[Vakantie] Het Grote Wintersport-topic! Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 27 ... 42 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 16-09 21:49
PaT schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 11:32:
[...]

Dank! Dat directere lijkt mij juist wel fijn. Met de huurboards vind ik soms dat ik echt wel 'overdreven' veel moet bewegen om de kant op te gaan waar ik heen wil. Een wat directere reactie zou wat dat betreft wel gewenst zijn.
Ik denk dat dit eerder aan je tot nu geleerde skills ligt. Herken dat van vroeger uit ;) :)

Edit...

Misschien leuk om een keer met wat snow-tweakers meetingkje te organiseren bij een Snowworld. Om zo dingen onderling uit te proberen en wellicht wat materiaal bij Duijvenstein 'huren' en er een gezellig dagje van maken.

[ Voor 21% gewijzigd door wauskoek op 09-09-2023 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

wauskoek schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 12:22:
[...]

Ik denk dat dit eerder aan je tot nu geleerde skills ligt. Herken dat van vroeger uit ;) :)

Edit...

Misschien leuk om een keer met wat snow-tweakers meetingkje te organiseren bij een Snowworld. Om zo dingen onderling uit te proberen en wellicht wat materiaal bij Duijvenstein 'huren' en er een gezellig dagje van maken.
Ohh, helemaal waar hoor, die skills zijn er nog lang niet.
Vanavond ook naar dat try and buy gekeken van Duijvestein, maar dat is een selectie van hun collectie. En uiteraard zit dat board wat ik wil testen er niet tussen :(

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 06-09 02:08
Volgend jaar maart naar Oostenrijk en zit nu naar Königsleiten te kijken.
Weten nog niet welke week, maar is heel maart nog te doen daar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:29

ZieMaar!

Moderator General Chat
Konigsleiten ligt toch op 1600m ofzo? Denk dat dat, zeker het eerste deel van maart, prima te doen is. Vooral checken of het veel noordhellingen heeft, denk ik?

Nadeel van (later) in maart gaan, verbindingen die in de zon liggen. Die zijn vroeg helemaal kapot geskied. Dat is irritant, maar vooral omdat iedereen er dan overheen moet ook tricky. Kan zijn dat dat het geval is als je richting Gerlos wil? Ander nadeel: bij slechtere omstandigheden komt denk ik het hele gebied naar de kant van Konigsleiten en de Gerlosplatte (slechter is dus warmer). Dan is dat deel misschien minder rustig, omdat je dan dus de mensen van de normaal drukkere stukken erbij krijgt.

Maar wat zoek je? Ik ben een half maart skiër, misschien zijn er betere opties nog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
ZieMaar! schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 15:36:
Konigsleiten ligt toch op 1600m ofzo? Denk dat dat, zeker het eerste deel van maart, prima te doen is. Vooral checken of het veel noordhellingen heeft, denk ik?

Nadeel van (later) in maart gaan, verbindingen die in de zon liggen. Die zijn vroeg helemaal kapot geskied. Dat is irritant, maar vooral omdat iedereen er dan overheen moet ook tricky. Kan zijn dat dat het geval is als je richting Gerlos wil? Ander nadeel: bij slechtere omstandigheden komt denk ik het hele gebied naar de kant van Konigsleiten en de Gerlosplatte (slechter is dus warmer). Dan is dat deel misschien minder rustig, omdat je dan dus de mensen van de normaal drukkere stukken erbij krijgt.

Maar wat zoek je? Ik ben een half maart skiër, misschien zijn er betere opties nog?
Gerlos, Westendorf etc. trekt ons totaal niet en willen die liever vermijden.

Wij zoeken een sneeuwzeker skigebied in Oostenrijk met redelijk wat pistekm's. Verblijf in een appartement.
We doen elke keer nieuw gebied en zijn geweest in: Grossarl, Sölden, Silvretta Montafon, Hochkoning, Kleinweisertal/Oberstdorf, Zugspitz Arena, Salzburger Sportwelt, Seefeld en Sankt Johann in Tirol. (misschien vergeet ik er nog één)

Zelf kom ik uit op Ischgl, Obertauern en Sölden (al geweest, beviel goed). Voor de Apres Ski doen we het niet, maar na de tijd een lekker een drankje moet wel kunnen.
Zijn met 4 personen (2 stellen) waarvan 1 persoon echt een beginner is.
Willen liefst zo dicht mogelijk aan de piste/lift te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Schladming vanuit Haus in Ennstal (Hauser Kaibling is vrij eenvoudig)? Allemaal noord hellingen, dus prima in heel maart. Hochkonig heb je al gehad, vond je dat leuk? Evt Obergurgl? Vond ik qua skiën niet per se bijzonder, maar wel leuker dan veel deelgebieden in Zugspitze Arena of KWT.

Maar denk dat Konigsleiten geen slechte keus is! En Zuid Tirol?

-edit echte beginners kunnen niet alle vier de bergen skiën, de verbindingen zijn tricky.

[ Voor 11% gewijzigd door ZieMaar! op 15-09-2023 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DGTL_Magician
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-09 14:06

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

Iemand nog tips voor een wintercamping in Oostenrijk of eventueel Zwitserland? Ik ben op zoek naar een camping aan de piste.

Vorig seizoen naar Tirol-Camp Fieberbrunn geweest, iets te massaal naar mijn smaak maar wel prima ligging. Ook maak ik me zorgen om de sneeuwzekerheid.

Vorig jaar begin December naar Samnaun geweest, dat was een fijne kleine camping direct aan de skiroute. Mooi gebied ook en zeer sneeuwzeker. Helaas is de camping net overgenomen en de nieuwe pachters weten nog niet of ze in December al mensen kunnen ontvangen.

Ik wil eigenlijk in December en Februari/Maart een keer of 2/3 gaan. Misschien nog een 4e keer als het lukt.

In Januari door verjaardagen alleen tijd voor een weekendje, dus als het mee zit kan ik dan nog even oefenen in Willingen. Daar zit een camperplaats op loopafstand van de piste.

Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-09 12:14
Hi,
Ons ski clubje bestaat uit:

- 2 volwassenen waarvan 1x gevorderd en 1x licht gevorderd.
- 2 kids (8 en 10) waarvan die van 8 veel blauw doet en die van 10 ook goed van rood komt. Beiden zijn en gaan nog steeds op les.
- opa en oma, waarbij opa liefste op brede blauwe komt en oma met een boek in de zon zit ;-)

De afgelopen jaren zijn wij begonnen in 2x Feldberg Duitsland en 2x Mayrhofen Oostenrijk, waarbij we vooral aan de Finkenberg kant zaten.

We willen voor komend jaar weer naar een nieuw gebied. We vonden Mayrhofen op-zich prima, maar de blauwe stukken waren vooral smalle verbindingspaden vol met ski-klasjes.
Voordeel van het Finkenberg stuk was dat je boven aan de gondel een mooi samenkomst stuk had waar we altijd Oma konden treffen omdat je er eigenlijk altijd wel weer langs komt.

We zijn voor het komende jaar opzoek naar:
  • Gebied van minimaal 50km groot
  • Veel blauw/rood brede pistes
  • skischool voor de kids, liefste Nederlands.
  • Gondel moet uitkomen op een mooi centraal punt voor Oma
  • We gaan een volle week in de voorjaarsvakantie
  • indien mogelijk niet de hoofdprijs betalen ;-)
Ik kam het gebied Großarltal tegen, dit leek mij niet heel gek, maar is wellicht net wat aan de krappe kant voor een volle week. Ook Hochzeiger/Pitztal geld ditzelfde voor.

Vroeger zelf in Kaltenbach/Hochfugen geweest, maar dit is toch wel weer aardig “lomp”.

Iemand nog een goede suggestie? Qua verblijf pakken we vaak een appartement van 6 personen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ben er zelf niet geweest, maar hoor juist over Hochfugen goede verhalen van gezinnen met dezelfde situatie als jullie. Misschien wat te weinig blauw aan de kaart te zien.

Je zou nog kunnen kijken naar Serfaus-Fiss-Ladis. Ik weet niet exact hoe de prijzen liggen in voorjaarsvakantie, ik gok aan de hoge kant, maar dat is eigenlijk overal zo.

edit: Je kan ook naar Damüls kijken. Over het algemeen vrij sneeuwzeker en best veel blauwe pistes.

[ Voor 21% gewijzigd door Cheesy op 18-09-2023 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Grossarl is een leuk en voor zijn grootte een afwisselend gebied. De kant van Dorfgastein vind ik leuker en is rustiger, maar ook in het kommetje bovenin is het goed toeven. De afdalingen naar Grossarl terug zijn iets pittiger, zeker einde dag als ze wat kapot geskied zijn. Niet super lastig maar voor opa misschien net niet wat ie zoekt. Maar hij gaat vast na de lunch met oma mee naar beneden ;)? De blauwe piste is vooral een (best leuk) bospad. Het is, zeker aan de Grossarl kant, wel altijd vrij druk.

Waar je waarschijnlijk ook veel plezier zou kunnen hebben is Alta Badia. Mist net de echte uitdaging maar is voor lichtgevorderden de hemel op aarde. Vanuit SAN Cassiano en zeker vanuit La Ville kan kan je prima lunchen vanuit de dalgondel. Een out of the box suggestie? Carezza. Italië dus geen Nederlandse skiles (veel te hoge eisen, haalt de gemiddelde Anwarter nooit).

In Oostenrijk is Altenmarkt misschien ook leuk, erg afwisselend, ondanks dat het klein is. Warth vinkt denk ik ook de nodige boxjes? Beiden denk ik rustiger dan Grossarl en Mayrhofen. Ehrwald is ook klein maar best leuk. Wat zoekt de vergevorderde precies?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• steel123
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 14-09 21:13

steel123

Cryman9

wauskoek schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 15:24:
[...]
Zelf ben ik als beginner begonnen op een vrij stijve plank de Nitro Teams. De beste verkoper (17 jaar geleden geloof ik alweer) bij de Four Seasons in Duiven raden mij toen aan om gelijk een iets stijvere bord te kopen in het mom van dat ik dan gelijk jaren mee kan doen. Hij heeft wel degelijk gelijk gehad maar als ik erop terug kijk had ik beter een iets soepeler bord kunnen kopen. Het continu nerveuze gedrag van een bord voelt als een beginner gewoon niet fijn aan. Vorig jaar weer eens met vrienden naar de indoorbaan in Bottrop gegaan en daar een plank gepakt die een stuk flexibeler is. En dan merkte ik gelijk dat zo'n bord veel speelser aanvoelt en het ook leuker maakt om beetje ermee te klooien.

Wat ook wel een dingetje is dat ik veel te grote snowboardschoenen had. Na al die jaren vond ik toch wel dat het tijd werd voor een nieuwe paar. Ik ben toen naar de Burnside in Deventer gegaan (top winkel!) en de verkoper vroeg om mijn schoenmaat. Vertelde dat ik 43 had maar dat geloofde hij niet. Na het opmeten van de voeten kwam ik echter op een schoenmaat 41,5 uit. Hij vertelde dat ik een brede wreef had en dat ik daarom altijd een grotere maat schoenen nam. Uiteindelijk na veel passen een goede set schoenen (en een nieuwe snowboard) gekocht.
Ik denk dat je negatieve ervaringen met de Nitro Team komen doordat je snowboardschoenen gigantisch te groot waren. En hierdoor op elk board amper door de bocht komt omdat je eerst je voet stuurt in je schoen. En echt moest leunen en pas daarna de schoen deze kracht overbracht op het board. Wat resulteerd in megatraag sturen.
Ik zou juist de Nitro Team een ideaal beginner/leerboard noemen en het tegenovergestelde van stijf.
Al houd ik persoonlijk van direct stuurgedrag, stabiliteit en grip. Alles waar de Nitro Team True Camber in uitblinkt voor beginners/medium. Voor gevorderden/experts is de Team juist een ideaal park/speelboard.
Charly schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 10:48:
[...]
Ik herken dit zeker, maar wil daar bij wel opmerken dat de boards van 15/20 jaar geleden wel echt anders waren dan nu. Toen was het nog full camber wat de klok sloeg, tegenwoordig zie je eigenlijk alleen nog maar hybride camber/rocker profielen, wat de boards -in mijn beleving- een stuk toegankelijker maakt.

Ik zou het eerder agressiever noemen dan nerveus, als je een wat stijver board op zijn kant zet dan wil ie de bocht om en je bewegingen worden directer doorgegeven. Als beginner kan dat spannend zijn omdat je je eigen beweging nog minder onder controle hebt, maar ze worden wel vrij direct doorgezet dus kun je dat als nerveus ervaren. Als je wat verder bent wordt het juist fijn, omdat je aan relatief kleine bewegingen genoeg hebt om het board te laten doen wat je wil, meer druk op je kanten kunt zetten, etc...
Hierbij wel als kanttekening dat een Nitro Team juist True Camber heeft (of je moet de gullwing shape :r :r gekocht hebben). Hierdoor is hij lekker direct, maar straft iets af als je fout board.
PaT schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 11:32:
[...]
Dank! Dat directere lijkt mij juist wel fijn. Met de huurboards vind ik soms dat ik echt wel 'overdreven' veel moet bewegen om de kant op te gaan waar ik heen wil. Een wat directere reactie zou wat dat betreft wel gewenst zijn.
Persoonlijk ben ik geen fan van de 3BT van Bataleon(Jones/Arbor heeft dit ook). Naar mijn idee stuurt het op de piste, zeker op hardere ijzige pistes, minder direct omdat het board eerst over die 3D base glijdt voordat de staalkant de sneeuw raakt.

Trap ook niet in de val van volledige rocker boards die ze beginners aanraden. Ja, je zal waarschijnlijk minder vallen in het begin, maar de techniek word je daardoor ook minder goed aangeleerd. Ook hebben rocker boards minder grip op ijs, daarom vallen die vaak terug op magnetraction.
Rocker boards zijn ook nerveus op vlakke paden, doordat ze juist omhoog staan blijven ze zoeken naar een pad. Voor beginners is een vlak pad het lastigst en je valt ook veruit het hardste op een vlak pad. Doordat je meteen stil ligt en hard valt op een ijsplaat waarschijnlijk. Op steile pistes glij je gewoon door zonder pijn. De steilheid breekt je val als het ware.

Ga voor een camber board tussen de bindingen met rocker op de uiteindes. Alles met all-mountain in de naam is prima (all-mountain freestyle, all-mountain freeride etc).
Jones Mountain Twin
Rossignol One
Amplid Singular
Capita Mercury

Thegoodride is een fjine site voor het overzicht tussen verschillende boards, maar neem de reviews met een korrel zout en probeer vooral tussen de regels door te lezen wat ze zeggen over een board.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
@steel123 Die Teams is dus totaal niet vergelijkbaar met de Nitro Prime? Die heb ik namelijk zo'n beetje vanaf ik startte met boarden en dat is me goed bevallen. Lekker flexibel zodat je niet direct op je murf gaat als je een foutje maakt en dus ook vergevingsgezind, maar geen onbalans als je toch harder wilt. Een stuk beter dus voor beginners dan die stijve huurplanken. Heb 'm op den duur ingeruild voor een wat langere omdat ik zwaarder werd. Als ik met een beetje lol van A naar B kom is het prima, ben verder geen fanatiekeling in een halfpipe ofzo :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steel123

steel123

Cryman9

Cheesy schreef op maandag 18 september 2023 @ 14:52:
@steel123 Die Teams is dus totaal niet vergelijkbaar met de Nitro Prime? Die heb ik namelijk zo'n beetje vanaf ik startte met boarden en dat is me goed bevallen. Lekker flexibel zodat je niet direct op je murf gaat als je een foutje maakt en dus ook vergevingsgezind, maar geen onbalans als je toch harder wilt. Een stuk beter dus voor beginners dan die stijve huurplanken. Heb 'm op den duur ingeruild voor een wat langere omdat ik zwaarder werd. Als ik met een beetje lol van A naar B kom is het prima, ben verder geen fanatiekeling in een halfpipe ofzo :D
Als ik de specs lees van de huidige Prime dan lijkt hij totaal niet op de Team nee. Alles is compleet anders.
Prime: Bijna volledig Rocker, flexibeler(5), directional(dus niet twin, in theorie lastiger switch te rijden)
Team: Volledig Camber, stijver(7), directional twin

Prime is een meer vergevend board inderdaad, dus perfect voor de vakantieboarder die 1x per jaar gaat en verder niet te veeleisend is. Dus inderdaad voor prima en gezellig van A naar B gaat en je af en toe wat kan proberen. Denk als je echt volle bak gaat (80+ km/h) dat het wat minder plezierig zal zijn, maar in een vakantieperiode kan dat sowieso bijna niet door het overige verkeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
ZieMaar! schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 20:59:
Schladming vanuit Haus in Ennstal (Hauser Kaibling is vrij eenvoudig)? Allemaal noord hellingen, dus prima in heel maart. Hochkonig heb je al gehad, vond je dat leuk? Evt Obergurgl? Vond ik qua skiën niet per se bijzonder, maar wel leuker dan veel deelgebieden in Zugspitze Arena of KWT.

Maar denk dat Konigsleiten geen slechte keus is! En Zuid Tirol?

-edit echte beginners kunnen niet alle vier de bergen skiën, de verbindingen zijn tricky.
Hochkonig voor een keer prima, gaan we niet nog een keer heen. Schladming door de verbindingen lijkt me niet handig voor een beginner. Obergurgl, dan pak ik liever weer Sölden denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:49

_Arthur

blub

steel123 schreef op maandag 18 september 2023 @ 15:37:
Denk als je echt volle bak gaat (80+ km/h)
Dan heb je eigenlijk al een SupraTeam nodig als je dat soort snelheden veelvuldig wil rijden.

* _Arthur rijdt al jaren op een SupraTeam (model 2020/2021) :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wauskoek
_Arthur schreef op maandag 18 september 2023 @ 19:33:
[...]

Dan heb je eigenlijk al een SupraTeam nodig als je dat soort snelheden veelvuldig wil rijden.

* _Arthur rijdt al jaren op een SupraTeam (model 2020/2021) :*)
Daarbij de vraag.. hoe vaak kom je boven de 80km/uur uit? :P

Ik heb het maar één keer aangetikt en vond het voor de rest wel prima. Ik vond het serieus lomp hard en ronduit gevaarlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Laatst online: 10:49

_Arthur

blub

wauskoek schreef op maandag 18 september 2023 @ 21:07:
Daarbij de vraag.. hoe vaak kom je boven de 80km/uur uit? :P

Ik heb het maar één keer aangetikt en vond het voor de rest wel prima. Ik vond het serieus lomp hard en ronduit gevaarlijk.
Denk dat 80 op een board ook zeer snel is, maar laten we het bij "zeer hoge snelheid" houden, dan is een lange, stijve plank toch wel heel erg prettig. Want een speel-board voor in het park is daar niet echt voor geschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Nu we het toch over de lengte van snowboards hebben. Ik ben 1,78, rond de 80 kilo en heb tot nu toe met name op een board van 1,55m geboard. 1 keer een board van 1,6m genomen, maar toen was de helling zo ijzig dat ik eigenlijk niet goed kon merken wat nu het effect van een langer of korter board is. Als ik de maat/gewicht tabelletjes van de diverse fabrikanten nakijken zou ik eerder richting die 1,6m moeten gaan.

Wat kan je hier fout of juist goed doen qua lengte? Hoe erg is een (te) lang of (te) kort board?
'hoge snelheden' haal ik voorlopig alleen als ik de controle verlies. :)

[ Voor 6% gewijzigd door PaT op 18-09-2023 22:33 ]

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wauskoek
PaT schreef op maandag 18 september 2023 @ 22:32:
Nu we het toch over de lengte van snowboards hebben. Ik ben 1,78, rond de 80 kilo en heb tot nu toe met name op een board van 1,55m geboard. 1 keer een board van 1,6m genomen, maar toen was de helling zo ijzig dat ik eigenlijk niet goed kon merken wat nu het effect van een langer of korter board is. Als ik de maat/gewicht tabelletjes van de diverse fabrikanten nakijken zou ik eerder richting die 1,6m moeten gaan.

Wat kan je hier fout of juist goed doen qua lengte? Hoe erg is een (te) lang of (te) kort board?
'hoge snelheden' haal ik voorlopig alleen als ik de controle verlies. :)
Lengte komt ook weer een beetje neer net als stijfheid. Een langer bord zou stabieler moeten zijn op hogere snelheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
Niemand hier ervaring met Koningsleiten?
En vooral in maart?
Alternatief is Sölden.

[ Voor 16% gewijzigd door DeBaroN op 19-09-2023 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Scarabial
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16-09 22:59

The_Scarabial

MTB for life!

Ik was dit weekend aan het mountainbiken en hiken in de buurt van Kanderstegg en Adelboden Zwitserland, iemand ervaring met de ski gebieden daar? Zag er nu in de zomer veelbelovend uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13:07
The_Scarabial schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 20:52:
Ik was dit weekend aan het mountainbiken en hiken in de buurt van Kanderstegg en Adelboden Zwitserland, iemand ervaring met de ski gebieden daar? Zag er nu in de zomer veelbelovend uit.
Oeschinensee bij Kanderstegg is wel echt heel klein hoor. Wel schijn je iets voorbij Kanderstegg geweldig mooi te kunnen tourskien, pak je eerst de Sunnbuel. Wellicht heb je daar al in gezeten, want is waanzinnig mooi wandelen op dat plateau waar je dan uitkomt.

Adelboden? Natuurlijk heel bekend en groot skigebied.

• steel123

steel123

Cryman9

DeBaroN schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 19:45:
En vooral in maart?
Alternatief is Sölden.
Waarom is iedereen altijd zo bang voor skien in maart?
Na februari is dat de meest sneeuwzekere maand.
Dus sneeuw ligt er altijd wel en zelfs de dalafdalingen in de meeste gebieden zullen gewoon open zijn.
Dat de dalafdalingen open zijn in maart is zelfs veel waarschijnlijker dan in januari.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-09 19:31
steel123 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 08:08:
[...]

Waarom is iedereen altijd zo bang voor skien in maart?
Na februari is dat de meest sneeuwzekere maand.
Dus sneeuw ligt er altijd wel en zelfs de dalafdalingen in de meeste gebieden zullen gewoon open zijn.
Dat de dalafdalingen open zijn in maart is zelfs veel waarschijnlijker dan in januari.
Jij bent vorig jaar niet op wintersport geweest? :+

Ik snap best dat mensen wat huiverig zijn, dat zijn wij nu ook na in de kerstvakantie slechts 5 van de 7 dagen te kunnen skiën (in een dorp dat begint op 2000 meter) en in de voorjaarsvakantie was niet veel beter... In Februari vorig jaar lag er ook regelmatig géén sneeuw.

Maar verder wel eens dat de kans op sneeuw in Maart groter is dan met de kerst O-) Maar toch ga ik liever in de kerstweken want: Ik mag graag winterse temperaturen. als het begin middag al 10+ is, daar is gewoon weinig aan kwa sneeuw IMHO. Slush is lekker in de zomer, uit een machine. Niet op de piste _O-

Ga vandaag boeken naar Avoriaz voor de voorjaarsvakantie. Schoonvader wil weer mee dus hartstikke gezellig net als vorig jaar. En dus ook zelfde appartement, zelfde gebied, weer met de bus etc. Het liefst zou die nog in exact dezelfde kamer slapen _O-

Hopelijk zijn de weergoden ons dit jaar beter gezind dan vorig jaar....

Voor de kerstvakantie moet ik Miss Waah nog "even" overtuigen... Na vorig jaar wil ze niet meer zo vroeg (want geen sneeuw, wat er was keihard en zoontje kon na dag 2 al niet meer skiën) maar ik blijf er op hameren dat vorig jaar een uitzonderlijk slechte winter was (elke dag +10 en géén sneeuw is wel extreem)....

• TimvdElsen
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 20-09-2023
Ik verwijs alvast naar --> Een enquête, onderzoek of schoolopdracht? Lees eerst dit!

[ Voor 93% gewijzigd door Touchdomex op 20-09-2023 11:15 ]

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Maart is top, meeste garantie op veel open pistes en veel sneew. Wel heb je vaker in de ochtend harde pistes en einde dag slush, maar met slimme gebieds en piste keuze is dat prima te doen.

Ik ga ook vaak voor kerst, dan ski je tot het donker wordt op strakke pistes, maar moet je vaak binnen lunchen en zijn vaak nog niet alle varianten van dalafdalingen open. Soms heb je last van sneeuwkanonnen (maar meestal niet). Puur skitechnisch vind ik die periode fijner, vakantietechnisch is maart fijner.

Als je 1 keer gaat is eind januari de sweetspot van beiden denk ik (dat lukt hier werktechnisch alleen meestal niet).

Verwijderd

Gebruikt er hier iemand een riem voor zijn of haar skibroek? Ik ben vrij lang en slank, dus vorig jaar een helly hansen broek maat L gekocht. De lengte is goed, alleen op de heupen zit hij te los.

Vorig jaar gewoon een leren riem met gesp gebruikt op de piste, maar dat vond ik niet echt fijn. Dus ik vroeg me af of iemand nog een goede tip heeft voor een riem.

Of moet ik een bretels gaan kopen? Nadeel met een bretels met klemmetjes is dat deze weer los kan schieten, lijkt me ook niet fijn.

Of moet ik mijn broek weg doen en een bib kopen? :)

• steel123

steel123

Cryman9

Waah schreef op woensdag 20 september 2023 @ 09:28:
[...]
Jij bent vorig jaar niet op wintersport geweest? :+

Ik snap best dat mensen wat huiverig zijn, dat zijn wij nu ook na in de kerstvakantie slechts 5 van de 7 dagen te kunnen skiën (in een dorp dat begint op 2000 meter) en in de voorjaarsvakantie was niet veel beter... In Februari vorig jaar lag er ook regelmatig géén sneeuw.

Maar verder wel eens dat de kans op sneeuw in Maart groter is dan met de kerst O-) Maar toch ga ik liever in de kerstweken want: Ik mag graag winterse temperaturen. als het begin middag al 10+ is, daar is gewoon weinig aan kwa sneeuw IMHO. Slush is lekker in de zomer, uit een machine. Niet op de piste _O-
Vorig jaar inderdaad maar 2x geweest aangezien we in april nog 3 weken Vietnam gedaan hebben.
In de nieuwjaarsweek was het inderdaad zeer matig en zeker op de lagere pistes enkel groene linten en dat in Serfaus/Fiss/Ladis. Maar dal afdalingen naar elk dorp waren open en je kon overal in het skigebied komen. Enkel de pistes zonder veel sneeuwkanonnen waren dicht.
Daarna eind januari de perfecte week gehad in Saalbach/Hinterglemm. Van te voren veel sneeuw gevallen, de hele week goed koud geweest waardoor het echt perfect was. Zelden zo'n goede condities gehad.

Verder heb ik inderdaad niet het weer gevolgd, aangezien we toch niet meer gingen. Maar normaal gesproken ga ik graag in april nog een keer. Vaak ook goed kans op veel sneeuw. Al ga ik dan altijd tourskien/splitboarden en dat is fijner als het wat warmer is. In plaats van met -15 in de wind met weinig zon lopen te bikkelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Verwijderd schreef op woensdag 20 september 2023 @ 15:24:
Gebruikt er hier iemand een riem voor zijn of haar skibroek? Ik ben vrij lang en slank, dus vorig jaar een helly hansen broek maat L gekocht. De lengte is goed, alleen op de heupen zit hij te los.

Vorig jaar gewoon een leren riem met gesp gebruikt op de piste, maar dat vond ik niet echt fijn. Dus ik vroeg me af of iemand nog een goede tip heeft voor een riem.

Of moet ik een bretels gaan kopen? Nadeel met een bretels met klemmetjes is dat deze weer los kan schieten, lijkt me ook niet fijn.

elastische riemen vind ik ik fijner dan zo'n stugge riem, kijk bijvoorbeeld eens naar arcade. (eerste merk wat in me opkomt)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:35
Verwijderd schreef op woensdag 20 september 2023 @ 15:24:

Ik heb een snowboardbroek met bretels eraan vast, maar gebruik er ook een riem bij. Een stoffen exemplaar met kunststof gesp die bij een outdoor broek hoorde die ik al lang niet meer heb.

In praktisch iedere outdoorzaak (of gewoon Decathlon) moet je zulke riemen wel kunnen vinden. Dat is zeker fijner dan een leren riem met stevige gesp, lijkt me

Punctuality is the politeness of kings

• Anman
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13:25
We zitten nu te kijken naar onderstaand gebied, maar het lijkt net alsof de lessen voor kinderen alleen in de ochtend zijn. Klopt dat? En zijn er verder ervaringen met dat gebied?
https://www.wintersport.nl/skigebieden/kleinwalsertal

• DutX
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13:09
Anman schreef op woensdag 20 september 2023 @ 22:20:
We zitten nu te kijken naar onderstaand gebied, maar het lijkt net alsof de lessen voor kinderen alleen in de ochtend zijn. Klopt dat? En zijn er verder ervaringen met dat gebied?
https://www.wintersport.nl/skigebieden/kleinwalsertal
Toen wij er waren, meerdere skischolen. Vanuit Oberstdorf ook naar de Sollereck. Ook 's middags. Lessen in Duitsland zijn/waren goedkoper dan de Oostenrijkse.

Betaald parkeren dat wel, leuke gebiedjes. Wij gaan komend jaar voor de derde keer heen. (eerlijk is eerlijk, bij gebrek aan betaalbare appartementen in SFL tijdens de voorjaarsvakantie :))

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Nu online
DeBaroN schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 19:45:
En vooral in maart?
Alternatief is Sölden.
Kom al jaren in Hoch krimml dus wel wat ervaring met het gebied. Wel meestal eind feb/ begin maart

5 jaar geleden met pasen (viel toen in het weekend van 1 april) denk ik mijn beste vakantie ooit gehad met perfecte sneeuw (zelfs 1 dag vers gevallen) en verder heerlijke temperaturen en zon.

Wel moet je gewoon goed plannen (maar dat had ik afgelopen voorjaarsvakantie ook al)
De kant van Koningleiten ligt vol in de zon dus daar moet je 's morgens beginnen. De 52 is bijv rond de lunch al helemaal kapot geskied.

In de middag kan je prima naar de Gerlos platte kant (Hoch Krimml). De 75/76 liggen lekker tussen de bomen dus die blijven meestal wel goed.

De kant van Gerlos moet je ook in de ochtend doen, in de middag is het daar ook wat minder maar als je doorsteekt naar Zell (nieuwe lift dit jaar) zit je ook wel goed.

Alleen moet je rekening houden met de terugweg (je komt immers bij Gerlos uit) en ff opletten met de 36 (ik ken je niveau niet maar je kan evt de lift nemen).

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Inmiddels de vakantie voor maart 2024 geboekt :)
Voor het eerst naar een ander gebied. Na 5x Flachau gaan we nu naar Brixen im Thale. Ben erg benieuwd naar het gebied en het verschil met Flachau. Zijn er hier toevallig mensen die beide gebieden bezocht hebben?

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

• Anman
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13:25
DutX schreef op woensdag 20 september 2023 @ 22:39:
[...]

Toen wij er waren, meerdere skischolen. Vanuit Oberstdorf ook naar de Sollereck. Ook 's middags. Lessen in Duitsland zijn/waren goedkoper dan de Oostenrijkse.

Betaald parkeren dat wel, leuke gebiedjes. Wij gaan komend jaar voor de derde keer heen. (eerlijk is eerlijk, bij gebrek aan betaalbare appartementen in SFL tijdens de voorjaarsvakantie :))
Bedankt, anderen gebieden waar we heen gingen Bad Kleinkircheim hadden de hele dag les voor de kleintjes. Als dat niet is dan ben je toch de hele dag nog in de weer met de kids of hoe doen jullie dat🤔?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
DutX schreef op woensdag 20 september 2023 @ 22:39:
[...]

Wij gaan met kerst naar Oberjoch (wij zijn wat meer budget dan de gemiddelde topicbezoeker hier ;)). Beetje een gok qua sneeuwhoogte. Heb bedacht om Kleinwalsertal als backup aan te houden. Hoor er wel goede verhalen over. En als daar ook geen sneeuw ligt dan maar gewoon een gezellige familie-vakantie :D

(SFL in de zomer geweest, best wel onder de indruk van de infrastructuur. Komperdell was nog in aanbouw)

[ Voor 7% gewijzigd door Cheesy op 21-09-2023 13:51 ]

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Kleinwalsertal is best ok. Zeker als je niet te ver wilt rijden en Nederlandse skiles zoekt. In Platform wil het soms best een feestje worden (in Riezlern) en hoewel Kanzelwand en Heuberg niet met lift verbonden is, komt het eigenlijk toch op een verbinding neer met de snelle en frequente bussen, zelfde voor Heuberg en Ifen. Je kan die gebieden feitelijk gewoon als verbonden zien. Allemaal eigen karakter, prima als je niet iets heel uitgebreids zoekt.

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
miicker schreef op donderdag 21 september 2023 @ 00:00:
Voor het eerst naar een ander gebied. Na 5x Flachau gaan we nu naar Brixen im Thale. Ben erg benieuwd naar het gebied en het verschil met Flachau. Zijn er hier toevallig mensen die beide gebieden bezocht hebben?
Ze zijn beiden druk en Hollands, maar dat bedoel je niet hé ;)? Flachau ken ik, ski technisch vind ik bijna alles waar ik ooit geweest ben leuker en Skiwelt ziet er ook gevarieerder uit (staat ook nog op mijn shortski bucketlist).

Skiede je dan alleen in Flachau? Of ook Zauchensee, Alpendorf, Kleinarl en Wagrain?

• miicker
  • Niet online
ZieMaar! schreef op donderdag 21 september 2023 @ 17:40:
[...]

Ze zijn beiden druk en Hollands, maar dat bedoel je niet hé ;)? Flachau ken ik, ski technisch vind ik bijna alles waar ik ooit geweest ben leuker en Skiwelt ziet er ook gevarieerder uit (staat ook nog op mijn shortski bucketlist).

Skiede je dan alleen in Flachau? Of ook Zauchensee, Alpendorf, Kleinarl en Wagrain?
Ik skiede wel in alle gebieden die je noemt.

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Dan weet ik het niet :). Denk dat t beiden leuk is (grote gebieden, veel afwisseling, veel hutten, tochtjes goed mogelijk).

• SkiFan
  • Laatst online: 09:49
Ik vond Flachau niet zo bijzonder. Then again, Brixental nou ook weer niet zo.

Als je wat meer uitdaging wilt, boek eens wat in Tignes.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Kindje eerste keer op de ski, 5 jaar, lengte ca 114cm.

Skilengte 90 of 100 cm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DGTL_Magician
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-09 14:06

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

Cheesy schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 18:45:
Kindje eerste keer op de ski, 5 jaar, lengte ca 114cm.

Skilengte 90 of 100 cm?
Maximaal tot de schouderhoogte heb ik ooit geleerd.

Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
  • Nu online
Ski lengte bij kinderen is tussen schouder en bovenkant hoofd.
Waarbij je als je naar de schouder gaat het makkelijker is om te sturen en als je lichaamslengte neemt ze wat meer uitdaging hebben om de bochten te nemen.
Voor een eerste ski ervaring is schouderhoogte dus beter (makkelijker te sturen), maar met 100 zal hij/zij
ook prima de berg af komen (en kan je er waarschijnlijk 2 jaar mee doen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
  • Laatst online: 16-09 15:17
miicker schreef op donderdag 21 september 2023 @ 00:00:
Ik vind Flachau leuker dan Brixen. Ja, Flachau is druk, maar door bij de juiste lift op te stappen is de grootste drukte wel te omzeilen. Vorig jaar in de voorjaarsvakantie 0 minuten wachttijd om 9:30 in de ochtend bij het dalstation van de Rote 8er, wat een beetje tussen Flachau en Wagrain in ligt.

Brixen vond ik persoonlijk tegenvallen. Op papier een groot gebied, maar in de praktijk veelal korte pistes, door de geringe hoogte. Lijkt me mogelijk ook een probleem in maart om zo laag te skien.
In Flachau lopen alle pistes van de top van de berg helemaal naar het dal. Je heb daar dus geen bergstation waar vanaf het skigebied begint, maar zo ongeveer elke piste beslaat de volledige helling. Hierdoor zijn het voor de hoogte van het gebied relatief lange pistes. Ook met de uitbreiding naar Zauchensee/Kleinarl is het een divers gebied geworden.

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
DGTL_Magician schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 19:17:
[...]

Maximaal tot de schouderhoogte heb ik ooit geleerd.
Togi schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 10:53:
Ski lengte bij kinderen is tussen schouder en bovenkant hoofd.
Waarbij je als je naar de schouder gaat het makkelijker is om te sturen en als je lichaamslengte neemt ze wat meer uitdaging hebben om de bochten te nemen.
Voor een eerste ski ervaring is schouderhoogte dus beter (makkelijker te sturen), maar met 100 zal hij/zij
ook prima de berg af komen (en kan je er waarschijnlijk 2 jaar mee doen).
Hier dus ook niet 1 antwoord. ;) Op internet kom je lengtes tegen van oksel tot wenkbrouw voor een beginner.
Maakt niet uit, heb nu gekozen voor 90 centimeter (dat is tussen oksel en schouder). Heb liever dat het nu makkelijk gaat en er plezier aan beleefd wordt, en dan koop of huur ik volgend jaar een langer setje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
  • Nu online
Cheesy schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 16:19:
[...]

[...]

Hier dus ook niet 1 antwoord. ;) Op internet kom je lengtes tegen van oksel tot wenkbrouw voor een beginner.
Maakt niet uit, heb nu gekozen voor 90 centimeter (dat is tussen oksel en schouder). Heb liever dat het nu makkelijk gaat en er plezier aan beleefd wordt, en dan koop of huur ik volgend jaar een langer setje.
Zo nauw komt het op deze leeftijd ook niet (zolang ze niet te kort of te lang zijn is het prima en idd plezier is gewoon het belangrijkste).
Heb het hier nu wel een beetje met mijn oudste 2 kinderen (12 en 10 ).
De jongste van die 2 is echt een goede sportieve skiër met een goede techniek. Voor de uitdaging heb ik hem nu 140cm gegeven wat tot zijn voorhoofd komt. Vraagt wat meer techniek en inzet van hem maar daar leert ie van.
De oudste is even lang maar technisch minder goed en meer een relaxte skiër. Die zit op 130 (ong kin hoogte). Als ik die 140 zou geven is hij het gauw zat denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HGM
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

HGM

Togi schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 11:48:
[...]

Zo nauw komt het op deze leeftijd ook niet (zolang ze niet te kort of te lang zijn is het prima en idd plezier is gewoon het belangrijkste).
Heb het hier nu wel een beetje met mijn oudste 2 kinderen (12 en 10 ).
De jongste van die 2 is echt een goede sportieve skiër met een goede techniek. Voor de uitdaging heb ik hem nu 140cm gegeven wat tot zijn voorhoofd komt. Vraagt wat meer techniek en inzet van hem maar daar leert ie van.
De oudste is even lang maar technisch minder goed en meer een relaxte skiër. Die zit op 130 (ong kin hoogte). Als ik die 140 zou geven is hij het gauw zat denk ik.
Ik huur ze voor een seizoen en kunnen indien nodig in het seizoen een andere set kiezen.
Vorig jaar met schoenen ook gehad dat tijdens seizoen ander paar beter was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
  • Nu online
HGM schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 11:52:
[...]

Ik huur ze voor een seizoen en kunnen indien nodig in het seizoen een andere set kiezen.
Vorig jaar met schoenen ook gehad dat tijdens seizoen ander paar beter was.
Schoenen heb ik hier wel bij de skishop in het groeiplan. De oudste 2 hebben dezelfde maat en een verschillende voetvorm dus doorgeven ging niet.
Ze skiën alle 3 het hele seizoen op een borstel baan dus ik ben maar begonnen met het kopen van skies in het naseizoen. Scheelde mij te veel met huur.
Heb dus een voorraadje van 70 cm tot 140cm liggen. Mis ivm corona (en een jaar dus geen wintersport) alleen de 120. De jongste is nu naar 110 dus volgend jaar maar eens kijken wat we doen voor haar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HGM
  • Niet online

HGM

Zit op 350 per jaar voor ski + snowboard inclusief onbeperkt wisselen.
Daarvoor zou ik dan echt goed moeten zoeken om dat zelf te kunnen regelen; plus gaat maar om 1 kind...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben zelf aan het overwegen om schoenen te kopen. Maar ski's wil ik blijven huren. Vooral omdat ik gewoon schoenen wil die precies voor mij gemaakt zijn, bij ski's is dat voor mij minder belangrijk.

Is dat een beetje gebruikelijk? Of kopen mensen vaak ook toch ski's?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Togi
  • Nu online
Verwijderd schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 14:08:
Ik ben zelf aan het overwegen om schoenen te kopen. Maar ski's wil ik blijven huren. Vooral omdat ik gewoon schoenen wil die precies voor mij gemaakt zijn, bij ski's is dat voor mij minder belangrijk.

Nee is redelijk gebruikelijk. Voordeel is dat je kan afwisselen met het type ski wat je huurt.
Scheelt opslag en je hoeft geen rekening te houden met vervoer.
Goede schoenen zijn ook belangrijker dan skies.
Tip ga naar een wintersport specialist (bij voorkeur doordeweeks ivm drukte) en vermeid de grote ketens die het er maar bij doen.
Is misschien een paar centen duurder maar scheelt gewoon veel met de service.
Verder een tipje om na aanmeten ze een paar uur te testen op een indoor baan. Je kan dan evt terug met kleine pijnpuntjes (scheelt weer tijdens je vakantie).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schilderstape
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 11:00
Verwijderd schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 14:08:

Ik heb hetzelfde gedaan na een aantal jaar alles huren. Met name omdat huurschoenen toch altijd wat minder fijn zitten of al een beetje naar andere voeten zijn gaan staan. Het is geen enkel probleem om dan alleen ski's te huren.

Ander voordeel is dat je schoenen nog net wat makkelijker meeneemt in de auto O-)

Edit: En verder helemaal eens met wat hierboven staat

[ Voor 3% gewijzigd door schilderstape op 11-10-2023 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Togi schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 14:19:
[...]
Tip ga naar een wintersport specialist (bij voorkeur doordeweeks ivm drukte) en vermeid de grote ketens die het er maar bij doen.
Ja ik ben van plan om naar https://skicenter-edelweiss.nl/bootfitting/ te gaan. Zal waarschijnlijk niet goedkoop zijn, maar dan is het wel meteen goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Patrick is een goede bootfitter (en beetje bijzondere man, maar zeker heel kundig). Hij fit wel heel sportief (en dus strak), daar moet je wel even rekening mee houden. Denk dat ze, over t algemeen, in IJburg of bij MK net een tikje minder sportief fitten. De meeste mensen merken dat met skiën zelf beperkt, als ze het al merken.

Huurschoenen zijn vervelend en smerig. Skischoenen is dus altijd een goede keus, sterker nog: dat is het eerste dat je zou moeten upgraden zodra je een beetje kan skieën.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daantjuh68
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06:49
In 2024 hoop ik met een kleintje(nu 2 weken) en mijn ouders naar de regio Damüls - Mellau te gaan en we verwachten een dag of 2 te skiën. M'n ouders zijn rond de 70 dus die gaan zeker niet meer op de latten maar willen wel graag een keer op de piste met ons eten.

Ik ben wat aan het zoeken geweest over de mogelijkheid om 1x om hoog en naar beneden te gaan voor wandelaars maar kan dat niet echt vinden. Heeft iemand anders ervaring hiermee? zowel omhoog op de piste met wat oudere mensen wat eten als prijzen als met zo'n mini mensje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Laatst online: 25-08 12:49
Op hun site staat onder liftpassen gewoon een stukje Einzelfahrten Berg und Tal.
ZieMaar! schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 15:30:
Huurschoenen zijn vervelend en smerig. Skischoenen is dus altijd een goede keus, sterker nog: dat is het eerste dat je zou moeten upgraden zodra je een beetje kan skieën.
Iemand ervaring voor hoe dit gaat voor snowboarders? Mijn schoenen zijn niet al teveel gedragen, wel voor corona al gekocht dus wat ouder, maar ik heb ze gesloopt en aangezien mijn winkel, Kater funsport, ermee stopt, goede reden om elders te kijken. Tips zijn welkom.

[ Voor 77% gewijzigd door Pizza_Boom op 18-10-2023 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Ben benieuwd naar de sneeuw dit jaar. Wordt het wederom karig of juist veel (door klimaatverandering). Toch weer safe gekozen in Nauders. Lekker een pizza eten in Italië :+ Denk de laatste keer en dan volgend jaar een gebied waar we tochten kunnen gaan doen. Zoontje nog een week op les dit jaar.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DomiGijzen
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 13:28
Het is dit weekend in Saalbach kouder dan kerst vorig jaar. Nu nog vasthouden.

Grz D.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

DomiGijzen schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 16:57:
Het is dit weekend in Saalbach kouder dan kerst vorig jaar. Nu nog vasthouden.
:D en vandaag kon je hier de korte broek weer aan :+

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Valt toch niks over te zeggen. Het kan maar zo dat er een lekkere koude winter komt met veel sneeuw. Eén ding is zeker, als de sneeuw uitblijft in het begin van het seizoen, zal het in ieder geval groots op NOS.nl staan als gevolg van klimaatverandering :)

Is er wel eens iemand op 2e kerstdag naar Snowworld geweest? Ben benieuwd hoe druk het is dan, ik gok er een beetje op dat mensen allemaal bij familie zijn en niet gaan skiën :9

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2023 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steel123

steel123

Cryman9

Verwijderd schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 18:05:
Valt toch niks over te zeggen. Het kan maar zo dat er een lekkere koude winter komt met veel sneeuw. Eén ding is zeker, als de sneeuw uitblijft in het begin van het seizoen, zal het in ieder geval groots op NOS.nl staan als gevolg van klimaatverandering :)

Is er wel eens iemand op 2e kerstdag naar Snowworld geweest? Ben benieuwd hoe druk het is dan, ik gok er een beetje op dat mensen allemaal bij familie zijn en niet gaan skiën :9
Ik denk extreem gigantisch druk. Is toch kerstvakantie, superveel mensen zijn vrij. En vooral 2e kerstdag is vaak een dag om iets anders te gaan doen.

Dat is hetzelfde als mensen nu al blij zijn dat er ergens veel sneeuw valt. Zeker in de lagere gebieden zoals Saalbach blijft die sneeuw nog helemaal niet liggen tot kerst. In de alpen schommelt de temperatuur simpelweg teveel, zelfs diep in de winter. Het is geen canada waar het 2 maanden onafgebroken -20 t/m -40 is.

[ Voor 18% gewijzigd door steel123 op 20-10-2023 08:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Max 2 weken vooruit kijken is toch het beste advies denk ik, qua weer. Of (zeker vroeg in het seizoen) iets zoeken met veel kunstsneeuw. Skiën voor de kerst kan je echt het beste doen in relatief lage en droge gebieden (Dolomieten, al is dat niet per se laag, of Ski Amadé).

De enige echte zekerheid is dat het met kerst zelf vaak niet al te best is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

ZieMaar! schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 11:00:
Max 2 weken vooruit kijken is toch het beste advies denk ik, qua weer. Of (zeker vroeg in het seizoen) iets zoeken met veel kunstsneeuw. Skiën voor de kerst kan je echt het beste doen in relatief lage en droge gebieden (Dolomieten, al is dat niet per se laag, of Ski Amadé).

Helemaal fijn als je aan schoolvakanties gebonden bent... ;)

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HGM
  • Niet online

HGM

Er zijn toch wel genoeg gebieden waar het ieder jaar goed is met kerst.
Ook dit jaar wel weer flinke prijsverhogingen helaas....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JB schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 11:38:
[...]

Helemaal fijn als je aan schoolvakanties gebonden bent... ;)
Heb je ooit een voorjaarsvakantie gehad waarbij wintersport niet mogelijk was doordat er geen sneeuw lag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
HGM schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 11:45:
[...]

Er zijn toch wel genoeg gebieden waar het ieder jaar goed is met kerst.
Ook dit jaar wel weer flinke prijsverhogingen helaas....
Gelukkig wel, maar hoewel afgelopen kerst echt slecht was, is het helaas vaak erg zacht en nat, zeker in de noordalpen. Skiën kan eigenlijk altijd wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Verwijderd schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 11:58:
[...]

Heb je ooit een voorjaarsvakantie gehad waarbij wintersport niet mogelijk was doordat er geen sneeuw lag?
Of een paasvakantie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Verwijderd schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 11:58:
[...]

Nee maar vaak ook gedacht, wat een geld voor een wit laken langs de groene omgeving... Het is wat het is. Zolang je kids hebt, die mee gaan, kun je niet anders. Nog meer betalen voor minder :+

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HGM
  • Niet online

HGM

JB schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 12:02:
[...]

Nee maar vaak ook gedacht, wat een geld voor een wit laken langs de groene omgeving... Het is wat het is. Zolang je kids hebt, die mee gaan, kun je niet anders. Nog meer betalen voor minder :+
Dat is toch volledig afhankelijk naar welk gebied je wilt gaan?
Ik zou dan toch liever wat verder/hoger willen zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
In de voorjaarsvakantie heb je toch overal wel witte dalen? En zeker boven de middenstations is alles wel wit. Ik ben echt blij dat ik niet aan vakanties gebonden ben, maar ik denk dat ik het liefst in de paasvakantie zou gaan, dan de voorjaarsvakantie en tot slot de nieuwjaarsweek. Da’s vooral drukte gedreven overigens, want op zich hou ik wel van de kortere koudere dagen waarin je om 16 uur nog goede pistes hebt.

Normaal ga ik de week voor kerst en in maart, maar in de week voor kerst maak ik meer en betere kilometers (en in maart lunch ik veel vaker buiten).

Maar voor goede sneeuw is naast de periode vooral de oriëntatie belangrijk. Hoogte veel minder en vergeet ook niet dat 1000m in Schladming iets heel anders is dan 1000m in Frankrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

HGM schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 12:17:
[...]

Dat is toch volledig afhankelijk naar welk gebied je wilt gaan?
Ik zou dan toch liever wat verder/hoger willen zitten.
Jee

- hoger is meer kans op sneeuw maar ook stuk kouder bij normale winter

Daarom gaan we ook naar Nauders ;) Dat ging vorig jaar prima in de krokusvakantie, maar hield niet over.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HGM
  • Niet online

HGM

Wij zitten in Vars; dat is hoog genoeg en flink zonnig.

Vanuit Nederland wel lange rit, maar voor ons maar 3uurtjes dus gaan ook vaak voor een weekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
HGM schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 12:26:
Wij zitten in Vars; dat is hoog genoeg en flink zonnig.

Vanuit Nederland wel lange rit, maar voor ons maar 3uurtjes dus gaan ook vaak voor een weekend.
De Franse zuid Alpen staan nog op mijn bucketlist. Vooral Serre Chevalier…

Helaas zit door ziekte (en vooral de bijbehorende behandelingen) wintersport er dit seizoen er niet in en zou het kunnen dat ik niet helemaal op mijn oude skiniveau terug kom, maar wellicht dat Vars dan een optie is. Dat is redelijk eenvoudig als ik het zo lees?

Niet dat er iets mis is met eenvoudiger, op een niet al te steile rode of een steile blauwe scoor ik mijn hoogste ski iq’s :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HGM
  • Niet online

HGM

ZieMaar! schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 13:44:
[...]

De Franse zuid Alpen staan nog op mijn bucketlist. Vooral Serre Chevalier…

Helaas zit door ziekte (en vooral de bijbehorende behandelingen) wintersport er dit seizoen er niet in en zou het kunnen dat ik niet helemaal op mijn oude skiniveau terug kom, maar wellicht dat Vars dan een optie is. Dat is redelijk eenvoudig als ik het zo lees?

Niet dat er iets mis is met eenvoudiger, op een niet al te steile rode of een steile blauwe scoor ik mijn hoogste ski iq’s :).
Is goed te doen; maar genoeg rood en zwart. toch ruim 180km piste.

Wat ze ook leuk doen is als er nieuwe sneeuw is kan je "off piste" doen. Dus wel geprepareerd .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
  • Nu online
Pizza_Boom schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 10:47:
Op hun site staat onder liftpassen gewoon een stukje Einzelfahrten Berg und Tal.
[...]
Iemand ervaring voor hoe dit gaat voor snowboarders? Mijn schoenen zijn niet al teveel gedragen, wel voor corona al gekocht dus wat ouder, maar ik heb ze gesloopt en aangezien mijn winkel, Kater funsport, ermee stopt, goede reden om elders te kijken. Tips zijn welkom.
Voor snowboard schoenen geldt volgens mij hetzelfde. Wel komt het, omdat ze van nature comfortabeler zijn dan ski schoenen minder nauwkeurig dan bij ski schoenen.
Een slecht zitten snowboard schoen zit altijd nog wel een beetje lekker 😉
Leeftijd is bij een board schoen ook minder belangrijk dan bij een skischoen ivm de levensduur van het harde kunststof waar je bij een skischoen last van hebt.
Maar ook voor een board schoen adviseer ik je om naar een wintersport specialist te gaan en niet naar een gewone sportzaak. De specialist kijkt toch beter naar voet vorm, lichaamsbouw etc om daar iets passend bij te vinden.

Zelfde voor een helm. De specialist kijkt naar de vorm van je hoofd, meer je hoofd op en komt met een voorstel van modellen en kijkt da welke het beste past .
De niet specialist kijkt naar de kleur van je jas en pakt daar een helm bij welke volgens hem perfect was (maar volgens mij een maat te groot , wat achter dus klopte toen ik bij de specialist was die wel mijn hoofd omtrek opnam).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
Weet iemand een goeie bootfitter regio Lochem?
Deventer-Enschede
Behalve Rene Vos Gorssel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Rene Vos overslaan inderdaad. Patrick Rademakers in Dieren (voor een sportieve fit), Four Seasons (heet anders nu) in Duiven had ook een paar mannen met verstand van zaken, net als (denk ook voormalig) Wim Jacquet in Amersfoort. Ik zelf woon in Apeldoorn en zou in de auto stappen naar MK Skiservice in Bilthoven. Ik heb met allen directe ervaring, behalve met Wim Jacquet.

Heb ook positieve ervaring met de mannen in IJburg, maar dat is eigenlijk onnodig ver.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Four Seasons in Duiven heet nu Intersport megastore volgens mij. Ik vind dat niet echt een winkel waar je persoonlijke service kan verwachten, als je daar 3 uur rondloopt heeft nog steeds niemand "Hallo, kan ik je helpen" gezegd. Voor een jas of een paar wanten misschien prima, maar voor skischoenen zou ik zoeken naar wat meer persoonlijk aandacht.

Ik heb binnenkort een afspraak bij Patrick Rademakers, ik ben een beginner maar hij zei dat dat niet erg was. Ben benieuwd :) Ik heb ook geen bijzondere voeten en heb eigenlijk nooit ergens last van met huurschoenen. Maar ik wil gewoon iets wat perfect past en voor mij gemaakt is.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 22-10-2023 17:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:34

YellowCube

Wait...what?

ZieMaar! schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 12:23:
In de voorjaarsvakantie heb je toch overal wel witte dalen?
ik kom al heel wat jaren in St. Anton, wat met 1400 meter niet bepaald laag ligt, maar vorig jaar was het in het dal groener dan ik ooit van mijn (ondertussen ruim 40 jaar skiënde) leven gezien heb.

En quote me gerust ergens in april of mei nog een keer: het zou me weinig verbazen als het dit jaar nog beroerder wordt.

[ Voor 3% gewijzigd door YellowCube op 22-10-2023 17:36 ]

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Verwijderd schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 17:10:
Four Seasons in Duiven heet nu Intersport megastore volgens mij. Ik vind dat niet echt een winkel waar je persoonlijke service kan verwachten, als je daar 3 uur rondloopt heeft nog steeds niemand "Hallo, kan ik je helpen" gezegd. Voor een jas of een paar wanten misschien prima, maar voor skischoenen zou ik zoeken naar wat meer persoonlijk aandacht.

Ik heb binnenkort een afspraak bij Patrick Rademakers, ik ben een beginner maar hij zei dat dat niet erg was. Ben benieuwd :) Ik heb ook geen bijzondere voeten en heb eigenlijk nooit ergens last van met huurschoenen. Maar ik wil gewoon iets wat perfect past en voor mij gemaakt is.
Toen het nog Four Seasons was liepen er wel wat gasten met verstand van zaken rond, maar als die weg zijn zou ik ze inderdaad overslaan. Bij Patrick zit je goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

YellowCube schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 17:35:
[...]

ik kom al heel wat jaren in St. Anton, wat met 1400 meter niet bepaald laag ligt, maar vorig jaar was het in het dal groener dan ik ooit van mijn (ondertussen ruim 40 jaar skiënde) leven gezien heb.

En quote me gerust ergens in april of mei nog een keer: het zou me weinig verbazen als het dit jaar nog beroerder wordt.
Wanneer was je daar?

Als ik https://www.wintersport.n...n-voor-de-winter-20232024 moet geloven, dan krijgen we weer een heel zachte winter, met veel neerslag. Waarbij de neerslag sneeuw of regen kan zijn, daar spant het een beetje om.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 22-10-2023 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 10:09
Er staat alweer heel wat lekkers op de planning voor komende winter 8) De voorpret is ook begonnen :9~

16-23 December 23: To be decided
Dat wordt opnieuw de weerkaarten en webcams in het oog houden, om dan op 14 of 15 december iets vast te leggen. Mochten de condities en/of het weer echt pover zijn kan het wel zijn dat we deze week overslaan. Maar de kans dat er werkelijk "nergens" goede condities zijn is niet zo heel groot.

20-27 Januari 24: La Plagne
Met een aantal bevriende koppels.

9-16 Maart 24: To be decided
De "guys-trip" moet dit jaar wijken naar maart. Voorlopig nog niets gepland, ook de datum staat nog niet met 100% zekerheid vast. Na La Rosiére in 2022 en Val Gardena in 2023 loeren we naar Oostenrijk in 2024. In 2025 zou dat dan Zwitserland moeten zijn, maar dat weet ik nog zo niet :X

Gezien er zowaar 3 trips op de planning staan komende winter (vermoedelijk wel een one-time thing) heb ik wel beslist dat ik ergens de komende weken bij m'n lokale skishop langsga om m'n eigen ski's aan te schaffen. In sommige gebieden valt het al bij al nog mee, maar de huurprijzen voor materiaal zijn op veel plekken echt bizar hoog aan het worden. Best case scenario zou ik komende winter dus €300-350 kwijt aan huur, met wat pech ga ik vlot boven de €400 uitkomen 8)7 Op 2 winters heb ik een setje Salomon S/Max 8 ofzo er al terug uit...

[ Voor 6% gewijzigd door Jebus4life op 23-10-2023 11:03 ]

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Vergeet niet dat onderhoud ook iets kost én dat het wel veel plek inneemt in de auto, maar verder helemaal eens dat eigen materiaal fijn is. Op wintersport.nl komen nog wel eens mooie setjes langs, ik ken je skiniveau en voorkeuren niet, maar voor een gevorderde (echte gesneden bochten op rood) is dat misschien beter dan een smax 8 (wat op zich voor een gemiddelde skiër (rood gecontroleerd aka “ik kom overal beneden”)) prima is. Veel mensen hebben wel echt beter materiaal dan eigenlijk nodig is. Met goede techniek trap je bijna nergens doorheen.

Ik heb 2 van mijn fijnste wintersporten in de week voor kerst gehad, beiden behoorlijk sneeuwrijk. In ‘22 in een ijskoud en ingesneeuwd Eben Ski Amadé gedaan en vorig jaar Dolomieten, waar tot in de dalen sneeuw lag (maar dat was cosmetisch, de pistes moesten het hebben van kunstsneeuw).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 10:09
ZieMaar! schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 11:12:
Vergeet niet dat onderhoud ook iets kost én dat het wel veel plek inneemt in de auto, maar verder helemaal eens dat eigen materiaal fijn is. Op wintersport.nl komen nog wel eens mooie setjes langs, ik ken je skiniveau en voorkeuren niet, maar voor een gevorderde (echte gesneden bochten op rood) is dat misschien beter dan een smax 8 (wat op zich voor een gemiddelde skiër (rood gecontroleerd aka “ik kom overal beneden”)) prima is. Veel mensen hebben wel echt beter materiaal dan eigenlijk nodig is. Met goede techniek trap je bijna nergens doorheen.

Ik heb 2 van mijn fijnste wintersporten in de week voor kerst gehad, beiden behoorlijk sneeuwrijk. In ‘22 in een ijskoud en ingesneeuwd Eben Ski Amadé gedaan en vorig jaar Dolomieten, waar tot in de dalen sneeuw lag (maar dat was cosmetisch, de pistes moesten het hebben van kunstsneeuw).
Ja, ik raak eigenlijk overal vlot naar beneden. Paar leuke zwarte pistes gedaan in Val Gardena afgelopen winter. Ja, dat is wat lastiger dan rood, maar buiten dat de inspanning net wat groter is (en de benen dus wat meer branden) heb ik technisch niet het gevoel dat ik plots op een ander niveau zou moeten skiën om dat goed te doen. Dus inderdaad zoals veel vakantieskiërs het gevoel dat waar ik ook terecht kom "ik los het wel op"

Normaal had ik in Val Gardena de Saslong world cup afdaling meegepikt, dat zou qua waardemeter wel een goede geweest zijn. Maar door een kwetsuur ben ik die dag niet gaan skiën. Mijn reisgenoten hebben hem wel gedaan, zijn probleemloos naar beneden gekomen maar vonden het simpelweg niet leuk omdat het "echt wel pittig was". Ik gok dat mijn oordeel identiek geweest zou zijn. Dus "ik kom overal beneden" lijkt me een correcte inschatting. Gezien ik inmiddels halverwege de 30 ben en al jaren permanent wat pijntjes hier en daar heb ik ook geen grote ambities om ooit nog eens "Le Mur", "Le Tunnel" of de "Harakiri" (to name
a few) gedaan te hebben. Don't get me wrong, ik wil ze héél graag eens doen, maar ik ben inmiddels wijs genoeg om te weten dat ik best m'n knie wat ontzie.

Naar materiaal toe: Ik ken eigenlijk te weinig van de technische aspecten om een goed oordeel te vellen over wat ik nodig heb, dus dan is het "go with the flow" en iets algemeen nemen, tenzij mijn verkoper (kleine shop, heeft mijn boots ook gefit, dus een oordeel dat ik vertrouw) me iets anders zou aanraden. Al is wat materiaal "op de groei" kopen qua niveau natuurlijk nooit slecht.

Qua weer heb ik niet direct "angst" voor de week voor kerst ;) Afgelopen winter in Nauders waren de omstandigheden toen werkelijk fantastisch. Het is gewoon een kwestie van geduld hebben en even rustig afwachten waar het goed vertoeven zal blijken

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Laatst online: 09:49
Jebus4life schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 13:31:
[...]
Gezien ik inmiddels halverwege de 30 ben en al jaren permanent wat pijntjes hier en daar heb ik ook geen grote ambities om ooit nog eens "Le Mur", "Le Tunnel" of de "Harakiri" (to name
a few) gedaan te hebben.
Overschat de Harakiri niet, ik vond m nogal meevallen. Gewoon een iets stijlere goed geprepareerde zwarte piste die je lekker kunt afkarren. Profielfoto is overigens mn dochter op de Harakiri.

Le Mur is dan wel weer echt werken. Die vind ik veel zwaarder dan wat dan ook. Toch staat ie deze februari weer op het program.

[ Voor 4% gewijzigd door SkiFan op 27-10-2023 16:34 ]

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

Wie heeft er hier ervaring met fotochromatische lenzen? Is CAT 1-3 te doen? Of moet je toch echt naar 0-4?

Met name een mindere dag qua zicht, is dan CAT 1 genoeg?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ik heb een Smith Photochromic lens en die doet eigenlijk alles wel. Dat is een S2/S3 lens.

Ik heb nog een lens voor die nog minder licht doorlaat, voor echt strakblauw weer, maar die gebruik ik eigenlijk nooit. Mijn S1 lens gebruik ik wel vaker, bij echt slecht weer. Maar tussen de bomen en bij hoge bewolking (of een waterig zonnetje) doet die photochromic het prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Nu online

JB

Cédric roelt!

ZieMaar! schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 15:33:
Ik heb een Smith Photochromic lens en die doet eigenlijk alles wel. Dat is een S2/S3 lens.

Ik heb nog een lens voor die nog minder licht doorlaat, voor echt strakblauw weer, maar die gebruik ik eigenlijk nooit. Mijn S1 lens gebruik ik wel vaker, bij echt slecht weer. Maar tussen de bomen en bij hoge bewolking (of een waterig zonnetje) doet die photochromic het prima.
Ja lastig merk ik. Ik wil eigenlijk af van wisselen lens maar als ik daarmee geen bevredigend resultaat behaal dan beter kijken naar zoiets ja.

Zou je nu een 0-4 lens kopen als je het nog eens moest doen? De 1-3 zou dus afdoende moeten zijn als ik jou zo hoor mbt de slechte dagen omdat je dan wisselt?

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ik denk dat je aan de uitersten eigenlijk beter uit bent met een speciale lens, die foto chromatische doen vooral iets met de vlt, terwijl je ook met de kleur van de lens extra contrast kan krijgen (slecht weer lenzen zijn volgens mij vaak blauw?).

Ik zou nu mijn setup houden, dus slecht weer en s2/s3. De echt mooi weer lens is dan meer backup.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Max 2 weken vooruit kijken is toch het beste advies denk ik, qua weer.
Je weet toch dat de kans op een juiste voorspelling bij 14 dagen vooruit kijken elke dag met 10% afneemt?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Laatst online: 25-08 12:49
Bleken er afgelopen tijd meerdere slijp en waxclinics in Noord Holland gegeven te zijn. Verdorrie gemist. :(

Wel mooie nieuwe schoenen gekocht zaterdag. K2 Overdraft snowboardschoenen, binnenschoen met Boa, buitenschoen klassiek veteren. :D :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeBaroN
De wintersport voor maart is geboekt!
Appartement midden in Serfaus. Hebben er al zin in. Maar nog meer in de vakantie eind januari naar Lapland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mutybay
  • Laatst online: 16-09 12:52
Mij ook weer laten verleiden tot twee vakanties:

04 -10 februari naar Flachau en 14 - 18 februari naar Saalbach.

Gezien die twee gebieden redelijk dicht bij elkaar zitten zit ik er over na te denken de gehele periode daar te blijven. Dus 10 - 14 februari overbruggen door alleen te overnachten in Kitzbühel tot mijn vrienden aankomen. Heeft iemand ervaring met ski hostels? 4 dagen los hotel is iets te prijzig.

[ Voor 7% gewijzigd door Mutybay op 02-11-2023 22:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DomiGijzen
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 13:28
Krijg er nu toch wel zin in :) Mooie sneeuwval laatste dagen.

@Mutybay Zou wel rap zijn. Rond die periodes zijn ook vakanties. Weet helaas geen slaapplaatsen. Uit interesse, waarom een andere locatie in de tussentijd?

@JB @ZieMaar! Eens met ZieMaar. Voor slechte dagen zo licht mogelijk vast. De andere dagen een cat2. Cat3 is al snel wat donker voor later op de dag of schaduwstukken maar wel relaxt als de zon er echt zin in heeft.

[ Voor 33% gewijzigd door DomiGijzen op 03-11-2023 16:17 ]

Grz D.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HGM
  • Niet online

HGM

DomiGijzen schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 16:09:

@Mutybay Zou wel rap zijn. Rond die periodes zijn ook vakanties. Weet helaas geen slaapplaatsen. Uit interesse, waarom een andere locatie in de tussentijd?
Begtint goed dit jaar!

Hier planning ook weer geregeld: 2 weekendes december; twee weken met kerst; twee weken februari vakantie en nog lang weekend met goede vrijdag.... hebben we de jaarkaarten er weer goed uit ;) (~35dagen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mutybay
  • Laatst online: 16-09 12:52
DomiGijzen schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 16:09:

@JB @ZieMaar! Eens met ZieMaar. Voor slechte dagen zo licht mogelijk vast. De andere dagen een cat2. Cat3 is al snel wat donker voor later op de dag of schaduwstukken maar wel relaxt als de zon er echt zin in heeft.
Haha ga met twee vriendengroepen op vakantie. Toevallig kwam het voor iedereen uit om zo te plannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ZieMaar! schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 15:30:
Patrick is een goede bootfitter (en beetje bijzondere man, maar zeker heel kundig). Hij fit wel heel sportief (en dus strak), daar moet je wel even rekening mee houden. Denk dat ze, over t algemeen, in IJburg of bij MK net een tikje minder sportief fitten. De meeste mensen merken dat met skiën zelf beperkt, als ze het al merken.

Net terug van Patrick, hij raadt me flex 120 schoenen aan van Tecnica. Ik schrok daar een beetje van, gezien ik echt een beginner ben. Ik ben wel 1.95m bij 85kg, maar toch. Hij zei dat hij met een schroefje uit de achterkant de flex wat lager kon zetten, en dat ik maar op hem moest vertrouwen :P
Hij zei dat die schoen meer opties had om te customizen, en dat je beter een te hoge flex kan kopen als beginner dan te laag, als je een lange tijd met je schoenen wil doen. Ook omdat je blijkbaar de flex wat kan aanpassen.

Binnenkort nog een keer terug, om wat kleine drukpunten nog aan te passen en dan kan ik ze gaan testen in Snowworld.

Ik weet niet wat ik er nu van moet denken, maar ik ga er maar op vertrouwen dat het goed komt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Klopt absoluut met die schroeven, daar kan je zeker iets mee doen. Zeker met jouw gewicht kan je echt wel wat hoger qua flex, helemaal als je relatief soepel bent. Flex moet je ook altijd binnen een merk bekijken, maar 120 lijkt het hoogste binnen de ‘normale’ lijn.

Maar zou me er niet druk om maken, Patrick weet wat ie doet en goede pasvorm gaat boven de perfecte flex.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

ZieMaar! schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 12:20:
Klopt absoluut met die schroeven, daar kan je zeker iets mee doen. Zeker met jouw gewicht kan je echt wel wat hoger qua flex, helemaal als je relatief soepel bent. Flex moet je ook altijd binnen een merk bekijken, maar 120 lijkt het hoogste binnen de ‘normale’ lijn.

Maar zou me er niet druk om maken, Patrick weet wat ie doet en goede pasvorm gaat boven de perfecte flex.
Thanks :) Ik begrijp nu overigens wel wat je bedoelt met dat het een beetje een bijzondere man is :P
Pagina: 1 ... 27 ... 42 Laatste