prekz schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 08:11:
Van de week een nieuwe modem ontvangen van KPN (vdsl internet + televisie) omdat de oude kapot was.
Dit deed mij eigenlijk weer nadenken over het plaatsen van een router/firewall. Jaren geleden met een scheef oog gekeken naar de USG maar ik vraag mij af of dat nog wel een relevant apparaat is in 2021 (is toch alweer wat jaartjes oud)
Kom ik nog met een usg weg? Of kan ik beter voor een andere setup gaan?
Ik heb nog wel een mooie DrayTek 2860 voor je...

Waarom niet deze :
https://www.thingiverse.com/thing:2788976
Is mijn favoriet daarvoor!

Xtince schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 15:03:
Ik heb mijn Unifi apparaten al een tijdje niet geüpdatet, aangezien ik met de laatste updates wat kleine probleempjes heb ervaren. Ik houd ook de releases en de opmerkingen op de verschillende updates in de gaten, maar daar zie ik nog steeds mensen met problemen bij de verschillende updates.
Maar ik ben iemand die eigenlijk alles wil updaten 😊. Het blijft aan mij knagen om de unifi apparaten te gaan updaten, maar wil natuurlijk een goed werkend netwerk. In een smarthome is dat ook echt essentieel voor mij.
De volgende updates staan op dit moment klaar:
3 ap’s (1x pro 2x lite). Huidig firmware: 4.3.21.11325. Update mogelijkheid: 4.3.28.11361.
US-16-150W. Huidig: 5.43.18.12487. Update: 5.43.23.12533.
USG-3P. Huidig: 4.4.51.5287926. Update: 4.4.52.5363511.
Iemand ervaring met de updates bij de genoemde apparaten?
Als je effe de Search had gebruikt dan had je mijn reactie gevonden :
nero355 in "[Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4" 
xbeam schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 18:04:
Dit is precies waarom ubnt de AMPLIFI consumenten lijn heeft. Zet een consument in een ferrari en hij rijd 300kmh. Ze een prosumer of een IT enthousiasteling in die zelfde Ferrari en met wat tweaken rijd hij 325kmh. Zet bijden in een echte race auto en ze gaan niet harde dan 50 omdat ze de motor niet goed afgesteld krijgen. Zo is het ook met zakelijk hardware je hebt meer controle dus je kan veel meer stuk maken, je hebt vaak echt een auto monteur nodig om net zo veel vermogen uit die races auto te halen als dat er uit die farrari komt.
Wat een verschrikkelijke niet kloppende vergelijking!
Daarom moet je zulke vergelijkingen ook nooit maken!

Ik zie regelmatig Unifi wifi 5 de +600mbit/s aan tikken
Ik ook, maar dat zijn setups door mensen die niet klakkeloos tutorials volgen en verwachten dat alles werkt, terwijl ze totaal geen idee hebben wat ze aan het doen zijn...

kuwerti schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 18:10:
Hallo allemaal,
Ik heb een USG (unifi router). Nu heb ik port 21 open staan van buitenaf. (vrienden kunnen dus ftp-connectie maken met mijn ftp server) Hoe kan ik zien welke IP's er geconnect zijn met mijn netwerk (port 21) . Waar in de unifi controller kan ik dit zien?
Ik zou zeggen hou dat lekker bij op je server via netstat of zo

Dat is echt totaal de verkeerde denkwijze!

Meer AP's zijn uiteraard mogelijk maar wil nu eigenlijk eerst met 1 AP zo'n goed mogelijke verbinding krijgen want straks (nieuwbouw) wordt waarschijnlijk alleen maar erger.
En dat ook!
Ik ga straks naar glas 1000 Mbit, dus dat is al een verdubbeling van de 500 Mbit die ik nu heb, dus als ik daar dan straks op 40-60% van de performance zit, dan is dat natuurlijk in de praktijk ook geen enkel probleem omdat alles gewoon snel genoeg is voor internetten, streamen, gamen enz.
NOFI, maar dat is 30 Mbps ook in principe of laten we zeggen 50 a 60 Mbps om het bij snelheden te houden die ISP's aanbieden als abonnementen

xbeam schreef op zondag 21 februari 2021 @ 09:57:
Had je wel een werkende dns op usg de usg en je ap’s informed volgens mij vanuit de doos naar unifi.unifi wat de controller ongevraagd als naam gebruikt zo dat nieuwe hardware zelf de controller kan vinden. Maar dan moeten ze wel gebruik maken van je interne dns.
Het is toch alleen
unifi of is er iets veranderd in de tussentijd

Toppe schreef op zondag 21 februari 2021 @ 10:12:
Nadat de camera gereset is heeft hij geen WiFi meer. Dus blokkeren van het MAC adres lijkt me vrij zinloos. STP uitzetten lijkt me een snellere oplossing, alleen weet ik dus niet of dit echt kwaad kan?
(R)STP heb ik op al mijn switches aangezet, ondanks dat de kans op een loop zo goed als 0,0 is en dus meer puur omdat het kan.
Als jij zeker weet dat er geen loop kan ontstaan dan kan je het net zo goed uitzetten, maar blijkbaar is het wel nodig!

Greatsword schreef op zondag 21 februari 2021 @ 10:13:
En dat was inderdaad de oplossing, vreemd aangezien hij er zo lang op door ging dat 20Mhz eigenlijk het advies was, 40Mhz kan als je echt wilt maar 80 zei die expliciet nooit te gebruiken/adviseren.
Zal me hier even op proberen in te lezen, nog geen kennis van wat voor negatieve impact dit kan hebben.
Hier op 40:
[
Afbeelding]
En op 80:
[
Afbeelding]
Zoiets dacht ik al!
Daarom moet je eerst jezelf inlezen en dan pas aan iets nieuws beginnen!
Nu heb je klakkeloos een tutorial gevolgd van een of andere hippe YouTuber en verwacht je dat alles meteen optimaal werkt : Dat kan niet!
* nero355 heeft echt een schijthekel aan deze "YouTube HowTo Trend"

xbeam schreef op zondag 21 februari 2021 @ 10:25:
Klopt omdat hoe meer mhz je je toewijst aan een WiFi kanaal hoe minder kanalen je overhoudt en minder WiFi acces points je kan gebruiken. Je hebt maar beperkte airtime In een WiFi kanaal zitten en die deel je met alle WiFi acces points die dat kanaal gebruiken , jaa moet je WiFi snelheid dus ook met je buren delen. Dat is het probleem in een flatgebouw daar zitten de kanalen zo vol dat er niets meer te delen valt.
En daarom is 802.11ax zo geweldig : Die lost een hoop van deze ellende eindelijk op!

HKLM_ schreef op zondag 21 februari 2021 @ 16:23:
Ik wil WPA3 activeren op mijn netwerk. Alleen mijn Accespoints kunnen dit zo te zien nog niet aan
Mijn AP-Boven draait firmware: 4.3.28.11361 Weet iemand welke firmware ik moet pakken om WPA3 op de accespoints te krijgen? (ik zoek me rot op het ubnt forum

)
[
Afbeelding]
Paar posts terug riep er iemand dat er een nieuwere firmware onderweg is waarbij alle generaties die het aankunnen WPA3 krijgen en niet alleen de nieuwere zoals in de huidige firmware : Zou dat het kunnen zijn
[
Voor 4% gewijzigd door
nero355 op 21-02-2021 16:31
]