schoenen daar gekocht. Kan je niet echt helpen met ervaringen over bootfitting, want mijn voeten waren zeer gemiddeld en er waren eigenlijk geen aanpassingen nodig. Werd voor mijn gevoel wel zeer kundig geholpen met het selecteren van de juiste schoen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DomiGijzen
Seizoen is geopend. Prima te doen in Sölden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ogENOhKFzsuZDJmhcJ4f4QBXda0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AXrlCZ1BQyqx19svs0U4cbHk.jpg?f=fotoalbum_large

Grz D.

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:36
Ik wil eigenlijk een dagje of 2 naar de sneeuw met onze dochter, van 2 jaar. Skiën hoeft niet maar een paar uur spelen in de sneeuw / sleeen lijkt mij heel tof.

Wie kant een leuke plek regio winterberg aanraden ?

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Heel simpel zoiets voor mijn zoontjes: https://www.lidl.nl/p/cri...-snowboardbril/p100367837

Mijn dochter is iets ouder en meer bezig met looks en stijl :P Die koos voor deze (al hebben wij die voor een prikkie kunnen kopen): https://www.anwb.nl/webwi...sy?anwb_color=494&cat=347

• Cheesy
  • Niet online
wd200 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 07:27:
Ik wil eigenlijk een dagje of 2 naar de sneeuw met onze dochter, van 2 jaar. Skiën hoeft niet maar een paar uur spelen in de sneeuw / sleeen lijkt mij heel tof.

Wie kant een leuke plek regio winterberg aanraden ?
Wil je een ticket kopen zodat je ook met de slee naar boven kan? Of zoek je gewoon een stukje besneeuwd natuur, er ligt nu genoeg ;)

Je zou kunnen kijken naar www.eschenberglifte.de of www.postwiese.de.
Ben er zelf nooit geweest overigens.

Winterberg zelf heeft ook een aantal slee-liften. Dan zit je wel in het sfeertje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Winterberg gaat open, maar hoewel er overal sneeuw ligt, zal dat nog beperkt zijn. Qua wintersportsfeer is dat nu heel leuk. Verder voldoet elke helling natuurlijk wel voor wat je wil. Dit zijn alle skigebieden (waarvan weinig open is nog]: https://www.skiresort.de/skigebiete/sauerland/

• Cheesy
  • Niet online
ZieMaar! schreef op donderdag 30 november 2023 @ 09:11:
Winterberg gaat open, maar hoewel er overal sneeuw ligt, zal dat nog beperkt zijn.
Klopt, tussen Rauher Busch (bij de lage parking in het dorp) en de Poppenberg gaan vanaf morgen een aantal liften draaien. En daarna mondjesmaat extra liften / pistes. Wel jammer dat nu niet alles open is, want ik zou nu best willen gaan, de komende tijd is het wat drukker in m'n agenda. Ben van plan om te switchen van snowboarden naar skiën. Ik ben het steppen op vlakke stukken en zitten op m'n gat een beetje zat :D

Ik zat me al hardhop af te vragen waar het op vast zit. Uiteraard kan ik wel wat dingen bedenken, want je hebt personeel nodig, de pistes moeten geprepareerd worden, etc, etc. Of zou het meer op vergunningen vast zitten, hebben de medewerkers nog ander werk (contracten?). Je ziet het overigens ook in de Alpen. Gebieden die al flink wit zijn maar pas vanaf 15 december open gaan.

[ Voor 14% gewijzigd door Cheesy op 30-11-2023 09:55 ]

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Zal nog wel niet lonend zijn, inderdaad. Vergeet ook niet dat het echt nog vroeg is, de meeste mensen denken pas na kerst aan skiën (en dan tot max de krokus) :). Zeker ook als het nog koud is, leggen ze misschien liever een laagje aan dan nu voor aan paar fanatiekelingen te openen. Al besneeuwen ze in Winterberg ook gewoon de open pistes vaak.

Ik ga vaak vroeg skiën en dan openen gebieden vaak wat 'efficienter', net niet elk variantje, geen tussenliftjes etcetera. Vaak kan je prima het hele gebied goed door.

Helaas zit skiën er dit seizoen niet in, maar voor volgend seizoen wil ik toch weer de wat kleinere gebieden gaan bezoeken. Ik zit nu naar St Johann, Pillersee, Lofer en Steinplatte te kijken, allemaal dezelfde skipas, veel noordhellingen en allemaal lekker rustig. En dan voor de kerst misschien wel Seiseralm icm wat andere gebieden. Afgelopen december weer één dag geweest en blijft toch echt heerlijk, ondanks dat het niet heel sportief is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DomiGijzen
@ZieMaar! Ik zag het je al eens eerder zeggen hier of een ander topic. In ieder geval beterschap!

Grz D.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 10-10 13:09
Oef @ZieMaar!, dat is minder! Een winter om snel voorbij te zijn dan voor jou...

Hier begint het te kriebelen. Over 2 weken de laatste week vakantie van het jaar. Hopen dat ze ergens een weekje zon geven (en liefst goede condities, maar vooralsnog is de winter fantastisch gestart qua hoeveelheden sneeuw).

Mocht het weer (echt) niet goed zijn blijven we wel gewoon thuis overigens.

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jebus4life
Misschien in 1 keer even een materiaal vraag stellen, ik heb de vraag ook op het wintersport forum gesteld, maar ik gooi hem hier ook even neer:

Context: ik zou graag m'n eigen ski's aanschaffen. Boots heb ik al.

Info:
  • M, 35 jaar, 1.80m, 80-85 kg
  • Begonnen met een weekendje les in Snowworld, en sindsdien zo’n 8 weken ski-ervaring in de Alpen (maar verder geen lessen genomen)
  • Ik ski parallel (slippend), de overschakeling naar carven ben ik nog niet aan begonnen, wie weet komt dat er ooit nog van, maar voorlopig heb ik genoeg lol en heb ik geen nood om op een technisch (veel) hoger niveau te skiën.
  • Kom overal zorgeloos naar beneden, maar liefst gewoon een wat speelse rode piste. Ik blijf altijd netjes op de piste en dat gaat in principe niet veranderen.
  • Ik verwacht gemiddeld 2 weken per seizoen richting Alpen te trekken; onderhoud zou ik op zich zelf kunnen doen, maar het kan zijn dat ik (kwestie van gemak) het bij m’n lokale skishop laat doen.
  • Ideale ski dag: Niet té vroeg uit de veren en de eerste drukte aan de gondel vermijden. Waarschijnlijk rond 9u30 de berg op. Enkele uren skiën, de dag breken met een rustige lunch om tussen 15u00 & 16u00 terug naar beneden te gaan en in de sauna te gaan opwarmen.
Lijkt me dus dat ik pal in de "comfort" categorie val qua ski’s. Na wat leeswerk van onder andere de Skitest uitgevoerd door de mensen van wintersport lijkt de K2 Disruption 76 x echt iets voor mij te zijn. Ook de Elan PrimeTime 22 lijkt me een goed alternatief.

Nu ben ik even bij m’n vaste skiboer in de buurt geweest, om me daar eens te laten informeren en de beste man lijkt me vooral Atomic/Head/Rossignol aan te bieden en me die richting uit te sturen, maar ik heb het gevoel dat pakweg zo’n Atomic Q5 nét wat minder iets voor mij is. Ik overweeg dus gewoon mijn voorkeurski online te bestellen en deze dan mee te nemen. Ik maak me wel enkele bedenkingen:
  • Kan ik per direct uit de voeten met de manier waarop de ski geleverd wordt, of moet ik hem eigenlijk toch best nog laten waxen/slijpen/afstellen? Gezien ik over 2 weken vertrek is dat misschien wat kort dag dan?
  • Afstellen van de bindingen: Als ik wat info online lees lijkt me dat iets dat niet enorm complex is, kwestie van even zo’n “handleiding” te volgen in combinatie met gezond verstand. Maar voor ik m’n knie naar de knoppen help wou ik toch nog eens horen bij de ervaringsdeskundigen hier of ik er niet te makkelijk overga en misschien iets essentieel mis?
  • Alternatief kan ik uiteraard ook overwegen om, als ik over een paar weken ter plekke, daar bij een ski-shop te gaan informeren en daar m’n materiaal te kopen.
Enige hints/tips/input van iemand hier?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M3rcury
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Ik ben geen skiër, maar heel veel merken hebben wel iets vergelijkbaars. Er zijn ook vaak testdagen dat je wat skies kan proberen in bijvoorbeeld SnowWorld. Je kan zoveel online lezen als je wilt, maar het is toch echt jouw gevoel dat de doorslag moet geven, want iedereen skied net wat anders.

De andere vragen:
Er zit wax op en ze zijn geslepen. De wax is dermate slecht dat het na 1 of 2 dagen al weg is. Ik zou hem dus waxen of laten waxen. Als je het in een winkel koopt wordt dat meestal voor je gedaan.

Zelfde geldt voor afstellen van je bindingen, meestal wordt het voor je gedaan in de winkel, maar als je comfortabel genoeg bij voelt, het is geen rocket science, en met een comfort ski stijl zijn de handleidingen op internet voldoende om het zelf te doen. Wel wordt vaak getest in de winkel of hij ook daadwerkelijk losschiet bij een bepaalde kracht.

Op wintersport adviseren kan altijd. Genoeg grote shops met veel merken. Tijdens het seizoen betaal je alleen wel altijd de adviesprijs. Grote voordeel is wel dat je vaak skies daar op de berg kan proberen!

No signature required.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Klopt inderdaad. Veel mensen waxen hun nieuwe ski’s een paar keer, zodat het belag goed verzadigd raakt. Slijpen is niet nodig. Woon je een beetje bij een Snowworld in de buurt?

Ik heb geen modellen voor je, maar jij zoekt denk ik een allmountain met goede piste eigenschappen. Tussen 80 en 90mm (als vuistregel). Een goede 2e hands XDrive 80 zou kunnen?

Edit: https://www.wintersport.n...cruisers-skis-deze-winter maar dan een niveautje lager is wat je zoekt, denk ik?

Edit2: let op dat al die tests geschreven zijn door zeer goede skiërs. Veel eigenschappen merk je pas echt als je zelf een bepaald niveau hebt. Ik denk dat jij niet een hele goede techniek hebt (zoals veel vakantieskiers, geen oordeel en niets mis mee), dan zul je eigenlijk echt moeten ervaren wat je fijn vindt. In de categorie ‘makkelijk’ vind je op wintersport.nl ski’s < 80mm. Dat kan, maar smalle ski’s zijn in slechte sneeuw in de regel pittiger dan de wat bredere. De snelle kantenwissel heb jij wellicht helemaal niet nodig nog?

[ Voor 85% gewijzigd door ZieMaar! op 03-12-2023 11:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Musicmaster20
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:46
Jebus4life schreef op zondag 3 december 2023 @ 09:53:
Misschien in 1 keer even een materiaal vraag stellen, ik heb de vraag ook op het wintersport forum gesteld, maar ik gooi hem hier ook even neer:

Context: ik zou graag m'n eigen ski's aanschaffen. Boots heb ik al.

Info:
  • M, 35 jaar, 1.80m, 80-85 kg
  • Begonnen met een weekendje les in Snowworld, en sindsdien zo’n 8 weken ski-ervaring in de Alpen (maar verder geen lessen genomen)
  • Ik ski parallel (slippend), de overschakeling naar carven ben ik nog niet aan begonnen, wie weet komt dat er ooit nog van, maar voorlopig heb ik genoeg lol en heb ik geen nood om op een technisch (veel) hoger niveau te skiën.
  • Kom overal zorgeloos naar beneden, maar liefst gewoon een wat speelse rode piste. Ik blijf altijd netjes op de piste en dat gaat in principe niet veranderen.
  • Ik verwacht gemiddeld 2 weken per seizoen richting Alpen te trekken; onderhoud zou ik op zich zelf kunnen doen, maar het kan zijn dat ik (kwestie van gemak) het bij m’n lokale skishop laat doen.
  • Ideale ski dag: Niet té vroeg uit de veren en de eerste drukte aan de gondel vermijden. Waarschijnlijk rond 9u30 de berg op. Enkele uren skiën, de dag breken met een rustige lunch om tussen 15u00 & 16u00 terug naar beneden te gaan en in de sauna te gaan opwarmen.
Lijkt me dus dat ik pal in de "comfort" categorie val qua ski’s. Na wat leeswerk van onder andere de Skitest uitgevoerd door de mensen van wintersport lijkt de K2 Disruption 76 x echt iets voor mij te zijn. Ook de Elan PrimeTime 22 lijkt me een goed alternatief.

Nu ben ik even bij m’n vaste skiboer in de buurt geweest, om me daar eens te laten informeren en de beste man lijkt me vooral Atomic/Head/Rossignol aan te bieden en me die richting uit te sturen, maar ik heb het gevoel dat pakweg zo’n Atomic Q5 nét wat minder iets voor mij is. Ik overweeg dus gewoon mijn voorkeurski online te bestellen en deze dan mee te nemen. Ik maak me wel enkele bedenkingen:
  • Kan ik per direct uit de voeten met de manier waarop de ski geleverd wordt, of moet ik hem eigenlijk toch best nog laten waxen/slijpen/afstellen? Gezien ik over 2 weken vertrek is dat misschien wat kort dag dan?
  • Afstellen van de bindingen: Als ik wat info online lees lijkt me dat iets dat niet enorm complex is, kwestie van even zo’n “handleiding” te volgen in combinatie met gezond verstand. Maar voor ik m’n knie naar de knoppen help wou ik toch nog eens horen bij de ervaringsdeskundigen hier of ik er niet te makkelijk overga en misschien iets essentieel mis?
  • Alternatief kan ik uiteraard ook overwegen om, als ik over een paar weken ter plekke, daar bij een ski-shop te gaan informeren en daar m’n materiaal te kopen.
Enige hints/tips/input van iemand hier?
Op het wintersport forum (lees ik ook actief mee :-)) zitten natuurlijk wel de "pro's ;-)" Onder de streep zijn de goedbedoelde meningen ongetwijfeld waarheid maar tegelijkertijd moet je vooral doen waar je je zelf goed bij voelt toch?

Wat betreft ski's heb ik wel écht geleerd dat je niet blind moet kopen maar het liefst een testevent ervaren. De Nskiv heeft ze in november en december (nu helaas uitverkocht) in SnowWorld Zoetermeer maar dan kan je testen op verschillende merken en skies. Ik heb wel geleerd dat er tussen merken, type skies, etc zo ontzettend verschil zit.

Ik DENK dat ik je skistijl heel erg herken en ben zelf uitgekomen bij de Salomon S/Force Ti.80.
De Salomon S/MAX 8XT, Elan Wingman 82 (C)Ti, of de Salomon Ti.76 al is die wel weer wat smaller.

Maar nogmaals ga proberen te testen, na de laatste testavond kwam ik op een Head WCR E-racer uit. Een totaal andere ski maar zo een fijne ski voor als de sneeuw wat harder is. Het blijft een combinatie van lengte, gewicht, skistijl, ervaring, etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Op wintersport.nl zijn de ski adviezen niet meer wat ze geweest zijn. Er zijn nog een paar mensen die veel proberen en goede adviezen geven, maar ook een hoop mensen die vooral hun eigen ding aanraden. Zoals gezegd, met een wat minder technisch niveau is testen belangrijk. De SForce zou een prima startpunt kunnen zijn, net als de wingman. Beiden denk ik wel in het testrek bij Duivesteijn.

De smax misschien ook, maar ik denk dat een sforce lekkerder te skiën is, zeker als de sneeuw wat slechter wordt. Ik heb de sforce 12(?) ooit getest, maar vond de kantenwissel net iets minder dan mij huidige ski’s, maar denk dat dat juist een voordeel zou kunnen zijn voor @Jebus4life

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jebus4life
Bedankt voor de tips guys!

Gezien ik vooral "testen!" naar voren hoor komen ga ik dat advies ter harte nemen; een snelle google search leert me dat je in de meerderheid van de skigebieden probleemloos lokale shops hebt waar je "Test and Buy" kan doen. (Dat zou ik ook in Landgraaf kunnen gaan doen, maar ik betwijfel of ik daar komend weekend ga raken).

Dus ipv gewoon te gaan huren spring ik even binnen bij de lokale skishop en stel ik daar de vraag ipv gewoon een stel huurski's. Ik heb hier wat suggesties neergeschreven en hoor ik daar hun input en komt het vast wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Ik lees net dat in Winterberg vanaf vrijdag de meeste liften gaan draaien. Mooi moment om nog voor de kerstdrukte er naar toe te gaan. Tot ik het weerbericht bekijk. Precies vanaf vrijdag allemaal regen _O- Een paar sneeuwvlokken of bewolkt vind ik niet erg, maar regen is niet fijn.

Mooie plaatjes nu daar.

[ Voor 20% gewijzigd door Cheesy op 05-12-2023 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HGM
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

HGM

Hier dit weekend ook eerste keer.

En dan vanaf 22 december voor 2 weken.

Vlakbij Risoul compleet afgesloten van buitenwereld na noodweer ; benieuwd of we er nog iets van gaan zien.

[ Voor 12% gewijzigd door HGM op 05-12-2023 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appieh4ck
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 01-10 11:09
Heeft er iemand ervaring met last-minute skivakanties boeken?

Ik zou met twee vrienden op skivakantie willen gaan, de week voor de krokus. Maar ik vroeg me af of het echt zoveel goedkoper is om last-minute te boeken. Skigebied maakt ons niet zoveel zolang het maar groot genoeg is voor een week ons te kunnen vermaken, en het betaalbaar is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -En4Cer-
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09-10 15:43
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/68Qn1YnTM9U3eiyVeP6HTxiW6lw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5H4Hwui4BakRQo158J7BR1Pi.jpg?f=fotoalbum_large

We konden niet wachten tot onze wintersport in februari dus we zijn vorige week al een paar dagen naar Sölden geweest. Heerlijke dagen gehad met voldoende sneeuw, kaiserwetter en mooi rustig op de pistes. En natuurlijk scheelt het qua accommodatie ook nog in de prijs ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -En4Cer-
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09-10 15:43
appieh4ck schreef op woensdag 6 december 2023 @ 09:37:

Ik zou met twee vrienden op skivakantie willen gaan, de week voor de krokus. Maar ik vroeg me af of het echt zoveel goedkoper is om last-minute te boeken. Skigebied maakt ons niet zoveel zolang het maar groot genoeg is voor een week ons te kunnen vermaken, en het betaalbaar is.
Buiten de vakanties om kun je prima last-minute boeken, zeker als je niet vast zit aan een specifiek skigebied. Wij doen dit namelijk ook vaak last-minute zodat we zeker weten dat de weersomstandigheden goed zijn en de prijs iets scherper is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:29

Last-minute heeft tegenwoordig in mijn beleving niet zoveel meer betrekking op de prijs, maar meer simpelweg op het laatste moment spontaan iets boeken.

Besef ook, als jij op de week van 3-10 feb doelt, dat ze in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland ook (ten dele) vakantie hebben. Dus zal die week in mijn beleving eerder duurder dan goedkoper uitvallen zou mijn verwachting zijn.

Als je nu al weet dat het die week gaat worden, zou ik zelf nu al iets boeken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jebus4life

Gezien je vraagstelling gok ik dat je als krokus 10-17 februari bedoelt en je in de week 3-10 februari wilt skiën?
(In NL & Frankrijk is de grootste hoop vrij in de week 17-24 februari, dus misschien bedoel je in dat geval de week 10-17 februari om zelf af te reizen)

3-10 februari is 1 van de drukkere weken van het seizoen; maar je valt buiten de extreme vakantiepieken. Je zal dus overal wel een plekje vinden. Maar qua prijs is de kans reeël dat je geen (veel) goedkopere last minute zal vinden.

De hoofdreden om te wachten met boeken is in dat geval flexibiliteit rond het weer. Mocht het snertweer zijn in bijvoorbeeld Oostenrijk kan je uitwijken naar Frankrijk of Italië (en visa versa)

Mocht je tóch 10-17 februari bedoelen:
Dat is dé piekweek van het voorjaar. In echt elk land zijn de scholen (deels) gesloten en zijn de gebieden overvol (en betaal je de hoofdprijs). Tenzij je niet anders kan vanweg werk/school/kinderen is dat een week die je best absoluut probeert te vermijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Paar jaar terug zochten we buiten de schoolvakanties om iets in maart. Ik vond het toen tegenvallen hoeveel beschikbaar was buiten de bekende drukke weken, veel was al volgeboekt. Maar wellicht lag dat meer aan de samenstelling van onze groep (2 gezinnen). Een hotelkamertje voor 2 is natuurlijk makkelijker gevonden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Het bekende grafiekje van https://www.wintersport.n...ntersportseizoen-20232024, altijd handig ;)

Afbeeldingslocatie: https://cdn.wintersport.nl/media/content/2023/02/07/Vakantiedrukte_wintersport_2023-2024.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• appieh4ck
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 01-10 11:09
Jebus4life schreef op woensdag 6 december 2023 @ 10:33:
[...]

Gezien je vraagstelling gok ik dat je als krokus 10-17 februari bedoelt en je in de week 3-10 februari wilt skiën?
(In NL & Frankrijk is de grootste hoop vrij in de week 17-24 februari, dus misschien bedoel je in dat geval de week 10-17 februari om zelf af te reizen)

3-10 februari is 1 van de drukkere weken van het seizoen; maar je valt buiten de extreme vakantiepieken. Je zal dus overal wel een plekje vinden. Maar qua prijs is de kans reeël dat je geen (veel) goedkopere last minute zal vinden.

De hoofdreden om te wachten met boeken is in dat geval flexibiliteit rond het weer. Mocht het snertweer zijn in bijvoorbeeld Oostenrijk kan je uitwijken naar Frankrijk of Italië (en visa versa)

Mocht je tóch 10-17 februari bedoelen:
Dat is dé piekweek van het voorjaar. In echt elk land zijn de scholen (deels) gesloten en zijn de gebieden overvol (en betaal je de hoofdprijs). Tenzij je niet anders kan vanweg werk/school/kinderen is dat een week die je best absoluut probeert te vermijden.
Inderdaad de week 3-10 februari, lesvrije week hier in Antwerpen bij de universiteit. Bij Sunweb al gezien dat je in Les Sybelles rond €400 pp kunt skiën wat wel interessant is als student. Ik denk niet dat ik iets veel goedkoper vindt dan dat.

Frankrijk is goedkoop die week aangezien de Franse geen vakantie hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jebus4life
appieh4ck schreef op woensdag 6 december 2023 @ 12:45:
[...]

Inderdaad de week 3-10 februari, lesvrije week hier in Antwerpen bij de universiteit. Bij Sunweb al gezien dat je in Les Sybelles rond €400 pp kunt skiën wat wel interessant is als student. Ik denk niet dat ik iets veel goedkoper vindt dan dat.

Frankrijk is goedkoop die week aangezien de Franse geen vakantie hebben.
Klopt, kans dat je iets goedkoper zal vinden is inderdaad klein (als je de skipas los koopt ben je al snel €300 kwijt). Bovendien is Les Sybelles gewoon een bekend en goed skigebied.

Als jullie willen gaan, gewoon boeken O-) ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Echt goedkoop is op tijd boeken in Frankrijk. Lastminute korting is als blackfridaykorting; het klinkt mooi maar er zijn maar af en toe echt kortingen die de moeite waard zijn.

Verder: bepaalde gebieden hebben weinig acco, en dus zitten de gewilde snel vol (bijv mooie appartementen in Cervinia). In andere gebieden, zeker in een dorp zonder liften (dus elke dag auto/bus), is er altijd wel wat vrij.

Het is dus moeilijk een generiek antwoord te geven; maar sneeuw is in die periode overal en echt veel korting vind je waarschijnlijk niet.

Edit: als de fransen geen vakantie hebben is Frankrijk een goede optie. Duitstaligen gaan naar Oostenrijk (en Sella Ronda), die vind je bijna niet in Frankrijk.

[ Voor 13% gewijzigd door ZieMaar! op 06-12-2023 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:33
ZieMaar! schreef op woensdag 6 december 2023 @ 13:24:
Echt goedkoop is op tijd boeken in Frankrijk. Lastminute korting is als blackfridaykorting; het klinkt mooi maar er zijn maar af en toe echt kortingen die de moeite waard zijn.

Verder: bepaalde gebieden hebben weinig acco, en dus zitten de gewilde snel vol (bijv mooie appartementen in Cervinia). In andere gebieden, zeker in een dorp zonder liften (dus elke dag auto/bus), is er altijd wel wat vrij.

Het is dus moeilijk een generiek antwoord te geven; maar sneeuw is in die periode overal en echt veel korting vind je waarschijnlijk niet.

Edit: als de fransen geen vakantie hebben is Frankrijk een goede optie. Duitstaligen gaan naar Oostenrijk (en Sella Ronda), die vind je bijna niet in Frankrijk.
Deze mag niet missen dan:
https://www.wintersport.n...ntersportseizoen-20232024

met als hoogtepunt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kazNppXXRuyijEo0DdFfq4MCjDg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uNfptemRiGSLIo8qL08jZ1fN.png?f=fotoalbum_large

Goedkope weken Oostenrijk zijn dus waar geel laag is... en voor Frankrijk wil je geen groen O-)
Engelsen gaan vaak naar Frankrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Dat blijft een fijn overzicht inderdaad. Accomodatieprijzen geven ook altijd mooi aan wanneer het rustiger is :). Zelfde geldt voor skipassen, al kennen die steeds vaker alleen een heel vroeg en heel laat laagseizoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreadFan
  • Niet online
Techniek vraagje. Ik ben geen ervaren skier, maar kan het prima. Heb in principe geen problemen met rode pistes. Echter zit er soms een smaller verbindingsstuk in, van zeg 2 a 3 meter breed. Gevoelsmatig heb ik het daar lastig om mijn snelheid onder controle te houden, zeker als er een langzamere skiër voor me zit. De bochtjes zijn te kort om er goed de snelheid uit te halen. Hoe krijg ik hier meer controle over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ok, echt heel voor de hand liggend, maar bochten verder afmaken?

Wat je, zeker met geslipte bochten, feitelijk zal doen is eigenlijk elke keer een beetje remmen, dus net je skies wat meer uit de vallijn en dan goed op de kant. Als je dan het gevoel hebt dat je meer ruimte nodig hebt, kan je eens gaan spelen met je voorwaartse positie.

Ga maar eens rutschen, echt haaks op de vallijn op een steilere blauwe piste. Eerst met centrale balans, dan meer voorwaarts, dan meer achterwaarts en merk de verschillen. Uiteindelijk kan je gecontroleerd recht naar beneden rutchen, dat zou kunnen helpen?

[ Voor 40% gewijzigd door ZieMaar! op 06-12-2023 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DomiGijzen
Dat. Vanuit de heupen duwen kan ook wel eens helpen. Lekker slippen dus.

Ik pak de smalle stukje ook wel eens in ploeg. Zeker als er links/rechts ook nog andere zijn. Maar het beste is vooraan in de rij. Dan hoef je niet te remmen :)

Grz D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreadFan
  • Niet online
ZieMaar! schreef op woensdag 6 december 2023 @ 20:16:
Ok, echt heel voor de hand liggend, maar bochten verder afmaken?
Klinkt logisch, maar dat is precies wat lastig voelt omdat er beperkt ruimte is.
Wat je, zeker met geslipte bochten, feitelijk zal doen is eigenlijk elke keer een beetje remmen, dus net je skies wat meer uit de vallijn en dan goed op de kant. Als je dan het gevoel hebt dat je meer ruimte nodig hebt, kan je eens gaan spelen met je voorwaartse positie.

Ga maar eens rutschen, echt haaks op de vallijn op een steilere blauwe piste. Eerst met centrale balans, dan meer voorwaarts, dan meer achterwaarts en merk de verschillen. Uiteindelijk kan je gecontroleerd recht naar beneden rutchen, dat zou kunnen helpen?
Rutschen is wel een goeie inderdaad. Duurt nog een maand of 2 voor ik weer op de ski's sta, maar ga het zeker proberen!
DomiGijzen schreef op woensdag 6 december 2023 @ 21:01:
Dat. Vanuit de heupen duwen kan ook wel eens helpen. Lekker slippen dus.

Ik pak de smalle stukje ook wel eens in ploeg. Zeker als er links/rechts ook nog andere zijn. Maar het beste is vooraan in de rij. Dan hoef je niet te remmen :)
In ploeg is een optie inderdaad. Maar soms komen er mensen voorbij die het heel mooi onder controle hebben. Dat wil ik ook :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Als je zo'n stijl bergpaadje hebt wat jij beschrijft, dan kan ik in ploeg ook maar slecht m'n snelheid controleren. Maar dat ligt misschien aan mijn ploeg :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
De meeste mensen hebben ook helemaal niet zo’n geweldige ploeg :). Met gemiddelde skiërs is een middagje ploegbochten perfectioneren een hele goede investering die zich direct doorvertaald in (veel) betere parallelle bochten. Op de smalle paden kan een ploeg ook helpen, maar als t echt wat steiler wordt dan wordt het lastig. Maar ga dan ook niet recht in ploeg naar beneden, maar draai ploegbochtjes :).

Echt steile paden waar beginners skiën zijn er toch nooit zoveel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10-10 16:11
Het gaat hier volgens mij meer om de "verbindingspaden of bospaden" die zijn vaak smal maar niet erg stijl. En de angst zit vaak tussen de oren. Vooral omdat ze de bocht niet af kunnen maken. Rustig links/rechts slippend remmen is zo'n pad goed te nemen. Een beetje vaart krijgen is vaak ook helemaal niet erg maar dat durven veel mensen niet, bang dat ze over het randje gaan.

Op het snowboard is het vaak lastiger, zeker om achter een langzame skiër te blijven. Want je board kan niet te ver dwars gaan. Dan ben je namelijk alle snelheid kwijt. Dus daarom zit ik vaak op het buitenste randje van 0,5m waar de meeste niet durven te komen :+ .

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
MrFl0ppY schreef op donderdag 7 december 2023 @ 15:24:
Het gaat hier volgens mij meer om de "verbindingspaden of bospaden" die zijn vaak smal maar niet erg stijl. En de angst zit vaak tussen de oren. Vooral omdat ze de bocht niet af kunnen maken. Rustig links/rechts slippend remmen is zo'n pad goed te nemen. Een beetje vaart krijgen is vaak ook helemaal niet erg maar dat durven veel mensen niet, bang dat ze over het randje gaan.

Op het snowboard is het vaak lastiger, zeker om achter een langzame skiër te blijven. Want je board kan niet te ver dwars gaan. Dan ben je namelijk alle snelheid kwijt. Dus daarom zit ik vaak op het buitenste randje van 0,5m waar de meeste niet durven te komen :+ .
Ik heb wat keren in m'n broek gescheten als beginnend snowboarder. Soms moet je wel over zo'n paadje, bijvoorbeeld bovenaan bij een lift. Tegenwoordig kant ik m'n board met gemak van links naar rechts in de buitenste 50 centimeter inderdaad. Op de piste blijft die strook vaak ook het langst geprepareerd met lekkere ribbels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yokey1808
  • Laatst online: 22:42
Wat grappig!
Ik ben ook snowboarder, en kies ook altijd het randje van de piste, rechts, om daar ook in te kunnen halen. Je ziet de meeste mensen dan ook een meter van de rand hun bocht maken en zo mooi de losse sneeuw op onze strook te schuiven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Damian

Insane Obtrusion

Waah schreef op woensdag 6 december 2023 @ 15:08:
[...]

Deze mag niet missen dan:
https://www.wintersport.n...ntersportseizoen-20232024

met als hoogtepunt:
[Afbeelding]

Goedkope weken Oostenrijk zijn dus waar geel laag is... en voor Frankrijk wil je geen groen O-)
Engelsen gaan vaak naar Frankrijk.
Leuk grafiekje, al ben ik het er na 15 jaar ervaring compleet niet mee eens. Wij gaan altijd in de laatste week van december naar Kaltenbach, Zilltertal Oostenrijk, dus zeg maar begin kerst tot net voor de jaarwisseling.

Altijd heerlijk rustig op de piste's, vooral de dagen rond kerst. Kan me niet voorstellen dat het de drie na drukste periode van het seizoen is...

Voor dit jaar de 22ste die kant op, hoop dat het qua weer de goede kant op gaat. Schijnt nu even wat zachter te worden, maar als het goed is daarna kouder.

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Damian schreef op maandag 11 december 2023 @ 08:45:
[...]

Leuk grafiekje, al ben ik het er na 15 jaar ervaring compleet niet mee eens. Wij gaan altijd in de laatste week van december naar Kaltenbach, Zilltertal Oostenrijk, dus zeg maar begin kerst tot net voor de jaarwisseling.

Altijd heerlijk rustig op de piste's, vooral de dagen rond kerst. Kan me niet voorstellen dat het de drie na drukste periode van het seizoen is...
Als je altijd die week gaat is het lastig inschatten of dat een van de drukkere weken is :+ veel mensen gaan pas na kerst weg, en dat zie je ook in het artikel terugkomen (eerste week kerstvakantie geel, 2e week oranje).

Ik vind de kerstweken wel héél druk... Maar ik zit dan ook pas sinds kort vast aan de vakantieweken en was gewend om in een afdaling misschien 20 personen te zien. En met slechter weer praktisch niemand. Dus dan is het al snel druk.

Uiteindelijk is het afhankelijk van hoe populair eengebiedis en hoe goed de liften zijn of het ook druk voelt. Een Val Thorens is het hele jaar door "druk" maar de capaciteit is er ook naar dus wachten komt weinig voor. En andere gebieden zijn vooral druk in de vakantieweken en daar buiten komt er geen kip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damian
  • Nu online

Damian

Insane Obtrusion

Waah schreef op maandag 11 december 2023 @ 08:57:
[...]

Als je altijd die week gaat is het lastig inschatten of dat een van de drukkere weken is :+ veel mensen gaan pas na kerst weg, en dat zie je ook in het artikel terugkomen (eerste week kerstvakantie geel, 2e week oranje).

Ik vind de kerstweken wel héél druk... Maar ik zit dan ook pas sinds kort vast aan de vakantieweken en was gewend om in een afdaling misschien 20 personen te zien. En met slechter weer praktisch niemand. Dus dan is het al snel druk.

Uiteindelijk is het afhankelijk van hoe populair eengebiedis en hoe goed de liften zijn of het ook druk voelt. Een Val Thorens is het hele jaar door "druk" maar de capaciteit is er ook naar dus wachten komt weinig voor. En andere gebieden zijn vooral druk in de vakantieweken en daar buiten komt er geen kip.
Druk is natuurlijk voor iedereen weer anders ;)

Maar ik hoef amper te wachten voor de liften in de periode voor en tijdens de kerst, na kerst is het altijd ietsje drukker, maar nog steeds niet langer dan 5 minuten wachten voor een lift. En Kaltenbach / Aschau / Hoch Fugen is toch best een poplair gebied volgens mij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M3rcury
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Yokey1808 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 15:54:
Wat grappig!
Ik ben ook snowboarder, en kies ook altijd het randje van de piste, rechts, om daar ook in te kunnen halen. Je ziet de meeste mensen dan ook een meter van de rand hun bocht maken en zo mooi de losse sneeuw op onze strook te schuiven :)
Same here. Rechts of links de laatste 50cm, en af en toe een mooie spray over de afgrond :D

No signature required.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jebus4life
Damian schreef op maandag 11 december 2023 @ 08:45:
[...]

Voor dit jaar de 22ste die kant op, hoop dat het qua weer de goede kant op gaat. Schijnt nu even wat zachter te worden, maar als het goed is daarna kouder.
Want als die week niet druk is, dan is het er nooit druk. Er zijn maar een 4-tal weken waar "heel" Europa vakantie heeft. Door de kerst is het misschien net wat minder druk (mensen vieren Kerst graag thuis), maar toch.

Nuja, wat niet druk is voor de ene, ... Ik was in januari in Val Gardena, waar mijn reisgenoten het heerlijk kalm vonden, vond ik het niet zo leuk dat ik de piste met andere mensen moest delen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Val Gardena is inderdaad nooit rustig. Ook niet in het laagseizoen. Maar het net wat je rustig vindt: ik vind het druk als ik überhaupt moet wachten, anderen vinden 5 minuten prima. 5 minuten is overigens 200 mensen bij een moderne lift, om even te schetsen dat dat best een rij is :).

De kerstweek zelf is een beetje een vreemde, t/m 1e kerstdag valt het meestal mee, vanaf 2e kerstdag wordt het drukker, omdat toch veel Duitsers graag eerst kerst vieren.

Echt rustige gebieden met > 80 km piste zijn er denk ik niet zoveel. Daaronder zijn ze er zeker wel, maar ook niet in de vakanties. Ik ben in het absolute laagseizoen geweest en zelfs dan zijn gebieden als Flachau, Schladming, Alta Badia, Kronplatz, Dorfgastein fors drukker dan kleinere gebieden als Radstadt, Gitschberg, Seiseralm, Fageralm. Enige uitzondering die ik ken (> 80 km piste en 'mijn' definitie van rust) is denk ik Hochkonig. Cervinia is op de populaire stukken drukker (richting Zermatt en de Ventina), daarbuiten kan het ook uitgestorven zijn, bijvoorbeeld rondom Pancheron en in Valtournanche.

Drukte uit zich ook vaak niet in de drukte bij de lift (die zijn zo snel en talrijk), maar in de drukte op de piste, kapotgeskiede pistes, drukte bij de lunch etcetera. Winterberg blijft een mooi voorbeeld; zoveel capaciteit in de lift dat dat nooit echt heel lang duurt, maar juist voor nog meer drukte op de piste zorgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeleFles
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Ben heel benieuwd hoe ik dit jaar de drukte ga beleven, ga voor het eerst in (heel veel) jaren in de krokusvakantie (17-24 feb) omdat we nu voor het eerst met de hele familie gaan (inclusief kinderen van mijn zusje, dus we kunnen alleen in de vakantie).
We gaan naar Zell am ziller, dus het gebied van gerlos/konigsleiten wat erg geliefd is bij nederlanders.
Ik denk/hoop dat het aan de kant van Zell iets rustiger is omdat vooral gerlos/konigsleiten heel erg nederlands is, dus dat daar de drukte zit.
Aan de andere kant heeft het gebied al wel heel veel nieuwe liften, dus hopelijk niet teveel wachttijden.

We gaan het wel zien, ik zit sowieso begin februari nog in Italie en wellicht pak ik in maart ook nog wel een paar dagen oostenrijk :+

• Jebus4life
OK guys, groen licht van mijn wederhelft. We vertrekken zaterdagochtend _/-\o_ *O*

Nu morgen snel beslissen waarheen :9

Gezien het waterballet vooral Frankrijk geraakt heeft (en we gaan eind januari al naar La Plagne gaan) zal het Oostenrijk of Italië worden. We waren vorig jaar in Nauders (Skiparadies Reschenpass) en dat vond mijn vriendin heel leuk dus zij wil liefst opnieuw die richting uit (super kalm, lekker makkelijk blauwe pistes en heerlijke omstandigheden en ditto weer).

Zelf ga ik proberen haar richting Seiser Alm te duwen (echt een skigebied voor haar imo), het weer is daar nóg beter (al ligt er minder sneeuw, maar omstandigheden lijken mij méér dan prima). Enkel zal het daar "drukker" zijn (nuja, echt zal het zowat nergens zijn), en het is een uurtje ofzo verder rijden.

Ik zal wel wat foto's plakken om jullie te verlekkeren >:) Maar mochten jullie nog een ander gebied aanraden voor komende week, laat maar weten :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Seiseralm is leuk. Niet moeilijk, maar zat pistes om lekker door te skiën en als je toch een keer uitdaging wil: de afdaling naar Ortisei :). Seis is fijn en best leuk, al denk ik dat het niet meer wit is. Veel goede deals nog te vinden. Seiseralm is super sfeervol, mooie uitzichten, veel wandelaars en langlaufers wat het leuke dimensie geeft.

Mocht je in Seis zitten en het niet erg vinden om even in de auto te gaan: in Carezza (zou ik de auto in Nova Levante zetten) heb je gegarandeerd de pistes voor jezelf, er zijn wat zwarte pistes maar die zijn goed te doen en anders blijf je op rode en blauwe pistes (maar zeker de zwarte Laurin is echt mooi).

Ook Obereggen (ski center Latemar) is dan goed te doen. Leuk, compact maar voelt ruim, met hele afwisselende pistes. Iets meer voor de sportieve skiër, maar kom je normaal rood goed af, dan kan je prima het gebied door.

Echt uitgestorven zal de Seiseralm (en Obereggen) niet zijn, maar het is echt niet druk komende week. Hooguit zondag, met de dagjesmensen, maar dan nog echt goed te doen. Ook hier, als je echt niet erg vindt om even te rijden, dan is Gitschberg de tip om zelfs op een mooie zondag de pistes voor jezelf te hebben. Parkeren in Meranza. Wel vooral leuk als je van rode pistes houdt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gKeH0SrIi_NVLee_greWeDBa57Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IQMQJXmdqQtWkdVEWQssk1Rd.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-GlfzvM8O_HXxeYknQYLfi3hryE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NIOBBULzpWAtB4wi6KobzV5s.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I64Eu6bdFmHvbNICu5KrKDK-5Q4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZRtjJwd0PUB0dUkrNIyHNUjN.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MZoDtrSWJRLmA5sljR5o3hwExZ8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/99skVBJGmckssNr44l3b1xhX.jpg?f=fotoalbum_tile

Eerste foto: de zwarte Laurin (maart 2019). Dan Obereggen (zelfde vakantie), de zwarte op de Seiseralm (dec 22) en Gitschberg (same).

Je merkt wel wat mijn advies zou zijn, maar het ligt er ook aan wat je precies zoekt. Voor mijn gevoel is Seis niet per se verder dan Reschenpas, ik vind dat vanaf de snelweg nog een behoorlijk eind, daar heb je minder last van naar Seis, maar misschien is dat voor jou vertrekplaats anders?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeleFles
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

ZieMaar! schreef op donderdag 14 december 2023 @ 12:32:
Seiseralm is leuk. Niet moeilijk, maar zat pistes om lekker door te skiën en als je toch een keer uitdaging wil: de afdaling naar Ortisei :). Seis is fijn en best leuk, al denk ik dat het niet meer wit is. Veel goede deals nog te vinden. Seiseralm is super sfeervol, mooie uitzichten, veel wandelaars en langlaufers wat het leuke dimensie geeft.

Mocht je in Seis zitten en het niet erg vinden om even in de auto te gaan: in Carezza (zou ik de auto in Nova Levante zetten) heb je gegarandeerd de pistes voor jezelf, er zijn wat zwarte pistes maar die zijn goed te doen en anders blijf je op rode en blauwe pistes (maar zeker de zwarte Laurin is echt mooi).

Ook Obereggen (ski center Latemar) is dan goed te doen. Leuk, compact maar voelt ruim, met hele afwisselende pistes. Iets meer voor de sportieve skiër, maar kom je normaal rood goed af, dan kan je prima het gebied door.

Echt uitgestorven zal de Seiseralm (en Obereggen) niet zijn, maar het is echt niet druk komende week. Hooguit zondag, met de dagjesmensen, maar dan nog echt goed te doen. Ook hier, als je echt niet erg vindt om even te rijden, dan is Gitschberg de tip om zelfs op een mooie zondag de pistes voor jezelf te hebben. Parkeren in Meranza. Wel vooral leuk als je van rode pistes houdt.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]

Eerste foto: de zwarte Laurin (maart 2019). Dan Obereggen (zelfde vakantie), de zwarte op de Seiseralm (dec 22) en Gitschberg (same).

Je merkt wel wat mijn advies zou zijn, maar het ligt er ook aan wat je precies zoekt. Voor mijn gevoel is Seis niet per se verder dan Reschenpas, ik vind dat vanaf de snelweg nog een behoorlijk eind, daar heb je minder last van naar Seis, maar misschien is dat voor jou vertrekplaats anders?
Carezza is inderdaad een mooi gebied, al denk ik dat een gevorderde skier er met 2 dagen wel klaar mee is (als je een beetje doorskied doe je het hele gebied in 4 uurtjes).
De trage en koude stoeltjeslift naar de Laurin is inmiddels gelukkig vervangen door een fijne gondel, zeker een aanrader!
Ik kom er inmiddels al een aantal jaar, daar geef ik een week les aan jongeren met een fysieke beperking.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
GeleFles schreef op donderdag 14 december 2023 @ 14:12:
[...]

Carezza is inderdaad een mooi gebied, al denk ik dat een gevorderde skier er met 2 dagen wel klaar mee is (als je een beetje doorskied doe je het hele gebied in 4 uurtjes).
De trage en koude stoeltjeslift naar de Laurin is inmiddels gelukkig vervangen door een fijne gondel, zeker een aanrader!
Ik kom er inmiddels al een aantal jaar, daar geef ik een week les aan jongeren met een fysieke beperking.
Eens, Carezza ski je in een halve dag, maar biedt genoeg voor een dag of 2. Het is vooral ook de rust en lege pistes die het fijn maakt. En de Hennenstal natuurlijk.

• Jebus4life
Het wordt dus opnieuw Nauders. De wederhelft heeft gesproken :+

Wel grappig.
Ben ik even aan het kijken qua hotels, hotel van vorig jaar aangeschreven, maar ik zag een net iets leuker hotel in de buurt dat uiteraard ook net wat duurder was. Ik hou me van de domme en stuur een inquiry om prijs te vragen, met het idee, lekker vroeg in het seizoen, hotel absoluut niet vol. Wie weet krijg ik nog een leuke last minute korting (enja, niet geschoten is altijd mis)

Geven ze me prijzen die bijna 15% hoger liggen dan de prijzen als ik gewoon zelf op de site boek 8)7 _O- Zij zullen ook denken, dat zal 1 of andere boomer zijn, niet geschoten is altijd mis :-(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:58
@Jebus4life stuur je terug: dat is hoger dan wat ik op jullie eigen site zie als ik boek. Als er geen verdere korting in zit boek ik een ander hotel.

kijken wat ze zeggen ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jebus4life
Plenkske schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 09:06:
@Jebus4life stuur je terug: dat is hoger dan wat ik op jullie eigen site zie als ik boek. Als er geen verdere korting in zit boek ik een ander hotel.

kijken wat ze zeggen ;)
Daar maak ik me niet moe aan, hotel waar we vorig jaar waren wil ons 5% loyalty discount geven als we terugkomen. Dan komt de prijs op €10 na ofzo op dezelfde prijs als vorig jaar, dus das een leuke deal.

Dan spendeer ik liever geld aan de mensen die me wél graag zien komen :*)

Bovendien handig dat het opnieuw ski-free week is in Nauders, dus gratis ski-pas bij verblijf bij aangesloten hotels in het dorp _/-\o_ Wel enkel geldig in het Oostenrijkse deel (wat ook veruit het grootste deelgebied is), maar daarover gaan we niet klagen, zeker niet omdat quasi het ganse gebied al open is.

[ Voor 21% gewijzigd door Jebus4life op 15-12-2023 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Have fun Jebus! Afgelopen zomer zijn we in Nauders geweest. Totaal irrelevant voor dit topic natuurlijk maar ik vind het altijd mooi om die totale omschakeling van zomer naar winter te zien. En 's zomers ook een heel volwassen gebied met perfecte voorzieningen.

Kom je vanuit België via Zwitserland, of rijd je via Duitsland? Je rijdt best wat mooie gebieden voorbij toch?

--

Ik zit nog een beetje te duimen voor mooi weer in Zuid-Duitsland eerste week 2024. De sneeuw zal niet weg zijn, maar regen staat ook niet op m'n verlanglijstje :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Damian
  • Nu online

Damian

Insane Obtrusion

Voorspellingen voor Kerst:

Kerst oogt uitstekend!
Het is nog vrij ver weg maar een snelle blik op de weerkaarten richting de Kerst tovert een flinke glimlach op mijn gezicht. Het Atlantische hogedrukgebied kantelt gunstig met zijn sturende as in een noordwest - zuidoostelijke positie. Dit geeft aan de oostflank ruimte voor het uitzakken van de door ons begeerde maritiem polaire luchtsoort. Deze zogenaamde uitzakkende trog richt zijn pijlen net voor de Kerst precies op het noordwestelijke en noordelijke Alpenmassief. Als dit scenario doorzet gaat er op uitgebreide schaal sneeuw vallen tot diep in het dal. Wat een verschil met vorig jaar. De sneeuwgoden zijn ons zoals het er nu naar uitziet gunstig gezind!

* Damian is heel blij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ik wil de pret niet bederven maar bij Roel is er iets meer reserve https://www.wintersport.n...aar-kerst-blijft-spannend

Is dat bericht hierboven van de Alpenweerman oid? Sneeuwhoogte dus, ook betrouwbaar

[ Voor 9% gewijzigd door ZieMaar! op 15-12-2023 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jebus4life
Cheesy schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 09:59:
Have fun Jebus! Afgelopen zomer zijn we in Nauders geweest. Totaal irrelevant voor dit topic natuurlijk maar ik vind het altijd mooi om die totale omschakeling van zomer naar winter te zien. En 's zomers ook een heel volwassen gebied met perfecte voorzieningen.

Kom je vanuit België via Zwitserland, of rijd je via Duitsland? Je rijdt best wat mooie gebieden voorbij toch?

--

Ik zit nog een beetje te duimen voor mooi weer in Zuid-Duitsland eerste week 2024. De sneeuw zal niet weg zijn, maar regen staat ook niet op m'n verlanglijstje :P
Via Duitsland gewoon.
Anders moet ik 2 keer een vignet kopen, en nog péage in Frankrijk.

(maar ik kom vanuit het Oosten van Vlaanderen, ik gok dat voor mensen ten westen van Brussel de route wel anders kan zijn...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Toch Nauders....En ik deed nog wel zo mijn best :). Maar veel plezier, ook Nauders staat nog op mijn verlanglijstje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11-10 00:44
Zijn er hier ook Tweakers die met de trein naar wintersport gaan? M'n vriendin en ik willen misschien in de voorjaarsvakantie een aantal dagen skiën. We kunnen met de auto, maar het lijkt mij wel relaxed om met de trein te gaan - hoeft niet 's nachts, overdag is prima kunnen we lekker een boekje lezen of serie kijken.

Qua gebied hebben we weinig wensen behalve dat we iets zoeken wat niet te druk is, en dus goed te bereiken is met de trein. Heeft er iemand ervaring / tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Nee, geen ervaring mee, maar zou het wel eens willen. Zwitserse gebieden lijken vaak beter te bereiken te zijn met de trein. Zermatt, Andermatt, Aletsch Arena bijvoorbeeld?

https://www.wintersport.n...t-de-trein-op-wintersport Is misschien goed startpunt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rikkertt123
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 00:35
@TheJVH Ja, wij gaan dit jaar voor het eerst met de trein. Kan dus geen ervaring delen nog. Wij reizen overdag. ‘s Nachts was een stuk duurder, als je enigzins privacy/comfort wilt (maar levert je wel een extra dag op).

Wij gaan naar Westendorf, maar er zijn een hoop gebieden goed bereikbaar per trein. Tijdens mijn zoektocht destijds eens een kaart gezien van Oostenrijk met alle gebieden die bereikbaar zijn per trein, ik meen op Wintersport.nl. Mocht je naar Oostenrijk willen, is dat wellicht interessant om naar te kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mip
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 05-10 14:39

Mip

Al vaak naar gekeken, maar toch altijd te duur bevonden en daarom de Sunweb-busverbindingen altijd geprefereerd.

Overigens heeft Paradiski een ideale verbinding met de trein via Bourg-Saint-Maurice en de Funiculaire naar Les Arcs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
@TheJVH
Ben ooit een keer met de trein geweest maar dat is al een tijd geleden. Ik zou vooral selecteren op bereikbaarheid per ICE / intercity. Volgens mij moest ik vanaf Ulm of Memmingen met regionale treintjes en dan kost het veel tijd. Ik heb ook het idee dat op het Duitse net vertraging wat normaler is dan in Nederland dus wellicht iets marge inbouwen. Verder even goed uitzoeken hoe het alweer precies werkt met zitplaatsreservering etc.

Ik reisde alleen en vond het heerlijk. Tijdens vertraging nog een rondje Keulen gedaan. Inderdaad lekker muziekje luisterne, boekje lezen, beetje rondkijken. Ik denk dat ik in een nachttrein toch niet slaap.

Onlangs nog wel gekeken voor de nachttrein (nightjet), maar met een gezin gaat dat fors in de kosten lopen of het is al uitverkocht + je bent op eindbestemming minder mobiel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ik heb ook wel eens gekeken naar de autonachttrein. Die rijdt geloof ik niet meer, maar dan vertrok je vanuit Düsseldorf in de avond (dat is voor mij best dichtbij) en kwam je rond 8:00 aan in Innsbruck. Even de brenner over en je bent in de Dolomieten. Maar was erg duur als je privé en een beetje ok wilde slapen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
Dank voor de inzichten! Treinen naar Oostenrijk zijn vrij goedkoop vind ik, soms al vanaf 60 euro (enkele reis). In totaal zijn we denk ik evenveel kwijt als dat we met de auto zouden gaan met z'n tweeen.

Ik heb twee gebieden op m'n shortlist staan die beide goed te bereiken zijn:

Hochkonig
- Schijnt prachtig te zijn qua natuur
- Lijkt een mooie ambiance te hebben
- Genoeg te doen voor 4 dagen skieeen, en anders geeft de skipas nog toegang tot een ander gebied
- 20 minuten met de bus naar Maria Alm vanaf Saarfelden
- Misschien pittig voor ons niveau?
- Je kan eigenlijk maar 1 kant op (richting Muhlbach)

Bad Hofgastein
- Gebied is misschien wat geschikter voor de meer beginnende skiër.
- Wat meer pistes dicht bij het hotel en veel andere gebieden in de buurt
- Misschien iets drukker dan Hochkonig?
- Trein komt aan in het dorp, erg makkelijk te bereiken dus

Grootste uitdaging is verblijf, die zitten voor een groot deel al vol en zijn niet goedkoop :+ .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Hochkonig is denk ik niet moeilijker dan Bad Hofgastein. Ligt een beetje aan wanneer je gaat, maar Bad Hofgastein zal meestal wat drukker zijn (Hochkonig is eigenlijk nooit echt druk) en het wat sneller gevoelig voor pap/bulten als de zon schijnt. Dat is voor veel mensen lastiger dan wat meer rode pistes,

Hochkonig ligt heel mooi, grote uitzichten, fijne brede pistes die helemaal niet al te moeilijk zijn (Gahubel vermijden, is na 11:00 een van de lastigste pistes van heel Ski Amadé, maar je kunt gewoon met de lift). Ik ben er 2 dagen geweest, 1x uiteraard de Konigstour en 1x vanuit Dienten richting Muhlbach en weer terug, met lekkere pistes (bijna allemaal dus) gewoon vaker.

Met de trein zal je vanuit Maria Alm gaan skiën denk ik? Die kant is relatief eenvoudig en iets drukker. Als je in bijvoorbeeld Dienten zit kan je 1 dagje Konigstour doen, dagje naar Maria Alm en alles een paar keer doen en dag Muhlbach. Als je een skiroute wil doen (volgens mij altijd geprepareerd overigens): Knappensteig, zal zeker met de skibus kunnen (want geen lift).

Badhofgastein is denk ik vooral ook leuk vanwege de Hohe Scharte, maar die is niet altijd open. Ik had dat op t lijstje staan, maar vanwege de expositie en het weer toen (maart 22) overgeslagen. Van wat ik hoor is het prima, maar dus wel echt wat drukker (net als Dorfgastein). Voordeel is denk ik wel dat je wat makkelijker verschillende gebieden kan bezoeken (hele Gasteinertal zal denk ik wel met bus te doen zijn). Voor vier dagen zou ik zelf Hochkonig kiezen, groot zat.

Beide skipassen zijn overigens hetzelfde.

Alternatief: accommodatie in Saalfelden, superskipas en Saalbach (vanuit Leogang) meepakken? Iets duurdere pas, maar waarschijnlijk goedkopere accommodatie? Welke periode wil je gaan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gCIgjZmgCwOdJjBtC44N4O7k0MA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NKGsg4TX8UA3xmF4gMt2Kzta.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V3DUop16JnGfHOyfn9dbQCNt4gk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rvZaLm6DGs32eELCyNdmkHTO.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pjeCccok5Wnr_fOXdNu2hwDNPEc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bl0DCAdzIRfxxFiXL8Wi1qgh.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kxV9GzJm-TV65Gkkfn8UKdEo3W0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FXgXCEJyncdmZZwhsX6W5SXk.jpg?f=fotoalbum_tile

1e is Gabuhel, laatste het Hochkonig massief. Paar foto's dus van maart 22, dus saharazand naast de piste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
ZieMaar! schreef op maandag 18 december 2023 @ 13:15:
Hochkonig is denk ik niet moeilijker dan Bad Hofgastein. Ligt een beetje aan wanneer je gaat, maar Bad Hofgastein zal meestal wat drukker zijn (Hochkonig is eigenlijk nooit echt druk) en het wat sneller gevoelig voor pap/bulten als de zon schijnt. Dat is voor veel mensen lastiger dan wat meer rode pistes,

Hochkonig ligt heel mooi, grote uitzichten, fijne brede pistes die helemaal niet al te moeilijk zijn (Gahubel vermijden, is na 11:00 een van de lastigste pistes van heel Ski Amadé, maar je kunt gewoon met de lift). Ik ben er 2 dagen geweest, 1x uiteraard de Konigstour en 1x vanuit Dienten richting Muhlbach en weer terug, met lekkere pistes (bijna allemaal dus) gewoon vaker.

Met de trein zal je vanuit Maria Alm gaan skiën denk ik? Die kant is relatief eenvoudig en iets drukker. Als je in bijvoorbeeld Dienten zit kan je 1 dagje Konigstour doen, dagje naar Maria Alm en alles een paar keer doen en dag Muhlbach. Als je een skiroute wil doen (volgens mij altijd geprepareerd overigens): Knappensteig, zal zeker met de skibus kunnen (want geen lift).

Badhofgastein is denk ik vooral ook leuk vanwege de Hohe Scharte, maar die is niet altijd open. Ik had dat op t lijstje staan, maar vanwege de expositie en het weer toen (maart 22) overgeslagen. Van wat ik hoor is het prima, maar dus wel echt wat drukker (net als Dorfgastein). Voordeel is denk ik wel dat je wat makkelijker verschillende gebieden kan bezoeken (hele Gasteinertal zal denk ik wel met bus te doen zijn). Voor vier dagen zou ik zelf Hochkonig kiezen, groot zat.

Beide skipassen zijn overigens hetzelfde.

Alternatief: accommodatie in Saalfelden, superskipas en Saalbach (vanuit Leogang) meepakken? Iets duurdere pas, maar waarschijnlijk goedkopere accommodatie? Welke periode wil je gaan?

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]

1e is Gabuhel, laatste het Hochkonig massief. Paar foto's dus van maart 22, dus saharazand naast de piste.
19 t/m 23 februari, doordeweeks voorjaarsvakantie voor noord / midden en een deel van Oostenrijk. Helaas redelijk hoogseizoen maar gezien we vastzitten aan schoolvakanties is het helaas niet anders.

Trein gaat inderdaad naar Saalfelden, ik denk dat Saalbach te druk is in deze periode, vandaar dat we ook naar Hochkonig kijken.

Geen idee of we uitgekeken zijn op het gebied na 2 / 3 dagen, maar dan kunnen we inderdaad nog de ski bus pakken naar een ander gebied in de Ski Amade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Lastige periode, qua acco ook inderdaad. Denk dat Hochkonig een van de rustigste gebieden in Ski Amade is in die periode. Al denk ik dat er wel minder Duitsers zijn, daar is volgens mij geen vakantie. Dat zal Saalbach nog steeds te druk maken, maar zou wel iets kunnen schelen in bijv Gastein of Hochkonig.

Wat zoek je qua skiën? Heb je eigen materiaal (ivm evt regionale overstap)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
ZieMaar! schreef op maandag 18 december 2023 @ 15:23:
Lastige periode, qua acco ook inderdaad. Denk dat Hochkonig een van de rustigste gebieden in Ski Amade is in die periode. Al denk ik dat er wel minder Duitsers zijn, daar is volgens mij geen vakantie. Dat zal Saalbach nog steeds te druk maken, maar zou wel iets kunnen schelen in bijv Gastein of Hochkonig.

Wat zoek je qua skiën? Heb je eigen materiaal (ivm evt regionale overstap)?
We hebben wel eigen materiaal maar dat is niets bijzonders en we vinden het niet erg om te huren. Als we met de trein gaan nemen we alleen een helm mee, schoenen, stokken en skies huren we dan. Onze laatste keer skiën was voor de corona periode dus wel even geleden, vandaar dat het fijn is als we een beetje kunnen inkomen op makkelijke pistes. Uitdaging zoeken we ook niet echt, vooral mooie natuur / omgeving en dus niet te druk. Als ik het zo hoor klinkt Hochkonig wel echt als een gebied voor ons, dan kunnen we altijd nog beslissen of we met de trein of auto gaan (zal qua reistijd niet heel veel schelen, qua gemak heeft het voor en nadelen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Logisch, met de trein is echt meer gedoe als eigen materiaal meeneemt inderdaad. Ik denk dat Hochkonig niet gek is. Als de auto een optie is kan je ook net iets buiten gebieden zitten, dat kan fors in de prijs schelen, zeker in die week als je niet de hele week gaat. Aan de kant van Maria Alm kun je heerlijk een dagje weer inkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mauritio
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10-10 12:09
Zo wij hebben ook weer geboekt; 3e week Januari! De minst drukke week qua schoolvakanties als ik het goed heb.

Eerste plan was naar Laax Zwitserland te gaan maar na gedoe met booking en toch schrikken van de prijs van het eten (we hebben financieel niks te klagen maar deze prijzen gaan nergens over) hebben we omgeboekt.

Dus omgeboekt en weer gekozen voor Oostenrijk! Na veel jaar in Mayhofen en nog wat andere gebieden gezeten te hebben gaan we samen lekker naar Arlberg! Ook niet het goedkoopste gebied maar las online veel goede verhalen, we zitten in Warth met een mooi appartement incl sauna en laadpaal. Eerste keer met de elektromobiel naar Oostenrijk dus benieuwd hoe dat bevalt, jammer van de begrenzing op de Volvo dat zal wel even wennen worden. Normaal knallen we toch in een stevig (maar veilig) tempo naar de sneeuw.

Heeft er iemand nog goede tips in het gebied? We houden van goed eten en drinken op niveau dus voor leuke restaurantjes op de piste houden we ons aanbevolen. Zo is de Schneekarhutte in Mayrhofen altijd een feestje. Iemand ook een idee over de drukte in Arlberg?

Ik neem mijn eigen plank mee, voor vriendin lief huren we de ski's (ze heeft eigen schoenen).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Geen tips qua eten, maar het is natuurlijk wel een van de gebieden die altijd relatief druk zijn, maar je zit zeker aan de rustigere kant. Je kunt 2 skipassen kiezen: 3taeler, dan mag je niet naar Arlberg, maar wel naar Damuels en Diedamskopf. Die laatste is leuk bij veel verse sneeuw. De andere pas is de Arlbergpas, die logischerwijs heel ski Arlberg dekt.

Echt op niveau gegeten heb ik maar 1x in Oostenrijk (en dat was niet op de piste), maar ik zou verwachten dat je rondom Lech het meest luxe kan eten? Dat zal lunchen worden, want met de auto gaat niet, die weg is dicht in de winter. Ik ben er in de zomer geweest (Schrocken) en kan me überhaupt niet zoveel keus in de regio (aan die kant) herinneren…het ligt er misschien ook aan met wat je met ‘op niveau’ bedoelt, want qua sfeer en prijs denk dat je in Lech kan slagen, maar bijvoorbeeld sterrenniveau zal je niet vinden. Maar ik weet ook niet of dat is wat je zoekt na een lange skidag :). https://www.viamichelin.n...763-Vorarlberg-Oostenrijk Misschien zit er wat bij? Anders via Gault Millau? En let op: dat sterrenrestaurant zit dus in KWT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10-10 16:11
Het is niet "op niveau" maar ik kan je de kaiserschmarrn in de Rud-Alpe in Lech ten zeerste aanraden! Je moet wel honger hebben want het is een hele maaltijd maar heel erg lekker :Y) .

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Ons eten op niveau is meestal een hamburger en patat in de middag, en s'avonds zelf koken :Y)
Al zou je waar wij heen gaan (Frankrijk) best op niveau moeten kunnen eten O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DomiGijzen
Paar weken terug in Sölden schnitzel gegeten op 3000 meter. Prima niveau.

Nog meer mensen die met de kerstdagen wegzijn? Weerberichten zijn all over the place. Maar er lijkt nu wat consensus te komen. Hopen dat de sneeuwgrens niet te hoog valt 🤞

Grz D.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damian
  • Nu online

Damian

Insane Obtrusion

DomiGijzen schreef op woensdag 20 december 2023 @ 08:24:
Paar weken terug in Sölden schnitzel gegeten op 3000 meter. Prima niveau.

Nog meer mensen die met de kerstdagen wegzijn? Weerberichten zijn all over the place. Maar er lijkt nu wat consensus te komen. Hopen dat de sneeuwgrens niet te hoog valt 🤞
22 t/m 30ste naar Kaltenbach, Zillertall, Oostenrijk.

Donderdag en vrijdag nog sneeuw, dan mooi weer, en daarna na de kerst weer wat verse sneeuw. Voor mij voorlopig prima uitzicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Damian schreef op woensdag 20 december 2023 @ 08:32:
[...]

Donderdag en vrijdag nog sneeuw, dan mooi weer, en daarna na de kerst weer wat verse sneeuw. Voor mij voorlopig prima uitzicht.
Beste kerst ever.

(Sinds een aantal jaar :D)

Zou leuk zijn als ik m’n sneeuwkettingen een keer kan gebruiken, die dingen alleen voor de sier mee elke keer. Nu zitten we ook niet hoog dus zal wel niet nodig zijn. En anders kunnen ze t.z.t. weer in nieuwstaat op Marktplaats.

[ Voor 23% gewijzigd door Cheesy op 20-12-2023 08:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10-10 11:23

JB

Cédric roelt!

Jep sneeuwdump in Oostenrijk komende weekend zo lijkt.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Jebus4life
Hier al 3 dagen kaiserwetter in Nauders. Helaas is het vanmorgen dichtgetrokken richting de verwachte sneeuwval van morgen en vrijdag. Nuja, met 3 dagen in zulke fantastische condities (en ook vandaag en morgen zijn gewoon prima omstandigheden om lekker te skiën)

De vraag is enkel wanneer we huiswaarts trekken, Nauders ligt bovenop de Reschenpas, en ze geven vanaf donderdagavond tot zaterdagochtend zowat een halve meter sneeuw, dus ik betwijfel of de wegen op de Reschenpas en nadien de Fernpas er zo geweldig gaan bijliggen...

Maar eerst nog even lekker skiën o<:)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KM9zgtLdXgsX5XpTZLfaZwH6TZA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3YHTnrk4eG1fXQjx1ylomPLW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oaVeNO_mYNzpD1FQLP0rqaw57Is=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eSpFEGR0eSp1I9sk3GkJUedM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/izlmIhA0rg8J5I3r7X3KgmIVe-U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ypGin7zfvCviTvnrjQZOnv80.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ddYSRPTqUdWhsT55ibsDfJJfJrM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bomhvFckWwMjcbduCn8sC84U.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UqkibveQUjBWxSvQT069QoXJ2es=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mxNUbrtceHaQhnXawCc6mmwO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zqn1hMLBzmT1PML14cKtHDqX8v4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mh4e6KHXayOVgzRrZMItK1cm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DomiGijzen
Damian schreef op woensdag 20 december 2023 @ 08:32:
[...]

Hoop dat je gelijk hebt. We zitten iets oostelijker (Saalbach).

Grz D.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
@Jebus4life misschien over de snelweg gaan rijden via de Arlbergtunnel? Met sneeuw over de fernpas lijkt me altijd een slecht idee, ook al ga je de goede kant op. Nauders wil ik ook graag nog eens heen. Is er goed te skiën als het helemaal dichttrekt? Heel veel bomen zijn er niet toch?

@JB volgens mij moet je je nog even niet al te rijk rekenen…hogerop gaat er veel sneeuw vallen, maar of het daarna lekker zonnig wordt of juist dicht blijft is nog onduidelijk. In de lage dalen gaat het, waarschijnlijk, regenen, maar dat lijkt na het weekend voorbij en de pistes kunnen wel wat hebben. Het kan, eindelijk, een goede kerst worden, maar als je niet naar de zuidalpen gaat kan het ook nog wel spannend worden.

Ik zou ook goed op de situatie op de weg letten, als het in Beieren gaat sneeuwen wordt het chaos.

Ik heb altijd goede ervaring met Roel, qua weerbericht (voor de komende dagen de details, zijn weerbericht zelf voor iets langer). Wintersport.nl dus.

[ Voor 6% gewijzigd door ZieMaar! op 20-12-2023 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Jebus4life schreef op woensdag 20 december 2023 @ 09:04:
Hier al 3 dagen kaiserwetter in Nauders. Helaas is het vanmorgen dichtgetrokken richting de verwachte sneeuwval van morgen en vrijdag. Nuja, met 3 dagen in zulke fantastische condities (en ook vandaag en morgen zijn gewoon prima omstandigheden om lekker te skiën)

De vraag is enkel wanneer we huiswaarts trekken, Nauders ligt bovenop de Reschenpas, en ze geven vanaf donderdagavond tot zaterdagochtend zowat een halve meter sneeuw, dus ik betwijfel of de wegen op de Reschenpas en nadien de Fernpas er zo geweldig gaan bijliggen...

Maar eerst nog even lekker skiën o<:)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Lekker man! Wij gaan in 2024 die kant weer op. Mbt terugreis, sneeuw is niet zo het probleem, de mensen op de weg zijn vaak het probleem. Wegen zullen ze echt wel bij (kunnen) houden.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

ZieMaar! schreef op woensdag 20 december 2023 @ 09:36:
@Jebus4life misschien over de snelweg gaan rijden via de Arlbergtunnel? Met sneeuw over de fernpas lijkt me altijd een slecht idee, ook al ga je de goede kant op. Nauders wil ik ook graag nog eens heen. Is er goed te skiën als het helemaal dichttrekt? Heel veel bomen zijn er niet toch?
Dit inderdaad, via Bodensee eventueel. Blijft overeind dat je eerst een aantal tunnels door moet en daar stonden we vorig jaar ook stil. Het gaat wel snel vaak.

Nauders is niet groot, maar bovenin heb je een paar hele brede stukken. Ik vind het een mooi gebied (voor ons doel nu), maar tochten zijn daar zo klaar :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NIUK87LjqqSb9I6FNu4ZvBekSuY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ybqbIaKZ1fZlMKAuAys38AkQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iuvrm5DysvEfOHSugKjU0qjmrVc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x7FBIr6pe1rWHKnGCwZLgjn9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DcG4JcHY5vwjkGDHqd14I9yWAeE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vdMAUYoNWxV5Q9xjZTe7JiXV.jpg?f=fotoalbum_large

edit:
Oh ja een lekkere espresso in Italië (of pizza) is natuurlijk ook erg leuk! Even met de bus en je staat over de grens :)

[ Voor 3% gewijzigd door JB op 20-12-2023 09:59 ]

Mijn boefje is liev!

Pagina: 1 ... 28 ... 43 Laatste