wauskoek schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 15:24:
[...]
Zelf ben ik als beginner begonnen op een vrij stijve plank de Nitro Teams. De beste verkoper (17 jaar geleden geloof ik alweer) bij de Four Seasons in Duiven raden mij toen aan om gelijk een iets stijvere bord te kopen in het mom van dat ik dan gelijk jaren mee kan doen. Hij heeft wel degelijk gelijk gehad maar als ik erop terug kijk had ik beter een iets soepeler bord kunnen kopen. Het continu nerveuze gedrag van een bord voelt als een beginner gewoon niet fijn aan. Vorig jaar weer eens met vrienden naar de indoorbaan in Bottrop gegaan en daar een plank gepakt die een stuk flexibeler is. En dan merkte ik gelijk dat zo'n bord veel speelser aanvoelt en het ook leuker maakt om beetje ermee te klooien.
Wat ook wel een dingetje is dat ik veel te grote snowboardschoenen had. Na al die jaren vond ik toch wel dat het tijd werd voor een nieuwe paar. Ik ben toen naar de Burnside in Deventer gegaan (top winkel!) en de verkoper vroeg om mijn schoenmaat. Vertelde dat ik 43 had maar dat geloofde hij niet. Na het opmeten van de voeten kwam ik echter op een schoenmaat 41,5 uit. Hij vertelde dat ik een brede wreef had en dat ik daarom altijd een grotere maat schoenen nam. Uiteindelijk na veel passen een goede set schoenen (en een nieuwe snowboard) gekocht.
Ik denk dat je negatieve ervaringen met de Nitro Team komen doordat je snowboardschoenen gigantisch te groot waren. En hierdoor op elk board amper door de bocht komt omdat je eerst je voet stuurt in je schoen. En echt moest leunen en pas daarna de schoen deze kracht overbracht op het board. Wat resulteerd in megatraag sturen.
Ik zou juist de Nitro Team een ideaal beginner/leerboard noemen en het tegenovergestelde van stijf.
Al houd ik persoonlijk van direct stuurgedrag, stabiliteit en grip. Alles waar de Nitro Team True Camber in uitblinkt voor beginners/medium. Voor gevorderden/experts is de Team juist een ideaal park/speelboard.
Charly schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 10:48:
[...]
Ik herken dit zeker, maar wil daar bij wel opmerken dat de boards van 15/20 jaar geleden wel
echt anders waren dan nu. Toen was het nog full camber wat de klok sloeg, tegenwoordig zie je eigenlijk alleen nog maar hybride camber/rocker profielen, wat de boards -in mijn beleving- een stuk toegankelijker maakt.
Ik zou het eerder agressiever noemen dan nerveus, als je een wat stijver board op zijn kant zet dan wil ie de bocht om en je bewegingen worden directer doorgegeven. Als beginner kan dat spannend zijn omdat je je eigen beweging nog minder onder controle hebt, maar ze worden wel vrij direct doorgezet dus kun je dat als nerveus ervaren. Als je wat verder bent wordt het juist fijn, omdat je aan relatief kleine bewegingen genoeg hebt om het board te laten doen wat je wil, meer druk op je kanten kunt zetten, etc...
Hierbij wel als kanttekening dat een Nitro Team juist True Camber heeft (of je moet de gullwing shape

gekocht hebben). Hierdoor is hij lekker direct, maar straft iets af als je fout board.
PaT schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 11:32:
[...]
Dank! Dat directere lijkt mij juist wel fijn. Met de huurboards vind ik soms dat ik echt wel 'overdreven' veel moet bewegen om de kant op te gaan waar ik heen wil. Een wat directere reactie zou wat dat betreft wel gewenst zijn.
Persoonlijk ben ik geen fan van de 3BT van Bataleon(Jones/Arbor heeft dit ook). Naar mijn idee stuurt het op de piste, zeker op hardere ijzige pistes, minder direct omdat het board eerst over die 3D base glijdt voordat de staalkant de sneeuw raakt.
Trap ook niet in de val van volledige rocker boards die ze beginners aanraden. Ja, je zal waarschijnlijk minder vallen in het begin, maar de techniek word je daardoor ook minder goed aangeleerd. Ook hebben rocker boards minder grip op ijs, daarom vallen die vaak terug op magnetraction.
Rocker boards zijn ook nerveus op vlakke paden, doordat ze juist omhoog staan blijven ze zoeken naar een pad. Voor beginners is een vlak pad het lastigst en je valt ook veruit het hardste op een vlak pad. Doordat je meteen stil ligt en hard valt op een ijsplaat waarschijnlijk. Op steile pistes glij je gewoon door zonder pijn. De steilheid breekt je val als het ware.
Ga voor een camber board tussen de bindingen met rocker op de uiteindes. Alles met all-mountain in de naam is prima (all-mountain freestyle, all-mountain freeride etc).
Jones Mountain Twin
Rossignol One
Amplid Singular
Capita Mercury
Thegoodride is een fjine site voor het overzicht tussen verschillende boards, maar neem de reviews met een korrel zout en probeer vooral tussen de regels door te lezen wat ze zeggen over een board.