@
xbeam Ik ben er zeker geen expert in maar zover ik in mijn ER4 kan zien is een 1:1 NAT anders als een S/D NAT. Bij 1:1 NAT kan er maar 1 apparaat gebruik maken van het Publieke IP adres, maar bij S/D NAT kan je ook een subnet/range/interface gebruiken. Hierdoor kunnen meer apparaten gebruik maken van dat ene IP adres.
De techniek welke gebruikt wordt bij een EdgeRouter (en mogelijk ook andere fabrikanten) is gelijk, waardoor je van een 1:1 NAT een S/D NAT rule kunt maken. Als je EdgeRouter genoeg interfaces heeft om je gewenste situatie te creëren dan zou je voor elk netwerk een eigen publiek IP adres kunnen gebruiken, en deze koppelen aan de interfaces (eventueel een VLAN). Hierdoor creëer je voor elk doel een eigen IP adres welke 1:1 aan een interface wordt verbonden, deze interfaces bestaan uiteindelijk weer uit een eigen subnet welke je in je regel ook gewoon kunt aangeven als bijv. 192.168.1.0/24. M.a.w. je koppelt een publiek IP adres aan een private IP subnet.
Het voordeel van een S/D NAT is dat het IP adres voor meerdere private IP adressen gebruikt kan worden. Bij een 1:1 NAT heb je voor elk private IP adres een publiek IP adres nodig.
Waarom WatchGuard nu anders adviseert als Ubiquiti, WatchGuard houd er rekening mee dat er niet veel publieke IP adressen beschikbaar zijn. Jij hebt een /24 waardoor je behoorlijk veel ruimte hebt om eventueel 1:1 mapping te doen. Het hangt er dus vanaf wat jezelf wilt, als je geen 1:1 mapping wilt gebruiken omdat dit niets toevoegt is dit gewoon mogelijk (dit zou voor mij zover ik de geschetste situatie kan overzien ook een voorkeur hebben, alleen misschien voor de webserver en monitoring een eigen IP adres).
Als voorkeur laat je de EdgeRouter NAT uitvoeren en de routers welke daarna komen niet meer (dubbel NAT kan problemen geven maar dit hoeft niet perse). De EdgeRouter heeft de mogelijkheid om OSPF te doen, maar de UDMP heeft dit niet, het hangt er dus vanaf of de andere routers dit wel ondersteunen of niet. Om de UDMP met de EdgeRouter te laten praten zal je dus gebruik moeten maken van static routes (aan beide zijden), afhankelijke van de rest kan je voor OSPF gaan of ook static routes.
Een static route bestaat uit het subnet wat bereikt moet worden en wat de hop is om daar te komen.
Bijvoorbeeld: Na de EdgeRouter heb je het 192.168.1.0 subnet en je wilt naar het 192.168.2.0 subnet.
De EdgeRouter heeft 192.168.1.1 op het LAN en de UDMP 192.168.1.2 op de WAN.
De static route zou dan worden 192.168.2.0 255.255.255.0 192.168.1.2 voor de EdgeRouter (hierdoor weet de EdgeRouter hoe deze bij het LAN van de UDMP moet komen.
Om van de UDMP naar het internet te komen krijg je de volgende
Static route 0.0.0.0 0.0.0.0 192.168.1.1 (hierdoor weet de UDMP als ik geen route weet dan moet ik naar 192.168.1.1 routeren)
Op deze manier kan je ook routes maken welke verwijzen naar de andere routes.
Bijvoorbeeld van UDMP naar Router2 (bijv. 192.168.1.3, met als LAN 192.168.3.0/24)
Static route 192.168.3.0 255.255.255.0 192.168.1.3
Als verduidelijking een static route bestaand uit de volgende informatie
Subnet subnetmask next-hop
Bij de EdgeRouter wordt het subnetmask verkort voor de mask bits te gebruiken (bijv. 192.168.1.1/24)