[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 74 ... 328 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 42 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
bas-nld schreef op woensdag 30 december 2020 @ 13:10:
Hi,

Is er iemand hier die een UAP AC PRO op 1300Mbps verbindingssnelheid heeft gekregen?

Ik kom op maximaal 867Mbps (VHT80). Om de 1300Mbps te kunnen halen is volgens mij 160Mhz nodig.

Volgens de specificaties van UB wordt aangegeven dat deze AP's de 1300Mbps kunnen halen, maar vervolgens ontbreekt de VHT160 optie?
Hoeveel antennes heeft het device waarmee je test?

Je hebt 3 spatial streams nodig voor 1300Mbps op 80MHz kanalen (wikipedia).
Bij 160 MHz kanalen zou je het inderdaad op twee kanalen moeten kunnen halen.

edit:
Ik zie ook geen "Wave 2" staan, dat is volgens mij iets dat impliceert dat er 160MHz kanalen ondersteunt worden.

[ Voor 8% gewijzigd door ANdrode op 30-12-2020 14:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TPA
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-10 19:19

TPA

ESET official partner

stormfly schreef op woensdag 30 december 2020 @ 10:17:
[...]

Bijzonder, en je draait deze met FW 2.x? Ik heb mij CK2 ontmanteld nadat ik geen sites meer kon aanmaken, terug naar een VM met ubuntu.
Ja met fw 2.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ixqUsfqSmYtUnn8sul9uHFMhCTc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2GlYFojy44iEk9vMnZUlURRt.jpg?f=user_large

De vorige screenprint was van Ubiquiti support en deze van mijn eigen omgeving.
Je krijgt wel deze tekst cadeau als je een nieuwe site maakt, maar het zou dus nog wel moeten kunnen (remote sites) aldus Ubiquiti:

For the best experience, we recommend setting up a UniFi Dream Machine at each site so you can utilize unifi.ui.com for site management tasks.

Ik heb momenteel geen nieuwe remote sites om dit beter te testen, daar kan ik tzt wel eens naar kijken als ik mijn AP UI6 LR binnen heb halverwege januari.

[ Voor 57% gewijzigd door TPA op 30-12-2020 15:47 ]

ESET software nodig? Let me know 😄

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ANdrode schreef op woensdag 30 december 2020 @ 14:29:
[...]

edit:
Ik zie ook geen "Wave 2" staan, dat is volgens mij iets dat impliceert dat er 160MHz kanalen ondersteunt worden.
Je hebt minimaal een NanoHD nodig voor UAP-Wave2/160Mhz-device, anders ben je overgeleverd aan MIMO 3x3.

Overigens heb ik vandaag eens firmware 1.8.4.674 van de USW Flex mini getest.
DHCP option 43 werkt nu probleemloos. Firmware zit in Beta.

[ Voor 9% gewijzigd door ed1703 op 30-12-2020 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRebell
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06:54
Ik moet nog een pagina of 20 bijlezen in dit topic maar wil mijn vraag toch alvast maar stellen :)

Draai momenteel een CK1, USG met 2 AP AC Lite's verbonden met een HP 24p switch (AC's via POE injector). Dit werkt allemaal prima, en alle devices in huis (tablet, telefoons, etc) hebben bedraad dan wel draadloos verbinding.

Nu zou ik graag 1 of meerdeer camera's gaan aansluiten (bv een G4 bullit, G3 Flex, evt een G4 pro als het beeld van de G4 bullit niet goed genoeg is). Nu leek het mij fijn om gelijk die 2 POE injectors weg te doen en de HP switch te vervangen voor een USW 24p Gen2. Om het beeld van de camera's op te nemen zou ik een CK2pro nodig hebben.

Bovenstaande zou moeten werken, echter twijfel ik of ik - ook met het oog op de toekomst en weer gelijk helemaal "bij" te zijn - niet een UDMpro zou moeten nemen. In dat geval is de CK2pro niet nodig en vervang ik ook gelijk mijn USG.
Ben ik iets meer kwijt (~200 + nog een disk) maar wellicht gelijk wat aankomende nieuwe features wat de USG niet aan kan. Ik zou hier graag nog een paar jaar mee vooruit willen en ook wat meer met VLANs willen gaan doen (guest portal draait al). Dat kan de USG als het goed is ook allemaal, echter loopt het misschien eerder tegen zijn limieten & ik las dat deze onofficieel in de niet-meer-supported modus zou zitten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17:08
timminater schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 13:26:
Hopelijk hier iemand die mij wat verder kan helpen.

Na een tiental netwerken met een USG en enkele AP's heb ik nu voor mijzelf thuis een UDM Pro met een UniFi AP AC PRO daaraan gekoppeld hangen.
Ik heb zowel de UDM Pro als de AP AC PRO geupgrade naar de laatste firmware maar ik heb 2 vreemde issues.
1. Soms lijkt heel de wifi verbinding even weg te vallen, ik krijg vanaf mijn clients ook geen toegang meer naar mijn UDM. Het lijkt er dus op dat echt de LAN poort van de UDM even wegvalt. Maar in mijn controller zie ik hier niets van terug.
2. Af en toe heb ik met een apparaat nog wel een wifi verbinding, maar krijg ik geen internet (LAN weet ik niet want is lastig testen vanaf een TV). Dit apparaat kan ik herstarten wat ik wil, de verbinding krijgt geen internet. Het internet werkt pas weer na dat ik in de controller bij de clients lijst de desbetreffende client op reconnect klik.

Zijn bovenstaande problemen toevallig bekend bij iemand hier?
Ik heb namelijk nog een USG liggen om eventueel op terug te stappen, maar zeker de unifi protect, controller en USG in 1 apparaat was het me waard om de UDM Pro te kiezen. Naast de hogere doorvoer (1 Gbit WAN aanwezig binnenkort)
Arunia schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 14:39:
We hebben hier iets heel vaags.
Mijn vrouw hoor ik regelmatig klagen over haar mobiel (iPhone) en haar werklaptop dat ze geen verbinding heeft.
Even later is de verbinding wel weer terug. Ze zit dan eigenlijk al de gehele tijd op dezelfde plek.
Als ik zo even kijk in het dashboard, kom ik denk ik niets vaags tegen. Op WiFi Metrics Anomalies na.
Waarbij er High WiFi retries en High TCP latency voor komen.
Eigenlijk op alle wifi apparaten. Dus mijn werklaptop, werkmobiel, haar mobiel en haar werklaptop, maar blijkbaar gaan haar apparaten er op een bepaalde manier mee om waardoor dit gebeurd.

Ik heb ook geen idee wat ik met deze meldingen zou moeten.
Ik heb hier ook last van sinds een maand. Echt onzettend irritant. :( Heb jij inmiddels al een oplossing gevonden?

Ik draai hier 3x Unifi AC Lite die allemaal op de laatste firmware draaien. Ik had nooit moeten updaten...

[ Voor 39% gewijzigd door banaliteit op 30-12-2020 17:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:08

_Arthur

blub

banaliteit schreef op woensdag 30 december 2020 @ 17:30:
Ik heb hier ook last van sinds een maand. Echt onzettend irritant. :( Heb jij inmiddels al een oplossing gevonden?

Ik draai hier 3x Unifi AC Lite die allemaal op de laatste firmware draaien. Ik had nooit moeten updaten...
Hoe staan de instellingen van de "Radios" van je AP's?

Mijn iPhone (7Plus iOS 14.3) had ook last van connectie issues na de update. Ik heb nu mijn radio's alsvolgt ingesteld staan en is het weer ok. Ik had de 5G Channel Width eerst op VHT80 staan en nu op VHT40. Ook Channel nu op "Auto".

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X-gu5BcKspMLn7N4EN-ai92yKKA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7I4aU4i1fjfO2xFWxdAhZBO9.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babbelx
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 23-02-2023
Is het mogelijk dat iemand de link geeft voor de 1.17.0 kan het nergens vinden...
Dank.voor de moeite!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pinda powerrr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13:18

pinda powerrr

Slow down...

TheRebell schreef op woensdag 30 december 2020 @ 17:07:
Ik moet nog een pagina of 20 bijlezen in dit topic maar wil mijn vraag toch alvast maar stellen :)

Draai momenteel een CK1, USG met 2 AP AC Lite's verbonden met een HP 24p switch (AC's via POE injector). Dit werkt allemaal prima, en alle devices in huis (tablet, telefoons, etc) hebben bedraad dan wel draadloos verbinding.

Nu zou ik graag 1 of meerdeer camera's gaan aansluiten (bv een G4 bullit, G3 Flex, evt een G4 pro als het beeld van de G4 bullit niet goed genoeg is). Nu leek het mij fijn om gelijk die 2 POE injectors weg te doen en de HP switch te vervangen voor een USW 24p Gen2. Om het beeld van de camera's op te nemen zou ik een CK2pro nodig hebben.

Bovenstaande zou moeten werken, echter twijfel ik of ik - ook met het oog op de toekomst en weer gelijk helemaal "bij" te zijn - niet een UDMpro zou moeten nemen. In dat geval is de CK2pro niet nodig en vervang ik ook gelijk mijn USG.
Ben ik iets meer kwijt (~200 + nog een disk) maar wellicht gelijk wat aankomende nieuwe features wat de USG niet aan kan. Ik zou hier graag nog een paar jaar mee vooruit willen en ook wat meer met VLANs willen gaan doen (guest portal draait al). Dat kan de USG als het goed is ook allemaal, echter loopt het misschien eerder tegen zijn limieten & ik las dat deze onofficieel in de niet-meer-supported modus zou zitten...
Voordeel van een UDM-PRO is dat het alles in één is.
Nadeel van een UDM-PRO is dat het alles in één is.

:+

Gaat er iets kapot, dan is je hele netwerk down.
Met een losse CKg2 en bv de opvolger van de USG (als die nog eens komt), heb je dezelfde mogelijkheden, maar is het toch stand alone. Het ziet er natuurlijk ook minder mooi uit in de meterkast.

Waiting on the world to change

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pinda powerrr schreef op woensdag 30 december 2020 @ 18:43:
[...]
Het ziet er natuurlijk ook minder mooi uit in de meterkast.
Het is een METERKAST...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:28

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

En een meterkast dient er rete strak uit te zien. Ik zorg ook dat het allemaal netjes en mooi eruit ziet.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tylen schreef op woensdag 30 december 2020 @ 19:03:
[...]

En een meterkast dient er rete strak uit te zien. Ik zorg ook dat het allemaal netjes en mooi eruit ziet.
Dat valt en staat met hoe je die meterkast inricht natuurlijk. Dat heeft niets met de keuze van devices te maken. Of je moet wel een hele krappe meterkast hebben.
Dus niet een UDM erin proppen als het niet past zoals ik wel eens op het forum voorbij zie komen.
Dan moet je een nieuwe meterkast bouwen of andere keuzes maken ;)

[ Voor 17% gewijzigd door ed1703 op 30-12-2020 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rasper
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 08:46
Bruzski schreef op woensdag 30 december 2020 @ 12:09:
Oke, lastige vraag waarschijnlijk maar kan je ook een wireless mac filtering toepassen per Unifi AP device ipv via wireless networks :?

Dit omdat de laptop van mijn vrouw op de 1ste verdieping vaak naar de AP bij de voordeur schakelt ipv de AP op de overloop nabij haar studiekamer, minimal RSSI instellen is geen optie ivm verlies van dekking in de woonkamer.
Gaat volgens mij per netwerk. Anders een dedicated wifi netwerk voor de laptop dat enkel op de AP boven actief is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tylen
  • Laatst online: 10:28

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

UDM(p) 1.8.5 is uit.

https://community.ui.com/...59-4d02-a6f3-9835569059f8

[ Voor 73% gewijzigd door Tylen op 30-12-2020 19:14 ]

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!
En een nieuwe USG firmware 4.4.52 met exact dezelfde bugfix.
Die van UDM is stable en de USG is beta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRebell
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06:54
ed1703 schreef op woensdag 30 december 2020 @ 19:05:
[...]

Dat valt en staat met hoe je die meterkast inricht natuurlijk. Dat heeft niets met de keuze van devices te maken. Of je moet wel een hele krappe meterkast hebben.
Dus niet een UDM erin proppen als het niet past zoals ik wel eens op het forum voorbij zie komen.
Dan moet je een nieuwe meterkast bouwen of andere keuzes maken ;)
Ik had niet gezegd -waar- het spul komt te staan...maar het zou in dit geval de meterkast zijn (gezien de aansluiting hier binnen komt. Voordeel is dat er een deur voor zit en ik kijk er niet dagelijks in dus of het er presentabel uit ziet is wat minder van belang. Een zooitje moet het natuurlijk niet worden ;)

Bij een AIO ben je alles kwijt als er wat plat gaat (zoals @pinda powerrr), echter als mijn USG plat gaat dan werkt het sowieso niet meer. En zonder controller blijft de rest nog wel draaien (meen ik)
Gaat erom, als ik toch al dingen ga aanpassen, zou het niet toekomst bestendiger / interessanter (nieuwe/aankomende features/whatever) zijn om de usg gelijk te vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TheRebell schreef op woensdag 30 december 2020 @ 20:02:
[...]

Ik had niet gezegd -waar- het spul komt te staan...maar het zou in dit geval de meterkast zijn (gezien de aansluiting hier binnen komt. Voordeel is dat er een deur voor zit en ik kijk er niet dagelijks in dus of het er presentabel uit ziet is wat minder van belang. Een zooitje moet het natuurlijk niet worden ;)
Dat was ook een beetje het punt van mijn opmerking.
Gaat erom, als ik toch al dingen ga aanpassen, zou het niet toekomst bestendiger / interessanter (nieuwe/aankomende features/whatever) zijn om de usg gelijk te vervangen?
Ja, alleen en dat is waar @pinda powerrr denk ik ook al op doelde : Je hebt alleen maar de keuze als je in de Unifi-lijn alles eenvoudig wilt beheren tussen de UDM of de UDM-pro als je wilt upgraden.
Een UDM Base is niet handig voor iedereen (extra wifi punt), niet iedereen kan een UDM-pro kwijt en dan is er idd nog het AIO. Voor de rest kloppen je opmerkingen, het enige wat jij dan all-in-one tov de USG draait is de controller. (denk oa om je backup goed in te regelen)

De USG krijgt sowieso geen nieuwe features meer, dan is de UDM(pro) een betere keuze.
Wil je ook in de toekomst iets met Access en Camera's gaan doen, dan is de pro sowieso een betere keuze.
Niemand gaat je hier aanraden om te wachten op de UXG, want daar is al maanden niets meer over te melden.

[ Voor 3% gewijzigd door ed1703 op 30-12-2020 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulliee
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
bas-nld schreef op woensdag 30 december 2020 @ 13:10:
Hi,

Is er iemand hier die een UAP AC PRO op 1300Mbps verbindingssnelheid heeft gekregen?

Ik kom op maximaal 867Mbps (VHT80). Om de 1300Mbps te kunnen halen is volgens mij 160Mhz nodig.

Volgens de specificaties van UB wordt aangegeven dat deze AP's de 1300Mbps kunnen halen, maar vervolgens ontbreekt de VHT160 optie?
Hier ben ik ook benieuwd naar: ik heb een nanoHD en VHT160 staat aan. Ik haal die snelheden ook niet. Maar hoe meet je dit dan? Mijn internet gaat tot 700/700 dus dat is niet de manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas-nld
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 13-10 14:38
ANdrode schreef op woensdag 30 december 2020 @ 14:29:
[...]

edit:
Het device betreft de Ubiquiti UniFi AP AC PRO en heeft 3 antennes. Tevens volgens de specificaties van Ubiquiti zelf een maximale snelheid van 1300Mbps op de 5GHZ band. Ik vraag mij dan af hoe ik dit kan behalen.

Ik test met een iPhone 12 Pro en Microsoft Surface Laptop 3 recht onder het AP, maar maximaal is dus 867Mbps, terwijl beide devices WIFI 6 aan boord hebben.
ed1703 schreef op woensdag 30 december 2020 @ 15:27:
[...]

Je hebt minimaal een NanoHD nodig voor UAP-Wave2/160Mhz-device, anders ben je overgeleverd aan MIMO 3x3.

[...]
Die volg ik ff niet. Ik moet een ander product hebben om die snelheid te krijgen, terwijl er wordt geadverteerd dat de PRO deze snelheden aan moet kunnen?

Datasheet Ubiquiti

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_ulcZw8XqxW4_UpJPZedcfV7fuI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yvD8uH4RfPZxa2JbH6HTRaBp.png?f=fotoalbum_large

-edit:
Hulliee schreef op woensdag 30 december 2020 @ 22:09:
[...]

Hier ben ik ook benieuwd naar: ik heb een nanoHD en VHT160 staat aan. Ik haal die snelheden ook niet. Maar hoe meet je dit dan? Mijn internet gaat tot 700/700 dus dat is niet de manier.
Je kan in de controller bij "CLIENTS" (wel de oude layout aanzetten en deze kolommen toevoegen) zien met welke snelheden je verbonden bent en op een Windows laptop bijvoorbeeld bij netwerk zien met welke snelheid je laptop verbonden is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lWpTAcKpmOmy_PTjMImWaOfQZGc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hguOD2LHDIwNoTAmINtA8bV6.png?f=fotoalbum_large

---------------------------------------------------------------
Arunia schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 14:39:
We hebben hier iets heel vaags.
Mijn vrouw hoor ik regelmatig klagen over haar mobiel (iPhone) en haar werklaptop dat ze geen verbinding heeft.
Even later is de verbinding wel weer terug. Ze zit dan eigenlijk al de gehele tijd op dezelfde plek.
Als ik zo even kijk in het dashboard, kom ik denk ik niets vaags tegen. Op WiFi Metrics Anomalies na.
Waarbij er High WiFi retries en High TCP latency voor komen.
Eigenlijk op alle wifi apparaten. Dus mijn werklaptop, werkmobiel, haar mobiel en haar werklaptop, maar blijkbaar gaan haar apparaten er op een bepaalde manier mee om waardoor dit gebeurd.

Ik heb ook geen idee wat ik met deze meldingen zou moeten.
Ik heb dit ook gehad en de firmware van de AP's allen teruggezet op versie 4.3.2.11182

Toen waren alle issues die ik had verdwenen. Ik bleef bv alleen maar connected op de 2.4GHZ, of bleef hangen op het AP op zolder, terwijl ik er beneden recht onder zat.

https://help.ui.com/hc/en...irmware-of-a-UniFi-Device

[ Voor 13% gewijzigd door bas-nld op 30-12-2020 22:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
bas-nld schreef op woensdag 30 december 2020 @ 22:16:
[...]Het device betreft de Ubiquiti UniFi AP AC PRO en heeft 3 antennes. Tevens volgens de specificaties van Ubiquiti zelf een maximale snelheid van 1300Mbps op de 5GHZ band. Ik vraag mij dan af hoe ik dit kan behalen.

Ik test met een iPhone 12 Pro en Microsoft Surface Laptop 3 recht onder het AP, maar maximaal is dus 867Mbps, terwijl beide devices WIFI 6 aan boord hebben.
Zowel de cliënt als het access point hebben 3 antennes (spatial streams) nodig voor de snelheden die daarbij horen.

Als je een macbook pro 15" of 16" of Dell XPS 15/17" of Lenovo P51 of P1 (niet 100 procent zeker over die laatste) probeert (en er zijn er meer, dit zijn wat voorbeelden van devices met drie antennes) zal je een hogere linksnelheid zien.

Het gaat mij zelf vooral over de effectieve snelheid, wat haal je daar met bijvoorbeeld iperf3?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
bas-nld schreef op woensdag 30 december 2020 @ 22:16:
[...]

Die volg ik ff niet. Ik moet een ander product hebben om die snelheid te krijgen, terwijl er wordt geadverteerd dat de PRO deze snelheden aan moet kunnen?
Dat kan hij ook, mits je een device met mimo 3x3 hebt.
Je iPhone12 pro is echter een 2x2 device. Wifi6 (ax) doet daar niets aan af.
Jij etaleert precies waarom het voor sommige gebruikers zo onduidelijk is en die pro nog steeds op de uitzonderingen die @ANdrode al aangeeft, vaak weinig toevoegt aan je netwerk.

[ Voor 18% gewijzigd door ed1703 op 30-12-2020 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas-nld
ANdrode schreef op woensdag 30 december 2020 @ 22:31:
[...]

Zowel de cliënt als het access point hebben 3 antennes (spatial streams) nodig voor de snelheden die daarbij horen.

Als je een macbook pro 15" of 16" of Dell XPS 15/17" of Lenovo P51 of P1 (niet 100 procent zeker over die laatste) probeert (en er zijn er meer, dit zijn wat voorbeelden van devices met drie antennes) zal je een hogere linksnelheid zien.

Het gaat mij zelf vooral over de effectieve snelheid, wat haal je daar met bijvoorbeeld iperf3?
Ik heb ook nog een XPS 15 9570 liggen, die heeft echter een Killer Wireless-AC 1535 en na wat googles lees ik dat deze ook maar 2x2 heeft dus.

iperf3 zit op beide laptops naar een desktop toe (allen SSD) met ~230Mbps
Dat is helemaal te weinig, in de UCK2 zie ik hogere verbindingsnelheden :? Ik mis iets van ruim 100Mbps vlgs mij dan.
ed1703 schreef op woensdag 30 december 2020 @ 22:38:
[...]

Jij etaleert precies waarom het voor sommige gebruikers zo onduidelijk is en die pro nog steeds op de uitzonderingen die @ANdrode al aangeeft, vaak weinig toevoegt aan je netwerk.
Tnx, weer wat wijzer geworden vanavond. Allemaal marketing en in de praktijk blijkt het toch weerbarstiger te zijn..

edit:
Als ik dus een 2x2 WIFI6 ophang gaat het goed en met een 4x4WIFI6 niet?

[ Voor 11% gewijzigd door bas-nld op 30-12-2020 23:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
ed1703 schreef op woensdag 30 december 2020 @ 19:18:
[...]

En een nieuwe USG firmware 4.4.52 met exact dezelfde bugfix.
Die van UDM is stable en de USG is beta.
Waarschijnlijk erkent Ubiquiti daarmee dat de USG een stable product is en ze dus niet zomaar fixes er voor uitrollen. De UDM is toch nog "beta" dus een beetje "living on the edge" met firmware updates met één (kritieke) bugfix maakt dan niet uit. Als iets kapot gaat "tsja, het is toch maar een UDM".

spoiler:

• Hulliee
  • Niet online
ed1703 schreef op woensdag 30 december 2020 @ 22:38:
[...]

Volgens heeft de iPhone 12 pro een 4x4 antenne. Tenminste dat wordt hier genoemd:https://tweakers.net/revi...e-meerwaarde-van-pro.html en op iCulture spreken ze ook van een 4x4.
Dan zou je toch wel een hogere snelheid verwachten?

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Hulliee schreef op donderdag 31 december 2020 @ 00:07:
[...]

Volgens heeft de iPhone 12 pro een 4x4 antenne. Tenminste dat wordt hier genoemd:https://tweakers.net/revi...e-meerwaarde-van-pro.html en op iCulture spreken ze ook van een 4x4.
Dan zou je toch wel een hogere snelheid verwachten?
Je haalt zaken door elkaar:

Gigabit LTE met 4x4 MIMO en LAA4
Wifi 6 (802.11ax) met 2x2 MIMO

https://www.apple.com/nl/iphone-12-pro/specs/

• Hulliee
  • Niet online
ed1703 schreef op donderdag 31 december 2020 @ 00:19:
[...]

Je haalt zaken door elkaar:

Gigabit LTE met 4x4 MIMO en LAA4
Wifi 6 (802.11ax) met 2x2 MIMO

https://www.apple.com/nl/iphone-12-pro/specs/
Yep, je hebt gelijk!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17:08
_Arthur schreef op woensdag 30 december 2020 @ 17:41:
[...]

Hoe staan de instellingen van de "Radios" van je AP's?

Mijn iPhone (7Plus iOS 14.3) had ook last van connectie issues na de update. Ik heb nu mijn radio's alsvolgt ingesteld staan en is het weer ok. Ik had de 5G Channel Width eerst op VHT80 staan en nu op VHT40. Ook Channel nu op "Auto".

[Afbeelding]
In volgorde van beneden boven staan ze op:
  • 2,4GHz VHT20 CH6, Light power en 2,4GHz VHT20 CH11, Low power
  • 5GHz VHT40, CH36, Medium power en 5GHz VHT40, CH44, Low power
Niks bijzonders volgens mij. De channels zijn afgestemd op beschikbaarheid van het frequentiespectrum. Voorheen werkte het prima met deze settings.

Volgende stap is factory reset. :|

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

banaliteit schreef op donderdag 31 december 2020 @ 08:30:
Niks bijzonders volgens mij. De channels zijn afgestemd op beschikbaarheid van het frequentiespectrum. Voorheen werkte het prima met deze settings.

Pas eerst je channels eens aan naar auto; ik had ze ook op specifieke kanalen staan en dat werkte toch niet lekker (meer).

• MasterMaceMichu
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17:43
Heb ik ook ondervonden. Eerst alles handmatig ingesteld met RF scan voor kanalen en allerlei internet best practices en eigenlijk werd het daar niet beter van. Toen alles op 'auto' gezet en nu draait het als een zonnetje, met goede handover en hoge snelheid.

Zet niet AI WiFi aan, dat is ruk!

3D Print Service || Activated Carbon

Acties:
  • +3 Henk 'm!
RobertMe schreef op woensdag 30 december 2020 @ 23:28:
[...]

Waarschijnlijk erkent Ubiquiti daarmee dat de USG een stable product is en ze dus niet zomaar fixes er voor uitrollen. De UDM is toch nog "beta" dus een beetje "living on the edge" met firmware updates met één (kritieke) bugfix maakt dan niet uit. Als iets kapot gaat "tsja, het is toch maar een UDM".

spoiler:
Moved to stable release..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bas-nld
banaliteit schreef op donderdag 31 december 2020 @ 08:30:
[...]

Wat hierboven gezegd wordt, alles auto.

Tevens geef je aan de laatste firmware op de AP's te hebben staan, hier worden de nodige problemen mee gemeld. (https://www.reddit.com/r/...8/uap_firmware_432411355/)

Zet je firmware van de AP's eens terug op versie 4.3.21

Hier staat beschreven hoe: https://help.ui.com/hc/en...irmware-of-a-UniFi-Device
En hier staan de downloads: https://www.ui.com/download/unifi/unifi-ap/uap

Ik ga er vanuit dat je issues weg zijn dan.

[ Voor 7% gewijzigd door bas-nld op 31-12-2020 10:32 ]

• Erik2B
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:20
Ik heb gezocht maar misschien lees ik er overheen.

Ik gebruik de controller software op mijn mac, dit is versie 5.14.23. software roept al een tijdje dat de update klaar staat. ik las dat het niet meer mogelijk was om gescheiden netwerknamen te gebruiken (wlan 2,4 en wlan 5)

is het met de huidige versie wel (weer) mogelijk? anders blijf ik gewoon op deze versie ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LightStar
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:47
Erik2B schreef op donderdag 31 december 2020 @ 10:42:
Ik heb gezocht maar misschien lees ik er overheen.

Ik gebruik de controller software op mijn mac, dit is versie 5.14.23. software roept al een tijdje dat de update klaar staat. ik las dat het niet meer mogelijk was om gescheiden netwerknamen te gebruiken (wlan 2,4 en wlan 5)

is het met de huidige versie wel (weer) mogelijk? anders blijf ik gewoon op deze versie ;)
Dat het niet kan klopt deels, je dient nu een extra wlan netwerk aan te maken met een harde setting op 2.4ghz of 5ghz

Voorbeel:
UniFi 2.4ghz (harde bandsteering op 2.4ghz)
UniFi 5ghz (harde bandsteering op 5ghz)

Mijn normale netwerk heb ik maar 1 ssid maar voor het iot deel 2 netwerken met bandsteering (beide op ssid hidden).

• Erik2B
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:20
LightStar schreef op donderdag 31 december 2020 @ 11:06:
[...]

Dat het niet kan klopt deels, je dient nu een extra wlan netwerk aan te maken met een harde setting op 2.4ghz of 5ghz

Voorbeel:
UniFi 2.4ghz (harde bandsteering op 2.4ghz)
UniFi 5ghz (harde bandsteering op 5ghz)

Mijn normale netwerk heb ik maar 1 ssid maar voor het iot deel 2 netwerken met bandsteering (beide op ssid hidden).
bedankt voor je reactie. Blij om te lezen dat het op die manier kan. Blijf nog wel even op deze versie ;) heb nog een kleine 6 site er onderhangen die ik dan ook helemaal opnieuw moet inrichten en aangezien ik er niet dagelijks kom laat ik het ff zo. of zeg je dat ik veel voordeel win ermee om naar versie 6 te gaan.

• rasper
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 08:46
Was me wat aan het verdiepen in security van protect en kwam deze tegen: https://medium.com/tenabl...key-gen2-plus-f5b0f7ca688

Leuk artikeltje over het hacken van de cloudkey g2+.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 16:07
Gister hele netwerk op de schop gegooid.

Had na advies hier 2 U6lite accespoints besteld en ontvangen.
Voelen lekker degelijk aan, in tegenstelling tot de zooi bij de mm.
Is de onderkant van aluminium??
Koud zou ik zweren van wel, maar eenmaal warm kan het ook goede kwaliteit plastic zijn.
Deze dan dus ook aangesloten gister.

En ik snap nu meteen waarom jullie zeggen dat het verslavend werkt.

Ik heb nog nooit een userinterface gezien die zo fijn werkt.
Waarschijnlijk komt dat omdat hij niet op de router/ap zelf staat maar in een controller of in mijn geval docker.

Maar irriteerde me meteen aan de userinterface van de nieuwe tmobile router, het voelt gewoon traag waarbij unifi supersnel reageert als je ergens op klikt.

Had toch al het idee om op korte termijn de zyxel-t50 te vervangen voor een edgerouter x/10x met sfp poort.
Maar las gisteravond ergens dat je die niet kan opnemen in de unifi controller.

Dan blijft eigenlijk de usg over, maar die heeft geen sfp dus moet ik de tmobile mediaconverter laten hangen. Misschien dat ik dan maar wat sneller een tweedehands usg koop om te proberen.

Heb ook 2 tp-link SG108E switches, denk dat ik die ook op termijn vervang voor een USW-Lite-16-PoE-EU
Heb ik toch weer 2 poorten extra tot mijn beschikking, en is dat deel ook inzichtelijk in de controller.

[ Voor 9% gewijzigd door FRANQ op 31-12-2020 13:24 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
4.4.52.5363511 is voor de USG ook uit Béta en wordt uitgerold ;)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Xieoxer
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18:57
Will_M schreef op donderdag 31 december 2020 @ 14:41:
En inmiddels uitgerold in mijn thuisnetwerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bruzski
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14-10 14:17

Bruzski

watte ??

[...]

vreemd, ik heb mijn nano's op VHT80 staan, draait prima op 1300mhz ?? echter neemt de snelheid rap af zodra je te ver van de AP bent. :/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BZ2-QD0YODHyYpAftjGKdZ_F7RI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pn5b9Sccyrhih6crGgLOnX83.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4py-PpWBC9FwqtUQ0i3o4B8VPFY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6DtdL1vQD6K3FkehgkbIs7tv.jpg?f=user_large

[ Voor 16% gewijzigd door Bruzski op 31-12-2020 15:02 ]

☁ Tech Junky | Smart Things | Motivator | rFactor 2 Sim GT3 Pro ☁ (ICQ 8297373)

• LightStar
Will_M schreef op donderdag 31 december 2020 @ 14:41:
Ik lees nog meerdere posts op het UI forum dat er nadien een reboot nodig is, dat is niet handig als je ook remote sites hebt..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• winwiz
  • Laatst online: 18:39
LightStar schreef op donderdag 31 december 2020 @ 14:53:
[...]

Ik lees nog meerdere posts op het UI forum dat er nadien een reboot nodig is, dat is niet handig als je ook remote sites hebt..
Maakt toch niets uit voor remote sites? Die blijven doordraaien met de actuele instellingen

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

• LightStar
winwiz schreef op donderdag 31 december 2020 @ 14:58:
[...]

Maakt toch niets uit voor remote sites? Die blijven doordraaien met de actuele instellingen
Even een quote van het ui forum, dat is toch wel lastig als je er fysiek niet bij kan en normaal updates kan scheduled kan runnen.

code:
1
2
3
@John_Player wrote:
After update no internet. Restart required, then everything seems to be fine.
Same here....But also after restart I lost internet connection again and had to restart the USG-PRO-4 for a 2nd time.

[ Voor 9% gewijzigd door LightStar op 31-12-2020 15:00 ]

• winwiz
LightStar schreef op donderdag 31 december 2020 @ 14:59:
[...]

Even een quote van het ui forum, dat is toch wel lastig als je er fysiek niet bij kan en normaal updates kan scheduled kan runnen.

code:
1
2
3
@John_Player wrote:
After update no internet. Restart required, then everything seems to be fine.
Same here....But also after restart I lost internet connection again and had to restart the USG-PRO-4 for a 2nd time.
Bij jezelf kan dat maar je had het ook over remote sites

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

• LightStar
winwiz schreef op donderdag 31 december 2020 @ 15:02:
[...]

Bij jezelf kan dat maar je had het ook over remote sites
Ik heb meerdere UniFi omgevingen in mijn portal staan (familie enzo), die zal ik niet zomaar gaan updaten (ook niet snachts gezien het kan zijn dat er geen internet meer is nadien)...

• Hulliee
  • Niet online
Bruzski schreef op donderdag 31 december 2020 @ 14:51:
[...]

vreemd, ik heb mijn nano's op VHT80 staan, draait prima op 1300mhz ?? echter neemt de snelheid rap af zodra je te ver van de AP bent. :/

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Welke tool is dit? Een wifi-scanner app?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mutsje
  • Laatst online: 06-10 11:33

mutsje

Certified Prutser

Zo de tweedehands 16 poort ubiquiti in het tv meubel werd bron van ergenis voor misses mutsje en de kids. * mutsje had nergens last van :+
Flink zoeken op internet leverde een mooie blog op van adapter voor noctua fans, draden omgesoldeerd krimpkous erom...tja net te groot dus isolatie tape daar weer overheen. Nu met de juiste adapters iets van 14dba

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MLgj7nlyQ4lAxIGnevdlX_p2hQc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wXdkKOvcb63hjpErKYnXVQH3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• winwiz
LightStar schreef op donderdag 31 december 2020 @ 15:05:
[...]

Ik heb meerdere UniFi omgevingen in mijn portal staan (familie enzo), die zal ik niet zomaar gaan updaten (ook niet snachts gezien het kan zijn dat er geen internet meer is nadien)...
Er zijn volgens mij zat mensen die een controller in een docker of gewoon op een pc hebben draaien en deze alleen starten als ze iets in de configuratie willen veranderen.

Misschien interessant. Chris test de Unify U6-lite en vergelijkt hem met de AC-HD-Pro. Ondanks dat de U6-Lite maar 2x MiMo is t.o.v. de HD met 3x MiMo is een upgrade zinvol. YouTube: UniFi U6-Lite WiFi 6 Access Point - Review and Benchmarks!

[ Voor 23% gewijzigd door winwiz op 31-12-2020 15:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bruzski

Bruzski

watte ??

Hulliee schreef op donderdag 31 december 2020 @ 15:06:
[...]

Welke tool is dit? Een wifi-scanner app?
Wifi Explorer Pro 3 en gebruik ook Netspot :)

• Hulliee
  • Niet online
Bruzski schreef op donderdag 31 december 2020 @ 15:16:
[...]

Wifi Explorer Pro 3 en gebruik ook Netspot :)
Ik dacht het al te herkennen. :) Maar die snelheden die daar getoond worden, zijn niet de snelheden waarmee devices verbinden. Ik heb daar bijvoorbeeld voor al mijn AP's 3466,8Mbps staan. Zulke snelle devices heb ik niet (helaas ;))

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

[...]

iPerf bijvoorbeeld: https://iperf.fr/iperf-download.php

Voor allerlei OS smaakjes, ook iOS en Android.

Dit zet je op 2 devices op je eigen netwerk. Beste is om de "server"-kant bedraad te hebben.

[ Voor 10% gewijzigd door _Arthur op 31-12-2020 15:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• winwiz
mutsje schreef op donderdag 31 december 2020 @ 15:13:
Zo de tweedehands 16 poort ubiquiti in het tv meubel werd bron van ergenis voor misses mutsje en de kids. * mutsje had nergens last van :+
Flink zoeken op internet leverde een mooie blog op van adapter voor noctua fans, draden omgesoldeerd krimpkous erom...tja net te groot dus isolatie tape daar weer overheen. Nu met de juiste adapters iets van 14dba

[Afbeelding]
Dat was het eerste wat ik deed met mijn USG-Pro. Wat een rust :). O ja, die moet ik nog steeds op V&A zetten sinds ik de UDM-Pro heb samen met de cloud key plus

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bruzski

Bruzski

watte ??

je had zeker een slaapmutsje op ? >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bruzski

Bruzski

watte ??

Hulliee schreef op donderdag 31 december 2020 @ 15:22:
[...]

Ik dacht het al te herkennen. :) Maar die snelheden die daar getoond worden, zijn niet de snelheden waarmee devices verbinden. Ik heb daar bijvoorbeeld voor al mijn AP's 3466,8Mbps staan. Zulke snelle devices heb ik niet (helaas ;))
net nog een 2de meting gedaan, tot ongeveer max. 10 meter in zicht, (entree ---> woonkamer) houdt ie de verbinding netjes op 1300Mbps daarna zakt deze gelijk naar 1170/866/702 Mbps

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
Bruzski schreef op donderdag 31 december 2020 @ 14:51:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
[ot]Welke app is dat?[/ot]

Bij mij is de hoogste snelheid echt heel gevoelig voor obstakels. Nu heb ik vrijwel vrij zicht tussen (er zit een bank tussen) mijn macbook en een nanoHD. Nu zie ik bijvoorbeeld dat ik wel 3 spatial streams heb maar "maar" MCS index 7/8, geen 9 en daardoor geen 1300mbit.

Test ik de echte snelheid met iperf3 dan zie ik 770 down/660 up en klaag ik nergens over. Sterker nog, zelfs met ~450mbit zou ik blij zijn bij WiFi.

Met 160MHz kanalen (ZBook Studio G5) heb ik bij een nanoHD zelfs met vrij zicht nooit de hoogste snelheden gezien wat betreft link speed. Maar wel ook vergelijkbare iperf3 resultaten als met deze laptop met 3 spatial streams.

[ Voor 9% gewijzigd door ANdrode op 31-12-2020 15:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulliee
  • Niet online
_Arthur schreef op donderdag 31 december 2020 @ 15:22:
[...]

iPerf bijvoorbeeld: https://iperf.fr/iperf-download.php

Voor allerlei OS smaakjes, ook iOS en Android.

Dit zet je op 2 devices op je eigen netwerk. Beste is om de "server"-kant bedraad te hebben.
Thanks, maar even geprobeerd op mijn Mac. Na alle security warning te hebben doorgeklikt, krijg ik vervolgens als ik wil connecten naar mijn UDM, not allowed. Echt handig is het niet.
De tool is ook laatst bijgewerkt in 2016. iOS 2015

Edit: Lees net je aanpassing, dat je ook op je server moet installeren. Dat zal bij mij dus de fout hebben veroorzaakt.

[ Voor 9% gewijzigd door Hulliee op 31-12-2020 15:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Hulliee schreef op donderdag 31 december 2020 @ 15:38:
Thanks, maar even geprobeerd op mijn Mac. Na alle security warning te hebben doorgeklikt, krijg ik vervolgens als ik wil connecten naar mijn UDM, not allowed. Echt handig is het niet.
De tool is ook laatst bijgewerkt in 2016. iOS 2015

Edit: Lees net je aanpassing, dat je ook op je server moet installeren. Dat zal bij mij dus de fout hebben veroorzaakt.
Wut, heb je iPerf op je UDM gezet? :D

Je hebt dus een client & een server zijde nodig in je eigen netwerk.

• Hulliee
  • Niet online
_Arthur schreef op donderdag 31 december 2020 @ 15:46:
[...]

Wut, heb je iPerf op je UDM gezet? :D

Je hebt dus een client & een server zijde nodig in je eigen netwerk.
Whaha, nee, ik had alleen iperf3 op mijn Mac gezet en wilde de verbinding meten met de UDM. Had niet in de gaten er ook een server-zijde van iperf3 moest draaien.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
remcoXP schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 10:05:
Ik zou graag mijn lijst exporteren naar excel. copy pasten werkt niet helemaal lekker en ubuiquity heeft een api.
Is er iemand die dit met een api script voor elkaar heeft gekregen.

ik heb nu zoveel devices dat ik mijn ip's overzichtelijk wil rangschikken (had ik gedaan maar inmiddels heb je zoveel al vervangen dat ik hier opnieuw wil doorlopen. :)

iemand een tip?
Omdat ik hier zelf ook naar op zoek was..
Je had vast al gezien dat er een unifi api browser is
https://github.com/Art-of-WiFi/UniFi-API-browser
voor de commandline en examples: https://github.com/Art-of-WiFi/UniFi-API-client

voor een hele site:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
require_once('../src/Client.php');
require_once('config.php');
$site_id = 'default';
$unifi_connection = new UniFi_API\Client($controlleruser, $controllerpassword, $controllerurl, $site_id, $controllerversion);
$set_debug_mode   = $unifi_connection->set_debug($debug);
$loginresults     = $unifi_connection->login();
$clients_array    = $unifi_connection->list_clients();

header('Content-Type: text/html; charset=utf-8');
       echo 'name,ip,hostname,oui';
       echo "\r\n";
foreach ($clients_array as $client) {
    if ($client->site_id === 'xxxxxxxxxxxx' ) {
        echo '' . $client->name . ',' . $client->ip . ',' . $client->hostname . ',' . $client->oui . "\r\n";

}
}

Niet de mooiste code, php developer zal mij wel terecht wijzen :+
ik export deze naar een csv
php list_onlineclient.php > list_onlineclient.csv

output:

code:
1
2
3
4
name,ip,hostname,oui
,10.0.3.22,iPad,
,10.0.5.13,HarmonyHub,SlimDevi
rpi01,10.0.2.10,rpi01,Raspberr

Per VLAN kan natuurlijk ook:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
<?php
$site_id = 'default';
$unifi_connection = new UniFi_API\Client($controlleruser, $controllerpassword, $controllerurl, $site_id, $controllerversion);

echo "\r\n";
    if ($client->network === 'vlannaam' ) {
        echo '' . $client->name . ',' . $client->ip . ',' . $client->hostname . ',' . $client->oui . "\r\n";

}
}

zelfs per switch of ap:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
<?php
$site_id = 'default';

echo "\r\n";
    if ($client->sw_mac === 'xx:xx:xx:xx:xx:xx' ) {

}
}

(aangesloten aps krijg je ook mee)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
<?php
$site_id = 'default';

echo "\r\n";
    if ($client->ap_mac === 'xx:xx:xx:xx:xx:xx' ) {

}
}

Of gewoon alle online clients met alleen maar ip en mac:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
<?php
$site_id = 'default';

echo 'ip,mac';
       echo "\r\n";
        echo '' . $client->ip . ',' . $client->mac . "\r\n";

}

code:
1
2
3
10.0.3.22,06:b2:87:b5:23:b3
10.0.5.13,00:03:20:fa:50:07
10.0.2.20,dc:a7:32:5e:14:f3

Als je list_clients() aanpast naar list_users() kun je ook alle geconfigureerde systemen weergeven.
Succes, dit kan vast beter ;) Hier kan menig gebruiker wel mee knutselen. (je kunt er uiteraard op een webservertje ook een html'tje van maken)

[ Voor 0% gewijzigd door ed1703 op 31-12-2020 16:20 . Reden: typo's ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 09:57

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Heb de controller maar eens ge-update (Docker VM op mijn Xpenology doos) naar 6.0.x, maar nu zegt hij constant dat geen van mijn AP's verbonden is. Als ik de oude opstart vind hij helemaal niks van controller. Lekker weer. Het is echt een mooi systeem, maar af en toe krijg ik er echt de vierkante schijt van :')

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• timminater
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 04-10 11:36
banaliteit schreef op woensdag 30 december 2020 @ 17:30:
[...]

[...]

Nog steeds geen oplossing, probleem lijkt ook echt in de software te zitten, want als ik de statistics van mijn UDMP bekijk zie ik precies op die momenten verhoging van RAM en package loss. Zag vandaag dat ik nu draai op 1.8.4, maar ook daar is het probleem nog gewoon aanwezig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
winwiz schreef op donderdag 31 december 2020 @ 15:15:
Misschien interessant. Chris test de Unify U6-lite en vergelijkt hem met de AC-HD-Pro. Ondanks dat de U6-Lite maar 2x MiMo is t.o.v. de HD met 3x MiMo is een upgrade zinvol. YouTube: UniFi U6-Lite WiFi 6 Access Point - Review and Benchmarks!
Ik kijk an zich graag Chris zijn video's, maar weet eerlijk gezegd niet wat ik hiervan moet vinden. Hij doet dus een iperf3 test (naar 10Gbit/s TrueNAS systeem), een speedtest (naar 1Gbit/s QNap switch/server) en een simultane file download (vanaf 10Gbit/s TrueNAS). En vervolgens is hij alleen verbaasd over dat de totale file download snelheid vanaf de 4 testsystemen tegelijkertijd ongeveer 3x zo traag is als wat hij zag met de iperf3 & speedtest en doet een gok naar de oorzaak. Terwijl hij dus ook een enkele file download (/van enkele client) had kunnen doen om te verifiëren dat hij dan wel ook die 600Mbit/s haalt gelijk aan de iperf en speedtest. Of uiteraard vanaf meerdere clients een iperf3 test naar de TrueNAS server draaien (moet je uiteraard wel meerdere iperf3 servers kunnen draaien, waar hij het had over ingebakken server van TrueNAS. Maar desnoods draai je het om met iperf3 server op de PCs en meerdere clients vanaf TrueNAS). Want nu is het niet duidelijk of het verschil komt door een fout in de testmethode (file download), of dat MU-MIMO echt zo slecht werkt.

En ook de verbazing over de "3x3 AC Pro" die zoveel langzamer is als de "2x2 U6 Lite". Maar ik heb niet teruggekeken om welke wifi chips het nu ging, noch welke specs die dan hebben. Maar ik neem aan dat het om 2x2 clients ging (in ieder geval dat externe TP-Link geval zaten 2 grote antennes op en niet 3 of 4). Oftewel, dat de AC Pro meer antennes heeft maakt helemaal niks uit. Want de clients hebben niet zoveel antennes dus kunnen niet sneller, en de AC Pro doet geen MU-MIMO, dus in de simultane test heeft die extra antenne ook geen nut aangezien het AP maar met één client tegelijkertijd kan communiceren en de anderen op hun beurt moeten wachten.

• Bruzski

Bruzski

watte ??

Hulliee schreef op donderdag 31 december 2020 @ 15:51:
[...]

Whaha, nee, ik had alleen iperf3 op mijn Mac gezet en wilde de verbinding meten met de UDM. Had niet in de gaten er ook een server-zijde van iperf3 moest draaien.
is het gelukt ? :/

RobertMe schreef op donderdag 31 december 2020 @ 17:57:
[...]

Ik kijk an zich graag Chris zijn video's, maar weet eerlijk gezegd niet wat ik hiervan moet vinden.
Hij zegt ook dat als je nu op een ac lite/lr/pro zit, dat upgraden eigenlijk voor normaal gebruik niet zoveel zin heeft? Waarom vergelijk je er dan toch mee? Pak dan nog een gen-versie lager of trek die opmerking terug.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
ed1703 schreef op donderdag 31 december 2020 @ 18:46:
[...]

Hij zegt ook dat als je nu op een ac lite/lr/pro zit, dat upgraden eigenlijk voor normaal gebruik niet zoveel zin heeft? Waarom vergelijk je er dan toch mee? Pak dan nog een gen-versie lager of trek die opmerking terug.
Nouja, deze tests staven wel waarom het geen zin heeft. En zoals hij op het einde vertelt. Hij wil blijkbaar meer APs aan deze tests gaan onderwerpen om zo een database met resultaten aan te leggen om te vergelijken.

Overigens denk ik wel dat ikzelf ga upgraden. Heb nu nog de passive 24V APs en daar wil ik toch wel graag vanaf. En de oude kan ik doorschuiven. Ik weet alleen nog niet waarnaar ik dan ga upgraden. Lite, LR of IW. IW zou evt wel in / bij TV meubel kunnen, maar niet als "In-Wall". Daar ligt nu ook een Flex Mini onder het meubel, terwijl AP in de keuken ligt aan andere kant van een muur (U vorm met woonkamer, aanbouw en keuken). LR vind ik dan weer zeer prijzig, voor hetzelfde geld heb je tzt waarschijnlijk de IW die ook 4x4 MU-MIMO doet maar heb je wel de ingebouwde switch. Maar uiteindelijk zal een Lite ook wel voldoende zijn :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!
RobertMe schreef op donderdag 31 december 2020 @ 18:57:
[...]

Nouja, deze tests staven wel waarom het geen zin heeft. En zoals hij op het einde vertelt. Hij wil blijkbaar meer APs aan deze tests gaan onderwerpen om zo een database met resultaten aan te leggen om te vergelijken.
Voor mijzelf vind ik dan een vergelijk met AC lite veel logischer. Dat is ook eerlijker, omdat gebruikers veel meer gevoel hebben bij een upgrade die dezelfde naam heeft, nog afgezien van de prijs en andere specs.
timminater schreef op donderdag 31 december 2020 @ 17:17:
[...]

Nog steeds geen oplossing, probleem lijkt ook echt in de software te zitten, want als ik de statistics van mijn UDMP bekijk zie ik precies op die momenten verhoging van RAM en package loss. Zag vandaag dat ik nu draai op 1.8.4, maar ook daar is het probleem nog gewoon aanwezig.
@banaliteit waarom downgraden jullie de firmware dan niet (udm geen kennis van of dat eenvoudig kan), maar oude firmware ac’s is via downloadsite en manage device binnen 10 minuten gepiept. (Normaal gesproken)

[ Voor 37% gewijzigd door ed1703 op 31-12-2020 19:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• insomniac
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18:46
ed1703 schreef op woensdag 30 december 2020 @ 20:19:

[...]

Wil je ook in de toekomst iets met Access en Camera's gaan doen, dan is de pro sowieso een betere keuze.
Niemand gaat je hier aanraden om te wachten op de UXG, want daar is al maanden niets meer over te melden.
https://store.ui.com/coll...gateway-professional-beta

in early acces de UniFi Next-Generation Gateway Pro
Powerful rackmount security gateway for medium to large sized networks. Dual WAN ports with failover support: (1) 10G SFP+ and (1) Gigabit RJ45.

UniFi NeXt-Gen Gateway Pro provides 10G SFP+ and 1 Gbps RJ45 WAN/LAN interfaces with enterprise-class threat management: DPI, IPS/IDS, and firewall. Easily pair UXG-Pro with a Cloud Key for an integrated UniFi management solution.

Features:

(2) WAN ports: 10G SFP+ and 1 Gbps RJ45 with failover support
(2) LAN ports: 10G SFP+ and 1 Gbps RJ45
Enterprise-class firewall with IPS/IDS, DPI, and threat management
Power redundancy with UniFi SmartPower RPS
SmartPower outlet for external modem
Bluetooth for easy setup via UniFi Network app
1U rackmountable
$499,-

::. PVOutput: Zuid 4875Wp :: Noord 5406Wp :: Totaal 10281Wp .::

Acties:
  • +2 Henk 'm!
insomniac schreef op donderdag 31 december 2020 @ 19:10:
[...]

https://store.ui.com/coll...gateway-professional-beta

in early acces de UniFi Next-Generation Gateway Pro
Powerful rackmount security gateway for medium to large sized networks. Dual WAN ports with failover support: (1) 10G SFP+ and (1) Gigabit RJ45.

UniFi NeXt-Gen Gateway Pro provides 10G SFP+ and 1 Gbps RJ45 WAN/LAN interfaces with enterprise-class threat management: DPI, IPS/IDS, and firewall. Easily pair UXG-Pro with a Cloud Key for an integrated UniFi management solution.

Features:

(2) WAN ports: 10G SFP+ and 1 Gbps RJ45 with failover support
(2) LAN ports: 10G SFP+ and 1 Gbps RJ45
Enterprise-class firewall with IPS/IDS, DPI, and threat management
Power redundancy with UniFi SmartPower RPS
SmartPower outlet for external modem
Bluetooth for easy setup via UniFi Network app
1U rackmountable
$499,-
Die hangt daar al sinds de zomer rond.

• insomniac
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18:46
@ed1703 Hmm, had ik gemist, kijk sowieso niet meer zo vaak in USA store.
Ik vind hem wel erg hoog geprijsd.

::. PVOutput: Zuid 4875Wp :: Noord 5406Wp :: Totaal 10281Wp .::

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:42
Heeft iemand echte verbruikscijfers van de Ubiquiti UniFi UNVR-4?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
insomniac schreef op donderdag 31 december 2020 @ 19:17:
@ed1703 Hmm, had ik gemist, kijk sowieso niet meer zo vaak in USA store.
Ik vind hem wel erg hoog geprijsd.
Dat vinden de meesten hier ook.
HKLM_ in "[Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4"
Het wachten is op iets van een UXG lite of iets in die richting. Zal vast wel duurder zijn, als die al komt. Met ergens ook wel een keer abonnementjes mbt cloud access of backups, gok ik zo.

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:09
Hebben ze van die UniFi Next-Generation Gateway Pro nou alleen wat pro functionaliteiten verwijderd of zijn er intern nog wat dingen opgefrist?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:36

rally

Deyterra Consultancy

ed1703 schreef op donderdag 31 december 2020 @ 19:12:
[...]

Die hangt daar al sinds de zomer rond.
Sterker nog... er hangt al 4 maanden zo’n ding in mijn huis waar al zo’n drie maanden geen enkele update voor is uitgebracht.

Maar hij werkt in basis prima...😬

http://www.deyterra.com

Acties:
  • +3 Henk 'm!
rally schreef op donderdag 31 december 2020 @ 20:33:
[...]

Sterker nog... er hangt al 4 maanden zo’n ding in mijn huis waar al zo’n drie maanden geen enkele update voor is uitgebracht.
Is er toch nog iets wat de USG en UXG in algemene zin gemeen hebben >:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
haakjesluiten schreef op donderdag 31 december 2020 @ 20:05:
Hebben ze van die UniFi Next-Generation Gateway Pro nou alleen wat pro functionaliteiten verwijderd of zijn er intern nog wat dingen opgefrist?
Intern is het een UDM-PRO met wat weggehaalde functie :P

Foto https://community.ui.com/...8622-382d77702872?page=82
rally schreef op donderdag 31 december 2020 @ 20:33:
[...]

Maar hij werkt in basis prima...😬
Eigenlijk best wel triest :P ik zie alleen beta firmware maar die is inderdaad van 3 maanden geleden.
Ik zag gister op het forum van ui nog iets wat ik dacht hé maar ik kan never dat ding daar terug vinden..... het was een plaatje met een nieuw Device (alweer :P) en een patch paneel waar ze mee bezig zijn.

[ Voor 38% gewijzigd door HKLM_ op 31-12-2020 22:44 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:09
HKLM_ schreef op donderdag 31 december 2020 @ 22:32:
[...]

Intern is het een UDM-PRO met wat weggehaalde functie :P

Foto https://community.ui.com/...8622-382d77702872?page=82

[...]

Eigenlijk best wel triest :P ik zie alleen beta firmware maar die is inderdaad van 3 maanden geleden.
Ik zag gister op het forum van ui nog iets wat ik dacht hé maar ik kan never dat ding daar terug vinden..... het was een plaatje met een nieuw Device (alweer :P) en een patch paneel waar ze mee bezig zijn.
Er zit zelfs minder geheugen in 😬 wel brutaal om er dan meer voor te vragen. Zo duur zijn die sfp+ poorten niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valderrama
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19:33
Firmware upgrade voor de USG 😮

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
GioStyle schreef op donderdag 31 december 2020 @ 19:54:
Heeft iemand echte verbruikscijfers van de Ubiquiti UniFi UNVR-4?
Rond de 20W met 2 WD RED 6TB schijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdBruin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-05-2024
Valderrama schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 10:08:
Firmware upgrade voor de USG 😮
En tegelijkertijd maar een kleine fix.

Bugfixes

Fixed certificate issue preventing users from seeing information about blocked or detected threats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
Ja, en dan toch 2 keer de USG moeten herstarten.....Verloor de internet verbinding op één of andere vage manier....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valderrama
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19:33
Oh, hier ging de upgrade perfect.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MED-iC-
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:31
MasterMaceMichu schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 11:41:
Ja, en dan toch 2 keer de USG moeten herstarten.....Verloor de internet verbinding op één of andere vage manier....
hier trouwens ook, na de update heeft het een half uur gewerkt en toen was opeens de verbinding weg totdat ik de USG weer herstartte.

raaaaaaaaaaaaaaaaar :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MED-iC- schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 12:34:
[...]

hier trouwens ook, na de update heeft het een half uur gewerkt en toen was opeens de verbinding weg totdat ik de USG weer herstartte.

raaaaaaaaaaaaaaaaar :?
Vraag mij af of daar een een bepaald type wan-verbinding of opzet debet aan is.
Zie er meerdere meldingen van, ook op de UI community. Hier totaal geen problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas-nld
timminater schreef op donderdag 31 december 2020 @ 17:17:
[...]

Heb je de firmware van de AP’s inmiddels al gedowngrade?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18:36

Quad

Doof

MasterMaceMichu schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 11:41:
Altijd zo met de USG. :/

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
Was al zo lang geleden dat er een update was..... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TPA

TPA

ESET official partner

Hier remote de usg zonder problemen geüpdate (gelukkig anders had ik naar kantoor gemoeten)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bruzski

Bruzski

watte ??

bas-nld schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 12:47:
[...]
Heb je de firmware van de AP’s inmiddels al gedowngrade?
Wellicht niet hetzelfde probleem maar met de AC Pro's die ik eens te leen had, had ik last van high latency's / long loading times, oplossing was toen de Uplink Connectivity Monitor uit te zetten.

What does Uplink Connectivity monitor do?
https://community.ui.com/...76-40d8-8a85-1b7e0b483e03

High TCP Latency, Wifi Retries, and Wifi Latency
https://community.ui.com/...75-4eea-a16f-56d82ddf8bc1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
Weird: Twee van m'n NanoHD AP's vonden sinds 01-01-21 / 01:00 uur dat ze niet meer gemanaged hoefden te worden dus die stonden in de controller als 'Waiting for Adoption'.

Dekking hier in huis en vrijstaande garage is gelukkig goed genoeg om alle WiFi afhankelijke zaken door te kunnen laten draaien op de overige twee NanoHD AP's maar... 't blijft een vreemd iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YES
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:47

YES

Moderator General Chat
Ik heb sinds vandaag een Ubiquiti UniFi AP-AC LITE. Ik heb geen Security Gateway maar heb hem dmv de controller software ingericht. Werkt allemaal prima. Mijn router is een EdgeRouter X.

In mijn woning heb ik e.e.a. aan Shelly apparatuur zitten om screens te bedienen, klimaatbeheersing in een terrarium te regelen en verlichting in de tuin aan te sturen. Echter de aansturing in de tuin werkt niet consequent. De ene keer krijg ik contact maar een groot deel van de tijd niet. Nu zie ik het device wat ik in de tuin aan wil sturen wel de hele tijd in de controller, echter zonder IP adres. In mijn EdgeRouter zie ik het macadres wel bij de DHCP service, en ook een IP adres. Dit is dus een lease, maar blijkbaar komt dat niet lekker aan op de Shelly of iets dergelijks?

Kan dit gewoon domweg een bereik dingetje zijn? Aangezien de shelly buiten zit, in een houten balk verwerkt? Ik vind het zo vreemd dat hij wel zichtbaar is maar geen IP krijgt, terwijl de EdgeRouter hem wel graag een IP adres wil geven zeg maar.

Iemand enig idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
@YES Ik heb m'n twijfels bij het bereik als oorzaak te moeten zien. Ik heb hier thuis een YouLess LS120 Energy Monitor bekabeld in m'n netwerk hangen en dat apparaatje is ook altijd zichtbaar waarbij er soms wel en soms géén IP-Adres vermeld wordt in de controllersoftware. Ding is gelukkig wel altijd normaal te bereiken op 't gereserveerde adres in de scope wat daarnaast ook fixed in 't apparaatje is gezet.

Ik vermoed in mijn geval dat 't in de NIC van 't apparaatje zit. NIC is een 10Mbit/Half Duplex ding en daar lijkt de UI/UBNT apparatuur niet lekker mee te willen babbelen. Als ik 't ding via DHCP een adres wil laten verkrijgen dan kan ik wachten totdat ik een ons weeg.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MdBruin
@YES Hele grote kans dat het inderdaad wordt veroorzaakt door een instabiele draadloze verbinding. Je zou kunnen proberen door een AP dichter in de buurt van de shelly te plaatsen of dan de verbinding stabiel wordt.
Mijn ervaring met IoT (zoals bijv. een shelly) is dat deze een kleiner bereik hebben dan bijvoorbeeld een telefoon. Ik heb soort gelijke problemen gehad met een D1 mini welke met de PCB antenne een klein bereik maar had tot het AP.

@Will_M De Shelly heeft een ESP8266, welke ook op de D1 mini wordt gebruikt. Mijn ervaring met de D1 mini is dat deze behoorlijke richtingsgevoelig is, bij het anders neerleggen op dezelfde positie was er bij mij een behoorlijk ontvangst verschil in dBm merkbaar. Na een losse antenne erop te fabriceren was er een +12 dBm ontvangst boost merkbaar.

[ Voor 32% gewijzigd door MdBruin op 02-01-2021 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YES
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:47

YES

Moderator General Chat
@Will_M en @MdBruin thanks voor jullie input.

Ik weet het niet. Als ik het shelly apparaat van het AP af kick verbind hij heel snel 'gewoon' weer met het AP. In de EdgeRouter krijg ik echter geen IP lease te zien. Heb de bestaande lease verwijderd. Maar eens uitzoeken of ik eventueel handmatig een lease ga aanmaken met het macadrress en of dat werkt. En anders als het een keer wat beter weer is, ga ik het AP maar eens dichterbij (in de tuin) leggen als test. Kijken wat er dan gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-09 18:10
Leuk topic, ik heb al een half jaar een EdgerouterX, maar afgelopen week eindelijk tijd gehad 'm te plaatsen :+ Ik had behoorlijk wat eisen aan een firewalltje voor thuis, maar hij bevalt prima, alleen nog OpenVPN erop knutselen.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MdBruin
@YES Bekijk anders eens het volgende YouTube filmpje waarin DHCP wordt uitgelegd.
YouTube: How do IP addresses magically show up❓

Misschien anders eens ook een packet capture maken met bijvoorbeeld wireshark om eens te kijken hoe en of er een DHCP request wordt gemaakt en of de stappen worden gedaan om daadwerkelijk een IP adres toegewezen te krijgen. Het is zover ik kan zien wat lastiger om daadwerkelijk mee te kijken op de Shelly, wat bijvoorbeeld bij een D1 mini met ESPHome wat makkelijker gaat. Mijn vermoeden is dat het fout gaat bij de DHCP offer, het gaat via UDP dus er is geen controle mechanisme wat in de gaten houd of het pakket daadwerkelijk is ontvangen. Dat gebeurd pas bij de DHCP server zodra er een request wordt ontvangen op de offer van de DHCP server. (DORA D=Discover O= Offer R=Request A=Ack)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
@MdBruin Capture is wel te maken door een switchport in 'mirror' mode te zetten en daarop te gaan 'draadhaaien' ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MdBruin
@Will_M Dat is inderdaad een mogelijkheid. Het mooiste is als dat het IoT verkeer al op een eigen SSID/VLAN zit, dan heb je geen last van het overige netwerkverkeer.

@ChaserBoZ_ Het was even zoeken, ik heb in het verleden een how-to gemaakt op de ERL3 toen ik er mee bezig was. Ik had het nog wel lokaal beschikbaar maar als het toch al op het forum staat is het beter om er naar te linken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb in ons nieuwbouw huis op de begane grond in de meterkast een FlexHD hangen en op zolder in het washok een NanoHD aan het plafond, op de eerste verdieping heb ik alleen nog steeds geen fatsoenlijk draadloos bereik.

Ik heb in de controller de 5GHz zendsterkte op high gezet en de twee AP’s op beide banden verschillende kanalen gegeven, maar nog steeds heb ik in de slaapkamer op de eerste verdieping nauwelijks bereik, ergens tussen 1 streepje en wegvallen op m’n iPhone. Is er nog iets dat ik kan doen om de dekking te verbeteren of zit er niks anders op dan een derde AP kopen?

Ik hoopte met twee AP’s volledige dekking te hebben, maar misschien dat beton en vloerverwarming toch een te groot obstakel is voor WiFi straling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdBruin
@Verwijderd Je zou kunnen proberen door je AP in de meterkast buiten de meterkast te plaatsen of dit wat effect heeft. Maar waarschijnlijk heb je een derde AP nodig om 5GHz bereik boven te krijgen. 5GHz heeft een kleiner bereik en kan slechter tegen obstakels zoals beton. Ik merk bij mij ook dat 5Ghz welke sterker uitzend, minder bereik heeft als de 2,4GHz band welke met minder vermogen zend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien dat ik dan niet 5GHz en 2.4 GHz moet samenvoegen in Unifi, then again, op de prijs van zo’n huis kan er nog wel een AP AC Lite bij I guess. Het plan was wel de FlexHD uit de meterkast te halen als de meubels uit opslag zouden komen.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 02-01-2021 18:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TPA

TPA

ESET official partner

Verwijderd schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 18:35:
Misschien dat ik dan niet 5GHz en 2.4 GHz moet samenvoegen in Unifi, then again, op de prijs van zo’n huis kan er nog wel een AP AC Lite bij I guess. Het plan was wel de FlexHD uit de meterkast te halen als de meubels uit opslag zouden komen.
Neem dan de u6 lite voor het prijsverschil met de ac lite mag dat dan ook niet het probleem zijn denk ik

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 18:11:
Ik hoopte met twee AP’s volledige dekking te hebben, maar misschien dat beton en vloerverwarming toch een te groot obstakel is voor WiFi straling?
Beton is voor wifi al moeilijk om doorheen te komen. Vloerverwarming met de metalen buizen zal het er zeker niet beter op maken. Voeg daar nog aan toe dat er vast ook iets van een folie ligt ter isolatie en wifi komt er echt (vrijwel) niet meer doorheen.
Pagina: 1 ... 74 ... 328 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.

Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies

Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.